Bij mij op de inductie heb ik daar geen last van.Schweino schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:32:
[...]
Bij mij (ik kook op gas) had ik juist last van hot spots bij de action pan. En de steel werd gloeiend heet. Heb de pan dan ook na een keer of 5 gebruikt te hebben weggedaan.
Een Sensuell zou ik persoonlijk van Marktplaats trekken, ze staan er regelmatig op voor weinig (onder de 30 euro).
Wat je beschrijft aan schade, opnieuw de seasoning doen lijkt wel verstandig.AtleX schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:25:
[...]
Ja, dat weet ik. Ik heb deze pan immers al even tot volle tevredenheid in gebruik. Alleen zure dingen zijn geen goed plan zoals algemeen bekend, en dan iets bakken wat gemarineerd is in een saus met oa yoghurt & citroensap was dan ook dom van mij.
Nu rest alleen de vraag, moet ik 'm nu helemaal kaal maken en dan opnieuw inbranden?
Als je je helemaal wil inlezen over de lagen van de pannen en wat ze doen is deze link wel goed:
https://prudentreviews.co...stainless-steel-cookware/
https://prudentreviews.co...stainless-steel-cookware/
Als iemand nog een redelijk geprijsd setje gietijzeren pannen zoekt:
https://www.amazon.de/Ama...m-Gusseisen/dp/B073Q8VDWF
/f/image/gI4dFlA6JkFrE0sUUvpnceDJ.png?f=fotoalbum_large)
Prime aanbieding voor ca. 27 euro.
https://www.amazon.de/Ama...m-Gusseisen/dp/B073Q8VDWF
/f/image/gI4dFlA6JkFrE0sUUvpnceDJ.png?f=fotoalbum_large)
Prime aanbieding voor ca. 27 euro.
Mensen, ik ben het spoor een beetje bijster. Ik zoek een pannenset met een pan voor pasta koken, grotere soeppan en een sauspannetje. Alleen wat is nou een goede set prijs/kwaliteit? Ik zie bijv. Fissler veel voorbij komen, maar die sets verschillen zo enorm in prijs. Ik was bij het Kookpunt in Rotterdam en daar kwam de verkoper niet verder dan "kwaliteit".
@N1ckk Wat is je hittebron?
Als je op inductie soepen gaat koken die lang op staan dan loont het een pan met een dikke bodem (en wand) te nemen (al is dat op gas ook wenselijk).
Een pan met een puck eronder is imo prima.
Verder maakt het niet echt / echt niet uit. Een saus krijg je in alles wel klaar en pasta koken is ook niet zo spannend.
Je kan kijken naar afgietmethoden en handvaten (met name de bevestiging).
Als je op inductie soepen gaat koken die lang op staan dan loont het een pan met een dikke bodem (en wand) te nemen (al is dat op gas ook wenselijk).
Een pan met een puck eronder is imo prima.
Verder maakt het niet echt / echt niet uit. Een saus krijg je in alles wel klaar en pasta koken is ook niet zo spannend.
Je kan kijken naar afgietmethoden en handvaten (met name de bevestiging).
- knip -
Ik zou ook even kijken naar het deksel. Ik gebruik Fontignac pannen van een spaaractie X jaar geleden en die hebben deksels van glas met een RVS rand, maar bij het afgieten blijft er allerlei troep in de rand hangen. Schoonmaken wordt daar niet leuker op.
Ik heb vandaag 2 ijzeren pannen ingebrand, 3 keer met zonnebloem olie. Eerst laag olie erop, en dan zoveel mogelijk erweer af. In de gas BBQ bij een 250 graden
Toch is de laag niet gelijkmatig, maar zie ik strepen en druppels.ik heb de olie erop gedaan bij een hete pan, zou dat de druppel vorming veroorzaken?
Toch is de laag niet gelijkmatig, maar zie ik strepen en druppels.ik heb de olie erop gedaan bij een hete pan, zou dat de druppel vorming veroorzaken?
:strip_exif()/f/image/VssCkd48exloxNUfrtSj6Lfz.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben toch overstag sinds ik in m'n (veel te grote) 32cm Demeyere ook gewoon een eitje gebakken krijg. En de keramische pannen binnen een half jaar begonnen te plakken.
Dus nog een 20 en 24cm Demeyere gekocht. Vandaag voorzichtig ingebrand. Maar nu heeft de 20cm toch een donkere streep gekregen. Is dat nu te ver gegaan dan? Of prima zo?
Heb het laten roken en toen van de plaat afgehaald.
Dus nog een 20 en 24cm Demeyere gekocht. Vandaag voorzichtig ingebrand. Maar nu heeft de 20cm toch een donkere streep gekregen. Is dat nu te ver gegaan dan? Of prima zo?
Heb het laten roken en toen van de plaat afgehaald.
Ja.sander817 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 19:43:
Ik heb vandaag 2 ijzeren pannen ingebrand, 3 keer met zonnebloem olie. Eerst laag olie erop, en dan zoveel mogelijk erweer af. In de gas BBQ bij een 250 graden
Toch is de laag niet gelijkmatig, maar zie ik strepen en druppels.ik heb de olie erop gedaan bij een hete pan, zou dat de druppel vorming veroorzaken?[Afbeelding]
@MikeyMan Heb je beeldmateriaal? Soms zit het gewoon in het staal door een las oid, daar heb ik er ook 1 van.
edit: zoals deze
:strip_exif()/f/image/9R3so58x9JQZfMJLCigdOcvf.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door Raymond P op 25-07-2022 20:14 ]
- knip -
Was Demeyere niet alleen RVS en PFAS anti-aanbak?MikeyMan schreef op maandag 25 juli 2022 @ 20:07:
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Ja klopt, dit is RVS.CurlyMo schreef op maandag 25 juli 2022 @ 20:21:
[...]
Was Demeyere niet alleen RVS en PFAS anti-aanbak?
Paar dagen gelden ook maar even die RVS Masterchef pan van de Action gehaald. De laatste antiaanbak 24cm Tefal was niet zo best meer, en ik zou weer zo een halen (omdat antiaanbak soms gewoon makkelijk is). Toen ik de Masterchef zag liggen, alleen die meegenomen. Weg met alle PFAS
.
Had al een 28cm IkeaSensuell en een 20cm Prim'appety van Debuyer, en kon deze van 24cm voor 11euro niet laten liggen.
Ja, de kwaliteit is niet vergelijkbaar, maar bakken doet ie voor het geld prima.
Qua gewicht is hij lichter dan de (al behoorlijk lichte) 20cm Prim'appety.
Voor eitjes, aardappels en pannekoeken gebruik ik gewoon plaatstaal, Debuyer Mineral B 24cm en een Ikea Vardagen 20cm.
@MikeyMan RVS hoeft niet ingebrand te worden, heb ik althans nooit gedaan
.
Had al een 28cm IkeaSensuell en een 20cm Prim'appety van Debuyer, en kon deze van 24cm voor 11euro niet laten liggen.
Ja, de kwaliteit is niet vergelijkbaar, maar bakken doet ie voor het geld prima.
Qua gewicht is hij lichter dan de (al behoorlijk lichte) 20cm Prim'appety.
Voor eitjes, aardappels en pannekoeken gebruik ik gewoon plaatstaal, Debuyer Mineral B 24cm en een Ikea Vardagen 20cm.
@MikeyMan RVS hoeft niet ingebrand te worden, heb ik althans nooit gedaan
[ Voor 5% gewijzigd door GAIAjohan op 25-07-2022 20:33 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Waarom ben je RVS aan het inbranden? Maakt de afwas alleen maar moeilijker.
Zie nu pas dat er meerdere papiertjes in de doos bij zaten. Dit kaartje had het idd over plaatstaal. Doh...

Zijn keramische kookpannen een beetje de 'go-to' pannen als je op inductie kookt? Ik zie door de bomen het bos niet meer met de hoeveelheid aanbod van pannen. Ik ga nu van een gas kookplaat naar inductie, en mijn oude pannen werken niet meer goed (staan bol).
In principe ben ik op zoek naar pannen om 's ochtends een eitje in te bakken, en waar je 's avonds een biefstuk in kan dichtschroeien, en een grillpan voor kipfilet oid. Iemand een gouden tip?
In principe ben ik op zoek naar pannen om 's ochtends een eitje in te bakken, en waar je 's avonds een biefstuk in kan dichtschroeien, en een grillpan voor kipfilet oid. Iemand een gouden tip?
Tenzij je pan zo bol staat dat er 2cm tussen je pan en de plaat zit zou inductie wel moeten werken.DerMeister schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 12:20:
Zijn keramische kookpannen een beetje de 'go-to' pannen als je op inductie kookt? Ik zie door de bomen het bos niet meer met de hoeveelheid aanbod van pannen. Ik ga nu van een gas kookplaat naar inductie, en mijn oude pannen werken niet meer goed (staan bol).
Zelf gebruik ik gewoon plaatstaal op mijn inductie en dat werkt prima.
Als je deze goed inbrandt dan kun je er zowel een ei als een biefstuk in bakken.
Als grillpan zou je eventueel ook voor geëmailleerd gietijzer kunnen gaan.
Keramische pannen hebben en relatief korte levensduur, als je kiest voor RVS, gietijzer of plaatstaal dan kun je er je hele leven mee vooruit.
Je kan gewoon RVS/plaatstaal pannen gebruiken en die zal ik dan ook zeker aanbevelen voor bak en braad werk.DerMeister schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 12:20:
PSN: Flix20-NL
Ik heb het geprobeerd met mijn huidige pannen, maar eerlijk gezegd lukt het nog niet eens om de pan dusdanig warm te krijgen dat er een ei in te bakken valt. Biefstuk wordt ook eerder grijzig dan bruin/aangeschroeid. Dus ik krijg de warmte niet fatsoenlijk in mijn huidige pannen. Ik ga er vanuit dat dit komt doordat er te weinig contactvlak is met de inductieplaat.metieske schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 12:43:
[...]
Tenzij je pan zo bol staat dat er 2cm tussen je pan en de plaat zit zou inductie wel moeten werken.
Als je deze goed inbrandt dan kun je er zowel een ei als een biefstuk in bakken.
Keramische pannen hebben en relatief korte levensduur, als je kiest voor RVS, gietijzer of plaatstaal dan kun je er je hele leven mee vooruit.
Richting welk merk moet ik opzoek gaan als het gaat om de plaatstalen pannen voor inductie?
Het kan wel werken, maar een bol staande pan kan gaan wankelen/stuiteren op je glasplaat.metieske schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 12:43:
[...]
Tenzij je pan zo bol staat dat er 2cm tussen je pan en de plaat zit zou inductie wel moeten werken.
Daarnaast zal het vloeistof in je pan een hoek in duiken. Ook gewoon irritant.
Een mooie gelegenheid om van je anti-aanbakpannen af te stappen bij je een neiuwe keuken/huis
.
Heb je de zoekfunctie al gebruikt of de OP gelezen?DerMeister schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 13:16:
[...]
Ik heb het geprobeerd met mijn huidige pannen, maar eerlijk gezegd lukt het nog niet eens om de pan dusdanig warm te krijgen dat er een ei in te bakken valt. Biefstuk wordt ook eerder grijzig dan bruin/aangeschroeid. Dus ik krijg de warmte niet fatsoenlijk in mijn huidige pannen. Ik ga er vanuit dat dit komt doordat er te weinig contactvlak is met de inductieplaat.
Richting welk merk moet ik opzoek gaan als het gaat om de plaatstalen pannen voor inductie?
Weet je zeker dat je een inductiekookplaat hebt en niet halogeen? Met halogeen is contactoppervlak idd cruciaal, met inductie maakt dit juist geen bal uit. Sterker nog je kunt prima een pannetje water koken met een theedoek of zo onder de pan.DerMeister schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 13:16:
[...]
Ik heb het geprobeerd met mijn huidige pannen, maar eerlijk gezegd lukt het nog niet eens om de pan dusdanig warm te krijgen dat er een ei in te bakken valt. Biefstuk wordt ook eerder grijzig dan bruin/aangeschroeid. Dus ik krijg de warmte niet fatsoenlijk in mijn huidige pannen. Ik ga er vanuit dat dit komt doordat er te weinig contactvlak is met de inductieplaat.
En wat voor pannen zijn het precies waar je het nu over hebt als "mijn huidige pannen"?
Als je gewoon een pan wilt en verder geen affiniteit voor koken hebt (of verder wilt ontwikkelen) durf ik inmiddels wel de Greenpan Craft te adviseren. https://www.greenpan.nl/s...nnen/craft_fryingpan.htmlDerMeister schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 12:20:
In elk ander geval zoals hierboven ook al vermeld is. Plaatstaal, RVS en/of (geëmailleerd) gietijzer is de 'go-to'.
- knip -
Ik heb enige maanden terug mijn Creuset Les Forgées wokpan teruggestuurd onder garantie.
De anti-aanbaklaag was gaan bladderen, ondanks dat er geen metalen spatels e.d. in zijn gebruikt. CB heeft zonder morren de aankoopprijs vergoed, maar het geval zette me wel aan het denken over de kwaliteit van deze pannen.
Gek genoeg heeft de 28cm hapjespan van dezelfde serie absoluut geen problemen, maar deze wordt dan ook een stuk minder gebruikt dan genoemde wokpan.
Overigens moet ik wel als pluspunt benoemen dat deze pannen zonder krom te trekken van gas naar inductie zijn gegaan.
De anti-aanbaklaag was gaan bladderen, ondanks dat er geen metalen spatels e.d. in zijn gebruikt. CB heeft zonder morren de aankoopprijs vergoed, maar het geval zette me wel aan het denken over de kwaliteit van deze pannen.
Gek genoeg heeft de 28cm hapjespan van dezelfde serie absoluut geen problemen, maar deze wordt dan ook een stuk minder gebruikt dan genoemde wokpan.
Overigens moet ik wel als pluspunt benoemen dat deze pannen zonder krom te trekken van gas naar inductie zijn gegaan.
It took the power of Commodore 64 to put man on the moon
Gezien wokken een hoge temperatuur nodig heeft en je naar inductie bent gegaan, heb je hem niet per ongeluk veel te heet gestookt? Dat moet je bij een anti-aanbaklaag echt proberen te voorkomen. Erg ongezond.Skyrunner schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 06:11:
Ik heb enige maanden terug mijn Creuset Les Forgées wokpan teruggestuurd onder garantie.
Nee, voor het échte wokwerk gebruik ik idd geen anti aanbakpan. Genoemde pan is nooit op de inductieplaat gebruikt, enkel gas.BlackMonkey schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:37:
[...]
Gezien wokken een hoge temperatuur nodig heeft en je naar inductie bent gegaan, heb je hem niet per ongeluk veel te heet gestookt? Dat moet je bij een anti-aanbaklaag echt proberen te voorkomen. Erg ongezond.
It took the power of Commodore 64 to put man on the moon
Onderstaande ijzeren pannenset zag ik bij Aldi liggen. Waren volgens de site te koop vanaf afgelopen zaterdag. Op de verpakking staat een uitleg over de noodzaak van inbranden. Helaas geen foto gemaakt. De pan van 28 cm lijkt best veel op mijn De Buyer pan. Ik heb even overwogen deze set van 15 euro mee te nemen om te testen maar niet echt nodig en kasten al vrij vol hier.
Heeft iemand er ervaring mee? Ik zou wel de steel missen denk ik omdat deze handvatten mij wat heet lijken te worden zo dichtbij de pan zelf. Benieuwd of materiaal en gebruik vergelijkbaar zijn met de plaatstalen pannen van De Buyer.
Leuk dat de niet-antiaanbaklaag pannen meer beschikbaar lijken te komen. Soortgelijke pan in 32 cm uitvoering lag namelijk recent ook bij Lidl en daar ook in de webshop verkrijgbaar voor 15 euro.
Heeft iemand er ervaring mee? Ik zou wel de steel missen denk ik omdat deze handvatten mij wat heet lijken te worden zo dichtbij de pan zelf. Benieuwd of materiaal en gebruik vergelijkbaar zijn met de plaatstalen pannen van De Buyer.
Leuk dat de niet-antiaanbaklaag pannen meer beschikbaar lijken te komen. Soortgelijke pan in 32 cm uitvoering lag namelijk recent ook bij Lidl en daar ook in de webshop verkrijgbaar voor 15 euro.

De relatie met inductie snap ik niet helemaal? M'n oude gasplaat werd echt veel heter dan m'n inductieplaat.BlackMonkey schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:37:
[...]
Gezien wokken een hoge temperatuur nodig heeft en je naar inductie bent gegaan, heb je hem niet per ongeluk veel te heet gestookt? Dat moet je bij een anti-aanbaklaag echt proberen te voorkomen. Erg ongezond.
@MikeyMan Wat is het opgenomen vermogen van je inductiepit op de hoogste stand?
Afaik is de efficientie energieoverdracht van glaskeramisch en halogeen vele malen lager dan inductie.
Ook inductie:
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3jGi44A6z8T44dOjvsje2yDg.webp?f=user_large)
Fwiw op mijn 2000W plaatje wordt 3mm plaatstaal binnen no time warmer dan ik kan meten (>350c).
Thermische beveiliging grijpt uiteindelijk wel in, ik kan geen steaks lassen.
Afaik is de efficientie energieoverdracht van glaskeramisch en halogeen vele malen lager dan inductie.
Ook inductie:
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3jGi44A6z8T44dOjvsje2yDg.webp?f=user_large)
Fwiw op mijn 2000W plaatje wordt 3mm plaatstaal binnen no time warmer dan ik kan meten (>350c).
Thermische beveiliging grijpt uiteindelijk wel in, ik kan geen steaks lassen.
- knip -
@Raymond P 2100 watt op stand 9, 3680 op stand P. Maar die slaat af boven de 100 graden.
Ter vergelijking, mijn vorige gasplaat had 4500 | 3000 | 1750 | 1000 | 1750.
Ter vergelijking, mijn vorige gasplaat had 4500 | 3000 | 1750 | 1000 | 1750.
@MikeyMan Dan zit daar het grootste verschil. 
Zo'n keramische plaat wordt overigens niet heter dan 500 graden, en dan heb je verlies bij overdracht. Die 2100W inductie heeft de potentie om je pannetje op te warmen tot rood gloeiend (lees >500c).
Zo'n keramische plaat wordt overigens niet heter dan 500 graden, en dan heb je verlies bij overdracht. Die 2100W inductie heeft de potentie om je pannetje op te warmen tot rood gloeiend (lees >500c).
- knip -
@Raymond P ja maar inductie krijg je volgens mij niet veel hoger dan dit. Tis een bora classic plaat.
Hoe komen we bij keramisch eigenlijk?
Hoe komen we bij keramisch eigenlijk?
Heel simpel, ik las glasplaat.
My bad.
Een (normale) gaspit kookt veel fijner, maar de potentie van keramisch en inductie ligt (veel) hoger.
Inductie hoeft ook niet hoger dan die 2000w, dat is alleen handig als je water aan de kook wilt brengen (waar jouw plaat dus een prima oplossing voor heeft).
Waar je waarschijnlijk last van hebt op je inductieplaat is de beveiliging die erin zit en het vermogen knijpt om een "gas kook-ervaring" te geven.
Niemand zit te wachten op smeltende Tefal pannen en dubbelgevouwen deBuyers.
Het probleem met een wok is dat je de warmte van de vlam langs de gehele pan mist op inductie, profi inductie (en coil/keramische) wok-units hebben een kuip en zijn in NL verkrijgbaar tot 4.7kW (en vast nog extremer als je doorzoekt).
Een (normale) gaspit kookt veel fijner, maar de potentie van keramisch en inductie ligt (veel) hoger.
Inductie hoeft ook niet hoger dan die 2000w, dat is alleen handig als je water aan de kook wilt brengen (waar jouw plaat dus een prima oplossing voor heeft).
Waar je waarschijnlijk last van hebt op je inductieplaat is de beveiliging die erin zit en het vermogen knijpt om een "gas kook-ervaring" te geven.
Niemand zit te wachten op smeltende Tefal pannen en dubbelgevouwen deBuyers.
Het probleem met een wok is dat je de warmte van de vlam langs de gehele pan mist op inductie, profi inductie (en coil/keramische) wok-units hebben een kuip en zijn in NL verkrijgbaar tot 4.7kW (en vast nog extremer als je doorzoekt).
- knip -
Eens met wat @Raymond P al aangeeft. Bij inductie heb je veel minder warmte verlies, de meeste warmte gaat direct de pan in. Hierdoor geeft enkel naar vermogen kijken een wat scheef beeld. Bij inductie warmt een pan ook veel sneller op en als je hem dus even wil opwarmen zonder echt op te letten kan je hem in no-time in standje 9 veel te heet krijgen. Teflon geeft vanaf 260 graden giftige stoffen af en nog begint af te breken. Maar misschien heb ik ook een wat vertekent beeld door mijn geklungel de enkele keren dat ik met inductie werk.MikeyMan schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 07:48:
[...]
De relatie met inductie snap ik niet helemaal? M'n oude gasplaat werd echt veel heter dan m'n inductieplaat.
Ook ik wil overstappen op plaatstalen pannen omdat ik die teflon pakken die ik na 3 jaar koken/bakken weg kan gooien.
Is marktplaats een optie denken jullie? Voorbeeld advertentie:
https://www.marktplaats.n...neral-b-black-koeken-28cm
Zijn deze weer als nieuw te maken (door azijn erin te doen) of is dit al zo versleten dat je ze direct de kliko in kunnen.
Zijn deze weer als nieuw te maken (door azijn erin te doen) of is dit al zo versleten dat je ze direct de kliko in kunnen.
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Goed idee om gebruikt te kopen, duurzame keuze en volgens mij kan dat met dit soort pannen. Ik vind alleen dat de prijs in de genoemde advertentie veel te hoog is. Twee van deze pannen koop je in de aanbieding die regelmatig voorbij komt voor 58 euro.Possible schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:55:
Ook ik wil overstappen op plaatstalen pannen omdat ik die teflon pakken die ik na 3 jaar koken/bakken weg kan gooien.
Ja die kan je gewoon schoonmaken en opnieuw inbranden. Mooie aan dit soort pannen.Possible schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:55:
Eens met @onlime, ik zou er eerder €30 op bieden.
Ter inspiratie:
Via gerelateerde video's vind je wel meer uitleg.
[ Voor 11% gewijzigd door BlackMonkey op 18-08-2022 13:03 ]
Azijn/zuur verwarmen in je pan kan/zal issues geven. Als je dan toch persé azijn en slavernij tomaten moet gebruiken doe het dan koud, de vorming van ijzeracetaat zal dan aanzienlijk langzamer gaan.
Een loog badje reageert niet met het staal zolang de temperatuur niet te hoog oploopt.
Een loog badje reageert niet met het staal zolang de temperatuur niet te hoog oploopt.
- knip -
Ik zou toch ook willen weten of ze niet bol staan. Ik weet niet of je inductie gebruikt?Possible schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:55:
Gebruik idd inductie.ratzz schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:49:
[...]
Ik zou toch ook willen weten of ze niet bol staan. Ik weet niet of je inductie gebruikt?
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
@Possible ik vind het niet echt een goede prijs, bij knivesandtools kun je een willekeurige combo maken van de 'acier carbone' pannen (die mijn voorkeur zouden hebben boven de mineral b, want hoef je niet eerst de waxlaag af te halen, of bij 2e hands eerst te nuken. Verder praktisch hetzelfde, zelfde dikte staal iig.).
Bij 2+ pannen 10% korting, zit je maar een paar euro hoger (24cm+28cm bijv € 57,11 op moment van schrijven).
Of inderdaad minder bieden natuurlijk...
Bij 2+ pannen 10% korting, zit je maar een paar euro hoger (24cm+28cm bijv € 57,11 op moment van schrijven).
[ Voor 4% gewijzigd door defusion op 18-08-2022 16:48 ]
Ik zie het inderdaad. Dan ga ik ze toch maar nieuw kopen!defusion schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 16:47:
@Possible ik vind het niet echt een goede prijs, bij knivesandtools kun je een willekeurige combo maken van de 'acier carbone' pannen (die mijn voorkeur zouden hebben boven de mineral b, want hoef je niet eerst de waxlaag af te halen, of bij 2e hands eerst te nuken. Verder praktisch hetzelfde, zelfde dikte staal iig.).
Mijn eerste de Buyer pan aangeschaft:
Mineral B element met bijenwascoating.
Zorgvuldig informatie opgezocht over hoe in te branden.
Kort samengevat:
-grondig geschrobd met warm water
-droog gemaakt
-4x laagje zeer dun arachide-olie in laten branden totdat het een kleine anderhalve minuut walmt
Zie hieronder resultaat. Wil het nog 2-3x herhalen voordat ik hem ga gebruiken.
Klopt dit een beetje? Enige wat mij opvalt zijn de strepen die over het bakoppervlak lopen? Weet iemand wat dit is? Is dit gewoon hoe het ijzer gegoten is? Zag ze ook al toen de bijenwas er nog opzat namelijk.
Mineral B element met bijenwascoating.
Zorgvuldig informatie opgezocht over hoe in te branden.
Kort samengevat:
-grondig geschrobd met warm water
-droog gemaakt
-4x laagje zeer dun arachide-olie in laten branden totdat het een kleine anderhalve minuut walmt
Zie hieronder resultaat. Wil het nog 2-3x herhalen voordat ik hem ga gebruiken.
Klopt dit een beetje? Enige wat mij opvalt zijn de strepen die over het bakoppervlak lopen? Weet iemand wat dit is? Is dit gewoon hoe het ijzer gegoten is? Zag ze ook al toen de bijenwas er nog opzat namelijk.
:strip_exif()/f/image/KfnJcNY8c0dMfVgcjaPvYyEu.jpg?f=fotoalbum_large)
Denk dat die strepen van het walsen/persen van het plaatstaal komen. Lijkt me niks om je zorgen over te maken.
Inbranden zoveel manieren dat ik daar niks over durf te zeggen op basis van foto's. Gebruik zelf de ovenmethode.
Maar sowieso even voelen of alles nog glad voelt (geen bobbeltjes van de gepolymeriseerde olie) en dat het niet plakt. Als dat goed zit, is het enige wat nog resteert de vraag of het ook goed gehecht heeft aan het staal. Daar kom je vanzelf wel achter met gebruik.
Ik vind de kleur overigens wel nog erg licht voor 4x inbranden... maar gewoon gaan gebruiken zou ik zeggen.
Inbranden zoveel manieren dat ik daar niks over durf te zeggen op basis van foto's. Gebruik zelf de ovenmethode.
Maar sowieso even voelen of alles nog glad voelt (geen bobbeltjes van de gepolymeriseerde olie) en dat het niet plakt. Als dat goed zit, is het enige wat nog resteert de vraag of het ook goed gehecht heeft aan het staal. Daar kom je vanzelf wel achter met gebruik.
Ik vind de kleur overigens wel nog erg licht voor 4x inbranden... maar gewoon gaan gebruiken zou ik zeggen.
[ Voor 9% gewijzigd door defusion op 25-08-2022 16:32 ]
@Deruxian Even met een keukenrol er doorheen. Als je pan niet afgeeft dan is het prima. Dan is de volgende stap een eitje bakken.
@CurlyMo @defusion
Oké dank!
Plakken doet hij niet, afgeven ook niet. Echter niet helemaal glad, zeker het midden niet waar ook het logo zit.
Wellicht toch iets te dikke laag olie. Ik heb niet op het einde de olie met een schone tissue weggeveegd.
Zoveel manieren ook om in te branden worden uitgelegd overal.
Stel ik wil opnieuw beginnen. Water en zeep en schrobben?
Oké dank!
Plakken doet hij niet, afgeven ook niet. Echter niet helemaal glad, zeker het midden niet waar ook het logo zit.
Wellicht toch iets te dikke laag olie. Ik heb niet op het einde de olie met een schone tissue weggeveegd.
Nachtje in schoonmaakazijn.Deruxian schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:01:
@CurlyMo @defusion
Oké dank!
Weken in azijn kan je beter niet doen.
- knip -
Waarom niet?Raymond P schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:35:
Weken in azijn kan je beter niet doen.
De resultaten daarvan zijn hier al eens eerder voorbij gekomen.
Azijnzuur zal tot corrosie van het staal leiden, met als eindproduct de vorming van ijzeracetaat.
In praktijk is het niet heel makkelijk om dat volledig te verwijderen (zonder roest over te houden), je polymeer zal daardoor een slechte hechting hebben.
Als je de polymeer eraf wilt hebben dan kan je natronloog (natriumhydroxide opgelost in water) gebruiken, een hoge temperatuur (pyrolyse) of electrolyse toepassen.
Een standaard ovenreiniger spray bevat natriumhydroxide, in korrelvorm koop je het als gootsteenontstopper.
Zolang je de temperatuur onder de 60 graden houdt reageert dat niet met staal.
- knip -
Ok dank! Dus beetje HG oventeiniget en dan flink boenen? En dan met nog minder olie opnieuw;)Raymond P schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 20:16:
[...]
De resultaten daarvan zijn hier al eens eerder voorbij gekomen.
Azijnzuur zal tot corrosie van het staal leiden, met als eindproduct de vorming van ijzeracetaat.
In praktijk is het niet heel makkelijk om dat volledig te verwijderen (zonder roest over te houden), je polymeer zal daardoor een slechte hechting hebben.
Als je de polymeer eraf wilt hebben dan kan je natronloog (natriumhydroxide opgelost in water) gebruiken, een hoge temperatuur (pyrolyse) of electrolyse toepassen.
Een standaard ovenreiniger spray bevat natriumhydroxide, in korrelvorm koop je het als gootsteenontstopper.
@Deruxian Boenen? Nee.
Lui achterover hangen in je stoel, dat is de reden waarom je chemicaliën gebruikt... Als je persé wilt boenen kan je ook een beetje staalwol 000 gebruiken zonder verdere hulpmiddelen.
HG ovenreiniger werkt prima, Ik ben fan van de kruidvat spuitbus: https://www.kruidvat.nl/k...n-grillreiniger/p/2969597
HG ovenreiniger werkt prima, Ik ben fan van de kruidvat spuitbus: https://www.kruidvat.nl/k...n-grillreiniger/p/2969597
- knip -
Dat zal misschien mijn issue zijn met mijn pan.Raymond P schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 20:16:
Is er een manier om terug een goede coating te krijgen door die ijzer acetaat te verwijderen?
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
@Chevy454 Als ik terug lees heb je twee maal 5 minuten geweekt, geschrobd en het resterend zuur geneutraliseerd met soda.
Ik verwacht niet dat dat issues geeft zolang je de soda goed verwijderd hebt.
Als je op kaal staal zit, afdoet met azijn en direct goed afspoelt heb je waarschijnlijk alleen een beetje vlieg roest. Neutraliseren met soda is dan niet nodig.
Als het roest niet weg te borstelen/vegen is of het klimaat zit niet mee dan kan je de pan een aantal minuten koken in een pan met water. Roest + hitten en een gebrek aan zuurstof vormt het wenselijke magnetiet wat je ook tijdens blauwen krijgt.
Ik verwacht niet dat dat issues geeft zolang je de soda goed verwijderd hebt.
Als je op kaal staal zit, afdoet met azijn en direct goed afspoelt heb je waarschijnlijk alleen een beetje vlieg roest. Neutraliseren met soda is dan niet nodig.
Als het roest niet weg te borstelen/vegen is of het klimaat zit niet mee dan kan je de pan een aantal minuten koken in een pan met water. Roest + hitten en een gebrek aan zuurstof vormt het wenselijke magnetiet wat je ook tijdens blauwen krijgt.
- knip -
Na om het jaar nieuwe Tefal koekenpannen te moeten kopen zijn we er klaar mee, we willen investeren in pannen die lang(er) meegaan. Daarbij zijn bij de set Sola kookpannen van 10 jaar oud (!) binnen 2 maanden de handvaten van alledrie de deksels gevallen, dus we zijn op zoek naar een complete pannenset.
Door een vrij agressieve Google-campagne van Onyx (ook zal zoek je op een ander merk, Onyx komt bovenaan te staan) eerst verliefd geworden op deze lijn. Ik kon alleen niet veel informatie / reviews over het merk vinden en na wat zoekwerk lijkt het een uitgeklede variant van de Hexclad pannen te zijn. Geen hexagon-net aan de buitenzijde en geen geklonken handgrepen. Ook de garantie van maximaal 5 jaar stelt mij niet gerust. Mijn vragen aan de klantenservice van Onyx of ze een link met Hexclad hebben worden subtiel genegeerd...
Daarom terecht gekomen bij de wat gerenommeerde merken, waarbij mijn oog op de Le Creuset Les Forgees is gevallen. Het zou gaan om deze set uitgebreid met een wokpan + hapjespan. Een stuk duurder, maar wel levenslange garantie. Al begreep ik dat dit maar deels van toepassing is op de antiaanbaklaag, terwijl dit (denk ik) juist het gevoeligste onderdeel is?
Iemand ervaring met bovenstaande merk(en) of nog andere aanraders?
Door een vrij agressieve Google-campagne van Onyx (ook zal zoek je op een ander merk, Onyx komt bovenaan te staan) eerst verliefd geworden op deze lijn. Ik kon alleen niet veel informatie / reviews over het merk vinden en na wat zoekwerk lijkt het een uitgeklede variant van de Hexclad pannen te zijn. Geen hexagon-net aan de buitenzijde en geen geklonken handgrepen. Ook de garantie van maximaal 5 jaar stelt mij niet gerust. Mijn vragen aan de klantenservice van Onyx of ze een link met Hexclad hebben worden subtiel genegeerd...
Daarom terecht gekomen bij de wat gerenommeerde merken, waarbij mijn oog op de Le Creuset Les Forgees is gevallen. Het zou gaan om deze set uitgebreid met een wokpan + hapjespan. Een stuk duurder, maar wel levenslange garantie. Al begreep ik dat dit maar deels van toepassing is op de antiaanbaklaag, terwijl dit (denk ik) juist het gevoeligste onderdeel is?
Iemand ervaring met bovenstaande merk(en) of nog andere aanraders?
@Tjapie1 Heb je noodzaak / toepassing voor een anti aanbak laag in kook pannen?
Zolang je niet afstapt van PTFE laagjes zal je gewoon periodiek nieuwe pannen moeten hebben, zowel Onyx als Creuset's Les Forgees lijn heeft zo'n laag.
Zolang je niet afstapt van PTFE laagjes zal je gewoon periodiek nieuwe pannen moeten hebben, zowel Onyx als Creuset's Les Forgees lijn heeft zo'n laag.
- knip -
Inderdaad, gewoon RVS kookpannen, en mocht je echt een heel specifieke toepassing hebben waar het wel nodig is: één pannetje met antiaanbaklaag voor erbij.
Koekenpannen/wok/etc genoeg keus: RVS, plaatstaal, (geëmailleerd) gietijzer. Gewoon van allemaal eentje nemen. En antiaanbak als specialistische pan zien voor gerechten die je echt niet lukken met iets anders.
Mijn keuzes:
- Staub geëmailleerde gietijzeren skillet (€ 119 op amazon.de op moment van schrijven. Le creuset kan ook.)
- Ikea RVS koekenpan (28cm) (toen € 40, maar inmiddels zitten ze al op € 55)
- 24cm en 28cm debuyer plaatstalen pan (~€ 57 samen op dit moment, knivesandtools)
- Plaatstalen wok (heb zelf deze: https://www.amazon.nl/Cra...alen-731W88/dp/B00PUZT9MU ; is wat dikker/zwaarder dan je voor € 20 bij de toko krijgt)
De laatste antiaanbakpan heb ik weggedaan toen we naar inductie gingen. Die werkte niet meer, en heb 'm niet gemist.
Koekenpannen/wok/etc genoeg keus: RVS, plaatstaal, (geëmailleerd) gietijzer. Gewoon van allemaal eentje nemen. En antiaanbak als specialistische pan zien voor gerechten die je echt niet lukken met iets anders.
Mijn keuzes:
- Staub geëmailleerde gietijzeren skillet (€ 119 op amazon.de op moment van schrijven. Le creuset kan ook.)
- Ikea RVS koekenpan (28cm) (toen € 40, maar inmiddels zitten ze al op € 55)
- 24cm en 28cm debuyer plaatstalen pan (~€ 57 samen op dit moment, knivesandtools)
- Plaatstalen wok (heb zelf deze: https://www.amazon.nl/Cra...alen-731W88/dp/B00PUZT9MU ; is wat dikker/zwaarder dan je voor € 20 bij de toko krijgt)
De laatste antiaanbakpan heb ik weggedaan toen we naar inductie gingen. Die werkte niet meer, en heb 'm niet gemist.
[ Voor 6% gewijzigd door defusion op 26-08-2022 10:11 ]
Had ik een nieuwe pan nodig? Nee...
Kwam ik pannen te kort? Nee...
Maar deze keek me zo lief aan, vanuit de etalage van een klein ijzerwinkeltje in Bormio (Italië), ik kon 'm niet laten liggen.
Eindelijk, een 'echte' koperen (26cm doorsnede) pan:

Was wel ff opletten, ze hadden er twee uitvoeringen van. Eentje met en eentje zonder universele bodem.
Zonder universele bodem was volledig koper, deze uitvoering was geschikt voor alle warmtebronnen.
Kwam ik pannen te kort? Nee...
Maar deze keek me zo lief aan, vanuit de etalage van een klein ijzerwinkeltje in Bormio (Italië), ik kon 'm niet laten liggen.
Eindelijk, een 'echte' koperen (26cm doorsnede) pan:

Was wel ff opletten, ze hadden er twee uitvoeringen van. Eentje met en eentje zonder universele bodem.
Zonder universele bodem was volledig koper, deze uitvoering was geschikt voor alle warmtebronnen.
NVM
[ Voor 99% gewijzigd door Dracula op 28-08-2022 12:09 ]
@ehtweak Mooi spul!
Ga je 'm nog laten vertinnen of wordt het een jam pannetje?
Ga je 'm nog laten vertinnen of wordt het een jam pannetje?
- knip -
En voor 80 euro heb ik de lokale middenstander in Bormio weer gesponsored.
Nope.Ga je 'm nog laten vertinnen of wordt het een jam pannetje?
Gewoon voor polenta en jam.
De Italianen verkopen er zelfs een speciale elektrische polentaroerder voor. Dan word je niet moe van zelf roeren...

Ik roer wel met een pollepel.
Ik heb mijn Du Buyer Mineral B Bois crepe pan het vuur aan de schenen gelegd. Letterlijk, het houten handvat heeft onderaan een kleurtje gekregen van de hitte.
Opstelling: gas wokpit, schoongemaakte nieuwe pannenkoekenpan, arachideolie.
De olie heb ik gedrupt op keukenpapier. Daar de hele pan binnen en buiten mee ingesmeerd. Daarna met droog keukenpapier schoongeveegd zodat de olie nagenoeg onzichtbaar dun geworden was.
Met volledig laag vuur opgewarmd. Gelet op de kleurverandering de pan goed in het midden van de warmtebron gekregen en deze verkleurde echt keurig egaal blauw. Af en toe het vuur steeds hoger gedraaid. Ik heb er al met al wel een uur over gedaan denk ik. De pan is mooi egaal blauwig, maar ik heb geen rook gezien. Zou mijn eerste laag te dun zijn? Zou ik de rook niet gezien hebben(blame youtube)? Ik heb niet noemenswaardig iets vreemds geroken en ik stond er max 1 meter vandaan. Afzuigkap aan uiteraard.
Nadien was de pan echt wel mooi met in het midden een bruinige waas. Echter die kwam er na afkoelen zo vanaf met keukenpapier. Wat overbleef is een best mooi geblauwde pan.
Tips voor de tweede laag?
Opstelling: gas wokpit, schoongemaakte nieuwe pannenkoekenpan, arachideolie.
De olie heb ik gedrupt op keukenpapier. Daar de hele pan binnen en buiten mee ingesmeerd. Daarna met droog keukenpapier schoongeveegd zodat de olie nagenoeg onzichtbaar dun geworden was.
Met volledig laag vuur opgewarmd. Gelet op de kleurverandering de pan goed in het midden van de warmtebron gekregen en deze verkleurde echt keurig egaal blauw. Af en toe het vuur steeds hoger gedraaid. Ik heb er al met al wel een uur over gedaan denk ik. De pan is mooi egaal blauwig, maar ik heb geen rook gezien. Zou mijn eerste laag te dun zijn? Zou ik de rook niet gezien hebben(blame youtube)? Ik heb niet noemenswaardig iets vreemds geroken en ik stond er max 1 meter vandaan. Afzuigkap aan uiteraard.
Nadien was de pan echt wel mooi met in het midden een bruinige waas. Echter die kwam er na afkoelen zo vanaf met keukenpapier. Wat overbleef is een best mooi geblauwde pan.
Tips voor de tweede laag?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/y49VOpLXlTfiGtaU6Deo5rZK.jpg?f=user_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Barleone op 29-08-2022 11:38 ]
Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?
@Barleone andere volgorde. Eerst blauw stoken, daarna afkoelen, dan pas de olie erin om in te branden.
@CurlyMo In feite nu dus starten met laag 1?
Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?
Oké dank! Inmiddels de pan weer goed schoon dus op naar een tweede poging.Raymond P schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 21:34:
@Deruxian Boenen? Nee.Lui achterover hangen in je stoel, dat is de reden waarom je chemicaliën gebruikt... Als je persé wilt boenen kan je ook een beetje staalwol 000 gebruiken zonder verdere hulpmiddelen.
Vroeg me nog af wat het volgende was; toen ik de pan voor het eerst schoonmaakte met warm water en de afwasborstel en daarna droog veegde met keukenpapier zag ik dit:
:strip_exif()/f/image/2Os62TqF07WZlWsJRhaT1iiU.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik dacht eerst nog wat bijenwas. Maar als ik daarna het proces herhaal blijft de pan dit een beetje afgeven hetzij minder. De hele borstel was ook grijzig van kleur.
@Deruxian Productiemeuk. Als het staal niet beschermd wordt roest het weg. Voldoende boenen met zeep en het verdwijnt. Met normaal afwasmiddel duurt dat inderdaad even.
Je kan, als je goed oplet, meneer de stamper zien bijkwasten: YouTube: La main de l'Homme - L'emboutisseur/The stamper
Dat wordt er niet meer vanaf gehaald.
Je kan, als je goed oplet, meneer de stamper zien bijkwasten: YouTube: La main de l'Homme - L'emboutisseur/The stamper
- knip -
Ok! Bedankt. Ik mis dan toch wel een iets uitgebreide instructie bij de pan zelf dus dankbaar voor dit topic.Raymond P schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:37:
@Deruxian Productiemeuk. Als het staal niet beschermd wordt roest het weg. Voldoende boenen met zeep en het verdwijnt. Met normaal afwasmiddel duurt dat inderdaad even.
Nog even wat dreft en beter schrobben dus
@Deruxian Yep. Voldoende heet/kokend water gebruiken (zo'n pan heeft ook wat massa).
- knip -
Raymond P schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:59:
@Deruxian Yep. Voldoende heet/kokend water gebruiken (zo'n pan heeft ook wat massa).
:strip_exif()/f/image/NWu6KLFOymvpv0jmshKHHrYa.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is na 4x inbranden met super subtiele laag arachideolie, al een stuk beter!
Omelette Franse stijl geprobeerd, daarvoor bakte nog teveel aan, maar goed op weg denk ik
Debuyer geeft aan in de handleiding bij de pan deze de eerste keer even met olie aan de kook brengen daarna is de pan klaar voor gebruik. In de loop der tijd krijgt de pan zijn eigen seasoning zonder die lelijke tekeningen en vlekken. Dat werkt gewoon, tenminste hier in Limburg :-)
Ik zag die methode ook voorbij komen op diverse YouTube-video’s inderdaad. Echter heb je daar niet het risico dat er een te dikke laag ontstaat welke niet zo goed verkleefd zit met de bodem van de pan?ratzz schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:02:
Debuyer geeft aan in de handleiding bij de pan deze de eerste keer even met olie aan de kook brengen daarna is de pan klaar voor gebruik. In de loop der tijd krijgt de pan zijn eigen seasoning zonder die lelijke tekeningen en vlekken. Dat werkt gewoon, tenminste hier in Limburg :-)
Ik heb er nog geen problemen mee. Ik vermoed dat de seasoning veel subtieler is en daardoor net veel "steviger" is. De pan leeft om het zomaar te zeggen en ontwikkeld zich vanzelf je zult ook merken dat het bakken steeds makkelijker wordt, een eitje glijdt uiteindelijk zo je pan uit. Daarnaast, Debuyer zal het ook niet voor niks adviseren denk ik zo.Deruxian schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:43:
[...]
Ik zag die methode ook voorbij komen op diverse YouTube-video’s inderdaad. Echter heb je daar niet het risico dat er een te dikke laag ontstaat welke niet zo goed verkleefd zit met de bodem van de pan?
[ Voor 0% gewijzigd door ratzz op 31-08-2022 19:03 . Reden: Toevoeing komma :-) ]
De methode uit de handleiding werkt als je diezelfde avond nog voor 40 couverts tournedos in die pan staat te bakken.
Thuis bereik je een beter resultaat als je je laagje polymeer zo dun mogelijk houdt. Een dikke laag zal niet, of niet snel genoeg, volledig polymeriseren.
Veel robuuster dan een filmpje lijnzaadolie op een geblauwde pan gaat je iig niet lukken.
Thuis bereik je een beter resultaat als je je laagje polymeer zo dun mogelijk houdt. Een dikke laag zal niet, of niet snel genoeg, volledig polymeriseren.
Veel robuuster dan een filmpje lijnzaadolie op een geblauwde pan gaat je iig niet lukken.
- knip -
@Rukapul Ben jij nog steeds tevreden over de Greenchef Diamond? Ik zag dat hij bij Consumentenbond als beste getest/beste koop is (september 2021) met als enig nadeel dat de bodem snel vervormt (ze martelen de pannen door hem 10x te verhitten en er koud water in te gieten). Maar die marteling was ik niet van plan
Bij bol.com is de 24cm variant voor €19,90 te verkrijgen. Ik lees in de Bol recensies alleen wel dat de anti-aanbaklaag vrij snel 'versleten' is en het alsnog gaat plakken
Ik heb al een IKEA Sensuell RVS die prima bevalt, maar sommige gerechten blijven gewoon lastig (zoals pannenkoek met ontbijtspek) en gaan plakken. Zoek nog een anti-aanbakpan voor ernaast.
Ik heb al een IKEA Sensuell RVS die prima bevalt, maar sommige gerechten blijven gewoon lastig (zoals pannenkoek met ontbijtspek) en gaan plakken. Zoek nog een anti-aanbakpan voor ernaast.
[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 07-09-2022 13:50 ]
Koop een deBuyer plaatstalen koekenpan, brand deze goed in, en verbaas je hoe gemakkelijk het is om spekpannenkoeken te bakken :-). Overigens is pannenkoeken bakken de beste manier om plaatstaal in te branden.ThinkPad schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:47:
@Rukapul Ben jij nog steeds tevreden over de Greenchef Diamond? Ik zag dat hij bij Consumentenbond als beste getest/beste koop is (september 2021) met als enig nadeel dat de bodem snel vervormt (ze martelen de pannen door hem 10x te verhitten en er koud water in te gieten). Maar die marteling was ik niet van planBij bol.com is de 24cm variant voor €19,90 te verkrijgen. Ik lees in de Bol recensies alleen wel dat de anti-aanbaklaag vrij snel 'versleten' is en het alsnog gaat plakken
![]()
Iemand die advies heeft voor een debuyer pan die ondertussen al 3 keer ingebakken en weer schoongemaakt is?
Ik heb onlangs iemand een Debuyer cadeau gegeven en hij geeft aan dat het maar niet lukt de pan goed te krijgen. De pan is redelijk goed geblauwd maar de eerste keren veelste dik ingebrand.
Pan vervolgens helemaal schoongemaakt en opnieuw geprobeerd.
De laatste keer dacht ik zelf dat z'n laagje wel oké was, maar toch blijft de pan zo ontzettend plakken. Eitje blijft maar aanbakken.
Nu is de pan nogmaals schoongemaakt en ziet er nu redelijk als blanke staal uit.
Toch als je de pan voelt, lijkt het alsof er een plastic laagje overheen zit. Terwijl de pan toch flink schoongeschrobt is met staalspons.
Is er nog een chemisch proces wat we kunnen proberen om de pan echt goed schoon te krijgen?
Daarna ga ik het maar eens proberen voor 'm. Ik heb mijn Debuyer 2 jaar geleden gedaan en er nog bijna dagelijks veel plezier van. Begint een mooi zwart laagje te krijgen.
Ik heb onlangs iemand een Debuyer cadeau gegeven en hij geeft aan dat het maar niet lukt de pan goed te krijgen. De pan is redelijk goed geblauwd maar de eerste keren veelste dik ingebrand.
Pan vervolgens helemaal schoongemaakt en opnieuw geprobeerd.
De laatste keer dacht ik zelf dat z'n laagje wel oké was, maar toch blijft de pan zo ontzettend plakken. Eitje blijft maar aanbakken.
Nu is de pan nogmaals schoongemaakt en ziet er nu redelijk als blanke staal uit.
Toch als je de pan voelt, lijkt het alsof er een plastic laagje overheen zit. Terwijl de pan toch flink schoongeschrobt is met staalspons.
Is er nog een chemisch proces wat we kunnen proberen om de pan echt goed schoon te krijgen?
Daarna ga ik het maar eens proberen voor 'm. Ik heb mijn Debuyer 2 jaar geleden gedaan en er nog bijna dagelijks veel plezier van. Begint een mooi zwart laagje te krijgen.
Plaatstaal heb ik voorafgaand aan de aanschaf van de RVS-pan al wel overwogen. Maar dat inbranden e.d. is toch wel wat lastig. RVS vond ik een goed compromis en dat bleek ook zo: 80-90% van de gerechten kunnen we prima bereiden in de RVS-pan. Maar voor de uitzonderingen wil (en de WAFrogru schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:54:
[...]
Koop een deBuyer plaatstalen koekenpan, brand deze goed in, en verbaas je hoe gemakkelijk het is om spekpannenkoeken te bakken :-). Overigens is pannenkoeken bakken de beste manier om plaatstaal in te branden.

De reactie van hierboven is precies waar ik (en vooral partner) geen zin in heb en waarom ik liever geen plaatstaal kies
@Flix20 natronloog / ovenreiniger.
In plaats van naar de pan te kijken zou ik een poging wagen de kookkunsten van je kennis te bewonderen.
In plaats van naar de pan te kijken zou ik een poging wagen de kookkunsten van je kennis te bewonderen.
- knip -
Ja ik weet ook wel voor 80% zeker dat de pan niet warm genoeg alvorens beginnen.Raymond P schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:03:
@Flix20 natronloog / ovenreiniger.
Ik ga 'm nu wel inbranden voor 'm, dan zal het daar zeker niet aan liggen.
Nachtje in die reiniger laten weken?
Maar de eerste keer inbranden was ook zeker geen succes.
Dit was de eerste keer

/f/image/QaK3J9lINFo7udZKDEOrlCfZ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Flix20 op 07-09-2022 14:08 ]
@ThinkPad Sinds mei een Greenpan Craft in gebruik. Afaik staat die lijn gelijk aan de Diamond als het om coating gaat.
Ik heb mijn best gedaan de pan aardig wat te gebruiken. Ik merk nog steeds nul slijtage van het vlak ẁaarop gebakken wordt.
Een fragiel stukje techniek imho. Ik wil het graag fantastisch vinden maar ik ben overduidelijk te lomp om er lang van te genieten. (De 5 jaar garantie kan ik vast ook op mijn buik schrijven.)
Ben je ietswat zuiniger dan is een met diamantpoeder versterkte solgel > thermolon best wel prettig om te hebben.
@Flix20 I like it Picasso!
Als je de korrels gebruikt om een badje te maken: toevoegen aan koud water, half uurtje de pan erin. Borstelen met een brilletje op.
Ik heb mijn best gedaan de pan aardig wat te gebruiken. Ik merk nog steeds nul slijtage van het vlak ẁaarop gebakken wordt.
![]() | ![]() |
Een fragiel stukje techniek imho. Ik wil het graag fantastisch vinden maar ik ben overduidelijk te lomp om er lang van te genieten. (De 5 jaar garantie kan ik vast ook op mijn buik schrijven.)
Ben je ietswat zuiniger dan is een met diamantpoeder versterkte solgel > thermolon best wel prettig om te hebben.
@Flix20 I like it Picasso!
Kwartiertje, rinse, repeat. Niet verwarmen, geen warm water.Ik ga 'm nu wel inbranden voor 'm, dan zal het daar zeker niet aan liggen.
Nachtje in die reiniger laten weken?
Als je de korrels gebruikt om een badje te maken: toevoegen aan koud water, half uurtje de pan erin. Borstelen met een brilletje op.
[ Voor 10% gewijzigd door Raymond P op 07-09-2022 14:22 ]
- knip -
Dank voor de reminder. De greenchef stond op me te wachten sinds gisteravond.ThinkPad schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:47:
@Rukapul Ben jij nog steeds tevreden over de Greenchef Diamond? Ik zag dat hij bij Consumentenbond als beste getest/beste koop is (september 2021) met als enig nadeel dat de bodem snel vervormt (ze martelen de pannen door hem 10x te verhitten en er koud water in te gieten). Maar die marteling was ik niet van planBij bol.com is de 24cm variant voor €19,90 te verkrijgen. Ik lees in de Bol recensies alleen wel dat de anti-aanbaklaag vrij snel 'versleten' is en het alsnog gaat plakken
Ik ben nog steeds zeer te spreken over de Greenchef Diamond pannen (3 stuks). De antiaanbak is nog uitstekend. Schoonmaken gaat ook nog prima (altijd met schuursponsje). Alleen op de opstaande rand van de 'dagelijkse' pan zijn wat kleine plekjes die niet makkelijk weg willen (ter vergelijk: de Greenpan heeft de rand er vol mee zitten).
Ik heb de pan net even op het aanrecht gezet en ook even de onderkanten van de pannen tegen elkaar. Er is misschien wat vervorming maar die is dan minimaal. Kook op gas en de pannen worden heus wel eens te heet.
Ik zou zo weer een GreenChef Diamond kopen . Prima prijs/kwaliteit
Nou ik heb laatst pannenkoeken gebakken in mijn Demeyere Proline koekenpan, puur uit interesse hoe goed dat zou gaanrogru schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:54:
[...]
Koop een deBuyer plaatstalen koekenpan, brand deze goed in, en verbaas je hoe gemakkelijk het is om spekpannenkoeken te bakken :-). Overigens is pannenkoeken bakken de beste manier om plaatstaal in te branden.
Echt bizar goed! De pannenkoeken komen vanzelf los van de bodem en de goede warmteverdeling in de dikke bodem zorgt voor prachtig egaal gebruinde pannenkoeken. Het resultaat was zelfs mooier dan in de DeBuyer crepe pan. Ik ben echt steeds weer verbaasd hoe goed die Demeyere pannen zijn zonder anti-aanbak.
(een spiegelei gaat wel in plaatstaal of geëmailleerd gietijzer, dat blijft toch aan RVS plakken...)
edit: om een of andere reden had ik verwacht dat pannenkoeken bakken in RVS een no-go zou zijn, en dat de pan na dit experiment wel een uurtje of wat in de week zou moeten. Niets is dus minder waar...
Heeft iemand een idee wat/wanneer/waarom dingen in RVS soms blijven plakken, maar vaak dus ook niet? En doe ik nog iets fout met mijn eitje in RVS?
[ Voor 17% gewijzigd door Kevinns op 07-09-2022 15:21 ]
Andere mogelijkheid, er wordt te weinig boter of olie gebruikt? Ik heb met m'n De Buyers, en gietijzeren pannen, wel gemerkt dat je wel wat meer boter of olie moet gebruiken dan met een non-stick pan.Flix20 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:00:
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
temperatuur is het toverwoord bij RVS. Te koud=plakken, te heet=plakken. Alles daar tussenin is niet plakken.Kevinns schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:31:
[...]
Nou ik heb laatst pannenkoeken gebakken in mijn Demeyere Proline koekenpan, puur uit interesse hoe goed dat zou gaan.
Echt bizar goed! De pannenkoeken komen vanzelf los van de bodem en de goede warmteverdeling in de dikke bodem zorgt voor prachtig egaal gebruinde pannenkoeken. Het resultaat was zelfs mooier dan in de DeBuyer crepe pan. Ik ben echt steeds weer verbaasd hoe goed die Demeyere pannen zijn zonder anti-aanbak.
(een spiegelei gaat wel in plaatstaal of geëmailleerd gietijzer, dat blijft toch aan RVS plakken...)
edit: om een of andere reden had ik verwacht dat pannenkoeken bakken in RVS een no-go zou zijn, en dat de pan na dit experiment wel een uurtje of wat in de week zou moeten. Niets is dus minder waar...
Heeft iemand een idee wat/wanneer/waarom dingen in RVS soms blijven plakken, maar vaak dus ook niet? En doe ik nog iets fout met mijn eitje in RVS?
@rogru ja dat had ik al wel gemerkt inderdaad. Op dit moment plakt niks meer behalve puur ei. Groenten zijn natuurlijk sowieso makkelijk, vlees komt na een paar minuten mooi los, aardappels ook. Maar een ei… als ik de pan opstook tot het punt waar ik normaal vlees of aardappels op bak dan krijg je een uitermate ‘luchtig’ ei doordat het vocht in het ei per direct begint te koken en is het vastgeplakt. Als je ‘m iets zachter zet heb je dat minder of niet maar nog steeds plakt het. Ook kan je niet altijd zo lang wachten tot het vanzelf los komt omdat je ei dan al door en door gaar is. Ik sta nog steeds open voor tips
Iemand ervaring met deze pannen? https://www.amazon.nl/-/e...348852&pd_rd_i=B00008XWOI
Ik sta op het punt om te bestellen, maar ik lees hier niks over inductie en zie best vaak 'aluminium' genoemd worden. Heb ik de verkeerde pan te pakken dan voor gebruik op een inductieplaat? Of is Blokker niet volledig qua specs? Of is de 'Explore' een goedkoper sub-modelletje o.i.d.Rukapul schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:29:
[...]
Ik zou zo weer een GreenChef Diamond kopen . Prima prijs/kwaliteit

Is dit dezelfde als die jij hebt?
Edit: De pan besteld via Bol.com
[ Voor 39% gewijzigd door ThinkPad op 09-09-2022 19:45 ]
Yep, oftewel https://www.amazon.nl/gp/...=ppx_pop_mob_b_asin_image .ThinkPad schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:58:
[...]
Ik sta op het punt om te bestellen, maar ik lees hier niks over inductie en zie best vaak 'aluminium' genoemd worden. Heb ik de verkeerde pan te pakken dan voor gebruik op een inductieplaat? Of is Blokker niet volledig qua specs? Of is de 'Explore' een goedkoper sub-modelletje o.i.d.?
Is dit dezelfde als die jij hebt?
@Rukapul Weet je dat zeker? EAN is anders en er wordt expliciet geen inductie genoemd. Ook heeft 'ie een groene bies aan de steel ipv metaalkleurig/rvs.
Het zou niet de eerste keer zijn dat Blokker een artikel heeft dat voor hun gemaakt is.
Het zou niet de eerste keer zijn dat Blokker een artikel heeft dat voor hun gemaakt is.
- knip -
DM me voor plaatstalen pannen tegen verzendkosten, die staan te stoffen in de kast. RVS voldoet voor mij in 100% van de gevallen.
Edit: ze zijn weg.
Edit: ze zijn weg.
[ Voor 7% gewijzigd door zacht op 10-09-2022 14:03 ]
Ik had niet de intentie iets te zeggen over het Blokker artikel, want dat is inderdaad intentioneel vaag. Ik reageerde op de Bol link en die lijkt prima op de Amazon link van mijzelf.Raymond P schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:51:
@Rukapul Weet je dat zeker? EAN is anders en er wordt expliciet geen inductie genoemd. Ook heeft 'ie een groene bies aan de steel ipv metaalkleurig/rvs.
@Rukapul My bad, de hele bol.com link had ik niet gezien.
- knip -
:strip_exif()/f/image/0buo50NfzeqqzQGDpZ0azeVP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4984I6hNGn2BDDbGx8V4LOuQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerste poging kruidvat ovenreiniger. De hardnekkige stukjes krijg ik helaas nog niet weg.
Uiteindelijk toch een keer inbranden in de oven. Wat is het laatste advies met betrekking tot temperatuur, tijd en type olie?
Van de volgende pan twijfel ik of die ok is of toch ook een keer opnieuw mag:
:strip_exif()/f/image/zDowjqava4XYo2zBpkCDN5u9.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door Trebbors op 09-09-2022 21:27 ]
@Trebbors Je bent al een heel eind. 
Wat betreft seasonen: erg afhankelijk van je keuze olie. Als je een drogende olie kiest is laag (<150) en lang (twee uurtjes plus een dagdeel afkoelen) ideaal.
Een andere olie zal je moeten forceren, een kleine 1,5 uur tot over het rookpunt van de gekozen olie.
Die laatste foto lijkt mij een prima exemplaar. Die eerste overigens ook. Maar als de pannen niet naar wens presteren kan je ze natuurlijk opnieuw doen.
Wat betreft seasonen: erg afhankelijk van je keuze olie. Als je een drogende olie kiest is laag (<150) en lang (twee uurtjes plus een dagdeel afkoelen) ideaal.
Een andere olie zal je moeten forceren, een kleine 1,5 uur tot over het rookpunt van de gekozen olie.
Die laatste foto lijkt mij een prima exemplaar. Die eerste overigens ook. Maar als de pannen niet naar wens presteren kan je ze natuurlijk opnieuw doen.
- knip -
Bij de eerste pan/foto ben ik gaan reinigen omdat er op de rand zo'n dikkere laag zat die ik er zo af kon krassen.Raymond P schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 13:52:
@Trebbors Je bent al een heel eind.
De tweede pan zal ik dan zo laten, prestaties zijn goed.
Welke olie en keuze adviseer je voor oven seasonen?
@Trebbors Als je je pan eerst kan blauwen: lijnzaadolie.
Anders een gangbare olie. Normaal gesproken zou ik zonnebloem zeggen, maar die flessen zitten momenteel vol met palmolie. Geen idee hoe dat presteert als polymeer.
Anders een gangbare olie. Normaal gesproken zou ik zonnebloem zeggen, maar die flessen zitten momenteel vol met palmolie. Geen idee hoe dat presteert als polymeer.
- knip -
Kan een flesje vloeibaar gootsteenontstopper ook of Dasty van de Wibra?Raymond P schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 20:16:
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 13-09-2022 08:54 ]
@CurlyMo Ja. Zolang het natriumhydroxide (engels: sodium hydroxide) is zonder toevoegingen om het 'actief' te maken.
Dus geen natriumhypochloriet.
Het voordeel van de korrels is dat je daarmee makkelijk kan doseren en je loog oplossing kan bepalen. Ik gebruik 100 gram op 5 liter water.
Het voordeel van de korrels is dat je daarmee makkelijk kan doseren en je loog oplossing kan bepalen. Ik gebruik 100 gram op 5 liter water.
- knip -
En de ovenreiniger? Daar spray je gewoon de pan mee onder?Raymond P schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:59:
@CurlyMo Ja. Zolang het natriumhydroxide (engels: sodium hydroxide) is zonder toevoegingen om het 'actief' te maken.