Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 46 ... 57 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:12
Ik heb de afgelopen +13 jaar zakelijke auto’s gereden welke gekocht werden door mijn werkgever(s). Mijn huidige werkgever wil mijn nieuwe auto gaan leasen, ik heb een voorstel ontvangen van de leasemaatschappij. Mijn werkgever gaf aan om bij de lokale dealer mijn nieuwe auto te laten samenstellen om mogelijks een betere offerte te verkrijgen.

Kan iemand mij vertellen hoe dit in zijn werk gaat? Moet ik met deze offerte wederom bij de leasemaatschappij aankloppen?

Hoor het graag, morgen namiddag staat de afspraak gepland bij de dealer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:52

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Nicklazzz schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:36:
Ik heb de afgelopen +13 jaar zakelijke auto’s gereden welke gekocht werden door mijn werkgever(s). Mijn huidige werkgever wil mijn nieuwe auto gaan leasen, ik heb een voorstel ontvangen van de leasemaatschappij. Mijn werkgever gaf aan om bij de lokale dealer mijn nieuwe auto te laten samenstellen om mogelijks een betere offerte te verkrijgen.

Kan iemand mij vertellen hoe dit in zijn werk gaat? Moet ik met deze offerte wederom bij de leasemaatschappij aankloppen?

Hoor het graag, morgen namiddag staat de afspraak gepland bij de dealer.
Ga naar de dealer. Maak een offerte van de auto die je wilt. Ga met deze offerte naar je werkgever en die gaat ermee naar de leasemaatschappij.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
Tylen schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:38:
[...]

Ga naar de dealer. Maak een offerte van de auto die je wilt. Ga met deze offerte naar je werkgever en die gaat ermee naar de leasemaatschappij.
Ik heb een bedrag meegekregen van €1.250,00 ex BTW per maand, kan de dealer hiermee rekenen? Ik ben bereid om eventueel een eigen bijdrage te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Nicklazzz schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:44:
[...]

Ik heb een bedrag meegekregen van €1.250,00 ex BTW per maand, kan de dealer hiermee rekenen? Ik ben bereid om eventueel een eigen bijdrage te betalen.
Als je deze weet:
Leasebudget:
Kilometrage per jaar:
Contractduur:
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling

De eerste weet je inmiddels, de andere drie zijn ook belangrijk dan komt de dealer er wel uit gezien ze zelf meestal ook wel leaseconstructies kunnen aanbieden.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:52

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Alleen als de dealer ook de lease zelf doet. Anders moet je echt bij de leasemaatschappij zijn.

Maar meestal hebben leasemaatschappijen een preferred dealer waar ze een betere prijs krijgen en jou dus een lager leasebedrag kunnen doorbelasten. Maar je kan het altijd proberen.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-05 17:10
Goedemiddag,

Op dit moment heb ik een auto van mijn werk waar ik onbeperkt prive mee mag rijden(uiteraard binnen de perken, niet 100.000 prive en 10.000 zakelijk) nu wilt het bedrijf voor nieuwe auto's een prive limiet van 10.000km per jaar er op zetten. Dit lijkt mij erg weinig of ligt dit aan mij?

Stel ik ga 1x op vakantie a 5000km dan kan ik de rest van het jaar 13km per dag prive rijden. 1x naar de efteling en ik zou dan al 2 weken niet prive mogen rijden om dat recht te trekken.

Ook hebben ze de pechhulp in het buitenland er uit gehaald. Vind ik ook heel gek.

[ Voor 8% gewijzigd door sgouman op 03-01-2024 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:02
sgouman schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 00:11:
Goedemiddag,

Op dit moment heb ik een auto van mijn werk waar ik onbeperkt prive mee mag rijden(uiteraard binnen de perken, niet 100.000 prive en 10.000 zakelijk) nu wilt het bedrijf voor nieuwe auto's een prive limiet van 10.000km per jaar er op zetten. Dit lijkt mij erg weinig of ligt dit aan mij?

Stel ik ga 1x op vakantie a 5000km dan kan ik de rest van het jaar 13km per dag prive rijden. 1x naar de efteling en ik zou dan al 2 weken niet prive mogen rijden om dat recht te trekken.

Ook hebben ze de pechhulp in het buitenland er uit gehaald. Vind ik ook heel gek.
Moet jij al je zakelijke km declareren? Maw kunnen ze dit controleren? Vaak staat er een clausule in van 15k om te voorkomen dat je in de avond ubertje gaat spelen maar valt niemand erover als het 20k wordt, maar dat is wat mij is verteld. Qua pech in het buitenland is wel gek ja

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Snowhite0901 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 06:57:
[...]

Moet jij al je zakelijke km declareren? Maw kunnen ze dit controleren? Vaak staat er een clausule in van 15k om te voorkomen dat je in de avond ubertje gaat spelen maar valt niemand erover als het 20k wordt, maar dat is wat mij is verteld. Qua pech in het buitenland is wel gek ja
Op dit moment niet. Maar ik weet niet wat ze allemaal van plan zijn. Misschien moet je wel elk ritje gaan aangeven of het zalelijk of prive was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:04
[...]

Het hangt van heel veel factoren af.
Wat een groot belang heeft zijn :
- aankoopprijs en restwaarde
- aantal km/jaar
- verbruik (benzine, diesel, electriciteit)
- fiscale impact (TCO of gewoon maandelijkse factuurprijs)

Om een beetje in de richting te geraken kan je vragen of je de laatste offerte mag zien die in dat budget paste, en anders dien je je ‘wensauto’ in met alle toeters en bellen die er maar te vinden zijn. Schrappen kan nog altijd.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
sgouman schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 07:00:
[...]

Op dit moment niet. Maar ik weet niet wat ze allemaal van plan zijn. Misschien moet je wel elk ritje gaan aangeven of het zalelijk of prive was.
Er wordt juist vaak geen kilometeradministratie bijgehouden, in verband met de administratieve last die verder vrij zinloos is als je gewoon bijtelling meeneemt in het loon.

Dus in die zin is het "niet te controleren". Echter heb ik dat soort bepalingen wel vaker gezien. Vaak is het om excessen te voorkomen of corrigeren. Ze worden nauwelijks gehandhaafd maar mocht er ergens een situatie ontstaan waar een auto een enorm aantal kilometers heeft gereden, heb je in ieder geval 'een stok om de hond te slaan'..

Zou me daar niet zo druk om maken dus.

Geen pechhulp buitenland is wel wat vreemd. Dat zie je bij grotere fleets in ieder geval niet, misschien bij kleinere wel. Het is gewoon mogelijk om pechhulp bij je reisverzekering af te sluiten (kost weinig). Sterker nog, het is zelfs verstandig als je onderweg bent met een aanhanger/vouwwagen/caravan. Want de pechhulp van de leasemaatschappij laat die aanhanger (meestal) gewoon staan waar ie is.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:43
JanHenk schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 08:56:
[...]

Er wordt juist vaak geen kilometeradministratie bijgehouden, in verband met de administratieve last die verder vrij zinloos is als je gewoon bijtelling meeneemt in het loon.

Dus in die zin is het "niet te controleren". Echter heb ik dat soort bepalingen wel vaker gezien. Vaak is het om excessen te voorkomen of corrigeren. Ze worden nauwelijks gehandhaafd maar mocht er ergens een situatie ontstaan waar een auto een enorm aantal kilometers heeft gereden, heb je in ieder geval 'een stok om de hond te slaan'..

Zou me daar niet zo druk om maken dus.
Maar juist omdat het een wijziging is is het wel verstandig om even na te vragen wat je op dit gebied van plan zijn. Hebben ze al aangegeven wat de kosten zijn bij meer dan 10k/jaar?

Bij werkgever 2 stond in m'n contract iets van 15k/jaar ofzo, maar was er geen administratie, en had m'n werkgever waarschijnlijk geen idee hoeveel ik prive reed.

Bij werkgever 1 stond in m'n contract 10k/jaar, en moest ik dagelijks m'n zakelijke kilometers invullen (die administratieve last komt dus puur bij jou terecht, dus voor een werkgever niet zo boeiend). Alles wat niet zakelijk was, was prive, en reken maar dat je boven de 10.000 een rekening kreeg. Toen ik (na 7 jaar) per 1-3 uit dienst ging kreeg ik eerst een mailtje dat ik rekening moest houden dat ik dat jaar maar 2500 kilometer prive mocht rijden, en twee weken later een mailtje dat ze zich vergist hadden, en dat omdat februari een kortere maand was de berekening niet klopte en het dus 2480 (oid) moest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:24
Goedemiddag,

10k is niet heel veel idd (ook niet heeel weinig trouwens, je zakelijke km's mag je natuurlijk wel rijden). Hoe gaan ze dit bijhouden, komt er een kastje in de auto of moet je zelf een sluitende km registratie bijhouden? En wat betaal je dan voor elke extra prive km bovenop die 10k km?
Verder is pechhulp in buitenland wel vrij standaard met een leaseauto (tenzij het een gekochte wagen is) of nieuwe auto met onderhoud via de dealer, hoogstens dat je in het buitenland niet mag tanken. Maar als dit er echt niet bij zit, dan is dit met een paar tientjes via een reisverzekering wel af te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:36
Goedemiddag,

Ik vind 10.000km prive wel weinig voor een leaseregeling inderdaad. Al is de vraag of en hoe ze dat gaan "handhaven". Ik zou dan ook verwachten dat ze in de regeling aangeven hoeveel extra kilometers kosten.

Bij mijn eerste werkgever had ik 15.000km prive waar ik ook 75e per maand voor moest betalen als prive bijdrage. Elke zakelijke kilometer moest geschreven worden (want ten koste van het betreffende klant budget), dus aan het einde van het contract was de rekensom makkelijk.

Mijn huidige werkgever heeft enkel een algemene bepaling opgenomen over excessief prive gebruik, echter is dit niet gekwantificeerd, is er geen "prijs per extra km" opgenomen en wordt hier dus ook niet op gecontroleerd.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
CubicQ schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:29:
[...]

Maar juist omdat het een wijziging is is het wel verstandig om even na te vragen wat je op dit gebied van plan zijn. Hebben ze al aangegeven wat de kosten zijn bij meer dan 10k/jaar?
Zeker mee eens. @sgouman Wat verwachten ze qua administratie en wat bij overschrijding..? Op zichzelf vind ik het niet een heel rare bepaling in ieder geval. Al is 10K wel aan de lage kant, maar voor velen geen probleem.

Overigens wellicht ook goed om even opnieuw te overwegen of je wel privé wil rijden met de auto, met name als de bepalingen zo strikt worden opgelegd. Dat is afhankelijk van je eigen situatie uiteraard. Je bent niet verplicht om privé te rijden en bijtelling te betalen.
Bij werkgever 2 stond in m'n contract iets van 15k/jaar ofzo, maar was er geen administratie, en had m'n werkgever waarschijnlijk geen idee hoeveel ik prive reed.
Dit is herkenbaar.
Bij werkgever 1 stond in m'n contract 10k/jaar, en moest ik dagelijks m'n zakelijke kilometers invullen (die administratieve last komt dus puur bij jou terecht, dus voor een werkgever niet zo boeiend). Alles wat niet zakelijk was, was prive, en reken maar dat je boven de 10.000 een rekening kreeg. Toen ik (na 7 jaar) per 1-3 uit dienst ging kreeg ik eerst een mailtje dat ik rekening moest houden dat ik dat jaar maar 2500 kilometer prive mocht rijden, en twee weken later een mailtje dat ze zich vergist hadden, en dat omdat februari een kortere maand was de berekening niet klopte en het dus 2480 (oid) moest zijn.
Dat je het hier zeven jaar hebt volgehouden... :+

#micromanagement

[ Voor 8% gewijzigd door JanHenk op 03-01-2024 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
CubicQ schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:29:
[...]

Als Belg val ik hier helemaal van mijn stoel.
Je gaat eerst een hoge bijtelling betalen, en dan wordt privé gebruik zo beperkt, en moet je alsnog elke dag als een beancounter lijstjes invullen waar je naar toe reed en waarom...

In België kan je niet vermijden om belast te worden, je betaalt altijd een bijtelling, maar die is veel lager. De auto alleen zakelijk gebruiken kan enkel voor zelfstandingen die de auto enkel gebruiken om van de zaak naar een klant te rijden en terug. Om van de zaak naar huis te rijden moet er dan een andere privé auto zijn.
Woon-werk verkeer is in principe privé verkeer.

Ik hoop dat je goed wist op voorhand welke restricties een werkgever oplegt voor je daar gaat werken.

In onze car-policy staat enkel dat je de auto niet mag gebruiken voor wedstrijden, betaald vervoer (taxi, Uber) of koerierdiensten en ander gebruik dat als excessief kan aanzien worden.
Een vakantie naar de noordkaap is perfect mogelijk hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Er staat nog geen bedrag in wat het gaat kosten voor meerkilometers. Ook staat er niet in hoe ze het gaan monitoren. Er staat alleen in dat we elk kwartaal de km stand moeten sturen naar een emailadres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melkislekker
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-05 14:36
Is het mogelijk om je auto te retourneren?

Ik heb mijn auto 3 weken geleden ontvangen van Directlease en de service en auto valt GIGANTISCH tegen.

Anders zit ik 5 jaar vast,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:54

JB

Cédric roelt!

melkislekker schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:39:

Ik heb mijn auto 3 weken geleden ontvangen van Directlease en de service en auto valt GIGANTISCH tegen.

Kanaal in rijden! :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_born89
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:00
melkislekker schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:39:

Bedenktijd is 14 dagen https://www.keurmerkprivatelease.nl/contract/bedenktijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cigarguy
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08:16
Tommie12 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:29:
[...]

Je gaat eerst een hoge bijtelling betalen, en dan wordt privé gebruik zo beperkt, en moet je alsnog elke dag als een beancounter lijstjes invullen waar je naar toe reed en waarom...

In België kan je niet vermijden om belast te worden, je betaalt altijd een bijtelling, maar die is veel lager. De auto alleen zakelijk gebruiken kan enkel voor zelfstandingen die de auto enkel gebruiken om van de zaak naar een klant te rijden en terug. Om van de zaak naar huis te rijden moet er dan een andere privé auto zijn.
Woon-werk verkeer is in principe privé verkeer.

Ik hoop dat je goed wist op voorhand welke restricties een werkgever oplegt voor je daar gaat werken.

In onze car-policy staat enkel dat je de auto niet mag gebruiken voor wedstrijden, betaald vervoer (taxi, Uber) of koerierdiensten en ander gebruik dat als excessief kan aanzien worden.
Een vakantie naar de noordkaap is perfect mogelijk hoor.
In België is de bijtelling op een zakelijke auto dan ook schandalig weinig :+

Het is uiteraard niet bij elke werkgever zoals hierboven beschreven. Zelf betaal ik enkel de bijtelling aan de belastingdienst en verder onbeperkt privé gebruik. Wel een clausule met 'excessief prive gebruik niet toegestaan', maar er is niet beschreven wat dat is.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melkislekker
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-05 14:36
Dit is het contract dat je kan ontbinden alvorens je de auto hebt, als je de auto al rijdt kan het plots niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 27-05 13:02
Dat roepen ze hier ook altijd :+ .
Je kan hem beter de sloot in rijden dan enkel een klein deukje. De eigen bijdrage blijft hetzelfde 8)7

@melkislekker Even je LM of wagenpark beheerder contacten maar vrees dat je na 3 weken al te laat bent..

Had hier ook een collega die achteraf de auto toch veel te groot vond en de bijtelling wat te gortig. Die heeft dat aangegeven bij de wagenpark beheerder.
Uiteindelijk heeft een andere collega die auto overgenomen en de 1ste collega kon zo wat anders uitzoeken.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:02
VidaR-9 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:35:
[...]
. Elke zakelijke kilometer moest geschreven worden (want ten koste van het betreffende klant budget), .
Woon-werk is ook zakelijk en is niet voor een klant en hoefde je neem ik aan niet te schrijven

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:47

Crazy D

I think we should take a look.

Tommie12 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:29:
Bijtelling is iets tussen jou en de belastingdienst (inkomstenbelasting). Wat je werkgever wil dat je doet (zoals een km registratie bijhouden) is iets tussen jou en de werkgever. Net als bijbetalen als je meer dan x prive km's rijdt (dat bedrag mag je werkgever volgens mij vervolgens wel weer inhouden op je bijtelling, dus de bijtelling lager opgeven die maand).

Ik zou overigens als mijn werkgever wilde dat ik km's bij hield zeggen prima, maar dat is wel werktijd. Maar goed ik heb in die tijd ook weleens een kwartiertje "administratie" als uren geboekt, omdat hij zo nodig wilde dat ik allerlei extra dingen bij hield.... Al zou ik in dit geval zeggen, registreer maar lekker per klant wat de km's van kantoor naar de klant zijn en belast dat lekker door. Anders ga je ook nog eens de situatie krijgen dat als medewerker X 50 km van de klant woont en medewerker Y 100, dat de klant zegt, doe mij X maar, dat is goedkoper :P

Meest belachelijke voorstel was dat prive km's een percentage van de zakelijke km's mochten zijn. Waarop ik zei: mooi, dus als ik 4 weken naar Groningen moet dan kan ik van de zomer op vakantie met de auto, maar als je me bij de overbuurman neerzet voor een paar maanden niet? |:( Toen zag hij zelf ook wel in dat dat wel een beetje belachelijk begon te worden, en werd het een soort fair use policy. Volgens mij heeft nooit iemand daar gezeik mee gehad verder.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Hier is het 12.000km p/jaar privé en daarboven "werkelijke kostprijs per kilometer".

Nu heb ik ze hier nog nooit moeilijk zien doen op 1 collega na die enkel thuis werkte en vervolgens 30k prive ging rijden in een jaar.

Ik zelf heb helemaal geen zin in dat gedoe dus rij lekker alleen zakelijk en registreer netjes de kilometers.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:36
Snowhite0901 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:22:
[...]
Woon-werk is ook zakelijk en is niet voor een klant en hoefde je neem ik aan niet te schrijven
Jawel, dat werd ook gewoon aan een klant toegerekend waar je die dag voor werkte. Uiteraard had je ook enkele interne, niet declarabele uren en kilometers, maar dat moest ook gewoon geschreven worden.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:52

Sebazzz

3dp

VidaR-9 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:35:
[...].

Mijn huidige werkgever heeft enkel een algemene bepaling opgenomen over excessief prive gebruik, echter is dit niet gekwantificeerd, is er geen "prijs per extra km" opgenomen en wordt hier dus ook niet op gecontroleerd.
Die paragraaf komt rechtstreeks van de site van de belastingdienst denk ik ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-05 19:15

Superbeagle

Always smile

De reden dat er een maximum aantal kilometers privé gelden is puur belastingtechnisch.

Rijd je enkel zakelijk dan mag je op jaarbasis maximaal 500 km privé rijden.

Rijd je meer, dan moet je daarover bijtelling betalen. De bijtellingspercentage is 22%, dus de privé kosten moeten ook overeenkomen met dat bedrag.

Als je aangeeft per jaar 50.000 km te rijden dan komt daarvan zo’n 11.000 km privé overeen met die 22% bijtelling.

Heb je als bedrijf allemaal thuiswerkers in dienst met leaseauto’s dan heb je wat uit te leggen aan de belastinginspecteur. Dan is er namelijk sprake van ‘excessief privé gebruik’ en mag de inspecteur in theorie een hogere bijtellingspercentage eisen.

Hier is wat meer achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Ik moet binnenkort mijn leaseauto inleveren omdat ik een nieuwe krijg (van een andere maatschappij).

Ik heb bij Arval de steenslag en andere schade al online opgegeven, zoals ook in het het schadedocument vermeld van Arval en dat de “niet acceptabele schade” gemeld moet zijn. Er staat niet over of je schade moet herstellen.

Op een andere pagina over het afmelden van de auto staat echter weer dat je voordat je hem inlevert bij een erkende schadehersteller een schouwing moet laten doen van de auto en dat schouwingsrapport vijf dagen geldig is. Het is ook niet helemaal duidelijk of je nou de schade moet laten herstellen of niet. En als je die schouwing heb laten doen, moet je de schade dan nog wel apart aanmelden?

Weet iemand hier meer over (leasemaatschappij Arval)?

[ Voor 14% gewijzigd door Sebazzz op 03-01-2024 17:02 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Sebazzz schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:59:
Ik moet binnenkort mijn leaseauto inleveren omdat ik een nieuwe krijg (van een andere maatschappij).

Ik heb bij Arval de steenslag en andere schade al online opgegeven, zoals ook in het het schadedocument vermeld van Arval en dat de “niet acceptabele schade” gemeld moet zijn. Er staat niet over of je schade moet herstellen.

Op een andere pagina over het afmelden van de auto staat echter weer dat je voordat je hem inlevert bij een erkende schadehersteller een schouwing moet laten doen van de auto en dat schouwingsrapport vijf dagen geldig is. Het is ook niet helemaal duidelijk of je nou de schade moet laten herstellen of niet. En als je die schouwing heb laten doen, moet je de schade dan nog wel apart aanmelden?

Weet iemand hier meer over (leasemaatschappij Arval)?
Stem dit vooral af met je werkgever / lease coordinator.
En herstellen aan het eind hoeft meestal niet, ik kreeg bij het melden van schade 2 maanden voor einddatum contract al vrij snel bericht van de LM (in mijn geval Alphabet) dat gezien het einddatum zeer binnenkort was, de schade niet hersteld hoefde te worden. Maar ook hiervoor geld, stem het af. (of bel Arval)

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Superbeagle schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:59:
De reden dat er een maximum aantal kilometers privé gelden is puur belastingtechnisch.

Rijd je meer, dan moet je daarover bijtelling betalen. De bijtellingspercentage is 22%, dus de privé kosten moeten ook overeenkomen met dat bedrag.

Als je aangeeft per jaar 50.000 km te rijden dan komt daarvan zo’n 11.000 km privé overeen met die 22% bijtelling.

Heb je als bedrijf allemaal thuiswerkers in dienst met leaseauto’s dan heb je wat uit te leggen aan de belastinginspecteur. Dan is er namelijk sprake van ‘excessief privé gebruik’ en mag de inspecteur in theorie een hogere bijtellingspercentage eisen.

Ja en van de 4% bijtellingsregeling Model S waarvan er nog enkelen rondrijden mag je dus maar 2.000km privé rijden. ;w :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicklazzz
@Tommie12 @True @Tylen,

Dankjewel, zojuist bij de dealer geweest en een mooie XC60 samengesteld. De offerte is doorgestuurd, verwacht kortelings reactie.

Ter informatie, het bedrag was ex brandstof en op basis van 40K P/J en 48 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Nicklazzz schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:24:
@Tommie12 @True @Tylen,

Dankjewel, zojuist bij de dealer geweest en een mooie XC60 samengesteld. De offerte is doorgestuurd, verwacht kortelings reactie.

Ter informatie, het bedrag was ex brandstof en op basis van 40K P/J en 48 maanden.
En heb je niks electrisch overwogen?
Tesla Y, iX3, iX, EQE (Suv), Polestar….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

True schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:16:
[...]

Ja en van de 4% bijtellingsregeling Model S waarvan er nog enkelen rondrijden mag je dus maar 2.000km privé rijden. ;w :F
Dat was dan ook een korting op de normale bijtelling die geldig was (verlaagd percentage, tijdelijk). Hoewel Van Ree Accountants een beetje eigen belang heeft ("neem contact op...") zou ik het ook niet te snel als onzin afdoen. Wat wel is dat ik op de site van de belastingdienst niets kan vinden wat erop wijst dat een inspecteur bij controle een ander percentage kan laten gelden.

Weet wel dat je minimaal 10% van je ritten zakelijk moeten zijn, en dat je 'm anders niet zakelijk mag rijden . In ieder geval, als eenmanszaak. Weet niet of dat anders geldt bij loondienst.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nicklazzz
Tommie12 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:15:
[...]

En heb je niks electrisch overwogen?
Tesla Y, iX3, iX, EQE (Suv), Polestar….
Het zegt mij werkelijk niets, met het budget kon ik een beste elektrische auto kiezen maar ik verkies (voorlopig) nog steeds een benzinemotor gecombineerd met een elektromotor.

Thuis is alles geregeld, gasloos en nul op de meter woning maar zakelijk wil ik kunnen gaan en staan waar ik wil zonder in te boeten.

Daarbij komt dat wij een aantal vakanties geboekt hebben waaronder een trip door het noorden, dit wil ik zeker niet elektrisch met 2 kleinere kinderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Crazy D schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:34:
[...]

Dat was dan ook een korting op de normale bijtelling die geldig was (verlaagd percentage, tijdelijk). Hoewel Van Ree Accountants een beetje eigen belang heeft ("neem contact op...") zou ik het ook niet te snel als onzin afdoen. Wat wel is dat ik op de site van de belastingdienst niets kan vinden wat erop wijst dat een inspecteur bij controle een ander percentage kan laten gelden.

Weet wel dat je minimaal 10% van je ritten zakelijk moeten zijn, en dat je 'm anders niet zakelijk mag rijden . In ieder geval, als eenmanszaak. Weet niet of dat anders geldt bij loondienst.
23.3.3 Bijtelling privégebruik auto: percentages en uitgangspunten
Van: handboek-loonheffingen-lh0221t32fd.pdf via: https://www.belastingdien...ndboek-loonheffingen-2023
Subkop: Excessief privégebruik
Excessief privégebruik
Als de werkelijke waarde van het privégebruik duidelijk meer is dan de waarde op basis van het algemene
bijtellingspercentage, is er sprake van excessief privégebruik van de auto. U moet dan uitgaan van de hogere
waarde van het privégebruik. Als er een korting op het algemene bijtellingspercentage van toepassing
is, dan past u die korting toe op de grondslag en de uitkomst daarvan trekt u af van de waarde van
het privégebruik.
Twijfelt u of er sprake is van excessief privégebruik, neem dan contact op met uw belastingkantoor.

Voorbeeld 2
De grondslag voor de bijtelling voor een auto zonder CO2-uitstoot en met een datum 1e toelating
van 30 januari 2017 is € 40.000. De werkelijke waarde van het privégebruik is € 13.000. Dit is meer dan
de waarde van het privégebruik op basis van het algemene bijtellingspercentage (22% x € 40.000 =
€ 8.800). Het verlaagde bijtellingspercentage is 4% (zie paragraaf 23.3.4). De korting op het algemene
bijtellingspercentage is dus 18%. De waarde van het privégebruik is dan € 13.000 - € 7.200 (18% van
€ 40.000) = € 5.800. Bij een loontijdvak van een maand is de bijtelling per loontijdvak 483,33
(€ 5.800 :12).

Voorbeeld 3
De grondslag voor de bijtelling voor een auto zonder CO2-uitstoot en met een datum 1e tenaamstelling
van 1 mei 2017 is € 40.000. De werkelijke waarde van het privégebruik is € 13.000. Dit is meer dan de
bijtelling op basis van het algemene bijtellingspercentage (22% x € 40.000 = € 8.800). Het verlaagde
bijtellingspercentage is 4% (zie paragraaf 23.3.4). De korting op het algemene bijtellingspercentage is
dus 18%. De waarde van het privégebruik is dan € 13.000 - € 7.200 (18% van € 40.000) = € 5.800. Bij een
loontijdvak van 4weken is de waarde van het privégebruik per loontijdvak € 446,15 (€ 5.800 :13).

Let op
Het komt steeds vaker voor dat werkgevers een werknemer niet alleen een auto ter beschikking stellen,
maar bijvoorbeeld ook een mobiliteitskaart. De werknemer kan dan kiezen welk vervoermiddel hij
neemt voor zijn reis. Gebruikt de werknemer het openbaar vervoer voor zijn zakelijke reizen, dan heeft
dat geen invloed op de hoogte van de bijtelling privégebruik auto.
Maar ik kan dan nergens vinden hoe ze de 'werkelijke waarde van het privégebruik' berekenen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Laatst online: 23-05 19:15

Superbeagle

Always smile

True schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:52:
[...]

Maar ik kan dan nergens vinden hoe ze de 'werkelijke waarde van het privégebruik' berekenen. :?
Misschien met de tool zoals hier omschreven?

Dan is het meteen duidelijk waarom de werkgever er baat bij heeft. Wijkt het privé gebruik (meer) af dan kost het hem extra btw.

Waarschijnlijk heeft dat bedrijf dus van de belastinginspecteur te horen gekregen dat hun administratie qua bijhouden privé gebruik niet op orde was.
U betaalt btw over het werkelijke privégebruik van de auto. Dit werkelijke privégebruik kunt u aantonen met een sluitende kilometeradministratie. U kunt dan berekenen wat de verhouding is tussen zakelijk gebruik en privégebruik.

Hebt u geen sluitende kilometeradministratie bijgehouden? Dan kunt u de verhouding tussen zakelijk gebruik en privégebruik ook op een andere manier aantonen. […]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Superbeagle schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:29:
[...]

Dan is het meteen duidelijk waarom de werkgever er baat bij heeft. Wijkt het privé gebruik (meer) af dan kost het hem extra btw.

Waarschijnlijk heeft dat bedrijf dus van de belastinginspecteur te horen gekregen dat hun administratie qua bijhouden privé gebruik niet op orde was.

[...]
Denk niet dat die tool daarvoor is ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oEaHdxJqhIfPN_OeXVCVJKcGyOA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bwqznsSCbfxDu6tuB3DYPOxO.png?f=fotoalbum_large

En die tweede link is alleen relevant als de WG de auto koopt en dan beschikbaar stelt aan de werknemer (immers is het anders geen bedrijfsvermogen, van wat ik er van begrijp zou het wel weer mogelijk zijn als de operationeel lease na de termijnen overgenomen wordt, maar dat wordt bijna nooit gedaan, dan lijkt de btw aftrekbaar over de gehele auto: https://www.belastingdien...erational%20lease%20geldt).

* True mompelt iets over niet leuker maar wel makkelijker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Nicklazzz schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:34:
[...]

Het zegt mij werkelijk niets, met het budget kon ik een beste elektrische auto kiezen maar ik verkies (voorlopig) nog steeds een benzinemotor gecombineerd met een elektromotor.

Thuis is alles geregeld, gasloos en nul op de meter woning maar zakelijk wil ik kunnen gaan en staan waar ik wil zonder in te boeten.

Daarbij komt dat wij een aantal vakanties geboekt hebben waaronder een trip door het noorden, dit wil ik zeker niet elektrisch met 2 kleinere kinderen.
Doe maar eerst eens een proefrit.
Zeker in het Noorden is rijden met een EV echt geen probleem.
De snelheden die je haalt zijn lager, waardoor je range echt een stuk langer is, en je vrijwel altijd zin hebt om te stoppen voor je moet laden. En dan met 2 kindjes ben je ook niet op 5 minuten weer weg.

[ Voor 12% gewijzigd door Tommie12 op 04-01-2024 08:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Superbeagle schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:59:

Ik denk dat het maximale privégebruik er alleen is om de kosten voor de onderneming te beperken, dit gaat negen van de tien keer niet over de regel voor het ‘excessief privégebruik’.

Je legt de bijtelling en de regeling ook niet goed uit. De (bruto) bijtelling is niet 22% van de gereden kilometers, maar 22% van de cataloguswaarde van de ter beschikking gestelde auto. Die heeft op zijn beurt een (beperkte) relatie met de werkelijke kosten per (privé en zakelijke) kilometer, maar daar moet het wel mee vergeleken worden.

Een rekenvoorbeeld. Stel we nemen een auto van 40.000 fiscale waarde die ter beschikking wordt gesteld aan werknemer en die hem 100% privé gebruikt (een thuiswerker, hele jaar ziek, etc.). De (forfaitaire) bijtelling is (ten minste) 22% van 40.000, oftewel 8.800 per jaar. Pas als de werkelijke kosten van die auto in dat jaar de 8.800 te boven gaan, is er sprake van ‘excessief privégebruik’. Gezien de fiscale waarde van deze auto is dat niet zo aannemelijk…

Neemt niet weg dat bij bijv. 30.000 privékilometers per jaar het werkelijke privégebruik (qua kilometerkosten) wel eens hoger zouden kunnen zijn dan de bruto bijtelling. In dat geval moet inderdaad dit hogere privégebruik als bijtelling worden verloond.

Dat is de theorie, in de praktijk is er sowieso al een slechte registratie van de verhouding zakelijk en privé, waardoor er in de praktijk eigenlijk zelden tot nooit kan worden aangetoond dat hier mogelijk sprake van is… Daarom zie je deze regeling eigenlijk alleen opduiken bij bijvoorbeeld arbeidsongeschiktheid, dan is immers eenvoudig aan te tonen dat het zakelijk gebruik nihil of ten hoogste zeer beperkt is, oftewel het privégebruik 100% is. In alle andere situaties van gemengd gebruik zonder echte registratie, is het niet aan te tonen…

[ Voor 6% gewijzigd door JanHenk op 04-01-2024 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
True schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:52:
[...]
Dat is ook situatie-afhankelijk natuurlijk en moet je zelf doen, als je verantwoordelijk bent voor de loonadministratie.. ;)

Afschrijving, wegenbelasting, verzekering, brandstof, reparatie en onderhoud, rente... (Of operational leasetermijnen natuurlijk). Alle kosten die direct toewijsbaar zijn aan de betreffende auto dus. Op jaarbasis. En die kosten maal het percentage privégebruik, is je privé-voordeel. :)

[ Voor 4% gewijzigd door JanHenk op 04-01-2024 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Superbeagle schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:29:
[...]

[...]
Dit gaat over de btw privégebruik. Andere wet. Andere regels… Heeft werknemer niets mee te maken. Staat helemaal los van de loonheffingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

JanHenk schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:31:
[...]

Dat is ook situatie-afhankelijk natuurlijk en moet je zelf doen, als je verantwoordelijk bent voor de loonadministratie.. ;)

Afschrijving, wegenbelasting, verzekering, brandstof, reparatie en onderhoud, rente... (Of operational leasetermijnen natuurlijk). Alle kosten die direct toewijsbaar zijn aan de betreffende auto dus. Op jaarbasis. En die kosten maal het percentage privégebruik, is je privé-voordeel. :)
Ik wil je wel geloven, maar waar staat dat dan precies? :> Want ik kan van alles wel terugvinden, maar hoe dit berekent wordt kan ik niet lospeuteren van de site van de fiscus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicklazzz
Tommie12 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 08:24:
[...]

Doe maar eerst eens een proefrit.
Zeker in het Noorden is rijden met een EV echt geen probleem.
De snelheden die je haalt zijn lager, waardoor je range echt een stuk langer is, en je vrijwel altijd zin hebt om te stoppen voor je moet laden. En dan met 2 kindjes ben je ook niet op 5 minuten weer weg.
Ik hoor het allemaal graag, toen heel Nederland in 2013-2014 nog in de 14% bijtelling zat heb ik lange tijd rond gereden met een Model S (toen er nog géén goedkopere modellen waren). Het is en blijft gewoon anders en vaak sta ik versteld dat je zelfs met meerdere laadpalen nog moet wachten. De afgelopen week ben ik bij regio Moerdijk gepasseerd waar alles vol stond en 2 auto’s stonden te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
True schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:37:
[...]

Ik wil je wel geloven, maar waar staat dat dan precies? :> Want ik kan van alles wel terugvinden, maar hoe dit berekent wordt kan ik niet lospeuteren van de site van de fiscus.
Hoe bereken je de werkelijke waarde van het privégebruik, tsja.. Hoe bereken je de inhoud van een kubus. Het is vrij exacte wetenschap. Zie je iets raars in mijn uitleg?

De rekensom is niet vastgelegd in de wet en ook niet uitgelegd door de Belastingdienst. Men acht letterlijk "de werkelijke waarde van het privégebruik" als definitie voldoende. Als je meerdere personen de opdracht geeft om de werkelijke waarde van het privégebruik uit te rekenen met dezelfde casus, komen veel mensen op dezelfde uitkomst. Soms heb je alsnog een kleine discussie. Maar dat hou je toch. Ook in het belastingrecht. Hier moet je het mee doen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

JanHenk schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:23:
[...]

Hoe bereken je de werkelijke waarde van het privégebruik, tsja.. Hoe bereken je de inhoud van een kubus. Het is vrij exacte wetenschap. Zie je iets raars in mijn uitleg?

De rekensom is niet vastgelegd in de wet en ook niet uitgelegd door de Belastingdienst. Men acht letterlijk "de werkelijke waarde van het privégebruik" als definitie voldoende. Als je meerdere personen de opdracht geeft om de werkelijke waarde van het privégebruik uit te rekenen met dezelfde casus, komen veel mensen op dezelfde uitkomst. Soms heb je alsnog een kleine discussie. Maar dat hou je toch. Ook in het belastingrecht. Hier moet je het mee doen... :)
Dus je kunt eigenlijk meer privé kilometers rijden zonder problemen te krijgen met de belastingdienst omdat je excessief gebruik een hogere fictieve kilometrage per jaar zou zijn. Dan wanneer je werkgever kiest voor een 36 mnd full operational lease contract in vergelijking met een 60 mnd contract, omdat de werkelijke kosten voor de wagen daardoor hoger zijn omdat de leasemaatschappij hieraan minder verdient en meer afschrijft.*

Als voorbeeld :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07XOC-T_fRQO2hxgXssDjuK5AdI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rYLNKzz7HNCpOG8DtW9Sw96K.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_6ViZNGDTMN3WasPOnreCv9T3wA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5NJvZzIMXVq2w4UY4UgFlqgt.png?f=user_large

€ 1088 * 12 = € 13.056 * 22% = € 2.872,32
€ 996 * 12 = € 11.952 * 22% = € 2.629,44
Bijtelling: € 41.345 * 22% = € 9.095,90

Kostprijs voor 1 km (bij 30.000 km gereden per jaar) = 13.056 / 30.000 = 0,4352 €/km
Kostprijs voor 1 km (bij 30.000 km gereden per jaar) = 11.952 / 30.000 = 0,3984 €/km

Verhoudingsgewijze toegestane privé kilometers (volgens fiscus):
9.095,90 / 0,4352 = 20.900 km/jr
9.095,90 / 0,3984 = 22.831 km/jr

*Oké, niet dus. Door de hogere prijs/km is de drempelwaarde hoger bij een langere contractduur dan bij een kortere contractduur.

Maar op de kop af dus 21.000 km privé rijden met een contract van 30.000 km is dus toegestaan, dan vraag ik mij af waarom de werkgevers zo vreselijk moeilijk doen met hun 10.000 km per jaar stelregels die je her en der voorbij ziet komen.

Stel dat de WG voorziet in een leaseauto puur als secundaire arbeidsvoorwaarde, de werknemer rijdt enkel en alleen heen en weer naar kantoor op een afstand van 15 km voor drie dagen en de vierde dag werkt deze thuis. Dan kom je uit op 47 * 3 * 2 * 15 = 4230 zakelijke kilometers (werkweken, werkdagen, heen en weer, afstand).

Voor het gemak vanaf hier alleen met het 60 mnd contract rekenen.

21.000 (privé) + 4230 (woon-werk c.q. zakelijk) = 25.230 km
30.000 - 25.230 = 4.770 km minder kilometers.
Voor het idee qua verbruik: 1/17 met 1,90€ is € 0,112 per km en de minder kilometers zijn 6 ct.
0,112 + 0,06 = 0,172 €/km minderprijs dus 4.770 * € 0,172 = € 820,44
11.952 - 820,44 = € 11.131,56 aan autokosten voor dat jaar.
11.131,56 / 25.230 = 0,4412 €/km aan kostprijs per kilometer.

9.095,90 / 0,4412 = 20.616 km/jr
Wat minder is dan die 21.000 die hypothetisch gereden is met een verschil van 400 km. En dan heb je dus een belastingvoordeel van 0,4412 * 400 = 176,48 / 12 = € 14,70 per maand. Maar dan rij je 1 zakelijke kilometer voor elke 4 privé kilometers 8)7 .

Maak ik een grote reken- en/of denkfout of zijn excessieve privé kilometers pas echt een ding als je echt heel heel weinig zakelijke kilometers rijdt en heel heel veel privé kilometers rijdt?

edit:
Een ander (hypocriet) puntje: als je WG je enkel laat beschikken over een tankpas in NL, maar je met je leaseauto wel op vakantie gaat naar het buitenland. Met een auto-camping-zonvakantie in bijv. Frankrijk zit je al gauw op 3.000 km (2x 1.200 km en dan nog 600 km marge voor wat leuke dingen op locatie). Wat qua kilometers wel uit je contract komt maar voor de werkgever de kostprijs drukt omdat die de benzine niet hoeft te betalen terwijl jij daar extra kosten voor hebt die je niet in mindering kunt brengen op de belastingdruk (van bijv. eigen bijdrage) indien je WG daarin niet wil meewerken. Dan loop je uit zowel meer bij jou als minder bij de WG in € 336 (3000/0,112) dus € 672 verschil wat die 400 kilometer over de drempelwaarde eigenlijk ruimschoots zou moeten drukken.

[ Voor 9% gewijzigd door True op 04-01-2024 11:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
Wat een enorme theoretisch discussie.
Ik heb echt nog nooit gehoord dat iemand een aanslag kreeg omdat die een leaseauto met bijtelling had en "teveel" km's privé heeft gereden.

Dan wil ik wel korting hebben omdat ik niet aan het aantal privé km's kom/kwam, zeker niet afgelopen coronajaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

jongetje schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:53:
Wat een enorme theoretisch discussie.
Ik heb echt nog nooit gehoord dat iemand een aanslag kreeg omdat die een leaseauto met bijtelling had en "teveel" km's privé heeft gereden.

Dan wil ik wel korting hebben omdat ik niet aan het aantal privé km's kom/kwam, zeker niet afgelopen coronajaren.
Ik ook niet, maar ik was benieuwd naar waar die 'eis' überhaupt vandaan kwam en nu ik dat weet vraag ik mij dan hardop af waar die knip zou moeten liggen (duidelijk dus niet bij die 10.000k privé kilometers die WGs her en der noemen, mits mijn berekening klopt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Werkgevers mogen van alles opnemen in hun contract. Prima als die 0 privé kilometer per jaar of onbeperkt aantal privé km's opnemen in het contract met hun medewerkers. Dat is iets tussen werkgever en werknemer. De werkgever moet er tenslotte gewoon voor betalen. Die 500km privé is van de belastingdienst voor het bepalen van de bijtelling, niet voor de werkgever of werknemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

True schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:58:
[...]

Ik ook niet, maar ik was benieuwd naar waar die 'eis' überhaupt vandaan kwam en nu ik dat weet vraag ik mij dan hardop af waar die knip zou moeten liggen (duidelijk dus niet bij die 10.000k privé kilometers die WGs her en der noemen, mits mijn berekening klopt).
Vraag het die accountant waar naartoe is gelinkt ;)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Crazy D schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:44:
[...]

Vraag het die accountant waar naartoe is gelinkt ;)
Voor (grotere) bedrijven is onderstaande voor dit jaar verplicht, per juli. Men zou dus eenvoudig kunnen inzien hoeveel prive je daadwerkelijk rijdt met de lease-auto. Nog niet veel werkgevers doen dit, of geven algemene cijfers aan. Maar er zijn er ook al die een verplichte administratie en of module in de auto hebben om dit te meten.

Rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit
Gepubliceerd op:
16 mei 2023
Laatst gecontroleerd op:
13 december 2023
Hoort bij:
Klimaat en energie
Heeft uw organisatie 100 of meer werknemers? Dan bent u vanaf 1 juli 2024 verplicht te rapporteren over het zakelijke verkeer en het woon-werkverkeer van uw werknemers. Dit is de rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit (WPM). Let op: de verplichting gaat niet meer in op 1 januari 2024, maar op 1 juli 2024.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Zo te zien heeft die regeling tot doel de (CO2) uitstoot van woon-werk + zakelijke kilometers te kwantificeren. Niet om privegebruik weg te pesten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:25

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Het enige wat gerapporteerd moet worden is:
Onder jaarkilometers verstaan we het totaal aantal kilometers dat alle werknemers samen in een jaar reizen voor woon-werk- of zakelijke redenen
Er wordt dan ook totaal niet gekeken naar de verhouding zakelijk/privé van individuele medewerkers.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Question Mark schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:13:
Het enige wat gerapporteerd moet worden is:

[...]

Er wordt dan ook totaal niet gekeken naar de verhouding zakelijk/privé van individuele medewerkers.
Maar wel door je werkgever? Hoe kan die dit anders beoordelen en doorgeven?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Nicklazzz schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:34:
[...]

Noorden = Scandinavie? Uitgerekend daar is elektisch rijden helemaal geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
Nicklazzz schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:06:
[...]

Ik hoor het allemaal graag, toen heel Nederland in 2013-2014 nog in de 14% bijtelling zat heb ik lange tijd rond gereden met een Model S (toen er nog géén goedkopere modellen waren). Het is en blijft gewoon anders en vaak sta ik versteld dat je zelfs met meerdere laadpalen nog moet wachten. De afgelopen week ben ik bij regio Moerdijk gepasseerd waar alles vol stond en 2 auto’s stonden te wachten.
Voor die situaties kan ik zo weer meerdere locaties noemen waar ik altijd vrije snelladers zie staan. Het is wellicht een kwestie van plannen, tijdens drukke uren zijn ook alle brandstofpompen bezet bij veel tankstations. Dan hoef je weliswaar minder lang te wachten maar in de praktijk is dat ook gauw 5 minuten. En dan moet je zelf nog tanken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:25

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

JB schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:34:
[...]

Maar wel door je werkgever? Hoe kan die dit anders beoordelen en doorgeven?
Dat ligt aan de werkgever, en is maar net hoe deze ermee om wil gaan.

In de bij mijn werkgever gebruikte leaseovereenkomst staat dat ik 12.500 km privé mag rijden. Dan blijft er (gelet op km-trage van het leasecontract) ong. 30.000 km zakelijk over per rijder. Doe dat keer het aantal rijders en klaar.... :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17:36
Leasebudget: 820 (eigen bijdrage mogelijk van 80 euro)
Kilometrage per jaar: 35.000
Contractduur: 60 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief een voorschot op de brandstofkosten
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee
Overige afhankelijkheden: Hybride of Elektrisch
Specifieke wensen:
Uiteindelijke keuze: Tesla Model 3 (eventueel Model Y)

Als referentie is meegegeven dat de ID.3 Pro Business (€ 44.990 nieuwprijs rijklaar) in mijn schaal past, en dan hoef ik niet aan de eigen bijdrage te komen.

Mijn voorkeur, zoals eerder aangegeven, gaat uit naar de Tesla Model 3. Denken jullie dat deze dan ook past binnen mijn budget, met eventueel een eigen bijdrage indien nodig.

Tesla Model 3 (2024) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Davidas schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:01:
Mijn voorkeur, zoals eerder aangegeven, gaat uit naar de Tesla Model 3. Denken jullie dat deze dan ook past binnen mijn budget, met eventueel een eigen bijdrage indien nodig.
https://directlease.nl/

Vul in en u zult vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidas
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tUVnVchgUWQdpWJ9jZBp0LB292Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/A2YiJ2HrjTYOIFJn877hb0dg.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxFm8bAXb9VtOdKdUgpMtu1Igb8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CWbkPd0qPRkryW99mWdVvXZo.png?f=user_large
Hoef ik dan niet naar de brandstof te kijken, want als de ID.3 mogelijk is, en ik kijk naar brandstof dan zit ik over mijn budget heen (inclusief extra bijdrage). Mijn budget is namelijk 900 euro ex btw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief een voorschot op de brandstofkosten
Specifieke wensen:

Als referentie is meegegeven dat de ID.3 Pro Business (€ 44.990 nieuwprijs rijklaar) in mijn schaal past, en dan hoef ik niet aan de eigen bijdrage te komen.

Zoals hierboven genoemd, door wat configureren op diverse websites zie je dat de ID.3 een wat lagere leaseprijs heeft dan de Model 3. Scheelt zo'n € 50 tot 75 per maand. (Excl. elektriciteit).

Kortom, zou net kunnen passen, maar is krap aan. Ondanks de cataloguswaarde van de model 3 RDW die gelijk is aan de ID.3. De restwaarde (dus afschrijving) is blijkbaar in het voordeel van de ID.3.
Davidas schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:21:
[...]

Hoef ik dan niet naar de brandstof te kijken, want als de ID.3 mogelijk is, en ik kijk naar brandstof dan zit ik over mijn budget heen (inclusief extra bijdrage). Mijn budget is namelijk 900 euro ex btw.
Elektriciteit gaat niet een grote impact hebben in ieder geval. In de praktijk is de model 3 waarschijnlijk zuiniger in gebruik, dus het voorschot daarvan zou iets lager kunnen zijn.

Verschillende leasemaatschappijen kunnen ook verschillende tarieven hebben... Actiemodellen, etc.

[ Voor 38% gewijzigd door JanHenk op 10-01-2024 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

@Davidas wat @JanHenk ook kort aanstipt (laatste zin eigenlijk). Het is ook mogelijk dat jouw directeur golft met de directeur van de lokale dealer en je daarom een ID3 kunt krijgen voor een iets lager tarief. Dat maakt het vergelijken wellicht iets lastiger, maar ik zou gewoon vragen of je een offerte kunt krijgen voor zo'n M3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

JanHenk schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:22:

Elektriciteit gaat niet een grote impact hebben in ieder geval. In de praktijk is de model 3 waarschijnlijk zuiniger in gebruik, dus het voorschot daarvan zou iets lager kunnen zijn.

Verschillende leasemaatschappijen kunnen ook verschillende tarieven hebben... Actiemodellen, etc.
Bij DirectLease zie je echter wel dat het verschil groter wordt indien je brandstof meeneemt (van 60 per maand verschil naar 100 per maand verschil).

Ik had juist verwacht dat het verschil kleiner zou worden. De Model 3 is zuiniger, én je wordt genudged richting de Superchargers, die in vergelijking met andere snellaadnetwerken een stuk voordeliger zijn.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidas
Jeroenneman schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:29:
[...]

Bij DirectLease zie je echter wel dat het verschil groter wordt indien je brandstof meeneemt (van 60 per maand verschil naar 100 per maand verschil).

Ik had juist verwacht dat het verschil kleiner zou worden. De Model 3 is zuiniger, én je wordt genudged richting de Superchargers, die in vergelijking met andere snellaadnetwerken een stuk voordeliger zijn.
Via DirectLease loopt het bij mij sowieso niet, volgens mij Athlon, en die valt zo te zien nog wat gunstiger uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
JanHenk schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:22:
[...]

Zoals hierboven genoemd, door wat configureren op diverse websites zie je dat de ID.3 een wat lagere leaseprijs heeft dan de Model 3. Scheelt zo'n € 50 tot 75 per maand. (Excl. elektriciteit).

Kortom, zou net kunnen passen, maar is krap aan. Ondanks de cataloguswaarde van de model 3 RDW die gelijk is aan de ID.3. De restwaarde (dus afschrijving) is blijkbaar in het voordeel van de ID.3.

[...]

Denk niet dat het aan de restwaarde ligt, maar meer aan dat Duitse automerken werken met hoge cataloguswaarde en vervolgens veel korting geven. Dus de LM kan de ID3 waarschijnlijk veel goedkoper inkopen dan een Model 3. 10 tot 20% korting is niet ongebruikelijk bij VW/BMW/Mercedes/Audi. Tesla geeft geloof ik nauwelijks of geen korting en verandert dus de catalogusprijs als er meer verkocht moet worden. In tegenstelling tot de Duitse merken. Die geven meer korting als er een overschot aan voorraad ontstaat, maar houden de catalogusprijs gelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Z___Z schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:31:
[...]

Denk niet dat het aan de restwaarde ligt, maar meer aan dat Duitse automerken werken met hoge cataloguswaarde en vervolgens veel korting geven. Dus de LM kan de ID3 waarschijnlijk veel goedkoper inkopen dan een Model 3. 10 tot 20% korting is niet ongebruikelijk bij VW/BMW/Mercedes/Audi. Tesla geeft geloof ik nauwelijks of geen korting en verandert dus de catalogusprijs als er meer verkocht moet worden. In tegenstelling tot de Duitse merken. Die geven meer korting als er een overschot aan voorraad ontstaat, maar houden de catalogusprijs gelijk.
Dat kan natuurlijk ook. Of een combinatie van beide... :)

Ik ben geen leasemaatschappij dus ik ken de berekeningen niet. Was meer om aan te geven dat er, ondanks een gelijke cataloguswaarde, best wel een verschil in leaseprijs kan zijn.

Verschillen kunnen ook nog ontstaan door:
- Schadelast (casco);
- Verzekeringspremies (WA);
- Onderhoudskosten ;
- Etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Z___Z schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:31:
[...]

Ik heb recent offertes gezien van Mercedes en BMW met 30% korting, en doordat het stockvoertuigen waren leveringstermijnen van ca 3 weken.
En LM krijgen daarenboven nog commissies wat ook een impact heeft.

Er zijn in ons bedrijf mensen die nu een EQE SUV of een IX40 kunnen kiezen met hetzelfde budget als een Y LR een jaar geleden (en dat was na de prijsdaling van 12k op de Y).

Het is duidelijk dat de legacy autobouwers echt moeilijkheden hebben om hun auto's verkocht te krijgen.

Bij Tesla is de prijs die jij en ik betalen hetzelfde als de LM, en daarom zijn de LM behoorlijk pissed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Heb ook gezien dat iemand 20% korting heeft gekregen op de 1e offerte van de LM op een BMW. Het is dat wagenpark beheerders meestal niet onderhandelen over de lease offertes, maar daar is ook nog wat te halen.

Mijn eerste leaseauto (MB C-Klasse) viel buiten budget bij de eerste offerte. Na wat heen en weer te mailen met onze wagenpark beheerder en de dealer, kon de offerte zonder wijzigingen aangepast worden zodat hij wel in m'n budget paste :+

Maar goed transparantie is alleen goed voor de koper en niet voor de verkoper. Dus dat er bijna geen nieuwe auto's meer worden gekocht in Nederland, heeft niet alleen te maken met de hoge cataloguswaardes, maar ook omdat een amateur autokoper het altijd verliest in de onderhandelingen van de professionele auto verkoper. Die marge maakt het interessant voor lease maatschappijen om een stukje van die marge op te pakken, waardoor private lease nauwelijks duurder hoeft te zijn dan zelf een auto te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Z___Z schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:38:
Heb ook gezien dat iemand 20% korting heeft gekregen op de 1e offerte van de LM op een BMW. Het is dat wagenpark beheerders meestal niet onderhandelen over de lease offertes, maar daar is ook nog wat te halen.

Mijn eerste leaseauto (MB C-Klasse) viel buiten budget bij de eerste offerte. Na wat heen en weer te mailen met onze wagenpark beheerder en de dealer, kon de offerte zonder wijzigingen aangepast worden zodat hij wel in m'n budget paste :+

Maar goed transparantie is alleen goed voor de koper en niet voor de verkoper. Dus dat er bijna geen nieuwe auto's meer worden gekocht in Nederland, heeft niet alleen te maken met de hoge cataloguswaardes, maar ook omdat een amateur autokoper het altijd verliest in de onderhandelingen van de professionele auto verkoper. Die marge maakt het interessant voor lease maatschappijen om een stukje van die marge op te pakken, waardoor private lease nauwelijks duurder hoeft te zijn dan zelf een auto te kopen.
Ik denk dat je het begrepen hebt.
Als particulier heb je gewoon niks te zoeken bij die duitse premiums, je betaalt gewoon een pak te veel. Zelfs een demo of jonge occasie betaal je als particulier meer dan wat de LM nieuw heeft betaald.

Dan liever het systeem van Tesla: What you see is what you get!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Davidas
Specifieke wensen:

Vanmorgen te horen gekregen dat de Tesla M3 ook mogelijk is in mijn categorie. Over zo'n 2 weken mag ik gaan bestellen. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TobyD
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 27-12-2024
Ik ben bezig met de keuze om een Tesla Model 3 zakelijk te leasen dan wel zelf kopen. Heeft iemand deze business case al eens gemaakt om te zien wat financieel voordeliger is? Zakelijk leasen lijkt iets voordeliger aangezien bedrijf dan ook privé gebruik betaalt, maar twijfel toch nog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-05 00:09
TobyD schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:50:
Ik ben bezig met de keuze om een Tesla Model 3 zakelijk te leasen dan wel zelf kopen. Heeft iemand deze business case al eens gemaakt om te zien wat financieel voordeliger is? Zakelijk leasen lijkt iets voordeliger aangezien bedrijf dan ook privé gebruik betaalt, maar twijfel toch nog.
Dat ligt er een beetje aan. Ben je in loondienst met een lease-wagen of ben je zelfstandige? In dat laatste geval is er ook nog verschil of je ZZP-er bent of een BV hebt. Als ZZP-er is het vrijwel altijd beter om de auto privé te kopen en jezelf 23ct/km vergoeding (netto) uit te keren. Het nadeel als ZZP-er is dat de bijtelling vrijwel altijd in de hoogste schaal komt en je moet ook nog eens BTW voordeel bijtellen. Een bijkomend nadeel is dat je de auto niet naar privé mag halen, omdat een zakelijke etikering niet zonder goede reden aangepast mag worden. Je moet de auto dus altijd blijven bijtellen tegen cataloguswaarde. Dat doet echt pijn als je auto 8 jaar oud is. Bijtelling tegen werkelijke kosten kan ook, maar dat is ook niet goedkoper dan privé rijden en het geeft wel de administratieve rompslomp. Enkel als je auto de eerste paar jaar keihard afschrijft, dan zou het wellicht interessant zijn. Maar dat is wel een beetje in de glazen bol kijken...

Maar ook in loondienst ben je denk ik beter uit als je het leasebedrag bruto er deels bij krijgt. Ik schrijf bewust deels, want je zal ook aanspraak willen maken op KM-vergoeding, want dat is netto. Wel een beetje een gedoe, maar bijtelling is tegenwoordig buitensporig hoog en daarom is prvié rijden vaak voordeliger.

[ Voor 13% gewijzigd door BugBoy op 11-01-2024 12:01 ]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:35

spartacusNLD

This is Sparta!!

BugBoy schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:59:
[...]
maar bijtelling is tegenwoordig buitensporig hoog en daarom is privé rijden vaak voordeliger.
Ik heb de zelfde afweging gemaakt tijdens mijn aankoop eind november. Ik kwam hier ook op uit. Prive aankopen en deels financieren was zelfs nog voordeliger. Moet dan wel minimaal 7 jaar de auto blijven gebruiken.

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TobyD
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 27-12-2024
[...]

Maar ook in loondienst ben je denk ik beter uit als je het leasebedrag bruto er deels bij krijgt. Ik schrijf bewust deels, want je zal ook aanspraak willen maken op KM-vergoeding, want dat is netto. Wel een beetje een gedoe, maar bijtelling is tegenwoordig buitensporig hoog en daarom is prvié rijden vaak voordeliger.
Ja, ik ben in loondienst en krijg leasebedrag er bruto er deels bruto bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:47
Aldusso schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:50:
[...]

Voor (grotere) bedrijven is onderstaande voor dit jaar verplicht, per juli. Men zou dus eenvoudig kunnen inzien hoeveel prive je daadwerkelijk rijdt met de lease-auto. Nog niet veel werkgevers doen dit, of geven algemene cijfers aan. Maar er zijn er ook al die een verplichte administratie en of module in de auto hebben om dit te meten.

Rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit
Gepubliceerd op:
16 mei 2023
Laatst gecontroleerd op:
13 december 2023
Hoort bij:
Klimaat en energie
Heeft uw organisatie 100 of meer werknemers? Dan bent u vanaf 1 juli 2024 verplicht te rapporteren over het zakelijke verkeer en het woon-werkverkeer van uw werknemers. Dit is de rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit (WPM). Let op: de verplichting gaat niet meer in op 1 januari 2024, maar op 1 juli 2024.
Vraag me af of dit niet breder getrokken is dan alleen zakelijke lease rijders maar dat dit ook geldt voor mensen die een reiskostenvergoeding ontvangen of mensen die hebben gekozen voor een mobiliteitsbudget ipv een leaseuato.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
[...]

maar bijtelling is tegenwoordig buitensporig hoog en daarom is prvié rijden vaak voordeliger.
Niet als je appels met appels vergelijkt. Je moet niet de kosten van een eigen 4 jaar oude auto vergelijken met een nieuwe leaseauto waarbij al het risico bij de leasemaatschappij ligt. 1 keer een deuk door een winkelwagentje op een parkeerplaats en de leaseauto is al een stuk goedkoper dan een eigen auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Frame164 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:01:
[...]

Niet als je appels met appels vergelijkt. Je moet niet de kosten van een eigen 4 jaar oude auto vergelijken met een nieuwe leaseauto waarbij al het risico bij de leasemaatschappij ligt. 1 keer een deuk door een winkelwagentje op een parkeerplaats en de leaseauto is al een stuk goedkoper dan een eigen auto.
Wel benieuwd (met name dit jaar?) wat de fiscale (niet)verschillen doen in de zakelijke lease. Ik zie geen enkel voordeel om bijvoorbeeld een EV te gaan rijden, kijkende naar fiscale waardes. Als je perse elektrisch moet leasen, dan kun je niet kiezen maar waarom zouden mensen nog een EV pakken met klein bereik als je deze ook privé wil kunnen rijden?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
  • Laatst online: 18:47
JB schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:03:
[...]

Wel benieuwd (met name dit jaar?) wat de fiscale (niet)verschillen doen in de zakelijke lease. Ik zie geen enkel voordeel om bijvoorbeeld een EV te gaan rijden, kijkende naar fiscale waardes. Als je perse elektrisch moet leasen, dan kun je niet kiezen maar waarom zouden mensen nog een EV pakken met klein bereik als je deze ook privé wil kunnen rijden?
Dit wordt wel een dingetje idd. Bedrijven die blijven stimuleren of zelfs verplichten om elektrisch te rijden (als je leased) maar a. een EV kost veel meer geld dan een brandstof auto en B. het leasebudget gaat bijna nooit dusdanig omhoog (of soms helemaal niet omhoog) zodat men ook een EV kan leasen. Gevolg is dat de EV's die nog binnen budget passen de kleinere type EVs zijn met grote nadelen als te weinig ruimte voor een gezin, te weinig actieradius etc etc. Dus tja, dan stappen mensen toch weer over van EV rijden naar brandstof maken maken niet meer de geplande keuze van brandstof naar EV.

Ik zit zelf ook een beetje in zo'n situatie. Ik rijd nu een EV en vind dat zo geweldig rijden dat ik eigenlijk niet meer terug wil. Maar mijn wagen viel nog net deels in de 8% bijtelling (eerste 45k). Als ik deze auto over een jaartje moet inleveren is de stap in bijtelling enorm groot. Dezelfde wagen zal dan nooit meer passen.

Het is allemaal gewoon zo vreselijk dubbel, ook vanuit de overheid. Wel stimuleren om meer aan het milieu te denken, groener worden, bedrijven pushen maar het ondertussen met elkaar volstrekt onmogelijk maken voor een rijder om daadwerkelijk EV te kunnen rijden |:( 8)7

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Juancho schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:16:
[...]

Ik zit zelf ook een beetje in zo'n situatie. Ik rijd nu een EV en vind dat zo geweldig rijden dat ik eigenlijk niet meer terug wil. Maar mijn wagen viel nog net deels in de 8% bijtelling (eerste 45k). Als ik deze auto over een jaartje moet inleveren is de stap in bijtelling enorm groot. Dezelfde wagen zal dan nooit meer passen.
Dat de stap groot is, is ook jouw geluk geweest natuurlijk. Maar nu is het de andere kant op aan het gaan met de duurdere aanschaf == hogere fiscale waarde dat een ICE gewoonweg alleen maar logischer is/wordt voor de portemonnee. Wil je toch wat power, dan is een PHEV fiscaal vaak net zo duur als een EV. En het doet qua power in veel gevallen niet eens onder, maar wel een veel groter bereik zonder wachten.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Frame164 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:01:
Ik heb vergeleken, waarbij ook mijn eigen auto een all-risk verzekering heeft. Een nieuwe Model Y (58.000 euro) is voor mij 200 euro (netto) goedkoper per maand dan als ik de auto zakelijk zou kopen. Zakelijk zou ik de auto ook kopen, maar zou ik eventuele schades ook moeten betalen. Enige verschil is dat ze dan aftrekbaar zijn. Maar hoeveel -niet verhaalbare- schade rijdt een mens? Ik heb in 20 jaar hooguit 1000 euro aan niet-verhaalbare schade gehad. Dat risico durf ik wel aan.

Stel dat je een leasebedrag van 800 euro (bruto) hebt en je kan daar een auto van 40K voor leasen. Uitgaan van een gemiddelde bijtelling van 20% heb je dan ook nog eens 8000 euro aan jaarlijkse bijtelling. Dat is dus ruim 1.450 bruto per maand. Uitgaande van 49,5% belasting heb je dan 725 euro te besteden als je zelf gaat rijden. Als je dan ook nog km-vergoeding krijgt, dan kan je daar prima een auto van 40K voor rijden.

KM-vergoeding is best redelijk als die 800 euro de leaseprijs is, maar zonder brandstoftoeslag. Het voordeel van een privé-auto rijden vind ik ook dat je volledig vrij bent in de keuze en dat je ook kan kiezen om langer in de auto door te rijden als je dat uitkomt.

Ik heb jaren geleden afscheid genomen van lease-auto en ik hoef echt niet meer terug. Ik rij nu veel leukere auto's en kan wat anders kopen als mij dat uitkomt.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
JB schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:22:
[...]

Dat de stap groot is, is ook jouw geluk geweest natuurlijk, maar nu is het de andere kant op aan het gaan met de duurdere aanschaf == hogere fiscale waarde dat een ICE gewoonweg alleen maar logischer is/wordt voor de portemonnee. Wil je toch wat power, dan is een PHEV fiscaal vaak net zo duur als een EV. En het doet qua power in veel gevallen niet eens onder, maar wel een veel groter bereik zonder wachten.
Of het geluk geweest is weet ik niet. Het was toen een keuze van de overheid om nog met die bijtelling te werken, mede omdat ze dus EV wilden stimuleren. Dat laatste lijkt er nu wel helemaal weer af want qua bijtelling is het bijna/vrijwel gelijk terwijl de aanschaf van een EV stukken duurder is ivm een brandstof variant van dezelfde auto.

PHEV heeft bij mijn werkgever iig weer het nadeel dat het niet onder EV valt waar je een iets hoger leasebudget voor hebt. Dus wederom een duurdere auto dan een diesel/benzine variant en dus geen optie.

En daarom kom je nu in de situatie, en ik zal daarin vast niet de enige zijn :), dat EV rijden te duur wordt en je toch terugvalt op een brandstof wagen. Ik kan daar echt met mijn kop niet bij als je nog niet zo lang geleden vanuit oa overheid en werkgevers EV rijden zo stimuleert. En ja, er zijn natuurlijk uitzonderingen van bedrijven die wel meebewegen in oa leasebudget om het betaalbaar te blijven houden, gewoon omdat ze perse willen dat er een EV beleid is en blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Ik heb 5 jaar met heel veel plezier gereden in een Model S en dacht ook dat ik niet meer terug zou willen. Omdat ik wou wachten op de nieuwe Model 3 ben ik dus weer in een 11 jaar oude Audi A5 gestapt die ik er naast had. Ik had verwacht dat het me enorm zou tegenvallen, maar om eerlijk te zijn vind ik het helemaal prima. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik hooguit 2x per week naar kantoor hoef (90km enkele reis). Moest ik elke dag, dan zou ik meteen een Model 3 bestellen, want tanken doet eigenlijk nog het meeste pijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
[...]
Het is allemaal gewoon zo vreselijk dubbel, ook vanuit de overheid. Wel stimuleren om meer aan het milieu te denken, groener worden, bedrijven pushen maar het ondertussen met elkaar volstrekt onmogelijk maken voor een rijder om daadwerkelijk EV te kunnen rijden |:( 8)7
Sterker nog. De eis om zakelijke auto's 100procent elektrisch te maken is ook vervallen omdat er dan te weinig brandstof accijns binnen zou komen.

Als de overheid echt EV wil stimuleren moet de bijtelling naar 10 tot max 15 procent over de hele cataloguswaarde. Dan krijg je mensen er wel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
BugBoy schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:31:
[...]

Ik heb 5 jaar met heel veel plezier gereden in een Model S en dacht ook dat ik niet meer terug zou willen. Omdat ik wou wachten op de nieuwe Model 3 ben ik dus weer in een 11 jaar oude Audi A5 gestapt die ik er naast had. Ik had verwacht dat het me enorm zou tegenvallen, maar om eerlijk te zijn vind ik het helemaal prima. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik hooguit 2x per week naar kantoor hoef (90km enkele reis). Moest ik elke dag, dan zou ik meteen een Model 3 bestellen, want tanken doet eigenlijk nog het meeste pijn.
Ja dit was ik nog vergeten erbij te zeggen, ik werk sinds Corona ook nog vaak maar 2 dagen op kantoor bij klanten (dat verschilt wel) en ik ga op dat gebied nooit meer terug naar 4 a 5x in de week op de weg zitten. Dat file rijden en al die verloren tijd, die periode heb ik wel lang genoeg gehad. Dus de vraag komt dan ook wel een keer: is lease het nog waard of kan je beter leasebudget laten uitbetalen en die 2x met de trein gaan en privé een leuke auto aanschaffen. Gaan het zien. Mijn leasecontract loopt nog een jaartje door maar ik kan die verlengen tot max 5 jaar. Gezien de 8% bijtelling wat ik nu heb ga ik dat sowieso wel doen denk ik.

Maargoed, je weet nooit hoe het loopt, voor hetzelfde geldt komt er een gave uitdaging voorbij waarbij je op de fiets naar je werk kan en houdt dat in dat leasen niet eens meer een optie is ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 11-01-2024 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

BugBoy schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:31:
[...]

Dit is toch wederom appels met peren vergelijken? Wat als jij wel 5x per week naar kantoor moet? Bijtelling obv gebruik zou dan logischer zijn om te vergelijken ;)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Juancho schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:43:
[...]

Ja dit was ik nog vergeten erbij te zeggen, ik werk sinds Corona ook nog vaak maar 2 dagen op kantoor bij klanten (dat verschilt wel) en ik ga op dat gebied nooit meer terug naar 4 a 5x in de week op de weg zitten. Dat file rijden en al die verloren tijd, die periode heb ik wel lang genoeg gehad. Dus de vraag komt dan ook wel een keer: is lease het nog waard of kan je beter leasebudget laten uitbetalen en die 2x met de trein gaan en privé een leuke auto aanschaffen. Gaan het zien. Mijn leasecontract loopt nog een jaartje door maar ik kan die verlengen tot max 5 jaar. Gezien de 8% bijtelling wat ik nu heb ga ik dat sowieso wel doen denk ik.
Heel herkenbaar. Grappig is wel, dat er alleen maar meer files staan 8)7 Ik dacht eerst dat ik het gewoon niet meer gewend was na corona, maar het is gewoon niet meer leuk om in de spits ergens heen te moeten. Hell, zelfs op de gekste tijden staat er file tegenwoordig.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
JB schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:44:
[...]

Heel herkenbaar. Grappig is wel, dat er alleen maar meer files staan 8)7 Ik dacht eerst dat ik het gewoon niet meer gewend was na corona, maar het is gewoon niet meer leuk om in de spits ergens heen te moeten. Hell, zelfs op de gekste tijden staat er file tegenwoordig.
Stukje besef dat het ook anders kon tijdens/rondom Corona. Heb daar persoonlijk enorm veel aan gehad want ik had het al soort van geaccepteerd. Thuiswerken was voor Corona sowieso vaak lastig, hele discussies om aub 1 dag in de week thuis te mogen werken. En nu zie je bij die organisaties, ook zeker overheid, dat het eerder andersom is: meestal thuis en 1 a 2 kantoordagen....

Ik heb dat als zo idioot fijn ervaren dat ik never nooit meer terug wil naar die situatie van 5x verplicht naar kantoor. Dat is bijna het eerste wat ik aangeef bij gesprekken me een nieuwe klant. En gelukkig denken 8 van de 10 klanten nog steeds zo.

Heeft alleen wel effect op het aantal KM dat je rijdt want wat ik vroeger er in 1 jaar door heen reed...is nu in 2,5 jaar ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Juancho schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:48:
[...]

Stukje besef dat het ook anders kon tijdens/rondom Corona. Heb daar persoonlijk enorm veel aan gehad want ik had het al soort van geaccepteerd. Thuiswerken was voor Corona sowieso vaak lastig, hele discussies om aub 1 dag in de week thuis te mogen werken. En nu zie je bij die organisaties, ook zeker overheid, dat het eerder andersom is: meestal thuis en 1 a 2 kantoordagen....

Ik heb dat als zo idioot fijn ervaren dat ik never nooit meer terug wil naar die situatie van 5x verplicht naar kantoor. Dat is bijna het eerste wat ik aangeef bij gesprekken me een nieuwe klant. En gelukkig denken 8 van de 10 klanten nog steeds zo.

Heeft alleen wel effect op het aantal KM dat je rijdt want wat ik vroeger er in 1 jaar door heen reed...is nu in 2,5 jaar ofzo :)
Precies, maar je merkt er die 1-2x per week op de weg he-le-maal niets van, zo druk :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Juancho schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:43:
Maargoed, je weet nooit hoe het loopt
En dat is ook een voordeel van een privé auto. Je hebt de vrijheid om de auto te kiezen die je wilt en hoe lang je daar in wilt rijden. Bij een lease-auto zit je vaak met boetebedrag (ik had altijd auto's die boven het standaard lease-budget zaten) of je hebt het probleem dat je plotseling een auto moet kopen als je van baan wisselt.
JB schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:43:
Dit is toch wederom appels met peren vergelijken? Wat als jij wel 5x per week naar kantoor moet? Bijtelling obv gebruik zou dan logischer zijn om te vergelijken ;)
Bijtelling op basis van privégebruik is niet haalbaar, maar zou inderdaad wel eerlijker zijn. Het zou ook het autogebruik terugdringen, want met een leaseauto is fietsen vaak nog duurder dan autorijden. Dat is wel een prettige bijkomstigheid van lease (als je in loondienst bent). Als je toch al de bijtelling moet aftikken, dan zijn extra kilometers "gratis".

Als ik 5x in de week naar kantoor moet, dan krijg ik ook meer km-vergoeding. Daar kan je niet van rijden, dus het plaatje zal financieel ongunstiger uitvallen. Andere voordelen (vrijheid) blijf je dan houden. Overigens zou ik die Model 3 -die ik aanhaalde- ook gewoon weer privé kopen. Als ZZP-er is zakelijk rijden gewoon niet meer aantrekkelijk en privé rijden vrijwel altijd goedkoper (en minder gedoe en meer flexibel).

Maar iedereen moet lekker zelf bepalen wat die doet. Ik heb niks tegen lease-auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
[...]

Dat ljikt me sterk, tenzij je een enorm leasebedrag hebt en een zeer goedkope of al bijna afgeschreven auto. In bijna alle andere gevallen is het niet voordeliger, dit is al talloze keren berekend.
Vergeet niet dat je over het leasebedrag wat je erbij krijgt gewoon inkomstenbelasting betaald, (bijzonder tarief?) en dat je met je km-vergoeding vaker niet dan wel uitkomt. Afgezien van het risico, onvoorziene onkosten, hogere slijtage (banden) en brandstof/energieprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
BugBoy schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:28:
[...]

Ik heb vergeleken, waarbij ook mijn eigen auto een all-risk verzekering heeft. Een nieuwe Model Y (58.000 euro) is voor mij 200 euro (netto) goedkoper per maand dan als ik de auto zakelijk zou kopen. Zakelijk zou ik de auto ook kopen, maar zou ik eventuele schades ook moeten betalen. Enige verschil is dat ze dan aftrekbaar zijn. Maar hoeveel -niet verhaalbare- schade rijdt een mens? Ik heb in 20 jaar hooguit 1000 euro aan niet-verhaalbare schade gehad. Dat risico durf ik wel aan.

Stel dat je een leasebedrag van 800 euro (bruto) hebt en je kan daar een auto van 40K voor leasen. Uitgaan van een gemiddelde bijtelling van 20% heb je dan ook nog eens 8000 euro aan jaarlijkse bijtelling. Dat is dus ruim 1.450 bruto per maand. Uitgaande van 49,5% belasting heb je dan 725 euro te besteden als je zelf gaat rijden. Als je dan ook nog km-vergoeding krijgt, dan kan je daar prima een auto van 40K voor rijden.

KM-vergoeding is best redelijk als die 800 euro de leaseprijs is, maar zonder brandstoftoeslag. Het voordeel van een privé-auto rijden vind ik ook dat je volledig vrij bent in de keuze en dat je ook kan kiezen om langer in de auto door te rijden als je dat uitkomt.

Ik heb jaren geleden afscheid genomen van lease-auto en ik hoef echt niet meer terug. Ik rij nu veel leukere auto's en kan wat anders kopen als mij dat uitkomt.
Hoe wil je dezelfde auto prive rijden die 800 ex btw kost voor minder dan 800 euro/maand netto inc btw?
Zou alleen kunnen als de norm KM van je werkgever veel hoger is dan je daadwerkelijk gereden kilomters. Dus bijvoorbeeld norm 40k/jaar, praktijk 10k/jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
BugBoy schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:53:
[...]

En dat is ook een voordeel van een privé auto. Je hebt de vrijheid om de auto te kiezen die je wilt en hoe lang je daar in wilt rijden. Bij een lease-auto zit je vaak met boetebedrag (ik had altijd auto's die boven het standaard lease-budget zaten) of je hebt het probleem dat je plotseling een auto moet kopen als je van baan wisselt.
Nou ik kan niet in jouw portemonnee kijken maar ik kan niet zomaar een auto kiezen die ik wil. Sterker nog, ik rijd nu dus een XC40 maar als ik die zou inleveren en zelf moet kopen zal het echt een totaal ander niveau auto zijn. Zomaar even een paar 10k neerleggen voor een auto gaan we iig niet doen. Voordeel van leasen is juist dat je een categorie auto kan/mag rijden die velen privé gezien nooit hadden kunnen kopen. En dat om de 4 a 5 jaar weer. Ja een luxe, maar het is ook deel van je werk uiteraard.

Ja er zit een boete aan als je vertrekt maar normaliter als een andere organisatie je zo graag wil dan nemen ze het leasecontract we over of ze tikken de boete af.

Ik zou het zelf overigens best zien zitten om na 5 jaar mijn Volvo over te nemen van de leasemaatschappij maar volgens mij vragen die altijd achterlijk hoge prijzen dat het volstrekt kansloos is. Jammer, anders zou ik dat zeker overwegen. Ik ben de eerste en enige rijder van deze auto, ken de geschiedenis dus goed. Zou een dikke plus zijn. Maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Z___Z schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:56:
[...]

Hoe wil je dezelfde auto prive rijden die 800 ex btw kost voor minder dan 800 euro/maand netto inc btw?
Zou alleen kunnen als de norm KM van je werkgever veel hoger is dan je daadwerkelijk gereden kilomters. Dus bijvoorbeeld norm 40k/jaar, praktijk 10k/jaar.
Je kan de prijs ook drukken door langer dan de gebruikelijke 3 of 4 jaar met die auto te rijden. Grootste afschrijving zit in de eerste jaren.
Of... je koopt een vergelijkbare auto, maar dan tweedehands en zonder eigen schade verzekering. Dat verhoogt het risico, maar zonder schade rij je zeker goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Aldusso schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:53:
[...]

Dat ljikt me sterk, tenzij je een enorm leasebedrag hebt en een zeer goedkope of al bijna afgeschreven auto. In bijna alle andere gevallen is het niet voordeliger, dit is al talloze keren berekend.
Vergeet niet dat je over het leasebedrag wat je erbij krijgt gewoon inkomstenbelasting betaald, (bijzonder tarief?) en dat je met je km-vergoeding vaker niet dan wel uitkomt. Afgezien van het risico, onvoorziene onkosten, hogere slijtage (banden) en brandstof/energieprijzen.
Hier was het lease bedrag rond de 710 ex brandstof. Liet ik voor de helft uitkeren en de andere helft vaste reiskosten vergoeding. Dat was helaas de enige keuze.

Toen ging de brandstofprijs omhoog en een klant waar ik ipv 2 a 3 weer 5 dagen per week naar kantoor moest.
Met een privé auto die aardige onderhoudskosten heeft (dure onderdelen) en een aardige slok benzine lust en op euro 98 rijdt was dat echt niet meer te betalen.

Ik ben dus toch overgestapt naar een lease auto en scheelt me zo een paar honderd euro in de maand.
De privé auto staat er nog wel naast voor de deur dus betaal dan ook geen bijtelling op de lease wagen.

Edit: Leasebedrag is hier wel veranderd dit jaar naar +-1200 incl brandstof dus hier is het aardig omhoog gegaan qua budget. Dus een fatsoenlijke EV is hier nog wel aardig in het budget te krijgen. Dat is overigens ook de reden dat de budgetten omhoog gegaan zijn. Ze willen ons in de (PH)EV's krijgen en houden.

[ Voor 11% gewijzigd door Csotranme op 11-01-2024 15:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BugBoy
Aldusso schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:53:
Als je de auto 5 jaar rijdt (tegenwoordig niet ongeween in de lease) en je gaat even uit van 20% gemiddelde bijtelling, dan heb je de hele catalogusprijs al een keer mogen bijtellen. Netto heb je dan al de auto voor de helft betaald (uitgaande van hoogste belastingschijf). Stel dat de auto de helft afschrijft na 5 jaar (bij veel rijden wel wat meer), dan heb je de afschrijving dus eigenlijk zelf betaald. Dan houd je over dat je voor die 400 euro per maand (800 euro bruto is ongeveer 400 euro netto) brandstof en onderhoud moet doen. Je moet best veel rijden om daar niet mee uit te komen. Tenzij je dus erg veel rijdt, ben ik er van overtuigd dat privé rijden voordeliger is. Daarbij heb je ook de keuze om geen nieuwe auto te gaan rijden (of langer door te blijven rijden als de auto goed is) en zo nog meer te besparen (maar dan is het wel appels met peren vergelijken).
Z___Z schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:56:
Zie wat ik hierboven schrijf. Behalve dat je het leasebedrag (bruto, dus netto de helft) krijgt hoef je ook nog eens geen bijtelling te betalen.
Juancho schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:59:
Nou ik kan niet in jouw portemonnee kijken maar ik kan niet zomaar een auto kiezen die ik wil.
Ik gelukkig wel (binnen grenzen natuurlijk, een Bugati zit er helaas niet in ;) ), maar dat wil niet zeggen dat ik dan meteen een hele dure auto wil kopen.
Sterker nog, ik rijd nu dus een XC40 maar als ik die zou inleveren en zelf moet kopen zal het echt een totaal ander niveau auto zijn. Zomaar even een paar 10k neerleggen voor een auto gaan we iig niet doen.
Nu loop je maandelijks het leasebedrag mis en betaal je ook nog eens dikke bijtelling. Omdat je dat niet in 1x betaald voel je het wellicht wat minder, maar even uitgaande van 750 euro lease/maand en een bijtelling van 380 euro (netto). Dan kost je die auto per maand dus netto zo'n 700 euro/maand. Dat is over 4 jaar dus ook bijna 34.000 euro.
Voordeel van leasen is juist dat je een categorie auto kan/mag rijden die velen privé gezien nooit hadden kunnen kopen. En dat om de 4 a 5 jaar weer. Ja een luxe, maar het is ook deel van je werk uiteraard.
Een luxe waar je onderaan de streep dus gewoon zelf flink voor betaald. Daarbij is het tegenwoordig vaak ook zo dat reistijd ook in eigen tijd moet gebeuren (bijv. IT detachering) en je al gauw elke dag 1-2 uur onbetaald in de auto zit. Als je 40.000km per jaar rijdt, dan zal daarvan heel veel zakelijk zijn en dan zou ik ook voor een lease-auto kiezen. Maar er zijn best veel mensen die veel minder rijden en dan kan je beter privé wat kopen (vooral bij veel thuiswerken). Ik wil ook niet beweren dat het voor iedereen goedkoper is. Enkel als je ZZP-er bent, dan is het vrijwel altijd goedkoper om privé te rijden en km-declaraties te doen.
Ik zou het zelf overigens best zien zitten om na 5 jaar mijn Volvo over te nemen van de leasemaatschappij maar volgens mij vragen die altijd achterlijk hoge prijzen dat het volstrekt kansloos is. Jammer, anders zou ik dat zeker overwegen. Ik ben de eerste en enige rijder van deze auto, ken de geschiedenis dus goed. Zou een dikke plus zijn. Maar helaas.
En dat is nu precies de reden waarom de leasemaatschappij dat hoge bedrag betaald. Er zijn best wat mensen die hun eigen auto overnemen. De laatste lease-auto die ik had (Mazda 6) heb ik ook zelf overgenomen toen ik ZZP-er werd (15 jaar geleden). Daarvoor heb ik "teveel" betaald, maar ik vond dat het waard omdat ik wist wat ik kocht. Vervolgens nog 150.000km erbij gezet met vrijwel enkel regulier onderhoud. De enige auto die ik daarna nog zakelijk gereden heb was een Tesla Model S, omdat die met 4% bijtelling een MIA subsidie wel veel goedkoper zakelijk te rijden was. De rest allemaal privé en altijd nog goedkoper geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
BugBoy schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:06:
[...]

Als je de auto 5 jaar rijdt (tegenwoordig niet ongeween in de lease) en je gaat even uit van 20% gemiddelde bijtelling, dan heb je de hele catalogusprijs al een keer mogen bijtellen. Netto heb je dan al de auto voor de helft betaald (uitgaande van hoogste belastingschijf). Stel dat de auto de helft afschrijft na 5 jaar (bij veel rijden wel wat meer), dan heb je de afschrijving dus eigenlijk zelf betaald. Dan houd je over dat je voor die 400 euro per maand (800 euro bruto is ongeveer 400 euro netto) brandstof en onderhoud moet doen. Je moet best veel rijden om daar niet mee uit te komen. Tenzij je dus erg veel rijdt, ben ik er van overtuigd dat privé rijden voordeliger is. Daarbij heb je ook de keuze om geen nieuwe auto te gaan rijden (of langer door te blijven rijden als de auto goed is) en zo nog meer te besparen (maar dan is het wel appels met peren vergelijken).

[...]

Zie wat ik hierboven schrijf. Behalve dat je het leasebedrag (bruto, dus netto de helft) krijgt hoef je ook nog eens geen bijtelling te betalen.

[...]

Ik gelukkig wel (binnen grenzen natuurlijk, een Bugati zit er helaas niet in ;) ), maar dat wil niet zeggen dat ik dan meteen een hele dure auto wil kopen.

[...]

Nu loop je maandelijks het leasebedrag mis en betaal je ook nog eens dikke bijtelling. Omdat je dat niet in 1x betaald voel je het wellicht wat minder, maar even uitgaande van 750 euro lease/maand en een bijtelling van 380 euro (netto). Dan kost je die auto per maand dus netto zo'n 700 euro/maand. Dat is over 4 jaar dus ook bijna 34.000 euro.

[...]

Een luxe waar je onderaan de streep dus gewoon zelf flink voor betaald. Daarbij is het tegenwoordig vaak ook zo dat reistijd ook in eigen tijd moet gebeuren (bijv. IT detachering) en je al gauw elke dag 1-2 uur onbetaald in de auto zit. Als je 40.000km per jaar rijdt, dan zal daarvan heel veel zakelijk zijn en dan zou ik ook voor een lease-auto kiezen. Maar er zijn best veel mensen die veel minder rijden en dan kan je beter privé wat kopen (vooral bij veel thuiswerken). Ik wil ook niet beweren dat het voor iedereen goedkoper is. Enkel als je ZZP-er bent, dan is het vrijwel altijd goedkoper om privé te rijden en km-declaraties te doen.

[...]

En dat is nu precies de reden waarom de leasemaatschappij dat hoge bedrag betaald. Er zijn best wat mensen die hun eigen auto overnemen. De laatste lease-auto die ik had (Mazda 6) heb ik ook zelf overgenomen toen ik ZZP-er werd (15 jaar geleden). Daarvoor heb ik "teveel" betaald, maar ik vond dat het waard omdat ik wist wat ik kocht. Vervolgens nog 150.000km erbij gezet met vrijwel enkel regulier onderhoud. De enige auto die ik daarna nog zakelijk gereden heb was een Tesla Model S, omdat die met 4% bijtelling een MIA subsidie wel veel goedkoper zakelijk te rijden was. De rest allemaal privé en altijd nog goedkoper geweest.
Je kan dus alleen goedkoper rijden als je een mindere/goedkopere auto neemt, hetzij een occasion of een kleinere/minder luxe auto. Met een occasion kan je inderdaad het geluk hebben dat je weinig onverwacht onderhoud hebt en je kan besparen op de verzekering als je veel schadevrije jaren hebt, of niet casco verzekert. Die 400 in je voorbeeld wat je over houd, moet je naast brandstof en onderhoud ook de MRB en verzekering van betalen. MRB is bij een beetje auto al 70 euro/maand en verzekering zit casco al snel op 50-100 euro afhankelijk waar je woont. Blijft er maar 250 over voor brandstof en onderhoud. Dat is niet heel veel. Voor die 400 euro afschrijving per maand kan overigens ook niet heel veel auto meer rijden.

Een rekenvoorbeeld, VW Golf, helemaal kaal, cataloguswaarde 35k, 25k KM/jaar, kost zo'n 800 Euro/maand bruto incl brandstof ex btw.
https://directlease.nl/le...productFlexibleDuration=N

Ik zie niet hoe je eenzelfde kale nieuwe Golf voor 800 Euro/maand inclusief onderhoud, brandstof, verzekering en afschrijving netto incl btw kan rijden. Private lease kost die Golf al 550/maand ex brandstof met 10k KM/jaar. Laat je heel goed kunne onderhandelen, zou je dit kwijt kunnen zijn met 25k KM/jaar. Moet je nog wel tanken. Dan kom je in het beste geval ongeveer op 800 Euro uit, terwijl je zakelijk 800/2 + 22%*35k/2/12 = 720 euro komt.
https://privatelease.volk...0&YearlyKm=10000&filter=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Als je werkgever voor 800 euro een Golf full-operational kan leasen, dan heb je dus verzekering, MRB, afschrijving en onderhoud zelf ook gedekt voor dat bedrag (tenzij je totaal geen no-claim hebt, maar dat is niet gebruikelijk). Daar zit ook nog een opslag in, omdat de leasemaatschappij er ook nog wat aan wil verdienen. Voor 800 euro kan je denk ik zelf dus ook die auto rijden en mis je enkel nog de brandstof. Die 800 euro van de werkgever is wel ex. BTW, maar de lease-maatschappij heeft natuurlijk ook zijn marge.

Van die 800 euro houd je 400 euro over. Dan mis je nog 400 euro, maar de bijtelling van de auto is (uitgaande van nieuwprijs 40.000 euro) dus 8.000 euro per jaar, dus 670 euro per maand. Dat is dus 335 euro netto. Heb je al 735 euro gedekt en krijg je per kilometer ook nog 23ct uitgekeerd. Alle onderhoud, afschrijving is al gedekt, dus nog puur brandstof. Dat ga je wel redden (moet zeggen dat ik gerekend heb met een Tesla Y).

Scheelt het veel? Nee, maar je hebt wel de vrijheid dat je kan rijden wat je wil en hoe lang je wil. Dus geen verplichting om een dure EV aan te schaffen en je kan zo lang blijjven rijden als je wilt. Tot voor kort bood Tesla een 3,5% financiering aan op de Model Y. Je kan het geld zelf in een deposito wegzetten voor 4,2%. Dus ook op dat vlak valt er soms nog wel een voordeeltje te halen.

Als je inderdaad elke 4 jaar een volledige nieuwe auto wil (ik zou niet weten waarom), dan ben je wellicht met lease voordeliger uit. Ik heb alleen het gevoel dat veel leaserijders het geld wellicht anders beter hadden kunnen besteden. Maar dat is gelukkig niet aan mij. Iedereen moet lekker zijn geld uitgeven aan wat die belangrijk vind. En als het wat extra kost, maar je vind het prettig geen onverwachtse kosten te hebben dan is dat natuurlijk ook dikke prima.

Maar sommige mensen doen alsof een leaseauto echt een mega-voordeel is. Dat is het (al een tijd) niet meer. Het is grotendeels een sigaar uit eigen doos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerry-
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-01 16:04
BugBoy schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:04:
Als je werkgever voor 800 euro een Golf full-operational kan leasen, dan heb je dus verzekering, MRB, afschrijving en onderhoud zelf ook gedekt voor dat bedrag (tenzij je totaal geen no-claim hebt, maar dat is niet gebruikelijk). Daar zit ook nog een opslag in, omdat de leasemaatschappij er ook nog wat aan wil verdienen. Voor 800 euro kan je denk ik zelf dus ook die auto rijden en mis je enkel nog de brandstof. Die 800 euro van de werkgever is wel ex. BTW, maar de lease-maatschappij heeft natuurlijk ook zijn marge.

Van die 800 euro houd je 400 euro over. Dan mis je nog 400 euro, maar de bijtelling van de auto is (uitgaande van nieuwprijs 40.000 euro) dus 8.000 euro per jaar, dus 670 euro per maand. Dat is dus 335 euro netto. Heb je al 735 euro gedekt en krijg je per kilometer ook nog 23ct uitgekeerd. Alle onderhoud, afschrijving is al gedekt, dus nog puur brandstof. Dat ga je wel redden (moet zeggen dat ik gerekend heb met een Tesla Y).

Scheelt het veel? Nee, maar je hebt wel de vrijheid dat je kan rijden wat je wil en hoe lang je wil. Dus geen verplichting om een dure EV aan te schaffen en je kan zo lang blijjven rijden als je wilt. Tot voor kort bood Tesla een 3,5% financiering aan op de Model Y. Je kan het geld zelf in een deposito wegzetten voor 4,2%. Dus ook op dat vlak valt er soms nog wel een voordeeltje te halen.

Als je inderdaad elke 4 jaar een volledige nieuwe auto wil (ik zou niet weten waarom), dan ben je wellicht met lease voordeliger uit. Ik heb alleen het gevoel dat veel leaserijders het geld wellicht anders beter hadden kunnen besteden. Maar dat is gelukkig niet aan mij. Iedereen moet lekker zijn geld uitgeven aan wat die belangrijk vind. En als het wat extra kost, maar je vind het prettig geen onverwachtse kosten te hebben dan is dat natuurlijk ook dikke prima.

Maar sommige mensen doen alsof een leaseauto echt een mega-voordeel is. Dat is het (al een tijd) niet meer. Het is grotendeels een sigaar uit eigen doos.
Volgens mij klopt je berekening. Ik ben hier nl. de laatste tijd ook mee bezig geweest. Met de huidige bijtellingsregels lijkt het niet mee echt interessant om in loondienst zakelijk te leasen, tenzij je echt heel veel KM's maakt.

Toch twijfel ik ook nog steeds of ik een zakelijke lease auto moet nemen of niet. Waarom? Mijn werkgever heeft het mij aangeboden als secundaire arbeidsvoorwaarden. Zie het als extra bonus. Het volgende is m'n situatie:

Zakelijk:
1. Ik ga 3/4x per week met het OV naar m'n werk, dat veranderd niet bij een lease auto (OV is makkelijker). OV kaart kan ik behouden.
2. 1x per week rij ik met m'n particuliere auto naar een partner. Dit is maandelijks 600KM en ontvang hiervoor 23ct per KM. Maandelijks vast EUR 138,-.
3. Overige KM's die ik zakelijk maak is zo'n 200KM per maand. Ook hiervoor ontvang ik 23ct per kilometer.

Persoonlijk:
1. Ik heb zelf een auto die ik wil verkopen ivm een grotere auto. Als ik particulier een nieuwe auto zal gaan kopen, zal ik daar zo'n 20K voor betalen. Ik hou van een mooie comfortabele auto.
2. Ik rij zelf relatief veel. Zo'n 15K per jaar i.v.m. veel weg in het weekend en vakanties in het buitenland.

Ik zou een Tesla M3 willen leasen, waarbij de werkgever zo'n 900 p/m aan leasekosten incl. brandstof aan gaat betalen. Ik kan natuurlijk ook nog vragen of ze het leasebudget bij m'n bruto loon op kunnen tellen. Dan hou ik er volgens mij netto zo'n 400 aan over en betaal ik geen bijtelling á 370 euro per maand = EUR 770,-. Dan moet ik natuurlijk wel zelf een auto kopen.
Gek of niet, m'n bruto loon stijgt hiermee wel aanzienlijk en op papier verdien ik dan 'veel' wat in m'n salarisonderhandeling nadelig kan werken. Lastig dillema....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Even een bewust selectieve quote ;).
BugBoy schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:04:
Als je inderdaad elke 4 jaar een volledige nieuwe auto wil (ik zou niet weten waarom), dan ben je wellicht met lease voordeliger uit.
Omdat het gewoon ook hartstikke leuk kan zijn om in een leuke nieuwe auto te rijden.
Ik heb alleen het gevoel dat veel leaserijders het geld wellicht anders beter hadden kunnen besteden. Maar dat is gelukkig niet aan mij. Iedereen moet lekker zijn geld uitgeven aan wat die belangrijk vind.
En daar zit de crux, de een vind het het waard, de ander niet.
En als het wat extra kost, maar je vind het prettig geen onverwachtse kosten te hebben dan is dat natuurlijk ook dikke prima.

Ik denk dat het omslagpunt inderdaad een aantal jaren geleden was. Toen de bijtelling nog ietsjes lager was maar vooral de cataloguswaardes flink lager waren: 2017, 18, 19. Veel zakelijke rijders zijn toen (bewust of onbewust) gevallen voor de lage EV bijtellingspercentages. En die kregen afgelopen twee jaren en dit jaar de deksel op de neus. Catalogusprijs én de bijtelling flink omhoog. Dan kun je nog privé veel kilometers rijden en alsnog netto wat goedkoper uit zijn met een full operational lease via de WG. Maar aan de door de WG opgestelde (en gedoogde!) richtlijnen van bijv. 10 of 15k km privé /jr komt ook een soort van eind met de RVO-eisen waarbij de WG de zakelijke kilometers moet delen. De drempel om dan ook de zakelijke/privé verhouding te gaan controleren is wel erg laag.
Dan het laatste punt, een auto kan duur zijn. Ik had hiervoor een Fabia van een jaar of zeven oud, niets mis mee. Maar daarmee ga ik geen 400km op één dag rijden voor mijn WG dat vind ik niet comfortabel. Nu ben ik ook moe na een werkdag op kantoor, maar dat komt omdat ik dan 14 uur in de weer geweest ben, niet omdat ik vier uur in de auto gezeten heb. Maar een vergelijkbare auto kopen voor die afstanden zit er voor mij (en velen anderen) niet in. Als ik 40k kon stukslaan zou ik bijvoorbeeld eerst de badkamer doen.

Je kunt er gewoon een flowchart van maken om het stukje gevoel daarin kwijt te kunnen en zolang je zonder gevoel argumenteert voor een privé of een zakelijke auto komt je altijd op hetzelfde uit gebaseerd op de ingevoerde cijfers (en huidige overheidsregelingen :9 ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simonsters
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:24
Of lease in loondienst uitkan hangt helemaal af van de voorwaarden. Net zelf alles doorgerekend ivm aflopen lease.
Volvo V60 T6 gaat fiscaal >60k is netto +-600e/maand.
In mijn geval kan ik ipv lease 875 bruto laten uitbetalen + 0.40€/km. Afhankelijk van je km (30k in mijn geval) is je delta netto +-1500€. Daar kan ik heel prima een model 3 voor kopen en rijden en goed geld overhouden.
Pagina: 1 ... 46 ... 57 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1