Prive de 2e auto die wat kleiner is (Fiesta), en zakelijk soms best al wat km's maakt, waardoor je daar best wat eisen aan hebt (voor mij: 2.06 en een zwakke rug). Naast ook redelijk wat prive, vrienden en familie lopen de km's in Noord-NL vrij vlot op, en mijn vriendin is met haar auto regelmatig naar werk, en in weekend komen we meer in de situatie dat de sportwedstrijden van de kinderen overlappen.
En de kinderen (nu 10 en 9) worden ook rap groter, als hij 5 jaar mee moet, dan moet ik dat wel goed in het achterhoofd houden, al gaan zij volgens de groeischema's gelukkig niet de 2 meter over op termijn.
De Fiesta (gekocht met oog op volledig afrijden) vervangen door een nieuwere grotere auto, die ook meer km's gaat draaien is overwogen (incl vakanties met vouwwagen), maar als je die rekensom helemaal rond gaat maken (incl scenario om helemaal niet meer te leasen), dan ontloopt het mekaar niet zo heel veel meer. Als is de stap nu (leaseauto moet er naar 5 jaar uit) wel heel groot geworden met de huidige nieuw prijzen en brandstofvoorschotten.
Aardig wezen puzzelen en rekenen, maar zoals het nu lijkt, ga ik toch weer leasen en prive rijden, en komen we waarschijnlijk ook op de SuperB Combi PHEV. Met een 100km elektrisch, 2 laadpalen hier in de straat die bijna altijd vrij zijn en op bij de klant, kan ik nog veel elektrisch doen, en heb ik op lange ritten toch gewoon het comfort van benzine en een grote station. Een ID7 Tourer nog naar gekeken, maar dat wordt prijstechnisch toch een heel ander feestje.
Benzine buitenland kunnen we gewoon declareren trouwens, prive is een FairUsePolicy (geloof > 18k misschien eens vragen), en alles wat je prive betaald kun je belastingvriendelijk nog opgeven (prive parkeerkosten, auto wassen, prive tol enzo), komt alsnog een 30/40% van terug (inhouden/verrekenen met bijtelling)
[
Voor 9% gewijzigd door
djidee op 31-01-2025 10:17
]