Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 42 ... 84 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@nino_070 gewoon één laagje eroverheen, en weer gaan gebruiken.
Opnieuw inbranden moet het wel echt verkloot zijn. En dat is m.i. eerder het geval als je veel aangekoekte olie hebt die inmiddels is gepolymeriseerd dan wanneer je laag op sommige plekken wat kaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:58
franssie schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:28:
[...]

In een koelkast is het juist meestal vrij droog, omdat vocht condenseert op de verdamper. Daarom stoppen ze komkommers ook in plastic tegenwoordig omdat ze anders uitdrogen.
komkommers (en tomaten) horen niet in de koelkast.
Dit inderdaad. Tomaten, zeker als het lekkere exemplaren zijn horen zeker niet in de koelkast. Dat komt de smaak zeker niet ten goede.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
bvk schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:01:
[...]

Lekker zo laten of opnieuw inbranden.

Mijn 28 cm pan is er nog erger aan toe, een eitje hoef ik waarschijnlijk niet meer te proberen. Maar worstjes, aardappel of een steak gaat nog prima, dus ;)

[Afbeelding]

[...]

Absoluut!

Maar voor dit geval is het van belang dat je producten die je gaat bakken gewoon eerst af laat koelen en niet direct na het koken al bakt. Niet alleen mie, maar ook aardappeltjes, rijst, noedels etc. etc.
niet alleen afkoelen maar vooral uit laten dampen. Sterker nog, ik maak een mijns inziens niet onverdienstelijke nasi goreng. Als ik dat doe kook ik de rijst op dag 0, en zet die dan in de ijskast om lekker te drogen. Op dag 1 of zelfs dag 2 bak ik deze pas op.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreytigch
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-06 21:46
Hallo iedereen,

Ik heb een klein beetje advies nodig. Ik was er niet bij met mijn hoofd en dacht slim te zijn om in dezelfde pan waar ik de balletjes gaarde, de tomatensaus te maken (minder afwas). Dit is helaas het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W3DBBDYsMGQph1IY_m80R8rJvYU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aPmK63RJSSKkWnG6qDgHSC8q.jpg?f=fotoalbum_large

Nu begrijp ik dat ik em opnieuw moet inbranden, maar ik zit ergens nog mee - hoe krijg ik dit nog egaal? Moet ik alsnog met een zuur/azijn aan de slag om alles weg te halen, of moet ik lokaal gaan schuren/inwrijven met zuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:36
@jeffreytigch Als je einddoel nog steeds is om minder afwas te hebben dan kan je morgen gewoon hetzelfde gerecht maken in die pan. Die methode lijkt immers prima te werken...

Als je een duidelijk verschil voelt tussen kale pan en polymeer, je nagel kan blijven hangen bijvoorbeeld, dan doe je er goed aan om 'm te strippen.
Om dezelfde reden is het niet raadzaam om 'lokaal' met zuur aan de slag te gaan.

Als je weinig waarde hecht aan esthetiek en bovenstaand gaat niet op dan kan je gewoon lekker door koken.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreytigch
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-06 21:46
Raymond P schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:52:
@jeffreytigch Als je einddoel nog steeds is om minder afwas te hebben dan kan je morgen gewoon hetzelfde gerecht maken in die pan. Die methode lijkt immers prima te werken...

Als je een duidelijk verschil voelt tussen kale pan en polymeer, je nagel kan blijven hangen bijvoorbeeld, dan doe je er goed aan om 'm te strippen.
Om dezelfde reden is het niet raadzaam om 'lokaal' met zuur aan de slag te gaan.

Als je weinig waarde hecht aan esthetiek en bovenstaand gaat niet op dan kan je gewoon lekker door koken.
Top, duidelijk. We hebben mooie rvs pannen voor sausjes, dit ging gewoon even mis. :) ik ga morgen even na of ik een duidelijk verschil voel, maar een ‘litteken’ vind ik zelf ook wel mooi staan. Dank voor je inzichten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
jeffreytigch schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:54:
[...]

Top, duidelijk. We hebben mooie rvs pannen voor sausjes, dit ging gewoon even mis. :) ik ga morgen even na of ik een duidelijk verschil voel, maar een ‘litteken’ vind ik zelf ook wel mooi staan. Dank voor je inzichten!
Ik zou er zelf in doorgaan als je geen laagje voelt. De pan wordt langzaam maar zeker diepzwart dus over drie maanden zie je dit toch niet meer.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17-06 10:23
Wel ff insmeren met olie voor je hem wegzet, anders zit er de volgende dag vliegroest op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:00
mcDavid schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:36:
Wel ff insmeren met olie voor je hem wegzet, anders zit er de volgende dag vliegroest op.
Welke olie bijvoorbeeld in mijn geval?
Ik ga mijn eerste plaatstalen pan inbranden met arachideolie. We hebben geen andere olie in huis. Elke keer na gebruik een drupje van deze olie door de pan smeren? En moet er ook een drupje onder de pan?

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-06 16:28
Arachideolie is prima. Ik gebruik zelf rijstolie.Onderkant smeer ik na het inbranden eigenlijk niet meer in.

Als je wil pan goed droogstookt na het afwassen hoef je em in principe ook niet in te smeren (tenzij je de pan op een vochtige plek opbergt)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
Een pan met een intacte polymeer laag kan je ook gewoon nat wegzetten, er gaat geen water door de laag.

Insmeren met olie vóór het wegzetten heeft alleen nut als je een drogende olie gebruikt. Arachideolie is geen drogende olie (lage 'iodine value'), het laagje wat je erin smeert voor het wegzetten zal oxideren en uiteindelijk rans worden en peroxides zijn niet oke.
Kort gezegd zal je dat laagje dus eruit moeten wassen met zeep of droog moeten branden voordat je de pan weer gebruikt want de olie moet polymeriseren (tot een gladde laag) om 'm veilig te maken.

Als je onbedoeld je pan half kaal hebt getrokken bij een poging de vaat te reduceren en je 'm gewoon even weg wilt zetten totdat je tijd hebt om het netjes op te lossen maakt het natuurlijk geen bal uit welke olie je erop smeert.

Vroegah, aan de wieg van de lore, werd zo'n plaatstalen pan na het wassen bedekt met een laagje lijnzaadolie (die wel droogt). Dat was ook wenselijk omdat afwasmiddel toen nog een zeep was op loog basis in plaats van de moderne ontvetters die wij nu gebruiken. Als je dan onverhoopt je pan toch een keer goed af moest wassen zat er in ieder geval een robuuste laag polymeer op.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Raymond P schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 08:46:
Als je onbedoeld je pan half kaal hebt getrokken bij een poging de vaat te reduceren en je 'm gewoon even weg wilt zetten totdat je tijd hebt om het netjes op te lossen maakt het natuurlijk geen bal uit welke olie je erop smeert.
Ja, dit is wat ik bedoel.

Zelf gebruik ik zonnebloemolie, maar het maakt echt weinig uit, olie is olie in dit geval, even er vanuit gaande dat je de pan relatief snel weer gaat gebruiken. De eerst volgende keer stook je 'm dan even goed warm voordat je je gerecht erin gooit, dan polymeriseert de olie, en kun je daarna direct door met koken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@mcDavid Ik ging er wel van uit dat je die olie dan verwijderd. ;)
Het duurt namelijk best lang om zo'n niet drogende olie te laten polymeriseren, los van het idee dat je dan vooral leunt op de vrije radicalen die vrijkomen bij het rookpunt om het aan elkaar te plakken. Daarbovenop vormt zo'n laag geen lange polymeerketting en is dus gevoeliger voor aanbakken én afbreken.
Ook voor de laag in je pan maakt het dus wel uit welke olie gebruikt wordt.

Een keer één enkele laag goed aanbrengen (idealiter met de juiste olie, op lagere temperatuur) is echt voldoende.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Laatst online: 10:00
Aha, goed om te weten deze info. Want..
Het is een pannenkoekenpan die maar pak-em-beet vijf keer per jaar op het vuur staat.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
defusion schreef op zondag 10 april 2022 @ 22:02:
[...]

Is zo'n wok module een relatief goedkope inzet om een platte inductieplaat om te vormen voor gebruik met een ronde wok, of bedoel je dan een compleet losstaande inductieunit specifiek voor de ronde wok?

Want die units zijn ook niet heel goedkoop zover ik kan vinden (iig die van Hendi), en vraag me dan af, als het voor buitengebruik is, of je dan niet beter een serieuze wokbrander op gas kunt aanschaffen. Die kosten minder en hebben aanzienlijk meer vermogen. Een vrij standaard ~10kw gasbrander zie ik al voor een euro of 40 met een snelle google zoekopdracht. Een wat specifieke wokbrander van 12-15kw zie ik rond de € 150, en als ik even heb vermoed ik dat ik zo'n echt serieuze wokbrander van 20+ kw zoals ze bij de chinees gebruiken ook nog wel vind voor minder dan wat zo'n inductie wokbrander van Hendi kost.

Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd of hier iemand zoiets heeft / kan aanbevelen, lijkt mij wel weer een leuke optie om buiten mee te koken.
Een tijdje terug postte ik bovenstaande.
Nou, ik kwam weer wat tegen op aliexpress wat ik moest hebben. Een 40kw wokbrander :+
https://nl.aliexpress.com/item/1005003356218371.html

Ben benieuwd of het wat is. Kom er niet veel over tegen online.

Om het beetje ontopic te houden: nu nog op zoek naar een goede wok met ronde bodem. Heb nu alleen een platte.
In het boek 'The wok' van J. Kenji López-Alt kwam ik het advies tegen een ~2mm dikke plaatstalen wok te nemen. Dat die écht cheape dingen van de toko (van minder dan 1mm) het toch net niet zijn.
Iemand tips voor een goeie maar betaalbare?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelveen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-06 15:35
Ik vind zulke dingen van alie altijd een beetje spannend....Veiligheid lijkt me toch wel belangrijk met dit soort zaken en bij alie is het maar afwachten. Ben wel erg benieuwd of het wat is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
We gaan het meemaken. Voorzichtigheid is zeker op z'n plek. Maar sowieso ga ik 'm alleen buiten gebruiken, denk dat het risico dan wel meevalt. Althans niet veel meer dan een kwaliteitsbrander met een vergelijkbaar vermogen.

Als de interne bouwkwaliteit niet geweldig is, kan er een lek ontstaan, en vuur waar je het niet wilt. Maar dan draai ik de fles gewoon dicht en is het snel genoeg voorbij als er niks anders brandbaars in de buurt is (geen houten tafeltje ofzo).

Worst case is denk ik iets waar ik zelf controle over heb: dat de gasslang los schiet en in de fik vliegt. Die zit namelijk redelijk dicht bij de vlam. Daar is redelijk weinig aan te doen bij dit ontwerp/formaat gastoestel. Maar hetzelfde geldt voor zo'n beetje elk los gastoestel.

Zie ik nog risico's over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Zolang je 'm buiten gebruikt en de gasfles niet erop zet zal het wel los lopen.

Doe een simpele lek-test met wat zeepsopwater na de eerste keer aansluiten en herhaal dat na 1e gebruik.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvrrr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:30
Al vaker gelurkt in dit topic en overwogen om de Buyer pannen te kopen maar nog niet gedaan. Bij Bol heb je momenteel op een paar formaten van de Buyer een 1+1 gratis actie dus zojuist toch de 24cm crepe pan en de 24cm koekenpan besteld. Voor degene die nog twijfelen is dit wellicht een mooi moment om uit te proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 08:49
defusion schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:56:
[...]Om het beetje ontopic te houden: nu nog op zoek naar een goede wok met ronde bodem. Heb nu alleen een platte.
Ik ben heel tevreden met mijn wolkam van de Oriental Market. Gaat top op de wokbrander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Wat is het verschil tussen Debuyer Mineral B en de Mineral B Pro. Het handvat moge duidelijk zijn, maar ik doel met name op de specificaties. Ik lees iets over dat de Pro wel in de oven kan (handvat is hittebestendig) en de normale Mineral B niet, of juist maar heel kort?

En wat is dan de maximale temperatuur van deze pannen?
Puur hypothetisch gezien, niet dat er nu reden toe is maar ik heb een zelfreinigende oven. Menig BBQ rooster heb ik hier ook schoon mee gekregen, stel dat debuyer pannen schoongemaakt moeten worden om vervolgens opnieuw in te branden, kan ik hem dan "schoonbranden" in de oven op 500 graden?
Wat is de maximale temperatuur überhaupt om in te branden in de oven (ik heb inductie thuis)? Mijn oven gaat tot maximaal 300 graden, verstandig of toch gewoon 200 graden aanhouden? En zit er dan nog verschil tussen de Pro en de normale?

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@freestyler2 Boven de 1200 graden wordt het wel kiele kiele, als je dan nog gaat bakken krijg je fusies met het plaatstaal. Maar in theorie kan je doorgaan tot ergens in de 1500 graden.

Iets serieuzer: met de juiste olie is een kleine 100 graden ruim voldoende.
Boven de +/- 450 graden wordt de polymeer as. Dus als je de pan volledig schoon wilt maken in de pyrolyse cyclus van je oven dan kan dat.
Het verschil tussen de mineral b en pro is daarna ook best klein.

[ Voor 7% gewijzigd door Raymond P op 29-05-2022 18:24 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Het grote voordeel van een RVS handvat vind ik het verschil in warmtegeleiding waardoor het handvat nooit te heet is om zonder vaatdoek vast te pakken als je de pan op het vuur hebt staan (in de oven is dit uiteraard een ander verhaal).

Ik vind de Carbon Plus met RVS handvat overigens fijner in de hand liggen dan de Mineral B Pro. Deze laatste heeft een smaller handvat waardoor de pan niet zo goed vastpakt naar mijn mening.

De carbon plus met RVS handvat verkopen ze alleen bij Amazon volgens mij.

/Edit: de 28 cm is nu zelfs in de aanbieding bij amazon.nl -> https://www.amazon.nl/BUY...&pd_rd_i=B000TSZPW6&psc=1

Meestal zijn ze bij .de het goedkoopst overigens

[ Voor 31% gewijzigd door Schweino op 29-05-2022 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Laatst online: 17-06 21:10
Voor inductie zoeken wij een gehele nieuwe pannenset. Zijn er volgens jullie enkele sets die er qua prijs/kwaliteit bovenuit schieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@ThijsM Wat zoek je exact? Gewoon kookpannen?

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:48

Tijntje

Hello?!

Tijntje schreef op maandag 4 april 2022 @ 16:58:
Iemand een goede aanrader voor een grote braadslee/grillpan?

We zijn op zoek naar een rechthoekige pan die we op onze Bora plaat kunnen zetten over de 2 kookzones
Dus dat je als het ware 1 lange gril maakt, zodat we daar bijvoorbeeld schnitzels op kunnen bakken
Even me zelf qouten, mocht iemand ander hier ook naar op zoek zijn.
Wij hebben uiteindelijk deze aan geschaft
https://www.amazon.de/gp/product/B00ECBP8RI?psc=1
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lCa4MTF.png
Grote voordeel is dat hij 4 silicone voetjes heeft waardoor hij niet schuift op je inductie plaat en dus ook niet krast.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Laatst online: 17-06 21:10
Raymond P schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:18:
@ThijsM Wat zoek je exact? Gewoon kookpannen?
Een kookpannenset en goede grillpan. De huidige kookpannen (oud BK setje) sluiten niet goed aan op de inductie. We hebben een ETNA Kif577zt inductiekookplaat.
Voor het bakken gebruiken we al enige tijd naar tevredenheid een debuyer pan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@ThijsM kookpannen zijn niet zo spannend. Hier ook iets van BK (de karaat+ denk ik), en is prima. Komt vaak genoeg iets van in de aanbieding. Zou tegenwoordig wel volledig metaal kopen ipv. plastic handvat, maar eerlijkheidshalve doet plastic het na 14-15 jaar ook nog steeds prima. Maar volledig metaal gaat waarschijnlijk een leven lang mee.
Alleen dus even opletten dat het geschikt is voor inductie.

Ikea heeft ook goede prijs/kwaliteit pannen.

Grillpan zou ik altijd iets van gietijzer nemen. Je wilt die warmteretentie om te grillen.
Geëmailleerd als je er niet teveel onderhoud aan wilt hebben.
In elk geval niks met antiaanbaklaag, want kan geen hoge temperaturen hebben en werkt juist averechts als je grillstrepen wil.

Je hebt zo te zien ook zo'n flex inductie zone, dan zou ik waarschijnlijk kijken voor een gietijzeren rechthoekige grillplaat die daar op past. Gietijzer (zonder emaille) is vrij goedkoop, ik vind al van die merkloze dingen vanaf een euro of 30-35.
Ik zou zelf waarschijnlijk iets geëmailleerd van staub of le creuset zoeken, zoals deze https://www.lecreuset.nl/...erd-gietijzer/CI0202.html
of deze:
https://www.zwilling.com/...cm-zwart/40509-343-0.html

beide online goedkoper te vinden

[ Voor 8% gewijzigd door defusion op 30-05-2022 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Het enige waar je imho op moet letten bij het aanschaffen van kookpannen is dat ze een dikke bodem hebben.
Daarmee voorkom je vervorming.

De geëmailleerde le Creuset is een goede pan.
Ik heb er een met steel, maar zou als ik een nieuwe koop geen steel meer eraan willen. Zo'n pan gaat nergens naartoe als 'ie warm is en vrijwel nergens naartoe als 'ie niet warm is.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
midego schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 13:55:
[...]

Ik ben heel tevreden met mijn wolkam van de Oriental Market. Gaat top op de wokbrander.
Nog bedankt voor je reactie!
Bedoel je de 'amazing oriental'? Daar komt mijn platte wok namelijk wel vandaan, maar die is dus vrij dun/licht. Misschien iets te dun/licht, als ik het advies mag geloven. Duidelijk gestampt staal.
Ik heb nu deze gekocht: https://www.amazon.de/gp/product/B00PUZT9MU
Handgehamerd, 1.8mm dik, 2.1kg volgens de specs.

Het voelt in elk geval wel als een stuk meer kwaliteit dan die van de amazing oriental.
De wokbrander is wel nog onderweg uit china, dus nog niet kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 08:49
Mooi pan, gaat op mijn verlanglijstje.

Kan ook sneller in huis via https://www.amazon.nl/Cra...d=pla-1418641031252&psc=1

En

https://www.amazon.nl/Cra...id=pla-315507987076&psc=1

[ Voor 89% gewijzigd door midego op 30-05-2022 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-05 23:41
Nieuwe keuken zoekt nieuwe pannen voor op het gas.
Ik heb dringend nieuwe pannen nodig waaronder een wokpan voor een ruime 4 personen. Dus rond de 28/30 diameter.

Ik denk dat een keramische wokpan het best bij mij aansluit. De gietijzer lijkt mij te zwaar om het eten in de lucht te gooien. Meestal gaat dit niet bij mij goed :).

Op Bol lees ik in de recensies toch vaak dat de pannen niet deugen. Ik denk dan kunnen mensen dan niet met het materiaal omgaan of zijn het net productiefouten. Daardoor wordt het kiezen lastiger,

Uit de pannenselectie van Bol heb ik drie pannen uitgekozen. Puur vanwege op basis van 'recensies'

1
GreenChef Diamond Inductie Wokpan
2
GreenPan Memphis Keramische Wokpan
3
GreenPan Cambridge Inductie Wokpan

Heeft iemand een van deze pannen in zijn of haar bezit?
En hoe zit het met het aanbakken van gemarineerd vleesch ed. Bakt dit snel aan?

Naar welke merklijnen van Greenpan en BK moet ik links laten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@noud Thermolon (zoals Greenpan gebruikt) slijt.

Ik heb geen ervaring met hun wokpannen.
Ik ben nu wel een koekenpan uit de Craft lijn aan het testen. Want 5 jaar garantie op de laag en bedoeld voor intensief gebruik.
Het is nog te vroeg om daar een uitspraak over te doen maar ik ben voorzichtig positief.

Zeker in de eerste fase plakt er niets, ook op de goedkopere lijnen niet.
Ik zou zeker niet een pan van hun kopen die niet de infinity pro coating heeft, dat gaat hier geen jaar mee.

[ Voor 12% gewijzigd door Raymond P op 31-05-2022 09:12 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
sja anti-aanbak is anti-aanbak. Of je nou een goedkoop prul van de Action koopt of een dure merkpan, er zal niets aan blijven plakken.

Het onderscheid zit 'm in de warmtegeleiding en of de coating er na een half jaar al af begint te vallen of het toch een jaar of 3-4 volhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@mcDavid Nee, een silicumdioxide laag is niet direct vergelijkbaar met een PTFE laag.
Het gedraagt zich ook anders tijdens het koken.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietdatikweet
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:19
Het is vast eerder gevraagd hier, en heb niet echt een antwoord op kunenn vinden maar hoe zit het nou met die greenpan pannen? In het speciefiek de padova model? Er is een aanbieding namelijk voor 164 heb je 7 pannen. Gaan ze beetje lang mee? Wil die pannen als vervanging hebben voor mn huidige pannen, dus ben van plan om er alles mee te doen. Bakken, frituren etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
@Nietdatikweet watvoor pan(nen) wil je kopen dan? Het zijn namelijk allemaal aluminium pannen met een coating. Die hebben dus sowieso een beperkte levensduur. Als je een anti-aanbak coating belangrijk vindt is dat natuurlijk een acceptabel compromis, maar voor een kookpan kan ik me dat moeilijk voorstellen en zou ik toch echt gewoon RVS pannen aanraden. Daar kunnen je kleinkinderen nog plezier van hebben bij wijze van spreken niets bij wijze van, wij koken letterlijk dagelijks in pannen uit de erfenis van mijn schoon-grootmoeder.

Over de specifieke duurzaamheid van deze serie heb ik geen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietdatikweet
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:19
@mcDavid aha dat is wel minder. Maar ik zou wel zeggen dat ze op zn minst 5 jaar lang mee moeten gaan. Zat ook te twijfelen aan die BK roestvrijstalen pannen ja, maar weet het ook even niet joh. Zo veel keuzes en factoren waar je rekening mee dient te houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Nietdatikweet De Padova lijn valt onder de Infinity Pro coatings: https://help.greenpan.com...nity-Pro-anti-aanbaklaag-

In die 5 jaar zal je wel een toenemende mate van irritatie krijgen. Het is geen aan/uit. :)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
noud schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 03:04:
Nieuwe keuken zoekt nieuwe pannen voor op het gas.
Ik heb dringend nieuwe pannen nodig waaronder een wokpan voor een ruime 4 personen. Dus rond de 28/30 diameter.

Ik denk dat een keramische wokpan het best bij mij aansluit. De gietijzer lijkt mij te zwaar om het eten in de lucht te gooien. Meestal gaat dit niet bij mij goed :).

Op Bol lees ik in de recensies toch vaak dat de pannen niet deugen. Ik denk dan kunnen mensen dan niet met het materiaal omgaan of zijn het net productiefouten. Daardoor wordt het kiezen lastiger,

Uit de pannenselectie van Bol heb ik drie pannen uitgekozen. Puur vanwege op basis van 'recensies'

1
GreenChef Diamond Inductie Wokpan
2
GreenPan Memphis Keramische Wokpan
3
GreenPan Cambridge Inductie Wokpan

Heeft iemand een van deze pannen in zijn of haar bezit?
En hoe zit het met het aanbakken van gemarineerd vleesch ed. Bakt dit snel aan?

Naar welke merklijnen van Greenpan en BK moet ik links laten?
Ik gebruik de BK black steel wokarang al enkele jaren naar volle tevredenheid. Gemaakt van plaatstaal met een gietijzeren steel. De wok is al ingebrand en er blijft verassend weinig aan kleven vanaf het eerste gebruik.

https://www.bk.nl/shop/wo...g-30-cm/CC002905-001.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-05 23:41
@Schweino dank
Had je ook last van roestplekken en bakt het eten snel aan de pan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
noud schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 02:51:
@Schweino dank
Had je ook last van roestplekken en bakt het eten snel aan de pan?
Nee, beiden niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Nietdatikweet schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 10:43:
Het is vast eerder gevraagd hier, en heb niet echt een antwoord op kunenn vinden maar hoe zit het nou met die greenpan pannen? In het speciefiek de padova model? Er is een aanbieding namelijk voor 164 heb je 7 pannen. Gaan ze beetje lang mee? Wil die pannen als vervanging hebben voor mn huidige pannen, dus ben van plan om er alles mee te doen. Bakken, frituren etc.
Rukapul in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"

Weinig aan de situatie veranderd. De opstaande randen van de koekenpannen vereisen wel boenwerk met schuursponsje om aangekoekte bakresten te verwijderen (mijn greenpan met open toplaag structuur wil eigenlijk bij de opstaande randen al niet helemaal schoon meer, de vlakke structuur van mijn greenchef modellen wel). Bij die greenchef wel zojuist wel met BBQ reiniger en flink boenen met schuursponsje twee zwarte aanbaksels moeten verwijderen die achtergelaten waren bij het pannenkoeken bakken (de dader ontkent elke betrokkenheid).

Kortom, na flink wat maanden twee in perfecte toestand, een in goede, en een prima. Anti aanbak van allemaal nog uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Hier heb ik na verhuizing en van gas naar inductie nieuwe koekenpannen moeten kopen. Omdat bij de Makro toen leuke actie was heb ik toen BK Easy induction pannen gekocht. Echter na 2 jaar begint de aanbak laag lost te laten (ondanks houten spatels) en de randen van de pannen zien eruit als een kraterlandschap. Materiaal is blijkbaar erg zacht.

Dus tijd voor iets nieuws. Ben dus terecht gekomen bij de IKEA Sensuell pannen. Ik heb het topic al even doorgespit, maar het is mij niet duidelijk of ik de RVS pannen nu ook in moet laten branden.

De eerste resultaten van een gebakken eitje lijken op wat in het topic al voorbij gekomen is. Maar dat is gewoon even wennen aan anders koken. En pan goed heet laten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
RVS pannen doe je over het algemeen niet "inbranden" nee. Hierin goed bakken is idd een kwestie van voldende bakvet, goede temperatuurhuishouding en héél veel oefenen. Aan mij is het niet echt besteed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 10:17

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Highfive95 Inbranden niet nodig bij RVS. Zoals ik in de TS schreef zweet ik ze soms wel in met pindaolie (eerst warm maken, niet bloedheet) en dan wat olie in het RVS laten trekken. Maar dat hoeft niet.
En inderdaad voldoende vet gebruiken. Vet is goed, vet is lekker en bij niet teveel is het ook gezond.

edit: Het staat er ook niet heel erg duidelijk in zie ik.

[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 03-06-2022 13:52 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
@franssie
Hier heb ik dan overheen gelezen :'(

Had het hele topic al op Sensuell doorgespit. Als ik het internet af schuim doen sommige het wel, anderen weer niet. Dus dat werd er ook niet duidelijker op.

Is wel heel erg wennen deze pannen. Probleem is voornamelijk geduld. Ik heb vroeger wel met gietijzeren pannen gewerkt, maar dat is toch anders. Je moet het even doorhebben en pannen op de juiste temp krijgen.

Nu koken wij beide wel heel graag dus dat moet wel goed komen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devices
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13-11-2024
Eerste paar keer met RVS was wel even boenen omdat het bleef plakken, maar nubl gebeurt dat nooit meer. Wij koken op een ceramische kookplaat wat iets lastiger is qua warmtecontrole, maar het wende snel. Het trucje met de water druppels laten zweven werkt echt super goed en je wilt dat effect ook met je eten, dus houdt het goed warm. Dingen zoals kip en vis mogen best even plakken, gewoon even laten en daarna kan je het praktisch plakloos draaien.

Na het afkoelen even in water zetten helpt ook qua schoonmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@Highfive95 nog even een aanvulling op bovenstaande reacties:
Inbranden doe je, in het geval van plaatstaal, m.i. om 2 redenen:
- Voorkomen van roestvorming (beschermende laag)
- Een soort-van antiaanbaklaag maken

Bij RVS is die eerste niet nodig, maar de 2e zeker mogelijk!
Hier heb ik zelf mee geëxperimenteerd door RVS wel in te branden, en dan krijg je vergelijkbare prestaties als een plaatstalen pan, zonder ooit het risico te hebben op roestvorming.
Maar natuurlijk verdwijnt de laag net zo hard als je zure producten gebruikt. Dus dat nadeel heb je wel.
Ik heb begrepen dat RVS doorgaans ook wat gladder/minder poreus is dan plaatstaal, waardoor een eventuele laag minder goed zou hechten. Wat daar van waar ik durf ik niet te zeggen, maar mijn experiment was in elk geval succesvol.

Een mooie middenweg m.i. is RVS wel één laagje te geven, en gewoon te gaan gebruiken. Als je er eens wat tomaten in hebt laten prutteren, of een citroen in hebt uitgeknepen oid, dan is je laag weg, en doe je het gewoon opnieuw. Telkens één laagje en klaar, niet teveel werk van maken.
Of als je meerdere RVS pannen hebt of een combinatie van RVS en plaatstaal, dan kun je er voor kiezen het gescheiden te houden. Mijn RVS teppenyaki plaat heb ik ook met meerdere lagen ingebrand, en die houd ik zo / behandel ik als ware het plaatstaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MikeyMan schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:09:
Afgelopen weekend een setje WMF CeraDur Profi koekenpannen besteld. Waren fors afgeprijsd, dus leek me de poging waard. Nog niet veel mee gewerkt, maar bevalt tot nu toe meer dan prima. Blijkt ook maar weer dat je te lang blijft aan kloten met oude pannen. Volgende keer veel sneller vervangen.

En voor ernaast toch eens kijken naar een pan zonder anti-aanbak.
Nou, die WMF ceradur leek het in het begin prima te doen. Maar naar een half jaartje is ie niet meer schoon te krijgen. Bakt aan als een gek. Terwijl er op het oog nog geen kras op zat.

Vrees dat het toch weer een teflon pan wordt :X

De crueset koekenpan die ik als alternatief voor een wok had gekocht bevalt overigens perfect. Zeker nu ie een beetje in gebakken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 10:14
Na de uitzending van gisteren van Keuringsdienst van Waarde ook maar eens zoeken naar goede pannen. Naast dat onze anti-aanbaklagen gewoon "op" zijn.

We zijn geen kookwonderen, dus ze moeten gewoon tegen een keertje te heet kunnen. En das met anti-aanbak dus niet handig.

Het gaat voornamelijk om koekenpannen (voor vlees en vis te bakken), een eitje te bakken (wordt op DeBuyer afgeraden met "scrambled eggs" in hun Carbon plus lijn) en om een wokpan. Niet alleen om te wokken maar ook om pasta te bereiden (vaak maken we saus, dan gooien we de macaroni er doorheen en dan in de wok klaarzetten)

Neig nu naar de Debuyer Carbon (plus?) voor vlees. Eieren als dat kan ook een kleinere Debuyer.
Wokpan wil ik het liefst eentje met deksel, maar de meeste die ik zie hebben dat niet? Het is puur voor afdekken na het koken, niet zozeer voor tijdens het koken.

dus: Kan DeBuyer ook voor een eitje koken? Of moet ik wat anders?
Is debuyer Carbon Plus de beste keuze van de reeks voor mijn gebruik?

Voor het "wokken" hebben we nu deze wat eigenlijk prima werkt, maar wel "op" is na 6 jaar
https://www.ikea.com/nl/n...grijs-aluminium-60149197/

Zijn er betere woks met deksel? Of is dit prima voor ons gebruik.

En gekookte lijnzaadolie is zeker niet hetzelfde als koud geperste :+ want gekookt heb ik nog staan voor de schutting _O-

[ Voor 5% gewijzigd door Waah op 17-06-2022 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@Waah debuyer kan prima voor eieren. Het is mijn favoriete soort pan voor een eitje.
Weet niet waar je vandaan hebt dat dat niet zou gaan.

Wokpan lijk je meer universeel (soort van hapjespan) te gebruiken. Dan lijkt RVS mij wel een mooi materiaal.
Helemaal als je er ook tomatensauzen en dergelijke in wilt laten pruttelen.

Er zijn vast ook goedkopere opties, maar deze + deze is wellicht een optie.
Of deze set.
(ik link deze winkel specifiek omdat het in mijn ervaring de goedkoopste is met demeyere spul, en ik er zelf eerder naar tevredenheid heb besteld)

[ Voor 4% gewijzigd door defusion op 17-06-2022 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@defusion
Van de site van Debuyer zelf dacht ik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-iLxDPJjkzj2WRV60Ve1-ZDUT0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HQWM47OlbZSEViEffyGjYJ7Q.png?f=fotoalbum_large

Maar kan dus prima, mits goed behandeld eerst.

Kwa wokpan: oef! prijzig XD. Maar we gebruiken het inderdaad meer als hapjespan. Mooie van een wokpan zoals die van Ikea vind ik dat je hem lekker makkelijk kan omschudden en er veel in kan. Misschien gewoon weer die halen aangezien die zijn werk verder goed doet.

maar es ff shoppen voor een paar DeBuyer-pannetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Nu online
Waah schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:30:
@defusion
Van de site van Debuyer zelf dacht ik

[Afbeelding]

Maar kan dus prima, mits goed behandeld eerst.

Kwa wokpan: oef! prijzig XD. Maar we gebruiken het inderdaad meer als hapjespan. Mooie van een wokpan zoals die van Ikea vind ik dat je hem lekker makkelijk kan omschudden en er veel in kan. Misschien gewoon weer die halen aangezien die zijn werk verder goed doet.

maar es ff shoppen voor een paar DeBuyer-pannetjes
Interessant, ik gebruik ze zelf ook graag voor allerlei soorten ei, met voldoende vet gaat dat prima?

Let wel dat je echt even moet wennen bij dit soort pannen als je afkomt van volledig non-stick. Juist goed op temperatuur laten komen is bijvoorbeeld essentieel, zeker bij RVS, dat blijf ik daardoor eigenlijk niet hele fijne pannen vinden. Dat ligt niet aan de pan, maar aan mij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@Waah wel goed inbranden voor die non-stick eigenschappen. En inderdaad letten op temperatuur, en dat je er wat vet in doet.
Je krijgt het nooit zo slick als teflon, waarbij je weg komt met slechte temperatuurbeheersing en weinig tot geen vet.

Maar het is, buiten teflon, wel het meest vergevingsgezind/anti-aanbak als je kunt kiezen tussen goed ingebrand plaatstaal / (geëmailleerd) gietijzer / RVS. Het enige echte nadeel is dat je coating verdwijnt door zure ingrediënten, waaronder tomaat, dus het zal niet snel je 'one and only' pan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@defusion bedankt voor de info. Van de zuren had ik gelezen in de TS ja. Maar onze koekenpannen gebruiken we echt enkel voor vlees, vis en een eitje. Maken van saus (als we dat doen) doen we in de wokpan.

We zijn geen master chefs, zullen we ook niet worden ben ik bang. Maar een tekort aan vet ben ik niet bang voor bij Miss Waah. Dus denk dat het voor ons wel een goede keuze is.

Zal ze goed inbranden, met lijnzaadolie van de gezondheidswinkel. En dan eens kijken hoe het bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Onze twee wokpannen zijn toe aan vervanging. Ze zijn dun plaatstaal met een anti-aanbaklaag, maar daar wil ik vanaf (begint los te laten, PFAS, enz). Maar wat is wijsheid?

