Na enkele weken problemen te hebben gehad met mijn debuyer pan eindelijk achter de reden gekomen.
Mijn vrouw gebruikte vloeibare
bakolie meuk waar citroenzuur in bleek te zitten. Dus na elke keer een goede laag te hebben gezet verdween deze uit de pan. Ik was aan het twijfelen of het aan mijn seasoning kunsten lag. En daar zat ook iets fout want nadat we naar echte boter / olie waren omgeschakeld ging het nog niet beter.
Dus de reden waarom de laag eruit ging was achterhaald maar nu was de vraag waarom de laag niet hechte (de allereerste keer wel maar sinds dat de laag eruit was niet meer). Eerst in azijn gezet voor 5 minuten daarna geschrobd met een schuurspons. Daarna wederom azijn voor 5 minuten. Met een bolletje staalwol de laatste dingen eraf. En daarna met lauwe soda de pan schoongemaakt met een nieuwe schuurspons.
De pan daarna 5 minuten langzaam verwarmd om deze te drogen, daarna de temperatuur nog wat omhoog totdat deze blauwe tint begon te krijgen. En dat zo voor 5 minuten gehouden. Het glaskermische vuur uitgezet en op de warme plaat laten afkoelen tot lauw / handwarm. Daarna voor 5 minuten langzaam opwarmen en een dun laagje olie erin gewreven en het vuur omhoog gezet tot medium hoog. 1 minuut na het inwrijven met een doekje alles droog geveegd en bij de pan gebleven: bij druppelvorming even door de pan geveegd om het egaal te maken. Totdat de pan helemaal droog gebakken was en het vuur uitgezet. Wederom op de warme plaat.
Veel werk en de laag ging er steeds uit. Dit heb ik tot 3 keer toe geprobeerd want ik dacht dat ik gewoon wat verkeerd heb gedaan

Omdat ik de wanhoop nabij was door het geklaag van mijn vouw besloot ik het anders te doen.
Dus uiteindelijk maar gewoon de handleiding van de fabrikant gebruikt. Eerst alles schoongemaakt als ervoor en de pan op het vuur laten drogen op een lage stand voor 5 minuten. Daarna arachide olie erin en het vuur verhoogd totdat deze begon te roken. Dat voor 10 minuten gedaan (tussentijds af en toe de olie door de pan laten rollen). Daarna de olie eruit gegoten en met een droge doek de pan schoongemaakt. De pan op een koele plek van vuur gezet totdat deze handwarm was. Daarna herhaald tot er 3 lagen erin gezet waren.
Deze morgen spek gebakken in de pan: olie erin. Spek lekker krokant laten bakken. Niks aan gebakken deze keer en de laag bleef erin zitten. Daarna een eitje gebakken en deze bleef lichtjes plakken. Nadat deze met een spatel was losgemaakt bleef het eitje mooi door de pan glijden.
Nadien de pan met lauw water en een borstel schoongemaakt. En hier was voor mij de echte test: bij het spoelen van de pan moet het water van de pan rollen en dat deed het nu ook. Voorheen bleef het water plakken op de delen waar de coating weg was en rook het ook metaalachtig.
Kortom:
* Chevy454 is weer happy.
[
Voor 4% gewijzigd door
Chevy454 op 26-09-2021 10:50
]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.