Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 40 ... 82 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reyad
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-04 20:55
Vitabissj schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:37:
[...]

ziet er wel heel plakkerig uit he?
Als het niet plakt, zou ik er gewoon in bakken.
Ik denk ook dat er veel terug van gaat loskomen omdat ze niet echt goed ingebrand lijkt..
Meer dan 1 keer inbranden is echt niet nodig ze..gewoon 1x doen en dan gebruiken.. dan wordt het automatisch wel beter

Mijn ziet er nu na veel gebruik (inductie) zo uit
Niet zwart zoals veel andere hier. Wordt wel wa mishandeld soms (door spatels en zo) 😋Maar ze kleeft nie aan, bakt goed en geen metaalsmaak, dus ik geef er nieveel om hoe ze eruit ziet :)
Ik season ze ook nooit bij
[Afbeelding]
Hmm nee de pan is niet plakkerig, totaal niet zelfs. Weet ook niet waarom er zo'n verschil in uiterlijk in zit.
Ik heb het net inderdaad geprobeerd met een eitje bakken en deze bakte niet aan en smaakte prima.
Ik kijk het nog even aan denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-04 15:20
Ik had laatst mijn pannetje, zelfde formaat denk ik, even opnieuw ingebrand want ik dacht ik ben toch bezig. Bakte prima, maar was niet zo mooi meer. Daarna plakte alles als de pest. Ik denk dat ik ook een keer een laag te dik heb gedaan, of te ongeduldig (gewoon het nieuw laagje erop dat het gelijk al rookt). Uiteindelijk een staalwol en schuurspons ff goed geschrobd, niet alles eraf maar wel wat, en nu doet hij het weer een stuk beter :D Mooi is 't ook.
Het is ff kloten, maar je moet het wel heel goed verkloten wil je hem weg moeten gooien. Bij Tefal gaat dat vanzelf. Al hou ik altijd wel 1 pannetje aan, soms wil je gewoon gemak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-05 23:16

Don Quijote

El Magnifico

We zijn hier iets te gefocusseerd op de looks van de pan 😂. Gewoon lekker bakken en zolang dat goed gaat, is de pan goed genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:02
Gisteren toevallig ook aan het inbranden gegaan. 3 De Buyer's gekocht, 20, 24 en 28 cm. Begonnen met de kleinste, op gas. Tweede keer dat ik een pan heb ingebrand, hier voor was het met een goedkope toko-wok prima naar mijn zin gelukt :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZtLJq3tm.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VWdQfCaJfxorncoc-yQQMjY4yJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9HBW90j2oeqPkXIYgzoOL2sa.jpg?f=fotoalbum_large

Ook de randen zijn goed gelukt. Mijn fornuis heeft een aardige grote dubbele wokbrander, dus die vangen ook lekker veel directe hitte op de 20cm pan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmking85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11-05-2022
Even een korte vraag over mijn ingebrande pan. Ik heb hem in de oven ingebrand met rijstolie. Aan de binnenkant zijn spikkels te zien en aan de buitenkant zijn ze wat groter.
Is dit geen goede beginlaag en moet ik opnieuw beginnen? Of kan ik door gaan met de volgende lagen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SM1PAupUJIz0TuwHo2y0XhzL-zA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/opEOWMbWyyaIb2lB6jwVtL8d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0kKvcUFkDA7CC4Hgcy2Vg2KBmrs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JbeEB81TaSEihlkinzBmaLjd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 58% gewijzigd door fmking85 op 26-02-2022 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
@fmking85 Een enkele laag zou voldoende moeten zijn.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
fmking85 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:17:
Even een korte vraag over mijn ingebrande pan. Ik heb hem in de oven ingebrand met rijstolie. Aan de binnenkant zijn spikkels te zien en aan de buitenkant zijn ze wat groter.
Is dit geen goede beginlaag en moet ik opnieuw beginnen? Of kan ik door gaan met de volgende lagen?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Met hierboven. Één laag is echt genoeg. En die laag wordt alleen maar beter en donkerder naar mate je de pan vaker gebruikt. Zo'n egaal zwarte pan is vooral optisch mooi, maar voegt verder niet veel toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Wij hebben onze keuken verbouwd en nu inductie plaat.. ideaal, maar betekend wel dat een aantal pannen het niet meer doen..

Dus ik ben op zoek naar wat nieuwe bakpannen en een wok (de huidige doet het wel maar is tefal en is dus beter niet te hoge temps te gebruiken...)

Nu viel mijn ook (via filmpje van Uncle Roger over filmpje van Gordon Ramsey) op hexclad pannen:
https://hexclad.co.uk/products/7pc-hexclad-set-w-lids-wok

Heeft iemand ervaring met deze pannen?
Werkt de anti aanbaklaag goed? zijn ze idd sterk genoeg voor metalen spatels etc.. of is het vooral marketing praat?
Mijn vrouw heeft ook een ikea koekenpan gekocht, goede dikke stalen pan zonder antiaanbaklaag.. werkt ok maar de dochters des huize vinden dat toch wel wat lastig om die niet te laten aanbakken..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

ToolkiT schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:07:
Nu viel mijn ook (via filmpje van Uncle Roger over filmpje van Gordon Ramsey) op hexclad pannen:
https://hexclad.co.uk/products/7pc-hexclad-set-w-lids-wok

Het is een promo van Gordon hè? Voorheen gebruikte hij andere pannen van een andere sponsor!

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Mars Warrior schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:12:
[...]

Het is een promo van Gordon hè? Voorheen gebruikte hij andere pannen van een andere sponsor!
Precies, vandaar mijn twijvel.. waarom is hij geswitched? puur vanwege de deal die hij kreeg?
En zijn die pannen ok of hebben ze gewoon zijn naam gekocht??

Dus als iemand deze pannen heeft hoor ik het graag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@ToolkiT Wat Ramsey gebruikt ligt aan de productie/show die je bekijkt. Hopelijk is je vraag daarmee beantwoord.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Raymond P schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:24:
@ToolkiT Wat Ramsey gebruikt ligt aan de productie/show die je bekijkt. Hopelijk is je vraag daarmee beantwoord.
Ik zoek eigenlijk mensen met IRL ervaring.. zo'n kook show is natuurlijk precies dat.. show..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Hexclad gebruikt een PTFE coating versterkt met keramische deeltjes.
Daarbovenop laser-etsen ze de bodem zodat het PTFE lager ligt dan het staal. De pan is dus deels non-stick.

IRL ervaring heb ik niet met zo'n geëtste pan. Wel met keramisch versterkt PTFE.
In theorie kan je daar metaal in gebruiken, in praktijk moet dat metaal vlak zijn zodat het meerdere contactpunten heeft met de hardere deeltjes (keramisch non-stick óf metaal).

Een vleesvork of pincet beschadigt de PTFE laag gewoon, dat zal met een pan van Hexclad niet minder (en wellicht zelfs meer) zijn.

Video's waarin dat fenomeen specifiek op Hexclad pannen te zien is zijn er zat.

Heel erg is dat natuurlijk niet zolang je op tijd een nieuwe pan pakt. Met een heel klein beetje pech zal je nog net een nieuwe kunnen kopen voordat het verbod op PTFE van kracht is.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-05 11:45
@ToolkiT Ik zie dat je van "hoge temperaturen" doorschakelt naar "stalen gereedschap". Dat zijn 2 compleet verschillende failure modes. Niet te hoge temperaturen gebruiken geldt voor álle (fabrieksmatig aangebrachte) anti-aanbak coatings. De temperatuur waarbij PTFE gaat verbranden is immers gewoon een chemische constante waar weinig aan te veranderen is. De weerstand tegen stalen gereedschap zou wél wat kunnen verschillen maar om eerlijk te zijn, zou ik het toch niet gokken.

Als je een pan mét anti-aanbak laag zoekt zou ik adviseren:
- zoek iets met een dikke bodem, zodat'ie goed gelijkmatig opwarmt
- koop niet de goedkoopste meuk (van de action of zo), er zit echt véél kwaliteitsverschil in (zowel in duurzaamheid als in bakresultaat)
- koop ook geen pannen van 100'en euro's, want hoe goed ze ook zijn, ze hebben altijd een beperkte levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

mcDavid schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:31:
@ToolkiT Ik zie dat je van "hoge temperaturen" doorschakelt naar "stalen gereedschap". Dat zijn 2 compleet verschillende failure modes. Niet te hoge temperaturen gebruiken geldt voor álle (fabrieksmatig aangebrachte) anti-aanbak coatings. De temperatuur waarbij PTFE gaat verbranden is immers gewoon een chemische constante waar weinig aan te veranderen is. De weerstand tegen stalen gereedschap zou wél wat kunnen verschillen maar om eerlijk te zijn, zou ik het toch niet gokken.

Als je een pan mét anti-aanbak laag zoekt zou ik adviseren:
- zoek iets met een dikke bodem, zodat'ie goed gelijkmatig opwarmt
- koop niet de goedkoopste meuk (van de action of zo), er zit echt véél kwaliteitsverschil in (zowel in duurzaamheid als in bakresultaat)
- koop ook geen pannen van 100'en euro's, want hoe goed ze ook zijn, ze hebben altijd een beperkte levensduur.
Weet/snap ik.. die hexclad hebben ook geen coating, maar zijn volledig van metaal.. hun theorie is dat de vorm van de zeskant geulen een anti-aanbak effect geeft.. zie https://hexclad.co.uk/pages/hexclad-science
Klinkt als een goed verhaal maar klopt het ook in de praktijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:45
ToolkiT schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:52:
[...]

Weet/snap ik.. die hexclad hebben ook geen coating, maar zijn volledig van metaal.. hun theorie is dat de vorm van de zeskant geulen een anti-aanbak effect geeft.. zie https://hexclad.co.uk/pages/hexclad-science
Ik vraag me af of dat een nieuwe techniek is? Ik kan me herinneren dat 40 jaar geleden de koekenpan bij mijn ouders er zo ook uitzag.... of misschien dat het cirkeltjes waren maar de bodem was in ieder geval niet egaal :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
ToolkiT schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:52:
[...]

Zou je misschien een linkje kunnen geven naar de exacte pan die je voor ogen hebt?
Wellicht dat ik namelijk ergens overheen kijk maar afaik zijn de pannen van Hexclad absoluut niet volledig metaal. (https://therationalkitchen.com/hexclad-cookware-review/)

[ Voor 4% gewijzigd door Raymond P op 07-03-2022 15:17 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

ratzz schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:07:
[...]

Ik vraag me af of dat een nieuwe techniek is? Ik kan me herinneren dat 40 jaar geleden de koekenpan bij mijn ouders er zo ook uitzag.... of misschien dat het cirkeltjes waren maar de bodem was in ieder geval niet egaal :+
Nu je het zegt.. dat zal idd dezelfde reden hebben! Deze zijn alleen iets meer gedetailleerd waardoor hij in theorie beter non-stick is??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Raymond P schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:15:
[...]

Zou je misschien een linkje kunnen geven naar de exacte pan die je voor ogen hebt?
Wellicht dat ik namelijk ergens overheen kijk maar afaik zijn de pannen van Hexclad absoluut niet volledig metaal.
Qua bang voor buck zit ik aan deze set te denken: https://hexclad.co.uk/products/7pc-hexclad-set-w-lids-wok
Maar deze wok staat als prioriteit op de wishlijst: https://hexclad.co.uk/products/12-hexclad-wok-w-lid

Hier https://hexclad.co.uk/pages/hexclad-science vertellen ze hoe ze in mekaar zitten.. ik lees dit als 3 lagen metaal..
"HexClad utilizes a tri-ply, clad style pan. We start with a layer of magnetic stainless steel. This way it not only works on gas and electric stoves but also on newer magnetic induction cooktops.

Next, we have a middle layer of aluminum, which acts as the heating element, providing the pan with nice, even heating. We then sandwich this aluminum layer between one more layer of steel. Using a laser etching process, we are then able to create our patented HexClad hexagonal design on the cookware. This unique design creates a series of peaks and valleys.

In the valleys is the nonstick surface, which provides your pan with easy cleanup and the ability to cook with little or no butter, grease or oil. The peaks are your stainless steel, which will give you that great golden brown sear and also protect the pan against peeling and flaking."

[ Voor 47% gewijzigd door ToolkiT op 07-03-2022 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
ToolkiT schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:16:
[...]

Nu je het zegt.. dat zal idd dezelfde reden hebben! Deze zijn alleen iets meer gedetailleerd waardoor hij in theorie beter non-stick is??
Ik kan me alleen herinneren dat er flink op geschrobd werd om ze schoon te krijgen en dat ze blij waren van de pan af te zijn toen de antiaanbaklagen kwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

ratzz schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:19:
[...]

Ik kan me alleen herinneren dat er flink op geschrobd werd om ze schoon te krijgen en dat ze blij waren van de pan af te zijn toen de antiaanbaklagen kwamen.
LOL dat herriner ik me ook..
Volgens mij is er geen silver bullit van een pan die echt non-stick is en die je ook lomp kan gebruiken (metalen utensils, hoge temps etc) en makkelijk te wassen is..

[ Voor 21% gewijzigd door ToolkiT op 07-03-2022 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
ToolkiT schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:18:
[...]

Qua bang voor buck zit ik aan deze set te denken: https://hexclad.co.uk/products/7pc-hexclad-set-w-lids-wok
Maar deze wok staat als prioriteit op de wishlijst: https://hexclad.co.uk/products/12-hexclad-wok-w-lid

Hier https://hexclad.co.uk/pages/hexclad-science vertellen ze hoe ze in mekaar zitten.. ik lees dit als 3 lagen metaal..
"HexClad utilizes a tri-ply, clad style pan. We start with a layer of magnetic stainless steel. This way it not only works on gas and electric stoves but also on newer magnetic induction cooktops.

Next, we have a middle layer of aluminum, which acts as the heating element, providing the pan with nice, even heating. We then sandwich this aluminum layer between one more layer of steel. Using a laser etching process, we are then able to create our patented HexClad hexagonal design on the cookware. This unique design creates a series of peaks and valleys.

In the valleys is the nonstick surface, which provides your pan with easy cleanup and the ability to cook with little or no butter, grease or oil. The peaks are your stainless steel, which will give you that great golden brown sear and also protect the pan against peeling and flaking."
De wok die je linkt is exact dezelfde tech als de rest van de pannen. Ik snap dat je dat zo leest, de marketing machine draait goed daar.
Er zit weldegelijk een PTFE coating op versterkt met keramische deeltjes. Mocht je mij niet geloven dan kan je de link even doorlezen in m'n vorige post.
Een (over the top) video kan je hier bekijken: YouTube: HexClad Pan Review - nonstick coming OFF?

Edit: voor de duidelijkheid, wat je daarvan vind moet je natuurlijk zelf uitvogelen. Ik vind alleen dat je je daar wel bewust van moet zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Raymond P op 07-03-2022 15:31 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Raymond P schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:27:
[...]

De wok die je linkt is exact dezelfde tech als de rest van de pannen. Ik snap dat je dat zo leest, de marketing machine draait goed daar.
Er zit weldegelijk een PTFE coating op versterkt met keramische deeltjes. Mocht je mij niet geloven dan kan je de link even doorlezen in m'n vorige post.
Een (over the top) video kan je hier bekijken: YouTube: HexClad Pan Review - nonstick coming OFF?

Edit: voor de duidelijkheid, wat je daarvan vind moet je natuurlijk zelf uitvogelen. Ik vind alleen dat je je daar wel bewust van moet zijn.
Dank je voor de verduidelijking.. dat maakt idd een behoorlijk verschil ja..
Wat ik alleen niet snap is waarom ze wel tot 500F in de over kunnen.. dat is ongeveer 260C (wat trouwens ook de output van inductie is als ik het goed begrijp)?
Mijn kennis over PTFE coating is dat je het niet zo heet kan maken??

Wat ik eigenlijk zoek is een pannenset die ik op vol gas (bij wijze dan) kan gebruiken, niet te veel aanbakken en redelijk makkelijk schoon te maken zijn..
Hoeft niet super glad 100% non-stick te zijn maar wel een mooie balans van die 3 factoren.. en zo hufterproof mogelijk..

[ Voor 12% gewijzigd door ToolkiT op 07-03-2022 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Die vraag wordt ook beantwoord in de eerste link. ;)

PTFE begint onder de 260 graden al met afbreken, het exacte punt ligt net boven de 210 graden geloof ik. Je kan bij het bereiken van zo'n temperatuur dus verwachten dat je coating behoorlijk minder lang mee zal gaan.

Bij hogere temperaturen (die grens ligt op 260 graden) ontbind de polymeer zich tot het erg giftige monomeer gas fluorethyleen.
Behoorlijk onverantwoorde claim dus van die fabrikant. Een normale oven zal niet snel een algehele temperatuur boven de 260 graden krijgen, maar een grill standje kan de pan op bepaalde plekken veel warmer krijgen.

Mja, Ramsey gebruikt hem ook om zijn kinderen te voeren dus het zal wel goed zijn. ;)
ToolkiT schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:37:

Wat ik eigenlijk zoek is een pannenset die ik op vol gas (bij wijze dan) kan gebruiken, niet te veel aanbakken en redelijk makkelijk schoon te maken zijn..
Hoeft niet super glad 100% non-stick te zijn maar wel een mooie balans van die 3 factoren.. en zo hufterproof mogelijk..
Pannen met een volledig keramische coating (zoals Greenpan ze maakt) voldoen aan je eisen.
Daar dien je dan wel elke 6 tot 9 maanden een nieuwe van te kopen, want de laag slijt helaas.

[ Voor 29% gewijzigd door Raymond P op 07-03-2022 15:48 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Raymond P schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:27:
[...]

Ik zie op die site dat scanpan (welke we ook gehad hebben), hetzelfde verhaal is: https://therationalkitchen.com/scanpan-review/

Ik ben bang dat wat ik zoek niet bestaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Raymond P schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:46:
Pannen met een volledig keramische coating (zoals Greenpan ze maakt) voldoen aan je eisen.
Daar dien je dan wel elke 6 tot 9 maanden een nieuwe van te kopen, want de laag slijt helaas.
Cool!
Nogmaals bedankt voor je input, erg behulpzaam :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Uiteindelijke set die we verzameld hebben:
  • De Buyer Affinity 5 (€120, 3730.24 + €30, 3709.24 deksel)
  • De Buyer 28cm Sauteuse (€60, 5684.28)
  • De Buyer 24 koekenpan (€40, 5610.28)
Na ~1 maand kan ik eigenlijk feilloos bakken / braden / koken in onze non-anti-aanbak pannen. Ik snap eigenlijk niet meer zo goed waarom we al die PTFE/PFOA/whatever troep in onze pannen doen :P Ik ben >30 en heb heel m'n leven in anti-aanbak gekookt.

Op youtube vind je allemaal filmpjes hoe je wel/niet correct moet inbranden, hoe je wel/niet een ei moet bakken, et cetera.
Serieus, ik heb m'n carbon stalen De Buyers 1x ingebrand volgens de fabrieksopgave (olie erin, opwarmen tot hij rook, af laten koelen, olie eruit en met keukenpapiertje olie uitwrijven).

Voor de rest gooi ik een ei / stuk vlees / bami erin, en het plakt niet. Enige "trucs"die ik aan houd: pannen opwarmen en iets meer olie dan ik standaard in een anti-aanbak pan deed (plasje van 6cm diameter vs plasje van 3 cm). Laatst zelfs hele dunne crêpes gedaan!

Zelfs in de RVS pan kun je prima een ei bakken, of bami, zodra je weet dat het eigenlijk pas op het eind begint aan te branden. Maar meestal maak ik een saus gerecht (pasta / risotto / stoofvlees) in de RVS pan, en dan is het toch onzin, want je gooit op het eind het vocht erbij en dan is alles gelijk los.

Mijn conclusie: als je enigszins een maandje moeite wil doen om je pannen te leren kennen, ditch die Teflon pannen lekker, en koop een goede (De Meyere / De Buyer / whatever jij wil) pan voor de helft van de prijs van een "goede" Teflon/Thermolon/Whatever pan en doe daar de komende 20 jaar mee, in plaats van 1 tot 3.

</marowi>
*ik kook op gas, ik kan me voorstellen dat inductie een moeilijker verhaal is
_eLMo_ schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 18:34:
Ik ben langzaam van anti-aanbak pannen aan het afstappen. Ik kan inmiddels een ei, aardappels en vlees zonder problemen bakken in onze de Buyer (mineral b) pannen.

Voor alle sauzen / tomaten / zure gerechten pak ik nog altijd onze anti-aanbak hapjes pan omdat ik lees dat het een slecht idee is dit in je plaatstalen pannen te leggen (vernield je patine laag).

Ik ben me dus aan het oriënteren op een RVS pan, nou begrijp ik dat De Meyere een merk is waar je eigenlijk niet verkeerd aan kan gaan. Helaas is ons fornuis niet zo groot (gewoon een normale NLse standaard 4-pitter).

Ik ben op zoek naar een 24cm lage sauteerpan, zoals precies onderstaand van de Meyere: een Apollo 7. Probleem? Dat tweede handvat! Dat gaat mega in de weg zitten.

[Afbeelding]

Zelfde probleem met de Atlantis (koper bodem):

[Afbeelding]

Iemand nog tips voor ik een de Meyere koop en deze bewerk met de slijptol? :P

Een de Buyer Affinity 5-ply 3730.24, ik weet alleen niet of daar een deksel voor is?

[Afbeelding]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Gisteren pannenkoeken gebakken en als test ook maar wat deeg in de Buyer gedaan.
Geen onverdeeld succes, deels was non-stick, maar groot deel was vast gekoekt.

Misschien nog maar een paar keer inbranden met pindaolie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-05 11:45
ToolkiT schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:37:
[...]

Dank je voor de verduidelijking.. dat maakt idd een behoorlijk verschil ja..
Wat ik alleen niet snap is waarom ze wel tot 500F in de over kunnen.. dat is ongeveer 260C (wat trouwens ook de output van inductie is als ik het goed begrijp)?
Mijn kennis over PTFE coating is dat je het niet zo heet kan maken??

Zo werkt dat niet. Een kookplaat heeft een bepaald vermogen, hoe heet een pan wordt, is een resultaat van het vermogen, de warmtecapaciteit en hoeveel energie je dissipeert. Het type warmtebron maakt daarin niet uit, tenzij er een thermische bescherming ingebouwd zit voor een bepaalde temperatuur.

Iedere pan kun je "vol gas" gebruiken als je dat niet te lang doet of er genoeg vocht in zit.

Verder kan ik me alleen maar aansluiten bij @Raymond P.

Ben trouwens wel benieuwd welke IKEA-pan je dochter zo'n probleem mee heeft. Als het een RVS pan is zou ik je toch eens aanraden plaatstaal te proberen. Komt qua gebruik veel dichter in de buurt van teflon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:33
_eLMo_ schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:16:
Uiteindelijke set die we verzameld hebben:
  • De Buyer Affinity 5 (€120, 3730.24 + €30, 3709.24 deksel)
  • De Buyer 28cm Sauteuse (€60, 5684.28)
  • De Buyer 24 koekenpan (€40, 5610.28)
*ik kook op gas, ik kan me voorstellen dat inductie een moeilijker verhaal is

[...]
nope. Hier ook 2x de Buyer koekenpan en 1x sauteuse, prachtig op inductie :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triggy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:10
ToolkiT schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:07:
Werkt de anti aanbaklaag goed? zijn ze idd sterk genoeg voor metalen spatels etc.. of is het vooral marketing praat?
Ja ik heb er ervaring mee. Was niet enthousiast. Het werkt ok zolang het werkt. Gaat eerder richting de antikleefkracht van keramisch dan die van teflon.
Triggy schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 08:01:
[...]

Had iets vergelijkbaars een paar jaar terug bij de blokker. Teflon kwam na verloop van tijd gewoon los in de vaatwasser. Begon aan de randen en uiteindelijk geld teruggevraagd. Heb die pan 2 maanden gehad ongeveer.
Nog even gekeken ze verkopen het zelfde model nog steeds. Dit ding.

[ Voor 9% gewijzigd door Triggy op 08-03-2022 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

mcDavid schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:26:
[...]

Zo werkt dat niet. Een kookplaat heeft een bepaald vermogen, hoe heet een pan wordt, is een resultaat van het vermogen, de warmtecapaciteit en hoeveel energie je dissipeert. Het type warmtebron maakt daarin niet uit, tenzij er een thermische bescherming ingebouwd zit voor een bepaalde temperatuur.

Iedere pan kun je "vol gas" gebruiken als je dat niet te lang doet of er genoeg vocht in zit.

Verder kan ik me alleen maar aansluiten bij @Raymond P.

Ben trouwens wel benieuwd welke IKEA-pan je dochter zo'n probleem mee heeft. Als het een RVS pan is zou ik je toch eens aanraden plaatstaal te proberen. Komt qua gebruik veel dichter in de buurt van teflon.
Voorbeeldje: simpel eitje bakken zonder aanbakken is lastig..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D08nfu9aSNtRTh0M-Gc7AcnUOng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wZMlFyBsTRyErZTouoAtdc8v.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
ToolkiT schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:45:
[...]

[Afbeelding]
Lastig: nee. Heel anders dan PTFE: ja.
Even de techniek onder controle krijgen dus.

edit, zo had ik mijn telefoon helemaal niet vast... :'(

[ Voor 4% gewijzigd door Raymond P op 11-03-2022 22:29 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Triggy schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:37:
[...]

Ja ik heb er ervaring mee. Was niet enthousiast. Het werkt ok zolang het werkt. Gaat eerder richting de antikleefkracht van keramisch dan die van teflon.

[...]

Nog even gekeken ze verkopen het zelfde model nog steeds. Dit ding.
@ToolkiT die van de Blokker hebben wij ook in 2 maten.
Prima pan hier. Heel tevreden.
Gebruiken hem nu al 4 jaar intensief met alle materialen en alle zuren en noem maar op.

Soms zit er bruine spetters op t RVS aan de zijkant. Dan kook ik er wat azijn in en dan wrijf ik hem zo schoon en is hij weer als nieuw.

Als ik toen had geweten wat ik nu weet was het vast Debuyer geworden. Maar de pannen zijn nog goed en ik had ze voor een prima opruim prijs. Erg tevreden mee.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
ToolkiT schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:45:
[...]

[Afbeelding]
Is dat een IKEA Sensuell pan (met een siliconen onderkant van de steel)? Even warm laten worden, dan pas boter er in (werkt naar mijn mening veel beter dan olie in een RVS pan), en niet schrikken als het eitje vast zit, die komt vanzelf los, pit laag (of van de pit af) en even geduld. Ga je meteen proberen de boel los te spatelen dan krijg je inderdaad soms iets wat ik in jouw afbeelding zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Ik werk niet voor ze, maar dit lijkt me toch een mooie prijsje voor de vorige serie De Buyer. Eventueel voor op de BBQ ofzo?

https://www.ibood.com/hom...r-pannenset-24-28-cm.html

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@_eLMo_ Het komt wel eens vaker voorbij hier.
Dikte bodem: 2 mm
Zolang dat geen obstakel voor je is is het inderdaad een prima deal.
Zelf zou ik 28cm en 2mm dik niet gebruiken op een inductie plaat.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Wat is dat toch met die het en der opduikende 2mm pannen van De Buyer?
Zijn die gemaakt van door hun afgekeurd staal en proberen ze daar nog wat geld uit te halen? Of hoe moet ik dit zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Is gewoon een andere (goedkopere) serie. Zou er niet teveel achter zoeken, andere merken hebben ook verschillende series waar je uit kunt kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
zacht schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 12:30:
Wat is dat toch met die het en der opduikende 2mm pannen van De Buyer?
Zijn die gemaakt van door hun afgekeurd staal en proberen ze daar nog wat geld uit te halen? Of hoe moet ik dit zien?
Ik gebruik ze naar alle tevredenheid. Vandaag is toevallig de inductiekookplaat binnen gekomen, als ze daar niet op werken omdat ze krom zijn dan koop ik ze weer opnieuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
ratzz schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 13:30:
[...]

Ik gebruik ze naar alle tevredenheid. Vandaag is toevallig de inductiekookplaat binnen gekomen, als ze daar niet op werken omdat ze krom zijn dan koop ik ze weer opnieuw.
Afhankelijk van (onder andere) hoe je daarmee omgaat kan dat dus na elk gebruik zijn. Mooie hobby, dat wel.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
ratzz schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 13:30:
[...]

Ik duim voor je. Ik zag dat ze ooit ook bij Bol te koop waren, met als opmerking: niet geschikt voor inductie.

https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
zacht schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 14:08:
[...]

Ik duim voor je. Ik zag dat ze ooit ook bij Bol te koop waren, met als opmerking: niet geschikt voor inductie.

https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp
Dat is ook al vaker besproken op IBood, daar staat de vermelding: "Opgelet: inductiestand 'booster' niet gebruiken", voor de rest zou er geen probleem moeten zijn, daarnaast is het een inductieplaat met 1 fase (normale stekker) wat ik heb dus hij zal wat minder vermogen hebben dan een inbouw denk ik.

Ze doen het gewoon heb ik net effe gechecked en zijn dus niet krom getrokken. De tijd al het uitwijzen, voor nu verheug ik me er in ieder geval al op!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ratzz
Raymond P schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 13:35:
[...]

Afhankelijk van (onder andere) hoe je daarmee omgaat kan dat dus na elk gebruik zijn. Mooie hobby, dat wel.
Ik ben er netjes mee om gegaan, ze doen het gewoon :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
ratzz schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 15:06:
[...]

Ik ben er netjes mee om gegaan, ze doen het gewoon :)
Het idee is dat een doorsnee inductiespoel een kleine 2000 Watt het staal in stopt.
Zolang het verschil in oppervlakte niet zo groot is dan is dat geen enkel probleem, een goede spoel is echter bijna nooit groter dan 18cm en een 28cm pan heeft ruim twee keer zo veel oppervlakte.

Je bent afhankelijk van de thermische geleiding van je pan en de mechaniek van je kookplaat. Bijna elke plaat pendelt bij een vermogen lager dan 50%.
Het midden van de pan warmt dus (veel) sneller op dan het buitenste deel en dat zorgt ervoor dat de kans op vervormen aanwezig is bij inductie.

Op laag vermogen voorverwarmen mitigeer je een hoop mee.
Mja als je 8 balletjes gehakt en een beetje boter in de pan hebt dan liggen die vaak niet allemaal netjes in het midden, gooi je dan die >2000W erdoorheen dan kan/zal je pan alsnog vervormen.

fwiw: ik heb er dus ervaring mee. En ook 3mm heb ik "ontvlakt" toen ik ff niet oplette tijdens deglaceren.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Ik wilde ook gaan beginnen om een goeie pannenset op te bouwen.
We hebben nu wat pannen van masterchef, maar die beginnen al wel wat te slijten.

Ik dacht eens te kijken naar plaatstaal van debuyer, in dit topic en op internet lees ik er een hoop goede berichten over.
Om niet gelijk in het diepe te springen, wilde ik beginnen met een pannenkoekenpan, daar miste ik nog een pan voor en leek me een goed begin. Gebruik ik niet al te vaak, dus ook een mooie om te kijken hoe het is om de pan iedere keer af te wassen en te onderhouden. Verder al helemaal enthousiast om ermee aan de slag te gaan!

Dus een Debuyer Mineral B element 30cm pannenkoekenpan besteld, veel filmpjes gekeken, en begonnen met inbranden.
Rustig aan, want inductie, maar helaas tijdens het opwarmen zag ik de olie al naar de zijkant van de pan gaan :( Die is dus meteen krom.
Uiteindelijk werd ook alleen het midden van de pan zwart door het inbranden. (ik durfde niet verder te gaan, omdat de olie niet goed verdeelde)
De volgende dag nog geprobeerd een eitje te bakken, maar die glijdt direct naar de rand, dus daar hoef ik niet te proberen om een pannenkoek in te bakken.

Tot zover mijn enthousiasme :(

Had nog even de afmetingen van de inductieplaten opgezocht, die zijn bij mij 18x22cm, dus wellicht ook te klein om zo'n grote pan goed en geleidelijk op temperatuur te krijgen. Ik kan wel 2 zones koppelen voor 40x22, maar dat is nu sowieso te laat.

Nog wel even contact opgenomen met de winkel, zij geven aan dat ze dit soort pannen eigenlijk gewoon afraden voor inductie, omdat ze inderdaad snel kromtrekken.
Ik kan de pan nog wel terugsturen, en dan eventueel kiezen voor een keramische of gietijzeren pan...
Wat is nu wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@GeleFles
Over het algemeen niks te klagen met inductie en 3mm dikke debuyers.
Ik heb echter geen pannenkoenpan, grootste is de 28cm. Die heeft een bodemdiameter van 20cm.
Zo'n pan zou in theorie beter moeten lukken dan een pannenkoekenpan van 30cm met een bodem van 25,5cm (en minder hoge randen, dus minder sterk).

Die trekt bij mij totaal niet krom, en krijgt soms best wat hoge vermogens te verduren soms met bijv. (sous vide-)vlees dichtschroeien.

Verder: het lijkt er op dat te veel te veel olie hebt gebruikt als je de olie daadwerkelijk ziet verplaatsen. Of je moet de 'officiële' methode hebben gebruikt (een bodempje olie erin, warm maken tot het rookt), maar dan heb je waarschijnlijk juist te weinig olie gebruikt.

Voor inbranden zou ik, als je de mogelijkheid hebt altijd de ovenmethode gebruiken (even in dit topic terugzoeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Ik heb de 'officiele' methode gebruikt, met ongeveer een milimeter olie in de pan.
Dat zag er dus al snel als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C12VGcmJvG6o0Idci8lV-Qo_lTY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wpwSIbxPlAqY5Z8MufHkcEyB.jpg?f=fotoalbum_large

Ik twijfel nu een beetje of ik nu nog een plaatstalen pan moet bestellen... zou zonde zijn als de volgende óók kromtrekt.

Word het risico op kromtrekken trouwens minder als de pan al wat vaker gebruikt is, of moet je alsnog altijd goed opletten op inductie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Kan je alleen zeggen dat ik met mijn 28cm pan geen problemen ervaar met kromtrekken.

Andere vraag, had je de pan eerst volledig ontdaan van die bijenwas coating dit er op zit?
Op de foto ziet het er nog erg glanzend uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Uit interesse, wat voor inductieplaat heb je en op welke stand staat hij?

Dat risico blijft en neemt evenredig toe met het verschil in oppervlakte en inductiespoel.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
GeleFles schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:50:
Nog wel even contact opgenomen met de winkel, zij geven aan dat ze dit soort pannen eigenlijk gewoon afraden voor inductie, omdat ze inderdaad snel kromtrekken.
Ik kan de pan nog wel terugsturen, en dan eventueel kiezen voor een keramische of gietijzeren pan...
Wat is nu wijsheid?
Hier geen problemen met mijn De Buyers (heb er 4 of 5 - ja ik heb in die zin wel een probleem. Don't judge me :+) en inductie. Al heb ik geen enkele pan die groter is dan mijn inductieplaat (ik denk dat het daar fout ging bij jou).

Dat ze hem willen terugnemen vind ik erg schappelijk. Ik zou voor een pan gaan die de correcte bodemmaat voor jouw inductiekookplaat heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Raymond P schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:18:
Uit interesse, wat voor inductieplaat heb je en op welke stand staat hij?

Dat risico blijft en neemt evenredig toe met het verschil in oppervlakte en inductiespoel.
Het is een ATAG plaat: https://www.atag.nl/colle...n/000000000000730454_0001

Ik heb de pan eerst op standje 3 opgewarmd, en daarna naar 6 gegaan.
Met mijn normale pannen staat ie ook meestal op 6 als ik vlees/kip aan het bakken ben.

Met de bijenwas heb ik niet veel gedaan, maar dat zou niet veel uit moeten maken mbt het kromtrekken lijkt me.

Ik denk zelf dat de pan te groot is voor mijn inductieplaat, toen ik als test een eitje ging bakken zag ik dat het eitje aan de rand veel later pas stolde dan wat meer naar het midden.

Wellicht dat ik alsnog een 26cm pan bestel en het nog een probeer...

[ Voor 4% gewijzigd door GeleFles op 14-03-2022 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
GeleFles schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:44:
Ik moet zeggen dat ik een "kookzone" van 18x22cm ook wel apart vind hoor. Hoeveel rechthoekige pannen
(met ook een rechthoekige onderkant) hebben mensen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

zacht schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:13:
[...]

Is dat een IKEA Sensuell pan (met een siliconen onderkant van de steel)? Even warm laten worden, dan pas boter er in (werkt naar mijn mening veel beter dan olie in een RVS pan), en niet schrikken als het eitje vast zit, die komt vanzelf los, pit laag (of van de pit af) en even geduld. Ga je meteen proberen de boel los te spatelen dan krijg je inderdaad soms iets wat ik in jouw afbeelding zie.
Dat was een goede tip!
Op deze manier scheelt het een hoop! normaal bakken wij in olijfolie, maar met deze pan ga ik maar boter gebruiken geloof ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@ToolkiT Boter. (y) Supermarkt kwaliteit olijfolie wordt inderdaad een gommige zooi.

@TMDC Op de foto is duidelijk te zien dat die zone gewoon rond is. :P
Na een pixel meting kom ik ook op een spoel diameter van +/- 10cm, ervanuitgaand dat die spoel pendelt bij <50% belasting gaat er dus per x seconden een puls van 1500W doorheen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
Raymond P schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:10:
@TMDC Op de foto is duidelijk te zien dat die zone gewoon rond is. :P
Na een pixel meting kom ik ook op een spoel diameter van +/- 10cm, ervanuitgaand dat die spoel pendelt bij <50% belasting gaat er dus per x seconden een puls van 1500W doorheen.
Ja dat vind ik dus apart, die definitie van een rechthoekige "kookzone". Als ik het goed zie is er wel gewoon een cirkeltje op de plaat getekend...

Volgens de handleiding:

5. Kookzone: ø 200 mm / 2,3 kW (3,0 kW met Boost)
6. Kookzone: ø 160 mm / 1,4 kW
7. Kookzone: ø 200 mm / 2,3 kW (3,0 kW met Boost)
8. Kookzone: ø 160 mm / 1,4 kW

en:

"Het beste resultaat wordt bereikt met een pan die dezelfde diameter heeft als de kookzone".

Max 20cm bodem dus lijkt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Mijn losse hub is ook niet perfect rond gewikkeld, wellicht is het zo'n model.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KBrQNCGI6euuUHp-h0yrvwP11yg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BA6nYvu3wVubHFopBDqJgSLX.jpg?f=fotoalbum_large

Je kan natuurlijk best een grotere pan op zo'n zone zetten, maar het is dan aan de pan om de warmte te geleiden naar de rest van de oppervlakte.
En een massief plaatstalen pan heeft geen aluminium kern met hoge thermische geleiding. Daar zit de crux.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

TMDC schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:17:
[...]

Ja dat vind ik dus apart, die definitie van een rechthoekige "kookzone". Als ik het goed zie is er wel gewoon een cirkeltje op de plaat getekend...

Volgens de handleiding:

5. Kookzone: ø 200 mm / 2,3 kW (3,0 kW met Boost)
6. Kookzone: ø 160 mm / 1,4 kW
7. Kookzone: ø 200 mm / 2,3 kW (3,0 kW met Boost)
8. Kookzone: ø 160 mm / 1,4 kW

en:

"Het beste resultaat wordt bereikt met een pan die dezelfde diameter heeft als de kookzone".

Max 20cm bodem dus lijkt het.
Ik heb de andere versie uit handleiding, met de flexzones:
Kookzone ‘Flexinductie’: 180 x 220 mm / 2,1 kW (3,0 kW met Boost)
2. Kookzone ‘Flexinductie’: 180 x 220 mm / 1,6 kW (1,85 kW met Boost)
▷ Brugzone links (zone 1+2): 400 x 220 mm / 3,0 kW
3. Kookzone ‘Flexinductie’: 180 x 220 mm / 1,6 kW (1,85 kW met Boost)
4. Kookzone ‘Flexinductie’: 180 x 220 mm / 2,1 kW (3,0 kW met Boost)
▷ Brugzone rechts (zone 3+4): 400 x 220 mm / 3,0 kW

je kan dus 2 zones met elkaar koppelen om zo een oppervlakte van 40x22cm te krijgen. (Voor braadsledes bijvoorbeeld, maar je kan er ook een teriyaki plaat op leggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
GeleFles schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:37:
[...]

Ik heb de andere versie uit handleiding, met de flexzones:
Kookzone ‘Flexinductie’: 180 x 220 mm / 2,1 kW (3,0 kW met Boost)
2. Kookzone ‘Flexinductie’: 180 x 220 mm / 1,6 kW (1,85 kW met Boost)
▷ Brugzone links (zone 1+2): 400 x 220 mm / 3,0 kW
3. Kookzone ‘Flexinductie’: 180 x 220 mm / 1,6 kW (1,85 kW met Boost)
4. Kookzone ‘Flexinductie’: 180 x 220 mm / 2,1 kW (3,0 kW met Boost)
▷ Brugzone rechts (zone 3+4): 400 x 220 mm / 3,0 kW

je kan dus 2 zones met elkaar koppelen om zo een oppervlakte van 40x22cm te krijgen. (Voor braadsledes bijvoorbeeld, maar je kan er ook een teriyaki plaat op leggen)
Het was mij niet direct duidelijk uit de handleiding dat er twee versies zijn :)

Onhandige indeling voor ronde pannen als je het mij vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MvanS
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 01-05 11:32
Van gas over gegaan op inductie en nieuwe pannetjes aangeschaft.
De RVS kookpannen zijn BK Premium+. Een grillpan en hapjespan zijn ook van BK.
De 28cm grillpan is echt geweldig, super goed non stick. Even afspoelen en schoon.
De kookpannen hebben een glazen deksel en een handig afgietsysteem met grove en fijne gaatjes aan het deksel. Ze zijn ook te stapelen.
Heb ze nog maar een paar dagen maar tot nu toe geweldig, ben er erg blij mee, met de inductieplaat ook natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/keGvbbzFr2gn9LWI0lpxE4v17gQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bR8p6w5xideNdse3QyVRmVL5.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tzRHWp6WNM73R4pmfptJNl8F4NY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1QBlzOTIfNJ9zqGXIeocvwyZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-04 15:20
MvanS schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:06:
Van gas over gegaan op inductie en nieuwe pannetjes aangeschaft.
De RVS kookpannen zijn BK Premium+. Een grillpan en hapjespan zijn ook van BK.
De 28cm grillpan is echt geweldig, super goed non stick. Even afspoelen en schoon.
De kookpannen hebben een glazen deksel en een handig afgietsysteem met grove en fijne gaatjes aan het deksel. Ze zijn ook te stapelen.
Heb ze nog maar een paar dagen maar tot nu toe geweldig, ben er erg blij mee, met de inductieplaat ook natuurlijk.

[Afbeelding][Afbeelding]
Hehe, die grilpan ligt bij mij in de kast stof te verzamelen, die streepjes zijn veel te ondiep, dat doet effectief niks. Heb ook een oudere set BK, maar deze handvaten zien er veel fijner uit, bij mij is altijd het risico dat ik mijn handen verbrand. En zoals met alles, als jij er blij mee bent, prima toch!
GeleFles schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:44:
[...]

Het is een ATAG plaat: https://www.atag.nl/colle...n/000000000000730454_0001

Ik heb de pan eerst op standje 3 opgewarmd, en daarna naar 6 gegaan.
Met mijn normale pannen staat ie ook meestal op 6 als ik vlees/kip aan het bakken ben.

Met de bijenwas heb ik niet veel gedaan, maar dat zou niet veel uit moeten maken mbt het kromtrekken lijkt me.

Ik denk zelf dat de pan te groot is voor mijn inductieplaat, toen ik als test een eitje ging bakken zag ik dat het eitje aan de rand veel later pas stolde dan wat meer naar het midden.

Het eerste wat ik me bedenk is dat je te snel naar heet bent gegaan. Opwarmen met standje 3, was dat over 5+ minuten? Ik heb zelf geen inductie, maar langzaam verhitten is waarschijnlijk wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-05 15:21
Ik heb een grillpan, al een paar jaar oud, gekregen uit een kerstpakket oid, en ik ben benieuwd of de "anti-kleeflaag" nu PFAS is of iets anders. Probleem is dat ik daar, toen ik de verpakking weggooide, niet kritisch op was en ik deze pan niet online kan terugvinden, dus ik kan het niet zo nazoeken.
De pan is van Gusta, en heeft een marmer achtige structuur. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4tby6H464sNQbgOAF5zfjcKpxjw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CZslLnzbCqiXrm0wWPcycnpA.jpg?f=fotoalbum_large
Dus, ik vroeg me af of iemand deze toevallig herkent. Het lijkt op deze, hier wordt de anti-aanbaklaag VegeTek genoemd en die is volgens deze site PFAS vrij en stabiel tot 260 °C, maar die max temperatuur klinkt toch ook wel als een typische decompositie temperatuur van een PFAS laag. Kan iemand dit duiden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Visitor.q schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:59:
Ik heb een grillpan, al een paar jaar oud, gekregen uit een kerstpakket oid, en ik ben benieuwd of de "anti-kleeflaag" nu PFAS is of iets anders. Probleem is dat ik daar, toen ik de verpakking weggooide, niet kritisch op was en ik deze pan niet online kan terugvinden, dus ik kan het niet zo nazoeken.
De pan is van Gusta, en heeft een marmer achtige structuur. [Afbeelding]
Dus, ik vroeg me af of iemand deze toevallig herkent. Het lijkt op deze, hier wordt de anti-aanbaklaag VegeTek genoemd en die is volgens deze site PFAS vrij en stabiel tot 260 °C, maar die max temperatuur klinkt toch ook wel als een typische decompositie temperatuur van een PFAS laag. Kan iemand dit duiden?
Die jij hebt is een Gusta Granito Fuerte, zover ik weet is dat gewoon een PFAS antiaanbaklaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Quarzotek/VegeTek coating. In grote lijnen: alle coatings met leuke print: PTFE.

Info over de Mineralia lijn (TVS / Sambonet etc), wel de PRO die geen houten handvat heeft.
Aluminium with 5-layers Quarzotek reinforced non-stick coating
PTFE is an inert polymer with excellent characteristics, such
as slippage, easy cleaning and a high degree of resistance
to heat (it is continually stable to 260°C) and chemicals
(acids and alkalis)...
Er staat niet dat het een PTFE pan is. :+
Maar de voorzichtige conclusie mag gemaakt worden dat het geen groene bosnimf pan is met magische plantaardige laag zoals de Nederlandse sites suggereren.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-05 15:21
Bedankt! Deze gaat eruit en er komt een mooie gietijzeren variant voor in de plaats 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-04 23:48
Visitor.q schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 07:56:
Bedankt! Deze gaat eruit en er komt een mooie gietijzeren variant voor in de plaats 🙂
Heb deze zelf niet maar lijkt me een prima gietijzeren grillpan voor het geld:

https://www.lidl.nl/p/ern...f-koekenpan/p100334678002

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaptorK
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-04 14:48
Wat is nou precies de beste koekenpan om vlees in te bakken? Is dat een pan van RVS of toch plaatstaal? Momenteel heb ik er een met anti-aanbaklaag van Tefal, maar ik zou graag een nieuwe willen zonder anti-aanbaklaag. Ik heb nu een tijdje een wok van plaatstaal en dat werkt erg goed. Weet niet heel zeker of het inbranden goed is gegaan, maar over het algemeen blijft er weinig kleven.
Ik gebruik de koekenpan voornamelijk om vlees/vis in te bakken. En ook wel regelmatig iets van falafel bijvoorbeeld. Al gaat dat laatste ook makkelijk in de wok.
Ben benieuwd naar jullie mening. RVS of plaatstaal voor een koekenpan? Een eitje en/of pannenkoeken moet natuurlijk ook prettig kunnen. Al doe ik dat niet vaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-05 21:23
Een mooie gietijzeren koekenpan, dat doe ik meestal bij vlees. Of een gietijzeren grilpan.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Ik gebruik het allemaal, wat het beste materiaal is is echt per gerecht verschillend.

Gietijzer zonder emaille coating kan wat geuren/smaken opnemen/loslaten, niet ideaal als je een enkele pan wilt gebruiken. De warmte retentie kan ook een nadeel zijn bij het bakken van een filet.

Plaatstaal, of eigenlijk de coating op plaatstaal, verdraagt zuren slecht.

Het meest allround materiaal is imho RVS.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
RaptorK schreef op maandag 21 maart 2022 @ 19:56:
Wat is nou precies de beste koekenpan om vlees in te bakken? Is dat een pan van RVS of toch plaatstaal? Momenteel heb ik er een met anti-aanbaklaag van Tefal, maar ik zou graag een nieuwe willen zonder anti-aanbaklaag. Ik heb nu een tijdje een wok van plaatstaal en dat werkt erg goed. Weet niet heel zeker of het inbranden goed is gegaan, maar over het algemeen blijft er weinig kleven.
Ik gebruik de koekenpan voornamelijk om vlees/vis in te bakken. En ook wel regelmatig iets van falafel bijvoorbeeld. Al gaat dat laatste ook makkelijk in de wok.
Ben benieuwd naar jullie mening. RVS of plaatstaal voor een koekenpan? Een eitje en/of pannenkoeken moet natuurlijk ook prettig kunnen. Al doe ik dat niet vaak.
YouTube: Steak Experiments - Cast Iron vs Carbon Steel Skillets

YouTube: Three Steaks Three Pans - Cast Iron, Stainless Steel, and Carbon Steel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaptorK
@Schweino
Dank! Plaatstaal lijkt dan het beste als ik het zo bekijk. Al lijkt er geen onwijs groot verschil te bestaan tussen de pannen als je weet hoe je om moet gaan met het materiaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
RaptorK schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 19:07:
@Schweino
Dank! Plaatstaal lijkt dan het beste als ik het zo bekijk. Al lijkt er geen onwijs groot verschil te bestaan tussen de pannen als je weet hoe je om moet gaan met het materiaal.
Die man uit de tweede video moet a: zijn messen slijpen, en b: dat vuur onder die RVS pan lager zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:10
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:29:
[...]

In principe moet je oppassen met alles wat zuur is. Dus in ieder geval alle citrusvruchten en wijn inderdaad ook. Zo'n laag gaat echt niet meteen weg als je er wijn overheen giet, maar ik zie ook weinig reden om wijn in een plaatstalen plan te doen moet ik zeggen. Als ik zelf iets wil afblussen met wijn dan maak ik het wel een een geëmailleerde gietijzeren pan. Of ik braad het aan in de plaatstalen pan en doe het daarna in een gewone RVS steelpan (of ook weer gietijzer, maar dan kan ik net zo goed alles daarin doen). Of als ik iets van een saus of een fond wil maken met wijn dan heeft plaatstaal ook geen nut.

Even iets anders, heeft iemand toevallig ervaring met "Onyx" koekenpannen? Volgens hun site is het een RVS-pan, maar dan gelaserd met in de groeven FTPE. Hierdoor zou hij de eigenschappen moeten hebben van een anti-aanbakpan, maar de degelijkheid van een RVS-pan. Je mag hem gewoon in de vaatwassen stoppen en hem met staalwol schoonmaken en er met metalen en elektrische tools in werken. Volgens hun site dan. Iemand ervaring hiermee? Zit erover te denken om hem een keer cadeau te doen aan mijn moeder die niet graag met zware pannen werkt ivm een frozen shoulder en die een keramische anti-aanbaklaag niet echt fijn vindt werken (ik ook niet trouwens).
Ben jij nog voor de Onyx pan gegaan voor je moeder?

Ik heb laatst met Onyx pannen gekookt en ik vond het heerlijke pannen. Je kunt ze gewoon op Power zetten, dus snel heet, gelijkmatige warmteverdeling, bestend tegen stalen kookgerei en de vaatwasser. Ik overweeg er nu een paar te halen voor zure gerechten en ben op zoek naar ervaringen van mensen die ze al langere tijd gebruiken. Ik heb al geëmailleerde gietijzeren pannen en plaatstalen pannen en zoek puur iets simpels dat de vaatwasser in kan en wat mishandeling kan hebben. Kan wel voor de aluminium 365-pannen van Ikea gaan, maar ik ben vrij veeleisend en ken Onyx nu een beetje en anti-aanbak is best leuk natuurlijk.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
Ample Energy schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:53:
[...]

......maar ik ben vrij veeleisend en ken Onyx nu een beetje en anti-aanbak is best leuk natuurlijk.
Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar, ik zie dat ze ook een bodem hebben met keramiek. Met name de sauteerpan vind ik interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Verleden week een Hendi inductiekookplaatje gekocht om buten te koken, naast de BGE large en minimax set.

Helaas waren niet al mijn pannen geschikt. Vanwege gebruik op gas waren sommige bodems niet meer vlak.

Hendi 3500w met Demeyere apollo 7 wok 32CM en Le Creuset signature 24 cm braadpan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WaTO6jRC2RsvzhdjMj3xQcmrTes=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/I1CZD3yDeT0TEp3iGogXGNte.gif?f=fotoalbum_large

Op gas de plaatstalen wok met ronde bodem enz.. Maar om goed te kunnen wokken op inductie gekozen voor een platte bodem. Er is wel een speciale inductiewok unit maar dat werd met te gortig. De Creuset braadpan gekozen omdat die ook in de 'kamado' kan worden geplaatst als deze indirect wordt gestookt en als oven fungeert.

Voor als er veel personen komen dan nog een Staub braadpan 28cm waarvan de bodem na intensief gebruik op gas nog vlak is. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TecTo
Is het een kwestie van de juiste pan of wie de pan hanteert ? :) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-05 13:23
@Ample Energy, nee heb er niet meer naar gekeken verder.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TecTo
HarmoniousVibe schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 15:04:
@Ample Energy, nee heb er niet meer naar gekeken verder.
Geen ervaring met Inox pannen en weet niet welke laag er opzit. De enige twee pannen met een anti aanbak laag -sinds 2017 in gebruik- zijn die van Woll. Daarnaast alleen rvs, plaatsaal of gietijzer, al dan niet met emaille binnenlaag.

Het handige is dat je de steel kan verwijderen zodat ze ook in de oven of kamado gebruikt kunnen worden. Vijf jaar in gebruik en geen zichtbare slijtage. Vanwege de dikke bodem langzaam opwarmen tot de juiste temp. De pan houdt lang zijn warmte vast.

Altijd op gas gebruikt en bodem is nog vlak en inmiddels op inductie getest :) Onderstaand nog zo goed als nieuw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RKV4CEQVdzQGL40Zni6MehUSbCQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nxqDJSrvq0FZlDhGZGnMGuoJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
Na vijf jaar. Ben niet zo van deze pan is..... maar deze durf ik aan te bevelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KXCofCJ7I76CM52yBNvpnLzSwls=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/FrvFbLCHWQcxbcueWCVDWCTV.gif?f=fotoalbum_large

Altijd op gas en de onderkant niet zoveel aandacht aan besteed. Ga er van de week mee aan de slag om te kuizen ;) Heb de 24 en 28cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Ljwp0GKCyEFdRYaGoXPferxzU4=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/atBef0Ipkszsh06xABrx0sGs.gif?f=fotoalbum_large

bericht 2017

[ Voor 4% gewijzigd door TecTo op 26-03-2022 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Ik kwam de volgende lacor 63419 plaatstalen steelpan tegen (24 cm diameter, ook in 20 cm diameter beschikbaar) en vroeg me af waarvoor deze gebruikt zou kunnen worden? Ik kan het namelijk niet zo goed verzinnen (voor sauzen en soepen lijken me andere materialen meer geschikt?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bxijeNxJhSztu_F2gdKb6mjpc0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nvpO4zIa3wpBJHQ5D2TZbMv0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Schweino Zo'n model pan gebruik je om te sauteren.
Voor korte duur, weinig vet, hoge temperatuur, veel beweging.

Een hoge rand helpt ontzettend, vooral bij groenten.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
Raymond P schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:22:

Ik meende altijd dat het sauspannen waren maar je hebt het gelijk. Maar het beperkt je wel in in de eventueel verdere bereiding qua soorten sauzen zoals o.a. tomaat, dan zul je weer op een ander pan moeten overgaan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@ratzz Dat klopt. Sudderen/koken, zuur en plaatstaal gaan niet samen.

Een tomaat sauteren in (een goed onderhouden) plaatstalen pan is echter geen issue.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Raymond P schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:22:

Is een wok daar niet geschikter voor vanwege de grotere opening?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
De sauteerpan is de Franse variant van een Aziatische wok.

Aziatisch wokken gaat vaak wel gepaard met (veel) meer vet dan wenselijk is bij sauteren.
Je hebt dus ietswat meer beweging nodig om verbranden te voorkomen, de hoge rand van een sauteerpan zorgt ervoor dat je minder (snel) morst.
Maar in een wok of koekenpan kan je natuurlijk ook sauteren.

[ Voor 3% gewijzigd door Raymond P op 31-03-2022 12:09 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Raymond P schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:09:
De sauteerpan is de Franse variant van een Aziatische wok.

Aziatisch wokken gaat vaak wel gepaard met (veel) meer vet dan wenselijk is bij sauteren.
Je hebt dus ietswat meer beweging nodig om verbranden te voorkomen, de hoge rand van een sauteerpan zorgt ervoor dat je minder (snel) morst.
Maar in een wok of koekenpan kan je natuurlijk ook sauteren.
Weer wat geleerd, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Gräwe (Duitse fabrikant van o.a. plaatstalen pannen) heeft een nieuwe lijn geintroduceerd die op papier een directe concurrent van De Buyer mineral B lijkt te zijn voor erg aantrekkelijke prijzen (en inclusief siliconen handvathoes).

Heeft iemand ervaring met dit merk? De pannen lijken van dikke kwaliteit (2,6 - 2,7mm) te zijn en deze nieuwe lijn is ook gecoat met bijenwas. En gelukkig zonder epoxy coating op het handvat dus kan zonder nadenken de oven in.

https://www.graewe-shop.d...f-wachsgeschuetzt/7800.28

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHzuQJuI8ctiOvu57bM-rjNz6Wg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JxR6R45s3vm6ECdDdUwjzCjO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
@curlymo voreg mij in een ander topic hoee mijn pannenzoektocht was gegaan. ik was toch al van plan dat nong een keer te dleen dus bij deze:
- de wibra pan was waardeloos, brandt snel aan gewoon geen fijne pan.
- de lidlpan van 24cm met vernieuwde keramische coating is geweldig. heerlijke pan brandt niet aan, echt een genot om in te koken
- de isenvipan viel me tegen. gaat erg snel(mede door de dunnen bodem denk ik) maar ook op lager vermogen blijft hij snel aanbranden. isenvi heeft me bij de eerste vraag per mail darover het aankoopbedrag direct teruggestort, ik mocht de pan houden. dat is wel aardig dus maar geen pan waar ik graag in kook.
- als 2e pan heb ik de royalty line marble soep/braandpan 26cm gekocht op bol.com dat vidn ik ook een fantastische pan, net zo goed als die van de lidl maar dan wat groter dus handig voor grotere gerechten. ik ben dus geslaagd, kook weer heerlijk. ook een nieuw exemplaar aangeschaft van de esperanza krakatau inductiekookplaat. de eerste heeft het 2,5 jaar van dageljiks gebruik overleefd en ik had hem nog wel langer in leven kunnen houden. het lager van de ventilator begon erg veel herrie te maken, ik had die dus wel kunnen smerne met wd40 maar voor die 28 euro koop ik liever een nieuwe die he gewoon goed doet. 2,5 jaar met een kooktoestel van 28 euro vind ik helemala niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:38

Tijntje

Hello?!

Iemand een goede aanrader voor een grote braadslee/grillpan?

We zijn op zoek naar een rechthoekige pan die we op onze Bora plaat kunnen zetten over de 2 kookzones
Dus dat je als het ware 1 lange gril maakt, zodat we daar bijvoorbeeld schnitzels op kunnen bakken

[ Voor 11% gewijzigd door Tijntje op 04-04-2022 17:02 ]

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric1985
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:30
Zelf gebruik ik, naar volle tevredenheid, deze gietijzeren grillplaat van Le Creuset. Was destijds voor 120 euro te koop, dus wellicht kan je het ergens anders iets goedkoper vinden.
https://www.amazon.nl/-/e...=ppx_pop_mob_b_asin_title

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:38

Tijntje

Hello?!

Eric1985 schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:03:
Zelf gebruik ik, naar volle tevredenheid, deze gietijzeren grillplaat van Le Creuset. Was destijds voor 120 euro te koop, dus wellicht kan je het ergens anders iets goedkoper vinden.
https://www.amazon.nl/-/e...=ppx_pop_mob_b_asin_title
Ik zie dat je hem kan omkeren voor glad of ribbels, werkt dat wel goed als die plaat boven je inductie zweeft?
EDIT:
Die doet het helaas niet op inductie
https://www.lecreuset.nl/...erd-gietijzer/CI0066.html

[ Voor 12% gewijzigd door Tijntje op 04-04-2022 17:15 ]

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric1985
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:30
Ik had niet goed begrepen dat je inductie hebt. Dat gaat inderdaad niet lukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• metieske
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-04 16:56
Ik zou niet weten waarom dat niet zou werken.
Gietijzer doet het altijd op inductie want: Magnetisch.

Ook dat hij geen contact maakt is voor inductie geen probleem, die mag best wat speling hebben.

Volgens de beschrijving op de website zelf ook:
Een echt werkpaard: geschikt voor de oven, kookplaat, inductie of onder de grill.

Het klopt dat het icoontje onder de kop Warmtebron er niet bij staat, maar dat lijkt me dan een foutje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenVis
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-04 22:47
Tijntje schreef op maandag 4 april 2022 @ 16:58:
Iemand een goede aanrader voor een grote braadslee/grillpan?

We zijn op zoek naar een rechthoekige pan die we op onze Bora plaat kunnen zetten over de 2 kookzones
Dus dat je als het ware 1 lange gril maakt, zodat we daar bijvoorbeeld schnitzels op kunnen bakken
Ik heb deze:

Werkt wel top, maar ik ben nu juist naar een grillpan op zoek, omdat ik de plaat zo weinig pak, en deze niet echt handzaam is. Daarnaast vind ik het bij een pan fijn dat die (bij pan die ik zou kiezen) een redelijke rand heeft, die het spetteren tegenhoudt.

Wanneer je vaak lange lappen vlees, of bijvoorbeeld Tomahawk klaarmaakt, is het wel ideaal natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Ik heb zelf een RVS teppanyaki voor de flexzone, maar als je iets meer rand wilt kun je aan zoiets denken:
https://www.bol.com/nl/nl...errer=socialshare_pdp_www

Ze hebben zoiets ook met grillstrepen als ze dat liever hebt. Maar omdat je schnitzels noemt lijkt mij dat niet helemaal de bedoeling.

[ Voor 23% gewijzigd door defusion op 04-04-2022 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaptorK
Uiteindelijk toch maar een gietijzeren skillet gekocht als vervanging voor mijn Tefal koekenpan. Ik ben benieuwd:
Skillet

Voor de wokkers onder ons, welke olie gebruiken jullie? Ik gebruik altijd zonnebloemolie, maar daar is nu lastig aan te komen uiteraard. Ik heb nu wel Conimex Wokolie. Op zich een prima olie op basis van arachideolie en palmolie, maar het heeft ook een sterke selderij aroma en dat vind ik minder. Bovendien is mijn vriendin allergisch voor selderij.

[ Voor 21% gewijzigd door RaptorK op 05-04-2022 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Gewone arachideolie is praktisch de enige neutrale olie die ik nog gebruik.
Redelijk betaalbaar, kan tegen hoge temperaturen en oxideert niet zo snel.

Een tijdje terug heb ik er wat uitgebreider onderzoek naar gedaan, weet even niet meer wat er precies uit kwam, maar arachideolie was vziw overal beter in dan zonnebloemolie, behalve dat het ietsjes duurder is.

high-oleic zonnebloemolie is ook goed, maar ook duurder dan 'gewone' en niet altijd even duidelijk geadverteerd als zodanig, of überhaupt verkrijgbaar via de reguliere supermarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaptorK
@defusion
Bedankt voor je antwoord!
Helaas zie ik ook nergens meer arachideolie in de schappen staan. Maar dat zal wel weer komen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@RaptorK Ahzo, dat zou kunnen, dan iedere neutrale (bak)olie die wel te krijgen is.

Avocado olie is wellicht iets te duur om snel uitverkocht te zijn, maar kan ook goed tegen hoge temperaturen. Dat kan nog een alternatief zijn, als je bereid bent te betalen. Zelf nooit gebruikt omdat het m.i. niet significant beter is dan arachideolie, maar als er niks anders te krijgen is...

Goede extra vierge olijfolie kun je overigens ook prima mee bakken / kan beter tegen hoge temperaturen en oxideert niet zo snel als velen denken, maar heeft natuurlijk wel een smaakje. (naast arachideolie is dat ook de enige soort olie die ik normaliter in huis heb)

[ Voor 6% gewijzigd door defusion op 06-04-2022 11:19 . Reden: doorgestreept: zie ook een paar posts verder met grafiek en doe je eigen onderzoek ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04:48
Wij bakken hier eigenlijk altijd in rijstolie. Eerst ook in arachide maar vorig jaar (dacht ik) een artikel gelezen over oliën en hun verbrandingstemperaturen. Zal het even opzoeken.
Pagina: 1 ... 40 ... 82 Laatste