Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 50 ... 58 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
@TaZTeD Is het niet handiger om dat aan de leasemaatschappij of de verzekeraar te vragen waar je je auto wilt gaan verzekeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:39

Crazy D

I think we should take a look.

TaZTeD schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 22:15:
Hallo Tweakers,

Ik heb een vraagje, +- 2 jaar geleden heb ik mijn zakelijke leaseauto ingeleverd.
Sindsdien geen eigen auto, ik heb één keer een schade laten maken op deze zakelijke auto.

Wordt deze schade door de LM in Roydata gezet, waardoor ik mogelijk nu minjaren heb als ik nu een auto aanschaf en wil verzekeren? Of begin ik gewoon op 0.
Ik heb nooit een schadeverklaring o.i.d aangevraagd bij vertrek.
In mijn ervaring krijg je daarmee geen verklaring van geen schade, want je had immers schade. Het wordt niet in Roydata gezet want jij bent niet de verzekerde, maar sommige verzekeraars accepteren een verklaring van de lease maatschappij wel. Die je, zoals gezegd, denk ik niet gaat krijgen want je had schade.... Maar voor de zekerheid: bel de lease maatschappij misschien heb je mazzel.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nasdude
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-09 00:45
Weet iemand hoe het zit met parkeerkosten?

Ik heb een pasje ontvangen waarmee ik kan tanken, wassen en parkeren

nu is het tanken en wassen gelukt, maar parkeren, is dat alleen zakelijk parkeren of al het parkeren als ik bv ga shoppen? of is dit werkgever afhankelijk?

Ik wil bij HR ook niet over komen als een gierige kraai, wat is hier in gebruikelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

nasdude schreef op maandag 15 april 2024 @ 08:44:

nu is het tanken en wassen gelukt, maar parkeren, is dat alleen zakelijk parkeren of al het parkeren als ik bv ga shoppen? of is dit werkgever afhankelijk?
Dat is doorgaans bedoeld voor zakelijk parkeren, maar lees je regeling want die uitsluitsel moeten geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
nasdude schreef op maandag 15 april 2024 @ 08:44:
Weet iemand hoe het zit met parkeerkosten?

Ik heb een pasje ontvangen waarmee ik kan tanken, wassen en parkeren

Ik wil bij HR ook niet over komen als een gierige kraai, wat is hier in gebruikelijk?
Heb nog nooit gehoord dat een werkgever privé parkeren vergoed, maar wellicht heb je geluk.

Zakelijke parkeerkosten wil je werkgever meestal doorbelasten aan de klant lijkt me. Wij moeten die parkeerkosten dus voorschieten en los declareren, maar ook dit zal bij elke werkgever anders kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewtje
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:00
Wat vinden jullie ervan dat een bedrijf naast bijtelling voor privégebruik, ook kosten rekent per gereden privékilometer bij een zakelijke leaseauto? Is dit gebruikelijk? Wat zijn argumenten om dit niet te doen? Hoe staat dit in verhouding tot een mobiliteitsvergoeding? Wat zijn argumenten om een OR/bestuur/bedrijf te bewegen tot afschaffing van kosten per gereden privékilometers in de zakelijke leaseauto?

Aiko Neostar 4550Wp + Growatt MIN 4200 TL-XH | MG ZS EV LLR MY23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTB81
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09 12:10
matthewtje schreef op maandag 15 april 2024 @ 17:25:
Wat vinden jullie ervan dat een bedrijf naast bijtelling voor privégebruik, ook kosten rekent per gereden privékilometer bij een zakelijke leaseauto? Is dit gebruikelijk? Wat zijn argumenten om dit niet te doen? Hoe staat dit in verhouding tot een mobiliteitsvergoeding? Wat zijn argumenten om een OR/bestuur/bedrijf te bewegen tot afschaffing van kosten per gereden privékilometers in de zakelijke leaseauto?
Die ben ik nog niet tegen gekomen, afhankelijk van wat ik ervoor zou moeten betalen zou ik de lease-auto alleen zakelijk rijden.

www.tweakers.net/gallery/107938/sys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@matthewtje wat een berg vragen.
Wat vinden jullie ervan dat een bedrijf naast bijtelling voor privégebruik, ook kosten rekent per gereden privékilometer bij een zakelijke leaseauto?
Ten eerste onhandig, maar niet per se onlogisch. Het is onhandig omdat je namelijk bij moet gaan houden welke kilometers je privé of zakelijk rijdt, dat is juist een voordeel van het betalen van bijtelling omdat je dan die 500 privé kilometers niet meer hoeft te gaan opschrijven. Anderzijds is het wel weer iets eerlijker tussen collega's mocht je beiden 250€/mnd eigen bijdrage moeten betalen, maar jij rijdt er veel minder kilometers privé mee. Daarbij verwacht ik dan ook dat er ook niet meer echt een limiet zit op privé kilometers, maar werkgevers kennende die met dit soort 'regelingen' komen zal er ongetwijfeld nog steeds een limiet op zitten.
Is dit gebruikelijk?
Nee, nog nooit gezien/gehoord.
Wat zijn argumenten om dit niet te doen?
Zie boven, waarom zou je dit als werknemer willen boven geen eigen bijdrage?
Hoe staat dit in verhouding tot een mobiliteitsvergoeding?
Kun je hier zelf geen antwoord op verzinnen?
Wat zijn argumenten om een OR/bestuur/bedrijf te bewegen tot afschaffing van kosten per gereden privékilometers in de zakelijke leaseauto?
OR: vraag ze eerst waarom ze hiermee akkoord gegaan zijn lijkt mij ..
bestuurd/bedrijf: indien ze hierdoor niet meer concurrerend zijn voor personeel en ze verloop zien en/of minder aanwas.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Wat vinden jullie ervan dat een bedrijf naast bijtelling voor privégebruik, ook kosten rekent per gereden privékilometer bij een zakelijke leaseauto?
Even de details op orde: een bedrijf rekent geen bijtelling door als kostenpost voor de werknemer. Het is gewoon onderdeel van de loonheffing die wordt ingehouden op de loonstrook en afgedragen aan de belastingdienst. Het is dus geen betaling van werknemer aan werkgever.

Dan het betalen per kilometer: dat is een eigen bijdrage voor privegebruik. In verschillende vormen komst deze al best veel voor. Veel leaseregelingen hebben een aantal vrije privekilometers per jaar en een verrekening als je meer dan dat rijdt. In dat opzicht is betalen per km dus gewoon een leaseregeling met 0 vrije privekilometers. Een beetje karig maar niet ongehoord.

Mijn belangrijkste aandachtspunt zou zijn dat het normleasebedrag moet worden berekend op alleen de verwachte zakelijke kilometers.

Vaak wordt bijvoorbeeld een leaseauto berekend op bv 40.000 km/jaar (en daarmee de leaseprijs en eventuele eigen bijdrage voor normoverschrijding). Die 40.000 vallen dan uiteen in bv. 25.000 zakelijk en 15.000 prive.

Als je voor elke privekilometer een eigen bijdarge betaalt aan je werkgever, dan is het fair om de auto te berekenen op basis van alleen die zakelijke 25.000 km/jaar. In de basis wordt de lease dan wat goedkoper en hou je wat meer van je leasebudget over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:56

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Let op dat de bijtelling iets is tussen werknemer en de belastingdienst. Het is dan ook niet zo dat een werkgever kosten voor bijtelling rekent.

Het gebeurt wel vaker dat een werkgever een bepaalde vergoeding vraagt voor privé-gebruik. Ik heb bij een (grotere) werkgever gezeten die een (vaste) vergoeding van een paar tientjes per maand vroeg als je de leaseauto ook privé wilde gebruiken. Op zich logisch, want die privé-km's kosten een werkgever ook gewoon geld.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Aghanim schreef op donderdag 4 april 2024 @ 19:37:
Toch raakt dit wel precies waar het in mijn ogen momenteel mis gaat en waar hopelijk een vorm van kilometerheffing een oplossing voor biedt. Een duurdere lease auto is alleen interessant om privé te rijden als je behoorlijk wat privé kilometers maakt. Voor mijn werk rijd ik best veel en wil daarom graag comfort. Mijn Polestar 2 Launch Edition loopt richting einde dus ik ben ook aan het oriënteren. Ik kijk momenteel naar de V60 , A5 en Q3 (heb geen specifieke eisen vandaar het uiteenlopende karakter).

Als ik die privé wil rijden ben ik richting de 600€ netto bijtelling kwijt inclusief eigen bijdrage voor privé gebruik. Ik rijd ongeveer 250km privé per maand. Dat zijn vrij dure kilometers. Alternatief is een fatsoenlijke gezinsauto kopen (20k aanschaf) die ook vrij duur is qua afschrijving versus aantal kilometers. Alternatief 2 is een goedkopere lease auto nemen en die ook privé rijden. Dat kan maar dan lever ik weer in qua zakelijk comfort.

Nu ik nog 8% bijtelling heb zijn de kosten zeer laag, misschien wel onterecht, waardoor ik per privé kilometer in elk geval nog rond de 1€ zit. Ik heb ook collega’s die 20k privé kilometers rijden met de lease auto, dan haal je het er wel uit :)
Je kunt behoorlijk luxe auto's rijden voordat je quitte speelt aan aanschaf/afschrijving/onderhoud/schade in privé bijtelling.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Toch raakt dit wel precies waar het in mijn ogen momenteel mis gaat en waar hopelijk een vorm van kilometerheffing een oplossing voor biedt. Een duurdere lease auto is alleen interessant om privé te rijden als je behoorlijk wat privé kilometers maakt. Voor mijn werk rijd ik best veel en wil daarom graag comfort. Mijn Polestar 2 Launch Edition loopt richting einde dus ik ben ook aan het oriënteren. Ik kijk momenteel naar de V60 , A5 en Q3 (heb geen specifieke eisen vandaar het uiteenlopende karakter).

Als ik die privé wil rijden ben ik richting de 600€ netto bijtelling kwijt inclusief eigen bijdrage voor privé gebruik. Ik rijd ongeveer 250km privé per maand. Dat zijn vrij dure kilometers. Alternatief is een fatsoenlijke gezinsauto kopen (20k aanschaf) die ook vrij duur is qua afschrijving versus aantal kilometers. Alternatief 2 is een goedkopere lease auto nemen en die ook privé rijden. Dat kan maar dan lever ik weer in qua zakelijk comfort.

Nu ik nog 8% bijtelling heb zijn de kosten zeer laag, misschien wel onterecht, waardoor ik per privé kilometer in elk geval nog rond de 1€ zit. Ik heb ook collega’s die 20k privé kilometers rijden met de lease auto, dan haal je het er wel uit :)
Met 3.000km per jaar is iedere optie een relatief dure optie natuurlijk. De vaste kosten van autobezit zijn hoe dan ook gewoon behoorlijk hoog in verhouding tot de variabele kosten. Of dat nu bijtelling privégebruik is, of privé bezit.

Daar gaat kilometerheffing niet zoveel aan veranderen lijkt mij; dat is maar een kleine parameter ter vervanging van de nu vaste component MRB... Dat doet niets met brandstof, afschrijvingen, etc.

Een auto huren c.q. delen kan voor jou misschien goedkoper zijn, met zo'n laag aantal privé kilometers.

En dan uiteraard die auto van de zaak gewoon enkel zakelijk gebruiken. Is primair immers ook een bedrijfsmiddel, voor de uitoefening van je functie.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-09 09:14
Ik ben in de markt voor een nieuwe auto en ben nu met mijn werkgever de opties aan het bekijken, waaronder de mogelijheid tot een deelvergoeding van private lease of zakelijke lease. Momenteel gebruik ik een 1e klas business-card. Deze wordt volledig vergoed, de factuur gaat naar het bedrijf.

Nu kan ik nergens vinden of er nog addertjes onder het gras zitten als je beide zaken gaat combineren. Stel dat ik zowel een OV business kaart voor woon-werk verkeer behoud en daarnaast een zakelijke lease voor prive-ritten en de reizen die lastig met het OV te doen zijn. Kan dit dan problemen geven met de belastingvrije vergoeding van de OV-kaart? Ik kan hier nergens iets over vinden. Op zich logisch, want er zullen weinig bedrijven zowel OV-kaart als zakelijke lease voor een medewerker regelen. Maar zoals ik het lees kan de werkgever een medewerker altijd belastingvrij een OV-kaart aanbieden, ongeacht of het voor zakelijk of prive gebruik is.

Het lijkt me dat het voor de zakelijke lease niet uitmaakt, aangezien je daar al via de bijteling het prive gebruik afkoopt.

[ Voor 6% gewijzigd door eborn op 16-04-2024 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Keuzes. Je hebt dan wel een goede moderne auto voor prive gebruik, behalve je bijtelling 0,0 kopzorgen en/of kosten. Daar betaal je ook voor he. Ja, de prijs per prive km is dan flink. Meer prive gaan rijden? :)
Alternatief is zelf iets kopen. Maar als je echt weinig km's maakt, gaat je afschrijving ook niet zo dramatisch hard. En afschrijving zijn geen kosten die je per maand uitgeeft, dat merk je pas tegen de tijd dat je 'n weg wilt doen. En misschien rij je er nog wel 20 jaar in, weet jij veel. En voor < 20k heb je ook echt wel prima gezinsauto's. Vraag is alleen misschien ook, of je een stapje terug wilt doen tijdens je prive km's. Rijdt je zakelijk in een lekkere luxe comfortabele bak, en stap je prive in een niveautje lager. Ik zou daar niet gelukkig van worden.

Heb je een partner met rijbewijs (en wel of geen auto?). Zo ja, zou een optie ook kunnen zijn, een andere auto voor je partner die iets luxer is dan misschien strikt noodzakelijk maar daarmee wel voor jullie prive km's toch ook een fijne auto.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:03

lord_fh

PS5

Ik heb nog nooit een lease auto gehad en ga nu naar een bedrijf waar ik er 1 mag rijden.

Ik rij nu een tamelijk dure auto (x3 3.0si uit 2008) en privé +- 5k km per jaar. Nieuwe werk is 40km op een dag (nu fiets ik naar werk) en dat dan minstens 3x per week.

Nu snap ik niet goed wat incl. Brandstof inhoud.

Regeling is bij alphabet dat weet ik wel en 1136 per maand incl. Brandstof. Maar hoe werkt dat dan ? Stel ik wil een auto 60 maanden en 10k km per jaar (of 15 om zeker te zijn) wat betekend dat dan per maand ? Ik kan op de alphabet site niks zien aan prijzen want heb (nog) geen account. Kan iemand mij dit uitleggen ?

Ik vraag het hier omdat ik niet nu daar de nieuwe werkgever mee lastig te vallen... ik begin over 2 maand ook pas maar wil weten hoe het werkt per maand netto.

Ik wil denk ik wel een plugin hybride nog en geen EV , zat te denken aan een Niro phev of cupra formentor (moet incl. Winterbanden en metallic lak zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTB81
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09 12:10
Ik zou even afwachten, het bedrijf zal waarschijnlijk gebruiken maken van de alphabet-portal waarin je auto's kunt samenstellen. Daar zijn vooraf al parameters ingegeven (kilometrage, winterbanden enz). Daar zul je waarschijnlijk geen keuze in hebben. Ook de looptijd is normaliter vooraf in het raamcontract afgesproken.

www.tweakers.net/gallery/107938/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 19:05
eborn schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:40:
Ik ben in de markt voor een nieuwe auto en ben nu met mijn werkgever de opties aan het bekijken, waaronder de mogelijheid tot een deelvergoeding van private lease of zakelijke lease. Momenteel gebruik ik een 1e klas business-card. Deze wordt volledig vergoed, de factuur gaat naar het bedrijf.

Nu kan ik nergens vinden of er nog addertjes onder het gras zitten als je beide zaken gaat combineren. Stel dat ik zowel een OV business kaart voor woon-werk verkeer behoud en daarnaast een zakelijke lease voor prive-ritten en de reizen die lastig met het OV te doen zijn. Kan dit dan problemen geven met de belastingvrije vergoeding van de OV-kaart? Ik kan hier nergens iets over vinden. Op zich logisch, want er zullen weinig bedrijven zowel OV-kaart als zakelijke lease voor een medewerker regelen. Maar zoals ik het lees kan de werkgever een medewerker altijd belastingvrij een OV-kaart aanbieden, ongeacht of het voor zakelijk of prive gebruik is.

Het lijkt me dat het voor de zakelijke lease niet uitmaakt, aangezien je daar al via de bijteling het prive gebruik afkoopt.
Volgens mij zijn er veel bedrijven die dit doen hoor, meeste consultancybedrijven die ik ken bieden een mobiliteitskaart aan. Soort tankpas en OV-kaart in 1. Ik heb zelf ook een leaseauto en OV vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewtje
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:00
Dank voor jullie reacties.
@True wij ondervangen het onderscheid tussen zakelijke en privékilometers middels een GPS kastje die wordt ingebouwd in de leaseauto. In een portal worden je ritten deels zakelijk voorgesorteerd op bekende locaties (ritten van huis naar kantoorlocaties en vice-versa). Dit is dus wel een goed ingericht en efficiënt systeem. Tevens binnenkort ook verplicht in het kader van de regelgeving omtrent werkgebonden personenmobiliteit. Bij ons wordt een vastgesteld bedrag tussen de 8-10 cent gerekend per gereden privékilometer zoals vastgelegd in de portal middels het GPS kastje.

@t_captain @Question Mark inderdaad bekend met de bijtelling zijnde een verplichting tussen werknemer en belastingdienst ten behoeve van de loonheffing.

@t_captain Wat jij schetst is wel een goed punt om inderdaad als argument mee te geven. De auto’s worden inderdaad met een bepaald kilometrage afgesloten, echter is de vraag of deze kilometrage een realistisch beeld schetst van, ofwel overeenkomt met, de zakelijk gereden kilometers. Dat vanuit dit opzicht een extra kostenpost wordt berekend op de privékilometers is verdedigbaar zodra de afgesloten kilometrage aanduidelijk betrekking heeft op enkel de zakelijke kilometers, gezien hiermee de leaseprijs wordt verlaagd en daarmee een luxere auto kan worden gereden. Andersom is dan de vraag wat een realistisch leasebudget is per functie/salarisgroep, en hoe zich dit verhoudt tot andere bedrijven.

@Question Mark de door jou genoemde paar tientjes ligt in dit geval wel wat hoger, zie mijn eerste alinea

Aiko Neostar 4550Wp + Growatt MIN 4200 TL-XH | MG ZS EV LLR MY23

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

matthewtje schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:38:
Dank voor jullie reacties.
@True wij ondervangen het onderscheid tussen zakelijke en privékilometers middels een GPS kastje die wordt ingebouwd in de leaseauto. In een portal worden je ritten deels zakelijk voorgesorteerd op bekende locaties (ritten van huis naar kantoorlocaties en vice-versa). Dit is dus wel een goed ingericht en efficiënt systeem. Tevens binnenkort ook verplicht in het kader van de regelgeving omtrent werkgebonden personenmobiliteit. Bij ons wordt een vastgesteld bedrag tussen de 8-10 cent gerekend per gereden privékilometer zoals vastgelegd in de portal middels het GPS kastje.
Ik vind dit soort oplossingen ronduit verwerpelijk. Je privé ritten geregisterd hebben in een werkgeversportaal t.b.v. goed factureren van privékilometers omdat de werkgever te krenterig is die 10k/jr gewoon te betalen.
En voor die RVO eis (rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit) hoef je helemaal geen GPS implementatie te hebben om te voldoen aan die verplichting.

Als werknemer heb je hierin ook weinig te kiezen als een werkgever dit implementeert, tegen de tijd dat je weet dat er een GPS implementatie in de auto's zit heb je meestal al getekend voor het arbeidscontract.
De OR heeft hier liggen slapen als je het mij vraagt. :r

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
matthewtje schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:38:

@t_captain Wat jij schetst is wel een goed punt om inderdaad als argument mee te geven. De auto’s worden inderdaad met een bepaald kilometrage afgesloten, echter is de vraag of deze kilometrage een realistisch beeld schetst van, ofwel overeenkomt met, de zakelijk gereden kilometers. Dat vanuit dit opzicht een extra kostenpost wordt berekend op de privékilometers is verdedigbaar zodra de afgesloten kilometrage aanduidelijk betrekking heeft op enkel de zakelijke kilometers, gezien hiermee de leaseprijs wordt verlaagd en daarmee een luxere auto kan worden gereden. Andersom is dan de vraag wat een realistisch leasebudget is per functie/salarisgroep, en hoe zich dit verhoudt tot andere bedrijven.
Precies dat.

Want als je de auto moet leasen op basis van 40.000 km (25 zakelijk + 15 prive) en daarna vanaf de 1e kilometer prive ook nog een vergoeding betaalt, dan zouden de 1e 15.000 privekilometers eigenlijk dubbel betaald worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• forzav
  • Niet online
Hoezo dubbel betaald? Dit zijn toch gewoon kosten van de werkgever 25K km of 40K k. Het lease contract van de werkgever bij de lease maatschappij maakt geen onderscheid tussen prive of zakelijke KMs maar gewoon op basis van verwachte jaarlijkse KMs. Eens dat het ten koste gaat van het leasebudget maar dat is niet anders dan in de normale lease setup.

Een dergelijke regeling zou ik overigens absoluut niet zomaar accepteren, aangezien 1 van de grootste voordelen van een lease auto prive rijden de vaste kosten zijn en het totale gebrek aan admin. Nog even los van de privacy discussie mbt de GPS module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:20

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Maar die betaalde prive kilometers kan je toch weer van de bijtelling afhalen? ;)

https://www.vzr.nl/autore...met%20je%20werkgever%20af.

[ Voor 46% gewijzigd door Tylen op 16-04-2024 14:55 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
Tylen schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:54:
Maar die betaalde prive kilometers kan je toch weer van de bijtelling afhalen? ;)
Dan is het alsnog niet gratis. Er zit een verschil in bruto en netto (tot 49,5 procent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

jongetje schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:55:
[...]

Dan is het alsnog niet gratis. Er zit een verschil in bruto en netto (tot 49,5 procent).
Klopt. Maar het is wel iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

lord_fh schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:49:
Regeling is bij alphabet dat weet ik wel en 1136 per maand incl. Brandstof. Maar hoe werkt dat dan ? Stel ik wil een auto 60 maanden en 10k km per jaar (of 15 om zeker te zijn) wat betekend dat dan per maand ? Ik kan op de alphabet site niks zien aan prijzen want heb (nog) geen account. Kan iemand mij dit uitleggen ?
Meestal wordt er over een lease bedrag incl brandstof (en aantal km’s trouwens !) gesproken om de vergelijking eerlijk te houden. Een BMW 3 voor 40k per jaar incl brandstof hangt een ander prijskaartje aan dan dezelfde auto, 10k per jaar ex brandstof. Dus er wordt bij een lease bedrag (wat jij mag besteden) uitgegaan van aantal km’s incl brandstof. Het werkelijke contract kan hiervan afwijken, maar dat maakt niet uit. Met die 3 parameters (tarief, km’s en incl brandstof) weet jij waarvoor je kunt zoeken.

Eens dat je waarschijnlijk wel een login of krijgt bij de lease maatschappij, maar als je weet hoeveel km per jaar er berekent wordt vanuit je werkgever kun je i.i.g. een beetje rondkijken.

Geen optie om je huidige auto te houden en mobiliteitsbudget uit te laten keren? Ik ben vroeger binnen gelopen op m’n oude dieseltje en een km vergoeding die ik toen kreeg. 1 x naar een klant die verder weg zat en ik reed een maand gratis :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

Crazy D schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:36:
[...]

Meestal wordt er over een lease bedrag incl brandstof (en aantal km’s trouwens !) gesproken om de vergelijking eerlijk te houden. Een BMW 3 voor 40k per jaar incl brandstof hangt een ander prijskaartje aan dan dezelfde auto, 10k per jaar ex brandstof. Dus er wordt bij een lease bedrag (wat jij mag besteden) uitgegaan van aantal km’s incl brandstof. Het werkelijke contract kan hiervan afwijken, maar dat maakt niet uit. Met die 3 parameters (tarief, km’s en incl brandstof) weet jij waarvoor je kunt zoeken.

Eens dat je waarschijnlijk wel een login of krijgt bij de lease maatschappij, maar als je weet hoeveel km per jaar er berekent wordt vanuit je werkgever kun je i.i.g. een beetje rondkijken.

Geen optie om je huidige auto te houden en mobiliteitsbudget uit te laten keren? Ik ben vroeger binnen gelopen op m’n oude dieseltje en een km vergoeding die ik toen kreeg. 1 x naar een klant die verder weg zat en ik reed een maand gratis :)
Thanks voor de info!

Dat was ook mijn idee, maaarrrr eis voor mobi budget is auto met max 50gr co2 uitstoot, winter en zomerbanden en nog wat eisen. Alleen de co van de x3 is denk ik al 5kg per km (haha) dus dat valt al af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
forzav schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:25:
Hoezo dubbel betaald? Dit zijn toch gewoon kosten van de werkgever 25K km of 40K k.
Fictief voorbeeld:

* auto + brandstofvoorschot kost 900 euro per maand bij 25.000 km/jaar
* zelfde auto + brandstofvoorschot kost 1200 euro per maand bij 40.000 km/jaar

Leasebudget 900, alles boven budget wordt als eigen bijdrage doorberekend.

Als de leaseprijs wordt berekend op 40.000 km/jaar, betaalt de werknemer al 300 per maand voor de privekilometers. Die ook nog per stuk worden verrekend. Dan is er dus sprake van dubbele betaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
lord_fh schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:51:
[...]

Thanks voor de info!

Dat was ook mijn idee, maaarrrr eis voor mobi budget is auto met max 50gr co2 uitstoot, winter en zomerbanden en nog wat eisen. Alleen de co van de x3 is denk ik al 5kg per km (haha) dus dat valt al af.
Dus om je mobilitetsvergoeding gewoon volgens de fiscale mogelijkheden uit te keren, wil men ook dicteren welke auto je prive rijdt?

Ik zou daar niet willen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:03

JaQ

Ben wel benieuwd of de regelgeving omtrent werkgebonden personenmobiliteit nog iets met bijtelling gaat doen, het wordt op deze manier wel heel eenvoudig om aan data te komen wat het werkelijke privévoordeel van een leaseauto is.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
t_captain schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:54:
[...]
Fictief voorbeeld:

* auto + brandstofvoorschot kost 900 euro per maand bij 25.000 km/jaar
* zelfde auto + brandstofvoorschot kost 1200 euro per maand bij 40.000 km/jaar

Leasebudget 900, alles boven budget wordt als eigen bijdrage doorberekend.

Als de leaseprijs wordt berekend op 40.000 km/jaar, betaalt de werknemer al 300 per maand voor de privekilometers. Die ook nog per stuk worden verrekend. Dan is er dus sprake van dubbele betaling.
Nee, die 300euro eigen bijdrage ben je altijd kwijt, ook al rijdt je helemaal niet privé en betaal je geen bijtelling. Dat is puur omdat je boven je norm leased.
De bijtelling komt vanuit de overheid en de km prijs vanuit de werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
jongetje schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:28:
[...]

Nee, die 300euro eigen bijdrage ben je altijd kwijt, ook al rijdt je helemaal niet privé en betaal je geen bijtelling. Dat is puur omdat je boven je norm leased.
De bijtelling komt vanuit de overheid en de km prijs vanuit de werkgever.
Dat is nou net mijn hele betoog. Het is niet fair om een auto te berekenen op basis van zakelijke+prive kilometers, waarbij de meerkosten in de leaseprijs worden doorbelast. En dan ook nog een keer per kilometer door te belasten.

Stel dat de doorbelasting per prive km 20 cent is en je rijdt er inderdaad 15.000 (getallen uit eerdere fictieve rekenvoorbeeld).

Dan betaalt de werkgever 1200 per maand voor de auto, waarvan 300 als eigen bijdrage (normoverschrijding) worden doorbelast. En nog 250 voor de privekilometers.

De werknemer zou dan 550 betalen en de werkgever onder de streep maar 650 in plaats van de officiele 900.

Het moet dus of/of zijn:

Alle privekilometers per stuk doorbelasten (meerkosten leaseaatschappij + brandstofkosten) maar dan calculeren op basis van alleen zakelijke kilometers.

Of je rekent een bepaald aantal privekilometers mee in de leasenorm en belast deze door in de vorm van normoverschrijding. Verrekening van privekilometers: alleen boven de vrije privekilometers die al in de leasenorm zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
JaQ schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:02:
Ben wel benieuwd of de regelgeving omtrent werkgebonden personenmobiliteit nog iets met bijtelling gaat doen, het wordt op deze manier wel heel eenvoudig om aan data te komen wat het werkelijke privévoordeel van een leaseauto is.
Als men een sluitende kilometeradministratie verlangt (ook als er wordt bijgeteld), dan is het fair om de kosten voor de leasuauto en tankpas gewoon pro rato privegebruik bij te tellen.

Hetzelfde doe ik overigens met mijn zakelijke motorfiets. Netjes pro rato. Het mooie is dat je zuiver volgens de werkelijke kosten belast.

Of Den Haag dit wil? Ik betwijfel het. Want de afgelopen 16 jaar is bijtelling verworden van de oorspronkelijke bedoeling (inkosmtenbelasting heffen over loon in natura) naar een middel om mobiliteitskeuzes mee te sturen. Er lijkt een trend te zitten in onze wetgeving naar steeds meer willen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

t_captain schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:01:
Het moet dus of/of zijn:
  1. Alle privekilometers per stuk doorbelasten (meerkosten leaseaatschappij + brandstofkosten) maar dan calculeren op basis van alleen zakelijke kilometers.
  2. Of je rekent een bepaald aantal privekilometers mee in de leasenorm en belast deze door in de vorm van normoverschrijding. Verrekening van privekilometers: alleen boven de vrije privekilometers die al in de leasenorm zitten.
Ik vind A. in jouw voorbeeld dan niet netjes naar de medewerkers toe, immers betaal je al bijtelling om de auto privé te mogen rijden. Behalve als je het sowieso als secundaire arbeidsvoorwaarde ziet en altijd al eigen bijdrage verlangt van je medewerkers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Alles wat gebaseerd wordt op verhoudingen van prive vs zakelijk is oneerlijk. Als jij in de detachering 6 maanden ver weg wordt gestuurd en je rijdt 200km per dag, terwijl je prive 5000 rijdt per jaar, heb je een compleet andere verhouding dan wanneer je bij het bedrijf op de hoek wordt weggezet.

Die 300 euro die als voorbeeld wordt genoemd heeft de belastingdienst bar weinig mee te maken. Die betaal je omdat je duurder leaset dan je werkgever bij jouw functie vind passen. Je had ook een goedkopere auto kunnen kiezen.

Wat ik storender vind, is wanneer je bijtelling moet betalen bij de IB, _en_ voor prive km's ook moet afrekenen. Dat is dubbelop. Bijtelling betaal je voor het genoten prive voordeel. Dat is voor sommige een heel groot voordeel (als je heel veel prive rijdt), en voor anderen een klein voordeeltje (moet je maar meer rijden :P). Maar daar betaal je bijtelling voor. Als er per gereden prive km ook iets afgerekend moet worden, moet dat bijtelling vervangen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 19:05
Crazy D schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 19:36:
Alles wat gebaseerd wordt op verhoudingen van prive vs zakelijk is oneerlijk. Als jij in de detachering 6 maanden ver weg wordt gestuurd en je rijdt 200km per dag, terwijl je prive 5000 rijdt per jaar, heb je een compleet andere verhouding dan wanneer je bij het bedrijf op de hoek wordt weggezet.

Die 300 euro die als voorbeeld wordt genoemd heeft de belastingdienst bar weinig mee te maken. Die betaal je omdat je duurder leaset dan je werkgever bij jouw functie vind passen. Je had ook een goedkopere auto kunnen kiezen.

Wat ik storender vind, is wanneer je bijtelling moet betalen bij de IB, _en_ voor prive km's ook moet afrekenen. Dat is dubbelop. Bijtelling betaal je voor het genoten prive voordeel. Dat is voor sommige een heel groot voordeel (als je heel veel prive rijdt), en voor anderen een klein voordeeltje (moet je maar meer rijden :P). Maar daar betaal je bijtelling voor. Als er per gereden prive km ook iets afgerekend moet worden, moet dat bijtelling vervangen.
Hoezo? Het staat de werkgever toch vrij? Die ziet niks van de bijtelling. Ik weet alleen dat wanneer ze zo’n kilometerheffing bij mij gaan doen, ik de auto wel teruggeef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:03

JaQ

t_captain schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:01:
Het moet dus of/of zijn:

Alle privekilometers per stuk doorbelasten (meerkosten leaseaatschappij + brandstofkosten) maar dan calculeren op basis van alleen zakelijke kilometers.

Of je rekent een bepaald aantal privekilometers mee in de leasenorm en belast deze door in de vorm van normoverschrijding. Verrekening van privekilometers: alleen boven de vrije privekilometers die al in de leasenorm zitten.
Bijdragen die je betaald aan je werkgever voor privégebruik mag je van de bijtelling aftrekken. Niet de extra bijdrage omdat je boven je norm leased, maar wel een bedrag dat privégebruik moet compenseren. Het is niet abnormaal dat werkgevers hier een vast bedrag voor vragen, althans: ik ken meerdere werkgevers die deze bijdrage vragen.

Mijn huidige werkgever vraagt 10% van het normleasebedrag. Als je onder je norm leased, dan krijg je het restant bruto wel uitgekeerd en daarmee kan je deze eigen bijdrage "ontwijken".

Stel je betaalt 170 euro per maand voor eigen gebruik, dan mag je je bijtelling met 170 per maand verlagen. Je hebt hier wel een bruto/netto nadeel. Als deze bijdrage vervolgens is gekoppeld aan de werkelijke kilometers door de regelgeving omtrent werkgebonden personenmobiliteit, dan ontstaat er een interessant situatie omdat ondernemers voor de inkomstenbelasting de werkelijke kosten wel als max bijtelling mogen opvoeren. Dit klinkt voor werknemers als dubbel belasten, ergo: hopelijk start iemand een proefproces.
t_captain schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:07:
Als men een sluitende kilometeradministratie verlangt (ook als er wordt bijgeteld), dan is het fair om de kosten voor de leasuauto en tankpas gewoon pro rato privegebruik bij te tellen.

Hetzelfde doe ik overigens met mijn zakelijke motorfiets. Netjes pro rato. Het mooie is dat je zuiver volgens de werkelijke kosten belast.
Als ondernemer voor de inkomstenbelasting kan dat, als werknemer volgens mij niet.
t_captain schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:07:
Of Den Haag dit wil? Ik betwijfel het. Want de afgelopen 16 jaar is bijtelling verworden van de oorspronkelijke bedoeling (inkosmtenbelasting heffen over loon in natura) naar een middel om mobiliteitskeuzes mee te sturen. Er lijkt een trend te zitten in onze wetgeving naar steeds meer willen sturen.
Nou, er is ook een trent om rendement naar werkelijk resultaat te willen belasten. Er is dus hoop voor iedereen die weinig privè kilometers rijdt :)

[ Voor 36% gewijzigd door JaQ op 16-04-2024 21:47 ]

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
JaQ schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:02:
Dat zal wel loslopen aangezien de verplichting enkel geldt voor bedrijven >100 werknemers en het me onwaarschijnlijk lijkt dat ze bedrijven die wel/niet aan regelgeving moeten voldoen anders gaan behandelen.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 21:48

Don Quijote

El Magnifico

Op dit moment rijd ik privé een Volvo V90 Diesel uit 2017 en wil overstappen op een Elektrische auto. Dit keer wil ik weer gaan leasen, dat vind ik relaxter dan een auto in eigen bezit.

De vraag is alleen even hoe ik het beste kan leasen, dit omdat ik zowel een lease mogelijkheid heb via mijn vaste werkgever, als inkomsten genereer in een eenmanszaak (geen BTW ondernemer; commissaris). Dus zijn er in ieder geval drie opties, leasen van werkgever, private lease, en operational lease via eenmanszaak. Ik heb even snel voor een auto (Zeekr 1 a 60k) de drie scenario's doorgerekend.
  1. Leasen via mijn werkgever 600 netto (257 Eigen bijdrage + 343 Netto Bijtelling)
  2. Private Lease 450 netto (930 Private lease kosten - 480 Euro Netto uitgekeerd lease budget)
  3. Operational Lease via eenmanszaak 475 netto (485 Euro Netto Operationele lease kosten inc. BTW + 470 Netto Bijtelling - 480 Euro Netto uitgekeerd lease budget bijtelling)
Operational lease via de eenmanszaak lijkt in ieder geval geen voordeel te hebben over private lease.

Tussen private lease en de werkgever zit zo'n 150 Euro. Waarbij in het geval van mijn werkgever alle kosten voor elektriciteit/kilometers betaalt wordt. De vraag lijkt dan ook. vooral te zijn: verwacht ik meer of minder dan 150 Euro per maand aan elektriciteit te verbruiken? Aangezien het antwoord daar nee op is, lijkt private lease de beste optie (met additioneel voordeel dat ik niet opgescheept zit met boetes bij het wisselen van werkgever; wat me in het verleden ooit bijna 10k heeft gekost met een Model S....).

Zie ik hier nog dingen over het hoofd? Of lijkt private lease inderdaad het beste scenario?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myquandro
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:10
Don Quijote schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 11:55:
Op dit moment rijd ik privé een Volvo V90 Diesel uit 2017 en wil overstappen op een Elektrische auto. Dit keer wil ik weer gaan leasen, dat vind ik relaxter dan een auto in eigen bezit.

De vraag is alleen even hoe ik het beste kan leasen, dit omdat ik zowel een lease mogelijkheid heb via mijn vaste werkgever, als inkomsten genereer in een eenmanszaak (geen BTW ondernemer; commissaris). Dus zijn er in ieder geval drie opties, leasen van werkgever, private lease, en operational lease via eenmanszaak. Ik heb even snel voor een auto (Zeekr 1 a 60k) de drie scenario's doorgerekend.
  1. Leasen via mijn werkgever 600 netto (257 Eigen bijdrage + 343 Netto Bijtelling)
  2. Private Lease 450 netto (930 Private lease kosten - 480 Euro Netto uitgekeerd lease budget)
  3. Operational Lease via eenmanszaak 475 netto (485 Euro Netto Operationele lease kosten inc. BTW + 470 Netto Bijtelling - 480 Euro Netto uitgekeerd lease budget bijtelling)
Operational lease via de eenmanszaak lijkt in ieder geval geen voordeel te hebben over private lease.

Tussen private lease en de werkgever zit zo'n 150 Euro. Waarbij in het geval van mijn werkgever alle kosten voor elektriciteit/kilometers betaalt wordt. De vraag lijkt dan ook. vooral te zijn: verwacht ik meer of minder dan 150 Euro per maand aan elektriciteit te verbruiken? Aangezien het antwoord daar nee op is, lijkt private lease de beste optie (met additioneel voordeel dat ik niet opgescheept zit met boetes bij het wisselen van werkgever; wat me in het verleden ooit bijna 10k heeft gekost met een Model S....).

Zie ik hier nog dingen over het hoofd? Of lijkt private lease inderdaad het beste scenario?
Een aantal zaken die ik nog zou uitzoeken:
- Wat gebeurt er als de MRB op elektrische auto's zou worden ingevoerd of andere vaste lasten stijgen zoals verzekeringspremie? Gaat dan je private leasetarief omhoog? bij lease via de werkgever, draagt de werkgever dit risico? En hoe zit dat bij operationeel lease?
- Hoe verhouden zich de kosten over 2 of 3 jaar als mogelijk de elektriciteitskosten wat hoger zijn of je meer gaat rijden? Misschien heb je zonnepanelen en wat gebeurt er als de salderingsregeling wordt afgeschaft?
- En wat zijn de risico's bij problemen zoals schade of technische mankementen? Bij welke keuze krijg je vervangend vervoer, een nieuwe auto bij total-loss, etc.? Ik ga er vanuit dat dit bij alle drie goed geregeld is trouwens, maar kan misschien op details net verschillen en als het in kosten elkaar niet ontloopt kan dat de doorslag geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Laatst online: 12-08 01:50

NightHawk4

Lotte is Liev :>

Jeffrey140 schreef op zondag 21 april 2024 @ 11:42:
@NightHawk4 maar als de auto nog niet besteld is mijne wordt maandag besteld. Heb ik dan geen enkel voordeel en blijft prijs en fiscale waarde gelijk dan zoals hij nu op de order staat
Zoals hierboven al veel vaker is gezegd en in de pagina's daarvoor ook al, fiscale waarde is op datum kenteken. Ook telefonisch bevestigd door mijn LM (Alphabet).

Zoals mij tevens is verteld is dat diverse LMs afspraken hebben gemaakt met Tesla over aanbiedingsprijzen van de MY volgens onderstaande quote uit fleetagent;

"Nu EXTRA inkoopkorting op de Tesla Model Y SR en LR. Actie geldig voor bestellingen bij Tesla t/m 30 juni 2024 en uiterste registratiedatum kenteken 31-12-2024."

Besteldatum die LM er in had gezet was 25-05 (waarschijnljik ivm goedkeuring en krabbels werkgever en daadwerkelijk bestellen). Dat scheelde dus €1.000 waarop de leaseprijs is gebaseerd.

Daarnaast kreeg ik bij Tesla Utrecht (afgelopen dinsdag) en ook van LM (afgelopen donderdag) te horen dat komende week de prijs van de MY omhoog gaat (dus geen berichten van Elon @Inspired :9 ).
Kijkende naar de prijsstructuur van de MY AWD en RWD in Nederland en België is dat niet zo vreemd, zeker als je ziet dat de LR RWD hier nog niet geïntroduceerd is. Marketingtechnisch klopt het hele verhaal en de prijsverlaging van 17 januari zou zo maar eens teruggedraaid kunnen worden om de introductie van de LR RWD een logischere prijs mee te geven.

Daarnaast kan het dan zo maar weer zijn dat ze over twee maanden weer verlagingen doorvoeren....het blijft Tesla.

Op dit moment staat de fiscale waarde van de MY AWD Deep Blue met trekhaak in fleetagent op €52.640 maar dat zal een stelpost zijn en aangepast worden bij levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey140
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 29-08-2024
NightHawk4 schreef op zondag 21 april 2024 @ 14:05:
[...]

Zoals hierboven al veel vaker is gezegd en in de pagina's daarvoor ook al, fiscale waarde is op datum kenteken. Ook telefonisch bevestigd door mijn LM (Alphabet).

Zoals mij tevens is verteld is dat diverse LMs afspraken hebben gemaakt met Tesla over aanbiedingsprijzen van de MY volgens onderstaande quote uit fleetagent;

"Nu EXTRA inkoopkorting op de Tesla Model Y SR en LR. Actie geldig voor bestellingen bij Tesla t/m 30 juni 2024 en uiterste registratiedatum kenteken 31-12-2024."

Besteldatum die LM er in had gezet was 25-05 (waarschijnljik ivm goedkeuring en krabbels werkgever en daadwerkelijk bestellen). Dat scheelde dus €1.000 waarop de leaseprijs is gebaseerd.

Daarnaast kreeg ik bij Tesla Utrecht (afgelopen dinsdag) en ook van LM (afgelopen donderdag) te horen dat komende week de prijs van de MY omhoog gaat (dus geen berichten van Elon @Inspired :9 ).
Kijkende naar de prijsstructuur van de MY AWD en RWD in Nederland en België is dat niet zo vreemd, zeker als je ziet dat de LR RWD hier nog niet geïntroduceerd is. Marketingtechnisch klopt het hele verhaal en de prijsverlaging van 17 januari zou zo maar eens teruggedraaid kunnen worden om de introductie van de LR RWD een logischere prijs mee te geven.

Daarnaast kan het dan zo maar weer zijn dat ze over twee maanden weer verlagingen doorvoeren....het blijft Tesla.

Op dit moment staat de fiscale waarde van de MY AWD Deep Blue met trekhaak in fleetagent op €52.640 maar dat zal een stelpost zijn en aangepast worden bij levering.
Eens dat zij mijn lm ook die korting is verwerkt in de leaseprijs. Daardoor voor a.s do bestellen. Fiscale waarde is dan nog de vraag wat die dan zal doen maar eens idd als er nog kenteken moet opkomen dan ga je 2k meer fiscale waarde hebben. Maar zou kunnen door actie dat die prijs wel door actie tussen lm en Tesla zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:58

Oekol

waka waka hey hey

DarkHelmet schreef op zondag 21 april 2024 @ 14:44:
[...]

gisteren wist verkoper bij Tesla Amsterdam mij te vertellen dat als je zelf een aanbetaling doet (€ 500) ze dan je reservering kunnen inzetten voor de aankoop vanuit de leasemaatschappij...

Dus je zou nog gebruik kunnen maken van de lager eprijs nu, als de lease later pas getekend wordt...
Dat kan zeker. Dan moet je je RN nummer doorgeven aan LM. Maar er zitten er welke tussen die je aanbetaling niet terugbetalen. Alphabet bij mij bijv.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nasdude
  • Laatst online: 09-09 00:45
Ik ben er vrij zeker van dat ik vanmorgen een boete heb gereden op een N weg met mijn eerste lease auto, dan rijdt je (schatting) 7 jaar boete vrij in je prive auto, altijd flitsmeister aan :') Weigert flitsmeister dienst in carplay en tjah dan ben je het bokje

Mocht hij komen, volledig terecht, ik reed zelf ongeveer 15km te hard, dus dat is op de blaren zitten

Maar hoe werkt dat met een lease auto, gaat die boete via de werkgever of krijg ik die rechtstreeks van directlease? (zodat de werkgever niet weet dat ik een aso was :$ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
@nasdude bij leaseplan krijg je die in je portal.
Geen idee of de werkgever dat ook ziet. Al ben je vast niet de enige die ooit een boete rijdt...

(En als je het vervelend vind kun je je ook aan de snelheid houden, krijg je ook geen boete).

[ Voor 24% gewijzigd door jongetje op 01-05-2024 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:41
Bij Alphabet krijg je hem in de portal, app en in je mail. Wagenpark beheer bij ons krijgt hem ook in de portal en mail binnen.

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
nasdude schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:17:
Weigert flitsmeister dienst in carplay en tjah dan ben je het bokje
Dat je een boete krijgt ligt naar aan het niet werken van Flitsmeister. Hoogstens zie je gevaarlijk het is om altijd te vertrouwen op technologie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 17:26

Releases

Ja maar!

Don Quijote schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 11:55:

Vergeet vooral even niet wat het doet met je het verkrijgen van een hypotheek wanneer je zo'n private lease op naam heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skippy01
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06:58
Op dit moment heb ik een leaseregeling via Athlon, met vervangend vervoer (klasse -1) vanaf >1 dag. In mijn mobiliteitsregeling (afspraak met de werkgever) staat dat de werkgever de kosten voor dit vervangend vervoer <1 dag voor rekening neemt.

Voor nieuwe collega's staat dit niet meer in de (bijgewerkte) mobiliteitsregeling. Is het "normaal" dat de werkgever deze kosten voor vervangend vervoer (bij auto voor regulier onderhoud) doorbelast aan de werknemer? Kan je dit in mindering brengen op je bijtelling, en onder welke voorwaarden zou dat dan kunnen? Ik kan er niets over vinden op fiscaal gebied...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:38
skippy01 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:48:
Op dit moment heb ik een leaseregeling via Athlon, met vervangend vervoer (klasse -1) vanaf >1 dag. In mijn mobiliteitsregeling (afspraak met de werkgever) staat dat de werkgever de kosten voor dit vervangend vervoer <1 dag voor rekening neemt.

Voor nieuwe collega's staat dit niet meer in de (bijgewerkte) mobiliteitsregeling. Is het "normaal" dat de werkgever deze kosten voor vervangend vervoer (bij auto voor regulier onderhoud) doorbelast aan de werknemer? Kan je dit in mindering brengen op je bijtelling, en onder welke voorwaarden zou dat dan kunnen? Ik kan er niets over vinden op fiscaal gebied...
Bij ons doen ze dat gewoon doorbelasten. (Brutto inderdaad) Bij mijn dealer heb ik gelukkig een fatsoenlijke werkplek om wat te doen. Dus ik wacht gewoon even. Loop een rondje. Praat met wat mensen. Ik vermaak me wel.

Maar goed. Moet je wel de mogelijkheid hebben om remote te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kees_1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-09 12:01
nasdude schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:17:
Ik ben er vrij zeker van dat ik vanmorgen een boete heb gereden op een N weg met mijn eerste lease auto, dan rijdt je (schatting) 7 jaar boete vrij in je prive auto, altijd flitsmeister aan :') Weigert flitsmeister dienst in carplay en tjah dan ben je het bokje

Mocht hij komen, volledig terecht, ik reed zelf ongeveer 15km te hard, dus dat is op de blaren zitten

Maar hoe werkt dat met een lease auto, gaat die boete via de werkgever of krijg ik die rechtstreeks van directlease? (zodat de werkgever niet weet dat ik een aso was :$ )
De leasemaatschappij stuurt eerst een e-mail met de boete. Pas als deze niet betaald wordt dan betaalt de leasemaatschappij de boete met de verhoging en brengt de kosten bij de werkgever in rekening. De werkgever houdt het vervolgens op het loon in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Is het "normaal" dat de werkgever deze kosten voor vervangend vervoer (bij auto voor regulier onderhoud) doorbelast aan de werknemer?
Gebeurt wel vaker is mijn ervaring, maar de gewetensvraag is hoevaak je dit (nog) nodig bent? Meestal plan ik onderhoud op thuiswerkdagen, en maak ik gebruik van een gratis leenfiets waarmee ik op en neer naar huis fiets. In dat geval zijn er geen kosten, en is er dus ook geen probleem. Een wissel van zomer- naar winterbanden duurt ong. drie kwartier en dan werk ik even met een bak koffie in de wachtruimte van het bandenwisselbedrijf.

"Vroeger" toen remote werken nog geen gemeengoed was, waren deze opties er allemaal niet. Maar tegenwoordig ken ik geen klant waar niet remote gewerkt kan worden. Ik vind het dat ook wel logisch dat de werkgever daar het beleid op aanpast.

Bij langer onderhoud (> 1 dag) zijn de kosten voor vervangend vervoer voor de werkgever en is er ook niks aan de hand. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:33

avotar

P0werd by Black Coffee

Bij ons gebeurt dat in principe.
Irritant, maar goed. Ik had bij mijn vorige auto een goede deal. Een van hun monteurs woonde 2 straten bij mij vandaan. Nam hem mee en bracht hem 's avonds weer thuis.
Eigenljik mocht dat niet vanwege het leaseregelement trouwens, maar goed.

Nu plan ik het op een thuiswerkdag en pak ik een leenfiets. Die berekenen ze niet door.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

ST10©DE

Dus.............

Ik moet/mag ook weer een andere auto uitzoeken. Nu kreeg ik de volgende mail :
Mochten jullie 1 of meerdere keuzes hebben voor auto, zie ik graag de aanschaf offerte van de dealer.
En als je bij de dealer bent, zou het makkelijk zijn als jullie daar even een prijsopgave voor lease opvragen.

De offerte (en dealer lease prijs) zie ik graag, zodat ik lease bedrijven kan aanschrijven voor hun offerte.
Is dit nog een standaard procedure of reeds verouderd?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Wij hebben grofweg twee opties. Onderhoud bij de merkdealer waarbij de auto wordt opgehaald en weer teruggebracht (dus combineren met thuiswerkdag, of een merkdealer in de buurt van kantoor, als kan het wel eens laat worden voordat ze de auto terugbrengen), of bij een algemene garage die klein vervangend vervoer bieden (108 o.i.d.). "Vroeger" was het wel wat luxer. Toen was het zo geregeld dat je minstens een vergelijkbare auto mee kreeg van de dealer. De meesten waren wel zo slim om een betere/duurdere mee te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
Ik doe altijd via leaseplan de haal en breng service kiezen. Dan kun je bij stap 2 een garage kiezen met gratis vervangend vervoer. Ik heb namelijk ook pas na 1 dag recht op vervangend vervoer maar op deze manier alsnog. Kan alleen niet bij elke garage dus wel optijd inplannen. Ik kom zo wel bij verschillende garages (afhankelijk van een thuiswerk of klant dag daar in de buurt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-07 20:24
Ik heb een algemene vraag betreft de bijtelling van een leaseauto en mijn situatie.

In het jaar 2024 is de bijtelling over de eerste 30.000 euro 16%.
In het jaar 2025 wordt de bijtelling over de eerste 30.000 euro 17%.

Ik ben nu een nieuwe leaseauto aan het uitzoeken die dit jaar nog geleverd kan worden, dus heb je belastingtarief van 16%.
Maar; ik rij niet privé met de auto, stel ik wil in 2025 of de jaren erna (binnen de looptijd van het leasecontract) toch privé gaan rijden betaal ik dan de 16% of 17%?

Mijn gevoel zegt 16% want ze kijken naar mijn idee naar het moment van levering?
Maar hier zijn vast mensen die dit ofwel kunnen bevestigen of ontkennen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Mikee007 Datum van de eerste tenaamstelling, daar gaat het om.

Als dat in 2024 is, heb je 60 maanden vanaf de datum van eerste tenaamstelling het tarief van 2024: 16% over de eerste € 30.000.

Of je wel of niet privé rijdt, staat daar los van. Je zou ieder jaar kunnen wisselen als je wilt. Maar de bijtelling blijft hetzelfde (de eerste 60 maanden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
JanHenk schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 19:17:
@Mikee007 Datum van de eerste tenaamstelling, daar gaat het om.

Als dat in 2024 is, heb je 60 maanden vanaf de datum van eerste tenaamstelling het tarief van 2024: 16% over de eerste € 30.000.

Of je wel of niet privé rijdt, staat daar los van. Je zou ieder jaar kunnen wisselen als je wilt. Maar de bijtelling blijft hetzelfde (de eerste 60 maanden).
Dank voor je duidelijke heldere antwoord, dan klopt mijn vermoeden dus inderdaad.
Nog een reden om dus niet te wachten met bestellen, ook al zullen autos denk ik goedkoper worden komende tijd dus wellicht dat het weinig zou uitmaken maar toch…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Je werkgever stelt een auto beschikbaar om je werk te kunnen doen. Dan moeten hun ook de kosten dragen voor het vervangende vervoer.

Ik bracht altijd de lease auto ‘s ochtends naar de dealer, stapte in vervangend vervoer en ‘s middags haalde ik de auto weer op. Jaren gedaan, nooit belast op vervangend vervoer. En zo hoort het ook vind ik.

Je gaat toch niet 8 uur zitten werken bij de dealer op een stoeltje??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
@Tylen Dat hangt van je functie af. Ik kan het prima op een thuiswerk dag plannen. En anders vanaf met de gratis haal en breng service.
Als je monteur bent snap ik dat het lastig is. Maar in de it zoals zoveel hier zie ik weinig issues.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

jongetje schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 08:33:
@Tylen Dat hangt van je functie af. Ik kan het prima op een thuiswerk dag plannen. En anders vanaf met de gratis haal en breng service.
Als je monteur bent snap ik dat het lastig is. Maar in de it zoals zoveel hier zie ik weinig issues.
Ik ben het niet helemaal met je eens. Als een dealer pas na 2 mnd tijd heeft voor regulier onderhoud. En in de tussentijd komt er nog een afspraak tussen mag de WG dat gewoon dragen.
En ik weet dat jij het niet erg vind om overal heen te gaan, maar dat maakt mij wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
@True Voor mij is het een stuk gereedschap/ mobiliteit. Ik heb echt niet de illusie dat dit monteur (of stagair) bij de dealer beter in olie en luchtfilters vervangen is dan de monteur bij de vakgarage/profile. Met een lekke band zorgde de kwikfit dat ik er direct terecht kon een ook bij bandenwissel super service daar. Zit misschien een half uur in een simpele wachtruimte maar langer ben ik er nooit. Ik loop dan vaak even een rondje en/of plan dan een telefonische meeting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skippy01
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06:58
Tylen schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 06:48:
[...]

Je werkgever stelt een auto beschikbaar om je werk te kunnen doen. Dan moeten hun ook de kosten dragen voor het vervangende vervoer.

Ik bracht altijd de lease auto ‘s ochtends naar de dealer, stapte in vervangend vervoer en ‘s middags haalde ik de auto weer op. Jaren gedaan, nooit belast op vervangend vervoer. En zo hoort het ook vind ik.

Je gaat toch niet 8 uur zitten werken bij de dealer op een stoeltje??
Voor een deel ben ik dit met je eens, ik probeer dit ook zo goed mogelijk te combineren met thuiswerken (of als het van korte duur is, op een bankje bij de dealer wat zitten werken).

Het gaat me ook over de ellende bij de gemiddelde merkendealer, die alleen voorraad heeft voor de meest gangbare spullen, en de rest via Just-in-Time constructies probeert af te schepen op mij. Bij onderhoud, waar een klein onderdeel vervangen moet worden, krijg ik regelmatig te horen: "oei, dit hebben we niet op voorraad, kunt u morgen (of overmorgen) in de middag opnieuw langskomen". Dan wordt ik (of de werkgever) belast met de kosten voor vervangend vervoer (2x). Ik probeer dan altijd de auto daar te laten, dan draait de leasemaatschappij voor de kosten van vervangend vervoer op.

Maar als je die kosten nu als werknemer voor je rekening krijgt, wat kan je dan met deze kosten doen, in relatie tot de fiscale bijtellingsregeling? Kan ik die in mindering (laten) brengen op mijn bijtelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

skippy01 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:27:
[...]

Voor een deel ben ik dit met je eens, ik probeer dit ook zo goed mogelijk te combineren met thuiswerken (of als het van korte duur is, op een bankje bij de dealer wat zitten werken).

Het gaat me ook over de ellende bij de gemiddelde merkendealer, die alleen voorraad heeft voor de meest gangbare spullen, en de rest via Just-in-Time constructies probeert af te schepen op mij. Bij onderhoud, waar een klein onderdeel vervangen moet worden, krijg ik regelmatig te horen: "oei, dit hebben we niet op voorraad, kunt u morgen (of overmorgen) in de middag opnieuw langskomen". Dan wordt ik (of de werkgever) belast met de kosten voor vervangend vervoer (2x). Ik probeer dan altijd de auto daar te laten, dan draait de leasemaatschappij voor de kosten van vervangend vervoer op.

Maar als je die kosten nu als werknemer voor je rekening krijgt, wat kan je dan met deze kosten doen, in relatie tot de fiscale bijtellingsregeling? Kan ik die in mindering (laten) brengen op mijn bijtelling?
Dat laatste mag volgens het loonheffingen handboek mits je werkgever dit toestaat.
Dit staat in: 23.3.7 Bijtelling privégebruik auto en eigen bijdrage werknemer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

True schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:06:
[...]

Dat laatste mag volgens het loonheffingen handboek mits je werkgever dit toestaat.
Dit staat in: 23.3.7 Bijtelling privégebruik auto en eigen bijdrage werknemer
Weet je dit zeker? Ik weet dat in theorie via de bijtelling álle prive-kosten die je als rijder maakt "afgedekt" zouden moeten zijn. Hierdoor is het mogelijk om overige privé kosten met de bijtelling te mogen verrekenen (wasstraat, tolwegen tijdens een vakantie, etc.).

In dit geval gaat het echter niet om privé kosten. De kosten voor vervangend vervoer om naar een klant te kunnen kun je immers lastig als privé kosten beschouwen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Question Mark schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:20:
[...]

Weet je dit zeker? Ik weet dat in theorie via de bijtelling álle prive-kosten die je als rijder maakt "afgedekt" zouden moeten zijn. Hierdoor is het mogelijk om overige privé kosten met de bijtelling te mogen verrekenen (wasstraat, tolwegen tijdens een vakantie, etc.).

In dit geval gaat het echter niet om privé kosten. De kosten voor vervangend vervoer om naar een klant te kunnen kun je immers lastig als privé kosten beschouwen. :)
Je hebt gelijk, ik moet die corrigeren. Indien afgesproken mag de werknemer die kosten door de werkgever in mindering laten brengen op de bijdrage voor het privégebruik.
Zie: 23.3.7 Bijtelling privégebruik auto en eigen bijdrage werknemer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4RRdBk_L-i5nEZxuvK6aslUfing=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/U0ipFpvsSijS7pPcjfPXWZYT.png?f=user_large

Edit: ik twijfel alsnog. Het gaat hier om het verlagen van de bijtelling indien die kosten verrekent worden. Ik twijfel of ze hier met 'bijdrage voor het privégebruik' dan niet bijtelling bedoelen i.p.v. afgesproken eigen bijdrage voor privégebruik wat volgens mij toch echt twee verschillende zaken zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door True op 03-05-2024 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
Ik rij een leaseauto van de zaak maar rij er niet privé mee.. krijg regelmatig discussies dat ze niet begrijpen dat in mijn geval een eigen auto voordeliger is om te rijden dan een leaseauto.

Maar mijn vraag gaat over de ritregistratie, die moet uiteraard kloppend zijn en in gebruik al enkele jaren de CTA ritregistratie app en werkt wel redelijk maar ook weer niet altijd even efficiënt.
Zijn er mensen die ervaring hebben met een goede ritregistratie app of kastje zonder abonnement wat efficiënt werkt daarmee bedoel ik dat je eigenlijk geen omkijken naar hebt en op kan vertrouwen?

Tips welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
@Mikee007 Je wilt iets wat niets kost en eenvoudig werkt?
Je zult met een app altijd moet corrigeren met je km-teller omdat dat nooit gelijk loopt. Verder moeten de app makers en servers ook ergens van eten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Mikee007 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 16:19:

Maar mijn vraag gaat over de ritregistratie, die moet uiteraard kloppend zijn
Puur even een quote op deze zin, al eens met je WG over gehad dat ze een regeling met de belastingdienst kunnen treffen waardoor jij geen rittenregistratie meer bij hoeft te houden?
Hoe dit in de praktijk (die afspraak) werkt en hoever dat mogelijk is, weet ik overigens niet.

23.3.14 (Collectieve) afspraak over geen privégebruik auto met de Belastingdienst
In Handboek Loonheffingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
True schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 18:42:
[...]
al eens met je WG over gehad dat ze een regeling met de belastingdienst kunnen treffen waardoor jij geen rittenregistratie meer bij hoeft te houden?
Hoe dit in de praktijk (die afspraak) werkt en hoever dat mogelijk is, weet ik overigens niet.
Hoe zie je dat voor je dan? Hoe toon je zonder rittenregistratie aan dat je minder dan 500km privé rijdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

jongetje schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 19:32:
[...]

Hoe zie je dat voor je dan? Hoe toon je zonder rittenregistratie aan dat je minder dan 500km privé rijdt?
Dat hoeft dan niet hè, dat is het hele idee. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
jongetje schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 18:33:
@Mikee007 Je wilt iets wat niets kost en eenvoudig werkt?
Je zult met een app altijd moet corrigeren met je km-teller omdat dat nooit gelijk loopt. Verder moeten de app makers en servers ook ergens van eten...
Ik zeg niet dat het niets mag kosten, maar ik geef liever in 1 keer 100 euro uit dan een maandelijks abonnement.
Dat ik moet corrigeren snap ik maar er zijn wat meer bugs (registreert de rit soms niet of op maps is de afgelegde rit niet geheel terug te zien)
True schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 18:42:
[...]

Puur even een quote op deze zin, al eens met je WG over gehad dat ze een regeling met de belastingdienst kunnen treffen waardoor jij geen rittenregistratie meer bij hoeft te houden?

23.3.14 (Collectieve) afspraak over geen privégebruik auto met de Belastingdienst
In Handboek Loonheffingen
Okee dit is voor mij even nieuw, ik ga het is navragen bij mijn WG.
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
True schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 19:44:
[...]

Dat hoeft dan niet hè, dat is het hele idee. :P
Het hele idee is:
- bijtelling betalen en niets registreren
- geen bijtelling betalen en max. 500 privé kms mag rijden.

Hoe ga je aantonen dat alle kms zakelijk zijn zonder dit te registreren bij de 2e optie? Er is namelijk geen 3e optie.

[ Voor 5% gewijzigd door jongetje op 04-05-2024 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

jongetje schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 20:40:
[...]

Het hele idee is:
- bijtelling betalen en niets registreren
- geen bijtelling betalen en max. 500 privé kms mag rijden.

Hoe ga je aantonen dat alle kms zakelijk zijn zonder dit te registreren bij de 2e optie? Er is namelijk geen 3e optie.
Dat hoeft niet, dat staat in de bron die ik erbij gaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikee007
True schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 21:20:
[...]

Dat hoeft niet, dat staat in de bron die ik erbij gaf.
Het gaat dus hierom:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QJ2DvjRUgvrGwv_5Dh96MuaNR2A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bj4H0UkHgq9eBF1jWJk9tEsY.png?f=fotoalbum_large

Maar ik vind het heel summier omschreven, met name de zin: En dat u daar bijvoorbeeld toezicht op houdt. ja... dat is een ruim begrip als je het mij vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Mikee007 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 21:49:
[...]

Het gaat dus hierom:
[Afbeelding]

Maar ik vind het heel summier omschreven, met name de zin: En dat u daar bijvoorbeeld toezicht op houdt. ja... dat is een ruim begrip als je het mij vraagt.
Dan doet de werkgever er gewoon een volgsysteem in, jij als berijder bent op de hoogte en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
HerZon schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 22:07:
[...]

Dan doet de werkgever er gewoon een volgsysteem in, jij als berijder bent op de hoogte en klaar.
Dat kan idd, dan kun je aantonen dat we alleen tijdens de contacturen gebruik is gemaakt van de auto.

Al denk ik dat in het geval van 1 persoon een werkgever dit niet gaat doen. Dit is meer voor als je een bedrijf hebt met bijv. Glazenwasser auto's met zo'n water unit erin. Of een rioolontstop bus met allemaal apparatuur die vast gemonteerd zit. Daarmee is het veel aannemelijker te maken dat je er geen privé ritten mee maakt dan een personen auto. Met daarbovenop een tracker maakt het waterdicht .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:31
HerZon schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 22:07:
[...]

Het is ook een verplaatsing van risico.
De werkgever houdt toezicht, en zal in geval van betwisting moeten aantonen dat er toezicht gehouden is.
En bij overtreding zal de werkgever opdraaien voor de overtreding.
Lijkt me ook alleen handig bij echte werkauto’s die elke avond bij het bedrijf blijven en heel occasioneel mee mogen naar huis.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

Goedemiddag,

Zojuist de inlog voor Alphabet ontvangen van mijn nieuwe werkgever.
Vraag; ik heb een max lease bedrag incl. brandstof, zo wordt het ook getoond op de site van alphabet dus bijv. 1180 euro voor een auto, incl. brandstof.

Betaal ik dan bijtelling over dat bedrag, OF moet ik voor mijzelf alleen kijken naar de fiscale waarde van de auto? en is dat totale bedrag puur voor de max van de werkgever wat ze kwijt zijn ivm de brandstof ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

lord_fh schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:01:
Goedemiddag,

Zojuist de inlog voor Alphabet ontvangen van mijn nieuwe werkgever.
Vraag; ik heb een max lease bedrag incl. brandstof, zo wordt het ook getoond op de site van alphabet dus bijv. 1180 euro voor een auto, incl. brandstof.

Betaal ik dan bijtelling over dat bedrag, OF moet ik voor mijzelf alleen kijken naar de fiscale waarde van de auto? en is dat totale bedrag puur voor de max van de werkgever wat ze kwijt zijn ivm de brandstof ?
Bijtelling gaat over de fiscale waarde van de auto. Je leasebudget heeft daar niks mee te maken.

Het leasebudget is het bedrag wat de werkgever ter beschikking stelt aan jou om een leaseauto uit te zoeken. In jouw geval dus 1180 euro waaruit ook de brandstof van betaald moet worden. Bij de meeste werkgevers is het mogelijk om dat bedrag nog wat te overschrijden door middel van een eigen bijdrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:55
Als je private lease auto, bestelt zie je vaak x duizend kilometer per jaar.
Is dit aantal echt per jaar of gaat dit over je looptijd.

Dus stel 10000km per jaar voor 4 jaar betekent gewoon 40000km in 4 jaar.

Stel je rijdt de eerste 2 jaar 15000km en 3de en 4de jaar 5000km.

Is dit dan ok? Of betaal je dan over de 1ste 2 jaar een meerprijs en heb je de 3de en 4de jaar pech?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

Question Mark schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:09:
[...]

Bijtelling gaat over de fiscale waarde van de auto. Je leasebudget heeft daar niks mee te maken.

Het leasebudget is het bedrag wat de werkgever ter beschikking stelt aan jou om een leaseauto uit te zoeken. In jouw geval dus 1180 euro waaruit ook de brandstof van betaald moet worden. Bij de meeste werkgevers is het mogelijk om dat bedrag nog wat te overschrijden door middel van een eigen bijdrage.
Helemaal duidelijk hartelijk dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Joostje123 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:12:
Als je private lease auto, bestelt zie je vaak x duizend kilometer per jaar.
Is dit aantal echt per jaar of gaat dit over je looptijd.

Dus stel 10000km per jaar voor 4 jaar betekent gewoon 40000km in 4 jaar.

Stel je rijdt de eerste 2 jaar 15000km en 3de en 4de jaar 5000km.

Is dit dan ok? Of betaal je dan over de 1ste 2 jaar een meerprijs en heb je de 3de en 4de jaar pech?
Dat is dan oké, gaat over de looptijd en wordt afgerekend bij inleveren. Tenzij je de auto vroegtijdig inlevert of juist de overeenkomst verlengd.

Meer- en minderprijzen per kilometer zijn ook integraal onderdeel van de initiële overeenkomst.

Je vraag hoort overigens eigenlijk hier thuis: Private Lease - Deel 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
Ik ben aan het kijken voor een nieuwe leaseauto, dit gaat via een online portaal waar ik van diverse merken en types een auto kan uitzoeken.
Ook wij werken met leasebudgetten en eigen risico.

Voor EV is het leasebudget hoger en kunnen er ook aantrekkelijkere auto's uitgezocht worden simpelweg omdat er meer uitgegeven kan worden.
Ik ga waarschijnlijk voor de Ford Mustang Mach E.

Nu zit hier nog een extra eigen bijdrage aan vast omdat hij toch net wat buiten het leasebudget valt.
Hebben jullie wel is geprobeerd bij de dealer extra korting te krijgen om zo te kijken of het eigen risico verlaagd kan worden?

Is het zinvol om te proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Je kan het altijd proberen, is mij wel eens gelukt. Maar ga vooral leasemaatschappijen het werk zetten. Vraag meerdere offertes op, ga vergelijken en onderhandelen.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
Mikee007 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:42:
Hebben jullie wel is geprobeerd bij de dealer extra korting te krijgen om zo te kijken of het eigen risico verlaagd kan worden?
Je bedoelt de eigen bijdrage?
Je kunt niet met de dealer onderhandelen over de leaseprijs. De leasemaatschappij geeft je namelijk een leaseprijs en onderhandelt dan (leaseplan iig) met een aantal dealers over de prijs. Als je zelf een leverende dealer kiest rekent de leasemaatschappij juist extra kosten omdat die een deel van hun onderhandelingspositie kwijt zijn.

Zo woon ik in Den Haag en moest mijn Skoda ophalen bij de a-point in Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
Juancho schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:48:
Je kan het altijd proberen, is mij wel eens gelukt. Maar ga vooral leasemaatschappijen het werk zetten. Vraag meerdere offertes op, ga vergelijken en onderhandelen.
De leasemaatschappij zal geen offertes voor mij opvragen ben ik bang, of bedoel je echt dat ik ze aan het werk moet zetten met de meerdere offertes die ik zal opvragen?
Ik heb tot nu toe bij 1 dealer een offerte gehad van een nieuw voorraad model Mustang Mach E maar de prijs is gewoon hetzelfde als op de website van Ford, daar haal ik dus helaas niet veel uit.
Ga nog wel bij een aantal dealers opvragen..
jongetje schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:55:
[...]

Je bedoelt de eigen bijdrage?
Je kunt niet met de dealer onderhandelen over de leaseprijs. De leasemaatschappij geeft je namelijk een leaseprijs en onderhandelt dan (leaseplan iig) met een aantal dealers over de prijs.
Ik bedoel hiermee meer de aanschafprijs, een auto heeft een bepaalde cataloguswaarde als een dealer de auto met meer korting kan aanbieden dan scheelt dat uiteindelijk in je leasebedrag neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
Mikee007 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 21:11:
Ik bedoel hiermee meer de aanschafprijs, een auto heeft een bepaalde cataloguswaarde als een dealer de auto met meer korting kan aanbieden dan scheelt dat uiteindelijk in je leasebedrag neem ik aan.
Ik denk niet dat jij beter kunt onderhandelen dan de leasemaatschappij die duizenden auto's per maand inkoopt...

Daarmee wil ik zeggen dat dit allang in de leaseprijs is meegenomen.

[ Voor 7% gewijzigd door jongetje op 12-05-2024 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Dat kan weldegelijk als je bijv al jaren bij een vaste dealer van het merk zit. Zo heb ik mijn huidge leaseauto ook wat goedkoper kunnen krijgen dan de leasemaatschappij.

Verder, als je niet vast zit aan 1 leasemaatschappij mort je er dus meerdere aan het werk zetten. Laat ze maar met de meest scherpe optie komen zodat je kiest voor hen.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Mikee007 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 21:11:
[...]

De leasemaatschappij zal geen offertes voor mij opvragen ben ik bang, of bedoel je echt dat ik ze aan het werk moet zetten met de meerdere offertes die ik zal opvragen?
Ik heb tot nu toe bij 1 dealer een offerte gehad van een nieuw voorraad model Mustang Mach E maar de prijs is gewoon hetzelfde als op de website van Ford, daar haal ik dus helaas niet veel uit.
Ga nog wel bij een aantal dealers opvragen..

[...]

Eigen bijdrage wordt weer van bijtellingsbedrag afgehaald, dus scheelt weer zeg maar de helft netto.
Kortingen worden steeds minder gegeven, en bij veel bedrijven is zelf onderhandelen er helemaal uit, auto's pre-configured e.d. dus minder mogelijk dan vroeger helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Aldusso schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:52:
[...]

Eigen bijdrage wordt weer van bijtellingsbedrag afgehaald, dus scheelt weer zeg maar de helft netto.
Kortingen worden steeds minder gegeven, en bij veel bedrijven is zelf onderhandelen er helemaal uit, auto's pre-configured e.d. dus minder mogelijk dan vroeger helaas.
Dat (onderstreept) is niet per se waar. De eigen bijdrage mag volgens het loonheffingen handboek alleen worden afgetrokken van de bijtelling indien het een eigen bijdrage voor privé kilometers is, als het een eigen bijdrage voor boven norm rijden is van een auto (meer opties, hoger segment etc etc) dan mag dit nadrukkelijk niet.
Dit alles valt en staat met hoe de WG dit met de werknemer afspreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
@True Al vermoed ik dat enorm veel werkgevers dit wel zo doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

jongetje schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:55:
@True Al vermoed ik dat enorm veel werkgevers dit wel zo doen...
Eens, maar het is geen gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
True schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:02:
[...]

Dat (onderstreept) is niet per se waar. De eigen bijdrage mag volgens het loonheffingen handboek alleen worden afgetrokken van de bijtelling indien het een eigen bijdrage voor privé kilometers is, als het een eigen bijdrage voor boven norm rijden is van een auto (meer opties, hoger segment etc etc) dan mag dit nadrukkelijk niet.
Dat zou in mijn geval zo zijn, bij de meeste auto's is een extra eigen bijdrage van toepassing omdat ze ''luxer'' uitgevoerd zijn.
Vreemde is soms wel dat een duurdere auto een lagere eigen bijdrage heeft maar dat is voornamelijk bij EV voertuigen want een groter accupakket verkoopt later weer beter is mij weten te vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:41
Juancho schreef op zondag 12 mei 2024 @ 23:46:
Dat kan weldegelijk als je bijv al jaren bij een vaste dealer van het merk zit. Zo heb ik mijn huidge leaseauto ook wat goedkoper kunnen krijgen dan de leasemaatschappij.

Verder, als je niet vast zit aan 1 leasemaatschappij mort je er dus meerdere aan het werk zetten. Laat ze maar met de meest scherpe optie komen zodat je kiest voor hen.
Vrijwel altijd is het de werkgever die de leasemaatschappij kiest en daar zit je als werknemer aan vast. Zelf onderhandelen heeft geen enkele zin. De leasemaatschappij heeft eigen afspraken waar jij niet in de buurt komt. Slikken dus die eigen bijdrage, of gewoon een auto binnen he budget kiezen. Overigens hebben kortingen ook geen invloed op de bijtelling, daarvoor wordt de fiscale waarde genomen. Enige uitzondering daarbij zijn accessoires die na tenaamstelling worden gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
True schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:02:
[...]

Thanks. - bij ons staat het nl zo vermeldt in de regeling (via link belastingdienst) - zie hier copy

WAT IS AFTREKBAAR?
VRAGEN OVER WET & FISCUS?
Een eigen bijdrage die de werknemer aan de werkgever betaalt voor de auto is alleen aftrekbaar als het een vergoeding is voor privé-gebruik van de auto. Alle eigen bijdragen voor privé-gebruik mogen op de bijtelling in mindering worden gebracht. Dat geldt ook als een hogere eigen bijdrage wordt gevraagd van de werknemer omdat deze bijvoorbeeld kiest voor een auto uit een duurdere klasse.

Andere voorbeelden van aftrekbare eigen bijdragen zijn: bijdragen voor parkeerkosten, accessoires, de afkoopsom van het leasebedrag bij het einde van de dienstbetrekking en een vast bedrag per gereden privé-kilometer, voorzover deze bijdrage aan de werkgever wordt betaald. Voor de eigen bijdrage van de werknemer bij schade geldt een aanvullende voorwaarde: de schade mag niet het gevolg zijn van onrechtmatig of onzorgvuldig handelen van de werknemer. Tevens geldt als voorwaarde dat de werkgever vóóraf met de werknemer heeft afgesproken dat zijn bijdrage een eigen bijdrage is voor privé-gebruik.

De eigen bijdrage is, behalve in zeer specifieke uitzonderingsgevallen, alleen aftrekbaar tot het bedrag van de bijtelling. Als de eigen bijdrage hoger is dan de bijtelling, kan de bijtelling hierdoor dus in de regel niet ‘negatief’ worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
coinman63 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:04:
[...]

Vrijwel altijd is het de werkgever die de leasemaatschappij kiest en daar zit je als werknemer aan vast. Zelf onderhandelen heeft geen enkele zin. De leasemaatschappij heeft eigen afspraken waar jij niet in de buurt komt. Slikken dus die eigen bijdrage, of gewoon een auto binnen he budget kiezen. Overigens hebben kortingen ook geen invloed op de bijtelling, daarvoor wordt de fiscale waarde genomen. Enige uitzondering daarbij zijn accessoires die na tenaamstelling worden gemonteerd.
Nee hoor, je moet altijd zelf nog tekenen dus jij bepaalt gewoon zelf waar je mee akkoord gaat. En het staat iemand altijd vrij om zelf op pad te gaan, zeker als je bijv. dealers van me favoriete merk goed kent omdat je daar bijv. al heel lang komt. Zo heb ik toch echt een leuke korting weten te fixen die de zogenaamde vaste leasemaatschappij zelf niet voor elkaar kreeg. En die wagen heeft de dealer uiteindelijk geleverd aan "mijn" leasemaatschappij.

Dat is een beetje het punt denk ik, mensen gaan te veel uit van wat een leasemaatschappij voor ze doen. Maar ik vertrouw die partijen voor geen meter en ga dus zeker zelf op onderzoek uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 14-05-2024 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
Voor elektrische voertuigen zijn er meerdere subsidies.
Nu ga ik zakelijk elektrisch rijden via een leasemaatschappij, zijn er subsidies die ik kan aanvragen?

Want ja, als je ergens recht op kan hebben waarom niet?
Ik heb wel gelezen over de SEPP subsidie maar die is volgens mij alleen voor particuliere lease.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Subsidie voor een zakelijke lease? Dus een wagen die je werkgever met een leasemaatschappij hebben geregeld? Lijkt me niet dat je daar als particulier nog een euro subsidie van/voor krijgt ;)

Die SEPP regeling is alleen voor particulieren:
Bent u een particulier en koopt of private leaset u een volledig elektrische personenauto? Dan komt u mogelijk in aanmerking voor de Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP).
Als jij dus privé gaat leasen via een dealer, dan kan je er dus wel recht op hebben.

[ Voor 49% gewijzigd door Juancho op 16-05-2024 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 14:22
Mikee007 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:27:
Voor elektrische voertuigen zijn er meerdere subsidies.
Nu ga ik zakelijk elektrisch rijden via een leasemaatschappij, zijn er subsidies die ik kan aanvragen?

Want ja, als je ergens recht op kan hebben waarom niet?
Ik heb wel gelezen over de SEPP subsidie maar die is volgens mij alleen voor particuliere lease.
Nee. Daarnaast zal dit voordeel altijd voor de koper zijn (en dat zou dus de leasemaatschappij zijn). Zie de 16% bijtelling tot 30k als verkapte subsidie :)

Komoot

Pagina: 1 ... 50 ... 58 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1