Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 30 ... 86 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Zebby Heb je ook gekeken naar een RVS stoofpan? Die heb je ook in diverse soorten/maten (en prijsklassen).

Echt, dik stevig gietijzer is uiteraard onverwoestbaar. Maar vereist wel spierballen om mee te werken.

Maar wat voor een volume en prijsklasse had je gedacht?

Suggestie:
ehtweak in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"

[ Voor 14% gewijzigd door ehtweak op 24-05-2021 21:02 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-09 16:28
Zebby schreef op maandag 24 mei 2021 @ 20:27:
Ben op zoek naar een nieuwe stoofpan. Had een simpele oude en zeer lichte pan, dacht dat het plaatstaal was, maar na misbruik met een lepel krassen op de bodem. Iets van dunne emaillen laag? Heb een gietijzeren, maar die is te klein voor de porties die ik meestal maak (4-6p).

Ik zag hier van die blauwe voorbij komen, maar kan het niet helemaal terugkomen of dat nou wat was. Le Creuset is natuurlijk de gouden standaard, maar kost ook net zo veel :) Emaillen lijkt me niet handig, wil iets dat mooi blijft en simpel is in gebruik, is gietijzer dan de enige optie of bestaan er ook plaatstaal?
Gietijzer heb je iig ook merken als Staub nog die wat gunstiger geprijsd zijn.
Staub is volgens mij vergelijkbaar met Le Creuset. Laat je niet in de war brengen door een zwarte binnenkant, deze is vaak licht geëmailleerd en zal ook beschadigen door metalen gereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:50
nino_070 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:17:
[...]

Staub is volgens mij vergelijkbaar met Le Creuset. Laat je niet in de war brengen door een zwarte binnenkant, deze is vaak licht geëmailleerd en zal ook beschadigen door metalen gereedschap.
Heh, dat is mooi dan, je wilt toch gewoon zonder de laag, gewoon lekker krassen met je lepels!
ehtweak schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:00:
@Zebby Heb je ook gekeken naar een RVS stoofpan? Die heb je ook in diverse soorten/maten (en prijsklassen).

Echt, dik stevig gietijzer is uiteraard onverwoestbaar. Maar vereist wel spierballen om mee te werken.

Maar wat voor een volume en prijsklasse had je gedacht?

Suggestie:
ehtweak in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"
Tja, eigenlijk geen limiet, maar ben wel voorkeur voor een goede prijs/kwaliteit verhouding, en Creuset valt dan vaak toch buiten de boot. De pan die je noemt is me veel te laag/klein, ik wil echt 2-3kg vlees en 2 liter bouillon erin kwijt kunnen, en ook nog kunnen roeren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Naar mijn ervaring is het emaille van staub best sterk.
Ik misbruik mijn koekenpan ('skillet') en grillpan van ze best wel. Mega hoge temperaturen, met (weliswaar kokend) water weer afblussen vanaf >350 graden, met metalen gereedschap erin (meestal wel hout overigens, maar ik vermijd het zeker niet), en vooralsnog going strong.

Uiteraard raden ze dat allemaal ernstig af, en n=1. Maar als onze el-cheapo braadpan eens aan vervanging toe is koop ik een staub.
* defusion is staub fanboy ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Zebby schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:32:
[...]

Tja, eigenlijk geen limiet, maar ben wel voorkeur voor een goede prijs/kwaliteit verhouding, en Creuset valt dan vaak toch buiten de boot. De pan die je noemt is me veel te laag/klein, ik wil echt 2-3kg vlees en 2 liter bouillon erin kwijt kunnen, en ook nog kunnen roeren :)
Neem een gietijzeren Hackman! (zoek maar eens terug in dit topic).
Volgens mij staan ze nog steeds te koop op o.a. mp.
Onverwoestbaar.

Of je kijkt voor een stevige, hoge RVS pan. Maar die zijn niet goedkoop...
zoiets b.v.:
Afbeeldingslocatie: https://media.knivesandtools.com/Exact675x450/14332/deb6243.24$01-de-buyer-prima-matera-deb6243.24-01.jpg

Of een Dutch oven/pot-achtige pan; die zijn nog best wel betaalbaar.
Afbeeldingslocatie: https://www.dutchovenshop.nl/image/cache/catalog/product/petromax/petromax-ft9-t-dutch-oven-800x800.jpg
zoiets b.v.

Ik gebruik zelf voor o.a. bouillon:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0881/6416/products/StockPot28cm_1400x.jpg
Silga Teknika. Is zoiets van ruim 12 liter geloof ik.
Maar helaas, ook niet goedkoop.
Alhoewel; die gaat al >20 jaar mee. M.a.w. eigenlijk een heel goedkope pan; die hoef je maar 1 x te kopen!

https://teknika-shop.com/

[ Voor 36% gewijzigd door ehtweak op 24-05-2021 23:10 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnnL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10-09 14:18
Inviscid schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:54:
"Leuke" manier om pendelen en verwarmde diameter te zien is een sausje oid maken: je kan aan het pruttelen van de saus precies zien waar en wanneer 'ie warm is. :+
Ik heb e.e.a. op onze AEG inductieplaat (AEG HK 854401) nog eens getest en begrijp het nog niet helemaal. Ik heb een IKEA Senior gietijzeren (spierballen)pan gepakt, dat zou goed magnetiseerbaar moeten zijn en heeft een dikke bodem. Toch blijft de pan ook na een aantal minuten aan de randen lauw (prima aan te raken), zelfs bij gebruik van de hogere vermogensstanden van de plaat. In het midden zie je duidelijk het verwarmde gedeelte. De rest van het laagje water komt niet aan de kook. Zo'n pan zou je toch in z'n geheel aan het pruttelen moeten krijgen als deze even de tijd krijgt om helemaal op te warmen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-QPm3o5TIn35pdlxNi_YBroAnE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K75FhrcAFF92KRi1d8B2poDj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Dat is wel een erg kleine hittezone, lijkt me dat dat niet de bedoeling is.
Heb je evt. een IR thermometer? Die gebruik ik best vaak bij het koken om de temperaturen te monitoren, en dan zie je bijv. bij mijn vierkante gietijzeren grillpan wel duidelijk dat de hoeken minder warm worden (op ons keramische fornuis met ronde pitjes). Kan zomaar 50-100 graden in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inviscid
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 12:42
RonnnL schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 08:34:
[...]

Ik heb e.e.a. op onze AEG inductieplaat (AEG HK 854401) nog eens getest en begrijp het nog niet helemaal. Ik heb een IKEA Senior gietijzeren (spierballen)pan gepakt, dat zou goed magnetiseerbaar moeten zijn en heeft een dikke bodem. Toch blijft de pan ook na een aantal minuten aan de randen lauw (prima aan te raken), zelfs bij gebruik van de hogere vermogensstanden van de plaat. In het midden zie je duidelijk het verwarmde gedeelte. De rest van het laagje water komt niet aan de kook. Zo'n pan zou je toch in z'n geheel aan het pruttelen moeten krijgen als deze even de tijd krijgt om helemaal op te warmen?

[Afbeelding]
Ik denk dat het water te veel van de warmte absorbeert waardoor de rest van de pan niet opwarmt.

In theorie zou je dan de pan gelijkmatiger warm kunnen krijgen als 'ie leeg is en je hem langzaam opwarmt, maar ik denk dat je altijd die hete zone in het midden + warme randen houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnnL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10-09 14:18
Inviscid schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:50:
[...]

Ik denk dat het water te veel van de warmte absorbeert waardoor de rest van de pan niet opwarmt.

In theorie zou je dan de pan gelijkmatiger warm kunnen krijgen als 'ie leeg is en je hem langzaam opwarmt, maar ik denk dat je altijd die hete zone in het midden + warme randen houdt.
Hmm, ik ga het dan nog eens testen, maar dan met een dun laagje bloem ofzo, in combinatie met heel langzaam opwarmen. Ben benieuwd of de randen dan ook bruin kleuren... Eens kijken of praktijk en theorie elkaar volgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Pfoe, heb wat rondgekeken, heel veel van die pannen hebben emaille. Om een of andere reden blijft Le Creuset toch aantrekken, stomme marketing.

Toch staat het er overal bij, maar dan gaat het denk ik ook om de buitenkant, daar heb ik geen moeite mee.
Ben dan benieuwd waardoor de Creuset nog zo veel duurder is :)
225 Creuset

160 Staub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
Zebby schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:51:
Pfoe, heb wat rondgekeken, heel veel van die pannen hebben emaille. Om een of andere reden blijft Le Creuset toch aantrekken, stomme marketing.

Toch staat het er overal bij, maar dan gaat het denk ik ook om de buitenkant, daar heb ik geen moeite mee.
Ben dan benieuwd waardoor de Creuset nog zo veel duurder is :)
225 Creuset

160 Staub
Le Creuset is inderdaad duur vanwege de langdurige reputatie, leuke kleurtjes, etc.
Maar 99% zeker dat de 2 pannen waar je naar verwijst ook aan de binnenkant licht geëmailleerd zijn.
Zoals hierboven door anderen beschreven, dit donkere emaille kan best een stootje hebben en zal niet meteen gaan afbrokkelen bij het gebruik van metalen gereedschap. Theoretisch gezien is het risico van afbrekende stukjes emaille er wel, als je echt de komende jaren met metaal over de bodem schraapt. Tussen deze 2 pannen zou ik wel de Staub kiezen, heb zelf geen Staub (alleen LC) maar van wat ik lees is Staub ongeveer dezelfde kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Voor diegenen die alle Creuset kleurtjes bij elkaar willen zien:

In Batavia Stad zit een Le Creuset winkel; vol met al die hippe en kekke kleuren pannen! :+
https://bataviastad.nl/merken/le-creuset

[ Voor 11% gewijzigd door ehtweak op 25-05-2021 13:46 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
nino_070 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:40:
[...]

Le Creuset is inderdaad duur vanwege de langdurige reputatie, leuke kleurtjes, etc.
Maar 99% zeker dat de 2 pannen waar je naar verwijst ook aan de binnenkant licht geëmailleerd zijn.
Zoals hierboven door anderen beschreven, dit donkere emaille kan best een stootje hebben en zal niet meteen gaan afbrokkelen bij het gebruik van metalen gereedschap. Theoretisch gezien is het risico van afbrekende stukjes emaille er wel, als je echt de komende jaren met metaal over de bodem schraapt. Tussen deze 2 pannen zou ik wel de Staub kiezen, heb zelf geen Staub (alleen LC) maar van wat ik lees is Staub ongeveer dezelfde kwaliteit.
Ik ga zo starten aan mijn pasta, en besef me gelijk dat zonder emaille niet top is, want pasta is zuur en dat vindt puur gietijzer niet zo leuk }:O
Mijn zoekveld vergroot zich dus toch weer :D

Ik heb verhalen gehoord dat Le Creuset kwalitatief niet meer is wat het was, maar met weinig onderbouwing. Ze geven inderdaad levenslang garantie op productiefouten, dus ik verwacht wel de nodige moeite mocht je garantie kwesties hebben. Voor dat prijsverschil, gezien ik gewoon zwart wil, waarschijnlijk niet de meerwaarde waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Staub heeft overigens ook prima garantie op papier.

Maar voor beide geldt dat je als consument zwak staat als ze zeggen: je hebt 'm verkeerd gebruikt, valt niet onder garantie.
m.i. kun je dat namelijk helemaal niet achterhalen of bewijzen, dus komt het aan op bewijsvermoeden (na 6 maanden is die in het nadeel van de consument, mag de consument aantonen het product niet verkeerd te hebben gebruikt)

Van le creuset vind ik diverse dergelijke 'slechte ervaringen' als ik even google op 'le creuset garantie'.
Voor staub kom ik niet direct iets tegen, maar dat kan zijn omdat ze wat minder bekend zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:28

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Zebby schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:14:
[...]

Ik ga zo starten aan mijn pasta, en besef me gelijk dat zonder emaille niet top is, want pasta is zuur en dat vindt puur gietijzer niet zo leuk }:O
Pasta is deeg en dus niet zuur ;) Maar je bedoelt de saus natuurlijk, de Ragù alla Bolognese. Als je die maakt zoals het hoort gaat daar inderdaad wijn en tomaat in. Ik maak de saus dus gewoon in mijn Cuisinova pan zonder emaille (100% gietijzer), het belangrijkste is dat je de pan gewoon meteen afwast en met olie insmeert.
Ik heb verhalen gehoord dat Le Creuset kwalitatief niet meer is wat het was, maar met weinig onderbouwing. Ze geven inderdaad levenslang garantie op productiefouten, dus ik verwacht wel de nodige moeite mocht je garantie kwesties hebben. Voor dat prijsverschil, gezien ik gewoon zwart wil, waarschijnlijk niet de meerwaarde waard.
De gietijzeren braadpan discussie is onlangs nog gevoerd, incl. iemand die ook problemen had met een Le Creuset en garantie wilde claimen. De uitkomst daarvan staat me even niet meer bij...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
Zebby schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:14:
[...]

Mijn Le Creuset sauspannen zijn vermoedelijk (op het oog) pre millenniumwisseling, jaren 90 oid. Daarbovenop heb ik een “moderne” grillpan van Le Creuset. Ik kan ontkrachten dat de kwaliteit van de nieuwe minder goed is. Integendeel, in de vintage pannen zitten enkele kleine bubbeltjes in de emaille lak (aan de buitenkant) die er waarschijnlijk fabrieksaf al opzatent. De nieuwere heeft dit niet en is egaler. Maakt overigens niet uit voor de functie, de binnenkant was/is perfect van de oude pannen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Ook hier een mix van een oudere (zwart zonder emaille) en nieuwere Creuset pannen.
Allemaal meer dan prima. Het nieuwere ontwerp van de Signature pannen met de grotere handvatten is in mijn optiek wel een goede verbetering, net zoals dat de RVS knop nu standaard is.

Heb ook een aantal keren naar de Staub pannen gekeken. Wat mij daarbij tegenstaat is het zwarte interieur. Ik vindt een lichte emaille laag zoals bij Creuset in de praktijk handiger werken omdat je beter ziet wat er gebeurt.

En wat betreft gietzijzer en dingen als tomaten... alleen bij een koekenpan zou ik dat een factor vinden. Daar wil je een langdurige laag opbouwen om het anti-aanbak te maken. Met mijn oudere pan waar geen emaille opzit maak ik gewoon alles ook stoofgerechten met tomaat, enz. Krijgt dus ook geen mooie olielaag maar na het schoonmaken even met een klein beetje olie nastrijken tegen de roest en je bent klaar. En zelfs dan braad ik regelmatig vlees in aan zonder dat het echt aanbakt.....

Kortom, kies een (gietijzeren) pan die past bij wat je maakt. Maar een normale braadpan/duch oven is eigenlijk voor heel veel dingen geschikt, emaille of niet. Bak er zelfs brood in :-). Emaille is alleen veel makkelijker in onderhoud....

[ Voor 11% gewijzigd door Yowzawood op 26-05-2021 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vonhelsing
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14-09 11:06
Staan ook wat De Buyer pannetjes op iBood vandaag. Zijn alleen niet heel dik (2mm). Lijkt tevens ook niet geschikt voor inductie.

Edit: 2mm

[ Voor 3% gewijzigd door Vonhelsing op 27-05-2021 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Vonhelsing schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 21:40:
Zijn alleen niet heel dik (20mm).
Waren ze maar 20mm dik! Dat zou pas gaaf zijn.
Helaas is het maar 2mm... :-(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
ehtweak schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 22:40:
[...]

Waren ze maar 20mm dik! Dat zou pas gaaf zijn.
Kletskoek! Een koekenpan van 10 kilo zwaar die minstens 5 minuten nodig heeft om op temperatuur te komen is helemaal niet gaaf :D

Maar waarom zouden deze pannen niet op inductie werken? Het is en blijft immers gewoon staal.

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
bvk schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 23:03:
[...]

Maar waarom zouden deze pannen niet op inductie werken? Het is en blijft immers gewoon staal.
Omdat de pan zo dun is, wordt de warmte op inductie niet goed verdeeld. Ook is er een grotere kans op krom trekken.
Het werkt wel maar niet echt lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:23
Ik heb de wok en 32cm pan van iBood, op gas ideaal. Maar inductie is idd 3mm aan te raden.

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schmitzenbergh
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-08 22:23
Vraag aan de experts hier :)
Ik ben bezig met het kopen van inventaris voor mijn woning en heb wat twijfel over een type pan.
Naast de standaard kookpannen heb een een RVS wok (AEG Fusion wok), braadpannetje (Merk weet ik zo niet) en een De Buyer Carbone plus 28cm en daar komt nog een kleinere variant van bij.

Nu maak ik wel eens pasta + saus en voorheen gooide ik de saus in een "wok" met AA laag (die met zon platte onderkant). Onder saus versta ik wat gehakt, groenten en tomatensaus die soms vers is van tomaten, maar soms ook lui uit een pot. Ook maakte ik wel andere sausgerelateerde gerechten in deze pan. Echter zoek ik nu ook een pan zonder Teflon waar ik dit in kan doen, maar zie door de bomen het bos even niet meer :X

Ik denk zelf dat ik iets als een hapjespan/sauteerpan nodig heb hiervoor, maar over het materiaal twijfel ik. Ik ben erg tevreden met de De Buyer pannen dus vond ik de "De Buyer Mineral B Element Country Sauteerpan". Echter wordt in dit topic veel gesproken over dat tomatensaus (en zure sauzen) de laag van een plaatstalen pan aantast, is deze pan dan wel geschikt? (Waar kun je deze pan dan eigenlijk voor gebruiken?) Of kan ik beter iets in de vorm van een keramische AA hapjespan/sauteerpan a la Greenpan gebruiken?

Wie o wie kan de bomen voor het bos voor mij omzagen :P
Andere type pannen of suggesties zijn natuurlijk ook welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inviscid
Ik heb een RVS hapjespan die ik veel voor (zure) sausen gebruik.

Vaak bak ik eerst de uitjes en gehakt ed. in dezelfde pan. Dat blijft soms een beetje plakken aan de bodem maar alles weekt snel los als ik de saus er in gooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
Schmitzenbergh schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:10:

Ik denk zelf dat ik iets als een hapjespan/sauteerpan nodig heb hiervoor, maar over het materiaal twijfel ik. Ik ben erg tevreden met de De Buyer pannen dus vond ik de "De Buyer Mineral B Element Country Sauteerpan". Echter wordt in dit topic veel gesproken over dat tomatensaus (en zure sauzen) de laag van een plaatstalen pan aantast, is deze pan dan wel geschikt? (Waar kun je deze pan dan eigenlijk voor gebruiken?) Of kan ik beter iets in de vorm van een keramische AA hapjespan/sauteerpan a la Greenpan gebruiken?

Wie o wie kan de bomen voor het bos voor mij omzagen :P
Andere type pannen of suggesties zijn natuurlijk ook welkom!
De plaatstalen pan zelf wordt niet aangetast. Je bouwt door gebruikt een soort anti-aanbaklaag op en die gaat slecht tegen tomatensaus e.d. kunnen.

Ik heb een rvs-pan, ook voor de sausen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schmitzenbergh
Inviscid schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:39:
Ik heb een RVS hapjespan die ik veel voor (zure) sausen gebruik.

Vaak bak ik eerst de uitjes en gehakt ed. in dezelfde pan. Dat blijft soms een beetje plakken aan de bodem maar alles weekt snel los als ik de saus er in gooi.
Hulliee schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:01:
[...]

De plaatstalen pan zelf wordt niet aangetast. Je bouwt door gebruikt een soort anti-aanbaklaag op en die gaat slecht tegen tomatensaus e.d. kunnen.

Ik heb een rvs-pan, ook voor de sausen.
Bedankt voor de antwoorden. Ik snap dat de (patina?) laag die verdwijnt door zuren. Echter als ik hier wat gehakt in rul zou bakken om vervolgens tomatensaus erover te gooien, dan is het enige probleem dat de natuurlijke AA laag niet kan ontstaan en de gehakt blijft plakken tijdens het bakken?
Ik zal eens kijken naar een rvs hapjespan voor sauzen (maar heb je daar niet hetzelfde probleem bij als de plaatstalen pan?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Je wilt o.a. zo'n beschermlaag om roestvorming te voorkomen.
RVS is gewoon handiger als je zure ingrediënten wilt gebruiken.

Je moet gewoon niet denken dat er 1 pan is die overal goed in is, maar de individuele kwaliteiten leren kennen/waarderen/toepassen.

Ik heb plaatstaal, geëmailleerd gietijzer en RVS koekenpannen, en kijk gewoon afhankelijk van wat ik wil maken wat het meest handig is, maar kan bijna alles in iedere pan maken 'als het moet'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:01
Laatst heb ik om het te proberen de tomatensaus voor de lasagne in mijn plaatstalen wok te maken, maar die mooi glimmende binnenlaag was meteen dof geworden, je ziet dat de seasoning er wel onder heeft geleden. Die laag bouwt zich wel weer op als ik er weer op hoog vuur even wat wok-sessies tegenaan gooi, maar toch jammer. Normaal gesproken maak ik die sauzen dan ook in een email braadpan oid, maar een bredere RVS hapjespan is denk ik toch fijner, dus die staat nu hier ook op de verlanglijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inviscid
Schmitzenbergh schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:56:
[...]

[...]

Bedankt voor de antwoorden. Ik snap dat de (patina?) laag die verdwijnt door zuren. Echter als ik hier wat gehakt in rul zou bakken om vervolgens tomatensaus erover te gooien, dan is het enige probleem dat de natuurlijke AA laag niet kan ontstaan en de gehakt blijft plakken tijdens het bakken?
Ik zal eens kijken naar een rvs hapjespan voor sauzen (maar heb je daar niet hetzelfde probleem bij als de plaatstalen pan?)
De laag in een plaatstalen pan wordt aangetast door de zuren. Een goede laag zal er wel tegen kunnen als je het af en toe doet, maar ik zou het gewoon niet doen.

In RVS pannen bouw je geen laag op, die hou je spiegelschoon. Volgens mij ook zo'n beetje het enige type pan dat je veilig in de afwasmachine kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schmitzenbergh
Allen, dankt voor de antwoorden. Ik denk dat ik voor dit doel een RVS pan nodig heb :)
Ik zal eens kijken of de OUMBÄRLIG pannen van Ikea geschikt zijn, of anders een De Buyer Prim'Appety sauteerpan.
defusion schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:17:
Je moet gewoon niet denken dat er 1 pan is die overal goed in is, maar de individuele kwaliteiten leren kennen/waarderen/toepassen.
Hier ben ik mij zeker bewust van! Ik probeer vooral mijzelf te overtuigen van eigenschappen.
Dan nog gewoon een vraag ter interesse: Als RVS geen hinder ondervindt van zuren e.d., waarom dan nog een plaatstalen pan hebben voor het bakken van dingen als RVS dit ook kan + meer? Of is deze daar minder geschikt voor :? (of is het prijs)

Nogmaals, ik weet dat er geen "all-in-one" pan is, en die zoek ik ook niet. Ik probeer gewoon de materie te begrijpen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Plaatstaal is doorgaans een stuk goedkoper, en met goed laagje heeft het betere anti-aanbakeigenschappen.
Beter voor bijv. eitje, pannenkoek, etc. Minder techniek/temperatuurbeheersing nodig voor vlees (om aanbakken te voorkomen). Zo lang je laag goed is, en zorgt dat er geen zure dingen in komen, zal de gemiddelde antiaanbakpan-gebruiker er beter mee uit de voeten kunnen.

Overigens een topic wat hier wel vaker voorbij komt ;)
Lees ook even wat ik eerder heb geschreven: defusion in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"
en
defusion in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"
en vast nog meer...
(als aanvulling op die posts, geëmailleerd gietijzer vs. RVS: RVS is wel meer hufterproof, want heeft geen laagje emaille dat stuk kan)

[ Voor 9% gewijzigd door defusion op 03-06-2021 17:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
@Schmitzenbergh Een RVS pan moet wel goed op temperatuur zijn anders bakt ie aan. Kijk maar eens op YouTube en water druppels die gaan 'zweven' in de pan als hij goed op temperatuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Mijn de buyer pan ziet er een beetje slecht uit of ligt het aan mij? De vrouw had per ongeluk met de schuurspons erin gezeten en ik heb deze net nog een keer geseasoned maar iets te lang laten staan op het vuur |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ODe5H8sWkojjUQtxfhuMfFFls-I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cSjy8zB7J5Xyan9l9vhL3pA1.jpg?f=user_large

Met azijn de laag eruit halen en opnieuw beginnen? Of niks aan de hand en gewoon koken?

[ Voor 3% gewijzigd door Chevy454 op 03-06-2021 18:52 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
wouter3 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 09:50:
[...]

Mede met dank aan bovenstaande post is mijn zoektocht naar mijn ideale pan waar ik van alles mee kan geëindigd.
Ik gebruik hem voor bakken van vlees, aardappeltjes, lasagne, omeletje en niet te vergeten de gehaktballen waar mijn vraag mee startte.

Tot nu toe elke keer met uitstekend resultaat (niks aan de pan vast) Je moet eerst de pan wel goed verhitten voordat je er iets inlegt.

En het mooiste vind ik: De pan kan na gebruik steeds weer mooi schoon gemaakt worden. Ik kon namelijk (helaas) niet wennen aan die "vieze" plaatsstalen De Buyers in mijn keukenkast.

Uiteraard nog een plaatje van de pan die het is geworden (de Demeyere, de Silver 24cm conische sudderpan (ja je moet er wel even voor sparen)

[Afbeelding]
Dat klinkt goed, ik was alweer terug naar een anti aanbakpan, omdat ik de debuyer niet fijn vond.

Waarom hem je voor de Silver gekozen en niet 1 uit een andere serie? Ik kan niet echt het verschil vinden tussen de series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Chevy454 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 18:51:
Mijn de buyer pan ziet er een beetje slecht uit of ligt het aan mij? De vrouw had per ongeluk met de schuurspons erin gezeten en ik heb deze net nog een keer geseasoned maar iets te lang laten staan op het vuur |:(

[Afbeelding]

Met azijn de laag eruit halen en opnieuw beginnen? Of niks aan de hand en gewoon koken?
Persoonlijk zou ik hem eerst een keer goed afboenen met heet water en de zachte kant van diezelfde schuurspons, eventueel met wat grof zou erbij. Dan zie je meteen of het een patina laag is of simpelweg verbrande aangekoekte zut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ernemmer schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:26:
[...]

Dat klinkt goed, ik was alweer terug naar een anti aanbakpan, omdat ik de debuyer niet fijn vond.

Waarom hem je voor de Silver gekozen en niet 1 uit een andere serie? Ik kan niet echt het verschil vinden tussen de series.
Misschien een beetje apart, maar ik ben op de Silver serie uitgekomen omdat ik die pan er het mooiste eruit vond zien (vooral de handgrepen spraken me aan) en die verder aan alle wensen voldeed met een voldoende dikke bodem. De geïsoleerde dekstel die erbij zat is een mooie extra. Een pan uit een andere serie zou ook hebben volstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
De industry serie kost de helft, maar is die echt veel slechter dan? enige verschil wat ik zie is 5ply vs 7 ply.
Iemand misschien ervaring met beide pannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
zacht schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:27:
Persoonlijk zou ik hem eerst een keer goed afboenen met heet water en de zachte kant van diezelfde schuurspons, eventueel met wat grof zou erbij. Dan zie je meteen of het een patina laag is of simpelweg verbrande aangekoekte zut.
De pan is schoon, maar de patina laag ziet er nogal zwart uit omdat ik die te lang op het vuur heb laten staan bij het her seasonen met arachide olie. Maar dat kan dus geen kwaad?

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Tja, wat is kwaad?
Als er zwarte stukjes van je laag afbreken en tussen je eten zitten zou ik 'm helemaal 'blank' maken en opnieuw starten.
Als 'ie alleen wat minder anti-aanbak is zou ik alleen glad schuren/boenen (dus dat het glad aanvoelt) en dan daar overheen een nieuw laagje.
Lukt dat niet, dan kun je altijd alsnog volledig blank maken en opnieuw beginnen.

[ Voor 3% gewijzigd door defusion op 03-06-2021 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:21
Chevy454 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 20:27:
[...]

De pan is schoon, maar de patina laag ziet er nogal zwart uit omdat ik die te lang op het vuur heb laten staan bij het her seasonen met arachide olie. Maar dat kan dus geen kwaad?
Als je pan niet afgeeft na het schoonmaken en wel anti-aanbak is, dan zou ik er me niet druk om maken.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
De aanbaklaag is er dus vanaf. Dat wordt dus opnieuw seasonen |:(

Les geleerd, gelukkig niks verloren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:12
Heeft iemand ervaring met de De Buyer reeks plaatstalen pannen met RVS handvat? -> https://www.debuyer.com/e...de-carbone-plus-1383.html

Lijkt mij best of both worlds, of zijn er (behalve de hogere aanschafprijs) ook nadelen tov de klassieke volledig plaatstalen pannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Wat bedoel je met "best of Both worlds"? Het zal niet anders bakken dan een andere plaatstalen pan. Het houdt misschien iets fijner vast (aanname, geen ervaring), en ziet er iets sjieker uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
mcDavid schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 11:11:
Wat bedoel je met "best of Both worlds"? Het zal niet anders bakken dan een andere plaatstalen pan. Het houdt misschien iets fijner vast (aanname, geen ervaring), en ziet er iets sjieker uit.
Ik bedoel daarmee dat je de voordelen hebt van plaatstaal maar dat de steel wel koel(er) blijft en je dus geen pannenlap nodig hebt om de pan vast te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Oh dat weet ik niet. Maar wij gebruiken ook geen pannenlap voor de normale debuyers. Zo warm worden ze nou ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Hier hetzelfde, nog nooit last gehad van een hete steel. Wordt wel warm natuurlijk, maar niet dusdanig dat ik daar een lap of handschoen voor nodig heb.

Pan in de oven is natuurlijk een ander verhaal, maar dan verwacht ik dat een RVS steel net zo heet wordt als de normale steel.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koku
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17-09 15:08

koku

Tnet Devver
Wij hebben zo’n ding. Toch wat comfortabeler om vast te houden, maar zeker geen vereiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Hier wordt de steel, met name met lange sessies pannekoeken bakken, toch echt wel zo warm dat vastpakken niet heel gezellig aanvoelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Schweino schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 18:28:
Hier wordt de steel, met name met lange sessies pannekoeken bakken, toch echt wel zo warm dat vastpakken niet heel gezellig aanvoelt
Watje :+

Maar het is natuurlijk per persoon verschillend en hangt ook maar helemaal af van wat je gewend bent. Na jaren in de Horeca heb ik wel "vuurvaste" vingers gekregen dus heb ik er amper last van.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yowzawood
Een paar weken geleden een nieuwe wok gekocht voor gebruik op mijn (gas) wokbrander..... en tot nu toe erg tevreden.

Standaard model met een diameter van 36cm en met voldoende dikte in het staal (1,8mm). Gekocht bij de DE site van Amazon, van het merk Craft Wok type 731W88. Vaak op voorraad en dan verzending naar NL, als de voorraad minder is dan gaat de link blijkbaar naar de UK en dan verzenden ze niet naar NL, althans niet als je de DE site gebruikt. Indien bij DE op voorraad dan vaak tussen de €45-50. Niet weinig maar voor deze kwaliteit is het dat toch wel waard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XkrYlZtw0k-89xxQC5ati6ItQ3g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/b1Mb3FGsXnHS9rPjG1NVwrrh.jpg?f=user_large

Inbranden ging ook prima na de forse klus om de beschermingslaag in het geheel te verwijderen.... wel grappig om te lezen dat zij in de instructies aangeven dat voor de eerste olielaag je het metaal eerst flink moet verwarmen tot het kleurt. Geeft wel gelijk een mooie donkere tint, en had ik bij mijn andere pannen nog niet gelezen.

[ Voor 5% gewijzigd door Yowzawood op 07-06-2021 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-03 18:53

-_-

Even een kort vraagje. Ik heb mijn debuyer helemaal mooi ingebrand. Was echt super tevreden. Echter ik was vergeten de pan van tevoren goed schoon te maken met aardappel schillen, zout en water.
Gevolg was dat mijn mooi ingebrande pan zwart bleef afgeven van het fabricage proces. Ik had alleen de pan goed met sop schoongemaakt voor het inbranden.

Nu heb ik alsnog mijn ingebrande pan uitgekookt met water, zout en aardappel schillen.

Mijn vraag is nu: heb ik de mooie ingebrande laag vernietigd? Het zwart van de inbrandlaag is er grotendeels vanaf. Weet niet of het ijzer van zichzelf ook ingebrand is los van de "zwarte laag". Ben maar een hobby kok dus weet niet zoveel van deze materie af.

[ Voor 7% gewijzigd door -_- op 09-06-2021 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@-_- Gewoon mee bakken. Zolang hij niet aanbakt, dan is het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:25

woutur

Klauwtjes uit!

-_- schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 00:18:
Even een kort vraagje. Ik heb mijn debuyer helemaal mooi ingebrand. Was echt super tevreden. Echter ik was vergeten de pan van tevoren goed schoon te maken met aardappel schillen, zout en water.
Gevolg was dat mijn mooi ingebrande pan zwart bleef afgeven van het fabricage proces. Ik had alleen de pan goed met sop schoongemaakt voor het inbranden.

Nu heb ik alsnog mijn ingebrande pan uitgekookt met water, zout en aardappel schillen.

Mijn vraag is nu: heb ik de mooie ingebrande laag vernietigd? Het zwart van de inbrandlaag is er grotendeels vanaf. Weet niet of het ijzer van zichzelf ook ingebrand is los van de "zwarte laag". Ben maar een hobby kok dus weet niet zoveel van deze materie af.
Hoezo zou je je pan schoon maken met aardappelschillen, zout en water? Dat klinkt erg vergezocht.
Je maakt je pan in het begin schoon om de fabrieksolie (of in het wassen-neus geval van Mineral-B, de was) eraf te halen. Dat gaat prima met zeep.

Gewoon gaan bakken en als je hier niet tevreden mee bent, nachtje met azijn laten staan (hele pan vullen) en daarna opnieuw beginnen.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Iemand een tip voor een mooie plaatstalen pan met een bodemdiameter van +-28 cm? Mijn BK antiaanbakpan van 32cm heeft dat namelijk en dat is fijn voor het bakken van veel aardappels of pantosti’s.
Ik ben wel gecharmeerd van de pannen van de Boyer maar die hebben allemaal zo’n relatief kleine bodemdiameter, behalve dan de pannekoekpannen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
Gumball schreef op zondag 20 juni 2021 @ 12:29:
Iemand een tip voor een mooie plaatstalen pan met een bodemdiameter van +-28 cm? Mijn BK antiaanbakpan van 32cm heeft dat namelijk en dat is fijn voor het bakken van veel aardappels of pantosti’s.
Ik ben wel gecharmeerd van de pannen van de Boyer maar die hebben allemaal zo’n relatief kleine bodemdiameter, behalve dan de pannekoekpannen
Een DeBuyer van 32cm? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:17
@Gumball Een DeBuyer 5110.50?
Geen idee wat de bodemdiameter is, maar dat zal ongetwijfeld in de buurt komen. :P

[ Voor 29% gewijzigd door Raymond P op 20-06-2021 13:08 ]

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 22:30
Ernemmer schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 20:07:
De industry serie kost de helft, maar is die echt veel slechter dan? enige verschil wat ik zie is 5ply vs 7 ply.
Iemand misschien ervaring met beide pannen?
Wij hebben de industrial lijn koekenpan en wok pan.
Ze zijn 5 ply waar de meeste concurrentie 3ply toepast.
Wij vinden deze pannen erg fijn en hebben er geen moment spijt van.

We koken wel op gas, dus mogelijk heeft 7ply wel een flink voordeel op inductie.
Bij gas gaat de hitte van de vlam toch ook langs de zijkanten van de pan, wat je met inductie mist.

5ply zal het altijd beter doen dan de 3ply concurrentie.
En omdat deze pannen al niet goedkoop zijn maar wel de helft kosten van de 7ply lijn, vond ik het wel een mooie instap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
De randen van een DeBuyer worden ook goed heet in vergelijking met een BK-pan, als je een voldoende grote warmtebron gebruikt. Dus je bakoppervlak is best wel wat groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
Raymond P schreef op zondag 20 juni 2021 @ 13:06:
@Gumball Een DeBuyer 5110.50?
Geen idee wat de bodemdiameter is, maar dat zal ongetwijfeld in de buurt komen. :P
De 28cm heeft een diameter van 20cm op de bodem... Dat is me ook te klein denk ik.
Die 50cm is natuurlijk iets te groot voor mijn 5 pits amateur gastoetstel. :+
Hulliee schreef op zondag 20 juni 2021 @ 13:37:
[...]

De randen van een DeBuyer worden ook goed heet in vergelijking met een BK-pan, als je een voldoende grote warmtebron gebruikt. Dus je bakoppervlak is best wel wat groter.
Ja maar daar kan je geen tostibroodjes mee bakkendaar kan ik niet 3 tosti's tegelijk in bakken, en ik twijfel ook over het nut van hoge randen bij het bakken vaan aardappels.

Twijfel twijfel, ik vermoed dat hetgeen ik zoek niet bestaat. Misschien maar gewoon de gok nemen...

[ Voor 6% gewijzigd door Gumball op 20-06-2021 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Er zitten twee maten tussen 50 en 32 cm in die lijn. J ekan natuurlijk ook zelf een kijkje nemen op https://www.debuyer.com/

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wellicht een tip, maar op dit moment zijn via Amazon (Prime days) o.a. sommige DeBuyer pannen in de aanbieding...
:)

Zo zie ik de 'DeBuyer 5610.32' voor 45 euro staan.

En de 'Rösle Bratpfanne Schmiedeeisern Serie 1888', 28cm, voor 33 euro.
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/51ArcaeeraL._AC_SL1500_.jpg

[ Voor 49% gewijzigd door ehtweak op 21-06-2021 10:57 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
ehtweak schreef op maandag 21 juni 2021 @ 10:53:
Wellicht een tip, maar op dit moment zijn via Amazon (Prime days) o.a. sommige DeBuyer pannen in de aanbieding...
:)

Zo zie ik de 'DeBuyer 5610.32' voor 45 euro staan.

En de 'Rösle Bratpfanne Schmiedeeisern Serie 1888', 28cm, voor 33 euro.
[Afbeelding]
Weet je zeker dat dit prime deals zijn? Ik kan de niet vinden namelijk. Normaal zijn de buyer pannen ook al zeer scherp geprijsd op Amazon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Schweino schreef op maandag 21 juni 2021 @ 20:40:
[...]

Weet je zeker dat dit prime deals zijn?
Zoek maar op "Rösle Bratpfanne Schmiedeeisern Serie 1888"
En daar staat bij: "Prime Day Angebot "

https://www.amazon.de/Rösle-95729-Bratpfanne-Schmiedeeisern-Germany/dp/B002RX12A0

Dat lijkt me toch echt een Angebot:
Unverb. Preisempf.: 89,95 €
Angebotspreis: 47,99 €
Sie sparen: 41,96 € (47%)
:+

Vergeet niet... de deals wijzigen zowat per uur! Morgen kan het weer duurder of goedkoper zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door ehtweak op 21-06-2021 22:23 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
ehtweak schreef op maandag 21 juni 2021 @ 22:20:
[...]

Zoek maar op "Rösle Bratpfanne Schmiedeeisern Serie 1888"
En daar staat bij: "Prime Day Angebot "

https://www.amazon.de/Rösle-95729-Bratpfanne-Schmiedeeisern-Germany/dp/B002RX12A0

Dat lijkt me toch echt een Angebot:
Unverb. Preisempf.: 89,95 €
Angebotspreis: 47,99 €
Sie sparen: 41,96 € (47%)
:+

Vergeet niet... de deals wijzigen zowat per uur! Morgen kan het weer duurder of goedkoper zijn.
Helder, ik dacht dat je amazon.nl bedoelde en daar kon ik em niet vinden. Heb helaas geen Duitse prime, mooie pan!

[ Voor 15% gewijzigd door Schweino op 21-06-2021 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Ik ben op Amazon.nl aan het kijken naar een roti tawa. Maar die zijn allemaal non-stick en hooguit 30 cm...

Dan maar gewoon mijn 32 cm DeBuyer blijven gebruiken.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
aerofreak schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 16:13:
Vandaag mn eerste DeBuyer pan ingebrand [Afbeelding]

[Afbeelding]

Aan de rand een beetje donker, maar verder wel tevreden denk ik. Zometeen pannenkoeken bakken, eens kijken of het inbranden gelukt is :)
Welke pan is dit als ik vragen mag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schweino
Gumball schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 12:03:
[...]

Welke pan is dit als ik vragen mag?
30 cm crêpe pan zo te zien

Hier de mijne in actie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_eo-oRHh6g3RBBs0ST-K46KYmw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NvX92b63jowM6GOVo6mYmhFj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KV3wEYOO23GWXxR88SXiGrNhNi0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w1bLTmmZ9jXQM7BaTfYzKEGx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 68% gewijzigd door Schweino op 26-06-2021 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Gumball schreef op zondag 20 juni 2021 @ 14:19:
[...]
en ik twijfel ook over het nut van hoge randen bij het bakken vaan aardappels.
Daar twijfelde ik ook aan, maar iets anders dan pannenkoeken bakken in zo'n crêpe pan, is toch niet echt handig. Die rand is een beetje als je pink... Je denkt dat je er niets mee doet maar als je er een keer wat mee hebt merk je pas wat je mist ;)

Edit: ja een gebakken ei ok natuurlijk, maar aardappeltjes/groente of een stuk vlees vind ik toch onhandig. Het kan wel als je een pan tekort komt, maar dan merk je toch dat het minder prettig werkt.

[ Voor 18% gewijzigd door mcDavid op 26-06-2021 18:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
ik bak er ook vaak spiegeleitjes in, werk eggcelent! :D

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
Na veel 5en en 6en toch een De Buyer Mineral B 32CM aangeschaft.
Ondertussen 5x ingebrand met een paar uitgewreven druppels olie.
Hoewel het niet het mooiste uitzicht is lijkt het toch aardig gelukt. Misschien morgenavond maar even testen!

Edit: pan voelt ook mooi glad van binnen en is niet plakkerig. Ik vind helemaal mooi!
Hopelijk blijft ie een tijdje goed want het is nog een aardig werkje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P99nqRk-ZkdHMjNf8EqzbeYJGwk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QdSkvV1NEWB06XzUKAiOpbWn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0IBgZkAQw_JaONdwm3WASXfMoFo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6uauuuFT3HDEZrPG55P48ne6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JwDLwn8ArpAurdLr0yvMkrKy3aM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3QklqExYR6lO8Ce2BxFeRTKM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zcEGs9JtndxguVvn-4nSQKFCXKw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q20P3Pd7k3pOX5ET04nyacqO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TiuL6ZfBC2uxzYLayRlMmNOAVME=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v8n3hl4o2CAiVHkHJ67n9BE3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DdzGrzVYfdKbCl0zFu-iLDPr9ww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dSfcxlkaq0SeoLH7jpPO1Rft.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
Gumball schreef op maandag 28 juni 2021 @ 21:50:
Na veel 5en en 6en toch een De Buyer Mineral B 32CM aangeschaft.
Ondertussen 5x ingebrand met een paar uitgewreven druppels olie.
Hoewel het niet het mooiste uitzicht is lijkt het toch aardig gelukt. Misschien morgenavond maar even testen!

Edit: pan voelt ook mooi glad van binnen en is niet plakkerig. Ik vind helemaal mooi!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik kan het niet heel goed zien, maar op de laatste 2 foto's lijkt het verbrandt te zijn? Kun je het zwarte voelen als je er moet je vingers overgaat? Op zich niet heel erg, maar daar zal de laag na verloop van tijd wel weer los kunnen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
Hulliee schreef op maandag 28 juni 2021 @ 22:12:
[...]

Ik kan het niet heel goed zien, maar op de laatste 2 foto's lijkt het verbrandt te zijn? Kun je het zwarte voelen als je er moet je vingers overgaat? Op zich niet heel erg, maar daar zal de laag na verloop van tijd wel weer los kunnen komen.
Dit is gewoon net zo glad als de rest.
Voelt goed 8) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OOQdYZkElxfgg9luCFPIbUj2ZtM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W0mNc0BT4nvT3ZJ5iB5lHu1x.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
Gumball schreef op maandag 28 juni 2021 @ 22:16:
[...]

Dit is gewoon net zo glad als de rest.
Voelt goed 8) [Afbeelding]
Dan heb ik niets gezegd ;-) Gebruiken die pan en er van genieten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
@Gumball En als je er met keukenpapier overheen gaat. Geeft dat dan af?

Verder zie ik op foto één geen blauw staal. Heb je hem voor het insmeren wel heet genoeg gestookt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
CurlyMo schreef op maandag 28 juni 2021 @ 22:24:
@Gumball En als je er met keukenpapier overheen gaat. Geeft dat dan af?

Verder zie ik op foto één geen blauw staal. Heb je hem voor het insmeren wel heet genoeg gestookt?
Heb de pan inderdaad niet van te voren superheet gemaakt. Zoveel verschillende methoden gelezen. De methode die ik gebruikte gaf dat niet aan.
Keukenpapiertje blijft trouwens mooi schoon na dat ik de hele pan stevig heb doorgeveegd.

Iemand trouwens ervaring met voorgekruide supermarkt aardappeltjes bakken? Ik vermoed dat daar stiekem ook wel wat suiker in kan zitten en dit dus slecht is voor de patina?

[ Voor 14% gewijzigd door Gumball op 28-06-2021 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Gumball schreef op maandag 28 juni 2021 @ 22:33:
[...]

Heb de pan inderdaad niet van te voren superheet gemaakt. Zoveel verschillende methoden gelezen. De methode die ik gebruikte gaf dat niet aan.
Keukenpapiertje blijft trouwens mooi schoon na dat ik de hele pan stevig heb doorgeveegd
@bvk weet dat veel beter dan ik, maar wat ik van hem begreep kan het zijn dat je laag dan niet in je staal is getrokken, maar op je staal ligt. Dat laatste is veel kwetsbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
CurlyMo schreef op maandag 28 juni 2021 @ 22:35:
[...]

@bvk weet dat veel beter dan ik, maar wat ik van hem begreep kan het zijn dat je laag dan niet in je staal is getrokken, maar op je staal ligt. Dat laatste is veel kwetsbaarder.
Zou het niet zo zijn dat het alsnog gewoon intrekt? Kan me eerlijk gezegt niet voorstellen dat dit zoveel verschil zou moeten maken. Aan de andere kant, ik weet er ook eigelijk niks van :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
@Gumball Met de voorgekruide aardappeltjes hier geen enkel probleem. Gewoon gaan bakken met die pan. Laat het los, dan laat het los. Je kan hem zo weer opnieuw inbranden. De pan wordt er niet minder van.

Ik heb het in het begin ook wel eens gehad dat hij los liet. Schoon koken met wat azijn en water. Eventueel in de oven met een heel dun (als droog) laagje olie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
Vandaag de De Buyer koekepan voor het eerste gebruikt, voor pannekoeken.
Simpel receptuur van bloem, melk, ei en wat zout. Naar verhouding wat meer melk dan bij het bakken in een antiaanbakpan. Geen bakpoeder want ik ben wat voorzichtig met zuren. Flink hard opkloppen in de KitchenAid werkt imo net zo goed.
Resultaat was echt heel goed. Bleef ondanks weinig vetstof toch helemaal niet plakken en de pannenkoeken waren krokant van buiten en zacht van buiten. Yummie! Nu weet ik dat ik dus ook de pannenkoekenpan ga aanschaffen!

[ Voor 12% gewijzigd door Gumball op 02-07-2021 12:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:50

Sharky

Skamn Dippy!

Yowzawood schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:07:
Een paar weken geleden een nieuwe wok gekocht voor gebruik op mijn (gas) wokbrander..... en tot nu toe erg tevreden.

Standaard model met een diameter van 36cm en met voldoende dikte in het staal (1,8mm). Gekocht bij de DE site van Amazon, van het merk Craft Wok type 731W88. Vaak op voorraad en dan verzending naar NL, als de voorraad minder is dan gaat de link blijkbaar naar de UK en dan verzenden ze niet naar NL, althans niet als je de DE site gebruikt. Indien bij DE op voorraad dan vaak tussen de €45-50. Niet weinig maar voor deze kwaliteit is het dat toch wel waard.

[Afbeelding]

Inbranden ging ook prima na de forse klus om de beschermingslaag in het geheel te verwijderen.... wel grappig om te lezen dat zij in de instructies aangeven dat voor de eerste olielaag je het metaal eerst flink moet verwarmen tot het kleurt. Geeft wel gelijk een mooie donkere tint, en had ik bij mijn andere pannen nog niet gelezen.
Een goeie pan mag best wat kosten maar een wok is bij mij de laatste pan waar ik veel geld aan uitgeef. Ik heb er eentje van de lokale toko. Overduidelijk een goedkoop massaproduct maar een Indonesische vriend van me gebruikt precies dezelfde dus daar ga ik dan maar opaf. Ding was 15 euro of zo en doet het perfect.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
Sharky schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 12:54:
[...]
Een goeie pan mag best wat kosten maar een wok is bij mij de laatste pan waar ik veel geld aan uitgeef.
€45 is nou niet echt een kapitaal voor een goede pan..... en ik heb ook jaren zo'n standaard wok van de toko gehad. Maar met deze is dat toch een een flink verschil, die andere had eigenlijk veel te dun plaatstaal. Je merkt goed bij deze dat de temperatuur toch wat egaler verdeeld wordt maar nog steeds heel snel kan veranderen.

Werkt allebei maar toch vindt ik deze een stuk beter :-).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Laatst online: 09-09 10:45

Ursamajor

Astrofotograaf

franssie schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 16:24:
[...]

Mooi dat ze bevallen. Agendeer je je 6 maands review - ben benieuwd.
Bij deze dan 😃
De pannen bevallen erg goed. De bodem is erg sterk en nog steeds zo goed als nieuw.
De 28cm pan begon vrij snel al een soort ingebakken vetvlek te krijgen die ik er met afwassen niet uit kreeg. Toen met een stalen sponsje geprobeerd en succes geboekt. Gelukkig geen krassen ervan gekregen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-oV6MeL_OzFcsbkUiEX4Dr7_Qgc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XTbX5Wh2bNmubShkzWEeslP6.jpg?f=fotoalbum_large

De onderkant is natuurlijk wel verkleurd, maar dat geeft niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OvlH_baS6tLfiQ2UTrigF96L6b8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EiAQU2yxJZUOm7t0evN6hKKt.jpg?f=fotoalbum_large
Vlees bakt er erg goed in en krijgt een mooi krokant randje.
Deze pannen vind ik een stuk toegankelijker dan m'n Dubuyer pan. Deze ziet er nu uit zoals op de foto,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XTREwGSaEq4erQ1zmA7tvGxWfLk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F82pDOjiY1DVlOmSmj8kC4WC.jpg?f=fotoalbum_large
gebruik m niet zo heel vaak. Of anders gezegd, als ik kook gebruik ik m graag, maar mijn vrouw niet (vindt m stinken, dat natuurlijk alleen bij het inbranden t geval is).
Het voordeel van de Debuyer is dat je m niet kunt laten verbranden als je m leeg op het vuur zet en m vergeet en dat je er echt goed met een metalen spatel in kan.
Echter is dat bij de Royal van Kempen en Begeer niet nodig, vanwege de anti aanbaklaag die spiegelglad is.

Ik denk dat deze pannen een goede aanwinst zijn en het een stuk langer vol zullen houden dan de Tefal pannen.

Gadgets FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inviscid
Ursamajor schreef op maandag 5 juli 2021 @ 17:42:
[...]
De 28cm pan begon vrij snel al een soort ingebakken vetvlek te krijgen die ik er met afwassen niet uit kreeg. Toen met een stalen sponsje geprobeerd en succes geboekt. Gelukkig geen krassen ervan gekregen.
[...]
Weet niet of het hier had geholpen, maar ik heb best veel succes gehad met azijn of andere (licht) zure dingen om hardnekkige (vet)vlekken te verwijderen van allerhande oppervlaktes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/51rxMsKlAOdX_P5sAx4nnVQTzig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bvezEj8bpqpNW8ZaZIkt8uiL.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn 2e de Buyer :) Een 28cm pannekoekenpan uit de Acier serie. Vanmiddag tussen de bedrijven door 4x ingebrand en erg tevreden met het resultaat (foto is na de eerste keer inbranden).
Stuk lichter dan de 32cm Mineral B. Vermoed dat ik hier wel een pannekoek mee kan omgooien zonder mijn armen te breken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
Het bakken van voorgekookte aardappels (blokjes) wil nog niet echt lukken. Ook met een redelijk laagje olijfolie bakt het binnen een paar seconden vast. Ze worden wel goed gaat alleen krokante korstje blijft steeds half plakken aan de bodem. Dat probleem had ik bij mijn Tefal pan niet.
Aardappels zijn +- 5 min in blokjes gekookt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lcve0aAEMRfsP0F9cMhRGF6poOo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LiJMEYOWs8fK2POlK33XarXx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• O88088
  • Laatst online: 18:59
Gumball schreef op zondag 11 juli 2021 @ 19:40:
Het bakken van voorgekookte aardappels (blokjes) wil nog niet echt lukken. Ook met een redelijk laagje olijfolie bakt het binnen een paar seconden vast. Ze worden wel goed gaat alleen krokante korstje blijft steeds half plakken aan de bodem. Dat probleem had ik bij mijn Tefal pan niet.

[Afbeelding]
Ik denk dat je je pan een stuk heter moet laten worden. Om te testen wanneer je pan warm genoeg is kun je zo'n trucje proberen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Gumball schreef op zondag 11 juli 2021 @ 19:40:

[Afbeelding]
Gaan vlees en eieren wel goed, dus met een mooie korst en zonder te blijven plakken? Je kunt het inderdaad op hoger vuur proberen, maar ik denk eerder dat je nog geen anti-aanbak laag hebt gecreëerd die te vergelijken is met je Tefal als ik dit zo zie.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
O88088 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:01:
[...]

Ik denk dat je je pan een stuk heter moet laten worden. Om te testen wanneer je pan warm genoeg is kun je zo'n trucje proberen:
[YouTube: How to Know When Your Frying Pan is Hot Enough]
Ja, dat zou kunnen. Met olijfolie matig ik over het algemeen het vuur wat meer.
Gewoon vrolijk door expirimenteren met andere oliesoorten.
bvk schreef op zondag 11 juli 2021 @ 22:30:
[...]

Gaan vlees en eieren wel goed, dus met een mooie korst en zonder te blijven plakken? Je kunt het inderdaad op hoger vuur proberen, maar ik denk eerder dat je nog geen anti-aanbak laag hebt gecreëerd die te vergelijken is met je Tefal als ik dit zo zie.
Vlees eet ik bijna niet, dus nog niet geprobeerd. Eieren dito. Wel pannekoeken gebakken en dat ging meer dan prima!
Heb 'm nog niet heel vaak gebruikt dus wellicht komt het met de tijd vanzelf goed :D

Vragen jullie partners zich trouwens ook zo vaak af waarom je zin hebt om op internet te lullen over plaatstalen pannen?

[ Voor 41% gewijzigd door Gumball op 11-07-2021 22:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
Gumball schreef op zondag 11 juli 2021 @ 22:31:
[...]

Ja, dat zou kunnen. Met olijfolie matig ik over het algemeen het vuur wat meer.
Gewoon vrolijk door expirimenteren met andere oliesoorten.
Niet alle olijfolies kunnen de hoge temperaturen aan van waarmee je meestal in een plaatstalen pan bakt. Zonnebloemolie gaat hier eigenlijk altijd goed. Juiste dosering is wel een kunst met daarbij klein klontje boter.
Gumball schreef op zondag 11 juli 2021 @ 22:31:
[...]
Vragen jullie partners zich trouwens ook zo vaak af waarom je zin hebt om op internet te lullen over plaatstalen pannen?
Nu met echte pannen vind ik koken juist leuk geworden. Het voelt weer meer als een ambacht. Partner is juist blij met de nieuwe aanwinsten en het resultaat ervan.

[ Voor 29% gewijzigd door CurlyMo op 11-07-2021 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwienke
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-08 00:38
Dag,

Ik ben bij lange na niet zo'n kookfan als jullie dat denk ik zijn. Beter gezegd, ik houd eigenlijk niet van koken.
Maar ik op zoek naar nieuwe pannen, voor mij de eerste set pannen die ik ga kopen.
Online ben ik wat aan het zoeken en heb dit topic al veel doorgelezen.

Voor mijn eerste set wil ik eerst een goede set RVS kookpannen die geschikt is voor inductie. De merken die ik hier veel tegenkom zijn dan Spring, Demeyere, BK, en ook IKEA. Graag koop ik mijn spullen lokaal en ik ben dus bij een lokale kookwinkel geweest. Hier adviseren ze deze set: ELO Limited Edition.

Ik vind de specificaties op de website zeer beperkt en dat wekt enige twijfel bij mij. In dit topic is het merk ook nog niet voorbij gekomen. Is er iemand die dit merk kent en hier mogelijk ervaring mee heeft?

Mogelijk moet ik hier helemaal niet teveel over nadenken. Aangezien ik geen bijzondere kookkunsten heb betwijfel ik of ik het verschil tussen dit en een set van spring oid zou merken.

Mijn voornaamste wens is dat de pannenset heel wat jaren meegaat en dat het er een beetje acceptabel uit ziet.
Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@bwienke Kookpannen zijn imho niet zo spannend.
De pannen waar je naar linkt zijn 5 laags volledig ingekapseld met 18/10 RVS, geschikt voor inductie.

Veel meer info kunnen ze niet geven, al hebben ze dat wel geprobeerd.
De pannen zijn bijvoorbeeld hittebestendig en hebben een cilindrisch ontwerp.

Zolang het aluminium goed ingekapseld is gaan kookpannen gewoon een leven lang mee bij fatsoenlijk gebruik.
Als je echt niet van koken houdt kan die levensduur ontzettend verkort of verlengd worden. :)

- knip -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
Even een recap na 8 maanden gebruik: Jamie Oliver Get Inspired 552837 (emaille, 13 euro).

Inmiddels is dit m'n go-to pan geworden voor boemboes fruiten, miso tare, snelle curry en het roosteren en branden van noten en zaden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BWA0erJy7nhzpCTwqSs78Y8lTsI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N5G49CsqyOQjyEL19d2t4XEc.jpg?f=fotoalbum_large

Tegen mijn verwachting in is de pan nog steeds vlak en vrij van schade.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Raymond P schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:15:
Even een recap na 8 maanden gebruik: Jamie Oliver Get Inspired 552837 (emaille, 13 euro).

Inmiddels is dit m'n go-to pan geworden voor boemboes fruiten, miso tare, snelle curry en het roosteren en branden van noten en zaden.

[Afbeelding]

Tegen mijn verwachting in is de pan nog steeds vlak en vrij van schade.
Ik heb dezelfde pan toen in de aanbieding gekocht met de bedoeling deze als vispan te gaan gebruiken. Maar voor tere vis is de pan toch niet heel erg geschikt, dat blijft bij mij tenminste gegarandeerd plakken....

Maar bijvoorbeeld wat gamba's met knoflook en tomaat bakken lukt wel prima. En inderdaad ook geschikt voor het roosteren van wat specerijen en dergelijke.

Maar voor overig koekenpan werk pak ik nog steeds liever een DeBuyer... ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:46
Ik zit dit topic door te scannen nadat ik ontdek dat ik nog een paar PFAS pannen had (met schade inmiddels) en stond op het punt via Bol.com een BK Easy Induction Ceramic (die lijkt immers identiek aan de BK Superior Ceramic die alleen bij BK zelf te koop is) en daarnaast een gietijzeren pan te kopen (beide 30CM).

De foto's die ik hier zie voorbijkomen vind ik niet zo smakelijk uitzien. Ik geloof wel dat het goed werkt en prima is, maar kan dat hier thuis niet verkopen.

Bestaat er geen RVS pan zoals DeBuyer waarbij de producent al de laag met olie heeft ingebrand?
Dat scheelt weer een hoop werk.. en ziet er wellicht wat aantrekkelijker uit..

[ Voor 9% gewijzigd door Jazco2nd op 19-07-2021 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Jazco2nd BK heeft een "black steel" lijn.
Er zijn nog een paar producenten die dat doen, maar echt mainstream is het nog niet.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
@Jazco2nd Ook die vooraf ingebrande pannen, zul je waarschijnlijk opnieuw moeten inbranden na een tijdje. Bijvoorbeeld als je iets zuurs hebt klaargemaakt, is die laag ook weg.

Zo'n laag ziet er misschien niet aantrekkelijk uit, maar bedenk je dat die gevormd wordt bij 200 graden of meer. Geloof me alles is dan wel dood. ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:25

woutur

Klauwtjes uit!

Op het randje:
https://www.ibood.com/nl/...er-pannenkoekenpan-30-cm/

Voor de pannenkoekenliefhebbers. Kan je geen buil aan vallen met 13 euro. Is volgens mij ook geen cheapo aparte serie maar gewoon "the real thing".

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Hulliee schreef op maandag 19 juli 2021 @ 20:58:
Zo'n laag ziet er misschien niet aantrekkelijk uit, maar bedenk je dat die gevormd wordt bij 200 graden of meer. Geloof me alles is dan wel dood. ;-)
Tsja, als je bij de keus tussen schadelijke chemicaliën (PFAS) binnenkrijgen of een beetje 'vies' uitziende pan maar verder puur natuur toch kiest voor de eerste. Dan werkt niks :)

@Jazco2nd Kijk in dat geval eens naar greenpan of een keramische pan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Jazco2nd schreef op maandag 19 juli 2021 @ 20:18:
Bestaat er geen RVS pan zoals DeBuyer waarbij de producent al de laag met olie heeft ingebrand?
Dat scheelt weer een hoop werk.. en ziet er wellicht wat aantrekkelijker uit..
Je haalt denk ik e.e.a. door elkaar: DeBuyer en inbranden staan synoniem met plaatstalen pannen (niet-roestvrij dus).
RVS heeft heel andere kwaliteiten.
Beide geen verkeerde keuze, maar voor beide geldt ook dat je er mee moet leren omgaan als je er nooit mee hebt gewerkt.

Als je hier de laatste zeg 10-20 pagina's naleest kom je vrijwel gegarandeerd e.e.a. (vaak meermaals) tegen.
Pagina: 1 ... 30 ... 86 Laatste