Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 41 ... 86 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GovertNL
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-08 17:21
Ik heb hier is mee zitten lezen, laatste paar pagina’s en wil graag is wat vragen stellen.

Behandel mij aub als een leek qua pannen en op inductie koken. We zijn verhuisd naar een gemeente waar dus geen gas wordt geleverd. Wat dus betekenende dat ik van koken op gas ben gaan koken op een inductieplaat, in mijn geval een Bora die in de nieuwe keuken is geplaatst.

Toen ik nog alleen woonde, in mijn eigen huis kon ik prima met een wokpan en koekenpan koken/bakken/wokken op gas. Ik help nu echt een pan binnen notime naar de klote.

Nieuwe wokpan van BK gekocht paar maanden terug en is wat mij betreft alweer aan vervanging toe. Als ik er boter of olie in gooi, verplaatst dit zich al snel naar de buitenkant van de pan. En bakt het in het midden van de pan aan. Wat steeds erger wordt en lastig schoon te krijgen is.

Ik zet voor bakken van kip mijn plaat op hoogste stand, stand 9 dus. Heb namelijk idee als lager start de kip taaier wordt. Dus hoog vuur snel klaar zeg maar. Heb met onze koekenpannen eigenlijk precies zelfde verhaal.

Hebben jullie advies qua koken op inductie?
Is er ergens soort van informatie te vinden?
Wat voor pannen raden jullie aan voor op de inductie?
Of wat doe ik verkeerd?

Klein zetje goede richting op ben ik al blij mee. Niet te beroerd om dingen te lezen/kijken.

Nogmaals leek met inductie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik zou eens beginnen met lager "vuur". Inductie stopt heel veel vermogen in de pan, en relatief dunne pannen trekken dan snel krom. Olie trekt dan ook naar het laagste punt. Naast dat olie sowieso poeltjes vormt bij verwarming.

De hoogste stand gebruik ik bijna alleen als de pan helemaal vol is en ik dat vermogen ook echt kwijt kan. En dan meestal een vrij zware pan met goede warmteverdeling.

Of als ik sous vide gegaard vlees wil searen, maar tegenwoordig pak ik daarvoor meestal een gas(onkruid)brander op de propaanfles.

Met mijn dunne plaatstalen wok is het overigens compleet nutteloos, die pan kan het vermogen niet goed genoeg verdelen, trekt meteen krom en zorgt voor hotspots.
Ik gebruik ,m alsnog, op boost zelfs, maar je moet echt constant in beweging houden en zelfs dan voorkom je hotspots en aanbraden niet volledig.
Echt wokken kan m.i. gewoon niet, maar een dikkere "wok" kopen zou kunnen helpen om een vergelijkbaar resultaat te bereiken. Kun je alleen niet zo met de warmte spelen als echt wokken.

Of je moet oerhollands willen roerbakken op relatief lage temperatuur.

Iedere plaat is anders, maar ik gebruik voor bakken van vlees meestal stand 7 van 9 op een siemens inductieplaat.

Edit: nog een tip, koop een IR thermometer en kijk hoe heet (en egaal heet) je pan is voor je er iets in gooit. En leer wat heet gegoeg en te heet is.

[ Voor 5% gewijzigd door defusion op 05-04-2022 23:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
SvenVis schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:10:
[...]

Ik heb deze:

Werkt wel top, maar ik ben nu juist naar een grillpan op zoek, omdat ik de plaat zo weinig pak, en deze niet echt handzaam is. Daarnaast vind ik het bij een pan fijn dat die (bij pan die ik zou kiezen) een redelijke rand heeft, die het spetteren tegenhoudt.

Wanneer je vaak lange lappen vlees, of bijvoorbeeld Tomahawk klaarmaakt, is het wel ideaal natuurlijk.
Gebruik al jaren de grillen van Le Creuset. Altijd op gas maar sinds kort heb ik een Hendi inductie plaat om buiten te koken of binnen te gebruiken.

De bodem van de grillpan is nog vlak en doet het uitstekend op inductie, ondanks het langdurig gebruik op gas en hoge temperaturen.

Grote lappen vlees gaan altijd op de BGE.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atNu_SLzuMfZYxaC3CbGO5CZn24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TBsAiXPvRjdh3zvycXamww2j.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
El-Vder schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 23:02:
Wij bakken hier eigenlijk altijd in rijstolie. Eerst ook in arachide maar vorig jaar (dacht ik) een artikel gelezen over oliën en hun verbrandingstemperaturen. Zal het even opzoeken.
Rijstolie heeft vziw inderdaad een wat hogere rooktemperatuur dan arachide olie, maar zo simpel is het helaas niet.
Even een snelle google levert bijv dit op:
Afbeeldingslocatie: https://drjoanna.s3-ap-southeast-2.amazonaws.com/upload/news/Polar_compounds_test_1.png
https://drjoanna.com.au/b...est-cooking-oil-blog-927/

Zie dit zeker niet als enige bron, en doe je eigen onderzoek, enige wat ik wil aangeven: rooktemperatuur zegt niet alles.
En op basis wat ik destijds heb bekeken (en weer ben vergeten) heb ik dus vrijwel alleen nog arachide olie en EVOO in huis.

[ Voor 12% gewijzigd door defusion op 06-04-2022 11:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:23

woutur

Klauwtjes uit!

De betreffende mevrouw: Disclaimer: I am a nutrition consultant and ambassador for Cobram Estate, an Australian olive oil company.

Daarnaast weet ik nog steeds niet wat Polar compounds zijn. Om zelf even wat dingen weer eens uit en op te zoeken vond ik deze pagina best informatief: https://www.overvoedingen...onverzadigd-vet-ongezond/

Keurig uiteengezet, geeft ook de moeilijkheden aan van metingen en linkt netjes naar allerlei onderzoeken.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:59
defusion schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:04:
[...]

Rijstolie heeft vziw inderdaad een wat hogere rooktemperatuur dan arachide olie, maar zo simpel is het helaas niet.
Even een snelle google levert bijv dit op:
[Afbeelding]
https://drjoanna.com.au/b...est-cooking-oil-blog-927/

Zie dit zeker niet als enige bron, en doe je eigen onderzoek, enige wat ik wil aangeven: rooktemperatuur zegt niet alles.
En op basis wat ik destijds heb bekeken (en weer ben vergeten) heb ik dus vrijwel alleen nog arachide olie en EVOO in huis.
Interessant artikel, het lastige is dat veel websites elkaar tegenspreken. In het item wat ik gelezen/gezien had ging het juist over dat rijstolie één van de meest stabiele oliën is om in te bakken. Deze zou je zonder problemen twee keer kunnen verhitten zonder dat de molecuulstructuur aangepast zou zijn. Uit jouw link blijkt dus het tegenovergestelde. Over olijfolie waren beide grotendeels eens, dat het op lage temperaturen bakken een hele goede en gezonde olie is.
Ik Moet dus toch maar weer eens goed op onderzoek uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Dat van adviezen/onderzoeken over voedingsmiddelen die elkaar tegen spreken is helaas nogal gebruikelijk ;)
En als je er geen kanker van krijgt, dan krijg je er wel hartproblemen van. Er is altijd wel iets te vinden.
Dat is zeker niet beperkt tot alleen olie.

Maar als je een paar verschillende onderzoeken (naar in dit geval olie) naast elkaar zet, ontstaat waarschijnlijk wel een bepaald beeld van wat bijna altijd goed presteert.

Enkele publiek toegankelijke voorbeelden die ik nu tegen kom:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6100155/ (helaas is de test beperkt tot relatief lage temperaturen)

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3791227/ (de 'introduction' hiervan is m.i. al een erg nuttige samenvatting, met verwijzingen die al dan niet publiek toegankelijk zijn. Het onderzoek zelf beperkt zich tot arachideolie)

@woutur ik weet ook niet precies wat ik moet begrijpen onder polar compounds, maar die link van jou zegt er ook iets over:
"Een maat om de thermodegradatie van een frituurvet in uit te drukken is de zogenaamde Total Polar Material (TPM). Een percentage tot 25% wordt als acceptabel beschouwd."
Tenminste, ik neem aan dat hetzelfde wordt bedoeld.

[ Voor 17% gewijzigd door defusion op 06-04-2022 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvenVis
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:26
TecTo schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:16:
[...]

Gebruik al jaren de grillen van Le Creuset. Altijd op gas maar sinds kort heb ik een Hendi inductie plaat om buiten te koken of binnen te gebruiken.

De bodem van de grillpan is nog vlak en doet het uitstekend op inductie, ondanks het langdurig gebruik op gas en hoge temperaturen.

Grote lappen vlees gaan altijd op de BGE.

[Afbeelding]
Laat ik die nou precies op mijn lijstje hebben staan! Echter komt er vandaag eerst nog een Le Creuset Campagnard 30 binnen, dus ik wil eerst daar even van 'genieten'. Wellicht komt de grillpan er dan binnenkort, wie weet een keer een mooie actie ergens. Ik zag dat ze bij Lidl voor 25 piek ook een mooie grillpan hebben die wel erg op de Le Creuset lijkt, maar toch maar besloten ook voor grillpan bij Creuset te blijven. Je koopt hem immers voor je hele leven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15:36
Nieuwe keuken, met inductieplaat; dus op zoek naar nieuwe pannen (mijn ouwe zijn RVS, en werken niet op inductie).

