Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 33 ... 85 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Anoniem: 1641394 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:05:
Ik heb op aanraden van dit topic een prachtige Demeyere Apollo Hapjespan gekocht, maar blijkbaar is het niks voor mij.

Zodra er ook maar iets van vlees, laat staan kruiden in komt koekt het aan de bodem vast. Heb het idee dat de hoeveelheid olie ook helemaal niks uitmaakt. Wat doe ik fout?
Ik had dit in het begin ook, heb geleerd dat plantaardige olie iets lastiger bakt dan boter, en dat ik vaak het volle gas onder de pan aan had staan. Dat laatste afgeleerd.

Dat filmpje met het Leidenfrost-effect is wel een duidelijke hint ja. Ben dit op gevoel zo gaan doen (pan opwarmen, olie erin,opwarmen, vlees erin, opwarmen).,

[ Voor 12% gewijzigd door Boudewijn op 31-08-2021 19:50 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:16
@Boudewijn Hij heeft inductie. :P
Maar inderdaad, als je 'm heet genoeg krijgt is het geen issue.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik heb m’n 24cm rvs pan vaak op de wokbrander staan om voldoende hitte te krijgen. Daarna voedsel in de pan en temperen. Vis of ei geen probleem.

[ Voor 27% gewijzigd door Sethro op 31-08-2021 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11851

CurlyMo schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 07:47:
@Anoniem: 11851 Voor een eitje heb je toch een 24cm de buyer pan? Die wegen niet veel. Zonde om naast plaatstaal nog steeds PFAS in je keuken te hebben.
Ik heb toevallig ook een 24cm De Buyer pan, maar misschien was mijn gedachtengang niet helemaal duidelijk:

Voor ff snel een eitje bakken s'ochtends, heb ik geen zin om elke keer de pan met de hand af te wassen en in te smeren met olie e.d.

Daarvoor heb ik dus *ook* PFAS of Aluminium pannen die ik zo regelrecht de vaatwasser ik kan tiefen zonder dat ik er over hoef na te denken. 8)

Voor het echte werk / avondeten haal ik mijn plaatstalen pannen er wel bij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:03
Anoniem: 11851 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 02:29:
[...]
Voor ff snel een eitje bakken s'ochtends, heb ik geen zin om elke keer de pan met de hand af te wassen en in te smeren met olie e.d.
Een pan in en uit een vaatwasser ruimen vind ik net zoveel moeite als hem even afwassen. In de olie zet ik ze niet meer. We gebruiken alle pannen vaak genoeg dat dat nooit voor problemen zorgt.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-06 13:36
CurlyMo schreef op woensdag 1 september 2021 @ 07:39:
[...]

Een pan in en uit een vaatwasser ruimen vind ik net zoveel moeite als hem even afwassen. In de olie zet ik ze niet meer. We gebruiken alle pannen vaak genoeg dat dat nooit voor problemen zorgt.
Ik haal er alleen een stuk keukenpapier doorheen, nog sneller klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 20:38

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Anoniem: 1641394 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:05:
Ik heb op aanraden van dit topic een prachtige Demeyere Apollo Hapjespan gekocht, maar blijkbaar is het niks voor mij.

Zodra er ook maar iets van vlees, laat staan kruiden in komt koekt het aan de bodem vast. Heb het idee dat de hoeveelheid olie ook helemaal niks uitmaakt. Wat doe ik fout?
Even wachten, dan komt het vanzelf weer los. Vlees althans, heb je het over echt een kruidenpapje dan krijg ik ook een laagje op de bodem dat laat ik lekker zitten (tot het schoonmaken uiteraard).

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Schweino schreef op woensdag 1 september 2021 @ 08:46:
[...]

Ik haal er alleen een stuk keukenpapier doorheen, nog sneller klaar.
Tsja, dan is er eigenlijk helemaal geen reden om nog PFAS te gebruiken ;) Desnoods laat je het pannetje tot 's avonds staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Van de week een BK force pan gekocht (plaatstaal) om te kijken of het wat is (nu bij Blokker in de aanbieding).

Ik heb de 24 en 28 cm gekocht. Het plaatstaal is dun waardoor de 28 cm pan te slap is naar mijn smaak. De 24 cm pan voelt stevig aan. De pan heeft een houten handvat dus deze blijft koel tijdens het gebruik en net als bij de black steel serie is deze pan al ingebrand waardoor 'ie mooi zwart is en direct in gebruik genomen kan worden. Net als bij de black steel pannen bakt er niets aan. Ik heb bacon gebakken en een Franse omelet gemaakt, beiden perfect gelukt zonder dat er iets blijft plakken aan de pan.
Bij mijn de buyer pannen zorgt bacon er altijd voor dat er wat vlekken in de ingebrande laag komen maar dat is hier niet het geval.

Wat mij betreft is de 24cm BK force pan een aanrader, met name vanwege de anti aanbak eigenschappen. Als ze de pannen wat dikker zouden maken zoals bij de buyer (2,5 - 3 mm) dan zou het helemaal perfect zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Schweino
p.dorn schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:02:
Echt geen idee wat er met die wokpan is gebeurd, maar na het badje, goed schoonmaken was dit het resultaat na een tijdje;

[Afbeelding]

Uiteraard heb ik niet de moeite genomen om deze in te smeren met olie en in de oven te leggen. Ik kan me herinneren dat ik de vorige keer ook wel zoiets had, maar misschien heb ik het toen 'genegeerd', maar dat heeft niet geholpen. Hoe krijg je zo'n grote zware pan nou kaal en mooi schoon, en behoudt je die conditie totdat je gaat inbranden? Ik moet eerst maar weer naar de action voor een paar flessen schoonmaakazijn gok ik.
Toevallig een paar dagen geleden ook zo'n hapjespan/wok 2e hands op de kop getikt (32cm). Een goed gebruikte met een mooie pikzwarte binnenkant.
In eerste instantie leek het een mooie ingebrande laag te zijn maar later bleek dat er ook veel carbonresten van aangebrand eten tussen zat; De bodem was op plekken niet glad en wat plakkerig, en begon flink te walmen en stinken bij hoge temperaturen.
Ik heb de pan gestript met azijn en een staalspons, en daarna verscheen er direct roest.

Ik heb de pan nogmaals goed schoongemaakt, deze keer met soda en water en de staalspons. Vervolgan goed afgespoeld met water en direct afgedroogd met een keukendoek. De roest verdween als sneeuw voor de zon en bleef ook weg deze keer.

Het lijkt er dus op dat de soda heeft voorkomen dat er snel roest op de pan kwam.

Daarna de pan op hoog vuur geblauwd en vervolgens met rijstolie ingebrand. Klaar voor een tweede leven :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hiS5xukn7nTtGqPNc4SuYKl2tWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QF4eYpye4ExMkIrMrFoLhjxY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8tSuBiTw1QVb9_G_fAPyJcbFnIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/npF2KM2vtCDXGwOyFXK9s57L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IExaRQRXPGl34J7YSgzZOl13tvQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kYWqOipV8HHeHIZ7rAMINBGF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KU6Ku_eey9SHY_8dPI8WFbm48ZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aMO16shyZEKV4bJC71af0rTV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schweino
Blijft mooi zo'n pan blauw stoken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yrLH-P9v8qEQoWNL7OKAqLXuof0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yver5MftySpOcFrzJoIQrdSM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6En1IigYUZ2qRQxbJXOSGkkPWg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/05xvsDDQQLGfw0GN0MEo7It5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ITN6Prstlz1plU7mfv-xLJFf0Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mEDfiqGqIWCzrJ64LTNFQEuD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Schweino op 14-09-2021 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Raymond P schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 20:00:
@Boudewijn Hij heeft inductie. :P
Maar inderdaad, als je 'm heet genoeg krijgt is het geen issue.
Alleen fik je dan vrij makkelijk je boter zwart. Ik had nog wat bak en braad boter liggen (daar zit stiekem volgens toch meer in dan alleen vocht eruit halen wat ze beweren) en dat is dan instant verbrand. Gewone boter gaat beter maar blijft ook opletten.
Denk dat ik maar weer eens een voorraadje boter ga klaren.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Ik reageerde eigenlijk op de roest van de post daarboven. ;)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:26

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Gonadan schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:31:

Denk dat ik maar weer eens een voorraadje boter ga klaren.
Of gewoon een blik Ghee kopen, net zo makkelijk ;)

@Schweino Hoeveel pannen heb jij ondertussen wel niet, je kunt wel een restaurant beginnen geloof ik. Maar ziet er goed uit allemaal!

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@bvk dat is niet hetzelfde. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Geen idee wat de ph-waarde is, maar mijn stalen pannen was ik tegenwoordig met Klok afwasmiddel. Aangezien ik toch afwas ivm geen vaatwasser wilde ik eens proberen of ze niet gewoon met de vaat mee konden. En dat gaat eigenlijk prima, geen enkel teken van verval in de patina-laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Klopt, net even een ander smaakje. Maar het bakt wel prima!

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
bvk schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 21:47:
Klopt, net even een ander smaakje. Maar het bakt wel prima!
Dat zeker, maar bij boter wil ik het boter smaakje. :9

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ghee is geklaarde boter.

Dus hoezo zou je dan geen boter proeven?
(moet je uiteraard niet die nep vegetarische ghee nemen)

Ideaal, vooral omdat het nauwelijks spettert! d:)b

Ik gebruik het vaak om te bakken, geen gespetter, en dan hooguit op het allerlaatste moment nog een klontje (ongeklaarde) echte rauwmelkse boter over het 'bakstuk' voor net dat beetje extra smaak. :9

[ Voor 36% gewijzigd door ehtweak op 15-09-2021 02:13 ]

Mooie Plaatjes   

• bvk

bvk

Topicstarter
ehtweak schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 23:15:
Ghee IS geklaarde boter.

Dus hoezo zou je dan geen boter proeven?
(moet je uiteraard niet die nep vegetarische ghee nemen)
Ja en nee, het proces om het te maken is natuurlijk wel wat anders.
Ideaal, vooral omdat het nauwelijks spettert! d:)b

Ik gebruik het vaak om te bakken, geen gespetter, en dan hooguit op het allerlaatste moment nog een klontje (ongeklaarde) echte rauwmelkse boter over het 'bakstuk' voor net dat beetje extra smaak. :9
Het bakt perfect inderdaad, toch gebruik ik het zelf het meeste voor gerechten die van de Indiase keuken afstammen. Ik zal het niet gauw gebruiken voor het bakken van een tournedos of rib-eye om maar wat te noemen in de Franse stijl.

Of voor het maken van een Hollandaise/Bearnaise en dat is denk ik ook een beetje waar @Gonadan op doelt ;)

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
bvk schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:50:
[...]

Of gewoon een blik Ghee kopen, net zo makkelijk ;)

@Schweino Hoeveel pannen heb jij ondertussen wel niet, je kunt wel een restaurant beginnen geloof ik.
Een paar ;)

In principe nog wel te verantwoorden hoor:

Plaatstaal Lyonnaise: 24 cm, 28 cm, 30 cm
Plaatstaal Wok
Plaatstaal crêpe pan: 24 cm, 30cm
RVS tri-ply hapjespan met deksel 26 cm
RVS kookpannen: 4 stuks diverse maten
Gietijzer geëmailleerde braadpan: 24 cm, 28 cm, 29 cm ovaal
Gietijzer geëmailleerde grillpan

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06 16:06
Ik heb gemerkt dat bij mijn plaatstaal pannen waar het inbranden me niet echt wilde lukken, dat wat zaken er in "shallow fryen" heerlijk werkt voor de laag. Mijn wok is eigenlijk pas echt goed geworden nadat ik er een keer wat sjalotjes in heb gefrituurd. Daarna in mijn kleinere pannetje - ook al was het minder handig - ook wat gepaneerde vis, en ook die is nu veel netter donker.

Tijd terug hier advies gevraagd over een nieuwe grote braadpan, het is uiteindelijk de Staub 28cm Cocotte geworden. Ik was oorspronkelijk op zoek naar 26cm, net een maatje groter dan ik had, maar deze waren goedkoper dus waarom ook niet. Tot nu toe pas 1x gebruikt, maar werkt erg fijn, kijk er naar uit er veel mee te bakken. En dit keer als ik hem in een oven doe wel mee laten verwarmen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackHawkDesign
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-06 14:39
Wij hebben een paar maanden geleden na het zien van de film dark waters en een aflevering van de keuringsdienst van waarde besloten om onze anti aanbak pannen de deur te wijzen. Vervolgens na lang nadenken gekozen voor rvs pannen. Zo heb ik nu ondere andere de Demeyere Multiline Koekenpan 24 cm in het bezit.

Alleen bevalt de pan niet helemaal en ik weet niet zo goed wat ik fout doe. De ene keer bakt hij prima en is er niks aan de hand. De andere keer heb ik ruzie met de pan. Ik gebruik hem op een inductieplaat. De problemen waar ik tegen aan loop:
  • Hij wordt te warm. Ook al schroef ik hem terug naar stand 1, nog steeds bakt de pan vrolijk door waardoor het gerecht te hard gaat. Zet ik de plaat uit en stopt de pan met bakken, zet ik hem aan op stand 1 dan lijkt het als of hij weer vol gas aan staat
  • Soms plakt de pakt de pan erg. Zeker bij producten met een paneerlaagje, of bijv een gehaktbal gaat het gerecht helemaal stuk, bakken de kleine stukjes te veel aan
Wat ik me dus afvraag is dit gewoon een paar maanden doorwennen? Want soms bakt het wel prima. Of doe ik iets niet goed?

EDIT:
Ik kom net deze tegen op de pagina hiervoor:
YouTube: how to correctly heat a pan

Net dus eens geprobeerd (zonder te bakken, dus alleen de druppel). Ik zet hem dus een stuk lager en dat verklaart het plakken. Maar moet je hem daarna flink terugschroeven? Anders gaat het toch veel te hard? En ik ben bang dat ik dan weer tegen punt 1 aan loop.

[ Voor 14% gewijzigd door BlackHawkDesign op 17-09-2021 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
RVS gaat nooit vergelijkbaar werken als aluminium antiaanbak, dus dat snel uit je hoofd zetten. Proefondervindelijk uitzoeken wat voor jouw bereidingen werkt. Enig aankoeken accepteren en na bakken afblussen met water een beetje met een spatel over bodem schrapen, dan komt bijna alles meteen los.

Bij vlees oid dat eenmaal dichtgeschroed is kun je inderdaad het vuur/vermogen lager zetten.

Dingen waarbij je liever geen hoge temperaturen wilt zijn soms iets lastiger, maar ligt eraan wat het is. Ontbijspek doe ik bijvoorbeeld in een koude pan en zet dan pas het vuur aan, plakt dan nooit.

Dingen in paneermeel doe ik effectief frituren, flinke laag olie op ca. 170 graden.
Gehaktballen ervaar ik meestal geen problemen mee, maar ook even de juiste temperatuur vinden en vooral niet te snel willen draaien, eerst korstje vormen. Maar temperaturen waarbij leidenfrost effect optreedt zijn voor gehaktballen mogelijk wat te hoog.

[ Voor 22% gewijzigd door defusion op 17-09-2021 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackHawkDesign
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-06 14:39
Dank je voor je reactie. Dus het is een beetje aanvoelen begrijp ik en de aanpak verschilt dus per gerecht. Iemand ook ervaring met puntje 1 die ik noem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Ik stuitte op de Buccaneer Skillet (https://www.kickstarter.c...lves-all-cast-iron-issues) en het valt me op dat ze beweren dat de pan van gietijzer is gemaakt maar ook in de vaatwasser kan en niet aan zou bakken.

Is dit niet gewoon een (gietijzeren) pan met een anti-aanbak laag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Schweino schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:01:
Ik stuitte op de Buccaneer Skillet (https://www.kickstarter.c...lves-all-cast-iron-issues) en het valt me op dat ze beweren dat de pan van gietijzer is gemaakt maar ook in de vaatwasser kan en niet aan zou bakken.

Is dit niet gewoon een (gietijzeren) pan met een anti-aanbak laag?
Het is volgens hun anti-aanbak vanwege die "honingraat structuur" waar ik gewoon putjes zie en dat werkt nooit zo lekker meen ik.

En puur gietijzer en dan in de vaatwasser kunnen? Hoe dan?

Het ziet er allemaal gelikt uit, maar ik geloof er weinig van eerlijk gezegd, laat eerst maar eens onafhankelijke reviews zien.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Kan in de vaatwasser ja, maar volgens de faq kan je dat beter niet doen omdat ie dan kapot gaat. :+

Pressed casting is een techniek, maar afaik wordt het resultaat daar niet sterker van. Ik zou wel wat vraagtekens hebben bij de duurzaamheid van die pan, vooral ook omdat ze het hebben over max 250 graden.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02:32
Ik wil graag een poffertjespan. Welke gebruiken jullie?

Ik neig naar een simpele gietijzeren:
https://www.fonq.nl/produ...offertjespan-27-cm/84050/

Daar kan weinig aan fout gaan, lijkt me.

https://www.lecreuset.nl/...erd-gietijzer/CI0166.html

Ik zag echter ook deze beignetpan. Dat zal misschien wel veelzijdiger zijn, al weet ik nog niet wat ik er anders mee zou doen. Er is natuurlijk een groot prijsverschil, maar ik ga er vanuit dat je zo'n pan maar één keer koopt en het budget is er. Maar ja, volgens mij heeft nog nooit iemand die pan voor poffertjes gebruikt, dus gaat dat überhaupt wel..? :P

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 31491

Ample Energy schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:12:
Ik wil graag een poffertjespan. Welke gebruiken jullie?
Geen poffertjespan maar ik heb een Le Buyer pannenkoeken/flensjespan. Elke pannenkoek lukt perfect met een halve theelepel zonnebloemolie. Dat is die kleine investering waard.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 31491 op 21-09-2021 11:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@Ample Energy We hebben zoiets:
https://cookinglife.nl/sa...e7200434c2e3132323837360d

Lang handvat heb je niet nodig, want de poffertjespan laat je gewoon staan tijdens gebruik. En is dus alleen maar onhandig bij opbergen.
Daarnaast een poffertjespan met plek voor maar 7 poffertjes? Pfft Dat stelt niets voor.

Ben blij met het ding. Wordt niet heel vaak gebruikt, maar als het wordt gebruikt werkt het prima. Natuurlijk eerst goed voorverwarmen en daarna vuur zachter. Dan kan het nauwelijks misgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Deze hebben wij ook. Wat je schrijft is waar. Steel is vooral onhandig waardoor dit ding ideaal is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-06 23:05
Ik ben het eens met Jeltel: dat handvat is totaal overbodig omdat je de poffertjes toch individueel moet omdraaien / oppikken. Die tweede poffertjespan dat je linkt is niet voor de Nederlandse poffertjes, maar meer voor de Deense variant: Æbleskiver. Zo te zien kun je er ook Takoyaki in maken, maar voor poffertjes zou zo'n pan kiezen als Jeltel aangeeft.

[ Voor 0% gewijzigd door tagican op 21-09-2021 13:13 . Reden: URL-fix ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Anoniem: 31491 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:29:
[...]

Geen poffertjespan maar ik heb een Le Buyer pannenkoeken/flensjespan. Elke pannenkoek lukt perfect met een halve theelepel zonnebloemolie. Dat is die kleine investering waard.
Ik bak mijn pannenkoeken gewoon in een debuyer koekenpan. Beetje boter erin voor de eerste, dan de tweede zonder vetstof. Derde weer met, vierde zonder... Gaat prima.

En ja de eerste is dus altijd prima (tenzij ik ga bellen of tweakeren tijdens het bakken :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Boudewijn schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 14:08:
[...]

Ik bak mijn pannenkoeken gewoon in een debuyer koekenpan. Beetje boter erin voor de eerste, dan de tweede zonder vetstof. Derde weer met, vierde zonder... Gaat prima.

En ja de eerste is dus altijd prima (tenzij ik ga bellen of tweakeren tijdens het bakken :+ )
Same here, heb een 30cm en 24cm crêpe pan. De kids geven de voorkeur aan de 30cm pan :)

De poffertjespan van De Buyer heb ik ook maar na 2x gebruikt te hebben vond ik dat toch teveel werk en ligt deze nu op zolder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Ik merk sowieso dat ik heel weinig behoefte heb aan one trick ponies, tenzij ze iets heel specifieks doen waar ik toevallig behoefte aan heb.

Woon met mijn vriendin samen en we hebben ons beider keukens samengevoegd in haar huis... We hebben al 3 goede braadpannen 5 debuyer bakpannen, 1 Demeyere bakpan en 3 grillpannnen, letterlijk. Ik voel echt weinig behoefte om een crepes-pan bij te kopen... Een stukje vlees erin bakken is onhandig, waar een pannenkoek in een ordinaire koekenpan bereiden prima gaat.

[ Voor 12% gewijzigd door Boudewijn op 21-09-2021 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Ik heb twee crepes pannen.
Een poffertjespan is inderdaad wel heel erg one-trick pony. :+

- knip -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Boudewijn schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 14:21:
waar een pannenkoek in een ordinaire koekenpan bereiden prima gaat.
No shit Sherlock, what's in a name en zo :P 8)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02:32
Bedankt voor de reacties! Quoten lukt vandaag helaas niet.

Over de steel: dat is een goede. In principe komt hij aan de muur, maar alles dat niet mee komt scheelt weer natuurlijk.

Dat Æbleskiver ziet er ook lekker uit zeg... Takoyaki wil ik ook wel proberen zolang ik geen octopus hoef te eten :P
Eigenlijk heb ik door die post juist zin gekregen in die kleine pan met 7 halve bollen in plaats van een echte poffertjespan :+

En inderdaad is het een one trick pony als je voor een traditionele poffertjespan gaat, maar verder is het het enige echt Nederlandse dat ik dan in de keuken heb en dat is toch ook wel leuk.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06 16:06
BlackHawkDesign schreef op zondag 19 september 2021 @ 09:38:
Dank je voor je reactie. Dus het is een beetje aanvoelen begrijp ik en de aanpak verschilt dus per gerecht. Iemand ook ervaring met puntje 1 die ik noem?
Dat alles in principe kán in een RVS pan zegt natuurlijk niet dat je alles moet willen in een RVS pan. Ik gebruik mijne voor gerechten waar ik echt dat goede korstje op wil hebben, en dan nog pak ik eigenlijk liever mijn gietijzeren pan. Ik heb echter wel wat goedkopere RVS met een plaat eronder ipv netjes 3 lagen, dus mijne verhit wat minder snel, dan is gietijzer net zo snel en makkelijker...

Voor je gehaktballen en andere meer kwetsbare gerechten (vooral vis, coquilles, dat soort spul) zou ik dan dus iets van plaatstaal nemen. Dunner dan gietijzer dus sneller warm, maar na inbranden veel makkelijker in gebruik dan een RVS.

• Inviscid
  • Laatst online: 27-06 17:15
Ik ben aan op zoek naar een goede pan voor een verjaardagscadeau. Zelf ben ik sinds kort fan van plaatstaal, maar wil wel een gebruiksklaar cadeau geven (dus niet eerst een dag+ bezig met inbranden). Het wordt nu hoogstwaarschijnlijk een BK Black Steel pan.

Heeft iemand nog andere suggesties voor andere/betere voor-ingebrande (koeken)pannen? Ik zag dat de IKEA nu ook plaatstalen pannen heeft, maar die zijn minder mooi :P. BK heeft ook nog de Force lijn zag ik in een eerdere post hier, maar ik heb er geen vertrouwen in dat dat houten handvat lang goed blijft zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
Inviscid schreef op woensdag 22 september 2021 @ 18:43:
Ik ben aan op zoek naar een goede pan voor een verjaardagscadeau. Zelf ben ik sinds kort fan van plaatstaal, maar wil wel een gebruiksklaar cadeau geven (dus niet eerst een dag+ bezig met inbranden). Het wordt nu hoogstwaarschijnlijk een BK Black Steel pan.

Heeft iemand nog andere suggesties voor andere/betere voor-ingebrande (koeken)pannen? Ik zag dat de IKEA nu ook plaatstalen pannen heeft, maar die zijn minder mooi :P. BK heeft ook nog de Force lijn zag ik in een eerdere post hier, maar ik heb er geen vertrouwen in dat dat houten handvat lang goed blijft zitten.
Je zou ook aand de force blue lijn van De Buyer kunnen denken. Is ook goedkoper dan de black steel lijn van BK volgens mij. Beiden zijn overigens vrij dun (2mm) dus als het op inductie gebruikt gaat worden misschien niet de beste keuze.

De IKEA Vardagen plaatstalen pannen ben ik niet zo'n fan van. Heb deze toevallig vorige week 2e hands aangeschaft om eens te testen. Dunne kwaliteit en het handvat wordt vrijwel direct loeiheet. Ook reageert het plaatstaal anders op inbranden dan ik gewend ben van De Buyer (vlekkerig en niet egaal) en lijkt het staal ook te reageren met azijn (ruwe plekken). Ik heb het idee dat het een andere kwaliteit staal is dan De Buyer.

Ik gebruik zelf ook BK black steel op gas en ben er erg tevreden over overigens. Direct out of the box te gebruiken en bakt niet aan.

De BK force lijn is gecoat met een keramische laag, dus in feite een anti aanbak pan die aan slijtage onderhevig is ipv een ruwe plaatstalen pan die een leven lang mee gaat.

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:51

Mars Warrior

Earth, the final frontier

De BK Black steel pannen krijgen op inductie erg slechte reviews vanwege kromtrekken, waarna ze compleet onbruikbaar zijn natuurlijk op inductie.

Op gas schijnen ze het wel goed te doen!

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• HekkeySE
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb een vraag.

Gisteren heb ik in de aanbieding bij Coolblue de Demeyere koekenpan 28cm besteld welke vandaag binnen komt. Aangezien onze oude Tefal anti-aanbaklagen compleet loskomen wil ik eigenlijk alles vervangen. Ik heb nu RVS gekozen om te proberen maar zoals ik lees moet dit goedkomen.
Nu gebruiken wij ook zeer regelmatig de wok en hapjespan. Van Demeyere vind ik dit vrij prijzig dus op zoek naar alternatieven. IKEA heeft helaas de RVS hapjespan niet meer op voorraad. Is de WMF Profi hapjespan (https://www.coolblue.nl/p...ofi-serveerpan-28-cm.html) een goed alternatief of zijn er betere?

Of moet ik juist toch kijken naar ander materiaal?
Wij gebruiken op dit moment gas maar gaan volgend jaar over naar inductie. De pannen worden hoofdzakelijk gebruikt voor Hellofresh maaltijden ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door HekkeySE op 23-09-2021 10:36 ]

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

• Mars Warrior

Mars Warrior

@HekkeySE , ik heb niet de hapjespan van WMF, maar de WMF Profi koekenpannen doen het goed bij mij op gas. Inductie geen ervaring mee.

• Schweino
HekkeySE schreef op donderdag 23 september 2021 @ 10:36:
Ik heb een vraag.

Gisteren heb ik in de aanbieding bij Coolblue de Demeyere koekenpan 28cm besteld welke vandaag binnen komt. Aangezien onze oude Tefal anti-aanbaklagen compleet loskomen wil ik eigenlijk alles vervangen. Ik heb nu RVS gekozen om te proberen maar zoals ik lees moet dit goedkomen.
Nu gebruiken wij ook zeer regelmatig de wok en hapjespan. Van Demeyere vind ik dit vrij prijzig dus op zoek naar alternatieven. IKEA heeft helaas de RVS hapjespan niet meer op voorraad. Is de WMF Profi hapjespan (https://www.coolblue.nl/p...ofi-serveerpan-28-cm.html) een goed alternatief of zijn er betere?

Of moet ik juist toch kijken naar ander materiaal?
Wij gebruiken op dit moment gas maar gaan volgend jaar over naar inductie. De pannen worden hoofdzakelijk gebruikt voor Hellofresh maaltijden ;-)
Zo te zien is de WMF pan een disc pan en geen clad pan (wat Demeyere wel is). Wat ik uit reviews lees is dat je RVS koekenpannen met disc beter kan vermijden vanwege ongelijke warmteverdeling. Zeker als je em als hapjespan/wok wil gebruiken lijkt me dat belangrijk.

Ik gebruik zelf een tri-ply RVS hapjespan met deksel van de Sligro (eigen merk geloof ik). Vorig jaar gekocht voor 30 euro geloof ik.

• Mars Warrior

Mars Warrior

Schweino schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:04:
[...]
Zo te zien is de WMF pan een disc pan en geen clad pan (wat Demeyere wel is). Wat ik uit reviews lees is dat je RVS koekenpannen met disc beter kan vermijden vanwege ongelijke warmteverdeling. Zeker als je em als hapjespan/wok wil gebruiken lijkt me dat belangrijk.

Ik gebruik zelf een tri-ply RVS hapjespan met deksel van de Sligro (eigen merk geloof ik). Vorig jaar gekocht voor 30 euro geloof ik.
Klopt. WMF Profi pannen hebben wel een dikke sandwich bodem, maar zijn geen volledige x-ply constructie.
Op gas - mijn ervaring - geen probleem, maar inductie kan geheel anders zijn.

Pannen van Ikea zijn wel tri-ply vziw.

• Manarinth
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Inviscid schreef op woensdag 22 september 2021 @ 18:43:

De Lodge Blacklock viel thuis erg in de smaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HekkeySE
  • Niet online
Gisteren bij de Sligro de Demeyere Sautese pan 20cm gekocht. Mooi ding en goede prijs. Was 50,00 euro excl btw. Gaat om deze https://horecadoknoord.be...onische-20cm-47820/337895. Denk uitlopend model ofzo maar voor wat je krijgt (5ply rvs) een goede prijs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JYdENWCoHh5d6MRz5K-aYDeOZTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gqctfawSd6DlPv0rt4ouSmL9.jpg?f=fotoalbum_large

Op advies van @Schweino was ik daar maar helaas geen RVS hapjespan kunnen vinden.

[ Voor 77% gewijzigd door HekkeySE op 26-09-2021 04:53 ]

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Na enkele weken problemen te hebben gehad met mijn debuyer pan eindelijk achter de reden gekomen.

Mijn vrouw gebruikte vloeibare bakolie meuk waar citroenzuur in bleek te zitten. Dus na elke keer een goede laag te hebben gezet verdween deze uit de pan. Ik was aan het twijfelen of het aan mijn seasoning kunsten lag. En daar zat ook iets fout want nadat we naar echte boter / olie waren omgeschakeld ging het nog niet beter.

Dus de reden waarom de laag eruit ging was achterhaald maar nu was de vraag waarom de laag niet hechte (de allereerste keer wel maar sinds dat de laag eruit was niet meer). Eerst in azijn gezet voor 5 minuten daarna geschrobd met een schuurspons. Daarna wederom azijn voor 5 minuten. Met een bolletje staalwol de laatste dingen eraf. En daarna met lauwe soda de pan schoongemaakt met een nieuwe schuurspons.

De pan daarna 5 minuten langzaam verwarmd om deze te drogen, daarna de temperatuur nog wat omhoog totdat deze blauwe tint begon te krijgen. En dat zo voor 5 minuten gehouden. Het glaskermische vuur uitgezet en op de warme plaat laten afkoelen tot lauw / handwarm. Daarna voor 5 minuten langzaam opwarmen en een dun laagje olie erin gewreven en het vuur omhoog gezet tot medium hoog. 1 minuut na het inwrijven met een doekje alles droog geveegd en bij de pan gebleven: bij druppelvorming even door de pan geveegd om het egaal te maken. Totdat de pan helemaal droog gebakken was en het vuur uitgezet. Wederom op de warme plaat.

Veel werk en de laag ging er steeds uit. Dit heb ik tot 3 keer toe geprobeerd want ik dacht dat ik gewoon wat verkeerd heb gedaan 8)7 Omdat ik de wanhoop nabij was door het geklaag van mijn vouw besloot ik het anders te doen.

Dus uiteindelijk maar gewoon de handleiding van de fabrikant gebruikt. Eerst alles schoongemaakt als ervoor en de pan op het vuur laten drogen op een lage stand voor 5 minuten. Daarna arachide olie erin en het vuur verhoogd totdat deze begon te roken. Dat voor 10 minuten gedaan (tussentijds af en toe de olie door de pan laten rollen). Daarna de olie eruit gegoten en met een droge doek de pan schoongemaakt. De pan op een koele plek van vuur gezet totdat deze handwarm was. Daarna herhaald tot er 3 lagen erin gezet waren.

Deze morgen spek gebakken in de pan: olie erin. Spek lekker krokant laten bakken. Niks aan gebakken deze keer en de laag bleef erin zitten. Daarna een eitje gebakken en deze bleef lichtjes plakken. Nadat deze met een spatel was losgemaakt bleef het eitje mooi door de pan glijden.

Nadien de pan met lauw water en een borstel schoongemaakt. En hier was voor mij de echte test: bij het spoelen van de pan moet het water van de pan rollen en dat deed het nu ook. Voorheen bleef het water plakken op de delen waar de coating weg was en rook het ook metaalachtig.

Kortom: * Chevy454 is weer happy.

[ Voor 4% gewijzigd door Chevy454 op 26-09-2021 10:50 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Waarom zou een fabrikant in hemelsnaam een zuur in een bakolie doen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Antioxidant. Zo'n beetje dezelfde reden voor elk ander product waar het in zit.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HekkeySE
  • Niet online
Ok in navolging van mijn eerste gerecht in deze pan. Ik heb nu na het schoonmaken met water de volgende vlekken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GEwQkJaQ43ntAHwtulljWMcrV20=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JyZUswsc3eJRebwSBSkCP6Y7.jpg?f=fotoalbum_large
Hoe krijg ik dit schoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
HekkeySE schreef op zondag 26 september 2021 @ 18:49:
Ok in navolging van mijn eerste gerecht in deze pan. Ik heb nu na het schoonmaken met water de volgende vlekken:

[Afbeelding]
Hoe krijg ik dit schoon?
Beetje azijn, schuursponsje paar keer een rondje draaien en het zou weer spatzuiver moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Leuk topic! Lees al een tijdje mee.

Mijn tefal pannen waren aan vervanging toe en wou geen PFOA etc hebben dus goede smoes om wat nieuws uit te zoeken.

Wou eigenlijk voor debuyer gaan maar ben toch niet fanatiek genoeg om in te branden en te onderhouden etc. Op aanraden van dit topic dus voor RVS gegaan :

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5fEKv1A.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ox8Yz3K.jpg

- Demeyere industry wokpan 30cm
- Demeyere industry koekenpan 32cm (28 was niet meer op voorraad)
- Demeyere industry koekenpan 24cm

Ik twijfel of de wokpan wel de juiste keuze is als vervanging van de (hapjes)pan van tefal die wat hogere randen heeft. Voor ons altijd in gebruik voor saus, roerbak en gerechten waar je moet kunnen sudderen/roeren en met deksel kan werken. Kan dit met de wokpan? Of beter retour en een andere pan kopen van dezelfde serie (is alleen beschikbaar zonder handvat zag ik)?

Daarnaast vinden we de 32cm wat aan de grote kant dus die gaat retour denk ik. Nu nog even zoeken naar een winkel die de 28 wel beschikbaar heeft.

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Wij zoeken wat nieuwe pannen om onze hapjes/koekenpannen mee te vervangen (spaaractie van een tankstation met antiaanbaklaag tja..). Een maandje geleden hebben we er een Ikea OUMBÄRLIG bijgekocht en we zijn hier erg tevreden over (ik zag deze meermaals hier genoemd worden). Nadeel is dat deze maar in één maat te verkrijgen is. We zoeken eigenlijk iets vergelijkbaars in een maatje groter, ter vervanging voor onze grootste koekenpan, en een maatje kleiner. Hiernaast hebben we al kookpannen van BK (Q-linair Master Glas pannenset 4-delig) waar we erg tevreden over zijn.

Wat zijn goede pannen die vergelijkbaar zijn met de Ikea OUMBÄRLIG voor een vergelijkbare prijs? Prijzen die ik hier soms voorbij zie komen van 140€/pan zijn ons iets te gortig.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Workaholic schreef op maandag 27 september 2021 @ 18:22:
Leuk topic! Lees al een tijdje mee.
Welkom! :)
Ik twijfel of de wokpan wel de juiste keuze is als vervanging van de (hapjes)pan van tefal die wat hogere randen heeft. Voor ons altijd in gebruik voor saus, roerbak en gerechten waar je moet kunnen sudderen/roeren en met deksel kan werken. Kan dit met de wokpan? Of beter retour en een andere pan kopen van dezelfde serie (is alleen beschikbaar zonder handvat zag ik)?
Naar mijn bescheiden mening is een wok van plaatstaal en is deze ook alleen maar geschikt om te wokken. Dus op zeer hoog vuur in korte tijd je gerecht bereiden, het maken van saus en sudderen/stoven valt daar dus niet onder.

Voor wat jij zoekt heeft Demeyere de Apollo lijn, niet goedkoop maar perfect voor sauzen, stoven, roerbakken of braden. Dus stuur deze "wok" inderdaad maar retour, een echte heb je voor twee tientjes bij de lokale toko ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
bvk schreef op maandag 27 september 2021 @ 20:50:
[...]

Welkom! :)

[...]

Naar mijn bescheiden mening is een wok van plaatstaal en is deze ook alleen maar geschikt om te wokken. Dus op zeer hoog vuur in korte tijd je gerecht bereiden, het maken van saus en sudderen/stoven valt daar dus niet onder.

Voor wat jij zoekt heeft Demeyere de Apollo lijn , niet goedkoop maar perfect voor sauzen, stoven, roerbakken of braden. Dus stuur deze "wok" inderdaad maar retour, een echte heb je voor twee tientjes bij de lokale toko ;)
Dank voor het advies! Apollo had ik inderdaad ook gevonden (althans neem aan dat je het over deze hebt?) - heeft jammer genoeg geen standaard pan hengsel zoals de tefal hapjes pan op de foto hierboven die hij zou moeten vervangen. Zou een ander merk in RVS een alternatief kunnen zijn? Het "opschudden" lukt hier ook niet mee namelijk :D

edit: misschien moet ik in het kook topic advies halen want ik gebruik dit soort pannen dus vaker met het maken van gerechten dan de koekenpan. Alleen voor biefstuk / zalm etc - de rest gaat allemaal in de "hapjes pan" (roerbak met kip, gebakken aardappels, gehakt met groenten voor bij de macaroni etc. Misschien doe ik het dus wel helemaal verkeerd ;). ps uiteraard gaat pasta etc in een normale pan om te koken.

[ Voor 29% gewijzigd door Workaholic op 27-09-2021 21:26 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Ik zou aardappels niet bakken in een hapjespan. Domweg omdat je dan niet meer met de schudbeweging de aardappels kunt draaien.

Zootje debuyers hier, en 2x demeyere atlantis, en een bk met antiaanbak (van de baasvrouw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Workaholic Ligt het aan mij of zien je Tefal er als nieuw uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
CurlyMo schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:30:
Die DeMeyere op rechts ziet ook als nieuw uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Workaholic schreef op maandag 27 september 2021 @ 20:59:
[...]

Dank voor het advies! Apollo had ik inderdaad ook gevonden - heeft jammer genoeg geen standaard pan hengsel zoals de tefal hapjes pan op de foto hierboven die hij zou moeten vervangen. Zou een ander merk in RVS een alternatief kunnen zijn? Het "opschudden" lukt hier ook niet mee namelijk :D

edit: misschien moet ik in het kook topic advies halen want ik gebruik dit soort pannen dus vaker met het maken van gerechten dan de koekenpan. Alleen voor biefstuk / zalm etc - de rest gaat allemaal in de "hapjes pan" (roerbak met kip, gebakken aardappels, gehakt met groenten voor bij de macaroni etc. Misschien doe ik het dus wel helemaal verkeerd ;). ps uiteraard gaat pasta etc in een normale pan om te koken.
Voor advies hoef je niet naar het kooktopic hoor, je bent hier juist aan het goede adres ;)

Maar je bent op zoek naar een multifunctionele pan als ik het goed begrijp met een steel en hoge rand waarin je aardappelen kunt bakken, saus kunt maken, mee kunt roerbakken etc. etc.?

Dan zou je zoiets moeten hebben denk ik, alhoewel ik het merk niet ken en het alsnog niet ideaal is omdat elke pan nu eenmaal zijn eigen doeleinde heeft.

Wellicht dat de Demeyere "wok" die je nu al hebt hier ook al aan voldoet, maar als je een pan eenmaal gebruikt hebt kun je die niet meer terugsturen lijkt me...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Boudewijn schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:37:
[...]

Die DeMeyere op rechts ziet ook als nieuw uit :)
Het rijmt niet echt met:
Mijn tefal pannen waren aan vervanging toe en wou geen PFOA etc hebben dus goede smoes om wat nieuws uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
CurlyMo schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:41:
[...]

Het rijmt niet echt met:

[...]
Grapje ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
bvk schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:37:
[...]

Voor advies hoef je niet naar het kooktopic hoor, je bent hier juist aan het goede adres ;)

Maar je bent op zoek naar een multifunctionele pan als ik het goed begrijp met een steel en hoge rand waarin je aardappelen kunt bakken, saus kunt maken, mee kunt roerbakken etc. etc.?

Dan zou je zoiets moeten hebben denk ik, alhoewel ik het merk niet ken en het alsnog niet ideaal is omdat elke pan nu eenmaal zijn eigen doeleinde heeft.

Wellicht dat de Demeyere "wok" die je nu al hebt hier ook al aan voldoet, maar als je een pan eenmaal gebruikt hebt kun je die niet meer terugsturen lijkt me...
Ik zou in die 'wok' liever geen aardappels maken. Door gebrek aan platte bodem bakt dat heel ongelijk, niet alleen per aardappeltje, maar ook de groep aardappels onderin de pan zal harder bakken dan bovenin. Doe mij maar gewoon een ordinaire koekenpan voor piepers :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Boudewijn schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:42:
[...]

Ik zou in die 'wok' liever geen aardappels maken. Door gebrek aan platte bodem bakt dat heel ongelijk, niet alleen per aardappeltje, maar ook de groep aardappels onderin de pan zal harder bakken dan bovenin. Doe mij maar gewoon een ordinaire koekenpan voor piepers :).
Die Demeyere wok van de foto hierboven heeft juist een platte bodem? Daar zou je prima aardappeltjes in moeten kunnen bakken als je regelmatig even opschud?

Verder ben ik het met je eens, er gaat niets boven een echte goede (DeBuyer) koekenpan om aardappeltjes in te bakken ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
CurlyMo schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:30:
Zijn twee jaar oud. Koekenpan is krom en wil liever geen risico nemen met anti aanbaklaag wat oud is etc
bvk schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:37:
[...]

Thnx zal hier is naar kijken. Zal ook nog even nadenken over de wok omdat hij idd een wat plattere modem heeft dan een standaard wok. Wellicht voldoende voor het maken van saus, gehakt met groente etc

[ Voor 64% gewijzigd door Workaholic op 27-09-2021 22:03 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
En ik maar denken dat het niet kon aanbranden in een RVS pan. Gebakken aardappels bakken is me niet gelukt in de nieuwe demeyere helaas.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gDKSbZf.jpg

Op internet lees ik dat er 50/50 boter + zonnebloemolie in moet ipv alleen zonnebloem olie. Dus meer vet in een RVS pan blijkbaar? Hoe doen jullie dit? Of toch stiekem een andere pan voor de aardappeltjes?

Heb de pan eerst opgewarmd tot het water ging "dansen" en daarna zonnebloem olie (koud) en daarna de voorgekookte aardappeltjes. Bakte meteen aan.

[ Voor 15% gewijzigd door Workaholic op 28-09-2021 20:44 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CurlyMo
Workaholic schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 20:43:
En ik maar denken dat het niet kon aanbranden in een RVS pan. Gebakken aardappels bakken is me niet gelukt in de nieuwe demeyere helaas.
Tsja, nu doe je wel gelijk een van de moeilijkste gerechten in RVS. Ei is een tweede. Komt door de hoge mate van eiwitten.
Hoe doen jullie dit?
Meer vet inderdaad. Daarna wachten tot de aardappels vanzelf loskomen. Dus niet omscheppen, maar met de pan schudden.
Of toch stiekem een andere pan voor de aardappeltjes?
Plaatstaal :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
En ik maar denken dat het niet kon aanbranden in een RVS pan.
Verkeerd gedacht dus, je hebt je toch nog niet helemaal goed ingelezen ;) Een nadeel van RVS is dus inderdaad het ontbreken van een anti aanbak laag zoals je nu gemerkt hebt. En die valt in tegenstelling tot plaatstaal of gietijzer ook niet zelf te creëren helaas.

Wat @CurlyMo zegt dus, je moet echt even geduld betrachten bij RVS tot de boel vanzelf loslaat en op de juiste temperatuur bakken. Maar voor dat laatste had je al gezorgd lees ik.

Verder is het gewoon een kwestie van wennen en ervaring opdoen, net zoals met plaatstaal of gietijzer, maar met het verschil dat RVS minder onderhoudsgevoelig is. Maar uiteindelijk ga je de voordelen ten opzichte van je Tefal pannen wel zien!

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Heb de pan eerst opgewarmd tot het water ging "dansen" en daarna zonnebloem olie (koud) en daarna de voorgekookte aardappeltjes. Bakte meteen aan.
Ik laat altijd de boter / becel op temperatuur komen: tot de belletjes heel klein / weg zijn 8)

En met iets meer vet dan in een Tefal pan heb ik nul problemen in mijn RVS pannen met ei of aardappels, of welk ander gerecht dan ook.

Wel inderdaad wachten tot alles zelf loskomt, maar dat staat bij elke DeMeyere instructievideo _/-\o_

Vlees kun je zo zelfs zonder vet in een RVS pan bakken O-)

En oja, je hebt ook plaatstaal pannen met een minerale laag als anti aanbaklaag. Die bakken helemaal niet aan, en kunnen zelfs in de vaatwasser :9

[ Voor 10% gewijzigd door Mars Warrior op 28-09-2021 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online

[Afbeelding]

Op internet lees ik dat er 50/50 boter + zonnebloemolie in moet ipv alleen zonnebloem olie. Dus meer vet in een RVS pan blijkbaar? Hoe doen jullie dit? Of toch stiekem een andere pan voor de aardappeltjes?

Als je bedoeld dat je hebt verwarmd tot leidenfrost effect: dat was mogelijk weer iets te heet. Werkt goed voor vlees, even minuutje aanbakken tot er een korstje is, dan draaien, herhalen voor de andere kant, en temperatuur verlagen om door te garen onder regelmatig draaien.

Voor gebakken aardappels ga ik lager in temperatuur (ca. frituurtemperatuur, rond de 170), voldoende olie, en dan echt 3-5min rustig laten bakken per kant voor je het draait. Het moet vanzelf loslaten, niks forceren. Af en toe even spieken voor de kleur als het eenmaal los laat.

RVS vereist goed temperatuurmanagement en doorgaans iets meer vet. Plaatstaal is wat vergevingsgezinder, teflon nog wat vergevingsgezinder. Als je alleen dat laatste gewend bent zal het even duren voor je het onder de knie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Het maakt in iedere geval een uitdaging zo.. :) :) Dank voor jullie tips! Ik ga het nog een paar keer proberen en zal ook evne kijken of er wat instructie video's zijn. Met name de juiste temp, wat extra vet en geduld is belangrijk lees ik tussen de regels door.
CurlyMo schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 21:38:
[...]

Ik denk dat je snel van mening zal veranderen na wat langer aardappels en ei te hebben geprobeerd in RVS ;)
Haha zeg je daarmee dat ik spijt van mijn keuze ga krijgen of stiekem er nog een ander type pan bij ga aanschaffen voor de eieren/aardappels ;)?

[ Voor 42% gewijzigd door Workaholic op 28-09-2021 21:46 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Workaholic schreef op maandag 27 september 2021 @ 18:22:
Wou eigenlijk voor debuyer gaan maar ben toch niet fanatiek genoeg om in te branden en te onderhouden etc. Op aanraden van dit topic dus voor RVS gegaan :
Ik denk dat je snel van mening zal veranderen na wat langer aardappels en ei te hebben geprobeerd in RVS ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Workaholic schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 21:28:
Het maakt in iedere geval een uitdaging zo.. :) :) Dank voor jullie tips! Ik ga het nog een paar keer proberen en zal ook evne kijken of er wat instructie video's zijn. Met name de juiste temp, wat extra vet en geduld is belangrijk lees ik tussen de regels door.
Succes! (y) Je hebt nu de 24 cm pan gebruikt denk ik? Ga alleen daar dan even mee oefenen met bijvoorbeeld wat champignons, een stukje vlees, een sausje etc. etc. en laat de andere twee pannen ongemoeid zodat je deze nog terug kunt sturen.
[...]

Haha zeg je daarmee dat ik spijt van mijn keuze ga krijgen of stiekem er nog een ander type pan bij ga aanschaffen voor de eieren/aardappels ;)?
Ja en nee :) Daarom die andere twee pannen even als nieuw laten zodat je deze eventueel kunt omruilen voor een 28 cm DeBuyer. Als het om bak eigenschappen gaat heeft plaatstaal toch wel de voorkeur. Idem voor de "wok", als je echt wil wokken (en niet roerbakken!) ga je voor een plaatstalen geval van de toko voor 2 tientjes.

Specs

• Siebeh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:18
Mars Warrior schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 12:37:
[...]

RVS, drielaags, en dat voor die prijs, ben zeer benieuwd hoe ze bevallen 8)
Ik heb de pannen nu een tijdje en ze bevallen tot nu toe best.
Wat meteen opvalt is dat ze best zwaar zijn maar goed dat is misschien ook wel logich voor RVS pannen.

Als je kook volgens de gebruikershandleiding(die mijn vrouw las :9 ) kun je het aanbakken tot een minimum beperken. Eerst de pan leeg cq met boter goed verhitten. Vervolgens de hitte bron een kwart of minder terug schroeven en beginnen met koken. Zelfs pannenkoeken bakken gaat op deze manier prima.

Voordeel: Ze kunnen gewoon in de vaatwasser, worden snel warm, geleiding is erg goed(de stand van de hittebron kan dus langer gezet worden en dat scheelt energie.
Nadeel: Misschien aan de zware kant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Siebeh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:18
Nog een tip van flip: Bij ibood.com zijn vandaag de Buyer pannen in de aanbieding. De Buyer Pannenset | Ø 24 + 28 cm.

https://www.ibood.com/hom...418d06c80ce0d6039ac1f78a6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richy t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-06 14:46
HekkeySE schreef op zondag 26 september 2021 @ 04:42:
Gisteren bij de Sligro de Demeyere Sautese pan 20cm gekocht. Mooi ding en goede prijs. Was 50,00 euro excl btw. Gaat om deze https://horecadoknoord.be...onische-20cm-47820/337895. Denk uitlopend model ofzo maar voor wat je krijgt (5ply rvs) een goede prijs.

[Afbeelding]

Op advies van @Schweino was ik daar maar helaas geen RVS hapjespan kunnen vinden.
Bedankt voor de tip, te mooi om te laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:52
Siebeh schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:53:
Nog een tip van flip: Bij ibood.com zijn vandaag de Buyer pannen in de aanbieding. De Buyer Pannenset | Ø 24 + 28 cm.

https://www.ibood.com/hom...418d06c80ce0d6039ac1f78a6
Ik krijg het niet direct gevonden maar zijn dit pannen uit de Force Blue serie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
walterworld schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:13:
[...]
Ik krijg het niet direct gevonden maar zijn dit pannen uit de Force Blue serie?
In de reacties op de aanbieding schrijft ibood er het volgende over: Nee, deze reeks wordt speciaal voor ons gemaakt..

Aanvulling:
De bodems zijn wat dunner (2mm) dan vele andere series van de Buyer (3mm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-06 20:17
Ik heb ook een de Buyer Acier Carbone 28cm binnengekregen. Het valt mij dat de pan een beetje wiebelt op de inductieplaat. Hebben anderen dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:34
Bol.com heeft diverse pannen in de aanbieding voor 1 + 1 gratis, waaronder DeBuyer. Actie duurt t/m morgen. Ik heb zelf 2x de 28 cm variant gekocht. Deze is nu tijdelijk weer niet leverbaar, maar gisteren waren er naar een tijdje weer een paar toegevoegd. Voor wie opzoek is dus even goed in de gaten houden ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:32
BlackMonkey schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 17:44:
Bol.com heeft diverse pannen in de aanbieding voor 1 + 1 gratis, waaronder DeBuyer. Actie duurt t/m morgen. Ik heb zelf 2x de 28 cm variant gekocht. Deze is nu tijdelijk weer niet leverbaar, maar gisteren waren er naar een tijdje weer een paar toegevoegd. Voor wie opzoek is dus even goed in de gaten houden ;).
Actie: betaal 2x zoveel voor een pan en krijg een 2e pan helemaal gratis! :+

De hapjespan is nog een redelijke deal, mits je er 2 nodig hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
mcDavid schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 10:20:
[...]

Actie: betaal 2x zoveel voor een pan en krijg een 2e pan helemaal gratis! :+

De hapjespan is nog een redelijke deal, mits je er 2 nodig hebt...
Heb je iets meer iets meer informatie? Zijn de huidige prijzen gewoon hoog momenteel? Dit zijn mijn eerste pannen van dit merk na aanleiding van dit topic en was wel de beste prijs die ik kon vinden. Het klopt wel dat je geen combinaties tussen de pannen moet maken, dan verlies je snel je voordeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
BlackMonkey schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 13:06:
[...]

Heb je iets meer iets meer informatie? Zijn de huidige prijzen gewoon hoog momenteel? Dit zijn mijn eerste pannen van dit merk na aanleiding van dit topic en was wel de beste prijs die ik kon vinden. Het klopt wel dat je geen combinaties tussen de pannen moet maken, dan verlies je snel je voordeel.
Mineral b is sowieso te duur, kunt beter gewoon de acier carbone serie kopen. Zou zelfs als ze net zo duur waren mijn voorkeur hebben...
Ik heb ze hier gekocht, als je er minimaal 2 koopt krijg je ook nog wat korting: https://www.knivesandtool...-acier-carbone-pannen.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
defusion schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 13:54:
[...]

Mineral b is sowieso te duur, kunt beter gewoon de acier carbone serie kopen. Zou zelfs als ze net zo duur waren mijn voorkeur hebben...
Ik heb ze hier gekocht, als je er minimaal 2 koopt krijg je ook nog wat korting: https://www.knivesandtool...-acier-carbone-pannen.htm
Bedankt, als je het met die pannen vergelijkt is het inderdaad niet een aanbieding te noemen. Je hebt het dan echter wel over een andere serie pan. Online lijken ze vooral de acier aan te raden omdat deze normaal fors goedkoper is, dat is nu niet het geval. Maar ik weet even voldoende :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
Bumpy_NL schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 12:01:
Ik heb ook een de Buyer Acier Carbone 28cm binnengekregen. Het valt mij dat de pan een beetje wiebelt op de inductieplaat. Hebben anderen dit ook?
Nee, dit zou niet het geval moeten zijn. Ik zou em dan ook omruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
BlackMonkey schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 14:39:
[...]

Bedankt, als je het met die pannen vergelijkt is het inderdaad niet een aanbieding te noemen. Je hebt het dan echter wel over een andere serie pan. Online lijken ze vooral de acier aan te raden omdat deze normaal fors goedkoper is, dat is nu niet het geval. Maar ik weet even voldoende :).
Het enige verschil is het laagje bijenwas en het handvat wat een siliconen coating heeft. Dat laatste beschouw ik als nadeel omdat je de pan daarmee niet zo heet kan stoken als zonder coating.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
Schweino schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 10:08:
[...]

Het enige verschil is het laagje bijenwas en het handvat wat een siliconen coating heeft. Dat laatste beschouw ik als nadeel omdat je de pan daarmee niet zo heet kan stoken als zonder coating.
Dat is de normale Mineral B. Bij bol noemen ze dit de Mineral B Black maar welke het exact is kan ik zo niet vinden. Deze is echter wel geschikt om langer in de oven te doen. Volgens de verpakking 2 uur op 250 graden i.t.t. de normale Mineral B die max 10 minuten op 200 graden kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-zEVj0vHnH61GfoMvRMQtaZoMgA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Msvmn5segZVlyEquOX6vlz3d.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
BlackMonkey schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:23:
[...]

Dat is de normale Mineral B. Bij bol noemen ze dit de Mineral B Black maar welke het exact is kan ik zo niet vinden. Deze is echter wel geschikt om langer in de oven te doen. Volgens de verpakking 2 uur op 250 graden i.t.t. de normale Mineral B die max 10 minuten op 200 graden kan.

[Afbeelding]
Dan is het enige verschil dus alleen het laagje bijenwas? Dan begrijp ik de meerwaarde van deze lijn niet tov de standaard lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metieske
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 24-06 09:37
Een ander verschil is dat siliconen dopje in de steel waardoor hij minder lang in de oven mag.
Die zit er volgens mij bij die serie van bol ook niet in, en daarom dat ie wel gewoon in de oven mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
metieske schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 22:23:
Een ander verschil is dat siliconen dopje in de steel waardoor hij minder lang in de oven mag.
Die zit er volgens mij bij die serie van bol ook niet in, en daarom dat ie wel gewoon in de oven mag.
Dat dopje is er in 1 seconde uit te ploppen (en er weer terug in te stoppen daarna).

Volgens mij heeft de standaard lijn geen beperking hoe lang en hoe heet het in de oven mag. Heb er wel eens een helemaal schoongebrand met de pyrolyse stand van de oven (500 graden) en de pan heeft dat prima overleefd. Ik begrijp dan ook niet helemaal waarom deze lijn dat wel zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metieske
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 24-06 09:37
Schweino schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 22:27:
[...]

Dat dopje is er in 1 seconde uit te ploppen (en er weer terug in te stoppen daarna).

Volgens mij heeft de standaard lijn geen beperking hoe lang en hoe heet het in de oven mag. Heb er wel eens een helemaal schoongebrand met de pyrolyse stand van de oven (500 graden) en de pan heeft dat prima overleefd. Ik begrijp dan ook niet helemaal waarom deze lijn dat wel zou hebben.
Pyrolyse heb ik ook gedaan om 1 van mijn standaard DeBuyer pannen weer schoon te krijgen.
Dat vond mijn steel echter niet zo prettig.
Daar zit toch een soort van laagje op die er nu bijna helemaal afgebladderd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HekkeySE
  • Niet online
Ik heb per ongeluk 1 keer de pan blijkbaar niet goed schoongemaakt waardoor er nu allemaal bruine vlekken in zitten dit er niet meer uit krijg. Heb al geprobeerd om een paar uur met heet water te laten staan evenals afwassen met afwasmiddel maar ik krijg het er niet uit.

Tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VtU8-Zq8rfqCTV0ajTOcnb4xdZs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mlno7zngwOpazKk31Z7eosSJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:32
HekkeySE schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:33:
Ik heb per ongeluk 1 keer de pan blijkbaar niet goed schoongemaakt waardoor er nu allemaal bruine vlekken in zitten dit er niet meer uit krijg. Heb al geprobeerd om een paar uur met heet water te laten staan evenals afwassen met afwasmiddel maar ik krijg het er niet uit.

Tips?

[Afbeelding]
Dit is een RVS pan zo te zien? Beetje natuurazijn erin en schuursponsje erdoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
Of in de vaatwasser pleuren op hoogste temperatuur. Mijn RVS pan zag er nog erger uit en is daarmee brandschoon geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O88088
  • Laatst online: 27-06 16:09
Tomatenblokjes/sap koken of karamel in die pan maken wil ook helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HekkeySE
  • Niet online
mcDavid schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:58:
[...]

Dit is een RVS pan zo te zien? Beetje natuurazijn erin en schuursponsje erdoor.
Dank voor de tip! Dit werkt feilloos!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r0p2LDcF1DUfuIaC4Vgb6GvH5xo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ii5ScHf449k0muOAKxJEz3uV.jpg?f=fotoalbum_large

Toevallig ook nog een tip voor brand vlekjes onder de pan? Dit lukt blijkbaar niet lekker met azijn.

[ Voor 36% gewijzigd door HekkeySE op 06-10-2021 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:08
BlackMonkey schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:23:
[...]

[Afbeelding]
Bedankt voor de info :). Ik was van de week naar precies deze aanbieding aan het kijken maar nog niet gekocht. Gisteren heb ik mijn Le Creuset geëmailleerd gietijzeren hapjespan binnen gekregen en daar vanmiddag eens een eitje in geprobeerd te bakken. Dat lukt me aardig maar niet helemaal zonder dat het eitje vast blijft zitten aan de pan. Ik ben vanmiddag toch maar overstag gegaan en heb een De Buyer Mineral B gekocht via Bol.com. Ik kon vanmiddag er echter niet achter komen wat nou het verschil was tussen de Black en de normale.

Ik ben erg benieuwd hoe het bakken van m'n eieren zal vergaan in de De Buyer en ben benieuwd naar het resultaat van het inbranden 8)

EDIT: wel apart, ik kom die mineral B black pannen ook alleen maar tegen bij Bol.com. Op de site van De Buyer staan ze ook niet.

[ Voor 4% gewijzigd door MainframeX op 06-10-2021 22:42 ]

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Laatst online: 28-06 07:43
Iemand nog tips voor een Teppanyaki plaat? Ik zie dat Siemens en Demeyere roestvrij staal gebruiken. In Japanse restaurants gebruiken ze volgens mij carbon steel. Het nadeel van carbon steel is echter dat 't niet de vaatwas in kan.

Iemand nog tips qua modellen of materiaal of ervaringen wilt delen.
De Siemens plaat is qua afmetingen onderkant: 37 x 20 cm. DeBuyer verkoopt carbon plaatstaal maar het model is eigenlijk qua vorm net iets te kort en te breed: 34 x 28 cm
Pagina: 1 ... 33 ... 85 Laatste