C6DL schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:04:
Weet iemand of het "normaal" is dat een werkgever je restant leasebudget bij je bruto loon erbij stort?
Ik ga een auto van een collega overnemen. Ik heb hierdoor nog circa 30% budget beschikbaar.
Wat mij betreft mag dit resterende gedeelte bij mijn loon erbij, alleen mijn werkgever ziet dat anders gok ik
Ook zou ik nog een ander setje velgen willen uitzoeken van dit restant.
Maar ook dit is niet mogelijk.
Hoe gaan werkgevers hier normaal mee om ?
Net als @
True (great minds think alike :-) ) denk ik dat deze vraag beter in dit topic past.
Bij mijn werkgever is het leasebeleid hier duidelijk in, men wil vergelijkbare (klasse) auto's per functiegroep. We mogen daarom niet boven budget leasen (dus ook niet met eigen bijdrage), en als we onder budget leasen krijgen we daar niets voor terug.
Bij mijn werkgever heb ik een link gekregen in "Mijn Leaseplan", waarmee ik een auto kan samenstellen. Binnen dat lease-portaal (van Leaseplan dus...) kan de wagenparkbeheerder aangeven waar de auto aan moet voldoen. Denk aan budget op basis van welke contractduur, jaarkilometrage (dat is voor de norm vaak een vast kilometrage, los van je echte kilometrage) inclusief of exclusief brandstof, winterbanden verplicht of niet, welke brandstoffen zijn toegestaan, welke carrosserievormen (meestal geen cabrio of sportwagen), welke merken etc.
Waar je zelf op moet letten, is wat voor auto je wilt, en wat de bijtelling wordt, denk ik. Bij Leaseplan kon ik opgeven in welk belastingtarief ik val, dan geven ze bij de configuratie van een auto een indicatie van wat de bijtelling gaat worden.
EDIT:
In aanvulling op de goede tips van @
L-VIS , kijk eens op de site van de
Vereniging voor Zakelijke Rijders. Daar staat veel info over lease-regelingen en dergelijke. Voor een deel van de site moet je je aanmelden (gratis, ik heb het betaalde deel nog niet gemist) om alles te kunnen lezen.
[
Voor 44% gewijzigd door
Wild Chocolate op 22-03-2022 12:07
]