Toon posts:

Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 47 48 49 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Als je voorheen op anti-aanbak kookte dan is het geen verbeelding. ;)

- knip -

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:39
Dirk0s schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:13:
De eerste hamburgers met uitjes en champignons smaakte heerlijk!
Geen idee of het door de pan kwam maar had echt het idee dat het veel lekkerder was! :)
Veel plezier met de pan ... En dat er nog vele burgers mogen volgen.
offtopic:
En als je eieren gaat bakken ... Kan je dat delen in:
Het grote 'hoe eet jij je eieren' topic

• bartus1989
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:31
Ik ben echt helemaal klaar met die dure BK & Greenpan keramische pannen. Hoe kan het nou dat elke keer na een x aantal maanden er niet meer mee te kopen is? Alles bakt vast aan de keramische laag.

Altijd goed behandeld, met de hand afwassen, goed schoonhouden etc.

Iemand enig idee?

Ik zit er nu maar weer aan te denken om een pan van 4,95 bij de Ikea te kopen die veel en veel langer goed blijft... (maar ik hoef die troep niet in mijn eten 8)7 )

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

bartus1989 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:57:
Ik ben echt helemaal klaar met die dure BK & Greenpan keramische pannen. Hoe kan het nou dat elke keer na een x aantal maanden er niet meer mee te kopen is? Alles bakt vast aan de keramische laag.

Iemand enig idee?

Ik zit er nu maar weer aan te denken om een pan van 4,95 bij de Ikea te kopen die veel en veel langer goed blijft... (maar ik hoef die troep niet in mijn eten 8)7 )
Ik gok dat er nu veel mensen gaan roepen. Koop Debuyer!

Maar.. gebruik je metalen gereedschap in je pan? Vaatwasser? Of ga je er netjes mee om?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• bartus1989
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:31
Altijd kunstof, geen vaatwasser etc.
Ik heb zelf het idee dat die lagen na 6 maanden "op" zijn ofzo..

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Heb er geen uitgebreide ervaring mee, heb maar één keramische pan gehad, en had daar ook wel hetzelfde mee.
Mijn theorie is dat het gladde er van af gaat door micro pitting, en dat dat eigenlijk niet te voorkomen is door de eigenschappen van keramisch materiaal (zeer hard maar bros).

Persoonlijk zou ik toch op zoek gaan naar andere (duurzame) alternatieven. Ik ben volledig over op een combinatie van plaatstaal, RVS en geëmailleerd gietijzer.
Ik heb wel nog lange tijd één anti-aanbakpan aangehouden, maar die is sinds de inductieplaat ook de deur uit, en heb ik niet meer gemist.

• duvekot
Iemand nog een goede tip om een RVS koekenpan weer helemaal stralend, glimmend schoon te krijgen? Het bak gedeelte voelde schoon, maar zag er niet egaal glimmend uit. Vandaag er wat filet lapjes in gebakken, maar de boel is flink aangebakken. Dus eigenlijk wil ik hem eens goed schoonmaken in de hoop dat eea daarna niet meer aanbrand. En dan meteen ook die gelige kleur op de zij/onderkant weer mooi glimmend terug.

• defusion
  • Niet online
@duvekot
De luie methode: Ovenreiniger van de kruidvat (verdunde natronloog in handig spuitbusformaat; andere merken zijn mogelijk ook goed; of andere producten met natronloog, zoals echte zeep of verdunde gootsteenontstopper)

Inspuiten, goed/lekker lang laten inwerken, dan veeg je 'm zo schoon.
Doe het bij voorkeur wel in een goed geventileerde ruimte of buiten.

Als je bedoelt krasjes wegwerken, dan ontkom je niet aan schuren/polijsten. Al dan niet machinaal ondersteund.

M.i. is het echter onwaarschijnlijk dat het aanbakken daardoor komt. Denk eerder dat de temperatuurbeheersing niet helemaal op orde is/was. Dat is bij RVS nogal belangrijk.
Maar kan zeker geen kwaad eens goed schoon te maken.

• duvekot
defusion schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:51:
@duvekot
De luie methode: Ovenreiniger van de kruidvat (verdunde natronloog in handig spuitbusformaat; andere merken zijn mogelijk ook goed; of andere producten met natronloog, zoals echte zeep of verdunde gootsteenontstopper)

Inspuiten, goed/lekker lang laten inwerken, dan veeg je 'm zo schoon.
Doe het bij voorkeur wel in een goed geventileerde ruimte of buiten.

Als je bedoelt krasjes wegwerken, dan ontkom je niet aan schuren/polijsten. Al dan niet machinaal ondersteund.

M.i. is het echter onwaarschijnlijk dat het aanbakken daardoor komt. Denk eerder dat de temperatuurbeheersing niet helemaal op orde is/was. Dat is bij RVS nogal belangrijk.
Maar kan zeker geen kwaad eens goed schoon te maken.
Het zijn geen krasjes .. maar wat plekken die dof zijn .. ik ga die oven spray eens gebruiken .. kan idd geen kwaad om deze eens goed schoon te maken.

Vandaag stond er een Demeyere Industry 5 pan naast voor de aardappeltjes .. en die had helemaal geen problemen.

Ik had deze pan al weer een tijdje niet gebruikt, voor het koken vandaag ook al een keer goed afgewassen en gedroogd voordat ik vandaag ging bakken. En idd .. pan eerste goed warm laten worden (testen met een druppeltje water) en toen pas de boter er in ..

Ik zal eens kijken of ik een voor/na foto kan posten. (Niet in aangebrande staat .. met warmwater was dat natuurlijk zo weg te krijgen)

• Raymond P
  • Nu online

Iemand enig idee?

Simpelweg slijtage, de sio2 laag is maar een paar micron dik (high end +/- 20 micron).
De 'diamant' versterkte lagen gaan (hier) wel langer mee, mja ook dat slijt met de tijd.

Niets aan te doen. De eerste die ik kocht had als unique selling point dat je er ongeveer 100 eitjes in kon bakken met minimaal vet en behoud van non-stick...

- knip -

• Triggy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:54
Is toch ruim een maand? :+

• Raymond P
  • Nu online
@Triggy Dat is wel heel enthousiast. :+

Zelf gebruik ik ze enkel als een andere pan geen goede optie is, als alternatief voor ptfe.

- knip -

• Booyaa
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-01 10:43
Misschien echt een keiharde n00b vraag hier maar de volgende pan ' Fissler Crispy Steelux Premium koekenpan' hoef je toch niet in te branden?
(https://www.amazon.nl/dp/...dt_b_product_details&th=1)

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:07
Booyaa schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:27:
Misschien echt een keiharde n00b vraag hier maar de volgende pan ' Fissler Crispy Steelux Premium koekenpan' hoef je toch niet in te branden?
(https://www.amazon.nl/dp/...dt_b_product_details&th=1)
Nee maar ik hoop dat je hem niet koopt maar ergens anders want dat scheelt je 20 euro.

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:18
@Dirk0s welke stappen heb je uiteindelijk gedaan en hoe ziet de pan er nu uiteindelijk uit?

3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 02-02 20:57
Nu mijn huidige hapjespan (Tefal - met teflon bodem) begint te slijten wordt het echt eens tijd om naar wat anders over te stappen.

