Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 48 ... 58 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-06 15:41
DarkSide schreef op maandag 22 januari 2024 @ 06:51:
[...]

Kan het je binnenkort laten weten.
Van golf station naar model 3 gegaan.

Eerste indruk is dat de kofferruimte best ruim is in de M3.
Maar dat je die wat anders moet inpakken.
Ik kan iig niet meer de koelbox meenemen die ik had.
Maar denk dat ik met sporttassen en rugtassen de gaten goed kan vullen.

Ove 2 weken naar de ikea voor wat nieuwe spullen en naar het grofvuil. Dat zal wel wennen zijn tov de golf.
En idd grote objecten. Rij eigenlijk altijd stations heb heb die ook ingezet voor verhuizingen. Bedden. Wasmachines, etc passen er prima in. Dat zal nu niet meer gaan.

Is wel een 2020 model dus qua bijtelling is deze een stuk goedkoper.
Voor de M3 eens een passende tassenset gekocht.
Echt een ideale oplossing voor de vakantie een de ruimte van je kofferbak is dan maximaal benut.
Je weet exact hoeveel je mee kan nemen, namelijk alles wat in de tassen past

Natuurlijk heb je nog de ruimte onderin de kofferbak en de frunk.
Frunk gebruik ik tijdens de vakantie voor laadkabel, etc.

wijze woorden

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-06 08:21

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Het zal vast aan mij liggen, maar een M3 is toch echt een BMW. En die heeft geen frunk. Waarmee ik vermoed dat het hier over een Model 3 van Tesla gaat...

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

AllSeeyinEye schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:44:
Het zal vast aan mij liggen, maar een M3 is toch echt een BMW. En die heeft geen frunk. Waarmee ik vermoed dat het hier over een Model 3 van Tesla gaat...
offtopic:
Ik zie het wel vaker, volgens mij zijn de Tesla rijders zo lui :> dat ze zelfs geen Tesla Model meer kunnen typen ;) en maar denken dat iedereen hun zinnen snapt met M3 en MY erin.

* True rent

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Tja, als iemand het over een M3 heeft is de kans toch echt groter dat het over een Model 3 gaat, dan over een M3.

Natuurlijk had je dat zelf ook door, maar blijkbaar moet het even vermeld worden oid? Wees gerust, over een paar jaar is die verwarring er niet meer, want dan bestaat de "echte" M3 ook niet meer.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauperesk
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-06 14:58
Jeroenneman schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:57:
[...]

Tja, als iemand het over een M3 heeft is de kans toch echt groter dat het over een Model 3 gaat, dan over een M3.

Natuurlijk had je dat zelf ook door, maar blijkbaar moet het even vermeld worden oid? Wees gerust, over een paar jaar is die verwarring er niet meer, want dan bestaat de "echte" M3 ook niet meer.
Misschien heeft Tesla dan ook hun kwaliteit eens op orde :o 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik heb wel eens begrepen dat de grootste leasemaatschappijen het cascoschade-risico van hun wagenpark niet verzekeren, maar zelf dragen. Uiteraard is de WA wel verzekerd.

Wellicht is dat een reden om regels te stellen omtrent de bestuurder van het voertuig.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:49

FreakNL

Well do ya punk?

Ze zijn zo groot dat ze hun eigen verzekeraar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
FreakNL schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:35:
Dat zeg ik toch ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:01
JanHenk schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:32:
Ik heb wel eens begrepen dat de grootste leasemaatschappijen het cascoschade-risico van hun wagenpark niet verzekeren, maar zelf dragen. Uiteraard is de WA wel verzekerd.

Wellicht is dat een reden om regels te stellen omtrent de bestuurder van het voertuig.
Dat hangt enorm af van de klant.

Sommige grote bedrijven regelen de verzekering zelf, anderen nemen het mee in het leasepakket.
In ons bedrijf is de verzekering apart, en is er wel een casco verzekering, maar met een behoorlijk hoog eigen risico (ik dacht 4000€). WA is verplcht in B en wellicht ook in NL.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Bij operational lease (huur) is het in NL ongebruikelijk dat de lessee (huurder) zelf het casco verzekerd. Ik heb het nog nooit eerder gezien in ieder geval.

WA is inderdaad verplicht, wordt door lessor afgesloten bij een verzekeraar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:23
FreakNL schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:35:
Of hebben hun eigen schadebedrijf wat ze door deze methode aan de gang houden: ik heb wel eens gehad dat mijn j&t (van mossel) auto vanuit midden Nederland naar Groningen op transport ging om een schade te fixen: daar hadden ze tijd en capaciteit op redelijk korte termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Vraagje.

Bij ons bedrijf kunnen we voor een vast bedrag opties kiezen bij een leaseauto. Deze bedragen komen dus niet uit de cataloguslijst van de dealer. Hierbij staat deze bedragen bruto zijn. Hoe kan ik hier mee rekenen? Als ik in een berekenhet.nl tool kijk kan ik eigen bijdrage invullen. Dit is toch wat anders?

Dit om te bepalen wat ik daadwerkelijk betaal (40 bruto in dit geval) en daarmee te bepalen of dit het waard is. Wordt deze gewoon bij de bijtelling geteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
twowheeler schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 08:58:
Vraagje.

Bij ons bedrijf kunnen we voor een vast bedrag opties kiezen bij een leaseauto. Deze bedragen komen dus niet uit de cataloguslijst van de dealer. Hierbij staat deze bedragen bruto zijn. Hoe kan ik hier mee rekenen? Als ik in een berekenhet.nl tool kijk kan ik eigen bijdrage invullen. Dit is toch wat anders?

Dit om te bepalen wat ik daadwerkelijk betaal (40 bruto in dit geval) en daarmee te bepalen of dit het waard is. Wordt deze gewoon bij de bijtelling geteld?
Dat lijkt me nogal een specifieke regeling.
Ik zou het ofwel aan een collega vragen die er al onder valt, of bij de personeelsdienst. Die moeten dat toch kunnen uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Nu online
Tommie12 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:04:
[...]

Dat lijkt me nogal een specifieke regeling.
Ik zou het ofwel aan een collega vragen die er al onder valt, of bij de personeelsdienst. Die moeten dat toch kunnen uitleggen.
Eens, zou daar eens informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:37

Pinobigbird

doesn't share food!

Vraagje.

Gaat dit niet gewoon over het verschil tussen opties en accessoires? Opties moeten meegenomen worden in de cataloguswaarde voor de RDW registratie, en daarmee betaal je er ook bijtelling over. Accessoires tellen niet mee, dus je betaalt er geen bijtelling over, maar ze zorgen wel voor een verhoogd leasebedrag.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-06 21:07
Ik rij nu in een benzine passat waarvan as. november het operationele zakelijke leasecontract verloopt (48 maanden). KM-stand is nog heel laag na ruim 3 jaar rijden: 39k. Wat denken jullie, zullen ze deze verlengen of ontkom ik niet aan een nieuwe uitkiezen?
Ik zou eigenlijk liever nog een jaar door willen met deze, maar heb echt geen idee wat ik daaromtrent kan verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Is het het niet voordeliger met zo weinig kilometers, om prive een auto te rijden en indien mogelijk je leasebudget te laten uitkeren?

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
Mitssz schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:25:
Is het het niet voordeliger met zo weinig kilometers, om prive een auto te rijden en indien mogelijk je leasebudget te laten uitkeren?
Dat is tzt ook een optie die ik wil meenemen. Vooral omdat daaromtrent zoveel veranderd is tijdens de pandemie bij m'n werkgever.
Tegelijkertijd ga ik in de zomer verhuizen waardoor ik langere afstanden zal gaan afleggen.
Wordt een rijtjeshuis maar helaas geen eigen laadpaal/oprit.

Leasebudget netto uitkering zit op ongeveer 40% van het bruto bedrag dacht ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Trishul schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:32:
[...]

Dat is tzt ook een optie die ik wil meenemen. Vooral omdat daaromtrent zoveel veranderd is tijdens de pandemie bij m'n werkgever.
Tegelijkertijd ga ik in de zomer verhuizen waardoor ik langere afstanden zal gaan afleggen.
Wordt een rijtjeshuis maar helaas geen eigen laadpaal/oprit.

Leasebudget netto uitkering zit op ongeveer 40% van het bruto bedrag dacht ik?
Dat laatste ligt logischerwijs puur aan je inkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CL9
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 29-06 21:15

CL9

Trishul schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:23:
Ik rij nu in een benzine passat waarvan as. november het operationele zakelijke leasecontract verloopt (48 maanden). KM-stand is nog heel laag na ruim 3 jaar rijden: 39k. Wat denken jullie, zullen ze deze verlengen of ontkom ik niet aan een nieuwe uitkiezen?
Ik zou eigenlijk liever nog een jaar door willen met deze, maar heb echt geen idee wat ik daaromtrent kan verwachten.
Mijn leaseauto werd door WG met een jaar verlengd (naar 5 jaar). Ik had ongeveer 81K op de teller na 4 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
In een leaseauto-topic is BMW M3 het meest unlikely.... Zeker in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
True schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:34:
[...]

Dat laatste ligt logischerwijs puur aan je inkomen.
Belasting bijzondere beloning? Dat is geloof ik iets van 55%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:55
Trishul schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:23:
Dat kun je beter aan je werkgever vragen. Mijn werkgever boeit het allemaal niet zo zolang het ze geen extra geld kost, een jaar verlengen (zolang het binnen de 5 jaar blijft en voor jouw zeker onder de 100k km) . Als je een nieuwe brandstof auto wilt dan moet je onderhand wel gaan bestellen, maar eigenlijk ben je met de huidige levertijden die maar zo hoog blijven, al laat.
Mijn contract loopt over 11 maanden af en zit in dezelfde situatie maar heb persoonlijk geen zin om nu al te bestellen en dan vaak nog hopen dat de auto er volgend jaar is. Ook een dermate lage km stand dat ik liever nog een jaar langer doorrijdt en dan is de bijtelling ook lager dan met een nieuwe wagen (aangezien de prijzen best hard gestegen zijn afgelopen 3 jaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Trishul schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:46:
[...]

Kun jij me aantonen waar de 55procent schaal staat bij de belastingdienst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Trishul schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:46:
[...]

Wordt gewoon verrekend als 'belaste vergoeding' doe maar een proefberekening hier: https://services.vismaraet.nl/proformalite/index/40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23:18
Hmm ik zit nogal met een kwestie voor de "onzekere toekomst".
Rij nu 3 jaar een Seat Leon, contract is nog een jaartje, maar ga de LM wel vragen om liefst nog zoveel mogelijk jaren te verlengen (alhoewel die al op 89k zit).
Ze zeiden wel een jaar te kunnen verlengen maar dat zien we nog wel.

Mocht het zo zijn dat verlengen geen optie is, is overnemen ook geen optie over een jaar (tenzij de prijs absurd laag uit zou vallen, maar dat betwijfel ik als ik op MP kijk).

Nu het puntje.. dezelfde auto is in deze 3 jaar, iig netto-prijs, ongeveer 13% gestegen (ik dacht ~25k naar 28k).
Helaas is de BPM erg veel meer geworden, waardoor de bruto prijs nogal flink omhoog is gegaan (36.5k naar 44k voor dezelfde uitvoering) -- iets van ~20% dus.
Verder zijn de rentes natuurlijk ook omhoog gegaan, ik weet niet wat een zakelijke rente 3 jaar geleden was (5% misschien?) maar nu zal dat vast wel hoger zijn.. (12%?)

Al in al, als ik dezelfde auto samenstel bij de LM, dan komt de initiele offerte op.. schrik niet, 300 eur bruto duurder uit! en natuurlijk 138 eur meer bruto bijtelling.
dus :

Oude situatie: Lease: 580 eur ex btw, benzine 300 voorschot, bijtelling 670 eur | Netto: ~775 eur
Gelijkwaardige nieuwe situatie: Lease: 880 eur ex btw, benzine 300 voorschot, bijtelling 806 eur | Netto: ~993 eur
(alles obv 35.000km/jr)

Tja mijn lease budget is niet zo hard gegroeid kan ik jullie zeggen :+

Ik hoop dus dat ze'm zelfs nog met 3 jaar verlengen ofzo, maar dat is dromen. Om dit te compenseren (ha! I wish) zou mijn lease budget in de afgelopen 4 jaar, gestegen moeten zijn met ~440 eur bruto, ofwel van 800 naar 1240! (zit nu op 880). Dat gaat niet gebeuren, helaas. Maar dat is ook de bedoeling, we (overheid, maatschappij) willen benzine ontmoedigen, dus ik heb er wel begrip voor. Alleen zal het in mijn situatie niet werken, dan maar een kleinere benzine wagentje :+ (die wss evenveel vebruikt...) gezien we maar max 150 eur over budget mogen leasen (880+150=1030 < 1240).

Anderen ook in deze situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
@jongetje en @True bedankt voor jullie reacties. Als ik het goed begrepen heb, wordt een uitgekeerde leasebudget gezien als belaste vergoeding. Dat lijkt wel ruimte te geven voor private lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
jongetje schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:48:
[...]

Kun jij me aantonen waar de 55procent schaal staat bij de belastingdienst?
Hier bijvoorbeeld: https://download.belastin...b_nl_std_alg_20230101.pdf (49,50+6,51 is zelfs 56,01%).

Maar wat je bedoelt, is dat dit niet relevant is in de berekening. Het bijzonder tarief is alleen van toepassing op de voorheffing die een werkgever inhoudt op je loon om te voorkomen dat je te weinig betaalt en later moet bijbetalen. Het totale inkomen (in box 1) wordt uiteindelijk belast in (max) 2 schijven van 36,93 en 49,50%. Dit is het bedrag dat uiteindelijk op je aangifte inkomstenbelasting terecht komt.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@Herko_ter_Horst Dankjewel.

Het fabeltje blijft toch bij iedereen hangen dat je bijv. vakantie dagen e.d. niet moet verkopen omdat je er zoveel belasting over betaald. Terwijl het bij de aangifte allemaal weer recht wordt getrokken.
(Ik schrik er ook elke keer weer even van als ik een (kleine) bonus krijg en er blijft minder dan de helft van over in eerste instantie op de loonstrook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Het is natuurlijk niet helemaal een fabeltje. Ja, je totale inkomen wordt op dezelfde manier belast (je normale maandloon, bonussen, vakantiegeld, bijtelling, verkochte vakantiedagen etc. worden allemaal op 1 hoop gegooid), maar er is wel degelijk een marginale belastingdruk die bepaalt hoeveel extra euro's je relatief opleveren, die in veel gevallen hoger kan liggen dan je op basis van de normale belastingschijven zou verwachten (vanwege afbouw heffingskortingen, bijvoorbeeld). Dit is ook waarom het bijzonder tarief bestaat.

Daardoor levert vakantiedagen verkopen vaak minder op dan je zou denken en schrik je inderdaad van hoe weinig er van een bonus overblijft. Maar dit is altijd relatief ten opzichte van een bestaande situatie en niet omdat er een apart belastingtarief geldt voor bepaalde salariscomponenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@Herko_ter_Horst Mijn punt is dat als je 1200euro aan bonus zou krijgen. Dit onderaan de streep na en belastingaangifte evenveel oplevert als 100euro per maand meer zou krijgen bij je salaris. Het is niet zo dat die 1200euro opeens zwaarder wordt belast (wel initieel, maar dat wordt uiteindelijk weer rechtgetrokken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
jongetje schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:44:
@Herko_ter_Horst Mijn punt is dat als je 1200euro aan bonus zou krijgen. Dit onderaan de streep na en belastingaangifte evenveel oplevert als 100euro per maand meer zou krijgen bij je salaris. Het is niet zo dat die 1200euro opeens zwaarder wordt belast (wel initieel, maar dat wordt uiteindelijk weer rechtgetrokken).
Dat klopt.

Maar door het "rechttrekken" krijg je geen geld terug. De marginale belastingdruk op die 1200 euro bonus is namelijk (vrijwel altijd) hoger dan het tarief in de hoogste schijf en als het goed is gelijk aan het bijzonder tarief. Stel dat het bijzondere tarief voor die bonus 56% is, dan hou je dus maar 44% van die 1200 over, en niet 50,5%, zoals je misschien op basis van het belastingtarief zou verwachten. Dat is niet omdat er een hoger belastingtarief geldt voor die 1200, maar omdat de marginale inkomstenbelastingdruk, vanwege ondermeer afbouw arbeidskorting, hoger is dan de 49,5% van schijf 2.

Die "ontbrekende" 6,5% krijg je daarom ook niet zomaar/volledig terug bij je belastingaangifte, want hetzelfde bedrag had je ook moeten betalen als je vanaf het begin van het jaar 100 euro per maand had gekregen, alleen was het dan per maand in 12 stukjes al onderdeel van je loonheffing geweest en waren de lagere heffingskortingen al meegerekend. Aangezien de loonheffing slechts een voorheffing is, kan het wel zijn dat er (kleine) verschillen zitten tussen wat je al betaald hebt en wat je had moeten betalen (naast natuurlijk aftrekposten waar in de loonheffing geen rekening mee wordt gehouden, zoals HRA).

[ Voor 9% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 08-02-2024 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Nu online
Vraagje.

Opgelost: de bijdrage wordt in mindering gebracht op de (bruto) bijtelling en netto ingehouden op het salaris. Ik rij de auto nog 3 jaar, als ik dan even snel reken is dtit alsnog goedkoper dan een trekhaak laten monteren bij een trekhaakcentrum (nu gebeurt het bij de dealer). Ik vraag me wel hardop af of ik de haak vaak genoeg ga gebruiken, maar er zijn bij vorige auto wel maanden geweest dat er karretjes en fietsendragers op gingen. Afgelopen maanden is de noodzaak er nog niet geweest. Zomer dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okzbow
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-06 17:07
Herko_ter_Horst schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:02:
[...]

Dat klopt.

Maar door het "rechttrekken" krijg je geen geld terug. De marginale belastingdruk op die 1200 euro bonus is namelijk (vrijwel altijd) hoger dan het tarief in de hoogste schijf en als het goed is gelijk aan het bijzonder tarief. Stel dat het bijzondere tarief voor die bonus 56% is, dan hou je dus maar 44% van die 1200 over, en niet 50,5%, zoals je misschien op basis van het belastingtarief zou verwachten. Dat is niet omdat er een hoger belastingtarief geldt voor die 1200, maar omdat de marginale inkomstenbelastingdruk, vanwege ondermeer afbouw arbeidskorting, hoger is dan de 49,5% van schijf 2.

Die "ontbrekende" 6,5% krijg je daarom ook niet zomaar/volledig terug bij je belastingaangifte, want hetzelfde bedrag had je ook moeten betalen als je vanaf het begin van het jaar 100 euro per maand had gekregen, alleen was het dan per maand in 12 stukjes al onderdeel van je loonheffing geweest en waren de lagere heffingskortingen al meegerekend. Aangezien de loonheffing slechts een voorheffing is, kan het wel zijn dat er (kleine) verschillen zitten tussen wat je al betaald hebt en wat je had moeten betalen (naast natuurlijk aftrekposten waar in de loonheffing geen rekening mee wordt gehouden, zoals HRA).
Die extra 6.5% is dan weer afhankelijk van je inkomen.... boven de 75k is het 3.5%, boven de 135k zelfs 0%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okzbow
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-06 17:07
twowheeler schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:58:
[...]

Opgelost: de bijdrage wordt in mindering gebracht op de (bruto) bijtelling en netto ingehouden op het salaris. Ik rij de auto nog 3 jaar, als ik dan even snel reken is dtit alsnog goedkoper dan een trekhaak laten monteren bij een trekhaakcentrum (nu gebeurt het bij de dealer). Ik vraag me wel hardop af of ik de haak vaak genoeg ga gebruiken, maar er zijn bij vorige auto wel maanden geweest dat er karretjes en fietsendragers op gingen. Afgelopen maanden is de noodzaak er nog niet geweest. Zomer dingetje.
Kijk wel even je leasecontract na.... deze eigenbijdrage mag nl alleen in bepaalde gevallen van de bijtelling worden afgetrokken. En die specifieke bepaling moet wel in je leasecontract zijn opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

okzbow schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 14:37:
[...]

Kijk wel even je leasecontract na.... deze eigenbijdrage mag nl alleen in bepaalde gevallen van de bijtelling worden afgetrokken. En die specifieke bepaling moet wel in je leasecontract zijn opgenomen.
Het verschil is:
  • eigen bijdrage om de auto privé te mogen rijden
  • bovennormbijdrage zonder dat dit in het contract genoemd is.
Bij die eerste mag het sowieso, bij die tweede niet, en die tweede is inderdaad niet relevant als het wel afgesproken is, maar die afspraak hoeft dan weer niet in het leasecontract te staan het moet enkel afgesproken zijn.

Zie: 23.3.7 Bijtelling privégebruik auto en eigen bijdrage werknemer in Handboek Loonheffingen 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitssz
  • Nu online
Ik heb het topic doorgezocht maar niet kunnen vinden helaas.

Iemand (recente) ervaring met zijn/haar leaseauto eerder inleveren bij Alphabet ivm. nieuwe leaseauto.
Mijn nieuwe leaseauto kan over een week geleverd worden. Echter moet mijn huidige nog 2,5 maand doorrijden.

In de algemene voorwaarden voor operational lease bij Alphabet zie ik staan dat de administratiekosten hiervoor 35 euro per eerder ingeleverde maand is met een minimaal bedrag van 500 euro. En dat er een berekening wordt gemaakt voor het verlies van inkomsten.
Maar heeft iemand hier een voorbeeld van wat ik kan verwachten? Ik heb deze vraag uit staan bij de wagenparkbeheerder, maar die moet het ook eerst bij Alphabet opvragen. Wellicht heeft iemand hier het al eerder meegemaakt? Is Alphabet wellicht coulant ivm de korte reseterende looptijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
@Mitssz Waarom wacht je niet gewoon 2,5 maand? Is het een groot probleem om die wagen op de parkeerplaats te laten staan totdat je huidige contract is afgelopen? Je betaald bij eerder opzeggen een bedrag per dag (staat in het contract tussen je werkgever en de leasemaatschappij) welke zomaar duizend euro kan zijn voor 3 maanden eerder inleveren.

Lijkt mij zonde van je geld voor die paar maanden wachten...

[ Voor 10% gewijzigd door jongetje op 11-02-2024 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Mitssz schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:52:

Iemand (recente) ervaring met zijn/haar leaseauto eerder inleveren bij Alphabet ivm. nieuwe leaseauto.
Mijn nieuwe leaseauto kan over een week geleverd worden. Echter moet mijn huidige nog 2,5 maand doorrijden.

In de algemene voorwaarden voor operational lease bij Alphabet zie ik staan dat de administratiekosten hiervoor 35 euro per eerder ingeleverde maand is met een minimaal bedrag van 500 euro. En dat er een berekening wordt gemaakt voor het verlies van inkomsten.
Maar heeft iemand hier een voorbeeld van wat ik kan verwachten? Ik heb deze vraag uit staan bij de wagenparkbeheerder, maar die moet het ook eerst bij Alphabet opvragen. Wellicht heeft iemand hier het al eerder meegemaakt? Is Alphabet wellicht coulant ivm de korte reseterende looptijd?
Ga er maar van uit dat je kosten van je WG (full operational lease kosten excl. brandstof) per maand kunt rekenen en dan min-kilometers mag aftrekken en dan weer die 35€ aan administratiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-06 13:39

Crazy D

I think we should take a look.

Niet bij Alphabet, maar bij Mobility Services is de boete van eerder inleveren 35% van de resterende termijnen.

Als Alfabet zegt, 35 euro per maand admin kosten met een minimum van 500 euro is dat dus sowieso 500 euro. Verlies van inkomsten is 2 maanden termijn, maar dan hangt het er ook vanaf hoeveel km's je op de teller hebt ten opzichten van het contract. De auto kan ook iets beter verkocht worden (want scheelt een paar km's) dus zal niet volledig 2 maanden lease zijn maar ik zou op minimaal 1 maand rekenen.

Ik zou die moeite er niet voor doen en lekker 2 maanden wachten met je nieuwe speeltje. Hooguit kun je overleggen met je werkgever, als je nieuwe speeltje al geleverd wordt zal die moeten gaan betalen, die heeft dus 2 maanden dubbele leasekosten. Wellicht kun je wat afspreken dat je wel alvast je nieuwe speeltje mag rijden, maar dat ze 'm die tijd gewoon laten staan (of als poule auto inzetten).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitssz
  • Nu online
jongetje schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:03:
@Mitssz Waarom wacht je niet gewoon 2,5 maand? Is het een groot probleem om die wagen op de parkeerplaats te laten staan totdat je huidige contract is afgelopen? Je betaald bij eerder opzeggen een bedrag per dag (staat in het contract tussen je werkgever en de leasemaatschappij) welke zomaar duizend euro kan zijn voor 3 maanden eerder inleveren.

