Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 57 58 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:45
JB schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:50:
Ik heb ook nog een leuke. Auto's die met een vast kilometrage worden geleased door je werkgever maar wat als je daarover heen gaat? Mag een werkgever die kosten zomaar aan jou doorbelasten? En wanneer wel/niet? Als je de auto alleen zakelijk rijdt, snap ik dat je die discussie makkelijker wint maar als je ook bijtelling betaald?
Heb je de vraag al aan je werkgever gesteld?

In ons bedrijf wordt elke auto geleased met een jaarlijkse kilometrage van 30k, maar de verschillen worden niet doorgerekend. En eeriljk, ik ken geen bedrijven in B die dat doen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:50

JB

Cédric roelt!

Tommie12 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:52:
[...]

In ons bedrijf wordt elke auto geleased met een jaarlijkse kilometrage van 30k, maar de verschillen worden niet doorgerekend. En eeriljk, ik ken geen bedrijven in B die dat doen.
Hier ook alles zelfde jaarlijkse kilometrage. Alleen de een woont/zit verder van zijn werk af dan de ander. De een zal ook meer privé rijden dan de ander. Er staat nergens vermeld hoeveel privé kilometers dat mogen zijn, maar zal ook lastig aantonen worden zonder rittenregistratie. Theorie vs praktijk; theorie 5 dagen werken bij klant, praktijk maar 2x per week naar kantoor en de rest remote. Hoe mag je dat als werknemer tellen, kijkende naar zakelijke km's etc.?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb ook nog een leuke. Auto's die met een vast kilometrage worden geleased door je werkgever maar wat als je daarover heen gaat? Mag een werkgever die kosten zomaar aan jou doorbelasten? En wanneer wel/niet? Als je de auto alleen zakelijk rijdt, snap ik dat je die discussie makkelijker wint maar als je ook bijtelling betaald?
Ik hoop niet dat je die discussie echt hebt met je werkgever.
Dit is toch echt iets wat de werkgever moet regelen en risico voor neemt. Dit is gewoonweg ondernemerschap, stuk inschatting qua kilomters hoort daar gewoon bij. Je kunt echt niet vooraf 100% goed inschatten wat iedereen gaat rijden. Stukje ondernemersrisico.

Anders is het makkelijk: Baas, ik kan niet naar klant x, want ik heb geen kilometers meer, stuur je een taxi / andere oplossing.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

ZeRoC00L schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:01:
[...]

Ik hoop niet dat je die discussie echt hebt met je werkgever.
Dit is toch echt iets wat de werkgever moet regelen en risico voor neemt. Dit is gewoonweg ondernemerschap, stuk inschatting qua kilomters hoort daar gewoon bij. Je kunt echt niet vooraf 100% goed inschatten wat iedereen gaat rijden. Stukje ondernemersrisico.

Anders is het makkelijk: Baas, ik kan niet naar klant x, want ik heb geen kilometers meer, stuur je een taxi / andere oplossing.
Helemaal eens. Kan me alleen wel voorstellen dat als je de auto in gaat zetten voor andere zaken (aantoonbaar), dit gezeik op kan leveren. Maar dat is alleen met buitenproportionele kilometerstanden, lijkt me.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-07 11:31

Mystikal

It never hurts to help!

mv_ak schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 23:30:
[...]

Welk brandstof voorschot hanteren ze? Bij een andere leasemaatschappij viel de dmi daardoor ook hoog uit omdat men ervan uitging dat in de praktijk alleen op benzine gereden wordt en dat is dus relatief onzuinig. 1:14 oid.
Cijfers waren excl brandstof.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
JB schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:56:
[...]

Hier ook alles zelfde jaarlijkse kilometrage.
Waarschijnlijk is dat 'alles hetzelfde' alleen het normkilometrage om te bepalen wat voor auto's er wel of niet 'binnen budget' vallen.
Alleen de een woont/zit verder van zijn werk af dan de ander. De een zal ook meer privé rijden dan de ander.
De overgekomen kilometrage op het leasecontract wordt uiteindelijk niet door de werknemer bepaald maar door werkgever / wagenparkbeheer.

De werkelijke kosten kunnen dus enorm uit elkaar liggen.

Het doel van een norm stellen is dat Piet en Jan die allebei systeembeheerder zijn in ieder geval in dezelfde (klasse) auto rijden. Ook al maakt Piet misschien dubbel zoveel kilometers omdat ie in een uithoek woont. En heeft z'n werkgever dus dubbel zoveel kosten aan die auto.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

JanHenk schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:42:
[...]

Waarschijnlijk is dat 'alles hetzelfde' alleen het normkilometrage om te bepalen wat voor auto's er wel of niet 'binnen budget' vallen.

[...]

De overgekomen kilometrage op het leasecontract wordt uiteindelijk niet door de werknemer bepaald maar door werkgever / wagenparkbeheer.

De werkelijke kosten kunnen dus enorm uit elkaar liggen.

Het doel van een norm stellen is dat Piet en Jan die allebei systeembeheerder zijn in ieder geval in dezelfde (klasse) auto rijden. Ook al maakt Piet misschien dubbel zoveel kilometers omdat ie in een uithoek woont. En heeft z'n werkgever dus dubbel zoveel kosten aan die auto.
Ja en dan is het ook prima... maar niet als je Piet dan dubbel zoveel km's maakt, deze kosten door gaan belasten nadien.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
JB schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:04:
[...]

Helemaal eens. Kan me alleen wel voorstellen dat als je de auto in gaat zetten voor andere zaken (aantoonbaar), dit gezeik op kan leveren. Maar dat is alleen met buitenproportionele kilometerstanden, lijkt me.
Sommige bedrijven stellen een beperking op het privégebruik. Dat valt niet altijd mee, want als je een norm gaat stellen moet je ook handhaven. Dat deed men dan gemakshalve vaak niet. Een papieren tijger dus.

De WPM-rapportage (verplichte registratie van mobiliteit voor sommige grote werkgever) heeft inmiddels echter wel als "mooie bijwerking" dat er ook gehandhaafd kan worden op het privégebruik... ;)
JB schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:46:
[...]

Ja en dan is het ook prima... maar niet als je Piet dan dubbel zoveel km's maakt, deze kosten door gaan belasten nadien.
In sommige leaseregeling wordt een eigen bijdrage voor privégebruik doorberekend aan de werknemer bij overschrijding van (bijv.) privégebruiknormen die door dezelfde werkgever zijn gesteld. In het verleden heb ik dat wel gezien bij onder andere PwC (ik kom wat uit een ander vakgebied dan de typische Tweaker :P)

Maar als dat zo is, dan weet je dat van tevoren en zeker niet achteraf. Je kan niet zomaar een deel van je salaris in moeten leveren. Daar moet je van tevoren akkoord mee zijn gegaan.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:16
JanHenk schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:51:
[...]
In sommige leaseregeling wordt een eigen bijdrage voor privégebruik doorberekend aan de werknemer bij overschrijding van (bijv.) privégebruiknormen die door dezelfde werkgever zijn gesteld. In het verleden heb ik dat wel gezien bij onder andere PwC (ik kom wat uit een ander vakgebied dan de typische Tweaker :P)

Maar als dat zo is, dan weet je dat van tevoren en zeker niet achteraf. Je kan niet zomaar een deel van je salaris in moeten leveren. Daar moet je van tevoren akkoord mee zijn gegaan.
De som is bij zo’n club natuurlijk ook makkelijk te maken omdat zakelijke kilometers moeten worden geschreven.

Wij hebben ook een zinnetje in de regeling staan over excessief privé gebruik, maar dat is niet gekwantificeerd in kilometers en er is ook geen bedrag per km opgenomen. Ook als dat wel zou zijn wordt het lastig handhaven, omdat men geen zakelijke kilometers bijhoudt. Er wordt bij ons dus ook überhaupt niet naar gekeken.

Wel is er opgenomen dat enkel gezinsleden met de auto mogen rijden. Ter voorkoming dat de hele familie ermee op vakantie gaat.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:55
Je hebt toch in je leaseregeling staan hoeveel je privé mag rijden? Als je daarover heengaat kan je werkgever je idd kosten in rekening brengen, maar dan moet de werkgever het wel aannemelijk maken dat je dat gedaan hebt. Dat staat los van bijtelling betalen, dat is iets tussen jou en de belastingdienst. Dat moet je al als je 501km per jaar privé rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

jongetje schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:40:
[...]

Je hebt toch in je leaseregeling staan hoeveel je privé mag rijden?
Nee daar staat niets over vermeld :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:02
VidaR-9 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:05:
[...]

De som is bij zo’n club natuurlijk ook makkelijk te maken omdat zakelijke kilometers moeten worden geschreven.

Wij hebben ook een zinnetje in de regeling staan over excessief privé gebruik, maar dat is niet gekwantificeerd in kilometers en er is ook geen bedrag per km opgenomen. Ook als dat wel zou zijn wordt het lastig handhaven, omdat men geen zakelijke kilometers bijhoudt. Er wordt bij ons dus ook überhaupt niet naar gekeken.

Wel is er opgenomen dat enkel gezinsleden met de auto mogen rijden. Ter voorkoming dat de hele familie ermee op vakantie gaat.
Dit soort bepalingen in de leasecontracten zijn er voor de fantasten die een vriend/vriendin in Oostenrijk/Polen/whatever waar in Europa hebben en daar dan ieder weekend even naartoe karren. Of nog mooier, in het weekend de leaseauto inzetten als Uber-taxi. _O-

Hoe dat dan juridisch zit en of je er als bedrijf mee wegkomt om zo’n bepaling te hebben én te handhaven weet ik niet. Maar meestal weten diezelfde fantasten vaak ook wel dat het niet de bedoeling is. :9

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:13:
[...]

Dit soort bepalingen in de leasecontracten zijn er voor de fantasten die een vriend/vriendin in Oostenrijk/Polen/whatever waar in Europa hebben en daar dan ieder weekend even naartoe karren. Of nog mooier, in het weekend de leaseauto inzetten als Uber-taxi. _O-

Hoe dat dan juridisch zit en of je er als bedrijf mee wegkomt om zo’n bepaling te hebben én te handhaven weet ik niet. Maar meestal weten diezelfde fantasten vaak ook wel dat het niet de bedoeling is. :9
Jup, of familie in Turkije/Marokko waar zij met de auto naar toe rijden :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:16
jongetje schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:40:
[...]

Je hebt toch in je leaseregeling staan hoeveel je privé mag rijden? Als je daarover heengaat kan je werkgever je idd kosten in rekening brengen, maar dan moet de werkgever het wel aannemelijk maken dat je dat gedaan hebt. Dat staat los van bijtelling betalen, dat is iets tussen jou en de belastingdienst. Dat moet je al als je 501km per jaar privé rijdt.
Ook je bijtelling moet hoger worden indien je excessief privegebruik hebt. Je moet dan namelijk de werkelijke waarde van het privegebruik belasten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:09
Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:13:
[...]

Bij ons hadden we vroeger een limiet van 15k privé kms. En moesten we in onze urenregistratietool ook de km stand en werk kms registreren. Bij overschrijding van de privé kms moest je dan een bedrag per km betalen. Er waren genoeg collega's die een bedrag moesten betalen of gedeeltelijk met een privé auto reden.
Later hadden we nog een tijd geen limiet gehad. Maar volgens mij hebben we nu wel weer een limiet.
Hoe dat nu werkt weet ik niet, ik gebruik mijn mobiliteitsbudget voor privé rijden. Als ik die leasebedragen hoor, dan vindt ik dat wel prima. Een collega betaalt 1000€/mnd met €300 EB en bijtelling. Een fors bedrag voor een Skoda Kodiaq.
Maar wel of geen limiet, er stond wel altijd in dat er geen geld mee verdiend mocht worden. Dus als Uber-taxi is nooit toegestaan geweest.
Overschrijding zou puur voor de werkgever moeten komen. De werknemer moet enkel betalen als hij de privé kms overschrijd en de werkgever dit kan aantonen (dus registratie). Dit kan dus ook wanneer je nog onder de kilometrage blijft, als je gewoon weinig woon-/werkverkeer hebt. Ga je over die kilometrage heen die de werkgever heeft afgesloten met de leasemaatschappij, dan is dat zijn (ondernemers)risico. Dan had hij maar een hoger km moeten afsluiten, jouw dichter bij huis moeten laten werken of een maximum aan privé kms moeten opleggen.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:02
SPee schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:58:
[...]

Bij ons hadden we vroeger een limiet van 15k privé kms. En moesten we in onze urenregistratietool ook de km stand en werk kms registreren. Bij overschrijding van de privé kms moest je dan een bedrag per km betalen. Er waren genoeg collega's die een bedrag moesten betalen of gedeeltelijk met een privé auto reden.
Later hadden we nog een tijd geen limiet gehad. Maar volgens mij hebben we nu wel weer een limiet.
Hoe dat nu werkt weet ik niet, ik gebruik mijn mobiliteitsbudget voor privé rijden. Als ik die leasebedragen hoor, dan vindt ik dat wel prima. Een collega betaalt 1000€/mnd met €300 EB en bijtelling. Een fors bedrag voor een Skoda Kodiaq.
Maar wel of geen limiet, er stond wel altijd in dat er geen geld mee verdiend mocht worden. Dus als Uber-taxi is nooit toegestaan geweest.

[...]

Overschrijding zou puur voor de werkgever moeten komen. De werknemer moet enkel betalen als hij de privé kms overschrijd en de werkgever dit kan aantonen (dus registratie). Dit kan dus ook wanneer je nog onder de kilometrage blijft, als je gewoon weinig woon-/werkverkeer hebt. Ga je over die kilometrage heen die de werkgever heeft afgesloten met de leasemaatschappij, dan is dat zijn (ondernemers)risico. Dan had hij maar een hoger km moeten afsluiten, jouw dichter bij huis moeten laten werken of een maximum aan privé kms moeten opleggen.
Het fluctueert nogal naar mijn idee, zoals ook uit jouw ervaring blijkt. Er lijken van die periodes te zijn waarin iemand op de afdeling Financiën weer het geniale idee krijgt om het privégebruik van leaseauto’s bij te houden om zo wat centen te besparen of door te belasten.

Dat werkt natuurlijk voor geen meter, want het is niet accuraat ingediend en/of zorgt voor extra administratie. Het gevolg? Het hele handeltje wordt uiteindelijk weer teruggedraaid in een nieuw en fris leasebeleid! :+

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Sovieto schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:01:
[...]

Ook je bijtelling moet hoger worden indien je excessief privegebruik hebt. Je moet dan namelijk de werkelijke waarde van het privegebruik belasten.
Van wie moet die hoger worden? De overheid heft bijtelling over het privé gebruik of je nu 501 of 100.000km per jaar privé rijd.
Als dat niet zo is dan zie ik daar graag een bron van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
jongetje schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 23:13:
[...]
Van wie moet die hoger worden? De overheid heft bijtelling over het privé gebruik of je nu 501 of 100.000km per jaar privé rijd.
Als dat niet zo is dan zie ik daar graag een bron van.
Zie handboek loonheffingen 2025 pagina 377.

https://download.belastin...nheffingen-lh0221t51d.pdf

[ Voor 5% gewijzigd door VidaR-9 op 17-06-2025 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Tja, met zulke vage artikelen kun je niets. Hoe reken je überhaupt uit wat de waarde van het privé gebruik is? Welke kosten neem je dan mee of reken je een km prijs? En is een km in een Sandero goedkoper dan in een Cayene?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

jongetje schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 23:33:
[...]

Tja, met zulke vage artikelen kun je niets. Hoe reken je überhaupt uit wat de waarde van het privé gebruik is? Welke kosten neem je dan mee of reken je een km prijs? En is een km in een Sandero goedkoper dan in een Cayene?
De waarde van privégebruik voor 1 km is de kostprijs van 1 km in het huidige leasecontract - dat is gewoon uit te rekenen met de leasecontractparameters. Liggend aan je auto is dat ergens tussen de 70 en 30ct per kilometer (uitzonderingen daar gelaten).

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arms2Short
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:01
Weet iemand of de zakelijke leasebedragen van Arval vergelijkbaar zijn met de prijzen bij Justlease gedeeld door 1,21 (BTW)?
Ik mag ergens begin augustus de eerste lease auto bij deze werkgever uitzoeken maar ik heb tot die tijd geen toegang tot de portal.
Aangezien ik ongeduldig ben wil ik wel alvast beetje onderzoeken en dromen van de mogelijkheden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-07 08:29
Arms2Short schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:45:
Weet iemand of de zakelijke leasebedragen van Arval vergelijkbaar zijn met de prijzen bij Justlease gedeeld door 1,21 (BTW)?
Ik mag ergens begin augustus de eerste lease auto bij deze werkgever uitzoeken maar ik heb tot die tijd geen toegang tot de portal.
Aangezien ik ongeduldig ben wil ik wel alvast beetje onderzoeken en dromen van de mogelijkheden :+
Je kunt ons mee laten dromen en naar dit topic gaan. Keuze leaseauto - Deel 6
Daar staan ook twee zakelijke lease aanbieders waar je zonder login al aardig beeld krijgt wat je kan leasen voor je budget. Je kunt looptijd en aantal km per jaar aanpassen naar jouw leaseregeling.
Ayvens (https://www.ayvens.com/nl-nl/zakelijk-leasen-showroom/)
Directlease (http://www.directlease.nl/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobBouman
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-07 13:25
JanHenk schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:51:
[...]

Sommige bedrijven stellen een beperking op het privégebruik. Dat valt niet altijd mee, want als je een norm gaat stellen moet je ook handhaven. Dat deed men dan gemakshalve vaak niet. Een papieren tijger dus.

De WPM-rapportage (verplichte registratie van mobiliteit voor sommige grote werkgever) heeft inmiddels echter wel als "mooie bijwerking" dat er ook gehandhaafd kan worden op het privégebruik... ;)
Niet 'sommige grote werkgevers', maar alle werkgevers die voldoen aan een paar regels (meer dan 100 miljoen omzet per jaar, meer dan 100 medewerkers etc.).

Overigens past iedereen vooralsnog de forfaitaire regeling tot voor privégebruik, namelijk 8.900 (pin me op 't geval niet vast) kilometer privé op jaarbasis.

V.w.b. het mogen doorbelasten van méérkilometers die je rijdt: neen. Jij bent niet de contractant, en zolang je hier vooraf niet voor hebt getekend, kunnen ze je niets maken. Anders zou ik zeggen; hoog inzetten met je jaarkilometrage en juist niets gaan rijden, dan stijgt je salaris een mooi stuk.. of zou je werkgever het in dat geval niet doen, want dan is het ineens 'zijn' geld?

Net als met bepaalde afkoopregelingen die werkgevers je voorleggen, kun je vooraf simpelweg aangeven dat je het er niet mee eens bent. Doe dit vooral ook schriftelijk, mocht het zich voordoen, maar als je dan tóch in een auto wordt gezet kun je daarop terugvallen en sta je in een eventueel juridisch geschil sterker dan de werkgever.

In de meeste gevallen; blijf met elkaar in gesprek, dan kom je er wel uit :)

Leaseadviseur - Elektrische voertuigenfanaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:20
Ik stel toch even de vraag hier.

Mijn vriendin moet aankomende week haar leaseauto inleveren.
N.a.v. bevalling en daaropvolgende medische redenen is ze al een periode niet aan het werk, daar ze een auto heeft ivm. de functie die ze beoefent kunnen ze na 3 maanden je functie niet uitvoeren de auto innemen.
Ze gaat vanaf komende week ook weer instromen (paar uur per week en in komende periode weer opbouwen naar 'fulltime').
We zijn het in die hoedanigheid dus ook niet oneens met het inleveren.

Wel hebben we hier wat vragen over omdat een en ander niet helemaal duidelijk is:
1. Bij inleveren auto vervalt, neem ik aan, ook de eigen bijdrage en/of boete hiervoor aangezien het op initiatief werkgever is, is dat correct?
2. Van moment inleveren betaalt mijn vriendin geen bijtelling meer neem ik aan?
3. N.a.v. inleveren zal werkgever wél een km/mobiliteitsvergoeding moeten aanbieden lijkt me (vanaf moment dat ze weer contractueel fulltime gaat werken (fulltime = 3 dagen + 2 dagen betaald ouderschapsverlof)?

Zijn er meer zaken waar we nog rekening mee moeten houden en/of op moeten letten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
@Sincere1983 3 keer ja.
Wat die vergoeding is (punt 3) staat in het personeelshandboek.

Verder wel bijzonder dat de auto ingeleverd moet worden terwijl ze juist weer gaat opbouwen in uren. Maar zit vast iemand bij HR die de regels strict volgt en de auto vervolgens op een parkeerplaats in de pool zet.

[ Voor 54% gewijzigd door jongetje op 08-07-2025 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
@Sincere1983 ik zou deze vragen bij de werkgever neerleggen ipv hier op het forum. Het lijkt mij logisch / redelijk dat het antwoord op alle drie vragen "ja" is, maar werkgevers hebben soms onlogische bepalingen in hun regelingen staan.

Enkel 2 is duidelijk - want dat is gewoon geregeld via de belastingdienst. Als de auto niet ter beschikking staat, geen bijtelling.

Verder vreemde gang van zaken als ze met reintegratie begint, maar dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
jongetje schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:58:
@Sincere1983 3 keer ja.
Wat die vergoeding is (punt 3) staat in het personeelshandboek.

Verder wel bijzonder dat de auto ingeleverd moet worden terwijl ze juist weer gaat opbouwen in uren. Maar zit vast iemand bij HR die de regels strict volgt en de auto vervolgens op een parkeerplaats in de pool zet.
Precies, is ook bijzonder. Puur volgens de regels zal het wel kloppen, maar het is niet echt 'goed werkgeverschap' naar iemand die al een jaar of 7 in dienst is en altijd volle inzet heeft getoond, maar dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
VidaR-9 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:09:
@Sincere1983 ik zou deze vragen bij de werkgever neerleggen ipv hier op het forum. Het lijkt mij logisch / redelijk dat het antwoord op alle drie vragen "ja" is, maar werkgevers hebben soms onlogische bepalingen in hun regelingen staan.

Enkel 2 is duidelijk - want dat is gewoon geregeld via de belastingdienst. Als de auto niet ter beschikking staat, geen bijtelling.

Verder vreemde gang van zaken als ze met reintegratie begint, maar dat terzijde.
Begrijp ik uiteraard. Maar haar werkgever wil nog wel eens van de 'streken' zijn, vandaar ook hier de navraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Sjah dat lijkt me geen duurzame oplossing om zo je auto in te moeten leveren. Maar verder kan het financieel nog wel prima zijn mits je al ander vervoer achter de hand hebt. Of je mobiliteitsregeling uitbetaald krijgt hangt helemaal af van de regeling bij de werkgever.

Silver lining, vriend die overspannen was moest ooit zo zijn auto inleveren en na re-integratie mocht hij een nieuwe uitzoeken omdat de pool inmiddels leeg was…

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

SirLenncelot schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 19:50:
Sjah dat lijkt me geen duurzame oplossing om zo je auto in te moeten leveren. Maar verder kan het financieel nog wel prima zijn mits je al ander vervoer achter de hand hebt. Of je mobiliteitsregeling uitbetaald krijgt hangt helemaal af van de regeling bij de werkgever.

Silver lining, vriend die overspannen was moest ooit zo zijn auto inleveren en na re-integratie mocht hij een nieuwe uitzoeken omdat de pool inmiddels leeg was…
Minder silver lining; afgelopen jaren gaan de leaseprijzen harder omhoog dan de stoffige mobiliteitsbudgetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-07 11:55

avotar

P0werd by Black Coffee

True schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:14:
[...]

Minder silver lining; afgelopen jaren gaan de leaseprijzen harder omhoog dan de stoffige mobiliteitsbudgetten.
Ik lease inmiddels al ruim 25 jaar en ik hoor dit al 25 jaar.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

avotar schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:12:
[...]

Ik lease inmiddels al ruim 25 jaar en ik hoor dit al 25 jaar.
En heb je daar ook een mening over of houd je het bij deze oneliner?
Want een vorige leaseauto van mij: een Skoda Octavia Combi uit '21 was als ik datzelfde model in 2023 wilde bestellen zo'n 8k duurder wat je ook in de leaseprijs terugzag. Een ander voorbeeld was een alternatief: een Mazda3 122 Luxury als ik nu de huidige generatie Mazda3 bestel in de kleinste motorisering, automaat én in de meest luxe versie (even de excessen niet meegenomen als versies: Nagisa/Takumi) die fiscaal zo'n 4k duurder is en in de lease zonder brandstof van €708 naar €841 gaat.

Dan vergeten we gemakshalve nog even dat de bijtelling elk jaar omhoog kruipt en je voor je privé netto kosten om je zakelijk vervoer privé te mogen rijden we jaar op jaar meer mogen betalen. En dat gaat dubbel op; catalogusprijs van een vergelijkbare auto gaat omhoog én bijtellingspercentages gaan omhoog.

Ik zit in een comfortabele positie waar ik echt niet over kan klagen, maar het is echt wel merkbaar én goed te kwantificeren.

edit:
Laten we de A-segment auto's niet vergeten, want de spoeling is daarin erg dun geworden. De auto's kunnen er niet meer uit voor de prijs die ze gekost hebben met de huidige veiligheidseisen in de EU. Dus worden de A-segmenters maar geschrapt.
Auto RAI schreef hier een leuk stukje over een tweetal jaar geleden: https://autorai.nl/a-segment-aanbod-2023/
Maar het lijstje wat ze toen hadden (wat van 20 auto's naar dit lijstje ging): Dacia Sandero, Mitsubishi Space Star, Suzuki Ignis, Kia Picanto, Hyundai i10, Fiat 500 en de Toyota Aygo X
Kun je de Mitsubishi en Suzuki ook verwijderen. De Picanto is net geen 20k. De Fiat 500 is er enkel nog in EV die is net geen 29k. De i10 is ook kaal meer dan 20k. En de Aygo X is gewoon de Aygo maar dan wel dan wel ruim 21k i.p.v. net geen 13k toen de X er nog niet op stond in 2021.

Net voor Covid had je nog keuze uit zo'n 15+ modellen en reed je voor 13k in een A-segment mét opties. Kijk naar alle buurtzorgwerkers e.d. functies die een autootje krijgen - als je die privé wilt rijden kost je dat (op een parttimesalaris) een rib uit je lijf voor relatief weinig meerwaarde.

[ Voor 37% gewijzigd door True op 09-07-2025 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-07 11:55

avotar

P0werd by Black Coffee

True schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:39:
[...]

En heb je daar ook een mening over of houd je het bij deze oneliner?
Want een vorige leaseauto van mij: een Skoda Octavia Combi uit '21 was als ik datzelfde model in 2023 wilde bestellen zo'n 8k duurder wat je ook in de leaseprijs terugzag. Een ander voorbeeld was een alternatief: een Mazda3 122 Luxury als ik nu de huidige generatie Mazda3 bestel in de kleinste motorisering, automaat én in de meest luxe versie (even de excessen niet meegenomen als versies: Nagisa/Takumi) die fiscaal zo'n 4k duurder is en in de lease zonder brandstof van €708 naar €841 gaat.

Dan vergeten we gemakshalve nog even dat de bijtelling elk jaar omhoog kruipt en je voor je privé netto kosten om je zakelijk vervoer privé te mogen rijden we jaar op jaar meer mogen betalen. En dat gaat dubbel op; catalogusprijs van een vergelijkbare auto gaat omhoog én bijtellingspercentages gaan omhoog.

Ik zit in een comfortabele positie waar ik echt niet over kan klagen, maar het is echt wel merkbaar én goed te kwantificeren.

edit:
Laten we de A-segment auto's niet vergeten, want de spoeling is daarin erg dun geworden. De auto's kunnen er niet meer uit voor de prijs die ze gekost hebben met de huidige veiligheidseisen in de EU. Dus worden de A-segmenters maar geschrapt.
Auto RAI schreef hier een leuk stukje over een tweetal jaar geleden: https://autorai.nl/a-segment-aanbod-2023/
Maar het lijstje wat ze toen hadden (wat van 20 auto's naar dit lijstje ging): Dacia Sandero, Mitsubishi Space Star, Suzuki Ignis, Kia Picanto, Hyundai i10, Fiat 500 en de Toyota Aygo X
Kun je de Mitsubishi en Suzuki ook verwijderen. De Picanto is net geen 20k. De Fiat 500 is er enkel nog in EV die is net geen 29k. De i10 is ook kaal meer dan 20k. En de Aygo X is gewoon de Aygo maar dan wel dan wel ruim 21k i.p.v. net geen 13k toen de X er nog niet op stond in 2021.

Net voor Covid had je nog keuze uit zo'n 15+ modellen en reed je voor 13k in een A-segment mét opties. Kijk naar alle buurtzorgwerkers e.d. functies die een autootje krijgen - als je die privé wilt rijden kost je dat (op een parttimesalaris) een rib uit je lijf voor relatief weinig meerwaarde.
Mijn mening is in deze niet relevant, want je hebt weinig invloed. Maar de budgetten lopen altijd jaren achter. Elk nieuwe auto is het weer zo dat als ik niet in functie vooruit ga, ik niet meer kan rijden wat ik daarvoor reed. Simpel weg omdat alles omhoog gaat behalve het budget.

Maar nogmaals, het is niet iets van deze tijd. Het is al jaren zo.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18:57
Goedenavond!
Vraagje.

Ik las een tijdje geleden mee in dit forum dacht ik. Maar ik kan het nergens meer terugvinden.

Ik heb een lease auto van het werk. Hiervoor betaal ik bijtelling voor privé gebruik. Tankpas is alleen in NL te gebruiken.

Iemand benoemde dat je brandstofkosten ( dus in het buitenland ook) van je bijtelling mag aftrekken? Tot een max van je maandelijkse bijtelling of zo iets.

Kan iemand me verder helpen omtrent dit onderwerp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
jeppekroezen schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 19:46:
Goedenavond!
Vraagje.

Ik las een tijdje geleden mee in dit forum dacht ik. Maar ik kan het nergens meer terugvinden.

Ik heb een lease auto van het werk. Hiervoor betaal ik bijtelling voor privé gebruik. Tankpas is alleen in NL te gebruiken.

Iemand benoemde dat je brandstofkosten ( dus in het buitenland ook) van je bijtelling mag aftrekken? Tot een max van je maandelijkse bijtelling of zo iets.

De salarisadministratie van je werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:24
/edit: past beter in ander topic

[ Voor 95% gewijzigd door Rivanov op 11-07-2025 20:01 ]

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
jeppekroezen schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 19:46:
Goedenavond!
Vraagje.

Zoals gemeld hierboven, je werkgever/salarisadmin.
In principe kost het ze niets, alleen wat admin tijd. Ook privé parkeer bonnetjes kun je in principe bruto/netto verrekenen. Maar wellicht is eea afhankelijk van de medewerking en hoe het omschreven staat in je lease regeling.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
Aah oke. Afhankelijk van je werkgever dus!
Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
Ik lees dus dat mijn werkgever dit inderdaad toelaat.
Het voordeel kan.oplopen tot 52% van de bijtelling.

Houd dit dan effectief in stel je voor dat je normaal 100 euro bruto bijtelling hebt je tot 52% "terug krijgt" van de declaratie?

Dit is wat er staat :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yEhG1ZHF9_CTSkWVmwbPzMc0-JE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iUocPQY16njNfAFdzHoRussA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

jeppekroezen schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:01:

Houd dit dan effectief in stel je voor dat je normaal 100 euro bruto bijtelling hebt je tot 52% "terug krijgt" van de declaratie?

Dit is wat er staat :
[Afbeelding]
Ik meen dat dat vooral in de belastingschijven zit. Als je al in de derde zit krijg je inderdaad tot de helft terug, zit je in de eerste/tweede krijg je ongeveer 1/3e terug.
De kosten worden in mindering gebracht op de te betalen inkomstenbelasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
True schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:43:
[...]

Ik meen dat dat vooral in de belastingschijven zit. Als je al in de derde zit krijg je inderdaad tot de helft terug, zit je in de eerste/tweede krijg je ongeveer 1/3e terug.
De kosten worden in mindering gebracht op de te betalen inkomstenbelasting.
De netto kosten worden toch van de bijtelling afgehaald waardoor je als resultaat minder inkomstenbelasting betaalt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
jeppekroezen schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:01:

Dit is wat er staat :
[Afbeelding]
Klopt, al zal het geen 52% zijn. Ik vind dat je werkgever het netjes heeft opgenomen in de leaseregeling en ook zoals het hoort, via declaratie en vervolgens inhouden als eigen bijdrage. Toch ook weer een stukje extra administratieve last.

1. De 100 euro geef jij uit, declareer je en wordt vervolgens netto weer ingehouden op je salaris als eigen bijdrage.

2. De 100 euro wordt in diezelfde maand van je bruto bijtelling afgetrokken. Dus als je normaal 500 euro bruto bijtelling hebt, zeg 250 euro impact op je nettosalaris, dan is dat voor die maand 400 euro bruto bijtelling waardoor de netto impact 200 euro is = 50 euro meer netto salaris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeppekroezen
VidaR-9 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 10:11:
[...]

Klopt, al zal het geen 52% zijn. Ik vind dat je werkgever het netjes heeft opgenomen in de leaseregeling en ook zoals het hoort, via declaratie en vervolgens inhouden als eigen bijdrage. Toch ook weer een stukje extra administratieve last.

1. De 100 euro geef jij uit, declareer je en wordt vervolgens netto weer ingehouden op je salaris als eigen bijdrage.

2. De 100 euro wordt in diezelfde maand van je bruto bijtelling afgetrokken. Dus als je normaal 500 euro bruto bijtelling hebt, zeg 250 euro impact op je nettosalaris, dan is dat voor die maand 400 euro bruto bijtelling waardoor de netto impact 200 euro is = 50 euro meer netto salaris.
Duidelijk verhaal!

Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

SirLenncelot schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 07:59:
[...]

De netto kosten worden toch van de bijtelling afgehaald waardoor je als resultaat minder inkomstenbelasting betaalt?
Volgens mij zeggen we hetzelfde of begrijp ik je verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Ik denk inderdaad dat we toch hetzelfde bedoelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

ZeRoC00L schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 20:22:
[...]

Zoals gemeld hierboven, je werkgever/salarisadmin.
In principe kost het ze niets, alleen wat admin tijd. Ook privé parkeer bonnetjes kun je in principe bruto/netto verrekenen. Maar wellicht is eea afhankelijk van de medewerking en hoe het omschreven staat in je lease regeling.
Ze moeten hieraan meewerken natuurlijk. Sterker nog het geld ook voor de wasstraat bonnetjes en andere privekosten aan de zakelijke leaseauto.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Volgens mij mag je het ook zelf opgeven bij de belastingaangifte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:51
SirLenncelot schreef op zondag 13 juli 2025 @ 09:03:
Volgens mij mag je het ook zelf opgeven bij de belastingaangifte.
Nee, dit kan niet aangezien je WG het moet betalen en dan moeten ze het inhouden van de bruto bijtelling.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
Inspired schreef op zondag 13 juli 2025 @ 09:09:
[...]

Nee, dit kan niet aangezien je WG het moet betalen en dan moeten ze het inhouden van de bruto bijtelling.
Je werkgever moet het juist niet betalen. Als je het zelf hebt betaald mag je het laten aftrekken van de bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:51
Sovieto schreef op zondag 13 juli 2025 @ 09:32:
[...]

Je werkgever moet het juist niet betalen. Als je het zelf hebt betaald mag je het laten aftrekken van de bijtelling.
Fiscale voordelen van tank- en tolbonnetjes
Gelukkig biedt de fiscus een manier om deze kosten gedeeltelijk terug te krijgen. Tank- en tolbonnetjes van de vakantie mogen namelijk verrekend worden met de bijtelling. HR- en salarisdienstverlener ADP legt uit hoe dit werkt. Dik van Leeuwerden van ADP geeft een voorbeeld: “Stel dat je tijdens je vakantie 250 euro hebt uitgegeven aan tanken en tol. Je kunt deze kosten declareren bij je werkgever. De werkgever betaalt deze kosten en houdt het bedrag vervolgens in als eigen bijdrage voor het privégebruik van de auto van de zaak.

De eigen bijdrage verlaagt vervolgens de bijtelling van de auto van de zaak. Dit betekent dat je over de kosten van bijvoorbeeld 250 euro geen belasting hoeft te betalen. In het belastingtarief van 49,5% bespaar je dus al snel bijna 125 euro. “Het is geen volledige vergoeding, maar het helpt wel om de kosten aanzienlijk te verlagen”, aldus Van Leeuwerden.
Daarbij reageerde ik op iemand die stelde dat je het zelf kunt regelen voor de belasting aangifte.

[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 13-07-2025 09:48 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
Als het op deze manier werkt dan raad ik iedereen aan om niet meer met een tankpas de benzine af te rekenen, maar zelf te betalen en daarna te declareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Sovieto schreef op zondag 13 juli 2025 @ 10:12:
Als het op deze manier werkt dan raad ik iedereen aan om niet meer met een tankpas de benzine af te rekenen, maar zelf te betalen en daarna te declareren.
Want?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
Tylen schreef op zondag 13 juli 2025 @ 08:57:
[...]
Ze moeten hieraan meewerken natuurlijk. Sterker nog het geld ook voor de wasstraat bonnetjes en andere privekosten aan de zakelijke leaseauto.
Ze moeten helemaal niets. Ten eerste is het geen wettelijke verplichting om deze kosten af te trekken, ten tweede moet de regeling wel dusdanig zijn opgesteld en het proces ingericht dat dit fiscaal afgetrokken mag worden (zoals wg hierboven bijvoorbeeld heeft gedaan door de passage in de leaseregeling).

Bij ons is dit niet mogelijk - er is ook nergens vastgelegd dat kosten voor tanken in het buitenland wordt gezien als bijdrage voor privé gebruik. Is overigens ook nog nooit iemand over begonnen, denk dat maar een handvol collega's met de leaseauto op vakantie gaan.

Ik ga toch maar eens met HR en Tax collega's praten, het procesmatige deel implementeer ik zelf dan wel. En de HR en Tax collega zijn net de collega's die zelf ook met de leaseauto op vakantie gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Sovieto schreef op zondag 13 juli 2025 @ 10:12:
Puur cijfermatig gaat dat al niet op. Je krijgt bijna 50% of 37% terug van het bonnetje (als het al zou kunnen) dan betaal je dus de helft van de brandstof alsnog uit eigen zak.

Maar dit kan niet, de belastingdienst kan dit op geen manier controleren, is dit bonnetje van jouw auto of van de buurman?
Bij een WG die dit doet zit er een verantwoordelijkheid en controle mogelijkheid achter.

Zullen we het gewoon bij de mogelijkheden houden die wel gewoon binnen de regels en fiscale werkwijzen vallen en niet uit een duim gezogen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

VidaR-9 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 10:23:
[...]

Ze moeten helemaal niets. Ten eerste is het geen wettelijke verplichting om deze kosten af te trekken, ten tweede moet de regeling wel dusdanig zijn opgesteld en het proces ingericht dat dit fiscaal afgetrokken mag worden (zoals wg hierboven bijvoorbeeld heeft gedaan door de passage in de leaseregeling).

Bij ons is dit niet mogelijk - er is ook nergens vastgelegd dat kosten voor tanken in het buitenland wordt gezien als bijdrage voor privé gebruik. Is overigens ook nog nooit iemand over begonnen, denk dat maar een handvol collega's met de leaseauto op vakantie gaan.

Ik ga toch maar eens met HR en Tax collega's praten, het procesmatige deel implementeer ik zelf dan wel. En de HR en Tax collega zijn net de collega's die zelf ook met de leaseauto op vakantie gaan.
Het is idd geen wettelijke verplichting maar wel een legale mogelijkheid. En als je werkgever daar niet aan mee wilt werken kost het je dus privé geld. Daar zou ik als werknemer echt over gaan zeiken en ze eigenlijk wel dwingen het te doen. (Sterker nog zou dan alle medewerkers inlichten zodat er meer gaan zeiken)

Maarja ik ben dan ook geen fijne werknemer :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Ik denk dat ook een paar dingen door elkaar gehaald worden.

1. De loonheffing die je over bijtelling betaalt, je mag zelf gemaakte kosten weer verrekenen met bijtelling. Zaken die je zelf betaalt zijn immers geen loon en je hoeft er geen belasting over te betalen.

2. De werkgever mag gemaakte kosten volledig onbelast vergoeden.

Die eerste is gewoon hoe inkomstenbelasting werkt. En de bewijslast ligt bij de persoon zelf, indien je een controle krijgt moet je bewijzen kunnen leveren.

Die tweede is een gunst van je werkgever, die mag in principe de kosten die je voor tanken of tol etc maakt volledig belastingvrij vergoeden, ook van privé ritten, je betaalt immers al loonbelasting over de bijtelling en de bijtelling is het (verzonnen) bedrag waar alles rondom het vervoer voor privégebruik onder valt.

Als je werkgever zo goed is om optie twee uit te voeren mag je uiteraard niet ook nog eens van optie één gebruik maken.

Optie één zou ik als werkgever wel gewoon uitvoeren voor de medewerker, in een beetje salarispakket is dit zo ingericht dat je er praktisch heel weinig werk aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

SirLenncelot schreef op zondag 13 juli 2025 @ 14:02:
Ik denk dat ook een paar dingen door elkaar gehaald worden.

1. De loonheffing die je over bijtelling betaalt, je mag zelf gemaakte kosten weer verrekenen met bijtelling. Zaken die je zelf betaalt zijn immers geen loon en je hoeft er geen belasting over te betalen.

2. De werkgever mag gemaakte kosten volledig onbelast vergoeden.

Die eerste is gewoon hoe inkomstenbelasting werkt. En de bewijslast ligt bij de persoon zelf, indien je een controle krijgt moet je bewijzen kunnen leveren.

Die tweede is een gunst van je werkgever, die mag in principe de kosten die je voor tanken of tol etc maakt volledig belastingvrij vergoeden, ook van privé ritten, je betaalt immers al loonbelasting over de bijtelling en de bijtelling is het (verzonnen) bedrag waar alles rondom het vervoer voor privégebruik onder valt.

Als je werkgever zo goed is om optie twee uit te voeren mag je uiteraard niet ook nog eens van optie één gebruik maken.

Optie één zou ik als werkgever wel gewoon uitvoeren voor de medewerker, in een beetje salarispakket is dit zo ingericht dat je er praktisch heel weinig werk aan hebt.
Uiteraard hebben we het over optie 1 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
SirLenncelot schreef op zondag 13 juli 2025 @ 14:02:
Dat is niet waar. Dat geldt alleen maar als je een constructie op zet waarbij de medewerker die kosten declareert en dit vervolgens door de werkgever weer wordt ingehouden als bijdrage privé gebruik.

Enkel een tankbon inleveren en dit verrekenen met de bijtelling mag dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

VidaR-9 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 15:32:
[...]
Enkel een tankbon inleveren en dit verrekenen met de bijtelling mag dus niet.
Dit zou wat zijn zeg ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Laatst online: 17:12

Freakie1NL

Grote Baas

avotar schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:57:
[...]

Mijn mening is in deze niet relevant, want je hebt weinig invloed. Maar de budgetten lopen altijd jaren achter. Elk nieuwe auto is het weer zo dat als ik niet in functie vooruit ga, ik niet meer kan rijden wat ik daarvoor reed. Simpel weg omdat alles omhoog gaat behalve het budget.

Maar nogmaals, het is niet iets van deze tijd. Het is al jaren zo.
Dit klopt helemaal. In 2016 had ik voor het eerst een leaseauto. Voor een junior functie, daar kon je toen een C-segmenter voor leasen. In 2020 na 2 promoties en 2x zo hoog salaris kon met een nauwelijks verhoogde budget (voor de functie) krap aan weer een C-segmenter leasen. Nu zit ik aan 3* mijn inkomen van 2016 en verhip weer krap aan een C-segmenter. Maar let wel in 2016 had je een volledig uitgeruste Auris/Golf voor 27K. Nu zit je al snel richting 40 a 45K voor vergelijkbare auto.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Pagina: 1 ... 57 58 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1