Goedemorgen, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik werk nu bij bedrijf X in de private sector. Ik heb een lease auto met een eigen bijdrage sinds een half jaar of wat, geen auto uit de poule maar een nieuw bestelde auto via Athlon (hebben geen keuze in LM)
Nu sta ik op het punt de laatste ronde van arbeidsvoorwaarde gesprek in te gaan bij een werkgever in de buurt. (huidige WG zit ver weg, en werk hier al een jaar of 6. Ben er een jaar tussenuit gegaan en anderhalf jaar geleden terug in dienst gekomen. Maar de belofte lekker in de buurt werken, thuiswerken etc is geen zak van gekomen. Rond gaan kijken en ga er nu netto flink op vooruit. Maar wel in overheidsorgaan)
Dus de lease auto gaat vroegtijdig ontbonden worden.
Nu het probleem: Ik weet van een ex werknemer dat hij de volledige eigen bijdrage over het hele lease bedrag mocht terugbetalen. Dit staat ook de personeelsgids.
Echter heb ik dus niks ondertekend voor de auto. Dit is gewoon via een account van de WG gegaan waarin limieten zitten. Dus je kan alleen bestellen wat er in je limiet valt. Zo gezegd en gedaan, geen woord verder echt over gerept.
Wat zijn mijn opties? Zou namelijk gaan om een boete van een kleine 9.000,- euro.
Het gekke is dat ik de auto voor m'n functie nodig heb, en dat zou betekenen dat je alleen maar van werkgever kan wisselen in een paar maanden om de 5 jaar zodat het precies met sluitdatum van je lease auto valt? Dit lijkt mij ongelooflijk krom en voelt niet echt als goed werkgeverschap in mijn optiek.
Ik rij voor m'n functie een kleine 50-60K per jaar, dat is met een prive auto niet te doen en iedereen die bij ons werkt zit dus aan zo'n constructie vast.
Baal nu als een stekker, want de nieuwe baan zorgt ervoor dat ik m'n dochter van 1 weer doordeweeks wakker kan zien. Dus eventueel een brug verbranden als het moet, zou ik serieus voor het eerst in m'n leven overwegen.
Kleine edit: De ex werknemer die ik gesproken heb, heeft toen de boete betaald, maar wist niet dat z'n auto intern doorgeschoven wordt naar een andere werknemer. Lijkt mij dat de WG dus gewoon een leuke korting op hun maandbedrag heeft gekregen door werknemer X uit dienst te laten betalen, en dezelfde auto door te schuiven naar Werknemer Y.
[
Voor 8% gewijzigd door
thetakman op 08-12-2023 08:35
]