Lijkt mij zonde van je geld voor die paar maanden wachten...
Na al 7,5 maand wachten, en dat de nieuwe nu ineens zo dichtbij is. Kriebelt het toch wel hard.
Ook omdat de nieuwe een grote upgrade is tov mijn huidige auto. (hogere klasse, veel luxer)
Dus als het niet te hoog uitvalt dan vind ik het overwegen waard ;)
True schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:03:
[...]

Ga er maar van uit dat je kosten van je WG (full operational lease kosten excl. brandstof) per maand kunt rekenen en dan min-kilometers mag aftrekken en dan weer die 35€ aan administratiekosten.
Hmm, met die 500 euro(35 is per maand maar minima van 500) van Alphabet erbij wordt het dan toch wel een aardig bedrag bij elkaar.
Crazy D schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:38:
Niet bij Alphabet, maar bij Mobility Services is de boete van eerder inleveren 35% van de resterende termijnen.

Als Alfabet zegt, 35 euro per maand admin kosten met een minimum van 500 euro is dat dus sowieso 500 euro. Verlies van inkomsten is 2 maanden termijn, maar dan hangt het er ook vanaf hoeveel km's je op de teller hebt ten opzichten van het contract. De auto kan ook iets beter verkocht worden (want scheelt een paar km's) dus zal niet volledig 2 maanden lease zijn maar ik zou op minimaal 1 maand rekenen.

Ik zou die moeite er niet voor doen en lekker 2 maanden wachten met je nieuwe speeltje. Hooguit kun je overleggen met je werkgever, als je nieuwe speeltje al geleverd wordt zal die moeten gaan betalen, die heeft dus 2 maanden dubbele leasekosten. Wellicht kun je wat afspreken dat je wel alvast je nieuwe speeltje mag rijden, maar dat ze 'm die tijd gewoon laten staan (of als poule auto inzetten).
35% van de resterende termijnen zou top zijn, dat is niet zo heel veel.
Het hangt er dus vanaf wat ze beoordelen met die verlies van inkomsten, er staat dat ze het leasebedrag herbereken op de verkorte termijn. Maar hoe dat uitpakt geen idee.

Origineel is het contract voor 140K km, maar is tussentijds bijgesteld naar 108K. Auto heeft nu 105K km.
2 maanden leasebedrag valt hierdoor dus lager uit, excl brandstof helemaal.

Soms worden auto's ook wel eens tot een jaar extra verlengd en doorgeschoven naar een nieuwe collega als voorloop auto, dat is misschien ook een mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Laatst online: 28-06 15:12
@Mitssz Intern kunnen schuiven is makkelijkste manier die voor alle partijen het minste kost (in het slechtste geval 2x administratiekosten, maar 2 maanden leasebedrag is alsnog een stuk duurder)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Laatst online: 28-06 15:12
@grasmanek94 Ik zou niet weten waarom de LM er geen 5 jaar van zou maken.
Ook belastingtechnisch gaat de boel uit van max 60 maanden (= 5 jaar)

Punt alleen is dat de LM jou geen korting gaat geven op het maandbedrag.
Enige punt waar je wel rekening mee moet houden is dat mening LM moeilijk gaat doen bij een km stand rond de 140-150k km

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
Nog even een vraagje. Komt het voor dat bij lopende operational zakelijke leasecontracten het aantal km/jaar aangepast wordt? Ik zie nu in de Athlon portal 10k km/jr op 48 maanden staan, ik dacht altijd dat dit bij mij op 40k km/jr op 48 maanden stond.
Ik zal voor de zekerheid het oorspronkelijke contract nog eens opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Trishul schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:20:
Nog even een vraagje. Komt het voor dat bij lopende operational zakelijke leasecontracten het aantal km/jaar aangepast wordt? Ik zie nu in de Athlon portal 10k km/jr op 48 maanden staan, ik dacht altijd dat dit bij mij op 40k km/jr op 48 maanden stond.
Ik zal voor de zekerheid het oorspronkelijke contract nog eens opzoeken.
Dan zal je werkgever dit zo gevraagd hebben.
Kilometers per jaar is een belangrijke contract parameter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
Tommie12 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:38:
[...]

Dan zal je werkgever dit zo gevraagd hebben.
Kilometers per jaar is een belangrijke contract parameter.
Heb nog gecheckt in wat ik kon terugvinden, 'expected mileage' stond op 40k per jaar. Ik dacht dat zo'n wijziging invloed kan hebben op leasekosten p/m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-06 13:39

Crazy D

I think we should take a look.

Trishul schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:41:
[...]

Heb nog gecheckt in wat ik kon terugvinden, 'expected mileage' stond op 40k per jaar. Ik dacht dat zo'n wijziging invloed kan hebben op leasekosten p/m.
Ja dat heeft superveel invloed juist. Misschien wel de grootste...

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Trishul schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:41:
[...]

Niet op het afkopen. In mijn contract staat gewoon een prijs voor:
- Elke extra dag die ik de auto rijdt
- Elke dag die ik de auto eerder inlever
- Elke extra km buiten het contract
- Elke kilometer minder gereden dan het contract (dat is dan een negatief bedrag)

Maar nogmaals, je wagenpark beheerder heeft dit contract gewoon in zijn mailbox/systeem en kan het in 5 minuten voor je uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTB81
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:22
jongetje schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:46:
[...]

- Elke kilometer minder gereden dan het contract (dat is dan een negatief bedrag)

Maar nogmaals, je wagenpark beheerder heeft dit contract gewoon in zijn mailbox/systeem en kan het in 5 minuten voor je uitrekenen.
Dat laatste is niet waar, of het contract dan op een juiste wijze is afgesloten daar kunnen we het over hebben. Maar bij mijn vorige werkgever was ik eindverantwoordelijk voor het wagenpark en in het lopende contract was dat niet opgenomen. Met alle lelijke verassingen vandien.

www.tweakers.net/gallery/107938/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTB81
Mitssz schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:52:

Mijn ervaring bij Alphabet: Arteon ruim 7 maanden eerder ingeleverd omdat ik de nieuwe auto wilde rijden. Kosten voor het inleveren waren inclusief de 500 euro administratiekosten 2200 euro of iets in die buurt. Dat is door mijn toenmalige werkgever belastingvoordelig met mij verrekend waardoor ik de helft daarvan netto heb moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
JTB81 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:21:
[...]

Dat laatste is niet waar, of het contract dan op een juiste wijze is afgesloten daar kunnen we het over hebben. Maar bij mijn vorige werkgever was ik eindverantwoordelijk voor het wagenpark en in het lopende contract was dat niet opgenomen. Met alle lelijke verassingen vandien.
Hoezo is dat laatste niet waar, ik weet toch wel wat er in mijn contract staat?

Jij kunt natuurlijk prima geen minder km's afspreken als het termijn bedrag daarmee gunstig is. Maar in de contracten die ik van meerdere leasemaatschappijen heb gezien staat dat er altijd wel in.

[ Voor 11% gewijzigd door jongetje op 13-02-2024 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

jongetje schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:46:
[...]

Wat een gedoe. Dit heb ik bij mijn werkgever of leasemaatschappij echt nog nooit meegemaakt.

Terwijl er hier toch genoeg gewisseld wordt intern qua auto's. Zou mooi worden als je bij een promotie (waar bij ons ook andere auto klasses bij horen) nog een paar maanden mag aftikken omdat je werkgever slechte overeenkomsten sluit met de leasemaatschappij.

Waarom zou je die onzin bij je personeel neerleggen?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitssz
  • Nu online
JTB81 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:23:
[...]

Mijn ervaring bij Alphabet: Arteon ruim 7 maanden eerder ingeleverd omdat ik de nieuwe auto wilde rijden. Kosten voor het inleveren waren inclusief de 500 euro administratiekosten 2200 euro of iets in die buurt. Dat is door mijn toenmalige werkgever belastingvoordelig met mij verrekend waardoor ik de helft daarvan netto heb moeten betalen.
Dat komt dus uit op +-254 euro per maand ex die 500 euro.
Mijn huidige auto kost minder dan de helft van een Arteon, dus dan zal het wel meevallen.

Ben benieuwd of dit ook is waar de wagenparkbeheerder/Alphabet mee terug komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Laatst online: 07:23
Jeroenneman schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:59:
[...]

Wat een gedoe. Dit heb ik bij mijn werkgever of leasemaatschappij echt nog nooit meegemaakt.

Terwijl er hier toch genoeg gewisseld wordt intern qua auto's. Zou mooi worden als je bij een promotie (waar bij ons ook andere auto klasses bij horen) nog een paar maanden mag aftikken omdat je werkgever slechte overeenkomsten sluit met de leasemaatschappij.

Ik had vroeger (tot 3 jaar terug) een lease-auto en daar stond in de berijdersovk: 'bij promotie houd je je huidige auto, pas bij einde lease ovk wordt je ingeschaalt in hogere auto klasse' zou mooi worden jaartje in dienst promotie maken en dan je auto inleveren tegen een boete of een hele caroussel met afgetrapte auto's van het toekomstige management in je maag geduwd krijgen. Wat ik niet helemaal snap in deze discussie: waarom wil je zo graag zo snel mogelijk een nieuwe auto: je vorige heb je met een reden uitgezocht en kun je toch prima nog even blijven rijden (nog even los van het financiele bijtellingsvoordeel wat je hoe dan ook hebt, want dezelfde auto is inmiddels een pak duurder)

Ik had ooit een 14% fiesta, dat was wat mij betreft een echt feest, zelfs toen ik naar een klasse groter mocht heb ik nog even gevraagd of ik niet nog een jaartje in mijn fiesta doorkon. Dat kon wel maar wg gaaf geen financiele compensatie (100 euro meer lease budget) ik vond het prima, want ik betaalde netto 120 euro minder bijtelling dan met mijn latere nieuwe megane (tuurlijk was dat wel een grotere auto maar dan nog....) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTB81
jongetje schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:54:
[...]

Hoezo is dat laatste niet waar, ik weet toch wel wat er in mijn contract staat?

Jij kunt natuurlijk prima geen minder km's afspreken als het termijn bedrag daarmee gunstig is. Maar in de contracten die ik van meerdere leasemaatschappijen heb gezien staat dat er altijd wel in.
True, dat kwam misschien verkeerd over, maar het is dus niet bij iedereen altijd bekend. Fijn dat het in jou geval transparant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Jeroenneman schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:59:
[...]

Die kosten/afspraken zijn ook tussen de werkgever en leasemaatschappij. En als je een auto intern doorschuift maakt dat de leasemaatschappij niets uit want er verandert niets aan het contract.
Hier was de vraag wat de kosten zijn om een contract af te kopen en dit zijn de parameters die afgesproken (kunnen) zijn.
Als je bij een klein bedrijf werkt waar de leaseauto niet doorgeschoven wordt, waarom zou de werkgever dan 2 maanden afkopen voor veel geld (en een hoop extra administratie) terwijl het ook niet overkomenlijk is om nog 2 maanden te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XethaX
  • Laatst online: 24-06 08:50
Middag!

Mag een leasemaatschappij het leasebedrag per maand verhogen na contractovername bij een nieuwe werkgever?
Ik krijg namelijk net een mail van de werkgever dat het leasebedrag van 750 naar 1137 word verhoogd en wat ik met deze kosten wil doen...
ik heb namelijk 2 jaar geleden een contract ondertekend voor 750euro per maand bij mijn vorige werkgever, deze is afgelopen januari overgenomen door de nieuwe werkgever...
ik was in de veronderstelling dat dit tegen dezelfde voorwaarden was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTB81
XethaX schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:40:
Middag!

Mag een leasemaatschappij het leasebedrag per maand verhogen na contractovername bij een nieuwe werkgever?
Ik krijg namelijk net een mail van de werkgever dat het leasebedrag van 750 naar 1137 word verhoogd en wat ik met deze kosten wil doen...
ik heb namelijk 2 jaar geleden een contract ondertekend voor 750euro per maand bij mijn vorige werkgever, deze is afgelopen januari overgenomen door de nieuwe werkgever...
Mijn ervaring is dat als er iets wijzigt (ofwel nieuwe werkgever ofwel de auto gaat over naar een andere leasemaatschappij) de prijs altijd stijgt. De stijging die jij aangeeft is wel zeer extreem en doet mij vermoeden dat er ook andere voorwaarden zijn (meer km/kortere looptijd/brandstof in leasebedrag ofzoiets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Middag!

Wat je met die kosten wil doen? Liever niets zou ik terugreageren. Wagenparkbeheerder even met de LM laten bellen en die belachelijke stijging ongedaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Middag!

Er is geen contractovername maar een nieuw contract met andere tenaamstelling en dito calculatie. Wat overgenomen wordt is de auto, maar het contract op zichzelf niet. Hercalculaties zijn zeer gebruikelijk en ook logisch: immers wil je een afrekening maken aan de oude werkgever (irt werkelijke looptijd en kilometers) en een nieuwe inschatting voor de nieuwe werkgever (op basis inschatting nieuwe looptijd en kilometers).
Waarom zou jij daar iets mee moeten doen? Je werkgever moet dat gewoon betalen. De werkelijke kosten van de auto zijn voor de werkgever. Zij stellen de auto beschikbaar en nemen het risico over qua kosten. Komt wat amateuristisch over, deze vraag.
Jeroenneman schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:45:
Wagenparkbeheerder even met de LM laten bellen en die belachelijke stijging ongedaan maken.
Hercalculaties zijn een verdienmodel, dat ben ik wel met je eens. Maar er zal wel een calculatie aan ten grondslag liggen. Kortere looptijd, meer kilometers, dat soort...

[ Voor 15% gewijzigd door JanHenk op 14-02-2024 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Middag!

Ja, LM maakt nieuw contract dus kan nieuwe regels bepalen. Had je denk ik vooraf duidelijk moeten hebben wat er in geval van overschrijding van je lease bedrag bij je nieuwe wg zou moeten gebeuren.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davy88mm
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 14-02-2024
Hoi allemaal, ik heb een voorstel gekregen om bij Ordina aan te slag te gaan. In hun loonsvoorstel zag ik dat ik een TOC budget heb van 728 euro? Kan ik hier mee een degelijke wagen leasen? Want ken hier zelf niet veel van af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-06 11:04
Ligt er helmaal aan wat jezelf een degelijke wagen vindt 😁. Noem eens wat merken en types op die je wel graag zou willen. Ook rekening houdend met belangrijke zaken als ruimte (kinderen, hond, veel op reis etc), EV/hybrid/brandstof?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davy88mm
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 14-02-2024
Liefst ene met wielen haha :D Goh... vind Duitse merken wel mooi, en Volvo :D. Moet plaats hebben voor 2 kinderen en ik maak op een jaar ongeveer 30.000 km. Liefst een hybride of EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
davy88mm schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:43:
Liefst ene met wielen haha :D Goh... vind Duitse merken wel mooi, en Volvo :D. Moet plaats hebben voor 2 kinderen en ik maak op een jaar ongeveer 30.000 km. Liefst een hybride of EV.
Misschien past de nieuwe EX30 in je budget? Let wel op de krapte achterin, maar dat ligt ook aan de leeftijd van je Kids natuurlijk. De grotere XC/C40 zal denk ik niet passen.

Je zou de Polestar 2 ook nog kunnen proberen, die schijnt nu aardig in prijs verlaagd te zijn...

[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 14-02-2024 23:04 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling

• ZegHetMaar
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10:46
davy88mm schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:13:
Hoi allemaal, ik heb een voorstel gekregen om bij Ordina aan te slag te gaan. In hun loonsvoorstel zag ik dat ik een TOC budget heb van 728 euro? Kan ik hier mee een degelijke wagen leasen? Want ken hier zelf niet veel van af
Geen idee wat je met TOC bedoelt maar is je leasebudget inclusief of exclusief brandstof? Dat is namelijk wel heel belangrijk om te weten wat je kunt leasen.

Daarnaast zijn er nog andere zaken belangrijk zoals; is er een merkenbeleid? Mag je alleen EV/PHEV of ook ICE leasen? Wat is de looptijd/km'ers van de auto die je mag uitkiezen?

Als je leasebedrag incl. brandstof is dan is je keuze al heel beperkt en vallen iniedergeval de auto's die hiervoor genoemd zijn zo goed als af.

• Tommie12
Een naakt budget zegt niks.

Ofwel vraag je welke auto’s er recent met dit budget geleased zijn, ofwel geven ze je een configuratiewebsire waar je kan proberen of je er een EX30, dan wel een EQS in krijgt.
Heel veel hangt af van randvoorwaarden als km/jaar, looptijd, incl of excl verzekering, winterbanden, laadpas, laadpaal etc.

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:33
Ik zou Keuze leaseauto - Deel 6 eens bekijken/doorlezen en daar je vraag stellen. Maar doe vooral zelf ook even wat meer onderzoek en vul het tabelletje in die daar in de openingspost staat :)

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Nu online
True schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:07:
[...]

Het verschil is:
  • eigen bijdrage om de auto privé te mogen rijden
  • bovennormbijdrage zonder dat dit in het contract genoemd is.
Bij die eerste mag het sowieso, bij die tweede niet, en die tweede is inderdaad niet relevant als het wel afgesproken is, maar die afspraak hoeft dan weer niet in het leasecontract te staan het moet enkel afgesproken zijn.

Zie: 23.3.7 Bijtelling privégebruik auto en eigen bijdrage werknemer in Handboek Loonheffingen 2023.
Ik betaal op dit moment geen eigen bijdrage. Heb enkel van administratie gehoord gekregen (op mail):

De xx euro wordt in mindering gebracht op de bijtelling en netto ingehouden.
Dus bijdrage auto xx Euro netto inhouding,
Bijtelling wordt verlaagt met xx euro, dus daarover betaal ik geen loonheffing.

Per saldo dan: xx euro -/- loonheffing.

Dit over 35 maanden looptijd is naar mijn idee netto goedkoper dan er zelf een haak onderschroeven + dat het nu door de dealer gedaan gaat worden.

Volgens mij komt dit overeen met in deze bereking https://www.berekenhet.nl...ing-auto-van-de-zaak.html bij eigen bijdrage het bedrag invoeren. Dan zie ik dat dit bedrag in mindering wordt gedaan van de bruto fiscale bijtelling en bij het netto bedrag wordt geteld.

Edit: nu ik toch Noob vragen aan het stellen ben. Hoe worden accesoires normaal gesproken verrekend? Stel je bestelt een haak als dealeroptie a 1600 euro. Hoe wordt deze verekend gezien deze buiten de bijtelling valt?

[ Voor 38% gewijzigd door twowheeler op 16-02-2024 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-06 16:05

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat hebben jullie afgesproken toen jullie om tafel zaten en de arbeidsvoorwaarden besproken hebben? één van die voorwaarden was kennelijk dat je de huidige lease-auto meeneemt. Wat is daar dan over afgesproken?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polo132
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 27-06 21:18
Volgens mijn lease contract mogen mijn gezinsleden in de auto rijden (ook zonder dat ik er bij aanwezig ben). Buiten deze groep om mogen anderen ook in de auto rijden, maar alleen als ik daarbij wel in de auto zit.

Hoe nauw nemen jullie dit laatste? En hoe zit dit verzekering technisch in elkaar mocht er in het uitzonderlijke geval toch wat gebeuren? (E.g. even de auto aan je schoonmoeder uitlenen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
@Polo132 in mijn leaseauto (via leaseplan) mag verzekeringstechnisch iedereen met een Nederlands rijbewijs rijden, maar ben ik verantwoordelijk.

Van mijn werkgever mogen alleen personen van mijn gezin erin rijden. Een van de redenen is dat die auto anders kms maakt (en iets met brandstofkosten) terwijl er heel iemand anders in rijdt. Dat het hetzelfde als pakken printerpapier mee naar huisnemen om weg te geven aan iemand. In de volksmond noemen we dat botweg diefstal.

Als je de auto uitleent zal je werkgever hier toestemming voor moeten geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skippy01
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:45
Polo132 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:26:
Volgens mijn lease contract mogen mijn gezinsleden in de auto rijden (ook zonder dat ik er bij aanwezig ben). Buiten deze groep om mogen anderen ook in de auto rijden, maar alleen als ik daarbij wel in de auto zit.

Hoe nauw nemen jullie dit laatste? En hoe zit dit verzekering technisch in elkaar mocht er in het uitzonderlijke geval toch wat gebeuren? (E.g. even de auto aan je schoonmoeder uitlenen)
precies dezelfde vraag staat een paar pagina's terug (7 feb), met antwoorden van mede-tweakers. Kort door de bocht: Verzekeringstechnisch is het geen probleem, voor de werkgever kan het als een overtreding gezien worden. Vooral opgesteld om misbruik te voorkomen... Dus die schoonmoeder zal bij de meeste WG'ers geen probleem zijn. De auto aan je buurman lenen die er illegaal mee gaat taxi-snorren is niet zo goed voor je relatie met je WG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-06 09:35
-

[ Voor 99% gewijzigd door mprkooij op 16-02-2024 16:17 . Reden: verkeerde Topic ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verzekeringstechnisch kunnen wij het niet inschatten zonder de voorwaarden en verzekering te weten. Ik verwacht dat het geen probleem is, maar de kans is ook aanwezig dat er iets van een eigen risico is afgesproken en dat dit nu (terecht) aan je doorbelast gaat worden.

Waarom ga je niet even met je werkgever om tafel. Geef aan dat vanwege situatie X, Y of Z het handig is dat je de auto even uitleent aan een derde, waarbij je aangeeft de auto daarbij even op eigen kosten vol te tanken. Grote kans dat je werkgever hier soepel mee omgaat hoor...

Je zult dan alleen wel even een goede reden moeten opgeven. Denk aan een grotere kofferbak ivm het ophalen van iets groots, of het hebben van een trekhaak. Als het alleen om kostenbesparing gaat, dan kan ik mij voorstellen dat een werkgever hier niet in meegaat...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:50

Onze drie leasemaatschappijen geven onafhankelijk van elkaar aan dat het verzekeringstechnisch geen issue is. De auto is ongeacht de bestuurder verzekerd, mits hij / zij een geldig rijbewijs bezit en niet onder invloed is.

De beperking komt vaak vanuit de werkgever als een soort van anti misbruik bepaling. Mijn ouders gebruiken mijn auto wel eens als ze op mijn drie kinderen passen, aangezien ze zelf een aanzienlijk kleinere auto rijden. Ik zou het voor de zekerheid even afstemmen met je werkgever als je twijfelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

renzo4000 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:22:
[...]

Als jij mobiliteitsbudget bruto laat uitkeren komt dit gewoon bij je salaris en daar wordt inderdaad niet mee gerekend voor je hypotheek. Kies je voor een auto abonnement (zoals bij Lynk & Co) dan heb je geen BKR registratie en heeft dat geen impact op je hypotheek (*uitzonderingen daargelaten als er hypotheekverstrekkers daar specifiek naar gaan kijken natuurlijk).
Volgens mij wel.
NHG-werkgeversverklaring_2024-1 onder 'inkomen' en dan punt 8. Maar volgens mij kan dit beter in Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 (en daar reageer ik nu :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:37
ha beste tweakers, zit met een kleine uitzoekvraag en probeer het een en ander via internet uit te zoeken maar kom steeds maar weer terug op de regel eigen bijdrage en lease budget.

situatie:
Ik werk gewoon voor een werkgever en krijg een prima loon voor mijn functie. Ik heb afgelopen jaar met mijn functioneringsgesprekken een salaris verhoging gekregen en er was ook eventueel ruimte om naar een auto te kijken zakelijk. ( momenteel private lease ik een Suzuki Swift voor 320 per maand voor 10.000 km per jaar) (en deze loopt komend jaar december af) dit is natuurlijk zonder brandstof . Wij (partner en ik) verrijden voor ongeveer 100 euro per maand aan benzine.

zakelijk heb ik voor mijn werk geen auto nodig. ben gewoon op locatie aan t werk, en mocht ik ergens heen willen rijden is er ruimte genoeg om auto's van collega's en of van de zaak zelf te pakken. (bedrijf bus etc.)
omwille van een ''extraatje'' had de eigenaar dus aangegeven dat ik wel eventueel een auto kon leasen via de zaak. Dit ''moet'' omwille van vergroening en verduurzaming wel een 100% Elektrische auto zijn.
Echter krijg ik GEEN leasebudget. Wel een tankpas om op te laden (kan aan de zaak) maar mag dus ook gewoon de paal in mijn straat gebruiken. Verder komt gewoon 100% op mijn kosten.
Als ik bijvoorbeeld nu naar elektrische auto's ga kijken op een site zoals leaseplan, had ik een Opel Corsa E gezien met een catalogus waarde 36949 op basis van 60 maanden en 10.000 km staat er 488 ex btw bij.
Als ik dan de bijtelling calculator erbij pak moet ik eigen bijdragen invullen. Maar wat is dat dan precies? de totale kosten komen bij mij, dus is dat de gehele auto?
Als ik 0 invul bij eigen bijdragen komt er een overzicht uit. Daar staat in :

Uw berekening
Fiscale waarde:
€ 36.949
Bijtellingspercentage:
16 en 22
Basis voor de bijtelling tot en met 30000 euro:
€ 4.800
Basis voor de bijtelling boven 30000 euro:
€ 1.528,78
Eigen bijdrage per jaar:
€ 0
Aan heffing onderworpen:
€ 6.328,78
Bijtelling privé-gebruik per maand:
€ 527,4
Loonheffing privé-gebruik per maand:
€ 264,28
Eigen bijdrage per maand (netto):
€ 0
Netto kosten privé-gebruik per maand:
€ 264,28

in totaal staat hier netto kosten prive gebruik per maand 264 euro.
Zijn dit dan de totale auto kosten? of moet ik met de bijtelling prive van 527 euro rekening houden?
Krijg geen KM vergoeding want woon op 3 km afstand van de zaak. Bruto jaarloon is zonder auto nu ong. 60.000 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

dfbt schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:25:
ha beste tweakers, zit met een kleine uitzoekvraag en probeer het een en ander via internet uit te zoeken maar kom steeds maar weer terug op de regel eigen bijdrage en lease budget.

situatie:
Ik werk gewoon voor een werkgever en krijg een prima loon voor mijn functie. Ik heb afgelopen jaar met mijn functioneringsgesprekken een salaris verhoging gekregen en er was ook eventueel ruimte om naar een auto te kijken zakelijk. ( momenteel private lease ik een Suzuki Swift voor 320 per maand voor 10.000 km per jaar) (en deze loopt komend jaar december af) dit is natuurlijk zonder brandstof . Wij (partner en ik) verrijden voor ongeveer 100 euro per maand aan benzine.

zakelijk heb ik voor mijn werk geen auto nodig. ben gewoon op locatie aan t werk, en mocht ik ergens heen willen rijden is er ruimte genoeg om auto's van collega's en of van de zaak zelf te pakken. (bedrijf bus etc.)
omwille van een ''extraatje'' had de eigenaar dus aangegeven dat ik wel eventueel een auto kon leasen via de zaak. Dit ''moet'' omwille van vergroening en verduurzaming wel een 100% Elektrische auto zijn.
Echter krijg ik GEEN leasebudget. Wel een tankpas om op te laden (kan aan de zaak) maar mag dus ook gewoon de paal in mijn straat gebruiken. Verder komt gewoon 100% op mijn kosten.
Als ik bijvoorbeeld nu naar elektrische auto's ga kijken op een site zoals leaseplan, had ik een Opel Corsa E gezien met een catalogus waarde 36949 op basis van 60 maanden en 10.000 km staat er 488 ex btw bij.
Als ik dan de bijtelling calculator erbij pak moet ik eigen bijdragen invullen. Maar wat is dat dan precies? de totale kosten komen bij mij, dus is dat de gehele auto?
Als ik 0 invul bij eigen bijdragen komt er een overzicht uit. Daar staat in :

Uw berekening
Fiscale waarde:
€ 36.949
Bijtellingspercentage:
16 en 22
Basis voor de bijtelling tot en met 30000 euro:
€ 4.800
Basis voor de bijtelling boven 30000 euro:
€ 1.528,78
Eigen bijdrage per jaar:
€ 0
Aan heffing onderworpen:
€ 6.328,78
Bijtelling privé-gebruik per maand:
€ 527,4
Loonheffing privé-gebruik per maand:
€ 264,28
Eigen bijdrage per maand (netto):
€ 0
Netto kosten privé-gebruik per maand:
€ 264,28

in totaal staat hier netto kosten prive gebruik per maand 264 euro.
Zijn dit dan de totale auto kosten? of moet ik met de bijtelling prive van 527 euro rekening houden?
"Echter krijg ik GEEN leasebudget."
En dan gaan de full operational leasekosten van je brutoloon af of zo? Dan kan dit het never nooit waard zijn.

edit:
Oh en ik zou deze invullen: https://www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/nettoloon.html
Dan vergelijken (even exportje maken in pdf, screenshotten of een ander tabblad) en dan met/zonder lease auto. Dan wordt de heffingskorting ook meegenomen voor je.

[ Voor 4% gewijzigd door True op 21-02-2024 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:37
True schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:27:
[...]

En dan gaan de full operational leasekosten van je brutoloon af of zo? Dan kan dit het never nooit waard zijn.

edit:
Oh en ik zou deze invullen: https://www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/nettoloon.html
Dan vergelijken (even exportje maken in pdf, screenshotten of een ander tabblad) en dan met/zonder lease auto. Dan wordt de heffingskorting ook meegenomen voor je.
Ja alleen als ik dit moet invullen, hoe wordt eigen bijdrage dan gezien en verekend?
in principe is eigen bijdragen toch 100% van de kosten?
Denk dat ik maar gewoon bij werkgever langs ga om eens 2-3 pro forma's aan te vragen.
Ook bruto-netto kom ik netto 200 te kort op wat die website aangeeft. Denk door pensioen etc.

[ Voor 11% gewijzigd door dfbt op 21-02-2024 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

dfbt schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:53:
[...]

Ja alleen als ik dit moet invullen, hoe wordt eigen bijdrage dan gezien en verekend?
in principe is eigen bijdragen toch 100% van de kosten?
De fiscus zegt: als jij een auto rijdt vanuit je WG én je rijdt hierin ook privé moet je bijtelling betalen omdat dit loon in natura is.
Als je werkgever zegt: die leaseauto is een extra voorwaarde, maar jij moet hierin een deel van de kosten betalen is dit eigen bijdrage.
Als je werkgever zegt: jij kiest een auto boven je budget is dit eigen bijdrage dit heet bovennormbijdrage.
Voor deze twee zit een fiscaal verschil.

Maar als jouw WG niets gezegd heeft over een eigen bijdrage én jij vind dit niet terug in een personeelshandboek kun je er gemakshalve van uitgaan dat jij geen eigen bijdrage hoeft te betalen.

De vraag die ik stelde is overigens nog niet beantwoord:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
True schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:27:
[...]

edit:
Ik denk dat je in een klein bedrijf werkt waar je baas veel goede wil heeft, en je iets wil gunnen, maar niet de impact kent van de gevolgen op gebied van belastingen.

Ik zou een auto kiezen die vergelijkbaar of iets beter is dan waarmee je nu rijdt, en je vraagt aan je baas of de personeelsverantwoordelijk om eens uit te rekenen wat het voor jou (en het bedrijf) betekent als hij je deze auto ter beschikking zou stellen op gebied van jouw nettoloon, en de kosten voor het bedrijf.

Als je die gegevens kent, dan kan je samen met je baas een beslissing nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coone-
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-03 16:32
Beste Tweakers, ik mag binnenkort een nieuwe leasewagen kiezen, en het bedrijf stuurt in de richting van EV's (ik neig daar naar de Hyundai Ioniq 5 of de Skoda Enyaq omdat we een gezin met twee kleine kinderen hebben en dus vaak veel moeten meesleuren).

Maar op het gebied van hybrides vind ik ook de nieuwe Renault Espace en de Austral een interessante mogelijkheid. Maar ik ben niet goed op de hoogte of een hybride kiezen in 2024 nog een goede optie is? Ik zie dat de TCO een stuk hoger ligt dan bij de ev's, maar los daarvan, moet ik me dan de komende jaren aan een stijgende leasekost ofzo verwachten als ik toch voor een hybride zou gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
  • Laatst online: 03-04 19:57
Coone- schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:28:
Beste Tweakers, ik mag binnenkort een nieuwe leasewagen kiezen, en het bedrijf stuurt in de richting van EV's (ik neig daar naar de Hyundai Ioniq 5 of de Skoda Enyaq omdat we een gezin met twee kleine kinderen hebben en dus vaak veel moeten meesleuren).

Maar op het gebied van hybrides vind ik ook de nieuwe Renault Espace en de Austral een interessante mogelijkheid. Maar ik ben niet goed op de hoogte of een hybride kiezen in 2024 nog een goede optie is? Ik zie dat de TCO een stuk hoger ligt dan bij de ev's, maar los daarvan, moet ik me dan de komende jaren aan een stijgende leasekost ofzo verwachten als ik toch voor een hybride zou gaan?
BE of NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coone-
Mijn excuses, vergeten te vermelden: ik werk voor een Belgisch bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
Coone- schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:34:
[...]

Mijn excuses, vergeten te vermelden: ik werk voor een Belgisch bedrijf.
En wat zegt uw werkgever, want ook voor hem heeft de keuze tussen ICE, EV en HEV fiscale gevolgen ?
En ook voor jou gaan hybrides (net zoals brandstofauto's) elk jaar fiscaal meer en meer afgestraft worden.

Bereken het zelf maar : https://tasc.deloitte.be/car/

[ Voor 6% gewijzigd door dmod op 21-02-2024 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coone-
dmod schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:42:
[...]

En wat zegt uw werkgever, want ook voor hem heeft de keuze tussen ICE, EV en HEV fiscale gevolgen ?
En ook voor jou gaan hybrides (net zoals brandstofauto's) elk jaar fiscaal meer en meer afgestraft worden.

Bereken het zelf maar : https://tasc.deloitte.be/car/
Tja, voorlopig geeft mijn werkgever zelfs nog een korting op de hybride Espace en de Austral :/
Als je zegt dat hybrides elk jaar zwaarder afgestraft worden, betekent dat dan dat mijn leaseprijs zal stijgen elk jaar? Ik dacht dat dat een vaste prijs was eens het contract gesloten was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmod
Coone- schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:51:
[...]

Tja, voorlopig geeft mijn werkgever zelfs nog een korting op de hybride Espace en de Austral :/
Als je zegt dat hybrides elk jaar zwaarder afgestraft worden, betekent dat dan dat mijn leaseprijs zal stijgen elk jaar? Ik dacht dat dat een vaste prijs was eens het contract gesloten was?
Lease prijs is idd vast, maar die betaalt jouw werkgever.
Jij wordt belast op het voordeel van alle aard (VAA), en dat VAA stijgt dus elk jaar voor niet EV's
In die calculator kan je al voor dit jaar zien wat het verschil in belasting zal zijn tss beide.

Hier kan je ook het VAA zien voor alle merken. Stel jouw auto samen en je zal zien wat het VAA is. Kortingen hebben geen invloed hierop.
https://directlease.be/leasing/

[ Voor 18% gewijzigd door dmod op 21-02-2024 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Vraagje, ik ga zeer waarschijnlijk binnenkort van werkgever overstappen. Ik mag mijn leaseauto meenemen, ze zullen dan met de leasemaatschappij een nieuw contract moeten aangaan (ik mag de auto nog 1 jaar plus evt 1 extra jaar leasen. Daarna zit ik aan de 5 jaar). Is het zo dat de auto dan wat goedkoper zal worden of juist duurder?

Na 3,5 jaar ongeveer staat de teller op slechts 68.000km. Of valt hier helemaal niks over te zeggen en is het echt uitonderhandelen tussen leasemaatschappij en de nieuwe werkgever?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
@Juancho Dat is idd iets voor de nieuwe werkgever om uit te onderhandelen. Maar vaak wordt het contract duurder omdat de leasemaatschappij toch wel weet dat ze sterk staan in de onderhandelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Dank je! Ja ze zullen miaschien ook kijken naar wat goedkoper is: laatste lease jaar afkopen en dat ik een nieuwe wagen mag bestellen of toch overname. Ik zelf ga die extra kosten natuurlijk niet betalen 😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Juancho schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:16:
Is het zo dat de auto dan wat goedkoper zal worden of juist duurder?
Mijn ervaring is dat contractovernames uitgemolken worden door leasemaatschappijen, en het bijna altijd duurder uitvalt.

• Juancho
Question Mark schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:31:
[...]

Mijn ervaring is dat contractovernames uitgemolken worden door leasemaatschappijen, en het bijna altijd duurder uitvalt.
Hmm ik heb ze maar even een indicatie gevraagd. Leasecontract loopt nog een jaar door namelijk.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Juancho schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:17:
[...]

Hmm ik heb ze maar even een indicatie gevraagd. Leasecontract loopt nog een jaar door namelijk.
Wat heb je afgesproken met je nieuwe werkgever? Ik heb 2x een leaseauto meegenomen naar een nieuwe werkgever en beide keren uit onderhandeld dat de auto meegenomen wordt, met voor mij gelijkblijvende voorwaarden.

• Juancho
Question Mark schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:55:
[...]

Wat heb je afgesproken met je nieuwe werkgever? Ik heb 2x een leaseauto meegenomen naar een nieuwe werkgever en beide keren uit onderhandeld dat de auto meegenomen wordt, met voor mij gelijkblijvende voorwaarden.
Hun leasebudget ligt een stukje hoger dan wat ik nu heb. Dus die eigenbijdrage die ik nu heb valt bijna helemaal weg. Idee was dat dat de evt hogere lease kosten kon afdekken, dat ik de auto dus zonder hogere lease kosten voor mij nog 1 a 2 jaar kan rijden en dan moet de auto sowieso ingeleverd worden.

Is dus even afwachten op het voorstel van de leasemaatschappij. Verwacht dat we daar wel uitkomen.

• Coone-
dmod schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:53:
[...]

Lease prijs is idd vast, maar die betaalt jouw werkgever.
Jij wordt belast op het voordeel van alle aard (VAA), en dat VAA stijgt dus elk jaar voor niet EV's
In die calculator kan je al voor dit jaar zien wat het verschil in belasting zal zijn tss beide.

Hier kan je ook het VAA zien voor alle merken. Stel jouw auto samen en je zal zien wat het VAA is. Kortingen hebben geen invloed hierop.
https://directlease.be/leasing/
Dit is echt een beginnersvraag waarschijnlijk, maar het is me altijd onduidelijk hoeveel ik zelf precies netto betaal voor een bedrijfswagen per maand. Is dat dan die VAA die ik integraal maandelijks betaal? Of een deel ervan? Sorry als dit een stomme vraag is. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmod
Coone- schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 19:45:
[...]

Dit is echt een beginnersvraag waarschijnlijk, maar het is me altijd onduidelijk hoeveel ik zelf precies netto betaal voor een bedrijfswagen per maand. Is dat dan die VAA die ik integraal maandelijks betaal? Of een deel ervan? Sorry als dit een stomme vraag is. :*)
No probs.
Dat VAA komt als bruto bedrag bijkomend op jouw loonfiche, daarop wordt je dus belast. En voor de eenvoud betaal jij daar dan +/- 50% belasting op, dat is dus wat die auto jou netto kost per maand.

• Coone-
dmod schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 20:43:
[...]

No probs.
Dat VAA komt als bruto bedrag bijkomend op jouw loonfiche, daarop wordt je dus belast. En voor de eenvoud betaal jij daar dan +/- 50% belasting op, dat is dus wat die auto jou netto kost per maand.
Super, dank je voor je antwoord.
Dus als ik een VAA van 190 bekom (Ioniq 5), zou dat concreet betekenen dat die wagen me maandelijks ongeveerr 95 euro kost, of komt daar nog iets anders bij qua kost?

Alsook, kan ik op basis van de TCO (die kan ik zien na een simulatie van een wagen in de leasetool van het bedrijf) zien wat de VAA is, of haal ik verschillende zaken door elkaar dan? Want de TCO is relevant voor de werkgever maar niet zozeer voor de werknemer denk ik?

[ Voor 19% gewijzigd door Coone- op 22-02-2024 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmod
Coone- schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 21:01:
[...]

Dus als ik een VAA van 190 bekom (Ioniq 5), zou dat concreet betekenen dat die wagen me maandelijks ongeveerr 95 euro kost, of komt daar nog iets anders bij qua kost?

Alsook, kan ik op basis van de TCO (die kan ik zien na een simulatie van een wagen in de leasetool van het bedrijf) zien wat de VAA is, of haal ik verschillende zaken door elkaar dan? Want de TCO is relevant voor de werkgever maar niet zozeer voor de werknemer denk ik?
Een formule met een aantal parameters bepaalt het VAA. Één van de parameters is de totale cataloguswaarde (incl btw). Of je nu korting krijgt of niet maakt helemaal niet uit voor het VAA.
Via de eerder gestuurde link kan je het zelf berekenen, gewoon cataloguswaarde invoeren en je krijgt het resultaat.
TCO is idd de totale kost die de auto de werkgever zal kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Coone- schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 21:01:
[...]

TCO en VAA zijn niet direct gelinkt.
Er zijn formules en berekeningssites voor VAA, maar grosso modo komt het er op neer dat :
- hoe duurder de auto (catalogusprijs) hoe hoger het VAA
- hoe hoger de CO2, hoe hoger de VAA

Dus je hebt er alle belang bij een EV te kiezen.
Maar voor de werkgever zijn voor nieuw bestelde autos de energiekosten enkel nog aftrekbaar als het een EV is.
Een benzine, diesel of zelfd PHEV heeft meestal een stuk hogere TCO dan een vergelijkbare EV.
En de TCO is meestal gelinkt aan het budget dat je krijgt.

Pagina: 1 ... 48 ... 58 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1