Toon posts:

Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 39 40 41 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Superbeagle schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:19:
[...]

En stel je hebt dit van tevoren gelezen, wat kun je dan doen om te voorkomen dat je wordt opgezadeld met extra kosten?
Niet tekenen en besluiten dat je graag je consumenten rechten wil uitoefenen en dus een auto privé wil leasen ipv zakelijk

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-06 16:08
Graag zou ik even het volgende voorleggen. Ben benieuwd of ik nu zelf een zeikerd ben of dat ik wel een punt heb.
Ik sta op punt om bij een niuewe werkgever te tekenen. Heb wat salaris betreft een uitstekend aanbod gehad en er zit ook een (elektrische)lease auto bij. Iets wat voor mij ook nieuw is.
Zelf hecht ik nogal waarde aan een fijne degelijke auto van bepaald formaat onder m'n kont.
Ik rij nu privé een Volvo S60 van een kleien 5 jaar oud. Deze is volledig eigendom.
Nu heb ik al het e.e.a. zitten doorrekenen, maar het is financieel absoluut niet aantrekkelijk om deze auto aan te houden. Dus met pijn in het hart zal deze na een paar maanden de deur uit gaan.

Nu kom ik op het punt waar ik nog wat moeite mee heb.
Mijn lease budget is vastgesteld op €607 p/m met een maximale overschrijding van 20%
Daarnaast ga ik 36u werken en dus komt mijn budget door het beleid uit op €565,50 + 20%

Daarbij hebben ze een aantal referentiemodellen gegeven. Allen waar ik nou niet bepaald warm van wordt en inlever op wat ik 'gewend' ben.
Daarnaast staan deze wagens met een bepaalde fiscale waarde welke ze voor het referentieblad hebben gebruikt. Een voorbeeld is de Kia Niro á 38k, VW ID3 a 36K of de HHyundai Kona a 36k.
Echter is het pijldatum januari 2022. We weten allemaal wat er in het afgelopen jaar gebeurt is wat prijzen.
Als ik nu naar de websites van dealers ga, bijvoorbeeld van KIA, dan mag een Niro nu al minimaal 45k kosten.

Ik ben dus bang, dat als ik nu akkoord ga met het gestelde budget, dat ik tegen de tijd dat ik een eigen keuze mag maken, ook de enigszins acceptabele modellen al helemaal buiten het budget zijn.

Ik wil dus nu, aan de voorkant al het lease budget omhoog krijgen zodat ik richting de 700 p/m kan gaan en dan in het C+/D segment kan gaan kijken.
Zijn er mensen die soortgelijke 'issue' hebben gehad of advies?

PSN: Flix20-NL

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:11

Superbeagle

Always smile

@Flix20 Ik zou als ik jou was gebruik maken van de cash-optie waarbij je het leasebedrag bruto krijgt uitgekeerd. Lees de leaseregeling maar na.

Edit:
Jouw budget is iets van(607 x 1,2) €728. Echter het verschil tussen €565 en €728 komt als eigen bijdrage voor jouw rekening.

[Voor 32% gewijzigd door Superbeagle op 31-12-2022 13:28]

• Flix20
Superbeagle schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:24:
@Flix20 Ik zou als ik jou was gebruik maken van de cash-optie waarbij je het leasebedrag bruto krijgt uitgekeerd. Lees de leaseregeling maar na.

Jouw budget is iets van(607 x 1,2) €724. Echter het verschil tussen €565 en €724 komt als eigen bijdrage voor jouw rekening.
Heb de cash-optie doorgerekend.
Maar met verwachte 35k woon-werk excl. locatie bezoek heb ik met benzinekosten (die worden namelijk niet meer vergoed dan), onderhoud, afschrijving etc heb ik een delta van circa 400eu p/m.

En €724 p/m zou obv fulltime zijn. Bij mij is het €565 x 1.2 = €678.
Dan een auto uitzoeken obv 25k/j en 48mnd doorlooptijd bij Atlhon.

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@Flix20 En wat zou je dan als netto bijtelling + eigen bijdrage kwijt zijn in het geval van lease?

Geloof me, het budget is echt gebaseerd op het fulltime budget + 20% overschrijding ongeacht het aantal uren dat je werkt.

• Flix20
Superbeagle schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:38:
@Flix20 En wat zou je dan als netto bijtelling + eigen bijdrage kwijt zijn in het geval van lease?

Geloof me, het budget is echt gebaseerd op het fulltime budget + 20% overschrijding ongeacht het aantal uren dat je werkt.
Netto bijtelling is €224.10 p/m obv auto van 36k
Bij een overschrijving van de maximaal toegestande 20% en als we dan stellen dat het budget 607+20% is, komt daar dus €121.40 bij.
Wat een totale kosten van €345.50 zou zijn.

Wat dat fulltime budget, in de lease regeling staat duidelijk dat er in geval van part time naar rato ((56 - minderuren p/w) / 56) * budget)
Mijn geval dus (56 - 4) / 56 * 607 = €563.64

Of zeg je dat hier doorgaans niet mee gerekend wordt en het puur een formele regel is.

[Voor 5% gewijzigd door Flix20 op 31-12-2022 13:55]

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@Flix20 Ik ga ervan uit dat je berekening klopt. In dat geval moet je voor jezelf beslissen of het verschil van zo’n €55 het waard is om in je eigen auto te blijven rijden.

Het leasebudget is zoals ik het eerder aangaf. Dit kun je controleren als je al inlogcodes van Athlon hebt. Je zult dan zien dat je auto’s van tot ruim boven de €700/m kunt kiezen. Je wordt alleen niet blij van de eigen bijdrage.

• Flix20
Superbeagle schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:47:
@Flix20 Ik ga ervan uit dat je berekening klopt. In dat geval moet je voor jezelf beslissen of het verschil van zo’n €55 het waard is om in je eigen auto te blijven rijden.

Het leasebudget is zoals ik het eerder aangaf. Dit kun je controleren als je al inlogcodes van Athlon hebt. Je zult dan zien dat je auto’s van tot ruim boven de €700/m kunt kiezen. Je wordt alleen niet blij van de eigen bijdrage.
Het verschil tussen eigen auto + benzine/afschrijving/verzekering/onderhoud - cash optie = circa €400
Cash optie zou netto €380,- zijn en m'n kosten plus afschrijving zou dan circa €1000,- zijn en dan heb ik nog geen kilometer privé gereden.

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Als jouw huidige privé auto netto €1.000/m kost all-in en je krijgt de cash-optie netto van €350, dan is dat verschil toch €650? Of zie ik iets over het hoofd?

Ga je voor de leaseauto dan komt dat neer op afgerond €350 BT + EB netto kosten.

Dan is het verschil €300 in het voordeel van leasen.

Ik weet alleen niet of je een auto van €36K kan rijden. Een beetje fatsoenlijke EV kost algauw €10K meer…

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:10
Flix20 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:55:
[...]

Netto bijtelling is €224.10 p/m obv auto van 36k
Ik weet je salaris niet maar dat is de kale bijtelling. Er gaat door een hoger salaris (juist door de bijtelling) ool heffingskorting van je salaris af. Ik heb een auto van 36k en betaal netto 370 euro per maand.
(Als je minder dan 25k per jaar verdient dan klopt het wel ongeveer)

• Flix20
Superbeagle schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 16:59:
Als jouw huidige privé auto netto €1.000/m kost all-in en je krijgt de cash-optie netto van €350, dan is dat verschil toch €650? Of zie ik iets over het hoofd?

Ga je voor de leaseauto dan komt dat neer op afgerond €350 BT + EB netto kosten.

Dan is het verschil €300 in het voordeel van leasen.

Ik weet alleen niet of je een auto van €36K kan rijden. Een beetje fatsoenlijke EV kost algauw €10K meer…
Je berekenning is toch redelijk hetzelfde als wat ik heb? En ik heb dan €100 p/m aan privé benzine dus een verschil van €400,- p/m in het voordeel van lease.
Maar dan moet ik daarnaast ook nog eens sparen voor een nieuwe auto over 4/5 jaar. Daar heb ik dan nog geen rekening mee gehouden.
En dat laatste is dus net precies mijn punt. De door de huidige autoprijzen is met een budget wat uitkomt op een auto van ca. 36.000-40.000 het aanbod best karig. Met wat ik gewend ben althans.
Daarom ook mijn stelling; is het raar om aan de voorkant een ruimer leasebudget te onderhandelen?
Of mijn gedachtegang een beetje hout snijdt.
jongetje schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 17:32:
[...]

Ik weet je salaris niet maar dat is de kale bijtelling. Er gaat door een hoger salaris (juist door de bijtelling) ool heffingskorting van je salaris af. Ik heb een auto van 36k en betaal netto 370 euro per maand.
(Als je minder dan 25k per jaar verdient dan klopt het wel ongeveer)
Ben ik even in gedoken en ik kom op deze site uit:
https://www.belastingdien...mene-heffingskorting-2023

Zolang het inkomen niet boven 73k komt (wat het niet doet) is er weinig impact.
Of ik moet het verkeerd begrijpen.

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Flix20 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:59:
[...]

Je berekenning is toch redelijk hetzelfde als wat ik heb? En ik heb dan €100 p/m aan privé benzine dus een verschil van €400,- p/m in het voordeel van lease.
Maar dan moet ik daarnaast ook nog eens sparen voor een nieuwe auto over 4/5 jaar. Daar heb ik dan nog geen rekening mee gehouden.
Afschrijving is eigenlijk een duur woord voor sparen voor een nieuw iets ter vervanging van het huidige iets minus de restwaarde. Ik zag dat je dat wel in de maandelijkse kosten had meegenomen. Wil je het goed doen, dan moet je dat bedrag ook daadwerkelijk opzij zetten. Ondernemers kunnen die kosten aftrekken om zo minder belasting te betalen, maar dat is een andere discussie.
En dat laatste is dus net precies mijn punt. De door de huidige autoprijzen is met een budget wat uitkomt op een auto van ca. 36.000-40.000 het aanbod best karig. Met wat ik gewend ben althans.
Daarom ook mijn stelling; is het raar om aan de voorkant een ruimer leasebudget te onderhandelen?
Het sta je vrij om dat te proberen. Ik adviseer je echter om dat niet te doen omdat je waarschijnlijk te horen zal krijgen dat de budgetoverschrijding al is verhoogd met 20% zoals ik al eerder aangaf. Dat het verschil tussen het normbudget+20% en het parttime budget overbrugd wordt middels een eigen bijdrage is helaas de werkelijkheid. Je hebt meer kans van slagen door voor een hoger salaris te onderhandelen.

Velen hier hebben 'last' van de gestegen autoprijzen de laatste tijd, terwijl de leasebudgetten niet evenredig zijn toegenomen. Het is of genoegen nemen met een minder dure auto of dieper in de buidel tasten.

• Joni
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
(..)

Ben ik even in gedoken en ik kom op deze site uit:
https://www.belastingdien...mene-heffingskorting-2023

Zolang het inkomen niet boven 73k komt (wat het niet doet) is er weinig impact.
Of ik moet het verkeerd begrijpen.
Boven € 22.661 (inclusief bijtelling) wordt de korting al afgebouwd. Daarnaast heb je ook arbeidskorting die ook afgebouwd wordt. https://www.berekenhet.nl...ing-auto-van-de-zaak.html is accuraat is mijn ervaring, dus ik zou die als uitgangspunt gebruiken i.p.v. de inschatting van de LM.

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:54

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

[...]

Ik vind het budget eigenlijk helemaal niet zo raar, als ik het vanuit werkgevers perspectief bekijk. Als je voor 100 per maand tankt (ter vergelijk: ik tank het dubbele, per week alleen al, dus 8x zo veel per maand) dan heb je doorgaans niet de grootste of meest luxe auto nodig. En dan is een 35k voertuig doorgaans toch ruimschoots voldoende?

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• Flix20
AllSeeyinEye schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:24:
[...]

Ik vind het budget eigenlijk helemaal niet zo raar, als ik het vanuit werkgevers perspectief bekijk. Als je voor 100 per maand tankt (ter vergelijk: ik tank het dubbele, per week alleen al, dus 8x zo veel per maand) dan heb je doorgaans niet de grootste of meest luxe auto nodig. En dan is een 35k voertuig doorgaans toch ruimschoots voldoende?
€100 p/m extra voor privé gebruik.
Woon-werkverkeer zal dagelijks 165km zijn. Dus ja, dan zit ik er graag comfortabel bij.

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:43

The Wizard

Moderator Mobile
Een kilometerregistratie vraagje; als ik de auto naar de garage breng en ze maken een proefrit, hoe kan ik die missende kilometers het beste opschrijven?

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:54
Gewoon benoemen zoals het is? Proefrit onderhoudsbeurt of iets in die geest. Als het goed is kun je prima aantonen dat de auto die dag voor onderhoud is geweest.

De wijzen komen uit het Oosten!

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:44
Flix20 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:55:
[...]

€100 p/m extra voor privé gebruik.
Woon-werkverkeer zal dagelijks 165km zijn. Dus ja, dan zit ik er graag comfortabel bij.
Dan geef je toch aan je nieuwe werkgever aan dat een ID3 niet voldoende is voor je. Dan merk je vanzelf wat hij zegt. Ik vermoed dat het makkelijker is (was geweest) om te zorgen dat je salariscomponent wat hoger is, omdat budgetten vaak vast staan.

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Flix20 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:32:
[...]

Heb de cash-optie doorgerekend.
Maar met verwachte 35k woon-werk excl. locatie bezoek heb ik met benzinekosten (die worden namelijk niet meer vergoed dan), onderhoud, afschrijving etc heb ik een delta van circa 400eu p/m.

En €724 p/m zou obv fulltime zijn. Bij mij is het €565 x 1.2 = €678.
Dan een auto uitzoeken obv 25k/j en 48mnd doorlooptijd bij Atlhon.
Ik lees het nergens terug, maar je geeft aan dat bezinekosten niet worden vergoed, niet aan de pomp misschien. Vaak is het zo dat het bruto bedrag netto wordt gemaakt dmv kilometer declaratie á 0,21 per kilometer. Misschien kan je daar nog wat mee? Zou al 612,5 netto per maand zijn? de rest wordt bruto uitgekeerd (35000 x 0,21 = 7350 / 12 = 612,5)

• dennisberg
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-06 19:42
Bij mijn (eerste) werkgever de kans gekregen om ook een leaseauto te nemen :) Ik probeer mij te oriënteren omtrent de netto kosten hiervan. In mijn contract staat dat het restant van het leasebudget bruto wordt toegevoegd aan mijn salaris (is dit überhaupt de norm?).

Na het kijken naar verschillende auto's op LeasePlan is mijn berekening als volgt:
Gegeven het model, opties, kilometerage en duur van het contract komt er een leasebedrag uit. Mijn oog is bijvoorbeeld gevallen op een Honda Civic, 60 maanden, 25.000 km. Dit levert een leasebedrag van €587.

Met een fiscale waarde van €37.000 en de online tool op berekenhet.nl kom ik uit op een bijtelling van €337.

Aangezien mijn leasebudget €810 is hou ik bruto 810-587=223 bruto over, waarvan ik (ook weer gebruikmakend van online tools) ongeveer verwacht de helft netto over te houden. Dus 223*0.5-337=-225.

Hiermee verwacht ik dus dat de auto mij netto zo'n €225 kost per maand. Ben ik hier een beetje logisch aan het rekenen?
Ik vond dit toch aanzienlijk voor een lage C segmenter, vandaar dat ik nu ook aan het kijken was naar bijvoorbeeld een Kia Ceed, alhoewel het bandengeluid wel echt een dingetje is voor mij :/

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

dennisberg schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 02:54:
Ik vond dit toch aanzienlijk voor een lage C segmenter, vandaar dat ik nu ook aan het kijken was naar bijvoorbeeld een Kia Ceed, alhoewel het bandengeluid wel echt een dingetje is voor mij :/
Aanzienlijk laag bedoel je? Want dat is het. Bijtelling voor een beetje auto is al snel 400 tot 600 netto per maand tegenwoordig

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• NoepZor
Na het kijken naar verschillende auto's op LeasePlan is mijn berekening als volgt:
Gegeven het model, opties, kilometerage en duur van het contract komt er een leasebedrag uit. Mijn oog is bijvoorbeeld gevallen op een Honda Civic, 60 maanden, 25.000 km. Dit levert een leasebedrag van €587.
Is die 60 maand en 25.000 km ook de norm uit je leaseregeling? En is je budget incl of excl brandstof? Wel zaken om scherp op te zijn. Veel werkgevers hanteren een norm om te voorkomen dat bij een gelijk budget iemand die 10K per jaar rijdt een Mercedes heeft en iemand met 60K per jaar een Aygo

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
NoepZor schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 07:38:
[...]

Is die 60 maand en 25.000 km ook de norm uit je leaseregeling? En is je budget incl of excl brandstof? Wel zaken om scherp op te zijn. Veel werkgevers hanteren een norm om te voorkomen dat bij een gelijk budget iemand die 10K per jaar rijdt een Mercedes heeft en iemand met 60K per jaar een Aygo
Idd. 810 ex brandstof voor 25k/60m is een flink budget, helemaal als het een junior functie is.

• Slarno
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:38
AllSeeyinEye schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 07:24:
[...]

Aanzienlijk laag bedoel je? Want dat is het. Bijtelling voor een beetje auto is al snel 400 tot 600 netto per maand tegenwoordig
Wat voor auto rijd je dat je op 400 tot 600 netto uit komt?

Ik betaal nu €260 per maand en ga binnenkort naar €220 namelijk. Dat is nogal een verschil.

• sham27
Bij mijn (eerste) werkgever de kans gekregen om ook een leaseauto te nemen :) Ik probeer mij te oriënteren omtrent de netto kosten hiervan. In mijn contract staat dat het restant van het leasebudget bruto wordt toegevoegd aan mijn salaris (is dit überhaupt de norm?).

Met een fiscale waarde van €37.000 en de online tool op berekenhet.nl kom ik uit op een bijtelling van €337.

Aangezien mijn leasebudget €810 is hou ik bruto 810-587=223 bruto over, waarvan ik (ook weer gebruikmakend van online tools) ongeveer verwacht de helft netto over te houden. Dus 223*0.5-337=-225.

Hiermee verwacht ik dus dat de auto mij netto zo'n €225 kost per maand. Ben ik hier een beetje logisch aan het rekenen?
~337 -/- ~113 (223 * 49,5%) = ~224 netto

Wellicht minder als je in lagere schaal zit.

Dit is inderdaad zeer laag tegenwoordig.

Btw, goede keuze die Civic!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Nu online

Je rekensommen kloppen verder wel.

Maar de redenatie is niet logisch. Je moet de alternatieven afwegen; wel een auto van de zaak of geen auto van de zaak. En in het laatste geval; hoe ga je dan naar je werk?

Je hebt eigenlijk een mobiliteitsbudget, je kunt er ook veel kiezen om dat uit te keren. Dan ontvang je 810 bruto, oftewel 405 netto. Soms nog meer, als je 21 cent per kilometer netto kunt laten uitkeren in plaats van bruto.

Neem je de auto, dan lever je daarvan 587 bruto in, oftewel 293 netto. Daarnaast heb je nog de bijtelling voor privégebruik van 337. Netto op de loonstrook is het verschil tussen beide opties dus (minimaal) 630 euro.

De vraag is, hoe ga je dan naar je werk bij het mobiliteitsbudget, kun je van die (minimaal) 630 privé een auto rijden en je kilometers maken? Dat hangt helemaal af van de auto die je zou willen kopen, hoeveel kilometers je voor woon-werk maakt én hoeveel km's privé.

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:55
Flix20 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:03:
Graag zou ik even het volgende voorleggen. Ben benieuwd of ik nu zelf een zeikerd ben of dat ik wel een punt heb.
Ik sta op punt om bij een niuewe werkgever te tekenen. Heb wat salaris betreft een uitstekend aanbod gehad en er zit ook een (elektrische)lease auto bij. Iets wat voor mij ook nieuw is.
Zelf hecht ik nogal waarde aan een fijne degelijke auto van bepaald formaat onder m'n kont.
Ik rij nu privé een Volvo S60 van een kleien 5 jaar oud. Deze is volledig eigendom.
Nu heb ik al het e.e.a. zitten doorrekenen, maar het is financieel absoluut niet aantrekkelijk om deze auto aan te houden. Dus met pijn in het hart zal deze na een paar maanden de deur uit gaan.

Nu kom ik op het punt waar ik nog wat moeite mee heb.
Mijn lease budget is vastgesteld op €607 p/m met een maximale overschrijding van 20%
Daarnaast ga ik 36u werken en dus komt mijn budget door het beleid uit op €565,50 + 20%

Daarbij hebben ze een aantal referentiemodellen gegeven. Allen waar ik nou niet bepaald warm van wordt en inlever op wat ik 'gewend' ben.
Daarnaast staan deze wagens met een bepaalde fiscale waarde welke ze voor het referentieblad hebben gebruikt. Een voorbeeld is de Kia Niro á 38k, VW ID3 a 36K of de HHyundai Kona a 36k.
Echter is het pijldatum januari 2022. We weten allemaal wat er in het afgelopen jaar gebeurt is wat prijzen.
Als ik nu naar de websites van dealers ga, bijvoorbeeld van KIA, dan mag een Niro nu al minimaal 45k kosten.

Ik ben dus bang, dat als ik nu akkoord ga met het gestelde budget, dat ik tegen de tijd dat ik een eigen keuze mag maken, ook de enigszins acceptabele modellen al helemaal buiten het budget zijn.

Ik wil dus nu, aan de voorkant al het lease budget omhoog krijgen zodat ik richting de 700 p/m kan gaan en dan in het C+/D segment kan gaan kijken.
Zijn er mensen die soortgelijke 'issue' hebben gehad of advies?
Met die bedragen lijkt het mij ook dat het C-segment buiten je budget ligt, dus je kunt denken aan het niveau van een Peugeot e-208 of een Opel Corsa. Die kun je met een paar bescheiden opties wel voor rond de 36k krijgen nu. Ik heb een iets hoger leasebudget dan jij hebt en de ID.3, Megane E-tech en Niro vallen inmiddels buiten mijn budget (zonder extra bijdrage).

Is het niet mogelijk een auto over te nemen uit de pool van je bedrijf? Dan kun je misschien je voordeel nog doen met de auto cataloguswaarde van toen en wellicht de lagere bijtelling. Een Model 3 kun je dan voor een habbekrats leasen.

Auto's zijn heel snel heel duur geworden, dus dat is even een vervelende constatering wanneer de leasebudgetten amper zijn meegestegen.

• dennisberg
NoepZor schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 07:38:
[...]

Het leasebudget is inclusief brandstof in mijn geval, dat maakt toch een aanzienlijk verschil. Ik ben in principe vrij in de keuze van lengte leasecontract en kilometerage, alhoewel ze wel een aanbeveling doen over het aantal kilometers tov de klant waar ik bij ga werken (detachering).

• dennisberg
JanHenk schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:20:
[...]

Je rekensommen kloppen verder wel.

Maar de redenatie is niet logisch. Je moet de alternatieven afwegen; wel een auto van de zaak of geen auto van de zaak. En in het laatste geval; hoe ga je dan naar je werk?

Je hebt eigenlijk een mobiliteitsbudget, je kunt er ook veel kiezen om dat uit te keren. Dan ontvang je 810 bruto, oftewel 405 netto. Soms nog meer, als je 21 cent per kilometer netto kunt laten uitkeren in plaats van bruto.

Neem je de auto, dan lever je daarvan 587 bruto in, oftewel 293 netto. Daarnaast heb je nog de bijtelling voor privégebruik van 337. Netto op de loonstrook is het verschil tussen beide opties dus (minimaal) 630 euro.

De vraag is, hoe ga je dan naar je werk bij het mobiliteitsbudget, kun je van die (minimaal) 630 privé een auto rijden en je kilometers maken? Dat hangt helemaal af van de auto die je zou willen kopen, hoeveel kilometers je voor woon-werk maakt én hoeveel km's privé.
Bedankt voor het inzicht. Ik rij nu een Daihatsu Sirion privé, dus waarschijnlijk zou het voordeliger zijn als ik deze blijf rijden. Echter vind ik het wel fijn dat alle onderhoudskosten, risico's, etc. bij een lease erin zitten. Daarnaast is überhaupt een upgrade in auto t.o.v. de Daihatsu geen luxe denk ik :)

Ik twijfel alleen sterk tussen een Honda Civic (wat mij netto zo'n €225 kost) en een Kia Ceed (doorgerekend €144). De Kia is opzich ook een hele degelijke auto met alles erop en eraan, alleen de isolatie is matig. Volgens mij heb ik gewoon een zwak voor de Civic :D

• NoepZor
dennisberg schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:13:
[...]

Het leasebudget is inclusief brandstof in mijn geval, dat maakt toch een aanzienlijk verschil. Ik ben in principe vrij in de keuze van lengte leasecontract en kilometerage, alhoewel ze wel een aanbeveling doen over het aantal kilometers tov de klant waar ik bij ga werken (detachering).
Hoe gaan ze om met overschrijding dan? Moet je dan zelf bijbetalen? Anders zet iedereen de auto voor 10K km vast lijkt me.

Als je die Civic berekent bij Directlease dan kom je daar op 660 euro / maand voor 60 maand en 25K km. Met brandstofvoorschot kost ie dan al 817 euro (over budget). Ik denk dat je je dus te rijk rekent met die 223 bruto die je over houdt.

• dennisberg
NoepZor schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:32:
[...]

Hoe gaan ze om met overschrijding dan? Moet je dan zelf bijbetalen? Anders zet iedereen de auto voor 10K km vast lijkt me.

Als je die Civic berekent bij Directlease dan kom je daar op 660 euro / maand voor 60 maand en 25K km. Met brandstofvoorschot kost ie dan al 817 euro (over budget). Ik denk dat je je dus te rijk rekent met die 223 bruto die je over houdt.
In principe maken ze een potje en stop je daar elke maand je leasebudget in (810 euro in mijn geval). Facturen van LeasePlan gaan daar af, hou je geld over dan krijg je dit bruto uitgekeerd en zo niet, dan is het bijbetalen. Als je dus meer kilometers maakt zijn dit in verhouding aardig dure kilometers. Mijn werkgever geeft aan dat ze eigenlijk dus niet meer zijn dan een 'doorgeefluik' tussen mij en het lease bedrijf.

• NoepZor
Hoeveel verwacht je te rijden dan? Ik zou er niet van uit gaan dat je die 223 euro over houdt als er elke maand og brandstofkosten worden ingehouden. Als je uitgaat van de volledige bijtelling heb je een realistischer berekening.

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:32
@dennisberg Is er ook nog iets vastgelegd m.b.t. een maximale reisafstand naar een klant of heb je daar zelf zeggenschap over? Of gaat het jou straks veel geld kosten wanneer je elke dag naar een klant moet aan de andere kant van het land? Of de brandstofprijs wordt 3x zo hoog, dan loop jij alle financiële risico (ook voor de zakelijke kilometers).

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

• JanHenk
  • Nu online
dennisberg schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:38:
[...]

In principe maken ze een potje en stop je daar elke maand je leasebudget in (810 euro in mijn geval). Facturen van LeasePlan gaan daar af, hou je geld over dan krijg je dit bruto uitgekeerd en zo niet, dan is het bijbetalen. Als je dus meer kilometers maakt zijn dit in verhouding aardig dure kilometers. Mijn werkgever geeft aan dat ze eigenlijk dus niet meer zijn dan een 'doorgeefluik' tussen mij en het lease bedrijf.
Wat een vreemde regeling.

Als je geen auto van de zaak neemt, sturen ze jou dan ook door klanten in het hele land zonder extra vergoeding, dus voor eigen kosten? Dan zou ik alleen opdrachten heel dichtbij aannemen.

Normbedragen zijn er niet voor niets; daarmee bepaal je wat voor (klasse) auto's je werknemers rijden. Wat de werkelijke autokosten zijn hangt namelijk heel sterk af van de werkelijke kilometrage, dus waar woont iemand, waar werkt iemand, etc. Daar zou je als werknemer niet op afgerekend moeten worden.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:44

Crazy D

I think we should take a look.

dennisberg schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:38:
[...]

Dus jij loopt het risico? Echt nooit voor tekenen, nooit ! Hij legt zijn risico volledig bij jou neer (terwijl hij waarschijnlijk wel dik km doorbelast aan de klant). Als je mazzel hebt en jaartje om de hoek werkt verdien je leuk extra, en heb je pech en moet je een roteind rijden loop je leeg |:( Echt, nooit voor tekenen. Gewoon, nooit.

Exact expert nodig?

• Crazy D

Crazy D

JanHenk schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:30:
Normbedragen zijn er niet voor niets; daarmee bepaal je wat voor (klasse) auto's je werknemers rijden. Wat de werkelijke autokosten zijn hangt namelijk heel sterk af van de werkelijke kilometrage, dus waar woont iemand, waar werkt iemand, etc. Daar zou je als werknemer niet op afgerekend moeten worden.
Precies dit.

Exact expert nodig?

• Oid
  • Niet online
Heeft er iemand ervaring met het omwisselen van je EV voor een brandstof auto in de vakantie? Zou je dan bijv. tijdelijk bijtelling moeten betalen voor die andere auto (wel aannemelijk lijkt me). Of je huurt privé een brandstof auto zou je dat dan als eigen bijdrage kunnen aftrekken?

• JanHenk
  • Nu online
Oid schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:45:
Heeft er iemand ervaring met het omwisselen van je EV voor een brandstof auto in de vakantie? Zou je dan bijv. tijdelijk bijtelling moeten betalen voor die andere auto (wel aannemelijk lijkt me). Of je huurt privé een brandstof auto zou je dat dan als eigen bijdrage kunnen aftrekken?
Bijtelling is voor de auto van de baas die je ter beschikking staat. Dus ja, voor de tijdelijke auto krijg je die bijtelling. Wel de andere auto 'inleveren' of iets dergelijks, als beide je ter beschikking staan moet je eigenlijk voor beide bijtelling betalen.

Een auto die je privé huurt kun je niet zelf als eigen bijdrage aftrekken, tenzij je deze kosten mag declareren bij de baas en die het dan weer als eigen bijdrage in het loon verwerkt (moet wel een overeenkomst aan ten grondslag liggen, die eigen bijdrage). Zelfde verhaal als de buitenlandse tankbonnetjes etc.

• jongetje
Oid schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:45:
Heeft er iemand ervaring met het omwisselen van je EV voor een brandstof auto in de vakantie?
Dat kun je opnemen in je leasecontract (wordt het wel duurder van voor je werkgever). Achteraf is zoals hierboven beschreven.

• Crazy D

Crazy D

jongetje schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:57:
[...]

Dat kun je opnemen in je leasecontract (wordt het wel duurder van voor je werkgever). Achteraf is zoals hierboven beschreven.
Maar of je dat nu opneemt of niet, formeel is tijdelijk een andere auto ook voor die dagen een andere bijtelling.

Exact expert nodig?

• jongetje
Crazy D schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:55:
[...]

Maar of je dat nu opneemt of niet, formeel is tijdelijk een andere auto ook voor die dagen een andere bijtelling.
Dat klopt, maar dat is met elke vervangende auto natuurlijk het geval. Mijn auto heeft 3 maanden bij de garage gestaan en toen heb ik ook aangepaste bijtelling betaald voor het vervangende vervoer. Maar dat doe ik niet als ik 3 dagen vervangend vervoer heb...

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Slarno schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 07:53:
[...]

Wat voor auto rijd je dat je op 400 tot 600 netto uit komt?

Ik betaal nu €260 per maand en ga binnenkort naar €220 namelijk. Dat is nogal een verschil.
Op dit moment een Cooper S. Hiervoor een Volvo S60. Maar ook een A4/5 of BMW 3/4 zit op dat bedrag. Straks een ID.4, ook richting 500 netto. Als vuistregel kan je aanhouden dat iedere 10k die een auto fiscaal kost ongeveer 100 euro bijtelling oplevert.

• Slarno
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:38
AllSeeyinEye schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:50:
[...]

Op dit moment een Cooper S. Hiervoor een Volvo S60. Maar ook een A4/5 of BMW 3/4 zit op dat bedrag. Straks een ID.4, ook richting 500 netto. Als vuistregel kan je aanhouden dat iedere 10k die een auto fiscaal kost ongeveer 100 euro bijtelling oplevert.
Aha, dat is een andere prijsklasse auto's dan waar ik naar kijk. Qua budget kan ik ze rijden, maar zoveel geld heb ik er niet voor over. Op het moment rijd ik een Citroën C5 Aircross, binnenkort ga ik over naar een Citroën C4. Daar betaal ik straks €220 per maand voor.

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19:57
jongetje schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:03:
[...]

Dat klopt, maar dat is met elke vervangende auto natuurlijk het geval. Mijn auto heeft 3 maanden bij de garage gestaan en toen heb ik ook aangepaste bijtelling betaald voor het vervangende vervoer. Maar dat doe ik niet als ik 3 dagen vervangend vervoer heb...
Geeft de leasemaatschappij dat niet door aan je werkgever? Bij mij gebeurt dat wel al doet de salarisadministratie er niets mee als het om slechts een paar dagen gaat. Al heb ik best wel vaak een veel duurdere auto mee gekregen.

• sham27
Frame164 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:02:
[...]
Geeft de leasemaatschappij dat niet door aan je werkgever? Bij mij gebeurt dat wel al doet de salarisadministratie er niets mee als het om slechts een paar dagen gaat. Al heb ik best wel vaak een veel duurdere auto mee gekregen.
Ik heb nog nooit gezien dat er voor een paar dagen een andere bijtelling wordt berekend.
Bij ons zijn wat mensen die in de zomer 2-3 weken een benzineauto hebben ipv hun EV, dat wordt dan wel verrekend. Maar vervangende auto voor 2-3 dagen niet (dit wordt volgens mij ook niet doorgegeven door de leasemij).

• jongetje
Frame164 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:02:
[...]

Mijn werkgever weet niet eens dat ik een vervangende auto heb voor een dag met een onderhoudsbeurt.

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:45
Sinds augustus ben ik ZZP-er. Aangezien onze privé auto niet meer voldoet aan onze wensen, ben ik aan het oriënteren naar een lease auto. Nu heb ik een Tesla Model Y RWD op het oog, en heb ik zojuist de eerste lease offerte binnen gekregen. Daarin staat ook een kopje 'Elektriciteitsvoorschot'.
Nu vraag ik me af, wat zijn de voor-/nadelen om dit via de LM te laten lopen?

• JanHenk
  • Nu online
@Archiebald Je krijgt dan ook een laadpas van de leasemaatschappij. Ik zou dat echter zelf regelen.

Om twee redenen:
1. Laadpassen van de leasemaatschappij geven niet altijd de beste tarieven, dus je gaat wellicht sowieso al gauw naar alternatieven grijpen. Waar je vervolgens ook meerdere facturen van krijgt. Het voordeel van 'alles op één factuur' is dan ook weg.
2. Voor thuisladen kun je gewoon je verbruikte kWh verrekenen met de ondernemingsbalans. Wil je dat ook op factuur heb je een btw nadeel. Daarnaast heb je een laadpaal nodig met backoffice die laadpassen accepteert. Ik zou liever de vrijheid hebben om wat anders te gebruiken.

Voor grotere ondernemingen, met meerdere auto's, kan het handig zijn om personeel passen te geven die ze kunnen gebruiken en dat de baas alle laadkosten op één factuur krijgt. Maar voordelig is dat niet. En dat voordeel valt m.i. dus weg met één auto.

• Archiebald
@JanHenk Oké duidelijk. Bedankt voor je antwoord.
Ik snap dat ze het aanbieden vanuit een service oogpunt, maar ik denk toch dat ik dit zelf ga regelen dan.

• JanHenk
  • Nu online
Archiebald schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:06:
@JanHenk Oké duidelijk. Bedankt voor je antwoord.
Ik snap dat ze het aanbieden vanuit een service oogpunt, maar ik denk toch dat ik dit zelf ga regelen dan.
Ik zou ook eens kijken naar financial lease, ik vind persoonlijk de leasetarieven die ik voorbij zie komen van operational lease aardig hoog. Vaak wel een aanbetaling nodig (afhankelijk van hoeveel je wilt financieren) voor een beetje aantrekkelijk rentetarief. Je kunt het op z'n minst meenemen in de vergelijking.

Is wel een heel andere vorm van krediet. Operational lease is als het ware lange termijn huur, financial lease noemden we vroeger koop op afbetaling.

• Archiebald
JanHenk schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:19:
[...]

Ik zou ook eens kijken naar financial lease, ik vind persoonlijk de leasetarieven die ik voorbij zie komen van operational lease aardig hoog. Vaak wel een aanbetaling nodig (afhankelijk van hoeveel je wilt financieren) voor een beetje aantrekkelijk rentetarief. Je kunt het op z'n minst meenemen in de vergelijking.

Is wel een heel andere vorm van krediet. Operational lease is als het ware lange termijn huur, financial lease noemden we vroeger koop op afbetaling.
Ik heb nog nooit een lease auto gehad, dus ik schrok ook zeker van de tarieven en heb daarom ook naar financial lease gekeken. Maar helaas is financial lease in mijn situatie niet mogelijk. Ik zit namelijk als natuurlijk persoon in een maatschap, waarbij het voor de maatschap heel ingewikkeld is om financial lease te ondersteunen voor de maten. Ik heb wel de optie om met een BV in de maatschap te zitten, zodat ik via mijn eigen BV wel financial lease kan afnemen. Echter is dat voor mij nog niet voordelig genoeg (mede door de startersaftrek waar ik nu nog recht op heb), en om nou alleen voor een auto een BV te gaan oprichten gaat mij nog te ver.

Mijn plan op de lange termijn is om wel naar een BV over te gaan, en dan ga ik zeker naar financial lease kijken.

• Frame164
jongetje schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:27:
[...]

Mijn werkgever weet niet eens dat ik een vervangende auto heb voor een dag met een onderhoudsbeurt.
Weet de werkgever dat niet of doet hij er (net als bij mij) niets mee? In principe geeft de dealer het door aan de leasemaatschappij (logisch, want die moeten betalen) en die horen dat (formeel) door te geven aan de werkgever.

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Frame164 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:50:
[...]

Weet de werkgever dat niet of doet hij er (net als bij mij) niets mee? In principe geeft de dealer het door aan de leasemaatschappij (logisch, want die moeten betalen) en die horen dat (formeel) door te geven aan de werkgever.
Formeel? Van wie? Wat moet een werkgever met dergelijke informatie? Zo'n vervangende auto bij onderhoud zal toch bij het lease-contract in zitten.

[Voor 8% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 12-01-2023 17:58]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-06 17:34
Hoi allemaal, heeft iemand toevallig inzicht hoe Arval tot een afkoopsom komt van een leaseregeling? 'Een vriend' heeft zichzelf een beetje opgeknoopt aan een gouden kooi constructie waarbij eerder uit dienst gaan betekent dat ie zelf de afkoopsom moet betalen. Gaat om een Audi q4 e-tron 35 uit december 2021.

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:56
KoningsGap schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:47:
Hoi allemaal, heeft iemand toevallig inzicht hoe Arval tot een afkoopsom komt van een leaseregeling? 'Een vriend' heeft zichzelf een beetje opgeknoopt aan een gouden kooi constructie waarbij eerder uit dienst gaan betekent dat ie zelf de afkoopsom moet betalen. Gaat om een Audi q4 e-tron 35 uit december 2021.
https://www.arval.nl/site...voorwaarden%20PL%20V7.pdf
Arval berekent u bij voortijdige beëindiging, conform artikel 47, een vaste opzeggingsvergoeding van 30% van de resterende leasetermijnen.

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-06 17:34
D.deJong schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:30:
[...]

https://www.arval.nl/site...voorwaarden%20PL%20V7.pdf
Arval berekent u bij voortijdige beëindiging, conform artikel 47, een vaste opzeggingsvergoeding van 30% van de resterende leasetermijnen.
Thanks! Die had ik ook al gezien maar geldt voor private lease.

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:56
KoningsGap schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:31:
[...]

Thanks! Die had ik ook al gezien maar geldt voor private lease.
Nou je het zegt,

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:41
Iemand een idee waar je rekening mee moet houden wanneer de baas de auto koopt ipv least ? Gezien de kleine aantal autos is het voor hun voordeliger om te kopen ipv leasen. Ik vind het geen probleem want krijg gewoon een fabrieks nieuwe auto met '0' op de teller.

Enige wat ik kan bedenken is dat natuurlijk na 4 jaar (das standaard lease tijd hier) ze willen dat ik er langer in blijf rijden. Dat zou ik geen probleem vinden maar wil dan wel gaan hebben om een x bedrag 'korting' (bruto bijdrage in bijtelling) na 48 maanden bijvoorbeeld. Want na 48 maanden blijf je de zelfde bijtelling betalen natuurlijk terwijl ik anders dan weer wat luxer zou kunnen rijden zeg maar.

Wat betreft auto ben ik niet super streng. Heb nooit in autos gereden met veel snufjes. De auto die ik dan ook krijg heeft alleen als extra parkeer sensoren. (Skoda kamiq sport business)

• jongetje
@Jan-man Het maakt voor de berijder niets uit of de werkgever de auto zelf koopt, in elkaar zet of via een leasemaatschappij regelt.
Hoelang jij erin rijdt staat in je leaseregeling neem ik aan. Als daar niets instaat dan is er formeel dus niets geregeld. Leasemaatschappijen werken vaak met maximaal 5 jaar in combinatie met een maximaal km percentage. Maar dat is puur omdat daarna de grotere kosten komen.

Uiteindelijk als je er lang genoeg in rijdt kom je na 15 jaar in de youngtimer regeling :+

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-06 15:26

The_Woesh

De man die.....

Jan-man schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:07:
Iemand een idee waar je rekening mee moet houden wanneer de baas de auto koopt ipv least ? Gezien de kleine aantal autos is het voor hun voordeliger om te kopen ipv leasen. Ik vind het geen probleem want krijg gewoon een fabrieks nieuwe auto met '0' op de teller.

Enige wat ik kan bedenken is dat natuurlijk na 4 jaar (das standaard lease tijd hier) ze willen dat ik er langer in blijf rijden. Dat zou ik geen probleem vinden maar wil dan wel gaan hebben om een x bedrag 'korting' (bruto bijdrage in bijtelling) na 48 maanden bijvoorbeeld. Want na 48 maanden blijf je de zelfde bijtelling betalen natuurlijk terwijl ik anders dan weer wat luxer zou kunnen rijden zeg maar.

Wat betreft auto ben ik niet super streng. Heb nooit in autos gereden met veel snufjes. De auto die ik dan ook krijg heeft alleen als extra parkeer sensoren. (Skoda kamiq sport business)
Eigenlijk is het een goed teken. Jou werkgever heeft wss genoeg eigen vermogen. Leasen is vooral handig als je de auto's niet op balans wilt hebben.
Verder maakt het niet uit inderdaad. het gaat om de leaseovereenkomst die je hebt. Wel hoor ik dit vaker maar dan met 2de hands auto's die nog in de lagere bijtelling vallen. Hoewel dat nu wel steeds minder zal zijn. de 4% is al een tijd geleden.
Daarnaast, maak goede afspraken waar je het onderhoud gaat doen, dat het voor jou praktisch is. Sommige grote werkgevers hebben wel eens een deal met een bedrijf bij het hoofdkantoor. Als je daar ver weg van woont, kan dat vervelend zijn.

"You are lucky because you caught me in a transitional phase. I was sitting here, eating my muffin, drinking my coffee, and I had what alcoholics refer to as a moment of clarity." -- Pulp Fiction

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-06 14:33
Ik ben een echte n00b in dit soort vraagstukken dus ik stel hem hier even. Ik heb een eigen bedrijf met een omzet van circa €310.000,- omzet en een netto winst van circa €205.000,-. Ik rij momenteel een Tesla model 3 met 4% bijtelling via een operational lease. Nu zou ik voor gezinsuitbreiding graag een Tesla model Y nemen. Echter is de vraag wat nu handig is.... Operational lease of financial lease. Is de een veel goedkoper dan de ander?

• JanHenk
  • Nu online
@Sunri5e Er zit om te beginnen een wezenlijk verschil in (economisch) eigendom.

(Full) operational lease is als het ware een langdurig huurcontract. Na afloop van het contract gaat de auto weer terug naar de leasemaatschappij. Die blijft gedurende de looptijd van de overeenkomst eigenaar. Het enige wat jij moet doen is de maandelijkse huurtermijn betalen. Onderhoud, verzekering, reparatie, alles is verder de verantwoordelijkheid van de leasemij.

Daar tegenover staat koop door jou zelf. Jij (of jouw bedrijf) is dan de eigenaar. Je bent zelf verantwoordelijk voor onderhoud, verzekering, wegenbelasting, etc.

Als je het niet kan of wil financieren vanuit eigen middelen, kun je vaak eenvoudig “financial leasen”, in feite gewoon een lening met de auto als onderpand. Rentepercentage is afhankelijk van jou als kredietnemer, meestal tussen de 4 en 8 procent.

Wat goedkoper is, is afhankelijk van de situatie. Meestal zijn de echte standaardautos die met grote korting kunnen worden ingekocht door leasemaatschappijen goedkoop in de operational lease (FOL). Of je hebt als berijder hoge verzekeringspremie, ook dan kan FOL nog wel eens voordeliger zijn.

Anders zou ik gauw neigen naar koop, eventueel met FL. In ieder geval beide even doorrekenen. Belangrijke factor is jouw inschatting van de termijn en restwaarde.

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@Sunri5e Het voordeel van FL tov OL voor een kleine onderneming is dat de auto economisch eigendom wordt van de onderneming en je hem op de balans kunt zetten zonder het nadeel van de gehele kosten als uitgave. Hierdoor profiteer je van vele fiscale voordelen zoals afschrijven, investeringsaftrek, renteaftrek en terugvordering van de btw.

Dit soort overwegingen kun je imho beter overleggen met je accountant in plaats van hier op GoT.

• Belecthor
Ik heb de keuze een zakelijke lease auto te nemen. Ik zou wel elektrisch willen rijden, maar de modellen die ik wil (Kia Niro, Model 3) zijn door de verhoogde bijtelling nu een stuk duurder geworden dan een hybride (Corolla bijvoorbeeld). Ik heb t idee dat elektrisch rijden alleen maar duurder gaat worden door het wegvallen van het bijtellingvoordeel, de hogere aanschafprijs en de terugkomst van MRB en uiteindelijk ook BPM.

Ik ben bang dat ik dan over vier jaar amper een elektrische auto meer kan leasen. Is het te erg koffiedik kijken of staan er ons echt grote prijsverlagingen te wachten op den duur? Ik heb t idee dat je nu nog met een flinke korting ‘boven je stand’ een elektrische auto kunt leasen

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:49
Jan-man schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:07:

Ik heb bij mijn vorige werkgever + 8-jaar gereden in zakelijke auto’s welke eigendom waren van de onderneming/holding. Het eerste jaar heb ik rond gereden in de afgetrapte oude auto’s van collega’s welke een “nieuwe” auto (12-16K) mochten kiezen, naderhand heb ik zelf een nieuwe stockwagen (24K) mogen kiezen. Echter het budget groeide niet mee met de inflatie/indexatie, m.a.w. na dik 4-jaar en 350K kilometers was het tijd om een nieuwe auto te kiezen en kreeg ik hetzelfde budget. Daarbij komt dat de werkgever een garage in de buurt aanstelde en verwachte dat alle auto’s hier werden onderhouden (~ 40 stuks). Na een eerste minder leuke ervaring en tal van verhalen van collega’s (bvb.: banden geplaatst van 3 tientjes per stuk welke veel rolgeluiden maakte) heb ik meteen aangeven hier niet mee gediend te zijn en vanaf heden een merkdealer nam. Bij mijn volgende auto heb ik wederom tot mijn ontslagname elke keer de auto bij de merkdealer ondergebracht. Het enige nadeel was dat het kantoor hemelsbreed ~ 100km van mijn woonplaats lag en de auto in een garage verplicht werd onderhouden in de buurt van het kantoor.

Hou ook rekening met vervangend vervoer, vrijwel alle collega’s (buiten directie/management) moesten op dat moment op kantoor werken en worden gebracht/opgehaald door een collega om de kosten hiervan uit te sparen. Ik heb dit pertinent geweigerd, ik heb elke keer een vervangend vervoer geregeld en laten betalen door de zaak, dit is naar mijn inziens een teken van kortzichtigheid. De collega die je 2x op een dag moet ophalen/brengen kost géén geld ?!

Tevens heb ik de eerste jaren elk tankbonnetje moeten bewaren, en maandelijks moeten declareren. Dit kost een hoop frustratie want een afschrift was niet voldoende, en als je een maand veel gereisd had dan kon dit zomaar oplopen tot dik €1.000,00 en kreeg je de opmerking zo heb je bonnetjes verzameld aan het tankstation of doe je na je uren aan luchthaven vervoer? Na deze opmerkingen heb ik geweigerd nog de “bank” te spelen, ik heb de bal terug gekaatst en aangeven dat de verantwoordelijkheid bij hun ligt en vanaf heden een tankpas geregeld kan worden zodoende dat men zelf in kaart kan brengen middels de pas en mijn agenda waar en hoeveel ik getankt heb.

Mijn huidige werkgever koopt ook de auto’s vanuit de holding, echter is de opzet hiervan een stuk beter geregeld dan bij de vorige werkgever. Budget is een stuk hoger (x2) en je mag zelf bepalen waar de auto voor onderhoud wordt ondergebracht. Ik heb ook nog een elektrische trekhaak laten plaatsen en de achterste ramen laten blinderen vanwege de kinderen (op kosten van de onderneming), dat zijn zaken welke moeizamer kunnen verlopen via de leasemaatschappij. Ook heb ik geen autocontract zoals men deze doorgaans kent bij de leasemaatschappij waar elk krasje in rekening wordt gebracht en bij vertrek/ontslag je de auto moet meenemen of een boete dient te betalen.

Kortom alles heeft zijn voor en nadelen, maak duidelijke afspraken met eventuele beperkingen. Mijn ex-collega’s welke (flink) minder kilometers maakte dan ik, reden doorgaans minimaal 7-jaar in een auto tot hij spreekwoordelijk uit elkaar viel. Opzich geen probleem, maar als je een verlaagde bijtelling had in het verleden, dan betekende dat je na X-tijd in een hogere bijtellingsklasse viel. Dit terwijl de “buurman” elke 4-jaar een nieuwe auto rijdt met de dan geldende gunstige bijtellingsklasse.

• Inspired
  • Nu online
Belecthor schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:24:
Ik heb de keuze een zakelijke lease auto te nemen. Ik zou wel elektrisch willen rijden, maar de modellen die ik wil (Kia Niro, Model 3) zijn door de verhoogde bijtelling nu een stuk duurder geworden dan een hybride (Corolla bijvoorbeeld). Ik heb t idee dat elektrisch rijden alleen maar duurder gaat worden door het wegvallen van het bijtellingvoordeel, de hogere aanschafprijs en de terugkomst van MRB en uiteindelijk ook BPM.

Ik ben bang dat ik dan over vier jaar amper een elektrische auto meer kan leasen. Is het te erg koffiedik kijken of staan er ons echt grote prijsverlagingen te wachten op den duur? Ik heb t idee dat je nu nog met een flinke korting ‘boven je stand’ een elektrische auto kunt leasen
ICE zal vanzelf nog duurder worden. :) In de lease zie je ook al dat die sneller stijgen. Onder aan de streep is een (gelijkwaardige) BEV vaak nog wel voordeliger.

• JanHenk
  • Nu online
Donderstraaltje schreef op maandag 16 januari 2023 @ 18:07:
[...]

Ik heb HR vandaag even het vuur aan de schenen gelegd en ze zijn zich (rot) geschrokken van de weerstand van iedereen; zij hadden het oude programma erbij gepakt van benzine naar destijds hybride. Dus ze pakken doodleuk de bovenste 5% kilometervreters... ah fijn je snapt dat werkt met elektrisch niet zo makkelijk. Overigens was ik niet de ergste, wil tenminste op zich nog wel en ze waren blij met mijn usecase waarom het bijna praktisch onhaalbaar is. Ook hadden ze zich niet gerealiseerd bij de kantoren wat dat betekent voor de bezettingsgraad van oplaadpalen. En palen thuis? Joh dat kan iedereen toch wel? Er is 'zelfs' een regeling voor bij het mobiliteitsbudget dus iedereen kon dan aan de paal, toch?. Kortom kansloze actie geweest en mij plus buitenpersoneel dik de kast op gejaagd. Binnenkort willen ze mij nog eens voorrekenen wat het in mijn geval betekent, dus een PM even niet benodigd maar bedankt voor de optie.

En waar kwam het zo opeens vandaan en vurig? Een verplichting tot vastleggen voor alle werkgevers in NL wat woon-werk en werk-werk verkeer doet + CO2 doelstellingen. https://reisbalans.nl/nie...-uitstoot-voor-bedrijven/

Maar je zou verwachten dat je met mijn salaris een dikkere auto met meer range zou kunnen kiezen, dat is niet zo. Wellicht dat je in de IT wat leukers kan kiezen direct gekoppeld aan salaris maar bij ons is dat voor binnen en buiten personeel, met wat uitzonderingen daargelaten, vastgelegd. Schijnt in de branche bijna standaard te zijn. Eigenlijk alleen de directie kan afwijken en niet specialisten en uitvoerders. Blijkt gebaseerd te zijn op laag +/- 15k tot max 50k aanschafprijs. De buitendienst mag nog benzine en zwaar in geval van trekhaak benodigd (en dan ook een leuke Volvo EV met trekhaak, ik niet). Zwaar is tevens meer dan gemiddeld CO2 uitstoot (130 gram co2/km aldus HR). Junior functies hebben bijna geen optie; die krijgen de keuze uit 2 à 3 occasions die massaal ingekocht worden voor de buitendienst. Elektrisch mag maar tot 45k vanwege dat die dan over 3-4 jaar in de poel komt en dan moet ie betaalbaar blijven. Voor benzine geldt dat het zo nodig gewoon (direct) wordt doorverkocht.

Dus dat blijkt er achter het beleid te zitten. Weet niet of bovenstaande 'sense' maakt maar ik volg het nog wel ergens. Het pakt alleen volstrekt #%@! uit voor mij en enkele anderen. Weet niet of iemand anders met een dergelijk beleid eens is geconfronteerd dat het zo scheef loopt met keuze en salaris.
Even verder in dit topic. Ik zie om mij heen ook dat er aardig wat bedrijven zijn die de transitie naar elektrisch rijden totaal verkeerd aanpakken.

Bij een vriend van mij (werkzaam bij een multinational) vanuit het hoofdkantoor opgelegd dat het gehele wagenpark geëlektrificeerd 'moet' worden. In principe een prima besluit, maar het levert voor enkele werknemers enorm veel stress op omdat het voor hen gewoon niet te doen is: geen mogelijkheid tot laden thuis, openbare palen zijn te weinig, te ver of te vaak bezet, alleen kunnen kiezen uit twee auto's, beide met 1-fase boordlader (...) en kleine batterij en dan verwachten dat zo'n persoon storingsdiensten draait, met een jaarkilometrage van 80K. 8)7

Daar gaat straks gigantisch veel tijd verloren, je mag er wel iemand extra door aannemen... Economisch zou zijn om zo iemand de mogelijkheid voor een goede (plug-in) hybrid te bieden. (Dus, hoofdregel is elektrisch, tenzij...)

Wat dan ook niet meehelpt is dat zo'n "HR-afdeling" (sorry, ik heb er sowieso geen hoge pet van op) echt nul komma nul verstand heeft van (de usecase van) elektrische auto's en daarnaast ook nog eens nul komma nul verstand van de fiscale regelingen hieromtrent.

Er zijn ook bedrijven die het wel goed doen uiteraard. :)

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:44
En bij zo'n bedrijf werk ik. Ze stimuleren een EV wel, oa door hoger leasebudget, meedenken met laadpaal etc maar ze zullen het niet verplichten omdat idd een EV niet voor iedereen geschikt is. Die werkgever waar jij het over hebt @JanHenk die moet zich sowieso kapot schamen want hoe kan je in deze tijd nog alleen met twee 1-fase laders aan komen? Dan snap je er gewoon helemaal niets van. Echt 0,0.

Volvo XC40 P8 (MY20)| Software versie 2.6 | Android 10 | 20" | Warmtepomp

• JanHenk
  • Nu online
Juancho schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:05:
En bij zo'n bedrijf werk ik. Ze stimuleren een EV wel, oa door hoger leasebudget, meedenken met laadpaal etc maar ze zullen het niet verplichten omdat idd een EV niet voor iedereen geschikt is. Die werkgever waar jij het over hebt @JanHenk die moet zich sowieso kapot schamen want hoe kan je in deze tijd nog alleen met twee 1-fase laders aan komen? Dan snap je er gewoon helemaal niets van. Echt 0,0.
Dat is het hem precies.

Als EV-rijder komen die vrienden (of klanten) bij mij vragen naar de ervaringen. Ze komen er na wat uitleg pas achter hoe het ongeveer werkt en dat het voor (sommige van) hen niet te doen is.

Elektrisch rijden is niet heel ingewikkeld (vind ik), maar je kan het niet behandelen als drop-in vervanging voor alle fossiele auto's en denken dat iedere elektrische auto wel volstaat. Je moet je er wel een klein beetje in verdiepen. Helemaal als de auto primair een bedrijfsmiddel is en niet alleen een leuke secundaire arbeidsvoorwaarde.

Ik heb het al meermaals meegemaakt en het verhaal van @Donderstraaltje staat in ieder geval niet op zichzelf.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

JanHenk schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:36:
[...]

Even verder in dit topic. Ik zie om mij heen ook dat er aardig wat bedrijven zijn die de transitie naar elektrisch rijden totaal verkeerd aanpakken.

Bij een vriend van mij (werkzaam bij een multinational) vanuit het hoofdkantoor opgelegd dat het gehele wagenpark geëlektrificeerd 'moet' worden. In principe een prima besluit, maar het levert voor enkele werknemers enorm veel stress op omdat het voor hen gewoon niet te doen is: geen mogelijkheid tot laden thuis, openbare palen zijn te weinig, te ver of te vaak bezet, alleen kunnen kiezen uit twee auto's, beide met 1-fase boordlader (...) en kleine batterij en dan verwachten dat zo'n persoon storingsdiensten draait, met een jaarkilometrage van 80K. 8)7

Daar gaat straks gigantisch veel tijd verloren, je mag er wel iemand extra door aannemen... Economisch zou zijn om zo iemand de mogelijkheid voor een goede (plug-in) hybrid te bieden. (Dus, hoofdregel is elektrisch, tenzij...)

Wat dan ook niet meehelpt is dat zo'n "HR-afdeling" (sorry, ik heb er sowieso geen hoge pet van op) echt nul komma nul verstand heeft van (de usecase van) elektrische auto's en daarnaast ook nog eens nul komma nul verstand van de fiscale regelingen hieromtrent.

Er zijn ook bedrijven die het wel goed doen uiteraard. :)
Bestaan er überhaupt nog nieuwe EV's met één fase lader? Zelfs een Corsa-e of e-208 hebben toch gewoon 3-fasen?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Inspired
  • Nu online
Jeroenneman schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:45:
[...]

Bestaan er überhaupt nog nieuwe EV's met één fase lader? Zelfs een Corsa-e of e-208 hebben toch gewoon 3-fasen?
Dacia Spring wellicht? Maar beetje BEV niet nee.

• JanHenk
  • Nu online
MG ZS EV standard range, dat was in ieder geval 1 van de 2 opties. Andere was (volgens mij) de e-208 inderdaad. Die heeft blijkbaar nu wel standaard een 3-fase boordlader dus.

Afijn, nog steeds niet echt bruikbare auto's voor iemand met storingsdiensten, 80k km per jaar en thuis geen mogelijkheid om te laden.

• jongetje
JanHenk schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:36:
[...]
[...]maar het levert voor enkele werknemers enorm veel stress op omdat het voor hen gewoon niet te doen is: geen mogelijkheid tot laden thuis, openbare palen zijn te weinig, te ver of te vaak bezet, alleen kunnen kiezen uit twee auto's, beide met 1-fase boordlader (...) en kleine batterij en dan verwachten dat zo'n persoon storingsdiensten draait, met een jaarkilometrage van 80K. 8)7
Je moet in zulke gevallen de stress neetleggen waar deze hoort. Gewoon je manager een officiële mail/brief sturen dat je met die betreffende auto beperkt bent in het aantal werk dat je kunt oppakken. Als ze daarmee akkoord gaan dan is dat toch prima? Als er dan achteraf gevraagd wordt waarom er minder productie is gedaan dan pak je die mail/brief erbij. Als je manager het er niet mee eens is, dan is dat zijn werk om het voor je te regelen. Ik zou dat nooit zelf via HR doen, zeker niet bij een multinational. HR is namelijk ondersteuning voor het management en niet voor de medewerkers.

• ricardo248
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Groeit een lease budget niet met je salaris mee?Als voorbeeld: Wanneer ik in 2022 een lease budget heb van 710 euro en heb voor dat budget een leaseauto genomen waarvan ik over het budget heen ga(laten we zeggen 100 euro), wanneer dan het lease budget in 2023 800 euro is wordt dat dan niet verekend (dat ik 10 euro betaal in plaats van 100)? Komt dat door dat het oude lease budget dan vast sta voor 5 jaar in het contract?

Alvast bedankt voor het antwoord

• Inspired
  • Nu online
ricardo248 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 22:15:
Groeit een lease budget niet met je salaris mee?Als voorbeeld: Wanneer ik in 2022 een lease budget heb van 710 euro en heb voor dat budget een leaseauto genomen waarvan ik over het budget heen ga(laten we zeggen 100 euro), wanneer dan het lease budget in 2023 800 euro is wordt dat dan niet verekend (dat ik 10 euro betaal in plaats van 100)? Komt dat door dat het oude lease budget dan vast sta voor 5 jaar in het contract?

Als je budget omhoog gaat lijkt me dat wel logisch ja. Maar goed, alles hangt af van wat er op papier staat. Niet elk bedrijf gaat er logisch mee om. :)

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:41
Nicklazzz schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 03:01:
[...]

Ik heb bij mijn vorige werkgever + 8-jaar gereden in zakelijke auto’s welke eigendom waren van de onderneming/holding. Het eerste jaar heb ik rond gereden in de afgetrapte oude auto’s van collega’s welke een “nieuwe” auto (12-16K) mochten kiezen, naderhand heb ik zelf een nieuwe stockwagen (24K) mogen kiezen. Echter het budget groeide niet mee met de inflatie/indexatie, m.a.w. na dik 4-jaar en 350K kilometers was het tijd om een nieuwe auto te kiezen en kreeg ik hetzelfde budget. Daarbij komt dat de werkgever een garage in de buurt aanstelde en verwachte dat alle auto’s hier werden onderhouden (~ 40 stuks). Na een eerste minder leuke ervaring en tal van verhalen van collega’s (bvb.: banden geplaatst van 3 tientjes per stuk welke veel rolgeluiden maakte) heb ik meteen aangeven hier niet mee gediend te zijn en vanaf heden een merkdealer nam. Bij mijn volgende auto heb ik wederom tot mijn ontslagname elke keer de auto bij de merkdealer ondergebracht. Het enige nadeel was dat het kantoor hemelsbreed ~ 100km van mijn woonplaats lag en de auto in een garage verplicht werd onderhouden in de buurt van het kantoor.

Hou ook rekening met vervangend vervoer, vrijwel alle collega’s (buiten directie/management) moesten op dat moment op kantoor werken en worden gebracht/opgehaald door een collega om de kosten hiervan uit te sparen. Ik heb dit pertinent geweigerd, ik heb elke keer een vervangend vervoer geregeld en laten betalen door de zaak, dit is naar mijn inziens een teken van kortzichtigheid. De collega die je 2x op een dag moet ophalen/brengen kost géén geld ?!

Tevens heb ik de eerste jaren elk tankbonnetje moeten bewaren, en maandelijks moeten declareren. Dit kost een hoop frustratie want een afschrift was niet voldoende, en als je een maand veel gereisd had dan kon dit zomaar oplopen tot dik €1.000,00 en kreeg je de opmerking zo heb je bonnetjes verzameld aan het tankstation of doe je na je uren aan luchthaven vervoer? Na deze opmerkingen heb ik geweigerd nog de “bank” te spelen, ik heb de bal terug gekaatst en aangeven dat de verantwoordelijkheid bij hun ligt en vanaf heden een tankpas geregeld kan worden zodoende dat men zelf in kaart kan brengen middels de pas en mijn agenda waar en hoeveel ik getankt heb.

Mijn huidige werkgever koopt ook de auto’s vanuit de holding, echter is de opzet hiervan een stuk beter geregeld dan bij de vorige werkgever. Budget is een stuk hoger (x2) en je mag zelf bepalen waar de auto voor onderhoud wordt ondergebracht. Ik heb ook nog een elektrische trekhaak laten plaatsen en de achterste ramen laten blinderen vanwege de kinderen (op kosten van de onderneming), dat zijn zaken welke moeizamer kunnen verlopen via de leasemaatschappij. Ook heb ik geen autocontract zoals men deze doorgaans kent bij de leasemaatschappij waar elk krasje in rekening wordt gebracht en bij vertrek/ontslag je de auto moet meenemen of een boete dient te betalen.

Kortom alles heeft zijn voor en nadelen, maak duidelijke afspraken met eventuele beperkingen. Mijn ex-collega’s welke (flink) minder kilometers maakte dan ik, reden doorgaans minimaal 7-jaar in een auto tot hij spreekwoordelijk uit elkaar viel. Opzich geen probleem, maar als je een verlaagde bijtelling had in het verleden, dan betekende dat je na X-tijd in een hogere bijtellingsklasse viel. Dit terwijl de “buurman” elke 4-jaar een nieuwe auto rijdt met de dan geldende gunstige bijtellingsklasse.
jongetje schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 06:47:
@Jan-man Het maakt voor de berijder niets uit of de werkgever de auto zelf koopt, in elkaar zet of via een leasemaatschappij regelt.
Hoelang jij erin rijdt staat in je leaseregeling neem ik aan. Als daar niets instaat dan is er formeel dus niets geregeld. Leasemaatschappijen werken vaak met maximaal 5 jaar in combinatie met een maximaal km percentage. Maar dat is puur omdat daarna de grotere kosten komen.

Uiteindelijk als je er lang genoeg in rijdt kom je na 15 jaar in de youngtimer regeling :+
The_Woesh schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:48:
[...]

Eigenlijk is het een goed teken. Jou werkgever heeft wss genoeg eigen vermogen. Leasen is vooral handig als je de auto's niet op balans wilt hebben.
Verder maakt het niet uit inderdaad. het gaat om de leaseovereenkomst die je hebt. Wel hoor ik dit vaker maar dan met 2de hands auto's die nog in de lagere bijtelling vallen. Hoewel dat nu wel steeds minder zal zijn. de 4% is al een tijd geleden.
Daarnaast, maak goede afspraken waar je het onderhoud gaat doen, dat het voor jou praktisch is. Sommige grote werkgevers hebben wel eens een deal met een bedrijf bij het hoofdkantoor. Als je daar ver weg van woont, kan dat vervelend zijn.
Uiteindelijk helemaal goedgekomen. Stond nog een dingetje ze
in contract die ze nog hebben aangepast op mijn verzoek (afkoop som bij vertrek op eigen initiatief) en gewoon net als de anderen 4 jaar contract.

Auto is onderhand ook gekocht, nummer platen zijn al binnen en staat eigenlijk gewoon klaar. Helaas nog wel 3 weken wachten, want ze hebben het te druk met uitleveren }:| .

Is overigens een Skoda Kamiq Business edition (kleur race blue) geworden.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:34
Jeroenneman schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:45:
[...]

Nissan Leaf heeft naast de al genoemde auto's ook nog een 1-fase lader. Wel 32A dus je kan, mits je aansluiting het ondersteunt, iig met 6,6kW laden. Het blijft echter gewoon 1-fase :)

Off-topic trouwens, maargoed, ik beantwoord slechts een vraag :P

[Voor 7% gewijzigd door Korvaag op 24-01-2023 08:22]

UNOX: The worst operating system

• Archiebald
Archiebald schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:37:
Sinds augustus ben ik ZZP-er. Aangezien onze privé auto niet meer voldoet aan onze wensen, ben ik aan het oriënteren naar een lease auto. Nu heb ik een Tesla Model Y RWD op het oog, en heb ik zojuist de eerste lease offerte binnen gekregen. Daarin staat ook een kopje 'Elektriciteitsvoorschot'.
Nu vraag ik me af, wat zijn de voor-/nadelen om dit via de LM te laten lopen?
De LM heeft eindelijk alle cijfers binnengekregen en contactpersoon heeft aangegeven dat ze het nu laat beoordelen door hun acceptatie. Daarom heb ik gezocht naar hoe die acceptatie in elkaar zit bij die LM, maar kan daar niets over vinden. Is het normaal dat het zo -in mijn ogen- ondoorzichtig is, het acceptatie gedeelte?

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:50
Ik zal vast wel iets over het hoofd zien alleen ik kon het niet gevonden krijgen na search op 'partner' 'lease auto prive', dus dan maar even een reactie.

Ik heb bij mijn werkgever een leasebudget die ik laat uitbetalen omdat ik het hele jaar 1x in de week naar kantoor ga op de motor. Mijn partner werkt ook en gaat met de prive auto 180km 1 a 2x naar het werk.

Mocht de baas geen bezwaar hebben, heeft een leasemaatschappij bezwaar tegen die 1 a 2 ritten van mijn partner? Google is voor mij ook niet geheel duidelijk, want een keer uitlenen mag, maar structureel uitlenen is misschien iets anders?

• jongetje
Furion2000 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 08:10:
IMocht de baas geen bezwaar hebben, heeft een leasemaatschappij bezwaar tegen die 1 a 2 ritten van mijn partner? Google is voor mij ook niet geheel duidelijk, want een keer uitlenen mag, maar structureel uitlenen is misschien iets anders?
Dat zijn voor je jouw privé km's, hoeveel mag je er rijden per jaar? De leasemaatschappij maakt het echt niet uit.

[Voor 5% gewijzigd door jongetje op 31-01-2023 09:06]

• JanHenk
  • Nu online
Archiebald schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:18:
[...]

De LM heeft eindelijk alle cijfers binnengekregen en contactpersoon heeft aangegeven dat ze het nu laat beoordelen door hun acceptatie. Daarom heb ik gezocht naar hoe die acceptatie in elkaar zit bij die LM, maar kan daar niets over vinden. Is het normaal dat het zo -in mijn ogen- ondoorzichtig is, het acceptatie gedeelte?
Geen ervaring met aanvragen van operational lease specifiek, maar dat werkt eigenlijk altijd zo met alle vormen van financiering. Er zijn bepaalde ratio's (solvabiliteit, liquiditeit en cash flow) die ze af willen vinken. En meestal krijg je die niet van tevoren te horen, om manipulatie te voorkomen.

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:35
Ik zal vast wel iets over het hoofd zien alleen ik kon het niet gevonden krijgen na search op 'partner' 'lease auto prive', dus dan maar even een reactie.

Ik heb bij mijn werkgever een leasebudget die ik laat uitbetalen omdat ik het hele jaar 1x in de week naar kantoor ga op de motor. Mijn partner werkt ook en gaat met de prive auto 180km 1 a 2x naar het werk.

Mocht de baas geen bezwaar hebben, heeft een leasemaatschappij bezwaar tegen die 1 a 2 ritten van mijn partner? Google is voor mij ook niet geheel duidelijk, want een keer uitlenen mag, maar structureel uitlenen is misschien iets anders?
In mijn leaseovereenkomst met de werkgever staat dat het gezin erin mag rijden. Die kilometers zijn dan inderdaad gewoon prive kilometers. Leasemaatschappij maakt het niks uit wie er in rijdt, zolang hij maar verzekerd is (dus bestuurder met rijbewijs :P ).

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:50
@jongetje @macmellow helder. Wel bizar dat ik dan effectief 0 km's zakelijk zou rijden toch? IT....

• StevenWijns
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 03-02 08:22
kmser schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:04:
[...]

Bij ons zitten we ook met een dergelijk probleem. Er was jarenlang een vast budget. Met de nieuwe fiscaliteit is het leasingbedrag (excluis brandstof) vervangen door een TCO budget begin 2021. Ons TCO budget mag je ongeveer beschouwen als maandbedrag lease + brandstofkosten - fiscale aftrek. Dit om elektrische wagens of wagens met een uitstoot van <50gr CO2 te stimuleren.

Dit bedrag was niet bedoeld voor indexatie, maar langzaam is de directie dit aan het overwegen.

In mijn categorie had ik in het oude systeem een BMW 520d, met het TCO budget kon ik een X3 30e of een goed uitgeruste i4 40e nemen. Nu ik stilaan zou mogen bestellen kan ik met mijn budget nog een audi A3, VW golf of ID.3 nemen (zonder veel opties).

Mijn baas heeft recent besteld en in de configurator was voor hem de wagen die mijn assistent 8 maand geleden besteld heeft buiten budget.
Autch. Dat klinkt niet goed. Ik vrees dat ik met hetzelfde probleem ga zitten. TCO budget 840 euro en het bestelproces moet nog starten. Momenteel kan ik dus nog geen simulaties maken van wat er dan wél binnen budget zou vallen...

• StevenWijns
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 03-02 08:22
kmser schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:09:
[...]

Hier in België zijn de hybrides en ICE wagens serieus duurder geworden in het begin van het jaar wegens het kelderen van de restwaarde. Ondertussen zijn de EVs ook veel duurder geworden wegens prijsverhogingen.

Ik hou momenteel alleen prijzen bij van hybrides en EVs, niet van conventionele ICE wagens want die passen niet in ons TCO budget.
Waar een CLA250e met wat opties in november paste in een TCO van 755pm is die wagen nu 1020pm.
BMW i4 40e met 10k aan opties had in november een TCO van 840, nu 1110pm.

De Polestar 2 is van 855pm in november naar 986pm (maar hier zijn bepaalde opties niet meer verkrijgbaar.

Bij de Tesla model 3 was er in feb een TCO van 867 en in het begin van deze maand was dat 1011.

Volvo XC40 T5 hybride full option was <820pm en is nu 1020pm.

Mijn TCO kosten zijn gebaseerd op 40k per jaar en 4 jaar met de belgische aftrekbaarheid voor deze wagens: 97-100% op zowel leasingkost als brandstof, excl BTW.
Oh boy, nog zo'n pessimistisch bericht.
Ik ga met mijn TCO van 840 (60 maanden / 20k Kmijaar) volgens mij niet ver komen. Toch maar overwegen dan om mijn mobiliteitsbudget toch maar op een andere manier te gebruiken en zelf een (2dehands) auto te kopen?

• mikeve97
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-06 19:25
Onlangs een nieuwe lease auto besteld bij Alphabet. Nu staat de status al een tijdje in:
"Alphabet heeft de bestelling ter controle aangeboden aan de dealer. De bestelling is definitief zodra de dealer geaccordeerd heeft. Als de auto besteld is, ontvangt u hiervan een bevestiging."

Heeft iemand ervaring hoelang dit ongeveer duurt?

• jongetje
mikeve97 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:53:
Heeft iemand ervaring hoelang dit ongeveer duurt?
Bij Leaseplan was dat een week (2 jaar geleden) omdat de offerte naar meerdere dealers ging en de goedkoopste mag leveren.

Handiger misschien om Alphabet te bellen ;) dan weet je het zeker.

• mikeve97
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-06 19:25
jongetje schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:03:
[...]

Bij Leaseplan was dat een week (2 jaar geleden) omdat de offerte naar meerdere dealers ging en de goedkoopste mag leveren.

Handiger misschien om Alphabet te bellen ;) dan weet je het zeker.
Helaas wou de telefoniste daar geen uitspraak over doen.

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@mikeve97 Je kunt eventueel ook naar de dealers bellen als die bekend zijn. De wpb van mijn werkgever heeft op voorhand een selectie gemaakt van de dealers waar de auto’s besteld mogen worden.

• Belecthor
StevenWijns schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:41:
[...]

Oh boy, nog zo'n pessimistisch bericht.
Ik ga met mijn TCO van 840 (60 maanden / 20k Kmijaar) volgens mij niet ver komen. Toch maar overwegen dan om mijn mobiliteitsbudget toch maar op een andere manier te gebruiken en zelf een (2dehands) auto te kopen?
Dit is inderdaad wat heel veel gebeurt momenteel door de stijgende prijzen van de zakelijk lease en het wegvallen van de bijtellingvoordelen voor EV's. Als je een mobiliteitsbudget hebt is dat met een normale tweedehands auto eigenlijk altijd goedkoper, maar kun je vaak wel een segment hoger rijden. Als je de rekensom maakt + afschrijving en onderhoud is het eigenlijk altijd beter zelf een auto te kopen en ben je ook flexibeler bij het wisselen van werkgevers.

Zeker nu met thuiswerken en je bijvoorbeeld in de maand een aantal dagen extra thuis kunt werken of af en toe met de trein reist, dan ben je vrijwel altijd goedkoper uit, zeker als op een gegeven moment de auto is afgeschreven en je er in door blijft rijden kun je zelfs op je mobiliteitsbudget geld toe krijgen. Je zou eens in een Excel-bestand kunnen zetten bij hoeveel km's je break-even point bereikt is, bij mij is dat iig pas bij de 40k km per jaar vanuit een C-segment auto.

Het is voor de werkgever vaak ook financieel aantrekkelijker dan een zakelijke lease aanbieden, omdat de variabelen bij het uitbetalen van het mobiliteitsbudget veel kleiner zijn, zoals onderhoud en het voorschot van brandstof. Ecologisch is er ook wel een case te maken voor het mobilteitsbudget; minder vaak auto's op de weg (want ieder ritje kost nu geld ipv vast bedrag voor onbeperkt rijden met de lease) en meer reizen in het OV. Het enige probleem is dat de tweedehandsmarkt ontploft is en de prijzen maar blijven stijgen, afgelopen maand weer.

Wanneer de Chinese auto's hier vol op de markt gezet worden gaan de prijzen van EV's waarschijnlijk weer dalen en wordt zakelijk leasen hopelijk ook weer wat goedkoper. Ik vind zelf vooral zakelijk leasen door die hoge prijzen erg onvoorspelbaar worden. Je ziet nu dat veel mensen door de stijging van autoprijzen ineens niet meer het segment kunnen leasen wat daarvoor wel kon bij hun functie. Met een eigen auto heb je wat meer keuzes, vrijheid en wat meer continuïteit in het type auto dat je rijdt.

[Voor 29% gewijzigd door Belecthor op 03-02-2023 18:15]

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-06 16:45

Major_ton

Shoot!

Hopelijk zit ik hier goed met het volgende (anders verneem ik het graag). Als zzp'er rijd ik middels financial lease sinds december 2019 een Hyundai Ioniq 38,3kw. Ik geniet dus nog van 4% bijtelling en ook de auto bevalt mij verder goed. Meer actieradius zou echter lekker zijn, dus kijk ik voorzichtig om mij heen naar alternatieven. Ik vraag mij alleen af of het met het huidige percentage aan bijtelling, plus de 2,7% btw afdracht voor privégebruik niet voordeliger is om een volgende auto middels private lease te rijden? Ik heb aardig wat afgezocht online, maar ik kan er geen duidelijk antwoord op vinden.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - Bluesound N130 - Topping E30-II - JBL 4309 - SVS SB-2000 - LG 77G2 - Sony 75XF9005 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

• JanHenk
  • Nu online
@Major_ton Het korte antwoord: dat hangt ervan af... :)

Met name van je kilometrage en looptijd. Die hebben stevige impact op de maandelijkse kosten en dus ook op de (eventuele) keuze.

• Frame164
ricardo248 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 22:15:

Dat hangt helemaal van de regeling af die van toepassing is bij je werkgever. Bij ons zijn er 3 klasses gedefineerd. Zolang je in een salarisschaal blijft die bij zo'n klasse hoort blijft je budget hetzelfde (er gaan meerdere schalen in 1 klasse).

• Frame164

Bij mij mogen gezinsleden (mits ze op hetzelfde adres wonen) de auto ook gebruiken. Ik mag m ook uitlenen aan collega's voor werk. Maar mocht iemand anders de auto gebruiken en ik moet zakelijk ergens heen dan kan ik bijvoorbeeld geen treinkosten declareren. Wat natuurlijk logisch is, maar het staat wel nadrukkelijk in de overeenkomst. Waarschijnlijk zijn er in het verleden toch een keer mensen geweest die heel creatief met de leaseauto om gingen.

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-06 16:45

Major_ton

Shoot!

JanHenk schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 17:15:
@Major_ton Het korte antwoord: dat hangt ervan af... :)

Met name van je kilometrage en looptijd. Die hebben stevige impact op de maandelijkse kosten en dus ook op de (eventuele) keuze.
Bedankt voor je reactie. Als ik kijk naar een Ioniq 5 met een fiscale waarde van € 60.000,- (afgerond), dan kom ik op € 380,- bijtelling en € 135,- btw voor privégebruik en dan kom er nog kosten als een verzekering en onderhoud bij, zeg € 60,- p.m na aftrek. Dat is al een totaal van € 575,- per maand zonder dar er ook nog maar 1 euro aan de auto zelf betaald is. Dezelfde auto kost € 915,- per maand in de private lease (60 mnd / 20dkm p.j.). Dan zouden onderaan de streep de kosten voor de auto alleen op minder dan € 340,- per maand uit moeten komen om financial lease/directe aanschaf interessant te maken. Is dar reëel op een auto van € 60.000,-? Volgens mij niet? Of zie ik wat over het hoofd?

Don't feel bad for the suicidal cat. | Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - Bluesound N130 - Topping E30-II - JBL 4309 - SVS SB-2000 - LG 77G2 - Sony 75XF9005 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

• homemix25
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Is het mogelijk om de kosten van een achteraf gemonteerde trekhaak van de bruto bijtelling af te trekken, onder de noemer 'prive kosten'? Mijn werkgever staat dit wel toe met bonnetjes van tanken in het buitenland en wassen van de auto. Wat zoekwerk op internet levert weinig duidelijkheid op..

"Time changes everyting." "That's what people say, it's not true. Doing things changes things. Not doing things leaves things exactly as they were." - Dr. Gregory House

• macmellow
homemix25 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:18:
Is het mogelijk om de kosten van een achteraf gemonteerde trekhaak van de bruto bijtelling af te trekken, onder de noemer 'prive kosten'? Mijn werkgever staat dit wel toe met bonnetjes van tanken in het buitenland en wassen van de auto. Wat zoekwerk op internet levert weinig duidelijkheid op..
Dat ligt eraan hoe je werkgever dat administreert, in mijn ervaringen zijn de meesten daar best creatief in, dus dan zou het moeten kunnen.

• homemix25
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
macmellow schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:23:
[...]

Dat ligt eraan hoe je werkgever dat administreert, in mijn ervaringen zijn de meesten daar best creatief in, dus dan zou het moeten kunnen.
Bedoel je daarmee dat ze het moeten wegschrijven onder een andere omschrijving of iets dergelijks?

"Time changes everyting." "That's what people say, it's not true. Doing things changes things. Not doing things leaves things exactly as they were." - Dr. Gregory House

• macmellow
homemix25 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:32:
[...]

Bedoel je daarmee dat ze het moeten wegschrijven onder een andere omschrijving of iets dergelijks?
Als je werkgever vindt dat je extra betaald voor een trekhaak omdat je die prive wil, lijkt het mij dat ze dit kunnen wegschrijven op eigen bijdrage privegebruik. En dan is het aftrekbaar.

• jongetje
homemix25 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:18:
Huh hoe bedoel je dat? De leasemaatschappij of je werkgever monteert toch de trekhaak onder de auto waar jij geen bijtelling over hoeft te betalen en dan gaat het leasebedrag toch iets van omhoog.
Of heb je zelf een trekhaak op eigen kosten laten monteren (zoja, waarom op die manier).

[Voor 3% gewijzigd door jongetje op 14-02-2023 12:01]

Pagina: 1 ... 39 40 41 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee