Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 34 ... 86 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:30
MainframeX schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 22:27:
[...]

EDIT: wel apart, ik kom die mineral B black pannen ook alleen maar tegen bij Bol.com. Op de site van De Buyer staan ze ook niet.
Ik denk dat het is om het verschil tussen de gewone en de element lijn te verduidelijken.

Edit, na googlen op de ean code (3011240004595) lijkt het handvat zwart te zijn bij deze modellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hvNl9LnrLsqcsREUve_Jvd0blyY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/urpt3xE6JlNvP88AwA84r67Z.png?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door FRANQ op 07-10-2021 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02:48
FRANQ schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 08:12:
[...]

Ik denk dat het is om het verschil tussen de gewone en de element lijn te verduidelijken.

Edit, na googlen op de ean code (3011240004595) lijkt het handvat zwart te zijn bij deze modellen.

[Afbeelding]
Bedankt. Ik lees onder andere ook dat de greep op de normale Mineral B met een siliconen laagje is behandeld waardoor deze minder lang in de oven kan, zoals @BlackMonkey ook aangeeft. Nou twijfel ik wel of ik toch voor de andere moet gaan. Mede ook omdat ik deze week een frittata recept in de maaltijdbox heb zitten. Daarvoor moet de pan eventjes (20 min) de oven in. Nou kan ik dit ook wel doen door een deksel op de hapjespan te zetten, maar dan zit ik weer het probleem dat het me nog niet gelukt is om zonder aanbakken een ei te bakken in geëmailleerd gietijzer.

Ik zou de bestelling nog kunnen annuleren (wordt morgen pas geleverd) en de Black edition kunnen bestellen. Ik ben nu voor een 24cm gegaan omdat ik naast de hapjespan een kleiner koekenpannetje wil hebben, maar nu twijfel ik weer of daar de frittata in gaat passen. Ik wil nou ook weer niet teveel pannen.

Wat een keuzestress, m'n hoofd ontploft gewoon :+

EDIT: toch voor de 28 en 24cm black editions gegaan :)

Idempotent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:59
MainframeX schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:09:
[...]

Bedankt. Ik lees onder andere ook dat de greep op de normale Mineral B met een siliconen laagje is behandeld waardoor deze minder lang in de oven kan, zoals @BlackMonkey ook aangeeft. Nou twijfel ik wel of ik toch voor de andere moet gaan. Mede ook omdat ik deze week een frittata recept in de maaltijdbox heb zitten. Daarvoor moet de pan eventjes (20 min) de oven in. Nou kan ik dit ook wel doen door een deksel op de hapjespan te zetten, maar dan zit ik weer het probleem dat het me nog niet gelukt is om zonder aanbakken een ei te bakken in geëmailleerd gietijzer.

Ik zou de bestelling nog kunnen annuleren (wordt morgen pas geleverd) en de Black edition kunnen bestellen. Ik ben nu voor een 24cm gegaan omdat ik naast de hapjespan een kleiner koekenpannetje wil hebben, maar nu twijfel ik weer of daar de frittata in gaat passen. Ik wil nou ook weer niet teveel pannen.

Wat een keuzestress, m'n hoofd ontploft gewoon :+

EDIT: toch voor de 28 en 24cm black editions gegaan :)
Fijn dat je wat aan mijn info had. Ik haalde dat zelf ook niet uit de advertentie, ik dacht gewoon dat het een goede aanbieding was. Het lijkt erop dat het gewoon een Mineral B pan (incl B teken in het midden) is met een handvat zoals de Acier (een normale dus). Zelf kon ik hem verder ook nergens vinden dus ik vermoed dat ze net als bij ibood speciaal voor deze actie van Bol zijn gemaakt. Het enige "voordeel" zou dan het laagje wax zijn die zou helpen bij het inbranden. Of je noemt het een limited edition en dan is ie natuurlijk "beter" :+ .

Ik heb die van mij nu in gebruik en ben er tevreden mee. Heb hem eerst laten blauwen en vervolgens met de aardappelschil-zout-olie manier ingebrand. Dat leverde een mooi laagje op en mijn eitje ging ook prima zonder dat hij dreef op de olie. Ik moet alleen nog even wennen aan het schoonmaken. Ik lees dat veel mensen dit gewoon doen onder de kraan met een spons (gebruik je dan ook de schuurkant?), maar daarvan wordt de wasbak erg vet en dat lijkt mij ook niet helemaal de bedoeling. Slibben je leidingen niet langzaam vol als je er niet een drupje afwasmiddel bij wegspoelt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:45
BlackMonkey schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 15:42:
[...]
Slibben je leidingen niet langzaam vol als je er niet een drupje afwasmiddel bij wegspoelt?
Ja, maar dat gebeurt ook mét vaatwasmiddel.

Bij overtollig gebruik van vet probeer ik dat zo veel mogelijk in de vuilniszak te krijgen. En bij stollend vet doe ik zelfs m'n uiterste best.
Als je zoals ik rare (off-spec) bochten in je afvoerleidingen hebt zitten dan kan je met de tijd zeker rekenen op problemen.
En vervolgens gewoon afwasmiddel op een spons met de grove kant door de pan. Vieze pannen en een vieze wasbak is ook maar vies... :+

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Mijn vriendin gooit de debuyers die we het neest gebruiken gewoon kort in een sopje. Die laag is zo ingebrand dat zelfs dat de laag niet sloopt.

Het kan beter qua gladheid en looks maar na 8 jaar 5x per week gebruiken bakt de boel echt niet aan.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
[...]

Ik moet alleen nog even wennen aan het schoonmaken. Ik lees dat veel mensen dit gewoon doen onder de kraan met een spons (gebruik je dan ook de schuurkant?), maar daarvan wordt de wasbak erg vet en dat lijkt mij ook niet helemaal de bedoeling. Slibben je leidingen niet langzaam vol als je er niet een drupje afwasmiddel bij wegspoelt?
Ik was al mijn pannen met de hand met afwasmiddel (Klok), gaat prima, nog geen natuurlijke anti-aanbaklaag zien verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joris1234
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12-05 17:12
HekkeySE schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 16:22:
[...]

Dank voor de tip! Dit werkt feilloos!

[Afbeelding]

Toevallig ook nog een tip voor brand vlekjes onder de pan? Dit lukt blijkbaar niet lekker met azijn.
Zelfde vraag hier. Iemand tips? Ik krijg de achterkant van de pan namelijk ook niet schoon met azijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 21:15
joris1234 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 18:59:
[...]

Zelfde vraag hier. Iemand tips? Ik krijg de achterkant van de pan namelijk ook niet schoon met azijn.
Zie mijn eerdere reactie: vaatwasser op heetste stand

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:45

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Dat je de binnenkant van een pan waar voedsel mee in aanraking komt mooi schoon wil hebben is natuurlijk begrijpelijk. Maar wat boeit de buitenkant zolang die maar een beetje schoon en vetvrij is?

Het is een gebruiksvoorwerp, geen sieraad.... ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
joris1234 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 18:59:
[...]

Schuursponsje en de demeyere versie van jif. Het is een pan, het is de onderkant van de pan, en hij wordt wel eens over een pannenrekje op het fornuis geramd. Het is geen juweel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joris1234
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12-05 17:12
Boudewijn schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 22:58:
[...]

Schuursponsje en de demeyere versie van jif. Het is een pan, het is de onderkant van de pan, en hij wordt wel eens over een pannenrekje op het fornuis geramd. Het is geen juweel :)
Mijn vriendin klaagt dat het er niet schoon uitziet. Aangezien de tip met azijn super goed werkte, zou een simpele oplossing voor de achterkant ook handig zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
[...]

Fijn dat je wat aan mijn info had. Ik haalde dat zelf ook niet uit de advertentie, ik dacht gewoon dat het een goede aanbieding was. Het lijkt erop dat het gewoon een Mineral B pan (incl B teken in het midden) is met een handvat zoals de Acier (een normale dus). Zelf kon ik hem verder ook nergens vinden dus ik vermoed dat ze net als bij ibood speciaal voor deze actie van Bol zijn gemaakt. Het enige "voordeel" zou dan het laagje wax zijn die zou helpen bij het inbranden. Of je noemt het een limited edition en dan is ie natuurlijk "beter" :+ .

Ik heb die van mij nu in gebruik en ben er tevreden mee. Heb hem eerst laten blauwen en vervolgens met de aardappelschil-zout-olie manier ingebrand. Dat leverde een mooi laagje op en mijn eitje ging ook prima zonder dat hij dreef op de olie. Ik moet alleen nog even wennen aan het schoonmaken. Ik lees dat veel mensen dit gewoon doen onder de kraan met een spons (gebruik je dan ook de schuurkant?), maar daarvan wordt de wasbak erg vet en dat lijkt mij ook niet helemaal de bedoeling. Slibben je leidingen niet langzaam vol als je er niet een drupje afwasmiddel bij wegspoelt?
Over die was laag lees ik wel wisselende verhalen. Sommige wassen deze echt helemaal weg terwijl de fabrikant juist weer beweerd dat het helpt bij het inbrand proces. Ik neig zelf ook om de waslaag compleet weg te wassen.

Bij mij zijn de de buyer pannetjes inmiddels binnen. Ik stond alleen wel even klem afgelopen zondag. Het inbranden van deze pannen schijnt niet zo mooi te werken op inductie (de zijkanten gaan dan niet zo mooi mee). Dan maar de oven methode dacht ik dan. Echter gaat mijn oven maar tot 230 graden en laat het rookpunt van zonnebloem olie nou 232 graden zijn. Dat ging hem dus niet worden. Ik heb de frittata maar in de hapjespan gemaakt met de deksel erop :+

Ik heb het daar niet bij laten zitten; er zijn maar weinig oliën die geschikt zijn maar ik heb er één gevonden: druivenpit olie. Met een rookpunt van 216 graden is dit hopelijk net goed genoeg om de pannetjes mee in branden. Als bonus heb ik dan ook nog eens andere olie in huis om een keer uit te proberen *O*

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
joris1234 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 09:44:
[...]

Mijn vriendin klaagt dat het er niet schoon uitziet. Aangezien de tip met azijn super goed werkte, zou een simpele oplossing voor de achterkant ook handig zijn :)
De meest simpele oplossing is een spuitbusje ovenreiniger. :)

Als je moeilijk wilt gaan doen dan kan je mechanisch gaan reinigen of huis/tuin/keuken foefjes toepassen.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:57
MainframeX schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 23:06:
[...]

Over die was laag lees ik wel wisselende verhalen. Sommige wassen deze echt helemaal weg terwijl de fabrikant juist weer beweerd dat het helpt bij het inbrand proces. Ik neig zelf ook om de waslaag compleet weg te wassen.

Bij mij zijn de de buyer pannetjes inmiddels binnen. Ik stond alleen wel even klem afgelopen zondag. Het inbranden van deze pannen schijnt niet zo mooi te werken op inductie (de zijkanten gaan dan niet zo mooi mee). Dan maar de oven methode dacht ik dan. Echter gaat mijn oven maar tot 230 graden en laat het rookpunt van zonnebloem olie nou 232 graden zijn. Dat ging hem dus niet worden. Ik heb de frittata maar in de hapjespan gemaakt met de deksel erop :+

Ik heb het daar niet bij laten zitten; er zijn maar weinig oliën die geschikt zijn maar ik heb er één gevonden: druivenpit olie. Met een rookpunt van 216 graden is dit hopelijk net goed genoeg om de pannetjes mee in branden. Als bonus heb ik dan ook nog eens andere olie in huis om een keer uit te proberen *O*
Waarom geen lijnzaadolie? Heeft een rookpunt van 107C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

DappereDodo schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 05:37:
[...]

Waarom geen lijnzaadolie? Heeft een rookpunt van 107C.
Ehh? :?
Juist niet, toch?
Lijnzaadolie wil je juist niet zo ver verhitten...

Wikipedia: Smoke point

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Juist wel.
Lijnzaad katalyseert bij 107 graden, daarna kan je praktisch het verhitten stoppen en zal de olie verder polymeriseren want het is een drogende olie.
Een niet drogende olie zal je continue tegen het rookpunt aan moeten houden om de polymerisatie gekatalyseerd te houden.

Na (bijna) volledige polymerisatie heb je niets meer met het rookpunt te maken en kan je (net zoals andere oliën) doorstoken tot ruim over de 300 graden voordat het zooitje weer afbreekt tot as.

Lijnzaad polymeriseert wel glashard, als je je pan niet goed schoon maakt en niet blauwt heb je een goede kans dat de hele laag breekt en los laat.

Maw: bij het seasonen van pannen wil je juist de tegenovergestelde eigenschappen voor je olie tov wat je gebruikt als je kookt.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Dan staan er nog wel meer suggesties op het lijstje met lage-rookpunt-olieën.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 22:26

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Boudewijn schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 22:58:
[...]

Het hele idee van dat soort pannen hebben is dat je er lekker ongenuanceerd met een spons in kunt rossen. Hoppa!. :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
ehtweak schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:37:
Dan staan er nog wel meer suggesties op het lijstje met lage-rookpunt-olieën.
Yep, elke olie met een hoog gehalte aan meervoudig onverzadigde vetzuren is super geschikt. Ruwe lijnzaadolie is daarvan zo'n beetje de meest goedkope/toegankelijke in Nederland.

Mja, ik heb hierover al eens eerder geschreven in dit topic.
Uiteindelijk kan je ook gewoon een flinke hoeveelheid zonnebloem/arachide olie wegroken met een blauwe waas in huis vol met giftige dampen en een prima seasoning eraan over houden. :+

Wat betreft de bijenwas: er is een manier van seasonen waarbij de toplaag niet volledig polymeriseert maar continue 'nat' gehouden wordt. Je leest dit nog wel eens als Amerikanen over (kaal) gietijzer schrijven. Een mengsel van was, crisco en een olie vormt dan een automagisch zelf-herstellend laagje.
Ik ben er geen fan van, want zo'n pan was je dus niet af met afwasmiddel.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
zacht schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 18:39:
[...]

Bestellen bij IKEA, mijn ervaringen zijn dat het wat langer duurt, maar hopelijk valt het mee.

De OUMBÄRLIG hapjespan bevalt in ieder geval prima. Twee keer pastasaus in gemaakt, bleef nog niet een beetje plakken. Eerst opgewarmd, af en toe een druppel water er in, en toen dat water niet meer siste maar begon te dansen ben ik begonnen met koken.
De steel bleef trouwens goed koel. Er zullen vast betere RVS-pannen zijn, maar voor twee tientjes een RVS-pan met deksel (en die in de oven kan) ben ik uiterst tevreden.
Die OUMBÄRLIG is echt een no-brainer, twee tientjes voor een RVS hapjespan (24cm, 7 cm hoog). Al heel veel gebruikt.
Ik zag dat IKEA nu ook twee vergelijkbare pannen in de 365+ serie heeft uitgebracht. Een hapjespan met steel, 24 cm, 9 cm hoog voor twee tientjes en een hapjespan met twee handvatten, 28 cm, 7 cm hoog voor drie tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:35

franssie

Save the albatross

Topicstarter
zacht schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 17:03:
[...]

Die OUMBÄRLIG is echt een no-brainer, twee tientjes voor een RVS hapjespan (24cm, 7 cm hoog). Al heel veel gebruikt.
Ik zag dat IKEA nu ook twee vergelijkbare pannen in de 365+ serie heeft uitgebracht. Een hapjespan met steel, 24 cm, 9 cm hoog voor twee tientjes en een hapjespan met twee handvatten, 28 cm, 7 cm hoog voor drie tientjes.
Dat ding is inderdaad perfect, gaat ook gewoon mee op zeil- of kampeervakantie want met dat ding kan je bijna alles.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Laatst online: 21:33
Ik heb met veel interesse de laatste 20 pagina's gelezen.
Wij willen graag onze BK anti aanbaklaag-pannen gaan vervangen komende ja(a)r(en). En dan vervangen uiteraard door pannen zonder deze laag.
Nu heeft mijn vrouw een probleem met zware pannen (ze is niet zo groot en sterk). De de Buyere carbonstalen pannen die ik heb gezien lijken me wel aan de zware kant, of valt dit mee?
Wat zouden jullie adviseren voor deze situatie (En inductie als bron)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:39
Ik zou dan een paar mooie RVS pannen kopen. Een tijdje terug heb ik voor de lol eens gewogen, een 20cm DeBuyer is zwaarder dan een 24cm RVS koekenpan. Het is ook lekker makkelijk qua onderhoud en je kunt er alles in bakken maar het wordt wel even oefenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
Mocht je nog een beschermhoes zoeken voor de steel van je De Buyer pan en de originele te duur vinden; ik heb op Ali twee goed passende alternatieven gevonden voor een fractie van de prijs van de originele. 1 van leer en 1 van siliconen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMeD3kj9-LEWsmufEh3c9T1j9fY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ngWG8tzHdK9KCSISgymqqwmr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9lMq63ln1yWjCTPADN4jieNbHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W1KBYLT2T2Qh08y4v5nAy6Oo.jpg?f=fotoalbum_large

https://a.aliexpress.com/_vejwCk

https://a.aliexpress.com/_uRM368

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:10

MJV

DaWayne schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:08:
Ik heb met veel interesse de laatste 20 pagina's gelezen.
Wij willen graag onze BK anti aanbaklaag-pannen gaan vervangen komende ja(a)r(en). En dan vervangen uiteraard door pannen zonder deze laag.
Nu heeft mijn vrouw een probleem met zware pannen (ze is niet zo groot en sterk). De de Buyere carbonstalen pannen die ik heb gezien lijken me wel aan de zware kant, of valt dit mee?
Wat zouden jullie adviseren voor deze situatie (En inductie als bron)
Het is allemaal wel relatief. Hier thuis dezelfde situatie, de gietijzeren SENIOR moet ik altijd opruimen (en afwassen dan ook graag.. :)) want te zwaar, maar de Debuyers heb ik nog geen klachten over gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een RVS sauteerpan van 32 cm. Kom er weinig tegen. Eentje van het merk Pujadas gezien maar geen idee of dit iets is. Ervaringen? Zal voornamelijk voor pastsgerechten worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Gumball schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 20:45:
Ik ben op zoek naar een RVS sauteerpan van 32 cm. Kom er weinig tegen. Eentje van het merk Pujadas gezien maar geen idee of dit iets is. Ervaringen? Zal voornamelijk voor pastsgerechten worden gebruikt.
32 cm is dan ook vrij groot voor een sauteerpan. Voor thuisgebruik dan, in de horeca zal je ze vaker zien en kun je ze over het algemeen wel bij de groothandels vinden.

Naast de genoemde Pujadas zie ik ook een 32 cm DeBuyer staan, verder is er inderdaad niet veel. Met 28 cm is er veel meer keuze, maar ik zou voor pasta gerechten toch eerder voor een wat hogere pan gaan.

Zoals een Demeyere Apollo die ik daar zelf met veel plezier voor gebruik, Je kunt daar perfect je ragù, carbonara, vongole of andere sauzen in maken waarbij je voldoende ruimte overhoud om er lekker de pasta naar keuze door te scheppen. Met een lagere sauteerpan gaat dat toch wat lastiger zonder dat er het een en ander op je kookplaat/fornuis terecht komt... ;)

Specs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MainframeX
Nou ik kan druivenpit olie van harte aanbevelen als je een oven hebt die maar tot 230 graden gaat. Geen blauwe rook en de geur was prima te doen; het ruikt een beetje alsof je een bakseltje in de oven hebt met rozijnen erin.

Hieronder het resultaat van drie keer inbranden volgens de @Skoebidoetje methode:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQDjzxm7yiei4cMLogfJYjylF4I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vKSuxM5EQ7XC4VOJOSxutFdR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zeV3_HkFQihSdEP9H_YqC0nnuRM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rYLieJaRYRYsXdoU3ZuoUui7.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen maar eens ei proberen te bakken :)

[ Voor 23% gewijzigd door MainframeX op 17-10-2021 23:13 ]

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Ik wist niet dat DeBuyer ook koperen pannen maakte.... ;) Maar ziet er keurig uit hoor!

Al zegt het helaas nog niet veel over de uiteindelijke bakresultaten, de laag kan zo weer loslaten is gebleken. Dus ik duim even voor je eitje bakken morgen (y)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
bvk schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 14:18:
[...]

32 cm is dan ook vrij groot voor een sauteerpan. Voor thuisgebruik dan, in de horeca zal je ze vaker zien en kun je ze over het algemeen wel bij de groothandels vinden.

Naast de genoemde Pujadas zie ik ook een 32 cm DeBuyer staan, verder is er inderdaad niet veel. Met 28 cm is er veel meer keuze, maar ik zou voor pasta gerechten toch eerder voor een wat hogere pan gaan.

Zoals een Demeyere Apollo die ik daar zelf met veel plezier voor gebruik, Je kunt daar perfect je ragù, carbonara, vongole of andere sauzen in maken waarbij je voldoende ruimte overhoud om er lekker de pasta naar keuze door te scheppen. Met een lagere sauteerpan gaat dat toch wat lastiger zonder dat er het een en ander op je kookplaat/fornuis terecht komt... ;)
Ik gebruik nu een Sola pfas pan. Ook 32cm en 8cm hoog. Ideaal formaat.
De Debuyer is helaas maar 6.5cm hoog en daardoor net te laag. Gaat ook door voor een koekenpan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
bvk schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 23:46:
Ik wist niet dat DeBuyer ook koperen pannen maakte.... ;) Maar ziet er keurig uit hoor!

Al zegt het helaas nog niet veel over de uiteindelijke bakresultaten, de laag kan zo weer loslaten is gebleken. Dus ik duim even voor je eitje bakken morgen (y)
Hehe bedankt :) Het eitje is wel redelijk gelukt. Hij bakte wel behoorlijk aan maar dat kan nog te maken hebben met techniek. Ik ben nog een beetje zoekende naar de juiste temperatuur, mijn inductie plaat kan tot 9 en ik had hem op 6 staan. Maar ik twijfelde en zette hem soms ook naar 5 om vervolgens weer op 6 te zetten en weer terug. Bij het 2e eitje merkte ik al op dat stand 5 niet warm genoeg was. Van de week maar eens opnieuw proberen door hem constant op 6 te zetten. Verder lees ik links en rechts dat ik niet teveel van een pas ingebrande pan moet verwachten. De anti-aanbak kwaliteiten zullen wel met de tijd toenemen.

De laag is trouwens nog intact gebleven en mooi glad. Ik moest nog wel even wat water koken om het aanbaksel los te maken.

Het eitje smaakte me gelijk beter. Er zit wat meer structuur en smaak aan. Met een eitje uit een teflon pan is het allemaal gladder en meer futloos krijg ik het idee.

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
Oeps. Ik had beter geen appels mee kunnen bakken in het gerecht :). Aan de kenners een vraag; is het nodig om de pan helemaal op te poetsen en opnieuw te beginnen? De laag voelt verder nog wel egaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUcJViGPNi3U-StDIRsU0OtD8rs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vwuXseD2ozAdeqQDCl8KnT6B.jpg?f=fotoalbum_large

Idempotent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:10

MJV

@MainframeX alleen uit esthetische overwegingen zou ik dat doen, dus nee ;). Ik heb hier af en toe ook wel een stukje dat eraan gaat, dan smeer ik dat lokaal extra in en brand ik hem even opnieuw in. Uiteindelijk krijgt je pan een mooi patina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
@MJV bedankt voor de info. Dan maar even een nieuw laagje inbranden. Misschien ook maar gelijk even op zoek naar een geëmailleerde skillet soort pan :)

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
banaliteit schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 07:45:
Iemand nog tips voor een Teppanyaki plaat? Ik zie dat Siemens en Demeyere roestvrij staal gebruiken. In Japanse restaurants gebruiken ze volgens mij carbon steel. Het nadeel van carbon steel is echter dat 't niet de vaatwas in kan.

Iemand nog tips qua modellen of materiaal of ervaringen wilt delen.
De Siemens plaat is qua afmetingen onderkant: 37 x 20 cm. DeBuyer verkoopt carbon plaatstaal maar het model is eigenlijk qua vorm net iets te kort en te breed: 34 x 28 cm
Hier toevallig op verder gezocht?
Wij hebben sinds gisteren een nieuwe inductiekookplaat met flexzones, en zo'n teppenyaki lijkt mij ook wel wat om zo'n zone volledig te kunnen gebruiken.
Als ik nu iets teppanyaki-stijl maak doe ik dat meestal in de grootste pan die ik heb, maar toch kom je dan snel ruimte te kort. En overhevelen tussen 2 pannen is ook niet handig.

Volgens mij heb je gelijk dat de pros plaatstaal gebruiken, maar als accessoire voor op de kookplaat kom ik eigenlijk alleen RVS tegen, of een gietijzeren bakplaat. Plaatstaal zou denk ik mijn voorkeur hebben. Toevallig nog zoiets tegen gekomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:45
defusion schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 14:40:
[...]

Wij hebben sinds gisteren een nieuwe inductiekookplaat met flexzones, en zo'n teppenyaki lijkt mij ook wel wat om zo'n zone volledig te kunnen gebruiken.
Als ik nu iets teppanyaki-stijl maak doe ik dat meestal in de grootste pan die ik heb, maar toch kom je dan snel ruimte te kort. En overhevelen tussen 2 pannen is ook niet handig.

Volgens mij heb je gelijk dat de pros plaatstaal gebruiken, maar als accessoire voor op de kookplaat kom ik eigenlijk alleen RVS tegen, of een gietijzeren bakplaat. Plaatstaal zou denk ik mijn voorkeur hebben. Toevallig nog zoiets tegen gekomen?
Ja toevallig wel. De mooiste oplossing die ik heb gezien is een baking steel van carbon steel met gleuven om het vet op te vangen. Helaas verkopen ze in Europa alleen maar baking steel om pizza's mee te bakken in de oven.

https://bakingsteel.com/products/baking-steel-griddle

Ik heb chef steel wel eens gemaild met de vraag of ze die kunnen maken, maar nooit reactie op gehad.
https://www.chefsteel.eu/

Laat je het ons weten als je een andere oplossing hebt gevonden? :)

[ Voor 3% gewijzigd door banaliteit op 21-10-2021 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@banaliteit ik kwam die baking steel inderdaad ook tegen, maar denk ook wat dik, dus net als gietijzer traag als je temperatuur aanpast. En inderdaad niet te krijgen.
Heb overigens wel een pizzasteel (6mm dik), die ik verder niet meer gebruik sinds ik een pizzaoven heb.
Kan altijd eens proberen hoe dat werkt. Heb dan dus alleen geen gleuven zoals je zegt.

Beetje creatief denken: https://www.debuyer.com/e...que-edges-steel-1438.html
of een andere plaatstalen bakplaat.
Zoiets kost ook geen drol (ca. 15-25 euro afhankelijk van formaat en merk). Vermoed echter weer te dun, zie het niet direct terug maar ik schat tussen 0,75-1,5mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
defusion schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:56:
@banaliteit ik kwam die baking steel inderdaad ook tegen, maar denk ook wat dik, dus net als gietijzer traag als je temperatuur aanpast. En inderdaad niet te krijgen.
Heb overigens wel een pizzasteel (6mm dik), die ik verder niet meer gebruik sinds ik een pizzaoven heb.
Kan altijd eens proberen hoe dat werkt. Heb dan dus alleen geen gleuven zoals je zegt.

Beetje creatief denken: https://www.debuyer.com/e...que-edges-steel-1438.html
of een andere plaatstalen bakplaat.
Zoiets kost ook geen drol (ca. 15-25 euro afhankelijk van formaat en merk). Vermoed echter weer te dun, zie het niet direct terug maar ik schat tussen 0,75-1,5mm.
Temperatuur aanpassen hoeft niet perse een probleem te zijn toch? Ik gok dat de warmte sowieso niet evenredig verdeeld zal zijn. Daarnaast heb je ook nog 2 pitten die je onderling qua vermogen kan instellen.

Volgens mij is 6mm qua dikte dik zat? Een koekenpan is ook niet 10mm dik. :+ Ik denk dat het op temperatuur houden van je eten op de kookplaat geen probleem is met een inductiekookplaat.

Jouw baking tray ziet er ook interessant uit! Gietijzer is wellicht ook nog een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Teppanyaki op een bakplaatje kan je vergeten. Dat trekt de eerste keer al krom.

Een koekenpan is rond en heeft opstaande randen, dat helpt vervorming tegengaan, het zou mij niet verbazen als je met 6mm nog krap zit als de plaat onevenredig verwarmd wordt.

Een plaatje staal DC01 (370*200*6) kost je +/- 30 euro, dan nog een knutselaar vinden die er een randje op last zodat vet niet ontsnapt. Of een knutselaar die er een sleuf in wilt frezen natuurlijk.

Edit: zojuist je baking steel griddle linkje bekeken, 219 dollar? :+
Voor dat geld wil ik dan ook wel net iets meer sjouwen: https://www.xxlhoreca.com...isch-55x47xh23cm-3kw.html

[ Voor 18% gewijzigd door Raymond P op 21-10-2021 19:17 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:35
defusion schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 14:40:
[...]

Ik heb zo'n plaat van Demeyere, best fijn maar geeft altijd enorme troep bij teppan yaki gebruik. Ik bak er wel een sates op of stukken vlees die niet de 28cm koekenpan passen. Voor pannenkoeken per 2 uit een siphon ook handig, heb geen pannenkoekenpan en zo kom je er makkelijk onder met schepje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
banaliteit schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:29:
[...]

Temperatuur aanpassen hoeft niet perse een probleem te zijn toch? Ik gok dat de warmte sowieso niet evenredig verdeeld zal zijn. Daarnaast heb je ook nog 2 pitten die je onderling qua vermogen kan instellen.

Volgens mij is 6mm qua dikte dik zat? Een koekenpan is ook niet 10mm dik. :+ Ik denk dat het op temperatuur houden van je eten op de kookplaat geen probleem is met een inductiekookplaat.

Jouw baking tray ziet er ook interessant uit! Gietijzer is wellicht ook nog een optie.
6mm is zeker dik zat, maar ik dacht wellicht juist te dik/teveel warmteretentie. Maar in principe zou je niet teveel met temperatuur hoeven spelen. Inderdaad 2 temperatuurzones maken en schuiven waar nodig, zo hoort dat ook.
Raymond P schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 19:10:
Teppanyaki op een bakplaatje kan je vergeten. Dat trekt de eerste keer al krom.

Een koekenpan is rond en heeft opstaande randen, dat helpt vervorming tegengaan, het zou mij niet verbazen als je met 6mm nog krap zit als de plaat onevenredig verwarmd wordt.

Een plaatje staal DC01 (370*200*6) kost je +/- 30 euro, dan nog een knutselaar vinden die er een randje op last zodat vet niet ontsnapt. Of een knutselaar die er een sleuf in wilt frezen natuurlijk.

Edit: zojuist je baking steel griddle linkje bekeken, 219 dollar? :+
Voor dat geld wil ik dan ook wel net iets meer sjouwen: https://www.xxlhoreca.com...isch-55x47xh23cm-3kw.html
Bakplaat gaat 'm niet worden nee. Mijn wok trekt ondanks z'n randen al krom met een beetje warmte, en die is volgens mij zelfs nog net iets dikker, en anders zal het niet veel schelen.
Baking steel is inderdaad eigenlijk belachelijk duur.

Denk dat het toch maar rvs of gietijzer gaat worden, daar is genoeg in te krijgen.
Of de demeyere teppanyaki: https://www.bestsale.be/t...412191547397-4254739.html (als iemand een nog betere prijs weet houd ik me aanbevolen)
Of iets van een gietijzeren placha/bakplaat, al dan niet geëmailleerd. Daar is genoeg van te vinden voor ieder budget/formaat.
cedrix5 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 20:41:
[...]

Ik heb zo'n plaat van Demeyere, best fijn maar geeft altijd enorme troep bij teppan yaki gebruik. Ik bak er wel een sates op of stukken vlees die niet de 28cm koekenpan passen. Voor pannenkoeken per 2 uit een siphon ook handig, heb geen pannenkoekenpan en zo kom je er makkelijk onder met schepje.
Wat geeft er zooi aan? Plakt het teveel op RVS, of bedoel je in het algemeen dat teppenyaki bereidingen veel rommel geven?

[ Voor 10% gewijzigd door defusion op 21-10-2021 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
defusion schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 22:59:
Wat geeft er zooi aan? Plakt het teveel op RVS, of bedoel je in het algemeen dat teppenyaki bereidingen veel rommel geven?
RVS is niet ideaal omdat je daar moeilijk een natuurlijke anti aanbaklaag mee kan krijgen. Gevolg is dat je veel olie moet gebruiken tijdens het bakken. Dat is niet ideaal.

Ik ga toch maar de buyer een email sturen. Plaatstaal lijkt me echt het handigst. Of Baking steel want die kan je ook gelijk voor pizza's gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:35
defusion schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 22:59:
[...]

Het feit dat de pan geen rand heeft geeft veel meer spetters overal. Daarnaast is het moeilijk dat ding te verplaatsen omdat het handvat zo dicht bij de hitte zit. Bij mijn koekepannen van demeyere is het handvat van enkel rvs waardoor het nooit te warm is om ze te verplaatsen zonder theedoek.

Verder gaat die ook wel eens de oven in waarna er wat vet op aankoekt, moet er met de hand af geschuurd worden dan. Het is ook fijn als serveerplank voor koude voorgerechten enzo, blijft even goed koel als warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Raymond P schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 19:10:

Gewoon bestellen bij een staalconstructiebedrijf, kunnen ze er gelijk een randje aan zetten.

Ben wel benieuwd hoe zoiets in de praktijk zou werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
banaliteit schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 07:37:
[...]

RVS is niet ideaal omdat je daar moeilijk een natuurlijke anti aanbaklaag mee kan krijgen. Gevolg is dat je veel olie moet gebruiken tijdens het bakken. Dat is niet ideaal.

Ik ga toch maar de buyer een email sturen. Plaatstaal lijkt me echt het handigst. Of Baking steel want die kan je ook gelijk voor pizza's gebruiken.
Je zou deze kunnen overwegen: https://www.debuyer.com/e...acier-mineral-b-1486.html
Qua formaat prima, alleen wel iets meer rand dan bijv. zo'n demeyere teppanyaki plaat.

edit:
en besteld :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ldyx6w7lqX_cvnZbryFJUn0Vo8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c4TVptrdzPnzatzeN9h4JYW8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door defusion op 22-10-2021 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
mcDavid schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:12:
[...]

Gewoon bestellen bij een staalconstructiebedrijf, kunnen ze er gelijk een randje aan zetten.

Ben wel benieuwd hoe zoiets in de praktijk zou werken.
Mijn ervaring met stukjes staal is dat dat wel de prijs kan opvoeren. Zolang het niets te houden heeft hoeft er imho geen specialist aan te lassen.

In de praktijk werkt zoiets gewoon als een bakplaat, want dat is feitelijk wat je hebt laten maken. ;)
Meer is teppanyaki ook niet.

Bakplaten van dikker ijzer zijn wel fijner om op te werken, meer consistentie en minder verrassingen.

For what it's worth: ik maak best veel gebruik van rvs ovensledes (gastronorm bakken) en platen en die dump ik ook geregeld zonder veel issues op gas.
Om producten mooi aan te zetten wil je echt wat dikkers.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:58
Ik ben sinds enige tijd over van anti aanbak naar alleen RVS, en heb eigenlijk helemaal geen probleem met aanbranden. Voldoende olie en zorgen dat de temperatuur goed is. Daarvan heeft Demeyere een goede handleiding op YouTube.

Kleine koekenpan is een Debuyer Prim’Appety 20cm en bevalt uitstekend. Alleen wel lastiger schoon te maken dan de 24 en 28cm IKEA Sensuell. Oorzaak daarvan weet ik niet. Begrijp overigens ook niet echt de slechtere reviews daar. Aardappels bakken was wel even uitzoeken, maar gaat nu erg goed met een lekker korstje erop. Alleen het gewicht van de 28cm is wel een dingetje..

Qua wok heb ik een Sola Green cooking 32cm, waarmee aanbranden gewoon echt niet lijkt te gebeuren, ook met weinig olie.. Een RVS wok is overigens best wel zoeken geweest. Ik gebruik de wok echter voor roerbakken e.d. , niet ’echt’ wokken.

En wat is het fijn dat je gewoon met een metalen spatel zaken kunt draaien, gewoon even met een vork erin zonder gezeur. En het ‘voelt’ ook gewoon beter dan de teflon pannen.
Altijd als ik nu nog een teflon koekenpan zie krijg ik toch een beetje een naar gevoel.. Zeker als er krassen in zitten.. bv in vakantiehuisjes enzo. Terwijl ook daar een rvs of stalen pan veel langer mee zou gaan

[ Voor 13% gewijzigd door GAIAjohan op 22-10-2021 22:13 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-07 09:44
Nou, lekker dan: nog in de bijenwas en nu al roestvlekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ux5hGwZamxgv_dJApmMghHJkP9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zbD3ylwSPUVQnlIFvsWHfyTI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lITkQcMaUXUZAnHnW8eLxGTk-HI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e5DvevGslTRnRNhIk5dxlu4e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9AThTUmda9fnYEkjqBI_pU5JlyU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zMMYqT2NA91SabWZ0rtcq1ae.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ctMkoakiVprSqEwItapW2x_zoao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KcYlhmby97WzTVlMIfjq1PBn.jpg?f=fotoalbum_large

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Waarschijnlijk op een stapel gestaan in de winkel en telkens heen en weer geschoven. Het valt op dat de vlekjes in de rand zitten.

Als je de pan reinigt en even met schuurpapier over de vlekjes gaat is er volgens mij niets aan de hand :) . Dat het niet chique is van de leverancier snap ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Zit Mineral B niet meer in een hardpapieren zak? :+

Een jaar of 10 geleden was het doodnormaal om een stapel van die pannen (geen mineral b) te zien die er vele malen erger aan toe waren.

[ Voor 4% gewijzigd door Raymond P op 23-10-2021 17:50 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
Ik ga de DeBuyer pannen toch maar weer weg doen. Bij de andere pan laat de (voorheen perfect egale) laag nu al los na het bakken van wat pannenkoeken (van normaal beslag, geen zure dingen o.i.d.). Ik stap denk ik toch over op RVS of geëmailleerd gietijzer. Wel een pak duurder maar dan heb ik ook geen gekloot met inbranden of roest.

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@MainframeX ik heb het hier eerder gezegd, maar ben aardig fan van mijn geëmailleerde koekenpan van staub.
Vooral voor RVS is temperatuurmanagement (en/of ruim voldoende vet) erg belangrijk om aanbakken te voorkomen, en ik merk dat de staub ergens tussen RVS en mijn debuyers in zit qua aanbakgevoeligheid. In elk geval veel minder gevoelig dan RVS.

Geen idee hoe le creuset of ander geëmailleerd spul zich verhoudt overigens, die heb ik namelijk niet, en staub is 'uniek' omdat het een ruwer emaille gebruikt. Dus ymmv met andere merken/soorten.

Heb ze allemaal, en ben ook zeker blij met mijn debuyers en ikea RVS koekenpan, maar tussen die 2 zou mijn keus dus geëmailleerd gietijzer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
GAIAjohan schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 21:57:
Kleine koekenpan is een Debuyer Prim’Appety 20cm en bevalt uitstekend. Alleen wel lastiger schoon te maken dan de 24 en 28cm IKEA Sensuell. Oorzaak daarvan weet ik niet. Begrijp overigens ook niet echt de slechtere reviews daar. Aardappels bakken was wel even uitzoeken, maar gaat nu erg goed met een lekker korstje erop.
Oh ik wel hoor. Het blijft IKEA. 90% van de klanten heeft zich niet ingelezen, maar gewoon iets uit het schrap gepakt omdat het mooi glimt. En zijn dan teleurgesteld/boos dat het niet bakt als teflon.

Zelf weet ik het nog niet zo met RVS. In de behandeling is het ideaal idd maar we vinden het toch erg lastig bakken. Ligt waarschijnlijk aan een gebrek aan geduld, maar goed het is niet voor iedereen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
defusion schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:30:
@MainframeX ik heb het hier eerder gezegd, maar ben aardig fan van mijn geëmailleerde koekenpan van staub.
Vooral voor RVS is temperatuurmanagement (en/of ruim voldoende vet) erg belangrijk om aanbakken te voorkomen, en ik merk dat de staub ergens tussen RVS en mijn debuyers in zit qua aanbakgevoeligheid. In elk geval veel minder gevoelig dan RVS.

Geen idee hoe le creuset of ander geëmailleerd spul zich verhoudt overigens, die heb ik namelijk niet, en staub is 'uniek' omdat het een ruwer emaille gebruikt. Dus ymmv met andere merken/soorten.

Heb ze allemaal, en ben ook zeker blij met mijn debuyers en ikea RVS koekenpan, maar tussen die 2 zou mijn keus dus geëmailleerd gietijzer zijn.
Ik heb zelf een sauteer/hapjes pan van Le Creuset en een 24cm koekenpan (beide met zo'n houten handvat). Echt subliem spul, alleen de 24cm koekenpan is duidelijk uit een andere productie run (2e hands gekocht dus leeftijd onbekend). De emaille laag is daar een stuk ruwer wat iets lastiger schoon te maken is. De emaille laag in de sauteer pan is echt waanzinnig, heel glad. Bij aanbakken is het gewoon een kwestie van weken en je veegt het er gewoon af. Misschien toch maar eens voor een Staub gaan kijken of de Creuset pan nieuw kopen (en dus dezelfde laag als de sauteerpan krijgen).

Een vriend van mij neemt binnenkort een Demeyere RVS pan mee die ik kan proberen. Ben ik ook wel benieuwd naar.

Wat maak jij zoal klaar in die Staub pan? Bak je er ook eieren in of grijp je dan toch naar de DeBuyer pannen? Ik overweeg voor die twee doeleinden een keramische pan te kopen omdat dat zo ongeveer het enige is dat mijn vriendin zelf klaarmaakt en pannen zonder aanbak laag uitleggen het denk ik niet gaat worden. Wat me dan weer tegenstaat van keramisch is dat ze totaal niet duurzaam zijn (laag laat snel los). Ik vind het erg zonde voor het milieu om bijvoorbeeld om het jaar een nieuwe pan te moeten kopen.

[ Voor 10% gewijzigd door MainframeX op 25-10-2021 15:13 ]

Idempotent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Voor eitjes pak ik inderdaad meestal mijn debuyers, maar dat is puur omdat ik ze heb en ze net iets betere anti-aanbak eigenschappen hebben. Gaat ook prima in de staub; in elk geval aanzienlijk beter dan in onbehandeld RVS.

Bij wijze van experiment ben ik nu wel bezig met 'ingebrand RVS/doen alsof het plaatstaal is', en dat werkt ook helemaal prima, maar als je er dan alsnog zure dingen in gaat maken moet je natuurlijk wel weer opnieuw inbranden.

Verder maak ik er in principe alles in, is mijn meestgebruikte pan. Tip: zoek in dit topic op 'staub' en filter even mijn posts eruit ;)

[ Voor 13% gewijzigd door defusion op 25-10-2021 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
@defusion Bedankt. Ik zal je ervaringen met de staub eens doorlezen vanavond :)

Idempotent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09 17:13

Mars Warrior

Earth, the final frontier

MainframeX schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:15:
Ik ga de DeBuyer pannen toch maar weer weg doen. Bij de andere pan laat de (voorheen perfect egale) laag nu al los na het bakken van wat pannenkoeken (van normaal beslag, geen zure dingen o.i.d.). Ik stap denk ik toch over op RVS of geëmailleerd gietijzer. Wel een pak duurder maar dan heb ik ook geen gekloot met inbranden of roest.
Je zou nog kunnen kijken naar de WMF Fusiontec pannen. Zijn duur (€70-€100), maar zijn van staal (dus zwaar) en hebben een mineralen coating als anti-aanbaklaag.

Zit 30 jaar garantie op, dus men heeft blijkbaar wel vertrouwen in deze pannen 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:17
MainframeX schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:15:
En waar gaan de DeBuyer naartoe?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
@CurlyMo Die gaan naar een goede vriend :P Ook zo'n type die alle soorten pannen wel in huis heeft, koper, RVS, gietijzer noem het maar op. Hij heeft alleen nog geen plaatstaal geprobeerd. Van hem ga ik ook dat RVS pannetje lenen.
Mars Warrior schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:13:
[...]

Je zou nog kunnen kijken naar de WMF Fusiontec pannen. Zijn duur (€70-€100), maar zijn van staal (dus zwaar) en hebben een mineralen coating als anti-aanbaklaag.

Zit 30 jaar garantie op, dus men heeft blijkbaar wel vertrouwen in deze pannen 8)
Even gekeken, dat ziet er ook wel interessant uit!

[ Voor 50% gewijzigd door MainframeX op 25-10-2021 15:24 ]

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@MainframeX Druivenpitolie dus toch niet zo'n succes. ;)
Ik kon het eigenlijk al voorspellen met zo een mooi brons laagje. Been there.
Wellicht dat je in de toekomst plaatstaal nog een kans kan geven.

Geemailleerd gietijzer is ook heel erg fijn.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Raymond P schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 17:59:
FTFY :P

Niks mis met een gietijzeren koekenpan, die doet eigenlijk alles goed. Oké, er is toch iets mis, die krengen zijn zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@zacht Yep, eens.

Stiekem vind ik alle pannen wel ok. Al ben ik op dit moment niet echt te spreken over de duurzaamheid van Green Pan, de laag is erg dun.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-09 16:28

@MainframeX Vreemde is dat het bij met precies dezelfde methode (monini druivenpitolie & 230gr in de oven) wel heeft gewerkt. Althans, her en der ontstond er wel een klein plekje uit de inbrandlaag door dat er iets zuurs aanbakte (bijv kruiden).

FF enkele maanden verder is de laag minder mooi geworden maar bakt ie wel goed. Dus volgens mij is het geslaagd. Misschien toch nog een kans geven dus? Truc was bij mij om de oven na de 230gr run nog enkele uren geleidelijk de temperatuur af te bouwen. En ik had de pan ook geblauwd alvorens de eerste keer inbranden. Uiteindelijk 2 lagen gedaan volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
@nino_070 Bedankt voor de tip. Zal ik onthouden als ik de pannen weer een keer koop (misschien toch een crêpe pannetje o.i.d.) Ze worden morgen al opgehaald :p.

Ik heb denk ik gewoon een beetje pech met m'n inductie plaat en oven combi. Als ik gas had gehad of een oven die heter kon, dan was het wellicht anders afgelopen. Weer wat geleerd. Ik kijk wel even wat ik verder nog aanhaal. Misschien later toch experimenteren met een crêpe pannetje.

Idempotent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Goed reinigen, de tijd nemen en blauwen maken echt een wereld van verschil. ;)

Het bronzen laagje vertelt mij dat je weinig carbonyl hebt gemaakt. De olie is niet of niet lang genoeg op rookpunt geweest en dus niet volledig gepolymeriseerd.
Met zo veel lagen zou het resultaat anders echt wat donkerder moeten zijn.
Je kan met bijvoorbeeld lijnzaadolie een prima resultaat hebben op een veel lagere temperatuur, ook in de oven.

Uiteindelijk is plaatstaal gewoon niet voor iedereen weggelegd, het is inderdaad een beetje aanklooien door het gebrek aan een geconcentreerde bron van info.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
@MainframeX je zou wellicht ook eens kunnen kijken naar BK Black steel. Dat zijn pannen die al in de fabriek zijn ingebrand. Ik ben er zelf erg tevreden over. Ikea heeft tegenwoordig ook zulke ‘voorgebakken’ pannen trouwens, dus dat is wellicht ook nog een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-09 16:28
@Raymond P nu onderschat je jezelf. Met het filter in dit topic op author = Raymond P hebben we een aardig geconcentreerde bron op het internet _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Trasos schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 00:28:
@MainframeX je zou wellicht ook eens kunnen kijken naar BK Black steel. Dat zijn pannen die al in de fabriek zijn ingebrand. Ik ben er zelf erg tevreden over. Ikea heeft tegenwoordig ook zulke ‘voorgebakken’ pannen trouwens, dus dat is wellicht ook nog een optie.
Die zijn helaas te dun voor inductie, trekken krom

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Schweino
nino_070 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 23:23:
[...]

@MainframeX Vreemde is dat het bij met precies dezelfde methode (monini druivenpitolie & 230gr in de oven) wel heeft gewerkt. Althans, her en der ontstond er wel een klein plekje uit de inbrandlaag door dat er iets zuurs aanbakte (bijv kruiden).

FF enkele maanden verder is de laag minder mooi geworden maar bakt ie wel goed. Dus volgens mij is het geslaagd. Misschien toch nog een kans geven dus? Truc was bij mij om de oven na de 230gr run nog enkele uren geleidelijk de temperatuur af te bouwen. En ik had de pan ook geblauwd alvorens de eerste keer inbranden. Uiteindelijk 2 lagen gedaan volgens mij.
Same here, onderstaande is na inbranden met monini druivenpitolie op gas. Eerst flink geblauwd ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yrLH-P9v8qEQoWNL7OKAqLXuof0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yver5MftySpOcFrzJoIQrdSM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/929vFdsrZsvcdWpqdKpBK69Rz88=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XhuoKLaO1yCVP9YPt67jjQSa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Schweino op 26-10-2021 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
Schweino schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:51:
[...]

Same here, onderstaande is na inbranden met monini druivenpitolie op gas. Eerst flink geblauwd ook.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoi hoe heb je hem zo blauw gekregen kan je de stappen even aangeven zodat ik mijn enige debuyer pan die ik ook ooit heb gekocht ook kan inbranden en gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
nino_070 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 08:50:
@Raymond P nu onderschat je jezelf. Met het filter in dit topic op author = Raymond P hebben we een aardig geconcentreerde bron op het internet _/-\o_
Ja, de info die je zo vind is misschien een beetje te geconcentreerd.
Ik heb hier zat info neergeplempt maar ben mij er wel bewust van dat dat zeker niet hapklaar is tenzij je een studie ervan wilt maken.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Figo112 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:46:
[...]

Hoi hoe heb je hem zo blauw gekregen kan je de stappen even aangeven zodat ik mijn enige debuyer pan die ik ook ooit heb gekocht ook kan inbranden en gebruiken.
Op hoog vuur zetten zonder iets er in. Dan wordt ie vanzelf zo blauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Figo112 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:46:
[...]

1.Pan op vuur.
2. Wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04:57
Met dank aan dit topic ook maar eens in pannen gaan verdiepen, en " investeren" . Vandaag mijn De Buyer 5610.26 Mineraal B Element ontvangen en wow dat gewicht. Je voelt gelijk dat je een stuk kwaliteit in handen hebt. Ik baal een beetje dat ik niet 28 heb genomen (ik heb nu 28cm bk pan met anti aanbaklaag en was bang voor het gewicht verschil) maar verder super enthousiast.

Morgen wat olie in huis halen (of het moet met avocado olie kunnen.. ) en eens kijken of ik zo'n mooi laagje er in gebrand krijg op mijn inductieplaat. Zo niet dan moet hij maar de oven in. Grote kans dat ik er deze week nog een 28 cm bij ga bestellen ipv als ik na het koken net zo enthousiast ben als na het uit de verpakking halen.

Ik moet zeggen. Vaak ben ik van het " goede dingen kosten geld" en ik kan nauwelijks geloven dat er dusdanige kwaliteit tools van een echt topmerk , in dit geval een pan, beschikbaar zijn voor zo weinig geld ( <30 EUR). Bijzonder!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kPwNzW6X6LcU6xb00FTSvK066uc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rDKhZ2qqSDHmwtq4JHjhrX6y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door twit op 26-10-2021 19:45 ]

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
Ik zat gisteren te denken dat ik toch eens pannekoeken wil bakken, maar dat dat met RVS daadwerkelijk rampzalig schijnt te gaan.
Toch maar even een plaatstaal Debuyer element B 26cm gehaald voor nog geen €22 bij Bol in de outlet.
Morgen binnen en dan maar even branden. Werk zelf op gas, maar oven is even kijken.
Naast pannekoeken ook voor een eitje handiger denk ik zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twit
GAIAjohan schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 19:53:
Ik zat gisteren te denken dat ik toch eens pannekoeken wil bakken, maar dat dat met RVS daadwerkelijk rampzalig schijnt te gaan.
Toch maar even een plaatstaal Debuyer element B 26cm gehaald voor nog geen €22 bij Bol in de outlet.
Morgen binnen en dan maar even branden. Werk zelf op gas, maar oven is even kijken.
Goed idee van die oven. Dat is vast een beter plan dan op mijn inductieplaat. Ik neem aan dat je dat gekke debuyer logo'tje uit de steel dan wegneemt.. Ik vraag me af of dat 250+ graden proof is eerlijk gezegd, het voelt een beetje als rubber aan.

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
twit schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 19:59:
[...]

Goed idee van die oven. Dat is vast een beter plan dan op mijn inductieplaat. Ik neem aan dat je dat gekke debuyer logo'tje uit de steel dan wegneemt.. Ik vraag me af of dat 250+ graden proof is eerlijk gezegd, het voelt een beetje als rubber aan.
Ik zag in dit topic mensen het over een oven hebben. Even terugzoeken in het topic ;)

Qua ruimte is het geen punt (Boretti 6pits geval), maar ik gebruik die oven eigenlijk nooit :P dus zal wel stinken enz..
Wat betreft het logo zou ik even kijken of die eruit kan of iemand anders daar ervaring mee heeft. Morgen even kijken of die van mij dat ook heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Mineral B heeft een epoxy coating op de steel.
Als je deze langdurig in de oven hebt op een hoge temperatuur dan wordt de coating vloeibaar.
Op punten waar de steel de oven of plaat raakt kan je een kleine beschadiging van de coating verwachten.
Ook zal het wat verkleuren.

De gele bij druk je er zo uit.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twit
Raymond P schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 20:40:
Mineral B heeft een epoxy coating op de steel.
Als je deze langdurig in de oven hebt op een hoge temperatuur dan wordt de coating vloeibaar.
Op punten waar de steel de oven of plaat raakt kan je een kleine beschadiging van de coating verwachten.
Ook zal het wat verkleuren.

De gele bij druk je er zo uit.
Wow thanks, en ik dacht dat ik goed had opgelet welke DeBuyer pan te kopen.. Kortom. Toch maar inbranden op de inductieplaat? Ik neem aan dat ik me geen zorgen hoef te maken over de hitte die die inductieplaat aan kan toch.. Glas kan wel wat hebben ? :)

Edit: ik heb al een handleiding gevonden. Morgen toch maar even zonnebloem olie halen dan (nu alleen avocado en olijf staan) en extra voorzichtig starten ivm inductie zie ik. We hebben wat te doen morgen :D
https://www.knivesandtool...en-plaatstalen-pan-in.htm

[ Voor 17% gewijzigd door twit op 26-10-2021 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Wat @Raymond P zegt, de steel is niet echt ovenbestendig. Ik zou de oven niet doen, de steel is niet ovenbestendig. Ik heb dezelfde pan in 20 cm, die is de oven niet ingegaan om die reden. Op gas ingebrand met raapolie. Is mijn koekenpan voor alles wat er in past (eitje, vlees, etc). De bodem ziet er niet uit, maar het ding doet het vanaf dag 1 meer dan prima. Is wel echt een eenpersoonspan, de 26cm lijkt me ideaal. En wel wat aan de zware kant. Één keer laten vallen en toen was ik vooral bezorgd over mijn vloer, niet over die pan, de pan maakt een behoorlijk onverwoestbare indruk. Ik was hem met de hand met Klok afwasmiddel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Die van mij gaat gewoon de oven in maar ik polymeriseer op een veel lagere temperatuur.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:20
Na eerder tegenvallende resultaten met mijn tefal character koekenpan en de nog steeds vele malen betere demeyere alu pro koekenpannen, ben ik sinds vandaag eigenaar van een demeyere Apollo 7 wok.

Ik had nog nooit gewokt en wilde dat toch eens proberen. Van het weekend uren lopen wikken en wegen tussen diverse pannen. Uiteindelijk toch gekozen voor de rvs pan van demeyere tov een wok met antiaanbaklaag van tefal/bk/etc. Ik was nogal huiverig voor aanbranden van producten, maar iemand hier merkte terecht op dat je je daar bij wokken niet druk om hoeft te maken, omdat het gerecht constant in beweging is.

Vandaag dus meteen de proef op de som genomen en mijn eerste indruk is zeer positief. De pan is bijzonder snel heet. Het wokken zelf kan ik niet over oordelen, omdat ik dat nog niet eerder heb gedaan. Maar de groenten waren lekker knapperig beetgaar en geen zwarte plekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fEQm96HTKSR_iq6ml1mxOvwyiyg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qvAMHtHtFAsbw0zgeBtizZWz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IDqtVO5irowwNRGahMl4k-u_sgs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tGCEfEwheSFhLjjbFqjGTFaH.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4C3enEpQ-1pbQyqj-e1CvqS-Kg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8qmJnZQr2KGV2pPWt1J5u4M0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8c9CN9-FwivrrSn8EJrdvv7wDZY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NLEpuBoyW8s3RSQ4gUmtWAKD.jpg?f=fotoalbum_tile

Overigens zien de demeyere alu pro pannen er ook nog steeds netjes uit. De anti-aanbaklaag is nog intact, inclusief structuur. Ook geen aangekoekte plekken in de randen. Die pannen zijn nog geen jaar oud, maar volgens mij zag ik bij m'n tefal pannen wel al wat slijtage in die tijd. Ik heb me nu wel aangeleerd om de pannen telkens als ze nog warm zijn, schoon te maken met een stukje keukenrol. Daarna gaan ze wel nog even in de afwas, maar scheelt wel aanzienlijk in de meuk die je er nog af moet wassen.

[ Voor 37% gewijzigd door LA-384 op 26-10-2021 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Valt ook wel mee hoor, mijn vriendin bakt ze er ook in, en die weet echt niet het verschil in werking tussen RVS/plaatstaal/gietijzer. Pakt gewoon wat voorhanden is/groot genoeg is; meestal de 28cm debuyer én de 28cm ikea rvs pan.
Voldoende heet stoken en voldoende vet gebruiken, dan komt het helemaal goed.

Recent heb ik eens een laagje ingebrand in mijn RVS pan, en nu gaat zelfs een eitje op lagere temperatuur best prima. Maar dan verlies je natuurlijk wel weer de unieke voordelen van RVS; juist dat je er zure dingen in kunt maken zonder zorgen over een laagje. Dus wil je zeker niet ontmoedigen om ze allebei aan te houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@Raymond P jij weet het wellicht; ik heb het inbranden altijd met arachide olie gedaan, maar naar aanleiding van posts hier eens lijnzaadolie gebruikt, en op lagere temperatuur ingebrand, namelijk 170 in de oven voor 1,5 uur zoiets.
Uiteraard zeer dun uitgesmeerd (tot het droog leek en daarna nogmaals nageveegd).
Echter na afkoelen was de laag wat plakkerig.
Toch nog te kort of niet heet genoeg?
deze olie: https://www.ah.nl/product.../teutoburger-lijnzaadolie), tht 4-2022, net geopend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@defusion Dat is aan de korte kant.
Maar na verhitten de pan een dagje wegzetten is ook een optie. Morgen kort verwarmen en het plakken zou wel weg moeten zijn.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
GAIAjohan schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 20:21:
[...]

Ik zag in dit topic mensen het over een oven hebben. Even terugzoeken in het topic ;)

Qua ruimte is het geen punt (Boretti 6pits geval), maar ik gebruik die oven eigenlijk nooit :P dus zal wel stinken enz..
Wat betreft het logo zou ik even kijken of die eruit kan of iemand anders daar ervaring mee heeft. Morgen even kijken of die van mij dat ook heeft.
Als je de beschikking hebt over een gasfornuis als ik het goed begrijp zou ik daar zelf de voorkeur aan geven voor het inbranden. De oven daarvoor gebruiken is meen ik meer een oplossing voor de mensen met een inductieplaat omdat je daarbij niet de gehele bodem en de randen echt goed heet kunt stoken.

@LA-384
Ik was nogal huiverig voor aanbranden van producten, maar iemand hier merkte terecht op dat je je daar bij wokken niet druk om hoeft te maken, omdat het gerecht constant in beweging is.
Dat was ik denk ik ;) Fijn dat het zo meteen goed gelukt is, al heeft dit nog niet heel veel te maken met het "echte" wokken wat gebeurt in plaatstaal op een fornuis met de vlam van een straaljager motor... Maar goed, dat heeft vrijwel toch niemand in huis tenzij dat huis een voormalig Chinees restaurant was :P

En in het algemeen voor diegenen die met een DeBuyer aan de slag gaan: Het is al vaker gezegd, maar staar je niet blind op die eerste initiële laag. De echte laag creëer je pas na maanden zo niet jaren en heel veel er in van alles bakken!

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
bvk schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 01:17:

En in het algemeen voor diegenen die met een DeBuyer aan de slag gaan: Het is al vaker gezegd, maar staar je niet blind op die eerste initiële laag. De echte laag creëer je pas na maanden zo niet jaren en heel veel er in van alles bakken!
Ja, dit idd. Ik heb laatst de 20cm eens met staalwol schoongeschuurd. Volgende dag trekt mijn vrouw hem uit de kast en dacht ik "oeps, daar moet nog wat mee gebeuren"... Zonnebloemolie erin, grootste pit op turbo, 2 min later was'ie klaar voor gebruik. 't is maar net hoe gek je je zelf wilt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
zacht schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:35:
[...]

1.Pan op vuur.
2. Wachten.
wachten tot het huis afbrandt? of tot het blauw wordt? En daarna nog olie of niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Figo112 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:28:
[...]

wachten tot het huis afbrandt? of tot het blauw wordt? En daarna nog olie of niet?
>:) ligt er aan wat je wil met je huis.
Maar serieuzer. De pan even goed wassen, droog maken en zonder iets er in op het vuur. Duurt best even, maar je ziet alle kleuren van de regenboog voorbij komen, uiteindelijk wordt hij blauw. Eventueel kun je de pan helpen door hem een beetje te kantelen en te draaien om de zijkanten goed mee te pakken.
Daarna af laten koelen en je seasoning methode kiezen.
Dat laatste zeg ik omdat er wat mij betreft geen 'beste methode' is. Of je nu een laagje olie verhit tot rookpunt en dan af laat koelen, of simpelweg uien en knoflook oid er in bakt (weggooien, niet opeten), of de oven-methode gebruikt, meerdere methoden werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik gebruik al meer dan een jaar met veel plezier een DeBuyer Mineral B Pro op inductie.
Maar het viel me een tijd geleden al op dat de pan minder warm wordt aan de kant waar de steel zit. De rest van de buitenkant van de bodem wordt wel warm, het is echt alleen aan de kant van de steel.
Het maakt niet uit hoe ik de pan neerzet, (steel naar links, rechts, voren, etc.)

Ik kan er meestel wel redelijk omheen werken door eten te verplaatsen/schuiven. Maar vroeg met toch af of dit normaal is?

Een paar maanden gelden een keer tomatensaus erin gehad, waardoor de laag redelijk weg was.
Niet opnieuw een laag ingebrand, maar gewoon dagelijks verder blijven gebruiken.
Hij is nu overal weer lekker donker en bakt perfect, maar je ziet nu ook precies het stuk dat minder warm wordt omdat het daar nog steeds lichter gekleurd is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/to4UE7I8qs4NssQP6Jdt9zm5HGQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RQRVcCsftqTmMAe60EylRg8J.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triggy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 20:55
Die warmte gaat in de steel zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Triggy schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:37:
Die warmte gaat in de steel zitten.
Die is van RVS bij deze pan en zou juist minder (snel) warmte op moeten nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triggy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 20:55
Minder is wel beter. Inductiepitten zijn vaak klein in vergelijking met de pan dus vandaar dat het nu sneller opvalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
Mijn 26cm Mineral B is ook binnen, maar wat een gewicht?! De 28cm Ikea Sensuell is veel zwaarder volgens de weegschaal (1360g vs 780) maar de Mineral B voelt veel zwaarder. Alsof het gewicht veel minder goed verdeeld is..
De 20cm Debuyer Prim’Appety rvs pan is slechts 380g.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bKxlAAal.jpg
Vanavond maar inbranden , en kijken wat t wordt.
Voor minder dan €22 voelt het als één brok kwaliteit.

Maakt de gebruikte pit nog uit? Heb zelf klein, groot en wok. 1,8 en 2,6 en 4,3 kW op gas

[ Voor 16% gewijzigd door GAIAjohan op 28-10-2021 12:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twit
GAIAjohan schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:23:
Mijn 26cm Mineral B is ook binnen, maar wat een gewicht?! De 28cm Ikea Sensuell is veel zwaarder volgens de weegschaal (1360g vs 780) maar de Mineral B voelt veel zwaarder. Alsof het gewicht veel minder goed verdeeld is..
De 20cm Debuyer Prim’Appety rvs pan is slechts 380g.
[Afbeelding]
Vanavond maar inbranden , en kijken wat t wordt.
Voor minder dan €22 voelt het als één brok kwaliteit.

Maakt de gebruikte pit nog uit? Heb zelf klein, groot en wok. 1,8 en 2,6 en 4,3 kW op gas
Same here. Ik ben inmiddels begonnen met inbranden. Het stinkt hier alsof ik bij de lokale caferia binnen sta maar volgens mij gaat het al de goede kant op. Best gaaf eigenlijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zt1q-l__bv57xcfkGRfGifq-lu8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yd2ixVZYn3f2J7EOuJrCBcrK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dsvu9iGXNKobjH9jWvJD5XJL238=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pUMYjSVmLibsm2uGwimBwdPt.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Nou, m'n Greenpan is wat mij betreft afgeschreven.
Gisteren nota bene tijdens het smelten van cheddar + goudse kaas en gebruik van een siliconen pannenlikker door de laag heen gegaan.
Ik heb de pan amper gebruikt en voor mijn doen met zeer zachte hand behandeld maar hij is toch nog geen jaar meegegaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HKNlALUtyoZ4vO_diDcY7fE-i60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XkZfp0GxzMdACUlGj6KZWUJt.jpg?f=fotoalbum_large

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
twit schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 19:31:
[...]

Same here. Ik ben inmiddels begonnen met inbranden. Het stinkt hier alsof ik bij de lokale caferia binnen sta maar volgens mij gaat het al de goede kant op. Best gaaf eigenlijk:

[Afbeelding][Afbeelding]
Op je tweede foto lijkt het alsof er te veel olie is gebruikt. Plakt het nu niet? Als je residu ziet moet je het er eigenlijk meteen weer met wat keukenpapier uitvegen. Dus niet alleen wat uitsmeren en klaar, maar ook tijdens het inbranden kan het nog wat uitlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twit
Trasos schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 22:02:
[...]

Op je tweede foto lijkt het alsof er te veel olie is gebruikt. Plakt het nu niet? Als je residu ziet moet je het er eigenlijk meteen weer met wat keukenpapier uitvegen. Dus niet alleen wat uitsmeren en klaar, maar ook tijdens het inbranden kan het nog wat uitlopen.
Dank voor de tip! Ik ben wel iedere keer (5x gebrand nu) nóg meer gaan wegvegen en verminderen voor mijn gevoel ja. Kan goed dat ik het de eerste keer te ruim deed. Ik zag net een filmpje gebrand uit de oven en die was echt hélemaal effen zwart binnen en buiten. Leek wel gespoten. Daar zit ik nog heel ver vandaan, maar ik denk dat ik iig morgen mijn eerste eitje en biefstukje wel durf te bakken en als ik het goed begrijp kan ik ook al bakkend de komende tijd ‘doorbouwen’ aan de laag toch. Of zie je dingen die aanleiding zouden kunnen zijn om opnieuw te beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Voelt het glad en niet plakkerig: gewoon gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
Raymond P schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 21:44:
Nou, m'n Greenpan is wat mij betreft afgeschreven.
Gisteren nota bene tijdens het smelten van cheddar + goudse kaas en gebruik van een siliconen pannenlikker door de laag heen gegaan.
Ik heb de pan amper gebruikt en voor mijn doen met zeer zachte hand behandeld maar hij is toch nog geen jaar meegegaan.

[Afbeelding]
Dat is wel jammer zeg. Zo'n keramische pan stond ook nog op m'n lijstje om een keer te proberen maar ik lees overal dat die pannen maar heel kort mee gaan.

Idempotent.

Pagina: 1 ... 34 ... 86 Laatste