Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 55 ... 57 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Davidshadow13 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:13:
Mijn huidige leaseauto (EV) loopt over 2 jaar af en ik heb inmiddels wel besloten te stoppen met leasen. De leasekosten voor nieuwe auto's worden steeds hoger. De gemiddelde catalogusprijs en dus de bijtelling wordt steeds hoger, voor mij is het financieel gewoon niet meer interessant om te blijven leasen.

Verder wil ik mij geen 4/5 jaar meer commiteren aan een auto juist omdat het overheidsbeleid m.b.t. vervoer niet betrouwbaar is. Zie nu het voortijdig versoberen van de MRB korting, dit wordt aan mij als leaserijder gewoon doorberekent terwijl het niet in de totale begroting voor de auto zat. Nu kan ik thuis laden maar benzine prijzen zijn genormaliseerd terwijl publiek laden alleen maar duurder wordt. Ik wil straks gewoon de flexibiliteit houden om per 1 á 2 jaar te kunnen bekijken wat voor en of ik nog auto wil rijden.

Het hele mobiliteitsvraagstuk is wat mij betreft teveel in beweging om je nog 4/5 jaar lang te commiteren aan een auto waarbij alle risicos voor stijgende kosten bij de berijder/WG liggen i.p.v. de LM.
Vreemde redenering. Als je je eigen auto rijdt worden ook alle overheidswijzigingen aan jou doorberekend. De overheid is juist heel betrouwbaar gebleken betreft de bijtelling. Lease auto geeft je in ieder geval 4/5 jaar geen kosten stijging op brandstof.

Maar verder wel met je eens dat door de al maar stijgende catalogusprijs leasen steeds duurder is geworden. Maar goed dit geldt ook voor particulier nieuwe auto kopen,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Tommie12 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:49:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20241009_96936562

En dit is ook een reden om nu voor electrisch te kiezen.
Als brandstof tussen 20 en 60ct per liter duurder wordt, dan gaan leasemaatschappijen en werkgevers dat mee rekenen...
Dat is een bijkomende onzekerheid voor ICE's.
Het artikel zit achter een paywall. Als brandstof 60ct duurder wordt hebben we sowieso andere problemen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-05 19:22
Z___Z schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:27:
[...]

Vreemde redenering. Als je je eigen auto rijdt worden ook alle overheidswijzigingen aan jou doorberekend. De overheid is juist heel betrouwbaar gebleken betreft de bijtelling. Lease auto geeft je in ieder geval 4/5 jaar geen kosten stijging op brandstof.

Maar verder wel met je eens dat door de al maar stijgende catalogusprijs leasen steeds duurder is geworden. Maar goed dit geldt ook voor particulier nieuwe auto kopen,
Misschien even goed om te vermelden maar ik betaal mijn zakelijke leaseauto zelf, als in ik ben zelf de contractant. Dus ja ook de brandstoftransacties worden gewoon bij mij in rekening gebracht. Maar goed iedereen moet voor zichzelf een kostenplaatje maken.

Ik kom met een occasion van 30k over een looptijd van 4 jaar zelfs met afschrijving fors goedkoper uit dan zakelijk leasen. Ja ik heb een iets groter risico op een onderhoudsdingetje of een dure reparatie maar dat risico neem ik graag. Mijn leaseauto kost mij zakelijk nu al 18k per jaar, en dat is nog exclusief de bijtelling maar enkel leasekosten en brandstof voor een auto met een calatoguswaarde van 53k. Die kosten zijn gewoon een stuk hoger dan zeg een 8 jaar geleden en de service die ik er voor terug krijg vanuit de LM is alleen maar minder geworden. Kortom voor mij is het, het gemak niet meer waard.

Ik snap dat deze keuze voor een ieder anders is, als je bijvoorbeeld niet je gehele leasebudget uitbetaald krijgt bijvoorbeeld. Maar ik kan gewoon de kosten naar 0 brengen en zakelijke km á 0,23 euro belastingvrij uitkeren dan kan dat heel snel uit met een jonge occasion.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Davidshadow13 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:34:
[...]

Misschien even goed om te vermelden maar ik betaal mijn zakelijke leaseauto zelf, als in ik ben zelf de contractant. Dus ja ook de brandstoftransacties worden gewoon bij mij in rekening gebracht. Maar goed iedereen moet voor zichzelf een kostenplaatje maken.

Ik kom met een occasion van 30k over een looptijd van 4 jaar zelfs met afschrijving fors goedkoper uit dan zakelijk leasen. Ja ik heb een iets groter risico op een onderhoudsdingetje of een dure reparatie maar dat risico neem ik graag. Mijn leaseauto kost mij zakelijk nu al 18k per jaar, en dat is nog exclusief de bijtelling maar enkel leasekosten en brandstof voor een auto met een calatoguswaarde van 53k. Die kosten zijn gewoon een stuk hoger dan zeg een 8 jaar geleden en de service die ik er voor terug krijg vanuit de LM is alleen maar minder geworden. Kortom voor mij is het, het gemak niet meer waard.

Ik snap dat deze keuze voor een ieder anders is, als je bijvoorbeeld niet je gehele leasebudget uitbetaald krijgt bijvoorbeeld. Maar ik kan gewoon de kosten naar 0 brengen en zakelijke km á 0,23 euro belastingvrij uitkeren dan kan dat heel snel uit met een jonge occasion.
Ik snap je keuze, maar je hebt twee specifieke zaken die het heel lastig maken:
  1. je bent ZZPer (of eigenaar van een BV)
  2. je vergelijkt een full operational lease met een occasion
Kun je vergelijken wat je wilt op deze manier, maar dan blijft het een gevoelskeuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-05 19:22
True schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:39:
[...]

Ik snap je keuze, maar je hebt twee specifieke zaken die het heel lastig maken:
  1. je bent ZZPer (of eigenaar van een BV)
  2. je vergelijkt een full operational lease met een occasion
Kun je vergelijken wat je wilt op deze manier, maar dan blijft het een gevoelskeuze.
Klopt maar juist dan stukje "full operational" zijn ze steeds verder aan het uitkleden. Bijv. direct vervangend vervoer kost alweer extra bovenop het contract. Verder is een schade melden steeds omslachtiger en bij ruitschade wordt ik niet sneller geholpen dan als particulier bij eenzelfde fastfitter.

Plus bij een dealeroccasion krijg je tegenwoordig ook standaard gratis pechulp, vervangend vervoer mits in onderhoud bij de dealer etc. De meerwaarde van "full operational lease" wordt dan wel heel dun.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:27
Davidshadow13 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:42:
[...]

Klopt maar juist dan stukje "full operational" zijn ze steeds verder aan het uitkleden. Bijv. direct vervangend vervoer kost alweer extra bovenop het contract. Verder is een schade melden steeds omslachtiger en bij ruitschade wordt ik niet sneller geholpen dan als particulier bij eenzelfde fastfitter.

Plus bij een dealeroccasion krijg je tegenwoordig ook standaard gratis pechulp, vervangend vervoer mits in onderhoud bij de dealer etc. De meerwaarde van "full operational lease" wordt dan wel heel dun.
Full operational slaat enkel op de financiële kant van de zaak. Denk je nu echt dat een garage je voorrang gaat geven als ze eerst aan de LM een korting of commissie moeten geven?
Daarenboven moeten ze voor alles wat buiten olie en een filterke valt eerst een toelating vragen aan de LM.
Dus alles bij elkaar meer werk voor minder geld.

uiteraard is elke 'optie' in het contract een meerprijs.
Dus ik snap wel dat je kiest om het gewoon zelf te doen, zeker als je zelf met de auto rijdt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
JB schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:30:
Genoeg PHEVs die mee doen of sneller zijn dan de gemiddelde EV. Fiscaal _geen_ verschillen meer dus doe mij maar best of both worlds ;)
Een hybride is alleen niet de best of both worlds. Het zijn niet de beste brandstofauto's en al helemaal niet de beste elektrische auto's. Je sleept (steeds vaker door het grotere elektrische bereik) een blok alumium mee dat verder niets doet. Of een bonkt koperdraden die niets doen. En daar bovenop lever je nog veel bagageruimte in.

Eigenlijk net zoals een smartphone niet de beste camera en de beste media player is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:42

JB

Cédric roelt!

Frame164 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 17:09:
[...]

Een hybride is alleen niet de best of both worlds. Het zijn niet de beste brandstofauto's en al helemaal niet de beste elektrische auto's. Je sleept (steeds vaker door het grotere elektrische bereik) een blok alumium mee dat verder niets doet. Of een bonkt koperdraden die niets doen. En daar bovenop lever je nog veel bagageruimte in.

Eigenlijk net zoals een smartphone niet de beste camera en de beste media player is.
Voor mij wel want veel power, dezelfde kofferbak qua liters want accu’s liggen mooi in midden onderin. AWD. Ik kan elektrisch rijden rondom huis, maar ook door knallen zonder laden. Ik kan thuis opladen + elders tanken. Fiscaal niet duurder want EV voordeel is weg.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xeor
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-05 13:13
Dankjewel allemaal voor jullie reacties. Ik wacht nog even af wat de Tesla Model 3 doet in de lease, aangezien de fiscale waarde sinds deze week is gedaald. Anders wordt het de elektrische Hyundai Kona of de PHEV Toyota C-HR.

Dan heeft de Toyota denk ik wel de voorkeur vanwege zijn uiterlijk (persoonlijke voorkeur). De Hyundai is wel ruimer en voorzien van meer opties. Fiscaal maar het elkaar weinig uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-05 22:01

Freakie1NL

Grote Baas

Advizor schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:40:
[...]

In Nederland is het inderdaad goed geregeld. België en Frankrijk gaat ook nog goed. Duitsland wordt het al minder. We zijn deze zomer in Italië geweest en daar is bijna geen laadpaal te vinden.
:z :z Italië is een heerlijk land om in weg te dromen he. Dat zeker.

Een andere verklaring voor je opmerking is er niet of je moet even zsm naar Hans Anders

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Advizor
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 30-05 18:01
Freakie1NL schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 22:54:
[...]

:z :z Italië is een heerlijk land om in weg te dromen he. Dat zeker.

Een andere verklaring voor je opmerking is er niet of je moet even zsm naar Hans Anders
Tsja, je kan popie jopie doen maar ben je er zelf geweest met je EV?
Dit is hoe wij het ervaren hebben. Langs de snelweg best wat opties, maar binnenland en dorpen weinig laadpalen in de buurt. Werkende laadpalen (2 stuks voor een camping met 500 plaatsen) steeds bezet. Laadpaal kapot of niet werkend met onze pas.
Dus kortom, het is steeds een zoektocht en dat blijft een groot nadeel. Bij een benzinepomp is er altijd benzine aanwezig. Daar heb ik geen bril voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-05 22:01

Freakie1NL

Grote Baas

Advizor schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:12:
[...]

Dit is hoe wij het ervaren hebben. Langs de snelweg best wat opties, maar binnenland en dorpen weinig laadpalen in de buurt. Werkende laadpalen (2 stuks voor een camping met 500 plaatsen) steeds bezet. Laadpaal kapot of niet werkend met onze pas.
Dus kortom, het is steeds een zoektocht en dat blijft een groot nadeel. Bij een benzinepomp is er altijd benzine aanwezig. Daar heb ik geen bril voor nodig.
Slechts dit jaar;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TlLvk7YWtNdFPrz_j7o4ZNUi5PY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OpgnLMy0DmJQso95KFCLdI6Z.jpg?f=fotoalbum_large

En in 2023 lekker hagelschade meegepakt;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5DAgWF34oePV34QZWHKTTF_smuo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86hpt5icyndFd6LNfp6yzV0V.jpg?f=fotoalbum_large

Tja dus wat weet ik er nu eigenlijk van?

Het kan best jouw ervaring zijn, maar dat dan niet zo presenteren als een feit. Helemaal wat betreft Duitsland klopt dat totaal niet. Daar kan je echt letterlijk overal laden.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Advizor
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 30-05 18:01
Freakie1NL schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:51:
[...]

Slechts dit jaar;

[Afbeelding]

En in 2023 lekker hagelschade meegepakt;
[Afbeelding]

Tja dus wat weet ik er nu eigenlijk van?

Het kan best jouw ervaring zijn, maar dat dan niet zo presenteren als een feit. Helemaal wat betreft Duitsland klopt dat totaal niet. Daar kan je echt letterlijk overal laden.
Ik weet niet wat je nou precies probeert te bewijzen. Maar het gesprek ging over voor en nadelen van een EV ten op zichte van PHEV.
En ik heb nergens gezegd dat mijn mening een feit is.
Elektrisch rijden is voor sommigen gewoon (te) veel gedoe. En wanneer je regelmatig lange afstanden rijd moet je rekening houden met extra stops en reistijd.
Dat heeft te maken met actieradius, laadtijden en beschikbaarheid, snelheid (hogere snelheid = sneller leeg) en temperatuur.
Ga maar eens met -10 op wintersport bijvoorbeeld.
Dit zijn overigens wel feiten, het spijt me als dat tegen jouw zere EV been is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Advizor schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:12:
[...]

Zolang je in Noord Italië blijft is de laad infrastructuur gewoon goed. Ja niet Nederland goed, maar zeker niet schaars. En ja dorpjes zal vast tegenvallen, maar dat is het ook in Friesland en Groningen in dorpjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Advizor schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 20:19:
[...]

Ik weet niet wat je nou precies probeert te bewijzen. Maar het gesprek ging over voor en nadelen van een EV ten op zichte van PHEV.
Elektrisch rijden is voor sommigen gewoon (te) veel gedoe. En wanneer je regelmatig lange afstanden rijd moet je rekening houden met extra stops en reistijd.
Dat heeft te maken met actieradius, laadtijden en beschikbaarheid, snelheid (hogere snelheid = sneller leeg) en temperatuur.
En heb je al eens gedacht aan de voordelen. Want jij benoemt alleen nadelen.
Zowat iedereen die met een EV op vakantie gaat komt minder vermoeid aan. Ondertussen is al bewezen dat je 1000km kan af leggen in minder dan 10 uur, ja inclusief laden.
De afwezigheid van motorlawaai en trillingen maken rijden chill. Combineer dat met de hogere vermogens die beschikbaar zijn en de snelle gasrespons.
Het heeft niks met een zeer EV been te maken, ik weet gewoon dat we in de toekomst allemaal electrisch gaan rijden, en dan maak ik die stap liever vroeg dan laat. Het kan gewoon, en het is nog zalig rijden ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:09

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Tommie12 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 21:09:
[...]

En heb je al eens gedacht aan de voordelen. Want jij benoemt alleen nadelen.
Zowat iedereen die met een EV op vakantie gaat komt minder vermoeid aan. Ondertussen is al bewezen dat je 1000km kan af leggen in minder dan 10 uur, ja inclusief laden.
De afwezigheid van motorlawaai en trillingen maken rijden chill. Combineer dat met de hogere vermogens die beschikbaar zijn en de snelle gasrespons.
Het heeft niks met een zeer EV been te maken, ik weet gewoon dat we in de toekomst allemaal electrisch gaan rijden, en dan maak ik die stap liever vroeg dan laat. Het kan gewoon, en het is nog zalig rijden ook.
Ik weet echt niet wat voor ICE auto’s jij gereden hebt voor je EV. Maar ik ben nog nooit vermoeid aangekomen op vakantie na een rit. Daarnaast heb ik ook geen trillingen en is de auto heerlijk stil.

O ik heb trouwens ook nog een EV staan, maar die heeft wltp 420Km en in de winter mogen we blij zijn met 250Km. Ideaal boodschappen autootje dus 😂

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Volgens mij heeft dit niets meer met lease-regelingen te maken en beter op zijn plek in een ander topic…

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xeor
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-05 13:13
Nou, de kogel is door de kerk. Het is, mede door de prijsverlaging en de vermindering van de fiscale waarde, de Tesla Model 3 geworden. Fiscaal gezien is deze nu €2 per maand duurder dan de C-HR en de Kona. Het voordeel van de Tesla is dat hij standaard helemaal compleet geleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:55

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:(Hagel)schade, het aantal laadpalen in X land, EV vs PHEV: daar hebben we andere topics voor. Hier is het offtopic. Dus graag weer ontopic verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
JB schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:13:
[...]
Nee. Het kenteken wordt gekoppeld aan de auto zodra deze wordt aangevraagd.
Volgens mij klopt dit niet (meer). Ze hebben in ieder geval het chassisnummer nodig voordat er een kenteken kan worden aangevraagd voor die specifieke auto. Dat chassisnummer is pas bekend nadat de auto is geproduceerd en niet op het moment dat de auto wordt aangevraagd/besteld.

Daarnaast heb je tegenwoordig ook een CvO nodig dus waarschijnlijk duurt het nog wel wat langer voordat een kenteken kan worden aangevraagd.
Aanvraagproces kentekens
Als de auto fysiek aanwezig is in Nederland dan dient de importeur het kenteken aan te vragen. Dit kan tegenwoordig op 2 manieren. Elke auto bestemd voor de EU markt dient conform een Europese typegoedkeuring gebouwd te worden. Als resultaat van deze fabricage conform typegoedkeuring wordt de auto voorzien van een Certificaat van Overeenstemming, oftewel CvO.

Tot enkele jaren geleden werd deze CvO bij het aanvraagproces niet gebruikt. De fabrikant drukte dit papiertje namelijk niet standaard af en registratie autoriteiten zoals de Nederlandse RDW vereiste niet het tonen van het document bij een kentekenaanvraag. Bij de Nederlandse kentekenaanvragen werd als alternatief een variant gebruikt. Elke importeur leverde digitaal per auto een aantal gegevens aan, waaronder chassisnummer en Europese typegoedkeuringsgegevens. Op basis van deze gegevens werd door RDW een kenteken gegenereerd.

Sinds enkele jaren is dit proces iets gewijzigd. In overleg met andere registratie autoriteiten heeft RDW een systematiek van digitale aanlevering van CvO’s geregeld. Voorafgaand aan de kentekenaanvraag moet het CvO bij de RDW digitaal zijn aangeleverd. Dit gebeurt op basis van het Europees gestandaardiseerde Initial Vehicle Information
(IVI) bericht. Een IVI-bericht bevat naast het chassisnummer (ook wel Vehicle Identification Number of VIN genoemd) ook gegevens uit de Europese typegoedkeuring, maar dan specifiek gemaakt voor het voertuig. Daarna kan een importeur direct een kentekenaanvraag doen via de dienst Versnelde Kenteken Regeling.
https://blog.kenteken.tv/...mporteurs-je-nieuwe-auto/

Ik heb in 2015 en 2020 veel gedoe gehad om de auto die ik wilde op tijd op kenteken te krijgen en geen dealer die mij toen de garantie wilde geven dat de auto op tijd op kenteken stond hoewel ze wel konden garanderen dat de auto's op tijd geproduceerd zouden zijn. Uiteindelijk heb ik twee maal de auto die ik wilde via grijze import gekocht ipv via m'n eigen dealer.

Inmiddels ook alweer aan het rekenen geslagen voor 2025 wanneer m'n huidige EV eruit gaat. Hoewel ik het milieu een warm hart toedraag voel ik me toch wel enigszins bekocht met de EV en dan vooral op het gebied van restwaarde, die de afgelopen tijd volledig ingestort is door het zwalkende beleid van onze overheid. Daarnaast waren de "brandstof" kosten vele malen hoger dan ingeschat door de explosief gestegen elektra prijzen en het overdreven positief voorgestelde werkelijke verbruik. Benzine en diesel waren ook veel duurder maar die zijn in verhouding een stuk goedkoper gebleven dan de elektra. Nu met ook nog de wegenbelasting erbij schat ik de kans niet heel groot dat ik weer naar een full EV zal gaan eind volgend jaar. Meest waarschijnlijke is dat wanneer ik dat doe ik een Tesla zal pakken voor pak 'm beet 25-30k en als ZZP-er bijtelling betalen over de werkelijke kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
Advizor schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 20:19:
[...]

Voor alles zijn altijd wel uitzonderingen te vinden voor wie iets niet de beste oplossing is. Maar voor de meeste mensen voldoen EVs gewoon prima. En voor de wintersport use case: waarom geen ander vervoermiddel overwegen voor die ene keer per jaar. Net zoals mensen die het hele jaar met een zware diesel rijden om ze een paar keer per jaar een dag met een caravan achter zich moeten rijden. Onder aan de street is een accomodatie ergens huren goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

@theHoff dat bedoel ik te zeggen. Het aanvragen staat los van de fiscale waarde. Dus in geval van pas maart mogen rijden en auto eind 2024 al geïmporteerd == fiscale waarde 2024.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@Jantienus123 Hoe is het afgelopen met de auto en de bedragen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jantienus123
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-05 14:24
jongetje schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 07:31:
@Jantienus123 Hoe is het afgelopen met de auto en de bedragen?
Leuk dat het het vraagt.
Ik had dus een Kia EV6 Plus uitvoering besteld in februari dit jaar via de Leasemaatschappij. Maar 2 weken geleden melde de dealer dat Kia de Plus uitvoering niet meer kan leveren. Als alternatief spraken ze over een GT Line uitvoering voor 500 euro extra.
Vorige week bij de dealer geweest maar het blijkt dus een "GT Line Edition" te zijn. Om het lekker ingewikkeld te maken brengt Kia dus ook regelmatig speciale uitvoeringen uit. Deze uitvoering is een soort van GT Line Light.
Voor mij een prima alternatief want de uitvoering bevat (bijna) alles van de Plus uitvoering maar ook nog wat extra zaken uit de GT Line (draadloos oplaadstation voor smartphones, GT-Line bumpers, e.d.). En dat voor 500 euro extra, dus voor de bijtelling maakt het niks uit.
Het alternatief is een nieuwe bestelling doen voor het 2025 model maar dan zou ik dus weer 6 maanden moeten wachten.
Ik heb daarom gekozen om op het aanbod van de dealer in te gaan en kan de auto volgende week ophalen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-05 10:15
Simpele vraag, maar toch even ter controle.

Ala je niet privé rijdt met je leaseauto mag je max. 500km privé rijden per jaar uiteraard aantoonbaar.
Maar stel je krijgt in een kalenderjaar in oktober een nieuwe leaseauto. Mag je dan met de nieuwe auto van oktober tot 31-12 ook weer 500km rijden of moet je de gereden kilometers die je eerder het jaar gereden hebt er vanaf trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Mikee007 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 22:44:

Ala je niet privé rijdt met je leaseauto mag je max. 500km privé rijden per jaar uiteraard aantoonbaar.
Maar stel je krijgt in een kalenderjaar in oktober een nieuwe leaseauto. Mag je dan met de nieuwe auto van oktober tot 31-12 ook weer 500km rijden of moet je de gereden kilometers die je eerder het jaar gereden hebt er vanaf trekken?
Het is dat tweede of het is okt/nov/dec = 3/12 = 500/12*3 = 125 in de nieuwe.
Ik verwacht dat het hier: https://download.belastin...heffingen-lh0221t43fd.pdf wel in beschreven staat.

edit: in: 23.3.15 Geen bijtelling bij maximaal 500 kilometer privégebruik "op kalenderjaarbasis" dus 500 km totaal.

[ Voor 7% gewijzigd door True op 06-11-2024 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje

Staat duidelijk op de website van de belastingdienst: https://www.belastingdien...-auto-500-privekilometers

Je moet dus een verklaring geen privegebruik indienen. En die 500km per kalenderjaar, dat is alleen als je een heel jaar een auto hebt. Anders moet je het omrekenen naar de maanden die je privé hebt gereden. Als je in januari 450 km rijd en in mei gaat de auto weg dan heb je dus te veel km's gereden (500/12 * 5 = 208km).

En die 500km geldt per persoon, niet per auto. Anders zou je als je eroverheen dreigt te gaan met collega's de auto's kunnen rouleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlqmLqck
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-05 16:41

Volgens mij kun je maar één keer per jaar switchen en dat is op 1 jan. Anders moet je dat jaar de volle bijtelling betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Klopt, tenzij je wisselt van werkgever. Daar is een goedkeuring voor; je mag dan opnieuw kiezen of je wel of geen bijtelling wil. Let wel op dat de 500km per kalenderjaar dan tijdsevenredig wordt berekend.

Voorbeeld:
Stel dat je in het eerste halfjaar al 400km privé hebt gereden met een verklaring geen privégebruik, heeft keuze voor bijtelling na werkgeverswissel per juli tot gevolg dat je ook over de eerste halfjaar de volle mep bijtelling bent verschuldigd. Immers heb je meer dan 250 km ( 500 delen door 1/2) privé gereden.

Als je bij dezelfde werkgever blijft en je blijft ook een auto tot je beschikking hebben (ongeacht welke, kunnen er meerdere zijn), blijft de 500km op kalenderjaarbasis gelden. Wisselen is dan niet mogelijk.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
Bedankt voor jullie toelichting/heldere uitleg!
Al blijft zoals ik eerder in dit topic al is heb aangegeven het op bepaalde ritten altijd wat duister/onduidelijk wat als een zakelijke of privé rit gezien kan worden.

Tuurlijk heb je daar je 500 km voor maar toch...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Mikee007 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:27:
Bedankt voor jullie toelichting/heldere uitleg!
Al blijft zoals ik eerder in dit topic al is heb aangegeven het op bepaalde ritten altijd wat duister/onduidelijk wat als een zakelijke of privé rit gezien kan worden.

Tuurlijk heb je daar je 500 km voor maar toch...
Ik ben van mening dat prive/zakelijke ritten zo klaar als een klontje zijn. Even gekeken naar wat je eerder gepost hebt maar de voorbeelden in: Mikee007 in "Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4" & Mikee007 in "Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4" zijn m.u.v. de tandarts allemaal gewoon zakelijk, niks moeilijks aan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
True schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:25:
[...]

Ik ben van mening dat prive/zakelijke ritten zo klaar als een klontje zijn. Even gekeken naar wat je eerder gepost hebt maar de voorbeelden in: Mikee007 in "Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4" & Mikee007 in "Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4" zijn m.u.v. de tandarts allemaal gewoon zakelijk, niks moeilijks aan. ;)
Haha, ik snap je voorkomen en dat zou ik ook zeggen, maar toch intepeteert iedereen het weer anders heb ik zelf het vermoeden.
Want wij kunnen wel zeggen dat een zakelijke lunch onder werktijd valt maar de belastingdienst kan dit ook zien als "je eigen tijd" je hebt immers op je werk ook pauze.
Het is even een voorbeeld maar je zou dit bij ieder punt wat ik eerder benoemd heb wel wat kunnen bedenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Mikee007 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:15:
[...]

Haha, ik snap je voorkomen en dat zou ik ook zeggen, maar toch intepeteert iedereen het weer anders heb ik zelf het vermoeden.
Want wij kunnen wel zeggen dat een zakelijke lunch onder werktijd valt maar de belastingdienst kan dit ook zien als "je eigen tijd" je hebt immers op je werk ook pauze.
Het is even een voorbeeld maar je zou dit bij ieder punt wat ik eerder benoemd heb wel wat kunnen bedenken.
No way dat de belastingdienst dat zal zeggen. Een (externe) zakelijke lunch is om contact met klanten, partners en leveranciers te verbeteren en je positie te versterken.
Sorry, maar niet iedereen interpreteert het anders, in dit geval interpreteer jij het simpelweg fout.

Gebruik de stelregel: lever ik het bonnetje in als declaratie óf betaal ik het via de bankpas van werk? --> altijd zakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Hmm, ik denk dat ik mijn registratie van dit jaar eens moet herzien. Ik heb alles nauwkeurig bijgehouden maar de privé ritten niet met begin en eindpunt genoteerd. Dus met twee keer hetzelfde adres om zo iets van privacy te beschermen. Maar ik denk nu dat dat niet geaccepteerd zal worden omdat het dan iets makkelijker wordt om creatief te boekhouden.

Gelukkig kan ik aan de hand van afstand wel inschatten waar ik geweest ben. Maar niet het leukste klusje voor dit weekend…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
Advizor schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:40:
[...]

In Nederland is het inderdaad goed geregeld. België en Frankrijk gaat ook nog goed. Duitsland wordt het al minder. We zijn deze zomer in Italië geweest en daar is bijna geen laadpaal te vinden.
Het Supercharger netwerk is behoorlijk fijnmazig in Italië. De afstanden tussen de locaties zijn kort genoeg om met een klein beetje planning te kunnen laden. In Duitsland nooit problemen gehad met laden, en ik kom daar best wel vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
True schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:25:
[...]

No way dat de belastingdienst dat zal zeggen. Een (externe) zakelijke lunch is om contact met klanten, partners en leveranciers te verbeteren en je positie te versterken.
Sorry, maar niet iedereen interpreteert het anders, in dit geval interpreteer jij het simpelweg fout.

Gebruik de stelregel: lever ik het bonnetje in als declaratie óf betaal ik het via de bankpas van werk? --> altijd zakelijk.
Er is zeker iets voor te zeggen, ik snap het ook wel hoor en naar mijn inziens is het ook logisch.
Maar voor het wassen van me leaseauto zou ik geen bonnetje indienen (hier krijg ik een standaard vergoeding voor) en zou ik buiten werktijd doen. Ik vind het zakelijk maar of de belastingdienst dat ook zo ziet? Zulke ritten kunnen naar mijn inziens best wel is tot discussies lijden.
SirLenncelot schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:01:
Hmm, ik denk dat ik mijn registratie van dit jaar eens moet herzien. Ik heb alles nauwkeurig bijgehouden maar de privé ritten niet met begin en eindpunt genoteerd. Dus met twee keer hetzelfde adres om zo iets van privacy te beschermen. Maar ik denk nu dat dat niet geaccepteerd zal worden omdat het dan iets makkelijker wordt om creatief te boekhouden.

Gelukkig kan ik aan de hand van afstand wel inschatten waar ik geweest ben. Maar niet het leukste klusje voor dit weekend…
Ja dat is geen fijne klus, ik gebruik voor mijn rit registratie een mobiele app, werkt redelijk tot goed en scheelt heel veel papierwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 30-05 19:51
Mikee007 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 22:58:
[...]

Er is zeker iets voor te zeggen, ik snap het ook wel hoor en naar mijn inziens is het ook logisch.
Maar voor het wassen van me leaseauto zou ik geen bonnetje indienen (hier krijg ik een standaard vergoeding voor) en zou ik buiten werktijd doen. Ik vind het zakelijk maar of de belastingdienst dat ook zo ziet? Zulke ritten kunnen naar mijn inziens best wel is tot discussies lijden.

[...]

Ja dat is geen fijne klus, ik gebruik voor mijn rit registratie een mobiele app, werkt redelijk tot goed en scheelt heel veel papierwerk.
Je werk betaald het wassen van je auto, dan lijkt mij het een zakelijke uitgave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
Kist schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 07:17:
[...]

Je werk betaald het wassen van je auto, dan lijkt mij het een zakelijke uitgave.
Wij krijgen een maandelijkse vergoeding voor, dit is een algemene vergoeding dus niet specifiek benoemd als autowassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Mikee007 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:36:
[...]

Wij krijgen een maandelijkse vergoeding voor, dit is een algemene vergoeding dus niet specifiek benoemd als autowassen
Rijdt je 'm ook privé?
Of is dit puur zakelijk?

In beide gevallen is de rit nog steeds zakelijk, maar in dat tweede geval vind ik het een bijzondere keuze van je werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
True schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:52:
[...]

Rijdt je 'm ook privé?
Of is dit puur zakelijk?

In beide gevallen is de rit nog steeds zakelijk, maar in dat tweede geval vind ik het een bijzondere keuze van je werkgever.
Ik rij mijn auto niet privé.
Deze vergoeding is niet alleen voor het wassen van de auto maar ook eventuele andere onkosten. (bijv. lunches met klanten)
Maar dan gaan we hier erg off-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Mikee007 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:56:
[...]

Ik rij mijn auto niet privé.
Deze vergoeding is niet alleen voor het wassen van de auto maar ook eventuele andere onkosten. (bijv. lunches met klanten)
Maar dan gaan we hier erg off-topic.
Ik geloof dat vergoedingen -die dus in het leasebeleid vallen perfect on topic zijn hier.
Wil je er wat meer over delen? Ik ben wel benieuwd hoe hoog zoiets dan is. Maakt de autoklasse of functie nog uit voor die vergoeding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikee007
True schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:35:
[...]

Ik geloof dat vergoedingen -die dus in het leasebeleid vallen perfect on topic zijn hier.
Wil je er wat meer over delen? Ik ben wel benieuwd hoe hoog zoiets dan is. Maakt de autoklasse of functie nog uit voor die vergoeding?
Het is niet spannend, het is gewoon een vaste vergoeding per maand voor onkosten, naast bijvoorbeeld het wassen van de leaseauto is dit bedrag er ook voor om bijvoorbeeld te lunchen met klanten.
Dit heeft voor de rest geen betrekking op het leasebedrag van de auto.
Overigens doen wel meer grote bedrijven dit, het scheelt vaak veel onnodige bonnetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Mikee007 schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:39:
[...]

Het is niet spannend, het is gewoon een vaste vergoeding per maand voor onkosten, naast bijvoorbeeld het wassen van de leaseauto is dit bedrag er ook voor om bijvoorbeeld te lunchen met klanten.
Dit heeft voor de rest geen betrekking op het leasebedrag van de auto.
Overigens doen wel meer grote bedrijven dit, het scheelt vaak veel onnodige bonnetjes.
Maar alle kosten die jij privé maakt met je zakelijke auto kan je weer corrigeren op je betaalde bijtelling. Dus leuk dat je werkgever een maandelijkse vergoeding hebt. Maar als jij vervolgens met je prive pinpas die auto gaat wassen….

• Clinternet
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 28-05 14:16
Iemand hier een idee wat je kan binnenhalen voor 900 excl btw bij de leasings?

Mijn account blijft maar aanslepen via het bedrijf en ben wel eens nieuwsgierig.

MOET bij Alphabet zijn maar hoor graag jullie recente bestellingen. Dit weliswaar voor België en niet voor NL.

Thx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Clinternet schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:19:
Iemand hier een idee wat je kan binnenhalen voor 900 excl btw bij de leasings?

Mijn account blijft maar aanslepen via het bedrijf en ben wel eens nieuwsgierig.

MOET bij Alphabet zijn maar hoor graag jullie recente bestellingen. Dit weliswaar voor België en niet voor NL.

Thx!
Dat is een vraag die je niet kan beantwoorden zonder de randvoorwaarden als looptijd, km/jaar, incl winterbanden of niet, incl verzekeringen, welke conventie (of hoe groot is het bedrijf) etc.
Spreken we over gefactureerde leasingprijs per maand, of de TCO op basis van een bepaald % aftrek?

Wat je kan doen is eens kijken bij directlease.be. Daar kan je wat simuleren en vergelijken.
Maar wat zeker is, als je bedrijf goede aankoopcondities heeft met een paar merken, dan kan het verschil groot zijn, omdat kortingen echt kunnen oplopen bij de premium merken.

Andere leiddraad is: kijk eens wat collega's met hetzelfde budget recent hebben vast gekregen, en vraag eventueel of ze hun offerte kunnen delen.

• Clinternet
Het ding is, nieuw bedrijf en iedereen krijgt een bedrijfswagen. Vorig lease contract is stopgezet dus alles nieuw en iedereen rijd met een tijdelijke wagen. Maar ik ken de directlease maar komt niet overeen wat ze zeiden tijdens gesprek. Zocht eigenlijk gewoon wat voorbeelden (10k km/48mnd winterbanden)
Tommie12 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:35:
[...]
Hi,

Dat is een vraag die je niet kan beantwoorden zonder de randvoorwaarden als looptijd, km/jaar, incl winterbanden of niet, incl verzekeringen, welke conventie (of hoe groot is het bedrijf) etc.
Spreken we over gefactureerde leasingprijs per maand, of de TCO op basis van een bepaald % aftrek?

Wat je kan doen is eens kijken bij directlease.be. Daar kan je wat simuleren en vergelijken.
Maar wat zeker is, als je bedrijf goede aankoopcondities heeft met een paar merken, dan kan het verschil groot zijn, omdat kortingen echt kunnen oplopen bij de premium merken.

Andere leiddraad is: kijk eens wat collega's met hetzelfde budget recent hebben vast gekregen, en vraag eventueel of ze hun offerte kunnen delen.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:48

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Clinternet schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:26:
Zocht eigenlijk gewoon wat voorbeelden (10k km/48mnd winterbanden)
Die kun je toch gewoon vinden en calculeren op de websites van diverse lease-aanbieders? Bv. directlease.nl.

Maar goed, het valt en staat met de voorwaarden....

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Clinternet
BE is het, niet NL. Dus al die zaken ivm bijtelling etc hebben we hier niet.
Question Mark schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:21:
[...]

Die kun je toch gewoon vinden en calculeren op de websites van diverse lease-aanbieders? Bv. directlease.nl.

Maar goed, het valt en staat met de voorwaarden....

• Tommie12
Clinternet schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:29:

[...]
Er is dus ook directlease.be

Maar wat houdt je tegen om een auto die aan je wensen voldoet samen te stellen, offerte aan garage te vragen en dan aan de leasemaatschappij te laten berekenen.

Dan weet je direct of het in je budget past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wowter1976
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 31-05 10:15
Clinternet schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:29:

[...]
nou, directlease.be laat anders ook gewoon netjes de VAA ("bijtelling") zien.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Padje87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22:00
Ik heb ontslag ingediend bij mijn huidige werkgever, hiervoor moet ik uiteraard mijn leaseauto inleveren. Nu mag ik deze ongeveer een week na mijn beëindiging inleveren vanwege vakanties (klein bedrijfje). Wat zijn hierin de risico's voor mij als ik hierop in ga? Bijvoorbeeld een ongeluk in die periode?

4800Wp - 225° ZW - 12°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Padje87 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 21:02:
Ik heb ontslag ingediend bij mijn huidige werkgever, hiervoor moet ik uiteraard mijn leaseauto inleveren. Nu mag ik deze ongeveer een week na mijn beëindiging inleveren vanwege vakanties (klein bedrijfje). Wat zijn hierin de risico's voor mij als ik hierop in ga? Bijvoorbeeld een ongeluk in die periode?
Bij schriftelijk akkoord geen, je zult nog wel de bijtelling moeten betalen voor die dagen.
Ik ben geen jurist :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:27
Vraagje, mijn leasecontract loop na 5 jaar in 2025 af (helaas) dus ik ben alvast voorzichtig aan het rondkijken wat er nu aan EV's op de markt is en welke er in de loop van 2025 gaan komen. Om hier een beetje een sortering in te krijgen zou ik graag willen weten wat de max catalogus waarde mag zijn wil ik niet meer betalen dat k nu doe. Bijtelling is natuurlijk een stukje hoger dan 5 jaar terug, anderzijds is de auto de k nu rij, Volvo XC40, wat goedkoper geworden etc.

Ik weet niet of iemand daar een handige tool voor heeft of de kennis heeft om het op basis van mijn gegevens en parameters een beetje kan aangeven? Zoja, ontvang ik graag even een PM. Als het een beetje duidelijk is voor mij zal ik zeker even een overzicht posten voor de geïnteresseerden.

Alvast bedankt!

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:16
Juancho schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:48:
Vraagje, mijn leasecontract loop na 5 jaar in 2025 af (helaas) dus ik ben alvast voorzichtig aan het rondkijken wat er nu aan EV's op de markt is en welke er in de loop van 2025 gaan komen. Om hier een beetje een sortering in te krijgen zou ik graag willen weten wat de max catalogus waarde mag zijn wil ik niet meer betalen dat k nu doe. Bijtelling is natuurlijk een stukje hoger dan 5 jaar terug, anderzijds is de auto de k nu rij, Volvo XC40, wat goedkoper geworden etc.

Ik weet niet of iemand daar een handige tool voor heeft of de kennis heeft om het op basis van mijn gegevens en parameters een beetje kan aangeven? Zoja, ontvang ik graag even een PM. Als het een beetje duidelijk is voor mij zal ik zeker even een overzicht posten voor de geïnteresseerden.

Alvast bedankt!
Hou er rekening mee dat niet alleen de bijtelling een stukje hoger zal worden, maar dat ook de wegenbelasting eraan komt. Die word gewoon 1 op 1 door berekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Puddi Puddin schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:26:
[...]

Hou er rekening mee dat niet alleen de bijtelling een stukje hoger zal worden, maar dat ook de wegenbelasting eraan komt. Die word gewoon 1 op 1 door berekend.
Ja, in de leaseprijzen. Maar ik heb nog nooit een mobiliteitscontract onder ogen gehad tussen berijder en werkgever waar die prijsverhogingen ook 1:1 door werden gezet naar de berijder. Persoonlijk vind ik dat ook slecht werkgeverschap. Dat is een stukje ondernemersrisico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
True schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:40:
[...]

Ja, in de leaseprijzen. Maar ik heb nog nooit een mobiliteitscontract onder ogen gehad tussen berijder en werkgever waar die prijsverhogingen ook 1:1 door werden gezet naar de berijder. Persoonlijk vind ik dat ook slecht werkgeverschap. Dat is een stukje ondernemersrisico.
Enige wat ik me zou kunnen voorstellen is dat je een leasebudget met eigen bijdrage bij overschrijding daarvan hebt. Maar dan moeten ze wel vooraf duidelijk maken dat verhogingen daarin meegenomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tanh92
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-05 10:07
Ik heb weer een code ontvangen om te configureren (Alphabet), maar het lijkt erop alsof alles binnen enkele maanden duurder is geworden. Lijkt wel alsof ze de wegenbelasting nu in de leaseprijzen hebben verrekend of iets dergelijks? Op een KIA EV3 Gt Line lijkt de leaseprijs 70 per maand duurder te zijn geworden. Iemand ook deze ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:48
tanh92 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:24:
Ik heb weer een code ontvangen om te configureren (Alphabet), maar het lijkt erop alsof alles binnen enkele maanden duurder is geworden. Lijkt wel alsof ze de wegenbelasting nu in de leaseprijzen hebben verrekend of iets dergelijks? Op een KIA EV3 Gt Line lijkt de leaseprijs 70 per maand duurder te zijn geworden. Iemand ook deze ervaring?
Klinkt ansich logisch, de auto wordt niet meer voor 1-Jan geleverd. Bij de oude prijs moet je werkgever de extra wegenbelasting betalen en nu lijkt het erop dat jij mag/moet meebetalen (zit nu dan netjes in het bedrag verwerkt).
Btw als ze er 70 euro erop gegooid hebben, dan is het al 2026 kosten. De 2025 zijn een stuk lager

[ Voor 6% gewijzigd door UTMachine op 20-11-2024 07:07 ]

• MitchellB1995
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 10-05 14:11
UTMachine schreef op woensdag 20 november 2024 @ 07:02:
[...]

Klinkt ansich logisch, de auto wordt niet meer voor 1-Jan geleverd. Bij de oude prijs moet je werkgever de extra wegenbelasting betalen en nu lijkt het erop dat jij mag/moet meebetalen (zit nu dan netjes in het bedrag verwerkt).
Btw als ze er 70 euro erop gegooid hebben, dan is het al 2026 kosten. De 2025 zijn een stuk lager
Maar de tarieven zijn toch pas op 1 januari bekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTMachine
MitchellB1995 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 01:00:
[...]

Maar de tarieven zijn toch pas op 1 januari bekend?
Je kan het nu al berekenen wat het (ongeveer) wordt. Gewicht and kortingspercentage zijn bekend 😝

• Tylen

Tylen

UTMachine schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:01:
[...]

Je kan het nu al berekenen wat het (ongeveer) wordt. Gewicht and kortingspercentage zijn bekend 😝
Is het op basis van de bezine of diesel prijzen? ;)

• Pharetra
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-05 11:13
Edit: Niet meer nodig, heb elders wat advies ingewonnen en een keuze kunnen maken.

[ Voor 95% gewijzigd door Pharetra op 22-11-2024 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Tylen schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:43:
[...]

Benzine.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

• UTMachine
Tylen schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:43:
[...]

Benzine, en even ter referentie en 2000kg auto (volledige wegenbelasting per 3 maanden):
  • Benzine - 430 euro
  • Diesel - 770 euro
Met een EV wordt je al "extra" gestraft, omdat ze een stuk zwaarder zijn dan een benzine/diesel auto. En dan op diesel tarief aanslaan? Dan lease/koop geen hond meer een EV (voor meeste EV rijders is het financiele plaatje OOK belangrijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspertd
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 26-05 22:26
Ik ben een ex-lease rijder en moet nu voor het eerst in jaren weer een auto verzekering afsluiten. Nu wordt er gevraagd of ik schade heb gereden in de afgelopen jaren, uiteraard is dat het geval.

Maar kan de nieuwe maatschappij dat ook inzien? Daar naar mijn idee mijn vorige leasemaatschappij formeel altijd de verzekeringsnemer is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

jaspertd schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:40:
Ik ben een ex-lease rijder en moet nu voor het eerst in jaren weer een auto verzekering afsluiten. Nu wordt er gevraagd of ik schade heb gereden in de afgelopen jaren, uiteraard is dat het geval.

Maar kan de nieuwe maatschappij dat ook inzien? Daar naar mijn idee mijn vorige leasemaatschappij formeel altijd de verzekeringsnemer is geweest.
Lease verklaring opvragen bij leasemaatschappij. En dan inleveren bij de verzekeraar. Dan krijg je je schadevrije jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:06
Tylen schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:56:
[...]

Lease verklaring opvragen bij leasemaatschappij. En dan inleveren bij de verzekeraar. Dan krijg je je schadevrije jaren.
Zijn vraag is anders;
Hij heeft wel schade gereden (wat kennelijk natuurlijk is? :? ) maar dat was op de verzekering van de LM.
Nu wilt hij een verzekering afsluiten en niets over die gemaakte schade noemen. Dus juist niet de BM meenemen vanuit de LM.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Dan gewoon zeggen 0 schadevrije jaren en geen leaseverklaring opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Tylen schreef op zondag 24 november 2024 @ 12:20:
Dan gewoon zeggen 0 schadevrije jaren en geen leaseverklaring opvragen.
Hangt wel af van hoe veel schade natuurlijk.

Ik vind het niet zo natuurlijk dat je wel schade hebt gereden. Enkel ongevallen met een tegenpartij die vergoed moet worden staan daar op. Dat is bij mij persoonlijk waarschijnlijk al 20 jaar geleden.. en ja, met een leasewagen.
Maar ik heb wel eens een muurtje geraakt bij het parkeren, en dat was ook 1000€. Stond niet op mijn attest.

Als het laaste schadegeval nu 3 jaar geleden is, dan zou ik dat wel indienen, dat levert normaal wel een korting op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
Flix20 schreef op zondag 24 november 2024 @ 12:00:
[...]

Zijn vraag is anders;
Hij heeft wel schade gereden (wat kennelijk natuurlijk is? :? ) maar dat was op de verzekering van de LM.
Nu wilt hij een verzekering afsluiten en niets over die gemaakte schade noemen. Dus juist niet de BM meenemen vanuit de LM.
Viel mij ook op. Dan kan de reden van de vraag maar 1 ding betekenen lijkt me. Anders accepteer je gewoon dat je geen of weinig schadevrije jaren hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspertd
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 26-05 22:26
Frame164 schreef op zondag 24 november 2024 @ 16:15:
[...]

Viel mij ook op. Dan kan de reden van de vraag maar 1 ding betekenen lijkt me. Anders accepteer je gewoon dat je geen of weinig schadevrije jaren hebt.
Wil hem op de naam van mijn vriendin zetten, die heeft 15 schade vrije jaren. Maar in de aanvraag vroegen ze of ik weleens schade heb gereden (3 jaar geleden kleine schade gehad). Vroeg me even af of dat een issue werd. Maar is het niet, werd bevestigd dat ook op mijn naam er geen meldingen afgingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:48

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

jaspertd schreef op maandag 25 november 2024 @ 08:36:
[...]

Wil hem op de naam van mijn vriendin zetten, die heeft 15 schade vrije jaren.
Let even op of ik dat wel een goede optie is. Als bij een ongeval blijkt dat jij de regelmatige bestuurder bent, en niet je vriendin is er een kans dat je verzekering niet uit gaat keren. Je moet jezelf dus miinimaal als mede-bestuurder opgeven.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikee007
Ik zag toevallig dit artikel op internet staan:
https://radar.avrotros.nl...aken-van-flitsfotos-21069

Ik weet niet of de uitspraak van de hoge raad nog steeds geldt, maar op zich is het best bizar dat tegenwoordig alles beschouwd wordt onder privacy.
Het zou juist een goede tool zijn om het te controleren zonder er fysiek mensen op te moeten zetten d.m.v. scanauto's of een andere steekproef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:45
Question Mark schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:15:
[...]

Let even op of ik dat wel een goede optie is. Als bij een ongeval blijkt dat jij de regelmatige bestuurder bent, en niet je vriendin is er een kans dat je verzekering niet uit gaat keren. Je moet jezelf dus miinimaal als mede-bestuurder opgeven.
Niels altijd: mijn partner (wel getrouwd) mag van mijn verzekering gewoon in haar auto rijden die ik verzekerd heb, ik rij daar zelf nog geen 100km per jaar mee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:51
jaspertd schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:40:

Je kunt zoals gemeld het beste bij je vorige leasemaatschappij(en) een leaseverklaring opvragen. Over het algemeen kun je dat online regelen als je inlogt op de website van de maatschappij. Heb het zelf deze zomer bij Arval opgevraagd en kreeg deze enkele minuten later binnen. Bij Leaseplan/Ayvens heb ik gebeld en de oude kentekens doorgegeven.
Of er schade op dit overzicht in jouw geval vermeld staat, ligt ook aan de schade. Heb je zelf een aanrijding veroorzaakt of gaat het om kleine parkeerschade veroorzaakt door een ander. Ik had 3 jaar geleden vermoedelijk parkeerschade veroorzaakt door portier van andere auto en ik zag deze schade niet terug in het overzicht. Kan ook komen doordat de autoverzekering niet via de LM verliep maar doordat de werkgever collectief de leaseauto’s bij een externe verzekering had ondergebracht.

Als je een autoverzekering afsluit, moet je zelf aangeven hoeveel schadevrije jaren je hebt. Ik heb vooraf even met de autoverzekering gebeld en kreeg een emailadres waar ik de verklaringen naar toe kon sturen (eerst verzekering afsluiten en polisnummer dan vermelden). Later kreeg ik bevestiging dat de opgegeven schadevrije jaren op basis van deze verklaringen was geaccepteerd (23 jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

EdwinW schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 10:25:
[...]

Je kunt zoals gemeld het beste bij je vorige leasemaatschappij(en) een leaseverklaring opvragen. Over het algemeen kun je dat online regelen als je inlogt op de website van de maatschappij. Heb het zelf deze zomer bij Arval opgevraagd en kreeg deze enkele minuten later binnen. Bij Leaseplan/Ayvens heb ik gebeld en de oude kentekens doorgegeven.
Of er schade op dit overzicht in jouw geval vermeld staat, ligt ook aan de schade. Heb je zelf een aanrijding veroorzaakt of gaat het om kleine parkeerschade veroorzaakt door een ander. In had 3 jaar geleden vermoedelijk parkeerschade veroorzaakt door portier van andere auto en ik zag deze schade niet terug in het overzicht. Kan ook komen doordat de autoverzekering niet via de LM verliep maar doordat de werkgever collectief de leaseauto’s bij een externe verzekering had ondergebracht.

Als je een autoverzekering afsluit, moet je zelf aangeven hoeveel schadevrije jaren je hebt. Ik heb vooraf even met de autoverzekering gebeld en kreeg een emailadres waar ik de verklaringen naar toe kon sturen (eerst verzekering afsluiten en polisnummer dan vermelden). Later kreeg ik bevestiging dat de opgegeven schadevrije jaren op basis van deze verklaringen was geaccepteerd (23 jaar)
Als dat destijds zakelijk verzekerd was verwacht ik dat het überhaupt niet door de verzekering is uitgekeerd, dat heeft je WG denk ik zelf betaald. Dat kan er zakelijk al snel uit namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Onlangs heb ik de mogelijkheid gekregen om een zakelijke leaseauto via mijn werkgever te nemen. Nu ben ik vrij onbekend met leasen. De werkgever staat toe dat de norm met 25% wordt overschreden, waarbij het verschil moet worden terugbetaald als ik het bedrijf eerder verlaat. De auto waar ik nu naar kijk zou uitkomen op een overschrijding van 15%. Uiteindelijk is het natuurlijk een eigen keuze om de norm eventueel te overschrijden, maar weet iemand hoe gebruikelijk dit is? Wordt dit vaak gedaan bij het leasen van zakelijke auto's, of zijn het meer uitzonderingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
@Avvd Het is niet ongebruikelijk dat dit soort bepalingen in een overeenkomst staan. Hoe dat precies uitziet verschilt dan we heel erg. Bij mijn huidige werkgever betaal je de overschrijding maandelijks als eigen bijdrage. Bij mijn partner verschuift de verantwoordelijk voor het leasecontract bij overschrijden van de norm. Zij moet in dat geval de auto meenemen naar de nieuwe werkgever of overdragen aan een collega. Blijft ze onder de norm wordt het “gewoon” een pool-auto. En zo zijn er waarschijnlijk nog ontelbare varianten hier op.

Wat je misschien wel goed moet afspreken is wat de norm precies inhoudt en hoe het terugbetalen uitziet. Betaal je hetzelfde na 1 jaar of na 4,5 jaar het bedrijf verlaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
Een dergelijke regeling is op zich niet ongebruikelijk. De WG zou er ook voor kunnen kiezen om maandelijks een zgn. "eigen bijdrage" op je loon in te houden vanwege die 15% duurdere leaseauto. Dus de totale 15 % overschrijding van de auto gedeeld door de looptijd in maanden. Heb je dus een auto die 4800 Euro duurder is, betaal je 100 Euro per maand bij een looptijd van 48 maanden.
Als je na 2 jaar bv. het bedrijf gaat verlaten, kunnen ze je de resterende twee jaar (= 2400 Euro) nog in rekening brengen.
Het evt. meenemen van de leaseauto naar een nieuwe WG is op zich wel mogelijk (als ze allebei meewerken) maar dat kan financieel ongunstig uitpakken (hogere leaseprijs).

[ Voor 14% gewijzigd door EdwinW op 01-12-2024 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
EdwinW schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:46:
Een dergelijke regeling is op zich niet ongebruikelijk. De WG zou er ook voor kunnen kiezen om maandelijks een zgn. "eigen bijdrage" op je loon in te houden vanwege die 15% duurdere leaseauto. Dus de totale 15 % overschrijding van de auto gedeeld door de looptijd in maanden. Heb je dus een auto die 4800 Euro duurder is, betaal je 100 Euro per maand bij een looptijd van 48 maanden.
Als je na 2 jaar bv. het bedrijf gaat verlaten, kunnen ze je de resterende twee jaar (= 2400 Euro) nog in rekening brengen.
Het evt. meenemen van de leaseauto naar een nieuwe WG is op zich wel mogelijk (als ze allebei meewerken) maar dat kan financieel ongunstig uitpakken (hogere leaseprijs).
Het wordt opgeteld bij de eigen bijdrage en wordt over de looptijd 'afgeschreven'. Dus zoals je aangeeft, lijkt mij dat an sich redelijk.

Ik ben vooral benieuwd hoe gebruikelijk het is om een (forse) overschrijding te hebben van de leasenorm, is het iets wat veel wordt gedaan door zakelijkse rijders of zijn het de uitzonderingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:44
Avvd schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:51:
[...]

Het wordt opgeteld bij de eigen bijdrage en wordt over de looptijd 'afgeschreven'. Dus zoals je aangeeft, lijkt mij dat an sich redelijk.

Ik ben vooral benieuwd hoe gebruikelijk het is om een (forse) overschrijding te hebben van de leasenorm, is het iets wat veel wordt gedaan door zakelijkse rijders of zijn het de uitzonderingen?
De ene collega doet het wel en de andere niet. Voor sommigen is het ‘t helemaal waard omdat ze dan in een dikke bak rijden. Dat risico (zo zie ik het in ieder geval) is het ze dan waard. De ander heeft het ‘t liefst zo goedkoop mogelijk.

Mijn persoonlijke mening: die auto wordt een soort strop om je nek voor de komende vier jaar. Het kan een extra belemmering worden als je weg wil, dan mag je dokken of je moet zorgen dat je ‘m mee kan nemen naar de nieuwe werkgever. Ik heb daar absoluut geen zin in.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
Hoe vaak het voor komt, is mij niet bekend. Als ik nu kijk naar mijn huidige WG geeft die de mogelijkheid om te kiezen voor een trekhaak, je betaalt dan maandelijkse een eigen bijdrage, De WG kan een bepaalde elektrische auto in het assortiment hebben, met de mogelijkheid om met een eigen bijdrage een groter accupakket te nemen. Maar ga je dus ruim vóór het einde van het leasecontract uit dienst, dan kun je flink gaan betalen. Je moet dan voor jezelf bepalen of je dat er voor over hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door EdwinW op 01-12-2024 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Maar vraag voor de kenners hier. Eigen bijdrage mag je van de betaalde bijtelling af halen. Mag dat ook voor het deel van de overschrijding van het leasebudget?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

SirLenncelot schreef op zondag 1 december 2024 @ 22:18:
Maar vraag voor de kenners hier. Eigen bijdrage mag je van de betaalde bijtelling af halen. Mag dat ook voor het deel van de overschrijding van het leasebudget?
Dat ligt geheel aan hoe je dat met je werkgever afspreekt. Als dit is vanwege privégebruik mag het. Is het van wegen boven norm mag het niet. Het goed afspreken stelt niet zo veel voor natuurlijk, je moet het even goed op papier hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Oké, maar misschien goed voor mensen om te realiseren dat je zo’n overschrijding dus mogelijk 2x betaalt. Zowel aan je werkgever als aan bijtelling (er van uitgaande dat een overschrijding correleert met een hogere cataloguswaarde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
SirLenncelot schreef op maandag 2 december 2024 @ 06:59:
Oké, maar misschien goed voor mensen om te realiseren dat je zo’n overschrijding dus mogelijk 2x betaalt.
Je betaald toch altijd bijtelling, dan is het toch logisch dat een extra bijdrage hier bovenop komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Nee dus, want een eigen bijdrage voor privé gebruik mag je van de bijtelling aftrekken.

Het privégebruik van de auto is loon, loon betaal je inkomstenbelasting over. Dat loon wordt gekwantificeerd in bijtelling. Maar als je zelf betaalt voor privégebruik dan is dat stukje dus geen loon en hoef je daar geen belasting over te betalen.

Maar een verhoogde eigen bijdrage omdat je hetgeen de werkgever biedt overschrijdt valt daar dus niet onder en mag je niet in mindering brengen op de bijtelling.

Ergo je betaalt het dan dus 2x.

Ik ging er wel vanuit dat @True gelijk had maar voor de volledigheid:
Bijtelling privégebruik auto en eigen bijdrage werknemer
Een eventuele eigen bijdrage van de werknemer voor het privégebruik die u inhoudt op zijn nettoloon, trekt u af van de waarde van het privégebruik. Voorwaarden zijn dat de bijdrage bestemd is voor het privégebruik en u dat vooraf met uw werknemer hebt afgesproken.

Bij een hoger leasebedrag voor een auto uit een duurdere klasse komt alleen het bedrag dat de werknemer aan u betaalt voor het privégebruik, in mindering op de waarde van het privégebruik auto. Als u met uw werknemer hebt afgesproken dat zijn hogere eigen bijdrage (bovennormbijdrage) volledig is bedoeld als een bijdrage voor het privégebruik, mag u de hele bijdrage in mindering brengen. Maar als u en uw werknemer niets of iets anders hebben afgesproken, mag dit niet.
https://download.belastin...heffingen-lh0221t43fd.pdf

[ Voor 48% gewijzigd door SirLenncelot op 02-12-2024 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanN93
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 27-05 15:17
Dat ligt dus vooral aan de werkgever. In mijn geval ging ik 15 Eur p/m over mijn budget - dit werd niet verrekend met de bijtelling. Je hebt dus een iets hogere bijtelling naast het feit dat je 15 pm betaald.
Ik heb zat collega's gehad die het waard vinden om vol erover te gaan (dikke BMW / Audi willen rijden), dus dat is persoonlijk. Daarnaast moet je goed informeren wat de consequenties zijn hiervan. Bij mijn huidige werkgever compenseert het verschil tussen max lease en jou leasebedrag een deel van de bijtelling. In mijn geval scheelt dat dus 300p/m bruto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koru1977
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-05 12:07
Ik ben onlangs overgestapt naar een nieuwe werkgever, en hoewel het hier goed vertoeven is valt mij de lease regeling zwaar tegen.

in het Kort:

Budget:

Lease:850 tot max 1150 (bedragen bij benadering)
Alles boven de 850 is overschrijding lease budget,

zover alles goed en wel, eerdere werkgever lagen de budgetten wat hoger, maar daarvan kon ik prima een degelijke middenklasse SUV rijden denk aan een Seat ateca Fr 1.5 automaat met alle opties.
Of Een elektrisch een Model Y tesla met beperkte opties.
Geen overschrijding van het Lease budget dus geen extra kosten.

Echter bij deze werkgever, zijn de prijzen van de lease opvallend hoog, denk aan 1050 tot 1100 voor een auto in de range van 40-45K

diezelfde ateca, min opties kost mij dus hier zo'n 230euro aan overschrijding.

Is dit gangbaar en ben ik gewoon verwend of zijn dit absurde bedragen? 8)7

Ik hoor graag wat jullie ervaringen daarmee zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:06
koru1977 schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:06:
Ik ben onlangs overgestapt naar een nieuwe werkgever, en hoewel het hier goed vertoeven is valt mij de lease regeling zwaar tegen.

in het Kort:

Budget:

zover alles goed en wel, eerdere werkgever lagen de budgetten wat hoger, maar daarvan kon ik prima een degelijke middenklasse SUV rijden denk aan een Seat ateca Fr 1.5 automaat met alle opties.

Echter bij deze werkgever, zijn de prijzen van de lease opvallend hoog, denk aan 1050 tot 1100 voor een auto in de range van 40-45K

Daar zitten zoveel variabelen in dat het op basis van deze info moeilijk is te zeggen. Maar bijvoorbeeld:
- De vorige rekende misschien met 10k km als basis per jaar en de huidige 25k km
- De vorige ging uit van 4 jaar contract en de huidige van een 5 jaar contract
- Bij de vorige was het incl brandstof en de huidige ex brandstof
- Etc.

Eigen bijdrage wordt in principe verrekend met de bijtelling (over dat deel zou je geen bijtelling hoeven betalen omdat het eigen bijdrage is) maar hou er rekening mee dat de werkgever dat vaak wel in rekening brengt voor de gehele looptijd van contract als je binnen het leasecontract ontslag neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:44
koru1977 schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:06:

in het Kort:

Budget:

Wanneer heb je voor het laatst een auto uitgezocht? De leasebedragen zijn na corona (en recent met de onzekerheid van de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto's) echt de pan uit gerezen. Het hangt er ook een beetje vanaf in welke sector en functie je gestart bent. In de consultancy ligt het bedrag meestal iets hoger, zo rond de 1000 euro is mijn ervaring.

Een beetje een open deur, maar hier kom je pas achter nadat je gestart bent bij je huidige werkgever? Dacht je dat het wel los zou lopen? :P

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koru1977
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-05 12:07
Ah goede vraag contract is 35000km looptijd 5jaar. met NL tankpas.

Laatste keer was 2019 en ja akkoord, prijzen zijn behoorlijk gestegen, maar bij de vorige werkgever, was het nieuwe beleid EV only, en kon ik zonder probleem nog een Tesla Y, o.i.d. lease.

Ik kwam er daarna pas achter toen ik een tarieven te zien kreeg |:(, vooraf wel de lease regeling en de budgetten gezien, dat was vergelijkbaar, echter de lease tarieven bleken veel hoger te liggen dat was niet verwacht, lesje geleerd voor de volgende keer, en uiteraard is de lease auto tegenwoordig een extraatje aangezien ik eigenlijk bijna geen zakelijke kilometers meer maak.
momenteel een poolauto zonder overschrijding, na een jaar kijk ik weer verder.8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Laatst online: 28-05 10:13
SirLenncelot schreef op zondag 1 december 2024 @ 22:18:
Mag niet wellicht, maar het kan wel, de belastingdienst gaat niet uitvlooien in welke componenten dit verdeeld is. Heb het jaren gedaan.

Bottom line is: alles wat je zelf betaald aan je leaseauto mag je aftrekken, want het belaste "inkomen" uit het privégebruik is dus lager. Als jij zelf bijlegt om een duurdere auto te rijden, heeft dat tenslotte ook een hogere nieuwwaarde tot gevolg meestal. (achteraf gemonteerde opties daar gelaten)

Overigens vind ik de regeling die hierboven genoemd wordt riant, mijn oude werkgever rekende alle resterende leasetermijnen als inleverboete als je zelf ontslag nam. Ook als je een reeds ingeleverde auto uit de interne pool haalde. Belachelijk.

Gelukkig reed ik al jaren een priveauto toen ik daar wegging (je kon je leasebudget cash laten uitbetalen, dat was dan weer fijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:06
_Anvil_ schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:16:
[...]

Overigens vind ik de regeling die hierboven genoemd wordt riant, mijn oude werkgever rekende alle resterende leasetermijnen als inleverboete als je zelf ontslag nam. Ook als je een reeds ingeleverde auto uit de interne pool haalde. Belachelijk.
Dat hele systeem van eigen bijdrage resterende looptijd incasseren is er juist voor bedoeld dat degene die een gebruikte poolauto krijgen niet hoeven te betalen voor opties die ze zelf anders nooit gekozen zouden hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

SirLenncelot schreef op maandag 2 december 2024 @ 07:10:
Nee dus, want een eigen bijdrage voor privé gebruik mag je van de bijtelling aftrekken.

Het privégebruik van de auto is loon, loon betaal je inkomstenbelasting over. Dat loon wordt gekwantificeerd in bijtelling. Maar als je zelf betaalt voor privégebruik dan is dat stukje dus geen loon en hoef je daar geen belasting over te betalen.

Maar een verhoogde eigen bijdrage omdat je hetgeen de werkgever biedt overschrijdt valt daar dus niet onder en mag je niet in mindering brengen op de bijtelling.

Ergo je betaalt het dan dus 2x.

Ik ging er wel vanuit dat @True gelijk had maar voor de volledigheid:

[...]

https://download.belastin...heffingen-lh0221t43fd.pdf
De bijtelling is wel lager, maar netto betaal je wel iets meer. De eigen bijdrage wordt geïncasseerd én je kunt aftrekken op je bijtelling. Hierom is de eigen bijdrage netto ~50% van de bruto hoogte als ik mij niet vergis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
True schreef op maandag 2 december 2024 @ 23:20:
[...]

De bijtelling is wel lager, maar netto betaal je wel iets meer. De eigen bijdrage wordt geïncasseerd én je kunt aftrekken op je bijtelling. Hierom is de eigen bijdrage netto ~50% van de bruto hoogte als ik mij niet vergis.
Ja klopt, de netto inhouding wordt op het bruto bedrag gecorrigeerd. Dan krijg je inderdaad dat je duurder uit bent met eigen bijdrage.

Maar het ging natuurlijk meer om de situatie waarin iemand een deel eigen bijdrage betaalt dat niet gekort mag worden. Dan betaal je zowel eigen bijdrage als bijtelling erover.

Met name als je er flink overheen gaat kan dat natuurlijk oplopen. Denk niet dat iedereen zich daar bewust van is wanneer ze het leasebedrag overschrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
koru1977 schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:54:
Ah goede vraag contract is 35000km looptijd 5jaar. met NL tankpas.

Laatste keer was 2019 en ja akkoord, prijzen zijn behoorlijk gestegen, maar bij de vorige werkgever, was het nieuwe beleid EV only, en kon ik zonder probleem nog een Tesla Y, o.i.d. lease.

Ik kwam er daarna pas achter toen ik een tarieven te zien kreeg |:(, vooraf wel de lease regeling en de budgetten gezien, dat was vergelijkbaar, echter de lease tarieven bleken veel hoger te liggen dat was niet verwacht, lesje geleerd voor de volgende keer, en uiteraard is de lease auto tegenwoordig een extraatje aangezien ik eigenlijk bijna geen zakelijke kilometers meer maak.
momenteel een poolauto zonder overschrijding, na een jaar kijk ik weer verder.8)
Recent moest ik ook een nieuwe leaseauto bestellen (ook meerdere collega’s) en grofweg moest er 20% bovenop ons budget om iets vergelijkbaars te kiezen.
Btw die 35.000km/jaar hakt er wel in qua kosten. Dit is al snel dik 300 euro/maand aan brandstof van je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
_Anvil_ schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:16:
[...]

Mag niet wellicht, maar het kan wel, de belastingdienst gaat niet uitvlooien in welke componenten dit verdeeld is. Heb het jaren gedaan.
Zo voor het individu niet nee. En de belastingdienst werkt op basis van horizontaal toezicht dus de kans op controle is klein. Maar wanneer een bedrijf een controle krijgt, en dan is er al een situatie geweest die maakt dat daar aanleiding toe is, dan worden dit soort afspraken wel nagekeken. En dan natuurlijk eerder bij bedrijven met veel opvallend dure leasewagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

UTMachine schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 07:09:
[...]

Recent moest ik ook een nieuwe leaseauto bestellen (ook meerdere collega’s) en grofweg moest er 20% bovenop ons budget om iets vergelijkbaars te kiezen.
Btw die 35.000km/jaar hakt er wel in qua kosten. Dit is al snel dik 300 euro/maand aan brandstof van je budget.
Indexeren hoor je niemand over. Blijft het bijzonder vinden, ook bij ons. Als ja-ren hetzelfde budget.

@koru1977 wat je ook kunt hebben zijn zaken als eigen risico. Sommige werkgevers poetsen dat weg in je budget, waardoor de auto stukken duurder is per maand bijvoorbeeld. Maak je brokken? Geen eigen risico maar dat is vaak niet gunstig voor jou omdat je elke maand bijlegt voor een eventuele schade. Krijg je niet 123 niet transparant hoeveel budget daar aan op gaat.

Mijn boefje is liev!

Pagina: 1 ... 55 ... 57 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1