Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 49 ... 58 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
En dat systeem wijkt dan op zich niet af van het Nederlandse systeem.

Met de kanttekening dat onze bijtelling privégebruik (gelijkwaardig aan de VAA in België) gigantisch veel hoger is. En de autokosten (TCO) voor werkgever en cataloguswaarde (voor brandstofauto's) ook.

Ter vergelijk een EV van 60K geeft:
- in België een VAA van 171 per maand bruto
- in Nederland een bijtelling van 950 per maand bruto.

Het marginale belastingtarief is in Nederland in ieder geval rond de 50 en 55% (afbouw heffingskortingen ook meenemen). Ik ken het Belgische tarief niet, maar zal vast niet meer zijn dan dit... Op de loonstrook meerdere honderden verschil per maand, oplopend tot meer dan duizend euro netto.

En de VAA in België daalt (voor zover ik weet) ook nog eens ieder jaar naargelang de auto ouder wordt. Terwijl in Nederland de bijtelling privégebruik voor maar liefst 15 (!) jaar hetzelfde is..

Daarnaast is de TCO van met name een brandstofauto in NL ook vele malen hoger door onze BPM (die ook weer doorwerkt in het verschil in cataloguswaarde), wegenbelasting, etc.

Maar goed. Het is algemeen bekend dat de autobelastingen in Nederland gigantisch zijn. En door zelfs bij lange na niet de helft van die belastingen in de infrastructuur te steken, hebben we alsnog veel betere wegen dan in België. Dus zo slecht is het allemaal ook niet :+

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
JanHenk schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:01:
Ik ken het Belgische tarief niet, maar zal vast niet meer zijn dan dit...
Inkomstenbelasting is in Belgie veel hoger. Procentueel niet zo veel maar wel qua schijven. Vanaf iets van 43000 euro/jaar zit je al op 50%. Bij ons betaal je tot ca. 75k 38% of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Frame164 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 11:30:
[...]

Inkomstenbelasting is in Belgie veel hoger. Procentueel niet zo veel maar wel qua schijven. Vanaf iets van 43000 euro/jaar zit je al op 50%. Bij ons betaal je tot ca. 75k 38% of zo.
Nee, je vergeet ± 11% afbouw heffingskortingen (algemene heffingskorting + arbeidskorting) mee te nemen. Tot 75K zit je daarom ook gewoon aan de (net geen) 50% marginaal tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

JanHenk schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:35:
[...]

Nee, je vergeet ± 11% afbouw heffingskortingen (algemene heffingskorting + arbeidskorting) mee te nemen. Tot 75K zit je daarom ook gewoon aan de (net geen) 50% marginaal tarief.
En ook onder de €75.518 zit je met een leaseauto in NL door de bijtelling lekker 50% v.d. bijtelling te betalen als je met de bijtelling boven die 75,5k komt.

offtopic:
Persoonlijk zie ik weinig nut in een discussie tussen: BE vs NL wat is fiscaal aantrekkerlijk om een leaseauto te rijden, laten we eerlijk zijn, wij gaan er niet om verhuizen :9

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmod
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-04 19:57
JanHenk schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:01:
En dat systeem wijkt dan op zich niet af van het Nederlandse systeem.

Met de kanttekening dat onze bijtelling privégebruik (gelijkwaardig aan de VAA in België) gigantisch veel hoger is. En de autokosten (TCO) voor werkgever en cataloguswaarde (voor brandstofauto's) ook.

Ter vergelijk een EV van 60K geeft:
- in België een VAA van 171 per maand bruto
- in Nederland een bijtelling van 950 per maand bruto.

Het marginale belastingtarief is in Nederland in ieder geval rond de 50 en 55% (afbouw heffingskortingen ook meenemen). Ik ken het Belgische tarief niet, maar zal vast niet meer zijn dan dit... Op de loonstrook meerdere honderden verschil per maand, oplopend tot meer dan duizend euro netto.
Nou, daar schrik ik wel van, dat is idd een gigantisch verschil in fiscale behandeling.
Ik hou (BE) in mijn berekeningen altijd rekening met gemiddeld 50% belastingen.
En nu snap ik waarom onze NL collega's met relatief kleinere auto's rondrijden.😉
Maar jullie snelwegen zijn ook biljartlakens in vgl met de onze 🤭

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Iemand al te maken gehad met de RVO i.c.m. Rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit? via: https://www.rvo.nl/onderwerpen/rapportage-wpm
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Door die rapportageverplichting (v.a. 1 juli en niet 1 jan.) krijgt de WG een heel duidelijk inzicht in de verdeling zakelijk/privé of ze hiermee wat doen is een tweede.
In mijn geval detachering/consultancy is nog weer een aanvulling op de rapportageverplichting: https://www.rvo.nl/sites/...zameling-wpm-dec-2023.pdf waarbij er meer gewerkt mag worden met steekproeven en onderbouwde aannames.

Ik denk dat de verplichting om te voldoen aan deze rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit kan resulteren in werkgevers die doorkrijgen hoe de privé-zakelijke kilometerbalans is en hier actief meer in gaan handhaven.

Hoe kijken jullie naar deze verplichting en mogelijke gevolgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:53
@True De organisatie waar ik in dienst ben heeft minder dan 10 werknemers dus is niet van toepassing.

Verder vraag ik me af wat ze met die gegevens gaan doen... bedrijven een max aantal kms per persoon opleggen?

Verder zie ik niet zo goed wat dit bij leaseregelingen doet. Maakt toch niet uit wat voor auto het is. Mijn werkgever heeft gewoon in de regeling staan hoeveel ik privé mag rijden. Dat ik veel zakelijke kms op de fiets doe en die verhouding wat scheef loopt. Is alleen maar in zijn voordeel want de auto rijdt minder kms en stoot daardoor ook nog eens minder co2 uit.

[ Voor 70% gewijzigd door jongetje op 13-03-2024 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

jongetje schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:25:
@True De organisatie waar ik in dienst ben heeft minder dan 10 werknemers dus is niet van toepassing.

Verder betaal je een groot bedrag per maand aan bijtelling dus wat mij betreft mag je dan zoveel privé rijden als je wilt...
Dat ben ik met je eens.
Maar de belastingdienst 'Handboek Loonheffingen 2023' gaat in: 23.3.3 Bijtelling privégebruik auto: percentages en uitgangspunten (via: https://www.belastingdien...ndboek-loonheffingen-2023 ) in op: 'Excessief privégebruik' pag. 367 dan is een eigen bijdrage dus wel redelijk (althans de fiscus).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
dmod schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 11:21:
[...]

Nou, daar schrik ik wel van, dat is idd een gigantisch verschil in fiscale behandeling.
Ik hou (BE) in mijn berekeningen altijd rekening met gemiddeld 50% belastingen.
En nu snap ik waarom onze NL collega's met relatief kleinere auto's rondrijden.😉
Maar jullie snelwegen zijn ook biljartlakens in vgl met de onze 🤭
Door onze wegen hebben we geen grote dure auto's met luchtvering nodig :-)

Als we naar de belastingen kijken zouden we denk ik best met grotere auto's kunnen rijden en dan nog steeds netto hetzelfde hebben als in Belgie. Bij jullie is de inkomstenbelasting veel hoger dan bij ons. Hier betaal je pas over het deel boven de 74k 49,5% belasting. In Belgie is het al vanaf 45k of zo 50%.

Eigenlijk is het onmogelijk om landen te vergelijken op basis van 1 of 2 aspecten. Uiteindelijk hebben mensen in West-Europese landen allemaal ongeveer dezelfde levensstandaard. Alleen in het ene land betaal je het ene wat meer, en in een ander land voor iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:04
Waar ik al een beetje bang voor was... wat zijn leasemaatschappijen toch moeilijke organisaties zeg. Ik ga zoals eerder vermeld van werkgever switchen per 1 april. Lease auto kan en mag mee. Moet nog 1 jaar, mag nog 2 jaar (dan zit ik aan de max van 5 jaar). Idealiter neemt de vaste leasemaatschappij van mijn nieuwe werkgever de auto auto maar dan zou voor mij de leaseprijs echt achterlijk hoog stijgen. Gaan we natuurlijk niet doen. Nu proberen we maar via de huidige leasemaatschappij het contract over te nemen van mijn oude werkgever. Gaat wat makkelijker, maar dan nog is er te veel verschil (voor mij) qua leasebedrag. Dus dat wordt een potje stevig onderhandelen ben ik bang voor.... Ik had stiekem gehoopt dat met een extra lease jaar + lager kilometrage de leasekosten juist iets zouden zakken.

[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 14-03-2024 15:46 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-06 16:05

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Contractovernames worden door leasemaatschappijen gewoon uitgemolken. Daarom is het, ook handiger om afspraken rondom de meerkosten te maken. Ik heb 2x een auto meegenomen, en beide keren onderhandeld dat de leaseprijs en voorwaarden voor mij in elk geval gelijk bleven.

Maar ja, als je alles vantevoren weet...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Question Mark schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:02:
Contractovernames worden door leasemaatschappijen gewoon uitgemolken. Daarom is het, ook handiger om afspraken rondom de meerkosten te maken. Ik heb 2x een auto meegenomen, en beide keren onderhandeld dat de leaseprijs en voorwaarden voor mij in elk geval gelijk bleven.

Ja dat heb ik ook goed door besproken en dat gaan we in goed overleg vast wel oplossen. Blijft alleen wel irritant dat uitmelken want feitelijk is het puur een andere naam op het contract zetten en klaar. Tenminste, dat lijkt mij ;)

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
Question Mark schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:02:

Ik denk dat de meeste bedrijven wel proberen om een contract te heronderhandelen als 1 van de partijen de boel wil openbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:39

Crazy D

I think we should take a look.

Juancho schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:04:
[...]

Ja dat heb ik ook goed door besproken en dat gaan we in goed overleg vast wel oplossen. Blijft alleen wel irritant dat uitmelken want feitelijk is het puur een andere naam op het contract zetten en klaar. Tenminste, dat lijkt mij ;)
Het huidige contract wordt afgesloten, uitgerekend wat de meer/minder km's zijn, etc etc. Of het dat 'uitmelken' waard is zul je vast over kunnen discussiëren maar het is meer dan even naam aanpassen in het CRM systeem en klaar.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:19
Juancho schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:46:
Waar ik al een beetje bang voor was... wat zijn leasemaatschappijen toch moeilijke organisaties zeg. Ik ga zoals eerder vermeld van werkgever switchen per 1 april. Lease auto kan en mag mee. Moet nog 1 jaar, mag nog 2 jaar (dan zit ik aan de max van 5 jaar). Idealiter neemt de vaste leasemaatschappij van mijn nieuwe werkgever de auto auto maar dan zou voor mij de leaseprijs echt achterlijk hoog stijgen. Gaan we natuurlijk niet doen. Nu proberen we maar via de huidige leasemaatschappij het contract over te nemen van mijn oude werkgever. Gaat wat makkelijker, maar dan nog is er te veel verschil (voor mij) qua leasebedrag. Dus dat wordt een potje stevig onderhandelen ben ik bang voor.... Ik had stiekem gehoopt dat met een extra lease jaar + lager kilometrage de leasekosten juist iets zouden zakken.
Maar hoe sterk sta je dan in die onderhandeling? Wat staat er in het contract, en wie onderhandelt er, jij, of het bedrijf waarvoor je wil werken.

Half OT: ben blij dat dit enkel in NL een ding is. In België is dat gewoon het probleem van je (oude) werkgever. Al heb je je auto vorige maand gekregen, je zal nooit opdraaien voor zo iets.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-06 15:40
Tommie12 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 17:18:
[...]
Half OT: ben blij dat dit enkel in NL een ding is. In België is dat gewoon het probleem van je (oude) werkgever. Al heb je je auto vorige maand gekregen, je zal nooit opdraaien voor zo iets.
Ligt gewoon aan de overeenkomst met je werkgever. Ik zit er ook niet aan vast. Alleen als je echt buiten budget gaat en niemand je auto wil overnemen, dan moet je dat verschil bijleggen over de looptijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Frame164 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 17:13:
[...]

Ik denk dat de meeste bedrijven wel proberen om een contract te heronderhandelen als 1 van de partijen de boel wil openbreken.
Meestal veranderen er dan ook voorwaarden en omstandigheden. In dit geval veranderd er niks aan de looptijd of jaarkilometrage. De leasemaatschappij heeft bij het aangaan van de contract al een calculatie gemaakt en daar een winstmarge opgelegd. Die zouden niet hoeven veranderen omdat een contract overgenomen wordt.

Dat er een bepaalde fee betaald moet worden voor de adminsitratieve handeling snap ik, maar waarom leasecontracten ineens fors duurder moeten worden ontgaat mij compleet. Dan wordt het gewoon uitgemolken omdat men toch wel weet dat ze veelal kunnen vragen wat ze willen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
Question Mark schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:02:
[...]

Meestal veranderen er dan ook voorwaarden en omstandigheden. In dit geval veranderd er niks aan de looptijd of jaarkilometrage. De leasemaatschappij heeft bij het aangaan van de contract al een calculatie gemaakt en daar een winstmarge opgelegd. Die zouden niet hoeven veranderen omdat een contract overgenomen wordt.

Dat er een bepaalde fee betaald moet worden voor de adminsitratieve handeling snap ik, maar waarom leasecontracten ineens fors duurder moeten worden ontgaat mij compleet. Dan wordt het gewoon uitgemolken omdat men toch wel weet dat ze veelal kunnen vragen wat ze willen.
De contractant verandert dus dat is voor de andere partij een argument om te gaan onderhandelen. Zij hebben niets te verliezen dus proberen ze het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTB81
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:09
Frame164 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:02:
[...]

De contractant verandert dus dat is voor de andere partij een argument om te gaan onderhandelen. Zij hebben niets te verliezen dus proberen ze het gewoon.
Juist en daar zijn ze vrij succesvol in, als jij namelijk iets wil veranderen dan kunnen ze in principe alles vragen wat ze willen. Even uit mijn persoonlijke situatie, begin juli nieuwe lease-auto ontvangen met een fiscale waarde van 59.000 euro. Een aanbod gehad van een andere partij en daardoor de wens om per 1 december te stoppen met de leaseregeling. Ik kreeg 3 opties:
- De auto overkopen voor het bedrag van 85.000 euro (ja dat lees je goed, voor een auto met een nieuwwaarde van 59K)
- Het contract afkopen voor 18.000 euro.
- Overnemen in private lease voor 1450 euro per maand op basis van 40.000 km en de resterende 43 maanden.

www.tweakers.net/gallery/107938/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Frame164 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:02:
[...]

De contractant verandert dus dat is voor de andere partij een argument om te gaan onderhandelen. Zij hebben niets te verliezen dus proberen doen ze het gewoon.
There, I fixed it. O-)

Ik begrijp overigens dat een dergelijke aanpassing niet gratis kan, dat is ook niet meer dan logisch. Maar ik heb in mijn omgeving meegemaakt dat er honderden euro's per maand bijkomen, en dat noem ik gewoon uitmelken.

De duurste kostenposten zijn de financiering van de auto en onderhoud. Bij de eerste is de marktrente met name bepalend, maar de financiering is echter al aangegaan, en veranderd niet door de contractaanpassing. De auto is immers al aangeschaft. Ook de kosten voor het onderhoud veranderen niet. Onderhoudsintervallen liggen redelijk vast, en de leasemij heeft bij het aangaan van het contract ook die al ingeschat en meegenomen in het oorspronkelijke leasebedrag. Dan is het mij echt een raadsel waarom een leasebedrag plotsklaps veel duurder wordt bij contractovername

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ja als die andere leasemaatschappij de auto zou overnemen voor mij van de huidge leasemaatschappij zou mijn maandelijkse leasebedrag met ruim €400!!! Omhoog gaan. Dikke doei dus.

Als mijn nieuwe werkgever de contractant wordt ipv m'n huidge werkgever en de auto blijft bij de huidge leasemaatschappij dan vragen ze nu nog steeds €200 meer. Ga ik niet doen. Dus ze zijn nog stevig aan hrt onderhandelen vernam ik vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:12

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Tja ik vind het logisch. Er valt meer te verdienen dus doen ze dat.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:37

Bever!

3

Gekke vraag wellicht, maar ik vind het als auto nerd wel fijn om wat invloed te hebben op welk merk of type banden er worden gemonteerd. Ervaring de afgelopen jaren is dat er op wordt gelegd wat de profile bij ons goed dunkt. Of de LM, dat durf ik niet te zeggen. Hebben jullie meer keuze of invloed hierop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onedayflyer682
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:34
Bever! schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 08:21:
Gekke vraag wellicht, maar ik vind het als auto nerd wel fijn om wat invloed te hebben op welk merk of type banden er worden gemonteerd. Ervaring de afgelopen jaren is dat er op wordt gelegd wat de profile bij ons goed dunkt. Of de LM, dat durf ik niet te zeggen. Hebben jullie meer keuze of invloed hierop?
Ik heb deze vraag vanwege een nieuwe auto eerder ook bij mijn lease maatschappij neergelegd (ALD) en die gaven aan dat een gebruikelijk A-merk banden de voorkeur heeft. Daarom heb ik vervolgens zelf contact opgenomen met Kwikfit en mijn voorkeur aangegeven voor het type band en die hebben ze er vervolgens ondergezet bij de wissel naar winterbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Onedayflyer682 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 11:30:
[...]

Ik heb deze vraag vanwege een nieuwe auto eerder ook bij mijn lease maatschappij neergelegd (ALD) en die gaven aan dat een gebruikelijk A-merk banden de voorkeur heeft. Daarom heb ik vervolgens zelf contact opgenomen met Kwikfit en mijn voorkeur aangegeven voor het type band en die hebben ze er vervolgens ondergezet bij de wissel naar winterbanden.
Welke banden zou je krijgen en welke wilde je dan? En heeft dit jou iets gekost?

[ Voor 0% gewijzigd door True op 16-03-2024 11:40 . Reden: kan niet typen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-06 23:22
Hier is de auto afgeleverd op zomerbanden (af fabriek) michelin primacy (denk ik).
Via de leasemij werd ik naar profile, kwikfit en een (redelijk grote) lokale bandenboer geleid. Voor de laatste gekozen RZ. Daar gevraagd naar welke winterbanden eronder kwamen. Antwoord; a-merk, vredesteon wintrac pro. Akkoord?
Bevestigd en gekregen.

Geen idee wat er was gebeurd als ik iets anders had gevraagd. B-merk wordt niet gepruimd door leasemij, waarom zou je ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onedayflyer682
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:34
True schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 11:39:
[...]

Welke banden zou je krijgen en welke wilde je dan? En heeft dit jou iets gekost?
Weet niet welke ik zou gaan krijgen (daarom zelf maar pro-actief actie ondernomen) maar had wel voorkeur voor de Michelin Alpin boven de Continental Premium contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
Tot nu toe twee keer bij profile gehad dat ze dezelfde banden er onder zetten die af-farbriek waren geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-06 08:26
Ik ben een nieuwe baan begonnen en heb de keuze om mijn eigen auto blijf rijden met een mobiliteitsvergoeding, of een leaseauto. Ik rijd nu prive een Peugeot e-208 GT, maar mag een luxere lease-auto kiezen rond ca. €50k (bijv. XC40). Om welvaartsinflatie tegen te gaan en omdat de Peugeot goed bevalt, neig ik er naar om voor de mobiliteitsvergoeding te gaan. Dat pakt in mijn ogen ook goed uit. Kan iemand mij helpen of ik een denkfout maak?

Eigen auto: (per maand)
Mobiliteitsvergoeding: €650 netto
Laadkosten: €175
Afschrijving: €250 (bj 2020, waarde nu ca. €20k, verwachting is komende jaren €3k afschrijving per jaar)
MRB: €0 (voor nu, in de toekomst mogelijk ca. €250/kwartaal > 80/maand)
Onderhoud: €75
Verzekering (all-risk met aankoopwaarderegeling): €90
Totaal netto ontvangen: €650 - 175 - 250 - 75- 90 = €60

Lease:
Fiscale bijtelling auto (cat. waarde €50k): € 767
Eigen bijdrage: € 100
Fiscale bijtelling: € 667 bruto
Fiscale bijtelling: ca. € 330 netto
Impact heffingskorting: ca. €50
Netto kosten: €330 + 100 + 50 = €480 per maand kosten

Dus ik 'verdien' per maand €60 + €480 = €540 door mijn eigen auto door te rijden? De mogelijkheid van een lease-auto bij mijn nieuwe job leek erg aantrekkelijk, maar vrij naief niet de impact op financien hierbij doorgerekend. Ik was verbaasd over de kosten van een lease-auto. Mijn partner heeft altijd 4/8% auto's gehad, maar heb nooit de impact van de gestegen bijtelling (en duurdere auto's) scherp gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:15
Perseus schreef op zondag 17 maart 2024 @ 07:41:
Ik ben een nieuwe baan begonnen en heb de keuze om mijn eigen auto blijf rijden met een mobiliteitsvergoeding, of een leaseauto. Ik rijd nu prive een Peugeot e-208 GT, maar mag een luxere lease-auto kiezen rond ca. €50k (bijv. XC40). Om welvaartsinflatie tegen te gaan en omdat de Peugeot goed bevalt, neig ik er naar om voor de mobiliteitsvergoeding te gaan. Dat pakt in mijn ogen ook goed uit. Kan iemand mij helpen of ik een denkfout maak?

Afschrijving: €250 (bj 2020, waarde nu ca. €20k, verwachting is komende jaren €3k afschrijving per jaar)

Lease:

Dus ik 'verdien' per maand €60 + €480 = €540 door mijn eigen auto door te rijden? De mogelijkheid van een lease-auto bij mijn nieuwe job leek erg aantrekkelijk, maar vrij naief niet de impact op financien hierbij doorgerekend. Ik was verbaasd over de kosten van een lease-auto. Mijn partner heeft altijd 4/8% auto's gehad, maar heb nooit de impact van de gestegen bijtelling (en duurdere auto's) scherp gehad.
Je eigen bijdrage heb je wel ook verrekend met je bijtelling? Daarnaast moet je bij onderhoud ook rekening houden met banden, dan vind ik 75 euro wat weinig. Tot slot weet ik niet of je bij je nieuwe baan zoveel kms gaat rijden dat 175 euro genoeg is? Tot slot heb je natuurlijk bij je eigen auto de etgste afschrijving al te pakken gehad, bij sommige bedrijven mag je ook een relatief nieuwe tweedehands leasen wat misschien invloed heeft op je eigen bijdrage.
Verder lijkt het mij wel aardig te kloppen.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-06 22:55
Goedemorgen,

Mijn leaseauto moet tot juli 2025. Echter zit ik rond februari/maar 2025 al op de max kilometrage(150.000km)
Nu heeft kia voor de ev6 een hele mooie actie waardoor een auto een stuk goedkoper is. Levertijd is rond de 6 maanden.(rond oktober geleverd)

Mijn werkgever wilt wel meewerken om te kijken of we de ev6 kunnen bestellen. Echter weten ze niet echt wat ze dan met mijn auto moeten doen de resterende lopptijd.

Wat zouden jullie adviseren? Ik heb nu 1 collega die in een voorloopauto rijdt. Zal ik de auto aan hem proberen te slijten voor de resterende termijn of zal de leasemaatschappij zo coulant zijn de auto misschienkosteloos vervroegd in te nemen per oktober.

Als jullie nog andere ideeen hebben hoor ik het ook graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
sgouman schreef op zondag 17 maart 2024 @ 09:37:
Goedemorgen,

Mijn leaseauto moet tot juli 2025. Echter zit ik rond februari/maar 2025 al op de max kilometrage(150.000km)
Nu heeft kia voor de ev6 een hele mooie actie waardoor een auto een stuk goedkoper is. Levertijd is rond de 6 maanden.(rond oktober geleverd)

Mijn werkgever wilt wel meewerken om te kijken of we de ev6 kunnen bestellen. Echter weten ze niet echt wat ze dan met mijn auto moeten doen de resterende lopptijd.

Wat zouden jullie adviseren? Ik heb nu 1 collega die in een voorloopauto rijdt. Zal ik de auto aan hem proberen te slijten voor de resterende termijn of zal de leasemaatschappij zo coulant zijn de auto misschienkosteloos vervroegd in te nemen per oktober.

Als jullie nog andere ideeen hebben hoor ik het ook graag.
Je moet wel een hele lieve leasemaatschappij hebben als ze coulance willen tonen. Hoogstens als het slecht draait bij ze zijn ze misschien bereid om het contract eerder te beëindigen als ze daardoor zekerheid hebben dat je weer 4 jaar bij hun blijft. Intern oplossen met collega’s is het meest realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Frame164 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 10:02:
[...]

Je moet wel een hele lieve leasemaatschappij hebben als ze coulance willen tonen. Hoogstens als het slecht draait bij ze zijn ze misschien bereid om het contract eerder te beëindigen als ze daardoor zekerheid hebben dat je weer 4 jaar bij hun blijft. Intern oplossen met collega’s is het meest realistisch.
Oke, de leasemaatschappij is Athlon. Die zullen het niet slecht hebben denk ik.

Jammer. Als de collega de suto niet wilt gaat het hele feest niet door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Laatst online: 18:50

Thompson

Beeromaniac

In augustus loopt mijn leasecontract af. Omdat ik tegen die tijd ook dichter bij werk ga wonen en daardoor (althans, dat is het goede voornemen) ook af en toe op de fiets naar het werk zal gaan zie ik weinig meerwaarde in een (dure) leaseauto, ook willen ze bij ons elektrische lease en ik wil graag een auto waar we de komende jaren makkelijker mee op autovakantie kunnen, dus niet elektrisch.

Nu vroeg ik aan onze financiële administratie of ze een loonstrook voor me konden opmaken als ik geen lease meer neem, daar konden ze zo echter geen antwoord op geven want daar moesten we even over praten?
Wat ik voorheen had begrepen is dat mijn huidige lease-budget van €650 teruggerekend kan worden naar ~70% bruto salaris om op dezelfde kosten voor de werkgever te blijven (i.v.m. pensioenpremie e.d.), m.i. kan ik dus gewoon vragen om geen nieuw leasecontract en een bruto loonsverhoging van 455€?

Beeromaniac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmod
  • Laatst online: 03-04 19:57
Thompson schreef op zondag 17 maart 2024 @ 10:25:
In augustus loopt mijn leasecontract af. Omdat ik tegen die tijd ook dichter bij werk ga wonen en daardoor (althans, dat is het goede voornemen) ook af en toe op de fiets naar het werk zal gaan zie ik weinig meerwaarde in een (dure) leaseauto, ook willen ze bij ons elektrische lease en ik wil graag een auto waar we de komende jaren makkelijker mee op autovakantie kunnen, dus niet elektrisch.

Nu vroeg ik aan onze financiële administratie of ze een loonstrook voor me konden opmaken als ik geen lease meer neem, daar konden ze zo echter geen antwoord op geven want daar moesten we even over praten?
Wat ik voorheen had begrepen is dat mijn huidige lease-budget van €650 teruggerekend kan worden naar ~70% bruto salaris om op dezelfde kosten voor de werkgever te blijven (i.v.m. pensioenpremie e.d.), m.i. kan ik dus gewoon vragen om geen nieuw leasecontract en een bruto loonsverhoging van 455€?
Mijn ervaring, de bruto loonsverhoging die mijn werkgever mij zou geven dekt in de verste verte niet alle kosten die ik zou hebben indien ik zelf een auto moet financieren (aankoop, onderhoud, tankkosten, verzekering, ...). BE situatie.
En met een EV op vakantie gaan is echt geen horrorverhaal, wat sommigen ook mogen beweren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

dmod schreef op zondag 17 maart 2024 @ 10:49:
[...]

Mijn ervaring, de bruto loonsverhoging die mijn werkgever mij zou geven dekt in de verste verte niet alle kosten die ik zou hebben indien ik zelf een auto moet financieren (aankoop, onderhoud, tankkosten, verzekering, ...). BE situatie.
En met een EV op vakantie gaan is echt geen horrorverhaal, wat sommigen ook mogen beweren.
Dat zal bij mij ook het geval zijn, immers kun je van 455€ bruto niet een gelijkwaardige auto bekostigen als van 650€ leasebudget. Het gaat me er meer om of die 650->455 wel realistisch is. Dan kan ik vervolgens wel e.e.a. berekenen.

Wij willen o.a. in de winter naar Polen (familie van mijn vriendin) gaan, dat is met 1400km enkele rit in de winter, met een dochter van 4 in de auto, een heel stuk prettiger als je dan 's nachts door Duitsland heen gast. Nee het is inderdaad geen horror om met een EV op vakantie te gaan, maar het valt niet te ontkennen dat een ICE nog steeds een stuk praktischer is.

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
Snowhite0901 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 07:54:
[...]

Je eigen bijdrage heb je wel ook verrekend met je bijtelling? Daarnaast moet je bij onderhoud ook rekening houden met banden, dan vind ik 75 euro wat weinig. Tot slot weet ik niet of je bij je nieuwe baan zoveel kms gaat rijden dat 175 euro genoeg is? Tot slot heb je natuurlijk bij je eigen auto de etgste afschrijving al te pakken gehad, bij sommige bedrijven mag je ook een relatief nieuwe tweedehands leasen wat misschien invloed heeft op je eigen bijdrage.
Verder lijkt het mij wel aardig te kloppen.
Dank voor het meekijken, ik ben dus niet gek ;) . Eigen bijdrage en bijtelling heb ik volgens mij correct. Dat de ergste afschrijving al geweest is, is wat het voordeel inderdaad sterk in het voordeel van de eigen auto duwt. In de eerste maanden was dit richting de €500 per maand. Onderhoud is in de 2 jaar dat ik de auto heb tot nu toe ruim onder de €75/maand gebleven gelukkig. EV's zijn wat dat betreft redelijk onderhoudsvrij. €175 is o.b.v. 3 dagen/week kantoor: 40 KWh * 3 dagen * 4,5 weken per maand * €0,30 = €160.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:02

LankHoar

Langharig tuig

Gezien ik de afweging wilde maken tussen doorrijden met eigen auto of een lease auto nemen, rekening houdende met het feit dat ik dan mijn flex budget moet opgeven, heb ik een spreadsheet met handige berekeningen. Hierbij kun je meerdere situaties met elkaar vergelijken, en ook of je al dan niet een eigen bijdrage moet betalen. Mocht er iemand belang bij deze spreadsheet hebben (je kunt zo je eigen waardes invoeren als autowaarde, kilometers, flexbudget, etc.), dan kun je hem hier downloaden: https://drive.proton.me/urls/32EKMFZR34#XD2xxWDpQGIP

Let er op dat je de belastingschijf aanpast indien je in de hoogste schijf zit bijvoorbeeld. Benzineprijs ben ik van 1.90 uitgegaan, en zo nog wel meer variabelen die je zult moeten aanpassen (flex, eigen bijdrage, etc.). Enfin, het maakt het wel makkelijker lijkt me :)

[ Voor 25% gewijzigd door LankHoar op 17-03-2024 13:15 ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brumax
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Thompson schreef op zondag 17 maart 2024 @ 10:25:

Je kunt hier een loonstrookje maken van je mogelijke nieuwe situatie. https://services.raet.nl/proformalite/

vice versa en weer terug

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Perseus schreef op zondag 17 maart 2024 @ 07:41:

Lease:

Ik denk dat een 'Mobiliteitsvergoeding: €650 netto' dan ook erg netjes is, je stelt nergens hoeveel kilometers je verwacht wordt zakelijk te rijden voor je werkgever, dat zou ik nog wel even meenemen in je berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
True schreef op zondag 17 maart 2024 @ 13:47:
[...]

Ik denk dat een 'Mobiliteitsvergoeding: €650 netto' dan ook erg netjes is, je stelt nergens hoeveel kilometers je verwacht wordt zakelijk te rijden voor je werkgever, dat zou ik nog wel even meenemen in je berekening.
Goede. Dat bedrag is deze week met de salarisadministratie berekend, dus dat klopt. Woon 100km van werklocatie, dus maak aardig wat kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Stel ik lease een model y. Kan je dan aan Athlon vragen om enhanced autopilot later te activeren? Dit scheelt namelijk weer in de bijtelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

sgouman schreef op zondag 17 maart 2024 @ 16:03:
Stel ik lease een model y. Kan je dan aan Athlon vragen om enhanced autopilot later te activeren? Dit scheelt namelijk weer in de bijtelling
Als je baas dat niet erg vindt (full operational leaseprijs gaat gewoon omhoog) en Elon heeft er geen bezwaar bij (later activeren) moet dat wel kunnen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
sgouman schreef op zondag 17 maart 2024 @ 16:03:
Dat hangt er vanaf of het als optie of accessoire wordt gezien. Als het wel een optie is kun je Athlon ook vragen om dit de dag na het op kenteken zetten toe te voegen en al mee te laten nemen in de lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Thompson schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:07:
[...]
. Nee het is inderdaad geen horror om met een EV op vakantie te gaan, maar het valt niet te ontkennen dat een ICE nog steeds een stuk praktischer is.
Ik zou niet weten waarom.
Om de 2-3 uur een pauze is normaal toch, zeker met een kind van 4.

Verder hoop ik dat je 1400km niet in 1 dag wil af leggen. Dat is echt te veel om veilig te zijn voor jezelf en je kind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Tommie12 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 22:06:
[...]

Verder hoop ik dat je 1400km niet in 1 dag wil af leggen. Dat is echt te veel om veilig te zijn voor jezelf en je kind.
Ja hoor makkelijk, zowel mijn vriendin als ik rijden namelijk en we slapen alle 3 prima in de auto. Dat is dus 's avonds na het avondeten vertrekken, na 2/3 uurtjes plaspauze voor bedtijd van de kleine en een eerste wissel, bijrijder kan nu ook lekker in slaap vallen. Dan zit je inmiddels 's avonds in Duitsland dus 150 op de cruise control (in een EV ben je dan in 2 uur leeg). Korte tankpauze voor de chauffeur tegen middernacht, om 2u 's nachts bijrijder wakker maken voor een rijwissel. Die pakt tussendoor eventueel ook nog even een korte pauze en dan 's ochtends rond 6 als de kleine wakker is een langere pauze en dan nog de laatste paar uurtjes voor wie het meest zin heeft om nog te rijden. Kan dat allemaal met goed plannen, snellader en her en der een half uur langer pauze? Zeker. Maar is het net zo gemakkelijk als met een ICE? Nee.
Maargoed dat is een hele andere discussie en daar is in genoeg topics al tijd aan besteed.

Voor mij staat nu nog steeds de vraag open; Wat is een redelijke vergoeding in bruto-loon in plaats van een leasebudget van 650€? Want dat blijkt ook niet uit die loonstrook berekening van @Brumax volgens mij.

Beeromaniac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Thompson schreef op maandag 18 maart 2024 @ 07:52:
[...]

Voor mij staat nu nog steeds de vraag open; Wat is een redelijke vergoeding in bruto-loon in plaats van een leasebudget van 650€? Want dat blijkt ook niet uit die loonstrook berekening van @Brumax volgens mij.
Uiteindelijk beslist je werkgever hierin. Als zij niet faciliteren dat je ipv een lease auto een mobiliteits budget krijgt, dan houd het op. Een en ander hangt wellicht ook af hoeveel je nog zakelijk gaat rijden, of heb je de auto alleen om van huis naar kantoor te rijden ?
Vaak is het zo dat je het lease budget bruto krijgt uitgekeerd, en dan per km weer een vergoeding krijgt die netto daarmee verrekend wordt.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
[...]

Reken met 80% daarvan. Dat is wat ik bij meerdere bedrijven heb gezien. Maar omdat je een behoorlijk laag leasebudget hebt kan je misschien inzetten op 100%. Als de werkgever dat uberhaupt wil natuurlijk. Ik ken ook bedrijven die simpel zeggen: je krijgt een auto, en als je die niet wilt dan declareer je je zakelijke kilometers maar.

[ Voor 15% gewijzigd door Frame164 op 18-03-2024 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

[...]

Het nets lijkt mij die 650 brutto als mobiliteitsvergoeding. En dan heb je nog 2 mogelijkheden erbij:

Is die 650 leasevergoeding in of ex brandstof/laadpas?

1. Inclusief: Dan krijg je geen extra km vergoeding;
2. Exclusief: Dan moet je nog extra km vergoeding erbij.

Maar dat is helemaal aan je werkgever of ze dit uberhaubt willen.

[ Voor 5% gewijzigd door Tylen op 18-03-2024 10:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frame164
Tommie12 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 22:06:
[...]

Misschien dat de beperkingen van EV's eindelijk eens gaan zorgen voor veiigere afstanden die per dag worden afgelegd. Zeker als je bedenkt dat veel mensen in het dagelijkse leven misschien maar 50km per dag rijden, is 1400km op 1 dag, in een vreemde omgeving niet ongevaarlijk. En dat zien we ook ieder jaar weer in de vakantieperiode. En ook al wissel je de chauffeur regelmati, zo lang zitten is ook gewoon niet goed voor een mens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Tylen schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:09:
[...]

Het nets lijkt mij die 650 brutto als mobiliteitsvergoeding. En dan heb je nog 2 mogelijkheden erbij:

Is die 650 leasevergoeding in of ex brandstof/laadpas?

1. Inclusief: Dan krijg je geen extra km vergoeding;
2. Exclusief: Dan moet je nog extra km vergoeding erbij.

Maar dat is helemaal aan je werkgever of ze dit uberhaubt willen.
Hiernaast kunnen ze er natuurlijk ook nog voor kiezen om de zakelijke kilometers netto uit het budget uit te keren. Dat kost ze alleen administratie en geen cent extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

[...]
Bij ons, en wat ik bij een aantal grote concurenten (consultancy) heb gezien, is het mobiliteitsbudget hetzelfde als het kale leasebudget. Even wat plusjes en minnetjes negerend.

Overigens zou ik persoonlijk een mobiliteitsbudget gelijk aan de totale leasekosten (dus inclusief alles) ook OK vinden. Natuurlijk komt daar wel bij dat de collega's met mobilitietsbudget dan niet moeten zeuren als een klant ergens in de middle of nowhere is.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:03
Perseus schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:07:
[...]

Dank voor het meekijken, ik ben dus niet gek ;) . Eigen bijdrage en bijtelling heb ik volgens mij correct. Dat de ergste afschrijving al geweest is, is wat het voordeel inderdaad sterk in het voordeel van de eigen auto duwt. In de eerste maanden was dit richting de €500 per maand. Onderhoud is in de 2 jaar dat ik de auto heb tot nu toe ruim onder de €75/maand gebleven gelukkig. EV's zijn wat dat betreft redelijk onderhoudsvrij. €175 is o.b.v. 3 dagen/week kantoor: 40 KWh * 3 dagen * 4,5 weken per maand * €0,30 = €160.
Onderhoud van een ICE is in de eerste paar jaren natuurlijk ook bijna niet bestaand. Beurtje misschien maar echt onderhoud volgt vaak pas na enkele jaren en enkele 10k km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
qadn schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:25:
[...]

Overigens zou ik persoonlijk een mobiliteitsbudget gelijk aan de totale leasekosten (dus inclusief alles) ook OK vinden. Natuurlijk komt daar wel bij dat de collega's met mobilitietsbudget dan niet moeten zeuren als een klant ergens in de middle of nowhere is.
Daar raak je ook een beetje de kern van het nadeel van een mobiliteitsbudget. Een auto van de zaak is primair een bedrijfsmiddel, om alle kosten van het vervoer integraal bij de werkgever te houden.

Een mobiliteitsbudget zou mijns inziens daarom ook een variabele component moeten bevatten voor de gereden zakelijke kilometers, anders krijg je inderdaad door jouw genoemde scheve gezichten.

Wat je nu vaak ziet is een vergelijk tussen een vast mobiliteitsbudget (met eventueel uitruil bruto-netto vergoeding bij zakelijke kilometers) en een vast leasebudget, maar dat is alleen leuk als je de auto primair niet hebt voor je werk maar gewoon als een soort secundaire arbeidsvergoeding.

De realiteit is dat de werkelijke kosten van een (lease)auto soms vele malen hoger liggen dan een leasebudget dat een werknemer krijgt, juist omdat de auto een bedrijfsmiddel is en iemand soms heel veel meer kilometers maakt dan de norm waar het budget op is gebaseerd.

TLDR: het is maar net met welke bril je naar de auto kijkt: is het een bedrijfsmiddel, noodzakelijk voor de functie? Of is het gewoon een soort arbeidsvoorwaarde en is die auto in feite helemaal niet nodig voor de functie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Tylen schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 06:35:
Tja ik vind het logisch. Er valt meer te verdienen dus doen ze dat.
Allicht maar persoonlijk zou ik die leasemaatschappij gelijk uitsluiten bij een nieuw leasecontract. Tis dus ook maar hoe graag je aan klantenbinding wil doen als partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:14
JanHenk schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:42:
[...]

Daar raak je ook een beetje de kern van het nadeel van een mobiliteitsbudget. Een auto van de zaak is primair een bedrijfsmiddel, om alle kosten van het vervoer integraal bij de werkgever te houden.

Een mobiliteitsbudget zou mijns inziens daarom ook een variabele component moeten bevatten voor de gereden zakelijke kilometers, anders krijg je inderdaad door jouw genoemde scheve gezichten.

Wat je nu vaak ziet is een vergelijk tussen een vast mobiliteitsbudget (met eventueel uitruil bruto-netto vergoeding bij zakelijke kilometers) en een vast leasebudget, maar dat is alleen leuk als je de auto primair niet hebt voor je werk maar gewoon als een soort secundaire arbeidsvergoeding.

De realiteit is dat de werkelijke kosten van een (lease)auto soms vele malen hoger liggen dan een leasebudget dat een werknemer krijgt, juist omdat de auto een bedrijfsmiddel is en iemand soms heel veel meer kilometers maakt dan de norm waar het budget op is gebaseerd.

TLDR: het is maar net met welke bril je naar de auto kijkt: is het een bedrijfsmiddel, noodzakelijk voor de functie? Of is het gewoon een soort arbeidsvoorwaarde en is die auto in feite helemaal niet nodig voor de functie?
Wij hebben een leasebudget ex brandstof. Ik kan de auto laten staan en dan krijg ik het leasebudget bruto uitgekeerd, en daarnaast per zakelijke kilometer 23 cent. Geen idee of dit "standaard" is of niet. De regeling is nieuw en heb nu nog een leaseauto maar volgens mij is het best prima. Veel collega's laten de auto staan. Zijn ook met name "pret" auto's vanuit functie.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:38

JB

Cédric roelt!

Dat moet je gewoon regelen. Ik wil standaard geen Conti's maar PON wil dat wel graag* ;) :+ Was geen issue na wat stevige telefoongesprekken. Het moet ontzorgen zijn ipv de LM bepaald dat...

Zelfde met wisselen bij de bandenboer, ik regel standaard dat ik dit bij de dealer mag laten doen. Die doen dat veel netter (en worden niet uitgemolken of kunnen het elders kwijt, doordat onderhoud ook aldaar gebeurd). Kennen de auto (en sensoren), want ook daar kijkt een bandenboer vaak niet naar.

Vorige auto moest gekalibreerd worden als de sensoren niet op dezelfde plek terug kwamen, dat kunnen zij niet. Kun je weer door naar de dealer. Ik word dan erg opstandig als ik niet gefaciliteerd wordt voor zoveel geld in de maand. Zodra mijn werkgever ziet, dat ik niet billable ben door dit soort onzin oplossen, beweegt die ook mee ;) Hell als de plakstrip van oude lood (ik wissel van de velg) er nog op zit, ga ik niet weg tot dit netjes is.

* Zij importeren deze bandjes

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
JB schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:19:
[...]

Dat moet je gewoon regelen. Ik wil standaard geen Conti's maar PON wil dat wel graag* ;) :+ Was geen issue na wat stevige telefoongesprekken. Het moet ontzorgen zijn ipv de LM bepaald dat...

Zelfde met wisselen bij de bandenboer, ik regel standaard dat ik dit bij de dealer mag laten doen. Die doen dat veel netter (en worden niet uitgemolken of kunnen het elders kwijt, doordat onderhoud ook aldaar gebeurd). Kennen de auto (en sensoren), want ook daar kijkt een bandenboer vaak niet naar.

Vorige auto moest gekalibreerd worden als de sensoren niet op dezelfde plek terug kwamen, dat kunnen zij niet. Kun je weer door naar de dealer. Ik word dan erg opstandig als ik niet gefaciliteerd wordt voor zoveel geld in de maand. Zodra mijn werkgever ziet, dat ik niet billable ben door dit soort onzin oplossen, beweegt die ook mee ;) Hell als de plakstrip van oude lood (ik wissel van de velg) er nog op zit, ga ik niet weg tot dit netjes is.

Maar dat kan echt niet bij alle leasemaatschappijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tanh92
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:10
Ik ben nu naar de nieuwe Audi A3 aan het kijken en best wat opties lopen via een abonnementje die je aan en uit kunt zetten. Heeft iemand enig idee hoe dit met zakelijke lease gaat, moet je dan prive een abonnementje afsluiten oid? Als voorbeeld sfeerverlichting waar je dan x per maand moet gaan betalen, in plaats van eenmalig 500 euro oid. Ook gunstig qua leasebedrag en bijtelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZegHetMaar
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 27-06 12:48
tanh92 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:19:
Ik ben nu naar de nieuwe Audi A3 aan het kijken en best wat opties lopen via een abonnementje die je aan en uit kunt zetten. Heeft iemand enig idee hoe dit met zakelijke lease gaat, moet je dan prive een abonnementje afsluiten oid? Als voorbeeld sfeerverlichting waar je dan x per maand moet gaan betalen, in plaats van eenmalig 500 euro oid. Ook gunstig qua leasebedrag en bijtelling?
Waar kijk je als ik vragen mag? De nieuwe A3 is nog niet te configureren in Nederland en België. Daarnaast is bij de A3 de sfeerverlichting geen ‘On Demand’ functie zover ik weet maar een optie die je moet aanvinken.

Bij de configurator van Audi Duitsland schrok ik wel van de nieuwe A3 facelift. Er lijken opties weg te zijn gevallen en heel veel niet meer standaard is bij bijvoorbeeld een S Line :?

Hopelijk zijn dit bugs anders is het zwaar teleurstellend

Om even je vraag te beantwoorden: als het binnen je budget past zou ik zoveel mogelijk als optie aanvinken in plaats van on demand als abbo afnemen. Abbos die achteraf worden afgenomen moet je (meestal) gewoon uit eigen zak betalen. De opties die je als abbo kan afnemen zijn vaak ook maar heel schaars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tanh92
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:10
ZegHetMaar schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:33:
[...]

Waar kijk je als ik vragen mag? De nieuwe A3 is nog niet te configureren in Nederland en België. Daarnaast is bij de A3 de sfeerverlichting geen ‘On Demand’ functie zover ik weet maar een optie die je moet aanvinken.

Bij de configurator van Audi Duitsland schrok ik wel van de nieuwe A3 facelift. Er lijken opties weg te zijn gevallen en heel veel niet meer standaard is bij bijvoorbeeld een S Line :?

Hopelijk zijn dit bugs anders is het zwaar teleurstellend

Om even je vraag te beantwoorden: als het binnen je budget past zou ik zoveel mogelijk als optie aanvinken in plaats van on demand als abbo afnemen. Abbos die achteraf worden afgenomen moet je (meestal) gewoon uit eigen zak betalen. De opties die je als abbo kan afnemen zijn vaak ook maar heel schaars.
Excuus! Ik keek inderdaad op de website van Audi Duitsland en las "serie" als abbo maar dat betekent geloof ik gewoon standaard. Die configurator lijkt inderdaad wat buggy, laat in de 3D-render sideskirts zien op een advanced uitvoering, terwijl deze ontbreken op de foto. Volgens mij werken die paketten (o.a. s-line) ook gewoon anders in Duitsland, waarbij S-line interieur bv niet standaard is. De meerprijs van s-line pakket tov advanced is ook maar 1000 euro oid.

Apple Carplay ging volgens mij wel via een abbo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
tanh92 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:19:
Je kunt informeren of het ook achteraf mogelijk is om aan te schaffen. Dan staat de auto al op kenteken en is het een accessoire waar je geen bijtelling over betaald. Dan moet je dit wel vooraf zo regelen met je leasemaatschappij en/of werkgever (de werkgever kan het natuurlijk ook voor je aanschaffen, maar zal dit vast liever via de leasemaatschappij willen doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
tanh92 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:41:
[...]

Apple Carplay ging volgens mij wel via een abbo.
Dan zou ik geen A3 willen.
Carplay is standaard op een Dacia onderhand. En Audi wil dat je elke maand betaalt omdat hun eigen navi en entertainment suckt….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Tommie12 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:22:
[...]

Dan zou ik geen A3 willen.
Carplay is standaard op een Dacia onderhand. En Audi wil dat je elke maand betaalt omdat hun eigen navi en entertainment suckt….
Pardon? Ik vind de standaard navi van audi juist 1 van de betere. Ik overweeg om mijn huidige auto weer in te ruilen voor een audi hierom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
JB schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:19:
[...]

Pon heeft Conti inmiddels verkocht en bij de dealer werken heel veel stagiaires. Mijn ervaring met onderhoud bij de dealer is behoorlijk bedroevend bij alle 3 de premium Duitse merken. Maar goed Alphabet is van BMW dus moet alles bij de dealer gedaan worden bij m'n huidige auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Tylen schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:54:
[...]

Pardon? Ik vind de standaard navi van audi juist 1 van de betere. Ik overweeg om mijn huidige auto weer in te ruilen voor een audi hierom.
Ik reed niet recent met Audi, maar na Volvo, BMW en Audi die telkens heel mager waren en me idd verplichtten om Waze via Carplay te gebruiken vertrouw ik ze niet meer.
Enkel Tesla heeft me nu positief verrast, en daar ben ik wel bereid om te betalen voor premium connectivity omdat het complete pakket me wel aan staat, en je idd een pak meer data gebruikt (TuneIn, Sattelietkaarten, podcasts, weergave verkeer, Netflix,..)

Bij Volvo was er ook een soort van abo voor navigatiedata, en de connectie met de telefoon. Die deal was veel minder gunstig, en de navigatie was nog altijd heel zwak (Sensus)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Tylen schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:54:
[...]

Ga je serieus een hele andere auto nemen vanwege een navigatiesysteem?
Ikzelf vind de VAG systemen nu niet echt uitblinken (en geeft de CEO van VAG ook zelf toe). Ik update het systeem alleen zodat ik in geval van poblemen met mijn telefoon een back-up of voor lokale korte ritjes. Maar gebruik eigenlijk altijd Waze of GoogleMaps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
jongetje schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:43:
[...]

Ga je serieus een hele andere auto nemen vanwege een navigatiesysteem?
Ikzelf vind de VAG systemen nu niet echt uitblinken (en geeft de CEO van VAG ook zelf toe). Ik update het systeem alleen zodat ik in geval van poblemen met mijn telefoon een back-up of voor lokale korte ritjes. Maar gebruik eigenlijk altijd Waze of GoogleMaps.
Idd, tweede reden is gewoon omdat de ingebouwde systemen (op Tesla na) gewoon razendsnel verouderen en niet fundamenteel geupdate worden.
Of ze dat in de toekomst wel gaan doen valt nog af te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cupra4
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-05 17:12
Na een half jaartje leaseauto met ritregistratie ben ik toch wat situaties tegengekomen waar ik lastig een antwoord op kan vinden. Ik kan me overigens prima redden met die 500km prive.

- Op de site van de belastingdienst (https://www.belastingdien...ik_auto/rittenregistratie) staat dat je van elke rit de datum in moet voeren (logisch), maar lees hier en daar ook dat men de tijd wil weten. Is de tijd nu wel of niet verplicht?

- Ik breng op de terugweg een collega thuis die op zijn laatste dag zijn leaseauto heeft ingeleverd. Adres lag ook nog redelijk op de route. Dat is toch gewoon zakelijk?

- Diezelfde collega heeft na het werk een afscheidsetentje geregeld. Helaas was dat op een thuiswerkdag, dus van huis naar restaurant, restaurant naar huis. Zakelijk of prive?

- Ik gebruik hetzelfde voorbeeld van de belastingdienst en haal op weg naar huis een pakketje op. Rij in totaal 2km om, dus noteer 2 omrij(prive) kilometers. Moet je dan van die rit meerdere ritten noteren? Werk-postkantoor en postkantoor-huis?

- Ik heb geen wasstraat in de buurt, maar hij mag wel eens gewassen worden. Dus op mijn vrije dag rij ik op en neer naar de wasstraat. Is dat prive of zakelijk?

- Auto moet voor een beurt, dus ritje naar garage is zakelijk. Krijg een vervangende auto mee. Moet je daar ook de registratie van bijhouden?

Wil het graag goed doen, want geen zin in gedoe met een controle, de auto is me de bijtelling niet waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Nou na lang onderhandelen tussen de partijen vandaag dan eindelijk het verlossende belletje. Ik kan alsnog mijn fijne XC40 P8 meenemen naar de nieuwe werkgever. Leasebedrag werd met een paar tientjes iets hoger maar mijn leasebudget is nog wat hoger dus eigen bijdrage lager. Onder aan de streep zal ik er dus zelfs een paar tientjes op vooruit gaan als het goed is. Blij mee, kan ik deze deels 8% auto nog fijn tot december 2025 uitrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:01

Freakie1NL

Grote Baas

Hi mede Tweakers, kunnen jullie je kennis delen.

Hoewel ik al jaren een zakelijke lease auto rijd, heb ik mijzelf nooit echt verdiept in wat nou precies het brandstof component doet met de keuze van een auto. Heb jaren een lease bedrag gehad waarbij niet eens stond of het in of exclusief brandstof was. Eigenlijk ook niet echt een probleem, want je kon zien welke auto's geleast konden worden.

Nu is de organisatie samengevoegd en aan het veranderen en aan leasebudgetten zit men ook te tweaken.
Voorheen was het een normbudget + brandstof = totaal. Separaat stond daar een mobiliteitsbudget tegenover die gelijk was aan totaal.

Nu past men e.e.a aan. Het lease bedrag inclusief brandstof is nu 1 totaal bedrag, en het mobiliteitsbudget wijkt daarvan (negatief) af.

Omdat ik al jaren zakelijk lease en geen eigen auto heb, vind ik dit laatste niet echt een probleem. Maar het nieuwe leasebedrag is nu dus wel 1 totaal bedrag en niet meer gesplitst. Totaal bedrag ligt iets hoger dan het vorige totaalbedrag.

Conclusie juist dat als je puur kijkt naar een zakelijk leaseauto de nieuwe regeling gunstiger is.

Uiteraard vraag ik dit ook aan HR, maar onafhankelijke reacties acht ik zeer wenselijk.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZegHetMaar
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 27-06 12:48
Freakie1NL schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:27:
Hi mede Tweakers, kunnen jullie je kennis delen.

Hoewel ik al jaren een zakelijke lease auto rijd, heb ik mijzelf nooit echt verdiept in wat nou precies het brandstof component doet met de keuze van een auto. Heb jaren een lease bedrag gehad waarbij niet eens stond of het in of exclusief brandstof was. Eigenlijk ook niet echt een probleem, want je kon zien welke auto's geleast konden worden.

Nu is de organisatie samengevoegd en aan het veranderen en aan leasebudgetten zit men ook te tweaken.
Voorheen was het een normbudget + brandstof = totaal. Separaat stond daar een mobiliteitsbudget tegenover die gelijk was aan totaal.

Nu past men e.e.a aan. Het lease bedrag inclusief brandstof is nu 1 totaal bedrag, en het mobiliteitsbudget wijkt daarvan (negatief) af.

Omdat ik al jaren zakelijk lease en geen eigen auto heb, vind ik dit laatste niet echt een probleem. Maar het nieuwe leasebedrag is nu dus wel 1 totaal bedrag en niet meer gesplitst. Totaal bedrag ligt iets hoger dan het vorige totaalbedrag.

Conclusie juist dat als je puur kijkt naar een zakelijk leaseauto de nieuwe regeling gunstiger is.

Uiteraard vraag ik dit ook aan HR, maar onafhankelijke reacties acht ik zeer wenselijk.
Ik snap je vraag misschien niet helemaal maar het werkt als volgt:

Bij het kiezen van een auto moet je rekening houden met de kilometer/jaar in het contract. Want dit heeft uiteraard invloed op de brandstofkosten.
Een voorbeeld:
Je mag een auto kiezen van 35000km/5 jaar
Bij een volledig benzine auto ligt het dan ook aan wat voor motor er in de auto zit.
Er word dus gewoon berekend wat je per maand aan tankkosten kwijt zou zijn met bovenstaande kilometers en dat noemen ze dan een brandstofvoorschot.

Bij directlease bijvoorbeeld kan je dit heel makkelijk zien als je een auto samenstelt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Y4L_tos70w7LZMDi9C7NEsjf1E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/o0kyLuAHFCFhn6e1gVzQaSma.png?f=user_large

Het verschil tussen tussen de 2 bedragen (309! euro) is dus wat je voor benzine 'betaald' in de leaseprijs.

Als je een volledig elektrische auto zou pakken zou deze brandstofprijs voor de helft goedkoper zijn ong. (ik rijd zelf niet elektrisch dus pin me er niet op vast).

Hopelijk beantwoord dit je vraag

Edit: voor bovenstaande voorbeeld is dus een leasebudget van 663 euro excl brandstof voldoende. Inclusief brandstof heb je een budget van 972 euro nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door ZegHetMaar op 22-03-2024 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannenkoekspek
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 28-06 20:17
Hallo mede tweakers,

Omdat mijn huidige leaseauto afloopt, ben ik in overleg met mijn werkgever over de voorwaarde van een eventuele nieuwe leaseuato.

Aangezien mijn werkgever auto's aankoopt en bepaalde voorwaarde stelt twijfel ik nog of ik dit wel wil.
De voorwaarde vanuit de werkgever zijn als volgt:

- De auto moet een volkswagen polo zijn uit 2024 met maximaal 5000 kilometer (De auto mag geïmporteerd worden)
- De auto moet 5 jaar gereden worden door de werknemer
- Als de werknemer uit dienst gaat moet de eerst 1-3 jaar 50% van de aanschafwaarde als boete clause betaald worden en de laatste 4-5 jaar 30%
- De werknemer betaalt geen eigen bijdrage bij de aanschaf van een standaard auto zonder opties van 24.000 euro
- Als de werknemer een auto uitkiest boven dit bedrag wordt dit verrekent met de 24.000 euro en het overgebleven bedrag maandelijks in rekening gebracht

Op het moment rij ik een Seat Ibiza FR plus uit 2018 met een cataloguswaarde van € 23035.
De auto heeft een aantal opties waaronder het sportieve uiterlijk, Bose audiosysteem en keyless entry die ik in mijn volgende auto ook graag zou willen.

Nu waarom ik twijfel of ik een nieuwe leaseauto wil nemen.

Een polo met vergelijkbare opties kost ongeveer 35.000 euro
Volgens de berekening van mijn werkgever kost mij dat 413 netto per maand aan bijtelling. Dat is een stijging van 253 euro voor in principe "dezelfde" auto.

Ook zit ik dan 5 jaar "vast" aan de auto en de werkgever. Ben ik gebonden aan de afkoopclausule van 17.500 euro en moet ik meer werken door de reisuren naar klanten.

Als ik een standaard polo zou nemen zonder eigenbijdrage zit ik nog steeds vast aan de afkoopclausule. Waardoor als ik een auto zou nemen deze met de genoemde opties zal zijn.

Wat vinden jullie van deze regeling?
(LeasePlan heeft helaas al aangegeven mijn huidige auto niet meer te willen verlegen wegens de leeftijd)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomason
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:37
Pannenkoekspek schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 17:36:
Hallo mede tweakers,

Omdat mijn huidige leaseauto afloopt, ben ik in overleg met mijn werkgever over de voorwaarde van een eventuele nieuwe leaseuato.

Aangezien mijn werkgever auto's aankoopt en bepaalde voorwaarde stelt twijfel ik nog of ik dit wel wil.

- De auto moet een volkswagen polo zijn uit 2024 met maximaal 5000 kilometer (De auto mag geïmporteerd worden)
- Als de werknemer uit dienst gaat moet de eerst 1-3 jaar 50% van de aanschafwaarde als boete clause betaald worden en de laatste 4-5 jaar 30%
- De werknemer betaalt geen eigen bijdrage bij de aanschaf van een standaard auto zonder opties van 24.000 euro
- Als de werknemer een auto uitkiest boven dit bedrag wordt dit verrekent met de 24.000 euro en het overgebleven bedrag maandelijks in rekening gebracht

Op het moment rij ik een Seat Ibiza FR plus uit 2018 met een cataloguswaarde van € 23035.
De auto heeft een aantal opties waaronder het sportieve uiterlijk, Bose audiosysteem en keyless entry die ik in mijn volgende auto ook graag zou willen.

Volgens de berekening van mijn werkgever kost mij dat 413 netto per maand aan bijtelling. Dat is een stijging van 253 euro voor in principe "dezelfde" auto.

Ook zit ik dan 5 jaar "vast" aan de auto en de werkgever. Ben ik gebonden aan de afkoopclausule van 17.500 euro en moet ik meer werken door de reisuren naar klanten.

Als ik een standaard polo zou nemen zonder eigenbijdrage zit ik nog steeds vast aan de afkoopclausule. Waardoor als ik een auto zou nemen deze met de genoemde opties zal zijn.

(LeasePlan heeft helaas al aangegeven mijn huidige auto niet meer te willen verlegen wegens de leeftijd)

Idioot hoge boete, zeker voor zo’n standaard wagen. Klinkt als een kleine werkgever die al de risico’s die horen bij ondernemerschap bij de medewerkers wil leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:48
Bizarre clausule en ik zou zeker geen lease auto nemen, je weet nooit wat je wilt over een paar jaar. Misschien komt er een geweldige andere baan langs, die je dan moet afslaan omdat je geen boete van duizenden euros wilt aftikken. Kan je niet vragen of je het budget als mobiliteitsbudget kan krijgen en een eigen auto blijven rijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Hallo mede tweakers,

Je bent knettergek als je hiervoor tekent.
  • Je betaalt wel de volle pond aan bijtelling, maar je krijgt niet eens een auto rechtstreeks uit de fabriek.
  • Een boete op aanschafwaarde en niet op restwaarde.
  • Een boete in het algemeen voor een polo.
  • Eigen bijdrage boven 24k (dat is waarschijnlijk in geen jaren geïndexeerd) de meest kale Polo die ik zo snel kan vinden is al 26k (nieuw in NL).
De stijging moet je even vergeten, gezien auto's gewoon duurder geworden zijn.
Is het niet veel interessanter om zelf iets te kopen (of leasen) en dan met een mobiliteitsbudget je kosten te dekken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pannenkoekspek
Thomason schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 17:53:
[...]

Idioot hoge boete, zeker voor zo’n standaard wagen. Klinkt als een kleine werkgever die al de risico’s die horen bij ondernemerschap bij de medewerkers wil leggen.
Het gaat inderdaad om een kleine partij met ongeveer 40 medewerkers.
jouwheld schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 18:00:
[...]

Bizarre clausule en ik zou zeker geen lease auto nemen, je weet nooit wat je wilt over een paar jaar. Misschien komt er een geweldige andere baan langs, die je dan moet afslaan omdat je geen boete van duizenden euros wilt aftikken. Kan je niet vragen of je het budget als mobiliteitsbudget kan krijgen en een eigen auto blijven rijden?
Dit is inderdaad ook mijn gedachten gang. De voorwaarden voor mijn zijn extreem slecht. Het bedrijf maakt bijna winst op het aanschaffen van de auto en deze verkopen na 5 jaar.

Volgende week ga ik opperen dat ik liever verder ga met een mobiliteitsbudget. Ik ben jong en mijn leven gaat de komende tijd nog drastisch veranderen. Ook ben ik aan het kijken om een woning te kopen, om mij nu te binden aan deze (dure) omgeving vind ik ook niet bepaald fijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
Bizarre leaseregeling zeg. Nooit mee akkoord gaan. Ze kunnen je ook nooit verplichten op deze manier een leaseauto te nemen. En gaan ze er toch moeilijk over doen... Dan snap je denk ik zelf ook wel wat je beter kan doen. Ik weet niet in welke branche je werkt maar overal is wel een te kort aan personeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannenkoekspek
True schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 18:05:
[...]

• Je betaalt wel de volle pond aan bijtelling, maar je krijgt niet eens een auto rechtstreeks uit de fabriek.
  • Eigen bijdrage boven 24k (dat is waarschijnlijk in geen jaren geïndexeerd) de meest kale Polo die ik zo snel kan vinden is al 26k (nieuw in NL).
De stijging moet je even vergeten, gezien auto's gewoon duurder geworden zijn.
Is het niet veel interessanter om zelf iets te kopen (of leasen) en dan met een mobiliteitsbudget je kosten te dekken?
Dit is inderdaad precies wat ik ga voorstellen. Als ik voor 10.000 euro zelf een leukere auto aanschaf kan ik hier makkelijk voor 450 euro p/m in rijden. Ook ben ik zelf handig met auto's en hebben wij een brug thuis.

Het struikelpunt is alleen dat ik grotendeels van mijn kilometers zakelijk rij. De mobiliteitsregeling zal heel goed moeten zijn moet dit uitkomen qua benzinekosten. Maar als mijn werkgever wilt dat ik voor hun kilometers ga rijden dan moeten met een redelijk voorstel komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannenkoekspek
Juancho schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 18:32:
Bizarre leaseregeling zeg. Nooit mee akkoord gaan. Ze kunnen je ook nooit verplichten op deze manier een leaseauto te nemen. En gaan ze er toch moeilijk over doen... Dan snap je denk ik zelf ook wel wat je beter kan doen. Ik weet niet in welke branche je werkt maar overal is wel een te kort aan personeel.
Volgende week ga ik met ze aan tafel zitten. Ik werk bij een MSP als IT-consultant. Voor mijn functie is de auto belangrijk en verricht ik ook veel werk voor hun met de auto. Zoals jullie gelukkig met mij eens zijn ben ik niet gek om dit aanbod te weigeren. Dus dat zal ik volgende week ook aan hun vertellen.

Hopelijk komen ze mij tegemoet met een mobiliteitsvergoeding of een redelijke nieuwe regeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
True schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 18:05:
[...]

Dat eerste punt hoeft niet natuurlijk, hij (of zij?) mag ook gewoon iets nieuws bestellen. Op deze manier kun je ook een voorraadmodel nemen en snel rijden. Dat zie ik als voordeel, het enige voordeel dan ook...

Wel leuk voor de werkgever. Een auto bestellen waarbij de werknemer altijd moet bijbetalen (de goedkoopste Polo past namelijk al niet). En als de werknemer uit dienst gaat dan moet de werknemer meer betalen dan de auto is afgeschreven 50% van de totale aanschafwaarde, waarbij het deel boven de 24k ook al per maandelijkse bijdrage in rekening is gebracht!

Oftewel, als je 5 jaar in dienst blijft dan is het een slechte regeling. Als je eerder weggaat is het een hele slechte regeling. Ik zou dan bijna aangeven dat ik op die manier de werkgever maar voor een auto moet zorgen voor de zakelijke ritten die ik alleen zakelijk rij (dus zonder een auto-contract).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
Pannenkoekspek schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 18:13:
[...]

Het gaat inderdaad om een kleine partij met ongeveer 40 medewerkers.

[...]

Dit is inderdaad ook mijn gedachten gang. De voorwaarden voor mijn zijn extreem slecht. Het bedrijf maakt bijna winst op het aanschaffen van de auto en deze verkopen na 5 jaar.

Volgende week ga ik opperen dat ik liever verder ga met een mobiliteitsbudget. Ik ben jong en mijn leven gaat de komende tijd nog drastisch veranderen. Ook ben ik aan het kijken om een woning te kopen, om mij nu te binden aan deze (dure) omgeving vind ik ook niet bepaald fijn.
Gewoon nu al uitkijken naar een andere werkgever….

Als dit de manier is om personeel te behandelen, dan ben je beter af elders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannenkoekspek
jongetje schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 18:55:
[...]

Dat eerste punt hoeft niet natuurlijk, hij (of zij?) mag ook gewoon iets nieuws bestellen. Op deze manier kun je ook een voorraadmodel nemen en snel rijden. Dat zie ik als voordeel, het enige voordeel dan ook...

Wel leuk voor de werkgever. Een auto bestellen waarbij de werknemer altijd moet bijbetalen (de goedkoopste Polo past namelijk al niet). En als de werknemer uit dienst gaat dan moet de werknemer meer betalen dan de auto is afgeschreven 50% van de totale aanschafwaarde, waarbij het deel boven de 24k ook al per maandelijkse bijdrage in rekening is gebracht!

Oftewel, als je 5 jaar in dienst blijft dan is het een slechte regeling. Als je eerder weggaat is het een hele slechte regeling. Ik zou dan bijna aangeven dat ik op die manier de werkgever maar voor een auto moet zorgen voor de zakelijke ritten die ik alleen zakelijk rij (dus zonder een auto-contract).
Dit is wellicht ook een optie. Een auto puur voor zakelijke ritten en zonder verplichtingen voor mij. Neem ik mee bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannenkoekspek
Tommie12 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 18:58:
[...]

Gewoon nu al uitkijken naar een andere werkgever….

Als dit de manier is om personeel te behandelen, dan ben je beter af elders.
Mijn laatste werkgever heb ik maar een jaartje gelopen. Hier hoop ik toch nog 1-2 jaar te kunnen blijven.
Anders wordt het teveel job hoppen :)

Als ik volgende week een update heb laat ik weer van me horen!

[ Voor 4% gewijzigd door Pannenkoekspek op 27-03-2024 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Bij Athlon zie ik vrij grote verschillen tussen de consumentenprijs en netto catalogusprijs, soms verschillen van meer dan 10k. Met welke moet ik rekenen om de bijtelling te berekenen?

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Thompson schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 19:40:
Bij Athlon zie ik vrij grote verschillen tussen de consumentenprijs en netto catalogusprijs, soms verschillen van meer dan 10k. Met welke moet ik rekenen om de bijtelling te berekenen?
De netto catalogusprijs is de consumentenprijs zonder BTW en BPM.
Helaas de hogere dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Thompson schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 19:40:
In de TS staan een aantal handige links met handige info zodat je in ieder geval enig idee hebt.

PS Je rekent met de fiscale waarde wat ook wel de catalogusprijs is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Dat bedoel ik dus, ben ik nou gek of wordt er door bovenstaande Tweakers een tegengesteld antwoord gegeven? Als het de hogere van de twee is, wat is dan het nut van het vermelden van de lagere?

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
Hallo mede tweakers,

Houdt jouw werkgever er een autohandel op na, naast het normale werk? Daar lijkt het bijna op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Thompson schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:04:
Dat bedoel ik dus, ben ik nou gek of wordt er door bovenstaande Tweakers een tegengesteld antwoord gegeven? Als het de hogere van de twee is, wat is dan het nut van het vermelden van de lagere?
Waarom Athlon de netto catalogusprijs weergeeft weet ik ook niet. Dat zou je ze kunnen vragen.

De twee antwoorden zijn overigens niet gelijk. De netto catalogusprijs is dus zonder BPM/BTW. Deze is bv relevant bij het berekenen van de BPM bij import. De catalogusprijs is de consumentenprijs, is inclusief BTW en BPM. Voor de bijtelling kijken ze naar de laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Inspired schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:11:
[...]

Waarom Athlon de netto catalogusprijs weergeeft weet ik ook niet. Dat zou je ze kunnen vragen.

De twee antwoorden zijn overigens niet gelijk. De netto catalogusprijs is dus zonder BPM/BTW. Deze is bv relevant bij het berekenen van de BPM bij import. De catalogusprijs is de consumentenprijs, is inclusief BTW en BPM. Voor de bijtelling kijken ze naar de laatste.
Jammer natuurlijk, maar duidelijk, danku.
Nu de moeilijke puzzel welke auto voor een leuke combinatie leasebedrag/consumentenprijs te leasen is. Zitten soms behoorlijke verschillen in qua verhouding. 650 lease/maand (ex brandstof, krijg nog gewoon km vergoeding), maar alles daarboven mag ook maar wordt eigen bijdrage.

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-05 10:15
Zoals gezegd is het voor iedereen een persoonlijke afweging of je een leaseauto wel of niet privé zal gaan rijden.

Ik heb hierover uiteraard ook een berekening gemaakt en kom tot de volgende kosten p/m:
Wegenbelasting: € 32,00
Verzekering: € 46,00
Brandstof: € 80,00 (ik rij niet heel veel privé)
Onderhoud: € 45,00
Afschrijving: heb ik niet, omdat de auto destijds geschonken is dus het heeft me zelf nooit iets gekost.
Totale kosten p/m: € 203,00 per jaar: € 2.436

Mocht mijn eigen auto ofwel total loss verklaard worden of zoveel defecten krijgen kan ik altijd nog besluiten met de zakelijke auto privé te gaan rijden of i.v.m. bijtelling tijdelijk huren en per 1 januari privé te gaan rijden.

Voor € 203,00 p/m vind je niet een leaseauto.
Als je zelf geen eigen auto hebt snap ik de keuze wel! het aanschaffen is best duur en daarom niet zo aantrekkelijk en als je echt heel veel kilometer privé rijdt kan het ook verstandig zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-06 00:48
Mikee007 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 18:48:
Zoals gezegd is het voor iedereen een persoonlijke afweging of je een leaseauto wel of niet privé zal gaan rijden.

Ik heb hierover uiteraard ook een berekening gemaakt en kom tot de volgende kosten p/m:
Wegenbelasting: € 32,00
Verzekering: € 46,00
Brandstof: € 80,00 (ik rij niet heel veel privé)
Onderhoud: € 45,00
Afschrijving: heb ik niet, omdat de auto destijds geschonken is dus het heeft me zelf nooit iets gekost.
Totale kosten p/m: € 203,00 per jaar: € 2.436

Mocht mijn eigen auto ofwel total loss verklaard worden of zoveel defecten krijgen kan ik altijd nog besluiten met de zakelijke auto privé te gaan rijden of i.v.m. bijtelling tijdelijk huren en per 1 januari privé te gaan rijden.

Voor € 203,00 p/m vind je niet een leaseauto.
Als je zelf geen eigen auto hebt snap ik de keuze wel! het aanschaffen is best duur en daarom niet zo aantrekkelijk en als je echt heel veel kilometer privé rijdt kan het ook verstandig zijn.
Wat betreft de afschrijving; ook al is de auto geschonken dan schrijft hij nog steeds af (het is niet dat ie z'n waarde ineens behoud hé :)). Als jij een gelijkwaardige auto weer wil terug kopen over 4 jaar en x kilometer zul je toch een bedrag moeten reserveren voor je afschrijving zodat je dan weer een andere daarvan kan kopen. Of krijg je altijd je auto's geschonken? :+

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Toch raakt dit wel precies waar het in mijn ogen momenteel mis gaat en waar hopelijk een vorm van kilometerheffing een oplossing voor biedt. Een duurdere lease auto is alleen interessant om privé te rijden als je behoorlijk wat privé kilometers maakt. Voor mijn werk rijd ik best veel en wil daarom graag comfort. Mijn Polestar 2 Launch Edition loopt richting einde dus ik ben ook aan het oriënteren. Ik kijk momenteel naar de V60 , A5 en Q3 (heb geen specifieke eisen vandaar het uiteenlopende karakter).

Als ik die privé wil rijden ben ik richting de 600€ netto bijtelling kwijt inclusief eigen bijdrage voor privé gebruik. Ik rijd ongeveer 250km privé per maand. Dat zijn vrij dure kilometers. Alternatief is een fatsoenlijke gezinsauto kopen (20k aanschaf) die ook vrij duur is qua afschrijving versus aantal kilometers. Alternatief 2 is een goedkopere lease auto nemen en die ook privé rijden. Dat kan maar dan lever ik weer in qua zakelijk comfort.

Nu ik nog 8% bijtelling heb zijn de kosten zeer laag, misschien wel onterecht, waardoor ik per privé kilometer in elk geval nog rond de 1€ zit. Ik heb ook collega’s die 20k privé kilometers rijden met de lease auto, dan haal je het er wel uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
renzo4000 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 18:55:
[...]

Wat betreft de afschrijving; ook al is de auto geschonken dan schrijft hij nog steeds af (het is niet dat ie z'n waarde ineens behoud hé :)). Als jij een gelijkwaardige auto weer wil terug kopen over 4 jaar en x kilometer zul je toch een bedrag moeten reserveren voor je afschrijving zodat je dan weer een andere daarvan kan kopen. Of krijg je altijd je auto's geschonken? :+
Tuurlijk verliest de auto zijn waarde, dat is logisch!
Maar daarom geef ik ook aan als deze auto ofwel zoveel kosten gaat maken en het dus niet meer rendabel is om te laten repareren of total-los zijn door welke reden dan ook zou ik als nog met de zakelijke auto privé kunnen gaan rijden.
Simpelweg ik zou niet opnieuw een nieuwe privé auto aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nasdude
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-06 17:30
Mikee007 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 19:40:
[...]

Maar daarom geef ik ook aan als deze auto ofwel zoveel kosten gaat maken en het dus niet meer rendabel is om te laten repareren of total-los zijn door welke reden dan ook zou ik als nog met de zakelijke auto privé kunnen gaan rijden.
Ik vind 45e/maand of 540e/jaar aan reparatiekosten best wel bizar laag, nu heb ik de pech gehad dat er een marter er in heb gehad die voor 2000 euro schade heeft gezorgd, maar zelfs zonder dat zit ik minimaal aan het dubbele.

Als ik kijk naar de auto van mijn vriendin, die kost bijna niets, maar dat is dan ook een boodschappen wagentje waarvan je voor 80 euro een nieuwe band hebt. De banden die ik er onder heb liggen (Bridgestones 205/55/r17 all seasons heb ik bij mijn garage vorig jaar gehad voor 167 euro (compleet met btw), die kosten bij de kwikfit bv 185 euro

2 bandjes, apk en een simpele beurt zit je er al aan.

En dan komt er bij mijn huidige auto nog een nieuwe aircocondenser, nieuwe distributieriem en schijfremmen achter aan, dan ben je wel aan de beurt hoor en red ik het echt niet met 450/jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
nasdude schreef op donderdag 4 april 2024 @ 21:12:
[...]

Ik vind 45e/maand of 540e/jaar aan reparatiekosten best wel bizar laag, nu heb ik de pech gehad dat er een marter er in heb gehad die voor 2000 euro schade heeft gezorgd, maar zelfs zonder dat zit ik minimaal aan het dubbele.
Je moet het als een gemiddeld bedrag zien en dit eigenlijk over langere tijd uittrekken.
Ja, je hebt wel is hoge uitgaven in één keer maar dat zal echt niet jaarlijks zijn!
Zowel, dan heb je echt een oude auto of je hebt gewoon een pechauto.
Als ik naar mijn eigen auto kijk heb ik de afgelopen 2 jaar niets gehad aan mijn auto en alleen een APK van een paar tientjes.
Tuurlijk zal er vast wel weer een grote uitgave komen maar dat wil niet zeggen dat je jaarlijks 2000 euro aan kosten kwijt zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-06 00:48
Mikee007 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 19:40:
[...]

Snap ik, maar zelfs als je geen nieuwe auto gaat kopen schrijf je af. Mijn punt was dat jouw berekening gewoon niet klopt/realistisch is. Je had bij wijze van spreken ook de auto ook niet kunnen rijden en kunnen verkopen en had je geld gehad op de bank of voor een ander doel...snappie?

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerra90
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 23-04-2024
Beste alle,

Sinds kort heb ik een nieuwe werkgever waarbij ik een lease auto mag uitzoeken. Na veel onderzoek is mijn oog gevallen op een RWD Model Y. Nu is er nog voldoende ruimte in mijn budget om Enhanced autopilot toe te voegen, echter vind ik het niet waard om hierover meer bijtelling te betalen. Zijn er hier mensen op het forum die dergelijke opties achteraf hebben kunnen toevoegen binnen hun budget bij hun lease maatschappij?

Alvast bedankt voor jullie wijsheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaZTeD
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-05 08:49
Hallo Tweakers,

Ik heb een vraagje, +- 2 jaar geleden heb ik mijn zakelijke leaseauto ingeleverd.
Sindsdien geen eigen auto, ik heb één keer een schade laten maken op deze zakelijke auto.

Wordt deze schade door de LM in Roydata gezet, waardoor ik mogelijk nu minjaren heb als ik nu een auto aanschaf en wil verzekeren? Of begin ik gewoon op 0.
Ik heb nooit een schadeverklaring o.i.d aangevraagd bij vertrek.

[ Voor 14% gewijzigd door TaZTeD op 09-04-2024 22:16 ]

Pagina: 1 ... 49 ... 58 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1