Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 45 ... 57 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-05 08:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gijdJJM1pEQS4KlVcOJRJ_ZDeHw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7GQHh0X3YVz65e3BjJuXEpM6.png?f=fotoalbum_large

Ik kan de besparing bijtelling eruit laten, maar dit nou eenmaal inherent aan de keuze. Als ik kies voor optie 2 of 3 dan krijg ik netto €457 maandelijkse salarisverhoging. Dus ja ik snap jullie, die €457 zijn gewoon kosten voor optie 1.

[ Voor 75% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 09-10-2023 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

fRiEtJeSaTe schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:52:
[...]

Je snapt best wat ik bedoel. Met bijtelling ben ik €460 per maand kwijt.
Zonder vind ik ze gewoon op m'n bankrekening.
Dat is logisch, maar was mij niet geheel duidelijk. Dan kom ik uit op 535€/mnd. Mijn vraag blijft, waar vind jij voor 535€/mnd een geschikte private lease EV?
Als ik even snel naar https://justlease.nl/ kijk kom ik uit met een budget tot 550€/mnd uit op de meeste kale uitvoeringen van een Opel Mokka-e, Jeep Avenger, Citroen e-C4, Volvo EX30 of een MG MG5 met 60mnd en 12000km/jr en in alle eerlijkheid vraag ik mij af hoe geschikt deze wagens zijn als hoofd en vakantieauto als je van een Tesla M3 komt. Daarbij als ik als voorbeeld de e-C4 doorklikt heb je ook nog eens 6 schadevrije jaren nodig én bij het selecteren van het verplichte kleur schiet je al weer een tientje omhoog wil je ook nog een schadeverzekering voor inzittenden zit je weer 10€ duurder. Wat ik zo snel vind doet een EX30 zo'n 17,5 kWh/100km en met 60k km over 5 jaar is dat dus 10500 kWh wat met laten we zeggen goedkoop (of salderingstarief) zo'n 25ct/kWh zou zijn wat ook nog eens 44€/mnd is.

En met mijn bovenstaande belicht ik gelijk ook de moeilijkheid in zo'n berekening:
  1. hij is voor iedereen anders
  2. iedereen heeft een andere 'standaard' en minimum eis van een auto (leeftijd, opties, ruimte, trekhaak, whatever)
  3. je eigen kostenplaatje uiteenzetten voor anderen is 1. lastig transparant te maken en 2. niet te vergelijken want jij rekent je rijk ( ;) ) met je afbetaalde PV-installatie waar een ander dat niet heeft of dat wel netjes wil meerekenen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
True schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:12:
[...]
En met mijn bovenstaande belicht ik gelijk ook de moeilijkheid in zo'n berekening:
  1. hij is voor iedereen anders
  2. iedereen heeft een andere 'standaard' en minimum eis van een auto (leeftijd, opties, ruimte, trekhaak, whatever)
  3. je eigen kostenplaatje uiteenzetten voor anderen is 1. lastig transparant te maken en 2. niet te vergelijken want jij rekent je rijk ( ;) ) met je afbetaalde PV-installatie waar een ander dat niet heeft of dat wel netjes wil meerekenen.
Ik ben het helemaal met je eens. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:32
Z___Z schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 23:44:
[...]

Een auto van 5-600 euro netto bijtelling kost zo’n 50-60k. Ja wat ga je ipv daarvan privé rijden als je dat zakelijk gewend bent?
Auto's worden ook steeds duurder dus je zit zo aan zo'n bedrag.. overigens weet ik toevallig een collega die een Kuga rijdt en die betaald ook ruim 400 euro en die auto is geen 50K.

Cid Highwind schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 09:14:

[...]

Neem in je kostencalculatie niet alleen de kosten mee van je auto nu, maar ook die van de auto die je zou kopen indien je huidige naar de schroot moet of je hem van de hand doet.

Dan heb je een eerlijker vergelijk, temeer omdat je het geld wel reserve zou moeten hebben.

Tenzij het aanbod tot lease gewoon open blijft, dan heb je sowieso iets achter de hand :)
Dat begrijp ik inderdaad.
Als ik nu een berekening maak zou ik in vergelijking met zakelijk privé rijden of me eigen auto privé blijven rijden ruim 2100 euro per jaar over houden.
Een leasecontract loopt meestal 5 jaar dus ik hou dat even aan. Dan zou je dus ruim 10.500 euro ''over'' houden die je kan steken in een goede tweedehands auto.

En wat je zegt klopt, je kan altijd tussentijds nog besluiten om alsnog privé met de auto te gaan rijden.. dit kan echter (zover ik weet) niet halvwege het jaar. dit moet echt per 1 januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:27
Er zijn tegenwoordig ook opties om voor 500 euro (vorig jaar iig nog wel) een auto te leasen en per maand te kunnen opzeggen. Dus geen BKR ook. Lync & Co Is bekend maar ook Volvo doet het met de nieuwe modellen, waaronder de EX30. Heb je geen zorgen over onderhoud en betaald een vast bedrag excl brandstof en je kan er per maand vanaf.

Ik lease nu nog een XC40 EV maar dat kon alleen omdat het nog een 8% wagen was. Als dit lease contract over 2 jaar afloopt ben ik er bang voor. Werk nu ook vaker thhis sinds corona dus het zal wel uit moeten kunnen. Anders ga ik ook nadenken om bijv zo'n EX30 te nemen in private lease en te betalen met het leasebudget wat ik dan uitgekeerd krijg. Maar dat zien we dan wel.

[ Voor 36% gewijzigd door Juancho op 10-10-2023 20:14 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Juancho schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:12:
Er zijn tegenwoordig ook opties om voor 500 euro (vorig jaar iig nog wel) een auto te leasen en per maand te kunnen opzeggen. Dus geen BKR ook. Lync & Co Is bekend maar ook Volvo doet het met de nieuwe modellen, waaronder de EX30. Heb je geen zorgen over onderhoud en betaald een vast bedrag excl brandstof en je kan er per maand vanaf.

Ik lease nu nog een XC40 EV maar dat kon alleen omdat het nog een 8% wagen was. Als dit lease contract over 2 jaar afloopt ben ik er bang voor. Werk nu ook vaker thhis sinds corona dus het zal wel uit moeten kunnen. Anders ga ik ook nadenken om bijv zo'n EX30 te nemen in private lease en te betalen met het leasebudget wat ik dan uitgekeerd krijg. Maar dat zien we dan wel.
Die lage bedragen zijn wel met heel weinig kilometers. Een Lync&Co met 20.000km/jaar kost bijna 750/maand.
Het nadeel van zelf leasen t.o.v. "de baas" laten leasen vind ik dat je nog altijd het risico loopt met wisselende energiekosten. Als je de afgelopen jaren private lease hebt gedaan zijn je kosten fors gestegen voor duurdere brandstof of elektriciteit. Als je een zakelijke leaseauto hebt hoef je daar helemaal niet over na te denken. Ik heb daardoor bijna geen last van de inflatie gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:08:
De laadkosten krijg ik vergoed van mijn werkgever.
Dus als je een leaseauto van de werkgever hebt dan krijg je een vergoeding van je werkgever, en als je zelf een auto leaset dan heb je vrijwel gratis energie. Dan is het toch aantrekkelijk om een leaseauto van je werkgever te nemen en een kWh prijs af te spreken die je krijgt voor het laden? Alles wat je zelf opwekt levert dan een leuk bedrag op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Frame164 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:39:
[...]

Die lage bedragen zijn wel met heel weinig kilometers. Een Lync&Co met 20.000km/jaar kost bijna 750/maand.
Het nadeel van zelf leasen t.o.v. "de baas" laten leasen vind ik dat je nog altijd het risico loopt met wisselende energiekosten. Als je de afgelopen jaren private lease hebt gedaan zijn je kosten fors gestegen voor duurdere brandstof of elektriciteit. Als je een zakelijke leaseauto hebt hoef je daar helemaal niet over na te denken. Ik heb daardoor bijna geen last van de inflatie gehad.
Natuurlijk speelt het aantal KM een rol, maar dat is zo persoonlijk. Kijk ik naar mijn eigen situatie dan rijd ik zo 50% minder van voor Corona. Als het niet meer is. Puur omdat klanten en organisaties nu eindelijk door hebben dat thuiswerken prima kan en dat al die uren in de file en sowieso aan reizen veel nuttiger besteed kunnen worden.

Kortom, dat zal voor mij straks na afloop van dit lease contract zeker de doorslag gaan geven. In principe wel met je eens dat het zorgeloos zakelijke leasen geweldig is en je, eerlijk is eerlijk, ook de kans geeft om een hele mooie nieuwe wagen te rijden. Daar betaal ik nu ook wat meer voor dan misschien nodig was (ivm een oude auto kopen). Dat heb ik er voor over.

Maar dat die mooie leaseauto sinds Corona maar zo 2/3 of soms 4 dagen voor de deur stil staat.... dat zette me wel aan het denken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-05 23:04

Superbeagle

Always smile

Juancho schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 23:20:
[...]
Natuurlijk speelt het aantal KM een rol, maar dat is zo persoonlijk. Kijk ik naar mijn eigen situatie dan rijd ik zo 50% minder van voor Corona. Als het niet meer is. Puur omdat klanten en organisaties nu eindelijk door hebben dat thuiswerken prima kan en dat al die uren in de file en sowieso aan reizen veel nuttiger besteed kunnen worden.
offtopic:
Dat weten deze klanten en organistaties niet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-05 15:07

Don Quijote

El Magnifico

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/auaRtAK3Wq7tlzEpQhHIXwEIYb8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TBMHY4MfB2Sa0iHMDyj8Y4HP.jpg?f=fotoalbum_large

De rekensom is met een beetje wil prima te maken. Ik rijd nu een Volvo V90 uit 2018 privé en ben weer aan het kijken om toch te leasen. En heb uitgerekend wat de netto impact is per auto op de shortlist. Dus bijtelling; mobiliteitsvergoeding; benzine; verzekering, onderhoud, afschrijving etc. Je ziet dan dat tot een BMW i4 ik ongeveer netto vooruit gaat ten opzichte van de huidige situatie. Daarna gaat het geld kosten. Een stap naar een EX90 gaat bijvoorbeeld 280 euro per maand kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Don Quijote schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:00:
[Afbeelding]

De rekensom is met een beetje wil prima te maken. Ik rijd nu een Volvo V90 uit 2018 privé en ben weer aan het kijken om toch te leasen. En heb uitgerekend wat de netto impact is per auto op de shortlist. Dus bijtelling; mobiliteitsvergoeding; benzine; verzekering, onderhoud, afschrijving etc. Je ziet dan dat tot een BMW i4 ik ongeveer netto vooruit gaat ten opzichte van de huidige situatie. Daarna gaat het geld kosten. Een stap naar een EX90 gaat bijvoorbeeld 280 euro per maand kosten.
Jij kan serieus die dikke EX90 rijden terwijl je dat netto maar 280 euro meer kost tov je huidige eigen gekochte auto nu? Komt daar nog laadkosten etc bij of zit dat er ook al in? Want is namelijk echt een schijntje voor zo'n hele gave bak. Ik betaal zelf volgens mij iets van €400 om mijn XC40P8 EV te rijden/leasen via mijn werkgever. Dat is al iets boven budget dus extra eigen bijdrage, maar omdat het 8% bijtelling is schatte ik zo in dat ik hiervoor geen eigen beetje fatsoenlijke auto zou kunnen kopen.

[ Voor 11% gewijzigd door Juancho op 11-10-2023 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005

Don Quijote

El Magnifico

Juancho schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:19:
[...]

Jij kan serieus die dikke EX90 rijden terwijl je dat netto maar 280 euro meer kost tov je huidige eigen gekochte auto nu? Komt daar nog laadkosten etc bij of zit dat er ook al in? Want is namelijk echt een schijntje voor zo'n hele gave bak. Ik betaal zelf volgens mij iets van €400 om mijn XC40P8 EV te rijden/leasen via mijn werkgever. Dat is al iets boven budget dus extra eigen bijdrage, maar omdat het 8% bijtelling is schatte ik zo in dat ik hiervoor geen eigen beetje fatsoenlijke auto zou kunnen kopen.
Laadkosten is daarbij inbegrepen (laadpas van de zaak). Ik denk dat je niet moet onderschatten wat de afschrijving op de Volvo V90 is die ik maandelijks heb… daar alleen kan je al een autootje van leasen ;-).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Don Quijote schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:00:
[Afbeelding]

Ik zou het eerder de longlist noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Don Quijote schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:50:
[...]

Laadkosten is daarbij inbegrepen (laadpas van de zaak). Ik denk dat je niet moet onderschatten wat de afschrijving op de Volvo V90 is die ik maandelijks heb… daar alleen kan je al een autootje van leasen ;-).
Nou dan zou ik er geen moment over nadenken. Wat een prachtige auto is die nieuwe EX90 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Vraagje, als je een leasecontract hebt die nog niet is afgelopen maar je wil graag van auto switchen, dan zit er natuurlijk een boete clausule op. Logisch. Echter als bijv. je collega je resterende contractduur wel wil overnemen vervalt alles.

Werkt dit ook zo als je evt je lopende leasecontract kan overdragen buiten je werkgever om? Dus misschien een bekende die je auto graag wil overnemen, of een leasemaatschappij die de auto wel wil voor verkoop particulier of evt door leasen aan iemand anders of evt als tijdelijke (huur) auto wil inzetten. Heb je dan alsnog een vroeg inlever boete of vervalt alles dan ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:52
Juancho schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:28:
Vraagje, als je een leasecontract hebt die nog niet is afgelopen maar je wil graag van auto switchen, dan zit er natuurlijk een boete clausule op. Logisch. Echter als bijv. je collega je resterende contractduur wel wil overnemen vervalt alles.

Werkt dit ook zo als je evt je lopende leasecontract kan overdragen buiten je werkgever om? Dus misschien een bekende die je auto graag wil overnemen, of een leasemaatschappij die de auto wel wil voor verkoop particulier of evt door leasen aan iemand anders of evt als tijdelijke (huur) auto wil inzetten. Heb je dan alsnog een vroeg inlever boete of vervalt alles dan ook?
In de basis zou ik zeggen dat het niet zo werkt. Je werkgever is dat contract aangegaan met de leasemaatschappij. Wellicht met een korting of bijzondere constructie. Een andere werkgever of particulier is geen partij in dat contract.

Als je bijvoorbeeld een auto meeneemt naar je nieuwe werkgever dan gaat jouw werkgever eigenlijk altijd een nieuw contract aan bij die leasemaatschappij. De boel wordt dan opnieuw berekend en veranderen de kosten van het contract ook.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Gr4mpyC3t schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:32:
[...]

In de basis zou ik zeggen dat het niet zo werkt. Je werkgever is dat contract aangegaan met de leasemaatschappij. Wellicht met een korting of bijzondere constructie. Een andere werkgever of particulier is geen partij in dat contract.

Als je bijvoorbeeld een auto meeneemt naar je nieuwe werkgever dan gaat jouw werkgever eigenlijk altijd een nieuw contract aan bij die leasemaatschappij. De boel wordt dan opnieuw berekend en veranderen de kosten van het contract ook.
Thanks! Is ook ergens wel logisch idd, het contract is tussen werkgever A en leasemaatschappij. Als werkgever B de auto zou willen overnemen dan ontstaat er een nieuwe situatie.

Dan moet ik denk ik toch eens intern gaan rondvragen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:35
Juancho schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:41:
[...]

Thanks! Is ook ergens wel logisch idd, het contract is tussen werkgever A en leasemaatschappij. Als werkgever B de auto zou willen overnemen dan ontstaat er een nieuwe situatie.

Dan moet ik denk ik toch eens intern gaan rondvragen :).
Ik zou gewoon de wagenpark beheerder even vragen. Die kan het je zo vertellen waarschijnlijk.

Er kan nogal verschil in zitten met hoe ze ermee om gaan.
Hier is mijn lease auto eigendom van de werkgever. Niet van een LM. Over het algemeen hoef je hier ook geen afkoop boete te betalen als je tijdens je "lease" contract vertrekt en de auto niet mee neemt.
Ze gooien hem maar al te graag in de pool als voorlopers etc.

Als je hem wel mee neemt is het gewoon handje klap tussen oude en nieuwe werkgever ga ik vanuit.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Csotranme schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:45:
[...]

Ik zou gewoon de wagenpark beheerder even vragen. Die kan het je zo vertellen waarschijnlijk.

Er kan nogal verschil in zitten met hoe ze ermee om gaan.
Hier is mijn lease auto eigendom van de werkgever. Niet van een LM. Over het algemeen hoef je hier ook geen afkoop boete te betalen als je tijdens je "lease" contract vertrekt en de auto niet mee neemt.
Ze gooien hem maar al te graag in de pool als voorlopers etc.

Als je hem wel mee neemt is het gewoon handje klap tussen oude en nieuwe werkgever ga ik vanuit.
Situatie is anders, ik blijf bij mijn werkgever maar ik kan eventueel een andere (nieuwe) leasewagen overnemen die nog afgeleverd moet worden. Mijn eigen leasecontract loopt alleen nog 1,5 jaar door, vandaar dat er een boete aan vast zit. En die verdwijnt alleen als een collega dat overneemt, want dan blijft het contract tussen bedrijf en leasemaatschappij ongewijzigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:56
Er is een marktplaats in het overnemen van leasecontracten. Ik zie geen probleem in het overnemen van de auto naar een ander leasecontract, zelfs weleens gezien dat het van de ene naar de andere leasemaatschappij ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:13
Juancho schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:41:
[...]

Situatie is anders, ik blijf bij mijn werkgever maar ik kan eventueel een andere (nieuwe) leasewagen overnemen die nog afgeleverd moet worden. Mijn eigen leasecontract loopt alleen nog 1,5 jaar door, vandaar dat er een boete aan vast zit. En die verdwijnt alleen als een collega dat overneemt, want dan blijft het contract tussen bedrijf en leasemaatschappij ongewijzigd.
Als ik het goed begrijp is er een leasewagen over, dus heeft je WG sowieso kosten om een contract te ontbinden. Ik zou dus aangeven dat je best de nieuwe leasewagen wilt overnemen maar niet de kosten van ontbinden op je wilt nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
jouwheld schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:00:
[...]

Als ik het goed begrijp is er een leasewagen over, dus heeft je WG sowieso kosten om een contract te ontbinden. Ik zou dus aangeven dat je best de nieuwe leasewagen wilt overnemen maar niet de kosten van ontbinden op je wilt nemen.
Nee sorry, voor de verwarring maar het gaat om een optie die ik zou kunnen krijgen buiten mijn werkgever om. Een bestelde wagen die binnenkort afgeleverd wordt bij iemand die er door omstandigheden vanaf moet zien. Particulier besteld, dus geen lease.

Ik zou die wagen graag in de lease willen overnemen maar zit nog aan mijn eigen 1,5 jaar lease contract vast. Die ik overigens ook best wil uitzitten of zelfs met een jaartje wil verlengen want het is ene geweldige auto. Alleen de kans die ik evt kan krijgen biedt net wat zaken die voor ons belangrijk zijn, bij meer actieradius en een trekhaak.

Als een collega mijn lease contract wil overnemen is er niks aan de hand. Alle andere opties houd wat ik begreep in best een forse boete. En daar zit mijn werkgever en ikzelf niet op te wachten.

[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 16-10-2023 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
Als ik in Athlon een leaseauto configureer, en ik switch inkomen naar boven de 125k ok, dan valt me op dat de bijtelling dan serieus lager uitvalt.

Weet iemand hoe dit bruto inkomen precies wordt betekend? Telt bv het leasebudget hierin mee? En jaarlijkse bonus? Andere vergoedingen? Of gewoon bruto maandsalaris x12,96?

Best bizar dat mensen met een inkomen boven 125k een stuk minder bijtelling hoeven te betalen overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ebis
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Stoffa schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:29:
Als ik in Athlon een leaseauto configureer, en ik switch inkomen naar boven de 125k ok, dan valt me op dat de bijtelling dan serieus lager uitvalt.

Weet iemand hoe dit bruto inkomen precies wordt betekend? Telt bv het leasebudget hierin mee? En jaarlijkse bonus? Andere vergoedingen? Of gewoon bruto maandsalaris x12,96?

Best bizar dat mensen met een inkomen boven 125k een stuk minder bijtelling hoeven te betalen overigens.
Voor je bruto inkomen tellen je salaris, vakantiegeld, 13e maand en bonussen mee. Je lease budget en onkosten vergoedingen niet.

De reden dat je vanaf een inkomen van ongeveer 100.000 euro per jaar minder bijtelling gaat betalen is omdat de inkomensafhankelijke heffingskorting en arbeidskorting steeds minder invloed hebben. Scheelt uiteindelijk iets van 60 euro per maand voor een auto van 50.000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
ebis schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:21:
[...]

Voor je bruto inkomen tellen je salaris, vakantiegeld, 13e maand en bonussen mee. Je lease budget en onkosten vergoedingen niet.

De reden dat je vanaf een inkomen van ongeveer 100.000 euro per jaar minder bijtelling gaat betalen is omdat de inkomensafhankelijke heffingskorting en arbeidskorting steeds minder invloed hebben. Scheelt uiteindelijk iets van 60 euro per maand voor een auto van 50.000 euro.
Thanks. Volgens Athlon is de bijtelling echter juist het hoogst tussen de 75 en 125000 euro. Boven de 125 wordt het pas goedkoper.
Ook onder de 75 is de bijtelling overigens lager (zelfde als boven de 125).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Stoffa schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:48:
[...]

Thanks. Volgens Athlon is de bijtelling echter juist het hoogst tussen de 75 en 125000 euro. Boven de 125 wordt het pas goedkoper.
Ook onder de 75 is de bijtelling overigens lager (zelfde als boven de 125).
Onder 75k en boven de 125k is allebei 49,5%. Daartussen is het bijna 56%.
Als je onder de 75k nog KDV toeslagen krijgt kan de bijtelling ook meer kosten dan die 49,5%. Dus snel je inkomen verhogen tot boven de 125k om zo min mogelijk bijtelling te betalen :+ (iets met sterkste schouders)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Z___Z schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:53:
[...]

Onder 75k en boven de 125k is allebei 49,5%. Daartussen is het bijna 56%.
Als je onder de 75k nog KDV toeslagen krijgt kan de bijtelling ook meer kosten dan die 49,5%. Dus snel je inkomen verhogen tot boven de 125k om zo min mogelijk bijtelling te betalen :+ (iets met sterkste schouders)
Ja precies dat vind ik er dus zo opmerkelijk aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

cryptapix schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 09:19:
[...]

Ja het is inderdaad ook nog afhankelijk van de regeling. Ik kan sowieso geen km meer declareren. Het is bij mij leaseauto of het leasebudget laten uitkeren.

Maar al rijd je 30.000 km per jaar, tegen 0,21 euro per km is dat nog steeds maar 525 euro vergoeding per maand. Daar kun je privé wel een auto van rijden, maar ik kan me niet voorstellen dat die vergelijkbaar is met een lease van je werkgever die je maandelijks hetzelfde zou kosten.
Ik geloof niet dat je van 21ct/km een auto kunt rijden met een benzineprijs van 1,959. Met gemiddeld 1:20 betaal je al 9,8ct aan alleen brandstof. Daar ga je op toe leggen en ja er zullen ongetwijfeld anekdotes zijn van mensen die het wel kunnen. En al helemaal zoals jij ook al zegt als je dan een vergelijkbare auto meeneemt in de vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schil1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 28-01 14:18
Ik krijg hopelijk mijn G9 LR eind November, zakelijke lease. Nu heb ik altijd volle pond bijtelling betaald, heb nu nog een Kona electric met 4% maar zou ik voor de resterende maand December mijn nieuwe auto op 0% kunnen zetten en dan de 500km prive kunnen rijden met ritregistratie ? Het gaat over een kalenderjaar toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Schil1 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:22:
Ik krijg hopelijk mijn G9 LR eind November, zakelijke lease. Nu heb ik altijd volle pond bijtelling betaald, heb nu nog een Kona electric met 4% maar zou ik voor de resterende maand December mijn nieuwe auto op 0% kunnen zetten en dan de 500km prive kunnen rijden met ritregistratie ? Het gaat over een kalenderjaar toch ?
Ik snap 'volle pond bijtelling betaald' i.c.m. een 4% bijtelling monster niet echt, enfin je hebt nu weer een auto voor een x-aantal jaar ik zie echt niet in waarom je nu de (bureaucratische) moeite wilt gaan doen om die ene maand geen bijtelling te willen betalen terwijl je daarna nog zo'n 35, 47 of 59 maanden bijtelling moet gaan betalen. Stel je rijdt er met plezier in kun je niet eens even heen en weer naar een kerstmarkt in december 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schil1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 28-01 14:18
Ja verkeerd geschreven met volle pond bijtelling , maar het scheelt mij min. €400 netto voor de December maand en dat is imo wel de moeite waard als het zo werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door Schil1 op 29-10-2023 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Schil1 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:48:
Ja verkeerd geschreven met volle pond bijtelling , maar het scheelt mij min. €400 netto voor de December maand en dat is imo wel de moeite waard.
Helaas, zo werkt dat niet.
Bijtelling gaat over een heel kalenderjaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

HerZon schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:51:
[...]

Ongeacht in welke auto je hebt gereden. Zo geldt het officieel ook voor voorloopauto’s en leenauto’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

HerZon schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:51:
[...]

@Schil1 zie ook: 23.3.11 in Handboek Loonheffingen 2023 via: https://www.belastingdien...ndboek-loonheffingen-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-05 14:47

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Goeiemorgen!

Eind vorig jaar heb ik een Peugeot 308SW besteld. De cataloguswaarde was op het moment van bestellen rond de 42,5k.
Nu is de auto nog steeds niet geleverd en vorige week is de levering wederom uitgesteld tot minimaal Feb. 2024. Wanneer ik de auto nu hetzelfde configureer is de cataloguswaarde al boven de 48,5k.

Ik heb daarom gevraagd om de auto te annuleren, maar daarvoor wordt door de leasemij 15% van de cataloguswaarde gevraagd.

Kan dit zomaar?? Tegen de tijd dat de auto geleverd wordt is 'ie 10k duurder geworden, wat een gigantische verhoging van de bijtelling betekent.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 28-05 11:27
Ethnocentrix schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:13:
Goeiemorgen!

Eind vorig jaar heb ik een Peugeot 308SW besteld. De cataloguswaarde was op het moment van bestellen rond de 42,5k.
Nu is de auto nog steeds niet geleverd en vorige week is de levering wederom uitgesteld tot minimaal Feb. 2024. Wanneer ik de auto nu hetzelfde configureer is de cataloguswaarde al boven de 48,5k.

Ik heb daarom gevraagd om de auto te annuleren, maar daarvoor wordt door de leasemij 15% van de cataloguswaarde gevraagd.

Kan dit zomaar?? Tegen de tijd dat de auto geleverd wordt is 'ie 10k duurder geworden, wat een gigantische verhoging van de bijtelling betekent.
Je heb een auto besteld van 42.5k, dan zou die toch ook geleverd worden voor 42.5k.
De cat waarde staat toch op de bestelling?

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-05 15:55
SirLct schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:18:
[...]

Je heb een auto besteld van 42.5k, dan zou die toch ook geleverd worden voor 42.5k.
Dat ligt eraan wat er in de voorwaarden staat. Bij Skoda werkt het wel zo, vorig jaar werden er veel Enyaqs uitgeleverd waar gewoon de prijsverhoging overheen is gegaan terwijl de overeenkomst al gesloten was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-05 14:47

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

SirLct schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:18:
[...]
Dat had ik ook verwacht, maar blijkbaar wordt de cataloguswaarde voor de bijtelling bepaald op het moment dat de auto op kenteken wordt gezet. :(

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
De cataloguswaarde wordt bepaald op het moment dat de auto op het kenteken wordt gezet, dat staat ook in de wet (zie art. 9 lid 7 wet BPM). De bijtelling stijgt dus inderdaad mee met nieuwe prijzen voordat de auto op kenteken wordt gezet.

@Ethnocentrix Je zal even in de overeenkomsten moeten duiken, je hebt te maken met een dealer als verkoper, de leasemij als koper en jouw werkgever of bedrijf als lessee (huurder) en jezelf als berijder... Wat staat er in de afspraken tussen leasemij en huurder? Dan nog, die 15% bij annuleren zou door je werkgever verschuldigd zijn en niet door jou als berijder.

[ Voor 5% gewijzigd door JanHenk op 30-10-2023 11:37 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@Ethnocentrix Is hier wel vaker geweest. Zie hier van @MarvinG. Waarschijnlijk moet je het gewoon slikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18:01
Leasecontract van kennis loopt af en ze mag weer nieuwe auto uitzoeken, maar werkgever heeft bij nieuwe leasecontracten nieuwe voorwaarden: bij uit dienst voor afloop van het leasecontract moet je nu de auto meenemen of het contract uit eigen zak afkopen. Dat was in het vorige leasecontract niet zo.

Dat is een behoorlijke versobering van de arbeidsvoorwaarden en die voorwaarde was er niet bij indiensttreding. Is dit juridisch toegestaan?

Ter info: in de arbeidsovereenkomst staat dat werkgever een leaseauto ter beschikking stelt en dat daar aparte voorwaarden voor worden opgesteld. Die aparte overeenkomst is van toepassing op haar huidige auto en die loopt dus af. De nieuwe overeenkomst bij de nieuwe auto heeft andere voorwaarden, oa met betrekking tot de overname.

In theorie is alles onderhandelbaar, maar ook daarbij is het relevant om te weten is of de werkgever hier volledig in zijn recht staat of niet. Edit: Betreft MKB zonder OR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Separator schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:31:
Leasecontract van kennis loopt af en ze mag weer nieuwe auto uitzoeken, maar werkgever heeft bij nieuwe leasecontracten nieuwe voorwaarden: bij uit dienst voor afloop van het leasecontract moet je nu de auto meenemen of het contract uit eigen zak afkopen. Dat was in het vorige leasecontract niet zo.

Dat is een behoorlijke versobering van de arbeidsvoorwaarden en die voorwaarde was er niet bij indiensttreding. Is dit juridisch toegestaan?

Ter info: in de arbeidsovereenkomst staat dat werkgever een leaseauto ter beschikking stelt en dat daar aparte voorwaarden voor worden opgesteld. Die aparte overeenkomst is van toepassing op haar huidige auto en die loopt dus af. De nieuwe overeenkomst bij de nieuwe auto heeft andere voorwaarden, oa met betrekking tot de overname.

In theorie is alles onderhandelbaar, maar ook daarbij is het relevant om te weten is of de werkgever hier volledig in zijn recht staat of niet.
Ik zou eerst eens bij de werkgever vragen hoe hard die clausule is.
Verder hangt het helemaal af van of een werkgever een OR heeft bijvoorbeeld. Die moet in dit geval een ik geven. Is het een klein bedrijf zonder OR, heb je een ander verhaal. Een werkgever mag in principe arbeidsvoorwaarden wijzigen, maar daar moet dan wel akkoord met zijn medewerkers hebben. Zie het als individuele contractafspraken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
@The Eagle mkb, geen OR. Het gesprek moet nog gevoerd worden, maar daarbij is het vooraf altijd handig een beeld te hebben van wat juridisch mag en wat (on) gebruikelijk is in de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

@Separator volgens mij mag dat in Nederland (helaas) gewoon, in België dacht ik niet omdat daar een versobering van arbeidsvoorwaarden nooit toegestaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simonsters
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-05 09:06
Simonsters schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 15:34:
Het bedrijf waar ik voor werk heeft een vrij ruime leasepolicy en heeft recent e.e.a. aangepast.
Naast het kiezen van een lease auto is er ook de mogelijkheid om een bruto vergoeding van 875 euro te kiezen, daarnaast een ruime vergoeding van 0.40 cent/km (hiervan is 0.19 cent onbelast).
Samen met een collega hebben we al een excel gemaakt om te bepalen wat voordeliger is. Om eerlijk te vergelijken hebben we in beide gevallen voor een Volvo V60 gekozen (lease en via Volvo On Call). Er zitten nogal wat variabelen in de berekening, marginale belastingtarief, bijtelling, verbruik, aantal km zakelijk en prive etc.
Het lijkt erop dat het nogal voordelig kan zijn om te kiezen voor de bruto bijtelling + km vergoeding.
Toentertijd toch gekozen voor gemak en een V60 via zakelijke lease gekozen.
Inmiddels loopt dit contract af en is het tijd om te heroverwegen.
De luxe went snel, dus willen daar geen concessies in doen.

Dezelfde V60 is inmiddels (fiscaal) 10k duurder geworden. Dus bijtelling gaat >600e/maand .
Ik rij zakelijk redelijk veel, +-25k/jaar, prive stuk minder na verhuizing (<10k). Dus de constructie van bruto vergoeding + km vergoeding is wel een interesante. Zeker omdat de nieuwe V60 T6 een grotere accu (18.8 KWh) heeft en ik gratis kan laden op werk en thuis nog wat KWhs (2000) overheb van de zonnepanelen.

Al met al lijkt het dus financieel aantrekkelijk om deze constructie aan te gaan. Volvo Care met 3 maanden opzegtermijn houdt het risico laag (ontslag, relocatie etc).

Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Simonsters schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:23:
[...]

Toentertijd toch gekozen voor gemak en een V60 via zakelijke lease gekozen.
Inmiddels loopt dit contract af en is het tijd om te heroverwegen.
De luxe went snel, dus willen daar geen concessies in doen.

Dezelfde V60 is inmiddels (fiscaal) 10k duurder geworden. Dus bijtelling gaat >600e/maand .
Ik rij zakelijk redelijk veel, +-25k/jaar, prive stuk minder na verhuizing (<10k). Dus de constructie van bruto vergoeding + km vergoeding is wel een interesante. Zeker omdat de nieuwe V60 T6 een grotere accu (18.8 KWh) heeft en ik gratis kan laden op werk en thuis nog wat KWhs (2000) overheb van de zonnepanelen.

Al met al lijkt het dus financieel aantrekkelijk om deze constructie aan te gaan. Volvo Care met 3 maanden opzegtermijn houdt het risico laag (ontslag, relocatie etc).

Zie ik iets over het hoofd?
Heb je het al volledig doorgerekend? Want met die 25k/jr zakelijk zijn deze constructies (private lease betalen met mobiliteitsbudget) juist minder voordelig dan wanneer je zakelijk (en privé) weinig rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simonsters
@True Ja, gedaan. Ik krijg naast de bruto vergoeding, een vergoeding van 0.40ct per zakelijke km (waarvan 21ct netto). Netto voordeel tov lease lijkt +-200e/maand te zijn.

Aangezien ik bij die constructie enkel de brandstof kosten per km betaal, lijkt het juist voordelig veel zakelijk te rijden. Helemaal als dat elektrisch is (7ct/km)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Simonsters schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:44:
@True Ja, gedaan. Ik krijg naast de bruto vergoeding, een vergoeding van 0.40ct per zakelijke km (waarvan 21ct netto). Netto voordeel tov lease lijkt +-200e/maand te zijn.

Aangezien ik bij die constructie enkel de brandstof kosten per km betaal, lijkt het juist voordelig veel zakelijk te rijden. Helemaal als dat elektrisch is (7ct/km)
Ik denk dat het in jouw geval inderdaad wel scheelt dat je naast de 21ct netto nog 19ct bruto krijgt voor de zakelijke kilometers, dan ligt het omslagmoment echt wel anders met 25k km zakelijk/jr. Maar als je wilt dat we schieten op je berekening, moet je berekening delen. Maar op je vraag "wat zie ik over het hoofd?": geen idee ik zie geen beren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macmellow
Neem je ook parkeerkosten mee in je berekening? Dat gaf bij mij de doorslag om voor zakelijk te gaan. Zakelijke parkeerkosten moet ik namelijk zelf betalen als ik voor de kilometervergoeding ga. Ik zit wel aan de 100 euro per maand parkeerkosten denk ik. (Met een dagje Schiphol gaat het snel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:13
Ik zou mogelijke stijgende brandstofkosten meenemen, maar als ik het zo snel bereken tank je ongeveer 200 liter per maand, dus moet het met meer dan een euro per liter omhoog gaan. Helaas kan niemand in de toekomst kijken, maar ik zou wel brandstofkosten erg worst case nemen.
Blijft lastige keuze, ik heb anderhalf jaar geleden de keuze voor gemak, zekerheid gemaakt. Ik had wel niet zulke ruimte km-vergoeding, geen idee wat ik nu zou doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simonsters
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0SWffChNSEzvXJExBXZfZY-_WAM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iOn1Cyxlna7Alvnh0mInCyze.jpg?f=fotoalbum_large

De split elektrisch/benzine is een educated guess.
Afbouw heffingskorting is niet relevant, die is al 0.
\
@macmellow Parkeerkosten, carwash etc mogen los gedeclareerd worden.

Nu ik eraan denk, aangezien bijtelling meer is dan bruto uitkering kan deze constructie effect hebben op kinderopvangtoeslag (positief). Even rekenen.

[ Voor 18% gewijzigd door Simonsters op 03-11-2023 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
macmellow schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:01:
Neem je ook parkeerkosten mee in je berekening? Dat gaf bij mij de doorslag om voor zakelijk te gaan. Zakelijke parkeerkosten moet ik namelijk zelf betalen als ik voor de kilometervergoeding ga. Ik zit wel aan de 100 euro per maand parkeerkosten denk ik. (Met een dagje Schiphol gaat het snel)
Hoeveel cent krijg je per kilometer als je voor kilometervergoeding gaat? (trouwens raar dat je parkeerkosten niet gewoon kunt declareren bij de werkgever; je doet het toch niet voor jezelf en er is in principe geen relatie tussen gereden kilometers en parkeerkosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164

In theorie is alles onderhandelbaar, maar ook daarbij is het relevant om te weten is of de werkgever hier volledig in zijn recht staat of niet. Edit: Betreft MKB zonder OR
Of het mag hangt helemaal af van wat in het contract bij indiensttreding is afgesproken. Staat er alleen maar "je krijgt een auto van de zaak" dan kunnen de voorwaarden bij iedere nieuwe auto anders zijn, volgens de dan geldende leaseovereenkomsten. De voorwaarden in om in aanmerking te komen voor een leaseauto kunnen ook eenzijdig worden aangepast (mits de OR, indien aanwezig, akkoord is). Ik ken genoeg bedrijven die op een gegeven gestopt zijn met leaseauto's. Dus als een leasecontract afliep kon het personeel een OV-kaart krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-05 12:25

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ter info: in de arbeidsovereenkomst staat dat werkgever een leaseauto ter beschikking stelt en dat daar aparte voorwaarden voor worden opgesteld. Die aparte overeenkomst is van toepassing op haar huidige auto en die loopt dus af.
Wat is de letterlijke tekst in de arbeidsovereenkomst? Het maakt nl. uit of de auto arbeidsvoorwaardelijk, of functievoorwaardelijk is toegekend. Bij het eerste geval mag er niet zonder afstemming iets veranderen aan de voorwaarden (arbeidsregeling), in het tweede geval ligt dat wat lastiger... (voor je kennis).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
@Question Mark "werknemer ontvangt een leaseauto. De leaseauto wordt ter beschikking gesteld aan de medewerker, waarvoor een aparte overeenkomst wordt opgesteld"

De separate leaseovereenkomst is van toepassing op de huidige leaseauto, met een looptijd die binnenkort eindigt. Voor de nieuwe leaseauto is nu dus een nieuwe overeenkomst opgemaakt met andere voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
Simonsters schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:15:
[Afbeelding]

De split elektrisch/benzine is een educated guess.
Afbouw heffingskorting is niet relevant, die is al 0.
\
@macmellow Parkeerkosten, carwash etc mogen los gedeclareerd worden.

Nu ik eraan denk, aangezien bijtelling meer is dan bruto uitkering kan deze constructie effect hebben op kinderopvangtoeslag (positief). Even rekenen.
Je mag carwash voor je priveauto bij de werkgever declareren? Dat is netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
Frame164 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:14:
[...]

Hoeveel cent krijg je per kilometer als je voor kilometervergoeding gaat? (trouwens raar dat je parkeerkosten niet gewoon kunt declareren bij de werkgever; je doet het toch niet voor jezelf en er is in principe geen relatie tussen gereden kilometers en parkeerkosten).
Ik krijg het budget (850) bruto uitgekeerd waarvan er per gereden zakelijke kilometer 21 cent bruto afgaat en 21 cent netto bijkomt. Bij 4047 kilometer zakelijk per maand krijg ik dus 850 netto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:35
Vraagje.

Hoe gaat jullie werkgever om met kosten voor online diensten van de leaseauto? Vaak is bijv 3 jaar inclusief, maar moet voor het vierde jaar een nieuw abonnement worden afgesloten.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
VidaR-9 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:10:
Vraagje.

Hoe gaat jullie werkgever om met kosten voor online diensten van de leaseauto? Vaak is bijv 3 jaar inclusief, maar moet voor het vierde jaar een nieuw abonnement worden afgesloten.
Wij kunnen het declareren als we kunnen onderbouwen dat het ook voordelen voor het werk kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
Question Mark schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:25:
[...]

Wat is de letterlijke tekst in de arbeidsovereenkomst? Het maakt nl. uit of de auto arbeidsvoorwaardelijk, of functievoorwaardelijk is toegekend. Bij het eerste geval mag er niet zonder afstemming iets veranderen aan de voorwaarden (arbeidsregeling), in het tweede geval ligt dat wat lastiger... (voor je kennis).
Ook in het eerste geval (arbeidsvoorwaardelijk) kunnen dingen veranderen. Weliswaar minder drastisch dan bij de tweede optie. Maar een werkgever kan besluiten om de leasebudgetten niet te indexeren waardoor je effectief steeds in een kleinere auto krijgt als je een nieuwe besteld. Maar je houdt wel het recht op een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:42
Separator schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:38:
@Question Mark "werknemer ontvangt een leaseauto. De leaseauto wordt ter beschikking gesteld aan de medewerker, waarvoor een aparte overeenkomst wordt opgesteld"

De separate leaseovereenkomst is van toepassing op de huidige leaseauto, met een looptijd die binnenkort eindigt. Voor de nieuwe leaseauto is nu dus een nieuwe overeenkomst opgemaakt met andere voorwaarden.
In principe is er een aparte overeenkomst. Door deze te tekenen ga je akkoord met de voorwaarden die behoren bij het rijden van een leaseauto voor deze organisatie op dat moment. Je tekent immers beide met volle verstand en overtuiging :)

Vanuit werkgeversperspectief: leaseauto's zijn een flinke kostenpost. Je sluit vaak een 4 of 5 jarig contract af met een leasemaatschappij. Vervroegd inleveren kan flink in de cijfers oplopen. 20k is geen uitzondering.
Ik begrijp heel goed dat ze het risico bij de medewerker willen neerleggen. Hij/zij stelt een auto samen, deze is dan aangeschaft en na 6 maanden peert de medewerker en zit het bedrijf met een kostenpost van 42 maanden leasebedrag in de maag.

Vanuit medewerkersperspectief: een leaseauto is natuurlijk fijn en doorgaans goedkoper dan een eigen (gelijkwaardige) auto te rijden. Onderhoud, brandstof, vervangen vervoer etc. in alles wordt je verzorgt. Echter een 'willekeurige' auto toegewezen krijgen en daarmee gelijk vastzitten aan een meerjaren contract is een drempel. Je hebt geen invloed op je auto, het wordt opgelegd/toegewezen, maar je zit wel met de kosten als je weg wilt. Dat kan niet (ook juridisch zet ik daar mijn vraagtekens bij...)

Mijn mening en advies:
- heb je geen invloed in welke auto, opties etc? Oftewel, je krijgt gewoon een auto toegewezen. Dan zie ik dit als een poule auto en is kosten voor vervroegd inleveren voor werkgever.

- stel je de auto helemaal samen naar eigen smaak en voorkeur. Dan is het terecht kosten voor werknemer als je eerder vertrekt. Let wel, het is heel gebruikelijk dat leaseauto's vaak worden meegenomen naar een nieuwe werkgever of dat de nieuwe werkgever deze kosten voor haar rekening neemt. Dit onderhandel je tijdens je sollicitatiegesprek.

- Ander optie is om short-lease te bespreken met je werkgever. Je least een auto voor een kortere duur. Dat kan bij bijna alle leasemaatschappijen. Uiteraard heb je nagenoeg geen invloed in welke auto je rijdt (meer klasse A, B, C etc) maar je hebt dan wel een kortlopend contract en deze kunnen vaak makkelijke en soms kostenloos weer ingeleverd worden. Nadeel is dat de prijs relatief hoger per maand is voor het soort auto dat je rijdt. Elk voordeel heeft zo zijn nadeel.

Sommige medewerkers maakt het niet uit wat ze rijden, maar willen ook makkelijk deze weer in kunnen leveren. Een collega bij ons rijdt al 2 jaar in een huurauto.

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
@Valandil bedankt voor je reactie! Het betreft niet mijn eigen situatie maar die van een kennis. Die heeft inmiddels besloten zijn huidige leasecontract met een jaar te verlengen.

Het meenemen van de auto is inderdaad niet ongebruikelijk, maar dat geldt vooral wanneer je een functie blijft doen die een auto rechtvaardigt, dan wel een status heeft waar in de betreffende branche een auto bij hoort.

Maar stel je wil vanuit een commerciële consultant functie (met leaseauto) overstappen naar een functie in de publieke sector, dan gaat het heel lastig worden. Ik heb voor diverse (semi) publieke organisaties gewerkt waar tot en met de directie niemand een leaseauto had. Salaris was uitstekend, maar vervoer regelde je zelf. Daar werden geen uitzonderingen op gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-05 10:57

Bij ons heb je een budget (net iets onder de 1000 volgens mij) en daar mag je 30% boven zitten als je wil.

Op het moment dat je hem wil inleveren (geen leaseauto meer nodig of uit dienst) betaal je zelf je eigen bijdrage voor de resterende looptijd van het contract. Als je dus gewoon voor je budget een auto hebt besteld kost het je niets, zit je er 100 euro boven betaal je aantal maanden resterende looptijd x 100.

Ook kan je hem aan collega's aanbieden, die kunnen dan het contract (incl eigen bijdrage) compleet overnemen, dan kost het je niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-05 20:26
Valandil schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:13:
[...]

Vanuit werkgeversperspectief: leaseauto's zijn een flinke kostenpost. Je sluit vaak een 4 of 5 jarig contract af met een leasemaatschappij. Vervroegd inleveren kan flink in de cijfers oplopen. 20k is geen uitzondering.
Ik begrijp heel goed dat ze het risico bij de medewerker willen neerleggen. Hij/zij stelt een auto samen, deze is dan aangeschaft en na 6 maanden peert de medewerker en zit het bedrijf met een kostenpost van 42 maanden leasebedrag in de maag.
In leaseregelingen vind ik het heel belangrijk dat er altijd een mogelijkheid moet zijn om boetevrij te vertrekken.

Bijvoorbeeld door binnen budget te leasen, of via een toeslag op het leasebedrag voor flexibel
inleveren of de keuze voor een standaard auto. Wie niet privé rijdt met de auto en geen afwijkende auto kiest zou nooit een inleverboete moeten behalen.

De reden om heel kritisch te zijn hierop is dat leaseregelingen bij consultatiebureaus regelmatig worden ingezet als onderdeel van de “gouden kooi”, het ontmoedigen van mensen om elders te gaan werken. Maar daarvoor zijn ze niet bedoeld.

[ Voor 0% gewijzigd door t_captain op 06-12-2023 08:47 . Reden: tyops ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandil
Separator schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:34:
@Valandil bedankt voor je reactie! Het betreft niet mijn eigen situatie maar die van een kennis. Die heeft inmiddels besloten zijn huidige leasecontract met een jaar te verlengen.

Het meenemen van de auto is inderdaad niet ongebruikelijk, maar dat geldt vooral wanneer je een functie blijft doen die een auto rechtvaardigt, dan wel een status heeft waar in de betreffende branche een auto bij hoort.

Maar stel je wil vanuit een commerciële consultant functie (met leaseauto) overstappen naar een functie in de publieke sector, dan gaat het heel lastig worden. Ik heb voor diverse (semi) publieke organisaties gewerkt waar tot en met de directie niemand een leaseauto had. Salaris was uitstekend, maar vervoer regelde je zelf. Daar werden geen uitzonderingen op gemaakt.
Je kan ook onderhandelen dat de nieuwe werkgever deze kosten voor haar rekening neemt. Voor hun is het een snelle rekensom. Iemand aannemen via een externe recruiter is vaak net zo duur. Of je kan afspreken dat zijn de kosten voor hun rekening nemen en een afbouwconstructie afspreken. Hierdoor hebben zij ook een soort van commitment voor een langere periode van de werknemer.

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
t_captain schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:53:
[...]

In leaseregelingen vind ik het heel belangrijk dat er altijd een mogelijkheid moet zijn om bietevrij te vertrekken.

Bijvoorbeeld door binnen budget te leasen, of via een toeslag op het leasebedrag voor glexibel
inleveren of de keuze voor een standaard auto. Wie niet privé rijdt met de auto en geen afwijkende auyo kiest zou nooit een inleverboete moeten behalen.

De reden om heel kritisch te zijn hierop is dat leaseregelingen bij consultatiebureaus regelmatig worden ingezet als onderdeel van de “gouden kooi”, het ontmoedigen van mensen om elders te gaan werken. Maar daarvoor zijn ze niet bedoeld.
Klopt deels. Als je de auto alleen zakelijk rijdt, puur voor het uitoefenen van de functie. Dan moet je hier afspraken over maken. Daarom is shortlease of huren een goed alternatief.

Als je de auto prive gebruikt, dan zie ik dit niet als een gouden kooi. Tijdens je dienstverband maak je ook gebruik van deze mooie arbeidsvoorwaarden, maar je kan niet alle risico alleen bij een werkgever neerleggen. Voor boetevrij inleveren moet een werkgever gewoon een huurcontract kunnen aanbieden. Alleen moet je als werknemer wel accepteren dat je weinig invloed hebt in welke auto je krijgt.

Maak het gewoon bespreekbaar. Er zijn meerdere oplossingen mogelijk en een goede werkgever denkt graag met je mee.

De toeslag voor vervroegd inleveren is volgens mij een optie die weinig leasemaatschappijen bieden, maar weer vaak vanuit werkgever is geregeld.

[ Voor 6% gewijzigd door Valandil op 05-12-2023 13:06 ]

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:02
Vraagje.

Dat soort kosten kun je aftrekken van de bijtelling toch? Ik betaal 10 euro voor Premium Connectivity, daar blijft dan dus ongeveer de helft van over. Voor die 60 euro per jaar geloof ik de extra kosten wel. Maar ik vind PC ook niet veel toegevoegde waarde voor mijn werk hebben. Maar het is mij de 60 euro wel waard voor Spotify/live verkeersinformatie etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Vraagje.

Mijn auto heeft maar 1 jaar online diensten inclusief. Zelf vind ik het de kosten niet waard (op mijn Octavia) omdat ik toch met AndroidAuto rijdt. Anders kan ik het wel vragen, maar eigenlijk nooit gedaan omdat ik het de moeite niet vind.
Het handigste is om al van te voren in je lease mee te nemen als dat kan (Tip voor autofabrikanten: breng 3, 4 en 5 jarige bundels uit bij aanschaf van de auto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriceM12
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12-12-2023
Goedemorgen allemaal,

Ik wil een Tesla model Y gaan bestellen; levering in maart 24. Nu zag ik dat de leaseprijs de afgelopen maanden wat gedaald was. Hebben jullie enig idee wat het beste is om te doen:
- wachten tot januari of februari met bestellingen; dalende prijs zet zich door?
- direct bestellen want prijzen stijgen mogelijk weer.

Lastig natuurlijk zonder glazen bol maar als er iemand kijk op heeft wat het beste is om te doen hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-05 09:47
Goedemorgen, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik werk nu bij bedrijf X in de private sector. Ik heb een lease auto met een eigen bijdrage sinds een half jaar of wat, geen auto uit de poule maar een nieuw bestelde auto via Athlon (hebben geen keuze in LM)

Nu sta ik op het punt de laatste ronde van arbeidsvoorwaarde gesprek in te gaan bij een werkgever in de buurt. (huidige WG zit ver weg, en werk hier al een jaar of 6. Ben er een jaar tussenuit gegaan en anderhalf jaar geleden terug in dienst gekomen. Maar de belofte lekker in de buurt werken, thuiswerken etc is geen zak van gekomen. Rond gaan kijken en ga er nu netto flink op vooruit. Maar wel in overheidsorgaan)

Dus de lease auto gaat vroegtijdig ontbonden worden.

Nu het probleem: Ik weet van een ex werknemer dat hij de volledige eigen bijdrage over het hele lease bedrag mocht terugbetalen. Dit staat ook de personeelsgids.

Echter heb ik dus niks ondertekend voor de auto. Dit is gewoon via een account van de WG gegaan waarin limieten zitten. Dus je kan alleen bestellen wat er in je limiet valt. Zo gezegd en gedaan, geen woord verder echt over gerept.

Wat zijn mijn opties? Zou namelijk gaan om een boete van een kleine 9.000,- euro.
Het gekke is dat ik de auto voor m'n functie nodig heb, en dat zou betekenen dat je alleen maar van werkgever kan wisselen in een paar maanden om de 5 jaar zodat het precies met sluitdatum van je lease auto valt? Dit lijkt mij ongelooflijk krom en voelt niet echt als goed werkgeverschap in mijn optiek.

Ik rij voor m'n functie een kleine 50-60K per jaar, dat is met een prive auto niet te doen en iedereen die bij ons werkt zit dus aan zo'n constructie vast.

Baal nu als een stekker, want de nieuwe baan zorgt ervoor dat ik m'n dochter van 1 weer doordeweeks wakker kan zien. Dus eventueel een brug verbranden als het moet, zou ik serieus voor het eerst in m'n leven overwegen.

Kleine edit: De ex werknemer die ik gesproken heb, heeft toen de boete betaald, maar wist niet dat z'n auto intern doorgeschoven wordt naar een andere werknemer. Lijkt mij dat de WG dus gewoon een leuke korting op hun maandbedrag heeft gekregen door werknemer X uit dienst te laten betalen, en dezelfde auto door te schuiven naar Werknemer Y.

[ Voor 8% gewijzigd door thetakman op 08-12-2023 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-05 14:30
thetakman schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:33:
Goedemorgen, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik werk nu bij bedrijf X in de private sector. Ik heb een lease auto met een eigen bijdrage sinds een half jaar of wat, geen auto uit de poule maar een nieuw bestelde auto via Athlon (hebben geen keuze in LM)

Nu sta ik op het punt de laatste ronde van arbeidsvoorwaarde gesprek in te gaan bij een werkgever in de buurt. (huidige WG zit ver weg, en werk hier al een jaar of 6. Ben er een jaar tussenuit gegaan en anderhalf jaar geleden terug in dienst gekomen. Maar de belofte lekker in de buurt werken, thuiswerken etc is geen zak van gekomen. Rond gaan kijken en ga er nu netto flink op vooruit. Maar wel in overheidsorgaan)

Dus de lease auto gaat vroegtijdig ontbonden worden.

Nu het probleem: Ik weet van een ex werknemer dat hij de volledige eigen bijdrage over het hele lease bedrag mocht terugbetalen. Dit staat ook de personeelsgids.

Echter heb ik dus niks ondertekend voor de auto. Dit is gewoon via een account van de WG gegaan waarin limieten zitten. Dus je kan alleen bestellen wat er in je limiet valt. Zo gezegd en gedaan, geen woord verder echt over gerept.

Wat zijn mijn opties? Zou namelijk gaan om een boete van een kleine 9.000,- euro.
Het gekke is dat ik de auto voor m'n functie nodig heb, en dat zou betekenen dat je alleen maar van werkgever kan wisselen in een paar maanden om de 5 jaar zodat het precies met sluitdatum van je lease auto valt? Dit lijkt mij ongelooflijk krom en voelt niet echt als goed werkgeverschap in mijn optiek.

Ik rij voor m'n functie een kleine 50-60K per jaar, dat is met een prive auto niet te doen en iedereen die bij ons werkt zit dus aan zo'n constructie vast.

Baal nu als een stekker, want de nieuwe baan zorgt ervoor dat ik m'n dochter van 1 weer doordeweeks wakker kan zien. Dus eventueel een brug verbranden als het moet, zou ik serieus voor het eerst in m'n leven overwegen.
Als je niks getekend hebt, dan kunnen ze jou toch niks gaan aanrekenen...
En in het allerslechtste geval is 9000€ geen levensveranderend bedrag. Minder tijd verliezen en meer tijd bij je dochter zijn dat wel.

(net om de redenen die jij beschrijft zijn dergelijke clausules in BelgiË verboden).

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
Tommie12 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:37:
[...]

Als je niks getekend hebt, dan kunnen ze jou toch niks gaan aanrekenen...
En in het allerslechtste geval is 9000€ geen levensveranderend bedrag. Minder tijd verliezen en meer tijd bij je dochter zijn dat wel.

(net om de redenen die jij beschrijft zijn dergelijke clausules in BelgiË verboden).
Ben het met je eens dat ik er echt alles voor doe om minder tijd te verliezen met m'n dochter.
Maar het voelt alsof het niet kan, en toch zo is.

Het overheidsorgaan waar ik wilt werken, heeft wel een sterke juridische afdeling die hier graag naar wilt kijken. Maar dat is de going Nuke option in geval van bruggen verbranden. Hoopte dat ik het zelf kon regelen op een manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
@Thakillman Het gaat erom wat je getekend hebt. Als het in de arbeidsvoorwaarden staat dat je je eigen bijdrage (omdat je blijkbaar luxer/duurder rijdt dan standaard) moet afbetalen dan denk ik dat je hieraan vast zit. En nu je auto net een half jaar oud is loopt dat bedrag wel op.

Als je echt 50 a 60k km per jaar rijd dan is de auto in 2 jaar afgeschreven voor de leasemaatschappij en niet na 5 jaar. Er is geen leasemaatschappij die je tot 250.000km laat rondrijden. Dus wat dat betreft kun je de auto ook nog 1 1/2 jaar rijden en dan weggaan. Of je nieuwe werkgever het bedrag laten overnemen.
Als je niet wilt dat de juridische afdeling van je nieuwe werkgever zich ermee bemoeid kun je ook je rechtsbijstand (als je die hebt) inschakelen voor advies. Want zonder jouw contracten te lezen kan niemand hier een sluitend advies geven.

(En ja dit mag echt, ik moet ook mijn leasetermijn afkopen als ik weg zou gaan bij mijn werkgever).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:06
Als jij jouw auto kan slijten aan een medewerker moet er geen probleem zijn. Wel nog in dienst. Desnoods bied je aan om de eerste paar maanden voor die persoon te betalen.

Waarom neemt jouw nieuwe werkgever de leaseauto niet over?

Als je niets hebt getekend dan kunnen ze je niets verplichten lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:06
Er is ook wel eens geroepen in dit tpoic, als je auto overgaat naar een ex collega dan mag de lease boete niet, want dan zijn er geen kosten voor wg. Ik zou die weg proberen zeker als het een courante auto betreft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Als die eigen bijdrage is voor het overschrijden van het normbudget, dan vind ik het niet meer dan terecht dat je die af moet kopen (als dat is overeengekomen in de standaard arbeidsvoorwaarden) voor de resterende looptijd van het contract. Je hebt er zelf voor gekozen om de norm te overschrijden en het lijkt me dat je ook vooraf bewust was van de gevolgen hiervan. Ook als dat niet expliciet separaat met je overeen is gekomen. Want vaak is het onderdeel van de standaard arbeidsvoorwaarden (w.o. de leaseregeling).

Zelfs als een collega je auto gaat rijden, ben je vaak de afkoopboete verschuldigd... Tenzij, die collega óók de eigen bijdrage voor de resterende looptijd overneemt.

Vaak wordt de eigen bijdrage namelijk afgekocht door de ex-werknemer en gaat daarna de auto in 'de pool' waaruit andere werknemers die auto kunnen kiezen zónder eigen bijdrage.

Bij één van mijn vorige werkgevers waren die poolauto's erg gewild, omdat het normbudget zo karig was, dat nagenoeg iedereen een overschrijding met dito eigen bijdrage had. Een poolauto was dan een unieke kans om gewoon een auto van de werkgever te rijden zonder eigen bijdrage.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
STIMPPYYY schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:49:
Waarom neemt jouw nieuwe werkgever de leaseauto niet over?
Omdat de overheid over het algemeen niet aan lease-auto's doet.

Zijn ook genoeg bedrijven waar je je lease-auto niet mee kunt nemen:
- Omdat ze eigen auto's rijden, niet binnen merkenbeleid past, niet elektrisch is, etc.
- Omdat er uberhaupt geen lease regeling is (en er ook niet komt voor 1 nieuwe medewerker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
JanHenk schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:19:

Bij één van mijn vorige werkgevers waren die poolauto's erg gewild, omdat het normbudget zo karig was, dat nagenoeg iedereen een overschrijding met dito eigen bijdrage had. Een poolauto was dan een unieke kans om gewoon een auto van de werkgever te rijden zonder eigen bijdrage.
Dit is het probleem bij ons, iedereen heeft de eigen bijdrage omdat het lease budget zelf nog uit de benzine tijd komt, maar benzine niet meer mag. Enkel EV.

Dus je mag een EV kopen in een budget bedrag van een polo van 2 jaar geleden. de OR is er ook druk mee bezig om dit aan te passen maar krijgt het niet bij het MT erdoor.

Iemand zei nog dat ik 50K niet voor 5 jaar kan rijden.
Dit klopt, wat het bedrijf doet is voor iedereen bij de lease 30.000 pj te zetten. Alles daarboven betaald de werkgever. Om iedereen gelijk te trekken.

Inderdaad ben je wel het haasje want na 2 jaar komt de LM achter je kont aan en wordt je verplicht sneller te wisselen.

Maar het punt is wel, ik heb geen contract voor de lease.. ik heb geen papier, ik heb NIKS gezien dus ik weet ook niet wat ik moet betalen, wat m'n rechten zijn etc.

Er staat wat karige info in de personeelshandleiding maar daar houdt het bij op.

Opvragen wordt lastig zonder argwaan te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
thetakman schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:49:

Wat heb je te verliezen als ze wel argwaan krijgen? Dan kun je toch eerlijk zeggen dat ze de baan anders hadden voorgesteld dan deze daadwerkelijk is? In het ergste geval ontslaan ze je en ben je van je leaseauto af 😀

(Maar even serieus, iemand ontslaan omdat deze ergens anders solliciteert is natuurlijk geen reden).

Maar wat staat er in je arbeidsovereenkomst? Ga daarmee naar een juridisch onderlegd persoon/bijstand. Wordt enorm gissen voor ons en heb je niets aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-05 14:30
thetakman schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:49:
[...]

Dit is het probleem bij ons, iedereen heeft de eigen bijdrage omdat het lease budget zelf nog uit de benzine tijd komt, maar benzine niet meer mag. Enkel EV.

Dus je mag een EV kopen in een budget bedrag van een polo van 2 jaar geleden. de OR is er ook druk mee bezig om dit aan te passen maar krijgt het niet bij het MT erdoor.

Iemand zei nog dat ik 50K niet voor 5 jaar kan rijden.
Dit klopt, wat het bedrijf doet is voor iedereen bij de lease 30.000 pj te zetten. Alles daarboven betaald de werkgever. Om iedereen gelijk te trekken.

Inderdaad ben je wel het haasje want na 2 jaar komt de LM achter je kont aan en wordt je verplicht sneller te wisselen.

Maar het punt is wel, ik heb geen contract voor de lease.. ik heb geen papier, ik heb NIKS gezien dus ik weet ook niet wat ik moet betalen, wat m'n rechten zijn etc.

Er staat wat karige info in de personeelshandleiding maar daar houdt het bij op.

Niet te veel angst hebben.
Trouwens, zonder dat je iets getekend hebt sta je wel sterk in een dispuut.
En je opmerking over "bruggen opblazen"... trek je dat niet te hard aan.
Je collega's en je baas trekken zich doorgaans niks aan van die dingen. Dat is een dispuut rond een puur financieel ding, en iedereen begrijpt wel dat je niet zomaar 9k gaat betalen onwille van "de goede sfeer".

Iemand die op basis van "geen contract" of een vage policy denk je een factuur van 9k te doen betalen kan wel eens van een kale reis thuis komen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
jongetje schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:57:
[...]

Wat heb je te verliezen als ze wel argwaan krijgen? Dan kun je toch eerlijk zeggen dat ze de baan anders hadden voorgesteld dan deze daadwerkelijk is? In het ergste geval ontslaan ze je en ben je van je leaseauto af 😀

(Maar even serieus, iemand ontslaan omdat deze ergens anders solliciteert is natuurlijk geen reden).

Maar wat staat er in je arbeidsovereenkomst? Ga daarmee naar een juridisch onderlegd persoon/bijstand. Wordt enorm gissen voor ons en heb je niets aan.
Daar heb je zeker een punt,

In de arbeidsovereenkomst staan 2 regels m.b.t. lease auto:
1. Dat de werknemer stelt een lease auto beschikbaar in catergorie X conform de autoregeling in de personeelsgids
2. Werknemer tekent in dit kader een aparte gebruikersovereenkomst.

In de persooneelsgids staat dus inderdaad dat de eigen bijdrage bij uitdiensttreding in 1 keer vergoed wordt door de werknemer. Verder staat er niks over uitdiensttreding.

Ik heb nooit een gebruikersovereenkomst getekend, enkel een account bij Athlon om in te loggen. En na bestelling een mailtje van HR dat ze hem ontvangen hebben met de bedragen van de auto en de eigen bijdrage en dat ze hem gaan bestellen. (soort bierviltjes berekening in een kaal excel kolom)

Dus juridisch zitten er wel wat gaten in, maar die kan je natuurlijk met boeren verstand wel invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siefat
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-05 19:02
MauriceM12 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:38:
Goedemorgen allemaal,

Ik wil een Tesla model Y gaan bestellen; levering in maart 24. Nu zag ik dat de leaseprijs de afgelopen maanden wat gedaald was. Hebben jullie enig idee wat het beste is om te doen:
- wachten tot januari of februari met bestellingen; dalende prijs zet zich door?
- direct bestellen want prijzen stijgen mogelijk weer.

Lastig natuurlijk zonder glazen bol maar als er iemand kijk op heeft wat het beste is om te doen hoor ik het graag.
Ik had mijn leaseauto besteld bij Alphabet en daarna werd het nog goedkoper. Ze konden een middenweg bieden. Al met al geen spijt want het was toen nog een oude voorraad met 4% bijtelling.

Animu~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onedayflyer682
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-05 11:24
@thetakman Ik heb in een vergelijkbare positie gezeten waarbij mijn werkgever gedurende de looptijd de regels rondom het inleveren (vooral het meenemen) van de auto heeft veranderd en ik daarom de auto zou moeten inleveren én zou moeten afkopen.

Heb toen ook mede vanwege een tip hier contact gezocht met VZR (https://www.vzr.nl/) en zij hebben voor een kleine vergoeding de zaak bekeken en een brief opgesteld richting de werkgever met diverse argumenten. Uiteindelijk zag mijn toenmalige werkgever wel in dat ze het gelijk niet aan hun kant hadden en heb zodoende de auto kunnen meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Ik ben zelf, gelukkig, nog niet toe aan een nieuwe lease auto dus voor mij voorlopig nog niet van toepassing.

Wel even benieuwd wat men er hier van denkt.
Bij alle leasecontracten vanaf dit jaar geldt er een nieuw regelement.

Voorheen:
Budget: 710 excl brandstof
Termijn: 48 maanden
Kilometers: 35.000 p/jaar
Bijzonderheden: geen hoger bedrag of voordelen indien BEV of (P)HEV. Laadpas OF tankpas.

Nu:
Budget: 1165 benzine/(P)HEV, 1215 BEV incl brandstof

En nu komt het: ze willen graag (P)HEV/BEV bevorderen maar daar komen echt een hoop haken en ogen bij kijken wat het eigenlijk, voor mij, niet aantrekkelijk zou maken...
Voor mij moet ik over 3 jaar wel vanwege de verplichte BEV vanaf 2025 door de overheid maar andere collega's hebben er nu mee te maken.

- installatie laadpaal zit bij de lease in/verplicht. Verzwaren groepenkast, herstellen tuin, boren door de muur etc is voor rekening van werknemer.
Alleen de paal zelf is dus eigenlijk inbegrepen in de lease en betaal je eigenlijk alsnog zelf.
- wanneer geen mogelijkheid tot paal op eigen terrein berekenen ze die kosten alsnog om te compenseren voor laden aan openbare palen.
- alle palen buiten degene eventueel thuis of bij werkgever die meer dan 60cent per kwh rekenen is alles boven die 60ct voor rekening van werknemer.
- eventueel thuis laden wordt uitbetaald als 26ct per kwh.
Kost het je zelf meer dan mag je het verschil 1x per kwartaal declareren...

Wellicht is dit allemaal heel normaal maar ik zou, als ik nu had moeten kiezen, echt geen BEV gekozen hebben alhoewel ik dat wel graag zou willen.

Qua auto zelf ongeacht dat oude regeling ex brandstof is en nieuwe incl is het budget wel groter dus dat is wel een vooruitgang.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macmellow
Csotranme schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:46:
Ik ben zelf, gelukkig, nog niet toe aan een nieuwe lease auto dus voor mij voorlopig nog niet van toepassing.

Wel even benieuwd wat men er hier van denkt.
Bij alle leasecontracten vanaf dit jaar geldt er een nieuw regelement.

Voorheen:
Budget: 710 excl brandstof
Bijzonderheden: geen hoger bedrag of voordelen indien BEV of (P)HEV. Laadpas OF tankpas.

Nu:
Budget: 1165 benzine/(P)HEV, 1215 BEV incl brandstof

En nu komt het: ze willen graag (P)HEV/BEV bevorderen maar daar komen echt een hoop haken en ogen bij kijken wat het eigenlijk, voor mij, niet aantrekkelijk zou maken...
Voor mij moet ik over 3 jaar wel vanwege de verplichte BEV vanaf 2025 door de overheid maar andere collega's hebben er nu mee te maken.

- installatie laadpaal zit bij de lease in/verplicht. Verzwaren groepenkast, herstellen tuin, boren door de muur etc is voor rekening van werknemer.
Alleen de paal zelf is dus eigenlijk inbegrepen in de lease en betaal je eigenlijk alsnog zelf.
- wanneer geen mogelijkheid tot paal op eigen terrein berekenen ze die kosten alsnog om te compenseren voor laden aan openbare palen.
- alle palen buiten degene eventueel thuis of bij werkgever die meer dan 60cent per kwh rekenen is alles boven die 60ct voor rekening van werknemer.
- eventueel thuis laden wordt uitbetaald als 26ct per kwh.
Kost het je zelf meer dan mag je het verschil 1x per kwartaal declareren...

Wellicht is dit allemaal heel normaal maar ik zou, als ik nu had moeten kiezen, echt geen BEV gekozen hebben alhoewel ik dat wel graag zou willen.

Qua auto zelf ongeacht dat oude regeling ex brandstof is en nieuwe incl is het budget wel groter dus dat is wel een vooruitgang.
Alleen punt 3 vind ik raar, soms heb je geen keuze. De overige punten zijn wel redelijk standaard.

De BEV-only regel van 2025 van de overhei is van de baan zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
macmellow schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:13:
[...]

Alleen punt 3 vind ik raar, soms heb je geen keuze. De overige punten zijn wel redelijk standaard.

De BEV-only regel van 2025 van de overhei is van de baan zover ik weet.
Ik heb persoonlijk geen eigen oprit/voortuin.
Dus ook geen mogelijkheid tot laadpaal op eigen terrein.
Voor mij zou dus de situatie van toepassing zijn dat ze het alsnog doorbelasten.

Ik zou hier in de straat kunnen laden bij een normale paal.
500m verderop Shell 175kw laders. Ze willen dus eigenlijk dat ik daar ga staan ivm de Shell laadpas.

Die BEV regel die geschrapt is was mij nog niet bekend...
Ergens wel positief. Ik zou overigens zo een BEV nemen maar de huidige regelingen maken het gewoon niet aantrekkelijk.
Voor minder geld heb je gewoon een benzine of (P)HEV.

De Toyota Yaris is overigens mn huidige lease auto.
Dus ja zit dik onder budget van 710eur maar dat is een lang verhaal en keuze ivm andere privé auto(s).
De Yaris zit nu op 480eur per maand en "verklaring geen privé"

[ Voor 8% gewijzigd door Csotranme op 19-12-2023 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22:14
Over een paar weken mag ik mijn nieuwe leaseauto gaan bestellen, het normbedrag is voor het nieuwe jaar 820 euro, looptijd 60 maanden. Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar de Tesla Model 3. Is deze te leasen rekening houdend met eerder genoemd bedrag. Is dat ongeveer in te schatten?

Tesla Model 3 (2024) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Davidas schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:10:
Over een paar weken mag ik mijn nieuwe leaseauto gaan bestellen, het normbedrag is voor het nieuwe jaar 820 euro, looptijd 60 maanden. Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar de Tesla Model 3. Is deze te leasen rekening houdend met eerder genoemd bedrag. Is dat ongeveer in te schatten?
Hier ff invullen : https://directlease.nl/

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22:14
Dan kom ik hierop uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ysqy0oNKARuwDKUG6ihgBCwLqyk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/H3qJVWv9QxbxGqmG2F6tSpte.png?f=user_large

Tesla Model 3 (2024) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Nou mooi toch :D

Owner of DBIT Consultancy

• Jerry-
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-01 16:04
Ik twijfel of ik een zakelijke lease auto moet nemen of niet. Waarom? Mijn werkgever heeft het mij aangeboden als secundaire arbeidsvoorwaarden. Zie het als extra bonus. Het volgende is m'n situatie:

Zakelijk:
1. Ik ga 4x per week met het OV naar m'n werk, dat veranderd niet bij een lease auto (OV is makkelijker)
2. 1x per week rij ik met m'n particuliere auto naar een partner. Dit 150KM totaal (heen + terug) en ontvang hiervoor 23ct per KM. Maandelijks vast EUR 138,-.
3. Overige KM's die ik zakelijk maak is zo'n 300KM per maand. Ook hiervoor ontvang ik 23ct per kilometer.

Persoonlijk:
1. Ik heb zelf een auto die ik wil verkopen ivm een grotere auto. Als ik particulier een nieuwe auto zal gaan kopen, zal ik daar zo'n 17K voor betalen. Ik hou van een mooie comfortabele auto.
2. Ik rij zelf relatief veel. Zo'n 15K per jaar i.v.m. veel weg in het weekend en vakanties in het buitenland.

Lease ik nu via m'n werk (keuze: Tesla M3), dan ga ik daar zo'n 370 euro per maand aan bijtelling voor betalen. Voor m'n gevoel is dit een hele hoop geld, maar andere de andere kant ben ik vrij van onderhoud, laadkosten en ook een stukje zorgen. Ik kan natuurlijk ook nog vragen of ze het leasebudget kunnen uitkeren. Dan hou ik er volgens mij netto zo'n 400 aan over en betaal ik geen bijtelling á 370 euro per maand = EUR 770,-. Dan moet ik natuurlijk wel zelf een auto kopen. Of mis ik hierin een belangrijk gegeven?

Iemand die ook voor zo'n dilemma heeft gestaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:35
@Jerry- ik denk dat je niets mist in je analyse.

Voor jezelf kan je een berekening maken wat financieel aantrekkelijker is. Grove schatting is dat het elkaar niet veel zal ontlopen.

Daarnaast spelen er natuurlijk nog een aantal zaken mee. Want voor 17K rij je niet in een gelijkwaardige auto als een nieuwe Model 3. Daarnaast is lease redelijk zorgeloos, geen onverwachte kosten in geval van schade of onderhoud.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

• Juancho
Herkenbaar maar ik koos 3 jaar gelden voor wat meer betalen maar wel de fijne gedachte dat alles bij de lease in zit terwijl ik een gloednieuwe wagen kon rijden die ik never nooit zelf had kunnen kopen.

Als dit lease contract afloopt wordt het wellicht wel wat anders gezien de bijtelling die alleen maar stijgt. Ik heb nu nog deels 8% namelijk. Ik zou nu never nooit meer een gelijkwaardige wagen kunnen leasen (Volvo XC40 EV) maar zal dan moeten kijken naar een beduidende klasse lager. En of ik dat zie zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

@Jerry- als je gaat leasen blijf je met het OV gaan? Betaal je dat nu al zelf of krijg je dat vergoed, krijg je dat ook vergoed als je gaat leasen? Want dan zullen dat extra kosten zijn. Verwacht je dat er iets gaat veranderen aan je werk en/of privé kilometers de komende jaren? Kun je voor je zelf eventueel scenario's bedenken die wellicht niet zo waarschijnlijk zijn, maar die eventueel wel mee zouden spelen in een toekomstig scenario?
Heb je de (verminderde) arbeidsheffingskorting ook meegenomen in je kostenberekening?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
@Jerry- Vraag ook even na of ze je OV kosten blijven vergoeden (als ze dat al doen zoals @True terecht vraagt).

Bij mijn werkgever is het het één of het ander. Kies je voor een lease auto krijg je geen 23ct/km meer (je hebt immers een lease auto met tank/laadpas) en ook geen OV vergoeding meer.
Bij ons vergoeden ze OV alleen in uitzonderlijke gevallen zoals, ik noem maar even wat, een cursus of korte klus waar geen of veel te dure parkeergelegenheid is en OV goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:36
Ik was zelf in de veronderstelling dat vanaf 2025 electrisch rijden verplicht zou worden totdat ik dit beicht zag :

https://www.leaselinq.nl/...iele%20brandstof%20kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
pitchdown schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:32:
Ik was zelf in de veronderstelling dat vanaf 2025 electrisch rijden verplicht zou worden totdat ik dit beicht zag :

https://www.leaselinq.nl/...iele%20brandstof%20kiezen.
Wat ik begrepen heb was dat de bedoeling ja maar staat dit weer op losse schroeven.
Overigens mag je dan nu nog gewoon een ICE/(P)HEV afnemen. Zolang hij nog vóór 1 jan 2025 geleverd wordt.
Werkgever is een ander verhaal. Die kan nu al BEV verplichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basto11
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02:59
Dag allemaal,

Ik hoop dat dit het juiste topic is om deze vraag in te stellen. Ik ben ondernemer en heb net een elektrische auto gekocht (zakelijk). Ik heb al een laadpaal thuis, een Shell Recharge Advanced. Ik kan daarmee de stroomkosten aan mezelf vergoeden.

Nu heb ik begrepen dat als je kunt aantonen hoe veel stroom verbruikt is door de auto, je de btw van de stroom ook kunt terugvragen. De Shell paal kan dat aangeven.

Hoe kan ik nu de vergoeding het best instellen? Moet mijn bedrijf mij privé inclusief of exclusief btw vergoeden? Of moet ik gastgebruik enablen en daarmee laden?

Ben benieuwd wat jullie denken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

basto11 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:49:
Dag allemaal,

Ik hoop dat dit het juiste topic is om deze vraag in te stellen. Ik ben ondernemer en heb net een elektrische auto gekocht (zakelijk). Ik heb al een laadpaal thuis, een Shell Recharge Advanced. Ik kan daarmee de stroomkosten aan mezelf vergoeden.

Nu heb ik begrepen dat als je kunt aantonen hoe veel stroom verbruikt is door de auto, je de btw van de stroom ook kunt terugvragen. De Shell paal kan dat aangeven.

Hoe kan ik nu de vergoeding het best instellen? Moet mijn bedrijf mij privé inclusief of exclusief btw vergoeden? Of moet ik gastgebruik enablen en daarmee laden?

Ben benieuwd wat jullie denken!
offtopic:
Mocht je hier niet een passend antwoord krijgen, zou je eventueel het hier ook kunnen proberen: Het freelance ICT-ers discussie topic wellicht dat je daar conculega's vindt die in het zelfde autootje bootje zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basto11
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02:59
True schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 21:08:
[...]

offtopic:
Mocht je hier niet een passend antwoord krijgen, zou je eventueel het hier ook kunnen proberen: Het freelance ICT-ers discussie topic wellicht dat je daar conculega's vindt die in het zelfde autootje bootje zitten.
Thanks, heb dit geprobeerd!
Pagina: 1 ... 45 ... 57 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1