Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 36 ... 82 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Ah, dan zou ik alleen kritisch kijken naar de handvaten. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04 07:33
Hi allemaal, ik heb onlangs twee Demeyere Multiline 7 koekenpannen gekocht. Alleen: nu vind ik dat hij voor een pan van dat geld matig presteert. Er blijft veel plakken/gaat kapot of krijgt niet echt een mooi kleurtje. Ik heb de instructies gevolgd: pan met eventueel wat boter of olie goed heet laten worden, stukje terug draaien, en iets meer geduld dan een standaard pan. Vlees gaat inmiddels wel okee alleen daar mis ik toch dat door het vuur lager te draaien de buitenkant niet mooi donker/krokant wordt, maar bijvoorbeeld een omelet met geklutst ei is kansloos. Tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
donleone83 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 22:41:
Hi allemaal, ik heb onlangs twee Demeyere Multiline 7 koekenpannen gekocht. Alleen: nu vind ik dat hij voor een pan van dat geld matig presteert. Er blijft veel plakken/gaat kapot of krijgt niet echt een mooi kleurtje. Ik heb de instructies gevolgd: pan met eventueel wat boter of olie goed heet laten worden, stukje terug draaien, en iets meer geduld dan een standaard pan. Vlees gaat inmiddels wel okee alleen daar mis ik toch dat door het vuur lager te draaien de buitenkant niet mooi donker/krokant wordt, maar bijvoorbeeld een omelet met geklutst ei is kansloos. Tips?
RVS: eerst goed warm laten worden (gooi er af en toe druppels water er in, die moeten niet meer sissen, maar als balletjes door de pan glijden, het duurt echt beduidend langer dan bij andere pannen voor de pan warm is), dan iets terugdraaien, en dan pas boter/olie er in. Sowieso meer boter dan je bij andere pannen zou doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
donleone83 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 22:41:
Als hier boven, goed heet laten worden.
En vlees als dat niet bruin genoeg is, dan is de pan niet heet genoeg geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
Wat kan ik nu wel maar vooral ook beter niet bereiden in mijn stalen koekenpan?

Na het eea in dit topic gelezen te hebben en de KvW uitzending over PTFE heb ik een de Buyer Acier Carbone Plus koekenpan gekocht. Moet hem nog inbranden (lijnzaadolie) en daarover is genoeg te vinden in dit topic.

Ik weet dat ik hem uitstekend kan gebruiken voor vlees en het bakken van aardappels. Maar hoe zit het met een uitje en knoflook fruiten, een witvisje, roerbakken van groenten, een currypasta, etc. Ik las dat zuren niet handig zijn ivm beschermlaag en daarbij werden tomaten als voorbeeld genoemd. Ik wist niet dat tomaten zuur waren. Is hier een vuistregel voor?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Wat je normaal waarschijnlijk doet en in het begin even moet laten:

Afblussen/deglaceren met wijn (sherry),
Tomatenpuree ontzuren,
Afsudderen met een schepje mosterd,
Sauzen maken.

De vuistregel is: als je laag verdwijnt heb je wat geleerd.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:16
Vanavond een curry gemaakt in mijn plaatstalen wok (BK black steel), die heeft een minuut of 10 staan smoren. Hoewel ik bij mijn weten geen overdreven zure ingredienten heb gebruikt (pompoen, kokosmelk, kip, zoete aardappel) is de de laag is toch behoorlijk dof geworden. Jammer. Ingesmeerd met olie en van de week maar weer even opstoken tot het weer netjes is. Ik heb dat ook weleens met van die aanmaakjus, vooral als ik hem na uren pas afwas.

Zegt dat nu iets over de kwaliteit van die laag in mijn pannen in het algemeen of is dit een redelijk normale reactie van zo'n patina laag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Dof? Matzwart is ideaal, de boel glimt alleen als je 't vet houdt.

Als je gaat smoren kan je wel wat polymeer eerder losweken.
Dat is ook te zien op mijn wok:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B82puAKrSchS7RQYv1AOwEBaMno=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ACOR3Q2cBKaDWm8xvlTRgYBU.jpg?f=fotoalbum_large

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:16
Oh, dan was het misschien toch niet zo slecht. Ik berg de pannen na afwassen wel vaak op met een uitgesmeerde druppel olie. Hoewel het geen gietijzer is, is het een gewoonte geworden. Dat glimt dan wel mooi ja :)

Maar toch, nadat ik laatst die jus er een paar uur in had laten staan was het dof geworden en bovendien wilde ik wat aangebakken resten eruit krijgen; dat deed ik door te schuren met zout, en daarmee kwamen ook zwarte flinters, ik vermoed oude patina laag, los. Vandaar dat ik dacht dat de laag zelf was aangetast, ik zou vermoeden dat een goeie laag wel tegen het schuren met zout kan.

Uiteindelijk niks aan de hand, opnieuw ingebrand met lijnzaadolie maar dat doe ik het liefst niet te vaak, ik krijg altijd klachten vanwege de rookontwikkeling :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Visitor.q Een beetje met zout schuren zou geen issue moeten zijn.
Als je dat op vuur doet kan de temperatuur wel rap oplopen tot het punt waar je polymeer gaat afbreken.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-04 23:48
Ik ben uitgespeeld met mijn IKEA Vardagen set mocht iemand anders em willen overnemen (voor de helft vd prijs). Het gaat om de 20/24/28 cm pannen, uiteraard netjes ingebrand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySTCgBde9IveG2kzgZV_4bIxTUc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/24CucMZqyMchHL9a2CaEaQfK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04 07:33
Veel dank voor de tips, nu ik mijn RVS Demeyre pannen heter laat worden, gaat het bakken stukken beter. Alleen: hoe kom ik van de zwarte aanslag aan de zijkanten af? Heb hem net al met een staalwol sponsje behandeld, vandaar de mooie kringen op het bakoppervlak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/THOJ-g0T1-5g4fIOcrc7TPa9Mg4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r0E9vIDZGD9GoijLlyqmI9lB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Visitor.q schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 21:20:
Oh, dan was het misschien toch niet zo slecht. Ik berg de pannen na afwassen wel vaak op met een uitgesmeerde druppel olie. Hoewel het geen gietijzer is, is het een gewoonte geworden. Dat glimt dan wel mooi ja :)

Maar toch, nadat ik laatst die jus er een paar uur in had laten staan was het dof geworden en bovendien wilde ik wat aangebakken resten eruit krijgen; dat deed ik door te schuren met zout, en daarmee kwamen ook zwarte flinters, ik vermoed oude patina laag, los. Vandaar dat ik dacht dat de laag zelf was aangetast, ik zou vermoeden dat een goeie laag wel tegen het schuren met zout kan.

Uiteindelijk niks aan de hand, opnieuw ingebrand met lijnzaadolie maar dat doe ik het liefst niet te vaak, ik krijg altijd klachten vanwege de rookontwikkeling :+
Schuren met heet water plus grof zout en de zachte kant van een huishoudsponsje (in de volksmond ook wel schuursponsjes genoemd) doe ik regelmatig met mijn plaatstalen wokken, je krijgt daar eventuele aangebakken restjes er zo mee vanaf. Dat de laag patina er af kwam heb ik nog niet meegemaakt. Maar ik heb dan ook geen strak zwarte pannen, meer 50 tinten (donker-) grijs.

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:25
Maxustiti schreef op maandag 1 november 2021 @ 22:51:
Is er iemand die weet wat het verschil is tussen de volgende twee pannen (behalve de prijs)?

deBuyer Mineral B Black crepespan - staal - Ø 24cm: https://www.bol.com/nl/nl...-o-24cm/9300000013627557/

Behalve het merkje en de kleur zie ik weinig verschil.
Deze Black Edition is voorzien van een speciaal gecoate steel waardoor de pan ook in de oven gebruikt kan worden. Aldus bol.com.

• zacht
  • Niet online
ratzz schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:01:
[...]

Deze Black Edition is voorzien van een speciaal gecoate steel waardoor de pan ook in de oven gebruikt kan worden. Aldus bol.com.
Lol, ze hebben de steel verneukt met een coating en nu hebben ze hem voor een paar euro extra weer beter gemaakt. Marketing at it's finest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
donleone83 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:22:
Veel dank voor de tips, nu ik mijn RVS Demeyre pannen heter laat worden, gaat het bakken stukken beter. Alleen: hoe kom ik van de zwarte aanslag aan de zijkanten af? Heb hem net al met een staalwol sponsje behandeld, vandaar de mooie kringen op het bakoppervlak.

[Afbeelding]
Zoveel aanslag heb ik niet. Als ik aanslag heb en het is hardnekkig, dan water erin met een scheut azijn en op het vuur 10 min.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:43

franssie

Save the albatross

Topicstarter
donleone83 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:22:

[Afbeelding]
paar keer in de vaatwasser (of uitkoken met azijn zoals genoemd) en dan inzweten met arachideolie. RVS is ook deels open (je verwacht het niet) en dan krijgen de eiwitten minder kans om in je staal te kruipen. Staat ook in de topicstart overigens.

EDIT: deze pan is 25 jaar geleden gekocht - noname RVS ding. Gaat gewoon de vaatwasser is en zo nu en dan even warm maken, insmeren met arachide en laten afkoelen. Bij twijfel nog een keertje. Een merk pan zou het niet slechter mogen doen. En ik bak gewoon in boter (vaak ongeklaard dus met eiwit).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kAIy9NNZSvPydLEablQ2BMip-Y8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ffbYtItK5dwDnMOn6y9zNimL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door franssie op 11-11-2021 18:16 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
zacht schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:11:
[...]

Lol, ze hebben de steel verneukt met een coating en nu hebben ze hem voor een paar euro extra weer beter gemaakt. Marketing at it's finest.
Betwijfel of dat marketing is.

De steel die ze hadden past niet in de show-pony stal van de consumenten keukendiva.
Ze proberen dus gewoon wat anders, hebben ze al een aantal keer gedaan de afgelopen jaren.

N.B. De Buyer heeft zich tot pakweg 8 jaar terug alleen gericht op (semi) professionals.
De consument heeft andere wensen, zo blijkt.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

franssie schreef op donderdag 11 november 2021 @ 18:09:
[...]

EDIT: deze pan is 25 jaar geleden gekocht - noname RVS ding.
Kijk, da's pas duurzaamheid! d:)b

Ditto hier. Heb ook zo'n RVS hapjes-pan-achtig ding met als merknaam 'SIGG' (ja, die van de Zwitserse drinkflessen). Ook onverwoestbaar. Zeker >20 jaar oud and still going strong.
Alleen na b.v. een flinke hoeveelheid risotto maken zie je zo'n blauwige gloed op de bodem. Maar dan ff een theelepeltje citroenzuur met een drupje afwasmiddel, de vatenkwast er door en blinkend schoon en glad is 'ie weer. 8)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ratzz
Ik heb zelf ook 2 pannen van De Buyer met een gecoate steel (plaatstaal bedekt met epoxy), daar is niks is mee, ik ervaar het zelf wel als prettige stelen met een koele grip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spidey
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-04 13:02
ratzz schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:39:
Ik heb zelf ook 2 pannen van De Buyer met een gecoate steel (plaatstaal bedekt met epoxy), daar is niks is mee, ik ervaar het zelf wel als prettige stelen met een koele grip.
En zo'n pan met gecoate steel heb ik al meerdere keren in de oven gehad op 245 graden tbv seasoning.
Geen probleem.

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik gebruik nu nog koekenpannen/wok met antiaanbaklaag. Koken is geen hobby, ik ben een gemak koker. Ik was al overtuigd dat antiaanbakspul rommel is, maar het wordt ook echt tijd om andere pannen aan te schaffen. Uiteindelijk is een pan voor mij een pan. Eigenlijk is elke euro er een teveel, maar ik snap dat het zo niet werkt. Ik wil dus goede pannen van RVS kopen heeft iemand tips? ik wil geen rotzooi kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ratzz
groggy schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 12:57:
... Uiteindelijk is een pan voor mij een pan. Eigenlijk is elke euro er een teveel, maar ik snap dat het zo niet werkt. Ik wil dus goede pannen van RVS kopen heeft iemand tips? ik wil geen rotzooi kopen.
Geen RVS maar voor de prijs kun je je er geen buil op vangen, op Ibood staat geregeld een De Buyer Pannenset | Ø 24 + 28 cm te koop voor 35 incl. verzenden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
ratzz schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 14:00:
[...]

Geen RVS maar voor de prijs kun je je er geen buil op vangen, op Ibood staat geregeld een De Buyer Pannenset | Ø 24 + 28 cm te koop voor 35 incl. verzenden.
Die zou ik dan weer juist wel in de categorie "rotzooi" willen plaatsen aangezien dit een speciale versie is voor iBood welke maar 2 mm dik is. Met name de 28 cm pan trekt daardoor krom op inductie.

Koop dan beter de standaard Carbon lijn bij knives & tools of de Makro. Dan heb je idd een goede plaatstaal pan voor niet veel geld.

[ Voor 12% gewijzigd door Schweino op 13-11-2021 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
Ik gebruik nu nog koekenpannen/wok met antiaanbaklaag. Koken is geen hobby, ik ben een gemak koker. Ik was al overtuigd dat antiaanbakspul rommel is, maar het wordt ook echt tijd om andere pannen aan te schaffen. Uiteindelijk is een pan voor mij een pan. Eigenlijk is elke euro er een teveel, maar ik snap dat het zo niet werkt. Ik wil dus goede pannen van RVS kopen heeft iemand tips? ik wil geen rotzooi kopen.
Heb er zelf geen ervaring mee maar wat ik lees is op RVS gebied de Ikea Sensuell lijn een goede en betaalbare optie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:00

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Schweino schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 17:19:
[...]

Die zou ik dan weer juist wel in de categorie "rotzooi" willen plaatsen aangezien dit een speciale versie is voor iBood welke maar 2 mm dik is. Met name de 28 cm pan trekt daardoor krom op inductie.

Koop dan beter de standaard Carbon lijn bij knives & tools of de Makro. Dan heb je idd een goede plaatstaal pan voor niet veel geld.
Vermoedelijk dan dezelfde versie als destijds van de Blokker actie (die nog een stuk goedkoper waren) en die 2 mm is niet echt een belemmering in mijn ogen. De 24 cm is bij mij in ieder geval niet krom getrokken en de 28 cm inderdaad wel wat maar niet veel.

In de praktijk merk je daar echter heel weinig van, deze Côte de boeuf van 9 ons kon ik er laatst prima in bakken met een perfecte korst ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7R4CaPDTS6wYGqQMdupNT-49vNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1o9tH2Vdsgiuf3tfp8LSTev2.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is wel op een gasfornuis, dus wellicht pakt het voor inductie anders uit.. Maar toch, in een pan waar ik € 9,- voor betaald heb niet slecht lijkt me zo.

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:08
Ah, dat klinkt heel bekend! Zo sta ik er zelf ook in.

Laat ik allereerst even de verwachtingen scherp zetten: Tefal is echt een wondermiddel. Er bestaat geen alternatief wat net zo makkelijk in gebruik is maar niet schadelijk voor het milieu of zo. Als je er volledig vanaf wilt, moet je bereid zijn wat (kleine) concessies te doen. Wij hebben onze pannen grotendeels vervangen door plaatstaal, gietijzer en RVS maar hebben ook nog steeds een Tefal wokpan voor als we "uit een pakje" koken.

Dan over op het aankoopadvies: RVS is een mooie "alleskunner" en dus aanlokkelijk, maar realiseer je wel dat het wat moeilijker bakken is (bakt snel aan), en je dus vooral in het begin echt wat aandacht en tijd moet besteden in hoe je met zo'n pan omgaat. Plaatstaal is wat dat betreft veel makkelijker, heeft alleen het nadeel dat je er niet alles in kunt maken (geen tomateensaus) en het inbranden is éénmalig ff gedoe.

Maar plaatstaal is wel lekker goedkoop, de buyer op knivesandtools werd al genoemd, daar kun je je niet echt een buil aan vallen en is perfect om mee te experimenteren. RVS kan je echt een vermogen aan uitgeven, wat misschien niet verstandig is als je nog niet weet of je het wat vindt. De IKEA heeft wat normaler geprijsde RVS pannen (ook plaatstaal en gietijzer btw) die echt prima zijn om mee te beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@groggy Geen rotzooi:
Kijk eens naar Demeyere, Inoxibar of Fissler als het iets goedkoper moet en zoals hierboven langs de Ikea als je echt weinig geld uit wilt geven.

---
@bvk Als aanvulling: mijn 28cm Mineral B is bol.
Elke pan gaat naar de klote als je 'm te snel te warm laat worden, ook op gas.

Imho is 2mm prima, maar als je verwacht dat je full whack 3000+ wh met inductie door een koude pan kan gooien dan zal je pan niet vlak blijven.

Sommige inductieplaten reduceren het vermogen ook niet/nauwelijks maar pendelen tussen aan/uit.
Op zo'n fornuis mag je ook voorzichtig zijn met je pannen (én je voedsel).

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-04 18:12
Vraagje tussendoor Ik bak al geruime tijd met een de buyer mineral B. Nu heb ik net een nieuwe keuken + inductieplaat, en elke keer krijg ik de inductieplaat netjes 100% schoon. Nu hebben we gisteren pannenkoeken gebakken, en zit er nu aanslag op/in het glas, weet iemand hoe ik dit weg krijg? De aanslag is van 1 bakbeurt gekomen, voor het pannekoeken bakkken was de plaat nog 100% schoon.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Jav4CEI.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rzlKlhH.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:29
Dacuuu schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:50:
Vraagje tussendoor Ik bak al geruime tijd met een de buyer mineral B. Nu heb ik net een nieuwe keuken + inductieplaat, en elke keer krijg ik de inductieplaat netjes 100% schoon. Nu hebben we gisteren pannenkoeken gebakken, en zit er nu aanslag op/in het glas, weet iemand hoe ik dit weg krijg? De aanslag is van 1 bakbeurt gekomen, voor het pannekoeken bakkken was de plaat nog 100% schoon.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
geen idee wat die aanslag is, maar wij gebruiken voor het schoonmaken:
https://www.ah.nl/product...i129975/mr-muscle-cerafix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Yep, cerafix is fijn. Als je niet van poetsen houdt krijg je dat ook (nog) wel weg met de kookplaatreiniger van HG:
https://www.ah.nl/product...kplaat-alledaags-reiniger

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Raymond P schreef op zondag 14 november 2021 @ 20:52:
Yep, cerafix is fijn. Als je niet van poetsen houdt krijg je dat ook (nog) wel weg met de kookplaatreiniger van HG:
https://www.ah.nl/product...kplaat-alledaags-reiniger
helloitsme schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:57:
[...]

geen idee wat die aanslag is, maar wij gebruiken voor het schoonmaken:
https://www.ah.nl/product...i129975/mr-muscle-cerafix
Het probleem is, dat ik de kookplaat goed schoonmaak met een druppeltje dreft en warm water. Voor elke kookbeurt is de plaat schoon, en ik probeer ook altijd de pannen niet te verschuiven om vull tussen plaat en pan minimaal te houden.

Deze "schade" aan de plaat is gekomen nadat de De buyer pan erg heet werd met pannenkoeken bakken. Nee niet te heet voor de De buyer, maar ik heb het idee dat bij hoge temperatuur, toch vuil inbakt was toch onder aan de pan zit. Ik heb nu de onderkant van de pan met dreft en heel licht schuursponsje dunnetjes afgedaan. De plekken op de plaat gaan nog niet echt weg, maar ik ga een deze dagen even naar de winkel voor die schoonmaak flesjes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Dat hoort bij normaal gebruik en zal met elke andere pan toch ook gebeuren.

Het ziet er voor mij niet uit als vuil van de pan maar als neergeslagen damp/nevel.
Probeer de volgende keer dat je pannenkoeken maakt eens je pan niet op te tillen, waarschijnlijk heb je dan geen/minder vlekken.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
@Dacuuu dit heeft idd weinig met het type pan te maken. Iedere keramische kookplaat krijgt dit soort vlekken.

Probeer een polijstmiddel voor keramische platen, of een glaskrabbertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
mcDavid schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:13:
@Dacuuu dit heeft idd weinig met het type pan te maken. Iedere keramische kookplaat krijgt dit soort vlekken.

Probeer een polijstmiddel voor keramische platen, of een glaskrabbertje.
Ga ik ook nog proberen. Maar met mijn nagel voel ik dus helemaal niks..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Het is hetzelfde spul als wat je graag wilt op de binnenkant van je plaatstalen pan. ;)
Dun, niet te verwijderen met afwasmiddel en erg glad/hard.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:26

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Iemand toevallig ervaring met de Le Crueset koekenpannen?

Vooral op basis van de twee braadpannen die ik heb, zou ik best geneigd zijn om die ook voor de koekenpannen te kiezen. Echter; waar ik wel opmerkingen zie staan over PFCs, PFAs, PFOA of PFOS, zie ik niets over teflon. Lijkt erop dat ze dat dan weer wel gebruiken.

Iemand enig idee? Dacht eigenlijk dat dat hand in hand ging allemaal.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 15-11-2021 09:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Triggy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-04 15:34
Dacuuu schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:50:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja de kookplaat heeft nu ook een laagje "seasoning" :+

Ik haal het altijd weg met een verfkrabbertje, zo'n plastic houdertje met een stanleymesje er in. Wel voorzichtig doen en vlak houden, anders kan je krassen maken. Schraap je die laag zo mee weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Triggy schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:24:
[...]

Ik haal het altijd weg met een verfkrabbertje, zo'n plastic houdertje met een stanleymesje er in. Wel voorzichtig doen en vlak houden, anders kan je krassen maken. Schraap je die laag zo mee weg.
Krassen maken is nog best lastig, dat keramiek is een héél stuk harder dan staal.

@MikeyMan Wélke koekenpan heb je het dan over? Le Creuset heeft nogal een uitgebreid assortiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

mcDavid schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:52:
[...]

Krassen maken is nog best lastig, dat keramiek is een héél stuk harder dan staal.

@MikeyMan Wélke koekenpan heb je het dan over? Le Creuset heeft nogal een uitgebreid assortiment.
Nou, was nog niet specifiek aan een keuze toegekomen, maar ik zie weinig anders staan dan zonder PFOA. Wat mij doet denken dat er toch Teflon in zit.

https://www.kookshopdepep...rgees-koekenpan-o-26-cm-1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Dat is gewoon een teflon anti-aanbak laag ja. Zoals je ook in de OP kunt lezen, er bestaan geen (fabrieksmatige) anti-aanbaklagen die niet óf Teflon óf keramisch zijn. Waarbij keramisch niet beter of slechter is dan teflon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:58:
[...]

Nou, was nog niet specifiek aan een keuze toegekomen, maar ik zie weinig anders staan dan zonder PFOA. Wat mij doet denken dat er toch Teflon in zit.

Voor zover ik weet is er behalve géén antiaanbaklaag en een keramische antiaanbaklaag altijd teflon bij betrokken. 'Zonder PFOA' is natuurlijk zo ongeveer hetzelfde als 'zonder asbest', PFOA is slechts één van de stoffen die vallen onder de verzamelnaam PFAS, en het gebruik van PFOA is al jaren verboden. Ik zou het knap vinden als je nog een nieuwe pan kunt kopen waar wel PFOA in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathijsR
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-04 17:00
Ik ben inmiddels ook in de markt voor wat RVS koekenpannen voor gerechten met een wat hogere zuurgraad waar ik m'n ingebrande DeBuyers niet mee wil vernaggelen. Dus ik ben er niet echt van plan de hoofdprijs voor te betalen (i.e. Demeyere), want het worden (denk ik) relatief weinig gebruikte pannen.

Dus ik zit nu te kijken naar de Ikea Sensuell waar ik in dit topic al genoeg over kan vinden. Maar zijn er ook misschien mensen die hier ervaring met de Misen pannen hebben? Ik zie ze veel op Youtube langs komen, maarja, dat zegt ook niets. Ik las ook al iemand die hun koksmes vergeleek met een gemiddeld mes van 20 euro, die alleen wat beter fabrieks-af geslepen was.

https://misen.eu/products...et?variant=40047781314745

Voor deze prijs snap ik dat je ze niet hoeft te vergelijken met een topmerk, maar ten opzichte van Ikea..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
MathijsR schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:14:
Ik ben inmiddels ook in de markt voor wat RVS koekenpannen voor gerechten met een wat hogere zuurgraad waar ik m'n ingebrande DeBuyers niet mee wil vernaggelen. Dus ik ben er niet echt van plan de hoofdprijs voor te betalen (i.e. Demeyere), want het worden (denk ik) relatief weinig gebruikte pannen.

Dus ik zit nu te kijken naar de Ikea Sensuell waar ik in dit topic al genoeg over kan vinden. Maar zijn er ook misschien mensen die hier ervaring met de Misen pannen hebben? Ik zie ze veel op Youtube langs komen, maarja, dat zegt ook niets. Ik las ook al iemand die hun koksmes vergeleek met een gemiddeld mes van 20 euro, die alleen wat beter fabrieks-af geslepen was.

Voor deze prijs snap ik dat je ze niet hoeft te vergelijken met een topmerk, maar ten opzichte van Ikea..?
Sensuell is 3ply en Misen 5ply. 'Ply' is het aantal lagen, 3ply is meestal RVS-aluminium-RVS, en 5ply RVS-aluminium-RVS-aluminium-RVS. 5ply zal de warmte iets beter verdelen, en wat zwaarder zijn over het algemeen. En dikker, dus steviger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-04 18:51

Mars Warrior

Earth, the final frontier

MathijsR schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:14:

Met die afwijkende maten (25/30) is een deksel ook lastiger te vinden lijkt me als dat van belang is.
Gewichten vallen mee met 1.3kg (25cm) en 1.6kg (30cm).

Wel levenslange garantie. Maar dat heeft Ikea ook dacht ik.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loonatick78
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-04 19:52
Mijn vrouw heeft ook De Buyer koekenpannen gekocht vorige week en al die anti aanbak pannen de weggegooid.

Moesten hem even inbakken, maar gisteren een biefstukje in gemaakt en ging perfect moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Mars Warrior schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:45:
[...]

Met die afwijkende maten (25/30) is een deksel ook lastiger te vinden lijkt me als dat van belang is.
Gewichten vallen mee met 1.3kg (25cm) en 1.6kg (30cm).

Wel levenslange garantie. Maar dat heeft Ikea ook dacht ik.
Deksels zijn niet zo'n probleem. Ik zag twee weken geleden bij de lokale euroknalwinkel pannendeksels in zo'n beetje elke maat. IKEA heeft sowieso een 25cm deksel,

https://ingka.page.link/H2JSXcbbAZyt6Kn67

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-04 15:00
Dacuuu schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:20:
[...]

[...]

Het probleem is, dat ik de kookplaat goed schoonmaak met een druppeltje dreft en warm water. Voor elke kookbeurt is de plaat schoon, en ik probeer ook altijd de pannen niet te verschuiven om vull tussen plaat en pan minimaal te houden.

Deze "schade" aan de plaat is gekomen nadat de De buyer pan erg heet werd met pannenkoeken bakken. Nee niet te heet voor de De buyer, maar ik heb het idee dat bij hoge temperatuur, toch vuil inbakt was toch onder aan de pan zit. Ik heb nu de onderkant van de pan met dreft en heel licht schuursponsje dunnetjes afgedaan. De plekken op de plaat gaan nog niet echt weg, maar ik ga een deze dagen even naar de winkel voor die schoonmaak flesjes..
Als je Cerafix gaat gebruiken moet je jezelf ook afleren om de kookplaat met water en dreft schoon te maken, Cerafix laat nl een beschermend laagje achter. Ik gebruik zelf gewoon tork doek. En als je echt lui bent kun je het ook met een polijstmachine aanbrengen, dat werkt fantastisch >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathijsR
zacht schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:26:
[...]

Sensuell is 3ply en Misen 5ply. 'Ply' is het aantal lagen, 3ply is meestal RVS-aluminium-RVS, en 5ply RVS-aluminium-RVS-aluminium-RVS. 5ply zal de warmte iets beter verdelen, en wat zwaarder zijn over het algemeen. En dikker, dus steviger.
Dat had ik ook gezien idd, maar bij bijv American's Test Kitchen bleek dat van sommige pannen de 3ply beter was de 5ply. Sowieso, zie heel veel testen en vergelijkingen uit Amerika en maar weinig uit de EU, dus de merken komen voor geen meter overeen.. Demeyere/Mauviel is niet echt een ding daar.

Maargoed, misschien doe ik er wel veels te moeilijk over. Het merk Misen bestaat inmiddels al even en ze durven 't aan om levenslange garantie te geven, dus 't zal wel goed zitten. Zo niet, zijn 't ook weer niet zulke dure pannen dat je er krom voor hoeft te liggen om iets nieuws te kopen.

Qua deksel maak ik me ook niet zo'n zorgen idd, daar heb ik al zo'n hapjespan voor en zolang het sporadisch is, is een stukje alufolie ook wel prima ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@MathijsR Opgericht in 2015, productie in China.

Ik heb er overigens geen ervaring mee. Voor de prijs die ze vragen heb je Duitse (of Franse) degelijkheid, eventueel met een verfijnder stukje RVS.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathijsR
Raymond P schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:46:
@MathijsR Opgericht in 2015, productie in China.

Ik heb er overigens geen ervaring mee. Voor de prijs die ze vragen heb je Duitse (of Franse) degelijkheid, eventueel met een verfijnder stukje RVS.
Nouja, Chinese productie hoeft natuurlijk maar weinig uit te maken, zolang de QA maar op orde is. M'n iPhone wordt ook in China gemaakt, Apples en peren vergelijken natuurlijk, maar toch.

Ik weet 't, 't klinkt nu alsof ik alleen maar wil horen wat ik wil horen, maar met een discount code zit ik nu voor de 3 pannen op ~170 euro incl shipping & taxes. Maar als je me Europese van goede kwaliteit kan aanraden in die prijsklasse sta ik daar natuurlijk voor open :)

Edit: Excusez, ik dacht dat ik 't topic al wel aardig gevolgd had, maar had de DeBuyer Prim'Appety lijn gemist. Dat ziet er inderdaad wel uit als een prima keus. Never mind, is alleen 3ply sandwich bodem.

[ Voor 11% gewijzigd door MathijsR op 15-11-2021 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Nou ik heb de smaak van het wokken helemaal te pakken. 2x per week gebruik ik em nu, lekkere groentes met wat woksaus erdoor :9

Vandaag dacht ik lekker aardappeltjes mee te bakken. Vantevoren even gekookt, in stukjes gesneden, wok heet, scheutje wokolie en hop aardappeltjes erbij. Roeren schudden, en 6 minuten later had ik heerlijke gekookte aardappeltjes met afgeronde hoeken in een donkerbruingeblakerde rvs wokpan -O-

Nou las ik zojuist dat aardappeltjes bakken in een rvs pan net even anders werkt dan in een anti-aanbakpan :') . Er wordt geadviseerd om 50/50 boter en olie te gebruiken (doe ik in de anti-aanbakpan wel altijd) en ook wat meer er van te gebruiken. Maar is dat dan wel aan te raden om dat in de wok te doen? Het lijkt me qua smaak weer niet zo ideaal om je groenten er dan in mee te wokken. Of toch maar beter de aardappeltjes apart bakken en evt later bijvoegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@LA-384 De lekkerste aardappeltjes krijg je met 1 laag (je pan bedekken), gematigde hitte en veel tijd (lees: een minuutje of 30 na kort voorkoken en goed afkoelen). Een platte pan werkt daarvoor het beste.

---
@MathijsR
De productie kan prima geregeld zijn natuurlijk, het zegt ook niets over de pannen.

Maar wel over het merk. Een relatief nieuwe speler die z'n productie (deels) crowdsourced heeft en eigenlijk gewoon bestelt in China. Ik acht de kans klein dat die over een paar jaar (massaal) de lifetime warranty belofte kan waarmaken.

Wat betreft aanraden... Tjah, ik snap niet direct wat je nodig hebt. Je wilt een volledig meerlaags koekenpan om in de kast te leggen?

BK heeft een mooi dingetje in de aanbieding in hun outlet:
https://www.bk.nl/shop/ko...npan-24-cm/X4390.724.html

Op productievloeren zie je veel Vogue:
https://www.chefstore.nl/...npan-28cm-vogue-y321.html

Over het algemeen bak je in een koekenpan niet op de rand, de verdeling van warmte daarnaartoe is dan ook van ondergeschikt belang.
Ik denk dat als je je zoekopdracht aanpast naar een (conische) sauteuse dat je heel wat meer opties zal zien waarbij de warmteverdeling door loopt in de rand. ;)

Met je budget van 170 euro kan je ook 1 Mauviel of Demeyere kopen natuurlijk. ;)

Daar wil ik dan aan toevoegen dat als je zo'n lompe hork als ik ben dat dun (zoals Misen) multi-ply RVS op den duur gewoon kapot gaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJYbVxio7gC1IZb2hCEmQi8vMbo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bpkyZDLfuexC93w1myA2hhkl.jpg?f=fotoalbum_large

No worries, die pan heeft een gevouwen rand en gaat wel eens door de vaatwasser, die meerdere lagen is na pakweg tien jaar gebruik toch al niet veel meer van over.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
LA-384 schreef op maandag 15 november 2021 @ 20:48:
Nou ik heb de smaak van het wokken helemaal te pakken. 2x per week gebruik ik em nu, lekkere groentes met wat woksaus erdoor :9

Vandaag dacht ik lekker aardappeltjes mee te bakken. Vantevoren even gekookt, in stukjes gesneden, wok heet, scheutje wokolie en hop aardappeltjes erbij. Roeren schudden, en 6 minuten later had ik heerlijke gekookte aardappeltjes met afgeronde hoeken in een donkerbruingeblakerde rvs wokpan -O-

Nou las ik zojuist dat aardappeltjes bakken in een rvs pan net even anders werkt dan in een anti-aanbakpan :') . Er wordt geadviseerd om 50/50 boter en olie te gebruiken (doe ik in de anti-aanbakpan wel altijd) en ook wat meer er van te gebruiken. Maar is dat dan wel aan te raden om dat in de wok te doen? Het lijkt me qua smaak weer niet zo ideaal om je groenten er dan in mee te wokken. Of toch maar beter de aardappeltjes apart bakken en evt later bijvoegen?
Zoals je merkt is een RVS wok inderdaad niet de juiste pan om aardappeltjes in te bakken. Een plaatstalen koekenpan daarentegen weer juist wel... ;)

En zoals @Raymond P ook al aangeeft het liefst gewoon 1 laag van schijfjes aardappel, je wil zoveel mogelijk contact hebben met de bodem van de pan om ze lekker te bruinen. En ook met niet teveel vetstof om te voorkomen dat ze dat op gaan zuigen en slap worden. Ik heb gisteren toevallig ook aardappeltjes gebakken in de 28 cm DeBuyer, in het begin even het vuur hoog om ze goed aan te bakken en daarna het vuur lager om ze mooi knapperig en gaar te krijgen. Alleen af en toe even met een spatel omscheppen en zorgen dat ze zoveel mogelijk contact met de pan hebben.

Een RVS wok lijkt me persoonlijk sowieso een gruwel, dat heeft dan meer weg van een hapjes pan in plaats van een pan waarin je zeer snel op hoog vuur een (Aziatisch) gerecht in maakt.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathijsR
@Raymond P

Check, dank voor de tips :) Het gaat me vooral om het vervangen van m'n teflon pannen. Ik heb de AMT Gastroguss 20/24/28cm, maar die zijn al een paar jaar oud, beginnen wel echt versleten te raken. Ik gebruik ze eigenlijk om gerechten met een wat hogere zuurtegraad af te blussen ofzo, kan uiteraard niet heel veel bedenken zo 1-2-3 :D Maargoed.. misschien hebben die AMT's een iets te recht opstaande rand voor een koekenpan, maar het grote kookoppervlak t.o.v. iets heel erg conisch als m'n carbone plus pannen vond ik wel prettig en maakte ze ook wat breder inzetbaar.

Daarom zat ik naar zoiets als de Demeyere Multiline te kijken, maar omdat ik ze relatief weinig gebruik vond ik die wel vrij prijzig. Maar als die Demeyere etc. echt zo briljant veel beter zijn is het misschien beter om ze daarmee 1 voor 1 te vervangen idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Niks mis met ikea sensuell. Nog goedkoper, en goed vertrouwen in dat het bedrijf over 10 jaar ook nog bestaat en garantieclaims kan nakomen. (ze geven overigens 25 jaar op sensuell)

Doet in mijn dagelijks gebruik, naar mijn mening, niet onder voor 5-ply demeyere. Ja, de temperatuurverdeling zal vast iets beter zijn, maar dat zal m.i. redelijk marginaal zijn. Ik merk er in de praktijk iig niet veel van. En 7-ply (heb ik niet) zal vast nog iets beter zijn.
Misschien dat je op mismatched pitjes (te klein pitje gebruiken voor de pan) beter het verschil merkt van de betere temperatuurverdeling. Maar dat is m.i. een oplossing voor een probleem dat niet hoeft te bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
bvk schreef op maandag 15 november 2021 @ 22:25:
[...]

Zoals je merkt is een RVS wok inderdaad niet de juiste pan om aardappeltjes in te bakken.<>
Echt totale onzin. Gaat prima in RVS en ik doe niet anders. Ik gebruik wel een flinke hoeveelheid boter en laat de aardappels rustig loskomen, als je gaat krabben dan krijg je puree.
Boter geeft ook smaak, zeker als je er later wat spek en ui bij gooit.

edit: Misschien dat het op staal makkelijker gaat maar 'niet de juiste' klopt gewoon niet.

[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 15-11-2021 23:42 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
franssie schreef op maandag 15 november 2021 @ 23:40:
[...]

Echt totale onzin. Gaat prima in RVS en ik doe niet anders. Ik gebruik wel een flinke hoeveelheid boter en laat de aardappels rustig loskomen, als je gaat krabben dan krijg je puree.
Boter geeft ook smaak, zeker als je er later wat spek en ui bij gooit.

edit: Misschien dat het op staal makkelijker gaat maar 'niet de juiste' klopt gewoon niet.
In een RVS koekenpan zal het inderdaad ook prima gaan, al vind ik plaatstaal fijner werken in dit geval.

Echter ging het hier over een wok en dat is IMHO toch echt geen geschikte pan om aardappeltjes in te bakken ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
bvk schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 00:08:
[...]

In een RVS koekenpan zal het inderdaad ook prima gaan, al vind ik plaatstaal fijner werken in dit geval.

Echter ging het hier over een wok en dat is IMHO toch echt geen geschikte pan om aardappeltjes in te bakken ;)
RVS wok - bestaat niet. Is gewoon een kromme RVS koekepan waarin het dus prima kan. Zo heb ik het van mijn moeder geleerd en dat gaat nog steeds prima (zij noemde dat overigens ook een wok).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
franssie schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 00:18:
[...]

RVS wok - bestaat niet. Is gewoon een kromme RVS koekepan waarin het dus prima kan. Zo heb ik het van mijn moeder geleerd en dat gaat nog steeds prima (zij noemde dat overigens ook een wok).
Daar denken de fabrikanten anders over:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66XgW135hS6hxi_75160b0RtNhQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/93i9RiCU35vCiaXUrj5zalFJ.png?f=user_large

Maar je zou er natuurlijk wel Parijse aardappeltjes in kunnen wokken, van die knikkers zeg maar. Maar dat is toch niet helemaal wat we doorgaans onder gebakken aardappeltjes verstaan ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Ahja fabrikanten en hun naamgeving.
Die maken vast ook een wok met platte bodem, anti aanbaklaag en een stevige steel geschikt voor in de oven? :+
Zo'n gedrocht heb ik ook, maar als ik die gebruik dan tank ik hem helemaal vol met vet....

Natuurlijk kan je een aardappelpartje (roer)bakken in een "wok".
Is dat makkelijk? Hell no. En op inductie + RVS wok doe ik het je helemaal niet na. :)
Aardappelschijfjes uit een wok worden bij mij altijd te zout, waarschijnlijk door de droevige tranen.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dacuuu
Triggy schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:24:
[...]

Plaat is weer brandschoon! Heb een scheermesje gebuikt, normaal gebruik ik ze in de krabber, nu op de plaat. Super blij nu. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Fwiw, rustig gebakken aardappeltjes in een plaatstalen pan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n8a3WRymJTHVWW0plPAuo4LfHW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xtBdRRXCtFS6b3F46xqoxMDK.jpg?f=fotoalbum_large

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:14
MikeyMan schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:58:
[...]

Gordon Ramsay kookt hier privé thuis mee voor zijn kinderen. Tijdens de lockdown filmde zijn kinderen hem tijdens het koken, en daar had ie een reeks van Les Forgees. Ik heb ze ook. Misschien dat ik ooit ga kijken naar RVS/gietijzer als ze af zijn maar tot nu toe bevallen ze mij prima.

[ Voor 8% gewijzigd door D. Ninjai op 17-11-2021 11:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Zo'n Les Forgees of Tefal of whatever is natuurlijk prima veilig voor je kids, totdat de laag slijt/beschadigd en/of een keertje leeg verwarmd wordt. Daar zit de crux, kan jij objectief beoordelen wanneer die pan de deur uit moet?
Ramsay belt in zo'n geval z'n sponsor om nog een doosje van die pannen af te leveren, dat zal hij contractueel vast ook wel verplicht zijn als hij al niet voor elke shoot een nieuwe moet pakken.

Om product placement leidend te laten zijn in je keuzes is wel een slippery slope.
N.B. Je zal nu Hexclad ipv Creuset zien want daar heeft hij nu een deal mee.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-04 13:47
Wij hebben dus zo'n "wok" van tefal met een anti-aanbaklaag die inmiddels niet meer intact is. Echter vrees ik dat een normale plaatstalen wok minder een succes is. Ik heb een 4 pits gasfornuis met 3,5kw als zwaarste brander (meer roerbakken). Is er een goede vervanger voor dit soort pannen, of is een nieuwe met anti aanbaklaag toch beter?

Daarnaast lijkt zo'n plaatstalen koekenpan mij ook wel wat om een keer te proberen. Echter vrees ik dat dat misschien wat te arbeidsintensief is qua onderhoud. Of valt dit reuze mee?

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
NoepZor schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:38:
Wij hebben dus zo'n "wok" van tefal met een anti-aanbaklaag die inmiddels niet meer intact is. Echter vrees ik dat een normale plaatstalen wok minder een succes is. Ik heb een 4 pits gasfornuis met 3,5kw als zwaarste brander (meer roerbakken). Is er een goede vervanger voor dit soort pannen, of is een nieuwe met anti aanbaklaag toch beter?
Dat is de enige pan met Teflon die wij ook nog steeds gebruiken. Alternatieven zouden (afhankelijk van het gerecht) een gietijzeren braadban of wadjan kunnen zijn, of een RVS sauteerpan. Maar beiden bieden niet altijd de uitkomst voor ons, zoals een post geleden ook al aangehaald vooral koken met pakjes (wereldgerechten etc) valt tegen in een RVS pan (omdat er natuurlijk veel te veel zout en suiker in die pakjes zit, maar goed dat is een andere discussie)
Daarnaast lijkt zo'n plaatstalen koekenpan mij ook wel wat om een keer te proberen. Echter vrees ik dat dat misschien wat te arbeidsintensief is qua onderhoud. Of valt dit reuze mee?
Valt me reuze mee. Het is niet onderhoudsvrij nee, maar meer dan afwassen met de hand (doe je met teflon-pannen als het goed is ook) en zo nu en dan voor je 'm wegzet een drupje olie erin smeren is het niet. Ik heb één keer (na 8 maanden) een pan echt schoongeboend en opnieuw ingebrand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Laatst online: 06:14
Raymond P schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:24:
Zo'n Les Forgees of Tefal of whatever is natuurlijk prima veilig voor je kids, totdat de laag slijt/beschadigd en/of een keertje leeg verwarmd wordt. Daar zit de crux, kan jij objectief beoordelen wanneer die pan de deur uit moet?
Ramsay belt in zo'n geval z'n sponsor om nog een doosje van die pannen af te leveren, dat zal hij contractueel vast ook wel verplicht zijn als hij al niet voor elke shoot een nieuwe moet pakken.

Om product placement leidend te laten zijn in je keuzes is wel een slippery slope.
N.B. Je zal nu Hexclad ipv Creuset zien want daar heeft hij nu een deal mee.
Dit was niet in zijn vele studiokeukens maar in de keuken waar zijn gezin kookt. Normaliter filmt ie daar nooit. In de studio heb ik hem nog geen Le Creuset zien gebruiken. Maar hij zal het vast ongetwijfeld gekregen hebben. En ik kan het inderdaad niet zo goed beoordelen. Als ik het niet meer begin te vertrouwen dan stap ik ook over en mogen jullie mij ook helpen met het bakken van een eitje :+

[ Voor 14% gewijzigd door D. Ninjai op 17-11-2021 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@NoepZor Twee personen, kleine porties gaat wel op 3.5kw bij de meeste gerechten.
Als je het wokken van ingrediënten kan splitsen gaat het een stuk beter.
Plaatstaal krijg je makkelijk over de 350 graden op zo'n pit, maar als je daar dan een halve kilo koude bonen in gooit is 'ie, net zoals je huidige wok, gewoon steenkoud.

Hoe men op teflon kan wokken is mij een raadsel. ;)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
@Raymond P dat zegt hij toch? "meer roerbakken". Aka zoals 95% van Nederland zijn "wok" gebruikt. Daarom ook dat ik gietijzer aanraad.

Het is idd wat lastig qua vocabulaire, maar we snappen allemaal dat de meeste mensen niet écht wokken in hun "wok", maar het meer als ronde hapjespan gebruiken (doe ik zelf ook). Het lijkt me niet productief om daar neerbuigend over te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@mcDavid Per definitie krijg je een teflon pan ook niet veilig heet genoeg om te roerbakken.

Imho doe je op zo een laag "opwarmen" en daar wil ik best wel neerbuigend over doen ja.
Het is absoluut niet de heilige graal, en als mensen nu direct ophouden met die pannen kopen zijn we met z'n allen ook nog eens beter af.

Een eitje bakken op teflon, of iets anders wat goed kan plakken, dat snap ik best.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loonatick78
  • Laatst online: 21-04 19:52
Raymond P schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:36:
@mcDavid Per definitie krijg je een teflon pan ook niet veilig heet genoeg om te roerbakken.

Imho doe je op zo een laag "opwarmen" en daar wil ik best wel neerbuigend over doen ja.
Het is absoluut niet de heilige graal, en als mensen nu direct ophouden met die pannen kopen zijn we met z'n allen ook nog eens beter af.

Een eitje bakken op teflon, of iets anders wat goed kan plakken, dat snap ik best.
Ben het helemaal met je eens hoor, maar ik denk dat 75% van Nederland geen flauw benul heeft hoe slecht die antiaanbakpannen voor je zijn.

• bvk

bvk

Topicstarter
loonatick78 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 23:12:
[...]

Ben het helemaal met je eens hoor, maar ik denk dat 75% van Nederland geen flauw benul heeft hoe slecht die antiaanbakpannen voor je zijn.
Het doel van dit topic is het juist om daar wat meer benul in te krijgen. Niet alleen betreffende de anti aanbakpannen maar ook meer in het algemeen. En daar hoort ook bij dat uitleggen dat wat 75% van de Nederlanders denkt als "wok" te hebben helemaal geen wok is.

En al helemaal dat het geen allround pan is, maar eigenlijk alleen voor één specifiek doel: Het op hoge temperatuur middels constant omscheppen bereiden van een gerecht is in een paar minuten tijd. Daar valt het maken van pastasaus of het bakken van aardappelen dus niet onder...

Het "probleem" hierbij is dus tweeledig. Als je een pastasaus maakt doormiddel van wat gehakt rul bakken, daar min of meer wat ui en kruiden in laat meekoken en afmaakt met een pot passata, ja dan volstaat een huis tuin en keuken "wok" met anti aanbak laag.

Als je echter weet wat de Italianen echt onder een Bolognese of Carbonara verstaan dan weet je dat je daarvoor helemaal geen wok gebruikt.. ;) Net zomin als dat een Aziaat een gietijzeren braadpan voor zijn wokgerecht gebruikt.

Anders gezegd: als je niet kunt of wil koken gaat de beste pan ter wereld je nog niet helpen om een lekker gerecht te maken. Maar als we alle Tweakers (al toch gauw 5 % van de Nederlanders) die wel een lekker gerecht op tafel willen zetten kunnen helpen ben ik al heel blij!

En eigenlijk moet je voordat je de juiste pan kunt kiezen voor een gerecht dus éérst weten hoe je dat gerecht nou klaar maakt zoals het bedoeld is. Daar schort het bij die 75% meer aan... ;)

Specs

• Mars Warrior

Mars Warrior

zacht schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:39:
[...]
Deksels zijn niet zo'n probleem. Ik zag twee weken geleden bij de lokale euroknalwinkel pannendeksels in zo'n beetje elke maat. IKEA heeft sowieso een 25cm deksel,

https://ingka.page.link/H2JSXcbbAZyt6Kn67
Ach, nooit opgevallen, maar ik lees het nu in de omschrijving:

"De KLOCKREN deksel past op pannen in 2 verschillende maten dankzij de enigszins bredere metalen rand. Gemaakt van glas zodat je altijd kan zien wat je aan het koken bent, zonder de deksel van de pan te hoeven nemen."

Zo kun je zelfs één deksel maken die past op pannen van 20-28cm 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Mars Warrior schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:13:
[...]

Ach, nooit opgevallen, maar ik lees het nu in de omschrijving:

"De KLOCKREN deksel past op pannen in 2 verschillende maten dankzij de enigszins bredere metalen rand. Gemaakt van glas zodat je altijd kan zien wat je aan het koken bent, zonder de deksel van de pan te hoeven nemen."

Zo kun je zelfs één deksel maken die past op pannen van 20-28cm 8)
Ik heb zelf een glazen deksel met een brede siliconen rand. Die past op pannen van 22 tot 30 cm.

• Mars Warrior

Mars Warrior

zacht schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:16:
[...]
Ik heb zelf een glazen deksel met een brede siliconen rand. Die past op pannen van 22 tot 30 cm.
Dan moet ik maar ff anders zoeken, want dat zijn wel handige deksels voor mij 8)

• zacht
  • Niet online
Mars Warrior schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:18:
[...]

Dan moet ik maar ff anders zoeken, want dat zijn wel handige deksels voor mij 8)
Ik kan even niet meer vinden waar ik hem gekocht heb, maar het ziet er precies zo uit als dit ding:

https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp

Bij die van mij is de diameter van het glas-gedeelte 22 cm en de totale diameter iets meer dan 30 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-04 14:18
defusion schreef op maandag 1 november 2021 @ 18:53:
[...]

Om hier nog eens op terug te komen:
Ik had dus zo'n debuyer plancha besteld, maar na wat reviews gelezen te hebben waarin er best veel krom waren bij levering, en anders wel krom trokken bij gebruik, heb ik toch maar de bestelling geannuleerd.

Je opmerking dat je bij RVS minder makkelijk een antiaanbaklaag kon kweken zette me echter aan het denken, en heb eens mijn ikea RVS pan 'ingebrand'. Dat was geslaagd, kon er prima een eitje in bakken, en ook eens vergeleken tussen mijn plaatstaal en mijn seasoned-RVS experiment bij het maken van teppenyaki-stijl gebakken rijst: ook dat ging vergelijkbaar. Terwijl dat op kaal RVS veel minder fijn gaat, dan plakt het veel sneller.

Voor mij in elk geval genoeg reden om toch maar 'gewoon' een RVS teppanyaki (van demeyere) te bestellen, en die in te branden en te gebruiken als ware het van plaatstaal.
En dat werkt super! Net voor het eerst zo gebruikt. Ook ideaal dat je 2 aparte zones kunt maken op zo'n flex inductie. Nog even spelen met wat het beste werkt, maar eentje heb ik rond stand 3-4 en de andere rond 6-7 (van 9) gehouden, spullen schuiven waar nodig.
Bevalt die nog steeds?

Ik overweeg om zelf een plaatstaal 6mm op maat te bestellen zodat ik de plaat kan gebruiken in de oven voor pizza's als op de inductiekookplaat als teppanyaki plaat. Ik heb al een winkel gevonden waar je ze op maat kan laten maken. Nu nog een plek zoeken waar ik zo'n plaat kan laten afwerken. Ronde hoeken is misschien wel handig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@banaliteit ik moet bekennen dat ik 'm sindsdien nog maar 1x heb gebruikt, en dat was voor hamburgers/smashburgers. Ook wel handig voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Deze kwam net voorbij in mijn youtube feed.
Had geen al te hoge verwachtingen, maar moet zeggen, bevat toch serieus wat nuttige info mbt. verschillende soorten pannen/materialen:
YouTube: Picking The Right Pan For Every Recipe | Epicurious

Nuttig om te delen met alle newbies hier.
Zeker niet volledig, maar een goed begin.

[ Voor 6% gewijzigd door defusion op 20-11-2021 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:55
MikeyMan schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:53:
Iemand toevallig ervaring met de Le Crueset koekenpannen?

Vooral op basis van de twee braadpannen die ik heb, zou ik best geneigd zijn om die ook voor de koekenpannen te kiezen. Echter; waar ik wel opmerkingen zie staan over PFCs, PFAs, PFOA of PFOS, zie ik niets over teflon. Lijkt erop dat ze dat dan weer wel gebruiken.

Iemand enig idee? Dacht eigenlijk dat dat hand in hand ging allemaal.
Beetje laat, maar ik heb ze in huis. Ik heb de gietijzeren variant met houten steel in hapjes pan vorm (hoge koekenpan) en 24cm koekenpan. Ik ben over beide pannen erg te spreken. Mooi ouderwets uiterlijk en ze bakken erg goed. Ze zijn wel wat zwaar maar dat went al gauw. De pannen zijn geëmailleerd zoals je van de braadpannen gewend bent en dus teflon vrij.

Het gaat om deze pannen: https://www.lecreuset.nl/...outen-handvat/CI0058.html

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:30
Weet iemand toevallig bij welke winkel(s) je verschillende betere merken pannen kunt bekijken?

We hebben dus nu RVS pannen van Ikea omdat we van anti aanbak afwilden, maar die siliconen greep en het handvat zelf eigenlijk te klein zijn voor mijn grote handen. Ik irriteer me er echt aan.

Blokker verkoopt volgens mij bijv. vooral (alleen?) pannen van Tefal enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
Oldenhof heeft wel een paar vestigingen waar dat kan lijkt me. Of anders naar een wat grotere Makro of iets dergelijks. Al heb ik daar Demeyere nog niet voorbij zien komen, maar wel Debuyer en Lecreuset bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

In het populair-wetenschappelijk maandblad Eos staat nu een artikel over het nadeel van fijnstof dat tijdens het koken ontstaat. Het artikel staat helaas (nog?) niet op hun website, maar het gaat om deze editie: https://www.tijdschriften...oducts/eos-editie-12-2021

Interessant vond ik dat volgens de wetenschap bakken op hoge temperatuur in een roestvrijstalen pan tien keer zoveel fijnstof oplevert als bakken op diezelfde hoge temperatuur in een teflon pan. Waarom dat zo is, daar is de wetenschap nog niet over uit. Mogelijk heeft het te maken met de hoeveelheid opspattend vet. Wel is duidelijk dat het fijnstofverschil t.o.v. een teflonpan het grootst is bij nieuwe RVS-pannen en dat dat verschil afneemt naarmate de RVS-pan vaker wordt/is gebruikt.

Leek me wel interessant om hier even te melden, omdat dat misschien toch iets is wat je mee wil nemen in de afwegingen t.a.v. welke nieuwe pan je wilt kopen.

• cedrix5
  • Laatst online: 00:33
choogen schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:17:
In het populair-wetenschappelijk maandblad Eos staat nu een artikel over het nadeel van fijnstof dat tijdens het koken ontstaat. Het artikel staat helaas (nog?) niet op hun website, maar het gaat om deze editie: https://www.tijdschriften...oducts/eos-editie-12-2021

Interessant vond ik dat volgens de wetenschap bakken op hoge temperatuur in een roestvrijstalen pan tien keer zoveel fijnstof oplevert als bakken op diezelfde hoge temperatuur in een teflon pan. Waarom dat zo is, daar is de wetenschap nog niet over uit. Mogelijk heeft het te maken met de hoeveelheid opspattend vet. Wel is duidelijk dat het fijnstofverschil t.o.v. een teflonpan het grootst is bij nieuwe RVS-pannen en dat dat verschil afneemt naarmate de RVS-pan vaker wordt/is gebruikt.

Leek me wel interessant om hier even te melden, omdat dat misschien toch iets is wat je mee wil nemen in de afwegingen t.a.v. welke nieuwe pan je wilt kopen.
Je wil vooral een goede afzuigkap denk ik, ik heb eerder al onderzoeken gezien hieromtrent van volgens mij tno?

• choogen
  • Niet online

choogen

cedrix5 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:19:
[...]

Je wil vooral een goede afzuigkap denk ik, ik heb eerder al onderzoeken gezien hieromtrent van volgens mij tno?
Ja, dat is inderdaad de beste oplossing, maar lang niet voor iedereen haalbaar. In huurwoningen is vaak genoeg geen afzuigkap aanwezig en kan er ook geen uitgang naar buiten gecreëerd worden (zo daar al toestemming voor gegeven wordt).

• cedrix5
  • Laatst online: 00:33
Klopt, maar je kiest zelf waar je woont. Het is al langer bekend dat je niet naast een of ander verkeersinfarct wil wonen ivm fijnstof, komt daar de afzuigkap nu bij. Je kan ook opteren voor minder bakken als je nog niet wil verhuizen (ovens, bbq buiten, stomen...).

Over de wokken discussie ben ik het niet helemaal eens dat een RVS wok niet fijn is, ik heb zowel een proline 28cm koekenpan van Demeyere voor aardappeltjes enzo en een rvs industry wok van hen die dus opzettelijk veel dunner is gemaakt. Daarmee kun je prima wokken op inductie, enige nadeel is dat de onderkant niet volledig bol is. Alleen dan zou je dus ook zo'n specifieke inductie kookplaat die hol is nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Laatst online: 21:41
Leuke BF aanbieding van Bol.com op Le Creuset Les Forgees pannen.

Het zal Tweakers kennende wel vloeken in de kerk zijn, maar heb zelf een tijdje geleden een aantal Tefal Fusion Titanium+ pannen gekocht.

Ik twijfelde om toch niet voor duurdere pannen van het prijsniveau Le Creusets te gaan, maar de duurdere serie Tefal pannen bevallen tot nu toe uitstekend. Ze zijn degelijk gebouwd, zware bodem, stevig handvat en zien er na 2+ maanden dagelijks gebruik nog nieuw uit (geen verkleuringen, krassen o.i.d).

[ Voor 59% gewijzigd door Ypuh op 25-11-2021 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosmas70
  • Laatst online: 04-11-2024
Ik ben op zoek naar een rvs koekenpan.
Nu denk ik aan een demeyere proline of een demeyere multiline. Heeft iemand ervaring met deze twee pannen en wat is het verschil? Proline is dikker en zwaarder dan de multiline. Maar bakken ze even goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
choogen schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:17:

Interessant. Voordat ik 'm koop, wordt er uitgelegd hoe en met welke hulpmiddelen er getest is of is het echt een journalistiek verslag?

Ik ben zelf ook daarmee bezig geweest nadat ik verschillen zag tijdens het dagelijks koken maar had enorm veel moeite de exacte temperatuur van de pannen te bepalen.

Het fijnstof verhaal tijdens koken is overigens geen nieuws, daar wordt al jaren op gehamerd.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Afgelopen weekend een setje WMF CeraDur Profi koekenpannen besteld. Waren fors afgeprijsd, dus leek me de poging waard. Nog niet veel mee gewerkt, maar bevalt tot nu toe meer dan prima. Blijkt ook maar weer dat je te lang blijft aan kloten met oude pannen. Volgende keer veel sneller vervangen.

En voor ernaast toch eens kijken naar een pan zonder anti-aanbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Raymond P schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:59:
[...]

Interessant. Voordat ik 'm koop, wordt er uitgelegd hoe en met welke hulpmiddelen er getest is of is het echt een journalistiek verslag?

Ik ben zelf ook daarmee bezig geweest nadat ik verschillen zag tijdens het dagelijks koken maar had enorm veel moeite de exacte temperatuur van de pannen te bepalen.

Het fijnstof verhaal tijdens koken is overigens geen nieuws, daar wordt al jaren op gehamerd.
Het stukje over een teflon versus RVS-pan is eerder een illustratie van wat de wetenschap allemaal nog niet weet en begrijpt op het gebied van fijnstof en de invloed (hoeveelheid schade) daarvan op de menselijke gezondheid. Het artikel gaat ook niet alleen in op de effecten van koken, maar ook op de effecten van andere huishoudelijke apparaten en producten (bijv. kaarsen). Geen testgegevens, testopzet, etc. derhalve. Met een specifieke vraag zou je misschien eens rechtstreeks met TNO contact op kunnen nemen. Voor het artikel is gesproken met ingenieur Piet Jacobs (luchtkwaliteitsonderzoeker TNO).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@choogen Thx, ik weet voldoende.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
bosmas70 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 17:32:
Ik ben op zoek naar een rvs koekenpan.
Nu denk ik aan een demeyere proline of een demeyere multiline. Heeft iemand ervaring met deze twee pannen en wat is het verschil? Proline is dikker en zwaarder dan de multiline. Maar bakken ze even goed?
Ik weet het ook niet hoor, maar heb eens gekeken wat ze er zelf over zeggen.
Beide 7-ply, maar bij proline zeggen ze specifiek dat de rand net zo dik is (dus de multiline niet?), en dat de laag dikker is (halve cm) en inderdaad zwaarder.
Ik zou nog nog iets betere warmtespreiding, en door het gewicht een hogere warmteretentie verwachten bij de proline.
Persoonlijk zou ik waarschijnlijk voor de multiline gaan: goedkoper. lichter, bij de 28cm geen lomp handvat aan het uiteinde dat weer extra ruimte inneemt. En ik zou de betere warmtespreiding waarschijnlijk niet heel erg merken (ik verwacht dat die van de multiline ook al heel goed is), en wanneer meer warmteretentie gewenst is, heb ik gietijzer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spidey
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-04 13:02
defusion schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:02:
[...]

Ik weet het ook niet hoor, maar heb eens gekeken wat ze er zelf over zeggen.
Beide 7-ply, maar bij proline zeggen ze specifiek dat de rand net zo dik is (dus de multiline niet?), en dat de laag dikker is (halve cm) en inderdaad zwaarder.
Ik zou nog nog iets betere warmtespreiding, en door het gewicht een hogere warmteretentie verwachten bij de proline.
Persoonlijk zou ik waarschijnlijk voor de multiline gaan: goedkoper. lichter, bij de 28cm geen lomp handvat aan het uiteinde dat weer extra ruimte inneemt. En ik zou de betere warmtespreiding waarschijnlijk niet heel erg merken (ik verwacht dat die van de multiline ook al heel goed is), en wanneer meer warmteretentie gewenst is, heb ik gietijzer.
Ik denk dat de warmtebron wel belangrijk is bij de keuze. Vooral bij inductie zal een dikkere/zwaardere pan de warmte beter verdelen waardoor je minder last zal hebben een hete middencirkel.

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Spidey De 7 lagen zouden moeten zorgen voor een evenredige verspreiding van energie. De binnenste laag zal op inductie (vrijwel) niet direct verwarmd worden.

De dikke binnenlaag zal inderdaad vooral voor retentie van warmte zijn. Handig bij het aanzetten van grotere stukken vlees als je geen geschiktere pan hebt, maar in de dagelijkse thuis-keuken waarschijnlijk niet nodig.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Nu online
Iemand hier misschien ervaring met de BK Q-linair Master Glas pannen?
Deze hebben stalen handvatten en ik vroeg me af of die heet worden bij koken op gas?

Ik had liever de handvatten van de BK Conical Cool Glas gehad, maar die hebben weer niet dat handige afgiet deksel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raegin
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:54
remmuz schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:20:
Iemand hier misschien ervaring met de BK Q-linair Master Glas pannen?
Deze hebben stalen handvatten en ik vroeg me af of die heet worden bij koken op gas?

Ik had liever de handvatten van de BK Conical Cool Glas gehad, maar die hebben weer niet dat handige afgiet deksel.
Ik heb de Q-linair Master op zowel gas in mijn oude huis als nu op inductie gebruikt. Op gas worden de handvatten doorgaans te heet om vast te pakken. Bij de steelpannen heb je hier wat minder last van, mits je de steel niet in de buurt van een andere pit hebt hangen (been there..). Om die reden heb ik een losse steel erbij gekocht om van het reguliere kleine kookpannetje ook een steelpan te maken.

Op inductie heb je overigens nergens last van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Schweino
Voor degenen die net als ik al een tijdje op zoek zijn naar een goede deksel die op een De Buyer pan past: de IKEA glazen klockren deksels passen perfect https://www.ikea.com/nl/n...-koekenpan-glas-00459022/

De siliconen deksels heb ik ook maar die willen nog wel eens slap worden van de vlamhitte als je op gas kookt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2r3Hkz0UQr2EeKyVJv0OTU_CxJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5xGYhuwlJ8qBtDY3PxtN1peQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:50
NoepZor schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:38:

Wij hebben onze Tefal wok een behoorlijke tijd geleden ingeruild voor een Sola green cooking rvs wok. Zou nooit meer terug willen. Werkelijke fantastische pan voor roerbakken.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Pagina: 1 ... 36 ... 82 Laatste