Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 42 ... 58 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Cheezborger schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 19:42:
Ik kan even niet mijn addendum vinden. Maar weet iemand hoe dit normaal gesproken werkt?
Ik maak in oktober promotie naar senior bij mijn werkgever. Mijn leasebudget gaat daarbij ook significant omhoog.

Op moment van promotie loopt mijn huidige leasecontract nog zeker 1,5 jaar door. Betreft overigens een standaard auto kaal zonder opties en geen zelf geconfigureerde auto (die mocht ik dan zonder afkoop inleveren bij eventuele tussentijdse arbeidsopzegging).
Wat is doorgaans gebruikelijk? Pas een nieuwe auto met het hogere leasebudget aanschaffen als het oude leasecontract afloopt of is vaak het eea nog bespreekbaar..?
Dat varieert wel eens van bedrijf tot bedrijf. Vraag het gewoon aan je baas of de personeelsdienst.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:54

Bever!

3

Tommie12 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:48:
[...]

Zo werkt het niet bij grotere fleets. Dan onderhandelt de fleet een "conventie" met de invoerder, en dat levert een korting op die dan verrekend wordt bij de LM.

Op VW/Audi/Skoda zit nu een korting van 7-19% afhankelijk van het model...
Skoda zal rond de 7 zitten, meeste Audi's gaan naar 19%.

Op mijn vorige Volvo V90 ging het om whopping 25%.

Die gekke praktijken stoten me wel tegen de borst als ik ooit een privé auto moet kopen.
Je weet dan sowieso dat je niet bij Audi, BMW of zo moet zijn omdat je daar eigenlijk te veel betaalt.
Hoe kom.je aan de percentages? Een eigen berekening of daadwerkelijk feitelijke informatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Bever! schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 19:57:
[...]

Hoe kom.je aan de percentages? Een eigen berekening of daadwerkelijk feitelijke informatie
Volvo: zelf gezien op mijn offerte zowat 4 jaar geleden
VW/Audi: mondelinge info van onze personeelsdienst

Laatste info: de BMW iX40 past in hetzelfde leasebudget als een Model Y met een paar opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanN93
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-09 16:28
Ik kan even niet mijn addendum vinden. Maar weet iemand hoe dit normaal gesproken werkt?
Ik maak in oktober promotie naar senior bij mijn werkgever. Mijn leasebudget gaat daarbij ook significant omhoog.

Op moment van promotie loopt mijn huidige leasecontract nog zeker 1,5 jaar door. Betreft overigens een standaard auto kaal zonder opties en geen zelf geconfigureerde auto (die mocht ik dan zonder afkoop inleveren bij eventuele tussentijdse arbeidsopzegging).
Wat is doorgaans gebruikelijk? Pas een nieuwe auto met het hogere leasebudget aanschaffen als het oude leasecontract afloopt of is vaak het eea nog bespreekbaar..?
Bij mijn vorige en huidige werkgever is dat compleet anders maar staat gewoon in de lease voorwaarden van het bedrijf. Bij de een mag je wisselen naar een pool auto in je nieuwe klasse, bij de ander moet je eerst contract uitrijden voordat je iets mag. Als je lease budget omhoog gaat en je nu bijv een eigen bijdrage hebt, dan is het soms zo dat het verschil word verrekend. Had ik eerst ook toen ik 20 euro over budget zat, na promotie was die 20 euro weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

Tommie12 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 07:12:
[...]

Volvo: zelf gezien op mijn offerte zowat 4 jaar geleden
VW/Audi: mondelinge info van onze personeelsdienst

Laatste info: de BMW iX40 past in hetzelfde leasebudget als een Model Y met een paar opties.
Leasebudget is niet iets wat direct hoeft te slaan op de aanschafwaarde/korting.
Ook zaken als prijsafspraken rondom onderhoud, verzekeringskosten en restwaarde spelen hier een belangrijke rol in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polo132
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-08 12:46
Vraag: ik moet een keuze maken voor lease auto maar ben nog even wachtende tot de Portal wordt uitgebreid met de desbetreffende nieuwe uitvoering.

Gaat de benzine / accijns verhoging eind juni invloed hebben op het brandstof component van het lease bedrag? En zo ja, hoeveel en vanaf wanneer? Zou lullig zijn als ik zit te wachten en het model net buiten budget valt en de benzine kosten zo zijn gestegen dat andere modellen ook niet meer haalbaar zijn! :+

[ Voor 21% gewijzigd door Polo132 op 14-06-2023 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-09 00:19

djidee

Mr. Slungel

Wordt direct doorgevoerd in de financiele afhandeling.
Indien je leasde boven je norm, zie je het terug in het verminderen, of compleet verdwijnen van je eigen bijdrage.
Indien je leasde op je norm, of al onder je norm, dan zul je meer geld bruto terug zien komen op je loonstrook omdat je je mobiliteitsbudget niet volledig inzet.

En je hebt de optie (in overleg) om te kijken of je jou auto kan slijten aan een collega, zodat je zelf een nieuwe kan bestellen. Al is dat met de huidige levertijden geen vlot gekozen optie.

Zelf had ik de huidige auto (toen op een 2 jaar standaard contract) kunnen inleveren voor wat anders, maar dezelfde of soortgelijke auto voor meer geld (prijzen waren toen al flink omhoog gegaan), of verlengen met 2 jaar tegen dezelfde condities en het eronder laten zetten van een trekhaak (vouwwagen aangeschaft), was toen een simpele keuze.

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27
Heeft iemand toevallig een recente calculatie van een Tesla Model 3 (of Y, maar bij voorkeur een 3) bij een zakelijke partij als Alphabet / Athlon? Ik kan/mag alleen calculeren na inlog en ik heb geen inlog. Nou kan ik natuurlijk wel bij andere sites wat simuleren (en dat doe ik ook) maar ik moet even op grote lijnen weten in hoeverre het gesimuleerde bedrag zich verhoudt tot een daadwerkelijke zakelijk calculatie. Graag even looptijd en kilometers erbij zodat ik een eerlijke vergelijking kan maken. Het hoeft niet op de punt of komma, maar ik heb nu werkelijk geen idee. Ik rij zelf nu een 2019 model 3 LR voor een vrij idioot bedrag wat totaal niet meer representatief is voor wat zo'n ding nu kost.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
@Korvaag
Bij directlease.nl kan je zelf simuleren zonder inlog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:25
Korvaag schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:15:
Heeft iemand toevallig een recente calculatie van een Tesla Model 3 (of Y, maar bij voorkeur een 3) bij een zakelijke partij als Alphabet / Athlon? Ik kan/mag alleen calculeren na inlog en ik heb geen inlog. Nou kan ik natuurlijk wel bij andere sites wat simuleren (en dat doe ik ook) maar ik moet even op grote lijnen weten in hoeverre het gesimuleerde bedrag zich verhoudt tot een daadwerkelijke zakelijk calculatie. Graag even looptijd en kilometers erbij zodat ik een eerlijke vergelijking kan maken. Het hoeft niet op de punt of komma, maar ik heb nu werkelijk geen idee. Ik rij zelf nu een 2019 model 3 LR voor een vrij idioot bedrag wat totaal niet meer representatief is voor wat zo'n ding nu kost.
Idioot laag of hoog? Als ik nu mijn auto bereken op LP, wat doorgaans in lijn zit met wat ons bedrijf betaald, is hij nu duurder dan in 2019. Ook al is hij flink goedkoper. Wij leasen dus via LP en de standaard leaseplan.nl prijzen komen redelijk overeen met de uiteindelijk offerte. Dus daar kun je ook prima op kijken voor een indicatie.

Mijn 2019 LR AWD in het zwart was destijds ±900,- voor 48/35k. Nu moet dezelfde auto 931 kosten zag ik net. En hij is dus ook 8k oid goedkoper geworden. Rente is hoger en men zal toch met meer afschrijving rekenen.

Ik heb zelf net een YP besteld zonder opties. Die komt bij 48/35k op 1050.

Met winterbanden/tankpas en VV.

[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 22-06-2023 21:16 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Laatst online: 11-09 12:27
Inspired schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:13:
[...]

Idioot laag of hoog? Als ik nu mijn auto bereken op LP, wat doorgaans in lijn zit met wat ons bedrijf betaald, is hij nu duurder dan in 2019. Ook al is hij flink goedkoper. Wij leasen dus via LP en de standaard leaseplan.nl prijzen komen redelijk overeen met de uiteindelijk offerte. Dus daar kun je ook prima op kijken voor een indicatie.

Mijn 2019 LR AWD in het zwart was destijds ±900,- voor 48/35k. Nu moet dezelfde auto 931 kosten zag ik net. En hij is dus ook 8k oid goedkoper geworden. Rente is hoger en men zal toch met meer afschrijving rekenen.

Ik heb zelf net een YP besteld zonder opties. Die komt bij 48/35k op 1050.

Met winterbanden/tankpas en VV.
Nu: idioot hoog. Ik heb deze auto zelf niet geleased maar hij was beschikbaar toen een collega weg ging. Ik viel haast achterover van het bedrag wat het leasebedrag was. Gelukkig wilde mijn werkgever wat water bij de wijn doen. Als ik nu calculaties doe kom ik fors lager uit, maar ik ben even benieuwd hoeveel lager.

Leaseplan had ik al bekeken maar dan hou ik die wel even aan met jouw input. Scheelt zo'n 300-400 euro per maand met het huidige contract (heb even niet meer exact paraat hoe idioot duur dit ding was. Full option LR AWD met FSD hielp iig niet mee).

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sixgun
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 15-06-2024
Binnenkort kan ik via het werk (Belgie) een nieuwe lease via leaseplan afsluiten. Budget hiervoor is redelijk beperkt (900 EUR incl. BTW, exclusief tank/laadkaart) en er mag niet meer bovenop gelegd worden door de werknemer. Bovendien moet er voor 30.000 km worden gekocht met periode van 60 maanden.

Via business plan offertes (dus publiekelijk beschikbaar, niet via een myleaseplan account) op de website van leaseplan zie ik dat dit zou betekenen dat de Model 3 net buiten het budget zou vallen (755 euro excl. btw voor model 3 zonder bijkomende opties). Nu lees ik overal dat Tesla geen kortingen geeft (op leaseplan staat ook standaard 0% fleetkorting). Iemand een idee of Leaseplan hiervoor bijkomende kortingen toekent? Afdingen bij Tesla is vermoedelijk geen optie, maar wijken de prijzen van myleaseplan (met bedrijfsvoorwaarden) af met deze van op de publieke website of zitten hier weinig verschillen tussen? Onze vloot zal in Belgie ongeveer een 40-50 wagens tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13-09 12:42
Lease noob hier. Bij een nieuwe baan kan ik een leaseauto uitkiezen. Als ik op independer e.d. kijk zou bij een bruto nieuwwaarde van 30K de lease iets van €350 netto per maand zijn. De werkgever geeft aan dat het wel €500 word. Betaal ik dan meer dan de 22% bijtelling?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

jellybrah schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 23:12:
Lease noob hier. Bij een nieuwe baan kan ik een leaseauto uitkiezen. Als ik op independer e.d. kijk zou bij een bruto nieuwwaarde van 30K de lease iets van €350 netto per maand zijn. De werkgever geeft aan dat het wel €500 word. Betaal ik dan meer dan de 22% bijtelling?
Je moet ten eerste uitgaan van fiscale waarde om de bijtelling te berekenen. 30k fiscaal gaat je geen 350 netto kosten als je niet in de hoogste belastingschaal terecht komt. Dit lijkt mij een veilige aanname met in het achterhoofd een functie die past bij een 30k fiscale waarde auto.
Ik zou aanraden hiervoor berekenhet.nl of https://www.vismaraet.nl/bruto-netto-salaris-berekenen/ die tweede is super accuraat gezien je ook je CAO e.d. kunt opgeven.

Wat nog een punt kan zijn is eigen bijdrage dit zijn kosten (vooraf vastgesteld) die je werkgever aan jou doorberekend om de kosten van het leasen iets te drukken. In de onderhandelingsfase kun je wat mij betreft gewoon de vraag stellen wat voor lease budget er is of dit ex btw of incl btw is, of dit ex of incl brandstofkosten is en of er een eigen bijdrage gehanteerd wordt (naast de looptijd en kilometers). Dit zijn allemaal punten die je in een onderhandeling kunt meenemen.

Conclusie, vraag je (potentieel) werkgever of er een eigen bijdrage is en vul die website eens in met wat cijfers om de vergelijking tussen wel of geen bijtelling (en eventueel eigen bijdrage) te zien.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

Vaak wordt de lagerr arbeidskorting niet meegewogen, en een verlies aan toeslagen al helemaal niet. Wel goed om mee te nemen in de berekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Vraag aan die werkgever welke de laatste 2 auto’s waren die in dat budget gingen, en wat de bijtelling is.
De leaseprijs is nogal afhankelijk van wat er juist in zit, looptijd, kilometers etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
De bijtelling is afhankelijk van je salaris, cataloguswaarde en eigen bijdrage. Daarvoor maakt looptijd, kms (tenzij je over de 500 per jaar blijft) niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-09 09:37
Hier de afweging of ik alleen zakelijk ga rijden en voor prive zelf een auto (hoef niet echt iets aan te schaffen), of toch met bijtelling (circa 350 netto, alles meegerekend, vermindering loonheffingskorting, toeslagen), circa 7500-10000 km prive per jaar. Zou je voor 350 euro een prive auto op de weg kunnen houden, of is dat ondenkbaar tegenwoordig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-09 15:20
Hugo__Boss schreef op zondag 2 juli 2023 @ 08:29:
Hier de afweging of ik alleen zakelijk ga rijden en voor prive zelf een auto (hoef niet echt iets aan te schaffen), of toch met bijtelling (circa 350 netto, alles meegerekend, vermindering loonheffingskorting, toeslagen), circa 7500-10000 km prive per jaar. Zou je voor 350 euro een prive auto op de weg kunnen houden, of is dat ondenkbaar tegenwoordig?
Je kan voor 350 prima een auto op de weg houden, maar dat is er dan wel eentje die al volledig afgeschreven is en je dus ook niet spaart voor vervanging (aangezien je zegt dat je niets hoeft aan te schaffen)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Hugo__Boss schreef op zondag 2 juli 2023 @ 08:29:
Dat is gemiddeld 0,42€/km daar kun je een auto van rijden. Toevallig heb ik verleden week een auto door de ANWB autokosten calculator gehaald die daarop uit kwam. Een 2017 Aygo van 8000€ die ik 10k/jr zou rijden voor 4 jaar. Dan zit je rond die 40ct/km. Dan heb je een beetje een idee hoe duur de auto's zijn. NB Dit is nog zonder de benzineprijsverhoging van gisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13-09 12:42
True schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 23:26:
[...]

Je moet ten eerste uitgaan van fiscale waarde om de bijtelling te berekenen. 30k fiscaal gaat je geen 350 netto kosten als je niet in de hoogste belastingschaal terecht komt. Dit lijkt mij een veilige aanname met in het achterhoofd een functie die past bij een 30k fiscale waarde auto.
Ik zou aanraden hiervoor berekenhet.nl of https://www.vismaraet.nl/bruto-netto-salaris-berekenen/ die tweede is super accuraat gezien je ook je CAO e.d. kunt opgeven.

Wat nog een punt kan zijn is eigen bijdrage dit zijn kosten (vooraf vastgesteld) die je werkgever aan jou doorberekend om de kosten van het leasen iets te drukken. In de onderhandelingsfase kun je wat mij betreft gewoon de vraag stellen wat voor lease budget er is of dit ex btw of incl btw is, of dit ex of incl brandstofkosten is en of er een eigen bijdrage gehanteerd wordt (naast de looptijd en kilometers). Dit zijn allemaal punten die je in een onderhandeling kunt meenemen.

Conclusie, vraag je (potentieel) werkgever of er een eigen bijdrage is en vul die website eens in met wat cijfers om de vergelijking tussen wel of geen bijtelling (en eventueel eigen bijdrage) te zien.
Bedankt voor de uitleg en manier om te berekenen! Ik zie alleen wat tegenstrijdigheden. Op de site word de bijtelling bij het brutosalaris opgeteld. Mijn werkgever zegt het volgende:

Lager brutosalaris
Bijtelling
Eigen bijdrage (€60 pm)

Waarom zou het brutosalaris lager worden als het eigenlijk méér word met bijtelling?

Een VW polo zou rond de 28K nieuw waarde zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtthw
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-09 19:45
jellybrah schreef op zondag 2 juli 2023 @ 15:21:
[...]

Bedankt voor de uitleg en manier om te berekenen! Ik zie alleen wat tegenstrijdigheden. Op de site word de bijtelling bij het brutosalaris opgeteld. Mijn werkgever zegt het volgende:

Lager brutosalaris
Bijtelling
Eigen bijdrage (€60 pm)

Waarom zou het brutosalaris lager worden als het eigenlijk méér word met bijtelling?

Als je geen leaseauto kiest krijg je waarschijnlijk de leasevergoeding (of een deel ervan) als salaris uitbetaald. En dat mis je als je wel kiest voor een leaseauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

jellybrah schreef op zondag 2 juli 2023 @ 15:21:
[...]

Lager brutosalaris
Bijtelling
Eigen bijdrage (€60 pm)

Bij een lease die je privé mag rijden vindt de belastingdienst dat jij bijtelling betaald over de fiscale waarde v.d. auto. Bij een fiscale waarde van 28.000 betaal jij 22% (indien dit benzine is, voor het gemak even 22%) van die 28.000 per jaar. Dus 28.000*0,22= 6160€/jr /12 = 513€/mnd bruto.
De belastingdienst ziet het rijden van die auto voor privé doeleinden als loon in natura, daar betaald je belasting over. Je betaald dan belasting over je standaard bruto loon (voor het idee 3.000€/mnd) plus de bijtelling dus 513.
Je betaald zonder leaseauto (privé) belasting over 3.000€ bruto, met leaseauto (privé) betaal je belasting over 3.513€/mnd. Je krijgt dus niet meer loon, maar betaald wel de belasting over die 513€. Liggend aan de belastingschijf betaal je hierover 36,93% of 49,50%, met 3.000€ bruto (voorbeeld) betaal je zo'n 189€ netto aan belasting voor het privé rijden van je leaseauto.
Je eigen bijdrage is op de kop af 50% van wat je bruto betaald, dus 30€ netto (de berekening hiervoor is door mij niet uit te leggen (Google is je vriend).
3.000€ bruto is zo'n 1107,9€ belasting dus 1892,1€ netto*** minus die 189€ netto en 30€ netto dus zo'n 1673,1€ netto.

*** = dit is zonder andere regels, tegemoetkomingen e.d. dus in 9/10 gevallen valt dit hoger uit.

Mijn tip is om het gewoon een aantal keer in te vullen op https://www.vismaraet.nl/bruto-netto-salaris-berekenen/ zonder lease auto, dan met lease auto (privé) dan ook nog met eigen bijdrage. Dan worden de verschillen duidelijk. Je kunt ook je WG vragen om een pro-forma salarisstrook met en zonder leaseauto.

In het kort: je brutosalaris wordt voor het heffen van de belasting hoger (door de bijtelling) voor het ontvangen van salaris helaas niet ;) dan krijg je netto t.o.v. je standaard brutosalaris minus de extra geheven belasting voor de bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baats
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 10:10
Edit: achterhaald

[ Voor 95% gewijzigd door Baats op 04-07-2023 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derp12345
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 29-07 14:40
Ik was oorspronkelijk enthousiast toen mijn nieuwe werkgever een mogelijkheid tot leasen gaf (voorheen alleen in barrels gereden). Echter ben ik na het rekenwerk toch wel gaan twijfelen of dit iets is wat ik echt wil.

Mijn lease budget is 850 (excl. brandstof), ondanks de hogere rentes kan ik hier nog best een leuke wagen voor rijden. Wat ik hierin oorspronkelijk heb onderschat, is dat je naast bijtelling, ook wordt gekort op de heffing en arbeidskorting, waardoor die auto me al snel 300+ euro per maand kost voor privé gebruik.

Daarnaast speelt de factor dat ik voor mijn huidige opdracht het komende jaar met de trein naar de klant reis. Gezien de rit goedkoper is dan de parkeerkosten op locatie, heeft mijn werkgever aangeboden om die treinkosten te vergoeden naast de mogelijkheid tot leasen (vrij schappelijk vond ik zelf!).

Het alternatief is dat ik een mobiliteitsvergoeding krijg van 400 bruto (na treinkosten en belasting blijft daar ongeveer 200 van over). Het hebben van een leuke auto kost mij dus netto ongeveer 500 euro per maand. Een auto is fijn om te hebben, want het voegt een hoop flexibiliteit toe. Toch vind ik dit best een hoop geld, en ondanks dat ik het op zich kan missen, betwijfel ik of ik het niet beter kan investeren in andere zaken. Overigens heb ik op dit moment nog geen eigen auto, dus ik zie een occasion niet als een optie.

Zoals je leest neig ik op dit moment naar geen auto, maar ik moet zeggen dat het standpunt nog wel wat fluctueert.. :)

Ik ben benieuwd of er anderen zijn die met dezelfde keuze zitten/zaten en wellicht nog toevoegingen hebben op mijn vergelijking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
@derp12345

500€ per maand, daar kan je wel iets mee.
Maar ik zou niet direct gaan kopen. Ik zou eens kijken wat een deelauto voor je kan betekenen.
Als je 400€ aan de kant zet, en je rijdt met die deelauto wanneer je denkt een auto nodig te hebben, dan weet je na een maand of je geraakt waar je wil zijn.
Daarna kan je nog altijd kopen, tweedehands of nieuw…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:20
Misschien is Lync & Co wat voor je? Betaal je vast €500 p/m en kan je kiezen:

1. je houdt de auto voor jezelf
2. je zet je auto 'open' voor andere L&C gebruikers die dan jouw auto kunnen lenen en dit spreek je onderling af (prijs/duur). Op die manier kan je nog een leuk bedrag terug verdienen. Dit hangt natuurlijk wel enorm af van de vraag in jouw omgeving. Je kan om te beginnen eens die app downloaden en kijken hoeveel wagens er al in je omgeving staan

Extra voordeel is dat je per maand kan opzeggen en de auto weer kan inleveren. Geen boete, geen BKR registratie.

[ Voor 11% gewijzigd door Juancho op 06-07-2023 11:08 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:44
Juancho schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:07:
Misschien is Lync & Co wat voor je? Betaal je vast €500 p/m en kan je kiezen:

1. je houdt de auto voor jezelf
2. je zet je auto 'open' voor andere L&C gebruikers die dan jouw auto kunnen lenen en dit spreek je onderling af (prijs/duur). Op die manier kan je nog een leuk bedrag terug verdienen. Dit hangt natuurlijk wel enorm af van de vraag in jouw omgeving. Je kan om te beginnen eens die app downloaden en kijken hoeveel wagens er al in je omgeving staan

Extra voordeel is dat je per maand kan opzeggen en de auto weer kan inleveren. Geen boete, geen BKR registratie.
550 euro per maand ;) Bron: mijn afschrift :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derp12345
L&C is wel exclusief brandstof gok ik? Daarnaast zou de "aanschaf" privé zijn, dus kom ik daarmee relatief duur uit. Ik kan echter wel kijken of ze in mijn regio staan, zodat ik gebruik kan maken van de auto van iemand anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
derp12345 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:46:
L&C is wel exclusief brandstof gok ik? Daarnaast zou de "aanschaf" privé zijn, dus kom ik daarmee relatief duur uit. Ik kan echter wel kijken of ze in mijn regio staan, zodat ik gebruik kan maken van de auto van iemand anders.
Excl laden/brandstof idd maargoed, je betaalt dan ook alleen als je de auto gebruikt. Maar idd wat je zegt, andersom kan ook. Als je toevallig in je dorp/stad/wijk zo'n auto of wellicht zelfs meerdere hebt staan kan je altijd kijken of die open staan of evt gewoon aanbellen bij die mensen of ze daar voor open staat. Beetje brutaal misschien maar misschien staan ze er wel voor open.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
derp12345 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 19:10:

Zoals je leest neig ik op dit moment naar geen auto, maar ik moet zeggen dat het standpunt nog wel wat fluctueert.. :)
Als je dat nu zo voelt zou je eigenlijk nog geen auto moeten bestellen. Als je het eenmaal besteld hebt zit je er voor langere tijd aan vast. Een auto is leuk maar niet zaligmakend. Voor het geld dat je uitspaart kan je veel treinkaartjes kopen of af en toe een auto huren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-09 12:08
Frame164 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 19:38:
[...]

Als je dat nu zo voelt zou je eigenlijk nog geen auto moeten bestellen. Als je het eenmaal besteld hebt zit je er voor langere tijd aan vast. Een auto is leuk maar niet zaligmakend. Voor het geld dat je uitspaart kan je veel treinkaartjes kopen of af en toe een auto huren.
Zou ik ook zeggen, als je er eenmaal voor valt en gaat blijf je er bij. Los van financiën ook mentaal vaak. Het is een enorm luxe product maar het went (te)snel. Het kost je ook flexibiliteit want nu denk je in combinaties van mobiliteit, met een (lease) auto ga je veel meer denken vanuit alleen de auto want die is immers ook al volledig betaald. Zeker eerste andere concepten verkennen, financieel, qua duurzaamheid en eigenlijk ook flexibiliteit de betere keuze.

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derp12345
Nee zeker waar! Het knaagt met name om de financiele consequenties en het feit dat ik er een aantal jaar aan vast zit. Ik ben ook in de markt voor het kopen van mijn eerste woning, waardoor het een beetje puzzelen is met de hele situatie (ik woon nu dicht bij de trein, straks wellicht niet meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-09 12:08
Dan zeker nog even wachten als het kan en je weet hoe je nieuwe situatie er uit ziet, de locatie waar je woont of gaat wonen is een belangrijke factor natuurlijk. Dicht bij een station, wel of geen deelauto's in de buurt etc. Auto rijden is echt heel duur (zowel werkgever als werknemer) en wordt steeds duurder. Wij hebben nu veel collega's die vrolijk rondrijden in ID3's (8% bijtelling) en wat Kona Electrics (4%!!) maar ik ben heel benieuwd wat er gebeurd als die straks uit de bijtelling lopen en we bij auto's uitkomen van 16% tot 30.000. Zelf mag ik volgend jaar switchen. In verband met de thuissituatie wil ik graag een maat groter, maar zelfs met een second hand lease (8% of 12% bijtelling) ga ik gerust als medewerker 6x! zoveel betalen. Dat is ook wel even een achter de oor krab moment. Tegelijkertijd heb ik tot op heden ook dan te 'goedkoop' gereden en wij hebben de auto 'echt nodig' dus dat wordt accepteren, plus wij zijn al gewend aan die luxe dus vandaar de echt nodig tussen haakjes want ik blijf van mening alles is relatief ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Banjy op 10-07-2023 14:31 ]

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knutsel smurf
  • Laatst online: 14-09 06:35

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

hierbij een vraag mijn werkgever heeft een nieuwe regeling geïntroduceerd voor de lease vergoeding of zoals ze het noemen de car allowance.
Deze allowance is 1150 euro per maand, MAAR ze trekken alle gereden km x 21ct er vanaf en keren dat deel netto uit. Het overgebleven deel is dan bruto. Daarbij de opmerking dat dit bedrag ex brandstof is. Zelfde geld voor het lease bedrag welke ook ex brandstof is.
Ik heb aangegeven dat ik dit een vreemde regeling vind. Vooral omdat hoe meer ik dan rij voor de zaak hoe minder ik over hou. De reactie hierop is dat ze dit niet snappen.

Ben ik nu gek of zie ik iets over het hoofd?

Ik wil graag mijn eigen auto rijden omdat ik dan niet gebonden ben aan de electrische auto's vanuit de lease. Ik heb namelijk een caravan en de auto's die deze kunnen trekken zitten dusdanig hoog dat het kwa bijtelling onbetaalbaar wordt.

Op het eerste gezicht dacht ik dat ik meer over hou. Maar wanneer ik het afzet tegen het bedrag + gewoon de 21ct per km lijkt me dit niet juist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
knutsel smurf schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:48:
hierbij een vraag mijn werkgever heeft een nieuwe regeling geïntroduceerd voor de lease vergoeding of zoals ze het noemen de car allowance.
Deze allowance is 1150 euro per maand, MAAR ze trekken alle gereden km x 21ct er vanaf en keren dat deel netto uit. Het overgebleven deel is dan bruto. Daarbij de opmerking dat dit bedrag ex brandstof is. Zelfde geld voor het lease bedrag welke ook ex brandstof is.
Ik heb aangegeven dat ik dit een vreemde regeling vind. Vooral omdat hoe meer ik dan rij voor de zaak hoe minder ik over hou. De reactie hierop is dat ze dit niet snappen.

Ben ik nu gek of zie ik iets over het hoofd?

Ik wil graag mijn eigen auto rijden omdat ik dan niet gebonden ben aan de electrische auto's vanuit de lease. Ik heb namelijk een caravan en de auto's die deze kunnen trekken zitten dusdanig hoog dat het kwa bijtelling onbetaalbaar wordt.

Op het eerste gezicht dacht ik dat ik meer over hou. Maar wanneer ik het afzet tegen het bedrag + gewoon de 21ct per km lijkt me dit niet juist.
Tuurlijk hou je meer over. Ene is bruto, en je km's netto. Dus hoe meer je rijdt, hoe meer je netto krijgt. Nou ja, totdat het budget op is. :+ Dus max 5475 km rijden per maand.

Bij 0 km krijg je dus 1150 bruto, ± 575 netto.
Bij 1000km krijg je nog 940 bruto, ± 470 netto + de 210 netto km vergoeding. Dus 680 nettom dus een 100 EUR meer maar dan moet je dus wel 1000km rijden voor de baas. Tegen 1 op 15 kost je dat aan bezine al snel 300 EUR. Hoeveel kilometers maak je zakelijk per maand ongeveer?

[ Voor 11% gewijzigd door Inspired op 10-07-2023 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Als je een maand niet zakelijk rijdt, krijg je globaal de helft (50% belasting) van €1150.
Als je 5500 km in de maand zakelijk rijdt krijg je €1150 netto. Dus in zo verre heeft je werkgever gelijk.

De vraag is of ie voor €1150 een 5500km wilt maken.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
ZeRoC00L schreef op maandag 10 juli 2023 @ 22:00:
Als je een maand niet zakelijk rijdt, krijg je globaal de helft (50% belasting) van €1150.
Als je 5500 km in de maand zakelijk rijdt krijg je €1150 netto. Dus in zo verre heeft je werkgever gelijk.

Lijkt me niet slim. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ZeRoC00L schreef op maandag 10 juli 2023 @ 22:00:

50% belasting (of eigenlijk 49,50%) is alleen als het inkomen boven de 73k uitkomt, dat is niet een gegeven. Het is ook mogelijk dat @knutsel smurf minder dan 73k verdient en dan maar 37% belasting betaald over het bruto deel.

Ik heb met dit zelfde bijltje gehakt een tijdje terug en heb er een excel sheet van gemaakt. Een klein deel hiervan is dit bij €1150 als vergoeding per maand (als door de bruto vergoeding boven de 73k uitkomt moet je het netto zelf uitrekenen ;)):
Zakelijke km/jrNetto km-vergoedingNetto/mndBruto/mndNetto bij 36,97%Netto bij 49,5%
5000 € 0,21 € 87,50 € 1.062,50 € 756,88 € 634,69
10000 € 0,21 € 175,00 € 975,00 € 789,25 € 677,13
15000 € 0,21 € 262,50 € 887,50 € 821,63 € 719,56
20000 € 0,21 € 350,00 € 800,00 € 854,00 € 762,00
25000 € 0,21 € 437,50 € 712,50 € 886,38 € 804,44
35000 € 0,21 € 612,50 € 537,50 € 951,13 € 889,31

Let op: hoe meer kilometers je zakelijk rijdt hoe hoger de netto vergoeding maar heel logisch hoe minder rendabel de mobiliteitsvergoeding is omdat de vergoeding per kilometer niet hoog genoeg is om een auto van te rijden.
Let op #2: in bovenstaande tabel is geen rekening gehouden met afbouw algemene heffingskorting.

[ Voor 6% gewijzigd door True op 11-07-2023 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-Engelen
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 07-11-2023
Hi allen, ook ik heb het aanbod van m'n werkgever gehad om een leaseauto te nemen als secundaire arbeidsvoorwaarde. In het begin enthousiast, maar nadat ik aan het rekenen ben geslagen kwam ik erachter dat de bijtelling tegenwoordig fors is. Even de situatie:

1. Momenteel heb ik een auto die ik wil verkopen (10K) en een ruimer model voor wil(de) terugkopen á 15K/18K. Ik hecht wel wat waarde aan een auto en vrijheid daarin, dus vandaar privé auto en een ruimer/luxer model.
2. Verzekering, wegenbelasting, onderhoud en afschrijving van een nieuwe auto zal zo'n EUR 200(?) p/m zijn.
3. 3x per week ga ik met OV naar kantoor en rij 1 á 2 keer per week naar een klant (750KM p/m á kilometervergoeding 21ct)
4. In het weekend regelmatig reizen door heel NL + vakanties á zo'n 500KM p/m.
5. Geen kinderen, dus grote auto is (nog) niet noodzakelijk

Voorstel werkgever:
1. Klasse rond de 45K cat. waarde. Exacte voorwaarden moet ik nog doorkrijgen.
2. Met laad/tankpas
3. Geen eigen bijdrage oid

Heel veel rij ik niet dus niet, al zal ik wellicht door de tankpas wel meer gaan rijden in het weekend. Vraag is nu; waar doe je verstandig aan? Reken ik bijv. een Tesla model 3 uit, dan ben ik zo'n EUR 340 p/m kwijt. Meer mens die zo'n rekensom recent hebben gedaan? Occaisionlease lijkt nog interessant..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Laatst online: 05:47

Sebazzz

3dp

Ja, de tijden van goedkoop zakelijk leasen is voorbij - zeker met de hoge leasetarieven. 340 voor een Tesla Model 3 klopt wel ongeveer.

Ik heb het wel gedaan omdat ik nu niet de middelen hebt* om een privé auto te kopen en ik ook wel eens in een wat luxere auto wilt rijden.

* huis verduurzaamd en ik wil ook nog wat buffer over houden

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:13

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

J-Engelen schreef op maandag 10 juli 2023 @ 23:12:
Hi allen, ook ik heb het aanbod van m'n werkgever gehad om een leaseauto te nemen als secundaire arbeidsvoorwaarde. In het begin enthousiast, maar nadat ik aan het rekenen ben geslagen kwam ik erachter dat de bijtelling tegenwoordig fors is. Even de situatie:

1. Momenteel heb ik een auto die ik wil verkopen (10K) en een ruimer model voor wil(de) terugkopen á 15K/18K. Ik hecht wel wat waarde aan een auto en vrijheid daarin, dus vandaar privé auto en een ruimer/luxer model.
2. Verzekering, wegenbelasting, onderhoud en afschrijving van een nieuwe auto zal zo'n EUR 200(?) p/m zijn.
3. 3x per week ga ik met OV naar kantoor en rij 1 á 2 keer per week naar een klant (750KM p/m á kilometervergoeding 21ct)

Voorstel werkgever:
2. Met laad/tankpas

Heel veel rij ik niet dus niet, al zal ik wellicht door de tankpas wel meer gaan rijden in het weekend. Vraag is nu; waar doe je verstandig aan? Reken ik bijv. een Tesla model 3 uit, dan ben ik zo'n EUR 340 p/m kwijt. Meer mens die zo'n rekensom recent hebben gedaan? Occaisionlease lijkt nog interessant..
Je hebt geen o.v. kosten meer en geen brandstof kosten. Tel dat bij die €200,- op en wat is dan het verschil tov die €340,-??? Daarnaast rijd je een nieuwe auto ipv een tweedehands.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
True schreef op maandag 10 juli 2023 @ 23:00:
[...]

50% belasting (of eigenlijk 49,50%) is alleen als het inkomen boven de 73k uitkomt, dat is niet een gegeven. Het is ook mogelijk dat @knutsel smurf minder dan 73k verdient en dan maar 37% belasting betaald over het bruto deel.

Ik heb met dit zelfde bijltje gehakt een tijdje terug en heb er een excel sheet van gemaakt. Een klein deel hiervan is dit bij €1150 als vergoeding per maand (als door de bruto vergoeding boven de 73k uitkomt moet je het netto zelf uitrekenen ;)):
Zakelijke km/jrNetto km-vergoedingNetto/mndBruto/mndNetto bij 36,97%Netto bij 49,5%

Let op: hoe meer kilometers je zakelijk rijdt hoe hoger de netto vergoeding maar heel logisch hoe minder rendabel de mobiliteitsvergoeding is omdat de vergoeding per kilometer niet hoog genoeg is om een auto van te rijden.
Je vergeet de afbouw van de heffingskortingen, die het grootste deel van de eerste schijf verhogen met effectief 11% marginaal tarief.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:11
als je zakelijk voor 340 euro netto per maand een tesla model 3 kan rijden inclusief tankpas , is dat toch redelijk goedkoop? Daar kan je nooit een normale wagen voor rijden ( prive)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:01
dfbt schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 07:41:
als je zakelijk voor 340 euro netto per maand een tesla model 3 kan rijden inclusief tankpas , is dat toch redelijk goedkoop? Daar kan je nooit een normale wagen voor rijden ( prive)
Inderdaad een nobrainer. Voor de 2021 Q4 betaal ik iets meer. Met de afbouw van het voordeel voor EV’s en de komende wegenbelasting zal de volgende leaseauto hoogstwaarschijnlijk niet te betalen zijn :X

XXXVI

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:11
ik betaal 317 euro per maand netto voor een Suzuki Swift private lease (exclusief brandstof 10k km per jaar) , om voor iedereen hier vandaag een lach op zijn gezicht te krijgen die zakelijk kan leasen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-09 15:20
dfbt schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 07:54:
ik betaal 317 euro per maand netto voor een Suzuki Swift private lease (exclusief brandstof 10k km per jaar) , om voor iedereen hier vandaag een lach op zijn gezicht te krijgen die zakelijk kan leasen :D
Als ik niet lease krijg ik het leasebedrag (€1000) uitgekeerd, dus misschien ben jij als je alles onder de streep uitrekent wel voordeliger uit!

Het voelt wel als privilege hoor, ook al is het ergens logisch dat de werkgever betaald voor vervoer als ze willen dat ik het hele land door cross.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:59

Voorstel werkgever:
2. Met laad/tankpas

vul eens de autokostencalculator van de ANWB in. Grote kans dat je de afschrijving nogal onderschat.
Bij een auto in de prijsklasse die je noemt ga je snel richting de 2K afschrijving per jaar(als je wat langer rijdt). dat is al 160 euro per maand.
ANWB geeft voor een kia Niro van 17K die je 5 jaar rijdt a 15K per jaar een maandbedrag(incl brandstof) van 562 euro.
Uiteraard is daar eea op af te dingen maar de ordegrootte klopt aardig.
Dan is 340 euro voor een nieuwe auto plots een koopje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

JanHenk schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 07:22:
[...]

Je vergeet de afbouw van de heffingskortingen, die het grootste deel van de eerste schijf verhogen met effectief 11% marginaal tarief.
Dat was in mijn berekening al niet meer relevant, die 36,97% heb ik ook pas gisteren toegevoegd voor dit topic ;) ik zal er nog even een verwijzing bij maken voor de afbouw van heffingskortingen, goeie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:02
Een vergelijking met bijtelling heeft nauwelijks zin om aan te rekenen, je moet wel heel weinig kilometers maken en/of offers maken in type auto om daar tegen te kunnen concurreren.

Het wordt pas anders als er mogelijkheid is het leasebudget (deels) uit te laten keren.
Tenzij het leasebudget uitbetaald kan worden lijkt he me duidelijk dat de leaseauto hier de meest voor de hand liggende keuze is.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
superkoex9 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:09:
vul eens de autokostencalculator van de ANWB in. Grote kans dat je de afschrijving nogal onderschat.
Bij een auto in de prijsklasse die je noemt ga je snel richting de 2K afschrijving per jaar(als je wat langer rijdt). dat is al 160 euro per maand.
ANWB geeft voor een kia Niro van 17K die je 5 jaar rijdt a 15K per jaar een maandbedrag(incl brandstof) van 562 euro.
Uiteraard is daar eea op af te dingen maar de ordegrootte klopt aardig.
Dan is 340 euro voor een nieuwe auto plots een koopje ;)
Maar met eigen auto heeft de persoon uit deze post nog ca. €160/maand (netto) reiskostenvergoeding en komt hij onder de streep dus op €400.

Als de auto dan iets goedkoper uitvalt dan de ANWB berekening is het niet ondenkbaar dat je goedkoper uit bent dan de €340 voor de optie bijtelling.

Dan nog zou ik nooit mijn privé geld investeren en het risico van eigendom nemen voor zo'n klein verschil. Een nieuwe auto rijden zonder risico op (grote) bijkomende kosten en zonder investering voor €340/maand blijft een koopje.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
macmellow schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 08:01:
Als ik niet lease krijg ik het leasebedrag (€1000) uitgekeerd, dus misschien ben jij als je alles onder de streep uitrekent wel voordeliger uit!
Hierover eens een vraag, welke verhouding hebben anderen tussen leasebudget en bedrag dat uitgekeerd wordt?

Ik mag een auto van €52k leasen en mijn (bruto) uitkering is €850/maand. Voor de meeste auto's/looptijden/kilometers is uitkeren voor de werkgever dus veel goedkoper dan een leaseauto.

Ben benieuwd hoe die verhouding bij anderen ligt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:29
assje schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:01:
[...]
Hierover eens een vraag, welke verhouding hebben anderen tussen leasebudget en bedrag dat uitgekeerd wordt?

Ik mag een auto van €52k leasen en mijn (bruto) uitkering is €850/maand. Voor de meeste auto's/looptijden/kilometers is uitkeren voor de werkgever dus veel goedkoper dan een leaseauto.

Uitkering bij ons is leasebudget + 10% (en woon-werk bruto>netto). Dit onder andere omdat leasebudget ex brandstof is, dus die kosten komen er ook nog bij voor de werkgever.

In mijn geval 1.150 leasebudget vs 1.265 uitkering. Ik krijg echter nog wel een stukje leasebudget uitbetaald omdat auto onder budget zit.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

Dat is niet per se waar, bij een wagen met een hoge restwaarde en relatief laag onderhoud is de leaseprijs lager. En kan die 850 ex. btw. nog wel eens overeen kunnen komen met een 52k fiscale lease.
Voordeel voor de WG is sowieso dat die ook niet vast zit aan de wagen mocht de werknemer niet meer werkzaam zijn voor de WG. De flexibiliteit mag ook wat waard zijn.

Edit: voor het idee wat aangeklikt, dan zit ik met een Enyaq op 54k fiscaal 60mnd/30k km voor 880€ ex. btw ex. brandstof. Je kunt dan terecht een punt maken dat de WG hier bij het uitbetalen van een mobiliteitsbudget a) meer flexibiliteit heeft en b) iets goedkoper uit zal zijn.
M.i. kun je voor een bruto uitkering van 850€/mnd gewoon niet echt heel veel auto privé gaan rijden. Netto houd je weinig over, kilometers zijn duur en als je geen A-segment wilt rijden van 10jr oud zit je al snel aan 300€+/mnd aan realistische kosten.

[ Voor 24% gewijzigd door True op 11-07-2023 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
True schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:09:
Dat is niet per se waar, bij een wagen met een hoge restwaarde en relatief laag onderhoud is de leaseprijs lager. En kan die 850 ex. btw. nog wel eens overeen kunnen komen met een 52k fiscale lease.
Voordeel voor de WG is sowieso dat die ook niet vast zit aan de wagen mocht de werknemer niet meer werkzaam zijn voor de WG. De flexibiliteit mag ook wat waard zijn.

Edit: voor het idee wat aangeklikt, dan zit ik met een Enyaq op 54k fiscaal 60mnd/30k km voor 880€ ex. btw ex. brandstof. Je kunt dan terecht een punt maken dat de WG hier bij het uitbetalen van een mobiliteitsbudget a) meer flexibiliteit heeft en b) iets goedkoper uit zal zijn.
Contract wordt bij ons uitgelegd op 48 maanden (meest gebruikelijk denk ik?) en 35kkm/jaar. In werkelijkheid rijd ik er maar ca. 20kkm dus zullen de kosten wat lager zijn.

Wellicht valt het voor mijn kilometrage inderdaad mee met het verschil, ik weet wel dat de werkelijke kosten van mijn voorganger/referentie collega's inclusief brandstof eerder in de richting van €1.100-€1.500/maand zit (die rijden wellicht allemaal een stuk meer dan ik).
M.i. kun je voor een bruto uitkering van 850€/mnd gewoon niet echt heel veel auto privé gaan rijden. Netto houd je weinig over, kilometers zijn duur en als je geen A-segment wilt rijden van 10jr oud zit je al snel aan 300€+/mnd aan realistische kosten.
Met een stukje bruto/netto verrekening kom ik op €500 netto en daarnaast heb ik geen €300-500 bijtelling. Mijn e-Niro kost me all-in <€500/maand dus bespaar ik €300-€500 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
VidaR-9 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:08:
Uitkering bij ons is leasebudget + 10% (en woon-werk bruto>netto). Dit onder andere omdat leasebudget ex brandstof is, dus die kosten komen er ook nog bij voor de werkgever.

In mijn geval 1.150 leasebudget vs 1.265 uitkering. Ik krijg echter nog wel een stukje leasebudget uitbetaald omdat auto onder budget zit.
Bij ons dus wat minder duidelijk hoe de verhoudingen liggen doordat wordt gewerkt met cataloguswaarde i.p.v. leasebudget. Het hangt dus heel erg af van keuze auto/brandstof hoe de verhouding uitvalt.

Jouw referentie lijkt de uitkering hoe dan ook wel wat ruimer ingezet dan bij mij.

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 11-07-2023 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 27-08 18:50
Even een "noob vraag" (eerste keer dat ik een nieuwe leaseauto mag bestellen). Wat gebeurd er als de nieuwe auto "te vroeg" geleverd wordt? Mijn huidige contract eindigd eind maart en de indicatie voor levering van de nieuwe auto (EV9) staat nu op januari. Nou verwacht ik dat dit wel wat later gaat worden, maar mocht hij er echt al in januari zijn, wat gebeurd er dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

KrullenO schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:05:
Even een "noob vraag" (eerste keer dat ik een nieuwe leaseauto mag bestellen). Wat gebeurd er als de nieuwe auto "te vroeg" geleverd wordt? Mijn huidige contract eindigd eind maart en de indicatie voor levering van de nieuwe auto (EV9) staat nu op januari. Nou verwacht ik dat dit wel wat later gaat worden, maar mocht hij er echt al in januari zijn, wat gebeurd er dan?
Dat ligt een beetje aan de werkgever en de leasemaatschappij. Soms kan je de auto eerder inleveren en of kan hij nog aan iemand anders worden toegekend. In andere gevallen kan het zijn dat de werkgever wil dat het contract eerst uitgereden moet worden. Dan zal je moeten wachten tot maart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:29
Equator schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:12:
[...]

Dat ligt een beetje aan de werkgever en de leasemaatschappij. Soms kan je de auto eerder inleveren en of kan hij nog aan iemand anders worden toegekend. In andere gevallen kan het zijn dat de werkgever wil dat het contract eerst uitgereden moet worden. Dan zal je moeten wachten tot maart.
9/10x dient gewoon het lopende contract eerst uitgediend te worden.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-09 14:00
True schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:09:
[...]

Is heel erg afhankelijk van hoeveel kilometers je maakt, ik rij er maar 8k per jaar ongeveer (zakelijk + prive).

Bij mij betalen ze 900 aan leasebudget uit + het scheelt de netto bijtelling. Bij die Enyaq kost me dat al 840 bruto = 416 netto aan bijtelling (volgens berekenhet).
416 + (900*0,505=455) = 871 euro netto.

Onze Golf 7 station schrijft in het uiterste geval 2k per jaar af = 167 per maand
onderhoud max 600 per jaar = 50 per maand, (laatste jaren was ik 250 en 415 kwijt, dus hier hebben we nog wat op teruggepakt)
verzekering betalen we 48
wegenbelasting is 51
167 + 50 + 48 + 51 = 316 euro per maand, benzine erbij dan zit je rond de 400 euro per maand, scheelt me 471 euro per maand, en dan rij ik inderdaad in een occasion Golf ipv nieuwe Enyaq.

Voor 50.000km per jaar zal het er een heel stuk anders uit zien, maar ik vond het een prima keuze om mijn ID4 in te leveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

VidaR-9 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:27:
[...]

Het is inderdaad veilig om daar vanuit te gaan. Maar soms is er veel verloop en kan de LM zo’n auto nog even inzetten dus zijn ze makkelijker. Maar ga maar uit van niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Thomas18GT schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:29:
[...]

Is heel erg afhankelijk van hoeveel kilometers je maakt, ik rij er maar 8k per jaar ongeveer (zakelijk + prive).

Bij mij betalen ze 900 aan leasebudget uit + het scheelt de netto bijtelling. Bij die Enyaq kost me dat al 840 bruto = 416 netto aan bijtelling (volgens berekenhet).
416 + (900*0,505=455) = 871 euro netto.

Onze Golf 7 station schrijft in het uiterste geval 2k per jaar af = 167 per maand
onderhoud max 600 per jaar = 50 per maand, (laatste jaren was ik 250 en 415 kwijt, dus hier hebben we nog wat op teruggepakt)
verzekering betalen we 48
wegenbelasting is 51
167 + 50 + 48 + 51 = 316 euro per maand, benzine erbij dan zit je rond de 400 euro per maand, scheelt me 471 euro per maand, en dan rij ik inderdaad in een occasion Golf ipv nieuwe Enyaq.

Voor 50.000km per jaar zal het er een heel stuk anders uit zien, maar ik vond het een prima keuze om mijn ID4 in te leveren :)
Tuurlijk maakt het uit hoeveel kilometers je maakt. Maar als je zakelijk+prive op 8k per jaar aan kilometers zit dan is een full operational lease van de WG niet eens meer een verkapte secundaire arbeidsvoorwaarde te noemen ;), dan is het gewoon duidelijk loon in natura. En daar worden we ook voor belast en daar is niets mis mee.

Ik was even benieuwd: het meest schrale model Golf 7 variant uit 2018 met 50k km op de teller in 2023 aangeschaft voor een courant bedrag van 23k doet volgens de ANWB met 8k km/jr en 5jr eigenaarschap toch al een 561€/mnd. En dan kun jij met de vergelijking van je 416€ netto bijtelling plus mobiliteitsbudget inderdaad prima een auto van rijden, mits je het geld hebt om een auto aan te schaffen. Dat is met 22k aan auto natuurlijk ook nog wel een dingetje. Maar voor die 300€ netto verschil (ik neem even de ANWB gegevens) rijdt je volledig ontzorgt een gloednieuwe auto waar je geen Euro van je spaargeld voor hoeft in te leggen en dat is altijd een eigen keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Laatst online: 06:56

PeaceNlove

Deugleuter

VidaR-9 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:27:
[...]

Maar overleg vooral met je WG en leasemij, mijn ‘oude’ auto heeft mooi nog een paar maanden als voorloper bij een collega kunnen rijden en ik dus mooi een paar maand eerder in mijn nieuwe auto. Iedereen blij, want collega vond mijn oude beter dan de voorloper en het scheelde de WG een paar centen.
Maar dat soort slimme dingen verzinnen ze niet automatisch…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Laatst online: 21:41
derp12345 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 19:10:
Ik was oorspronkelijk enthousiast toen mijn nieuwe werkgever een mogelijkheid tot leasen gaf (voorheen alleen in barrels gereden). Echter ben ik na het rekenwerk toch wel gaan twijfelen of dit iets is wat ik echt wil.

Mijn lease budget is 850 (excl. brandstof), ondanks de hogere rentes kan ik hier nog best een leuke wagen voor rijden. Wat ik hierin oorspronkelijk heb onderschat, is dat je naast bijtelling, ook wordt gekort op de heffing en arbeidskorting, waardoor die auto me al snel 300+ euro per maand kost voor privé gebruik.

Daarnaast speelt de factor dat ik voor mijn huidige opdracht het komende jaar met de trein naar de klant reis. Gezien de rit goedkoper is dan de parkeerkosten op locatie, heeft mijn werkgever aangeboden om die treinkosten te vergoeden naast de mogelijkheid tot leasen (vrij schappelijk vond ik zelf!).

Het alternatief is dat ik een mobiliteitsvergoeding krijg van 400 bruto (na treinkosten en belasting blijft daar ongeveer 200 van over). Het hebben van een leuke auto kost mij dus netto ongeveer 500 euro per maand. Een auto is fijn om te hebben, want het voegt een hoop flexibiliteit toe. Toch vind ik dit best een hoop geld, en ondanks dat ik het op zich kan missen, betwijfel ik of ik het niet beter kan investeren in andere zaken. Overigens heb ik op dit moment nog geen eigen auto, dus ik zie een occasion niet als een optie.

Ik ben benieuwd of er anderen zijn die met dezelfde keuze zitten/zaten en wellicht nog toevoegingen hebben op mijn vergelijking?
Om het iets makkelijker te maken -- cijfers op basis van de situatie uit 2020 (bij een benzineprijs van 1,75/l)

Ik heb een Mazda3 uit 2019 met een fiscale waarde van 33.850 euro ;
Zet ik die in een Excelsheet tegenover een Mazda 3 2.0 uit 2009, dan is de leaseauto net goedkoper (paar tientjes / maand)

De vraag is eigenlijk: wat is jouw vergelijkingsmateriaal?
Liever de vraag niet beantwoorden? Kijk dan in het segment met een fiscale waarde van max 30k (goedkoper is beter). Omdat dat soort auto's qua maandbedrag dan ook niet super duur zijn, kan je de termijn zelfs inkorten naar 24 maanden (terwijl de bijtelling dan ook nog meevalt)

Bonus: Iemand met een leaseauto kan bijv wel weer aanspraak maken op een thuiswerkvergoeding, zonder te hoeven inboeten op dat bedrag (en / of minder reiskostenvergoeding te krijgen) ; En zo zijn er nog wel meer kleine voordeeltjes te noemen ;)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
True schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:19:
[...]

Tuurlijk maakt het uit hoeveel kilometers je maakt. Maar als je zakelijk+prive op 8k per jaar aan kilometers zit dan is een full operational lease van de WG niet eens meer een verkapte secundaire arbeidsvoorwaarde te noemen ;), dan is het gewoon duidelijk loon in natura. En daar worden we ook voor belast en daar is niets mis mee.

Ik was even benieuwd: het meest schrale model Golf 7 variant uit 2018 met 50k km op de teller in 2023 aangeschaft voor een courant bedrag van 23k doet volgens de ANWB met 8k km/jr en 5jr eigenaarschap toch al een 561€/mnd. En dan kun jij met de vergelijking van je 416€ netto bijtelling plus mobiliteitsbudget inderdaad prima een auto van rijden, mits je het geld hebt om een auto aan te schaffen. Dat is met 22k aan auto natuurlijk ook nog wel een dingetje. Maar voor die 300€ netto verschil (ik neem even de ANWB gegevens) rijdt je volledig ontzorgt een gloednieuwe auto waar je geen Euro van je spaargeld voor hoeft in te leggen en dat is altijd een eigen keuze.
De Anwb pakt 1200 per jaar aan onderhoud en 3000 per jaar aan afschrijving. Dan kan het inderdaad wel uit en is het verschil maar 300 per maand ja :+

Realistisch gezien is het verschil gewoon meer dan 450 per maand, bijna 5500 euro per jaar. Je hebt namelijk ook gewoon een Golf 7 station voor 15k met 50.000km op de teller. Die schrijft de komende jaren maar 1000 per jaar af met 8000km per jaar. Voor de 23k die je noemt heb je een Golf 8 station met 50k op de teller uit 2021.

Maar inderdaad, als je geen spaargeld hebt, moet je wel lenen/leasen. En dan blijf je dat voorlopig ook wel doen omdat je niet die 471 per maand kan sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knutsel smurf

knutsel smurf

True schreef op maandag 10 juli 2023 @ 23:00:
[...]

Let op #2: in bovenstaande tabel is geen rekening gehouden met afbouw algemene heffingskorting.
Ik ben dus ook aan het rekenen geslagen, en omdat ze dit een "Car Allowance" noemen en niet een mobiliteits budget heb ik intern het eens neergelegd hoe ze dit nu voor ogen hebben.
Mijn verwachting bij een "Car allowance" en "KM vergoeding" is namelijk dat zij het bedrag van 1150 gewoon altijd bruto uitkeren en daar bovenop de gereden KM's op 21ct netto uit betalen.

En als je het daarmee vergelijkt is de regeling meer een mobiliteits budget en niet een car-allowance.

De regeling die nu gecommunicieerd is conflicteerd lichtelijk met zichzelf. Dus later meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
knutsel smurf schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:34:
[...]

Ik ben dus ook aan het rekenen geslagen, en omdat ze dit een "Car Allowance" noemen en niet een mobiliteits budget heb ik intern het eens neergelegd hoe ze dit nu voor ogen hebben.
Mijn verwachting bij een "Car allowance" en "KM vergoeding" is namelijk dat zij het bedrag van 1150 gewoon altijd bruto uitkeren en daar bovenop de gereden KM's op 21ct netto uit betalen.

En als je het daarmee vergelijkt is de regeling meer een mobiliteits budget en niet een car-allowance.

De regeling die nu gecommunicieerd is conflicteerd lichtelijk met zichzelf. Dus later meer.
Is die 1150 je kale leasebudget? Of is die 1150 incl een brandstofvoorschot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derp12345
D_Jeff schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 18:09:
[...]

Om het iets makkelijker te maken -- cijfers op basis van de situatie uit 2020 (bij een benzineprijs van 1,75/l)

Ik heb een Mazda3 uit 2019 met een fiscale waarde van 33.850 euro ;
Zet ik die in een Excelsheet tegenover een Mazda 3 2.0 uit 2009, dan is de leaseauto net goedkoper (paar tientjes / maand)

De vraag is eigenlijk: wat is jouw vergelijkingsmateriaal?
Liever de vraag niet beantwoorden? Kijk dan in het segment met een fiscale waarde van max 30k (goedkoper is beter). Omdat dat soort auto's qua maandbedrag dan ook niet super duur zijn, kan je de termijn zelfs inkorten naar 24 maanden (terwijl de bijtelling dan ook nog meevalt)

Bonus: Iemand met een leaseauto kan bijv wel weer aanspraak maken op een thuiswerkvergoeding, zonder te hoeven inboeten op dat bedrag (en / of minder reiskostenvergoeding te krijgen) ; En zo zijn er nog wel meer kleine voordeeltjes te noemen ;)
Goed om die vergelijking te maken. Voor mij is het vergelijkingsmateriaal leaseauto, geen auto of een occasion.

geen lease auto levert ongeveer 200 euro per maand op (mobiliteitsvergoeding)
leaseauto kost 200-300 per maand (je kan het zo gek maken als je wil)
een occasion kost waarschijnlijk ook 200-250 per maand (behoud mobiliteits vergoeding)

Voor werk is de trein sowieso een beter idee, dus dan is de keuze meer op basis van wat ik privé nodig acht te hebben. De kosten van een occasion tegen de kosten van de lease kan ik moeilijk verantwoorden, dus als ik de flexibiliteit wil, zal de leaseauto de voorkeur genieten.

Momenteel heb ik trouwens een voorloop leaseauto die mij 340 per maand kost, maar die kan ik dus maandelijks opzeggen. Het is best handig als je even snel wat dingen moet regelen, maar het grootste deel van de tijd staat ie stil. Ik neig dus naar de 500 euro die ik ELKE maand in mijn zak kan steken. Daarnaast zal ik dan wat meer fietsen, wat ook weer goed is :)

[ Voor 6% gewijzigd door derp12345 op 12-07-2023 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knutsel smurf

knutsel smurf

Inspired schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:35:
[...]

Is die 1150 je kale leasebudget? Of is die 1150 incl een brandstofvoorschot?
Kale lease

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Bij ons is het budget ook kale leaseprijs en dan mag je daarboven idd 21c per zakelijke kilometer declareren. Dat gaat dan niet van je car allowance af. Wel gek dat dit zo onduidelijk beschreven is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
[...]

Op een mobiliteitsbudget dat wordt uitgekeerd moet een werkgever nog sociale lasten afdragen (premie WW, Zvw, etc.), al is dat ook weer afhankelijk van of de betreffende werknemer onder of boven het maximum premieloon zit. En als het mobiliteitsbudget een vaste vergoeding is (dus geen keuze) is het ook nog pensioengevend wat de uitkering ervan nog wat duurder maakt.

Een leasebudget is daarnaast (meestal) een normbudget voor de vergelijking van werknemers onderling, de werkelijke kosten voor de werkgever kunnen heel anders uitpakken op basis van werkelijk kilometrage etc.. Het risico en dus de meer- of minderkosten worden overgenomen door werkgever.

Ik vind het moeilijk om die beide met elkaar te vergelijken, er zit een flinke risicocomponent in bij de auto van de werkgever én de fiscale behandeling (met dito lasten) van een mobiliteitsbudget is ook behoorlijk verschillend ten opzichte van een door werkgever beschikbare auto's.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Misschien een beetje OT, maar het heeft in elk geval met lease te maken.

Ik ben belg en heb 2 mensen van mijn team in NL zitten nabij Rotterdam.
Nu gaat het kantoor daar verhuizen en zitten ze verder weg van het OV.

Beide werken ca 2-3 dagen per week op kantoor, de rest thuis, en blijkbaar hebben ze een regeling die een (groot) deel van de kosten voor woon-werk terugbetaalt.

Nu is er interesse in een bedrijfsfiets, maar de meeste andere medewerkers komen ofwel met eigen auto, of de verkopers met een bedrijfsauto.

Van het lokale managment kreeg ik te horen dat een fiets niet onmogelijk is, maar dat ze dan hun woon-werk vergoeding zien vervallen wat dan meestal betekent dat ze beter zelf een fiets kunnen kopen, en blijven genieten van de vergoeding.

Is dit gebruikelijk in NL? Klopt dit, of zijn er andere en betere legale manieren om zoiets te regelen.

(In B hebben heel veel bedrijven een fietsplan, je krijgt een leasefiets, en per km die je er mee rijdt naar je werk krijg je nog eens 25ct. Dat schijn in NL minder goed geregeld te zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB33
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22:00
Momenteel mag ik een nieuwe leaseauto bestellen echter struikel ik over de meeneem verklaring. Zijn er mede forum gebruikers met gelijke verklaringen en mag dit soort verklaringen?

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
PB33 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:07:
Momenteel mag ik een nieuwe leaseauto bestellen echter struikel ik over de meeneem verklaring. Zijn er mede forum gebruikers met gelijke verklaringen en mag dit soort verklaringen?

***members only***
Geen idee of het mag, maar daar zou ik zeker niet voor tekenen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Zal niet stand houden lijkt me bij een rechter. Maar die gang moet je sowieso zien te voorkomen dus ik zou niet tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Inspired schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:32:
Zal niet stand houden lijkt me bij een rechter. Maar die gang moet je sowieso zien te voorkomen dus ik zou niet tekenen.
Ik verwacht eigenlijk van wel gezien het secundaire arbeidsvoorwaarden zijn die (waarschijnlijk) niet in strijd zijn met een CAO of wet. Je tekent hier willens en wetens voor als volwassene, dan ben je gewoon het bokje.

@PB33 ik zou hier nooit voor tekenen. In goeie tijden kun je overwegen voor 1) te tekenen zeker als je een leuke auto kunt en mag rijden. Voor 2) mogen ze 'm van mij steken waar de zon niet schijnt, stukje werkgeversrisico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
@PB33 Ik heb ook 1 in mijn contract staan. 2 zou ik nooit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
True schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:20:
[...]

Ik verwacht eigenlijk van wel gezien het secundaire arbeidsvoorwaarden zijn die (waarschijnlijk) niet in strijd zijn met een CAO of wet. Je tekent hier willens en wetens voor als volwassene, dan ben je gewoon het bokje.

@PB33 ik zou hier nooit voor tekenen. In goeie tijden kun je overwegen voor 1) te tekenen zeker als je een leuke auto kunt en mag rijden. Voor 2) mogen ze 'm van mij steken waar de zon niet schijnt, stukje werkgeversrisico.
Er is ook nog zoiets als redelijkheid en billijkheid. Dit kun je imho niet van een WN verwachten. En ik kan me niet voorstellen dat een rechter dat wel vind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Inspired schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:26:
[...]

Er is ook nog zoiets als redelijkheid en billijkheid. Dit kun je imho niet van een WN verwachten. En ik kan me niet voorstellen dat een rechter dat wel vind.
Los daarvan zou ik me eerlijk gezegd nog eens 2 keer bedenken of je wilt werken voor een werknemer die iets dergelijks voorstelt.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Inspired schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:26:
[...]

Zeker wel zie bijv. deze: https://www.jonglaan.nl/b...slag-wie-betaalt-rekening natuurlijk een blogje van een dienstverlener voor werkgevers en niet voor werknemers. Maar dit maakt het wel redelijk helder. Indien netjes gecommuniceerd moet dat kunnen, anders niet.
Wij kunnen niet zien of er nog ondoorzichtige haken en ogen aan het contract van @PB33 zitten, maar als dat er niet aan zit lijkt dit toch wel redelijk en billijk.
Los daarvan is het in alle gevallen dom om in de veronderstelling te zijn dat een contract wat niet na te komen zou zijn vanuit die redenatie te tekenen is.

edit: Hier is de casus van de rechtszaak nog niet iets duidelijker uiteengezet: https://vanderkooijbester...ls-de-werknemer-vertrekt/

[ Voor 10% gewijzigd door True op 13-07-2023 12:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Juancho
Dat je een boete krijgt of evt de auto mee moet nemen (of je nieuwe werkgever het laten afbetalen) snap ik nog. Maar dat je bij gedwongen vertrek de auto mee moet nemen of een dikke afkoopsom moet betalen gaat er bij mij niet in.

Ik zou dit dus ook nooit tekenen en het zou me eveneens aan het denken zetten over je werkgever.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PB33
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22:00
Onderdeel twee is na overleg vervallen. Mijn mening was het zelfde als iedereen, stop hem waar de zon niet komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:43

PoweRoy

funky!

***members only***
De 2e is natuurlijk erg ruk. Daar zou ik sowieso niet voor tekenen.
De 1e vind ik ook erg 'gemakkelijk' voor de werkgever. De boetes zijn erg hoog en meenemen ligt er maar net aan wat voor bedrijf je naar toe gaat.

Wat ik gebruikelijker zie is dat je een boete krijgt.
Bv: leasebedrag x resterende jaren (nog 2 jaar te gaan is bv een boete van 900x2 = 1800)
Of: boven budget per maand x resterende maanden (50 euro boven budget x 12 x 2 = 1200)

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

PoweRoy schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:31:
[...]

De 2e is natuurlijk erg ruk. Daar zou ik sowieso niet voor tekenen.
De 1e vind ik ook erg 'gemakkelijk' voor de werkgever. De boetes zijn erg hoog en meenemen ligt er maar net aan wat voor bedrijf je naar toe gaat.

Wat ik gebruikelijker zie is dat je een boete krijgt.
Bv: leasebedrag x resterende jaren (nog 2 jaar te gaan is bv een boete van 900x2 = 1800)
Of: boven budget per maand x resterende maanden (50 euro boven budget x 12 x 2 = 1200)
Maar alleen een boete en niet de keuze om het contract (en de wagen) mee te nemen naar een ander WG is nog nadeliger. In economische goede omstandigheden is het vinden van een WG die de auto wilt overnemen niet heel moeilijk (mits redelijk courante uitvoering). Als je dan verplichte een boete moet aftikken wil een toekomstig WG die boete misschien niet dragen, maar een leasecontract wellicht wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arquero
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-08 09:24
Ik heb vandaag een gesprek gehad met mijn nieuwe werkgever waar o.a. over een auto is gesproken.
Het betreft een nieuw op te zetten BV.

Zij hebben me gevraagd na te denken of ik de voorkeur heb voor een reguliere leaseauto (full operational lease via LM) vanuit de werkgever, of dat ik een leasebudget uitgekeerd zou willen krijgen.
Budget is nog niet bekend, net als bv. een schatting over hoeveel kilometers ik per jaar zal gaan rijden.
Het is een buitendienst functie in de Benelux, dus ik verwacht toch wel rond de 40 à 50K kilometers uit te gaan komen.
Omdat ik ruimte moet hebben om goederen mee te nemen, zal het waarschijnlijk iets van een VW Tiguan (Allspace) of Passat Station worden.

Ik heb net even zitten kijken hoe ik zou kunnen kijken / berekenen wat het verschil zou zijn voor mij, maar kan zo snel niets vinden.
Heeft iemand van jullie een idee waar ik zou kunnen kijken?

[ Voor 8% gewijzigd door Arquero op 13-07-2023 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Arquero schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:44:
Ik heb vandaag een gesprek gehad met mijn nieuwe werkgever waar o.a. over een auto is gesproken.

Zij hebben me gevraagd na te denken of ik de voorkeur heb voor een reguliere leaseauto (full operational lease via LM) vanuit de werkgever, of dat ik een leasebudget uitgekeerd zou willen krijgen.
Budget is nog niet bekend, net als bv. een schatting over hoeveel kilometers ik per jaar zal gaan rijden.
Het is een buitendienst functie in de Benelux, dus ik verwacht toch wel rond de 40 à 50K kilometers uit te gaan komen.
Omdat ik ruimte moet hebben om goederen mee te nemen, zal het waarschijnlijk iets van een VW Tiguan (Allspace) of Passat Station worden.

Ik heb net even zitten kijken hoe ik zou kunnen kijken / berekenen wat het verschil zou zijn voor mij, maar kan zo snel niets vinden.
Denk dat je dan toch echt wat meer info eerst moet hebben voor je kan kijken/rekenen. Je kan op diverse sites wel een schatting van je kosten maken maar dan moet je wel de juiste data hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arquero
Juancho schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:46:
[...]

Denk dat je dan toch echt wat meer info eerst moet hebben voor je kan kijken/rekenen. Je kan op diverse sites wel een schatting van je kosten maken maar dan moet je wel de juiste data hebben.
Ja, dat dacht ik al. Is natuurlijk allemaal afhankelijk van het budget, in- of exclusief brandstof etc.
Zal toch eerst even wat navraag gaan doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Arquero schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:44:

Met 40 a 50k km zakelijke kilometers zou ik altijd voor lease gaan. Zit je aan een 600 netto bijtelling. Of anders budget van 1250 uit laten keren en 21c declareren. Kom je op een 2000 netto per maand wat dat scheelt. Maar dan moet je dus zelf aanschaf auto, brandstof, banden, onderhoud, afschrijving etc meenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:18
Een private lease bekijken kan alvast wat informatie geven over welke kosten je ongeveer moet gaan rekenen als je zelf de auto koopt of least. Al is private lease voor 50.000 km niet altijd mogelijk.

In onderstaande berekening ga ik uit van 40.000 km zakelijk en 10.000 km prive

Een Tiguan allspace met 50.000 km zal circa €1100 in de maand kosten, exclusief benzine. Voor de benzine kan je €550 per maand rekenen. Samen dus €1650 in de maand. Als je zelf gaat leasen zit je wel 4 jaar vast aan de auto.

De opbrengsten van zelf een auto regelen zijn het uit laten betalen van een leasebudget. Dat zal een gedeelte bruto en een gedeelte netto zijn. Aanname, uit te keren leasebudget is €1.250 per maand, en dus €15.000 per jaar
Netto: 21 cent per daadwerkelijk gereden zakelijke (inclusief woon-werk) km. Dat is dan 40.000 * €0,21 = €8.400
Bruto: de rest, dus €6.600. Daar hou je ongeveer de helft van over netto. Dus €3.300. Als je in de bovenste belastingschijf zit kan je met 55% belastingdruk werken

De kosten voor een leaseauto zullen voor jou de bijtelling zijn. Fiscale waarde €50.000 (aanname). 22% bijtelling, 50% belasting: €5.500 per jaar.

Totale som:
Kosten private lease: €19.800 per jaar
Opbrengst mobiliteitsbudget: €11.700
Werkelijke kosten: €8.100

Kosten zakelijke lease: €5.500 per jaar.

Het is dus heel erg afhankelijk hoe hoog de uitkering is van de mobiliteitsbudget. Maar dat moet wel echt richting de €2.000 per maand gaan wil het een beetje uitkomen

[ Voor 6% gewijzigd door Sovieto op 13-07-2023 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online

***members only***
In België houden beide clausules niet stand.
Dit is een inbreuk op de vrijheid van de werknemer en legt te veel beperkingen op om van job te veranderen. Ik sta altijd verbaasd dat dit normaal is in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
Tommie12 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 19:25:
[...]

In België houden beide clausules niet stand.
Dit is een inbreuk op de vrijheid van de werknemer en legt te veel beperkingen op om van job te veranderen. Ik sta altijd verbaasd dat dit normaal is in NL.
Wat ik hier gezien heb komt het eigenlijk alleen voor als de werknemer bewust een veel duurdere auto kiest dan wat bij het leasebudget of functie hoort (en het verschil zelf betaalt). En dan vind ik het eigenlijk niet zo gek. De werkgever kan die auto immers niet aan een opvolger van de ex-werknemer geven (tenzij die toevallig ook zelf flink wil bijbetalen). Ik heb het nooit gezien als je gewoon binnen het budget blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
Inspired schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:55:
[...]

Bij ons is het budget ook kale leaseprijs en dan mag je daarboven idd 21c per zakelijke kilometer declareren. Dat gaat dan niet van je car allowance af. Wel gek dat dit zo onduidelijk beschreven is.
Heb je dan geen brandstofpas waarvan de rekening naar de werkgever of leasemaatschappij gaat? (omdat je per zakelijke kilometer declareert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Frame164 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 20:08:
[...]

Heb je dan geen brandstofpas waarvan de rekening naar de werkgever of leasemaatschappij gaat? (omdat je per zakelijke kilometer declareert)
Als je NL kiest voor een mobiliteitavergoeding is dat niet het geval nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
Frame164 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 20:06:
[...]
Ik heb het nooit gezien als je gewoon binnen het budget blijft.
Vanaf nu dan wel (of als je mijn vorige post had gelezen).

Waar ik werk werken zo weinig mensen dat ze met de auto blijven zitten. Natuurlijk mag je hem indien mogelijk doorgeven aan een collega. Maar die kans is wel enorm klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arquero
Dankjewel!
Met dergelijke getallen zat ik ook te rekenen. Ik ga wel voor lease :)
Dan zit ik ook niet vast aan een private lease contract mochten we uit elkaar gaan of een te grote auto die ik privé niet nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-09 11:35
Ben eigenlijk benieuwd, als je een leaseauto hebt plus een tank/laadpas van de zaak, is het dan normaal dat je ook in het buitenland (op vakantie) mag laden? Ik heb hem ook voor prive gebruik trouwens.

[ Voor 3% gewijzigd door KaiseRRuby op 17-07-2023 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrrr
  • Registratie: September 2009
KaiseRRuby schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:48:
Ben eigenlijk benieuwd, als je een leaseauto hebt plus een tank/laadpas van de zaak, is het dan normaal dat je ook in het buitenland (op vakantie) mag laden? Ik heb hem ook voor prive gebruik trouwens.
Nee is niet standaard, dus zou zeker even bij je werkgever checken wat afspraak is mbt tankpas in het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
@KaiseRRuby Die zaken staan in je lease overeenkomst. Ik mag bijvoorbeeld in het buitenland tanken maar dat kan niet met mijn tankpas. Ik kan de bonnetjes declareren.
Er zijn ook werkgevers waar je alleen in NL mag tanken en buitenland zelf moet betalen. Die staan vaak vlak voor de grens de auto nog vol te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Laatst online: 06:56

PeaceNlove

Deugleuter

KaiseRRuby schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:48:
Grootste verschil is denk ik dat tankpassen relatief eenvoudig te blokkeren zijn voor buitenland, maar dat dit voor laadpassen minder makkelijk is. Zo heb ik bijvoorbeeld autocharge aanstaan bij Fastned, dus kan ik zonder laadpas aan te bieden direct starten met laden in het buitenland en dit wordt dan door Fastned nadien doorbelast op mijn laadpas.
En dan de discussie of het normaal is: vroeger kon ik de auto vlak voor de grens helemaal aftoppen en 1000km rijden op de zaak. Nu moet ik na 300km weer laden, dus in vergelijking met vroeger zou ik, als berijder, verwachten dat een laadbeurt extra in het buitenland acceptabel is. Of mijn werkgever dat ook zo vind weet ik nog niet. Denk dat een keer bij de koffie hierover navraag doen een hoop verhelderd voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-09 11:35
rvrrr schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:58:
[...]

Nee is niet standaard, dus zou zeker even bij je werkgever checken wat afspraak is mbt tankpas in het buitenland.
jongetje schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:02:
@KaiseRRuby Die zaken staan in je lease overeenkomst. Ik mag bijvoorbeeld in het buitenland tanken maar dat kan niet met mijn tankpas. Ik kan de bonnetjes declareren.
Er zijn ook werkgevers waar je alleen in NL mag tanken en buitenland zelf moet betalen. Die staan vaak vlak voor de grens de auto nog vol te gooien.
PeaceNlove schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:25:
[...]

Grootste verschil is denk ik dat tankpassen relatief eenvoudig te blokkeren zijn voor buitenland, maar dat dit voor laadpassen minder makkelijk is. Zo heb ik bijvoorbeeld autocharge aanstaan bij Fastned, dus kan ik zonder laadpas aan te bieden direct starten met laden in het buitenland en dit wordt dan door Fastned nadien doorbelast op mijn laadpas.
En dan de discussie of het normaal is: vroeger kon ik de auto vlak voor de grens helemaal aftoppen en 1000km rijden op de zaak. Nu moet ik na 300km weer laden, dus in vergelijking met vroeger zou ik, als berijder, verwachten dat een laadbeurt extra in het buitenland acceptabel is. Of mijn werkgever dat ook zo vind weet ik nog niet. Denk dat een keer bij de koffie hierover navraag doen een hoop verhelderd voor mij.
Duidelijke antwoorden. Ik ga het inderdaad even uitzoeken. Was wel benieuwd wat 'normaal' is, is er een grote groep met werkgevers die het gewoon toestaan of is het een zeldzaamheid als het mag?

Edit: opgelost, mag gewoon laden op kosten van het bedrijf.
Pagina: 1 ... 42 ... 58 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1