Als het eten in de pan zit/ligt, zie je de panbodem toch niet meer?Jazco2nd schreef op maandag 19 juli 2021 @ 20:18:
Dat scheelt weer een hoop werk.. en ziet er wellicht wat aantrekkelijker uit..
Lekker belangrijk...
Als het eten in de pan zit/ligt, zie je de panbodem toch niet meer?Jazco2nd schreef op maandag 19 juli 2021 @ 20:18:
Dikte van de bodem van deze is 2.5mm staat er, van de Acier Carbone 2.8mm (zie https://www.knivesandtool...ekenpan-30-cm-5120-30.htm), geen idee of het wat uitmaakt. Aan de andere kant scheelt het met verzendkosten erbij voor die van iBood dan maar weer 5 euro met de 'normale' variant bij K&T.woutur schreef op maandag 19 juli 2021 @ 20:58:
Op het randje:
https://www.ibood.com/nl/...er-pannenkoekenpan-30-cm/
Voor de pannenkoekenliefhebbers. Kan je geen buil aan vallen met 13 euro. Is volgens mij ook geen cheapo aparte serie maar gewoon "the real thing".
- knip -
- knip -
De pannen van DeBuyer zijn vaak plaatstaal, maar een RVS (koeken)pan hoeft niet ingebrand te worden. Het nadeel van deze pannen is echter wel dat er een minder "non-stick" laag op zit, dus dat je wel rekening moet houden dat de pan bijvoorbeeld heet is als je er een stuk vlees in legt, anders is het wat minder goed werkbaar.Jazco2nd schreef op maandag 19 juli 2021 @ 20:18:
Ik zit dit topic door te scannen nadat ik ontdek dat ik nog een paar PFAS pannen had (met schade inmiddels) en stond op het punt via Bol.com een BK Easy Induction Ceramic (die lijkt immers identiek aan de BK Superior Ceramic die alleen bij BK zelf te koop is) en daarnaast een gietijzeren pan te kopen (beide 30CM).
De foto's die ik hier zie voorbijkomen vind ik niet zo smakelijk uitzien. Ik geloof wel dat het goed werkt en prima is, maar kan dat hier thuis niet verkopen.
Bestaat er geen RVS pan zoals DeBuyer waarbij de producent al de laag met olie heeft ingebrand?
Nee, die is echt alléén maar voor risotto!koesie schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:02:
Net deze pan ontvangen. Er staat op dat het een Risotto pan is, maar dat zie ik maar als suggestie.
Hij ziet er in elk geval prachtig uit. Hoop hem snel te kunnen gebruiken.
Heb hem bij Le Cruset zelf gekocht daar was hij in de aanbieding
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gadgets FTW!
Waarom geen Greenpan of emaillen? Kan je je vast voorbereiden op het verbod op PFAS dat er in de komende 2 a 3 jaar toch wel zit aan te komen.anc schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 08:09:
Voor de koekenpannen kopen we eigenlijk elke 2 a 3 jaar gewoon een setje nieuwe tefal of BK. Varieert een beetje. De laag wordt toch altijd minder of laat los.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Demeyere ApolloDacuuu schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:29:
Wat is nu een prima pan zonder zo'n teflon antiaanbaklaag voor de zuurdere dingen?
[ Voor 19% gewijzigd door CurlyMo op 25-07-2021 14:36 ]
Een RVS-pan.Dacuuu schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:29:
Ik maak nu bijna een jaar gebruik van een debuyer mineral B 28cm pan op mijn inductie plaat. Voor losse stukken vlees, gebakken eitje, pannekoeken etc gaat dit goed. Maar ik ben gestopt met hem te gebruiken voor pastasaus en andere zure dingen. Wat is nu een prima pan zonder zo'n teflon antiaanbaklaag voor de zuurdere dingen?
Voor de pastasaus zoals ik hem maak (ja ik ben geen chef kok). Gehakt, groentes, passata, tomatenpuree en een zooitje kruiden.
Wat is je budget? Een Demeyere Apollo is inderdaad een perfecte pan hiervoor (heb er ook eentje) maar wel behoorlijk aan de prijs. Een andere RVS pan kan natuurlijk ook, bijvoorbeeld van Ikea of BK zolang de pan maar een beetje dikke bodem en meerdere lagen heeft. Belangrijk als je een saus maakt die wat langer moet sudderen.Dacuuu schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:29:
Ik maak nu bijna een jaar gebruik van een debuyer mineral B 28cm pan op mijn inductie plaat. Voor losse stukken vlees, gebakken eitje, pannekoeken etc gaat dit goed. Maar ik ben gestopt met hem te gebruiken voor pastasaus en andere zure dingen. Wat is nu een prima pan zonder zo'n teflon antiaanbaklaag voor de zuurdere dingen?
Voor de pastasaus zoals ik hem maak (ja ik ben geen chef kok). Gehakt, groentes, passata, tomatenpuree en een zooitje kruiden.
Dat soort pannen hebben meestal een prima prijs/kwaliteit verhouding, maar bijvoorbeeld Hendi is van de Hanos dus zal je wel een pas daarvoor nodig hebben.O88088 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 15:47:
Ik heb een Hendi Profi-line RVS koekenpan gekocht voor dagelijks gebruik. Werkt prima en kost maar €30. Het is gericht op de horeca dus de pan is lekker hufterproof.
Hendi kun je zelfs bij bol.com kopen. Al mijn zelf aangeschafte pannen komen van horeca-groothandels (dat was een prijsbewuste keuze). Qua Hanos weet ik het niet, maar het gros verkoopt ook gewoon aan particulieren. En ze hebben echt leuke pannen voor weinig.bvk schreef op zondag 25 juli 2021 @ 15:59:
[...]
Dat soort pannen hebben meestal een prima prijs/kwaliteit verhouding, maar bijvoorbeeld Hendi is van de Hanos dus zal je wel een pas daarvoor nodig hebben.
Maar hij heeft al een goede koekenpan en daarnaast is een koekenpan minder geschikt om (pasta) sauzen in te maken
Mwa is dit niet gewoon een gevalletje "buy once cry once"? Na 3 goedkope pannen af te hebben gekeurd/versleten te hebben kun je die DeMeyere ook gewoon betaald hebbenbvk schreef op zondag 25 juli 2021 @ 15:02:
[...]
Wat is je budget? Een Demeyere Apollo is inderdaad een perfecte pan hiervoor (heb er ook eentje) maar wel behoorlijk aan de prijs. Een andere RVS pan kan natuurlijk ook, bijvoorbeeld van Ikea of BK zolang de pan maar een beetje dikke bodem en meerdere lagen heeft. Belangrijk als je een saus maakt die wat langer moet sudderen.
Of eventueel gewoon gietijzer met een emaille coating, daar heb je ook goed betaalbare varianten van.
Dat is helemaal waar en voor mijzelf heb ik dan ook nog geen seconde spijt van de aanschaf gehad. Maar ik ken @Dacuuu al de nodige jaartjes en heb ik het vermoeden dat hij niet zomaar ruim 100 - 150 Euro aan een pan uit wil geven, vandaar de budget vraagBoudewijn schreef op zondag 25 juli 2021 @ 22:29:
[...]
Mwa is dit niet gewoon een gevalletje "buy once cry once"? Na 3 goedkope pannen af te hebben gekeurd/versleten te hebben kun je die DeMeyere ook gewoon betaald hebben.
Ik maak snelle pastasaus/kleine beetje pastasaus in mijn prima betaalbare RVS hapjespan van IKEA: https://www.ikea.com/nl/n...span-met-deksel-80343650/Dacuuu schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:29:
[ Voor 3% gewijzigd door MJV op 25-07-2021 23:31 ]
Cuisinova bedoel je denk ik. Ook prima en onverwoestbare pannen voor stoofschotels, al hebben zuren zoals wijn en tomaat hier wel invloed op. Na gebruik direct afwassen en insmeren met olie is wel het devies om roestvorming te voorkomen.MJV schreef op zondag 25 juli 2021 @ 23:28:
Langzame pastasaus/grote hoeveelheden heb ik een gietijzeren braadpan, zonder emaille coating, merk CuliNova meen ik, maar zoek even terug in dit topic daar staat meer info over deze pan.
[ Voor 50% gewijzigd door MJV op 26-07-2021 00:07 ]
Ik ben echt een onvoorzichtige idioot, en vraag mij nu af wat jij dan allemaal uithaalt met je pannen...Boudewijn schreef op zondag 25 juli 2021 @ 23:09:
Ah check. Ja ik kan ook niet in iemands portemonnaie kijken.
Wel zou ik zo blind een nieuwe afpinnen, fijner werkend, mooier maar maar gaat ook langer mee dan goedkoop.offtopic:
Op de grillpan na, ik kan daar niet mee werken zonder enorme aanbrandplekken in het staal
- knip -
Bijzondere is dat het de mineral B black lijn betreft. Een lijn waar ik nog nooit van heb gehoord en waarvan de plaatjes lijken op de standaard Carbon plus lijn.metieske schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:52:
Mocht iemand nog op zoek zijn naar de buyer pannen, dan zijn er nu bij bol.com een aantal 1+1 gratis (tot 31 juli)
https://www.bol.com/nl/nl...94/4287495814/?rating=all
Ja en Nee.Schweino schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 23:58:
[...]
Bijzondere is dat het de mineral B black lijn betreft. Een lijn waar ik nog nooit van heb gehoord en waarvan de plaatjes lijken op de standaard Carbon plus lijn.
[ Voor 17% gewijzigd door metieske op 28-07-2021 00:35 ]
De crêpe pan maar besteld. Leuke als cadeautje en introductie in plaatstaal. Dank!metieske schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:52:
Mocht iemand nog op zoek zijn naar de buyer pannen, dan zijn er nu bij bol.com een aantal 1+1 gratis (tot 31 juli)
https://www.bol.com/nl/nl...94/4287495814/?rating=all
Dat is niet het geval (volgens de specs)bvk schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:17:
Misschien dat deze Mineral B Black net zoals de Blokker variant van een paar jaar geleden van 2 mm plaatstaal gemaakt is?
Die Blokker sale destijds scheelde echter wel behoorlijk in prijs vergelen met nu. Toen heb ik resp. € 7,- 9,- en 11,- betaald voor 24/28/30 cm pannen....
CurlyMo schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:36:
[...]
Demeyere Apollo
Zoals hier getoond:
Trasos in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"
Zo! wat een reacties. Ik ben op dit moment niet thuis, en kan zo 1-2-3 niet in mijn keuken kijken. Ik heb nog wel een (denk ik) een gietijzeren pan liggen, daar bak ik regelmatig kippenpootjes in, of suddervlees, ik zal er tzt een foto van maken, want ik weet niet precies wat voor pan het is.bvk schreef op zondag 25 juli 2021 @ 15:02:
[...]
Wat is je budget? Een Demeyere Apollo is inderdaad een perfecte pan hiervoor (heb er ook eentje) maar wel behoorlijk aan de prijs. Een andere RVS pan kan natuurlijk ook, bijvoorbeeld van Ikea of BK zolang de pan maar een beetje dikke bodem en meerdere lagen heeft. Belangrijk als je een saus maakt die wat langer moet sudderen.
Of eventueel gewoon gietijzer met een emaille coating, daar heb je ook goed betaalbare varianten van.
Ik heb de crêpe pannen inmiddels binnen en die zijn inderdaad gewoon van 3mm staal. Enige zichtbare verschil is volgens mij de afwezigheid van het silicone dingetje in de steel.bvk schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:17:
Misschien dat deze Mineral B Black net zoals de Blokker variant van een paar jaar geleden van 2 mm plaatstaal gemaakt is?
bvk schreef op zondag 25 juli 2021 @ 23:57:
Maar "pastasaus", kunnen we iets respectvoller voor de Italiaanse keuken zijn alstublieft? Er bestaan heel veel recepten uit de diverse regio's passend bij de diverse pasta's, er bestaat niet zoiets als "pastasaus"
ik kan in de hapjespan en koekenpan van Demeyere (eveneens atlantis serie) prima werken en die zien er prima uit. Kleine krasjes nav gebruik, geen verkleuringen. Eigenlijk nooit gedoe tenzij ik zelf gigantisch loop te falen (wat uiteraaaaard nooit gebeurt)/Raymond P schreef op maandag 26 juli 2021 @ 04:53:
[...]
Ik ben echt een onvoorzichtige idioot, en vraag mij nu af wat jij dan allemaal uithaalt met je pannen...
Zit er een een coating over het handvat heen zoals bij de standaard mineral B lijn? Indien niet dan is dat alleen maar een voordeel vwb gebruik in de oven maar dan begrijp ik het verschil tussen deze lijn en de carbon plus lijn niet. Die zijn dan identiek behalve het laagje bijenwas lijkt wel.CurlyMo schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:17:
[...]
Ik heb de crêpe pannen inmiddels binnen en die zijn inderdaad gewoon van 3mm staal. Enige zichtbare verschil is volgens mij de afwezigheid van het silicone dingetje in de steel.
Volgens mij is hij hetzelfde als de standaard Mineral B behalve dat silicone dingetje.Schweino schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:44:
[...]
Zit er een een coating over het handvat heen zoals bij de standaard mineral B lijn? Indien niet dan is dat alleen maar een voordeel vwb gebruik in de oven maar dan begrijp ik het verschil tussen deze lijn en de carbon plus lijn niet. Die zijn dan identiek behalve het laagje bijenwas lijkt wel.
Dus ook een dunne siliconen coating op het handvat?CurlyMo schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:47:
[...]
Volgens mij is hij hetzelfde als de standaard Mineral B behalve dat silicone dingetje.
Hebben Miniral B pannen dat?Schweino schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:48:
[...]
Dus ook een dunne siliconen coating op het handvat?
Zeker, en daarom ook niet 100% ovenbestendig (geloof max 180 graden)CurlyMo schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:50:
[...]
Hebben Miniral B pannen dat?
Ik heb er een aantal thuis, maar nooit echt gerealiseerd dat daar een siliconen coating op het handvat zit
Ik doelde inderdaad op RVS, ik krijg ze echt niet kapot met "gewoon koken".Boudewijn schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:37:
ik kan in de hapjespan en koekenpan van Demeyere (eveneens atlantis serie) prima werken en die zien er prima uit. Kleine krasjes nav gebruik, geen verkleuringen. Eigenlijk nooit gedoe tenzij ik zelf gigantisch loop te falen (wat uiteraaaaard nooit gebeurt)/
Ik lak vaak met een mengsel van boter/honing of gewoon kokosmelk met een beetje goela djawa, grillen is gewoon messy.Op een gietijzeren grillpan (amazon basics, ding van de kookwinkel, pannetjes op de kamado....you name it I got it) gaat grillen prima. Een grillpan gebruik ik als volgt::
1: Pan op vuur, middelhoog. Goed heet laten worden.
2: Product licht lakken met wat olie (vaak arachide, soms olijf)
3: Product op grillpan leggen voor relatief korte tijd. Daarna keren bij juiste cuisson.
4: Product uit pan, pit uit.
Hierbij bakt het product (vlees, courgette, aubergine) vaak aan op de ribbels van de pan bij demeyere. Bij gietijzer gebruik ik soms zelfs gewoon geen vet en gaat de steak direct de grill op (sowieso bij BBQ eigenlijk altijd). Groenten kwast ik altijd wel even in met wat olie.
Bij de demeyere pan ontstaan er bruinige verkleuringen als ik hem opwarm zonder product erin. Daarnaast bakt met name vlees gewoon aan, zelfs met wat vet, en bij het grillen verkleurt het staal onder het product (dat niet in contact is met het product) ook gewoon. Nou zul je zeggen, dan staat je gas te hoog. Dat valt wel mee, gewoon huis-tuin-en-keuken fornuis, grote pit, halve kracht. Ik wil wel kort en heftig grillen, niet low-and-slow (als je dat uberhaupt grillen kunt noemen).
Gevolg is dat ik 100% van de tijd sta te boenen op die grillpan.
- knip -
Heb hem 3 uur in de oven gehad op 250 graden voor het inbranden... Miniral BSchweino schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:08:
[...]
Zeker, en daarom ook niet 100% ovenbestendig (geloof max 180 graden)
Of elk half jaar een nieuwe tefal. Ik ben bang dat RVS na een tijdje geen glad oppervlak meer heeft waardoor eten aan gaat koeken. De rommel in die tabletjes is best wel corrosief.
Goedkope van de ikea die je steeds wil vervangen nadat ze verkloot zijn.lvanhoe schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 06:29:
Dag, ik ben echt een vreselijke luie aap die zijn pannen altijd in de vaatwasmachine knalt. Er is echt no chance dat ik met de hand ga afwassen. Wat is in dat geval 'de beste koekenpan' die ik kan aanschaffen?
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Maar wat is nou het concrete bezwaar?lvanhoe schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 06:29:
Dag, ik ben echt een vreselijke luie aap die zijn pannen altijd in de vaatwasmachine knalt. Er is echt no chance dat ik met de hand ga afwassen. Wat is in dat geval 'de beste koekenpan' die ik kan aanschaffen?
[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 30-07-2021 11:05 ]
Dat je liever eindeloos loopt te ouwehoeren bij het koken door a-ideale pannen i.p.v. een minuutje in afwas
Ik was jouw punt aan het aanvullenehtweak schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:16:
@CurlyMo Mij hoef je niet te overtuigen hoor.
Volgens mij (denk ik?) zeggen we zo'n beetje zelf qua pannen.
[ Voor 34% gewijzigd door dejeroen op 02-08-2021 22:35 ]
Heb je het topic wel gelezen? Zo ja, beargumenteer dan alvast waarom je wel of niet voor plaatstaal, gietijzer of emaillen wil gaan. Dat maakt de uitwisseling van ideeën een stuk efficiënter.dejeroen schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 21:59:
Welke merken en soorten zijn hiervoor aan te raden om goed thuis te kunnen koken op inductie?
Ik heb een set fissler (profi)pannen sinds een jaar. Dik tevreden over. Ik kan nu eindelijk de boerenkool opwarmen in de pan en zonder roeren (dus hoef er niet op te letten) op lager vuur zonder dat het aan bakt. Dit door de goeie geleidende dikke bodem. Nooit eerder gekund met welke pan dan ook. Mooi dikke wandjes wat het eten mooi warm houdt.dejeroen schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 21:59:
Eind dit jaar betrekken mijn vriendin en ik een nieuwe woning.
Deze woning is gasloos en is uitgerust met een inductie kookplaat.
Hierdoor moeten we allemaal nieuwe pannen aanschaffen (en dat is ook wel weer leuk aan een nieuwe woning, dat je met nieuwe spullen kunt beginnen).
We hebben ons alleen nog nooit verdiept in welke pannen goed zijn en nodig.
momenteel is het een verzameling van pannen van de ikea en action, met 1 hapjespan van tefal (die het meeste wordt gebruikt).
De afgelopen tijd zijn we aanbiedingen in de gaten aan het houden, en we hebben twee weken geleden al een eerste pannenset gehaald bij de blokker, de BK premium+, die waren twee weken geleden 125 euro voor de gehele set.
https://www.blokker.nl/bk...m-en-vergiet/2566378.html
Van BK kennen we alleen de stone serie en de granite serie voor koekenpannen, en we wachten eigenlijk op een aanbieding van die serie omdat we die goed in de hand vonden liggen in de winkel, en er ook leuk uit zagen.
Nu zijn er weer pannen in de aanbieding bij de blokker, maar wij weten niet of deze goed zijn.
Hoe zijn de pannen van de Thermo serie in vergelijking met de granite of stone serie van BK, heeft iemand hier daar ervaring mee?
https://www.blokker.nl/wk31-32-pannenserie-thermo-induction
Wij willen sowieso nog een hapjespan, een grillpan, en twee koekenpannen.
Het koken bestaat vooral uit pasta's, rijstgerechten, en de standaard aardappelen, vlees en grote maaltijden, niet heel bijzonder volgens mij.
Een gietijzeren pan heeft niet de voorkeur, dit heb ik een keer op vakantie gebruikt, en van alles brandde snel aan (al zou dat ook wel komen door de manier hoe ik gewend bent te koken).
Welke merken en soorten zijn hiervoor aan te raden om goed thuis te kunnen koken op inductie?
De huidige pannen zijn van aluminium met een anti aanbaklaag, en het liefst zou ik willen dat de plannen op inductie ongeveer op dezelfde manier koken en voelen aangezien ik zelf geen held in de keuken ben, en het vooral niet te makkelijk moet kunnen aanbranden.
Mijn vriendin vind het belangrijk dat het allemaal een geheel uitstraalt, waardoor de pannen dus uit dezelfde serie zullen moeten komen, of in ieder geval op elkaar moeten lijken, welke serie van pannen zal dan naar gekeken moeten worden om meerdere gerechten te kunnen maken?
Blokker is hier alleen de verkopende winkel, het merk BK kun je overal kopen. In mijn ervaring een gerenommeerd merk wat prima pannen maakt.HBSVDK schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 00:52:
Het blokkerspul is denk ik alleen toch echt wel beduidend minder.
Begrijp ik goed dat je hier stelt dat je pas een goede pannenset krijgt boven de 200 Euro?Voor een goede pannenset denk ik niet dat je het moet zoeken <200-250 euro.
Naast het inbranden van de pan (wat met jouw methode goed zou moeten gaan) ben ik wel benieuwd op welke stand je bakt. Maak je de pan bijvoorbeeld niet te heet bij het bakken? Mijn ervaring is dat je ze op een lagere stand moet zetten dan je gewend was bij anti-aanbak pannen.p.dorn schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 19:51:
Wat doe ik fout? Want op dit moment zijn de pannen slecht voor m'n bloeddruk, op z'n zachts gezegd. Schadelijker als de kans op Teflon inname in ieder geval, haha!
@p.dorn Als hier boven: langer in de oven en afkoelen in de oven. Beter te lang dan te kort. Ook weinig olie gebruiken. Dat droog zijn v/d pan voordat hij in de oven gaat is prima!metieske schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 20:52:
Ik heb zelf geen ervaring met inbranden in de oven, maar op basis van wat ik gelezen heb in dit topic moeten ze misschien wat langer in de oven.
Daarnaast moet je ze volgens mij ook in de oven af laten koelen in plaats van daarbuiten.
Pan juist wel lekker heet laten worden! Goed heet!wouter3 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 20:55:
[...]
Naast het inbranden van de pan (wat met jouw methode goed zou moeten gaan) ben ik wel benieuwd op welke stand je bakt. Maak je de pan bijvoorbeeld niet te heet bij het bakken? Mijn ervaring is dat je ze op een lagere stand moet zetten dan je gewend was bij anti-aanbak pannen.
En een ander idee: Hoe maak je de pan schoon na gebruik? Er wordt bijvoorbeeld aangeraden om de pan niet (te vaak) met zeep te wassen.
[ Voor 40% gewijzigd door Hulliee op 04-08-2021 20:59 ]
Het enige wat je niet zegt is of de boel ook aanbrand?p.dorn schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 19:51:
We lopen helemaal vast in gebruik en zijn totaal niet tevreden. Het inbranden gaat vermoedelijk niet goed, en als we dan, zoals vanavond bijvoorbeeld kaas cordon bleu bakken, dan waar de kaas smelt, zitten we direct weer op het kale staal en begint de pan te stinken naar staal.
Dat kan je toch niet zo algemeen stellen. Deze pannen kan je juist een stuk heter stoken dan PFA pannen. Het kan inderdaad zijn dat je specifiek voedsel anders bakt dan in PFA.wouter3 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 20:55:
[...]
Mijn ervaring is dat je ze op een lagere stand moet zetten dan je gewend was bij anti-aanbak pannen.
Hier maak ik ze gewoon schoon met Dreft en afwasborstel. Daarna met keukenpapier droogmaken om te zien of ze nog afgeven.Er wordt bijvoorbeeld aangeraden om de pan niet (te vaak) met zeep te wassen.
- knip -
[ Voor 21% gewijzigd door defusion op 04-08-2021 21:48 ]
Ja, zodra de kaas dan de pan raakt 'masseer' ik de pannenkoek een beetje zodra hij in beweging blijft. Dat helpt volgens mij wel, maar ja, ik ben geen kokMJV schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 22:44:
@CurlyMo als in: kaas laten smelten bovenop pannenkoek, pannenkoek omdraaien en bakken met kaas aan de onderkant? Dat heb ik nog niet durven proberen.
- knip -
Pannenkoeken met bacon helpen daar ook wel inRaymond P schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 23:26:
Netto komt er bij een pannenkoek meer vet uit de kaas dan dat er boter in de pan gaat.
Ik wil je verwijzen naar mijn post; UninPro in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"p.dorn schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 19:51:
* inbranden oven vraag
PSN: Flix20-NL
Je geeft aan dat je keukenpapier wit blijft als je de pan droogt. Prima toch.Flix20 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:56:
Druk is een groot woord.
Maar check liever even dat het klopt dan dat ik verbranden etensresten in de pan heb en dus aan mensen voer.
Om roestvorming te voorkomen zou je de pan na afwassen en drogen ook nog met een beetje olie in kunnen smeren.Flix20 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:56:
Druk is een groot woord.
Maar check liever even dat het klopt dan dat ik verbranden etensresten in de pan heb en dus aan mensen voer.
Anoniem: 31491
Waarom kun je niet op inductie inbranden? Als je de instructievideo van Le Buyer op YouTube bekijkt branden ze de pan ook in op met behulp van een inductieplaat.p.dorn schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 19:51:
Omdat we op inductie koken, kan ik alleen de pannen inbranden in de oven.
Ik heb het een tijdje geleden geprobeerd en liep eigenlijk tegen twee dingen aan:Anoniem: 31491 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 15:20:
[...]
Waarom kun je niet op inductie inbranden? Als je de instructievideo van Le Buyer op YouTube bekijkt branden ze de pan ook in op met behulp van een inductieplaat.
Datzelfde ervaarde ik ook bij de 2 pannen die ik via inductie ingebrand heb.Inviscid schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:16:
[...]
2. Ik heb een goedkope inductieplaat van matige kwaliteit in m'n (huur)appartement. Grootste probleem ermee voor inbranden is dat de pitten erg klein zijn. Hierdoor krijg je bij het inbranden van een pan groter dan +/-22 cm dat alleen het midden goed ingebrand wordt, maar de buitenkant van de bodem niet heet genoeg wordt omdat dit afhankelijk is van warmte die vanaf het midden geleid wordt.
Hier ook Fissler original profi pannen. Erg goed maar een ellende om af te gieten. Heb jij daar ook last van?HBSVDK schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 00:52:
[...]
Ik heb een set fissler (profi)pannen sinds een jaar. Dik tevreden over. Ik kan nu eindelijk de boerenkool opwarmen in de pan en zonder roeren (dus hoef er niet op te letten) op lager vuur zonder dat het aan bakt. Dit door de goeie geleidende dikke bodem. Nooit eerder gekund met welke pan dan ook. Mooi dikke wandjes wat het eten mooi warm houdt.
Ik heb andere mensen hier wel andere pannensets zien aanraden. Ik geloof wel eens 600 euro + pannen uit Italië ofzo, andere boutique merken die ik niet kende, zal vast allemaal goed dan wel mooier/beter zijn. Het blokkerspul is denk ik alleen toch echt wel beduidend minder.
Voor een goede pannenset denk ik niet dat je het moet zoeken <200-250 euro.
Nee geloof ik niet. Ja afgieten met een deksel werkt niet zo handig want de pannendeksels vallen dan al snel strak in de rand van de pan en dan wil het gieten niet meer. Ze verliezen ook bijzonder weinig waterdamp door mooie passing van de deksels waardoor bij lang doorkoken zelfs de aardappels niet droogmolen.Vinnocchio schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:57:
[...]
Hier ook Fissler original profi pannen. Erg goed maar een ellende om af te gieten. Heb jij daar ook last van?
Nee, maar de reviews zien er goed uit voor deze pan/prijs. De lage beoordelingen lijken voornamelijk te komen van mensen die niet in een RVS pan kunnen bakken, aangezien ze klagen dat alles aanbakt en ze de pan binnen 3 weken al in de kliko hebben geflikkerdzacht schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 18:18:
Heeft er iemand toevallig de Oumbärlig van IKEA?
https://ingka.page.link/WDBiyozMA2Lw7RCA8
Ik ben op zoek naar een el cheapo RVS-pan met deksel, en overweeg deze te halen.
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Dat viel mij ook al op. Alsof ze in een Tefal aan het kokkerellen waren. Ik denk dat ik de gok maar gewoon ga nemen, formaat is ook perfect voor mij.Mars Warrior schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 18:24:
[...]
Nee, maar de reviews zien er goed uit voor deze pan/prijs. De lage beoordelingen lijken voornamelijk te komen van mensen die niet in een RVS pan kunnen bakken, aangezien ze klagen dat alles aanbakt en ze de pan binnen 3 weken al in de kliko hebben geflikkerd
Voor die 20 euro kun je je nauwelijks een buil vallen, zeker met de omruilgarantie van Ikeazacht schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 18:28:
[...]
Dat viel mij ook al op. Alsof ze in een Tefal aan het kokkerellen waren. Ik denk dat ik de gok maar gewoon ga nemen, formaat is ook perfect voor mij.
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Ik heb inderdaad moeite met afgieten met deksel; dan lopen m’n pannenlappen vol kokend water enzo. Hoe giet jij dan bijvoorbeeld aardappels af?HBSVDK schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 17:43:
[...]
Nee geloof ik niet. Ja afgieten met een deksel werkt niet zo handig want de pannendeksels vallen dan al snel strak in de rand van de pan en dan wil het gieten niet meer. Ze verliezen ook bijzonder weinig waterdamp door mooie passing van de deksels waardoor bij lang doorkoken zelfs de aardappels niet droogmolen.
Maar gieten zelf gaat in een keurig straaltje zonder dat het om de pan heen krult en dus niet druppelt zoals een slechte theepot.
Ik gooi gewoon alles in een vergiet. Is toch het simpelste lijkt me?Vinnocchio schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 19:56:
[...]
Ik heb inderdaad moeite met afgieten met deksel; dan lopen m’n pannenlappen vol kokend water enzo. Hoe giet jij dan bijvoorbeeld aardappels af?
Ik ben gewoon gewend af te gieten, scheelt ook weer een vergiet afwassen. Je oplossing werkt natuurlijk maar ik vind het wel een groot minpunt van deze pannenbvk schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:01:
[...]
Ik gooi gewoon alles in een vergiet. Is toch het simpelste lijkt me?
Voor pasta eerst even wat kookwater apart afnemen
Vergiet hoef je eventueel alleen maar even af te spoelen, doe ik niet moeilijk over. Verder heb ik deze pannen:Vinnocchio schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:03:
[...]
Ik ben gewoon gewend af te gieten, scheelt ook weer een vergiet afwassen. Je oplossing werkt natuurlijk maar ik vind het wel een groot minpunt van deze pannen
Ik gebruik deze pan al jaren en nog steeds geen klachten overzacht schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 18:18:
Ik ben op zoek naar een el cheapo RVS-pan met deksel, en overweeg deze te halen.
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Niet te veel water gebruiken 2 cm bodempje en ze er uit scheppen.Vinnocchio schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 19:56:
[...]
Ik heb inderdaad moeite met afgieten met deksel; dan lopen m’n pannenlappen vol kokend water enzo. Hoe giet jij dan bijvoorbeeld aardappels af?
[ Voor 16% gewijzigd door HBSVDK op 09-08-2021 20:54 ]
Heb ik eerder dit jaar gekocht.zacht schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 18:18:
Ik snap al die workarounds wel maar ik vind het toch slecht dat je die zogenaamde profi pannen niet gewoon normaal kan afgieten.HBSVDK schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:53:
[...]
Niet te veel water gebruiken 2 cm bodempje en ze er uit scheppen.
Maar met een handdoek kan ik meer grip op deksel krijgen en dan beide handen aan de oren en deksel klemmen, dan lukt het wel.
Ik lees veel verhalen van mensen over hoe ze hun plaatstalen / gietijzeren pannen netjes en voorzichtig schoonmaken.Flix20 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:34:
...
Na ieder gebruik maak ik de pan goed schoon met water en daarna met een papieren doekje afnemen en repeat totdat het papieren doekje geen viezigheid meer heeft.
...
Eeeh ja, dat ga ik dus niet doen.woutertjez schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 18:58:
[...]
Ik lees veel verhalen van mensen over hoe ze hun plaatstalen / gietijzeren pannen netjes en voorzichtig schoonmaken.
Ik heb zelf twee heerlijke koekenpannen. Een Debuyer en een Turk (de turk is door het lichtere gewicht favoriet en doet qua prestatie niet onder voor de debuyer, is alleen iets kleiner). De pannen bakken nooit aan en alles kan heerlijk heet verhit worden. Allebei na bijna 10 jaar gebruik geheel zwart geworden.
Ze zijn echt zo ontzettend veel makkelijker in het onderhoud dan een tefalpan of een pan die in de afwasmachine mag.
Schoonmaaktip:
Na het koken de pan op vol vuur zetten en erg heet (!) laten worden (afzuigkap even op max...). Vervolgens de kraan op heetst en de pan onder de hete kraan houden. Hoop gesis en al het vuil springt letterlijk je pan uit. Ik haal als het ergste gesis na twee seconden weg is een ikea afwasborstel erdoorheen en zet de pan rechtop te drogen. Niks meer aan doen. 5 minuten later kan de pan in de kast. Geen gedoe met keukenpapiertjes, drupjes olie of iets dergelijks. Een beetje patinalaag heeft geen olie meer nodig na gebruik.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq