Dat geldt niet voor iedereen. Er zijn genoeg leaseregelingen waarin nadrukkelijk staat dat je niet zelf mag onderhandelen met een dealer. Het wordt sowieso steeds lastiger omdat de grote leasemaatschappijen nog maar met een handjevol dealers werken. In het verleden werden auto's nog wel bij een dealer in de buurt van de leaserijder besteld, maar tegenwoordig kan je zomaar 100km verder worden gestuurd om je auto op te halen.Juancho schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 23:35:
[...]
Nee hoor, je moet altijd zelf nog tekenen dus jij bepaalt gewoon zelf waar je mee akkoord gaat. En het staat iemand altijd vrij om zelf op pad te gaan, zeker als je bijv. dealers van me favoriete merk goed kent omdat je daar bijv. al heel lang komt. Zo heb ik toch echt een leuke korting weten te fixen die de zogenaamde vaste leasemaatschappij zelf niet voor elkaar kreeg. En die wagen heeft de dealer uiteindelijk geleverd aan "mijn" leasemaatschappij.
Dat is een beetje het punt denk ik, mensen gaan te veel uit van wat een leasemaatschappij voor ze doen. Maar ik vertrouw die partijen voor geen meter en ga dus zeker zelf op onderzoek uit.
Ik wilde er alleen maar me aangeven dat hrt zeker nog wel kan. En uiteraard afhankelijk van wat er in je contract staat.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|
Ik ben nog even een extra totaal berekening aan het maken of het verstandig is wel of niet prive te gaan rijden met mijn zakelijke leaseauto.
Tot op heden heb ik dit nooit gedaan, reden is dat ik privé vrij weinig kilometers rij (< 10.000km) en een lage verzekering en weinig wegenbelasting betaal.
Als ik onderstaand lijstje heb, mis ik dan nog iets?
Tot op heden heb ik dit nooit gedaan, reden is dat ik privé vrij weinig kilometers rij (< 10.000km) en een lage verzekering en weinig wegenbelasting betaal.
Als ik onderstaand lijstje heb, mis ik dan nog iets?
- Autoverz.
- Wegenbelasting
- Brandstof
- Onderhoud
- Onvoorzien
- Afschrijving
@Mikee007 Het is ook een stukje ontzorging en elke 4 jaar een nieuwe auto kunnen rijden.
Als je al een privé auto naast de zakelijke wagen hebt is het anders. En de cataloguswaarde van de zakelijke lease auto speelt heel erg mee. Een clio kan sneller uit dan een bmw 5 serie.
Als je al een privé auto naast de zakelijke wagen hebt is het anders. En de cataloguswaarde van de zakelijke lease auto speelt heel erg mee. Een clio kan sneller uit dan een bmw 5 serie.
Klopt, met een leaseauto ben je compleet ontzorgt en heb je 0 risico qua onderhoudskosten of eventuele schade die je kan rijden.jongetje schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:06:
@Mikee007 Het is ook een stukje ontzorging en elke 4 jaar een nieuwe auto kunnen rijden.
Ik heb inderdaad al een privé auto omdat ik voorheen nooit een zakelijke auto had.
Ik rij nu al enkele jaren mijn privé auto naast mijn zakelijke auto (die ik niet privé rijd)
Ik heb wel de instelling, als mijn privé auto te veel onderhoudskosten gaat krijgen ga ik hem weg doen en ga ik ook geen nieuwe privé auto meer aanschaffen.
mijn huidige privé auto is uit 2010 maar wel slechts 93.000 km op de teller.
Reis je prive ook nog op andere manieren, bijvoorbeeld trein of bus? Dan zou je, als je leaseauto prive gaat rijden die ritten ook met de auto kunnen doen en moet je die kosten meenemen in de berekening (dat is ook meteen het domme aan de huidige bijtellingsregeling, het stimuleert alternatieven niet).Mikee007 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:55:
Ik ben nog even een extra totaal berekening aan het maken of het verstandig is wel of niet prive te gaan rijden met mijn zakelijke leaseauto.
Als ik onderstaand lijstje heb, mis ik dan nog iets?Ik kom op totale kosten per jaar nog niet eens aan de 3.900 EUR.
- Autoverz.
- Wegenbelasting
- Brandstof
- Onderhoud
- Onvoorzien
- Afschrijving
Nee ik gebruik eigenlijk nooit openbaar vervoer.Frame164 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:48:
[...]
Reis je prive ook nog op andere manieren, bijvoorbeeld trein of bus? Dan zou je, als je leaseauto prive gaat rijden die ritten ook met de auto kunnen doen en moet je die kosten meenemen in de berekening (dat is ook meteen het domme aan de huidige bijtellingsregeling, het stimuleert alternatieven niet).
Sterker nog, ik heb niet eens een OV kaart en heb denk ik 2x in mijn leven in een trein of bus gezeten
Voor mij was de uitkomst dat die "gratis" 10000 km per jaar de bijtelling wel ruimschoots compenseerde. En dan heb je dus een luxe nieuwe auto voor weinig.Mikee007 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:55:
Hangt ook af van wat de werkgever als compensatie regelt voor het niet prive rijden of helemaal niet leasen.
En wat je prive zo nodig hebt. Een 4x4 om een trailer uit de modder te trekken is doorgaans niet reeel om als zakelijke auto te leasen...
Ik rij nu al een leaseauto van de zaak die ik niet privé rijdt.cdwave schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:04:
[...]
Hangt ook af van wat de werkgever als compensatie regelt voor het niet prive rijden of helemaal niet leasen.
Maar omdat de leasetermijn van deze auto afloopt is het tijd om een nieuwe uit te zoeken, daarin heb ik een ruime keuze.
Ik krijg voor de rest geen compensatie voor het niet privé rijden met de auto.
Ik denk dat het voor de werkgever juist duurder is als ik er niet privé mee rijdt dan wel of zie ik dat verkeerd?
Ja, er staan aan het eind veel minder kilometers op de teller maar ik denk dat de leasemaatschappij daar juist alleen maar blij mee is
Als je er privé mee rijdt dan kost je werkgever dat extra kms en brandstof dus is voor hun duurder.Mikee007 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:26:
[...]
Ik denk dat het voor de werkgever juist duurder is als ik er niet privé mee rijdt dan wel of zie ik dat verkeerd?
Let wel op dat je alleen op 1 januari bij dezelfde werkgever kunt switchen tussen wel en geen bijtelling betalen! Als je op 1 december privé gaat rijden en over de 500km privé per jaar heen gaat (of in december geen rittenadministratie meer voert). Dan moet je met terugwerkende kracht tot 1 januari dat jaar bijtelling betalen. Dat is dan erg duur rijden, dus zeker rekening mee houden.
Niet helemaal correct:jongetje schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:48:
[...]
Als je er privé mee rijdt dan kost je werkgever dat extra kms en brandstof dus is voor hun duurder.
Let wel op dat je alleen op 1 januari bij dezelfde werkgever kunt switchen tussen wel en geen bijtelling betalen! Als je op 1 december privé gaat rijden en over de 500km privé per jaar heen gaat (of in december geen rittenadministratie meer voert). Dan moet je met terugwerkende kracht tot 1 januari dat jaar bijtelling betalen. Dat is dan erg duur rijden, dus zeker rekening mee houden.
Als je op 1 december privé gaat rijden en over de 500/12=41,66 km privé heen gaat dan mag je het hele jaar dokken.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ik doelde meer op dat je door het prive rijden over de 500km prive (die belastingtechnisch mag met een ritten administratie) heen gaat. Dus zonder het om te zetten bij de belastingdienst. Misschien maak ik het erg ingewikkeldTrue schreef op maandag 20 mei 2024 @ 22:13:
[...]
Niet helemaal correct:
Als je op 1 december privé gaat rijden en over de 500/12=41,66 km privé heen gaat dan mag je het hele jaar dokken.
Maar mijn punt is volgens mij wel duidelijk mbt.de 1 januari (en niet per auto).
Ik wissel binnenkort van werkgever en krijg daarmee te maken met een nieuwe leaseregeling. Deze is iets minder ruim dan de leaseregeling van mijn huidige werkgever, met als gevolg dat ik 99,- per maand moet bijbetalen om dezelfde auto te kunnen leasen.
Ik heb geen ervaring met bijbetalen, maar ben er wel uit hoe ik de maandelijkse kosten kan berekenen. Wat me niet helemaal duidelijk is, wat er gebeurd als ik voortijdig uit dienst zou gaan. Stel dat ik onverhoopt na 2 jaar zou overstappen naar een andere werkgever, dan moet ik 24*99 = 2376,- netto betalen aan mijn huidige werkgever. Zijn deze kosten dan aftrekbaar / verrekenbaar met de bruto bijtelling, of is de afkoop echt puur netto?
Dat is het laatste puzzelstukje om goed te begrijpen waar ik voor teken als ik de auto bestel.
Ik heb geen ervaring met bijbetalen, maar ben er wel uit hoe ik de maandelijkse kosten kan berekenen. Wat me niet helemaal duidelijk is, wat er gebeurd als ik voortijdig uit dienst zou gaan. Stel dat ik onverhoopt na 2 jaar zou overstappen naar een andere werkgever, dan moet ik 24*99 = 2376,- netto betalen aan mijn huidige werkgever. Zijn deze kosten dan aftrekbaar / verrekenbaar met de bruto bijtelling, of is de afkoop echt puur netto?
Dat is het laatste puzzelstukje om goed te begrijpen waar ik voor teken als ik de auto bestel.
Dat is iets wat je binnen de loonheffingsregels kunt afspreken met je werkgever. In principe kunnen ze het als eigen bijdrage privé inhouden en dan kun je het aftrekken van de bijtelling. Ik verwacht dat ze een correctie kunnen doen over een heel jaar en het kunnen uitsmeren zolang de bijtelling niet negatief wordt.OrganicIron schreef op zondag 26 mei 2024 @ 15:09:
Ik wissel binnenkort van werkgever en krijg daarmee te maken met een nieuwe leaseregeling. Deze is iets minder ruim dan de leaseregeling van mijn huidige werkgever, met als gevolg dat ik 99,- per maand moet bijbetalen om dezelfde auto te kunnen leasen.
Alles valt en staat met hoe meewerkend een werkgever is, maar dit zijn dingen die je het beste kunt afspreken voordat je arbeidscontract tekent.
Heeft een significante variabele deel van je inkomen (bonus) impact op je netto bijtelling?
Als je de twee voorbeelden uitwerkt bij bijv. https://services.vismaraet.nl/proformalite/index/40 zul je het zien.Trishul schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:24:
Heeft een significante variabele deel van je inkomen (bonus) impact op je netto bijtelling?
Je betaalt belasting over de toegevoegde waarde van het loon in natura: 'de auto privé mogen rijden'. Dit komt bij je bruto loon op én over dat gehele bruto loon betaal je belasting.
Een bonus komt ook hier bij op en dus zul je met een auto van de baas (en dus bijtelling) én een bonus dus eerder, of meer loon in een (lees de anno 2024) belastingschijf hebben en dus ditto hoger belast worden.
NB Het is waarschijnlijk dat je WG sowieso 55% belasting heft over je bonus waar dat na belastingaangifte in het jaar erna waarschijnlijk weer recht getrokken wordt.
Dankjewel, ik had al zo'n gevoel.True schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:29:
[...]
Als je de twee voorbeelden uitwerkt bij bijv. https://services.vismaraet.nl/proformalite/index/40 zul je het zien.
Je betaalt belasting over de toegevoegde waarde van het loon in natura: 'de auto privé mogen rijden'. Dit komt bij je bruto loon op én over dat gehele bruto loon betaal je belasting.
Een bonus komt ook hier bij op en dus zul je met een auto van de baas (en dus bijtelling) én een bonus dus eerder, of meer loon in een (lees de anno 2024) belastingschijf hebben en dus ditto hoger belast worden.
NB Het is waarschijnlijk dat je WG sowieso 55% belasting heft over je bonus waar dat na belastingaangifte in het jaar erna waarschijnlijk weer recht getrokken wordt.
Fiscale waarde nieuwe auto van de zaak is dan ook iets om rekening mee te houden. Wat zijn auto's duur geworden in de afgelopen 3 jaren...
Als ik mijn '21 uitvoering Octavia 1:1 zou bestellen gaat die van fiscaal €39,2k naar €48,5k daarbij moet ik wel zeggen dat ik dan van een 1.0 naar een (verplicht 1.5) zou gaan. Het verschil in kosten v.d. motor was in '21 €3k dus dan zou je uitkomen op een verhoging van ~15%.Trishul schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:34:
[...]
Dankjewel, ik had al zo'n gevoel.
Fiscale waarde nieuwe auto van de zaak is dan ook iets om rekening mee te houden. Wat zijn auto's duur geworden in de afgelopen 3 jaren...
Herkenbaar.True schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:35:
[...]
Als ik mijn '21 uitvoering Octavia 1:1 zou bestellen gaat die van fiscaal €39,2k naar €48,5k daarbij moet ik wel zeggen dat ik dan van een 1.0 naar een (verplicht 1.5) zou gaan. Het verschil in kosten v.d. motor was in '21 €3k dus dan zou je uitkomen op een verhoging van ~15%.
Mijn huidige leasecontract loopt tot eind dit jaar (48 maanden). Ik heb nu gevraagd om te verlengen naar 60 maanden. Huidige auto is een passat sedan '21 van 39k. Een auto met vergelijkbare opties gaat richting de 50k nu zag ik (heb helaas geen vrije keuze). Dat is wel heel veel meer bijtellen. Passat sedan is helaas niet meer leverbaar, opties zijn o.a. superb hatchback/combi, passat variant, en nog duurdere auto's zoals 3-serie, A4 en C-klasse. Alleen maar hele grote auto's ook, zo jammer. Hoop dat ze willen verlengen.
Dan komt een Tesla Y toch ook binnen bereik.Trishul schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:59:
[...]
Herkenbaar.
Mijn huidige leasecontract loopt tot eind dit jaar (48 maanden). Ik heb nu gevraagd om te verlengen naar 60 maanden. Huidige auto is een passat sedan '21 van 39k. Een auto met vergelijkbare opties gaat richting de 50k nu zag ik (heb helaas geen vrije keuze). Dat is wel heel veel meer bijtellen. Passat sedan is helaas niet meer leverbaar, opties zijn o.a. superb hatchback/combi, passat variant, en nog duurdere auto's zoals 3-serie, A4 en C-klasse. Alleen maar hele grote auto's ook, zo jammer. Hoop dat ze willen verlengen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Wel meer auto's. Maar ik heb dus geen vrije keuze. Persoonlijk sta ik nou ook niet te springen om een Tesla model Y. Ik hou niet van 'hoge' auto's. Die nieuwe model 3 vind ik wel weer mooi trouwens.Tommie12 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:05:
[...]
Dan komt een Tesla Y toch ook binnen bereik.
Plan een proefrit in zou ik zeggen.Trishul schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:11:
[...]
Wel meer auto's. Maar ik heb dus geen vrije keuze. Persoonlijk sta ik nou ook niet te springen om een Tesla model Y. Ik hou niet van 'hoge' auto's. Die nieuwe model 3 vind ik wel weer mooi trouwens.
Tesla Model 3 (2024) LR AWD Ultra Red
Die staat niet in de portal helaas
Anders zou ik wel een kijkje nemen. Hoewel ik geen laadpaal heb.
Mijn keuze is beperkt. Ik wacht nog de verlengoptie af, hopelijk mag dat.
Ik hoop dat ik hier op het juiste adres ben en dat iemand mij kan helpen: Ik ben samen met mijn vriendin aan het kijken naar een private occasion lease/auto abonnement met een minimale contract looptijd (6/12 maanden) waarbij wij het contract daarna maandelijks kunnen opzeggen.
Wij willen met ongeveer 2 jaar gaan kijken naar het kopen van een huis, waar wij een hypotheek voor moeten afsluiten. Ons streven is om het leasecontract (op tijd) voor de hypotheekgesprekken te beëindigen, zodat dit geen impact heeft op de hoogte van onze hypotheek.
Een registratie van een autolease blijft vijf jaar bekend bij het BKR, in hoeverre blijft deze registratie impact houden op een nieuwe hypotheek als het lease-contract is beëindigd? Zit daar een termijn aan vast, of kan een hypotheekverstrekker tot vijf jaar na afsluiting van het leasecontract deze registratie meenemen in de hoogte van je hypotheek?
Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee, ik kan weinig terugvinden over dit specifieke voorbeeld.
Alvast bedankt mede-Tweakers!
Wij willen met ongeveer 2 jaar gaan kijken naar het kopen van een huis, waar wij een hypotheek voor moeten afsluiten. Ons streven is om het leasecontract (op tijd) voor de hypotheekgesprekken te beëindigen, zodat dit geen impact heeft op de hoogte van onze hypotheek.
Een registratie van een autolease blijft vijf jaar bekend bij het BKR, in hoeverre blijft deze registratie impact houden op een nieuwe hypotheek als het lease-contract is beëindigd? Zit daar een termijn aan vast, of kan een hypotheekverstrekker tot vijf jaar na afsluiting van het leasecontract deze registratie meenemen in de hoogte van je hypotheek?
Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee, ik kan weinig terugvinden over dit specifieke voorbeeld.
Alvast bedankt mede-Tweakers!
[ Voor 1% gewijzigd door Wibisoeribami op 30-05-2024 17:50 . Reden: typo ]
@Wibisoeribami Het gaat alleen om actuele leningen, als je geen private lease wagen meer hebt dan heeft die ook geen invloed op je inkomen.
Ik heb ooit voor mijn hypotheekaanvraag het rood staan (wat ik echt nooit gebruik maar heb "voor het geval dat" op vakantie of echte noodgevallen) moeten uitzetten. Heb ik uitgezet, hypotheek aanvraag erdoorheen, en na het passeren van de hypotheek weer aangezet. Is af en toe ook voor de hypotheek verstrekker kwestie van vinkjes checken.
Ik heb ooit voor mijn hypotheekaanvraag het rood staan (wat ik echt nooit gebruik maar heb "voor het geval dat" op vakantie of echte noodgevallen) moeten uitzetten. Heb ik uitgezet, hypotheek aanvraag erdoorheen, en na het passeren van de hypotheek weer aangezet. Is af en toe ook voor de hypotheek verstrekker kwestie van vinkjes checken.
@jongetje bedankt voor je snelle reactie, thanks!
Ik heb voor t eerst een voorstel waar ik een mobiliteitsbudget krijg maar ik snap t niet helemaal. Blijkbaar is een leasebudget en mobiliteitsbudget verschillend
In het voorstel staat het volgende.
Mobiliteitsbudget van €650,- per maand. Dit budget kan worden ingezet voor een leaseauto, waarbij de brandstofpas inbegrepen is en niet ten koste gaat van het leasebudget. Als de medewerker het volledige budget niet gebruikt of zelf zijn vervoer regelt, wordt het resterende of gehele mobiliteitsbudget als bruto salaris uitgekeerd.
Betekent dan dat dit bedrag netto is als ik een auto uitkies via de zaak? Zo ja zijn de prijzen anders dan als je t laat uitbetalen en zelf least of gelijk via je werk doet?
Ik verwacht beetje dagelijks 80 km van woon werk verkeer te rijden. Ook zal ik hier en daar naar de klant moeten gaan.
Wat is handig? Laten uitbetalen en zelf een auto kopen of via bedrijf?
Mobiliteitsbudget van €650,- per maand. Dit budget kan worden ingezet voor een leaseauto, waarbij de brandstofpas inbegrepen is en niet ten koste gaat van het leasebudget. Als de medewerker het volledige budget niet gebruikt of zelf zijn vervoer regelt, wordt het resterende of gehele mobiliteitsbudget als bruto salaris uitgekeerd.
Betekent dan dat dit bedrag netto is als ik een auto uitkies via de zaak? Zo ja zijn de prijzen anders dan als je t laat uitbetalen en zelf least of gelijk via je werk doet?
Ik verwacht beetje dagelijks 80 km van woon werk verkeer te rijden. Ook zal ik hier en daar naar de klant moeten gaan.
Nee, bruto, staat ook letterlijk in de text van je erboven.RaiderZ schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 16:50:
Ik heb voor t eerst een voorstel waar ik een mobiliteitsbudget krijg maar ik snap t niet helemaal. Blijkbaar is een leasebudget en mobiliteitsbudget verschillend
Wat het handigste is zul je zelf moeten bepalen, hangt wellicht ook af of je prive mag/kunt rijden ?
En wat voor auto je van dit budget kunt krijgen, wat zijn je eigen wensen, etc...
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Ja als je het niet gebruikt toch? En ja mag ook privé gebruiken met tankpas. Kan ik dan zakelijk lease aanhouden op internet en uitzoeken tot 650 incl btw?ZeRoC00L schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 17:13:
[...]
Nee, bruto, staat ook letterlijk in de text van je erboven.
Wat het handigste is zul je zelf moeten bepalen, hangt wellicht ook af of je prive mag/kunt rijden ?
En wat voor auto je van dit budget kunt krijgen, wat zijn je eigen wensen, etc...
Zoals het er staat wel ja.RaiderZ schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 17:16:
[...]
Ja als je het niet gebruikt toch? En ja mag ook privé gebruiken met tankpas. Kan ik dan zakelijk lease aanhouden op internet en uitzoeken tot 650 incl btw?
Op zich kun je een indicatie vinden van leaseprijzen, maar e.e.a. is afhankelijk van de LM van je werkgever. Bij de ene LM is merk A goedkoper, bij de nadere B etc....
Ook afhankelijk van je jaarlijks kilometrage, vervangend vervoer inc/excl etc.....
Daarom geeft een indicatie.
De meeste werkgevers (of eigenlijk de LM) heeft wel een portal waar je doorheen kunt kliken om te zien wat een maandelijkse leaseprijs wordt in jouw geval.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Wat bedoel je hiermee? Mag je privé rijden met je zakelijke auto en ook voor de privé kilometers tanken? Ja dat is vrij gewoon als je hiermee bedoelt dat je de tankpas mag gebruiken om je privé auto te tanken is hoogst ongebruikelijk.RaiderZ schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 17:16:
[...]
Ja als je het niet gebruikt toch? En ja mag ook privé gebruiken met tankpas. Kan ik dan zakelijk lease aanhouden op internet en uitzoeken tot 650 incl btw?
Je kunt overwegen om een auto te leasen via je WG en geen privé kilometers te rijden, dan betaal je geen bijtelling en heb je ook geen extra kosten aan de auto. Als je er wel privé mee wilt rijden moet je wel aan de bijtelling gaan denken.
offtopic
[ Voor 94% gewijzigd door We Are Borg op 07-06-2024 22:31 ]
reactie op offtopic
[ Voor 94% gewijzigd door We Are Borg op 07-06-2024 22:31 ]
Sony A7 iv en wat recycled glas
reactie op offtopic
[ Voor 96% gewijzigd door We Are Borg op 07-06-2024 22:32 ]
Ik heb een vraag, waarop ik het antwoord niet heb gevonden via google of dit forum, dus bij deze. Ik heb altijd begrepen dat je alle prive kosten die je maakt voor een zakelijke leaseauto mag aftrekken van de bijtelling. Dit betekende voorheen voor mij bijvoorbeeld tankkosten in het buitenland (niet vergoed door werkgever) en tolpoorten. Met de opkomst van abonnementsdiensten in de auto, vroeg ik me af of deze ook afgetrokken mogen worden van de bijtelling? Bijvoorbeeld voor softwaregestuurde functies in een auto die je via een portal kunt laten activeren, door dan wel eenmalige aanschaf dan wel als abonnement.
A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke
Ligt er aan wat je met de werkgever afgesproken hebt.Ugchel schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:17:
Ik heb een vraag, waarop ik het antwoord niet heb gevonden via google of dit forum, dus bij deze. Ik heb altijd begrepen dat je alle prive kosten die je maakt voor een zakelijke leaseauto mag aftrekken van de bijtelling. Dit betekende voorheen voor mij bijvoorbeeld tankkosten in het buitenland (niet vergoed door werkgever) en tolpoorten. Met de opkomst van abonnementsdiensten in de auto, vroeg ik me af of deze ook afgetrokken mogen worden van de bijtelling? Bijvoorbeeld voor softwaregestuurde functies in een auto die je via een portal kunt laten activeren, door dan wel eenmalige aanschaf dan wel als abonnement.
Dit kun je ook gewoon vinden door te zoeken op: 'loonheffingen' in dit topic zie deze zoekresultaten: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 de laatste twee pagina's van de resultaten wordt dit goed belicht.
Het 'probleem' is jij moet dit opvoeren naar je WG, de WG trekt dit voor jou af van de bijtelling. Het kost je WG geen cent behalve dat ze er administratie mee hebben wat ze niet altijd willen (want elke wasstraat krijgen ze dan als bon gedeclareerd).
Laat ik de vraag anders stellen, wat mag je volgens de belastingdienst allemaal opvoeren als aftrekbare kosten? Er staat wel een lijstje op de site van de belastingdienst, maar gezien auto’s/merken steeds meer met abonnementen en softwarematige functies gaan doen, vroeg ik me af hoe het specifiek daarmee zat.True schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 14:36:
[...]
Ligt er aan wat je met de werkgever afgesproken hebt.
Dit kun je ook gewoon vinden door te zoeken op: 'loonheffingen' in dit topic zie deze zoekresultaten: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 de laatste twee pagina's van de resultaten wordt dit goed belicht.
Het 'probleem' is jij moet dit opvoeren naar je WG, de WG trekt dit voor jou af van de bijtelling. Het kost je WG geen cent behalve dat ze er administratie mee hebben wat ze niet altijd willen (want elke wasstraat krijgen ze dan als bon gedeclareerd).
A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke
Die 650,00 is ex BTW. Je kunt dus een lease auto uitzoeken met een lease tarief van 650,00 ex BTW.RaiderZ schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 17:16:
[...]
Als je een auto gaat leasen die 500,00 ex BTW kost, dan krijg je de resterende 150,00 bij je bruto salaris.
Klopt. Mijn collega kreeg een auto uit Den Haag geleverd in Emmen.Frame164 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:12:
[...]
Dat geldt niet voor iedereen. Er zijn genoeg leaseregelingen waarin nadrukkelijk staat dat je niet zelf mag onderhandelen met een dealer. Het wordt sowieso steeds lastiger omdat de grote leasemaatschappijen nog maar met een handjevol dealers werken. In het verleden werden auto's nog wel bij een dealer in de buurt van de leaserijder besteld, maar tegenwoordig kan je zomaar 100km verder worden gestuurd om je auto op te halen.
Wij mogen wel: als we een Auto bij een dealer zien, en die zit iets boven de prijsklasse van het toegestane, dan vragen aan de leasemaatschappij om met die dealer te onderhandelen om hem toch over te nemen.
Dat staat in 23.3.7 in het Handboek Loonheffingen 2024.Ugchel schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:15:
[...]
Laat ik de vraag anders stellen, wat mag je volgens de belastingdienst allemaal opvoeren als aftrekbare kosten? Er staat wel een lijstje op de site van de belastingdienst, maar gezien auto’s/merken steeds meer met abonnementen en softwarematige functies gaan doen, vroeg ik me af hoe het specifiek daarmee zat.
Maar de fiscus maakt het nooit zo letterlijk want dat kan alleen tegen haar gebruikt worden, ik verwacht niet dat je ergens gaat vinden waar de fiscus zegt: dit zijn goede voorbeelden en dit zijn voorbeelden wat niet mag. Althans niet anders dan al in 23.3.7 staat.
Ik wil graag een voorraad auto zakelijk leasen via mijn werkgever i.p.v. een nieuwe auto samenstellen en dan leasen. Nu ben ik benieuwd of het ook voordeliger is voor mijn leasebudget om een voorraad auto te leasen die al bijvoorbeeld 3.000 km op de teller heeft en 7 maanden oud is. Is hierdoor de leaseprijs lager dan een auto die je nieuw samenstelt en laat bestellen bij via de leasemaatschappij?
Vraag me af of je LM dit wil. Maar goed, daar kun je achter komen.BMS080 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:57:
Ik wil graag een voorraad auto zakelijk leasen via mijn werkgever i.p.v. een nieuwe auto samenstellen en dan leasen. Nu ben ik benieuwd of het ook voordeliger is voor mijn leasebudget om een voorraad auto te leasen die al bijvoorbeeld 3.000 km op de teller heeft en 7 maanden oud is. Is hierdoor de leaseprijs lager dan een auto die je nieuw samenstelt en laat bestellen bij via de leasemaatschappij?
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Mijn werkgever biedt de optie om voorraadauto te kiezen dus we zullen het zienInspired schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 21:09:
[...]
Vraag me af of je LM dit wil. Maar goed, daar kun je achter komen.
@BMS080 Je kunt ook de leasemaatschappij vragen wat ze hebben staan. Er komen namelijk ook auto's terug en die gaan dan weer de lease in. Een voorraad auto bij een dealer is een nieuwe auto die al besteld is en direct te verkopen is (letterlijk op voorraad staat).
Een auto van 7 maanden oud met 3k km is 2e hands.
Ik wil een auto met een aantal specifieke opties die nu in een duurdere pakket zijn opgenomen. Plus ik wil niet 6 maanden moeten wachten voordat hij is gebouwd.jongetje schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 21:45:
@BMS080 Je kunt ook de leasemaatschappij vragen wat ze hebben staan. Er komen namelijk ook auto's terug en die gaan dan weer de lease in. Een voorraad auto bij een dealer is een nieuwe auto die al besteld is en direct te verkopen is (letterlijk op voorraad staat).
Dan moet je werkgever/wagenparkbeheerder een leasemaatschappij zoeken die die (2e hands) auto aan je werkgever wilt leasen.BMS080 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 23:11:
[...]
Ik wil een auto met een aantal specifieke opties die nu in een duurdere pakket zijn opgenomen. Plus ik wil niet 6 maanden moeten wachten voordat hij is gebouwd.
[ Voor 3% gewijzigd door jongetje op 21-06-2024 06:47 ]
Je hebt 2 dingenBMS080 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:57:
Voorraad auto's en occasion lease
Voorraad auto's zijn auto's die de importeur/dealer in grotere getalen naar Nederland haalt. Vaak vullen ze hiermee productie slots op en zijn het standaard configuraties waardoor de prijs wat aantrekkelijker kan zijn.
Occasionslease zijn auto's die terug zijn gekomen maar nog niet aan de jaren/km zitten
Leasemaatschappijen proberen deze dan alsnog te leasen ipv al te verkopen. De leasevoorwaarden kunnen dan idd wel wat gunstiger zijn
Ik weet dat bij ons occasionlease niet is toegestaan dus dat moet je wel met je werkgever overleggen
Als er iets ondoorzichtig is, is het wel de prijsstelling van leaseauto's. Er zit maar een heel dun verband tussen prijs van de auto en de leasebedrag. Ik heb ooit een Mercedes C-klasse gehad die per maand goedkoper was dan een Ford Mondeo die in aanschaf veel goedkoper was.BMS080 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:57:
Dus of zo'n auto met 3000km voordeliger is hangt af van heel veel factoren. Als het een heel populair model is zal het gewoon voor het reguliere bedrag worden geleverd. 3000km is immers gewoon niet voor een leaseauto. Dat rij je in een maand.
Klopt je hemt helemaal gelijk. Het hangt af van veel factoren. 3000km is tevens best weinig voor een leaseauto.Frame164 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 16:26:
[...]
Als er iets ondoorzichtig is, is het wel de prijsstelling van leaseauto's. Er zit maar een heel dun verband tussen prijs van de auto en de leasebedrag. Ik heb ooit een Mercedes C-klasse gehad die per maand goedkoper was dan een Ford Mondeo die in aanschaf veel goedkoper was.
Dus of zo'n auto met 3000km voordeliger is hangt af van heel veel factoren. Als het een heel populair model is zal het gewoon voor het reguliere bedrag worden geleverd. 3000km is immers gewoon niet voor een leaseauto. Dat rij je in een maand.
Ik weet niet of mijn vraag hier thuis hoort of ergens ander maar kon geen (recente) discussie vinden:
Ik kan een nieuwe lease auto uitkiezen en heb een behoorlijk budget, dus zoek in de klasse BMW5, BMWX3, Audi Q6/Q8/A6Etron, Zeekr001, XC60. Probleem daarbij is dat dit mij ongeveer tusen de 800-900 netto gaat kosten. Mobiliteitsbudget bestaat niet, maar als niet voor lease gaat krijg je bruto 300.
Ik heb gekeken of dit prive goedkoper kan, en dan heb ik als vergelijk een BMW5 van 2021 gepakt van rond de EUR35K. De grootste kosten post is de afschrijving van EUR550 p/m omdat ik 35-40K per jaar maak, daar komt dannog de verzekering 150, belasting 100, onderhoud 150, benzine 150 bij en uiteraard gemiste rendement van de EUR 35K.
Maar heb ook wel moeite met EUR900 p/m netto bijtelling, maar prive een auto is niet rendeabel met zoveel kilometers (reiskosten is beperkt, 200 p/m). Met mijn salaris kan ik het wel hebben =/- 8000 netto zonder bijtelling, maar het voelt alsnog best veel (een maand huur voor de meeste mensen). Aan de andere kant een eigen auto, een middenklasse, kost je in totaal sowieso ook weer rond de 500-600. Dus dan heb je het over een meerprijs van 300 (ik weet het ik probeer het voor mezelf goed te praten een beetje)
Ja, een goedkopere auto is een optie, maar heb altijd in een Duitse gereden en ben wel aan kwaliteit en comfort gehecht. Nu rij ik een electrische SUV met een bijtelling van ongeveer EUR 600.
Zijn er anderen die in een zelfde situatie hebben gezeten of hebben jullie andere ideeen of tips waar ik niet aan gedacht hebben?
Ik kan een nieuwe lease auto uitkiezen en heb een behoorlijk budget, dus zoek in de klasse BMW5, BMWX3, Audi Q6/Q8/A6Etron, Zeekr001, XC60. Probleem daarbij is dat dit mij ongeveer tusen de 800-900 netto gaat kosten. Mobiliteitsbudget bestaat niet, maar als niet voor lease gaat krijg je bruto 300.
Ik heb gekeken of dit prive goedkoper kan, en dan heb ik als vergelijk een BMW5 van 2021 gepakt van rond de EUR35K. De grootste kosten post is de afschrijving van EUR550 p/m omdat ik 35-40K per jaar maak, daar komt dannog de verzekering 150, belasting 100, onderhoud 150, benzine 150 bij en uiteraard gemiste rendement van de EUR 35K.
Maar heb ook wel moeite met EUR900 p/m netto bijtelling, maar prive een auto is niet rendeabel met zoveel kilometers (reiskosten is beperkt, 200 p/m). Met mijn salaris kan ik het wel hebben =/- 8000 netto zonder bijtelling, maar het voelt alsnog best veel (een maand huur voor de meeste mensen). Aan de andere kant een eigen auto, een middenklasse, kost je in totaal sowieso ook weer rond de 500-600. Dus dan heb je het over een meerprijs van 300 (ik weet het ik probeer het voor mezelf goed te praten een beetje)
Ja, een goedkopere auto is een optie, maar heb altijd in een Duitse gereden en ben wel aan kwaliteit en comfort gehecht. Nu rij ik een electrische SUV met een bijtelling van ongeveer EUR 600.
