Als je voorheen op anti-aanbak kookte dan is het geen verbeelding. 

- knip -
Veel plezier met de pan ... En dat er nog vele burgers mogen volgen.Dirk0s schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:13:
De eerste hamburgers met uitjes en champignons smaakte heerlijk!
Geen idee of het door de pan kwam maar had echt het idee dat het veel lekkerder was!
Ik gok dat er nu veel mensen gaan roepen. Koop Debuyer!bartus1989 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:57:
Ik ben echt helemaal klaar met die dure BK & Greenpan keramische pannen. Hoe kan het nou dat elke keer na een x aantal maanden er niet meer mee te kopen is? Alles bakt vast aan de keramische laag.
Altijd goed behandeld, met de hand afwassen, goed schoonhouden etc.
Iemand enig idee?
Ik zit er nu maar weer aan te denken om een pan van 4,95 bij de Ikea te kopen die veel en veel langer goed blijft... (maar ik hoef die troep niet in mijn eten)
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Het zijn geen krasjes .. maar wat plekken die dof zijn .. ik ga die oven spray eens gebruiken .. kan idd geen kwaad om deze eens goed schoon te maken.defusion schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:51:
@duvekot
De luie methode: Ovenreiniger van de kruidvat (verdunde natronloog in handig spuitbusformaat; andere merken zijn mogelijk ook goed; of andere producten met natronloog, zoals echte zeep of verdunde gootsteenontstopper)
Inspuiten, goed/lekker lang laten inwerken, dan veeg je 'm zo schoon.
Doe het bij voorkeur wel in een goed geventileerde ruimte of buiten.
Als je bedoelt krasjes wegwerken, dan ontkom je niet aan schuren/polijsten. Al dan niet machinaal ondersteund.
M.i. is het echter onwaarschijnlijk dat het aanbakken daardoor komt. Denk eerder dat de temperatuurbeheersing niet helemaal op orde is/was. Dat is bij RVS nogal belangrijk.
Maar kan zeker geen kwaad eens goed schoon te maken.
Simpelweg slijtage, de sio2 laag is maar een paar micron dik (high end +/- 20 micron).bartus1989 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:57:
Ik ben echt helemaal klaar met die dure BK & Greenpan keramische pannen. Hoe kan het nou dat elke keer na een x aantal maanden er niet meer mee te kopen is? Alles bakt vast aan de keramische laag.
Iemand enig idee?
Ik zit er nu maar weer aan te denken om een pan van 4,95 bij de Ikea te kopen die veel en veel langer goed blijft... (maar ik hoef die troep niet in mijn eten)
- knip -
- knip -
Nee maar ik hoop dat je hem niet koopt maar ergens anders want dat scheelt je 20 euro.Booyaa schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:27:
Misschien echt een keiharde n00b vraag hier maar de volgende pan ' Fissler Crispy Steelux Premium koekenpan' hoef je toch niet in te branden?
(https://www.amazon.nl/dp/...dt_b_product_details&th=1)
Ik haak in met een update op mijn thermolon pannen die ik sinds het laatste kwartaal 2021 in gebruik heb: Rukapul in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2", Rukapul in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2", Rukapul in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"bartus1989 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:57:
Iemand enig idee?
- knip -
Pannekoeken? Ei?Raymond P schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:39:
@Rukapul Die had ik al verwacht (en super uiteraard).
Doe je buiten 'vlees' ook wel eens dingen waar non-stick wenselijk is?
Nope.Gisteren bij het bakken van een laagje honing/sesam karamel op tempeh strips merkte ik weer achteruitgang...
Bovenop zijn lichte beschadigingen mogelijk, maar daar kook ik niet. In de kast staan ze gestapeld van klein naar groot wat iets kan krassen bovenop, en bij de hapjesplan ligt er een metalen deksel op.En zie ik op jouw foto's nu ook de beschadigde randen?
- knip -
Ik ben met dit advies aan de gang gegaan. De twee De Buyers bevallen goed.Ypuh schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:46:
Kookpunt heeft de De Buyer Carbone Plus pannen vrij goedkoop, alleen zijn ze nu net even niet op voorraad. €35 voor de 28cm pan of €50 voor een 24+28cm set. Voor die prijs onverslaanbaar. De Mineral B serie is vrijwel identiek alleen wordt geleverd in een papieren zak en met bijenwas. Dat is meer tegen transportschade, maar functioneel zijn ze hetzelfde.
Je kunt dan als tweede pan nog een goedkopere Demeyere of Ikea RVS pan er bij nemen. De hapjespannen zijn ook nog eens goedkoper dan de sauteerpannen en beide komen met deksel. Deze Demeyere Apollo 24cm is technisch bijvoorbeeld gelijk aan de bijna 2x zo dure Atlantis (ander handvat) en er zijn ook nog goedkopere 5 laags modellen.
Je hebt dan voor €150 drie pannen (24+28cm plaatstaal + 24cm hapjespan) waarmee je alles kunt klaarmaken wat je maar wil. Neemt ook relatief weinig ruimte in en je kunt ze meegeven bij je erfenis.
Azijn al is geprobeerd? De beschrijving op dit artikel komt wel overeen met je verhaal: https://www.knivesandtool...it-een-keramische-pan.htmbartus1989 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:57:
Iemand enig idee?
De 28cm is wel groot (te groot?). Ik kook meestal voor 2 personen en vind de 24cm al aan de ruime kant. Heb zelf de uitvoering met steel en RVS deksel uit de Atlantis serie, maar die is wel een stukje duurder (€189). Hier heb je dan ook wel weer een Apollo versie van (€139).RetroTycoon schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:51:
[...]
Ik ben met dit advies aan de gang gegaan. De twee De Buyers bevallen goed.
Qua hapjespan twijfel ik tussen formaat 24/28 cm en formfactor sauteuse (met steel) of lage kookpot. En om af te sluiten met of zonder glazen danwel rvsdeksel. Ik kook hoofdzakelijk voor twee mensen, maar er blijven ook weleens gasten mee-eten. Hoe denken jullie hierover?
Bedankt voor de link! Ik heb een pan van Gero met keramische coating die een doffe plek in het midden had waardoor ik bang was dat de coating al was gesneuveld na 2 maanden. Net effe met een schuursponsje en wat Cif (schuurmiddel) weggepoetst, bleken dus eiwitten te zijn volgens de site. Ik heb dus weer een nieuwe panBlackMonkey schreef op zondag 15 januari 2023 @ 23:43:
[...]
Azijn al is geprobeerd? De beschrijving op dit artikel komt wel overeen met je verhaal: https://www.knivesandtool...it-een-keramische-pan.htm
Geen idee of een Greenpan tegen azijn kan overigens.
[Voor 2% gewijzigd door ratzz op 16-01-2023 10:34. Reden: Toevoeging]
Ik wil daar graag de WMF Ceradur aan toevoegenbartus1989 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:57:
Iemand enig idee?
€50 welkomstbonus bij Raisin Spaarrekening? Stuur een DM.
Toch ergens iets niet goed gegaan mbt warmte en vetstoffen vermoed ik.k_ers schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:42:
Gisteren een ikea sensuell gekocht en geprobeerd met "kartoffelpuffer" welke vanuit een emmer in de pan moet.
Deze bleef wel heel erg vastkoeken aan de pan. De methode met eerst goed opwarmen en daarna margarine erin werkte niet.
...
Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren
Note, roomboter kopen! Bedankt!mcDavid schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:10:
Roomboter werkt sowieso veel beter dan margarine/plantaardige olie.
Haha, dat is inderdaad ook geen pan die je moet kopen nee.MikeyMan schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:25:
[...]
Ik wil daar graag de WMF ceramic aan toevoegen :-P
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Hier ook 3x Les Forgees (2x koekenpan en 1x sauteerpan). Die dingen zijn dus niet oké? Want dan wil ik ze eruit!Fuske schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 07:55:
...en voor dingen met saus/zuur hebben we Le Creuset Les Forgees koekenpan en hapjespan. Die bevallen echt goed. Maar na dit topic doorgelezen te hebben zie ik ook dat deze niet helemaal pfoa/pfte vrij zijn.
icmGezonder koken: Onze sterke, PFOA-vrije anti-aanbaklaag kan alle vormen van bakken aan - zelfs zonder olie of vet.
waren toen doorslaggevend. Nu zal die garantie ook wel een wassen neus zijn, maar goed...Levenslange garantie
Mijn boefje is liev!
- Goed schoonmaken met dreft en schuurspons daarna goed afdrogenPossible schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:07:
@Dirk0s welke stappen heb je uiteindelijk gedaan en hoe ziet de pan er nu uiteindelijk uit?
[Voor 29% gewijzigd door Dirk0s op 16-01-2023 18:58]
Ik gebruik ze nog steeds.. Mijn grote hapjespan van deze serie vertoonde wat slijtage, aanspraak gemaakt op de garantie en kosteloos vervangen voor een nieuwe. Dit was ook nog eens een nieuwe versie met weer een nieuwe laag. Wij zijn er heel blij mee.JB schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:59:
[...]
Hier ook 3x Les Forgees (2x koekenpan en 1x sauteerpan). Die dingen zijn dus niet oké? Want dan wil ik ze eruit!
[...]
icm
[...]
waren toen doorslaggevend. Nu zal die garantie ook wel een wassen neus zijn, maar goed...
- knip -
Oke dus als ik jou goed begrijp, gebruikt Le Creuset wel degelijk deze troep in hun pannen?Raymond P schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:18:
@JB PFOA is sinds 2015 verboden. PFOA valt onder PFAS, verzamelnaam voor stoffen om PTFE te maken.
Een onzinnige melding dus.
Zolang er geen PFAS (of PTFE) vrij geschreven wordt én de term anti-aanbak gebruikt wordt én niet geschreven wordt wat de laag wel is dan is het gewoon een PTFE laag. Gen-X momenteel...
Nog heel ff, een paar dagen geleden is er weer een stapje gezet richting het algehele verbod.
(Die levenslange garantie houdt waarschijnlijk op ergens in 2026.)
Mijn boefje is liev!
- knip -
Ik heb als verrassing de 28cm-variant gekregen met twee handvatten. Z'n eerste kookrondes werkte ie perfect; hij is fors, maar ik maakte een ratjetoe, dus die kon ik wel gebruiken. Handvatten worden niet warm op een inductiekookplaat. Alles egaal verwarmd. Erg blij mee!Ypuh schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:20:
[...]
De 28cm is wel groot (te groot?). Ik kook meestal voor 2 personen en vind de 24cm al aan de ruime kant. Heb zelf de uitvoering met steel en RVS deksel uit de Atlantis serie, maar die is wel een stukje duurder (€189). Hier heb je dan ook wel weer een Apollo versie van (€139).
De steel kan zowel handig als onhandig zijn. Ligt aan hoeveel ruimte je hebt op en rondom je gasstel/kookplaat.
Wat heb je er in klaar gemaakt? En wat had je gebruikt om in te bakken?Dirk0s schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:42:
[...]
Edit:
Nu 2x gebruikt en deze kleur, gaat dit nog goed?
[Afbeelding]
1x hamburgers met uitjes en champignonsduvekot schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:28:
[...]
Wat heb je er in klaar gemaakt? En wat had je gebruikt om in te bakken?
Dat denk ik wel .. als ik zo naar de ingrediënten kijk:Dirk0s schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:37:
[...]
1x hamburgers met uitjes en champignons
1x AH verspakket Beef teriyaki.
Die teriyaki de boosdoener?
Kookpakket voor het maken van Japanse beef teriyakimet wokgroente, 19% witte rijst, 19% teriyakisaus en 1,9% gebakken uitjes
Ingrediënten: groente (13% kastanjechampignon, 11% paksoi, 10% gele paprika, 10% taugé, 6,3% Chinese kool, 5% bosui, 5% sugarsnap, 1,4% uil, witte rijst, water, suiker, rijstazijn, puree (gember, knoflook), sojaboon, tarwe, gemodificeerd aardappelzetmeel, zout, palmolie, tarwebloem, gistextract, specerijen, limoensapconcentraat.
https://www.ah.nl/producten/product/wi517588
Hmm stom van me, beter moeten kijken.duvekot schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:19:
[...]
Dat denk ik wel .. als ik zo naar de ingrediënten kijk:
[...]
[Voor 13% gewijzigd door defusion op 17-01-2023 21:41]
[Voor 22% gewijzigd door Possible op 18-01-2023 15:20]
3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
[Voor 32% gewijzigd door Rukapul op 19-01-2023 13:30]
Keramisch is niet het zelfde als teflon, maar kent wel grofweg dezelfde voor- en nadelen. Het is iets beter bestand tegen mechanische schade maar iets minder tegen oververhitting hebben een lagere max gebruikstemperatuur. Allebei hebben een beperkte levensduur en hebben ingewikkelde chemische behandelingen ondergaan waar je evt. vraagtekens bij kunt hebben.mxmemx schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:02:
Morgen is onze nieuwe keuken klaar maar we zijn nog.niet aan de nieuwe pannen (inductie) toegekomen.
Nu zijn wij lui en gooien we regelmatig de pannen in de vaatwasser dus zijn we opzoek naar een pannenset zonder teflon.
We zien bij de blokker wel.sets staan maar als je dan reviews leest denk ik toch meh liever niet.
Het inbranden en dat soort dingen zien we niet zitten. Zijn er hier ook tips voor alternatieven? Keramische coating?(of is dit teflon maar dan anders gemarket?)
Fwiw ik ben er zeker ook over te spreken. Maar het is gewoon niet robuust genoeg voor mijn keuken.Rukapul schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:27:
Thermolon is het enige PFAS/PFOA-vrije alternatief. In dit topic ben ik echter de enige die er over te spreken isJammere is wel dat zelfs met hetzelfde materiaal (Thermolon) verschillen tussen merken / series aanzienlijk zijn.
(propaganda marketing apparaat)Beste Raymond,
Dank voor uw geduld terwijl wij dit voor u uitzochten.
Het hard geanodiseerd aluminium is het basismateriaal van de pan. Bovenop het aluminium is zowel aan de binnen- als buitenkant van de pan een anti-aanbaklaag aangebracht.
Het antwoord van de afdeling wat betreft de anti-aanbak coating vindt u hieronder:
Note: de pannen zijn gemaakt in China.Sinds 1925 is Le Creuset wereldwijd een baanbrekend kookmerk met een breed scala aan vormen en materialen. Wij selecteren met grote zorg de materialen die gebruikt worden bij de creatie van onze producten, terwijl het productieproces zelf altijd streng gecontroleerd en gereguleerd is.
Al onze producten voldoen aan de plaatselijke wetgeving over voedselveiligheid en aan de internationale normen en voorschriften. Deze protocollen en wetten zijn speciaal opgesteld om de gezondheid en veiligheid van de consument te beschermen.
Le Creuset producten worden gemaakt van een mix van ingrediënten. Wij zijn ervan overtuigd dat u begrijpt dat de materiaalsamenstelling van onze producten deel uitmaakt van ons vertrouwelijke productieproces; elk merk heeft zijn eigen formule. Le Creuset controleert voortdurend de conformiteit van onze producten door middel van monsteranalyses die door erkende laboratoria worden uitgevoerd. Wij kunnen het gebruik van onze producten niet beoordelen in geval van zware allergieën of specifieke gezondheidsproblemen.
- knip -
I know, beiden moet je niet oververhitten. Maar als ik het goed begrijp is de max. toelaatbare temperatuur van de meeste keramische non-stick coatings nog lager dan die van PTFE.Raymond P schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:42:
[...]
@mcDavid PTFE coatings zijn juist enorm gevoelig voor oververhitting. Verschil is dat bij keramisch de pan kapot gaat en bij PTFE jij de sjaak bent.
[Voor 31% gewijzigd door Raymond P op 19-01-2023 16:31]
- knip -
Voor huis tuin keuken dus gewoon goed te gebruiken?defusion schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:33:
@mxmemx RVS is het meest hufterproof; mag in de vaatwasser, hoef je niet in te branden, alles mag er in, en geen laagje wat slijt.
Vereist wel meer kunde in de keuken (mbt. temperatuurbeheersing en gebruik vetstoffen), anders bakt het aan.
Maar je kunt het waar nodig ook met chemische meuk of grof geweld schoonmaken zonder bang te zijn dat je iets stuk maakt.
Demeyere absoluut (de tri-ply of meerdere lagen).mxmemx schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:55:
[...]
Voor huis tuin keuken dus gewoon goed te gebruiken?
Demeyere zag ik toevallig voorbijkomen, is dat dan aan te raden?
"goed te gebruiken" ligt erg aan je eigen kookkunsten en wat je precies probeert te maken. Je ziet mij geen eitje of aardappels bakken in RVS, vind ik veel te lastig. Andere mensen draaien hun hand er niet voor om.mxmemx schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:55:
[...]
Voor huis tuin keuken dus gewoon goed te gebruiken?
Demeyere zag ik toevallig voorbijkomen, is dat dan aan te raden?
Als ik het kan dan kan een ander het ook, zo'n keukenprins ben ik nu ook weer niet. Er is echt niets spannends aan bakken in RVS. De grootste fouten die mensen er bij maken zijn ten eerste de pit te hoog zetten, ik kom nooit maar dan ook nooit verder dan halverwege. En ten tweede iets proberen los te krijgen van de pan als het eventueel aanbakt. Gewoon even wachten, dat komt vanzelf weer los. Niet te heet en geduld zijn de sleutelwoorden.mcDavid schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:16:
[...]
"goed te gebruiken" ligt erg aan je eigen kookkunsten en wat je precies probeert te maken. Je ziet mij geen eitje of aardappels bakken in RVS, vind ik veel te lastig. Andere mensen draaien hun hand er niet voor om.
[Voor 69% gewijzigd door GAIAjohan op 20-01-2023 22:34]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 2480Wp @ 260° West, 35° helling
Dat ken ik, ik zit de hele tijd naar deze te loeren.zacht schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:29:
Net een Sensuell 28 cm op Marktplaats gekocht, ik moet eens ophouden met pannen kopen.
Ik heb een el cheapo versie van zo'n rvs-wok (10 euro marktplaats), maar die gebruik ik wel erg weinig.ratzz schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 17:00:
[...]
Dat ken ik, ik zit de hele tijd naar deze te loeren.
En waarom niet? Ik had het idee dat die ook fijn zou zijn als hapjespan en voor sauzen.zacht schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 17:04:
[...]
Ik heb een el cheapo versie van zo'n rvs-wok (10 euro marktplaats), maar die gebruik ik wel erg weinig.
Omdat ik een RVS hapjespan heb (IKEA Oumbärlig), die ik vrijwel dagelijks gebruik voor dat soort zaken.ratzz schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 17:09:
[...]
En waarom niet? Ik had het idee dat die ook fijn zou zijn als hapjespan en voor sauzen.
https://www.ikea.com/nl/n...npan-koperkleur-50451052/zacht schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 17:51:
[...]
Omdat ik een RVS hapjespan heb (IKEA Oumbärlig), die ik vrijwel dagelijks gebruik voor dat soort zaken.
Klinkt niet echt lekker ... Teflon.Met zeer slijtvaste Teflon® Platinum plus antiaanbaklaag; geschikt voor dagelijks gebruik.
Oh, die heb ik niet, ik heb alleen pure rvs pannen. Geen koper, geen keramiek, geen teflon, geen anti-aanbak-lagen etc. Die van mij wordt niet meer verkocht, al lijkt hij verdacht veel op deze:duvekot schreef op zondag 22 januari 2023 @ 00:14:
[...]
https://www.ikea.com/nl/n...npan-koperkleur-50451052/
[...]
Klinkt niet echt lekker ... Teflon.
Dus de onder/buitenkant is RVS .. maar de binnenkant bevat dus Teflon
Ja dat omboerlig hebben ze ook onder de 365+ serie geplaatst (al even dacht ik). De eerste waren dacht ik gepuntlast, de latere gepompnageld al weet ik niet of vie verandering samenhing met de naamsverandering.zacht schreef op zondag 22 januari 2023 @ 00:24:
[...]
Oh, die heb ik niet, ik heb alleen pure rvs pannen. Geen koper, geen keramiek, geen teflon, geen anti-aanbak-lagen etc. Die van mij wordt niet meer verkocht, al lijkt hij verdacht veel op deze:
https://ingka.page.link/VAg15kUn9k2ZAnam9
🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Gelukkig maar... Maar als iemand dus zoekt op de IKEA pannen naam die je noemde .. kom je daar dus op uit.
Oh die naam hebben ze dus weer in gebruik genomen maar nu voor minder goede (niet RVS) pannen - jammer.duvekot schreef op zondag 22 januari 2023 @ 00:14:
[...]
https://www.ikea.com/nl/n...npan-koperkleur-50451052/
[...]
Klinkt niet echt lekker ... Teflon.
Dus de onder/buitenkant is RVS .. maar de binnenkant bevat dus Teflon
🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
[Voor 5% gewijzigd door Ypuh op 24-01-2023 14:39]
[Voor 21% gewijzigd door Raymond P op 24-01-2023 14:25]
- knip -
Misschien, maar meen mij echt te herinneren dat eerst oembarlig de RVS lijn was die ze later 365+ etc zijn gaan noemen. Dat is wel 20 jaar geleden oid. Maar misschien waren dat alleen de kookpannen. Maar zoals @zacht ook aangaf ook de hapjespannen.Raymond P schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:12:
@Ypuh Doe eens een gok.
<>
@franssie In de war met Sensuell? Die OUMBÄRLIG (lijn) ken ik niet anders dan non-stick PTFE.
[Voor 5% gewijzigd door franssie op 24-01-2023 14:59]
[Voor 19% gewijzigd door Raymond P op 24-01-2023 15:13]
- knip -
[Voor 38% gewijzigd door franssie op 24-01-2023 15:24]
Ze werden eerst verkocht onder 365 maar dat is aangepast naar OUMBÄRLIG zoals uit deze post van jezelf op te maken: franssie in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"franssie schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:16:
Hapjespannen waren hetzelfde, alleen wat ze dacht ik veranderd hadden is het vervangen van een gepuntlaste besvestiging van het handvat en het deksel naar nagels. (edit: dus beide puur RVS, geen antiaanbaklaag)
edit2: Volgens dit bericht is 365+m sinds 1997 beschikbaar. https://www.stijlvolstyli...euwe-365-dagen-collectie/
Lol zou ook best kunnen, hoe dan ook het zijn prima hapjes en kookpannenBlackMonkey schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:22:
[...]
Ze werden eerst verkocht onder 365 maar dat is aangepast naar OUMBÄRLIG zoals uit deze post van jezelf op te maken: franssie in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"
En deze (zie de link):
True in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"
Later zijn ze weer hernoemd naar 365, ik vermoed net iets voor deze post:
zacht in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"
Om het even duidelijk te houden zijn ze daarna dus OUMBÄRLIG weer voor andere pannen gaan gebruiken. Want waarom zou je het simpel maken
Als je om wat voor reden ook geen teflon wil, maar wel een anti-aanbak-laag: kijk eens naar TVS-pannen. Die hebben een organische anti-aanbak laag. Weet niet precies wat het is (search the web). Wij hebben een paar van die pannen etc en ze werken erg prettig en gaan al een hele tijd mee. Niet bijzonder fraai, maar dat boeit ons niet.mxmemx schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:02:
Morgen is onze nieuwe keuken klaar maar we zijn nog.niet aan de nieuwe pannen (inductie) toegekomen.
Nu zijn wij lui en gooien we regelmatig de pannen in de vaatwasser dus zijn we opzoek naar een pannenset zonder teflon.
We zien bij de blokker wel.sets staan maar als je dan reviews leest denk ik toch meh liever niet.
Het inbranden en dat soort dingen zien we niet zitten. Zijn er hier ook tips voor alternatieven? Keramische coating?(of is dit teflon maar dan anders gemarket?)
[Voor 6% gewijzigd door inhico op 25-01-2023 07:17]
...
- knip -
TVS zelf claimt dat hun eko-OK lijn vrij is van PTFE en PFASRaymond P schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:37:
@inhico Als er anti-aanbak genoemd wordt en niet expliciet vermeld wordt dat de laag géén PTFE (of PFAS) bevat dan bevat de laag PTFE.
Althans, zolang je shopt bij gerenomeerde Nederlandse verkooppunten...
...
- knip -
Jawel: Se cerchi una padella ecologica, senza PTFE (Teflon) e senza PFAS, scegli i prodotti della linea TVS Eco-ok: il massimo in fatto di sicurezza e sostenibilità. (https://www.tvs-spa.it/en/collections/padelle)Raymond P schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:24:
@inhico Nee. Ze claimen dat hun PTFE lagen vrij zijn van PFAS, dat is op het randje. zie ook: https://www.tvs-spa.it/pages/i-nostri-rivestimenti
De Gen-X coatings bevatten (mogelijk) minder tot geen PFAS in het eindproduct, dat is ook niet echt relevant.
PFAS is een verzamelnaam voor stoffen die gebruikt worden om PTFE te maken, als ze niet in de coating belanden dan belanden ze wel in het milieu.
Het gevaar van een PTFE coating op een pan komt pas kijken als de laag te heet wordt (of is geworden).
[Voor 4% gewijzigd door inhico op 25-01-2023 09:38]
...
Dit kan je namelijk op meerdere manieren lezen.EXP VEG non-stick coating is non-toxic PFAS, BPA, NMP free and produced with -50% CO 2 compared to traditional PTFE non-stick
- knip -
Opwarmen doe ik op 5. Voorheen op gas ook nooit verder gekomen dan 'half gas'. Puur om de reden die jij noemt: ik wil de pannen graag heel houden.stickeric schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:45:
Ik heb een rvs koekenpan gehaald om te oefenen, Het lukt aardig en tot nu toe zeer tevreden.
Hoe zorg ik ervoor dat de pan vlak blijft, doen jullie de pan op een lagere stand opwarmen voordat je gaat bakken? want ik doe het momenteel zo:
Standje 9 (1-9 +boost) totdat water begint te dansen en dan olie erin, even wachten en dan bakken.
Is het nodig voordat ik ga koken dat ik de pan warm laat worden op standje 5/6? voordat ik er veel vermogen in pomp?
[Voor 98% gewijzigd door Yorinn op 26-01-2023 23:10]
[Voor 4% gewijzigd door duvekot op 28-01-2023 22:28]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP
Arachideolie meestal, want dat heb ik altijd in huis. Maar ik adviseer lijnzaadolie als je specifiek een olie kiest om alleen te seasonen.duvekot schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 20:19:
Poll: Met welke olie heb jij je pan "ge-seasoned"
• Olie? Seasoning? Gewoon gebruiken
• Avocado Olie
• Olijfolie
• Lijnzaadolie
• Druivenpitolie
• Zonnebloemolie
• Eeuuhh... Staat er niet bij
Tussenstand:
(Staat je keuze er niet tussen .. laat het dan in een post weten wat je mist)
[Afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
Ik bewerk ruwe plekken met een kookplaat krabber om de onregelmatigheden grotendeels weg te steken. Daarna nog een aardige hoeveelheid keukenzout in de pan en met keukenpapier "glad schuren".marowi schreef op zondag 29 januari 2023 @ 11:45:
Arachide olie hier ook.
Ik heb wel een vraag, ik gebruik onze Debuyer mineral B‘s nu iets meer dan een jaar (of al 2 dunno, corona jaren) dagelijks gebruik, en ik merkte laatst dat mijn pannenkoeken wat bleven plakken.
Toegegeven, het beslag was wat aan de dunne kant, maar dit heb ik niet eerder gehad.
Nu merk ik dat ik volgens mij “aangebrande resten” in mijn pan heb, deel van het kookoppervlak is glimmend, deel is mat. Op die matte delen blijft het plakken volgens mij.
Iemand tips? Ik zag op youtube dat je kon schrobben met zout? Aanraders?
Hier een foto met de reflectie van en afzuigkap spotje:
[Afbeelding]
Of lekker overheen seasonen?
Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw
Ik kwam laatst een filmpje tegen over een chainmill sponge, lijkt erg handig in de keuken voor dit soort werk.janvanduschoten schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:51:
[...]
Ik bewerk ruwe plekken met een kookplaat krabber om de onregelmatigheden grotendeels weg te steken. Daarna nog een aardige hoeveelheid keukenzout in de pan en met keukenpapier "glad schuren".
Ik doe het niet vaak, maar werkt perfect bij dat soort plekken.
- knip -
+1Raymond P schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:36:
@guapper Dat lijkt mij ook wel kinky.
Zelf gebruik ik een rvs pannenspons: https://www.ah.nl/product...annenspons-roestvrijstaal
Het concept dat je een laag met een zachte hand moet koesteren heb ik losgelaten. Wat ervan af komt wil ik er niet op.
[Voor 17% gewijzigd door amp9 op 30-01-2023 10:57]
https://www.vanhattemhore...ofqNDYu-LS-kaAnQmEALw_wcBamp9 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:48:
Ik ben opzoek naar een stalen wok met een vlakke bodem met een bodem diameter van minimaal 16cm, dit ivm de minimale panmaat van de inductie kookplaat (Atag HI9272SVI). Maar kan erg weinig vinden, de meeste wokken met een platte bodem hebben een bodem diameter van 10-12 cm. Enige opties die ik kan vinden zijn de wok en wadjang van skotsberg, beide van carbon staal https://www.skottsberg.co...er/carbon-steel-cookware/.
Of de lichtgewicht cast iron wok van hetzelfde merk, alleen geen idee hoe snel dit opwarmt, qua maat wel ideal denk ik https://www.skottsberg.co...er/carbon-steel-cookware/
Iemand een ander idee?
Google Pixel 7 Macbook Pro 2023 16" Apple iPhone 14 Samsung Galaxy S23 Hogwarts Legacy Samsung Galaxy Z Fold4 LG G2 OLED evo Gallery Edition Nintendo Switch Lite
Tweakers is samen met
Hardware Info,
AutoTrack,
Gaspedaal.nl,
Nationale Vacaturebank,
Intermediair en
Independer
onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2023
•
Hosting door True
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details