Bij mij is de beslisboom redelijk simpel. Ik heb op dit moment een leaseauto met bijtelling en prive een ICE auto waar m'n vrouw mee rond rijdt. Deze is aardig op leeftijd en niet geschikt als hoofd- / vakantieauto. Stop ik met bijtelling dan moet ik dus sowieso mijn prive auto vervangen. Daarnaast heb ik aardig wat panelen op het dak liggen die zich al hebben terugverdiend, dus het zou stom zijn dan geen EV te kopen. De laadkosten krijg ik vergoed van mijn werkgever. Ik kan helemaal los gaan en de 0,07c teruglevergoeding ook nog meerekenen, maar je moet ergens een grens trekken.
Grofweg blijven er 3 opties over:
- zakelijk EV bijtelling + prive huidige ICE auto
- zakelijk EV geen bijtelling + prive EV leasen
- zakelijk EV geen bijtelling + prive EV kopen
Voor de eerlijke vergelijking zet ik ze allemaal weg tegen 5 jaar want dit is de duur van het leasecontract. Het verschil tussen de gebruikskosten van de huidige auto en een nieuwe (met de kop eraf) is redelijk gelijk. Ik win wat aan brandstofkosten, maar verlies dat weer aan de wegenbelasting en hogere verzekering.
Kies ik optie 1 dan lease ik dezelfde auto als nu (Tesla M3) met bijtelling en gaat dit mij €457 netto p/m kosten. Dat is €27446 over 5 jaar. Ik rij dan voornamelijk met deze auto dus declaratie van kWh is iets hoger. De kosten van mijn prive auto blijf ik houden en die lopen alleen maar op.
TCO €32537
Kies ik optie 2 dan heb ik alleen de leasekosten (€650 Tesla M3 LR 60mnd / 25.000km) + brandstof dus die vergelijking is makkelijk. Ik kan minder kWh declareren want ik rij minder met de zakelijke auto. De priveauto daalt wel in brandstofkosten want die wek ik voornamelijk zelf op. Verkoop huidige auto.
TCO €4521
Kies ik optie 3 dan moet ik geld lenen want ik heb geen 35k liggen. Die opslag is vergelijkbaar aan eerder genoemde gederfde rente. Ik reken even met 5% want ik los eerder af dan de 60mnd. Huidige auto kan weer in de verkoop, en ik mag nu restwaarde meerekenen van de aankoop. Ga ik uit van een Tesla M3 LR uit 2019 dan verwacht ik in 2029 met 200.000km op te klok nog €10.000 aan restwaarde. Ik bespaar weer wat aan brandstof.
TCO €8155
Neem ik de restwaarde bij aankoop mee dan kom ik bij private lease en koop met lening ong. gelijk uit. Niet heel verrassend. Maar al private lease ik een auto, dan nog is dat goedkoper dan het betalen van bijtelling, want ik heb verder geen kosten meer. Deze verraste me overigens wel, ik had verwacht dat zelf kopen goedkoper zou zijn. Verschil is natuurlijk wel dat je na 5 jaar een auto in bezit hebt.
Uiteraard zijn hier een hoop variabelen op te bedenken en kan ik ook bijtelling betalen over een goedkopere auto. Wij willen sowieso 1 grotere luxe auto, waar we langere trips mee kunnen maken, zoals vakanties. Your mileage may vary, wat voor ons belangrijk is, hoeft niet voor een ander belangrijk te zijn.
[
Voor 6% gewijzigd door
fRiEtJeSaTe op 09-10-2023 13:49
]