Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 44 ... 87 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:41
Yes, net alsof het een oven is. :+
De concentraties zijn vele malen lager dan wanneer je een natronloog badje zou maken. Gebruiksgemak is echter hoog, én je kan gelijk je oven en braadsledes een beurt geven.
Het werkt prima op RVS/plaatstaal/gietijzer maar pas op met aluminium.

Het klinkt wellicht allemaal raar, maar in de wereld van (herstel van) gietijzer is gebruik van natriumhydroxide de normaalste zaak ter wereld.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:22
Voordeel van zo'n busje is inderdaad dat je er nog wat aan hebt voor je oven.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@CurlyMo Inderdaad. Al kan dat met je loog oplossing natuurlijk ook.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Trebbors schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:49:
[...]

Bij de eerste pan/foto ben ik gaan reinigen omdat er op de rand zo'n dikkere laag zat die ik er zo af kon krassen.

De tweede pan zal ik dan zo laten, prestaties zijn goed.

Welke olie en keuze adviseer je voor oven seasonen?
Laatst heb ik mijn Debuyer pan opnieuw geseasoned. Dit keer met druivenpitolie. Het resultaat was echt super. Enkel dun laagje met een tissue aangebracht, daarna op het vuur en goed laten roken. Pan werd steeds donkerder. Vervolgens vuur uit en direct met de tissue extra laag olie erop en laten afkoelen.
Pannenkoeken bakken ging erna nog nooit zo makkelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
CurlyMo schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:42:
[...]

Kan een flesje vloeibaar gootsteenontstopper ook of Dasty van de Wibra?
Het kleine pannetje dat je vandaag als het goed is krijgt is overigens nooit ingebrand, die ben ik gewoon gaan gebruiken, doet het prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
zacht schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:29:
[...]

Het kleine pannetje dat je vandaag als het goed is krijgt is overigens nooit ingebrand, die ben ik gewoon gaan gebruiken, doet het prima.
Ik heb vandaag alles binnengekregen. Nogmaals dank! Ik begin graag even opnieuw met inbranden, omdat de pannen nu niet netjes een egale laag hebben die ook niet glad aanvoelt.

• zacht
  • Niet online
CurlyMo schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:37:
[...]

Ik heb vandaag alles binnengekregen. Nogmaals dank! Ik begin graag even opnieuw met inbranden, omdat de pannen nu niet netjes een egale laag hebben die ook niet glad aanvoelt.
Ik ben benieuwd naar wat het gaat worden. Ik moet zeggen dat ik twee van die 20cm Debuyer pannetjes had, de een ingebrand, de ander 'gewoon' gaan gebruiken, beide pannetjes leken na een tijdje sprekend op elkaar.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik bestelde een tijdje terug een vlamverdeler voor een paar euro, zo'n ding voor onder je pannen om de warmte over de bodem te verdelen. Ik kreeg een tracking code voor een pakket van 3,5 kg. "Wat een forse vlamverdeler moet dat wel niet zijn?" bedacht ik me nog. Nou, het was dus geen vlamverdeler maar een Le Creuset 2,4 liter braadpan van 170 euro.

Nu ben ik niet vies van een voordeeltje hier en daar, maar dit was overduidelijk een foutje en geen verschilletje van 2 euro meer en dan kickt mijn rechtvaardigheidsgevoel in. Dus ik klom in de virtuele pen en vroeg aan de webshop hoe we dit op gingen lossen. Konden ze een verzendlabel aanmaken zodat ik deze terug kon sturen? Kreeg daarop zo'n standaardantwoord. "Als U niet tevreden bent kunt u het artikel kostenloos retour sturen." Ja leuk, maar dan stuur ik iets terug wat volgens jullie helemaal niet in de doos zat. Dat levert geheid gezeur op.

Ik legde de situatie nogmaals uit en kreeg toen te horen dat het ze speet dat ik het verkeerde had ontvangen en ze stuurden het juiste artikel nog na. Dus ik vroeg nogmaals wat ik met die pan moest doen? Nou, volgens de immer behulpzame supportdame was de pakketwaarde bijna gelijk aan de verzendkosten dus ik mocht het artikel houden. Ik heb nooit meer wat gehoord op mijn voorzichtige vraag of ze dat zeker wisten want hallo, die pan is 170 euro?!

Dus, nu twee weken verder heb ik een vlamverdeler en een Le Creuset braadpan voor bij elkaar een tientje ofzo. Goeie deal wel.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
zacht schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:29:
[...]

Ik ben benieuwd naar wat het gaat worden. Ik moet zeggen dat ik twee van die 20cm Debuyer pannetjes had, de een ingebrand, de ander 'gewoon' gaan gebruiken, beide pannetjes leken na een tijdje sprekend op elkaar.
Methodiek maakt een verschil. Er is immers een reden waarom je die pannen niet gebruikte.
Voelbare ophopingen ben ik ook geen fan van, dat is namelijk vrijwel nooit een polymeer. ;)

Een paar weken geleden heb ik een crêpe pannetje gereset naar kaal staal om een demonstratie te kunnen geven aan een kennis.
Ik had bewust een pannetje gepakt die zo zwart was als de nacht om een duidelijk signaal af te geven.

Geblauwd en 1 laagje lijnzaad erop gezet. Afgelopen zaterdag heb ik de pannetjes beiden gebruikt (voor crêpes) en er zit 0 verschil in performance. :)
Links het oudste pannetje met de nieuwste coating:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2AhIettFdmcPyyoCIf9agMRv0Cc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rLoaC2Nhdtl2YMjP1ANCdhaQ.jpg?f=fotoalbum_large

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Raymond P schreef op donderdag 15 september 2022 @ 15:52:
[...]
Voelbare ophopingen ben ik ook geen fan van, dat is namelijk vrijwel nooit een polymeer. ;)
Ik wilde als ontvanger niet al te ondankbaar klinken :+

• Raymond P
@CurlyMo Dat staat er naar mijn mening helemaal los van. Ik ga er eigenlijk ook gewoon van uit dat @zacht dat ook zo ziet...

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Raymond P schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:43:
@CurlyMo Dat staat er naar mijn mening helemaal los van. Ik ga er eigenlijk ook gewoon van uit dat @zacht dat ook zo ziet...
Mijn RVS-pannen zijn de reden dat ik geen plaatstaal meer gebruik. Was even stoeien met de juiste hitte in het begin, toen ik dat eenmaal door had bleven de andere pannen in de kast. En ik ben het verder wel met je eens hoor.
@CurlyMo Ondankbaar, damn, ik hoop van niet, je hebt best een mooie deal gemaakt. Wat je er verder mee doet is aan jou uiteraard, en daar ben ik dus wel benieuwd naar. Dus, foto's graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
zacht schreef op donderdag 15 september 2022 @ 17:21:
[...]
@CurlyMo Ondankbaar, damn, ik hoop van niet, je hebt best een mooie deal gemaakt. Wat je er verder mee doet is aan jou uiteraard, en daar ben ik dus wel benieuwd naar. Dus, foto's graag!
Precies, dus 'klagen' over oude bewerkingen van de pan vond ik niet netjes en niet relevant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sinds gister een Demeyere industry 5 RVS koekenpan. Maar na 1x gebruiken al gelijk krasjes erin. Ik vermoed van het zout wat ik gebruikt heb, want ik gebruik geen stalen kookgerei. Is dat normaal bij RVS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:45
Ik lees met interesse mee, alleen soms is het wel eens goed om een reality check te krijgen. Dat had ik zelf laatst toen ik een nieuw sauspannetje moest kopen ivm overgaan van gas op inductie. Een goede vriend van me is een hele goeie professionele chef, ik vroeg hem wat ik moest kopen. Zijn antwoord: maakt allemaal niet zoveel uit, wij gebruiken gewoon pannen van de Makro van het merk Hendi. Doen gewoon wat ze moeten doen. En laatst zag ik ook nog een filmpje van een hele goede chef in een Utrechtse top-bistro, echt "Frans georienteerd", en die pakte voor het bakken van z'n visje een pan met een anti-aanbaklaag.

Tja ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

En in beide gevallen gooi je die pannen na een jaar weg. De Hendi's omdat het staal dusdanig slecht gepolijst is dat ze niet goed schoon te krijgen zijn, de bodems na een tijdje onregelmatigheden vertonen en steeds slechter de hitte verspreiden dan ze al deden, de slecht afgewerkte randen ervoor zorgen dat vloeistoffen nauwelijks over te gieten zijn zonder te morsen en de stelen na iedere afwasbeurt vol water zitten. En de anti-aanbakpannen omdat je je klandizie niet wil vergiftigen.

Tja ;)

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
@olafmol Nog een reality check: het niveau van de horeca in Nederland ligt belachelijk laag. :+

Zo'n Hendi is natuurlijk niets mis mee. Vooral als je 'm gewoon op 15k BTU grootvuur kunt mikken met een half pakje boter en na gebruik in de chemische wasstraat kan parkeren.

[ Voor 4% gewijzigd door Raymond P op 16-09-2022 19:00 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Laatst online: 00:45
Raymond P schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 18:59:
@olafmol Nog een reality check: het niveau van de horeca in Nederland ligt belachelijk laag. :+

Zo'n Hendi is natuurlijk niets mis mee. Vooral als je 'm gewoon op 15k BTU grootvuur kunt mikken met een half pakje boter en na gebruik in de chemische wasstraat kan parkeren.
Interessante aannames doe je. Misschien is het de kok en niet de keuken? ;)

Ik weet niet in welke keukens jullie dagelijks staan te koken, maar dit is toch echt geen prutser...boter houdt ie idd wel van haha

YouTube: Koken met Rik de Jonge: Schol

[ Voor 19% gewijzigd door olafmol op 16-09-2022 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@olafmol Welke aannames?

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
@zacht
De eerste schoonmaak na overreiniger behandeling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQEKVWZ5xx5SAs6uZSqh5qXX100=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/urdJm0xEBUJIYSaMbm7DBFMf.jpg?f=user_large

Daarna nog even flink met een schuurpapier door de pan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yXjE7D1pigakl9PJB70ZeC_rspE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xkGwnlTlWf1fHbnxrY93Qsnx.jpg?f=user_large

Daarna eerst laag inbranden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_Imyb-mpzCEqHUKIVMSGEhjuIk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xYZwkSpBX635QIacp7JGaJL7.jpg?f=user_large

Als laatste een filmpje met een tweede laag inbranden en voor de eerste keer bakken van aardappelen. De pan is hier al heel lekker zwart:
[Video: https://pilight.org/renovatie_kleine_pan.mp4]

• zacht
  • Niet online
CurlyMo schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 20:19:
@zacht
De eerste schoonmaak na overreiniger behandeling.
[Afbeelding]

Daarna nog even flink met een schuurpapier door de pan:
[Afbeelding]

Daarna eerst laag inbranden:
[Afbeelding]

Als laatste een filmpje met een tweede laag inbranden en voor de eerste keer bakken van aardappelen. De pan is hier al heel lekker zwart:
[Video]
Ziet er goed uit, ik ben blij dat ze goed terecht gekomen zijn. Welke olie heb je gebruikt, en heb je de pan nog opnieuw geblauwd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
zacht schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 09:53:
[...]

Ziet er goed uit, ik ben blij dat ze goed terecht gekomen zijn. Welke olie heb je gebruikt, en heb je de pan nog opnieuw geblauwd?
Dat is de tweede foto. Iets voorbij het blauw. Verder gebruik ik gewoon zonnebloemolie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
CurlyMo schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:43:
[...]

Dat is de tweede foto. Iets voorbij het blauw. Verder gebruik ik gewoon zonnebloemolie.
Zonnebloemolie? Doe maar duur :P .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
zacht schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:08:
[...]

Zonnebloemolie? Doe maar duur :P .
Gratis pannen compenseert dat weer ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
@zacht En pan nummer 2.

De eerste schoonmaak na overreiniger behandeling en daarna nog even flink met een schuurpapier door de pan. Deze pan had best wat last van roest zoals je ook al had aangekondigd. Daarvoor heb ik een van mijn fietsketting staalborstels gebruikt. Daarmee kreeg ik redelijk makkelijk de roestplekken weg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dgnbpd3NUF-so8gtCOQRya2hvss=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RRFqRJuWSchfYasCEzpVRNmZ.jpg?f=user_large

Daarna eerst even blauwen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xr8Qkm5gsZcUmk3LBwfOqFKJJe0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rPXSwdP9a1RByCUYVzxygDzJ.jpg?f=user_large

Na twee laagjes inbranden:
[Video: https://pilight.org/renovatie_grote_pan.mp4]

[ Voor 12% gewijzigd door CurlyMo op 17-09-2022 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
CurlyMo schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 21:47:
@zacht En pan nummer 2.

De eerste schoonmaak na overreiniger behandeling en daarna nog even flink met een schuurpapier door de pan. Deze pan had best wat last van roest zoals je ook al had aangekondigd. Daarvoor heb ik een van mijn fietsketting staalborstels gebruikt. Daarmee kreeg ik redelijk makkelijk de roestplekken weg.
[Afbeelding]

Daarna eerst even blauwen:
[Afbeelding]

Na twee laagjes inbranden:
[Video]
Ziet er goed uit! En gelijk je fitness gehad, dat ding is nogal zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
zacht schreef op zondag 18 september 2022 @ 07:35:
[...]

Ziet er goed uit! En gelijk je fitness gehad, dat ding is nogal zwaar.
We hebben ook de pan net een maat kleiner. Die heeft echter geen tweede handvat. Wellicht dat deze dan dus juist minder fitness is aangezien je hem met twee handen kan tillen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
CurlyMo schreef op zondag 18 september 2022 @ 08:07:
[...]

We hebben ook de pan net een maat kleiner. Die heeft echter geen tweede handvat. Wellicht dat deze dan dus juist minder fitness is aangezien je hem met twee handen kan tillen :)
Die heb ik ook gehad, de 28cm Debuyer, die heb ik inderdaad ook verkocht wegens onhandig te hanteren ivm gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Zijn jullie keukens dan zó groot? :+

M'n vriendin vindt de 32cm (enkele steel) ook te zwaar, maar die pakt ze vast op het uiteinde. ;)
Diezelfde pan gevuld omschudden lukt hier nog wel, mits ik een want/lap heb om 'm laag genoeg op de steel vast te pakken.

Maar over het algemeen kan je die pannen imho gewoon laten liggen waar ze liggen...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Raymond P schreef op zondag 18 september 2022 @ 09:50:
Zijn jullie keukens dan zó groot? :+

M'n vriendin vindt de 32cm (enkele steel) ook te zwaar, maar die pakt ze vast op het uiteinde. ;)
Diezelfde pan gevuld omschudden lukt hier nog wel, mits ik een want/lap heb om 'm laag genoeg op de steel vast te pakken.

Maar over het algemeen kan je die pannen imho gewoon laten liggen waar ze liggen...
De 24 en 26 cm pannen worden hier het meest gebruikt, en heel soms de 29 cm als er bezoek mee eet. Maar die laatste ligt inderdaad voornamelijk in de kast (niet vanwege het gewicht, hij is niet zo zwaar als een plaatstalen pan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomino
  • Laatst online: 05:45
Nieuw huis, geen gas meer. De pan is te bol en ik krijg errors op de inductie. Wie wil tegen verzendkosten een mooie ingebrande pan? Stuur mij DM!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4uvvN50_l4fb3tPmAFeCNR2eQbc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Ewa6aZP89bj5uiZzTug7Xq0.jpg?f=fotoalbum_large
Foto is van de ongewassen staat net na het koken 😉

[ Voor 4% gewijzigd door Tomino op 19-09-2022 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-09 09:35
Tomino schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:40:
Nieuw huis, geen gas meer. De pan is te bol en ik krijg errors op de inductie. Wie wil tegen verzendkosten een mooie ingebrande pan? Stuur mij DM!

[Afbeelding]
Foto is van de ongewassen staat net na het koken 😉
Is ie echt zo bol dan? En weet je zeker dat het inductie is en niet keramisch? Ik begreep dat je op inductie zelfs nog kan koken wanneer de pan op suikerklontjes staat :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Vinze schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:09:
[...]

Is ie echt zo bol dan? En weet je zeker dat het inductie is en niet keramisch? Ik begreep dat je op inductie zelfs nog kan komen wanneer de pan op suikerklontjes staat :o
Ik denk het wel, gezien het letterlijk op zijn kookplaat staat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-09 09:35
mcDavid schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:20:
[...]

Ik denk het wel, gezien het letterlijk op zijn kookplaat staat :+
Owja, scherp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Ik had een tijdje terug mijn debuyer mooi met wat hulp van jullie ingebrand. Inmiddels aantal keren gebakken en dat gaat erg goed. Zelfs de toch wel wat natte courgettepannekoekjes gleden door de pan.

Wel valt me op dat de beklaag wat “verweerd”. Alhoewel het nog wel gladjes aanvoelt. Vanochtend bij het bakken van een ei leek er ook wat zwarte spikkeltjes op het eiwit te zitten. Smaak verder prima en het bakken ging ook top.

Gaat dit nog zoals zou moeten?

Hieronder even de fotos. De donkerste is nu. De andere is van vlak na het inbranden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5oldplgdHDXZQPnqXuT_w1mT9IY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jdTqRhg2kdDjfx5mVJweUkNR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jRRntQFCervXygkMBivb8cVyFE0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NWu6KLFOymvpv0jmshKHHrYa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:15

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Deruxian schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:07:
Ik had een tijdje terug mijn debuyer mooi met wat hulp van jullie ingebrand. Inmiddels aantal keren gebakken en dat gaat erg goed. Zelfs de toch wel wat natte courgettepannekoekjes gleden door de pan.

Wel valt me op dat de beklaag wat “verweerd”. Alhoewel het nog wel gladjes aanvoelt. Vanochtend bij het bakken van een ei leek er ook wat zwarte spikkeltjes op het eiwit te zitten. Smaak verder prima en het bakken ging ook top.

Gaat dit nog zoals zou moeten?

Hieronder even de fotos. De donkerste is nu. De andere is van vlak na het inbranden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je zou de pan even met wat zout met een stuk keukenrol kunnen schoonwrijven. Verder gewoon lekker blijven bakken. Ik spoel hem alleen af met heet water en een borstel, af en toe met zout als er wat rommel is achtergebleven. Je pan ziet er prima uit imo.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Zwarte spikkels op je ei is niet de bedoeling.
Mogelijk ben je te voorzichtig met schoonmaken. Handafwasmiddel en een afwassponsje hoef je niet bang voor te zijn.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Hallo allemaal.
Laatst ben ik wederom papa geworden en de andere kleintjes gaan ook steeds beter mee-eten. ik merk nu toch echt dat de hapjespan te klein begint te worden voor sommige gerechten.
Ik zou graag een rvs pan willen proberen en mijn oog viel door dit topic op die van de IKEA(oumbarlig hapjespan 28cm). Helaas blijkt deze niet meer geleverd te worden en is gedeeltelijk vervangen door de IKEA 365 lijn.

Wat ik als nadeel zie is geen steel aan de pan. Maar gezien ik graag voor 28cm ga vraag ik mij af of een handvat bij dit gewicht/diameter nog nut heeft?

Kunnen jullie mij nog alternatieven aanraden? Eisen zijn in ieder geval een wat hogere rand en een diameter van 26 tot 28cm en materiaal RVS. Soort gerechten moet je denken aan macaroni en andere pastas.

pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Xanderk89 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:56:
Hallo allemaal.
Laatst ben ik wederom papa geworden en de andere kleintjes gaan ook steeds beter mee-eten. ik merk nu toch echt dat de hapjespan te klein begint te worden voor sommige gerechten.
Ik zou graag een rvs pan willen proberen en mijn oog viel door dit topic op die van de IKEA(oumbarlig hapjespan 28cm). Helaas blijkt deze niet meer geleverd te worden en is gedeeltelijk vervangen door de IKEA 365 lijn.

Wat ik als nadeel zie is geen steel aan de pan. Maar gezien ik graag voor 28cm ga vraag ik mij af of een handvat bij dit gewicht/diameter nog nut heeft?

Kunnen jullie mij nog alternatieven aanraden? Eisen zijn in ieder geval een wat hogere rand en een diameter van 26 tot 28cm en materiaal RVS. Soort gerechten moet je denken aan macaroni en andere pastas.
Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat de handvatten wellicht (te) warm worden, de steel van mijn Oumbarlig wordt nooit heet, die kan ik gewoon met mijn blote hand vasthouden tijdens het koken. Qua prijs is het natuurlijk een koopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik kreeg pas geleden per ongeluk een Le Creuset braadpan. Wekenlang stond 'ie me aan te staren tijdens mijn beproeving met de klantenservice en een week of drie terug heb ik 'm in gebruik genomen. Mensen, ik ben een beetje verliefd.

Vorig jaar bestelde ik al een setje geëmailleerde gietijzeren pannen van CS Koch voor weinig in de Black Friday sales. Vier pannen, 100 euro ofzo, olé. Da's dus vier pannen voor zo'n 70 euro minder dan die ene Le Creuset braadpan.

Maar die Le Creuset is veel handzamer door fijnere handvaten dan de braadpan uit die set van CS Koch. En het email is veel makkelijker schoon te maken. In de pannen van die complete set komt heel makkelijk bruine aanslag die heel moeilijk te verwijderen is. Dat komt vaak neer op een keertje afwassen, een goeie laag water aan de kook brengen om eigenlijk de boel te deglaceren, nog een keer afwassen en dan hopen dat de vlekken weg zijn. Met die Le Creuset? Afwassen, klaar.

En dus nu heb ik nog een verzameling Le Creuset spullen in m'n veel te uitgebreide wishlist. :X Vanavond geniet ik trouwens van een hachee die een uurtje of vier heeft kunnen stoven in die Le Creuset braadpan.

[ Voor 4% gewijzigd door AtleX op 06-10-2022 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-09 21:12
Ik heb hier Demeyere.. ben daar tevreden van voor gewoon dagelijks gebruik :)

Never ever financial advice...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02:21
AtleX schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 18:06:
Ik kreeg pas geleden per ongeluk een Le Creuset braadpan. Wekenlang stond 'ie me aan te staren tijdens mijn beproeving met de klantenservice en een week of drie terug heb ik 'm in gebruik genomen. Mensen, ik ben een beetje verliefd.

Vorig jaar bestelde ik al een setje geëmailleerde gietijzeren pannen van CS Koch voor weinig in de Black Friday sales. Vier pannen, 130 euro, olé. Da's dus vier pannen voor 40 euro minder dan die ene Le Creuset braadpan.

Maar die Le Creuset is veel handzamer door fijnere handvaten dan de braadpan uit die set van CS Koch. En het email is veel makkelijker schoon te maken. In de pannen van die complete set komt heel makkelijk bruine aanslag die heel moeilijk te verwijderen is. Dat komt vaak neer op een keertje afwassen, een goeie laag water aan de kook brengen om eigenlijk de boel te deglaceren, nog een keer afwassen en dan hopen dat de vlekken weg zijn. Met die Le Creuset? Afwassen, klaar.

En dus nu heb ik nog een verzameling Le Creuset spullen in m'n veel te uitgebreide wishlist. :X Vanavond geniet ik trouwens van een hachee die een uurtje of vier heeft kunnen stoven in die Le Creuset braadpan.
En jij maar denken dat het een foutje was van de webshop....het was een lokkertje zodat je nu de gehele collectie wil! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@AtleX Die set van CS kochsysteme heeft een witte emaille laag? Je Le Creuset ook?
Ik herken je verhaal overigens wel. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20-09 13:54
Ik heb wel wat bruine aanslag in de creusert wat het allemaal net wat minder glad maakt. Denk dat het komt door aanbakken/dichtschroeien van de sukadelappen. Met Dreft poetsen wil niet meer. Kan ik het met azijn ofzo schoonmaken/koken of is dat funest voor de emaille laag?

[ Voor 3% gewijzigd door HBSVDK op 05-10-2022 00:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@HBSVDK Er is weinig wat je niet kan gebruiken op emaille, zolang het niet krast/schuurt zit je goed.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 21:08
Raymond P schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:55:
Zwarte spikkels op je ei is niet de bedoeling.
Mogelijk ben je te voorzichtig met schoonmaken. Handafwasmiddel en een afwassponsje hoef je niet bang voor te zijn.
Zit in handafwasmiddel niet ontvetter, iets wat je juist niet wilt gebruiken voor je baklaag?

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Flix20 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 08:51:
[...]

Zit in handafwasmiddel niet ontvetter, iets wat je juist niet wilt gebruiken voor je baklaag?
Ik was ze ook altijd gewoon af met dreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Flix20 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 08:51:
[...]

Handafwasmiddel is inderdaad enkel een ontvetter en is redelijk pH neutraal.
Zo'n ontvetter zal niet binden aan een gepolymeriseerde laag olie en kan je dus niet wegspoelen. Het is ook niet zuur of basisch genoeg om de laag af te breken.

Het enige wat je dus eraf wast is viezigheid en vormen van vetten/koolstoffen die je eigenlijk niet in de pan wilt hebben.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@Flix20 Kun je gewoon gebruiken. Voornaamste is dat het kaal staal beschermd is van zuurstof, maar als er een goed laagje gepolymeriseerde olie op zit (van het inbranden) is dat in principe voldoende voor roestbescherming.
Oud 'gebruikt' vet wil je m.i. weg hebben, maar als je nog wat extra bescherming wilt kun je daarna, als het schoon is, wel nog een dun laagje olie aanbrengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 21:08
Nou, mooi weer een urban myth busted. Kon me toch echt heugen dat ik dat hier opgepikt heb.
Ik ga vanavond denk ik maar eens mijn pan met dreft wassen na een jaar+ enkel heet water gebruikt te hebben :+

[ Voor 15% gewijzigd door Flix20 op 05-10-2022 09:14 ]

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Flix20 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:14:
Nou, mooi weer een urban myth busted. Kon me toch echt heugen dat ik dat hier opgepikt heb.
Ik ga vanavond denk ik maar eens mijn pan met dreft wassen na een jaar+ enkel heet water gebruikt te hebben :+
Nou de myth heeft een geschiedenis.

Vroegah, toen er nog geen moderne afwasmiddelen (lees: ontvetters) waren, werd zeep gebruikt om af te wassen.
Zeep maak je door een vet te verzepen met natronloog (natriumhydroxide, ovenreiniger, gootsteenontstopper) edit: of kaliloog.
Voor de afwas was een volledige verzeping van het vet handig (anders heb je een vette waas) en zat er dus net wat meer natriumhydroxide in dan nodig.

Met zo'n zeep los je dus wel je laag op, de extra natronloog die nog in de zeep aanwezig is reageert met je polymeer. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20-09 13:54
Raymond P schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:24:
[...]

Vroegah, toen er nog geen moderne afwasmiddelen (lees: ontvetters) waren, werd zeep gebruikt om af te wassen.
Zeep maak je door een vet te verzepen met natronloog (natriumhydroxide, ovenreiniger, gootsteenontstopper) edit: of kaliloog.
Voor de afwas was een volledige verzeping van het vet handig (anders heb je een vette waas) en zat er dus net wat meer natriumhydroxide in dan nodig.

Met zo'n zeep los je dus wel je laag op, de extra natronloog die nog in de zeep aanwezig is reageert met je polymeer. :)
Een andere vraag(niks met pannen van doen)
Een oude wasmachine van me heeft van die oude grijze smurrie zooi aan de buitenkant trommel. Van teveel wasmiddelen van vroeger. 90grade. Was werkt niet meer. Moet je zoiets dan ataqueren met juist extreem zuur of base? Heb van beide wel industriële middelen liggen:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schweino
  • Laatst online: 18-09 02:12
HBSVDK schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 01:32:
[...]

Een andere vraag(niks met pannen van doen)
Een oude wasmachine van me heeft van die oude grijze smurrie zooi aan de buitenkant trommel. Van teveel wasmiddelen van vroeger. 90grade. Was werkt niet meer. Moet je zoiets dan ataqueren met juist extreem zuur of base? Heb van beide wel industriële middelen liggen:)
Even met een doekje de smurrie wegvegen en daarna je wasmachine op de heetste stand draaien met 1 of 2 vaatwastabletten er in.

Wordt ie brandschoon van.

Ik gooi ook regelmatig natuurazijn in het wasverzachter bakje tijdens een wasbeurt, helpt ook je machine schoon te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@HBSVDK :+ Dat is inderdaad wel wat anders dan een pan.
Geen idee eigenlijk, als ik dat zou willen doen zou ik natriumhypochloriet pakken gezien de machine defect is. Een ander (sterk) oplosmiddel zal vast ook werken.

Met @Schweino voor preventie, al gebruik ik schoonmaakazijn.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Raymond P schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:29:
@HBSVDK :+ Dat is inderdaad wel wat anders dan een pan.
Geen idee eigenlijk, als ik dat zou willen doen zou ik natriumhypochloriet pakken gezien de machine defect is. Een ander (sterk) oplosmiddel zal vast ook werken.

Met @Schweino voor preventie, al gebruik ik schoonmaakazijn.
Ik heb ooit gelezen dat schoonmaakazijn de rubbers van je wasmachine aan kan tasten, vandaar dat ik alleen natuurazijn gebruik. Weet echter niet of dat een urban myth is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Schweino Schoonmaakazijn is (veel) sterker dan natuurazijn (6-7% ipv 4% azijnzuur). Als je je dosering aanpast moet dat gewoon kunnen blijkbaar, m'n rubbers zijn prima.

Maar beiden zijn corrosief natuurlijk. Ymmv.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Schweino schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:26:
[...]

Even met een doekje de smurrie wegvegen en daarna je wasmachine op de heetste stand draaien met 1 of 2 vaatwastabletten er in.

Wordt ie brandschoon van.

Ik gooi ook regelmatig natuurazijn in het wasverzachter bakje tijdens een wasbeurt, helpt ook je machine schoon te houden
Dit inderdaad. Ik heb geen vaatwasser, maar wel vaatwastabletten. Ten eerste om eens per twee maanden de wasmachine mee schoon te koken, en ten tweede gooi ik er af en toe eentje in het water onder in de wc, de pot vindt dat ook fijn om stralend te worden/blijven.
En azijn werkt prima als wasverzachter, is goedkoper, en nee, je was stinkt niet naar azijn achteraf.

En om on topic te blijven: azijn is ideaal om RVS-pannen schoon te maken. Ik merkte laatst dat mijn Sensuell-pan toch wat bruin werd aan de buitenkant, dat was met azijn en elbowgrease zo opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
zacht schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:30:
[...]

Dit inderdaad. Ik heb geen vaatwasser, maar wel vaatwastabletten. Ten eerste om eens per twee maanden de wasmachine mee schoon te koken, en ten tweede gooi ik er af en toe eentje in het water onder in de wc, de pot vindt dat ook fijn om stralend te worden/blijven.
En azijn werkt prima als wasverzachter, is goedkoper, en nee, je was stinkt niet naar azijn achteraf.

En om on topic te blijven: azijn is ideaal om RVS-pannen schoon te maken. Ik merkte laatst dat mijn Sensuell-pan toch wat bruin werd aan de buitenkant, dat was met azijn en elbowgrease zo opgelost.
Ik gooi ook natuurazijn in het glansspoelmiddel bakje van m'n vaatwasser. RVS pannen blinken dan als een dolle inderdaad :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Raymond P schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:25:
@AtleX Die set van CS kochsysteme heeft een witte emaille laag? Je Le Creuset ook?
Ik herken je verhaal overigens wel. :)
Nee, CS Koch is wit en die van m'n Le Creuset is meer creme. Het zou kunnen dat daardoor vlekken minder opvallen maar dat denk ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mireya75
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-09-2024
Tjapie1 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:38:
Na om het jaar nieuwe Tefal koekenpannen te moeten kopen zijn we er klaar mee, we willen investeren in pannen die lang(er) meegaan. Daarbij zijn bij de set Sola kookpannen van 10 jaar oud (!) binnen 2 maanden de handvaten van alledrie de deksels gevallen, dus we zijn op zoek naar een complete pannenset.

Door een vrij agressieve Google-campagne van Onyx (ook zal zoek je op een ander merk, Onyx komt bovenaan te staan) eerst verliefd geworden op deze lijn. Ik kon alleen niet veel informatie / reviews over het merk vinden en na wat zoekwerk lijkt het een uitgeklede variant van de Hexclad pannen te zijn. Geen hexagon-net aan de buitenzijde en geen geklonken handgrepen. Ook de garantie van maximaal 5 jaar stelt mij niet gerust. Mijn vragen aan de klantenservice van Onyx of ze een link met Hexclad hebben worden subtiel genegeerd...

Daarom terecht gekomen bij de wat gerenommeerde merken, waarbij mijn oog op de Le Creuset Les Forgees is gevallen. Het zou gaan om deze set uitgebreid met een wokpan + hapjespan. Een stuk duurder, maar wel levenslange garantie. Al begreep ik dat dit maar deels van toepassing is op de antiaanbaklaag, terwijl dit (denk ik) juist het gevoeligste onderdeel is?

Iemand ervaring met bovenstaande merk(en) of nog andere aanraders?
Het is al eventjes geleden dat je dit vroeg dus wellicht heb je intussen je keuze gemaakt / je investering gedaan. Ik heb zelf een grote Le Creuset les Forgees koekenpan. Gebruik hem zeker niet dagelijks en ga er voorzichtig mee om, maar na 3 jaar zijn er nog nauwelijks gebruikssporen te zien. Recent ben ik hem frequenter gaan gebruiken, op 220 graden in de oven met farinata beslag, en zowel de farinata als de pan komen er perfect weer uit.

Omdat een kleinere farinata in een cakeblik of ovenschaal absoluut geen succes is, zoek ik nu een kleinere koekenpan. Twijfelde ook even over de Onyx maar ik heb besloten dat ik voor de Creuset ga. Het verschil voor een 24cm pan is 20 euro en dan weet ik zeker dat ik 1) blij ga zijn met de pan en 2) in elk geval de komende jaren geen nieuwe zal hoeven kopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-09 12:29

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Raymond P schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:24:
[...]

Dus alle ruzies met mijn vriendin omtrent het afwassen met Dreft waren onnodig?

ofwel; mijn stalen pan kan wel gewoon normaal schoongemaakt worden :'(

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 09:24
HBSVDK schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 00:37:
Ik heb wel wat bruine aanslag in de creusert wat het allemaal net wat minder glad maakt. Denk dat het komt door aanbakken/dichtschroeien van de sukadelappen. Met Dreft poetsen wil niet meer. Kan ik het met azijn ofzo schoonmaken/koken of is dat funest voor de emaille laag?
Ik heb voor RVS speciale reiniger van demeyere, lijkt op Cif maar dan zonder de kristallen die extra schuren zodat het niet krast. Dat werkt perfect voor verkleuring, 5min. laten inwerken en uitvegen. Doe het ook op email pannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:12
Terrie schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:19:
[...]

Oh frack; dat ga je nog lang horen... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Terrie schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:19:
[...]

Yes! Hoe bont heb je het gemaakt? :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:22

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Raymond P schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:20:
[...]

Yes! Hoe bont heb je het gemaakt? :+
Hij oogt alleen wat bont en blauw..... ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Hmm. Met al die lange stelen is het soms toch erg vervelend op het fornuis..
Heeft er iemand ervaring met een de Buyer "paella'' pan? Ziet er hetzelfde uit maar dan zonder handvat, toch?

Afbeeldingslocatie: https://assets.katogroup.eu/i/katogroup/DEB5652-32_01_de-buyer-mineral-b-deb5652-32-01?%24product-image%24=&fmt=auto&h=868&w=1304
https://www.knivesandtool...lla-pan-32-cm-5652-32.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:58
Tomino schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:35:
Heeft er iemand ervaring met een de Buyer "paella'' pan? Ziet er hetzelfde uit maar dan zonder handvat, toch?

[Afbeelding]
Ik heb geen ervaring met deze pan maar ik meende ook uit handigheid en management op het fornuis een paella pan te moeten nemen maar je gaat dus wel heel snel de steel missen omdat je altijd 2 handen nodig hebt voor de pan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-09 22:44

woutur

Klauwtjes uit!

ratzz schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:24:
[...]

Ik heb geen ervaring met deze pan maar ik meende ook uit handigheid en management op het fornuis een paella pan te moeten nemen maar je gaat dus wel heel snel de steel missen omdat je altijd 2 handen nodig hebt voor de pan.
Aan de andere kant daag ik je uit een gewone 32 cm DeBuyer met steel met 1 hand op te tillen (met meuk erin) en de boel te husselen :)

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ratzz
woutur schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:46:
[...]

Aan de andere kant daag ik je uit een gewone 32 cm DeBuyer met steel met 1 hand op te tillen (met meuk erin) en de boel te husselen :)
Daarom heb ik mijn pannen maximaal 28 cm ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Tomino schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:35:

[Afbeelding]
Heb deze gehad maar vanwege de plaatsing van de handvatten past er geen deksel op. Dus teruggestuurd en de carbon plus versie besteld waarvan de handvatten wat verder van de pan af staan en omhoog staan. Hier past een deksel wel op.

Prima pan voor in de oven en om wat ruimte te besparen op het fornhuis

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
woutur schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:46:
[...]

:+ Dat doe ik met links, en in de rechterhand een wijntje...

Zo zwaar is dat toch niet? Je hebt alleen vuurvaste handen nodig en moet 'm niet zo hoog op de steel pakken...

#nojoke...

edit (wel met 28cm maar koolhydraten erbij ter compensatie):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U227qLA49I8LhlvgmURVAKRhFPE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/As9cT4RZEt8fRncpKZgNBCPW.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de duidelijkheid, de steel drukt dus tegen de onderkant van mijn arm.
De hussel beweging vanuit de schouder naar de elleboog uitgedrukt in groen, de rand van de pan zorgt voor de flip.

De kans dat je dit voelt aan je vingers is aanzienlijk als je op gas kookt, mja, daar wen je wel aan...
En als er geen 2.5kg in de pan zit kan ik 'm ook wat hoger op de steel pakken (en ik ben rechtshandig). ;)

Ik bedenk mij net dat er vast wel een video op Youtube ofzo te vinden is maar m'n GIMP skills zijn al ingezet...

[ Voor 53% gewijzigd door Raymond P op 12-10-2022 16:10 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Vorig jaar, na positieve ervaringen met een de Buyer Carbone Plus pan ook naar een crêpe pan van plaatstaal gekeken. Heb toen gekozen voor de BK Black Steel crêpe pan 26cm.

Die gaan we binnenkort toch maar eens vervangen door een exemplaar van de Buyer. Het Blacksteel concept van plaatstaal wat je niet zelf hoeft in te braden werkte perfect, totdat de pan zo bol trok dat alle pannenkoeken richting donuts gingen. De debuyer die het zwaarder te verduren krijgt heeft daar helemaal geen last van.

Wel jammer, want verder werkte dat black steel prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Dipsausje Kook je op inductie?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Niet online
Ja, maar voor pannenkoeken gaat ie nooit naar een hele hoge stand. Vandaar dat het ook zo opviel dat juist die van BK krom trekt en de debuyer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Dipsausje Duidelijk.

Houd er wel rekening mee dat de crêpe pannen van deBuyer ook dun zijn.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Verkoopster in de kookwinkel hier adviseerde inductie en plaatstaalpannen zoals hierboven nooit hoger te zetten dan stand 7.. Ik twijfel, maar kan me er ergens ook wel in vinden. 9 is boost stand. 8 is bijna hele volume en meestal is 7 hoog zat.

Voor die ene keer dat ik een steak dichtschroei op 8 of 9 zou bij uitzondering oké moeten zijn..
Schweino schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:23:
[...]

Heb deze gehad maar vanwege de plaatsing van de handvatten past er geen deksel op. Dus teruggestuurd en de carbon plus versie besteld waarvan de handvatten wat verder van de pan af staan en omhoog staan. Hier past een deksel wel op.

Prima pan voor in de oven en om wat ruimte te besparen op het fornhuis
Waardevolle tip, dank!

[ Voor 39% gewijzigd door Tomino op 13-10-2022 17:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SvenVis
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:19
Tomino schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 17:39:
Voor die ene keer dat ik een steak dichtschroei op 8 of 9 zou bij uitzondering oké moeten zijn..
Dat lukt met 6 ook nog wel, als je je pan maar goed op temperatuur laat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Niet online
Raymond P schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 14:39:
@Dipsausje Duidelijk.

Houd er wel rekening mee dat de crêpe pannen van deBuyer ook dun zijn.
Hmm goeie tip. Misschien maar gewoon een koekenpan van de Buyer in een maatje groter dan, is ook vaker te gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Cuteness alert:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4sMaPwFlfmEsi02xbnyp7kUR7A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/d99vj9TbUUl8gzRpczxOPTHE.jpg?f=user_large

De buren wilden deze pan ongebruikt weggooien. 12 cm, da's niet veel. Als die hard RVS-gebruiker heb ik geen idee wat ik er mee ga doen, maar weggooien ging me te ver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Één enkel eitje in bakken? Lijkt mij perfecte maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
defusion schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:01:
Één enkel eitje in bakken? Lijkt mij perfecte maat.
20 cm zou perfect zijn voor één eitje, deze is daar toch echt te klein voor. Ik denk dat ik hem maar eens in de oven ga inbranden, gewoon omdat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@zacht Ik denk dat @defusion een "normaal" M/L kippenei bedoelt, wat voor eieren eet jij? :+

Wellicht zou je een keer blini's kunnen maken. ;)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Raymond P schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:17:
@zacht Ik denk dat @defusion een "normaal" M/L kippenei bedoelt, wat voor eieren eet jij? :+

Wellicht zou je een keer blini's kunnen maken. ;)
Ik hou denk ik meer van wat dunnere gebakken eieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Kan je daar een 20cm mee vullen dan? Oprechte interesse.

Dit is een eitje bij mij in 20cm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fEpHbC4Ahzri2asbF6wdhds0NHU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7pYgpySqihaTPIzicy6bqYUg.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hou dus heel veel plek over om boter te verbranden :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Raymond P schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:37:
Kan je daar een 20cm mee vullen dan? Oprechte interesse.

Dit is een eitje bij mij in 20cm:
[Afbeelding]

Ik hou dus heel veel plek over om boter te verbranden :+
Ah, ik bak ze altijd met de dooier kapot. En wellicht verkopen ze hier in Brabant wel veul grotere eieren dan in de rest van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Blini's it is... :P

De kleine pannetjes vind ik persoonlijk ook erg fijn om kruiden aan te zetten, maar plaatstaal zou niet m'n eerste keuze daarvoor zijn. Noten & zaden branden zal wel lukken natuurlijk.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
zacht schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:46:
[...]

Ah, ik bak ze altijd met de dooier kapot. En wellicht verkopen ze hier in Brabant wel veul grotere eieren dan in de rest van Nederland.
Ik bak ze ook met een hele dooier maar dit is idd een apart eitje, ook in Limburg zijn ze groter en vullen ze 20 cm wat meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Maatje M, +/-58 gram

Een (erg) vers eitje heeft een stevig eiwit, als het ei wat ouder is zal 'ie meer uitlopen.
Nu is het hier zeldzaam om een ei in huis te hebben dat langer dan 2 weken geleden gelegd is, maar ik zal proberen er eentje apart te leggen om het verschil te zien.

Smeren jullie dat ei dan ook door de pan of gewoon een natuurlijke flow?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Raymond P schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:12:
Maatje M, +/-58 gram

Een (erg) vers eitje heeft een stevig eiwit, als het ei wat ouder is zal 'ie meer uitlopen.
Nu is het hier zeldzaam om een ei in huis te hebben dat langer dan 2 weken geleden gelegd is, maar ik zal proberen er eentje apart te leggen om het verschil te zien.

Smeren jullie dat ei dan ook door de pan of gewoon een natuurlijke flow?
Even een willekeurig eitje uit de doos gewogen: precies 58 gram. En natural flow it is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Vals alarm... Het is een 24cm pan. :+
Stupid me, nu moet ik er nog een doen in 20cm.

Ik ben iig al lang blij dat het niet aan de provincie ligt.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
We kunnen verder gaan in:

Het grote eitjes bakken topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Hehe, dat is wellicht wat ambitieus maar why not.

Edit, fwiw: m'n 20 cm crepe pan heeft een binnenmaat van 16 cm, bovenstaande doet 18 cm. Het verschil is dus niet heel groot.
Had vooralsnog issues om de boter niet te laten verbranden. :9

[ Voor 66% gewijzigd door Raymond P op 16-10-2022 13:50 ]

- knip -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
zacht schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:59:
Cuteness alert:

[Afbeelding]

De buren wilden deze pan ongebruikt weggooien. 12 cm, da's niet veel. Als die hard RVS-gebruiker heb ik geen idee wat ik er mee ga doen, maar weggooien ging me te ver.
Ahum.... :P

bvk in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"

Ideaal voor een enkel gebakken eitje inderdaad!

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Al die mini-eitjes van boven de rivieren :N
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
zacht schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 16:56:
Al die mini-eitjes van boven de rivieren :N
;)
In mijn geval betrof het een maatje L eitje van de Jumbo. En die zijn als ik me niet vergis toch echt "ondersloters" ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:23

MJV

Ik heb er ook zo eentje, en gebruik 'm stiekem heel erg vaak. Enkel eitje, even pijnboompitten roosteren, wat gehakt voor bij de pannenkoeken, spek, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

éénpersoons tarte-tatin gaat daar ook goed in kan ik je vertellen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 15:02
Gisteren itempje over pannen in Radar.

Bekijk Een pan ‘PFOA-vrij’? Klinkt goed, maar experts vinden het misleidend op https://www.npostart.nl/POMS_AT_20011506

Jammer dat ze niet de pfas vrije varianten vermelden, plaatstaal en RVS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
walterworld schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:20:
Gisteren itempje over pannen in Radar.

Bekijk Een pan ‘PFOA-vrij’? Klinkt goed, maar experts vinden het misleidend op https://www.npostart.nl/POMS_AT_20011506

Jammer dat ze niet de pfas vrije varianten vermelden, plaatstaal en RVS.
Net even gekeken naar het stukje, op zich oud nieuws,, maar goed dat het een keer onder de aandacht komt. Andere alternatieven zijn bijvoorbeeld keramiek en gietijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuske
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-09 20:43
Volgende maand krijgen we onze nieuwe keuken met inductiekookplaat en willen we graag een nieuwe pannenset aanschaffen.
Momenteel koken we nog met een cheap Sola setje die inmiddels meer dan 10 jaar oud is, dus het mag dan ook wel.

Koekenpannen hebben we al van DeBuyer, en voor dingen met saus/zuur hebben we Le Creuset Les Forgees koekenpan en hapjespan. Die bevallen echt goed. Maar na dit topic doorgelezen te hebben zie ik ook dat deze niet helemaal pfoa/pfte vrij zijn.

Maar goed eerst een goede pannenset, en daarna kan ik die koekenpan/hapjespan nog altijd vervangen :).

Enige optie die we tegenkwamen maar we komen er niet uit, bij veschillende sites lezen we vaak verschillende meningen:

Fissler Original Profi
WMF Function 4 (wellicht ook handig met downdraft afzuigkap door het systeem in de deksel??)
Le Creuset Magnetik
Demeyere Atlantis

Daarnaast lees ik ook wel goeie reacties over de vele goedkopere Ikea en BK pannen.
Maar we willen ook wel wat kwaliteit en vragen ons af hoe deze zich tot elkaar verhouden.

Ons budget ligt rond de €400 waardoor de Fissler en Demeyere al eigenlijk wat buiten budget vallen, maar wellicht vinden we nog een mooie aanbieding de komende tijd.

Hopelijk kunnen jullie ons helpen :)
Pagina: 1 ... 44 ... 87 Laatste