@
Dirk0s eerst is het belangrijk om te weten van welk materiaal je de pan wilt hebben.
Zie o.a. de topicstart.
Voor een koekenpan heb je 4 primaire opties:
- Aluminium met laagje (de bekende anti-aanbakpan, maar je hebt wel ontelbaar veel coatings die mogelijk zijn). Maar die laagjes slijten, en er is veel te doen omtrent de materiaal waar die coatings van gemaakt worden. Ik zou deze niet meer in huis halen omdat het echt allemaal wegwerpspul is.
Er is echter niks wat kan tippen aan de anti-aanbak eigenschappen.
- Plaatstaal. Goedkoop, gaat een leven lang mee. Maar moet ingebrand worden, en je kunt er niet alles in maken (met name alles met zuren, waaronder tomaat, wijn, etc). Deze tasten de ingebrande laag aan. En natuurlijk ook niet in de vaatwasser mikken. Debuyer is de bekenste fabrikant.
- Gietijzer. Zelfde idee als plaatstaal, maar dan gegoten. Veelal dezelfde voor- en nadelen. Verschil is vooral dat ze zwaarder zijn, daardoor beter warmte vasthouden. Dat kan wenselijk zijn afhankelijk van gebruik.
Persoonlijk ben ik vooral fan van geëmailleerd gietijzer (zoals staub en le creuset maken). Dan heb je namelijk niet meer te maken met het feit dat het kan roesten en geen ingebrande laag meer om bij te houden. En heb je wel de de meeste voordelen. Nadeel is dat geëmailleerd gietijzer van een goed merk een factor 4-5x zo duur is als een 'goedkope' gietijzeren of plaatstalen pan.
Ook is het alsnog een laagje (hoewel aanzienlijk duurzamer dan een anti-aanbak laagje), en laagjes kunnen met genoeg mishandeling stuk.
- RVS. Geen problemen meer met inbranden/laagjes. Kunt er alles in maken. Heeft wat minder warmteoverdracht dan plaatstaal en gietijzer, daardoor een mindere maillard reactie bij bakken vlees, maar eerlijk gezegd ervaar ik in de praktijk weinig problemen daarmee. Vooral eiwitten plakken echter sneller vast dan in de andere 2 opties, daardoor is temperatuurbeheersing en voldoende vet nog belangrijker.
Demeyere staat bekend om hun RVS pannen. Maar IKEA maakt ook een aardige RVS koekenpan voor minder dan de helft van het geld.
Van alle opties het meest geschikt om in de vaatwasser te mikken als dat een criterium is.
Heb ze allemaal, maar als ik er één mocht kiezen werd het mijn
staub skillet.