Herkenbaar, hier ook al een tijd (denk ook jaar of 9) geen inflatiecorrectie oid gehad op de leasenorm.
We zaten toen goed, al is het elke 4 jaar wel even kijken, ook icm bijtelling wat de opties zijn, ook omdat de context persoonlijk veranderde (gezin, promoties dus andere normen).
Ik snap het ergens wel, als werkgever wil je je kosten onder controle houden, nieuwe werknemers / andere generaties hebben soms ook compleet andere behoeften mbt mobiliteit en als je een euro in salaris kan stoppen of in een leaseregeling, dan zou ik het persoonlijk ook wel weten met de huidige huizenmarkt.
Maar kijk je naar de leaseindex bij het CBS, dan heb je het toch over rond de 30% tov 2015 voor benzine / diesel. Voor elektrisch is het minder, maar heb je het ook over 20% tov 2018. Met de laatste jaren, en zeker nu het eerste kwartaal een forse sprong.
Eventueel verder differentieren in categorieen kan wel bij statline:
https://opendata.cbs.nl/s...t/83761NED/table?dl=91186
We hebben aantal andere zaken wel weten te optimaliseren (2e regeling (minder km's (30k / 4jr), meer merk keuze, maar meeneemverplichting), EV faciliteren, Mobiliteitskaarten OV en makkelijk declareren (ook van meer prive kosten) op een fiscaal vriendelijke manier (korting op bijtelling eigenlijk), zoals tol, prive parkeerkosten, wasstraat etc.
Vraag voor mij aan anderen:
Zijn er bij jullie de afgelopen jaren wel indexaties / inflatiecorrecties van de leasenormen geweest, of is daar ook het beeld dat als je hetzelfde blijft. En per 4 jaar dus eigenlijk haast een segment lager (voor mij van Mondeo via Focus, naar nu denk ik bijbetalen voor een Focus). Of een PHEV/EV, maar betaalbaar + goede stoelen + ruimte + actieradius en vouwwagen trekken is een leuke combi. Voor een ander topic ook.