Ik gebruik ze op verschillende manieren: roerbakken op hoog vuur (wokpit), pastasaus (met tomaat) klaarmaken, langzaam garen op heel laag vuur (chili, risotto), enz. Ik twijfel wat ik nu het beste kan aanschaffen om al deze dingen met één pan te kunnen blijven doen. Ik neig naar een RVS-wokpan, maar kan ik daar een beetje fatsoenlijk mee roerbakken zonder iedere twee dagen een pakje boter op te stoken? Of zou ik beter naar twee pannen toe kunnen: een RVS hapjespan en een stalen wokpan? Nadeel daarvan is dat ik ze nu allebe voor vergelijkbare gerechten gebruik, dat kan dan niet meer.

Iemand tips?

Edit: volgende keer even refreshen, hele discussie van Waah gemist.... :')

[ Voor 4% gewijzigd door Bra-Jo op 17-06-2022 16:43 ]

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Misschien benoemen ze dat omdat je door het constante roeren echt serieus veel vloeistof zoals boter of olie nodig hebt? De laag vet vormt immers een vrij belangrijk onderdeel van de non-stick eigenschappen van pannen zonder chemische non-stick laag.

Als ik roerei maak in m'n De Buyer Mineral B koekenpannen heb ik beduidend meer vet en finnesse nodig dan in m'n Tefal pan met antiaanbaklaag.

Zelf vind ik roerei juist wat lekkerder met wat meer vet, ik compenseer met een kleinere portie, en wat krokantere velletjes en randjes. In mijn goed ingebrande Mineral B koekenpannen maak ik dus regelmatig scrambled eggs voor mezelf. Maar inderdaad, het is bewerkelijker & delicater qua process en anders van smaak dan lekker lichte & softe scrambled eggs uit een non-stick pan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:41
Ik heb laatst in een actie bij de bol.com 2 hele mooie koekenpannetjes van Debuyer gekocht! ingebrand met koolzaadolie omdat ik daar normaal ook mee kook en het is een prachtige aanvullen bij de 2 gietijzeren le crueset pannen die ik al had.

Moet zeggen dat de non-stick inbranden bij een plaatstalen pan wel echt beter werkt dan die op gietijzer, of misschien dat plaatstaal sneller op temperatuur komt ;). Heb in tijden niet zulke mooie biefstukjes kunnen bakken.

ik zit dus eigenlijk ook alleen nog met een hapjes pan waarin ik zure tomatenpasta/pruttelpotjes kan gaan maken. Naar bovenstaande discussie is RVS dus een goede kans hebber maar wel moeilijker mee te koken als ik dat zo begrijp. Zijn er ondertussen niet nog andere non-stick oplossingen? Had wel iets gelezen over keramische pannen maar of dat nu echt non-stick is weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Aurum schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 17:30:

ik zit dus eigenlijk ook alleen nog met een hapjes pan waarin ik zure tomatenpasta/pruttelpotjes kan gaan maken. Naar bovenstaande discussie is RVS dus een goede kans hebber maar wel moeilijker mee te koken als ik dat zo begrijp. Zijn er ondertussen niet nog andere non-stick oplossingen? Had wel iets gelezen over keramische pannen maar of dat nu echt non-stick is weet ik niet zeker.
Waarom heb je daarvoor non-stick nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
MikeyMan schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 17:36:
[...]

Waarom heb je daarvoor non-stick nodig?
Ja misschien is dat dus ook wel zo en heb ik daarvoor helemaal geen non-stick nodig. Ik ben dus niet gewend om zo te koken, want we hadden daarvoor altijd eerst de Vivo wokpan van de AH die we daarvoor eigenlijk altijd gebruikten.

Ik vind het een beetje zonde om ruim 130 euro uit te geven aan een RVS pan om erachter te komen dat het toch niet prettig werkt.
Zit er veel verschil tussen dure en goedkope RVS pannen? als het voornamelijk gaat met hoelang de pan meegaat kan ik het ook eens goedkoper proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Aurum schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 17:41:
[...]

Ja misschien is dat dus ook wel zo en heb ik daarvoor helemaal geen non-stick nodig. Ik ben dus niet gewend om zo te koken, want we hadden daarvoor altijd eerst de Vivo wokpan van de AH die we daarvoor eigenlijk altijd gebruikten.

Ik vind het een beetje zonde om ruim 130 euro uit te geven aan een RVS pan om erachter te komen dat het toch niet prettig werkt.
Zit er veel verschil tussen dure en goedkope RVS pannen? als het voornamelijk gaat met hoelang de pan meegaat kan ik het ook eens goedkoper proberen.
Ik zweer voor dat soort bereidingen bij m'n Cruesets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Ik heb zojuist vrolijk eitjes gebakken in een pan met keramische coating (Greenpan)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22qQrfijawKAdNYQLfoy2TuJhX4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vtLyZxjw1Zk46tmh5Wdqu2cq.jpg?f=fotoalbum_large

Normaal doe ik dat in een wadjan, maar ik had geen plek meer.
Op plaatstaal vind ik een mooie roerei maken overigens best lastig, dat doe ik liever op RVS.

[ Voor 0% gewijzigd door Raymond P op 07-09-2022 14:05 . Reden: typo ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Bra-Jo schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:42:
Onze twee wokpannen zijn toe aan vervanging. Ze zijn dun plaatstaal met een anti-aanbaklaag, maar daar wil ik vanaf (begint los te laten, PFAS, enz). Maar wat is wijsheid?

Ik gebruik ze op verschillende manieren: roerbakken op hoog vuur (wokpit), pastasaus (met tomaat) klaarmaken, langzaam garen op heel laag vuur (chili, risotto), enz. Ik twijfel wat ik nu het beste kan aanschaffen om al deze dingen met één pan te kunnen blijven doen. Ik neig naar een RVS-wokpan, maar kan ik daar een beetje fatsoenlijk mee roerbakken zonder iedere twee dagen een pakje boter op te stoken? Of zou ik beter naar twee pannen toe kunnen: een RVS hapjespan en een stalen wokpan? Nadeel daarvan is dat ik ze nu allebe voor vergelijkbare gerechten gebruik, dat kan dan niet meer.

Iemand tips?

Edit: volgende keer even refreshen, hele discussie van Waah gemist.... :')
Of toch 2 pannen, plaatstalen wok en geëmailleerd gietijzeren braadpan voor langzaam garen/pruttelen.
RVS als het perse met één pan moet. Zie het dan meer als hapjespan met wokvorm.

Overigens is er genoeg rvs spul te krijgen. Demeyere is duur, maar je weet wat je krijgt en gaat een leven lang mee. Maar er zijn zat goedkopere alternatieven. Ikea sensuell heb ik een koekenpan van en is dikke prima, maar die hebben weer geen wok in die serie. Ook is de koekenpan flink duurder geworden. 40 naar 55 euro.

[ Voor 12% gewijzigd door defusion op 17-06-2022 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:19
Aurum schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 17:41:
[...]

Het prijsverschil komt voornamelijk door de samenstelling van de pan. Duurdere pannen hebben vaak meer lagen in de sandwich structuur zitten. Daardoor geleiden ze de warmte beter. Ook zie je verschillen in de bodem zoals dat de bodem 1 geheel is i.p.v. een soort puck die er aan vast zit. Dat betekend echter niet dat de goedkopere RVS pannen complete troep zijn. Ik heb bijvoorbeeld een RVS hapjespan van Ikea waar ik ook gewoon curry's in maak of sauzen. Voor dat geld kan je gewoon proberen of het je bevalt of anders weer verkopen. Die van mij heb ik via Marktplaats voor €9,- opgepikt :).

Overigens, voor de echte pruttel dingen gebruik is zo'n pan: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZtkGI3P4fDVPqyQkPpFA0Dxa1SU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VZ2mqXAvGgPqKhZn52Ufyyzb.png?f=fotoalbum_large
Die heeft een keramische laag. Ideaal ding. Ook voor een stoofpot bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
BlackMonkey schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 19:28:
[...]

Het prijsverschil komt voornamelijk door de samenstelling van de pan. Duurdere pannen hebben vaak meer lagen in de sandwich structuur zitten. Daardoor geleiden ze de warmte beter. Ook zie je verschillen in de bodem zoals dat de bodem 1 geheel is i.p.v. een soort puck die er aan vast zit. Dat betekend echter niet dat de goedkopere RVS pannen complete troep zijn. Ik heb bijvoorbeeld een RVS hapjespan van Ikea waar ik ook gewoon curry's in maak of sauzen. Voor dat geld kan je gewoon proberen of het je bevalt of anders weer verkopen. Die van mij heb ik via Marktplaats voor €9,- opgepikt :).

Overigens, voor de echte pruttel dingen gebruik is zo'n pan: [Afbeelding]
Die heeft een keramische laag. Ideaal ding. Ook voor een stoofpot bijvoorbeeld.
Dankje voor de uitleg over het RVS verhaal! Zo'n ikea hapjespan is zeker goed om het eens mee uit te proberen :D ik ben zelf ook liever dat ik liever 1x iets goeds koop waar ik lang mee kan doen. Maargoed moet je wel zeker weten dat je het ook gaat gebruiken natuurlijk.

Was misschien wat onduidelijk inderdaad over de pruttelpotjes trouwens, dat is ook wel eens een simpele saus die even een half uurtje staat te pruttelen en daarvoor pak ik niet vaak mijn braadpan, ik heb zo'n zelfde namelijk! daar maak ik inderdaad stoofvlees/stoofpeertjes/stoofnoemmaarop in. Echt die emaille binnenlaag is top.

ik net dan nog rode pastasaus gemaakt in deze, vanwege een pannen tekort:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PoT3So6DkDxcpOgBvgOHeuH0N9I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cpkWjQ23arZ690gHyjNRpXOB.jpg?f=user_large

werkt prima maar ben toch bang dat je met zure sausen op ten duur je pan sloopt. Staat opzich niets van op de website van Le crueset alleen dat de binnenkant wel emaille zou moeten zijn maar dat je hem wel alleen met water mag schoonmaken niet met zeep. Daardoor wordt het wat verwarrend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Maak je geen zorgen, emaille kan prima tegen zuur/tomaat. Sterker nog, ik gebruik zo'n pannen vrijwel uitsluitend voor stoofgerechten met tomaat en/of wijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Aurum Dat is toch gewoon een Signature?
Schoonmaken
Wacht tot uw product is afgekoeld voordat u het reinigt.

Veeg eventuele restjes van de bodem en randen van het product. Als er eten aangekoekt zit, vul het product dan met warm water en afwasmiddel en laat hem 15 tot 20 minuten weken voordat u hem op de gebruikelijke manier reinigt.

Gebruik geen schurende reinigingsmiddelen of metalen, agressief schurende of stugge reinigingsdoekjes of borstels op de oppervlakken.

Droog het product na het wassen goed af en bewaar het op een droge plaats.
Emaille maak je het snelst kapot met (thermische) schokken. Niet laten vallen of schnitzels mee slaan dus, en ook geen hete pan in een bak water gooien.
Verder kan je er praktisch alles mee doen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Highfive95 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:50:
@franssie
Hier heb ik dan overheen gelezen :'(

Had het hele topic al op Sensuell doorgespit. Als ik het internet af schuim doen sommige het wel, anderen weer niet. Dus dat werd er ook niet duidelijker op.

Is wel heel erg wennen deze pannen. Probleem is voornamelijk geduld. Ik heb vroeger wel met gietijzeren pannen gewerkt, maar dat is toch anders. Je moet het even doorhebben en pannen op de juiste temp krijgen.

Nu koken wij beide wel heel graag dus dat moet wel goed komen. ;)
Het is naar mijn ervaring een simpele kwestie van de volgorde veranderen, wanneer doe je wat. Waar ik eerst (hypothetisch voorbeeld) knoflook en uien sneed en daarna de pan op het vuur zette, zet ik nu eerst de pan op het vuur. Waar ik eerder een eitje pakte en daarna de pan, gaat nu eerst de pan op de pit. De waterdruppel-methode heb ik al achter me gelaten, na een tijdje heb je wel door hoe hoog je de pit moet zetten en hoe lang het duurt voor de pan warm genoeg is. Ook haal ik steeds vaker pannen even van de pit af als ik denk dat ze te heet zijn. RVS is makkelijk schoon te maken, kan tegen een stootje en tegen een krasje. En de Sensuell is qua prijs ook nog eens een aanrader. Mijn DeBuyers liggen allemaal stof te happen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
@Raymond P

Dankjewel voor de info! na nog 6x de website van le crueset doorgespit te hebben kan ik ook niet meer vinden wat ik denk gelezen te hebben blijkbaar. Kom inderdaad alleen hetzelfde advies tegen.

zo zie je maar hoe handig tweakers is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slimfab
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 05-06 22:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8rnnAK7ZkrK5h9yJtaFlS-cW6U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gJvpjW9lefF1oipdzrBhUkDW.jpg?f=fotoalbum_large

Kan deze gietijzeren pan veilig gebruikt worden of moet die opnieuw klaargemaakt worden? (Schoonmaken, inbranden etc.)

Alvast bedankt voor de reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:20

woutur

Klauwtjes uit!

@Slimfab Tenzij je net ongesteld bent geweest en veel bloed verloren hebt of stevige vleeswonden onlangs hebt opgelopen of op andere manieren een ijzerdeficiëntie hebt opgelopen: schoonmaken en even opnieuw inbranden.

Tenminste, ik meen hier een hoop roest te zien op het plaatje.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slimfab
Ja.. Foto's zijn tegenwoordig duidelijker dan je IRL kan waarnemen... Dit ziet erger uit dan ik dacht. Maar goed, dan weet ik genoeg. Ik gebruik deze voorlopig niet. Wat een gedoe zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Slimfab schreef op maandag 20 juni 2022 @ 17:05:
Ja.. Foto's zijn tegenwoordig duidelijker dan je IRL kan waarnemen... Dit ziet erger uit dan ik dacht. Maar goed, dan weet ik genoeg. Ik gebruik deze voorlopig niet. Wat een gedoe zeg.
Kan dat handvat er eenvoudig af? Dan zou ik 'm eens goed schoonschrobben net een mild sopje van afwasmiddel en eventueel een schursponsje, goed afspoelen. droogstoken. afkoelen, warm (zeg 120c) in de oven opwarmen, insmeren met arachideolie oid en terug in de oven die je dan of wat later uitzet om de pan in de oven gelijkmatig te laten afkoelen.
Denk dat ie er dan wel weer klaar voor is.
En een teveel aan ijzer heb je ook weer niet zo heel snel (wellicht eerder een tekort) tenzij je elke dag kilo's vlees in IJzeren pannen bakt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-06 19:17
Of je gebruikt gewoon kwalitatief roestvrijstaal als je dit beu bent.
Ik heb lang Debuyer plaatstaal gebruikt, maar inbranden vond ik nooit handig.
Nu is het allemaal Demeyere met dichtgelegde rand, gaat de vaatwasser in na gebruik. Als je ze heet genoeg stookt bakken dingen ook niet aan. Voor roerei nog een ikea antikleef pan, alleen bij Franse omeletjes is die wel wat dun, wil nog iets beters daarvoor aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slimfab
@franssie Nee, ik niet dat het handvat ervan af kan. Het is deze.
Ik heb hem eerder opnieuw ingebrand en dat ging redelijk. t.z.t. zal ik weer kijken.

@cedrix5 Klopt! Deze pan is niet echt praktisch verder. Ik ga de volgende keer ook voor een Demeyere. Die zijn handiger qua onderhoud. Weet jij toevallig of je er ook een tomatensaus in kan maken? Ik dacht aan deze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Slimfab schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:24:
@franssie Nee, ik niet dat het handvat ervan af kan. Het is deze.
Ik heb hem eerder opnieuw ingebrand en dat ging redelijk. t.z.t. zal ik weer kijken.

@cedrix5 Klopt! Deze pan is niet echt praktisch verder. Ik ga de volgende keer ook voor een Demeyere. Die zijn handiger qua onderhoud. Weet jij toevallig of je er ook een tomatensaus in kan maken? Ik dacht aan deze
.
Ik denk dat als je aan het oog linksom draait - dat ie loskomt. Kan wat vast zitten, maar kijkt niet genageld oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-06 19:17
Slimfab schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:24:
Ja, RVS heeft geen last van zuren. Zie dat je de versies koopt met seal aan de rand, sommige goedkopere/oudere reeksen hebben dat niet en dan tast de vaatwasser op termijn het aluminium aan tussen de RVS lagen via de rand. Er zijn ook 2 soorten pannen van hen: kookpannen met heel dikke bodem zoals die je net linkte, of meer koekenpan stijl dik tot aan de rand.
De conische sauteuses hebben die laatste constructie, dat is mijn favoriet voor (pasta)sauzen. Hoog genoeg voor water in te koken en tegelijk goed om in te bakken.
Veel snelle pasta's maak ik daarin in risotto stijl, alles in 1 pot. Of even wat koken, afgieten en in zelfde pot saus maken/verse pesto opwarmen...
De gietrand en vorm met steel geeft meer opties om snel je ingrediënten/maaltijd te krijgen waar je het wil.
Zodra de sauteuses te klein worden (zoals vandaag met braised buffel shortribs) heb ik een ovale creuset dutch oven, die overleeft de vaatwasser ook prima nu na 3 jaar zonder sporen van slijtage. Daar maak ik ook bolognaise saus in (maak altijd veel ineens met 1,5kg mirepoix en 1,5kg vlees)

Enige wat niet klopt in de Demeyere marketing volgens mij is het idee dat je met weinig vet kan werken. Vooral voor spiegeleitjes, steaks en pannenkoeken enzo doe ik er genoeg boter in. Zelfde met email kookmateriaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Iemand, ik noem verder geen namen maar het was ikzelf, heeft heel onnadenkend kip gemarineerd in oa yoghurt in m'n gietijzeren koekenpan gemikt. En Het bakte veel te makkelijk vast en ik kan me nog herinneren dat ik dat gek vond, zonder dat er een lampje ging branden. :z

En je raad het al, uiteindelijk heb ik bij de Boels een drilboor gehaald om de vastgebakken stukjes kip uit de pan te meppen. De hele ingebrande laag is vooral langs de rand compleet naar de vaantjes.

