Geweldig al snel een paar bruikbare tips. Ik heb nog wat doorvragen, o.a. op basis van De Buyer informatie over hun pannen.
De hoeveelheid boter valt te betwisten, maar mijn vraag is vooral: tefal vs polimeerlaag. Wat in tefal met weinig boter goed gaat, moet bij de nieuwe pan natuurlijk niet gaan plakken. Ik lees op veel plaatsen dat polimeer beter non-stick is dan tefal. Maar is dat in jullie ervaring wel of niet waar als het gaat over pannenkoeken?
Wat betreft vuur en houten handvaten zou ik me niet zo’n zorgen maken. (...) 230gr in de oven is meer dan genoeg om in te branden. Lagere temperatuur kan ook, afhankelijk van welke olie je gebruikt.
Mijn oven loopt op tot 225C en daarboven nog
max voor wat dat mag zijn. Arachideolie geraffineerd rookt bij 232°C. Spannend of dat gaat lukken?
Verder, ik weet niet welk materiaal je huidige hapjespan is.
RVS hapjespan die ik zonder deksel probeer te gebruiken. De drooggedepte kamertemperatuur kip plakt in de verhitte pan niet aan de bodem, dat heb ik redelijk onder de knie. Maar die duizenden minuscule druppeltjes gedurende het bakken OVERAL op het fornuis.

Wat doe ik fout? (Vandaar kies ik na het schroeien toch vaak voor het deksel om het leuk te houden.)
Ik durf de Mineral B Bois (hout) niet in de oven in te branden, aangezien het erop lijkt dat deze de ovenspecifieke 10 minuten/200C grens hebben. De carbone plus heeft helaas geen hout.
Dat lijkt mij een mooie koekenpan. een Mineral B Pro? De crepepannen hebben helaas geen rvs handvat.
2) De Buyer met klassieke platte handgreep maar met een goedkoop leren hoesje er omheen via aliexpress (1,50 euro). Blijft daarmee ook koel en ligt goed in de hand.
Ik denk dat de DB carbone plus crepe pan het dichtst in de buurt komt als ik in de oven wil inbranden. Die van jou is Mineral B?
Ik blijf nog met een paar vragen uit mijn vorige post zitten:
Ik heb deze Arachideolie voor het inbranden:
https://www.dekamarkt.nl/...rachideolie-1-liter/67726
Inbranden doe ik het liefst in de oven. Met het rookpunt bij 232C wordt dat moeilijk als mijn oven 225C en Max als hoogste stand heeft?
Ik wil me niet blind staren op De Buyer. Welke andere crepe pan doet er niet voor onder?
Ik wil eigenlijk gelijk gaan voor twee pannen: twee crepe pannen of 1 crepe en 1 koekenpan? Het bakken gaat dan twee keer zo snel, maar twee crepepannen liggen dan ook beide 360 dagen/jaar te
roesten verstoffen. Een eitje wil ik er ook nog wel eens in stollen natuurlijk

. Een koekenpan kan hopelijk vaker dienst doen. Maar... kan ik daar beter in bakken dan in mijn spatdrama RVS hapjespan (zie hierboven)?
Nog een vraag: voor inbranden worden een paar oliesoorten aangeraden. Hoe verhoudt zich dat met het verdere leven van de pan die voortaan alleen croma en margarine als vetstof krijgt? Overal lees ik dat de laag bij goed gebruik steeds beter wordt. Captain?
[/quote]