Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 52 ... 58 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

demonic schreef op zondag 28 juli 2024 @ 12:23:
[...]

De leasemaatschappij weet je salaris niet, dus 350 euro is het laagst bedrag.
Als je deze gegevens bij "berekenhet" in vult en dan " gevolgen heffingskortingen mee berekenen" op "nee" zet kom je op hetzelfde bedrag uit.
Dat is wel kul want bij praktisch elke LM kun je gewoon je belastingschaal aanklikken. Dat elke fabrikant altijd lekker schermt met de laagste belastingschaal voor hun auto's (ook al gaat het in de reclame om een auto van 90k of zo) staat daar even los van.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
BMS080 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 12:14:
Ik heb een vraag over het berekenen van bijtelling voor de leaseauto:

Ik heb een elektrische auto samengesteld via Directlease.nl waarbij volgens de calculator rechtsboven in het scherm wordt aangegeven dat de netto bijtelling €350 euro is.

Echter als ik op de website berekenhet.nl dezelfde gegevens invul dan kom ik uit op een bedrag van €476 euro voor bijtelling.

Welke van de twee websites kan ik nou vertrouwen. €350 euro lijkt mij heel weinig en onrealistisch. Kan iemand mij hierbij helpen.

Aanvullende info:
Cataloguswaarde auto €60.000
Elektrische auto bouwjaar 2024 (bijtelling 16% over eerste 30k en daarna 22%)
Brutojaarsalaris +/- 41k
Eigen bijdrage €0 (auto valt binnen leasebudget)
je post is hier beter op zijn plek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMS080
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:54
True schreef op zondag 28 juli 2024 @ 12:20:
[...]

Bereken het geeft daar toch gewoon uitleg voor: 'Gevolgen heffingskortingen meeberekenen'

[...]

Dat doet DirectLease of zelfs de VZR calculator niet.
Het staat er in het resultaat dan ook bij:
Minder heffingskorting ¹ € 125

1)Door de bijtelling dalen, bij de meeste inkomens, de inkomensafhankelijke algemene heffingskorting en arbeidskorting.
Hierdoor kan het zijn dat de netto bijtelling hoger is dan alleen het belastingpercentage.

edit: aannemende dat je deze calculator gebruikt: https://www.berekenhet.nl...ing-auto-van-de-zaak.html
Ik heb inderdaad deze calculator gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMS080
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:54
twain4me schreef op zondag 28 juli 2024 @ 12:58:
[...]

[mbr] je post is hier beter op zijn plek :) [/]
Welke groep bedoel je precies :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-09 20:45
Inspired schreef op zondag 28 juli 2024 @ 12:24:
[...]

Gemak, schaalvoordeel, tijdswinst etc etc. Zal de WG ook weinig boeien dat jij misschien iets meer auto krijgt voor je budget.
Dan heb je ook niet een werkgever die meedenkt met de werknemer.

Bij mijn werkgever moet ik via de leaseportal van de standaard leasemaatschappij een aanvraag doen. Dan komt daar een maandbedrag + offerte uit en vraagt de werkgever nog bij andere leasemaatschappijen om offertes en vaak is er wel iets goedkopers.
Dit gebeurt ook als de werknemer al over het leasebedrag zit wat de werkgever betaald en dus in het stukje eigen bijdrage zit. De werkgever schiet er in dat opzicht niks mee op, maar doet het gelukkig wel. :)

Mijn eigen bijdrage ging zo €130 naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:21
larsiey schreef op zondag 28 juli 2024 @ 15:31:
[...]

Dan heb je ook niet een werkgever die meedenkt met de werknemer.

Bij mijn werkgever moet ik via de leaseportal van de standaard leasemaatschappij een aanvraag doen. Dan komt daar een maandbedrag + offerte uit en vraagt de werkgever nog bij andere leasemaatschappijen om offertes en vaak is er wel iets goedkopers.
Dit gebeurt ook als de werknemer al over het leasebedrag zit wat de werkgever betaald en dus in het stukje eigen bijdrage zit. De werkgever schiet er in dat opzicht niks mee op, maar doet het gelukkig wel. :)

Mijn eigen bijdrage ging zo €130 naar beneden.
Zal ook met de omvang van het bedrijf te maken hebben.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online

Ik heb een elektrische auto samengesteld via Directlease.nl waarbij volgens de calculator rechtsboven in het scherm wordt aangegeven dat de netto bijtelling €350 euro is.

Echter als ik op de website berekenhet.nl dezelfde gegevens invul dan kom ik uit op een bedrag van €476 euro voor bijtelling.

Welke van de twee websites kan ik nou vertrouwen. €350 euro lijkt mij heel weinig en onrealistisch. Kan iemand mij hierbij helpen.

Aanvullende info:
Brutojaarsalaris +/- 41k
TL:DR je salaris administrateur kan dit in een paar klikken voor je ophalen uit een (fatsoenlijk) salaris pakket.

Om het exact te weten kun je de volgende berekening maken:
+ Brutoloon per maand
+ Bijtelling (cataloguswaarde met de percentages / 12)
- Pensioenpremie
= grondslag loon voor loonbelasting.

Dan zoek je in deze tabel op hoeveel loonbelasting je moet betalen (meestal in de kolom <AOW leeftijd en met heffingskorting). En dan maak je de volgende som:
+ Brutoloon
- loonbelasting
= nettoloon.

Dat doe je voor de situatie met en zonder bijtelling en het verschil tussen die twee nettolonen is wat je netto betaalt voor de auto.

*als je meer onderdelen in je loon hebt die (uitgesteld)belast zijn dan kan dit wat schuiven.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online

Aanvullende info:
Brutojaarsalaris +/- 41k
Een auto van €60k met een salaris van €40k vind ik overigens behoorlijk uit verhouding.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:32

lord_fh

PS5

Vraag: mijn elektrische auto komt naar alle waarschijnlijkheid 6 december binnen /is dan klaar (kona elektric). Mijn werkgever stelt alleen in december geen auto's op naam....

Wat geldt voor de bijtellings regels: kenteken aanvraag (dus door de dealer) , of dat hij op NAAM staat?

Dat zou dan het verschil kunnen maken tussen 16% en 17% bijtelling namelijk... (en of ik ingesprek moet met m'n baas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
lord_fh schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:12:
Vraag: mijn elektrische auto komt naar alle waarschijnlijkheid 6 december binnen /is dan klaar (kona elektric). Mijn werkgever stelt alleen in december geen auto's op naam....

Wat geldt voor de bijtellings regels: kenteken aanvraag (dus door de dealer) , of dat hij op NAAM staat?

Dat zou dan het verschil kunnen maken tussen 16% en 17% bijtelling namelijk... (en of ik ingesprek moet met m'n baas)
Huh je werkgever zet niets op naam toch? Is gewoon de leasemij. Of koopt je werkgever hem?
Zo ja, dan is het idd een issue als ie pas in Januari op naam gaat.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:32

lord_fh

PS5

DennusB schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:14:
[...]

Huh je werkgever zet niets op naam toch? Is gewoon de leasemij. Of koopt je werkgever hem?
Zo ja, dan is het idd een issue als ie pas in Januari op naam gaat.
Hmm hij gaat via alphabet , wellicht staat het krom erin en bedoelt m'n werk, de leasemij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
lord_fh schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:17:
[...]

Hmm hij gaat via alphabet , wellicht staat het krom erin en bedoelt m'n werk, de leasemij.
Gewoon druk zetten op de leasemij dan : "Anders hoef ik hem niet". Zo kreeg ik 5 jaar terug m'n Tesla Model 3 nog voor 4% op 30 December ;)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:57
icarus007 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:02:
Ik weet niet of mijn vraag hier thuis hoort of ergens ander maar kon geen (recente) discussie vinden:

Ik kan een nieuwe lease auto uitkiezen en heb een behoorlijk budget, dus zoek in de klasse BMW5, BMWX3, Audi Q6/Q8/A6Etron, Zeekr001, XC60. Probleem daarbij is dat dit mij ongeveer tusen de 800-900 netto gaat kosten. Mobiliteitsbudget bestaat niet, maar als niet voor lease gaat krijg je bruto 300.

Ik heb gekeken of dit prive goedkoper kan, en dan heb ik als vergelijk een BMW5 van 2021 gepakt van rond de EUR35K. De grootste kosten post is de afschrijving van EUR550 p/m omdat ik 35-40K per jaar maak, daar komt dannog de verzekering 150, belasting 100, onderhoud 150, benzine 150 bij en uiteraard gemiste rendement van de EUR 35K.

Maar heb ook wel moeite met EUR900 p/m netto bijtelling, maar prive een auto is niet rendeabel met zoveel kilometers (reiskosten is beperkt, 200 p/m). Met mijn salaris kan ik het wel hebben =/- 8000 netto zonder bijtelling, maar het voelt alsnog best veel (een maand huur voor de meeste mensen). Aan de andere kant een eigen auto, een middenklasse, kost je in totaal sowieso ook weer rond de 500-600. Dus dan heb je het over een meerprijs van 300 (ik weet het ik probeer het voor mezelf goed te praten een beetje)

Ja, een goedkopere auto is een optie, maar heb altijd in een Duitse gereden en ben wel aan kwaliteit en comfort gehecht. Nu rij ik een electrische SUV met een bijtelling van ongeveer EUR 600.

Zijn er anderen die in een zelfde situatie hebben gezeten of hebben jullie andere ideeen of tips waar ik niet aan gedacht hebben?
Ik zit met iets soortgelijks, maar ik heb op basis van mijn eigen persoonlijke overwegingen toch gekozen om het budget cash (effectief 1k netto cash t.o.v. huidige salaris) uit te keren. Het verschil met jouw overwegingen is persoonlijk van aard:
- heb verschillende soorten auto's in verschillende segmenten gereden (waaronder Duitse premium segment) en op dit moment een electrische auto waarvan de gunstige bijtelling van c.a. 7,50% binnenkort afloopt.
- De meerwaarde van het premium segment is merkbaar, maar voor mij persoonlijk vind ik dat 1k per maand netto (mislopen cash optie + bijtelling) het niet waard.
- Nu de bijtellingsregels voor electrisch bijna zo goed als afgeschaft is - electrisch rijden is qua bijtelling eigenlijk net zo duur als niet-electrisch rijden door de hoge prijs van EV's. En met 22% bijtelling heb je eigenlijk na 4 jaar zo goed als de gehele auto betaald.

Doorslaggevende reden voor mij is dat het voor mij niet belangrijk is om per se in het premium segment te rijden. En ik heb nog een tweede middenklasse auto van 10 jaar oud in bezit van een Japans merk die afgelopen jaren probleemloos dealeronderhouden is. Deze ga ik nu als primaire auto gebruiken, waardoor het vrijwel zeker is dat ik effectief meer cash ga overhouden van de uitbetaling.

De vraag is natuurlijk of de huidige prive auto (Japanse hybride) net zo probleemloos gaat rijden als het aantal km wordt opgeschroefd, maar ik heb er wel volle vertrouwen in. Maar als ik het ruim inschat verwacht ik max 100 per maand aan onderhoud uit te geven voor deze auto, wat makkelijk uit het budget van de cash optie kan na verzekering, benzine, wegenbelasting, etc, waardoor ik - naar verwachting - effectief nog steeds meer geld onderaan de streep overhoud.

Een andere belangrijke overweging is dat ik niet vaak hoef te rijden voor werk (max 2 dagen pw naar kantoor, middellange afstand = 1000 km per pm) en prive ongeveer 10 tot 12k p.j. rijd.

Verwachting is wel dat ik effectief 500 p.m. netto ga overhouden (en psychologisch maandelijks een hoger salarisstrook te zien krijg), aangezien afschrijving van de huidige prive auto effectief vrij laag zal zijn. Sterker nog, door de gekke tweedehands markt is mijn prive auto minstens net zo duur als toen ik deze 5 jaar geleden kocht.

Ik denk twee belangrijke verschillen t.o.v. jouw overwegingen om toch voor lease te gaan:
- Ik hecht geen waarde om in premium segment te rijden, maar mocht ik dat wel hebben, dan zou ik zeker voor een lease gaan. Ik zou bijvoorbeeld nooit prive VAG, BMW, Mercedes auto willen onderhouden. Ik heb tijdens de lease te vaak mankementen gezien waarvoor ik blij ben dat ik nooit voor deze kosten hoef te dragen.
- Ik heb al een redelijk goede middenklasse prive auto, weliswaar geen toeters en bellen erop, maar zuinig en betrouwbaar. Daardoor heb ik geen enorme 'investment' nodig om in deze tijd een ocassion te kopen. Als ik de huidige prijzen tweede hands markt automarkt zie, dan zou ik wellicht alsnog overwegen om te leasen.
- een ander belangrijk verschil is dat mijn uitbetaling van leasebudget aanzienlijk hoger is dan die van jou (netto +500 pm t.o.v. jouw 300 bruto p.m.)

[ Voor 5% gewijzigd door Baze op 05-08-2024 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:28
Baze schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:47:
[...]

Ik zit met iets soortgelijks, maar ik heb op basis van mijn eigen persoonlijke overwegingen toch gekozen om het budget cash (effectief 1k netto cash t.o.v. huidige salaris) uit te keren. Het verschil met jouw overwegingen is persoonlijk van aard:
- heb verschillende soorten auto's in verschillende segmenten gereden (waaronder Duitse premium segment) en op dit moment een electrische auto waarvan de gunstige bijtelling van c.a. 7,50% binnenkort afloopt.
- De meerwaarde van het premium segment is merkbaar, maar voor mij persoonlijk vind ik dat 1k per maand netto (mislopen cash optie + bijtelling) het niet waard.
- Nu de bijtellingsregels voor electrisch bijna zo goed als afgeschaft is - electrisch rijden is qua bijtelling eigenlijk net zo duur als niet-electrisch rijden door de hoge prijs van EV's. En met 22% bijtelling heb je eigenlijk na 4 jaar zo goed als de gehele auto betaald.

Doorslaggevende reden voor mij is dat het voor mij niet belangrijk is om per se in het premium segment te rijden. En ik heb nog een tweede middenklasse auto van 10 jaar oud in bezit van een Japans merk die afgelopen jaren probleemloos dealeronderhouden is. Deze ga ik nu als primaire auto gebruiken, waardoor het vrijwel zeker is dat ik effectief meer cash ga overhouden van de uitbetaling.

De vraag is natuurlijk of de huidige prive auto (Japanse hybride) net zo probleemloos gaat rijden als het aantal km wordt opgeschroefd, maar ik heb er wel volle vertrouwen in. Maar als ik het ruim inschat verwacht ik max 100 per maand aan onderhoud uit te geven voor deze auto, wat makkelijk uit het budget van de cash optie kan na verzekering, benzine, wegenbelasting, etc, waardoor ik - naar verwachting - effectief nog steeds meer geld onderaan de streep overhoud.

Een andere belangrijke overweging is dat ik niet vaak hoef te rijden voor werk (max 2 dagen pw naar kantoor, middellange afstand = 1000 km per pm) en prive ongeveer 10 tot 12k p.j. rijd.

Verwachting is wel dat ik effectief 500 p.m. netto ga overhouden (en psychologisch maandelijks een hoger salarisstrook te zien krijg), aangezien afschrijving van de huidige prive auto effectief vrij laag zal zijn. Sterker nog, door de gekke tweedehands markt is mijn prive auto minstens net zo duur als toen ik deze 5 jaar geleden kocht.

Ik denk twee belangrijke verschillen t.o.v. jouw overwegingen om toch voor lease te gaan:
- Ik hecht geen waarde om in premium segment te rijden, maar mocht ik dat wel hebben, dan zou ik zeker voor een lease gaan. Ik zou bijvoorbeeld nooit prive VAG, BMW, Mercedes auto willen onderhouden. Ik heb tijdens de lease te vaak mankementen gezien waarvoor ik blij ben dat ik nooit voor deze kosten hoef te dragen.
- Ik heb al een redelijk goede middenklasse prive auto, weliswaar geen toeters en bellen erop, maar zuinig en betrouwbaar. Daardoor heb ik geen enorme 'investment' nodig om in deze tijd een ocassion te kopen. Als ik de huidige prijzen tweede hands markt automarkt zie, dan zou ik wellicht alsnog overwegen om te leasen.
- een ander belangrijk verschil is dat mijn uitbetaling van leasebudget aanzienlijk hoger is dan die van jou (netto +500 pm t.o.v. jouw 300 bruto p.m.)
Ik zit een beetje met hetzelfde, volgend jaar nieuwe auto leasen, maar leuke electrische "premium" zit je tegen de 70k met wat opties en dat doet zeer in de bijtelling. Ik kan leasebedrag als mobiliteit ook uitgekeerd krijgen en dan ga ik er netto een hele slok op vooruit, maar als ik via de ANWB kostencalculatie doe dan kom ik toch altijd duurder uit met een 2e hands benzine/hybride. Zeker als ik ook de aanschaf (lenen) meereken. Dus ik vermoed dat ik maar de bijtelling van dik 500/mnd zal moeten slikken, of -- en dat krijg ik niet over mijn hart - een veel goedkopere auto gaan rijden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:58
sbin schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 21:25:
[...]

Ik zit een beetje met hetzelfde, volgend jaar nieuwe auto leasen, maar leuke electrische "premium" zit je tegen de 70k met wat opties en dat doet zeer in de bijtelling. Ik kan leasebedrag als mobiliteit ook uitgekeerd krijgen en dan ga ik er netto een hele slok op vooruit, maar als ik via de ANWB kostencalculatie doe dan kom ik toch altijd duurder uit met een 2e hands benzine/hybride. Zeker als ik ook de aanschaf (lenen) meereken. Dus ik vermoed dat ik maar de bijtelling van dik 500/mnd zal moeten slikken, of -- en dat krijg ik niet over mijn hart - een veel goedkopere auto gaan rijden ;-)
En waarom geen tweedehands electrische auto?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:37
sbin schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 21:25:
[...]

Heb je wel het prijsverschil tussen uitbetalen leasebudget + bijtelling genomen?

Zelfs een simpele (doch prima) Kia Niro kost je 700 euro per maand als je hem nieuw privé rijdt (5 jaar 15K km)
Als je dan waarde hecht aan premium rijden en een auto die bij aanschaf 2 keer zo duur is kan rijden voor ongeveer €1000,- dan rijdt je alsnog relatief goedkoop.
Sowieso is de tijd van goedkoop autorijden volgens mij wel een beetje voorbij als je nieuw/jong wil rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 19:05
Hier is de kogel ook door de kerk. Lease gaat eruit en er komt een eigen auto. De combinatie plug-in of elektrisch (eis werkgever) en 7-zits (mijn eis) geeft erg weinig opties. Daarnaast hoef ik ook niet perse een nieuwe auto te rijden. Prive auto (Toyota Prius Wagon uit 2012) kost mij 560 euro per maand straks, terwijl het mij 1k bruto mobiliteitsvergoeding oplevert en 400 euro netto bijtelling scheelt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:20
@macmellow Een goedkope optie zou een Dacia Jogger voor je kunnen zijn. Die is in de dikste uitvoering 7 zits, plugin hybride €33.185,-. Moet alleen wel bij je passen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
jongetje schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 09:15:
@macmellow Een goedkope optie zou een Dacia Jogger voor je kunnen zijn. Die is in de dikste uitvoering 7 zits, plugin hybride €33.185,-. Moet alleen wel bij je passen denk ik.
Ja die heb ik wel overwogen. Zou wel wat schelen in de bijtelling, maar alsnog een dure optie omdat ik mijn mobiliteitsvergoeding volledig uitbetaald kan krijgen en ik weinig (12k) zakelijke kilometers ga maken volgend jaar. En ik vind de Prius Wagon niet mooi, maar een Jogger nog net wat minder :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
We zijn bezig met het uitzoeken van een nieuwe zakelijke lease-auto voor mijn vriendin en daar hoort ook het financiële plaatje bij uiteraard. Daarbij heb ik goed door wat een leaseauto ons netto kost maar ik wil het even afzetten tegen het zelf aanschaffen van een auto.

Nu heb ik eigenlijk geen goed vergelijkingsmateriaal wbt kosten voor een auto die veel kilometers gaat maken. Dus ik heb met behulp van de ANWB kosteninschatting-tool de volgende berekening voor ons gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uWlOye6wkqWVMvyuA-Yt9DsiCWA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pdlh9opNH9ywZaWHpXlcRQSN.png?f=fotoalbum_large
Wat er sowieso niet in zit is een verandering in de inkomsten door groei van het salaris. Dat wil ik even parkeren. Ik verwacht dat we zo'n 5 tot 10 jaar met de auto willend doen.
Mijn vragen aan jullie:
  • Heb ik alle te verwachten kosten meegenomen of mis ik iets?
  • Is de hoogte van de kosten een beetje reëel ingeschat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:17

ST10©DE

Dus.............

SirLenncelot schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:53:
We zijn bezig met het uitzoeken van een nieuwe zakelijke lease-auto voor mijn vriendin en daar hoort ook het financiële plaatje bij uiteraard. Daarbij heb ik goed door wat een leaseauto ons netto kost maar ik wil het even afzetten tegen het zelf aanschaffen van een auto.

Nu heb ik eigenlijk geen goed vergelijkingsmateriaal wbt kosten voor een auto die veel kilometers gaat maken. Dus ik heb met behulp van de ANWB kosteninschatting-tool de volgende berekening voor ons gemaakt:
[Afbeelding]
Wat er sowieso niet in zit is een verandering in de inkomsten door groei van het salaris. Dat wil ik even parkeren. Ik verwacht dat we zo'n 5 tot 10 jaar met de auto willend doen.
Mijn vragen aan jullie:
Ben je zeker over het bedrag voor verzekering? En heb je de kilometer vergoeding over alle km gedaan of alleen over de zakelijke km? En wat doe je als de auto een dag bij de garage staat voor onderhoud of reparatie?

[ Voor 3% gewijzigd door ST10©DE op 06-08-2024 11:01 ]

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:46
Ik denk dat je de restwaarde misschien wat te laag inschat. Auto's van 15 jaar oud vind je niet zomaar voor €1000,- ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
@ST10©DE Thnx, dagje geen auto hebben heb ik niet over nagedacht. Maar gooi het even op kunnen thuiswerken / auto van een van de ouders kunnen lenen.

@CVTTPD2DQ 15 jaar zit er sowieso hypothetisch bij en is exclusief de leeftijd van de auto bij aanschaf maar je hebt me wel doen nadenken. Als we 7 jaar rijden is dat 30.000 * 7 = 210.000 km op de teller. + wat er al op stond bij aanschaf. En dan ook nog de leeftijd van de auto. Dat kan natuurlijk gehaald worden met een auto maar klinkt wat optimistisch. Zeker met de rijstijl van de andere gebruiker :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12

[Afbeelding]
Mijn vragen aan jullie:
Je schat de restwaardes wel erg pessimistisch in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:51
@SirLenncelot wat voor auto moeten we aan denken? En wat voor auto zou de leaseauto worden?

Mijn gevoel en eigen ervaring zegt dat een privé auto bij 30k km per jaar niet heel snel voordeliger gaat zijn dan gewoon bijtellen zonder grote concessies te doen aan de auto.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
VidaR-9 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:20:
@SirLenncelot wat voor auto moeten we aan denken? En wat voor auto zou de leaseauto worden?

Mijn gevoel en eigen ervaring zegt dat een privé auto bij 30k km per jaar niet heel snel voordeliger gaat zijn dan gewoon bijtellen zonder grote concessies te doen aan de auto.
Kan zeker hoor, maar dan kies je best voor een 2dehands van ca 3 jaar die niet boven de 50-60k op de teller heeft, en die rij je dan tot die 250k heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aldusso
  • Niet online

[Afbeelding]
Mijn vragen aan jullie:
Restwaarde vraag ik me af. En renteverlies over je investering mis je nog (zegge 3% a 750 pj)
Onderhoud zal bij langer gebruik / hogere km wat toenemen, dus kan iets omhoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Tommie12 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:31:
[...]
Kan zeker hoor, maar dan kies je best voor een 2dehands van ca 3 jaar die niet boven de 50-60k op de teller heeft, en die rij je dan tot die 250k heeft.
Uiteraard kan het. Maar dat vind ik dan alweer snel een grote concessie tav de auto. Ouder en langer doorrijden. Als het misschien dan nog een klasse hoger zou zijn.

Daarom was ik ook wel benieuwd naar het concrete vergelijk hier.

Lease leeftijd: nieuw tot 4 jaar oud
Privé leeftijd: 3 tot 9 jaar oud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:13
Daarnaast is 7 jaar ook wel best ver vooruit kijken.
Wij zijn ook aan het kijken om de boodschappenauto te vervangen, maar wellicht nog even uitstellen. Wellicht willen we de stap naar elektrisch maken, in een paar jaar kan veel veranderen.

De eerste auto is een lease hybride, die mag nog 3.5jr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:37
VidaR-9 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:54:
[...]

Uiteraard kan het. Maar dat vind ik dan alweer snel een grote concessie tav de auto. Ouder en langer doorrijden. Als het misschien dan nog een klasse hoger zou zijn.

Als je puur financieel gaat vergelijken dan wordt je afschrijving op langere termijn natuurlijk steeds lager. Afgezien van mogelijk hogere onderhoudskosten wordt je maandbedrag daarom steeds lager.

Puur financieel gezien is een oudere auto kopen en oprijden vaak het voordeligste. Als je echter graag een jongere auto rijdt of iedere paar jaar nieuw wil rijden dan is lease waarschijnlijk zo gek nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
VidaR-9 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:54:
[...]

Lease gaat tegenwoordig ook dikwijls tot 5jaar.
Je kan voor 2dehands ook kiezen voor 4-8jaar.
En ja, je kan plannen, maar als er iets gebeurt (kind er bij of andere noden), dan kan je ook tussendoor wisselen, dat is flexibeler met een tweedehandse auto tov een nieuwe lease...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Tommie12 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:42:
[...]
Lease gaat tegenwoordig ook dikwijls tot 5jaar.
Je kan voor 2dehands ook kiezen voor 4-8jaar.
En ja, je kan plannen, maar als er iets gebeurt (kind er bij of andere noden), dan kan je ook tussendoor wisselen, dat is flexibeler met een tweedehandse auto tov een nieuwe lease...
Ik ben zelf ook fan van privé ipv lease maar dat is niet vanwege de financiën :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
VidaR-9 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:45:
[...]

Ik ben zelf ook fan van privé ipv lease maar dat is niet vanwege de financiën :+
Dan koop je toch een EQS tweedehands of zo.

Voor 66k een EQS van 2 jaar oud met amper 40k op de teller.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• macmellow

[Afbeelding]
Mijn vragen aan jullie:
Dit is mijn berekening. Puur de kosten, de opbrengsten via de werkgever staan daar los van. Volgens mij heb ik dit template ook een keer hier gevonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DCQsmKIb48dI6eSb18QiX6OAynA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eECxOzqdA9FGPysq4R2r6hwX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:52
Ik heb een lease auto die ik eind deze maand inlever. Ik weet niet of ik schade heb die gemeld moet worden, dus vraag even wat hier.

Ik ga een nieuwe auto kopen per september, dus moet opeens rekening houden met bonus systeem schadevrije jaren.

Stel dat de leasemaatschappij vind dat ik velg schade heb. Heb ik dan een probleem omdat ik dan schade gemeld krijg in het CIS register en ik op -5 kom te staan? Zou wel zuur zijn voor een klein ding. Dan betaal ik de schade liever zelf (als dat uberhaupt kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTB81
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09 12:10
TweakerVincent schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:08:
Ik heb een lease auto die ik eind deze maand inlever. Ik weet niet of ik schade heb die gemeld moet worden, dus vraag even wat hier.

Ik ga een nieuwe auto kopen per september, dus moet opeens rekening houden met bonus systeem schadevrije jaren.

Stel dat de leasemaatschappij vind dat ik velg schade heb. Heb ik dan een probleem omdat ik dan schade gemeld krijg in het CIS register en ik op -5 kom te staan? Zou wel zuur zijn voor een klein ding. Dan betaal ik de schade liever zelf (als dat uberhaupt kan).
Schade is schade, hoe klein het ook is. Zelf betalen kan in de meeste gevallen bij een leasemaatschappij ook wel.

www.tweakers.net/gallery/107938/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Hoe valt die schade in zo'n gebruiksschademeter zoals: https://www.athlon.com/nl...bij-inleveren/#acceptabel .
Soms kan het lonen om zelf de schade te laten repareren.

Of een schade bij inleveren afgaat van je schadevrijejaren weet ik zo snel niet, het lijkt mij eigenlijk niet, maar dat kan ik niet onderbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:22

Auto en verzekering staat niet op jou naam. Dus je bouwt, of verliest geen schade vrije jaren door een schade.

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Mitssz schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:31:
[...]

Auto en verzekering staat niet op jou naam. Dus je bouwt, of verliest geen schade vrije jaren door een schade.
Dat klopt niet helemaal. Ik heb een tijdje terug CIS register opgevraagd en mijn botsing van 4 jaar terug staat er gewoon in. (was toen wel WA verhaal)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTB81
Mitssz schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:31:
[...]

Dat is onjuist, je kunt tijdens een lease-periode gewoon schade-vrije jaren opbouwen. De leasemaatschappij geeft aan het eind van een lease-periode een overzicht van de schadevrije jaren door die je kunt gebruiken indien je prive gaat rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
JTB81 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:14:
[...]

Schade is schade, hoe klein het ook is. Zelf betalen kan in de meeste gevallen bij een leasemaatschappij ook wel.
Hmm, misschien mijn vriendin eens laten navragen of ze schadevrije jaren heeft. Zij heeft 2x flinke lak/deuk schade die ze zelf eenzijdig veroorzaakt had laten repareren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:22
TweakerVincent schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:44:
[...]

Dat klopt niet helemaal. Ik heb een tijdje terug CIS register opgevraagd en mijn botsing van 4 jaar terug staat er gewoon in. (was toen wel WA verhaal)
Van je lease auto? Dat zou niet mogen.
JTB81 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:44:
[...]

Dat is onjuist, je kunt tijdens een lease-periode gewoon schade-vrije jaren opbouwen. De leasemaatschappij geeft aan het eind van een lease-periode een overzicht van de schadevrije jaren door die je kunt gebruiken indien je prive gaat rijden.
Je bouwt geen schade vrije jaren op, je kunt een verklaring krijgen van de leasemaatschappij. En hiermee kan je korting krijgen bij een verzekeraar, je kunt niet magisch jaren krijgen.

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Mitssz schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 13:35:
[...]

Van je lease auto? Dat zou niet mogen.

[...]
De schade staat er gewoon in.

[ Voor 31% gewijzigd door TweakerVincent op 09-08-2024 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:58

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

JTB81 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:44:
[...]

Die moet je wel zelf vragen. Ik ga een prive auto kopen. En moest bij de afgelopen 3 maatschappijen de leaseverklaringen aanvragen.
Dan moeten die partijen wel nog bestaan. Daarvoor had ik een prive auto met max bonus malus. Dus als ik alles kwijt was, was zonde geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:22
macmellow schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 19:38:
[...]

Dit is mijn berekening. Puur de kosten, de opbrengsten via de werkgever staan daar los van. Volgens mij heb ik dit template ook een keer hier gevonden.

[Afbeelding]
Tegenwoordig zie je dat veel werkgevers de mogelijkheid bieden het leasebudget/mobiliteitsbudget uit te laten keren, maar dan kan een leaseauto toch vrijwel nooit meer uit, zoals in dit voorbeeld? Zelfs al rijd je 30k km per jaar moet het nog wel uitkunnen. Vaak zie je ook dat je de bruto/netto conversie kan doen van het mobiliteitsbudget, omdat je de zakelijke km's mag uitruilen tegen 21 eurocent.

Mobiliteitsbudget + wegvallen van bijtelling levert dan al gauw €1000 netto per maand op bij veel medewerkers. Je moet wel héél graag in een nieuwe auto willen rijden in dit geval als je bij lease blijft, of zie ik iets over het hoofd? De 'zorgeloosheid' van leasen heeft wat mij betreft vooral betrekking op snel vervangend vervoer krijgen als er iets met de auto mis is, maar hoe vaak heb je realistisch gezien nou pech?

[ Voor 8% gewijzigd door Belecthor op 09-08-2024 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Belecthor schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:20:
[...]

Tegenwoordig zie je dat veel werkgevers de mogelijkheid bieden het leasebudget/mobiliteitsbudget uit te laten keren, maar dan kan een leaseauto toch vrijwel nooit meer uit, zoals in dit voorbeeld? Zelfs al rijd je 30k km per jaar moet het nog wel uitkunnen. Vaak zie je ook dat je de bruto/netto conversie kan doen van het mobiliteitsbudget, omdat je de zakelijke km's mag uitruilen tegen 21 eurocent.

Mobiliteitsbudget + wegvallen van bijtelling levert dan al gauw €1000 netto per maand op bij veel medewerkers. Je moet wel héél graag in een nieuwe auto willen rijden in dit geval als je bij lease blijft, of zie ik iets over het hoofd? De 'zorgeloosheid' van leasen heeft wat mij betreft vooral betrekking op snel vervangend vervoer krijgen als er iets met de auto mis is, maar hoe vaak heb je realistisch gezien nou pech?
Je vergeet eigen vermogen om een auto te kopen in het segment wat je wilt/mag rijden. En als je het wilt financieren wordt het alleen maar duurder zelfs als je dit met een verhoging van hypotheek kunt regelen tegen laten we zeggen 4% i.p.v. 9% met een privélening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
[...]

Klopt. Maar veel mensen willen geen zorgen en een nieuwe auto, of zijn niet bereid om geld te sparen of te lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:43
[...]

Hangt er vanaf, want als je geld moet lenen voor een auto, dan hakt dat er flink in. Ook de verhouding zakelijk/prive, als je heel veel prive rijdt, dan kan lease nog steeds interessant zijn. Je betaalt ook voor een stukje gemak (en minder risico/gezeik bij schade of garage die niet meewerkt).

Ook verschilt het tussen prive en zakelijk lease, bij prive lease liggen alle risico’s bij jou en bij zakelijk bij je werkgever. Ik heb recent hiernaar gekeken, maar prive lease was sowieso voor mijn niet financieel interessant.

[ Voor 12% gewijzigd door UTMachine op 09-08-2024 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
True schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:45:
[...]

Je vergeet eigen vermogen om een auto te kopen in het segment wat je wilt/mag rijden. En als je het wilt financieren wordt het alleen maar duurder zelfs als je dit met een verhoging van hypotheek kunt regelen tegen laten we zeggen 4% i.p.v. 9% met een privélening.
Ja, begrijpelijk, maar goed, het is wel korte vs lange termijn denken, zeker als je maar 20k km per jaar rijdt. Die €1000 netto per maand zit feitelijk ook de afschrijving bij in. Na vier jaar heb je echt al een serieus bedrag bij elkaar gespaard en hoe minder je rijdt, hoe meer je overhoudt. Na die vier jaar heb je ook nog eens een eigen auto in bezit, in plaats van dat je de leasebak inlevert; kun je nog meer sparen, omdat de maandelijkse afschrijving dan veel lager is. Als ik die berekeningen in dit topic zie, maar ook mijn eigen cijfers doorreken, dan lijk ik wel een dief van mijn eigen portemonnee als ik zie wat ik maandelijks laat liggen met mijn huidige leaseauto.

De uitzonderingen van mensen die beslist nieuw willen rijden of geen geld gespaard hebben daargelaten. Met een gemiddelde leasebudget rijd je een nieuwe C-segment, maar tweedehands rijd je dat ook wel met het uitbetaalde mobiliteitsbudget.

Enfin, ik moet dus bijna verlengen en als ik die nieuwe prijzen van auto's zie en het afbouw beleid van de bijtelling op EV's, wordt het uitbetalen van het mobiliteitsbudget volgens mij een flinke de facto salarisverhoging.
UTMachine schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:58:
[...]

Hangt er vanaf, want als je geld moet lenen voor een auto, dan hakt dat er flink in. Ook de verhouding zakelijk/prive, als je heel veel prive rijdt, dan kan lease nog steeds interessant zijn. Je betaalt ook voor een stukje gemak (en minder risico/gezeik bij schade of garage die niet meewerkt).

Ook verschilt het tussen prive en zakelijk lease, bij prive lease liggen alle risico’s bij jou en bij zakelijk bij je werkgever. Ik heb recent hiernaar gekeken, maar prive lease was sowieso voor mijn niet financieel interessant.
Ja, maar dat gemak betaal je onder de streep behoorlijk voor. Stel ik houd €300 netto per maand over i.v.t. mijn leasebudget, dat is bijna €3600 per jaar extra salaris, €14.400 over de lease looptijd. Dat is mij wel wat gezeur bij de garage waard ;). Dat is nog buiten het budget dat je kunt sparen vanuit het mobiliteitsbudget voor regulier onderhoud/onverwachte kosten.

Goed, het punt is: vroeger was de discussie de netto bijtelling versus de absolute kosten van een privé-auto op de weg houden. Dan was leasen vrijwel altijd goedkoper. Tegenwoordig is door de uitbetaling van het mobiliteitsbudget en -voor veel medewerkers- de komst van het relatief vaak kunnen thuiswerken de berekening anders geworden en durf ik wel te stellen dat tegenwoordig leasen vaak de (veel) duurdere optie is.

[ Voor 38% gewijzigd door Belecthor op 09-08-2024 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Ik wist altijd in mijn achterhoofd wel dat lease duurder uit zou pakken dan zelf gebruikt kopen. Maar nu ik het uitreken vind ik het verschil wel erg groot. Vijf jaar geleden waren auto's aanzienlijk goedkoper en het salaris een stuk lager waardoor de bijtelling veel gunstiger uitviel. o'n 200e per maand inclusief verzekering, MRB en brandstof vonden wij toen een prima deal.
Maar nu dezelfde auto elektrisch 25% duurder is geworden en het inkomen wat gestegen valt de bijtelling bijna dubbel zo duur uit.

Dan wordt zelf kopen wel een stuk verstandiger. Nu mijn vriendin nog overtuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
Belecthor schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:03:
[...]

Ja, begrijpelijk, maar goed, het is wel korte vs lange termijn denken, zeker als je maar 20k km per jaar rijdt. Die €1000 netto per maand zit feitelijk ook de afschrijving bij in. Na vier jaar heb je echt al een serieus bedrag bij elkaar gespaard en hoe minder je rijdt, hoe meer je overhoudt. Na die vier jaar heb je ook nog eens een eigen auto in bezit, in plaats van dat je de leasebak inlevert; kun je nog meer sparen, omdat de maandelijkse afschrijving dan veel lager is. Als ik die berekeningen in dit topic zie, maar ook mijn eigen cijfers doorreken, dan lijk ik wel een dief van mijn eigen portemonnee als ik zie wat ik maandelijks laat liggen met mijn huidige leaseauto.

De uitzonderingen van mensen die beslist nieuw willen rijden of geen geld gespaard hebben daargelaten. Met een gemiddelde leasebudget rijd je een nieuwe C-segment, maar tweedehands rijd je dat ook wel met het uitbetaalde mobiliteitsbudget.

Enfin, ik moet dus bijna verlengen en als ik die nieuwe prijzen van auto's zie en het afbouw beleid van de bijtelling op EV's, wordt het uitbetalen van het mobiliteitsbudget volgens mij een flinke de facto salarisverhoging.

[...]

Ja, maar dat gemak betaal je onder de streep behoorlijk voor. Stel ik houd €300 netto per maand over i.v.t. mijn leasebudget, dat is bijna €3600 per jaar extra salaris, €14.400 over de lease looptijd. Dat is mij wel wat gezeur bij de garage waard ;). Dat is nog buiten het budget dat je kunt sparen vanuit het mobiliteitsbudget voor regulier onderhoud/onverwachte kosten.

Goed, het punt is: vroeger was de discussie de netto bijtelling versus de absolute kosten van een privé-auto op de weg houden. Dan was leasen vrijwel altijd goedkoper. Tegenwoordig is door de uitbetaling van het mobiliteitsbudget en -voor veel medewerkers- de komst van het relatief vaak kunnen thuiswerken de berekening anders geworden en durf ik wel te stellen dat tegenwoordig leasen vaak de (veel) duurdere optie is.
Klopt het mobiliteitsbudget en veel thuiswerken helpt, alleen mijn werkgever geeft dit bruto (1000 euro), dus dan is het ongeveer 850 (500 + 350 bijtelling) per maand netto voor mij, als ik niet zou leasen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:10
Zeker altijd goed idee om het sommetje te maken, toen ik hem twee jaar geleden maakt, was tweedehands prive rijden ongeveer 150 euro per maand goedkoper. Echter waren er voor mij nog teveel onzekerheden, geen idee wat brandstofprijzen gingen doen, die waren niet heel stabiel na de inval in Oekraïne. Ook de hoeveelheid zakelijke kilometers die ik ging maken waren onduidelijk, doordat ik nog veel thuis werkte na Corona. Ook wilde ik graag elektrisch en dat was tweedehands toen nog lastig. Dus voor lease gegaan, ook al was het duurder.
Als ik sommetje nu zou maken weet ik niet zeker of prive rijden nog voordeliger is, ik rij 30.000 km per jaar waarvan veel prive is. Ik kwam toen op ongeveer 40 cent per km uit, een bedrag die volgens mij niet heel gek is, dat zou bij 30.000 km per jaar 12.000 per jaar zijn. Dat is evenveel als die 1000 per maand extra inkomsten die iemand riep. Tuurlijk als je al een auto hebt, of geluk met onderhoud kan je leuk verdienen aan prive rijden.
Geen zorgen over onverwacht onderhoud, schade en dergelijke is mij ook wel wat waard.

Hoeveel km je per jaar rijdt is denk belangrijkste factor, hoe minder je rijdt des te voordeliger prive rijden wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door jouwheld op 09-08-2024 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Omdat ik toch op het tweede scherm OS zat te kijken heb ik even een aantal occasions door de ANWB calculator gehaald om te kijken wat de verschillen zijn.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dezelfde auto zelf kopen is blijkbaar duurder. Maar het kan zeer zeker goedkoper, als je mij vraagt of ik dat zou doen zou ik op dit moment nee zeggen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/60HSz1qy-qCIdIIl8uU_94KInMc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZKMZx2Ot1aJeYcHS5StSOzpi.png?f=fotoalbum_large

*Laadpaal plaatsen is niet meegenomen, eigen gebruik met PV-installatie ook niet, verhoging van MRB ook niet. En voor PHEV en BEV vraag ik mij af hoe accuraat de restwaarde zal zijn. Zware PHEVs zullen helemaal instorten met de verhoging van MRB en BEV is niet te voorspellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
True schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 21:11:
Omdat ik toch op het tweede scherm OS zat te kijken heb ik even een aantal occasions door de ANWB calculator gehaald om te kijken wat de verschillen zijn.

***members only***

Dezelfde auto zelf kopen is blijkbaar duurder. Maar het kan zeer zeker goedkoper, als je mij vraagt of ik dat zou doen zou ik op dit moment nee zeggen ;)

[Afbeelding]

*Laadpaal plaatsen is niet meegenomen, eigen gebruik met PV-installatie ook niet, verhoging van MRB ook niet. En voor PHEV en BEV vraag ik mij af hoe accuraat de restwaarde zal zijn. Zware PHEVs zullen helemaal instorten met de verhoging van MRB en BEV is niet te voorspellen.
Thanks voor het delen, mooie berekeningen. Ik snap inderdaad de huiverigheid met de onvoorspelbare variabelen zoals brandstofprijzen, politiek beleid mbt de belastingen en subsidies, dat is zeker een voordeel van een leasecontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
True schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 21:11:

***members only***

[Afbeelding]

Als je baas GEEN leaseauto zou geven, welke auto zou je dan nemen? :+ Nu zit je in een luxe positie dat je kan kiezen voor de ID7 in de lease (of iets anders). De ID7 is wel de duurste van allemaal op dit moment ;)

En ik ben er 100% mee eens, de overheid blijft draaien aan de knoppen en maakt EV/PHEV tricky om privé aan te schaffen.

[ Voor 5% gewijzigd door UTMachine op 10-08-2024 08:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

UTMachine schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 08:14:
[...]

Als je baas GEEN leaseauto zou geven, welke auto zou je dan nemen? :+ Nu zit je in een luxe positie dat je kan kiezen voor de ID7 in de lease (of iets anders). De ID7 is wel de duurste van allemaal op dit moment ;)

En ik ben er 100% mee eens, de overheid blijft draaien aan de knoppen en maakt EV/PHEV tricky om privé aan te schaffen.
Eerlijk? Dan had ik hier niet gesolliciteerd. Maar als er wel een mobiliteitsbudget was? De Corolla denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athylus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-08 12:33
Ik zit even te puzzelen hoe het nou precies werkt met het berekenen van je netto salaris. Bij mijn huidige baan verdien ik 5184 incl vakantiegeld bruto per maand en krijg ik een leasebudget van 715 euro per maand. Indien ik geen auto van de zaak neem dan krijg ik de helft van het leasebudget bruto uitgekeerd (357,50).

Volgens deze tool (https://services.vismaraet.nl/proformalite/) zou ik zonder auto van de zaak dan uitkomen op 3860 netto per maand. Dus 5184 salaris en belaste vergoeding 1 van 357,50.

Stel ik lease een auto van 515 euro per maand met fiscale waarde van 30k. Dan houd ik dus 200 euro van mijn leasebudget over, waarvan ik de helft bruto krijg uitgekeerd (100 euro dus). Dus dan vul ik 5184 salaris in, 100 euro belaste vergoeding 1 en auto van de zaak met fiscale waarde van 30k. Eigen bijdrage aftrek en niet aftrekbaar laat ik leeg. Dan houd ik 3456 netto over. Klopt die berekening?

Zo ja dan vind ik het best een goede deal eigenlijk. Voor 400 euro netto per maand een auto van de zaak plus prive rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Athylus schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:17:
Ik zit even te puzzelen hoe het nou precies werkt met het berekenen van je netto salaris. Bij mijn huidige baan verdien ik 5184 incl vakantiegeld bruto per maand en krijg ik een leasebudget van 715 euro per maand. Indien ik geen auto van de zaak neem dan krijg ik de helft van het leasebudget bruto uitgekeerd (357,50).

Volgens deze tool (https://services.vismaraet.nl/proformalite/) zou ik zonder auto van de zaak dan uitkomen op 3860 netto per maand. Dus 5184 salaris en belaste vergoeding 1 van 357,50.

Stel ik lease een auto van 515 euro per maand met fiscale waarde van 30k. Dan houd ik dus 200 euro van mijn leasebudget over, waarvan ik de helft bruto krijg uitgekeerd (100 euro dus). Dus dan vul ik 5184 salaris in, 100 euro belaste vergoeding 1 en auto van de zaak met fiscale waarde van 30k. Eigen bijdrage aftrek en niet aftrekbaar laat ik leeg. Dan houd ik 3456 netto over. Klopt die berekening?

Zo ja dan vind ik het best een goede deal eigenlijk. Voor 400 euro netto per maand een auto van de zaak plus prive rijden.
Zoals je het benoemd doe je het goed, alleen weet ik zo 1.2.3. niet of Visma Raet proforma rekening houdt met verminderde heffingskortingen of niet, ik meen van wel, maar dat zul je wel moeten terugzien als je de twee berekeningen naast elkaar houdt.

Edit: Ik heb 'm er nog even bij gepakt en Visma Raet neemt zoals ik al dacht wel netjes de verminderde heffingskortingen mee (moet ook wel bedenk ik mij nu |:( ). Je berekening klopt.

Weet je zeker dat je maar 50% van je mobiliteitsvergoeding uitbetaald krijgt (of is dat een miep van HR geweest die zegt dat je maar de helft krijgt i.v.m. belastingen (wat niet klopt))? Kun je geen woon-werk en/of werk-werk kilometers netto uitbetaald krijgen uit je mobiliteitsvergoeding?

[ Voor 14% gewijzigd door True op 12-08-2024 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:50
@Athylus neem inderdaad aan dat je dan naast de bruto vergoeding wel 21 cent p km vergoeding krijgt bij een privé auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
SirLenncelot schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:17:
Ik wist altijd in mijn achterhoofd wel dat lease duurder uit zou pakken dan zelf gebruikt kopen. Maar nu ik het uitreken vind ik het verschil wel erg groot. Vijf jaar geleden waren auto's aanzienlijk goedkoper en het salaris een stuk lager waardoor de bijtelling veel gunstiger uitviel. o'n 200e per maand inclusief verzekering, MRB en brandstof vonden wij toen een prima deal.
Maar nu dezelfde auto elektrisch 25% duurder is geworden en het inkomen wat gestegen valt de bijtelling bijna dubbel zo duur uit.

Dan wordt zelf kopen wel een stuk verstandiger. Nu mijn vriendin nog overtuigen.
Hmm, na wat navraag bij de werkgever van mijn vriendin vallen de cijfers iets minder gunstig voor zelf kopen. Uitbetaling mobiliteitsbudget is lager dan verwacht en de km vergoeding verschuift een beetje.

In een positief scenario (lage verzekering, weinig onderhoud en hogere restwaarde) levert koop 100,- per maand op. In een negatief scenario speel je quitte. Laten we gemiddeld nemen en zeggen dat voor 50,- per maand voor zakelijke lease zijn we verlost van alle zorgen die met het zelf bezitten van een auto erbij komen (en rijden we een grotere luxere auto). Dan klinkt het toch nog zo gek niet om wel te leasen.

Gelukkig hebben we nog een paar maanden om te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

SirLenncelot schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:15:
[...]

Hmm, na wat navraag bij de werkgever van mijn vriendin vallen de cijfers iets minder gunstig voor zelf kopen. Uitbetaling mobiliteitsbudget is lager dan verwacht en de km vergoeding verschuift een beetje.

In een positief scenario (lage verzekering, weinig onderhoud en hogere restwaarde) levert koop 100,- per maand op. In een negatief scenario speel je quitte. Laten we gemiddeld nemen en zeggen dat voor 50,- per maand voor zakelijke lease zijn we verlost van alle zorgen die met het zelf bezitten van een auto erbij komen (en rijden we een grotere luxere auto). Dan klinkt het toch nog zo gek niet om wel te leasen.

Gelukkig hebben we nog een paar maanden om te kiezen.
Wil je delen wat voor regeling dat dan is? Voor dit topic is het altijd interessant om te horen wat voor (andere) regelingen verschillende WGs hanteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Het mobiliteitsbudget is vast bedrag bruto 350,- per maand (niet pensioengevend)
Kilometervergoeding woon-werk is 25ct/km (2ct in wkr) en voor elke rit maar eerste 10 km eigen rekening.

Het leasebudget is 1200,- per maand (incl energie en stelpost voor laadpaal maar die is bij ons niet van toepassing)
Wij dachten eerst dat het mobiliteitsbudget zo'n 450,- bruto zou zijn (50% van leasebudget - energie) maar pakte dus net iets anders uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cupra4
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09 14:25
Mikee007 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 21:49:
[...]

Het gaat dus hierom:
[Afbeelding]

Maar ik vind het heel summier omschreven, met name de zin: En dat u daar bijvoorbeeld toezicht op houdt. ja... dat is een ruim begrip als je het mij vraagt.
Is er iemand die hiervan gebruik maakt? En wat zijn dan de voorwaarden? De werkgever moet controleren. Hoe? Welke eisen zijn daaraan verbonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
cupra4 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:22:
[...]

Is er iemand die hiervan gebruik maakt? En wat zijn dan de voorwaarden? De werkgever moet controleren. Hoe? Welke eisen zijn daaraan verbonden?
Die eisen zijn toch duidelijk?
Als dit te lastig is kun je beter een rittenadministratie bij houden, dan weet je zeker dat je veilig zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
cupra4 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:22:
[...]
De werkgever moet controleren. Hoe?
Als je als werkgever de zakelijke ritten administreert (bijvoorbeeld voor de factuur van de klant) en je vraagt op 31-12 de kilometerstand van de werknemer op dan is het verschil tussen beide het aantal privé km. Kom je op 501 dan moet je voor het hele jaar bijtelling berekenen.

Ik zou deze verantwoordelijkheid als werkgever vooral niet willen en bij de werknemer leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-07 20:24
Het blijft naar mijn mening altijd een lastig iets de rittenregistratie, daarmee bedoel ik niet het bijhouden

Het is meer dat bepaalde ritten twijfels over zijn of je ze als zakelijk of als privé moet beschouwen.
Een aantal voorbeelden:
- Een tandartsbezoek onder werktijd, je gaat vanuit je werk naar de tandarts en terug aan het werk.
- Een zakelijke lunch of diner.
- Het autowassen van je zakelijke auto, dit doe je na werktijd maar direct nadat je uit je werk komt dus niet vanuit huis.
- Je rijdt een stukje om, dit doe je om file te vermijden en daardoor tijd bespaard.
- (indien je veel op de weg zit) ga je onderweg even lunchen bij een tankstation wat niet altijd langs de snelweg ligt om vervolgens weer je rit te vervolgen.

Bovenstaand zijn zomaar een aantal voorbeelden die iedereen in de praktijk wel is tegen komt en wat mij betreft niet echt duidelijk is of je dit nu als een zakelijke of privé rit moet beschouwen.
Voor mij persoonlijk is het in ieder geval niet altijd even duidelijk.

ps. moet je overigens op je ritregistratie ook de rit duur benoemen? of is de vertrek/eindtijd voldoende? als je natuurlijk in de file staat duurt de rit die normaal 30min duurt misschien wel 60min.

[ Voor 4% gewijzigd door Mikee007 op 20-08-2024 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Ik heb het altijd geïnterpreteerd als het moet sluitend zijn en plausibel. Ik mis ook wel eens een afslag als ik naar een klant rij. En ik rij altijd via de snelste route, daar zitten soms dus naar hetzelfde adres verschillende afstanden bij.

Maar heb je op zondagmiddag bij de Efteling een bekeuring gekregen en staat die rit nergens genoteerd dan heb je wellicht een probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Mikee007 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:57:
Het blijft naar mijn mening altijd een lastig iets de rittenregistratie, daarmee bedoel ik niet het bijhouden
[...]
ps. moet je overigens op je ritregistratie ook de rit duur benoemen? of is de vertrek/eindtijd voldoende? als je natuurlijk in de file staat duurt de rit die normaal 30min duurt misschien wel 60min.
De tijd maakt niet uit, je mag 500km privé rijden, of je dat met 1 of 130kmh doet maakt niet uit.

Verder is die 1 a 2 keer tandarts privé, en kun je die 500km voor gebruiken. Omrijden vanwege file en andere zakelijke ritten zijn zakelijk. Voor tanken moet je toch ook een klein stukje omrijden, gebruik je meteen die wasstraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door TweakerVincent op 21-08-2024 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Belecthor schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:25:
Leasebudget:
€1250 incl. brandstof

Kilometrage per jaar:
40k p/j

Contractduur:
48mnd

Huidige situatie:
- Ik rijd nu een benzine station en qua ruimte is dat prima. Ik gebruik vaak de extra kofferbakruimte die een station biedt.
- Netto kosten leasen (bijtelling-teruggave) zijn momenteel netto €150 per maand. Ik verdubbel minimaal mijn netto bijtelling met een EV door de hogere bijtelling en fiscale waardes (en mazzel met het relatief lage brandstofcomponent in mijn huidige contract)

Specifieke wensen:
- Werkgever verplicht FEV.
- Iets grotere auto ivm kind
- Wekelijkse een rit van 350km retour. Laadmogelijkheid op kantoor.
- Het liefst lager in de kosten. Merk vind ik onbelangrijk, comfort en stilte aan boord vind ik erg belangrijk.

Ik heb zelf in het vizier:
- Tesla Model Y. Basis RWD. Zoiets past ruim in m'n budget, alleen ik vind dan alsnog de netto bijtelling best hoog (zo'n €300).
- Renault Scenic. Met wat opties zit je al gauw op >46k in de basisuitvoering.
- Hyundai Ioniq 5 Style. De nieuwe basisversie, helaas zonder batterijverwarming en dan is de range in de winter vrij laag.
- Hyundai Kona/Kia Niro: De nieuwe variant lijkt prima, alleen heeft een kleine kofferbak.
- Tesla Model 3. Deze is wellicht te klein ivm kinderstoeltjes en omdat het een sedan is met onhandige kofferbakopening. Wel iets beter geprijsd en daarbij vind ik de nieuwe model 3 kwalitatief goed.

Verder twijfel ik zeer sterk of ik niet gewoon een eigen ICE auto koop, omdat mijn werkgever ook een uitbetaling van het leasebudget aanbiedt. Helaas zijn de prijzen van 2e hands auto’s ook door het dak gegaan. Ik heb geen eigen oprit en het laden in mijn buurt is een onprettige ervaring, dus de stap naar een EV is iets te vroeg imo.
Ik reageer even hier omdat het in het keuze topic OT is.
Krijg je je leasebudget incl. brandstof bruto uitgekeerd? Kun je zakelijke kilometers als netto uit je budget betaald krijgen? Hoeveel zakelijke kilometers verwacht je gemiddeld per jaar te moeten rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
True schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:52:
[...]

Ik reageer even hier omdat het in het keuze topic OT is.
Krijg je je leasebudget incl. brandstof bruto uitgekeerd? Kun je zakelijke kilometers als netto uit je budget betaald krijgen? Hoeveel zakelijke kilometers verwacht je gemiddeld per jaar te moeten rijden?
Goed dat je hier reageert!

Ik kan idd het leasebudget uit laten keren, maar er gaat wel €200 af, omdat de budgetten afzonderlijk iets anders geïndexeerd zijn. Ik kan bruto-netto van de zakelijke km's idd omruilen en rijd ongeveer 20k zakelijk (10k prive). Schatting hoor, dus kan 5k km naar beneden afwijken in totaal.

Ik heb uitgerekend dat het mij ongeveer €900-€1000 netto per maand extra gaat opleveren als ik het leasebudget laat uitkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Belecthor schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:56:
[...]

Goed dat je hier reageert!

Ik kan idd het leasebudget uit laten keren, maar er gaat wel €200 af, omdat de budgetten afzonderlijk iets anders geïndexeerd zijn. Ik kan bruto-netto van de zakelijke km's idd omruilen en rijd ongeveer 20k zakelijk (10k prive). Schatting hoor, dus kan 5k km naar beneden afwijken in totaal.

Ik heb uitgerekend dat het mij ongeveer €900-€1000 netto per maand extra loon per maand gaat opleveren als ik het leasebudget laat uitkeren.
Voor €900 netto /mnd kun je privé echt een hele netto auto rijden zie hier: https://www.anwb.nl/auto/autokosten enige vraag is heb je de liquide middelen of ruimte voor een lening (privé lening of verhoging van hypotheek). En vind je dat het waard om dan geen full operational lease meer van je WG te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
True schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:00:
[...]

Voor €900 netto /mnd kun je privé echt een hele netto auto rijden zie hier: https://www.anwb.nl/auto/autokosten enige vraag is heb je de liquide middelen of ruimte voor een lening (privé lening of verhoging van hypotheek). En vind je dat het waard om dan geen full operational lease meer van je WG te krijgen.
Thanks, ja ik zag dat het inderdaad best goed mogelijk is.

Ik kan de volgende variabelen van een eigen auto wat moeilijk inschatten:
- Brandstofprijs (de overheid biedt nu een accijnzenverlaging van 20ct per liter, hoe lang nog?)
- Eventuele schade en de ontzettend gestegen kosten van reparaties die gerekend worden tegenwoordig.
- MRB en andere belastingen. Waar gaan deze heen?

Het voordeel van leasen is de consistentie in de maandelijkse kosten, alleen als die consistentie mij €300 netto per maand kost, dan vind ik dat wel gortig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Belecthor schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:08:
[...]

- Brandstofprijs (de overheid biedt nu een accijnzenverlaging van 20ct per liter, hoe lang nog?)
- Eventuele schade en de ontzettend gestegen kosten van reparaties die gerekend worden tegenwoordig.

Het voordeel van leasen is de consistentie in de maandelijkse kosten, alleen als die consistentie mij €300 netto per maand kost, dan vind ik dat wel gortig.
Als de Euro 95 E10 echt richting de €2,20 à €2,30 gaat is dat gewoon niet lang houdbaar voor heel veel mensen in Nederland. Net zoals een verhoging van de MRB. Dat is politiek gezien wel te doen bij EVs en PHEVs maar voor de meeste Nederlanders wordt dat erg zwaar. Daarbij als je bij een WG zit die wel netjes die budgetten indexeert zul je (al dan niet een jaar later) ook wel wat merken in verhogingen gebaseerd op MRB en brandstof. Ik zou wel een stukje risicocalculatie er op los laten maar meer dan 10% lijkt mij onnodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Belecthor schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:08:
[...]

Maar als je eerlijk rekent rijdt je voor die 300 euro niet iets anders. Een andere auto bedoel ik dan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Frame164 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:15:
[...]

Maar als je eerlijk rekent rijdt je voor die 300 euro niet iets anders. Een andere auto bedoel ik dan natuurlijk.
Maar het €300 minder netto inhouding én dan nog het mobiliteitsbudget ontvangen. Dus dan is het bijv. €800 bruto + €300 inhouding wat samen het minimaal €700 netto maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
True schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:15:
[...]

Als de Euro 95 E10 echt richting de €2,20 à €2,30 gaat is dat gewoon niet lang houdbaar voor heel veel mensen in Nederland. Net zoals een verhoging van de MRB. Dat is politiek gezien wel te doen bij EVs en PHEVs maar voor de meeste Nederlanders wordt dat erg zwaar. Daarbij als je bij een WG zit die wel netjes die budgetten indexeert zul je (al dan niet een jaar later) ook wel wat merken in verhogingen gebaseerd op MRB en brandstof. Ik zou wel een stukje risicocalculatie er op los laten maar meer dan 10% lijkt mij onnodig.
Ja, dat ben ik met je eens. Ik heb ook wel voldoende vertrouwen in dat het niet te hard zal gaan. Dan rest de onzekerheid van reparaties, maar goed, dat is een risico dat ik dan moet nemen.
Frame164 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:15:
[...]

Die €300 is wat ik extra aan loon overhoud. Dus stel ik krijg €1000 netto extra per maand door de uitbetaling van mijn leasebudget en een beetje tweedehands C-segment station kost mij €700 per maand incl. afschrijving, dan houd ik €300 extra loon over. Kan ik een extra keer flink van op vakantie per jaar :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
True schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:15:
[...]
Als de Euro 95 E10 echt richting de €2,20 à €2,30 gaat is dat gewoon niet lang houdbaar voor heel veel mensen in Nederland.
Toen het van 1,60 naar 1,80 ging zeiden ze dat ook. Toen werd het 1,90 en nu al een tijd 2euro en de files en drukte op de weg zijn niet afgenomen... Als je ziet hoeveel mensen voor kleine stukjes de auto pakken...

Als de overheid echt elektrisch rijden wil stimuleren moeten ze de bijtelling gaan verlagen ipv verhogen. We moeten vergroenen etc. maar mijn portemonnee wordt op dit moment dunner door elektrisch te rijden dan op benzine. Leuk allemaal subsidies en voordelen voor de kopers (ook leasemaatschappijen) maar daar merk ik niets van in de bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

jongetje schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 18:17:
[...]

Toen het van 1,60 naar 1,80 ging zeiden ze dat ook. Toen werd het 1,90 en nu al een tijd 2euro en de files en drukte op de weg zijn niet afgenomen... Als je ziet hoeveel mensen voor kleine stukjes de auto pakken...

Als de overheid echt elektrisch rijden wil stimuleren moeten ze de bijtelling gaan verlagen ipv verhogen. We moeten vergroenen etc. maar mijn portemonnee wordt op dit moment dunner door elektrisch te rijden dan op benzine. Leuk allemaal subsidies en voordelen voor de kopers (ook leasemaatschappijen) maar daar merk ik niets van in de bijtelling.
Nee bijtelling verlagen werkt niet meer EV in de hand voor alle Nederlanders. Zakelijke EVs (dus ook onze bijtellingswagen) interessant houden los van subsidies en bedrijfsbrede CO2-doelstellingen én export na lease verbieden of verminderen. Kijk maar hoeveel 4% Model 3 er dit jaar nog beschikbaar komen op de markt ik denk dat het nog niet één vierde is van wat er op kenteken gezet is in 2019.

Maar dat is denk ik een hele andere discussie voor in AWM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Je krijgt er meer EVs van op de weg en minder benzinewagens. En potentieel over 4 a 5 jaar meer op de 2e hands markt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Om meer te vergroenen zou je beter als overheid maatregelen kunnen nemen om medewerkers op de fiets te laten komen ipv met de auto. Als een overheid het financieel aantrekkelijker maakt om een kantoor in Emmen te openen ipv medewerkers vanuit Emmen te laten forensen is dat volgens mij flink verduurzamen.

Maar goed, dan hebben we hier in dit topic weer niets om erover te praten, want regelingen om autoverkopen in Nederland te stimuleren verdwijnen dan :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• macmellow
jongetje schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 18:55:
Je krijgt er meer EVs van op de weg en minder benzinewagens. En potentieel over 4 a 5 jaar meer op de 2e hands markt.
Ja tot ze allemaal geëxporteerd worden en de normale niet leasende burger niks heeft aan de bijtellingsvoordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
macmellow schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:18:
[...]

Ja tot ze allemaal geëxporteerd worden en de normale niet leasende burger niks heeft aan de bijtellingsvoordelen.
Dan heb je toch alsnog 4 a 5 jaar een schone auto op de weg gehad? En zal de auto ergens anders op de wereld minder uitstoten. De CO2 uitstoot stopt niet bij de grens.

En verder ben ik van mening dat de bijtelling met de steeds duurdere auto's best wat minder mag. Er wordt al genoeg belasting over betaald door de leasemaatschappij en de werkgever. Plus dat je de wagen krijgt ipv een mobiliteitsbudget dus er al voor betaald door geen mobiliteitsbudget uitgekeerd te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macmellow
jongetje schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 08:53:
[...]

Dan heb je toch alsnog 4 a 5 jaar een schone auto op de weg gehad? En zal de auto ergens anders op de wereld minder uitstoten. De CO2 uitstoot stopt niet bij de grens.

En verder ben ik van mening dat de bijtelling met de steeds duurdere auto's best wat minder mag. Er wordt al genoeg belasting over betaald door de leasemaatschappij en de werkgever. Plus dat je de wagen krijgt ipv een mobiliteitsbudget dus er al voor betaald door geen mobiliteitsbudget uitgekeerd te krijgen.
Ik zeg ook niet dat het niks oplevert, het zou alleen zoveel meer kunnen opleveren als er een exportrestrictie komt. Voor mijn werk ben ik zeer regelmatig in Noorwegen, daar is een exportverbod (ook makkelijker te realiseren want geen EU) en subsidie op elektrisch. Tegelijkertijd is benzine en diesel niet zo duur bij ons. Er worden dus geen burgers afgestraft voor het hebben van een ICE, en daarnaast komen er bijna alleen maar EVs op de markt die ook op de markt blijven. Lijkt mij een win/win.

Als ik in charge was had ik een dikke subsidie gegeven, die terugbetaald moet worden als je de auto exporteert binnen 10 of 15 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBK
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 26-06 11:13

BBK

Ik wil af van mijn leasecontract, 8% bijtelling operational lease van een Kia Niro EV uit 2020.
Ik heb een advertentie gepost op Marktplaats, Leaseswap en Leasevergelijker, heeft iemand nog andere websites die daadwerkelijk gebruikt worden door mensen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
macmellow schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:35:
[...]

Ik zeg ook niet dat het niks oplevert, het zou alleen zoveel meer kunnen opleveren als er een exportrestrictie komt. Voor mijn werk ben ik zeer regelmatig in Noorwegen, daar is een exportverbod (ook makkelijker te realiseren want geen EU) en subsidie op elektrisch. Tegelijkertijd is benzine en diesel niet zo duur bij ons. Er worden dus geen burgers afgestraft voor het hebben van een ICE, en daarnaast komen er bijna alleen maar EVs op de markt die ook op de markt blijven. Lijkt mij een win/win.

Als ik in charge was had ik een dikke subsidie gegeven, die terugbetaald moet worden als je de auto exporteert binnen 10 of 15 jaar.
In Oslo, en wellicht ondertussen ook in andere Noorse steden, moeten brandstofrijders betalen om de stad in te komen. Elektrische rijders niet. Dus er wordt wel degelijk gestraft. Maar het levert wel een stad op met hele schone lucht. Als je daar rondloopt besef je pas hoe gewoon we smerige lucht zijn gaan vinden. Terwijl dat helemaal niet gewoon is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
Frame164 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 18:21:
[...]

In Oslo, en wellicht ondertussen ook in andere Noorse steden, moeten brandstofrijders betalen om de stad in te komen. Elektrische rijders niet. Dus er wordt wel degelijk gestraft. Maar het levert wel een stad op met hele schone lucht. Als je daar rondloopt besef je pas hoe gewoon we smerige lucht zijn gaan vinden. Terwijl dat helemaal niet gewoon is natuurlijk.
Elektrisch betaald inderdaad minder, maar niet niks. https://www.fjellinjen.no/en/tariffs-and-toll-stations

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
SirLenncelot schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 19:09:
Om meer te vergroenen zou je beter als overheid maatregelen kunnen nemen om medewerkers op de fiets te laten komen ipv met de auto. Als een overheid het financieel aantrekkelijker maakt om een kantoor in Emmen te openen ipv medewerkers vanuit Emmen te laten forensen is dat volgens mij flink verduurzamen.

Maar goed, dan hebben we hier in dit topic weer niets om erover te praten, want regelingen om autoverkopen in Nederland te stimuleren verdwijnen dan :+
Of je doet zoals in België. Enkel voor EVs mag je nog de energie als bedrijfskost in brengen voor alle auto’s besteld na 1/7/2023.
Geen enkele werkgever biedt nog benzine of diesel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20:32
jongetje schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 08:53:
[...]

Dan is het alsnog een hard gelag, alhoewel natuurlijk heel voorspelbaar, gezien de misgelopen bijtellingsinkomsten voor de Staat. Die paar jaar schonere lucht zijn druppels op een gloeiende plaat t.o.v. het belangrijke doel van tweedehands EV's betaalbaarder maken voor de reguliere burger. Een dergelijke doorstroming waarbij mensen die lease rijden weer nieuwe EV's uitkiezen en de oude EV's doorstromen naar de tweedehands, Nederlandse markt, doet dan veel meer. Helemaal nu door de oplopende bijtelling op EV's, een deel van de zakelijke rijders weer overweegt terug te gaan naar een ICE :P

Het enige wat zoiets kan doen voorkomen, zijn strenge regels m.b.t. export van EV's die aanzienlijke fiscale voordelen hebben genoten. En dat is binnen de EU vrijwel onmogelijk gezien onze gezamenlijke Unie. Het is een 'geluk' dat de Duitsers niet zitten te wachten op EV's, anders was de export vermoedelijk nog een stuk groter geweest.

Vergeet ook niet dat je in Nederland als consument een jaar beschermd bent onder non-conformiteit. Dan valt de rekensom nóg sneller naar export naar een andere EU-lidstaat, waar dit dan niet meer van toepassing is.

[ Voor 4% gewijzigd door ZXRY op 27-08-2024 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldusso
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:24:
[...]

Of je doet zoals in België. Enkel voor EVs mag je nog de energie als bedrijfskost in brengen voor alle auto’s besteld na 1/7/2023.
Geen enkele werkgever biedt nog benzine of diesel aan.
Onzin, er zijn er nog genoeg die benzine aanbieden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Aldusso schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:05:
[...]

Onzin, er zijn er nog genoeg die benzine aanbieden
Ik ken er geen voor nieuwe bestellingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aldusso
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:30:
[...]

Dat kan, maar dat wil dan niet zeggen dat ze er niet zijn, de wereld is grote dan jouw tuin. Buiten mijn eigen werkgever ken ik er zo al 5 van collega's / bedrijven waar ik kom in Belgie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTB81
[...]

Ik wel, heb ik nu gewonnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
JTB81 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:33:
[...]

Ik wel, heb ik nu gewonnen?
De brandstof is dan niet meer fiscaal aftrekbaar. Dat verhoogt de kost per maand toch enorm, wat in de meeste gevallen betekent dat je een categorie lager kan leasen.

Noem eens een paar van die bedrijven aub.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTB81
Tommie12 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:35:
[...]

De brandstof is dan niet meer fiscaal aftrekbaar. Dat verhoogt de kost per maand toch enorm, wat in de meeste gevallen betekent dat je een categorie lager kan leasen.

Noem eens een paar van die bedrijven aub.
Ik hoef geen lijstjes te maken om jou ongelijk te bewijzen. Ik begrijp dat de meeste bedrijven over zijn op elektrisch, maar ik ken een aantal IT-partijen in het zuiden van het land waar dat zeker nog niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-07 20:24
De bijtelling voor elektrische voertuigen is in 2024 16% tot 30K.
In 2025 wordt dit 17% tot 30K.

Maar wat wordt het in 2026? Ik lees op internet diverse berichten dat de bijtelling dan hetzelfde wordt als dat van PHEV dus 22%. Is dat al definitief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Mikee007 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 20:23:

Maar wat wordt het in 2026? Ik lees op internet diverse berichten dat de bijtelling dan hetzelfde wordt als dat van PHEV dus 22%. Is dat al definitief?
Waarom? Is op dit moment nog niet zo relevant toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Mikee007 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 20:23:

Ja, zie pagina 12: https://www.rijksoverheid...ngen+belastingen+2023.pdf

De datum eerste tenaamstelling bepaalt het bijtelling tarief voor een periode van 5 jaar. Lease je dit jaar nog een nieuwe auto dan betaal je hier tot in 2029 ook de 16/22% voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
In principe is er niets definitief, als het nieuwe kabinet besluit dat de bijtelling op een bepaalde categorie (of alle) voertuigen anders wordt dan kunnen ze dit doorvoeren. Er is wel een lobby om de bijtelling voor elektrische voertuigen lager te krijgen. Als een elektrische variant nu al duurder word dan een benzine dan stagneert de verkoop van elektrische voertuigen. En milieuzones zijn alleen voor diesel auto's en busjes dus daar tref je de gemiddelde leaserijder niet mee want die rijdt al jaren geen diesel meer. En de nul-emissie zones zijn alleen voor busjes en vrachtwagens dus kun je met je personenwagen gewoon nog in.
(een slimme loodgieter/elektricien in de stad koopt daarom beter een grote stationwagen ipv een busje).

[ Voor 14% gewijzigd door jongetje op 31-08-2024 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 22:07
[...]

Zoals je weet uit vorige posts heb ik dit jaar nog een nieuwe PHEV besteld. Ik kan o.a. gerenommeerde Amerikaanse bedrijven noemen met een zetel in België welke ook dit jaar nog toestaan om een benzine/diesel voertuig te bestellen.

Het betekent niet dat je met een (EV) moraalridder te spelen ook gelijk hebt en/of kan krijgen.

Ik heb collega’s in mijn team welke in Antwerpen centrum wonen, nauwelijks parkeerplekken hebben laat staan hun voertuig kunnen laden. Zij hebben en krijgen een diesel mede vanwege de dagelijkse afstanden.
Pagina: 1 ... 52 ... 58 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1