Bij ons dus ook niet, vandaar de vraag. Aanpassingen in de bijtelling zijn het risico van de werknemer, de andere kostenstijgingen zijn voor de werkgever.Xeor schreef op donderdag 19 september 2024 @ 22:20:
[...]
Bij ons staat dit dus niet in de regeling.
Ik heb nog geen antwoord, maar zodra ik die heb, zal ik die hier posten.Frame164 schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:28:
[...]
Bij ons dus ook niet, vandaar de vraag. Aanpassingen in de bijtelling zijn het risico van de werknemer, de andere kostenstijgingen zijn voor de werkgever.
Niet. De kosten van een nieuwe lease-auto kun je redelijk voorspellen (even de MRB discussie daargelaten), de kosten van een nieuwe auto ook. (hoewel je dan ook pech kunt hebben)Hoe kan je het beste uitrekenen wanneer het goedkoper is om prive te kopen, Youngtimer op de zaak te gaan rijden of weer te gaan leasen?
De kosten van een youngtimer daarentegen zijn lastig in te schatten. Die kunnen (heel erg) mee of (heel erg) tegen vallen. Er zijn gewoon teveel variabelen rondom onderhoud en reparaties. Een youngtimer op de zaak is alleen zinvol als je het niet doet vanwege het zo goedkoop mogelijk rijden, maar omdat je het ook leuk vind.
Ik heb een BMW X5 gereden als youngtimer, waarvan ik de kosten wat te positief had ingeschat. Kwestie van pech hebben. Ik rij nu een RR als youngtimer en die rijdt (voor zover dat natuurlijk kan) best een hoop goedkoper dan ik berekend had. Maar dat kan morgen weer anders zijn. Vind ik dat erg ? Nee, want ik doe het omdat ik het erg leuk en lekker vind rijden, daar best voor wil betalen (ik snap dat het duurder is dan een Aygo) en dat het fiscaal 'te doen' is. Maar goedkoop wordt het nooit, wel draaglijker...
@figlio del comm Rolls Royce?
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Heeft iemand misschien nog wat input mbt mijn situatie mbt de eigen bijdrage? Wat zijn jullie ervaringen met de eigen bijdrage?
Geld de EB bij jou voor de overschrijding van het leasebedrag en zit je daar aan vast met een afkoopsom na uitdiensttreding?
Of heb je ervaring met een EB voor privegebruik dat stopt bij uitdiensttreding?
Geld de EB bij jou voor de overschrijding van het leasebedrag en zit je daar aan vast met een afkoopsom na uitdiensttreding?
@Kanoet Dat zijn toch allemaal dingen die in de leaseregeling staan beschreven? Kunnen hier wel alle soorten contracten gaan noemen maar het gaat erom wat er in jouw regeling staat, niet in die van mij.
Ja dat is op zich ook logisch, anders kan hij ook de pool niet in want dan zadel je de volgende op met een eb of dan moet de zaak zelf die eb betalen. Staat er geen clausule bij dat je geen boete hebt als je hem meeneemt?Kanoet schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 07:27:
Heeft iemand misschien nog wat input mbt mijn situatie mbt de eigen bijdrage? Wat zijn jullie ervaringen met de eigen bijdrage?
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
@Kanoet Het is een beetje wat @jongetje zegt. Als het in de autoregeling staat beschreven dat je bij uitdiensttreding de resterende eigen bijdrages moet betalen (zo lees ik het wel) dan ga je daar mee akkoord op het moment dat je iets besteld.
Ik had ook ooit een leaseauto met een eigen bijdrage i.v.m. overschrijding budget. Toen ik overstapte naar een andere werkgever heb ik de auto meegenomen. Toen hoefde ik de resterende eigen bijdrages niet meer te betalen, dus. En bij de nieuwe werkgever paste de auto wel in het budget, dus was ik van die eigen bijdrage af. Maar als je hem niet mee kan nemen en/of een nieuwe werkgever wil je niet faciliteren, dan zal de resterende eigen bijdrages toch afgetikt moeten worden.
Ik had ook ooit een leaseauto met een eigen bijdrage i.v.m. overschrijding budget. Toen ik overstapte naar een andere werkgever heb ik de auto meegenomen. Toen hoefde ik de resterende eigen bijdrages niet meer te betalen, dus. En bij de nieuwe werkgever paste de auto wel in het budget, dus was ik van die eigen bijdrage af. Maar als je hem niet mee kan nemen en/of een nieuwe werkgever wil je niet faciliteren, dan zal de resterende eigen bijdrages toch afgetikt moeten worden.
In aanschaf zijn die dingen (als ze wat ouder zijn) helemaal niet zo duur. Tussen de 10 en 20.000 Euro is er aardig wat te koop. Niet dat ik het gauw zou doen, maar het is een leuk idee om te weten dat ik een paar Rolls-Royces zou kunnen kopen.
@jongetje @Snowhite0901 @JanHenk in principe geldt natuurlijk de leaseregeling. Echter ivm reorganisatie was hier nog niets over bekend en zijn er veel ruimere verwachtingen geschept. Vandaar dat ik benieuwd ben of het bijvoorbeeld normaal is om een EB te vragen voor prive rijden, en hoe normaal het is om uberhaupt een EB voor overschrijding aan te gaan. Ik vind het namelijk best een groot risico om te nemen bij een nieuwe werkgever.
Ik wil dus het gesprek aan gaan maar niet met wereldvreemde argumenten en oplossingen.
Ik wil dus het gesprek aan gaan maar niet met wereldvreemde argumenten en oplossingen.
EB voor overschrijding is dus wat ik probeerde te zeggen logisch. Voor prive is niet zo gebruikelijk.Kanoet schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:49:
@jongetje @Snowhite0901 @JanHenk in principe geldt natuurlijk de leaseregeling. Echter ivm reorganisatie was hier nog niets over bekend en zijn er veel ruimere verwachtingen geschept. Vandaar dat ik benieuwd ben of het bijvoorbeeld normaal is om een EB te vragen voor prive rijden, en hoe normaal het is om uberhaupt een EB voor overschrijding aan te gaan. Ik vind het namelijk best een groot risico om te nemen bij een nieuwe werkgever.
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Ik weet bijna zeker dat er Range Rover bedoeld werd, maar de "RR" afkorting is ambigu en dat wilde ik even duidelijk maken. Schrijf het gewoon uit, dan hoeft niemand het (onjuist) te interpreteren.Frame164 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:19:
[...]
In aanschaf zijn die dingen (als ze wat ouder zijn) helemaal niet zo duur. Tussen de 10 en 20.000 Euro is er aardig wat te koop. Niet dat ik het gauw zou doen, maar het is een leuk idee om te weten dat ik een paar Rolls-Royces zou kunnen kopen.
Beide zijn vrij gebruikelijk eigenlijk. Eigen bijdrage voor privégebruik zie je vooral als de auto echt inhoudelijk voor de functie nodig is.Kanoet schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:49:
Vandaar dat ik benieuwd ben of het bijvoorbeeld normaal is om een EB te vragen voor prive rijden, en hoe normaal het is om uberhaupt een EB voor overschrijding aan te gaan. Ik vind het namelijk best een groot risico om te nemen bij een nieuwe werkgever.
Bij veel ICT'ers (thuiswerkers) is de auto een secundaire arbeidsvoorwaarde en eigenlijk niet noodzakelijk voor de uitoefening van de functie. Oftewel het privégebruik staat in zo'n geval juist voorop. Dan is een eigen bijdrage juist daarvoor wat vreemd.
Maar, er zijn ontzettend veel sectoren waarbij de auto van de zaak primair voor de uitoefening van de functie is (buitenwacht) en in die gevallen zie ik ook regelmatig een eigen bijdrage voor privégebruik voorbijkomen, meestal een vast bedrag van een een paar tientjes tot honderd euro of iets dergelijks. Soms op basis van gereden kilometers.
Eigen bijdrage voor overschrijding leasebudget is ook gebruikelijk en inderdaad een risico (niet uitdienen van leasecontract). Daar ga je zelf mee akkoord. Voor een bedrijf is dat niet erg, het is een extra binding van de werknemer aan jou. Je moet het daarom eigenlijk zelf niet willen, want het beperkt je in arbeidsmobiliteit.
Bij mijn werkgever is binnen de leasenorm geen eigen bijdrage van toepassing. Bij overschrijding is die overschrijding de eigen bijdrage. Bij uitdiensttreding op eigen initiatief moet ik de auto meenemen, een collega zoeken die hem wil overnemen of hem afkopen. Dat is omdat het een klein bedrijf is, bij de grote detacheerders gaat de auto vaak gewoon de pool in.Kanoet schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:49:
Mogen hier ook vragen geplaatst worden in verband met leasing in België?
Het is eigenlijk meer een sanity check dan een vraag, maar ik zie niet meteen een leasetopic specifiek voor België.
Het is eigenlijk meer een sanity check dan een vraag, maar ik zie niet meteen een leasetopic specifiek voor België.
Eerlijk gezegd zou een apart topic voor Nederlanders en Belgen beter apart kunnen omdat die regelingen totaal anders zijn.MathieuT schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 20:20:
Mogen hier ook vragen geplaatst worden in verband met leasing in België?
Je kunt zelf een Belgen topic starten en een moderator vragen ernaartoe te verwijzen in de topic warning.
Gezien de aard van mijn vraag zou ik een slechte TS zijnjongetje schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 21:40:
[...]
Eerlijk gezegd zou een apart topic voor Nederlanders en Belgen beter apart kunnen omdat die regelingen totaal anders zijn.
Je kunt zelf een Belgen topic starten en een moderator vragen ernaartoe te verwijzen in de topic warning.
Ik zal zelf een topic openen voor mijn vraag.
Ik vind het juist wel prima om beide door elkaar te doen. Zorgt voor wat afwisseling in het topic.
Maar misschien we duidelijk vermelden welke fiscale regeling. Soms ben ik even in de war als ik mee lees.
Maar misschien we duidelijk vermelden welke fiscale regeling. Soms ben ik even in de war als ik mee lees.
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Ik reageer even in dit topic 
Dat ben ik juist niet met je eens. Het verschil is tegenwoordig maar 5% tot 30k wat dus €6.600 of €5.100 is wat in de hogere segmenten auto's (let op met ditto inkomens) richting de € 233,36 of € 180,32 netto gaat. Die 50€ netto verschil is (aanname/generalisatie) voor mensen die een BEV van ~70k fiscaal of een ICE (al dan niet hybrid) van ~60k overwegen niet echt meer belemmerend. Daarbij komt dat een BEV in 2025 (dus met meer duidelijkheid qua prijzen m.b.t. import) weer wat hoger komt te liggen. Dan zit je te kijken naar Europese of Koreaanse/Japanse merken (met een fabriek hire) en in dat segment wordt het dan gewoon heel snel: Tesla, VAG, BMW, Mercedes voor een ICE.
Persoonlijk mocht ik dan geen ICE kiezen maar enkel EV. Maar de ID7 zat bij mij qua bijtelling enkele tientjes af van een Passat. Ik denk dat men dan gewoon kiest voor de auto die leuker/geschikter is dan voor een paar tientjes verschil te gaan.
Vriendelijke tag naar @jongetjeSirLenncelot schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:05:
[...]
Door de hogere bijtelling vind ik het aanbod hybride vs elektrisch snel in het voordeel van elektrisch uitvallen. Imho krijg je al snel meer auto voor je geld.
Dat ben ik juist niet met je eens. Het verschil is tegenwoordig maar 5% tot 30k wat dus €6.600 of €5.100 is wat in de hogere segmenten auto's (let op met ditto inkomens) richting de € 233,36 of € 180,32 netto gaat. Die 50€ netto verschil is (aanname/generalisatie) voor mensen die een BEV van ~70k fiscaal of een ICE (al dan niet hybrid) van ~60k overwegen niet echt meer belemmerend. Daarbij komt dat een BEV in 2025 (dus met meer duidelijkheid qua prijzen m.b.t. import) weer wat hoger komt te liggen. Dan zit je te kijken naar Europese of Koreaanse/Japanse merken (met een fabriek hire) en in dat segment wordt het dan gewoon heel snel: Tesla, VAG, BMW, Mercedes voor een ICE.
Persoonlijk mocht ik dan geen ICE kiezen maar enkel EV. Maar de ID7 zat bij mij qua bijtelling enkele tientjes af van een Passat. Ik denk dat men dan gewoon kiest voor de auto die leuker/geschikter is dan voor een paar tientjes verschil te gaan.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
@True heel herkenbaar. Hier dus omwille dat het geen reet meer uit maakt fiscaal, me zelf geen beperkingen opgelegd met EV. Zeker als je ook nog eens een PHEV kan vinden die gewoon net zo snel of sneller is dan de gemiddelde EV (een T6/T8 bij Volvo).
Mijn boefje is liev!
Een vraagje voor de kenners hier
(korte versie van dezelfde vraag die ik ook al in het Kia EV6 specifieke topic had gesteld).
Mijn leaseauto, besteld eind februari 2024, is definitief niet (meer) leverbaar volgens de dealer.
Nu bieden ze als alternatief een luxere uitvoering voor een meerprijs van slechts 500 Euro op de cataloguswaarde. Het betreft hier een zakelijk leasecontract.
Ik heb de volgende vragen, bedenkingen:
- De cataloguswaarde van de bestelde auto was destijds €56.465 en de dealer rekent voor de luxere uitvoering nu een prijs van €56.965.
- Dat klinkt heel aantrekkelijk. Maar wat betekent dit voor de Fiscale waarde waar mijn bijtelling op gebaseerd is (de originele catalogusprijs van de luxere uitvoering was natuurlijk een stuk hoger) ?
- De dealer heeft het over een "totale verhoging van bijtelling van slechts 500 euro" maar ik vraag me af of dat klopt of dat ik mijn bijtelling uiteindelijk toch wordt gebaseerd op de originele catalogusprijs van de luxe uitvoering ?
Hoe zien jullie dit ?
(korte versie van dezelfde vraag die ik ook al in het Kia EV6 specifieke topic had gesteld).
Mijn leaseauto, besteld eind februari 2024, is definitief niet (meer) leverbaar volgens de dealer.
Nu bieden ze als alternatief een luxere uitvoering voor een meerprijs van slechts 500 Euro op de cataloguswaarde. Het betreft hier een zakelijk leasecontract.
- De cataloguswaarde van de bestelde auto was destijds €56.465 en de dealer rekent voor de luxere uitvoering nu een prijs van €56.965.
- Dat klinkt heel aantrekkelijk. Maar wat betekent dit voor de Fiscale waarde waar mijn bijtelling op gebaseerd is (de originele catalogusprijs van de luxere uitvoering was natuurlijk een stuk hoger) ?
- De dealer heeft het over een "totale verhoging van bijtelling van slechts 500 euro" maar ik vraag me af of dat klopt of dat ik mijn bijtelling uiteindelijk toch wordt gebaseerd op de originele catalogusprijs van de luxe uitvoering ?
Hoe zien jullie dit ?
Je betaald gebaseerd op wat op kenteken staat.Jantienus123 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 22:45:
Een vraagje voor de kenners hier
Hoe zien jullie dit ?
Niet vergeten dat je ook nog de 1% op 30k door de neus geboord bent wat dus 300€ bruto/leasejaar is. Gezien je in 2025 maar 5% korting op de 22% voor de eerste 30k krijgt en niet 6%.
@Jantienus123 wat is precies het luxere aan die uitvoering? Opties of accessoires? Accessoires tellen niet mee fiscaal, maar kunnen je auto aanzienlijk luxer maken. Als ze puur korting geven op een auto, maakt dat normaliter niks uit voor de bijtelling want zoals @True ook al zegt, die waarde is bepaald bij importeren van de auto en die zal ook aan je kenteken worden gekoppeld.
Kortingen worden ook vaak afgedwongen door de LM maar die zien bedrijven en berijders nooit terug, die betalen gewoon de originele offerte als factuur terug per maand.
Kortingen worden ook vaak afgedwongen door de LM maar die zien bedrijven en berijders nooit terug, die betalen gewoon de originele offerte als factuur terug per maand.
Mijn boefje is liev!
@Jantienus123 Wat een enorme lange levertijd.
1. Ik zou vragen welk model je dan geleverd krijgt, zover ik weet heeft KIA gewoon x aantal standaardmodellen die ze produceren en je krijgt vast een nieuwe model of pakket welke anders is ingevuld. Als ik op de website kijk: https://www.kia.com/nl/mo...prijzen-en-specificaties/ dan wordt het vast de Plus Advanced versie met een kleurtje.
2. Wanneer krijg je die uitvoering dan geleverd? Als dat nog dit jaar is dan zou ik meteen ja zeggen. Als dat volgend jaar is komt daar ook nog een BPM stijging bij en wordt het nog duurder (plus een beetje extra bijtelling in de lease zoals al genoemd).
1. Ik zou vragen welk model je dan geleverd krijgt, zover ik weet heeft KIA gewoon x aantal standaardmodellen die ze produceren en je krijgt vast een nieuwe model of pakket welke anders is ingevuld. Als ik op de website kijk: https://www.kia.com/nl/mo...prijzen-en-specificaties/ dan wordt het vast de Plus Advanced versie met een kleurtje.
2. Wanneer krijg je die uitvoering dan geleverd? Als dat nog dit jaar is dan zou ik meteen ja zeggen. Als dat volgend jaar is komt daar ook nog een BPM stijging bij en wordt het nog duurder (plus een beetje extra bijtelling in de lease zoals al genoemd).
Bedankt voor jullie reacties.
In plaats van de door mij bestelde Plus variant biedt de garage mij nu dus de 2024 GT Line variant aan.
In de prijslijst van januari stond die voor € 61.265. Dat is € 4.800 duurder dan de versie die ik besteld had.
Maar de verkoper bij de dealer had het nadrukkelijk over "In totaal 500 Euro extra in de lease" omdat ze de auto nu (uit coulance ivm het niet kunnen leveren van de bestelde variant) aanbieden voor €56.965.
En dan zou ik deze GT Line variant wel al snel kunnen krijgen want deze komt volgende week al binnen.
Maar op basis van jullie antwoorden is mijn conclusie dat dat gewoon niet klopt en dat mijn bijtelling dus gebaseerd gaat worden op die 61K en dat mijn bijtelling per maand dus gewoon een stuk hoger wordt.
Eigenlijk is deze deal het meest gunstige voor de LM is mijn voorzichtige conclusie. Die krijgt voor 500 Euro extra een model dat eigenlijk € 4.800 meer waard is. Maar ik betaal dan wél gewoon de bijtelling die hoort bij de originele catalogusprijs.............
Dat geeft mij geen fijn gevoel al kan het natuurlijk ook zijn dat ik de verkoper niet goed heb begrepen.
Ik ga het dus sowieso nog eens navragen bij de dealer en wil natuurlijk de auto eerst zien voordat ik een beslissing neem.
Het alternatief is echter het hele aankoopproces opnieuw doorlopen en een 2025 variant gaan uitkiezen met alle gevolgen van dien voor de doorlooptijd.
Het kopen van een nieuw auto zou toch zogenaamd een "feestje" moeten zijn, maar op deze manier houd ik er nu al een aardige kater aan over eerlijk gezegd.
In plaats van de door mij bestelde Plus variant biedt de garage mij nu dus de 2024 GT Line variant aan.
In de prijslijst van januari stond die voor € 61.265. Dat is € 4.800 duurder dan de versie die ik besteld had.
Maar de verkoper bij de dealer had het nadrukkelijk over "In totaal 500 Euro extra in de lease" omdat ze de auto nu (uit coulance ivm het niet kunnen leveren van de bestelde variant) aanbieden voor €56.965.
En dan zou ik deze GT Line variant wel al snel kunnen krijgen want deze komt volgende week al binnen.
Maar op basis van jullie antwoorden is mijn conclusie dat dat gewoon niet klopt en dat mijn bijtelling dus gebaseerd gaat worden op die 61K en dat mijn bijtelling per maand dus gewoon een stuk hoger wordt.
Eigenlijk is deze deal het meest gunstige voor de LM is mijn voorzichtige conclusie. Die krijgt voor 500 Euro extra een model dat eigenlijk € 4.800 meer waard is. Maar ik betaal dan wél gewoon de bijtelling die hoort bij de originele catalogusprijs.............
Dat geeft mij geen fijn gevoel al kan het natuurlijk ook zijn dat ik de verkoper niet goed heb begrepen.
Ik ga het dus sowieso nog eens navragen bij de dealer en wil natuurlijk de auto eerst zien voordat ik een beslissing neem.
Het alternatief is echter het hele aankoopproces opnieuw doorlopen en een 2025 variant gaan uitkiezen met alle gevolgen van dien voor de doorlooptijd.
Het kopen van een nieuw auto zou toch zogenaamd een "feestje" moeten zijn, maar op deze manier houd ik er nu al een aardige kater aan over eerlijk gezegd.
Je kunt dit toch zwart-op-wit laten zetten door de leasemaatschappij? Bel ze op, leg het verhaal uit en laat ze het op papier zetten. Als ze dit niet doen of je ziet ineens die 61k op papier staan weet je genoeg.Jantienus123 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 07:50:
De vraag is dus inderdaad wat de fiscale waarde van die auto is. Dat beïnvloed je bijtelling, niet die 500 euro extra.
Mijn boefje is liev!
@Jantienus123 Ze kunnen dat model herwaarderen en daarmee met een ander bedrag op kenteken zetten. Maar de dealer/importeur zet hem op kenteken (en de leasemaatschappij moet ook formeel akkoord gaan) en die moeten je dus bellen.
Ik heb hem al vaker gelinkt hier maar de belastingdienst is er vrij duidelijk over. Fiscale waarde is gebaseerd op cataloguswaarde. Maakt niets uit of er korting op de aanschaf gegeven wordt.Jantienus123 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 07:50:
Dealers roepen maar wat, ze vertelden mijn vriendin met een strak gezicht wat de bijtelling netto zou zijn. Zonder ook maar iets te weten over haar loonstrook, dat kan natuurlijk niet.
Overigens voel ik met je mee dat dit niet leuk werkt. Ik had dat toen ik vorig jaar de ID.5 niet geleverd kon krijgen voor het geoffreerde bedrag. Maar silver lining: nu heb ik een auto die ik veel leuker vind 🙂
Dit klopt ook. Heb ik zelf met een Mondeo gehad in 2016. Die was net voor einde jaar ook hergewaardeerd (wellicht om boekingsjaar goed af te sluiten?). Scheelde 6K met een nieuw bestelde uit de catalogus incl zelfde opties.jongetje schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:11:
@Jantienus123 Ze kunnen dat model herwaarderen en daarmee met een ander bedrag op kenteken zetten. Maar de dealer/importeur zet hem op kenteken (en de leasemaatschappij moet ook formeel akkoord gaan) en die moeten je dus bellen.
Mijn boefje is liev!
De fiscale waarde is echt het allerbelangrijkste om uit te zoeken. Als je dat weet, dan kun je de bijtelling ook uitrekenen. En de korting klinkt leuk, maar ga jij daar dan ook iets van terugzien in de bruto leaseprijs? Staat dat ook ergens zwart op wit?Jantienus123 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 07:50:
Have you tried turning it off and on again?
Het lastige hier is dat de EV6 net een facelift heeft gehad en de prijslijst per 1 september 2024 die nu online staat, dus de prijzen van de facelift betreft.Jantienus123 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 07:50:
Die overigens goedkoper is geworden. De facelift EV6 RWD GT-Line (84 kWh) heeft een catalogusprijs van € 58.965. Maar dat is niet jouw (mogelijke) auto, dat is hoogstwaarschijnlijk een EV6 RWD GT-Line met 77,4 kWh en die staat niet meer op de lijst. Want op basis van jouw verhaal zal je een uitlopend model krijgen.
Wat die voor cataloguswaarde krijgt is gissen, in januari was die inderdaad nog € 61.265. Maar dezelfde variant is nu dus niet meer te krijgen. Ik weet niet of dan die oude prijslijst wordt gehanteerd, of de prijs op de prijslijst per september die er nu het 'dichtstbij' zit. Of simpelweg de verkoopprijs.
Kwestie van vragen aan de dealer. Niet aan ons
JanHenk schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:42:
Dit klopt inderdaad.Het lastige hier is dat de EV6 net een facelift heeft gehad en de prijslijst per 1 september 2024 die nu online staat, dus de prijzen van de facelift betreft.
Die overigens goedkoper is geworden. De facelift EV6 RWD GT-Line (84 kWh) heeft een catalogusprijs van € 58.965. Maar dat is niet jouw (mogelijke) auto, dat is hoogstwaarschijnlijk een EV6 RWD GT-Line met 77,4 kWh en die staat niet meer op de lijst. Want op basis van jouw verhaal zal je een uitlopend model krijgen.
Dat is precies waar ik naar op zoek ben dus.Wat die voor cataloguswaarde krijgt is gissen, in januari was die inderdaad nog € 61.265. Maar dezelfde variant is nu dus niet meer te krijgen. Ik weet niet of dan die oude prijslijst wordt gehanteerd, of de prijs op de prijslijst per september die er nu het 'dichtstbij' zit. Of simpelweg de verkoopprijs.
Blijkbaar hebben hier mensen niet zo'n goede ervaringen met uitspraken van een dealer over dit soort onderwerpen. En verschillen de meningen over dit onderwerp hier blijkbaar ookKwestie van vragen aan de dealer. Niet aan ons
Hoe bedoel je "hier"? Het is heel simpel, de dealer kan zeggen wat de fiscale waarde is (en kan deze ook herwaarderen), dus wellicht heb je alsnog een dikkere uitvoering die op kenteken inderdaad maar 500 euro duurder is.Jantienus123 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:39:
[...]
Blijkbaar hebben hier mensen niet zo'n goede ervaringen met uitspraken van een dealer over dit soort onderwerpen. En verschillen de meningen over dit onderwerp hier blijkbaar ook
Mijn boefje is liev!
Met "hier" bedoel ik dat ik in dit topic ook verschillende antwoorden lees op mijn vraag.JB schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:49:
[...]
Hoe bedoel je "hier"? Het is heel simpel, de dealer kan zeggen wat de fiscale waarde is (en kan deze ook herwaarderen), dus wellicht heb je alsnog een dikkere uitvoering die op kenteken inderdaad maar 500 euro duurder is.
- "Fiscale waarde is gebaseerd op cataloguswaarde. Maakt niets uit of er korting op de aanschaf gegeven wordt."
"de dealer kan zeggen wat de fiscale waarde is (en kan deze ook herwaarderen)"
- "Dealers roepen maar wat"
- "Je kunt dit toch zwart-op-wit laten zetten door de leasemaatschappij?"
Op zich niet erg natuurlijk want ik snap dat dit niet de makkelijkste vraag is en wellicht heel specifiek voor mijn situatie. Het zal dus een kwestie zijn van goede afspraken maken met de LM en de dealer en die op papier laten zetten.
Bedankt voor jullie input.
Het klopt allemaalJantienus123 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:55:
[...]
Met "hier" bedoel ik dat ik in dit topic ook verschillende antwoorden lees op mijn vraag.
- "Fiscale waarde is gebaseerd op cataloguswaarde. Maakt niets uit of er korting op de aanschaf gegeven wordt."
"de dealer kan zeggen wat de fiscale waarde is (en kan deze ook herwaarderen)"
- "Dealers roepen maar wat"
- "Je kunt dit toch zwart-op-wit laten zetten door de leasemaatschappij?"
Op zich niet erg natuurlijk want ik snap dat dit niet de makkelijkste vraag is en wellicht heel specifiek voor mijn situatie. Het zal dus een kwestie zijn van goede afspraken maken met de LM en de dealer en die op papier laten zetten.
Bedankt voor jullie input.
Mijn boefje is liev!
Je onderhandelt over een fors deel van je besteedbaar inkomen in ruil voor comfort / gemak. Dat "feestje" wordt georganiseerd door de verkopende partijen om een betere onderhandelingspositie te krijgen.Jantienus123 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 07:50:
Het gaat zelfs zo ver dat de cataloguswaarde niet vaststaat op het moment dat je bestelt. Bestel je nu en wordt een jaar later geleverd dan geldt de cataloguswaarde van het moment van op kenteken zetten. Dat kan dus anders zijn dan de waarde vermeld op de offerte van je leasemaatschappij. Vandaar de * die daarbij staat in je offerte.
Het is voor mij de eerste keer dat ik een leaseauto mag uitzoeken.
Maar ik val van de ene verbazing in de andere als ik ook bovenstaande berichten weer lees.
Dus je legt je vast voor een aankoopbedrag van zo'n 60K maar je hebt geen enkele garantie:
- wanneer je je bestelling geleverd krijgt (levertijden van een jaar zijn niet abnormaal blijkbaar)
- wát je krijgt (ander model geleverd, of andere variant)
- én je weet ook niet zeker wat je maandelijke kosten worden voor de komende 60 maanden (fiscale waarde wordt bepaald op het moment dat de auto op kenteken wordt gezet).
Echt ongelofelijk dat zoiets gewoon maar wordt geaccepteerd of normaal wordt gevonden.
Bij de aankoop van een koffiezetapparaat van 80 Euro heb ik meer rechten en garantie volgens mij.
Maar ik val van de ene verbazing in de andere als ik ook bovenstaande berichten weer lees.
Dus je legt je vast voor een aankoopbedrag van zo'n 60K maar je hebt geen enkele garantie:
- wanneer je je bestelling geleverd krijgt (levertijden van een jaar zijn niet abnormaal blijkbaar)
- én je weet ook niet zeker wat je maandelijke kosten worden voor de komende 60 maanden (fiscale waarde wordt bepaald op het moment dat de auto op kenteken wordt gezet).
Echt ongelofelijk dat zoiets gewoon maar wordt geaccepteerd of normaal wordt gevonden.
Bij de aankoop van een koffiezetapparaat van 80 Euro heb ik meer rechten en garantie volgens mij.

[ Voor 6% gewijzigd door Jantienus123 op 09-10-2024 11:25 ]
Wanneer je iets krijgt hangt af van de productie van de wagen. Kies je iets waar veel vraag naar is (uitvoering, kleur, extra's) dan zal die eerder van de band rollen dan als je een exotische variant neemt. Of er moet voorraad zijn. Ik had mijn Polestar binnen enkele weken maar lees in dat topic nu ook langere levertijden. Overigens doen "nieuwe" fabrikanten dit beter dan de traditionele omdat ze minder varianten en opties aanbieden.
Wat je krijgt zal wel altijd afgestemd worden. Dus je moet dan akkoord geven. Uiteraard kan niemand iets leveren wat er niet is.
En de maandelijkse kosten worden door de belastingdienst bepaald. Die ziet de gegeven auto als extra inkomen en hanteert een model om daar belasting over te heffen. De gekozen methode is wat die is. Imho is dat fair, je krijgt op datum X een cadeau met waarde Y, daar betaal je belasting over. Als we dat omdraaien dan moet voor elke auto de kosten individueel vastgelegd worden. En hoe bepaal je dat? De inkoopprijs van de leasemaatschappij bij de dealer? Het leasetarief van de werkgever aan de leasemaatschappij? Dat zou pas een administratieve hel worden. Helemaal als je occasions gaat meenemen in deze administratie.
Makkelijk gezegd, koop een wagen waarvan de levertijd kort is en je hebt de meeste zekerheid.
Oh en het kan (toevallig) ook in je voordeel uitvallen he. Onze vorige leaseauto viel uiteindelijk goedkoper uit omdat de cataloguswaarde een paar duizend zakte tussen moment van bestellen en op kenteken zetten.
Wat je krijgt zal wel altijd afgestemd worden. Dus je moet dan akkoord geven. Uiteraard kan niemand iets leveren wat er niet is.
En de maandelijkse kosten worden door de belastingdienst bepaald. Die ziet de gegeven auto als extra inkomen en hanteert een model om daar belasting over te heffen. De gekozen methode is wat die is. Imho is dat fair, je krijgt op datum X een cadeau met waarde Y, daar betaal je belasting over. Als we dat omdraaien dan moet voor elke auto de kosten individueel vastgelegd worden. En hoe bepaal je dat? De inkoopprijs van de leasemaatschappij bij de dealer? Het leasetarief van de werkgever aan de leasemaatschappij? Dat zou pas een administratieve hel worden. Helemaal als je occasions gaat meenemen in deze administratie.
Makkelijk gezegd, koop een wagen waarvan de levertijd kort is en je hebt de meeste zekerheid.
Oh en het kan (toevallig) ook in je voordeel uitvallen he. Onze vorige leaseauto viel uiteindelijk goedkoper uit omdat de cataloguswaarde een paar duizend zakte tussen moment van bestellen en op kenteken zetten.
[ Voor 7% gewijzigd door SirLenncelot op 09-10-2024 11:38 ]
@SirLenncelot
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk.
Maar omdat het over zo'n grote bedragen gaat en je een financiële verplichting aangaat voor een periode van 5 jaar vind ik deze gang van zaken nogal vreemd.
Het probleem zit in mijn geval bij het feit dat én de levering veel langer duurt dan verwacht (9 maanden) én het feit dat het model dat ik had besteld dan ook nog eens niet meer leverbaar is.
En dan krijg je dus vreemde situaties van onzekerheid en frustratie. Maar dat schijnt redelijk normaal te zijn binnen de auto business helaas.
Toch blijf ik het redelijk schandalig vinden dat ik dit bericht pas na 9 maanden krijg. Zo'n fabrikant / importeur zou zoiets toch ook wel eerder moeten weten lijkt mij. Maar dat is een andere discussie.
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk.
Maar omdat het over zo'n grote bedragen gaat en je een financiële verplichting aangaat voor een periode van 5 jaar vind ik deze gang van zaken nogal vreemd.
Het probleem zit in mijn geval bij het feit dat én de levering veel langer duurt dan verwacht (9 maanden) én het feit dat het model dat ik had besteld dan ook nog eens niet meer leverbaar is.
En dan krijg je dus vreemde situaties van onzekerheid en frustratie. Maar dat schijnt redelijk normaal te zijn binnen de auto business helaas.
Toch blijf ik het redelijk schandalig vinden dat ik dit bericht pas na 9 maanden krijg. Zo'n fabrikant / importeur zou zoiets toch ook wel eerder moeten weten lijkt mij. Maar dat is een andere discussie.
Aan de andere kant kies je er zelf voor om geen voorraadmodel af te nemen... En in de bouw wordt ook gewerkt met stelposten en verschuift een opleverdatum ook wel eens. Shit, but it happens...Jantienus123 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:21:
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
@Jantienus123 ik heb zelfs erin laten opnemen dat ik halverwege het contract de auto in kan leveren voor een andere ivm de constant veranderende spelregels in dit prachtige land. Jaren terug was dit redelijk stabiel over de looptijd leasecontract.
Mijn boefje is liev!
Voor jou is het raar, maar dit is de normale gang van zaken. Levertijden van 12+ maanden komen regelmatig voor, kijk maar is in het skoda enyaq topic. Hierdoor kan je pech/geluk hebben dat je een nieuwer (soms beter) model krijgt.Jantienus123 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:21:
Het is voor mij de eerste keer dat ik een leaseauto mag uitzoeken.
De fiscale waarde is normaliter redelijk voorspelbaar, op overheid en prijsverhoging na (en die heb je maar allemaal te slikken). Alleen in jouw geval weten ze nog geen eens de juiste (op papier) catalogusprijs op dit moment. Dat zou bij mij ook zeer onprettig voelen, dus zwart-op-wit (anders ga je 2.2k netto het schip in over 4 jaar).
Is er al meer duidelijkheid over PHEV-voertuigen? Mijn bestelling staat nog on hold. De dealer heeft ook nog geen nieuwe CO2-uitstootgegevens van Toyota ontvangen en berekent de BPM nu op basis van een schatting. Ze hebben het over ongeveer €1000 extra aan BPM, maar ik wil niet voor onverwacht hoge extra kosten komen te staan. Ik overweeg inmiddels ook een elektrische auto te nemen vanwege de zekerheid qua kosten.
IDD, gewoon door pakken en ineens vol electrisch gaan. PHEV is tussen technologie.Xeor schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:27:
Is er al meer duidelijkheid over PHEV-voertuigen? Mijn bestelling staat nog on hold. De dealer heeft ook nog geen nieuwe CO2-uitstootgegevens van Toyota ontvangen en berekent de BPM nu op basis van een schatting. Ze hebben het over ongeveer €1000 extra aan BPM, maar ik wil niet voor onverwacht hoge extra kosten komen te staan. Ik overweeg inmiddels ook een elektrische auto te nemen vanwege de zekerheid qua kosten.
Sony A7 iv en wat recycled glas
BPM is 1 ding, maar de wegenbelasting gaat ook significant omhoog vanaf 2025 (PHEV is gewoon zwaar. Mijn Outlander PHEV is gewoon 2000kg).Xeor schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:27:
Dat is toch ook voor volledig elektrisch? Mijn werkgever zei het volgende over MRB.UTMachine schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:51:
[...]
BPM is 1 ding, maar de wegenbelasting gaat ook significant omhoog vanaf 2025 (PHEV is gewoon zwaar. Mijn Outlander PHEV is gewoon 2000kg).
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Klopt, elektrisch en PHEV wordt een stuk duurder (vanaf 2025). Okee, als je zakelijk least, heb je normaliter niet te maken met de verhoging van de wegenbelasting (dit wordt dan wel doorgerekend vanuit de LM naar je werkgever).Xeor schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:58:
[...]
Dat is toch ook voor volledig elektrisch? Mijn werkgever zei het volgende over MRB.
***members only***
NFI, maar in het huidige politieke klimaat is er over de looptijd van een 5 jarig leasecontract gewoon geen zekerheid.Xeor schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:27:
O.a.
- Salderen - geen contractding, maar zeker wel een afweging vanuit de berijders
- PHEV BPM
- PHEV MRB
- BEV MRB
- Bijtellingspercentages
- Bijtellingskortingspercentages voor BEV
Het is zakelijk inderdaad. Wel lastig aangezien nog niet duidelijk is wat de BPM gaat doen voor PHEV’s. Ik heb liever zekerheid.UTMachine schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:06:
[...]
Klopt, elektrisch en PHEV wordt een stuk duurder (vanaf 2025). Okee, als je zakelijk least, heb je normaliter niet te maken met de verhoging van de wegenbelasting (dit wordt dan wel doorgerekend vanuit de LM naar je werkgever).
Autofabrikanten compenseren dit ook regelmatig. Waar ben je bang voor? Gewoon uitzoeken waar je blij van word?Xeor schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:35:
[...]
Het is zakelijk inderdaad. Wel lastig aangezien nog niet duidelijk is wat de BPM gaat doen voor PHEV’s. Ik heb liever zekerheid.
Mijn boefje is liev!
Sinds wanneer zijn PHEV's een aparte categorie? Die krijgen een lagere BPM doordat ze deels elektrisch kunnen rijden en daardoor een lagere CO2 uitstoot en dus categorie hebben. Verder wordt dat zover ik weet gewoon gezien als benzine (of diesel) auto, net zoals met bijtelling. Dat daar een aparte categorie voor was is al ruim 9 jaar geleden.Xeor schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:35:
[...]
Het is zakelijk inderdaad. Wel lastig aangezien nog niet duidelijk is wat de BPM gaat doen voor PHEV’s. Ik heb liever zekerheid.
Vanaf 2025 voor PHEV’s is er geen kortingstabel meer voor de BPM. Over de cataloguswaarde betaal ik bijtelling.jongetje schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:45:
[...]
Sinds wanneer zijn PHEV's een aparte categorie? Die krijgen een lagere BPM doordat ze deels elektrisch kunnen rijden en daardoor een lagere CO2 uitstoot en dus categorie hebben. Verder wordt dat zover ik weet gewoon gezien als benzine (of diesel) auto, net zoals met bijtelling. Dat daar een aparte categorie voor was is al ruim 9 jaar geleden.
Waar staat, dat dit definitief is? Volgens mij is dit nog steeds niet door de kamer?Xeor schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:47:
[...]
Vanaf 2025 voor PHEV’s is er geen kortingstabel meer voor de BPM. Over de cataloguswaarde betaal ik bijtelling.
Mijn boefje is liev!
Dan moet je een voorraad auto pakken, dan heb je die zekerheid wel.Xeor schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:35:
[...]
Of vragen bij de dealer of ie een gereserveerd plekje aan kan passen op jouw config, met bouwdatum/leverdatum in 2024.UTMachine schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:05:
[...]
Dan moet je een voorraad auto pakken, dan heb je die zekerheid wel.
Mijn boefje is liev!
Nog nergens (voor zover ik kan vinden) vandaar ook mijn vraag hier.JB schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:01:
[...]
Waar staat, dat dit definitief is? Volgens mij is dit nog steeds niet door de kamer?
Kan pas 1 maart op zijn vroegst geleverd worden ivm huidige leaseauto.UTMachine schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:05:
[...]
Dan moet je een voorraad auto pakken, dan heb je die zekerheid wel.
Dan kan de order toch evengoed ingelegd worden met als afleverdatum maart? Welke auto heb je op het oog? Zie in lease auto topic nog geen reply volgens mij.Xeor schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:19:
[...]
Kan pas 1 maart op zijn vroegst geleverd worden ivm huidige leaseauto.
Mijn boefje is liev!
Dan wacht je toch nog wat met de bestelling.Xeor schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:19:
[...]
Kan pas 1 maart op zijn vroegst geleverd worden ivm huidige leaseauto.
Zowat alle autofabrikanten kampen met overcapaciteit, en als je dan een stockmodel kan vinden, dan krijg je hogere kortingen...
Klopt, ik heb daar niets geplaatst. Kan ik wel doen natuurlijk.JB schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:29:
[...]
Dan kan de order toch evengoed ingelegd worden met als afleverdatum maart? Welke auto heb je op het oog? Zie in lease auto topic nog geen reply volgens mij.
Toyota CH-R Phev business
Hyundai Kona Comfort Smart electric
Tesla model 3
Ja dat zou nog kunnen, alleen heeft de leasemaatschappij nu extra inkoopkorting met modellen van Toyota.Tommie12 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:40:
[...]
Dan wacht je toch nog wat met de bestelling.
Zowat alle autofabrikanten kampen met overcapaciteit, en als je dan een stockmodel kan vinden, dan krijg je hogere kortingen...
Uitgaande van de basismodellen komt de Toyota het meest voordelig uit de lease tarieven. Kona is ongeveer 7% duurder in tarief en de Tesla weer 13% duurder dan de Kona.Xeor schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:40:
[...]
Klopt, ik heb daar niets geplaatst. Kan ik wel doen natuurlijk.
Toyota CH-R Phev business
Hyundai Kona Comfort Smart electric
Tesla model 3
Basement Bios ---- Exo-S
Dat merk ik anders niet als ik de dealers binnenloop. Nergens (uitgezonderd Tesla) kan ik een auto binnen 4 maanden meekrijgen na bestellen. Ze lopen allemaal te klagen over teruglopende verkopen maar kunnen vervolgens niet binnen 2 maanden leveren. Dan heb je in mijn ogen gewoon een prima orderboek.Tommie12 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:40:
[...]
Zowat alle autofabrikanten kampen met overcapaciteit
Ze hebben overal toch de fabrieken trager laten draaien, maar ik zie de kortingen niet direct snel zakken.jongetje schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 17:27:
[...]
Dat merk ik anders niet als ik de dealers binnenloop. Nergens (uitgezonderd Tesla) kan ik een auto binnen 4 maanden meekrijgen na bestellen. Ze lopen allemaal te klagen over teruglopende verkopen maar kunnen vervolgens niet binnen 2 maanden leveren. Dan heb je in mijn ogen gewoon een prima orderboek.
Maar ik denk dat je hier en daar nog eens moet navragen naar stockauto's.
Zelfs bij Porsche leveren ze een Macan nu vlotjes uit op een paar maanden.
Mystikal schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 17:08:
[...]
Uitgaande van de basismodellen komt de Toyota het meest voordelig uit de lease tarieven. Kona is ongeveer 7% duurder in tarief en de Tesla weer 13% duurder dan de Kona.
Members only:
Inloggen
@Xeor Doordat je loon hoger wordt door de bijtelling krijg je ook minder arbeids/heffingskorting dus is het nog iets minder rooskleurig. Je kunt het beste een tool zoals deze gebruiken: https://www.berekenhet.nl...ing-auto-van-de-zaak.html
Verder bijzonder dat de vaste eigen bijdrage per auto anders is...
[ Voor 12% gewijzigd door jongetje op 09-10-2024 20:23 ]
Ik kan het zo gauw even niet vinden, maar ik mis een stukje context over je auto gebruik.
Wat is je woon-werk afstand?
Rijd je veel privé, als in vakantie, weekendjes weg, dagjes uit. Want in dat geval zou ik persoonlijk voor een PHEV gaan.
Als je elk weekend naar zuid Frankrijk gaat snap ik het. Maar je kunt met een elektrische auto echt wel een weekend weg en naar de andere kant van het land op je batterij. Dan kan de auto daar eventueel toch opladen en kun je weer terug? Heel Europa staat vol met laadpalen en snelladers. Zelfs hier in de stad staan op veel plekken snelladers.Advizor schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:23:
[...]
Rijd je veel privé, als in vakantie, weekendjes weg, dagjes uit. Want in dat geval zou ik persoonlijk voor een PHEV gaan.
jongetje schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:21:
@Xeor Doordat je loon hoger wordt door de bijtelling krijg je ook minder arbeids/heffingskorting dus is het nog iets minder rooskleurig. Je kunt het beste een tool zoals deze gebruiken: https://www.berekenhet.nl...ing-auto-van-de-zaak.html
Members only:
Inloggen
Advizor schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:23:
[...]
Ik kan het zo gauw even niet vinden, maar ik mis een stukje context over je auto gebruik.
Wat is je woon-werk afstand?
Members only:
Inloggen
In Nederland is het inderdaad goed geregeld. België en Frankrijk gaat ook nog goed. Duitsland wordt het al minder. We zijn deze zomer in Italië geweest en daar is bijna geen laadpaal te vinden.jongetje schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:26:
[...]
Als je elk weekend naar zuid Frankrijk gaat snap ik het. Maar je kunt met een elektrische auto echt wel een weekend weg en naar de andere kant van het land op je batterij. Dan kan de auto daar eventueel toch opladen en kun je weer terug? Heel Europa staat vol met laadpalen en snelladers. Zelfs hier in de stad staan op veel plekken snelladers.
Lees hier maar wat in.Advizor schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:40:
[...]
In Nederland is het inderdaad goed geregeld. België en Frankrijk gaat ook nog goed. Duitsland wordt het al minder. We zijn deze zomer in Italië geweest en daar is bijna geen laadpaal te vinden.
Voorgeselecteerd op Italië.
Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa
Conclusie: je geraakt er zonder problemen, sommigen zelfs met de caravan.
Het is maar wat je fijn vind… 3 dagen reizen om in Italië te geraken met nog geen 200 km bereik als je de sleurhut erachter hangt.Tommie12 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:48:
[...]
Lees hier maar wat in.
Ik hoef echt niet laag te vliegen maar ook zakelijk is het gewoon ruk. Steeds meer EVs en palen staan altijd vol bij werkgever/klanten. Nu hoef je niet altijd te stekkeren om thuis te geraken maar juist de momenten dat je het wel nodig hebt, wil ik die _stress_ niet.
Mijn boefje is liev!
Ik zeg niet dat het onmogelijk is. Maar niet in elke regio/gebied is het goed geregeld. Wij zaten aan de Adriatische kust en daar was bijna geen laadpaal te vinden.Tommie12 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:48:
[...]
Lees hier maar wat in.
Ga je in de schoolvakantie i.p.v. in september dan zul je ook wel andere verhalen horen.
Wintersport idem. Waarom zou je nu op dit moment voor een EV kiezen als het fiscaal (ook) geen drol meer uit maakt?Advizor schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:56:
[...]
Ik zeg niet dat het onmogelijk is. Maar niet in elke regio/gebied is het goed geregeld. Wij zaten aan de Adriatische kust en daar was bijna geen laadpaal te vinden.
Ga je in de schoolvakantie i.p.v. in september dan zul je ook wel andere verhalen horen.
Mijn boefje is liev!
Omdat het leuk rijdt, en je je eigen co2 voetafdruk vermindert.JB schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 21:22:
[...]
Wintersport idem. Waarom zou je nu op dit moment voor een EV kiezen als het fiscaal (ook) geen drol meer uit maakt?
Niet elke 4-5 jaar omsteken ook.Tommie12 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 21:42:
[...]
…en je je eigen co2 voetafdruk vermindert.
Mijn boefje is liev!
Dat is jou mening.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Het scheelt mij ruim ~€ 90 netto in de maand bijtelling. Ik heb nu een benzineauto, ga nu elektrisch. Mij betreft maakt het wel wat uit. Maar misschien is het voor jou peanuts.JB schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 21:22:
[...]
Wintersport idem. Waarom zou je nu op dit moment voor een EV kiezen als het fiscaal (ook) geen drol meer uit maakt?
Een beetje een inhoudsloze discussie zo. Wil je delen wat voor auto je gekozen hebt en wat het ICE alternatief was (met voorkeur met nog iets uitleg over pakketten/opties en/of fiscale waarde) gezien het nu best wel gissen is.Cheezborger schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 23:41:
[...]
Het scheelt mij ruim ~€ 90 netto in de maand bijtelling. Ik heb nu een benzineauto, ga nu elektrisch. Mij betreft maakt het wel wat uit. Maar misschien is het voor jou peanuts.
Als je puur kijkt naar de bijtellingsverschillen voor een auto van dezelfde catalogus waarde is het enkel die 22 en 17% op de eerste €30.000 dit maakt bruto €1.500/jr wat dus bruto €125 per maand is. Dat is dan weer in belastingschijf 1: €46,21 netto en in belastingschijf 2: €61,88 netto.
Die netto €90 waar jij het over hebt komt niet voor uit het bijtellingsverschil maar uit het feit dat je een duurdere ICE vergelijkt met een goedkopere BEV. Wat ik (zonder verdere informatie) wel komisch vind want over het algemeen zijn vergelijkbare modellen auto's in BEV of ICE vorm in de ICE vorm goedkoper.
Vergeleken met de doorsnee andere leaseauto (downsized en underpowered benzineautootje of een hybride die in sé ook electrisch rijdt) zeker en vast.
Als je een V6 in je budget krijgt, dan staan er nog veel leukere EV's tegenover.
Nogmaals dat is jou mening.Tommie12 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:00:
[...]
Vergeleken met de doorsnee andere leaseauto (downsized en underpowered benzineautootje of een hybride die in sé ook electrisch rijdt) zeker en vast.
Als je een V6 in je budget krijgt, dan staan er nog veel leukere EV's tegenover.
Iedereen heeft zijn eigen ervaring, mening, wensen etc. Dus je kan dat niet zo stellig zeggen.
OT: is dat niet het doel van een forum... uitwisselen van meningen?Tylen schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:06:
[...]
Nogmaals dat is jou mening.
Iedereen heeft zijn eigen ervaring, mening, wensen etc. Dus je kan dat niet zo stellig zeggen.
Genoeg PHEVs die mee doen of sneller zijn dan de gemiddelde EV. Fiscaal _geen_ verschillen meer dus doe mij maar best of both worlds
Mijn boefje is liev!
Onderbouwd jaTommie12 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:23:
[...]
OT: is dat niet het doel van een forum... uitwisselen van meningen?
Sneller wilt niet zeggen beterJB schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:30:
Genoeg PHEVs die mee doen of sneller zijn dan de gemiddelde EV. Fiscaal _geen_ verschillen meer dus doe mij maar best of both worlds
Eens. Voor mij in ieder geval een vooruitgang want de huidige trage bak in mijn V60 is ruk. Straks naar een T6 en dat gaat een stuk soepeler samen met de elektromotorTylen schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:43:
[...]
Sneller wilt niet zeggen beterEn ja dat is een FEIT
Mijn boefje is liev!
Het is ook een feit dat een EV een pak beter is voor het milieu dan een brandstofauto.Tylen schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:43:
[...]
Onderbouwd jaEn niet zo opdringerig zeggen dat EV's beter zijn.
[...]
Sneller wilt niet zeggen beterEn ja dat is een FEIT
Nu snap ik helemaal dat je met het budget van een Polo of Picanto nog geen EV kan gaan rijden in leasing, maar als je een gemiddelde BMW3, A4 of groter in je budget krijgt, dan vind ik voor mezelf dat ik de plicht heb om de overstap naar een EV te maken om mee bij te dragen aan de transitie.
In elk geval, het komt, want tegen 2030 of 35 stopt de verkoop van brandstofauto's wel.
Kijk nu ben je beter bezig. Je hebt gelijk.Tommie12 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:00:
[...]
Het is ook een feit dat een EV een pak beter is voor het milieu dan een brandstofauto.
Nu snap ik helemaal dat je met het budget van een Polo of Picanto nog geen EV kan gaan rijden in leasing, maar als je een gemiddelde BMW3, A4 of groter in je budget krijgt, dan vind ik voor mezelf dat ik de plicht heb om de overstap naar een EV te maken om mee bij te dragen aan de transitie.
In elk geval, het komt, want tegen 2030 of 35 stopt de verkoop van brandstofauto's wel.
Alhoewel ik (en dat is mijn mening) net een lekkere benzine A6 gekocht hebt. Had een hybride auto en dat was voor mij helemaal niets.
Het liefst stap ik volledig over naar elektrisch, maar ik zie allemaal beren op de weg (mogelijk onterecht) wat betreft het gedoe met laden. Zoals eerder genoemd, zijn laadpalen steeds vaker bezet, zowel op kantoor als op de openbare weg. Thuis laden is geen optie, want ik heb geen oprit. En om heel eerlijk te zijn, kijk ik meer naar mijn eigen portemonnee dan een bijdrage te leveren aan de transitie.
Het feit is wel dat als ik vandaag de dag een volledig elektrische auto bestel, ik weet waar ik de komende vijf jaar aan toe ben. Bij een PHEV is dat nog onduidelijk, want het moet allemaal nog goedgekeurd worden door de Eerste en Tweede Kamer.
Ik heb nog even navraag gedaan bij de dealer, en op kenteken zetten in 2024 en op naam in 2025 biedt ook geen zekerheid die ze kunnen geven.
Het feit is wel dat als ik vandaag de dag een volledig elektrische auto bestel, ik weet waar ik de komende vijf jaar aan toe ben. Bij een PHEV is dat nog onduidelijk, want het moet allemaal nog goedgekeurd worden door de Eerste en Tweede Kamer.
Ik heb nog even navraag gedaan bij de dealer, en op kenteken zetten in 2024 en op naam in 2025 biedt ook geen zekerheid die ze kunnen geven.
@Xeor maar de auto is al geïmporteerd in 2024 normaliter dus dan kan de fiscale waarde niet zomaar negatief (dus hogere waarde) veranderen wanneer deze pas in 2025 op kenteken wordt gezet?
Zo lees ik het ook op de Belastingdienst? website. Auto’s gebouwd in 2025.
Mijn boefje is liev!
https://www.standaard.be/cnt/dmf20241009_96936562
En dit is ook een reden om nu voor electrisch te kiezen.
Als brandstof tussen 20 en 60ct per liter duurder wordt, dan gaan leasemaatschappijen en werkgevers dat mee rekenen...
Dat is een bijkomende onzekerheid voor ICE's.
Als brandstof tussen 20 en 60ct per liter duurder wordt, dan gaan leasemaatschappijen en werkgevers dat mee rekenen...
Dat is met stroom idem in deze klimaathysterie. Leasebudget incl of excl brandstof maakt ook uit. Ik accepteer geen doorbelasting obv excl brandstof.Tommie12 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:49:
Mijn boefje is liev!
Mijn huidige leaseauto (EV) loopt over 2 jaar af en ik heb inmiddels wel besloten te stoppen met leasen. De leasekosten voor nieuwe auto's worden steeds hoger. De gemiddelde catalogusprijs en dus de bijtelling wordt steeds hoger, voor mij is het financieel gewoon niet meer interessant om te blijven leasen.
Verder wil ik mij geen 4/5 jaar meer commiteren aan een auto juist omdat het overheidsbeleid m.b.t. vervoer niet betrouwbaar is. Zie nu het voortijdig versoberen van de MRB korting, dit wordt aan mij als leaserijder gewoon doorberekent terwijl het niet in de totale begroting voor de auto zat. Nu kan ik thuis laden maar benzine prijzen zijn genormaliseerd terwijl publiek laden alleen maar duurder wordt. Ik wil straks gewoon de flexibiliteit houden om per 1 á 2 jaar te kunnen bekijken wat voor en of ik nog auto wil rijden.
Het hele mobiliteitsvraagstuk is wat mij betreft teveel in beweging om je nog 4/5 jaar lang te commiteren aan een auto waarbij alle risicos voor stijgende kosten bij de berijder/WG liggen i.p.v. de LM.
Verder wil ik mij geen 4/5 jaar meer commiteren aan een auto juist omdat het overheidsbeleid m.b.t. vervoer niet betrouwbaar is. Zie nu het voortijdig versoberen van de MRB korting, dit wordt aan mij als leaserijder gewoon doorberekent terwijl het niet in de totale begroting voor de auto zat. Nu kan ik thuis laden maar benzine prijzen zijn genormaliseerd terwijl publiek laden alleen maar duurder wordt. Ik wil straks gewoon de flexibiliteit houden om per 1 á 2 jaar te kunnen bekijken wat voor en of ik nog auto wil rijden.
Het hele mobiliteitsvraagstuk is wat mij betreft teveel in beweging om je nog 4/5 jaar lang te commiteren aan een auto waarbij alle risicos voor stijgende kosten bij de berijder/WG liggen i.p.v. de LM.
HD4Life @ Full-HD
De dealer geeft aan dat er momenteel geen voorraad is. Als de dealer nu een C-HR Plug-in Hybrid Business bestelt, dan komt deze op 6 januari binnen. Vermoedelijk zal dat eerder zijn, maar daar kan geen garantie op worden gegeven. Het gaat erom wanneer de auto op kenteken wordt gezet, en het productiejaar maakt volgens mij niets uit.JB schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:33:
@Xeor maar de auto is al geïmporteerd in 2024 normaliter dus dan kan de fiscale waarde niet zomaar negatief (dus hogere waarde) veranderen wanneer deze pas in 2025 op kenteken wordt gezet?
De maandelijkse kosten staan vast vanaf het moment van bestellen, voor de rest van de looptijd.Tommie12 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:49:
Juist het productie jaar maakt uit. De auto wordt geïmporteerd == vaststelling fiscale waarde. Kenteken wordt daaraan gekoppeld, maar is niet bepalend want dat kan later gebeuren.Xeor schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:13:
[...]
De dealer geeft aan dat er momenteel geen voorraad is. Als de dealer nu een C-HR Plug-in Hybrid Business bestelt, dan komt deze op 6 januari binnen. Vermoedelijk zal dat eerder zijn, maar daar kan geen garantie op worden gegeven. Het gaat erom wanneer de auto op kenteken wordt gezet, en het productiejaar maakt volgens mij niets uit.
Mijn auto is al een tijdje bij de dealer. Fiscale waarde is vastgesteld bij importeren. Als de auto pas in 2025 op kenteken wordt gezet, veranderd dit niet obv de spelregels 2025 want die auto was al voor 2025 gebouwd en in NL.
In het 14% tijdperk (voor mij) had ik ook opgetekend als de auto niet voor einde jaar in NL was, ik af kon zien van de bestelling omdat de auto dan ineens in de 20% (was het toen dacht ik) categorie zou vallen.
[ Voor 10% gewijzigd door JB op 10-10-2024 11:26 ]
Mijn boefje is liev!
Ben je zeker dat er geen clausule in staat die extra taksen en belastingen kan door rekenen?Xeor schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:13:
[...]
[...]
De maandelijkse kosten staan vast vanaf het moment van bestellen, voor de rest van de looptijd.
Meestal zit dat er wel ergens in hoor.
Als je thuis kan laden, waarom maak je je dan zorgen over de kosten van publiek laden?Davidshadow13 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:13:
Mijn huidige leaseauto (EV) loopt over 2 jaar af en ik heb inmiddels wel besloten te stoppen met leasen. De leasekosten voor nieuwe auto's worden steeds hoger. De gemiddelde catalogusprijs en dus de bijtelling wordt steeds hoger, voor mij is het financieel gewoon niet meer interessant om te blijven leasen.
De redenering die jij gebruikt ivm onzekerheid over kosten is net wat anderen gebruiken om voor zichzelf een private lease te verantwoorden. Waarbij dan vooral de restwaarde als risico wordt genoemd.
Bij mij is het simpel, bedrijfsauto blijft voordeling in België, dus ik zal niet snel naar mijn baas stappen om die te laten schrappen. En onze privé auto kopen we cash en rijden we behoorlijk lang, maar dat is een kleinere auto waarvan de kosten sowieso nogal mee vallen.
Maar dan moet het kenteken wel in 2024 aangevraagd worden. Als de auto in 2024 binnenkomt en het kenteken pas in 2025 wordt aangevraagd (wat de auto dan 1 jaar oud maakt), gelden toch de spelregels van 2025?JB schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:22:
[...]
Juist het productie jaar maakt uit. De auto wordt geïmporteerd == vaststelling fiscale waarde. Kenteken wordt daaraan gekoppeld, maar is niet bepalend want dat kan later gebeuren.
Mijn auto is al een tijdje bij de dealer. Fiscale waarde is vastgesteld bij importeren. Als de auto pas in 2025 op kenteken wordt gezet, veranderd dit niet obv de spelregels 2025 want die auto was al voor 2025 gebouwd en in NL.
In het 14% tijdperk (voor mij) had ik ook opgetekend als de auto niet voor einde jaar in NL was, ik af kon zien van de bestelling omdat de auto dan ineens in de 20% (was het toen dacht ik) categorie zou vallen.
Ik heb dit mondeling bevestigd gekregen, en in de regeling kan ik hier niets over vinden.Tommie12 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:58:
[...]
Ben je zeker dat er geen clausule in staat die extra taksen en belastingen kan door rekenen?
Meestal zit dat er wel ergens in hoor.
Nee. Het kenteken wordt gekoppeld aan de auto zodra deze wordt aangevraagd.Xeor schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:06:
[...]
Maar dan moet het kenteken wel in 2024 aangevraagd worden. Als de auto in 2024 binnenkomt en het kenteken pas in 2025 wordt aangevraagd (wat de auto dan 1 jaar oud maakt), gelden toch de spelregels van 2025?
Mijn boefje is liev!
Let op:
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1