Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 53 ... 58 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:16
Nicklazzz schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 08:51:
[...]

Zoals je weet uit vorige posts heb ik dit jaar nog een nieuwe PHEV besteld. Ik kan o.a. gerenommeerde Amerikaanse bedrijven noemen met een zetel in België welke ook dit jaar nog toestaan om een benzine/diesel voertuig te bestellen.

Het betekent niet dat je met een (EV) moraalridder te spelen ook gelijk hebt en/of kan krijgen.

Ik heb collega’s in mijn team welke in Antwerpen centrum wonen, nauwelijks parkeerplekken hebben laat staan hun voertuig kunnen laden. Zij hebben en krijgen een diesel mede vanwege de dagelijkse afstanden.
Goed, ik leer bij.
Maar heeft niks te maken met ‘moraalridder’ of niet.

https://www.traxio.be/art...-tijdens-eerste-semester#
In dit artikel staat overigens dat 85% van de bedrijfswagens ingeschreven in H12024 electrisch waren. Als je dan inrekent dat er nog auto’s uitgeleverd worden besteld voor 1/7/2024, dan zijn er zeker weinig brandstofauto’s ingeschreven door bedrijven die recent besteld zijn.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
jongetje schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 07:43:
[...]

In principe is er niets definitief, als het nieuwe kabinet besluit dat de bijtelling op een bepaalde categorie (of alle) voertuigen anders wordt dan kunnen ze dit doorvoeren. Er is wel een lobby om de bijtelling voor elektrische voertuigen lager te krijgen. Als een elektrische variant nu al duurder word dan een benzine dan stagneert de verkoop van elektrische voertuigen. En milieuzones zijn alleen voor diesel auto's en busjes dus daar tref je de gemiddelde leaserijder niet mee want die rijdt al jaren geen diesel meer. En de nul-emissie zones zijn alleen voor busjes en vrachtwagens dus kun je met je personenwagen gewoon nog in.
(een slimme loodgieter/elektricien in de stad koopt daarom beter een grote stationwagen ipv een busje).
Hier rijden al behoorlijk wat lokale aannemers en installateurs met elektrische busjes. En we hebben nog geeneens milieuzones. Het geeft het bedrijf ook een bepaalde uitstraling. Dat vergeten veel ondernemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
Belecthor schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:18:
[...]

Die €300 is wat ik extra aan loon overhoud. Dus stel ik krijg €1000 netto extra per maand door de uitbetaling van mijn leasebudget en een beetje tweedehands C-segment station kost mij €700 per maand incl. afschrijving, dan houd ik €300 extra loon over. Kan ik een extra keer flink van op vakantie per jaar :P
Is jouw leasebudget 2000 euro per maand? Als je je budget laat uitbetalen is dat bruto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Frame164 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 19:45:
[...]

Hier rijden al behoorlijk wat lokale aannemers en installateurs met elektrische busjes. En we hebben nog geeneens milieuzones. Het geeft het bedrijf ook een bepaalde uitstraling. Dat vergeten veel ondernemers.
Ik zie vaak de grotere bedrijven elektrisch rijden omdat ze op die manier aanbestedingen bij de overheid winnen in het kader van groen ondernemen.

De gemiddelde consument wil gewoon goedkoop uit zijn en maakt het echt niet uit of de werklui in een elektrische, diesel bus of stoomlocomotief rijdt. Uiteindelijk zit dit gewoon in de uurprijs verwerkt. Ik denk eerlijk gezegd dat we de co2 oorlog niet winnen door milieuzones te maken. Dan kunnen we beter de hoogovens uitzetten.

Maargoed, we gaan offtopic.

[ Voor 14% gewijzigd door jongetje op 31-08-2024 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-06 13:31
Frame164 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 19:48:
[...]

Is jouw leasebudget 2000 euro per maand? Als je je budget laat uitbetalen is dat bruto.
Hoe bedoel je? Als je een leasebudget hebt van 1000 euro en je de zakelijke km’s kunt converteren (21 cent per km worden dan netto ipv bruto) + de bijtelling van 300-400 netto niet meer betaalt, dan heb je een netto salaris van €1000 per maand meer met een uitbetaald leasebudget.

[ Voor 4% gewijzigd door Belecthor op 31-08-2024 22:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Belecthor schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 22:07:
[...]

Hoe bedoel je? Als je een leasebudget hebt van 1000 euro en je de zakelijke km’s kunt converteren (21 cent per km worden dan netto ipv bruto) + de bijtelling van 300-400 netto niet meer betaalt, dan heb je een netto salaris van €1000 per maand meer met een uitbetaald leasebudget.
Maar als jij dus 600 netto uit 21 cent krijgt komt dat neer op 34,3k kilometers per jaar. Dan gaat het echt niet lonen om zelf te voorzien in een auto, dan rijdt je gewoon te veel zakelijk.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
@Belecthor die berekening heb ik een paar weken terug voor onszelf gemaakt en gedeeld op pagina 205/206 van dit topic.

Mijn conclusie was dat het in een gunstige berekening (lage onderhoudskosten, hoge restwaarde) zo’n 100€ per maand oplevert om zelf te kopen. In een pessimistisch scenario loopt het gelijk. Voor het gemak gemiddelde genomen en geconcludeerd dat we voor 50€ per maand een luxere auto zonder eigen verantwoordelijkheden kunnen hebben.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
True schreef op zondag 1 september 2024 @ 10:33:
[...]

Maar als jij dus 600 netto uit 21 cent krijgt komt dat neer op 34,3k kilometers per jaar. Dan gaat het echt niet lonen om zelf te voorzien in een auto, dan rijdt je gewoon te veel zakelijk.
Misschien ligt het aan wat mijn werkgever aanbiedt, maar het resterende gedeelte wordt ook bruto uitgekeerd. Dus stel je krijgt 1000 euro leasebudget, je rijdt 2000 km p/m, 24000 p/j (=420 euro netto km-vergoeding bruto/netto conversie uit die 1000 euro).

Dus dan krijg je:
Bruto/netto conversie zakelijke km's bij 2000 km per maand: €420 netto,
Resterende bruto gedeelte: 580 bruto (= €290 of €365 netto per maand afhankelijk van je belastingschaal)
Wegvallen fiscale bijtelling: 300/400 euro?
Totaal = €1010 to €1185 per maand netto verschil.

Ik heb een oudere loonstrook waar je dit verschil ziet toen ik nog in een lager leasebudget zat en daar was het verschil al €850 netto per maand.

[ Voor 40% gewijzigd door Belecthor op 01-09-2024 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Belecthor schreef op zondag 1 september 2024 @ 11:22:
[...]

Misschien ligt het aan wat mijn werkgever aanbiedt, maar het resterende gedeelte wordt ook bruto uitgekeerd. Dus stel je krijgt 1000 euro leasebudget, je rijdt 2000 km p/m, 24000 p/j (=420 euro netto km-vergoeding bruto/netto conversie uit die 1000 euro). Dus dan krijg je: 420 netto, 580 bruto en je betaalt niet de fiscale bijtelling. Dan kom je uit op ruim 1000 euro netto per maand (eigenlijk is het netto zelfs meer dan 1000, maar vooral als je niet in de hogere belastingschaal zit met je salaris) met 24000 zakelijke km's per jaar.
Maar dat is een behoorlijk ander scenario dan wat jij hier: Belecthor in "Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4" voorstelde.
Ik gok even (en ik zou het kunnen narekenen) dat je met dit beleid en zakelijke 24k km/jr nog wel wat eigen geld moet bijleggen om quitte te spelen. Wellicht niet die €400 aan bijtelling + heffingskorting die jij eerder noemde, maar om iets redelijk vergelijkbaars te rijden wordt dit wel een duur grapje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
True schreef op zondag 1 september 2024 @ 11:31:
[...]

Maar dat is een behoorlijk ander scenario dan wat jij hier: Belecthor in "Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4" voorstelde.
Ik gok even (en ik zou het kunnen narekenen) dat je met dit beleid en zakelijke 24k km/jr nog wel wat eigen geld moet bijleggen om quitte te spelen. Wellicht niet die €400 aan bijtelling + heffingskorting die jij eerder noemde, maar om iets redelijk vergelijkbaars te rijden wordt dit wel een duur grapje.
Wat vind je er anders aan? Het is feitelijk hetzelfde: een leasebudget van €1000 met een zakelijke bruto/netto conversie en wegvallen van de bijtelling, zoals ik in de post hierboven iets meer in detail uitleg (kort na je post, was aan het editen toen je het bericht hier direct boven postte)

Als je een nieuwe auto wilt rijden is het inderdaad een andere rekensom, maar hetzelfde segment kan wel uit.

[ Voor 10% gewijzigd door Belecthor op 01-09-2024 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Belecthor schreef op zondag 1 september 2024 @ 11:33:
[...]

Wat vind je er anders aan? Het is feitelijk hetzelfde: een leasebudget van €1000 met een zakelijke bruto/netto conversie en wegvallen van de bijtelling, zoals ik in de post hierboven iets meer in detail uitleg.

Als je een nieuwe auto wilt rijden is het inderdaad een andere rekensom, maar hetzelfde segment kan wel uit.
Nee, want 34k of 24k zakelijke kilometers per jaar scheelt een slok op een borrel.
Maar ik zou het even doorrekenen, het is toch zondag :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
True schreef op zondag 1 september 2024 @ 11:35:
[...]

Nee, want 34k of 24k zakelijke kilometers per jaar scheelt een slok op een borrel.
Haha ok. Het is binnen ons bedrijf een behoorlijk discussiepunt. Nu de lage bijtelling van de 2019/2020 EV's weggevallen is en deze 4%/8% EV's nu langzaam ingeleverd worden, zie je dat er veel mensen overstappen naar het uitbetalen van het leasebudget en zelf een EV aanschaffen of in sommige gevallen zelfs naar diesel gaan.

Met het thuiswerken zie ik sowieso dat veel collega's niet zoveel meer autorijden; ik woon zelf wat verder van kantoor waardoor ik al gauw 20k km zakelijk moet rijden per jaar. (al zitten er collega's bij die >40k km per jaar rijden, maar dat zijn uitzonderingen).

[ Voor 5% gewijzigd door Belecthor op 01-09-2024 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Belecthor schreef op zondag 1 september 2024 @ 11:22:
[...]

Misschien ligt het aan wat mijn werkgever aanbiedt, maar het resterende gedeelte wordt ook bruto uitgekeerd. Dus stel je krijgt 1000 euro leasebudget, je rijdt 2000 km p/m, 24000 p/j (=420 euro netto km-vergoeding bruto/netto conversie uit die 1000 euro).

Dus dan krijg je:
Bruto/netto conversie zakelijke km's bij 2000 km per maand: €420 netto,
Resterende bruto gedeelte: 580 bruto (= €290 of €365 netto per maand afhankelijk van je belastingschaal)
Wegvallen fiscale bijtelling: 300/400 euro?
Totaal = €1010 to €1185 per maand netto verschil.

Ik heb een oudere loonstrook waar je dit verschil ziet toen ik nog in een lager leasebudget zat en daar was het verschil al €850 netto per maand.
Je vergeet afbouw van kortingen. De marginale druk is minimaal 49,5% dus als je in de eerste schijf valt is je resterende bruto die 290, maar bi dit lease budget zit je vaak in de 2e schijf en blijft er nog maar 44% over van de bruto uitbetaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Z___Z schreef op zondag 1 september 2024 @ 11:54:
[...]

Je vergeet afbouw van kortingen. De marginale druk is minimaal 49,5% dus als je in de eerste schijf valt is je resterende bruto die 290, maar bi dit lease budget zit je vaak in de 2e schijf en blijft er nog maar 44% over van de bruto uitbetaling.
Waarom zit je in de eerste schijf op 49,5%? De heffings- en arbeidskortingen krijg je niet op de uitbetaling van het mobiliteitsbudget (ook geen afdracht sociale verz.), maar waarom zou je dan meer dan 36,97% afdragen over het resterende bruto bedrag van het leasebudget in de eerste belastingschijf?

En wellicht valt het leasebudget in een hogere schaal, maar dat geldt in zo'n geval dan óók voor de hogere fiscale bijtelling van de auto, want blijkbaar is het basissalaris dan ook al hoog, dus maakt het voor de vergelijking niet veel uit. Vergeet niet dat het netto gedeelte van het uitbetaalde leasebedrag niet meegenomen wordt, dus de stuwing van het fiscale loon meevalt (of wellicht zelfs daalt!)

[ Voor 8% gewijzigd door Belecthor op 01-09-2024 12:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

True schreef op zondag 1 september 2024 @ 11:35:
[...]

@Belecthor zelf-quotetje zodat we geen edit missen :)

Voor het gemak en degelijkheid pak ik een Toyota Corolla station van het laatste modeljaar, dan heb ik zo dit lijstje: https://occasions.toyota....%7B%22from%22%3A125%7D%7D en maak ik even de keuze voor deze uitvoering gezien die qua prijs en kilometers redelijk bij elkaar liggen: https://occasions.toyota.nl/auto/766185909 dan kijk ik naar: https://www.anwb.nl/auto/autokosten/autokosten ga ik uit van:
  • 5 jaar bezit
  • 34k kilometers / jaar (10k privé* + 24k zakelijk)
  • €1000 mobiliteitsbudget*
*Ten eerste vind ik een mobiliteitsbudget van €1.000 een punt van discussie, ten tweede kan zeker niet iedereen de zakelijke kilometers opvoeren en hiervoor de 21ct terug krijgen (bij mijn werkgever kan dat bijvoorbeeld niet, bij mijn vorige werkgever kon dat ook niet).
Een mobiliteitsbudget van €1.000 is best aanzienlijk hoor, bij mijn werkgever (waar ik een ID.7 in bestelling heb staan) krijgt een MT-lid pas ~€925 en de functieschaal hieronder met een leaseauto krijgt nog wat minder. Ik lees zowel in dit topic als in: Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14) veel mee en mobiliteitsbudgetten worden doorgaans niet incl. brandstof uitgekeerd. Dat maakt een budget van €1.000 zonder brandstof wel echt ruim boven het gemiddelde.
Als ik even snel kijk naar directlease voor een
  • Toyota Corolla Touring Sports
  • Škoda Octavia Combi
  • Renault Mégane Estate
Automaat, middelste modelkeuze met 48 mnd/35k km (vrij standaard voor de leaserijders, €135 ER, VV, winterbanden) kom ik uit op resp. €788, €781 en €786 excl. btw excl. brandstof. Voor €1.000 zonder brandstof moeten we dus echt een segment hoger kijken. Met dezelfde optiekeuzes kom ik zo snel met:
  • Volvo V60
  • Volkswagen Passat
  • BMW 3 Serie Touring
  • Mercedes-Benz C-Klasse Estate
uit op resp. €1004, €942, €1090, €1037 die zijn met wat onderhandelen en verschillende LMs vragen wel voor €1000 excl. btw excl. brandstof te krijgen.

Terug naar de berekening, met de gegeven informatie: €400 aan bijtelling is dit in belastingschijf #1 à 36,97%: 100-36,97 = 63,03%. €400/0,6303 = €634,62 * 12 = €7615,42 / 22 * 100 = €34.616
Dit maakt dus een auto van fiscaal €34.616 nu terugkijkend naar het eerste lease-optielijstje komt in de buurt van de meest kale uitvoeringen van de Octavia Combi, Corolla Touring Sports en de Mégane Estate resp. €34.045, €34.062 en €34.620 . Maar dit match dus totaal niet met een marktconform mobiliteitsbudget waar dit €1.000/mnd is én nog geen brandstof bij zit.

Ik vind het best aannemelijk dat je met een mobiliteitsbudget van €1.000 in de belastingschijf #2 zit (dat is €75.518 / 1,08 / 12 = >€ 5.827 per maand). Dan kijken we naar: 49,50%: 100-49,5 = 51,5%. €400/0,515 = € 776,70 * 12 = €9320,39 / 22 * 100 = €42.365,40
Ook dit vind ik met €42k fiscaal niet rijmen met dat mobiliteitsbudget. Met dat lijstje hoger segment zitten we op twee keer rond de 50k fiscaal en twee keer rond de 58k fiscaal.

*Vaak wordt er 10.000 privé kilometers in een mobiliteitsregeling gezet, soms 12k of 15k veelal wordt er niet op gehandhaafd. Voor het idee houden we het even op die 10.000 privé kilometers wat 34k / jaar maakt.

De ANWB calculator komt uit met die Toyota Corolla TS uit 2022 uit op €931 per maand en 32,9 cent per kilometer. Persoonlijk vind ik ik een 2022 Corolla TS geen vergelijking met een 2024 V60, Passat, 3er of C-klasse.

Een voorbeeld van een C-klasse uit 2022: https://certified.cars.me...-solution-amg/occ19633118 doet in de ANWB calculator een €1359 per maand en 48,1 cent per kilometer.

Nogmaals, ik ben van mening dat bij een mobiliteitsbudget van €1.000 ook wel echt een dito auto past en je zeker moet uitgaan van die V60, Passat, 3er of C-klasse. Als we gemakshalve het verschil tussen de belastingschalen vergeten (zowel meer belasting via de bijtelling als meer belasting op de bruto vergoeding).

Die C-klasse van 57k fiscaal kost je met 80k inkomen 517+68 (bijtelling+heffingskorting) en een Corolla TS kost je met 34k fiscaal en 50k inkomen 230+82. Beide komen niet overeen met jouw berekening.

Ik kom niet uit tot een afdoende antwoord d.m.v. berekeningen. Ik heb flink wat aannames moeten doen omdat niet alles scherp is en heb over de hele range toch wat verschillende hoge en lage segmenten meegenomen. Het enige wat ik wel durf te zeggen is dat €1.000 aan mobiliteitsbudget wel echt een uitzondering is, maar als dit zo is (let op ik geloof je op je woord) ik hier wel een ander segment auto tegenover durf te zetten.

Even terug naar de gegeven waardes: €420 netto via 21ct, €580 bruto (€365 bij 36,97% of €293 bij 49,50%) maakt resp.: €785 en €713
Met een Toyota Corolla TS van €931 - €230 - €82 = € 619 (bij netto uitbetaling van €785) kun je winst maken met je kilometers en je budget, maar dan rijdt je ook iets puur uit degelijkheid. Nog minder rijden dan een Corolla zou ik echt niet willen met die hoeveelheid zakelijke kilometers. Én we gaan hier ook even uit dat je ook geen kilometer meer rijdt dan die 10.000 privé met een zakelijke lease kun je hier gemakkelijk nog 5.000 tot 10.000 bij rijden zonder dat er een haan naar kraait.
Met een Mercedes-Benz C-Klasse Estate van €1.359 - €517 - €68 = €774 (bij netto uitbetaling van €712).

Conclusie: randvoorwaarden moeten eigenlijk scherpen, met de huidige aannames kun je 785-619 = €166 netto besparen als je in de eerste schijf zit met een mega hoog mobiliteitsbudget én het niet erg vindt om puur een auto te kiezen gebaseerd op degelijkheid. Óf je rijdt wel iets wat vergelijkbaar is voor het marktsegment van het mobiliteitsbudget én het kost je 744-712= €62 meer per maand dan leasen.

Schiet gerust op mijn berekeningen zolang het niet centenwerk en afrondingsverschillen zijn. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belecthor
True schreef op zondag 1 september 2024 @ 12:44:
[...]

@Belecthor zelf-quotetje zodat we geen edit missen :)

Voor het gemak en degelijkheid pak ik een Toyota Corolla station van het laatste modeljaar, dan heb ik zo dit lijstje: https://occasions.toyota....%7B%22from%22%3A125%7D%7D en maak ik even de keuze voor deze uitvoering gezien die qua prijs en kilometers redelijk bij elkaar liggen: https://occasions.toyota.nl/auto/766185909 dan kijk ik naar: https://www.anwb.nl/auto/autokosten/autokosten ga ik uit van:
  • 5 jaar bezit
  • 34k kilometers / jaar (10k privé* + 24k zakelijk)
  • €1000 mobiliteitsbudget*
*Ten eerste vind ik een mobiliteitsbudget van €1.000 een punt van discussie, ten tweede kan zeker niet iedereen de zakelijke kilometers opvoeren en hiervoor de 21ct terug krijgen (bij mijn werkgever kan dat bijvoorbeeld niet, bij mijn vorige werkgever kon dat ook niet).
Een mobiliteitsbudget van €1.000 is best hoor, bij mijn werkgever (waar ik een ID.7 in bestelling heb staan) krijgt een MT-lid pas ~€925 en de functieschaal hieronder met een leaseauto krijgt nog wat minder. Ik lees zowel in dit topic als in: Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14) veel mee en mobiliteitsbudgetten worden doorgaans niet incl. brandstof uitgekeerd. Dat maakt een budget van €1.000 zonder brandstof wel echt ruim boven het gemiddelde.
Als ik even snel kijk naar directlease voor een
  • Toyota Corolla Touring Sports
  • Škoda Octavia Combi
  • Renault Mégane Estate
Automaat, middelste modelkeuze met 48 mnd/35k km (vrij standaard voor de leaserijders, €135 ER, VV, winterbanden) kom ik uit op resp. €788, €781 en €786 excl. btw excl. brandstof. Voor €1.000 zonder brandstof moeten we dus echt een segment hoger kijken. Met dezelfde optiekeuzes kom ik zo snel met:
  • Volvo V60
  • Volkswagen Passat
  • BMW 3 Serie Touring
  • Mercedes-Benz C-Klasse Estate
uit op resp. €1004, €942, €1090, €1037 die zijn met wat onderhandelen en verschillende LMs vragen wel voor €1000 excl. btw excl. brandstof te krijgen.

Terug naar de berekening, met de gegeven informatie: €400 aan bijtelling is dit in belastingschijf #1 à 36,97%: 100-36,97 = 63,03%. €400/0,6303 = €634,62 * 12 = €7615,42 / 22 * 100 = €34.616
Dit maakt dus een auto van fiscaal €34.616 dit terugkijkend naar het eerste lease-optie lijstje komt in de buurt van de meest kale uitvoeringen van de Octavia Combi, Corolla Touring Sports en de Mégane Estate resp. €34.045, €34.062 en €34.620 . Maar dit match dus totaal niet met een marktconform mobiliteitsbudget waar dit €1.000/mnd is én nog geen brandstof bij zit.

Ik vind het best aannemelijk dat je met een mobiliteitsbudget van €1.000 in de belastingschijf #2 zit. Dan kijken we naar: 49,50%: 100-49,5 = 51,5%. €400/0,515 = € 776,70 * 12 = €9320,39 / 22 * 100 = €42.365,40
Ook dit vind ik met €42k fiscaal niet rijmen met dat mobiliteitsbudget. Met dat lijstje hoger segment zitten we op twee keer rond de 50k fiscaal en twee keer rond de 58k fiscaal.

*Vaak wordt er 10.000 privé kilometers in een mobiliteitsregeling gezet, soms 12k of 15k veelal wordt er niet op gehandhaafd. Voor het idee houden we het even op die 10.000 privé kilometers wat 34k / jaar maakt.

De ANWB calculator komt uit met die Toyota Corolla TS uit 2022 uit op €931 per maand en 32,9 cent per kilometer. Persoonlijk vind ik ik een 2022 Corolla TS geen vergelijking met een 2024 V60, Passat, 3er of C-klasse.

Een voorbeeld van een C-klasse uit 2022: https://certified.cars.me...-solution-amg/occ19633118 doet in de ANWB calculator een €1359 per maand en 48,1 cent per kilometer.

Nogmaals, ik ben van mening dat bij een mobiliteitsbudget van €1.000 ook wel echt een dito auto past en je zeker moet uitgaan van die V60, Passat, 3er of C-klasse. Als we gemakshalve het verschil tussen de belastingschalen vergeten (zowel meer belasting via de bijtelling als meer belasting op de bruto vergoeding).

Die C-klasse van 57k fiscaal kost je met 80k inkomen 517+68 (bijtelling+heffingskorting) en een Corolla TS kost je met 34k fiscaal en 50k inkomen 230+82. Beide komen niet overeen met jouw berekening.

Ik kom niet uit tot een afdoende antwoord d.m.v. berekeningen. Ik heb flink wat aannames moeten doen omdat niet alles scherp is en heb over de hele range toch wat verschillende hoge en lage segmenten meegenomen. Het enige wat ik wel durf te zeggen is dat €1.000 aan mobiliteitsbudget wel echt een uitzondering is, maar als dit zo is (let op ik geloof je op je woord) ik hier wel een ander segment auto tegenover durf te zetten.

Even terug naar de gegeven waardes: €420 netto via 21ct, €580 bruto (€365 bij 36,97% of €293 bij 49,50%) maakt resp.: €785 en €713
Met een Toyota Corolla TS van €931 - €230 - €82 = € 619 (bij netto uitbetaling van €785) kun je winst maken met je kilometers en je budget, maar dan rijdt je ook iets puur uit degelijkheid. Nog minder rijden dan een Corolla zou ik echt niet willen met die hoeveelheid zakelijke kilometers. Én we gaan hier ook even uit dat je ook geen kilometer meer rijdt dan die 10.000 privé met een zakelijke lease kun je hier gemakkelijk nog 5.000 tot 10.000 bij rijden zonder dat er een haan naar kraait.
Met een Mercedes-Benz C-Klasse Estate van €1.359 - €517 - €68 = €774 (bij netto uitbetaling van €712).

Conclusie: randvoorwaarden moeten eigenlijk scherpen, met de huidige aannames kun je 785-619 = €166 netto besparen als je in de eerste schijf zit met een mega hoog mobiliteitsbudget én het niet erg vind om puur een auto te kiezen gebaseerd op degelijkheid. Óf je rijdt wel iets wat vergelijkbaar is voor het marktsegment van het mobiliteitsbudget én het kost je 744-712= €62 meer per maand dan leasen.

Schiet gerust op mijn berekeningen zolang het niet centenwerk en afrondingsverschillen zijn. :+
Het is een mooi uitgebreid antwoord!

Je geeft aan dat je wat aannames doet en daar wil ik wel op reageren:

- Ik reken met €1000 incl. brandstof. Bij ons wordt dat vervolgens uitgekeerd als leasebudget, omdat het de organisatie niet uitmaakt of ze betalen aan de leasemaatschappij of aan de medewerker. €1000 incl. brandstof is marktconform, maar zeker niet hoog, gezien de Model Y precies in dit budget past en dit de best verkochte auto is in de lease.

- De netto/bruto bijtelling maakt gebruik van de zakelijke km declaraties. Dat is een fiscale regeling die de overheid aanbiedt en die voor jouw werkgever geen extra salariskosten met zich meebrengt. Je zou kunnen overwegen HR hiervan op de hoogte te stellen.

- Je geeft aan dat je met het leasebudget snel in de tweede belastingschaal zit. Vergeet niet dat het niet zoveel verschil maakt met zakelijk leasen, want dat telt grofweg qua bijtelling ook voor de tweede schaal als je met hetzelfde basisinkomen werkt.

Het is vervolgens aan jezelf in wat voor auto je wilt rijden en hoeveel je wilt dat het kost, maar dat je met het uitkeren van het leasebudget fors geld over kunt houden met een 4-jaar oude C-segmenter lijkt me voor de hand liggen. Uiteraard moet je niet >40k km per jaar rijden of een vrijwel nieuwe auto willen rijden, dan is leasen misschien goedkoper. M.a.w: het is zeer persoonlijk, maar het kan door de hoge prijs van leasen tegenwoordig jaarlijks duizenden euro's meer netto salaris opleveren om het leasebudget uit te laten keren.

Er zijn nog wat andere argumenten te noemen:
- Geen leasecontract hoeven af te kopen bij uitdiensttreding.
- Als je mínder rijdt dan vooraf berekend, profiteer je nog meer van de uitbetaling van het leasebudget.
- Je kunt ook een jaar of twee langer doorrijden in privé-bezit. Hierdoor wordt de berekening weer voordeliger.
- Je profiteert van jaarlijkse indexeringen van het mobiliteitsbudget, mits je werkgever dit aanbiedt.

[ Voor 4% gewijzigd door Belecthor op 01-09-2024 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Belecthor schreef op zondag 1 september 2024 @ 14:07:
[...]

Het is een mooi uitgebreid antwoord!

Je geeft aan dat je wat aannames doet en daar wil ik wel op reageren:

- Ik reken met €1000 incl. brandstof. Bij ons wordt dat vervolgens uitgekeerd als leasebudget, omdat het de organisatie niet uitmaakt of ze betalen aan de leasemaatschappij of aan de medewerker. €1000 incl. brandstof is marktconform, maar zeker niet hoog, gezien de Model Y precies in dit budget past en dit de best verkochte auto is in de lease.

- De netto/bruto bijtelling maakt gebruik van de zakelijke km declaraties. Dat is een fiscale regeling die de overheid aanbiedt en die voor jouw werkgever geen extra salariskosten met zich meebrengt. Je zou kunnen overwegen HR hiervan op de hoogte te stellen.

- Je geeft aan dat je met het leasebudget snel in de tweede belastingschaal zit. Vergeet niet dat het niet zoveel verschil maakt met zakelijk leasen, want dat telt grofweg qua bijtelling ook voor de tweede schaal als je met hetzelfde basisinkomen werkt.

Het is vervolgens aan jezelf in wat voor auto je wilt rijden en hoeveel je wilt dat het kost, maar dat je met het uitkeren van het leasebudget fors geld over kunt houden met een 4-jaar oude C-segmenter lijkt me zeer evident.
Het is lang niet altijd standaard dat leasebudget 1 op 1 als mobiliteitsbudget uit te keren is.
Het is lang niet altijd zo dat dat de brandstof meegenomen wordt in de uitbetaling van het mobiliteitsbudget.
Het is lang niet altijd mogelijk om zakelijke kilometers netto uit te betalen.
Meer privékilometers rijden dan opgenomen in mobiliteitsregeling met de leaseauto rijden wordt meestal niet moeilijk over gedaan (mits binnen redelijkheid is).

Bij jouw WG kan ik mij goed voorstellen dat het lucratief kan zijn om zelf te voorzien in vervoer. Mits je zelf ook gebruik wilt maken van je liquide middelen óf een rente op een persoonlijke lening kunt veroorloven t.o.v. de verschillen in inkomsten/kosten tussen een leaseauto en het uitbetalen van een mobiliteitsbudget.

Ik denk dat door de bank genomen in de meeste gevallen het kantelpunt zo rond de 10 à 15 k zakelijke kilometers ligt om privé te gaan rijden, behalve als je zeer coulante regels hebt waardoor het kantelpunt verder richting meer zakelijke kilometers ligt. Bij veel privékilometers zal een leaseauto ook weer in verhouding goedkoper zijn.

Nogmaals, ik denk dat de regelingen bij jouw WG bovengemiddeld courant zijn, maar de werknemers die veel naar klanten moeten rijden benadeelt t.o.v. de interne functies met lease die vrijwel alleen woon-werk zakelijk rijden.

PS Ik ben mij zeer zeker bewust van de loonheffingsregels, maar dat maakt het niet dat mijn WG (en vorige WG) hierin zonder meer in mee willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belecthor
True schreef op zondag 1 september 2024 @ 14:23:
[...]

Het is lang niet altijd standaard dat leasebudget 1 op 1 als mobiliteitsbudget uit te keren is.
Het is lang niet altijd zo dat dat de brandstof meegenomen wordt in de uitbetaling van het mobiliteitsbudget.
Het is lang niet altijd mogelijk om zakelijke kilometers netto uit te betalen.
Meer privékilometers rijden dan opgenomen in mobiliteitsregeling met de leaseauto rijden wordt meestal niet moeilijk over gedaan (mits binnen redelijkheid is).

Bij jouw WG kan ik mij goed voorstellen dat het lucratief kan zijn om zelf te voorzien in vervoer. Mits je zelf ook gebruik wilt maken van je liquide middelen óf een rente op een persoonlijke lening kunt veroorloven t.o.v. de verschillen in inkomsten/kosten tussen een leaseauto en het uitbetalen van een mobiliteitsbudget.

Ik denk dat door de bank genomen in de meeste gevallen het kantelpunt zo rond de 10 à 15 k zakelijke kilometers ligt om privé te gaan rijden, behalve als je zeer coulante regels hebt waardoor het kantelpunt verder richting meer zakelijke kilometers ligt. Bij veel privékilometers zal een leaseauto ook weer in verhouding goedkoper zijn.

Nogmaals, ik denk dat de regelingen bij jouw WG bovengemiddeld courant zijn, maar de werknemers die veel naar klanten moeten rijden benadeelt t.o.v. de interne functies met lease die vrijwel alleen woon-werk zakelijk rijden.

PS Ik ben mij zeer zeker bewust van de loonheffingsregels, maar dat maakt het niet dat mijn WG (en vorige WG) hierin zonder meer in mee willen.
Gezien er zoveel verschillen zitten in de arbeidsvoorwaarden van werkgevers, is het denk ik het belangrijkste om individueel te berekenen of het goedkoper is om een leasebudget uit te laten keren of niet. Het is toch vrij lastig te vergelijken blijkt maar weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Belecthor schreef op zondag 1 september 2024 @ 11:59:
[...]

Waarom zit je in de eerste schijf op 49,5%? De heffings- en arbeidskortingen krijg je niet op de uitbetaling van het mobiliteitsbudget (ook geen afdracht sociale verz.), maar waarom zou je dan meer dan 36,97% afdragen over het resterende bruto bedrag van het leasebudget in de eerste belastingschijf?

En wellicht valt het leasebudget in een hogere schaal, maar dat geldt in zo'n geval dan óók voor de hogere fiscale bijtelling van de auto, want blijkbaar is het basissalaris dan ook al hoog, dus maakt het voor de vergelijking niet veel uit. Vergeet niet dat het netto gedeelte van het uitbetaalde leasebedrag niet meegenomen wordt, dus de stuwing van het fiscale loon meevalt (of wellicht zelfs daalt!)
Omdat ons IB stelsel zo in elkaar zit. Leuker kunnen we het niet maken, ook niet makkelijker. Inkomen afhankelijk maken van AHK en AK is hetzelfde als de belasting verhogen, alleen omdat het verborgen is en de grote massa dit niet snapt komt Den Haag makkelijk weg met deze belasting verhoging. Ook verbergt dit dat IB ruwweg 3x modaal degressief is ipv progressief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Belecthor schreef op zondag 1 september 2024 @ 14:25:
[...]

Gezien er zoveel verschillen zitten in de arbeidsvoorwaarden van werkgevers, is het denk ik het belangrijkste om individueel te berekenen of het goedkoper is om een leasebudget uit te laten keren of niet. Het is toch vrij lastig te vergelijken blijkt maar weer.
Helemaal met je eens, het kan gewoon erg veel verschillen tussen WGs. Ik vind het wel interessant om eens te kijken naar wat een mobiliteitsbudget 'goed' maakt, nog meer punten die ik gemist heb vul vooral aan?

Wat maakt een mobiliteitsbudget t.o.v. een full operation zakelijke leaseauto bovengemiddeld courant?
  • Is het leasebudget 1 op 1 als mobiliteitsbudget uit te keren?
  • Heb je een leasebudget incl. of excl. brandstof? Indien inclusief wordt dit 1 op 1 als (bruto) mobiliteitsbudget uitgekeerd?
  • Kun je zakelijke kilometers netto (23 ct (sinds 2024) laten uitbetalen uit je mobiliteitsbudget?
  • Wordt je mobiliteitsbudget jaarlijks geïndexeerd?
  • Kun je zakelijke parkeerkosten declareren zonder dat dit ten koste gaat van je mobiliteitsbudget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
True schreef op zondag 1 september 2024 @ 14:31:
[...]

Helemaal met je eens, het kan gewoon erg veel verschillen tussen WGs. Ik vind het wel interessant om eens te kijken naar wat een mobiliteitsbudget 'goed' maakt, nog meer punten die ik gemist heb vul vooral aan?

Wat maakt een mobiliteitsbudget t.o.v. een full operation zakelijke leaseauto bovengemiddeld courant?
  • Is het leasebudget 1 op 1 als mobiliteitsbudget uit te keren?
  • Heb je een leasebudget incl. of excl. brandstof? Indien inclusief wordt dit 1 op 1 als (bruto) mobiliteitsbudget uitgekeerd?
  • Kun je zakelijke kilometers netto (23 ct (sinds 2024) laten uitbetalen uit je mobiliteitsbudget?
  • Wordt je mobiliteitsbudget jaarlijks geïndexeerd?
  • Kun je zakelijke parkeerkosten declareren zonder dat dit ten koste gaat van je mobiliteitsbudget?
Mooi initiatief, misschien mooi als je dit in de OP kunt krijgen.

Toevoeging qua tools zijn wellicht de ANWB autokosten tool en de vraag: hoeveel kilometers rijd je per jaar verdeeld in zakelijke en privé kilometers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Z___Z schreef op zondag 1 september 2024 @ 14:29:
[...]

Omdat ons IB stelsel zo in elkaar zit. Leuker kunnen we het niet maken, ook niet makkelijker. Inkomen afhankelijk maken van AHK en AK is hetzelfde als de belasting verhogen, alleen omdat het verborgen is en de grote massa dit niet snapt komt Den Haag makkelijk weg met deze belasting verhoging. Ook verbergt dit dat IB ruwweg 3x modaal degressief is ipv progressief.
Wordt je belastbaar inkomen anders belast bij het uitkeren van een leasebudget vs wanneer je de fiscale bijtelling bij je salaris optelt? Je krijgt in beide gevallen minder AHK en AK en wordt belasting in de belastingschijf waar het inkomen in valt berekend, dus ik snap even niet waarom je dan anders belast zou worden.

Edit: Ah ja, de afbouw AHK en AK over het resterende bruto bedrag leasebudget. Dat doet de marginale belastingdruk iets stijgen, maar volgens mij niet naar 49,5% in de eerste schaal.

[ Voor 20% gewijzigd door Belecthor op 01-09-2024 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Belecthor schreef op zondag 1 september 2024 @ 14:44:
[...]

Wordt je belastbaar inkomen anders belast bij het uitkeren van een leasebudget vs wanneer je de fiscale bijtelling bij je salaris optelt? Je krijgt in beide gevallen minder AHK en AK en wordt belasting in de belastingschijf waar het inkomen in valt berekend, dus ik snap even niet waarom je dan anders belast zou worden.
Is hetzelfde. Als je 50.000 verdient en salarisverhoging krijgt van 1 euro dan houd je van die ene extra euro 0,505 over. Maar over die 50.001 euro in totaal betaal je veel minder dan 49,5% o.a. door de kortingen die je krijgt. Of die ene euro extra nu meer salaris is, bonus of uitbetaald mobiliteit, voor de belastingdienst is het allemaal 1 pot nat.

Je kan het marginaal tarief op je loonstrook terugvinden als percentage bijzonder tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-05 10:15
Vanuit mijn werkgever mogen wij het normleasebedrag wat is vastgesteld met een X percentage overschrijden.
In mijn geval heb ik ook een kleine overschrijding waardoor ik een klein bedrag extra moet betalen per maand.
Het leasecontract loopt totaal 60 maanden

Stel je betaald per maand € 50,00 eigen bijdrage, over 5 jaar is dit dus 50 x 60 = € 3.000
Hebben jullie ervaring met het direct afkopen van deze eigen bijdrage? dus het bedrag in één keer te voldoen en wellicht dat er dan extra afkoop korting mogelijk is? dus wellicht i.p.v. € 3.000 te moeten voldoen € 2.750 bijv.

Ik ben er zelf niet bekend mee maar wellicht is het wel mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Z___Z schreef op zondag 1 september 2024 @ 15:07:
[...]

Is hetzelfde. Als je 50.000 verdient en salarisverhoging krijgt van 1 euro dan houd je van die ene extra euro 0,505 over. Maar over die 50.001 euro in totaal betaal je veel minder dan 49,5% o.a. door de kortingen die je krijgt. Of die ene euro extra nu meer salaris is, bonus of uitbetaald mobiliteit, voor de belastingdienst is het allemaal 1 pot nat.

Je kan het marginaal tarief op je loonstrook terugvinden als percentage bijzonder tarief.
Bijzonder tarief geldt voor eenmalige uitkeringen. Terugkerende betalingen vallen onder normaal tarief.
Ik ken de meeste regelingen bij uitbetaling mobiliteitsbudget als:
- km declaratie onbelast (of deels in de WKR)
- maandelijks vergoeding vast bedrag. Belast volgens normaal tarief.

Dus de belastingdienst maakt het wel degelijk uit in welke vorm iemand dit krijgt.

[ Voor 4% gewijzigd door SirLenncelot op 01-09-2024 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Laatst online: 08:07
Voor de personen die een regeling hebben om bijv tol en brandstofkosten te mogen indienen voor "aftrek op de bijtelling:

Hoe doen jullie dat met andere valuta dan euro's? (Bijv Poolse Zloty, Zwitserse franken, enz)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
SirLenncelot schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:48:
[...]

Bijzonder tarief geldt voor eenmalige uitkeringen. Terugkerende betalingen vallen onder normaal tarief.
Ik ken de meeste regelingen bij uitbetaling mobiliteitsbudget als:
- km declaratie onbelast (of deels in de WKR)
- maandelijks vergoeding vast bedrag. Belast volgens normaal tarief.

Dus de belastingdienst maakt het wel degelijk uit in welke vorm iemand dit krijgt.
Onjuist.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
D_Jeff schreef op zondag 1 september 2024 @ 22:08:
Voor de personen die een regeling hebben om bijv tol en brandstofkosten te mogen indienen voor "aftrek op de bijtelling:

Hoe doen jullie dat met andere valuta dan euro's? (Bijv Poolse Zloty, Zwitserse franken, enz)
Je hebt uiteindelijk wel in euro’s voldaan toch? Dat bedrag. De bankmutatie in euro’s ook aanleveren bij de declaratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Heeft @Z___Z al gedaan. Het bijzonder tarief op de loonstrook is gelijk aan je marginale tarief. Oftewel hoeveel loonheffing ben je verschuldigd over een extra euro.

Daar hebben we het over als we vergelijkingen maken tussen wel of geen bijtelling privégebruik bijvoorbeeld. Of uitkering van budget, etc.

Vanaf iets minder dan 40K zit iedere werkende aan de ~50% marginale druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B R M
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 07:23

Ik betaal dat meestal met bankpas/creditcard en declareer wat de bank in euro bij mij heeft afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online

Ik mag dat "gewoon" declareren.

Zet dan in de omschrijving dat ik heb getankt, welke dag en het bedrag in buitenlandse valuta (zoals op de bon) en dan in de kolom bedrag van mijn formulier het bedrag welke daadwerkelijk is afgeschreven in euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12

Je neemt de omzettingskoers die op het statement van je creditcard of bankuittrekstel staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
Ik heb een simpele vraag maar echt een duidelijk antwoord op google kan ik niet vinden.

Als je als werknemer een auto leased vanuit de zaak heb je meerdere opties:
- Wel privé rijden met de leaseauto.
- Niet privé rijden met de leaseauto.

Maar welke optie is nu voordeliger voor de werkgever? dat je er wel of niet privé mee rijdt of maakt het geen verschil?
Ik heb het nu even over een EV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:13

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Mikee007 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 20:38:
Ik heb een simpele vraag maar echt een duidelijk antwoord op google kan ik niet vinden.

Als je als werknemer een auto leased vanuit de zaak heb je meerdere opties:
- Wel privé rijden met de leaseauto.
- Niet privé rijden met de leaseauto.

Maar welke optie is nu voordeliger voor de werkgever? dat je er wel of niet privé mee rijdt of maakt het geen verschil?
Ik heb het nu even over een EV.
Tuurlijk maakt dat verschil. Als je niet prive rijd dan maakt de auto minder kilometers en kan het leasecontract goedkoper.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
Tylen schreef op woensdag 4 september 2024 @ 20:44:
[...]

Tuurlijk maakt dat verschil. Als je niet prive rijd dan maakt de auto minder kilometers en kan het leasecontract goedkoper.
Bij ons is dat niet zo, de leasecontracten zijn allemaal hetzelfde dus zowel medewerkers die wel als niet prive rijden.
Komt omdat we een grote organisatie zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:42
Mikee007 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:05:
[...]

Bij ons is dat niet zo, de leasecontracten zijn allemaal hetzelfde dus zowel medewerkers die wel als niet prive rijden.
Dat komt omdat je vermoedelijk met vaste uitgangspunten calculeert in de bestel module. Neem maar aan dat het bij de daadwerkelijk inzet significant afwijkt, en afhankelijk is van het aantal kilometers wat per gebruiker ingeschat wordt.

Hier zie ik regelmatig twee identieke norm calculaties die bij de inzet wel een paar honderd euro per maand verschillen obv verwacht gebruik. De bereider ziet dat niet maar de werkgever wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Mikee007 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:05:
[...]

En elke contract komt met meer en minder kilometers. Als je die 10k, 12k of 15k die je privé mag rijden 4 jaar niet rijdt met die wagen krijgt je WG gewoon een hele bult aan minder kilometers terug. Niet privé is gewoon goedkoper of het nu aan de voorkant ingecalculeerd wordt verrekent wordt aan de achterkant, maakt weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
Ik weet niet hoe het bij andere werkgevers gaat, maar bij ons kun je gewoon via de leasemaatschappij een auto uitzoeken.
Dit is standaard 30.000km per jaar, vooraf wordt er niet gevraagd of je wel of niet privé rijdt met de auto dus daar wordt het contract dus ook niet op afgesloten.
Dit wordt eigenlijk pas definitief zodra de auto wordt afgeleverd d.m.v. een berijdersovereenkomst en uiteraard verklaring geen privegebruik bij de belastingdienst.

Ik weet natuurlijk niet hoe het zit als je natuurlijk veel minder kilometers rijdt of een WG dan geld terug krijgt.
Ik denk altijd dat je een contract af sluit voor een X aantal KM en of je die wel of niet rijdt dat geen verschil zou maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Mikee007 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:33:
Ik weet niet hoe het bij andere werkgevers gaat, maar bij ons kun je gewoon via de leasemaatschappij een auto uitzoeken.
Dit is standaard 30.000km per jaar, vooraf wordt er niet gevraagd of je wel of niet privé rijdt met de auto dus daar wordt het contract dus ook niet op afgesloten.
Dit wordt eigenlijk pas definitief zodra de auto wordt afgeleverd d.m.v. een berijdersovereenkomst en uiteraard verklaring geen privegebruik bij de belastingdienst.

Ik weet natuurlijk niet hoe het zit als je natuurlijk veel minder kilometers rijdt of een WG dan geld terug krijgt.
Bij één kilometer minder krijgt de WG al geld terug. Bij één kilometer meer moeten ze bij lappen.
Ik denk altijd dat je een contract af sluit voor een X aantal KM en of je die wel of niet rijdt dat geen verschil zou maken.
Dat is niet correct. De WG moet bijbetalen of krijgt geld terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
True schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:38:
[...]

Bij één kilometer minder krijgt de WG al geld terug. Bij één kilometer meer moeten ze bij lappen.

[...]

Dat is niet correct. De WG moet bijbetalen of krijgt geld terug.
Okee, dat wist ik niet! Dan is het voor de werkgever inderdaad goedkoper als je niet privé rijdt.
Het lijkt me overigens als je meer kilometers rijdt je als leaserijder zelf extra moet bijbetalen ipv je WG.

Overigens hebben wij het nu alleen over gereden kilometers maar is dat de enige reden waarom het goedkoper is voor de WG?
Belastingtechnisch niet?

[ Voor 12% gewijzigd door Mikee007 op 04-09-2024 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Mikee007 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 22:25:
[...]

Okee, dat wist ik niet! Dan is het voor de werkgever inderdaad goedkoper als je niet privé rijdt.
Het lijkt me overigens als je meer kilometers rijdt je als leaserijder zelf extra moet bijbetalen ipv je WG.
Dat zou een arbeidsvoorwaarde zijn waar je zelf als werknemer bij bent als je tekent. Het is een zeer nadelige arbeidsvoorwaarde. Meestal is al een limiet voor privékilometers opgesteld (10/12/15 k is vrij gewoon).
Als de WG vindt dat je voor dit privilege (privé rijden) extra moet betalen kunnen ze een eigen bijdrage eisen (wederom dit is een arbeidsvoorwaarde en teken je voor, al dan niet in een mobiliteitsovereenkomst). Een eigen bijdrage is een standaard bedrag per maand.
Meer kilometers buiten het contract tussen WG en de LM is normaliter (lees in 99% v.d. gevallen) gewoon voor de WG. Dit komt omdat als jij voor je werk vaker naar een klant moet dan je collega jij ineens moet gaan bij betalen om gebruik te maken van je zakelijke mobiliteitsoplossing dat slaat helemaal nergens op natuurlijk.
Overigens hebben wij het nu alleen over gereden kilometers maar is dat de enige reden waarom het goedkoper is voor de WG?
Belastingtechnisch niet?
Correct, ik ben mij niet bewust dat er nog een andere voorwaarde is en/of wet- en regelgeving waardoor er nog iets anders zou spelen.

De eis voor een EV kan ook voortkomen uit de eis van opdrachtgevers (veelal overheden) die eisen dat leveranciers geen CO2 uitstoot hebben (dan is een EV een oplossing). Dit is meer een business keuze dan dat het inhoudelijk met directe euro's te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Er wordt in leasecontracten tussen WG en LM geen rekening gehouden met privé rijden. Je mag als werknemer die keuze namelijk elk jaar herzien van de belastingdienst. Zou mooi balen zijn voor een van beide partijen als het tarief daar vanaf hangt.

En als er inderdaad afgerekend wordt per km dan snap ik nu waarom ik van Ayvens zo vaak de vraag krijg om mijn KM stand door te geven.

• jongetje
  • Nu online
SirLenncelot schreef op woensdag 4 september 2024 @ 23:24:

En als er inderdaad afgerekend wordt per km dan snap ik nu waarom ik van Ayvens zo vaak de vraag krijg om mijn KM stand door te geven.
Dat is ook meer om in de gaten te houden in hoeverre de auto onder of boven de kms zit. Anders loopt het contract namelijk eerder af. Het is namelijk looptijd en kms (dus 25k km per jaar voor 4 jaar is 100k in totaal. Als je opeens 40k kms maakt dan schrijf je hem veel sneller af en moet de auto er mogenlijk eerder uit). Maar ook zien ze dan of het onderhoud in de pas loopt met de kms.

En niet alleen de leasemaatschappij wil het weten. Ook je werkgever om te zien of het tankgedrag klopt met de kms en het contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Mikee007 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:33:

Het lijkt me vrij evident dat een werkgever meer kosten heeft als een auto meer kilometers maakt. Of denk je dat de leasemaatschappij dat risico lekker overneemt? Vast bedrag en zie maar hoeveel kilometer je rijdt? Tank maar wat je wilt? Zo werkt het toch echt niet. Die nota's krijgt je werkgever gewoon.

Daarnaast wijkt de daadwerkelijke inzit vaak af van de norm, oftewel het contract wijkt bij aanvangsdatum al af van jouw norm.

Die norm is puur om budgetten en functies gelijk te trekken. Twee collega's in dezelfde functieschaal kunnen zo dezelfde auto rijden, omdat ze bij calculatie hetzelfde budget hadden op basis van dezelfde norm-inzet (kilometrage en looptijd).

Zo voorkom je dat een collega die 60.000 km per jaar rijdt omdat ie bijv. ver van kantoor woont, klanten ver weg heeft, etc., die kilometers in een VW UP moet afleggen... Terwijl jij, omdat je naast kantoor woont, maar 15.000 km per jaar rijdt dan ineens voor dezelfde kosten een Passat hebt.

Beide zouden in zo'n geval een Golf rijden omdat ze dezelfde functie en norm hebben, terwijl de daadwerkelijke kosten die de werkgever moet betalen van de ene collega soms makkelijk twee keer hoger liggen dan van de ander.

• Tommie12
JanHenk schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:43:
[...]

Beide zouden in zo'n geval een Golf rijden omdat ze dezelfde functie en norm hebben, terwijl de daadwerkelijke kosten die de werkgever moet betalen van de ene collega soms makkelijk twee keer hoger liggen dan van de ander.
Overdrijven is ook een kunst.
De vaste kost van een auto is behoorlijk belangrijk. De marginale kost van een paar extra kilometers (energie, onderhoud, afschijving) is veel kleiner.

In België zijn er amper werkgevers die zich gaan bezig houden met die verschillen te gaan verrekenen.
Wel hebben sommige mensen kilomterbeperkingen, al kan je dat niet opleggen aan bv een vertegenwoordiger die dagelijks klanten gaat bezoeken. Je wil niet dat die achter zijn bureel gaat zitten om wat kilometers over te houden voor de vakantie.
We kunnen dan ook in België niet kiezen om een bedrijfsauto niet privé te gebruiken. We hebben ook een bijtelling maar die is veel lager dan in NL. Voor mij kost de MY LR me ca 90€ netto per maand.

• JanHenk
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:26:
[...]

Overdrijven is ook een kunst.
De vaste kost van een auto is behoorlijk belangrijk. De marginale kost van een paar extra kilometers (energie, onderhoud, afschijving) is veel kleiner.
Overdrijven om een punt te maken dat de werkelijke autokosten enorm kunnen verschillen, ook al is het 'norm'budget van twee collega's hetzelfde.

• Mikee007
True schreef op woensdag 4 september 2024 @ 23:16:
[...]

Dat zou een arbeidsvoorwaarde zijn waar je zelf als werknemer bij bent als je tekent. Het is een zeer nadelige arbeidsvoorwaarde. Meestal is al een limiet voor privékilometers opgesteld (10/12/15 k is vrij gewoon).
Als de WG vindt dat je voor dit privilege (privé rijden) extra moet betalen kunnen ze een eigen bijdrage eisen (wederom dit is een arbeidsvoorwaarde en teken je voor, al dan niet in een mobiliteitsovereenkomst). Een eigen bijdrage is een standaard bedrag per maand.
Meer kilometers buiten het contract tussen WG en de LM is normaliter (lees in 99% v.d. gevallen) gewoon voor de WG. Dit komt omdat als jij voor je werk vaker naar een klant moet dan je collega jij ineens moet gaan bij betalen om gebruik te maken van je zakelijke mobiliteitsoplossing dat slaat helemaal nergens op natuurlijk.

[...]

Correct, ik ben mij niet bewust dat er nog een andere voorwaarde is en/of wet- en regelgeving waardoor er nog iets anders zou spelen.

De eis voor een EV kan ook voortkomen uit de eis van opdrachtgevers (veelal overheden) die eisen dat leveranciers geen CO2 uitstoot hebben (dan is een EV een oplossing). Dit is meer een business keuze dan dat het inhoudelijk met directe euro's te maken heeft.
Duidelijk verhaal, ik dacht zelf dat het wellicht belastingtechnisch ook nog wel verschil zou hebben.
Ik kan dus inderdaad concluderen dat werknemers die NIET privé rijden met hun leaseauto dit voor de WG altijd goedkoper is.

Er is bij ons inderdaad wel een mobiliteitsregeling en daar staat wel in als je boven de X kilometers per jaar komt de werkgever dit mag doorbelasten aan de werknemen o.b.v. de leaseprijs per kilometer maar volgens mij wordt dit vrijwel nooit gedaan als ik collega's mag geloven.

En ja EV is natuurlijk op dit moment een hot item, sommige bedrijven willen hun wagenpark snel verduurzamen omdat dat vaak voor de meeste co2 uitstoot zorgt.

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-06 11:56
True schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:18:
[...]

En elke contract komt met meer en minder kilometers. Als je die 10k, 12k of 15k die je privé mag rijden 4 jaar niet rijdt met die wagen krijgt je WG gewoon een hele bult aan minder kilometers terug. Niet privé is gewoon goedkoper of het nu aan de voorkant ingecalculeerd wordt verrekent wordt aan de achterkant, maakt weinig uit.
Kan wel nadeliger zijn voor WG he. Ofja als jij nu een contract laat lopen voor bijv 15k/j maar je maakt er maar 10, krijg je idd per km wat terug. Maar meestal kunnen ze wel scherper calculeren vooral omdat restwaarde hoger is als je hem dan op 10k inschiet.

Meer/minder km’s is dacht ik vanaf 10% afwijking? Ofja bij VWPFS zover ik weet het geval.

Los hiervan, heb offerte opgevraagd voor Cupra Terramar VZ Performance 272pk zwart en 20” velgen met koperen accenten. Sportieve tegenhanger van de VW Tiguan.

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:44
SirLenncelot schreef op woensdag 4 september 2024 @ 23:24:
Er wordt in leasecontracten tussen WG en LM geen rekening gehouden met privé rijden. Je mag als werknemer die keuze namelijk elk jaar herzien van de belastingdienst. Zou mooi balen zijn voor een van beide partijen als het tarief daar vanaf hangt.

Krijg je die vraag niet bij het tanken? Bij Alphabet moet ik namelijk bij iedere tankbeurt ook de km stand ingeven.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Insert12 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 18:58:
[...]

Krijg je die vraag niet bij het tanken? Bij Alphabet moet ik namelijk bij iedere tankbeurt ook de km stand ingeven.
Tanken kan volledig los staan van de LM natuurlijk als de WG voorziet in een tankpas via een andere leverancier.

• SirLenncelot
  • Niet online
[...]

Bij laden krijg je die vraag niet meer. Je krijgt een druppel die gekoppeld is aan het voertuig. Geen pincode, geen terminal en geen mogelijkheid om km’s door te geven.

En bij de leaseback van mijn vriendin druk ik die melding gewoon steeds weg als vervangend vervoer. Nog nooit iets van gehoord (maar mijn vriendin doet het wel braaf, dus kan zijn als je het nooit doet dat je wel vragen krijgt.)

[ Voor 21% gewijzigd door SirLenncelot op 05-09-2024 21:30 ]

• jongetje
  • Nu online
[...]

Ik druk dan gewoon op "0" en dan OK. Gaat al jaren goed en doe dan af en toe met de app de juiste km stand doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-06 21:09
Vraag over wat wordt verstaan onder eigen bijdragen:

Ik betaal een vastgesteld bedrag per maand voor privé gebruik van 160 eur.

Stel ik overschrijd mijn lease norm bedrag met 100 eur.

Kan ik dan stellen dat mijn eigen bijdrage per maand is 160+100 = 260 eur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ja, maar de overschrijding leasenorm is (meestal) bruto/netto, waardoor je effectief minder betaalt (afhankelijk van je belastingschaal).

Maar check het voor de zekerheid bij je werkgever, hangt er dacht ik vanaf hoe het omschreven staat/wordt.
Is een ei­gen bij­dra­ge af­trek­baar van de bij­tel­ling?
Een eigen bijdrage voor het privégebruik van een leaseauto kan fiscaal aftrekbaar zijn. Een eigen bijdrage is bijvoorbeeld een vast bedrag per maand of een vast bedrag per gereden privékilometer. Het is belangrijk dat het gaat om een bijdrage ‘voor privégebruik’. Als dat schriftelijk is vastgelegd, kan de bijdrage via de loonadministratie in mindering worden gebracht van de belaste brutobijtelling.

Een eigen bijdrage voor een duurdere leaseauto dan de autoregeling binnen het bedrijf toestaat – een zogeheten ‘leasenormoverschrijding’ – is alleen aftrekbaar in de verhouding waarin de privékilometers staan ten opzichte van het totale aantal kilometers. Hierbij moet het gaan om een afzonderlijke vergoeding, dus los van de vergoeding voor het privégebruik.

De Belastingdienst keurt het wel goed dat een leasenormoverschrijding wordt opgenomen in de bijdrage voor het privégebruik. Er moet dan wel expliciet schriftelijk worden vastgelegd dat het een vergoeding ‘voor privégebruik’ betreft.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

lucas321 schreef op zondag 8 september 2024 @ 17:48:
Vraag over wat wordt verstaan onder eigen bijdragen:

Ik betaal een vastgesteld bedrag per maand voor privé gebruik van 160 eur.

Stel ik overschrijd mijn lease norm bedrag met 100 eur.

Kan ik dan stellen dat mijn eigen bijdrage per maand is 160+100 = 260 eur?
Wat @ZeRoC00L stelt hierboven is niet helemaal correct.

Als je boven norm zit, mag dit niet bruto/netto verrekend worden. Dat kan wel bij een inhouding voor privé gebruik zoals in: https://download.belastin...heffingen-lh0221t41fd.pdf via https://www.belastingdien...ndboek-loonheffingen-2024 op in 23.3.7 Bijtelling privégebruik auto en eigen bijdrage werknemer te lezen is.
Als je expliciet afspreekt dat het een bijdrage is voor privégebruik mag het wel. Maar inhouding op die manier (die dus gunstiger is voor de werknemer) mag alleen met afspraken.

In de praktijk zal 4 v.d. 5 keer 'de afspraak' niet gemaakt worden en het wel op de gunstige manier worden ingehouden, maar het is wel raadzaam om dit in je mobiliteitsreglement te controleren of eventueel na te vragen.

[ Voor 3% gewijzigd door True op 08-09-2024 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-06 21:09
True schreef op zondag 8 september 2024 @ 19:21:
[...]

Wat @ZeRoC00L stelt hierboven is niet helemaal correct.

Als je boven norm zit, mag dit niet bruto/netto verrekend worden. Dat kan wel bij een inhouding voor privé gebruik zoals in: https://download.belastin...heffingen-lh0221t41fd.pdf via https://www.belastingdien...ndboek-loonheffingen-2024 op in 23.3.7 Bijtelling privégebruik auto en eigen bijdrage werknemer te lezen is.
Als je expliciet afspreekt dat het een bijdrage is voor privégebruik mag het wel. Maar inhouding op die manier (die dus gunstiger is voor de werknemer) mag alleen met afspraken.

In de praktijk zal 4 v.d. 5 keer 'de afspraak' niet gemaakt worden en het wel op de gunstige manier worden ingehouden, maar het is wel raadzaam om dit in je mobiliteitsreglement te controleren of eventueel na te vragen.
Bedankt voor de uitgebreide toelichting.

Voor mij handiger als ik er een paar voorbeeld getallen hanteer. En ervan uitgaande dat de regeling met de belastingdienst van toepassing is.

Stel:
Lease norm bedrag : 800
Lease eigen privé bijdragen : 150
Lease bedrag: 1.050

Catalogus waarde 50.000

Normaal gesproken zou je over de volle 50.000 (30k -16% en 22% rest) bijtelling betalen.
Maar omdat je verplicht 150 eigenbijdragen betaald voor de privé km’s kan je werkgever dat bedrag in mindering brengen op je bijtelling.
Het bedrag boven de leasenorm (1.050 - 800 - 150) 100 dat in mindering wordt gebracht van je netto loon (hierover is dus al IB ingehouden) - mag je NIET van de bijtelling aftrekken, en zodoende betaal je via de bijtelling hier alsnog belasting over. Dat is dubbele belasting.

Klopt bovenstaande?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Nee, je betaalt het netto en juist daarom wordt het van het ook van bijtellingsbedrag gehaald.

Een auto wordt gezien als inkomen in natura en daar betaal je in de vorm van bijtelling loonbelasting over. Als je zelf hiervoor betaalt is dat deel geen inkomen. Een beetje lullig om belasting te moeten betalen over een stuk loon waar je zelf voor betaalt.

• Xeor
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-06 23:32
Hoi,

Afgelopen zaterdag heb ik een nieuwe auto besteld; een Toyota C-HR 2.0 PHEV 164kW Business. De auto moet nog gefiatteerd worden door mijn werkgever, maar ik heb dit momenteel even on hold gezet in verband met Prinsjesdag gisteren en de uitspraak over PHEV-auto's en de korting op de BPM. Wat kan ik nu het beste doen? De auto annuleren en een andere bestellen, of even afwachten tot er meer duidelijkheid is? En wanneer wordt dat verwacht?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Xeor schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:18:
Hoi,

Afgelopen zaterdag heb ik een nieuwe auto besteld; een Toyota C-HR 2.0 PHEV 164kW Business. De auto moet nog gefiatteerd worden door mijn werkgever, maar ik heb dit momenteel even on hold gezet in verband met Prinsjesdag gisteren en de uitspraak over PHEV-auto's en de korting op de BPM. Wat kan ik nu het beste doen? De auto annuleren en een andere bestellen, of even afwachten tot er meer duidelijkheid is? En wanneer wordt dat verwacht?

Ja, annuleren en een electrische kiezen. :+

De rest van je vragen moet je aan Geert Wilders voor leggen, die trekt aan de touwtjes, maar wees er van overtuigd dat hij al een pak van zijn beloftes heeft moeten in slikken.

• Xeor
Tommie12 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:27:
[...]

De rest van je vragen moet je aan Geert Wilders voor leggen, die trekt aan de touwtjes, maar wees er van overtuigd dat hij al een pak van zijn beloftes heeft moeten in slikken.
Ja, is elektrisch een betere optie?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Xeor schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:18:
Hoi,

Je kunt de prijs van je auto uitrekenen met en zonder BPM als je nu BPM pakt van een vergelijkbare auto die niet PHEV is (bijv. de mild hybrid CHR) en je voegt dat toe om tot de fiscale waarde te komen, als je dat acceptabel vindt als bijtelling is er voor jou persoonlijk geen probleem.

Wellicht dat de leaseprijs /mnd iets omhoog gaat i.v.m. restwaarde bij een PHEV onder het nieuwe beleid en dat je WG hier wat van vindt.

• Xeor
True schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:30:
[...]

Je kunt de prijs van je auto uitrekenen met en zonder BPM als je nu BPM pakt van een vergelijkbare auto die niet PHEV is (bijv. de mild hybrid CHR) en je voegt dat toe om tot de fiscale waarde te komen, als je dat acceptabel vindt als bijtelling is er voor jou persoonlijk geen probleem.

Wellicht dat de leaseprijs /mnd iets omhoog gaat i.v.m. restwaarde bij een PHEV onder het nieuwe beleid en dat je WG hier wat van vindt.
Als ik uitga van de BPM van de HEV als maatstaaf, komt er ongeveer €2.000 tot €2.500 bij afhankelijk van de CO2. Dat betekent tussen de €18 en €23 extra per maand aan bijtelling, wat neerkomt op €900 tot €1.380 over de gehele looptijd van 60 maanden. Als het goed is, staat het leasebedrag voor de gehele periode inclusief brandstof vast. Klopt mijn berekening? Ik kan nu nog annuleren en kiezen voor volledig elektrisch of benzine (geen hybride).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4pU0u1SJRT9H8ExSzOA_ANawqeM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WePeIHHy22V3aifweiRHtjbr.png?f=fotoalbum_large

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:01
Verandert er ook iets voor auto’sin 2023 geleverd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xeor
wienesroa schreef op woensdag 18 september 2024 @ 18:16:
Verandert er ook iets voor auto’sin 2023 geleverd?
Nee, alleen voor auto’s geleverd vanaf 2025 voor de BPM. MRB wordt gelijk getrokken met benzine auto’s ook voor reeds uitgeleverde auto’s.

[ Voor 18% gewijzigd door Xeor op 18-09-2024 18:35 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Xeor schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:10:
[...]

Als ik uitga van de BPM van de HEV als maatstaaf, komt er ongeveer €2.000 tot €2.500 bij afhankelijk van de CO2. Dat betekent tussen de €18 en €23 extra per maand aan bijtelling, wat neerkomt op €900 tot €1.380 over de gehele looptijd van 60 maanden. Als het goed is, staat het leasebedrag voor de gehele periode inclusief brandstof vast. Klopt mijn berekening? Ik kan nu nog annuleren en kiezen voor volledig elektrisch of benzine (geen hybride).

[Afbeelding]
In werkelijkheid denk ik dat de CO2 uitstoot van een PHEV nog wel net weer iets lager is dan een HEV (van dezelfde auto) en je dus toch wel iets minder BPM (en dus bijtelling) zal betalen.
Ik heb je berekening niet nagelopen, maar ik denk dat dit de juiste weg is om die inschatting goed te kunnen maken. Wellicht dat een dealer de uitkomst al heeft (of kan opvragen) van die nieuwe berekening die voor PHEV gedaan wordt vanaf 01/01 dan kun je daarmee de exacte BPM bepalen.
Het leasebedrag voor je WG kan vast staan incl. brandstof, maar brandstof is altijd een voorschot. Normaliter zul jij als berijder niets merken van een vorm van naheffing op brandstof en/of kilometers behalve als je hier als werknemer bewust voor getekend hebt (dit is echt totaal niet concurrent noch courant vanuit de WG).
In dit geval kan het zijn dat het leasebedrag toch omhoog gaat. Door de hogere BPM zal de LM meer kosten maken terwijl de restwaarde niet ineens hoger wordt. Dit verschil wordt doorberekent naar de contractant (WG) full operational leasekosten zullen dus iets omhoog gaan. Eventueel kun je afspreken dat dit voor je WG is. Als je met leasebudgetten zit is dit een overweging die je moet maken.

Dat gezegd hebbende, met 17% en 22% bijtelling bij een EV schuurt de bijtelling voor een vergelijkbare EV t.o.v. een PHEV/EV/benzine steeds dichter bij elkaar. Zeker omdat een EV meestal gewoon een hogere prijs heeft.

Je zult voor jezelf moeten narekenen of je met jouw budget iets kunt kiezen waar jij tevreden mee bent én betaalbaar blijft in de bijtelling.

PS Zo'n wijziging is ook wel een mooi punt om mee naar je WG te gaan en te vragen voor het indexeren van de budgetten en/of mobiliteitsregelingen. Immers wordt een PHEV voor jou duurder terwijl je WG dat wellicht nog als (verkapte) eis stelt omdat CO2 e.d. zaken.

[ Voor 5% gewijzigd door True op 18-09-2024 19:28 ]

• Xeor
True schreef op woensdag 18 september 2024 @ 19:26:
[...]

In werkelijkheid denk ik dat de CO2 uitstoot van een PHEV nog wel net weer iets lager is dan een HEV (van dezelfde auto) en je dus toch wel iets minder BPM (en dus bijtelling) zal betalen.
Ik heb je berekening niet nagelopen, maar ik denk dat dit de juiste weg is om die inschatting goed te kunnen maken. Wellicht dat een dealer de uitkomst al heeft (of kan opvragen) van die nieuwe berekening die voor PHEV gedaan wordt vanaf 01/01 dan kun je daarmee de exacte BPM bepalen.
Het leasebedrag voor je WG kan vast staan incl. brandstof, maar brandstof is altijd een voorschot. Normaliter zul jij als berijder niets merken van een vorm van naheffing op brandstof en/of kilometers behalve als je hier als werknemer bewust voor getekend hebt (dit is echt totaal niet concurrent noch courant vanuit de WG).
In dit geval kan het zijn dat het leasebedrag toch omhoog gaat. Door de hogere BPM zal de LM meer kosten maken terwijl de restwaarde niet ineens hoger wordt. Dit verschil wordt doorberekent naar de contractant (WG) full operational leasekosten zullen dus iets omhoog gaan. Eventueel kun je afspreken dat dit voor je WG is. Als je met leasebudgetten zit is dit een overweging die je moet maken.

Dat gezegd hebbende, met 17% en 22% bijtelling bij een EV schuurt de bijtelling voor een vergelijkbare EV t.o.v. een PHEV/EV/benzine steeds dichter bij elkaar. Zeker omdat een EV meestal gewoon een hogere prijs heeft.

Je zult voor jezelf moeten narekenen of je met jouw budget iets kunt kiezen waar jij tevreden mee bent én betaalbaar blijft in de bijtelling.

PS Zo'n wijziging is ook wel een mooi punt om mee naar je WG te gaan en te vragen voor het indexeren van de budgetten en/of mobiliteitsregelingen. Immers wordt een PHEV voor jou duurder terwijl je WG dat wellicht nog als (verkapte) eis stelt omdat CO2 e.d. zaken.
Dat de CO2-uitstoot van een PHEV lager zal zijn, is mooi meegenomen, maar veel verschil zal het vermoedelijk niet maken. Ik heb inmiddels een verzoek uitstaan bij de dealer met betrekking tot de nieuwe prijzen met de verhoogde BPM per 2025 en ook bij de leasemaatschappij. Bij mijn werkgever heb ik nagevraagd wie de MRB dan gaat betalen; ik vermoed dat ik voor die kosten zal opdraaien. De MRB komt uiteindelijk ook te vervallen in 2026.

Ik ben inmiddels ook al naar alternatieven aan het kijken. Zo heb ik een Volkswagen Taigo op het oog, die fiscaal ook nog eens €8.000 minder kost. Hierdoor betaal ik maandelijks minder bijtelling. Niet zo mooi als een Toyota C-HR (mijn mening), maar wel een prima gezinsauto die flink bespaart op de kosten.

Bij mijn werkgever hoef ik niet aan te komen voor het indexeren van de budgetten; wij hebben namelijk vrije keuze en mogen ook een benzineauto naar keuze selecteren.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Xeor schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:06:
[...]

Dat de CO2-uitstoot van een PHEV lager zal zijn, is mooi meegenomen, maar veel verschil zal het vermoedelijk niet maken. Ik heb inmiddels een verzoek uitstaan bij de dealer met betrekking tot de nieuwe prijzen met de verhoogde BPM per 2025 en ook bij de leasemaatschappij. Bij mijn werkgever heb ik nagevraagd wie de MRB dan gaat betalen; ik vermoed dat ik voor die kosten zal opdraaien. De MRB komt uiteindelijk ook te vervallen in 2026.

Ik ben inmiddels ook al naar alternatieven aan het kijken. Zo heb ik een Volkswagen Taigo op het oog, die fiscaal ook nog eens €8.000 minder kost. Hierdoor betaal ik maandelijks minder bijtelling. Niet zo mooi als een Toyota C-HR (mijn mening), maar wel een prima gezinsauto die flink bespaart op de kosten.

Bij mijn werkgever hoef ik niet aan te komen voor het indexeren van de budgetten; wij hebben namelijk vrije keuze en mogen ook een benzineauto naar keuze selecteren.
Als de auto bestelt is (of geleverd is) en er staat niets in je mobiliteitsregeling of in een contract (met jou) mag de WG de verhoging in leasekosten niet doorrekenen aan jou als werknemer.

Jij moet sowieso de hogere bijtelling gaan betalen die (deels) gebaseerd is op de BPM. Daar kan een WG niets mee (behalve een bruto tegemoetkoming betalen om die bijtelling te dekken, maar er zullen niet veel WGs zo gek zijn).

• Xeor
True schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:21:
[...]

Als de auto bestelt is (of geleverd is) en er staat niets in je mobiliteitsregeling of in een contract (met jou) mag de WG de verhoging in leasekosten niet doorrekenen aan jou als werknemer.

Jij moet sowieso de hogere bijtelling gaan betalen die (deels) gebaseerd is op de BPM. Daar kan een WG niets mee (behalve een bruto tegemoetkoming betalen om die bijtelling te dekken, maar er zullen niet veel WGs zo gek zijn).
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 11% gewijzigd door Xeor op 19-09-2024 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
@Xeor De enige die dat weet je je hr afdeling en/of wagenparkbeheerder.

Bij mij is het zo dat mijn werkgever minimaal 2 offertes opvraagt en aan de hand daarvan wordt bepaald of dit binnen of buiten mijn leasebudget valt. Nu wil ik alleen een auto binnen budget rijden, maar ik mag in overleg overschrijden en die overschrijding wordt dan op het salaris ingehouden.

Dit wordt dus eenmalig bepaald en staat de hele leaseperiode vast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:17
Tommie12 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:27:
[...]

Heel veel werknemers krijgen er bij hun EV opeens ook MRB bij vanaf 2026.

De leasemaatschappij rekent die er vanaf dan gewoon bij.

Veel werkgevers hebben dat al lang in hun leaseregrling vermeld staan.

• UTMachine
  • Laatst online: 25-06 22:46
Tweak_ers schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:59:
[...]

Klopt, dat MRB geneuzel zal bij mij ook worden doorberekend , dus ik een lagere km/jaar gekozen om dat te voorkomen.

• Frame164
Tweak_ers schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:59:
[...]

Hoe staat dat in het contract? Dat als de kosten van de leasemaatschappij stijgen de werknemer dat doorbelast krijgt als eigen bijdrage?

• Xeor
Vandaag de dealer nog gesproken en die gaf aan dat het gecombineerde CO2-verbruik van de PHEV nu van belang is. Tot en met 50 is het oké en dan heb je het over enkele honderden euro's. Boven de 50 is het een probleem en ben je de klos, want dan kom je in een hoger tarief terecht. De dealer verwacht over een week of twee de nieuwe prijzen te ontvangen, dus nog even afwachten.

• Xeor
jongetje schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:42:
@Xeor De enige die dat weet je je hr afdeling en/of wagenparkbeheerder.

Bij mij is het zo dat mijn werkgever minimaal 2 offertes opvraagt en aan de hand daarvan wordt bepaald of dit binnen of buiten mijn leasebudget valt. Nu wil ik alleen een auto binnen budget rijden, maar ik mag in overleg overschrijden en die overschrijding wordt dan op het salaris ingehouden.

Dit wordt dus eenmalig bepaald en staat de hele leaseperiode vast.
Zo werkt het bij ons ook ongeveer. Ik calculeer bij de ene leasemaatschappij, en vervolgens gaat HR aan de slag en fiatteert de auto of niet op basis van meerdere offertes. De vraag met betrekking tot de MRB is al uitgezet.

• Xeor
Frame164 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 20:00:
[...]

Hoe staat dat in het contract? Dat als de kosten van de leasemaatschappij stijgen de werknemer dat doorbelast krijgt als eigen bijdrage?
Bij ons staat dit dus niet in de regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
Dat zou wel enorm ingewikkeld zijn als ze dat zouden doen.

Als je regeling 35k km's per jaar is en je werkgever sluit voor jou het leasecontract af op 25k km omdat je niet zo heel veel rijdt. En de BPM gaat omhoog, hoe doe je dat dan? Daarnaast betaal je toch ook niet als je meer km's hebt gereden omdat je veel bij klanten (bijv. in het buitenland) bent geweest? Zou mij verbazen als deze kosten worden doorgerekend. Je krijgt toch ook geen hogere eigen bijdrage als de verzekeringspremie verandert?

Ik kan me daarom niet voorstellen dat je een bpm verhoging aangerekend krijgt. Als mijn werkgever zoiets doet dan wil ik ook zelf de leasemaatschappij kiezen want dat is nu hun keuze.

[ Voor 15% gewijzigd door jongetje op 20-09-2024 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:17
Frame164 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 20:00:
[...]

Vaak nog specifieker gemaakt, als het komt door wijzigingen in overheidsbeleid en dat leidt tot hogere leaseprijzen.
jongetje schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 07:12:
Dat zou wel enorm ingewikkeld zijn als ze dat zouden doen.

Als je regeling 35k km's per jaar is en je werkgever sluit voor jou het leasecontract af op 25k km omdat je niet zo heel veel rijdt. En de BPM gaat omhoog, hoe doe je dat dan? Daarnaast betaal je toch ook niet als je meer km's hebt gereden omdat je veel bij klanten (bijv. in het buitenland) bent geweest? Zou mij verbazen als deze kosten worden doorgerekend. Je krijgt toch ook geen hogere eigen bijdrage als de verzekeringspremie verandert?

Ik kan me daarom niet voorstellen dat je een bpm verhoging aangerekend krijgt. Als mijn werkgever zoiets doet dan wil ik ook zelf de leasemaatschappij kiezen want dat is nu hun keuze.
Alles valt en staat met de regeling.
Norm kilometers zijn in het leven gekomen, omdat je vaak voor je klus/klant meer kilometers maakt. Dan is het flauw deze in rekening te brengen bij de werknemer.

In veel leaseregelingen is dat voor MRB en bijtelling wel genoemd.

Leasemaatschappijen berekenen het sowieso 1 op 1 door aan de werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:01

avotar

P0werd by Black Coffee

Was het niet zo dat de geldende cataloguswaarde voor alles bepalend is... en dat die pas definitief bepaald wordt bij de tennaamstelling?
Ik zou het nog maar een keer dubbel checken bij je wagenparkbeheerder.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

avotar schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 08:28:
Was het niet zo dat de geldende cataloguswaarde voor alles bepalend is... en dat die pas definitief bepaald wordt bij de tennaamstelling?
Ik zou het nog maar een keer dubbel checken bij je wagenparkbeheerder.
Nee incorrect.

De cataloguswaarde is niet alles bepalend. Het is alleen bepalend voor de bijtelling voor de komende 5 jaren. MRB aanpassingen krijgt de LM gewoon voor de kiezen en zoals @jongetje aangeeft gaan die 1:1 door naar de contractant (de WG dus).

In dit geval gaat het om een wijziging in de berekening van de BPM in 2025 én omdat de levering waarschijnlijk in 2025 verwacht zal worden zal dat resulteren in een hogere cataloguswaarde en dus hogere kosten voor de LM én hogere maandelijkse bijtelling door de berijder. De hogere kosten voor de LM zitten in het stuk dat ze de auto aanschaffen en een risicoberekening doen met restwaarde.

PS cataloguswaarde wordt niet bepaald bij de tenaamstelling, maar bij het aanvragen van het kenteken door de verkoper/dealer/importeer. En ja dat is bij een nieuwe leaseauto vrijwel altijd hetzelfde moment, maar dat hoeft het niet te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:02
Ik kan wel wat hulp gebruiken bij het volgende.

De feiten:
  • Ik werk in loondienst en mijn vriendin werkt als ZZP'er.
  • Mijn leasebudget/mobiliteitsvergoeding is 1030 voor benzine en 1180 voor elektrisch. Ik kan ervoor kiezen om geen auto te leasen en de 1030 euro bruto te laten uit betalen.
  • We rijden samen ongeveer 30k per jaar, dit is zowel zakelijk als prive.
  • De keuze voor een auto zou vallen op een crossover, grote station of SUV van +- 15/20k.
  • Ik ga uit van zo'n 400 tot 500 euro netto bijtelling per maand.
  • Wij rijden minimaal 2 keer per jaar naar Zuid-Frankrijk +- 180 euro tol.
Waar heb ik hulp bij nodig?
Mijn huidige lease auto loopt af en vind de bijtelling te hoog worden waardoor ik aan het kijken ben naar een prive auto. Aangezien mijn vriendin ZZP'er is bestaat de mogelijkheid om een youngtimer te gaan rijden.

Hoe kan je het beste uitrekenen wanneer het goedkoper is om prive te kopen, Youngtimer op de zaak te gaan rijden of weer te gaan leasen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
[b]mr.DJ95 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 10:53:
Hoe kan je het beste uitrekenen wanneer het goedkoper is om prive te kopen, Youngtimer op de zaak te gaan rijden of weer te gaan leasen?
Met een rekenmachine? De lease auto is al bekend en heb je al uitgerekend. Hoef je alleen de youngtimer met aanschaf/afschrijving, onderhoud, brandstof, bijtelling etc. uit te rekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

mr.DJ95 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 10:53:

De feiten:
  • Mijn leasebudget/mobiliteitsvergoeding is 1030 voor benzine en 1180 voor elektrisch. Ik kan ervoor kiezen om geen auto te leasen en de 1030 euro bruto te laten uit betalen.
  • De keuze voor een auto zou vallen op een crossover, grote station of SUV van +- 15/20k.
Mijn huidige lease auto loopt af en vind de bijtelling te hoog worden waardoor ik aan het kijken ben naar een prive auto. Aangezien mijn vriendin ZZP'er is bestaat de mogelijkheid om een youngtimer te gaan rijden.

Bijtelling = 4800 tot €6000/jr
Eigen auto met 30k km met 30ct/km (redelijk goedkoop) is €9000/jr
Ik neem aan dat je met een budget van 1030€/mnd in de 49,50% schijf zit. Dat maakt dan €6365,4/jr netto.

Meer inkomen: mobiliteitsbudget
Minder kosten: bijtelling
Meer kosten: kosten per gereden km

6535,4+6000-9000 = €3365,4/jr goedkoper dan een auto in de bijtelling rijden*.

*Bijtelling van 400€ maakt het maar €2165,4/jr goedkoper
*Geen heffingskortingen meegenomen waardoor je nog iets goedkoper uit bent.

Hoeveel zakelijke kilometers rijdt je? Mag je deze netto voor 23ct/km laten uitbetalen uit je mobiliteitsbudget?
Vergeet inkomensafhankelijke heffingskortingen niet bij de bijtelling zie hiervoor https://services.vismaraet.nl/proformalite/index/40
En in Wikipedia: Microsoft Excel past meer dan op het bierviltje hierboven wat ik gebruik.
Deze: https://www.anwb.nl/auto/autokosten voor realistische autokosten.
Zie ook https://www.vzr.nl/ .

Dit moet gewoon 5 tot 10 scenario's doorrekenen zijn en dan een keuze maken wat je wilt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

mr.DJ95 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 10:53:

De feiten:

Als je geen lease auto meer neemt krijg je 1030 bruto salaris erbij en betaal je die 400 netto bijtelling niet meer. dus heel grof gezegd ga je er 900 netto op vooruit. Als je daar geen prive auto of youngtimer voor kan rijden dan weet ik het niet meer ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
Tylen schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:48:
[...]

Als je geen lease auto meer neemt krijg je 1030 bruto salaris erbij en betaal je die 400 netto bijtelling niet meer. dus heel grof gezegd ga je er 900 netto op vooruit. Als je daar geen prive auto of youngtimer voor kan rijden dan weet ik het niet meer ;)
Dan moet je wel je zakelijke kilometers zelf regelen (betalen). Die neem je niet mee in je berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
Bedankt voor de feedback, zie hieronder mijn berekening, Prive rijden komt hier veruit het goedkoopste uit. Het voordeel moet vooral gaan zitten in de verdere aftrekposten t.b.v. Youngtimer lijkt me dan? Of zie ik iets over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6VkfG_EkqHm2O5NZofad5BFYp2c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ndr8w0BUohy2wSkT1hjJmljn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Heeft je vriendin wel een auto nodig als ZZPer ?
Kan me voorstellen dat je niet altijd 'even' een auto op de zaak kunt zetten als deze eigenlijk niet nodig is ?

En kun je met 1 auto uit de voeten ?

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-06 15:58

V-8

ZeRoC00L schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 14:31:
Kan me voorstellen dat je niet altijd 'even' een auto op de zaak kunt zetten als deze eigenlijk niet nodig is ?

Als je aannemelijk kunt maken dat 10% van de kilometers zakelijk wordt gereden, mag je al een auto op de zaak zetten.
Dus daar zit je al heel snel aan. Doen dus!

Tesla MYJ SR | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
Tylen schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:48:
[...]

Dan moet je wel zeker weten dat je niet opeens een project op grote afstand kunt krijgen. En hopen dat de brandstofprijzen niet de bocht uitvliegen. Ik heb het gezien bij een collega die zijn leaseauto inleverde en een leuke auto gekocht had (relatief duur omdat hij toch dat budget over had). Vervolgens kreeg hij een project in Zuid-Limburg. 3x in de week vanuit de Randstad die kant op. En geen kilometer meer vergoedt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Frame164 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 14:34:
[...]

Dan moet je wel zeker weten dat je niet opeens een project op grote afstand kunt krijgen. En hopen dat de brandstofprijzen niet de bocht uitvliegen. Ik heb het gezien bij een collega die zijn leaseauto inleverde en een leuke auto gekocht had (relatief duur omdat hij toch dat budget over had). Vervolgens kreeg hij een project in Zuid-Limburg. 3x in de week vanuit de Randstad die kant op. En geen kilometer meer vergoedt krijgen.
Dat is een risico inderdaad, maar je moet het ook uitmiddelen over een lease-periode (4jaar).

En meestal kun je de kilometers netto vergoed krijgen uit je budget, dus dat kan al een flink deel schelen.

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Frame164 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 14:34:
[...]

Werken op locatie? ;) Hallloooo 1996 belt :9

Maar lange afstanden rijden onderhandel je met de werkgever. Ik doe het niet zo vaak iig (maar ik werk al thuis vanaf 2012 ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
ZeRoC00L schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 14:31:

Ja, 1 auto lukt vooralsnog aardig. Zij werkt 2 dagen in de week op de locatie van haar opdrachtgever. Ik werk ook 2 dagen op locatie. Ik doe geen opdrachten buiten kantoor, mijn vriendin beperkt ook de reisafstand tot 80km retour gelukkig.

Ik heb wel het vermoeden dat ik het hele zakelijk deel qua aftrekposten nog mis in dit verhaal.

Als ik dit zo heb uitgerekend scheelt het in het meest slechte scenario 1000 euro per jaar bij een prive auto van 30k en bij een prive auto van 20k zelfs 3300 euro t.o.v. leasen. Beide met een verbruik van 1 op 10.

Als je het zo bekijkt is leasen best een dure aangelegenheid en dat om met een nieuwe auto te rijden. De auto die ik echt wil past toch niet in budget helaas. (BMW i5 Touring).

[ Voor 5% gewijzigd door mr.DJ95 op 20-09-2024 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
mr.DJ95 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 14:51:
[...]

Als je het zo bekijkt is leasen best een dure aangelegenheid en dat om met een nieuwe auto te rijden. De auto die ik echt wil past toch niet in budget helaas. (BMW i5 Touring).
Klopt op zich wel, leasen is niet goedkoper geworden... (geen lage bijtelling meer, en auto's zijn best duurder geworden).

En de BMW i5 kun je ook niet privé aanschaffen/rijden voor het bedrag, dus wel appels met appels vergelijken.

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
ZeRoC00L schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 14:54:
[...]

Klopt op zich wel, leasen is niet goedkoper geworden... (geen lage bijtelling meer, en auto's zijn best duurder geworden).

En de BMW i5 kun je ook niet privé aanschaffen/rijden voor het bedrag, dus wel appels met appels vergelijken.
Appels met Appels is dan moeilijk omdat ik ook geen youngtimer kan lease via mijn werk. Ook geen 2e hands auto helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:30
Hallo,

Bij mijn nieuwe dienstverband wordt er opeens brandstofverbruik in het leasebedrag geteld. Ik ben benieuwd of mijn verwachtingen realistisch waren of dat het nieuwe HR persoon aan het falen is.
Situatie:
Members only:

Als je dit salaris zit, het leasebedrag en de hoeveelheid kilometers, verwacht je dan dat het brandstofverbruik hierin zit?

Ik ben heel erg blij met mijn salaris(maar ja het leven is ook duurder geworden) en heb geen luxe auto nodig, maar een 'kale' stationwagen zou toch wel mogelijk moeten zijn? Het lijstje dat ik hebt gekregen staan auto's als Kia Picanto etc :+ Een directe collega (veel langer bij bedrijf, gelijke leeftijd en senioriteit) rijdt in een Ford Focus station.

Er zijn nog een aantal zaken aan vooraf gegaan waardoor ik hier erg van geschrokken ben maar dat laat ik even voor wat het is. Ik ben erg benieuwd deze all-in bedragen redelijk zijn of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
Kanoet schreef op maandag 23 september 2024 @ 18:00:

Als je dit salaris zit, het leasebedrag en de hoeveelheid kilometers, verwacht je dan dat het brandstofverbruik hierin zit?
Mijn lease bedrag was ook zoiets 4 jaar geleden. Inmiddels is dat ruimschoots aangepast en bij mij idd ook brandstof inclusief. Daardoor kan ik in mijn geval wel een model Y leasen maar geen kia sportage (die gaan bijna 100euro per maand over het lease bedrag heen en de Y er meer dan 50euro onder) vanwege dat elektriciteit goedkoper is dan benzine per km.

Is dus niets vreemds, hiermee worden zuinige, (plugin)ybride en elektrische auto's voordeliger.

Je kunt zelf prima op bijv. Directlease.nl uitrekenen wat ongeveer past. En ja, ben bang dat een picanto of polo al krap is (ik heb wel winterbanden gekozen in dit geval)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYmMffFQudm6BtwIUccsKW2F5-g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lbV7jzE8CnXwW790xtwHWdr6.jpg?f=fotoalbum_large
De brandstof (benzine) is in jouw geval al ruim 300euro bij elke auto.

Een bijvoorbeeld MG M4 comfort (dus meer range en luxe):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--K_eAYydcxRW21lESogWArlCMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MuVoTK7vz1tGBMrdVfhpA9FV.jpg?f=fotoalbum_large
Is de elektriciteit nog geen 200euro en je hebt dan een hoger leasebudget.

[ Voor 41% gewijzigd door jongetje op 23-09-2024 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
Bedankt voor je reactie @jongetje.

Nu kom ik op het tweede deel van het verhaal: eigen bijdrage
Er zijn dus wat zaken onduidelijk en verschillende verwachtingen omdat de autoregelingen herschreven worden en ten tijde van indiensttreding in potlood geschreven waren.

Members only:

Heeft iemand hier ervaring mee? Zullen ze bedoelen dat de uitdiensttredingsclausule enkel geldt als je buiten het bedrag én de categorie valt? Ik zal morgen vragen hoe dit nu precies zit maar wil wel een beetje beslagen ten ijs komen. Hoe zou ik deze situatie moeten opvatten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
@Kanoet
Een overschrijding van het leasebedrag staat wél beschreven. En heel erg logisch allemaal: dat wordt je eigen bijdrage én mag je geheel ophoesten als je uit dienst gaat.
Heb je dat zelf bedacht? Een eigen bijdrage betaal je namelijk per maand (en mag je werkgever van je bruto bijtelling aftrekken) voor de overschrijding van de leasenorm. Dat heeft niets met uitdiensttreding te maken.

Je kunt natuurlijk ook op de fiets, met OV en/of eigen auto naar je werk en vragen om een km vergoeding en uitbetaling van het leasebedrag.

[ Voor 14% gewijzigd door jongetje op 23-09-2024 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
Ja @jongetje dat wordt beschreven. Dat is toch een normale situatie? Werknemer wilt een dikkere auto rijden, dan mag die ook de rekening én het risico betalen.

Fiets is geen optie, eigen auto had ik ook voorgesteld maar vond men heel vreemd allemaal. "Nog niet eerder gehoord. Men rijdt dermate veel kilometers dat dit niet gedaan wordt en waarschijnlijk niet uit komt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
jongetje schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:00:
@Kanoet

[...]

Heb je dat zelf bedacht? Een eigen bijdrage betaal je namelijk per maand (en mag je werkgever van je bruto bijtelling aftrekken) voor de overschrijding van de leasenorm. Dat heeft niets met uitdiensttreding te maken.
Het heeft wel met uitdiensttreding te maken. Zolang je het leasecontract uit zit betaal je inderdaad gewoon per maand. Maar als je gedurende het contract vertrekt is het niet ongebruikelijk dat je de eigen bijdrage over de resterende termijn moet betalen. Het is immers maar de vraag of iemand die de auto overneemt die bijdrage wil betalen. Bij uitdiensttreding is het dan wel handig om actief de werkgever te helpen om een collega te vinden die de auto incl. eigen bijdrage wil hebben. Dan valt er meestal wat te regelen.
Pagina: 1 ... 53 ... 58 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1