Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 47 ... 57 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-05 00:09
Ik heb een paar maanden geleden een 11 jaar oude Audi A5 cabriolet gekocht met 65.000km op de klok en aantoonbare onderhoudshistorie. Met alle kosten er bij heeft die auto mij ongeveer 20.000 euro gekost. Ik heb er eigenlijk meer plezier dan aan mijn vorige auto (Tesla Model S).

De kosten aan deze auto zijn natuurlijk hoger. Wegenbelasting, brandstof, maar vooral onderhoud zal een stuk duurder zijn (verwacht ik). Daar staat tegenover dat de afschrijving weer bijzonder laag is. Ik ben een groot liefhebber van ouder auto's (heb ook nog een 1993-er Audi cabriolet en een 1950-er VW kever), dus ik geniet wellicht meer dan gemiddeld van wat oudere auto's. Daarbij ben ik ook iemand die kan genieten van "zuinigheid". Al met al is mijn keuze dus niet representatief, maar geen lease-auto maakt het voor mij wel mogelijk te rijden wat ik wil. Geen werkgever laat je een 11-jaar oude auto rijden.

Natuurlijk is een nieuwe auto leuk, maar het nieuwe is er snel vanaf en de kosten blijven. Natuurlijk wil je comfortabel en veilig rijden en als je dagelijk 3-4 uur in de auto zit, dan begrijp ik dat het net even wat belangrijker is. Maar als je niet zo heel veel rijdt, dan moet je eens kijken welk deel van je maandelijkse kosten naar de auto gaan. Iedereen moet weten waar die het geld aan uitgeeft, maar het is wel goed te weten wat het echt kost.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@BugBoy Maar tussen de 15 en 25 jr oude auto's is/was de youngtimer-regeling natuurlijk prachtig. En bij een vorig werkgever kon dat, ik had een aantal collega's die oudere Mercedessen, BMWs of een Saab reden.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
True schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:26:
@BugBoy Maar tussen de 15 en 25 jr oude auto's is/was de youngtimer-regeling natuurlijk prachtig. En bij een vorig werkgever kon dat, ik had een aantal collega's die oudere Mercedessen, BMWs of een Saab reden.
Ja, daar heb ik ook naar gekeken, maar als de economische waarde nog redelijk hoog is, dan is het niet eens zo heel aantrekkelijk. Je telt 35% bij over de dagwaarde (en dat is bij 20.000 euro nog best hoog). Daarbij betaal je 1,5% BTW privévoordeel over de nieuwwaarde en dat is ook best nog een bedrag. Je kan ook geen km-vergoeding meer uitkeren en (niet 100% zeker) moet je jaarlijks taxeren. Voordeel is wel dat alle kosten vervolgens lekker aftrekbaar zijn. Ik had indertijd mijn 1993-er Audi in de youngtimer regeling moeten doen. Die heeft een dagwaarde van <3.000 euro. Maar had hem voor een ralley gekocht en verwachtte de auto na 3 maanden weer te verkopen. 6 jaar later staat die nog in de garage :)

Maar ik zou enkel een youngtimer rijden als je er lol aan hebt. Met tegenzin dagelijks in een auto gaan zitten zou ik niemand aanraden. Als je echt veel rijdt, dan is veiligheid wellicht ook een dingetje. Ook waardeert niet elke werkgever dat je in een (mogelijk) onbetrouwbare auto rijdt.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Simonsters schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:22:
Of lease in loondienst uitkan hangt helemaal af van de voorwaarden. Net zelf alles doorgerekend ivm aflopen lease.
Volvo V60 T6 gaat fiscaal >60k is netto +-600e/maand.
In mijn geval kan ik ipv lease 875 bruto laten uitbetalen + 0.40€/km. Afhankelijk van je km (30k in mijn geval) is je delta netto +-1500€. Daar kan ik heel prima een model 3 voor kopen en rijden en goed geld overhouden.
Misschien kan het uit maar........0,40 is deels bruto, net als je 875 -> dus delta is dan geen 1500 maar eerder 1100 waarschijnlijk (ff snel gezegd)

Maar dan je investering - restwaarde component, verzekering (wegenbelasting binnenkort), beetje onderhoud ( banden (zomer/winter, duurdere types)

Je Tesla kost zeg maar 45 - na 4 jaar verkoop je hem voor 20 -> dus 25000 /4 / 12 = 520 euro per maand, renteverlies nog niet meegerekend. Banden/onderhoud ? En uiteraard je stroomkosten, evt nog laadpaal erbij thuis. Al met al best wel kosten en volledig je eigen risico tov alle gemak van de leaseauto, op vakantie, naar de voetbal, deukje zonder issues en gewoon stroompedaal vloeren want op banden en verbruik hoe je niet meer te letten ;-) _/-\o_

Edit ik vergeet je bijtelling die je niet meer betaald (aangenomen dat je prive rijdt) - dat scheelt dan idd

[ Voor 4% gewijzigd door Aldusso op 11-01-2024 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:06

JB

Cédric roelt!

Of lease in loondienst uitkan hangt helemaal af van de voorwaarden. Net zelf alles doorgerekend ivm aflopen lease.
In mijn geval kan ik ipv lease 875 bruto laten uitbetalen + 0.40€/km. Afhankelijk van je km (30k in mijn geval) is je delta netto +-1500€. Daar kan ik heel prima een model 3 voor kopen en rijden en goed geld overhouden.
Een EV toch ook? Die gaan in deze categorie ook makkelijk over de 60K heen. Model 3 neem ik hierin niet mee. Tusk is de enige die schijt heeft aan de prijzen en ze omlaag zet (waarvoor hulde), maar de rest is absurd hoog allemaal.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simonsters
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-05 09:06
Mijn reactie gisteren was een beknopte samenvatting van een iets uitgebreider model.
Volgens mij heb ik het meeste meegenomen in de berekening.
Dus de delta is netto per maand 465 direct, waarbij je nu na 4 jaar ook nog een afbetaalde auto op de stoep hebt staan.
Reken je een restwaarde van 20k (dus 25k afschrijving). Dan is dat nog eens 20k/48 = 416e
Zou dan theoretisch een netto verschil van 881,67 euro/maand geven.
Dat zijn toch stevige onderhandelingen voordat ik dat als salarisverhoging krijg.. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdTebEVXmudCcyXPC6QRJ6W9jsw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hZoc9OvM5YGhH4qhswI3M42C.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nasdude
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-05 23:17
Wegens een waarschijnlijk functieverandering mag ik binnenkort ook aansluiten in het leaseauto rijtje, de kans is groot dat ik eerst een auto van een ander (vertrokken collega) moet 'op rijden' voordat ik mijn eigen wagen mag uitkiezen.

Ik heb niet veel eisen aan een lease auto, zeker niet als ik er maar een jaar of wat in moet rijden, de enige eis is eigenlijk een fatsoenlijke motor zodat ik 1500kg kan trekken en dus dat er een trekhaak onder zit.

Is zoiets eisbaar? Mijn huidige station mag ook 1500kg trekken en ik gebruik de bol regelmatig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

nasdude schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:35:
Wegens een waarschijnlijk functieverandering mag ik binnenkort ook aansluiten in het leaseauto rijtje, de kans is groot dat ik eerst een auto van een ander (vertrokken collega) moet 'op rijden' voordat ik mijn eigen wagen mag uitkiezen.

Ik heb niet veel eisen aan een lease auto, zeker niet als ik er maar een jaar of wat in moet rijden, de enige eis is eigenlijk een fatsoenlijke motor zodat ik 1500kg kan trekken en dus dat er een trekhaak onder zit.

Is zoiets eisbaar? Mijn huidige station mag ook 1500kg trekken en ik gebruik de bol regelmatig
Wat zegt je lease overeenkomst? Als jij een auto _moet_ overnemen, dan ben ik wel benieuwd naar de uitleg. Trekhaak kan er nog altijd onder gezet worden :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

nasdude schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:35:

Mocht de wagenparkbeheerder (of bij een kleiner bedrijf, degene die dat 'regelt') zeggen ja deze kan dat wel met een trekhaak die we er voor je op laten zetten: kijk even op https://ovi.rdw.nl/ of die ook 1500kg mag trekken. Als het een PHEV is die kans een heel stuk kleiner.
Vooraf eisen/onderhandelen is 10x makkelijker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
BugBoy schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:04:
Als je werkgever voor 800 euro een Golf full-operational kan leasen, dan heb je dus verzekering, MRB, afschrijving en onderhoud zelf ook gedekt voor dat bedrag (tenzij je totaal geen no-claim hebt, maar dat is niet gebruikelijk). Daar zit ook nog een opslag in, omdat de leasemaatschappij er ook nog wat aan wil verdienen. Voor 800 euro kan je denk ik zelf dus ook die auto rijden en mis je enkel nog de brandstof. Die 800 euro van de werkgever is wel ex. BTW, maar de lease-maatschappij heeft natuurlijk ook zijn marge.

Van die 800 euro houd je 400 euro over. Dan mis je nog 400 euro, maar de bijtelling van de auto is (uitgaande van nieuwprijs 40.000 euro) dus 8.000 euro per jaar, dus 670 euro per maand. Dat is dus 335 euro netto. Heb je al 735 euro gedekt en krijg je per kilometer ook nog 23ct uitgekeerd. Alle onderhoud, afschrijving is al gedekt, dus nog puur brandstof. Dat ga je wel redden (moet zeggen dat ik gerekend heb met een Tesla Y).

Scheelt het veel? Nee, maar je hebt wel de vrijheid dat je kan rijden wat je wil en hoe lang je wil. Dus geen verplichting om een dure EV aan te schaffen en je kan zo lang blijjven rijden als je wilt. Tot voor kort bood Tesla een 3,5% financiering aan op de Model Y. Je kan het geld zelf in een deposito wegzetten voor 4,2%. Dus ook op dat vlak valt er soms nog wel een voordeeltje te halen.

Als je inderdaad elke 4 jaar een volledige nieuwe auto wil (ik zou niet weten waarom), dan ben je wellicht met lease voordeliger uit. Ik heb alleen het gevoel dat veel leaserijders het geld wellicht anders beter hadden kunnen besteden. Maar dat is gelukkig niet aan mij. Iedereen moet lekker zijn geld uitgeven aan wat die belangrijk vind. En als het wat extra kost, maar je vind het prettig geen onverwachtse kosten te hebben dan is dat natuurlijk ook dikke prima.

Maar sommige mensen doen alsof een leaseauto echt een mega-voordeel is. Dat is het (al een tijd) niet meer. Het is grotendeels een sigaar uit eigen doos.
Ja precies, het verschil tussen prive rijden en auto van de zaak is tientjes werk, wat in het voordeel kan vallen naar prive of zakelijk afhankelijk van de kleine details in de regeling en je prive situatie. Privevoordeel is meestal meteen weg als je 1x schuldschade hebt gereden. Dus ik denk dat voor de meeste mensen het gemak van zakelijk lease meer voordeel oplevert dan die paar tientjes die je potentieel kan besparen door prive te gaan rijden. Het was wel zo dat als je lease contract net voor de Covid lockdowns af was gelopen en je niet een nieuwe auto had besteld je wel spekloper was als je het leasebudget kon laten uitbetalen. Dan had je 0 kosten en alle voordelen :P Gelukkig had ik toen een 4% bijtelling auto.

Maar goed bij ons is het leasebudget de 10 jaar dat ik bij dit bedrijf werk nog nooit geïndexeerd. Dus waar onze starters een full option Audi A3 of een Passat konden rijden voor het lease budget, kunnen deze nu nog maar een kale Golf krijgen. Wat dat betreft word leasen bij ons wel steeds minder aantrekkelijk gemaakt. Zal denk ik pas verhoogd worden als we geen nieuwe starters meer kunnen aantrekken, omdat over een paar jaar je alleen nog maar een kale Polo kan krijgen voor het lease budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Als je met een Prive Tesla Model 3 gaat vergelijken, moet je ook de bijtelling van de Model 3 pakken en niet die van de T6. Dan heb je 30k*16% + 15k*22% = 8100 (675 per maand bruto of 337 netto).

Uitgaande dat je 30k/jaar zakelijk rijdt en nog 10k prive, zit je na 4 jaar op 160k op de teller. Weet niet of de Model 3 met die KM stand nog wel 20k op gaat leveren. Er zullen bosjes Model 3's zijn met een lagere KM stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:38
BugBoy schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:06:
Nu loop je maandelijks het leasebedrag mis en betaal je ook nog eens dikke bijtelling. Omdat je dat niet in 1x betaald voel je het wellicht wat minder, maar even uitgaande van 750 euro lease/maand en een bijtelling van 380 euro (netto). Dan kost je die auto per maand dus netto zo'n 700 euro/maand. Dat is over 4 jaar dus ook bijna 34.000 euro.
Ik moet/wil het nog altijd eens goed (laten) berekenen wat het mij nou daadwerkelijk kost in de maand. Ik heb iig een leasebudget van €900 en de XC40 heeft een leasebedrag van €1100 (catalogus waarde van €64k) dus ik heb nog een extra eigen bijdrage van €200. De auto valt het eerste deel nog in de 8% bijtelling, dat scheelt wat. Alsnog fors, misschien eigenlijk wel te duur nog steeds, maar ik had destijds toen ik naar mijn werkgever ging nog altijd het idee dat ik behoorlijk veel moest rijden dus een bewuste keuze om te gaan voor een fijne luxe comfortabele reisauto. Maarja, toen kwam Corona kort daarna en werkte ik sowieso een heel jaar lang alleen maar vanuit huis. Staat je dure auto daar voor de deur ;). Privé rijden we wel veel dus dat was altijd heerlijk en ondertussen rijd ik zakelijk wel wat meer maar dat zal nooit meer worden dan 2 dagen naar de klant/kantoor waar het voorheen 4 of 5 dagen was. Ondertussen moet ik de wagen nog ongeveer een jaar rijden voor ik het zou kunnen inleveren, of ik mag nog verlengen met een extra 5de jaar.

Ik ga wel bespreken/uitrekenen of het mogelijk kan zijn om de wagen op één of andere manier privé over te nemen. Grote kans dat het onmogelijk wordt, maar wie weet zijn er constructies te bedenken. Lukt dat niet wordt het kiezen:

1. extra jaar deze auto leasen
2. auto inleveren en een (veel) goedkopere nieuwe auto leasen (dan kom je denk ik wel in de categorie auto's die het leasen eigenlijk niet waard zijn)
3. Niet leasen, budget laten uitkeuren en privé bekijken wat er mogelijk is qua aankoop en dan bijv. met de trein die 2 dagen naar de klant/kantoor

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simonsters
Z___Z schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:00:
[...]

Als je met een Prive Tesla Model 3 gaat vergelijken, moet je ook de bijtelling van de Model 3 pakken en niet die van de T6. Dan heb je 30k*16% + 15k*22% = 8100 (675 per maand bruto of 337 netto).

Uitgaande dat je 30k/jaar zakelijk rijdt en nog 10k prive, zit je na 4 jaar op 160k op de teller. Weet niet of de Model 3 met die KM stand nog wel 20k op gaat leveren. Er zullen bosjes Model 3's zijn met een lagere KM stand.
@Z___Z Prima, vullen we dat in. In mijn geval niet van toepassing aangezien de werkgever geen elektrische auto's in de configurator heeft (100k FTE wereldwijd - dus toch wel bijzonder).
Vergeet alleen niet het effect van bijtelling op je afbouw heffingskorting en evt. kinderopvang toeslag. Als in, die 337 + 44 afbouw heffingskorting.
15k restwaarde/48 = 312e/maand. Plus de delta van 192. 504e/maand netto.
Nogmaals, is sterk afhankelijk van de situatie, maar in mijn geval kan prive aanschafffen prima uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mGqAm3TuMJk9cvqK5nMGbnidAfs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oIKH6iFILqZviHGCSTs8GEV8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Simonsters op 12-01-2024 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
Juancho schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:11:
Ik moet/wil het nog altijd eens goed (laten) berekenen wat het mij nou daadwerkelijk kost in de maand. Ik heb iig een leasebudget van €900 en de XC40 heeft een leasebedrag van €1100 (catalogus waarde van €64k) dus ik heb nog een extra eigen bijdrage van €200.
Die bijbetaling mag je wel weer aftrekken van de bijtelling, dus die €200 is netto ongeveer de helft. Maar doordat je een duurdere auto gaat rijden, betaal je ook een hogere bijtelling.
Ik ga wel bespreken/uitrekenen of het mogelijk kan zijn om de wagen op één of andere manier privé over te nemen.
Mijn ervaring met full-operational lease is dat het vaak niet interessant is om je auto over te nemen. Bij Tesla's zie je vaak dat de inruilprijs gedekt werd door Tesla's restwaardegarantie. Veel lease-maatschappijen hebben hier gebruik van gemaakt (bijv. Mr. Green) en die auto's gaan voor een relatief hoge prijs terug naar Tesla. Het is voor de LM ook niet interessant om jou die auto voor een lagere prijs te verkopen.

Maar zelfs zonder restwaardegarantie vind ik de prijzen van LM vaak hoog. Meeste van die auto's zetten ze zelf weg. Voorheen vaak ook via eigen occassion-verkoop, maar dat wordt steeds minder. Dus die auto's zullen vaak de handel in gaan waar ze minder opbrengen. Ze weten denk ik dat de berijders vaak wel wat extra over hebben om hun eigen auto te rijden en wellicht dat ze daarom soms de hoofdprijs vragen.
Niet leasen, budget laten uitkeren en privé bekijken wat er mogelijk is qua aankoop en dan bijv. met de trein die 2 dagen naar de klant/kantoor
Het ligt een beetje aan de aard van je werkzaamheden of dat een handige optie is. Als je in de detachering zit, dan kan ik me voostellen dat je werkgever het wat minder prettig vind. Die wil gewoon dat je mobiel bent en stelt daarom een lease-auto ter beschikking. Het is aan jou om te bepalen of je daar ook privé in gaat rijden. Je kan ook prima enkel zakelijk die auto gebruiken, maar dan moet je nog wel een oplossing voor privé hebben. Nadeel is dat die duurder is, maar voordeel is dat er ook een auto klaar staat als jij naar de zaak bent en een eventueel "tweede" auto daardoor overbodig wordt. Buren van mij doen dat zo. Zij rijdt privé in een Audi A2 en hij zakelijk in een BMW 3 serie (buiten de bijtelling). Privé doen ze alles met de A2.

Conclusie is dat het afhankelijk is van hoeveel je in de auto rijdt en hoe je persoonlijke situatie is. Er is geen eenduidige oplossing die iedereen past.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Simonsters schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:21:
[...]

@Z___Z Prima, vullen we dat in. In mijn geval niet van toepassing aangezien de werkgever geen elektrische auto's in de configurator heeft (100k FTE wereldwijd - dus toch wel bijzonder).
Vergeet alleen niet het effect van bijtelling op je afbouw heffingskorting en evt. kinderopvang toeslag. Als in, die 337 + 44 afbouw heffingskorting.
Nogmaals, is sterk afhankelijk van de situatie, maar in mijn geval kan prive aanschafffen prima uit.

[Afbeelding]
Gratis laden op werk en hele royale KM vergoeding bovenop het uitbetalen van het lease budget is denk ik wel een uitzonderlijke situatie. Dan kan het wel uit ja :P

Bij ons is het lease budget inclusief brandstof, en krijg je bij het kiezen voor geld ipv auto alleen het lease budget bruto uitbetaald. Dat zal vergeleken met jou het andere eind van de schaal van mogelijkheden zijn. Wat veel in dit topic staat is dat je bruto lease bedrag krijgt waarvan 23 cent netto voor elke zakelijke km. Daarmee kom je al niet meer uit in jouw rekenvoorbeeld denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:55

Thompson

Beeromaniac

In augustus loopt mijn 5-jarig leasecontract van mijn Kona electric af, met 4% bijtelling dus nog.
650€ door WG en 100€ eigen bijdrage, 107€ bijtelling.
Ik heb geen laadpas van het werk, krijg wel 215€ km-vergoeding.
Nu vroeg mijn werkgever of ik verwacht dat ik in augustus wil verlengen of niet en ben ik dus eens wat gaan denken/rekenen. Maar ik vraag me af of onderstaande conclusie wel klopt?

Situatie A: Ik neem geen nieuwe lease.
ik koop tweedehands een leuke benzine auto, bijvoorbeeld een Toyota Corolla 1.8 Hybrid voor 20.000€. Volgens de ANWB Autokosten kom ik dan met 20k km/j op zo'n totaal kosten van 655€.
Ik krijg ~405€ netto meer salaris ((650*0,7 (ivm sociale lasten)*0,67(ivm belasting)) +100 euro minder eigen bijdrage +107€ bijtelling die vervalt)
= +133€ netto kosten per maand t.o.v. huidige situatie.

Situatie B; Ik neem wel een nieuw leasecontract, benzineauto voor €650/maand leasebudget. Bijvoorbeeld een mooie Audi A3, 20k km/j 5 jaar contract.
Bijtelling kom ik volgens BerekenHetop 367€ ipv 107€
= +260€ netto kosten per maand t.o.v. huidige situatie

Benzinekosten / elektriciteit kosten verschil kijk ik even niet naar, het scheelt mekaar tegenwoordig al minder en de minder kosten van elektriciteit worden dan weer weggestreept door het gemak van benzine (de auto zal in de komende 5 jaar ook een paar keer voor een 1000+km vakantie worden gebruikt).

Of zie ik nu iets over het hoofd? Ik had ergens in gedachten zitten dat een lease auto veel ongunstiger zou zijn, maar 130€ verschil is het me wellicht wel waard om toch een sjieke wagen te rijden zonder ergens naar om te hoeven kijken.

/edit: Wat ik nu niet meeneem is dat ik met een wat hoger loon ook meer pensioen opbouw heb. Daarentegen neem ik ik ook niet mee dat als ik blijf leasen ik 20k heb om te besteden hoe ik wil (en dat kan ook een spaardeposito zijn die €800/jaar oplevert).

[ Voor 6% gewijzigd door Thompson op 12-01-2024 14:20 ]

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Thompson schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:07:
In augustus loopt mijn 5-jarig leasecontract van mijn Kona electric af, met 4% bijtelling dus nog.
650€ door WG en 100€ eigen bijdrage, 107€ bijtelling.
Ik heb geen laadpas van het werk, krijg wel 215€ km-vergoeding.
Nu vroeg mijn werkgever of ik verwacht dat ik in augustus wil verlengen of niet en ben ik dus eens wat gaan denken/rekenen. Maar ik vraag me af of onderstaande conclusie wel klopt?

Situatie A: Ik neem geen nieuwe lease.
ik koop tweedehands een leuke benzine auto, bijvoorbeeld een Toyota Corolla 1.8 Hybrid voor 20.000€. Volgens de ANWB Autokosten kom ik dan met 20k km/j op zo'n totaal kosten van 655€.
Ik krijg ~405€ netto meer salaris ((650*0,7 (ivm sociale lasten)*0,67(ivm belasting)) +100 euro minder eigen bijdrage +107€ bijtelling die vervalt)
= +133€ netto kosten per maand t.o.v. huidige situatie.

Situatie B; Ik neem wel een nieuw leasecontract, benzineauto voor €650/maand leasebudget. Bijvoorbeeld een mooie Audi A3, 20k km/j 5 jaar contract.
Bijtelling kom ik volgens BerekenHetop 367€ ipv 107€
= +260€ netto kosten per maand t.o.v. huidige situatie

Benzinekosten / elektriciteit kosten verschil kijk ik even niet naar, het scheelt mekaar tegenwoordig al minder en de minder kosten van elektriciteit worden dan weer weggestreept door het gemak van benzine (de auto zal in de komende 5 jaar ook een paar keer voor een 1000+km vakantie worden gebruikt).

Of zie ik nu iets over het hoofd? Ik had ergens in gedachten zitten dat een lease auto veel ongunstiger zou zijn, maar 130€ verschil is het me wellicht wel waard om toch een sjieke wagen te rijden zonder ergens naar om te hoeven kijken.

/edit: Wat ik nu niet meeneem is dat ik met een wat hoger loon ook meer pensioen opbouw heb. Daarentegen neem ik ik ook niet mee dat als ik blijf leasen ik 20k heb om te besteden hoe ik wil (en dat kan ook een spaardeposito zijn die €800/jaar oplevert).
Ik denk dat je wat rekenfouten maakt. Eigen bijdrage en bijtelling zijn beide bruto. En van bruto naar netto is denk ik of 49,5% of 56% afhankelijk hoeveel je verdient. Je kan dit vinden op je loonstrook als percentage bijzonder tarief.

Weet je zeker dat je meer pensioen opbouwt als je het lease budget laat uitbetalen? Bij ons krijg je over uit betaald leasebudget geen vakantiegeld, bonus of pensioenopbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Z___Z schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:31:
[...]

Ik denk dat je wat rekenfouten maakt. Eigen bijdrage en bijtelling zijn beide bruto. En van bruto naar netto is denk ik of 49,5% of 56% afhankelijk hoeveel je verdient. Je kan dit vinden op je loonstrook als percentage bijzonder tarief.

Weet je zeker dat je meer pensioen opbouwt als je het lease budget laat uitbetalen? Bij ons krijg je over uit betaald leasebudget geen vakantiegeld, bonus of pensioenopbouw.
Ah verrek ja goed punt. Maar dan wordt de + bij een eigen auto alleen nog maar ~100€ groter toch? En is er helemaal amper verschil meer?

Het leasebudget heb ik gecorrigeerd naar brutosalaris door de *0,7 dus dan is het wel incl vakantiegeld/pensioenopbouw (volgens HR was dat een goede benadering).

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Z___Z schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:04:
[...]

Gratis laden op werk en hele royale KM vergoeding bovenop het uitbetalen van het lease budget is denk ik wel een uitzonderlijke situatie. Dan kan het wel uit ja :P

Bij ons is het lease budget inclusief brandstof, en krijg je bij het kiezen voor geld ipv auto alleen het lease budget bruto uitbetaald. Dat zal vergeleken met jou het andere eind van de schaal van mogelijkheden zijn. Wat veel in dit topic staat is dat je bruto lease bedrag krijgt waarvan 23 cent netto voor elke zakelijke km. Daarmee kom je al niet meer uit in jouw rekenvoorbeeld denk ik.
Exact. Overigens moet er nog wel stukje af want het verbruik is niet realistisch, en stroomprijs ook niet. Maar dan nog scheelt het aardig in dit unieke geval. Er zijn weinig werkgevers die EN EN doen, en bij een mobiliteitsbudget meestal enkel zakelijke km's vergoeden (geen woon werk bijv). En dat scheelt vaak.

Hier lijkt het bijna te mooi om waar te zien, als het lukt prima, maar beste vraag een volledige berekening van HR vooraf, zal niet de 1e zijn de toch wat bedrogen uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-05 15:12
Frame164 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:35:
[...]

Voor die situaties kan ik zo weer meerdere locaties noemen waar ik altijd vrije snelladers zie staan. Het is wellicht een kwestie van plannen, tijdens drukke uren zijn ook alle brandstofpompen bezet bij veel tankstations. Dan hoef je weliswaar minder lang te wachten maar in de praktijk is dat ook gauw 5 minuten. En dan moet je zelf nog tanken.
Ik snap je insteek oprecht, alleen je kan niet ontkennen dat je met een traditionele benzinewagen doorgaans 1,5 x langer kan doorrijden en maar <5 min bezig bent met tanken.

De afgelopen 2-3 dagen heb ik 3 keer de tank helemaal leeg gereden, dit komt vaker voor waardoor voor mij momenteel een EV niet afdoende is.

Daarbij komt dat ik persoonlijk de warmte welke in de winter gegeneerd wordt door een verbrandingsmotor fijner vindt dan de elektrisch gegeneerde warmte. Zelfs met stoel en stuurverwarming in het achterhoofd.

Los van het feit/strijd, ik sta voor een ecologischere leefwereld. Thuis koop ik bewust en is alles geregeld. Wij nemen ook vaker de bakfiets/fiets dan de auto, zelfs voor afstanden van enkele rit 20km. Zakelijk wil ik zo minimaal mogelijk stoppen en rekening te hoeven houden met externe factoren, met de huidige maatschappij waar arbeidskrachten moeilijk te vinden en te behouden zijn moet ik zelf vaak het nodige doen om iedereen aan het werk te houden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Nicklazzz schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:36:
[...]

Ik snap je insteek oprecht, alleen je kan niet ontkennen dat je met een traditionele benzinewagen doorgaans 1,5 x langer kan doorrijden en maar <5 min bezig bent met tanken.

De afgelopen 2-3 dagen heb ik 3 keer de tank helemaal leeg gereden, dit komt vaker voor waardoor voor mij momenteel een EV niet afdoende is.

Daarbij komt dat ik persoonlijk de warmte welke in de winter gegeneerd wordt door een verbrandingsmotor fijner vindt dan de elektrisch gegeneerde warmte. Zelfs met stoel en stuurverwarming in het achterhoofd.

Los van het feit/strijd, ik sta voor een ecologischere leefwereld. Thuis koop ik bewust en is alles geregeld. Wij nemen ook vaker de bakfiets/fiets dan de auto, zelfs voor afstanden van enkele rit 20km. Zakelijk wil ik zo minimaal mogelijk stoppen en rekening te hoeven houden met externe factoren, met de huidige maatschappij waar arbeidskrachten moeilijk te vinden en te behouden zijn moet ik zelf vaak het nodige doen om iedereen aan het werk te houden.
Dus op die 3 dagen heb je nooit een pauze gehad om iet te eten, je hebt niet geslapen en nergens waar je moest zijn was er een laadmogelijkheid.

Warmte is warmte…. Zeker in een auto komt die warmte gewoon de auto binnen geblazen.

Schrijf toch gewoon dat je er geen zin in hebt, maar haal er geen nep argumenten bij.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nicklazzz
Tommie12 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:43:
[...]

Dus op die 3 dagen heb je nooit een pauze gehad om iet te eten, je hebt niet geslapen en nergens waar je moest zijn was er een laadmogelijkheid.

Warmte is warmte…. Zeker in een auto komt die warmte gewoon de auto binnen geblazen.

Schrijf toch gewoon dat je er geen zin in hebt, maar haal er geen nep argumenten bij.
Ik reis bijna wekelijks door de BeNeLux, gisteren was ik eerst nog in België vroeg in de ochtend en voor de middag was ik al in Amsterdam. Eenmaal aangekomen bij de Shell (ETCA) in Amsterdam bleek dat de rechterzijde van de parking afgesloten was vanwege werkzaamheden. Op deze plek staan de waterstofaansluiting én de elektrische laadpalen. Dit zou betekenen dat ik gisteren elders een plek moest gaan zoeken terwijl mijn bezoek kort was bij de klant.

Dit soort situaties gepaard met vaak genoeg volle laadplekken bij tankstations is voor mij momenteel een no-go. Dit heeft niets te maken met zin, het over grote gedeelte wat overijverig reageert op het niet EV rijden heeft momenteel alleen maar een EV vanwege de gunstig(ere) bijtelling. Wacht maar dat zo meteen wegenbelasting betaald moet worden en de bijtelling even duur is een brandstofmotor…

Daarbij komt dat het merendeel van de zakelijke rijders een “salaris” wagen hebben en deze in feite niet nodig hebben om hun functie uit te oefenen.

Ik betaal(de) met plezier €965,00 bruto bijtelling per maand voor mijn zakelijke auto (nieuwe PHEV is besteld), mijn collega Tesla’s rijders welke deze nog in 2019 gekocht hebben met 4% bijtelling gaan weldra niet meer voor een EV maar voor een hybride en puur door de bijtelling in combinatie met de beperking van het rijbereik.

Bedankt voor je EV keuze, want privé staat deze ook op de planning. Alleen rijdt mijn vrouw maar <2K kilometers per jaar en zijn er geen deel auto’s bij ons in de gemeente/buurt waardoor dit een dure aankoop is. Wij willen deze ook gebruiken als thuisbatterij daar deze hoofdzakelijk stil staat. Ik heb echter de laatste 13-jaar maar meer als een miljoen zakelijke kilometers gereden waardoor je snel neigt naar gemak (verbrandingsmotor).

En om compleet een antwoord te geven, pauzes neem ik vrijwel nooit. Alleen als ik met een klant/collega’s lunch en ook op deze plekken kan je niet altijd laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Nicklazzz schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:02:
[...]

Ik reis bijna wekelijks door de BeNeLux, gisteren was ik eerst nog in België vroeg in de ochtend en voor de middag was ik al in Amsterdam. Eenmaal aangekomen bij de Shell in Amsterdam bleek dat de rechterzijde van de parking afgesloten was vanwege werkzaamheden. Op deze plek staan de waterstofaansluiting én de elektrische laadpalen. Dit zou betekenen dat ik gisteren elders een plek moest gaan zoeken terwijl mijn bezoek kort was bij de klant.

Dit soort situaties gepaard met vaak genoeg volle laadplekken bij tankstations is voor mij momenteel een no-go. Dit heeft niets te maken met zin, het over grote gedeelte wat overijverig reageert op het niet EV rijden heeft momenteel alleen maar een EV vanwege de gunstig(ere) bijtelling. Wacht maar dat zo meteen wegenbelasting betaald moet worden en de bijtelling even duur is een brandstofmotor…

Daarbij komt dat het merendeel van de zakelijke rijders een “salaris” wagen hebben en deze in feite niet nodig hebben om hun functie uit te oefenen.

Ik betaal(de) met plezier €965,00 bruto bijtelling per maand voor mijn zakelijke auto (nieuwe PHEV is besteld), mijn collega Tesla’s rijders welke deze nog in 2019 gekocht hebben met 4% bijtelling gaan weldra niet meer voor een EV maar voor een hybride en puur door de bijtelling in combinatie met de beperking van het rijbereik.

Bedankt voor je EV keuze, want privé staat deze ook op de planning. Alleen rijdt mijn vrouw maar <2K kilometers per jaar en zijn er geen deel auto’s bij ons in de gemeente/buurt waardoor dit een dure aankoop is. Wij willen deze ook gebruiken als thuisbatterij daar deze hoofdzakelijk stil staat. Ik heb echter de laatste 13-jaar maar meer als een miljoen zakelijke kilometers gereden waardoor je snel neigt naar gemak (verbrandingsmotor).

En om compleet een antwoord te geven, pauzes neem ik vrijwel nooit. Alleen als ik met een klant/collega’s lunch en ook op deze plekken kan je niet altijd laden.
Er staan teveel onjuistheden een verkeerde aannames in om ze allemaal te adresseren. Controleer in ieder geval even hoe het zit met arbeidsongeschiktheid/overspannenheid doordat je nooit pauzes neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
Frame164 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:17:
[...]

Er staan teveel onjuistheden een verkeerde aannames in om ze allemaal te adresseren. Controleer in ieder geval even hoe het zit met arbeidsongeschiktheid/overspannenheid doordat je nooit pauzes neemt.
Mag in PB indien gewenst, het is naar eer en geweten neergeschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:59
[...]
Ik reis bijna wekelijks door de BeNeLux, gisteren was ik eerst nog in België vroeg in de ochtend en voor de middag was ik al in Amsterdam.
Dan zou ik ook geen EV nemen hoor. Hier 50K + 25K km per jaar met de EV's, maar eigenlijk alleen met thuisladen op de vakanties na. Als ik wekelijks een rit zou hebben waarbij ik aan de snellader zou moeten staan had ik ook geen EV gekozen.

Ook niet als ik van publiek laden afhankelijk was trouwens.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:38
Exact dit. Als we daar eens mee zouden stoppen zouden we veel meer besparen voor het milieu dan als we elkaar afrekenen op keuze voor wel/niet EV.

Als is het natuurlijk wel zo dat een EV die veel kilometers maakt meer uitstoot bespaart dan een EV die voor thuisbatterij speelt. Met de huidige belastingprikkels stimuleren we vooral het laatste.
Juancho schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:16:
Het is allemaal gewoon zo vreselijk dubbel, ook vanuit de overheid. Wel stimuleren om meer aan het milieu te denken, groener worden, bedrijven pushen maar het ondertussen met elkaar volstrekt onmogelijk maken voor een rijder om daadwerkelijk EV te kunnen rijden |:( 8)7
Maar discussieren over milieu in een Leaseauto-topic is een beetje alsof je alleen veganistisch wil eten tijdens je vliegvakantie in Dubai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
[...]

Ik reis bijna wekelijks door de BeNeLux, gisteren was ik eerst nog in België vroeg in de ochtend en voor de middag was ik al in Amsterdam. Eenmaal aangekomen bij de Shell (ETCA) in Amsterdam bleek dat de rechterzijde van de parking afgesloten was vanwege werkzaamheden. Op deze plek staan de waterstofaansluiting én de elektrische laadpalen. Dit zou betekenen dat ik gisteren elders een plek moest gaan zoeken terwijl mijn bezoek kort was bij de klant.

Nepargumenten dus, of foute argumenten.

En als je beroepshalve bijna 80k per jaar rijdt (ca 1500 uur in de auto), dan ben je ofwel express transportdiensten aan het doen, of je moet je prioriteiten herleggen.
En ja, met een beetje planning kan je op de dagen dat je lange afstanden rijdt echt wel een laadsessie invoegen, al is het tijdens een lunch of tijdens een klantenbezoek.

Ik merk dat NL de bijtellingsregels net iets te snel terug omhoog gegooid heeft voor EV’s. Anders was er in dit topic niet zo dikwijls te lezen dat mensen terug hun EV dumpen en overgaan naar een IcE (als dan niet met een nephybridesysteem).
Dan heeft deze keer België het wat beter aangepakt. Vanaf 1/7/2023 moet elke bestelde bedrijfswagen een EV zijn of je mag de brandstof niet meer inbrengen als kosten.
Het is nog net niet verboden om met een ICE te rijden, maar je betaalt er als bedrijf wel een pak extra voor.
Resultaat, de laatste maanden zijn 80% van de bestelde bedrijfsvoertuigen electrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Simonsters schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:21:
[...]

[Afbeelding]
Vergeet niet dat er hoogstwaarschijnlijk weer wegenbelasting/MRB op elektrische auto's komt vanaf 2025. Ik zou die wel meenemen in je berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
  • Laatst online: 03-04 19:57
Tommie12 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:15:
[...]

Dan heeft deze keer België het wat beter aangepakt. Vanaf 1/7/2023 moet elke bestelde bedrijfswagen een EV zijn of je mag de brandstof niet meer inbrengen als kosten.
Het is nog net niet verboden om met een ICE te rijden, maar je betaalt er als bedrijf wel een pak extra voor.
Resultaat, de laatste maanden zijn 80% van de bestelde bedrijfsvoertuigen electrisch.
Niet alleen het bedrijf. Als werknemer word je in Belgie makkelijk bijna 3x meer belast indien je tegenwoordig voor een nieuwe ICE kiest (gelijkwaardige auto).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:37

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Waarom zo negatief op Nicklazzz? Zijn verhaal en motivatie is toch duidelijk? Voor hem is het geen goede optie met de huidige stand der techniek.

Ik rij een ID.4. Kan niet thuis laden. 60k km/jaar. Op twee van onze kantoren kan ik niet laden, waaronder “mijn” vestiging. Ik rij het hele land door en op eindbestemming kan je zelden laden, waarmee ik, ik vertrek dagelijks vol van een publieke paal in de straat, zeker 4x per week maar vaak meer (meermaals daags) bij een snellader sta.

Slechts tweemaal was het spannend, toen ik ‘s avonds bij iemand op bezoek was en niet kon laden. En één keer een pomp afgesloten was en een andere keer door een ongeval een toerit dicht en ik 15 km moest omrijden.

Ben het eens met eerdere reacties: als je de auto niet voor de daadwerkelijke uitvoering van werk nodig hebt, dan zou er geen leaseauto meer gegeven moeten worden als arbeidsvoorwaarde. Zou een hoop drukte op de weg schelen.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jongetje
  • Laatst online: 08:54
AllSeeyinEye schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 21:41:
Ben het eens met eerdere reacties: als je de auto niet voor de daadwerkelijke uitvoering van werk nodig hebt, dan zou er geen leaseauto meer gegeven moeten worden als arbeidsvoorwaarde. Zou een hoop drukte op de weg schelen.
Wat een onzin, een privé wagen zorgt toch ook voor drukte op de weg? Of mag alleen jij met je leaseauto naar het werk en moet de rest van de mensen met het ov?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Als mensen met privé auto naar t werk moeten weet ik zeker dat er een serieus deel niet met de auto zou gaan.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Laatst online: 25-05 17:01
AllSeeyinEye schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 21:57:
Als mensen met privé auto naar t werk moeten weet ik zeker dat er een serieus deel niet met de auto zou gaan.
Dit argument houdt geen stand.
Waarom? Simpel -- Het is ondertussen al lang en breed gebleken dat thuiswerken veel meer effect heeft op de filedruk.

Daarnaast is ook uit onderzoek gebleken dat door het effect van COVID er juist meer (2e hands) auto's verkocht zijn en de OV-bezettingsgraad ingezakt is (met name in het busvervoer)

Daar gaan iets minder leaseauto's weinig aan veranderen

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-05 16:02

avotar

P0werd by Black Coffee

Waarom zo negatief op Nicklazzz? Zijn verhaal en motivatie is toch duidelijk? Voor hem is het geen goede optie met de huidige stand der techniek.

Ik rij een ID.4. Kan niet thuis laden. 60k km/jaar. Op twee van onze kantoren kan ik niet laden, waaronder “mijn” vestiging. Ik rij het hele land door en op eindbestemming kan je zelden laden, waarmee ik, ik vertrek dagelijks vol van een publieke paal in de straat, zeker 4x per week maar vaak meer (meermaals daags) bij een snellader sta.

Slechts tweemaal was het spannend, toen ik ‘s avonds bij iemand op bezoek was en niet kon laden. En één keer een pomp afgesloten was en een andere keer door een ongeval een toerit dicht en ik 15 km moest omrijden.

Je hebt gelijk, ik rij ruim 50k zakelijk per jaar en pak een stuk makkelijker de auto om iets verder weg te gaan winkelen of uit eten te gaan, terwijl ik ook op de fiets dichterbij zou kunnen.

Maar goed, ik heb er wel een en net als @Nicklazzz ben ik heel bewust bezig met het milieu, maar wil ik ook heel hypocriet op sommige punten geen offer brengen.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprokeq
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-02 09:30
De leaseauto waar ik nu in rij haalt over een paar maanden de 180.000 km terwijl het contract pas over een jaar afloopt. Er is mij geen maximum aantal kilometers bekend maar aangezien de meeste leasemaatschappijen een maximum van 180k km hanteren ga ik er niet vanuit dat ik het einde van het contract ga halen. Dan komt de auto namelijk op ruim 210.000 km.

Volgens mijn werkgever hoef ik me nog geen zorgen te maken en trekt de LM vanzelf aan de bel als dat nodig is, maar ik lees ook verhalen dat de leaseauto ineens wordt ingenomen tijdens een onderhoudsbeurt/bandenwissel vanwege maximale kilometers.

Iemand ervaring met een soortgelijke situatie waarin het aantal kilometers ruim boven de 180k uitkomt? Hoe gaan leasemaatschappijen hiermee om en wat zijn je ‘rechten’ wat betreft vervangende auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:19:
[...]

Exact dit. Als we daar eens mee zouden stoppen zouden we veel meer besparen voor het milieu dan als we elkaar afrekenen op keuze voor wel/niet EV.
Die snap ik niet helemaal? Als ik geen "salaris wagen" had dan reed ik nu in een goedkope 2e hands vervuilende benzinewagen. Nu rij ik al 4,5 jaar mijn salaris wagen EV.
Thompson schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:53:
[...]

Ah verrek ja goed punt. Maar dan wordt de + bij een eigen auto alleen nog maar ~100€ groter toch? En is er helemaal amper verschil meer?

Het leasebudget heb ik gecorrigeerd naar brutosalaris door de *0,7 dus dan is het wel incl vakantiegeld/pensioenopbouw (volgens HR was dat een goede benadering).
Zou iemand dit nog kunnen ontkrachten of bevestigen, is in mijn situatie het nagenoeg gelijk of ik mijn lease verleng of een auto koop van 20k?

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
sprokeq schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:34:
Iemand ervaring met een soortgelijke situatie waarin het aantal kilometers ruim boven de 180k uitkomt? Hoe gaan leasemaatschappijen hiermee om en wat zijn je ‘rechten’ wat betreft vervangende auto?
Als je bij elke tankbeurt of regelmatig in de app je km bijwerkt dan zou het automatisch moeten gaan. Maar als je wagenparkbeheerder zich geen zorgen maakt dan zou ik dan ook niet doen. Je werkgever gaat wel over de limiet heen van het contract en daarom al zou bet interessant zijn om snel de wagen te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:23

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

sprokeq schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:34:
Volgens mijn werkgever hoef ik me nog geen zorgen te maken en trekt de LM vanzelf aan de bel als dat nodig is, maar ik lees ook verhalen dat de leaseauto ineens wordt ingenomen tijdens een onderhoudsbeurt/bandenwissel vanwege maximale kilometers.
Dat laatste heb ik nog nooit gehoord. Wel weet ik dat "meer-km's" behoorlijk ongunstig kunnen zijn voor je werkgever. Die heeft er dan ook een belang bij dat de auto niet teveel over het verwachte aantal km's gaat.

Ik zou gewoon even een belletje plegen naar de leasemij, dan weet je het snelst waar je aan toe bent. :)

Overigens, bij mij is in het verleden wel eens een contractaanpassing doorgevoerd omdat het aantal km's wel vrij hard ging. Misschien bij jou ook al gebeurd?

[ Voor 10% gewijzigd door Question Mark op 15-01-2024 11:02 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Question Mark schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:01:
[...]

Dat laatste heb ik nog nooit gehoord. Wel weet ik dat "meer-km's" behoorlijk ongunstig kunnen zijn voor je werkgever. Die heeft er dan ook een belang bij dat de auto niet teveel over het verwachte aantal km's gaat.

Ik zou gewoon even een belletje plegen naar de leasemij, dan weet je het snelst waar je aan toe bent. :)

Overigens, bij mij is in het verleden wel eens een contractaanpassing doorgevoerd omdat het aantal km's wel vrij hard ging. Misschien bij jou ook al gebeurd?
Heb ik wel eens gehad. Ik was al over m'n km heen (stond op 160k met nog een half jaar te gaan, wat nog eens 30k opgeleverd zou hebben) en de leasemij heeft de auto zonder het onderhoud te laten doen verkocht. Ik kwam die middag terug bij de dealer en er stond een (nieuwe) short lease auto voor me klaar, en op kantoor een mailtje met verzoek een nieuwe auto uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprokeq
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-02 09:30
jongetje schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:43:
[...]
Als je bij elke tankbeurt of regelmatig in de app je km bijwerkt dan zou het automatisch moeten gaan. Maar als je wagenparkbeheerder zich geen zorgen maakt dan zou ik dan ook niet doen. Je werkgever gaat wel over de limiet heen van het contract en daarom al zou bet interessant zijn om snel de wagen te vervangen.
Had er niet aan gedacht dat ze die kilometers gewoon bij kunnen houden dmv tanken dus het zal dan wel vanzelf gaan inderdaad. Een meerprijs betalen over die +- 35k teveel gereden km lijkt me ook niet heel aantrekkelijk voor de werkgever.
Question Mark schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:01:
[...]

De leasemaatschappij bellen kan ik sowieso even doen, maar wil niet dat de werkgever zich gepasseerd voelt omdat die zei dat ik me er niet druk om moest maken ;)

Contract is inderdaad al eens verhoogd, dus je zou zeggen dat de LM zelf ook in de gaten heeft dat de auto al ruim voor einde contract boven de 180km komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

AllSeeyinEye schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:32:
[...]

Heb ik wel eens gehad. Ik was al over m'n km heen (stond op 160k met nog een half jaar te gaan, wat nog eens 30k opgeleverd zou hebben) en de leasemij heeft de auto zonder het onderhoud te laten doen verkocht. Ik kwam die middag terug bij de dealer en er stond een (nieuwe) short lease auto voor me klaar, en op kantoor een mailtje met verzoek een nieuwe auto uit te zoeken.
Wauw, daar had ik wel wat van gevonden. Zo zonder overleg...

Voor hetzelfde geld heb je net dure wegenvignetten aangeschaft o.i.d.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
sprokeq schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:36:
[...]

Had er niet aan gedacht dat ze die kilometers gewoon bij kunnen houden dmv tanken dus het zal dan wel vanzelf gaan inderdaad.
Dan moet je die wel opgeven als je hebt getankt op de betaalterminal. Als je daar zoals ik altijd 0 invult dan moet je het wel handmatig doorgeven. Dat doe ik elke paar maanden via de app (van Leaseplan in mijn geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

jongetje schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:24:
[...]

Dan moet je die wel opgeven als je hebt getankt op de betaalterminal. Als je daar zoals ik altijd 0 invult dan moet je het wel handmatig doorgeven. Dat doe ik elke paar maanden via de app (van Leaseplan in mijn geval).
Compleet offtopic, maar puur uit nieuwsgierigheid, waarom vul je altijd 0 in?

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
avotar schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:28:
[...]

Compleet offtopic, maar puur uit nieuwsgierigheid, waarom vul je altijd 0 in?
Pure gemakzucht. Ik vergeet altijd de km stand te onthouden als ik de auto uit stap om te tanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:10
jongetje schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:08:
[...]

Pure gemakzucht. Ik vergeet altijd de km stand te onthouden als ik de auto uit stap om te tanken.
Hier moeten we dan 500 invullen geloof ik. Als je 0 invoert hangen ze binnen 10min aan de telefoon hier..

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Question Mark schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:50:
[...]

Wauw, daar had ik wel wat van gevonden. Zo zonder overleg...

Voor hetzelfde geld heb je net dure wegenvignetten aangeschaft o.i.d.
In zo’n geval zou ik die wel gedeclareerd hebben bij de werkgever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:09

Crazy D

I think we should take a look.

Csotranme schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:26:
[...]

Hier moeten we dan 500 invullen geloof ik. Als je 0 invoert hangen ze binnen 10min aan de telefoon hier..
Ik deed altijd die optie dat je een tijdelijke auto hebt, dat scheelde het scherm van de km stand (om daar dan 0 in te voeren). Nooit iets over gehoord trouwens, geloof dat ik dat zo'n 10 jaar heb gedaan op die manier. (en dat was bij een werkgever die wel vroeg of mensen geen V-Power langs de snelweg wilden tanken want dat was wel heel erg duur).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Crazy D schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:45:
[...]

Ik deed altijd die optie dat je een tijdelijke auto hebt, dat scheelde het scherm van de km stand (om daar dan 0 in te voeren). Nooit iets over gehoord trouwens, geloof dat ik dat zo'n 10 jaar heb gedaan op die manier. (en dat was bij een werkgever die wel vroeg of mensen geen V-Power langs de snelweg wilden tanken want dat was wel heel erg duur).
Ik heb het nooit geprobeerd want het interesseert me eigenlijk niks of die motor kapot gaat van E10 :+ maar volgens onze wagenpark beheerder is de Shell pas geblokkeerd om er V-Power mee af te rekenen.

Kwam er laatst wel achter dat hij het blijkbaar ook bij Esso doet. Moest ff snel een klatje erin gooien om bik de Shell te komen en de pas gewoon geprobeerd. Deed het gewoon...

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Verder is er in 2024 amper voordeel op een EV. Ik ga deze uitdagingen niet tegemoet. De overheid mist accijns, dus wordt EV ineens minder interessant :z

Als ik voor hetzelfde geld (een forse bijtelling) een PHEV kan rijden, ga ik daarvoor. Kan ik altijd meteen door.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
JB schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:31:
[...]

Verder is er in 2024 amper voordeel op een EV. Ik ga deze uitdagingen niet tegemoet. De overheid mist accijns, dus wordt EV ineens minder interessant :z
Alles voor het milieu ehhh belastinginkomsten.
En komende jaren wordt dit alleen maar afgebouwd en ik zie EV's nu niet evenduur of goedkoper worden dan een gelijkwaardige benzine wagen. De mensen die niet verpicht EV moeten rijden gaan al terug naar benzine en hybride wagens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

jongetje schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:00:
[...]

De mensen die niet verpicht EV moeten rijden gaan al terug naar benzine en hybride wagens.
De mensen die wel verplicht in een EV moeten stappen, hebben veelal ook geen aangepaste budgetten dus dan krijgen ze ook andere uitdagingen want de meeste EVs zijn in de lease (vaak ook) duurder.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
JB schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:09:
[...]

De mensen die wel verplicht in een EV moeten stappen, hebben veelal ook geen aangepaste budgetten dus dan krijgen ze ook andere uitdagingen want de meeste EVs zijn in de lease (vaak ook) duurder.
EV zijn goedkoper dan 3 jaar geleden dus dat lijkt mij sterk. Dan kunnen ze afgelopen jaren ook al niets meer leasen.
Dat de bijtelling omhoog gaat is wel een ding vind ik. Hoeveel keer moet je belasting over de auto en je geld betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

jongetje schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:11:
[...]

EV zijn goedkoper dan 3 jaar geleden dus dat lijkt mij sterk. Dan kunnen ze afgelopen jaren ook al niets meer leasen.
De auto's zijn wellicht goedkoper maar als ik dezelfde fiscale waardes + km aanhoudt tussen PHEV en EV dan zitten de EVs vaak al snel 100 euro hoger per maand. Dat budget heeft lang niet iedereen erbij gekregen. Wij niet in ieder geval. Staat al 5+ jaren stil...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
jongetje schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:00:
[...]

Alles voor het milieu ehhh belastinginkomsten.
En komende jaren wordt dit alleen maar afgebouwd en ik zie EV's nu niet evenduur of goedkoper worden dan een gelijkwaardige benzine wagen. De mensen die niet verpicht EV moeten rijden gaan al terug naar benzine en hybride wagens.
Definieer "de mensen"...

Nederland heeft doelen te halen op gebied van milieu, daar zal Wilders ook aan moeten werken op één of andere manier.

EV's zullen goedkoper worden en benzine auto's duurder zowel in aankoop als in gebruik.

Vanaf 2035 zullen benzineauto's niet meer in een heel groot aantal steden binnen mogen, en sowieso worden ze dan niet meer geproduceerd.
Als je vandaag nog een benzine koopt, dan kan je die nog wel 10 jaar gebruiken, maar als je binnen 3 jaar een benzineauto koopt die dan echt beperkt wordt in gebruik van zodra die auto 6 jaar oud is, dan kan je zeker zijn dat de restwaarde dramatisch inzakt, en dus dat leaseprijzen zeer hoog worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
JB schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:09:
[...]

Dat is nu al aan het omdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Tommie12 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:25:
[...]

Dat is nu al aan het omdraaien.
Gelukkig. Ik wil dat ook aan de kaak gaan stellen. Wel benieuwd of mensen dat hier ook al eens gedaan hebben bij hun bedrijf en hoe ze dat aangepakt hebben. Samen optrekken is dan handiger denk ik.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
JB schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:27:
[...]

Gelukkig. Ik wil dat ook aan de kaak gaan stellen. Wel benieuwd of mensen dat hier ook al eens gedaan hebben bij hun bedrijf en hoe ze dat aangepakt hebben. Samen optrekken is dan handiger denk ik.
Bij auto's op 'manager' niveau, en dan spreek ik over een BMW X3, 5, A5, A6 is het momenteel geen probleem om voor ongeveer dezelfde leaseprijs een EV te vinden.

Als je momenteel met een Golf of een Astra rijdt, dan is het een pak moeilijker.
Maar dat gaat ook in orde komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Dat vraag ik me af. Ik rijd nu een Volvo XC40P8, volgepakt. Als ik die over een jaar weer zou willen.... Ga ik fors meer betalen. Soortgelijke auto's net zo, zoals een Polestar 2 en meeelr auto's uit die (prijs) categorie.

Zoveel meer dat het niet meer past. Terwijl het leasebudget met €100 omhoog is gegaan bij ons in 3 jaar tijd, wel puur voor EVs. Je wordt gedwongen een klasse lager te kijken. Wat niet direct een probleem hoeft te zijn maar gaat even om de vergelijking. Als ik nu bijv de kleinere EX30 of Megane Etec zou kiezen zou het me niks verbazen als ik aardig gelijk zit qua maandlasten. Terwijl het totaal andere type wagens zijn.

[ Voor 43% gewijzigd door Juancho op 16-01-2024 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleautviool
  • Laatst online: 29-05 11:04
Juancho schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:39:
Dat vraag ik me af. Ik rijd nu een Volvo XC40P8, volgepakt. Als ik die over een jaar weer zou willen.... Ga ik fors meer betalen. Soortgelijke auto's net zo, zoals een Polestar 2 en meeelr auto's uit die (prijs) categorie.

Zoveel meer dat het niet meer past. Terwijl het leasebudget met €100 omhoog is gegaan bij ons in 3 jaar tijd, wel puur voor EVs. Je wordt gedwongen een klasse lager te kijken. Wat niet direct een probleem hoeft te zijn maar gaat even om de vergelijking. Als ik nu bijv de kleinere EX30 of Megane Etec zou kiezen zou het me niks verbazen als ik aardig gelijk zit qua maandlasten. Terwijl het totaal andere type wagens zijn.
Hmm de Core versie elektrische uitvoering van de XC40 is iig goedkoper dan de benzine variant. Zowel in leasebedrag als bijtelling ;)

Geen idee of er verderop (grote) prijsverschillen in uitvoering & opties naar voren komen, maar ik zou verwachten dat de versies bij beide varianten globaal dezelfde specs hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

kleautviool schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:31:
[...]

Hmm de Core versie elektrische uitvoering van de XC40 is iig goedkoper dan de benzine variant. Zowel in leasebedrag als bijtelling ;)

Geen idee of er verderop (grote) prijsverschillen in uitvoering & opties naar voren komen, maar ik zou verwachten dat de versies bij beide varianten globaal dezelfde specs hebben.
Iets met absurde BPM ;)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polo132
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19-05 19:28
Kan iemand mij meer informatie verschaffen omtrent het meenemen van een lease contract naar een nieuwe werkgever en of het laten overnemen van het lease contract door een collega?

Vraag 1: overname door collega
Stel ik heb een lease budget van 900 euro maar ik lease een auto van 1.000 euro met dus 100 euro eigen bijdrage. Ik wil weg dus kijk of iemand mijn contract wil overnemen. Pietje met een leasebudget van 1.100 euro wil mijn contract wel overnemen. Moet Pietje nu 100 euro eigen bijdrage per maand betalen omdat dit het contract is wat reeds vast ligt? Of houdt Pietje 100 euro over?

Lijkt mij dat hij overhoudt maar iets in het contract zaait twijfel hier over: "Omdat de volgende berijder immers niet bereid zal zijn om een eventuele bijbetaling van de vorige berijder voor zijn/haar rekening te nemen, is ook hier sprake van extra kosten."

Vraag 2: Leasecontract overnemen door nieuwe werkgever.
Zelfde context; huidig budget van 900, maar lease van 1.000 waarvan dus 100 eigen bijdrage. Leasebudgetten bij de nieuwe werkgever zijn 1.200 euro, echter ik wil mijn huidige contract laten overnemen. Blijft de situatie van 100 euro eigen bijdrage bestaan omdat dat reeds in het contract zit? Of betaalt de werkgever deze gewoon uit het nieuwe budget en hou ik 200 euro over?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dreadramon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-05 19:15
Die eigen bijdrage zit niet in het leasecontract van de leasemaatschappij (het contract dat wordt overgenomen), maar in jouw contract met jouw werkgever.

De leasemaatschappij zal het, kort door de bocht, niet zoveel uitmaken wat betreft de eigen bijdragen, zolang het maar iedere maand die 1.000 euro gestort krijgt. De antwoorden op jouw vragen zitten in de leaseregeling van de betreffende bedrijven. Maar ik zou het logisch vinden als in beide gevallen de eigen bijdrage vervalt, zowel bij de overnemende collega als in geval van overname door een bedrijf met een ruimere leaseregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polo132
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19-05 19:28
Dreadramon schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:03:
Die eigen bijdrage zit niet in het leasecontract van de leasemaatschappij (het contract dat wordt overgenomen), maar in jouw contract met jouw werkgever.

De leasemaatschappij zal het, kort door de bocht, niet zoveel uitmaken wat betreft de eigen bijdragen, zolang het maar iedere maand die 1.000 euro gestort krijgt. De antwoorden op jouw vragen zitten in de leaseregeling van de betreffende bedrijven. Maar ik zou het logisch vinden als in beide gevallen de eigen bijdrage vervalt, zowel bij de overnemende collega als in geval van overname door een bedrijf met een ruimere leaseregeling.
Oké, dit leek mij inderdaad ook het meest logisch. Bedankt voor de bevestiging!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Polo132 Met als aanvulling dat het geen zekerheid is dat je huidige auto in het budget van je nieuwe werkgever past, ook al is dat budget ruimer.

Het hangt met name af van hoe de norm is gesteld. Misschien is je huidige budget van 900 wel op basis van 60 maanden en 15.000 kilometer en is de 1200 bij de nieuwe werkgever op basis van 48 maanden en 35.000 kilometer. Dan is het echt de vraag of dat past...

Dat kun je alleen weten door je nieuwe werkgever letterlijk te vragen: willen jullie de huidige leaseovereenkomst en/of auto overnemen en past dat binnen het budget? Dan krijg je vanzelf reactie.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

JanHenk schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:59:
@Polo132

Dat kun je alleen weten door je nieuwe werkgever letterlijk te vragen: willen jullie de huidige leaseovereenkomst en/of auto overnemen en past dat binnen het budget? Dan krijg je vanzelf reactie.
Overname contract is ook vaak duurder, de LM buit dat lekker uit :P

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10-05 01:37
Een vraagje, ik zit bij een leasemaatschappij waar ik ook mijn benzinekosten mag declareren als het apparaat waar ik wil gaan tanken niet werkt en ik de kosten voorschiet.

Via de app van MTC kan ik dan declareren en uploaden van een bonnetje en het staat met een week op mijn rekening.

Nu de vraag, ik weet dat de wagenparkbeheerder hier een akkoord op geeft maar MOET er getankt worden bij een DKV tankstation of maakt dit niet uit?
In NL maakt het niet uit want 99,99% van de tankstations zijn aangesloten bij DKV maar in het buitenland is dat niet zo.
Ik ben te gefocused in het buitenland op de DKV stations waar mijn pas geldig is maar omdat ik toch mag decleraren en tot heden altijd goedgekeurd is vraag ik mij af of de adresgegevens van het station daadwerkelijk gecontroleerd worden?

Ps. Een keer belde ik erachteraan naar de wagenparkbeheerder waarom het nog niet goedgekeurd was (bonnetje stond 2 maanden open), tijdens het gesprek keurde hij het gelijk goed zonder maar ook iets van het bonnetje te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
hoihoi66 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 23:33:
Een vraagje, ik zit bij een leasemaatschappij waar ik ook mijn benzinekosten mag declareren als het apparaat waar ik wil gaan tanken niet werkt en ik de kosten voorschiet.

Via de app van MTC kan ik dan declareren en uploaden van een bonnetje en het staat met een week op mijn rekening.

Nu de vraag, ik weet dat de wagenparkbeheerder hier een akkoord op geeft maar MOET er getankt worden bij een DKV tankstation of maakt dit niet uit?
In NL maakt het niet uit want 99,99% van de tankstations zijn aangesloten bij DKV maar in het buitenland is dat niet zo.
Ik ben te gefocused in het buitenland op de DKV stations waar mijn pas geldig is maar omdat ik toch mag decleraren en tot heden altijd goedgekeurd is vraag ik mij af of de adresgegevens van het station daadwerkelijk gecontroleerd worden?

Ps. Een keer belde ik erachteraan naar de wagenparkbeheerder waarom het nog niet goedgekeurd was (bonnetje stond 2 maanden open), tijdens het gesprek keurde hij het gelijk goed zonder maar ook iets van het bonnetje te controleren.
Bij ons maakt het niks uit waar getankt is.

The best is yet to come

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoihoi66
Dean Martin schreef op zondag 21 januari 2024 @ 09:06:
[...]

Bij ons maakt het niks uit waar getankt is.
Thanks, dan kan ik iig met een gerust hart tanken in de zomervakantie. Groot kans dat het bij ons ook zo geregeld is 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-05 21:23
Mooi topic, als flink zitten bladeren!
Ik rij op dit moment een Golf Variant van 38k met 22% bijtelling.

Wij willen graag de overgang naar EV maken. Niet vanwege de auto maar de gehele inrichting en opstelling thuis rondom elektra, daar past de EV goed bij.

Met de huidige bijtellingregels komt een nieuwe Model 3 in dezelfde nettobijdrage terecht of zelfs iets eronder.

Vrouwlief maakt het niet zo uit, die rijdt het liefst deze auto nog een jaar verder. Ik ben een sucker voor gadgets, elektronische snufjes en domotica.

We zijn echter best wel verwend met de kofferruimte van zo'n 600 liter! Daar komen weinig EV's aan qua liters maar ook qua laadingang. Althans niet prijsrange van max. 50/55k.

Wat zijn de ervaringen hier?

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Griffin2k schreef op zondag 21 januari 2024 @ 10:37:

Wij willen graag de overgang naar EV maken. Niet vanwege de auto maar de gehele inrichting en opstelling thuis rondom elektra, daar past de EV goed bij.

Met de huidige bijtellingregels komt een nieuwe Model 3 in dezelfde nettobijdrage terecht of zelfs iets eronder.

Vrouwlief maakt het niet zo uit, die rijdt het liefst deze auto nog een jaar verder. Ik ben een sucker voor gadgets, elektronische snufjes en domotica.

We zijn echter best wel verwend met de kofferruimte van zo'n 600 liter! Daar komen weinig EV's aan qua liters maar ook qua laadingang. Althans niet prijsrange van max. 50/55k.

Als je de frunk, de ‘onderkoffer’ en de gewone kofferruimte van een 3 bij elkaar telt heb je toch altijd meer plaats dan in een Golf Variant.
Met een Golf kan je wel een wasmachine vervoeren, en dat zal niet lukken met een 3. Wel met de Y.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
hoihoi66 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 10:21:
[...]

Thanks, dan kan ik iig met een gerust hart tanken in de zomervakantie. Groot kans dat het bij ons ook zo geregeld is 😎
Dat hangt van je leaseregeling af (dus tussen jou en je werkgever). Als je van die leaseregeling overal mag tanken zal je wagenpark beheerder dat goedkeuren. Als je alleen in Nederland mag tanken van je leasecontract zal de wagenparkbeheerder de buitenlandse bonnen niet goedkeuren. De leasemaatschappij maakt het geen drol uit, die voert alleen maar uit.

Mijn werkgever heeft bijv. een NL tankpas maar van de befrijfsleaseregeling mag ik in heel Europa tanken dus dat betaal ik zelf en die bonnen declareer ik direct bij de werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
jongetje schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:16:
[...]

Dat hangt van je leaseregeling af (dus tussen jou en je werkgever). Als je van die leaseregeling overal mag tanken zal je wagenpark beheerder dat goedkeuren. Als je alleen in Nederland mag tanken van je leasecontract zal de wagenparkbeheerder de buitenlandse bonnen niet goedkeuren. De leasemaatschappij maakt het geen drol uit, die voert alleen maar uit.

Mijn werkgever heeft bijv. een NL tankpas maar van de befrijfsleaseregeling mag ik in heel Europa tanken dus dat betaal ik zelf en die bonnen declareer ik direct bij de werkgever.
Ik heb een tankpas die in heel de EU te gebruiken is. Ook worden de kosten gedeclareerd uit het buitenland. Alleen was mijn vraag dus moet het in het buitenland ook altijd een tankstation zijn die aangesloten is bij DKV ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:09

Crazy D

I think we should take a look.

hoihoi66 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:41:
[...]

Ik heb een tankpas die in heel de EU te gebruiken is. Ook worden de kosten gedeclareerd uit het buitenland. Alleen was mijn vraag dus moet het in het buitenland ook altijd een tankstation zijn die aangesloten is bij DKV ;)
Als je met de tankpas wil betalen wel (er vanuit gaande dat jouw tankpas enkel bij DKV te gebruiken is, weet niet of er ook andere passen zijn die wel overal werken).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 09:44

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Vraag dit gewoon aan je wagenparkbeheerder. Wij kunnen dit niet weten.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Laatst online: 25-05 17:01
[...]

Hint: op routes waar voor je gevoel veel vrachtverkeer komt, zit ook heel vaak een prima dekking van DKV
DKV overleeft zo'n beetje op de tankpassen van vrachtwagens

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-05 15:55
Als je toch moet declareren, waarom zou het dan uitmaken of het een DKV of niet is? Hele gemak van een tankpas is dat je geen declaraties hebt, dus ja..

Bij mij werkt de tankpas (en nu laadpas) alleen in NL, maar mag ik alles overal declareren. Reden voor geen EU tankpas is de kosten en het lage aantal tankbeurten in het buitenland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:48

DarkSide

theres no place like ::1

Griffin2k schreef op zondag 21 januari 2024 @ 10:37:

Kan het je binnenkort laten weten.
Van golf station naar model 3 gegaan.

Eerste indruk is dat de kofferruimte best ruim is in de M3.
Maar dat je die wat anders moet inpakken.
Ik kan iig niet meer de koelbox meenemen die ik had.
Maar denk dat ik met sporttassen en rugtassen de gaten goed kan vullen.

Ove 2 weken naar de ikea voor wat nieuwe spullen en naar het grofvuil. Dat zal wel wennen zijn tov de golf.
En idd grote objecten. Rij eigenlijk altijd stations heb heb die ook ingezet voor verhuizingen. Bedden. Wasmachines, etc passen er prima in. Dat zal nu niet meer gaan.

Is wel een 2020 model dus qua bijtelling is deze een stuk goedkoper.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-05 14:15
Ik ben wat offertes aan het opvragen voor full operational lease bij diverse leasemaatschappijen.
Bij mijn werkgever zijn ze niet gebonden aan een specifieke LM, dus ik ben vrij om rond te shoppen.

Heeft iemand toevallig recent zo'n zelfde ronde gedaan? Zijn er specifieke LM's die opvallend goedkoop zijn?

Ik ben namelijk aan het kijken naar een Tesla Model 3 in RWD of AWD uitvoering en de prijsverschillen zijn enorm.
Bij 30k / 48mnd, winterbanden, normale verzekering, trekhaak, kleurtje is het excl brandstof wisselend tussen:
RWD: 748 tm 964 euro
AWD: 858 tm 1082 euro

Nu is mijn budget ca. 850-900. Dus daar zou een AWD precies in moeten kunnen, nu wil ik uiteraard de scherpste aanbieding intern voorleggen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Smobbo schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:00:
Ik ben wat offertes aan het opvragen voor full operational lease bij diverse leasemaatschappijen.
Bij mijn werkgever zijn ze niet gebonden aan een specifieke LM, dus ik ben vrij om rond te shoppen.

Heeft iemand toevallig recent zo'n zelfde ronde gedaan? Zijn er specifieke LM's die opvallend goedkoop zijn?

Ik ben namelijk aan het kijken naar een Tesla Model 3 in RWD of AWD uitvoering en de prijsverschillen zijn enorm.
Bij 30k / 48mnd, winterbanden, normale verzekering, trekhaak, kleurtje is het excl brandstof wisselend tussen:

Nu is mijn budget ca. 850-900. Dus daar zou een AWD precies in moeten kunnen, nu wil ik uiteraard de scherpste aanbieding intern voorleggen ;)
Ik zou gewoon de top drie aanschrijven: https://www.vzr.nl/nieuws...te_leasemaatschappij_2024 (voor tevredenheid leaserijder natuurlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Laatst online: 24-05 20:26

Wellicht dat een dienst als debesteleasedeal.nl je kan helpen?

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
True schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:59:
[...]

Ik zou gewoon de top drie aanschrijven: https://www.vzr.nl/nieuws...te_leasemaatschappij_2024 (voor tevredenheid leaserijder natuurlijk).
Dit ga ik idd maar doen. Dan heb ik een mooi aantal opties.
Wel leuk om een beetje te vergelijken.
@MaSw85, de offerte zijn tot nu toe best wel gelijksoortig opgebouwd, dus meer dan een tabelletje in excel wou ik er niet aan besteden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osj
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-02-2024

osj

Binnenkort mijn eerste baan met lease auto. Nu krijg ik een pool auto. Wat is dat? Kan ik deze ook ruilen voor een andere pool auto? Of krijg je die altijd gewoon toegewezen? Vind hem best duur ten opzicht van nieuwe auto’s van deze prijs die beter en groter zijn namelijk. Iemand goede tip om te vragen voor grotere zonder ondankbaar te zijn? Of is het juist normaal daar maar te vragen ondanks dat er al iets aangeboden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 29-05 21:15
Even vraagje tussendoor: zijn er nog die een diesel leasen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:42
osj schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 23:56:
Binnenkort mijn eerste baan met lease auto. Nu krijg ik een pool auto. Wat is dat? Kan ik deze ook ruilen voor een andere pool auto? Of krijg je die altijd gewoon toegewezen? Vind hem best duur ten opzicht van nieuwe auto’s van deze prijs die beter en groter zijn namelijk. Iemand goede tip om te vragen voor grotere zonder ondankbaar te zijn? Of is het juist normaal daar maar te vragen ondanks dat er al iets aangeboden is?
Mijn ervaring is dat dat vaak auto's zijn van mensen die uit dienst gegaan zijn en waar het leasecontract nog niet van afgelopen is. Afhankelijk van de omvang van de organisatie kunnen er best ook meerdere auto''s in de pool zitten. Kan geen kwaad om met de lease coördinator / HR te bellen en te vragen of er nog meer beschikbaar zijn of binnenkort komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Ik zou het gewoon netjes vragen.

Pool auto's (of soms ook voorlopers genoemd) zijn auto's die ze al hebben staan van mensen die bijvoorbeeld vertrokken zijn maar lease contract nog niet verlopen.

Mn zus kreeg van de week ook de mail over afleveren van haar voorloper.
Die kreeg in eerste instantie helemaal niks te horen of het een VW Up of een Audi Q8 zou worden.
Wel belangrijk om te weten voor je bijtelling...

Wmb heb je het recht om erna te vragen juist vanwege die bijtelling.
Over het algemeen geven ze je wel een auto uit de lease klasse die bij je hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Wat is je leasebudget, welke auto heb je aangeboden gekregen en welke zou je dan wel willen?

Een auto uit de pool is een auto die zoals wordt gezegd beschikbaar is vanwege iemand uit dienst, een auto hier specifiek voor (bij een heel groot bedrijf) of (in mijn geval destijds) een huur/short lease van de leasemaatschappij. Een vriend van me kreeg een klasse grotere auto om het leasecontract van die auto af te rijden. Zijn werkgever compenseerde de hogere bijtelling met tijdelijk wat meer salaris.

Je kunt natuurlijk ook weigeren, dan betaal je ook geen bijtelling en krijg je waarschijnlijk (een deel van) je leasebudget bruto uitgekeerd.

Maar er is maar 1 iemand die het precies weet en dat is je werkgever.
Matadores schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 03:34:
Sinds 1 januari is dat hier uit de leaseregeling gehaald. Maar los daarvan, waarom zou je dat willen? Diesels zijn al steeds minder nieuw te krijgen en zijn door alle maatregelen veel duurder te rijden dan benzine, LPG of elektrisch. Ben wel benieuwd waarom jij mogelijk wel een diesel zou willen rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Matadores schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 03:34:
Bij ons mag je alleen nog phev of ev leasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

jongetje schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 07:44:
[...]

Sinds 1 januari is dat hier uit de leaseregeling gehaald. Maar los daarvan, waarom zou je dat willen? Diesels zijn al steeds minder nieuw te krijgen en zijn door alle maatregelen veel duurder te rijden dan benzine, LPG of elektrisch. Ben wel benieuwd waarom jij mogelijk wel een diesel zou willen rijden?
Ik weet wel dat ik zelf nog niet toe ben aan EV rijden.
Ik heb hier in Zeeland nog zo'n beperkte hoeveelheid plekken om te laden.
Mijn werkgever vergoedt thuisladen niet, dus zelf een laadpunt aanleggen wordt hem ook niet. Zeker niet omdat ik geen zonnepanelen of zo heb nog.

Plus het idee van al die gedwongen langere pauzes bij lange ritten.
En ik weet het hoor, het is mijn vuist opsteken tegen het onweer. Maar toch. :+

[ Voor 9% gewijzigd door avotar op 24-01-2024 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 09:44

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

avotar schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 08:14:
[...]

Bij ons mag je alleen nog phev of ev leasen.
PHEV heb je ook in diesel ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
avotar schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 08:15:
[...]

Ik weet wel dat ik zelf nog niet toe ben aan EV rijden.
Ik heb hier in Zeeland nog zo'n beperkte hoeveelheid plekken om te laden.
Verplicht EV rijden wanneer je bent aangewezen op openbaar laden vind ik zelf een iets te grote restrictie (als EV rijder), maar ik ken genoeg bedrijven die het doen. Als je een functie hebt waarbij je auto ook echt een bedrijfsmiddel is en dus niet alleen maar leuke een secundaire arbeidsvoorwaarde, is dat wel een achteruitgang qua mobiliteit.
Mijn werkgever vergoedt thuisladen niet, dus zelf een laadpunt aanleggen wordt hem ook niet.
Nog zoiets bijzonders dat veel werkgevers totaal verkeerd aanpakken. Als iemand een eigen oprit heeft, zorg er dan in vredesnaam voor dat er een laadpaal komt. Fiscaal geaccepteerd en in de praktijk is je werknemer veel mobieler.

Overigens kun je het ook zelf regelen. Laadpaal kopen, installeren, backoffice installeren waardoor je een semi-openbare paal hebt, dik tarief instellen en dan maar lekker gaan laden met de laadpas van je werkgever.
Zeker niet omdat ik geen zonnepanelen of zo heb nog.
Is niet echt relevant, je kan gewoon stroom kopen en dat krijg je ook vergoed van je backoffice. Als je zelf een paal plaatst, kun je ten behoeve van de dekking van de kosten van die paal ook wel een hoger tarief rekenen. Hoeft je maar weinig te kosten, levert veel comfort op.

Bottomline: veel werkgevers zitten nog enorm te stoeien met de transitie en maken de verkeerde keuzes in leaseregelingen. Met name doordat diegene die het beleid bepalen, vaak zelf geen ervaring hebben met hetgeen (EV rijden) waar ze over moeten besluiten.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Kijk even heel goed naar de secundaire voorwaarden. Ik heb onlangs een nieuwe auto besteld en kreeg offertes van drie verschillende leasemaatschappijen. Naast een verschil in leasebedrag zat er nog wel wat verschil in randvoorwaarden.

Zo mocht ik bij één leasemij de auto niet naar de officiele dealer(s) brengen, maar moest deze verplicht bij een generieke autoservice (Jeep) in onderhoud gebracht worden. Laat deze nu net geen vestiging bij mij in de buurt hebben. Er zat ook nog wel een verschil in eigen risico bij (kleine) schades, die mijn werkgever gewoon doorbelast.

Ik ben dan ook niet voor de allergoedkoopste offerte gegaan, maar voor het beste (voor mij) totaalplaatje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ja dat van bedrijven die amper of niet meebewegen gaat wel echt een dingetje worden. Zeker als de bijtelling straks vanaf 2025 geloof ik, naar 22% gaat. Dan zit er namelijk 0 verschil meer met brandstof auto's. Terwijl EV's normaliter wel duurder zijn. Best bizar eigenlijk, groen willen zijn en uitstraling als bedrijf maar daar te weinig voor doen zodat je mensen ook mee krijgt. En helemaal idioot als je dan wel gaat verplichten dat mensen EV leasen of anders niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melkislekker
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-05 14:36
Wat vervelend, mijn auto eind 2023 gekocht, blijk ik niet meer te mogen meedoen met de SEPP van 2023 :N

Had ik net zo goed een benzine kunnen kopen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
melkislekker schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:00:
Wat vervelend, mijn auto eind 2023 gekocht, blijk ik niet meer te mogen meedoen met de SEPP van 2023 :N

Had ik net zo goed een benzine kunnen kopen
Dan had je enorm veel rijplezier gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
Question Mark schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 08:41:
[...]

Kijk even heel goed naar de secundaire voorwaarden. Ik heb onlangs een nieuwe auto besteld en kreeg offertes van drie verschillende leasemaatschappijen. Naast een verschil in leasebedrag zat er nog wel wat verschil in randvoorwaarden.

Zo mocht ik bij één leasemij de auto niet naar de officiele dealer(s) brengen, maar moest deze verplicht bij een generieke autoservice (Jeep) in onderhoud gebracht worden. Laat deze nu net geen vestiging bij mij in de buurt hebben. Er zat ook nog wel een verschil in eigen risico bij (kleine) schades, die mijn werkgever gewoon doorbelast.

Ik ben dan ook niet voor de allergoedkoopste offerte gegaan, maar voor het beste (voor mij) totaalplaatje. :)
Oh zeker! Ik heb ondertussen nog wat meer offertes ontvangen en bij één van een SchadeVerzekeringInzittende (SVI) niet mogelijk, die viel daarom af.

Grappig genoeg begrijp ik van collega's ook dat sommige wel een laadpas erbij hebben en anderen weer niet. Sommige declareren dat soort kosten elke maand en anderen hebben dit dus via de laadpas automatisch verrekend.
Daarnaast verschilt het eigen risico idd per partij een beetje, maar dat loopt wel los wat mij betreft (schade ontstaan tijdens werktijd is voor de WG als ik me niet vergis).
Dit soort dingen maken natuurlijk allemaal uit voor het leasetarief, maar mijn WG maakt het allemaal niet zoveel uit. Gaat allemaal redelijk flexibel :) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simonsters
Aldusso schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 18:42:
[...]

Exact. Overigens moet er nog wel stukje af want het verbruik is niet realistisch, en stroomprijs ook niet. Maar dan nog scheelt het aardig in dit unieke geval. Er zijn weinig werkgevers die EN EN doen, en bij een mobiliteitsbudget meestal enkel zakelijke km's vergoeden (geen woon werk bijv). En dat scheelt vaak.

Hier lijkt het bijna te mooi om waar te zien, als het lukt prima, maar beste vraag een volledige berekening van HR vooraf, zal niet de 1e zijn de toch wat bedrogen uitkomt.
Inmiddels staat de M3 RWD Stealth Grey op de stoep (voorraad model, 1 week tussen bestellen en afhalen, had geluk). Ratio Solar laadpaal geinstalleerd. SEPP aangevraagd. Geen bijtelling op m'n loonstrook, bruto vergoeding erop en de eerste km's gedeclareerd (a 40ct/km, 23 ct bruto) en uitbetaald. Ritje Tilburg - huis (130km) gemiddeld verbruik 139 Wh/km (wat file). Dochter helemaal blij met het scherm achterin en de vlotte acceleratie.
Tot dusver lijkt het allemaal te kloppen. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Ik vroeg me eens af hoe het zit met andere bestuurders en leasemaatschappijen vs leaseregeling van werkgever. Ik las toevallig bij Athlon dat ze aangeven dat iedereen met een geldig rijbewijs de auto mag besturen. Toch staat in veel autoregelingen dat enkel de partner de auto mag besturen. Is dat dan enkel om te voorkomen dat jan en alleman op de brandstof van de leaserijder rijdt?

Maar dan even de grens opzoekend; stel iemand anders veroorzaakt een ongeval. Ben je dan verzekerd? In het geval van je partner sowieso, maar stel dat je iemand laat rijden die niet in het leasereglement staat? Ik zou zeggen ja - de leasemaatschappij is de verzekerde - maar welk risico loop je nu eigenlijk als je wel anderen laat rijden? Komt je werkgever het überhaupt ooit te weten als zoiets gebeurt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:38
Ik heb even snel de voorwaarden in het lease contract van WG opgezocht.
Eerste lijns familie mag erin rijden. (Zonder dat ik erbij ben)
Datzelfde geldt voor collega's (vreemd genoeg staat er geen expliciete melding naar werkgerelateerd... Of ik kijk niet verder dan neus lang is)

En daarnaast mag iedereen (ik vermoed mits er voldaan wordt aan wetgeving {rijbewijs, etc}) erin rijden, zo lang ik ook in de auto zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:43
Yordi- schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:28:
Ik vroeg me eens af hoe het zit met andere bestuurders en leasemaatschappijen vs leaseregeling van werkgever. Ik las toevallig bij Athlon dat ze aangeven dat iedereen met een geldig rijbewijs de auto mag besturen. Toch staat in veel autoregelingen dat enkel de partner de auto mag besturen. Is dat dan enkel om te voorkomen dat jan en alleman op de brandstof van de leaserijder rijdt?

Maar dan even de grens opzoekend; stel iemand anders veroorzaakt een ongeval. Ben je dan verzekerd? In het geval van je partner sowieso, maar stel dat je iemand laat rijden die niet in het leasereglement staat? Ik zou zeggen ja - de leasemaatschappij is de verzekerde - maar welk risico loop je nu eigenlijk als je wel anderen laat rijden? Komt je werkgever het überhaupt ooit te weten als zoiets gebeurt?
er zit een verschil in voorwaarden van LM en WG. LM mag volgens mij niet eens voorwaarden stellen. Wat hebben zij te zeggen over wie er in die auto rijdt? We kennen geen persoonlijke verzekering in NL. Dus iedereen met een geldig rijbewijs mag rijden. Het is geen huurauto.

Maar de voorwaarden WG is een ander verhaal. Meestal staat daarin partner en vaak gezinsleden. Dat is puur ter voorkoming van misbruik. Er is geen verkeerswet die je overtreedt als jij je broer jouw auto uitleent. Maar je kan wel de voorwaarden van je WG overtreden.

Dus resume: verzekering keert altijd uit. Die kijkt gewoon naar of de bestuurder een auto mag besturen bij wet.

[ Voor 3% gewijzigd door t14wo op 07-02-2024 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Yordi- schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:28:

Bij ons staat er ook in de car policy dat enkel inwonende familieleden met de bedrijfsauto mogen rijden.
Verzekering zal geen probleem zijn.

Maar met die clausule probeert men te vermijden dat er 'oneigenlijk' gebruik wordt gemaakt van de auto.
Je hebt altijd idioten die denken aan het verhuren van de auto, of er koerierdiensten mee uit te voeren.
In de praktijk zal het niet opvallen tenzij je ineens véél meer kilometers gaat rijden, of er een vreemde chauffeur een ongeval heeft met je auto.
Wat de sancties zijn.... dat kan ontslag zijn als er bv echt sprake is van winst maken op de kosten van ...

Pagina: 1 ... 47 ... 57 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1