Waah schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:09:
Na de uitzending van gisteren van Keuringsdienst van Waarde ook maar eens zoeken naar goede pannen. Naast dat onze anti-aanbaklagen gewoon "op" zijn.
We zijn geen kookwonderen, dus ze moeten gewoon tegen een keertje te heet kunnen. En das met anti-aanbak dus niet handig.
Het gaat voornamelijk om koekenpannen (voor vlees en vis te bakken), een eitje te bakken (wordt op DeBuyer afgeraden met "scrambled eggs" in hun Carbon plus lijn) en om een wokpan. Niet alleen om te wokken maar ook om pasta te bereiden (vaak maken we saus, dan gooien we de macaroni er doorheen en dan in de wok klaarzetten)
Neig nu naar de Debuyer Carbon (plus?) voor vlees. Eieren als dat kan ook een kleinere Debuyer.
Wokpan wil ik het liefst eentje met deksel, maar de meeste die ik zie hebben dat niet? Het is puur voor afdekken na het koken, niet zozeer voor tijdens het koken.
dus: Kan DeBuyer ook voor een eitje koken? Of moet ik wat anders?
Is debuyer Carbon Plus de beste keuze van de reeks voor mijn gebruik?
Voor het "wokken" hebben we nu deze wat eigenlijk prima werkt, maar wel "op" is na 6 jaar
https://www.ikea.com/nl/n...grijs-aluminium-60149197/
Zijn er betere woks met deksel? Of is dit prima voor ons gebruik.
En gekookte lijnzaadolie is zeker niet hetzelfde als koud geperste

want gekookt heb ik nog staan voor de schutting

Wij hebben naar aanleiding van die uitzending ook de teflonpannen vervangen.
Ik heb nu een debuyer pan voor vlees
en een debuyer pannenkoekenpan (Echt nog nooit zo consistent pannenkoeken gebakken)
Voor de overgrote meerderheid van de gerechten (als mijn vrouw kookt dus...) Hebben we een Demeyere 5ply rvs
wokpan (industrial serie) en een
koekenpan van dezelfde serie. Beide met glazen deksel.
Eerste week hoop gepiep uit de keuken dat het plakt en dat het rotpannen zijn.
Na een youtube filmpje over de temperatuur en wat ervaring is dat gepiep gestopt.
Nu vind ze die Demeyere pannen fantastisch en ze raad ze iedereen aan.
De deBuyer gebruiken we exclusief voor vlees. hier gaan geen sausen in en dergelijke.
Schoonmaken van de deBuyer is ook alleen met heet water, dus je theedoek kan we zwart van worden.
Daarom altijd als laatste afdrogen.
De Demeyere pannen kun je gewoon met dreft schrobben, want hier hoeft geen laag in achter te blijven.
Deze zet ik bij aanbaksels altijd even met een klein laagje water op het fornhuis en dan kookt het zo los.
Eigenlijk zou ik adviseren eerst RVS te kopen.
Ookal is het IKEA (3ply) om de prijs te drukken.
5ply word gelijkmatiger warm, en 7ply is nog beter maar voor ons te duur.
Met RVS ben je al van teflon af, en kun je al wennen aan het koken met een dergelijke pan zonder je zorgen te maken over de inbranding/olielaag.
Deze pannen zijn veel meer vergevingsgezind, je kan ze gewoon schrobben of met water in de wasbak laten staan.
De deBuyer pannen hebben meer liefde nodig, je moet de laag goed zien te krijgen en te houden.
En na het koken vooral niet in de wasbak zetten om na het eten te gaan afwassen. Dan zijn er namelijk al roestvlekken te zien. (ook in je rvs wasbak)
De deBuyer kan je ook niet gebruiken voor tomatensaus en dergelijke.
Met pasta's of pakjes met kruidensaus/mix kun je deze pan dus niet gebruiken.
Ik zie de deBuyer meer als een stap verder.
Qua vaatwasartikelen zijn deze een aanrader om toe te voegen aan het assortiment
https://www.ah.nl/product...annenspons-roestvrijstaal
[
Voor 20% gewijzigd door
FRANQ op 23-06-2022 12:08
]