Toon posts:

Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 38 39 40 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:39

Superbeagle

Always smile

@Oid Volgens Independer wel. Dus als je nu privé rijdt en je gaat leasen, dan kun je
  • de schadevrije jaren laten ‘overzetten’ naar je leaseauto in ruil voor een lager leasebedrag
  • een motor kopen en je schadevrije jaren overzetten op de motor.
Als je vervolgens van lease terug privé gaat rijden, dan kun je de verzekering van de motor weer overzetten naar de privé auto. Of je vraagt een verklaring van de schadevrije jaren op van de lm en brengt deze in.

Als je bovenstaande leest dan is de route met de motor voordeliger en minder risicovol qua verzekering dan met de lm.

Bronnen:
https://www.independer.nl...adevrije-jaren/auto-motor
https://weblog.independer...en-schadevrije-jaren/amp/

Edit: ik lees net bij Leaseplan dat ze je schadevrije jaren van je privé auto in bewaring nemen gedurende je leaseperiode. Kortom het is afhankelijk van de lm en de verzekeraar.
https://www.leaseplan.com...aarden-schadevrije-jaren/

[Voor 16% gewijzigd door Superbeagle op 29-10-2022 15:46]

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23:12
Hoe doen jullie werkgevers het met de stijgende autokosten en leasebudget. Laten ze jullie in een kleinere/goedkopere auto rijden of verhogen ze het leasebudget?

De auto die ik nu heb was 1.5 jaar geleden voor 600 om te leasen en is nu al 750

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@sgouman Bij ons is de overschrijding van het leasebudget verhoogd. Dit resulteert in een hogere eigen bijdrage. Het komt erop neer dat de extra kosten op de werknemer wordt doorbelast.

• doomtech
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 05:10
sgouman schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:49:
Hoe doen jullie werkgevers het met de stijgende autokosten en leasebudget. Laten ze jullie in een kleinere/goedkopere auto rijden of verhogen ze het leasebudget?

De auto die ik nu heb was 1.5 jaar geleden voor 600 om te leasen en is nu al 750
Wij hebben de max leasebedragen geïndexeerd obv inflatie. Kwamen tot de conclusie dat het wel erg karig werd met onze leaseregeling uit 2019 met dito prijzen. Dan lijkt me indexeren niet meer dan logisch.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:49

Quad

Doof

doomtech schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:32:
[...]

Wij hebben de max leasebedragen geïndexeerd obv inflatie. Kwamen tot de conclusie dat het wel erg karig werd met onze leaseregeling uit 2019 met dito prijzen. Dan lijkt me indexeren niet meer dan logisch.
Dit jaar een verhoging van 15% op het budget dan zeker?

Ik heb begin dit jaar uitgezocht met 650 voor 4 jaar en 30k km, geen overschrijding gelukkig. Want dat is dan 10% van het budget.

Auto is er alleen nog niet en wordt op de fiscale waarde vanaf 1 januari 3600 euro duurder helaas.

Ik denk wel dat de budgetten bij ons vanaf komend jaar ook verhoogd moeten worden wil je relevant blijven.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️
Darts🎯

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:02
Bij ons is al minimaal 8 jaar niet geïndexeerd, zolang werk ik er. En wat ik begrijp van collega’s daarvoor ook allang niet meer. We zijn van een zeer goede leaseregeling afgezakt naar “marktconform”. Dus geen reden om te verhogen helaas.

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

• ratje_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-03 18:45
sham27 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:58:
Bij ons is al minimaal 8 jaar niet geïndexeerd, zolang werk ik er. En wat ik begrijp van collega’s daarvoor ook allang niet meer. We zijn van een zeer goede leaseregeling afgezakt naar “marktconform”. Dus geen reden om te verhogen helaas.
Bij ons hetzelfde verhaal, er is uiteindelijk besloten om toch het leasebudget met €40 te verhogen maar vergeleken met de inflatie is dit echt een lachertje. Bovendien zitten wij ook nog vast aan 1 leasemaatschappij welke een behoorlijk stuk duurder is dan andere. Helaas krijg je op deze manier een behoorlijk hoge bijdrage maar goed, de gesprekken lopen al tijden, wordt vervolgd.

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:47
Hier hetzelfde. Bedragen zijn in 2017 vastgesteld. Bv voor een manager 900 obv 48/35k exclusief brandstof. Destijds een meer dan prima budget, met name voor brandstofslurpers. Nu na de nodige jaren inflatie en intrede van BEV is het budget karig. ICE leasen is qua budget interessanter aan het worden.

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-03 22:08
Inspired schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:20:
Hier hetzelfde. Bedragen zijn in 2017 vastgesteld. Bv voor een manager 900 obv 48/35k exclusief brandstof. Destijds een meer dan prima budget, met name voor brandstofslurpers. Nu na de nodige jaren inflatie en intrede van BEV is het budget karig. ICE leasen is qua budget interessanter aan het worden.
Volgend jaar wordt de bijtellingsregeling nog verder afgebouwd. Nu betaal je 16% bijtelling over de eerste 35k en die gaat naar 30k per 2023 en daarboven 22%. Samen met lange levertijden en verhoging van de catalogusprijzen van EV’s zou je zeggen dat de ICE auto weer wat populairder wordt onder de zakelijke leasers komende jaren.

Ik zag weer een hele rits EV’s bij een Fastned station staan met een fikse wachtrij.. met die gigantische toename van EV’s dit jaar in NL zal dat vooral toenemen, zou je zeggen.

• Inspired
Belecthor schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:50:
[...]

Volgend jaar wordt de bijtellingsregeling nog verder afgebouwd. Nu betaal je 16% bijtelling over de eerste 35k en die gaat naar 30k per 2023 en daarboven 22%. Samen met lange levertijden en verhoging van de catalogusprijzen van EV’s zou je zeggen dat de ICE auto weer wat populairder wordt onder de zakelijke leasers komende jaren.

Ik zag weer een hele rits EV’s bij een Fastned station staan met een fikse wachtrij.. met die gigantische toename van EV’s dit jaar in NL zal dat vooral toenemen, zou je zeggen.
Tja. Ik rij naar volle tevredenheid bijna 4 jaar een BEV. In NL gebruik ik bijna nooit een snellader. Zeg 5x per jaar. Veel vermogen en lekker preheaten/coolen wil ik eigenlijk niet meer missen. Zelfs bij gelijke bijtelling zou ik nog een BEV nemen. Heb veel meer plezier van deze auto dan van welke ICE ik ook gehad heb.

Probleem is bij ons een beetje dat er nul stimulans is voor een BEV.

[Voor 3% gewijzigd door Inspired op 30-10-2022 18:52]

• Belecthor
Inspired schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:49:
[...]

Tja. Ik rij naar volle tevredenheid bijna 4 jaar een BEV. In NL gebruik ik bijna nooit een snellader. Zeg 5x per jaar. Veel vermogen en lekker preheaten/coolen wil ik eigenlijk niet meer missen. Zelfs bij gelijke bijtelling zou ik nog een BEV nemen. Heb veel meer plezier van deze auto dan van welke ICE ik ook gehad heb.

Probleem is bij ons een beetje dat er nul stimulans is voor een BEV.
Zeker, kan ik de aanname doen dat je een eigen laadpaal hebt? Gezien de grote influx van nieuwe EV’s op de weg en dat verreweg de meeste mensen geen eigen oprit hebben, zit je dus vast aan de laadpalen. Bij mij in de straat staan er wel een aantal, maar er zijn al zoveel EV’s dat die dingen altijd vol staan. Het verbaast me dan ook niet die wachtrijen bij Fastned te zien.

De bijtelling die straks gelijk is aan ICE auto’s is idd prima, maar voor een EV met een beetje range zit je al gauw op 45k met een middenklasse EV en dat is best duur vind ik.

[Voor 9% gewijzigd door Belecthor op 30-10-2022 22:06]

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:25
Belecthor schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 22:04:
[...]
De bijtelling die straks gelijk is aan ICE auto’s is idd prima, maar voor een EV met een beetje range zit je al gauw op 45k met een middenklasse EV en dat is best duur vind ik.
Middenklassers coals een Focus, Octavia, Astra, 308, Golf etc. zijn inmiddels ook enorm in prijs gestegen afgelopen jaren. 2 jaar geleden een octavia besteld, als ik die nu hetzelfde samenstel dan is die 4 a 5 duizend euro duurder. Toen ik in 2006 een Octavia samenstelde kon dat met die versie rond de 30k (weer 5 duizend euro goedkoper). Die auto is gewoon bijna 10duizend euro duurder geworden in 6 jaar tijd! Daarmee kruipen de prijzen dus wel degelijk naar elkaar toe. En dan niet omdat elektrisch rijden zoveel goedkoper is maar benzine gemiddeld elk jaar meer dan duizend euro duurder wordt.

Er zijn door de prijsstijgingen nu mensen die hun auto voor een hogere prijs kunnen verkopen dan wat ze ervoor hebben betaald.

• Belecthor
jongetje schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 06:29:
[...]

