Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 56 57 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07:00
UTMachine schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 07:09:
[...]

Recent moest ik ook een nieuwe leaseauto bestellen (ook meerdere collega’s) en grofweg moest er 20% bovenop ons budget om iets vergelijkbaars te kiezen.
Btw die 35.000km/jaar hakt er wel in qua kosten. Dit is al snel dik 300 euro/maand aan brandstof van je budget.
JB schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:41:
[...]

Indexeren hoor je niemand over. Blijft het bijzonder vinden, ook bij ons. Als ja-ren hetzelfde budget.
.
Herkenbaar.
Bij ons is het beleid nu alle nieuwe wagens moeten EV zijn. Want uitstoot, goed voor milieu dit dat.
Leuk die vergroening van bedrijven, maar de medewerker betaalt er gewoon voor.
Budgetten zijn grotendeels gelijk gebleven.
Als je kijkt wat een beetje EV kost lever je daar wat formaat/uitvoering auto wel flink op in.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-05 20:03

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

SirLenncelot schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 07:04:
[...]
Maar het ging natuurlijk meer om de situatie waarin iemand een deel eigen bijdrage betaalt dat niet gekort mag worden. Dan betaal je zowel eigen bijdrage als bijtelling erover.
Bijtelling is gebasseerd op de fiscale waarde van de auto. Die verandert niet doordat je bedrag X of Y aan je werkgever betaald omdat je een bepaald bedrag over je leasenorm zit.

Je eigen bijdrage betaal je dan ook gewoon 1x, en dat is een netto bedrag (want formeel gezien niet verekenbaar met de bijtelling).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Question Mark schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:00:
[...]

Bijtelling is gebasseerd op de fiscale waarde van de auto. Die verandert niet doordat je bedrag X of Y aan je werkgever betaald omdat je een bepaald bedrag over je leasenorm zit.

Je eigen bijdrage betaal je dan ook gewoon 1x, en dat is een netto bedrag (want formeel gezien niet verekenbaar met de bijtelling).
Meestal komt een hoger leasebedrag natuurlijk voort uit een duurdere auto. Dan betaal je zowel meer bijtelling als eigen bijdrage bij overschrijding.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:09
[...]

Indexeren hoor je niemand over. Blijft het bijzonder vinden, ook bij ons. Als ja-ren hetzelfde budget.

@koru1977 wat je ook kunt hebben zijn zaken als eigen risico. Sommige werkgevers poetsen dat weg in je budget, waardoor de auto stukken duurder is per maand bijvoorbeeld. Maak je brokken? Geen eigen risico maar dat is vaak niet gunstig voor jou omdat je elke maand bijlegt voor een eventuele schade. Krijg je niet 123 niet transparant hoeveel budget daar aan op gaat.
Klopt, wij hadden wel een "hint" gegeven, maar we hadden eigenlijk niets verwacht. Als bonus, mochten we ook zelf de jaarlijkse km's bepalen ipv de standaard 30kkm, dus scheelt voor sommige van ons een leuk bedrag. Dus positief verrast :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:14

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

@koru1977 wat je ook kunt hebben zijn zaken als eigen risico. Sommige werkgevers poetsen dat weg in je budget, waardoor de auto stukken duurder is per maand bijvoorbeeld. Maak je brokken? Geen eigen risico maar dat is vaak niet gunstig voor jou omdat je elke maand bijlegt voor een eventuele schade. Krijg je niet 123 niet transparant hoeveel budget daar aan op gaat.
Je weet dat voor zakelijke ritten er sowieso geen eigen risico gerekend mag worden???

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Gr4mpyC3t schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:56:
[...]

De ene collega doet het wel en de andere niet. Voor sommigen is het ‘t helemaal waard omdat ze dan in een dikke bak rijden. Dat risico (zo zie ik het in ieder geval) is het ze dan waard. De ander heeft het ‘t liefst zo goedkoop mogelijk.

Mijn persoonlijke mening: die auto wordt een soort strop om je nek voor de komende vier jaar. Het kan een extra belemmering worden als je weg wil, dan mag je dokken of je moet zorgen dat je ‘m mee kan nemen naar de nieuwe werkgever. Ik heb daar absoluut geen zin in.
Het geeft ook wat flexibiliteit om een auto te kiezen waar je privé iets aan hebt. Als je bijvoorbeeld 4 kinderen hebt zal je bij de meeste bedrijven niet zomaar een auto kunnen vinden binnen het budget. Maar met een eigen bijdrage lukt dat vaak wel. En dat is altijd goedkoper dan een tweede auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
SirLenncelot schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:07:
[...]

Meestal komt een hoger leasebedrag natuurlijk voort uit een duurdere auto. Dan betaal je zowel meer bijtelling als eigen bijdrage bij overschrijding.
Meestal wel, maar vaak is het leasebedrag niet te verklaren aan de hand van de cataloguswaarde. Er zijn zoveel acties waardoor je opeens duurdere auto’s voor minder kunt leasen. Er wordt continu onderhandeld tussen leasemaatschappijen en importeurs. Ik heb een keer een BMW 3 gehad die goedkoper was dan een ford mondeo. En een collega van me rijdt nu in een C-klasse voor minder dan een Tesla Model 3. Leasebedrag dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:34
Frame164 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 09:43:
[...]

Meestal wel, maar vaak is het leasebedrag niet te verklaren aan de hand van de cataloguswaarde. Er zijn zoveel acties waardoor je opeens duurdere auto’s voor minder kunt leasen. Er wordt continu onderhandeld tussen leasemaatschappijen en importeurs. Ik heb een keer een BMW 3 gehad die goedkoper was dan een ford mondeo. En een collega van me rijdt nu in een C-klasse voor minder dan een Tesla Model 3. Leasebedrag dan.
Ik heb het hier nog al geschreven. De premium merken leven van hoge catalogusprijzen waarop heel vette kortingen gegeven worden. Dat helpt voor de restwaarde…
Bij Tesla is het: what you see is what you get.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:51
[...]
Bijzonder ja. Bij ons stond het ook 15 jaar stil. Dan ga je dus gewoon van een dikke 5 serie naar een redelijk basis 3 serie. Gelukkig is er afgelopen jaar een indexatie geweest van 30%, dus ik kan wat leuks uitzoeken binnenkort.

Desalniettemin word ik niet heel vrolijk van de aanschafprijzen van auto’s tegenwoordig. Die bijtelling hakt er wel in.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:40

JB

Cédric roelt!

Tylen schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 09:37:
[...]

Je weet dat voor zakelijke ritten er sowieso geen eigen risico gerekend mag worden???
Ja. _Alles_ gebeurd “onder werktijd” ;)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Tylen schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 09:37:
[...]

Maar bij een leasecontract is de hoogte van het eigen risico voor alle schades. Een LM maakt geen onderscheid tussen een zakelijk of een privé gereden schade. Dus een parameter van een leasecontract kan dan wel bijv. verlaagd eigen risico zijn (eigen risico voor de contractant lees werkgever) die dat al dan niet in een mobiliteitsregeling en/of bijrijderscontract doorrekent naar de berijder (wat dus invloed heeft op de hoogte van een leasecontract).

Maar inderdaad schades tijdens zakelijk gereden kilometers zijn voor kosten van de werkgever (ook voor privéauto's waarmee zakelijke kilometers gemaakt worden trouwens), maar menig werkgever heeft hier een andere mening over.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
VidaR-9 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 13:35:
[...]

Bijzonder ja. Bij ons stond het ook 15 jaar stil. Dan ga je dus gewoon van een dikke 5 serie naar een redelijk basis 3 serie. Gelukkig is er afgelopen jaar een indexatie geweest van 30%, dus ik kan wat leuks uitzoeken binnenkort.

Desalniettemin word ik niet heel vrolijk van de aanschafprijzen van auto’s tegenwoordig. Die bijtelling hakt er wel in.
Klopt, de prijzen zijn ook flink omhoog gegaan. Dus je gaat iets van 20%+ meer betalen qua bijtelling (overheid ook weer blij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16-05 05:57
Ik zoek even bevestiging (of ontkenning) op het antwoord van een kwestie die nu bij mij speelt.

Op dit moment rij ik een bedrijfsmatig een leaseauto (auto A) van maatschappij X, bemiddeld door tussenpersoon Z. Het contract van deze auto loopt op 20 april 2025 af. Een paar maanden geleden kon ik op zoek naar een opvolger, en die heb ik ook gevonden in de vorm van auto B. Die auto wordt ook weer betrokken van maatschappij X, wederom is Z de tussenpersoon. Tot zover niks aan de hand, goed en snel overleg mogelijk, en ook het aanbod paste netjes in mijn budget.

Nu heb ik destijds bij de aanvraag voor auto B ook het verzoek gedaan of ik deze eerder in gebruik mag nemen, en auto A dus eerder in mag leveren. Een harde bevestiging of ontkenning heb ik niet gekregen, maar in het online portaal van de leasemij staat onder de kop 'nieuwe auto' de geschatte leverdatum van 'tweede helft van februari 2025', en onder het kopje 'opmerkingen' de regel 'niet leveren voor 21-02-2025'. Ook wordt genoemd dat auto B 'ter vervanging' is van auto A.

De eerdere levering heb ik opgevat als goedkeuring van mijn verzoek, maar de Z stelt nu dat die opmerkingen voor de dealer bestemd zijn, en dat ik in principe mijn lopende contract moet uitzitten. Hij wil wel een vrijblijvende aanvraag doen om het contract eerder te beëindigen, een eventuele afkoopsom komt dan voor mijn rekening. Ik stel mij op een iets ander standpunt en ben van mening dat huidig contract A overruled wordt door nieuw contract B.

Klopt mijn aanname, of slaat die nergens op en is mijn enige optie nog de afkoopsom aftikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:10
@aikink Waarom bel je tussenpersoon z niet op of de leasemaatschappij? Dit is allemaal afhankelijk wat er contractueel is afgesproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
aikink schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:21:
Ik zoek even bevestiging (of ontkenning) op het antwoord van een kwestie die nu bij mij speelt.

Op dit moment rij ik een bedrijfsmatig een leaseauto (auto A) van maatschappij X, bemiddeld door tussenpersoon Z. Het contract van deze auto loopt op 20 april 2025 af. Een paar maanden geleden kon ik op zoek naar een opvolger, en die heb ik ook gevonden in de vorm van auto B. Die auto wordt ook weer betrokken van maatschappij X, wederom is Z de tussenpersoon. Tot zover niks aan de hand, goed en snel overleg mogelijk, en ook het aanbod paste netjes in mijn budget.

Nu heb ik destijds bij de aanvraag voor auto B ook het verzoek gedaan of ik deze eerder in gebruik mag nemen, en auto A dus eerder in mag leveren. Een harde bevestiging of ontkenning heb ik niet gekregen, maar in het online portaal van de leasemij staat onder de kop 'nieuwe auto' de geschatte leverdatum van 'tweede helft van februari 2025', en onder het kopje 'opmerkingen' de regel 'niet leveren voor 21-02-2025'. Ook wordt genoemd dat auto B 'ter vervanging' is van auto A.

De eerdere levering heb ik opgevat als goedkeuring van mijn verzoek, maar de Z stelt nu dat die opmerkingen voor de dealer bestemd zijn, en dat ik in principe mijn lopende contract moet uitzitten. Hij wil wel een vrijblijvende aanvraag doen om het contract eerder te beëindigen, een eventuele afkoopsom komt dan voor mijn rekening. Ik stel mij op een iets ander standpunt en ben van mening dat huidig contract A overruled wordt door nieuw contract B.

Klopt mijn aanname, of slaat die nergens op en is mijn enige optie nog de afkoopsom aftikken?
Een auto vroeger inleveren gaat ALTIJD extra geld kosten. En 99/100 van de werkgevers gaan dat niet willen betalen, waarom zouden ze?
En of het nu echt extra kost voor de LM of niet, ze gaan dat altijd willen aanrekenen.

Contract A zal gewoon ten einde lopen, en heeft normaal niks met contract B te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowter1976
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-05 11:38
Flix20 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 15:51:

Bij ons is het beleid nu alle nieuwe wagens moeten EV zijn. Want uitstoot, goed voor milieu dit dat.
Leuk die vergroening van bedrijven, maar de medewerker betaalt er gewoon voor.
Budgetten zijn grotendeels gelijk gebleven.
Als je kijkt wat een beetje EV kost lever je daar wat formaat/uitvoering auto wel flink op in.
is dat nog wel zo?

bij 25.000/48 inc brandstof:

ID3 Pro oranje 773,- vs Golf 116pk DSG Oranje 851,-
Volvo EX40 essential 878,- vs Volvo XC40 Essential 1114,-

(bron Directlease)

Lijkt me dat het tegenwoordig dus eerder andersom is....... Elektrisch kun je in het C segment en hoger tegenwoordig een grotere/luxere auto uitzoeken dan op benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Tommie12 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:02:
[...]

Een auto vroeger inleveren gaat ALTIJD extra geld kosten.
Dat hangt er wel een beetje vanaf... Ik heb vorige week een nieuwe elektrische leaseauto gekregen, een maand eerder dan het contract loopt. Puur vanwege kortingen op een Tesla bij leveren dit jaar, iets hogere bijtelling en de BPM wilden ze hier aan meewerken (zonder extra afkoopkosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018

Vooropgesteld dat @jongetje gelijk heeft en je dit echt even in je contract moet nakijken of na moet vragen bij je contactpersoon.

Maar uit bovenstaand verhaal, op basis waarvan wij moeten oordelen, waaruit blijkt dan volgens jou dat het nieuwe contract het oude overruled? De levering in februari met daarbij een aantekening dat hij niet voor een bepaalde datum geleverd mag worden? Ik zie namelijk op basis van deze gegevens namelijk niet waarom dit het geval is en dat je dus idd gewoon aan je contract gehouden kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

SirLenncelot schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:07:
[...]

Dat kan, maar dat hoeft niet. Daarom is stellen dat een eigen bijdrage "twee keer" betaald wordt veel te kort door de bocht. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
jongetje schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:45:
@aikink Waarom bel je tussenpersoon z niet op of de leasemaatschappij? Dit is allemaal afhankelijk wat er contractueel is afgesproken.
Nou, de contactpersoon belde mij over een andere vraag die ik gesteld had, terloops kregen we het over de leverdatum, en daar begon de twijfel. De leasemij is/wordt ook door hem benaderd met deze vraag, helemaal uitsluitsel geven kon Z dus (nog) niet.
Tommie12 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:02:
[...]

Een auto vroeger inleveren gaat ALTIJD extra geld kosten. En 99/100 van de werkgevers gaan dat niet willen betalen, waarom zouden ze?
En of het nu echt extra kost voor de LM of niet, ze gaan dat altijd willen aanrekenen.

Contract A zal gewoon ten einde lopen, en heeft normaal niks met contract B te maken.
Ik heb een paar voorbeelden van collega's waar dat altijd dus niet opging. Die konden de auto eerder kosteloos inleveren omdat de opvolger gunstiger in de boeken kwam. Een actiemodel of een lagere bijtelling door de auto voor het einde van het jaar op naam te zetten maakte dat mogelijk.

En ik snap dat de werkgever dat niet gaat betalen, dat was de vraag ook niet.
NACrat schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 14:24:
[...]

Vooropgesteld dat @jongetje gelijk heeft en je dit echt even in je contract moet nakijken of na moet vragen bij je contactpersoon.

Maar uit bovenstaand verhaal, op basis waarvan wij moeten oordelen, waaruit blijkt dan volgens jou dat het nieuwe contract het oude overruled? De levering in februari met daarbij een aantekening dat hij niet voor een bepaalde datum geleverd mag worden? Ik zie namelijk op basis van deze gegevens namelijk niet waarom dit het geval is en dat je dus idd gewoon aan je contract gehouden kan worden.
Het contract is in mijn geval niks meer dan een nummer op het portaal, verder wordt daar doorverwezen naar de algemene voorwaarden.
En als je laatste opmerking kan ik ook wel begrijpen. Ik was vooral benieuwd naar soortgelijke voorvallen, en hoe daar de vork in de steel zat. Ik verwacht deze week wel duidelijkheid, en dan is het maar zoals het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-05 21:14
Misschien een wat voorspelbare opmerking maar straks gaat voor elektrische voertuigen ook wegenbelasting geheven worden (wat ik overigens niet vreemd vind) dit zal de komende jaren steeds meer worden.

In hoeverre zal dit de (zakelijke) leaseprijzen doen stijgen? Denken jullie dat leasemaatschappijen dit volledig gaan doorbelasten of deels?

Want straks als de bijtelling van elektrische auto's naar 22% gaat en ook volledige wegenbelasting geldt zal een benzine voertuig bijna nog voordeliger zijn dan elektrisch.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Een leasemaatschappij is geen filantropische instelling. Alle kosten die bij de wagen komen zullen ze doorbelasten. Uiteraard gewoon vermeerderd met hun winstpercentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Mikee007 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:52:
Misschien een wat voorspelbare opmerking maar straks gaat voor elektrische voertuigen ook wegenbelasting geheven worden (wat ik overigens niet vreemd vind) dit zal de komende jaren steeds meer worden.

In hoeverre zal dit de (zakelijke) leaseprijzen doen stijgen? Denken jullie dat leasemaatschappijen dit volledig gaan doorbelasten of deels?

Want straks als de bijtelling van elektrische auto's naar 22% gaat en ook volledige wegenbelasting geldt zal een benzine voertuig bijna nog voordeliger zijn dan elektrisch.
Je vergeet dat de autofabrikanten nu elk jaar lagere gemiddelde CO2 doelen moeten halen.
Dus ze moeten meer EV's en minder benzineauto's verkopen, zeker sinds die PHEV's anders berekend worden.
Dus... ze zullen meer korting geven op een EV, en minder op een ICE.
Aankoopprijs is nog altijd een bepalende factor bij de leasprijs.

Daarnaast verwacht ik dat benzineprijzen niet gaan zakken, er komt overigens weer iets meer CO2 taks per liter bij (ik dacht 8ct).

Er werd hier (of in het EV topic) ook al gepost dat bij private lease de EV nu iets goedkoper wordt dan de ICE versie van een vergelijkbare auto. Het is allemaal rustig aan het gebeuren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aikink

Even mijzelf quoten om de boel af te sluiten. De tussenpersoon had het niet meer helemaal scherp op z'n netvlies (ergens ook wel logisch, de bestelling is al een kwartaal oud), en de leasemij wist ook van niets, maar er bestaat dus een afspraak tussen tussenpersoon en leasemij waarin de lessor bevestigt de laatste twee maanden van het oorspronkelijke contract zelf af te kopen, waardoor de nieuwe auto dus wel in februari geleverd mag en kan worden.
Hoe de vork nu precies in de steel zit met contracten en afspraken is me niet helemaal duidelijk geworden, de conclusie voor mij is dat ik af kan tellen vanaf 60, in plaats van 120. :)

• hiervandaan
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 23:53
Ik ben op zoek naar een gratis (goedkope app) om mijn ritten registratie te gaan regelen. De afgelopen jaren heb ik zowel privé als zakelijk geleaset, maar ik ga het aankomend jaar eens alleen zakelijk proberen. Tips zijn welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Houd er iemand bij het kiezen van een auto nog rekening met de herkomst van de auto? Ik merk bij mijzelf toch enige twijfel bij auto's die in China zijn gemaakt. Bijna een soort 'leaseschaamte' (als spin-off van vliegschaamte). Overigens niet vanwege de kwaliteit, maar meer een soort macro-economische afweging.

• Tehh
  • Niet online
hiervandaan schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:47:
Ik ben op zoek naar een gratis (goedkope app) om mijn ritten registratie te gaan regelen. De afgelopen jaren heb ik zowel privé als zakelijk geleaset, maar ik ga het aankomend jaar eens alleen zakelijk proberen. Tips zijn welkom!
Excel is gratis.... Verder moet je je afvragen of je iets wat je zoveel geld kan kostten in een gratis app wil zetten.

Zelf gebruik ik overigens gewoon pen & papier. Ik rijd lange stukken naar vaste locaties, en zeker geen 5 dagen per week. Dus het aantal ritten per jaar is beperkt. Privé km is eigenlijk ook alleen de rit naar de tandarts.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-05 20:20
@Tehh Ikzelf absoluut niet. Kijk naar dieselgate waarin de grote bedrijven hier de boel lopen te belazeren en ik ga er inmiddels gewoon van uit dat geen enkel merk te vertrouwen is. In the end draait het het om het aantal euro's in de zak van de aandeelhouders danwel directeur. Alle merken gaan weg uit het A-segment omdat er niet genoeg te verdienen is. Het maakt ze hier dan ook niets uit dat die kleine autootjes zuiniger zijn. Er zit niet genoeg marge op dus koop maar een SUV en dan moet het aan 'ons' liggen dat we een betaalbare relatief volwassen Kia Picanto kopen?

(Dit even als voorbeeld natuurlijk. Je kan hier een epistel van 20 pagina's over schrijven en ik ga hier heel kort door de bocht).

Ik lease een auto die aan mijn behoefte voldoet. Als dat een Chinese is dan hebben de niet-Chinese merken een steek laten vallen. Ik word er in het algemeen een beetje moe van dat de consument die zichzelf een slag in de rondte werkt verantwoordelijk wordt gehouden voor alle problemen. We zitten met industrie die vervuilt tot en met, maar het is de burger die aan de warmtempomp moet hoor. DAT maakt het verschil. Schuif de investeringen lekker af op de burger in plaats van de bedrijven. Leve de lobby. Voor auto's geldt hetzelfde. Omdat we het niet voor elkaar krijgen om op macroniveau onze economie te reguleren moet ik ineens schaamte gaan hebben omdat ik met m'n zuurverdiende loon een betaalbare auto wil? Ik vind het te gek voor woorden.

Goed, tot zover deze totaal ongestructureerde, volkomen off topic rant :+

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Chris_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-05 16:37
Tehh schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:15:
Houd er iemand bij het kiezen van een auto nog rekening met de herkomst van de auto? Ik merk bij mijzelf toch enige twijfel bij auto's die in China zijn gemaakt. Bijna een soort 'leaseschaamte' (als spin-off van vliegschaamte). Overigens niet vanwege de kwaliteit, maar meer een soort macro-economische afweging.
Zeker. Niet alleen Chinees, maar ook Tesla heb ik vanwege de herkomst van "het lijstje" gehaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kleautviool
  • Laatst online: 16-05 15:20
_Chris_ schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:35:
[...]

Zeker. Niet alleen Chinees, maar ook Tesla heb ik vanwege de herkomst van "het lijstje" gehaald.
Same.

Volgend jaar weer aan de beurt en Tesla en de Chinese merken vallen op voorhand af

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:36
_Chris_ schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:35:
[...]

Off-Topic. Bijzonder. Mede zij zijn de reden dat we elektrisch rijden. Als het aan de Duitse industrie had gelegen reden we nog rond in sjoemel diesels waarbij je nog net niet voor de hoofdsteunen bij moet betalen als “optie”.

• _Chris_
SL65 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:11:
[...]

Off-Topic. Bijzonder. Mede zij zijn de reden dat we elektrisch rijden. Als het aan de Duitse industrie had gelegen reden we nog rond in sjoemel diesels waarbij je nog net niet voor de hoofdsteunen bij moet betalen als “optie”.
Als jij mijn werkgever kan overtuigen om voor mij een dikke duitse sjoemeldiesel te bestellen dan graag :)
Ik "moet" elektrisch (en voorkeur voor duits)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Zeer zeker, ik heb een harde eis voor mijzelf gesteld om Chinese auto's niet te overwegen. Los van de macro-economische redenen vind ik het gewoon een groot risico in tijden van verdere geo-politieke spanning en dreigingen bij Taiwan.

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-05 14:42
Same here, al is dat relatief makkelijk gezegd omdat we leasen. Voor de eigen wagen, zou de afweging wellicht moeilijker worden (zeker omdat de partner totaal niet met die zaken bezig is).
Heb zelfs voor de omvormer van onze zonnepanelen overwogen om een Europees merk te nemen, maar ook daar weer speelde de prijs mee. Plus, een omvormer is natuurlijk wat goedkoper om te vervangen dan een wagen :)

• jongetje
kleautviool schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:06:
[...]

Same.

Volgend jaar weer aan de beurt en Tesla en de Chinese merken vallen op voorhand af
Dan mag je al wel gaan bestellen met de levertijden van Duitse fabrikanten. (klagen steen en been maar een elektrische auto leveren duurt een half jaar tot een jaar). Ik ben juist voor Tesla gegaan vanwege de goede software, ken iemand met een Enyaq (en ook met de ID serie van WW) en allemaal software issues.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Mooi & fijn al deze reacties. Ik ben dus echt niet de enige!
Ik was al aan het twijfelen of ik niet gewoon een beetje paranoïde aan het doen was. Eerst had ik bedacht dat ik alleen wilde leasen als ik hier geen eigen bijdrage voor hoef te betalen, maar misschien dat ik nu toch maar overweeg om een kleine eigen bijdrage te accepteren.

Ongeveer het enige alternatief is een Chinese auto die sowieso in het budget past (Polestar). Al kom ik er net wel achter dat mijn huidige keuze (S60) in de Verenigde Staten gemaakt is. En beide zijn natuurlijk van dezelfde Chinese moeder...
Maar wat @Korvaag zegt; een auto moet uiteindelijk wel aan de behoefte voldoen.

• VidaR-9
Het speelt wel in mijn hoofd, maar ik ben er nog niet over uit. Het zou dan een optelsom zijn van overwegingen die momenteel doorslaan naar: doe maar geen Chinese auto. Van macro-economische afwegingen tot privacy.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

jongetje schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:38:
[...]

Dan mag je al wel gaan bestellen met de levertijden van Duitse fabrikanten. (klagen steen en been maar een elektrische auto leveren duurt een half jaar tot een jaar). Ik ben juist voor Tesla gegaan vanwege de goede software, ken iemand met een Enyaq (en ook met de ID serie van WW) en allemaal software issues.
Zeker niet voor alle modellen het geval. BMW I5 van mijn collega was 2 maand, VW ID.7 van mij was ik meen 2,5 maand, maar ja die geluiden zijn er voor bepaalde modellen zeer zeker.

• Tommie12
VidaR-9 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:38:
[...]

Het speelt wel in mijn hoofd, maar ik ben er nog niet over uit. Het zou dan een optelsom zijn van overwegingen die momenteel doorslaan naar: doe maar geen Chinese auto. Van macro-economische afwegingen tot privacy.
Staat daar geen Polestar in je onderschrift?

Als je Chinees uit sluit, dan valt er veel weg hoor, onder andere:
Smart #x
BMW iX3
Polestar
...

Wil je dan wel nog Koreaans of Japans?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Tehh schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:54:
Mooi & fijn al deze reacties. Ik ben dus echt niet de enige!
Ik was al aan het twijfelen of ik niet gewoon een beetje paranoïde aan het doen was. Eerst had ik bedacht dat ik alleen wilde leasen als ik hier geen eigen bijdrage voor hoef te betalen, maar misschien dat ik nu toch maar overweeg om een kleine eigen bijdrage te accepteren.

Ongeveer het enige alternatief is een Chinese auto die sowieso in het budget past (Polestar). Al kom ik er net wel achter dat mijn huidige keuze (S60) in de Verenigde Staten gemaakt is. En beide zijn natuurlijk van dezelfde Chinese moeder...
Maar wat @Korvaag zegt; een auto moet uiteindelijk wel aan de behoefte voldoen.
Vanuit een andere hoek vraag ik mij serieus af hoe lang Chinese auto's nog overal welkom zijn. Er zijn nu al genoeg rijksoverheidsinstanties waarbij men werkt met een whitelist of blocklist voor apps op het werktoestel en er een zeer dringend advies geldt dit ook voor het privétoestel op te volgen.
Ik zie het gebeuren (zeker in de tijdspanne van de looptijd van een leasecontract) dat er overheidsinstanties zullen zijn die zeggen we willen geen Chinese auto's meer hebben rijden op ons terrein/parkeren op onze parkeerplaats.

In de praktijk zie je dat er één artikel over een 'kwaadaardige' Chinese app (bijv. Temu: https://radar.avrotros.nl...t-temu-jouw-privacy-60371 ) tractie krijgt binnen de media en er vinden wat 'hoge petten' bij een organisatie er ineens wat van dan moet er weer een app (of een reeks apps) op een blocklist van de MDM-oplossing van de werktelefoons. Als iemand kan bewijzen dat er audio- of videobeelden richting China gaan van een specifiek model of merk auto én zo'n bericht krijgt tractie vind ik het een volstrekt logische reactie dat er merken volledig verbannen worden in de buurt van sommige rijksgebouwen.

Als je gedetacheerd bent bij een overheidsinstantie en je rijdt dan net in zo'n auto, succes met parkeren in een openbare parkeergarage enkele kilometers verderop. En het moment dat er een overheidsinstantie zo'n keuze maakt zullen we dit vrijwel direct terugzien in het herzien van regelingen en merkkeuzes bij bedrijven die veel contact onderhouden met zulke organisaties of die organisaties als leidraad aanhouden voor vergelijkbare keuzes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Tommie12 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:57:
[...]

Staat daar geen Polestar in je onderschrift?

Als je Chinees uit sluit, dan valt er veel weg hoor, onder andere:
Smart #x
BMW iX3
Polestar
...

Wil je dan wel nog Koreaans of Japans?
Wat flauw, er staat ook '20 in z'n signature en uit mijn hoofd was de holding pas in '21 samen gegaan met Geely. [edit] nee het was al wel wat eerder duidelijk dat het Chinees was en/of zou worden, maar de geo-politieke veranderingen zijn wel echt van de laatste jaren. Ik snap overigens ook totaal niet waarom je direct doorschiet nara Koreaans of Japans. Dat zijn toch landen die in tegenstelling* tot China niet doen aan onderdrukking, slavernij, genocide, monopoly, oneerlijke handelspraktijken, verkapte subsidie t.b.v. overnemen van volledige markten, kidnappen van CEOs met andere gedachtegangen etc etc.

*(althans niet recent ..)

[ Voor 10% gewijzigd door True op 19-12-2024 14:14 ]

• _Chris_
True schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:51:
[...]

Zeker niet voor alle modellen het geval. BMW I5 van mijn collega was 2 maand, VW ID.7 van mij was ik meen 2,5 maand, maar ja die geluiden zijn er voor bepaalde modellen zeer zeker.
Valt inderdaad alles mee op dit moment. Eind november een Q4 besteld, levering eind februari....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Voor een leaseauto zou het mij weinig uitmaken wat de herkomst is, de leaseprijs en de auto zou aan het totaalpakket moeten voldoen. Uitzoeken, bestelformuliertje invullen, akkoord.

Tesla en de Chinezen zijn bij mijn weten relatief duur in de lease om diverse redenen (hoge kosten bij reparaties, behoorlijk lage restwaarde), maar als het totaalplaatje alsnog goed bij je past, zou ik me er niet voor schamen.

Ik heb mijn meest recente auto gewoon aangeschaft en dan durf ik Tesla's en de meeste chinezen toch niet zo goed aan. Alleen Zeekr of Polestar zou ik meenemen in de overweging. Volvo valt immers onder dezelfde eigenaar.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frame164
JanHenk schreef op donderdag 19 december 2024 @ 17:03:
Voor een leaseauto zou het mij weinig uitmaken wat de herkomst is, de leaseprijs en de auto zou aan het totaalpakket moeten voldoen. Uitzoeken, bestelformuliertje invullen, akkoord.

Tesla en de Chinezen zijn bij mijn weten relatief duur in de lease om diverse redenen (hoge kosten bij reparaties, behoorlijk lage restwaarde), maar als het totaalplaatje alsnog goed bij je past, zou ik me er niet voor schamen.

Ik heb mijn meest recente auto gewoon aangeschaft en dan durf ik Tesla's en de meeste chinezen toch niet zo goed aan. Alleen Zeekr of Polestar zou ik meenemen in de overweging. Volvo valt immers onder dezelfde eigenaar.
De restwaarde van Tesla (van Chinezen weten we dat nog niet echt) is vooral laag door de doorgevoerde prijsverlagingen van nieuw. Ik denk dat de prijzen van Tesla's die nu worden verkocht niet veel meer gaan dalen. Een Model 3 en Model Y zijn nu al de best geprijsde auto's in hun segment, ongeacht of het elektrisch of brandstof is. Geen reden dus voor verdere prijsverlagingen.

De merken die je wel aandurft hebben hetzelfde gedaan. Een Polestar is nieuw ook fors goedkoper geworden, dus de afschrijving voor eerder gekochte Polestars is ook hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Frame164 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 17:07:
[...]

De restwaarde van Tesla (van Chinezen weten we dat nog niet echt) is vooral laag door de doorgevoerde prijsverlagingen van nieuw. Ik denk dat de prijzen van Tesla's die nu worden verkocht niet veel meer gaan dalen. Een Model 3 en Model Y zijn nu al de best geprijsde auto's in hun segment, ongeacht of het elektrisch of brandstof is. Geen reden dus voor verdere prijsverlagingen.

De merken die je wel aandurft hebben hetzelfde gedaan. Een Polestar is nieuw ook fors goedkoper geworden, dus de afschrijving voor eerder gekochte Polestars is ook hoog.
En de merken die hun prijzen nog niet verlaagd hebben voor nieuwe auto’s verkopen gewoon slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thechip
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-05 00:26
Wellicht een wat domme vraag. Maar stel dat je een voorraad auto neemt bij Tesla (model y) welke prijs wordt gehanteerd voor de bijtelling? Wat er nu bij staat waar die voor wordt aangeboden of de oorspronkelijke prijs?

Hopelijk is mijn vraag duidelijk genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 02:52
thechip schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 22:59:
Wellicht een wat domme vraag. Maar stel dat je een voorraad auto neemt bij Tesla (model y) welke prijs wordt gehanteerd voor de bijtelling? Wat er nu bij staat waar die voor wordt aangeboden of de oorspronkelijke prijs?

Hopelijk is mijn vraag duidelijk genoeg.
De bijtelling wordt altijd berekend over de catalogusprijs. Eventuele kortingen schelen dan alleen in de maandprijs of het aankoopbedrag. De Belastingdienst houdt daar nooit rekening mee.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikee007
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-05 21:14
hiervandaan schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:47:
Ik gebruik zelf CTA Ritregistratie, werkt redelijk goed.
Heb soms wel dat ik de KM goed moet corrigeren voordeel is wel dat je een éénmalig bedrag betaald en dus niet aan een abonnement vast zit.

Je kan vervolgens exports maken en krijgt deze netjes in Excel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Laat maar

[ Voor 94% gewijzigd door VidaR-9 op 19-01-2025 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

VidaR-9 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:16:
Weet iemand hoe het fiscaal werkt - voor de bijtelling - als je een auto least met een huur accu? Bijvoorbeeld zoals bij Nio kan.

Ik weet ook niet of een leasemij überhaupt meegaat in huren ipv kopen, maar het zou wel interessant kunnen zijn. Scheelt 22K aan fiscale waarde voor de bijtelling.
Voor een huurauto die jou ter beschikking gesteld is, moet je normaliter ook bijtelling betalen. Los van waar en hoe die op een balans staat.

Rijd je privé meer dan 500 km (en is het geen andere uitzonderingsregel) --> betaal bijtelling over de fiscale waarde van de auto. Nu is er geen centimeter mee te rijden zonder die accu, dus ik denk dat de RDW zo'n auto nooit op de weg zou willen hebben zonder accu.

Ik zou eens in de RDW database pluizen en zoeken naar zo'n Nio met een verdacht lage fiscale waarde, als je die niet vind heb je je antwoord. Als je die wel vind, heb je misschien een edge-case te pakken die niet door onze fiscus wordt afgedicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:08

Crazy D

I think we should take a look.

True schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:20:
[...]

Voor een huurauto die jou ter beschikking gesteld is, moet je normaliter ook bijtelling betalen. Los van waar en hoe die op een balans staat.

Rijd je privé meer dan 500 km (en is het geen andere uitzonderingsregel) --> betaal bijtelling over de fiscale waarde van de auto. Nu is er geen centimeter mee te rijden zonder die accu, dus ik denk dat de RDW zo'n auto nooit op de weg zou willen hebben zonder accu.

Ik zou eens in de RDW database pluizen en zoeken naar zo'n Nio met een verdacht lage fiscale waarde, als je die niet vind heb je je antwoord. Als je die wel vind, heb je misschien een edge-case te pakken die niet door onze fiscus wordt afgedicht.
Een door de zaak gekochte elektrische auto met een accu die wordt gehuurd zou voordelen kunnen hebben voor de bijtelling omdat de fiscale waarde van de auto lager is. Immers, de accu zit niet in de verkoopprijs. Echter telt hiervoor de waarde waarvoor de auto de dealer verlaat - en dat is inclusief de accu. Dat voordeel heeft de zakelijke rijder dus niet.

Dit vind ik bij autoweek in een artikel. Zou wel interessant zijn :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Crazy D schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:44:
[...]
Echter telt hiervoor de waarde waarvoor de auto de dealer verlaat
Nee de waarde geldt van de cataloguswaarde die op kenteken wordt gezet (en eventueel fabrieks opties). Als de fabrikant de auto voor 20k verkoopt en vervolgens met een abonnements model alle opties beschikbaar maakt mag dat gewoon. Bij BMW zijn er ook abonnementen voor stoelverwarming en Applecarplay. Bij enorm veel fabrikanten voor kaartupdates en file informatie etc. Dat is ook de reden dat trekhaken 9 van de 10 keer achteraf worden geplaatst om hier geen bijtelling over hoeven te betalen.

[ Voor 14% gewijzigd door jongetje op 20-01-2025 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08:00
Vandaag bericht gekregen dat ze op mijn werk overgaan op een eigen bijdrage.

''De medewerker betaalt een eigen bijdrage voor privégebruik in de kosten die .. hiervoor maakt. Dit gaat uit van het principe 'de gebruiker betaalt' en is gebaseerd op het werkelijk aantal gereden privé kilometers. De medewerker betaalt maandelijks een vast voorschotbedrag. Dit bedrag is gebaseerd op 8.000 privé kilometers op jaarbasis. En verschilt afhankelijk van de dienstautokeuze die van toepassing is zoals aangegeven in de tabel.

Salarisgroep 7 t/m 9 - Bijdrage per km 0,095/km - Voorschot 63 euro/maand

Achteraf wordt het voorschot bedrag verrekend met meer- of minder gereden privé kilometers. Deze eigen bijdrage wordt in het voordeel van de medewerker verrekend met de fiscale bijtelling. Hierdoor betaalt de medewerker geen belasting over de eigen bijdrage.''

Heh.. Moet ik nu bovenop mijn bijtelling een bijdrage gaan betalen? Wat bedoelen ze met in mijn voordeel verrekend? Ik snap er niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
KerstRunner schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:43:

Heh.. Moet ik nu bovenop mijn bijtelling een bijdrage gaan betalen? Wat bedoelen ze met in mijn voordeel verrekend? Ik snap er niks van.
Zou je die vraag niet eens bij je personeelsafdeling neer leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Tommie12 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:55:
[...]

Zou je die vraag niet eens bij je personeelsafdeling neer leggen?
Dat zal in mijn geval een ticket bij HR zijn die over 3 dagen wordt beantwoord. Ik dacht misschien zijn er Tweakers die hier bekend mee zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online

Waarschijnlijk dat het valt onder de noemer 'eigen bijdragen vanwege prive gebruik' en je daarmee de eigen bijdrage van je bruto bijtelling mag aftrekken.

Dus dan wordt het sommetje bijtelling minus eigen bijdrage= bruto bijtellingsbedrag (+netto eigen bijdrage).

Indien eigen bijdrage is vanwege overschrijding budget mag bovenstaande aftrek namelijk niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Dean Martin op 21-01-2025 14:16 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Ja. Je betaalt bijtelling en eigen bijdrage. Maar de eigen bijdrage wordt in mindering gebracht op de bruto bijtelling. Dus:
Bruto bijtelling - netto eigen bijdrage vormt het nieuwe bedrag waarover je inkomstenbelasting betaalt. Dan komt daar netto nog je eigen bijdrage bij.

Ergo, je bijtelling wordt iets lager maar netto ga je door eigen bijdrage iets meer betalen.

Dat is gewoon hoe de belastingdienst de regels opgesteld heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
SirLenncelot schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:02:
[...]
Ergo, je bijtelling wordt iets lager maar netto ga je door eigen bijdrage iets meer betalen.
Oei... Dank voor de uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi01
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08:07

''De medewerker betaalt een eigen bijdrage voor privégebruik in de kosten die .. hiervoor maakt. Dit gaat uit van het principe 'de gebruiker betaalt' en is gebaseerd op het werkelijk aantal gereden privé kilometers. De medewerker betaalt maandelijks een vast voorschotbedrag. Dit bedrag is gebaseerd op 8.000 privé kilometers op jaarbasis. En verschilt afhankelijk van de dienstautokeuze die van toepassing is zoals aangegeven in de tabel.

Achteraf wordt het voorschot bedrag verrekend met meer- of minder gereden privé kilometers. Deze eigen bijdrage wordt in het voordeel van de medewerker verrekend met de fiscale bijtelling. Hierdoor betaalt de medewerker geen belasting over de eigen bijdrage.''

Als aanvulling op eerdere uitleg. De eigen bijdrage wordt verrekend met je bijtelling.

Let wel dat dit een voorschot is. Dwz 8000 prive km x 0,095 ct = 760 Euro. Dit is omgerekend 63,3 euro per maand. Ik neem aan dat jullie vanaf nu een ritten administratie moeten gaan voeren.

Stel dat jij aan het eind van het jaar 20.000 prive km hebt gereden dan krijg je een naheffing van 1140 euro. Wat je daadwerkelijk hiervan betaald is dan afhankelijk van je belastingschijf (37,48% of 49,50%). Ik houd even geen rekening met evt impact op heffingskortingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

Grote netbeheerder toevallig?

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Dat vind ik wel een interessante. Stel je betaalt 700 bruto bijtelling en krijgt een naheffing van 1000 euro eigen bijdrage in december. De bijtelling mag niet negatief worden dus kunt niet de volledige 1000 euro in mindering brengen via het salaris van die periode.

Kan het restant van 300 euro nog in mindering brengen bij de aangifte IB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:25
SirLenncelot schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:05:
Dat vind ik wel een interessante. Stel je betaalt 700 bruto bijtelling en krijgt een naheffing van 1000 euro eigen bijdrage in december. De bijtelling mag niet negatief worden dus kunt niet de volledige 1000 euro in mindering brengen via het salaris van die periode.

HR kan dit gewoon verrekenen lijkt me. Daarbij, een naheffing van 1000 EUR lijkt me ook redelijk buitensporig. Dan moet je zelf ook zorgen dat ze eerder meer gaan inhouden.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi01
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08:07

Zover ik weet mogen ze dit op jaarbasis verrekenen. Zie
https://www.autoenfiscus....n-bijdrage-als-aftrekpost

Hier staat dat het een maand negatief mag zijn als het achteraf wordt rechtgezet. Als dit niet kan, de bijtelling minus eigen bijdrage mag idd niet lager dan nul zijn. In dat geval kun je dus minder verrekenen en betaal je netto meer van de eigen bijdrage / naheffing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KerstRunner
DennusB schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:05:
[...]

Grote netbeheerder toevallig?
Toevallig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164

Betekent dat ook dat je alle zakelijke ritten moet gaan bijhouden? Anders kan je nooit privekilometers berekenen. Het zou het bedrijf zomaar meer geld gaan kosten dan dat het oplevert....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9

Dat is op jaarbasis. Dus in december zal er genoeg basis zijn (cumulatieve bijtelling) om de eigen bijdrage te verrekenen.

@KerstRunner wel bijzondere regeling zo opeens vanuit het niks. Ook slecht dat ze daar nu mee komen en niet in december zodat mensen kunnen nadenken of ze de auto misschien niet geheel uit de bijtelling willen houden door niet meer privé te rijden. Ik zou op zijn zachtst gezegd not amused zijn als mijn werkgever hiermee zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-05 14:23
Vraag mij ook af of het op deze manier mag worden ingevoerd, het is in principe een wijziging op je arbeidscontract en je lease overeenkomst.
Mag het bijv gedurende je looptijd van je leasecontract?

Ik ken meer bedrijven die vragen om een eigenbijdrage maar ik heb in mijn omgeving nog nooit gehoord dat dit zo op deze manier mag worden ingevoerd.

Als ik lees "een grote netbeheerder" dan vraag ik mij af wat bijv de OR daar van vind.

Verder lijkt het mij handig om te vragen wat gezien wordt als prive km
Woon werk verkeer? waar valt dat bijv onder (ik ken daar ook verschillende definities van uit mijn omgeving)

[ Voor 17% gewijzigd door Togi op 21-01-2025 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

VidaR-9 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:59:
[...]

Dat is op jaarbasis. Dus in december zal er genoeg basis zijn (cumulatieve bijtelling) om de eigen bijdrage te verrekenen.

@KerstRunner wel bijzondere regeling zo opeens vanuit het niks. Ook slecht dat ze daar nu mee komen en niet in december zodat mensen kunnen nadenken of ze de auto misschien niet geheel uit de bijtelling willen houden door niet meer privé te rijden. Ik zou op zijn zachtst gezegd not amused zijn als mijn werkgever hiermee zou komen.
Correct, nog even volgens het handboek loonheffingen:
"Het saldo van de waarde van het privégebruik auto en de eigen bijdrage voor privégebruik van uw werknemer (ofwel: de bijtelling) mag per kalenderjaar niet negatief zijn."

En:
"Het kan voorkomen dat de eigen bijdrage van de werknemer niet elk loontijdvak gelijk is. Dan kan in een loontijdvak de eigen bijdrage meer zijn dan de waarde van het privégebruik auto. Dan mag het saldo in dat loontijdvak wel negatief zijn, als het totale saldo per kalenderjaar maar niet negatief is."

[ Voor 15% gewijzigd door True op 21-01-2025 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Togi schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:09:
Vraag mij ook af of het op deze manier mag worden ingevoerd, het is in principe een wijziging op je arbeidscontract en je lease overeenkomst.

Ik ken meer bedrijven die vragen om een eigenbijdrage maar ik heb in mijn omgeving nog nooit gehoord dat dit zo op deze manier mag worden ingevoerd.

Als ik lees "een grote netbeheerder" dan vraag ik mij af wat bijv de OR daar van vind.

Verder lijkt het mij handig om te vragen wat gezien wordt als prive km
Woon werk verkeer? waar valt dat bijv onder (ik ken daar ook verschillende definities van uit mijn omgeving)
Woon-werk zijn voor de belastingdienst zakelijke kilometers. Laat ik 'm duiden: met een leaseauto van je woonadres naar je werk (kantoor, of werklocatie) zijn zakelijke kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-05 14:23
True schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:13:
[...]

Woon-werk zijn voor de belastingdienst zakelijke kilometers. Laat ik 'm duiden: met een leaseauto van je woonadres naar je werk (kantoor, of werklocatie) zijn zakelijke kilometers.
Belastingdienst wel maar ik weet van iemand in mijn omgeving dat de eerste x km voor eigen rekening in de prive bijdrage zat bij zijn werkgever.
Nu begreep ik dat die baas ook andere rare trekjes had dus hij heeft het daar ook niet lang volgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:14

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Togi schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:09:
Het lijkt mij niet meer dan logisch dat dit voor nieuwe contracten is natuurlijk. Maar ja, assumption is the mother of all fuckups ;).

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik weet niet of jullie een OR hebben, maar ik zou wel even nagaan of dit afgestemd is met de OR. Kijk ook even je arbeidscontract na wat daar instaat over leaseauto en privé gebruik.

Als in je contract staat dat je de auto privé mag gebruiken, en wordt daar geen melding gemaakt van een eigen bijdrage voor het privé gebruik, dan denk ik dat werkgever nog wel een uitdaging heeft om dit rond te krijgen. Een werkgever mag niet eenzijdig een arbeidscontract aanpassen.

Maar, eerst stap zou even informeren bij de OR zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-05 08:18
Question Mark schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:37:
[...]

Ik weet niet of jullie een OR hebben, maar ik zou wel even nagaan of dit afgestemd is met de OR. Kijk ook even je arbeidscontract na wat daar instaat over leaseauto en privé gebruik.

Als in je contract staat dat je de auto privé mag gebruiken, en wordt daar geen melding gemaakt van een eigen bijdrage voor het privé gebruik, dan denk ik dat werkgever nog wel een uitdaging heeft om dit rond te krijgen. Een werkgever mag niet eenzijdig een arbeidscontract aanpassen.

Maar, eerst stap zou even informeren bij de OR zijn.
Dit dus.

In de regel is dit gewoon een ordinaire kostenbesparing die er middels greenwashing door wordt gedrukt. Stel dus eerst de vraag of dit überhaupt is toegestaan, voordat er vragen worden gesteld over de implementatie.

En ja, ik denk dat er voor velen wel begrip op is te brengen voor de achterliggende principes en om buitensporig gebruik aan te pakken. Maar zoals ik de regeling nu lees, wordt *iedere* privé kilometer direct in rekening gesteld met 9.5 cent/km. Als je voorheen dus een vrij aantal kilometers had, waarbij het niet uitmaakt hoeveel, is dat direct een verslechtering van de arbeidsvoorwaarden. Iets wat, naar mijn mening, ook niets met "fair use" te maken heeft. Dan had men namelijk wel een modaal aantal vrije kilometers ter beschikking gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Cid Highwind schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:46:
[...]

Dit dus.

In de regel is dit gewoon een ordinaire kostenbesparing die er middels greenwashing door wordt gedrukt. Stel dus eerst de vraag of dit überhaupt is toegestaan, voordat er vragen worden gesteld over de implementatie.

En ja, ik denk dat er voor velen wel begrip op is te brengen voor de achterliggende principes en om buitensporig gebruik aan te pakken. Maar zoals ik de regeling nu lees, wordt *iedere* privé kilometer direct in rekening gesteld met 9.5 cent/km. Als je voorheen dus een vrij aantal kilometers had, waarbij het niet uitmaakt hoeveel, is dat direct een verslechtering van de arbeidsvoorwaarden. Iets wat, naar mijn mening, ook niets met "fair use" te maken heeft. Dan had men namelijk wel een modaal aantal vrije kilometers ter beschikking gesteld.
Voor personen dienstauto's geldt een eigen bijdrage voor privégebruik die vanaf 1 juli ingaat voor auto's onder de nieuwe dienstautoregeling. De eigen bijdrage geldt voor dienstauto's die vanaf januari 2025 worden besteld.

Laat ik nou net dit jaar een nieuwe moeten bestellen. Als dat afgelopen jaar was geweest dan had ik nog 5 jaar in het oude stelsel kunnen rijden. Dus een groot deel van de collega's rijdt straks nog goedkoop én een klein deel (met nieuwere auto's) is een stuk meer kwijt. Over fair use gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-05 08:18
KerstRunner schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:14:
[...]

Voor personen dienstauto's geldt een eigen bijdrage voor privégebruik die vanaf 1 juli ingaat voor auto's onder de nieuwe dienstautoregeling. De eigen bijdrage geldt voor dienstauto's die vanaf januari 2025 worden besteld.

Laat ik nou net dit jaar een nieuwe moeten bestellen. Als dat afgelopen jaar was geweest dan had ik nog 5 jaar in het oude stelsel kunnen rijden. Dus een groot deel van de collega's rijdt straks nog goedkoop én een klein deel (met nieuwere auto's) is een stuk meer kwijt. Over fair use gesproken.
Opmerkelijk. Nu werk ik zelf in Duitsland, maar ik kan me niet voorstellen dat de wettelijke grondslag sterk verschilt van de Nederlandse op dat vlak. Bij ons is het zo dat men enkel nieuw in dienst genomen collega's aan een nieuwe regeling kan houden. Een oude regeling die significant gunstiger is voor de medewerker dan een nieuwe, dient bijbehouden te worden, óf men moet er vrijwillig toe bereid zijn over te stappen. Iedereen heeft immers z'n prijs. Maar voer voor een OR dus.

Als dit werkelijk voor iedere medewerker een verslechtering betekent, of het nu dit jaar nog in werking treedt, of pas over 4.5 jaar, staan jullie als medewerkers best wel sterk. Tenzij het natuurlijk een branche is waar men graag werknemers ziet vertrekken en dit een manier is het "natuurlijk verloop" een handje te helpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Je werkgever houdt dat bedrag. Maar, werkgever mag voor de bijtelling die eigen bijdrage van de bijtelling afhalen. Dus al she nu 500 euro bijtelling hebt per maand, wordt dat dus 400-nog-wat.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

KerstRunner schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:14:
[...]

Tjah het lullige is natuurlijk, als er nieuwe regels ingaan heb je altijd een grens. Nu is het net kut voor jou, had de regel per 1 maart ingegaan en je collega moet op 2 maart een auto bestellen is het kut voor hem. Het had sowieso eerlijker geweest om dit ruimer van te voren te melden, zodat je er op kon acteren.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Dit... Als de leasevoorwaarden in je arbeidscontract staan wordt het voor een werkgever al vrij lastig, afhankelijk van de omschrijving en toekenningsvoorwaarden (er zit nl. verschil in een arbeidsvoorwaardelijke toekenning, of functievoorwaardelijke toekenning).

Staat het niet in je arbeidscontract, maar is de leaseregeling opgenomen in een personeelshandboek, dan moet de aanpassing van een arbeidsregeling altijd langs een ondernemingsraad (indien aanwezig).

@KerstRunner heb je al geinformeerd bij de ondernemingsraad en kun je eens aangeven wat er in je arbeidscontract staat?
Bijzondere constructie... Dat betekent dat na einde van het leasecontract er een eindafrekening komt, en met terugwerkende kracht de bijtelling aangepast wordt voor de laatste vier jaar. Door dat laatste verandert je toetsinginskomen en gaan ook met terugwerkende kracht eventuele toeslagen herberekend worden? Doordat je inkomen veranderd, zul je ook je belastingaangiftes moeten aanpassen...

Leuk voorstel van je werkgever, maar klinkt ondoordacht en is praktisch niet uitvoerbaar...

[ Voor 36% gewijzigd door Question Mark op 24-01-2025 13:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Als lease onderdeel van je arbeidsvoorwaarden is dan is het opeens vragen van een eigen bijdrage effectief een salarisverlaging. Die zou ik niet accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Even een stukje mental accounting i.c.m. lease.

Stel dat ik mijn auto ook privé wil gebruiken. Dan ga ik bijtelling betalen. Laten we er voor het gemak even van uit gaan dat ik 10.000 bruto bijtelling heb. Als ik dan in datzelfde jaar 10.000 stort in een pensioenspaarrekening, kan ik dan deze twee zaken eigenlijk tegen elkaar wegstrepen?

In ruil voor 10k voor lange termijn vastzetten rijd je dan 'gratis'?
Maak ik ergens een denkfout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Tehh schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 08:43:
Even een stukje mental accounting i.c.m. lease.

Stel dat ik mijn auto ook privé wil gebruiken. Dan ga ik bijtelling betalen. Laten we er voor het gemak even van uit gaan dat ik 10.000 bruto bijtelling heb. Als ik dan in datzelfde jaar 10.000 stort in een pensioenspaarrekening, kan ik dan deze twee zaken eigenlijk tegen elkaar wegstrepen?

In ruil voor 10k voor lange termijn vastzetten rijd je dan 'gratis'?
Maak ik ergens een denkfout?
Alleen als die 10.000 euro past in je jaarruimte...

Maar het is wat krom rekenen. Als je niet privé gaat rijden, en je stort 10.000 euro in een pensioenspaarrekening, dan had je een aardige som van de belastingdienst gekregen. Die krijg je nu niet doordat je prive rijdt en te maken krijgt met bijtelling. Dat je dat nu "voor je gevoel" compenseert veranderd niks aan het feit dat er een bijtelling is, die gewoon geld kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
En die 10.000 is tegen de tijd dat je pensioen krijgt ook niet netto; dan betaal je alsnog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
VidaR-9 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:10:
En die 10.000 is tegen de tijd dat je pensioen krijgt ook niet netto; dan betaal je alsnog.
Ah natuurlijk, daar had ik stomweg niet aan gedacht.
Het voelde al niet goed.

Aangezien ik in het buitenland sowieso zelf moet tanken schiet ik er niet zo veel mee op om privé te rijden. Waarom doen mensen dat eigenlijk? :D
Je zit al snel aan 45k fiscale waarde wat je zo € 400 kost in de maand. Als je dan toch al een 2e auto hebt snap ik niet dat mensen nog privé km's maken met de leasewagen.
En heb je een beetje knappe auto dan ga je zo richting de € 600 per maand (of meer).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Tehh schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:06:
[...]

Het voelde al niet goed.

Aangezien ik in het buitenland sowieso zelf moet tanken schiet ik er niet zo veel mee op om privé te rijden. Waarom doen mensen dat eigenlijk? :D
Je zit al snel aan 45k fiscale waarde wat je zo € 400 kost in de maand. Als je dan toch al een 2e auto hebt snap ik niet dat mensen nog privé km's maken met de leasewagen.
En heb je een beetje knappe auto dan ga je zo richting de € 600 per maand (of meer).
Omdat het hun eerste en enige auto is. Omdat het een soort arbeidsvoorwaarde is in plaats van primair noodzakelijk voor de functie (alternatief is uitkering van budget). Omdat auto's heel erg op de emotie spelen en minimaal op de ratio. Of omdat mensen geld zat hebben. Of ze absoluut geen zin hebben om kilometers bij te houden en steeds na te denken over zakelijk/privé. Laat staat gemengde ritten.

Zomaar wat redenen :P

[ Voor 6% gewijzigd door JanHenk op 31-01-2025 10:30 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-05 01:21

djidee

Mr. Slungel

Prive de 2e auto die wat kleiner is (Fiesta), en zakelijk soms best al wat km's maakt, waardoor je daar best wat eisen aan hebt (voor mij: 2.06 en een zwakke rug). Naast ook redelijk wat prive, vrienden en familie lopen de km's in Noord-NL vrij vlot op, en mijn vriendin is met haar auto regelmatig naar werk, en in weekend komen we meer in de situatie dat de sportwedstrijden van de kinderen overlappen.
En de kinderen (nu 10 en 9) worden ook rap groter, als hij 5 jaar mee moet, dan moet ik dat wel goed in het achterhoofd houden, al gaan zij volgens de groeischema's gelukkig niet de 2 meter over op termijn.

De Fiesta (gekocht met oog op volledig afrijden) vervangen door een nieuwere grotere auto, die ook meer km's gaat draaien is overwogen (incl vakanties met vouwwagen), maar als je die rekensom helemaal rond gaat maken (incl scenario om helemaal niet meer te leasen), dan ontloopt het mekaar niet zo heel veel meer. Als is de stap nu (leaseauto moet er naar 5 jaar uit) wel heel groot geworden met de huidige nieuw prijzen en brandstofvoorschotten.

Aardig wezen puzzelen en rekenen, maar zoals het nu lijkt, ga ik toch weer leasen en prive rijden, en komen we waarschijnlijk ook op de SuperB Combi PHEV. Met een 100km elektrisch, 2 laadpalen hier in de straat die bijna altijd vrij zijn en op bij de klant, kan ik nog veel elektrisch doen, en heb ik op lange ritten toch gewoon het comfort van benzine en een grote station. Een ID7 Tourer nog naar gekeken, maar dat wordt prijstechnisch toch een heel ander feestje.

Benzine buitenland kunnen we gewoon declareren trouwens, prive is een FairUsePolicy (geloof > 18k misschien eens vragen), en alles wat je prive betaald kun je belastingvriendelijk nog opgeven (prive parkeerkosten, auto wassen, prive tol enzo), komt alsnog een 30/40% van terug (inhouden/verrekenen met bijtelling)

[ Voor 9% gewijzigd door djidee op 31-01-2025 10:17 ]

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

[...]
Als je dan toch al een 2e auto hebt snap ik niet dat mensen nog privé km's maken met de leasewagen.
Als ik kijk naar mijn privé km's, dan is dat al een brandstofvoordeel van meer dan € 2000 op jaarbasis. Daarnaast, onze tweede auto zou als er privé mee gereden wordt:
  • Hogere afschrijvingskosten hebben
  • Hogere onderhoudskosten hebben
En reken daarnaast nog even de factor gemak en luxe mee.

Ik heb de rekensom nooit gemaakt, maar ik verwacht dat de "meerprijs" onder de streep best wel meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
[...]

Het voelde al niet goed.

Hier doen we dat omdat we simpelweg 2 auto’s met privé gebruik nodig hebben. Denk dat beide auto’s tussen de 30-40k km per jaar rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
[...]

Het voelde al niet goed.

Een 2e hands auto is vaak duurder dan met denk en het zorgeloos rijden met veelal (niet altijd dus) semi onbeperkte prive km's.

Een postafschrijving (inclusief inflatiecorrectie) wordt vaak vergeten bij de tweedehandsauto. Bijvoorbeeld, een auto van 4 jaar oud die je koopt voor 25k en vervolgens 5 jaar rijdt, heeft al grofweg een afschrijving van €280 per maand (inclusief inflatiecorrectie van die afschrijving). Tel daar wegenbelasting, verzekering, brandstof, onderhoud inclusief banden, etc. bij op, en de rekensom valt al snel in het voordeel van een leaseauto, waarbij je dan ook nog eens een nieuwe auto hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
Avvd schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:47:
[...]

Een 2e hands auto is vaak duurder dan met denk en het zorgeloos rijden met veelal (niet altijd dus) semi onbeperkte prive km's.

Een postafschrijving (inclusief inflatiecorrectie) wordt vaak vergeten bij de tweedehandsauto. Bijvoorbeeld, een auto van 4 jaar oud die je koopt voor 25k en vervolgens 5 jaar rijdt, heeft al grofweg een afschrijving van €280 per maand (inclusief inflatiecorrectie van die afschrijving). Tel daar wegenbelasting, verzekering, brandstof, onderhoud inclusief banden, etc. bij op, en de rekensom valt al snel in het voordeel van een leaseauto, waarbij je dan ook nog eens een nieuwe auto hebt
In het verleden reed ik altijd lease: begonnen met 14% bijtellingsknallers als 208 en Fiesta: dat was letterlijk feest want daar kon het Fordje Ka van mijn vrouw qua kosten nog niet eens tegenop. Later in een Megane uit 2018 gaan rijden, iets van 250 bijtelling in de maand, dat oversteeg mijn vrouw haar Fordje natuurlijk, maar het was ook een aanmerkelijk grotere bak. Nooit toendertijd overwogen om zelf een grotere 2e auto voor haar te kopen en niet prive met de zakelijke lease auto te gaan rijden. Enerzijds gemak, anderzijds kosten. Nu sinds 3 jaar rijd ik prive een Volvo (eerst v60 nu v70): ja het zijn wat oudere autos maar ik kan met gemak zeggen dat ze comfortabeler zijn dan mijn Megane, ook al hebben ze aanmerkelijk meer ervaring. Als ik alle inkomsten (kilometervergoeding) aftrek van de kosten kosten deze Volvo's (v60 vorige maand geruild voor de v70) mij prive 150 euro in de maand (onderhoud doe ik bij de dealer, behalve banden, dus dat kan wellicht zelfs nog iets goedkoper). Dus vooralsnog nooit meer een lease-auto voor mij. Maar als die er wel weer moet komen (werkgeverswitch ofzo), dan blijft het fordje ka van mijn vrouw gewoon 2e auto, want het gemak van 2 autos vrij te gebruiken is wel erg handig.

Moraal van het verhaal: je 2e auto (prive) moet of heel veel 'opbrengen' vanuit een kilometervergoeding en anders is mijn conclusie, zorg voor een goedkoop brik er naast en rijd je zakelijke auto prive, maar dan wel helemaal kapot prive O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cariernb
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-05 11:04
Avvd schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:47:
[...]

Ik sluit me hier volledig bij aan. Eerder reed ik een EV (lease), maar omdat mijn nieuwe werkgever destijds geen leaseauto’s bood, moest ik overstappen op een eigen auto. Hoewel je per maand netto iets meer overhoudt, gaat dat geld vrijwel direct weer op aan autokosten zoals onderhoud, wegenbelasting, brandstof en onopgemerkt de afschrijving. Vooral wanneer je veel kilometers maakt, kunnen deze kosten flink oplopen.

Binnenkort stap ik over naar een nieuwe werkgever waar ik weer een leaseauto kan krijgen. Op basis van een snelle berekening, waarbij ik afschrijving, onderhoud, brandstof, aantal kilometers en verzekeringen heb meegenomen, lijkt leasen (in mijn geval) zelfs voordeliger dan mijn huidige auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
Cariernb schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:42:
[...]

Ik sluit me hier volledig bij aan. Eerder reed ik een EV (lease), maar omdat mijn nieuwe werkgever destijds geen leaseauto’s bood, moest ik overstappen op een eigen auto. Hoewel je per maand netto iets meer overhoudt, gaat dat geld vrijwel direct weer op aan autokosten zoals onderhoud, wegenbelasting, brandstof en onopgemerkt de afschrijving. Vooral wanneer je veel kilometers maakt, kunnen deze kosten flink oplopen.

Binnenkort stap ik over naar een nieuwe werkgever waar ik weer een leaseauto kan krijgen. Op basis van een snelle berekening, waarbij ik afschrijving, onderhoud, brandstof, aantal kilometers en verzekeringen heb meegenomen, lijkt leasen (in mijn geval) zelfs voordeliger dan mijn huidige auto.
Neem je dan ook mee dat je over je eigen auto (omdat je salaris wellicht wat hoger ligt) ook vakantiedagen en pensioen opbouwt? En een auto wordt nooit groter (vanzelf) salaris meestal wel, al is het maar door cao verhogingen.

Lease is vooral handig om al je risico's in een keer kwijt te zijn voor een vast bedrag per maand, dat is natuurlijk ook wat waard. Maar het beperkt je soms wel in je auto keuze (elektrisch met caravan gaat niet zo lekker, 7 persoons auto is niet zomaar geleased en dergelijke)

[ Voor 10% gewijzigd door Sammy_tukker op 31-01-2025 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Sammy_tukker schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:51:
[...]
Neem je dan ook mee dat je over je eigen auto (omdat je salaris wellicht wat hoger ligt) ook vakantiedagen en pensioen opbouwt?
Hoezo bouw je over een eigen auto vakantie dagen op?
Daarbij hangt het er natuurlijk vanaf wat betreft pensioen. Vaak wordt een mobiliteitsbudget uitgekeerd als bijzonder loon en niet als vast loon waarover je ook uitkering, pensioen e.d. opbouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
jongetje schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:45:
[...]

Hoezo bouw je over een eigen auto vakantie dagen op?
Daarbij hangt het er natuurlijk vanaf wat betreft pensioen. Vaak wordt een mobiliteitsbudget uitgekeerd als bijzonder loon en niet als vast loon waarover je ook uitkering, pensioen e.d. opbouwt.
Als je het als mobiliteitsbudget uitgekeerd krijgt niet, maar als je net als ik in je onderhandelingen meeneemt 'hey ik moet mijn eigen auto bekostigen dus mijn bruto salaris moet omhoog om concurrerend te zijn' dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Sammy_tukker schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:42:
[...]

In het verleden reed ik altijd lease: begonnen met 14% bijtellingsknallers als 208 en Fiesta: dat was letterlijk feest want daar kon het Fordje Ka van mijn vrouw qua kosten nog niet eens tegenop. Later in een Megane uit 2018 gaan rijden, iets van 250 bijtelling in de maand, dat oversteeg mijn vrouw haar Fordje natuurlijk, maar het was ook een aanmerkelijk grotere bak. Nooit toendertijd overwogen om zelf een grotere 2e auto voor haar te kopen en niet prive met de zakelijke lease auto te gaan rijden. Enerzijds gemak, anderzijds kosten. Nu sinds 3 jaar rijd ik prive een Volvo (eerst v60 nu v70): ja het zijn wat oudere autos maar ik kan met gemak zeggen dat ze comfortabeler zijn dan mijn Megane, ook al hebben ze aanmerkelijk meer ervaring. Als ik alle inkomsten (kilometervergoeding) aftrek van de kosten kosten deze Volvo's (v60 vorige maand geruild voor de v70) mij prive 150 euro in de maand (onderhoud doe ik bij de dealer, behalve banden, dus dat kan wellicht zelfs nog iets goedkoper). Dus vooralsnog nooit meer een lease-auto voor mij. Maar als die er wel weer moet komen (werkgeverswitch ofzo), dan blijft het fordje ka van mijn vrouw gewoon 2e auto, want het gemak van 2 autos vrij te gebruiken is wel erg handig.

Moraal van het verhaal: je 2e auto (prive) moet of heel veel 'opbrengen' vanuit een kilometervergoeding en anders is mijn conclusie, zorg voor een goedkoop brik er naast en rijd je zakelijke auto prive, maar dan wel helemaal kapot prive O-)
Ik snap toch niet hoe je bij jouw conclusie komt.
Zolang mijn vrouw geen mogelijkheid heeft om thuis te werken (onderwijs) zal bij ons altijd minimaal 1 privé en 1 lease auto op de oprit staan (tenzij ik een andere baan krijg waarbij ik geen auto meer nodig heb).
Minimale kosten voor een eigen auto hebben wij dus sowieso; afschrijving, verzekering, MRB en onderhoud zijn we dus al kwijt.

Als we over zouden stappen op privé met de leaseauto dan hebben we minder brandstofkosten en - waarschijnlijk - iets minder onderhoudskosten/afschrijvingskosten.
Brandstof:
Privé rijden we niet extreem veel kilometers, inclusief vakantie maximaal 10.000 km/jaar privé (€ 1.250 aan brandstof?).
Onderhoud/afschrijving:
Ik houd rekening met 1k aan onderhoud en 1k aan afschrijving per jaar. De afgelopen 18 jaar ben ik alle jaren ruim onder die bedragen gebleven. Een deel van die kosten hebben we dus sowieso, maar laten we optimistisch rekenen en hier 1k per jaar besparen.
De totale besparing is dan € 2.250 per jaar.

Als ik mijn leaseauto privé zou rijden dan ben ik dat per kwartaal kwijt. Natuurlijk kan ik iets goedkopers kiezen, maar dan nog ben je minimaal 4k per jaar kwijt. En als ik iets goedkopers kies ga ik er qua luxe ook niet meer op vooruit t.o.v. huidige privé auto. Want je hoeft echt geen 25k uit te geven voor een luxe & betrouwbare auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
Tehh schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:06:
[...]

Ik snap toch niet hoe je bij jouw conclusie komt.
Zolang mijn vrouw geen mogelijkheid heeft om thuis te werken (onderwijs) zal bij ons altijd minimaal 1 privé en 1 lease auto op de oprit staan (tenzij ik een andere baan krijg waarbij ik geen auto meer nodig heb).
Minimale kosten voor een eigen auto hebben wij dus sowieso; afschrijving, verzekering, MRB en onderhoud zijn we dus al kwijt.

Als we over zouden stappen op privé met de leaseauto dan hebben we minder brandstofkosten en - waarschijnlijk - iets minder onderhoudskosten/afschrijvingskosten.
Brandstof:
Privé rijden we niet extreem veel kilometers, inclusief vakantie maximaal 10.000 km/jaar privé (€ 1.250 aan brandstof?).
Onderhoud/afschrijving:
Ik houd rekening met 1k aan onderhoud en 1k aan afschrijving per jaar. De afgelopen 18 jaar ben ik alle jaren ruim onder die bedragen gebleven. Een deel van die kosten hebben we dus sowieso, maar laten we optimistisch rekenen en hier 1k per jaar besparen.
De totale besparing is dan € 2.250 per jaar.

Als ik mijn leaseauto privé zou rijden dan ben ik dat per kwartaal kwijt. Natuurlijk kan ik iets goedkopers kiezen, maar dan nog ben je minimaal 4k per jaar kwijt. En als ik iets goedkopers kies ga ik er qua luxe ook niet meer op vooruit t.o.v. huidige privé auto. Want je hoeft echt geen 25k uit te geven voor een luxe & betrouwbare auto.
Als ik kijk naar mijn eigen situatie: beide auto’s bij ons zijn all risk met dezelfde voorwaarde en schadevrije jaren verzekerd: daar zit al 50 euro tussen: dan wegenbelasting mijn vrouw betaald 25 euro: geen idee wat een v70 benzine kost maar gokje 100 euro: dat is nog eens 75 euro, en meer afschrijving want grote auto schrijft hoe dan ook meer af/duurder onderhoud want duurdere banden bijv: maar alleen aan echt berekenbare kosten al 125 euro en dan reken ik nog niet de kosten van meer benzine verbruik in mee (vanwege grotere auto) maar dan kom je al snel uit op lease+kleine privé auto als goedkoopste optie.

2250/3=750 netto bijtelling: wat voor Ferrari lease jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 10:35
Met een mobiliteitsbudget die uitgekeerd wordt en stijgende prijzen is standaard voor een leaseauto gaan niet meer een vanzelfsprekendheid. Vooral met thuiswerken, ev of co2 restricties, merkenbeleid, (gebrek aan) indexering en eisen/wensen heb je een beperkte keus aan leaseauto's en/of hoge kosten en een grote keus aan privé. Je zult dus echt voor jezelf moeten uitrekenen wat de beste optie voor jou is.

Een van de goedkoopste leaseauto die ik zou kunnen leasen (een VW Polo 1.0) zou mij netto €236/mnd kosten. Het budget uitkeren (€260 netto extra) en dezelfde auto privé leasen zou mij minder kosten.
Bij een soortgelijk merk/model als mijn huidige auto, dan zijn mijn kosten flink hoger. Als ik nu voor een leaseauto zou gaan, dan schat ik dat ik wel €400-€600 kwijt ben. Nadeel is dat je vast zit aan de jaar/kilometrage volgens je werkgever. Dat is vaak 4 jaar. Privé kun je veel langer met je auto doen en lijkt bij 5,6 jaar of langer een betere optie.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Netto lease bedrag ligt ook aan je inkomen, in schijf 3 gaat de netto bijtelling fors omhoog.

Het is allemaal snel appels met peren vergelijken, een oude auto met een afschrijving van 1000 per jaar (10 jaar oud wellicht?) versus een nieuwe auto. Dan is lease niet interessant inderdaad. Als je het vergelijkt met een auto van 4 of 5 jaar oud van 25k (middenklasse) dan is een nieuwe lease weer snel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quito
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-05 21:03
Avvd schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 20:16:
Netto lease bedrag ligt ook aan je inkomen, in schijf 3 gaat de netto bijtelling fors omhoog.

Het is allemaal snel appels met peren vergelijken, een oude auto met een afschrijving van 1000 per jaar (10 jaar oud wellicht?) versus een nieuwe auto. Dan is lease niet interessant inderdaad. Als je het vergelijkt met een auto van 4 of 5 jaar oud van 25k (middenklasse) dan is een nieuwe lease weer snel goedkoper.
Precies dit. Als je nieuw wil rijden en dit vergelijkt met nieuw prive rijden is lease zeker aantrekkelijk.

Als je hier minder waarde aan hecht en een 'prima' 10 jaar oude auto hebt is lease fors duurder. Ik kom uit op €350,- (alle kosten, ruim gerekend) bij mn 10 jaar oude auto waarbij lease mij fors meer kost (moet naast leasebedrag ook 10% eigen bijdrage afdragen van het leasebedrag aan mn werkgever). Ik overweeg derhalve mn auto welke ik volgende maand kan uitzoeken alleen zakelijk te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
Avvd schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 20:16:

Plus voorspelbaarheid. Ik heb de afgelopen jaren totaal geen last gehad van de fors gestegen brandstofprijzen. Je betaalt gedurende de leaseperiode een vast bedrag dus al gauw 4 jaar lang geen verrassingen. Een groot deel van de inflatie is zo langs mij heen gegaan. Dat moet je ook meenemen in de overweging. En natuurlijk als er een keer wat is, heb je ook nooit onverwachte reparatiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Frame164 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 20:41:
[...]

Plus voorspelbaarheid. Ik heb de afgelopen jaren totaal geen last gehad van de fors gestegen brandstofprijzen. Je betaalt gedurende de leaseperiode een vast bedrag dus al gauw 4 jaar lang geen verrassingen. Een groot deel van de inflatie is zo langs mij heen gegaan. Dat moet je ook meenemen in de overweging. En natuurlijk als er een keer wat is, heb je ook nooit onverwachte reparatiekosten.
Maar een A of B segment auto heeft in die jaren (sinds corona) ook amper afgeschreven. Een C-segment betrouwbare Aziaat (Toyota Corolla bijv.) is met 30k km exact dezelfde waarde bij de dealer als die destijds nieuw werd voor afgeleverd. Afschrijving blijkt afgelopen jaren op courante modellen vrijwel nul te zijn. Maar mijn glazen bol werkt niet, dus wat de toekomst brengt weet ik niet.

Pagina: 1 ... 56 57 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1