Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 47 ... 82 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:15
Ben overigens niet helemaal duidelijk geweest. Mijn huidige pannen gooide ik altijd in de vaatwasser.
Ik vind het niet erg om een nieuwe pan met de hand te wassen. Omdat ik nu wat meer geld wil besteden wil ik er ook zuiniger mee omgaan en weet ik dat handwas de beste keuze is voor lange termijn :).

Blijf het wel lastig vinden om een keuze te maken, ga toch nog even wat research doen.
De 3 pannen die Ypuh noemen hebben allemaal geen steel, dat wil ik toch liever wel eigenlijk.
Wat vinden jullie b.v. van deze? https://www.fonq.nl/produ...s-koekenpan-24-cm/508936/

[ Voor 8% gewijzigd door Dirk0s op 02-01-2023 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:43

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Het is ook lastig om een keuze te maken als je maar één pan wil voor diverse gerechten. Daarom zijn er ook zoveel verschillende soorten pannen omdat ze allemaal hun eigen doel en eigenschappen hebben voor een bepaald gerecht.

Je kunt wel een eitje bakken in een wok, maar roerbakken (wokken) in een koekenpan gaat een stukje lastiger... Aardappelen koken in een gietijzeren braadpan lukt ook wel maar vlees braden in een RVS kookpan weer net even wat minder ;)

Of bijvoorbeeld "pastasaus", neem je dan een pot passata en wat gehakt of maak je een ragù die uren moet stoven? Voor de eerste volstaat een hoge koekenpan nog wel, de tweede wil je toch liever in een klassieke braad/stoofpan maken.

Als "multi purpose" pan ben ik fan van mijn Demeyere Apollo, maar ik heb niet voor niets ook diverse soorten andere pannen. Voor elk gerecht de juiste pan dus, ik zou de zoektocht dan ook niet beperken tot slechts één pan maar minimaal twee verschillende.

[ Voor 7% gewijzigd door bvk op 02-01-2023 15:49 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Dirk0s schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:08:
Ben overigens niet helemaal duidelijk geweest. Mijn huidige pannen gooide ik altijd in de vaatwasser.
Ik vind het niet erg om een nieuwe pan met de hand te wassen. Omdat ik nu wat meer geld wil besteden wil ik er ook zuiniger mee omgaan en weet ik dat handwas de beste keuze is voor lange termijn :).

Blijf het wel lastig vinden om een keuze te maken, ga toch nog even wat research doen.
De 3 pannen die Ypuh noemen hebben allemaal geen steel, dat wil ik toch liever wel eigenlijk.
Wat vinden jullie b.v. van deze? https://www.fonq.nl/produ...s-koekenpan-24-cm/508936/
Het blijft een pan met geanodiseerde aluminium antiaanbaklaag, dus die kan na 2 tot 4 jaar wel de prullenbak in als het je enige pan is die dagelijks gebruikt wordt. Die coating heeft niet het eeuwige leven, ook niet met fluwelen handschoen.

Dan zou ik eerder gaan voor 1 goede RVS pan en 1 goedkope antiaanbak pan ernaast alleen voor delicate producten als vis, pannenkoeken en eieren. De RVS pan kan je martelen met zuur, sauzen en van alles en nog wat, die dingen gaat erg, erg lang mee.

Idealiter wil je wat meer pannen, bijv. een plaatstalen wok en koekenpan, gietijzeren stoofpan etc. Maar met 2 pannen en lage leercurve zouden dit m'n 2 keuzes zijn :+

[ Voor 6% gewijzigd door stin00 op 02-01-2023 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Nee de pasta saus is toch vaak de makkelijkere optie en een pakje passata :)

Oke dan moeten het misschien toch 2 pannen worden, ik zou toch wel graag een de buyer willen proberen ondanks dat het wat extra onderhoud nodig heeft.
Dus voor vlees en eitjes:
https://www.fonq.nl/produ...nt-koekenpan-26-cm/47244/

Voor saus gerechten moet ik dan dus nog even zoeken naar een goede pan, de pannen die @Ypuh noemde liggen toch wel wat boven mijn budget. Zeker omdat koken geen hobby voor mij is ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Dirk0s schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:17:

Oke dan moeten het misschien toch 2 pannen worden, ik zou toch wel graag een de buyer willen proberen ondanks dat het wat extra onderhoud nodig heeft.

Voor saus gerechten moet ik dan dus nog even zoeken naar een goede pan, de pannen die @Ypuh noemde liggen toch wel wat boven mijn budget. Zeker omdat koken geen hobby voor mij is ;)
Kijk anders voor een RVS pan eens bij de Ikea. Goeie pannen voor het geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Dirk0s schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:17:

Staar je ook niet blind op de diverse prijzen. Vaak zijn het advies prijzen (ik heb geen € 279- maar 150- betaald voor die Apollo) en zijn er met even zoeken betere aanbiedingen te vinden dan wat je op Fonq vindt...

En ook al is de dikte van die Debuyer pannen best belangrijk i.v.m. kromtrekken, ik heb daar met mijn 24cm (2 mm) Force Bleu pan van een Blokker aanbieding van destijds 0.0 last van. En die heeft me maar € 7,- gekost.... ;)

Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:40
Kookpunt heeft de De Buyer Carbone Plus pannen vrij goedkoop, alleen zijn ze nu net even niet op voorraad. €35 voor de 28cm pan of €50 voor een 24+28cm set. Voor die prijs onverslaanbaar. De Mineral B serie is vrijwel identiek alleen wordt geleverd in een papieren zak en met bijenwas. Dat is meer tegen transportschade, maar functioneel zijn ze hetzelfde.

Je kunt dan als tweede pan nog een goedkopere Demeyere of Ikea RVS pan er bij nemen. De hapjespannen zijn ook nog eens goedkoper dan de sauteerpannen en beide komen met deksel. Deze Demeyere Apollo 24cm is technisch bijvoorbeeld gelijk aan de bijna 2x zo dure Atlantis (ander handvat) en er zijn ook nog goedkopere 5 laags modellen.

Je hebt dan voor €150 drie pannen (24+28cm plaatstaal + 24cm hapjespan) waarmee je alles kunt klaarmaken wat je maar wil. Neemt ook relatief weinig ruimte in en je kunt ze meegeven bij je erfenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Ypuh schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:46:
Kookpunt heeft de De Buyer Carbone Plus pannen vrij goedkoop, alleen zijn ze nu net even niet op voorraad. €35 voor de 28cm pan of €50 voor een 24+28cm set. Voor die prijs onverslaanbaar. De Mineral B serie is vrijwel identiek alleen wordt geleverd in een papieren zak en met bijenwas. Dat is meer tegen transportschade, maar functioneel zijn ze hetzelfde.

Je kunt dan als tweede pan nog een goedkopere Demeyere of Ikea RVS pan er bij nemen. De hapjespannen zijn ook nog eens goedkoper dan de sauteerpannen en beide komen met deksel. Deze Demeyere Apollo 24cm is technisch bijvoorbeeld gelijk aan de bijna 2x zo dure Atlantis (ander handvat) en er zijn ook nog goedkopere 5 laags modellen.

Je hebt dan voor €150 drie pannen (24+28cm plaatstaal + 24cm hapjespan) waarmee je alles kunt klaarmaken wat je maar wil. Neemt ook relatief weinig ruimte in en je kunt ze meegeven bij je erfenis.
Goede tip! bedankt voor de hulp allen, ik ga eens een bestelling plaatsen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Dirk0s op 02-01-2023 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-04 23:48
Ik heb zelf ook goede ervaring met de 3-ply RVS pannen van Amazon Commercial. Erg goede prijs voor een tri-ply

https://www.amazon.nl/Ama...m%2Caps%2C131&sr=8-1&th=1

Ze hebben ook een hele set (tijdelijk niet leverbaar): https://www.amazon.nl/Ama...c&pd_rd_i=B089ZGYB9F&th=1

[ Voor 45% gewijzigd door Schweino op 03-01-2023 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echthard
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:07
Schweino schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 01:06:
Ik heb zelf ook goede ervaring met de 3-ply RVS pannen van Amazon Commercial. Erg goede prijs voor een tri-ply

https://www.amazon.nl/Ama...m%2Caps%2C131&sr=8-1&th=1

Ze hebben ook een hele set (tijdelijk niet leverbaar): https://www.amazon.nl/Ama...c&pd_rd_i=B089ZGYB9F&th=1
Reviews daar zijn nou niet je-van-het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdOe
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:29
echthard schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 23:06:
[...]

1 review over het gebrek aan een deksel en dat ie licht(er) is, niet heel representatief imho.

Heb zelf gisteren deze binnen gekregen van Skottsberg. Was in de aanbieding voor €55, maar die is helaas voorbij :(.

https://www.kookcomfort.n...el-cookware-tri-ply-28-cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echthard
SjoerdOe schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:00:
[...]

1 review over het gebrek aan een deksel en dat ie licht(er) is, niet heel representatief imho.

Heb zelf gisteren deze binnen gekregen van Skottsberg. Was in de aanbieding voor €55, maar die is helaas voorbij :(.

https://www.kookcomfort.n...el-cookware-tri-ply-28-cm
Heb je de reviews van de set ook gezien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
@echthard Die review over de koperen coating die verkleurt of dat RVS niet non-stick is? Of de inductie klachten met waarschijnlijk de koperen pannen?

Reviews van pannen zijn bijna altijd en vrijwel overal best komisch om te lezen als je een heel klein beetje kennis vergaard hebt. Zoals @Schweino schrijft heeft hij ervaring met de 3ply RVS lijn, dan kan je alle koperen en non-stick reviews sowieso al wegschrappen.
Daarbovenop ben ik van mening dat vrijwel elke (3ply) RVS pan in de basis prima is. Wat dikker is fijn en als de steel goed vast zit is dat mooi meegenomen, maar heel simpel gezien is er verder weinig variatie mogelijk als je door de marketing-bubbel heen prikt.

Als je wat meer pannen bekijkt op Amazon kom je ook de reviews tegen van personen die klachten hebben over het warm worden van de pan...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Reviews zijn inderdaad soms lachwekkend om te lezen. Ook de plaatstalen pannen die op Marktplaats voorbij komen, dan zie je gewoon dat het inbranden ze niet gelukt is, terwijl het met de juiste instructie kinderlijk eenvoudig is (het is noemenswaardig, maar mensen maken het groter dan het is). Tevens Le Creuset pannen van een paar maanden oud waar de emaillelaag al scheuren heeft of zwart is etc.

Volgens mij gaan veel kopers er vanuit dat het een dure pan en populair merk is dat het dan automatisch beter is, zonder zich verder in te lezen. Ergens begrijp ik het ook wel. De jongere ik op kamers kon je hier ook niet voor interesseren, maar die kocht ook geen pan van €150.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
echthard schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 23:06:
[...]

Nog een review :)

YouTube: The Best Stainless Steel Pan For Under $40 | Amazon Commerical Review

Nav deze review een jaar geleden de 2 koekenpannen besteld via Amazon Duitsland (waren op NL toen nog niet verkrijgbaar). Ik gebruik ze bijna dagelijks en ze bevallen prima. Ik heb ook een Demeyere industry 5 pan en de amazon pannen vind ik niet heel veel onder doen voor de Demeyere. Wel blijft de Demeyere mooier glimmen, maar dat is voor mij geen issue bij een gebruiksvoorwerp zoals een pan.

De hele set waar ik naar linkte heb ik (nog) niet, dus daar heb ik geen ervaring mee.

[ Voor 44% gewijzigd door Schweino op 04-01-2023 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echthard
Meeste gaan ws wel over de koperen coating en soms zijn reviews ook erg apart idd.

@Schweino Dank je, dat ziet er goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:48
SvenVis schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:10:
[...]
Ik heb deze:

Werkt wel top, maar ik ben nu juist naar een grillpan op zoek, omdat ik de plaat zo weinig pak, en deze niet echt handzaam is. Daarnaast vind ik het bij een pan fijn dat die (bij pan die ik zou kiezen) een redelijke rand heeft, die het spetteren tegenhoudt.

Wanneer je vaak lange lappen vlees, of bijvoorbeeld Tomahawk klaarmaakt, is het wel ideaal natuurlijk.
Heb je ondertussen nog een grillpan gevonden?
Ik ben ook op zoek naar iets dergelijks voor de flexzone van onze nieuwe inductie plaat.
Best handig als je bijvb. vlees wil bakken voor 5-6 personen of een grote vis.

In een latere post van dit topic had @defusion nog verwezen naar de grillplaat van LeCreuset
https://www.lecreuset.nl/...erd-gietijzer/CI0202.html
maar ik wil er liever een zonder de "grill ribbels".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dirk0s
Voor wie nog een De Buyer in de sale wil:
https://www.horecastyle.n...ne-plus.html?id=217918695

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
wiemelen schreef op maandag 9 januari 2023 @ 23:17:
[...]

Ik ben ook op zoek naar iets dergelijks voor de flexzone van onze nieuwe inductie plaat.

In een latere post van dit topic had @defusion nog verwezen naar de grillplaat van LeCreuset
Dan is het geen grillpan meer.
Dan wil je zoiets: https://www.lecreuset.nl/...erd-gietijzer/CI0203.html

Zelf heb ik https://www.bol.com/nl/nl...-x-27cm/9200000063207602/

[ Voor 7% gewijzigd door defusion op 10-01-2023 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Of gewoon een braadslede ipv bakplaat. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-04 16:56
Heb sinds kerst een Demeyere pan. Moet zeggen dat dat ook wel lekker kook. Wel eerst goed warm laten worden.
Hij is iig wel stukken lichter dan De Buyer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spidey
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:02
matty___ schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:13:
Heb sinds kerst een Demeyere pan. Moet zeggen dat dat ook wel lekker kook. Wel eerst goed warm laten worden.
Hij is iig wel stukken lichter dan De Buyer.
Je nieuwe pan is dus RVS en je De Buyer is plaatstaal?
Dat scheelt in gewicht.
Ook in kooktechniek.

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
Spidey schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:38:
[...]

Je nieuwe pan is dus RVS en je De Buyer is plaatstaal?
Dat scheelt in gewicht.
Ook in kooktechniek.
idd. plaatstaal is toch net wat makkelijker met eieren moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanghelios
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10-04 19:49
Na altijd gezworen te hebben bij RVS omdat ik absoluut geen teflongedoe wou ben ik nu terechtgekomen bij GreenPan.
Echt superzalig en erg onderhoudsvriendelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Sanghelios schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:06:
Na altijd gezworen te hebben bij RVS omdat ik absoluut geen teflongedoe wou ben ik nu terechtgekomen bij GreenPan.
Mis een beetje de context in je post. Wat is er beter, waarom heb je gezworen bij iets en ben je alsnog van je geloof afgestapt? Wat waren de consequenties van het breken van deze verbintenis en waarom ben je nu zo gelukkig met je nieuwe vlam?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sanghelios
Ypuh schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:17:
[...]

Mis een beetje de context in je post. Wat is er beter, waarom heb je gezworen bij iets en ben je alsnog van je geloof afgestapt? Wat waren de consequenties van het breken van deze verbintenis en waarom ben je nu zo gelukkig met je nieuwe vlam?
Het probleem met RVS is dat het wel fijn koken is, maar veel dingen bakten toch nog vlug aan.
Tenzij je een half pak boter gebruik natuurlijk :)

Met teflon kan je onmogelijk fatsoenlijk krokant bakken (mijn mening) en gezond en duurzaam is het al zeker niet.
Daarom eens op zoek gegaan naar een alternatief en op aanraden van kennissen bij GreenPan uitgekomen.

Nog geen dag spijt van gehad.
Het bakken leunt erg aan bij het bakken met een RVS-pan en ze zijn erg onderhoudsvriendelijk.
En je kan lekker krokant bakken met beperkt gebruik van boter en olie.

RVS gebruik ik wel nog in gewone kookpotten voor soep en om saus te maken en dergelijke.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wielhelm
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:38

wielhelm

80/86 ST bladebladed

Vandaag na een poosje dit topic doorspitten de campagnard en Buyer pan gekocht.

Morgen twee Tefal pannen in de prullenbak gooien! Zin in.

Ben heel benieuwd! Zal vast ook even wennen zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door wielhelm op 10-01-2023 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Nice. Je moet ze wel even 'leren' gebruiken.

De plaatstaal pan verwarm je voor zonder iets er in. Eenmaal op temperatuur voeg je de boter/olie toe. Een Le Creuset mag je juist niet leeg verwarmen, daarin voeg je eerst de boter/olie toe en kun je al wat eerder je ingredienten toe voegen en met de pan op laten warmen. Beide hoeven in principe nooit op de maximale stand. Ergens 1/2 tot 2/3 zullen ze al meer dan voldoende hitte geven.

Een De Buyer heeft iets meer een leercurve voor bepaalde producten, maar de Le Creuset zou vrij simpel moeten zijn. Gebruik ze beide met plezier, alleen vis vind ik nog wel lastig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Vis verzuipen in boter ;)

Denk trouwens dat le creuset wel wat kan hebben hoor. Maar ze zullen zich willen indekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wielhelm
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:38

wielhelm

80/86 ST bladebladed

Dankjewel voor de tips!

Morgen eerst Chili cc en een pastasaus in de campagnard maken voor de komende maand (Pappadag gaarkeuken dag) en geen moeilijke gerechten. Vrijdag een stukje eend in de de Buyer. We zullen zien 😀

Vis maak /rook ik alleen op de bbq.

Ik zal de boost stand niet gebruiken (y)

[ Voor 7% gewijzigd door wielhelm op 10-01-2023 20:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
defusion schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:01:
Denk trouwens dat le creuset wel wat kan hebben hoor. Maar ze zullen zich willen indekken.
De pan zelf wel, maar die witte emaillelaag is als een soort glas. Heel sterk zo lang het goed gaat, maar gaat met de tijd stuk als je het verkeerd gebruikt (laten schrikken, i.e. snel leeg opwarmen of met koud water afkoelen). Je ziet het op Reddit veelvuldig voorbij komen als je zoekt op 'spiderwebbing'.

Even snel een voorbeeldje opgezocht. Hier krijg je dus zo'n beetje als enige ook geen garantie op:
https://www.reddit.com/r/...ing_is_this_still_usable/

Die zwarte emaillelaag die sommige Le Creuset en alle Staub pannen hebben kan wat meer hitte hebben. De tradeoff van de witte laag is dat deze iets meer non-stick biedt. Eenmaal (geleidelijk) op temperatuur zal het elkaar weinig ontlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Dat zou goed kunnen, ik heb alleen ervaring met 2 zwarte staubs (skillet en grillpan) die ik flink mishandel wat dat betreft. En 2 merkloze braadpannen met zwart emaille met redelijk normaal gebruik (wel regelmatig droog opwarmen, maar minder extreme temperaturen).
Blijft emaille, en kan met temperatuurshock kapot, maar het is mij nog niet gelukt. Maar geen ervaring met een witte dus...

Denk dat als ik die merkloze braadpannen een keer vervang (als pannensnob hoop ik stiekem een beetje dat het emaille een keer stuk gaat) hou ik het denk ik maar op zwart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prevoid
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03-04 13:58
Sinds enkele maanden maak ik gebruik van drie pannen van demeyere zilver 7. Ik gebruik deze rvs pannen met een binnenkant van koper die zowel aan de onderkant als rondom dezelfde dikte hebben op inductie.
Ik ben in het bezit van de 24 cm koekenpan, de 22 cm kookpan en de tepanyaki plaat. Persoonlijk ben ik erg tevreden over deze pannen. Ze verhitten zeer gelijkmatig en functioneren perfect op inductie.
Bij aanschaf van de pannen heb ik niet naar de prijs gekeken. Die is simpelweg erg hoog.
Of de prijs gerechtvaardigd is vind ik moeilijk te bepalen.
Wanneer een 22cm kookpan zonder deksel 199,- euro kost en met deksel 270,- ben je op het niveau gekomen dat je weet dat je een pan hebt die gebouwd is als een tank, egaal verwarmd en buitensporig zwaar is. Maar of de pan met 7 lagen en een koperen kern fijner zal koken dan de vijf laagse lijn, of de 7 laagse lijn met een kern die niet van koper is in alle waarschijnlijkheid placebo + cognitieve dissonantie.
Desondanks dat ik mij hiervan bewust ben zou ik morgen precies dezelfde pannen aanschaffen ervan uitgaande dat ik ze nog vele jaren zal gebruiken. Dat ik de pannen qua ontwerp simpelweg erg mooi vind laat ik overigens meewegen in mijn keuze.
Wat ik met overtuiging kan constateren is dat ik het fijn vind als pannen niet alleen over een dikke bodem bezitten maar dat de zijkanten van de pan dit ook zijn.
Bij pannen vanaf 24 en zeker vanaf 28 cm zou ik vanwege het gewicht van de pannen niet kiezen voor een versie zonder een dubbele greep. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dFyLZ4aYfr2jQYbgeaGanhm6t84=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gDYxLqhr2YIM2QeRlTU7xOzo.jpg?f=user_large

Een totaal ander iets waar ik bovenverwachting veel gebruik van maak als "pan" is de 6 euro kostende doorzichtige plastic bak. Deze is simpelweg perfect om gerechten op sous vide (voedsel verpakt in een vacuümzak) wijze te garen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2P0L_vXBOV4FZ1pBCraiAgz0uaI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IFIWmQhVr1HC6fD3U0cEU39t.jpg?f=user_large

Entzauberung der Welt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Mijn koekenpan waar ik eigenlijk enkel vlees in bak is toch echt aan het verslijten.

https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp

Is dit nu wel veilig? Of zit er weer een ander chemisch goedje in?

Plaatstaal lijkt oke, maar zelf inbranden en weer opnieuw als je een keer een sausje maakt met tomaat of azijn (na bakken van je vlees) kan je opnieuw beginnen.

Ik wil eigenlijk een anti aanbak laag die niet snel loskomt.
Hapjespan /grillpan/stoofpannen Zijn nog goed en hoeven niet vervangen. Alleen de koekenpan wel echt.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Dennis1812 ik zou dan eerder voor een https://www.combekk.com/shop/fry-pans oid gaan. Met alle respect voor de braadpannen etc van Creuset snap ik niet dat ze koekepannen zijn gaan maken, echt een ander tak van sport. Waarschijnlijk ook overgenomen door een investeringsmaatschappij.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Dennis1812 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 00:54:
Mijn koekenpan waar ik eigenlijk enkel vlees in bak is toch echt aan het verslijten.

Ja, veilig in die zin dat er geen PFOA etc. meer gebruikt wordt.
Plaatstaal lijkt oke, maar zelf inbranden en weer opnieuw als je een keer een sausje maakt met tomaat of azijn (na bakken van je vlees) kan je opnieuw beginnen.
De oplossing hiervoor is natuurlijk om je sausje even in een andere (RVS) pan te maken? En anders is even opnieuw inbranden ook weer zo gebeurt is mocht er een "ongelukje" plaatsvinden met iets zuurs ;)
Wat is snel? Vroeg of laat is het einde verhaal. Met een DeBuyer ook maar dan 1000 jaar later...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

bvk schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 01:07:
[...]

Ja, veilig in die zin dat er geen PFOA etc. meer gebruikt wordt.

[...]

De oplossing hiervoor is natuurlijk om je sausje even in een andere (RVS) pan te maken? En anders is even opnieuw inbranden ook weer zo gebeurt is mocht er een "ongelukje" plaatsvinden met iets zuurs ;)

[...]

Wat is snel? Vroeg of laat is het einde verhaal. Met een DeBuyer ook maar dan 1000 jaar later...
Ik wil er eigenlijke minimaal 6 jaar en 9 maanden niet meer naar om kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

franssie schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 01:04:
@Dennis1812 ik zou dan eerder voor een https://www.combekk.com/shop/fry-pans oid gaan. Met alle respect voor de braadpannen etc van Creuset snap ik niet dat ze koekepannen zijn gaan maken, echt een ander tak van sport. Waarschijnlijk ook overgenomen door een investeringsmaatschappij.
Waarom dan specifiek voor de site waar je linkt? Kan die alles hebben en komt t dan goed? Of nog geen zuren en heel erg opletten met hoe jij opwarmt en de olie er alvast in.

T precieze gebruikte materiaal is wat onduidelijk voor mij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Dennis1812 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 00:54:

Hapjespan /grillpan/stoofpannen Zijn nog goed en hoeven niet vervangen. Alleen de koekenpan wel echt.
Ik heb vorig jaar de antiaanbak pannen de deur uit gedaan, en 2 nieuwe pannen voor teruggekocht. Goed in dit topic gelezen en uitgekomen op 1 flinke RVS hapjespan (https://www.zwilling.com/...%2F-28-l/40851-379-0.html) en 1 DeBuyer 28 cm koekenpan ( https://www.horecastyle.n...n-28-cm-carbone-plus.html).
Alle sauzen, zure producten kan ik eenvoudig in de rvs pan maken, vlees e.d. in de koekenpan.
Met 2 goede pannen kan ik de rest van m'n leven bakken en braden :p

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Ik ben alleen nog aan het kijken naar een grillplaat voor op m'n nieuwe inductieplaat met koppelbare zone. Ik dacht eerst aan een aluminium plaat van AEG, maar neig nu sterk naar de gietijzeren
plaat van Le Creuset. Lijkt me toch wat duurzamer.
Heeft iemand ervaring met zo'n grillplaat? Maakt zo'n ding geen krassen op je kookplaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
janvanduschoten schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:54:
Ik ben alleen nog aan het kijken naar een grillplaat voor op m'n nieuwe inductieplaat met koppelbare zone. Ik dacht eerst aan een aluminium plaat van AEG, maar neig nu sterk naar de gietijzeren
plaat van Le Creuset. Lijkt me toch wat duurzamer.
Heeft iemand ervaring met zo'n grillplaat? Maakt zo'n ding geen krassen op je kookplaat?

Voor grillen wil je sowieso gietijzer lijkt me. Het heeft de hoogste warmtecapaciteit en beste warmteoverdracht.

Krassen let ik niet op/interesseert me niet heel erg. Mijn idee is wel dat het vooral dingen die tussen pan en plaat komen (zandkorrels bijv) voor de krasjes zorgen, en niet zo zeer de pan zelf, tenzij er overduidelijk scherp uitstekende puntjes in zitten. Wat met gietijzer overigens wel vaker voor zal komen dan andere opties (plaatstaal, rvs, aluminium) vanwege het productieproces. Denk vooral de pan zelf goed inspecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Dennis1812 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 01:23:
[...]

Waarom dan specifiek voor de site waar je linkt? Kan die alles hebben en komt t dan goed? Of nog geen zuren en heel erg opletten met hoe jij opwarmt en de olie er alvast in.

T precieze gebruikte materiaal is wat onduidelijk voor mij
Hoe het materiaal (ceramiek als ik het goed begreep) zich gaat houden is af te wachten, maar ik heb er eentje en het is een degelijke pan, en aangezien het toch ooit kapot gaat zou ik geen dure creuset kopen, dat was tenminste mijn afweging.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SvenVis
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-04 22:47
wiemelen schreef op maandag 9 januari 2023 @ 23:17:
[...]

Wel gevonden, nog niet gekocht. Wordt een vierkante Le Creuset grillpan. Voor incidentele grotere porties houd ik dan de grillplaat, maar voor nu (drie kids < 5) volstaat een normale pan prima. Als het aan hun ligt overigens niet, helemaal gek van entrecote haha (niet al te rood uiteraard).

-- edit, nu toch getriggerd, en hem gelijk maar besteld. Voor € 93,40 bij NodicNest (met € 5 nieuwsbriefkorting), scherpe prijs ook nog eens.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fTdCtTNsGcXt7ZD7Axp19AQiqgc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zr3atH7egX5jfEJvO8tAzfoZ.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door SvenVis op 11-01-2023 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Dennis1812 Hoe zuinig ben je met je spullen?

De Forgees TNS lijn is waarschijnlijk (gebrek aan open communicatie) een sol-gel sio2 coating versterkt met 'diamant' of andere harde deeltjes. Vergelijkbaar met greenchef/greenpan.

Zo'n laag is in praktijk best duurzaam (al zal 7 jaar vast een stretch zijn). Het probleem wat ik heb met alu pannen zijn keer op keer de randjes. (zie greenpan craft)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HgoitnXJErTZGs1GaHXJ4NxmtGo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U6bRLcDnDIbXXhCjhSuruDES.jpg?f=fotoalbum_tile

Ongetwijfeld geheel mijn schuld, ik ben dan ook gewoon een lompe idioot. Wel iets waar je rekening mee moet houden, een alu pan waar de oppervlaktebehandeling van mist zal beduidend korter mee gaan.
En vanuit ervaring, als je eenmaal een chipje hebt dan gaat dat lekker rap door.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Omdat ik lui ben en precies geen zin heb in onderhoud, ben ik een anti-aanbaklaag fan voor dagelijks gebruik (groente/kip/sauzen, rood vlees gaat in de grillpan of een gietijzeren pannetje). Nu ben ik bij de appie tegen 2 brabantia black pannen aangelopen, precies in maten die ik nodig had.

Heb ze maar meegenomen want ik moest m'n ouwe tefals echt wel vervangen en ze waren goed in de bonus, maar eigenlijk geen idee of het wat is. Tot zover bevallen ze prima, beter dan de tefals deden toen ze nieuw waren, maar de tijd zal leren of ze langer dan een jaar of 2 meegaan. Het zijn m'n eerste niet-tefal pannen sinds een jaar of 25 gok ik :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Raymond P schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:53:
@Dennis1812 Hoe zuinig ben je met je spullen?

De Forgees TNS lijn is waarschijnlijk (gebrek aan open communicatie) een sol-gel sio2 coating versterkt met 'diamant' of andere harde deeltjes. Vergelijkbaar met greenchef/greenpan.

Zo'n laag is in praktijk best duurzaam (al zal 7 jaar vast een stretch zijn). Het probleem wat ik heb met alu pannen zijn keer op keer de randjes. (zie greenpan craft)
[Afbeelding]

Ongetwijfeld geheel mijn schuld, ik ben dan ook gewoon een lompe idioot. Wel iets waar je rekening mee moet houden, een alu pan waar de oppervlaktebehandeling van mist zal beduidend korter mee gaan.
En vanuit ervaring, als je eenmaal een chipje hebt dan gaat dat lekker rap door.
Opzich heel zuinig.
Enige waar ze schade kunnen krijgen is wellicht in de kast. Hier staan ze wel wat opgestapeld. Wel met van die stoffen beschermers ertussen.

@janvanduschoten die RVS pan vind ik dan wel erg prijzig worden eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Dennis1812 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:49:
[...]

Opzich heel zuinig.
Enige waar ze schade kunnen krijgen is wellicht in de kast. Hier staan ze wel wat opgestapeld. Wel met van die stoffen beschermers ertussen.

@janvanduschoten die RVS pan vind ik dan wel erg prijzig worden eerlijk gezegd.
Ik heb er € 189 voor betaald, ik vond het ook gewoon een mooie pan. Ik wilde af van die antiaanbak spullen en een pan die vele, vele jaren mee zal gaan.

Je kunt ook een IKEA RVS pan kopen, die schijnen ook prima te zijn https://www.ikea.com/nl/n...roestvrij-staal-00484253/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:35
bvk schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:36:
Het is ook lastig om een keuze te maken als je maar één pan wil voor diverse gerechten. Daarom zijn er ook zoveel verschillende soorten pannen omdat ze allemaal hun eigen doel en eigenschappen hebben voor een bepaald gerecht.

Je kunt wel een eitje bakken in een wok, maar roerbakken (wokken) in een koekenpan gaat een stukje lastiger... Aardappelen koken in een gietijzeren braadpan lukt ook wel maar vlees braden in een RVS kookpan weer net even wat minder ;)

Of bijvoorbeeld "pastasaus", neem je dan een pot passata en wat gehakt of maak je een ragù die uren moet stoven? Voor de eerste volstaat een hoge koekenpan nog wel, de tweede wil je toch liever in een klassieke braad/stoofpan maken.

Als "multi purpose" pan ben ik fan van mijn Demeyere Apollo, maar ik heb niet voor niets ook diverse soorten andere pannen. Voor elk gerecht de juiste pan dus, ik zou de zoektocht dan ook niet beperken tot slechts één pan maar minimaal twee verschillende.
Die pan ziet er goed uit! Hij gaat op de verjaardagscadeautjesshortlist :)

Sinds samenwonen is m’n 22cm Le Creuset niet altijd meer toereikend, maar aangezien m’n vriend zich er niet altijd evenveel van aantrekt dat ie daar nietnietniet!!!! met bestek in mag ben ik huiverig om een grotere te kopen. Deze lijkt ook nog wat praktischer met die afgeronde bodem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-04 20:35
hatsa schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:25:
[...]

Die pan ziet er goed uit! Hij gaat op de verjaardagscadeautjesshortlist :)

Sinds samenwonen is m’n 22cm Le Creuset niet altijd meer toereikend, maar aangezien m’n vriend zich er niet altijd evenveel van aantrekt dat ie daar nietnietniet!!!! met bestek in mag ben ik huiverig om een grotere te kopen. Deze lijkt ook nog wat praktischer met die afgeronde bodem.
Oplossing is simpel; goedkope pan kopen voor vriend die hij mag verpesten en dan nadrukkelijk verbieden jouw pan te gebruiken :+

Idempotent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@MainframeX Lees ik daar een gebrek aan praktijkervaring? :+
Dat werkt echt alleen als je sloten op de pannenkasten doet, afgezet met prikkeldraad en proximity alerts.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:35
Het gaat vooral mis wanneer hij nog even snel een restje in een bakje wilt stoppen voor bij de lunch.

Verder gebruikt hij meestal z’n eigen overgebleven pannen: een Tefal-hapjespan waar je eigenlijk niet meer uit zou moeten eten en een goedkope grote kookpan. Alle pannen t/m 20cm heb ik vervangen voor Demeyere Atlantis 🥰 Overkill en heel erg duur, maar als het goed is blijf ik er de komende 30(?) blij van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-04 20:35
@Raymond P Daar heb je wel weer een punt. M'n ex was ook een crimineel in de keuken en de huisgenoot die ik daarvoor had ook :'). Nog zo'n irritatie punt die ze beide hadden; de hele wasbak volpleuren met afwas terwijl er plek zat was op het aanrecht. Je kon dan geen kraan meer openzetten zonder zelf ondergespetterd te worden. Horror.

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Zo'n wasbakterrorist heb ik ook. :+

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freubel
  • Laatst online: 23-04 06:16
Sinds een dag of 2 een rvs pan van Amazone aan het gebruiken. Ik kwam een review tegen op youtube en moet zeggen dat het toch wel een erg fijn pannetje is. Leuke aanvulling van de 2 demeyere pannen alleen een flink stuk voordeliger. 3 laags rvs overigens maar ik merk weinig verschil met de 2 grote broertjes.
https://www.amazon.nl/dp/...dt_b_product_details&th=1

Een quote is een gebrek aan originaliteit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matty___
Sanghelios schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:06:
Weet het zo gauw niet. Zeggen wel 100% PFAS vrij maar zijn er niet ook andere schandelijke materialien die niet onder de verzamelnaam PFAS te vinden zijn?

Bij plaatstaal en RVS heb je die garantie wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sanghelios
matty___ schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:32:
[...]

Weet het zo gauw niet. Zeggen wel 100% PFAS vrij maar zijn er niet ook andere schandelijke materialien die niet onder de verzamelnaam PFAS te vinden zijn?

Op hun website wordt er toch uitgebreid op ingegaan dat hun pannen dit zeker niet bevatten: https://www.greenpan.be/nl_BE/

Maar je hebt gelijk, je bent enkel zeker bij staal en RVS.
Bij het gebruik van andere materialen weet je nooit wat op termijn naar boven komt.
Echter gebruiken ze thermolon als anti-kleeflaag en dat is bewezen onschadelijk + het kan enorm hoge temperaturen aan.
Dus ik denk als je een deftig merk koopt dat je ervan uit mag gaan dat het ok is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlam12
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-04 21:30
matty___ schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:32:
[...]

volgens de website gebruiken ze een keramische coating genaamd thermolon, Dit is geen Per- and Polyfluoroalkyl Substances (PFAS) welke synthetische organische stoffen zijn, welke fluor koolstofbindingen bevat, welke zo sterk aan elkaar gekoppeld zijn dat de natuur ze niet kapot kan krijgen terwijl, keramiek anorganisch materiaal vaak bestaande uit Silicon alkoxiden, welke uitgekristalliseerd zijn en dus een laag vormen om de pan. Wat men nog meer in de keramische laag stopt, of in een van de lagen erboven/eronder zoals primer is ook voor mij een raadsel. Net zoals hoe de pan reageert met het bakken/stoven etc over een bepaalde periode. Als er een coating afbrokkelt door de jaren heen is het gezonder dan pfas, want dat wordt nog wel binnen een bepaalde tijd afgebroken, al is maar de vraag welke tijdsperiode eraan gekoppeld wordt. silicon alkoxiden worden ook vaak toegepast in bijv, afdichtkit.

zo, komt mijn chemische kennis toch nog van pas op deze fraaie donderdag avond.

ik zocht nog een mooie hapjes pan en zag hapjespan apollo 7 toevallig bij kookpunt nadat het werd aangeraden in deze topic, had eigenlijk een all clad hapjes pan op het oog maar vond het prijsverschil nog iets te hoog om deze deal te laten varen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Vandaag komt mijn 1e De buyer Carbone plus pan!
Tijd om me te gaan verdiepen in het inbranden van de pan, al aardig wat gelezen hier maar toch nog even een opsomming en hopelijk wat tips van jullie :)

stap 1: goed schoonmaken van de pan met treft en spons!
stap 2: goed droogmaken van de pan
stap 3: de pan 10 min zonder olie op het vuur laten verkleuren
stap 4: insmeren met keukenpapier van de pan met lijnzaad olie (graag tips als ik beter andere olie kan gebruiken)
stap 5: de pan weer op het vuur en de olie laten inbranden.
stap 6: pan schoonmaken met alleen water
stap 7: droogmaken
stap 8: stap 4 t/m7 aantal keer herhalen
stap 9: de pan wegzetten met een laagje olie na elk gebruik na koken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:01
Dirk0s schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 07:06:
Dit kan je ook doen door de pan op te warmen in stap 3.
Ga hier geen tijdslimiet aan hangen, maar volg gewoon de kleurontwikkeling.
Pan eerst goed laten afkoelen.
Kan ook wel met Dreft.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Stap 8 kan je ook gewoon maar 1 keer doen. :)
Herhalingen kan je bewaren voor wanneer dat nodig is.

---

Iemand een tip voor een tamagoyaki pan als je ptfe wilt vermijden?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@Dirk0s je hebt geen mogelijkheid de pan in de oven te doen? Dan heb je bij inbranden met de olie veel betere controle over de temperatuur. Vooral bij lijnzaadolie kun je fijn een lage temperatuur aanhouden.

Pan wegzetten met olie doe ik niet. Als er een goed laagje op zit is dat m.i. niet nodig.
Maar het kan wel als roestbescherming dienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Raymond P schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:37:

Iemand een tip voor een tamagoyaki pan als je ptfe wilt vermijden?
Horecagroothandels hebben regelmatig gietijzeren versies, die zijn meestal wel vrij klein. Als je groter wil kun je natuurlijk ook voor zoiets gaan:

https://outdooroutfitter....en-pan-rechthoekig-28-cm/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:15
CurlyMo schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 21:47:
@zacht En pan nummer 2.

De eerste schoonmaak na overreiniger behandeling en daarna nog even flink met een schuurpapier door de pan. Deze pan had best wat last van roest zoals je ook al had aangekondigd. Daarvoor heb ik een van mijn fietsketting staalborstels gebruikt. Daarmee kreeg ik redelijk makkelijk de roestplekken weg.
[Afbeelding]

Daarna eerst even blauwen:
[Afbeelding]

Na twee laagjes inbranden:
[Video]
Gebruik je schuurpapier om oude laagjes weg te krijgen? Neem dan aan zeer lichte korrel oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@zacht thx, ik doe het nu in een grote pan maar wil dus eigenlijk een upgrade.

Idealiter heb ik er een met een helling (voor easy access) van +/-22cm.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:34
Tijd om me te gaan verdiepen in het inbranden van de pan, al aardig wat gelezen hier maar toch nog even een opsomming en hopelijk wat tips van jullie :)

stap 4: insmeren met keukenpapier van de pan met lijnzaad olie (graag tips als ik beter andere olie kan gebruiken)
Fijne uitleg in deze video over het gebruik van de pan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelveen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:52
ratzz schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:20:
[...]

Fijne uitleg in deze video over het gebruik van de pan.
Volgens mij gaat jouw filmpje over gietijzer. Is wat anders dan de de buyer pan van degene die je quote

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:01
Dracula schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:01:
[...]

Gebruik je schuurpapier om oude laagjes weg te krijgen? Neem dan aan zeer lichte korrel oid?
Als al het andere niet werkt dan inderdaad fijne korrel schuren.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Het leek mij vooraf spannend, er leek van alles mis te kunnen gaan. Viel achteraf reuze mee. Dit gaat je prima lukken.
Stap 1-3 heb ik ook zo gedaan, stap 3 alleen geen 10 minuten. Wat hierboven al staat, bekijk de verkleuring. Gewoon rustig op laten warmen en daarna heet laten worden (even de tijd voor nemen).
Ik heb hem 1x nog warm ingesmeerd met keukenpapier met arachideolie (pinda olie, gewoon bij de supermarkt te krijgen), pan weer heet laten worden (gaat iets roken) en klaar.

Daarna pan weer warm laten worden (bij mij op standje 6, hij kan tot 10), wat olie erin als hij warm is, en een eitje gebakken. Eitje wel weggegooid, want er zaten nog wat donkere spikkels op/in.
Ik spoel hem alleen af met heet water en een borstel, buitenkant met een theedoek, binnenkant met keukenpapier. Geen last van roest oid. Gewoon lekker gaan gebruiken.

Succes & veel plezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
defusion schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:41:
@Dirk0s je hebt geen mogelijkheid de pan in de oven te doen? Dan heb je bij inbranden met de olie veel betere controle over de temperatuur. Vooral bij lijnzaadolie kun je fijn een lage temperatuur aanhouden.

Pan wegzetten met olie doe ik niet. Als er een goed laagje op zit is dat m.i. niet nodig.
Maar het kan wel als roestbescherming dienen.
Ik heb zeker ook een oven, is dit de beste manier?
Wat is dan de beste werkwijze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:29
Van mijn kant een vraagje voor wanneer de 1e anti-kleef laag eenmaal gevormd is.

Is het aan te raden om ui snippers te bakken in een ingebrandde plaatstalen pan?

Mijn pan wordt er dusdanig blank van... lijkt wel of de anti-kleef laag is opgelost bij contact met de ui snippers.
Geen tomaat en zure sauzen is mij bekend, maar een juin waarschuwing heb ik niet eerder gelezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Dirk0s schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:46:
[...]

defusion in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"

Verder zelfde stappen als je al had, maar na insmeren met lijnzaadolie niet op het vuur, maar in de oven doen.
Oven op 120 (iets hoger mag ook best, je wilt wel zeker boven het polymerisatiepunt zitten, en niet iedere oven geeft de juiste temperatuur. Maar je hoeft iig geen 230-250 te doen zoals veel andere oliën. Zo heet werkt mogelijk zelfs averechts met lijnzaadolie.)
Pan ten minste een uur in de oven, mag best wat meer aanhouden voor de zekerheid, en dan in de oven laten afkoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:14

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ho! Stop. Pas op! Het is niet de bedoeling dat je pan roodgloeiend wordt of zo iets.
Gewoon verwarmen is genoeg, het hoeft niet loeiheet te worden, een beetje opwarmen is genoeg.
Het moet warm genoeg zijn dat de olie lekker dun wordt zodat die makkelijker in het metaal indringt.
Als je de pan te heet maakt kan die kromtrekken.

Gelukkig is de "De buyer Carbone plus" een absolute tank die wel een stootje kan hebben dus maak je niet te veel zorgen.
Lijnzaad olie lijkt mij niet geschikt. Je wil olie met een zo hoog mogelijk rookpunt. Gewone zonnebloem olie is uitstekend. Pindaolie ook.
Blijkbaar verschillen de meningen hier over, ik trek mijn mening even in tot ik wat meer research heb gedaan.

Let op: je kan de olie niet dun genoeg aanbrengen. Als beginner zal je de nijging hebben om te veel te gebruiken. Gebruik 1 druppel en verdeel die over de hele pan. Gebruik daarna keukenpapier om alle olie er weer af te vegen. Het piepkleine restje dat in het metaal is doorgedrongen is wat je nodig hebt. Alles wat op het metaal zit gaat alleen maar verbranden.
In de oven zetten is makkelijker en geeft imho beter resultaten doordat het heel gelijkmatig gaat.
Maar dan moet je wel een oven hebben die groot genoeg.
Als er iets schoon te maken is dan heb je het verkeerd gedaan ;)
Ik meen het als ik zeg dat 1 druppel olie genoeg is.
Sleutelwoord is minimalisme!
Drie is genoeg, de rest komt wel in gebruik.
Het lijkt misschien een goed idee om het direct 10 keer te doen maar dat is het niet. Zeker niet als je het niet eerder hebt gedaan want je gaat geheid veel te veel olie gebruiken.
Een laagje olie is 100 keer te veel. Ook hier is een druppel genoeg en niet eens iedere keer.
In principe is die pan helemaal verpakt is z'n eigen roestvrij antiaanbaklaag. Die olie is er vooral als backup voor het geval de beschermde laag beschadigd raakt.

Meestal hoef ik mijn pannen alleen maar even met een stukje keukenpapier uit te vegen. Ik verwarm ze even zodat olie en vet vloeibaar worden en veeg het er dan uit. Het miniscule restje olie dat achterblijft is genoeg bescherming.
Alleen bij dingen met een sterke smaak (vis) of die enorm aankoeken gebruik ik water of zelfs zeep.
Na zo'n grondige reiniging veeg ik de pan een keertje af met een papiertje met een druppel olie.

Met een gloednieuwe pan doe ik wat meer moeite maar zoals ik al schreef: minimalisme is de sleutel. Probeer de neiging te onderdrukken om een uur te gaan schrobben en/of branden.
Een kwaliteitspan, en dat heb je, doet zelf het werk. Jouw taak is niet in de weg zitten. ;)

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
guapper schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:53:
Van mijn kant een vraagje voor wanneer de 1e anti-kleef laag eenmaal gevormd is.

Is het aan te raden om ui snippers te bakken in een ingebrandde plaatstalen pan?

Mijn pan wordt er dusdanig blank van... lijkt wel of de anti-kleef laag is opgelost bij contact met de ui snippers.
Geen tomaat en zure sauzen is mij bekend, maar een juin waarschuwing heb ik niet eerder gelezen.
Een gele ui is net iets minder zuur dan een verse rode tomaat. Als je dan ook nog een supermarkt olijfolie gebruikt en deglaceert met wijn kan het rap gaan.
Een niet volledig gepolymeriseerd laag lost ook sneller op.

Boter gebruiken, een scherp mes voor de ui en repen (partjes) ipv ringen snijden scheelt een hoop.

@CAPSLOCK2000 Lijnzaadolie is ideaal en geeft een van de hardste en langste polymeren die je thuis kunt maken zonder de noodzaak om extreem te verhitten.
(edit: je wilt eigenlijk een zo laag mogelijk rookpunt. Kans op aanwezigheid van de gewenste vetzuren is dan hoger)

[ Voor 13% gewijzigd door Raymond P op 13-01-2023 12:38 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Dirk0s schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:46:
1. pan goed schoonmaken. Dit is het ene moment waarop je wel helemaal los moet gaan en zorgen dat de pan helemaal schoon is en droog is. Water, zeep, borstelen, schuren, whatever it takes.
Je hebt een tank gekocht en die mag je zo behandelen zolang het maar helemaal schoon is. Gebruik bij voorkeur een vezelvrij doekje om niet het minste haartje of draadje achter te laten in de pan.

2. pan voorverwarmen. Gewoon 10 minuten in de oven leggen, temperatuur doet er niet zo toe.

3. pan de pan volledig insmeren met een klein beetje olie

4. de pan afnemen en zoveel mogelijk olie wegwrijven

5. leg de pan op z'n kop in de oven zodat de olie er uit kan lopen als je toch teveel hebt gebruikt
(zet wel even een opvangbak onder in je oven)
De oven moet heter zijn dan het rookpunt van je olie. Owja, het is dus de bedoeling dat het gaat roken en dat stinkt behoorlijk. Niet schrikken maar ventileer wel even ;)

6. laat de pan 1 uur bakken

7. laat de pan in de oven afkoelen tot handwarm

8. breng opnieuw 1 druppel olie aan, zo dun mogelijk en laat de pan weer een uur bakken en dan weer afkoelen.

9. doe het nog een derde keer en nu ben je klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Raymond P schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:35:
@CAPSLOCK2000 Lijnzaadolie is ideaal en geeft een van de hardste en langste polymeren die je thuis kunt maken zonder de noodzaak om extreem te verhitten.
(edit: je wilt eigenlijk een zo laag mogelijk rookpunt. Kans op aanwezigheid van de gewenste vetzuren is dan hoger)
Interessant, ik ga het eens bestuderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:34
jelveen schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:22:
[...]

Volgens mij gaat jouw filmpje over gietijzer. Is wat anders dan de de buyer pan van degene die je quote
Nee, dan heb je het filmpje niet bekeken ;)

Het gaat over seasening en polymeriseren.

[ Voor 7% gewijzigd door ratzz op 13-01-2023 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
defusion schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:10:
[...]

defusion in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"

Verder zelfde stappen als je al had, maar na insmeren met lijnzaadolie niet op het vuur, maar in de oven doen.
Oven op 120 (iets hoger mag ook best, je wilt wel zeker boven het polymerisatiepunt zitten, en niet iedere oven geeft de juiste temperatuur. Maar je hoeft iig geen 230-250 te doen zoals veel andere oliën. Zo heet werkt mogelijk zelfs averechts met lijnzaadolie.)
Pan ten minste een uur in de oven, mag best wat meer aanhouden voor de zekerheid, en dan in de oven laten afkoelen.
Top!
Dus schoonmaken, op het vuur zonder olie, afkoelen en dan met olie een uur in de oven 120 graden!

Is dit 1x genoeg of dan nog een keer schoonmaken en weer met olie in de oven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@Dirk0s 120 geldt wel specifiek voor lijnzaadolie, voor de duidelijkheid.
Ik doe meestal wel 2-3 laagjes, zonder schoonmaken overigens, gewoon afkoelen en nieuwe laag, maar genoeg die het bij 1 houden. Mensen die 5-10 laagjes doen hebben m.i. tijd teveel.

[ Voor 13% gewijzigd door defusion op 13-01-2023 13:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smazo
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-04 17:37
@Dirk0s
Ik zie veel mensen nu tips/uitleg geven over het inbranden in de oven. Maar met de pan die jij gaat ontvangen(of ondertussen al binnen hebt :)) komt een handvat met een epoxy coating. Die coating kan er niet goed tegen om zo lang in de oven te staan( volgens mij geeft de buyer ~10min bij 200 graden aan als veilig)

Dus ik zou gewoon jou stappenplan volgen met de gegeven tips erbij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
defusion schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:23:
@Dirk0s 120 geldt wel specifiek voor lijnzaadolie, voor de duidelijkheid.
Ik doe meestal wel 2-3 laagjes, zonder schoonmaken overigens, gewoon afkoelen en nieuwe laag, maar genoeg die het bij 1 houden. Mensen die 5-10 laagjes doen hebben m.i. tijd teveel.
Dus nu wel of niet in de oven? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Dirk0s schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:29:
[...]

Als het past en mag van de leverancier... In de oven ..
Kan die mooi op de kop .. en alle olie die te veel er op zit kan dan weg lekken.

(Maar ja .. ik heb nog niet zulke pannen en in mijn eigen oven past die sowieso niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Dirk0s schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:29:
[...]

Zelf risico inschatten.
Als het max 10 min op 200 mag, hoe lang is dan acceptabel op 120?

Ik verwacht dat het geen probleem is.
In de oven dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
defusion schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:27:
[...]

Zelf risico inschatten.
Als het max 10 min op 200 mag, hoe lang is dan acceptabel op 120?

Ik verwacht dat het geen probleem is.
In de oven dus.
1e ronde in de oven is geweest! Lijkt er goed uit te zien, zo nog een 2e ronde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Ook op 230 verdwijnt die epoxy niet, het wordt wel zacht. Waar je contact hebt tussen oven en steel kan het vervormen.
En uit ervaring: het zal ook een beetje verkleuren. Mja...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Dirk0s schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:46:
[...]

1e ronde in de oven is geweest! Lijkt er goed uit te zien, zo nog een 2e ronde.
Pics or it didn't happen >:)
(Fotos helpen andere om te zien wat er allemaal gebeurt etc ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
Misschien een heel domme vraag, maar hoe bakken jullie pannenkoeken met appel of spek?

Appel durf ik niet bij de pannenkoek in plaatstaal te gooien en (ontbijt) spek heb ik gemerkt dat de seasoning r echt minder van wordt..

Op dit moment bak ik de pannenkoek in plaatstaal en appel of spek apart in rvs.. maar het geeft niet echt het gewenste resultaat natuurlijk..

[ Voor 3% gewijzigd door GAIAjohan op 13-01-2023 23:16 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dirk0s
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dsE77C3EwL_VDUi8b431e63MMBA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bAUMrYQaYSan0ZmYWVvSmRO9.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is na 2x 1 uur oven op 120 graden met lijnzaadolie!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Schweino
CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:34:
[...]

Ho! Stop. Pas op! Het is niet de bedoeling dat je pan roodgloeiend wordt of zo iets.
Gewoon verwarmen is genoeg, het hoeft niet loeiheet te worden, een beetje opwarmen is genoeg.
Het moet warm genoeg zijn dat de olie lekker dun wordt zodat die makkelijker in het metaal indringt.
Als je de pan te heet maakt kan die kromtrekken.

Gelukkig is de "De buyer Carbone plus" een absolute tank die wel een stootje kan hebben dus maak je niet te veel zorgen.

[...]
Roodgloeiend niet, maar wel blauw. En dan moet de pan toch echt een flinke tijd op vol gas staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yrLH-P9v8qEQoWNL7OKAqLXuof0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yver5MftySpOcFrzJoIQrdSM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Schweino op 14-01-2023 01:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
GAIAjohan schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 23:16:
Misschien een heel domme vraag, maar hoe bakken jullie pannenkoeken met appel of spek?

Appel durf ik niet bij de pannenkoek in plaatstaal te gooien en (ontbijt) spek heb ik gemerkt dat de seasoning r echt minder van wordt..

Op dit moment bak ik de pannenkoek in plaatstaal en appel of spek apart in rvs.. maar het geeft niet echt het gewenste resultaat natuurlijk..
Ik doe het precies zoals jij omschrijft. Appel + spek gaan bij mij niet in de plaatstalen crepe pan vanwege aantasten van de seasoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Appel is zuur, zo zuur dat het vroegere 'eet verstandig snoep een appel' net zo goed had kunnen lezen "drink verstandig, neem een cola".
Maar zelfs spek dat de laag aantast? Ik heb nog een plaatstalen pan die ik weer eens moet proberen, had de pogingen opgegeven maar soit, kan het ook niet hebben dat het me niet lukt als ik al die mooie foto's voorbij zie komen. Maar als ik er dan geen spekjes of pannekoeken spek in kan bakken, dan werkt het voor mij sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online

Tip: Bak de pannenkoek ook in RVS, dan heb je nog maar één pan nodig O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Dit is misschien vloeken in de kerk maar ik ben niet zo zuinig op de seasoning.
Beschadigingen herstellen wel weer en eerlijk gezegd gaat het meestal gewoon goed.
Alleen tomatensaus lange tijd laten pruttelen doe ik niet meer eer.

Een paar minuten een stukje appel bakken lijkt mij geen probleem. Ik bak niet heel vaak appelpannenkoeken maar toch wel een paar keer per jaar al is het dan typisch niet meer dan 1 appel. Misschien dat het anders zou zijn als 20 appelpannenkoeken achter elkaar door zou bakken.

Spek kan inderdaad zwarte plekjes achterlaten maar die schrob ik wel weg. Als ze de seasoning beschadigen dan was die volgens mij niet goed.

Een van de voordelen van dit soort pannen is juist dat wel een stootje, krasje of vlekje kunnen hebben. Als ik voorzichtig moet zijn kan ik misschien beter Teflon gaan gebruiken.

Dat gezegd hebbende, als ik naar mijn pannen kijk dan is de pannenkoekenpan de enige die een beetje vlekkerig is, maar het is ook de nieuwste en minst gebruikte. Dus het is misschien geen eerlijke vergelijking.

[ Voor 6% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 14-01-2023 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

smazo schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:53:
@Dirk0s
Ik zie veel mensen nu tips/uitleg geven over het inbranden in de oven. Maar met de pan die jij gaat ontvangen(of ondertussen al binnen hebt :)) komt een handvat met een epoxy coating. Die coating kan er niet goed tegen om zo lang in de oven te staan( volgens mij geeft de buyer ~10min bij 200 graden aan als veilig)
Raymond P schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:54:
Ook op 230 verdwijnt die epoxy niet, het wordt wel zacht. Waar je contact hebt tussen oven en steel kan het vervormen.
En uit ervaring: het zal ook een beetje verkleuren. Mja...
Goh, interessant. Ik heb net mijn deBuyer pannen vergelijken en de pan die in de oven heeft geweest heeft een glad handvat.

Hierbij mijn anecdata, alvast excuses voor hoe vaak ik de woorden 'zou kunnen' ga gebruiken ;)

Ik heb 4 deBuyer pannen:
1 x Mineral B koekenpan (26cm), 10 jaar oud
1 x Mineral B grillpan (26cm), 10 jaar oud
1 x Mineral B blini-pan (10cm), 1 jaar oud, in de oven geweest
1 x Carbon Plus crepe-pan, 1 jaar oud

De grote Mineral B's hebben beide een korrelige structuur op het handvat. Gezien het enorme gewicht van deze pannen is de structuur op het handvat belangrijk om genoeg grip te hebben.

De kleine blini-pan is wel in de oven geweest en heeft een glad handvat zonder structuur. Het zou wel eens kunnen dat de korrels zijn gladgesmolten. De kleur is iets lichter dan de rest maar het zou kunnen dat het alleen maar komt omdat dit handvat spiegelglad is en dus beter zal reflecteren.

Daar moet ik wel bij zeggen dat die pan 10 jaar nieuwer is en een ander model heeft dan de vorige twee dus het zou kunnen dat deBuyer iets anders doet.

Natuurlijk weet ik het niet zeker want ik heb ze niet vergeleken voor die pan de oven in ging. Het zou ook kunnen dat die kleine pan een andere coating gebruiken die wat vriendelijker is voor je handen omdat ze toch niet zo zwaar zijn.

Eerlijk gezegd vind ik dat niet heel waarschijnlijk, het lijkt me waarschijnlijker dat alle die pannen dezelfde coating gebruiken.

Ik heb nog een 4e deBuyer maar die komt uit de goedkopere Carbon Plus lijn. Dat is een crepe pan en die is dus heel dun en licht ... voor een deBuyer dan want het ding weegt nog steeds meer dan een kilo. Deze is niet in de oven geweest.

Het interessante is dat de structuur op dat handvat veel lijkt op de grote pannen maar minder ruw is.

De kleur lijkt ook een fractie lichter te zijn dan de koekenpan en de grilpan maar niet zo licht als die blini-pan. Ik vind het maar moeilijk te zeggen of er uberhaupt een verschil in kleur is.

Deze pan is dus niet in de oven geweest. Wel zou het kunnen dat het handvat in het gebruik hetere is geworden dan de grotere pannen, deze pan is nu eenmaal kleiner en lichter.

Niettemin geeft het een beetje ruimte voor de mogelijkheid dat er verschillende coatings gebruikt worden en de verschillen die ik zie dus niks te maken hebben met hoe ik de pannen heb behandeld.

Voor de duidelijkheid, het enige onmiskenbare verschil is dat de kleine pan die lang in de oven is geweest een glad handvat heeft. Alle andere verschillen die ik benoem zijn piepklein, het kan best zijn dat het gewoon natuurlijk variatie in het productieproces is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Schweino schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 00:53:
Roodgloeiend niet, maar wel blauw. En dan moet de pan toch echt een flinke tijd op vol gas staan.
Hij moet goed warm worden maar je kan overdrijven. Als de vrager een zware wokbrander of inductieplaat heeft kan het te ver gaan. Slechte seasoning is te herstellen, een kromgetrokken pan niet. Aangezien het de eerst keer is ben ik maar even voor veilig gegaan.
Dat ziet er prachtig uit. <3 d:)b

[ Voor 4% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 14-01-2023 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@CAPSLOCK2000 Debuyer heeft een hoop verschillende handvaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8HQ5yAWk58OS-eBer79Pe5kMc-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w255s8eMdArVvQ2hGIkY4k5G.jpg?f=fotoalbum_large

28cm mineral b vs een force blue, beiden hebben oven gezien.

Mineral b hele hete oven contactschade met rooster:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMvJGkOconGStzXJCqmIaZjmeck=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DTXe5GbNIIILlD6cS4atkHEA.jpg?f=fotoalbum_large

YMMV, door de jaren heen hebben ze een hoop geexperimenteerd met de handvaten.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Oke, volgens mij is het inbranden aardig gelukt! Vanavond maar eens voor het echte werk gebruiken ;)
Laatste vraag: wat gebruiken jullie het vaakst tijdens het bakken van iets in een de buyer pan? gewoon boter of speciale olie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Dirk0s Gewoon. Boter, niervet (of een mix) of een bewerkte olie geschikt voor bakken.

Als je iets speciaals wilt gebruiken dan ff opletten op vrije vetzuren, al is het discutabel om daarin te bakken (want zonde).

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelveen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:52
Als aanvulling op de "spek discussie". Ik merk enorm veel verschil tussen supermarktspek en spek van de slager. Bij die uit de supermarkt zie ik de plakjes in de pan staan. Die van de slager niet. Bakken ook veel minder aan.
Misschien de toevoegingen in het supermarkt spek die niet lekker zijn voor de pan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@jelveen Klopt. Wat de reactie veroorzaakt weet ik ook niet. :)

Fwiw, appel gaat hier gewoon de pan in. Mooie zure appels zijn een zeldzaam goed geworden.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk0s
De eerste hamburgers met uitjes en champignons smaakte heerlijk!
Geen idee of het door de pan kwam maar had echt het idee dat het veel lekkerder was! :)
Pagina: 1 ... 47 ... 82 Laatste