Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 36 ... 57 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:06
@TweakerVincent Dat moet je aan je wagenparkbeheerder vragen, het is tenslotte een lease auto van je werkgever. Misschien willen ze hem helemaal niet overdragen.
Als je werkgever dat wel wilt, dan moet de leasemaatschappij meewerken.

Alles kan maar dan moet wel iedereen meewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:30
jongetje schreef op woensdag 27 april 2022 @ 22:03:
@TweakerVincent Dat moet je aan je wagenparkbeheerder vragen, het is tenslotte een lease auto van je werkgever. Misschien willen ze hem helemaal niet overdragen.
Als je werkgever dat wel wilt, dan moet de leasemaatschappij meewerken.

Alles kan maar dan moet wel iedereen meewerken.
Flow gaat anders. Ik neem hem over als zzp-er (eenmanszaak) en dan later wellicht naar andere.

Dan ben ik dus wg lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02:53

3DDude

I void warranty's

TweakerVincent schreef op woensdag 27 april 2022 @ 22:17:
[...]

Flow gaat anders. Ik neem hem over als zzp-er (eenmanszaak) en dan later wellicht naar andere.

Is dit serieus? Weet jij zeker dat je wilt gaan ZZP'n ?

Als jij hem als eenmanszaak overneemt is die van jou.
De vraag die je moet stellen bij je bedrijf is welke leasevorm zit op die auto.
Operationeel, financieel enz.
Zit er een lease bedrijf achter of heeft het bedrijf de auto gekocht op de zaak > mag je hem meenemen > zul je centen moeten laten zien voor wat zij ervoor willen hebben.

Goed over nagedacht al dus? ;)
Gelukkig is een 4% model courant als je wilt, kan je er zo vanaf.

[ Voor 4% gewijzigd door 3DDude op 28-04-2022 00:30 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
3DDude schreef op donderdag 28 april 2022 @ 00:29:
[...]

Is dit serieus? Weet jij zeker dat je wilt gaan ZZP'n ?

Als jij hem als eenmanszaak overneemt is die van jou.
De vraag die je moet stellen bij je bedrijf is welke leasevorm zit op die auto.
Operationeel, financieel enz.
Zit er een lease bedrijf achter of heeft het bedrijf de auto gekocht op de zaak > mag je hem meenemen > zul je centen moeten laten zien voor wat zij ervoor willen hebben.

Goed over nagedacht al dus? ;)
Gelukkig is een 4% model courant als je wilt, kan je er zo vanaf.
Het gaat gewoon om contract overzetten. Niks kopen. Operationele lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
TweakerVincent schreef op donderdag 28 april 2022 @ 01:01:
[...]

Het gaat gewoon om contract overzetten. Niks kopen. Operationele lease.
Als het “gewoon” overzetten is, wat is dan nu precies je vraag?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
JanHenk schreef op donderdag 28 april 2022 @ 01:17:
[...]

Als het “gewoon” overzetten is, wat is dan nu precies je vraag?
Of ik het contract naar een willekeurig iemand anders kan laten overzetten wanneer ik dit wil? (Dus als ik zzp ben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 10:58
TweakerVincent schreef op donderdag 28 april 2022 @ 01:25:
[...]

Of ik het contract naar een willekeurig iemand anders kan laten overzetten wanneer ik dit wil? (Dus als ik zzp ben)
Dat zul je aan de LM moeten vragen, de enige partij hierin is de eigenaar van de auto

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
TweakerVincent schreef op woensdag 27 april 2022 @ 22:17:
[...]

Hoezo gaat de flow anders?
Jouw werkgever heeft een lease overeenkomst met een leasemaatschappij, niet jij. Als je werkgever de auto terug de pool in doet dan is dat hun keuze tenzij in je leaseovereenkomst met je werkgever staat dat je de auto mag meenemen. En dan is het aan de leasemaatschappij om je te accepteren als (ZZP)klant. Klinkt voor jou als een auto, voor de leasemaatschappij is het gewoon een financieel product met een risico.

(Maar volgens mij zeg ik nu2 keer hetzelfde maar wil je zelf niet stap 1 (bij je werkgever informeren) zetten).

[ Voor 7% gewijzigd door jongetje op 28-04-2022 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
TweakerVincent schreef op donderdag 28 april 2022 @ 01:25:
[...]

Wat @jongetje zegt, je bent verre van de enige partij hier...

Ik kan me indenken dat de meeste leasemaatschappijen niet graag met startende freelancers zonder staat van dienst en cijfers een operational lease overeenkomst willen sluiten.

Daar ligt misschien wel het grootste manco in dit verhaal.

Maar dan nog is het aan je werkgever om te beslissen wat ze met het contract willen doen.

Daarnaast komt er bij overdracht van contract ook vrijwel altijd een afrekening (voor jouw huidige werkgever dus) en een nieuwe leaseprijs. Niet zelden is die een stuk hoger dan je wellicht zou verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-06 13:47
Online wordt dat wel makkelijk aangeboden om je lease-wagen in te ruilen of over te sluiten naar je nieuwe werkgever/ZZP, maar in mijn leasecontract staat er niets over opgenomen. Zelfs als je de auto van de ene BV naar de andere BV zou willen overzetten, of/en binnen het bedrijf een chauffeur wilt wisselen, lijkt mij dat ze hier aparte voorwaarden aan kunnen verbinden? Zoals inderdaad een boete voor de voormalige lessee en een hogere leaseprijs voor de nieuwe lessee, ook als je zelf intern de nieuwe huurder aandraagt of BV swapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-06 10:25
Divak schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:30:
Online wordt dat wel makkelijk aangeboden om je lease-wagen in te ruilen of over te sluiten naar je nieuwe werkgever/ZZP, maar in mijn leasecontract staat er niets over opgenomen. Zelfs als je de auto van de ene BV naar de andere BV zou willen overzetten, of/en binnen het bedrijf een chauffeur wilt wisselen, lijkt mij dat ze hier aparte voorwaarden aan kunnen verbinden? Zoals inderdaad een boete voor de voormalige lessee en een hogere leaseprijs voor de nieuwe lessee, ook als je zelf intern de nieuwe huurder aandraagt of BV swapt.
Maar die voorwaarden zijn bekend (zouden bekend moeten zijn) bij degene die het contract oversluit. Bij ons regelen we bijv. dat overdracht naar een andere werknemer binnen de BV's (3 binnen een Holding) mogelijk moet zijn zonder een wijziging in verdere voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05-06 07:08
Vraag.. kijkt een leasemaatschappij naar de ingeleverde sleutels? Ik zit te kijken naar een sleutelhoesje, maar die zijn al snel 25 euro voor een redelijke. Prima als het mijn eigen auto is, maar lease.. Wil alleen zeker weten dat ik niet een claim aan mijn broek krijg als de sleutel wat beschadigingen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:43
Tweakx schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:39:
Vraag.. kijkt een leasemaatschappij naar de ingeleverde sleutels? Ik zit te kijken naar een sleutelhoesje, maar die zijn al snel 25 euro voor een redelijke. Prima als het mijn eigen auto is, maar lease.. Wil alleen zeker weten dat ik niet een claim aan mijn broek krijg als de sleutel wat beschadigingen heeft.
Normaal gebruik is prima. Dus krassen ed op sleutels is echt geen issue.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05-06 07:08
Inspired schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:57:
[...]

Normaal gebruik is prima. Dus krassen ed op sleutels is echt geen issue.
Dank! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlqmLqck
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-06 12:41
Is het gebruikelijk om een maximaal kilometer per jaar (privé) aan te geven en een maximum aan brandstof geld? Bij minder gebruik wordt dit uitgekeerd. Zit je hier overheen, betaal je het zelf. Ik vind het een vreemde constructie. Benzine prijs zal nooit heel veel lager worden dan het nu is en rij ik sommige maanden meer dan andere, denk aan de zomer/winter periode. Ik moet nog wel even na gaan of er niet gebruik gemaakt kan worden van een soort spaar pot en dat deze één keer per jaar kan uitbetaald worden ipv maandleijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01:44
Dus stel je rijdt voor je werk meer dan mag je zelf gaan lappen voor brandstof? Nog nooit van gehoord bij mijn leaseautos en ik zou dit ook nooit accepteren.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
SlqmLqck schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:48:
Is het gebruikelijk om een maximaal kilometer per jaar (privé) aan te geven en een maximum aan brandstof geld? Bij minder gebruik wordt dit uitgekeerd. Zit je hier overheen, betaal je het zelf. Ik vind het een vreemde constructie. Benzine prijs zal nooit heel veel lager worden dan het nu is en rij ik sommige maanden meer dan andere, denk aan de zomer/winter periode. Ik moet nog wel even na gaan of er niet gebruik gemaakt kan worden van een soort spaar pot en dat deze één keer per jaar kan uitbetaald worden ipv maandleijks.
Wel vaag ja. Zal ook afhangen van de exacte regels. Als ze bevoorbeeld gaan kijken obv normverbruik kan het snel gaan. En inderdaad welke benzine prijs? Hoeveel mag je prive rijden? Dat is ook nogal een belangrijke factor. Mocht dat bv 15k zijn dan is het wellicht geen issue voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlqmLqck
Bevestigend dat ik niet alleen vreemd van deze constructie op kijk 8)7

@Juancho
In principe wel, maar dan zou iedereen elke dag thuis gaan werken, zodat je meer geld zou krijgen aan het eind van de maand.

