Toon posts:

Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 46 ... 49 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Jorgen Een ikea hapjespan van RVS is wel de beste waar-voor-je-geld. Die neem ik ook altijd mee op vakantie (zeilboot en camper) omdat ik met die pan bijna alles kan. Ik kook er zelfs spagetti in (nadat ik een Italiaanse dat in een koekenpan zag doen, waarom niet immers - edit, na koken pasta afgieten, saus weer opwarmen en de pasta terug in de pan om door te warmen, werkt echt prima. Alleen voor stamppotten zou ik echt een hogere pan willen, daarvoor gebruik ik een aspergepan met gaasinzet, ik dacht ook Ikea, ook lekker smal op het fornuis).

edit2: wat @metieske schrijft, die pan. Als ik maar één pan zou mogen hebben dan was het deze.

[Voor 41% gewijzigd door franssie op 25-11-2022 16:06]

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• metieske
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:29
@Jorgen Ik heb zelf onder andere deze pan: https://www.ikea.com/nl/n...roestvrij-staal-00484253/
Die doet alles wat je wil voor een hele kleine prijs.

Je moet jezelf enkel even verdiepen in het bakken met RVS.

Edit:
@franssie 2 zielen 1 gedachte

[Voor 8% gewijzigd door metieske op 25-11-2022 16:06]

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:58
@franssie @metieske Dankjewel voor de tip! Hoe gaat dat met het gebruik van olie/boter? Ik ben niet zo'n ster in de keuken dus er kan wel eens wat aanbranden/overkoken of juist alle kanten op spettert. Het meest bereid ik vlees dat genoeg vet van zichzelf heeft zodat dure olie niet nodig is (worstjes, gehakt); of kip/zalm (wel met olie). Hoe goed is deze Ikea 365 RVS daartegen bestand? Dat is wat me bijv bij Copper en Stone aansprak ;)

Ik heb nu een wokpan van Ikea, maar het deksel zit niet zo vast erop. Schuift makkelijk heen en weer.

[Voor 12% gewijzigd door Jorgen op 25-11-2022 16:11]

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Jorgen schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:10:
@franssie @metieske Dankjewel voor de tip! Hoe gaat dat met het gebruik van olie/boter? Ik ben niet zo'n ster in de keuken dus er kan wel eens wat aanbranden/overkoken of juist alle kanten op spettert. Het meest bereid ik vlees dat genoeg vet van zichzelf heeft zodat dure olie niet nodig is (worstjes, gehakt); of kip/zalm (wel met olie). Hoe goed is deze Ikea 365 RVS daartegen bestand? Dat is wat me bijv bij Copper en Stone aansprak ;)
Je zal iets van vet (boter of olie) moeten gebruiken (even insmeren met een doekje is al snel voldoende). Pan van te voren inzweten (niet inbranden, zie TS) raadt ik wel aan al kan dat persoonlijke voodoo zijn. Daarna nooit gehad dat ik 'm niet schoon kon krijgen (op de hand of vaatwasser).
Margarine gebruik ik niet dus geen ervaring mee.

edit; voor EUR 23,-- ga je echt geen betere pan vinden.

[Voor 3% gewijzigd door franssie op 25-11-2022 16:14]

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Jorgen
franssie schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:13:
[...]

Je zal iets van vet (boter of olie) moeten gebruiken (even insmeren met een doekje is al snel voldoende). Pan van te voren inzweten (niet inbranden, zie TS) raadt ik wel aan al kan dat persoonlijke voodoo zijn. Daarna nooit gehad dat ik 'm niet schoon kon krijgen (op de hand of vaatwasser).
Margarine gebruik ik niet dus geen ervaring meer.
OK. Ik goot er altijd gewoon zomaar wat bij als er olie of vloeibare boter nodig was.
Ja die prijs spreekt me zeker aan!!

Wat vind je van het formaat? Ik kook vanwege budget altijd een grotere hoeveelheid zodat ik een deel in kan vriezen. Past er 500gr tot 1 kg gehakt in bijv, inclusief een courgette, paar tomaten en saus? Mijn huidge pan is namelijk32 of 34 cm, denk ik.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Jorgen er is een groter model van, maar de 24cm heeft mijn voorkeur (tweepersoons huishouden, geen grote eters).
Zeg dat de pan een bruikbare diepte heeft van 4 cm, en een straal/radius van 12 cm - dan is de inhoud een kleine 2 liter. Bij een kilo gehakt plus andere prut gaat dat krap worden. Een halve kilo zou moeten lukken lijkt me.
Oh ja, pan kan ook in de oven, dat kunnen niet alle tell-sell pannen dacht ik..

• Jorgen
franssie schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:22:
@Jorgen er is een groter model van, maar de 24cm heeft mijn voorkeur (tweepersoons huishouden, geen grote eters).
Zeg dat de pan een bruikbare diepte heeft van 4 cm, en een straal/radius van 12 cm - dan is de inhoud een kleine 2 liter. Bij een kilo gehakt plus andere prut gaat dat krap worden. Een halve kilo zou moeten lukken lijkt me.
Oh ja, pan kan ook in de oven, dat kunnen niet alle tell-sell pannen dacht ik..
Dan moet ik kleinere hoeveelheden maken ;-)
In de over klinkt goed. Nu heb ik alleen een combimagnetron dus dat zal met de steel denk ik niet passen.

Stel dat ik de grotere maat neem, dan kom je met pi x straal² x hoogte (5 vd 7 cm?) al tot een liter of 3. Daar kan dan wel een boel in.

Ik denk dat ik wel zo'n Ikea pan wil proberen. Dankjewel!
Heb je nog speciale/handige tips?

[Voor 8% gewijzigd door Jorgen op 25-11-2022 16:26]

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Jorgen ik kook bij een nieuwe RVS pan altijd wat zout water om schoon te maken, droog ém af, laat 'm even warm tegen heet aan worden, en dan zonder vuur haal ik wat arachide olie door de pan heen en laat et afkoelen (dus zeker niet inbranden). Volgens een wapenfabrikant helpt dat om toch wat olie in het staal te krijgen, en ik heb daarna minder last van aan- en inbranden, maar zoals ik al zei kan dit inzweten ook mijn eigen voodoo proces zijn (want n=1).
Mijn oudste pan van dit model is denk ik 15+ jaar (ja ik heb er dus inmiddels twee)

[Voor 8% gewijzigd door franssie op 25-11-2022 16:29]

• Jorgen
Bij brandt gerust spaghetti helemaal aan, dus wordt sowieso opletten. Ik ga de grootste van de 2 maten bestellen. Dankjewel!

• metieske
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:29
Jorgen schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:15:
[...]

Wat vind je van het formaat? Ik kook vanwege budget altijd een grotere hoeveelheid zodat ik een deel in kan vriezen. Past er 500gr tot 1 kg gehakt in bijv, inclusief een courgette, paar tomaten en saus? Mijn huidge pan is namelijk32 of 34 cm, denk ik.
Ik kook meestal voor 4 personen, dat past in deze net, maar hij zit dan wel goed vol.
Daarom heb ik voor grote maaltijden zelf nog een 28cm hapjespan op het oog, maar vooralsnog is het me altijd in de 24cm gelukt.
De 28cm is dan ook vooral voor wat meer comfort/gemak tijdens het koken.

• Jorgen
metieske schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:45:
[...]

Ik kook meestal voor 4 personen, dat past in deze net, maar hij zit dan wel goed vol.
Daarom heb ik voor grote maaltijden zelf nog een 28cm hapjespan op het oog, maar vooralsnog is het me altijd in de 24cm gelukt.
De 28cm is dan ook vooral voor wat meer comfort/gemak tijdens het koken.
Dank voor al jullie hulp.

Om nog even terug te gaan naar een deel van mijn 1e vraag: heeft koper+steen nu nog meerwaarde tov andere pannen? De prijs van deze Ikea RVS is eigenlijk onverslaanbaar, maar de stap naar die andere is qua prijs ook nog ok. (35 euro voor 28 cm; alleen zonder deksel zo te zien) Ik vind het belangrijk om met een nuchtere blik naar dingen te blijven kijken en ben dan wel benieuwd of het echt een meerwaarde heeft of nu eigenlijk gewoon vooral reclame-bs is.

[Voor 10% gewijzigd door Jorgen op 25-11-2022 16:56]

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
@Jorgen Dat is gewoon een pan met ptfe coating, die slijten.
Een RVS pan gaat makkelijk 10 jaar mee, een pan met anti aanbak laag zul je een flink aantal keer moeten vervangen in die tijd.
Imho is een pan met coating dus minder waard.

De meerwaarde zit 'm dan in het laagje en 'gemak', maar dan zou ik eerder geneigd zijn te kijken naar de pannnen van @Rukapul.
Het gemak doe je vrij gemakkelijk afstand van als je een beetje tijd steekt in het koken zonder anti aanbaklaag.

- knip -

• Jorgen
Raymond P schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 17:08:
@Jorgen Dat is gewoon een pan met ptfe coating, die slijten.
Een RVS pan gaat makkelijk 10 jaar mee, een pan met anti aanbak laag zul je een flink aantal keer moeten vervangen in die tijd.
Imho is een pan met coating dus minder waard.

De meerwaarde zit 'm dan in het laagje en 'gemak', maar dan zou ik eerder geneigd zijn te kijken naar de pannnen van @Rukapul.
Het gemak doe je vrij gemakkelijk afstand van als je een beetje tijd steekt in het koken zonder anti aanbaklaag.
Wat zijn dat dan voor pannen?

Ja loslatende coating was nu telkens het probleem dus dat hoeft ook niet van mij

• Raymond P
  • Nu online
@Jorgen Deze post: Rukapul in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"

Zelf heb ik ervaring met Greenpan, maar die moet je met fluwelen handschoentjes behandelen. Of op zijn minst niet zo idioot als ik klaarblijkelijk met m'n pannen om ga.

- knip -

• Jorgen
Raymond P schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 17:18:
@Jorgen Deze post: Rukapul in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"

Zelf heb ik ervaring met Greenpan, maar die moet je met fluwelen handschoentjes behandelen. Of op zijn minst niet zo idioot als ik klaarblijkelijk met m'n pannen om ga.
Tja. Ik doe mijn deksels er altijd omgekeerd in bij het opruimen en heb daarmee de bodem gesloopt doordat het deksel van de vorige pan een te lange knop had. En alles gaat standaard in de vaatwasser

Wat ik wel jammer/raar vind is dat je vaak pannen zonder deksel koopt. Komt op me over als een kusntmatig lagere prijs en dan de bijverkoop.

[Voor 11% gewijzigd door Jorgen op 25-11-2022 18:28]

• agravain
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-01 17:42
timmert26 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:29:
[...]
..., zorg dat je pan heet is voor je je olie erin doet. Eerst pan warm maken, beetje olie erin, dan bakken.
Koude pan + Koude olie + nieuw geseasonde pan = It sticks.
Hier heb ik wel een vraagje over. Mijn favoriete bakpan is de Sensuell van Ikea. Die warm ik altijd netjes rustig op voor gebruik (inductie), zonder olie "omdat dat blijkbaar het beste antiplak resultaat geeft".

Als de bakolie samen met de pan opwarmt is het resultaat toch hetzelfde: hete pan en hete olie. Weet iemand waarom koude pan + koude olie opwarmen blijkbaar toch gaat plakken en hete pan + koude olie niet?
Gebeurt er iets met de olie als deze langzaam opwarmt en niet als de olie een temperatuurschok krijgt?

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik denk vooral om te voorkomen dat de olie te heet wordt en enge stoffen gaat uitstoten. Als je de tijd verkort dat de olie op (te) hoge temperatuur staat is dat beter.

Maar als je binnen frituurtemperatuur blijft, dan is het niet zo'n probleem. Eerder als je ruim boven de 200 gaat zitten.

• Raymond P
  • Nu online
@agravain Olie verwarmen zorgt voor versnelde oxidatie, ook bij lagere temperaturen. Als je de olie gaat consumeren dan is dat onwenselijk.

Oxidatie is het proces waarop je leunt als je een laagje wilt "inbranden", je laat de olie dan drogen tot een polymeer. Als dat proces niet afgerond is en de olie dus niet volledig gedroogd is dan plakt het enorm.

- knip -

• agravain
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-01 17:42
@Raymond P Duidelijk.
Een RVS pan zoals de Sensuell hoeft je niet in te branden, voor zover ik begrepen heb.

Dan is de procedure:
Langzaam opwarmen tot de pan heet is. Dit voorkomt kromtrekken.
Dan de olie er in, dat voorkomt teveel oxidatie en daarmee plakken.
Daarna het vlees in de pan om te bakken (niet te veel tegelijk omdat de pan anders weer te ver af koelt).

• Raymond P
  • Nu online
Yep.

- knip -

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:21
agravain schreef op zondag 27 november 2022 @ 09:13:
[...]

Hier heb ik wel een vraagje over. Mijn favoriete bakpan is de Sensuell van Ikea. Die warm ik altijd netjes rustig op voor gebruik (inductie), zonder olie "omdat dat blijkbaar het beste antiplak resultaat geeft".

Als de bakolie samen met de pan opwarmt is het resultaat toch hetzelfde: hete pan en hete olie. Weet iemand waarom koude pan + koude olie opwarmen blijkbaar toch gaat plakken en hete pan + koude olie niet?
Gebeurt er iets met de olie als deze langzaam opwarmt en niet als de olie een temperatuurschok krijgt?
Vlees en andere dingen plakken aan de pan door eiwitten, die gaan een reactie aan met het staal zelf.
De olie die je grbuikt ibj het koken vormt een soort beschermlaag tussen de pan en je vlees. Het idee is dat hete pan + hete olie ervoor zorgen dat het vocht dat in het vlees bij contact direct verdampt en hierbij een soort stoomlaagje creëert en daarmee je vlees boven de oppervlakte "zweeft".

Dat geldt dus niet alleen voor vlees maar ook voor olie. Zoek maar eens op het Leidenfrost effect, dat is in feite wat je wilt creëeren.
Zo kun je ook testen of je pan warm genoeg is: als je een druppel water in je pan gooit moet de druppel intact blijven en door je pan "dansen". Als je pan te warm is breekt de druppel in allemaal kleine druppels, als je pan te koud is dan verdampt je druppel.

Als je dus koude olie in een koude pan gooit, gaat je olie al aan je pan "binden" in plaats van dat het erop blijft zweven. Als je dan vervolgens je vlees of iets anders erin gooit, zinkt het gewoon in de olie en bind het aan de olie en de pan.

• BasGenk
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 29-01 17:36
Heb via mijn werk de Berghoff Essiantials 12 delige set aangekocht voor 230 ipv 400 euro. Zeer benieuwd naar! Lang getwijfeld tussen Demeyere classic 5 delig en de Berghoff essentials. Het is dus de laatste geworden.

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
timmert26 schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:23:
[...]

Vlees en andere dingen plakken aan de pan door eiwitten, die gaan een reactie aan met het staal zelf.
De olie die je grbuikt ibj het koken vormt een soort beschermlaag tussen de pan en je vlees. Het idee is dat hete pan + hete olie ervoor zorgen dat het vocht dat in het vlees bij contact direct verdampt en hierbij een soort stoomlaagje creëert en daarmee je vlees boven de oppervlakte "zweeft".

Dat geldt dus niet alleen voor vlees maar ook voor olie. Zoek maar eens op het Leidenfrost effect, dat is in feite wat je wilt creëeren.
Zo kun je ook testen of je pan warm genoeg is: als je een druppel water in je pan gooit moet de druppel intact blijven en door je pan "dansen". Als je pan te warm is breekt de druppel in allemaal kleine druppels, als je pan te koud is dan verdampt je druppel.

Als je dus koude olie in een koude pan gooit, gaat je olie al aan je pan "binden" in plaats van dat het erop blijft zweven. Als je dan vervolgens je vlees of iets anders erin gooit, zinkt het gewoon in de olie en bind het aan de olie en de pan.
De theorie is duidelijk, en toch gooit * zacht meteen boter uit de koelkast in zijn koude Sensuell om zijn dagelijkse eitje daarna zonder moeite uit de pan op zijn boterham te laten glijden.

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:50

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
zacht schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:46:
[...]

De theorie is duidelijk, en toch gooit * zacht meteen boter uit de koelkast in zijn koude Sensuell om zijn dagelijkse eitje daarna zonder moeite uit de pan op zijn boterham te laten glijden.
Als ik het zo lees gaat er dus een rauw ongebakken ei op je boterham. Dat lukt natuurlijk prima, maar lijkt me alleen niet zo lekker... ;)

Specs https://www.gatheringofkoks.nl

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:21
zacht schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:46:
[...]

Theorie is wanneer niks werkt, maar iedereen weet waarom. Praktijk is wanneer alles werkt en niemand weet waarom. Bij koken maak ik gebruik van theorie en praktijk, niks werkt en niemand weet waarom :+ .

OT: De theorie zal vooral slaan op dunne laagjes olie/boter etc. Ik gok dat als je maar genoeg olie en/of boter in je pan gooit de laag dik genoeg is om het erop te laten zweven.

[Voor 14% gewijzigd door timmert26 op 29-11-2022 09:32]

• Lennart H.
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12-12-2022
Bij bol is er weer de 1+1 pannenactie, dus ik heb mijn slag geslagen en eindelijk wat De Buyer pannen besteld. Ik ben erg benieuwd! Ook hoe het inbranden verloopt. Heeft iemand nog goede tips?

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:52
Lennart H. schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:58:
Bij bol is er weer de 1+1 pannenactie, dus ik heb mijn slag geslagen en eindelijk wat De Buyer pannen besteld. Ik ben erg benieuwd! Ook hoe het inbranden verloopt. Heeft iemand nog goede tips?
Negeer hun instructies, gebruik echt weinig olie (na afvegen dus), en heb geduld als je een mooi resultaat wilt. Dus na inbranden even laten afkoelen voor ronde 2. Althans, dat verhoogde bij mij hoe even de laag was, functioneel werkte het prima.

• Rukapul
  • Laatst online: 17:13
Jorgen schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 17:35:
[...]

Tja. Ik doe mijn deksels er altijd omgekeerd in bij het opruimen en heb daarmee de bodem gesloopt doordat het deksel van de vorige pan een te lange knop had. En alles gaat standaard in de vaatwasser

Wat ik wel jammer/raar vind is dat je vaak pannen zonder deksel koopt. Komt op me over als een kusntmatig lagere prijs en dan de bijverkoop.
Waarom heb je bij een koekenpan een deksel nodig?

In het zeldzame geval dat ik er een nodig heb gebruik ik er een van een oude hapjespan of wat voorhanden is.

Voor het opruimen gebruik ik tussen mijn 2 grote koekenpannen een stuk zacht verpakkingsmateriaal als pannenbeschermer. Voor de rest opstapelen van klein naar groot.

Lijkt erop dat ik last man standing hier ben met m'n anti-aanbakpannen :P Greenchef & Greenpan still going strong :Y)

[Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 07-12-2022 15:36]

• defusion
  • Niet online
@Lennart H. even samenvatten wat ik heb geleerd om optimaal resultaat te boeken:

- Pan eerst schoonmaken. Als je zo'n model koopt met bijenwas, eerst volledig verwijderen

- Als je een voldoende krachtige brander hebt (enigszins optioneel dus): het staal 'blauwen' tot ongeveer de laatste kleur hier:

Je vormt daarmee een laagje ijzeroxide, wat het staal beschermt én een stevige aanhechting vormt voor de ingebrande laag hierna

- Vervolgens dun insmeren met een olie, en pan uitvegen tot die droog lijkt. Je wilt géén druppelvorming bij verhitting.
Er zijn meerdere keuzes, afhankelijk van de gekozen olie moet je de pan verhitten tot boven het polymerisatiepunt van die olie. Het makkelijkst en egaalst is als je het in de oven doet. Het proces duurt ook best even, dus handig als je er niet constant bij hoeft te blijven.

Lijnzaadolie is waarschijnlijk de beste keuze, omdat deze niet heel heet hoeft te worden om te polymeriseren (vanaf een graad of 110, dus oven op zeg 120 is prima). Tevens is het een 'drogende' olie, wat handig is als je niet lang genoeg hebt ingebrand; de reactie gaat gewoon verder op kamertemperatuur. De meeste andere opties hebben veel hogere temperaturen nodig (oven op 230-250 mag meestal wel), en moet je ook op die temperatuur houden tot de polymerisatie is voltooid. (denk eventueel ook aan de energierekening?)

Je kunt dat insmeren/verhitten een paar keer herhalen voor een beter resultaat, maar liever 1-3x goed dan 10x effe snel, en dat je laagjes dan loslaten.

[Voor 5% gewijzigd door defusion op 07-12-2022 15:40]

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Lennart H. schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:58:
Die tip over weinig olie van @defusion is goud waard. Ik denk dat veel mensen al gauw een laagje olie in de pan doen en het daardoor een plakkerige gevlekte bende wordt. Als je weinig olie gebruikt en dat goed uitwrijft met bijvoorbeeld een keukenpapiertje krijg je een veel betere laag. En goed afwassen tussen de lagen door.

Zelf liet ik de pan na een laagje inbranden een kwartiertje afkoelen, dan afwassen, afdrogen en vervolgens weer opwarmen. Het is een proces wat wel even kan duren dus.

Zelf was ik na drie lagen over het algemeen al wel klaar. De laag bouwt zich verder op bij normaal gebruik. Na drie laagjes kon ik prima een eitje erin bakken zonder ellende.

Focus ook niet op het verkrijgen van een egaal gekleurde laag. Vlekjes en kleurverschillen doen er weinig toe zolang het niet kleeft, niet afgeeft en overal zo'n beetje gelijkmatig glad aanvoelt.

[Voor 25% gewijzigd door AtleX op 07-12-2022 16:47]

12x360Wp = 4320 Wp @ Growatt 4200TL-XL. Zuid met helling 13° op plat dak.

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:51
Meerdere keren inbranden lijkt me niet nodig. Gewoon één keer goed en daarna doet regulier gebruik de rest.

Het plaatje van @defusion is handig; je wilt de 1e keer dat laatste witte stadium bereiken en dat vormt je basislaag. Verder idd goed schoonmaken zodat je geen druppeltjes of vuil tussen de lagen krijgt.

Had kort geleden een filmpje gepost en mijn resultaat. Ben een leek, maar heb in één keer 4 De Buyer pannen gekocht en alle 4 doen ze het na 1x inbranden perfect. Al met al ben je zo'n 20 minuten bezig per pan maar slechts 2 minuten dat het echt even je aandacht nodig heeft.

Ypuh in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"

[Voor 6% gewijzigd door Ypuh op 07-12-2022 17:11]

• Jorgen
Rukapul schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:34:
[...]

Waarom heb je bij een koekenpan een deksel nodig?

In het zeldzame geval dat ik er een nodig heb gebruik ik er een van een oude hapjespan of wat voorhanden is.

Voor het opruimen gebruik ik tussen mijn 2 grote koekenpannen een stuk zacht verpakkingsmateriaal als pannenbeschermer. Voor de rest opstapelen van klein naar groot.

Lijkt erop dat ik last man standing hier ben met m'n anti-aanbakpannen :P Greenchef & Greenpan still going strong :Y)
Omdat ik altijd een boel gespetter heb. Als ik olie/boter bij de kip doe; als ik dingen die van gehakt/worst gemaakt zijn zonder olie/boter doe; als ik er pastasaus in maak (ik gebruikte een wok voor al die dingen).

Ik had ook zo'n Greenchef besteld, maar die heeft een deuk dus die moet terug. Ik heb het liefst op iedere pan een deksel. Ben blij dat die Ikea 365 pannen een deksel hebben. Die ga ik van de week voor het eerst gebruiken, maar ik las hier al dat je daar op een speciale manier mee moet leren koken. Heb alleen geen idee wat daar dan exact mee moet.

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:15
@defusion dank voor deze goede uitleg! Kan je ballpark aangeven hoelang in de oven op 120? Eerder 5 minuten of 15min?

• Raymond P
  • Nu online
@Megalomania Een uurtje. De pan met de oven laten afkoelen.

- knip -

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:49
Vaak overwogen een snelkookpan te kopen maar niet gekocht.

Deze week de knoop doorgehakt omdat de nieuwsgierigheid het heeft gewonnen van de twijfel.

Het is de Fissler Vitavit Premium Snelkookpan met Inzet - 4,5L geworden.

Na tienminuten stond er een stampot uieen en peen op tefale als testcase. Smaakte prima.

Met de inzet broccoli onder druk bereidt en om te vergelijken een traditionele bereiding. Verrassend smaak verschil en de winnaar was de snelkookpan bereiding.

Ga er zeker verder mee experimenteren en als het bevalt dan komt er een groter expemplaar bij. Daarnaast zullen de klassieke pannen etc. onmisbaar blijven.

• TecTo
De uitdaging aangegaan om met een Magimix Cook expert xl, de Vitamix blender, Kenwood kmx mixer en sousvide stick te vervangen. De accessoires die erbij zitten maken het een vrij complete kook tool.

De eerst run is nu bezig en als het goed is komt er vanavond hachee op het bord, volgens recept uit het bijgeleerde boek.

Het is wennen om niet zo nu en dan in een pannetje te roeren en te controleren hoe het er voorstaat. :+

In bedrijf. ;)

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:27
Zebby schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:15:
[...]

Negeer hun instructies, gebruik echt weinig olie (na afvegen dus), en heb geduld als je een mooi resultaat wilt. Dus na inbranden even laten afkoelen voor ronde 2. Althans, dat verhoogde bij mij hoe even de laag was, functioneel werkte het prima.
Precies! Ik heb toevallig dit weekend mijn eerste DeBuyer pan ingebrand. En ik dacht "ik volg gewoon de instructies in het boekje, ze weten het vast het beste". Nou, ik had snel door dat dat geen goed resultaat gaf. Ongelijke plakkerige zooi. Meteen eraf geschrobd en opnieuw begonnen met heel dunne laagjes olie en dat was stukken beter. Ik vind 'm er nu prachtig uitzien en ga zo maar eens kijken of het ook goed werkt in de praktijk door wat krieltjes te bakken.

Ook al staat het hierboven al vrij duidelijk uitgelegd, op de site Serious Eats staat een heel duidelijke uitleg. En dat is echt een autoriteit als het om kooktechnieken gaat.
https://www.seriouseats.com/how-to-season-carbon-steel-pans

[Voor 12% gewijzigd door Lapa op 12-12-2022 16:22]

• SvenVis
  • Registratie: September 2013
TecTo schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:09:
De uitdaging aangegaan om met een Magimix Cook expert xl, de Vitamix blender, Kenwood kmx mixer en sousvide stick te vervangen. De accessoires die erbij zitten maken het een vrij complete kook tool.

De eerst run is nu bezig en als het goed is komt er vanavond hachee op het bord, volgens recept uit het bijgeleerde boek.

Het is wennen om niet zo nu en dan in een pannetje te roeren en te controleren hoe het er voorstaat. :+

In bedrijf. ;)

[Afbeelding]
Leuk, benieuwd hoe hij bevalt! Was zelf in race voor een Crockpot (Magimix nog veelzijdiger volgens mij, mag ook wel), maar nog geen knoop over doorgehakt. Je leest over zulke apparaten vaak dat mensen recepten missen, en dat het lastig is het potentieel van zo'n apparaat te benutten. Het lijkt me lang te duren voor je dingen op intuïtie kan doen, wat met een gewone pan (beetje roeren, beetje vocht erbij etc) wat makkelijker is.

Benieuwd naar je hachee en je ervaringen!

• Raymond P
  • Nu online
Lapa schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:17:
[...]

Ook al staat het hierboven al vrij duidelijk uitgelegd, op de site Serious Eats staat een heel duidelijke uitleg. En dat is echt een autoriteit als het om kooktechnieken gaat.
https://www.seriouseats.com/how-to-season-carbon-steel-pans
Hehe, daar zijn de meningen dan over verdeeld. :+

- knip -

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:07
Lapa schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:17:
[...]

Precies! Ik heb toevallig dit weekend mijn eerste DeBuyer pan ingebrand. En ik dacht "ik volg gewoon de instructies in het boekje, ze weten het vast het beste". Nou, ik had snel door dat dat geen goed resultaat gaf. Ongelijke plakkerige zooi. Meteen eraf geschrobd en opnieuw begonnen met heel dunne laagjes olie en dat was stukken beter. Ik vind 'm er nu prachtig uitzien en ga zo maar eens kijken of het ook goed werkt in de praktijk door wat krieltjes te bakken.
Dit zijn de instructies in het boekje van DeBuyer:

"Pour about 1mm of oil into your iron pan and heat it. Once the oil slightly steams, empty it into a recipient and wipe the pan with a paper towel.

The seasoning of your pan will be optimal and efficient after having cooked red meat 10 times. The more your pan is used, the best the cooking results are. The more it blackens, the less it sticks. Once your pan is well seasoned, you will be able to cook more delicate food such as eggs, fishes…"

Ik had geen plakboel in ieder geval en heb mijn pan gewoon met liefde behandeld en die krijg ik nu terug :)

• bvk

bvk

Topicstarter
TecTo schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:09:

In bedrijf. ;)

[Afbeelding]
Mooi apparaat hoor, veel plezier ermee! Hoelang heeft dat ding nodig voor die hachee?

Ik heb hier rendang op het vuur staan in een Demeyere Apollo, maar dat gaat zeker nog 5 uur duren voordat het klaar is... ;)

• TecTo
bvk schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:19:
[...]

Mooi apparaat hoor, veel plezier ermee! Hoelang heeft dat ding nodig voor die hachee?

Ik heb hier rendang op het vuur staan in een Demeyere Apollo, maar dat gaat zeker nog 5 uur duren voordat het klaar is... ;)
Tolaal 2.45 mijn, precies volgens recept.

Smaakte prima -vlees zacht en gaar- ga de volgende run er iets meer vetstof (boter) aan toe voegen. Zelf nog wat kruiden toegevoegd.

Rendang is hier favoriet. Vorige week nog gemaakt. Sudderen ongeveer 3 uur.

Onderstaand halverwege.

Deze keer voor dit recept gegaan :) :) :)

• Raymond P
  • Nu online
@TecTo Die tamarinde dan wel in het vlees masseren terwijl het acclimatiseert anders heb je er weinig aan.
Komijn swappen voor kruidnagel en kokosmelk swappen voor creme.

Mooie pan. :)

- knip -

• bvk

bvk

Topicstarter
Ik gebruik voor Rendang het veel simpelere recept van Beb Vuijk uit het Groot Indonesisch kookboek, maar ik ben best wel benieuwd hoe dat zou gaan met die Magimix ipv een klassieke stoofpan.

Maar dat gaat @TecTo vast nog wel uit proberen ;)

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:55
MIjn Demeyere industry pannen met anti aanbak begint nu lichtjes los te komen. Hier vreesde ik al voor na 3 jaar. Dus het is tijd voor wat nieuws, eigenlijk wil ik nu over naar stalen pannen, inbranden en veel langer goed. Twijfel nog tussen wat merken zoals DeBuyer, DeMeyere en Le Creuset. Iemand suggesties of ervaring om een van de merken wel/niet te nemen?

• Raymond P
  • Nu online
@assn Yes. Suggestie: lees je even in (bijvoorbeeld topicstart) op het verschil tussen plaat(carbon)staal, roestvast staal en gietijzer.

De drie merken die je noemt specialiseren zich voornamelijk op 1 type materiaal.

[Voor 6% gewijzigd door Raymond P op 13-12-2022 14:11]

- knip -

• Ypuh
assn schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:53:
MIjn Demeyere industry pannen met anti aanbak begint nu lichtjes los te komen. Hier vreesde ik al voor na 3 jaar. Dus het is tijd voor wat nieuws, eigenlijk wil ik nu over naar stalen pannen, inbranden en veel langer goed. Twijfel nog tussen wat merken zoals De Buyer, DeMeyere en Le Creuset. Iemand suggesties of ervaring om een van de merken wel/niet te nemen?
Zijn 3 topmerken, dus aan geen van die 3 zul je je een buil vallen.

Zou vooral kijken naar het materiaal (carbon staal, aluminium, gietijzer, koper, RVS) en wel of geen anti-aanbak laag. Ik heb afgelopen half jaar al mijn anti-aanbak pannen de deur uit gedaan en vervangen voor Le Creuset en DeBuyer. Voorafgaand aan dat ik dit veel eerder had moeten doen, moet je je wel even verdiepen in de sterktes en zwaktes van ieder materiaal.

- De Buyer plaatstaal:
Fantastische pannen en relatief gunstig geprijsd. Ik heb er 4 or 5 voor allerhande verschillend bakwerk. Op gas is het inbranden een fluitje van een cent en hoeft niet meer dan 15 minuten te duren. Op inductie ben ik er niet zeker van of het inbranden ooit gaat lukken maar is de oven mogelijk een alternatief. Vervolgens moet je opletten dat je de seasoning niet verknoeit met afwasmiddel of zure producten (wijn, azijn, tomaat etc.). Deze pannen leeg voorverwarmen voor je gaat bakken

- Le Creuset geemailleerd gietijzer:
Je hebt 2 soorten emaille, de lichte en zwarte. Voor deze pannen geldt dat je ze juist niet leeg voor mag verwarmen (met name de zandkleurige emaille) om haarscheurtjes te voorkomen. Dit zijn mijn 'anti-aanbak' pannen die ik gebruik voor alles waar je de carbon staal pannen niet voor gebruiken kunt. De Le Creuset campagnard heeft een vaste plek op mijn gasstel en gebruik ik iedere dag, maar één Le Creuset is net zo duur als 5 DeBuyer pannen

Daarnaast heb ik nog koperen kookpannen, maar die gebruik ik zelden nog sinds ik de Le Creuset heb. In plaats van koken, stoof of bak ik de groenten nu veel vaker.

Mis zelf dan nog RVS, maar dat kan eigenlijk niets wat de combinatie van geemailleerd gietijzer of plaatstaal niet kan. De anti-aanbak capaciteit van zowel een goed ingebrande plaatstaal pan als Le Creuset werken minstens net zo goed. RVS is vooral gebruiksvriendelijker in dat je weinig kapot kunt maken of fout kunt doen. Je kunt ze ook gewoon in de vaatwasser doen wat met alle bovengenoemde pannen niet kan. De tradeoff is dat je wat meer olie/boter nodig bent om aanbakken te voorkomen, maar dat geldt eigenlijk voor iedere pan zonder Teflon wel.

• TecTo
Raymond P schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:58:
@TecTo Die tamarinde dan wel in het vlees masseren terwijl het acclimatiseert anders heb je er weinig aan.
Komijn swappen voor kruidnagel en kokosmelk swappen voor creme.

Mooie pan. :)
Voor rendang zijn er legio recepten en sta altijd open om wat aanpassingen te maken. Voor mij was dit de eerste keer dat ik dit recept heb gemaakt en vond de smaak prima. Wel bewerkelijk.
bvk schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:02:
Ik gebruik voor Rendang het veel simpelere recept van Beb Vuijk uit het Groot Indonesisch kookboek, maar ik ben best wel benieuwd hoe dat zou gaan met die Magimix ipv een klassieke stoofpan.

Maar dat gaat @TecTo vast nog wel uit proberen ;)
Voor rendang ga ik de cook expert niet gebruiken. Voor de meeste oosterse gerechten zijn onderstaande pannen de way to go ;)

• assn
  • Laatst online: 13:55
Ypuh schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:12:
[...]

Zijn 3 topmerken, dus aan geen van die 3 zul je je een buil vallen.

Zou vooral kijken naar het materiaal (carbon staal, aluminium, gietijzer, koper, RVS) en wel of geen anti-aanbak laag. Ik heb afgelopen half jaar al mijn anti-aanbak pannen de deur uit gedaan en vervangen voor Le Creuset en DeBuyer. Voorafgaand aan dat ik dit veel eerder had moeten doen, moet je je wel even verdiepen in de sterktes en zwaktes van ieder materiaal.

- De Buyer plaatstaal:
Fantastische pannen en relatief gunstig geprijsd. Ik heb er 4 or 5 voor allerhande verschillend bakwerk. Op gas is het inbranden een fluitje van een cent en hoeft niet meer dan 15 minuten te duren. Op inductie ben ik er niet zeker van of het inbranden ooit gaat lukken maar is de oven mogelijk een alternatief. Vervolgens moet je opletten dat je de seasoning niet verknoeit met afwasmiddel of zure producten (wijn, azijn, tomaat etc.). Deze pannen leeg voorverwarmen voor je gaat bakken

- Le Creuset geemailleerd gietijzer:
Je hebt 2 soorten emaille, de lichte en zwarte. Voor deze pannen geldt dat je ze juist niet leeg voor mag verwarmen (met name de zandkleurige emaille) om haarscheurtjes te voorkomen. Dit zijn mijn 'anti-aanbak' pannen die ik gebruik voor alles waar je de carbon staal pannen niet voor gebruiken kunt. De Le Creuset campagnard heeft een vaste plek op mijn gasstel en gebruik ik iedere dag, maar één Le Creuset is net zo duur als 5 DeBuyer pannen

Daarnaast heb ik nog koperen kookpannen, maar die gebruik ik zelden nog sinds ik de Le Creuset heb. In plaats van koken, stoof of bak ik de groenten nu veel vaker.

Mis zelf dan nog RVS, maar dat kan eigenlijk niets wat de combinatie van geemailleerd gietijzer of plaatstaal niet kan. De anti-aanbak capaciteit van zowel een goed ingebrande plaatstaal pan als Le Creuset werken minstens net zo goed. RVS is vooral gebruiksvriendelijker in dat je weinig kapot kunt maken of fout kunt doen. Je kunt ze ook gewoon in de vaatwasser doen wat met alle bovengenoemde pannen niet kan. De tradeoff is dat je wat meer olie/boter nodig bent om aanbakken te voorkomen, maar dat geldt eigenlijk voor iedere pan zonder Teflon wel.
Top, dank voor de uitgebreide ervaringen. Ik heb zelf al wat Le Creaset pannen maar nog geen Campagnard. Voor nu vooral op zoek naar wat koekepannetjes voor echt bakwerk dus denk dat ik met DeBuyer nu het beste uit komt. Hopelijk gaat dit lukken op mijn inductieplaat, de oven is ook al niet al te best en wordt ook niet echt warm dus twijfel of dit gaat lukken. Eerst even goed verdiepen en hier lezen over het juist inbranden. Zie erg veel tips voorbij komen dus dat gaat al zeker helpen.

• Raymond P
  • Nu online
@TecTo Inderdaad, minimaal zoveel als er Indonesische eilanden zijn. Het gebrek aan kruidnagel is dan ook een kwestie van smaak. ;)

Echter, de creme levert na rehydratie hetzelfde op als melk. Maar melk is hier praktisch altijd van belabberde kwaliteit (of duur) en de creme een stuk beter.

*Ik ga er dan natuurlijk wel even van uit dat je niet zelf kokosmelk hebt staan kneden.

- knip -

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 30-01 14:03
Ik wil een of twee braadpannen kopen van BK Fortalit.

Deze komen wel in erg veel maten, 20 t/m 30 cm in stapjes van 2 cm. Teveel keuze is niet goed voor mij.

Ik zou denk ik voor een 20 cm en een 28 of 30 gaan, maar waarom maken ze zo veel maten?!

• defusion
  • Niet online
Zoveel mensen, zoveel wensen.
Maar mijn ervaring is dat ik braadpannen vooral gebruik om voor meer dan ééns te koken. Dus gewoon de grootste nemen die op het fornuis past.

• Ypuh
Ik onderschrijf het 'teveel keuze is niet goed voor mij'-principe. Verder zijn er meerdere visies; koop exact het formaat dat je nodig hebt, of koop te groot want een grotere pan past altijd minder in maar vice versa niet.

Zelf heb inmiddels 3 braadpannen van Le Creuset verzameld:
- 26 cm campagnard, gebruik ik vrijwel iedere dag en is mijn favoriet
- 18 cm every cocotte / rijstpan van Le Creuset voor rijst en kleine soepen/simpele saus opwarmen
- 22 cm ronde braadpan voor chilli's, soepen etc.

Zelf kook ik altijd voor 2 personen en hou dan niets over of eet er 2x van als ik alleen ben. Meer past ook niet in bovenstaande, dus als je met z'n tweeen bent en iets over wilt houden zou ik minimaal een maat groter kiezen.

Mocht ik maar één pan mogen kiezen voor 2 personen dan was dat waarschijnlijk de 30cm campagnard of de 24cm lage braadpan. Lage varianten vind ik het meest veelzijdig en gebruik ik iedere dag. De hoge varianten eigenlijk alleen wanneer ik iets van soep of sauzen (chili con carne o.i.d.) maak. Als je twee pannen kiest, dan de combinatie van één lage braadpan en één normale 24cm braadpan. Voor een gezin kun je nog verder upsizen.

[Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 19-12-2022 16:09]

• Aziraphale
  • Laatst online: 15:59
Ik ben op zoek naar een nieuwe hapjespan, aangezien de laag in mijn Les Forgees putjes begint te vertonen en dat moordend is voor het anti-aanbak gehalte. Nou kwam ik de DeBuyer Alchimy RVS pan tegen en ik vroeg me af of iemand daar al ervaring mee heeft. Ben zelf wel erg van DeBuyer gecharmeerd, maar helaas zijn de plaatstalen pannen niet zo'n goed idee met sauzen. Vandaar dat ik aan de RVS Alchimy dacht.

3120WP Omnik, 4825WP SolarEdge en verwarmen met een Elga.

• Rendiertje
  • Laatst online: 02-02 15:04
Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar ik denk ik stel mijn vraag toch maar even hier.

Sinds kort ben ik eigenaar van een slowcooker/sous vide apparaat. Nu houd ik graag van stoofpotten maken in een braadpan, hoe zet ik mijn gerechten 'om' qua kooktijd naar de slowcooker?

Nog een vraag, voor de mensen die zelf ook slowcookers gebruiken roeren jullie tijdens het proces in de pan?

• zacht
  • Niet online
Vandaag ben ik overgestapt van gas naar inductie. Vantevoren was ik wat huiverig over de verhalen ("de pannen werken niet als je ze eerst op gas gebruikt hebt, de pan is te dik, de pan is te dun, de pan is te krom, de pan wordt niet heet, etc"), maar tot mijn grote vreugde heb ik geen nieuwe pannen nodig. Alle pannen heb ik getest vandaag, en zowel de BK kookpannen, de Ikea Sensuell koekenpan en Oumbärlig hapjespan, de afdeling el cheapo (gietijzeren skillet, merkloze marktplaats RVS koekenpan en merkloze marktplaats RVS wok) als het plaatstalen mini-DeBuyertje doen het prima op inductie. Wel heb ik veel te veel gegeten vandaag :9 .

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-02 22:07
zacht schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:52:
Vandaag ben ik overgestapt van gas naar inductie. Vantevoren was ik wat huiverig over de verhalen ("de pannen werken niet als je ze eerst op gas gebruikt hebt, de pan is te dik, de pan is te dun, de pan is te krom, de pan wordt niet heet, etc"), maar tot mijn grote vreugde heb ik geen nieuwe pannen nodig. Alle pannen heb ik getest vandaag, en zowel de BK kookpannen, de Ikea Sensuell koekenpan en Oumbärlig hapjespan, de afdeling el cheapo (gietijzeren skillet, merkloze marktplaats RVS koekenpan en merkloze marktplaats RVS wok) als het plaatstalen mini-DeBuyertje doen het prima op inductie. Wel heb ik veel te veel gegeten vandaag :9 .
:)

Gewoon een magneet tegen de bodem houden had je ook antwoord op je vraag gegeven ;)

De mythe dat pannen na gebruik op gas niet op inductie zouden werken heb ik nooit begrepen. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat de bodem van de pan na gebruik op gas vanwege de metalen gasplaatdragers bekrast kan zijn en dat die krassen in de bodem van de pan weer krassen kunnen veroorzaken op je inductieplaat. Maar daar wordt je pan niet minder warm van op inductie.

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-02 08:45
Schweino schreef op woensdag 21 december 2022 @ 23:20:
[...]

Gewoon een magneet tegen de bodem houden had je ook antwoord op je vraag gegeven ;)

De mythe dat pannen na gebruik op gas niet op inductie zouden werken heb ik nooit begrepen. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat de bodem van de pan na gebruik op gas vanwege de metalen gasplaatdragers bekrast kan zijn en dat die krassen in de bodem van de pan weer krassen kunnen veroorzaken op je inductieplaat. Maar daar wordt je pan niet minder warm van op inductie.
Waarschijnlijk komt dat nog van keramische kookplaten: daarvoor heb je wel vlakke pannen nodig, maar inductie is daar een stuk minder gevoelig voor.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:15

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MikeyMan schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:23:
[...]

Nou, die WMF ceradur leek het in het begin prima te doen. Maar naar een half jaartje is ie niet meer schoon te krijgen. Bakt aan als een gek. Terwijl er op het oog nog geen kras op zat.

Vrees dat het toch weer een teflon pan wordt :X

De crueset koekenpan die ik als alternatief voor een wok had gekocht bevalt overigens perfect. Zeker nu ie een beetje in gebakken is.
Goed... Na lang wachten in oktober vervangende pannen van wmf gekregen. En binnen een paar keer wederom helemaal bagger. En dat terwijl we nu echt extreem voorzichtig geweest zijn. Absolute ruk pannen dit.

Zijn inmiddels wel wat bedrevener geworden in het gebruik van de nieuwe Demeyere rvs pannen. Maar misschien toch maar een Creuset anti aanbak ernaast.

€50 welkomstbonus bij Raisin Spaarrekening? Stuur een DM.

• Raymond P
  • Nu online
Schweino schreef op woensdag 21 december 2022 @ 23:20:
[...]

Bij een vervormde bodem kan een deel geheel buiten het inductieveld of buiten de optimale range liggen.
Je pan kan daar zeker wel minder warm door worden.

Vervormen kan op alle hittebronnen gebeuren, maar op gas heeft dat nauwelijks effect op de warmteoverdracht.

@Rendiertje Een slowcooker geeft enkel wat meer controle over de temperatuur? Als je dat niet aanpast dan verandert je recept niet.

[Voor 7% gewijzigd door Raymond P op 22-12-2022 08:14]

- knip -

• Rendiertje
  • Laatst online: 02-02 15:04
Raymond P schreef op donderdag 22 december 2022 @ 08:11:
[...]

@Rendiertje Een slowcooker geeft enkel wat meer controle over de temperatuur? Als je dat niet aanpast dan verandert je recept niet.
Daar ging ik stiekem al vanuit, dank voor het bevestigen.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

De afgelopen jaren heb ik op een keramische / halogeen kookplaat gekookt. De indeling daarvan was niet fantastisch; die had 6 pitten op 90 centimeter breedte (en fysieke knoppen over de hele breedte), waardoor je met grote en zelfs middelgrote pannen al snel tegen elkaar aan zit te klungelen.

Nu heb ik een nieuwe kookplaat:

Deze heeft een veel handiger indeling, en een middelste zone die zich eigenlijk niet anders laat omschrijven dan 'enorm': de buitenste ring is 32 centimeter, en die ene zone doet op turbostand 5,5kW.

Nu wil ik het liefst ook optimaal van die maat profiteren, voornamelijk bij het bakken van aardappels en bij het maken van grote hoeveelheden soep maken (bijv. 15 liter).

De Debuyer 40cm pan heeft een bodemdiameter van 30cm, dus dat past redelijk. Groter hebben ze alleen 50, dat lijkt me veel te groot (en ik weet ook niet of de buurman zo vaak zin heeft om me te helpen de pan op het fornuis te tillen :+). Heeft iemand zo'n pan? Advies om te kiezen voor een steel + greep, of twee grepen?

En iemand advies voor een casserole/soeppan met een bodem van ~32cm? Ik zit bijvoorbeeld naar zoiets te kijken: https://www.edenberg.stor...d-stainless-steel-o-40-cm

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@eamelink ik zou voor zoiets gaan https://www.horecaworld.b...-deksel-25-7-liter-gastro
met kookpannen ga ik zelf eigenlijk de hoogte in bij volume ipv de breedte (want minder ruimte op fornuis maar ook in de kast is breedte vaak minder beschikbaar dan hoogte). Zo ben ik fan van de aspergepan om dingen in te koken, lekker smal en hoog. Afgieten hoeft niet vanwege het mandje, toch past er veel liter in.
Asperges (wit) doe ik dan weer altijd sous vide, die pan heeft nog nooit een asperge gezien :+

• Raymond P
  • Nu online
@eamelink Wat ga je maken? :+

Ik had er twee van 32cm gietijzer, één daarvan heb ik weg gedaan en de tweede heb ik op een goede dag naar boven getild en naast m'n gymmeuk gelegd ter motivatie.

Eens in de zoveel tijd als ik bijvoorbeeld jus de veau maak zet ik die pan (LAVA) in. Prachtige pan hoor, maar die 10 liter neemt een hoop plek in beslag als je 'm niet gebruikt.
In die maten zou ik enkel en alleen naar horeca spul kijken met ditto gelaste handvaten als je RVS wilt.

- knip -

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

@franssie je ziet inderdaad veel meer hoge pannen dan brede pannen. Logisch; dat is meestal praktischer. Maar als je een grote hoeveelheid soep maakt en je wilt wat aanzetten, is meer bodemoppervlak toch wel erg handig.

@Raymond P nouja, voornamelijk soep dus in een grote soeppan; tomatensoep, linzensoep, uiensoep, groentesoep, pompoensoep , aardappelsoep, paddestoelensoep, noodlesoep, etcetera :P

En gebakken aardappels in een grote koekenpan :)

Ik heb nu twee Lodge gietijzeren pannen, een van 25cm en een 30cm. Die van 30cm gebruikte ik maar weinig op m'n vorige kookplaat, omdat die toch een stuk groter was dan de grootste zone, en gietijzer heeft zo'n slechte warmtegeleiding dat dat echt heel matig werkt. Die van 25cm past perfect op een 21cm zone en die gebruikte ik heel erg vaak. Die grotere zal ik zeker ook vaker gaan gebruiken, maar ook in die pan bak je niet zomaar voor vijf personen aardappelen.

• Raymond P
  • Nu online
@eamelink Aanzetten doe ik in de oven in een braadslede. ;)
Het voordeel van gietijzer bij soepen is de stabiele temperatuur, maar je noemt enkel soepen op waarbij dat door de beperkt benodigde tijd amper speelt. Als passeren geen noodzaak is dan wegen die fatsoenlijke handvaten ook weer minder mee.

De aardappelen snapte ik wel, al gaan die hier ook vaak in de braadslede bedruipt met ossewit als ik voor meer dan twee kook. (En zonodig kwak ik die slee ook gewoon op het gas.)

- knip -

• Stimpy001
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-01 13:50
Korte vraag omdat ik her en der tegenstrijdige berichten zie en de fabrikant het ook nergens noemt: moet je/is het verstandig om een Demeyere Industry 5 koekenpan in te branden? Zo ja, kan dit dan met avocado olie?

Wat jij vergeten bent, hoeft voor mij geen spoed te zijn.

• Ypuh
Stimpy001 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:32:
Korte vraag omdat ik her en der tegenstrijdige berichten zie en de fabrikant het ook nergens noemt: moet je/is het verstandig om een Demeyere Industry 5 koekenpan in te branden? Zo ja, kan dit dan met avocado olie?
Volgens mij heeft dit niet altijd zin. Je koopt een RVS pan zodat je deze i.c.m. zure producten kunt gebruiken en met afwasmiddel schoon kunt maken. Die handelingen zullen je anti-aanbaklaag ook aantasten.

Het gaat hier om een koekenpan dus kan me voorstellen dat je er geen tomatensaus in gaat bereiden o.i.d. Als je hem dan ook alleen met warm water schoonmaakt, kun je hem inderdaad een keer inbranden. Avocado of druivenpit olie is prima daarvoor.

• Raymond P
  • Nu online
@Stimpy001 Je kunt een snelle/dunne sacrificial layer erop zetten, afhankelijk van wat ik maak doe ik dat ook wel eens nét voor het koken met dezelfde techniek (longyao) als je een Aziatische wok gebruikt.

Demeyere werkt hun RVS pannen wel anders (lees: extra; elctropolish/passivatie) af (SILVINOX) waardoor er minder ijzer en meer chroom aan het oppervlakte zit.

In theorie zou dit dus niet of minder nodig hoeven zijn bij zo'n pan. En in alle gevallen is zo'n laagje op RVS maar tijdelijk.

[Voor 4% gewijzigd door Raymond P op 24-12-2022 14:03. Reden: toevoeging]

- knip -

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:29

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
Topicstarter
Aziraphale schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:21:
Ik ben op zoek naar een nieuwe hapjespan, aangezien de laag in mijn Les Forgees putjes begint te vertonen en dat moordend is voor het anti-aanbak gehalte. Nou kwam ik de DeBuyer Alchimy RVS pan tegen en ik vroeg me af of iemand daar al ervaring mee heeft. Ben zelf wel erg van DeBuyer gecharmeerd, maar helaas zijn de plaatstalen pannen niet zo'n goed idee met sauzen. Vandaar dat ik aan de RVS Alchimy dacht.
Heb ik geen ervaring mee maar ik gebruik mijn Staub braadpan voor bijna alles, ook als hapjespan.
Wat zoek je precies in een hapjespan?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• bvk

bvk

Topicstarter
MagniArtistique schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 22:36:
Iemand die wat zinnigs kan zeggen over de prijs kwaliteit verhouding van de Albert Heijn pannen die nu te sparen zijn? Persoonlijk hele slechte ervaring met de wok/koekenpannen die ze vorig jaar hadden.

[Afbeelding]
Ik heb gisteren de 28 cm variant gekocht en ga deze binnenkort eens uitproberen. Maar ik snap alleen dat "mat emaille" niet helemaal, het lijkt gewoon puur gietijzer te zijn?

Net als bij mijn 24 cm Cuisinova braadpan, als ik die niet direct na het maken van bijvoorbeeld een ragù (met wijn, tomaat etc.) afwas en insmeer met olie gaat die roesten....

Of zit er toch een laag op en is alleen afwassen voldoende?

• defusion
  • Niet online
bvk schreef op zondag 25 december 2022 @ 16:05:
[...]

Ik heb gisteren de 28 cm variant gekocht en ga deze binnenkort eens uitproberen. Maar ik snap alleen dat "mat emaille" niet helemaal, het lijkt gewoon puur gietijzer te zijn?

Net als bij mijn 24 cm Cuisinova braadpan, als ik die niet direct na het maken van bijvoorbeeld een ragù (met wijn, tomaat etc.) afwas en insmeer met olie gaat die roesten....

Of zit er toch een laag op en is alleen afwassen voldoende?
Ja, dat zwarte is gewoon de geemailleerde laag.
Gaat niet roesten.
En ik misbruik 'm ook om sous-vide steak af te schroeien (350c en hoger) en vervolgens afblussen met (weliswaar kokend of iig heet) water, en heb het met die thermische mishandeling ook nog niet stuk gekregen.
Ik ben dus fan van staub.

Dacht dat het om staub ging

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Maar je hebt inderdaad pannen met zwart emaille ruw aan de binnenkant. Heb ik, gaat in de vaatwasser en roest niet. De mijne is geen ah overigens. Dus het bestaat wel.

• bvk

bvk

Topicstarter
In de vaatwasser "mag" dus niet en was ik ook niet van plan. Maar als ik het oppervlak van de pan bekijk krijg ik dus zo mijn bedenkingen:

Afijn, binnenkort de pan maar eens mishandelen met wijn, tomaat of ander zuurs en zie ik het wel ;)

• ratzz
bvk schreef op zondag 25 december 2022 @ 16:31:
In de vaatwasser "mag" dus niet en was ik ook niet van plan. Maar als ik het oppervlak van de pan bekijk krijg ik dus zo mijn bedenkingen:

[Afbeelding]

Afijn, binnenkort de pan maar eens mishandelen met wijn, tomaat of ander zuurs en zie ik het wel ;)
Ik heb zo'n pan ooit bij Ikea gehaald, hij dient bij mij als stoofpan en dan gaat er inderdaad alle bovenstaande erin. Maar deze heeft de neiging om op de randen te roesten, waarschijnlijk door de slechte afwerking, maar die was ik dan inderdaad ook altijd netjes met de hand af.

Gevonden, betrof deze serie:

https://www.amazon.nl/Ike...-met-deksel/dp/B015WZ0R28

[Voor 5% gewijzigd door ratzz op 25-12-2022 16:57. Reden: Toevoeging]

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:29
Ik heb voor het eerst Fissler koekenpannen gekocht. Maar ze zijn krom bij aankomst. Allebei. Op de kleinste inductiepit doen ze het niet, alleen op de grotere. En de pan wiebelt op de inductieplaat. Bij knives/tools gekocht.
Fissler Adamant Classic 157-304-20-100 koekenpan 20 cm
Zijn ze overal krom of is dit een slechte batch? Van 1 pan heb ik de verpakking al weg gegooid dus dilaar krijg ik helaas niet meer de volledige aankoopwaarde van terug.

|| Xiaomi Mi 9T Pro 64 GB Black ||

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:39
OneTimer schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:36:
Ik heb voor het eerst Fissler koekenpannen gekocht. Maar ze zijn krom bij aankomst. Allebei. Op de kleinste inductiepit doen ze het niet, alleen op de grotere. En de pan wiebelt op de inductieplaat. Bij knives/tools gekocht.
Zijn ze overal krom of is dit een slechte batch? Van 1 pan heb ik de verpakking al weg gegooid dus dilaar krijg ik helaas niet meer de volledige aankoopwaarde van terug.
Aankoopwaarde terug is alleen van toepassing als je het product binnen de gestelde retourtermijn terug stuurt. (Als je het product niet wil hebben)
Volgens mij speelt er bij jou een andere probleem. Het artikel is defect (doet niet wat het zou moeten doen) .. en kan je dus op basis van garantie recht moeten hebben op een oplossing van de leverancier.

Dit kan door je een nieuwe vervangend artikel te sturen of om het bestaande artikel te laten maken. En als dat niet kan heb je recht op je geld terug.

Dus kijk even onder welke regels je iets opgelost wil hebben.

• OneTimer
duvekot schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:48:
[...]

Aankoopwaarde terug is alleen van toepassing als je het product binnen de gestelde retourtermijn terug stuurt. (Als je het product niet wil hebben)
Volgens mij speelt er bij jou een andere probleem. Het artikel is defect (doet niet wat het zou moeten doen) .. en kan je dus op basis van garantie recht moeten hebben op een oplossing van de leverancier.

Dit kan door je een nieuwe vervangend artikel te sturen of om het bestaande artikel te laten maken. En als dat niet kan heb je recht op je geld terug.

Dus kijk even onder welke regels je iets opgelost wil hebben.
Bedankt, ik heb al contact opgenomen met knives/tools. Hun eerste reactie was een standaard bericht om het terug te sturen. Maar omdat beide pannen krom zijn vroeg ik mij af of dit bij meerdere Fissler pannen voorkomt.

• Aziraphale
  • Laatst online: 15:59
Gonadan schreef op zondag 25 december 2022 @ 15:15:
[...]

Heb ik geen ervaring mee maar ik gebruik mijn Staub braadpan voor bijna alles, ook als hapjespan.
Wat zoek je precies in een hapjespan?
Het is eigenlijk mijn manusje van alles. Dus van nasi tot pastasaus tot grote stukken vlees aanbraden enz. Ik zoek niet een die 'levenslang' meegaat en dacht dat in Le Creuset Les Forgees gevonden te hebben, maar dus niet...

3120WP Omnik, 4825WP SolarEdge en verwarmen met een Elga.

• zacht
  • Niet online
OneTimer schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:36:
Balen, bijzonder is wel dat Knives en Tools meldt dat:
Door de dikke CookStar-bodem wissel je zonder zorgen tussen verschillende soorten warmtebronnen. Dit zonder dat de bodem krom trekt, iets wat met mindere pannen nog wel eens wil gebeuren.
En kookpunt.nl meldt:
Deze pan is minder geschikt voor inductie; door de dunne bodem kan het zijn dat de magneet van de inductieplaat de pan niet goed registreert.
Fissler zelf meldt:
geschikt voor inductie

• OneTimer
zacht schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 18:08:
[...]

Balen, bijzonder is wel dat Knives en Tools meldt dat:

[...]

En kookpunt.nl meldt:

[...]

Fissler zelf meldt:

[...]
Helaas. Uit de verpakking is de pan al krom. Misschien hebben ze er nog een liggen die niet krom is.

• Ardj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-02 22:35
Wat gebruiken anderen hier qua spatels met hun Demeyere pannen? Ik vind metaal zo zonde van de pan, maar waarschijnlijk ben ik gewoon te zuinig op mn pannen :D

Uitgaande van geen anti-aanbak meer gebruiken, lijkt me kunststof spatels verre van ideaal en hout werkt niet voor alles.

• defusion
  • Niet online
Is gewoon een gebruiksartikel, geen kunstobject.
Gewoon metaal dus, oppervlakkige krasjes boeien me niet zoveel, en doet m.i. ook niet merkbaar iets aan de prestaties (etenswaar plakt er niet meer of minder door).

Achteraf polijsten tot een spiegel is altijd nog een optie ;)

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:57
Dat een familielid er schuurpapier bij gingen halen om hem schoon te maken ging mij dan wel weer te ver...

• zacht
  • Niet online
Ardj schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:57:
Wat gebruiken anderen hier qua spatels met hun Demeyere pannen? Ik vind metaal zo zonde van de pan, maar waarschijnlijk ben ik gewoon te zuinig op mn pannen :D

Uitgaande van geen anti-aanbak meer gebruiken, lijkt me kunststof spatels verre van ideaal en hout werkt niet voor alles.
Zo goed als alles RVS qua pannen hier. Ik pak het dichtstbijzijnde wat ik kan gebruiken, dat kan dus ook een vork zijn die toevallig op het aanrecht ligt. Pannen zijn gebruiksvoorwerpen die verreweg het grootste deel van hun carrière in een keukenkastje liggen.

• Ypuh
Ardj schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:57:
Ik gebruik vooral nylon en siliconen gereedschap en heb alle metalen weggegooid. Sowieso was dat al een upgrade van goedkoop Ikea keukengerei naar Brabantia, Le Creuset en Herman den Blijker (Gusto). Die laatste worden verkocht bij Blokker en zijn verrassend goed t.o.v. de duurdere merken.

Ben voor de rest niet tegen gebruikssporen. Net als met messen vind ik een krasje niet erg, maar als het makkelijk te voorkomen is en ook nog eens fijner gereedschap ervoor terugkrijgt is dat een win-win.

• Raymond P
  • Nu online
M'n rvs visspatel en rvs pincet zijn favoriet hier. De visspatel is vooral ook fijn op carbonstalen pannen.
Olijfhout en (sacrificial) bamboe vind ik ook fijn als er veel geroerd moet worden.

Hout is 'vervelend' als je moet flippen door de dikte van het materiaal, maar 'werkt niet' vind ik apart?

- knip -

• ratzz
Ik heb hier een rvs bakspatel maar die wordt eigenlijk niet gebruikt omdat die niet meegeeft. Bij een gebakken eitje gebruik ik een siliconen bakspatel omdat die er fijn onder kruipt om het zomaar te zeggen.

• Ardj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-02 22:35
Maar eens siliconen spateltje besteld om te proberen, zou in ieder geval niet moeten smelten zoals hard kunststof.

Correctie; ik vind hout niet prettig werken, inderdaad door de dikte.

Voor carbonstaal gebruik ik vaak een visspatel, dus ik moet gewoon niet janken en lekker metaal gebruiken.

Dank allen voor de tips :)

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-02 22:18
Na wat pannen te hebben versleten (stop ze ook in de vaatwasser) en wat slechte aankopen te hebben gedaan ben ik nu opzoek naar een goede koekenpan waar ik eigenlijk alles in kan bereiden.

Ik ben geen keukenprins en het gaat wss ook nooit een echte hobby worden.
Wel vind ik het belangrijk om mijn gerechten in een goede pan te kunnen maken.

Wat ik vooral maak zijn verspakketten van de supermarkt, eitjes, pasta gerechten of een lekker stukje vlees.
Nu lees ik hier veel pannen die ingebrand moeten worden, nu wil ik mijzelf daar wel over inlezen hoe dit moet als dit de pan kwaliteit echt omhoog haalt.

Wat zou volgens jullie het advies zijn qua pan? Ik zie voornamelijk IKEA, Demeyere en Debuyer pannen voorbij komen, is dit ook voor mij een goede keuze?

• Ypuh
Inductie of gas?

• Dirk0s
Stom van me! Ik kook op gas :)

• defusion
  • Niet online
@Dirk0s eerst is het belangrijk om te weten van welk materiaal je de pan wilt hebben.
Zie o.a. de topicstart.

Voor een koekenpan heb je 4 primaire opties:
- Aluminium met laagje (de bekende anti-aanbakpan, maar je hebt wel ontelbaar veel coatings die mogelijk zijn). Maar die laagjes slijten, en er is veel te doen omtrent de materiaal waar die coatings van gemaakt worden. Ik zou deze niet meer in huis halen omdat het echt allemaal wegwerpspul is.
Er is echter niks wat kan tippen aan de anti-aanbak eigenschappen.

- Plaatstaal. Goedkoop, gaat een leven lang mee. Maar moet ingebrand worden, en je kunt er niet alles in maken (met name alles met zuren, waaronder tomaat, wijn, etc). Deze tasten de ingebrande laag aan. En natuurlijk ook niet in de vaatwasser mikken. Debuyer is de bekenste fabrikant.

- Gietijzer. Zelfde idee als plaatstaal, maar dan gegoten. Veelal dezelfde voor- en nadelen. Verschil is vooral dat ze zwaarder zijn, daardoor beter warmte vasthouden. Dat kan wenselijk zijn afhankelijk van gebruik.
Persoonlijk ben ik vooral fan van geëmailleerd gietijzer (zoals staub en le creuset maken). Dan heb je namelijk niet meer te maken met het feit dat het kan roesten en geen ingebrande laag meer om bij te houden. En heb je wel de de meeste voordelen. Nadeel is dat geëmailleerd gietijzer van een goed merk een factor 4-5x zo duur is als een 'goedkope' gietijzeren of plaatstalen pan.
Ook is het alsnog een laagje (hoewel aanzienlijk duurzamer dan een anti-aanbak laagje), en laagjes kunnen met genoeg mishandeling stuk.

- RVS. Geen problemen meer met inbranden/laagjes. Kunt er alles in maken. Heeft wat minder warmteoverdracht dan plaatstaal en gietijzer, daardoor een mindere maillard reactie bij bakken vlees, maar eerlijk gezegd ervaar ik in de praktijk weinig problemen daarmee. Vooral eiwitten plakken echter sneller vast dan in de andere 2 opties, daardoor is temperatuurbeheersing en voldoende vet nog belangrijker.
Demeyere staat bekend om hun RVS pannen. Maar IKEA maakt ook een aardige RVS koekenpan voor minder dan de helft van het geld.
Van alle opties het meest geschikt om in de vaatwasser te mikken als dat een criterium is.

Heb ze allemaal, maar als ik er één mocht kiezen werd het mijn staub skillet.

• Dirk0s
@defusion bedankt voor deze heldere uitleg!

Wat voor mij dan overblijft is denk ik plaatstaal of RVS. Wat ik mij dan wel afvraag is, als je b.v. een lasagne saus wil dan kun je dus geen plaatstaal gebruiken. Wat is dan de pan om dit te maken, RVS?

• Ypuh
Als ik er ééntje moest kiezen, dan was mijn keuze tussen deze 3:
- Le Creuset campagnard 30cm
- Le Creuset lage braadpan 24 cm
- Demeyere Atlantis sauteerpan 24 of 28cm (die laatste is wel heel groot)

Met die 3 kun je stuk voor stuk eigenlijk alles; bakken, braden en ook eenpansgerechten als pasta of risotto o.i.d. bereiden met wat saus. Ik heb zelf een 26cm campagnard en 24cm sauté pan van Demeyere. Die laatste pas net nieuw dus kan ik nog geen uitgebreide ervaringen over delen, maar biedt in ieder geval een stuk meer volume dan de campagnard. Moet er nog wel mee leren koken; plaatstaal heeft een natuurlijke anti-aanbak laag, LC/Staub de emaillelaag en RVS niets.

Desondanks lijkt een 3-pan strategie beter. Dat is dan één van bovenstaande, aangevuld met een goede 28cm koekenpan en iets van een wok of braadpan met meer inhoud voor soepen/chili con carne etc. Een goed ingebrande De Buyer plaatstaal pan werkt fijn voor o.a. bakken van een eitje of vlees en doet qua anti-aanbak bijna niet onder voor een Tefal pan. Je kunt ze alleen jammer genoeg niet voor alles gebruiken, daar komen de Demeyere en Le Creuset's om de hoek kijken.

Beste keuze lijkt me één wat duurdere en veelzijdige pan, aangevuld met 2 wat goedkopere pannen. Een De Buyer carbone of wok heb je voor elk 3-4 tientjes. Met een budget van zo'n €200-250 zou je met 3 pannen dan wel klaar zijn voor een lange tijd.

[Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 02-01-2023 14:34]

• defusion
  • Niet online
Als het maar één pan mocht zijn, zou het bij mij geen plaatstaal worden.
Net als @Ypuh óf RVS óf geëmailleerd gietijzer, omdat je in beide alles kunt maken. Met een voorkeur voor geëmailleerd gietijzer in mijn geval.
Als je het beperkt tot RVS of plaatstaal, wordt het dus RVS.

Maar liefst inderdaad meer dan één materiaal pan, en dan kun je kiezen wat je waarvoor gebruikt afhankelijk van de gewenste eigenschappen.

• Dirk0s
Thanks voor de hulp!
Wat voor het mij nu is, ik ben geen echte hobbyist. Ik wil gewoon graag een goede pan waar ik alles in 1x kan maken.
Ik dacht dat plaatstaal een goede keuze zou zijn maar omdat ik ook gerechten met tomatensaus maak is dit geen optie dus.

Mijn voorkeur is dus voor voorlopig 1 pan waar alles in kan, is de staub die jij in je eerdere post linkte een goede keuze en wat zijn andere opties?

[Voor 3% gewijzigd door Dirk0s op 02-01-2023 14:26]

• zacht
  • Niet online
Één pan, vaatwasser, tomatensaus----> RVS. Kun je zo duur maken als je wil. Die dingen zijn ook nog eens behoorlijk hufterproof, je kunt rustig met je vork er in prikken als je wil. Gisteravond een biefstuk in gebakken, vanmorgen pannenkoeken en vanavond wordt het macaroni.

• Ypuh
De Staub is een 'skillet', ofwel hogere koekenpan. Dan zou ik toch voor iets hogers en met een deksel kiezen zoals de 3 pannen die ik hierboven noemde. Eigenlijk wil je er gewoon 2. Een hoge en een lage. De hoge moet dan geschikt zijn voor zure producten en de lage heb je wat meer keuze.

De Staub lijkt mij ook erg fijn, maar niet als enige pan. Het is typisch zo'n pan dat als je hem hebt dat je hem voor bijna alles kan gebruiken. Hetzelfde geldt voor de campagnard van Le Creuset die nog net iets veelzijdiger is door het (zware en goedafsluitende) deksel en iets hogere randen. Zonder deksel is het een vergelijkbare pan als de Staub maar zonder handvat, al zijn dit m.i. geen pannen waar je even snel een eitje mee gaat bakken of pannenkoek flippen. Daarvoor zijn ze te zwaar en warmt gietijzer ook te langzaam op/af.

Le Creuset/Staub zijn mijn favoriet. Ben ook geen absolute ster in de keuken, maar mede door goede pannen het wel steeds leuker gaan vinden. Ook vind ik éénpan gerechten wel een fijne manier van koken; beginnen met het vlees, dat uithalen en vervolgens 1-voor-1 de ingredienten toevoegen en smaak van het vlees gebruiken.

RVS doet eigenlijk hetzelfde, maar is door de afwezigheid van anti-aanbak wel lastiger. Daartegenover staat dat de pannen bijna volledig hufterproof zijn zoals @zacht al aangeeft. Dat geldt voor Le Creuset/Staub niet.

• defusion
  • Niet online
@Dirk0s qua materiaal is het super veelzijdig, maar kijk ook naar het formaat.
Voor hoeveel personen kook je, en past het dan? Vooral eenpansgerechten voor meerdere personen (zoals die verspakketten die je noemt vaak zijn) passen waarschijnlijk niet in die exacte pan.

Kijk ook eens op de site van staub rond wat ze allemaal hebben: https://www.zwilling.com/be-nl/staub/gietijzer/
En doe dat meteen ook bij le creuset. Zo'n 30cm campagnard als @Ypuh heeft lijkt me ook extreem veelzijdig als enige pan. Staub heeft ook lagere brede pannen in het assortiment waar meer in past dan de mijne.

Wel even zelf onderzoek doen naar de verschillen tussen staub en le creuset, met name wat betreft de laag emaille. Van staub is ruwer, meer als gietijzer van nature is, en (iig het witte emaille van) le creuset is glad(der). Het zwarte emaille van le creuset weet ik niet hoe dat zich verhoudt.

En RVS is inderdaad nog meer hufterproof.

[Voor 4% gewijzigd door defusion op 02-01-2023 14:56]

Pagina: 1 ... 46 ... 49 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee