Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 38 ... 83 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:43
Leuk die geschatte levensduur.
SiO2 laagjes gaan inderdaad niet lang mee en zijn relatief nieuw, daar wordt nog volop aan ontwikkeld.

Ondertussen kan Greenpan je 5 jaar garanderen bij normaal gebruik op een (goed) deel van hun lijnen.
https://help.greenpan.com...nity-Pro-anti-aanbaklaag-

Mja, dan heb je het over een met diamant versterkte laag.

- knip -

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:18
dicksterk schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 18:42:
@curlymo: klopt, want ik wilde ene keramische pan. en aangezien de greenpan hier wel aangeraden werd en dat als je de bol.com reviews ziet echt niet lang mee gaat, vind ik 30n euro per pan echt wel de max. ja jullie noemden duurdere pannen, maar nu heb ik er 3 voor 60 in plaats van 1 of 2
Laten we het vanuit jouw perspectief positiever verwoorden. Over 10 jaar heb jij 30 pannen gehad en wij nog steeds 1 of 2.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-04 23:48
Wachten... schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 14:57:
Kan iemand mij toevallig een beetje op weg helpen.

Ik ben net naar een kookwinkel geweest, omdat ik gek wordt van een set koekenpannen die niet lekker aanslaan op onze inductie kookplaat.

Ik ben meestal van van of gelijk goed kopen, maar er zit op alles wel een soort diminishing returns.
Ik ben uiteraard gelijk gaan kijken naar de Demeyere Multiline 7. Echter de pan die ik dan zou willen de 28cm, kost rond de 150 euro.

Nu vraag ik me af, merk je echt zoveel verschil met bijvoorbeeld de ikea pannen, waar ook veel mensen tevreden over zijn? En hiermee doel ik dan voornamelijk op de aantal lagen (want daar zal het verschil in zitten)

Veel pannen die redelijk geprijsd zijn, zijn 3 laags. Nu heeft Deyemere 5 en 7 laags pannen. Heeft iemand hier ervaring met 3 en 7 laags pannen en kan die daar iets over zeggen?

Daarnaast werd mij verteld door de vrouw daar in de winkel dat je nooit olie of boter in een antiaanbakpan moet doen, klopt dit? Ik lees overal op het internet dat je best wat boter en olie in zo`n pan kunt doen....
YouTube: Equipment Review: The Best Stainless Steel Skillet, Our Testing Winn...

Check vanaf 5:00 ongeveer mbt je vraag over het aantal lagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:53
@Raymond P

Dank voor jullie reactie`s. Wat jullie aangeven is precies waar ik op doel. In het filmpje wordt ook aangegeven dat je vanaf 3 lagen (mits goede lagen) je niet meer enorme stappen vooruit gaat. Het zal best ietsjes beter zijn, maar de 3 laags t.o.v. de 7 laags is niet 2x zo goed. Als ik het filmpje en de reacties moet geloven.

Het blijft echter altijd een vrij lastig verhaal, want je kunt niet even beide pannen naast elkaar testen om te zien wat het daadwerkelijke verschil is. Daarnaast zullen de mensen die een Demeyere hebben toch wel zeggen dat het echt vele malen beter is, maar hebben dit niet echt naast een Ikea pan o.i.d. getest denk ik dan.

Waar ik nu nog wel benieuwd naar ben:
Soms kunnen betere producten je helpen als je ergens niet goed in bent ;) Nu ben ik zeker geen slechte thuiskok, maar gaat een betere (duurdere) pan je nog helpen als je niet zo goed kunt koken, of zal dit alleen maar tegen je werken? Ik krijg hier ook nog wel eens vrienden en familie over de vloer, die er ook mee moeten kunnen koken en bakken.

Kortom, het Ikea Senuell en Demeyere multiline verhaal blijft nog een beetje steken hier. 40 euro t.o.v. 150 euro is toch een aardig verschil. (al krijg je er nu wel een extra pannentje bij als je de Demeyere pan koopt)

https://www.bol.com/nl/nl...hJxA.2_10.16.ProductImage

Wat zou jullie advies hierzin zijn? Toch maar gelijk goed, of zal ik als thuiskok weinig tot geen verschil merken met de Ikea pannen?

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:54

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Tsja, @Wachten... , in deze review, wordt Ikea Sensuell “the budget shopper’s All-Clad” genoemd.

Denk niet dat je het verschil echt gaat proeven. Anders had ik wel reclame in restaurants verwacht van “Wij bakken in 7 laags pannen” ofzo 8)

Dikte van de pan en het handvat blijken meer te zeggen dan het aantal lagen als ik het filmpje mag geloven.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:07
rutger_010 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 19:51:
Mooi topic!

Ik ben enthousiast geworden over de De Buyer Carbone Plus Lyonnaise en daarom ben ik naar Kookpunt gegaan. Een medewerker gaf aan dat met inductie deze pannen niet goed zijn omdat het krom gaat trekken. Ook zei ze dat ik prima zonnebloemolie kon gebruiken om te blauwen. Ergens in het topic heb ik gelezen dat dit de slechtste olie betreft hiervoor.

Ik trek dit een beetje in twijfel maar ben nu slechts voor de 28cm gegaan ipv het set met de 24 er ook bij. Nu nog even wachten tot het onder de boom vandaan kan!
Ook hier gewoon zonnebloem olie, gebruik ik het meeste, werkt prima. Heb nu per ongeluk een 5L fles soja olie, ook dat werkt. Als 't rookpunt maar niet te laag is.
Wachten... schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 14:57:
Kan iemand mij toevallig een beetje op weg helpen.

Ik ben net naar een kookwinkel geweest, omdat ik gek wordt van een set koekenpannen die niet lekker aanslaan op onze inductie kookplaat.

Ik ben meestal van van of gelijk goed kopen, maar er zit op alles wel een soort diminishing returns.
Ik ben uiteraard gelijk gaan kijken naar de Demeyere Multiline 7. Echter de pan die ik dan zou willen de 28cm, kost rond de 150 euro.

Nu vraag ik me af, merk je echt zoveel verschil met bijvoorbeeld de ikea pannen, waar ook veel mensen tevreden over zijn? En hiermee doel ik dan voornamelijk op de aantal lagen (want daar zal het verschil in zitten)

Veel pannen die redelijk geprijsd zijn, zijn 3 laags. Nu heeft Deyemere 5 en 7 laags pannen. Heeft iemand hier ervaring met 3 en 7 laags pannen en kan die daar iets over zeggen?

Daarnaast werd mij verteld door de vrouw daar in de winkel dat je nooit olie of boter in een antiaanbakpan moet doen, klopt dit? Ik lees overal op het internet dat je best wat boter en olie in zo`n pan kunt doen....
Er zijn hier stappen in kwaliteit. Goedkope pannen hebben een tripel laag aan de onderkant met zo'n bult. De goede instap pannen zijn in het geheel zo (triple clad). Wat mij betreft is 5 of 7 onnodig extra, als het maar over de hele pan is.

RVS is wel in mijn bescheiden mening de meest lastige soort pan om mee te bakken en dat vereist echt de wil om dat te leren. Vooral temperatuur regelen is heel belangrijk. Je kan er alles mee en 't gaat praktisch niet kapot, maar het is minder makkelijk dan gietijzer of plaatstaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Zebby schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:01:
[...]

Ook hier gewoon zonnebloem olie, gebruik ik het meeste, werkt prima. Heb nu per ongeluk een 5L fles soja olie, ook dat werkt. Als 't rookpunt maar niet te laag is.
Waarom mag het rookpunt niet te laag zijn?
Er zijn hier stappen in kwaliteit. Goedkope pannen hebben een tripel laag aan de onderkant met zo'n bult. De goede instap pannen zijn in het geheel zo (triple clad). Wat mij betreft is 5 of 7 onnodig extra, als het maar over de hele pan is.
[...]
Verschil in kwaliteit is er natuurlijk. Maar dan vooral of de lagen gevouwen of gelast zijn, de steel geklonken of gelast is en de dikte en samenstelling van de gebruikte materialen.
In een koekenpan heb je nauwelijks voordeel bij x-ply op de randen, de verdeling van warmte is van belang op de bodem van de pan.

[ Voor 13% gewijzigd door Raymond P op 18-12-2021 13:40 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Hier nog een uitgebreide vergelijking tussen All Clad en Demeyere.

Komt er toch wederom op neer dat dikte van de pan veel zegt over de snelheid van opwarmen en warmte vasthouden, versus dat een zware (dikkere) pan ook lastiger is om mee om te gaan.

"There you have it: overall, Demeyere is heavier cookware, which gives it better heating properties. All-Clad is lighter weight, while still providing great heating and is easier to handle.

All cookware is a trade off. If heating properties are your number one concern, go with the Demeyere pans (either Atlantis or Industry 5 is great cookware, with Atlantis being their premium line and also the heaviest). If lighter weight and maneuverability are important to you, any All-Clad line is a good choice, with our favorite being D3.
"

Beiden zijn niet goedkoop. All Clad is in de US nog goed te doen, maar om het hier te krijgen verdubbeld bijna de prijs voor de kleinste pan. Dan zou Demeyere dus de beste zijn, al is deze dus wel iets zwaarder:
  • The All-Clad D3 12" skillet weighs 4 pounds.
  • The Demeyere Industry 5 11" skillet weighs 4.2 pounds.
  • The Demeyere Proline 11" skillet weighs 5.3 pounds.
De D3 en Industry 5 schelen dus niet echt veel, en bakken vergelijkbaar volgens hun 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Wachten... schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 11:26:
Het blijft echter altijd een vrij lastig verhaal, want je kunt niet even beide pannen naast elkaar testen om te zien wat het daadwerkelijke verschil is. Daarnaast zullen de mensen die een Demeyere hebben toch wel zeggen dat het echt vele malen beter is, maar hebben dit niet echt naast een Ikea pan o.i.d. getest denk ik dan.
Ik heb een ikea sensuel 28cm pan, en een demeyere 5-ply teppenyaki.
Als ikea een teppenyaki verkocht voor de helft van het geld had ik die gekocht.