Wat kan ik nu het beste doen? Schoonmaken met azijn en een staalborstel en volledig opnieuw inbranden?

[ Voor 18% gewijzigd door AtleX op 22-06-2022 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Zojuist na 3 uur lang dit topic doorspitten, de knoop doorgehakt en twee vervangende pannen besteld: de De Buyer Prim'Appety Sauteuse (voor sauzen, risotto, enz) en een Dexam plaatstalen wok die hier ergens aangeraden werd (voor roerbakken/wokken). Ik heb getwijfeld over een De Buyer Carbone wokpan, die past mooier bij de rest van de De Buyer lijn hier in huis (3x koekenpan, 2x crepepan en nu dus de sauteuse), maar ik ben bang dat ik 'm niet fatsoenlijk kan opgooien met z'n anderhalve kilo... :X

Het RVS zal wel een uitdaging worden, nu al zin in om mee te gaan spelen. :)

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:18
Vrouw en ik zijn op zoek naar nieuwe pannen. Hoeven niet zo nodig de beste van de beste, maar ook weer geen Ikea-pannen. Owja, het oog wil ook wat.

Deze hebben we gevonden:

https://www.coolblue.nl/p...annenset-20-24-28-cm.html

https://www.wehkamp.nl/ap...re&utm_campaign=pdp_share

Beide lijken me prima pannen. Iemand die deze kan aan- of afraden? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
@DCNY: heb je PFAS vrije pannen overwogen? Deze zijn dat niet.

Geen ervaring verder met deze pannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:18
Rukapul schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:16:
@DCNY: heb je PFAS vrije pannen overwogen? Deze zijn dat niet.

Geen ervaring verder met deze pannen.
Hmm totaal niet in verdiept of bij stilgestaan. Zal eens een rondje Googlen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:08
DCNY schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:22:
[...]

Hmm totaal niet in verdiept of bij stilgestaan. Zal eens een rondje Googlen :)
Of door dit topic neuzen. Hier staat alles al bij elkaar als je naar PFAS / PFOA alternatieven zoekt.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
AtleX schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:02:
Iemand, ik noem verder geen namen maar het was ikzelf, heeft heel onnadenkend kip gemarineerd in oa yoghurt in m'n gietijzeren koekenpan gemikt. En Het bakte veel te makkelijk vast en ik kan me nog herinneren dat ik dat gek vond, zonder dat er een lampje ging branden. :z

En je raad het al, uiteindelijk heb ik bij de Boels een drilboor gehaald om de vastgebakken stukjes kip uit de pan te meppen. De hele ingebrande laag is vooral langs de rand compleet naar de vaantjes.

Wat kan ik nu het beste doen? Schoonmaken met azijn en een staalborstel en volledig opnieuw inbranden?
Als je gietijzer goed inbrand dan kan je er alles in bakken zonder aan te bakken. Zelf gebruik ik kokosvet omdat dit hoge temperaturen verdraagd.

Vis, kip, eitjes, steaks enz. zijn er in onderstaande Lodge bereid. Het is een kwestie van je gereedschap eerst in de juiste conditie te brengen alvorens te gebruiken. Zeker als het plaatstaal of gietijzer betreft.

Door het vele gebruik is er een soort van anti aanbaklaag ontstaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VCI8QhoQakE2VVqDduPsvRBI7Mk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/er5Wi4RgFlaXjtyQV0PBjPWQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/118Chq4LOglBcYxrh-ElAUQbuvM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B2hAOoAADc4WjZ3TZf3A5zZa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_OqSd40izNtGJrx_REVXRHUuirA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KslgSi39kmMVyrNLcMzKh8zT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

TecTo schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:23:
[...]

Als je gietijzer goed inbrand dan kan je er alles in bakken zonder aan te bakken. Zelf gebruik ik kokosvet omdat dit hoge temperaturen verdraagd.
Ja, dat weet ik. Ik heb deze pan immers al even tot volle tevredenheid in gebruik. Alleen zure dingen zijn geen goed plan zoals algemeen bekend, en dan iets bakken wat gemarineerd is in een saus met oa yoghurt & citroensap was dan ook dom van mij.

Nu rest alleen de vraag, moet ik 'm nu helemaal kaal maken en dan opnieuw inbranden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004

Toppe

Oké ✅

TecTo schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:23:
[...]

Vis, kip, eitjes, steaks enz. zijn er in onderstaande Lodge bereid. Het is een kwestie van je gereedschap eerst in de juiste conditie te brengen alvorens te gebruiken. Zeker als het plaatstaal of gietijzer betreft.

Door het vele gebruik is er een soort van anti aanbaklaag ontstaan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die middelste mag je wel wat liefde geven want dat is niet zwart genoeg })

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:02
Waah schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:09:
Na de uitzending van gisteren van Keuringsdienst van Waarde ook maar eens zoeken naar goede pannen. Naast dat onze anti-aanbaklagen gewoon "op" zijn.

We zijn geen kookwonderen, dus ze moeten gewoon tegen een keertje te heet kunnen. En das met anti-aanbak dus niet handig.

Het gaat voornamelijk om koekenpannen (voor vlees en vis te bakken), een eitje te bakken (wordt op DeBuyer afgeraden met "scrambled eggs" in hun Carbon plus lijn) en om een wokpan. Niet alleen om te wokken maar ook om pasta te bereiden (vaak maken we saus, dan gooien we de macaroni er doorheen en dan in de wok klaarzetten)

Neig nu naar de Debuyer Carbon (plus?) voor vlees. Eieren als dat kan ook een kleinere Debuyer.
Wokpan wil ik het liefst eentje met deksel, maar de meeste die ik zie hebben dat niet? Het is puur voor afdekken na het koken, niet zozeer voor tijdens het koken.

dus: Kan DeBuyer ook voor een eitje koken? Of moet ik wat anders?
Is debuyer Carbon Plus de beste keuze van de reeks voor mijn gebruik?

Voor het "wokken" hebben we nu deze wat eigenlijk prima werkt, maar wel "op" is na 6 jaar
https://www.ikea.com/nl/n...grijs-aluminium-60149197/

Zijn er betere woks met deksel? Of is dit prima voor ons gebruik.

En gekookte lijnzaadolie is zeker niet hetzelfde als koud geperste :+ want gekookt heb ik nog staan voor de schutting _O-
Wij hebben naar aanleiding van die uitzending ook de teflonpannen vervangen.

Ik heb nu een debuyer pan voor vlees
en een debuyer pannenkoekenpan (Echt nog nooit zo consistent pannenkoeken gebakken)

Voor de overgrote meerderheid van de gerechten (als mijn vrouw kookt dus...) Hebben we een Demeyere 5ply rvs wokpan (industrial serie) en een koekenpan van dezelfde serie. Beide met glazen deksel.

Eerste week hoop gepiep uit de keuken dat het plakt en dat het rotpannen zijn.
Na een youtube filmpje over de temperatuur en wat ervaring is dat gepiep gestopt.

Nu vind ze die Demeyere pannen fantastisch en ze raad ze iedereen aan.
De deBuyer gebruiken we exclusief voor vlees. hier gaan geen sausen in en dergelijke.

Schoonmaken van de deBuyer is ook alleen met heet water, dus je theedoek kan we zwart van worden.
Daarom altijd als laatste afdrogen.

De Demeyere pannen kun je gewoon met dreft schrobben, want hier hoeft geen laag in achter te blijven.
Deze zet ik bij aanbaksels altijd even met een klein laagje water op het fornhuis en dan kookt het zo los.

Eigenlijk zou ik adviseren eerst RVS te kopen.
Ookal is het IKEA (3ply) om de prijs te drukken.
5ply word gelijkmatiger warm, en 7ply is nog beter maar voor ons te duur.

Met RVS ben je al van teflon af, en kun je al wennen aan het koken met een dergelijke pan zonder je zorgen te maken over de inbranding/olielaag.
Deze pannen zijn veel meer vergevingsgezind, je kan ze gewoon schrobben of met water in de wasbak laten staan.

De deBuyer pannen hebben meer liefde nodig, je moet de laag goed zien te krijgen en te houden.
En na het koken vooral niet in de wasbak zetten om na het eten te gaan afwassen. Dan zijn er namelijk al roestvlekken te zien. (ook in je rvs wasbak)

De deBuyer kan je ook niet gebruiken voor tomatensaus en dergelijke.
Met pasta's of pakjes met kruidensaus/mix kun je deze pan dus niet gebruiken.

Ik zie de deBuyer meer als een stap verder.

Qua vaatwasartikelen zijn deze een aanrader om toe te voegen aan het assortiment
https://www.ah.nl/product...annenspons-roestvrijstaal

[ Voor 20% gewijzigd door FRANQ op 23-06-2022 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
Toppe schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:26:
[...]
Die middelste mag je wel wat liefde geven want dat is niet zwart genoeg })
:) Dat is de pan waar mijn vrouw pannenkoeken in bakt. ;) Zal het meenemen in de eerstvolgende vergadering.

