Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 44 ... 57 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:01

Freakie1NL

Grote Baas

Hoe zijn eigenlijk jullie ervaringen met dienstverleners zoals dealers, schadeherstelbedrijven, bandenfitters etc.

Rij al jaren zakelijke leaseauto's en waar je in 2016 nog overal netjes geholpen werd, probeert men nu gewoon af en toe een loopje met je te nemen (heb ik de indruk). Ook zaken waar ik al jaren kom, allemaal onder het mom van is druk of niet beschikbaar proberen je ze af te schepen met geen service of vervangend vervoer in een absurd lage klasse.

Hoe is jullie ervaring?

[ Voor 3% gewijzigd door Freakie1NL op 01-09-2023 16:44 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:13
Freakie1NL schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 16:43:
Hoe zijn eigenlijk jullie ervaringen met dienstverleners zoals dealers, schadeherstelbedrijven, bandenfitters etc.

Rij al jaren zakelijke leaseauto's en waar je in 2016 nog overal netjes geholpen werd, probeert men nu gewoon af en toe een loopje met je te nemen (heb ik de indruk). Ook zaken waar ik al jaren kom, allemaal onder het mom van is druk of niet beschikbaar proberen je ze af te schepen met geen service of vervangend vervoer in een absurd lage klasse.

Hoe is jullie ervaring?
Die lui worden allemaal uitgeknepen door de (grote) LMs. Snap het wel. :) Al is het jammer en niet netjes natuurlijk.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Inspired schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 16:45:
[...]

Die lui worden allemaal uitgeknepen door de (grote) LMs. Snap het wel. :) Al is het jammer en niet netjes natuurlijk.
Ja, maar als ik vergelijk dat ik tot nu toe altijd het onderhoud bij de dealer koos. Terwijl als je bij een generieke toko gaat je gratis haal en breng service hebt en de auto gewassen word, is de keuze om naar een generieke toko te gaan steeds makkelijker. Dan zullen er vast steeds minder leaserijders voor een dealer kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:35
[...]
allemaal onder het mom van is druk of niet beschikbaar proberen je ze af te schepen met geen service of vervangend vervoer in een absurd lage klasse.

Hoe is jullie ervaring?
Als je geen vervangend vervoer in je contract heb krijg je dat niet. (Tenzij je bij leaseplan kiest voor haal en breng en dan daarna de optie alsnog krijgt voor gratis vervangend vervoer) waarom zouden ze jou dat gratis geven als een particulier er ook gewoon voor moet betalen, waaraan ze meer verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

jongetje schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 17:25:
[...]

Als je geen vervangend vervoer in je contract heb krijg je dat niet. (Tenzij je bij leaseplan kiest voor haal en breng en dan daarna de optie alsnog krijgt voor gratis vervangend vervoer) waarom zouden ze jou dat gratis geven als een particulier er ook gewoon voor moet betalen, waaraan ze meer verdienen.
Waar meld ik dat ik dat niet heb en dat ik verwacht dat ze het gratis meegeven? Gaat mij er juist om dat ik wel heb, en werkgever daar dus ook voor betaald. Het is heel normaal en gebruikelijk om klasse -1 te ontvangen. Dus D klasse ontvangen je C klasse en zo voorts. Nu al meerdere malen meegemaakt dat ze vanuit een D klasse een B trachten voor te schotelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:30

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Vraagje m.b.t bijtelling & echte kosten etc. voor potentiele leaseauto
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Freakie1NL schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 17:48:
[...]

Waar meld ik dat ik dat niet heb en dat ik verwacht dat ze het gratis meegeven? Gaat mij er juist om dat ik wel heb, en werkgever daar dus ook voor betaald. Het is heel normaal en gebruikelijk om klasse -1 te ontvangen. Dus D klasse ontvangen je C klasse en zo voorts. Nu al meerdere malen meegemaakt dat ze vanuit een D klasse een B trachten voor te schotelen.
Aangeven bij de leasemaatschappij. Die doen zaken met de schadehersteller, en niet jij.
Werkt de leasemaatschappij niet mee? Dan aangeven bij de werkgever dat leasemaatschappij niet doet waarvoor werkgever ze betaalt.

Ik heb tot nu toe nog maar één keer meegemaakt dat een garage simpelweg aangaf dat er geen vervangend vervoer aanwezig was. Toen heb ik ze vriendelijk verteld dat ik vervangend vervoer had verwacht omdat ik dit had aangegeven in de aanvraag voor de service, en omdat dit standaard in het leasecontract zit. Kreeg te horen dat zij daar niks mee te maken hadden, en dat ze gewoon geen auto's beschikbaar hadden.

Leasemaatschappij gebeld, en die gaven aan dat dit zeker door hen was aangegeven, dat ze vervangend vervoer verwachten, en dat ik op hun kosten de afspraak mocht annuleren, en dat zij zouden regelen dat de garage (of een andere) op een gewenst moment de auto zou ophalen, een vervangende auto zou leveren, en de auto weer zou terugbrengen.

Dus toen bedankt voor het vroege opstaan aan de balie, weer in de auto gestapt en weg gereden. En inderdaad de week erop kwam een medewerker keurig een leenauto afleveren en werd de lease-auto voor onderhoud meegenomen.

Leasemaatschappijen houden ook niet zo van beunhazen die beloven (en betaald krijgen) voor vervangend vervoer, en vervolgens niet leveren en het probleem bij de klant leggen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Laatst online: 21:03
Angeloonie schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:20:

***members only***
Dat klopt.
Enige wat je misschien kan overwegen is om je prive auto zakelijk te gaan gebruiken en hierdoor je leasebudget uitgekeerd te krijgen.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-05 16:43
Angeloonie schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:20:

***members only***
Correct en ik doe het ook zo.
Zorg wel voor een sluitende rit registratie zodat je geen gelazer met de belastingdienst krijgt.
Als die je ervan verdenkt toch meer dan 500km privé te rijden, mag je de bijtelling over het volledige jaar alsnog betalen.

Verschillende middelen om dat bij te houden van simpel Excel tot speciale apps (ik gebruik CTA rit registratie, Android).

Wat @VidaR-9 zegt kan ook een optie zijn maar niet elke werkgever wil daar aan.
Sommige betalen dan de helft maar bruto uit en hou je dus helemaal niks over.

Zelf had ik eerst een constructie met een vaste reiskosten vergoeding maar dat kon er al snel niet meer uit.
Destijds dus toch de lease auto maar genomen met "verklaring geen privé".

Bedenk ook dat wanneer je je lease budget laat uitkeren of een andere constructie kan regelen, dat je nog steeds met alle kosten als onderhoud, brandstof, afschrijving zit. Zit je nu ook maar kan fors oplopen als je veel voor werk moet rijden.

Met een leaseauto heb je daar, voor werk, in ieder geval geen omkijken naar.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Jeroenneman schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:29:
[...]

Aangeven bij de leasemaatschappij. Die doen zaken met de schadehersteller, en niet jij.
Werkt de leasemaatschappij niet mee? Dan aangeven bij de werkgever dat leasemaatschappij niet doet waarvoor werkgever ze betaalt.

Ik heb tot nu toe nog maar één keer meegemaakt dat een garage simpelweg aangaf dat er geen vervangend vervoer aanwezig was. Toen heb ik ze vriendelijk verteld dat ik vervangend vervoer had verwacht omdat ik dit had aangegeven in de aanvraag voor de service, en omdat dit standaard in het leasecontract zit. Kreeg te horen dat zij daar niks mee te maken hadden, en dat ze gewoon geen auto's beschikbaar hadden.

Leasemaatschappij gebeld, en die gaven aan dat dit zeker door hen was aangegeven, dat ze vervangend vervoer verwachten, en dat ik op hun kosten de afspraak mocht annuleren, en dat zij zouden regelen dat de garage (of een andere) op een gewenst moment de auto zou ophalen, een vervangende auto zou leveren, en de auto weer zou terugbrengen.

Dus toen bedankt voor het vroege opstaan aan de balie, weer in de auto gestapt en weg gereden. En inderdaad de week erop kwam een medewerker keurig een leenauto afleveren en werd de lease-auto voor onderhoud meegenomen.

Leasemaatschappijen houden ook niet zo van beunhazen die beloven (en betaald krijgen) voor vervangend vervoer, en vervolgens niet leveren en het probleem bij de klant leggen.
Exact 100% mee eens. Daarom ook dit met de LP gecommuniceerd en die hebben het binnen 10 minuten geregeld. Het ging mij erom dat ik bij deze schadehersteller al meer dan 6 jaar schades laat herstellen (nee geen brokke piloot :+ ) en dat ik nu hiermee een enorme achteruitgang in service ervaar.

Wilde een auto met een fiscale waarde van 17K meegeven in het B segment, terwijl ik voor een D segmenter van rond de 50K bijtelling betaal. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Wat vinden jullie in dat kader (vervangend vervoer) van het krijgen van een schakelbak terwijl je zelf een automaat rijdt? NB ik mag en kan schakelen, ik rijd bewust een automaat (heerlijk relaxed) en mijn vriendin is door mijn keuze (voor automaat) inmiddels ook erg verwend.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-05 09:19
True schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:43:
Wat vinden jullie in dat kader (vervangend vervoer) van het krijgen van een schakelbak terwijl je zelf een automaat rijdt? NB ik mag en kan schakelen, ik rijd bewust een automaat (heerlijk relaxed) en mijn vriendin is door mijn keuze (voor automaat) inmiddels ook erg verwend.
Dat moet je zelf aangeven. Ik geef meestal zelf aan dat als ik vervangend vervoer wil ik een elektrische auto wens (want ik rijd nu immers ook electrisch, wel zo gemakkelijk met de laadpas etc)
Nog nooit problemen mee gehad.
Soms vergeet ik het en dan krijg ik inderdaad wel eens een schakelbak mee. tja mijn eigen stomme schuld dan.

Overigens is mijn auto meestal binnen een dag weer terug en pak ik gewoon de fiets van de garage mee.. Dat is natuurlijk alleen een optie als je in de buurt woont (voor mij een 15 tot 20 minuten fietsen)

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Mij maakt het niet zoveel uit voor die paar dagen. Maar als je vanwege een beperking (of het gewoon persé wilt) een automaat moet rijden zou ik dat vastleggen bij de leasemaatschappij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Freakie1NL schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:41:
[...]

Exact 100% mee eens. Daarom ook dit met de LP gecommuniceerd en die hebben het binnen 10 minuten geregeld. Het ging mij erom dat ik bij deze schadehersteller al meer dan 6 jaar schades laat herstellen (nee geen brokke piloot :+ ) en dat ik nu hiermee een enorme achteruitgang in service ervaar.

Wilde een auto met een fiscale waarde van 17K meegeven in het B segment, terwijl ik voor een D segmenter van rond de 50K bijtelling betaal. 8)7
Tja, in dat geval zou ik me er niet zo druk om maken. Het is maar een leenauto voor een paar dagen. Al vond ik de Cupra die een meekreeg als vervanging voor een Model 3 wel jammer. Maar ach, hij rijdt en en kon waar ik naartoe moest.

Als je het gevoel hebt dat er meer misgaat, heb je dat dan ook laten weten aan de garage? (Al vermoed ik dat het ze niet heel veel kan schelen. In veel garages is de werkdruk torenhoog, personeel is niet te vinden, leasemaatschappijen willen kosten drukken, én als er dan ook nog eens iemand komt klagen over de leenauto qua segment... ;) )

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Jeroenneman schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:14:
[...]

Tja, in dat geval zou ik me er niet zo druk om maken. Het is maar een leenauto voor een paar dagen. Al vond ik de Cupra die een meekreeg als vervanging voor een Model 3 wel jammer. Maar ach, hij rijdt en en kon waar ik naartoe moest.

Als je het gevoel hebt dat er meer misgaat, heb je dat dan ook laten weten aan de garage? (Al vermoed ik dat het ze niet heel veel kan schelen. In veel garages is de werkdruk torenhoog, personeel is niet te vinden, leasemaatschappijen willen kosten drukken, én als er dan ook nog eens iemand komt klagen over de leenauto qua segment... ;) )
Ruim 2,5 week is maar wat je een paar dagen noemt. Daarnaast is een Cupra natuurlijk een C segment en een Model 3 D. Dus conform de meeste leasecontracten. Een Polo is een B klasse.

Prima als jij het zou accepteren dat je een Polo meekrijgt in plaats van een Model 3 (of gelijkwaardig) maar ik heb dan direct een probleem met kinderstoel + wagen dus accepteer dat niet. Ja voor 1, of 2 dagen werkt dat wel.

En heb zeker geklaagd. Maar daar ging mijn vraagstelling niet over.

Was gewoon benieuwd of meer mensen een achteruitgang in service aan het ervaren zijn. Zo simpel was de vraag. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Freakie1NL schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:45:
[...]

Ruim 2,5 week is maar wat je een paar dagen noemt. Daarnaast is een Cupra natuurlijk een C segment en een Model 3 D. Dus conform de meeste leasecontracten. Een Polo is een B klasse.

Prima als jij het zou accepteren dat je een Polo meekrijgt in plaats van een Model 3 (of gelijkwaardig) maar ik heb dan direct een probleem met kinderstoel + wagen dus accepteer dat niet. Ja voor 1, of 2 dagen werkt dat wel.

En heb zeker geklaagd. Maar daar ging mijn vraagstelling niet over.

Was gewoon benieuwd of meer mensen een achteruitgang in service aan het ervaren zijn. Zo simpel was de vraag. :+
Ah, 2,5 week is inderdaad langer dan een paar dagen, dat kan ik natuurlijk niet ruiken aan een digitaal bericht.

Jammer dat je een beetje geïrriteerd reageert, terwijl je op m'n eerste reactie die blijkbaar wel lekker in je straatje viel nog positief was.

Hoop dat je contact met de garage soepeler gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:05
Tja, het gaat vaak en vooral over goede communicatie.
Schakel of handbak, A B C D segment maakt me allemaal niet zo veel uit, als ik maar weet voor hoe lang ongeveer.

Ik gaf vorige keer aan dat ik graag een trekhaak + 1600kg zou willen trekken.
Kreeg ik een Fiat station mee (Tipo denk ik?).

Caravan uit stalling gehaald, daarna mijn eigen auto weer opgehaald en later kwam ik erachter (door kenteken auto eens in te voeren) dat de leenauto geen 1600kg mocht trekken. Ik had alles op mail, maar denk dat ik toch an kortste eind had getrokken, de berijder is volgens mij verantwoordelkijk om te checken wat er technisch mag...

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:00
Ik ga binnenkort starten met een nieuwe functie met daarbij een bijbehorende lease auto. Omdat het voor mij nu niet aantrekkelijk is om het huidige wagenpark te herzien heb ik ervoor gekozen om niet privé te rijden.

Verklaring is aangevraagd en ik ben nu de ritregistratie van flitsmeister aan het testen aangezien ik die app toch al gebruik. Ik had echter verwacht dat je bij een uitdraai kon zien welke wegen/straten je hebt gereden. In de app ziet je netjes de afgelegde route. Maar in de export slechts de cijfers.

Nu kun je op tig manieren van A naar B rijden en de belastingdienst gaat uit van de gebruikelijke route. Nu is dat bij de één de snelste, de andere de zuinigste of de kortste. Stel ik wijk af van één van bovenstaande ivm ongeluk. Is dan omrijden ivm ongeluk voldoende en dan bijvoorbeeld a12 ipv a15 of moet je dan de gehele weg gedetailleerd doorgeven? Ik weet niet hoe gedetailleerd de belastingdienst het wil weten. Moet ook zeggen dat ik de info op de website van de belastingsdienst redelijk beperkt is.

Als iemand nog andere tips heeft hou ik me aanbevolen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
KraveN schreef op donderdag 28 september 2023 @ 20:01:
Ik ga binnenkort starten met een nieuwe functie met daarbij een bijbehorende lease auto. Omdat het voor mij nu niet aantrekkelijk is om het huidige wagenpark te herzien heb ik ervoor gekozen om niet privé te rijden.

Verklaring is aangevraagd en ik ben nu de ritregistratie van flitsmeister aan het testen aangezien ik die app toch al gebruik. Ik had echter verwacht dat je bij een uitdraai kon zien welke wegen/straten je hebt gereden. In de app ziet je netjes de afgelegde route. Maar in de export slechts de cijfers.

Nu kun je op tig manieren van A naar B rijden en de belastingdienst gaat uit van de gebruikelijke route. Nu is dat bij de één de snelste, de andere de zuinigste of de kortste. Stel ik wijk af van één van bovenstaande ivm ongeluk. Is dan omrijden ivm ongeluk voldoende en dan bijvoorbeeld a12 ipv a15 of moet je dan de gehele weg gedetailleerd doorgeven? Ik weet niet hoe gedetailleerd de belastingdienst het wil weten. Moet ook zeggen dat ik de info op de website van de belastingsdienst redelijk beperkt is.

Toen ik enkel zakelijk reed was dat ook vaak zat binnendoor. Ik zette dat dan gewoon in een comment. Zou dat in jou situatie dan ook doen: A12 ipv A15 ivm ongeval.

Echt duidelijk eisen zijn r niet. Maar toentertijd stonden er veel wat camera’s die je kenteken registreerden. Weet niet of dat nog zo is. Ben namelijk eens gebeld door de belastingdienst als “test”. Daarbij vroegen ze om mijn rit voor een bepaalde dag. En toen gaven ze aan dat dat klopte met de camera op de A4 die mijn kenteken had geregistreerd.

Dat was wel zo’n 12 jaar geleden ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:32

Superbeagle

Always smile

@KraveN Beetje offtopic, maar dat is precies de reden dat ik verkies om een paar duizend euro armer te zijn, dan de constante stress of ik mijn dagelijkse rittenrompslomp wel correct heb bijgehouden. Ik heb het ook zo’n 14 jaar geleden bij mijn eerste lease een jaar volgehouden. Daarna nooit meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozz
  • Laatst online: 28-05 14:41

Ozz

Hoe is jullie ervaring?
Met de merkdealers heb ik eigenlijk bijna geen goede ervaringen. Rij een leaseauto waar de remschijven iedere keer na ongeveer een week krom trokken. Ben twee keer bij de dealer geweest met dit probleem en iedere keer werd er gekeken alsof ik de auto finaal heb afgetrapt.

Toen ik bij de derde keer aan kwam begon de meneer aan de balie zelfs te zuchten. Ik stond echt met verbazing te kijken. Uiteindelijk hebben ze remklauwen, remschijven en remblokken vervangen. Een week later precies hetzelfde probleem. Remschijven krom en de auto trilt als een gek zodra ik begin af te remmen.

Uiteindelijk zelf maar wezen Googlen en kwam een pagina tegen waar een kapotte/kromme wielnaaf de oorzaak kan zijn. Als deze niet recht zijn trekken ze op termijn de remschijven krom. Dus ik nog maar een afspraak gemaakt met de link naar de pagina waarin alles perfect wordt uitgelegd. De LM had er ook geen vertrouwen meer in en die schakelden een onafhankelijk expert in om te kijken wat de mensen in de werkplaats nou precies aan het doen waren.

Uiteindelijk is de wielnaaf vervangen met nog een keer de remschijven. Probleem is nu gelukkig opgelost, maar ze hebben er echt een shitshow van gemaakt. Toen ik vroeg hoe dit allemaal kan kreeg ik doodleuk te horen dat de auto een aanrijding heeft gehad waardoor de wielnaaf beschadigd is. 8)7 Auto is van juni 2022 en helemaal schadevrij. Ben er verder niet op in gegaan.

Enig pluspuntje waren de vervangende auto's. Heb vier keer een ander model meegekregen in de zelfde klasse of beter. :)

Conclusie, ik heb veel betere ervaring met een andere toko dan de merkdealer. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
KraveN schreef op donderdag 28 september 2023 @ 20:01:

Ik rij nu bijna 2 jaar met een "verklaring geen prive". Ik gebruik CTA rit registratie (Android).
Voor de belastingdienst ben je niet verplicht de volledige route op te slaan. Ze gaan uit van de meest logische route.
Ik rij dagelijks de A27 naar Utrecht en die wil wel eens vast staan op de heen of terug weg.
Dan rij ik 8km om via Amsterdam en registreer gewoon in de comments "Omrijden via A2/A9/A1 ivm file A27".

Die proef belletjes heb ik nog nooit gehad en ook andere collega's bij mijn werkgever niet zover ik weet.
Ze hebben wel andere dingen te doen bij de belastingdienst.

Je moet natuurlijk alleen niet op zondag middag met je lease bak bij de Efteling gaan staan. Tenzij je binnen de 500km prive blijft en het netjes registreert als prive kilometers...

Enige wat je moet registreren bij elke rit is het volgende:
- Merk, type, kenteken
- Vertrek locatie (moet natuurlijk matchen met bestemming van vorige rit)
- Vertrek datum+tijd
- Kilometerstand bij vertrek
- Aankomst locatie
- Aankomst datum+tijd
- Kilometerstand bij aankomst
- Eventueel een comment als je afwijkt van de logische route

Bij een prive rit hoef je geen locaties op te geven en enkel de gereden kilometers (Ik doe het overigens wel gewoon).
Rij je onderweg van werk naar huis even langs familie dan schrijf je de kilometers die je normaal naar huis rijdt als zakelijke kilometers en de extra gereden kilometers als prive.
Ook hier vermeld je in de comments dat je omgereden hebt voor prive doeleinden. Je hoeft niet te zeggen via waar.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:36
Csotranme schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:52:
[...]

Ik rij nu bijna 2 jaar met een "verklaring geen prive". Ik gebruik CTA rit registratie (Android).
Voor de belastingdienst ben je niet verplicht de volledige route op te slaan. Ze gaan uit van de meest logische route.
Ik rij dagelijks de A27 naar Utrecht en die wil wel eens vast staan op de heen of terug weg.
Dan rij ik 8km om via Amsterdam en registreer gewoon in de comments "Omrijden via A2/A9/A1 ivm file A27".

Die proef belletjes heb ik nog nooit gehad en ook andere collega's bij mijn werkgever niet zover ik weet.
Ze hebben wel andere dingen te doen bij de belastingdienst.

Je moet natuurlijk alleen niet op zondag middag met je lease bak bij de Efteling gaan staan. Tenzij je binnen de 500km prive blijft en het netjes registreert als prive kilometers...

Enige wat je moet registreren bij elke rit is het volgende:
- Merk, type, kenteken
- Vertrek locatie (moet natuurlijk matchen met bestemming van vorige rit)
- Vertrek datum+tijd
- Kilometerstand bij vertrek
- Aankomst locatie
- Aankomst datum+tijd
- Kilometerstand bij aankomst
- Eventueel een comment als je afwijkt van de logische route

Bij een prive rit hoef je geen locaties op te geven en enkel de gereden kilometers (Ik doe het overigens wel gewoon).
Rij je onderweg van werk naar huis even langs familie dan schrijf je de kilometers die je normaal naar huis rijdt als zakelijke kilometers en de extra gereden kilometers als prive.
Ook hier vermeld je in de comments dat je omgereden hebt voor prive doeleinden. Je hoeft niet te zeggen via waar.
Mwa deze manier van kilometerregistratie is niet helemaal in lijn met wat de BD eist:
Je kunt prima met je auto bij de Efteling staan, als hij mij in de kilometerregistratie voorkomt: toen ik nog een lease-auto had bij een bedrijf waar iedereen dat had hadden we een keer een bijeenkomst bij de Efteling: paar weken later bleek dat de BD een rondje had gereden daar, want een paar collegas werden op het matje geroepen door de BD, maar dat was geen enkel probleem want dat bedrijf werkte met een blackbox als je niet prive reed, dus die kilometers waren netjes geregistreerd (als zakelijk want dat was het ook).

Als je daarentegen bijvoorbeeld je kids onderweg ophaalt van de BSO dan zijn ALLE kilometers die je van de BSO naar huis rijdt in feite privé. Of dat je daar nu voor om rijdt of niet dat boeit niet: in mijn geval zou het zelfs zo zijn als ik naar huis rijd vanaf mijn werk rijd ik over de snelweg circa 30 kilometer, maar haal ik mijn zoontje op van de BSO dan ga ik binnendoor (via een soort 'afsnijroute') en dat is 25km: maar dan als volgt gesplitst: 20km 'zakelijk' tot aan de BSO en 5 kilometer privé vanaf de BSO naar huis. Je kunt natuurlijk de gok nemen en hopen dat de belastingdienst geen rondje over de parking van de BSO rijdt, maar of je dat risico wilt lopen is aan jezelf. (voor BSO kun je elke andere GAMMA/schoonmoeder etc invullen).
Of je moet met je werkgever afdealen dat hij dat als zakelijke kilometers wil aftekenen O-)

Laat bovenstaand maar, dat is blijkbaar veranderd 8)7 : dit zijn de echte regeltjes, maar alleen al die wijzigingen zou mij lekker prive laten rijden met mijn lease auto : https://www.belastingdien...ik_auto/rittenregistratie

[ Voor 5% gewijzigd door Sammy_tukker op 29-09-2023 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Sammy_tukker schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:42:
[...]

Mwa deze manier van kilometerregistratie is niet helemaal in lijn met wat de BD eist:
Je kunt prima met je auto bij de Efteling staan, als hij mij in de kilometerregistratie voorkomt: toen ik nog een lease-auto had bij een bedrijf waar iedereen dat had hadden we een keer een bijeenkomst bij de Efteling: paar weken later bleek dat de BD een rondje had gereden daar, want een paar collegas werden op het matje geroepen door de BD, maar dat was geen enkel probleem want dat bedrijf werkte met een blackbox als je niet prive reed, dus die kilometers waren netjes geregistreerd (als zakelijk want dat was het ook).
Dat zeg ik ook ;) . Als je het netjes registreert is er niks aan de hand maar je gaat wel op de stip liggen.
Grote kans dat ze daar controleren dus grote kans dat je vragen krijgt.
Als je dus alles netjes uit kan leggen is er niks aan de hand. Wil je het gedonder niet, niet daar parkeren dus.
Als je daarentegen bijvoorbeeld je kids onderweg ophaalt van de BSO dan zijn ALLE kilometers die je van de BSO naar huis rijdt in feite privé. Of dat je daar nu voor om rijdt of niet dat boeit niet: in mijn geval zou het zelfs zo zijn als ik naar huis rijd vanaf mijn werk rijd ik over de snelweg circa 30 kilometer, maar haal ik mijn zoontje op van de BSO dan ga ik binnendoor (via een soort 'afsnijroute') en dat is 25km: maar dan als volgt gesplitst: 20km 'zakelijk' tot aan de BSO en 5 kilometer privé vanaf de BSO naar huis. Je kunt natuurlijk de gok nemen en hopen dat de belastingdienst geen rondje over de parking van de BSO rijdt, maar of je dat risico wilt lopen is aan jezelf. (voor BSO kun je elke andere GAMMA/schoonmoeder etc invullen).
Of je moet met je werkgever afdealen dat hij dat als zakelijke kilometers wil aftekenen O-)

Laat bovenstaand maar, dat is blijkbaar veranderd 8)7
Ik was al aan het typen :p Wat ik lees bij de blauwe vrienden mag je het gewoon doen zoals ik al uitgelegd had :+

https://www.belastingdien...ik_auto/rittenregistratie
U vermeldt per rit:

- de datum
- de begin- en eindstand van de kilometerteller
- het vertrek- en aankomstadres. Had u een afspraak en reed u daar vanaf uw werkadres heen en daarna weer terug, dan hebt u 2 ritten gemaakt.
- de route die u hebt gereden, als u niet de meest gebruikelijke route hebt genomen of het een privérit is of een zakelijke rit
- de privé-omrijkilometers als tijdens een rit zowel zakelijke als privékilometers worden gereden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Csotranme schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:52:
[...]

En als je naar IKEA wilt: plan het tijdens een lunchpauze en ga lunchen (bonnetje bewaren). Daar mag gewoon van de belastingdienst. Moet er natuurlijk wel een IKEA op een logische plek op de route liggen, maar de meesten liggen vrij dicht langs een snelweg.

Voor zover ik weet heeft de belastingdienst alleen in het weekend wel eens checks gedaan op parkeerplaatsen van dit soort winkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Frame164 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 16:46:
[...]

En als je naar IKEA wilt: plan het tijdens een lunchpauze en ga lunchen (bonnetje bewaren). Daar mag gewoon van de belastingdienst. Moet er natuurlijk wel een IKEA op een logische plek op de route liggen, maar de meesten liggen vrij dicht langs een snelweg.

Voor zover ik weet heeft de belastingdienst alleen in het weekend wel eens checks gedaan op parkeerplaatsen van dit soort winkels.
Er zijn meer creatieve trucjes die ik van anderen wel eens hoor maar ik denk dat die niet toegestaan zijn om te delen hier :+

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@Csotranme Nee, het delen ervan is hier niet toegestaan. En die ‘anderen’ hebben vast geen integriteitsbeleid op hun werk gok ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobBouman
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-05 09:21
Csotranme schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 18:09:
[...]

Er zijn meer creatieve trucjes die ik van anderen wel eens hoor maar ik denk dat die niet toegestaan zijn om te delen hier :+
Is ook nogal gevaarlijk. Stel dat je zoiets deelt en men valt door de mand, dan kan het best zijn dat je het hele jaar aan bijtelling in je mik krijgt.

Je mag natuurlijk 500 km op jaarbasis privé rijden met een auto die je niet privé rijdt, maar als je de auto na een halfjaar moet inleveren wordt het vrije jaarkilometrage naar rato verrekend uiteraard. Als je dan in het eerste halfjaar al 300 hebt gereden, ziet de belastingdienst dat als 600 km op jaarbasis en krijg je de periode van dat jaar in die auto de bijtelling voor je kiezen.

't Is mooi als je er tussendoor vliegt, maar 'k heb ook wel eens anders gehoord.

Leaseadviseur - Elektrische voertuigenfanaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Frame164 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 16:46:
[...]

Dat werkt ook maar tot op bepaalde hoogte; de zakelijkheid van de rit moet wel aangetoond kunnen worden. Met wie heb je wat besproken, etc.

Daarnaast gaat het bij een rit met zowel een zakelijk als privékarakter erom wat het hoofddoel van de rit was. De jurisprudentie staat echt vol met mensen die (o.a.) op wintersport zijn geweest met een verklaring geen privégebruik en daar óók daadwerkelijk een zakelijke relatie hebben bezocht. De fiscus merkt de hele rit (behalve het stuk naar de zakelijke relatie) dan ook aan als privérit, net als de rechter.

Het is dus goed om jezelf af te blijven vragen wat het hoofddoel van een rit is.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:41
Man, man man toch.
Als belg klinkt dit echt ongelooflijk kneuterig.

Dat je een skivakantie niet in die 500km krijgt kan ik snappen, maar een 's avonds een omweg van 1km naar Ikea gaan ze toch nooit kunnen controleren. Ook elke rit moeten verantwoorden als je een omweg rijdt is toch ondoenbaar.

In België is het simpel, als je met de auto naar huis mag, dan betaal je daar een belasting op (die wel veel voordeliger is dan in NL). Woon-werk verkeer is gewoon privé.
Enkel als je kan aantonen dat een voertuig (bv de bestelwagen van de loodgieter) 100% bedrijfsgerelateerd is, dan kan het anders.
Er zijn wel eens vrije beroepers die met de privé Mercedes tussen huis en praktijkruimte rijden, om dan andere verplaatsingen te doen met de bedrijfs Porsche. In elk geval, die auto's worden dan wel gecontroleerd. En als je dan zaterdag met de Porsche op restaurant gaat, dan is dat een duur etentje.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:15

Crazy D

I think we should take a look.

Tommie12 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:53:
Man, man man toch.
Als belg klinkt dit echt ongelooflijk kneuterig.

Dat je een skivakantie niet in die 500km krijgt kan ik snappen, maar een 's avonds een omweg van 1km naar Ikea gaan ze toch nooit kunnen controleren. Ook elke rit moeten verantwoorden als je een omweg rijdt is toch ondoenbaar.
Met dank aan de mensen die het heel normaal vonden om vanuit hun werk in Den Haag naar Gouda te rijden, maar dat dan wel via Amsterdam deden 8)7 Lease auto's zijn een vorm van salaris, dus toen de fiscus het door kreeg dat steeds meer mensen een lease auto kregen in plaats van salaris verhoging is er bijtelling gekomen. Vervolgens kwam er een situatie waarin je een auto tot je beschikking krijgt, maar niet prive wilt rijden. Dus eigenlijk mag je dan gewoon 0 km prive rijden. En nu krijg je dus de mensen die proberen prive ritten als zakelijk aan te merken. Relatiebezoek in Oostenrijk, uit eten met een klant in de Efteling, etc.

En die registratie kun je prima doen, genoeg apps en tools voor. En als je gewoon geen prive km's maakt met de auto (want daar teken je voor, dat je toevallig 500km prive mag rijden is meer een tegemoetkoming) is de registratie ook niet zo heel ingewikkeld. En omrijden is ook geen enkel probleem, want het was immers een zakelijke rit dus hoef je ook niet moeilijk te gaan berekenen hoeveel prive km's dat dan waren.... Als je per se langs de Ikea wilt rijden, dan moet je dat maar goed noteren.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-05 16:02

avotar

P0werd by Black Coffee

Voor de elektrische rijders, hoe werkt het "tanken" nu eigenlijk bij jullie.
Ik ben volgend jaar ook de pineut, maar ben benieuwd hoe het in de praktijk gaat.

Ik heb nu een tankpas van Routex en kan bij heel veel tankstations tanken.

Hoe gaat het met het laden. Laad je thuis of op de zaak of elders. Hoe declareer je die kosten?

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

avotar schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:37:
Ik ben volgend jaar ook de pineut, maar ben benieuwd hoe het in de praktijk gaat.

Hoe gaat het met het laden. Laad je thuis of op de zaak of elders. Hoe declareer je die kosten?
Dit heeft een hoog gehalte: ik heb een vraag en gooi 'm maar in de groep want ik ben te lui om te Googlen.

Er zijn verschillende opties, meestal krijg je een laadpas of dongel en dan kun je daarmee laden op kosten v.d. baas. Thuis gebruik je dat ding ook en gaat de rekening semi-automatisch naar de baas die je energiekosten terugbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Crazy D schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:46:
[...]

Met dank aan de mensen die het heel normaal vonden om vanuit hun werk in Den Haag naar Gouda te rijden, maar dat dan wel via Amsterdam deden 8)7 Lease auto's zijn een vorm van salaris, dus toen de fiscus het door kreeg dat steeds meer mensen een lease auto kregen in plaats van salaris verhoging is er bijtelling gekomen. Vervolgens kwam er een situatie waarin je een auto tot je beschikking krijgt, maar niet prive wilt rijden. Dus eigenlijk mag je dan gewoon 0 km prive rijden. En nu krijg je dus de mensen die proberen prive ritten als zakelijk aan te merken. Relatiebezoek in Oostenrijk, uit eten met een klant in de Efteling, etc.

En die registratie kun je prima doen, genoeg apps en tools voor. En als je gewoon geen prive km's maakt met de auto (want daar teken je voor, dat je toevallig 500km prive mag rijden is meer een tegemoetkoming) is de registratie ook niet zo heel ingewikkeld. En omrijden is ook geen enkel probleem, want het was immers een zakelijke rit dus hoef je ook niet moeilijk te gaan berekenen hoeveel prive km's dat dan waren.... Als je per se langs de Ikea wilt rijden, dan moet je dat maar goed noteren.
Amen. Gewoon alles registreren en er zijn zat apps waarmee dat snel en simpel kan.
Minste kans op gelazer.

Ik heb nog een prive auto dus ik ga dat soort mazen in de wet niet proberen te zoeken maar ik hoor dus inderdaad verhalen zoals jij ook beschrijft en soms nog veel gekker.
Het is een beetje net als de ITer en de hacker. Het blijft een kat en muis spel. Je kan de hacker gaan spelen door de mazen in de wet te vinden en dan heb je misschien mazzel maar dan moet je ook op de blaren zitten als ze je pakken (als in dus lekker een jaartje bijtelling als terugvordering aan je broek).

Overigens kan je er ook een blackbox in hangen die alles registreert. Hoef je alleen maar het knopje in te drukken voor werk, prive, garage. Heb je er helemaal geen omkijken naar.

[ Voor 4% gewijzigd door Csotranme op 02-10-2023 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme

Collega's hier die elektrisch rijden krijgen ipv een Shell tankpas een Shell laadpas. Simpel zat en werkt vrijwel overal.

Thuis laden doen ze hier niet want te ingewikkeld om dat terug te krijgen van de baas.
Vrijwel iedereen laadt op kantoor of bij de klant of gooit hem aan een gemeentepaal in de wijk of snellader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12

Ik laad veel thuis, en dat gaat helemaal goed. Afrekening gaat automatisch met de werkgever.

En onderweg laden... daar bestaan nog een paar topics over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:50

Als aanvulling op de rest: Ik heb ook een pas van Shell en kan praktisch overal laden met dat ding. Mocht het voorkomen dat de pas niet gebruikt kan worden, dan schiet ik het voor en declareer ik het via de app.

Ik vind het helemaal prima in ieder geval.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ero-Sensei
  • Laatst online: 26-05 09:42
Crazy D schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:46:
[...]

Helemaal eens met je. Sommige mensen maken er nou eenmaal een sport van om de boel op te lichten. Leaseauto hebben, 5 dagen in week thuis werken. Dus partner gaat ermee op en neer naar het werk, die vervolgens ook nog km vergoeding claimt. 2 werkgevers opgelicht en nog trots erover ook 8)7 .

Toch vindt ik 1 dinge wel krom in de bijtellingswereld: als je als gezin 2 leaseauto's hebt. Dan betaal je of twee keer bijtelling, wat gewoon echt heel veel geld is, omdat 90% van de privé kilometers in 1 auto gereden worden.
Maar je weet hoe het gaat, met kinderen is het soms even nodig dat er twee auto's tegelijk gebruikt worden. Eigenlijk zou je dan 1 auto uit de bijtelling moeten houden, om vervolgens een 3e auto voor het huis van de buren te zetten voor die 10 keer per jaar dat je met 1 auto niet af kunt.

De hoogste bijtelling huishouden 1x betalen zou wat eerlijker zijn denk ik, en beter voor mileu, straatbeeld enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Ero-Sensei schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:33:
[...]

Helemaal eens met je. Sommige mensen maken er nou eenmaal een sport van om de boel op te lichten. Leaseauto hebben, 5 dagen in week thuis werken. Dus partner gaat ermee op en neer naar het werk, die vervolgens ook nog km vergoeding claimt. 2 werkgevers opgelicht en nog trots erover ook 8)7 .

Toch vindt ik 1 dinge wel krom in de bijtellingswereld: als je als gezin 2 leaseauto's hebt. Dan betaal je of twee keer bijtelling, wat gewoon echt heel veel geld is, omdat 90% van de privé kilometers in 1 auto gereden worden.
Maar je weet hoe het gaat, met kinderen is het soms even nodig dat er twee auto's tegelijk gebruikt worden. Eigenlijk zou je dan 1 auto uit de bijtelling moeten houden, om vervolgens een 3e auto voor het huis van de buren te zetten voor die 10 keer per jaar dat je met 1 auto niet af kunt.

De hoogste bijtelling huishouden 1x betalen zou wat eerlijker zijn denk ik, en beter voor mileu, straatbeeld enz.
Ik heb geen kinderen en misschien denk ik dan wat te makkelijk maar in zo'n situatie niet gewoon 1 auto bijtelling betalen en de ander "verklaring geen prive"?
Met die 2de kan je dan alsnog 500km rijden dus als je uit nood toch even naar school/opvang/sport etc moet, kan je die best pakken en gewoon als prive registreren.

Overigens krijg ik spasmes van al die kromme belastingen die we hier in NL hebben dus ben het eens dat het allemaal drastisch op de schop en vereenvoudigd mag worden.

Genoeg landen om ons heen waar we van kunnen leren op dat gebied denk ik zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

[...]

Als dat met WG is afgesproken is daar toch niets mis mee? Zie dit totaal niet als oplichting, maar misschien omdat ik het zelf ook doe... (en mijn WG daar totaal geen moeite mee heeft) Uit eindelijk is het doel van WG die een auto ter beschikking stelt duidelijk lijkt me, en dat je partner van zijn/haar WG een kilometer vergoeding krijgt staat daar toch los van?

[ Voor 3% gewijzigd door Oid op 02-10-2023 14:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:50
Oid schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:41:
[...]

Als dat met WG is afgesproken is daar toch niets mis mee? Zie dit totaal niet als oplichting, maar misschien omdat ik het zelf ook doe... (en mijn WG daar totaal geen moeite mee heeft) Uit eindelijk is het doel van WG die een auto ter beschikking stelt duidelijk lijkt me, en dat je partner van zijn/haar WG een kilometer vergoeding krijgt staat daar toch los van?
Sterker nog, wat je in privétijd met de auto van de zaak doet gaat toch niemand wat aan? Uiteraard m.u.v. wat er overeengekomen is ten tijde van tekenen. Taxi spelen of onderverhuren lijkt me logischerwijs niet de bedoeling.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:02

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

[...]

Waarom is dit oplichting? Ik mag van mijn werkgever 12.500 prive km's per jaar maken. De momenten dat ik thuis werk, en mijn vriendin de lease-auto pakt vallen gewoon onder de afgesproken privé km's.

Daarnaast worden er via de bijtelling gewoon privekosten gemaakt voor die auto. Lijkt mij niet meer dan logisch dat mijn vriendin dan ook haar reiskostenvergoeding laat uitbetalen op die momenten. Let op: het is een reiskostenvergoeding, niet een "gebruik je zelf betaalde prive-auto vergoeding". Als ze met het openbaar vervoer zou gaan, heeft ze ook recht op deze kosten.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:27

Tankpas wordt laadpas en je laadt waar je wilt. Idealiter doe je het ergens waar de auto toch stil staat. Ik laad thuis met een laadpaal die een backoffice abbonement heeft. Deze backofficedienst betaalt mij de kosten voor stroom terug en aangezien ik hier dezelfde laadpas gebruik komen de laadkosten vanzelf bij je werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

Oké, ik hap hoe is dit precies oplichting? Als je privékilometers mag maken en als je partner in je leaseauto mag rijden is dit volledig legitiem. De kilometervergoeding bij je partner zijn of haar WG is ook terecht gezien je zoals ook genoemd is wel kosten hebt aan de leaseauto (bijtelling, eventueel eigen bijdrage of andere vormen van bijdrage zoals wassen en vloeistoffen die niet altijd even coulant verrekent worden).
En hoe is het precies beter voor het straatbeeld als je maar voor maximaal 1 wagen 1x bijtelling per huishouden moet betalen? Want dan zijn mensen juist eerder geneigd die tweede full operational lease te nemen indien dat een mogelijkheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ero-Sensei
True schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:24:
[...]

Oké, ik hap hoe is dit precies oplichting? Als je privékilometers mag maken en als je partner in je leaseauto mag rijden is dit volledig legitiem. De kilometervergoeding bij je partner zijn of haar WG is ook terecht gezien je zoals ook genoemd is wel kosten hebt aan de leaseauto (bijtelling, eventueel eigen bijdrage of andere vormen van bijdrage zoals wassen en vloeistoffen die niet altijd even coulant verrekent worden).

[...]

En hoe is het precies beter voor het straatbeeld als je maar voor maximaal 1 wagen 1x bijtelling per huishouden moet betalen? Want dan zijn mensen juist eerder geneigd die tweede full operational lease te nemen indien dat een mogelijkheid is.
Ok, ok. Zie dat een aantal mensen struikelen over het woord 'oplichting'. Excuses, dat was misschien te gechargeerd gezegd. Laat ik het dan zo stellen: mijn morele kompas slaat wat op hol wanneer mensen door de verschillende regels te combineren hiermee een netto vergoeding af dwingen op een bruto belasting.

Daar is het nooit voor bedoeld, maar inderdaad de mogelijkheden zijn er.

Mijn probleem zit er in, de combinatie van mijn twee voobeelden. Je wordt 'gestraft' als je de regels netjes volgt en beloond als je de regels wat vrijer interpreteert.

Op je laatste vraag: ja klopt. Maar het maakt praktisch dus ook helemaal niks uit of je voor 1 of 2 auto's full operational lease gaat. Het is echt niet zo dat je in een gezin ineens altijd apart je privékilometers maakt als je 2 auto's hebt. Financieel gezien, omdat het gebruikt van 2 auto's tegelijk naar daadwerkelijk 2 verschillende bestemmingen doorgaans vrij minimaal zal zijn, is het dus slimmer om een derde auto prive te nemen en er 1 uit de bijtelling te houden. Hiermee heb je dus als 2 persoonshuishouden 3 auto's staan. Meer parkeerplekken nodig. Grotere milieubelasting (productie), enz.
Daarnaast worden er via de bijtelling gewoon privekosten gemaakt voor die auto. Lijkt mij niet meer dan logisch dat mijn vriendin dan ook haar reiskostenvergoeding laat uitbetalen op die momenten. Let op: het is een reiskostenvergoeding, niet een "gebruik je zelf betaalde prive-auto vergoeding". Als ze met het openbaar vervoer zou gaan, heeft ze ook recht op deze kosten.
Dat bedoel ik met vrij interpreteren inderdaad. Het is een reiskosten vergoeding, maar de kosten worden gedeclareerd door een partij die geen kosten maakt. Een derden partij betaald namelijk die kosten. Daardoor is het een verkapt loon geworden en zou het dus belastbaar moeten zijn. Kun je heel hard doen alsof het mag, maar dat is dus niet zo.
Ik heb geen kinderen en misschien denk ik dan wat te makkelijk maar in zo'n situatie niet gewoon 1 auto bijtelling betalen en de ander "verklaring geen prive"?
Met die 2de kan je dan alsnog 500km rijden dus als je uit nood toch even naar school/opvang/sport etc moet, kan je die best pakken en gewoon als prive registreren.
Ja, dat zou kunnen, maar 500 kilometer is helemaal niks natuurlijk. Dat is ook wel een beetje mijn punt:
Als je elke zaterdag 5 kilometer enkele reis privé rijdt om je kind naar sport te brengen zit je al over die 500 kilometer heen. Dus moet je volgens de letter van de wet dubbel bijtelling betalen (ok luxeprobleem :)).
Of als je partner 5x per jaar 100 kilometer rijd voor familiebezoek. 500 kilometer is helemaal niks. Daarom pleit ik ook voor 1x bijtelling per huishouden, want het zou geen verschil moeten maken of je 1x 40k kilometers rijdt, of 2x 20k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Is een privéauto goedkoper dan bijtelling betalen dan? Dat is wel een belangrijke voorwaarde voor de derde auto.

Overigens is dit meer een politiek onderwerp. In de inkomstenbelasting wordt nagenoeg alleen maar rekening gehouden met individueel inkomen en niet met het huishoudinkomen. Zo ook de bijtelling. Ik betaal ook letterlijk meer aan inkomstenbelasting dan mijn vriendin bruto aan inkomen heeft. Dat vind ik ook niet echt eerlijk, we zijn toch één huishouden... :)

Overigens hebben wij sowieso maar één auto op de oprit, ook met twee kids. Meer dan genoeg.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ero-Sensei schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:30:
[...]
Dat bedoel ik met vrij interpreteren inderdaad. Het is een reiskosten vergoeding, maar de kosten worden gedeclareerd door een partij die geen kosten maakt.
En hier ga je de mist in. Er worden wel degelijk kosten gemaakt voor het privé mogen rijden van een lease-auto. Het punt zit er alleen in dat het een "fixed" bedrag is, wat niet stijgt óf daalt door een privé-rit meer of minder. Ik vind ook dat dit een wat kromme regeling is, maar dat is momenteel wat het is.

Overigens: stel een werkgever kent vrije werktijden. Je mag prima na 10:00 aankomen en zorg zelf maar dat je je uren maakt.

Voor 120 euro per maand kun je onbeperkt reizen in de daluren (dalvrij abo). Elke dag wordt van Heerenveen naar Groningen gereisd, zo'n 120 km per dag.Da's 2700 km per maand (4,5 weken). Dat levert met 21 ct/km toch al 567 euro reiskostenvergoeding op.... En daar gaat het ook scheef...

Een reiskostenregeling kijkt niet naar werkelijke kosten, maar keert een forfaitair bedrag uit. Soms heeft iemand voordeel, soms een nadeel...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Question Mark schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:48:
[...]

En hier ga je de mist in. Er worden wel degelijk kosten gemaakt voor het privé mogen rijden van een lease-auto. Het punt zit er alleen in dat het een "fixed" bedrag is, wat niet stijgt óf daalt door een privé-rit meer of minder. Ik vind ook dat dit een wat kromme regeling is, maar dat is momenteel wat het is.

Overigens: stel een werkgever kent vrije werktijden. Je mag prima na 10:00 aankomen en zorg zelf maar dat je je uren maakt.

Voor 120 euro per maand kun je onbeperkt reizen in de daluren (dalvrij abo). Elke dag wordt van Heerenveen naar Groningen gereisd, zo'n 120 km per dag.Da's 2700 km per maand (4,5 weken). Dat levert met 21 ct/km toch al 567 euro reiskostenvergoeding op.... En daar gaat het ook scheef...

Een reiskostenregeling kijkt niet naar werkelijke kosten, maar keert een forfaitair bedrag uit. Soms heeft iemand voordeel, soms een nadeel...
Eens. Het is ook gewoon een 'kilometervergoeding' en ook als je met de bus, motorfiets, de fiets of zelfs lopen gaat, mag je werkgever dit onbelast vergoeden. Ook als je gaat carpoolen (op eigen initiatief) met collega's mag je allebei deze vergoeding onbelast ontvangen.

Er is letterlijk nul relatie met de daadwerkelijke kosten die je maakt voor het vervoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
JanHenk schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:46:
Is een privéauto goedkoper dan bijtelling betalen dan? Dat is wel een belangrijke voorwaarde voor de derde auto.

Overigens is dit meer een politiek onderwerp. In de inkomstenbelasting wordt nagenoeg alleen maar rekening gehouden met individueel inkomen en niet met het huishoudinkomen. Zo ook de bijtelling. Ik betaal ook letterlijk meer aan inkomstenbelasting dan mijn vriendin bruto aan inkomen heeft. Dat vind ik ook niet echt eerlijk, we zijn toch één huishouden... :)

Overigens hebben wij sowieso maar één auto op de oprit, ook met twee kids. Meer dan genoeg.
In sommige gevallen wel ;)
Mijn Toyota heeft een verklaring geen privé en de Peugeot rij ik dus ernaast.

Bijtelling betalen en de Peugeot eruit doen is duurder dan de Peugeot erbij houden qua verzekering/wegenbelasting/brandstof.
Ik rij privé gewoon amper.

Omslag punt ligt wel dichtbij.. maar de Pug is te leuk om sowieso weg te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ero-Sensei
JanHenk schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:55:
[...]

Eens. Het is ook gewoon een 'kilometervergoeding' en ook als je met de bus, motorfiets, de fiets of zelfs lopen gaat, mag je werkgever dit onbelast vergoeden. Ook als je gaat carpoolen (op eigen initiatief) met collega's mag je allebei deze vergoeding onbelast ontvangen.

Er is letterlijk nul relatie met de daadwerkelijke kosten die je maakt voor het vervoer.
Ik heb al een aardige mea-culpa gemaakt voor mijn eerste post, maar voor de rest ga ik dat niet doen.
Jullie beiden leggen heel handig uit waarom een reiskostenvergoeding ineens een kilometer vergoeding wordt, en weten ook te vertellen dat het dus voor de werkgevers niet uitmaakt. Maar het deel waar het feitelijk om gaat
self quote
mijn morele kompas slaat wat op hol wanneer mensen door de verschillende regels te combineren hiermee een netto vergoeding af dwingen op een bruto belasting
wordt wel heel gemakkelijk buiten de redenatie gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Je hebt 2 auto's, en beiden hebben een rijbewijs. Dan is het logisch dat je gewoon 2 x bijtelling betaald. Er zijn volgens mij wel mogelijkheden als je maar 1 iemand hebt met een rijbewijs, dat je dan de hoogste bijtelling betaald, maar in loondienst zal die situatie niet zo snel voor komen. Dat je er voor kiest om niet veel prive te rijden, tja. Dan zou je de verklaring geen prive km's kunnen tekenen maar dan heb je effectief maar 1 prive auto, en het idee van een 2e auto is natuurlijk dat je er 2 hebt. Ik vind het iig logisch dat je gewoon per auto betaald (zolang je net zo veel mensen, of meer, hebt in je huishouden met een rijbewijs).

Of een prive auto rijden, dat is een rekensom wat voordeliger is.
Oid schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:41:
Oplichting is niet het juiste woord, maar het grenst voor mijn gevoel ook wel tegen niet-helemaal-fair aan. Ook al weet ik, dat je ook reiskosten vergoeding krijgt als je wandelt, wordt afgezet door je partner omdat die 2 straten verderop moet werken, etc. En de kosten zijn vast, ongeacht of je nu wel of niet met de lease auto rijdt. Ik weet, strikt genomen mag het gewoon, maar vind het ook niet helemaal eerlijk aanvoelen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ero-Sensei schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 17:54:
[...]
Tja, maar jouw suggestieve, morele gevoel is lastig om te buigen (blijkt, gezien we met steekhoudende argumenten komen). Je incorrecte aannames en argumenten zijn terecht ontkracht, persoonlijk maakt het mij niet bijster veel uit wat jij er verder van denkt. Dus ga gerust moreel zitten kniezen, maar met steekhoudende argumenten zul je (met de huidige regelgeving) hier niet veel medestanders vinden :9

[ Voor 23% gewijzigd door True op 02-10-2023 17:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ero-Sensei
True schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 17:58:
[...]

Tja, maar jouw suggestieve, morele gevoel is lastig om te buigen (blijkt, gezien we met steekhoudende argumenten komen). Je incorrecte aannames en argumenten zijn terecht ontkracht, persoonlijk maakt het mij niet bijster veel uit wat jij er verder van denkt. Dus ga gerust moreel zitten kniezen, maar met steekhoudende argumenten zul je (met de huidige regelgeving) hier niet veel medestanders vinden :9
Wauw. Er is letterlijk geen één argument gekomen op het bruto-netto verhaal en jij vindt dat je met steekhoudende argumenten komt, dan noem je mij suggestief? Alles is selectief vanuit de eigen portemonnee beredeneerd en vanuit het feit dat werkgevers er inderdaad niks van zeggen.

Maargoed, ik probeerde alleen maar wat in mijn ogen kromme regelingen aan te kaarten en was benieuwd hoe de medetweakers daar overdenken. Het antwoord is duidelijk: zoveel mogelijk intact houden om fiscale fraude mogelijk te maken en tegelijkertijd dat onderwerp vermijden, want als je het niet benoemd is het er niet.

En dan krijg je jouw post, die exact mij eraan herinnerd waarom ik weinig post online :*) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ero-Sensei schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 17:54:
[...]

Ik heb al een aardige mea-culpa gemaakt voor mijn eerste post, maar voor de rest ga ik dat niet doen.
Jullie beiden leggen heel handig uit waarom een reiskostenvergoeding ineens een kilometer vergoeding wordt, en weten ook te vertellen dat het dus voor de werkgevers niet uitmaakt
De reiskostenvergoeding is ook niks anders dan een km-vergoeding. Dat is het altijd al geweest.
Momenteel kan de werkgever voor de kosten van vervoer, een onbelaste vergoeding geven van maximaal € 0,19 per kilometer over de volledige reisafstand voor alle zakelijke kilometers die de werknemer aflegt.
https://www.rijksfinancie...toelichting/2023/d17e1767
. Maar het deel waar het feitelijk om gaat
self quote
[...]

Nou, je geeft aan dat er twee regelingen gecombineerd worden, maar hier kan ik je gewoon even niet volgen. Wat bedoel je met het bruto netto verhaal? Vanuit een lease-auto volgt een bijtelling, wat een bruto bedrag bij mijn inkomen vormt, wat resulteert in een netto lagere uitkering van mijn salaris.

De tweede regel is dat mijn vriendin recht heeft op een onbelaste vergoeding van haar reis-km's. Dat ze die aflegt met mijn lease-auto doet daar niets aan af. Al zou ze lopend naar haar werk gaan, dan heeft ze alsnog recht op die vergoeding.

Waar gaat je morele kompas dan nu op af? Er is geen sprake van oplichting of fraude, en nog belangrijker: er wordt niemand benadeeld. Wat is er dan moreel verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@Ero-Sensei Ik heb de draad gelezen en kan ook geen fraude of oplichting zien. Er staat nergens dat een partner op hetzelfde adres de leaseauto niet mag gebruiken voor diens woon/werk of zakelijk verkeer. Volgens mij zal geen van beide werkgevers, de LM en de belastingdienst hier bezwaar tegen hebben.

Waar de iig de BD duidelijk niet blij mee zal zijn is als je meer dan 500 km privé rijdt en sjoemelt met de rittenregistratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
Ero-Sensei schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:15:
[...]
Het antwoord is duidelijk: zoveel mogelijk intact houden om fiscale fraude mogelijk te maken en tegelijkertijd dat onderwerp vermijden, want als je het niet benoemd is het er niet.
Ik zou de definitie van fraude nog eens googelen, want hier is helemaal niets frauduleus aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Ff de wijsheid van het forum raadplegen over het volgende:

Ik heb sinds 2 maanden een leaseauto (Renault Megane eTech).
Nu is me een nieuwe baan aangeboden per 1 december. Met een hogere leasebedrag als ik nu heb. Maar geen idee wat voor deal zij hebben met de leasemaatschappij.

Dus twijfel ik een beetje: nieuwe auto uitzoeken bij de nieuwe werkgever of deze meenemen? Boete voor het achterlaten van de auto is 1,5x de maandelijkse lease.
Maar de auto op zich bevalt goed (hoewel er nog wel wat puntjes zijn waar ik aan moet wennen). Actieradius zou wat groter mogen, maar gezien het feit dat ik voornamelijk in Nederland rijd (af en toe een vakantie in het buitenland) en de laadvoorzieningen hier prima zijn is dat niet echt een issue.

Wat zijn jullie ideeën? Waarom wel of juist niet de leaseauto achterlaten?

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ero-Sensei schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:15:
[...]

Wauw. Er is letterlijk geen één argument gekomen op het bruto-netto verhaal en jij vindt dat je met steekhoudende argumenten komt, dan noem je mij suggestief? Alles is selectief vanuit de eigen portemonnee beredeneerd en vanuit het feit dat werkgevers er inderdaad niks van zeggen.

Maargoed, ik probeerde alleen maar wat in mijn ogen kromme regelingen aan te kaarten en was benieuwd hoe de medetweakers daar overdenken. Het antwoord is duidelijk: zoveel mogelijk intact houden om fiscale fraude mogelijk te maken en tegelijkertijd dat onderwerp vermijden, want als je het niet benoemd is het er niet.

En dan krijg je jouw post, die exact mij eraan herinnerd waarom ik weinig post online :*) .
Om even te reageren op: 'Alles is selectief vanuit de eigen portemonnee beredeneerd en vanuit het feit dat werkgevers er inderdaad niks van zeggen.' ja absoluut, daar is niets aan gelogen. Maar ik wil je ook wel delen waarom dit relevant is. Tijdens mijn sollicitatie is de leaseauto als arbeidsvoorwaarde ter sprake gekomen. Omdat dit een arbeidsvoorwaarde is, is hier over te onderhandelen. Het budget, de looptijd, het soort auto (bijv. specifieke merken of een EV/benzine), of je wel of geen eigen bijdrage moet betalen en of je een tankkaart krijgt waar je ook mee door de wasstraat rijdt. En tuurlijk een deel zit meestal wel vast kijk naar bijv. Capgemini waar je erg merkgebonden bent of een kleine werkgever die alles leaset via een relatief kleine tussenpartij die gelimiteerd is in opties of juist in kortingen, maar misschien weer flexibel is in opties inbouwen door de dealer (dus geen bijtelling hierover moeten betalen) of vaste leasebudgetten gebaseerd op functies. Terug naar de inhoud, het is een arbeidsvoorwaarde én dus onderhandelbaar. De vraag stellen: mag mijn partner in de auto rijden? Is uiterst normaal en in 9 v.d. 10 gevallen wordt dit in de mobiliteitsregeling (of verkapt personeelshandboek) gewoon al benoemd. En het is dan ook meestal gewoon toegestaan. Sterker nog een full operational lease die je wel privé mag rijden, maar niet gereden mag worden door je partner (of volwassen thuiswonende kinderen) is eerder een uitzondering dan een regel.

Het is volstrekt logisch dat wanneer je solliciteert je dan vanuit eigen portemonnee redeneert. Dat is namelijk exact wat je doet tijdens die onderhandeling. Als de kaders waarbinnen je moet manoeuvreren op een later moment wijzigen kan dat erg vervelend zijn, dus in die optiek is het ook logisch dat men hier in dit topic niet zit te wachten op veranderingen die onze financiële thuissituatie verslechteren. Immers als de wetgever ineens zegt leuk dat 75% v.d. leaserijders nu een 22% bijtelling wagen hebben, maar om het begrotingsgat te dichten maken we daar 30% van vanaf 2024 is dit logischerwijs ook niet iets waar mensen op zitten te wachten. Volgens mij mag zo'n wijziging (of althans het verminderen van een leasebudget of het intrekken van een leaseauto) in België sowieso al niet, de werknemer mag niet gekort worden op gemaakte afspraken.

Vanuit een fiscaal oogpunt mag je zelfs zowel een full operational lease privé rijden v.d. belastingdienst die aan je partner meegeven met je eigen auto rijden voor je werk en daarvoor een onbelaste reiskostenvergoeding krijgen (mits je werkgever dat goed vindt natuurlijk): https://www.salarisvanmor...mer-met-auto-van-de-zaak/

Als laatste wil ik mijn persoonlijke situatie nog wel delen. Ik heb een full operational lease van mijn WG die ik privé mag rijden, ik betaal hiervoor bijtelling. Ik kan voor de dagen die ik thuiswerk ook een thuiswerkvergoeding krijgen, maar dit vind ik persoonlijk onredelijk. In mijn geval komt die vergoeding voort uit de WAADI waardoor ik wettelijk recht heb op minimaal dezelfde (primaire én secundaire) arbeidsvoorwaarden als mijn collega's bij mijn opdrachtgever (ik ben gedetacheerd). Mijn leaseauto die ik zelf uitonderhandeld heb wordt meermaals per week gebruikt door mijn vriendin terwijl ik relaxt thuis zit te werken. Zij krijgt een onbelaste reiskostenvergoeding voor haar woon-werkverkeer.

Ik kan oprecht niet inzien hoe dit a) onethisch zou zijn, b) moreel verwerpelijk, c) enige vorm van fraude (wettelijk/fiscaal) of d) onjuist gebruik van de door mijn werkgever beschikbaar gestelde middelen.
Ik zie dat er inmiddels ook weer een aantal reacties toegevoegd zijn die dit gevoel onderstrepen. Ik ben oprecht benieuwd of er steekhoudende argumenten zijn die bovenstaande in enige vorm kunnen ontkrachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Pietervs schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:34:

Nu is me een nieuwe baan aangeboden per 1 december. Met een hogere leasebedrag als ik nu heb. Maar geen idee wat voor deal zij hebben met de leasemaatschappij.

Dus twijfel ik een beetje: nieuwe auto uitzoeken bij de nieuwe werkgever of deze meenemen? Boete voor het achterlaten van de auto is 1,5x de maandelijkse lease.
Maar de auto op zich bevalt goed (hoewel er nog wel wat puntjes zijn waar ik aan moet wennen). Actieradius zou wat groter mogen, maar gezien het feit dat ik voornamelijk in Nederland rijd (af en toe een vakantie in het buitenland) en de laadvoorzieningen hier prima zijn is dat niet echt een issue.

Bedoel je: ex btw. leasebedrag bijv. 680€ * 58mnd (nog te lopen maanden) * 1,5 = 61200€ boete of is de boete 680€ * 1,5 = 1020€ ?
Dit maakt nogal uit namelijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Met een hogere leasebedrag als ik nu heb.
Let op dat een leasebedrag maar voor een deel bepaald welke auto je uiteindelijk kunt rijden:
  • Is dit bedrag in- of exclusief brandstofkosten?
  • Hoeveel km's per jaar?
  • Welke looptijd?
  • Mag je ook in het buitenland tanken?
  • Welke regeling geldt er voor vervangend vervoer?
  • Wat voor inzittendenverzekering wordt er afgesloten?
  • Heb je te maken met een eigen risico bij een schade?
  • Is er een (verplichte) regeling voor winterbandenof all-seasonbanden?
  • etc.
Pas op dat je geen appels met peren gaat vergelijken.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12

Eerst en vooral, laat de beslissing af hangen van de jobinhoud, niet van de auto.

Zoals al geschreven is betekent een leasebudget niks als je de voorwaarden niet kent.
Vraag gewoon de omschrijving van de laatste 3 auto’s die met dat budget geleased werden. Dan heb je toch iets om mee te vergelijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Heren,
dank voor de input. Precies waarom ik de wijsheid van het forum raadpleeg! :)

@Tommie12 uiteraard is de baan belangrijker dan de auto. Auto zit ik maar een paar keer per week in, die baan zorgt er voor dat ik minimaal 35 uur achter mijn burootje zit :)
Wel een goede tip om te informeren welke auto's er met dat budget geleased worden.

@Question Mark zijn wel wat dingetjes die ik uit moet zoeken, dat klopt. Ik ben uitgegaan van het meenemen van mijn huidige auto en dat daarmee de voorwaarden ook hetzelfde zullen blijven.

@True een boete van 61.200 euro... ik denk niet dat iemand daar in gaat trappen, zeker niet op een auto van 50k :)
De werkgever zegt:
- wanneer je op eigen initiatief werkgever verlaat en de einddatum van het leasecontract nog niet is bereikt, wordt in de eindafrekening - conform de vervoersregeling - een leaseboete opgenomen ter hoogte van 1,5 x het maandelijkse leasebedrag van de auto.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
[...]

Dit is geen oplichting. Het hangt er helemaal van af wat de criteria zijn waarvoor je een auto krijgt. Ik heb een auto als onderdeel van mijn arbeidsvoorwaarden. Ik hoef de auto niet voor werk te gebruiken. In de regeling staat ook dat gezinsleden gebruik mogen maken van de auto, zonder beperkingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wienesroa
Tja, het is inderdaad maar hoe je erin staat. Ik (wij) gebruiken de lease-auto eigenlijk exact hetzelfde als de auto die we hiervoor prive reden.
Mijn vrouw heeft haar auto(tje) en die wordt gebruikt als 2e auto. Dus als mijn vrouw met kids langer stuk moet reizen en ik heb de auto niet nodig voor werk (home office, of op de fiets naar kantoor en geen afspraken) dan gebruikt zij de gezinsauto.

UIteindelijk mag ik hem prive rijden, betaal ik daarvoor en houdt ik me netjes aan de regels.
Ik zou nogal gek zijn als ik in het weekend alles met de tweede auto ga doen, terwijl ik netjes mijn belasting betaal om deze prive te rijden..

Profiteurs heb je overal, maar je kan ook generaliseren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
[...]

Beter voor het milieu om meerdere auto's te hebben?
Koop een fiets, mijn leaseauto staat ook veel stil en rijdt maar 12k a 15k km per jaar en moet ik ook de volle bijtelling voor betalen terwijl ik enorm veel op de fiets doe.

En anders huur je een greenwheels of leen je de auto van de buren/vrienden/familie als je 2 auto's nodig hebt. Dat doen wij ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-05 09:18
wienesroa schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:56:
Tja, het is inderdaad maar hoe je erin staat. Ik (wij) gebruiken de lease-auto eigenlijk exact hetzelfde als de auto die we hiervoor prive reden.
Mijn vrouw heeft haar auto(tje) en die wordt gebruikt als 2e auto. Dus als mijn vrouw met kids langer stuk moet reizen en ik heb de auto niet nodig voor werk (home office, of op de fiets naar kantoor en geen afspraken) dan gebruikt zij de gezinsauto.

UIteindelijk mag ik hem prive rijden, betaal ik daarvoor en houdt ik me netjes aan de regels.
Ik zou nogal gek zijn als ik in het weekend alles met de tweede auto ga doen, terwijl ik netjes mijn belasting betaal om deze prive te rijden..

Profiteurs heb je overal, maar je kan ook generaliseren...
Het is gewoon een stuk salaris / beloning voor geleverd werk waar je gebruik van mag maken.
Degene in kwestie heeft 15.000 km per jaar tot zijn beschikking staan. Of deze kilometers nu door hemzelf worden weggereden op tourritjes op de zondag, gebruikt worden voor een tweetal autovakanties of door zijn vrouw om op het werk te komen, is gewoon om het even.

Ook taaltechnisch snijdt de hele discussie geen hout. Of je het voor de partner nu een kilometervergoeding noemt of een reiskostenvergoeding, in beide gevallen dekt het de lading en is de toekenning terecht. Immers zou het niét gebruik maken van de leasewagen van haar man er voor zorgen dat de ter beschikking staande vrije privé kilometers anders ingezet zouden kunnen worden. En mochten de door haar gemaakte woon-werk/zakelijke kilometers er voor zorgen dat de 15.000 km/jaar worden overschreden, leidt dit in de regel ook tot een meerprijs per extra gemaakt kilometer. Linksom of rechtsom, er worden dus reiskosten gemaakt, per kilometer.

Het enige waar je dus wel een probleem zou hebben, wat ook bijvoorbeeld expliciet in mijn contract is vermeld, is wanneer je als berijder van de leaseauto deze auto nodig hebt, maar niet tot je beschikking hebt staan omdat je partner er mee op pad is. Als ik dan een treinticket boek en deze zakelijk in zou willen dienen, heb ik weldegelijk (en mijns inziens terecht) een probleem.

Ook het inzetten van mijn leasewagen voor commerciële activiteiten is niet toegestaan, dan gaat het dus over betaalde chauffeurs- en koeriersdiensten. In dat geval loop je mogelijk wel tegen enige fiscale grenzen aan, maar ook verzekeringstechnische grenzen eventueel. Ik ga er van uit dat, indien mijn partner de auto commerciëel in zou zetten alszijnde pizzadienst of überchauffeur, deze clausule dus ook werkzaam is. Maar woon-werk verkeer, of een incidenteel klantbezoek, die men normaal gesproken ook met een privé auto zou hebben gedaan, is hierin inherent anders.

Als dat fraude, misbruik of oplichting zou zijn, gelieve precedent te tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-05 16:02

avotar

P0werd by Black Coffee

True schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:41:
[...]

Dit heeft een hoog gehalte: ik heb een vraag en gooi 'm maar in de groep want ik ben te lui om te Googlen.

Er zijn verschillende opties, meestal krijg je een laadpas of dongel en dan kun je daarmee laden op kosten v.d. baas. Thuis gebruik je dat ding ook en gaat de rekening semi-automatisch naar de baas die je energiekosten terugbetaald.
Poeh, wat een zure reactie, wat fijn dat je me toch van een antwoord hebt willen voorzien. *O*
Je kan nog zoveel googlen, maar normale ervaringsreacties zijn veel meer waard.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-05 10:15
Beste Leden,

Ik zit met een dilemma in verband met het uitzoeken van een nieuwe leaseauto via mijn werkgever.
Binnenkort krijg ik een nieuwe functie waardoor ik de mogelijkheid heb om een andere (niet bestickerde) leaseauto uit te zoeken.
Momenteel rij ik al een leaseauto maar deze is bestickerd en rij ik niet privé mee en kost mij verder niets.

Ik weet alleen niet precies wat verstandig is om te doen, tegenwoordig is de bijtelling zo 300-400 euro per maand wil je een beetje een goede auto rijden terwijl mijn eigen privé auto circa 220,00 euro per maand kost (dit is incl. onderhoud, brandstof, verzekering etc..)

Ik snap dus nooit zo goed dat iedereen altijd een zakelijke auto ook privé rijdt omdat het naar mijn inziens niet altijd voordeliger is.

Nu kan ik natuurlijk alsnog een nieuwe auto uitzoeken die onbestickerd is en er niet privé mee rijden, dit zal dan wel een brandstofauto zijn want EV's heeft naar mijn inziens nog te veel nadelen en er is hier geen laadpunt in de straat.
Ik zou dan wel een eigen bijdrage moeten betalen van circa 50-75 euro.

Ik was gewoon is benieuwd wat jullie mening hierover is.. ik ben er voor de rest niet heel erg in thuis dus wellicht zie ik wel iets over het hoofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joni
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Je ziet niet direct iets over het hoofd denk ik, al zou je bij de kosten voor een privé auto ook de afschrijving mee moeten nemen. Je eigen auto gaan niet eeuwig mee en moet op een gegeven moment vervangen worden.

Desalniettemin is een oudere eigen auto rijden meestal goedkoper dan een nieuwe leaseauto privé rijden, maar dan heb je dus geen nieuwe auto. Daarnaast heb je bij een eigen auto enige onzekerheid over de kosten. Je zal uitendelijk voor jezelf de berekening moeten maken en bepalen waar je meer waarde aan hecht (kosten vs. zekerheid en een nieuwe auto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Mikee007 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 15:11:
Beste Leden,

Ik zit met een dilemma in verband met het uitzoeken van een nieuwe leaseauto via mijn werkgever.
Binnenkort krijg ik een nieuwe functie waardoor ik de mogelijkheid heb om een andere (niet bestickerde) leaseauto uit te zoeken.
Momenteel rij ik al een leaseauto maar deze is bestickerd en rij ik niet privé mee en kost mij verder niets.

Ik weet alleen niet precies wat verstandig is om te doen, tegenwoordig is de bijtelling zo 300-400 euro per maand wil je een beetje een goede auto rijden terwijl mijn eigen privé auto circa 220,00 euro per maand kost (dit is incl. onderhoud, brandstof, verzekering etc..)

Ik snap dus nooit zo goed dat iedereen altijd een zakelijke auto ook privé rijdt omdat het naar mijn inziens niet altijd voordeliger is.

Nu kan ik natuurlijk alsnog een nieuwe auto uitzoeken die onbestickerd is en er niet privé mee rijden, dit zal dan wel een brandstofauto zijn want EV's heeft naar mijn inziens nog te veel nadelen en er is hier geen laadpunt in de straat.

Ik was gewoon is benieuwd wat jullie mening hierover is.. ik ben er voor de rest niet heel erg in thuis dus wellicht zie ik wel iets over het hoofd.
Je rijdt in een nieuwe auto in plaats van in een wat oudere. Je kunt 'onbeperkt' tanken (vaak ook in het buitenland). Parkeergarage tijdens werktijd mag je gewoon de bon van inleveren (als je prive auto rijdt zijn die kosten officieel onderdeel van de 21 cent per km die je vergoed kunt krijgen). Je rijdt een nieuwe auto ;) Geen zorgen over onvoorziene kosten, hooguit misschien eigen risico maar verder niets.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Mikee007 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 15:11:
Beste Leden,

Wat hierboven al gezegd is inderdaad.
Hangt er vanaf hoeveel je privé rijdt ook.

Ik doe hetzelfde de Toyota Yaris is lease met "verklaring geen privé".
De Peugeot 208 had ik toen net een jaar en rij die nog gewoon privé.

De bijtelling op de Yaris was/is veel hoger dan wat de Peugeot me kost.
Had alleen wel 3500eur aan reparaties aan de Peugeot afgelopen jaar dus dat verschil is compleet weg.

Dat is dus bewust een risico dat ik neem.
Je hebt kans dat je (duur) onderhoud moet gaan doen.
Bij een lease bak heb je daar 0 omkijken naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
Dank voor jullie reacties.

Ik heb inderdaad vaker gehoord dat als je veel privé kilometers rijdt een leaseauto voordeliger is dan een eigen auto of als je privé helemaal geen auto hebt.

Maar ik kan van mezelf zeggen dat ik vrij weinig privé kilometers rij.
Dit zal hooguit 7500km per jaar zijn en dat is nog hoog ingeschat.

Mijn auto is inmiddels wel 23 jaar oud maar de kilometerstand is nog geen 90.000km dus hij kan nog wel wat jaartjes mee.
Onderhoud ga ik nu uit van circa € 600,00 per jaar.. ja het ene jaar zal dit hoger zijn dan het andere jaar.. dat blijft wel lastig inschatten.

Aan de andere kant, mocht de auto echt te duur gaan worden kan ik altijd aan het begin van een nieuw jaar privé gaan rijden met de leaseauto.

Maar als ik nu het verschil bij elkaar aftrek (kosten eigen auto en bijtelling) zou ik met een leaseauto waarmee ik privé kilometers rij ruim € 2.100 meer kwijt zijn per maand.
Ja je hebt wel afschrijving maar dat is lastig inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:54
Je hebt goedkope leaseauto's, duurdere lease auto's of hele dure leaseauto's. Ligt er dus ook aan wat je voor auto wil, welk merk, luxe en extra pakketten, of juist een zo'n kaak mogelijk kleiner bakkie.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Mikee007 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 16:53:
Dank voor jullie reacties.

Ik heb inderdaad vaker gehoord dat als je veel privé kilometers rijdt een leaseauto voordeliger is dan een eigen auto of als je privé helemaal geen auto hebt.

Maar ik kan van mezelf zeggen dat ik vrij weinig privé kilometers rij.
Dit zal hooguit 7500km per jaar zijn en dat is nog hoog ingeschat.

Mijn auto is inmiddels wel 23 jaar oud maar de kilometerstand is nog geen 90.000km dus hij kan nog wel wat jaartjes mee.
Onderhoud ga ik nu uit van circa € 600,00 per jaar.. ja het ene jaar zal dit hoger zijn dan het andere jaar.. dat blijft wel lastig inschatten.

Aan de andere kant, mocht de auto echt te duur gaan worden kan ik altijd aan het begin van een nieuw jaar privé gaan rijden met de leaseauto.

Maar als ik nu het verschil bij elkaar aftrek (kosten eigen auto en bijtelling) zou ik met een leaseauto waarmee ik privé kilometers rij ruim € 2.100 meer kwijt zijn per maand.
Ja je hebt wel afschrijving maar dat is lastig inschatten.
Het is duidelijk dat een auto voor jou niet zo belangrijk is. (Niks mis mee hoor)
Maar daardoor is je vergelijking wat mank. Je rijdt een auto van 23 jaar die helemaal afgeschreven is, en in onderhoud de laatste jaren niet duur was.
Bij die auto kan nu op elk moment een defect voor komen wat de waarde ruimschoots overstijgt. (Koppeling, startmotor, koppakking, uitlaat, versnellingsbak…)
Rij er mee zo lang je kan zou ik zeggen.

En dan zal je moeten overwegen of je bijtelling nog steeds duurder is dan zelf een nieuwe of tweedehandse auto gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
Voor mij is een auto inderdaad niet heel belangrijk.
Tuurlijk vind ik het fijn om in een mooie auto te rijden maar om daar heel veel bijtelling voor te betalen Nee.. en ik kan nog steeds die mooie auto rijden maar dan alleen zakelijk.

Ik maakte overigens een foutje, mijn auto is 13 jaar oud i.p.v. 23 jaar.
Dus dat scheelt wel in onderhoud maar inderdaad er kan altijd iets stuk gaan.. vandaar dag ik ook uit ga van circa € 600,00 per jaar. ene jaar wat meer kosten dan het andere jaar.

Het verbaasd me overigens (ook bij mijn werkgever) dat er zoveel mensen toch privé rijden met zulke hoge bijtelling. er zijn zelfs collega's die aan de 500-600 euro per maand kwijt zijn. lijkt me toch dat als je een goede berekening maakt je voor dat geld ook een goede gezinsauto kan open (tweedehands)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Mikee007 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:07:
Tuurlijk vind ik het fijn om in een mooie auto te rijden maar om daar heel veel bijtelling voor te betalen Nee.. en ik kan nog steeds die mooie auto rijden maar dan alleen zakelijk.

Dus dat scheelt wel in onderhoud maar inderdaad er kan altijd iets stuk gaan.. vandaar dag ik ook uit ga van circa € 600,00 per jaar. ene jaar wat meer kosten dan het andere jaar.

Het verbaasd me overigens (ook bij mijn werkgever) dat er zoveel mensen toch privé rijden met zulke hoge bijtelling. er zijn zelfs collega's die aan de 500-600 euro per maand kwijt zijn. lijkt me toch dat als je een goede berekening maakt je voor dat geld ook een goede gezinsauto kan open (tweedehands)
Als je veel prive rijd is lease interessant. "gratis" tanken etc.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:14

Zoveel mensen zoveel wensen, als iedereen een auto kocht tweedehands met alleen maar rationele gedachten dan bestond die markt niet en kocht men maar 1 auto en reed die totaal op totdat ie total loss was.

Ja het zou over 5 jaar gesmeerd zo'n 30-32k zijn wat je dan hebt uitgegeven maar aangezien men al moeite heeft om 10k te sparen is dat voor velen niet weg gelegd.

Auto's zijn voor de meeste mensen meer emotie dan rationeel, ik zit zelf ook in dubio over wat te doen, m'n lease auto prive overnemen of toch voor het nieuwe goedje gaan wat 10.000 euro meer kost en harder zal afschrijven. Rationeel zegt overnemen, emotie zegt dat het na 5 jaar ook weer eens tijd mag zijn voor iets nieuws want ik vind auto's wel leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Crazy D schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:19:
[...]

Als je veel prive rijd is lease interessant. "gratis" tanken etc.
En totaal zorgeloos rijden in een jonge auto.
De meeste mensen onderschatten ook de totale kost van een auto.
Een beetje gezinsauto (klasse van VW Golf) gaat alle kosten inbegrepen makkelijk naar 500€ per maand, zeker als je wat kilometers maakt, en de afschrijving niet vergeet.

Hieronder een ruwe inschatting voor 15k per jaar.

Aankoop 35k, restwaarde na 15 jaar: 5k. Dat is al 2000€ per jaar
Verzekering inclusief eigen schade en ANWB bijstand: 1000€ per jaar
Onderhoud inclusief banden: 1000€ per jaar
Brandstof 150€/m
Rijtaks: 50€/m

Als je dan 500€ bijtelling betaalt voor een BMW3 of een Tesla Y, dan is dat geen slechte deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-05 12:31
Tommie12 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 22:31:
[...]

En totaal zorgeloos rijden in een jonge auto.
De meeste mensen onderschatten ook de totale kost van een auto.
Een beetje gezinsauto (klasse van VW Golf) gaat alle kosten inbegrepen makkelijk naar 500€ per maand, zeker als je wat kilometers maakt, en de afschrijving niet vergeet.

Hieronder een ruwe inschatting voor 15k per jaar.

Aankoop 35k, restwaarde na 15 jaar: 5k. Dat is al 2000€ per jaar
Verzekering inclusief eigen schade en ANWB bijstand: 1000€ per jaar
Onderhoud inclusief banden: 1000€ per jaar
Brandstof 150€/m
Rijtaks: 50€/m

Als je dan 500€ bijtelling betaalt voor een BMW3 of een Tesla Y, dan is dat geen slechte deal.
Alleen maak jij nu de vergelijking over 15 jaar. Waar je eigenlijk de vergelijking zou moeten trekken over de duur van je leasecontract. Bij mij is dat 5 jaar. Dus ik reken de afschrijving ook over 5 jaar. Gewoon een 1 op 1 vergelijking; stel je koopt een nieuwe auto incl. alle kosten en afschrijving vs. 5 jaar lang bijtelling. Dan slaat de teller tegenwoordig al snel uit naar prive kopen, zeker als je wat panelen hebt liggen. De meeste mensen hebben 2 auto’s nodig puur om naar hun werk te komen, en die krijg je er nu gratis bij. Het gaat dan sec om de extra privekilometers.

[ Voor 5% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 08-10-2023 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
Alleen om heel eerlijk te vergelijken heb je dan wel 35/50k spaargeld nodig, die je in een auto kan en wil steken.

Dan liever €500 bijtelling en nergens meer naar omkijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online

Een auto van 5-600 euro netto bijtelling kost zo’n 50-60k. Ja wat ga je ipv daarvan privé rijden als je dat zakelijk gewend bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
fRiEtJeSaTe schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 22:45:
[...]

Alleen maak jij nu de vergelijking over 15 jaar. Waar je eigenlijk de vergelijking zou moeten trekken over de duur van je leasecontract. Bij mij is dat 5 jaar. Dus ik reken de afschrijving ook over 5 jaar. Gewoon een 1 op 1 vergelijking; stel je koopt een nieuwe auto incl. alle kosten en afschrijving vs. 5 jaar lang bijtelling. Dan slaat de teller tegenwoordig al snel uit naar prive kopen, zeker als je wat panelen hebt liggen. De meeste mensen hebben 2 auto’s nodig puur om naar hun werk te komen, en die krijg je er nu gratis bij. Het gaat dan sec om de extra privekilometers.
Ja, ik nam 15 jaar omdat een kortere termijn de afschrijving omhoog duwt en het plaatje dan nog nadeliger wordt. Er zijn zo veel parameters, en de belangrijkste zijn je kilometeraantal en de afschrijving.
Ik wou alleen aangeven dat je niet zomaar kan zeggen dat 500€ pm een enorm bedrag is.
Je moet die vergelijking voor elke auto en elk gebruik anders gaan berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
wienesroa schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 23:01:
Alleen om heel eerlijk te vergelijken heb je dan wel 35/50k spaargeld nodig, die je in een auto kan en wil steken.

Dan liever €500 bijtelling en nergens meer naar omkijken.
Je kan ook financieren, alleen wordt het dan nog duurder.
Of je moet in de berekening de gemiste kapitaalopbrengst toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind

Neem in je kostencalculatie niet alleen de kosten mee van je auto nu, maar ook die van de auto die je zou kopen indien je huidige naar de schroot moet of je hem van de hand doet.

Dan heb je een eerlijker vergelijk, temeer omdat je het geld wel reserve zou moeten hebben.

Tenzij het aanbod tot lease gewoon open blijft, dan heb je sowieso iets achter de hand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Z___Z schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 23:44:
[...]

Een auto van 5-600 euro netto bijtelling kost zo’n 50-60k. Ja wat ga je ipv daarvan privé rijden als je dat zakelijk gewend bent?
Dat is te simpel gerekend omdat je voorbij gaat aan de manieren waarop dat leasetarief eventueel aan je uitgekeerd zou worden.

Ik heb netto 300€ bijtelling, maar ik totaal kost de leasewagen me toch echt het dubbele. Dat is dan ook het budget waarmee vergeleken moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Ik betaal graag wat meer in ruil voor een stukje zekerheid. Ik weet op voorhand voor de looptijd van het contract wat ik maandelijks kwijt ben.

Uit eigen ervaring weet ik dat ik geen tijd kwijt wil zijn aan variabele tijdrovende zaken als kilometeradministratie, brandstofkosten en onderhoud & reparatie, etc.

Dat jij dat er niet voor over hebt en begrijpt is prima, maar heb begrip voor anderen.

[ Voor 5% gewijzigd door Superbeagle op 09-10-2023 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-05 10:29
In het scenario van het kopen van een prive-auto:

Als je inderdaad bijvoorbeeld 35K spaargeld uitgeeft aan een auto, zou je ook je gemiste rente/beleggings opbrengst moeten meerekenen.

Dit zal ergens tussen 3% en 8% liggen en kan dus ook nog zomaar 100-200 euro per maand schelen.

Edit: wat Tommie12 ook al aangaf.....

[ Voor 6% gewijzigd door djiedjee op 09-10-2023 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Volgens mij onderschat je de kosten van autobezit... Mrb, assurantiepremie, onderhoud en reparaties, afschrijving, kosten van kapitaal (rentederving) en niet te vergeten brandstof. Voor het geld kun je best aardige auto's rijden hoor, begrijp me niet verkeerd.

Maar als je dan van je baas een gloednieuwe of bijna nieuwe auto krijgt die je ook goed privé kunt gebruiken, dan is 500 a 600 per maand echt zo gek nog niet om alle risico's van privébezit af te kopen en lekker zorgeloos in die auto te rijden. Daarom zie je veel mensen dat ook gewoon accepteren, want ze kunnen een vergelijkbare auto niet voor hetzelfde geld privé ernaast houden.

Uiteraard is er ook wel eens een mismatch tussen wat je van je baas krijgt (niet iedereen heeft vrije keuze..) en wat je privé nodig hebt. Dan is de keuze om alleen zakelijk te rijden eenvoudiger gemaakt. En wordt de privéauto vaak wat goedkoper qua budget..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:45
JanHenk schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:12:
[...]

Maar als je dan van je baas een gloednieuwe of bijna nieuwe auto krijgt die je ook goed privé kunt gebruiken, dan is 500 a 600 per maand echt zo gek nog niet om alle risico's van privébezit af te kopen en lekker zorgeloos in die auto te rijden. Daarom zie je veel mensen dat ook gewoon accepteren, want ze kunnen een vergelijkbare auto niet voor hetzelfde geld privé ernaast houden.
Die 500 a 600 euro per maand is louter de bijtelling, als je ipv een auto voor het mobiliteitsbudget kiest dan komt er al gauw 400 euro netto bovenop de al bespaarde 500 a 600 euro en dan hebben we het over 1000 euro per maand.

Ik lease momenteel ook nog een auto met een bijtelling van 700 euro per maand en ik heb voor het mob. budget gekozen vanaf december waardoor ik nog een kleine 600 euro netto elke maand bijgeschreven krijg.

Voor 1300 EUR kan ik wel prive zorgeloos auto rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Bobo221 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:30:
[...]

Die 500 a 600 euro per maand is louter de bijtelling, als je ipv een auto voor het mobiliteitsbudget kiest dan komt er al gauw 400 euro netto bovenop de al bespaarde 500 a 600 euro en dan hebben we het over 1000 euro per maand.

Ik lease momenteel ook nog een auto met een bijtelling van 700 euro per maand en ik heb voor het mob. budget gekozen vanaf december waardoor ik nog een kleine 600 euro netto elke maand bijgeschreven krijg.

Voor 1300 EUR kan ik wel prive zorgeloos auto rijden.
Zeker, maar dan moet je regeling wel zodanig zijn dat het mobiliteitsbudget überhaupt een optie is. Voor mensen die de auto primair als bedrijfsmiddel hebben én dus relatief veel zakelijke kilometers maken, is dat vaak überhaupt geen optie.

Hoeveel zakelijke kilometers rij jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:45
JanHenk schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:37:
[...]

Zeker, maar dan moet je regeling wel zodanig zijn dat het mobiliteitsbudget überhaupt een optie is. Voor mensen die de auto primair als bedrijfsmiddel hebben én dus relatief veel zakelijke kilometers maken, is dat vaak überhaupt geen optie.

Hoeveel zakelijke kilometers rij jij?
Ja daar heb je dan ook weer gelijk in, ik heb het bekeken vanuit mijn persoonlijke situatie waar mijn auto puur een arbeidsvoorwaarde is en de enige zakelijke kilometers die ik maak zijn woon-werk verkeer. Aangezien ik voor 90% thuis werk is dit hooguit 5.000 km per jaar.

Daarentegen ben ik een fervent auto rijder en rijd ik gemiddeld 45.000 km prive per jaar.
Nu wordt dit voornamelijk gemotiveerd door een ongelimiteerde tankpas en daar zal dan ook vanaf december verandering in komen en verwacht ik niet meer dan 20.000 km prive te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-05 21:33

Fjeze

AllesPerfect!

Bobo221 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:43:
[...]

Ja daar heb je dan ook weer gelijk in, ik heb het bekeken vanuit mijn persoonlijke situatie waar mijn auto puur een arbeidsvoorwaarde is en de enige zakelijke kilometers die ik maak zijn woon-werk verkeer. Aangezien ik voor 90% thuis werk is dit hooguit 5.000 km per jaar.

Daarentegen ben ik een fervent auto rijder en rijd ik gemiddeld 45.000 km prive per jaar.
Nu wordt dit voornamelijk gemotiveerd door een ongelimiteerde tankpas en daar zal dan ook vanaf december verandering in komen en verwacht ik niet meer dan 20.000 km prive te rijden.
Is van 45.000 per jaar naar 20.000 per jaar prive kilometers niet een beetje een grote stap... Jij je momenteel dan echt zo'n 25.000 "onnodige kilometers" rondom huis? Dat is vrij veel...

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
[...]

Je hebt je huiswerk in ieder geval goed gedaan met het vergelijken van de twee alternatieven en ik snap je keuze helemaal. Dat wil niet zeggen dat jouw situatie representatief is voor dit topic natuurlijk. Er is een veelvoud aan situaties denkbaar.

Hoewel ik wel denk dat in een ICT-gerelateerd forum de auto van de zaak vaak een soort verkapte arbeidsvoorwaarde is en niet primair het bedrijfsmiddel.

Accountmanagersfuncties of ander type beroepen die veel op de weg zitten hebben, hebben een auto als bedrijfsmiddel. Ze mogen, als ze geluk hebben, wel kiezen welke auto. Maar een keuze voor een mobiliteitsbudget (of eigenlijk, afzien van een auto van de zaak in ruil voor hoger loon) is dan überhaupt geen optie. De enige keuze die je dan hebt is privé rijden of juist enkel zakelijk. En dan is de afweging toch anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Cid Highwind schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 09:16:
[...]

Dat is te simpel gerekend omdat je voorbij gaat aan de manieren waarop dat leasetarief eventueel aan je uitgekeerd zou worden.

Ik heb netto 300€ bijtelling, maar ik totaal kost de leasewagen me toch echt het dubbele. Dat is dan ook het budget waarmee vergeleken moet worden.
Discussie was wel of niet privé rijden als je zakelijk een auto ter beschikking krijgt. Dan gaat het alleen om de bijtelling.

Dan kan je dus je BMW 3 serie zakelijk rijden en vervolgens privé of een oude auto of een redelijk kale Golf van recent bouwjaar rijden naast je zakelijke auto voor gering maandelijks voordeel en een beperking in het gebruik van je zakelijke auto om iets te doen na je werk (je moet altijd via je huis om je privé auto op te halen).

[ Voor 24% gewijzigd door Z___Z op 09-10-2023 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:13
[...]

Dit geeft ook wel aan dat het vaak appels met peren vergelijken is. Ook kijk je nu naar een Model 3/Y volgens mij? Voor 700 EUR bijtelling zul je nu wat "beters" rijden. Ook ga je bewust minder rijden. Een Model 3/Y RWD kost je ook geen 700 bijtelling maar eerder 400. Is ook allemaal wat rekenen in je eigen voordeel. Verder helemaal prima hoor. :) Maar bij appels en appels blijft lease best interessant.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Wel een speciale vergelijking dan natuurlijk. 45k of 20k per jaar scheelt een heel pak onderhoud, afschrijving en brandstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Bij mij is de beslisboom redelijk simpel. Ik heb op dit moment een leaseauto met bijtelling en prive een ICE auto waar m'n vrouw mee rond rijdt. Deze is aardig op leeftijd en niet geschikt als hoofd- / vakantieauto. Stop ik met bijtelling dan moet ik dus sowieso mijn prive auto vervangen. Daarnaast heb ik aardig wat panelen op het dak liggen die zich al hebben terugverdiend, dus het zou stom zijn dan geen EV te kopen. De laadkosten krijg ik vergoed van mijn werkgever. Ik kan helemaal los gaan en de 0,07c teruglevergoeding ook nog meerekenen, maar je moet ergens een grens trekken.

Grofweg blijven er 3 opties over:
  1. zakelijk EV bijtelling + prive huidige ICE auto
  2. zakelijk EV geen bijtelling + prive EV leasen
  3. zakelijk EV geen bijtelling + prive EV kopen
Voor de eerlijke vergelijking zet ik ze allemaal weg tegen 5 jaar want dit is de duur van het leasecontract. Het verschil tussen de gebruikskosten van de huidige auto en een nieuwe (met de kop eraf) is redelijk gelijk. Ik win wat aan brandstofkosten, maar verlies dat weer aan de wegenbelasting en hogere verzekering.

Kies ik optie 1 dan lease ik dezelfde auto als nu (Tesla M3) met bijtelling en gaat dit mij €457 netto p/m kosten. Dat is €27446 over 5 jaar. Ik rij dan voornamelijk met deze auto dus declaratie van kWh is iets hoger. De kosten van mijn prive auto blijf ik houden en die lopen alleen maar op.
TCO €32537

Kies ik optie 2 dan heb ik alleen de leasekosten (€650 Tesla M3 LR 60mnd / 25.000km) + brandstof dus die vergelijking is makkelijk. Ik kan minder kWh declareren want ik rij minder met de zakelijke auto. De priveauto daalt wel in brandstofkosten want die wek ik voornamelijk zelf op. Verkoop huidige auto.
TCO €4521

Kies ik optie 3 dan moet ik geld lenen want ik heb geen 35k liggen. Die opslag is vergelijkbaar aan eerder genoemde gederfde rente. Ik reken even met 5% want ik los eerder af dan de 60mnd. Huidige auto kan weer in de verkoop, en ik mag nu restwaarde meerekenen van de aankoop. Ga ik uit van een Tesla M3 LR uit 2019 dan verwacht ik in 2029 met 200.000km op te klok nog €10.000 aan restwaarde. Ik bespaar weer wat aan brandstof.
TCO €8155

Neem ik de restwaarde bij aankoop mee dan kom ik bij private lease en koop met lening ong. gelijk uit. Niet heel verrassend. Maar al private lease ik een auto, dan nog is dat goedkoper dan het betalen van bijtelling, want ik heb verder geen kosten meer. Deze verraste me overigens wel, ik had verwacht dat zelf kopen goedkoper zou zijn. Verschil is natuurlijk wel dat je na 5 jaar een auto in bezit hebt.

Uiteraard zijn hier een hoop variabelen op te bedenken en kan ik ook bijtelling betalen over een goedkopere auto. Wij willen sowieso 1 grotere luxe auto, waar we langere trips mee kunnen maken, zoals vakanties. Your mileage may vary, wat voor ons belangrijk is, hoeft niet voor een ander belangrijk te zijn. :+

[ Voor 6% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 09-10-2023 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

@fRiEtJeSaTe ik heb echt geen enkel idee hoe jij op 4521€ TCO komt voor een private lease EV dat is 75€/mnd, waar vind je zo'n deal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
True schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:53:
@fRiEtJeSaTe ik heb echt geen enkel idee hoe jij op 4521€ TCO komt voor een private lease EV dat is 75€/mnd, waar vind je zo'n deal?
Je snapt best wat ik bedoel. Met bijtelling ben ik €460 per maand kwijt.
Zonder vind ik ze gewoon op m'n bankrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:52:
[...]

Je snapt best wat ik bedoel. Met bijtelling ben ik €460 per maand kwijt.
Zonder vind ik ze gewoon op m'n bankrekening.
Je rekent voor lease 460 euro/maand bijtelling als kosten, maar voor private lease reken je maar 75 euro/maand? Je moet van die 460 die je bespaart neem ik aan je private lease contract betalen. Wat is dan die 75 euro? Is dat de brandstofkosten?
Pagina: 1 ... 44 ... 57 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1