Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 49 ... 82 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

ToolkiT schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:07:
Wij hebben onze keuken verbouwd en nu inductie plaat.. ideaal, maar betekend wel dat een aantal pannen het niet meer doen..

Dus ik ben op zoek naar wat nieuwe bakpannen en een wok (de huidige doet het wel maar is tefal en is dus beter niet te hoge temps te gebruiken...)

Nu viel mijn ook (via filmpje van Uncle Roger over filmpje van Gordon Ramsey) op hexclad pannen:
https://hexclad.co.uk/products/7pc-hexclad-set-w-lids-wok

Heeft iemand ervaring met deze pannen?
Werkt de anti aanbaklaag goed? zijn ze idd sterk genoeg voor metalen spatels etc.. of is het vooral marketing praat?
Mijn vrouw heeft ook een ikea koekenpan gekocht, goede dikke stalen pan zonder antiaanbaklaag.. werkt ok maar de dochters des huize vinden dat toch wel wat lastig om die niet te laten aanbakken..
kleine update, ik heb van het weekend een Ken Hom Excellence Non-Stick Carbon Steel 31cm Wok gekocht https://www.dunelm.com/pr...572?defaultSkuId=30239688 en die lijkt precies te doen wat ik zoek.. kan heet genoeg worden en ondanks dat ik wat sceptisch was met hoe dun de wok was, werkt het super op inductie :)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amp9
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-03 13:38
Bedankt, ben alleen bang dat deze erg dun is, weet niet hoe goed dit werkt op inductie, aan de andere kant, zo goedkoop dat het het proberen waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inviscid
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-05 14:52
Ik heb laatst deze gekocht als cadeau. Ik weet niet of het genoeg is bodem, maar de bodem was erg plat. Hij is ook een stuk dunner (en lichter) vergeleken met de De Buyer versie. Als je bij 1 van hun winkels in de buurt woont zou je een keer langs kunnen gaan om te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01:03
amp9 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:06:
[...]

Bedankt, ben alleen bang dat deze erg dun is, weet niet hoe goed dit werkt op inductie, aan de andere kant, zo goedkoop dat het het proberen waard is.
Wat ben je van plan te doen met die pan?
Wokken kan je imo sowieso vergeten op inductie, tenzij je een inductie wokpit hebt (en die zijn concaaf).

Ik heb een redelijk grote gietijzeren wadjan (bodem plat buiten, rond binnen), maar die heeft ook maar een 13cm bodem. Dat valt binnen de specs voor je plaat (en de pit die ik ervoor zou gebruiken).
Een Demeyere apollo-7 heeft ook maar 13cm.
Wellicht bereik je meer met een adapterplaat...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amp9
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-03 13:38
Raymond P schreef op maandag 30 januari 2023 @ 17:43:
[...]

Wat ben je van plan te doen met die pan?
Wokken kan je imo sowieso vergeten op inductie, tenzij je een inductie wokpit hebt (en die zijn concaaf).

Ik heb een redelijk grote gietijzeren wadjan (bodem plat buiten, rond binnen), maar die heeft ook maar een 13cm bodem. Dat valt binnen de specs voor je plaat (en de pit die ik ervoor zou gebruiken).
Een Demeyere apollo-7 heeft ook maar 13cm.
Wellicht bereik je meer met een adapterplaat...
Plaat vraagt minimaal 16cm op de (dual brigde 5.5kw ) pit in het midden, ik hoop dat ik hiermee toch flink kan roerbakken (zal het geen wokken meer noemen ;-) ). Het liefst dus een iets dikkere plaat stalen wok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickeric
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21-04 15:24
Kan deze informatie niet echt terugvinden, kookpannen met water kan je toch wel opwarmen met de boost functie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
amp9 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:06:
[...]

Volgens mijn ervaring is het vooral een kwestie van geduld in het begin: langzaam opwarmen. Ik bak mijn pannenkoeken in een el cheapo RVS pan die aanvoelt alsof hij van een rol aluminiumfolie gevouwen is, dat gaat prima op inductie, die krijg ik goed heet zonder dat hij kromtrekt, maar dan wel door hem laaaaaangzaaaaaaaam te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

amp9 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:48:
Ik ben opzoek naar een stalen wok met een vlakke bodem met een bodem diameter van minimaal 16cm, dit ivm de minimale panmaat van de inductie kookplaat (Atag HI9272SVI). Maar kan erg weinig vinden, de meeste wokken met een platte bodem hebben een bodem diameter van 10-12 cm. Enige opties die ik kan vinden zijn de wok en wadjang van skotsberg, beide van carbon staal https://www.skottsberg.co...er/carbon-steel-cookware/.
Of de lichtgewicht cast iron wok van hetzelfde merk, alleen geen idee hoe snel dit opwarmt, qua maat wel ideal denk ik https://www.skottsberg.co...er/carbon-steel-cookware/
Iemand een ander idee?
zie.. ToolkiT in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"
Deze is ook vrij dun plaatstaal, maar werkt boven verwachting goed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@amp9 Kijk dan vooral ook even naar (rvs) sauteerpannen met 3-ply.

Mijn ervaring met plaatstalen wokpannen op inductie is dat de wanden veel te snel afkoelen.
En dat is niet handig als je wilt roerbakken.

[ Voor 12% gewijzigd door Raymond P op 30-01-2023 19:55 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
ToolkiT schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:03:
[...]

zie.. ToolkiT in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"
Deze is ook vrij dun plaatstaal, maar werkt boven verwachting goed :)
De recensies op die site over (de bodem van) die pan zijn net zo goed als jouw Paint skills. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

zacht schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:26:
[...]

De recensies op die site over (de bodem van) die pan zijn net zo goed als jouw Paint skills. :P
mmm die zie ik nu pas.. ik ben benieuwd of ik dezelfde issues ga krijgen.. het bonnetje word voor de zekerheid maar goed opgeslagen.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:04

JME

zeg maar Jamie

Binnenkort een nieuwe kookplaat, van gas naar inductie. Niet voor de kosten maar voor het comfort en leefklimaat. Wij koken op dit moment met de laatste restjes van verschillende goedkope setjes die echt aan vervanging toe zijn. Nu maar in één keer goed doen dan en alles nieuw. We zien alleen door de bomen het bos niet meer. Hadden we eindelijk een mooie BK set gevonden (Q-linair Master Glass) en dan zegt een verkoper dat "generieke RVS pannen" het meestal toch niet zo goed doen op inductie en dat je beter voor tri-ply kunt gaan "want dat is specifiek voor inductie ontwikkeld". En natuurlijk had men daar nét een mooie "aanbieding" voor staan voor bijna de dubbele prijs van de BK set. Habonne Royal, zag er inderdaad prachtig uit, maar nooit van gehoord, en geen idee of de BK set hiervoor onder doet. En uitproberen zit er natuurlijk niet in. Dus twijfel, dus Tweakers, maar TL, dus DR :+
Iemand wat snelle tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@JME Pannen met een puck eronder én waarvan de fabrikant inductie geschikt claimt zullen gewoon prima werken.
Voor kookpannen is multiply m.i. ook totaal onzinnig. Enkel pannen die je niet compleet vult hebben voordeel van meerdere lagen voor efficiëntere warmteverdeling.
(Als je een specifieke use-case hebt met een vloeistof die slecht warmte transporteert of erg gelatineus is kan dat verhaal veranderen.)

De verkoper heeft niet helemaal gelogen. Puur RVS non-magnetische pannen werken niet (lekker) op inductie.
Dus als ze daar ook koelkast magneetjes verkopen weet je wat je kunt proberen. ;)

Tldr mijn simpele BK met puck pannen koken prima op inductie.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:04

JME

zeg maar Jamie

@Raymond P Dankjewel voor je duidelijke reactie! Voor een kookpan niet nodig, voor een braadpan/hapjespan wellicht handig of ook maar marginaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@JME Een braadpan kan er zeker voordeel bij hebben als de wanden multi-ply zijn i.p.v. (dun) enkellaags RVS, vooral bij stoven en soepen.
Maar die zijn prijzig vergeleken bij gietijzer alternatieven.

Bij een koekenpan of sauteerpan waarbij je normaliter maar een deel van de oppervlakte gebruikt en de pan groter is dan je inductiespoel kan je wel verschil merken.
Hoeveel baat je erbij hebt is afhankelijk van je kooktechniek.

Als zo'n pan lek gaat op de vouw of het handvat geklonken zit en de pan de vaatwasser in gaat dan rot de aluminium laag (of lagen) wel weg. Met de tijd heb je dan een lucht-geisoleerde pan. Ideaal. :+
Let dus ook op de bouwkwaliteit.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Wat wil je vooral niet zien?

* Olijfolie
* Ongelijkmatige dekking
* Dikke lagen. Zie je echt laagjes op je pan liggen? Foute boel
Check. Check. Damnit.
Net een gietijzeren carbonstaal koekenpan (De Buyer) die na een tijdje gebruik nogal bleef kleven maar eens helemaal schoongemaakt, om daarna opnieuw in te branden. (Random midden in de nacht besluiten enzo.) Toch weer een paar plekken waar het nét iets dikker lijkt dan de rest en her en der een soort kleine ophogingtjes alsof het deels uitgelopen is. Ik doe het er maar mee; volgende keer in de oven mikken of laten inbranden heh. Het wil niet vlotten.

[ Voor 4% gewijzigd door WhatsappHack op 05-02-2023 14:03 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Laatst online: 01:41

Dennis1812

Amateur prutser

Of overdag proberen. Zie je t wat beter.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:03
WhatsappHack schreef op zondag 5 februari 2023 @ 04:25:
[...]

Check. Check. Damnit.
Net een gietijzeren koekenpan (De Buyer) die na een tijdje gebruik nogal bleef kleven maar eens helemaal schoongemaakt, om daarna opnieuw in te branden. (Random midden in de nacht besluiten enzo.) Toch weer een paar plekken waar het nét iets dikker lijkt dan de rest en her en der een soort kleine ophogingtjes alsof het deels uitgelopen is. Ik doe het er maar mee; volgende keer in de oven mikken of laten inbranden heh. Het wil niet vlotten.
Gietijzer hoef je toch niet in te branden!?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
@ratzz Die dien je zeker wel te seasonen als ze niet geëmailleerd zijn.

Wellicht dat @WhatsappHack er na een paar uurtjes slaap wel achter komt dat z'n pan niet van gietijzer of niet door De Buyer is gemaakt...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Raymond P schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:29:
En ze roesten redelijk snel in mijn ervaring. Seasonen en na gebruik goed drogen en eventueel een drupje olie er op uitwrijven.
Wellicht dat @WhatsappHack er na een paar uurtjes slaap wel achter komt dat z'n pan niet van gietijzer of niet door De Buyer is gemaakt...
Één van tweeën neem ik aan. Of misschien wel allebei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@zacht Als nachtelijke werkzaamheden buitengewoon genoeg zijn om te vermelden houd ik altijd rekening met optie 4: de volgende dag wordt dezelfde conclusie getrokken. ;)

Als je gietijzer snel roest dan mag daar een dikkere laag op. Gietijzer is best poreus, voordat je begint met seasonen goed droogkoken is de helft van de wedstrijd.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
Nooit gedaan en eigenlijk ook nooit problemen met de pan gehad. Heb ik me dus aardig wat moeite bespaard :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Raymond P schreef op zondag 5 februari 2023 @ 13:30:
@zacht Als nachtelijke werkzaamheden buitengewoon genoeg zijn om te vermelden houd ik altijd rekening met optie 4: de volgende dag wordt dezelfde conclusie getrokken. ;)

Als je gietijzer snel roest dan mag daar een dikkere laag op. Gietijzer is best poreus, voordat je begint met seasonen goed droogkoken is de helft van de wedstrijd.
Ik wilde @WhatsappHack ook al veel succes wensen met het goed schoon en vlak krijgen van zijn RVS IKEA-pan :P

Mijn nog enige gietijzeren pan roest vooral in de kast, wegens niet gebruikt worden en blijkbaar verkeerd weggezet zijn. Voor de zomer ga ik hem (overdag) goed schoonmaken, opnieuw inbranden en daarna weggeven aan één van de fanatieke buitenkoks in mijn omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Sorry, carbonstaal. Geen gietijzer. Per abuis verkeerd opgeschreven.

De quote was trouwens ook van het deel over carbonstaal, dus ik weet niet wie er minder wakker was - ik met een foutje tussen het benoemde materiaal, of allen die niet herkende uit welk deel van de OP het citaat kwam (in combinatie met de fabrikant). :P Afijn, maakt ook niet uit. Het verandert immers niets aan het probleem. ;(

[ Voor 6% gewijzigd door WhatsappHack op 05-02-2023 14:15 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ratzz
Het laat me toch niet los, ik gebruik de gietijzeren pan die niet geëmailleerd is met name voor stoofpotjes dus daar gaat vaak de nodige azijn, wijn, bier of tomaten in. Dan blijft toch niks van mijn seasoning over, waar doe ik het dan voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:54

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
ratzz schreef op maandag 6 februari 2023 @ 18:18:
[...]

Het laat me toch niet los, ik gebruik de gietijzeren pan die niet geëmailleerd is met name voor stoofpotjes dus daar gaat vaak de nodige azijn, wijn, bier of tomaten in. Dan blijft toch niks van mijn seasoning over, waar doe ik het dan voor?
Ik gok dat dat meer slaat op een gietijzeren skillet of koekenpan, voor een braadpan waarin je een stoof maakt heeft het inderdaad weinig zin.

Ik heb ook zo'n gietijzeren braadpan van Cuisinova zonder enige bescherming. Als je daar een stoof in maakt met zure ingrediënten gaat die gegarandeerd roesten als je die na gebruik niet meteen afwast en met olie insmeert....

Daarom staat die Cuisinova nu dan ook ongebruikt in de kast sinds ik een vergelijkbare pan heb van Van Kempen en Begeer (van de AH actie) die wel een ruw emaille laag heeft en dus totaal niet roest.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:28

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Echt puur gietijzeren pannen heb ik zelf overigens nog niet mogen meemaken. Mijn braadpan zeker niet (die gaat in de vaatwasser met ruw email) - mijn zweedse grillpan Maestro heb ik er wel éénmaal in gedaan en dat was een minder goed idee, maar ook die heeft toch wel iets van een laagje op het gietijzer.
Ietsje roesten op de randen doen ze overigens beide, wat alleen maar goed is om ijzertekorten te voorkomen :+

Voor wie een leuk voorwoord over gietijzer wil lezen en meer is dit overigens een leuk kookboek
https://www.bibliotheek.n...9766.html/koken-met-vuur/ ISBN 9789000353965
(weer eens wat anders dan een bol.com linkje)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@ratzz Naar mijn ervaring is een goede laag best robuust, zolang ik niet enkel azijn of tomatenpuree kook gebeurt er hier vrij weinig met de pannen. Ik zet ze wel ingevet met een drogende olie weg. :)
De bovenste laag is sacrificial, met gietijzer wil ik geen smaaktransfer van vetten die in de poriën zijn getrokken.

Het balanceren van een stoof doe ik eigenlijk ook altijd pas het laatste half uurtje, de tijd dat pH mogelijk laag is is hier dan ook relatief kort?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Raymond P schreef op maandag 6 februari 2023 @ 19:00:
@ratzz <>
Het balanceren van een stoof doe ik eigenlijk ook altijd pas het laatste half uurtje, de tijd dat pH mogelijk laag is is hier dan ook relatief kort?
Dat is iets wat ik nog steeds eens moet leren, kan pas sinds twee jaar oid een redelijk stoof maken en ik maak stappen, maar de chemie erachter snap ik nog steeds niet.
Zo dacht ik dat zuur o.a. een van de factoren was om het colageen etc af te breken. Maar nu meet ik ook (nog) niet de PH waarde van mijn stoofsels, misschien eens doen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ratzz
franssie schreef op maandag 6 februari 2023 @ 19:13:
[...]

Dat is iets wat ik nog steeds eens moet leren, kan pas sinds twee jaar oid een redelijk stoof maken en ik maak stappen, maar de chemie erachter snap ik nog steeds niet.
Zo dacht ik dat zuur o.a. een van de factoren was om het colageen etc af te breken. Maar nu meet ik ook (nog) niet de PH waarde van mijn stoofsels, misschien eens doen.
Daar ging ik ook altijd van uit dat het was om het collageen af te breken om het malser te maken. Laat ik het daar dan ook bij houden en niet met een lakmoes in mijn eten gaan zitten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@franssie Tijd gecombineerd met warmte werkt prima om collageen te gelatineren.
Zuren breken eiwitten af in aminozuren, daar wordt vlees minder stevig van.
Met het toevoegen van zuur maak je geen gelatine.
Gelatine kan je ook kunstmatig toevoegen, je kunt dan meer zuur gebruiken om de afbraak te versnellen en tijd te besparen of een ander stuk vlees te gebruiken dan je voor ogen had met een risico dat je vlees 'droog' wordt.
Het verschil tussen opgelost vet/eiwit en gegelatineerd collageen is imo wel enorm.
Als voorbeeld een (heel) gestoofde sukade:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jvna5WID7by3qIDvemEz09g4YPk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PiGHKTz9qpCC3LQ4gFD63SQw.jpg?f=fotoalbum_large
Uiteraard in een gietijzeren pan, fond, wijn en port.
Zou de zeen in zuur opgelost zijn dan zou dat imho niet te eten zijn.
(edit) Niet te zien op de foto, maar voor degenen die er onbekend mee zijn: de zeen was vóór het terugkoelen en snijden compleet gelei, zo'n stuk vlees voelt aan als een drilpudding.

Je kunt ook marineren in een zuur. Ee half uurtje op het aanrecht met ananas/sinaasappelsap voor een steak of een lepel tamarinde voor de rendang bijvoorbeeld.
Of een nacht in rode wijn in de koelkast voor een boeuf bourguignon.

Maar als je toch gaat stoven heb je enkel een beetje zuur nodig om je eventuele groenten herkenbaar te houden. Itt vlees blijven groenten langer hun structuur behouden bij een ietwat lagere pH.

Mgoed, ik flikker er dus gewoon alles in maar ben wel bezig met koken. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Raymond P op 06-02-2023 20:37 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-05 13:23
Raegin schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:58:
[...]

Ik heb de Q-linair Master op zowel gas in mijn oude huis als nu op inductie gebruikt. Op gas worden de handvatten doorgaans te heet om vast te pakken. Bij de steelpannen heb je hier wat minder last van, mits je de steel niet in de buurt van een andere pit hebt hangen (been there..). Om die reden heb ik een losse steel erbij gekocht om van het reguliere kleine kookpannetje ook een steelpan te maken.

Op inductie heb je overigens nergens last van.
Wat is je ervaring m.b.t. het schoonmaken van de pannen? Dit i.v.m. de geschroefde handvatten en de spleet tussen de handvat bevestiging en de rest van de pan.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
franssie schreef op maandag 6 februari 2023 @ 19:13:
[...]

Ik snap de chemie ook niet.
Het is hier altijd heel lang op tussen de 85 en 90 graden.
Rode uien
Gewone uien
Klein blikje tomaten prut
Royaal knoflook teentjes in stukjes gesneden
Sukade of rib lappen in blokjes gesneden.
Vlees aanbakken met peper en zout

Alles bij elkaar in een pan flikkeren en dan nog een beetje verse gesneden pepers of een lepeltje sambal erdoor, eventueel nog een scheutje water.
Soms gaat er nog wat paprika of een wortel door als dat toevallig in de koelkast ligt.

En dat is het als het dan een uurtje of 6 geprutteld heeft is het prima.
Samen met wat gekookte piepers of pieperpurree.

Heb wel van alles gedaan met bier en wijn en bouillon.

Maar KISS is gewoon het lekkerste vind ik.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
Ronald.42 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:19:
[...]

...Maar KISS is gewoon het lekkerste vind ik.
KISS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakmand
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:10
Keep it simple, stupid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:02
Keep it simple, stupid

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
Hoeven jullie nog niet te schelden, ik dacht Kopgewrichten Invloed bij Stoornissen in de Symmetrie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
ratzz schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:26:
Hoeven jullie nog niet te schelden, ik dacht Kopgewrichten Invloed bij Stoornissen in de Symmetrie :)
Nee, die uitleg is op zichzelf al niet KISS :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
CurlyMo schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:41:
[...]

Nee, die uitleg is op zichzelf al niet KISS :+
Oh jawel :)

Wikipedia: KISS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-05 21:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8qWEHg8dqrnk3mx5_2KNwRJQaZk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o9HSExt8pjgGH11nD6Px0eMP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

_eLMo_ schreef op zondag 29 januari 2023 @ 11:45:
Arachide olie hier ook.

Ik heb wel een vraag, ik gebruik onze Debuyer mineral B‘s nu iets meer dan een jaar (of al 2 dunno, corona jaren) dagelijks gebruik, en ik merkte laatst dat mijn pannenkoeken wat bleven plakken.

Toegegeven, het beslag was wat aan de dunne kant, maar dit heb ik niet eerder gehad.

Nu merk ik dat ik volgens mij “aangebrande resten” in mijn pan heb, deel van het kookoppervlak is glimmend, deel is mat. Op die matte delen blijft het plakken volgens mij.

Iemand tips? Ik zag op youtube dat je kon schrobben met zout? Aanraders?

Hier een foto met de reflectie van en afzuigkap spotje:
[Afbeelding]

Of lekker overheen seasonen? :P
Dank voor alle tips. Zout was niet sterk genoeg, dus ik heb onder de warme kraan met een staal schuurspons alle aangebrandde resten verwijderd. Daarna gelijk afgedroogd en op de gaspit. Op laten warmen. Oliedoek erover gewreven. Uitgewreven met een keukenpapier terwijl hij rookte.

Hij kan er weer 1-2 jaar tegenaan d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ibV-KkKaSKM3bGkxqi9d56081Os=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7rWGBdHpt3rhCfaT9c04oRKb.jpg?f=fotoalbum_large

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@_eLMo_ Als je een drogende olie hebt gebruikt is een oliedoek wel iets waar je voorzichtig mee om moet gaan. Zo'n doek kan spontaan vlam vatten door de exothermische reactie die een drogende olie geeft.
Idem voor het keukenpapier overigens, maar dat beland meestal niet in de wasmand.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Gewoon arachide olie, zoals altijd. Dus niks aan de hand lijkt me.

[ Voor 30% gewijzigd door _eLMo_ op 19-02-2023 12:14 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
De kans is dan aanzienlijk kleiner. Benoemen kan geen kwaad leek mij. ;)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gravy
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:11
https://www.coolblue.nl/p...emeyere-wokpan-30-cm.html
DEMEYERE INDUSTRY 5 WOK
Goede deal voor 99.95.

Nu alleen nog de koekenpan vinden voor een goede prijs.

[ Voor 21% gewijzigd door gravy op 22-02-2023 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worteltjestaart
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-09-2024
Hé, een topic voor pannen :)

Misschien is het al eens besproken, kon het met zoeken niet echt duidelijk terugvinden.

Sinds 2 dagen ons oude gasfornuis ingewisseld voor een prachtig inductiefornuis, van Richmond/Stoves.

Uiteraard nieuwe pannen, om mee te beginnen een set 365+ van Ikea gekocht.

Nu maken deze pannen een raar geluid op het fornuis.
Je hoort op de achtergrond een soort zoemen van de inductie, maar de pan lijkt een soort schril gefluit te laten horen. Maakt niet uit welke kookzone ik gebruik, andere pannen van dezelfde set hebben het ook. De pan een klein beetje bewegen lijkt het geluid te doen veranderen, maar stoppen doet t niet.

Ik heb ook twee koekenpannen van een ander merk, die doen dat niet.

Het lijkt er dus op dat het aan de Ikea-pannen ligt. Op zich blij met die conclusie... Liever dan dat t aan het fornuis ligt. Het is echt niet om aan te horen.

Toch zijn de pannen expliciet geschikt voor inductie.
Is dit normaal?

[ Voor 5% gewijzigd door Worteltjestaart op 24-02-2023 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Normaal weet ik niet, maar ervaar bij de ene pan wel wat meer bijgeluiden dan de ander. Maar niet direct wat jij omschrijft, eerder een tikkend geluid, vermoed van het uitzettend metaal.
En volgens mij vooral bij 'droog' opwarmen, minder wanneer ze echt in gebruik zijn.

Gewoon plaatstaal en gietijzer heeft het volgens mij ook niet (daar hoor ik alleen de spoel van het fornuis zelf, het zoemen wat jij omschrijft), vermoed daarom dat het komt door de diverse laagjes die andere (RVS en anti-aanbak) pannen hebben, en dat die ongelijk reageren op de energie die erin gestopt wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-05 13:40
Ik heb ondertussen mijn oudste DeBuyer plaatstaal al langer dan een jaar. En na die eerste (inperfecte) seasoning eigenlijk gewoon gebruikt, en sindsdien gaat het prima. Het is meer zorgen dat de pan goed heet is voordat ik er olie in doe, dan glijden zelfs de eitjes zonder probleem rond. Ze worden steeds zwarter, alleen de randen niet, maar goed die worden ook minder heet natuurlijk. Ik vind ze heerlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-05 14:31
Ik ben eigenlijk opzoek naar een betaalbare wok waar ik ook gerechten met zuur producten kan bereiden. Wat is volgens jullie daarin een goede keuze?

Of toch wok aan de kant zetten en de betaalbare optie van Ikea kiezen de koekenpan die hier vaker genoemd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23:29
Zebby schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 20:36:
Ik heb ondertussen mijn oudste DeBuyer plaatstaal al langer dan een jaar. En na die eerste (inperfecte) seasoning eigenlijk gewoon gebruikt, en sindsdien gaat het prima. Het is meer zorgen dat de pan goed heet is voordat ik er olie in doe, dan glijden zelfs de eitjes zonder probleem rond. Ze worden steeds zwarter, alleen de randen niet, maar goed die worden ook minder heet natuurlijk. Ik vind ze heerlijk!
Misschien beginnersvraag, maar wat gebeurt er als je olie in de koude pan doet en het dan samen warm/heet laat worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
jopie schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:33:
[...]

Misschien beginnersvraag, maar wat gebeurt er als je olie in de koude pan doet en het dan samen warm/heet laat worden?
Zover ik weet doe je olie gewoon in de pan vanaf wanneer die koud is. Enige moment waarop je dat niet doet is wanneer je de pan wil inbranden. Dan laat je hem zonder olie blauw worden. Daarna laat je hem weer afkoelen en dan vanuit een koude pan weer met olie opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
CurlyMo schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:42:
[...]

Zover ik weet doe je olie gewoon in de pan vanaf wanneer die koud is. Enige moment waarop je dat niet doet is wanneer je de pan wil inbranden. Dan laat je hem zonder olie blauw worden. Daarna laat je hem weer afkoelen en dan vanuit een koude pan weer met olie opwarmen.
En bij RVS is het een must. Al ben ik rebel genoeg om ook bij RVS-pannen de olie of boter in een koude pan te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-05 11:32

MJV

Het schijnt voor bepaalde chemische processen in de olie beter te zijn om de olie pas in de pan te doen als de pan warm is. Dus gezonder om olie in een warme pan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05:07
Maar ... Bij RVS ook weer niet in een te warme pan ... Dus je moet er een gevoel bij krijgen hoe snel je pan opwarmt naar "de juiste" temperatuur. De truk met een druppeltje water helpt daar bij .. maar na een tijdje weet je zelf wel ruwweg na hoeveel tijd de pan de juiste temperatuur heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spidey
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-05 07:46
Dirk0s schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:31:
Ik ben eigenlijk opzoek naar een betaalbare wok waar ik ook gerechten met zuur producten kan bereiden. Wat is volgens jullie daarin een goede keuze?

Of toch wok aan de kant zetten en de betaalbare optie van Ikea kiezen de koekenpan die hier vaker genoemd is?
Al een jaar of twee zeer tevreden met de Habonne rvs wok voor gebruik op inductie.
Destijds voor weinig op Amazon aangeschaft.

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
[...]

Minder foutgevoelig. Als ik zie dat de pan begint te roken weet ik dat hij warm is, maar is mijn olie niet ook gelijk te heet verhit. Dus dan trek ik hem even kort van het vuur, olie erin, swirlen en is hij zo goed als klaar om te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-05 21:20
Is het niet dat etenswaren vooral gaan plakken als je de olie tegelijk met de pan opwarmt? Dat is voor mij de voornaamste reden om het niet meer te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Spidey schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:30:
[...]

Al een jaar of twee zeer tevreden met de Habonne rvs wok voor gebruik op inductie.
Destijds voor weinig op Amazon aangeschaft.
Ik zit te twijfelen om deze te bestellen
https://www.amazon.nl/IND...30-DEMEYERE/dp/B01ISX3AQ6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
[...]

m.i. omdat olie oxideert bij hoge temperatuur, waarbij vrije radicalen vrijkomen. Dat is slecht voor je.
Bij frituurtemperaturen is er in principe niks aan de hand (dan duurt dat uren), maar hoge temperaturen, helemaal als je rond het rookpunt zit, dan gaat dat heel snel.

Dus als je pas olie erin doet als pan op temperatuur is, dan verkort je de tijd dat de olie op hoge temperatuur doorbrengt, en er vrije radicalen worden aangemaakt.

Bij hogere temperaturen gaat de olie ook polymeriseren, waar we dankbaar gebruik van maken bij het inbranden, maar tijdens het koken is ongewenst. Dan wordt het plakkerig en bakt het vast aan de pan.

Wil je frituren/shallow fryen, bijv. een schnitzel maken ofzo, en gebruik je dus ook een grotere hoeveelheid olie, en hou je de temperatuur dus rond de 160-180 ergens, dan is het m.i. juist wel wenselijk vooraf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-04 23:48
[...]

YouTube: Food Sticking to Stainless Steel Pans? 4 Common Mistakes to Avoid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Helaas, te laat met bestellen en nergens te vinden voor deze prijs :(
Iemand een goed alternatief met dezelfde kwaliteit van de Demeyere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:04
Ik heb enige tijd geleden na lezen van dit topic 2 RVS pannen van de Ikea Sensuel Serie gekocht. Probleem is dat ze steeds erg aanbakken. Niet zozeer zwart aankoeken maar eerder een bruine, vettige zweem op de bodem. Na bakken van vlees, aardappels, etc. En krijg het ook niet goed schoon ondanks fors boenen en verschillende schoonmaakmiddelen.

Wil ze nu dus goed schoon krijgen én ze dan maar inbranden? Tips om ze goed schoon te krijgen? Iets zuurs in koken? En dan inbranden met een olie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Pepper92 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 21:51:
Ik heb enige tijd geleden na lezen van dit topic 2 RVS pannen van de Ikea Sensuel Serie gekocht. Probleem is dat ze steeds erg aanbakken. Niet zozeer zwart aankoeken maar eerder een bruine, vettige zweem op de bodem. Na bakken van vlees, aardappels, etc. En krijg het ook niet goed schoon ondanks fors boenen en verschillende schoonmaakmiddelen.

Wil ze nu dus goed schoon krijgen én ze dan maar inbranden? Tips om ze goed schoon te krijgen? Iets zuurs in koken? En dan inbranden met een olie?
In de vaatwasser gooien om ze weer mooi blinkend schoon te krijgen. En inbranden is bij RVS niet erg logisch om te doen.

Die bruine vettige zweem hoort overigens bij RVS, na het bereiden van vlees kan je hier bijvoorbeeld een heerlijke pansaus van maken door de aanbaksels bijvoorbeeld met wijn te deglaceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Ypuh schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 16:56:
Is het niet dat etenswaren vooral gaan plakken als je de olie tegelijk met de pan opwarmt? Dat is voor mij de voornaamste reden om het niet meer te doen.
Niet als je je eten pas erin doet als de olie heet genoeg is. Maar zoals gezegd, dan gaat je olie een tijdje roken (als je niet met je neus erop zit) voordat je er eten in gooit, en dat is beter te vermijden. En die pan kan best even op heet vuur staan voor een minuutje (plaatstaal iig).

RVS gaat niet veranderen in verbruik. Ik hou er niet zo van, maar temperatuur van de pan en je olie managen is echt essentieel. Zie het youtube filmpje hierboven bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:04
Schweino schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:47:
[...]

In de vaatwasser gooien om ze weer mooi blinkend schoon te krijgen. En inbranden is bij RVS niet erg logisch om te doen.

Die bruine vettige zweem hoort overigens bij RVS, na het bereiden van vlees kan je hier bijvoorbeeld een heerlijke pansaus van maken door de aanbaksels bijvoorbeeld met wijn te deglaceren.
Bedankt voor de reactie. De vaatwasser haalt helaas weinig uit. De bodem krijg ik nog wel schoon geschrobd, de zijkanten helaas niet. Wel een goede tip om na het bakken gewoon wat water oid te koken in de pan, ga dat proberen.

@Zebby wat bedoel je met ‘RVS gaat niet veranderen in verbruik’?

Temperatuur managen wil tot nu toe niet zo lukken. Zeker als ik kip probeer te bakken plakt het echt ontzettend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Pepper92 Kip plakt vooral omdat het (vaak) te nat is.

Als je haast hebt en/of je wilt toch direct uit een plastic bakje koken dan kan je na het droogdeppen met papier een beetje bloem op je blad strooien en je kip op meppen.

Boenen doe ik ook niet graag, je kunt een ovenreiniger gebruiken om 'm schoon te krijgen. Of een brillo/pannenspons met schuurmiddel als je geen deftige/dure oppervlakte afwerking hebt (demeyere).

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:30
CurlyMo schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:42:
[...]

Alleen bij pan met antiaanbaklaag doe je het er koud in (beter voor de antiaanbaklaag). RVS laat je eerst heet worden voordat je de olie er in gooit.

Laat eens de bodem vollopen met azijn (koude pan uiteraard) en laat dit 5 minuten inwerken. Daarna gewoon met afwasmiddel reinigen. Zo hebben wij een vreemde 'zweem' uit onze RVS pan van Fissler weten te verwijderen na het bakken van aardappelen (doen we nu in onze Fissler met antiaanbaklaag)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
Pepper92 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:26:
@Zebby wat bedoel je met ‘RVS gaat niet veranderen in verbruik’?

Temperatuur managen wil tot nu toe niet zo lukken. Zeker als ik kip probeer te bakken plakt het echt ontzettend.
RVS brand je over het algemeen niet in, itt tot gietijzer en plaatstaal. Dus je RVS pan zal altijd hetzelfde gedrag vertonen.

Probeer het trucje met water eens uit zoals het filmpje demonstreert. Het klinkt alsof je de pan en olie niet heet genoeg laat worden, en je kip eventueel nog wat te vochtig is. Het is lastig, want ja, de pan kan ook TE heet.
En waarschijnlijk heb je te snel de neiging hem proberen te draaien, laat het even een korstje krijgen. Iaw, alles wat dat filmpje uitlegt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-04 15:02
Ik lees zojuist dat de Makro een nieuwe webshop heeft geopend waar je geen pas voor nodig hebt. Heb even rondgekeken en volgens mij bieden ze best wat mooie pannen aan voor niet al te veel geld. Geëmailleerd gietijzeren grillpan van 30 cm voor net geen 25 euro:
https://www.makro.nl/mark...24-48a3-baca-c35d0c27c2b7

Voor de proef even wat in mijn mandje gedaan en een account aangemaakt: kan gewoon een bestelling plaatsen.

Volgens mij zitten er best wat leuk geprijsde items in die webshop, pannen maar ook andere zaken. Vanavond maar eens verder rondneuzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-05 10:18
Ik had al een 24cm Demeyere essentials pan. Maar zojuist m’n 2de industry 5 28cm binnen gekregen. Heb nu al m’n koekenpannen weggegooid en ga het voorlopig met deze 2 doen :-), en gelukkig de vrouw kunnen overtuigen.

[ Voor 10% gewijzigd door Clavis op 28-02-2023 17:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05:07
Wouterkaas schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:18:
Ik lees zojuist dat de Makro een nieuwe webshop heeft geopend waar je geen pas voor nodig hebt. Heb even rondgekeken en volgens mij bieden ze best wat mooie pannen aan voor niet al te veel geld.
offtopic:
Dit is een "gewone" marketplace website, net als bij Bol.com/Amazon en heel veel andere sites .. je koopt dus "via Macro" bij een 3de partij die de spullen aanbied via de Macro site. Voor het artikel waar je de link van plaatste is het een Duitse partij. Ik verwacht dus dat je de zelfde aanbiedingen ook ergens anders kan vinden, en soms waarschijnlijk goedkoper op de eigen site van de aanbieder omdat ze dan geen commissie hoeven te betalen aan de marketplace partij (Macro in dit geval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-04 16:18

Ursamajor

Astrofotograaf

Clavis schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 17:00:
... en gelukkig de vrouw kunnen overtuigen.
Heb je tips? 😉

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-05 10:18
Vaak genoeg klagen over de PFAS pan, en uiteindelijk was die “kapot”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainscrewer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-02 14:44
Voor onze keuken ben ik op zoek naar nieuwe pannen, mijn huidige pannenset heeft z’n beste tijd wel gehad :). Wij zijn niet kookfanaten oid dus zoeken niet perse hele dure speciale pannen. Ik lees dat de 365-serie van Ikea hier op het forum wordt aangeprezen. Wat zouden nog andere interessante merken kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Laatst online: 23:34
Brainscrewer schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:47:
Voor onze keuken ben ik op zoek naar nieuwe pannen, mijn huidige pannenset heeft z’n beste tijd wel gehad :). Wij zijn niet kookfanaten oid dus zoeken niet perse hele dure speciale pannen. Ik lees dat de 365-serie van Ikea hier op het forum wordt aangeprezen. Wat zouden nog andere interessante merken kunnen zijn?
Ik ben zelf erg tevreden over mijn BK set. Kost niet de wereld maar op zich goede kwaliteit met handige extra's.
Bijvoorbeeld een afgietsysteem maakt het gebruik van je pannen en stuk handiger.
Let wel goed op, er zijn deksels mét en zonder vergrendeling. In het laatste geval moet je de deksel tijdens het afgieten zelf op zijn plaats houden of een hulpmiddel (pannenlap o.i.d.) gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Over afgieten gesproken, ik ben helemaal om naar de vergiet-op-de-pan-en-dan-legen methode. Dat ik decennia lang pan-legen-in-vergiet gedaan heb snap ik zelf ondertussen niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
zacht schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 06:34:
Over afgieten gesproken, ik ben helemaal om naar de vergiet-op-de-pan-en-dan-legen methode. Dat ik decennia lang pan-legen-in-vergiet gedaan heb snap ik zelf ondertussen niet meer.
Die moet je even uitleggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
Schweino schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:48:
[...]

Deksel van de pan af, platte vergiet er op en afgieten maar?

Te makkelijk/handig, en schiet ook lekker op als ik het aan de binnenkant van mijn ogen bekijk...
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:39
even een vraagje voor de stalen pan gebruikers. Wij hebben sinds kort zo'n pan, en die bevalt heel goed. Hij is volgens de instructies ingebrand en dat is ook gelukt. Hij heeft een gezond kleurtje gekregen :) Echter, wat opvalt, is dat de onderkant "vies" is geworden. er lijkt een soort bruine aanslag op te zitten waar ik geen verklaring voor heb.

Heeft iemand enig idee? en hoe is dit er eventueel af te halen?

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-05 11:32

MJV

Visgek82 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:43:
even een vraagje voor de stalen pan gebruikers. Wij hebben sinds kort zo'n pan, en die bevalt heel goed. Hij is volgens de instructies ingebrand en dat is ook gelukt. Hij heeft een gezond kleurtje gekregen :) Echter, wat opvalt, is dat de onderkant "vies" is geworden. er lijkt een soort bruine aanslag op te zitten waar ik geen verklaring voor heb.

Heeft iemand enig idee? en hoe is dit er eventueel af te halen?
Dat zou zomaar eens roest kunnen zijn? Beste met schuurspons (of staalwol) schoonmaken en de buitenkant ook wat vettig houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:39
MJV schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:45:
[...]

Dat zou zomaar eens roest kunnen zijn? Beste met schuurspons (of staalwol) schoonmaken en de buitenkant ook wat vettig houden.
Dank je wel voor je antwoord. Het is geen roest, het lijkt meer op aangebrand vet. da's gek, want bij mijn weten is dat nooit aan de onderkant gekomen. Ik kan het er ook wel "afkrabben" met mijn nagels.

Dus de buitenkant van de pan kan ik wel "ruw" schoonmaken met een brillo sponsje etc? dat kan geen kwaad?

[ Voor 10% gewijzigd door Visgek82 op 01-03-2023 19:46 ]

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:50
Visgek82 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:46:
[...]

Dank je wel voor je antwoord. Het is geen roest, het lijkt meer op aangebrand vet. da's gek, want bij mijn weten is dat nooit aan de onderkant gekomen. Ik kan het er ook wel "afkrabben" met mijn nagels.

Dus de buitenkant van de pan kan ik wel "ruw" schoonmaken met een brillo sponsje etc? dat kan geen kwaad?
Het is waarschijnlijk ook vet. Als je bijv de aardappeltjes eruit 'giet' heb je een goede kans dat er steeds een beetje vet over het randje loopt. Ik zou daar is op letten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Schweino schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:48:
[...]

Bijna wat @guapper zegt.
Deksel van de pan, vergiet met de bolle kant in de pan, afgieten. Het eten verlaat de pan dus nooit. Insta-visualisatie:

https://www.instagram.com...jC-y/?igshid=MDJmNzVkMjY=

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
zacht schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:08:
[...]

Bijna wat @guapper zegt.
Deksel van de pan, vergiet met de bolle kant in de pan, afgieten. Het eten verlaat de pan dus nooit. Insta-visualisatie:

https://www.instagram.com...jC-y/?igshid=MDJmNzVkMjY=
Nu is het helder, goeie tip die ik idd nog niet kende. Werk denk ik alleen met grotere en lichte zaken zoals pasta, maar minder goed met rijst, erwten, boerenkool etc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Schweino schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 22:01:
[...]

Nu is het helder, goeie tip die ik idd nog niet kende. Werk denk ik alleen met grotere en lichte zaken zoals pasta, maar minder goed met rijst, erwten, boerenkool etc?
Ik doe het met alles, het werkt voor mij prima. Ik kook overigens als klein eenpersoons huishouden op een twee-pits inductieplaat, dus ik moet soms ook creatief zijn qua ruimte. Groenten die gekookt moeten worden gaan bij mij vrijwel altijd in een rvs stoominzet bovenop de pan met aardappels/rijst/pasta. Inmiddels ben ik ook tot de conclusie gekomen dat gestoomde groenten lekkerder smaken dan gekookte.
Maar rijst afgieten gaat ook prima, met de aantekening dat mijn vergiet zo goed als perfect in mijn pan past.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
zacht schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 08:10:
[...]
Maar rijst afgieten gaat ook prima, met de aantekening dat mijn vergiet zo goed als perfect in mijn pan past.
Nog makkelijker is je rijst koken zonder dat je het hoeft af te gieten. Voor witte rijst 1 kop rijst 2 koppen water. Opzetten en aan de kook brengen, dan pit laag deksel op de pan en ca. 10 minuten zachtjes koken. Zodra water opgenomen is gas/inductie uit en 10 minuten laten uitdampen met deksel op de pan.

Maar jouw methode ga ik eens proberen met pasta etc. Ziet er makkelijker uit dan dat het vergiet te klein is en de helft eruit valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Die volume methode heb ik nooit begrepen en is hier net zo succesvol als de vingerkootjes methode.
Ontzettend inconsistent ook. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Raymond P schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:00:
Die volume methode heb ik nooit begrepen en is hier net zo succesvol als de vingerkootjes methode.
'Vingerkootje', enkelvoud :P
Die heb ik ook ooit een tijd gebruikt, en dat ging in 50% van de gevallen goed. Tegenwoordig zorg ik ervoor dat er minimaal twee vingerkootjes water boven de rijst komt, dan weer ik zeker dat ik niet te weinig heb, en ik de rijst 'gewoon' af kan gieten. Met het vergiet in de pan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Raymond P schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:00:
Ik doe dat daarom altijd op gewicht :)
1.5 keer gewicht van de rijst aan water erbij.
En met de rijst die ik heb is het 15 minuten zachtjes laten pruttelen. (stand 3 op inductie bij mij) Warmtebron uitzetten en dan minimaal 15 minuten laten staan. Al die tijd de deksel erop houden.

Consistente uitkomst hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Vooral temperatuurcontrole vind ik lastig bij rijst koken met zo weinig/precies genoeg water dat je het niet hoeft af te gieten op het eind. Het plakt altijd ontzettend aan de bodem, of is niet gaar.

Mijn oplossing/DIY rijstkoker:
- oven voorverwarmen
- rijst (eerst afspoelen, dus al licht vochtig) in pan
- kokend water toevoegen (op gewicht, niet volume natuurlijk. 125gr sushirijst + 175gr kokend water pp)
- pan met deksel in oven (ik doe 20min met sushirijst, oven op 160, maar ymmv)
- pan uit oven, en nog 10min met deksel laten staan

Met andere rijst nog niet gedaan, dat doe ik meestal gewoon met ruim water en afgieten.

[ Voor 3% gewijzigd door defusion op 02-03-2023 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:40
afgieten heb je toch deze dingen voor?

[ Voor 37% gewijzigd door mcDavid op 02-03-2023 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Gewoon een pan water, na 8 min koken afgieten--> profit
En ja, uncle roger zal mij vermoorden.

Lassie heeft het mij zo geleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@zacht Dat dus. En als je dan met een schuifmaat kootjes wilt ijken kijken mensen je aan alsof je compleet knettergek bent.
Rijstkokers werken ook totaal niet voor mij.

Ik weeg/meet het dus. Bij de pan/deksel methode gebruik ik net zoals @barber 1:1.5 ongewassen voor Thai Hom Mali. Dus 200 gram rijst geeft 500 gram totaal in de pan na het wassen.
Afhankelijk van de rijstsoort laat ik dat minimaal 15 minuten met deksel staan. Vervolgens verhit ik dat tot kookpunt (wederom met deksel, spieken/meten mag) en plaats het daarna met deksel 14 minuten op een sudderpitje/ultralaag vuur. Als de tijd om is laat ik het nog 10 minuten staan voordat ik het voorzichtig omroer.

Maar het liefst stoom ik in een kommetje op een rekje in een pan+deksel. Dan houd ik 1:1.15 aan op 18 minuten na het bereiken van kookpunt. Omdat je dan altijd met exact 100 graden verwarmt kan je ultraprecies tweaken naar wat je gaat doen met je rijst.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Wat een wetenschap voor een pannetje rijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Schweino schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 22:01:
Klopt, met sommige zaken wil je het echt laten uitlekken (ik bijvoorbeeld met spinazie) en dan krijg je wel lamme armen uiteindelijk. Maar voor even snel afgieten is die methode met vergiet in je pan wel handig. Al kan je negen van de tien keer dan ook gewoon met de deksel op een kier afgieten.
Alleen is dan het risico op een gootsteen vol boerenkool iets hoger. :+

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Dennis1812 Tjah, je moet wat als je het verschil proeft. :+
Ik doe het ook liever op jouw manier, maar dat resultaat krijg ik helaas geen vreugde van.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semos94
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-04 12:17
Voor mij is het tijd voor een nieuw setje inductie kookpannen, net een nieuwe keuken dus dat goedkope setje uit mijn studententijd mag wel vervangen worden. Een 4-set zal voor mij wel voldoende zijn. Ik heb een hoop door dit topic gescrold, maar kon niet zo snel iets vinden.

Het liefst blijf ik onder de 200 euro, zelf had ik de BK q-linair master op het oog. Is dit een prima keuze of kan ik toch echt beter een andere kiezen?

En zal er veel verschil zitten tussen deze en de goedkopere profiline van BK? Zo ja, waar zit verschil dan voornamelijk in?

Alvast bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
Semos94 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:55:
Voor mij is het tijd voor een nieuw setje inductie kookpannen, net een nieuwe keuken dus dat goedkope setje uit mijn studententijd mag wel vervangen worden. Een 4-set zal voor mij wel voldoende zijn. Ik heb een hoop door dit topic gescrold, maar kon niet zo snel iets vinden.

Het liefst blijf ik onder de 200 euro, zelf had ik de BK q-linair master op het oog. Is dit een prima keuze of kan ik toch echt beter een andere kiezen?

En zal er veel verschil zitten tussen deze en de goedkopere profiline van BK? Zo ja, waar zit verschil dan voornamelijk in?

Alvast bedankt allemaal!
Kwalitatief zal het niet veel uitmaken, maar de q-linair heeft bijvoorbeeld kijkglaasjes en afgiethulp (deksel kun je vergrendelen door het een halve slag te draaien). Bovendien is die nu ook in de aanbieding (4-delig voor €170,- of 5-delig voor (€ 210,-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-02 13:13

Alvast bedankt allemaal!
Voor hoeveel personen kook je? In praktijk gebruik ik vaak maar max 2 pannen tegelijk in mijn eentje. Wellicht is het slimmer om 1 of 2 hoge kwaliteit pan te halen ipv 4 verschillende.

Ik heb een BK wokpan en die gebruik ik nauwelijks meer sinds ik een pan uit de Le Creuset Les Forgees series heb. Wel wat duurder maar kwalitatief zeer goed. Bij de BK pan merkte ik na een jaar al dat de anti aanbaklaag slechter werd. Ook de hitte verdeling is bij de Le Creuset beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 21:49

Alvast bedankt allemaal!
Ik gebruik deze al vele jaren naar tevredenheid op gas. Heb een stuk of 6 pannen en 2 stoom inzetdingen.

Deze serie is ook al diverse malen genoemd in dit topic.
Pagina: 1 ... 49 ... 82 Laatste