Ho! Stop. Pas op! Het is niet de bedoeling dat je pan roodgloeiend wordt of zo iets.
Gewoon verwarmen is genoeg, het hoeft niet loeiheet te worden, een beetje opwarmen is genoeg.
Het moet warm genoeg zijn dat de olie lekker dun wordt zodat die makkelijker in het metaal indringt.
Als je de pan te heet maakt kan die kromtrekken.
Gelukkig is de "De buyer Carbone plus" een absolute tank die wel een stootje kan hebben dus maak je niet te veel zorgen.
stap 4: insmeren met keukenpapier van de pan met lijnzaad olie (graag tips als ik beter andere olie kan gebruiken)
Lijnzaad olie lijkt mij niet geschikt. Je wil olie met een zo hoog mogelijk rookpunt. Gewone zonnebloem olie is uitstekend. Pindaolie ook.
Blijkbaar verschillen de meningen hier over, ik trek mijn mening even in tot ik wat meer research heb gedaan.
Let op: je kan de olie niet dun genoeg aanbrengen. Als beginner zal je de nijging hebben om te veel te gebruiken. Gebruik 1 druppel en verdeel die over de hele pan. Gebruik daarna keukenpapier om alle olie er weer af te vegen. Het piepkleine restje dat in het metaal is doorgedrongen is wat je nodig hebt. Alles wat op het metaal zit gaat alleen maar verbranden.
stap 5: de pan weer op het vuur en de olie laten inbranden.
In de oven zetten is makkelijker en geeft imho beter resultaten doordat het heel gelijkmatig gaat.
Maar dan moet je wel een oven hebben die groot genoeg.
stap 6: pan schoonmaken met alleen water
Als er iets schoon te maken is dan heb je het verkeerd gedaan

Ik meen het als ik zeg dat 1 druppel olie genoeg is.
Sleutelwoord is minimalisme!
stap 7: droogmaken
stap 8: stap 4 t/m7 aantal keer herhalen
Drie is genoeg, de rest komt wel in gebruik.
Het lijkt misschien een goed idee om het direct 10 keer te doen maar dat is het niet. Zeker niet als je het niet eerder hebt gedaan want je gaat geheid veel te veel olie gebruiken.
stap 9: de pan wegzetten met een laagje olie na elk gebruik na koken?
Een laagje olie is 100 keer te veel. Ook hier is een druppel genoeg en niet eens iedere keer.
In principe is die pan helemaal verpakt is z'n eigen roestvrij antiaanbaklaag. Die olie is er vooral als backup voor het geval de beschermde laag beschadigd raakt.
Meestal hoef ik mijn pannen alleen maar even met een stukje keukenpapier uit te vegen. Ik verwarm ze even zodat olie en vet vloeibaar worden en veeg het er dan uit. Het miniscule restje olie dat achterblijft is genoeg bescherming.
Alleen bij dingen met een sterke smaak (vis) of die enorm aankoeken gebruik ik water of zelfs zeep.
Na zo'n grondige reiniging veeg ik de pan een keertje af met een papiertje met een druppel olie.
Met een gloednieuwe pan doe ik wat meer moeite maar zoals ik al schreef: minimalisme is de sleutel. Probeer de neiging te onderdrukken om een uur te gaan schrobben en/of branden.
Een kwaliteitspan, en dat heb je, doet zelf het werk. Jouw taak is niet in de weg zitten.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.