@Inspired
Privé is op basis van 12.500km per jaar, maar benzineprijs gok ik op dat moment? Woon in een dorp, waarbij uit eten/festivals/ect. allemaal met de auto gedaan wordt en al gauw een ritje 40km is. Voor werk rij ik op dit moment 25/30k per jaar. (De files helpen mij wel naar meer thuiswerken :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@SlqmLqck Gebruikelijk is het niet, maar ik heb het wel eens vaker gezien. De uitwerking is dan dat je een variabele eigen bijdrage hebt, op basis van norm versus werkelijk verbruik zowel qua brandstof als privékilometrage.

Van de laatste is het wel heel moeilijk administreren lijkt me? Dan moet je echt een sluitende administratie gaan bijhouden, of zit er een tracker in de auto met een soort geautomatiseerde categorisatie?

Moeilijke regeling in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmser
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-04-2024
SlqmLqck schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:48:
Ik begin vaker zulke constructies te horen.

Wat hier (niet bij mijn werkgever) populairder wordt is het TCO budget en sommige bedrijven passen dit anders toe. Bij ons wordt dat standaard berekend met 40k km /jaar en normverbruiken. Dit is een eerlijkere verdeling voor binnen en buitenfuncties. Bij andere bedrijven wordt er echt gekeken naar reële kosten.

Stel je hebt 800 per maand, dan komt je leasing en brandstof/energie hier in en mag je de fiscale aftrek in mindering brengen. Ben je echter een vlotte chauffeur die meer rijdt kan je als volgende wagen een kleiner model nemen. In extreme gevallen mag je zelf bijleggen voor alles boven je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmser
JanHenk schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:23:
@SlqmLqck Gebruikelijk is het niet, maar ik heb het wel eens vaker gezien. De uitwerking is dan dat je een variabele eigen bijdrage hebt, op basis van norm versus werkelijk verbruik zowel qua brandstof als privékilometrage.

Van de laatste is het wel heel moeilijk administreren lijkt me? Dan moet je echt een sluitende administratie gaan bijhouden, of zit er een tracker in de auto met een soort geautomatiseerde categorisatie?

Moeilijke regeling in ieder geval.
Trackers worden steeds vaker ingebouwd. Mijn vorige wagen had dat en die kon op het einde van elke rit je ritgegevens doorsturen. De tankkaart geeft de andere info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Ik mag volgens mijn contract 15k km per jaar privé rijden, maar we houden geen ritten administratie bij. Het is meer om misbruik te voorkomen dat als iemand op 20km een opdracht heeft maar wel 60k km per jaar rijdt hierop aan te kunnen spreken. Uiteindelijk kost het de werkgever ook gewoon geld al die km's.
Maar als ik bijv. een jaar 16k km privé zou rijden dan zou ik er niets van horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@kmser Een tracker is één ding, maar hoe ga je de ritten die de tracker registreert categoriseren om een duidelijk aantal privékilometers bij te houden?

Bij een voormalig werkgever van mij hadden we ook een maximum privékilometrage (15.000). In de praktijk niet bij te houden of te administreren. Er werd niet naar gevraagd noch op geacteerd. Papieren tijger dus.

Overigens zijn dit soort regelingen gewoon ontworpen om risico af te schuiven; je krijgt een soort hybridevormen tussen een regeling op basis van een normbedrag (c.q. auto) en een volledig mobiliteitsbudget. Ik zou dan liever de laatste uit laten keren en sowieso privé rijden. Anders heb je vooral de nadelen van beide varianten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Bij mijn vorige werkgever had je gewoon een kastje in de auto met 1 knop: privé of zakelijk. Dus die registreerde dan gelijk beide. En dit kon je zelf zien via de site/app en evt. aanpassen als je iets was vergeten of een foutje had gemaakt.

[ Voor 29% gewijzigd door Juancho op 12-05-2022 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlqmLqck
Ik heb geen (zichtbaar) kastje dan wel knop. Ik ben juist van alleen zakelijk naar met privé gaan rijden, omdat ik het zat was al die km registratie en iedere keer dat ik een stukje om reed door files of drukte. Voel ook niet echt de behoefte om dit weer te gaan doen.

Bedankt voor alle inzichten en ik ga sowieso in gesprek met HR/manager. We komen er wel uit op een bepaalde manier, ongetwijfeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-05 19:32

Superbeagle

Always smile

SlqmLqck schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:38:
Ik heb geen (zichtbaar) kastje dan wel knop. Ik ben juist van alleen zakelijk naar met privé gaan rijden, omdat ik het zat was al die km registratie en iedere keer dat ik een stukje om reed door files of drukte. Voel ook niet echt de behoefte om dit weer te gaan doen.

Bedankt voor alle inzichten en ik ga sowieso in gesprek met HR/manager. We komen er wel uit op een bepaalde manier, ongetwijfeld.
Hier ook. (y)

De duizenden euro’s besparing die enkel zakelijk rijden oplevert weegt niet op tegen de vrijheid om te rijden waar en hoeveel ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-ecutioner
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-06 13:44
Vraag wat hier het beste past denk ik. Ik heb een laadpunt van mijn werkgever gekregen (tegelijk met de lease van hybride auto) en ik rijd voornamelijk elektrisch, zeker in corona tijd. Opladen doe ik dan ook meestal op mijn eigen oprit. Ik kreeg voor het stroomverbruik een vergoeding van 0.35 per kW/u (via derde partij) wat toch op jaarbasis nu 500€+ heeft opgeleverd. De stroom komt uit zonnepanelen maar is uiteraard aangevuld met stroom van het net op het moment dat die niet genereren.

Wat zijn deze opbrengsten voor mij fiscaal gezien? Is het inkomen? Winst op mijn zonnepanelen? Er is een delta tussen kosten van het net halen en leveren aan de auto (3 jaar vast contract for the win), maar is dat wel relevant als ik zelf ook genereer van mijn panelen?

Snelle google en check door dit topic laten me nog niet echt de antwoorden zien die ik zoek......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-05 19:32

Superbeagle

Always smile

@X-ecutioner Heb je al gekeken in het topic hieronder of je vragen daar al zijn beantwoord?

Hoeveel € per Kwh thuislaadpaal & openstellen gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Vrouwlief had recht op lease-auto / leasevergoeding waarbij de laatste alleen van toepassing was als je zelf een eigen had die jonger was dan 6 jaar. Haar auto was een Renault Clio Estate van 7 jaar dus dat schoot ook niet op. Voorraad autos bij leasemij waren niet interessant en aangezien we al een elektrische auto (Tesla Model 3 SR) hebben, wilde "we" nu iets hybride of benzine voor meer ruimte en range.
En 12 - 18 maanden wachten op nieuwe auto helpt dat ook niet, dus heeft ze uiteindelijk een jong gebruikte (1 jaar met 16k km) Skoda Superb Combi die bij een dealer stond voorgesteld aan Alphabet en daar is snel akkoord op gekomen. Alles inc. aflevering is uiteindelijk binnen 3 weken geregeld.
Je betaalt natuurlijk bijtelling over de original fiscale waarde en niet over verkoopprijs maar die ontliepen elkaar niet en blijft vooral iets tussen dealer & lease-maatschappij. Mooie deal want auto is zo goed als nieuw en had bijna alle opties die ze wilde waarvan een aantal die nu niet meer leverbaar zijn.

Ik zag in dit topic zo snel niet vergelijkbare situaties, iemand hier ook gebruikt van gemaakt?

[ Voor 8% gewijzigd door smesjz op 29-05-2022 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-06 21:39
smesjz schreef op zondag 29 mei 2022 @ 11:50:
Vrouwlief had recht op lease-auto / leasevergoeding waarbij de laatste alleen van toepassing was als je zelf een eigen had die jonger was dan 6 jaar. Haar auto was een Renault Clio Estate van 7 jaar dus dat schoot ook niet op. Voorraad autos bij leasemij waren niet interessant en aangezien we al een elektrische auto (Tesla Model 3 SR) hebben, wilde "we" nu iets hybride of benzine voor meer ruimte en range.
En 12 - 18 maanden wachten op nieuwe auto helpt dat ook niet, dus heeft ze uiteindelijk een jong gebruikte (1 jaar met 16k km) Skoda Superb Combi die bij een dealer stond voorgesteld aan Alphabet en daar is snel akkoord op gekomen. Alles inc. aflevering is uiteindelijk binnen 3 weken geregeld.
Je betaalt natuurlijk bijtelling over de original fiscale waarde en niet over verkoopprijs maar die ontliepen elkaar niet en blijft vooral iets tussen dealer & lease-maatschappij. Mooie deal want auto is zo goed als nieuw en had bijna alle opties die ze wilde waarvan een aantal die nu niet meer leverbaar zijn.

Ik zag in dit topic zo snel niet vergelijkbare situaties, iemand hier ook gebruikt van gemaakt?
Ik mag/moet deze week ook een nieuwe leaseauto uitzoeken.
Volgens het lease regelement moeten de auto's binnen 4 maand geleverd worden en bepaald de werkgever/LM de dealer. Ik heb ze al gevraagd om een lijst te sturen welke auto's binnen 4 maand leverbaar zijn :+ Ook wordt er in het regelement gesproken over de optie om een second drive lease uit te zoeken, op zich heb ik daar geen moeite mee als de auto minimaal de gewenste opties heeft. Ik heb nog de vraag uitstaan hoe ze omgaan met voorraad auto's, daar gaat in principe nu mijn voorkeur naar uit gezien de levertijden, echter gaat het dan om een dealer die dus niet door de werkgever/LM bepaald wordt, ben benieuwd,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dedominee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:09
Ik ben op zoek naar een nieuwe leaseauto. Degene die ik op het oog heb valt (ruim) buiten mijn leasebudget, kortom ik krijg een eigen bijdrage van 424 EURO. De bijtelling op deze auto is 538 EURO als ik het goed bereken.

Nu las ik ergens dat het mogelijk is om de eigen bijdrage te verrekenen met de bijtelling, mits je met je werkgever overeen komt dat de eigen bijdrage voor 'prive gebruik' oid is. Dat laatste moet geen probleem zijn.

Iemand ervaring met deze regel? Is die inderdaad van toepassing en hoe werkt die dan precies? Is het dan 538 - 424 = 114 EURO ? Of vervalt de eigen bijdrage in dat geval en krijg ik gewoon 538 bijtelling?

Ik probeer het online te vinden, maar kan het niet duidelijk krijgen. Wellicht dat een van jullie het weet, alvorens ik het voorleg aan mijn werkgever.

Alvast bedankt voor eventuele hulp en duiding!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:20
Je hebt twee soorten eigen bijdrages:
- Eigen bijdrage die een werkgever doorbelast bij iedere werknemer t.b.v. privé gebruik auto. Dit is vaak een paar tientjes. Die krijg je ongeacht je leasebudget en ook al valt je auto binnen leasebudget, dan krijg je alsnog die eigen bijdrage
- Eigen bijdrage die een werkgever doorbelast als je een auto wilt leasen die qua tarief boven het budget uitkomt.

Jij betaalt dus eigen bijdrage omdat het leasetarief van je auto hoger is dan het budget dat jouw werkgever jou geeft. Dus je betaalt het verschil tussen leasetarief en leasebudget zelf bij. Dat is de eigen bijdrage.
(Vind overigens € 424,- eigen bijdrage wel érg fors. Zou dat er persoonlijk niet voor over hebben.. dan maar een wat kleinere / minder luxe auto die beter binnen het budget past.. of werkgever vragen om budget op te rekken. ;) Mag je uberhaupy wel zoveel eigen bijdrage hebben? Vaak is het maar een X percentage van het leasebudget dat je als eigen bijdrage mag opvoeren door een werkgever. Dit om te voorkomen dat je een budget hebt voor een Mercedes A-Klasse, maar een S-Klasse gaat leasen.)

Voorbeeld:
Werknemer heeft een normleasebudget van €700 en wil een auto leasen van €800 (volgens de normcalculatie). De werknemer betaalt daarom (€800 – €700=) €100 eigen bijdrage per maand. Deze wordt verrekend met het nettoloon.

Vervolgens kan dit worden afgetrokken van de bruto bijtelling. Stel de bijtelling is 22% over €45.000 dan is de bruto bijtelling €825 per maand. Na verrekening wordt dit (€825 – €100=) €725 per maand. Wat de netto impact is hangt af van je inkomen en lees je in het artikel over netto bijtelling. Let wel op of er nog consequenties zijn voor je inkomensafhankelijke algemene heffingskorting en arbeidskorting.

Kort samengevat betekent dit:
  • voor de werknemer dat de €100 eigen bijdrage hem netto ongeveer de helft gaat kosten vanwege de verrekening met de bijtelling
  • voor de werkgever dat de kosten met €100 omlaag gaan vanwege de bijdrage door de werknemer

[ Voor 106% gewijzigd door Rivanov op 31-05-2022 09:01 ]

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@dedominee Er zijn volgens mij legio rekenvoorbeelden voorbij gekomen in dit topic. Eigen bijdrage voor privégebruik (dat kenmerk moet het dan ook hebben) is aftrekbaar van de bruto bijtelling. In feite betaal je dat deel netto en over het restant van de bruto bijtelling wordt gewoon loonheffing ingehouden.

De loonheffing over de bijtelling is meestal ± 50% (zie het LH-BT tarief op je loonstrook). Als je met 50% rekent, zit je er nooit ver naast. Reken in ieder geval niet met 37%, want dan kom je waarschijnlijk bedrogen uit.

Stel:
Bruto bijtelling obv cataloguswaarde: € 500
Eigen bijdrage: € 400
Bruto bijtelling tbv loonheffing: € 100

Netto:
Eigen bijdrage: € 400
Loonheffing over bijtelling (50% tarief): € 50
Totale netto autokosten € 450.

Zonder eigen bijdrage zouden de autokosten in deze casus ~ € 250 zijn (50% van € 500). Merk op het verschil tussen beide varianten dus € 200 is. Een eigen bijdrage doet daarom wel wat minder pijn, maar pijn doet het alsnog...

Ik zou niet zo fors over budget gaat overigens. Werkgevers hebben in dat soort gevallen ook meestal afkoopregelingen, waarbij je in feite een schuld aan je baas hebt. Je legt jezelf als het ware aan de ketting van je baas. Dat moet je willen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
En wat is je budget t.o.v. de auto die je gaat leasen? ;)
Want nogmaals, € 424,- eigen bijdrage is echt fors en een werkgever geeft je waarschijnlijk om een bepaalde reden een, voor jou, krap budget.

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dedominee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:09
Dank allen! Het budget is krap omdat mijn werkgever Aziatisch is en sowieso liever geen lease auto's heeft, dat snappen ze eigenlijk niet helemaal. De salarissen zijn ook krap, maar de bonus regelingen zeer genereus. Het lease budget is dus in lijn met de salarissen, maar met de bonussen is geen rekening gehouden.

Ik vind het dan ook niet heel erg om wat bij te leggen voor een knappe auto, er is ruimte genoeg vanuit de bonus regeling zeg maar.

De bijtelling van 538 is netto en een schatting van de lease maatschappij als ik de offerte online opmaak (Tesla Model Y). Begrijp ik het goed dat ik dan moet rekenen op (ongeveer) 538 EURO + 50% van 424 (212) = 750 EURO netto per maand? Grof gezegd dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rivanov
Als je salaris krap is, wil je jezelf dan wel zo vastzetten met de hoge bijtelling?
Een bonus is namelijk variabel en geen vast gegeven. Wat als je de target niet haalt en je bonus dus niet ontvangt, of maar een deel hier van? Dan zit je met je krappe salaris maar wel hoge bijtelling. Leuk een hoge bonus, maar geef mij maar een hoog salaris. Daar kijkt bijvoorbeeld een bank naar, een WW-uitkering (wanneer dit aan de orde mocht zijn), een 13de maand etc. etc. Bonus zegt niets.

Voor wat betreft de berekening, die klopt dan wel zo ongeveer.

[ Voor 21% gewijzigd door Rivanov op 31-05-2022 09:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Je rekensom klopt wel, als we uitgaan van een Model Y van ongeveer € 68.000 fiscale waarde.

De eigen bijdrage moet overigens wel op de loonstrook verwerkt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avigoorn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-04 20:17
Ik ben eens benieuwd. Ik rijdt nu een Q4 van ongeveer 75k.
Krijg je daar bijvoorbeeld ook een tesla Y voor?
Leasebudget is 960 euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
Avigoorn schreef op maandag 6 juni 2022 @ 20:12:
Ik ben eens benieuwd. Ik rijdt nu een Q4 van ongeveer 75k.
Krijg je daar bijvoorbeeld ook een tesla Y voor?
Leasebudget is 960 euro.
Alleen een leasebudget zegt niet zoveel. Hoeveel kilometers en looptijd? Inclusief brandstof?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
JanHenk schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 09:34:
Je rekensom klopt wel, als we uitgaan van een Model Y van ongeveer € 68.000 fiscale waarde.

De eigen bijdrage moet overigens wel op de loonstrook verwerkt worden.
+ er moet worden vastgelegd dat de eigen bijdrage voor privé gebruik is.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
VidaR-9 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 21:13:
[...]

+ er moet worden vastgelegd dat de eigen bijdrage voor privé gebruik is.
Yes! Had ik eerder al benoemd.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avigoorn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-04 20:17
Inspired schreef op maandag 6 juni 2022 @ 20:41:
[...]

Alleen een leasebudget zegt niet zoveel. Hoeveel kilometers en looptijd? Inclusief brandstof?
Ja je hebt natuurlijk gelijk.
Het is exclusief brandstof.
60 maanden
30.000km per jaar
Oops! Het is 1.018 euro per maand.
:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
@Avigoorn Dat is toch eenvoudig te berekenen op bijv. Leaseplan.nl? Kwestie van de auto samenstellen en de parameters invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Iemand een idee hoe accessoires achteraf berekend worden in je leasebedrag? Is dat simpelweg factuurbedrag excl. BTW delen door de looptijd van het contract? Of spelen er nog andere factoren mee?

Heb namelijk offerte opgevraagd bij dealer voor leveren en monteren afneembare trekhaak onder mijn huidige leaseauto, en heb deze doorgezet naar Leaseplan. Maar zij doen er maximaal 3 dagen over, om een voorstel te sturen. :z

Dus was benieuwd of ik nu al snel een berekening kan maken, zodat ik op voorhand al weet of het binnen mijn budget gaat passen.

[ Voor 4% gewijzigd door Rivanov op 10-06-2022 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@Rivanov De stelregel was altijd 25euro per maand per 1000euro aan accessoires (voor een 4 jarige looptijd). Deze worden dus ruim afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
Rivanov schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 14:17:
Iemand een idee hoe accessoires achteraf berekend worden in je leasebedrag? Is dat simpelweg factuurbedrag excl. BTW delen door de looptijd van het contract? Of spelen er nog andere factoren mee?

Heb namelijk offerte opgevraagd bij dealer voor leveren en monteren afneembare trekhaak onder mijn huidige leaseauto, en heb deze doorgezet naar Leaseplan. Maar zij doen er maximaal 3 dagen over, om een voorstel te sturen. :z

Dus was benieuwd of ik nu al snel een berekening kan maken, zodat ik op voorhand al weet of het binnen mijn budget gaat passen.
Grof gezegd ja. Maar als het bijvoorbeeld om grotere velgen gaat moeten ze uiteraard ook de banden herberekenen.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
jongetje schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 14:24:
@Rivanov De stelregel was altijd 25euro per maand per 1000euro aan accessoires (voor een 4 jarige looptijd). Deze worden dus ruim afgeschreven.
Duidelijk. :)
Dan zal het op +/- € 30,- uitkomen gok ik.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
VidaR-9 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 14:27:
[...]

Grof gezegd ja. Maar als het bijvoorbeeld om grotere velgen gaat moeten ze uiteraard ook de banden herberekenen.
Logisch. :)
Maar het gaat om een trekhaak, dus komen geen andere zaken bij kijken. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Rivanov op 10-06-2022 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Rivanov schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 14:29:
[...]

Duidelijk. :)
Dan zal het op +/- € 30,- uitkomen gok ik.

***members only***

[...]

Logisch. :)
Maar het gaat om een trekhaak, dus komen geen andere zaken bij kijken. :)
Ik heb de vorige keer bij de lease zelf een trekhaak besteld via de welkbekende sites.
Het prijsverschil is heel erg groot, ik was destijds voor 275,- klaar ipv ruim 1000,- bij de dealer.
Het paste niet meer in het leasebudget dus daarom via deze weg gedaan.

Als je de LM vraagt vinden ze het meestal geen probleem, mits uitgevoerd door de erkende dealer waren de letterlijke woorden. Achteraf zelf gemonteerd en voor het inleveren weer gedemonteerd, kost je bijelkaar 1 dag en scheelt je een boel geld. De dealer maakte er totaal geen probleem van en heeft zelfs nog een wijziging in de software doorgevoerd voor niks tijdens de onderhoudsbeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoloDirk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-10-2022
Hoi iedereen!

Ik werk nu al een aantal jaar als ICT consultant. Eerste jaar zonder auto daarna 3 jaar een polo. Bij baan switch kreeg ik bij mijn nieuwe werkgever wéér een polo (hier werk ik nu ook een jaar).

Ik verdien inmiddels z'n 51k per jaar. Vraag: hoe normaal is z'n polo bij dit salaris? Ik ben z'n polo echt spuug zat en wil graag met mijn werkgever in gesprek maar weet niet helemaal hoe zich dit verhoudt met anderen. (Ik weet niet of het uitmaakt, maar mijn werkgever (en vorige) zit niet bij een leasemaatschappij, ze kopen de auto's zelf in...)

[ Voor 12% gewijzigd door PoloDirk op 10-06-2022 20:01 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:04

DarkSide

theres no place like ::1

Met zo;n naam dan zit je natuurlijk wel vast aan de auto :+

Het kan echt heel verschillend zijn per werkgever wat je aan budget etc krijgt.
Ook zie je dat auto's e.d. wat duurder worden en ik hoor ook meer en meer versobering van regels.

Maar met 50K zou ik geen polo rijden/verwachten.
Dat is toch een B-segmenter. En zou veel eerder dan aan een (rijke) C-segmenter denken.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trafico
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 03-06 07:10
DarkSide schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:09:
Met zo;n naam dan zit je natuurlijk wel vast aan de auto :+

Het kan echt heel verschillend zijn per werkgever wat je aan budget etc krijgt.
Ook zie je dat auto's e.d. wat duurder worden en ik hoor ook meer en meer versobering van regels.

Maar met 50K zou ik geen polo rijden/verwachten.
Dat is toch een B-segmenter. En zou veel eerder dan aan een (rijke) C-segmenter denken.
Ligt inderdaad heel erg aan je werkgever. Zo zit ik op 60k met mijn jaarsalaris, maar krijg als leaseauto ook maximaal een B-segmenter. Zo rijd ik nu een elektrische Corsa (de Corsa e). Het is niet 'je-van-het', maar aan de andere kant kost deze wagen me maar iets van 78,- netto in de maand en wordt er niet echt naar privékilometers gekeken en omdat ik elektrisch rijd, laten ze de eigen bijdrage vervallen.
Maar het knaagt wel eens, ik ben best wel autogek en wil ook wel wat moois rijden. En als ik naar mijn vrienden / leeftijdsgenoten kijk, dan rijden die allemaal C of D segment. Volvo V60, dikke Tesla's, BMW 3, Mercedes C enz. Dan is mijn Corsa wel een beetje lullig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
JvdW schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 19:57:
[...]

Ik heb de vorige keer bij de lease zelf een trekhaak besteld via de welkbekende sites.
Het prijsverschil is heel erg groot, ik was destijds voor 275,- klaar ipv ruim 1000,- bij de dealer.
Het paste niet meer in het leasebudget dus daarom via deze weg gedaan.

Als je de LM vraagt vinden ze het meestal geen probleem, mits uitgevoerd door de erkende dealer waren de letterlijke woorden. Achteraf zelf gemonteerd en voor het inleveren weer gedemonteerd, kost je bijelkaar 1 dag en scheelt je een boel geld. De dealer maakte er totaal geen probleem van en heeft zelfs nog een wijziging in de software doorgevoerd voor niks tijdens de onderhoudsbeurt.
Leaseplan gaf zelf aan om eens bij o.a. www.trekhaakcentrum.nl te informeren aangezien dat vaak heel veel scheelt t.o.v. de merkdealers. Dus zij doen er al helemaal niet moeilijk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmser
PoloDirk schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:00:
Hoi iedereen!

Ik werk nu al een aantal jaar als ICT consultant. Eerste jaar zonder auto daarna 3 jaar een polo. Bij baan switch kreeg ik bij mijn nieuwe werkgever wéér een polo (hier werk ik nu ook een jaar).

Ik verdien inmiddels z'n 51k per jaar. Vraag: hoe normaal is z'n polo bij dit salaris? Ik ben z'n polo echt spuug zat en wil graag met mijn werkgever in gesprek maar weet niet helemaal hoe zich dit verhoudt met anderen. (Ik weet niet of het uitmaakt, maar mijn werkgever (en vorige) zit niet bij een leasemaatschappij, ze kopen de auto's zelf in...)
Daar is er niet echt een lijn in te trekken. Dat durft al eens te verschillen per sector. IT zit normaal redelijk hoog. Een kennis doet iets gelijkaardigs en toen hij iets minder dan 50k had reed hij met een volvo V40. Ik zit een slag hoger (en in een andere sector) en bij ons kon je tot voor kort gaan naar een BMW 5 in mijn categorie. Nu is het zo dat we overgegaan zijn van lease budget (zonder brandstof) naar een TCO budget. Dit zorgde ervoor dat de BMW 5 er niet meer in paste en dat een BMW X3 30e het hoogst haalbare was. Ondertussen door de spectaculaire stijgingen van de wagenprijzen en de energie zou ik uitkomen bij een VW ID.3 zonder opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Trafico schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:06:
[...]

Ligt inderdaad heel erg aan je werkgever. Zo zit ik op 60k met mijn jaarsalaris, maar krijg als leaseauto ook maximaal een B-segmenter. Zo rijd ik nu een elektrische Corsa (de Corsa e). Het is niet 'je-van-het', maar aan de andere kant kost deze wagen me maar iets van 78,- netto in de maand en wordt er niet echt naar privékilometers gekeken en omdat ik elektrisch rijd, laten ze de eigen bijdrage vervallen.
Maar het knaagt wel eens, ik ben best wel autogek en wil ook wel wat moois rijden. En als ik naar mijn vrienden / leeftijdsgenoten kijk, dan rijden die allemaal C of D segment. Volvo V60, dikke Tesla's, BMW 3, Mercedes C enz. Dan is mijn Corsa wel een beetje lullig.
In jouw geval is het probleem denk ik puur dat je werkgever geen eigen bijdrage accepteert zodat je ook wat 'meer' kan leasen. Dan maak je zelf gewoon de keuze wat je er extra voor over hebt om wat dikkers te rijden. Dat doe ik nu ook, ik betaal best aardig bij voor mijn Volvo XC40 P8 maar als liefhebber had ik dat er voor over. Ondertussen wat meer verdienen en de kosten zakken alweer. Tis alsnog een dure auto, maar ik 'gun' het mezelf ook om zomaar te zeggen.

Normaal gesproken rijden we best veel maar door Corona eigenlijk zakelijk gezien zo'n beetje de helft minder. Hadden we toen niet verwacht, anders had ik wellicht een andere keuze gemaakt. Maargoed, achteraf kijken heb je niks aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Laatst online: 08-06 10:05

Freakie1NL

Grote Baas

jongetje schreef op maandag 6 juni 2022 @ 22:30:
@Avigoorn Dat is toch eenvoudig te berekenen op bijv. Leaseplan.nl? Kwestie van de auto samenstellen en de parameters invullen.
Werkgevers en leasemaatschappijen hebben onderling zulke afspraken dat je echt niet via een consumenten portal kan vergelijken.

Mijn vorige werkgever heeft in Nederland meer dan 2500 auto's rondrijden. Nu overgestapt naar een andere werkgever met een veel kleinere leasevloot. Hoewel leasebudget hoger is maar wel tegen meer km's en kortere looptijd, dus eigenlijk gelijk zijn de auto's waar ik uit kan kiezen tussen beide enorm verschillend.

Werkt jou werkgever bijvoorbeeld met Alphabet dan zie je soms leaseprijzen voor een BMW waar je bij , bijvoorbeeld Athlon een dikke Merc voor kan leasen maar buiten beide überhaupt niet voor deze auto's in aanmerking komt.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Freakie1NL schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 08:08:
[...]

Werkgevers en leasemaatschappijen hebben onderling zulke afspraken dat je echt niet via een consumenten portal kan vergelijken.
Mijn ervaring is dat de prijzen op leaseplan een prima indicatie geven van waar je uiteindelijk op uitkomt en wat binnen je budget past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Rivanov schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:16:
[...]

Leaseplan gaf zelf aan om eens bij o.a. www.trekhaakcentrum.nl te informeren aangezien dat vaak heel veel scheelt t.o.v. de merkdealers. Dus zij doen er al helemaal niet moeilijk over.
Dan is het erg afhankelijk van de LM.
Ik weet dat Athlon en ALD dat niet accepteren. Het scheelt inderdaad teveel.
Daarom vorige keer toch zelf gedaan en voor inlevering weer verwijderd, niets over gehoord.
Het zal natuurlijk lastig worden als er wat mee gebeurd (de aanhanger/caravan etc.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seffy
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-04 03:22
Hi,

Ik heb een bod ontvangen voor een nieuwe baan waarbij ik ook een lease auto krijg. Nu zou ik willen weten aan watvoor auto ik kan denken met de volgende cijfers:

Periode: 60 maanden
KM: 40K
Budget: 750,- excl brandstof
Eige bijdrage: 225,-

Ik zou max 100 euro eige bijdrage willen betalen nog dus dan kom je op 850 uit qua budget. Ik had zelf een KIA Sportage GT Line op het oog. Maar bij welke website kan ik het beste kijken en hoe moet ik het dan gebruiken (de website)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
www.directlease.nl kun je wel globaal aanhouden. Maar het hangt er ook sterk vanaf welke LM jouw potentiële nieuwe werkgever gebruikt. Want die kunnen specifieke prijzen hanteren per merk etc.
Dus het zou handig zijn om te vragen welke LM zij gebruiken, om daar direct te configureren (indien mogelijk)

Toen ik in onderhandeling was heb ik ook eerst gevraagd bij welke Leasemaatschappij zij aangesloten zijn. Dit betrof Leaseplan en kon ik dus via www.leaseplan.nl direct configureren.

/edit: Een snelle blik in de Leaseplan configurator, de Sportage 1.6 T-GDi Hybrid GT-Line AT6 5d gaat vanaf € 742,- excl. BTW o.b.v. 60 maanden / 40.000km met Tankpas NL en winterbanden. Dit in kleur Deluxe White en zonder additionele opties.

Directlease geeft een foutmelding bij 60 maanden / 40.000km. ;)

We hebben een probleem. Het totale aantal km in uw contract kan niet meer dan 180.000 km bedragen. Verlaag uw contractduur, verlaag uw km/jaar of verlaag beide.

[ Voor 55% gewijzigd door Rivanov op 23-06-2022 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seffy
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-04 03:22
Rivanov schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:37:
www.directlease.nl kun je wel globaal aanhouden. Maar het hangt er ook sterk vanaf welke LM jouw potentiële nieuwe werkgever gebruikt. Want die kunnen specifieke prijzen hanteren per merk etc.
Dus het zou handig zijn om te vragen welke LM zij gebruiken, om daar direct te configureren (indien mogelijk)

Toen ik in onderhandeling was heb ik ook eerst gevraagd bij welke Leasemaatschappij zij aangesloten zijn. Dit betrof Leaseplan en kon ik dus via www.leaseplan.nl direct configureren.

/edit: Een snelle blik in de Leaseplan configurator, de Sportage 1.6 T-GDi Hybrid GT-Line AT6 5d gaat vanaf € 742,- excl. BTW o.b.v. 60 maanden / 40.000km met Tankpas NL en winterbanden. Dit in kleur Deluxe White en zonder additionele opties.
Hmm, ja dat is wel handig om te vragen dan inderdaad! Nou dat komt wel redelijk in de buurt in mijn budget dus komt ook mooi uit.

Bedankt voor de moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Seffy schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:44:
[...]

Hmm, ja dat is wel handig om te vragen dan inderdaad! Nou dat komt wel redelijk in de buurt in mijn budget dus komt ook mooi uit.

Bedankt voor de moeite!
Uiteindelijk moet je een offerte laten maken bij de dealer in die bij je werkgever inleveren en dan hoor je of het past. Mijn werkgever vraagt namelijk meerdere offertes op bij verschillende leasemaatschappijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-06 22:34

Mystikal

It never hurts to help!

Van de week bij mijn werkgever aanhangig gemaakt dat de leaseregeling al jaren (minimaal 12 jaar, maar verwacht echt nog wel wat jaartjes meer) stilstaat. Dus 12 jaar geleden was het budget €900,- (in mijn geval ex brandstof en nog steeds. Het komt er eigenlijk op neer dat je 4 jaar later niet meer dezelfde auto kan leasen.

Hoe is dat bij anderen geregeld? Worden jullie budgetten jaarlijks geindexeerd. Elke zoveel jaar aangepast? Ik ben erg benieuwd.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Mystikal schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:55:
Hoe is dat bij anderen geregeld? Worden jullie budgetten jaarlijks geindexeerd. Elke zoveel jaar aangepast? Ik ben erg benieuwd.
Mijn werkgever wil op dit moment de leaseregeling niet aanpassen. Aan de andere kant willen ze wel dat ik in deze auto (octavia die boven budget is) kan rijden. Voor nu afgesproken dat ik zonder eigen bijdrage deze auto mag rijden. En bij de volgende auto zie ik het wel weer. Maar ik werk dan wel bij een heel klein bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:28

JB

Cédric roelt!

Van de week bij mijn werkgever aanhangig gemaakt dat de leaseregeling al jaren (minimaal 12 jaar, maar verwacht echt nog wel wat jaartjes meer) stilstaat. Dus 12 jaar geleden was het budget €900,- (in mijn geval ex brandstof en nog steeds. Het komt er eigenlijk op neer dat je 4 jaar later niet meer dezelfde auto kan leasen.

Nee joh, stel je voor... Wanneer EV, krijg je iets meer lucht maar motiveert totaal niet. Discussie heb ik jaren geleden ook gehad mbt diesel vs benzine. Sommigen kregen een benzine auto vanwege minder km's maar mochten hetzelfde budget hanteren :z

Werkgevers zullen in ieder geval iets moeten na 2024 want dan gaan weinig auto's meer passen denk ik... Zeker niet in "dezelfde klasse";

Kabinet: vanaf 2025 alleen nog elektrisch leasen

[ Voor 3% gewijzigd door JB op 30-06-2022 10:40 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Rivanov schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:16:
[...]

Uiteindelijk bij trekhaakcentrum.nl een offerte opgevraagd en dat scheelde meer dan de helft t.o.v. BMW dealer.
Trekhaak wordt nu dus achteraf gemonteerd onder mijn auto, door trekhaakcentrum.nl
Leasebedrag gaat daarmee met € 15,- omhoog. (maar dat is niet voor mij ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Rivanov schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:17:
[...]

Uiteindelijk bij trekhaakcentrum.nl een offerte opgevraagd en dat scheelde meer dan de helft t.o.v. BMW dealer.
Trekhaak wordt nu dus achteraf gemonteerd onder mijn auto, door trekhaakcentrum.nl
Leasebedrag gaat daarmee met € 15,- omhoog. (maar dat is niet voor mij ;))
Op mijn vorige auto (3-serie) ook een trekhaak laten monteren via trekhaakcentrum.nl. Kwam gewoon terecht bij een lokale automonteur die overigens goed werk heeft geleverd. Was inderdaad ± de helft goedkoper dan de originele haak van BMW... Daar vroegen ze € 1.750 voor en dat vind ik echt schunnig.

Uiteindelijk een Brink MX (wegdraaibaar) laten monteren. Prima haak.
Ik ben voorstander voor meer elektrificatie. Het scheelt best een hoop energie per kilometer. En er gaat een hoop energie naar vervoer, dus het kan ook een hoop verschil maken.

Maar ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden. "Leaserijders" is ook een vaag begrip. Er zijn zakelijk rijders met koopauto's, er zijn privérijders met (private) lease, etc. Ben benieuwd naar de uitwerking.

Voor de privérijder met de auto van de zaak (ongeacht financieringsvorm..) wordt het er in ieder geval niet goedkoper (bijtelling) op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
JanHenk schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:29:
[...]

Op mijn vorige auto (3-serie) ook een trekhaak laten monteren via trekhaakcentrum.nl. Kwam gewoon terecht bij een lokale automonteur die overigens goed werk heeft geleverd. Was inderdaad ± de helft goedkoper dan de originele haak van BMW... Daar vroegen ze € 1.750 voor en dat vind ik echt schunnig.

Uiteindelijk een Brink MX (wegdraaibaar) laten monteren. Prima haak.
Mijn dichtsbijzijnde Trekhaakcentrum vestiging is ook gewoon bij een plaatselijk autobedrijf. :)
Scheelt echt enorm veel. Zo'n haak is natuurlijk overal even duur.. het grootste verschil zal het uurtarief zijn van de BMW dealer t.o.v. Trekhaakcentrum monteur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

JanHenk schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:29:
[...]

[...]

Ik ben voorstander voor meer elektrificatie. Het scheelt best een hoop energie per kilometer. En er gaat een hoop energie naar vervoer, dus het kan ook een hoop verschil maken.

Maar ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden. "Leaserijders" is ook een vaag begrip. Er zijn zakelijk rijders met koopauto's, er zijn privérijders met (private) lease, etc. Ben benieuwd naar de uitwerking.

Voor de privérijder met de auto van de zaak (ongeacht financieringsvorm..) wordt het er in ieder geval niet goedkoper (bijtelling) op...
Haalbaarheid is eerder de vraag... Grids zitten overvol. Hoe zit met grondstoffen accu's? Mensen moeten van het gas enz. Moet het allemaal nog zien gebeuren op zo'n korte termijn.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-05 12:03
Hoeveel heb je als werknemer eigenlijk te zeggen over dit vraagstuk Elektrisch vs ICE?

Ik zou graag nog een "ouderwetse" ICE rijden aangezien dat voor mijn situatie beter passend is nu, en de leasprijzen vrij hoog beginnen. Echter is/wordt het beleid bij mijn werkgever dat we elektrisch gaan rijden.

Aangezien ik toch een deel van de auto zelf moet betalen vindt ik dat ik daar ook wat over te zeggen heb, maar is dat wel zo?

Wel goed om te zien dat mensen hier wel een trekhaak onder de auto hebben, dat is voor mij ook wel een eis.

[ Voor 11% gewijzigd door twowheeler op 30-06-2022 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:53
Waarom zou dat? De werkgever geeft jou een mobiliteitsoplossing waar je ook prima kan kiezen om die helemaal niet privé in te zetten.

Ik krijg alleen een OV chipkaart en daar heb ik verder helemaal niks over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

1Mark schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:24:
Waarom zou dat? De werkgever geeft jou een mobiliteitsoplossing waar je ook prima kan kiezen om die helemaal niet privé in te zetten.

Ik krijg alleen een OV chipkaart en daar heb ik verder helemaal niks over te zeggen.
Ik denk ook dat er weinig aan te doen valt. Wel is het misschien de moeite om dit intern (OR :?) te checken als een beleid wordt herzien, hoe de spelregels zijn. Iets niet hebben vs iets wat (nadelig) veranderd voor werknemer, maar alsnog acht ik dit onhaalbaar.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
twowheeler schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:21:
Hoeveel heb je als werknemer eigenlijk te zeggen over dit vraagstuk Elektrisch vs ICE?

Ik zou graag nog een "ouderwetse" ICE rijden aangezien dat voor mijn situatie beter passend is nu, en de leasprijzen vrij hoog beginnen. Echter is/wordt het beleid bij mijn werkgever dat we elektrisch gaan rijden.

Aangezien ik toch een deel van de auto zelf moet betalen vindt ik dat ik daar ook wat over te zeggen heb, maar is dat wel zo?

Wel goed om te zien dat mensen hier wel een trekhaak onder de auto hebben, dat is voor mij ook wel een eis.
Je moet niks natuurlijk. En bij een werkgever kan dat helaas ook het antwoord zijn.
Dat geldt voor zowel je trekhaak als het zelf moeten betalen.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Uitgangspunt is altijd dat een auto een bedrijfsmiddel is.... Dat je (eventueel) ook privé mag gebruiken, maar waar ook beperkingen op kunnen rusten.

Je hebt in ieder geval geen algemene rechten. Het hangt allemaal van de arbeidsvoorwaarden af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

JanHenk schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:33:
Uitgangspunt is altijd dat een auto een bedrijfsmiddel is.... Dat je (eventueel) ook privé mag gebruiken, maar waar ook beperkingen op kunnen rusten.

Je hebt in ieder geval geen algemene rechten. Het hangt allemaal van de arbeidsvoorwaarden af.
Dat wordt ook nog leuk kijkende naar budgetten. EVs zijn vaak duurder in de lease. Wil je zelfde categorie kunnen blijven rijden, zal er water bij de wijn moeten vanuit werkgever of werknemer.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
JB schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:47:
[...]

Dat wordt ook nog leuk kijkende naar budgetten. EVs zijn vaak duurder in de lease. Wil je zelfde categorie kunnen blijven rijden, zal er water bij de wijn moeten vanuit werkgever of werknemer.
Of lagere bijtelling vanuit de overheid waarbij je onder de streep hetzelfde uitkomt wanneer je budget overschrijding hebt.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Dean Martin schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:39:
[...]

Of lagere bijtelling vanuit de overheid waarbij je onder de streep hetzelfde uitkomt wanneer je budget overschrijding hebt.
Ik wil geen eigen bijdrage. Dus dan heb je weer een nieuw issue :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmser

Bij ons zitten we ook met een dergelijk probleem. Er was jarenlang een vast budget. Met de nieuwe fiscaliteit is het leasingbedrag (excluis brandstof) vervangen door een TCO budget begin 2021. Ons TCO budget mag je ongeveer beschouwen als maandbedrag lease + brandstofkosten - fiscale aftrek. Dit om elektrische wagens of wagens met een uitstoot van <50gr CO2 te stimuleren.

Dit bedrag was niet bedoeld voor indexatie, maar langzaam is de directie dit aan het overwegen.

In mijn categorie had ik in het oude systeem een BMW 520d, met het TCO budget kon ik een X3 30e of een goed uitgeruste i4 40e nemen. Nu ik stilaan zou mogen bestellen kan ik met mijn budget nog een audi A3, VW golf of ID.3 nemen (zonder veel opties).

Mijn baas heeft recent besteld en in de configurator was voor hem de wagen die mijn assistent 8 maand geleden besteld heeft buiten budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-06 14:21

Mijn werkgever werkt met klasse auto. We zitten vast aan de VAG-groep (tenzij je directie bent) dus je zit in de volgende segmenten:
  1. Up (of gelijkwaardig blikje).
  2. Polo en consorten.
  3. Golf
  4. Golf variant/Passat?
  5. Kiezen wat je wilt volgens mij. Tesla, BMW, Volvo etc.
Ik kan zo snel ons exacte beleid niet vinden, maar dit zijn zo ongeveer de segmenten. Ze indexeren dus automatisch mee met wat het kost in de markt.

Waar overigens exoten als een ID.3 en ID.4 precies in hangen, geen idee. Die lijken richting golf/passat te zitten.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmser
JanHenk schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:33:

Hier ligt dat toch iets anders. Als Belg spreek ik in mijn geval eerder over een salariswagen. Deze is niet nodig voor mijn werk, maar is een vorm van loon. Dit is uiteraard puur voor fiscale redenen omdat het zowel voor het bedrijf als voor de werknemer veel interessanter is om een wagen te krijgen van de werkgever dan er zelf één te betalen.

Stel dat je een TCO van 800 pm hebt kost dit de werkgever 800 per maand.
Als ze je dit uitbetalen komt dit op 185 werkgeversbijdrage sociale zekerheid, 320 belastingen en 295 netto loon.
Als je met dat geld dan een auto wil kopen zal je hiervoor ongeveer 750 pm + BTW betalen.

De keuze is dan snel gemaakt.
Zelf betaal ik nu ongeveer 150€ per maand netto voor een diesel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31

Dat is niet ongebruikelijk. Bij ons is het 2 jaar geleden een keer geindexeerd maar niet genoeg om in dezelfde klasse te rijden als 10 jaar geleden.

Aan de andere kant: een huidige auto van een klasse lager dan 10 jaar geleden is vaak beter dan een auto van toen. Bijvoorbeeld een huidige Octavia of Focus doet niet onder voor een Passat van toen. Dus het is een beetje moeilijk vergelijken.

Hoogstens de status van de auto die je nu kunt krijgen is lager dan toen. Maar of dat nu zo belangrijk is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
kmser schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:20:
[...]

Hier ligt dat toch iets anders. Als Belg spreek ik in mijn geval eerder over een salariswagen. Deze is niet nodig voor mijn werk, maar is een vorm van loon. Dit is uiteraard puur voor fiscale redenen omdat het zowel voor het bedrijf als voor de werknemer veel interessanter is om een wagen te krijgen van de werkgever dan er zelf één te betalen.

Stel dat je een TCO van 800 pm hebt kost dit de werkgever 800 per maand.
Als ze je dit uitbetalen komt dit op 185 werkgeversbijdrage sociale zekerheid, 320 belastingen en 295 netto loon.
Als je met dat geld dan een auto wil kopen zal je hiervoor ongeveer 750 pm + BTW betalen.

De keuze is dan snel gemaakt.
Zelf betaal ik nu ongeveer 150€ per maand netto voor een diesel.
Maar (even kort door de bocht): bedrijfswagens zijn in Belgie toch voornamelijk bedoeld voor belastingontwijking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
JB schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:54:
[...]

Ik wil geen eigen bijdrage. Dus dan heb je weer een nieuw issue :)
Dat is de vraag. Het blijft een bedrijfsmiddel uiteindelijk.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmser
Frame164 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:26:
[...]

Maar (even kort door de bocht): bedrijfswagens zijn in Belgie toch voornamelijk bedoeld voor belastingontwijking?
Dat is helemaal de bedoeling. Mijn bovenstaande berekening geeft aan hoe interessant dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Dean Martin schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:34:
[...]

Dat is de vraag. Het blijft een bedrijfsmiddel uiteindelijk.
Leuk als je de auto niet privé rijd ;) :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
JB schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:37:
[...]

Leuk als je de auto niet privé rijd ;) :+
Ja, maar daar heeft een werkgever in principe geen boodschap aan toch. Dat was mijn punt.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Dean Martin schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:39:
[...]

Ja, maar daar heeft een werkgever in principe geen boodschap aan toch. Dat was mijn punt.
Dan kun je toch ook vrij lastig gaan zeggen dat je als werkgever niet gaat indexeren? Natuurlijk is het een bedrijfsmiddel maar ik ben dus benieuwd welke werkgevers het aandurven om niet hetzelfde aan te bieden als alles EV moet worden. De huidige markt (IT met name) geeft die mogelijkheden niet, maar wellicht is vraag/aanbod in 2025 heel anders.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
JB schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:42:
[...]

Dan kun je toch ook vrij lastig gaan zeggen dat je als werkgever niet gaat indexeren? Natuurlijk is het een bedrijfsmiddel maar ik ben dus benieuwd welke werkgevers het aandurven om niet hetzelfde aan te bieden als alles EV moet worden. De huidige markt (IT met name) geeft die mogelijkheden niet, maar wellicht is vraag/aanbod in 2025 heel anders.
Is ook persoonlijke voorkeur of zoiets een dealbreaker gaat zijn of niet.
Laat het eerst maar eens zover komen.

Het rekeningrijden is dan struikelblok 2.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Dean Martin schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:44:
[...]

Is ook persoonlijke voorkeur of zoiets een dealbreaker gaat zijn of niet.
Laat het eerst maar eens zover komen.

Het rekeningrijden is dan struikelblok 2.
Absoluut, maar die Belgen hebben er beter over nagedacht zo lijkt :) Mooi systeem.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
JB schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:46:
[...]

Absoluut, maar die Belgen hebben er beter over nagedacht zo lijkt :) Mooi systeem.
Volgens mij heel Europa behalve ons.
Als ik zie wat mijn collega's rijden voor minder geld. :/

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmser
JB schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:47:
[...]

Momenteel is de leasekost van een VW Golg hybride, A3 40TFSIe en een ID.3 58kWh identiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@kmser Voor zover ik het kan vinden zijn in België ook niet alle autokosten aftrekbaar voor het bedrijf, klopt dat?

En jullie bijtelling privégebruik 12% van de cataloguswaarde, klopt dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

kmser schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:49:
[...]

Momenteel is de leasekost van een VW Golg hybride, A3 40TFSIe en een ID.3 58kWh identiek.
Wellicht trekt het ook wel bij maar in de periode dat ik keek, liepen een Tesla 3 en/of Polestar toch wel wat scheef wanneer je alles op "dezelfde manier" aankleed. Waar een D segmenter dik aangekleed prima mogelijk was met 950 euro ex brandstof, gingen de EVs dik over de 1000 euro p.m. heen met LR pakket.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:57
Gister sprak ik nog iemand, gaat voor een Toyota hybride lease omdat volledig elektrisch een stuk meer kost per maand. Lagere brandstof prijs etc zijn voor haar niet belangrijk omdat de baas toch betaald. Toch jammer want ze had best interesse in elektrisch maar op deze manier is het gewoon niet interessant genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmser
JanHenk schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:51:
@kmser Voor zover ik het kan vinden zijn in België ook niet alle autokosten aftrekbaar voor het bedrijf, klopt dat?

En jullie bijtelling privégebruik 12% van de cataloguswaarde, klopt dat ook?
in de basis 5.5%

de formule: benzine: Cataloguswaarde x [5,5 + ((CO2-uitstoot-91) x 0,1)] % x 6/7
Diesel: Cataloguswaarde x [5,5 + ((CO2-uitstoot-75) x 0,1)] % x 6/7
Elektrisch: Cataloguswaarde x 4 % x 6/7

Referentie CO2 waarde wordt jaarlijks aangepast
Het bedrag wordt verminderd met 6 of 8% per jaar dat de wagen oud is met een minimum van 70% van de oourspronkelijke voordeel alle aard.

Referentie: ik heb nu een CLA SB business solution AMG met 143gr CO2 en die kost ongeveer 290€ per maand bruto (dus ongeveer de helft netto).
Ik zal over een paar maand waarschijnlijk een 530e overnemen en die zal ongeveer €200 bruto per maand kosten (100 netto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Janpietertje89 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:59:
Gister sprak ik nog iemand, gaat voor een Toyota hybride lease omdat volledig elektrisch een stuk meer kost per maand. Lagere brandstof prijs etc zijn voor haar niet belangrijk omdat de baas toch betaald. Toch jammer want ze had best interesse in elektrisch maar op deze manier is het gewoon niet interessant genoeg.
Zolang de werknemer die keuze heeft wel ja. Dan moet de werkgever;

- het EV budget opkrikken
- alleen EV toestaan en budget opkrikken (zelfde mogelijkheden)
- alleen EV toestaan zonder budget opkrikken (kleiner gaan rijden of eigen bijdrage slikken)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
kmser schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:59:
[...]

in de basis 5.5%

de formule: benzine: Cataloguswaarde x [5,5 + ((CO2-uitstoot-91) x 0,1)] % x 6/7
Diesel: Cataloguswaarde x [5,5 + ((CO2-uitstoot-75) x 0,1)] % x 6/7
Elektrisch: Cataloguswaarde x 4 % x 6/7

Referentie CO2 waarde wordt jaarlijks aangepast
Het bedrag wordt verminderd met 6 of 8% per jaar dat de wagen oud is met een minimum van 70% van de oourspronkelijke voordeel alle aard.

Referentie: ik heb nu een CLA SB business solution AMG met 143gr CO2 en die kost ongeveer 290€ per maand bruto (dus ongeveer de helft netto).
Ik zal over een paar maand waarschijnlijk een 530e overnemen en die zal ongeveer €200 bruto per maand kosten (100 netto).
Ingewikkelde formule, maar wel leerzaam. Ook bij jullie is er een bijtelling afhankelijk van CO2-uitstoot dus. Alleen dan een stuk minder "grof" dan bij ons.

Hoe zit het met de aftrekbaarheid van de autokosten voor het bedrijf? Volgens mij is daar ook een beperking. Waardoor het uiteindelijk misschien wel op hetzelfde neer komt....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmser
JB schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:57:
[...]

Wellicht trekt het ook wel bij maar in de periode dat ik keek, liepen een Tesla 3 en/of Polestar toch wel wat scheef wanneer je alles op "dezelfde manier" aankleed. Waar een D segmenter dik aangekleed prima mogelijk was met 950 euro ex brandstof, gingen de EVs dik over de 1000 euro p.m. heen met LR pakket.
Hier in België zijn de hybrides en ICE wagens serieus duurder geworden in het begin van het jaar wegens het kelderen van de restwaarde. Ondertussen zijn de EVs ook veel duurder geworden wegens prijsverhogingen.

Ik hou momenteel alleen prijzen bij van hybrides en EVs, niet van conventionele ICE wagens want die passen niet in ons TCO budget.
Waar een CLA250e met wat opties in november paste in een TCO van 755pm is die wagen nu 1020pm.
BMW i4 40e met 10k aan opties had in november een TCO van 840, nu 1110pm.

De Polestar 2 is van 855pm in november naar 986pm (maar hier zijn bepaalde opties niet meer verkrijgbaar.

Bij de Tesla model 3 was er in feb een TCO van 867 en in het begin van deze maand was dat 1011.

Volvo XC40 T5 hybride full option was <820pm en is nu 1020pm.

Mijn TCO kosten zijn gebaseerd op 40k per jaar en 4 jaar met de belgische aftrekbaarheid voor deze wagens: 97-100% op zowel leasingkost als brandstof, excl BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmser
JanHenk schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:07:
[...]

Ingewikkelde formule, maar wel leerzaam. Ook bij jullie is er een bijtelling afhankelijk van CO2-uitstoot dus. Alleen dan een stuk minder "grof" dan bij ons.

Hoe zit het met de aftrekbaarheid van de autokosten voor het bedrijf? Volgens mij is daar ook een beperking. Waardoor het uiteindelijk misschien wel op hetzelfde neer komt....
De aftrekbaarheid wordt serieus aangepast. Momenteel (of volgend jaar) gaan ICE wagens van ongeveer 50% naar 0% voor nieuwe wagens. Dat volg ik niet echt.

Wij opteren als bedrijf voor wagens met een CO2 uitstoot van <50gr/km. die zijn voorlopig minstens 97% aftrekbaar en de brandstof ook. vanaf ongeveer 40gr of lager is de wagen 100% aftrekbaar en de brandstof ook. In een TCO berekening betekent dit dat je 25% van de kosten terug krijgt wegens 25% venootschapsbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-06 13:17
Ik heb voor m'n werknemer een zakelijke lease auto via Leaseplan. 60 maanden waren verstreken en nu een nieuw contract getekend voor een nieuwe lease auto. 2,5 maand later werd de auto al geleverd (ze hadden al een batch ingekocht ofzo) maar was m'n leasetarief ineens 17 euro p/m duurder (3%).

Ik natuurlijk bellen waarom het tarief anders is dan het getekende contract en ze zeiden dat dit kwam door de stijging van de ECB rente. Ze mogen dan het leasetarief aanpassen. Klinkt in mijn ogen natuurlijk als complete bullshit... maar goed, het is een zakelijke overeenkomst en je kan best veel in de algemene voorwaarden zetten. Dus ik vroeg om een specificatie van de berekening maar die wilde hij niet geven omdat het een gesloten calculatie betreft dus hij hoeft daar niets over door te geven. Dat is toch vreemd? Ze mogen zomaar de prijs verhogen zonder daar iets over te kunnen aantonen?

Terwijl 4 jaar terug de ECB rente daalde en ik geen daling in mijn leasetarief zag :') Iemand anders dit soort praktijken ook meegemaakt?

Facts don't care about your feelings

Pagina: 1 ... 36 ... 57 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1