In mijn geval lijkt een RVS hapjespan het meest geschikt, ik wil hem vooral gebruiken voor bereiden van pasta sauzen en eenpansgerechten.
Ik kook nog op gas maar maak binnen een jaar of 2 waarschijnlijk de overstap naar koken op elektriciteit. Pannen gaan hier gewoon in de vaatwasser.

Nu lees ik in de OP al over de IKEA 365+ pan (https://www.ikea.com/nl/n...roestvrij-staal-40488126/) maar kwam op de site van Ikea ook de Finmat (https://www.ikea.com/nl/n...roestvrij-staal-60517571/) tegen.
Dat koper ziet er mooi uit maar is er vanuit functionaliteit of kwaliteit iets voor te zeggen om deze te verkiezen boven de 365+?
Andere suggesties ook welkom!

• defusion
  • Niet online
@Yaay volgens mij is die koperen pan hier laatst ook langs gekomen, en bleek dat het in principe gewoon een RVS pan is met alleen een koper buitenkant. Er zit dus geen koper in de bodem.

Koper is vooral goed in het gelijkmatig verdelen van warmte, dus dat wil je juist ook in de bodem verwerkt hebben. Ik wil niet zeggen dat buitenom koper hebben helemaal geen effect heeft, maar het lijkt mij toch hoofdzakelijk voor de looks in dit geval.

Maar ik moet wel zeggen dat de ikea hapjespan die wij hebben, de 24cm variant van wat jij linkt, toch wel aanzienlijk minder is (dunner / voelt goedkoop aan) dan de ikea koekenpan uit de sensuell reeks.
Het is jammer dat ze geen hapjespan in de sensuell reeks lijken te hebben, want dat zou dan mijn aanrader zijn.

Het zou mij niet verbazen als die finmat in dat opzicht wel meer richting de sensuell lijn gaat dan de 365, maar heb de finmat zelf niet in handen gehad.

Ik zou adviseren ze in de winkel eens naast elkaar te bekijken.

Als je een stapje hoger wilt, voor niet teveel meer geld, en 24cm is voldoende, dan is dit nog een aanbeveling die hier recent voorbij kwam: https://www.kookpunt.nl/d...-laag-met-glasdeksel-24cm
(€ 99 is een goeie deal naar mijn mening)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:58

Iemand enig idee?

Ik haak in met een update op mijn thermolon pannen die ik sinds het laatste kwartaal 2021 in gebruik heb: Rukapul in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2", Rukapul in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2", Rukapul in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"

Ik heb ze net uit de kast gepakt voor een inspectie en fotoshoot ;)

De daily Greenchef werkt nog prima. Heeft een paar oppervlakkige krasjes en er lijken langzaam iets afwijkende vlekken te ontstaan, maar zonder effect op het koken vooralsnog. De rand moet soms wel flink met schuursponsje schoongemaakt worden.

De backup Greenpan werkt ook prima, maar is er optisch slechter aan toe met een rand waar aankoeksel niet meer uit de porien wil en een regio op de bodem waar reflectie suggereert dat de antiaanbak op puntjes weg is, mogelijk door de onderkant van de andere pa. Beide zaken lijken verband te houden dat deze pan een soort porien heeft in plaats van 100% glad zoals de anderen.

Greenchef vleesbakpannetje is prima.

Greenchef vleesbakpannetje mini ook nog prima.

Greenchef hapjespan wordt relatief het minst gebruikt en is ook in prima conditie. Twee krasjes op de bodem door onbekende oorzaak.

Bottom line is dat ik het een prima prijs prestatie verhouding vindt hebben. Enige nadeel is dat het schoonmaken en -houden van de twee grote koekenpannen, met name de opstaand randen, met schuursponsje relatief veel werk is.

• Raymond P
  • Nu online
@Rukapul Die had ik al verwacht (en super uiteraard).
Met voldoende vetstof werken ze na flinke slijtage ook natuurlijk, maar dan kook je praktisch gezien wel deels op aluminium (wat ik liever niet doe).

Doe je buiten 'vlees' ook wel eens dingen waar non-stick wenselijk is?
Gisteren bij het bakken van een laagje honing/sesam karamel op tempeh strips merkte ik weer achteruitgang...

En zie ik op jouw foto's nu ook de beschadigde randen?

- knip -

• Rukapul
Raymond P schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:39:
@Rukapul Die had ik al verwacht (en super uiteraard).
Doe je buiten 'vlees' ook wel eens dingen waar non-stick wenselijk is?
Pannekoeken? Ei? :P
Gisteren bij het bakken van een laagje honing/sesam karamel op tempeh strips merkte ik weer achteruitgang...
Nope.
En zie ik op jouw foto's nu ook de beschadigde randen?
Bovenop zijn lichte beschadigingen mogelijk, maar daar kook ik niet. In de kast staan ze gestapeld van klein naar groot wat iets kan krassen bovenop, en bij de hapjesplan ligt er een metalen deksel op.

Bij het koken merk ik nog geen achteruitgang van de non-stick.

• Raymond P
  • Nu online
@Rukapul Pannenkoeken of ei plakt niet. :P

Bij jou dus duidelijk door het stapelen. Ergens jammer, ik heb bewust niet gestapeld en heb het vermoeden dat het bij afwassen gebeurt.

- knip -

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:47
Ypuh schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:46:
Kookpunt heeft de De Buyer Carbone Plus pannen vrij goedkoop, alleen zijn ze nu net even niet op voorraad. €35 voor de 28cm pan of €50 voor een 24+28cm set. Voor die prijs onverslaanbaar. De Mineral B serie is vrijwel identiek alleen wordt geleverd in een papieren zak en met bijenwas. Dat is meer tegen transportschade, maar functioneel zijn ze hetzelfde.

Je kunt dan als tweede pan nog een goedkopere Demeyere of Ikea RVS pan er bij nemen. De hapjespannen zijn ook nog eens goedkoper dan de sauteerpannen en beide komen met deksel. Deze Demeyere Apollo 24cm is technisch bijvoorbeeld gelijk aan de bijna 2x zo dure Atlantis (ander handvat) en er zijn ook nog goedkopere 5 laags modellen.

Je hebt dan voor €150 drie pannen (24+28cm plaatstaal + 24cm hapjespan) waarmee je alles kunt klaarmaken wat je maar wil. Neemt ook relatief weinig ruimte in en je kunt ze meegeven bij je erfenis.
Ik ben met dit advies aan de gang gegaan. De twee De Buyers bevallen goed.

Qua hapjespan twijfel ik tussen formaat 24/28 cm en formfactor sauteuse (met steel) of lage kookpot. En om af te sluiten met of zonder glazen danwel rvsdeksel. Ik kook hoofdzakelijk voor twee mensen, maar er blijven ook weleens gasten mee-eten. Hoe denken jullie hierover?

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:57

Iemand enig idee?

Azijn al is geprobeerd? De beschrijving op dit artikel komt wel overeen met je verhaal: https://www.knivesandtool...it-een-keramische-pan.htm

Geen idee of een Greenpan tegen azijn kan overigens.

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:51
RetroTycoon schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:51:
[...]

Ik ben met dit advies aan de gang gegaan. De twee De Buyers bevallen goed.

