Een plaatstalen pan kan wel wat hebben hoor. Ik doe dit bijna dagelijks, al bijna tien jaar. De pannen zien er qua vorm nog hetzelfde uit als toen ik ze kreeg (geen kromtrekking bijvoorbeeld). De patina laag blijft ook gewoon goed.Flix20 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 19:02:
[...]
Eeeh ja, dat ga ik dus niet doen.
Pan maximaal verhitten en er dan water in doen...
Wil graag dat ze wat langer mee gan.
@woutertjez Het plaatstaal heeft daar inderdaad minder moeite mee dan je verf, gelamineerde keukenkastjes en de vloer.
Als je op zo'n manier je pan schoonmaakt dan moet de rest van de keuken ook wel afgestemd zijn op profi gebruik.
Mijn non-horeca combi ketel gaat al niet hoger dan 65 graden bijvoorbeeld...
N.B. Ik heb pannen die jaren lang uren per dag zo gebruikt zijn, en die zijn niet krom/bol/gescheurd.
Als je op zo'n manier je pan schoonmaakt dan moet de rest van de keuken ook wel afgestemd zijn op profi gebruik.
N.B. Ik heb pannen die jaren lang uren per dag zo gebruikt zijn, en die zijn niet krom/bol/gescheurd.
- knip -
Raymond P schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 19:18:
@woutertjez Het plaatstaal heeft daar inderdaad minder moeite mee dan je verf, gelamineerde keukenkastjes en de vloer.
Ik doe het bijna gelijk aan @woutertjez . Ik verwarm mijn pan alleen niet extra. Als ik klaar ben met bakken, van het vuur, gelijk de wasbak in en met de quoker kokendwater erin. Hoop gesis en stoom, maar 1 keer een afwasborstel erdoor en weer schoon.
Gemak dient de mens.
Gemak dient de mens.
Juist, waterdamp met vetdeeltjes verlaat je pan en een deel daarvan gaat inderdaad door de gootsteen.
Voor je pan werkt het prima, ik ben er alleen mee gestopt.
Een beetje warm water in een lauwwarme pan met wat dreft en een afwasborstel is net wat minder werk als je niet alleen naar de pan kijkt.
Voor je pan werkt het prima, ik ben er alleen mee gestopt.
Een beetje warm water in een lauwwarme pan met wat dreft en een afwasborstel is net wat minder werk als je niet alleen naar de pan kijkt.
- knip -
Mijn kleine debuyer was ik gewoon onder de kraan af met heet water en een drupje Klok afwasmiddel. Werkt prima, de patina laag zit er nog steeds op.
Mijn andere stalen pannen gaan onder heet water (en heel soms wat grof zout als er iets vast zit) met de afwasborstel en juist daarna even op het vuur om droog te worden. Even 10 seconden het gas vol open en als ze afgekoeld zijn het keukenkastje in.
Mijn andere stalen pannen gaan onder heet water (en heel soms wat grof zout als er iets vast zit) met de afwasborstel en juist daarna even op het vuur om droog te worden. Even 10 seconden het gas vol open en als ze afgekoeld zijn het keukenkastje in.
Als het over plaatstalen pannen gaat wordt er bijna alleen maar over De Buyer gesproken (ik heb zelf ook alleen maar De Buyer); zijn er ook ervaringen met andere merken? Bijvoorbeeld van Spaanse makelij zoals Lacor of Garcima die prijstechnisch ook erg interessant zijn?
Gisteren SENSUELL Koekenpannen(roestvrij staal/grijs 24 cm en 28cm) van IKEA besteld. Komen als het goed is morgen binnen. Ik ben zeer benieuwd.
@Schweino de Buyer is al best goedkoop dacht ik...
Mijn 28+24cm setje bij knives and tools kost momenteel 46,35 (2 of meer pannen geeft beetje korting). Nog een dunschiller ofzo erbij voor de gratis verzending
Volgens mij zijn die merken die jij noemt niet veel goedkoper wat ik zo snel kan vinden.
Moet je overigens wel de standaard de Buyer vergelijken, niet de m.i. overpriced mineral b serie.
Maar ze zullen verwacht ik ook niet onder doen voor de Buyer. plaatstaal=plaatstaal denk ik dan, niet veel om je mee te onderscheiden. Kunt even kijken naar gewicht/dikte/hoogte/breedte randen enzo, en materiaal handvat, maar zou qua materiaal/werking van de pan op zich zeer weinig verschil verwachten.
(Ik bedenk me nu dat ik je vraag wellicht verkeerd geïnterpreteerd heb; dat die merken goedkoper zouden zijn. Maar nee, geen ervaring met die merken)
Mijn 28+24cm setje bij knives and tools kost momenteel 46,35 (2 of meer pannen geeft beetje korting). Nog een dunschiller ofzo erbij voor de gratis verzending
Volgens mij zijn die merken die jij noemt niet veel goedkoper wat ik zo snel kan vinden.
Moet je overigens wel de standaard de Buyer vergelijken, niet de m.i. overpriced mineral b serie.
Maar ze zullen verwacht ik ook niet onder doen voor de Buyer. plaatstaal=plaatstaal denk ik dan, niet veel om je mee te onderscheiden. Kunt even kijken naar gewicht/dikte/hoogte/breedte randen enzo, en materiaal handvat, maar zou qua materiaal/werking van de pan op zich zeer weinig verschil verwachten.
(Ik bedenk me nu dat ik je vraag wellicht verkeerd geïnterpreteerd heb; dat die merken goedkoper zouden zijn. Maar nee, geen ervaring met die merken)
[ Voor 9% gewijzigd door defusion op 18-08-2021 20:26 ]
@defusion ik ben idd op zoek naar ervaringen. Wat jij aangeeft dat plaatstaal plaatstaal is lijkt mij ook maar de reviews op YouTube door bijvoorbeeld uncle Scott laten wel degelijk verschil zien tussen de diverse merken.
Garcima is overigens wel iets goedkoper te krijgen dan de buyer via internet-home&garden. Met name de hoge lyonaisepannen lijken mij wel interessant en lijken wel wat weg te hebben van de flink duurdere boerenpannen van de buyer.
Garcima is overigens wel iets goedkoper te krijgen dan de buyer via internet-home&garden. Met name de hoge lyonaisepannen lijken mij wel interessant en lijken wel wat weg te hebben van de flink duurdere boerenpannen van de buyer.
In theorie is het inderdaad gewoon een gestanst stuk plaatstaal wat onder een zware pers in een vorm gedrukt wordt. Een steel er aan vastnagelen en klaar is je pan.Schweino schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 00:28:
@defusion ik ben idd op zoek naar ervaringen. Wat jij aangeeft dat plaatstaal plaatstaal is lijkt mij ook maar de reviews op YouTube door bijvoorbeeld uncle Scott laten wel degelijk verschil zien tussen de diverse merken.
Maar het gaat verder natuurlijk, de kwaliteit van het staal, de manier waarop de steel wordt bevestigd, de algemene afwerking en uiteraard de ervaring van de pannenmaker. De Buyer is hier gewoon bekend om en als je op een plaatstalen pan gaat zoeken op de bekende webshops zie je die ook als eerste.
Dat wil uiteraard niet zeggen dat ze ook de beste zijn, dus ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen met andere merken.
Welke pan raden jullie aan om tomatensaus in te maken?
We hebben laatst nieuwe pannen gekocht van het merk de Buyer mineral b black.
Blijkbaar lees ik hier dat je hier geen tomatensaus in mag maken.
Nu ben ik benieuwd welke pan jullie aanraden.
We eten bijna 1x per week spagettie oid.
Zie de vragen daarover eerder en de antwoorden:Ghosty J schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:22:
Welke pan raden jullie aan om tomatensaus in te maken?
Bockelaar schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 21:05:
mensen hier die de De Buyer Carbone en/of de Mineral-B op inductie gebruiken? Zit nog in twijfel of alle pannen herkend worden door de kookplaat.
De koekenpannen en crepepan bijvoorbeeld, iemand ervaring mee?
Ow en nog een goede hapjespan in dezelfde serie die het op inductie doet? Ik krijg het niet echt gevonden
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Dat is toch geen antwoord op zijn vraag?CurlyMo schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:30:
[...]
Zie de vragen daarover eerder en de antwoorden:
[...]
Je hebt wel gelijk dat zijn vraag al 1000x beantwoord is eerder in dit topic:
Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2
tldr; RVS dus, zelf heb ik de RVS hapjespan van ikea zoals eerder vermeld, en die werkt prima.
Nee, ik zei dat dat een vraag is waar allerlei antwoorden op volgen die nuttig zijn. Oftewel, even naar die vraag gaan en de opvolgende antwoorden lezen.metieske schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:20:
[...]
Dat is toch geen antwoord op zijn vraag?
Teach a man to fish and you feed him for a lifetime.
- knip -
Set a man on fire and he'll be warm the rest of his life!Raymond P schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:29:
Teach a man to fish and you feed him for a lifetime.
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
RVS, drielaags, en dat voor die prijs, ben zeer benieuwd hoe ze bevallenSiebeh schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 19:34:
Gisteren SENSUELL Koekenpannen(roestvrij staal/grijs 24 cm en 28cm) van IKEA besteld. Komen als het goed is morgen binnen. Ik ben zeer benieuwd.
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Hier in elk geval helemaal primaMars Warrior schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 12:37:
[...]
RVS, drielaags, en dat voor die prijs, ben zeer benieuwd hoe ze bevallen
Enige wat ik kan bedenken is dat ik liever geen siliconen in het handvat had gehad, maar ook gewoon RVS. Denk dat dat als eerste slecht wordt met de jaren. Maar na ca. 2 jaar ziet het er in elk geval nog prima uit.
En de rest van de pan? Ziet het RVS er aan de binnenkant ook nog als nieuw uit?defusion schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 12:48:
[...]
Hier in elk geval helemaal prima![]()
Enige wat ik kan bedenken is dat ik liever geen siliconen in het handvat had gehad, maar ook gewoon RVS. Denk dat dat als eerste slecht wordt met de jaren. Maar na ca. 2 jaar ziet het er in elk geval nog prima uit.
Er zit 25jr garantie op. Alleen geen idee wat daar allemaal onder valt
Wat is als nieuw?
Hij wordt gebruikt, met metalen gereedschap, temperaturen waarop parkieten dood gaan als je PTFE pannen zou gebruiken, en als er echt aangekoekt vet oid op zit wordt ie schoongemaakt met een schuurspons en/of metaalspons. Dus de nodige krasjes, maar niks erger dan je met ieder willekeur 'duur' merk ook zou hebben.
Ben er ook van overtuigd dat ik 'm 'beter als nieuw'/glad gepolijst kan krijgen als ik die moeite er in wil stoppen.
Dat maakt alle pannen zonder laagje m.i. zo fijn, je kunt ze altijd herstellen in de originele staat (of je moet het al zo vaak gedaan hebben dat je door het metaal heen zit, maar dat duurt wel een tijdje).
Misschien dat een duurdere pan een wat betere warmtegeleiding/verdeling heeft. Maar heb wat dat betreft ook niks te klagen.
Hij wordt gebruikt, met metalen gereedschap, temperaturen waarop parkieten dood gaan als je PTFE pannen zou gebruiken, en als er echt aangekoekt vet oid op zit wordt ie schoongemaakt met een schuurspons en/of metaalspons. Dus de nodige krasjes, maar niks erger dan je met ieder willekeur 'duur' merk ook zou hebben.
Ben er ook van overtuigd dat ik 'm 'beter als nieuw'/glad gepolijst kan krijgen als ik die moeite er in wil stoppen.
Dat maakt alle pannen zonder laagje m.i. zo fijn, je kunt ze altijd herstellen in de originele staat (of je moet het al zo vaak gedaan hebben dat je door het metaal heen zit, maar dat duurt wel een tijdje).
Misschien dat een duurdere pan een wat betere warmtegeleiding/verdeling heeft. Maar heb wat dat betreft ook niks te klagen.
Sensuell bevalt ons ook prima hoor. Heb geen idee hoe ze vergelijken met turbodure 7-ply pannen, maar we zijn ook geen sterrenkoks. Onze pastasausjes zijn er niet minder op geworden sinds we van teflon op RVS over zijn.
@defusion als ze aangekoekt zijn, drupje azijn erin en je borstelt 'm zo schoon. En ja behalve het handvat zou ik ook niet weten wat er ooit zou moeten (ver)slijten aan zo'n pan.
@defusion als ze aangekoekt zijn, drupje azijn erin en je borstelt 'm zo schoon. En ja behalve het handvat zou ik ook niet weten wat er ooit zou moeten (ver)slijten aan zo'n pan.
Bestellen bij IKEA, mijn ervaringen zijn dat het wat langer duurt, maar hopelijk valt het mee.Siebeh schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 19:34:
De OUMBÄRLIG hapjespan bevalt in ieder geval prima. Twee keer pastasaus in gemaakt, bleef nog niet een beetje plakken. Eerst opgewarmd, af en toe een druppel water er in, en toen dat water niet meer siste maar begon te dansen ben ik begonnen met koken.
De steel bleef trouwens goed koel. Er zullen vast betere RVS-pannen zijn, maar voor twee tientjes een RVS-pan met deksel (en die in de oven kan) ben ik uiterst tevreden.
Klopt, ze staan nu voor dinsdag geplandzacht schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 18:39:
[...]
Bestellen bij IKEA, mijn ervaringen zijn dat het wat langer duurt, maar hopelijk valt het mee.

Meerlaagse pannen, of in ieder geval de minder prijzige, hebben op zijn minst 1 laag alumunium.mcDavid schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:24:[...]
En ja behalve het handvat zou ik ook niet weten wat er ooit zou moeten (ver)slijten aan zo'n pan.
Vaak wordt er een vouw gebruikt om de lagen in te sluiten.
Als zo'n pan licht vervormt of regelmatig de vaatwasser in gaat en er komt (corrosief) vaatwasmiddel tussen/door de vouwrand dan degradeert het aluminium (best snel).
(N.B. ik heb al eens een rammelende pan gehoord)
In plaats van een mooi technisch stukje thermische geleiding heb je dan super isolerende luchbellen.
Maar inderdaad, aan de buitenkant zie je daar helemaal niets van. En als je de vaatwasser en onnodig weken ontloopt dan kan zo'n pan een ontzettend lang leven hebben.
- knip -
Ik ben momenteel kamperen en kom erachter dat de koekenpan hiervoor aan vervanging toe is.
Thuis heb ik plaatstaal van de Buyer en rvs (Sensuell van Ikea).
Ik zoek voor kamperen een goede all round koekenpan met de criteria lichtgewicht, 28 of liefst 30 cm diameter, inzetbaar voor veel diverse maaltijden en zuinig qua gasverbruik (hier bedoel ik mee: geen massieve pan waar eerst een halve gasfles aan hitte in moet voor deze bruikbaar is). Relatief compact is verder ook handig (geen lange steel onder een hoek zoals bij de de Buyer).
Nogal een lijst met wensen, bestaat zoiets ook in de praktijk?
Zelf zou ik dan hopen dat er iets bestaat als een dunne rvs koekenpan, evt met handgrepen of met een compacte steel, maar weet niet of dit bestaat? Een sensuell vd Ikea is misschien iets te massief voor mijn doeleinden denk ik.
Heeft iemand tips ? 😄
Ik zoek voor kamperen een goede all round koekenpan met de criteria lichtgewicht, 28 of liefst 30 cm diameter, inzetbaar voor veel diverse maaltijden en zuinig qua gasverbruik (hier bedoel ik mee: geen massieve pan waar eerst een halve gasfles aan hitte in moet voor deze bruikbaar is). Relatief compact is verder ook handig (geen lange steel onder een hoek zoals bij de de Buyer).
Zelf zou ik dan hopen dat er iets bestaat als een dunne rvs koekenpan, evt met handgrepen of met een compacte steel, maar weet niet of dit bestaat? Een sensuell vd Ikea is misschien iets te massief voor mijn doeleinden denk ik.
Heeft iemand tips ? 😄
Met jouw wensen kom je dan al gauw op aluminium uit, hier zit zat tussen denk ik in de combinatie met camping:JJJ schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 20:45:
Ik ben momenteel kamperen en kom erachter dat de koekenpan hiervoor aan vervanging toe is.
Heeft iemand tips ? 😄
https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Zoiets als deze dan bijvoorbeeld, helaas staat er geen gewicht bij maar zwaar zal het ding niet zijn.
Geemailleerde paella pan wellicht?
Amazon zegt dat deze pan van 40cm 1.5kg weegt en geschikt is voor gebruik op open vuur.
https://www.amazon.de/-/e...la-rations/dp/B07GC23S2Z/
Amazon zegt dat deze pan van 40cm 1.5kg weegt en geschikt is voor gebruik op open vuur.
- knip -
Anderhalve kilo is best veel om op temperatuur te krijgen op een camping gasstelletje. Ik meen te lezen dat dit nou juist niet de bedoeling is...Raymond P schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 23:11:
Geemailleerde paella pan wellicht?
28 of 30cm is ook niet echt een camping maat denk ik.
Zoiets is denk ik wat je zoekt, maar is dus aanzienlijk kleiner:
https://www.bever.nl/p/msr-alpine-koekenpan-MECEC22002.html
Zoiets is denk ik wat je zoekt, maar is dus aanzienlijk kleiner:
https://www.bever.nl/p/msr-alpine-koekenpan-MECEC22002.html
Yes, 40cm is ook behoorlijk wat pan.
Er zijn ook kleinere.
Er zijn ook kleinere.
- knip -
Dank voor het meedenken, ik ga eens kijken naar een mooie lichtgewicht alu pan! Denk dat dat het beste aansluit bij onze use case!
Ik heb twee BK black steel plaatstalen pannen in gebruik genomen (wokarang en 30cm koekenpan) en moet zeggen dat ze me erg positief verrassen.
Hoewel wat dunner dan De Buyer (2mm) voelen ze stevig aan en is met name de al ingebrande laag erg goed. Direct in gebruik genomen zonder extra inbranden en een ei glijd door de pannen heen. Heb er vandaag ook vis in gebakken en ook deze plakte niet aan de pan vast. Als ik niet beter zou weten zou ik denken dat er een teflon coating op zit.
Voor delicate zaken bevallen deze pannen me beter dan mijn De Buyer pannen.
Enige nadeel wat mij betreft is de gietijzeren steel, deze wordt snel warm en als je de pan een keer laat stuiteren zal de steel het naar verwachting niet overleven.
Hoewel wat dunner dan De Buyer (2mm) voelen ze stevig aan en is met name de al ingebrande laag erg goed. Direct in gebruik genomen zonder extra inbranden en een ei glijd door de pannen heen. Heb er vandaag ook vis in gebakken en ook deze plakte niet aan de pan vast. Als ik niet beter zou weten zou ik denken dat er een teflon coating op zit.
Voor delicate zaken bevallen deze pannen me beter dan mijn De Buyer pannen.
Enige nadeel wat mij betreft is de gietijzeren steel, deze wordt snel warm en als je de pan een keer laat stuiteren zal de steel het naar verwachting niet overleven.
Bij gebrek aan ervaring heb ik zelf 2 Garcima pannen besteld bij internet home and garden. Het gaat om de 28 lyonaisepan met hoge rand en de 30 cm paellapan.Schweino schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 18:20:
Als het over plaatstalen pannen gaat wordt er bijna alleen maar over De Buyer gesproken (ik heb zelf ook alleen maar De Buyer); zijn er ook ervaringen met andere merken? Bijvoorbeeld van Spaanse makelij zoals Lacor of Garcima die prijstechnisch ook erg interessant zijn?
De paellapan is van verassend stevige en dikke kwaliteit. Doet wat mij betreft niet onder voor de buyer
Ook de randen zijn netjes rond afgewerkt.
De lyonaisepan is helaas een ander verhaal. Scherpe randen aan de bovenkant van de pan en aan het handvat. Ook is het handvat voor mijn smaak te hoog geplaatst met een flinke hoek waardoor het niet prettig vast pakt. De dikte van de pan is dunner dan de paellapan (2 mm gok ik) maar het geheel voelt wel stevig aan.
Beide pannen arriveerden helaas beschadigd, flinke krassen op de onderkant van de paellapan (niet fijn als je een inductie plaat hebt) en bij de lyonaisepan is het handvat beschadigd. Maar dit heeft meer te maken mat de beroerde manier van verzenden dan de productiekwaliteit ga ik van uit (de pannen waren los, zonder enige vorm van bescherming, in een grote doos verstuurd en hebben flink te lijden gehad onderweg).
Samenvattend: de paellapan is een aanrader, en kan ook gebruikt worden voor het maken van eenpansgerechten die na het fornuis nog even in de oven moeten.
De lyonaisepan zou ik niet aanraden.
En de webwinkel zou ik ook niet aanraden, beide pannen gaan overigens vanwege de beschadigingen retour.
:strip_exif()/f/image/ZoBxitPZnetnA7efeIgH7KCc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Wv9yIwjlYBUirsAzX90h6hrU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ClPTZ6ne38YbL5PJ3IqbDBjc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TEQKRt4SMByo3Lf6gze9e7Id.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/g8Sb55mZrQ3HF785EOc13sYO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CWmWxlYwNuWhIaGgTuEyr5Hu.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 49% gewijzigd door Schweino op 25-08-2021 15:33 ]
We hebben hier nu een tijdje van die RVS pannen van IKEA. Inmiddels (zie eerdere posts hier) gaat koken op de RVS pannen prima, maar.....
Eigenlijk vinden we die van IKEA niet fijn. Mijn vrouw zeurt over het gewicht (daar valt weinig aan te doen denk ik), maar ik vind ze vooral vervelend omdat het handvat érg klein is. Ik ben een grote kerel met grote handen en het siliconen stuk is by far niet lang genoeg waardoor ik óf de pan op een rare manier moet vasthouden óf met mijn handen aan het hele metaal kom.
Dus: weet iemand (betaalbare) RVS koekepannen voor mensen met grote handen? Of toch gewoon staal kiezen ?
Eigenlijk vinden we die van IKEA niet fijn. Mijn vrouw zeurt over het gewicht (daar valt weinig aan te doen denk ik), maar ik vind ze vooral vervelend omdat het handvat érg klein is. Ik ben een grote kerel met grote handen en het siliconen stuk is by far niet lang genoeg waardoor ik óf de pan op een rare manier moet vasthouden óf met mijn handen aan het hele metaal kom.
Dus: weet iemand (betaalbare) RVS koekepannen voor mensen met grote handen? Of toch gewoon staal kiezen ?
Staal is ook zwaar en handvat van vrijwel elke pan wordt ook heet. Ik neem aan dat je 'hete metaal' wilde typen. Siliconen handvat is al een grote uitzondering (en had van mij ook niet gehoeven, maar dat terzijde)
Ik zou voor jou eerder iets van pannenlap/ovenhandschoen aanraden zodat het hete metaal geen probleem is.
Uiteraard zijn er pannen in elke gewichtsklasse, maar er zal wat dat betreft niks kunnen tippen aan aluminium als ze dat gewend is. Maar voor haar ook: pannenlap/ovenhandschoen en steel zo dicht mogelijk bij de pan vastpakken, dan is het gevoelsmatig op z'n lichts.
Ik zou voor jou eerder iets van pannenlap/ovenhandschoen aanraden zodat het hete metaal geen probleem is.
Uiteraard zijn er pannen in elke gewichtsklasse, maar er zal wat dat betreft niks kunnen tippen aan aluminium als ze dat gewend is. Maar voor haar ook: pannenlap/ovenhandschoen en steel zo dicht mogelijk bij de pan vastpakken, dan is het gevoelsmatig op z'n lichts.
Debuyer wok pan gekocht en staan inbranden op m'n nieuwe inductie plaat. Nu zit deze vlek op de plaat.
Iemand een middel waarmee ik dit kan wegpoetsen? De vlek is voelbaar, maar kan hem niet wegpoetsen.
:strip_exif()/f/image/Et7BjmoI3tJouulA2v6KBVi5.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Boinkie op 26-08-2021 08:36 ]
HG kookplaat reiniger. Of ovenreiniger. Of een keukendoekje met azijn erop laten weken.
Glas is redelijk inert, zolang je geen krassen maakt kan je vanalles gebruiken.
Glas is redelijk inert, zolang je geen krassen maakt kan je vanalles gebruiken.
- knip -
Hoe is dat erop gekomen? Vet dat lekker op de buitenkant van de pan zat en nu op de plaat oid?
Herkenbaar, er af schrapen met een schildersmes / glasmes (om verfresten van een raam te schrapen) is wat ik altijd doe. Poetsen met HG oid help niet. Zo'n mesje is bij de Action te koop: https://www.action.com/nl-nl/p/spectrum-glasschraper-/Boinkie schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 08:36:
Debuyer wok pan gekocht en staan inbranden op m'n nieuwe inductie plaat. Nu zit deze vlek op de plaat.Iemand een middel waarmee ik dit kan wegpoetsen? De vlek is voelbaar, maar kan hem niet wegpoetsen.
[Afbeelding]
Ik heb overigens wel ervaring met een 32 cm koekenpan van Lacor, toendertijd in België gehaald bij het ongeëvenaarde Hobbyland in Mol voor een prikkie, twintig euro meen ik me te herinneren.Schweino schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 18:20:
Ben er niet positief over. Er zat erg veel hamerschaal op het handvat. Dit leek gewoon zo te horen, een wat grovere afwerking ofzo, maar bij het opstoken vlokte dit er af. Het zat ook tussen de klinknagels, dus met een paar dagen/weken gebruik zat er al ontzettend veel beweging in het handvat. Op den duur was dit gewoon niet meer prettig en veilig. De pan was ook duidelijk dunner dan de Buyer en trok snel krom en ging wiebelen op de kookplaat. Ik heb hem nog lang gehouden omdat het formaat erg prettig was, maar nu toch echt vervangen door een 32 cm de Buyer met hulphandvat. Wereld van verschil.
Als je werkt met chemicaliën dan laat je het goedje z'n werk doen. In plaats van poetsen dus gewoon wachten.Schweino schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 09:05:
[...]
Herkenbaar, er af schrapen met een schildersmes / glasmes (om verfresten van een raam te schrapen) is wat ik altijd doe. Poetsen met HG oid help niet. Zo'n mesje is bij de Action te koop: https://www.action.com/nl-nl/p/spectrum-glasschraper-/
Het HG spraytje is relatief mild en heeft best wat tijd nodig.
Zelf gebruik ik deze twee met een grote voorkeur voor de Suma. De Kruidvat spray is gewoon spuitbare natriumhydroxide.
:strip_exif()/f/image/rgp4bAyGFxAFoNf8PDtY81pG.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij gebruik van een glasmes/krabber wel opletten dat je absoluut geen krasje maakt.
- knip -
Raymond P schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:05:
[...]
Als je werkt met chemicaliën dan laat je het goedje z'n werk doen. In plaats van poetsen dus gewoon wachten.
Het HG spraytje is relatief mild en heeft best wat tijd nodig.
Zelf gebruik ik deze twee met een grote voorkeur voor de Suma. De Kruidvat spray is gewoon spuitbare natriumhydroxide.
[Afbeelding]
Bij gebruik van een glasmes/krabber wel opletten dat je absoluut geen krasje maakt.
offtopic:
helpt die spray ook voor zwarte (inbak) vlekken in de oven?
helpt die spray ook voor zwarte (inbak) vlekken in de oven?
PSN: Flix20-NL
@Flix20 Ja, zolang je een met emaille gecoate of volledig RVS oven hebt.
Beide sprays zijn ervoor gemaakt. (Lees: zware aanslag)
Als het een dikke laag is dan kan je ook je oven voorverwarmen op 80 graden, uitzetten, en een schaal gevuld met ammoniak erin zetten. Na een volle dag (of twee) rustig weken veeg je het gros dan gewoon eruit.
Als het een dikke laag is dan kan je ook je oven voorverwarmen op 80 graden, uitzetten, en een schaal gevuld met ammoniak erin zetten. Na een volle dag (of twee) rustig weken veeg je het gros dan gewoon eruit.
[ Voor 4% gewijzigd door Raymond P op 26-08-2021 10:50 ]
- knip -
Emaille ja. Beginnen wat vlekjes in te komen dus ben er liever optijd bij.Raymond P schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:43:
@Flix20 Ja, zolang je een met emaille gecoate of volledig RVS oven hebt.
Als het een dikke laag is dan kan je ook je oven voorverwarmen op 80 graden, uitzetten, en een schaal gevuld met ammoniak erin zetten. Na een volle dag (of twee) weken veeg je het gros dan gewoon eruit.
En moest die laatste zin even twee keer lezen. Mijn eerste reactie was wtf, oven 2 weken aan laten staan?!

Hah, ik heb een woordje erbij gezet.
- knip -
Ik zal hier ook even mijn inbrand avontuur met mijn de Buyer pannen delen.
De Sola el cheapo kookpotten waren nu echt aan het einde.
Die lekte wat water op het fornuis bij het koken.
Dit vond ik een mooi moment om meteen goed door te pakken en de teflon zooi er ook uit te bonjouren, waar ik al vaker over na gedacht heb.
Kookpotten zijn vervangen door de WMF Provence plus serie.
Koekenpannen zijn een 20, 24 en 28cm de Buyer Mineral B geworden.
Verder nog een Staub Braisers 28cm sauteuse.
Even kijken hoe dat bevalt.
Anders komt daar wellicht nog een Ikea rvs hapjespan bij.
Het inbranden van de Buyer pannen ging niet helemaal naar wens met de instructies van de Buyer.
Achteraf gezien had ik ze misschien langer op het vuur moeten houden na dat de mm olie begon de roken en ik die uit de pan gedaan heb.
Na wat rond zoeken op internet tot de conclusie gekomen dat de Mineral B prima in de oven zou kunnen.
Zij het met een iets verkleurd handvat naderhand.
Voor de zekerheid wel het siliconen dopje verwijderd.
Eerst alle drie de pannen weer gestript.
-Oven met pan voorverwarmd op 100 graden en 10 minuten warm laten worden in de oven.
-Pan er uit en zo dun mogelijk in gestreken met arachideolie.
-Terug in de oven voor een uur op 240 graden.
- 3 uur af laten koelen in een gesloten oven.
De 20 en 28cm heb ik op deze manier 3 keer behandeld en toen toch nog een keer op het gasfornuis in gebrand.
De 24cm pan is 1 keer in de oven geweest en toen was er geen tijd meer want had de pan nodig.
De handvaten hebben een kleine beschadiging waar het handvat het rooster raakte in de oven.
:strip_exif()/f/image/1BfJkEQv8NsmFopZvIUS3C3i.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan ik verder prima mee leven.
Ze zijn ook net een tint donkerder geworden in de oven.
Hier zijn de 20 en 28cm 3 keer in de oven geweest en 1 keer op het fornuis.
:strip_exif()/f/image/f5Zf1RXSHyHXGMdBtJjLbJf9.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij de slager een lekker stuk tournedos gehaald en toen was het tijd om echt te testen.
Heel erg goed bevallen in ieder geval.
Kan toch wel een verschil proeven in vergelijking met teflon.
Of het zit tussen de oren maar dat maakt niet uit
Hopen dat het zo blijft en ik weer met plezier in de keuken kan staan in plaats van dat het alleen maar een moetje is.
:strip_exif()/f/image/d3PlsWufh5wBg9Oz358xFMkl.jpg?f=fotoalbum_large)
En zo staan ze er nu bij na het afspoelen en een drupje olie.
:strip_exif()/f/image/VTggS6uFjyshXSPX3XxoC7J5.jpg?f=fotoalbum_large)
Bijna te mooi om op te bergen in de lade
De Sola el cheapo kookpotten waren nu echt aan het einde.
Die lekte wat water op het fornuis bij het koken.
Dit vond ik een mooi moment om meteen goed door te pakken en de teflon zooi er ook uit te bonjouren, waar ik al vaker over na gedacht heb.
Kookpotten zijn vervangen door de WMF Provence plus serie.
Koekenpannen zijn een 20, 24 en 28cm de Buyer Mineral B geworden.
Verder nog een Staub Braisers 28cm sauteuse.
Even kijken hoe dat bevalt.
Anders komt daar wellicht nog een Ikea rvs hapjespan bij.
Het inbranden van de Buyer pannen ging niet helemaal naar wens met de instructies van de Buyer.
Achteraf gezien had ik ze misschien langer op het vuur moeten houden na dat de mm olie begon de roken en ik die uit de pan gedaan heb.
Na wat rond zoeken op internet tot de conclusie gekomen dat de Mineral B prima in de oven zou kunnen.
Zij het met een iets verkleurd handvat naderhand.
Voor de zekerheid wel het siliconen dopje verwijderd.
Eerst alle drie de pannen weer gestript.
-Oven met pan voorverwarmd op 100 graden en 10 minuten warm laten worden in de oven.
-Pan er uit en zo dun mogelijk in gestreken met arachideolie.
-Terug in de oven voor een uur op 240 graden.
- 3 uur af laten koelen in een gesloten oven.
De 20 en 28cm heb ik op deze manier 3 keer behandeld en toen toch nog een keer op het gasfornuis in gebrand.
De 24cm pan is 1 keer in de oven geweest en toen was er geen tijd meer want had de pan nodig.
De handvaten hebben een kleine beschadiging waar het handvat het rooster raakte in de oven.
:strip_exif()/f/image/1BfJkEQv8NsmFopZvIUS3C3i.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan ik verder prima mee leven.
Ze zijn ook net een tint donkerder geworden in de oven.
Hier zijn de 20 en 28cm 3 keer in de oven geweest en 1 keer op het fornuis.
:strip_exif()/f/image/f5Zf1RXSHyHXGMdBtJjLbJf9.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij de slager een lekker stuk tournedos gehaald en toen was het tijd om echt te testen.
Heel erg goed bevallen in ieder geval.
Kan toch wel een verschil proeven in vergelijking met teflon.
Of het zit tussen de oren maar dat maakt niet uit
Hopen dat het zo blijft en ik weer met plezier in de keuken kan staan in plaats van dat het alleen maar een moetje is.
:strip_exif()/f/image/d3PlsWufh5wBg9Oz358xFMkl.jpg?f=fotoalbum_large)
En zo staan ze er nu bij na het afspoelen en een drupje olie.
:strip_exif()/f/image/VTggS6uFjyshXSPX3XxoC7J5.jpg?f=fotoalbum_large)
Bijna te mooi om op te bergen in de lade
@T-T Had je een schoon keukenpapiertje na droogmaken? Dat is nog wel iets om op te letten.
Die waren niet helemaal schoon.CurlyMo schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 21:11:
@T-T Had je een schoon keukenpapiertje na droogmaken? Dat is nog wel iets om op te letten.
Klein beetje bruin.
Heb ze afgespoeld met heet water en een afwasborstel die ik nu heb gereserveerd voor de pannen.
Misschien een beter idee om met water en keukenpapier te doen?
Of wat gaat er fout?
Net nog even met een keukenpapiertje flink door de pannen gegaan en dit is het resultaat.
:strip_exif()/f/image/bTegTja8xQXVMca18cfuRmwQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan voortaan wel wat meer keukenrollen in slaan want dat vliegt er met zo'n pannen wel door heen
@T-T Als je pannen niet écht schoon zijn, dan ga je langzaam een laag van verbrande etensresten opbouwen. Dat is geen stevige laag en ongezond. Dus echt even de pan goed schoonmaken met een beetje Seepje (duurzamer dan Dreft
) en dan even afnemen zodat je keukenrol gewoon wit blijft.
@CurlyMo Interessant dat Seepje. Een traditionele zeep op basis van palmolie met kaliumhydroxide.
Of dat duurzamer is dan Dreft zal ik in het midden laten, maar traditionele zeep gemaakt met kalium en/of natriumhydroxide wil je dus juist niet op je polymeer.
Edit: my bad. Hun afwasmiddelen bevatten geen loog maar daar zitten wel zuurtjes in.
Of dat duurzamer is dan Dreft zal ik in het midden laten, maar traditionele zeep gemaakt met kalium en/of natriumhydroxide wil je dus juist niet op je polymeer.
Edit: my bad. Hun afwasmiddelen bevatten geen loog maar daar zitten wel zuurtjes in.
[ Voor 14% gewijzigd door Raymond P op 26-08-2021 22:05 ]
- knip -
Waarmee je concludeert dat?Raymond P schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 21:58:
De ingredientenlijst op hun website. In combinatie met de term: pH-huidneutraal.
Dreft Original heeft (net zoals vele andere afwasmiddelen) een pH net boven de 9, ietswat basisch dus.
pH-huidneutraal zit tussen de 5 en 7, zurig dus.
Ook niet verrassend, sodium lauryl sulfaat staat erom bekend een stuk zuurder te zijn.
Ongetwijfeld lekker voor je handen, niet ideaal voor de mooie laag in je pan.
Edit: zolang je weinig gebruikt en het voor mengt met water op je borstel of spons en dus niet in een (lauw)warme pan spuit zal je er ongetwijfeld wel mee weg komen.
Dreft Original heeft (net zoals vele andere afwasmiddelen) een pH net boven de 9, ietswat basisch dus.
Ook niet verrassend, sodium lauryl sulfaat staat erom bekend een stuk zuurder te zijn.
Ongetwijfeld lekker voor je handen, niet ideaal voor de mooie laag in je pan.
Edit: zolang je weinig gebruikt en het voor mengt met water op je borstel of spons en dus niet in een (lauw)warme pan spuit zal je er ongetwijfeld wel mee weg komen.
[ Voor 29% gewijzigd door Raymond P op 26-08-2021 22:19 ]
- knip -
Kan je daarmee dus zeggen dat het slecht is voor je laag of niet? Anders is enkel Dreft voor plaatstaal nog altijd duurzamer dan Dreft voor alles.Raymond P schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 22:16:
Kort antwoord: Ja.
offtopic:
Naast water is sodium lauryl sulfaat het meestvoorkomende ingrediënt in hun afwasmiddelen.
SLS wordt gewonnen uit palmolie. Palmolie is niet zo duurzaam, wel erg goedkoop.
Wel leuk dat ze het tweede ingrediënt met duurzame biobrandstof uit India importeren.
Ik denk dat ik zelf liever een flesje Dreft geproduceerd zie uit afgedankte olien.
Naast water is sodium lauryl sulfaat het meestvoorkomende ingrediënt in hun afwasmiddelen.
SLS wordt gewonnen uit palmolie. Palmolie is niet zo duurzaam, wel erg goedkoop.
Wel leuk dat ze het tweede ingrediënt met duurzame biobrandstof uit India importeren.
Ik denk dat ik zelf liever een flesje Dreft geproduceerd zie uit afgedankte olien.
- knip -
Raymond P schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 22:40:
offtopic:
offtopic:
Daar doen ze zelf niet geheimzinnig over. Ze zeggen zelf dat het (zo) verantwoord(e) (als mogelijk) palmolie is
Daar doen ze zelf niet geheimzinnig over. Ze zeggen zelf dat het (zo) verantwoord(e) (als mogelijk) palmolie is
defusion schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 21:47:
Probeer het eerst eens met 1 pan, scheelt weer een hoop gedoe als het toch niet helpt.
:strip_exif()/f/image/wpExgB7Nk0Bi8yuM8uIkCIG8.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ga er nog maar weer eens aan geloven! Zojuist de kleinste pan in een bak met azijn/water gegooid. Zal het goed laten weken en straks even boenen met soda.
De vorige keer merkte ik dat het vechten was tegen roestvorming. Kan ik daar nog iets aan doen?
Stappenplan nu:
- Pan goed kaal maken met azijn/soda/staawol
- Pan daarna goed schoonspoelen/wassen, misschien met wat afwasmiddel?
- Pan heet maken, op inductie voldoende of moet dit ook in de pan? En ga ik geen roestvorming krijgen nu het staal helemaal kaal is? In de oven, op welke temperatuur warm maken?
- Pan na heet maken laten afkoelen en met keukenpapiertje en arachideolie goed insmeren, net zo lang totdat het lijkt of er geen olie meer op zit.
- Pan in (niet voorverwarmde) oven op 240?? graden
- uurtje laten zitten, pan in de oven laten tijdens afkoelen oven.
Ik hoop dat het ditmaal eindelijk goed zal gaan!
Vorige keer is er echt iets mis gegaan, want zelfs een pan die ongebruikt is (wok), is na behandeling gaan roesten.
Ik neem aan dat je 'of moet dit ook in de oven' wilde typen?p.dorn schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:24:
[...]
- Pan heet maken, op inductie voldoende of moet dit ook in de pan? En ga ik geen roestvorming krijgen nu het staal helemaal kaal is? In de oven, op welke temperatuur warm maken?
'Heet maken' in dit geval is echt zo heet mogelijk, er moet in elk geval verkleuring zichtbaar zijn. Temperaturen die je oven haalt zal niet voldoende zijn (of je moet toevallig een pizzaoven hebben die richting de 500 gaat?). Dus inductie of iets anders waarmee je heet genoeg kunt stoken.
(dit is overigens een optionele stap, zorgt ervoor dat de laag beter hecht. heb ik bij mijn pannen niet gedaan, omdat ik dat toen nog niet wist)
Als de pan droog is roest 'ie niet zomaar in de open lucht. Je krijgt wel (bewust) een oxidatielaag bij het heet stoken. Dat is juist wat zorgt voor de betere hechting van je nog te kweken laag.
Ik deed inderdaad altijd boven rookpunt, 240 zou wel prima moeten zijn. Maar @Raymond P heeft volgens mij hier ooit gedeeld dat het niet eens boven rookpunt hoeft te zijn, maar vanaf welk punt het wel polymeriseert weet ik niet. Waarschijnlijk kun je wel iets onder rookpunt gaat zitten, waardoor je dus minder rookontwikkeling hebt tijdens inbranden. niet dus, zie hieronder.- Pan na heet maken laten afkoelen en met keukenpapiertje en arachideolie goed insmeren, net zo lang totdat het lijkt of er geen olie meer op zit.
- Pan in (niet voorverwarmde) oven op 240?? graden
- uurtje laten zitten, pan in de oven laten tijdens afkoelen oven.
Ik hoop dat het ditmaal eindelijk goed zal gaan!
Vorige keer is er echt iets mis gegaan, want zelfs een pan die ongebruikt is (wok), is na behandeling gaan roesten.
[ Voor 7% gewijzigd door defusion op 30-08-2021 10:35 ]
Arachideolie is geen drogende olie en zal dus tot op of boven het rookpunt verhit moeten worden om te polymeriseren. Het rookpunt van geraffineerde arachideolie ligt boven de 230 graden.
Katalyse vindt vrijwel alleen boven die temperatuur plaats omdat de daadwerkelijke katalysator voor polymerisatie vrij komt bij het afbreken (roken) van de olie.
Bij het gebruik van een drogende olie kom je inderdaad weg met licht verwarmen, die polymeriseren namelijk uitstekend. Eenmaal gekatalyseerd blijft de reactie ook doorgaan bij zo'n olie, ook op kamertemperatuur.
Wikipedia heeft een pagina waar een lijstje staat met "iodine value" voor een aantal olien:
Wikipedia: Iodine value
Bij een waarde hoger dan 130 spreek je over een drogende olie.
Als je de oven methode gebruikt inderdaad niet voorverwarmen. Bij een te snelle verhitting / temperatuurschok neemt de kans toe dat je filmlaagje olie gaat "beaden" en heb je dus mooie druppels op je pan.
Idealiter gaat het zo langzaam mogelijk zodat je een laag met je pan vormt in plaats van een laag op je pan.
Vooral belangrijk bij gebruik van een drogende olie, die polymeriseren tot een harde laag en bij slechte hechting (door te snel de temperatuur op te voeren) breekt/vlokt de laag bij gebruik eraf.
N.B. Compleet schoon plaatstaal roest voor je ogen in een vochtige omgeving.
Katalyse vindt vrijwel alleen boven die temperatuur plaats omdat de daadwerkelijke katalysator voor polymerisatie vrij komt bij het afbreken (roken) van de olie.
Bij het gebruik van een drogende olie kom je inderdaad weg met licht verwarmen, die polymeriseren namelijk uitstekend. Eenmaal gekatalyseerd blijft de reactie ook doorgaan bij zo'n olie, ook op kamertemperatuur.
Wikipedia heeft een pagina waar een lijstje staat met "iodine value" voor een aantal olien:
Wikipedia: Iodine value
Bij een waarde hoger dan 130 spreek je over een drogende olie.
Als je de oven methode gebruikt inderdaad niet voorverwarmen. Bij een te snelle verhitting / temperatuurschok neemt de kans toe dat je filmlaagje olie gaat "beaden" en heb je dus mooie druppels op je pan.
Idealiter gaat het zo langzaam mogelijk zodat je een laag met je pan vormt in plaats van een laag op je pan.
Vooral belangrijk bij gebruik van een drogende olie, die polymeriseren tot een harde laag en bij slechte hechting (door te snel de temperatuur op te voeren) breekt/vlokt de laag bij gebruik eraf.
N.B. Compleet schoon plaatstaal roest voor je ogen in een vochtige omgeving.
- knip -
Top, dus arachide olie is wel geschikt, maar moet zeker 230 graden of hoger. 240 zit ik dus wel safe. Kan te warm ook weer een averechts effect hebben?
De pan ligt nog in de bak. Net weer even gepoetst en toen per ongeluk de pan niet weer volledig onder gedompeld. Stuk staal boven water zat direct vol roest. Dit viel er ook bijna van zichzelf weer af toen hij weer werd onder gedompeld, maar nu zie je wel duidelijk een verschil in het staal, zie foto.
Qua aanzicht maakt me het niet veel uit, maar vind het wel interessant om dan te weten wat nu het verschil tussen beide delen is? En heeft dit ook gevolgen voor het hechten van de laag?
Wat betreft het roesten nadat hij straks definitief uit z’n badje gaat: hoe doen jullie dit? Is ‘schrobben’ met soda überhaupt nodig? En daarna onder de kraan met wat dreft goed schoonmaken en na drogen met een doek. Als ik op dit punt direct olie er op smeer om roestvorming tegen te gaan, kan ik de pan niet meet heel heel heet maken, toch? Ik bedoel voordat ik überhaupt begin met inbranden.
De pan ligt nog in de bak. Net weer even gepoetst en toen per ongeluk de pan niet weer volledig onder gedompeld. Stuk staal boven water zat direct vol roest. Dit viel er ook bijna van zichzelf weer af toen hij weer werd onder gedompeld, maar nu zie je wel duidelijk een verschil in het staal, zie foto.
Qua aanzicht maakt me het niet veel uit, maar vind het wel interessant om dan te weten wat nu het verschil tussen beide delen is? En heeft dit ook gevolgen voor het hechten van de laag?
Wat betreft het roesten nadat hij straks definitief uit z’n badje gaat: hoe doen jullie dit? Is ‘schrobben’ met soda überhaupt nodig? En daarna onder de kraan met wat dreft goed schoonmaken en na drogen met een doek. Als ik op dit punt direct olie er op smeer om roestvorming tegen te gaan, kan ik de pan niet meet heel heel heet maken, toch? Ik bedoel voordat ik überhaupt begin met inbranden.
:strip_exif()/f/image/KtbqNq0CKzoFlzgRTg90FHdV.jpg?f=fotoalbum_large)
Leuke hobby die stalen pannen. Je krijgt wel eer van je werk
Ik heb er zelf ook mee gekookt, maar hou het toch maar op mijn RVS pannen, en stalen pannen bedekt met mineralen en verchroomde rand; die zijn namelijk min of meer onderhoudsvrij
Ik heb er zelf ook mee gekookt, maar hou het toch maar op mijn RVS pannen, en stalen pannen bedekt met mineralen en verchroomde rand; die zijn namelijk min of meer onderhoudsvrij
Als dat azijnwater is dan was het geen (normale ijzeroxide) roest maar (deels) ijzeracetaat. Dat etst (uiteindelijk) wel in de pan itt normale (rode) roest en lost inderdaad goed op in water.
Voor de hechting is het dus wel interessant, helemaal als je ook gaat blauwen.
Ga je niet blauwen dan zou je dat eigenlijk ook weer moeten verwijderen (of omzetten met waterstofperoxide).
Wat je met soda van plan bent weet ik niet, maar zorg er wel voor dat dat helemaal je pan uit is voordat je olie gaat smeren.
@Mars Warrior Mijn plaatstalen pannen zijn praktisch onderhoudsvrij. Alleen bij het verbranden van voedsel met een hoog koolhydraatgehalte heb ik even werk.
Maar inderdaad, met de tijd een pikzwarte non-stick laag kweken is wel bevredigend.
Voor de hechting is het dus wel interessant, helemaal als je ook gaat blauwen.
Ga je niet blauwen dan zou je dat eigenlijk ook weer moeten verwijderen (of omzetten met waterstofperoxide).
Wat je met soda van plan bent weet ik niet, maar zorg er wel voor dat dat helemaal je pan uit is voordat je olie gaat smeren.
@Mars Warrior Mijn plaatstalen pannen zijn praktisch onderhoudsvrij. Alleen bij het verbranden van voedsel met een hoog koolhydraatgehalte heb ik even werk.
Maar inderdaad, met de tijd een pikzwarte non-stick laag kweken is wel bevredigend.
- knip -
Heb na de eerste keer inbranden ook niet het gevoel dat de plaatstaal pan meer werk is dan een andere pan.
Ooit gelezen, dus maar weer gedaan. Goed met baking soda geboend (zou azijn neutraliseren?)
Daarna goed met dreft gepoetst en daarna goed nagespoeld. Afgedroogd met een doek, daarna met keukenpapier en staat nu op de kookplaat. Lijkt dat het laatste stukje bij de greep niet helemaal wil blauwen, de rest aardig lijkt me!
Daarna goed met dreft gepoetst en daarna goed nagespoeld. Afgedroogd met een doek, daarna met keukenpapier en staat nu op de kookplaat. Lijkt dat het laatste stukje bij de greep niet helemaal wil blauwen, de rest aardig lijkt me!
:strip_exif()/f/image/WH7tbxkGErsqajzPMS2FUywR.jpg?f=fotoalbum_large)
Je maakt dan inderdaad water + co2 + zout. Maar dat azijn spoelt met alleen water ook wel van je pan af.p.dorn schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:21:
Ooit gelezen, dus maar weer gedaan. Goed met baking soda geboend (zou azijn neutraliseren?)
Te veel soda in je mengsel en het is best lastig uit je pan te krijgen.
Dat ziet er prima uit. De zijkanten en vooral rond de steel zijn inderdaad lastig op te warmen op inductie.Daarna goed met dreft gepoetst en daarna goed nagespoeld. Afgedroogd met een doek, daarna met keukenpapier en staat nu op de kookplaat. Lijkt dat het laatste stukje bij de greep niet helemaal wil blauwen, de rest aardig lijkt me!
[Afbeelding]
Ook niet heel erg wan daar heb je, als het goed is, weinig voedselcontact.
Als het je stoort kan je een crème brûlée (of soldeer) brander erop zetten.
- knip -
Hij is in ieder geval verkleurdp.dorn schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:52:
[Afbeelding]
Gewachten tot ik de pan weer kom beetpakken, scheutje olie er in en met keukenpapiertje uitgesmeerd rondom. Denk keukenpapiertje stuk of 4/5 keer dubbelgevouwen en zo goed mogelijk ingesmeerd.
Gaat nu met 240 graden de oven in! Ben erg benieuwd! Bedankt tot dusver 😃
:strip_exif()/f/image/ZxUblWtstDHPqiR5i2kqQNej.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ag93G4Fne1u2jQy7duu8AQ45.jpg?f=fotoalbum_large)
Ronde 1 zit er op. Gewacht tot de oven veine helemaal is afgekoeld. Pan nog wel een beetje heet.
Als je goed kijkt zie je heeeel veel kleine ‘vlekjes’. De pan is verder amper verkleurd. Heb ik nu te weinig olie er op gehad? Of is dit goed voor een 2e ronde? En moet je tussendoor de pan dan ook nog weer schoonmaken? Of gewoon direct weer een drupje olie, uitsmeren en weer in de oven?
Heb je de oven voorverwarmd en/of de hetelucht stand gebruikt?
Dit is dus het beaden/druppelvorming, de olie trekt uit elkaar en je hebt dus geen evenredige coating.
Zo op het oog valt het op zich wel mee. Als het wel glad aan voelt dan zou je er nog een laag overheen kunnen doen.
Als een papiertje bij vegen schoon blijft kan je er gewoon overheen.
Dit is dus het beaden/druppelvorming, de olie trekt uit elkaar en je hebt dus geen evenredige coating.
Zo op het oog valt het op zich wel mee. Als het wel glad aan voelt dan zou je er nog een laag overheen kunnen doen.
Als een papiertje bij vegen schoon blijft kan je er gewoon overheen.
- knip -
Ik heb een heteluchtoven… gebruik (standaard) de 4D hetelucht functie.
niet voorverwarmd ditmaal. Ik heb de pan ingesmeerd en daarna de oven aangezet op 240 en direct de pan er in.
Welke stand zou ik anders moeten gebruiken op mn oven?
niet voorverwarmd ditmaal. Ik heb de pan ingesmeerd en daarna de oven aangezet op 240 en direct de pan er in.
Welke stand zou ik anders moeten gebruiken op mn oven?
En voorverwarmen duurt vast niet al te lang op die stand? 
Indien mogelijk zou je (boven en) onderverwarming kunnen gebruiken. Dat zou ook je standaard stand moeten zijn als het recept niet expliciet hetelucht vermeldt.
In de praktijk kan je nu gewoon op exact dezelfde manier nog een aantal lagen erop bakken. Althans, dat lijkt de consensus hier te zijn.
Maar gezien je nog wat pannen hebt zou ik er wel een les uit trekken: neem de tijd, olie drogen duurt ff.
Indien mogelijk zou je (boven en) onderverwarming kunnen gebruiken. Dat zou ook je standaard stand moeten zijn als het recept niet expliciet hetelucht vermeldt.
In de praktijk kan je nu gewoon op exact dezelfde manier nog een aantal lagen erop bakken. Althans, dat lijkt de consensus hier te zijn.
Maar gezien je nog wat pannen hebt zou ik er wel een les uit trekken: neem de tijd, olie drogen duurt ff.
- knip -
Heb het zelf ook op 4D stand gedaan, maar dan met zonnebloem olie en op veel lagere temperatuur. Dat ging ook helemaal prima.
Zojuist de pan nogmaals in de oven gedaan met boven/onder warmte op 240 graden. Hij is nu aan het afkoelen, ben erg benieuwd.
Ondertussen had ik de grote wok ook al even in de bak met azijn gelegd. Deze had flink wat roest plekken. De laatste keer was in inbranden denk ik mislukt, en vrouwlief heeft vervolgens een natte pan er bovenop gezet, die aan het nadruppen was. Super leuk :-D
De wok leek aardig schoon. Zelfde recept aangehouden, goed gewassen met dreft en nagespoeld. Vervolgens zet ik 'm op de grootste pit in het staal te blauwen, voor zover mogelijk, zie ik aan de zijkant dus allemaal vlekken ontstaan, lijkt op roest. Ga ik er met een keukenpapiertje bij langs, dan geeft het niet af. Volgens mij heb ik eerder ergens gelezen, als er bijv. roest onder zit, dat het dan ook onmogelijk is om de patina laag te laten hechten op het staal. Wel echt frustrerend hoor, heb je paar uur lopen weken / boenen.
Ondertussen had ik de grote wok ook al even in de bak met azijn gelegd. Deze had flink wat roest plekken. De laatste keer was in inbranden denk ik mislukt, en vrouwlief heeft vervolgens een natte pan er bovenop gezet, die aan het nadruppen was. Super leuk :-D
De wok leek aardig schoon. Zelfde recept aangehouden, goed gewassen met dreft en nagespoeld. Vervolgens zet ik 'm op de grootste pit in het staal te blauwen, voor zover mogelijk, zie ik aan de zijkant dus allemaal vlekken ontstaan, lijkt op roest. Ga ik er met een keukenpapiertje bij langs, dan geeft het niet af. Volgens mij heb ik eerder ergens gelezen, als er bijv. roest onder zit, dat het dan ook onmogelijk is om de patina laag te laten hechten op het staal. Wel echt frustrerend hoor, heb je paar uur lopen weken / boenen.
:strip_exif()/f/image/Fp8XkPjIl1gVWbayXtbqlAwE.jpg?f=fotoalbum_large)
Anoniem: 11851
K'ben zelf de blije eigenaar van wat De Buyer Mineral B pannen, zijn na verloop van tijd mooi zwart geworden en zijn nog steeds superglad en bakken als een trein.
Na dit topic te hebben doorgespit, wat is nou de beste olie om ze mee na gebruik/schoonmaken in te smeren? olijfolie? zonnebloemolie? of maakt dat niet zoveel uit?
P.S.Ik had trouwens onlangs ook een paar BK Fortalit koekenpannen aangeschaft, met de gedachte dat ik die ging gebruiken om een eitje of zoiets simpels/snel te kunnen bakken zonder dat ik ze hoefde te onderhouden en gewoon de vaatwasser in kon smijten, maar dat is echt de grootste troep die d'r is.
Alles bakt aan als een idioot, terwijl ze nogeneens zo goedkoop waren. retour gestuurd en wat simpele tefal pannetjes voor dat doel gekocht.
Na dit topic te hebben doorgespit, wat is nou de beste olie om ze mee na gebruik/schoonmaken in te smeren? olijfolie? zonnebloemolie? of maakt dat niet zoveel uit?
P.S.Ik had trouwens onlangs ook een paar BK Fortalit koekenpannen aangeschaft, met de gedachte dat ik die ging gebruiken om een eitje of zoiets simpels/snel te kunnen bakken zonder dat ik ze hoefde te onderhouden en gewoon de vaatwasser in kon smijten, maar dat is echt de grootste troep die d'r is.
Alles bakt aan als een idioot, terwijl ze nogeneens zo goedkoop waren. retour gestuurd en wat simpele tefal pannetjes voor dat doel gekocht.
Ik heb dezelfde ervaring. Vriendin wilde een lichte pan zonder anti-aanbaklaag. Bij de Blokker zo'n pan gehaald zonder met mij te overleggen. Wat een p.o.s. (de pan dan hè!). Je kan er echt niets mee.Anoniem: 11851 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 00:04:
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
@Anoniem: 11851 Voor een eitje heb je toch een 24cm de buyer pan? Die wegen niet veel. Zonde om naast plaatstaal nog steeds PFAS in je keuken te hebben.
Echt geen idee wat er met die wokpan is gebeurd, maar na het badje, goed schoonmaken was dit het resultaat na een tijdje;
:strip_exif()/f/image/wiD2hV3ihOUKKFApPzTKZFwf.jpg?f=fotoalbum_large)
Uiteraard heb ik niet de moeite genomen om deze in te smeren met olie en in de oven te leggen. Ik kan me herinneren dat ik de vorige keer ook wel zoiets had, maar misschien heb ik het toen 'genegeerd', maar dat heeft niet geholpen. Hoe krijg je zo'n grote zware pan nou kaal en mooi schoon, en behoudt je die conditie totdat je gaat inbranden? Ik moet eerst maar weer naar de action voor een paar flessen schoonmaakazijn gok ik.
:strip_exif()/f/image/wiD2hV3ihOUKKFApPzTKZFwf.jpg?f=fotoalbum_large)
Uiteraard heb ik niet de moeite genomen om deze in te smeren met olie en in de oven te leggen. Ik kan me herinneren dat ik de vorige keer ook wel zoiets had, maar misschien heb ik het toen 'genegeerd', maar dat heeft niet geholpen. Hoe krijg je zo'n grote zware pan nou kaal en mooi schoon, en behoudt je die conditie totdat je gaat inbranden? Ik moet eerst maar weer naar de action voor een paar flessen schoonmaakazijn gok ik.
Na je behandeling inbranden voor de boel gaat roesten. Desnoods alleen inwrijven met een ieniemiene hoeveelheid olie.p.dorn schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:02:
Echt geen idee wat er met die wokpan is gebeurd, maar na het badje, goed schoonmaken was dit het resultaat na een tijdje;
[Afbeelding]
Ik heb wel eens een staalborstel in een boormachine gezet om de boel te reinigen
Als staal warm wordt (maar niet snel en heet genoeg) treedt sneller roest op. Je krijgt die randen gewoon niet snel genoeg heet denk ik. Mogelijk wordt het nog verergerd als de pan nog niet helemaal droog was en er wat vocht verdampt van de bodem en aan de randen hecht.p.dorn schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:02:
[Afbeelding]
Als je geen manier hebt om er snel en gelijkmatig veel hitte in te krijgen voor het initiële inbranden zonder olie, zou ik die stap overslaan en gewoon na schoonmaken direct inoliën ter bescherming en in de oven ermee...
Snelheid is dus geboden. Ik weet niet of iemand de Wok heeft van DeBuyer, maar die dingen zijn dus loeizwaar en als je die 'even' wilt schoonmaken en vervolgens gaat afdrogen aan de binnenkant, heb ik het idee dat de buitenkant al begint te roesten.
Dus opnieuw schoonmaken, afdrogen en direct een scheut olie er in en uitsmeren maar. Ik ga voor de herkansing! Als ik deze wok goed voor elkaar krijg, dan moet de rest een fluitje zijn :-D
Dus opnieuw schoonmaken, afdrogen en direct een scheut olie er in en uitsmeren maar. Ik ga voor de herkansing! Als ik deze wok goed voor elkaar krijg, dan moet de rest een fluitje zijn :-D
@p.dorn hoeveel schoonmaakazijn gebruik je wel niet dan? Een scheutje op een wasteiltje zou genoeg moeten zijn... Dat spul is ook aardig corrosief.
Verder denk ik dat je je te druk maakt om het uiterlijk van je pannen. Ga er gewoon in bakken zou ik zeggen. Worden ze vanzelf beter.
Verder denk ik dat je je te druk maakt om het uiterlijk van je pannen. Ga er gewoon in bakken zou ik zeggen. Worden ze vanzelf beter.
Wat kan je nou trouwens wel/niet bakken in plaatstaal? Je leest altijd dat je zuren moet voorkomen, wat logisch is want dan gaat je laag er uit maar ik zie bijv. al lichte plekken ontstaan als ik er een ui in gooi.... is m'n laag dan toch niet sterk genoeg?
Vind het inbranden toch wel tricky om te doen; heb het idee dat ik de randen totaal niet goed krijg op inductie dus zit er aan te denken om nog eens opnieuw te beginnen en het dan in de oven te doen. Jammer genoeg krijg ik bij de eerste laag inbranden meteen al klachten in huis over de stank. Zijn er soorten olie die minder meuren dan zonnebloemolie?
Vind het inbranden toch wel tricky om te doen; heb het idee dat ik de randen totaal niet goed krijg op inductie dus zit er aan te denken om nog eens opnieuw te beginnen en het dan in de oven te doen. Jammer genoeg krijg ik bij de eerste laag inbranden meteen al klachten in huis over de stank. Zijn er soorten olie die minder meuren dan zonnebloemolie?
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)
Wat vlekken zijn gewoon normaal. Als het verder goed bakt, geen probleem toch?XyritZz schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:53:
Wat kan je nou trouwens wel/niet bakken in plaatstaal? Je leest altijd dat je zuren moet voorkomen, wat logisch is want dan gaat je laag er uit maar ik zie bijv. al lichte plekken ontstaan als ik er een ui in gooi.... is m'n laag dan toch niet sterk genoeg?
Dan doe je het buiten op een losse kookplaat of campinggaspitje?Vind het inbranden toch wel tricky om te doen; heb het idee dat ik de randen totaal niet goed krijg op inductie dus zit er aan te denken om nog eens opnieuw te beginnen en het dan in de oven te doen. Jammer genoeg krijg ik bij de eerste laag inbranden meteen al klachten in huis over de stank. Zijn er soorten olie die minder meuren dan zonnebloemolie?
Ik heb dat inbranden gewoon één keer gedaan (ook in de oven) en daarna gewoon de pan gaan gebruiken, en niet meer over nadenken.
Anoniem: 1641394
Ik heb op aanraden van dit topic een prachtige Demeyere Apollo Hapjespan gekocht, maar blijkbaar is het niks voor mij.
Zodra er ook maar iets van vlees, laat staan kruiden in komt koekt het aan de bodem vast. Heb het idee dat de hoeveelheid olie ook helemaal niks uitmaakt. Wat doe ik fout?
Zodra er ook maar iets van vlees, laat staan kruiden in komt koekt het aan de bodem vast. Heb het idee dat de hoeveelheid olie ook helemaal niks uitmaakt. Wat doe ik fout?
Waarschijnlijk temperatuurmanagement.Anoniem: 1641394 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:05:
Ik heb op aanraden van dit topic een prachtige Demeyere Apollo Hapjespan gekocht, maar blijkbaar is het niks voor mij.
YouTube: how to correctly heat a pan
De rest wat aankoekt accepteren, en na bakken direct afblussen met gewoon water (liefst heet/kokend om de temperatuurshock te beperken) dan komt het zo los van de bodem.
[ Voor 13% gewijzigd door defusion op 31-08-2021 10:13 ]
genoeg vloeistof in de pan?Anoniem: 1641394 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:05:
En is de pan echt goed heet wat hierboven ook aangegeven word.
Anoniem: 1641394
Ik ga de watertest eens doen en kijken of dat helpt. Krijgt altijd commentaar dat "het vuur te hoog staat", maar volgende keer maar eens goed warm maken eerst.defusion schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:10:
[...]
Waarschijnlijk temperatuurmanagement.
YouTube: how to correctly heat a pan
De rest wat aankoekt accepteren, en na bakken direct afblussen met gewoon water (liefst heet/kokend om de temperatuurshock te beperken) dan komt het zo los van de bodem.
Goeie tip voor het schoonmaken ook, dankje.
Ja olie kan het probleem niet zijn er gaat echt wel genoeg in.Flix20 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:14:
[...]
genoeg vloeistof in de pan?
En is de pan echt goed heet wat hierboven ook aangegeven word.
Dan heb je ook echt niet veel olie nodig, tenzij je spetterfestijn wilt.
Alleen vlees inoliën moet genoeg zijn.
Alleen vlees inoliën moet genoeg zijn.
Ik vind vis bakken nog steeds een uitdaging in een pan zonder anti aanbak laag. Zeker dunne stukken die je niet te gaar wil laten bakken. Dat is de enige reden waarom ik nog een anti aanbak pan in huis heb.CurlyMo schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 07:47:
@Anoniem: 11851 Voor een eitje heb je toch een 24cm de buyer pan? Die wegen niet veel. Zonde om naast plaatstaal nog steeds PFAS in je keuken te hebben.
Kaal en mooi schoon, de makkelijke manier: Kruidvat ovenreiniger spray of gewoon een schepje korrels (geen gel) natriumhydroxide (veel goedkoper, recyclebaar) opgelost in lauw water (niet andersom). Brilletje op, handschoenen aan en kort borstelen.p.dorn schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:02:
[Afbeelding]
Je zit dan in enkele minuten op kaal staal (*1) en zolang je de temperatuur onder de 60 graden houdt is het compleet veilig voor je plaatstaal en jezelf.
Grondig afspoelen met water, neutraliseren met een scheutje natuurazijn (geen schoonmaakazijn) op een vochtig doekje, afspoelen met water (niet afdrogen dus).
Als je handschoenen hebt gedragen heb je nu een compleet vetvrije en schone pan die een beetje vochtig is.
Wil je echt neurotisch te werk gaan dan kan je de pan nu nog even afspoelen met gedemineraliseerd water.
De pan een minuutje of twee (rustig) opstoken naar boven de 70 graden om te laten drogen (*2) en (het liefst) direct blauwen of insmeren met olie.
Kan je niet direct blauwen of insmeren zorg er dan in ieder geval voor dat de pan niet in een vochtige omgeving staat.
*1) Natriumhydroxide + vetten maakt doodgewone zeep. Is je pan nog niet schoon dan heb je geen vetten meer maar een pure carbon opbouw die mechanisch of dmv pyrolyse verwijderd moet worden.
*2) Plaatstaal heeft geen poriën zoals gietijzer maar is ook niet 100% vlak (zeker niet na een azijnbad, pit corrosie). Er zat dus altijd water op je pan achterblijven. Belangrijk dat je dat dus weg laat dampen voordat je de pan sealt met olie en/of wegzet.
Uiteindelijk zijn dat ook de punten waar je polymeer hechting vindt op het staal.
Deze methode wordt al eeuwen gebruikt bij het herstellen van pannen.
- knip -
Ik maak me niet zozeer druk op het uiterlijk van m'n pannen, maar meer het functionele. Daar waar het roest kan ik niet een anti-aanbak laag creëren. En ik weet niet wat er met die wok is gebeurd (zal het zelf gedaan hebben), maar wat ik ook doe, als ik na een tijdje weken in water met azijn de pan er uit haal om laatste te boenen en dan af te drogen, wordt het bijna overal instant bruin.mcDavid schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:49:
@p.dorn hoeveel schoonmaakazijn gebruik je wel niet dan? Een scheutje op een wasteiltje zou genoeg moeten zijn... Dat spul is ook aardig corrosief.
Ik sta dan ook op het punt om die pan in de kliko te knallen, want ik kan 'm niet eens schoonmaken, laat staan inbranden. Het verschil in kleur aan de buitenkant van de pan krijg ik ook niet eens uit het staal gepoetst. Ook niet na een uur weken in een bad met water en een flinke scheut azijn.
Ja, lezen is ook wel een skill.
Azijn reageert met het staal, in een bad met azijn ioniseer je de gehele pan. Zodra je een overvloed aan zuurstof toevoegt krijg je direct een aanslag van ijzeracetaat en ijzeroxide.
Mag ik vragen waarom die pan uberhaubt in een bak met azijn ligt? Wat is je doel?
Azijn reageert met het staal, in een bad met azijn ioniseer je de gehele pan. Zodra je een overvloed aan zuurstof toevoegt krijg je direct een aanslag van ijzeracetaat en ijzeroxide.
Mag ik vragen waarom die pan uberhaubt in een bak met azijn ligt? Wat is je doel?
- knip -
Voor de watertest uit de video neem ik de korte versie voor mijn RVS IKEA hapjespan. Gas aan op medium en na een minuutje of twee wat druppels water er in. Of je hebt een pan met water-->te koud, of je hoort het water sissen en verdampen-->te koud, of je ziet bolletjes water over de pan zweven zonder te sissen-->warm genoeg, gas iets terug olie/boter er in en even wachten tot dat ook heet is. Dat plakt niet meer.Anoniem: 1641394 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:18:
[...]
Ik ga de watertest eens doen en kijken of dat helpt. Krijgt altijd commentaar dat "het vuur te hoog staat", maar volgende keer maar eens goed warm maken eerst.
Goeie tip voor het schoonmaken ook, dankje.
[...]
Ja olie kan het probleem niet zijn er gaat echt wel genoeg in.
Excuses. Het is een beetje veel informatie en ik heb echt heel weinig verstand van de materie. Ik zal m’n kinderen meegeven om niet te spijbelen bij scheikunde als ze later willen kunnen koken in een stalen pan 🤣Raymond P schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 17:30:
Ja, lezen is ook wel een skill.
Zonder flauwekul, de pan ligt in een bak met azijn om de roestvlekken weg te poetsen en het staal mooi blank te krijgen, maar het is (logisch zo te horen) een never ending story.
Dus hoe het kan weten we nu, maar hoe ik nu verder kan is me nog niet duidelijk. Ik krijg de pan gewoon NIET op tijd droog voordat hij gaat roesten, en het is echt een paar seconden nadat hij er uit komt.
:strip_exif()/f/image/GKeqs0m0YamFJxIGlsVV2Rqw.jpg?f=fotoalbum_large)
Anoniem: 31491
Wat gebeurt er als je de instructies uit de handleiding van de pan volgt? Inbranden op het fornuis/kookplaat met een millimeter olie totdat de olie begint te roken. Dan de olie met keukenrol afvegen en eventueel opnieuw doen. Na afkoelen met heet water en een groen sponsje schoonmaken, droog maken met keukenrol en met een miniem beetje zonnebloemolie inolien. Als je het mij vraagt moet je die pan gewoon gaan gebruiken met koken en dan lost het vanzelf op. Ik was er ook veel te veel mee bezig om er gelijk kleur op te krijgen. Nu na 4 maanden gebruik van mijn koekenpan begint die pas goed zwart te worden.Warning!
Do not leave your pan to soak. If food sticks to the pan, use a green sponge. Never put in a dishwasher.The pan may rust if these use conditions aren’t respected : just scrub the pan with a hard brush to remove the rust. The cooking of acid foods - tomatoes, white wine, lemon…may alter seasoning (the appearance of white stains) - if this occurs, the pan should be seasoned again.
:strip_exif()/f/image/eJbD4rFuy0m1lIZfjw1l9XXW.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 31491 op 31-08-2021 19:15 ]
sja azijn is dan ook geen ontroestingsmiddel.p.dorn schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 18:44:
[...]
Excuses. Het is een beetje veel informatie en ik heb echt heel weinig verstand van de materie. Ik zal m’n kinderen meegeven om niet te spijbelen bij scheikunde als ze later willen kunnen koken in een stalen pan 🤣
Zonder flauwekul, de pan ligt in een bak met azijn om de roestvlekken weg te poetsen en het staal mooi blank te krijgen, maar het is (logisch zo te horen) een never ending story.
Dus hoe het kan weten we nu, maar hoe ik nu verder kan is me nog niet duidelijk. Ik krijg de pan gewoon NIET op tijd droog voordat hij gaat roesten, en het is echt een paar seconden nadat hij er uit komt.
[Afbeelding]
Spoel 'm eens gewoon af met water. Droog 'm af, en poets dan met een flinke scheut zonnebloemolie en een schuurspons of staalwol de roest weg. Dan is het kale staal direct beschermd en zal er geen nieuwe roest ontstaan.
Daarna met een keukenpapiertje de olie opvegen en wat nieuwe/schone olie aanbrengen, maar niet weer met zuren gaan lopen rommelen.
Beginnen met je kennis toepassen is een goed begin. Stop eens met dat onderdompelen in azijn.p.dorn schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 18:44:
[...]
Dat is leuk om een polymeer af te breken maar zoals je nu zelf ondervonden hebt niet zonder issues op staal.
Spoel je pan af, maak een papje van (natuur) azijn en zout, maak een balletje van aluminiumfolie, in je papje dippen en boenen in de gootsteen zodat je direct af kan spoelen.
Heb je geen natuurazijn dan heb je wellicht een stukje citroen liggen. Schoonmaakazijn is echt vele malen zuurder.
Aluminium is een prima opofferingsanode voor carbon staal en het zout verhoogt de corrosieweerstand van carbon staal.
Kom je er dan nog niet uit kan je ook gewoon een brillo met zeep pakken, een nylon draadborstel of iets anders waarmee je mechanisch het roest verwijderd.
- knip -
Gewoon heetstoken met zout erin en uitwrijven met een keukenpapiertje (nieuwe pakken als hij opgebrand isRaymond P schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 19:21:
[...]
Beginnen met je kennis toepassen is een goed begin. Stop eens met dat onderdompelen in azijn.
Dat is leuk om een polymeer af te breken maar zoals je nu zelf ondervonden hebt niet zonder issues op staal.
Spoel je pan af, maak een papje van (natuur) azijn en zout, maak een balletje van aluminiumfolie, in je papje dippen en boenen in de gootsteen zodat je direct af kan spoelen.
Heb je geen natuurazijn dan heb je wellicht een stukje citroen liggen. Schoonmaakazijn is echt vele malen zuurder.
Aluminium is een prima opofferingsanode voor carbon staal en het zout verhoogt de corrosieweerstand van carbon staal.
Kom je er dan nog niet uit kan je ook gewoon een brillo met zeep pakken, een nylon draadborstel of iets anders waarmee je mechanisch het roest verwijderd.