Middenklassers coals een Focus, Octavia, Astra, 308, Golf etc. zijn inmiddels ook enorm in prijs gestegen afgelopen jaren. 2 jaar geleden een octavia besteld, als ik die nu hetzelfde samenstel dan is die 4 a 5 duizend euro duurder. Toen ik in 2006 een Octavia samenstelde kon dat met die versie rond de 30k (weer 5 duizend euro goedkoper). Die auto is gewoon bijna 10duizend euro duurder geworden in 6 jaar tijd! Daarmee kruipen de prijzen dus wel degelijk naar elkaar toe. En dan niet omdat elektrisch rijden zoveel goedkoper is maar benzine gemiddeld elk jaar meer dan duizend euro duurder wordt.

Er zijn door de prijsstijgingen nu mensen die hun auto voor een hogere prijs kunnen verkopen dan wat ze ervoor hebben betaald.
Poeh, dat is wel bizar inderdaad. Het zal wellicht met de inflatie ook nog wel een paar tandjes sneller gaan komend jaar! Misschien straks een Octavia voor 50k :P

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-03 20:32
jongetje schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 06:29:
[...]

En zet die prijsstijging nu even af tegenover de inflatie van de afgelopen 6 jaar en dan is dat prijsverschil niet zo groot.. zeker niet als je het afgelopen jaar meeneemt. Tel daarbij op dat er vaak veel nieuwe ontwikkelingen zijn die in die modellen zijn gestopt en het prijsverschil is vaak prima te verantwoorden.

Waar komt die illusie van veel mensen in dit topic toch vandaan dat auto's 5 jaar later nog dezelfde prijs zouden hebben?

Het échte probleem is dat salarissen en lease-budgetten niet evenredig meestijgen.

Ioniq 5 Connect+ 73kWh RWD SSG | 5670Wp PV

• Belecthor
RobbieB schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:54:
[...]

En zet die prijsstijging nu even af tegenover de inflatie van de afgelopen 6 jaar en dan is dat prijsverschil niet zo groot.. zeker niet als je het afgelopen jaar meeneemt. Tel daarbij op dat er vaak veel nieuwe ontwikkelingen zijn die in die modellen zijn gestopt en het prijsverschil is vaak prima te verantwoorden.

Waar komt die illusie van veel mensen in dit topic toch vandaan dat auto's 5 jaar later nog dezelfde prijs zouden hebben?

Het échte probleem is dat salarissen en lease-budgetten niet evenredig meestijgen.
Ja, daar heb je gelijk in denk ik. Een pot pindakaas die van 2 euro naar 2,50 gaat is niet zo spannend, maar bij dit soort prijsstijgingen is het percentueel misschien wel ongeveer gelijk met de inflatie, maar hakt er harder in door de absolute stijging.

Verder precies de spijker op z’n kop over de lease budgetten. Ik sprak laatst een kennis die vrij lang een Volvo V40 heeft gereden en vervolgens naar een klasse lager moest, omdat de Volvo hard in prijs was gestegen en zijn lease budget gelijk bleef.

Het is ook het afgebouwde bijtellingscircus van EV’s + prijsstijgingen die zorgen voor gigantisch verschillen in wat je nu kunt rijden en 5 jaar geleden.

[Voor 12% gewijzigd door Belecthor op 31-10-2022 10:34]

• jongetje
RobbieB schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:54:
[...]
Doordat de overheid het nog steeds even hard belast ga je er als leaserijder dus dubbel zo hardop achteruit. Je moet een stuk bijbetalen omdat en (groter) deel buiten budget valt en de bijtelling gaat ook met 22 procent over 10.000 extra omhoog. Dat is extra 2200euro waarover belasting wordt geheven. Met 40 procent belasting druk toch weer 1320 euro extra aan belasting per jaar (plus nog minder heffingskorting).

• RobbieB
jongetje schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:17:
[...]

Doordat de overheid het nog steeds even hard belast ga je er als leaserijder dus dubbel zo hardop achteruit. Je moet een stuk bijbetalen omdat en (groter) deel buiten budget valt en de bijtelling gaat ook met 22 procent over 10.000 extra omhoog. Dat is extra 2200euro waarover belasting wordt geheven. Met 40 procent belasting druk toch weer 1320 euro extra aan belasting per jaar (plus nog minder heffingskorting).
Precies. Maar het zijn dus de werkgevers die ervoor zorgen dat dit het geval is. Niet de fabrikanten of de overheid.

Iedereen die hier aangeeft 'kleiner te moeten rijden' of collega's heeft die 'vorig jaar voor minder meer kregen' moet met zijn werkgever in gesprek. Die laat z'n salaris en secundaire voorwaarden niet evenredig meegroeien met de markt.
Als ze dat wel zouden doen dan zou je niet buiten je budget zitten, geen eigen bijdrage hoeven te betalen en zou de extra bijtelling prima gecompenseerd worden door je extra salaris.

[Voor 9% gewijzigd door RobbieB op 31-10-2022 15:31]

• Belecthor
RobbieB schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:30:
[...]

Precies. Maar het zijn dus de werkgevers die ervoor zorgen dat dit het geval is. Niet de fabrikanten of de overheid.

Iedereen die hier aangeeft 'kleiner te moeten rijden' of collega's heeft die 'vorig jaar voor minder meer kregen' moet met zijn werkgever in gesprek. Die laat z'n salaris en secundaire voorwaarden niet evenredig meegroeien met de markt.
Als ze dat wel zouden doen dan zou je niet buiten je budget zitten, geen eigen bijdrage hoeven te betalen en zou de extra bijtelling prima gecompenseerd worden door je extra salaris.
Ja, dan doen de Belgen het beter.. Daar stijgen de cao's standaard met de inflatie mee en rekenen ze geen BPM voor auto's. Ik heb Belgische collega's die voor hetzelfde bedrag wel een segmentje hoger kunnen rijden. Compensatie voor de wegen wellicht :P

Verder zet je me wel aan het denken inderdaad. Als je kijkt naar de VW Polo, deze is dusdanig gegroeid, dat ie zich kan meten met de Golf van vroeger en ook nog eens rijker uitgerust.

• C6DL
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:12
Vraagje..

Wat gebeurd er als de werkgever de proeftijd niet verlengd inzake overgenomen lease auto?

Heb namelijk mijn auto meegenomen naar een nieuwe werkgever. Vraag me af (worst case) wie er met de auto zit als nieuwe werkgever proeftijd niet verlengd.

• Inspired
C6DL schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 14:09:
Vraagje..

Wat gebeurd er als de werkgever de proeftijd niet verlengd inzake overgenomen lease auto?

Heb namelijk mijn auto meegenomen naar een nieuwe werkgever. Vraag me af (worst case) wie er met de auto zit als nieuwe werkgever proeftijd niet verlengd.
Kijk in de overeenkomst die getekend is. Doorgaans blijft de auto dan achter. Maar wij hebben de overeenkomst niet. :)

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@C6DL Of in de leaseautoregeling van de nieuwe werkgever.

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:17
sham27 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:58:
Als geen enkel bedrijf indexeert blijft het inderdaad marktconform.

Persoonlijk vind ik “marktconform” overigens het werkgeverequivalent van de zesjescultuur. Uitgeblust en weinig ambitieus.

• sham27
Cid Highwind schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 23:52:
[...]

Als geen enkel bedrijf indexeert blijft het inderdaad marktconform.

Persoonlijk vind ik “marktconform” overigens het werkgeverequivalent van de zesjescultuur. Uitgeblust en weinig ambitieus.
Ja. Of als je van een leaseregeling komt die juist ver boven de markt zat en tegenwoordig het beleid is veranderd naar marktconform. Eigenlijk zoals al onze looncomponenten. De leaseregeling was eigenlijk de enige uitschieter.

Bij ons is de grootste impact veroorzaakt doordat wij budgetten hebben zonder brandstofvoorschot. Daardoor konden wij relatief dikke motoren kiezen, maar met de opkomst van elektrisch is dit voordeel tov budgetten mét brandstofvoorschot verdwenen. Mensen mét brandstofvoorschot kunnen nu juist opeens een dure EV kiezen omdat het brandstofdeel zo weinig is tov een benzine uitvoering. Ik zie om me heen meerdere mensen van een ICE van 45K nu naar een EV van 60K gaan, met hetzelfde budget. Of soms geholpen met een EV verhoging van budget.

Maar het gemis aan indexatie van de leasenorm is wel een luxe probleem natuurlijk. Ik kan nog steeds een mooie auto kiezen.

• Cid Highwind
sham27 schreef op zondag 6 november 2022 @ 09:14:
[...]

Ja. Of als je van een leaseregeling komt die juist ver boven de markt zat en tegenwoordig het beleid is veranderd naar marktconform. Eigenlijk zoals al onze looncomponenten. De leaseregeling was eigenlijk de enige uitschieter.

Bij ons is de grootste impact veroorzaakt doordat wij budgetten hebben zonder brandstofvoorschot. Daardoor konden wij relatief dikke motoren kiezen, maar met de opkomst van elektrisch is dit voordeel tov budgetten mét brandstofvoorschot verdwenen. Mensen mét brandstofvoorschot kunnen nu juist opeens een dure EV kiezen omdat het brandstofdeel zo weinig is tov een benzine uitvoering. Ik zie om me heen meerdere mensen van een ICE van 45K nu naar een EV van 60K gaan, met hetzelfde budget. Of soms geholpen met een EV verhoging van budget.

Maar het gemis aan indexatie van de leasenorm is wel een luxe probleem natuurlijk. Ik kan nog steeds een mooie auto kiezen.
Ik ervaar hetzelfde, ook al heb ik een Duits contract. Bij ons is er sinds minstens 10 jaar niet meer geïndexeerd. De regeling was echt wel goed te noemen, temeer omdat deze op senior niveau en hoger gericht is. Dat is nu wel anders, in drie jaar tijd mag je nu voor hetzelfde geld een klasse kleiner of twee klassen langzamer gaan rijden.

Wel las ik een lichtpuntje aan de horizon: de Duitse fabrikanten bieden inmiddels weer korting aan op hun modellen. Dat was een tijd lang niet of nauwelijks het geval waardoor de leaseprijzen flink gestegen waren. Ik zie ze daarom wel weer dalen nu de productiekrapte langzaam teneinde komt.

Het doet aan de bijtelling en de algeheel gestegen cataloguswaarden helaas niks af.

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Ik heb van collega's begrepen dat men te maken krijgt met rentecorrecties bij aflevering. Nu belde ik een leasemaatschappij en dat blijkt gebruikelijk te zijn met een rentestijging van 2 naar 6 % in 1 jaar. Zo moest de collega ineens 50 euro EB betalen, terwijl hij onder budget zat op de offerte. Voor zover ik begrijp verwacht men de komende tijd niet zo'n grote stijging als nu.

Hebben Tweakers hier ook mee te maken en wat is jullie ervaring?

• jongetje
@Yordi- Wat heb je daaraan, zo werken leasemaatschappijen nu eenmaal. Uiteindelijk gaat het niet om de auto maar is het onderaan de streep voor de leasemaatschappij een lening die je aangaat en als de rente op die lening stijgt moet je dus meer betalen.

Mijn werkgever zegt tot nu toe gewoon dat ze vinden dat ik in een C klasse moet kunnen rijden en daarom hoef ik geen eigen bijdrage te betalen. Blijkbaar gaat jouw werkgever daar anders mee om.

• Polo132
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16-03 10:22
[Verwijderd]

[Voor 94% gewijzigd door Polo132 op 10-02-2023 17:47]

• rreevvss
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:27
Je Polo is all-in duurder dan het budget.
5k per jaar is 416 per maand.
Tenzij je heel weinig rijdt, kan dat volgens budget eigenlijk niet uit.

• Cid Highwind
Polo132 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 22:48:
Mijn werkgever heeft in mijn voorwaarden 5K per jaar opgenomen voor een lease auto, ik heb een polo gekregen (met tankpas) komt dit overeen? Hoe reken je dit uit?
In aanvulling op bovenstaande reactie: kijk of die 5k waarover gesproken werd ook de brandstof moet afdekken of niet.

Het is in ieder geval niet veel, zelfs al zou het zonder brandstof zijn. Tevens zijn het jaarlijks aantal kilometers en de looptijd van het contract een grote factor in de calculaties.

• Hamer
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:16
Belecthor schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:27:
[...]

Poeh, dat is wel bizar inderdaad. Het zal wellicht met de inflatie ook nog wel een paar tandjes sneller gaan komend jaar! Misschien straks een Octavia voor 50k :P
Kijk dit bericht over 5 jaar nog is… Ik ben bang van wel!

In 2014 keek ik naar een aangeklede Octavia en Volvo V40, veel opties ongeveer 32k.
In 2018 kreeg ik een nieuwe Octavia diesel, wederom veel opties 38k.
Nu kan je kijken naar een Octavia, veel opties, rond de 44k?
Heb inmiddels een C40 besteld, over week of 3 op de oprit. 55k. Maar door de bijtelling voor mij niet duurder dan een Octavia of Leon, de keus was snel gemaakt.

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:53
C6DL schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:18:
[...]

Een leaseauto was voor mij een vrij nieuwe wereld.
Ik ging er eigenlijk blind vanuit dat hetgeen wat ik nu kwijt ben qua bijtelling, bij een nieuwe werkgever niet anders zou zijn. Mijn fout dus.

De 40k is inderdaad voor iedereen.
Ik zal nu (achteraf) alsnog in gesprek gaan. Wellicht is er nog wat mogelijk.
En anders maar op de blaren zitten en 3 jaar lang een eigen bijdrage aftikken.
Je kunt dat bedrag, mits door je werkgever netjes geregeld met de belastingdienst, aftrekken van je bijtelling:

https://www.volkswagen.nl...iscaliteit/eigen-bijdrage

"Voor werknemers die privé rijden met hun leaseauto geldt dat je de eigen bijdrage (netto) kan aftrekken van de bijtelling (bruto). De eigen bijdrage kan nooit hoger zijn dan de bijtelling. Als dit toch gebeurt, dan wordt de bijtelling voor die maand 0."

Hoe en wat zul je even met je werkgever moeten bespreken, veel meer weet ik er niet van :)

[Voor 19% gewijzigd door luuksnijmegen op 14-11-2022 22:16]

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@luuksnijmegen Je trekt inderdaad de nette EB af van de bruto BT. Je netto BT wordt lager, maar je zult nog steeds de netto EB moeten betalen.

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:56

Thompson

Beeromaniac

Ik kan het in dit topic niet zo gauw terugvinden, mogelijk is het wel besproken maar weet ik de juiste zoektermen niet, excuus daarvoor.

Ik heb momenteel een lease auto, ga mogelijk binnenkort overstappen van WG en de nieuwe WG doet niet aan lease. Ik zal de lease dan ook amper meer gebruiken ivm woon-werk met de fiets. Ouders en veel vrienden wonen in hetzelfde dorp dus mogelijk ga ik gewoon lekker een tijdje "autoloos" proberen.
In huidige leasecontract staat dat ik de lease moet overnemen indien voortijdig beëindigen contract.

Kan een lease(contract) ook gemakkelijk "verkocht" worden? Het betreft een Hyundai Kona Electric met 4% bijtelling tot augustus 2024, 25k km/jaar waar nog een extra 15k op staat i.v.m. minder verbruikt. Ik kan me indenken dat iemand anders best graag nog ruim 1,5 jaar tegen 4% bijtelling wil rijden? Desnoods met een kleine (oversluit) boete mijner zijde.

Via google vind ik wel wat info maar dat gaat allemaal over private lease. Of geldt nu hetzelfde alleen dan zal mijn huidige WG dat nog in gang moeten zetten?

Beeromaniac

• RobbieB
Thompson schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:51:
Ik kan het in dit topic niet zo gauw terugvinden, mogelijk is het wel besproken maar weet ik de juiste zoektermen niet, excuus daarvoor.

Ik heb momenteel een lease auto, ga mogelijk binnenkort overstappen van WG en de nieuwe WG doet niet aan lease. Ik zal de lease dan ook amper meer gebruiken ivm woon-werk met de fiets. Ouders en veel vrienden wonen in hetzelfde dorp dus mogelijk ga ik gewoon lekker een tijdje "autoloos" proberen.
In huidige leasecontract staat dat ik de lease moet overnemen indien voortijdig beëindigen contract.

Kan een lease(contract) ook gemakkelijk "verkocht" worden? Het betreft een Hyundai Kona Electric met 4% bijtelling tot augustus 2024, 25k km/jaar waar nog een extra 15k op staat i.v.m. minder verbruikt. Ik kan me indenken dat iemand anders best graag nog ruim 1,5 jaar tegen 4% bijtelling wil rijden? Desnoods met een kleine (oversluit) boete mijner zijde.

Via google vind ik wel wat info maar dat gaat allemaal over private lease. Of geldt nu hetzelfde alleen dan zal mijn huidige WG dat nog in gang moeten zetten?

Kortom, even met je werkgever gaan babbelen.
Dit is erg werkgever afhankelijk, maar bij mijn werkgever is het zo dat je bij vertrek de auto aan kán bieden aan een andere collega die in de positie is een nieuw lease contract af te sluiten. Lukt dat, dan is het zo opgelost, lukt dat niet, dan gelden de voorwaarden uit het contract en moet je hem afkopen (en dat kan erg prijzig zijn).

Maar met een elektrische auto met 4% bijtelling denk ik dat er genoeg collega's in de rij staan om die over te nemen. Zeker met de huidige levertijden en prijzen.

Kortom: Even met je werkgever gaan babbelen.

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:56

Thompson

Beeromaniac

RobbieB schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:53:
[...]

Dit is erg werkgever afhankelijk, maar bij mijn werkgever is het zo dat je bij vertrek de auto aan kán bieden aan een andere collega die in de positie is een nieuw lease contract af te sluiten. Lukt dat, dan is het zo opgelost, lukt dat niet, dan gelden de voorwaarden uit het contract en moet je hem afkopen (en dat kan erg prijzig zijn).

Maar met een elektrische auto met 4% bijtelling denk ik dat er genoeg collega's in de rij staan om die over te nemen. Zeker met de huidige levertijden en prijzen.

Kortom: Even met je werkgever gaan babbelen.
Overdragen naar een collega is wellicht ook nog een optie, echter werk ik bij een redelijk klein bedrijf (80FTE) en zijn er hier slechts 2 mensen die lease rijden, dus weet niet zo gauw of iemand daarvoor in aanmerking komt.

Maar het zou natuurlijk ook kunnen dat ik het leasecontract overneem van mijn werkgever en dan kan ik het vervolgens gewoon behandelen als een private lease contract en dus verkopen? Of kun je niet zomaar schakelen tussen zakelijk/private lease?

/edit: Uiteraard ga ik t.z.t. wel met werkgever babbelen, mocht de overstap doorgaan, maar dat doe ik natuurlijk liever goed geinformeerd.

[Voor 5% gewijzigd door Thompson op 15-11-2022 11:04]

Beeromaniac

• Inspired
Thompson schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:04:
[...]

Overdragen naar een collega is wellicht ook nog een optie, echter werk ik bij een redelijk klein bedrijf (80FTE) en zijn er hier slechts 2 mensen die lease rijden, dus weet niet zo gauw of iemand daarvoor in aanmerking komt.

Maar het zou natuurlijk ook kunnen dat ik het leasecontract overneem van mijn werkgever en dan kan ik het vervolgens gewoon behandelen als een private lease contract en dus verkopen? Of kun je niet zomaar schakelen tussen zakelijk/private lease?

/edit: Uiteraard ga ik t.z.t. wel met werkgever babbelen, mocht de overstap doorgaan, maar dat doe ik natuurlijk liever goed geinformeerd.
Dit is ook allemaal afhankelijk van de LM. Sommige zijn niet zo flexibel. Er zijn ook sites waar mensen leasecontracten aanbieden ter overname. Het is allemaal afhankelijk van de LM uiteindelijk.

• sham27
Thompson schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:04:
[...]

Ik zou eerst bij de leasemij informeren wat de afkoopsom of overnameprijs is voor je beslissingen neemt. Het zou je anders best eens heel veel geld kunnen gaan kosten.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:19
Thompson schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:51:

Je gebruikt de term leasecontract voor twee verschillende zaken:
1. De overeenkomst tussen jou en je werkgever
2. De overeenkomst tussen je werkgever en de leasemaatschappij.

Wat mij betreft is de tweede het echte leasecontract. De overeenkomst tussen jou en je werkgever wordt meestal wat anders genoemd, "autoregeling" of "berijdersovereenkomst".

Het lijkt er op dat in jouw berijdersovereenkomst is overeengekomen dat je de auto overneemt (naar je nieuwe werkgever) indien mogelijk of dat het leasecontract wordt verbroken, waarbij de afkoopsom op jou wordt verhaald uit hoofde van de berijdersovereenkomst.

Als de bepalingen in de berijdersovereenkomst zo duidelijk zijn, hangt je vrijwel zeker een afkoopsom boven je hoofd.

Contractovername (of eigenlijk; auto-overname) naar een andere werkgever wordt in principe alleen gedaan als de berijder hetzelfde blijft. De leasemaatschappij gaat een nieuwe leaseovereenkomst aan met de nieuwe werkgever en hier wordt ook een nieuwe calculatie aangehangen. Daarnaast is het de vraag of de nieuwe werkgever zaken doet of kan doen met de huidige leasemaatschappij, of dat de hele auto aan een andere leasemaatschappij overgedragen wordt (kan ook wel eens gebeuren).

Je kunt het best informeren bij de leasemaatschappij, want iedere maatschappij gaat daar anders mee om.

Ik denk dat je er weinig mee kunt.

• lighting_
  • Registratie: Mei 2017
Bij lease altijd de voorwaarden van je werkgever lezen of opvragen.
Het is niet de leasmij maar je werkgever hoe die ermee omgaat.
De ene werkgever wilt dat je de auto overneemt. Een ander vind het geen probleem als je overdraagt aan een collega. Sommige hebben een boete clausule.

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@Tompson
https://www.leaseswap.nl/

[Voor 3% gewijzigd door Superbeagle op 15-11-2022 15:09]

• C6DL
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:12
Is het normaal dat als een werkgever je leasecontract overneemt van je oude werkgever, je weer opnieuw de 4 jaar mag rijden met dezelfde auto?

Ik had de auto 1 jaar bereden. Nu ben ik gewisseld van werkgever en heb (zonder communicatie) een nieuw lease contact ontvangen van 4 jaar.

• JanHenk
C6DL schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:36:
Is het normaal dat als een werkgever je leasecontract overneemt van je oude werkgever, je weer opnieuw de 4 jaar mag rijden met dezelfde auto?

Ik had de auto 1 jaar bereden. Nu ben ik gewisseld van werkgever en heb (zonder communicatie) een nieuw lease contact ontvangen van 4 jaar.
Zoals ik eerder ook al aanstipte, de contractvoorwaarden kunnen (en worden ook vaak) gewijzigd aan de hand van het nieuwe gebruiksprofiel en de eventuele autoleaseregeling van je nieuwe werkgever. De nieuwe werkgever krijgt een nieuwe calculatie met bijbehorend contract.

Het enige wat hetzelfde blijft zijn de auto zelf en de berijder, maar leasemaatschappijen (en werkgevers) kunnen gewoon nieuwe afspraken maken.

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21-03 19:19
YoshiBignose schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:54:
Ik heb voor m'n werknemer een zakelijke lease auto via Leaseplan. 60 maanden waren verstreken en nu een nieuw contract getekend voor een nieuwe lease auto. 2,5 maand later werd de auto al geleverd (ze hadden al een batch ingekocht ofzo) maar was m'n leasetarief ineens 17 euro p/m duurder (3%).

Ik natuurlijk bellen waarom het tarief anders is dan het getekende contract en ze zeiden dat dit kwam door de stijging van de ECB rente. Ze mogen dan het leasetarief aanpassen. Klinkt in mijn ogen natuurlijk als complete bullshit... maar goed, het is een zakelijke overeenkomst en je kan best veel in de algemene voorwaarden zetten. Dus ik vroeg om een specificatie van de berekening maar die wilde hij niet geven omdat het een gesloten calculatie betreft dus hij hoeft daar niets over door te geven. Dat is toch vreemd? Ze mogen zomaar de prijs verhogen zonder daar iets over te kunnen aantonen?

Terwijl 4 jaar terug de ECB rente daalde en ik geen daling in mijn leasetarief zag :') Iemand anders dit soort praktijken ook meegemaakt?
Rente zal niet dit verschil maken. Kijk eens naar de fiscale waarde op je overeenkomst en hetgeen er nu staat op de rdw. Wellicht een prijswijziging die nu is doorgevoerd.

• The Unbelievabl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-01 15:18
Ik heb een nieuwe baan en een contract gekregen waar ik kan kiezen voor een leaseauto. Nu heb ik geen flauw idee hoe het fiscaal zit met leaseauto's. Hieronder mijn situatie

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[Voor 7% gewijzigd door The Unbelievabl op 21-11-2022 14:54]

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@The Unbelievabl De EB mag je inderdaad aftrekken van de bruto BT. De EB wordt daarna vervolgens netto afgetrokken van je salaris.

Verder moet je je afvragen of je voor het verschil een eigen auto kunt rijden of met het OV mee kunt.

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-03 15:17
Len020 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:46:
[...]

Rente zal niet dit verschil maken. Kijk eens naar de fiscale waarde op je overeenkomst en hetgeen er nu staat op de rdw. Wellicht een prijswijziging die nu is doorgevoerd.
Die is gewoon hetzelfde. Waarom zouden ze dat niet aangeven aan de telefoon dan, als dat de reden was geweest?

Facts don't care about your feelings

• dezze
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Mijn huidige leasecontract loopt af. Ik krijg nu weer een Golf (eTSI) aangeboden als optie. Ik wil graag elektrisch, maar wel van een hoger segment i.v.m. range en gezinsuitbreiding. Is een auto als ID.4, Q4, Ioniq 5 of EV6 long range teveel gevraagd? Ben benieuwd naar wat de "markt" een beetje doet. Bruto jaarsalaris is 80K excl. bonus. Contract zal obv 4 jaar en 40k km zijn. De extra bijtelling zal geen probleem zijn - dat past prima.

[Voor 8% gewijzigd door dezze op 20-11-2022 17:52]

• sham27
dezze schreef op zondag 20 november 2022 @ 17:46:
Mijn huidige leasecontract loopt af. Ik krijg nu weer een Golf (eTSI) aangeboden als optie. Ik wil graag elektrisch, maar wel van een hoger segment i.v.m. range en gezinsuitbreiding. Is een auto als ID.4, Q4, Ioniq 5 of EV6 long range teveel gevraagd? Ben benieuwd naar wat de "markt" een beetje doet. Bruto jaarsalaris is 80K excl. bonus. Contract zal obv 4 jaar en 40k km zijn. De extra bijtelling zal geen probleem zijn - dat past prima.
Heb je niet gewoon een budget?

Lijstje lijkt me realistisch/marktconform obv salaris.

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:46
dezze schreef op zondag 20 november 2022 @ 17:46:
De markt doet heel veel.
Maar ook weer niet.

Toen ik van werkgever wilde wisselen.
Zou ik ergens anders dezelfde functie gaan uitvoeren, wilde mijn leaseauto meenemen, maar dat kon helaas niet.

Ik werd namelijk in klasse 3 ingedeeld, maar mijn leaseauto zat in klasse 5.
Ging hier om een tesla model3 LR.

• Vaal
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:26

Vaal

𝖁𝖆𝖓 𝕭𝖎𝖓𝖘𝖇𝖊𝖗𝖌𝖊𝖓, 𝖑𝖚𝖑!

Ik verwacht te gaan switchen van baan en hierbij krijg ik een zakelijke auto aangeboden. Totdat mijn vaste contract in gaat (na 7 maanden) krijg ik maandelijks 600 euro excl btw als mobiliteitsbudget. Nadat mijn vaste contract in is gegaan kan ik een auto leasen.

Wat is verstandig? Ik heb een prima prive auto, maar aangezien mijn vrouw die ook nodig heeft kan ik die niet inzetten.

Wat is wijsheid? Een auto huren voor 7 maanden? Goedkoop occasionnetje kopen? (Zakken zijn niet heel diep, en ik heb de auto nodig voor mijn functie, dus betrouwbaarheid is wel een pre)

𝕾𝖏𝖔𝖓𝖓𝖎𝖊, 𝖟𝖊 𝖑𝖊𝖌 𝖔𝖕 𝖏𝖊 𝖜𝖆𝖌𝖊𝖓!

• RobbieB
Vaal schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:09:
Ik verwacht te gaan switchen van baan en hierbij krijg ik een zakelijke auto aangeboden. Totdat mijn vaste contract in gaat (na 7 maanden) krijg ik maandelijks 600 euro excl btw als mobiliteitsbudget. Nadat mijn vaste contract in is gegaan kan ik een auto leasen.

Wat is verstandig? Ik heb een prima prive auto, maar aangezien mijn vrouw die ook nodig heeft kan ik die niet inzetten.

Wat is wijsheid? Een auto huren voor 7 maanden? Goedkoop occasionnetje kopen? (Zakken zijn niet heel diep, en ik heb de auto nodig voor mijn functie, dus betrouwbaarheid is wel een pre)
Ik zou verwachten dat de werkgever een voorloop auto of pool auto kan regelen. Anders inderdaad een short lease or occasion.

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-03 16:00
Vaal schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:09:

Vreemde regeling, meestal krijg je inderdaad een voorloopauto of shortlease voordat je zelf mag bestellen.

• JanHenk
@Vaal Kun je er ook voor kiezen om gewoon met dat mobiliteitsbudget door te rijden? En dus geen auto van de zaak? Dan zou je kunnen overwegen om 'gewoon' een privéauto te kopen.

Maar als je (blijkbaar) privé geen auto hebt c.q. ook niet nodig gaat hebben, wordt het alweer wat minder aantrekkelijk. Dan heb je gewoon liever een auto van de zaak zonder de bijtelling.

Voor een paar maanden een auto kopen kan meestal niet uit, tenzij het echt een brik is van plm. € 1000. Je zou eventueel een Lynk 01 kunnen huren voor dat halfjaar, maar ook met die optie ga er wat op achteruit.

• Vaal

Vaal

𝖁𝖆𝖓 𝕭𝖎𝖓𝖘𝖇𝖊𝖗𝖌𝖊𝖓, 𝖑𝖚𝖑!

JanHenk schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:01:
@Vaal Kun je er ook voor kiezen om gewoon met dat mobiliteitsbudget door te rijden? En dus geen auto van de zaak? Dan zou je kunnen overwegen om 'gewoon' een privéauto te kopen.

Maar als je (blijkbaar) privé geen auto hebt c.q. ook niet nodig gaat hebben, wordt het alweer wat minder aantrekkelijk. Dan heb je gewoon liever een auto van de zaak zonder de bijtelling.

Voor een paar maanden een auto kopen kan meestal niet uit, tenzij het echt een brik is van plm. € 1000. Je zou eventueel een Lynk 01 kunnen huren voor dat halfjaar, maar ook met die optie ga er wat op achteruit.
Maar ik wil geen vermogen "vast zetten" in de aanschaf van een auto, en ik heb een prima prive auto die regelmatig gebruikt wordt door mijn vrouw. Daarnaast mogen we maar 1 auto parkeren bij huis omdat we in de binnenstad wonen.

• JanHenk
Vaal schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:30:
[...]

Maar ik wil geen vermogen "vast zetten" in de aanschaf van een auto, en ik heb een prima prive auto die regelmatig gebruikt wordt door mijn vrouw. Daarnaast mogen we maar 1 auto parkeren bij huis omdat we in de binnenstad wonen.
Maar dat laatste ontkom je niet aan, toch? Je stelt dat je de auto nodig hebt voor je functie én je vrouw heeft ook een auto nodig tegelijkertijd, dus heb je altijd twee auto's om je huis.

Wat wijsheid is, is je nieuwe werkgever vragen om een voorloop- of huurauto, omdat je privé geen auto (beschikbaar) hebt en niet bereid bent om er één aan te schaffen voor de duur van een half jaar. Ik zou dat overigens een heel redelijk verzoek vinden als werkgever zijnde, immers is een auto nodig voor de uitoefening van de functie. Niet iedereen heeft werkloze auto's op de stoep staan.

• Vaal

Vaal

𝖁𝖆𝖓 𝕭𝖎𝖓𝖘𝖇𝖊𝖗𝖌𝖊𝖓, 𝖑𝖚𝖑!

JanHenk schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:52:
[...]

Maar dat laatste ontkom je niet aan, toch? Je stelt dat je de auto nodig hebt voor je functie én je vrouw heeft ook een auto nodig tegelijkertijd, dus heb je altijd twee auto's om je huis.

Wat wijsheid is, is je nieuwe werkgever vragen om een voorloop- of huurauto, omdat je privé geen auto (beschikbaar) hebt en niet bereid bent om er één aan te schaffen voor de duur van een half jaar. Ik zou dat overigens een heel redelijk verzoek vinden als werkgever zijnde, immers is een auto nodig voor de uitoefening van de functie. Niet iedereen heeft werkloze auto's op de stoep staan.
Nee klopt, daar ontkomen we niet aan, ik zal mijn auto dus buiten het centrum moeten parkeren. Weet ff niet wat m'n gedachtengang zojuist daarbij was. :p

Ik ga het nog even overleggen daar :)

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-03 14:05
Ik ben een private lease overeenkomst aangegaan met Kia voor een Niro EV.

Alleen het gekke is: het is totaal onduidelijk wanneer ik de auto daadwerkelijk krijg. Kan 4 maanden duren, 6 maanden etc etc.

Maar hoe zit het dan met de lease overeenkomst? Ik heb nu 14 dagen bedenktijd om eventueel op te zeggen, maar daarna zit ik er aan vast. Hoewel ik nog niks betaal vind ik het wel raar dat er geen zekerheid is wanneer die overeenkomst wel ingaat, want die gaat pas in als ik de auto krijg en dat is totaal onduidelijk.

Is dat een ontbindende voorwaarde voor de lease overeenkomst?

• jongetje
Freak187 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 11:17:
Wat staat in je contract?

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Alleen het gekke is: het is totaal onduidelijk wanneer ik de auto daadwerkelijk krijg. Kan 4 maanden duren, 6 maanden etc etc.

Maar hoe zit het dan met de lease overeenkomst? Ik heb nu 14 dagen bedenktijd om eventueel op te zeggen, maar daarna zit ik er aan vast. Hoewel ik nog niks betaal vind ik het wel raar dat er geen zekerheid is wanneer die overeenkomst wel ingaat, want die gaat pas in als ik de auto krijg en dat is totaal onduidelijk.

Het is toch volstrekt logisch dat een lease-overeenkomst ingaat op het moment dat je de auto krijgt? Wat had jij dan verwacht?

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-03 14:05
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 11:39:
[...]

Het is toch volstrekt logisch dat een lease-overeenkomst ingaat op het moment dat je de auto krijgt? Wat had jij dan verwacht?
Tuurlijk en dat snap ik ook.

Echter… ik heb nu een overeenkomst en de daadwerkelijke auto kan pas over 6 maanden geleverd worden. Tot die tijd kan ik niks.

Hypothetisch: als de prijzen van die auto kelderen door een nieuwe batterij technologie dan zit ik vast aan het afgesproken maandbedrag op het moment dat de auto eindelijk wordt afgeleverd.

De vraag is meer van: ik ben een overeenkomst aangegaan, maar de andere partij heeft geen verplichting om hun deel snel in te vullen. Al duurt het leveren van de auto 2 jaar…. Tot die tijd zit in de bungelen.
Uiteraard zal het niet zo’n vaart lopen, maar het voelt enigszins scheef.

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Freak187 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 11:43:
[...]

Tuurlijk en dat snap ik ook.

Echter… ik heb nu een overeenkomst en de daadwerkelijke auto kan pas over 6 maanden geleverd worden. Tot die tijd kan ik niks.

Hypothetisch: als de prijzen van die auto kelderen door een nieuwe batterij technologie dan zit ik vast aan het afgesproken maandbedrag op het moment dat de auto eindelijk wordt afgeleverd.

De vraag is meer van: ik ben een overeenkomst aangegaan, maar de andere partij heeft geen verplichting om hun deel snel in te vullen. Al duurt het leveren van de auto 2 jaar…. Tot die tijd zit in de bungelen.
Uiteraard zal het niet zo’n vaart lopen, maar het voelt enigszins scheef.
Tsja, niet veel anders dan als je de auto gewoon zou kopen. En de tegenpartij heeft er natuurlijk wel degelijk belang bij om enigszins vaart te maken: tot de levering verdienen ze niks.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:32

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Freak187 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 11:43:
[...]

En als de batterij twee keer zo duur wordt en de auto op moment van levering 10k meer zou hebben gekost heb je een auto die goedkoper is dan dat het op dat moment zou zijn geweest.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• jongetje
AllSeeyinEye schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 12:53:
[...]

En als de batterij twee keer zo duur wordt en de auto op moment van levering 10k meer zou hebben gekost heb je een auto die goedkoper is dan dat het op dat moment zou zijn geweest.
Neehoor, dan stijgt de leaseprijs gewoon mee.

• jongetje
jongetje schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 13:07:
[...]

Neehoor, dan stijgt de leaseprijs gewoon mee. Een leaseauto is gewoon een financieel product. Je betaald voor gebruik van de auto plus onderhoud. Afhankelijk van de prijs van de auto, kosten onderhoud en afschrijving komt er een bedrag uit. Daarbovenop de actuele rente en daar heb je de leaseprijs. Als 1 van deze componenten wijzigd, wijzigt ook je leasebebedrag (en dan ook nog elk jaar een inflatie component). Tenzij je zwart op wit hebt dat dit het bedrag is en gedurende looptijd niet wordt aangepast gaat het zeker elk jaar veranderen.

• RobbieB

Reken maar eerder op 8-12 maanden levertijd op het moment. En evt prijsstijgingen voor dat de levering plaats vindt. Ik zou je contract er even goed op nalezen of die doorberekend worden of dat je een prijs garantie hebt op de huidige prijs.

• macmellow
Hoe gaan ze bij jullie om met het prijsplafond en elektriciteits-creditering via de laadpaal?
Ik werk bij een relatief klein bedrijf, dus zonder wagenparkbeheerder of iemand die hier maar enigszins verstand van heeft.

Vanaf januari stijgt mijn tarief naar bijna een euro per KWh, dus ik ben van plan om dat tarief in de portal van de laadpaaltoko in te voeren. Dat voelt echter niet helemaal juist, want ik gebruik waarschijnlijk prive niet de gehele capaciteit van het prijsplafond.

Ik voel er niks voor om dit aan onze HR manager voor te leggen, dan zou ik echt een slapende hond wakker maken.

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:36

KhaZ

Alfa Romeo

macmellow schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:15:
Hoe gaan ze bij jullie om met het prijsplafond en elektriciteits-creditering via de laadpaal?
Ik werk bij een relatief klein bedrijf, dus zonder wagenparkbeheerder of iemand die hier maar enigszins verstand van heeft.

Vanaf januari stijgt mijn tarief naar bijna een euro per KWh, dus ik ben van plan om dat tarief in de portal van de laadpaaltoko in te voeren. Dat voelt echter niet helemaal juist, want ik gebruik waarschijnlijk prive niet de gehele capaciteit van het prijsplafond.

Ik voel er niks voor om dit aan onze HR manager voor te leggen, dan zou ik echt een slapende hond wakker maken.
Wat staat er over in je contract over het de prijs/kw vergoeding van het thuis opladen van je zakelijke auto?
Als je gewoon eerlijk de echte prijs die je betaalt invult is het goed lijkt me? Stel je energie contract wijzigt na 3 of 6 maanden, dan geef je weer het nieuwe bedrag door.

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

• macmellow
Nu ga je er vanuit dat er een contract is rondom de auto :+

Ik kan wel het prijsplafond invullen tot dat ik die limiet heb bereikt, maar dat is niet eerlijk omdat mijn prive verbruikte stroom de rest van het jaar dan ook super duur is.

• RobbieB

Ik verbruik per jaar prive met gemak 3000kwh zonder de auto, dus de lease-maatschappij mag mooi het normale tarief overmaken.

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Athlon stuurde laatst een mail uit naar de wagenparkbeheerders met het advies om gewoon het normale tarief te blijven betalen.

The best is yet to come

• jongetje
Het is toch wat het is, dat zijn de consequenties van elektrisch rijden stimuleren (ook vaak door de werkgever).
En anders kun je misschien meer publiek laden, dat is vaak goedkoper.

• TumTum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-03 00:05
Ik belde laatst met de Hyundai dealer met de vraag of de autoprijzen gaan stijgen i.v.m. een lopende bestelling. De reactie was: Waarom moet je dat weten? Je hebt toch een vast leasebedrag afgesproken. Nu snap ik waarom dat zo is. Wat stijgen de prijzen weer gigantisch bij Hyundai volgend jaar en vooral in het B-segment.

Het is fiscaal aantrekkelijker om naar het C-segment te kijken. Het gat tussen het B en C segment wordt steeds kleiner en scheelt hooguit 2K met bijvoorbeeld een Kia Ceed. Met een stijging van ruim 1000 euro heeft het ook fiscale gevolgen (belastingverhoging op nieuwe autos inbegrepen).

[Voor 7% gewijzigd door TumTum op 12-12-2022 16:50]

• Belecthor
TumTum schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:46:
Ik belde laatst met de Hyundai dealer met de vraag of de autoprijzen gaan stijgen i.v.m. een lopende bestelling. De reactie was: Waarom moet je dat weten? Je hebt toch een vast leasebedrag afgesproken. Nu snap ik waarom dat zo is. Wat stijgen de prijzen weer gigantisch bij Hyundai volgend jaar en vooral in het B-segment.

Het is fiscaal aantrekkelijker om naar het C-segment te kijken. Het gat tussen het B en C segment wordt steeds kleiner en scheelt hooguit 2K met bijvoorbeeld een Kia Ceed. Met een stijging van ruim 1000 euro heeft het ook fiscale gevolgen (belastingverhoging op nieuwe autos inbegrepen).
Ja, het is wrang, maar het B-segment is een beetje opgegeten door het C-segment, met ditto prijzen. Ford is ook al rigoureus aan het snijden in hun catalogus. Het zijn ook wel een beetje gekke tijden in de autowereld met die lange levertijden en ongekende prijsverhogingen. Ik las dat de basisuitvoering van de vernieuwde ID.3 46k(!) gaat kosten. Voor een compacte middenklasser!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:05
Zijn er mensen hier die een laadpaal bij huis hebben laten plaatsen en dit mee (moesten) nemen in de lease? Ben wel benieuwd wat een beetje de extra maandelijkse kosten zijn...

Volvo XC40 P8 (MY20)| Software versie 2.6 | Android 10 | 20" | Warmtepomp

• RobbieB
Juancho schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:04:
Zijn er mensen hier die een laadpaal bij huis hebben laten plaatsen en dit mee (moesten) nemen in de lease? Ben wel benieuwd wat een beetje de extra maandelijkse kosten zijn...
Ja.. ik betaal 35e per maand als eigen bijdrage voor 5 jaar (2100e totaal, dat is inclusief installatiekosten en meterkast aanpassing). Omdat het eigen bijdrage is gaat het van je bruto bijtelling af, dus netto is het minder.
Na 5 jaar is de laadpaal mijn eigendom.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:05
RobbieB schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:08:
[...]

Ja.. ik betaal 35e per maand als eigen bijdrage voor 5 jaar (2100e totaal, dat is inclusief installatiekosten en meterkast aanpassing). Omdat het eigen bijdrage is gaat het van je bruto bijtelling af, dus netto is het minder.
Na 5 jaar is de laadpaal mijn eigendom.
Ah ok! is dat bedrag nog gebaseerd op bijv. dat je ook zonnepalen hebt en dat laden dus goedkoper is voor je werkgever dan aan een publieke laadpaal/snellader? Of is daar niks mee gedaan en puur de kosten doorberekend?

Volvo XC40 P8 (MY20)| Software versie 2.6 | Android 10 | 20" | Warmtepomp

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07:36

Ankh

|true

ik betaal maar 7 euro bruto per maand voor een complete laadpaal installatie met bijna 20m graafwerk.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• RobbieB
Juancho schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:20:
[...]

Ah ok! is dat bedrag nog gebaseerd op bijv. dat je ook zonnepalen hebt en dat laden dus goedkoper is voor je werkgever dan aan een publieke laadpaal/snellader? Of is daar niks mee gedaan en puur de kosten doorberekend?
Bedrag is alleen gebaseerd op installatiekosten + meterkast aanpassingen ivm 3-fase + kosten laadpaal (22kwh versie).

• EHA1337
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:41
Wellicht dat iemand hier de vraag kan beantwoorden. Bij mijn vorige werkgever werden auto’s geleased voor een bepaalde norm km/jaar. De kilometers werden vaak per jaar opnieuw bekeken en aangepast, dit was ook zichtbaar bij inloggen op dr website/app.

Bij mijn huidige werkgever is de norm 35k p/j (140.000) & 4 jaar. Mijn wagen is inmiddels ruim 2 jaar maar rijd bijna 20k meer p/j wat er op neer komt dat ik al snel deze 140k ga naderen. Echter staat het contract nog steeds op basis van 35k p/j.

Is de looptijd in dit geval leidend en kan ik gewoon de 4 jaar volmaken? Of zal de wg vragen eerder een andere auto te bestellen gezien de 140k kilometers naderen?

Wanneer van toepassing, altijd geleased via Leaseplan.

• sham27
EHA1337 schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:59:
Wellicht dat iemand hier de vraag kan beantwoorden. Bij mijn vorige werkgever werden auto’s geleased voor een bepaalde norm km/jaar. De kilometers werden vaak per jaar opnieuw bekeken en aangepast, dit was ook zichtbaar bij inloggen op dr website/app.

Bij mijn huidige werkgever is de norm 35k p/j (140.000) & 4 jaar. Mijn wagen is inmiddels ruim 2 jaar maar rijd bijna 20k meer p/j wat er op neer komt dat ik al snel deze 140k ga naderen. Echter staat het contract nog steeds op basis van 35k p/j.

Is de looptijd in dit geval leidend en kan ik gewoon de 4 jaar volmaken? Of zal de wg vragen eerder een andere auto te bestellen gezien de 140k kilometers naderen?

Norm berekening en werkelijke contractkilometers zijn vaak wat anders.
Wel vaak gemaximeerd op tijd en leeftijd, maar dat is dus niet direct gelinkt aan de norm.

Ik zou zeggen: sla de leaseregeling er op na en als het er niet in staat vraag het aan HR.

• JanHenk

Wat @sham27 hierboven ook zegt; een normkilometrage wordt enkel gebruikt voor budgetvergelijkingen om ervoor te zorgen dat gelijkwaardige werknemers gelijkwaardige (qua kosten) auto's kunnen rijden.

Werkelijke kilometrages en ook looptijden verschillen soms enorm, uiteraard omdat de ene werknemer verder weg woont dan de ander, meer zakelijke kilometers maakt, etc. etc. Maar ze doen dat in ieder geval in vergelijkbare auto's.

Je hebt het nu over het contract tussen werkgever en leasemaatschappij in relatie tot je werkelijke kilometrage. Dat staat dus volledig los van de norm.

Ik zou je werkgever (afdeling wagenparkbeheer, of de functionaris die daarover gaat) vragen; zij moeten in overleg met de leasemaatschappij (aanpassen contract of toch een nieuwe auto bestellen). Dat zijn keuzes van het bedrijf.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-03 16:16

Crazy D

I think we should take a look.

Informeer bij HR of de wagenparkbeheerder want soms wordt er wel iets gedaan met eerder inleveren als je ver boven de km's gaat komen in verband met restwaarde van de auto. Maar de norm is gewoon om te zorgen dat je geen appels met peren vergelijkt bij uitkiezen van de auto. Contract bijstellen heeft niet zoveel zin, de prijs is onderaan de streep hetzelfde.

Exact expert nodig?

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:30

Zoals gezegd, kan HR of de wagenparkbeheerder je daar het beste uitsluitsel over geven.

In z'n algemeenheid: Het contract is voor x kilometer en x maanden. Het contract eindigt in beginsel wanneer één van die 2 bereikt wordt. In jouw geval dus bij 140.000 km, als dat inderdaad in het contract is afgesproken. (Normkilometers hoeven niet de contractkilometers te zijn!). Je kan zien wat er in het contract is afgesproken, in het Leaseplan portal.

Het is wel zo, dat zo'n contract doorgaans gedurende de looptijd aangepast kan worden. Dus wellicht is het mogelijk om het contract aan te passen naar 180.000 km. Dit kan echter alleen tot het maximale aantal km's wat voor betreffende auto geldt. (Ik had een Octavia 1.0, die kon maximaal tot 150.000 (vermoedelijk heeft Leaseplan niet zo'n vertrouwen in de kleine motor), meeste benzine auto's tegenwoordig tot 180.000, elektrisch vaak nog wat meer (200.000, meen ik, maar zal ook per model kunnen verschillen).)
Ook daarmee zal HR of de wagenparkbeheerder je verder kunnen helpen.

iRacing Profiel

• jongetje
Wild Chocolate schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:14:
[...]
Dit kan echter alleen tot het maximale aantal km's wat voor betreffende auto geldt. (Ik had een Octavia 1.0, die kon maximaal tot 150.000 (vermoedelijk heeft Leaseplan niet zo'n vertrouwen in de kleine motor)
Dat is een dikke aanname. Dat heeft alles te maken met de restwaarde per km stand en onderhoudsintervallen. En daarbij ook nog de markt, nu er enorme levertijden zijn kan het best zo zijn dan je toch langer door mag rijden.

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:08
Ik heb een Polo bij LeasePlan en die gaat er binnenkort uit. Nu heb ik zelf een keer de velgen vervangen en ben de originele velgen kwijtgeraakt (heb makkelijk toegang tot setjes velgen en die originele waarschijnlijk onder een auto gedaan die verkocht is).

Dus ik heb gevraagd aan LeasePlan of ik hem met andere velgen in mag leveren, dat was geen probleem. Toch twijfel ik daar aan. Heb het via de chat besproken met een medewerker.

Iemand hier ervaringen mee?

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-03 15:27

The_Woesh

De man die.....

@KaiseRRuby : Ik denk eerlijk gezegd dat als je geen opvallende velgen hebt in hetzelfde formaat als het origineel dat niemand het opmerkt, of het meld of niet. Kortom geen zorgen om maken, en doe je dat wel, bewaar even je Chat.

[Voor 3% gewijzigd door The_Woesh op 29-12-2022 13:56]

"You are lucky because you caught me in a transitional phase. I was sitting here, eating my muffin, drinking my coffee, and I had what alcoholics refer to as a moment of clarity." -- Pulp Fiction

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-03 16:16

Crazy D

I think we should take a look.

Wild Chocolate schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:14:
[...]

Zoals gezegd, kan HR of de wagenparkbeheerder je daar het beste uitsluitsel over geven.

In z'n algemeenheid: Het contract is voor x kilometer en x maanden. Het contract eindigt in beginsel wanneer één van die 2 bereikt wordt. In jouw geval dus bij 140.000 km, als dat inderdaad in het contract is afgesproken. (Normkilometers hoeven niet de contractkilometers te zijn!). Je kan zien wat er in het contract is afgesproken, in het Leaseplan portal.
uh volgens mij zeg je dat verkeerd. De auto wordt geleased voor x tijd met een uitgangspunt van y km per jaar. Dat levert een maandtermijn op. Als je meer rijdt moet je bij betalen, als je minder rijdt krijg je wat terug. Het is niet per definitie dat als je het aantal km's hebt bereikt, je de auto in moet leveren. Dat kan wel, met bijbetaling. Het is dan eigenlijk gewoon contract afkopen. Zou ook wel handig zijn. Lease je voor 4 jaar, 10k km. Rijdt je in 1 jaar 40k km dan zou je m dan al kunnen inleveren. Natuurlijk is het wel zo dat tegen het eind van de looptijd, je vaak wel eerder kunt inleveren. Het is voor de lease maatschappij dan een sommetje: restwaarde nu vs. restwaarde over x km, wat is interessanter. Maar reken maar dat ze in hun eigen voordeel rekenen, en niet in jouw voordeel.

Exact expert nodig?

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@Crazy D Ik heb nog nooit hoeven bijbetalen of terugbetaald gekregen. Het is weldegelijk hoe Wild Chocolate het schreef, tenzij je private leaset of één auto leaset als eenmanszaak ofzo.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:30
Crazy D schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:42:
[...]

uh volgens mij zeg je dat verkeerd. De auto wordt geleased voor x tijd met een uitgangspunt van y km per jaar. Dat levert een maandtermijn op. Als je meer rijdt moet je bij betalen, als je minder rijdt krijg je wat terug. Het is niet per definitie dat als je het aantal km's hebt bereikt, je de auto in moet leveren. Dat kan wel, met bijbetaling. Het is dan eigenlijk gewoon contract afkopen. Zou ook wel handig zijn. Lease je voor 4 jaar, 10k km. Rijdt je in 1 jaar 40k km dan zou je m dan al kunnen inleveren. Natuurlijk is het wel zo dat tegen het eind van de looptijd, je vaak wel eerder kunt inleveren. Het is voor de lease maatschappij dan een sommetje: restwaarde nu vs. restwaarde over x km, wat is interessanter. Maar reken maar dat ze in hun eigen voordeel rekenen, en niet in jouw voordeel.
De leasemaatschappij geeft om die reden verrekenprijzen op voor meer- en minderkilometers en meer- en minderdagen.
Zit je te snel aan je kilometers, dan betaal je extra voor elke dag dat je de auto te vroeg inlevert.
Hier een voorbeeldje van de Leaseplan site voor een Hyundai Tucson (60 maanden 30.000 km/jr):

Je kan gedurende je contract alle kanten op, door contact op te nemen met de leasemaatschappij en eventueel je contract aan te passen. Maar je hoeft je geen zorgen/illusies te maken, dat de leasemaatschappij zich niet heeft ingedekt voor alle mogelijke situaties, en er in elke afwijkende situatie beter van wordt.

Zou zoiets er niet zijn, was het natuurlijk ook simpel: In jouw voorbeeld, dan zou je gewoon nog 3 jaar doorbetalen voor een auto waar je niet meer mee mag rijden. Je hebt tenslotte een contract afgesloten voor 40.000 km in 48 maanden. Niks aan de hand wanneer je na 12 maanden al aan die 40.000 km zit. Zolang je maar gewoon 48 maanden de lease betaalt en aan het einde van de looptijd de auto inlevert met 40.000 km op de teller, zoals je afgesproken hebt :+

iRacing Profiel

• MarvinG
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 30-12-2022
Beste Tweakers,

Ik zit een beetje met een prijsverhoging in mijn maag en hoop dat jullie mij kunnen adviseren.

In juli heb ik offerte + orderformulier getekend voor mijn nieuwe leaseauto die ik op 14 december heb ontvangen. Vanochtend ontving ik het bewijs van inzet vanuit de leasemaatschappij. Hierin zie ik dat de prijs per maand (ex btw) ineens 26,55 euro hoger is dan waar ik akkoord voor heb gegeven.

In de brief staat dat dit komt door;
- wijziging van de catalogusprijs
- wijziging van de assurantiepremie per jaar
- wijziging in fiscale waarde
- wijziging van het rentepercentage

Leuk en aardig dat een leasemaatschappij de prijs eenzijdig mag verhogen. Maar kan je hier als consument nog iets mee? Zoals de overeenkomst laten ontbinden? Want waarom teken je überhaupt een offerte? Er is op geen enkele wijze gecommuniceerd tussendoor dat de prijs zou stijgen, dat zie ik nu puur op het 'bewijs van inzet'. Als de offerte voor deze hogere prijs was geweest, had ik namelijk geen akkoord gegeven en een andere auto of andere maatschappij gezocht.

Vooral de machtspositie van zo'n leasemaatschappij irriteert mij.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Voedingsadviseur bij Voeding-en-fitness.nl

• Inspired
MarvinG schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:08:
Beste Tweakers,

Ik zit een beetje met een prijsverhoging in mijn maag en hoop dat jullie mij kunnen adviseren.

In juli heb ik offerte + orderformulier getekend voor mijn nieuwe leaseauto die ik op 14 december heb ontvangen. Vanochtend ontving ik het bewijs van inzet vanuit de leasemaatschappij. Hierin zie ik dat de prijs per maand (ex btw) ineens 26,55 euro hoger is dan waar ik akkoord voor heb gegeven.

Leuk en aardig dat een leasemaatschappij de prijs eenzijdig mag verhogen. Maar kan je hier als consument nog iets mee? Zoals de overeenkomst laten ontbinden? Want waarom teken je überhaupt een offerte? Er is op geen enkele wijze gecommuniceerd tussendoor dat de prijs zou stijgen, dat zie ik nu puur op het 'bewijs van inzet'. Als de offerte voor deze hogere prijs was geweest, had ik namelijk geen akkoord gegeven en een andere auto of andere maatschappij gezocht.

Wat staat er in het getekende contract en kleine lettertjes? Waarschijnlijk dat dit mag. :) Gok ff dat het een kwestie van slikken is.

• MarvinG
Inspired schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:18:
[...]

Wat staat er in het getekende contract en kleine lettertjes? Waarschijnlijk dat dit mag. :) Gok ff dat het een kwestie van slikken is.
https://tweakers.net/i/YUu1ijO0zNKsk73PhYPQw-vWYHM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Az2IWWM4IPksmiNsp4nIKKHH.png?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/_H76SOKecYpbjGUHB7x97lk2M-Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eFKQhdCgR83ngrVMWq9xZq6W.png?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/rGNTeFI-QtlrQEzBsjibheOYgMw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U7zeVR1QC88lg1dRnbs93O2W.png?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/hXMiIEofJlf0kbAi5tBaRP85i7M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wON7z1OqvwwNHiU0T3XfZPfi.png?f=fotoalbum_large

Ja dit zullen ze wel helemaal dichtgetimmerd hebben in hun algemene voorwaarden. Het vervelende is gewoon dat er 0 wordt gecommuniceerd. Ik moet het 'ontdekken' in hun bewijs van inzet.

[Voor 39% gewijzigd door MarvinG op 30-12-2022 14:23]

• Sander
  • Niet online
MarvinG schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:08:
Beste Tweakers,

Je noemt ex BTW prijzen en consument in 1 post. Wat is het? Private of zakelijke lease? In 1e geval, heb je afgesloten icm keurmerk private lease? In dat geval staat er een vrij heldere voorwaarde in dat leasemaatschapij je op de hoogte moet stellen als de auto duurder wordt (voor aanvang) en dat je dan 14 dagen hebt om kosteloos af te zien.

Indien zakelijk: Tja dan mag er een stuk meer en heb je al snel pech.

• MarvinG
Sander schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:27:
[...]

Je noemt ex BTW prijzen en consument in 1 post. Wat is het? Private of zakelijke lease? In 1e geval, heb je afgesloten icm keurmerk private lease? In dat geval staat er een vrij heldere voorwaarde in dat leasemaatschapij je op de hoogte moet stellen als de auto duurder wordt (voor aanvang) en dat je dan 14 dagen hebt om kosteloos af te zien.

Indien zakelijk: Tja dan mag er een stuk meer en heb je al snel pech.
Het betreft zakelijke lease.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07:31
MarvinG schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:22:
[...]

Ja dit zullen ze wel helemaal dichtgetimmerd hebben in hun algemene voorwaarden. Het vervelende is gewoon dat er 0 wordt gecommuniceerd. Ik moet het 'ontdekken' in hun bewijs van inzet.
Tja, In zijn algemeenheid wordt je als consument wel geacht om alle relevante documentatie te lezen, voordat je een contract tekent. Je had dit dus kunnen (moeten) weten.

• Sander
  • Niet online
MarvinG schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:29:
[...]

Het betreft zakelijke lease.
Dan heb je geen poot om op te staan en is de les vooral: Altijd alles lezen en snappen.

• MarvinG
Duidelijk, bedankt voor het meedenken!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20-03 16:41
KaiseRRuby schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:53:
Ik heb een Polo bij LeasePlan en die gaat er binnenkort uit. Nu heb ik zelf een keer de velgen vervangen en ben de originele velgen kwijtgeraakt (heb makkelijk toegang tot setjes velgen en die originele waarschijnlijk onder een auto gedaan die verkocht is).

Dus ik heb gevraagd aan LeasePlan of ik hem met andere velgen in mag leveren, dat was geen probleem. Toch twijfel ik daar aan. Heb het via de chat besproken met een medewerker.

Iemand hier ervaringen mee?
Weliswaar niet relevant voor de vraag (en antwoord), maar ik word nu toch wel nieuwsgierig over hoe je zomaar een stel velgen kwijt kunt raken....

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Sander schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:17:
[...]

Dan heb je geen poot om op te staan en is de les vooral: Altijd alles lezen en snappen.
En stel je hebt dit van tevoren gelezen, wat kun je dan doen om te voorkomen dat je wordt opgezadeld met extra kosten?

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:08
Frame164 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:07:
[...]

Weliswaar niet relevant voor de vraag (en antwoord), maar ik word nu toch wel nieuwsgierig over hoe je zomaar een stel velgen kwijt kunt raken....
Maat heeft autohandel, ik heb mijn banden daar neergelegd zonder er op te zetten: NIET ONDER EEN AUTO STOPPEN WANT BETREFT BANDEN VAN KAISERRUBY.

Dus ze zijn waarschijnlijk onder een auto gemonteerd die verkocht is en waar ze van dachten: dat staat prima.

Heb overigens contact gehad met Leaseplan en zolang het maar geen waardevermindering is maakt het allemaal geen hol uit.
Pagina: 1 ... 38 39 40 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee