Toon posts:

Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 34 35 36 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• MainframeX
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 01:30
Trasos schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 00:28:
@MainframeX je zou wellicht ook eens kunnen kijken naar BK Black steel. Dat zijn pannen die al in de fabriek zijn ingebrand. Ik ben er zelf erg tevreden over. Ikea heeft tegenwoordig ook zulke ‘voorgebakken’ pannen trouwens, dus dat is wellicht ook nog een optie.
Bedankt voor de tip. Dat is eventueel ook nog een optie :)

Edit: net gekeken, maar die black steel pannen zijn inderdaad wel erg mooi. Bij de pannenkoeken pan zei iemand zelfs dat ie de gewichtsverdeling op de steel t.o.v. van de pan fijner vond op de BK dan op zijn DeBuyer.

[Voor 19% gewijzigd door MainframeX op 28-10-2021 23:05]

Idempotent.

• twit
  • Registratie: september 2002
  • Nu online

twit

Gentoo :9

defusion schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 22:16:
Voelt het glad en niet plakkerig: gewoon gaan gebruiken.
Thanks. Even getest. Onderkant (binnenkant?) is gewoon glad en totaal niet plakkerig. Het platte stuk waar je je ei of vlees op legt zeg maar. De opstaande randen zijn idd wel wat plakkerig.. Hm.. Morgen eerst nog paar keer het branden herhalen met nóg minder olie in dat geval? Of zeg je gaan bakken (ei enz komt toch niet tegen die rand) en dit gaat door de tijd heen vanzelf beter worden.

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

• bvk
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 23:06

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
twit schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 22:50:
[...]

Thanks. Even getest. Onderkant (binnenkant?) is gewoon glad en totaal niet plakkerig. Het platte stuk waar je je ei of vlees op legt zeg maar. De opstaande randen zijn idd wel wat plakkerig.. Hm.. Morgen eerst nog paar keer het branden herhalen met nóg minder olie in dat geval? Of zeg je gaan bakken (ei enz komt toch niet tegen die rand) en dit gaat door de tijd heen vanzelf beter worden.
Dat noemen we gewoon de bodem ;)

Maar even testen met een eitje bakken kan altijd natuurlijk, de rand is inderdaad minder belangrijk.

Specs https://www.gatheringofkoks.nl

• twit
  • Nu online

twit

bvk schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 23:14:
[...]

Dat noemen we gewoon de bodem ;)

Maar even testen met een eitje bakken kan altijd natuurlijk, de rand is inderdaad minder belangrijk.
Mijn god. Het is bedtijd geloof ik. Bodem idd 8)7

Ik ga morgen testen.

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

• Raymond P
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 00:10
MainframeX schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 22:45:
[...]

Dat is wel jammer zeg. Zo'n keramische pan stond ook nog op m'n lijstje om een keer te proberen maar ik lees overal dat die pannen maar heel kort mee gaan.
De "goedkope" serie van Greenpan heeft dus inderdaad een dun laagje silicum (thermolon). Ik ga er blind van uit dat de duurdere lijn een dikker laagje opgespoten heeft gekregen.

Het kookte wel fijn, maar ik denk dat ik het hier maximaal tot een maand of drie zou kunnen rekken als ik 'm dagelijks zou gebruiken.
Ik ga dan zeker ook weer een thermolon pannetje aanschaffen, maar niet bij/van Greenpan.

---
Wat betreft de BK Black: die heeft een steel van gietijzer en kan dus breken.

- knip -

• Inviscid
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 02:53
twit schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 22:50:
[...]

Zo te zien gebruik je inductie. Het is wat lastiger om daarmee de randen echt goed in te branden aangezien alle warmte van de onderkant moet komen (ipv warme lucht bij gas). Inderdaad gewoon gaan gebruiken en dat zou langzaam beter moeten worden.

• cedrix5
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 26-11 14:02
Iemand van jullie al de pannen van Olav getest? Ze bieden een service voor de antikleefversies om ze te ‘recoaten’, zoiets heb ik nog niet eerder gezien. Ik gebruik hier allemaal 5/7-laags Demeyere rvs, maar voor antikleefpannetje is het ikea 365. Als dat dan versleten is gaat het de vuilbak in en komt er een nieuwe.

Op zich werkt dat prima maar ik zie wel voordeel van een goed model dat wat dikker is zoals mijn rvs proline pannen van demeyere als antikleefpan. (Franse oprol omeletjes bv garen soms niet geheel uniform tot de randen) Alleen, die prijzen staan me dan niet toe ze weg te gooien bij einde leven. Dat maakt zo’n recoating concept wel interessant. Ik ben wel huiverig of zo’n nieuwkomer de kwaliteit van Demeyere (of bv de duurdere debuyer rvs lijnen) kan evenaren.

• Raymond P
@cedrix5 Die heb ik gezien. Mooi zo'n koperen kern, maar houd er wel rekening mee dat het om (keramisch versterkte) PTFE coatings (Greblon) gaat.
Het recoaten zelf is zeker niet nieuw, en je hoeft ook geen pan van Olav te kopen om dat te laten doen.

Het gebruik van PFAS wordt op Europees niveau afgebouwd en is binnenkort helemaal niet meer mogelijk.
https://www.rijksoverheid...voor-europees-pfas-verbod

- knip -

• cedrix5
Ahja klopt dat wil je niet.
Is Ikea 365 even slecht?

Sowieso vind ik dat de gemiddelde Nederlander veel te veel grijpt naar antikleef. Overal kom ik van die versleten zwarte exemplaren tegen, rvs of plaatstaal is echt zeldzaam. Ik hoef maar 1 zo’n pannetje voor specifieke dingen, zelfs dan vind ik het nog leuk om spiegeleitjes of frittata te doen in een stalen pan.

• Raymond P
De keramische versterking mag je zien als een veldje met kiezels waar PTFE tussen ligt.
Het heeft meerwaarde als je met hard (maar wel plat) keukenmateriaal door je pan wilt roeren. Bij gebruik van bijvoorbeeld een keukenpincet, de zijkant van een spatel of een vork zal je nog steeds de laag beschadigen.

Als je je anti aanbak laag netjes behandelt dan heeft het nauwelijks meerwaarde en zou, wat de coating betreft, zo'n Ikea pan net zo duurzaam moeten zijn.
Het is wel knap lastig om de thermische eigenschappen van zo'n koperen laag te evenaren.

Volgens studies zijn alle PFAS voldoende slecht voor het milieu en de mens om een verbod in werking te zetten.
Verder heel begrijpelijk, ik heb er ook 1.

- knip -

• Zebby
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23:59
Raymond P schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:50:
De keramische versterking mag je zien als een veldje met kiezels waar PTFE tussen ligt.
Het heeft meerwaarde als je met hard (maar wel plat) keukenmateriaal door je pan wilt roeren. Bij gebruik van bijvoorbeeld een keukenpincet, de zijkant van een spatel of een vork zal je nog steeds de laag beschadigen.

Als je je anti aanbak laag netjes behandelt dan heeft het nauwelijks meerwaarde en zou, wat de coating betreft, zo'n Ikea pan net zo duurzaam moeten zijn.
Het is wel knap lastig om de thermische eigenschappen van zo'n koperen laag te evenaren.

Volgens studies zijn alle PFAS voldoende slecht voor het milieu en de mens om een verbod in werking te zetten.
Verder heel begrijpelijk, ik heb er ook 1.
Ik zal waarschijnlijk altijd wel een anti aanbak pan aanhouden. Voor sommige dingen is het gewoon zo handig en makkelijk. Voor heel veel mensen is koken toch een noodzakelijk iets, en dan wint gemak het altijd.
Waarom verkoopt er nog niemand al ingebrande pannen? Dan haal je de grootste barriere weg! Plaatstaal dan, gietijzer is dat best normaal natuurlijk, maar dat vind ik toch minder vergelijkbaar dan plaatstaal.

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

cedrix5 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:30:
Ahja klopt dat wil je niet.
Is Ikea 365 even slecht?

Sowieso vind ik dat de gemiddelde Nederlander veel te veel grijpt naar antikleef. Overal kom ik van die versleten zwarte exemplaren tegen, rvs of plaatstaal is echt zeldzaam. Ik hoef maar 1 zo’n pannetje voor specifieke dingen, zelfs dan vind ik het nog leuk om spiegeleitjes of frittata te doen in een stalen pan.
Voor af en toe gebruik heeft 365 een prima prijs/kwaliteit verhouding, dat is het hele idee achter die lijn :P En ze kunnen de oven in en hebben geen steel die erop geschroefd is, niets zo erg als een pan met wiebelsteel.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• defusion
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
@Zebby die zijn er wel, hier ook paar keer besproken. Geloof dat o.a. BK black line en ikea vardagen lijn al zijn ingebrand. Waarschijnlijk zijn er ook nog wel andere merken/types.

• Raymond P
Zebby schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:58:
[...]

Waarom verkoopt er nog niemand al ingebrande pannen? Dan haal je de grootste barriere weg!
Made In https://madeincookware.com/collections/carbon-steel deed dat maar ik zie op dit moment de optie niet op de website.
Je koopt nu dan geblauwd staal die afgewerkt/voorbereid is, net zoals BK Black en Ikea Vardagen.

Economisch gezien is het waarschijnlijk niet haalbaar om dat op dit moment commercieel aan te bieden, ik kan mij voorstellen dat er ontzettend veel garantie wordt geclaimd. :+
Over een paar jaar zal dat denk ik wel doodnormaal zijn.

- knip -

• GAIAjohan
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 01:33
Ik heb t gevoel dat ik iets niet goed doe want het ziet er niet uit volgens mij:
26cm mineral B
Schoongemaakt met heet water.
Daarna eerste keer volgens een video (met erg veel zonnebloemolie blijkbaar). Daarna opnieuw ingelezen qua inbranden, zoveel mogelijk olie verwijderd en nog 2x gedaan maar nu met zonnebloemolie aangebracht met silicone kwast en uitgesmeerd met keukenpapier. Dus dunne laagjes. Dat leverde veel meer zwart op, maar het is niet heel egaal of zo?

Er plakt niks, en keukenpapier lijkt schoon te blijven.

Of verwacht ik teveel van m’n eerste keer inbranden

[Voor 6% gewijzigd door GAIAjohan op 29-10-2021 16:58]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 2480Wp @ 260° West, 35° helling PVOutput

• Schweino
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 25-11 05:53
defusion schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:02:
@Zebby die zijn er wel, hier ook paar keer besproken. Geloof dat o.a. BK black line en ikea vardagen lijn al zijn ingebrand. Waarschijnlijk zijn er ook nog wel andere merken/types.
Als je bij De Buyer zelf koopt kan je voor 6,50 extra ook de pannen in laten branden: https://www.debuyer-brand.../5110/SubProducts/5110.18

• Schweino
GAIAjohan schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:55:
Ik heb t gevoel dat ik iets niet goed doe want het ziet er niet uit volgens mij:
26cm mineral B
Schoongemaakt met heet water.
Daarna eerste keer volgens een video (met erg veel zonnebloemolie blijkbaar). Daarna opnieuw ingelezen qua inbranden, zoveel mogelijk olie verwijderd en nog 2x gedaan maar nu met zonnebloemolie aangebracht met silicone kwast en uitgesmeerd met keukenpapier. Dus dunne laagjes. Dat leverde veel meer zwart op, maar het is niet heel egaal of zo?

[Afbeelding]
Er plakt niks, en keukenpapier lijkt schoon te blijven.

Volgens mij is zonnebloemolie niet de meeste geschikte olie om in te branden. Probeer eens druivenpitolie of koolzaadolie. Geeft hier een mooi zwart resultaat (zie eerdere foto's).

Heb je de pan eerst geblauwd ook?

• Raymond P
Schweino schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 17:23:
[...]

Als je bij De Buyer zelf koopt kan je voor 6,50 extra ook de pannen in laten branden: https://www.debuyer-brand.../5110/SubProducts/5110.18
Dat is niet De Buyer zelf. Wel leuk dat ze seasonen. :)

- knip -

• Raymond P
GAIAjohan schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:55:

Voel je oneffenheden? Als de pan glad genoeg aan voelt dan is dat prima. Bij te grove verschillen kan je wat problemen verwachten tijdens het koken.

Mijn misbruik-pan ziet er ook niet altijd egaal uit. Het beste wat je imho kan doen is het camoufleren met een entrecote, dan merkt niemand de vlekken op.

- knip -

• cedrix5
Erasmo schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:58:
[...]

Voor af en toe gebruik heeft 365 een prima prijs/kwaliteit verhouding, dat is het hele idee achter die lijn :P En ze kunnen de oven in en hebben geen steel die erop geschroefd is, niets zo erg als een pan met wiebelsteel.
Ja dat is precies mijn ervaring, maar mijn vraag was meer in de richting van PFAS in de laag. Misschien zit het in alle antikleeflagen maar zou kunnen dat er pannen zijn zonder?

Vanavond visburgers (zelf gemaakt door kabeljauw te mengen met ei, paneermeel en peterselie) gebakken in 28cm proline van Demeyere. Gaat perfect zonder kleven, wel met dikke laag boter natuurlijk maar schuw een beetje vet niet.

[Voor 18% gewijzigd door cedrix5 op 29-10-2021 20:28]

• GAIAjohan
Schweino schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 17:26:
[...]

Volgens mij is zonnebloemolie niet de meeste geschikte olie om in te branden. Probeer eens druivenpitolie of koolzaadolie. Geeft hier een mooi zwart resultaat (zie eerdere foto's).

Heb je de pan eerst geblauwd ook?
Niet geblauwd. Eerste keer volgens voorschrift DeBuyer. 1mm olie. Daarover meerdere reacties gelezen dat dat veel te veel is enz…vond het zelf ook niet handig met uitgieten..
Ook het dampen (hoe lang) verschillende meningen…

Daarna dus met een dunnere laag dmv kwastje.
Probleem is ook: zoveel mensen zoveel meningen…
Raymond P schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:20:
[...]

Voel je oneffenheden? Als de pan glad genoeg aan voelt dan is dat prima. Bij te grove verschillen kan je wat problemen verwachten tijdens het koken.

Mijn misbruik-pan ziet er ook niet altijd egaal uit. Het beste wat je imho kan doen is het camoufleren met een entrecote, dan merkt niemand de vlekken op.
[Afbeelding]
Nee geen oneffenheden, plakt niet, voelt bijna als een teflon pan…

Ben toch nog 2x extra doorgegaan, en moet zeggen dat het nu beter lijkt

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 2480Wp @ 260° West, 35° helling PVOutput

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Ook ik heb een vraag over inbranden, maar deze staat niet in de TS.

Ik was wat tempeh aan het bakken in een klein laagje arachideolie toen de AH bezorger kwam... en ik daarmee bezig ging. tempeh was prima, alleen de pan is nu onbedoeld ingebrand en het is een RVS Demeyere.
Kl*te want ik krijg het er niet uitgeschuurd met de zachte kant van een sponsje (ook niet met de Jif-cloon van Demeyere).

Iemand een tip?

Bot gaan schuren wordt hem niet, mijn vriendin vindt dat niet fijn ivm minikrasjes (het is haar pan, geen discussie mogelijk). Ik heb er net wat citroenzuurpoeder ingegooid en wat warm water, ga dit eens laten weken. Sulfaminezuur (espressomachineontkalker) kan ook maar is wat sterker. Iemand een goede tip?

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• Raymond P
@Boudewijn Natronloog (gootsteenontstopper maar geen gel), ovenreiniger spray, of azijn. In volgorde van tijdsconsumptie. ;)
Hou het wel aan de binnenkant van de pan, agressievere reinigingsmiddelen (ook citroen/sulfamine zuur) wil je niet onbedoeld laten doorsijpelen naar de aluminium lagen.
Verder volkomen veilig voor de meeste metalen zolang je de temperatuur onder 60 graden houdt.

Zelf ben ik fan van de kruidvat oven/grill reiniger voor gebruik op RVS, dat is natronloog in in een handige spuitbus. :)

[Voor 10% gewijzigd door Raymond P op 29-10-2021 20:56]

- knip -

• Boudewijn
  • Niet online
Raymond P schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:55:
@Boudewijn Natronloog (gootsteenontstopper maar geen gel), ovenreiniger spray, of azijn. In volgorde van tijdsconsumptie. ;)
Hou het wel aan de binnenkant van de pan, agressievere reinigingsmiddelen (ook citroen/sulfamine zuur) wil je niet onbedoeld laten doorsijpelen naar de aluminium lagen.
Verder volkomen veilig voor de meeste metalen zolang je de temperatuur onder 60 graden houdt.

Zelf ben ik fan van de kruidvat oven/grill reiniger voor gebruik op RVS, dat is natronloog in in een handige spuitbus. :)
Check, ja die alu lagen wil ik niet slopen. De pan blijft op het aanrecht dus als we over die 60C heen gaan is die pan niet meer mijn grootste probleem.

Hij staat nu in de dasty nav een tip in een appgroepje, als dat niet werkt wordt het ovenreiniger. Logisch. Dank voor het meedenken, ik ben ff niet heel helder/slim/doordenkend :)

• K0L3N
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 26-11 18:32
GAIAjohan schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:32:
[...]

Niet geblauwd. Eerste keer volgens voorschrift DeBuyer. 1mm olie. Daarover meerdere reacties gelezen dat dat veel te veel is enz…vond het zelf ook niet handig met uitgieten..
Ook het dampen (hoe lang) verschillende meningen…

Daarna dus met een dunnere laag dmv kwastje.
Probleem is ook: zoveel mensen zoveel meningen…

[...]

Nee geen oneffenheden, plakt niet, voelt bijna als een teflon pan…

Ben toch nog 2x extra doorgegaan, en moet zeggen dat het nu beter lijkt
[Afbeelding]
Ziet er inderdaad goed uit, als je ontevreden bent over hoe het er uit ziet dan kun je altijd bijschuren en opnieuw beginnen.

Pak inderdaad ook liever een olie die makkelijker verbrand, vaak wordt van die botervervanger of extra vergine olijfolie aangeraden want dat heeft een heel laag rookpunt. Dun insmeren en wat vaker herhalen is vaak de beste methode in mijn ervaring.

Maar als het nu glad is kun je ook gewoon lekker beginnen met bakken, dan merk je vanzelf of het werkt of niet.

• Raymond P
Boudewijn schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 22:08:
[...]

Check, ja die alu lagen wil ik niet slopen. De pan blijft op het aanrecht dus als we over die 60C heen gaan is die pan niet meer mijn grootste probleem.
Bij het licht verwarmen van een oven/grillplaat/pan werkt het sneller.
Dat zal niet nodig zijn op je tempeh laag maar meer generieke info.
Hij staat nu in de dasty nav een tip in een appgroepje,
Ohjee.

- knip -

• bvk

bvk

Topicstarter
Ik ken dat Dasty zelf niet, maar wat is daar mis mee dan?

* bvk gooit een RVS pan met hardnekkige aanbaksels gewoon in de vaatwasser.... ;)

• GAIAjohan
RVS pannen met ingebrande meuk gebruik ik gewoon een (geelgroene)schuurspons op. Gaan ze ook helemaal niet raar van uitzien of zo, itt een RVS fornuis ( :'( )..

De Buyer Prim’Appety. Hoe vaak dit ding schuurspons gezien heeft is ontelbaar, wordt vrijwel elke dag gebruikt, en is inmiddels iets van een jaar oud.

Schuurspons werkt overigens beter dan vaatwasser ;)

Deze heeft overigens ook veel sneller last van inbranden dan Ikea Sensuell.

[Voor 59% gewijzigd door GAIAjohan op 30-10-2021 08:09]

• Boudewijn
  • Niet online
GAIAjohan schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 23:45:
RVS pannen met ingebrande meuk gebruik ik gewoon een schuurspons op. Gaan ze ook helemaal niet raar van uitzien of zo, itt een RVS fornuis ( :'( )..

[Afbeelding]
De Buyer Prim’Appety. Hoe vaak dit ding schuurspons gezien heeft is ontelbaar, wordt vrijwel elke dag gebruikt, en is inmiddels iets van een jaar oud.

Mja dit wil de baasvrouw dus niet, hij is iets geschuurd zodat er een cirkelvormig krasjespatroon in zit . Tsja ik zou hem met een schuurspons te lijf gaan, maar zij wil dat niet.
Morgen even ovenreiniger of vaatwastablet gebruiken, en wellicht wat heet water in de pan gieten zodat de temperatuur wat oploopt en reacties dus wat sneller verlopen.

• Raymond P
@GAIAjohan Sommige pannen hebben een speciale afwerking op de toplaag, imho zonde om daar een schuurspons op te zetten.

@bvk Afhankelijk van hoe lang hij het in laat trekken kan je vlekken/putjes verwachten.
Waar natriumhydroxide nauwelijks reageert met staal kan Dasty ontvetter vrij gemakkelijk voor putcorrosie zorgen (zelfs op RVS).
Hoe dat technisch exact in elkaar zit weet ik niet, natrium/kalium hydroxide zijn ook erg alkalisch maar toch anders.

- knip -

• tagican
  • Laatst online: 26-11 17:47
GAIAjohan schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 23:45:
RVS pannen met ingebrande meuk gebruik ik gewoon een schuurspons op. Gaan ze ook helemaal niet raar van uitzien of zo, itt een RVS fornuis ( :'( )..

[Afbeelding]

Mijn IKEA Sensuell pannen vinden een schuursponsje minder prettig kwam ik al vrij snel achter. ;( Schuursponsje met afwasmiddel geeft dan minder problemen, maar daar krijg je deze vlekken idd niet mee weg.

• GAIAjohan
tagican schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 01:07:
[...]

Mijn IKEA Sensuell pannen vinden een schuursponsje minder prettig kwam ik al vrij snel achter. ;( Schuursponsje met afwasmiddel geeft dan minder problemen, maar daar krijg je deze vlekken idd niet mee weg.
De Ikea Sensuell heb ik er nog niet in die mate last van gehad eerlijk gezegd.. wellicht is die er inderdaad niet geschikt voor. Daar was de zachte kant altijd voldoende

[Voor 4% gewijzigd door GAIAjohan op 30-10-2021 01:27]

• Khil
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 04:38
Hoe gaan de plaatstalen De Buyers op inductie?

[Voor 18% gewijzigd door Khil op 30-10-2021 01:40]

55A84J

• Raymond P
GAIAjohan schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 01:26:
[...]

De Ikea Sensuell heb ik er nog niet in die mate last van gehad eerlijk gezegd.. wellicht is die er inderdaad niet geschikt voor. Daar was de zachte kant altijd voldoende
Ah, de zachte kant. :)
Je bedoelt een afwas sponsje met een iets grovere nylon kant...
Daarmee doe je helemaal niets tegen een goed gepolymeriseerde laag olie op wat spieren kweken na.
RVS zal je ook zeker niet bekrassen met nylon.

Met een schuurspons heb je wat meer kans op succes:

- knip -

• GAIAjohan
Raymond P schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 07:33:
[...]

Ah, de zachte kant. :)
Je bedoelt een afwas sponsje met een iets grovere nylon kant...
Daarmee doe je helemaal niets tegen een goed gepolymeriseerde laag olie op wat spieren kweken na.
RVS zal je ook zeker niet bekrassen met nylon.

Met een schuurspons heb je wat meer kans op succes:
[Afbeelding][Afbeelding]
Ah van die Brillo gevallen, nee die heb ik nog nooit gebruikt.
Dacht dat die groen/gele ook schuurspons heetten? Zo worden ze thuis iig wel genoemd. Iig hebben die wel degelijk krassen gegeven op de RVS bovenkant van mijn fornuis ;(

[Voor 3% gewijzigd door GAIAjohan op 30-10-2021 08:09]

• Raymond P
Tjah verbastering van productnamen gok ik. Hoe het heet maakt imho ook niet veel uit zolang iedereen elkaar snapt. :)

Je hebt schuursponzen waar een schuurkorrel door het nylon geweven zit. Scotchbrite is de merknaam daarvan geloof ik.

De afwas sponsjes hebben geen korrel en schuren dus niet of nauwelijks.
M'n vriendin noemt ze ook schuursponsjes. :+

- knip -

• GAIAjohan
@Raymond P de linker variant van de door jou geplaatste plaatjes zijn van die soort die verkocht worden over de Brillo merknaam. Zit ook al schuurmiddel e.d. bij in

Vandaag bij Ikea nog de 20cm Vardagen gekocht, handig voor een eitje bv.

Nu staat er bij Ikea weer een andere inbrandinstructie:
Wil je een koolstofstalen pan bruikbaar maken, wrijf dan alle oppervlakken van de pot/pan met olie in. Verhit de pot/pan vervolgens minstens een uur op maximaal 150 °C in de oven of op het fornuis. Laat de pan afkoelen en veeg de overtollige olie eraf.
Een uur op het fornuis op 150 graden? Dat is toch heel anders dan hoe ik gisteren gewerkt heb, maar goed, we zien t wel.
Qua kwaliteitsgevoel zou de DeBuyer best meer dan 2€ duurder mogen zijn :+
Lees in dit topic wisselende ervaringen over de Vardagen, en anders belandt ie maar bij het schroot

[Voor 27% gewijzigd door GAIAjohan op 30-10-2021 16:36]

Acties:
  • +14Henk 'm!
  • Pinned

• Raymond P
Minstens een uur ja. ;)

Er zijn meerdere technieken om grofweg hetzelfde te bereiken.
Om het te snappen zou ik wel beginnen met het gebruik van 'inbranden' achterwege te laten.

Heel simpel en kort gehouden ben je de pan aan het verven met olie en wacht je geduldig totdat het opdroogt. Gaat het te snel dan scheurt je verf.

Van branden is eigenlijk alleen sprake als je een olie gebruikt die niet uit zichzelf droogt, zo een olie moet je tot boven zijn rookpunt houden om ervoor te zorgen dat de olie gekatalyseerd blijft om een polymeer te vormen.
Lijnzaadolie is een olie die uit zichzelf al goed droogt en waarvan het rookpunt onder de 110 graden ligt.

Een voordeel van de juiste olie gebruiken en de tijd te geven om te drogen is dat je een langere polymeerketting en daarmee een betere antiaanbaklaag maakt, ook zijn deze lagen bijzonder hard.
De polymeer die lijnzaadolie (idealiter) oplevert is afaik zo'n beetje de langste chain die je thuis kan maken maar natuurlijk niet zo groot als de polymeer van fluorethyleen die op PTFE pannen zit.

Een olie die snel polymeriseert en een goed beschermende laag op je pan vormt is rijk aan meervoudig onverzadigde vetzuren.
Hoe goed een olie polymeriseert kan worden uitgedrukt met een nummertje: iodine value

Over het algemeen kom je met 150 graden goed weg als je een drogende olie gebruikt maar verder slaat het verhaal van Ikea noch nog wal.
In de gebruiksaanwijzing wordt geschreven over het niet gebruiken van schoonmaakmiddelen en heeft plaatstaal microscopisch kleine holtes.

Vroegah zat er loog (kaliloog of natronloog, gootsteenontstopper) in zeep waarmee afgewassen werd.
Dat komt door het verzepingsproces van vetten waarbij een keuze gemaakt moet worden tussen hoeveel vet of alkalische stoffen het eindproduct heeft. Aangezien niemand een vette vaat wilt had je dus een product die de seasoning van je pan af beet tijdens het afwassen.

Tegenwoordig doen we de hand afwas niet meer met zeep maar met een ontvetter. Die moderne afwasmiddelen worden niet meer gemaakt met loog+vet en zijn geheel veilig voor een goed gepolymeriseerde laag olie in je pan.
Een niet goed gedroogde laag olie hecht zich natuurlijk wel gewoon aan afwasmiddel en vaatwasmachine poeder/blokjes bevatten nog steeds alkalische stoffen.

Plaatstaal is hardstikke plat en heeft geen poriën of holtes van zichzelf.
Carbonstaal onder een microscoop:

In de bovenlaag van carbonstaal (plaatstaal) zitten oneffenheden maar niet noemenswaardig genoeg om een goede hechting te vormen met een harde toplaag. Wil je een blijvende laag dan dien je dus een olie te gebruiken die niet volledig polymeriseert en dus meer vloeibaar blijft.

Dat is waar een pan blauwen een voordeel kan geven. Door het staal goed te verhitten creëer je een laag ijzeroxide op de pan. In tegenstelling tot plaatstaal is ijzeroxide ontzettend poreus en biedt het ruim voldoende oppervlakte voor een goede hechting.
Na het blauwen kan je dus een veel hardere seasoning hebben zonder dat deze van de pan af valt.
Ijzeroxide onder een microscoop:

Het blauwen dankt zijn naam aan het verkleuren van staal tijdens het verhitten al is chemisch blauwen ook mogelijk:
(edit: het staal verkleurt niet maar het reflectiecoefficient veranderd omdat het poreuze ijzeroxide een deel van het licht door laat)

- knip -

• Raymond P
GAIAjohan schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 16:18:
@Raymond P de linker variant van de door jou geplaatste plaatjes zijn van die soort die verkocht worden over de Brillo merknaam. Zit ook al schuurmiddel e.d. bij in
[...]
Dat klopt, bijna. Het schuren wordt gedaan door het ijzer, het roze spul is een zeer sterke zeep.

Wat betreft je RVS aanrecht: chromiumoxide, het keiharde laagje wat RVS z'n fantastische eigenschappen geeft, is makkelijk oplosbaar in bepaalde zuurtjes die je bijvoorbeeld in bepaalde schoonmaakmiddelen aantreft.
Normaal geen issue want dat laagje komt vanzelf (snel) terug, maar de onderliggende staallegering is relatief zacht.

Met bijvoorbeeld een azijnzuur en zo'n afwas sponsje kan je daardoor best doffe plekken en/of krassen maken.
Op een hoog gepolijst oppervlakte zie je natuurlijk wel alles, daarom wordt RVS vaak geborsteld of als het om een pan gaat een reliëf in gestanst.

- knip -

• Boudewijn
  • Niet online
Goed met in de vaatwasser gaan ging het er niet uit, maar een uurtje met heet water + vaatwastabletje staan hielp enorm. Daarna met zacht sponsje en demeyere-cif uitgeboend.

• Dennis1812
  • Registratie: mei 2011

Dennis1812

Amateur prutser

Raymond P schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 08:10:
Tjah verbastering van productnamen gok ik. Hoe het heet maakt imho ook niet veel uit zolang iedereen elkaar snapt. :)

Je hebt schuursponzen waar een schuurkorrel door het nylon geweven zit. Scotchbrite is de merknaam daarvan geloof ik.

De afwas sponsjes hebben geen korrel en schuren dus niet of nauwelijks.
M'n vriendin noemt ze ook schuursponsjes. :+
AH Schuursponsen #AlbertHeijn https://www.ah.nl/producten/product/wi163497

Appie noemt ze ook zo :)

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• GAIAjohan
Vandaag dus die nieuwe Ikea Vardagen 20cm gekocht, 2x ingebrand op de manier:
Pan schoonmaken met heet water, drogen en op vuur opwarmen.
Olie in de pan aanbrengen met kwast, teveel wegvegen met papier.
Laten roken
Schoonvegen tot er geen residu op papier zit.

Hierna een eitje erin gekieperd, en… niks aanbranden, gewoon perfect :D *O*
Groot nadeel van de pan is trouwens dat de steel heet wordt.

Morgen de proef op de som met de De Buyer.

//edit:
De De Buyer blijft het eitje op 1 plek plakken. +/- 1 bij 1cm. Zal in de loop van de tijd wel beter worden

[Voor 11% gewijzigd door GAIAjohan op 31-10-2021 13:30]

• Fireb@ll
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21:35
GAIAjohan schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 20:42:
Vandaag dus die nieuwe Ikea Vardagen 20cm gekocht, 2x ingebrand op de manier:
Pan schoonmaken met heet water, drogen en op vuur opwarmen.
Olie in de pan aanbrengen met kwast, teveel wegvegen met papier.
Laten roken
Schoonvegen tot er geen residu op papier zit.

Hierna een eitje erin gekieperd, en… niks aanbranden, gewoon perfect :D *O*
Groot nadeel van de pan is trouwens dat de steel heet wordt.

Morgen de proef op de som met de De Buyer.
Gisteren ook een vardagen gekocht. Mijn eerste pan zonder aanbak laag. Maar dat inbranden lukt nog niet. Zit nu met een plakkerige laag. Teveel olie gebruikt. Iemand een tip hoe hem weer schoon te krijgen zodat ik het opnieuw kan proberen? Soda? Azijn? Vaatwasser?

• Jovoorthan
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 26-11 15:35
Fireb@ll schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:32:
[...]
Gisteren ook een vardagen gekocht. Mijn eerste pan zonder aanbak laag. Maar dat inbranden lukt nog niet. Zit nu met een plakkerige laag. Teveel olie gebruikt. Iemand een tip hoe hem weer schoon te krijgen zodat ik het opnieuw kan proberen? Soda? Azijn? Vaatwasser?
Ik heb er gisteren ook eentje gehaald van 28 centimeter. Toen ik hem uit de verpakking haalde, zaten onderop allemaal vlekken en dat voelde ook vrij plakkerig. In de handleiding staat dat er een beschermlaag van was op zit ter voorkoming van roesten tijdens vervoer, dus ik dacht dat die vlekken daarmee te maken hadden en ben de pan grondig gaan wassen. Helaas krijg ik die vlekken er niet helemaal af en precies daar blijft het ook duidelijk plakkerig. Ik ga terug met de pan...
Ik heb een beetje de indruk dat de waslaag bij deze pannen er niet zo gemakkelijk van afgaat als de gebruiksaanwijzing doet vermoeden en dat het plakkerige daar dus wel eens door kan komen...

• Fireb@ll
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21:35
Jovoorthan schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 11:57:
[...]

Ik heb er gisteren ook eentje gehaald van 28 centimeter. Toen ik hem uit de verpakking haalde, zaten onderop allemaal vlekken en dat voelde ook vrij plakkerig. In de handleiding staat dat er een beschermlaag van was op zit ter voorkoming van roesten tijdens vervoer, dus ik dacht dat die vlekken daarmee te maken hadden en ben de pan grondig gaan wassen. Helaas krijg ik die vlekken er niet helemaal af en precies daar blijft het ook duidelijk plakkerig. Ik ga terug met de pan...
Ik heb een beetje de indruk dat de waslaag bij deze pannen er niet zo gemakkelijk van afgaat als de gebruiksaanwijzing doet vermoeden en dat het plakkerige daar dus wel eens door kan komen...
Dat zou een hoop verklaren. Ik had onderop en in de pan ook vlekken van de beschermlaag. Heb hem inmiddels uitgekookt met soda. Daar is hij wel flink schoner door geworden. Nog wel een tijgerpatroon onderin van het laagje olie of beschermlaag. Ga nog een poging doen met soda. In het slechtste geval kan ie weg maar heb ik weer wat geleerd..
Moet hij brandschoon zijn of glad om in te branden? En heb inmiddels youtube bekeken, 150 graden in de oven voor zonnebloemolie zou te laag zijn? Dat zou 250 moeten zijn als ik YouTube: an EASY guide to SEASONING CARBON STEEL pans (2 METHODS) zou volgen.

Update: 2x gekookt met soda om de oude laag vet en fabriek smurrie weg te krijgen. > Droog gemaakt > opgewarmt op inductieplaat > heel dun zonnebloem olie er op met een keukenrol, navegen met een droge doek > oven in op 250 graden. Uitstekend resultaat.

[Voor 7% gewijzigd door Fireb@ll op 31-10-2021 16:32]

• helloitsme
  • Laatst online: 05:35
Ik ben op zoek naar een makkelijke & goede 'hapjespan' voor curry's, italiaanse sauzen etc. Wat zouden jullie adviseren?
Ik heb zelf het idee dat een anti aanbak pan dan wellicht toch het handigste is (ondanks eventuele nadelen). Of zijn er beter opties?

[Voor 36% gewijzigd door helloitsme op 31-10-2021 16:20]

• defusion
  • Niet online
Niks mis met RVS voor dergelijke doeleinden.

[Voor 6% gewijzigd door defusion op 31-10-2021 18:34]

• bvk

bvk

Topicstarter
helloitsme schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:19:
Ik ben op zoek naar een makkelijke & goede 'hapjespan' voor curry's, italiaanse sauzen etc. Wat zouden jullie adviseren?
Ik heb zelf het idee dat een anti aanbak pan dan wellicht toch het handigste is (ondanks eventuele nadelen). Of zijn er beter opties?
Vanwege de gebruikte ingrediënten zoals tomaat, wijn, yoghurt etc. is RVS hiervoor inderdaad prima. Ik gebruik hiervoor met grote tevredenheid een Demeyere Apollo 28 cm. Of als die buiten budget valt een vergelijkbare pan van een goedkoper merk.

Anti aanbak is "uit de mode" en niet duurzaam. En voor een (Indiase) curry of (Italiaanse) ragù ook niet nodig omdat dit stoofgerechten zijn waarbij eventueel aanbaksel toch wel loskomt in de uren dat het idealiter pruttelt.

Maar ook voor snellere recepten niet echt nodig als je het gerecht op wat lagere temperaturen maakt met minder kans op aanbakken.

• banaliteit
  • Laatst online: 06:40
Dutch oven? Die is wel zwaar dus misschien niet makkelijk.

• Schweino
RVS (tri-ply) pan of een geëmailleerde gietijzeren pan gebruik ik hier voor

• GAIAjohan
Ik gebruik daarvoor een RVS wok met deksel van Sola:
https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp

Bakt totaal niet aan

Verder vandaag pannenkoeken gemaakt in de De Buyer mineral B, ging heel goed totdat ik 1 met appel (zuur)maakte, dat lijkt toch iets te hebben gedaan met de anti aanbak kwaliteiten op enkele plekken. Wist dat zie problemen kon geven, maar proberen kan altijd. De pannenkoek daarna ging echt compleet mis. De rest daarna eigenlijk wel redelijk goed, muv een paar plekjes.
Rondom de bij in het midden is de pan wat lichter geworden, ik vermoed dus door de appel.

Dus mijn vraag: hoe bakken jullie pannenkoeken met appel in een dergelijke pan.

[Voor 3% gewijzigd door GAIAjohan op 31-10-2021 21:37]

• helloitsme
  • Laatst online: 05:35
bvk schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 17:04:
[...]

Vanwege de gebruikte ingrediënten zoals tomaat, wijn, yoghurt etc. is RVS hiervoor inderdaad prima. Ik gebruik hiervoor met grote tevredenheid een Demeyere Apollo 28 cm. Of als die buiten budget valt een vergelijkbare pan van een goedkoper merk.

Anti aanbak is "uit de mode" en niet duurzaam. En voor een (Indiase) curry of (Italiaanse) ragù ook niet nodig omdat dit stoofgerechten zijn waarbij eventueel aanbaksel toch wel loskomt in de uren dat het idealiter pruttelt.

Maar ook voor snellere recepten niet echt nodig als je het gerecht op wat lagere temperaturen maakt met minder kans op aanbakken.
Dank (ook de anderen die feedback gaven), Ik zal me eens in de rvs opties gaan verdiepen. > 150 euro is wat veel van het goede, maar er zijn vast ook goedkopere opties.

• Schweino
GAIAjohan schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 21:32:
[...]

Verder vandaag pannenkoeken gemaakt in de De Buyer mineral B, ging heel goed totdat ik 1 met appel (zuur)maakte, dat lijkt toch iets te hebben gedaan met de anti aanbak kwaliteiten op enkele plekken. Wist dat zie problemen kon geven, maar proberen kan altijd. De pannenkoek daarna ging echt compleet mis. De rest daarna eigenlijk wel redelijk goed, muv een paar plekjes.
Rondom de bij in het midden is de pan wat lichter geworden, ik vermoed dus door de appel.

Herkenbaar. Gebeurt bij mij ook bij spek.

Ik heb een geëmailleerde plaatstalen pan waarin ik de appel en spek los bak en gooi ze daarna op de pannenkoek in de de buyer (na het omdraaien van de pannenkoek op de bovenkant). Ik gebruik dus 2 pannen tegelijk, of ik bak de appel en spek alvast vooruit.

[Voor 16% gewijzigd door Schweino op 01-11-2021 08:13]

• defusion
  • Niet online
helloitsme schreef op maandag 1 november 2021 @ 05:35:
[...]

Dank (ook de anderen die feedback gaven), Ik zal me eens in de rvs opties gaan verdiepen. > 150 euro is wat veel van het goede, maar er zijn vast ook goedkopere opties.
Genoeg keus inderdaad.
Wij hebben recent deze erbij gekocht: https://www.ikea.com/nl/n...roestvrij-staal-00484253/
Voor het geld doet het wat het moet doen. Maar voelt en oogt wat goedkoop vergeleken met demeyere, of bijv, de ikea sensuell koekenpan: https://www.ikea.com/nl/n...rij-staal-grijs-60324544/

Tip voor demeyere: kijk op de site bestsale.be, die hebben volgens mij meestal de beste prijzen.
Bijv:
https://www.bestsale.be/a...2191444252-4244424zd.html
of
https://www.bestsale.be/a...191000465-4244328mdg.html
of uit een goedkopere serie:
https://www.bestsale.be/d...-5412191921241-92124.html

[Voor 6% gewijzigd door defusion op 01-11-2021 08:39]

• Plenkske
  • Laatst online: 21:36
Khil schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 01:39:
Hoe gaan de plaatstalen De Buyers op inductie?
Werkt hier prima.
Gebruik nu sinds maart De Buyers en na het initieel inbranden worden ze na gebruik alleen maar beter.

• Jeltel
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
GAIAjohan schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 21:32:
[...]

Ik bak geen pannenkoek met een appel, maar zeker wel met spek.
In het begin merkte ik dat de spek de laag aantastte. Inmiddels is de laag zo dik, dat die ene speklap de laag niet meer aantast.
Kortom gewoon doorbakken en na een tijdje zul je niet merken dat de laag iets minder wordt. Enige wat je alsnog niet moet doen is echt zure dingen lang bakken (tomatensap, crème fraîche o.i.d.)

• twit
  • Nu online

twit

Plenkske schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:38:
[...]

Werkt hier prima.
Gebruik nu sinds maart De Buyers en na het initieel inbranden worden ze na gebruik alleen maar beter.
Hier ook op inductie. Het initiele inbranden was 'redelijk' in mijn ogen en mijn plan was ook om vervolgens maar gewoon met dagelijks gebruik de anti aanbak laag verder te versterken. Ik heb er tot nu toe vooral eitjes in proberen te bakken en helaas branden die toch nog wel redelijk veel aan en ik zie niet direct de laag verder ontwikkelen. Misschien dat ik toch nog een keer een uurtje echt voor inbrand sessies moet gaan of werkt het beter als je andere dingen dan eitjes gaat bakken om de laag te ontwikkelen? Ik las iets over rood vlees bijvoorbeeld?

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
eiwit is een notoire aanbrander dus in principe is een ei een vrij lastig ding om te bakken ja. Maar bij mij glibberen eitjes toch altijd zo de pan uit. Ook nadat ik de pan heel haastig op de inductiepit ingebrand had.

• Plenkske
  • Laatst online: 21:36
twit schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:38:
[...]

Hier ook op inductie. Het initiele inbranden was 'redelijk' in mijn ogen en mijn plan was ook om vervolgens maar gewoon met dagelijks gebruik de anti aanbak laag verder te versterken. Ik heb er tot nu toe vooral eitjes in proberen te bakken en helaas branden die toch nog wel redelijk veel aan en ik zie niet direct de laag verder ontwikkelen. Misschien dat ik toch nog een keer een uurtje echt voor inbrand sessies moet gaan of werkt het beter als je andere dingen dan eitjes gaat bakken om de laag te ontwikkelen? Ik las iets over rood vlees bijvoorbeeld?
Vlees en aardappeltjes bakken werkt denk ik beter.

• Hulliee
  • Registratie: november 2008
  • Niet online
twit schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:38:
[...]

Hier bakken de eitjes nooit aan. Ik gebruik ook niet veel olie maar laat de pan loeiheet worden. Eitjes erin en temperatuur halveren.

• agravain
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 19:52
Vraagje tussendoor:
Dat de laag beschadigd van appel (zuur) snap ik, maar waarom geeft spek (vet) problemen?

[Voor 5% gewijzigd door agravain op 01-11-2021 12:53]

• Raymond P
Supermarkt-kwaliteit spek heeft wat toevoegingen die graag lijken te reageren met je seasoning.

- knip -

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 00:05

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik heb deze gekregen en geprobeerd schoon te maken (was verkeerd ingebrand).

Is deze nu schoon genoeg om opnieuw in te branden?

Note to self: being good is often more important than being right.

• bvk

bvk

Topicstarter
Ardana schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:58:
[Afbeelding]

Ik heb deze gekregen en geprobeerd schoon te maken (was verkeerd ingebrand).

Is deze nu schoon genoeg om opnieuw in te branden?
Voor een goede hechting heb je het liefste volledig blank staal, maar je zou het kunnen proberen. Hoe heb je de pan schoongemaakt?

Een nachtje met een laag azijn er in doet wonderen!

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 00:05

Ardana

Moderator General Chat

Mens

bvk schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:22:
[...]

Voor een goede hechting heb je het liefste volledig blank staal, maar je zou het kunnen proberen. Hoe heb je de pan schoongemaakt?

Een nachtje met een laag azijn er in doet wonderen!
Zal ik nog even doen vannacht, ik heb 'n staalborstel (met roze zeep) gebruikt. 2x flink borstelen. De randen zit nog wel een laagje op, 't midden is vrijwel helemaal schoon (volgens mij).

Note to self: being good is often more important than being right.

• Jeltel
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Raymond P schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:08:
Supermarkt-kwaliteit spek heeft wat toevoegingen die graag lijken te reageren met je seasoning.
Ik had het ook met spek zonder die toevoegingen. Maargoed, nu merk ik daar niets meer van met een dikke laag.

• MJV
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 22:46
Ardana schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:27:
[...]

Zal ik nog even doen vannacht, ik heb 'n staalborstel (met roze zeep) gebruikt. 2x flink borstelen. De randen zit nog wel een laagje op, 't midden is vrijwel helemaal schoon (volgens mij).
Anders een stukje schuurpapier (min P120), je krijgt krassen (zo lijkt het) maar die verdwijnen ook weer.

• twit
  • Nu online

twit

Ik ga het vanvond ook nog maar eens verder proberen. Ik heb hier olijfolie, avocado olie en speciaal voor het inbranden gekochte (en smerig stinkende )zonnebloem olie. Is het echt zo dat zonnebloem olie van die opties het beste is? Is het het naar de winkel rijden waard om toch die Arachidolie te kopen denken jullie of is het met de juiste techniek met zonnebloem olie (en dan verder dus gewoon aardappeltjes en vlees blijven bakken zoals iemand al zei) ook wel goed te krijgen.

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 23:46

CurlyMo

www.pilight.org

Spek en de Buyer plaatstaal is hier ook verboden. Daarvoor gebruiken we nu het kleine plaatstalen pannetje van de Aldi actie van een tijd terug.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Raymond P
Zonnebloemolie is imho een van de minst geschikte olieën.

- knip -

• woutur
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 22:51

woutur

Klauwtjes uit!

twit schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:31:
Ik ga het vanvond ook nog maar eens verder proberen. Ik heb hier olijfolie, avocado olie en speciaal voor het inbranden gekochte (en smerig stinkende )zonnebloem olie. Is het echt zo dat zonnebloem olie van die opties het beste is? Is het het naar de winkel rijden waard om toch die Arachidolie te kopen denken jullie of is het met de juiste techniek met zonnebloem olie (en dan verder dus gewoon aardappeltjes en vlees blijven bakken zoals iemand al zei) ook wel goed te krijgen.
Ik gebruik voor al mijn pannen lijnzaadolie. Geen van de oliën die je noemt zijn echt geschikt.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• twit
  • Nu online

twit

Raymond P schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:50:
Zonnebloemolie is imho een van de minst geschikte olieën.
Grr. Wat zonde. Ik had uit een aantal guides (bijv https://www.knivesandtool...en-plaatstalen-pan-in.htm en bijv https://professorpannenkoek.nl/de-buyer-pan-inbranden/ ) juist zonnebloem olie gehaald en een fles van die rotzooi gekocht. Maar terug naar de winkel voor Arachideolie dan I guess 8)7

EDIT: Aha, lijnzaadolie dus. ok!
bvk schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:57:
En zonnebloem olie die smerig stinkt? Het is van de meest neutrale en praktisch geurloze oliën....
Het rook hier echt naar de goedkope catetaria/friettent. Frituurvet lucht. Had gewoon een fles 100% zonnebloemolie voor EUR3 bij de lokale supermarkt gehaald. Na wat research dus ook nog. Gelukkig heb ik nu in ieder geval een theorie waarom het nog niet erg wilde lukken met het inbranden en kan ik iets anders gaan proberen!

[Voor 36% gewijzigd door twit op 01-11-2021 16:59]

• bvk

bvk

Topicstarter
En zonnebloem olie die smerig stinkt? Het is van de meest neutrale en praktisch geurloze oliën....

• bvk

bvk

Topicstarter
twit schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:57:

Het rook hier echt naar de goedkope catetaria/friettent. Frituurvet lucht. Had gewoon een fles 100% zonnebloemolie voor EUR3 bij de lokale supermarkt gehaald. Na wat research dus ook nog. Gelukkig heb ik nu in ieder geval een theorie waarom het nog niet erg wilde lukken met het inbranden en kan ik iets anders gaan proberen!
Aha, na verhitten dus, ik dacht dat je in koude toestand bedoelde...

Maar zorg maar voor voldoende ventilatie en afzuiging, want ook andere olie ga je ruiken bij verhitten. Lijnzaadolie bijvoorbeeld gaat een fijne vislucht geven... ;)

• defusion
  • Niet online
banaliteit schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 07:37:
[...]

RVS is niet ideaal omdat je daar moeilijk een natuurlijke anti aanbaklaag mee kan krijgen. Gevolg is dat je veel olie moet gebruiken tijdens het bakken. Dat is niet ideaal.

Ik ga toch maar de buyer een email sturen. Plaatstaal lijkt me echt het handigst. Of Baking steel want die kan je ook gelijk voor pizza's gebruiken.
Om hier nog eens op terug te komen:
Ik had dus zo'n debuyer plancha besteld, maar na wat reviews gelezen te hebben waarin er best veel krom waren bij levering, en anders wel krom trokken bij gebruik, heb ik toch maar de bestelling geannuleerd.

Je opmerking dat je bij RVS minder makkelijk een antiaanbaklaag kon kweken zette me echter aan het denken, en heb eens mijn ikea RVS pan 'ingebrand'. Dat was geslaagd, kon er prima een eitje in bakken, en ook eens vergeleken tussen mijn plaatstaal en mijn seasoned-RVS experiment bij het maken van teppenyaki-stijl gebakken rijst: ook dat ging vergelijkbaar. Terwijl dat op kaal RVS veel minder fijn gaat, dan plakt het veel sneller.

Voor mij in elk geval genoeg reden om toch maar 'gewoon' een RVS teppanyaki (van demeyere) te bestellen, en die in te branden en te gebruiken als ware het van plaatstaal.
En dat werkt super! Net voor het eerst zo gebruikt. Ook ideaal dat je 2 aparte zones kunt maken op zo'n flex inductie. Nog even spelen met wat het beste werkt, maar eentje heb ik rond stand 3-4 en de andere rond 6-7 (van 9) gehouden, spullen schuiven waar nodig.

• zacht
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
Raymond P schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:08:
Ik bak mijn spekjes (net nog voor in de andijviestamppot) gewoon in mijn plaatstalen koekenpannetje. Gaat prima (n=1). Er verschijnt wel eens een lichter plekje, maar dat verdwijnt vanzelf weer na gebruik. En wat belangrijker is, er blijft nul komma niks plakken in die pan (Debuyer 20cm).

• Raymond P
@zacht Een lichter kleurtje na spek zegt genoeg toch?

Ik kan in ieder geval vertellen dat zo'n stukje in reepjes rustig uitbakken zelfs op PTFE een laagje geeft waarbij ik mij achter mijn oren krab.

Niet dat het echt blijft plakken, daar is het veel te vet voor. Maar het kan zeker wel seasoning strippen.
En misschien doe ik het wel gewoon fout. Wie weet. :+

- knip -

• zacht
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
Raymond P schreef op maandag 1 november 2021 @ 19:57:
@zacht Een lichter kleurtje na spek zegt genoeg toch?

Ik kan in ieder geval vertellen dat zo'n stukje in reepjes rustig uitbakken zelfs op PTFE een laagje geeft waarbij ik mij achter mijn oren krab.

Niet dat het echt blijft plakken, daar is het veel te vet voor. Maar het kan zeker wel seasoning strippen.
En misschien doe ik het wel gewoon fout. Wie weet. :+
Ik heb het dan echt over minimale plekjes van een paar millimeter doorsnede, en dan een stuk of 3. Het zal ongetwijfeld een gedeeltelijke striptease van de seasoning zijn, maar alles daarna (meestal eitjes, maar ook stukken vlees, tosti's, etc) blijft ook totaal niet plakken.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• agravain
Denk dat het bij het spek waar @Raymond P naar linkt inderdaad aan de toevoegingen ligt:
de ingrediëntenlijst bevat natriumacetaat, dit is een zout van azijnzuur. Verder zie ik ook nog een zout met citraat en een zout met ascorbaat. Ook beide zouten van zuren.
Mogelijk is dit bij andere merken spek en mogelijk ook andere vleeswaren het geval.

edit: en kaliumlactaat is een melkzuur zout.

[Voor 9% gewijzigd door agravain op 01-11-2021 20:14]

• Raymond P
Yep, dat snap ik. Jouw laagje is dus dik genoeg om wat te verliezen en nog steeds in orde te blijven. (Die van mij ook)
Als je ermee weg komt is het natuurlijk prima.

Maar ik heb hier wel eens een foto gepost van een stukje plaatstaal met een aantal afdrukken van bacon strips.
Als je een pannetje net in dienst neemt doe je er goed aan supermarkt-kwaliteit spek, tomatenpuree en appels in een andere pan te bakken.

@agravain Exact. ;)

- knip -

• agravain
Mystery solved. :)

• Maxustiti
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 25-11 13:59
Is er iemand die weet wat het verschil is tussen de volgende twee pannen (behalve de prijs)?

deBuyer Mineral B Black crepespan - staal - Ø 24cm: https://www.bol.com/nl/nl...-o-24cm/9300000013627557/
DeBuyer Mineral B Element Crêpe- en Pannenkoekenpan - Ø 24 cm: https://www.bol.com/nl/nl...o-24-cm/9200000002756856/

Behalve het merkje en de kleur zie ik weinig verschil.

Ik kook keramisch en zou graag nog een pan (DeBuyer) hebben die groter is dan de pit zelf. Zou dat goed werken met deze pannen?

• defusion
  • Niet online
Het handvat is zwart. Schijnt een bol.com special te zijn.

En je hebt liefst natuurlijk een pit die net zo groot is als de bodem van de pan. Anders krijg je dus ongelijke verwarming van de randen.
Maar goed, dat is met elke pan. Plaatstaal is daar m.i. niet bijzonder goed of slecht in.

• twit
  • Nu online

twit

Ik ben de afgelopen twee dagen maar gewoon zoveel mogelijk gaan bakken (express wat rood vlees, eitjes, kip) maar ik ben toch zo ver van het resultaat van sommigen hier verwijderd dat ik er sterk over nadenk opnieuw te beginnen om mijn mooie DeBuyer koekenpan mooi ingebrand te krijgen. Ik weet dat het een kwestie van geduld en doorzetten zou moeten zijn maar ik krijg op basi van dit topic wel de indruk dat als je eenmaal slecht begonnen bent het wel eens veel moeilijker kan zijn om hem goed te krijgen dan opnieuw te beginnen. Klopt toch?

Ik heb de tips gelezen van pannetje met azijn vullen en nachtje wachten, evt wat staalwol en dan start ik morgen maar vanaf 0 met een zojuist aangeschafte fles lijnzaadolie. Eens zien hoe ver me dat brengt. Erg jammer dat ik de oven optie niet kan uitvoeren met deze steel die niet tegen dat soort hitte's kan, dat lijkt toch een factor 5 zo eenvoudig als dit op een inductie plaat proberen te doen.

• Inviscid
  • Laatst online: 02:53
Voor je weer een dag verder bent: als de bodem niet plakt en keukenpapier er schoon uitkomt als je er stevig mee poetst is de pan prima ingebrand voor zover ik weet.

Ik heb zelf gemerkt dat ik de pan wat langer warm moet laten worden dan ik met teflon deed. Ik weet ook niet wat voor inductieplaat je hebt, maar die van mij heeft kennelijk hele kleine "pitjes" die daadwerkelijk warm gemaakt worden (stuk kleiner dan de kruizen op de plaat). Daardoor kan ik mijn 26cm pan helaas niet echt goed gebruiken omdat de buitenkant een stuk koeler is dan de binnenkant.

• defusion
  • Niet online
Lijnzaadolie moet je op veel lagere temperatuur inbranden dan (bijv) arachideolie of andere oliën met een hoog rookpunt. Heeft een rookpunt van 107 graden uit m'n hoofd?

Zou het gewoon in de oven doen als het past. Ik heb de laatste keer koud erin gedaan, dan oven op 170 gezet.
Daar moet ook dat handvat m.i. prima tegen kunnen.
En dan flink lang erin. 1,5 uur was te kort, laag was nog wat plakkerig, dus nogmaals herhaald.
De volgende poging was ik 'm vergeten, en heeft ie er 3 uur in gezeten. Dat was in elk geval wel ruim voldoende ;)
Beste ook na uitzetten gewoon in de oven laten, rustig afkoelen/langer op temperatuur houden.

Dan nog zal het nooit zo goed antiaanbak werken als teflon! Je moet nog altijd zorgen dat de pan op temperatuur is, en wat vetstof gebruiken. Maar is veel minder kritisch dan bijv. RVS.

[Voor 12% gewijzigd door defusion op 02-11-2021 16:40]

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 23:46

CurlyMo

www.pilight.org

@twit Precies wat @Inviscid schrijft. Voordeel aan plaatstaal is dat hij beter wordt naar mate je hem vaker gebruikt en er soms lomp mee omgaat. Zo had ik laatste de plan met niks erin op de hete plaat laten staan. Conclusie van mijn partner en ik was uiteindelijk. Weer een beetje beter ingebrand. Dat is met weinig producten zo :p

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• twit
  • Nu online

twit

Inviscid schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:33:
Voor je weer een dag verder bent: als de bodem niet plakt en keukenpapier er schoon uitkomt als je er stevig mee poetst is de pan prima ingebrand voor zover ik weet.

Ik heb zelf gemerkt dat ik de pan wat langer warm moet laten worden dan ik met teflon deed. Ik weet ook niet wat voor inductieplaat je hebt, maar die van mij heeft kennelijk hele kleine "pitjes" die daadwerkelijk warm gemaakt worden (stuk kleiner dan de kruizen op de plaat). Daardoor kan ik mijn 26cm pan helaas niet echt goed gebruiken omdat de buitenkant een stuk koeler is dan de binnenkant.
Ja foto's zeggen in dit geval niet zoveel. Misschien laat ik me teveel verleiden door fimpjes en plaatjes waar ik het idee krijg dat je een voor 98% "zwart stalen" plan lijkt te krijgen. Mijn pan is meer een combinatie van vlekken, zwarte kleuren, lichtere kleuren, ietwat "ingedroogde "druppels etc. Máar ik moet zeggen het plakt niet, het is glad en het geeft ook niet echt af .

Weet je ik kijk het nog een week aan, schoonmaken en opnieuw beginnen kan altijd nog. Dan ga ik dan wel voor de aanpak van @defusion hieronder. Dat klinkt sowieso een stuk minder tijdrovend/arbeidsintensief.

• defusion
  • Niet online
twit schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:53:
[...]Máar ik moet zeggen het plakt niet, het is glad en het geeft ook niet echt af .
Oh dan, geen zorgen maken, wordt vanzelf wel zwarter/donkerder.
Dat egale zwarte komt m.i. sowieso meer door het oxideren/heet stoken zonder olie. De gepolymeriseerde olie sluit het vervolgens af van de elementen.

Anders zou mijn ingebrande RVS pan nu ook donker moeten zijn, en dat is 'ie zeker niet! Eerder een licht goudbruin tintje.

• twit
  • Nu online

twit

defusion schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 17:04:
[...]

Oh dan, geen zorgen maken, wordt vanzelf wel zwarter/donkerder.
Dat egale zwarte komt m.i. sowieso meer door het oxideren/heet stoken zonder olie. De gepolymeriseerde olie sluit het vervolgens af van de elementen.

Anders zou mijn ingebrande RVS pan nu ook donker moeten zijn, en dat is 'ie zeker niet! Eerder een licht goudbruin tintje.
Wow. Het ‘klikte’ vanavond opeens geloof ik. Speciaal voor het inbranden (je kan maar een excuus hebben 😊) nog maar een stuk rundvlees gebakken. In ghee dit keer en dit ging perfect. Eindelijk een echt krokante laag op buitenkant vlees wat me met vorige anti aanbak BK koekenpan maar niet wilde lukken. Ook lijkt de pan na het bakken duidelijk wéer een stuk verder ingebrand en voorzien van anti aanbak laag. Ik word steeds blijer van deze aankoop, dank voor alle tips hier!

• Raymond P
De entrecote hack. Nice. :)

- knip -

• noo
  • Registratie: januari 2012
  • Niet online
twit schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:53:
[...]

Ja foto's zeggen in dit geval niet zoveel. Misschien laat ik me teveel verleiden door fimpjes en plaatjes waar ik het idee krijg dat je een voor 98% "zwart stalen" plan lijkt te krijgen. Mijn pan is meer een combinatie van vlekken, zwarte kleuren, lichtere kleuren, ietwat "ingedroogde "druppels etc. Máar ik moet zeggen het plakt niet, het is glad en het geeft ook niet echt af .

Weet je ik kijk het nog een week aan, schoonmaken en opnieuw beginnen kan altijd nog. Dan ga ik dan wel voor de aanpak van @defusion hieronder. Dat klinkt sowieso een stuk minder tijdrovend/arbeidsintensief.
Zoals Uncle Scott zegt "Cooking performance and color are not the same thing". Alls het niet plakt zou ik me er geen zorgen over maken.

• Raymond P
noo schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 20:43:
[...]

Zoals Uncle Scott zegt "Cooking performance and color are not the same thing". Alls het niet plakt zou ik me er geen zorgen over maken.

[YouTube: How to Darken Matfer Carbon Steel Quickly]
Dat zegt hij niet. Hij zegt "color and seasoning are not the exact same thing".
Als je quotes gebruikt siert het om er geen draai aan te geven.

Het verband tussen performance en kleur is groot (maar inderdaad niet hetzelfde). Een laag polymeer verzadigd met dubbel gebonden koolstof is vele malen robuuster en plakt minder.

- knip -

• noo
  • Registratie: januari 2012
  • Niet online
Raymond P schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:16:
[...]

Dat zegt hij niet. Hij zegt "color and seasoning are not the exact same thing".
Als je quotes gebruikt siert het om er geen draai aan te geven.

Het verband tussen performance en kleur is groot (maar inderdaad niet hetzelfde). Een laag polymeer verzadigd met dubbel gebonden koolstof is vele malen robuuster en plakt minder.
Ahum

Maar mijn punt was dat je niet obsessief moet zijn over de kleur van je pan maar of je er mee kan koken of niet

[Voor 6% gewijzigd door noo op 03-11-2021 10:19]

• Raymond P
Ah, ik had geluisterd zonder te kijken. :')
Ook gelijk het nadeel van Scott, ik weet zeker dat die man het helemaal snapt maar z'n video's zijn op meerdere manieren te interpreteren.

Ik snap je punt ook wel. Gewoon koken is hier vaak genoeg als tip gegeven, maar ik snap dat het frustrerend kan zijn als je niet snapt waarom je pan niet donker wordt.

- knip -

• frankyboy707
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 22:25
Sinds ca een jaar eten wij hier thuis veel soepen, nu hebben we een soep/ stamppot pan maar dit is een Handy (blokker huismerk?) pan waar de bodem van krom is getrokken dus hadden we het erover om een nieuwe soeppan te kopen.

Nu vroeg ik mij af, wat is aan te raden; een emaille of een rvs pan en waarom? als ik rondkijk zie ik minstens 5x zoveel rvs pannen als emaille.. De pan die we nu gebruiken is overigens van emaille.

Als ik bijv in de emaille range zoek kom ik op zoiets uit: https://www.bk.nl/shop/so...m-82-liter/B1230.326.html in mn zoektocht door dit topic kwam ik het merk riess nog tegen en zag bv deze https://www.riess.nl/nl/p...-deksel-zwartwit-8-liter/

Budget is ca 80 euro maar ik zou er wel graag 10+ jaren mee doen, als er dan een pan nodig is die wat duurder is is dat het overwegen waard natuurlijk.

Ik neem overigens aan dat een dergelijke pan ook tegen een stamppot stamper kan..

• Schweino
Als je er in wilt kunnen raggen met een (metalen) stamper dan zou ik niet voor een geëmailleerde pan gaan maar voor blank RVS.

Bij IKEA hebben ze diverse 10 liter RVS pannen voor rond de 25 euro

[Voor 22% gewijzigd door Schweino op 04-11-2021 15:49]

• frankyboy707
Schweino schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:45:
Als je er in wilt kunnen raggen met een (metalen) stamper dan zou ik niet voor een geëmailleerde pan gaan maar voor blank RVS.

Bij IKEA hebben ze diverse 10 liter RVS pannen voor rond de 25 euro
Nouja raggen, het gaat wel met een beetje beleid natuurlijk ;) huidige is dus emaille en de emaille heeft het wel redelijk overleefd.

Maar als ik toch voor een RVS zou kiezen, biedt een "cheape" IKEA pan voldoende kwaliteit? Ik wil best wat geld uitgeven als het een betere kwaliteit en duurzaamheid heeft..

• Raymond P
@frankyboy707 Wat voor soepen?
Als je van plan bent boullions te trekken dan is een pan met deftige thermische eigenschappen geen luxe.

Ik heb bijvoorbeeld een goedkope (enkellaags) RVS soeppan die dramatisch presteert, het midden kan zo 15 graden warmer zijn dan aan de randen bij een volle pan. Niet ideaal op een inductiepitje als het een dag+nacht op staat.

Voor het afwerken van een soepje is een goedkope(re) pan imho prima te doen.
Geëmailleerd alu/staal zoals die BK vind ik ook niet fijn voor soepen om dezelfde reden als enkellaags RVS.

- knip -

• frankyboy707
Raymond P schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:23:
@frankyboy707 Wat voor soepen?
Als je van plan bent boullions te trekken dan is een pan met deftige thermische eigenschappen geen luxe.

Ik heb bijvoorbeeld een goedkope (enkellaags) RVS soeppan die dramatisch presteert, het midden kan zo 15 graden warmer zijn dan aan de randen bij een volle pan. Niet ideaal op een inductiepitje als het een dag+nacht op staat.

Voor het afwerken van een soepje is een goedkope(re) pan imho prima te doen.
Geëmailleerd alu/staal zoals die BK vind ik ook niet fijn voor soepen om dezelfde reden als enkellaags RVS.
Gaat eigenlijk altijd om wat dikkere soepen, tomatensoep, pompoensoep, erwtensoep etc. Vaak is de basis uitje fruiten, groenten erin meebakken, water+ bouillonblokje erbij en staafmixer er doorheen.

Het zijn dus geen soepen die uren staan te trekken oid, mijn vrouw is vegetariër dus een bouillon trekken van vlees zit er sowieso niet in ;)
Pagina: 1 ... 34 35 36 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee