icarus007 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:02:
Ik weet niet of mijn vraag hier thuis hoort of ergens ander maar kon geen (recente) discussie vinden:
Ik kan een nieuwe lease auto uitkiezen en heb een behoorlijk budget, dus zoek in de klasse BMW5, BMWX3, Audi Q6/Q8/A6Etron, Zeekr001, XC60. Probleem daarbij is dat dit mij ongeveer tusen de 800-900 netto gaat kosten. Mobiliteitsbudget bestaat niet, maar als niet voor lease gaat krijg je bruto 300.
Ik heb gekeken of dit prive goedkoper kan, en dan heb ik als vergelijk een BMW5 van 2021 gepakt van rond de EUR35K. De grootste kosten post is de afschrijving van EUR550 p/m omdat ik 35-40K per jaar maak, daar komt dannog de verzekering 150, belasting 100, onderhoud 150, benzine 150 bij en uiteraard gemiste rendement van de EUR 35K.
Maar heb ook wel moeite met EUR900 p/m netto bijtelling, maar prive een auto is niet rendeabel met zoveel kilometers (reiskosten is beperkt, 200 p/m). Met mijn salaris kan ik het wel hebben =/- 8000 netto zonder bijtelling, maar het voelt alsnog best veel (een maand huur voor de meeste mensen). Aan de andere kant een eigen auto, een middenklasse, kost je in totaal sowieso ook weer rond de 500-600. Dus dan heb je het over een meerprijs van 300 (ik weet het ik probeer het voor mezelf goed te praten een beetje)
Ja, een goedkopere auto is een optie, maar heb altijd in een Duitse gereden en ben wel aan kwaliteit en comfort gehecht. Nu rij ik een electrische SUV met een bijtelling van ongeveer EUR 600.
Zijn er anderen die in een zelfde situatie hebben gezeten of hebben jullie andere ideeen of tips waar ik niet aan gedacht hebben?
Ik zit met iets soortgelijks, maar ik heb op basis van mijn eigen persoonlijke overwegingen toch gekozen om het budget cash (effectief 1k netto cash t.o.v. huidige salaris) uit te keren. Het verschil met jouw overwegingen is persoonlijk van aard:
- heb verschillende soorten auto's in verschillende segmenten gereden (waaronder Duitse premium segment) en op dit moment een electrische auto waarvan de gunstige bijtelling van c.a. 7,50% binnenkort afloopt.
- De meerwaarde van het premium segment is merkbaar, maar voor mij persoonlijk vind ik dat 1k per maand netto (mislopen cash optie + bijtelling) het niet waard.
- Nu de bijtellingsregels voor electrisch bijna zo goed als afgeschaft is - electrisch rijden is qua bijtelling eigenlijk net zo duur als niet-electrisch rijden door de hoge prijs van EV's. En met 22% bijtelling heb je eigenlijk na 4 jaar zo goed als de gehele auto betaald.
Doorslaggevende reden voor mij is dat het voor mij niet belangrijk is om per se in het premium segment te rijden. En ik heb nog een tweede middenklasse auto van 10 jaar oud in bezit van een Japans merk die afgelopen jaren probleemloos dealeronderhouden is. Deze ga ik nu als primaire auto gebruiken, waardoor het vrijwel zeker is dat ik effectief meer cash ga overhouden van de uitbetaling.
De vraag is natuurlijk of de huidige prive auto (Japanse hybride) net zo probleemloos gaat rijden als het aantal km wordt opgeschroefd, maar ik heb er wel volle vertrouwen in. Maar als ik het ruim inschat verwacht ik max 100 per maand aan onderhoud uit te geven voor deze auto, wat makkelijk uit het budget van de cash optie kan na verzekering, benzine, wegenbelasting, etc, waardoor ik - naar verwachting - effectief nog steeds meer geld onderaan de streep overhoud.
Een andere belangrijke overweging is dat ik niet vaak hoef te rijden voor werk (max 2 dagen pw naar kantoor, middellange afstand = 1000 km per pm) en prive ongeveer 10 tot 12k p.j. rijd.
Verwachting is wel dat ik effectief 500 p.m. netto ga overhouden (en psychologisch maandelijks een hoger salarisstrook te zien krijg), aangezien afschrijving van de huidige prive auto effectief vrij laag zal zijn. Sterker nog, door de gekke tweedehands markt is mijn prive auto minstens net zo duur als toen ik deze 5 jaar geleden kocht.
Ik denk twee belangrijke verschillen t.o.v. jouw overwegingen om toch voor lease te gaan:
- Ik hecht geen waarde om in premium segment te rijden, maar mocht ik dat wel hebben, dan zou ik zeker voor een lease gaan. Ik zou bijvoorbeeld nooit prive VAG, BMW, Mercedes auto willen onderhouden. Ik heb tijdens de lease te vaak mankementen gezien waarvoor ik blij ben dat ik nooit voor deze kosten hoef te dragen.
- Ik heb al een redelijk goede middenklasse prive auto, weliswaar geen toeters en bellen erop, maar zuinig en betrouwbaar. Daardoor heb ik geen enorme 'investment' nodig om in deze tijd een ocassion te kopen. Als ik de huidige prijzen tweede hands markt automarkt zie, dan zou ik wellicht alsnog overwegen om te leasen.
- een ander belangrijk verschil is dat mijn uitbetaling van leasebudget aanzienlijk hoger is dan die van jou (netto +500 pm t.o.v. jouw 300 bruto p.m.)
[
Voor 5% gewijzigd door
Baze op 05-08-2024 14:56
]