Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 34 ... 58 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:03
wuzzy schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 23:26:
[...]

Precies mijn punt :) Ik begrijp dat als je onderweg van werk naar huis langs van alles gaat rijden dat het dan niet echt meer een zakelijke rit is. Ik denk dat er nog het een en ander aangevuld moet worden wanneer (deels) thuis werken in beeld komt. Als ik vanaf mijn vriendin naar kantoor zou rijden, dan zou ik dat in dit geval zeker als zakelijk opgeven. Al is dat dan ook wel korter dan vanaf mijn eigen woonadres.
Dat kan je best als zakelijk opgeven, maar de fiscus ziet dat gewoon als een privé rit. Of dat nou korter of langer is doet niet ter zake.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:46
VidaR-9 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 08:02:
[...]

Dat kan je best als zakelijk opgeven, maar de fiscus ziet dat gewoon als een privé rit. Of dat nou korter of langer is doet niet ter zake.
Is dat zo? Ze hebben het over verblijfplaats. Niet perse alleen je eigen woning.

In Duitsland gaan ze nog wat verder. https://actueel.limburgva...plek-is-woon-werkverkeer/

:)

[ Voor 17% gewijzigd door Inspired op 23-01-2022 08:12 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:58
Juancho schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 23:50:
Tegenwoordig is thuiswerken toch ook al soort van kantoor? Tenminste als je bij een bedrijf/klant werkt die dat eist of stimuleert of de keuze vrij laat. Als je dan vanuit een ander adres naar huis (lees waar dus je kantoor is) rijdt zou ik dat toch wel als zakelijk zien. Het is gewoon een heel grijs gebied.
Naar huis is naar huis. Is helemaal niets zakelijks aan een al helemaal geen grijs gebied. Als ik volgens jou dus naar de supermarkt ga en dan zou de terugrit naar huis zakelijk zijn omdat ik thuis werk? En in de avond na het sporten na een uit wedstrijd ook zakelijk omdat ik naar huis rijdt of vanuit mijn familie aan de andere kant van het land?

Zakelijke ritten zijn ritten van en naar klanten/kantoor. Die 500km privé die je mag rijden zonder bijtelling is nu precies voor een ritje langs de supermarkt, sportschool, vriend(in), etc.
Wil je meer rijden moet je net als een groot gedeelte van de mensen hier bijtelling betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Inspired schreef op zondag 23 januari 2022 @ 08:10:
[...]

Is dat zo? Ze hebben het over verblijfplaats. Niet perse alleen je eigen woning.

In Duitsland gaan ze nog wat verder. https://actueel.limburgva...plek-is-woon-werkverkeer/

:)
Ja maar die verblijfplaats is niet maandag thuis, dinsdag bij vriendin, woensdag bij een vriend en donderdag bij ouders… :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
VidaR-9 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 09:01:
[...]

Ja maar die verblijfplaats is niet maandag thuis, dinsdag bij vriendin, woensdag bij een vriend en donderdag bij ouders… :+
Nou ja, dat is wellicht het andere uiterste. Maar als ik elk weekend bij mijn vriendin zou verblijven zou ik de vrijdagmiddag en maandagochtend lekker als woonwerk schrijven. Ze zetten zelf de deur open door het noemen van "verblijfsplaats". Nu betaal ik met liefde de (4%) bijtelling dus hier niet aan de orde. Van vriendin naar huis omdat je daar thuiswerkt is wellicht weer een andere stretch. Maar zelfs die zou je kunnen verdedigen. Vraag me ook altijd af in hoeveel gevallen de BD zo goed naar een rittenregistratie kijkt. Krijg altijd de indruk dat ze daar nul tijd voor hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
Inspired schreef op zondag 23 januari 2022 @ 09:08:
[...]

Nou ja, dat is wellicht het andere uiterste. Maar als ik elk weekend bij mijn vriendin zou verblijven zou ik de vrijdagmiddag en maandagochtend lekker als woonwerk schrijven. Ze zetten zelf de deur open door het noemen van "verblijfsplaats". Nu betaal ik met liefde de (4%) bijtelling dus hier niet aan de orde. Van vriendin naar huis omdat je daar thuiswerkt is wellicht weer een andere stretch. Maar zelfs die zou je kunnen verdedigen. Vraag me ook altijd af in hoeveel gevallen de BD zo goed naar een rittenregistratie kijkt. Krijg altijd de indruk dat ze daar nul tijd voor hebben.
Waar brengt de werknemer de meeste dagen en nachten door?
Voor het bepalen of iets een verblijfplaats is, gelden dezelfde regels als voor de woonplaats. De Belastingdienst kijkt daarvoor naar de feiten en omstandigheden. Voor de verblijfplaats geldt in principe dat het gaat om een plek waar de werknemer de meeste dagen en nachten doorbrengt. Alleen de weekenden op de camping doorbrengen is dus niet voldoende.
Maar verblijft de werknemer er 3 maanden? Dan gaat het wel om een verblijfplaats voor die periode en zijn de reizen tussen de camping en de werkplek woon-werkverkeer. Dit betekent dat de werkgever maximaal € 0,19 per kilometer onbelast aan reiskosten mag vergoeden. Ook is dit van belang voor de kilometervergoeding en voor de bijtelling privégebruik auto (tool).

https://www.rendement.nl/...oms-woon-werkverkeer.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
VidaR-9 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 09:14:
[...]

Waar brengt de werknemer de meeste dagen en nachten door?
Voor het bepalen of iets een verblijfplaats is, gelden dezelfde regels als voor de woonplaats. De Belastingdienst kijkt daarvoor naar de feiten en omstandigheden. Voor de verblijfplaats geldt in principe dat het gaat om een plek waar de werknemer de meeste dagen en nachten doorbrengt. Alleen de weekenden op de camping doorbrengen is dus niet voldoende.
Maar verblijft de werknemer er 3 maanden? Dan gaat het wel om een verblijfplaats voor die periode en zijn de reizen tussen de camping en de werkplek woon-werkverkeer. Dit betekent dat de werkgever maximaal € 0,19 per kilometer onbelast aan reiskosten mag vergoeden. Ook is dit van belang voor de kilometervergoeding en voor de bijtelling privégebruik auto (tool).

https://www.rendement.nl/...oms-woon-werkverkeer.html
Eigenlijk wel gek dat de BD niet meteen een definitie geeft van "verblijfplaats". Het is de vraag of de bovenstaande interpretatie overeenkomt met de gedachte van de BD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:42
Dat was eerst het huisadres volgens de BAG, maar daar zijn wat rechtszaken over geweest die in het nadeel van de BD zijn uitgevallen.
Daarom verblijfplaats

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:55

Crazy D

I think we should take a look.

Inspired schreef op zondag 23 januari 2022 @ 09:08:
[...]

Het gaat er niet om hoe groot de kans is dat je controle krijgt, maar hoe het hoort. Nu zou ik vrijdag naar vriendin vanuit het werk, en maandag vanuit vriendin naar het werk, wel gewoon als zakelijke km's rekenen. Als het constant is tenminste, is dat goed te verdedigen. Als het elke week een andere Tinder-date is wordt het weer lastig te verdedigen.

De gedachte van die regeling is natuurlijk dat je niet vanuit kantoor in Groningen naar Maastricht rijdt omdat je daar t/m maandagochtend een hotelletje hebt, en maandagochtend terug en die km's als woon-werk telt. En vanuit je werk op dinsdag naar een vriend, en uit het werk woensdag naar ouders, is dat ook niet. Tenzij je aantoont dat je je dat het hele jaar doet omdat je zelf geen huis hebt en je op deze manier een jaar lang bij vrienden en familie verblijft. Dan zou je er misschien nog mee weg komen.

Ergens anders vandaan naar huis rijden omdat je thuiswerkt vind ik wel een moeilijke. Gevoelsmatig is dat toch geen woon-werk verkeer... (want dat impliceert ook dat je op vrijdag thuiswerkt en dan in de middag naar vriendin rijdt en dat ook als woon-werk verkeer rekent).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Crazy D schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:23:
[...]

Het gaat er niet om hoe groot de kans is dat je controle krijgt, maar hoe het hoort. Nu zou ik vrijdag naar vriendin vanuit het werk, en maandag vanuit vriendin naar het werk, wel gewoon als zakelijke km's rekenen. Als het constant is tenminste, is dat goed te verdedigen. Als het elke week een andere Tinder-date is wordt het weer lastig te verdedigen.

De gedachte van die regeling is natuurlijk dat je niet vanuit kantoor in Groningen naar Maastricht rijdt omdat je daar t/m maandagochtend een hotelletje hebt, en maandagochtend terug en die km's als woon-werk telt. En vanuit je werk op dinsdag naar een vriend, en uit het werk woensdag naar ouders, is dat ook niet. Tenzij je aantoont dat je je dat het hele jaar doet omdat je zelf geen huis hebt en je op deze manier een jaar lang bij vrienden en familie verblijft. Dan zou je er misschien nog mee weg komen.

Ergens anders vandaan naar huis rijden omdat je thuiswerkt vind ik wel een moeilijke. Gevoelsmatig is dat toch geen woon-werk verkeer... (want dat impliceert ook dat je op vrijdag thuiswerkt en dan in de middag naar vriendin rijdt en dat ook als woon-werk verkeer rekent).
Dat eerste wilde ik verder ook niet impliceren. Het tweede, "hoe het hoort", blijft allemaal wat vaag obv; https://www.belastingdien..._de_zaak/woon_werkverkeer

Ze hebben het over woon of verblijfsplaats. Dat blijft redelijk vaag omdat ik verder nergens echt een definitie van verblijfsplaats kan vinden op de site van de BD. Bij andere regelingen hebben ze het over een vaste woonplaats. Hier weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Eens, maar de algemene definitie van een verblijfsplaats is niet "ik blijf bij een vriend even een nachtje op de bank slapen na een avondje zuipen" :P Omdat het niet sluitend is geformuleerd, is er ruimte. En dan zal het bij een controle op een logisch verhaal aankomen.

En elk weekend naar je vriendin, is een goede verdediging. Weekendjes weg "dat weekend verblijf ik in Parijs" is dat niet... 6 weken in een huisje moeten verblijven omdat je eigen huis volledig verbouwt wordt is dat wel, een weekje in de zomer op de Veluwe in een huisje is dat dan weer niet.

PS maar ik snap de onduidelijkheid, maar snap ook dat het lastig is een goede definitie te maken. Als jij een week bij je moeder verblijft omdat zij erg ziek is, en je daar vandaan naar werk rijdt, moet het wel een lul van een inspecteur zijn om dat af te keuren als woon-werk verkeer. Wanneer is een verblijfplaats een verblijfplaats? Moet je er minimaal x dagen slapen? Of kun je 7 verblijfplaatsen per week hebben, maar wel elke week op dezelfde dag dezelfde plaats?

[ Voor 29% gewijzigd door Crazy D op 23-01-2022 10:52 ]

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D467
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-03 13:50

D467

[M]

Stel je werkt als zzp’er vanuit huis en je gebruikt de auto dus eigenlijk 0% zakelijk. Mag je dan als je gewoon bijtelling betaald de auto als zakelijk opvoeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
D467 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:36:
Stel je werkt als zzp’er vanuit huis en je gebruikt de auto dus eigenlijk 0% zakelijk. Mag je dan als je gewoon bijtelling betaald de auto als zakelijk opvoeren?
Op basis van deze beperkte casus en ervan uitgaande dat je een IB ondernemer bent: Nee, je auto is dan verplicht privévermogen.

Je moet minimaal 500km zakelijk rijden om de keuze te (kunnen) maken voor zakelijk vermogen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Inspired schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:30:
[...]

Dat eerste wilde ik verder ook niet impliceren. Het tweede, "hoe het hoort", blijft allemaal wat vaag obv; https://www.belastingdien..._de_zaak/woon_werkverkeer

Ze hebben het over woon of verblijfsplaats. Dat blijft redelijk vaag omdat ik verder nergens echt een definitie van verblijfsplaats kan vinden op de site van de BD. Bij andere regelingen hebben ze het over een vaste woonplaats. Hier weer niet.
Het is wel handig om, in het kader van privégebruik zakelijke auto (of kilometervergoeding) en woon-werk naar de juiste wet (inkomstenbelasting) te verwijzen. De behandeling in de wet omzetbelasting is namelijk weer net iets anders.

Verder zul je geen definities vinden. Hoofdregel is namelijk meteen al art. 4 AWR (overkoepelend), “waar iemand woont, wordt naar de omstandigheden beoordeeld “.

Het is allemaal jurisprudentie en besluiten. Zwart/wit is het dus niet.

@VidaR-9 heeft de juiste uitwerking van het begrip te pakken. Die kun je op jouw casus loslaten en dan zie vanzelf wat jouw verblijfsplaats is. En nee, die wisselt sowieso niet ieder weekend of dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ooge
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-10-2022
Ik zat eens te kijken naar de bijtelling in 2022. Als een EV 10.000 Euro duurder is als vergelijkbare ICE auto, wat vaak minimaal het geval is, dan betaal je evenveel belasting. Dus een EV kiezen heeft voor de zakelijke rijder geen fiscaal voordeel meer. Toch wel bijzonder gezien de politieke uitingen over verduurzaming. Ben benieuwd hoe dit straks terug is te zien in verkoop aantallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

ooge schreef op zondag 23 januari 2022 @ 14:52:
Ik zat eens te kijken naar de bijtelling in 2022. Als een EV 10.000 Euro duurder is als vergelijkbare ICE auto, wat vaak minimaal het geval is, dan betaal je evenveel belasting. Dus een EV kiezen heeft voor de zakelijke rijder geen fiscaal voordeel meer. Toch wel bijzonder gezien de politieke uitingen over verduurzaming. Ben benieuwd hoe dit straks terug is te zien in verkoop aantallen.
Ik denk dat het heel persoonlijk is dan.
Zelf vind ik een EV _veel_ fijner (rustiger, stiller) rijden.
Met relatief meer ruimte voor dezelfde grootte auto.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
qadn schreef op zondag 23 januari 2022 @ 15:16:
[...]

Ik denk dat het heel persoonlijk is dan.
Zelf vind ik een EV _veel_ fijner (rustiger, stiller) rijden.
Met relatief meer ruimte voor dezelfde grootte auto.
Maar dat weet je naar de ervaring met een BEV. Velen stappen/stapten voor het eerst in door de financiele prikkel. Nu die er (bijna) niet meer is gaat het zeker de verkopen schaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

ooge schreef op zondag 23 januari 2022 @ 14:52:
Er zat nog veel lucht in de EV auto prijs juist door dit soort bijtellingskorting.
De prijs lijkt nu langzaam met de bijtelling kortingsgrens mee te dalen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:52
JanHenk schreef op zondag 23 januari 2022 @ 13:30:
[...]

Op basis van deze beperkte casus en ervan uitgaande dat je een IB ondernemer bent: Nee, je auto is dan verplicht privévermogen.

Je moet minimaal 500km zakelijk rijden om de keuze te (kunnen) maken voor zakelijk vermogen.
Volgens mij zijn er brede grenzen: 10% en 90%. Kom je daarbuiten, dan moet je de auto zakelijk of juist prive tellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
t_captain schreef op zondag 23 januari 2022 @ 20:28:
[...]

Volgens mij zijn er brede grenzen: 10% en 90%. Kom je daarbuiten, dan moet je de auto zakelijk of juist prive tellen.
An sich is dat helemaal juist. Zo werkt dat voor alle activa die een gemengd karakter hebben en die als gevolg daarvan “keuzevermogen” zijn. De keuze is inderdaad begrensd door de de “grenzen der redelijkheid”, wat uitwerkt in 10% (of 90% de andere kant op geredeneerd).

Voor auto’s echter geldt nog een specifieke uitwerking, namelijk de 500km (als vorm van het “10%-criterium”). Dat werkt ook twee kanten op, minder dan 500km privé is verplicht zakelijk vermogen en minder dan 500km zakelijk is verplicht privévermogen.

Dit is jurisprudentie, momenteel even niet voorhanden.

In ieder geval, 0% zakelijk (zoals de casus was) is hoe dan ook verplicht privévermogen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
JanHenk schreef op zondag 23 januari 2022 @ 22:27:
[...]
In ieder geval, 0% zakelijk (zoals de casus was) is hoe dan ook verplicht privévermogen :)
Dat is de jure.
Maar de facto: De belastingdienst heeft de bewijsplicht als ze willen afwijken van het forfaitaire bijtellingsbedrag. Maar dit forfaitaire bedrag wordt juist toegepast vanwege het feit dat er geen rittenregistratie is. Dat wordt dus echt heel lastig voor de belastingdienst om te bewijzen dat je minder dan 500km zakelijk hebt gereden, zelfs als thuiswerkende ZZPer. Immers, zelfs de ritjes naar bijvoorbeeld de garage tellen mee als zakelijke rit als de auto juist wordt gerekend tot het bedrijfsvermogen.

[ Voor 29% gewijzigd door da_Mastah op 23-01-2022 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
da_Mastah schreef op zondag 23 januari 2022 @ 23:31:
[...]

Dat is de jure.
Maar de facto: De belastingdienst heeft de bewijsplicht als ze willen afwijken van het forfaitaire bijtellingsbedrag. Maar dit forfaitaire bedrag wordt juist toegepast vanwege het feit dat er geen rittenregistratie is. Dat wordt dus echt heel lastig voor de belastingdienst om te bewijzen dat je minder dan 500km zakelijk hebt gereden, zelfs als thuiswerkende ZZPer. Immers, zelfs de ritjes naar bijvoorbeeld de garage tellen mee als zakelijke rit als de auto juist wordt gerekend tot het bedrijfsvermogen.
Ik ben het niet helemaal met je eens inzake de bewijslast; als de fiscus vragen stelt bij jouw (per saldo) aftrekpost autokosten, dan rust de bewijslast op jou.

Dat is wat moeilijker met een ontbrekende rittenregistratie, maar niet onmogelijk. Vrije bewijsleer. Aan jou om aannemelijk te maken dat de auto ook zakelijk gebruikt wordt.

Dat nog even terzijde denk ik dat het eerst wijsheid is om de rekensommetjes te maken inzake zakelijk of privévermogen. Als jij zakelijk geen auto nodig hebt c.q. weinig zakelijke kilometers maakt... Dan gaan de autokosten zelden uit boven de bijtelling. Hangt dus van je privé kilometrage en het type auto af of het überhaupt wel voordeel geeft om de auto als zakelijk vermogen aan te merken. Bij veel privékilometers en/of een dure (nieuwe) auto en/of een youngtimer kan het dan 'uit'. In veel andere gevallen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 14:02
YakuzA schreef op zondag 23 januari 2022 @ 15:56:
[...]

Er zat nog veel lucht in de EV auto prijs juist door dit soort bijtellingskorting.
De prijs lijkt nu langzaam met de bijtelling kortingsgrens mee te dalen.
Denk je dat? Als ik de iX3 vergelijk die ik besteld heb (in belgie), dan is de Nederlandse versie reeds goedkoper. En het lijkt niet dat auto's veel goedkoper gaan worden hier, dus waarom dat in Nederland wel zo zou zijn weet ik niet.

Een EV is vaak zeer goed uitgerust, als je een ICE evengoed uitrust is het verschil doorgaans minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Engineer Stewie schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:17:
[...]
Denk je dat? Als ik de iX3 vergelijk die ik besteld heb (in belgie), dan is de Nederlandse versie reeds goedkoper. En het lijkt niet dat auto's veel goedkoper gaan worden hier, dus waarom dat in Nederland wel zo zou zijn weet ik niet.
Dat is precies mijn punt.
Met de bijtellingskorting die doorliep tot hoge bedragen waren de ev’s een 5 tot 8k duurder in NL dan in de omliggende landen naar ik me herinner.
En nu de bijtellingskorting lager doorloopt, zijn ze ineens goedkoper in NL dan in de omliggende landen blijkbaar?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D467

D467

[M]

JanHenk schreef op zondag 23 januari 2022 @ 13:30:
[...]

Maar stel ik zoek een boekhouder 100 km verderop en spreek 3 x per jaar af dan ben ik er al denk ik?

En wat ik begrijp mag je dan dus alle kosten dus ook de benzine die je prive verbruikt aftrekken van de omzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

[...]

An sich is dat helemaal juist. Zo werkt dat voor alle activa die een gemengd karakter hebben en die als gevolg daarvan “keuzevermogen” zijn. De keuze is inderdaad begrensd door de de “grenzen der redelijkheid”, wat uitwerkt in 10% (of 90% de andere kant op geredeneerd).

Voor auto’s echter geldt nog een specifieke uitwerking, namelijk de 500km (als vorm van het “10%-criterium”). Dat werkt ook twee kanten op, minder dan 500km privé is verplicht zakelijk vermogen en minder dan 500km zakelijk is verplicht privévermogen.

Maar tegelijk wordt gesteld dat bij aanschaf je moet kiezen tussen prive of zakelijk en tussentijds mag je niet even heen en weer switchen. Weet niet hoe dit met lease is, want dat is geen eigendom dus het kan zijn dat je daarmee wel wordt geacht de lease-kosten als prive te boeken. Nu is Corona een bijzondere tijd en mijn accountant (en de club waar zij lid van is) gaan er vanuit dat (als er sowieso al controle komt...) ze over 2020/2021 minder strak daarin zullen zijn ook omdat er een hele tijd "thuis werken in dien mogelijk" gold. Dan heb je niet uit vrije wil 0 zakelijke km's... Overigens helpt 1 ritje "een eind weg" omdat daar toevallig die computer op voorraad was (zakelijke spullen kopen is ook zakelijk verkeer), of dat je echt even bij dat overleg moest zijn, wel een stukje mee. 200km naar m'n klant in de randstad zorgt er weer voor dat ik 1800km prive kan rijden en sowieso netjes binnen die regels kan blijven.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D467

D467

[M]

[...]

Klopt, https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBNNE:2019:2939

[ Voor 55% gewijzigd door D467 op 24-01-2022 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
D467 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:35:
[...]

Maar stel ik zoek een boekhouder 100 km verderop en spreek 3 x per jaar af dan ben ik er al denk ik?

En wat ik begrijp mag je dan dus alle kosten dus ook de benzine die je prive verbruikt aftrekken van de omzet?
Ja, dan ben je er al. Je bent welkom bij ons op de praktijk, wellicht is dat ver genoeg :+

Benzine, verzekering, autowassen, zelfs accessoires, etc.

Heb je al een keer een berekening gemaakt van de autokosten op totaal van de auto die je voor ogen hebt en dat vergeleken met de geldende bijtelling? Mijn ervaring is dat de meeste mensen kiezen voor een youngtimer (lagere bijtelling) of gewoon een (jong) gebruikte en die niet in de bijtelling nemen... Een kleine aftrekpost is leuk, maar uiteindelijk kost zo'n auto je dan alsnog behoorlijk veel (netto) geld. Geld dat je ook aan andere dingen kan besteden.

Alleen liefhebbers kopen een gloednieuwe auto om die na 3 jaar weer in te ruilen. Ja, dan deelt de fiscus ook wat mee. Maar het gros van die afschrijving en andere kosten is toch echt voor jezelf.

Of nog korter gezegd:
Auto = emotie.

Valt haast niet op te adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Niet online
JanHenk schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:49:
Ik ben het niet helemaal met je eens inzake de bewijslast; als de fiscus vragen stelt bij jouw (per saldo) aftrekpost autokosten, dan rust de bewijslast op jou.
Ja, maar je hoeft dus in die zin alleen bewijslast te leveren voor de kosten zelf: oftewel de financiering, onderhoud etc
JanHenk schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:49:
Dat is wat moeilijker met een ontbrekende rittenregistratie, maar niet onmogelijk. Vrije bewijsleer. Aan jou om aannemelijk te maken dat de auto ook zakelijk gebruikt wordt.
Je hoeft dus slechts aannemelijk te maken, de bewijsvoering hoeft niet in absolute zin te overtuigen. (Zie ook de uitspraak hier boven in het topic). De vrije bewijsleer betekent dat de rechter een grote mate van vrijheid heeft voor het toelaten van bewijs voor waarheidsvinding. De humoristisch bedoelde boekhouder op voldoende afstand waar je ieder kwartaal een keertje naar op en neer rijdt zal voldoende moeten zijn, tenzij de belastingdienst bijvoorbeeld aantoont dat je die ritten op een andere manier gemaakt hebt (zoals kosten voor treintickets).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@da_Mastah Na het doornemen van jouw reactie, kan ik slechts concluderen dat we het met elkaar eens zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:52
Jaren heb ik lease gereden als consultant. Totdat ik intern bij een organisatie ging werken en dit niet bij mijn functie hoorde.
Omdat ik wel behoorlijk ver moest reizen naar kantoor, kreeg ik een mobiliteitsvergoeding in mijn contract. Die werd grotendeels via de 19ct/km verrekend. Dus het grootste deel was netto.
Dit mag niet meer sinds 1 januari van de belastingdienst als er niet daadwerkelijk gereisd wordt. Helaas, maar ik snap het wel. Nu heb ik zolang we thuis werken door Corona, gewoon deze vergoeding ontvangen, dus ik mag niet klagen, maar het scheelt toch wel enkele honderden euro's nu dit bedrag bruto is. Het bedrag van de ritten die je daadwerkelijk maakt, worden dan netto uitbetaald. We moeten dus een ritten registratie bijhouden voortaan.

Omdat ik intussen in een andere rol binnen de organisatie zit, mag ik ook denken over een lease auto.
Laat zeggen dat ik 400 euro netto overhoudt aan die vergoeding. Een leaseauto kost al snel 200 euro netto. Dat zou op mijn salaris dus 600 euro netto schelen als ik weer zou gaan leasen. Voor dat bedrag kan ik zelf makkelijk mijn auto blijven rijden, onderhouden en afschrijven.

Zie ik wat over het hoofd of zien jullie nog een constructie waarbij de lease auto een voordeel heeft? Buiten de zekerheid in kosten, onderhoud etc. Mijn huidige auto heeft nog een behoorlijke waarde, maar het is niet dat ik dat nu cash persé nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:38
sj0ertum schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:05:
Jaren heb ik lease gereden als consultant. Totdat ik intern bij een organisatie ging werken en dit niet bij mijn functie hoorde.
Omdat ik wel behoorlijk ver moest reizen naar kantoor, kreeg ik een mobiliteitsvergoeding in mijn contract. Die werd grotendeels via de 19ct/km verrekend. Dus het grootste deel was netto.
Dit mag niet meer sinds 1 januari als er niet daadwerkelijk gereisd wordt. Helaas, maar ik snap het wel. Nu heb ik zolang we thuis werken door Corona, gewoon deze vergoeding ontvangen, dus ik mag niet klagen, maar het scheelt toch wel enkele honderden euro's nu dit bedrag bruto is. Het bedrag van de ritten die je daadwerkelijk maakt, worden dan netto uitbetaald. We moeten dus een ritten registratie bijhouden voortaan.

Omdat ik intussen in een andere rol binnen de organisatie zit, mag ik ook denken over een lease auto.
Laat zeggen dat ik 400 euro netto overhoudt aan die vergoeding. Een leaseauto kost al snel 200 euro netto. Dat zou op mijn salaris dus 600 euro netto schelen als ik weer zou gaan leasen. Voor dat bedrag kan ik zelf makkelijk mijn auto blijven rijden, onderhouden en afschrijven.

Zie ik wat over het hoofd of zien jullie nog een constructie waarbij de lease auto een voordeel heeft? Buiten de zekerheid in kosten, onderhoud etc. Mijn huidige auto heeft nog een behoorlijke waarde, maar het is niet dat ik dat nu cash persé nodig heb.
Ik heb ook tijdens mij gehele carriére in de consultancy en/of ICT dienstverlening gewerkt, waarbij ik altijd bij klanten op locatie was. Een lease-auto behoorde dus altijd tot mijn functie.
Sinds vorige week heb ik een nieuwe baan en werkgever waarbij ik volledig intern zit als applicatiebeheerder en IT coördinator. Gelukkig is een lease-auto bij deze werkgever ook onderdeel van interne functies. :)
Zou namelijk het "gemak" van een lease-auto niet willen missen.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@sj0ertum

€ 200 netto bijtelling? Dat is dan categorie B-segment ICE. Even terugrekenen: 200 netto = 400 bruto (50% marginaal tarief). 400 bruto * 12 maand, delen door 22% = ± € 22.000 fiscale waarde.

Ik vermoed dat je budget wel wat hoger is dan categorie B-segment auto, m.n. gezien je mobiliteitsvergoeding. Het verschil in nettoloon is denk ik wat groter dan € 600, eerder € 800 netto.

Een nieuwe (lease)auto kost gewoon, als je hem nauwelijks nodig hebt voor werk en ook privé weinig rijdt, best serieus geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0ertum
JanHenk schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:22:
@sj0ertum

€ 200 netto bijtelling? Dat is dan categorie B-segment ICE. Even terugrekenen: 200 netto = 400 bruto (50% marginaal tarief). 400 bruto * 12 maand, delen door 22% = ± € 22.000 fiscale waarde.

Ik vermoed dat je budget wel wat hoger is dan categorie B-segment auto, m.n. gezien je mobiliteitsvergoeding. Het verschil in nettoloon is denk ik wat groter dan € 600, eerder € 800 netto.

Een nieuwe (lease)auto kost gewoon, als je hem nauwelijks nodig hebt voor werk en ook privé weinig rijdt, best serieus geld.
Ik denk dat ik het dan te rooskleurig zie inderdaad. Ik zal eens een rekensom maken met een gangbare ICE en de huidige bijtellingsregels. Voorheen reed ik altijd prima B klasse auto's (Seat Leon, Ford Focus etc) en was nooit veel meer kwijt van 200-250 euro netto. Dus ik ging er gemakshalve even vanuit dat ik die 'voordelige' ICE daar ook wel een eind mee zou rijden.

Dan wordt leasen, puur financieel gezien nog minder interessant.

EDIT: Ik kom voor een auto van 50k netto inderdaad op 406 euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
sj0ertum schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:39:
[...]

Ik denk dat ik het dan te rooskleurig zie inderdaad. Ik zal eens een rekensom maken met een gangbare ICE en de huidige bijtellingsregels. Voorheen reed ik altijd prima B klasse auto's (Seat Leon, Ford Focus etc) en was nooit veel meer kwijt van 200-250 euro netto. Dus ik ging er gemakshalve even vanuit dat ik die 'voordelige' ICE daar ook wel een eind mee zou rijden.

Dan wordt leasen, puur financieel gezien nog minder interessant.
Leon en Focus is zelfs C-segment... B-segment is categorie Fiesta, Polo, 208.

Ik denk dat auto's ook een stuk duurder zijn geworden hoor. B-segment is tegenwoordig beginnend bij ± € 20.000, C-segment bij ± 26.000. Dan zijn ze kaal, met een paar optiepakketjes of een andere motor kun je er nog wel een schep bovenop doen.

Leasen is financieel gezien ook niet zo super interessant puur en alleen voor het privégebruik, tenzij je in privé anders ook een nieuwe auto had gereden. (Appels met appels qua auto's).

Als je geen appel hoeft te rijden, maar ook genoegen neemt met een peer in privé en zakelijk geen gebruikt maakt van je auto, dan is het extra brutoloon en in privé een peer rijden al gauw voordelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0ertum
JanHenk schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:44:
[...]

Leon en Focus is zelfs C-segment... B-segment is categorie Fiesta, Polo, 208.

Ik denk dat auto's ook een stuk duurder zijn geworden hoor. B-segment is tegenwoordig beginnend bij ± € 20.000, C-segment bij ± 26.000. Dan zijn ze kaal, met een paar optiepakketjes of een andere motor kun je er nog wel een schep bovenop doen.

Leasen is financieel gezien ook niet zo super interessant puur en alleen voor het privégebruik, tenzij je in privé anders ook een nieuwe auto had gereden. (Appels met appels qua auto's).

Als je geen appel hoeft te rijden, maar ook genoegen neemt met een peer in privé en zakelijk geen gebruikt maakt van je auto, dan is het extra brutoloon en in privé een peer rijden al gauw voordelig.
Ja precies, je hebt gelijk. Een beetje ICE kost toch al snel 40-50k, dus onder aan de streep tikt dat flink door netto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
JanHenk schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:44:
[...]

Dat hoor je vaak maar toch is het niet helemaal waar. Als je een auto van een aantal jaren geleden pakt, en daar opties aan toevoegt die nu standaard zijn, en vervolgens de inflatie toepast dan valt het wel mee met die prijsstijging. Ja, het is duurder, maar je krijgt er ook meer voor. In vrijwel alle klassen zijn auto's groter en luxer geworden.

Hier zie je een aardige vergelijking: https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=100214&id2=70280 tussen een Golf van 10 jaar geleden en een nieuwe. Gecorrigeerd voor inflatie is die van 2012 26.703 euro, dus slechts een paar tientjes minder dan een nieuwe. Maar bij die nieuwe krijg je wel een krachtigere motor en meer functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
JanHenk schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:22:
@sj0ertum

Dit ja. Ik zou als ik de auto zou inleveren en budget zou laten uitbetalen er €1.200 netto op vooruit gaan.
Maar ik vind het ook gewoon erg makkelijk om in een lease auto te rijden.

Zakelijk rij ik max 5k km per jaar. De rest is allemaal prive.

[ Voor 3% gewijzigd door Dean Martin op 27-01-2022 10:42 ]

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Frame164 Op zich een leuke opstelling die twee naast elkaar, ook wel interessant.

Wat mij betreft bevestigt het juist mijn stelling dat auto's duurder zijn geworden. Die kale Golf uit jouw voorbeeld kostte tien jaar geleden nog net geen € 20.000 en nu dus ruim € 26.000.

Mijn stelling dat de auto's duurder zijn geworden, is op zich dus waar. Dat is eigenlijk precies wat inflatie is... Het zegt niet zoveel over de betaalbaarheid, dat hangt af van je inkomen. Of die ook met de inflatie is meegegroeid.

Als ik overigens aan het rekenen ga, kom ik op een inflatie prijsstijging van 2,66% per jaar gemiddeld (van 20.000 naar 26.000 in 10 jaar). De prijsindex in de eurozone is sinds 2012 ruim onder 2,5%, eigenlijk zelfs lange tijd onder de 1%, dus wat mij betreft zijn de auto's ook gecorrigeerd voor inflatie duurder geworden.

Een andere verklaring is inderdaad toegenomen verplichte technologie en een verschuiving in segmenten. De Polo van nu qua formaat de Golf van vroeger (wel wat langer geleden dan..).
Dean Martin schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:40:
[...]

Dit ja. Ik zou als ik de auto zou inleveren en budget zou laten uitbetalen er €1.200 netto op vooruit gaan.
Maar ik vind het ook gewoon erg makkelijk om in een lease auto te rijden.

Zakelijk rij ik max 5k km per jaar. De rest is allemaal prive.
Voor mij idem dito. Ik rij nu ook een nieuwe elektrische auto, zakelijk, maar dat kun je toch wel onder "hobby" scharen. Die kost me € 860 netto. En nog een klein stukje wat wel fiscaal aftrekbaar is, dus laten we het afronden op € 900. Een wat oudere auto had mij simpelweg minder gekost. :)

(± 20.000km per jaar, 5.000 zakelijk en 15.000 privé).

[ Voor 25% gewijzigd door JanHenk op 27-01-2022 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
JanHenk schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:52:

[...]

Voor mij idem dito. Ik rij nu ook een nieuwe elektrische auto, zakelijk, maar dat kun je toch wel onder "hobby" scharen. Die kost me € 860 netto. En nog een klein stukje wat wel fiscaal aftrekbaar is, dus laten we het afronden op € 900. Een wat oudere auto had mij simpelweg minder gekost. :)

(± 20.000km per jaar, 5.000 zakelijk en 15.000 privé).
Zelfde situatie. En dan vervalt je bijtelling, je krijgt je (in mijn geval althans) leasebudget bruto erbij, en dan nog je reiskostenvergoeding. Dat sommetje maakt het €1.200 netto.

Maar goed, dat is inderdaad een persoonlijke afweging die ieder voor zich moet maken.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chalk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 21:44
Op dit moment zijn wij bezig met de financiering van een nieuwe woning, waarbij ons huidige privatelease contract een risico vormt voor de financiering.

Het is een contract waar we zonder boete van af kunnen, met een opzegperiode van 3 maanden. Hiervoor heb ik de leasemaatschappij gebeld en ze kwamen met het voorstel om het leasecontract om te zetten naar een huurcontract. Volgens hen vervalt daarmee de BKR registratie.

We kunnen jouw leasecontract omzetten naar een huurcontract, hierdoor zal de BKR-registratie worden beëindigd.

Het huurcontract is voor een periode van 11 maanden, het leasetarief bedraagt €x. Het huidige contract zal worden afgerekend en het nieuwe contract, wordt een [leasemaatschappij] contract. Dit betekent dat enkele voorwaarden wijzigen:

• De maandelijks opzegbaar optie vervalt;
• Het eigenrisico wordt €300 per schadegeval;
• [Leasemaatschappij] betaalt geen minder gereden kilometers uit.

Opzich lijkt me dit wel een mooie oplossing. Zie ik een addertje onder het gras over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D467

D467

[M]

Chalk schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:25:
Op dit moment zijn wij bezig met de financiering van een nieuwe woning, waarbij ons huidige privatelease contract een risico vormt voor de financiering.

Het is een contract waar we zonder boete van af kunnen, met een opzegperiode van 3 maanden. Hiervoor heb ik de leasemaatschappij gebeld en ze kwamen met het voorstel om het leasecontract om te zetten naar een huurcontract. Volgens hen vervalt daarmee de BKR registratie.

We kunnen jouw leasecontract omzetten naar een huurcontract, hierdoor zal de BKR-registratie worden beëindigd.

Het huurcontract is voor een periode van 11 maanden, het leasetarief bedraagt €x. Het huidige contract zal worden afgerekend en het nieuwe contract, wordt een [leasemaatschappij] contract. Dit betekent dat enkele voorwaarden wijzigen:

• De maandelijks opzegbaar optie vervalt;
• Het eigenrisico wordt €300 per schadegeval;
• [Leasemaatschappij] betaalt geen minder gereden kilometers uit.

Opzich lijkt me dit wel een mooie oplossing. Zie ik een addertje onder het gras over het hoofd?
Je kan het leasecontract ook tijdelijk op een andere naam zetten tot je financiering voor de woning geregeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:21
ik ben vorig jaar van werkgever veranderd. Van een multinational ICT dienstverlener naar een kleinere gespecialiseerde consultancy club. Bevalt me erg goed, veel minder een nummertje en veel meer verantwoordelijkheid en eigen keuzes. Omdat het wel consultancy is kreeg ik ook hier een leasebudget. Ik heb, mede omdat ze EV's stimuleren, een Volvo XC40 P8 kunnen leasen met nog 12% bijtelling tot 45k. Nog steeds een dure auto, betaal ook nog extra eigen bijdrage, maar ik dacht, grote kans dat dit mijn laatste leaseauto wordt dus nog 1x genieten van alle voordelen en comfort/luxe :). Die auto's zal ik privé iig nooit kunnen (en willen) kopen.

maargoed, een jaar later en zoals bijna iedereen in de IT denk ik werkt vooral vanuit huis. De auto staat dus meer stil dan dat ie rijdt. Ik heb amper 20.000 km gereden en daarvan nog eens het meeste privé. Mijn klanten werken allemaal thuis en momenteel zit ik zelfs op een (waarschijnlijk) langdurig project in mijn eigen stadje. Dus toch ergens erg dubbel, je mist toch een hap salaris terwijl de auto eigenlijk te veel stil staat.

Gelukkig gaan we binnenkort met de leasemaatschappij om de tafel om het leasecontract aan te passen qua aantal KMs. Dat staat nu op 45k uit mijn hoofd en dat kan wellicht naar 30k. Ik hoop dat dat in maandlasten netto gezien toch een leuk bedrag scheelt zodat het wat minder pijnlijk is ;).

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobBrands
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-09 10:09
Zojuist door de dealer gebeld dat de in november bestelde V60 Inscription niet geleverd gaat worden door het omzetten naar modeljaar 2023. Als tegemoetkoming kan Volvo korting geven, maar in de lease heb je hier natuurlijk geen fluit aan.

Bijzonder dat, hoewel er een overeenkomst is met daarin duidelijke specificaties zoals model, opties etc compleet omgezet wordt naar een ander model, andere opties en daarmee een fiscale waarde die flink hoger ligt. Naar mijn idee is dat gewoon contractbreuk en niet toegestaan.

Hopelijk kan de leasemaatschappij hier iets in betekenen door de korting door te berekenen in het maandbedrag en daarmee dus ook de betaalde eigen bijdrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Juancho schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:36:

Gelukkig gaan we binnenkort met de leasemaatschappij om de tafel om het leasecontract aan te passen qua aantal KMs. Dat staat nu op 45k uit mijn hoofd en dat kan wellicht naar 30k. Ik hoop dat dat in maandlasten netto gezien toch een leuk bedrag scheelt zodat het wat minder pijnlijk is ;).
Krijg je de minderprijs van de lease dan uitgekeerd als loon?

Immers je bijtelling blijft gelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chalk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 21:44
D467 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:50:
[...]

Je kan het leasecontract ook tijdelijk op een andere naam zetten tot je financiering voor de woning geregeld is.
Dat was mijn voorstel waarvoor ik belde. Maar dat deden ze niet en dit was hun voorstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
JanHenk schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 13:20:
[...]

Hij betaalt een eigen bijdrage. Die zal lager worden.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
JanHenk schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 13:20:
[...]

Bijtelling wel, maar omdat de leaseprijs omlaag gaat (immers minder KM) is mijn eigen bijdrage ook lager. En dat zie ik dan idd als het goed is terug op mijn salarisstrook. Ik heb bijv. €900 leasebudget en volgens mij is de leaseprijs van de auto €1100. Dus een eigen bijdrage van €200. Stel de leaseprijs gaat door aanpassing in contract omlaag met ik noem maar wat 100 euro... dan is de eigen bijdrage dus ook aangepast naar 100 euro.

Maar ik heb er ook te weinig verstand van eigenlijk, maar dit leek mij redelijk logisch bedacht ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Juancho op 27-01-2022 14:03 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D467

D467

[M]

Chalk schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 13:51:
[...]

Dat was mijn voorstel waarvoor ik belde. Maar dat deden ze niet en dit was hun voorstel.
Vaag. Toen ik ging kijken bij de vw dealer voor private lease kwamen ze hier zelf mee i.v.m. bkr registratie en huis kopen. Maar zal wel verschillen per maatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 14:26
Wellicht een domme vraag maar hoe zit het eigenlijk met het betalen van de bijtelling als zijnde ZZP-er? Voorheen in loondienst werd het elke maand van het loon afgehouden. Maar hoe zit dat als ZZP-er? Moet ik daar in de boekhouding iets over melden? En zo ja, onder welke post?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Sunri5e schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:48:
Wellicht een domme vraag maar hoe zit het eigenlijk met het betalen van de bijtelling als zijnde ZZP-er? Voorheen in loondienst werd het elke maand van het loon afgehouden. Maar hoe zit dat als ZZP-er? Moet ik daar in de boekhouding iets over melden? En zo ja, onder welke post?
Het is hier geen boekhoudtopic, maar vooruit. Ik ga ervan uit dat je NL'er bent. In België werkt dit weer anders.

Je trekt in eerste instantie alle autokosten af (inboeken als kosten dus). Tevens draai je de afschrijvingen.

Daarna corrigeer je je autokosten met de bijtelling. In de ondernemingssfeer noemt men dit officieel ook geen bijtelling maar een "onttrekking". In journaalposten:
Onttrekking bijtelling privégebruik auto (eigen vermogen)
@/ Bijtelling privégebruik auto (resultaat)

Wat je hiermee doet is een deel van de kosten crediteren en overbrengen naar de rubriek privé. Die zijn dus niet aftrekbaar. Wat overblijft (werkelijke autokosten minus de bijtelling) is wel fiscaal aftrekbaar.

De bijtelling privégebruik is voor een zelfstandige in de eenmanszaak echter wel nooit meer dan de werkelijke autokosten (incl. afschrijving).

Het mooist is het om dit per maand te boeken, maar mag ook aan het einde van het jaar.

Misschien beter om je fiscalist/boekhouder/accountant te laten doen. Je moet namelijk wellicht ook nog rekening houden met het BTW privégebruik (forfait 2,7% of op basis van werkelijke kilometrage als je een registratie hebt).

Auto en fiscus. Best wel complexe materie. Ga niet teveel DHZ'en svp..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DG90
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:36
Ik ga over een paar maanden voor een nieuwe werkgever werken en daar hoort ook een nieuwe auto bij. Nu ben ik bijtelling aan het berekenen, maar via berekenhet.nl krijg je de optie om “Gevolgen heffingskortingen meeberekenen” mee te rekenen ja/nee, indien je puur bijtelling wil berekenen. Maar ik kan nergens duidelijke uitleg vinden, aangezien het nogal wat scheelt. En weet iemand wellicht of dit al wordt meegenomen in de berekenhet.nl tool bruto-netto loon link https://www.berekenhet.nl.../bruto-netto-salaris.html?

Want ik wil gewoon weten wat ik strak netto over houd met nieuw bruto loon en nieuwe auto.

Hopelijk kan iemand mij wat duidelijkheid geven. Want de standaard formule die ik vroeger weleens hoorde, gaat volgens mij niet helemaal op.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

DG90 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:25:
Ik ga over een paar maanden voor een nieuwe werkgever werken en daar hoort ook een nieuwe auto bij. Nu ben ik bijtelling aan het berekenen, maar via berekenhet.nl krijg je de optie om “Gevolgen heffingskortingen meeberekenen” mee te rekenen ja/nee, indien je puur bijtelling wil berekenen. Maar ik kan nergens duidelijke uitleg vinden, aangezien het nogal wat scheelt. En weet iemand wellicht of dit al wordt meegenomen in de berekenhet.nl tool bruto-netto loon link https://www.berekenhet.nl.../bruto-netto-salaris.html?

Want ik wil gewoon weten wat ik strak netto over houd met nieuw bruto loon en nieuwe auto.

Hopelijk kan iemand mij wat duidelijkheid geven. Want de standaard formule die ik vroeger weleens hoorde, gaat volgens mij niet helemaal op.

Alvast bedankt!
Vraag het de salarisafdeling, die kunnen in de meeste salarispakketten prima even een lease auto toevoegen en je loonstrookje opvragen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
Juancho schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:02:
[...]

Bijtelling wel, maar omdat de leaseprijs omlaag gaat (immers minder KM) is mijn eigen bijdrage ook lager. En dat zie ik dan idd als het goed is terug op mijn salarisstrook. Ik heb bijv. €900 leasebudget en volgens mij is de leaseprijs van de auto €1100. Dus een eigen bijdrage van €200. Stel de leaseprijs gaat door aanpassing in contract omlaag met ik noem maar wat 100 euro... dan is de eigen bijdrage dus ook aangepast naar 100 euro.

Maar ik heb er ook te weinig verstand van eigenlijk, maar dit leek mij redelijk logisch bedacht ;)
Bij de meeste werkgevers is je leaseprijs berekening en bepaling van je eigen bijdrage bepaald obv een norm calculatie (bijv 30k km en 4 jaar). Wat jij werkelijk rijdt en het contract wat daarop wordt afgesloten en aangepast is dan ten gunste of laste van de werkgever.

Op deze manier worden werknemers gelijk behandeld, ongeacht hoeveel ze rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
VidaR-9 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:37:
[...]

Bij de meeste werkgevers is je leaseprijs berekening en bepaling van je eigen bijdrage bepaald obv een norm calculatie (bijv 30k km en 4 jaar). Wat jij werkelijk rijdt en het contract wat daarop wordt afgesloten en aangepast is dan ten gunste of laste van de werkgever.

Op deze manier worden werknemers gelijk behandeld, ongeacht hoeveel ze rijden.
Klopt en daarom kon ik ook niet gelijk een lager KM in het contract laten zetten. Dat zou idd niet fair zijn. Maar na een jaar gingen we dat herzien. Staat zwart op wit ;). Ben wel benieuwd hoeveel dat dan netto extra gaat schelen in de maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DG90
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:36
Crazy D schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:37:
[...]

Vraag het de salarisafdeling, die kunnen in de meeste salarispakketten prima even een lease auto toevoegen en je loonstrookje opvragen.
Bedankt voor de tip, maar nieuwe werkgever wil ik het niet vragen en huidige is een beetje vreemd om te vragen :). Maar er is dus geen simpele uitleg voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:25
DG90 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:13:
[...]

Bedankt voor de tip, maar nieuwe werkgever wil ik het niet vragen en huidige is een beetje vreemd om te vragen :). Maar er is dus geen simpele uitleg voor?
Een proforma loonstrook opvragen bij nieuwe werkgever is vrij normaal hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14:53
Juancho schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:45:
[...]

Klopt en daarom kon ik ook niet gelijk een lager KM in het contract laten zetten. Dat zou idd niet fair zijn. Maar na een jaar gingen we dat herzien. Staat zwart op wit ;). Ben wel benieuwd hoeveel dat dan netto extra gaat schelen in de maand.
Jou waarschijnlijk niks. Want je krijgt je budget op basis van die reeds genoemde norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Len020 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:01:
[...]

Jou waarschijnlijk niks. Want je krijgt je budget op basis van die reeds genoemde norm.
Daar ga ik niet vanuit. De leaseprijs wordt immers goedkoper dus ook mijn eigenbijdrage. En die betaal ik toch zelf extra vanuit m'n loon? Het wordt doorberekend naar mij, nog even nagekeken. Staat zwart op wit.

En anders verzinnen we wel een alternatief. Want waarom zou ik anders het leasecontract laten aanpassen? Het zou mijn keuze zijn. Als het mij niks oplevert laat ik het lekker zo natuurlijk. Ik kan immers meer KM rijden nu.

[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 27-01-2022 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Juancho schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:17:
[...]

Daar ga ik niet vanuit. De leaseprijs wordt immers goedkoper dus ook mijn eigenbijdrage. En die betaal ik toch zelf extra vanuit m'n loon?

En anders verzinnen we wel een alternatief. Want waarom zou ik anders het leasecontract laten aanpassen? Het zou mijn keuze zijn. Als het mij niks oplevert laat ik het lekker zo natuurlijk. Ik kan immers meer KM rijden nu.
Als ze echt met een normbedrag werken krijg je niks terug. Dat is nou net de bedoeling van het systeem. Hoeveel de berijder daadwerkelijk rijdt is dan dus niet van invloed op wat je kunt leasen. Dat is voor iedereen gelijk. Of je nou 20k of 40k per jaar rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
Juancho schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:17:
[...]

Daar ga ik niet vanuit. De leaseprijs wordt immers goedkoper dus ook mijn eigenbijdrage. En die betaal ik toch zelf extra vanuit m'n loon? Het wordt doorberekend naar mij, nog even nagekeken. Staat zwart op wit.

Die eigen bijdrage betaal je omdat je een duurdere auto hebt dan dat de werkgever faciliteert. Jouw budget van bijv 900 is op basis van een bepaalde looptijd en kilometers. De veelgenoemde norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Dan ga ik het even navragen want ik weet vrijwel zeker dat het terugberekend werd naar mij zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinnyice
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-09 15:21
Oke, ik snap hem even niet meer. (Tenzij de dame aan de telefoon het niet goed heeft uitgelegd)

Werkgever zit bij Alphabet als LM. Overeenkomst is 40K per jaar.
Dit kan op individuele basis blijkbaar niet worden aangepast, dus mensen die naast de zaak werken krijgen hetzelfde aantal km's als collega aan andere kant van het land.

Enfin, vervolgens zegt ze dat als mijn werkgever wel zou besluiten om voor iedereen het aantal km te verlagen (ik zou icm thuiswerken aan 30K meer dan genoeg hebben) de prijzen van de auto's niet zouden veranderen omdat die prijzen gemaakt zijn aan de hand van categorieën.

Maar op letterlijke elke online LM website waar ik kijk staat meer KM per jaar gelijk aan een hoger maandbedrag. In mijn hoofd is dus minder km per jaar een ruimer aanbod aan auto's of betere opties. Heeft zij het niet goed uitgelegd of kan ik enkel bij Alphabet een auto uitkiezen voor de bedragen die vermeld staan, ongeacht de aantal km per jaar?

[ Voor 5% gewijzigd door Skinnyice op 31-01-2022 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:38
Skinnyice schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:59:
Oke, ik snap hem even niet meer. (Tenzij de dame aan de telefoon het niet goed heeft uitgelegd)

Dit kan op individuele basis blijkbaar niet worden aangepast, dus mensen die naast de zaak werken krijgen hetzelfde aantal km's als collega aan andere kant van het land.

Enfin, vervolgens zegt ze dat als mijn werkgever wel zou besluiten om voor iedereen het aantal km te verlagen (ik zou icm thuiswerken aan 30K meer dan genoeg hebben) de prijzen van de auto's niet zouden veranderen omdat die prijzen gemaakt zijn aan de hand van categorieën.

Maar op letterlijke elke online LM website waar ik kijk staat meer KM per jaar gelijk aan een hoger maandbedrag. In mijn hoofd is dus minder km per jaar een ruimer aanbod aan auto's of betere opties. Heeft zij het niet goed uitgelegd of kan ik enkel bij Alphabet een auto uitkiezen voor de bedragen die vermeld staan, ongeacht de aantal km per jaar?
Lijkt mij zéér stug. Want mijn huidige auto zit ook bij Alphabet en ik heb een ander kilometrage dan mijn collega’s.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinnyice
Rivanov schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:01:
[...]

Lijkt mij zéér stug. Want mijn huidige auto zit ook bij Alphabet en ik heb een ander kilometrage dan mijn collega’s.
Dat gevoel heb ik dus ook. Haar argument was dat als ik 10K minder per jaar dan mijn collega zou rijden het oneerlijk zou zijn als ik een mooiere auto met mooiere opties kan kiezen.

Maar het is toch net zo oneerlijk dat hij 10K meer zou kunnen rijden voor hetzelfde bedrag 8)7
Ik snap er echt geen hout van. Ga m'n baas nog wel even contacten, of nog een keer Alphabet bellen en hopen dat ik niet dezelfde vrouw aan de lijn krijg..

[Edit] Als ik zo snugger was geweest om iets naar boven te lezen zag ik dat praktisch dezelfde vraag was gesteld. Mijn excuus..
Blijkbaar is het verhaal van de dame in kwestie dan toch kloppend. Bijzondere constructie wel

[ Voor 14% gewijzigd door Skinnyice op 31-01-2022 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 21:27
Juancho schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 22:02:
Dan ga ik het even navragen want ik weet vrijwel zeker dat het terugberekend werd naar mij zelf.
De leaseprijs kan dan wel zakken maar de cataloguswaarde blijft hetzelfde. En omdat jij een auto hebt gekozen die hoger uitvalt dan de gestelde norm qua max cat waarde die jou werkgever je wil faciliteren betaal je een extra eigen bijdrage. Dat staat verder los van het lease maandbedrag.
Skinnyice schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:13:
[...]

Dat gevoel heb ik dus ook. Haar argument was dat als ik 10K minder per jaar dan mijn collega zou rijden het oneerlijk zou zijn als ik een mooiere auto met mooiere opties kan kiezen.

Maar het is toch net zo oneerlijk dat hij 10K meer zou kunnen rijden voor hetzelfde bedrag 8)7
Ik snap er echt geen hout van. Ga m'n baas nog wel even contacten, of nog een keer Alphabet bellen en hopen dat ik niet dezelfde vrouw aan de lijn krijg..
Heeft jou werkgever geen max budget aan wat een auto mag kosten? Vaak wel en dan zou het aantal kilometers nieteens uitmaken omdat er toch een max is. Dus minder rijden betekent dan ook niet direct een dikkere auto rijden.

[ Voor 44% gewijzigd door Scrtz op 31-01-2022 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roan04
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-11-2024
Is een vrij standaard bepaling.
Dit zorgt ervoor dat een medewerker in dezelfde functiegroep / leasecategorie dezelfde keus heeft als zijn/haar collega's. Anders zou een medewerker die veel op de weg zou zitten (voor de zaak notabene!) een minder mooie auto kunnen kiezen als een medewerker die het voertuig 'nauwelijks' nodig zou hebben en slechts 10.000km maakt op jaarbasis.

Is vrij standaard om een norm te hanteren. Contractueel vaak ook nog eens vastgelegd ook, dus dan maakt het ook niet uit wie je binnen de leasemaatschappij aan de lijn krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinnyice
Scrtz schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:14:

[...]

Heeft jou werkgever geen max budget aan wat een auto mag kosten? Vaak wel en dan zou het aantal kilometers nieteens uitmaken omdat er toch een max is. Dus minder rijden betekent dan ook niet direct een dikkere auto rijden.
Klopt inderdaad en lees ook de voorgaande reacties waar ongeveer hetzelfde voor geld.

Waarom hebben toko's als DirectLease, Leaseplan en de hele bende verschillende bedragen als je verschillende KM selecteert? Is dat een hele andere vorm van leasen t.o.v. Alphabet?

[ Voor 47% gewijzigd door Skinnyice op 31-01-2022 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scrtz
Skinnyice schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:22:
[...]

Klopt inderdaad en lees ook de voorgaande reacties waar ongeveer hetzelfde voor geld.

Waarom hebben toko's als DirectLease, Leaseplan en de hele bende verschillende bedragen als je verschillende KM selecteert? Is dat een hele andere vorm van leasen t.o.v. Alphabet?
Nee identieke vorm maar er kunnen wel verschillende afspraken zijn met service/onderhoud. Zo hoor je steeds vaker dat bepaalde leasemij's bijv onderhoud niet meer via de dealer laten doen maar door een Profile/James Car Service en banden vaak ook via verschillende derde partijen gaan om de kosten maar zoveel mogelijk te drukken.

Buiten dat speelt korting voor grote vloten vaak ook een rol.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Mensen verwarren hier het leasebudget op basis van een norm met de werkelijke leasekosten.

Stel je hebt 4 werknemers met een gelijke functie, die je (als secundaire voorwaarde) een gelijke auto ter beschikking wilt stellen. Dan kijk je naar een soort gemiddelde van je werknemers en stel je een norm. Bijvoorbeeld; € 750,- ex. btw bij 48 maanden bij 25.000 km/jaar.

Iedere werknemer kan dan op basis van die norm 'shoppen'. Ze kunnen een rijk uitgeruste Polo rijden, een kale Golf, of een Skoda Superb (bij wijze van). Zo kan ieder zijn of haar voorkeuren doen spreken, 'voor hetzelfde geld'.

De werkelijke leasekosten en -bedragen worden door de wagenparkbeheerder ingeschaald. Als de ene werknemer 60km van zijn standplaats woont, terwijl de andere er praktisch naast woont, kan in de praktijk het kilometrage per contract wel verschillen. Zo kan de ene werknemer aan leasekosten wel € 1.500 per maand kosten, terwijl de andere aan leasekosten € 500 kost. Die werkelijke kosten zijn (uiteraard) voor de werkgever en komen voort uit een verschillend kilometrage. Ze komen dus uitdrukkelijk niet voort uit de gekozen auto.

Dat het kilometrage van het contract wordt aangepast, is ten voor- of nadeel van de werkgever en normaliter niet van de werknemer.

Zou je bovenstaande niet zo uitvoeren, dan krijg je verschillen aan de hand van woonlocatie en standplaats. Het gevolg zou dan zijn dat iemand die 60km woon-werk verkeer heeft dit in een VW Up moet afleggen, terwijl de ander die om de hoek van kantoor woont een VW Golf heeft. Terwijl ze dezelfde functie en salaris hebben. Zelf vind ik dat niet juist.

@Skinnyice Dat is min of meer wat je wagenparkbeheerder duidelijk probeert te maken; dat jij minder rijdt dan je collega's betekent niet dat je een grotere/duurdere auto mag rijden.

Let op;
Het werkt mogelijk wel anders met een 'mobiliteitsbudget', of als er geen sprake is van zakelijke kilometers. Dan is een leasebudget puur een secundaire voorwaarde en niet een bedrijfsmiddel. Dan lijkt het me logisch om met eigen bijdrages te werken bij overschrijding van de contractkilometrage en vice versa mogelijk ook met een teruggave bij onderschrijding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
Skinnyice schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:59:

Kan wel maar niet ten bate van jou. Maar ten bate van je werkgever. Zie uitleg JanHenk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:27
Even polsen (en misschien ligt het in NL iets anders dan in BE), maar waar ik 5 jaar geleden met hetzelfde budget een mooi aangeklede VW Touran kon kiezen, geraak ik nu maar aan een Golf of een T-Roc.
Prijzen zijn weliswaar gestegen, maar ik zou verwachten nog steeds een Touran (met wat minder opties) te kunnen kiezen. Zijn de prijzen zo fel gestegen de afgelopen jaren? Of is dit gewoon een slechte periode voor een nieuwe leasewagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
Kwakkel schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 00:21:
Even polsen (en misschien ligt het in NL iets anders dan in BE), maar waar ik 5 jaar geleden met hetzelfde budget een mooi aangeklede VW Touran kon kiezen, geraak ik nu maar aan een Golf of een T-Roc.
Prijzen zijn weliswaar gestegen, maar ik zou verwachten nog steeds een Touran (met wat minder opties) te kunnen kiezen. Zijn de prijzen zo fel gestegen de afgelopen jaren? Of is dit gewoon een slechte periode voor een nieuwe leasewagen?
Aanschafprijzen van auto’s zijn sterk gestegen en dat zie je ook terug in de leaseprijs. Het leasebudget is bij ons nooit geïndexeerd sinds ik er werk (7,5 jaar), dus per saldo zijn we er op achteruit gegaan. Van hele dikke duitse D segmenters of zelf leuke E segmenters mag je nu blij zijn als je een instap D segmenter met wat opties kan samenstellen.

Als je een budget hebt met brandstofvoorschot zal het probleem nog veel groter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-09 00:19

djidee

Mr. Slungel

VidaR-9 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 07:22:
[...]

Aanschafprijzen van auto’s zijn sterk gestegen en dat zie je ook terug in de leaseprijs. Het leasebudget is bij ons nooit geïndexeerd sinds ik er werk (7,5 jaar), dus per saldo zijn we er op achteruit gegaan. Van hele dikke duitse D segmenters of zelf leuke E segmenters mag je nu blij zijn als je een instap D segmenter met wat opties kan samenstellen.

Als je een budget hebt met brandstofvoorschot zal het probleem nog veel groter zijn.
Precies dit...
.
Maar van een nette D segment / rijk uitgeruste C segmenter, is het nu een kale C segmenter of een B segment die wat voller uitgerust is.
Zit je met je gezin en redelijk wat ruimte behoefte.
Nog los van mijn lengte (2.06) en behoefte aan degelijke stoelen voor langere ritten.

Blij dat ik tegelijkertijd in functie wat stappen gemaakt heb, zodat de ruimere lease categorieen het nog enigzins mogelijk maken wat te regelen.2 jaar geleden een standaard Focus genomen (toen was het nog krap aan en was dat nog een redelijke aanbieding), die heb ik nu 2 jaar verlengd, want voor dat geld kon je eigenlijk al niet meer wat vergelijkbaars krijgen. Een kale Octavia of uitloopmodel Astra. Dan rij ik nog wel even deze door, en zie ik daarna wel weer.

En dan scheelt het thuis structureel discussies omdat ik nooit in de 14% groep heb gezeten met mijn auto's :+

Overigens tarieven nu wel onderhanden, samen met gehele visie op mobiliteit. Benieuwd waar het op uit gaat draaien. Maar zit zelf in die commissie, dus eens kijken.

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Laatst online: 17:27
OK, uiteraard niet zo leuk.
Ga maar eens kijken of er iets bruikbaar in de pool zit. Of proberen de huidige met een jaartje te verlegen...

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Len020 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:32:
[...]

Die eigen bijdrage betaal je omdat je een duurdere auto hebt dan dat de werkgever faciliteert. Jouw budget van bijv 900 is op basis van een bepaalde looptijd en kilometers. De veelgenoemde norm.
Voor mij als werknemer is er dus eigenlijk geen enkele reden om het lease contract naar beneden te laten aanpassen als ik jullie goed begrijp. En als ik dat niet wil... Kan een werkgever het denk ik ook niet zelf zo maar doorvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:43
djidee schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 10:15:
[...]

Overigens tarieven nu wel onderhanden, samen met gehele visie op mobiliteit. Benieuwd waar het op uit gaat draaien. Maar zit zelf in die commissie, dus eens kijken.
Laat me raden: het wordt nog kaler 😀 mijn ervaring en ergernis met lease auto’s is dat het vooral afwachten is tot er een mooie aanbieding voorbij komt ( hetzij pool auto hetzij via lm) en dan happen: ik heb wel eens 1.5 jaar rondgereden in een ‘voorloopauto’ want die was lekker full options golf terwijl als ik die zelf wou uitzoeken via de leasecalculator dan kon ik net een luxe polo krijgen. Mijn mening daarover is helder: als ik rijd in iets wat me bevalt waarom zou ik dat dan aanpassen. En toen de wagenparkbeheerder begon te piepen, ben ik terug gaan piepen dat ik dan graag een vergelijkbare auto wilde gaan rijden ( ik zat toen in c segment) en toen snapte hij het wel: uiteindelijk in een megane bose editie beland: niet zo full options als ‘ mijn golf’ maar toch prima afgeladen met de opties die ik wou. Maar dat was omdat het een aanbieding was want eigenlijk kon er nog geen trekhaak onder binnen budget: heb ik privé wel nodig: maar toen onder druk (ik heb hem nodig voor mijn werk anders schrijf je hem maar weg op een project) er toch 1 onder gekregen 😆

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
Juancho schreef op zondag 6 februari 2022 @ 23:16:
[...]

Voor mij als werknemer is er dus eigenlijk geen enkele reden om het lease contract naar beneden te laten aanpassen als ik jullie goed begrijp. En als ik dat niet wil... Kan een werkgever het denk ik ook niet zelf zo maar doorvoeren?
Bij een normbedrag maakt het voor jou alllemaal niet uit. Als ze het contract op 10k per jaar zetten en moeten bijbetalen, of op 35k per jaar en wat geld terug krijgen. Jij hebt er geen voordeel of nadeel van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Laatst online: 16:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Juancho schreef op zondag 6 februari 2022 @ 23:16:
[...]

Tuurlijk kan een werkgever dat doen, het maakt voor jou alleen niet uit. Jij krijgt een leasenorm bedrag. Zoveel euro's, voor een bepaalde looptijd, met een bepaald aantal km's per jaar.

Dat is je leasenorm.

Je kunt niet verwachten dat je km's per jaar naar beneden bijgesteld worden, zonder dat je normbedrag dan ook naar beneden gaat. En dat geldt gelukkig beide kanten op. Stel dat je pech hebt om op een verre klus te komen, en je km's omhoog geschroefd moeten worden dan hoef je ook niet bij te betalen...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Bedankt! Wel vreemd dan want ik heb destijds dit besproken en toen werd er gezegd dat het voor mij voordeliger zou worden na een jaar bij veel meer rijden.

Even navragen deze week...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michieas
  • Laatst online: 07:54
Heeft er iemand al een "berekening" gemaakt of het met huidige bijtellingsregels interessant blijft om een elektrische[b] prive te blijven rijden?
Voorheen was het een no-brainer ivm met brandstof kosten en reparatie.
Ik rijd nu een Model 3 en heb nog 1.5 jaar te gaan. De kosten die ik in de afgelopen 100.000km heb gehad is ongeveer €3000 aan elektriciteit en 1x een onderhoud van €85 euro.
Aangezien mijn 3 nog onder de 4% bijtelling valt is het dus nog steeds interessant om met bijtelling te rijden.

Maar blijft dat zo? Als ik dezelde auto zou rijden volgend jaar zal ik ongeveer €450 gaan betalen.
Leasebudget is ongeveer €1000 en kan ook uitbetaald worden. Kan het dan interessant zijn om een elektrische auto (2dehands) prive te kopen? Bijvoorbeeld mij huidige Model 3 overnemen.
€500 netto leasebudget, €450 bijtelling is een budget van €950 per maand exclusief €0,19 km vergoeding (verwacht 30.000km (€5700).
Dus verwachte totale inkomsten €11700 (exclusief 450 bijtelling) per jaar. Uiteraard krijg je bij verkoop nog een gedeelte terug van de aankoopsprijs.
Maak ik ergens een te positieve berekening?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Wij zijn geen helderzienden... Ik weet niet wat voor afspraken je hebt gemaakt met je werkgever m.b.t. je eigen bijdrage. :)
Dus dat lijkt me goed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Michieas schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:59:
Heeft er iemand al een "berekening" gemaakt of het met huidige bijtellingsregels interessant blijft om een elektrische[b] prive te blijven rijden?
Ik rijd nu een Model 3 en heb nog 1.5 jaar te gaan. De kosten die ik in de afgelopen 100.000km heb gehad is ongeveer €3000 aan elektriciteit en 1x een onderhoud van €85 euro.
Aangezien mijn 3 nog onder de 4% bijtelling valt is het dus nog steeds interessant om met bijtelling te rijden.

Maar blijft dat zo? Als ik dezelde auto zou rijden volgend jaar zal ik ongeveer €450 gaan betalen.
Leasebudget is ongeveer €1000 en kan ook uitbetaald worden. Kan het dan interessant zijn om een elektrische auto (2dehands) prive te kopen? Bijvoorbeeld mij huidige Model 3 overnemen.
€500 netto leasebudget, €450 bijtelling is een budget van €950 per maand exclusief €0,19 km vergoeding (verwacht 30.000km (€5700).
Dus verwachte totale inkomsten €11700 (exclusief 450 bijtelling) per jaar. Uiteraard krijg je bij verkoop nog een gedeelte terug van de aankoopsprijs.
Maak je berekening eerst eens af. Ik zie nu alleen de inkomstenkant. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Niet online
Michieas schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:59:
[...]
Voor de brandstofkosten hoef je het inderdaad niet meer te doen, terwijl de catalogusprijs van je elektrische auto een stuk hoger is, zijn de kosten van de elektriciteit per km juist laag. Dus dan is bijtelling geen gunstige regeling.

Maar over het stukje "reparatie" ga je met een 2e hands elektrisch wel een risico aan. Als er een defect is in het elektrisch systeem (bij Zoe's gaat de BCB bijvoorbeeld wel eens stuk) dan heb je direct een reparatie van duizenden euro's (in het geval van BCB bijvoorbeeld €3k tot €4k). Als je die niet als zakelijke kosten op kan voeren en moet bekostigen uit een km-vergoeding kan dat er flink inhakken.

Als de auto echter nog een tijd lang onder garantie valt (zoals KIA met hun 7 jaar) dan is je sommetje aan de inkomstenkant wel kloppend, en zal de kostenkant meevallen (alleen onderhoudsbeurten, elektriciteit, verzekering en over een paar jaar MRB) en zeker gunstiger zijn t.o.v. een brandstofauto. (en houden we dus afschrijving buiten de som, maar die hoort er wel in natuurlijk)

[ Voor 7% gewijzigd door da_Mastah op 08-02-2022 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
  • Laatst online: 07:54
VidaR-9 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:43:
[...]

Maak je berekening eerst eens af. Ik zie nu alleen de inkomstenkant. ;)
Dat is waar.
Bij mijn werkgever heb ik de mogelijkheid om het leasebedrag uit te betalen. Er van uitgaande dat ik per gereden zakelijke KM 0,19 vergoed krijgt zouden mijn kosten zijn:
- €1500 elektriciteit, 0,05c per kilometer (Tesla geeft 200w/km aan na 100.000km)
- €400 Banden per jaar, rij nu nog beide originele 3de winter en 2de zomer banden.
- €100 onderhoud, weet niet waar er meer kosten zouden moeten komen.

Accupakket heeft 8 jaar of 192.000 km garantie. Met 30k zal je snel over de 200k gaan. Kosten voor reparatie is wat moeilijk te vinden maar zal zo rond €10k liggen.

Dus de minimale kosten zullen €2000 zijn.
Aanschaf 40k en bij verkoop 20k? Dit zal nog moeilijk te bepalen zijn op het moment.
Inkomsten over 4 jaar €46.800
Kosten over 4 jaar €28.000.
Dat geeft dan €20.000 over voor reparatie en eventuele extra afschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerrion
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:18
Ik heb momenteel best een forse eigen bijdrage per maand, omdat ik een herkeuze heb gedaaan ivm leverbare modellen voor nog 2021. Nu had ik ergens gelezen dat de bijtelling dan naar beneden kan, omdat ik een eigen bijdrage betaal? Hoe werkt dit precies, en is dit iets wat mijn werkgever uit zichzelf al zal doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
@Nerrion Je kunt de eigenbijdrage (die je wel moet betalen) van de bruto bijtelling af laten trekken zodat je netto bijtelling wat omlaag gaat. Dat moet je werkgever goed op je loonstrook regelen, als ze dat al niet gedaan hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VidaR-9
jongetje schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:57:
@Nerrion Je kunt de eigenbijdrage (die je wel moet betalen) van de bruto bijtelling af laten trekken zodat je netto bijtelling wat omlaag gaat. Dat moet je werkgever goed op je loonstrook regelen, als ze dat al niet gedaan hebben.
Dan moet er wel ergens vastliggen dat de eigen bijdrage voor privé gebruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Laatst online: 13:10
Iemand hier wel eens een auto na de looptijd van de leaseovereenkomst privé overgenomen en een tegenbod gedaan richting de leasemij?

Heb nl. interesse om de auto privé te gaan rijden en de leasemij zal een voorstel doen ter overname, of daar nog over valt te onderhandelen...

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@loewie1984 Daar kom je maar op 1 manier achter...
Zal ook van de leasemaatschappij en auto afhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
loewie1984 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:18:
Iemand hier wel eens een auto na de looptijd van de leaseovereenkomst privé overgenomen en een tegenbod gedaan richting de leasemij?

Heb nl. interesse om de auto privé te gaan rijden en de leasemij zal een voorstel doen ter overname, of daar nog over valt te onderhandelen...
Mijn ervaring is dat ze meestal idioot hoge prijzen vragen dat het niet eens de moeite waard is om er over na te denken. Maargoed, misschien heb jij geluk en krijg je een goede deal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Laatst online: 13:10
Kijk dat is natuurlijk ook wel zo, ik heb goede hoop echter dat het meevalt. Als ik de prijs bij bovag en independer opvraag en die zijn natuurlijk redelijk pessimistisch dan denk ik van ok het valt me mee.

Het is wel mijn lease auto, dealer onderhouden, ik weet wie er in heeft gereden. Dus dan heb ik er vrede mee iets meer te betalen.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Eigenlijk zouden ze standaard de overkoopsom moeten vermelden bij elk nieuw contract maar dat doen ze standaard niet, enkel op verzoek. Vrees dat de leasemij’s de prijzen in deze tijd ook goed weten maargoed, niet geschoten is altijd mis! Wat voor auto is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Scrtz schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:28:
Eigenlijk zouden ze standaard de overkoopsom moeten vermelden bij elk nieuw contract maar dat doen ze standaard niet, enkel op verzoek.
Dat hangt toch van de markt af na de looptijd. Mijn diesel was daardoor enorm in waarde gedaald en kon ik overnemen voor minder dan soortgelijke wagens op de bekende autowebsites. Als je al weet dat je die auto wilt overnemen kun je misschien beter gelijk zelf nieuw kopen. Juist die eerste jaren is er bijna geen onderhoud, garantie en verdient een lease maatschappij eraan.

[ Voor 18% gewijzigd door jongetje op 15-02-2022 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:43
jongetje schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:39:
[...]

Dat hangt toch van de markt af na de looptijd. Mijn diesel was daardoor enorm in waarde gedaald en kon ik overnemen voor minder dan soortgelijke wagens op de bekende autowebsites. Als je al weet dat je die auto wilt overnemen kun je misschien beter gelijk zelf nieuw kopen. Juist die eerste jaren is er bijna geen onderhoud, garantie en verdient een lease maatschappij eraan.
Nooit gehoord van het feit dat auto’s du moment dat ze de showroom uitrijden minder waard zijn? Ideaal om je auto, als ie bevalt, over te nemen van je lm; je bent zelf het oude vrouwtje geweest dat er in heeft gereden en hij voldoet min of meer aan je eisen (passend binnen je lease budget)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Sammy_tukker schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:56:
[...]

Nooit gehoord van het feit dat auto’s du moment dat ze de showroom uitrijden minder waard zijn? Ideaal om je auto, als ie bevalt, over te nemen van je lm; je bent zelf het oude vrouwtje geweest dat er in heeft gereden en hij voldoet min of meer aan je eisen (passend binnen je lease budget)
Alleen zijn leaseauto's vaak wel de type auto's die mensen zelf niet snel zullen kopen qua aankoopbedrag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 08:50

Superbeagle

Always smile

Ik weet niet wat je beweegreden zijn en om wat voor type auto het gaat, maar je kunt het best de werkelijke autokosten per maand berekenen zoals bijvoorbeeld op de site van de ANWB. Zo krijg je inzicht in reparatie-, onderhoud-, brandstof-, belasting-, verzekering-, en afschrijvingskosten.

Dan kun je op basis van het vergelijk tussen de werkelijke kosten en een eventuele leasekosten van een nieuwe auto een keuze maken.

Dit is echter enkel vanuit financieel oogpunt bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Wel bijna maar heb toen besloten om een andere auto te willen na 8 jaar hetzelfde type auto. Maar de prijs was wel prima, niet heel anders dan wat er op auto sites voor gevraagd werd. Werd wel duidelijk bij gezegd dat het geen onderhandeling was. Take it or leave it.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
jongetje schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:39:
[...]

Dat klopt maar ze hebben de restwaarde vantevoren al ingecalculeerd, op basis daarvan rolt er ook een bepaald maandbedrag uit. Dus op het moment dat je een Full Operational Lease aanvraagt bij een leasemij kun je vragen of ze direct de overkoopsom bij einddatum contract kunnen vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldock
  • Laatst online: 15-09 06:05

Collega heeft alle kosten die ze na afloop in rekening wilden brengen voor kleine krasjes van de online prijs af gepraat. Was toch iets van 1k op 15k.
Pagina: 1 ... 34 ... 58 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1