Qua hapjespan twijfel ik tussen formaat 24/28 cm en formfactor sauteuse (met steel) of lage kookpot. En om af te sluiten met of zonder glazen danwel rvsdeksel. Ik kook hoofdzakelijk voor twee mensen, maar er blijven ook weleens gasten mee-eten. Hoe denken jullie hierover?
De 28cm is wel groot (te groot?). Ik kook meestal voor 2 personen en vind de 24cm al aan de ruime kant. Heb zelf de uitvoering met steel en RVS deksel uit de Atlantis serie, maar die is wel een stukje duurder (€189). Hier heb je dan ook wel weer een Apollo versie van (€139).

De steel kan zowel handig als onhandig zijn. Ligt aan hoeveel ruimte je hebt op en rondom je gasstel/kookplaat.

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:06
Gisteren een ikea sensuell gekocht en geprobeerd met "kartoffelpuffer" welke vanuit een emmer in de pan moet.

Deze bleef wel heel erg vastkoeken aan de pan. De methode met eerst goed opwarmen en daarna margarine erin werkte niet.

Vlees werkte wel weer goed (naar het goed schoonmaken van de pan 😂)iemand tips

• ratzz
BlackMonkey schreef op zondag 15 januari 2023 @ 23:43:
[...]

Azijn al is geprobeerd? De beschrijving op dit artikel komt wel overeen met je verhaal: https://www.knivesandtool...it-een-keramische-pan.htm

Geen idee of een Greenpan tegen azijn kan overigens.
Bedankt voor de link! Ik heb een pan van Gero met keramische coating die een doffe plek in het midden had waardoor ik bang was dat de coating al was gesneuveld na 2 maanden. Net effe met een schuursponsje en wat Cif (schuurmiddel) weggepoetst, bleken dus eiwitten te zijn volgens de site. Ik heb dus weer een nieuwe pan _/-\o_

[Voor 2% gewijzigd door ratzz op 16-01-2023 10:34. Reden: Toevoeging]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:10

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Iemand enig idee?

Ik wil daar graag de WMF Ceradur aan toevoegen :P

€50 welkomstbonus bij Raisin Spaarrekening? Stuur een DM.

• Spidey
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:51
k_ers schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:42:
Gisteren een ikea sensuell gekocht en geprobeerd met "kartoffelpuffer" welke vanuit een emmer in de pan moet.

Deze bleef wel heel erg vastkoeken aan de pan. De methode met eerst goed opwarmen en daarna margarine erin werkte niet.

...
Toch ergens iets niet goed gegaan mbt warmte en vetstoffen vermoed ik.
Van het weekend in een Ikea Sensual rvs 28cm koekenpan zelfs een 'french omlet' gemaakt die perfect door de pan gleed. Dit met uitsluitend roomboter nadat de water druppel door de pan bleef rollen. (Leidenfrost-effect)

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-02 12:54
Roomboter werkt sowieso veel beter dan margarine/plantaardige olie.

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:06
mcDavid schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:10:
Roomboter werkt sowieso veel beter dan margarine/plantaardige olie.
Note, roomboter kopen! Bedankt!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:40

Mars Warrior

Earth, the final frontier

MikeyMan schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:25:
[...]
Ik wil daar graag de WMF ceramic aan toevoegen :-P
Haha, dat is inderdaad ook geen pan die je moet kopen nee.

De Fusiontec doet het bij mij nog steeds er goed, al zijn er mensen die ook daar geen ei in kunnen bakken als ik de reviews lees op Coolblue 8)

Dat ze door het staal zwaar en deels onhandelbaar zijn klopt dan weer wel. De RVS pannen van WMF zijn wat dat aangaat een stuk prettiger.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• JB
  • Laatst online: 15:23

JB

Cédric roelt!

Fuske schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 07:55:
...en voor dingen met saus/zuur hebben we Le Creuset Les Forgees koekenpan en hapjespan. Die bevallen echt goed. Maar na dit topic doorgelezen te hebben zie ik ook dat deze niet helemaal pfoa/pfte vrij zijn.
Hier ook 3x Les Forgees (2x koekenpan en 1x sauteerpan). Die dingen zijn dus niet oké? Want dan wil ik ze eruit!
Gezonder koken: Onze sterke, PFOA-vrije anti-aanbaklaag kan alle vormen van bakken aan - zelfs zonder olie of vet.
icm
Levenslange garantie
waren toen doorslaggevend. Nu zal die garantie ook wel een wassen neus zijn, maar goed...

Mijn boefje is liev!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-02 22:18
Possible schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:07:
@Dirk0s welke stappen heb je uiteindelijk gedaan en hoe ziet de pan er nu uiteindelijk uit?
- Goed schoonmaken met dreft en schuurspons daarna goed afdrogen
- Zonder olie op het vuur zetten tot hij de kleur heeft van eerder geposte foto
Vervolgens onderstaande stappen x4
- Afkoelen en met een druppel lijnzaadolie insmeren
- 1 uur in de oven op 120 graden
- Afkoelen, schoonmaken met water en goedafdrogen

Edit:
Nu 2x gebruikt en deze kleur, gaat dit nog goed?

[Voor 29% gewijzigd door Dirk0s op 16-01-2023 18:58]

• Fuske
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-01 16:07
JB schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:59:
[...]
Hier ook 3x Les Forgees (2x koekenpan en 1x sauteerpan). Die dingen zijn dus niet oké? Want dan wil ik ze eruit!

[...]

icm

[...]

waren toen doorslaggevend. Nu zal die garantie ook wel een wassen neus zijn, maar goed...
Ik gebruik ze nog steeds.. Mijn grote hapjespan van deze serie vertoonde wat slijtage, aanspraak gemaakt op de garantie en kosteloos vervangen voor een nieuwe. Dit was ook nog eens een nieuwe versie met weer een nieuwe laag. Wij zijn er heel blij mee.
Voor vlees gebruiken we nog altijd een plaatstalen pan en hebben we sinds kort ook een rvs pan van Ikea.

• Raymond P
  • Nu online
@JB PFOA is sinds 2015 verboden. PFOA valt onder PFAS, verzamelnaam voor stoffen om PTFE te maken.
Een onzinnige melding dus.

Zolang er geen PFAS (of PTFE) vrij geschreven wordt én de term anti-aanbak gebruikt wordt én niet geschreven wordt wat de laag wel is dan is het gewoon een PTFE laag. Gen-X momenteel...

Nog heel ff, een paar dagen geleden is er weer een stapje gezet richting het algehele verbod.
(Die levenslange garantie houdt waarschijnlijk op ergens in 2026.)

- knip -

• JB
  • Laatst online: 15:23

JB

Cédric roelt!

Raymond P schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:18:
@JB PFOA is sinds 2015 verboden. PFOA valt onder PFAS, verzamelnaam voor stoffen om PTFE te maken.
Een onzinnige melding dus.

Zolang er geen PFAS (of PTFE) vrij geschreven wordt én de term anti-aanbak gebruikt wordt én niet geschreven wordt wat de laag wel is dan is het gewoon een PTFE laag. Gen-X momenteel...

Nog heel ff, een paar dagen geleden is er weer een stapje gezet richting het algehele verbod.
(Die levenslange garantie houdt waarschijnlijk op ergens in 2026.)
Oke dus als ik jou goed begrijp, gebruikt Le Creuset wel degelijk deze troep in hun pannen?

Mijn boefje is liev!

• Raymond P
  • Nu online
@JB Ja. Dead giveaway is dat de pannnen uit les forgees (tns) lijn volgens gebruiksaanwijzing absoluut niet heter mogen worden dan 260 graden.
Dat is de temperatuur dat PTFE volledig afbreekt en zwaar toxisch is.

Overigens zijn dit soort pannen wel veilig te gebruiken bij lage temperaturen. De pan is ook al gemaakt, dus de milieu schade heeft al plaats gevonden.

Als ik ooit van le Creuset een antwoord krijg en blijkt dat het daadwerkelijk enkel geanodiseerd aluminium is zal ik dat zeker hier melden. :)

- knip -

• stickeric
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:30
Sinds kort een Inductie kookplaat en wil weleens een gietijzeren koekenpan proberen, Wat is een goeie maar toch een niet dure pan om het mee te proberen?

• DeKaerften
  • Niet online
Imho gietijzer is gietijzer. Het enige verschil is of het geëmailleerd is of niet en of het "gladde" of "ruwe" emaille laag is. Ik heb een van de goedkoopste gietijzeren braadpannen die ik op bol.com kon vinden en die voldoet prima. Verder een gietijzeren grillpan van ikea, werkt ook perfect. Voor de "bekendere" merken betaal je vooral voor het design/de naam heb ik het idee.

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:47
Ypuh schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:20:
[...]

De 28cm is wel groot (te groot?). Ik kook meestal voor 2 personen en vind de 24cm al aan de ruime kant. Heb zelf de uitvoering met steel en RVS deksel uit de Atlantis serie, maar die is wel een stukje duurder (€189). Hier heb je dan ook wel weer een Apollo versie van (€139).

De steel kan zowel handig als onhandig zijn. Ligt aan hoeveel ruimte je hebt op en rondom je gasstel/kookplaat.
Ik heb als verrassing de 28cm-variant gekregen met twee handvatten. Z'n eerste kookrondes werkte ie perfect; hij is fors, maar ik maakte een ratjetoe, dus die kon ik wel gebruiken. Handvatten worden niet warm op een inductiekookplaat. Alles egaal verwarmd. Erg blij mee!

• duvekot
Dirk0s schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:42:
[...]
Edit:
Nu 2x gebruikt en deze kleur, gaat dit nog goed?
[Afbeelding]
Wat heb je er in klaar gemaakt? En wat had je gebruikt om in te bakken?

• Dirk0s
duvekot schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:28:
[...]

Wat heb je er in klaar gemaakt? En wat had je gebruikt om in te bakken?
1x hamburgers met uitjes en champignons
1x AH verspakket Beef teriyaki.

Die teriyaki de boosdoener?

• duvekot
Dirk0s schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:37:
[...]

1x hamburgers met uitjes en champignons
1x AH verspakket Beef teriyaki.

Die teriyaki de boosdoener?
Dat denk ik wel .. als ik zo naar de ingrediënten kijk:
Kookpakket voor het maken van Japanse beef teriyakimet wokgroente, 19% witte rijst, 19% teriyakisaus en 1,9% gebakken uitjes

Ingrediënten: groente (13% kastanjechampignon, 11% paksoi, 10% gele paprika, 10% taugé, 6,3% Chinese kool, 5% bosui, 5% sugarsnap, 1,4% uil, witte rijst, water, suiker, rijstazijn, puree (gember, knoflook), sojaboon, tarwe, gemodificeerd aardappelzetmeel, zout, palmolie, tarwebloem, gistextract, specerijen, limoensapconcentraat.

https://www.ah.nl/producten/product/wi517588

• Dirk0s
duvekot schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:19:
[...]

Dat denk ik wel .. als ik zo naar de ingrediënten kijk:

[...]
Hmm stom van me, beter moeten kijken.
Wat is nu de werkwijze of gewoon door gebruiken met wel de juiste producten?

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Je kan hem volledig schoonmaken en opnieuw inbranden.

Of gewoon doorgaan als hij nog goed bakt

• defusion
  • Niet online
Vermoed het ook: rijstazijn, limoensapconcentraat.
Maar kan ook dat de laag toch nog niet helemaal uitgehard was.

Even goed schoonmaken, één laagje eroverheen in de oven, misschien wat langer en iets hogere temperatuur dan vorige keer, en ook echt in de oven laten en langzaam laten afkoelen, gewoon de hele nacht erin laten desnoods, om er zeker van te zijn dat de laag uitgehard is, en weer gaan gebruiken.
Komt wel goed.

Dat is ook het voordeel van zo'n pan, als je het verkloot, laagje erover en verder.
En als het écht niet meer wil, helemaal strippen en opnieuw inbranden.

En een RVS of geëmailleerd gietijzeren pan erbij voor de volgende keer.

[Voor 13% gewijzigd door defusion op 17-01-2023 21:41]

• Possible
  • Laatst online: 15:18
Weet niet of deze al voorbij is gekomen, maar is dit wat?

https://www.ibood.com/off...Pyf_fWiVEXwhoCh8EQAvD_BwE

Staat dit wel bij:

(i) Niet geschikt voor inductie, tenzij je bij de pan blijft, zonder Turbo Stand, en altijd met olie of boter bakt.

[Voor 22% gewijzigd door Possible op 18-01-2023 15:20]

3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• defusion
  • Niet online
@Possible
Dikte bodem: 2mm
Dat is voornaamste verschil denk ik met de 'acier carbone' serie, die is 3mm

Werkt natuurlijk op inductie, maar risico om kromtrekken is (flink) hoger met 2mm.

De goedkoopste die ik zo snel zie (ken de winkel verder niet):
https://www.horecastyle.n...n-28-cm-carbone-plus.html

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13:32
Morgen is onze nieuwe keuken klaar maar we zijn nog.niet aan de nieuwe pannen (inductie) toegekomen.

Nu zijn wij lui en gooien we regelmatig de pannen in de vaatwasser dus zijn we opzoek naar een pannenset zonder teflon.

We zien bij de blokker wel.sets staan maar als je dan reviews leest denk ik toch meh liever niet.

Het inbranden en dat soort dingen zien we niet zitten. Zijn er hier ook tips voor alternatieven? Keramische coating?(of is dit teflon maar dan anders gemarket?)

• Rukapul
Thermolon is het enige PFAS/PFOA-vrije alternatief. In dit topic ben ik echter de enige die er over te spreken is :+ Jammere is wel dat zelfs met hetzelfde materiaal (Thermolon) verschillen tussen merken / series aanzienlijk zijn.

[Voor 32% gewijzigd door Rukapul op 19-01-2023 13:30]

• defusion
  • Niet online
@mxmemx RVS is het meest hufterproof; mag in de vaatwasser, hoef je niet in te branden, alles mag er in, en geen laagje wat slijt.
Vereist wel meer kunde in de keuken (mbt. temperatuurbeheersing en gebruik vetstoffen), anders bakt het aan.

Maar je kunt het waar nodig ook met chemische meuk of grof geweld schoonmaken zonder bang te zijn dat je iets stuk maakt.

• mcDavid
mxmemx schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:02:
Morgen is onze nieuwe keuken klaar maar we zijn nog.niet aan de nieuwe pannen (inductie) toegekomen.

Nu zijn wij lui en gooien we regelmatig de pannen in de vaatwasser dus zijn we opzoek naar een pannenset zonder teflon.

We zien bij de blokker wel.sets staan maar als je dan reviews leest denk ik toch meh liever niet.

Het inbranden en dat soort dingen zien we niet zitten. Zijn er hier ook tips voor alternatieven? Keramische coating?(of is dit teflon maar dan anders gemarket?)
Keramisch is niet het zelfde als teflon, maar kent wel grofweg dezelfde voor- en nadelen. Het is iets beter bestand tegen mechanische schade maar iets minder tegen oververhitting hebben een lagere max gebruikstemperatuur. Allebei hebben een beperkte levensduur en hebben ingewikkelde chemische behandelingen ondergaan waar je evt. vraagtekens bij kunt hebben.

Al met al zou ik denken dat in de vaatwasser zetten voor een keramische anti-aanbaklaag ietsje minder desastreus is dan voor teflon. Maar het blijft een vorm van mishandeling. Voor iedere pan trouwens, met uitzondering van RVS.

• Raymond P
  • Nu online
Rukapul schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:27:
Thermolon is het enige PFAS/PFOA-vrije alternatief. In dit topic ben ik echter de enige die er over te spreken is :+ Jammere is wel dat zelfs met hetzelfde materiaal (Thermolon) verschillen tussen merken / series aanzienlijk zijn.
Fwiw ik ben er zeker ook over te spreken. Maar het is gewoon niet robuust genoeg voor mijn keuken.

---

Momenteel word ik gebombardeerd met reclames van Tefal's nieuwe keramische pan.
De Tefal die teflon-aluminium pannen heeft 'uitgevonden' (de ironie). :+

Inmiddels ook antwoord van Le Creuset op mijn vraag over Les Forgees (TNS):
Beste Raymond,

Dank voor uw geduld terwijl wij dit voor u uitzochten.
Het hard geanodiseerd aluminium is het basismateriaal van de pan. Bovenop het aluminium is zowel aan de binnen- als buitenkant van de pan een anti-aanbaklaag aangebracht.
Het antwoord van de afdeling wat betreft de anti-aanbak coating vindt u hieronder:
(propaganda marketing apparaat)
Sinds 1925 is Le Creuset wereldwijd een baanbrekend kookmerk met een breed scala aan vormen en materialen. Wij selecteren met grote zorg de materialen die gebruikt worden bij de creatie van onze producten, terwijl het productieproces zelf altijd streng gecontroleerd en gereguleerd is.

Al onze producten voldoen aan de plaatselijke wetgeving over voedselveiligheid en aan de internationale normen en voorschriften. Deze protocollen en wetten zijn speciaal opgesteld om de gezondheid en veiligheid van de consument te beschermen.

Le Creuset producten worden gemaakt van een mix van ingrediënten. Wij zijn ervan overtuigd dat u begrijpt dat de materiaalsamenstelling van onze producten deel uitmaakt van ons vertrouwelijke productieproces; elk merk heeft zijn eigen formule. Le Creuset controleert voortdurend de conformiteit van onze producten door middel van monsteranalyses die door erkende laboratoria worden uitgevoerd. Wij kunnen het gebruik van onze producten niet beoordelen in geval van zware allergieën of specifieke gezondheidsproblemen.
Note: de pannen zijn gemaakt in China.
Als er iets anders dan PTFE op had gezeten dan hadden ze mij dat nu wel verteld, denk ik.

@mcDavid PTFE coatings zijn juist enorm gevoelig voor oververhitting. Verschil is dat bij keramisch de pan kapot gaat en bij PTFE jij de sjaak bent. :P
Solgel coatings zijn ook niet mileuvriendelijk in productie, maar van forever chemicals gedump in het milieu zoals bij PTFE productie is geen sprake.

- knip -

• mcDavid
Raymond P schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:42:
[...]

@mcDavid PTFE coatings zijn juist enorm gevoelig voor oververhitting. Verschil is dat bij keramisch de pan kapot gaat en bij PTFE jij de sjaak bent. :P
I know, beiden moet je niet oververhitten. Maar als ik het goed begrijp is de max. toelaatbare temperatuur van de meeste keramische non-stick coatings nog lager dan die van PTFE.

• Raymond P
  • Nu online
@mcDavid Thermolon kan je veilig doorstoken tot 450 C. Dat is momenteel de meest gangbare geloof ik.

Of de laag dan nog aan de pan zit weet ik niet. Handvaten zijn ook wel eens een issue, vooral geklonken handvaten gaan losser zitten. De aluminium basis is ook niet ideaal voor hoge(re) temperaturen.

edit: op RVS basis (en SiO2 coating) gaat zoals verwacht de max temperatuur gewoon omhoog, Greenpan heeft een GP5 lijn die oven safe is tot 600 F (315 C): https://www.greenpan.us/c...stick-8-and-10-frypan-set

[Voor 31% gewijzigd door Raymond P op 19-01-2023 16:31]

- knip -

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13:32
defusion schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:33:
@mxmemx RVS is het meest hufterproof; mag in de vaatwasser, hoef je niet in te branden, alles mag er in, en geen laagje wat slijt.
Vereist wel meer kunde in de keuken (mbt. temperatuurbeheersing en gebruik vetstoffen), anders bakt het aan.

Maar je kunt het waar nodig ook met chemische meuk of grof geweld schoonmaken zonder bang te zijn dat je iets stuk maakt.
Voor huis tuin keuken dus gewoon goed te gebruiken?
Demeyere zag ik toevallig voorbijkomen, is dat dan aan te raden?

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-02 22:07
mxmemx schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:55:
[...]

Demeyere absoluut (de tri-ply of meerdere lagen).

En als je wat minder uit wil geven: Schweino in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"

• mcDavid
mxmemx schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:55:
[...]

"goed te gebruiken" ligt erg aan je eigen kookkunsten en wat je precies probeert te maken. Je ziet mij geen eitje of aardappels bakken in RVS, vind ik veel te lastig. Andere mensen draaien hun hand er niet voor om.

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
mcDavid schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:16:
[...]

"goed te gebruiken" ligt erg aan je eigen kookkunsten en wat je precies probeert te maken. Je ziet mij geen eitje of aardappels bakken in RVS, vind ik veel te lastig. Andere mensen draaien hun hand er niet voor om.
Als ik het kan dan kan een ander het ook, zo'n keukenprins ben ik nu ook weer niet. Er is echt niets spannends aan bakken in RVS. De grootste fouten die mensen er bij maken zijn ten eerste de pit te hoog zetten, ik kom nooit maar dan ook nooit verder dan halverwege. En ten tweede iets proberen los te krijgen van de pan als het eventueel aanbakt. Gewoon even wachten, dat komt vanzelf weer los. Niet te heet en geduld zijn de sleutelwoorden.

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:03
Volgens mij is de fout met rvs die mensen maken dat ze niet wachten tot de pan goed warm is, en hun eten en vetstof direct in een koude opwarmende pan flikkeren. Omdat ze dat gewend waren bij teflon.

Ik gebruik zelf meestal RVS. Alleen voor pannenkoeken, aardappels en ei pak ik staal.

Anti aanbak heb ik niet meer in huis.

Vind rvs gewoon makkelijk. Zodra de pan goed heet is, vuur ongeveer op half. Boter erin, eten erin, en even later even alles draaien. Of bij de rvs wok gewoon continu wat rondscheppen (gebruik ik als soort van hapjespan, bv voor lasagnesaus of spul voor op wraps)
Na gebruik even goed met de groen/gele spons erdoor voor de hardnekkige plekken, en in de vaatwasser ermee.

[Voor 69% gewijzigd door GAIAjohan op 20-01-2023 22:34]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 2480Wp @ 260° West, 35° helling

• zacht
  • Niet online
Net een Sensuell 28 cm op Marktplaats gekocht, ik moet eens ophouden met pannen kopen.

• ratzz
zacht schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:29:
Net een Sensuell 28 cm op Marktplaats gekocht, ik moet eens ophouden met pannen kopen.
Dat ken ik, ik zit de hele tijd naar deze te loeren.

• zacht
  • Niet online
ratzz schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 17:00:
[...]

Dat ken ik, ik zit de hele tijd naar deze te loeren.
Ik heb een el cheapo versie van zo'n rvs-wok (10 euro marktplaats), maar die gebruik ik wel erg weinig.

• ratzz
zacht schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 17:04:
[...]

Ik heb een el cheapo versie van zo'n rvs-wok (10 euro marktplaats), maar die gebruik ik wel erg weinig.
En waarom niet? Ik had het idee dat die ook fijn zou zijn als hapjespan en voor sauzen.

• zacht
  • Niet online
ratzz schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 17:09:
[...]

En waarom niet? Ik had het idee dat die ook fijn zou zijn als hapjespan en voor sauzen.
Omdat ik een RVS hapjespan heb (IKEA Oumbärlig), die ik vrijwel dagelijks gebruik voor dat soort zaken.

• duvekot
zacht schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 17:51:
[...]
Omdat ik een RVS hapjespan heb (IKEA Oumbärlig), die ik vrijwel dagelijks gebruik voor dat soort zaken.
https://www.ikea.com/nl/n...npan-koperkleur-50451052/
Met zeer slijtvaste Teflon® Platinum plus antiaanbaklaag; geschikt voor dagelijks gebruik.
Klinkt niet echt lekker ... Teflon.
Dus de onder/buitenkant is RVS .. maar de binnenkant bevat dus Teflon

• zacht
  • Niet online
duvekot schreef op zondag 22 januari 2023 @ 00:14:
[...]

[...]

Oh, die heb ik niet, ik heb alleen pure rvs pannen. Geen koper, geen keramiek, geen teflon, geen anti-aanbak-lagen etc. Die van mij wordt niet meer verkocht, al lijkt hij verdacht veel op deze:

https://ingka.page.link/VAg15kUn9k2ZAnam9

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
zacht schreef op zondag 22 januari 2023 @ 00:24:
[...]

Oh, die heb ik niet, ik heb alleen pure rvs pannen. Geen koper, geen keramiek, geen teflon, geen anti-aanbak-lagen etc. Die van mij wordt niet meer verkocht, al lijkt hij verdacht veel op deze:

https://ingka.page.link/VAg15kUn9k2ZAnam9
Ja dat omboerlig hebben ze ook onder de 365+ serie geplaatst (al even dacht ik). De eerste waren dacht ik gepuntlast, de latere gepompnageld al weet ik niet of vie verandering samenhing met de naamsverandering.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• duvekot
Gelukkig maar... Maar als iemand dus zoekt op de IKEA pannen naam die je noemde .. kom je daar dus op uit.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
duvekot schreef op zondag 22 januari 2023 @ 00:14:
[...]

[...]

Oh die naam hebben ze dus weer in gebruik genomen maar nu voor minder goede (niet RVS) pannen - jammer.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:51
Op Marktplaats krijg ik steeds de Buyer pannen te zien. Ik vraag me af hoe mensen dat toch voor elkaar krijgen om een pan zo te vernaggelen? Zijn er zoveel mensen die dat inbranden gewoon echt niet begrijpen, of heeft het met inductie te maken? Voordat er een doorgebrande zwarte vlek ontstaat moet er toch ergens een lampje gaan branden in de bovenkamer?

- https://www.marktplaats.n...b-element-countrypan-28-o
- https://www.marktplaats.n.../m1932356878-buyer-pan-28
- https://www.marktplaats.n...-de-buyer-koekenpan-24-cm
- https://www.marktplaats.n...7151-buyer-mineral-pannen
- https://www.marktplaats.n.../m1928724213-de-buyer-pan
- https://www.marktplaats.n...r-carbone-plus-24cm-en-28

[Voor 5% gewijzigd door Ypuh op 24-01-2023 14:39]

• Raymond P
  • Nu online
@Ypuh Doe eens een gok. :+
Verloren kennis...

Aanvullend zal je ook niet zo snel een goed exemplaar op marktplaats vinden. Daar verkoop je enkel wat je niet nodig hebt, toch?

@franssie In de war met Sensuell? Die OUMBÄRLIG (lijn) ken ik niet anders dan non-stick PTFE.

[Voor 21% gewijzigd door Raymond P op 24-01-2023 14:25]

- knip -

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Raymond P schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:12:
@Ypuh Doe eens een gok. :+
<>
@franssie In de war met Sensuell? Die OUMBÄRLIG (lijn) ken ik niet anders dan non-stick PTFE.
Misschien, maar meen mij echt te herinneren dat eerst oembarlig de RVS lijn was die ze later 365+ etc zijn gaan noemen. Dat is wel 20 jaar geleden oid. Maar misschien waren dat alleen de kookpannen. Maar zoals @zacht ook aangaf ook de hapjespannen.

[Voor 5% gewijzigd door franssie op 24-01-2023 14:59]

• defusion
  • Niet online
Ik heb de 365 hapjespan gekocht toen ze in de overgang zaten. Is vrijwel gelijk aan de oumbarlig rvs die ze daarvoor hadden.
Kostte toen ook hetzelfde meen ik.

• Raymond P
  • Nu online
@franssie Heel lang geleden hadden ze twee pannen die ontiegelijk veel op elkaar leken, maar 1 had een coating.
De huidige oumbarlig manual is iig uit 2013 en is afaik niet uit het assortiment geweest.

Als ik terugreken moet het zeker 5 jaar daarvoor geweest zijn.
Edit: met @defusion dus.

De hapjespannen kan ik mij niet herinneren, daar zit nu ook een coating op? (En dat is dan nu 365+ toch)

[Voor 19% gewijzigd door Raymond P op 24-01-2023 15:13]

- knip -

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Hapjespannen waren hetzelfde, alleen wat ze dacht ik veranderd hadden is het vervangen van een gepuntlaste besvestiging van het handvat en het deksel naar nagels. (edit: dus beide puur RVS, geen antiaanbaklaag)
edit2: Volgens dit bericht is 365+m sinds 1997 beschikbaar. https://www.stijlvolstyli...euwe-365-dagen-collectie/

[Voor 38% gewijzigd door franssie op 24-01-2023 15:24]

• Raymond P
  • Nu online
Dat is heel lang geleden, toen was ik nog meer met meloenen dan met pannen bezig. :+

- knip -

• BlackMonkey
franssie schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:16:
Hapjespannen waren hetzelfde, alleen wat ze dacht ik veranderd hadden is het vervangen van een gepuntlaste besvestiging van het handvat en het deksel naar nagels. (edit: dus beide puur RVS, geen antiaanbaklaag)
edit2: Volgens dit bericht is 365+m sinds 1997 beschikbaar. https://www.stijlvolstyli...euwe-365-dagen-collectie/
Ze werden eerst verkocht onder 365 maar dat is aangepast naar OUMBÄRLIG zoals uit deze post van jezelf op te maken: franssie in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"

En deze (zie de link):
True in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"

Later zijn ze weer hernoemd naar 365, ik vermoed net iets voor deze post:

zacht in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"

Om het even duidelijk te houden zijn ze daarna dus OUMBÄRLIG weer voor andere pannen gaan gebruiken. Want waarom zou je het simpel maken :P

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
BlackMonkey schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:22:
[...]

Ze werden eerst verkocht onder 365 maar dat is aangepast naar OUMBÄRLIG zoals uit deze post van jezelf op te maken: franssie in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"

En deze (zie de link):
True in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"

Later zijn ze weer hernoemd naar 365, ik vermoed net iets voor deze post:

zacht in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"

Om het even duidelijk te houden zijn ze daarna dus OUMBÄRLIG weer voor andere pannen gaan gebruiken. Want waarom zou je het simpel maken :P
Lol zou ook best kunnen, hoe dan ook het zijn prima hapjes en kookpannen d:)b :Y) (die zonder de aanbaklaag dan)

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
mxmemx schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:02:

Als je om wat voor reden ook geen teflon wil, maar wel een anti-aanbak-laag: kijk eens naar TVS-pannen. Die hebben een organische anti-aanbak laag. Weet niet precies wat het is (search the web). Wij hebben een paar van die pannen etc en ze werken erg prettig en gaan al een hele tijd mee. Niet bijzonder fraai, maar dat boeit ons niet.

edit: is al wel eens voorbijgekomen hier: https://gathering.tweaker...message/70979796#70979796

[Voor 6% gewijzigd door inhico op 25-01-2023 07:17]

...

• Raymond P
  • Nu online
@inhico Als er anti-aanbak genoemd wordt en niet expliciet vermeld wordt dat de laag géén PTFE (of PFAS) bevat dan bevat de laag PTFE.

Althans, zolang je shopt bij gerenomeerde Nederlandse verkooppunten...

- knip -

• inhico
  • Nu online
Raymond P schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:37:
@inhico Als er anti-aanbak genoemd wordt en niet expliciet vermeld wordt dat de laag géén PTFE (of PFAS) bevat dan bevat de laag PTFE.

Althans, zolang je shopt bij gerenomeerde Nederlandse verkooppunten...
TVS zelf claimt dat hun eko-OK lijn vrij is van PTFE en PFAS

...

• Raymond P
  • Nu online
@inhico Nee. Ze claimen dat hun PTFE lagen vrij zijn van PFAS, dat is op het randje. zie ook: https://www.tvs-spa.it/pages/i-nostri-rivestimenti
De Gen-X coatings bevatten (mogelijk) minder tot geen PFAS in het eindproduct, dat is ook niet echt relevant.

PFAS is een verzamelnaam voor stoffen die gebruikt worden om PTFE te maken, als ze niet in de coating belanden dan belanden ze wel in het milieu.
Het gevaar van een PTFE coating op een pan komt pas kijken als de laag te heet wordt (of is geworden).

- knip -

• inhico
  • Nu online
Raymond P schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:24:
@inhico Nee. Ze claimen dat hun PTFE lagen vrij zijn van PFAS, dat is op het randje. zie ook: https://www.tvs-spa.it/pages/i-nostri-rivestimenti
De Gen-X coatings bevatten (mogelijk) minder tot geen PFAS in het eindproduct, dat is ook niet echt relevant.

PFAS is een verzamelnaam voor stoffen die gebruikt worden om PTFE te maken, als ze niet in de coating belanden dan belanden ze wel in het milieu.
Het gevaar van een PTFE coating op een pan komt pas kijken als de laag te heet wordt (of is geworden).
Jawel: Se cerchi una padella ecologica, senza PTFE (Teflon) e senza PFAS, scegli i prodotti della linea TVS Eco-ok: il massimo in fatto di sicurezza e sostenibilità. (https://www.tvs-spa.it/en/collections/padelle)

Ofwel: Als u op zoek bent naar een milieuvriendelijke, PTFE- (Teflon) en PFAS-vrije koekenpan, kies dan voor producten uit de TVS Eco-ok lijn: het summum van veiligheid en duurzaamheid.

edit: dit geldt dus alleen voor deze specifieke lijn.

[Voor 4% gewijzigd door inhico op 25-01-2023 09:38]

...

• stickeric
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:30
Ik heb een rvs koekenpan gehaald om te oefenen, Het lukt aardig en tot nu toe zeer tevreden.

Hoe zorg ik ervoor dat de pan vlak blijft, doen jullie de pan op een lagere stand opwarmen voordat je gaat bakken? want ik doe het momenteel zo:

Standje 9 (1-9 +boost) totdat water begint te dansen en dan olie erin, even wachten en dan bakken.
Is het nodig voordat ik ga koken dat ik de pan warm laat worden op standje 5/6? voordat ik er veel vermogen in pomp?

• Raymond P
  • Nu online
@inhico Met vervolgens het wazige plant verhaal. Prima als je dat wilt geloven natuurlijk. :)
Als ze een lijn hebben met sol-gel SiO2 coating hadden ze dat er gewoon bij kunnen zetten, dat staat er echter niet en ze hebben een historie met op-het-randje verhalen.
EXP VEG non-stick coating is non-toxic PFAS, BPA, NMP free and produced with -50% CO 2 compared to traditional PTFE non-stick
Dit kan je namelijk op meerdere manieren lezen.

Als je mee wilt helpen met het creëren van een beter milieu dan koop je gewoon een stuk RVS of plaatstaal.
Het liefst zonder bakelieten handvat.
En als je een SiO2 coating wilt liggen die tegenwoordig overal, zelfs Tefal maakt die nu.

@stickeric Ja, op vol vermogen opwarmen geeft een risico tot beschadigen van je pan. Vooral op inductie.
Op laag/middel vermogen opwarmen is voor elke pan aan te raden.

- knip -

• defusion
  • Niet online
@stickeric zou ik wel doen ja, bedenk je ook dat RVS pannen uit meerdere lagen bestaan, en die lagen ook individueel/intern krom kunnen trekken, mede doordat het om verschillende soorten materialen gaat met verschillende eigenschappen. Dat heeft vervolgens weer invloed op de prestaties, ook al zie je er misschien niks van van de buitenkant.

Ook voor gelijkmatige warmteverdeling is het beter als je het wat rustiger aan doet.

• zacht
  • Niet online
stickeric schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:45:
Ik heb een rvs koekenpan gehaald om te oefenen, Het lukt aardig en tot nu toe zeer tevreden.

Hoe zorg ik ervoor dat de pan vlak blijft, doen jullie de pan op een lagere stand opwarmen voordat je gaat bakken? want ik doe het momenteel zo:

Standje 9 (1-9 +boost) totdat water begint te dansen en dan olie erin, even wachten en dan bakken.
Is het nodig voordat ik ga koken dat ik de pan warm laat worden op standje 5/6? voordat ik er veel vermogen in pomp?
Opwarmen doe ik op 5. Voorheen op gas ook nooit verder gekomen dan 'half gas'. Puur om de reden die jij noemt: ik wil de pannen graag heel houden.

• duvekot
Je kan je seasoning ook overdrijven

https://www.reddit.com/r/..._do_it_guys_this_is_just/

• eetinfo.nl
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 26-01 16:30
*knip* Spam

[Voor 98% gewijzigd door Yorinn op 26-01-2023 23:10]

• duvekot
Poll: Met welke olie heb jij je pan "ge-seasoned"
Olie? Seasoning? Gewoon gebruiken
Avocado Olie
Olijfolie
Lijnzaadolie
Druivenpitolie
Zonnebloemolie
Eeuuhh... Staat er niet bij
Tussenstand:
(Staat je keuze er niet tussen .. laat het dan in een post weten wat je mist)
http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=405239&layout=6&sort=org
Ook een poll maken? Klik hier

[Voor 4% gewijzigd door duvekot op 28-01-2023 22:28]

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ik met arachide olie. Vind dat persoonlijk erg fijn werken. Gebruik het ook voor mijn gietijzeren roosters op de bbq en mijn houten snijplanken.

(En in de frituurpan voor friet)

• marowi
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Arachide olie hier ook.

Ik heb wel een vraag, ik gebruik onze Debuyer mineral B‘s nu iets meer dan een jaar (of al 2 dunno, corona jaren) dagelijks gebruik, en ik merkte laatst dat mijn pannenkoeken wat bleven plakken.

Toegegeven, het beslag was wat aan de dunne kant, maar dit heb ik niet eerder gehad.

Nu merk ik dat ik volgens mij “aangebrande resten” in mijn pan heb, deel van het kookoppervlak is glimmend, deel is mat. Op die matte delen blijft het plakken volgens mij.

Iemand tips? Ik zag op youtube dat je kon schrobben met zout? Aanraders?

Hier een foto met de reflectie van en afzuigkap spotje:

Of lekker overheen seasonen? :P

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP

• defusion
  • Niet online
duvekot schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 20:19:
Poll: Met welke olie heb jij je pan "ge-seasoned"
Olie? Seasoning? Gewoon gebruiken
Avocado Olie
Olijfolie
Lijnzaadolie
Druivenpitolie
Zonnebloemolie
Eeuuhh... Staat er niet bij
Tussenstand:
(Staat je keuze er niet tussen .. laat het dan in een post weten wat je mist)
[Afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
Arachideolie meestal, want dat heb ik altijd in huis. Maar ik adviseer lijnzaadolie als je specifiek een olie kiest om alleen te seasonen.

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:08

janvanduschoten

Moderator Mobile / General Chat

Nr. 346

marowi schreef op zondag 29 januari 2023 @ 11:45:
Arachide olie hier ook.

Ik heb wel een vraag, ik gebruik onze Debuyer mineral B‘s nu iets meer dan een jaar (of al 2 dunno, corona jaren) dagelijks gebruik, en ik merkte laatst dat mijn pannenkoeken wat bleven plakken.

Toegegeven, het beslag was wat aan de dunne kant, maar dit heb ik niet eerder gehad.

Nu merk ik dat ik volgens mij “aangebrande resten” in mijn pan heb, deel van het kookoppervlak is glimmend, deel is mat. Op die matte delen blijft het plakken volgens mij.

Iemand tips? Ik zag op youtube dat je kon schrobben met zout? Aanraders?

Hier een foto met de reflectie van en afzuigkap spotje:
[Afbeelding]

Of lekker overheen seasonen? :P
Ik bewerk ruwe plekken met een kookplaat krabber om de onregelmatigheden grotendeels weg te steken. Daarna nog een aardige hoeveelheid keukenzout in de pan en met keukenpapier "glad schuren".
Ik doe het niet vaak, maar werkt perfect bij dat soort plekken.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-02 08:45
janvanduschoten schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:51:
[...]

Ik bewerk ruwe plekken met een kookplaat krabber om de onregelmatigheden grotendeels weg te steken. Daarna nog een aardige hoeveelheid keukenzout in de pan en met keukenpapier "glad schuren".
Ik doe het niet vaak, maar werkt perfect bij dat soort plekken.
Ik kwam laatst een filmpje tegen over een chainmill sponge, lijkt erg handig in de keuken voor dit soort werk.
Zelf nog geen ervaring mee.

• Raymond P
  • Nu online
@guapper Dat lijkt mij ook wel kinky.

Zelf gebruik ik een rvs pannenspons: https://www.ah.nl/product...annenspons-roestvrijstaal
Het concept dat je een laag met een zachte hand moet koesteren heb ik losgelaten. Wat ervan af komt wil ik er niet op. :)

- knip -

• BlackMonkey
Raymond P schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:36:
@guapper Dat lijkt mij ook wel kinky.

Zelf gebruik ik een rvs pannenspons: https://www.ah.nl/product...annenspons-roestvrijstaal
Het concept dat je een laag met een zachte hand moet koesteren heb ik losgelaten. Wat ervan af komt wil ik er niet op. :)
+1

Het is een gebruiksvoorwerp, geen kunstwerk. Dus af en toe gebruik ik eenzelfde pannenspons om de laag even bij te werken.

• amp9
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:01
Ik ben opzoek naar een stalen wok met een vlakke bodem met een bodem diameter van minimaal 16cm, dit ivm de minimale panmaat van de inductie kookplaat (Atag HI9272SVI). Maar kan erg weinig vinden, de meeste wokken met een platte bodem hebben een bodem diameter van 10-12 cm. Enige opties die ik kan vinden zijn de wok en wadjang van skotsberg, beide van carbon staal https://www.skottsberg.co...er/carbon-steel-cookware/.
Of de lichtgewicht cast iron wok van hetzelfde merk, alleen geen idee hoe snel dit opwarmt, qua maat wel ideal denk ik https://www.skottsberg.co...er/carbon-steel-cookware/
Iemand een ander idee?

[Voor 17% gewijzigd door amp9 op 30-01-2023 10:57]

• zacht
  • Niet online
amp9 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:48:
Ik ben opzoek naar een stalen wok met een vlakke bodem met een bodem diameter van minimaal 16cm, dit ivm de minimale panmaat van de inductie kookplaat (Atag HI9272SVI). Maar kan erg weinig vinden, de meeste wokken met een platte bodem hebben een bodem diameter van 10-12 cm. Enige opties die ik kan vinden zijn de wok en wadjang van skotsberg, beide van carbon staal https://www.skottsberg.co...er/carbon-steel-cookware/.
Of de lichtgewicht cast iron wok van hetzelfde merk, alleen geen idee hoe snel dit opwarmt, qua maat wel ideal denk ik https://www.skottsberg.co...er/carbon-steel-cookware/
Iemand een ander idee?
https://www.vanhattemhore...ofqNDYu-LS-kaAnQmEALw_wcB

Met 16cm bodem
Pagina: 1 ... 47 48 49 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee