Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 37 ... 83 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Uit de keukenopruiming onder mij een Debuyer 20 cm meegenomen, die is in embarmelijke staat, en staat nu in een azijnbadje, morgen maar eens schrobben. Er stond ook nog een Demeyere Alu pro 5 duraslide 20 cm die mij aan staarde, maar ik ga toch maar volledig voor de non-PTFE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Zit met een schuin oog naar een 30cm Carbone Plus pannenkoekenpan te kijken voor (evt.) toekomstige vervanging van huidige tefalpan, maar lees o.a. in dit topic over negatieve ervaringen van plaatstaal i.c.m. bacon/spek.
En laat dat nou hier altijd gebruikt worden in deze pan; pannenkoeken met spek en gebakken ei met spek/bacon...

[ Voor 7% gewijzigd door Piet91 op 02-12-2021 20:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:27

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Piet91 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:00:
Zit met een schuin oog naar een 30cm Carbone Plus pannenkoekenpan te kijken voor (evt.) toekomstige vervanging van huidige tefalpan, maar lees o.a. in dit topic over negatieve ervaringen van plaatstaal i.c.m. bacon/spek.
En laat dat nou hier altijd gebruikt worden in deze pan; pannenkoeken met spek en gebakken ei met spek/bacon...
Wat ik daar zelf van begrepen heb geeft het misschien rare vlekken en blijft het spek wat plakken. Maar heeft het denk ik zelf geen invloed op de bak kwaliteiten van de pan.

Wordt veroorzaakt door alle "ingrediënten" zoals suiker in het spek/bacon afkomstig uit de supermarkt. Met goed spul van de slager zou dit veel minder een probleem moeten zijn.

Laat je er dus niet door tegenhouden en koop die pan lekker!

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 12:24
ik bak niet zo heel vaak spek maar heb hier nog nooit issues mee gehad.

Crepe pan is een leuk pannetje! Lekker licht, wel een beetje dun (op inductie qua warmtegeleiding wat lastig, maar het lukt wel)

[ Voor 48% gewijzigd door mcDavid op 03-12-2021 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
@bvk en @mcDavid Nou maar eens proberen dan. Pan is besteld.
Als die op tijd binnenkomt morgen alvast beginnen met de arachideolie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:07

woutur

Klauwtjes uit!

In mijn Ikea antiaanbakpan bleef laatst het spek nog plakken. Van die taaie, bruine meuk komt er los als je spekjes bakt uit de super. Ik heb geen spek ooit gebakken (nog!) die dat niet had. Ook in mijn plaatstalen pannenkoekpan bleef het daar aan plakken. En dat terwijl echt alles daar doorheen glijdt als een malle.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Hier geen enkel probleem met spek in zowel RVS als staal. Zowel spekreepjes, spekblokjes als speklappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Piet91 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 18:42:
@bvk en @mcDavid Nou maar eens proberen dan. Pan is besteld.
Als die op tijd binnenkomt morgen alvast beginnen met de arachideolie.
Past die niet in de oven -O- ...

Dan maar een keer op het fornuis (gas) proberen in te branden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Piet91 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 21:12:
[...]

Past die niet in de oven -O- ...

Dan maar een keer op het fornuis (gas) proberen in te branden...
Ook niet als je het rooster eruit haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Trasos schreef op zondag 5 december 2021 @ 13:00:
Ook niet als je het rooster eruit haalt?
Gewoon schuin (met de steel) tegen de ovenwand omhoog zetten?

[ Voor 3% gewijzigd door Piet91 op 05-12-2021 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Piet91 schreef op zondag 5 december 2021 @ 20:42:
[...]

Gewoon schuin (met de steel) tegen de ovenwand omhoog zetten?
Persoonlijk zou ik dat niet doen Piet. Een pan hoort gewoon omdat te liggen in de oven. Op gas moet het prima lukken. Mijn 30cm DeBuyer koekenpan paste ook niet in de oven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartos88
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-04-2024
Mochten er mensen nieuwsgierig zijn naar de Misen RVS koekenpannen: ik heb onlangs de 25+30CM pannen besteld (+-115 euro), en ben er erg blij mee!

Dit is mijn eerste ervaring met een RVS koekenpan, dus neem het met een korreltje zout, want ik heb heb geen vergelijkingsmateriaal. Ze zien er top uit, en alles wat ik er tot nu toe in gemaakt heb ging helemaal goed (vlees dichtschroeien, gebakken eitjes, omelet, garnalen, pansaus na deglaceren met wijn, roerbakgroenten). Daarnaast is het kookoppervlak door de vorm lekker groot, waardoor ik in de meeste gevallen aan de 25CM pan genoeg heb. Ze zijn lekker zwaar, maar nog steeds makkelijk met 1 hand handelbaar. Verder tot nu toe ook heel makkelijk schoon te maken met wat zeep op een sponsje.

Ik had wel op mijn 25CM pan een miniscule oneffenheid aan de zijkant van de binnenkant van de pan. Dus wellicht is de quality control niet zo scherp als bij andere merken. De klantenservice is echter top. Na een mailtje waarin ik vroeg of dit normaal is en evt problemen kan opleveren kreeg ik als antwoord dat hij volledig glad hoort te zijn, en dat ze mij een nieuwe op kunnen sturen. Een week later had ik door drukte nog niet gereageerd, en toen stuurden ze mij op eigen initiatief nog een mailtje of ik een nieuwe pan wil. Toen ik ja antwoorde had ik een dag later de nieuwe pan binnen, en mocht ik de oude ook houden.

Hopelijk heeft iemand er wat aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Ik klink nu heel onzeker, maar ik probeer het graag goed te doen m.b.v. jullie kennis. O-)

Ik ga de crepepan inbranden op het gasfornuis (oven is zoals gezegd te klein).
Was van plan de OP aan te houden i.c.m. arcachideolie.
franssie schreef op maandag 11 juli 2016 @ 16:00:
Inbranden kun je als volgt doen:

1: Neem een oliesoort (rijstvlies is populair, @Boudewijn doet het met arachide of zonnebloem, maar net wat voorhanden is)
2: Wrijf de binnenkant van de pan in met een klein beetje olie. Zorg wel dat alles 'geraakt' is met je olie.
3: Wrijf met een tissue de olie uit de pan. Het lijkt alsof hij schoon is maar je laat een heel dun laagje achter
4: Stook de pan warm op een gaspit, of in de oven als je pan past en daartegenkan.
5: Wacht tot de pan lekker rookt, en zorg dat alle in te branden delen van de pan goed heet zijn. Ze kleuren dan netjes zwart.
6: Laat afkoelen
7: Was even af, zonder zeep.
8: Herhaal :) . Tijdens het gebruik verdik je de laag uiteindelijk ook nog.
Maar lees in dit topic ook dat mensen de pan eerst (dus na schoonmaken) flink verhitten (blauw) en pas daarna met de olie beginnen?
Dus eerst blauw stoken en daarna de olie, zodra die gaat roken vuur uit of wachten tot roken stopt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-04 23:48
Piet91 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:19:
Ik klink nu heel onzeker, maar ik probeer het graag goed te doen m.b.v. jullie kennis. O-)

Ik ga de crepepan inbranden op het gasfornuis (oven is zoals gezegd te klein).
Was van plan de OP aan te houden i.c.m. arcachideolie.

[...]

Maar lees in dit topic ook dat mensen de pan eerst (dus na schoonmaken) flink verhitten (blauw) en pas daarna met de olie beginnen?
Dus eerst blauw stoken en daarna de olie, zodra die gaat roken vuur uit of wachten tot roken stopt?
Ik blauw altijd eerst idd. Daarna af laten koelen want als je je plan blauwstookt, is ie een stuk warmer dan welk rookpunt dan ook en zal je olie direct verbranden.

Na het blauwen het standaard inbrandproces volgen. Ik houd de pan overigens continu op het vuur, dus ook tijdens het roken. Als het roken is gestopt dan smeer ik er nog een laagje olie op met een stuk keukenpapier of katoen. Dat begint dan uiteraard direct weer te roken etc. Meestal vind ik het na 3 lagen wel welletjes en staat m'n keuken dan ook blauw.

Ik gebruik voor het inbranden koolzaadolie, druivenpitolie of arachideolie. De eerste twee geven je pan een pikzwart uiterlijk, met arachideolie houd ik iig nog een mooie blauwe gloed in de pan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yrLH-P9v8qEQoWNL7OKAqLXuof0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yver5MftySpOcFrzJoIQrdSM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/929vFdsrZsvcdWpqdKpBK69Rz88=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XhuoKLaO1yCVP9YPt67jjQSa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Schweino op 08-12-2021 00:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Ik heb min of meer de methode van @Schweino hierboven gevolgd.

Langzaam verhit om vervolgens op hoog vuur te blauwen. Kleur van pan verschoot in kleuren om uiteindelijk weer zo ongeveer naar z'n oorspronkelijke kleur te gaan.
Een IR-thermometer zal op zo'n pan vast niet heel precies zijn, maar temperatuur liep op tot zo'n 250-300 graden.

Vervolgens laten afkoelen, arachideolie dun erin gesmeerd/uitgesmeerd en laten verhitten tot roken.
Vervolgens die methode hierboven aangehouden; met keukenpapier snel dun uitsmeren en door laten roken.
Dit misschien een keer of 10 herhaald.

Net getest met gebakken eieren met bacon. (bacon in koude pan). Ging op zich redelijk.
Grotendeels plakte niet echt, kleine delen bleven nog wel plakken aan de bodem, maar uiteindelijk weinig echt vast.

Origineel: https://www.flickr.com/gp/iemand91/V5gKpn
Na inbranden: https://www.flickr.com/gp/iemand91/Gh1ptQ
Na eerst keer gebruik van ei met bacon: https://www.flickr.com/gp/iemand91/5LF7tQ

Oh, die druppen komen van water. Had de pan geblauwd maar moest toen eten maken. Tijdens eten maken kwamen enkele druppels water/stoom in de pan. Gek genoeg kreeg ik die niet meer weg.

[ Voor 35% gewijzigd door Piet91 op 09-12-2021 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Piet91 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:45:
Ik heb min of meer de methode van @Schweino hierboven gevolgd.

Langzaam verhit om vervolgens op hoog vuur te blauwen. Kleur van pan verschoot in kleuren om uiteindelijk weer zo ongeveer naar z'n oorspronkelijke kleur te gaan.
Een IR-thermometer zal op zo'n pan vast niet heel precies zijn, maar temperatuur liep op tot zo'n 250-300 graden.

Vervolgens laten afkoelen, arachideolie dun erin gesmeerd/uitgesmeerd en laten verhitten tot roken.
Vervolgens die methode hierboven aangehouden; met keukenpapier snel dun uitsmeren en door laten roken.
Dit misschien een keer of 10 herhaald.

Net getest met gebakken eieren met bacon. (bacon in koude pan). Ging op zich redelijk.
Grotendeels plakte niet echt, kleine delen bleven nog wel plakken aan de bodem, maar uiteindelijk weinig echt vast.

Origineel: https://www.flickr.com/gp/iemand91/V5gKpn
Na inbranden: https://www.flickr.com/gp/iemand91/Gh1ptQ
Na eerst keer gebruik van ei met bacon: https://www.flickr.com/gp/iemand91/5LF7tQ

Oh, die druppen komen van water. Had de pan geblauwd maar moest toen eten maken. Tijdens eten maken kwamen enkele druppels water/stoom in de pan. Gek genoeg kreeg ik die niet meer weg.
Ziet er netjes uit! d:)b

Let wel op met (supermarkt) bacon, die kan zeker in het begin je patina laag slopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Schweino schreef op donderdag 9 december 2021 @ 20:33:
Ziet er netjes uit! d:)b

Let wel op met (supermarkt) bacon, die kan zeker in het begin je patina laag slopen
De ronde plakken bacon kun je op foto 3 nog zien :F ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
Ik heb dit topic nog niet uitgebreid gelezen dus ik weet niet of hier ook goedkope pannen worden besproken, maar ik kook altijd in pannen die onder de 30 euro blijven. meestal koop ik bij de action, de megastone braadpan heb ik dagelijks in gebruik. Ik ben zelf blind en een pan die niet al te makkelijk aanbradnt is voor mij dus wel een voorwaarde. ik koop dus eigenljik altijd panenn emt een goee anti-aanbaklaag. maar ik heb een vraag: vorig jaar kocht ik deze pan:
www.voordeeldrogisterij.nl/ceramic-pot
na het uitpakken voelde het echt als eenn prachtige pan, super gladde keramische laag en vol verwachting maakte ik gehakt en darna lasagnesaus...... bij het gehakt merkte ik al dat als ik niet op mixersnelheid doro de pan bleef roeren het direct aanbrandde, op hoge en lage temperaturen. bij het koken van de lasagnesaus, waarin ik ook continu roerde, bleek er niet tegen het aanbranden op te roeren. de saus brandde direct aan de bodem, met een onhielspellend gesis. zelfs als je er eieren in kookte siste de eierschallen op de bodem van de pan terwijl die vol water was, die werden dann niet zwart maar ik hoor eiren nooit sissen terwijl ze koken in andere pannen. Ik heb het nog 3 keer geprobeerd maar er was gewoon neit mee te werken. wat ik me nu afvraag: hoe kan dit? Natuurlijk bestaan er verschillen in kwalitiet tussen keramische lagen, maar zo slecht dat iets binnen enkel seconden direct an de bodem brandt heb ik nog nooit gezien. of is er zo`n groto verschil tussen een kookpan en ene braadpan en kan je in een kookpan, ook met keramische laag, gewoon niet braden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
dicksterk schreef op donderdag 9 december 2021 @ 22:19:
Ik heb dit topic nog niet uitgebreid gelezen dus ik weet niet of hier ook goedkope pannen worden besproken, maar ik kook altijd in pannen die onder de 30 euro blijven. meestal koop ik bij de action, de megastone braadpan heb ik dagelijks in gebruik. Ik ben zelf blind en een pan die niet al te makkelijk aanbradnt is voor mij dus wel een voorwaarde. ik koop dus eigenljik altijd panenn emt een goee anti-aanbaklaag. maar ik heb een vraag: vorig jaar kocht ik deze pan:
www.voordeeldrogisterij.nl/ceramic-pot
na het uitpakken voelde het echt als eenn prachtige pan, super gladde keramische laag en vol verwachting maakte ik gehakt en darna lasagnesaus...... bij het gehakt merkte ik al dat als ik niet op mixersnelheid doro de pan bleef roeren het direct aanbrandde, op hoge en lage temperaturen. bij het koken van de lasagnesaus, waarin ik ook continu roerde, bleek er niet tegen het aanbranden op te roeren. de saus brandde direct aan de bodem, met een onhielspellend gesis. zelfs als je er eieren in kookte siste de eierschallen op de bodem van de pan terwijl die vol water was, die werden dann niet zwart maar ik hoor eiren nooit sissen terwijl ze koken in andere pannen. Ik heb het nog 3 keer geprobeerd maar er was gewoon neit mee te werken. wat ik me nu afvraag: hoe kan dit? Natuurlijk bestaan er verschillen in kwalitiet tussen keramische lagen, maar zo slecht dat iets binnen enkel seconden direct an de bodem brandt heb ik nog nooit gezien. of is er zo`n groto verschil tussen een kookpan en ene braadpan en kan je in een kookpan, ook met keramische laag, gewoon niet braden?
Op wat voor warmtebron kook je? Gas of inductie bijvoorbeeld? Het kan zijn dat je je pan te heet stookt namelijk. Zeker als de bodem van dun materiaal is kan dit gebeuren.

Probeer eens op een lager vermogen te koken, of eerst goed heet stoken en vlak voordat je het eten er in doet naar een lager vermogen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
ik kook op inductie, ik gebruik een 1-pits inductiekookplaat(esperanza krakatau) nu al 2 jaar dagelijks met veel plezier. maar zlefs op 800w verbrandt alles in deze pan, terwijl ik op andere pannen probleemloos op 1600w braad.
nog een algemene vraag: waarom zijn zoveel (ook vaak juist duurdere pannen) voorzien van een handvat dat hitte geleid zodat je het niet zonder pannelap kan beetpakken tijden shet koken? is dat puur voor het mooie? en zo ja, is de consument echt zo gesteld op een mooie pan dat ze niet liever een kunststof handvat aan hun pan willen dat je gewoon kan vastpakken? zelfs action heeft momenteel een braadpan met geintergreerde handvaten die van hetzelfde materiaal zijn als de buitenkant van de pan, na pasta koken dus glloeiend heet. ik snpa echt niet waarom fabriaktnen en consumentne dit soort handvaten willen, vandar de vraag aan de experts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
@dicksterk

Als eerste: de pan uit je link is een apart geval. Ze omschrijven het als kookpan en niet als braadpan wat ook wel logisch is. Vrijwel geen enkele braadpan is van (uitsluitend) aluminium gemaakt omdat dit de hitte tijdens het braden niet vast kan houden. Verder is het mij een compleet raadsel waarom je een kookpan met ceramiek zou bekleden aangezien water niet aan kan bakken....

Een goede echte braadpan is van gietijzer (met of zonder emaille bekleding) of eventueel van RVS met meerdere lagen ertussen van koper en/of aluminium. Kookpannen zijn doorgaans ook gewoon van RVS.

Met andere woorden: in mijn ogen is de pan uit je link een "waardeloos geval" als zelfs een eitje koken al voor problemen zorgt... Dus voor je "ragù Napolitana" (oftewel de saus voor lasagne met gehakt) blijf je het beste de braadpan gebruiken waar je wel fijn mee kunt werken.

Als tweede: De handvaten van veel pannen zijn inderdaad van het zelfde materiaal als de pan zelf, uit één stuk, of vast geklonken/gelast. Dit is niet vanwege het uiterlijk, maar vanwege de stevigheid en duurzaamheid. Losse handvaten van kunststof die niet heet worden zijn vaak geschroefd wat vroeg of later onherroepelijk voor problemen zorgt.

Dus wat heb je liever? Een pan misschien wel decennia gebruiken maar wel even een pannenlap moeten pakken of elk jaar je pan weg moeten gooien? That's why... ;)

Edit:
Het design van deze pan is gemaakt met kleine ronde openingen bij elk handvat dit helpt onder het koken zelfs bij extra gevoeligheid voor de hitte van kookpannen.
:?

[ Voor 6% gewijzigd door bvk op 10-12-2021 00:38 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
bvk schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 00:27:
@dicksterk

Als eerste: de pan uit je link is een apart geval. Ze omschrijven het als kookpan en niet als braadpan wat ook wel logisch is. Vrijwel geen enkele braadpan is van (uitsluitend) aluminium gemaakt omdat dit de hitte tijdens het braden niet vast kan houden. Verder is het mij een compleet raadsel waarom je een kookpan met ceramiek zou bekleden aangezien water niet aan kan bakken....

Een goede echte braadpan is van gietijzer (met of zonder emaille bekleding) of eventueel van RVS met meerdere lagen ertussen van koper en/of aluminium. Kookpannen zijn doorgaans ook gewoon van RVS.

Met andere woorden: in mijn ogen is de pan uit je link een "waardeloos geval" als zelfs een eitje koken al voor problemen zorgt... Dus voor je "ragù Napolitana" (oftewel de saus voor lasagne met gehakt) blijf je het beste de braadpan gebruiken waar je wel fijn mee kunt werken.

Als tweede: De handvaten van veel pannen zijn inderdaad van het zelfde materiaal als de pan zelf, uit één stuk, of vast geklonken/gelast. Dit is niet vanwege het uiterlijk, maar vanwege de stevigheid en duurzaamheid. Losse handvaten van kunststof die niet heet worden zijn vaak geschroefd wat vroeg of later onherroepelijk voor problemen zorgt.

Dus wat heb je liever? Een pan misschien wel decennia gebruiken maar wel even een pannenlap moeten pakken of elk jaar je pan weg moeten gooien? That's why... ;)

Edit:

[...]

:?
Die pan is een vrij extreem geval van een stuk prut.

Je hoeft niet per se meteen een le creuset of staub van 300E te kopen, maar dit is kennelijk het andere eind van het spectrum. Uithuilen, weggooien en een iets duurdere kopen luidt het credo dan ook.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:50

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@dicksterk dat van die handvatten is omdat steeds meer mensen hun pannen ook in de oven willen gebruiken, zeker braadpannen. Dat was eigenlijk vroeger ook al zo.
Als je eten op 800 watt al verbrand dan gaat er wel iets mis, of het is echt een waardeloze pan - wat de grootste kans heeft - of je pan is na de eerste mislukking nooit meer goed schoon geworden, waarschijnlijk omdat het inderdaad geen goede pan is.
Kan je een foto maken van de bodem van de pan en hier plaatsen (ik weet niet in hoeverre je blind danwel zeer slechtziend bent)?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamwalker
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-04 12:45
Wat een grappig topic om op Tweakers te vinden.
Gevonden omdat ik aan het zoeken was op duckduck naar inbranden van een stalen pan.
Kom ik toch gewoon weer op Tweakers terecht ^^

De stalen pan inbranden en het onderhouden daarvan gaat me nu wel redelijk af. Gaat nog niet helemaal vanzelf maar lijkt beter te gaan.

Maar nu heb ik een vraag over een keramische pan (Habonne ecovite). Deze pan heeft het nooit goed gedaan en niet goed onderhouden en is nu bijna helemaal zwart/aangekoekt. Nu met de kennis van de stalen pan, dat je deze kan schoonmaken met zout ben ik dit ook gaan proberen op de Habonne keramische pan. Tot mijn grote verbazing lukt het om de zwarte aangekoekte laag redelijk weg te krijgen.

Mijn vraag is kan dit kwaad. Beschadig ik niet de keramische laag waardoor er bijv. schadelijke stoffen vrijkomen? Ik heb gelezen dat het met zout kan maar die artikelen hebben het over licht vegen met zout maar ik moest echt fors kracht zetten op mijn keukenpapiertje met zout...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:51
@dreamwalker Op https://www.habonne.nl/series/ecovite/ kan je vinden dan de laag Greblon CK2 is voor die lijn.
Die zou volgens https://www.greblon.com/p...ware-keramik/greblonr-ck2 volledig keramisch moeten zijn.

Opgespoten siliciumoxide dus, en geen mengeling van tfe met silicumdeeltjes. Vrij veilig wat betreft schadelijke stoffen.

Waar je rekening mee moet houden is dat zo'n laag 35 μm dik is en onderhevig is aan slijtage.
Zo'n laag hoort redelijk non-stick te zijn, als het met rehydratie en een beetje warmte niet los komt lijkt mij dat de laag foetsie is.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Raymond P schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:52:
@dreamwalker Op https://www.habonne.nl/series/ecovite/ kan je vinden dan de laag Greblon CK2 is voor die lijn.
Die zou volgens https://www.greblon.com/p...ware-keramik/greblonr-ck2 volledig keramisch moeten zijn.

Opgespoten siliciumoxide dus, en geen mengeling van tfe met silicumdeeltjes. Vrij veilig wat betreft schadelijke stoffen.

Waar je rekening mee moet houden is dat zo'n laag 35 μm dik is en onderhevig is aan slijtage.
Zo'n laag hoort redelijk non-stick te zijn, als het met rehydratie en een beetje warmte niet los komt lijkt mij dat de laag foetsie is.
Je kan je zelf ook de vraag stellen of opgespoten siliciumoxide lekker is? :D Uiteindelijk eet je toch een deel van die laag op. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Hulliee Die heeft in ieder geval een E-nummer.

Het zit o.a. in Lays cheese/onion uit mij hoofd, dus mijn antwoord is ja. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Raymond P schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 14:20:
@Hulliee Die heeft in ieder geval een E-nummer.

Het zit o.a. in Lays cheese/onion uit mij hoofd, dus mijn antwoord is ja. :+
Haha, daar heb je gelijk in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stelsol
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:59
Voor wie het nog niet had gezien: Bol.com heeft een paar mooie acties op pannen lopen nu, bijvoorbeeld 1+1, maar ook andere scherpe kortingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16:48
Stelsol schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 14:50:
Voor wie het nog niet had gezien: Bol.com heeft een paar mooie acties op pannen lopen nu, bijvoorbeeld 1+1, maar ook andere scherpe kortingen.
Fijn,.... Nou heb ik alweer geld uitgegeven aan nieuwe pannen. Bedankt!

(nee echt, bedankt _/-\o_ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:53
iBood heeft ook wat DeBuyers in de aanbieding:

https://www.ibood.com/hom...bzAsZGqv3-hRoCYqQQAvD_BwE

Is dacht ik niet die serie van de Bol 1+1 actie, dat zijn de B blacks. Mij zegt dat vrij weinig, zijn die beter?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:30
Stoffa schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 16:09:
iBood heeft ook wat DeBuyers in de aanbieding:

https://www.ibood.com/hom...bzAsZGqv3-hRoCYqQQAvD_BwE

Is dacht ik niet die serie van de Bol 1+1 actie, dat zijn de B blacks. Mij zegt dat vrij weinig, zijn die beter?
Dat is een speciale iBood editie. De bodem daarvan is dunner. Die van Bol zijn inderdaad ook "speciaal", zoals hier eerder besproken. I.p.v. een gecoat handvat zoals een Mineral B heeft hij een traditioneel handvat dat ook lang in de oven kan. Eigenlijk dus een Acier met een laagje wax welke bij het inbranden zou moeten helpen. Maar echt goedkoper zijn ze niet met deze aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-05 12:32
bartos88 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:03:
Mochten er mensen nieuwsgierig zijn naar de Misen RVS koekenpannen: ik heb onlangs de 25+30CM pannen besteld (+-115 euro), en ben er erg blij mee!

Dit is mijn eerste ervaring met een RVS koekenpan, dus neem het met een korreltje zout, want ik heb heb geen vergelijkingsmateriaal. Ze zien er top uit, en alles wat ik er tot nu toe in gemaakt heb ging helemaal goed (vlees dichtschroeien, gebakken eitjes, omelet, garnalen, pansaus na deglaceren met wijn, roerbakgroenten). Daarnaast is het kookoppervlak door de vorm lekker groot, waardoor ik in de meeste gevallen aan de 25CM pan genoeg heb. Ze zijn lekker zwaar, maar nog steeds makkelijk met 1 hand handelbaar. Verder tot nu toe ook heel makkelijk schoon te maken met wat zeep op een sponsje.

Ik had wel op mijn 25CM pan een miniscule oneffenheid aan de zijkant van de binnenkant van de pan. Dus wellicht is de quality control niet zo scherp als bij andere merken. De klantenservice is echter top. Na een mailtje waarin ik vroeg of dit normaal is en evt problemen kan opleveren kreeg ik als antwoord dat hij volledig glad hoort te zijn, en dat ze mij een nieuwe op kunnen sturen. Een week later had ik door drukte nog niet gereageerd, en toen stuurden ze mij op eigen initiatief nog een mailtje of ik een nieuwe pan wil. Toen ik ja antwoorde had ik een dag later de nieuwe pan binnen, en mocht ik de oude ook houden.

Hopelijk heeft iemand er wat aan
Goed om te lezen dat het ook buiten de influencers om goed lijkt te zijn. Als het goed is zijn ze "full clad", dat is wel netjes. Zat ook te kijken naar die lijn van Binging with Babish, lijkt qua kwaliteit erg goed voor de prijs, ook full clad. Ik oog zelf de plaatstaal varianten, maar die zijn wel fors duurder dan een debuyer. Denk er nog even over na, jammer dat ze niet meededen met black friday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Iedereen bedankt voor de reacties. Ik kan helaas geen foto uploaden, ik ben volledig blind.
Overigens heb ik wel een beetje het idee dat dit topic vooral over dure panenn gaat. de duurste pan die ik overweeg(maar momenteel hellaas niet in voorraad) is deze:
www.lidl.nl/p/ernesto-pan-o24-cm/p100326652 dat lijkt me een mooie pan voor de prijs
verder heb ik een megastone braadpan van action die me super goed bevalt en sinds kort deze, maar die heb ik nog niet geprobeerd:
https://wibra.eu/nl/pannen/
daar heb ik de braadpan van.
ik heb ook nog een action braadpan met geintergreerde handvaten(topchef is het merk geloof ik) maar die gebruik ik minder graag omdat hi erg makkelijk te hard gaat(niet zozeer aanbranden, maar emer dat hij op 1600w veel sneller braadt dan mij andere pannen, die afwijking maakt het kken wat onwennig met die pan waardoor ik hem in de praktijk meestal in de kast laat staan, hoewel het geen slechte pan is. maar als je puur op gehoor en gevoel kookt is het handig als je wet dat gehakt er bijvoorbeeld zo`n 7 minuten over doet om geruld en gaaar te zijn, in plaats van dat je na 5 minuten al bijna zwart gehakt hebt met die andere pan.
zijn hier ook emsnen die ervaring hebben met panenn van action, wibra, lidl of aldi bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Raymond P @Hulliee Siliciumoxide of Siliciumdioxide?
Dat maakt ook verschil...

SiO2 wordt wel gebruikt als anti-klontermiddel. (E551)
Wikipedia: Siliciumdioxide
https://www.nemokennislin...nano-antiklonterdeeltjes/
https://www.rivm.nl/nanot...ilica-in-voedingsmiddelen

Zo dacht men lange tijd dat titaandioxide ook geen kwaad kon. Totdat het toch maar verstandiger bleek om dat zoveel mogelijk uit te bannen.
Dit werd notabene zelfs in medicijnen gebruikt! Om pilletjes wit te maken. Nee, nog gekker, in pilletjes die bestemd waren voor mensen die overgevoelig waren voor bepaalde additieven, werd notabene TiO2 gebruikt. 8)7
Gelukkig wordt dat nu grotendeels uitgefaseerd.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
SiO2, uiteraard als je aan infuus gaat zal het wat minder gezond zijn.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
@dicksterk We bespreken in dit topic niet zozeer dure pannen, maar pannen met de beste prijs/kwaliteit verhouding. Pannen die het beste bakken, braden of koken, het liefste een leven lang meegaan en duurzaam zijn.

Ja, ik heb een Demeyere Apollo van € 150,- (30 jaar garantie) maar de rest van mijn pannen zijn aanzienlijk goedkoper. Ik gebruik kookpannen die ik met zegeltjes bij de Jumbo gekocht heb voor een prima prijs (veel minder dan jouw 30 Euro grens) die gewoon prima zijn. Jaren geleden bij de Blokker in de aanbieding 3 DeBuyer koekenpannen gekocht voor respectievelijk 7, 9 en 11 Euro. Hebben super bak resultaten en gaan mij overleven... ;)

Met andere woorden, een goede pan hoeft helemaal niet duur te zijn maar de pannen waar jij mee komt zijn op zijn zachts gezegd gewoon troep. Bedenk dat je voor € 60,- een pan kunt hebben die 10x zo lang mee gaat (en veel betere kook resultaten geeft) als een pan van € 30,- als je maar de juiste aanbieding te pakken hebt!

En een aluminium pan met keramische laag valt daar doorgaans niet onder..

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk
@bvk: mijn eisen aan pannen zijn iets anders als die van jou denk ik. ik gebruik enkel braadpannen odat die multifunctioneel zijn, je kan er soep of pasta in koken, maar ook vlees in braden of een ei in bakken dus heb je maar 1 soort pannen nodig om alles te doen. dan heb ik nog wat eisen:
- ik wil lichte pannen, zware pannen zijn leeg al zwaar en vol dus helamal wat ik heel vervelend vind bij afgieten
- ik wil pannen met een (keramische) antiaanbaklaag, zodat je met weinig olie of boter kan braden, dit spettert minder wat me een hoop spetters op mijn handen en armen scheelt
- de braadpannen moeten goedkoop zijn
- de braadpanne moeten kunsstof handgrepen hebben, ik wil niet knoeien met ene pannenlap ik wil de pan gewoon stevig vasthebben zonder het gevoel dat hij uit m`n handen akn vallen. tegenworoidg kook ik op inducite maar bij gas is een ovenwant ookk weleens in brand gevlogen omdat ik niet zag dat ik hem in de vlam hield.
mij eisen zijn dus anders, ik vind een pan die levenslang meegaat niet zo leuk, ik vind iets nieuw proberen, nieuwe generaties anti-aanbaklaag proberen eigenlijk leuker dan jaren dezelfde pan hebben.
Mij inducteikookpaat (1pits) kostte 28 euro, mij gemiddelde pan 15 euro. ik vind het meer een sport om op zo goedkoop mogelijek middelen de lekkerste maaltijd te koken, en dan af enn toe eens mij hoofd te schudden over pannen van 150 euro die echt neits lekkerders hadden kunnen produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20-05 20:38
dicksterk schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 23:35:
@bvk: mijn eisen aan pannen zijn iets anders als die van jou denk ik. ik gebruik enkel braadpannen odat die multifunctioneel zijn, je kan er soep of pasta in koken, maar ook vlees in braden of een ei in bakken dus heb je maar 1 soort pannen nodig om alles te doen. dan heb ik nog wat eisen:
- ik wil lichte pannen, zware pannen zijn leeg al zwaar en vol dus helamal wat ik heel vervelend vind bij afgieten
- ik wil pannen met een (keramische) antiaanbaklaag, zodat je met weinig olie of boter kan braden, dit spettert minder wat me een hoop spetters op mijn handen en armen scheelt
- de braadpanne moeten kunsstof handgrepen hebben, ik wil niet knoeien met ene pannenlap ik wil de pan gewoon stevig vasthebben zonder het gevoel dat hij uit m`n handen akn vallen. tegenworoidg kook ik op inducite maar bij gas is een ovenwant ookk weleens in brand gevlogen omdat ik niet zag dat ik hem in de vlam hield.
mij eisen zijn dus anders, ik vind een pan die levenslang meegaat niet zo leuk, ik vind iets nieuw proberen, nieuwe generaties anti-aanbaklaag proberen eigenlijk leuker dan jaren dezelfde pan hebben.
Mij inducteikookpaat (1pits) kostte 28 euro, mij gemiddelde pan 15 euro. ik vind het meer een sport om op zo goedkoop mogelijek middelen de lekkerste maaltijd te koken, en dan af enn toe eens mij hoofd te schudden over pannen van 150 euro die echt neits lekkerders hadden kunnen produceren.
Tja...het milieu wil ook wat, zullen we maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
dicksterk schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 23:35:
Ik vrees dat ik je dan helaas niet verder kan helpen met deze eisen/wensen, ik heb toch wat andere voorkeuren zeg maar. Het dichtste wat bij je eisen dan in de buurt komt is deze pan, maar daar zul je toch die pannenlap voor moeten gebruiken.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@dicksterk bij een braadpan denk ik aan iets heel anders. In principe gietijzer, daardoor per definitie zwaar, en geen antiaanbaklaag.
Met jouw eisen denk ik eerder aan een hapjespan (met antiaanbaklaag), of een wok met antiaanbaklaag.

Onder wok begrijpen we in dit topic overigens meestal een plaatstalen wok, maar ik bedoel dus een wok zoals de andere 99% van de Nederlandse bevolking het ziet. Oftewel: ook een soort van hapjespan met antiaanbaklaag, maar dan met iets rondere vormen.

Vaak hebben ze wel een steelgreep, en volgens mij zoek jij iets met 2 handvaten ivm. stevig vast kunnen pakken.
Maar er bestaan ook varianten met 2 korte handvaten, of met 1 steel en 1 extra handvat.

Enkele voorbeelden, beide met 2 handvaten en kunstof:
https://www.ikea.com/nl/n...et-deksel-zwart-00462519/
https://www.lidl.nl/p/ern...ium-pan-o28-cm/p100336457

(nu ook geschikt voor inductie, deze post is aangepast omdat ik eerst linkte naar 2 pannen die dat niet waren)

[ Voor 21% gewijzigd door defusion op 11-12-2021 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@bvk: het probleem van die pan die je nonemt is dat hij te weinig inhoud heeft. 2,5l is niet bruikbaar als kookpan, zoals ik aangaf gebruik ik 1 pansoort voor alles. als je een pak pasta will koken in ene 2.5l pan blijf je water bijvullen in de tussentijd. ik heb geen ervaring met emaille binnenlagen, doen die hetzelfde als keramische lagen(ook zonder boter niet aanbakken)?
@defusion: ik gebruik enkel heel hoge pannen omdat je dan veilig flik kan omscheppen zonder ook maar enige kans te lopen dat ej iets over de rand gooit. voor mij is een ideale braadpan idd met 2 handvaten(geen steel want die is veel te lang en eeft minder controle over de pan. inhoud minimaal 3,5 liefst 4,5liter net zo hoog als een kookpan maar dan dus met (keramische) antiaanbaklaag. het lijkt idd alsof ik als marsbewoner op aarde ben belandt in dit topic;-) want jullie gebruiken blijkbaar heel andere pannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@dicksterk Wellicht overbodige info, maar je hebt nu dus geen pannen met een keramische coating.

Emaille kan aanbakken, maar is redelijk makkelijk te reinigen.

Greenpan maakt de pan die je zoekt, kookpannen met een keramische coating in grote maten.
https://www.greenpan.nl/shop/kookpannen/

Hoe prettig het is om daar een ei in te bakken heb ik geen ervaring mee, maar water zal je ongetwijfeld aan de kook krijgen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@raymondp: hoezo heb ik geen pannen met een keramische coating? die snap ik even niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
@dicksterk Een "keramische coating" zegt vrij weinig. Keramiek is een verzamelnaam voor vrijwel alle materialen die niet organisch, metallisch of plastic zijn. Het komt in duizenden soorten en maten. Je borden zijn van keramiek, de doorzichtige plaat van je inductiekoostel is van keramiek en een bloempot is ook van keramiek.

Een keramische coating is dan ook wat anders dan een anti-aanbaaklaag. Er bestaan wel keramische anti-aanbak coatings, maar dat is zeker geen inherente eigenschap van keramiek. En van een kookpan met keramische coating zou ik dus absoluut niet verwachten dat die ook maar enige anti-aanbak eigenschappen heeft.

Waarschijnlijk zijn de pannen die je linkte in je eerste post, alleen maar keramisch gecoat zodat ze bestand zijn tegen zuren en afwasmachine bestendig zijn. Want een kale aluminium pan heeft nogal wat beperkingen waar de gemiddelde consument niet over na wil denken. Er wordt dan ook nergens in de beschrijving over "anti-aanbak" gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@mcdavid: dat is ehct een geniaal antwoord. ik snapte al niet wat ik fout deed, het was een prachtige pan, met een super gladde keramische laag, maar hij brandde vanaf het begin gigantisch aan, ik dacht dat het haast niet anders kon dan dat ik iets fout deed. maar dat klopt dus ook, het is echt een kookpan gewoon zoals die bedoeld is, niet eenn anti aanbak kookpan. ik gign er van uit dat keramisch altidj anti-aanbak was maar dat is dus niet zo. je hebt me heel goed geholpen met dit antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@dicksterk De specifieke pan die je genoemd hebt heeft in ieder geval een PTFE coating. De rest van de winkels die je noemt bieden afaik ook geen keramische anti-aanbaklaag aan.
Wat je momenteel veel ziet zijn "marble" lagen en keramisch versterkte lagen, dat zijn lagen met PTFE als basis en siliciumdioxide kristallen toegevoegd om de laag iets krasvaster te maken.
Zoals @mcDavid aankaart valt bijvoorbeeld emaille ook onder een keramische coating, "traditioneel" emaille wordt niet door iedereen gezien als anti-aanbak.

Anti-aanbak wordt nogal strak gedefinieerd in dit topic. Lagen van Thermolon en Greblon (lang niet alle) zijn voorbeelden van een relatief nieuwe manier om een dun laagje siliciumdioxide aan metaal te laten hechten zonder een ander metaal te gebruiken en dusdanig glad op te spuiten dat de laag ontzettend anti-aanbak wordt.
Een technisch nadeel is dat deze lagen hun gladheid verliezen en daarmee hun niet-hechtende eigenschappen.

De pannen van Greenpan waar ik naar gelinkt heb bevatten een Thermolon Infinity (pro) laag die geclassificeerd wordt als anti-aanbak.
De duurdere (pro) pannen zijn versterkt met diamant (wat ook keramisch is) om de duurzaamheid te verhogen inclusief 5 jaar garantie op de laag, maar daar heb ik geen ervaring mee.

---

Dat gezegd hebbende, als iets aanbakt/aanbrand dan is het altijd je eigen fout.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:56
@dicksterk Wat hier al is gezegd zijn de gangbare anti-aanpak lagen allemaal gemaakt van Teflon oftewel PFAS. Dat goedje waar je uitgebreid over hebt gehoord in het nieuws als enorm milieu vervuilend.

Ik begrijp erg goed dat je gezien je beperking zoekt naar pannen met een anti-aanbak laag en warmtewerende handvatten. Realiseer je alleen dat je op een gegeven moment voor het gedwongen feit komt te staan wanneer je traditionele anti-aanbak gewoon niet meer te koop zal zijn. Er wordt op EU niveau hard gelobbyd voor een totaal verbod op alle PFAS.

Ik zou je dus aan willen raden om met behulp van de expert in dit topic dat verbod alvast voor te zijn en toch te kijken naar iets duurdere pannen.

Zoals jij goedkoop definieert, definieer ik duurkoop. Dingen waar ik lang véél plezier aan beleef zijn me meer waard dan zo goedkoop mogelijk zijn. Mede om de milieuaspecten die al genoemd zijn. Het blijft dat een goede plan die je leven lang mee gaat meestal ook meer kookcomfort biedt. Dat kost alleen soms initieel net wat meer, maar dat verdien je lang en breed terug over de levensduur.

Andere factor waar ik over nadenk. Hoe is je feedback bij het koken is zonder zicht? Hoe je weet of je pan op temperatuur is bijv. Hoe controleer je of je je Tefal pan niet te heet stookt dat het ongezond voor je wordt? Vele checken dat op zicht. Net zo goed als checken of je pan op temperatuur is vaak op zicht gebeurd.

Antwoord op die feedback vraag is volgens mij wel voorwaardelijk om te weten of RVS een optie voor je is. Plaatstaal zou ik niet aan beginnen. Dat is zonder zicht gewoon heel lastig. @Raymond P raadde al Greenpan aan. Dat is tenminste een anti-aanbak pan zonder PFAS. Maar ik zat ook aan Le Creuset te denken. Als jij goed in staat bent de temperatuur in de gaten te houden, dan is zo'n pan bij netjes werken ook heel duurzaam.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
dicksterk schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 09:19:
@bvk: het probleem van die pan die je nonemt is dat hij te weinig inhoud heeft. 2,5l is niet bruikbaar als kookpan, zoals ik aangaf gebruik ik 1 pansoort voor alles. als je een pak pasta will koken in ene 2.5l pan blijf je water bijvullen in de tussentijd. ik heb geen ervaring met emaille binnenlagen, doen die hetzelfde als keramische lagen(ook zonder boter niet aanbakken)?
@defusion: ik gebruik enkel heel hoge pannen omdat je dan veilig flik kan omscheppen zonder ook maar enige kans te lopen dat ej iets over de rand gooit. voor mij is een ideale braadpan idd met 2 handvaten(geen steel want die is veel te lang en eeft minder controle over de pan. inhoud minimaal 3,5 liefst 4,5liter net zo hoog als een kookpan maar dan dus met (keramische) antiaanbaklaag. het lijkt idd alsof ik als marsbewoner op aarde ben belandt in dit topic;-) want jullie gebruiken blijkbaar heel andere pannen.
Waarom dan niet een grote RVS kookpan? Die kun je nog wel van Marktplaats halen om de prijs te drukken. Uit mijn studententijd weet ik nog dat je daar ook prima een eitje/vlees in kunt bakken. Je zult je hooguit een beetje moeten aanpassen met de kooktechniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@raymond p:
welke pan bedoel je nu precies? dat ontgat me even ik heb meerdere pannen genoemd. 1 van wibra 1 van voordeeldrogisterij 2 van action en 1 van lidl. die van lidl die ik gisteravond noemde (waarop ik moet wachten omdat hij niet in voorraad is) lijkt me toch een degelijke keramische pan, zelfs van een nieuwe generatie en Ilag waarnaar verwezen wordt is een zwitsers bedrijf dat uitgebreide specificaties geeft. het ontgaat me dus even welke pan je bedoeld. Wibra geeft duideljik aan dat hun pannen geen pfoa bevatten, maar ik gogk dat er andere pfa`s bestaan waar je op doelt? actionpannen zijn tegenwoordig minder dan de vorige generaite dat klopt. de marblestone braadpan die ze tot voor kort hadden was zelfs ruw, de keramische die ze daarvoor hadden was vel gladden. de topchef braadpan die ze nogstees hebben heeft een coatign die ik niet thuis kan brengen.
ik vind greenpan echt te duur dat soort prijzen betaal je neit voor een pan als je van een uitkering leeft.
@curlyMo: ik heb veel gelezen over het allang verbodenn pfoa, over andere pfa`s niet. om eerljik te zijn word ik nogal moe van de hele milieu-lobby. Uiteindelijk komt het er in grote lijnen op neer dat het klimaat zal wordenn gered door de mensen met het laagste inkomen, omdat luxe(een auto, 7 dagen per week een flink stuk vlees op je bord) en comfort(een fatsoenljik warm huis) simpelweg onbetaalbar gaat worden voor de mensen met een laag inkomen, dus ja uitstoot en milieuvervuiling zullen verminderen, omdat een bepaalde groep simpelweg geenn gebruik mer kan maken van veel dingen die nu nog voor iedereen beschikbaar zijn. Technische achteruitgangen als de kartonenn rietjes en het eventueel verdwijenn van anti-aanbaklagen stuiten me ook nogal tegen de borst dus zoalgn het nog enigzinds kan ben ik uit principe niet milieu-bewust en volledig gericht op mij eigen comfort en plezier. dit zeg ik even omdat het milieu telkens terugkomt maar dat speelt voor mij dus echt geen rol.
Ik gooi mij vlees altijd in een koude pan, zet die dan aan(op 1600w) max is 2000w en het hangt er vanaf hoe hard het gaat of ik de temperatuur temper, als het sissen te luid wordt neem ik wat vermogen terug gaat het juist te langzaam dan voeg ik wat bij.
ik wil echt geen rvs of plaatstaal, ze hebben vaak geintergreerde handvaten en geen anti-aanbaklaag en ze zijnte zwaar.
@zacht: omdat een rvs kookpan: te zwaar is, vaak geintergreerde handvaten heeft die heet worden, geen antiaanbaklaag heeft en die wil ik toch echt. ik gebruik dus veel liever een braadpan met grote inhoud en antiaanbaklaag, die bestaan gelukkig ook nog. en worden ze ooit verboden dan zal ik nog snel een grote berg inslaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
dicksterk schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 16:17:
ik vind greenpan echt te duur dat soort prijzen betaal je neit voor een pan als je van een uitkering leeft.
Juist als je op een uitkering leeft kan je snel vervallen in allemaal korte levensduur producten kopen, waardoor je onder de streep uiteindelijk duurder uit bent. De theorie daarachter heet: "Boots' theory of socioeconomic unfairness." met als oneliner conclusie: "It's more expensive to be poor then it is to be rich."
In het Nederlands zeggen we het nog simpeler maar wat minder genuanceerd, goedkoop = duurkoop.
om eerljik te zijn word ik nogal moe van de hele milieu-lobby.
Ik denk dat dat lastig gaat worden voor iedereen die alleen heeft leren koken op teflon.
ik wil echt geen rvs of plaatstaal, ze hebben vaak geintergreerde handvaten en geen anti-aanbaklaag en ze zijnte zwaar.
Waarom heb je voor pastasauzen anti-aanbak nodig? Het argument van handvatten, gewicht en prijs zijn natuurlijk prima te tackelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@curlymo: om je een beeld te geven van hoe ik kook, dan begrijp je direct waarom ik de anti-aanbaklag nodig heb. bijvoorbeeld bij pasta:
1. ik zet de braadpan op het vuur met water en pasta en laat die koken
2. ik giet de pasta af
3. ik gooi het gekruide gehakt in dezlefde pan die weer op de inductieplaat staat en rul het gehakt
4. ik gooi de pastasaus erbij en geraspte kaas, het smeltpunt van de gersaspte kaas ligt dicht bij het kookpunt van de pastasaus
waarom eenantiaanbaklaag bij apstasaus, of lasagnesaus of wat ook? omdat het anders aan de bodem gaat kleven, of je van die gigantische beleln krijgt als het maar even kookt terwijl ej roert.
ik doe dus alles vanuti 1 pan, schelet oo vaat en het is gemakkeljiker.
goedkoop is lang niet altijd duurkoop. mij inducitekookplaat kostte 28 euro, daar doe ik nu al ruim 2 jaar mee en er is nog geen enkle teken dat hij binnenkort kapot gaat. laten we zeggen dat hij het 4 jaar volhoud, dat is dan 7 euro per jaar aan afschrijving, dat lukt niet met een duurder exemplaar. mij ervaring, ik leef al heel mij leven volgens het principe: allerlaagste prijs tegenover zo hoog mogelijke kwalitiet, is dat als je een beetje probeerrt en zoekt je al snle goede producten vindt die lang meegaan voor een fracite van de prijs van a-merken. en dan noog: ik ga liever ene keer uti eten, of op vakanie, dan dat ik zou sparen voor dure producten. wat heb je leiver als je in je leven kan keizen: een fijen dure pan van 150 euro, of een lekekr weekje zonnen in turkije voor iets meer, maar wat e neit kan doen als je zo`n dure pan had gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
dicksterk schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 16:44:
waarom eenantiaanbaklaag bij apstasaus, of lasagnesaus of wat ook? omdat het anders aan de bodem gaat kleven, of je van die gigantische beleln krijgt als het maar even kookt terwijl ej roert.
Dit begrijp ik niet. De bellen die inderdaad vervelend zijn en al helemaal voor jou is toch temperatuurafhankelijk, niet van het materiaal van de pan? Ook begrijp ik niet goed waarom saus zou moeten kleven? Ik heb juist de indruk dat dat kleven komt door je saus in een braadpan te doen.
een fijen dure pan van 150 euro, of een lekekr weekje zonnen in turkije voor iets meer, maar wat e neit kan doen als je zo`n dure pan had gekocht?
Ik heb liever die hele fijne dure pan waarvan ik zeker weet dat ik 30 jaar mee kan zodat ik pannen ook voor diezelfde periode uit mijn hoofd kan verdwijnen. Voor 30 jaar hoef ik me niet meer druk te maken over pannen. Ook niet als ik op vakantie ben in Turkije. Ik kan me voorstellen dat dat bij gezinnen die toch al genoeg zorgen elke zorg er een welkome minder is. Dus ja, één keertje vakantie overslaan zodat ik die zorgeloosheid kan bereiken heb ik er graag voor over.

Een keertje minder vliegen is zelfs beter voor het ... :+ (clown smiley)

Komen smilies goed over op braille of text-to-speech? Ben serieus benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@dicksterk Je hebt maar 1 pan specifiek genoemd die je nu hebt...

De Lidl pan die je linkt kan ik niets over zeggen. Er wordt inderdaad ILAG genoemd, maar die maakt een heel scala aan coatings. Het gros daarvan is nieuw, een groot deel daarvan bevat PTFE, sommigen zijn keramisch versterkt, drie zijn er volledig keramisch.

Mij persoonlijk maakt het helemaal niet uit waar je op kookt zolang het maar werkt voor jou.
Wel vind ik het een beetje jammer om te lezen dat het je milieu je weinig doet, afgelopen week is bijvoorbeeld al het advies gegeven geen vis meer uit de Westerschelde te eten. Zonde...
In de voor dit indicatief onderzoek gevangen vissen (bot) zit 812 keer meer van deze schadelijke stoffen dan de grenswaarde.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@curmylo: smileyes gaan soms goed en soms niet, maar meestal lutk het wel lukt het niet dan komt er ??? in braillel te staan.
Het kan dat beleln temeratuurs-afhankeljik zijn maar als iets aanbrandt)soep bijvoorbeeld) vormt dat ook bellen bij het roeren. Ik kan dit niet precies testen, ik heb de indurk d at goedkopere inductiekookplaten zoals ik gebruik(het er 2 van verschillende merken, omdat ik heel soms op 2 pannen kook) effectief gezein geen vermogen verlagen bij teurgschakelen, maar gewoon en langere pauze invoeren. bij mijn epseranza inductiekookpllaat kookt een gerecht op 800w nog, en kan dan ook nog beleln vormen, op 500w kookt iets simpelweg niet meer, braadt iets ook niet meer dus 800w is de minimale stand die ik daarop kan gebruiken. De deski inductiekookplaat geeft op 1600w vel meer power en veel sneller bradend vlees dann de esperanza, en omdat ik die esperanza meer gewend ben voor dageljks gebruik vind ik dat irritant omdat ik dan dus continu aan het zoeken ben naar de juiste stand. maar die deski kookplaat kookt op 200w dan weer vrij hard, vergeljkbar met de 800w van de esperanza en minder dan 200w is er niet. ik herinner me idd dat ik op andere kookplaten dit niet herken maar toen kookte ik ook niet vaak sauzen dus ik heb niet echt vergelijkingsmateriaal.
een goedkope koekenpan is iets van 10 euro bij de wibra of action, een braadpan 13 euro, bij slijtage is dat niet zo`n grote zorg als hijn dan wer een jaartje meegaat dan denk ik niet dat veel mensen de vakantie ervoor zoudne opgeven om ene pan te kopen die 30 jaar mee gaat.
in mijn persoonlijek geval vind ik nieuwe dingen uitproberenn leuk, dus ik zou geen pan, wasmachine, inductiekookplaat of wat ook willen die 30 jaar mee ging, dan blijft er neit genoeg nieuws te proberen.
@raymond p: voor mij is de aarde net zoies als een pan, of een wasmachine. is hij versleten, dan nemen we een andere planeet. mars koloniseren schijnt mogelijk dus me maken deze planeet op, vertrekekn als hij is uitgeput en beginnen op ene volgende, die houdt het dan ook wel weer een paar duizend jaar vol. ik zeg niet dat niewue technieken niet mogen. een auto die op waterstof rijdt(dan wel gewoon dat zefl kan filteren uuit water uit de kraan) of een zelfvoorzienenden elektrische auto die via zonne-energie en dinamo`s laadt, vind ik prima ideen. voor mij stopt het bij: mensen die arm zijn draaien ervoor op, door benzinebelasting, vleesbelasting, kilometer heffing, afschaffing kiloknallers etc. en comfort inleveren zoals met die verschrikkeleik kartonnen rietjes vidn ik ook geen optie. het mag best milieuvriendelijkr maar voor mij staat voorop dat de mesn daar niets meer voor hoeft te betalen, totala niets aan gemak of comfort inlevert, en het voor alel lagen van de beolking erop vooruti gat en niets achteruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
dicksterk schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 17:15:
maar voor mij staat voorop dat de mesn daar niets meer voor hoeft te betalen, totala niets aan gemak of comfort inlevert, en het voor alel lagen van de beolking erop vooruti gat en niets achteruit.
Er is voor veel producten gewoon een ondergrens aan wat een realistische prijs is. De mindset is dat we het normaal zijn gaan vinden voor € 30,- naar Spanje te vliegen. Maar dat is natuurlijk waanzin. Factoren zoals milieu impact zijn simpelweg niet in die prijs verdisconteerd. Als we pannen simpelweg zouden beprijzen naar volledigheid van alle factoren, dan zouden plaatstaal pannen logischerwijs goedkoper zijn dan PFAS Tefal pannetjes. Dat dat niet zo is is het eigenlijke probleem. En dat we daaraan gewend zijn geraakt ook.

En keer het eens om. De arme mens woont aan de snelweg in een sociaal huurhuisje. Dan zou de armere mens juist blij moeten zijn met elektrische auto's. Met CO2 heffingen zodat gezonde producten goedkoper kunnen worden. Zo zijn er zat voorbeelden te geven waarin je argumentatie voor comfort / duurzaamheid vs armoede juist (voor jou tegen intuïtief) andersom zijn effecten heeft.

Opeens schoot me dit te binnen:
Vroeger namen de kompels in de mijnen vaak een vogeltje mee naar beneden. Vogeltjes zijn kwetsbaar en gaan als eerste van hun stokje als er in de mijnschacht onraad is: te weinig zuurstof of gasvorming of te veel stof in de lucht.
https://www.binnenlandsbe...-in-de-mijn.5882029.lynkx

Dat een kanarie dood gaat van Teflon Tefal dampen vinden we dan opeens niet meer zo zorgelijk... Dat vind ik dan weer tegen intuïtief.

Maar wat @Raymond P al zegt. Ieder zijn ding. Ik vraag me alleen af wat nog exact je vragen zijn voor in dit topic. Want alle suggesties je die worden gedaan worden afgedaan als slechte ideeën om allerlei redenen. Voor jou overigens valide redenen. Wat je wil is anti-aanbak laag, geen geklonken handvatten, hele lage prijs, allrounder.. Het is toch duidelijk dat er maar één iemand echt expertise heeft in die range en dat ben jij zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@curlymo: je hebt je vrees ik laten bepraten door groenlinks-achtige ideen. `gezonde producten worden goedkper door co2-heffingen op ongezonde producten` dat is niet helmaal waar het is meer zo: de voor het milieu ongezonden pan van 10 euro krijgt zoveel heffingen over zich heen dat hij 50 euro kost, waardoor de milieu-vriendelijek pan van 40 euro ineens goedkoper is dan het milieu-onvirndeljike alternatief. blijft het punt dat er geen pan voor 10 euro meer is, dat alelen rijek mensen nog naar spanje kunenn(om je voorbeld even te noemen). mij probleem is dat we ineens centimenteel doen over een klomp steen(de aarde). als je oude wasmachien de geest dreigt te geven sta je er dan ook nasst et: ach wat zielig dat je het niet meer aankan, zal ik goed voor je gaan zorgen dan? dan zeg je toch ook gewoon: rotding waarom ga je stuk, moet ik weer een niewue kopen. dat milie-gedoek was eerst voor een klein zweverig deel van de bevolking en nu ineens wil iedereen eraan mee doen, ik vond de mentaliteit: de wereld is er voor ons pleizer en wij gebruiken hem tot hijop is, veel beter.
maar idd, ik enk niet dat ik mij vragen in dit topic kwijt akn. hier zitten bljkbaar geen mensen die experimenteeren emt panen van lidl, action wibra of andere goekdope panenn dus dit topic si niet geschikt voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Och, ik experimenteer voldoende met pannen in alle prijsklassen.

Als je een advies op basis van ervaring wilt: koop een goedkope RVS sauteuze en leer koken. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
dicksterk schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 18:02:

maar idd, ik enk niet dat ik mij vragen in dit topic kwijt akn. hier zitten bljkbaar geen mensen die experimenteeren emt panen van lidl, action wibra of andere goekdope panenn dus dit topic si niet geschikt voor mij.
Niet zo vreemd toch? Waarom zou je gaan experimenteren met slecht gereedschap als alles veel makkelijker werkt met goed gereedschap? Als je dan wil experimenteren dan doe je dat bijvoorbeeld met nieuwe recepten.

Overigens als het spetteren, aanbakken, moeten roeren en de handgrepen allemaal zo'n probleem zijn dan zou ik een hele andere pan kiezen. Gewoon een die je dicht doet en pas openmaakt als je gerecht klaar is: een snelkookpan. Daar kun je ook prima gevarieerd mee koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@jb!: dat is nu precies wat ik bedoel, waarom ik niet in dit topic thuishoor. de aanname dat goedkoop gereedschap(pannen in dit geval) per definitie niet goed zijn vind ik nogal decadent. hier heerst een sterke goedkoop=duurkoop mentaliteit, puur op aanname, niet op praktjkondervinding(praktijkondervinding van 2013 ofzo is niet relevant want ook de goedkope pannen van toen ljiken niets meer op die van nu).
koken kan ik overigens prima, zelfs zonder recept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
dicksterk schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 18:53:
@jb!: dat is nu precies wat ik bedoel, waarom ik niet in dit topic thuishoor. de aanname dat goedkoop gereedschap(pannen in dit geval) per definitie niet goed zijn vind ik nogal decadent. hier heerst een sterke goedkoop=duurkoop mentaliteit, puur op aanname, niet op praktjkondervinding(praktijkondervinding van 2013 ofzo is niet relevant want ook de goedkope pannen van toen ljiken niets meer op die van nu).
koken kan ik overigens prima, zelfs zonder recept.
Die aanname wordt helemaal niet gemaakt. Het zijn specifiek de pannen die jij aanhaalt, de pannen met coatings, die voor veel toepassingen ongeschikt zijn. En ik denk dat men hier echt wel ervaring heeft met dergelijke pannen, bijvoorbeeld om een eitje te bakken. Daar zijn ze dan weer wel geschikt voor.

Wil je (op termijn) echt goedkoop uit zijn dan koop je pan die decennia meegaat in de aanbieding of tweedehands. En als je bang bent voor verbrande handjes dan draag je tijdens het koken een paar barbecuehandschoenen.

Een steak bakken lukt bijvoorbeeld al niet. Ja kunt het er vast in bakken, maar je krijgt geen krokant korstje zoals je dat met RVS of plaatstaal of gietijzer wel kunt krijgen. Dan zul je er inderdaad wel wat olie bij moeten doen. Dat zorgt ervoor dat de pan goed in contact komt met het vlees. Daardoor kun je de buitenkant hard bakken voor dat de binnenkant doorgegaard is. Maar hetzelfde geldt voor andere stukken vlees die je wel doorbakt, ook daar kun je met een goede pan (en wat olie) een beter korstje bakken. Idem voor gebakken aardappelen en zelfs gebakken groente zijn lekkerder als je ze op staal bakt. Denk aan gebakken halve spruitjes die tegen het verbrande aanzitten. Waarom precies weet ik niet, maar op staat of ijzer bakt het beter knapperig.

Maar goed, terug naar de snelkookpansuggestie. Wat is daar mis mee? Lijkt me wel handig dat je niet hoeft te roeren en toch kan stoven in minder tijd. En wil je gewoon iets simpels bakken dan laat je de deksel eraf en heb je ook hoge randen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
@dicksterk Dat is toch wel een beetje typisch iets van het 21ste decennium. Als advies je niet welgevallig is jezelf buiten de groep plaatsen. Ongeacht de expertise die aan de andere kant van de lijn aanwezig is. En dat is die. Voor mij is je blindheid de enige valide reden om dat enigszins te kunnen vinden. Maar daar houden we hier ook al rekening mee. Door smiley's uit te schrijven, je geen plaatstaal aan te raden en zelfs mee te denken binnen het scala aan beschikbare anti-aanbak pannen.

@Verwijderd1 Ik denk oprecht dat plaatstaal niet handig is als je blind bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
CurlyMo schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 19:42:

@Verwijderd1 Ik denk oprecht dat plaatstaal niet handig is als je blind bent.
Klopt, ik raad het in dit geval ook niet aan. Dat is vooral vanwege het seasonen, niet vanwege de kwaliteiten als pan.

Mijn suggestie was dan ook vooral de snelkookpan / drukkoker, whatever we het in het Nederlands noemen. Ik zie ze hier überhaupt weinig voorbij komen terwijl het in sommige gevallen (bepaalde stoofgerechten en eenpansgerechten voornamelijk) ideaal is. Die zijn meestal van RVS met kunststof handgrepen en wat rubberen sluitingen binnenin. Omdat je genoeg vocht gebruikt en eventueel wat zuur toevoegt is aanbakken eigenlijk nooit een probleem. Je moet alleen opletten dat je het niet te lang door laat pruttelen als het kookvocht grotendeels verdampt is.

Serious Eats heeft een hele sectie aan pressure cooker recepten, ik zou daar eens doorheen kijken voor de mogelijkheden mocht je een drukkoker hebben of overwegen.

https://www.seriouseats.com/pressure-cooker-recipes-5117325

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@jb!: het probleem is dat ik vrijwel nooit gekookte dingen maak. gekookte kip bijvoorbeeld is veel minder lekker dan gebraden kip(en natuurlijk gaat daar een beetje olie bij anders hechten de kruiden ookk niet fatsoenljik aan de kip), maar gehakt rul ik ook liever in z`n eigen vet dan stovend in een snelkookpan. ik vind het geen gek idee maar het past niet echt bij het soort maaltijden dat wij vaak eten. en idd, krokant bakken is een dingetjje maar als ik dat wil doe ik iets in de airfryer dan krijg je keurig krokante kippenhaasjes en steaks enzo.
@curlymo: ik mekr dat ik het vaak gewoon niet met experts eens ben. voorbeeld: de meeste sites zeggen dat je gehakt verspreid over de bodem van de pan, dan bruin laat bakken en los roert, dan 15 minuten op laag vuur laat staan met een deksle erop en dat het dan rul is. ik merk echt geen verschil met de maneir waarop ik het doe: uit elkaar roerenn op gemiddled hoog vuur, en een minuut of 7-8 flink blijven roeren tot het volledig uit elkaar valt en rul en gaar is, geen enkel smaakverschil. Ik kwam meer in dit topic voor ervarignen met goedkope action/aldi/lidl/wibra pannen, maar die mensen lijken nauweljisk in dit topic aanwezig te zijn. Ik vind de kwalitietspannen waar jullie meer mee hebben gewoon niet zo leuk, ze zijn te zwaar, en hebben hete handvaten, hebben of geen antiaanbaklaag of zijn boven mijn prijswensen. het is een beetje alsof iemadn die graag ervaringen over primark en action shcoenen wil uitwisselen die enkel mensen treft die zweren bij handgemaakte schoenen. ik begrijp dat jullie het goed beodelen, maar ik zoek gewoon iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
dicksterk schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 22:13:
Ik vind de kwalitietspannen waar jullie meer mee hebben gewoon niet zo leuk, ze zijn te zwaar, en hebben hete handvaten, hebben of geen antiaanbaklaag of zijn boven mijn prijswensen.
Je benaderd de boel elke keer verkeerd om. Het is in jouw situatie logisch om je eisenlijst te hebben:
- Niet te zwaar
- Geen geklonken handvatten.
- Anti-aanbaklaag
- Voor minder dan € 20,- (denk ik)

Alleen ben je vervolgens niet bereid ons mee te laten zoeken binnen die eisen als het niet van de action, lidl of wibra vandaan komt. Of heb je daar bonnen van de gemeente van gekregen vanuit een sociaal vangnet? Dan zou het nog logisch kunnen zijn.
het is een beetje alsof iemadn die graag ervaringen over primark en action shcoenen wil uitwisselen die enkel mensen treft die zweren bij handgemaakte schoenen. ik begrijp dat jullie het goed beodelen, maar ik zoek gewoon iets anders.
De enige reden waarom je dat zou willen is omdat je aandeelhouder bent van de Primark of Action. Anders zie ik geen zinnige reden waarom je producten zou moeten scopen a.d.v. winkels die het verkopen. Scopen naar functionele eisen in relatie tot prijs ok. Maar winkels? In gevallen van Prada zou dat nog enige logica hebben...

[ Voor 24% gewijzigd door CurlyMo op 11-12-2021 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@curlymo: het gaat me niet om die specifieke winkels, maar wel om de echte onderkant van de prijsrange en mensne die ervaring hebben met pannen van die prijsrange. ik weet niet of je die 2 blokker-pannen voor mij bedoelde, maar dat zijn koekenpannen en dus geen braadpannen met een minimale inhoud van 3,5l en hoge randen, dus voor mij vallen die af helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
@dicksterk Ik denk dat iedereen hier de pannen die ze gebruiken ook prima voor een tientje hadden willen kopen. Er staan hier ook voorbeelden in het topic van mensen die een ooit dure pan van de kringloop hebben meegenomen en die compleet hebben opgeknapt. Het grootste verschil is wel dat i.t.t. jou situatie niet iedereen hier budget als belangrijkste factor heeft. Ik heb juist een "dure" pan gekozen als besparing. Mijn teflon pannen kon ik elk jaar vervangen, 3 stuks a minimaal €10,- ps. 1 pan was gemiddeld naar boven afgerond €30,-. In 3 jaar is de investering eruit en daarna heb ik nog eeuwig goede pannen eraan. Dat noem ik investeren, juist geen decadent gedrag. Al moet je wel het initiële bedrag hebben liggen. Maar als ik 3x een goedkope moet kopen om de meest geweldige deal te vinden ben ik netto veel duurder uit.

Dan los van het geld. Je vraagt om een pan, die is gemaakt van materiaal. Op basis daarvan is ie te beoordelen, je kan het wel over de winkel hebben maar uiteindelijk komt het meeste van die dingen toch uit fabrieken ver weg. Bulkinkoop met een vage verzonnen naam (of eigen naam) en als die voorraad op is komt er een nieuwe "serie". Daar kunnen prima pannen tussen zitten maar het materiaal geeft al veel weg. Zoals bijvoorbeeld een dun laagje aluminium waardoor de pan weliswaar licht is, maar de temperatuurbeheersing erg slecht. Wat tevens een klacht is van 1 van je huidige pannen. Beiden in 1 is lastig, materialen hebben nou eenmaal bepaalde eigenschappen. Er is niet magisch een antwoord op je vraag. Daar lijk je een beetje aan voorbij te gaan. Formuleer voor jezelf in eisen is het gewicht, afmetingen, materiaal en budget. Je kan prima opzoeken welk materiaal bij jou kookwensen past en welk gewicht dergelijke pannen hebben. Dan kan je daarna naar de deal zoeken.

Zelf zou ik denken aan een ouderwetse dunne emaille braadpan, die waren voor mijn gevoel een stuk lichter dan de huidige gietijzeren. Zijn er genoeg op marktplaats te vinden (daar kan iemand je vast bij helpen). Misschien dat iemand er eentje zoals op de foto herkent en wat over het gewicht kan zeggen (snap dat jij zelf niks aan de foto hebt):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZtkGI3P4fDVPqyQkPpFA0Dxa1SU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VZ2mqXAvGgPqKhZn52Ufyyzb.png?f=fotoalbum_large

Die zou ik dan combineren met siliconen handgrepen die je erop schuift. Zoals deze van Ali: https://nl.aliexpress.com/item/1005003344558115.html dan heb je al een stuk meer opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
dicksterk schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 22:57:
@curlymo: het gaat me niet om die specifieke winkels, maar wel om de echte onderkant van de prijsrange en mensne die ervaring hebben met pannen van die prijsrange. ik weet niet of je die 2 blokker-pannen voor mij bedoelde, maar dat zijn koekenpannen en dus geen braadpannen met een minimale inhoud van 3,5l en hoge randen, dus voor mij vallen die af helaas.
Blokker heeft ook een prima goedkope emaille pan als ik het zo zie:
https://www.blokker.nl/bl...24-cm---rood/1759556.html

Deze pan is 1.5 kilo. Ik denk alleen dat deze minder geschikt is gezien de handvatten. Met de handvatten tip van @BlackMonkey zou het dan weer best kunnen werken. Ik denk dat het verder wel een leuk pannetje is voor de prijs.

https://www.ikea.com/nl/n...span-met-deksel-80343650/

Dit is een RVS pan. Voor pasta's ideaal om naast je huidige anti-aanbak assortiment te hebben. Enige nadeel is dat hij waarschijnlijk te lang mee gaat voor je. En ik hoop dat je je over die geklonken handvat heen kan zetten. Die wordt echt niet heet bij dit soort pannen. Hij weegt 1.3 kilo

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 11-12-2021 23:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Verwijderd1 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 19:24:
[...]

Die aanname wordt helemaal niet gemaakt. Het zijn specifiek de pannen die jij aanhaalt, de pannen met coatings, die voor veel toepassingen ongeschikt zijn. En ik denk dat men hier echt wel ervaring heeft met dergelijke pannen, bijvoorbeeld om een eitje te bakken. Daar zijn ze dan weer wel geschikt voor.

Wil je (op termijn) echt goedkoop uit zijn dan koop je pan die decennia meegaat in de aanbieding of tweedehands. En als je bang bent voor verbrande handjes dan draag je tijdens het koken een paar barbecuehandschoenen.

[...]
Hah, grappig. Ik draag juist vaak een handschoen omdat ik daar helemaal niet bang voor ben.
En uit ervaring kan ik je vertellen dat je niet blind hoeft te zijn om met een brandende linkerhandschoen in de keuken te staan. :+

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
CurlyMo schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 23:06:
[...]

Blokker heeft ook een prima goedkope emaille pan als ik het zo zie:
https://www.blokker.nl/bl...24-cm---rood/1759556.html

Deze pan is 1.5 kilo. Ik denk alleen dat deze minder geschikt is gezien de handvatten. Met de handvatten tip van @BlackMonkey zou het dan weer best kunnen werken. Ik denk dat het verder wel een leuk pannetje is voor de prijs.

https://www.ikea.com/nl/n...span-met-deksel-80343650/

Dit is een RVS pan. Voor pasta's ideaal om naast je huidige anti-aanbak assortiment te hebben. Enige nadeel is dat hij waarschijnlijk te lang mee gaat voor je. En ik hoop dat je je over die geklonken handvat heen kan zetten. Die wordt echt niet heet bij dit soort pannen. Hij weegt 1.3 kilo
Ikea heeft tegenwoordig ook geëmailleerd staal, hier de 5 litervariant: https://www.ikea.com/nl/n...mailleerd-staal-70391123/

Ik heb het 2 liter steelpannetje in gebruik en die bevalt goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Ik merk dat mijn wensen voor een pan niet echt wordene meegewogen in het pan-advies, ik formuleerde het eerderr niet voor neits als eisen die ik aan een pan stel. zonder die eisen koop ik een pan niet. ik vind het fijn als er met me meegezocht owrdt in een goedkope prijsrange(dus onder 30 euro) maar dan wel graag gekoppeld aan de volgende eisen:
- licht, zo licht mogeljik. de meesta action/wibra pannen daar weet ik het materiaal nieteens van, ik gogk aluminium die bevallen me prima. en ze zijn echt licht, zeker die van de wibra dat vind ik zeer wenselijk.
- keramische antiaanbaklaag is ook een eis, dus geen andere pannen waar toch olie bij moet om je gehakt te rullen
- kunststof handvaten, ik ga geen risico lopen met losschietende siliconen dingen, heb ik al eerder gehad helaas
- 24cm
- minimaal 3,5l inhoud
dit zijn mij eisen waaraan een pan moet voeldeon, enkle 24cm mag ook 26 zijn ofzo maar de andere eisen zijnecht strict. binnen die specificaties krijg ik graag adviezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
@dicksterk
Is dit iets? https://www.ikea.com/nl/n...l-zwart-00462213/#content
Kunstig handvatten, anti-aanbaklaag, aluminum, 5 liter, 24 centimeter en maar 20 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
diie pan van ikea is opzich wel een leuke optie, zkeer vanwege de vergrendelbare deksel. Maar ik twijfel over de teflon anti-aanbaklaag, is een bovenllaag van teflon niet dat spul d at altijd loskomt na verloop van tijd? dat heb je met keramiek minder, bij goedkoop keramiek komen er wel krassen in na een tijd maar er komen geen stukjes uit(ja misschien als je nodanks de krassen toch doorkookt) ik gebruik altijd houten spatels dus geen messen en ander ijzer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
dicksterk schreef op zondag 12 december 2021 @ 16:09:
diie pan van ikea is opzich wel een leuke optie, zkeer vanwege de vergrendelbare deksel. Maar ik twijfel over de teflon anti-aanbaklaag, is een bovenllaag van teflon niet dat spul d at altijd loskomt na verloop van tijd? dat heb je met keramiek minder, bij goedkoop keramiek komen er wel krassen in na een tijd maar er komen geen stukjes uit(ja misschien als je nodanks de krassen toch doorkookt) ik gebruik altijd houten spatels dus geen messen en ander ijzer.
Niet te sentimenteel over doen als die laag los komt, gewoon een nieuwe kopen.

En ondertussen IKEA benaderen of ze aub een grotere versie van deze pan willen maken:

https://www.ikea.com/nl/n...et-deksel-groen-30232956/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@trasos: ik heb het even uitgezocht maar de pan die je noemde heeft een teflon laag, en teflon wil ik tch leiver niet als ik een nieuwe pan koop. mijn eis is echt keramische laag. teflon is kwetsbaar, en keramiek veel minder.
@zach: nogmaals, ik wil een keramische pan dus geen teflon of emaille.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
dicksterk schreef op zondag 12 december 2021 @ 17:42:
@trasos: ik heb het even uitgezocht maar de pan die je noemde heeft een teflon laag, en teflon wil ik tch leiver niet als ik een nieuwe pan koop. mijn eis is echt keramische laag. teflon is kwetsbaar, en keramiek veel minder.
Mijn laatste bijdrage voor je:

Aluminium met keramische antiaanbaklaag, 24 cm, 4,2 liter, handgrepen die niet warm worden, en binnen je budget. Succes!

https://www.fonq.nl/produ...-24-cm-ergo-greep/575694/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@zacht: dit is dus echt de ideale pan voor mij, direct besteld. maar wel bij onderstaande link want fonq is duurder dan bij isenvi zelf:
www.isenvi.com/isenvi-avon-kookpan-24-cm-ergo-greep
daar kost hij maar 21,95 met gratis bezorging. ze hebben ook een 20cm en 28cm variant trouwens voor mesnen ie het willen weten, en ook nog een hoop andere pannen met rvs grepen.
ik vind dit echt een leuke pan, met een niewue generatie keramische laag zonder pfa`s en ook de diamond-technologie dus slijtvast. Ik ben hier echt erg benieuwd naar, heb hem dinsdag als het goed is mar krijg `m als kerstcadeautje dus nog even geen ervaringen;-) maar wel super bedankt voor het meedenken. 21,95 ligt helemala binnen mijn budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
In dit topic zijn een aantal ervaringen te vinden betreft de pannen van Isenvi op inductie.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Raymond P schreef op zondag 12 december 2021 @ 23:44:
In dit topic zijn een aantal ervaringen te vinden betreft de pannen van Isenvi op inductie.
Voor iemand die een verfijnd gehoor heeft ontwikkeld ziet dat er inderdaad niet goed uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freggel_United
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-04 14:18
offtopic:
Ik heb niets toe te voegen om 03:00 ‘s nachts maar holy shit dit topic is goud 😇

By each crime and every kindness, we birth our future

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
dicksterk schreef op zondag 12 december 2021 @ 17:42:
Je mag dit willen, maar als je de ervaringen met keramische anti-aanbaklagen leest, dan zijn die niet persé beter/duurzamer dan teflon. Van beide heb je betere en slechtere uitvoeringen, en waarschijnlijk ben je met een goede teflon-laag beter af dan met een goedkope keramische anti-aanbaklaag. Ook (of misschien zelfs wel nog meer) voor anti-aanbakpannen geldt: goedkoop is duurkoop. Van meuk van de action moet je niet verwachten dat het langer dan een jaar meegaat. Ikea staat er om bekend een érg goede prijs/kwaliteit verhouding te hebben. Premium lijnen van grote merken zullen wellicht nog langer meegaan, maar die zijn weer zo duur dat ik betwijfel of dat kosteneffectief is.

Voor de rest wil ik absoluut niet in discussie gaan over alternatieven voor pannen of anti-aanbaklagen. Ik had er nog nooit over nagedacht hoe het is om eten te koken met een visuele beperking, en vind het juist prachtig om te lezen dat dat blijkbaar (met wat alternatief gebruik van pannen) goed mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk
ik was even in de veronderstelling een hele berg ervaringen met isenvi op inductie aan te treffen, of met isenvi in het algemeen. maar het is welgeteld 1 ervaring, waarbij nietens vermeld is welke set deze persoon precies heeft want isenvi heet verschillende sets en verschillende afmetingen. dus ik ga er vooralsnog maar vanuit dat mij 24cm pan prima zal werken, ben zelfs bij action of wibra nog nooit een pan tegengekomen die niet perfect werkte op mijn inducctiekookplaat. ik ga het gewoon proberen, ze bieden 60 dagen niet-goed geld terug garantie dus als het niet bevalt stuur ik hem gewoon terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Het probleem is over het algemeen niet dat ze niet goed werken, maar dat de anti-aanbak het gewoon veel eerder begeeft dan je van een normale pan mag verwachten. Enerzijds omdat er bespaard wordt op de hechtlaag, anderzijds omdat de pannen een beroerde warmtespreiding hebben en hotspots krijgen waar zowel teflon- als keramische anti-aanbak slecht tegen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger_010
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-05 22:34
Mooi topic!

Ik ben enthousiast geworden over de De Buyer Carbone Plus Lyonnaise en daarom ben ik naar Kookpunt gegaan. Een medewerker gaf aan dat met inductie deze pannen niet goed zijn omdat het krom gaat trekken. Ook zei ze dat ik prima zonnebloemolie kon gebruiken om te blauwen. Ergens in het topic heb ik gelezen dat dit de slechtste olie betreft hiervoor.

Ik trek dit een beetje in twijfel maar ben nu slechts voor de 28cm gegaan ipv het set met de 24 er ook bij. Nu nog even wachten tot het onder de boom vandaan kan!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CurlyMo
@rutger_010 alles wat zij afraadden werkt hier prima.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:38
rutger_010 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 19:51:
Mooi topic!

Ik ben enthousiast geworden over de De Buyer Carbone Plus Lyonnaise en daarom ben ik naar Kookpunt gegaan. Een medewerker gaf aan dat met inductie deze pannen niet goed zijn omdat het krom gaat trekken. Ook zei ze dat ik prima zonnebloemolie kon gebruiken om te blauwen. Ergens in het topic heb ik gelezen dat dit de slechtste olie betreft hiervoor.

Ik trek dit een beetje in twijfel maar ben nu slechts voor de 28cm gegaan ipv het set met de 24 er ook bij. Nu nog even wachten tot het onder de boom vandaan kan!
hier heb ik die pan ook en ook op inductie. kan je garanderen dat die zeker niet krom gaat trekken en dat zonnebloemolie prima werkt (heb ik het ook mee gedaan)

veel plezier met die pan! toen ik hem kreeg verklaarde mijn vrouw mij voor gek dat ik zo emotioneel en enthousiast kon zijn omtrent de aanschaf van een pan.. :*)

heerlijk ding, zou niet meer zonder willen in de keuken

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

BlackMonkey schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 23:06:
Zelf zou ik denken aan een ouderwetse dunne emaille braadpan, die waren voor mijn gevoel een stuk lichter dan de huidige gietijzeren. Zijn er genoeg op marktplaats te vinden (daar kan iemand je vast bij helpen). Misschien dat iemand er eentje zoals op de foto herkent en wat over het gewicht kan zeggen (snap dat jij zelf niks aan de foto hebt):

[Afbeelding]
Dait is een heerlijke pan maar helaas niet zo licht (heb er twee van). Denk dat je meer aan zo'n pan moet denken als het licht moet zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNM5N7LqPT_f6WVJRyp2VNeujIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yp4hjjlmJ4yOq8VzdzEHQV4h.jpg?f=fotoalbum_large

https://cookinglife.nl/braadpan-5-liter/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamwalker
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-04 12:45
@Raymond P
Dank je voor je reactie.
Laag ziet er nog wel goed uit. Ga het gewoon nog een tijdje aankijken. Pan is echt nog maar een paar maanden oud...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raymond P
@rutger_010 Het vervormen van zo'n pan heb je voor een groot deel zelf in de hand.
Een koude pan op (erg) hoog vermogen snel opwarmen zal leiden tot vervorming.
Zolang je 'm geleidelijk opwarmt zodat de hitte vanuit het midden naar de buitenste ring kan trekken krijg je ook een dunne plaatstalen pan niet kapot.

Even opletten dus als je een hoog vermogen inductie plaat hebt met een klein diameter actieve ring.
Hetzelfde gaat op voor zo'n beetje elke andere pan maar de geleidbaarheid van plaatstaal is hoog, het opgenomen vermogen kan wat hoger zijn dan je gewend bent.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger_010
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-05 22:34
Bedankt voor de reacties. Ik twijfelde sowieso al en zal nu teruggaan om ook de 24 cm nog mee te nemen.

Langzaam opwarmen doe ik sowieso ja. Ik begrijp dat het geen exacte wetenschap is maar moet ik dan denken aan bv. stand 5 van de 10 voor 5 minuten?

En geniet voor het blauwen de oven of inductie de voorkeur? Oven lijkt me nauwkeuriger af te stellen en dat warmt sowieso rustig op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
rutger_010 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 16:51:

En geniet voor het blauwen de oven of inductie de voorkeur? Oven lijkt me nauwkeuriger af te stellen en dat warmt sowieso rustig op.
Dat zou ik gewoon op je inductieplaat doen en dan "vol gas". Je wil hierbij een hoge temperatuur en de pan wordt misschien wel 300c, dat haal je niet in je oven. En dat rustig opwarmen is voor het blauwen niet nodig.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
dicksterk schreef op zondag 12 december 2021 @ 11:29:
- kunststof handvaten, ik ga geen risico lopen met losschietende siliconen dingen, heb ik al eerder gehad helaas
Jij kan het plaatje natuurlijk niet zien, maar deze lijken wel iets minder makkelijk los te kunnen schieten dan andere modellen. Zelfs in meerdere maten om de pasvorm goed te hebben. Dus e.v.t. handig om te onthouden als de bodem van die je nu besteld hebt toch te dun blijkt. Tevens lijkt die hele pan in vergelijking met andere opties een beetje goedkoop = duurkoop, maar daar ben je al eerder op gewezen.
noo schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 21:31:
[...]

Dait is een heerlijke pan maar helaas niet zo licht (heb er twee van). Denk dat je meer aan zo'n pan moet denken als het licht moet zijn:

[Afbeelding]

https://cookinglife.nl/braadpan-5-liter/
Die zijn inderdaad nog iets lichter, maar die ouderwetse zijn wel een stuk fijner in gebruik. Maar ik gebruik zelf dus ook DeBuyer dus gewicht is voor mij niet echt een probleem :P .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
rutger_010 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 16:51:
Even ter verduidelijking. Blauwen en inbranden zijn verschillende dingen, gezien je het eerder had over blauwen met zonnebloemolie. Je blauwt hem eerst en gebruikt pas daarna de zonnebloemolie voor het inbranden (seasonen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
de pan waar ik vorige week vrijdag naar verwees op lidl.nl is weer leverbaar. die heb ik nu dus ook besteld, lijkt me een kwalitatieve pan. de megastone pan van action die ik 6 maanden geleden kocht begint krassen te vertonen dus die kan weg dus vanaf kerst ga ik gebruiken:
- een isenvi avon kookpan met keramische coating
- een ernesto pan 24cm met keramische coaing van de lidl
- een wibra braadpan 24cm met ? coating
ik ben benieuwd heo ze me bevallen ik laat het nog weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:25
Kan iemand mij toevallig een beetje op weg helpen.

Ik ben net naar een kookwinkel geweest, omdat ik gek wordt van een set koekenpannen die niet lekker aanslaan op onze inductie kookplaat.

Ik ben meestal van van of gelijk goed kopen, maar er zit op alles wel een soort diminishing returns.
Ik ben uiteraard gelijk gaan kijken naar de Demeyere Multiline 7. Echter de pan die ik dan zou willen de 28cm, kost rond de 150 euro.

Nu vraag ik me af, merk je echt zoveel verschil met bijvoorbeeld de ikea pannen, waar ook veel mensen tevreden over zijn? En hiermee doel ik dan voornamelijk op de aantal lagen (want daar zal het verschil in zitten)

Veel pannen die redelijk geprijsd zijn, zijn 3 laags. Nu heeft Deyemere 5 en 7 laags pannen. Heeft iemand hier ervaring met 3 en 7 laags pannen en kan die daar iets over zeggen?

Daarnaast werd mij verteld door de vrouw daar in de winkel dat je nooit olie of boter in een antiaanbakpan moet doen, klopt dit? Ik lees overal op het internet dat je best wat boter en olie in zo`n pan kunt doen....

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
@dicksterk Eerder gaf je nog duidelijk aan weinig geld te bezitten en dus niet een iets kwalitatievere pan te willen. Nu heb je volgens mij alsnog € 75,- uitgegeven aan drie pannen? Je Lidl en Wibra zullen blij met je zijn. Elke 6 maanden een nieuwe pan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Wachten... schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 14:57:
Kan iemand mij toevallig een beetje op weg helpen.

Ik ben net naar een kookwinkel geweest, omdat ik gek wordt van een set koekenpannen die niet lekker aanslaan op onze inductie kookplaat.

Ik ben meestal van van of gelijk goed kopen, maar er zit op alles wel een soort diminishing returns.
Ik ben uiteraard gelijk gaan kijken naar de Demeyere Multiline 7. Echter de pan die ik dan zou willen de 28cm, kost rond de 150 euro.

Nu vraag ik me af, merk je echt zoveel verschil met bijvoorbeeld de ikea pannen, waar ook veel mensen tevreden over zijn? En hiermee doel ik dan voornamelijk op de aantal lagen (want daar zal het verschil in zitten)

Veel pannen die redelijk geprijsd zijn, zijn 3 laags. Nu heeft Deyemere 5 en 7 laags pannen. Heeft iemand hier ervaring met 3 en 7 laags pannen en kan die daar iets over zeggen?

Daarnaast werd mij verteld door de vrouw daar in de winkel dat je nooit olie of boter in een antiaanbakpan moet doen, klopt dit? Ik lees overal op het internet dat je best wat boter en olie in zo`n pan kunt doen....
Hoeveel je daarvan merkt ligt voor een groot deel aan je kooktechniek en wat je exact aan het maken bent.
De verdeling van warmte merk je het beste bij producten die snel verbranden bij lagere temperaturen.
Inductie en lage temperatuur gaat vaak al niet lekker doordat veel (niet high-end) platen pendelen, een buffer en goede verdeling van warmte is dan wel wenselijk.

De 7-ply pannen ben ik skeptisch over bij gebruik op hogere temperaturen, ik merk geen verschillen bij bijvoorbeeld het aanzetten van een steak.
Ik heb een 5-ply pan die ik wel graag gebruik voor roux en het karameliseren van groenten.

Voor het gros van de taken volstaat een 3-ply met zware bodem, De Ikea Sensuell koekenpan is daadwerkelijk een goede pan.

Wat betreft vetstof, dat gebruik je vooral voor pan-contact en warmtegeleiding. Ook helpt het tegen het plakken.
Pannen met een anti-aanbak laag plakken minder tot niet. Je kan dus wat dat betreft minder vetstof gebruiken maar helemaal niets lijkt mij suboptimaal. Uiteindelijk is vet ook een mooie smaakdrager...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@curlymo: ;-)waar komt je rekenmachine vandaan, gezien de uitkomst die hij genereert vrees ik dat het een a-merk is;-) kan je beter op aliexpress kopen.
de lidl pan kkost 24,95, de isenvi 21,95 en de wibra pan 12,95 of 12,99 ben ik even vergeten. maar dan kom ik op 60 euro uit
Ik heb me nog een beetje in dit onderwepr verdiept de afgelopen week. als je op bol.com greenpan zoekt tref je ook exemplaren aan die echt niet lang meegaan, 8 maanden kom ik bij 1 pan regelmatig tegen in de reviews of nog korter. Iedereen, ook hier zegt, de panenn die levenslagn meegaan zijn niet de pannen met een anti-aanbaklaag.
als je er dus rekening mee moet houden dat je hooguti ene jaar met een keramische pan doet, ook bij voorzichtig gebruik zo blijkt uit de reviews, dan heeft betalen voor ene merk dus niet zoveel zin, Ik had eigenlijk mijn zinnen gezet op die pan van lidl maar die bleek uitverkocht. ik wilde toch een nieuwe pan voor kerst, dus het wibra-exemplaar gekoch. Maar als je de 2 handvaten vastpakt en ene beetje druk uitoefend voel je de hele constructie bewegen dus ik wist ook wel dat dat weer een 6-maandenpan gaat worden dus ik zocht nog iets wat een beejte bij die lidl-pan in de buurt kwam qua kwaliteit. toen kwam @zacht met de isenvi avon kookpan en vond ik nog een goedkopere deal via isenvi zelf waardoor ik hem voor 21,95 kreeg. en tone kwam woensdag toch die lidl-pan weer in voorraad die ik in eerste instantie wilde, dus die heb ik dan ook maar gekocht;-) uiteindelijk verwacht ik de langste levensduur van de lidl pan en de isenvi, persoonlijk denk ik dat de lidl-pan het langst meegaat, die heeft:
- betere reviews
- is van giet-aluminium in plaats van gewoon aluminium
- heefft een dikkere bodem(6mm tegen 3mm voor de isenvi)
- heeft een merk-antiaanbaklaag terwijl de isenvi in china wodt gemaakt
voor nu houd ik het op: wibra 6 maanden, isenvi 1 jaar, lidl 2 jaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
@dicksterk Betere pannen van meer dan de € 30,- die hier gesuggereerd werden waren steevast geen optie, want te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@curlymo: klopt, want ik wilde ene keramische pan. en aangezien de greenpan hier wel aangeraden werd en dat als je de bol.com reviews ziet echt niet lang mee gaat, vind ik 30n euro per pan echt wel de max. ja jullie noemden duurdere pannen, maar nu heb ik er 3 voor 60 in plaats van 1 of 2
Pagina: 1 ... 37 ... 83 Laatste