Zijn er anderen die in een zelfde situatie hebben gezeten of hebben jullie andere ideeen of tips waar ik niet aan gedacht hebben?
Hoeveel van die kilometers (35-40KKM) rijd je zakelijk?icarus007 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:02:
Ik weet niet of mijn vraag hier thuis hoort of ergens ander maar kon geen (recente) discussie vinden:
De mensen met (hele) dure leaseauto's rijden hem vaak niet privé.icarus007 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:02:
Als je voor een stuk minder dan 900euro een privé auto kunt rijden dan is dat natuurlijk ook een optie. Dan hoef je met de leaseauto helemaal niet meer op de cataloguswaarde te letten. Als je partner ook een auto heeft is de keuze nog makkelijker kun je daarin jullie privé km's maken (en eventueel een luxere auto voor kopen).
Ik rij ongeveer 25.000 zakelijk. Partner heeft wel een kleine auto, kan op zich, maar lastig met lange ritten en/of vakantie.
Ik zou mischien de auto zakelijk kunnen gebruiken, een prive auto erbij kopen (BMW5). De afschrijving zal dan niet erg hard gaan omdat de kilometers zakken van 40K naar 15K.
Ik zit dan wel met 3 autos voor de deur, wat ook niet optimaal is, maar wel weer een extra alternatief.
Kan mischien ook een stapje terug naar BMW 3 Serie en wel prive rijden. Die komt op 700 netto.
Even verder puzzelen denk ik.
Ik zou mischien de auto zakelijk kunnen gebruiken, een prive auto erbij kopen (BMW5). De afschrijving zal dan niet erg hard gaan omdat de kilometers zakken van 40K naar 15K.
Ik zit dan wel met 3 autos voor de deur, wat ook niet optimaal is, maar wel weer een extra alternatief.
Kan mischien ook een stapje terug naar BMW 3 Serie en wel prive rijden. Die komt op 700 netto.
Even verder puzzelen denk ik.
icarus007 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:02:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Waarom 3 auto's? Die van je vriendin vervang je voor een grotere/luxere auto waarmee je ook op vakantie gaat. Jij gaat naar je werk in de zakelijke auto en privé ritten doe je in de privé auto (die waar je vriendin in rijdt).icarus007 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:07:
Ik zit dan wel met 3 autos voor de deur, wat ook niet optimaal is
[ Voor 4% gewijzigd door jongetje op 27-06-2024 12:29 ]
En accepteren dat je een rittenregistratie moet gaan bijhouden.
Meestal is dit niet goedkoper. Als leasemaatschappij zijn we gebonden aan de prijs van die auto die je wil hebben. Het is blijkbaar een model/uitvoering met wat opties, want ik je latere post zie ik dat je een x aantal wensen hebt, waar die auto aan voldoet. De dealer zal dit ook weten, dus prijs gaat wat omhoog, want 'uniek model etc.'.BMS080 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:57:
Als een leasemaatschappij die auto identiek voor je zouden bestellen, verwacht ik dat hij goedkoper is in de lease dan de voorraadauto. Vooral als het een merk is waar wat ondersteuning op zit middels korting, dat gaat namelijk van de catalogusprijs af. Feitelijk is het zo dat een dealer kan vragen wat ze willen voor een auto die gekentekend is met kilometers, maar voor een te bestellen auto gebonden zijn aan de prijslijst van de importeur.
Leaseadviseur - Elektrische voertuigenfanaat
Icarus007 heeft het over een partner, niet specifiek vriendinjongetje schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:28:
[...]
Waarom 3 auto's? Die van je vriendin vervang je voor een grotere/luxere auto waarmee je ook op vakantie gaat. Jij gaat naar je werk in de zakelijke auto en privé ritten doe je in de privé auto (die waar je vriendin in rijdt).
Voor wat betreft de oplossing denk ik echter wel in deze hoek. Overigens is 900 euro netto bijtelling gekoppeld aan een auto met fiscale waarde van € 100.000. Enkel de X5 op dit moment van de auto's die je noemt, komt daar op uit, of je moet de configuratie wel helemaal volproppen met opties. Kan natuurlijk.
Ik zou persoonlijk de zakelijke auto, als je die niet privé gaat rijden, gewoon binnen je leasebudget houden zodat je daar niets aan bij hoeft te betalen, maar dusdanig dat je ooit kunt besluiten hem alsnog privé te gaan rijden (kan per kalenderjaar). Privé dan gewoon een degelijke auto waar je je partner in laat rijden en deze verder voor privé ritten doen.
In je zakelijke auto een verklaring niet-privé rijden aanvragen en desnoods op eigen initiatief een track & trace laten inbouwen (kan lachend met jouw salaris), zodat je niet zit te ouwehoeren met een excelletje of schriftje voor je ritten.
Er zijn tegenwoordig ook zat appjes waarmee je een sluitende ritregistratie kan bijhoudenRobBouman schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 14:58:
[...]
Icarus007 heeft het over een partner, niet specifiek vriendin
Voor wat betreft de oplossing denk ik echter wel in deze hoek. Overigens is 900 euro netto bijtelling gekoppeld aan een auto met fiscale waarde van € 100.000. Enkel de X5 op dit moment van de auto's die je noemt, komt daar op uit, of je moet de configuratie wel helemaal volproppen met opties. Kan natuurlijk.
Ik zou persoonlijk de zakelijke auto, als je die niet privé gaat rijden, gewoon binnen je leasebudget houden zodat je daar niets aan bij hoeft te betalen, maar dusdanig dat je ooit kunt besluiten hem alsnog privé te gaan rijden (kan per kalenderjaar). Privé dan gewoon een degelijke auto waar je je partner in laat rijden en deze verder voor privé ritten doen.
In je zakelijke auto een verklaring niet-privé rijden aanvragen en desnoods op eigen initiatief een track & trace laten inbouwen (kan lachend met jouw salaris), zodat je niet zit te ouwehoeren met een excelletje of schriftje voor je ritten.
Ik heb ook 'verklaring geen privé' en gebruik de CTA ritregistratie app (android).
Ff starten bij wegrijden, bij aankomst op volgende drukken en huidige km stand invullen en bestemming uit adresboek pakken en klaar.
Als de blauwe vrienden erom komen is het met 2 klikken export naar excel en klaar.
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
De 900 is inclusief eigen bijdrage, de fiscale waarde van auto inclusief opties, is 85-90K voor BMW5RobBouman schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 14:58:
[...]
Icarus007 heeft het over een partner, niet specifiek vriendin
Ik heb geen zin excel, dus zal wel een ritten registratie app of module worden, als ik voor die optie ga. En een grotere auto prive dan wat we nu hebben als stadsauto.
Met zo’n nettoloon maak je je toch absoluut geen zorgen om die paar honderd voor een knappe wagen? Helemaal als het alternatief nauwelijks minder kost.
Maar goed, blijft heel erg persoonlijk. Dus eigenlijk heeft het ook weinig zin om hier te vragen wat wij ervan vinden. Autorijden in Nederland is sowieso peperduur.
Maar goed, blijft heel erg persoonlijk. Dus eigenlijk heeft het ook weinig zin om hier te vragen wat wij ervan vinden. Autorijden in Nederland is sowieso peperduur.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Degene boven jouw reactie noemt de CTA app, daar heb ik even vluchtig naar gekeken. Dat lijkt me best een interessante die sowieso voor een deel gratis is (kun je 10 ritten per keer naar excel exporteren), betaald zal dat vrijgegeven worden verder.icarus007 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 19:54:
[...]
De 900 is inclusief eigen bijdrage, de fiscale waarde van auto inclusief opties, is 85-90K voor BMW5
Ik heb geen zin excel, dus zal wel een ritten registratie app of module worden, als ik voor die optie ga. En een grotere auto prive dan wat we nu hebben als stadsauto.
Ben benieuwd naar welke auto je keuze op valt.
.
[ Voor 99% gewijzigd door kwtemp874 op 28-06-2024 17:33 ]
Heb je ook wel gelijk in, maar je moet ergens ook de grens trekken, en wat ik merk is dat die grens nu elke keer wordt opgeschoven. Vond eerst mijn hudige netto bijtelling ook best fors voor een EV. Maar nu ik aan dat bedrag gewend ben, ga ik er weer een paar honder euro overheen.JanHenk schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 21:02:
Met zo’n nettoloon maak je je toch absoluut geen zorgen om die paar honderd voor een knappe wagen? Helemaal als het alternatief nauwelijks minder kost.
Maar als je het heel oppervlakking bekijkt; je betaalt rond EUR 600-700 bijtelling voor autos vanaf 60K-tot 70K.
Voor je "droom" auto EUR 200 extra is dan mischien niet gigantisch veel ....... maar in totaal tikt het wel aan.
Maar dank voor meedenken en adviezen, altijd goed om meningen en ideen van anderen te lezen.
Is dat mobiliteitsbijdrage niet te onderhandelen? Best vreemd dat je een auto van €1500-€2000 per maand mag rijden, maar als je dat niet doet je dan maar €300 uitgekeerd krijgt. Voor beide partijen is hier serieus iets te halen.
Als je dat omhoog kan onderhandelen kan je misschien wel iets leuks kopen.
Als je dat omhoog kan onderhandelen kan je misschien wel iets leuks kopen.
Knip ff naar keuze leaseauto topic
[ Voor 97% gewijzigd door Csotranme op 07-07-2024 01:34 ]
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Vraagje, ik heb vanaf deze maand een auto van de zaak en gezegd dat ik m privé wil rijden. Echter twijfel ik wel of ik überhaupt genoeg meters ga maken voor privé gebruik. Kan ik dit dan vanaf 1 januari weer uitzetten en komende 6 maanden aankijken hoeveel ik m privé gebruik? Het betreft ook en shortlease (12 maanden) auto
[ Voor 3% gewijzigd door RaiderZ op 07-07-2024 11:26 ]
Het correct 'in- en uitschakelen' van privé kilometers boven de 500 km (naar rato per jaar) lees: bijtelling rijden, kan elk kalender jaar óf bij een nieuw arbeidscontract (lees andere werkgever).RaiderZ schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:25:
Vraagje, ik heb vanaf deze maand een auto van de zaak en gezegd dat ik m privé wil rijden. Echter twijfel ik wel of ik überhaupt genoeg meters ga maken voor privé gebruik. Kan ik dit dan vanaf 1 januari weer uitzetten en komende 6 maanden aankijken hoeveel ik m privé gebruik? Het betreft ook en shortlease (12 maanden) auto
Incorrect inschakelen van privékilometers kan door meer dan 500 km (naar rato per jaar) te rijden en dan het hele jaar aan bijtelling te moeten betalen
Enige is, dat je werkgever hieraan wel wil meedenken. Dus dat even navragen en op de mail laten zetten en op tijd ook laten aanpassen door je WG voor 1 januari.
Kalenderjaar wordt gezien vanaf 1 januari toch en niet vanaf het moment dat ik de auto in lease heb? Of lees ik het nu verkeerdTrue schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:30:
[...]
Het correct 'in- en uitschakelen' van privé kilometers boven de 500 km (naar rato per jaar) lees: bijtelling rijden, kan elk kalender jaar óf bij een nieuw arbeidscontract (lees andere werkgever).
Incorrect inschakelen van privékilometers kan door meer dan 500 km (naar rato per jaar) te rijden en dan het hele jaar aan bijtelling te moeten betalen![]()
Enige is, dat je werkgever hieraan wel wil meedenken. Dus dat even navragen en op de mail laten zetten en op tijd ook laten aanpassen door je WG voor 1 januari.
Ja.RaiderZ schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:40:
[...]
Kalenderjaar wordt gezien vanaf 1 januari toch en niet vanaf het moment dat ik de auto in lease heb? Of lees ik het nu verkeerd
Wikipedia: Kalenderjaar
edit met bronvermelding:
Dat staat ook wel in: 23.3.16 Verklaring geen privégebruik auto van: https://www.belastingdien...ndboek-loonheffingen-2024
[ Voor 25% gewijzigd door True op 07-07-2024 11:44 ]
Top bedankt, bedoel je met dit stukje: "Incorrect inschakelen van privékilometers kan door meer dan 500 km (naar rato per jaar) te rijden en dan het hele jaar aan bijtelling te moeten betalen :9" dat ik m gewoon kan rijden en als ik "per ongeluk" over de 500 heen ga dat ik dan gewoon betaal voor de 6 maanden?True schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:42:
[...]
Ja.
Wikipedia: Kalenderjaar
edit met bronvermelding:
Dat staat ook wel in: 23.3.16 Verklaring geen privégebruik auto van: https://www.belastingdien...ndboek-loonheffingen-2024
Per ongeluk bestaat niet bij de fiscus. Als ik het goed heb krijgt je WG krijgt een naheffing voor de bijtelling die gaan ze dan ook bij jou doorbelasten (goh). Mogelijk krijg jij of je WG een boete voor de overtreding. Let op dat je maar 250 km privé mag met als je juli-december de auto zonder bijtelling rijdt.RaiderZ schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:45:
[...]
Top bedankt, bedoel je met dit stukje: "Incorrect inschakelen van privékilometers kan door meer dan 500 km (naar rato per jaar) te rijden en dan het hele jaar aan bijtelling te moeten betalen :9" dat ik m gewoon kan rijden en als ik "per ongeluk" over de 500 heen ga dat ik dan gewoon betaal voor de 6 maanden?
Ik zou mijn vingers niet willen branden aan een kielekiele geval en als je willens en wetens over die 500km gaat, maar je wel bewust fouten en kun je daar ook wel een tegenreactie op verwachten. Je WG is hier ook totaal niet gebaat bij, die krijgen met de lat van de fiscus omdat die in eerste instantie garant staan voor het feit dat jij meer/minder dan 500 km privé gaat rijden.
Als je daarvoor geen auto van de zaak beschikbaar heb gehad, dan hoef je alleen per datum dat je de auto ter beschikking hebt gekregen bijtelling te betalen. Als je daarvoor ook al een (andere) auto ter beschikking hebt gekregen dan geldt het met terugwerkende kracht tot 1 januari.RaiderZ schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:40:
[...]
Kalenderjaar wordt gezien vanaf 1 januari toch en niet vanaf het moment dat ik de auto in lease heb? Of lees ik het nu verkeerd
Verder kun je toch wel weten of je wel of niet privé gaat rijden? Die 500km is alleen maar om discussies te voorkomen als je een keertje omrijdt om naar de supermarkt te gaan oid.
Nee okay duidelijk, dus niet doenTrue schreef op zondag 7 juli 2024 @ 12:06:
[...]
Per ongeluk bestaat niet bij de fiscus. Als ik het goed heb krijgt je WG krijgt een naheffing voor de bijtelling die gaan ze dan ook bij jou doorbelasten (goh). Mogelijk krijg jij of je WG een boete voor de overtreding. Let op dat je maar 250 km privé mag met als je juli-december de auto zonder bijtelling rijdt.
Ik zou mijn vingers niet willen branden aan een kielekiele geval en als je willens en wetens over die 500km gaat, maar je wel bewust fouten en kun je daar ook wel een tegenreactie op verwachten. Je WG is hier ook totaal niet gebaat bij, die krijgen met de lat van de fiscus omdat die in eerste instantie garant staan voor het feit dat jij meer/minder dan 500 km privé gaat rijden.
Nee ik ben 1 juli begonnen dus toen ook auto gekregen van de zaak. Dus dan kan ik gewoon om 1 januari switchen naar wel of geen bijtelling. Betreft kilometers, ik ga ook motor rijden maar met huidige weer is het triestjongetje schreef op zondag 7 juli 2024 @ 13:40:
[...]
Als je daarvoor geen auto van de zaak beschikbaar heb gehad, dan hoef je alleen per datum dat je de auto ter beschikking hebt gekregen bijtelling te betalen. Als je daarvoor ook al een (andere) auto ter beschikking hebt gekregen dan geldt het met terugwerkende kracht tot 1 januari.
Verder kun je toch wel weten of je wel of niet privé gaat rijden? Die 500km is alleen maar om discussies te voorkomen als je een keertje omrijdt om naar de supermarkt te gaan oid.

Zeg ik iets doms als ik beredeneer dat een brandstofvoorschot niet nodig is als je 95% thuis laad? De laadkosten thuis kan ik declareren, en ik neem dan zelf nog 1 of 2 laadpassen om eventueel in het buitenland niet voor paal(dadjokes are the best jokes) te komen staan.
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Wie denk je dat normaal het voorschot en de daadwerkelijke kosten betaald dan?OMX2000 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:50:
Zeg ik iets doms als ik beredeneer dat een brandstofvoorschot niet nodig is als je 95% thuis laad? De laadkosten thuis kan ik declareren, en ik neem dan zelf nog 1 of 2 laadpassen om eventueel in het buitenland niet voor paal(dadjokes are the best jokes) te komen staan.
Wat is een "brandstofvoorschot"?
Nog nooit van gehoord en rij al jaren (bedrijfs)lease.
De "werkelijke"* kosten worden dan uiteraard betaald door de werkgever.
*in feite bij elektriciteit als brandstof en thuisladen de werkelijke forfaitaire kosten die hoger zijn dan de feitelijke kosten.
Hoe je daar een "voorschot" op kan nemen gaat mijn petje te boven. Je laadt of je laadt niet en dat wordt dan toch per direct afgerekend via de backoffice (thuis) of via de laadpas (openbaar).
*in feite bij elektriciteit als brandstof en thuisladen de werkelijke forfaitaire kosten die hoger zijn dan de feitelijke kosten.
Hoe je daar een "voorschot" op kan nemen gaat mijn petje te boven. Je laadt of je laadt niet en dat wordt dan toch per direct afgerekend via de backoffice (thuis) of via de laadpas (openbaar).
[ Voor 73% gewijzigd door IvoB2 op 17-07-2024 12:26 ]
Voorschot is vaak voor de berekening nodig zodat je kan zien hoeveel geld er overblijft voor de auto.
Ah op die manier.macmellow schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:27:
Voorschot is vaak voor de berekening nodig zodat je kan zien hoeveel geld er overblijft voor de auto.
Werkt dan anders dan hier want hier zit de brandstofprijs sowieso altijd in de leaseprijs vervat ongeacht hoeveel brandstof je verbruikt.
Bij een full operational lease is het voor een WG wel handig om de (verwachtte) kosten in kaart te hebben.IvoB2 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:22:
Wat is een "brandstofvoorschot"?
*in feite bij elektriciteit als brandstof en thuisladen de werkelijke forfaitaire kosten die hoger zijn dan de feitelijke kosten.![]()
Als jij een contract afsluit met 35k km/jr voor 60mnd ga jij ook 1:20 (bijv.) voor 35k /jr rijden wat dus neerkomt op zo'n €3412,50 (met €1,95/L). Als je voor die verwachtte 35k km/jr gaat laden heb je exact datzelfde maar dan voor bijv. 18 kWh/100km dus: 6300 kWh * 30ct/kWh = €1890,-.
Die kosten moet een WG wel meerekenen voor de volledige kosten als jij gaat een auto leaset.
De dilemma's die je kunt hebben is dat je thuis met een EV bijv. met 28ct/kWh zit, maar een voorschot uitgaat van een gemiddelde zakelijke prijs van bijv. 40ct/kWh of zelfs een combinatie van snelladers en thuisladers (geen idee of ze dat doen) en zodoende zelfs een hogere prijs hanteren.
Hierom kan een keuze voor auto bijv. volledig buiten de boot vallen, terwijl de praktijk (iemand rijdt maar 20k km, maar de leasecontracten worden altijd voor 35k km afgesloten) heel anders is.
Maar dit alles past wellicht wat beter in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4
Niet perse dom, maar wie denk je dat jouw stroom betaalt?OMX2000 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:50:
Dat brandsstofvoorschot is gewoon een vast bedrag om mee te rekenen zodat het leasebedrag incl. brandstond/stroom wordt berekend. Dat wordt gedaan op basis van een vaste berekening.
Wat er daadwerkelijk wordt berekend is iets anders, maar niet relevant voor de meesten. Maar jouw stroom wordt gewoon betaald door je WG. Ook als je thuis laadt. Dat gebeurt door een laadpaal die automatisch elke maand een factuur stuurt, of jij die elke maand zelf moet declareren hoeveel je geladen hebt thuis.
Of jij nu thuis laadt of op straat of bij FastNed maakt dan niet uit. Ja, het tarief verschilt, maar dat is ook als jij tankt langs de snelweg of bij de Tango in je woonwijk. Het voorschot is gewoon een gemiddelde.
Toch zal je WG een gedeelte van jouw all-in leaseprijs berekenen voor brandstof/laden. Dat is gewoon hoe je Total cost of ownership berekent. Dat jij vervolgens altijd langs de snelweg tankt wat 30% duurder is, of dat er een oorlog uitbreekt en de benzine +20% gaat is niet relevant daarvoor. Het is slechts een manier om vooraf de totalte kosten te berekenen.IvoB2 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:30:
[...]
Ah op die manier.
Werkt dan anders dan hier want hier zit de brandstofprijs sowieso altijd in de leaseprijs vervat ongeacht hoeveel brandstof je verbruikt.
Ik heb een vraag over korting(afspraken) die werkgevers kunnen krijgen via bepaalde dealers bij het bestellen van een leaseauto waardoor de leaseprijs lager kan uitvallen. Ik had een dealerofferte van een nieuw samengestelde auto gekregen van een dealer bij mij in de buurt waar ik een proefrit had gehad. Deze dealerofferte had ik naar de wagenparkbeheerder gestuurd maar zei hebben mij geadviseerd om via een andere specifieke dealer een dealerofferte aan te vragen waar ze mee samenwerken en kortingsafspraken hebben. Ik heb vervolgens een dealerofferte bij die specifieke dealer aangevraagd voor precies dezelfde auto en dezelfde opties maar de prijs is hetzelfde? Nu vraag ik mij af, wordt de korting achteraf via de Leasemaatschappij geregeld en waarom zie ik dat niet in de dealerofferte?
De offerte omvat de aanschafkosten van de auto, dan weet je wat je fiscaal mee kan rekenen (daar krijg je geen korting op bij je bijtelling)… maar je leasebedrag is heel wat anders, dat wordt bepaald door aanschafprijs, kortingen, duur van contract, winterbanden, etc …BMS080 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:29:
Ik heb een vraag over korting(afspraken) die werkgevers kunnen krijgen via bepaalde dealers bij het bestellen van een leaseauto waardoor de leaseprijs lager kan uitvallen. Ik had een dealerofferte van een nieuw samengestelde auto gekregen van een dealer bij mij in de buurt waar ik een proefrit had gehad. Deze dealerofferte had ik naar de wagenparkbeheerder gestuurd maar zei hebben mij geadviseerd om via een andere specifieke dealer een dealerofferte aan te vragen waar ze mee samenwerken en kortingsafspraken hebben. Ik heb vervolgens een dealerofferte bij die specifieke dealer aangevraagd voor precies dezelfde auto en dezelfde opties maar de prijs is hetzelfde? Nu vraag ik mij af, wordt de korting achteraf via de Leasemaatschappij geregeld en waarom zie ik dat niet in de dealerofferte?
Zoals ik het lees, zou je maand bedrag lager moeten zijn bij die voorkeursdealer. Misschien zie je dat niet terug? Als je onder je budget zit. Dan is het voor jou lood om oud ijzer, je werkgever betaalt dan mogelijk wel minder per maand.
Btw leasebedrijven krijgen standaard korting op een bepaald merk, dit zie je nooit op de offerte. Dat is handje klap tussen hun en de importeur/dealer.
[ Voor 6% gewijzigd door UTMachine op 17-07-2024 21:39 ]
Heb je wel aangegeven dat het een auto moet zijn voor WG X en eventueel via LM Y?BMS080 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:29:
Mijn ervaring is dat je dat wel zou moeten zien in de dealerofferte. (Aannemende dat je via een leasemaatschappij leaset?) De dealer gaat die auto in die configuratie inkopen en afleveren aan de LM waarbij jij die dan gaat leasen. Als de LM via die dealer de auto goedkoper kan krijgen dan ze zelf zouden bestellen ga jij dat ook in de prijs merken.
Aha oke, dus de offerte omvat de aanschafkosten.Klopt, volgens de Wagenparkbeheerder zou de leasebedrag lager moeten zijn bij die voorkeursdealer omdat er kortingsafspraken zijn.UTMachine schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:36:
[...]
De offerte omvat de aanschafkosten van de auto, dan weet je wat je fiscaal mee kan rekenen (daar krijg je geen korting op bij je bijtelling)… maar je leasebedrag is heel wat anders, dat wordt bepaald door aanschafprijs, kortingen, duur van contract, winterbanden, etc …
Zoals ik het lees, zou je maand bedrag lager moeten zijn bij die voorkeursdealer. Misschien zie je dat niet terug? Als je onder je budget zit. Dan is het voor jou lood om oud ijzer, je werkgever betaalt dan mogelijk wel minder per maand.
Btw leasebedrijven krijgen standaard korting op een bepaald merk, dit zie je nooit op de offerte. Dat is handje klap tussen hun en de importeur/dealer.
Ik moet nog van de Wagenparkbeheerder die contact zal opnemen met de leasemaatschappij de officiele leaseprijs
Ja dat heb ik aangegeven. De naam van mijn werkgever staat ook op de offerte. Op de dealerofferte is geen korting te zien, daarom vind ik het vreemd.True schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:38:
[...]
Heb je wel aangegeven dat het een auto moet zijn voor WG X en eventueel via LM Y?
Mijn ervaring is dat je dat wel zou moeten zien in de dealerofferte. (Aannemende dat je via een leasemaatschappij leaset?) De dealer gaat die auto in die configuratie inkopen en afleveren aan de LM waarbij jij die dan gaat leasen. Als de LM via die dealer de auto goedkoper kan krijgen dan ze zelf zouden bestellen ga jij dat ook in de prijs merken.
Dat is afhankelijk van de Lease regeling en de daaraan gekoppelde verzekering. Veel regelingen hebben een eigen risico van rond de 100 euro. Elke afzonderlijke schade (die groot genoeg is) kost 100 euro bij inlevering. Het risico is klein maar niet 0.Mikee007 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:15:
[...]
Klopt, met een leaseauto ben je compleet ontzorgt en heb je 0 risico qua onderhoudskosten of eventuele schade die je kan rijden.
Klopt, schades kosten zijn een afspraak tussen de werkgever en werknemer. Meestal iets van 100-300 euro per schade (indien het jouw schuld is).ELD schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:51:
[...]
Dat is afhankelijk van de Lease regeling en de daaraan gekoppelde verzekering. Veel regelingen hebben een eigen risico van rond de 100 euro. Elke afzonderlijke schade (die groot genoeg is) kost 100 euro bij inlevering. Het risico is klein maar niet 0.
Inleverschades kunnen een heel ander verhaal zijn, want zodra je hebt ingeleverd, doen veel LM het maximale schade bedrag doorbelasten. De relevante schades moet je altijd aanmelden gedurende je contract om dat te voorkomen.
Je werkgever koopt de auto niet in maar de leasemaatschappij en maakt het helemaal niet uit welk bedrag er op de offerte staat. Ik vind het ook vreemd dat je wagenparkbeheerder je bij een andere dealer dezelfde offerte laat opvragen. Bij Ayvens (voormalig Leaseplan) is de offerte alleen voor de opties die je wilt. Ayvens gaat dan zelf shoppen voor de leverende dealer. Ik moest mijn auto daarom in Amsterdam ophalen terwijl ik in Den Haag woon (en de offerte bij Wittebrug heb laten maken).BMS080 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:34:
[...]
Ja dat heb ik aangegeven. De naam van mijn werkgever staat ook op de offerte. Op de dealerofferte is geen korting te zien, daarom vind ik het vreemd.
De enige die weet waarom dit zo is, is je wagenparkbeheerder. Lijkt me een betere plek om je vraag neer te leggen dan hier...
Die snap ik. Maar stel mijn werkgever sluit een leasecontract af zonder voorschot. Redenatie, het gaat nooit gebruikt worden. Ik heb thuis een laadpaal met een MID meter, en mag/kan het verbruikte stroom van het opladen van de lease auto declareren.t14wo schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:34:
[...]
Niet perse dom, maar wie denk je dat jouw stroom betaalt?Dat doet jouw werkgever.
Dat brandsstofvoorschot is gewoon een vast bedrag om mee te rekenen zodat het leasebedrag incl. brandstond/stroom wordt berekend. Dat wordt gedaan op basis van een vaste berekening.
Wat er daadwerkelijk wordt berekend is iets anders, maar niet relevant voor de meesten. Maar jouw stroom wordt gewoon betaald door je WG. Ook als je thuis laadt. Dat gebeurt door een laadpaal die automatisch elke maand een factuur stuurt, of jij die elke maand zelf moet declareren hoeveel je geladen hebt thuis.
Of jij nu thuis laadt of op straat of bij FastNed maakt dan niet uit. Ja, het tarief verschilt, maar dat is ook als jij tankt langs de snelweg of bij de Tango in je woonwijk. Het voorschot is gewoon een gemiddelde.
Dus tankpas en voorschot is wat mij betreft overbodig. Maar misschien zie ik nog een nadeel voor de werkgever over het hoofd. En daarbij is het zo dat het declareren mag en al gefaciliteerd wordt.
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Normaliter zou je dat verrekenen met een laadpas, ook op je eigen laadpaal. Die laadpas, daar betaald de werkgever al dan geen voorschot op (ik vraag me af of ze een voorschot betalen of elke maand een rekening krijgen met de daadwerkelijke kosten. Ik ben geen wagenpark beheerder dus geen idee).OMX2000 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:01:
[...]
Die snap ik. Maar stel mijn werkgever sluit een leasecontract af zonder voorschot. Redenatie, het gaat nooit gebruikt worden. Ik heb thuis een laadpaal met een MID meter, en mag/kan het verbruikte stroom van het opladen van de lease auto declareren.
Maar maakt toch helemaal niet uit voor je leasebedrag oid of je wel of geen voorschot betaald. Of die elektra via een laadpas of met een directe declaratie wordt betaald, gaat gewoon uit de portemonnee van je werkgever.
Ik vond het ook vreemd, maar de wagenparkbeheerder zei dat er kortingsafspraken zijn met een aantal specifieke dealers.jongetje schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 08:23:
[...]
Je werkgever koopt de auto niet in maar de leasemaatschappij en maakt het helemaal niet uit welk bedrag er op de offerte staat. Ik vind het ook vreemd dat je wagenparkbeheerder je bij een andere dealer dezelfde offerte laat opvragen. Bij Ayvens (voormalig Leaseplan) is de offerte alleen voor de opties die je wilt. Ayvens gaat dan zelf shoppen voor de leverende dealer. Ik moest mijn auto daarom in Amsterdam ophalen terwijl ik in Den Haag woon (en de offerte bij Wittebrug heb laten maken).
De enige die weet waarom dit zo is, is je wagenparkbeheerder. Lijkt me een betere plek om je vraag neer te leggen dan hier...
Ik ben bang dat ik het antwoord al weet, maar doen bedrijven moeilijk als je wilt shoppen qua LM en dus af zou willen stappen van de "vaste" LM? En waarom?
Ik ben bang dat het komt doordat het voor HR (of wie het dan ook regelt) teveel moeite kost, dus nee!
Zou het graag navragen intern, maar de intern verantwoordelijke is soort van "permanent ziek". En degene die dit soort dingen over neemt is sowieso nogal werkontwijkend.
Ik ben bang dat het komt doordat het voor HR (of wie het dan ook regelt) teveel moeite kost, dus nee!
Zou het graag navragen intern, maar de intern verantwoordelijke is soort van "permanent ziek". En degene die dit soort dingen over neemt is sowieso nogal werkontwijkend.
Als jij er voor kan zorgen dat de werkgever hierdoor:barrymossel schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 20:45:
Ik ben bang dat ik het antwoord al weet, maar doen bedrijven moeilijk als je wilt shoppen qua LM en dus af zou willen stappen van de "vaste" LM? En waarom?
- goedkoper uit is
- meer of vergelijkbare zekerheid heeft
- zaken geborgd hebt
Ik heb een vraag over het berekenen van bijtelling voor de leaseauto:
Ik heb een elektrische auto samengesteld via Directlease.nl waarbij volgens de calculator rechtsboven in het scherm wordt aangegeven dat de netto bijtelling €350 euro is.
Echter als ik op de website berekenhet.nl dezelfde gegevens invul dan kom ik uit op een bedrag van €476 euro voor bijtelling.
Welke van de twee websites kan ik nou vertrouwen. €350 euro lijkt mij heel weinig en onrealistisch. Kan iemand mij hierbij helpen.
Aanvullende info:
Cataloguswaarde auto €60.000
Elektrische auto bouwjaar 2024 (bijtelling 16% over eerste 30k en daarna 22%)
Brutojaarsalaris +/- 41k
Eigen bijdrage €0 (auto valt binnen leasebudget)
Ik heb een elektrische auto samengesteld via Directlease.nl waarbij volgens de calculator rechtsboven in het scherm wordt aangegeven dat de netto bijtelling €350 euro is.
Echter als ik op de website berekenhet.nl dezelfde gegevens invul dan kom ik uit op een bedrag van €476 euro voor bijtelling.
Welke van de twee websites kan ik nou vertrouwen. €350 euro lijkt mij heel weinig en onrealistisch. Kan iemand mij hierbij helpen.
Aanvullende info:
Brutojaarsalaris +/- 41k
Bereken het geeft daar toch gewoon uitleg voor: 'Gevolgen heffingskortingen meeberekenen'BMS080 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 12:14:
Ik heb een vraag over het berekenen van bijtelling voor de leaseauto:
Aanvullende info:
Brutojaarsalaris +/- 41k
Dat doet DirectLease of zelfs de VZR calculator niet.De bijtelling van de auto van de zaak zorgt ervoor dat er belasting wordt geheven over een hoger inkomen. Als gevolg hiervan kunnen de arbeidskorting en algemene heffingskorting, die beide inkomensafhankelijk zijn, ook wijzigen. Zij zullen dan, bij bepaalde inkomens, dalen. U krijgt dan minder korting op de te betalen belasting en betaalt daardoor effectief meer belasting.
Het staat er in het resultaat dan ook bij:
Minder heffingskorting ¹ € 125
1)Door de bijtelling dalen, bij de meeste inkomens, de inkomensafhankelijke algemene heffingskorting en arbeidskorting.
Hierdoor kan het zijn dat de netto bijtelling hoger is dan alleen het belastingpercentage.
edit: aannemende dat je deze calculator gebruikt: https://www.berekenhet.nl...ing-auto-van-de-zaak.html
[ Voor 3% gewijzigd door True op 28-07-2024 12:20 ]
Gemak, schaalvoordeel, tijdswinst etc etc. Zal de WG ook weinig boeien dat jij misschien iets meer auto krijgt voor je budget.barrymossel schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 20:45:
Let op:
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1