Ik was bij Fissler aan het kijken omdat dat een goed merk zou zijn. Het prijsverschil tussen twee pannensets is enorm (€650 en €280), maar ik kan zo niet zien wat nou het verschil is tussen de twee

€280:
https://www.fisslershop.n...tinated-pannenset-5-delig

€650:
https://www.fisslershop.n...an-en-rvs-deksels-5-delig

De ene heeft stalen deksels ipv glas, maar dat lijkt me geen 400 euro duurder. Waar zoek je op als je kookpannen zoekt? Het liefst koop ik iets dat een leven lang mee gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenVis
Hagdos schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:22:
Nieuwe keuken, met inductieplaat; dus op zoek naar nieuwe pannen (mijn ouwe zijn RVS, en werken niet op inductie).

Ik was bij Fissler aan het kijken omdat dat een goed merk zou zijn. Het prijsverschil tussen twee pannensets is enorm (€650 en €280), maar ik kan zo niet zien wat nou het verschil is tussen de twee

€280:

€650:

De ene heeft stalen deksels ipv glas, maar dat lijkt me geen 400 euro duurder. Waar zoek je op als je kookpannen zoekt? Het liefst koop ik iets dat een leven lang mee gaat
Ik heb die onderste set, maar dan zonder toevoeging 2022. Ben er super tevreden mee, heb ze inmiddels tien jaar denk ik. Ze kunnen ook in de oven. Het prijsverschil vind ik wel mega inderdaad, al zijn de handgrepen en deksel niet te vergelijken. Volgens mij zat er bij de duurdere ook de optie dat je een ijsklontje in de deksel kon leggen (niet dat ik dat ooit doe).

De deksel heeft een bolling aan de binnenkant waardoor de condens makkelijker weer terug drupt in de pan. Dit effect kan je versterken door ijsklontjes aan de buitenkant van de deksel te leggen. Deze technologie zorgt ervoor dat je ingrediënten sudderen in hun eigen vocht zodat de smaak niet verloren gaat.

Die duurdere bestaat volgens mij ook nog met glazen deksel, is dan weer wat goedkoper.

En wat je zegt, waar zoek je op? Voor mij is dat ervaring met een merk. Wanneer ik een pan koop, koop ik het liefst van Fissler of Le Creuset. Goedkoop is het bij aanschaf niet, maar als je er je leven lang mee doet valt het wel weer mee vind ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:13

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Ik verbaas me altijd over sommige prijzen van gewone kookpannen. Het ontgaat me ook waarom een duurdere pan nu per definitie langer mee zou moeten gaan. Mijn BK pannenset van 200 gulden is ook nog perfect in orde.

Als ik kijk naar de huidige sets, https://www.bk.nl/shop/pa...linair-master-glas-3.html, dan hebben die qua diepliggende deksel, en met deksel kunnen afgieten ook leuke feautures, maar dan voor een normale prijs. In dit geval €150 voor 3 pannen, dus bij 5 pannen qua prijs rond de goedkope set van Fissler.

Soms lijken leuke features, die qua materiaal nauwelijks iets extra kosten door de marketing afdeling peperduur te worden 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Mars Warrior schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:22:
Ik verbaas me altijd over sommige prijzen van gewone kookpannen. Het ontgaat me ook waarom een duurdere pan nu per definitie langer mee zou moeten gaan. Mijn BK pannenset van 200 gulden is ook nog perfect in orde.

Als ik kijk naar de huidige sets, https://www.bk.nl/shop/pa...linair-master-glas-3.html, dan hebben die qua diepliggende deksel, en met deksel kunnen afgieten ook leuke feautures, maar dan voor een normale prijs. In dit geval €150 voor 3 pannen, dus bij 5 pannen qua prijs rond de goedkope set van Fissler.

Soms lijken leuke features, die qua materiaal nauwelijks iets extra kosten door de marketing afdeling peperduur te worden 8)
Mijn BK profiline setje heb ik voor 15 euro van Marktplaats getrokken, ik heb niet het idee dat ik die ga overleven.

https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp

Oké, de handvatten kunnen warm worden, en een ijsblokje zal weglopen door het stoomgaatje in het deksel, maar ik zie ook niet in waarom een pannenset honderden euro's moet kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Ooit eens Sigg pannen bij de appie gekocht, 3 kookpannen + deksels en een steelpan. Die gaan mij ook wel overleven geloof ik. Gogole vertelde me net dat die 95 euro hebben gekost ipv 184, maar dat zijn wel 2010 prijzen dus :) Prima kwaliteit, fijne dikke boden, ook na lang vaatwasser geen enkel probleem.

Gene fancy afgiet-gaatjes, maar met een theedoek is afgieten alsnog geen issue. En een vergiet kost net weinig :P

Al met al zou ik voor kookpannen nooit veel meer uitgeven, inductie-proof en dik genoeg om ook bij onzorgvuldigheid niet krom te trekken = goed genoeg. Voor bakwerk kan het wel een ander verhaal zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:44
Hagdos schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:22:

€280:

€650:

Wij hebben een paar jaar geleden deze set BK Q-Linair pannen gekocht (4 pannen voor 185 euro): https://www.coolblue.nl/p...as-pannenset-4-delig.html

Echt de beste aankoop in tijden. Stevige pannen met degelijke bodem. Maar vooral de afgiet-functie is echt briljant. Deze gebruiken we bijna dagelijks en ik zou niet meer zonder willen. Deksel kwartslag draaien en hij zit vast, zodat je kan afgieten zonder de deksel vast te moeten houden. Daarnaast koken pannen ook niet meer over omdat de deksel wat verdiept in de pan ligt. Heel erg blij mee!

Mocht je nog een mooie koekenpan zoeken, dan is nog zo'n goeie aankoop de Demeyere Proline. RVS, dus geen anti-aanbaklaag die na een jaar gaat bladderen. Heeft een geweldige sandwich bodem waardoor zelfs op maximaal gas de bodem én rand geheel egaal heet wordt. Vlees is nog nooit zo mooi bruin gebakken geweest. Alleen de prijs is niet mals... Doet nog steeds pijn als ik eraan denk, maar niet tijdens het koken :P (en je gaat winst maken na een jaar of 5, vergeleken met 3 degelijke anti-aanbakpannen die je in die tijd verslijt...)

[ Voor 3% gewijzigd door Kevinns op 07-04-2022 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hagdos
  • Laatst online: 15:36
@SvenVis Ja, maar zelfs binnen één merk zijn er dus enorme verschillen, in ieder geval in prijs. Waar zoek je dan nog op? Een ijsklontje op het deksel kan bijna altijd wel.

@Kevinns Die Q-Linair zien er ook wel tof uit. Blijven er geen restjes zetmeel/aardappel/etc in die rand zitten na het afgieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:44
@Hagdos nee totaal niet. De rand is netjes afgerond. Het randje waar de deksel achter blijft haken is vrij ruim een dat is precies niet waar je overheen afgiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:07
Ik lees net hoe een Lyonnaise hapjes pan in te branden volgens boldotcom, met zout!?

" Wel is het belangrijk om deze pan in te branden voor het eerste gebruik.
Dit doe je door de pan op de vuur te zetten met een flinke laag zout. Laat dit zout inbranden zodat er een anti aanbaklaag begint te ontstaan. De pan raakt hier wel zijn glans door kwijt maar dit maakt hij helemaal goed door de bakkwaliteit die je daarvoor terugkrijgt...."

Iemand hier bekend mee want ik ben het nog nergens tegengekomen. Wel maak ik de pan af en toe schoon door de pan te verhitten met zout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:50
@ratzz Het zout wordt dan puur gebruikt om de pan te vullen. De pan wordt dan gelijkmatiger warm.
Enkel zout werkt natuurlijk niet, het idee is dat je een olie/zout mengsel maakt.

Ik heb het wel eens geprobeerd maar vind het resultaat mager.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
Raymond P schreef op donderdag 7 april 2022 @ 22:46:
@ratzz Het zout wordt dan puur gebruikt om de pan te vullen. De pan wordt dan gelijkmatiger warm.
Enkel zout werkt natuurlijk niet, het idee is dat je een olie/zout mengsel maakt.....
Dat is dan niet heel volledig want dat staat er niet bij. Ik voel me in ieder geval niet geroepen om het met alleen zout te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:42
Mijn gietijzeren pan lijkt wat te "chippen", er komen stukken los van het mooie zwarte laagje. Dat is toch vreemd, hoort dat niet min of meer met de pan een te zijn? Kan ik dat net als een plaatstaal pan terug in branden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Tjah, zout polymeriseert niet lekker. Het origineel voegt ook nog aardappelschillen toe, dat is al een heel stuk aannemelijker.

Bij gebrek aan een geaccepteerde richtlijn krijg je dus totale onzin bij productomschrijvingen. En fabrikanten branden zich daar liever ook niet aan.

@Zebby Ja hoor, dat kan gewoon. Desgewenst kan je de pan ook geheel resetten.

[ Voor 12% gewijzigd door Raymond P op 07-04-2022 22:57 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:42
Raymond P schreef op donderdag 7 april 2022 @ 22:56:
@Zebby Ja hoor, dat kan gewoon. Desgewenst kan je de pan ook geheel resetten.
Dat wil ik niet :+ Gewoon ff goed met schuursponsje alle losse stukjes weghalen en het geheel weer inbranden I guess?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Zebby Yep, ervanuitgaande dat je geen emaille coating hebt natuurlijk (die is niet te fixen).
Een totale reset zou je kunnen doen met een loog badje, gietijzer is poreus (itt plaatstaal) en als de poriën vol blijven maar je al wel op blank staal zit is de hechting van je polymeer suboptimaal.

