Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 58 59 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:59
jongetje schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:37:
[...]

Plugins zijn voor de belastingdienst brandstof auto's.
En de dealers zijn afhankelijk van de fabriek, die gaan niet opeens hun hele orderboek aanpassen omdat er een regeling in Nederland wordt aangepast als de orderboeken al helemaal vol zitten.
(Alle merken klagen allemaal, maar snel leveren kan niet omdat de fabrieken het niet aankunnen... Anders had ik een aantal jaar geleden een Kia gereden maar met levertijden toen van ruim een half jaar tot een jaar had ik daar geen zin in om op te wachten).
Hebben wij het over hetzelfde? In relatie tot de nieuwe Co2 berekening en het gevolg op de bijtelling in 2026, zoals eerder beschreven in het topic, zijn het geen brandstofauto's voor de belastingdienst.

Waarom zouden dealers er niet op inspringen? Doen de dealers toch ook elk jaar op de bijtelling van Elektrische auto's. "profiteer nu nog van..." etc.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
SmashCruiser schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:43:
[...]

Hebben wij het over hetzelfde? In relatie tot de nieuwe Co2 berekening en het gevolg op de bijtelling in 2026, zoals eerder beschreven in het topic, zijn het geen brandstofauto's voor de belastingdienst.

Waarom zouden dealers er niet op inspringen? Doen de dealers toch ook elk jaar op de bijtelling van Elektrische auto's. "profiteer nu nog van..." etc.
Ik denk niet dat jullie het over hetzelfde hebben, maar ik ben ook even op zoek naar wat jij precies bedoelt.

Bedoel je de aanpassingen in de BPM-tabel en dito gevolg voor de fiscale (en aanschaf-)waarde? Volgens mij staats er niks bijzonders op stapel in de BPM-tabel behalve een kleine indexatie. Maar die ga je niet merken in de bijtelling.

De BPM is wel gebaseerd op de CO2-uitstoot, maar de huidige prijslijsten zijn al gebaseerd op de Euro 6e-bis (Euro 6 EB vaak genoemd in prijslijsten), dus daar wijzigt ook niets aan.

Pas in 2027 komt er een nieuwe WLTP-norm die voor PHEV's wel een stuk nadeliger uitpakt, "Euro 6e-bis FCM". Daarmee wordt de BPM waarschijnlijk een stuk hoger (meer in lijn met mild hybrids, denk aan 4K tot 7K hoger, ten opzichte van minder dan 1K nu) en dus ook de aanschaf- en fiscale waarde.

Maar nogmaals, voor 2026 staat er niets bijzonders op stapel t.o.v. 2025. En daarmee heb je meteen antwoord op de vraag waarom je er niet veel over hoort.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:36
Het gaat om de pseudo eindheffing voor werkgevers, maar dat geld voor elke brandstof auto war een brandstof motor inzit. Dat er toevallig een elektromotor bijzit doet niet ter zake:
https://www.autoweek.nl/a...auto-van-de-zaak-duurder/
Verder weet ik ook anders niet wat @SmashCruiser bedoelt. Het bijtellingsvoordeel is namelijk ook alleen op volledig elektrische auto's (en waterstofauto's).

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:59
@jongetje Het ging om wat @JanHenk aanhaalt, de aanpassing in BPM door de Euro 6e-bis. Ik was in der veronderstelling dat dit vanaf 1 januari 2026 gevolgen zou hebben. Als dat niet zo is, dan is dat voor mij prima.

Ik zie trouwens dat de discussie waarnaar ik refereerde verspreid is over twee topics. Dat maakt het inderdaad wat lastiger om te volgen.

• Rudi01
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21:05
Hierbij een voorbeeld dat eerder gepost is

De VW Passat 1.5 eHybrid met 200kW / 272pk heeft een uitstoot van 9 conform de de oude methode en 33 volgens de nieuwe methode per 1-1-2026. Dit is een factor 3 hoger.

De BPM is gestaffeld. Volgens de 2025 tarieven betaal je onder de 79 gr slechts 2 euro per gram. Vanaf 79 is dit 79 euro per gram, en gaat het aantikken. Dus kort gezegd volgens de staffels van 2025 wordt dit een te verwaarlozen meerprijs. De exacte staffels voor 2026 zijn nog niet gepubliceerd maar zullen 1,5% stijgen.
https://download.belastin...tarieven_bpm0651z15fd.pdf

Dus kort gezegd voor 2026 is de impact zeer beperkt tenzij de auto al een hogere CO2 waarde had en over de 79 gram komt.

[ Voor 6% gewijzigd door Rudi01 op 01-12-2025 19:16 ]

Pagina: 1 ... 58 59 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1