Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 45 ... 87 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20-09 13:54
Fuske schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 07:55:
Volgende maand krijgen we onze nieuwe keuken met inductiekookplaat en willen we graag een nieuwe pannenset aanschaffen.
Momenteel koken we nog met een cheap Sola setje die inmiddels meer dan 10 jaar oud is, dus het mag dan ook wel.

Koekenpannen hebben we al van DeBuyer, en voor dingen met saus/zuur hebben we Le Creuset Les Forgees koekenpan en hapjespan. Die bevallen echt goed. Maar na dit topic doorgelezen te hebben zie ik ook dat deze niet helemaal pfoa/pfte vrij zijn.

Maar goed eerst een goede pannenset, en daarna kan ik die koekenpan/hapjespan nog altijd vervangen :).

Enige optie die we tegenkwamen maar we komen er niet uit, bij veschillende sites lezen we vaak verschillende meningen:

Fissler Original Profi
WMF Function 4 (wellicht ook handig met downdraft afzuigkap door het systeem in de deksel??)
Le Creuset Magnetik
Demeyere Atlantis

Daarnaast lees ik ook wel goeie reacties over de vele goedkopere Ikea en BK pannen.
Maar we willen ook wel wat kwaliteit en vragen ons af hoe deze zich tot elkaar verhouden.

Ons budget ligt rond de €400 waardoor de Fissler en Demeyere al eigenlijk wat buiten budget vallen, maar wellicht vinden we nog een mooie aanbieding de komende tijd.

Hopelijk kunnen jullie ons helpen :)
Ik heb de fissler en ik ben er blij mee. Gekocht met glazen deksels en in de set zat een sautese pan en een inzet met gaatjes voor 330 euro orzo 2 jaar in de Amazon prime deal. Vorige week was hij daar in de aanbieding voor 350. Nu is hij duurder maar hij komt vast wel weer voorbij voor 400 euro of minder in de toekomst.

De WMF ook wel naar gekeken. Maar die siliconen waren toch minder duurzaam wat ik terug las in reviews en of gingen kapot. In iedergeval met sauzen ben ik bang dat het niet rood blijft….
Andere opties die je aanhaalt kan ik niks over zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-09 10:40

aerofreak

Steve Jobs

Ik heb de Function set. Wat ik persoonlijk erg fijn vind is de verschillende mogelijkheden met afgieten, de verschillende openingen die in de rand verwerkt zitten. Het rood is bij ons nog steeds rood na 5,5 jaar.

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:19

orf

Fuske schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 07:55:
Volgende maand krijgen we onze nieuwe keuken met inductiekookplaat en willen we graag een nieuwe pannenset aanschaffen.
Momenteel koken we nog met een cheap Sola setje die inmiddels meer dan 10 jaar oud is, dus het mag dan ook wel.

Koekenpannen hebben we al van DeBuyer, en voor dingen met saus/zuur hebben we Le Creuset Les Forgees koekenpan en hapjespan. Die bevallen echt goed. Maar na dit topic doorgelezen te hebben zie ik ook dat deze niet helemaal pfoa/pfte vrij zijn.

Maar goed eerst een goede pannenset, en daarna kan ik die koekenpan/hapjespan nog altijd vervangen :).

Enige optie die we tegenkwamen maar we komen er niet uit, bij veschillende sites lezen we vaak verschillende meningen:

Fissler Original Profi
WMF Function 4 (wellicht ook handig met downdraft afzuigkap door het systeem in de deksel??)
Le Creuset Magnetik
Demeyere Atlantis

Daarnaast lees ik ook wel goeie reacties over de vele goedkopere Ikea en BK pannen.
Maar we willen ook wel wat kwaliteit en vragen ons af hoe deze zich tot elkaar verhouden.

Ons budget ligt rond de €400 waardoor de Fissler en Demeyere al eigenlijk wat buiten budget vallen, maar wellicht vinden we nog een mooie aanbieding de komende tijd.

Hopelijk kunnen jullie ons helpen :)
Ik heb de BergHOFF GEM Downdraft pannen. Echt hele fijne pannen met de afzuiging vanuit de plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:49

_Apache_

For life.

Wij hebben sinds kort een koekenpan van AMT. Deze dus.

Nadat we in 2 jaar 3 vergelijkbare Tefal pannen hebben kunnen weggooien. Bevalt deze goed.
Pan heeft wel meer massa, dus heeft wat langer nodig om heet te worden, maar kookt fijn.
Pan is ook wat zwaarder, maar ligt goed in de hand.

We gaan nog wat andere pannen vervangen, want een kleinere koekenpan is nogal gewarpt (binnenkant komt omhoog), waardoor de olijfolie maar beetje aan de buitenkant blijft hangen.

[ Voor 6% gewijzigd door _Apache_ op 19-10-2022 10:18 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:16
@_Apache_ Dat is een PTFE/Gen-X pan, volgens mij is dat nu exact niet wat er gevraagd wordt. :)

@Fuske
Wellicht een inkoppertje, maar is een cheap Sola setje dat weer 10 jaar mee gaat geen optie?
Voor een kookpannen setje komt het al snel aan op wat je esthetisch acceptabel vind, erg persoonlijk dus.

Als je een aparte use-case hebt dan zou je nog kunnen kijken naar bijvoorbeeld de handvaten of het materiaal van de deksel. Als uitgangspunt kan je nemen dat alles wat geen RVS is minder lang mee gaat en/of kapot kan.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007

_Apache_

For life.

Raymond P schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:26:
@_Apache_ Dat is een PTFE/Gen-X pan, volgens mij is dat nu exact niet wat er gevraagd wordt. :)
Mijn reactie was niet aan iemand gericht, deel mijn ervaringen.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@_Apache_ Ah, dan heb ik dat verkeerd begrepen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuske
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:43
@Raymond P
Ja dat kan zeker..maar wij houden van koken en willen ook wel wat kwaliteit, nu zeg ik niet dat ze slecht zijn. Maar de deksels zijn nooit 100% recht geweest bij ons dus echt afsluiten deden ze niet.

@aerofreak
Werkt dit systeem ook goed bij downdraft afzuigkap, of heb je daar geen ervaring mee.
En zijn ze niet krom getrokken, dat las ik in een aantal reviews?

@orf
Tja die had ik ook gezien, al leek het ons meer een marketing ding en dat drijft de prijs weer op, ik weet niet of ze kunnen tippen aan de kwaliteit van WMF/ Fissler?

Ons lijkt zo'n afgiet systeem wel fijn, Fissler en Le Creuset hebben dat niet volgens mij..
Hoe is hier de ervaring met zo'n systeem?

[ Voor 11% gewijzigd door Fuske op 19-10-2022 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak

aerofreak

Steve Jobs

Fuske schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:30:

@aerofreak
Werkt dit systeem ook goed bij downdraft afzuigkap, of heb je daar geen ervaring mee.
En zijn ze niet krom getrokken, dat las ik in een aantal reviews?

Ons lijkt zo'n afgiet systeem wel fijn, Fissler en Le Creuset hebben dat niet volgens mij..
Hoe is hier de ervaring met zo'n systeem?
Geen ervaring met een downdraft afzuigsysteem. Pannen en deksels zijn hier niet krom getrokken hoor, en ja ik vind het afgietsysteem heerlijk, maar heb ook nog andere pannen ernaast en dan lukt het ook wel met een vergiet of zeef. ;)

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Fuske schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:30:
@Raymond P
Ja dat kan zeker..maar wij houden van koken en willen ook wel wat kwaliteit, nu zeg ik niet dat ze slecht zijn. Maar de deksels zijn nooit 100% recht geweest bij ons dus echt afsluiten deden ze niet.
Je kunt ook kijken naar de BK Q-linair lijn. Betaalbaar, koudegrepen, afgietsysteem. Ik heb een andere (goedkopere lijn) van BK, die pannen gaan mij echt overleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
aerofreak schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:37:
[...]

Geen ervaring met een downdraft afzuigsysteem. Pannen en deksels zijn hier niet krom getrokken hoor, en ja ik vind het afgietsysteem heerlijk, maar heb ook nog andere pannen ernaast en dan lukt het ook wel met een vergiet of zeef. ;)
Ik giet de fisslers altijd af met de deksel half op de rand. Gaat ook prima. Ook gieten ze keurig en richtbaar af zonder lekkerij.
True een function afgiet systeem is vast beter, maar denk dat je alsnog met een handdoek de deksel moet fixeren? Dan draagt het nou ook weer niet zoveel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuske
@HBSVDK Dat zijn wel betere bedragen voor een set van Fissler, dat is wel de moeite waard om even te wachten op een aanbieding.

@zacht Thx voor de tip! Gaan op de shortlist. Voor €250 te krijgen bij BK zelf zie zojuist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:12
Fuske schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:34:
@HBSVDK Dat zijn wel betere bedragen voor een set van Fissler, dat is wel de moeite waard om even te wachten op een aanbieding.

@zacht Thx voor de tip! Gaan op de shortlist. Voor €250 te krijgen bij BK zelf zie zojuist.
Hou Blokker in de gaten: die hebben regelmatig de BK-vervangingsweken, waarbij je bijvoorbeeld 30% korting krijgt wanneer je een oud pannetje inlevert. (Ook geldig wanneer je een complete set aanschaft.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBSVDK
Fuske schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:34:

Ja via Idealo.de of mydealz.de kun je wel een prijswekker instellen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak

aerofreak

Steve Jobs

HBSVDK schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:22:
[...]

Ik giet de fisslers altijd af met de deksel half op de rand. Gaat ook prima. Ook gieten ze keurig en richtbaar af zonder lekkerij.
True een function afgiet systeem is vast beter, maar denk dat je alsnog met een handdoek de deksel moet fixeren? Dan draagt het nou ook weer niet zoveel bij.
Er zijn verschillende openingen om af te gieten. Dus je kan iets afgieten wat klein is (doperwten/rijst) door de kleine opening te gebruiken zonder dat het er uit valt of een ander hulpmiddel hoeft te gebruiken. Zie plaatje

Afbeeldingslocatie: https://www.wmf.nl/assets/components/phpthumbof/cache/function4.f24d1cc40f02c8777e962b5579bbc7e3.png

~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:22
Zo, eindelijk zit onze nieuwe Novy kookplaat in de keuken.

Na het eerder al doorspitten van dit topic gelijk de hele set pannen even getest en alles wat niet werkt of met een beschadigde anti-aanbaklaag eruit gegooid. Bij Ikea geshopt voor een 365+ sauspannetje, Sensuell koekenpan en de nieuwe Finmat hapjespan (nog geen ervaringen gevonden, ben benieuwd). Voor de nieuwe wok gekozen voor 32cm Cristel Castel'Pro (ipv 28cm voorheen) en een Demeyre teppanyaki plaat. Het wordt onze eerste ervaring met bakken en braden in RVS, dus ben benieuwd ;) Aan de spullen kan het niet meer liggen :+

Overigens n.a.v. een post van @joostbo contact opgenomen met Novy voor hun inmiddels verlopen pannen-actie, maar daar kon ik nog gebruik van maken, dus als het goed is komt er ook nog een Berghoff downdraft-pannenset deze kant op. Tijd voor wéér een nieuwe keuken zo, waar laat ik het allemaal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuske
@aerofreak De WMF is van de shortlist af.. Het rode siliconerandje en de blinkende afwerking zijn voor ons toch afknapers.

De BK zint ons steeds meer door het afgietsysteem en het handig kunnen stapelen.

@Stalensnuitje benieuwd hoe je de berghoff pannen en de tepanyakiplaat bevallen. Die laatste wilde we ook al aanschaffen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Afgieten met een deksel vind ik zo'n raar concept. Ik word daar ook bloednerveus van, het duurt lang én je staat met zo'n pan te stuntelen in een ongemakkelijke hoek om dat laatste beetje er ook nog uit te krijgen...

Is het gebruiken van een vergiet niet praktischer als je dat vaak doet?

Als het hier moet dan gebruik ik een puntzeef (Chinese stijl) of een geperforeerde gastronormbak (mijn favo):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wn1iEagnXcChc7JOcGOeQEFZ-UI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Je0V712DdPXrgtTZ2oFOBKBY.jpg?f=fotoalbum_large
Mja, ik doe liever stomen (en daar is die bak eigenlijk voor). :+

[ Voor 11% gewijzigd door Raymond P op 20-10-2022 20:32 . Reden: rotate ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
walterworld schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:20:
Gisteren itempje over pannen in Radar.

Bekijk Een pan ‘PFOA-vrij’? Klinkt goed, maar experts vinden het misleidend op https://www.npostart.nl/POMS_AT_20011506

Jammer dat ze niet de pfas vrije varianten vermelden, plaatstaal en RVS.
Of thermolon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:22

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Raymond P schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:15:
Afgieten met een deksel vind ik zo'n raar concept. Ik word daar ook bloednerveus van, het duurt lang én je staat met zo'n pan te stuntelen in een ongemakkelijke hoek om dat laatste beetje er ook nog uit te krijgen...

Als het hier moet dan gebruik ik een puntzeef (Chinese stijl) of een geperforeerde gastronormbak (mijn favo):
[Afbeelding]
Helemaal mee eens, een vergiet lijkt mij ook veel praktischer!

Die gastronorm bak is formaat 1/3 lijkt me? Ook heel handig om in huis te hebben inderdaad :)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 00:49

franssie

Save the albatross

Topicstarter

[Afbeelding]
Ik doe ook niet anders. Heb zelfs een asperge pan met vergiet-gaas erin voor de pasta en groente (asperges doe ik sous vide of op de grill, nooit in water).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Na al die afgietverhalen en de gedachte aan het feit dat er bij mij ook wel eens wat mis gaat heb ik even zitten zoeken vanochtend en besloten dit weekend dit ding te gaan halen. Mijn huidige vergiet met steel kon ik in mijn vorige huis ook over de spoelbak hangen, in mijn huidige huis lukt dat niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Spidey
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 11:42
zacht schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 06:31:
Na al die afgietverhalen en de gedachte aan het feit dat er bij mij ook wel eens wat mis gaat heb ik even zitten zoeken vanochtend en besloten dit weekend dit ding te gaan halen. Mijn huidige vergiet met steel kon ik in mijn vorige huis ook over de spoelbak hangen, in mijn huidige huis lukt dat niet.
Neeeeeee, niet doen.....
Heb ik gehad. Overal randjes waar water en bami, rijst, noemt het maar tussen/onder blijft zitten.
Leek mij ook ideaal, maar zeker als je dat ding in de vaatwasser gaat leggen... verschrikkelijk.
Ik heb bij de ikea, een paar jaar geleden, een variant van plastic van dit ding gekocht. Ideaal.

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
bvk schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 00:29:
[...]

Helemaal mee eens, een vergiet lijkt mij ook veel praktischer!

Die gastronorm bak is formaat 1/3 lijkt me? Ook heel handig om in huis te hebben inderdaad :)
Dat is een (hoge) 1/2, stapelt mooi met de rest. Voor thuis had 1/3 ook prima geweest.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Spidey schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 07:04:
[...]

Neeeeeee, niet doen.....
Heb ik gehad. Overal randjes waar water en bami, rijst, noemt het maar tussen/onder blijft zitten.
Leek mij ook ideaal, maar zeker als je dat ding in de vaatwasser gaat leggen... verschrikkelijk.
Ik heb bij de ikea, een paar jaar geleden, een variant van plastic van dit ding gekocht. Ideaal.
Heb ik mazzel. Kwam net terug van mijn werk op weg naar de Blokker langs zo'n Euroknaller-winkel, heb nu een rond vergiet met lange steel die over mijn spoelbak past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ik heb die BK Q-linair pannen en die leg ik gewoon op hun kant op het aanrecht zodat het water de gootsteen in kan lopen :P Door de handvatten kunnen ze niet wegrollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Rukapul Dat scheelt een beetje geklungel, maar kost nog steeds veel tijd. :)
Ik heb ook een randje en dan moet er weer een doek onder. Je pan in een andere pan kan ook, met een pollepel ertussen voor de hellingshoek.

Mja... Je snapt m'n punt vast wel. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 31-08 08:21
Wij hebben onlangs de pannen art van BK gekocht. Als ik me niet vergis te profiline. Prima pannen voor waar wij ze voor gebruiken. Enkel de koekenpan heb ik veel ruzie mee. Een ei bakken lukt me niet zonder dat hij vastkleeft, ondanks het nemen van de benodigde stappen voor het bakken van een ei in een rvs pan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:10

MJV

Ik wil mijn schoonvader graag een pannenkoekenpan cadeau doen, maar twijfel tussen anti-aanbak en plaatstaal. Ik heb zelf alleen maar plaatstaal (en gietijzer) en na een korte/steile leercurve qua inbranden kan ik er goed mee uit de voeten; als ware het anti-aanbakpannen. Voor pannenkoeken gebruik ik zo'n 24cm Debuyer, mooi licht pannetje.

Nu is mijn schoonvader niet iemand die heel vaak in de keuken staat, en twijfel ik wat voor hem het beste zou zijn. Of een Greenpan met keramische (Thermalon) coating, óf toch een plaatstalen pan, die ik dan voor hem zou inbranden. Zo'n plaatstalenpan is eigenlijk natuurlijk heel hufterproof, bijv. ook als je 'm een keer op de kookplaat laat staan. En, zolang je 'm maar niet in de vaatwasser stopt blijft ie het ook gewoon doen. Then again vraagt het natuurlijk wel koken met voldoende vetstof, en voldoende temperatuur; daar is een anti-aanbak een stuk vergevingsgezinder in.

M.a.w. welke pannenkoekenpan zouden jullie cadeau doen aan iemand met wat minder affiniteit met koken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:16
@MJV ik zou zeker de plaatstalen pan cadeau doen. Dan misschien wel alvast ingebrand en wel, zodat hij direct ready to go is. Pannenkoeken horen sowieso in HDR boter gebakken te worden, ook in een anti aanbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Door bovenstaande berichten geïnspireerd heb ik gisteren voor het eerst pannenkoeken gebakken in RVS (Ikea Sensuell). Ik was vantevoren vrij sceptisch, maar dat was achteraf niet nodig, het ging prima zonder dat er iets aanbakte. En eens met bovenstaande: pannekoeken bakken=de pan heet genoeg laten worden, en veul boter gebruiken bij de eerste pannenkoek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Raymond P schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:50:
Blini's it is... :P

De kleine pannetjes vind ik persoonlijk ook erg fijn om kruiden aan te zetten, maar plaatstaal zou niet m'n eerste keuze daarvoor zijn. Noten & zaden branden zal wel lukken natuurlijk.
Lang leve mijn eenpersoons huishouden, er past precies een hamburger in. *O*

[ Voor 0% gewijzigd door zacht op 23-10-2022 19:16 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stalensnuitje
Fuske schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:40:
@Stalensnuitje benieuwd hoe je de berghoff pannen en de tepanyakiplaat bevallen. Die laatste wilde we ook al aanschaffen..
Gisteren ingewijd met een mixed grill :+ Biefstuk, kalkoenfilet, zalm, gamba’s en champignons in een teriyaki marinade. Klein beetje wokolie op de plaat gewreven en bakken maar. Ging als een trein en schoonmaken gewoon met heet water en een beetje afwasmiddel. Geen centje pijn eigenlijk d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:55
El-Vder schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 21:07:
@MJV ik zou zeker de plaatstalen pan cadeau doen. Dan misschien wel alvast ingebrand en wel, zodat hij direct ready to go is. Pannenkoeken horen sowieso in HDR boter gebakken te worden, ook in een anti aanbak.
Wat bedoel je met HDR boter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
coinman63 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:27:
[...]

Veul!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-09 06:35
Wat vinden de kenners van de braadpannen verkrijgbaar in de AH actie op dit moment?

https://www.ah.nl/acties/ovenschalen-en-bakvormen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:16
coinman63 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:27:
[...]

Ken je dat niet? Heule Dikke Room boter.
Nee typo, dus niks. Goed in de boter bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
Stalensnuitje schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:02:
Zo, eindelijk zit onze nieuwe Novy kookplaat in de keuken.

Na het eerder al doorspitten van dit topic gelijk de hele set pannen even getest en alles wat niet werkt of met een beschadigde anti-aanbaklaag eruit gegooid. Bij Ikea geshopt voor een 365+ sauspannetje, Sensuell koekenpan en de nieuwe Finmat hapjespan (nog geen ervaringen gevonden, ben benieuwd).
Nou, inmiddels zelf 1 hele korte ervaring opgedaan: pan op de plaat, even laten opwarmen, ik draai me om om de groenten te pakken et voila: bodem volledig bolgetrokken |:( Die gaat dus retour ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Stalensnuitje Jammer om te lezen dat de Novi niet bevalt, ze zien er zo deftig uit...

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Stalensnuitje schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:12:
[...]

Nou, inmiddels zelf 1 hele korte ervaring opgedaan: pan op de plaat, even laten opwarmen, ik draai me om om de groenten te pakken et voila: bodem volledig bolgetrokken |:( Die gaat dus retour ;w
Maar ligt dat nou aan de pan of de kookplaat? Of te heet en te snel verhit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
Raymond P schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:22:
@Stalensnuitje Jammer om te lezen dat de Novi niet bevalt, ze zien er zo deftig uit...
De Novy wel, maar de pan niet ;)
Hulliee schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:53:
[...]

Maar ligt dat nou aan de pan of de kookplaat? Of te heet en te snel verhit?
Zeg 't maar, ik heb 'm op exact dezelfde manier behandeld als de tegelijk gekochte Ikea Sensuell koekenpan en Cristel wok. En dit is de enige (gelukkig!) die meteen krom trok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Koper heeft een zeer hoge thermische geleidbaarheid. ;)
Als je 'm dus exact hetzelfde behandeld hebt als de RVS pannen dan is de uitkomst wel voorspelbaar...

Hoe hoog had je die pit staan?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwubb
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Raymond P schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 14:26:
Koper heeft een zeer hoge thermische geleidbaarheid. ;)
Als je 'm dus exact hetzelfde behandeld hebt als de RVS pannen dan is de uitkomst wel voorspelbaar...
Zou dat dan niet juist betekenen dat de kans op vervorming door temperatuurverschillen veel lager is dan in een RVS pan, aangezien de warmte veel beter verdeeld wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Qwubb Op gas wel ja. :)
Koper is niet magnetisch, dus de inductie spoel zal een andere laag aansturen.

Edit, ik snap wat je bedoelt. De geleidbaarheid is niet relevant.

[ Voor 24% gewijzigd door Raymond P op 29-10-2022 17:40 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
De bodem van die pan is toch van RVS, en niet van koper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@zacht Dat had ik niet bekeken, er zit dus gewoon een plaatje koper op voor de sier?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Raymond P schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:43:
@zacht Dat had ik niet bekeken, er zit dus gewoon een plaatje koper op voor de sier?
"With a modern copper finish, stainless steel interior and base"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Ah duidelijk. Wel nieuwsgierig hoe dik dat laagje rvs dan is, er zit ook nog een alu core in...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
Volgens mij was het koper voornamelijk voor de sier, denk dat ik m maar probeer om te ruilen voor een 365+ RVS hapjespan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Zou op zich wel interessant zijn, een pan met:
- Buitenkant koper, dus uitstekende warmtespreiding
- Binnenkant RVS, dus mag alles in, en geen geklooi met vertinnen
- Iets om de bodem dat het ook op inductie gebruikt kan worden
(Edit: en dat voor een ikea prijsje en ikea garantie)

Gemiste kans van Ikea. Bodem vol RVS maakt het weinig zinvoller dan een gewone RVS pan.

[ Voor 7% gewijzigd door defusion op 30-10-2022 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
Iemand die wat zinnigs kan zeggen over de prijs kwaliteit verhouding van de Albert Heijn pannen die nu te sparen zijn? Persoonlijk hele slechte ervaring met de wok/koekenpannen die ze vorig jaar hadden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZytVHt14zZxhumPMjxVeefKXh5I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hr0y2GqcSl8S1H6ZMr3FyrGr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door MagniArtistique op 29-10-2022 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Raymond P schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 18:54:
Ah duidelijk. Wel nieuwsgierig hoe dik dat laagje rvs dan is, er zit ook nog een alu core in...
Gezien het feit dat die pan krom trok bij @Stalensnuitje blijkbaar niet zo dik :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rinusch
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-09 18:11
MagniArtistique schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 22:36:
Iemand die wat zinnigs kan zeggen over de prijs kwaliteit verhouding van de Albert Heijn pannen die nu te sparen zijn? Persoonlijk hele slechte ervaring met de wok/koekenpannen die ze vorig jaar hadden.
Ik heb ze beide staan. Ze zijn best zwaar, en log
maar warmtegeleiding is mijns inziens prima, tot nu toe erg fijne pannen, uiteraard wel beetje vraag hoe ze zich in toekomst gaan houden.

... Life is what happens when you are busy planning other things...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locknoerd
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-02-2023
Ik was hier sinds dit weekend wat aan het lezen over pannen en nu zie ik vandaag op ibood 2 debuyer pannen voorbij komen. Leek me interessant om hier even te delen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
Locknoerd schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 07:28:
Ik was hier sinds dit weekend wat aan het lezen over pannen en nu zie ik vandaag op ibood 2 debuyer pannen voorbij komen. Leek me interessant om hier even te delen :)
Zoals vaker gezegd in dit topic is de adder dat dit de 2mm bodem i.p.v. de 3mm is. Gevoeliger dus voor kromtrekken.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:48
Bij speficaties staat dat deze niet geschikt is voor inductie
CurlyMo schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 07:46:
[...]

Zoals vaker gezegd in dit topic is de adder dat dit de 2mm bodem i.p.v. de 3mm is. Gevoeliger dus voor kromtrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
k_ers schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 07:48:

[...]
Buiten het gevaar voor kromtrekken zou ik niet weten waarom niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:53
k_ers schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 07:48:

[...]
Dit staat er: "(i) Niet geschikt voor inductie, tenzij je bij de pan blijft, zonder Turbo Stand, en altijd met olie of boter bakt."

Ik heb deze set overigens al 2 jaar en gebruik ze met veel plezier gewoon op inductie.

[ Voor 13% gewijzigd door ratzz op 31-10-2022 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:39

Dennis1812

Amateur prutser

[Afbeelding]
Ik heb de grote bij een vorige actie ooit gekocht.
Zwaar (zoals verwacht). Warmtegeleiding en vasthouden gaat goed. Anti aanbak laagje werkt ook prima. Ruime pan.

Ik denk dat hij hier nog minstens 20 jaar meegaat.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
ratzz schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:33:
[...]

Dit staat er: "(i) Niet geschikt voor inductie, tenzij je bij de pan blijft, zonder Turbo Stand, en altijd met olie of boter bakt."
Zoals eigenlijk bij alle pannen op alle warmtebronnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
ratzz schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:33:
[...]

Ik heb deze set overigens al 2 jaar en gebruik ze met veel plezier gewoon op inductie.
Die turbo stand moest verboden worden. Op gas kom ik nooit verder dan 'half gas' met mijn bakpannen. En hoe wil je bakken zonder olie of boter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:53
zacht schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:46:
[...]

Die turbo stand moest verboden worden. Op gas kom ik nooit verder dan 'half gas' met mijn bakpannen. En hoe wil je bakken zonder olie of boter?
Tja, je mag ook geen honden drogen in een magnetron dus er zullen wel meer gekkere dingen gedaan worden met een product waar het niet voor bedoeld is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Of gewoon accepteren dat het krom trekt als je het zo gebruikt.
Mijn plaatstalen wok met 'platte' bodem gebruik ik ook regelmatig op turbo, maar het boeit me niet dat die wat krom trekt.

Ook met een volle pan vlees wat ik even snel een kleurtje wil geven gebruik ik het wel eens. Vooralsnog ook daar geen problemen mee gehad; maar het moet wel iets hebben om de energie aan kwijt te kunnen.

Bijv. sous-vide gegaard vlees even dichtschroeien laat ik de pan wel droog loeiheet worden, maar dat doe ik op een lager standje/wat rustiger aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:31

[Afbeelding]
Wellicht wat offtopic, maar wat bevalt niet aan de pannen van de vorige spaaractie? Wij hebben er uiteindelijk één koekenpan van gekocht, en die bevalt ons nog steeds erg goed.
Vrienden van ons hebben er een wok van gekocht, maar daarvan zag ik de coating afrafelt. Het verschil is - denk ik - dat wij de pan wassen en zij de pan in de vaatwasser zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
tagican schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:43:
[...]

Wellicht wat offtopic, maar wat bevalt niet aan de pannen van de vorige spaaractie? Wij hebben er uiteindelijk één koekenpan van gekocht, en die bevalt ons nog steeds erg goed.
Vrienden van ons hebben er een wok van gekocht, maar daarvan zag ik de coating afrafelt. Het verschil is - denk ik - dat wij de pan wassen en zij de pan in de vaatwasser zetten.
Pannen nooit in de vaatwasser gezet. Bij de tweede keer bakten ze al helemaal vast. Maakt niet uit wat je er in doet, aardappel, ei, pannekoeken, etc.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:24
Afgelopen jaren ben ik het koken steeds leuker gaan vinden en in die tijd al een voorliefde opgedaan voor Japanse messen. Per toeval kwam ik iets tegen over plaatstalen pannen. De pannenkoekenpan leek me een leuke eerste stap een pan zonder anti-aanbaklaag uit te proberen.

Het inbranden was een fluitje van een cent volgens deze methode. Bewust voor de Carbone Plus serie gekozen om geen gedoe te hebben met het verwijderen van de bijenwas en het scheelde ook een tientje per pan. Na 10 minuten verhitten en 10 minuten afkoelen; dun laagje druivenpit olie erin, schoonvegen en een eitje bakken. Die gleed direct de pan uit.

Heb gelijk ook mijn oude anti-aanbak pannen weggedaan en een DeBuyer 28cm koekenpan en country pan erbij besteld. Had graag een echte wok met ronde bodem gehad, maar dat past helaas niet op mijn gasstel. Ik bewaar nog één Tefal Fusion anti-aanbak pan (die overigens ook uitstekend werkt) voor de pastasauzen met tomaat, maar ben voor de rest volledig over. Zou graag nog de omelettepan er bij willen.

Vraag me af waarom ik dit niet eerder gedaan heb!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PvrVSbOSM3ol5KDNZ--oAyaa1t8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l9ukV3KuAdIkBJCixsxkAP8I.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eqFmkCfCtr-aGcQFBOJ7Ywjj6Ic=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qeAhrRp5Hnly6fLxvW5jMe4y.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenVis
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:01
Ik ben op zoek naar een snelkookpan. Of toch een multi cooker? Benieuwd naar de ervaringen hier.

Ik had blind een snelkookpan zullen kopen, maar las toen over de multi cooker, waarvan ik altijd dacht dat dat niks was. Blijkt voor veel mensen toch een uitkomst te zijn. Nu heb ik vorig jaar na jarenlange ongegronde afkeer tegen de airfryer een airfryer gekocht en die bevalt heel prima. Multi cooker wil ik dus toch even serieus checken. Zie hem hier niet echt voorbij komen (ook niet echt een normale pan natuurlijk), maar dus benieuwd naar de ervaringen.

Dus, wie heeft er een multi cooker en wat zijn je ervaringen, ook ten opzichte van een snelkookpan?

Ik wil de pan vooral voor stoofvlees (rendang is hier een grote favoriet) en soepen gebruiken. Ik lees wel eens dat je je vlees gewoon de tijd moet geven en niet in snelkookpan moet bereiden, maar dat is nou eenmaal niet altijd een optie. Of het moet met slowcook-functie van multi cooker gaan..

Nadeel van multi cooker is voor mij wel dat ze een anti aanbaklaag hebben, terwijl ik verder alleen op rvs en gietijzer kook. Mijn airfryer heeft ook een anti aanbaklaag maar die heeft nog nooit bestek gezien, dus die zal het wel even uithouden. De onduidelijkheid over bediening waar ik over lees vind ik ook een nadeel. Voordeel zou zijn dat ze multi inzetbaar zijn (hehe).

Mijn rvs pannen zijn allemaal van Fissler, maar vraag me hier af of een goedkoper merk snelkookpan wellicht net zo prima werkt (kookpannen die ik heb vind ik fijn, maar werkt met minder dan Fissler natuurlijk ook prima).

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
M’n. Zus heeft een aircooker (die op de Philips website 570 euro kosten) waar ze erg tevreden over is. dat mag ook wel voor een dergelijk bedrag. Zelf geen ervaring mee maar de vis die eruit kwam ws wel goed geslaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Hebben jullie tips voor het onderhouden van de emaillelaag van een Le Creuset pan? Ik overweeg om het reinigingsmiddel van het merk zelf aan te schaffen. Kost €25 voor 250ml, maar schijnt dat je maar een druppeltje nodig bent en niet elke keer, dus zo'n flesje gaat jaren mee.

Lees wisselende verhalen over andere middeltjes als Bar Keeper's Friend en baking soda. De één vind het een wondermiddel, de ander te aggressief/schurend. Ik hoop het eigenlijk niet zo ver te laten komen dat ik zoiets nodig ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@Ypuh heb dan staub en geen le creuset, maar daar doe ik echt niks speciaals mee.
Gewoon normaal afwassen, eventueel eerst half uurtje laten weken als het vuil er niet direct uit wil.

En als het niet meer schoon wil spuit ik er, net als RVS, of als je een plaatstalen pan volledig wil strippen van de ingebrande laag, wat €2-per-fles kruidvat ovenreiniger op. (dat is verdunde natronloog in handig spuitformaat als ik het goed heb begrepen). Goed laten inwerken, en dan is het zo weer schoon.

Ik ben lui, dus alles om schrobben en ander handwerk te vermijden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EarlAlnot
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-09 21:14
@SvenVis
Zelf een posje instant pot duo crisp. De 5.7 versie. Erg blij mij. Geen anti aanbaklaag (airfryer mandje waarschijnlijk wel).

Kan zowel snelkook als slow en nog meer programma's.

Snelkook stoof vind ik inderdaad wel wat achterblijven bij slow. Snel is ook relatief, ivm opwarmtijd en vaak slow release. 5 minuten aardappels koken in de snelkook, wordt zo ook 20 minuten.

De crisp gekozen omdat ik niet nog meer lompe apparaten wilde. Maar het aparte (grote) deksel neemt natuurlijk ook plek in.

Wel even goed gezocht waar ik hem voordelig kon halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:21
Sinds kort ben ik overgestapt op inductie en blijken niet al mijn pannen meer te werken zoals eerder.

Wat mij vooral tegenvalt is dat mijn fijne de Buyer pannenkoekenpan niet bruikbaar meer is. Ik denk dat dit te maken heeft met de te beperkte geleiding van het staal van de pan. In het midden wordt de pannenkoek namelijk prima. Ongeveer ter grootte van de maat van de inductiecoil. Dit blijft zo, ook na langzaam opwarmen en tijdens bakken ook op lagere temperatuur bakken.

Inmiddels heb ik een Demeyere Multiline 28cm koekenpan gekocht en daarin gaat het wel beter, alleen is die niet echt handig voor pannenkoeken door de hogere rand. Heeft iemand een tip voor een goed geschikte inductie pan? Graag wel staal of rvs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
Hopelijk kunnen jullie me helpen:

Ik zie door de bomen het bos niet meer: raak een beetje in de war van de verschillende benamingen die gebruikt worden voor De Buyer plaatstalen koekenpannen.

Ik heb een setje gezien, 'De Buyer Carbone Plus Lyonnaise Koekenpannenset, 24+28cm'.
Er staat alleen niet bij wat de dikte van de bodem is.

Zijn dit de koekenpannen met de dikkere bodem?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Kookpunt verkoopt inderdaad die met de dikkere (ik meen 3mm) bodem. Dezelfde pan uit mijn post hierboven komt daar ook vandaan.

Het aanbod van die 2mm pannen is beperkt tot iBood volgens mij. Het staat dan ook vrij duidelijk op de verpakking zoals je ziet bij deze Marktplaats advertentie:
https://www.marktplaats.n...et-24-cm-28-cm-plaatstaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
@guapper
De Blokker heeft ook erg dunne in een aanbieding gehad.
De (Acier) Carbone lijn is inderdaad dun. De Force Bleu lijn is ook dunner, net zoals La Lyonnaise.

Carbone Plus zijn de dikke, net zoals Mineral B en French Collection.

Lyonnaise is de naam voor een type pan, de keuze om dat ook de naam van een productlijn te maken is wat ongelukkig.
Een Carbone Plus Lyonnaise is dus een lyonnaise pan uit de Carbone Plus lijn.

Het is ook niet handig dat kookpunt niet de artikelnummers van DeBuyer in die set laat zien, dat maakt zoeken naar welke pan het exact is makkelijker. Bij losse pannen doen ze dat wel.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
@Ypuh @Raymond P
Bedankt voor de reacties.

Ik dacht al dat de Acier dunner was, evenals de Outdoor serie. Het valt niet mee om de verschillende series uit elkaar te houden: de specificaties zijn ook niet overal even duidelijk, misschien soms ook niet correct.

Gelukkig is kookpunt wel consequent in de naamgeving met de losse pannen, die wel van het artikelnummer van de fabrikant zijn voorzien.

Ik ben al een tijdje aan het meelezen in dit topic, met het idee om een keer plaatstaal te proberen. Dit is nu versneld omdat ik deze week ineens alleen nog de steel van de ikea koekenpan in mijn hand hield. Gelukkig heeft de pan geen gat in de inductieplaat geslagen... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@guapper Welke IKEA serie was dat dan? Mijn Sensuell begint ook los te zitten...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@Raymond P legt het inderdaad duidelijk uit, al had ik die info ook liever gehad voor ik er 1-2u aan kwijt was. Dit is de belangrijkste zin die op de pannen van Kookpunt van toepassing is "Een Carbone Plus Lyonnaise is dus een lyonnaise pan uit de Carbone Plus lijn". Zeer verwarrend doordat er ook een serie 'Lyonnaise' bestaat, maar de dikte zit hem dus in Acier Carbone Plus.

Ben wel benieuwd hoe het inbranden zou gaan op inductie. Ik heb de pan op gas door en door verhit, door het blauwe heen tot hij weer zilver werd. Ik weet niet hoe inductie werkt, maar zou verwachten dat er dan al een beveiliging o.i.d. inschakelt. Eenmaal ingebrand kun je de pan gebruiken zoals je verwacht.

Ik heb al mijn Tefal pannen de deur uitgedaan en vervangen voor De Buyer plaatstaal en een Le Creuset campagnard (wat de Amerikanen braiser noemen). Eerlijk gezegd gebruik ik die nu 9 van de 10x en voor vrijwel alles; van groente stomen tot risotto en pastasaus etc. De De Buyer's komen tevoorschijn voor een eitje, pannenkoek, gebakken aardappeltjes en vlees, maar soms neem ik de moeite ook niet en gebruik ik gewoon de Le Creuset (tenzij het echt lekkerder wordt van plaatstaal).

Kortom; ben er blij mee en voor de prijs zijn ze fantastisch. Ik heb de anti-aanbak pannen nog niet gemist, maar ben het meest happy met mijn lage Le Creuset (die alleen ook duurder was dan de 4 DeBuyer's samen).

[ Voor 8% gewijzigd door Ypuh op 20-11-2022 22:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:18
De pannencollectie weer uitgebreid, ditmaal met een Fissler RVS ⌀24cm koekenpan.

Via Marktplaats voor €15 op de kop getikt :*) Had al een RVS pan, de IKEA Sensuell ⌀28cm.
Is ook een fijne pan (we gebruiken hem voornamelijk als hapjespan) maar is wel aan de zware kant waardoor m'n partner hem liever niet gebruikt. Deze Fissler 24cm is een stuk lichter. Ideaal pannetje om een ei in te bakken, paar vissticks etc. Ik ben er blij mee :Y

[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 20-11-2022 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
CurlyMo schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 07:49:
[...]

Buiten het gevaar voor kromtrekken zou ik niet weten waarom niet.
1/3e dunnere bodem betekent ook 1/3e minder warmtegeleiding. Dat kan wel een issue zijn op inductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Zolang het materiaal hetzelfde is, is de warmtegeleiding hetzelfde. Minder materiaal betekent wel dat de pan sneller warm wordt (minder materiaal om op te warmen) maar tegelijk ook dat de warmtecapaciteit lager is (minder materiaal om warmte op te slaan).

En krom trekken op inductie heeft dan weer niks met warmte te maken. En dat zou niet moeten gebeuren als je 'm niet op standje uberturbomax zet, die is alleen om water aan de kook te brengen.
Ypuh schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:28:
@Raymond P legt het inderdaad duidelijk uit, al had ik die info ook liever gehad voor ik er 1-2u aan kwijt was. Dit is de belangrijkste zin die op de pannen van Kookpunt van toepassing is "Een Carbone Plus Lyonnaise is dus een lyonnaise pan uit de Carbone Plus lijn". Zeer verwarrend doordat er ook een serie 'Lyonnaise' bestaat, maar de dikte zit hem dus in Acier Carbone Plus.
Enigszins verwarrend inderdaad, Lyonnaise is een bepaald soort pan en de Carbone Plus zijn zo'n soort pan (evenals de Mineral B, acier blue, etc.) en dus ook de serie die letterlijk Lyonnaise heet.

[ Voor 59% gewijzigd door CyBeR op 20-11-2022 14:03 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
CyBeR schreef op zondag 20 november 2022 @ 14:00:
Zolang het materiaal hetzelfde is, is de warmtegeleiding hetzelfde. Minder materiaal betekent wel dat de pan sneller warm wordt (minder materiaal om op te warmen) maar tegelijk ook dat de warmtecapaciteit lager is (minder materiaal om warmte op te slaan).
Dat is niet helemaal hoe de wet van Fourier werkt... Warmteoverdracht is afhankelijk van zowel de doorsnede als de geleidingscoefficient.
En krom trekken op inductie heeft dan weer niks met warmte te maken. En dat zou niet moeten gebeuren als je 'm niet op standje uberturbomax zet, die is alleen om water aan de kook te brengen.
Huh? Als het niet met warmte(verschil) te maken heef, waarmee dan wel?

Ook hierbij speelt de dikte dus een grote rol, niet alleen voor het beter kunnen opvangen van de mechanische spanningen, maar ook weer voor een grotere warmteoverdracht waardoor er überhaupt minder spanning ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
Raymond P schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:12:
@guapper Welke IKEA serie was dat dan? Mijn Sensuell begint ook los te zitten...
Een Hemlagad van 28cm.
Schroefdraad (puntlas) is los gekomen van de pan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locknoerd
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-02-2023
[Ik heb de anti-aanbak pannen nog niet gemist, maar ben het meest happy met mijn lage Le Creuset (die alleen ook duurder was dan de 4 DeBuyer's samen).
Voor degene die de lage Creuset willen hebben voor minder kwam ik hem toevallig tegen bij cookinglife in een black friday deal. Sla je slag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Raymond P schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:12:
Wuut!? Hoe dan? Gelukkig is het RVS, even een puntlasje er op en het kan er weer tegenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@zacht Ik heb werkelijk geen idee. Magic! :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
Ben wel benieuwd hoe het inbranden zou gaan op inductie. Ik heb de pan op gas door en door verhit, door het blauwe heen tot hij weer zilver werd. Ik weet niet hoe inductie werkt, maar zou verwachten dat er dan al een beveiliging o.i.d. inschakelt. Eenmaal ingebrand kun je de pan gebruiken zoals je verwacht.
Onze kookplaat geeft 1,5 uur 2300W, en tot 10 minuten een boost van 3700W. De hoeveelheid energie zal niet het probleem zijn, maar is wel gebonden aan de bodem.
Eerst 5 minuten voorverwarmd op 50%, daarna iets opgevoerd en na 10 minuten opwarmen heb ik de pan eeen paar minuten op 100% /2300W gezet, waarna de bodem van blauw naar zilver ging. De wanden blijven daarin achter; het zilver gaat niet zo snel van de bodem omhoog. Ik ben ook nog wat huiverig om de plaat zo hoog op te stoken, heeft wat centjes gekost en ik ben er voorzichtig mee. Gasplaat is inmiddels verkocht en er staat een lege/droge pan op de plaat: dat gaat tegen alle (gevoels)regels in... 8)7

2 dunne laagjes zonnebloemolie er op gebrand vanavond, binnenkort lekker testen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3GPU4InwQF975kL2SgmYvBLCyIY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZtmHEn0UPnX0pChLNewdd7xW.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb de pan ingewreven met olie op een katoenen doek, en misschien te laat met een papieren doekje droog gewreven; zie de vlekjes bij de rand tussen bodem en zijkant. Ik ga afwachten of dit voor problemen gaat zorgen.

Op de foto is een 2e laag aan het inbranden indampen (of hoe noem je dat?) (20 minuten op stand 6/14).

[ Voor 5% gewijzigd door guapper op 22-11-2022 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:45
Ik heb mijn nieuwe De Buyer Mineral B Bois crepe pan zo’n 5 keer ingebrand op gas vuur met arachideolie. Ik moet zeggen dat het er wel heel strak en gelijkmatig uit ziet.

Wat is een goede snelle test voor de anti-aanbak eigenschappen?

[ Voor 7% gewijzigd door Barleone op 22-11-2022 21:54 ]

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 02:12
Barleone schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:53:
Ik heb mijn nieuwe De Buyer Mineral B Bois crepe pan zo’n 5 keer ingebrand op gas vuur met arachideolie. Ik moet zeggen dat het er wel heel strak en gelijkmatig uit ziet.

Wat is een goede snelle test voor de anti-aanbak eigenschappen?
Eitje bakken!

• Ypuh
@guapper Dat ziet er redelijk uit. Die zijkanten komt vanzelf als je lappen vlees gaat bakken. Gewoon goed schoonmaken na iedere sessie zodat de laag zich gelijkmatig opbouwt.

Zie toevallig net een advertentie op MP voorbij komen van 2 bijna nieuwe pannen bij iemand die het niet lukt om ze in te branden op inductie. Je ziet vrij duidelijk wat er mis gaat; vraag me dan ook af of ze niet kromgetrokken zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GIRd-8xoKxhORKbR30Zcghg3HnY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vfS75GTwclmhNW3hXnpEoWA8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 09:41
Ypuh schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:11:
@guapper Dat ziet er redelijk uit. Die zijkanten komt vanzelf als je lappen vlees gaat bakken. Gewoon goed schoonmaken na iedere sessie zodat de laag zich gelijkmatig opbouwt.

Zie toevallig net een advertentie op MP voorbij komen van 2 bijna nieuwe pannen bij iemand die het niet lukt om ze in te branden op inductie. Je ziet vrij duidelijk wat er mis gaat; vraag me dan ook af of ze niet kromgetrokken zijn:
[Afbeelding]
Inbranden of omsmelten? Ik weet niet wat de huidige staalprijs is, maar het zal wel niet winstgevend zijn :+

Het grappige is dat je honderden manieren vindt om dit soort pannen in te branden maar dat het belangrijkste (naar mijn mening) ontbreekt: Hoe je een stalen pan gebruikt.
Als je pan is ingebrand en je gaat hem gebruiken, zorg dat je pan heet is voor je je olie erin doet. Eerst pan warm maken, beetje olie erin, dan bakken.
Koude pan + Koude olie + nieuw geseasonde pan = It sticks.

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:45
timmert26 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:29:
[...]
Hoe je een stalen pan gebruikt.
Als je pan is ingebrand en je gaat hem gebruiken, zorg dat je pan heet is voor je je olie erin doet. Eerst pan warm maken, beetje olie erin, dan bakken.
Koude pan + Koude olie + nieuw geseasonde pan = It sticks.
Wat ik heb gedaan:
Pan op vuur met meteen klontje margarine erin. Eitje bakken.

Het plakte een klein beetje en de laag lijkt iets aangetast. Was dit echt fout?

[ Voor 11% gewijzigd door Barleone op 24-11-2022 15:12 ]

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• metieske
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10-09 23:25
Als je halve laag eraf ligt kun je misschien opnieuw beginnen.
Maar als hij op een paar plekken wat puntjes verliest zou ik me er niet te druk om maken.
Dat heb ik in het begin zelf ook gehad.
Gewoon in gebruik nemen, pan wordt vanzelf beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
Barleone schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:09:
[...]

[...]

Wat ik heb gedaan:
Pan op vuur met meteen klontje margarine erin. Eitje bakken.

Het plakte een klein beetje en de laag lijkt iets aangetast. Was dit echt fout?
Wat ik er van begrijp moet e de pan eerst op temperatuur laten komen voordat je boter of olie er in doet.
In geval van RVS doe je dat door middel van de waterdruppel proef (Maillard Reaction). In dit topic staan genoeg voorbeelden met links (of google op 'how to correctly heat a pan')

Of dat ook met plaatstaal werkt weet ik, nog niet geprobeerd.

Wat ik wel ondervonden heb, is dat wanneer je pan niet voldoende temperatuur heeft, je vlees binnen een seconde vast zit.
Ypuh schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:11:
Met de 24cm pan ging het goed, de 28cm werd al niet zo gemakkelijk warm tot de randen.

Wat ik wel beduidend minder vind, is de anti aanbaklaag die zich heeft gevormd op de kookplaat. :S
Iemand een tip/idee hoe ik dat er af haal, zonder de cirkel markeringen ook te verwijderen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mcWTU3fMCrxq3dBntkV5dmkBOmU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lKh0QGuJbAssqpPrFKVW0k4t.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door guapper op 25-11-2022 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvenVis
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:01
guapper schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 12:09:
[...]

Wat ik wel beduidend minder vind, is de anti aanbaklaag die zich heeft gevormd op de kookplaat. :S
Iemand een tip/idee hoe ik dat er af haal, zonder de cirkel markeringen ook te verwijderen?
[Afbeelding]
Heb ik ook wel eens gehad. Kan lang duren (als in weken), maar is bij mij helemaal weggetrokken, vanzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@guapper Leidenfrost bedoel je (werkt prima voor plaatstaal), Maillard is een reactie tussen suikers en eiwitten/aminozuren.

Die cirkelmarkering zit vrijwel zeker onder je glas. Bedekken met een (papieren) doekje en een scheut azijn erover is een optie.

HG maakt een spuitbusje: https://hg.eu/nl/producten/hg-kookplaatreiniger.
Die werkt prima, maar is verleidelijk om bij dagelijks gebruik op een warme plaat te spuiten (en de limoneen dampen zijn niet ok).
De actieve stof is (onder andere) natriumhydroxide.

Mijn favoriet voor zulke dingen blijft de spuitbus van de Kruidvat: https://www.kruidvat.nl/k...n-grillreiniger/p/2969597 (wederom natriumhydroxide)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Triggy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 17:38
Verfkrabbertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metieske
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10-09 23:25
[...]

[Afbeelding]
Als het nog dun is, dan gaat het er vaak met enkel een wondersponsje wel vanaf.
Mocht het wat dikker/vaster erop zitten, dan gebruik ik meestal een stanley/breekmesje om het eraf te krabben. (Hetzelfde idee als het verfkrabbertje hierboven)

[ Voor 3% gewijzigd door metieske op 25-11-2022 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spidey
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 11:42
[...]
Ik heb het laatst met azijn geprobeerd, krabbertje dat bij de plaat zat, alcohol, regulier schoonmaakmiddel. Niks werkte. Uiteindelijk met tandpasta (schuurmiddel) kunnen verwijderen.

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:06

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik heb maar een heel klein budget en mijn pan is door zijn bodemlaag aan het gaan. Daarom hoop ik op Black Friday een of meer mooie nieuwe pannen te kunnen kopen tegen een fijne prijs.

Ik ben op zoek naar een soort all-in-one wok/koekenpan/sauspan, met deksel waarin ik mijn vlees kan braden (liefst met zo min mogelijk olie/boter), mijn spaghettisaus kan maken (gehakt, groeten, tomatensaus) en ook zo af en toe kan wokken of eenpansgerechten kan maken..Ik kook op gas. Als het qua prijs of qua koken echt veel beter is om dit niet allemaal in 1 pan te doen (nu werkt het wel namelijk) dan sta ik ook open voor (bijv 2) verschillende pannen, maar het budget blijft evengoed beperkt.

Nu had ik de Copper en Stone pannen bij Telsell gezien op tv. Er werden daar twee merken genoemd. Livington door de NL voice-over en Starlyf door de Amerikaanse kok zelf. Is zo'n combi van koper en steen, inclusief anti-aanbaklaag wat? Normaal koop ik eigenlijk niet zo snel iets wat ik in de reclame tegenkom, maar dit klonk wel goed/interessant.

Iemand hier ervaringen mee? Of iemand een gouden tip voor een pan die betaalbaar is en goed bij mijn wensen aansluit?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1 ... 45 ... 87 Laatste