Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 35 ... 58 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:35
Ik weet wat de auto maandelijks kost. Het gaat om een 3,5 jaar oude xc40 van 60k die ik ga overnemen als ik wissel van werkgever naar een bedrijf zonder lease regeling. Independer zegt 28k en bovag 24k op basis van het kenteken. Op 28-7-21 wilde ze er nog 34.8 voor hebben, gemiddeld genomen is dat vanaf dat de auto geleverd is tot aan deze maand zo'n 600 eu per maand aan afschrijving op de nieuwprijs. We zijn inmiddels een jaar later dus ik heb goede hoop dat ie onder de 30k zit.

[ Voor 34% gewijzigd door loewie1984 op 16-02-2022 09:14 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:46
loewie1984 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:07:
Ik weet wat de auto maandelijks kost. Het gaat om een 3,5 jaar oude xc40 van 60k die ik ga overnemen als ik wissel van werkgever naar een bedrijf zonder lease regeling. Independer zegt 28k en bovag 24k op basis van het kenteken. Op 28-7-21 wilde ze er nog 34.8 voor hebben, gemiddeld genomen is dat vanaf dat de auto geleverd is tot aan deze maand zo'n 600 eu per maand aan afschrijving op de nieuwprijs. We zijn inmiddels een jaar later dus ik heb goede hoop dat ie onder de 30k zit.
Ze kijken gewoon naar de marktwaarde, dus dan zou je zo kunnen zien wat vergelijkbare auto’s kosten. Beetje marge eraf en dan weet je wat je kan verwachten.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@loewie1984 Is het leasecontract dan ook voorbij? Want anders scheep je je oud-werkgever nog op met een contractuele boete bij overname. Dat krijg je mogelijk via de achterdeur ook weer terug :P

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
JanHenk schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:08:
@loewie1984 Is het leasecontract dan ook voorbij? Want anders scheep je je oud-werkgever nog op met een contractuele boete bij overname. Dat krijg je mogelijk via de achterdeur ook weer terug :P
Koopt mijn nieuwe werkgever af, is nog maar 3k.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Vraagje. Wat is leidend voor de bepaling van de grondslag voor bijtelling?

Ik vraag dit omdat de leasemij een opgave doet van de fiscale waarde die een kleine 1.000 euro afwijkt van wat de RDW zegt.
JanHenk schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:08:
Het is toch vaak overkopen óf contract afkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:50
VidaR-9 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:50:

Ik vraag dit omdat de leasemij een opgave doet van de fiscale waarde die een kleine 1.000 euro afwijkt van wat de RDW zegt.
Catalogusprijs op RDW afaik.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online

RDW is leidend.
[...]

Het is overnemen van het contract (dus doorlopen contract) of contractbreuk.

Bij contractbreuk kun je de auto zelf overnemen van de leasemij of ze verkopen hem op de markt. Beide keren zal plm. zelfde prijs worden gevraagd, maar er gaat m.i. contractbreuk aan vooraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

[...]

Als het contract nog loopt, wat in deze het geval is (nog zo'n 16 maanden) dan is het contract afkopen én overkopen.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
loewie1984 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:22:
[...]

Als het contract nog loopt, wat in deze het geval is (nog zo'n 16 maanden) dan is het contract afkopen én overkopen.
Ah oké.
Toen ik afgelopen jaar mijn auto vervroegd inleverde kreeg ik een voorstel voor afkoop óf overname. Nu kan het natuurlijk dat zijn dat in de overnameprijs de afkoop al zit verwerkt, dat weet ik niet. Dan is het voor jou in ieder geval gunstig dat dat gesplitst is als je nieuwe werkgever de boete betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
VidaR-9 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:27:
[...]

Ah oké.
Toen ik afgelopen jaar mijn auto vervroegd inleverde kreeg ik een voorstel voor afkoop óf overname. Nu kan het natuurlijk dat zijn dat in de overnameprijs de afkoop al zit verwerkt, dat weet ik niet. Dan is het voor jou in ieder geval gunstig dat dat gesplitst is als je nieuwe werkgever de boete betaald.
Juist, die overnameprijs is dan in zo'n geval niet de "marktprijs" lijkt me. Daar zit de boete van de contractbreuk dan bij in.

Dat is inderdaad gunstig en ik heb een klein beetje m'n twijfels bij de fiscaliteit. Ik durf wel te stellen dat het betalen van de contractboete (die aan de oud-werkgever wordt doorberekend) door de nieuwe werkgever aan te merken is als belast loon voor de werknemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Dat betwijfel ik maar we gaan het zien als het zover komt.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
loewie1984 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:41:
Waarschijnlijk denkt niemand daar over na 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
En dat is precies de rede dat ik niet buiten mijn leasebudget lease, maar liever er net onder blijf.
Ga 1 maart over naar een nieuwe werkgever en lever 28 februari mijn huidige lease auto in. Niks geen gezeur met afkopen contract of wat dan ook.

Bij nieuwe werkgever krijg ik ook weer een lease auto ter beschikking gesteld, dus ik vind het allemaal wel koek en ei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-09 19:31
Als je prive rijdt met je lease auto welke in mijn geval een poolauto is, welke per 1-3 wordt vervangen door een voorloopauto en na enkele maanden wordt vervangen door mijn eigen uitgezochte auto omdat de levertijd bv 3 maanden is.

Moet je dan steeds over de 3 verschillende auto's, de cataloguswaarde opnieuw doorgeven aan
belastingdienst?

[ Voor 20% gewijzigd door C6DL op 16-02-2022 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
C6DL schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:29:
Als je prive rijdt met je lease auto welke in mijn geval een poolauto is, welke per 1-3 wordt vervangen door een voorloopauto en na enkele maanden wordt vervangen door mijn eigen uitgezochte auto omdat de levertijd bv 3 maanden is.

Moet je dan steeds over de 3 verschillende auto's, de cataloguswaarde opnieuw doorgeven aan
belastingdienst?
Jij niet persoonlijk. Maar je werkgever zou dat wel moeten verwerken op je loonstroken.

Bij ons zijn er mensen die EV rijden maar in de zomer 3 weken een huurauto hebben voor vakantie. Die 3 weken betalen ze bijtelling voor die huurauto, niet hun “eigen” EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
loewie1984 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:41:
Vooropgesteld: ik ben er ook niet helemaal zeker van. Maar het is een (bewuste) bevoordeling van jou in de hoedanigheid van je dienstbetrekking.

Anders zou je namelijk die 3K aan je huidige (toekomstig ex-)werkgever moeten betalen. Dat je nieuwe baas dat wil betalen, is voor jou een bevoordeling en niet meer of minder.

Het alternatief is dat je de auto overneemt voor de "prijs incl. boete" in privé.

Er is in ieder geval wel wat jurisprudentie over dit soort zaken. Risico is echter primair niet voor jou, maar voor je nieuwe werkgever. Als dat mijn klant zou zijn, zou ik hem wel wijzen op het risico van een naheffing loonbelasting (middels brutering).

Het is geen doorsnee materie in ieder geval. Prima dat je het 'betwijfelt' maar dan graag wel met enige inhoudelijke argumenten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:24
Er is een kans dat ik er ook mee te maken ga krijgen. Leaseauto, jaartje oud (Volvo XC40 P8). Super fijne auto en zou hem graag houden (in lease) of willen overkopen (niet te betalen). Leasecontract loopt nog door maar als een evt. nieuwe werkgever mij graag in dienst wil nemen zijn de boete kosten van de lease wel voor hun. Ik ga daar zelf geen cent aan betalen.

En privé overnemen in lease is ongetwijfeld EN te duur EN je krijgt een BKR notering die 5 jaar blijft terwijl wij binnen 2 jaar graag willen verhuizen. Dus dat is dan ook geen optie. Zijn wel lastige situaties.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Uiteindelijk is de lease auto jouw probleem en niet dat van je nieuwe werkgever. Dat deze bereid is naar een oplossing te zoeken is hem te prijzen, maar je mag niets verwachten in dat geval van je nieuwe werkgever.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
loewie1984 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:48:
Uiteindelijk is de lease auto jouw probleem en niet dat van je nieuwe werkgever. Dat deze bereid is naar een oplossing te zoeken is hem te prijzen, maar je mag niets verwachten in dat geval van je nieuwe werkgever.
I know, maar als je niet perse zelf hoeft te veranderen van werkgever (noem het luxe keuze) zijn het wel dingen die je kan voorleggen. Aan beide partijen om er samen goed uit te komen ;). De nieuwe werkgever zal ook moeten beseffen dat EN de forse boete EN het feit dat we wel een auto nodig zijn dus veel geld nodig hebben voor een eigen auto wel een dingetje kan gaan worden. Wat mij betreft nemen ze het lease contract over, mijn voorkeur zelfs. Maar het past niet bij het bedrijf dus daar ga ik niet vanuit.

Zelfde kan je trouwens hebben met studiekosten regelingen etc. Als je zelf besluit weg te gaan kan het zijn dat je nog een flink bedrag moet terugbetalen. Ook dat leg je dan bij je mogelijke nieuwe werkgever neer.

[ Voor 34% gewijzigd door Juancho op 16-02-2022 13:52 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-09 14:00
JanHenk schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:37:
[...]

Dat is inderdaad gunstig en ik heb een klein beetje m'n twijfels bij de fiscaliteit. Ik durf wel te stellen dat het betalen van de contractboete (die aan de oud-werkgever wordt doorberekend) door de nieuwe werkgever aan te merken is als belast loon voor de werknemer.
Bij mij heeft mijn nieuwe werkgever dit compleet buiten mij om geregeld in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Juancho schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:30:
Er is een kans dat ik er ook mee te maken ga krijgen. Leaseauto, jaartje oud (Volvo XC40 P8). Super fijne auto en zou hem graag houden (in lease) of willen overkopen (niet te betalen). Leasecontract loopt nog door maar als een evt. nieuwe werkgever mij graag in dienst wil nemen zijn de boete kosten van de lease wel voor hun. Ik ga daar zelf geen cent aan betalen.

En privé overnemen in lease is ongetwijfeld EN te duur EN je krijgt een BKR notering die 5 jaar blijft terwijl wij binnen 2 jaar graag willen verhuizen. Dus dat is dan ook geen optie. Zijn wel lastige situaties.
Wil je de auto niet gewoon houden dan? Er klopte ook bij mij een potentieel nieuwe WG aan die me wilde hebben. Eigenlijk zat er bij de functie geen leaseauto. Prima, even goede vrienden maar dan kom ik niet. Toen kon het ineens wel en kon ik mooi de auto meenemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Inspired schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:16:
[...]

Wil je de auto niet gewoon houden dan? Er klopte ook bij mij een potentieel nieuwe WG aan die me wilde hebben. Eigenlijk zat er bij de functie geen leaseauto. Prima, even goede vrienden maar dan kom ik niet. Toen kon het ineens wel en kon ik mooi de auto meenemen. :)
Ja heel graag zelfs! Maar:

1. Ze hebben geen leasebeleid en je gaat ook niet iemand voortrekken
2. De auto is veelste duur om privé over te nemen van de leasemaatschappij
3. Private lease kan niet vanwege de 5 jaar BKR registratie die je gelijk krijgt.

Lastig dus om m'n geliefde xc40 te behouden... 🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Juancho schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:49:
[...]

3. Private lease kan niet vanwege de 5 jaar BKR registratie die je gelijk krijgt.

Tja. Ze willen je graag hebben of niet. :) Optie twee of drie zou ik ook niet doen idd. Maar als ze je graag willen hebben is er vaak best veel mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Zo'n gouden ketting is reuze handig voor werkgevers inderdaad :)

Het zal toch vanuit je nieuwe WG moeten komen om hier iets op te lossen.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 16-02-2022 18:06 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Inspired schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:59:
[...]

Tja. Ze willen je graag hebben of niet. :) Optie twee of drie zou ik ook niet doen idd. Maar als ze je graag willen hebben is er vaak best veel mogelijk.
Zeker, met je/jullie eens hoor. Tenzij natuurlijk een collega de auto over wil nemen of dat de leasemaatschappij een 8% wagen graag wil en zo kwijt is. Maar daar ga ik even niet vanuit.

Als het zover komt, het is zeker nog niet zover hoor 😁 is het de nieuwe werkgever die of zelf in actie moet komen of het maar met mijn werkgever bespreekt. Ik ga iig geen cent aan boetes van vroegtijdig inleveren betalen.

Zijn kom je in je (werk) leven dit soort niet verwachte situaties tegen. En daar moet je dan allemaal in goed overleg uitkomen. We gaan het zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 19:14
Ik mag binnenkort via een nieuwe werkgever een lease auto uitzoeken en dit wordt mijn eerste lease. Nu hoef ik niet persé een nieuwe auto, een eventuele occasion uit de pool is ook een optie mits ik daar een fatsoenlijke gezinsauto in kan vinden. Maar ik vroeg me af hoe de bijtelling van occasions berekend wordt, is dit aan de hand van de oorspronkelijke cataloguswaarde of de waarde die de occasion dan nog heeft?

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 19:51

Bever!

3

RobbieB schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 19:19:
Ik mag binnenkort via een nieuwe werkgever een lease auto uitzoeken en dit wordt mijn eerste lease. Nu hoef ik niet persé een nieuwe auto, een eventuele occasion uit de pool is ook een optie mits ik daar een fatsoenlijke gezinsauto in kan vinden. Maar ik vroeg me af hoe de bijtelling van occasions berekend wordt, is dit aan de hand van de oorspronkelijke cataloguswaarde of de waarde die de occasion dan nog heeft?
Catalogus waarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 19:14
Ah dat vermoedde ik al, dan is dat dus eigenlijk alleen interessant om van oude bijtelling regelingen gebruik te kunnen maken.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:05
RobbieB schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 19:34:
[...]

Ah dat vermoedde ik al, dan is dat dus eigenlijk alleen interessant om van oude bijtelling regelingen gebruik te kunnen maken.
Dat kan alleen met elektrische auto's. Alle brandstof en hybride wagens zijn al 5 jaar 22 procent dus daar win je niets mee.
Voordeel is op dit moment dat de levertijden van nieuwe auto's erg lang zijn en je met een poolauto direct kunt rijden en in de tussentijd iets kunt bestellen.

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
[...]

Dat is alleen maar een issue als je verhuisplannen hebt (of om andere reden de hypothecaire lening wil verhogen). Als je niet gaat verhuizen of je lening verhogen dan is er niks mis met die BKR registratie (zolang je netjes betaalt)

• Juancho
Frame164 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:53:
[...]

Dat is alleen maar een issue als je verhuisplannen hebt (of om andere reden de hypothecaire lening wil verhogen). Als je niet gaat verhuizen of je lening verhogen dan is er niks mis met die BKR registratie (zolang je netjes betaalt)
Wij hebben dus idd verhuisplannen (ga maar uit van komende 2 jaar gezien de idiote markt) dus dat is idd een reden om private lease zeker niet te doen :)

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 08:50

Superbeagle

Always smile

Juancho schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:59:
[...]

Wij hebben dus idd verhuisplannen (ga maar uit van komende 2 jaar gezien de idiote markt) dus dat is idd een reden om private lease zeker niet te doen :)
Het ligt toch een klein beetje genuanceerder. Je moet enkel zorgen dat je tijdens de hypotheekaanvraag geen private lease-contract hebt lopen. Het kan behoorlijk schelen.

Verder heeft enkel het blijven bestaan van een BKR registratie tot 5 jaar na aflossing geen invloed op de hoogte van de hypotheek, tenzij je als wanbetaler staat geregistreerd.

• Juancho
Superbeagle schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:59:
[...]

Het ligt toch een klein beetje genuanceerder. Je moet enkel zorgen dat je tijdens de hypotheekaanvraag geen private lease-contract hebt lopen. Het kan behoorlijk schelen.

Verder heeft enkel het blijven bestaan van een BKR registratie tot 5 jaar na aflossing geen invloed op de hoogte van de hypotheek, tenzij je als wanbetaler staat geregistreerd.
Snap ik, maar in deze markt is het lastig in te schatten wanneer je daadwerkelijk de aanvraag kan doen omdat je de juiste woning gevonden hebt :). Dat kan 1 maand duren, 6 maand of 12 maand. En in die tussentijd kan je dus niet private leasen. Maargoed, zorgen voor later... Met een beetje heel veel geluk kunnen we fixen dat het leasecontract wordt overgenomen ;)

Alternatief kan misschien die Lync & Co zijn, 500 euro in de maand en ook per maand opzegbaar. Ik weet alleen niet of je dan ook een BKR melding krijgt... Iemand ervaring met deze auto in private lease?

[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 17-02-2022 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Juancho schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:42:
[...]

Snap ik, maar in deze markt is het lastig in te schatten wanneer je daadwerkelijk de aanvraag kan doen omdat je de juiste woning gevonden hebt :). Dat kan 1 maand duren, 6 maand of 12 maand. En in die tussentijd kan je dus niet private leasen. Maargoed, zorgen voor later... Met een beetje heel veel geluk kunnen we fixen dat het leasecontract wordt overgenomen ;)

Alternatief kan misschien die Lync & Co zijn, 500 euro in de maand en ook per maand opzegbaar. Ik weet alleen niet of je dan ook een BKR melding krijgt... Iemand ervaring met deze auto in private lease?
Nee, want de contractvorm is geen lening maar een abonnement. Zij toetsen wel jouw kredietwaardigheid conform artikel 7.4 van de Algemene Voorwaarden.

Interessant concept trouwens. Nog niet eerder van gehoord.

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Het kan ook niet anders dat er al een topic voor bestaat: Het grote Lynk & Co 01 topic - Deel 1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Meerdere mensen geven daarin aan dat je geen BKR registratie krijgt, dus het zal wel kloppen.

• Juancho
Top! Dat is dan altijd nog een heel interessant alternatief. Ik las dit nog wel, handig om te weten voor andere personen die dit interessant vinden:
Als je kiest voor een creditcard waarbij je maandelijks aflost komt er geen registratie bij het BKR. En dus geen invloed op je hypotheek. Zelf heb ik de creditcard van ING. Als ik had gekozen voor jaarlijkse afbetaling dan had de bank het doorgegeven aan het BKR.

[ Voor 75% gewijzigd door Juancho op 17-02-2022 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muta
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Gewist. Bijdrage is blijkbaar niet welkom.

[ Voor 95% gewijzigd door Muta op 23-02-2022 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Muta schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:22:
Ben in de markt voor een nieuwe leasewagen. Zijn gecharmeerd van de Renault Arkana (moet minstens MHEV zijn). Plugin is voor ons niet praktisch zonder eigen parkeerplaats. Daarnaast ben je voor een fatsoenlijke actieradius veel kwijt...

Verschil tussen de modellen is niet zo groot dus we gaan nu voor de R.S. Line.

Valt me op dat Alphabet stuk goedkoper is dan Arval. Wat ik ook al terug heb zien komen in andere reacties.
Wel pijnlijk om van een leaseprijs van +- €500 en ficale waarde van +- €21.000 af te komen. Blijft een bewuste keuze, want we kunnen echt wel kleiner/goedkoper rijden.

[Afbeelding]
En de vraag voor dit topic over regelingen is?

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muta
  • Niet online
Dean Martin schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 04:09:
[...]

En de vraag voor dit topic over regelingen is?
Oh sorry ik wist niet dat een vraag verplicht is. Lekker passief agressieve reactie.

Ik delete mijn post wel als informatieve reacties niet welkom zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 21:27
Muta schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:37:
[...]

Oh sorry ik wist niet dat een vraag verplicht is. Lekker passief agressieve reactie.

Maar ik begrijp het ook niet helemaal, het moet minimaal een MHEV zijn geef je aan, neem aan dat dit een verplichting is vanuit de werkgever en je dus geen ZZPer bent, wat boeit het jou nou wat het leasebedrag is en de verschillen ertussen? Deze betaald de werkgever toch, voor jou is enkel de fiscale waarde van belang lijkt mij dan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muta
  • Niet online
Scrtz schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:42:
[...]

Maar ik begrijp het ook niet helemaal, het moet minimaal een MHEV zijn geef je aan, neem aan dat dit een verplichting is vanuit de werkgever en je dus geen ZZPer bent, wat boeit het jou nou wat het leasebedrag is en de verschillen ertussen? Deze betaald de werkgever toch, voor jou is enkel de fiscale waarde van belang lijkt mij dan..
Nope. Ik betaal mijn leaseauto zelf. Als ik geen leasewagen neem gaat mijn brutosalaris dus omhoog. Het bruto salaris dat ik inlever is afhankelijk vd hoogte van het leasebedrag. Hoe duurder de auto, hoe minder bruto salaris ik ontvang.

Als ik dus van een leasebedrag van 500 naar 830 ga scheelt dat nogal wat netto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Muta schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:37:
[...]

Voel je niet meteen op je tenen getrapt.

Het zit zo: dit staat er bijvoorbeeld in de TS:
Welkom bij het vierde deel van de reeks die voorheen "Ervaringen leasevergoeding, -regeling en -tarieven" heette. Dit is het verzamel topic dat ruimte biedt voor het bespreken van leasetarieven, bijbehorende regelingen, tarieven en fiscale en juridische aspecten zoals eigen risico bij schade.
In dit topic kun je je leasevergoeding vergelijken, bespreken en vragen stellen over je leasevergoeding en andere zaken betreffende leaseregelingen, maar niet de daadwerkelijke keuze van een leaseauto. Voor dat onderwerp, en om je mooie nieuwe leasebak te showen, is er dit topic: Keuze leaseauto - Deel 4
Let op de vetgedrukte tekst.

Inmiddels is er een Keuze leaseauto - Deel 6 waarin dit staat als disclaimer;
Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.
Kortom jouw post past beter in het Keuze leaseauto topic. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

C6DL schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:04:
Weet iemand of het "normaal" is dat een werkgever je restant leasebudget bij je bruto loon erbij stort?
Ik ga een auto van een collega overnemen. Ik heb hierdoor nog circa 30% budget beschikbaar.
Wat mij betreft mag dit resterende gedeelte bij mijn loon erbij, alleen mijn werkgever ziet dat anders gok ik :)

Ook zou ik nog een ander setje velgen willen uitzoeken van dit restant.
Maar ook dit is niet mogelijk.

Hoe gaan werkgevers hier normaal mee om ?
Dit topic is hier beter geschikt voor, de andere is echt voor de keuze.

Mijn ervaring is dat er of een pool aan auto's is waarvan er eentje voor je beschikbaar gesteld wordt óf je kiest er zelf eentje uit binnen een bepaald leasebedrag en enkele randvoorwaarden. In die tweede heb je een budget. Iets kiezen wat minder dan het budget opmaakt is voor zo ver ik het ken inderdaad dat het restant als brutoloon wordt meegenomen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tykkio213
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 29-01-2024
Ik mag binnenkort een leaseauto kiezen het budget is tot €600. Hoe werkt dit eigelijk? Ik rij momenteel een pool auto (een Polo). Wat zijn de punten waar je op moet letten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Laatst online: 10:48
C6DL schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:04:
Weet iemand of het "normaal" is dat een werkgever je restant leasebudget bij je bruto loon erbij stort?
Ik ga een auto van een collega overnemen. Ik heb hierdoor nog circa 30% budget beschikbaar.
Wat mij betreft mag dit resterende gedeelte bij mijn loon erbij, alleen mijn werkgever ziet dat anders gok ik :)

Ook zou ik nog een ander setje velgen willen uitzoeken van dit restant.
Maar ook dit is niet mogelijk.

Hoe gaan werkgevers hier normaal mee om ?
Net als @True (great minds think alike :-) ) denk ik dat deze vraag beter in dit topic past.

Bij mijn werkgever is het leasebeleid hier duidelijk in, men wil vergelijkbare (klasse) auto's per functiegroep. We mogen daarom niet boven budget leasen (dus ook niet met eigen bijdrage), en als we onder budget leasen krijgen we daar niets voor terug.
Tykkio213 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:45:
Ik mag binnenkort een leaseauto kiezen het budget is tot €600. Hoe werkt dit eigelijk? Ik rij momenteel een pool auto (een Polo). Wat zijn de punten waar je op moet letten?
Bij mijn werkgever heb ik een link gekregen in "Mijn Leaseplan", waarmee ik een auto kan samenstellen. Binnen dat lease-portaal (van Leaseplan dus...) kan de wagenparkbeheerder aangeven waar de auto aan moet voldoen. Denk aan budget op basis van welke contractduur, jaarkilometrage (dat is voor de norm vaak een vast kilometrage, los van je echte kilometrage) inclusief of exclusief brandstof, winterbanden verplicht of niet, welke brandstoffen zijn toegestaan, welke carrosserievormen (meestal geen cabrio of sportwagen), welke merken etc.

Waar je zelf op moet letten, is wat voor auto je wilt, en wat de bijtelling wordt, denk ik. Bij Leaseplan kon ik opgeven in welk belastingtarief ik val, dan geven ze bij de configuratie van een auto een indicatie van wat de bijtelling gaat worden.

EDIT:
In aanvulling op de goede tips van @L-VIS , kijk eens op de site van de Vereniging voor Zakelijke Rijders. Daar staat veel info over lease-regelingen en dergelijke. Voor een deel van de site moet je je aanmelden (gratis, ik heb het betaalde deel nog niet gemist) om alles te kunnen lezen.

[ Voor 44% gewijzigd door Wild Chocolate op 22-03-2022 12:07 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:10
Tykkio213 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:45:
Zorg dat je de contractvoorwaarden boven water haalt, aantal km's, looptijd, inc/ex brsndstof dat soort dingen. Je kan op directlease.nl een aardige inschatting krijgen van wat er in je budget zit. Afhankelijk van de grootte van het bedrijf krijg je toegang tot een portal waarin je jou auto kan samenstellen, of je levert een offerte van de dealer in bij wagenpark beheer en krijgt een offerte terug.

Voor jezelf:
  • Moet je bijbetalen, zo ja (zorg ervoor dat dit als prive wordt aangemerkt zodat het aftrekbaar is.
  • Informeer ook of je wat moet betalen bij uit dienst treden?
  • Hoeveel privé mag je ermee rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

L-VIS schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 12:02:
[...]

Zorg dat je de contractvoorwaarden boven water haalt, aantal km's, looptijd, inc/ex brsndstof dat soort dingen. Je kan op directlease.nl een aardige inschatting krijgen van wat er in je budget zit. Afhankelijk van de grootte van het bedrijf krijg je toegang tot een portal waarin je jou auto kan samenstellen, of je levert een offerte van de dealer in bij wagenpark beheer en krijgt een offerte terug.

Voor jezelf:
  • Moet je bijbetalen, zo ja (zorg ervoor dat dit als prive wordt aangemerkt zodat het aftrekbaar is.
Mwah, het moet duidelijk zijn in een mobiliteitsregelement, als het nu nergens staat kunnen ze je er ook niet aan houden. Zeker bij een klein bedrijf wil je geen slapende honden wakker maken :9

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tykkio213
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 29-01-2024
L-VIS schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 12:02:
[...]

Voor jezelf:
  • Ik zit zelf bij een detancheerder genaamd Avance-ICT. Ik mag tussen 20000-30000km per jaar rijden en het leasecontract moet minimaal 48 maanden zijn. Ik hoef alleen de bijtelling te betalen en heb een tankpas van de zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
Wild Chocolate schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:56:
[...]

Net als @True (great minds think alike :-) ) denk ik dat deze vraag beter in dit topic past.

Bij mijn werkgever is het leasebeleid hier duidelijk in, men wil vergelijkbare (klasse) auto's per functiegroep. We mogen daarom niet boven budget leasen (dus ook niet met eigen bijdrage), en als we onder budget leasen krijgen we daar niets voor terug.

[...]
Inderdaad wij krijgen dus ook niets terug op ons loon.
Wel zou ik het fair vinden om wat accesoires uit te mogen kiezen gezien er toch budget over is.
Zou dit een hele vreemd vraag zijn? denk bv aan velgen, trekhaak, blindering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
C6DL schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 08:06:
[...]

Inderdaad wij krijgen dus ook niets terug op ons loon.
Wel zou ik het fair vinden om wat accesoires uit te mogen kiezen gezien er toch budget over is.
Zou dit een hele vreemd vraag zijn? denk bv aan velgen, trekhaak, blindering
Accesoires vallen volgens mij normaal gesproken in het budget (hier wel, in ieder geval), zou tenslotte raar zijn als je geen trekhaak mee kan leasen... Voordeel daarvan is dat ze niet meetellen in de cataloguswaarde van de auto (en dus in de bijtelling).

Je kan vaak in een leaseportaal al een aantal "standaard" accesoires kiezen (zoals dus trekhaken of een alarm), en voor overige accesoires zelf een waarde opgeven, zodat ze die meenemen in de offerte.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
Wild Chocolate schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 08:11:
[...]

Accesoires vallen volgens mij normaal gesproken in het budget (hier wel, in ieder geval), zou tenslotte raar zijn als je geen trekhaak mee kan leasen... Voordeel daarvan is dat ze niet meetellen in de cataloguswaarde van de auto (en dus in de bijtelling).

Je kan vaak in een leaseportaal al een aantal "standaard" accesoires kiezen (zoals dus trekhaken of een alarm), en voor overige accesoires zelf een waarde opgeven, zodat ze die meenemen in de offerte.
Gaat in mijn geval achteraf dan.
Ik mag een auto van een collega overnemen en deze zit onder mijn budget :*)
Dus ik wil graag wat zaken toevoegen. Vandaar eigenlijk de vraag of het heel vreemd is.

[ Voor 4% gewijzigd door C6DL op 23-03-2022 08:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
C6DL schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 08:42:
[...]

Gaat in mijn geval achteraf dan.
Ik mag een auto van een collega overnemen en deze zit onder mijn budget :*)
Dus ik wil graag wat zaken nog toevoegen. Vandaar eigenlijk de vraag of het heel vreemd is.
Aah, ok. Dan zal het meer afhankelijk zijn van de welwillendheid van de wagenparkbeheerder. Bij mij was een trekhaak nog wel mogelijk, maar ik kan me voorstellen dat ze voor velgen wat minder moeite willen doen. Als het nog op het lease-contract kan worden bijgeschreven, moet het ook in minder maanden terugbetaald worden, dus kost het per maand meer dan vanaf het begin. Functionele dingen zal men dan denk ik vaak wat meer begrip voor hebben dan voor cosmetische zaken.

Maar om de vraag te stellen is op zich niet raar, denk ik. Persoonlijk zou ik dan even opzoeken wat je exact zou willen en wat dat kost, en daarmee naar degene gaan die erover gaat. (leidinggevende of wagenparkbeheerder, denk ik)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Houd er rekening mee dat accessoires worden afgeschreven gedurende de looptijd (plus een beetje extra om het te regelen). Een vuistregel is dat elke 1000euro op een 4 jarig contract 25euro per maand kost. Als je dus nog maar 1 jaar hebt te gaan in je contract dan is het opeens 100euro per maand erbij (grof gerekend).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Enjoy_2017
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 29-10-2024
Hi all,

Het valt me op dat er in alle artikelen over de kosten van een leaseauto van de zaak alleen maar gerept en gerekend wordt met de bijtelling die je moet betalen. Nergens wordt de contante waarde van het leasebudget meegenomen in de berekening.

Bij mijn werkgever kunnen we er ook voor kiezen het leasebudget netto uit te laten betalen.

Leasebudget is 800,- per maand wat je dus netto kan laten uitbetalen (485,- netto).

Als je een Skoda Enyaq zou willen leasen ben je dus eerst je volledige leasebudget kwijt, wat je dus 485,- aan extra netto inkomsten kost. Daarnaasr betaal je nog zo’n 250,- netto aan bijtelling. Dat is dus 735,- euro per maand (netto) aan kosten voor de leaseauto.

Private lease is incl. oplaadkosten even duur.

Kan iemand mij uitleggen wat er zo voordelig is aan een auto van de zaak? Het voelt namelijk helemaal niet als een leuke extra arbeidsvoorwaarde maar gewoon als een sigaar uit eigen doos.

Waarom wordt er op internet en in forums nooit melding gemaakt of gerekend incl. deze contante waarde van het leasebudget?

Of zit ik er zelf helemaal naast en is het wel een leuke en interessante arbeidsvoorwaarde?

Gr. Floris

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BluRay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-09 07:40
@Enjoy_2017 omdat lang niet alle werkgevers een dergelijke regeling hebben waarbij je een mobiliteitsbudget krijgt. Wat ik vaak hoor en zie is of leaseauto op de zaak of 0,19 cent per km vergoeding.

[ Voor 3% gewijzigd door BluRay op 25-03-2022 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Enjoy_2017 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:08:
Hi all,

Het valt me op dat er in alle artikelen over de kosten van een leaseauto van de zaak alleen maar gerept en gerekend wordt met de bijtelling die je moet betalen. Nergens wordt de contante waarde van het leasebudget meegenomen in de berekening.

Bij mijn werkgever kunnen we er ook voor kiezen het leasebudget netto uit te laten betalen.

Leasebudget is 800,- per maand wat je dus netto kan laten uitbetalen (485,- netto).

Als je een Skoda Enyaq zou willen leasen ben je dus eerst je volledige leasebudget kwijt, wat je dus 485,- aan extra netto inkomsten kost. Daarnaasr betaal je nog zo’n 250,- netto aan bijtelling. Dat is dus 735,- euro per maand (netto) aan kosten voor de leaseauto.

Kan iemand mij uitleggen wat er zo voordelig is aan een auto van de zaak? Het voelt namelijk helemaal niet als een leuke extra arbeidsvoorwaarde maar gewoon als een sigaar uit eigen doos.

Waarom wordt er op internet en in forums nooit melding gemaakt of gerekend incl. deze contante waarde van het leasebudget?

Of zit ik er zelf helemaal naast en is het wel een leuke en interessante arbeidsvoorwaarde?

Gr. Floris
Dan zou ik even beter terug lezen want dat soort aspecten wordt vaak wel meegenomen in de overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Hi all,

Gr. Floris
Als je weinig privékilometers maakt (grofweg 15.000 per jaar) is het inderdaad een sigaar uit eigen doos..

Er zijn een paar situaties waarbij de auto van de zaak wél voordelig is:
- Als je wel veel privé rijdt is het leuk dat alle meerkosten op de baas worden afgewenteld.
- Of wat te denken van de huidige brandstofprijzen.
- Of als je bekend staat als brokkenpiloot met dito schade- en premielast.
- Korting op bijtellingspercentages. Dat kan significant veel schelen. Dat zie je dan ook terug in het NL'se wagenpark.

Maar gemiddeld genomen is het een sigaar uit eigen doos.

Overigens is dat juist wel vaak ter sprake gekomen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Hi all,

Gr. Floris
Je bent zelfs te voorzichtig, want volgens mij mag binnen je mobiliteitsbudget €0,19 per zakelijke km belastingvrij uitbetaald worden, waardoor je netto meer uitbetaald zou kunnen krijgen.

In mijn geval is het simpel, ik heb een auto nodig voor mijn functie en die wordt geleaset. De enige keuze die ik heb is welke auto ik wil (als er niet toevallig nog één beschikbaar is) en of ik hem ook privé wil gebruiken. Leasebudget uit laten betalen is niet aan de orde. Ouderwets, ja, maar OV is ook gewoon echt geen optie, als je half Europa door moet en soms om 6.00 u ergens in Noord-West Europa op een industrieterrein moet staan om een klant te helpen, of om in één van onze eigen fabrieken iets te testen (dat mag dan meestal wel wat later, maar OV nog steeds geen optie).

En ja, het is niet alleen maar halleluja, en het zou voor mij goedkoper zijn om hem niet privé te gebruiken. Hiervoor hadden wij namelijk ook geen 2e auto, dus de bijtelling is gewoon extra... Maar ik rij best aardig wat privé (15-20k) en ik heb gewoon geen zin om een registratie te gaan bijhouden en onder de 500 km/j te blijven. Met de huidige brandstofprijzen ben ik ook blij dat er Leaseplan op mijn tankpas staat.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmgItsKoen
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-09 09:18
Ik mag binnenkort weer een nieuwe lease auto uitkiezen. Heb mijn Polo (High Line met ongeveer alle opties, behalve R-Line) in 2019 ontvangen, maar ik schrik er nu toch van hoe ver ik achteruit ga. Als mijn lease budget hetzelfde blijft ~685 euro per maand, dan kan ik alleen nog maar een uitgeklede Polo kiezen, of een (nog) kleinere auto.

Klopt dit of ben ik nu gewoon verkeerd aan het kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvanK
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-09 12:06
OmgItsKoen schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:02:
Ik mag binnenkort weer een nieuwe lease auto uitkiezen. Heb mijn Polo (High Line met ongeveer alle opties, behalve R-Line) in 2019 ontvangen, maar ik schrik er nu toch van hoe ver ik achteruit ga. Als mijn lease budget hetzelfde blijft ~685 euro per maand, dan kan ik alleen nog maar een uitgeklede Polo kiezen, of een (nog) kleinere auto.

Dit is dan denk ik exclusief brandstof geweest?

[ Voor 5% gewijzigd door DvanK op 01-04-2022 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online

Je geeft ons te weinig info.

Voor € 685 per maand, ex. brandstof ex. btw, voor 60 maanden en 10.000 km per jaar, kun je nog heel prima een mooie Polo rijden.

Als we het hebben over 36 maanden en 40.000 km per jaar, wordt het al wat lastiger...

Als het budget incl. brandstof is, is het weer een ander verhaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:07

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Wie heeft zin om een beetje mee te rekenen. Zelf kom ik er niet echt uit.

Mijn woon-werkafstand, 2 keer per week, is 155km enkele reis. Ik heb een gezin met 3 kinderen (0, 3 en 3 jaar oud) die dus nog in autostoeltjes zitten. Dit houden we ook graag zo ivm veiligheid. Dat maakt dat eigenlijk alle EV's afvallen, want alleen de Model X heeft 3 isofixpunten achterin. Er zijn wel een aantal waarbij er 2 isofixpunten achterin zitten en eentje op de voorstoel zit.

Tot zover de eisen.

Ik heb van m'n werkgever de volgende opties gekregen:

- eigen auto (Grand C4 Picasso 1.6 diesel uit 2015) houden en €0,19 per kilometer vergoed krijgen
- een kleine EV zonder privékilometers en dan bijvoorbeeld een benzineauto kopen voor privé
- een EV mét privékilometers en de diesel de deur uit. Dit moet dus wel ruim zijn ivm de gezinssamenstelling. Dat betekent dat het geen voordelige auto wordt, denk ik.

Het bruto leasebedrag gaat van mijn huidige bruto salaris af, dus ik krijg het er niet bepaald bij. Wat zou de meest slimme optie zijn financieel gezien?

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@Tjebakka Omdat het van je salaris afgaat zou ik kiezen om voorlopig met je eigen auto te rijden die ene dag. 3 stoeltjes is in de meeste auto's krap op de achterbank. Het is niet voor niets dat alleen op de buitenste stoelen isofix zit en soms nog op de voorstoel omdat de middelste plek achterin te krap is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toverdoos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-08 23:05
Tjebakka schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 20:02:
Het bruto leasebedrag gaat van mijn huidige bruto salaris af, dus ik krijg het er niet bepaald bij. Wat zou de meest slimme optie zijn financieel gezien?
Dat laatste komt eigenlijk neer op het leveren van een 'eigen bijdrage' voor je leaseauto. In dat geval zou bijtelling betalen dubbelop zijn en daarom zou je de eigen bijdrage kunnen aftrekken van de bijtelling (tot max 0, niet negatief), maar dit moet je voor de belastingdienst wel goed met werkgever op papier hebben afgesproken. Je wilt niet na x jaar al je bijtelling moeten terugbetalen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Toverdoos op 01-04-2022 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Laatst online: 10:06
Eigen auto blijven rijden en inzetten op hogere km vergoeding: is de plek waar je heenrijdt je standplaats of is het een dienstreis? Bij onze cao (rijk) zit daar namelijk een vergoeding van 35cent op (die is wel belast voor alles boven de 19 cent)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 21:58

DarkSide

theres no place like ::1

Vind het karige opties.
Meestal heb je salaris én een bruto bedrag voor een auto. als je geen auto neemt dan krijg je soms een deel van dat bruto bedrag bij je salaris of soms zelf het hele bedrag.

Nu heb jij salaris en moet je bruto je eigen auto betalen.
Let dan idd op de bijtelling of je dit als eigen bijdrage mag zien weet ik niet. Maar reken dat goed uit om te weten wat de netto kosten zijn.

Weet niet hoeveel km je per jaar rijdt werk en prive.
Maar je kunt ook kijken naar een EV voor jouw waar je prive mee mag rijden en je diesel houden bv.

Het kan misschien handig zijn om twee auto's te hebben.
Dan kun je straks met de EV naar zwemles bv (dat hoeft niet met het hele gezin in de diesel).

Dit ligt natuurlijk wel aan de netto kosten die je betaalt (zie eerste punt).

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

DarkSide schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 08:53:
Vind het karige opties.
Meestal heb je salaris én een bruto bedrag voor een auto. als je geen auto neemt dan krijg je soms een deel van dat bruto bedrag bij je salaris of soms zelf het hele bedrag.

Nu heb jij salaris en moet je bruto je eigen auto betalen.
Let dan idd op de bijtelling of je dit als eigen bijdrage mag zien weet ik niet. Maar reken dat goed uit om te weten wat de netto kosten zijn.

Weet niet hoeveel km je per jaar rijdt werk en prive.
Maar je kunt ook kijken naar een EV voor jouw waar je prive mee mag rijden en je diesel houden bv.

Het kan misschien handig zijn om twee auto's te hebben.
Dan kun je straks met de EV naar zwemles bv (dat hoeft niet met het hele gezin in de diesel).

Dit ligt natuurlijk wel aan de netto kosten die je betaalt (zie eerste punt).
Ik werk er al 3,5 jaar en ben vorig jaar verhuisd waardoor mijn reistijd 1,5 uur langer is geworden. Sinds kort krijgt het management een leaseauto en verder is dat eigenlijk niet nodig. Geen klanten waar we naartoe hoeven. We werken gewoon thuis of op kantoor. Vandaar de karige opties.
Sammy_tukker schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 08:06:
Eigen auto blijven rijden en inzetten op hogere km vergoeding: is de plek waar je heenrijdt je standplaats of is het een dienstreis? Bij onze cao (rijk) zit daar namelijk een vergoeding van 35cent op (die is wel belast voor alles boven de 19 cent)
Een hogere (belaste) kilometervergoeding zit er helaas ook niet in. Het is daarom te hopen dat die onbelaste km-vergoeding snel omhoog gaat. Alles wat ik dus doe moet binnen mijn huidige (bruto) salaris.

[ Voor 19% gewijzigd door Tjebakka op 02-04-2022 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Toverdoos schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 23:29:
[...]

Dat laatste komt eigenlijk neer op het leveren van een 'eigen bijdrage' voor je leaseauto. In dat geval zou bijtelling betalen dubbelop zijn en daarom zou je de eigen bijdrage kunnen aftrekken van de bijtelling (tot max 0, niet negatief), maar dit moet je voor de belastingdienst wel goed met werkgever op papier hebben afgesproken. Je wilt niet na x jaar al je bijtelling moeten terugbetalen ;)
Hoe bedoel je dat? Als ik geen lease auto rijdt krijg ik dit bedrag bij mijn bruto salaris, dus precies andersom maar komt op hetzelfde neer. Maar dat is echt iets anders dan een eigen bijdrage. Hij heeft gewoon een mobiliteitsbudget voor een leaseauto of om te gebruiken voor eigen vervoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

jongetje schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 11:21:
[...]

Hoe bedoel je dat? Als ik geen lease auto rijdt krijg ik dit bedrag bij mijn bruto salaris, dus precies andersom maar komt op hetzelfde neer. Maar dat is echt iets anders dan een eigen bijdrage. Hij heeft gewoon een mobiliteitsbudget voor een leaseauto of om te gebruiken voor eigen vervoer.
Nee, dat lees je verkeerd. Op dit moment krijg ik 19 cent per kilometer. Als ik zou leasen zou het bruto leasebedrag in mindering worden gebracht op mijn bruto salaris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Toverdoos schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 23:29:
[...]

Let wel op dat de eigen bijdrage van je netto inkomen af gaat en de bijtelling bij je brutosalaris wordt opgeteld. De bijtelling wordt niet domweg bijtelling minus eigen bijdrage. Je betaalt onder aan de streep iets meer als je een eigen bijdrage aan de werkgever betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
@Tjebakka Ik denk dat ik in dit specifieke geval eens om me heen zou kijken naar een andere baan, dichter bij huis. Je levert nu namelijk los van de kosten al heel veel privé tijd met je gezin in vanwege het reizen en als je dan ook nog het reizen naar kantoor grotendeels zelf moet betalen dan wordt het wel heel onvoordelig voor jou.

Alle opties zijn namelijk echt heel karig en je schiet er zelf altijd flink bij in, van de ene kant snap ik dat nog wel enigszins vanuit je werkgever omdat je zelf gekozen hebt om te gaan verhuizen. Van de andere kant denk ik dat als ze jou graag willen behouden ze wel iets meer zullen moeten doen…

[ Voor 5% gewijzigd door ik222 op 02-04-2022 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 21:58

DarkSide

theres no place like ::1

Tjebakka schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 10:11:
[...]

Ik werk er al 3,5 jaar en ben vorig jaar verhuisd waardoor mijn reistijd 1,5 uur langer is geworden. Sinds kort krijgt het management een leaseauto en verder is dat eigenlijk niet nodig. Geen klanten waar we naartoe hoeven. We werken gewoon thuis of op kantoor. Vandaar de karige opties.
OK verhuizen was je eigen initiatief en dat heeft dus consequenties. NIet iets waar de baas rekening mee hoeft te houden.
Verder leuk dat management nu een lease auto mag hebben. Dat is dus een extra secundaire arbeidsvoorwaarde. Mogelijk om bv het werk/loon, etc aantrekkelijk te houden.

Maar dat betekend, in mijn optiek, toch echt dat het bedrijf je een extra bedrag geeft van x,- euro bruto waarvoor je kunt shoppen. Dat dit misschien niet 1500,- ex brandstof is. Maar bv 800 inc brandstof.
Prima. Het is een keuze aan jouw om te kijken wat netto het voordeligst is.

Maar om nu te zeggen dat je zelf 800 bruto moet inleveren om een auto te leasen en daar voor de BD ok nog bijtelling over moet betalen..... Nee. dan passeer ik.

Dit kan alleen mogelijk interessant zijn Als je de bruto maandelijkse waarde als component eigenbijdrage mag zien. En dus e.e.a. mag aftrekken. Waardoor het netto nog mooi uitkomt.
Maar ik heb nog niet gehoord dat de lease uit van het werk uit je eigen basis salaris komt.

Je kunt dan misschien net zo goed kjken naar private lease.(als leasen en nieuwe auto en deels ontzorgen qua onderhoud etc het doel is).

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
@DarkSide je moet het meer zien als tegemoetkoming van de WG. Hij heeft geen recht op een “normale” leaseauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Tjebakka schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 11:51:
[...]

Nee, dat lees je verkeerd. Op dit moment krijg ik 19 cent per kilometer. Als ik zou leasen zou het bruto leasebedrag in mindering worden gebracht op mijn bruto salaris.
Een sigaar uit eigen doos. Je betaald die auto dus gewoon zelf en moet er dan ook nog eens bijtelling over betalen. Zoals ik al zei, voor 1 dag per week naar kantoor zou ik dat niet zo snel doen. Tenzij je veel privé rijd en je brandstof door je werkgever wordt betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AutisticPinguin
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 09:17
Zou misschien nog best kunnen dat er vanuit management verkeerd gecommuniceerd is. Als zelfs zij pas recent recht op lease auto’s hebben dan is de kans groot dat er niemand helemaal op de hoogte is van bijtelling, regels en dergelijke.

Ik had vroeger iemand op de zaak die niet wist dat leaserijders bijtelling betalen. Die wilde dus alle medewerkers met een leaseauto een grove eigen bijdrage laten gaan betalen omdat ze het oneerlijk vind tegenover de niet lease rijders. 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Wij betalen maandelijks een voorschot eigen bijdrage op basis van gereden kilometers, en daarnaast uiteraard bijtelling.

Werkgever maakt in Feb 2022 de balans op over 2021 wat betreft de voorschotten eigen bijdrage. We krijgen 440 euro terug want we hebben te veel voorschot betaald. Op de loonstrook van Feb 2022 staat vervolgens een extra bijtelling van 440 euro. Dat is logisch want met de netto teruggave van 440 euro vervalt ook dat werkgever dit bedrag op de bijtelling in mindering mag brengen.

Maar nu mijn vraag. Ik ging er vanuit dat de verrekening van de bijtelling in Feb2022 met terugwerkende kracht voor belastingjaar 2021 zou gelden, maar dit is niet het geval.

Is dat niet vreemd? Dat een verrekening van de eigen bijdrage over 2021 tot gevolg heeft dat je extra bijtelling hebt in 2022? Dan zou je in theorie dus ook bijtelling kunnen hebben in een jaar waarin je geen lease auto hebt, maar in het jaar daarvoor wel.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 06-04-2022 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
de Peer schreef op woensdag 6 april 2022 @ 22:05:
Wij betalen maandelijks een voorschot eigen bijdrage op basis van gereden kilometers, en daarnaast uiteraard bijtelling.

Werkgever maakt in Feb 2022 de balans op over 2021 wat betreft de voorschotten eigen bijdrage. We krijgen 440 euro terug want we hebben te veel voorschot betaald. Op de loonstrook van Feb 2022 staat vervolgens een extra bijtelling van 440 euro. Dat is logisch want met de netto teruggave van 440 euro vervalt ook dat werkgever dit bedrag op de bijtelling in mindering mag brengen.

Maar nu mijn vraag. Ik ging er vanuit dat de verrekening van de bijtelling in Feb2022 met terugwerkende kracht voor belastingjaar 2021 zou gelden, maar dit is niet het geval.

Is dat niet vreemd? Dat een verrekening van de eigen bijdrage over 2021 tot gevolg heeft dat je extra bijtelling hebt in 2022? Dan zou je in theorie dus ook bijtelling kunnen hebben in een jaar waarin je geen lease auto hebt, maar in het jaar daarvoor wel.
Vreemde constructie. Geen idee of dit zo allemaal kan en of ze het goed doen. Kunnen ze niet gewoon het teveel betaalde voorschot in mindering brengen op 2022 EB bedragen? Snap sowieso niet dat de WG hier allemaal zin in heeft. Wat een gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
de Peer schreef op woensdag 6 april 2022 @ 22:05:

Ik vermoed dat 2021 al is afgesloten en zodoende is het simpelweg praktisch onmogelijk om het in dat jaar te corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchITMaster
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-09 17:41

DutchITMaster

Pay peanuts, get monkeys.

YakuzA schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:04:
[...]

Zo'n gouden ketting is reuze handig voor werkgevers inderdaad :)

Het zal toch vanuit je nieuwe WG moeten komen om hier iets op te lossen.
Haha , Ik hou van een mooie auto, maar laat het geen ketting zijn hoor. Ik rij net zo lief in een hele oude toyota starlet ( soms liever zelfs )

Netwerk Engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
Vraagje, door lange tijd geen gebruik (vakantie daarna reizen voor bedrijf etc) ga ik wrs mijn leaseauto beschikbaar stellen voor een collega. Ik heb geen moeite dat ik de bijtelling blijft betalen, het gaat mij meer dat de auto niet mega lang stilstaan.
De collega in kwestie heeft geen leaseauto dus die vind het natuurlijk leuk, geen brandstofkosten.
Niet dat ie 5x per week uberhaupt naar kantoor gaat, hooguit 2x, maar nu heeft ie eigenlijk al transport vergoeding. Bedrijf vindt het prima, heb al goedkeuring. Maar hoe zit het met regelgeving?
Ik betaal bijtelling (wat ik niet erg vind) en hij rijdt de auto. Ik heb benefit (hij breng me naar schiphol en ook ophalen, en de auto gaat niet "kapot" door te lang stilstaan), en hij heeft ook benefit. Gaat de belastingdienst hiermee problemen maken?

[ Voor 3% gewijzigd door SirLct op 13-04-2022 14:45 ]

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
SirLct schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:44:
Vraagje, door lange tijd geen gebruik (vakantie daarna reizen voor bedrijf etc) ga ik wrs mijn leaseauto beschikbaar stellen voor een collega. Ik heb geen moeite dat ik de bijtelling blijft betalen, het gaat mij meer dat de auto niet mega lang stilstaan.
De collega in kwestie heeft geen leaseauto dus die vind het natuurlijk leuk, geen brandstofkosten.
Niet dat ie 5x per week uberhaupt naar kantoor gaat, hooguit 2x, maar nu heeft ie eigenlijk al transport vergoeding. Bedrijf vindt het prima, heb al goedkeuring. Maar hoe zit het met regelgeving?
Ik betaal bijtelling (wat ik niet erg vind) en hij rijdt de auto. Ik heb benefit (hij breng me naar schiphol en ook ophalen, en de auto gaat niet "kapot" door te lang stilstaan), en hij heeft ook benefit. Gaat de belastingdienst hiermee problemen maken?
Maximaal 4 weken. Daarna moet hij de bijtelling gaan betalen.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmser
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-04-2024

De situatie is momenteel niet rooskleuring. Anderhalf jaar geleden had ik nog recht op een Audi A6, BMW 5 of mercedes E. Dit was toen een leasebudget van ruim 800€ per maand (brandstof en zo zat niet in het budget).
Dit is toen veranderd naar een TCO budget waardoor je hybride of elektrisch moet gaan met een uitstoot van minder dan 50g. Hierdoor kon ik in dit budget nog een X3 30e nemen met enkele leuke opties.
Met de huidige prijzen is een CLA 250e business pack het maximum en kan er geen optie meer bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

kmser schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:34:
[...]

De situatie is momenteel niet rooskleuring. Anderhalf jaar geleden had ik nog recht op een Audi A6, BMW 5 of mercedes E. Dit was toen een leasebudget van ruim 800€ per maand (brandstof en zo zat niet in het budget).
Dit is toen veranderd naar een TCO budget waardoor je hybride of elektrisch moet gaan met een uitstoot van minder dan 50g. Hierdoor kon ik in dit budget nog een X3 30e nemen met enkele leuke opties.
Met de huidige prijzen is een CLA 250e business pack het maximum en kan er geen optie meer bij.
Een Audi A6 of BMW 5-serie met 800 euro per maand? Dat was nooit echt mogelijk (tenzij met een zeer kale versie).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmser
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-04-2024
Jeroenneman schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:35:
[...]

Een Audi A6 of BMW 5-serie met 800 euro per maand? Dat was nooit echt mogelijk (tenzij met een zeer kale versie).
Belgische prijzen met dealer conventie (en toen was de korting nog de moeite). Mijn baas heeft destijds gekozen voor een auto uit mijn categorie en heeft een A6 TDI S-line van 190 pk met wel wat opties op.
Onze TCO kost nu houdt ook geen rekening met alle kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
DennusB schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:53:
[...]

Maximaal 4 weken. Daarna moet hij de bijtelling gaan betalen.
Hi Dennus, dank voor je antwoord. Heb je wellicht ook regelgeving waar dit staat? Heb geprobeerd om het te zoeken maar vind andere varianten van vakantie geval bijv leaseauto stopzetten tijdens vakantie, of ander auto. En stel dat hij het alleen doet voor woon-werk en niet prive?
Ik betaal btw gewoon mijn bijtelling door.

[ Voor 11% gewijzigd door SirLct op 13-04-2022 16:55 ]

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
SirLct schreef op woensdag 13 april 2022 @ 16:53:
[...]

Hi Dennus, dank voor je antwoord. Heb je wellicht ook regelgeving waar dit staat? Heb geprobeerd om het te zoeken maar vind andere varianten van vakantie geval bijv leaseauto stopzetten tijdens vakantie, of ander auto. En stel dat hij het alleen doet voor woon-werk en niet prive?
Ik betaal btw gewoon mijn bijtelling door.
Interessante vraag, ook omdat het een collega is. Stel je leent je auto uit aan een vriend. Die kan ook geen bijtelling betalen.

Ik heb wel collega’s met een EV die in de zomermaanden 2-3 weken een benzine huurauto hebben vanwege vakantierit, maar die betalen dan gedurende die periode wel bijtelling over die huurauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
VidaR-9 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 07:39:
[...]

Interessante vraag, ook omdat het een collega is. Stel je leent je auto uit aan een vriend. Die kan ook geen bijtelling betalen.
In principe krijgt die collega de auto van de zaak te beschikking met een brandstofpas. Dat is anders dan een privé auto uitlenen. Dit is loon in natura en moet je bijtelling over betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-09 22:21
@SirLct lijkt me in ieder geval dat zijn (netto) transport vergoeding stopt, want door de werkgever beschikbaar gesteld vervoer (jouw leaseauto). En voor de belastingdienst maakt het waarschijnlijk ook niet uit dat het lease contract op jouw naam staat. Maar gezien het tijdelijke karakter wordt het misschien beschouwd als tijdelijke deelauto voor je collega. Daar zijn volgens mij nu nieuwe huuropties voor afgesproken met de belastingdienst. https://fleetgo.nl/kb/bij...jtelling-tijdelijke-auto/

[ Voor 9% gewijzigd door Bulldock op 14-04-2022 08:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Laatst online: 10:06
jongetje schreef op donderdag 14 april 2022 @ 07:54:
[...]

In principe krijgt die collega de auto van de zaak te beschikking met een brandstofpas. Dat is anders dan een privé auto uitlenen. Dit is loon in natura en moet je bijtelling over betalen.
Het ligt er dus geheel aan hoe je de auto uitleent: leen je hem zelf uit, dan geen bijtelling (want je collega heeft geen werkgever-werknemer relatie met jou). geef je je auto terug aan je baas en geeft die hem ter gebruik aan je collega dan gaat de bijtelling gewoon lopen (bij meer dan 4 weken privegebruik). Je kunt natuurlijk een dealtje maken dat je hem als vriend aan hem uitleent, maar dan drukt hij wel op jou prive kilometers en wellicht mag je alleen aan mensen uit je eigen huishouden uitlenen.

Ik heb dit vergelijkbaar gehad met mijn leaseauto: ik ging 4 weken naar zuid-afrika. Ik heb toen aan mijn werkgever gevraagd of het goed was of mijn schoonzusje ons zou wegbrengen en de auto mee retour zou nemen. (scheelde een vracht parkeerkosten) Retour antwoord van mijn werkgever was: prima joh, ze mag ook 1 keer tanken met de tankpas van de zaak, en daarna moet ze zelf de brandstof betalen tijdens jou vakantie. Werkgever blij want auto stond niet weg te rotten bij Schiphol, ik blij want geen parkeerkosten, schoonzusje blij want die kon mooi een keer gratis naar het strand en andere ritjes maken.

Maak nu van schoonzusje, vriend/collega en regel dat hij onbeperkt mag tanken en volgens mij is iedereen blij O-) inlcusief belastingdienst want die strijkt gewoon bijtelling op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Hoi allemaal,

ik zou graag jullie mening/advies willen over het volgende. Ik rijd een leaseauto maar mede door Corona en nu de gelukkig bijna after corona periode werk ik veel meer thuis en blijf dit ook doen. Dit was destijds natuurlijk niet helemaal bekend.

Dit houdt in dat ik echt veel minder rij dan verwacht en omdat we nu iets over een jaar zitten heeft Prolease een herberekening gedaan. Wat cijfers voor de info:

Leasebudget: €900,00
Leaseprijs: €1149,00
Eigen bijdrage van dus: €250

Ze hebben een voorstel gedaan om de jaarkilometers te zetten op 27.000 en hiermee zou de leaseprijs €1119,66 worden en een eigen bijdrage van €219,60. Een verschil van €30,40 p/m. Ik had zelf gehoopt op rond de €50,-- maar voor mij is tientje goedkoper er toch weer één aangezien ik aan de bovenkant zit van wat ik kon en wilde. Overigens wordt het leasebudget wellicht nog verhoogt met €100 maar daar ga ik voor nu even niet vanuit.

Is dit de moeite waard vinden jullie? Of is het alleen maar negatief voor mij? Als het mij netto maar een paar euro bespaart heeft het weinig nut maar als het rond de €30 euro zit is het toch een leuk extraatje. Mocht er nog meer info nodig zijn laat maar weten!

[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 21-04-2022 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Juancho schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:38:
Hoi allemaal,

ik zou graag jullie mening/advies willen over het volgende. Ik rijd een leaseauto maar mede door Corona en nu de gelukkig bijna after corona periode werk ik veel meer thuis en blijf dit ook doen. Dit was destijds natuurlijk niet helemaal bekend.

Dit houdt in dat ik echt veel minder rij dan verwacht en omdat we nu iets over een jaar zitten heeft Prolease een herberekening gedaan. Wat cijfers voor de info:

Leasebudget: €900,00
Leaseprijs: €1149,00
Eigen bijdrage van dus: €250

Ze hebben een voorstel gedaan om de jaarkilometers te zetten op 27.000 en hiermee zou de leaseprijs €1119,66 worden en een eigen bijdrage van €219,60. Een verschil van €30,40 p/m. Ik had zelf gehoopt op rond de €50,-- maar voor mij is tientje goedkoper er toch weer één aangezien ik aan de bovenkant zit van wat ik kon en wilde. Overigens wordt het leasebudget wellicht nog verhoogt met €100 maar daar ga ik voor nu even niet vanuit.

Is dit de moeite waard vinden jullie? Of is het alleen maar negatief voor mij? Als het mij netto maar een paar euro bespaart heeft het weinig nut maar als het rond de €30 euro zit is het toch een leuk extraatje. Mocht er nog meer info nodig zijn laat maar weten!
Ik heb bij verschillende bedrijven waar ik een lease auto gehad heb nog nooit meegemaakt dat een tussentijdse aanpassing in de kilometrage ook ten gunste van de werknemer kwam.
Dit zou ik dus wel even goed navragen!

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Misschien hele domme vraag hoor maar als ik minder eigen bijdrage heb, als is het €30 dan komt dit toch (ook) ten goede van mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Juancho schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:17:
Misschien hele domme vraag hoor maar als ik minder eigen bijdrage heb, als is het €30 dan komt dit toch (ook) ten goede van mij?
Ja. Van de EB betaal je doorgaans ~1/2 netto zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Juancho schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:17:
Dan wel natuurlijk. Maar in de regelingen die ik heb gezien wordt het leasebedrag niet aangepast t.o.v het normbedrag waarop je het contract bent aangegaan.

Je werkgever gaat wel minder betalen, maar je eigen bijdrage verandert niet.
Idem andersom wanneer je het brandstofvoorschot overstijgt omdat de prijzen veranderen.

Nogmaals; het kan best zo zijn dat het wel gebeurd, maar niet per definitie.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Dank jullie wel! Ik heb het nagevraagd bij mijn werkgever dus ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
Vraagje, als je achteraf een trekhaak op je leaseauto heb plaatsen.
En je gaat zelf uit dienst. Moet je deze dan over de rest van de looptijd ook weer terugbetalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:30
C6DL schreef op zondag 24 april 2022 @ 18:03:
Vraagje, als je achteraf een trekhaak op je leaseauto heb plaatsen.
En je gaat zelf uit dienst. Moet je deze dan over de rest van de looptijd ook weer terugbetalen?
Dat weten wij niet he. ;)
Ligt aan de afspraken met je werkgever.

Een trekhaak wordt bij het maandelijkse leasebedrag voor je werkgever toegevoegd. Dus als jij uit dienst gaat, en zij moeten de auto afkopen bij LM.. dan zit daar de trekhaak ook in. Want je krijgt vanaf moment dat je een trekhaak hebt laten monteren een ander contract met een hoger leasebedrag.

Heeft geen invloed voor jouw bijtelling, maar je WG betaald hier wel iedere maand voor.

[ Voor 36% gewijzigd door Rivanov op 24-04-2022 18:28 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Laatst online: 16-09 19:48
@Rivanov Aanvulling: Mocht de WG besluiten om de afkoopkosten door te schuiven naar de werknemer, dan mogen deze kosten verrekend worden met de reeds betaalde/ingehouden bijtelling

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01:02
Ik heb een Tesla model 3 uit 2019, dus 4% bijtelling. Per 1 juli wil ik zzp worden en dus de auto meenemen.

Is het mogelijk het contract op iemand anders naam te zetten of bv in september het contract te veranderen? Denk dat hij erg gewild is. (nog 2 jaar contract).

Meer idee als veiligheid mocht ZZP kosten oplopen (kans is vrijwel 0 maar toch).

volgens mij moet dit prima lukken met https://www.leasetrader.nl of zie ik dat te rooskleurig?

[ Voor 12% gewijzigd door TweakerVincent op 27-04-2022 19:18 ]

Pagina: 1 ... 35 ... 58 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1