Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 37 ... 57 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmser
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-04-2024
Op zich is dit niet onlogisch.

Maar:
De kredietkost is geen 3% verhoogd.
De kredietkost maakt maar een klein deel uit van de kost.

Als deze verhoging omwille van de renteverhoging zou zijn zou dit niet meer dan 0,1 à 0,2% mogen zijn.

Transparantie zou abnormaal zijn. De fleetmanager ken de contracten en overeenkomsten meestal beter.

In mijn branche zijn er voor contracten formules afgesproken voor prijsherzieningen. Deze kunnen in het contract staan van grote dossiers en voor andere staat dit in de kleine letters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-06 22:37
bruno_de_eend schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:28:
Ik heb een vraag. Ik heb van mijn nieuwe werkgever een indicatie budget + mogelijke eigen bijdrage gekregen en ik zat al een beetje het een en ander te configureren online. Maar hoeverre is bijv de berekening van DirectLease correct? (kan het heel erg afwijken of zitten ze aardig dichtbij?)

Als ik namelijk een van de bijtelling calculators gebruik waar ik oa mijn bruto jaarloon moet vermelden kom ik namelijk veel hoger uit qua kosten :(
De berekening voor bijtelling negeer ik @ directlease. Beter is het om de bruto/netto rekentool te gebruik van Visma/Raet, zie je veel beter wat het effect is. Directlease is verder wel netjes met de fiscale waarde (ook als je gaat klikken, qua opties)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-06 21:07

Don Quijote

El Magnifico

Ik herken wel dat de leaseregeling door de stijgende kosten en regels versobert. Vijf jaar geleden leasde ik een Tesla Model S ruim binnen mijn budget. Nu het tijd was te verlengen schrok ik mij kapot, een Tesla model 3 kon nog net maar ging mij per maand meer kosten. Een Model S was ruim buiten budget. Een golfje paste ook nog wel…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Griffin schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:05:
[...]

Gaan een beetje offtopic zo... maar als jij te laat remt en dus een kop-staart botsing hebt (of bijv. tijdens achteruit rijden een paaltje over het hoofd ziet)... hoezo moet de werkgever daar dan voor betalen?
De eerste hit die ik zo tegenkom geeft dit eigenlijk al wel mooi weer: https://www.vzr.nl/nieuws...ten_onrechte_eigen_risico
De afhandeling van het eigen risico tijdens een schadegeval is één van de hoofdstukken uit een autoregeling. In 60% van alle autoregelingen wordt het eigen risico van een schade tijdens werktijd onterecht doorbelast wordt aan de werknemer. Dit is rechtstreeks in strijd met artikel 7:661 van het Burgerlijk Wetboek. Hierin staat dat de werknemer bij schade tijdens werktijd geen eigen risico dient te betalen. Behalve als er sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid.
Dan kom je dus uit op wat is opzet of bewuste roekeloosheid. Deze discussie van je werkgever proberen te winnen (al dan niet terecht) is natuurlijk slecht voor de arbeidsrelatie. Maar een normale particuliere WA-autoverzekering hoeft ook niet uit te keren bij 'opzet of bewuste roekeloosheid'. Maar toch doen ze dat wel als je op de snelweg een kop-staartbotsing hebt waarbij je mogelijk te dicht op je voorganger zit. En het paaltje wordt ook gewoon vergoed bij een allrisk-autoverzekering.
Zolang de kilometers zakelijk gereden zijn (ik heb wel eens gelezen dat men dan dezelfde richtlijn gebruikt als de belastingdienst om het kader 'wat zijn zakelijke kilometers' te duiden) én je dus niet van opzet of bewuste roekeloosheid kan spreken mag de werkgever geen eigen risico inhouden.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:14
Blijft een wat lastig verhaal. Hoe doe je het bijvoorbeeld met schades waar de oorsprong niet van bekend is? Bij ons doen ze gelukkig niet zo moeilijk. Tenzij je elke week schade hebt. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-06 23:08

Oekol

waka waka hey hey

Bij ons doen ze ook niet moeilijk en schades die je in de baas zijn tijd rijdt is sowieso voor de baas zonder eigen risico. Enige wat je daar voor moet doen is bij bestelling de laagst mogelijke ER kiezen. We hebben wel eens een collega gehad die in de eerste 20 meter zijn nieuwe auto total loss reed. Heeft geen cent moeten betalen en is nog steeds onze collega. We lachen er smakelijk om, hij zelf iets minder.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-05 22:26

ScreamGT

joejoe

Hier mag eventueel gekozen worden voor een jong gebruikte auto. Max 10k op de teller.

Als ik een auto uit 2021 kies, gelden daar dan ook de bijtellingsregels voor mij uit dat jaar? En hoe zit dat bijvoorbeeld met een import. Voor 2021 is 12% over 40k catalogus en de rest 22% als ik mijn huiswerk goed heb gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:29
@ScreamGT Die verlaagde bijtelling is alleen voor volledig elektrische (of waterstof) auto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:13

PeaceNlove

Deugleuter

@ScreamGT
Voor import geldt de datum van de eerste te naam stelling binnen de EU voor het bijtellingstarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimi-Alonso
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik heb voor het eerst een leaseauto en heb wat vragen over bijtelling.

Wanneer betaal ik de bijtelling? Ik begrijp dat het bruto wordt opgeteld bij mijn loon. Moet ik dan 1x per jaar de bijtelling storten naar de belastingdienst? Gaan er verder nog dingen veranderen in mijn belastingaangifte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CL9
  • Registratie: September 2015
  • Nu online

CL9

Kimi-Alonso schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:32:

Wanneer betaal ik de bijtelling? Ik begrijp dat het bruto wordt opgeteld bij mijn loon. Moet ik dan 1x per jaar de bijtelling storten naar de belastingdienst? Gaan er verder nog dingen veranderen in mijn belastingaangifte?
Je betaalt de bijtelling per maand met jouw salaris. Dit wordt automatisch verrekend door je werkgever, dus je hoeft zelf niets te doen. Op je loonstrook vind je straks de verrekening van je bijtelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:30

Heb je wel zelf de auto gekozen zodat je weet wat de bijtelling gaat zijn? Of wordt er een standaard auto aangeboden en ben je op de hoogte van de bijtelling? Niet dat je van een koude kermis thuiskomt als je je loonstrook voor de eerste keer ziet. ;)

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Grannd

da Granndest

Voor de belastingaangifte gebruik je gewoon de gegevens van je jaaropgave van je werkgever (of je checkt of die door de BD al standaard goed zijn ingevuld), hoef je verder niet specifiek naar om te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:39

rammes

koekebakker 1e klas

Ik heb ergens gelezen dat eigengemaakte kosten (tolpoortjes buitenland/tanken etc.) afgetrokken kunnen worden van de bijtelling. Ik wil dit ook eens bij mijn werkgever neerleggen. Heeft iemand daar tips/leesvoor van?

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
rammes schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:08:
Ik heb ergens gelezen dat eigengemaakte kosten (tolpoortjes buitenland/tanken etc.) afgetrokken kunnen worden van de bijtelling. Ik wil dit ook eens bij mijn werkgever neerleggen. Heeft iemand daar tips/leesvoor van?
Een klein deel maar. BTW voordeel volgens mij. Maar niet volledig in ieder geval.

https://www.rtlnieuws.nl/...aal-aftrek-bijtelling-tol

[ Voor 12% gewijzigd door Rivanov op 05-08-2022 16:13 ]

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Rivanov schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:12:
[...]

Een klein deel maar. BTW voordeel volgens mij. Maar niet volledig in ieder geval.
ok. thnx. onze "finance"afdeling is niet zo meewerkend dus ik moet het goed uitwerken voordat ik het zo bij ze neer leg

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Grannd

da Granndest

Parkeer- tol- en tankkosten die niet met de tankpas (kunnen) worden betaald kan je toch gewoon declareren en dan teruggestort krijgen (als het zakelijke kosten zijn geweest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Grannd schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:13:
Parkeer- tol- en tankkosten die niet met de tankpas (kunnen) worden betaald kan je toch gewoon declareren en dan teruggestort krijgen (als het zakelijke kosten zijn geweest).
Ik bedoel dit;
Brandstofkosten
Als de werknemer van plan is deze zomer met de auto van de zaak op vakantie te gaan, is het goed om te weten dat hij in sommige gevallen de brandstofkosten in het buitenland van de bijtelling mag aftrekken.

Brandstofkosten op vakantie uit eigen zak betalen, klinkt helemaal niet gek. Toch zijn er mogelijkheden om deze kosten te verminderen. Tankkosten die je buiten Nederland maakt, mogen namelijk van de bijtelling worden afgetrokken. Wel is er één voorwaarde: het moet van tevoren schriftelijk zijn overeengekomen met je werkgever. Het loopt via de salarisadministratie en daar kan de werknemer dan zijn bonnetjes inleveren. Let er hierbij wel op dat op jaarbasis je te betalen bijtelling niet onder € 0,00 uitkomt.
https://www.salarisvanmor...E2%82%AC%200%2C00%20komt.

Ik zou het doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31

Zoals al gezegd wordt dat door je werkgever ingehouden van je salaris. Maar staat niet in de leaseovereenkomst die je hebt met je werkgever hoe het financieel geregeld wordt? Normaal staat daar een clausule in waarin je als werknemer toestemming geeft aan je werkgever om de kosten in te houden van je salaris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:20

Crazy D

I think we should take a look.

Frame164 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 12:36:
[...]

Zoals al gezegd wordt dat door je werkgever ingehouden van je salaris. Maar staat niet in de leaseovereenkomst die je hebt met je werkgever hoe het financieel geregeld wordt? Normaal staat daar een clausule in waarin je als werknemer toestemming geeft aan je werkgever om de kosten in te houden van je salaris.
Volgens mij is het vrij standaard dat het ingehouden wordt. Het is een salaris component. Net als toeslagen (weekendtoeslag of zo), ik heb iig nooit gehoord dat het niet werd ingehouden van het maandelijkse salaris.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:35
Er zitten wel wat haken en ogen aan, maar het is inderdaad mogelijk. Het gaat dus om privékosten die je maakt met je leaseauto, maar die niet vergoed worden door je werkgever. De werkgever kan die kosten van je bijtelling halen, waardoor je er netto op vooruit gaat.

Voorbeelden zijn inderdaad in het buitenland tanken, parkeerkosten, wasbeurten en tol.

Belangrijk is dus dat je dit in de autoregeling (of een andere schriftelijke overeenkomst) laat opnemen, want het moet expliciet benoemd zijn dat jij kosten betaald die verband houden met privé gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Je betaalt de bijtelling nooit. Je moet inkomstenbelasting betalen over het bijgetelde bedrag. Dit moet de werkgever verwerken in de loonheffing. Dit wordt dus automatisch ingehouden op je salaris.

Uitzonderingen:
  • je rijdt minder dan 500 km per jaar prive met de leaseauto, je houdt een kilometerregistratie bij en je hebt een verklaring geen privegebruik aangevraagd bij de belastingdienst en ingeleverd bij je werkgever. Je werkgever doet dan niks met de bijtelling (je hoeft er geen belasting over te betalen)
  • je maakt zelf kosten die verband houden met de privegebruik van de auto en waarvan je met je werkgever hebt afgesproken dat je die mag opvoeren. Die worden dan eerst van de bijtelling afgehaald, waardoor je daarover geen inkomstenbelasting hoeft te betalen
  • (zeldzaam) je kunt aantonen dat jouw voordeel van het privegebruik minder is dan de bijtelling, je bijtelling wordt dan lager, waardoor je minder belasting hoeft te betalen

[ Voor 6% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 06-08-2022 13:53 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimi-Alonso
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Thanks allemaal. Mijn vragen rondom bijtelling zijn nu beantwoord. Heb inmiddels voorbeeldberekeningen van de werkgever en het wordt inderdaad ingehouden op m'n rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Kimi-Alonso schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 14:29:
Thanks allemaal. Mijn vragen rondom bijtelling zijn nu beantwoord. Heb inmiddels voorbeeldberekeningen van de werkgever en het wordt inderdaad ingehouden op m'n rekening salaris.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pipita
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-05 16:23
Hi allemaal,

Ik stap binnenkort over naar een nieuwe werkgever. Ik heb momenteel bij mijn huidige werkgever nog een bestelling van een Seat Leon staan sinds december 2021. De verwachting is dat deze pas januari 2022 word uitgeleverd. Weten jullie wat rechten zijn bij annuleren van deze auto (o.a. ivm uitgestelde levertijd en nieuwe baan)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@Pipita Wat staat er in je contract en wat zegt je werkgever? Het is voor ons alleen maar raden zonder deze informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-05 19:32

Superbeagle

Always smile

@Pipita Dat staat als het goed is in jouw leaseautoregeling. In sommige staat dat je een eventuele eigen bijdrage direct dient te voldoen in geval van zelf beëindigen arbeidsovereenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pipita
In mijn contract staat dat verschuldigde bedragen worden ingehouden van mijn salaris. Ik vermoed dat de leaseamaatschappij (Prolease) administratiekosten in rekening brengt naar mijn werkgever vanwege de annulering. De vraag is even, welk recht heb je al consument omdat de auto al meermaals is uitgesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Kun je de auto niet mee overnemen naar je nieuwe werkgever?

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Ik zou zeggen bel Prolease en vraag of de bestelling bij de dealer geannuleerd kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Pipita schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:16:
De vraag is even, welk recht heb je al consument omdat de auto al meermaals is uitgesteld?
Je bent geen consument, zelfs helemaal geen partij voor de leasemaatschappij. Je werkgever heeft de auto besteld en dat is een zakelijke overeenkomst tussen je werkgever en Prolease.
Superbeagle schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:46:
Ik zou zeggen bel Prolease en vraag of de bestelling bij de dealer geannuleerd kan worden.
@Pipita is geen partij voor Prolease, dat is de werkgever (wagenparkbeheerder).

Dus je werkgever vragen wat ze voor je kunnen doen mbt de auto.

[ Voor 4% gewijzigd door jongetje op 08-08-2022 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
jongetje schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:55:
[...]

Dat snap ik, maar dat zal wel gevoelig liggen op het moment dat je je ontslag nog niet kenbaar hebt gemaakt...

Dus ik snap dat je van tevoren probeert in te schatten wat de gevolgen ervan zijn.

@Pipita Je moet als werknemer eigenlijk alleen kijken naar jouw eigen afspraken met je werkgever. De rest is (in beginsel) niet belangrijk...

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
JanHenk schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:19:
[...]

Dat snap ik, maar dat zal wel gevoelig liggen op het moment dat je je ontslag nog niet kenbaar hebt gemaakt...

Dus ik snap dat je van tevoren probeert in te schatten wat de gevolgen ervan zijn.

@Pipita Je moet als werknemer eigenlijk alleen kijken naar jouw eigen afspraken met je werkgever. De rest is (in beginsel) niet belangrijk...
Ik zou die gevolgen neerleggen bij de nieuwe werkgever. Met name in deze tijden....

Het is koffiedik kijken zo. Ik had een Q4 in bestelling. Dat duurde te lang en ik wilde ervanaf. Dat kon maar zou 10% van de aankoopprijs kosten. Uiteindelijk ben ik bij dezelfde dealer wel gratis kunnen switchen naar een e-tron. Zo zijn er ook weer andere die aangeven gratis te kunnen annuleren.

Dus eigenlijk kom je er alleen achter door te bellen.

[ Voor 24% gewijzigd door Dean Martin op 08-08-2022 15:24 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

jongetje schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:55:
@Pipita is geen partij voor Prolease, dat is de werkgever (wagenparkbeheerder).

In mijn gebruiksovereenkomst staat letterlijk:

‘Mijn werkgever’ en in deze vertegenwoordigd door ‘LM’

Je bent dus weldegelijk partij met de lm die jouw werkgever vertegenwoordigt.

De LM is in deze ook eerste aanspreekpunt.

[ Voor 4% gewijzigd door Superbeagle op 08-08-2022 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Superbeagle schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:25:
[...]

In mijn gebruiksovereenkomst staat letterlijk:

‘Mijn werkgever’ en in deze vertegenwoordigd door ‘LM’

Je bent dus weldegelijk partij met de lm die jouw werkgever vertegenwoordigt.
Dat kan een afspraak zijn, maar dat hoeft natuurlijk niet.

Daarom zeg ik, in beginsel is je werkgever de enige partij. Maar die kan er dus ook de leasemaatschappij erbij betrekken c.q. gevolgen van bepaalde handelingen bij de werknemer neerleggen. Maar daar ben je dan ook specifiek akkoord mee gegaan.

Dus die gebruikersovereenkomst / autoleaseregeling is waar je als eerste naar moet kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Mijn werkgever zegt "succes met je nieuwe baan, de auto neem je mee (zakelijk of omzetten naar private lease) of koop je af". Er zijn ook (vaak de grotere) werkgevers die juist de auto niet mee laten nemen omdat ze die in de pool willen hebben. Maar we kunnen hier eindeloos over discussiëren maar er is maar 1 iemand die op alle vragen antwoord kan geven en dat is de werkgever. Tenzij al duidelijk is dat je de auto kunt achterlaten zonder kosten of je nieuwe werkgever bereid is om hem over te nemen. Elke andere optie zul je via de wagenparkbeheerder moeten doen. Maar als je toch al weg wilt is dat niet zo erg toch? Ze gaan je echt niet ontslaan omdat je ergens anders solliciteert. Hoogstens krijg je opeens een aanbod vanuit je huidige werkgever. En als ze je wel ontslaan is het probleem met de auto opgelost 😉.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pipita
Dean Martin schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:34:
Kun je de auto niet mee overnemen naar je nieuwe werkgever?
Kan, maar budgetten liggen daar hoger.

In de leaseautoovereenkomst staat verder niks vermeld over het annuleren van een bestelling van de auto.

Ik heb het inderdaad al bespreekbaar gemaakt met mijn nieuwe werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Pipita schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:02:
[...]

Kan, maar budgetten liggen daar hoger.
De vraag is of je daarom een andere auto wilt rijden? Betekend ook meer bijtelling, tenzij je graag groter/luxer wilt rijden en dat ervoor over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pipita
Ik ben een autoliefhebber dus heb het er inderdaad voor over om maximaal te gaan met mijn leasebudget. Daarbij ook een flinke stap in salaris kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Toen ik eind vorig jaar overstapte naar mijn huidige werkgever hebben ze mijn leaseauto die ik op dat moment reedt (Seat Leon uit 2021) overgenomen en mocht ik gewoon direct een nieuwe bestellen via hun. Ook met een véél ruimer budget (met dito salaris). ;)

De Seat doet nu dienst als poolauto, maar staat al maanden stil onder in de parkeergarage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:41
Na 5 jaar loopt mijn auto in november ook uit contact. Waar ik eerder altijd erg vrolijk werd bij het uitzoeken van een nieuwe auto ben ik nu toch wel geschrokken van de stijging qua levertijden én prijzen.

Voor de beeldvorming. Ik rijd nu een Megane Estate; mocht ik nu dit model opnieuw leasen (het huidige model bestaat nog met kleine wijzigingen) ga ik ruwweg ~100 euro meer betalen per maand.

Dit terwijl onze budgetten per schaal eerder al omhoog zijn bijgesteld, het een benzine auto betreft ipv diesel en ik hoger ben ingeschaald (=meer budget).

Ik heb de mogelijkheid gekregen om het bestaande contract van mijn auto nog 1 jaar te verlengen. De auto voldoet eigenlijk nog prima en rij hem vrij goedkoop.

Maar wat is nu wijsheid in de automarkt?

Het is natuurlijk glazen bol kijken. Ik kan een jaartje wachten en hopen dat de prijzen wat stabiliseren (en zelfs zakken) en mogelijk wordt de leaseregeling qua prijs nog geïndexeerd. Daarnaast zit ik inc. een nieuwe bestelling volgend jaar tegen een 'wachttijd' aan te kijken van 1,5 tot 2 jaar.

Andersom is na 5 jaar een andere auto kiezen ook een privilege: ik zou graag een automaat willen met adaptive cruise control.

[ Voor 9% gewijzigd door Dix0r op 08-08-2022 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-05 22:11

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Dix0r schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 17:00:
Na 5 jaar loopt mijn auto in november ook uit contact. Waar ik eerder altijd erg vrolijk werd bij het uitzoeken van een nieuwe auto ben ik nu toch wel geschrokken van de stijging qua levertijden én prijzen.

Voor de beeldvorming. Ik rijd nu een Megane Estate; mocht ik nu dit model opnieuw leasen (het huidige model bestaat nog met kleine wijzigingen) ga ik ruwweg ~100 euro meer betalen per maand.

Dit terwijl onze budgetten per schaal eerder al omhoog zijn bijgesteld, het een benzine auto betreft ipv diesel en ik hoger ben ingeschaald (=meer budget).

Ik heb de mogelijkheid gekregen om het bestaande contract van mijn auto nog 1 jaar te verlengen. De auto voldoet eigenlijk nog prima en rij hem vrij goedkoop.

Het is natuurlijk glazen bol kijken. Ik kan een jaartje wachten en hopen dat de prijzen wat stabiliseren (en zelfs zakken) en mogelijk wordt de leaseregeling qua prijs nog geïndexeerd. Daarnaast zit ik inc. een nieuwe bestelling volgend jaar tegen een 'wachttijd' aan te kijken van 1,5 tot 2 jaar.

Andersom is na 5 jaar een andere auto kiezen ook een privilege: ik zou graag een automaat willen met adaptive cruise control.
Had zo mijn reactie kunnen zijn ;). Ik rij ook een megane estate van 5jr oud en die gaat er ook in november uit. Ook ik ben erg geschrokken van de hoge prijzen en wat dit dus ook doet met je bijtelleling. Een beetje auto kost gewoon 40k.
Oh en ook ik kijk nu naar een automaat :)

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@Dix0r Als je meer auto voor je budget wil, kan je het beste een verlenging aanvragen. Momenteel is echt iedereen van keten een "voorschot" aan het nemen, waardoor de prijzen hard omhoog gaan.

Je hebt momenteel de pech van 4 gebeurtenissen die wereldwijd invloed hebben (COVID-19, logistiek systeem dat een zooitje is, conflict Rusland - Oekraïne & falende Just-in-Time in de chipsector)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theflying
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:32
** Het is niet toegestaan producten aan te bieden op het forum. Dat mag in dit geval op Vraag & Aanbod overig of op een ander platform. **

[ Voor 88% gewijzigd door Taro op 08-08-2022 20:44 ]

Theflying

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
martinvdm schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 19:02:
[...]

Had zo mijn reactie kunnen zijn ;). Ik rij ook een megane estate van 5jr oud en die gaat er ook in november uit. Ook ik ben erg geschrokken van de hoge prijzen en wat dit dus ook doet met je bijtelleling. Een beetje auto kost gewoon 40k.
Oh en ook ik kijk nu naar een automaat :)
Dan ben ik wel benieuwd wat jouw afwegingen zijn, mag je ook nog verlengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
D_Jeff schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 19:13:
@Dix0r Als je meer auto voor je budget wil, kan je het beste een verlenging aanvragen. Momenteel is echt iedereen van keten een "voorschot" aan het nemen, waardoor de prijzen hard omhoog gaan.

Je hebt momenteel de pech van 4 gebeurtenissen die wereldwijd invloed hebben (COVID-19, logistiek systeem dat een zooitje is, conflict Rusland - Oekraïne & falende Just-in-Time in de chipsector)
Klopt.

Het lijkt me aannemelijker dat volgend jaar rond deze tijd de prijzen wat gestabiliseerd zijn (of misschien nog wel iets gestegen).

Er is dan wel voorraad / snellere levering en wellicht is er een dealtje te maken met accessoires/opties. Ik vrees alleen niet goedkoper. Maar dan kan ik net zo goed nu wél bestellen.. En tsja, dan 'bespaar' ik dus niet een jaar op de kosten.

Het lijkt overigens overal (elke markt) hetzelfde, of je nu boodschappen doet of in de supermarkt of een nieuwe fiets koopt. Wanneer je iets wilt (c.q. grotere investering) wordt je geconfronteerd met prijsstijgingen ~ +10%. Alleen iedereen wordt ermee op een ander moment geconfronteerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Dix0r op 08-08-2022 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
@Dix0r Wel wil ik je nog 1 ding meegeven: Mocht je een lager tarief hebben dan 22/25%, dan gaat deze terug naar 22/25 (vanaf het moment dat de auto op kenteken gezet is +60 maanden/5jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
D_Jeff schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:15:
@Dix0r Wel wil ik je nog 1 ding meegeven: Mocht je een lager tarief hebben dan 22/25%, dan gaat deze terug naar 22/25 (vanaf het moment dat de auto op kenteken gezet is +60 maanden/5jaar)
Ah dat wist ik niet!

Na november is mijn lease periode van 5 jaar/60 maanden voorbij. Heb altijd 22% afgerekend, dus dat zou zo blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-05 22:11

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Dix0r schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:29:
[...]

Dan ben ik wel benieuwd wat jouw afwegingen zijn, mag je ook nog verlengen?
Nee ik mag helaas niet verlengen. Ik kijk op dit moment naar de Renault Arkana, de Skoda Karoq, en evt stations of elektrisch, zoals de Megane e-tech, maar ik ben er echt nog niet uit. Mede door de hoge prijzen en lange levertijden.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:34
Ik ben aan het rekenen voor een nieuwe auto en kom tot de conclusie dat nieuw kopen goedkoper is dan lease.

of doe ik iets veerkeerd?

ik wil een Tesla Model Y Plaid met alle opties:

Aanschaf: 85.000€
Km: 135.000 (27.000 p/j)
duur: 5 jaar

Kosten lease:

Bijtelling 2023: =16%*30.000+22%*(55.000) = € 16.900

Netto kosten = 16.900 * 49,5% * 5 jaar = €41.828

Eigen bijdrage 0 (als ik goed onderhandel)

Kosten privé:

totale kosten volgens ANWB kosten calculator: 0.626 per km = € 58.514

Reiskosten vergoeding: 0.21*75% zakelijk = € 21.263

Totale kosten privé = €37.251

Bijdragen afzien van lease auto: 0 (als ik slecht onderhandel)

Of doe ik iets verkeerd? de ANWB lijkt alles mee te nemen met restwaarde, verzekering, banden etc en is volgens mij zelfs aan de dure kant omdat ik verwacht 85% van de stroom uit eigen panelen te halen ipv van inkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-05 10:56
The_Woesh schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:34:
Ik ben aan het rekenen voor een nieuwe auto en kom tot de conclusie dat nieuw kopen goedkoper is dan lease.

of doe ik iets veerkeerd?

ik wil een Tesla Model Y Plaid met alle opties:

Aanschaf: 85.000€
Km: 135.000 (27.000 p/j)
duur: 5 jaar

Kosten lease:

Bijtelling 2023: =16%*30.000+22%*(55.000) = € 16.900

Netto kosten = 16.900 * 49,5% * 5 jaar = €41.828

Eigen bijdrage 0 (als ik goed onderhandel)

Kosten privé:

totale kosten volgens ANWB kosten calculator: 0.626 per km = € 58.514

Reiskosten vergoeding: 0.21*75% zakelijk = € 21.263

Totale kosten privé = €37.251

Bijdragen afzien van lease auto: 0 (als ik slecht onderhandel)

Of doe ik iets verkeerd? de ANWB lijkt alles mee te nemen met restwaarde, verzekering, banden etc en is volgens mij zelfs aan de dure kant omdat ik verwacht 85% van de stroom uit eigen panelen te halen ipv van inkopen.
op welke som kom je uit als je minder km rijd (ook zakelijk) of juist meer prive?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@The_Woesh Het kan best kloppen. Er zijn twee factoren die een nieuwe elektrische auto van de baas onvoordeliger maken dan voorheen:
1. De bijtelling is echt stevig aan het worden; de korting is er gaandeweg nagenoeg helemaal afgegaan (het is ook wel eens gekscherend de 'tesla-tax' genoemd, hetgeen hier wel toepasselijk is..).
2. De restwaarde van elektrische auto's wordt behoorlijk hoog ingeschat ten opzichte van de cataloguswaarde, dus lagere afschrijvingskosten ten opzichte van cataloguswaarde.

Beide factoren maken privé bezit steeds wat aantrekkelijker ten opzichte van de zakelijke auto met bijtelling privégebruik.

Paar kleine kanttekeningen;
- Waar rekent ANWB mee qua kosten van kapitaal;
- ANWB rekent zonder wegenbelasting, het is nog maar de vraag of dit zo blijft;
- Hoe zit het met meer/minder kilometers zowel zakelijk als privé. De kilometervergoeding van de werkgever is niet dekkend ten opzichte van de meerkosten per kilometer. Oftewel, hoe zeker ben je van de kilometrages en wat als dit andersom is. Wat dat betreft zou ik altijd vragen om een 'mobiliteitsbudget' met eventueel een kleine aanvullende vergoeding per kilometer.

Kortom, met privébezit loop je gewoon meer risico (zowel naar boven als naar beneden). Het kan ook zeker voordeliger uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
koentjuh1987 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:52:
[...]

Op welke som kom je uit als je minder km rijd (ook zakelijk) of juist meer privé?
Als ik 27.000 per jaar met 50% zakelijk rij komt ik uit op € 14.175 km vergoeding.

Totale kosten privé zijn dan 44.339 en is lease dus goedkoper.

Dit is niet zo realistisch want ik ga niet ineens minder zakelijk rijden en juist meer privé.

Als ik 20.000 per jaar ga rijden met nog steeds 75% zakelijk wordt mijn afschrijving hoger en vergoeding lager. kan heb ik totale kosten € 42,854 en dus iets duurder dan lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
JanHenk schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 11:15:
@The_Woesh
Paar kleine kanttekeningen;
- Waar rekent ANWB mee qua kosten van kapitaal;
- ANWB rekent zonder wegenbelasting, het is nog maar de vraag of dit zo blijft;
- Hoe zit het met meer/minder kilometers zowel zakelijk als privé. De kilometervergoeding van de werkgever is niet dekkend ten opzichte van de meerkosten per kilometer. Oftewel, hoe zeker ben je van de kilometrages en wat als dit andersom is. Wat dat betreft zou ik altijd vragen om een 'mobiliteitsbudget' met eventueel een kleine aanvullende vergoeding per kilometer.
@JanHenk : bedankt. Omdat elektrische auto's duurder zijn in aanschaf en goedkoper in gebruik maar bijtelling gebaseerd is op de aanschafwaarde had ik ook al geconcludeerd dat het een nadelige trend was voor lease.

ANWB: rekent met 0,05% misgelopen rente inkomsten. Natuurlijk maakt het nogal uit of je het geld gewoon op de bank hebt of dat je moet financieren. Als je het geld hebt dan kan je ook nog rekenen met minder box 3 belasting. Als je het geld niet hebt en je moet financieren dan moet je die kosten uiteraard erbij optellen.

Wegenbelasting zou na 2024 inderdaad omhoog kunnen. Dat zijn extra kosten en nadelig voor de restwaarde. De lease kosten zouden trouwens ook omhoog kunnen als belastingen verhoogd worden als daar een clausule voor is. Dan hangt het vervolgens af van je werkgever of je ineens eigen bijdrage moet betalen.

Verder is de € 0,21, en vanaf 2024 € 0,23 niet dekkend voor de totale kosten maar juist wel de meerkosten.
Hoe meer km ik kan declareren hoe voordeliger het word ook al worden de totale kosten niet gedekt.

Maar je hebt helemaal gelijk, privé is gewoon meer risico.

[ Voor 6% gewijzigd door The_Woesh op 09-08-2022 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14:17
Vraagje over minder heffingskorting door een lease-auto, situatie:

In de rekentool op berekenhet wilde ik de kosten van een eventuele lease-auto even checken met de opgegeven kosten in Alphabet.

Gegevens zijn:

Jaarinkomen: €60k
Waarde auto (EV): €53k

Eigen bijdrage: €185
Fiscale bijtelling: €7.618

Voor de netto maandelijkse kosten worden in de tool de fiscale bijtelling en eigen bijdrage meegenomen, wat logisch is. Maar er komt ook een maandelijkse mindering in heffingskorting van €75 overheen waardoor het totaal op €496 komt in de berekenhet tool terwijl ik binnen het Alphabet portal op €409 kom.

Mijn vraag is:

Wanneer ik jaarinkomen en fiscale bijtelling per jaar bij elkaar optel kom ik op €67.618 belastbaar inkomen. Dan is er toch nog helemaal geen sprake van een mindering in heffingskorting?

Ik was in de veronderstelling dat dit pas een issue zou worden vanaf €69.398

PS: Uit mijn ervaring met Tweakers weet ik dat mensen gaan zeggen 'Waarom zou je zo'n dure auto leasen' met dat salaris. Wel: de kosten deel ik met mijn vrouw en omdat het onze enige auto is moet hij wel ruim genoeg zijn. Daarnaast moet ik verplicht een EV rijden van bepaalde merken, tikt ook aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14:17
Dit ontgaat mij. De grens voor €0 heffingskorting is toch € 69.398?

Daar kom ik niet in terecht en in de groep 21.318 tot € 69.398 zat ik al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Louislouislouis schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:02:
[...]

Daar vind de afbouw dus juist plaats. Het gaat bij 21318 van de max naar nul bij 69398.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Louislouislouis schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:02:
[...]

Wat @Inspired zegt.

Het marginale IB-tarief is doorgaans 50%.

De eerste schijf in de inkomstenbelasting is ~37%, echter komt daar voor werkenden nog de afbouw van de arbeidskorting (5,86%) en afbouw algemene heffingskorting (6%) overheen. Effectief is je marginale IB-tarief dus 49%.

Kom je in de volgende schijf terecht is deze eerst nog wat hoger (49,5%) plus afbouw arbeidskorting (5,86%) is dus ~55%. Dit geldt in de categorie € 70K tot 109K. Boven de 109K zijn alle heffingskortingen nihil en is je marginale tarief slechts 49,5%.

Rekentools van leasemaatschappijen bedriegen je. Of onze overheid, het is maar net hoe je het bekijkt... Leasemaatschappijen adverteren altijd met "netto bijtelling vanaf xxx" en berekenen dat tegen 37%, maar dat is in de praktijk nooit het geval, je zit altijd om en nabij de 50%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:04

Fab1Man

Live life to the fullest

JanHenk schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:34:
[...]

Wat @Inspired zegt.

Het marginale IB-tarief is doorgaans 50%.

De eerste schijf in de inkomstenbelasting is ~37%, echter komt daar voor werkenden nog de afbouw van de arbeidskorting (5,86%) en afbouw algemene heffingskorting (6%) overheen. Effectief is je marginale IB-tarief dus 49%.

Kom je in de volgende schijf terecht is deze eerst nog wat hoger (49,5%) plus afbouw arbeidskorting (5,86%) is dus ~55%. Dit geldt in de categorie € 70K tot 109K. Boven de 109K zijn alle heffingskortingen nihil en is je marginale tarief slechts 49,5%.

Rekentools van leasemaatschappijen bedriegen je. Of onze overheid, het is maar net hoe je het bekijkt... Leasemaatschappijen adverteren altijd met "netto bijtelling vanaf xxx" en berekenen dat tegen 37%, maar dat is in de praktijk nooit het geval, je zit altijd om en nabij de 50%.
Is de rekentool van berekenhet daar niet op voorbereid? Daar kun je aanvinken “Gevolgen heffingskorting meerekenen” en dan zie je ook dat je netto bijtelling een tik hoger ligt. Wat ik daar invul met mijn bijtelling komt precies overeen met mijn loonstrook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Fab1Man schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:06:
[...]

Is de rekentool van berekenhet daar niet op voorbereid? Daar kun je aanvinken “Gevolgen heffingskorting meerekenen” en dan zie je ook dat je netto bijtelling een tik hoger ligt. Wat ik daar invul met mijn bijtelling komt precies overeen met mijn loonstrook.
Die neemt het wel goed mee als je dat vinkt. Fijne site trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ab78
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 28-02-2023
Dag tweakers,

Ik heb een schade opgelopen met mijn leaseback, het is eigenlijk een vervangende auto totdat mijn leaseauto geleverd wordt. Als ik het meld bij de leasemaatschappij, heeft het effect op mijn schadevrije jaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Ab78 Je bent niet de verzekerde ten eerste, dus zo lang je een auto van de baas hebt, maakt dat niet uit.

Je kan wel een bepaalde verklaring krijgen van de leasemaatschappij met het aantal jaren schadevrij, dat kan je helpen bij een nieuwe privéauto.

Dat gezegd hebbende, als je schuld hebt, begint de teller van de betreffende verklaring weer op nul. Was mijn ervaring althans. Maar ik zou me er niet al te druk om maken, als je gewoon auto’s van de zaak blijft rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Ab78 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:01:
Dag tweakers,

Ik heb een schade opgelopen met mijn leaseback, het is eigenlijk een vervangende auto totdat mijn leaseauto geleverd wordt. Als ik het meld bij de leasemaatschappij, heeft het effect op mijn schadevrije jaren?
Hoezo zou je het niet melden? Bij inleveren van de auto komt het sowieso boven water of dacht je dat als je het niet meld je (of je werkgever indien zakelijke lease) het eigen risico niet hoefde te betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@Ab78 Je kunt ook overleggen met de LM om de kosten van het herstellen uit eigen zak te betalen.
Je moet het wel sowieso melden.

Die voorloopauto, is trouwens het eentje uit de pool of een huurauto?

[ Voor 25% gewijzigd door Superbeagle op 01-10-2022 23:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AdFundum14
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-05 16:12
Dag allen. Ik zou graag even wat advies inwinnen. Hier in België zijn de leaseprijzen voor EVs sinds augustus weer fors gestegen. Voor een wagen met dezelfde configuratie betaal je, vergeleken met midden augustus, ongeveer 80-90€ TCO meer per maand. Heeft iemand zicht op wat de algemene tendens is omtrent leaseprijzen (en onderliggende elektriciteitsprijzen)? Lijken we momenteel op een piek te zitten en wacht ik best nog even met mijn nieuwe EV te bestellen, of lijkt er eerder op korte termijn geen einde te komen aan de stijgende prijzen?

Ik begrijp dat niemand in de toekomst kan kijken, maar wou toch even polsen hoe jullie hier tegenover staan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Klopt het dat als je van werkgever veranderd, je opnieuw voor de keuze staat om zowel privé als zakelijk of alleen zakelijk te rijden?

Mijn huidige leaseauto rijd ik ook privé namelijk en die wil ik bij mijn nieuwe werkgever (volgende maand) alleen zakelijk rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 31-05 11:39
turkeyhakan schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 08:58:
Klopt het dat als je van werkgever veranderd, je opnieuw voor de keuze staat om zowel privé als zakelijk of alleen zakelijk te rijden?

Mijn huidige leaseauto rijd ik ook privé namelijk en die wil ik bij mijn nieuwe werkgever (volgende maand) alleen zakelijk rijden.
Kun je altijd veranderen. Let op dat je een formuliertje invult bij de fiscus en denk aan rittenstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
synx6 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 09:14:
[...]

Kun je altijd veranderen. Let op dat je een formuliertje invult bij de fiscus en denk aan rittenstaat.
Altijd in de zin van bij wisseling werkgever neem ik aan? Als je bij dezelfde werkgever blijft kan dat alleen per 1 januari ga ik van uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:34
Bij huidige werkgever kan het enkel per kalenderjaar inderdaad.

Houdt er wel rekening mee dat de 500km prive naar rato geldt. Dus als je 1/11 begint mag je in de 2 maanden 2022 nog 83km prive rijden.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
VidaR-9 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 09:39:
Bij huidige werkgever kan het enkel per kalenderjaar inderdaad.

Houdt er wel rekening mee dat de 500km prive naar rato geldt. Dus als je 1/11 begint mag je in de 2 maanden 2022 nog 83km prive rijden.
Kan ook in kalenderjaar. Gewoon netjes vastleggen. Bij boekenonderzoek krijg je daar geen gedoe mee.

Ps dit is geen advies maar ervaring ;)

[ Voor 4% gewijzigd door synx6 op 16-10-2022 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:34
synx6 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:35:
[...]
Kan ook in kalenderjaar. Gewoon netjes vastleggen. Bij boekenonderzoek krijg je daar geen gedoe mee.

Ps dit is geen advies maar ervaring ;)
Gedurende het kalenderjaar bij 1 werkgever mag niet. Enkel als je totaal onder de 500km privé blijft. Er is een uitzondering als je van werkgever wisselt (inhoudingsplichtige).

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
VidaR-9 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:10:
[...]

Gedurende het kalenderjaar bij 1 werkgever mag niet. Enkel als je totaal onder de 500km privé blijft. Er is een uitzondering als je van werkgever wisselt (inhoudingsplichtige).
Er mag zoveel niet. Als je een goed contact hebt met je dossierverantwoordelijke en je geïnterpoleerd niet boven de 500 komt denken ze vaak met je mee. Nogmaals geen advies ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-05 11:13
Vraagje.Ik ga van werkgever wisselen per 1 december.
Rij nu een ID4 uit 2021 ((fiscale waarde 49k)
Past zonder een eigen bijdrage in mijn budget

Bij mijn nieuwe werkgever past hij plots niet meer in mijn budget en moet ik een eigen bijdrage betalen van circa 180 euro. (budget is 800 euro)
Dit komt omdat de km per jaar op 40k staat.
Bij mijn huidige werkgever stond deze een stuk gunstiger.
Dus totaal 980 euro.

Is dit iets waar nog over te onderhandelen valt?
Of is dit vaak in beton gegoten?

Gevoelsmatig vind ik het 'vreemd' dat een basis ID4 mij zoveel per maand moet kosten.
Terwijl ik er nu slechts een klein bedrag voor betaal door de gunstige bijtelling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-05 21:42
C6DL schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:27:

Volgens mij had je dit moeten bespreken tijdens je onderhandelingen met je nieuwe werkgever. Dat heb je toch ook met je salaris gedaan? Nu kom je er achteraf mee, maar je kunt het altijd proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door JvdW op 26-10-2022 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje

Gevoelsmatig vind ik het 'vreemd' dat een basis ID4 mij zoveel per maand moet kosten.
Terwijl ik er nu slechts een klein bedrag voor betaal door de gunstige bijtelling.
Dat had je zoals gezegd moeten onderhandelen voordat je je handtekening onder je contract met de leaseregeling (en de overname van de auto) had gezet.

Waarom is het vreemd, het is een auto van een halve ton. Dat de bijtelling gunstig voor jou is maakt de auto niet voordelig voor de werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Als de contractant wisselt, is dat ook het moment voor leasemaatschappij voor een hercalculatie.

Als jij in werkelijkheid meer kilometers hebt gereden dan waar de calculatie (bij je oude werkgever) op plaats heeft gevonden, zal je oude werkgever een afrekening krijgen op basis van het aantal gereden kilometers. Uiteindelijk is het leasebedrag eigenlijk ook maar een termijnbedrag waar altijd een afrekening op volgt.

Blijkbaar is de auto bij je nieuwe werkgever op 40K km/jaar gecalculeerd. Dat is ook maar een inschatting, uiteindelijk volgt er alsnog een afrekening op basis van je werkelijke kilometrage aan je nieuwe werkgever.

Heb je een algemene leaseregeling, of is dit een individuele afspraak? In het eerste geval; blijkbaar is je leasebudget op basis van 40K km de norm. In het tweede geval, waarom ga je het gesprek niet aan over de eigen bijdrage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:05

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Dix0r schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 17:00:

Zelfde dilemma hier. Rij nu een Volkswagen Passat. Overgenomen uit de pool. Heerlijke auto voor het gezin (3 kids). Nu het contact afloopt moet ik over naar elektrisch. Prijzen zijn bizar hoog, voor auto’s met amper actieradius. Ga ik dan voortaan alle vakanties vliegen? Dat wil ik ook niet. Kortom: na 20 jaar lease ga ik nu voor het eerst voor het mobiliteitsbudget.

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmuur
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 08:19
Erhnam schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:16:
[...]

Zelfde dilemma hier. Rij nu een Volkswagen Passat. Overgenomen uit de pool. Heerlijke auto voor het gezin (3 kids). Nu het contact afloopt moet ik over naar elektrisch. Prijzen zijn bizar hoog, voor auto’s met amper actieradius. Ga ik dan voortaan alle vakanties vliegen? Dat wil ik ook niet. Kortom: na 20 jaar lease ga ik nu voor het eerst voor het mobiliteitsbudget.
Snap de overweging van de hoge prijzen. Maar waarom zou je ineens moeten vliegen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:05

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

jelmuur schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:37:
[...]

Snap de overweging van de hoge prijzen. Maar waarom zou je ineens moeten vliegen dan?
Beetje off-topic, maar wij gaan 5 keer per jaar op vakantie naar landen zoals Spanje en Italië. Dit in combinatie met 3 kleine kids achterin… Vaak rijden we ‘s nachts on drukte te omzeilen en tempo te maken.
Bij een gedwongen keuze voor elektrische auto’s is deze ervaring toch anders. Ik hoor het gedoe van vrienden over drukte bij de laadstations, zoeken, lang wachten om vervolgens 200 a 300km te kunnen rijden om daarna weer aan een laadpaal te hangen. Alternatief is dan dat je gaat vliegen of een auto huurt.

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dix0r
@Erhnam
Ik heb uiteindelijk toch de knoop doorgehakt om voor een elektrische auto te gaan. De Tesla Y RWD.

Deze is prijstechnisch erg interessant, snel leverbaar (mogelijk krijg ik hem zelfs nog dit jaar) en komt full option.

Alle andere opties (Ionic, Volvo XC40, Enyac) waren het eigenlijk allemaal net niet en stond dus ook op punt om te verlengen.

Enige waar ik huiverig voor ben zijn de vakanties, met name wintersport omdat je dan minder range overhoud. Ik hou ook wel van een 2,5 tot 3 uur flink doorrijden voor een volgende stop. Dat wordt dus aanpassen.

Anderzijds zie je dat EU pushed dat er de komende jaren flink wat laadpalen bij gaan komen (Belgie, Frankrijk), dus qua range anxiety of drukte bij laadpalen maak ik me eigenlijk geen zorgen. Kids gaan ook nog niet naar de basisschool dus we kunnen nog om de drukkere weken heenplannen.

[ Voor 6% gewijzigd door Dix0r op 27-10-2022 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Erhnam schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:16:
[...]

Lijkt me (mede gezien je post hierboven) een prima keuze.

'Verplicht' elektrisch rijden is sinds de enorme verhoging in bijtelling alleen gunstig voor de werkgever. De kosten van een elektrische auto zijn veel lager dan de aanschafwaarde ervan doet vermoeden. Ik zie het in mijn omgeving ook; van een Renault Megane station naar een KIA EV6, dat is voor de berijder qua bijtelling een forse achteruitgang. Dan krijg je dus dat die auto's niet privé worden gereden en de tweede auto juist wordt vervangen door een grotere privéauto.

Ik denk dat de wetgever wel iets moet blijven doen aan de bijtellingspercentages, want de fiscale c.q. aanschafwaarde van elektrische auto's staat niet in verhouding tot de werkelijke autokosten. En dus automatisch ook niet in verhouding tot het privévoordeel voor de werknemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
JanHenk schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:03:
[...]

Als de contractant wisselt, is dat ook het moment voor leasemaatschappij voor een hercalculatie.

Als jij in werkelijkheid meer kilometers hebt gereden dan waar de calculatie (bij je oude werkgever) op plaats heeft gevonden, zal je oude werkgever een afrekening krijgen op basis van het aantal gereden kilometers. Uiteindelijk is het leasebedrag eigenlijk ook maar een termijnbedrag waar altijd een afrekening op volgt.

Blijkbaar is de auto bij je nieuwe werkgever op 40K km/jaar gecalculeerd. Dat is ook maar een inschatting, uiteindelijk volgt er alsnog een afrekening op basis van je werkelijke kilometrage aan je nieuwe werkgever.

Heb je een algemene leaseregeling, of is dit een individuele afspraak? In het eerste geval; blijkbaar is je leasebudget op basis van 40K km de norm. In het tweede geval, waarom ga je het gesprek niet aan over de eigen bijdrage?
Een leaseauto was voor mij een vrij nieuwe wereld.
Ik ging er eigenlijk blind vanuit dat hetgeen wat ik nu kwijt ben qua bijtelling, bij een nieuwe werkgever niet anders zou zijn. Mijn fout dus.

De 40k is inderdaad voor iedereen.
Ik zal nu (achteraf) alsnog in gesprek gaan. Wellicht is er nog wat mogelijk.
En anders maar op de blaren zitten en 3 jaar lang een eigen bijdrage aftikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-05 14:56
C6DL schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:18:
[...]

Een leaseauto was voor mij een vrij nieuwe wereld.
Ik ging er eigenlijk blind vanuit dat hetgeen wat ik nu kwijt ben qua bijtelling, bij een nieuwe werkgever niet anders zou zijn. Mijn fout dus.

De 40k is inderdaad voor iedereen.
Ik zal nu (achteraf) alsnog in gesprek gaan. Wellicht is er nog wat mogelijk.
En anders maar op de blaren zitten en 3 jaar lang een eigen bijdrage aftikken.
De bijtelling is ook hetzelfde, daar heeft je werkgever niks mee te maken. Je betaald meer omdat het leasecontract, met deze specifieke voorwaarden, boven het budget van je hebt gekregen van je nieuwe werkgever uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
JanHenk schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:22:
[...]

Ik denk dat de wetgever wel iets moet blijven doen aan de bijtellingspercentages, want de fiscale c.q. aanschafwaarde van elektrische auto's staat niet in verhouding tot de werkelijke autokosten. En dus automatisch ook niet in verhouding tot het privévoordeel voor de werknemer.
Als het doel is van de overheid om vanaf 2025 alleen nog maar elektrische leasewagens te willen hebben zou het voor de hand liggen om de bijtelling weer lager te maken. Met de huidige stand van de techniek in combinatie met een lagere bijtelling zullen de meeste bezwaren tegen EV's weggenomen worden. Toen de bijtelling nog laag was had je alleen dure Tesla's, waardoor je ondanks een laag percentage in absolute euro's nog steeds een hoop betaalde. Maar nu heb je voor minder geld goede EV's met een behoorlijk bereik. Bijtelling gewoon naar 10 of 12% terugbrengen en vrijwel iedereen rijdt van 2025 zakelijk elektrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-05 20:57
Frame164 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 20:44:
[...]

Als het doel is van de overheid om vanaf 2025 alleen nog maar elektrische leasewagens te willen hebben zou het voor de hand liggen om de bijtelling weer lager te maken. Met de huidige stand van de techniek in combinatie met een lagere bijtelling zullen de meeste bezwaren tegen EV's weggenomen worden. Toen de bijtelling nog laag was had je alleen dure Tesla's, waardoor je ondanks een laag percentage in absolute euro's nog steeds een hoop betaalde. Maar nu heb je voor minder geld goede EV's met een behoorlijk bereik. Bijtelling gewoon naar 10 of 12% terugbrengen en vrijwel iedereen rijdt van 2025 zakelijk elektrisch.
Een lagere bijtelling zou inderdaad fijn zijn. Als ik nu met die 16% vs 22% kan kiezen tussen benzine of elektrisch, ga ik liever voor benzine, omdat die aanschafprijzen lager zijn en het bijtellingsverschil nu niet zo gigantisch veel meer doet. Geen privé-laadpaal zorgt ook m.i. voor relatief veel ongemak i.v.t. een ICE auto.

Helaas gaat door de crisis deze fiscale vlieger waarschijnlijk niet op. De schatkist van ons land heeft al moeite de miljarden te vinden voor de begroting tijdens de energiecrisis en Oekraïne-crisis, laat staan de extra schulden van de Corona crisis en de extra miljarden rente die we over onze staatsschuld moeten betalen door de rentestijging van de ECB.

Sterker nog, elektrisch rijden gaat alleen maar duurder worden. Per 2025 gaan we weer MRB betalen voor EV's. Daarna komt er hoogstwaarschijnlijk per 2030 rekeningrijden en de kans is zeer reëel dat dit duurder wordt dan enkel maandelijks MRB betalen.

Zoals te zien was in het nieuws vandaag, gaat het erg hard met het elektrisch rijden. Wanneer de particuIiere ICE auto's voor een groot deel uit het straatbeeld verdwijnen, en een EV gemeengoed is dit decennium, is het denk ik uit met de gouden jaren van relatief goedkoop zakelijk leasen. Het mobiliteitsbudget is niet voor niets een steeds populairdere optie en vaak ook voordeliger voor de werkgever (en werknemer).

Ik kijk met een schuin oog naar de occasion lease mogelijkheden en hopelijk komt daar eens een EV voorbij uit de 8% gloriejaren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Belecthor schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 21:08:
[...]

Ik kijk met een schuin oog naar de occasion lease mogelijkheden en hopelijk komt daar eens een EV voorbij uit de 8% gloriejaren..
Die komen er zat voorbij bijvoorbeeld bij leaseplan, vragen ze dan wel asociale bedragen voor per maand waardoor je waarschijnlijk aan een fikse eigen bijdrage vastzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-06 11:53
Allen,

Ik rij nu sinds iets meer dan 1 jaar een lease-auto. Vooraf had ik een aardige hoeveelheid schadevrije jaren (volgens mij val ik qua korting in hoogste groep). Mijn vorige verzekeraar zal deze schadevrije jaren 3 jaar vasthouden, maar daarna ben ik ze kwijt.

Nu kan ik zo een paar opties bedenken om mijn schadevrije jaren niet kwijt te raken:
1) Mijn vrouw is bij dezelfde verzekeraar verzekerd. Ik zou dus de verzekering van haar auto kunnen ‘flippen’ om de 13 maanden. Dus binnenkort overzetten op mijn naam, en dan 13 maanden later op haar naam. De verzekeraar zal dit niet zo leuk vinden, dus maar beperkt in mee werken gok ik.

2) Hopen dat de verklaring vanuit leasemaatschappij werkt om toch mijn schadevrije jaren terug te krijgen. Lastige hierbij is dat wij niet met 1 vaste partij werken. Afgelopen jaar zat ik via Leaseplan, komende 3-4 bij Terberg, en daarna is nog maar de vraag. Voelt voor mij nogal risicovol om hier op te gokken.

3) Ik zag eerder in het topic dat iemand een goedkope motorfiets had gekocht en WA verzekerd.

Zijn er nog meer opties volgens jullie? En wat zou naar jullie mening de beste zijn? Ik ben overigens totaal niet bekend met kosten van motorfietsen en de verzekeringen, dus heb ook geen idee wat optie 3 zou kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@rolandmegens bij optie 1 moet je dan ook elke keer de auto van naam veranderen bij het rdw.
Voor optie 3, heb je een motorrijbewijs?

Verder zou ik me er niet druk over maken. Dat zie je dan wel weer toch als je ooit een auto koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@rolandmegens Optie 3 was wat mij als eerste te binnen schoot bij het lezen van de vraag. Dat had je dus zelf ook al gelezen/bedacht.

Een oudje met niet teveel Cc's zou je niet meer dan € 5 per maand moeten kosten. Ik weet niet of dat het je waard is. Die € 60 per jaar kun je best snel terug verdienen als je na bijvoorbeeld 5 jaar weer zelf gaat autorijden. Die huidige 3 jaar kun je dan op de motor overzetten. Dan "bouw" je gewoon door... :)

@jongetje Je hoeft op zich geen (motor)rijbewijs te hebben om een motorfiets op naam te hebben en te verzekeren. Je mag er alleen niet mee rijden...

[ Voor 7% gewijzigd door JanHenk op 28-10-2022 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
jongetje schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:22:
@rolandmegens bij optie 1 moet je dan ook elke keer de auto van naam veranderen bij het rdw.
Voor optie 3, heb je een motorrijbewijs?

Verder zou ik me er niet druk over maken. Dat zie je dan wel weer toch als je ooit een auto koopt.
Volgens mij mag je, omdat we getrouwd zijn, de auto gewoon onder de andere naam verzekeren.
Ik heb geen motorrijbewijs, maar dat is toch ook niet nodig dan? Gewoon goedkoopste motorfiets met goedkoopste WA verzekering. Puur voor de schadevrije jaren.

Naja ik heb tot nu toe nooit een lease auto gehad, en om ineens alle schadevrije jaren kwijt te raken vind ik toch wel een ding. Verzekeringen worden gewoon 3x zo duur als ik opnieuw moet starten, en aangezien de auto's die ik rij in het algemeen steeds duurder worden, is dat een best dure grap.

@JanHenk Voor circa 60 euro per jaar wordt het een afweging inderdaad. Auto verzekering kost mij ongeveer 40-80 euro per maand, met mijn huidige korting. Als ik op 0 schadevrije jaren sta zou dat zonder moeite 150 euro per maand zijn. Dus dan is het risico afkopen voor 5 euro per maand misschien toch interessant.

[ Voor 14% gewijzigd door rolandmegens op 28-10-2022 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@rolandmegens Heb ik ook. Gewoon een motor in de garage en schadevrije jaren opbouwen terwijl ik lease rijd. Verzekering motor is nog geen 3 euro per maand. Betaal ook iets van een tientje per maand aan MRB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
rolandmegens schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:47:
[...]

Volgens mij mag je, omdat we getrouwd zijn, de auto gewoon onder de andere naam verzekeren.
Dan moet je wel aangeven wie de regelmatige bestuurder is. Dat kan gewoon en is je hele probleem opgelost omdat als je zelf een 2e auto koopt deze ook op de naam van je partner zet met jou als regelmatige bestuurder. Is ook nog goedkoper dan 2 losse verzekeringen met verschillende schade vrije jaren. Je kiest dan degene met de meeste schadevrije jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
@jongetje Maar mijn vrouw heeft ook aardig wat schadevrije jaren (wel minder dan ik), en die willen we ook niet kwijt raken. Lastig lastig.

@Superbeagle Oh 3 euro per maand voor verzekering is niet duur inderdaad. Wel jammer als dan de wegenbelasting 10 euro per maand is. Ben wel benieuwd of er heel goedkoop zo'n motoren op de kop te tikken zijn, want anders wordt het stiekem ook wel weer duur in totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
rolandmegens schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 16:17:
@jongetje Maar mijn vrouw heeft ook aardig wat schadevrije jaren (wel minder dan ik), en die willen we ook niet kwijt raken. Lastig lastig.
Dan zet je die auto op jouw naam met haar als regelmatige bestuurder. Als zij dan ooit een auto op eigen naam neemt dan neemt ze jouw schadevrije jaren mee omdat ze ook op die polis staat. Lijkt me veel eenvoudiger dan een motor kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
jongetje schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:46:
[...]

Dan zet je die auto op jouw naam met haar als regelmatige bestuurder. Als zij dan ooit een auto op eigen naam neemt dan neemt ze jouw schadevrije jaren mee omdat ze ook op die polis staat. Lijkt me veel eenvoudiger dan een motor kopen...
Ik weet niet precies hoe dat werkt, maar zat daar ook niet een nadeel aan? Als we beide weer een eigen auto hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinelli
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-05 17:52
Vraagje.Ik ga van werkgever wisselen per 1 december.
Rij nu een ID4 uit 2021 ((fiscale waarde 49k)
Past zonder een eigen bijdrage in mijn budget

Bij mijn nieuwe werkgever past hij plots niet meer in mijn budget en moet ik een eigen bijdrage betalen van circa 180 euro. (budget is 800 euro)
Dus totaal 980 euro.

Is het wel een probleem? De eigen bijdrage mag je toch bruto aan je werkgever betalen? Die gaat vervolgens van je bijtelling af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:35
rolandmegens schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 16:17:

@Superbeagle Oh 3 euro per maand voor verzekering is niet duur inderdaad. Wel jammer als dan de wegenbelasting 10 euro per maand is. Ben wel benieuwd of er heel goedkoop zo'n motoren op de kop te tikken zijn, want anders wordt het stiekem ook wel weer duur in totaal.
Gewoon een oldtimer kopen, ouder dan 40 jaar hoef je geen MRB te betalen:
https://www.marktplaats.n...1977-iets-werk-inruil-kan

https://www.marktplaats.n...47-honda-cm200t-opknapper

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
martinelli schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 18:48:
[...]

Is het wel een probleem? De eigen bijdrage mag je toch bruto aan je werkgever betalen? Die gaat vervolgens van je bijtelling af.
Correct, vervolgens kost me dit meer dan als in geen eigen bijdrage had. Namelijk circa 100 euro netto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Superbeagle schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 15:16:
@rolandmegens Heb ik ook. Gewoon een motor in de garage en schadevrije jaren opbouwen terwijl ik lease rijd. Verzekering motor is nog geen 3 euro per maand. Betaal ook iets van een tientje per maand aan MRB.
Werkt dit dan? Toen ik paar geleden overstapte van lease naar eigen overstapte deed de motor er niet toe volgens de verzekeraar. De lease jaren werden na een verklaring wel meegenomen.
Zou zelf bij iedere lease maatschappij na afloop een schadebeeld verklaring aanvragen. die zou je dan kunnen inbrengen mocht je ooit weer overstappen.
Pagina: 1 ... 37 ... 57 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1