In mijn gebruik merk ik niet echt verschil. Ligt wellicht wel aan de warmtebron. In mijn geval een inductieplaat met flexzones die altijd de hele bodem van de pan verwarmt. Met kleinere pitjes dan de bodem van de pan wil je wellicht betere verdeling in de pan zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
defusion schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 16:39:
[...]

Ik heb een ikea sensuel 28cm pan, en een demeyere 5-ply teppenyaki.
Als ikea een teppenyaki verkocht voor de helft van het geld had ik die gekocht.

In mijn gebruik merk ik niet echt verschil. Ligt wellicht wel aan de warmtebron. In mijn geval een inductieplaat met flexzones die altijd de hele bodem van de pan verwarmt. Met kleinere pitjes dan de bodem van de pan wil je wellicht betere verdeling in de pan zelf.
@Raymond P @Zebby

Bedankt voor jullie reacties. Ik moest vandaag even naar de Ikea (helaas, want wat een drukte) en heb toen maar gelijk de pannen meegenomen. Ik heb vanavond mijn eerste biefstuk gebakken, en het ging allemaal voorspoedig. Wel grappig met RVS pannen, want je denk al snel dat het niet goed gaat en dat alles aanbrandt. Gelukkig had ik me al aardig ingelezen en wist ik dus wel bepaalde valkuilen te vermijden.

Ik moet zeggen dat het best fijn werkt. Het is inderaad een beetje anders koken, maar als je de basisdingen weet dan is er niet veel verschill met het bakken in een antiaanbak pan. Ik denk met mijn kookkunsten dat ik de juiste beslissing heb gemaakt om voor de Ikea pan te gaan en niet voor de Demeyere.

Ik zal ongetwijfeld nog wel een keer vragen hebben over het bakken in RVS. Maar tot op heden ben ik er wel content mee! Je voelt overigens wel dat dit soort pannen de rest van je leven mee kunnen gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Wachten... schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 19:30:
[...]
Ik zal ongetwijfeld nog wel een keer vragen hebben over het bakken in RVS. Maar tot op heden ben ik er wel content mee! Je voelt overigens wel dat dit soort pannen de rest van je leven mee kunnen gaan!
Niet vergeten dat de Ikea pannen niet zo dik zijn, en dat je ze het beste rustig kan laten afkoelen na gebruik om te voorkomen dat ze krom trekken. Dus niet direct na gebruik onder de (koude) kraan 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Mars Warrior schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 22:47:
[...]

Niet vergeten dat de Ikea pannen niet zo dik zijn, en dat je ze het beste rustig kan laten afkoelen na gebruik om te voorkomen dat ze krom trekken. Dus niet direct na gebruik onder de (koude) kraan 8)
Ik doe dat persoonlijk sowieso nooit. Mocht het eens gelijk willen schoonmaken, dan doe ik dat met echt heet water. Je kan overigens de RVS pannen zeker niet te lang laten staan (zonder schoonmaken) of wel?

Er brandt namelijk altijd wel een soort bruinige laag in op de pan. Dit is wel heel goed schoon te maken, maar kan me voorstellen dat je dit niet 2 uurtjes wilt laten staan.

Ik ben overigens nu nog op zoek naar fijne pannen met antiaanbaklaag voor de eitjes etc. Kunnen jullie hier nog iets in adviseren? (Ik zal ook even het forum doorzoeken). Één ding waar ik echter echt allergisch voor ben is geschroefde handvatten. Die gaan hier altijd los zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wachten... schreef op zondag 19 december 2021 @ 11:53:
[...]

Één ding waar ik echter echt allergisch voor ben is geschroefde handvatten. Die gaan hier altijd los zitten.
Daar hebben ze iets voor uitgevonden:

Afbeeldingslocatie: https://staticws.gereedschapcentrum.nl/pub/media/catalog/product/cache/1/image/beff4985b56e3afdbeabfc89641a4582/4/5/4523be9a9a9fd73aae611e8f06709348.jpg
:+

BTW: ik heb liever een geschroefd handvat, dat je na verloop van tijd, weer ff kunt aandraaien, dan ondeugdelijke geklonken/gelaste handvatten.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[...]

Ik ben overigens nu nog op zoek naar fijne pannen met antiaanbaklaag voor de eitjes etc. Kunnen jullie hier nog iets in adviseren? (Ik zal ook even het forum doorzoeken).
Ik gebruik zelf nog af en toe een teflon pannetje (die wordt exclusief voor af en toe dat ene eitje gebruikt). Gewoon van de goedkope dingen van een of 't andere spaaractie.

Maar grote, al dan niet gevulde omeletten (o.i.d.) gaan gewoon in een gietijzeren koekenpan. De daarin opgebouwde niet-aanbak laag is inmiddels al zoveel jaar zorgvuldig 'gekweekt', dat werkt gewoon prima. :Y
Op het moment dat je het ei-mengsel er ingiet, in de hete, (vettIge) pan, denk je nog, dit gaat aanbakken, maar als je dan ff wacht komt het vanzelf weer los.
Uiteraard vereist dit wel wat ervaring met je eigen pan en de gebruikte hittebron.

[ Voor 14% gewijzigd door ehtweak op 19-12-2021 12:11 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
ehtweak schreef op zondag 19 december 2021 @ 12:07:
[...]

Daar hebben ze iets voor uitgevonden:

[Afbeelding]
:+

BTW: ik heb liever een geschroefd handvat, dat je na verloop van tijd, weer ff kunt aandraaien, dan ondeugdelijke geklonken/gelaste handvatten.
Ja alles wat ondeugelijk is, is niet fijn toch? Daar zijn we het wel over eens ;)

Daarom zoek ik wel degelijke pannen die geklonken of gelast zijn. Geschroefde handvatten is voor mij echt een no-go. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wachten... schreef op zondag 19 december 2021 @ 12:11:
[...]

Geschroefde handvatten is voor mij echt een no-go. :)
Oké.
Ik sprak slechts uit eigen ervaring. :) O.a. deze Hackman gietijzeren koekenpan gebruik ik nu zo'n 20 jaar:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/4867/45482882045_03e8f034be_c.jpg

En daar zit het handvat ook geschroefd:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/4847/32523375918_a7c589d166_c.jpg

Die schroeven heb ik nog nooit hoeven aan te draaien...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

[...]
Ik doe dat persoonlijk sowieso nooit. Mocht het eens gelijk willen schoonmaken, dan doe ik dat met echt heet water. Je kan overigens de RVS pannen zeker niet te lang laten staan (zonder schoonmaken) of wel?

Er brandt namelijk altijd wel een soort bruinige laag in op de pan. Dit is wel heel goed schoon te maken, maar kan me voorstellen dat je dit niet 2 uurtjes wilt laten staan.
Mijn ervaring is dat een RVS pan met disc bodem de zijkanten snel bruin worden, en bij een x-ply pan dat een heel stuk minder is. Schoonmaken met azijn en warm water werkt in beide gevallen uitstekend.
Ik ben overigens nu nog op zoek naar fijne pannen met antiaanbaklaag voor de eitjes etc. Kunnen jullie hier nog iets in adviseren? (Ik zal ook even het forum doorzoeken). Één ding waar ik echter echt allergisch voor ben is geschroefde handvatten. Die gaan hier altijd los zitten.
Al eens naar een WMF Fusiontec gekeken? Plaatstaal met minerale laag aan beide kanten. Zwaar, maar bakt als een tierelier een eitje 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Ik ben ook eindelijk blij met de laag op mijn kleine plaatstaal pannetje. Kan er gewoon ei in bakken, zolang hij warm genoeg is met een laagje vet is er niks aan de hand. Moest uiteindelijk echt vaak - stuk of 8x - een laagje smeren, branden tot niet meer rookt, iets afkoelen, repeat. En daarna gewoon gebruiken...

Ik was ze meestal overigens gewoon af met zeep, dat lijkt niks te doen met de laag. Met alleen heet water en een borstel komt niet alles los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
[...]

Zo een pan kan je prima een aantal uur laten staan, dat doet weinig. Dagen is ook geen issue.

RVS haalt z'n mooie eigenschappen deels van het laagje chromiumoxide, de oxidatielaag dus.
Extreme zuren en zouten lossen die laag op (azijn, chloor), de pan wordt dof, en op dat moment is het oppervlakte gevoelig voor (put)corrosie.
Die oxidatie laag herstelt zich overigens vanzelf bij RVS als de pan goed schoon is, de putcorrosie niet.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Raymond P schreef op zondag 19 december 2021 @ 18:53:
[...]

Zo een pan kan je prima een aantal uur laten staan, dat doet weinig. Dagen is ook geen issue.

RVS haalt z'n mooie eigenschappen deels van het laagje chromiumoxide, de oxidatielaag dus.
Extreme zuren en zouten lossen die laag op (azijn, chloor), de pan wordt dof, en op dat moment is het oppervlakte gevoelig voor (put)corrosie.
Die oxidatie laag herstelt zich overigens vanzelf bij RVS als de pan goed schoon is, de putcorrosie niet.
Dat zijn nog eens een hoop termen bij elkaar ;)

Maar het komt er dus op neer dat RVS nagenoeg altijd heel goed schoon te maken is :)

Wat ik wel merkte gisteren tijdens het koken, is dat wij wel eens een pastasaus maken met gorgonzola en koffiemelk (ja je moet er van houden). Normaal maakte wij deze in een koekenpan met antiaanbaklaag, en zoals de naam al aangeeft, branden hier nooit wat in aan. RVS pannen schijnen helemaal fijn te zijn om saus in te maken, maar tijdens het maken van deze pastasaus begon deze toch snel vast te zitten aan de bodem. Iemand enig idee hoe je hiermee om moet gaan of wat wij wellicht verkeerd hebben gedaan? Het is door continue roeren wel goed gekomen, maar dit viel ons nog wel tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:21

aerofreak

Steve Jobs

@Wachten... Ik gok dat de kaas de boosdoener is.

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:37

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Was die pan niet gewoon te warm voor saus dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Met @MikeyMan, als het niet de bedoeling was om de kaas te bakken dan was de temperatuur te hoog.
Was het wel de bedoeling: komt vanzelf los.
Wilde je de kaas wel bakken maar brandde het aan: temperatuur te hoog.

Op een antiaanbaklaag kan je vrijwel alles doen wat je wilt, het resultaat is grofweg hetzelfde.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
@aerofreak @MikeyMan @Raymond P

De gorgonzola moet zeker niet bakken, maar enkel smelten. De temp stond op stand 5 (van de 9 standen)

Dit is al echt niet een hoge stand normaal, maar jullie zeggen dus dat het dan nog lager moet met saus maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• metieske
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22-05 22:41
Wachten... schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:32:
@aerofreak @MikeyMan @Raymond P

De gorgonzola moet zeker niet bakken, maar enkel smelten. De temp stond op stand 5 (van de 9 standen)

Dit is al echt niet een hoge stand normaal, maar jullie zeggen dus dat het dan nog lager moet met saus maken?
Ik merk zelf dat ik sinds mijn nieuwe pannen (plaatstaal / RVS) mijn inductieplaat een stuk lager moet zetten om hetzelfde resultaat te krijgen dan eerder op mijn oude teflon pannen.

Waar ik voorheen standje 11 van 14 gebruikte, gaat alles tegenwoordig op 7/8 van 14.
De warmtegeleiding is naar mijn idee een stuk beter, en daarnaast wordt de warmte beter vastgehouden.

Ik kan me dus voorstellen dat je een standje lager moet gebruiken dan voorheen (is ook direct beter voor je energierekening :) )

Als ik een sausje warm maak, dan schakel ik mijn plaat vrij snel terug als het eenmaal warm is.
Op standje 3 / 4 houdt ie alles mooi op temperatuur zonder dat alles zwart wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Gisteren vier BK Profiline kookpannen gescoord via Marktplaats (15 euro), nu nog eens bedenken wat ik ga koken met Kerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06:38

MJV

Kent een van jullie een alternatief voor de IKEA VARDAGEN Grillpan? Ik heb die van mij van Marktplaats (was toen uitverkocht bij IKEA), maar inmiddels is deze pan helemala uit het assortiment zo lijkt. Ik kom wel e.e.a tegen van Le Creuset en Staub, maar dat is allemaal veel duurder dan de Ikea-versie. Of uitverkocht...

Eisen:
- Gietijzer
- Vierkant
- Ovenbestendig (dus geen raar handvat).

Het was een cadeau-idee, en die IKEA-versie was 30-35 euro, dat is/was een beetje mijn referentiekader.

--edit-- Inmiddels wel deze Daumonet gevonden, misschien dat dat een goed alternatief is?
https://www.fonq.nl/produ...tijzeren-grillpan/684877/

[ Voor 43% gewijzigd door MJV op 27-12-2021 19:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1337or7331
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-01-2022
Hi Tweakers,

Heb na jaren gebruik van de "standaard" ikea kookpannen (set, klein naar groot) en het gevoel dat ze wel eens vervangen mogen worden, bijna alles brand aan de pan en schoonmaken is ook steeds meer werk aan het worden. Hoe kan dat overigens?

Verder ben ik nu aan het kijken of het niet eens tijd is om te upgraden, alleen zijn er best veel merken en grote prijsverschillen. Wat maakt zo'n "luxe" pannenset nou beter dan een even kort-door-de-bocht ikea pannenset?

Zijn sommige merken wellicht van de kookpannen een goed idee om te vermijden, zo ja, welke en waarom?

En als laatste vraag voor nu; wat is nu het verschil tussen bijv een deymere, BK, WMF/Fissler behalve de naamsbekendheid mbt kookpannen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schweino
MJV schreef op maandag 27 december 2021 @ 19:38:
Kent een van jullie een alternatief voor de IKEA VARDAGEN Grillpan? Ik heb die van mij van Marktplaats (was toen uitverkocht bij IKEA), maar inmiddels is deze pan helemala uit het assortiment zo lijkt. Ik kom wel e.e.a tegen van Le Creuset en Staub, maar dat is allemaal veel duurder dan de Ikea-versie. Of uitverkocht...

Eisen:
- Gietijzer
- Vierkant
- Ovenbestendig (dus geen raar handvat).

Het was een cadeau-idee, en die IKEA-versie was 30-35 euro, dat is/was een beetje mijn referentiekader.

--edit-- Inmiddels wel deze Daumonet gevonden, misschien dat dat een goed alternatief is?
https://www.fonq.nl/produ...tijzeren-grillpan/684877/
Als je een geëmailleerd exemplaar zoekt: https://www.lidl.nl/p/ern...fcfH9oFraRAsaAh9JEALw_wcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
1337or7331 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 08:23:
Heb na jaren gebruik van de "standaard" ikea kookpannen (set, klein naar groot) en het gevoel dat ze wel eens vervangen mogen worden, bijna alles brand aan de pan en schoonmaken is ook steeds meer werk aan het worden. Hoe kan dat overigens?
Het enige dat ik kan bedenken is dat er mogelijk diepere krassen in zitten waar etenswaar zich aan hecht. Verder kan ik me moeilijk voorstellen waarom een kookpan sneller gaat aanbranden dan voorheen.
Dergelijke problemen zou ik eerder zoeken in kooktechniek/temperatuurbeheersing.

Edit: ik hoop wel dat het RVS is en niet van die antiaanbak kookpannen?
Verder ben ik nu aan het kijken of het niet eens tijd is om te upgraden, alleen zijn er best veel merken en grote prijsverschillen. Wat maakt zo'n "luxe" pannenset nou beter dan een even kort-door-de-bocht ikea pannenset?

Zijn sommige merken wellicht van de kookpannen een goed idee om te vermijden, zo ja, welke en waarom?

En als laatste vraag voor nu; wat is nu het verschil tussen bijv een deymere, BK, WMF/Fissler behalve de naamsbekendheid mbt kookpannen?

Alvast bedankt!
Ik zou niet teveel focussen op merken, diverse merken maken prima spul. Vooral kookpannen zijn niet zo spannend.
Maar er zit zeker verschil in kookpannen, ook binnen dezelfde merken. Voornaamste is warmtegeleiding/verdeling en warmteretentie. Heel dunne (en daarmee waarschijnlijk goedkope) pannen zullen waarschijnlijk voor beide slecht zijn.

Persoonlijk gebruik ik een "BK Karaat+" set van inmiddels ergens rond de 13 jaar oud. Doet het nog altijd prima, als er ooit iets stuk gaat is het waarschijnlijk het plastic handvat, maar ook die doen het nog prima. Als ik nieuw zou kopen kocht ik iets met metalen handvat, dan gaat het waarschijnlijk de rest van je leven mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-05 06:33
Ook hier weer andere pannen besteld nadat mijn vorige serie dure Tefal na 4 jaar alweer de coating los begon te laten. Gegaan voor plaatstaal van Debuyer in de 1+1 actie bij Bol.
BlackMonkey schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:19:
[...]

Even ter verduidelijking. Blauwen en inbranden zijn verschillende dingen, gezien je het eerder had over blauwen met zonnebloemolie. Je blauwt hem eerst en gebruikt pas daarna de zonnebloemolie voor het inbranden (seasonen).
Wat is het doel van blauwen? Hier een setje Debuyer gekocht. Maar de website noemt alleen maar inbranden. Dus dat is wat ik gedaan heb. Maar viel me op dat inderdaad een enkele pan wat blauwig werd.
Is het raadzaam om de seasoning te strippen en alsnog eerst goed te blauwen en daarna opnieuw te seasonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 12:24
Wat ik begrijp is dat de patina iets beter zou hechten op blauw staal. Ik weet het niet, mijn pannen zijn niet blauw (alleen het midden een beetje... sja, inductie).

Het meest raadzaam met plaatstalen pannen is in vrijwel alle gevallen (tenzij de patina echt eruit is): Gewoon gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@dangerpaki blauwen is vooral om wat bewuste oxidatie op het oppervlak te krijgen, wat helpt om de seasoning laag (gepolymeriseerde olie) beter te laten hechten.
Als je laag nu ook goed zit zou ik geen moeite doen, als 'ie los laat kun je het overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-05 06:33
@defusion thanks! Eens kijken hoe het gaat de komende tijd en anders ga ik terug naar blauwen en dan weer opnieuw inbranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:39
dangerpaki schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:37:
Wat is het doel van blauwen? Hier een setje Debuyer gekocht. Maar de website noemt alleen maar inbranden. Dus dat is wat ik gedaan heb. Maar viel me op dat inderdaad een enkele pan wat blauwig werd.
Is het raadzaam om de seasoning te strippen en alsnog eerst goed te blauwen en daarna opnieuw te seasonen?
Daarvoor raad ik je aan deze post van @Raymond P te bekijken: Raymond P in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"

Die laat goed zien wat het effect is. Maar zolang de laag blijft zitten, zit ie natuurlijk. Dus gewoon gebruiken die pan en mocht hij loslaten kan je het overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22-05 22:09
Ik heb ook een Mineral B Pro van De Buyer gekocht. Ik heb de Pro genomen omdat ik een handvat wou dat ovebestendig is, ook langere tijd op hogere temperaturen.

Ik ben nu op zoek naar een deksel voor deze pan. Ik vind niet direct terug welk deksel op deze pan past. Ik heb deze gevonden: https://www.amazon.nl/Buy...n-glas/dp/B0012NS0R4?th=1 maar in de reviews melden verschillende mensen dat deze niet zou passen op de Mineral B.

Welk deksel gebruiken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:50

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Geen, want het is een koekenpan ;)

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
mathias82 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:37:
Ik heb ook een Mineral B Pro van De Buyer gekocht. Ik heb de Pro genomen omdat ik een handvat wou dat ovebestendig is, ook langere tijd op hogere temperaturen.

Ik ben nu op zoek naar een deksel voor deze pan. Ik vind niet direct terug welk deksel op deze pan past. Ik heb deze gevonden: https://www.amazon.nl/Buy...n-glas/dp/B0012NS0R4?th=1 maar in de reviews melden verschillende mensen dat deze niet zou passen op de Mineral B.

Eentje van de Ikea:
https://www.ikea.com/nl/n...-koekenpan-glas-20449206/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Héél soms deze:
https://www.kookwinkel.nl/oldenhof-spatscherm-o-33-cm-rvs

Verder dezelfde als @bvk

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
bvk schreef op woensdag 29 december 2021 @ 22:10:
[...]

Geen, want het is een koekenpan ;)
Bak je er dan alleen koeken in? ;)
Tnx! Past die goed? Ik heb een deksel van Demeyere voor mijn Demeyere pan maar dat past niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Het doel van bakken is een krokant korstje krijgen door vocht te onttrekken.
Een deksel gebruik je om vochtverlies tegen te gaan.
Die twee gaan niet echt samen.

Dus als je een deksel op een koekenpan gooit heb je eigenlijk niet de juiste pan gekozen. :P

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
mathias82 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 23:09:
[...]

Ja ;)

Maar serieus, er is een reden dat braad/stoof/kookpannen met een deksel geleverd worden en een koekenpan niet. Dit omdat je geen uiteindelijk slap geworden gebakken aardappeltjes wil, of een doorgeslagen biefstuk om maar wat te noemen.

In een koekenpan maak je IMHO gerechten die je meteen opdient, geen gerechten die (na) garing behoeven.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
mathias82 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:37:

Schweino in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schweino
Raymond P schreef op woensdag 29 december 2021 @ 23:21:

Dus als je een deksel op een koekenpan gooit heb je eigenlijk niet de juiste pan gekozen. :P
Ik gebruik ook wel eens een deksel en dan met name om de bovenkant van een spiegelei sneller te laten stollen of om cheddar kaas te laten smelten op een ei

Soms ook tegen het spatten (braadworsten bijvoorbeeld)

• Raymond P
Over smaak valt niet te twisten, maar zelf vind ik zo'n ei dus minder lekker. :)

Als ik vervelende worsten heb pak ik dus een spatscherm. Maar toegegeven, als je een worst hebt met een collageen jasje dan kan je inderdaad net zo goed een deksel erop kwakken.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
mathias82 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 23:09:
[...]

[...]

Tnx! Past die goed? Ik heb een deksel van Demeyere voor mijn Demeyere pan maar dat past niet.
Niet 100% maar ik gebruik een deksel afentoe en dan kort op m’n demeyere, op m’n de buyer. Even de kaas op een eitje laten smelten. Als spatscherm.
Maar eens met bovenstaande hoor, het hoort eigenlijk. Vandaar een goedkoop deksel vd Ikea omdat hij er toch kortstondig erop ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathias82
bvk schreef op woensdag 29 december 2021 @ 23:22:
[...]

Ja ;)

Maar serieus, er is een reden dat braad/stoof/kookpannen met een deksel geleverd worden en een koekenpan niet. Dit omdat je geen uiteindelijk slap geworden gebakken aardappeltjes wil, of een doorgeslagen biefstuk om maar wat te noemen.

In een koekenpan maak je IMHO gerechten die je meteen opdient, geen gerechten die (na) garing behoeven.
Ik gebruik het deksel wel af en toe om bijvoorbeeld groenten te stoven. Aardappelen soms ook, die gaan er rauw in, 20 min met deksel en dan 10 min zonder deksel.
Ook voor dikke stukken vlees die volledig doorbakken moeten zijn (bvb dikke kipfilets) gebruik ik soms het deksel.

Als je het deksel gebruikt voor een biefstuk dan mag je wat mij betreft tegen de muur gezet worden ;)

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:54
Raymond P schreef op woensdag 29 december 2021 @ 23:21:

Als ik dumplings maak bak ik ze eerst aan in de koekenpan, en daarna blus ik ze af met (kokend) water en gaat de deksel erop voor 1-2 minuten voor echt garen. Zo heel onwaarschijnlijk is het scenario ook weer niet om af en toe een deksel te gebruiken ook al is het een koekenpan (misschien zou dit beter in een hapjespan gaan maar die staat nog op mijn verlanglijstje).

Deksel dat ik gebruik is een glazen deksel dat ik heb bewaard van een oude wok die inmiddels naar de eeuwige jachtschotels is. Of een deksel van mijn grootste kookpan, maar die past niet helemaal lekker, maar volstaat in de meeste gevallen alsnog.

• bvk

bvk

Topicstarter
@Schweino De dooier van een ei op die manier laten stollen is bah en de kaas smelt toch wel in een minuutje of zo, maar over smaak valt inderdaad niet te twisten....

Een braadworst (hence the name) bak ik om die reden dan ook in een braadpan, want die heeft een deksel ;)

@mathias82 Groenten stoven doe ik dus echt niet in een koekenpan, daar heb ik andere pannen voor. Aardappelen eerst koken, af laten koelen en dan heet bakken in de koekenpan heeft voor mij toch wel de voorkeur.

Een dikke kipfilet laat ik dan lekker op het laagste pitje gaar worden, met regelmatig omkeren en af en toe bedruipen met het bakvet voorkom je uitdroging en krijg je toch een prima garing.

@Visitor.q Voor dumplings kun je inderdaad beter een hapjespan gebruiken, maar als je die niet hebt begrijp ik je redenering voor de koekenpan.

Maar goed, iedereen heeft zo zijn beweegredenen voor het gebruik van een deksel op een (De Buyer) koekenpan, al is de pan daar niet voor ontworpen :)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
De reden waarom het niet makkelijk is een deksel te vinden voor een koekenpan is hopelijk duidelijk.

@bvk Zo'n worstje zet ik bijna altijd aan in een koekenpan voordat ik ze transfer. Als ik geen jus de rôti nodig heb gaan ze wel gelijk het gietijzer in.

- knip -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat een sterke meningen allemaal over een voorkeur van iemand anders.

Hier past inderdaad een deksel van een oude pan op een stalen bakpan. Als ik hem wil gebruiken doe ik dat gewoon.

Dus meet je pan op en ga op zoek naar een deksel die aardig past. Lukt vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:58
Gisteravond een herhaling van keuringsdienst van waarde gezien over de teflon pannen, en nu toch maar eens besloten dat het gewoon tijd wordt dat die dingen de deur uit gaan. Ik had dit al eerder overwogen, maar het gemak deed me altijd besluiten ze toch maar te houden.

Voor mijn biefstukjes heb ik al een ingebrande debuyer, dus dat is het probleem niet. Mijn uitdaging zit in mijn dagelijkse "knorr pakjes" koken. Vaak is dat kip/gehakt in de tefal wokpan, aanbakken/rullen. zakje voorgesneden groentes erbij, die gaar bakken, en dan de saus erbij en als laatste de pasta of noodles, of wat het ook maar is dat we eten.

Uiteraard is deze manier van koken een belediging voor de koks, maar ik denk wel dat het de manier is waarop een groot deel van Nederland kookt.

Voor dit pakjekoken gebruik ik altijd een "wok"pan, gewoon om dat dat zo lekker makkelijk roerbakt, en je de inhoud zo mooi kan omgooien zonder steeds te hoeven scheppen. Eerst dacht ik dat een keramische wok een goede optie was, maar als ik zo rondlees gaat zo'n ding na een paar jaar ook alsnog aanbakken.
Nu twijfel ik of een RVS wok wellicht toch de beste optie is, hoewel ik in dit topic ook weer mensen las die een RVS wok niet geschikt vonden voor "pakjes koken".

Eigenlijk wil ik gewoon het liefst naar de winkel rennen om een nieuwe tefal te kopen, die bevalt gewoon prima. Alleen het milieu en gezondheidsaspect houdt me toch tegen dat te doen. Dus wat is dan het beste alternatief?

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
@ConQuestador De Demeyere Apollo is voor pakjes ook ideaal volgens precies dezelfde werkwijze als je beschrijft met je tefal wokpan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:48
Mijn RVS wokpan van Sola doet dat pakjeskoken prima

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Nog 1 opvolgvraag, om ruzie met de vrouw te voorkomen:

Momenteel koken we nog op gas, maar ons doel is over te schakelen op inductie. Mijn vrouw "heeft gehoord" dat als je een pan wisselt van warmtebron deze krom trekt en je 'm dus zo goed als weg kan gooien.

Mijn mening is dat dat wellicht geld voor goedkope pannen, maar niet voor de dure pannen.

In het geval er inderdaad risico is op kromtrekken dan ga ik nu voor een goedkope, als dat risico helemaal niet speelt bij de dure pannen, dan ga ik gewoon voor het beste van het beste.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:48
ConQuestador schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:17:

Momenteel koken we nog op gas, maar ons doel is over te schakelen op inductie. Mijn vrouw "heeft gehoord" dat als je een pan wisselt van warmtebron deze krom trekt en je 'm dus zo goed als weg kan gooien.

Mijn mening is dat dat wellicht geld voor goedkope pannen, maar niet voor de dure pannen.

In het geval er inderdaad risico is op kromtrekken dan ga ik nu voor een goedkope, als dat risico helemaal niet speelt bij de dure pannen, dan ga ik gewoon voor het beste van het beste.
Een pan -kan- wat kromtrekken op gas, en daarna werkt ie wat minder goed op inductie.. Verder zou ik de link niet helemaal weten..

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:26

Zover ik weet is het niet zo dat het wisselen van warmtebron zorgt voor kromtrekken van een pan. Het kan wel zo zijn dat een pan door de hitte van de gasvlam over de jaren heen, is kromgetrokken (aan de onderkant bodem). Op een gasfornuis heb je daar geen last van, omdat de pan toch op zo'n rooster staat en de warmtebron prima de pan kan bereiken. Op een andere warmtebron zoals inductie en halogeen, etc heb je te maken met een vlakke ondergrond. Een kromme pan zal iig niet stabiel staan op een vlakke ondergrond en in geval van halogeen, wat het moet hebben van warmteoverdracht door contact, zal de pan ook niet goed warm kunnen worden. Bij inductie speelt dit volgens mij minder, omdat het magnetische veld iets verder reikt dan het oppervlak van de glasplaat.

Inductie (en halogeen) kan een pan wel krom laten trekken (aan de binnenkant bodem) bij verkeerd gebruik dacht ik, hoewel ik niet zeker ben of dit risico voor alle pannen gelijk is. Een pan die geschikt is voor inductie bestaat uit verschillende materialen die allemaal anders reageren op warmte. Volgens mij is het zo dat het risico bestaat dat die verschillende materialen in meer of mindere mate uitzetten en dat daardoor de pan krom kan trekken. We hebben het dan overigens ook vooral over koekenpannen. Nadeel van een kromgetrokken pan is (voor mij) dat de olie/boter niet goed blijft liggen en naar de randen vloeit, waardoor het product niet fijn bakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino

Volgens mij heb je bij inductie meer kans op kromtrekken dan bij gas. Met name vanwege het hoge vermogen van indictie op een relatief klein oppervlak. Bij inductie is het daarom met name van belang dat de bodem van je pan dik genoeg is. Een goed voorbeeld zijn plaatstalen pannen: een dunne bodem (2mm) trekt snel krom als je deze op vol vermogen op inductie heet stookt terwijl een dikkere bodem (2,5 - 3 mm) dit niet tot bijna niet zal doen is mijn ervaring.

Je kan uiteraard ook bij een dunnere bodem je inductieplaat niet op vol vermogen aanzetten, dan gaat het ook goed.

Het wisselen van gas naar inductie of vice versa heeft voor zover ik weet (en ook naar mijn ervaringen) geen invloed op het gebruik van de pan. Behalve dan dat je op inductie alleen kan koken met een pan met ferromagnetische bodem en op gas in principe alle materialen kan gebruiken.
Waar je bij veel gebruikte pannen wel op moet letten is of de bodem nog mooi glad is en geen krassen of putten heeft want dan kan je inductie glasplaat beschadigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
@ConQuestador Succes met het krom trekken van de Apollo. Dat kost best wat moeite. Of je moet standaard in standje inferno koken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Mijn RVS-koopwoede is weer een beetje bevredigd, net via marktplaats een 24 cm IKEA Sensuell koekenpan opgehaald. Eerste indruk: stevig, degelijk en zwaarder dan ik verwacht had. Vanavond gaat er een hamburger in.

Was trouwens een bijzondere MP-ervaring, de verkoper wilde best verzenden, maar liever persoonlijk de pan overhandigen, ook al woont hij niet in mijn woonplaats. Afgesproken op het station, waar hij keurig op tijd met de trein arriveerde. Hij vertelde dit altijd zo te doen, het gaf hem de gelegenheid eens een andere plaats te bekijken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik was al een tijdje het gezeur met de antiaanbaklaag in m'n koekenpannen zat. Elk jaar kocht ik weer een nieuwe die dan, ondanks dat ik ze altijd met de hand afwas, na een maand of 10 toch weer een versleten antiaanbaklaag had.

Dus, na veel te lang inlezen een gietijzeren 28cm koekenpan gescoord voor twee tientjes op Black Friday om maar eens met te experimenteren. Als rite of passage heb ik natuurlijk eerst een paar keer het inbranden verpest, maar uiteindelijk kreeg ik een mooie gladde pan na drie laagjes arachideolie. Ik heb op het moment geen oven en deed het dus op m'n gasfornuis en dat ging eigenlijk prima. Onhandig was alleen dat ondanks de ventilatie en afzuigkap op standje tornado stonden m'n woonkamer alsnog een beetje blauw stond.

De volgende ochtend bakte ik een paar eitjes met wat roomboter. Waarom simpel beginnen, immers? Eerst één ei geprobeerd en die bakte natuurlijk meteen grandioos aan. Het temperatuurmanagement met gietijzer werkt wat anders dan een met een Tefal pannetje leerde ik. :+ M'n huiswerk vooraf had me al gewaarschuwd, maar de praktijk is toch de beste leermeester.

Gelukkig kon ik de pan met wat heet water en een afwasborstel eenvoudig ontdoen van de resten ei en poging #2 ging helemaal prima. Inmiddels heb ik er nog heel wat meer eitjes, vlees, pannenkoeken etc. in gebakken en het gaat me steeds beter af. En met kerst wat biefstukjes er in gebakken, medium rare, en dat was geweldig. Dat lijkt op gietijzer me ook beter af te gaan dan in m'n oude koekenpannen.

Mijn 12 jaar oude Handy (Blokker) braadpan was na intensief gebruik ook wel aan z'n einde en toen kwam ik een gietijzeren geëmailleerde pannenset tegen voor weinig met Black Friday korting. Van CS Koch, geen idee hoe goed dat is, en in traditioneel oma-oranje. Het is een set bestaande uit een 22cm sauteerpan, een 25 centimeter braadpan, een 14 centimeter braadpannetje en een 26 cm koekenpan. Hele set voor 100 euro, met Black Friday korting. Geen geld dacht ik zo en goedkoper dan een paar pannen los. En als ik het niks zou vinden kan ik het zo kwijt aan kookgekken in m'n vriendenkring die altijd op zoek zijn naar meer pannen.

Maar goed, uiteindelijk bevalt dat meer dan prima. De sauteerpan heb ik nog niet gebruikt, maar de braadpan is al intensief aan het werk gezet. Stoofvlees, hachee, een paar lekkere gehaktballen, een Iers stoofpotje maar ook goeie soepen heb ik er al in gemaakt. Ik vind het eerlijk gezegd makkelijker om mee te koken dan met m'n oude pannen. Ik vermoed dat mijn kookstijl (if any :+) sowieso al wat meer aansloot bij het wat langzamere koken en rustiger temperatuurmanagement en dat werkt beter met deze gietijzeren pannen.

Qua soepen is het wel even aanpassen. Ik heb een normale 5 liter soeppan en dan is het simpel even het gas lager zetten als het te hard gaat of hoger als de kook eraf gaat. Dat werkt met gietijzer veel langzamer en dus moet ik wat meer vooruit denken. Maar tegelijk, als ik niet oplette met m'n oude pan werd de bodem te heet en bakte daar vanalles aan. Zeker als het van de kook ging na het toevoegen van nieuwe ingrediënten was het heel makkelijk om dingen op de bodem aan te laten koeken voor de hele soep weer kookte. Dat heb ik m'n braadpan nog niet gehad.

Ik zal vast één of andere culinaire barbaar zijn als ik soepen kook in een braadpan ipv een soeppan maar voor mij werkt het.

De koekenpan is een beetje hit/miss. Ik merk dat ik toch vooral m'n eerder beschreven koekenpan gebruik. De ingebrande antiaanbaklaag daarvan is extreem handig, maar tegelijkertijd is het vrijwel onmogelijk een geëmailleerde koekenpan te verpesten. En het is fijn dat ik ook een koekenpan heb waar zuurdere dingen in mogen, of notoir irritante dingen voor je ingebrande laag zoals bacon of en zure saus etc. Deze pan blijft dus ook wel.

Voor dat 14cm pannetje had ik absoluut geen nut en ik kon ook echt geen doel verzinnen, tot ik afgelopen weekend een sausje in elkaar wilde draaien. Normaal gebruik ik daar gewoon een steelpannetje voor, maar nu zag ik een kans dat pannetje eens in te zetten. Dat werkt eigenlijk ook prima en heeft als bijkomend voordeel dat je dat pannetje zo op tafel kunt zetten en het gietijzer de saus nog lang warm houd. Of ik 'm ga houden weet ik nog niet, maar een pannetje van 14 centimeter neemt nu ook weer niet zoveel ruimte in...

Qua kookpannen heb ik ooit een setje van Sola gekocht met drie pannen in verschillende maten en een steelpan en die zijn inmiddels ook alweer 12 jaar oud. Maar goed, ze voldoen en zien er nog netjes uit en dus zie ik geen reden om die te vervangen. Het is een set met metalen ipv plastic handvaten en ik begrijp dat die zo ongeveer je hele leven meegaan, dus ik zie geen reden om die te vervangen. Eerlijk gezegd kan ik me ook niet voorstellen dat een nieuwe set van een duurder merk nu ineens veel lekkerder gekookte groentes oid oplevert dan deze pannen?

Het zal me niks verbazen als op termijn die gietijzeren koekenpan het veld ruimt voor een RVS dingetje, want lichter en da's fijn met sommige dingen.Dan houd ik de geëmailleerde gietijzeren koekenpan ook. Die gietijzeren pan vind dan vast een meer dan prima tweede leven bij vrienden of voor op de barbecue of open vuur.

Al met al zijn het tot nu toe prima aankopen. Lekker m'n mise en place regelen terwijl de pannen langzaam op temperatuur komen. 's Ochtends wakker worden en superlangzaam wat eitjes bakken. Zondagmiddag wat spelletjes spelen terwijl de hachee staat te pruttelen. Ideaal, als je het mij vraagt.

edit:

En ik kocht ook een nieuwe messenslijper. Man man man, hoe fijn is het om weer een echt scherp koksmes te hebben?! Al is na 14 jaar m'n messenset ook wel aardig aan het verslijten, dus nu maar eens richting Welke keukenmessen - Deel 2 voor wat informatie rondom keukenmessen.

[ Voor 3% gewijzigd door AtleX op 29-01-2022 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
Ik heb Demeyere RVS koekenpannen. Dit werkt perfect voor al het vlees wat we bakken, behalve gepaneerd vlees. Het gepaneerde laagje blijft achter op de bodem (vastgeplakt), hoe lang ik ook wacht met omdraaien en hoe veel olie ik ook gebruik. Temperatuur op m’n inducieplaat heb ik geprobeerd tussen 5 en 7 (van 9). Wie heeft de gouden tip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
orillion schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:51:
en hoe veel olie ik ook gebruik.
Geloof ik niks van, je kunt ook frituren in je pan.
Shallow frying zoals ze dat noemen (Ondiep frituren, is dat de correcte Nederlanse term daarvoor?). Dat doe ik eigenlijk standaard met gepaneerd spul. Vermoedelijk heb je het nog niet geprobeerd met zoveel olie ;)

Naar mijn idee resulteert dat in een minder vet eindresultaat dan bakken in minder vet/olie maar een lagere (te lage) temperatuur, maar geen idee of dat ook werkelijk zo is. Het is dan in elk geval krokant en niet zompig.

Een stand op een inductieplaat staat niet gelijk aan een temperatuur, dus meet de temperatuur van de olie. Rond de 160-170 is m.i. ideaal.

Voor een dergelijke techniek is het overigens compleet irrelevant welke pan je gebruikt. Kan in alles, zo lang je de temperatuur maar onder controle houdt, en bijstelt waar nodig.

Op mijn siemens inductiekookplaat zal ik meestal rond 7 van 9 zitten, maar dat zegt m.i. verder niks. De temperatuur is wat je moet weten.

[ Voor 4% gewijzigd door defusion op 03-01-2022 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06:38

MJV

Ik heb Demeyere RVS koekenpannen. Dit werkt perfect voor al het vlees wat we bakken, behalve gepaneerd vlees. Het gepaneerde laagje blijft achter op de bodem (vastgeplakt), hoe lang ik ook wacht met omdraaien en hoe veel olie ik ook gebruik. Temperatuur op m’n inducieplaat heb ik geprobeerd tussen 5 en 7 (van 9). Wie heeft de gouden tip?
Is de olie wel heet genoeg voordat je het vlees erin legt? Dus niet te bang qua stand, niet te bang qua hoeveelheid olie (zoals aangegeven) en pan (en olie) goed op temperatuur laten komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Ik vind in mijn demeyere pannen boter wel lekkerder werken dan olie, qua aanbakken ed. Moest sowieso enorm aan ze wennen toen ik van gietijzer en plaatstaal kwam ;).

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
Bedankt voor de tips, ik zal het bij de volgende schnitzels eens testen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
CurlyMo schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:57:
@ConQuestador De Demeyere Apollo is voor pakjes ook ideaal volgens precies dezelfde werkwijze als je beschrijft met je tefal wokpan.
Gister is mijn Apollo wok binnengekomen (besteld op bestsale.be) en gisteravond meteen gebruikt voor een wokmaaltijd.

Eerste indruk: Zeer solide pan, die niet TE zwaar in de hand ligt. Hij is uiteraard niet licht, maar niet echt zwaarder dan ik gewend was.

Bij koken zoals vaak genoeg gezegd de pan goed heet laten worden, genoeg olie erin, en wokken maar. En dit beviel me prima. Bakte niet aan, en de wok is erg fijn om echt me te wokken (ipv alleen maar met een spatel roeren).
Kortom: Ik ben er blij mee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Boudewijn schreef op maandag 3 januari 2022 @ 22:12:
Ik vind in mijn demeyere pannen boter wel lekkerder werken dan olie, qua aanbakken ed. Moest sowieso enorm aan ze wennen toen ik van gietijzer en plaatstaal kwam ;).
Ik kan ook weinig met olie in RVS, het wordt vaak een soort frituren, al ligt dat natuurlijk ook aan mijn gebrekkige techniek. Olie gebruik ik in plaatstaal en gietijzer, in RVS gebruik ik boter.
Mijn nieuwe tweedehandse IKEA Sensuell bevalt prima voorlopig, vlees en eitjes gingen prima. Stevig ding, precies zwaar genoeg om degelijk aan te voelen, kan in de oven (niet dat ik dat ooit ga doen). Ik ben er blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Ik zit te kijken naar een nieuwe stoofpan. Allereerst moet hij goed kunnen stoven. Daarnaast wil ik hem ook gebruiken voor een tomatensaus zo nu en dan. Het stoven gaat niet helemaal ideaal vanwege een zeer kleine keuken met combi-magnetron waardoor ik sowieso ben aangewezen op het fornuis wat niet echt een ideaal pitje heeft Hopelijk snel een groter huis met dito keuken waarin een fatsoenlijke oven zit, maar goed.
Ik heb nu een vlamverdeler gekocht omdat de laatste stoof falikant misging. Toen ik de deksel van de pan haalde (zie onderstaande link) zat de kook er redelijk in en was het vlees niet meer te redden.

De afgelopen jaren hebben er de volgende een beetje voor misbruikt:

BK Fortalit braadpan (link)
(NB: er staat geen anti-aanbaklaag met dit is toch de emaille??)

Dit is op zich een degelijke pan maar volgens mij is hij niet ideaal voor een stoofgerecht?

Prachtig topic dit trouwens waar al veel over gezegd is over stoofpannen. Ik ga sowieso voor gietijzer. Alleen vraag ik me af of emaille een verstandige keuze is omdat ik er ook tomatensaus in ga maken. Dit is zuur en zou niet goed zijn voor de emaille-laag op den duur? En klopt het dat je (erg) voorzichtig moet zijn i.v.m. krassen? Ik ben best bereid om er wat geld aan uit te geven maar de pan moet lang mee gaan.

Mocht emaille toch de beste keuze zijn dan was ik al de pannen van Le Creuset tegengekomen. Dit lijkt mij dan een goede optie.

Omdat mijn stoof mislukt was ben ik nog eens wat tips gaan opzoeken wat eventueel beter kan. Genoeg te vinden. Ik stuitte ook op onderstaande filmpje (niet lachten...best geinige gerechten soms..). Hier zie je de stoof ook behoorlijk aan de kook maar toch komt dit vlees er extreem mals uit. Qua ingredienten had ik hetzelfde; riblappen (kamertemp) kort aangebakken), uitje, laurier, mosterd, beetje azijn, st bernardus 12, nootmuskaat etc). Alleen bij mij dus faliekant mislukt. Hoezo is deze zo mals denken jullie?

(de laatste stoven heb ik gemaakt met melk/room, dit heb ik op 160 graden, kouder kan niet, in de combimagnetron gedaan 2 uurtjes. Hierna nog klein uurtje op het fornuis, toen kookte het ook wat maar niet zo hard als de bierstoof. Malsheid hiervan was prima..)

[ Voor 8% gewijzigd door Deruxian op 06-01-2022 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
dicksterk schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 14:48:
ik ben benieuwd heo ze me bevallen ik laat het nog weten
Hier zijn we natuurlijk nog zeer benieuwd naar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Deruxian Ik heb (heel Aziatisch) een los inductie kookplaatje (link). Met een fatsoenlijke (gietijzeren) pan zit ik met 1kg vlees en 100w op een temperatuur van +/- 90 graden.

edit: ik zie dat die niet leverbaar is, ze zijn overal te koop (o.a. bij Ikea).

De BK Fortalit heb ik ook, daar kan je ook een stoof in maken hoor. Warmteretentie en warmtegeleiding is wel redelijk brak imho.

---
@zacht Mijn Ikea Sensuell heeft een siliconen inzet, hebben nieuwere modellen dat niet? Langdurig in de oven lijkt mij niet wenselijk...

[ Voor 6% gewijzigd door Raymond P op 06-01-2022 21:03 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Raymond P schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:59:

@zacht Mijn Ikea Sensuell heeft een siliconen inzet, hebben nieuwere modellen dat niet? Langdurig in de oven lijkt mij niet wenselijk...
De nieuwere ook, maar toch volgens IKEA 'geschikt voor in de oven'. Ik meen ergens gelezen te hebben tot max. 180 graden Celsius, maar pin me daar niet op vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 17:27

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
ConQuestador schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:43:
Nu twijfel ik of een RVS wok wellicht toch de beste optie is, hoewel ik in dit topic ook weer mensen las die een RVS wok niet geschikt vonden voor "pakjes koken".
Over het algemeen als mensen zeggen dat iets niet in een bepaald soort pan kan is dat een gebrek aan techniek. Met de meeste goede bakpannen kan je het meeste doen, mits je weet hoe en daar wat ervaring mee hebt.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Al mijn koekenpannen zijn RVS, maar ik doe bijna niets met olie. Ik háát olie in RVS. Dat plakt, koekt aan en geeft bende. Daarnaast is boter gewoon lekkerder.
Daarom heb ik zelf gewoon boter geklaard en in een weckpotje in de koelkast staan, dat werkt nóg beter dan gewone boter of van die bak en braad ellende.

Daarmee gaat eigenlijk alles prima, van schnitzel tot en met eitjes bakken en kipfilet. En zoals gezegd, wees niet te zuinig.
Het enige wat niet goed gaat was zoals vandaag dat vrouwlief op half gas supermarktgehakt staat te rullen, maar dat is dan ook gewoon smakeloze meuk koken. Dat meurt als de ziekte en ligt niet aan de pan. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
Gonadan schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:36:
[...]

Over het algemeen als mensen zeggen dat iets niet in een bepaald soort pan kan is dat een gebrek aan techniek. Met de meeste goede bakpannen kan je het meeste doen, mits je weet hoe en daar wat ervaring mee hebt.
Maar als je die techniek hebt kook je niet uit een pakje :D. Tuurlijk zal het kunnen, maar ik denk dat iemand die altijd met pakjes kookt niet de 'bespaarde' tijd in techniek gaat steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
BlackMonkey schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:48:
[...]

Maar als je die techniek hebt kook je niet uit een pakje :D. Tuurlijk zal het kunnen, maar ik denk dat iemand die altijd met pakjes kookt niet de 'bespaarde' tijd in techniek gaat steken.
Haha daar heb je wel en punt, maar ook weer niet. Ik heb ook best vaak nog wel een kruidenmix of 'wereldgerechjt' voor de snelle dagen. Ook culinair totaal niet uitdagende zut is fijner met goed keukengerei.
Het voordeel zit hem in beter kunnen, maar dat hoeft niet per se altijd. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
Gonadan schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:52:
[...]

