En heb je daar ook een mening over of houd je het bij deze oneliner?
Want een vorige leaseauto van mij: een Skoda Octavia Combi uit '21 was als ik datzelfde model in 2023 wilde bestellen zo'n 8k duurder wat je ook in de leaseprijs terugzag. Een ander voorbeeld was een alternatief: een Mazda3 122 Luxury als ik nu de huidige generatie Mazda3 bestel in de kleinste motorisering, automaat én in de meest luxe versie (even de excessen niet meegenomen als versies: Nagisa/Takumi) die fiscaal zo'n 4k duurder is en in de lease zonder brandstof van €708 naar €841 gaat.
Dan vergeten we gemakshalve nog even dat de bijtelling elk jaar omhoog kruipt en je voor je privé netto kosten om je zakelijk vervoer privé te mogen rijden we jaar op jaar meer mogen betalen. En dat gaat dubbel op; catalogusprijs van een vergelijkbare auto gaat omhoog én bijtellingspercentages gaan omhoog.
Ik zit in een comfortabele positie waar ik echt niet over kan klagen, maar het is echt wel merkbaar én goed te kwantificeren.
edit:
Laten we de A-segment auto's niet vergeten, want de spoeling is daarin erg dun geworden. De auto's kunnen er niet meer uit voor de prijs die ze gekost hebben met de huidige veiligheidseisen in de EU. Dus worden de A-segmenters maar geschrapt.
Auto RAI schreef hier een leuk stukje over een tweetal jaar geleden:
https://autorai.nl/a-segment-aanbod-2023/
Maar het lijstje wat ze toen hadden (wat van 20 auto's naar dit lijstje ging): Dacia Sandero, Mitsubishi Space Star, Suzuki Ignis, Kia Picanto, Hyundai i10, Fiat 500 en de Toyota Aygo X
Kun je de Mitsubishi en Suzuki ook verwijderen. De Picanto is
net geen 20k. De Fiat 500 is er enkel nog in EV die is
net geen 29k. De i10 is ook kaal
meer dan 20k. En de Aygo X is gewoon de Aygo maar dan wel dan wel
ruim 21k i.p.v. net geen 13k toen de X er nog
niet op stond in 2021.
Net voor Covid had je nog keuze uit zo'n 15+ modellen en reed je voor 13k in een A-segment mét opties. Kijk naar alle buurtzorgwerkers e.d. functies die een autootje krijgen - als je die privé wilt rijden kost je dat (op een parttimesalaris) een rib uit je lijf voor relatief weinig meerwaarde.
[
Voor 37% gewijzigd door
True op 09-07-2025 12:52
]