Zonder gekheid. Deze pan is door mij wat in de vergetelheid geraakt omdat bij het bereiden van kip, ei, vis, steaks enz., steeds vaker RVS koekenpannen worden gebruikt.

Probleem is eigenlijk dat ik teveel pannen heb :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@FRANQ als je een goed laagje hebt kun je plaatstalen pannen prima normaal afwassen hoor, dan zou je geen zwarte handdoeken meer moeten hebben. En laat ze hier ook vaak zat weken in een bak water met afwasmiddel, en heb dan echt geen roestvorming oid.

Verder wel met je eens trouwens.

[ Voor 33% gewijzigd door defusion op 23-06-2022 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:02
defusion schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:12:
@FRANQ als je een goed laagje hebt kun je plaatstalen pannen prima normaal afwassen hoor, dan zou je geen zwarte handdoeken meer moeten hebben. En laat ze hier ook vaak zat weken in een bak water met afwasmiddel, en heb dan echt geen roestvorming oid.

Verder wel met je eens trouwens.
Ja klopt, heb ook hele periodes dat de handdoeken schoon blijven.
Is denk ik dan toch iets niet goed gepolimeriseerd op dat moment of niet goed schoon.
Maar het is wel een dingetje wat mijn vriendin vaak heeft.

In een bak water zetten is denk ik ook niet zo het probleem.
Mijn vriendin zet de pannen vaak in de gootsteen (irritatiefactortje) en spoelt dan nog iets af waardoor er iets water onder de pan komt.
Dit verroest dan op de randen (vliegroest) wat aanslag geeft in de wasbak.

De pannen roesten niet door :P
Maar die roest in de wasbak is soms (als het een dag heeft gestaan) wel lastig weg te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TecTo
Een pan aan het assortiment toegevoegd. Deze is 'uitsluitend' voor het buitengebeuren.

Leuk pannetje met een diameter van 23 cm en 4 liter inhoudt. Groott genoeg voor een stoof voor twee personen en handig voor sauzen enz.. De deksel kan je ook gebruike....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/77cwwxAC_Ac-lN6mJ8HQlEcSBK8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pNolEKN1FSX76oRczpxehcjZ.jpg?f=fotoalbum_large

Le creuset signature 24 cm voor binnen en buiten ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4B0U89ylaf12HrikZV1_ThdkTfE=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/MCzv7VP9GxiWmDFHe8cchirq.gif?f=fotoalbum_large

En bij veel eters de Staub 28 cm. Zo heb je voor ieder moment de juiste pan :S _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/msXfySUlQWZUZ_d1mZiQNMZ39Oo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1EbsbdDnn7f7p7YAsQAwBmbZ.jpg?f=fotoalbum_large

Koop tegenwoordig alleen nog gietijzeren pannen die geëmailleerde zijn. Minder onderhoud en toch de specifieke eigenschappen van gietijzer.

Nu staat er goulash te pruttelen :) Graag buiten gekookt maar weer zit tegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PaEeZ2Lm2Bhr2YuRKRVzid86BJ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KEE0WREqmM6rbYmd1Gw3OJaf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door TecTo op 24-06-2022 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:13

Theo

moederbord

Ik loop mij weer eens te ergeren aan de anti aanbaklaag in de koekenpan die het weer eens begint te begeven, en wil daarom kijken naar een koekenpan die geen anti aanbaklaag nodig heeft en niet om de 3 jaar vervangen hoeft te worden. Met een inductieplaat kom je dan al snel op RVS uit.

In een nieuwe aluminium koekenpan met anti aanbaklaag kun je pannekoeken bakken zonder telkens boter in de pan te doen. Kan dit bij een RVS koekenpan ook? Ik bak namelijk het liefst zonder al te veel boter/vet

In de zoektocht naar een goede pan die geen 300+ euro kost kwam ik uit bij twee pannen; één die ik zowaar bij de Action vond en één van de Ikea.

De actionpan lijkt een RVS pan van MasterChef te zijn voor nog geen 11 euro. Nu is de Action geen topkwaliteit, maar een RVS pan voor dit bedrag dat kan toch bijna niet? Waar zou de catch zitten?
https://www.action.com/nl-nl/p/masterchef-koekenpan/

De tweede optie is de SENSUELL van Ikea en is 50 euro. https://www.ikea.com/nl/n...l-grijs-80324543/#content. Is deze pan voor dit bedrag zo'n beetje het beste wat er te krijgen is?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spidey
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:31
Theo schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:12:
.....

De actionpan lijkt een RVS pan van MasterChef te zijn voor nog geen 11 euro. Nu is de Action geen topkwaliteit, maar een RVS pan voor dit bedrag dat kan toch bijna niet? Waar zou de catch zitten?

De tweede optie is de SENSUELL van Ikea en is 50 euro. https://www.ikea.com/nl/n...l-grijs-80324543/#content. Is deze pan voor dit bedrag zo'n beetje het beste wat er te krijgen is?
Die van de action is niet uit een stuk vervaardigd. Je ziet een apart bodem erop 'geplakt'.
De Ikea is uit 1 stuk, waarbij de pan bestaat uit 3 lagen metaal. De randen zullen ook de warmte goed geleiden.

Ik gebruik de Ikea al enige tijd en bevalt erg goed.
Wel zal je altijd voldoende vetstof bij RVS moeten gebruiken om er goed mee te kunnen bakken.

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
Ik loop mij weer eens te ergeren aan de anti aanbaklaag in de koekenpan die het weer eens begint te begeven, en wil daarom kijken naar een koekenpan die geen anti aanbaklaag nodig heeft en niet om de 3 jaar vervangen hoeft te worden. Met een inductieplaat kom je dan al snel op RVS uit.

In een nieuwe aluminium koekenpan met anti aanbaklaag kun je pannekoeken bakken zonder telkens boter in de pan te doen. Kan dit bij een RVS koekenpan ook? Ik bak namelijk het liefst zonder al te veel boter/vet

In de zoektocht naar een goede pan die geen 300+ euro kost kwam ik uit bij twee pannen; één die ik zowaar bij de Action vond en één van de Ikea.

Voor pannekoeken zou ik niet voor RVS gaan maar voor plaatstaal: https://www.knivesandtool...oekenpan-24cm-5120-24.htm

Bij RVS heb je naar verhouding veel vetstoffen nodig wil je het niet aan laten bakken.

De action pan heb ik ook gehad en is bagger. Die zou ik vermijden. Ikea Sensuell is all-clad en krijgt goede reviews. De all-clad pannen van amazon commercial ook overigens. Van deze laatste heb ik er twee en die bevallen prima.

https://www.amazon.de/-/nl/gp/product/B08C3ZMH2Q

en

https://www.amazon.co.uk/dp/B089ZG5F46

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Schweino schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:23:
[...]

Voor pannekoeken zou ik niet voor RVS gaan maar voor plaatstaal: https://www.knivesandtool...oekenpan-24cm-5120-24.htm

Bij RVS heb je naar verhouding veel vetstoffen nodig wil je het niet aan laten bakken.

De action pan heb ik ook gehad en is bagger. Die zou ik vermijden. Ikea Sensuell is all-clad en krijgt goede reviews. De all-clad pannen van amazon commercial ook overigens. Van deze laatste heb ik er twee en die bevallen prima.

https://www.amazon.de/-/nl/gp/product/B08C3ZMH2Q
Lukt een gebakken ei in zo'n pan ook een beetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:17

Ik kon de pan van de Action voor dat geld niet laten liggen. Hij voelt een stuk lichter aan dan de Sensual en is kwalitatief een heel stuk minder maar om het zoals mijn voorganger meteen bagger te noemen, je kunt er met plezier een eitjes in bakken en hij wordt gelijkmatig warm over de hele bodem, dat is al prettig. Om mee te spelen als overgang van anti-aanbak naar een rvs of plaatstaal is het in mijn ogen zeker een aanrader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
MikeyMan schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:26:
[...]

Lukt een gebakken ei in zo'n pan ook een beetje?
In plaatstaal bedoel je? Ja, dat gaat perfect. Doet, mits goed ingebrand, niet onder voor een anti aanbak teflon pan

In RVS probeer ik het niet eens met een ei

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:17
Schweino schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:30:
[...]

In RVS probeer ik het niet eens met een ei
Dat gaat prima met RVS en ook met die van de Action.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
ratzz schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:29:
[...]

Ik kon de pan van de Action voor dat geld niet laten liggen. Hij voelt een stuk lichter aan dan de Sensual en is kwalitatief een heel stuk minder maar om het zoals mijn voorganger meteen bagger te noemen, je kunt er met plezier een eitjes in bakken en hij wordt gelijkmatig warm over de hele bodem, dat is al prettig. Om mee te spelen als overgang van anti-aanbak naar een rvs of plaatstaal is het in mijn ogen zeker een aanrader.
Bij mij (ik kook op gas) had ik juist last van hot spots bij de action pan. En de steel werd gloeiend heet. Heb de pan dan ook na een keer of 5 gebruikt te hebben weggedaan.
Pagina: 1 ... 42 ... 84 Laatste