Mijn ervaring met gietijzer is dat als je een carbon build-up hebt die los komt dat de rest ook snel los zal komen, dus niet te voorzichtig zijn met dat schuursponsje.
Idealiter was je in de toekomst wat grover. Opbouw kan je prima voorkomen door zulke tools te gebruiken icm afwasmiddel: https://www.amazon.nl/-/en/dp/B08BN5VZG3/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KMJ6BbnxiZ0TZTQgpZ-A2akAYw4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RAVBDcJs4mPmnCMk41dTlEQW.jpg?f=user_large
(en ja, die zou ik vooral niet op PTFE gebruiken ondanks dat de dame dat wel lijkt te doen :+ )

[ Voor 19% gewijzigd door Raymond P op 07-04-2022 23:22 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GovertNL
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-08 17:21
Oke. Wij willen dus een nieuwe wokpan voor onze inductie van Bora.

Is de Demeyere Sense 5 wokpan iets om te proberen?
https://www.bol.com/nl/p/...fas-vrij/9200000084597418

Na constant krom trekken van onze wokpan ben ik er nu wel klaar mee.

Ik ben niet bekend met rvs pannen en hiermee koken. Maar heb op YouTube al wel wat filmpjes gekeken.

Of is dit nog beter?

https://www.bestsale.be/a...2OZQ5eEAQYASABEgITZPD_BwE

Of heeft iemand anders mogelijk een goede tip qua wokpannen op inductie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spidey
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 08:31
GovertNL schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 00:07:

Ik ben niet bekend met rvs pannen en hiermee koken. Maar heb op YouTube al wel wat filmpjes gekeken.

Of is dit nog beter?

Half jaar geleden via amazon (kan het daar niet meer vinden) deze rvs wok aangeschaft voor op inductie (ook Bora). Was toen iets van tussen de 40 en 50 euro.
Werkt uitstekend. Gehele pan wordt goed warm. Eenvoudig schoon te maken. Geen hete steel.

https://www.habonne.nl/pr...rvs-plane-steel-zijgreep/

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online

Of is dit nog beter?

De 7 laags is waarschijnlijk iets beter in warmteverdeling, en is waarschijnlijk zwaarder en houdt (daardoor) meer warmte vast.
Ze hebben 'm ook in 30cm voor niet teveel meer geld: https://www.bestsale.be/a...412191529300-4252930.html

Geen persoonlijke ervaring met beide, maar ik zou waarschijnlijk voor de zwaardere gaan voor meer warmteretentie. Persoonlijk gebruik ik vaak een gietijzeren pan om een soort van wok-eindresultaat te halen:
Goed heet stoken, ingrediënten erin, temperatuur hoog houden, goed in beweging houden, en eruit zodra het klaar is. Voor een dergelijke techniek lijkt mij zwaarder=beter, anders koelt het mogelijk te snel af zodra de ingrediënten erin gaan.

Je kunt alleen dus niet tussentijds met temperatuur spelen, want de pan houdt de warmte daar te lang voor vast. Daar heb je echt serieus vuur voor nodig én een dunne pan.

edit:
ik zie op de site van demeyere zelf:
https://www.zwilling.com/...em-30-cm/40851-311-0.html
Gewicht (netto): 0,68 kg

https://www.zwilling.com/...html?ref=searchsuggestion
Gewicht (netto): 1,43 kg

https://www.zwilling.com/...html?ref=searchsuggestion
Gewicht (netto): 1,41 kg

Op basis van gewicht zou ik van de athena geen hoge verwachtingen hebben wat betreft warmteretentie. De industry is misschien wel het overwegen waard (wel iets minder laagjes, maar vergelijkbaar gewicht met de apollo, en waarschijnlijk goedkoper)

ps. je kunt ook een gietijzeren wadjan overwegen voor een dergelijke kooktechniek, maar is misschien iets té zwaar/onhandig om na het bakken snel leeg te kiepen op het bord.

[ Voor 19% gewijzigd door defusion op 08-04-2022 08:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 21:15
Uit nieuwsgierigheid toch maar eens een Lacor plaatstalen pan gekocht (24 cm) op Amazon. Voor 20 euro wil ik het wel eens proberen.

Ik ben aangenaam verrast over de kwaliteit. Erg netjes afgewerkt en mooi gepolijste randen. De dikte is ook prima (2,5 mm), wat even dik is als mijn de Buyer mineral B pan van 24 cm.

In vergelijking met De Buyer heeft de Lacor pan een iets hogere rand en loopt de rand ook steiler op waardoor je een groter kookoppervlak hebt dan bij dezelfde maat van De Buyer.

Wat mij betreft een prima goed(koper) alternatief voor De Buyer Mineral B.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dR_f4bLqdvBk7Hjgo6gKMd5yOo8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/szHqRTGPaM4Geb3SnPy6HQ23.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Ex_u_kxmJa2ZsMnDSOh8HlpQgM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zMhddSGsW4vKNn47gs7XcH9Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-bYz2Fgw5YhqWKm_ZBx2dkiT1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wen2Lwrf83bzATYanEXjqpPM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WKwQgPmGa-BOtVqMMIBnFDp5GOc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6VesuMa94OkkuqOYhIEGDBDo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door Schweino op 09-04-2022 09:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TecTo

Of is dit nog beter?

Sinds kort de Apollo 7 32cm in gebruik. Speciaal voor de Hendi inductie unit gekocht om buiten te koken. Bevalt prima en wordt gelijkmatig warm. De platte bodem werkt wel anders dan een wok met ronde bodem.

Met de apollo wok koop je een pan voor het leven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4B0U89ylaf12HrikZV1_ThdkTfE=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/MCzv7VP9GxiWmDFHe8cchirq.gif?f=fotoalbum_large

Zelf vind ik de plaatstalen wok met ronde bodem het beste werken en als ik het had geweten dan had ik de speciale wok module van Hendi gekocht omdat je daar met een ronde bodem kan werken. Deze wok nu in gebruik op gas en de bbq met speciaal rooster. Grote voordeel is dat deze wok direct op vuur reageert en de wok met platte, dikke bodem trager reageert en rest warmte (te?)lang vast houdt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_OqSd40izNtGJrx_REVXRHUuirA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KslgSi39kmMVyrNLcMzKh8zT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door TecTo op 09-04-2022 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietdatikweet
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:41
Hoi mensen heb meer een prijs/kwaliteitsverhouding vraagje ik zie de Flow Cool Black Glas pannenset 5-delig van BK

https://www.bk.nl/shop/pa...et-5-delig/B2479.005.html met allerlei kortingscodes in totaal 3 zijn ze dan 183,- voor 5 pannen. Is dit een goede aanbiedings prijs? Hou het niet echt in de gaten met bij BF of andere aanbiedings momenten. Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Nietdatikweet Voor die prijs kan je ongetwijfeld een pannenset kopen die beter is.

Bijvoorbeeld een set waar geen zwarte coating vanaf kan slijten en/of hoger dat 160 graden in de oven mag.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietdatikweet
Vind anders de kunststof handgrepen en afgiet systeem wel pluspunten. Maar idd alsnog aan de dure kant ja. Alternatieven dan want BK is volgens mij wel een kwalitatief merk toch? Correct me if im wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Zolang het geen pronkstukken hoeven te zijn op een marmer kookeiland zijn 'doodsimpele' kookpannen sets bijzonder on-point als je kijkt naar de verhouding tussen prijs en kwaliteit.

Let erop dat de pannen geschikt zijn voor jouw warmtebron en dat de handvaten fatsoenlijk bevestigd zijn.
Daarbovenop kan je je voorkeuren toevoegen zoals het materiaal van handgrepen en andere fratsen.

Die fratsen moeten dan imho wel fatsoenlijk uitgevoerd worden. Een kookpan gaat normaliter makkelijk veel langer dan 10 jaar mee, als je daar siliconen dekselklemmen aan toevoegt kan je verwachten dat je dat niet gaat redden.

Zelf heb ik tig jaar geleden deze set in de aanbieding gekocht voor 69 euro bij Blokker:
https://www.coolblue.nl/p...ne-pannenset-5-delig.html

Mja, ik ben klaarblijkelijk dan ook al tig jaar gevaarlijk aan het afgieten...

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Laatst online: 17:13

Mars Warrior

Earth, the final frontier

@Nietdatikweet . Met BK is niks mis. Degelijke pannen.
Maar die zwarte coating staat erom bekend dat deze beschadigd door gebruik en bij sommige mensen afbladdert in de vaatwasser (combi van hoge temperaturen en soort vaatmachine blokje lijkt het).

Zou daaarom nooit mijn kezue zijn, nog los van de hogere prijs.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietdatikweet
Raymond P schreef op zondag 10 april 2022 @ 15:45:
Zolang het geen pronkstukken hoeven te zijn op een marmer kookeiland zijn 'doodsimpele' kookpannen sets bijzonder on-point als je kijkt naar de verhouding tussen prijs en kwaliteit.

Let erop dat de pannen geschikt zijn voor jouw warmtebron en dat de handvaten fatsoenlijk bevestigd zijn.
Daarbovenop kan je je voorkeuren toevoegen zoals het materiaal van handgrepen en andere fratsen.

Die fratsen moeten dan imho wel fatsoenlijk uitgevoerd worden. Een kookpan gaat normaliter makkelijk veel langer dan 10 jaar mee, als je daar siliconen dekselklemmen aan toevoegt kan je verwachten dat je dat niet gaat redden.

Zelf heb ik tig jaar geleden deze set in de aanbieding gekocht voor 69 euro bij Blokker:

Wow prijzen zijn ondertussen bijna meer dan verdubbeld. Maar zal deze in de gaten houden!
Mars Warrior schreef op zondag 10 april 2022 @ 17:33:
@Nietdatikweet . Met BK is niks mis. Degelijke pannen.
Maar die zwarte coating staat erom bekend dat deze beschadigd door gebruik en bij sommige mensen afbladdert in de vaatwasser (combi van hoge temperaturen en soort vaatmachine blokje lijkt het).

Zou daaarom nooit mijn kezue zijn, nog los van de hogere prijs.
Oke duidelijk zal daar niet voor gaan dan.heb je nog suggesties of alternatieven waarbij ik hoogwaardige pannen kan halen met liefst grepen die niet koud worden en een afgiet systeem hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
Nietdatikweet schreef op zondag 10 april 2022 @ 17:38:
[...]

Wow prijzen zijn ondertussen bijna meer dan verdubbeld. Maar zal deze in de gaten houden!

[...]

Oke duidelijk zal daar niet voor gaan dan.heb je nog suggesties of alternatieven waarbij ik hoogwaardige pannen kan halen met liefst grepen die niet koud worden en een afgiet systeem hebben?
https://nl.pepper.com/aan...lig-voor-eur-10079-233678

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
TecTo schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 10:58:
[...]
Zelf vind ik de plaatstalen wok met ronde bodem het beste werken en als ik het had geweten dan had ik de speciale wok module van Hendi gekocht omdat je daar met een ronde bodem kan werken.
Is zo'n wok module een relatief goedkope inzet om een platte inductieplaat om te vormen voor gebruik met een ronde wok, of bedoel je dan een compleet losstaande inductieunit specifiek voor de ronde wok?

Want die units zijn ook niet heel goedkoop zover ik kan vinden (iig die van Hendi), en vraag me dan af, als het voor buitengebruik is, of je dan niet beter een serieuze wokbrander op gas kunt aanschaffen. Die kosten minder en hebben aanzienlijk meer vermogen. Een vrij standaard ~10kw gasbrander zie ik al voor een euro of 40 met een snelle google zoekopdracht. Een wat specifieke wokbrander van 12-15kw zie ik rond de € 150, en als ik even heb vermoed ik dat ik zo'n echt serieuze wokbrander van 20+ kw zoals ze bij de chinees gebruiken ook nog wel vind voor minder dan wat zo'n inductie wokbrander van Hendi kost.

Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd of hier iemand zoiets heeft / kan aanbevelen, lijkt mij wel weer een leuke optie om buiten mee te koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:00
Nietdatikweet schreef op zondag 10 april 2022 @ 17:38:
[...]

[...]

Zie bijvoorbeeld de BK Q-linair die een paar reacties hoger genoemd staat: alles metaal, afgietsysteem, glazen deksels. De grepen kunnen dus wel warm worden maar minder dan de simpelste pannen en meer dan kunststof grepen.

Ik heb er al vele jaren plezier van :) 5 pannen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 10-04-2022 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Raymond P schreef op zondag 10 april 2022 @ 15:45:

Toevallig is het afgietsysteem in mijn huishouden een superergonomische oplossing om een medisch probleem te adresseren. Daarnaast is het voor een normaal persoon ook een geniale gemaksoplossing.

Er zit dus nogal wat ruimte voor je bij een gevaarargument komt.

Verder is het natuurlijk maar wat je behoeftes zijn. Ik vind glazen deksels bijvoorbeeld handig in gebruik. Dat zou ik ook niet als frats afdoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Raymond P schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 14:23:
@dicksterk De specifieke pan die je genoemd hebt heeft in ieder geval een PTFE coating. De rest van de winkels die je noemt bieden afaik ook geen keramische anti-aanbaklaag aan.
Wat je momenteel veel ziet zijn "marble" lagen en keramisch versterkte lagen, dat zijn lagen met PTFE als basis en siliciumdioxide kristallen toegevoegd om de laag iets krasvaster te maken.
Zoals @mcDavid aankaart valt bijvoorbeeld emaille ook onder een keramische coating, "traditioneel" emaille wordt niet door iedereen gezien als anti-aanbak.

Anti-aanbak wordt nogal strak gedefinieerd in dit topic. Lagen van Thermolon en Greblon (lang niet alle) zijn voorbeelden van een relatief nieuwe manier om een dun laagje siliciumdioxide aan metaal te laten hechten zonder een ander metaal te gebruiken en dusdanig glad op te spuiten dat de laag ontzettend anti-aanbak wordt.
Een technisch nadeel is dat deze lagen hun gladheid verliezen en daarmee hun niet-hechtende eigenschappen.

De pannen van Greenpan waar ik naar gelinkt heb bevatten een Thermolon Infinity (pro) laag die geclassificeerd wordt als anti-aanbak.
De duurdere (pro) pannen zijn versterkt met diamant (wat ook keramisch is) om de duurzaamheid te verhogen inclusief 5 jaar garantie op de laag, maar daar heb ik geen ervaring mee.

---

Dat gezegd hebbende, als iets aanbakt/aanbrand dan is het altijd je eigen fout.
Ik haak hier even op in met thermolon antiaanbak :)

Ik heb sinds een half jaar 1x Greenpan Andorra koekenpan 28cm, 1x Greenchef Diamond koekenpan 24cm.
Sinds 3 maanden 1x Greenchef Diamond koekenpan 28cm, 1x Greenchef Diamond koekenpan 20cm.
Sinds een ruime maand 1x Greenchef Vintage hapjespan 24cm.

Expres in fases gekocht om een indruk te vormen over robuustheid. Ik ben verder gegaan met de serie van Greenchef uit de eerste aankoop ipv Greenpan omdat die eerste een gladder oppervlak had. De Greenpan uit deze serie had een soort van poriestructuur.

Overigens komen Greenpan en Greenchef bij exact dezelfde importeur vandaan. Marketing all over dus.

Tot zover ben ik te spreken over de kwaliteit. Het is en blijft natuurlijk geen teflon. Er bakt (nog) niets echt aan.

Maak ze met de hand met borstel / schuursponsje schoon. Heb ook eens de Cadac BBQ reiniger geprobeerd omdat de Cadac Safari Chef voor de camping van hetzelfde materiaal gemaakt lijkt :P het schuursponsje is een beetje nodig om aanslag weg te houden.

De pannen worden afwisselend of in combinatie op dagelijkse basis gebruikt.

Ben benieuwd hoelang ze het uit gaan houden :) Heb de termijn van de 1 en 2 ster Amazon reviews al overleefd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Rukapul schreef op zondag 10 april 2022 @ 22:20:
[...]

Toevallig is het afgietsysteem in mijn huishouden een superergonomische oplossing om een medisch probleem op te lossen. Daarnaast is het voor een normaal persoon ook een geniale gemaksoplossing.

Er zit dus nogal wat ruimte voor je bij een gevaarargument komt.

Verder is het natuurlijk maar wat je behoeftes zijn. Ik vind glazen deksels bijvoorbeeld handig in gebruik. Dat zou ik ook niet als frats afdoen.
Het moraal van m'n verhaal was inderdaad dat je vooral goed moet kijken naar wat je nodig hebt.
Als een ingenieus afgietsysteem uitgevoerd wordt als een (door mijn ogen) onnodig slijtageonderdeel dan mag je daar imho best kritisch naar kijken.
(Ik giet vrijwel nooit af)

Wat betreft de Thermolon, ik ben benieuwd naar je Diamond ervaring over een aantal maanden. :)
Als je laag merkbaar begint te slijten dan helpt goed schoonmaken en gebruiken zoals je RVS zou gebruiken om er nog wat langer mee te doen.

Ik heb vroegtijdig een Greenpan bij het vuil gezet omdat er een mes op is gevallen en er aluminium bloot lag, dat is dan wel jammer maar vrijwel elke coating zou daar gefaald hebben.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Raymond P schreef op zondag 10 april 2022 @ 23:21:
[...]

Het moraal van m'n verhaal was inderdaad dat je vooral goed moet kijken naar wat je nodig hebt.
Als een ingenieus afgietsysteem uitgevoerd wordt als een (door mijn ogen) onnodig slijtageonderdeel dan mag je daar imho best kritisch naar kijken.
(Ik giet vrijwel nooit af)
Voor de duidelijkheid: het afgietsysteem kan niet slijten. Het deksel heeft inkepingen en de pan in de rand twee verdikkingen. Het deksel haakt daarachter door een kwartslag te draaien. Innovatie hoeft niet ingewikkelder te zijn dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Rukapul We hebben het over dezelfde BK set waar @Nietdatikweet naar linkte met een sliconen inzet om de deksel op z'n plek te houden?
https://www.bk.nl/shop/pa...et-5-delig/B2479.005.html

Dit kan namelijk wel slijten. Sterker nog, ik geef het een maandje of twee in mijn keuken.
Ik ben vast de enige die zo nu en dan onbedoeld een deksel verwarmt, maar dat zou direct het einde zijn van dat stukje plastic. :+

Innovatie hoeft natuurlijk niet ingewikkeld te zijn. Maar als het ff kan dan wordt die kans vaak wel graag genomen.

[ Voor 11% gewijzigd door Raymond P op 10-04-2022 23:42 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Raymond P schreef op zondag 10 april 2022 @ 23:41:
@Rukapul We hebben het over dezelfde BK set waar @Nietdatikweet naar linkte met een sliconen inzet om de deksel op z'n plek te houden?
https://www.bk.nl/shop/pa...et-5-delig/B2479.005.html
Nee. Ik had de BK Q-linair master glas in gedachten waar een metalen randje het deksel op zijn plek houdt.
Dit kan namelijk wel slijten. Sterker nog, ik geef het een maandje of twee in mijn keuken.
Ik ben vast de enige die zo nu en dan onbedoeld een deksel verwarmt, maar dat zou direct het einde zijn van dat stukje plastic. :+

Innovatie hoeft natuurlijk niet ingewikkeld te zijn. Maar als het ff kan dan wordt die kans vaak wel graag genomen.
In dit geval het verschil tussen een minder 'luxe' en meer 'luxe' uitvoering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TecTo
defusion schreef op zondag 10 april 2022 @ 22:02:
[...]

Is zo'n wok module een relatief goedkope inzet om een platte inductieplaat om te vormen voor gebruik met een ronde wok, of bedoel je dan een compleet losstaande inductieunit specifiek voor de ronde wok?

Want die units zijn ook niet heel goedkoop zover ik kan vinden (iig die van Hendi), en vraag me dan af, als het voor buitengebruik is, of je dan niet beter een serieuze wokbrander op gas kunt aanschaffen. Die kosten minder en hebben aanzienlijk meer vermogen. Een vrij standaard ~10kw gasbrander zie ik al voor een euro of 40 met een snelle google zoekopdracht. Een wat specifieke wokbrander van 12-15kw zie ik rond de € 150, en als ik even heb vermoed ik dat ik zo'n echt serieuze wokbrander van 20+ kw zoals ze bij de chinees gebruiken ook nog wel vind voor minder dan wat zo'n inductie wokbrander van Hendi kost.

Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd of hier iemand zoiets heeft / kan aanbevelen, lijkt mij wel weer een leuke optie om buiten mee te koken.
Bedoel de compleet losstaande wokunit van Hendi. Is inderdaad prijzig, vandaar de aanschaf van de Demeyere Apollo wok met platte bodem en Hendi inductie unit met vlakke plaat. Naast de wok ook met andere pannen buiten te gebruiken.

Een gasbrander is denk ik het meest ideale als je met een plaatstalen wok werkt.

Zelf nog de optie om de Weber ketel op te starten, die voorzien is van een rooster met uitneembaar middendeel. Werkt ook goed en geeft voldoende hitte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3iZBKiz-bJGXbVn0OKlfFLMLH5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hjTPOq0KQ9o95tjozg05aHil.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Ieder zijn meug natuurlijk. Zo wil (en heb) ik:
Géén glazen deksels, die gaan zeker sneuvelen bij mij.
Géén onderdelen aan pannen die kunnen smelten.
Géén geschroefde handvatten aan pan of deksel.
Eigenlijk gewoon alles van metaal, met geklonken handvatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flow
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-09 19:41
Inmiddels, met dank aan dit topic, mijn koekenpannen vervangen voor exemplaren van DeBuyer. Bevalt over het algemeen goed, hoewel mijn ingebrande pannen er nog niet zo mooi uitzien als de compleet zwarte exemplaren die hier af en toe langskomen.

Ik lees dat veel Tweakers weg willen van Teflon en vergelijkbare anti-aanbaklagen en daarom overstappen naar bijvoorbeeld plaatstaal. Mijn offtopic-vraag (dus hopelijk mag dat ;)) is dan ook: wat gebruiken jullie om taarten in te bakken? Bijna alle taartvormen hebben anti-aanbaklagen. Sommige claimen wel PFOA-vrij te zijn, maar mijn gok is dat er dan iets vanGenX gebruikt wordt om de PTFE-laag op z'n plek te houden. Misschien dat risico op oververhitten wat kleiner is in een oven, maar die laag zal alsnog wel slijten waardoor de levensduur mogelijk wat beperkt is. Ik zoek iets dat redelijk vrij is van chemicaliën en lang mee zou moeten gaan. Is dat er?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Flow schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 19:44:
Inmiddels, met dank aan dit topic, mijn koekenpannen vervangen voor exemplaren van DeBuyer. Bevalt over het algemeen goed, hoewel mijn ingebrande pannen er nog niet zo mooi uitzien als de compleet zwarte exemplaren die hier af en toe langskomen.

Ik lees dat veel Tweakers weg willen van Teflon en vergelijkbare anti-aanbaklagen en daarom overstappen naar bijvoorbeeld plaatstaal. Mijn offtopic-vraag (dus hopelijk mag dat ;)) is dan ook: wat gebruiken jullie om taarten in te bakken? Bijna alle taartvormen hebben anti-aanbaklagen. Sommige claimen wel PFOA-vrij te zijn, maar mijn gok is dat er dan iets vanGenX gebruikt wordt om de PTFE-laag op z'n plek te houden. Misschien dat risico op oververhitten wat kleiner is in een oven, maar die laag zal alsnog wel slijten waardoor de levensduur mogelijk wat beperkt is. Ik zoek iets dat redelijk vrij is van chemicaliën en lang mee zou moeten gaan. Is dat er?
Ik heb een RVS springvorm (ooit bij Bol gekocht, merkloos volgens mij) en een rol bakpapier. Niet dat ik ooit taarten bak, maar ik heb het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Flow Verder dan appeltaarten kom ik niet, maar ik heb een (vertinde) springvorm. Het halve broodje dat ik wel eens bak doe ik in een (100%) plaatstalen bak.

edit: fwiw blauwstaal is je sleutelwoord in de bakkerswereld.

[ Voor 16% gewijzigd door Raymond P op 12-04-2022 20:06 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul

Als ik een nieuwe moet kopen dan houd ik daar wellicht rekening mee. Daarmee komen we ook op het volgende punt uit: de meeste mensen gebruiken bakvormen zo weinig dat ze praktisch niet slijten wat meteen ook een aardige indicator is voor de PFAS blootstelling

Voor mij is het in elk geval zal om de grootste en meest voor de hand liggende punten eerst aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flow
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-09 19:41
Raymond P schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 19:53:
@Flow Verder dan appeltaarten kom ik niet, maar ik heb een (vertinde) springvorm. Het halve broodje dat ik wel eens bak doe ik in een (100%) plaatstalen bak.

edit: fwiw blauwstaal is je sleutelwoord in de bakkerswereld.
Vertind lijkt inderdaad de truc. Veel RVS heeft alsnog een (onduidelijke) anti-aanbaklaag. Ik ga ook nog even kijken naar dat blauwstaal ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
wat gebruiken jullie om taarten in te bakken?
Geanodiseerd aluminium, keramiek, glas. Brood kan in m'n gietijzeren braadpan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
Weet iemand of er verschil is in dikte van het plaatstaal tussen De Buyer carbon plus en mineral B?

Ik was altijd in de veronderstelling dat beide lijnen identiek zijn qua dikte maar heb er nu 2 naast elkaar gezet en de mineral B lijkt op het oog een fractie dikker te zijn. Ik kan geen specificaties vinden op de site van De Buyer helaas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:12

orf

Ik ben over naar plaatstalen pannen (De Buyer Mineral b) voor eitjes, vlees, gebakken aardappeltjes, pannenkoeken, e.d. Voor tomatensaus gebruik ik nu een RVS koekenpan, maar overweeg ik een Creuset geëmailleerde pan.

Vandaag wilde ik patatas bravas in de RVS pan bakken, maar dat brandt heel erg aan. Vanwege de kruiden wilde ik het niet in de plaatstalen pan doen. Waar bak je dat nu een beetje makkelijk in? Voorheen ging dat heel makkelijk in een anti-aanbakpan van Tefal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@orf Gewoon twee soorten paprikapoeder neem ik aan? Saus gaat hier niet mee de pan in.

Dat is geen issue voor plaatstaal, maar door de eigenschappen van de pan zal je resultaat grofweg hetzelfde zijn als op RVS.
Als het aanbrand dan staat je vuur te hoog, even mee leren omgaan dus.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:12

orf

Raymond P schreef op woensdag 13 april 2022 @ 07:17:
@orf Gewoon twee soorten paprikapoeder neem ik aan? Saus gaat hier niet mee de pan in.

Dat is geen issue voor plaatstaal, maar door de eigenschappen van de pan zal je resultaat grofweg hetzelfde zijn als op RVS.
Als het aanbrand dan staat je vuur te hoog, even mee leren omgaan dus.
Ah, toch. Bedankt. :)
Met aanbranden bedoelde ik eigenlijk aanbakken, het bleef al snel plakken aan de pan, ook al gebruikte ik vrij veel olie en boter. Plakken is misschien juist te lage temperatuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Schweino schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 23:20:
Weet iemand of er verschil is in dikte van het plaatstaal tussen De Buyer carbon plus en mineral B?

Ik was altijd in de veronderstelling dat beide lijnen identiek zijn qua dikte maar heb er nu 2 naast elkaar gezet en de mineral B lijkt op het oog een fractie dikker te zijn. Ik kan geen specificaties vinden op de site van De Buyer helaas
Voor zover ik weet zijn er alleen dikteverschillen tussen Force Blue en de rest (waarbij Force Blue dunner is).

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Een beetje plakken kan, zo'n aardappel moet wel ook weer los komen zonder dat 'ie zwart is.

Waar je op teflon mee weg komt is een overvloed aan zetmeel in/op de aardappel, dat wordt afgestraft als je wat anders gebruikt.
Daar kom je vanaf door de aardappel na het snijden goed te spoelen (en het liefst een nachtje weken) in koud water voordat je 'm voorkookt. Een klein beetje azijn bij het water zorgt ervoor dat je aardappel heel blijft tijdens het koken.

Hier is (en blijft) de pan niet veel heter (maar ook zeker niet kouder) dan 120 graden als de aardappelen erin gaan (want ik bak ze het liefst in boter die op die temperatuur begint te bruinen). Het nadeel is dat dat wel ff duurt.
Als je sneller klaar wilt zijn gebruik je een overvloed aan olie (of liever ossenwit) en kan je temperatuur veel hoger. Je kan je pan dan flink verwarmen (leidenfrost) voordat je het vet en kort daarna de aardappels toevoegt.

Patatas bravas doe je na het bakken aftoppen met je paprika/olie emulsie, als je de poeder meebakt met de aardappel wordt het imo niet lekkerder.

Over hoeveel vet en tijd teveel is voor een aardappel kan je met meneer Blumenthal over discussiëren.
woutur schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:47:
[...]

Voor zover ik weet zijn er alleen dikteverschillen tussen Force Blue en de rest (waarbij Force Blue dunner is).
Op de rand meet ik 3.5mm bij een mineral b, 2.9mm op een carbon plus en 2.8mm op een force blue.

[ Voor 12% gewijzigd door Raymond P op 13-04-2022 08:54 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
orf schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:08:
[...]

Ah, toch. Bedankt. :)
Met aanbranden bedoelde ik eigenlijk aanbakken, het bleef al snel plakken aan de pan, ook al gebruikte ik vrij veel olie en boter. Plakken is misschien juist te lage temperatuur?
Mijn ervaring is ook dat kruidenmengsels in RVS meestal vrij snel aan de bodem blijven kleven, in plaats van aan de rest van het eten. Ik doe vast iets fout, 't zal.

In plaatstaal heb ik daar geen/veel minder last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Raymond P schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:48:

Op de rand meet ik 3.5mm bij een mineral b, 2.9mm op een carbon plus en 2.8mm op een force blue.
En dat hangt dan ook weer af van de diameter van de pan :) Kleinere pannen zijn weer dunner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Yep. Mineral B lijkt wel altijd zwaarder/dikker te zijn dan de rest van de lijnen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koku
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:36

koku

Tnet Devver
Volgens knivesandtools.nl is de Carbone juist dikker:

de Buyer Mineral B Element koekenpan, 28cm - 3mm
de Buyer Acier Carbone Plus-koekenpan, 28cm - 3.5mm

Op de website van de Buyer zelf ontbreekt de dikte. Vreemd genoeg is de Mineral B juist zwaarder :?

[ Voor 5% gewijzigd door koku op 13-04-2022 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TecTo
SvenVis schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:05:
[...]

Laat ik die nou precies op mijn lijstje hebben staan! Echter komt er vandaag eerst nog een Le Creuset Campagnard 30 binnen, dus ik wil eerst daar even van 'genieten'. Wellicht komt de grillpan er dan binnenkort, wie weet een keer een mooie actie ergens. Ik zag dat ze bij Lidl voor 25 piek ook een mooie grillpan hebben die wel erg op de Le Creuset lijkt, maar toch maar besloten ook voor grillpan bij Creuset te blijven. Je koopt hem immers voor je hele leven..
Tja pannen. Kon me niet beheersen na het nodige gelezen en bekeken te hebben over deze pan. Sommige maken er zelfs paella in. :)

Zojuist besteld en als het goed is komt de pan binnen twee dagen binnen.

Wordt vervolgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvenVis
TecTo schreef op maandag 18 april 2022 @ 18:13:
[...]

Tja pannen. Kon me niet beheersen na het nodige gelezen en bekeken te hebben over deze pan. Sommige maken er zelfs paella in. :)

Zojuist besteld en als het goed is komt de pan binnen twee dagen binnen.

Wordt vervolgt.
Leuk! Ik heb hem vandaag toevallig ingewijd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UX_A4Mhyd-qdL3q439ircFCl538=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wRObe5qWm3gqtzRomGWv7KAk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakmand
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
SvenVis schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:03:
[...]

Leuk! Ik heb hem vandaag toevallig ingewijd:
[Afbeelding]
Welk gerecht is dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SvenVis
Spaghetti met kippendijen met korst van broodkruim, parmezaan, citroenrasp, peterselie en tijm. Uit OTK (Ottolenghi), viel goed in de smaak bij vrouw en kids (en bij mij ook), dus wordt een blijvertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
Gisteren besteld en vandaag binnen. De bodem is echter niet 100% vlak van de Campagnard. Niet echt schokkend maar minimale beweging.

Op de inductieplaat geprobeerd en dat gaat prima.

Is wel de eerste pan van Le Creuset die niet vlak is. Naast Le Creuset gebruik ik ook pannen van Staub, Lodge en Demeyere die hebben die hebben allemaal 100% vlakke bodem. Zelfs nadat zo op gas zijn gebruikt.

Contact gehad met de winkel waar we ook live artikelen kopen en kan de pan omruilen of retour zenden.

@SvenVis is de bodem van jouw pan 100% vlak?

Voor de pan retour gaat of ritje Rotterdam wacht ik even het antwoord af. Kan namelijk zijn dat bij dit type pan het vaker voorkomt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B0p7B1YpRfnFpF19ydjTBYz99dc=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/wQOTKfsPqSeL0O5dIpoOZLQm.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvenVis
TecTo schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:55:
Gisteren besteld en vandaag binnen. De bodem is echter niet 100% vlak van de Campagnard. Niet echt schokkend maar minimale beweging.

Op de inductieplaat geprobeerd en dat gaat prima.

Is wel de eerste pan van Le Creuset die niet vlak is. Naast Le Creuset gebruik ik ook pannen van Staub, Lodge en Demeyere die hebben die hebben allemaal 100% vlakke bodem. Zelfs nadat zo op gas zijn gebruikt.

Contact gehad met de winkel waar we ook live artikelen kopen en kan de pan omruilen of retour zenden.

@SvenVis is de bodem van jouw pan 100% vlak?

Voor de pan retour gaat of ritje Rotterdam wacht ik even het antwoord af. Kan namelijk zijn dat bij dit type pan het vaker voorkomt.

[Afbeelding]
Die minimale beweging heb ik ook, zo blijkt nu. Dus je wordt bedankt haha.

Het is bij mij ook wel minimaal inderdaad, op de inductieplaat amper beweging in te krijgen (ik checkte eerst op aanrechtblad (keramisch) en dat bleek toch minder vlak dan ik dacht). Zonder deksel meer te bewegen dan met. Voor mij in elk geval geen reden om te retourneren.

Mijn Le Creuset braadpan (7 jaar oud en ook gebruikt op gas) ook gelijk even gecheckt en die heeft het ook, wel wat meer zelfs.

Le Creuset Skillet heb ik een jaartje en heeft het ook een beetje, al gebruik ik bij die pan altijd een inductiematje, en die vangt het wel op.

Veel plezier ervan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Gietijzer buigt niet. Je pan is exact zoals je 'm 7 jaar geleden hebt aangeschaft.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenVis
Raymond P schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:15:
Gietijzer buigt niet. Je pan is exact zoals je 'm 7 jaar geleden hebt aangeschaft.
Dat is mooi, dan komt het niet dus niet door het gas ;) . Ik benoemde het gas omdat TecTo dat benoemde in zijn berichtje.
-
Gisteren keek ik Masterchef Australia, zei daarna tegen mijn vrouw wat meer met curry's aan de gang te willen. Zie ik vanmorgen bij iBood een Le Creuset Balti staan, en dat terwijl ik vorige week nog zei nu toch wel bijna compleet te zijn (op een grillpan na)... Maar uiteraard, toch maar aangeschaft (Caribbean Blue, 24 cm), en ga ik een hoop schik van hebben denk ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJuSQsNB3jn0_xByFE3d4EOU38E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0ZbGF8KWbksms9cSbHacqcJ2.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TecTo
SvenVis schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:58:
[...]

Die minimale beweging heb ik ook, zo blijkt nu. Dus je wordt bedankt haha.
:+ :+ Hoop dat je tocht de nodige plezier gaat beleven, zo te zien is dat gelukt met je spaghetti variant. :)

Had al besloten om de pan te houden en vanavond inwijden met wat lefrovers van de voorbije bbq dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kooklover
  • Laatst online: 25-04-2022
*knip, spam*

[ Voor 99% gewijzigd door F_J_K op 22-04-2022 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
Dat was een snelle reactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eS6KUvTGQgwPLJmOFwcJKlZp-WI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/q2dIQLKIHf7iZ5uq9L3w96iB.jpg?f=user_large

Je bent wel fan van cookandpan! Het domein is net 4 maanden actief, dus je bent een van de eerste kopers neem ik aan.
Ik kan het mis hebben, maar Tony zal vast trots op je zijn.

edit: te laat :+

- knip -

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:18

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Deze op de kop getikt: "Dat verroeste geval, wat moet je daar nou mee. Mag je hebben hoor".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Po5ZNvfYnrELMvBMwd7EBKtSymA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mbmMLKO7VsMXt87fVVKlSk9J.jpg?f=fotoalbum_large

Nou.... :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWCumvRCs5jdsVhQOEUkIQ6S2Pc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DcQdBNnCX0J0l9gm0y81f5gO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vHC76r85Tyzp-a1VPcIkqzBKd44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UdS96xfI5H6fKjgOif9kDTn4.jpg?f=fotoalbum_large

Bij grote (24cm) broer op schoot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2FLKhlfviUF4XBOFzPUpJDHSkto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XU1IqRdMOgwSZ6zRiwFUg4Ce.jpg?f=fotoalbum_large

Perfect voor een enkel eitje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cBJ1Ki9kv4sUQO3FIcMf3BafeU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IWW3jIkykLNJh5ZLwRyDfZwy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/juSu_ix_DWZEDH9vewt4l2u3eRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vZvSclNBtT0DeMmVFQlypdOT.jpg?f=fotoalbum_large

:)

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Netjes ingebrand hoor, prima opknapactie voor zo'n oud pannetje (waar verder dus niets mis mee is!) d:)b

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Altijd leuk zo'n gevulde pan!

Reality check; ik kan niet zonder gas. Brunch:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HU2cdW2-vza0zZ0uwerNDT7mFBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MhogLCUJaSvBU2mewRmBO9u5.jpg?f=fotoalbum_large

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Raymond P schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 11:21:
Altijd leuk zo'n gevulde pan!

Reality check; ik kan niet zonder gas. Brunch:
[Afbeelding]
Je moet naar inductie toe? In mijn nieuwe grot heb ik ook geen gas. Enige waar ik echt afscheid van moet nemen zijn mijn 2 plaatstalen wokken. Koop ik wel keer een wok (wadjang!) met vlakke bodem voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

bvk schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 00:40:
Deze op de kop getikt: "Dat verroeste geval, wat moet je daar nou mee. Mag je hebben hoor".

[Afbeelding]

Nou.... :

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bij grote (24cm) broer op schoot:

[Afbeelding]

Perfect voor een enkel eitje:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

:)
Netjes! En wat is het geheim van de Smit gewist om hem zo goed te krijgen dat je er een perfect eitje uit krijgt O-) ?

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Boudewijn Moeten is een groot woord, maar bij een toekomstige verhuizing wordt het wel lastiger.
Misschien een keer verdiepen in een propaantank/brander voor een binnenkeuken.

Ik heb twee gietijzeren wadjans maar dat wordt bij lange na niet heet genoeg op inductie om een fatsoenlijke chow fan te produceren, ik mis dan echt de wok hei.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Raymond P schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 15:21:
@Boudewijn Moeten is een groot woord, maar bij een toekomstige verhuizing wordt het wel lastiger.
Misschien een keer verdiepen in een propaantank/brander voor een binnenkeuken.

Ik heb twee gietijzeren wadjans maar dat wordt bij lange na niet heet genoeg op inductie om een fatsoenlijke chow fan te produceren, ik mis dan echt de wok hei.
Hmm ja ik heb voor mijn nieuwe keuken besloten dat ik dat echt te gortig vind. Wellicht voor buiten een 11kW ding bij de Hanos opsnorren, met gastank erbij ;) . Op de consumentenwokbrander vind je ook niet genoeg pit voor wok hei, maar die zou ik best willen hebben.
Binnen kost het me teveel keukenruimte, en zit ik toch weer met 'losse' gasaanvoer te klungelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Dat dus. Idealiter ontsnap ik uit de randstad zodat ik ook geen buren tot last ben.
Maar dat creëert weer allemaal andere problemen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Raymond P schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 15:35:
Dat dus. Idealiter ontsnap ik uit de randstad zodat ik ook geen buren tot last ben.
Maar dat creëert weer allemaal andere problemen.
Op zich ben je met een wok niet per se mensen tot last als je daar gewoon normaal in kookt. Sure, je gaat etenslucht ruiken... maar dat heb je van tante truus met een tefalpan op inductie ook ;) .

Ik ben daar van de leven en laten leven. Die eventuele wokbrander is na 2 smokers, 2 kleine kamado's en een BGE XL niet per se een probleem qua vermeende overlast :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Je vergeet de pizzaoven, de sate lavagrill en de stokvis kast. :+
Ruimte is een heel heel diep gat voor mij.

[ Voor 25% gewijzigd door Raymond P op 23-04-2022 15:54 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
RobbyTown schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 15:16:
[...]

Netjes! En wat is het geheim van de Smit gewist om hem zo goed te krijgen dat je er een perfect eitje uit krijgt O-) ?
Heel eenvoudig hoor, even een uurtje of twee met een laagje azijn laten staan. Daarna onder heet water schrobben en schuren met een metaalsponsje tot je weer blank staal hebt.

En dan op de "bekende manier" inbranden: Dus eerst even "blauwen" op hoog vuur, af laten koelen en met wat arachideolie (had geen lijnzaadolie staan) ingebrand. Alleen gaat het een en ander met zo'n klein pannetje net even wat makkelijker en sneller dan een pan van normaal formaat ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Raymond P schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 15:51:
Je vergeet de pizzaoven, de sate lavagrill en de stokvis kast. :+
Ruimte is een heel heel diep gat voor mij.
De pizza-oven is er al lang , ik ben nu aan het kijken naar een Minimax. Kan er mogelijk een relatief goedkoop krijgen. Man man man wat decadent.

Ik had vandaag een dan debuyer pannen gebruikt voor een eitje, doe ik paar keer per week. nu had ik hierin vantevoren kemiri's gepoft, zonder olie. Daarna in de hete pan olie, die ging niet roken/bruisen. Even laten staan op het gas en toen de eieren erin.
Compleet finaal aangebakken. Heel irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Boudewijn Bekend probleem. Die zweten hun eigen olie en dat laat zich ook niet al te makkelijk verwijderen.

Voor noten en zaden heb ik een dedicated pannetje.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
bvk schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 23:07:
[...]

Heel eenvoudig hoor, even een uurtje of twee met een laagje azijn laten staan. Daarna onder heet water schrobben en schuren met een metaalsponsje tot je weer blank staal hebt.

En dan op de "bekende manier" inbranden: Dus eerst even "blauwen" op hoog vuur, af laten koelen en met wat arachideolie (had geen lijnzaadolie staan) ingebrand. Alleen gaat het een en ander met zo'n klein pannetje net even wat makkelijker en sneller dan een pan van normaal formaat ;)
Heb je kinderen, want dan zou ik hem goed verstoppen: ik heb hetzelfde pannetje, ook voor eitjes, maar ben mijn pan elke keer kwijt. Mijn kids hebben bedacht dat het een ideaal pannetje is om te gebruiken op een Ikea kinderkeukentje om ‘pannekoeken’ te bakken. Moraal van het verhaal: papa gaat maar ff een nieuwe halen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Laatst online: 16:33
Eten jullie weleens het gerecht pollo picante bij Vapiano? Of andere kipgerechten bij Vapiano?

Met name de structuur van de kip vind ik altijd geweldig en heb ik tot op heden thuis niet kunnen namaken. Is super krokant namelijk. Zoals ik het zie gebruiken ze een stalen of aluminium wok, laten deze heet worden en gooien er wat olie in. Vervolgens gaat de kipfilet (blokjes) de pan in en deze laten ze 40 sec tot een minuut bakken, tot hij los laat. Daarna omdraaien en bakt het verder. Daarna gaat de rest van de ingrediënten erbij etc.

Als ik deze zelfde structuur zou willen bereiken, gaat dat dan het beste met een stalen wok? Dan kijk ik bijvoorbeeld naar de Apollo 7 wok serie. Ben benieuwd of iemand (die het gerecht kent) dit weleens heeft kunnen namaken. Alle recepten die ik verder op internet tegenkom daarbij zie je dat ze de kipblokjes "regulier" gebakken hebben, maar dat wil ik juist niet.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@B-Bandit nog nooit geweest, maar met de info die ik heb uit jouw post, en een youtube filmpje dat ik even heb opgezocht, lijkt het mij dat ze het 'shallow fryen / opdiep frituren'.
Ze gebruiken waarschijnlijk meer olie dan de meesten thuis zouden doen. Echt een goed bodempje.
En mogelijk zit er nog iets om de kip wat helpt, zoals maizena, maar dat betwijfel ik eigenlijk.

Het soort pan maakt voor een dergelijke techniek relatief weinig uit. Voornaamste is dat je de temperatuur van de olie rond frituurtemperaturen houdt (~170-180c ongeveer), en niet teveel daaronder laat zakken. Een dikkere/zwaardere pan helpt daarbij omdat het minder snel afkoelt, maar als je de temperatuur redelijk constant weet te houden puur op vermogen icm. een dunne pan moet dat ook prima lukken.

Meer in het algemeen: Een dunne aziatische plaatstalen wok zou ik alleen nemen als je ook een krachtige brander hebt waarmee je snel genoeg hitte erin kunt stoppen. Heb je een normaal fornuis/inductiekookplaat, dan kun je beter voor iets zwaarders gaan, wat meer warmteretentie heeft. Dan blijft de pan beter op temperatuur zodra je er etenswaren in gooit, zonder dat je een extra krachtige brander nodig hebt.
Dat kan dikker plaatstaal, meerlaags RVS of gietijzer zijn. Kijk o.a. naar het gewicht.

Een aluminium wokpan (dat is al snel non-stick) zou ik nooit adviseren, omdat je bij alle nonstick coatings die ik ken geen hoge temperaturen mag gebruiken, wat je bij wokken juist wel wil.

ps. om te shallow fryen heb je uberhaupt geen wok nodig. Dat kan letterlijk in iedere pan met enige rand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Zonder anti-aanbak laag dan wel, dat geeft een droger resultaat. Verhouding 1:1 tussen proteïne en olie, dan komt dat wel goed.

Ik ben er welgeteld 1 keer geweest (Rotterdam Plaza), plannen om daar 2 van te maken heb ik niet.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Laatst online: 16:33
defusion schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 22:15:
@B-Bandit nog nooit geweest, maar met de info die ik heb uit jouw post, en een youtube filmpje dat ik even heb opgezocht, lijkt het mij dat ze het 'shallow fryen / opdiep frituren'.
Ze gebruiken waarschijnlijk meer olie dan de meesten thuis zouden doen. Echt een goed bodempje.
En mogelijk zit er nog iets om de kip wat helpt, zoals maizena, maar dat betwijfel ik eigenlijk.

Het soort pan maakt voor een dergelijke techniek relatief weinig uit. Voornaamste is dat je de temperatuur van de olie rond frituurtemperaturen houdt (~170-180c ongeveer), en niet teveel daaronder laat zakken. Een dikkere/zwaardere pan helpt daarbij omdat het minder snel afkoelt, maar als je de temperatuur redelijk constant weet te houden puur op vermogen icm. een dunne pan moet dat ook prima lukken.

Meer in het algemeen: Een dunne aziatische plaatstalen wok zou ik alleen nemen als je ook een krachtige brander hebt waarmee je snel genoeg hitte erin kunt stoppen. Heb je een normaal fornuis/inductiekookplaat, dan kun je beter voor iets zwaarders gaan, wat meer warmteretentie heeft. Dan blijft de pan beter op temperatuur zodra je er etenswaren in gooit, zonder dat je een extra krachtige brander nodig hebt.
Dat kan dikker plaatstaal, meerlaags RVS of gietijzer zijn. Kijk o.a. naar het gewicht.

Een aluminium wokpan (dat is al snel non-stick) zou ik nooit adviseren, omdat je bij alle nonstick coatings die ik ken geen hoge temperaturen mag gebruiken, wat je bij wokken juist wel wil.

ps. om te shallow fryen heb je uberhaupt geen wok nodig. Dat kan letterlijk in iedere pan met enige rand.
Dank dat je er even naar hebt gekeken. Het zou best kunnen dat je gelijk hebt. De structuur oogt als tussen frituur en gaar gebakken in. Er wordt geen maizena gebruikt, gewoon regulier filet in de pan.

Ik ga het eens proberen! Ben erg benieuwd...Heb desalniettemin wel de indruk dat een pan zonder antiaanbak voor een beter resultaat zorgt. Met antiaanbak lijkt het bijna op echt frituren.

Heb het gerecht vanmiddag nog gegeten, jammer dat ik dus geen foto hebt genomen.
Raymond P schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 22:26:
Zonder anti-aanbak laag dan wel, dat geeft een droger resultaat. Verhouding 1:1 tussen proteïne en olie, dan komt dat wel goed.

Ik ben er welgeteld 1 keer geweest (Rotterdam Plaza), plannen om daar 2 van te maken heb ik niet.
offtopic:
Haha, dat had ik vroeger ook totdat ik een keer dit gerecht op aanraden van een vriend probeerde. Sindsdien nooit meer iets anders gegeten daar. Overigens is het tegenwoordig echt stukken beter dankzij de coronaperiode. Je hoeft niet meer in die verschrikkelijke rij te staan maar kan gewoon vanaf je tafel een QR-code scannen en bestellen...

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Ik probeer al tijden een fatsoenlijke manier te vinden om de bami tijdens het bakken niet zo plakkerig te houden. Gietijzer of plaatstalen wok hebben niet het gewenste resultaat.

De Mie koop ik gewoon lekker bij de AH, 8 minuutjes koken met wat zout en olie.

Welke pan zorgt voor niet van die plakkerige bende?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Toppe schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:39:
Ik probeer al tijden een fatsoenlijke manier te vinden om de bami tijdens het bakken niet zo plakkerig te houden. Gietijzer of plaatstalen wok hebben niet het gewenste resultaat.

De Mie koop ik gewoon lekker bij de AH, 8 minuutjes koken met wat zout en olie.

Welke pan zorgt voor niet van die plakkerige bende?
Wat bedoel je precies met dat "plakkerig"? Veel hangt natuurlijk ook van het gebruikte recept af en laat je de mie ook eerst afkoelen voor het de wok in gaat?

Net zoals met nasi, de rijst dient eerst een nachtje in de koelkast te staan. Als je dat vers gekookt gaat gebruiken wordt het ook een zooitje...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

bvk schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:51:
[...]

Wat bedoel je precies met dat "plakkerig"? Veel hangt natuurlijk ook van het gebruikte recept af en laat je de mie ook eerst afkoelen voor het de wok in gaat?

Net zoals met nasi, de rijst dient eerst een nachtje in de koelkast te staan. Als je dat vers gekookt gaat gebruiken wordt het ook een zooitje...
Plakkerig als in, het plakt allemaal aan elkaar, zelfs bij kale bami zonder toevoegingen. Nu pleur ik er gewoon z’n zakkie bami kruiden van de Conimex er in :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Toppe schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:00:
[...]

Plakkerig als in, het plakt allemaal aan elkaar, zelfs bij kale bami zonder toevoegingen. Nu pleur ik er gewoon z’n zakkie bami kruiden van de Conimex er in :9
Afgezien van je zakkie Conimex: Laat de mie dan eerst eens een nachtje in de koelkast staan. Het droogt dan enigszins uit waardoor het tijdens het wokken niet meer zo'n natte plakkerige toestand wordt.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

bvk schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:12:
[...]

Afgezien van je zakkie Conimex: Laat de mie dan eerst eens een nachtje in de koelkast staan. Het droogt dan enigszins uit waardoor het tijdens het wokken niet meer zo'n natte plakkerige toestand wordt.
Ga ik eens proberen. Zou ‘t echt helpen? In de koelkast is ‘t best vochtig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Toppe schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:19:
[...]

Ga ik eens proberen. Zou ‘t echt helpen? In de koelkast is ‘t best vochtig?
In een koelkast is het juist meestal vrij droog, omdat vocht condenseert op de verdamper. Daarom stoppen ze komkommers ook in plastic tegenwoordig omdat ze anders uitdrogen.
komkommers (en tomaten) horen niet in de koelkast.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-09 16:28
Al een paar jaar heb ik naar tevredenheid plaatstalen pannen, met dank aan dit topic. Altijd een goede seasoninglaag gehad, maar sinds ik deze week biefstuk met marinade met oa. wat limoensap heb gebraden is er op een aantal plekken niks meer van over :(

Wel geleerd dat deze marinade voortaan in een andere pan moet, maar hebben jullie tips om deze (verder nog fijne) laag te herstellen, of de schade te beperken? Ik merk al wel dat de eitjes wat meer aanbakken sindsdien :/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r1OALAVGs0jVouQBgZWyb-c64MI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kwSsXpELs0OoyTmMRaaQqixN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door nino_070 op 16-05-2022 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
franssie schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:28:
[...]

In een koelkast is het juist meestal vrij droog, omdat vocht condenseert op de verdamper. Daarom stoppen ze komkommers ook in plastic tegenwoordig omdat ze anders uitdrogen.
komkommers (en tomaten) horen niet in de koelkast.
inderdaad. Een ijskast is hartstikke droge omgeving. Kijk maar eens wat er met komkommer, kaas of vleeswaren gebeurt als je die los in je ijskast legt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
nino_070 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:38:
Al een paar jaar heb ik naar tevredenheid plaatstalen pannen, met dank aan dit topic. Altijd een goede seasoninglaag gehad, maar sinds ik deze week biefstuk met marinade met oa. wat limoensap heb gebraden is er op een aantal plekken niks meer van over :(

Wel geleerd dat deze marinade voortaan in een andere pan moet, maar hebben jullie tips om deze (verder nog fijne) laag te herstellen, of de schade te beperken? Ik merk al wel dat de eitjes wat meer aanbakken sindsdien :/
[Afbeelding]
Lekker zo laten of opnieuw inbranden.

Mijn 28 cm pan is er nog erger aan toe, een eitje hoef ik waarschijnlijk niet meer te proberen. Maar worstjes, aardappel of een steak gaat nog prima, dus ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VOtLngZIu37PtcdFDEE8oEnhYJg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sbaUxMIT0vPbTB7VWXNyNUSO.jpg?f=fotoalbum_large
Boudewijn schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:40:
[...]
inderdaad. Een ijskast is hartstikke droge omgeving. Kijk maar eens wat er met komkommer, kaas of vleeswaren gebeurt als je die los in je ijskast legt.
Absoluut!

Maar voor dit geval is het van belang dat je producten die je gaat bakken gewoon eerst af laat koelen en niet direct na het koken al bakt. Niet alleen mie, maar ook aardappeltjes, rijst, noedels etc. etc.

Specs

Pagina: 1 ... 41 ... 86 Laatste