Haha daar heb je wel en punt, maar ook weer niet. Ik heb ook best vaak nog wel een kruidenmix of 'wereldgerechjt' voor de snelle dagen. Ook culinair totaal niet uitdagende zut is fijner met goed keukengerei.
Het voordeel zit hem in beter kunnen, maar dat hoeft niet per se altijd. ;)
Klopt, daarom zei ik als je altijd met pakjes kookt ;). Als je naar de omschrijving van @ConQuestador kijkt over pakjes, dan is een pan waar je veel moeite voor moet doen om het mogelijk te maken niet echt de oplossing. Vandaar dat je snel krijgt, het kan niet.

Overigens zit het probleem hem dan ook niet helemaal in het pakje denk ik. Een verse lasagne en eentje uit een pakje kun je beiden in dezelfde pan bereiden. Maar de 'drempel' werkt 1 kant op in deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dan wordt het dus gewoon een tefal hapjespan. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-05 10:21
@Deruxian je kunt prima stoofgerechten maken in een BK Fortalit pan. Kun je uitleggen wat er precies mislukt was aan je stoofpot?

De BK Fortalit is gemaakt van vrij dun plaatstaal. Op zich goed materiaal, maar te dun voor goede warmteretentie. Als je merkt dat je stoofpot te hard gaat (teveel borrelt/aanbakt) kun je een vlamverdeler eronder doen.
Ik heb zelf ook een gietijzeren Cousances stoofpan (voorloper Le Creuset) en ook stoofpotten hierin gaan na verloopt van tijd borrelen als het vuur zacht staat. Het ontloopt de BK niet heel veel, een goede stoofpot is 90% geduld en goede techniek (goed observeren, afstemmen, evt proeven etc) en max 10% het materiaal.
Dingen die ook kunnen helpen zijn: het vlees beter aanbraden (hier kan een betere pan wel groot verschil maken, betere warmtegeleiding en dikkere bodem = beter) en beter kwaliteit vlees nemen, dus riblappen van een goede slager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

nino_070 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 00:46:
@Deruxian je kunt prima stoofgerechten maken in een BK Fortalit pan. Kun je uitleggen wat er precies mislukt was aan je stoofpot?

De BK Fortalit is gemaakt van vrij dun plaatstaal. Op zich goed materiaal, maar te dun voor goede warmteretentie. Als je merkt dat je stoofpot te hard gaat (teveel borrelt/aanbakt) kun je een vlamverdeler eronder doen.
Ik heb zelf ook een gietijzeren Cousances stoofpan (voorloper Le Creuset) en ook stoofpotten hierin gaan na verloopt van tijd borrelen als het vuur zacht staat. Het ontloopt de BK niet heel veel, een goede stoofpot is 90% geduld en goede techniek (goed observeren, afstemmen, evt proeven etc) en max 10% het materiaal.
Dingen die ook kunnen helpen zijn: het vlees beter aanbraden (hier kan een betere pan wel groot verschil maken, betere warmtegeleiding en dikkere bodem = beter) en beter kwaliteit vlees nemen, dus riblappen van een goede slager.
Het vlees was zeg maar taaier dan taai geworden, als kauwgom. Achteraf mogelijk iets te kleine stukken gesneden hoewel ze niet echt kleiner waren dan stoof die wel gelukt was (zelfde vlees, zelfde pan alleen in de combi-magnetron op 160 graden, wel met melk/room ipv bier). Kwaliteit vlees was goed (vette runderriblappen). Ze waren op kamertemperatuur. Misschien iets beter droog deppen nog. Vervolgens kort aangebraden. Wel in roomboter. Wellicht volgende keer gewoon in olijfolie zodat het wat heter en sneller gaat nog.
Ik denk toch echt dat het het koken is geweest. Maar het verbaast me want het was echt na een 20-30 min dat ik de deksel omhoog deed. Had niet verwacht dat het laagste pitje zo snel het aan de kook bracht..... Toen geproefd na een uur en het vlees was niet meer te redden helaas.

Nu een vlamverdeler in huis gehaald van gietijzer. Eens kijk hoe dat gaat.

Dank voor in de info over de pan. Mocht een pan kopen van Creuset met emaille, kan ik hier dan wel iets inmaken als tomatensaus? Of is dat op den duur zonde van de pan? En roeren alleen met een niet krassende houten lepel denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Deruxian
Een met emaille gecoate pan kan je gewoon tomaat en andere zuren in verwerken, dat doet niets.

Inderdaad opletten met scherpe voorwerpen en schuurmiddelen, het is vergelijkbaar met een laagje glas.
De BK Fortalit is ook geëmailleerd dus daar heb je al ervaring mee.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattizz
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:18
Deruxian schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:52:
[...]

Het vlees was zeg maar taaier dan taai geworden, als kauwgom. Achteraf mogelijk iets te kleine stukken gesneden hoewel ze niet echt kleiner waren dan stoof die wel gelukt was (zelfde vlees, zelfde pan alleen in de combi-magnetron op 160 graden, wel met melk/room ipv bier). Kwaliteit vlees was goed (vette runderriblappen). Ze waren op kamertemperatuur. Misschien iets beter droog deppen nog. Vervolgens kort aangebraden. Wel in roomboter. Wellicht volgende keer gewoon in olijfolie zodat het wat heter en sneller gaat nog.
Ik denk toch echt dat het het koken is geweest. Maar het verbaast me want het was echt na een 20-30 min dat ik de deksel omhoog deed. Had niet verwacht dat het laagste pitje zo snel het aan de kook bracht..... Toen geproefd na een uur en het vlees was niet meer te redden helaas.
Het aanbraden zal niet veel uit maken, tijdens stoven zet je het collageen in het vlees om in gelatine. Dit gebeurt tussen de 72 en 90 graden en heeft vrij veel tijd nodig. Met een hogere temperatuur wordt je vlees wel gaar, maar zet je het collageen dus niet om in gelatine.

Het aanbraden voegt vooral smaak toe en zal geen effect hebben op je stoof. Mocht je toch op een hogere temperatuur willen aanbraden kan je beter geen olijfolie gebruiken aangezien dat een relatief laag rookpunt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Deruxian schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:23:
Prachtig topic dit trouwens waar al veel over gezegd is over stoofpannen. Ik ga sowieso voor gietijzer. Alleen vraag ik me af of emaille een verstandige keuze is omdat ik er ook tomatensaus in ga maken. Dit is zuur en zou niet goed zijn voor de emaille-laag op den duur? En klopt het dat je (erg) voorzichtig moet zijn i.v.m. krassen? Ik ben best bereid om er wat geld aan uit te geven maar de pan moet lang mee gaan.
In een geëmailleerde pan kan je gewoon los met zuren. Een gietijzeren pan zonder coating die je dus zelf in moet branden vind dar minder fijn.

Qua emaille moet je inderdaad een beetje oppassen. Gebruik houten en/of silliconen spatels etc. ipv metalen keukengereedschap zodat je het niet zo snel bekrast. En even wat water erin koken om aanbaksels los te krijgen in plaats van met een schuurspons aan de gang gaan. Maar verder kan het best wat hebben hoor.

Ik heb trouwens recent exact diezelfde stoofpot van Nick gemaakt in mijn gietijzeren geëmailleerde pan (zie ook AtleX in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2") en dat ging mij een stuk beter af dan in het verleden in net zo'n braadpan als die jij linkt. (Maar dan een goedkoop geval van de Blokker)

[ Voor 15% gewijzigd door AtleX op 07-01-2022 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
zacht schreef op zondag 2 januari 2022 @ 15:26:
Mijn RVS-koopwoede is weer een beetje bevredigd, net via marktplaats een 24 cm IKEA Sensuell koekenpan opgehaald.
Damn you Marktplaats, en damn you pannen-topic. Net een 31 cm RVS-wok (platte bodem) met deksel van Marktplaats getrokken (12 euro inclusief verzendkosten). Mijn plaatstalen wokken en mijn gietijzeren wok staan binnenkort dan wel weer op Marktplaats, anders past het niet meer in het keukenkastje.

[ Voor 3% gewijzigd door zacht op 07-01-2022 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Ik ben langzaam van anti-aanbak pannen aan het afstappen. Ik kan inmiddels een ei, aardappels en vlees zonder problemen bakken in onze de Buyer (mineral b) pannen.

Voor alle sauzen / tomaten / zure gerechten pak ik nog altijd onze anti-aanbak hapjes pan omdat ik lees dat het een slecht idee is dit in je plaatstalen pannen te leggen (vernield je patine laag).

Ik ben me dus aan het oriënteren op een RVS pan, nou begrijp ik dat De Meyere een merk is waar je eigenlijk niet verkeerd aan kan gaan. Helaas is ons fornuis niet zo groot (gewoon een normale NLse standaard 4-pitter).

Ik ben op zoek naar een 24cm lage sauteerpan, zoals precies onderstaand van de Meyere: een Apollo 7. Probleem? Dat tweede handvat! Dat gaat mega in de weg zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kX7CnlQu541LpW7HdWP-Ax5IOkI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cVqaNkGFXgulpgt5k4c26IRR.jpg?f=fotoalbum_large

Zelfde probleem met de Atlantis (koper bodem):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tOgpB3Ey5C5tIYk5zHz4DEDHqKQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bc73vZircamJi1WHh2CVT5Zn.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand nog tips voor ik een de Meyere koop en deze bewerk met de slijptol? :P

Een de Buyer Affinity 5-ply 3730.24, ik weet alleen niet of daar een deksel voor is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SraoV9-ofMfov8tkXnlNaJZ8RmY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HdnsnDqbo0GT3I24FjPB4Zx8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door _eLMo_ op 07-01-2022 19:51 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Deruxian schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:52:
[...]

Nu een vlamverdeler in huis gehaald van gietijzer. Eens kijk hoe dat gaat.

Dank voor in de info over de pan. Mocht een pan kopen van Creuset met emaille, kan ik hier dan wel iets inmaken als tomatensaus? Of is dat op den duur zonde van de pan? En roeren alleen met een niet krassende houten lepel denk ik?
Stoofpot met rib of sukade staat hier rustig een hele middag te sudderen.
Het heeft tijd nodig en moet niet koken.
Het staat hier tegenwoordig op de houtkachel het hele huis ruikt dan meteen ook lekker d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGDwpc_SiAtrf7NpfFEailQXLCM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J4k95teUfykI06ayJFKHatHn.jpg?f=fotoalbum_large

Sudderplaatje eronder en laat maar gaan. Dit is trouwens nog een oude gemaileerde pan.
Heb tegenwoordig een 18 liter stoofpan van greenpan perfect ding erg blij mee, en hij was gratiz.
Ik had een keramische wokpan besteld en kreeg twee dozen, 1 met de wokpan en 1met die grote braad/ stoof pan.
Er zal dus iemand zijn pakketje niet gekregen hebben🙈

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zebby
Er hangt toevallig ook een nieuwe pan op (DeBuyer 24cm, die er linksonder hangt was toch iets te klein al vind ik deze ook wel heel forse randen hebben), maar gaat meer om de mooie plank om het op te hangen :)
Met veel dank aan @HTT-Thalan voor het daadwerkelijk realiseren ervan!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SyCifPd.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Ronald.42 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 16:28:
[...]

Stoofpot met rib of sukade staat hier rustig een hele middag te sudderen.
Het heeft tijd nodig en moet niet koken.
Het staat hier tegenwoordig op de houtkachel het hele huis ruikt dan meteen ook lekker d:)b

[Afbeelding]

Sudderplaatje eronder en laat maar gaan. Dit is trouwens nog een oude gemaileerde pan.
Heb tegenwoordig een 18 liter stoofpan van greenpan perfect ding erg blij mee, en hij was gratiz.
Ik had een keramische wokpan besteld en kreeg twee dozen, 1 met de wokpan en 1met die grote braad/ stoof pan.
Er zal dus iemand zijn pakketje niet gekregen hebben🙈
Dat ziet er mooi uit!
Bedankt voor de bovenstaand adviezen. Ik ga dan gewoon voor een emaille pan denk ik👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Deruxian schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:36:
[...]

Dat ziet er mooi uit!
Bedankt voor de bovenstaand adviezen. Ik ga dan gewoon voor een emaille pan denk ik👍🏻
Die voldoet ook prima.👌

de green pan had ik zelf ook niet gekocht voor die ongeveer 150 euro denk ik.. :o
Die keramische wokpan was 95 euro en dat was me eigenlijk al te gek maar ik ben wel klaar met de gewone aanbak lagen die na een paar maanden slijtage vertonen ( heb daar zelf ook wel aandeel in met mijn gehark in die pannen) dus ik dacht laat me eens keramisch proberen, met een leuk kadootje als gevolg.

Maar ik vind het wel een heel fijn ding vandaag nog een rollade in aangebakken en daarna in de oven. ( oven op 125 en de kerntemperatuur op 65 duurt even maar super lekker, sommig vlees heeft tijd nodig)

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
_eLMo_ schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 18:34:
Ik ben langzaam van anti-aanbak pannen aan het afstappen. Ik kan inmiddels een ei, aardappels en vlees zonder problemen bakken in onze de Buyer (mineral b) pannen.

Voor alle sauzen / tomaten / zure gerechten pak ik nog altijd onze anti-aanbak hapjes pan omdat ik lees dat het een slecht idee is dit in je plaatstalen pannen te leggen (vernield je patine laag).

Ik ben me dus aan het oriënteren op een RVS pan, nou begrijp ik dat De Meyere een merk is waar je eigenlijk niet verkeerd aan kan gaan. Helaas is ons fornuis niet zo groot (gewoon een normale NLse standaard 4-pitter).

Ik ben op zoek naar een 24cm lage sauteerpan, zoals precies onderstaand van de Meyere: een Apollo 7. Probleem? Dat tweede handvat! Dat gaat mega in de weg zitten.

[Afbeelding]

Zelfde probleem met de Atlantis (koper bodem):

[Afbeelding]

Iemand nog tips voor ik een de Meyere koop en deze bewerk met de slijptol? :P

Een de Buyer Affinity 5-ply 3730.24, ik weet alleen niet of daar een deksel voor is?

[Afbeelding]
Gewoon eentje van de Ikea? https://www.ikea.com/nl/n...roestvrij-staal-00484253/
Werd eerder verkocht onder de naam OUMBÄRLIG . Ik meen dat @zacht er dol op is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
BlackMonkey schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 22:56:
[...]

Gewoon eentje van de Ikea? https://www.ikea.com/nl/n...roestvrij-staal-00484253/
Werd eerder verkocht onder de naam OUMBÄRLIG . Ik meen dat @zacht er dol op is.
Dat is wel een andere prijsklasse. Hoewel ik er nog steeds fan van ben is het een 3-ply, weegt hij een stuk minder, en hoewel vrij onverwoestbaar tot nu toe zullen de genoemde pannen waarschijnlijk steviger zijn. Hij is overigens 7cm hoog t.o.v. de 8 cm van de Debuyer. Je kunt hem er natuurlijk wel gewoon bijkopen voor het deksel, hij kost twee tientjes. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
zacht schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 23:45:
[...]

Dat is wel een andere prijsklasse. Hoewel ik er nog steeds fan van ben is het een 3-ply, weegt hij een stuk minder, en hoewel vrij onverwoestbaar tot nu toe zullen de genoemde pannen waarschijnlijk steviger zijn. Hij is overigens 7cm hoog t.o.v. de 8 cm van de Debuyer.
Eens. Maar zeker niet verkeerd om te proberen.
Je kunt hem er natuurlijk wel gewoon bijkopen voor het deksel, hij kost twee tientjes. :P
Voor iemand die anders een slijptol in een DeMeyer wil zetten, lijkt mij dat inderdaad niet een probleem :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:38

Toppe

Oké ✅

Heb hier ondertussen 6 DeBuyers maar iemand dé tip om de buitenkant weer eens goed schoon te krijgen? Na 5 jaar is die kant ook wel aan een poetsbeurt toe.

Op internet lees je van alles van soda tot aan de schuurborstel aan toe…

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Toppe Ben je bereid een nieuwe laag aan de binnenkant erop te zetten?

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Raymond P schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:00:
@Toppe Ben je bereid een nieuwe laag aan de binnenkant erop te zetten?
Zeker. Al denk ik wel dat we zoutzuur nodig gaan hebben om die er uit te krijgen ofzo, zelfs met geweld krijg je aan de binnen kant geen krasje :o lijkt wel Vantablack aan de binnen kant :+

[ Voor 6% gewijzigd door Toppe op 11-01-2022 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-05 17:25
Een tip die @bvk hier vaak in het topic heeft gegeven is om de pan een nachtje in azijn te zetten, dan verdwijnt de laag vaak ook.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Raymond P
Mooi. Er zijn drie manieren om 'm tot blank staal te krijgen: mechanisch, elektrolyse en chemisch.

Mechanisch geeft een knoeiboel en kost een hoop tijd, voor de buitenkant van je pan is een korte behandeling met een nylon draadborstel op een powertool meestal wel voldoende. De ergste oneffenheden krijg je daarmee redelijk makkelijk weg.

Elektrolyse wordt in de wonderlijke wereld van gietijzer gebruikt. Een kunststof bak, anode, kathode, (soda)water en een acculader plus wat tijd en je hebt schoon staal.

Chemisch is veruit het makkelijkste, een kunststof bak, loogbadje maken van water + natriumhydroxide plus wat tijd geeft je schoon staal.
Je kan ook een ovenreiniger spray (kruidvat) gebruiken, dat is exact hetzelfde. Een aantal keer herhalen (dunne lagen) en een klein beetje boenen zal wel nodig zijn.

Die drie methoden zijn volledig veilig voor staal.

@hierboven
Wat je moet vermijden: langdurig weken in azijn. Waar de pan kaal wordt zal je ijzeracetaat gaan vormen, het ijzer komt vanuit de pan en zal dus (put) corrosie vormen op de oppervlakte. Bijzonder onwenselijk.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Raymond P schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:22:
Mooi. Er zijn drie manieren om 'm tot blank staal te krijgen: mechanisch, elektrolyse en chemisch.

Mechanisch geeft een knoeiboel en kost een hoop tijd, voor de buitenkant van je pan is een korte behandeling met een nylon draadborstel op een powertool meestal wel voldoende. De ergste oneffenheden krijg je daarmee redelijk makkelijk weg.

Elektrolyse wordt in de wonderlijke wereld van gietijzer gebruikt. Een kunststof bak, anode, kathode en een acculader plus wat tijd en je hebt schoon staal.

Chemisch is veruit het makkelijkste, een kunststof bak, loogbadje maken van water + natriumhydroxide plus wat tijd geeft je schoon staal.
Je kan ook een ovenreiniger spray (kruidvat) gebruiken, dat is exact hetzelfde. Een aantal keer herhalen (dunne lagen) en een klein beetje boenen zal wel nodig zijn.

Die drie methoden zijn volledig veilig voor staal.

@hierboven
Wat je moet vermijden: langdurig weken in azijn. Waar de pan kaal wordt zal je ijzeracetaat gaan vormen, het ijzer komt vanuit de pan en zal dus (put) corrosie vormen op de oppervlakte. Bijzonder onwenselijk.
Tast de chemisch weg het handvat niet aan? Die laat ik bij voorkeur wel in takt namelijk. Verder kan ik natuurlijk de pan verzwaren en ‘t bad zo vullen tot hij vlak onder de rand zit. Het gaat mij voornamelijk om de onderkant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
@Toppe Hoe ver je de pan onderdompelt heb je inderdaad zelf in de hand. :)

- knip -

Pagina: 1 ... 38 ... 83 Laatste