Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 43 ... 57 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-05 19:32

Superbeagle

Always smile

KaiseRRuby schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:48:
Ben eigenlijk benieuwd, als je een leaseauto hebt plus een tank/laadpas van de zaak, is het dan normaal dat je ook in het buitenland (op vakantie) mag laden? Ik heb hem ook voor prive gebruik trouwens.
Van collega’s begrepen dat ze in de meeste landen (DE, FR, etc) gewoon konden laden met hun eigen laadpas van de zaak. Wel wordt het allemaal geregistreerd en moeten ze het terugbetalen. Dit hangt natuurlijk af van jouw leasecontract. Enkel in Zwitserland werkte de pas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:17
Met een Tesla werkt het sowieso. :) De laadtag werkt overigens ook overal idd. Sowieso achterlijk dat WGs dit willen maar goed.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:55
KaiseRRuby schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:00:
[...]

[...]

[...]

Duidelijke antwoorden. Ik ga het inderdaad even uitzoeken. Was wel benieuwd wat 'normaal' is, is er een grote groep met werkgevers die het gewoon toestaan of is het een zeldzaamheid als het mag?

Edit: opgelost, mag gewoon laden op kosten van het bedrijf.
Europese tankpas is zeker niet de standaard.
Bij mijn huidige werkgever heb ik een tankpas waarbij ik in heel Europa kan tanken (DKV). Bij mijn voorgaande werkgevers in de afgelopen 15 jaar had ik altijd enkel een tankpas die geldig was in Nederland, en moest ik tankbeurten tijdens buitenlandse vakanties ook altijd gewoon zelf betalen. Nu was dit wel altijd bij “kleinere” MKB bedrijven en niet bij grote multinationals.

Nu werk ik overigens ook niet bij een heel groot bedrijf (75 medewerkers) maar gelukkig wel een EU pas. ;)
En dat is erg prettig kan ik je vertellen.

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SneyersGreg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:55
Heb even liggen zoeken in dit topic maar kon het niet meteen terugvinden.

De LM (alphabet Belgie) heeft aan tesla doorgegeven dat mijn account het hoofdaccount mag worden van mijn Tesla (zodat ik eigen visa kan toevoegen en opties zoals premium connectivity & tesla superchargers kan gebruiken)

Iemand een idee hoe snel zoiets door tesla aangepast gaat worden ? (of iemand een nummer/mailadres waar ik dit kan navragen)
Vertrekken binnen 10 dagen naar Spanje , en dit zonder superchargers doen gaan we niet doen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Voor supercharger kun je toch gewoon in je account een creditcard toevoegen?
Daarvoor hoef je geen hoofd account te hebben (ik in ieder geval niet)

Bij account / portemonnee kan ik een cc toevoegen

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lE7
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-12-2024

lE7

Kan iemand mij uitleggen hoe het voordelig is om een zakelijk leaseauto te nemen? Laten we zeggen je leased een auto van 50k: je betaald ~450 netto bijtelling, je laat je leasebudget niet uitkeren ( kan ook zomaar 400 netto zijn) en eventueel betaal je ook nog is een eigen bijdrage.

Voor dat geld kan je toch zelf een leuke auto kopen en betaal je velen malen minder per maand? Zelfs private lease lijkt op een betere optie.

edit: mod kan dit verwijderen, ik zie dat ik verkeerd heb gepost.

[ Voor 7% gewijzigd door lE7 op 25-07-2023 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

lE7 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:16:
Kan iemand mij uitleggen hoe het voordelig is om een zakelijk leaseauto te nemen? Laten we zeggen je leased een auto van 50k: je betaald ~450 netto bijtelling, je laat je leasebudget niet uitkeren ( kan ook zomaar 400 netto zijn) en eventueel betaal je ook nog is een eigen bijdrage.

Voor dat geld kan je toch zelf een leuke auto kopen en betaal je velen malen minder per maand? Zelfs private lease lijkt op een betere optie.
Jawel, maar daar zit je voor in het verkeerde topic. Zie die grote roze blok hieronder ;)
Protip: je kunt bij de ANWB uitrekenen wat de gemiddelde maandlasten zijn voor een evt auto die je op het oog hebt. Wel appels met appels vergelijken, dus ook bereken over aantal km's dat je per jaar zou leasen en looptijd. Auto van 50k heb je het over een Passat en consorten. Da's wel iets meer bijtelling dan 450 btw; dan zit je op 500 of meer. Auto's zijn duur geworden (ook tweedehands btw ;)
Toevallig stond ik voor de zelfde keuze vorig jaar: nieuwe Passat leasen, of mijn eigen auto overnemen. Het is lease geworden ;) Scheelde onder de streep iets van 100 euro netto, en dan reed ik een nieuwe auto ipv eentje van 5 jaar oud + hoefde ik niet iedere keer kilometers te declareren ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

lE7 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:16:

Verkeerde topic inderdaad, maar het is natuurlijk ook een stukje luxe waarvoor je betaald.

Je weet wat je maandelijks betaald en hebt verder geen kosten voor brandstof of onderhoud. Daarnaast rij je elke 3/4 jaar een nieuwe auto, een die je zelf waarschijnlijk niet zal aanschaffen.

Overigens denk ik dat je met private lease een stuk duurder uit bent als je dezelfde auto en aantal kilometers leased. Brandstof/energie moet je dan natuurlijk ook zelf betalen.

[ Voor 9% gewijzigd door Dj-sannieboy op 25-07-2023 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 23:34
Lange tijd gezocht, maar helaas geen (compleet) antwoord op mijn vraag gevonden.

Per 1 september stap ik over naar een andere werkgever. Naar mijn idee was het mogelijk om dan te wisselen van bijtelling naar geen bijtelling of andersom. Ik zou eigenlijk willen wisselen naar geen bijtelling, bij mijn huidige werkgever geldt dat wel.

Als ik de stappen doorloop voor het aanvragen van de verklaring, kan ik enkel een jaartal opgeven en geen maand. Hoe ligt dan vast dat bij je oude werkgever wel bijtelling is en slechts vanaf september t/m december niet?

Extra detail is dat het kenteken (hoogstwaarschijnlijk) hetzelfde blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:34
@Hugo__Boss Bij een echte wisseling van werkgever zou je moeten kunnen veranderen of je al dan geen bijtelling betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
Dank, zou het dan zijn dat er geen datum zit gekoppeld aan een verklaring maar altijd enkel een jaartal? En dat je zelf moet zorgen dat het administratief klopt (vanaf september nieuwe werkgever, en dus vanaf dan rittenregistratie).

[ Voor 18% gewijzigd door Hugo__Boss op 30-07-2023 08:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
@Hugo__Boss Ik weet niet precies hoe het met de 500 privé kms zit. Als dit naar ratio per maand is dan houd je maar iets van 166 over voor deze laatste maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
jongetje schreef op zondag 30 juli 2023 @ 09:40:
@Hugo__Boss Ik weet niet precies hoe het met de 500 privé kms zit. Als dit naar ratio per maand is dan houd je maar iets van 166 over voor deze laatste maanden.
Klopt, dat weet ik wel zeker. Het is me alleen nog niet helemaal duidelijk hoe de Belastingdienst nou weet dat ik de maanden 1 t/m 8 wel bijtelling heb gehad en de verklaring dus niet van toepassing is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
Hugo__Boss schreef op zondag 30 juli 2023 @ 09:42:
[...]

Klopt, dat weet ik wel zeker. Het is me alleen nog niet helemaal duidelijk hoe de Belastingdienst nou weet dat ik de maanden 1 t/m 8 wel bijtelling heb gehad en de verklaring dus niet van toepassing is.
Denk dat ze er idd vanuit dat de WG dit netjes regelt. Het formulier vermeld dit min of meer ook. Zou zelf gewoon de aanvraag per 1/9 doen en dan dit ook bij de nieuwe WG aangeven. Dan moet het volgens mij gewoon goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crescendo
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-01 21:10
Ik stap per 1 september over van baan en kreeg het aanbod om een Hyundai Kona van een vertrekkende collega over te nemen met 8% bijtelling. Contract nog tot april 2025. Dat is even de context.

Ik vroeg me af: stel dat ik nu daar niet voor kies en zelf via de leasemaatschappij van deze club een nieuwe auto uitzoek. Ontloop ik daarmee dan ook voor mijn contract de wegenbelasting invoering voor Ev’s in 2026?

Met andere woorden, zit ik dan vijf jaar vast aan een weliswaar nu hogere bijtelling maar geen wegenbelasting omdat ik het nu afsluit. Of gaat die koek niet op? Het lijkt mij dat de leasemaatschappij vanaf 2025/2026 die wegenbelasting gaat doorrekenen in de maand prijs.

Ik was even benieuwd naar jullie kijk hierop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-05 14:56
Crescendo schreef op maandag 31 juli 2023 @ 18:09:
Ik stap per 1 september over van baan en kreeg het aanbod om een Hyundai Kona van een vertrekkende collega over te nemen met 8% bijtelling. Contract nog tot april 2025. Dat is even de context.

Ik vroeg me af: stel dat ik nu daar niet voor kies en zelf via de leasemaatschappij van deze club een nieuwe auto uitzoek. Ontloop ik daarmee dan ook voor mijn contract de wegenbelasting invoering voor Ev’s in 2026?

Met andere woorden, zit ik dan vijf jaar vast aan een weliswaar nu hogere bijtelling maar geen wegenbelasting omdat ik het nu afsluit. Of gaat die koek niet op? Het lijkt mij dat de leasemaatschappij vanaf 2025/2026 die wegenbelasting gaat doorrekenen in de maand prijs.

In de overeenkomst tussen de LM en mijn werkgever staat dat kosten die voortkomen uit overheidsbeleid zoals wegenbelasting (parafrase) gewoon doorberekend gaan worden als deze wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomGolden
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 04-11-2024
Ik ben voornemens eerdaags een operationeel leasecontract af te sluiten op een geïmporteerde Mazda CX60 (bj eind '22). De opties op deze auto zijn ruim maar vanwege import blijft de cataloguswaarde in vergelijking met origineel Nederlandse voertuigen, laag.

Zijn er zaken waar ik extra op moet letten? Het wordt mijn eerste zakelijke auto en ergens heb ik koudwatervrees dus laat mij graag goed informeren. Proforma loonstroken obv dit voertuig heb ik al opgevraagd en daar zie ik geen gekke zaken. Iemand tips of extra aandachtspunten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

ThomGolden schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:48:
Ik ben voornemens eerdaags een operationeel leasecontract af te sluiten op een geïmporteerde Mazda CX60 (bj eind '22). De opties op deze auto zijn ruim maar vanwege import blijft de cataloguswaarde in vergelijking met origineel Nederlandse voertuigen, laag.

Zijn er zaken waar ik extra op moet letten? Het wordt mijn eerste zakelijke auto en ergens heb ik koudwatervrees dus laat mij graag goed informeren. Proforma loonstroken obv dit voertuig heb ik al opgevraagd en daar zie ik geen gekke zaken. Iemand tips of extra aandachtspunten?
Is dit voor je eigen zaak? Je noemt proforma loonstroken namelijk maar ook 'eerste zakelijke auto'. Je betaald nl. bijtelling over de fiscale waarde niet de cataloguswaarde. Dat is nieuwprijs in NL + CO2 compensatie (BPM).

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomGolden
True schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:00:
[...]

Is dit voor je eigen zaak? Je noemt proforma loonstroken namelijk maar ook 'eerste zakelijke auto'. Je betaald nl. bijtelling over de fiscale waarde niet de cataloguswaarde. Dat is nieuwprijs in NL + CO2 compensatie (BPM).
Nee-, het is niet voor mijn eigen zaak. Met zakelijke auto bedoel ik... auto via de zaak. Excuses! Ovi.RDW.nl geeft deze data op:
Bouwjaar: 2022
Catalogusprijs: € 60.699,-
BPM: € 639,-

Obv het kenteken en daarmee bovenstaande informatie zijn uiteindelijk de proforma's voor mij opgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ThomGolden schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:12:
[...]

Nee-, het is niet voor mijn eigen zaak. Met zakelijke auto bedoel ik... auto via de zaak. Excuses! Ovi.RDW.nl geeft deze data op:
Bouwjaar: 2022
Catalogusprijs: € 60.699,-
BPM: € 639,-

Obv het kenteken en daarmee bovenstaande informatie zijn uiteindelijk de proforma's voor mij opgesteld.
Als je die catalogusprijs pakt van het tabblad fiscaal is dat waar je de bijtelling over gaat betalen. De full operational leaseprijs die je werkgever betaald heb je weinig mee van doen als je niet over normbedragen e.d. heen gaat, maar dat is heel specifiek tussen jouw en je WG en niet iets fiscaals.
Moet goed zijn dus ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Crescendo schreef op maandag 31 juli 2023 @ 18:09:

Motorrijtuigenbelasting heb jij in principe niets mee te maken. Jouw werkgever sluit een contract af met de leasemaatschappij, en jij betaalt bijtelling over de fiscale waarde van de auto. Als de motorrijtuigenbelasting omhoog gaat kan de leasemaatschappij dit doorberkeen aan jouw werkgever., afhankelijk wat er in het leasecontract tussen WG en LM staat. Mocht het worden doorberekend dan kan het wel zo zijn dat de maandelijke leaseprijs hoger wordt dan jouw leasebudget en dat de werkgever wellicht een (hogere) eigen bijdrage gaat doorberekenen aan joul Maar dat zal dan weer in de overeenkomst tussen jou en WG moeten staan dat die mogelijkheid bestaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomGolden
True schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:29:
[...]

Als je die catalogusprijs pakt van het tabblad fiscaal is dat waar je de bijtelling over gaat betalen. De full operational leaseprijs die je werkgever betaald heb je weinig mee van doen als je niet over normbedragen e.d. heen gaat, maar dat is heel specifiek tussen jouw en je WG en niet iets fiscaals.
Moet goed zijn dus ;)
Dankje, helder! Dealer gaf ook aan dat er verder geen nadelen verder zijn maar, to be sure :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crescendo
Frame164 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 19:02:
[...]

Motorrijtuigenbelasting heb jij in principe niets mee te maken. Jouw werkgever sluit een contract af met de leasemaatschappij, en jij betaalt bijtelling over de fiscale waarde van de auto. Als de motorrijtuigenbelasting omhoog gaat kan de leasemaatschappij dit doorberkeen aan jouw werkgever., afhankelijk wat er in het leasecontract tussen WG en LM staat. Mocht het worden doorberekend dan kan het wel zo zijn dat de maandelijke leaseprijs hoger wordt dan jouw leasebudget en dat de werkgever wellicht een (hogere) eigen bijdrage gaat doorberekenen aan joul Maar dat zal dan weer in de overeenkomst tussen jou en WG moeten staan dat die mogelijkheid bestaat.
Bedankt! Ik vind het maar allemaal ingewikkeld de eerste keer dit soort zaken. @macmellow jij ook bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
Crescendo schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 22:26:
[...]

Bedankt! Ik vind het maar allemaal ingewikkeld de eerste keer dit soort zaken. @macmellow jij ook bedankt!
Als je over 20 jaar je 5e of 6e leaseauto besteld is het allemaal duidelijk :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-05 16:02

avotar

P0werd by Black Coffee

Frame164 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 20:31:
[...]

Dit is inderdaad helemaal waar.

Welkom in de Gouden Kooi :)

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crescendo
Frame164 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 20:31:
[...]

Haha naja als je dat zegt had ik nog wel een vraag. Ik vroeg mij af hoe het op een loonstrookje eruit ziet en hoe dat bruto/netto werkt. Volgens mij is dat hier ook wel het juiste topic ervoor. Ben in de markt voor een auto die circa 150 euro boven mijn mobiliteitsbudget zit. Bijtelling voor de auto is ongeveer 350 netto per maand.

Ik dacht dus zelf dat dat zo werkte:

Brutosalaris
- loonbelasting over salaris + bruto bijtelling
- besteed mobiliteitsbudget (bruto)
- extra bijdrage (bruto)
- bijtelling auto (netto)

Klopt dat? Vind het lastig terugrekenen hoeveel ik netto overhoud van mijn salaris van 4.150 bruto als ik mijn volledige mobiliteitsbudget (a 800 euro) + extra bijdrage er doorheen jas. Bij ons heb je de leaseauto vijf jaar, dus ik betaal liever nu iets meer voor een bak die ik echt wil dan dat ik iets uitkies waarvan ik over twee-drie jaar denk, nah, dit is hem eigenlijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01-06 00:12
Eigen bijdrage mag je van de bruto bijtelling af trekken. Aan het einde van de streep wordt deze netto ingehouden.

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:55
Crescendo schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:24:
[...]

Haha naja als je dat zegt had ik nog wel een vraag. Ik vroeg mij af hoe het op een loonstrookje eruit ziet en hoe dat bruto/netto werkt. Volgens mij is dat hier ook wel het juiste topic ervoor. Ben in de markt voor een auto die circa 150 euro boven mijn mobiliteitsbudget zit. Bijtelling voor de auto is ongeveer 350 netto per maand.

Ik dacht dus zelf dat dat zo werkte:

Brutosalaris
- loonbelasting over salaris + bruto bijtelling
- besteed mobiliteitsbudget (bruto)
- extra bijdrage (bruto)
- bijtelling auto (netto)

Klopt dat? Vind het lastig terugrekenen hoeveel ik netto overhoud van mijn salaris van 4.150 bruto als ik mijn volledige mobiliteitsbudget (a 800 euro) + extra bijdrage er doorheen jas. Bij ons heb je de leaseauto vijf jaar, dus ik betaal liever nu iets meer voor een bak die ik echt wil dan dat ik iets uitkies waarvan ik over twee-drie jaar denk, nah, dit is hem eigenlijk niet.
Als aanvulling op @Mitssz kun je de volgende tool gebruiken om een berekening te maken: https://www.berekenhet.nl...-van-de-zaak.html#calctop

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crescendo
Mitssz schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:49:
Eigen bijdrage mag je van de bruto bijtelling af trekken. Aan het einde van de streep wordt deze netto ingehouden.
Beginnersvraag hoor, maar daarmee wordt de auto dus voordeliger eigenlijk?

@Gr4mpyC3t, oh super! Zoiets kon ik gisteren niet vinden.

[ Voor 9% gewijzigd door Crescendo op 03-08-2023 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:30
Crescendo schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:00:
[...]

Je inkomen wordt verhoogd met de bijtelling en als de eigen bijdrage daarop in minder wordt gebracht, betekent dit dat je minder inkomstenbelasting betaalt over de extra bijtelling.

Dus in principe een administratieve handeling waarmee je minder (extra) belasting hoeft te betalen.

[ Voor 11% gewijzigd door turkeyhakan op 03-08-2023 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01-06 00:12
Crescendo schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:00:
[...]

@Gr4mpyC3t, oh super! Zoiets kon ik gisteren niet vinden.
In principe wel omdat je dus inderdaad minder belasting over je bijtelling hoeft te betalen. Het is alleen niet voordeliger als zonder eigen bijdrage omdat die natuurlijk alsnog netto wordt ingehouden op je salaris.

Je betaald onder de streep dus niet de volledige eigen bijdrage, maar een deel daar van.

[ Voor 8% gewijzigd door Mitssz op 03-08-2023 14:17 ]

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:04

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Nou ik heb ook eens iets bij nieuwe werkgever

Leasebudget: € 800 (Diesel) / €910 Elektrisch
Kilometrage per jaar: 40.000 KM
Contractduur: 48 Maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief

Ik mag na proeftijd (2 maanden) leaseauto uitzoeken, maar werd al gezegd bij tekenen contract "mobiliteitsregeling is verouderd komt zsm een nieuwe niet gebaseerd op Diesel".
Dus oké ik moet misschien even langer wachten die eventueel 1-2 maanden extra na proeftijd is geen issue. Komt het nieuwe plan dus gewoon tegelijk met mijn einde proeftijd *O* .
Echter hier komt ook een ding bij kijken die ik niet 123 had verwacht. Nu was het zo dan budget uit regeling is voor diesel en bij keuze voor elektrisch kwam er een toeslag op zodat het budget wat groter was.
In de mail van directie staat echter het volgende zinnetje
- Dieselbrandstof als keuze komt te vervallen en leasebudget wordt Elektrisch

De zin is op 2 manieren te lezen
  1. Budget van diesel is bedrag X dat is nu het budget van Elektrisch, in mijn geval 800
  2. Budget van diesel is bedrag X nieuwe budget is bedrag X plus toeslag elektrisch in mijn geval 910
Die vraag heb ik dus gesteld gezien die voor mij wel best wat uitmaakt in de keuze die ik kan maken qua auto. Dit had directie niet verwacht en ook nooit bij stil gestaan met aanpassen mobiliteitsregeling, ook de OR is dit ontglipt dus niemand weet precies wat ze nu moeten doen hierin.

Voor mij is het echter best wel een ding want kon tot voor 1 augustus uitgaan van 910 euro want keek voor elektrisch en als ik nu hetzelfde doe zou ik opeens met 800 euro uit moeten uitgaande van optie 1 bij nieuwe regeling.

Het ligt inmiddels bij mijn manager om er voor mij persoonlijk een keuze over te maken, dat zal een gesprek worden. maar vind het best wel een ding dat er straks voor iedereen toch best wat achteruitgang is betreffende de regeling. Iedereen verliest de toeslag van elektrisch en er wordt gewoon geïndexeerd op basis van oude budget van Diesel.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Rubman schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:29:
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief (krijg tankpas van werk)
Dit zijn twee verschillende dingen:
  1. is je budget inclusief of exclusief brandstofcomponent?
  2. krijg je vanuit gemak en comfort een tankpas zodat je geen bonnetjes hoeft in te dienen? (dit is echt in 99,9% v.d. leaseauto's het geval).

• Rubman

Rubman

True schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:46:
[...]

Dit zijn twee verschillende dingen:
  1. is je budget inclusief of exclusief brandstofcomponent?
  2. krijg je vanuit gemak en comfort een tankpas zodat je geen bonnetjes hoeft in te dienen? (dit is echt in 99,9% v.d. leaseauto's het geval).
Sorry wat verduidelijking, exclusief. Tankpas zorgt voor verwarring. is weggehaald uit post ;)

Zit meer met ook het stuk toeslag voor elektrisch, technisch gezien was dit onderdeel van het mobiliteitsbudget bij tekenen en dat zou in eens verslechteren.

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online

Ik mag na proeftijd (2 maanden) leaseauto uitzoeken, maar werd al gezegd bij tekenen contract "mobiliteitsregeling is verouderd komt zsm een nieuwe niet gebaseerd op Diesel".
Dus oké ik moet misschien even langer wachten die eventueel 1-2 maanden extra na proeftijd is geen issue. Komt het nieuwe plan dus gewoon tegelijk met mijn einde proeftijd *O* .
Echter hier komt ook een ding bij kijken die ik niet 123 had verwacht. Nu was het zo dan budget uit regeling is voor diesel en bij keuze voor elektrisch kwam er een toeslag op zodat het budget wat groter was.

1. Budget van diesel is bedrag X dat is nu het budget van Elektrisch, in mijn geval 800
  2. Budget van diesel is bedrag X nieuwe budget is bedrag X plus toeslag elektrisch in mijn geval 910
Die vraag heb ik dus gesteld gezien die voor mij wel best wat uitmaakt in de keuze die ik kan maken qua auto. Dit had directie niet verwacht en ook nooit bij stil gestaan met aanpassen mobiliteitsregeling, ook de OR is dit ontglipt dus niemand weet precies wat ze nu moeten doen hierin.

Voor mij is het echter best wel een ding want kon tot voor 1 augustus uitgaan van 910 euro want keek voor elektrisch en als ik nu hetzelfde doe zou ik opeens met 800 euro uit moeten uitgaande van optie 1 bij nieuwe regeling.

Het ligt inmiddels bij mijn manager om er voor mij persoonlijk een keuze over te maken, dat zal een gesprek worden. maar vind het best wel een ding dat er straks voor iedereen toch best wat achteruitgang is betreffende de regeling. Iedereen verliest de toeslag van elektrisch en er wordt gewoon geïndexeerd op basis van oude budget van Diesel.
Mij zou het vrij duidelijk lijken dat wanneer momenteel het budget voor een EV €910,- is, en dat dalijk de enige optie is, het budget dus €910,- zal blijven.

The best is yet to come

• Rubman

Rubman

Dean Martin schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:37:
[...]

Mij zou het vrij duidelijk lijken dat wanneer momenteel het budget voor een EV €910,- is, en dat dalijk de enige optie is, het budget dus €910,- zal blijven.
Nou zo las ik het ook, maar er is oprecht niet over nagedacht door directie. Dus hun idee was waarschijnlijk gewoon budget 800 behouden

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:39

Bij 40k per jaar kan dat budget behoorlijk tegen vallen.
En bovendien heb je dan dingen als TCO inclusief de fiscale kost of niet, inclusief het laden etc.
Vraag gewoon welke auto er in dat budget past. Als dat vroeger een Passat was, en nu krijg je er nog geen Zoe of 208 in, dan is dat gewoon een vermindering van salaris. In Belgie is dat onwettelijk, en kan je dat aanvechten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Csotranme schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 20:13:
[...]

Dit is voor mij de eerste keer lease dus fiscaal is het allemaal redelijk abracadabra nog haha

354+180=534 he dus dan zit je al aardig in de buurt.
De Yaris is wel iets duurder geworden geloof ik.
Tevens koopt mijn werkgever ze zelf in dus geen lease maatschappij die er tussen zit.

***members only***
Ik quote je even bewust in dit topic omdat het anders wat OT gaat daar.
Als ik dit normbedrag zie en rondkijk met deze specs: 35k /jr met 48mnd zit je met de goedkoopste auto op directlease al op 358€ (385€ als je een lager eigen risico, winterbanden en vervangend vervoer kiest). Ik kan dat niet rijmen met: Csotranme in "Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)"
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-06 02:45
True schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 20:44:
[...]

Ik quote je even bewust in dit topic omdat het anders wat OT gaat daar.
Als ik dit normbedrag zie en rondkijk met deze specs: 35k /jr met 48mnd zit je met de goedkoopste auto op directlease al op 358€ (385€ als je een lager eigen risico, winterbanden en vervangend vervoer kiest). Ik kan dat niet rijmen met: Csotranme in "Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)"

***members only***
Ik moet wel ff kijken of het eigenlijk wel 35k is..
Ik dacht van wel maar kan het zo even nergens terug vinden.

Members only:

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Csotranme schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:10:
[...]

Ik moet wel ff kijken of het eigenlijk wel 35k is..
Ik dacht van wel maar kan het zo even nergens terug vinden.

***members only***
Members only:

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-06 02:45
Members only:

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Tommie12 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 20:42:
[...]

Bij 40k per jaar kan dat budget behoorlijk tegen vallen.
En bovendien heb je dan dingen als TCO inclusief de fiscale kost of niet, inclusief het laden etc.
Vraag gewoon welke auto er in dat budget past. Als dat vroeger een Passat was, en nu krijg je er nog geen Zoe of 208 in, dan is dat gewoon een vermindering van salaris. In Belgie is dat onwettelijk, en kan je dat aanvechten.
Ja ik weet niet of dat hier ook zo is, plus is niet een oude inleveren en nieuwe uitzoeken maar totaal nieuw budget.

Dit was dus 800 voor diesel maar met toeslag voor als je elektrisch koos naar 910.
Nu hebben ze in het mobiliteitsbudget diesel geschrapt en elektrisch als voorkeur ingezet. Maar volgens mij oprecht niet nagedacht over wat dit doet voor nieuwe medewerkers die niet indexeren. Want dat laatste is ook op de schop gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-05 09:49
Members only: title

[ Voor 5% gewijzigd door yeehaw op 11-08-2023 08:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Het blijft natuurlijk wat gokken qua kosten. Afschrijving heb je niet op 10% per jaar staan denk ik? Ook kun je een dure reparatie krijgen als de garantie afgelopen is. Of schade rijden waardoor je premie omhoog gaat. Dit soort sommetjes kun je pas echt goed maken als de auto verkocht is. Rentelverlies van die 36k is tegenwoordig ook zo een 90 per maand.

[ Voor 7% gewijzigd door Inspired op 11-08-2023 08:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• new_born89
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-05 14:09
Inspired schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 08:52:
[...]

Het blijft natuurlijk wat gokken qua kosten. Afschrijving heb je niet op 10% per jaar staan denk ik? Ook kun je een dure reparatie krijgen als de garantie afgelopen is. Of schade rijden waardoor je premie omhoog gaat. Dit soort sommetjes kun je pas echt goed maken als de auto verkocht is. Rentelverlies van die 36k is tegenwoordig ook zo een 90 per maand.
Daarnaast wordt prive vergeleken met bijtelling. Bij die laatste zitten vaak "onbeperkt" kms (zakelijk+prive). Genoemde kosten door @yeehaw zijn alleen voor de zakelijke km's? Wat als er niet wordt gereden door bv. een vakantie of ziekte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Als je inderdaad de contanten (c.q. liquide middelen) hebt om een degelijke, onderhoudsvriendelijke EV te kunnen kopen én je relatief weinig kilometers maakt (en weinig dure snellaad kWh verstookt) is het inderdaad veel interessanter om privé een EV te rijden dan dit vanuit een full operational lease te doen.
Zoals al aangegeven door anderen accepteer je dan de risico's zoals schade en onverwacht onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-05 09:49
Bedankt voor de reacties, brandstofkosten zijn laag want ik kan voordelig/soms gratis laden. Hier zit ook prive in. Op vakantie gaan wij niet met de auto meestal. En als we niet rijden schrijft de auto ook minder hard af.

Bij de afschrijving die ik apart zet heb ik een stukje onderhoud meegenomen omdat ik verwacht dat deze erg laag zal zijn met een elektrische auto.

Renteverlies is een goede om mee te gaan rekenen, daar was bij de aankoop nog weinig sprake van toen de rente nog laag was.

Edit:

De sheet even aangepast met het rente component en dan wordt het verschil vanaf 2026 nog maar rond de 100 euro per maand tussen lease en een eigen auto.

Dus mogelijk interessant om halverwege/eind 2024 nog snel van de lage bijtelling te profiteren :)

[ Voor 21% gewijzigd door yeehaw op 11-08-2023 09:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Nou na snel overleg is er aangegeven dat mijn budget gewoon op 910 blijft voor elektrisch.

Dan wordt het even kijken of de zeer gewenste Enyaq binnen dit budget gaat passen met 40.000km en 48 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.d.akkerman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:28
Waarom zou ik kiezen voor een hybride aangedreven Auto

Ik zal kort mijn situatie toelichten. Vanuit mijn werk krijg ik een lease auto. Ik heb nu een Proceed 1.5 T-GDI.

Al een paar jaar zitten wij aan gebonden aan Kia. Maar ivm veranderingen mbt afspraken weet ik niet of dit blijft

Maar Kia levert wmb goede auto's met veel opties, voor weinig.

Nu biedt Kia gewoon aangedreven Ceeds maar ook hybride.

Echter waarom zou ik als lease rijder voor een hybride moeten kiezen.

Uiteraard is het milieu een goede reden. Maar qua bijtelling maakt het voor mij niet uit. De overheid stimuleert mij niet om een milieu bewuste auto te rijden.

Mijn werkgever maakt het ook niet zo zeer uit. Ik heb evt ook de keuze om Youngtimer te rijden.

Een aantal collegas doen dat al. Zo hebben wij Mercedes S500 (2x), BMW X5 (benzine en diesel), Landrover Discovery (diesels) en een paar RangeRovers (sport en vogue, benzine en diesel) rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
p.d.akkerman schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 13:47:

Ik zal kort mijn situatie toelichten. Vanuit mijn werk krijg ik een lease auto. Ik heb nu een Proceed 1.5 T-GDI.

Al een paar jaar zitten wij aan gebonden aan Kia. Maar ivm veranderingen mbt afspraken weet ik niet of dit blijft

Uiteraard is het milieu een goede reden. Maar qua bijtelling maakt het voor mij niet uit. De overheid stimuleert mij niet om een milieu bewuste auto te rijden.

Mijn werkgever maakt het ook niet zo zeer uit. Ik heb evt ook de keuze om Youngtimer te rijden.

Een aantal collegas doen dat al. Zo hebben wij Mercedes S500 (2x), BMW X5 (benzine en diesel), Landrover Discovery (diesels) en een paar RangeRovers (sport en vogue, benzine en diesel) rijden.
Dus jij moet Kia rijden, en het managment mag Merc, BMW en Range Rover?

Vandaag de dag geef je toch een hele rare indruk als je met een vette Range op benzine aan komt bij een klant. Het straalt in elk geval uit dat je bedrijf worst heeft aan sustainability.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

p.d.akkerman schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 13:47:

Wat is precies je vraag? Of is dit een uiteenzetting van jouw werkgever haar leaseregeling?
Het lijkt mij evident dat jouw WG het milieu niet zo interesseert, getuige het feit dat youngtimers toegestaan zijn.

Sommige WGs hebben een ongedwongen verplichting voor EV en/of PHEV c.q. hybride d.m.v. een maximum CO2 uitstoot (eventueel zou met ook een kleinere auto kunnen rijden die niet hybride/EV is, maar dat is meestal niet helemaal de wens). Hybride auto's hebben t.o.v. hun non-hybride tegenhangers meestal een lagere CO2 uitstoot, ze zijn wel iets hoger in aanschaf en fiscale waarde wat het voor de leaserijder eigenlijk wat minder interessant maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
Tommie12 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 14:35:
[...]

Vandaag de dag geef je toch een hele rare indruk als je met een vette Range op benzine aan komt bij een klant. Het straalt in elk geval uit dat je bedrijf worst heeft aan sustainability.
Dat staat er niet volgens mij. Collega’s rijden met de youngtimer regeling in dat soort auto’s. Mogen ze ook wel eens mee stoppen in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.d.akkerman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:28
Tommie12 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 14:35:
[...]

Collega's rijden met youngtimers. Dit zijn 15jaar oude oude met een voordelige bijtellingsregeling. (35% over de dagwaarde).
True schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 14:50:
[...]

Wat is precies je vraag? Of is dit een uiteenzetting van jouw werkgever haar leaseregeling?
Het lijkt mij evident dat jouw WG het milieu niet zo interesseert, getuige het feit dat youngtimers toegestaan zijn.

Sommige WGs hebben een ongedwongen verplichting voor EV en/of PHEV c.q. hybride d.m.v. een maximum CO2 uitstoot (eventueel zou met ook een kleinere auto kunnen rijden die niet hybride/EV is, maar dat is meestal niet helemaal de wens). Hybride auto's hebben t.o.v. hun non-hybride tegenhangers meestal een lagere CO2 uitstoot, ze zijn wel iets hoger in aanschaf en fiscale waarde wat het voor de leaserijder eigenlijk wat minder interessant maakt.
Thanks,
Je laatste woorden zijn duidelijk.als lease rijder is hybride niet interessant.
Alleen volledig electrisch.

Voor het andere wat je schrijft.
Er is een Youngtimer regeling door de overheid gemaakt. Om minder vernieuwing tegen te gaan. Voor een X bedrag kun je dan leuke autos rijden. Helaas zitten daar ook autos bij met wat meer CO2 uitstoot.
Inspired schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 14:57:
[...]

Dat staat er niet volgens mij. Collega’s rijden met de youngtimer regeling in dat soort auto’s. Mogen ze ook wel eens mee stoppen in NL.
Klopt. Het zijn gewoon collegas.
Die hebben de keuze gemaakt om Youngtimer te rijden ivm het financiële voordeel.

Waarschijnlijk gaat deze regeling stoppen als het rekeningrijden wordt ingevoerd.

Het stellen van de vraag was puur ivm het aflopen van het huidige lease contract en de keuze voor een nieuwe auto of te kiezen voor een Youngtimer.
Het is best leuk om in zo'n auto te rijden. Maar met zo'n oude auto sta je soms ook wat vaker bij de garage.
Ook kom je steeds minder makkelijk bepaalde steden in ivm EURO klasse (diesel)

Bedankt voor jullie eerlijke antwoorden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
p.d.akkerman schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 16:02:
[...]Het stellen van de vraag was puur ivm het aflopen van het huidige lease contract en de keuze voor een nieuwe auto of te kiezen voor een Youngtimer.
Het is best leuk om in zo'n auto te rijden. Maar met zo'n oude auto sta je soms ook wat vaker bij de garage.
Ook kom je steeds minder makkelijk bepaalde steden in ivm EURO klasse (diesel)

Bedankt voor jullie eerlijke antwoorden
De discussie over sustainability ga ik hier niet aan. De overheid stelt regels voor die voor sommige partijen opeens enorm voordelig blijken, terwijl anderen dat voordeel niet genieten. We hebben het maar met deze wetten te doen.

Als je een youngtimer overweegt is betrouwbaarheid belangrijk, want 15 jaar oud. Diesel lijkt mij onverstandig vanwege MRB, milieu en milieuzones. Zo ben ik op Lexus op LPG uitgekomen. Volvo's zien er vaak ook nog aardig uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
p.d.akkerman schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 16:02:

[...]

Thanks,
Je laatste woorden zijn duidelijk.als lease rijder is hybride niet interessant.
Alleen volledig electrisch.
Dat is niet helemaal waar. Als jij een budget hebt inclusief brandstof kan (plug-in) hybride weldegelijk interessant zijn vanwege een lager brandstofvoorschot.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:57
Mijn werkgever heeft sinds juli een EV georienteerde regeling. Maar ik val nog in de oude regeling (rond jaarwisseling auto besteld). Daarin is wel een co2 maximum opgenomen. In praktijk betekent dat bijv. een Tiguan automaat met 1.5 TSI buiten de boot valt. De Sportage HEV heeft een uitstoot van 131 gram co2 en valt daarmee wel binnen de norm van 152 gram. In die zin kan een hybride leasen dus wel lonen. Verder qua fiscale voordeeltjes / bijtelling schiet je er weinig mee op.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 31-05 11:03
Hopelijk het goeie topic om mijn vragen te stellen ;)

Heb recent mijn rijbewijs gehaald, en wil eigenlijk een leaseauto erbij onderhandelen. Zou puur om prive gebruik gaan, misschien incidenteel zakelijk (conferenties), omdat ik thuiswerker ben.
Ik werk voor een kleine LLC in de VS, salaris 112k (geen sec voorwaarden) p/j als developer.

Wat zou een redelijk lease bedrag zijn voor mijn salaris en situatie? Puur dus als secundaire voorwaarde, aangezien ik de auto niet nodig heb voor het werk.
Wat zijn dingen waarop ik moet letten qua afspraken met mijn WG?

too weird to live too rare to die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

terror538 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 19:44:

Heb recent mijn rijbewijs gehaald, en wil eigenlijk een leaseauto erbij onderhandelen. Zou puur om prive gebruik gaan, misschien incidenteel zakelijk (conferenties), omdat ik thuiswerker ben.
Ik werk voor een kleine LLC in de VS, salaris 112k (geen sec voorwaarden) p/j als developer.

Wat zou een redelijk lease bedrag zijn voor mijn salaris en situatie? Puur dus als secundaire voorwaarde, aangezien ik de auto niet nodig heb voor het werk.
Je werkt en woon in de VS? Dan zou ik het op reddit of zo proberen. Zo vreselijk veel verschillen dat zelf met een beetje kennis je nog geen idee hebt wat een goed advies is daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror538
True schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 23:57:
[...]

Je werkt en woon in de VS? Dan zou ik het op reddit of zo proberen. Zo vreselijk veel verschillen dat zelf met een beetje kennis je nog geen idee hebt wat een goed advies is daar.
Nederland, anders zou ik het hier niet vragen ;)

-edit- zie nu dat ik dat duidelijker had kunnen omschrijven ;) Mijn WG zit in de VS, ik werk remote vanuit Nederland. Wordt trouwens verloond via een Nederlandse dochter.

[ Voor 20% gewijzigd door terror538 op 19-08-2023 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-05 16:48

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Waarom zou een wekgever een leaseauto gaan verstrekken aan een medewerker die deze helemaal niet nodig heeft?

Wat is het voordeel voor jou? Waarom kies je niet voor een salarisverhoging en gaat daar niet zelf privé van leasen?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror538
Question Mark schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:37:
[...]

Waarom zou een wekgever een leaseauto gaan verstrekken aan een medewerker die deze helemaal niet nodig heeft?
Het is puur een secundaire voorwaarde, verkapte loonsverhoging.
Wat is het voordeel voor jou? Waarom kies je niet voor een salarisverhoging en gaat daar niet zelf privé van leasen?
Private lease heeft impact op een hypotheek en wij zijn bezig met het zoeken naar een eerste koopwoning. Daarbij liggen dan alle risico's bij mij. Voor mij is via de werkgever dus aantrekkelijker ;) Daarbij zou, om het uit te laten komen, de loonsverhoging bij private lease hoger moeten zijn om "hetzelfde" uit te komen als bij een zakelijke lease, omdat de zakelijke lease de werkgever bruto betaald en ik private lease netto zou moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

terror538 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 12:11:
[...]

Het is puur een secundaire voorwaarde, verkapte loonsverhoging.
Dat snap ik, maar waarom zou een werkgever hieraan mee willen werken? Het risico komt dan immers voor het grootste gedeelte bij hem te liggen.

Vergeet in je berekening ook niet om je bijtelling mee te nemen. Bij private lease heb je daar geen last van.

Als je daarnaast op zoek bent naar een (eerste) koopwoning lijkt het mij daarnaast belangrijk om je hypotheek te maximaliseren. Dat realiseer je met (extra) bruto salaris. Naar een leaseauto als arbeidsvoorwaarde wordt niet gekeken..

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror538
Question Mark schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 12:16:
[...]

Dat snap ik, maar waarom zou een werkgever hieraan mee willen werken? Het risico komt dan immers voor het grootste gedeelte bij hem te liggen.
Klopt, dat is natuurlijk een stukje onderhandelen ;) Voordeel voor hem is natuurlijk een betere binding met mij, minder geneigd groener gras te zoeken enzo ;)
Als je daarnaast op zoek bent naar een (eerste) koopwoning lijkt het mij daarnaast belangrijk om je hypotheek te maximaliseren. Dat realiseer je met (extra) bruto salaris. Naar een leaseauto als arbeidsvoorwaarde wordt niet gekeken..
Dat weet ik ;) Maar een private lease contract als verplichting wordt wel weer meegenomen. Financial lease uiteraard ook. Bijtelling heeft vzw juist weer geen impact op de hypotheek (dan bedoel ik dus het stuk dat je netto betaald).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@terror538 ik zou gewoon op LP kijken wat je zou willen rijden en obv het bedrag voorstellen. Dan even goed kijken naar in/ex brandstof en of ze een norm hanteren of niet. Ze hebben in NL geen bestaande auto’s waarmee je kunt vergelijken? Bij een inkomen van zeg 100k is een budget van 1000 pm niet gek ex brandstof en zeg 48/35k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

[…]
Het antwoord op die vraag verschilt per branche en per werkgever. Om je echter een indicatie te geven zou je hier kunnen kijken op de site van de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR). Je moet jezelf eenmalig gratis registreren om de inhoud te kunnen zien.
Op VZR staat een checklist hiervoor.

Aangezien je niet direct mobiel moet zijn vanwege jouw werkzaamheden zou je ook een mobiliteitsbudget kunnen overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12

Kijk eens naar mensen die gelijkaardig werk doen, en kijk wat voor auto die rijden.

Ik zou overigens niet over een leasebedrag per maand spreken, maar over een concrete auto bv: Tesla Model 3 of VW Golf …
Een maandbedrag kan nogal varieren afhankelijk van looptijd, kilometers, wat er kn zit en wat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Tommie12 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:54:
[...]

Kijk eens naar mensen die gelijkaardig werk doen, en kijk wat voor auto die rijden.

Ik zou overigens niet over een leasebedrag per maand spreken, maar over een concrete auto bv: Tesla Model 3 of VW Golf …
Een maandbedrag kan nogal varieren afhankelijk van looptijd, kilometers, wat er kn zit en wat niet.
Ik zou beiden doen, immers zijn de leasebedragen lekker duidelijk voor een werkgever en maakt het dan verder niet uit wat je uitzoekt en waar. Maar je maakt het persoonlijk door aan te geven wat jij wilt rijden en dat je er al verder over nagedacht hebt.
Als je bijv. zou zeggen ik wil een Passat rijden en de WG denkt oké die is met 10k km/60 mnd wel te betalen met verhoogd eigen risico, geen winterbanden en zonder vervangend vervoer in de meest schrale uitvoering. Heb je toch wel een ander budget dan wanneer jij aangeeft dat je bijv. 1500€ wilt omdat je daar een Passat Variant R-Line Business met marktconform 35k km/48 mnd, verlaagd eigen risico, vervangend vervoer, winterbanden en een paar pakketten en lederen stoelen mee kunt krijgen incl. brandstof. Dat is even een schril contrast t.o.v. de 835€ incl. brandstof voor de meest basis uitvoering met 10/60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror538
Thx allen!

Heb de onderhandelingen geopend bij mijn werkgever, onder het mom van jaarlijks heronderhandelen. Aangeven dat ik 1k per maand budget wil als zijnde secundaire voorwaarde, voor lease auto + kosten en het restant dan laten uitbetalen.
Aangeven welke auto ik wil (Skoda Octavia Combi, lijkt een redelijke gezinsauto voor een redelijke prijs). Zou volgens mij netto een klein stukje inleveren op die manier, wat natuurlijk het meest ideaal is.

In september is hij in NL, dan merk ik wel hoe de onderhandelingen verder verlopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@terror538 En hoe zit dat leasebudget er dan uit?
- hoeveel km per jaar
- wat is de looptijd
- wat gebeurd er als je voor einde looptijd ontslag krijgt of neemt
- zitten er winterbanden bij
- is het budget inclusief of exclusief brandstof

Daarnaast moet je wel van wachten houden als je een Octavia wilt rijden (levertijden zijn enorm) tenzij je ergens een voorraadmodel kunt vinden en mag rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gudgeon
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21-04 21:40
Hoi! Ik heb een vraag.

Ik lease momenteel een auto via een grote LM en zit bijna aan de maximumtermijn van 60 maanden.

Nu zit ik als alternatief te kijken naar voorraadmodellen i.v.m. de (nog steeds best) lange levertijden. Nu vraag ik me af; Wat zijn normaal gesproken de richtlijnen op het gebied van zo'n constructie? Moet een auto nieuw zijn en moet ik de eerste eigenaar worden? Of mag het ook een auto zijn van 2 jaar geleden met 5000 kilometer op de teller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Gudgeon schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:55:
Hoi! Ik heb een vraag.

Ik lease momenteel een auto via een grote LM en zit bijna aan de maximumtermijn van 60 maanden.

Nu zit ik als alternatief te kijken naar voorraadmodellen i.v.m. de (nog steeds best) lange levertijden. Nu vraag ik me af; Wat zijn normaal gesproken de richtlijnen op het gebied van zo'n constructie? Moet een auto nieuw zijn en moet ik de eerste eigenaar worden? Of mag het ook een auto zijn van 2 jaar geleden met 5000 kilometer op de teller?
Nieuw is onder de 500km bij de meeste leasemaatschappijen. Sowieso is occasion lease niet interessant. Hoge leasebedragen en zelfde bijtelling (tenzij EV).

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
terror538 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:27:
Thx allen!

Heb de onderhandelingen geopend bij mijn werkgever, onder het mom van jaarlijks heronderhandelen. Aangeven dat ik 1k per maand budget wil als zijnde secundaire voorwaarde, voor lease auto + kosten en het restant dan laten uitbetalen.
Aangeven welke auto ik wil (Skoda Octavia Combi, lijkt een redelijke gezinsauto voor een redelijke prijs). Zou volgens mij netto een klein stukje inleveren op die manier, wat natuurlijk het meest ideaal is.

In september is hij in NL, dan merk ik wel hoe de onderhandelingen verder verlopen ;)
Dit klinkt een beetje schieten met hagel. Heb je je wel verdiept hoe een leasecontract werkt?
Leasebedrag is afhankelijk van o.a. looptijd en kilometrage. Heb je hier ook een voorstel in gedaan?

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Dean Martin schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:15:
[...]

Nieuw is onder de 500km bij de meeste leasemaatschappijen. Sowieso is occasion lease niet interessant. Hoge leasebedragen en zelfde bijtelling.
Ja daar kom ik ook achter.

Denk een knappe Enyaq te zien bij de LM (PON) is hij gewoon duurder dan een nieuwe met dezelfde configuratie bij dezelfde LM 8)7

Ja dan ga ik voor een nieuwe ipv 1 uit 2021 met 40K op de teller.
Je verwacht toch dat een occasion in zo'n geval goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Lang leve schaarste. Door de lange levertijden krijg je dergelijke situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:14
Rubman schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:05:
[...]

Ja daar kom ik ook achter.

Denk een knappe Enyaq te zien bij de LM (PON) is hij gewoon duurder dan een nieuwe met dezelfde configuratie bij dezelfde LM 8)7

Ja dan ga ik voor een nieuwe ipv 1 uit 2021 met 40K op de teller.
Je verwacht toch dat een occasion in zo'n geval goedkoper is.
Vergeet niet dat de bijtelling in 2021 voor een elektrische auto 12% over 40K is. Dat scheelt netto maandelijks heel wat. En inderdaad, lange levertijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
jongetje schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:12:
Lang leve schaarste. Door de lange levertijden krijg je dergelijke situaties.
Occasion lease is altijd al duurder geweest. Komt vooral doordat de te verwachte onderhoudskosten lastiger te bepalen zijn, ze dat risico financieel afdekken, en dat restwaarde ook lager is/kan zijn.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Tolga07 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:14:
[...]

Vergeet niet dat de bijtelling in 2021 voor een elektrische auto 12% over 40K is. Dat scheelt netto maandelijks heel wat. En inderdaad, lange levertijden.
True, maar een verschil van ruim 150 in de maand in leasebedrag ga je niet met 4% lagere bijtelling verhelpen.
Het is een verschil van 843 vs 999 per maand, ik vind dat echt behoorlijk fors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Rubman schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 21:08:
[...]

True, maar een verschil van ruim 150 in de maand in leasebedrag ga je niet met 4% lagere bijtelling verhelpen.
Het is een verschil van 843 vs 999 per maand, ik vind dat echt behoorlijk fors.
Die twee zaken staan ook los van elkaar.

Je werkgever maakt de bijtelling niet uit en jou als werknemer maakt de (werkelijke) leasekosten niet uit.

Voor de Enyaq specifiek speelt overigens wel mee dat deze recent fors (soms zelfs 7 a 8 duizend) in prijs is verlaagd.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

• Hans C
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05 22:17
Vraagje. Ik heb een leaseauto via mijn werkgever. Op 13 juni was blijkbaar de APK verlopen. Op 10 augustus kreeg ik daar een mail over van het leasebedrijf. Andere berichten heb ik niet ontvangen en zijn ook niet verstuurd volgens de leasemaatschappij. Ik heb zo snel als mogelijk was een afspraak gemaakt en op 20 augustus was de auto weer gekeurd. Dat was nog niet eenvoudig in de vakantieperiode. Ik heb er in de tussentijd voor de zekerheid niet mee gereden.

Nu heb ik van de leasemaatschappij een automatisch aangemaakte boete doorgestuurd gekregen van € 169. Zij geven aan dat het mijn verantwoordelijkheid is dat de APK niet verloopt en vinden dat ik de boete moet betalen. Ik heb daar gemengde gevoelens over. Ik ben al heel lang leaserijder en ik heb altijd vooraf bericht ontvangen over APK. Nu niet. Er is een overname geweest van de ene naar de andere leasemaatschappij en ik denk dat het daarom nu niet gebeurd is.

Volgens mij zit er een verschil tussen een automatisch verzonden boete en een boete die wordt uitgereikt als 'op straat' wordt vastgesteld dat er geen APK is. De één is voor de kentekenhouder, de ander voor de bestuurder van de auto. Ik kan hier overigens niets over vinden. Weet iemand dit toevallig?

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@Hans C Wat staat er in jouw leasecontract / reglement specifiek over APK en bekeuringen?

Indien er niets staat dan zou je kunnen overwegen om niet te betalen tenzij de LM kan aantonen dat zij jou het herinneringsbericht tijdig hebben verstuurd. De RDW stuurt altijd een herinneringsbericht 6 weken voor de APK vervaldatum als

Naast het herinneringsbericht van 6 weken voor de APK vervaldatum stuurt de RDW ook nog na een maand een waarschuwingsbericht. Waarschijnlijk heb je die ontvangen, maar veel te laat.

Geen garantie dat het lukt, maar ‘nee’ heb je en ‘ja’ kun je krijgen.

• Frame164
Ik heb mijn leaseovereenkomst (die is gemaakt in overleg met een extern adviesbureau, dus er zullen meer bedrijven zijn die vergelijkbare regelingen hebben) eens bekeken en daar staat niet expliciet in vermeld dat de berijder verantwoordelijk is voor tijdig uitvoeren van de APK. Wel dat je je de auto moet gebruiken alsof het van jezelf is.

Toen ik nog eigen auto's had kreeg ik altijd tijdige post van de importeur of dealer, dus het is ok zich niet gek dat je als leaserijder af gaat op informatie die de leasemaatschappij stuurt.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:46

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Hans C schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:18:

Volgens mij zit er een verschil tussen een automatisch verzonden boete en een boete die wordt uitgereikt als 'op straat' wordt vastgesteld dat er geen APK is. De één is voor de kentekenhouder, de ander voor de bestuurder van de auto. Ik kan hier overigens niets over vinden. Weet iemand dit toevallig?
Dus als jij op kenteken een boete krijgt omdat je met 200km per uur over de A2 vliegt, is deze ook voor leasemaatschappij ;) ?

Jij bent verantwoordelijk voor de auto inclusief tijdig onderhoud (en dus APK).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

We Are Borg schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:36:
[...]
Probleem is natuurlijk wel dat je bij een privé-auto ruim vooraf een melding krijgt van de RDW dat je auto voor de APK moet. Deze melding gaat naar de kentekenhouder, in dit geval de leasemij. Als deze dan verzuimt deze melding door te zetten, snap ik wel dat je als berijder dit compleet mist.

Er zal vast wel een contractuele bepaling zijn dat je als berijder zelf verantwoordelijk bent voor het tijdig laten uitvoeren van de apk maar de leasemij gaat hier in mijn ogen zeker niet vrijuit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

We Are Borg schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:36:
[...]

Dus als jij op kenteken een boete krijgt omdat je met 200km per uur over de A2 vliegt, is deze ook voor leasemaatschappij ;) ?

Een betere analogie is als de LM verzuimt om die verkeersboete naar jou te versturen en dat pas doet na een aanmaning en verhoging.

Zou je dan hier ook klakkeloos mee akkoord gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Superbeagle schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:59:
[...]

Een betere analogie is als de LM verzuimt om die verkeersboete naar jou te versturen en dat pas doet na een aanmaning en verhoging.

Zou je dan hier ook klakkeloos mee akkoord gaan?
De LM moet aan de politie (Belgische regeling) de naam van de bestuurder doorgeven.
Dan pas begint de tijd te lopen.

Als je in B geen verwitting krijgt om je auto te laten keuren, dan is dat gaan excuus om te laat of niet te gaan. Je zet die data best in je agenda.

• D_Jeff
  • Laatst online: 22:37
Vanaf morgen heb ik de optie om een mobiliteitsbudget te gebruiken in plaats van een leaseauto. Ik vraag mij af of iemand wel eens de rekensom gemaakt ?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@D_Jeff Sommetje maken is lastig als je niet alle parameters hebt. Wat is jouw alternatief: fiets, OV, privé auto, private lease, deelauto met de buren, Lynk & Co?

• D_Jeff
@Superbeagle

Alternatieven:
* Prive Auto (2009), ~1:13
* Metro & trein (reistijd wordt dan ongeveer 2,5 uur per dag extra, retour)

In overweging:
* Private lease, inc verkoop prive auto. Wel onder voorwaarde dat de 12 schade vrije jaren meekunnen.

Heeft het haast: totaal niet

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@D_Jeff Volgens mij heeft @spartacusNLD in het verleden zo’n sommetje gemaakt.

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:39

spartacusNLD

This is Sparta!!

Superbeagle schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 20:56:
@D_Jeff Volgens mij heeft @spartacusNLD in het verleden zo’n sommetje gemaakt.
Niet het specifieke sommetje wat bij onderstaande zou helpen.
D_Jeff schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 19:22:
Vanaf morgen heb ik de optie om een mobiliteitsbudget te gebruiken in plaats van een leaseauto. Ik vraag mij af of iemand wel eens de rekensom gemaakt ?

[ Voor 57% gewijzigd door spartacusNLD op 31-08-2023 20:59 ]

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

• D_Jeff
@spartacusNLD Dat maakt mij niet minder nieuwsgierig naar:
1) Wat voor soort rekensom dat was
2) wat de uitkomst daarvan was

:P

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:39

spartacusNLD

This is Sparta!!

D_Jeff schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 20:59:
@spartacusNLD Dat maakt mij niet minder nieuwsgierig naar:
1) Wat voor soort rekensom dat was
2) wat de uitkomst daarvan was

:P
Ik heb puur voor mijzelf uitgerekend hoeveel het zou kosten als ik nog 10 jaar zou leasen. ervanuitgaande dat ik de leaseprijs elke 5 jaar met een bepaald percentage toeneemt, en een financiering over deze periode gelijk blijft.

uitkomst waar in ik het verschil in kosten van private lease en financieren weergeef.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BUQ8g439d1MHHOP-5jfdwOCO94Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qIkkMwURy7tSqiHTqQsnOwB3.png?f=fotoalbum_large

een vergelijk gemaakt (gebaseerd op een hele hoop aannames trouwens) over wat het break even moment zou zijn. De komende 3 jaar zou ik nog goedkoper af zijn (ik rijd nu een 100pk 208 GT 2.5 jaar oud) met mijn huidige private lease auto. de 5 jaar daaropvolgend zou ik bij private lease net wat meer kwijt zijn aan lease dan aan de financiering (vergeleken met een 308GT private lease). De jaren daaropvolgend is de financiering veel goedkoper (huidige 308 prijzen met 15% verhoogt) en zoals je kan verwachten neemt het verschil zeer snel toe als de financiering is afbetaald na 8 jaar. Ik kan de auto met mijn huidige salaris makkelijk in 6 jaar afbetalen trouwens. Dan is het weer anders in het voordeel van financieren.

Klopt dit? geen idee
Is het betrouwbaar? waarschijnlijk niet voor 100%
Kan je alles voorspellen? Nee, bezinekosten, laadkosten, belastingen en verzekeringspremies zijn niet te voorspellen. Ook kan je niet voorspellen wat de inflatie (deflatie?) de komende 10 jaar gaat doen. Dit kan de terugverdientijd enorm doen toenemen als de private lease prijzen harder stijgen dan ik nu heb toegepast.

maar het heeft (voor mij) i.i.g. duidelijk gemaakt dat als ik binnenkort een M3 of MY ga kopen die ik minstens 10 jaar wil gebruiken financieren veel goedkoper is dan lease

(en ja, ik heb in de financieringskosten ook de verzekering, laadpassen, laadkosten en andere kosten meegenomen. Voor het gemakt ben ik er wel van uit gegaan dat de wegenbelasting vanaf 2026 voor EVs niet omhoog gaat. Ik hoop toch echt dat ze in den haag begrijpen dat een EV dan ineens niet meer interessant is. maar ook dit is weer niet te voorspellen.. als de wegenbelasting van een bezine auto dan keer 3 gaat is het weer anders)

oftewel.. good luck with Excel :>

[ Voor 75% gewijzigd door spartacusNLD op 31-08-2023 21:14 ]

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LGU

LGU

Ik zit met de volgende casus en hoop dat jullie me kunnen helpen.

Onlangs ben ik veranderd van werkgever waarbij ik bij mijn oude werkgever de leaseauto, met privé gebruik, heb moeten inleveren. De oude werkgever claimt nu 4 schades op de ingeleverde auto. Het betreft in deze 2x lakschade aan portieren (krasjes), deuk(je) in de motorkap, en lakschade dak door uitwerpsels van vogels of hars van bomen.

Per schade wil de werkgever het eigen risico in rekening brengen want in hun ogen zijn het 4 afzonderlijke schades. Bet betreft in totaal € 1.200,- (4* € 300,-)en dit wil men verrekenen met mijn uitbetaling van het vakantiegeld en resterende vakantie uren.

Los van de discussie over de inhoudelijke schades, het moment van het ontstaan (zakelijke tijd / privé tijd) ben ik benieuwd of dit (deels) verrekend kan worden met de (22%) bijtelling zoals in een oud topic hier kon vinden of dat er andere mogelijkheden zijn om het te betalen bedrag met de werkgever te verlagen / verrekenen.

Uiteraard voer ik zelf nog het inhoudelijk gesprek met de oud werkgever over de schades want met name de krasjes op de portieren en de lakschade aan het dak trek ik zeer sterk in twijfel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
LGU schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:43:

Onlangs ben ik veranderd van werkgever waarbij ik bij mijn oude werkgever de leaseauto, met privé gebruik, heb moeten inleveren. De oude werkgever claimt nu 4 schades op de ingeleverde auto. Het betreft in deze 2x lakschade aan portieren (krasjes), deuk(je) in de motorkap, en lakschade dak door uitwerpsels van vogels of hars van bomen.

Per schade wil de werkgever het eigen risico in rekening brengen want in hun ogen zijn het 4 afzonderlijke schades. Bet betreft in totaal € 1.200,- (4* € 300,-)en dit wil men verrekenen met mijn uitbetaling van het vakantiegeld en resterende vakantie uren.

Los van de discussie over de inhoudelijke schades, het moment van het ontstaan (zakelijke tijd / privé tijd) ben ik benieuwd of dit (deels) verrekend kan worden met de (22%) bijtelling zoals in een oud topic hier kon vinden of dat er andere mogelijkheden zijn om het te betalen bedrag met de werkgever te verlagen / verrekenen.

Uiteraard voer ik zelf nog het inhoudelijk gesprek met de oud werkgever over de schades want met name de krasjes op de portieren en de lakschade aan het dak trek ik zeer sterk in twijfel.
Ik weet niet of dit geldig is in NL, maar het kan helpen.
In B is schade kleiner dan een muntstuk van 2€ niet relevant (beperkt tot een aantal van die schades, afhankelijk van de leeftijd).

https://www.renta.be/nl/renta-norm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:12

Crazy D

I think we should take a look.

Krasjes en deukjes die duidelijk gewoon gebruiksschade zijn (portieren die bij een winkelcentrum te ver geopend worden) zijn normaal gesproken geen aanslag op je eigen risico. Lakschade vanwege hars en vogelpoep is wel een ding. Als je dat niet schoonmaakt kan het inderdaad flink de lak beschadigen, Gevoelsmatig vind ik dat niet gek als dat ingehouden wordt, dat is immers schade die je gewoon had kunnen voorkomen door een keer door de wasstraat te rijden.
Eigen risico wordt normaal gewoon ingehouden van je salaris, dus of er bij de eindafrekening nog iets mee te doen is...

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@LGU Zo werkt het niet bij een eigen risico. Ze moeten het bedrag van herstelkosten tot de eigen risico bij jou in rekening brengen.

Het lijkt mij sterk dat al die afzonderlijke herstelkosten meer dan €300 kosten.

Ik zou de factuur van de herstelkosten opvragen.

[ Voor 7% gewijzigd door Superbeagle op 01-09-2023 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:55

Freakie1NL

Grote Baas

Ja dit kan en mag. En moet daarbij, want goed werkgeverschap. Dus zeker laten verreken.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Per schade wil de werkgever het eigen risico in rekening brengen want in hun ogen zijn het 4 afzonderlijke schades.
Wat staat er in de voorwaarden? Dat ik ook wel een belangrijk punt natuurlijk. Er kan beargumenteerd worden dat de schades niet op hetzelfde moment ontstaan zijn, en dus verschillende schades zijn. Afhandeling pér schadegeval lijkt dan niet heel vreemd (los van dat het wel erg zuur is). Maar e.e.a. hangt dus sterk af van de regeling. :)

De werkgever is daarnaast verantwoordelijk voor het evt. verrekenen van het eigen risico met de bijtelling. Dit loopt immers via de loonbelasting. Ik zou dit punt dan meteen meenemen als je met de werkgever om tafel gaat. Al de werkgever het er mee eens is, dat het om een bijdrage voor privé-gebruik gaat (regels BD), dan kan het verrekend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LGU

LGU

Superbeagle schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:59:
@LGU Zo werkt het niet bij een eigen risico. Ze moeten het bedrag van herstelkosten tot de eigen risico bij jou in rekening brengen.

Het lijkt mij sterk dat al die afzonderlijke herstelkosten meer dan €300 kosten.

Ik zou de factuur van de herstelkosten opvragen.
Deze had ik niet scherp, dank voor deze!

Ter aanvulling: ik betwist sowieso de lakschade op de portieren, die zijn echt zeer minimaal. De lakschade aan het dak is discutabel. Het deukje op de motorkap heb ik simpelweg niet gezien, overigens ook een minimaal deukje maar kan idd. gezien worden als schade.

Ook al andere bijdragers in deze dank voor jullie meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@LGU Geen idee bij welke LM je zit maar bij Leaseplan hebben ze een document met daarin acceptabele schade.
Pagina: 1 ... 43 ... 57 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1