Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 33 ... 58 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
JanHenk schreef op maandag 27 september 2021 @ 19:30:
[...]

Waarschijnlijk met de bedoeling om geen BPM en/of Nederlandse MRB te betalen? De tarieven in Duitsland zijn inderdaad aardig wat vriendelijker...

Je (Nederlandse) werkgever heeft alleen te maken met de leasemaatschappij, dus die maakt het niet uit. Die krijgt gewoon de (huur)nota's. Echter, de (Nederlandse) leasemaatschappij gaat geen auto's laten rijden op een buitenlands kenteken, die horen namelijk gewoon in Nederland geregistreerd te zijn.

Het zou alleen kunnen als het Duitse bedrijf de auto leaset bij een Duitse leasemaatschappij, maar jij dient ook in dienst te zijn van de Duitse werkgever. Je kunt dan vrijstelling krijgen van BPM en MRB als werknemer. Daarvoor moet je echter de auto hoofdzakelijk (> 70% of meer) gebruiken in het buitenland. Maar, met een Nederlandse werkgever (en inhoudingsplichtige) gaat dit dus ook niet op.

Kortom, het maakt niet uit, je blijft gebonden aan de Nederlandse leaseauto's, kentekens en belastingen..
Dat zou inderdaad het idee zijn. Dan scheelt natuurlijk enorm. Maar zie al dat het geen haalbare kaart gaat zijn. Ik zou nog wel op de Duitse loonlijst kunnen komen, maar dat gaat ook met best wat rompslomp gepaard.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 16:11
Dean Martin schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:45:
Iemand ervaringen om een buitenlandse auto te leasen (in mijn geval een Duitse) bij een Nederlandse werkgever met een Duits moeder bedrijf?

Mijn werkgever staat hier in principe voor open, als ik zelf erachter aan ga wat nodig is en wettelijk is.
Iemand tips?
In principe mag je als NL ingezetene niet in NL rondrijden met een buitenlands kenteken. Doe je dat toch, dan wordt je aangeslagen voor een naheffing BPM -> https://www.belastingdien...heffingsaanslag%20krijgen.

Eigenlijk is de enige realistische mogelijkheid om hieraan te ontkomen: https://www.belastingdien...en/werknemersvrijstelling

Voorwaarde is dus dat je de auto hoofdzakelijk buiten NL rijdt. Bijvoorbeeld omdat je werkgever in Frankfurt zit en je woonplaats in Roermond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:57
Ik heb een fiscale vraag. Ik ga per 1 december met een nieuwe baan beginnen met een nieuwe leaseauto. Uiteraard stop ik 30 november met de vorige en moet ik dan mijn leaseauto inleveren. Geeft het fiscale problemen als ik 29 of 30 november mijn nieuwe auto al krijg zodat ik mijn oude auto weg kan brengen en mijn nieuwe met mijn oude op kan halen?

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:34
@Snowhite0901 Misschien betaal je een dag dubbele bijtelling, maar dat valt te overzien denk ik ;)

Ik vraag me af of je nieuwe werkgever de nieuwe auto wel eerder wil leveren...

[ Voor 28% gewijzigd door jongetje op 28-09-2021 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
jongetje schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 22:18:
@Snowhite0901 Misschien betaal je een dag dubbele bijtelling, maar dat valt te overzien denk ik ;)

Ik vraag me af of je nieuwe werkgever de nieuwe auto wel eerder wil leveren...
Ah thx, er zei iemand dat ik dan een volle maand extra bijtelling moest betalen (dus dubbel) maar als dat per dag kan dan is er geen probleem.

Of ze het willen daar gaan we achter komen. In principe is het een auto met de kop eraf dus die hebben ze ruim voor mij in dienst al gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
In november ben je nog niet in dienst dus is wel wat lastiger bijtelling berekenen omdat je ook geen loon ontvangt. Eerlijk gezegd denk ik dat je voor die ene dag nog geen bijtelling betaald (aanname). De enige die het zeker weet is de salarisadministratie van je nieuwe werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thobon
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 30-07 20:14
Dean Martin schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:45:
Iemand ervaringen om een buitenlandse auto te leasen (in mijn geval een Duitse) bij een Nederlandse werkgever met een Duits moeder bedrijf?

Mijn werkgever staat hier in principe voor open, als ik zelf erachter aan ga wat nodig is en wettelijk is.
Iemand tips?
Volgens mij is dit vrij lastig. Ik werk in Nederland voor een Oostenrijks bedrijf. Ook wij hebben ooit eens gekeken of het mogelijk was om auto's te leasen met een buitenlands kenteken (bijv. Duits. Vaak leukere modellen voor minder geld :) ), maar daarvoor moest je toen minimaal meer dan de helft van de werktijd in het buitenland rijden en werken. Ook gaf het gedoe met de bijtelling in Nederland. Hoe of wat precies weet ik niet meer, Wij hebben het idee al zo'n 15 jaar geleden laten varen. In de tussentijd is de Belastingdienst er niet gemakkelijk op geworden :'(

In mijn buurt ken ik wel iemand met een Duitse lease auto, maar die werkt dan ook voor het merendeel in Duitsland en voor een Duits bedrijf. Dan werkt het schijnbaar wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Rekent hier eigenlijk iedereen gewoon puur de bijtelling uit, zonder inkomensafhankelijke kortingen, of nemen jullie die ook mee in de berekening? Ik heb daar eigenlijk in al die jaren leasen nog nooit naar gekeken. Verschil tov 2 auto' s blijft toch gelijk...
Stel je betaalt nu 500,- volgens de 'simpele' berekening en gaat naar 600,- dan blijft die €100,- verschil min of meer gelijk wanneer je de kortingen meetelt, alleen de absolute bedragen zijn bij €600 en €700. Of denk ik nu echt verkeerd?

[ Voor 32% gewijzigd door Dean Martin op 01-10-2021 18:32 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:53
Dean Martin schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 18:30:
Rekent hier eigenlijk iedereen gewoon puur de bijtelling uit, zonder inkomensafhankelijke kortingen, of nemen jullie die ook mee in de berekening? Ik heb daar eigenlijk in al die jaren leasen nog nooit naar gekeken. Verschil tov 2 auto' s blijft toch gelijk...
Stel je betaalt nu 500,- volgens de 'simpele' berekening en gaat naar 600,- dan blijft die €100,- verschil min of meer gelijk wanneer je de kortingen meetelt, alleen de absolute bedragen zijn bij €600 en €700. Of denk ik nu echt verkeerd?
Ik heb het nooit zo precies gedaan. Wat je zegt: tussen 2 auto’s qua vergelijking gaat t verschil nooit zo spannend zijn.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
VidaR-9 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 18:33:
[...]

Ik heb het nooit zo precies gedaan. Wat je zegt: tussen 2 auto’s qua vergelijking gaat t verschil nooit zo spannend zijn.
Dat was mijn gedachte ook.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Dean Martin @VidaR-9

Op je loonstrook staat over het algemeen een tarief voor “bijzondere beloningen” , ook wel aangeduid als LH-BT. (Loonheffingen - Bijzonder tarief).

Dit is in de regel je marginale belastingdruk. Over iedere euro extra, is dat het bedrag (incl afbouw heffingskortingen dus) dat je aan belastingen verschuldigd bent. Als je een juiste benadering wilt, kun je dat tarief aanhouden.

Ik zeg altijd, reken met 50%, dan zit je er nooit ver naast.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:38

Oekol

waka waka hey hey

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 6% gewijzigd door Oekol op 07-10-2021 17:09 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
@Oekol Je krijgt geen naheffing. Dan gaat gewoon het stuk bonus tegen hoger belastingtarief belast worden, dat wordt op je salarisstrook recht getrokken.

Soms is het zelfs zo dat bonussen (Of verkoop van vakantiedagen) uit voorzorg tegen het hoogste tarief worden belast. Dit krijg je dan met de aangifte gecorrigeerd. Je krijgt dan namelijk ook weer iets meer hypotheekrente aftrek omdat je een klein deel in het hogere percentage hebt betaald.

[ Voor 16% gewijzigd door jongetje op 07-10-2021 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:38

Oekol

waka waka hey hey

jongetje schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 17:25:
@Oekol Je krijgt geen naheffing. Dan gaat gewoon het stuk bonus tegen hoger belastingtarief belast worden, dat wordt op je salarisstrook recht getrokken.

Soms is het zelfs zo dat bonussen (Of verkoop van vakantiedagen) uit voorzorg tegen het hoogste tarief worden belast. Dit krijg je dan met de aangifte gecorrigeerd. Je krijgt dan namelijk ook weer iets meer hypotheekrente aftrek omdat je een klein deel in het hogere percentage hebt betaald.
Vanaf wanneer zal dan de auto effectief in de hogere schaal belanden? Zit een kleine 100 euro verschil in, of kan dit alleen per kalender jaar of zo? Bonus is inderdaad 56% op ingehouden. Komend jaar kies ik een nieuwe auto uit, kijk nu telkens qua bijtelling naar de goedkoopste schaal(gewoon wat directlease), maar wellicht gaat het dus veel slechter uitvallen.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
jongetje schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 17:25:

Dat hangt er maar net vanaf wel Bijzonder Tarief wordt gehanteerd op de salarisstrook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@VidaR-9 Bijzonder tarief is gewoon het hoge tarief en wordt indien van toepassing gecorrigeerd op je belastingaangifte. Het maakt de belastingdienst niet uit of je het salaris als salaris of als bonus op je loonstrook staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
jongetje schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:44:
@VidaR-9 Bijzonder tarief is gewoon het hoge tarief en wordt indien van toepassing gecorrigeerd op je belastingaangifte. Het maakt de belastingdienst niet uit of je het salaris als salaris of als bonus op je loonstrook staat.
Nee het bijzonder tarief is niet per definitie het hoge tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fulgora
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:52
Dean Martin schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 13:47:
[...]

Dat zou inderdaad het idee zijn. Dan scheelt natuurlijk enorm. Maar zie al dat het geen haalbare kaart gaat zijn. Ik zou nog wel op de Duitse loonlijst kunnen komen, maar dat gaat ook met best wat rompslomp gepaard.
Licht off-topic van iemand die dit doet: 800 eur per maand aan je ziektekostenverzekering betalen is een neveneffect dat je goedkope auto weer opheft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
In NL idem, als je mete en partnet bent tenminste. Denk aan 3500 a 4000 premie, paarhonderd euro eigen risico en 3500 inkomensafhankelijke bijdrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babsan
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-06-2023
Ik ben bezig met een nieuwe ZZP opdracht en blijkt dat ik dan op de payroll moet. Dus geen omzet meer op mijn bedrijf. Ook geen andere opdrachten, dus bedrijf moet gaan slapen/pauze ofwel zelfs stoppen. Daarnaast ga ik in december een auto aanschaffen. De auto wordt sowieso geregeld via financial lease en mag dan zelf kiezen of de financial lease op mijn bedrijf komt of prive.

Nu even mijn gedachtengang en wat cijfers, om te toetsen of ik de juiste keuzes maak:
Ik denk nu de auto maar privé te leasen, maar wat loop ik dan mis in December wanneer mijn bedrijf nog wel bestaat:

*BTW aftrek zakelijke aanschaf auto (en inruilen huidige auto): 6.667 EUR (dit is inkoop BTW - verkoop BTW huidige auto), Ik werk oktober en november nog als ZZP'er. Dit kan ik zowat verrekenen met BTW in hezelfde kwartaal en anders krijg ik zelfs BTW terug dacht ik, correct?
*MIA: 40.000 EUR (maximum) * 13,5% = 5.400 aftrek. Is het voordeel MIA dan 49,5 % of 43 % maal de aftrek als werkelijk belastingvoordeel? Ongeveer 2.322 EUR voordeel netto van de MIA op basis van 43%.
*Een zakelijke auto lijkt voor mij ongeveer neutraal te zijn ten opzichte van de bijtelling, dus mijn afweging gaat voornamelijk over de eenmalige incentives hierboven
*Als particulier de auto aanschaffen geeft me ook eenmalige incentives: 4.000 subsidie, maar deze pot is leeg voor dit jaar. Toch denk ik mogelijk aanspraak te maken op de subsidie, door aankoop auto volgend jaar dan te doen en verkoop huidige auto dit jaar (in overleg met dealer)
*Dus: 6.667+2.2322 - 4000 = 4.989 EUR voordeel zakelijk aan te schaffen
*Maar: dan staat de auto op de zaak. Dit kan niet uit als ik geen omzet op de zaak heb met nieuwe opdracht via de payroll. De kosten van de auto kan ik immers niet inkomstenbelasting verlagend gebruiken. Dan is het eenmalige voordeel van 4.989 EUR al bijna in 1 jaar weg.
*Wat kan ik dan in januari doen? Auto aan mezelf verkopen en onderneming staken. Dan moet ik weer BTW heffen en betalen voor 10.012 EUR (aangenomen dat de auto niet in waarde afneemt als 2e hands verkoop aan mezelf uit het ZZP bedrijf)
*Krijg ik nu nog korting op verkoop aan mezelf en bij staking van het bedrijf? Stakingskorting te verrekenen en hoeveel?
*excl. deze kortingen zou zakelijk aanschaffen dus ongeveer 5.000 EUR negatief worden tov privé kopen
*bij privé kopen moet ik de koop/lease start 1 maand uitstellen ivm lege subsidiepot. En BTW betalen in Q1 2022 over de verkoop, wanneer ik geen omzet heb om tegen te verrekenen. Dit wordt dan een directe BTW rekening van ongeveer 3.300 EUR
*is het nog voordelig al wel in te ruilen / verkoop van de auto in 2021? Dan kan ik mijn bedrijf netjes staken per eind 2021 en 2022 dan weer geen bedrijf meer. Of ik laat het bedrijf slapen, maar verwacht wel 1-3 jaar in de payroll te zitten zonder bedrijfsinkomsten of heel weinig bedrijfsinkomsten/omzet. Wat is uberhaupt verstandig: staken of pauze bedrijf? Gezien doorlopende kosten als ik niet staak en staken heeft ook weer aftrekposten die ik kan gebruiken? Al met al wil ik sowieso niet de auto op het bedrijf laten staan, ivm hoge bijtelling terwijl de kosten van de auto in het bedrijf geen voordeel bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Babsan schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:45:
Ik ben bezig met een nieuwe ZZP opdracht en blijkt dat ik dan op de payroll moet. Dus geen omzet meer op mijn bedrijf. Ook geen andere opdrachten, dus bedrijf moet gaan slapen/pauze ofwel zelfs stoppen. Daarnaast ga ik in december een auto aanschaffen. De auto wordt sowieso geregeld via financial lease en mag dan zelf kiezen of de financial lease op mijn bedrijf komt of prive.

Nu even mijn gedachtengang en wat cijfers, om te toetsen of ik de juiste keuzes maak:
Ik denk nu de auto maar privé te leasen, maar wat loop ik dan mis in December wanneer mijn bedrijf nog wel bestaat:

*BTW aftrek zakelijke aanschaf auto (en inruilen huidige auto): 6.667 EUR (dit is inkoop BTW - verkoop BTW huidige auto), Ik werk oktober en november nog als ZZP'er. Dit kan ik zowat verrekenen met BTW in hezelfde kwartaal en anders krijg ik zelfs BTW terug dacht ik, correct?
*MIA: 40.000 EUR (maximum) * 13,5% = 5.400 aftrek. Is het voordeel MIA dan 49,5 % of 43 % maal de aftrek als werkelijk belastingvoordeel? Ongeveer 2.322 EUR voordeel netto van de MIA op basis van 43%.
*Een zakelijke auto lijkt voor mij ongeveer neutraal te zijn ten opzichte van de bijtelling, dus mijn afweging gaat voornamelijk over de eenmalige incentives hierboven
*Als particulier de auto aanschaffen geeft me ook eenmalige incentives: 4.000 subsidie, maar deze pot is leeg voor dit jaar. Toch denk ik mogelijk aanspraak te maken op de subsidie, door aankoop auto volgend jaar dan te doen en verkoop huidige auto dit jaar (in overleg met dealer)
*Dus: 6.667+2.2322 - 4000 = 4.989 EUR voordeel zakelijk aan te schaffen
*Maar: dan staat de auto op de zaak. Dit kan niet uit als ik geen omzet op de zaak heb met nieuwe opdracht via de payroll. De kosten van de auto kan ik immers niet inkomstenbelasting verlagend gebruiken. Dan is het eenmalige voordeel van 4.989 EUR al bijna in 1 jaar weg.
*Wat kan ik dan in januari doen? Auto aan mezelf verkopen en onderneming staken. Dan moet ik weer BTW heffen en betalen voor 10.012 EUR (aangenomen dat de auto niet in waarde afneemt als 2e hands verkoop aan mezelf uit het ZZP bedrijf)
*Krijg ik nu nog korting op verkoop aan mezelf en bij staking van het bedrijf? Stakingskorting te verrekenen en hoeveel?
*excl. deze kortingen zou zakelijk aanschaffen dus ongeveer 5.000 EUR negatief worden tov privé kopen
*bij privé kopen moet ik de koop/lease start 1 maand uitstellen ivm lege subsidiepot. En BTW betalen in Q1 2022 over de verkoop, wanneer ik geen omzet heb om tegen te verrekenen. Dit wordt dan een directe BTW rekening van ongeveer 3.300 EUR
*is het nog voordelig al wel in te ruilen / verkoop van de auto in 2021? Dan kan ik mijn bedrijf netjes staken per eind 2021 en 2022 dan weer geen bedrijf meer. Of ik laat het bedrijf slapen, maar verwacht wel 1-3 jaar in de payroll te zitten zonder bedrijfsinkomsten of heel weinig bedrijfsinkomsten/omzet. Wat is uberhaupt verstandig: staken of pauze bedrijf? Gezien doorlopende kosten als ik niet staak en staken heeft ook weer aftrekposten die ik kan gebruiken? Al met al wil ik sowieso niet de auto op het bedrijf laten staan, ivm hoge bijtelling terwijl de kosten van de auto in het bedrijf geen voordeel bieden.
Ik kan je gedachtengang niet helemaal volgen. Iets met klok en klepel.

Naar mijn idee staak je (fiscaal) je 'onderneming' en ga je in loondienst (voor minimaal 1 tot misschien wel 3 jaar). Als er geen omzet is en er is geen uitzicht op omzet, is er geen onderneming en dientengevolge zal de fiscus je kosten ook 'schrappen', in ieder geval vanaf 2022.

Ja, in 2021 (dit jaar) als je nu nog omzet hebt en een winstaangifte doet, zal je eventueel nog wat kosten af kunnen trekken. Maar die hoogte van de kosten is ongewis en daarnaast heb je ook nog te maken met bijtelling privégebruik.

Kortom, in december een auto kopen, deze aanmerken als zakelijk vermogen maar deze niet voor de onderneming gebruiken (bijtelling, dus geen of nagenoeg geen kostenaftrek) en de onderneming daarna weer staken heeft geen enkel voordeel; de MIA moet je terugbetalen (immers desinvesteringsbijtelling), de afgetrokken BTW op de aanschaf moet je terugbetalen en een eventuele aftrekpost inkomstenbelasting in 2021 is dubieus (afschrijving, hoeveel? nagenoeg niets).

Aanschaf privé, lease in privé, begin 2021 kopen en de SEPP aanvragen en klaar. Meest voordelig en eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babsan
Ja eens. Alleen geldt prive subsidie volgens mij niet voor deze auto gezien aanschafwaarde. Dus lijkt het relatief niet zo voordelig als zakelijk.. dacht dat er nog wat trucjes mogelijk waren toch tijdelijk auto op het bedrijf te hebben en dan over te brengen naar prive. Vind het ook jammer dat ik op de payroll moet en niet bedrijf kan behouden. dus dacht ik met bedrijfsstaking aftrekpost nog iets te kunnen om de verkoop nieuwe auto naar prive weer wat te drukken qua resultaat. Maar goed, lijkt inderdaad niet dat er legaal iets mogelijk is dus dan houdt het op. Ook te veel gedoe idd. Ik zat nog met de eerder afgesproken financial lease in mijn hoofd, maar blijkt nu dat ik voor die lease alleen maar mijn rekeningnummer moet veranderen voor de afschrijvingen van het termijnbedrag (van zakelijke rekening naar privé) en dat er qua lease (offerte) er verder niets hoeft te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Babsan schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:55:
Ja eens. Alleen geldt prive subsidie volgens mij niet voor deze auto gezien aanschafwaarde. Dus lijkt het relatief niet zo voordelig als zakelijk.. dacht dat er nog wat trucjes mogelijk waren toch tijdelijk auto op het bedrijf te hebben en dan over te brengen naar prive. Vind het ook jammer dat ik op de payroll moet en niet bedrijf kan behouden. dus dacht ik met bedrijfsstaking aftrekpost nog iets te kunnen om de verkoop nieuwe auto naar prive weer wat te drukken qua resultaat. Maar goed, lijkt inderdaad niet dat er legaal iets mogelijk is dus dan houdt het op. Ook te veel gedoe idd. Ik zat nog met de eerder afgesproken financial lease in mijn hoofd, maar blijkt nu dat ik voor die lease alleen maar mijn rekeningnummer moet veranderen voor de afschrijvingen van het termijnbedrag (van zakelijke rekening naar privé) en dat er qua lease (offerte) er verder niets hoeft te veranderen.
Je hebt de stakingsaftrek inderdaad. Maar die is niet afhankelijk van het wel of niet kopen van een auto. Die is ervan afhankelijk of je stakingswinst hebt of niet.

Die stakingswinst heb je (aanname, maar vrijwel zeker) niet. Je hebt eerder een stakingsverlies dan winst... Dus dan heb je die aftrekpost ook niet.

Je kunt wel één ding doen, maar dat vind ik zelf ook uiterst dubieus:
Een auto kopen, ding op de balans zetten (dus aanmerken als zakelijk vermogen), staken, en daarmee het ding overbrengen voor een (veel) lagere waarde. Dan heb je de eerste afschrijving op de zaak en dat is een leuke aftrekpost.

Wat dit dubieus maakt: je koopt een auto voor slechts 1 maand die je enkel privé gebruikt. Eigenlijk is dus de auto verplicht privévermogen en de fiscus zal dit dan ook stellen. Geen keuzevermogen, maar verplicht privévermogen (wegens ontbrekende zakelijke baten). Dus niet te activeren op de balans. Dus vergeet dit maar gauw... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Ik heb een afkoopsom ontvangen voor mijn huidige auto omdat ik eerder een nieuwe wil rijden.

Ik begrijp dat je dit bedrag mat opvoeren als eigen bijdrage? Mag dat in 1 keer? Wat kost effectief dan een afkoopsom van €650,- ?

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:35
Dean Martin schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:17:
Ik heb een afkoopsom ontvangen voor mijn huidige auto omdat ik eerder een nieuwe wil rijden.

Ik begrijp dat je dit bedrag mat opvoeren als eigen bijdrage? Mag dat in 1 keer? Wat kost effectief dan een afkoopsom van €650,- ?
Ja, mag zolang totale bijtelling betaald in 2021 maar niet in de min komt. Gezien we in oktober zitten zal dat waarschijnlijk geen probleem zijn.
Laatste hangt dan natuurlijk af van je salaris, maar wanneer je rekent met 30% belastingkorting valt het altijd mee.

[ Voor 6% gewijzigd door perspectivebass op 13-10-2021 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
perspectivebass schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:43:
[...]

Ja, mag zolang totale bijtelling betaald in 2021 maar niet in de min komt. Gezien we in oktober zitten zal dat waarschijnlijk geen probleem zijn.
Laatste hangt dan natuurlijk af van je salaris, maar wanneer je rekent met 30% belastingkorting valt het altijd mee.
Het zal waarschijnlijk in februari 2022 zijn.
Maar ook dan is de bijtelling al meer geweest.

Maar wat gaat dan de som zijn :D ?

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babsan
of kan de auto nog wel alleen voor de BTW zakelijk zijn voor een deel van het jaar. Als ik deze dan bij staking aan mezelf verkoop is het toch 2e hands koerslijsten te hanteren, dus misschien wel een BTW voordeel bij die verkoop zakelijk naar prive van een 10% verschil in BTW aankoop vs verkoop, toch gauw 800 euro..
Zie je hier nog iets legaals in of alleen maar gedoe te verwachten en te zwaar op het randje.
JanHenk schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:45:
[...]

Je hebt de stakingsaftrek inderdaad. Maar die is niet afhankelijk van het wel of niet kopen van een auto. Die is ervan afhankelijk of je stakingswinst hebt of niet.

Die stakingswinst heb je (aanname, maar vrijwel zeker) niet. Je hebt eerder een stakingsverlies dan winst... Dus dan heb je die aftrekpost ook niet.

Je kunt wel één ding doen, maar dat vind ik zelf ook uiterst dubieus:
Een auto kopen, ding op de balans zetten (dus aanmerken als zakelijk vermogen), staken, en daarmee het ding overbrengen voor een (veel) lagere waarde. Dan heb je de eerste afschrijving op de zaak en dat is een leuke aftrekpost.

Wat dit dubieus maakt: je koopt een auto voor slechts 1 maand die je enkel privé gebruikt. Eigenlijk is dus de auto verplicht privévermogen en de fiscus zal dit dan ook stellen. Geen keuzevermogen, maar verplicht privévermogen (wegens ontbrekende zakelijke baten). Dus niet te activeren op de balans. Dus vergeet dit maar gauw... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Voor een 'tijdelijke' klus krijg ik een leaseauto. Looptijd is voorlopig 2 jaar, nadien zal dan gekeken moeten worden of ik op die locatie blijf werken met/zonder leaseauto etc. Ik heb aangegeven dat ik die klus wel wil doen, maar ik wil er zelf niet financieel op achteruit gaan. De auto ga ik ook alleen zakelijk rijden.
Waar moet ik op letten bij de gebruikersovereenkomst? Die krijg ik morgen en moet ik ook deze week ondertekenen omdat maandag de auto al gebracht wordt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:46
Tehh schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 17:52:
Voor een 'tijdelijke' klus krijg ik een leaseauto. Looptijd is voorlopig 2 jaar, nadien zal dan gekeken moeten worden of ik op die locatie blijf werken met/zonder leaseauto etc. Ik heb aangegeven dat ik die klus wel wil doen, maar ik wil er zelf niet financieel op achteruit gaan. De auto ga ik ook alleen zakelijk rijden.
Waar moet ik op letten bij de gebruikersovereenkomst? Die krijg ik morgen en moet ik ook deze week ondertekenen omdat maandag de auto al gebracht wordt...
Is gewoon een standaard overeenkomst van de BD. Dan een km registratie bijhouden of ingebouwde oplossing.

https://www.belastingdien...vragen-wijzigen-intrekken

Misschien heeft de WG nog een aparte overeenkomst. Die moet je gewoon goed lezen. Geen overnameveplichting als je weg gaat etc.

[ Voor 16% gewijzigd door Inspired op 27-10-2021 18:50 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:05

Crazy D

I think we should take a look.

Babsan schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 20:39:
of kan de auto nog wel alleen voor de BTW zakelijk zijn voor een deel van het jaar. Als ik deze dan bij staking aan mezelf verkoop is het toch 2e hands koerslijsten te hanteren, dus misschien wel een BTW voordeel bij die verkoop zakelijk naar prive van een 10% verschil in BTW aankoop vs verkoop, toch gauw 800 euro..
Zie je hier nog iets legaals in of alleen maar gedoe te verwachten en te zwaar op het randje.

[...]
Ik snap je verhaal niet helemaal maar als je 1 december een auto koopt voor 20K en 'm op 31-12 aan jezelf in verband met staking voor flink minder, zal een inspecteur bij controle hier vraagtekens over hebben. Ik zou dan eerder gaan nadenken of ik m'n bedrijf wel zou staken. 500km zakelijk red je vrij eenvoudig, je rijdt een keer naar de mediamarkt 3 steden verderop omdat die toevallig de laptop op voorraad heeft die je wilt, en je drinkt een keer koffie met een mogelijke klant voor een klusje in het weekend die uiteindelijk niet doorgaat... voor zover ik weet hoef je niet direct je bedrijf te staken als je in loondienst gaat. Je mist hooguit de extra aftrekposten omdat je je urencriterium niet zal halen. Je hebt dan natuurlijk wel bijtelling (maar goed, die zou je ook hebben als je je bedrijf door laat lopen omdat je niet in loondienst gaat).

Als inspecteur zou ik er iig door getriggert worden als je zo vlak voordat je je bedrijf staakt je een auto koopt om daarna een stuk goedkoper aan jezelf door te verkopen (800 euro aan BTW betekent al snel 4k goedkoper).

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Tehh schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 17:52:
In de overeenkomst met je werkgever moet het vooral helder zijn dat de auto een berijfsmiddel is, waar jij prive geen zaken mee hebt. --> geen prive aansprakelijkheden, anders dan voortkomend uit opzet of grove nalatigheid van jouw kant natuurlijk.

Als je over een half jaar een andere baan vindt, dan lever je je laptop in. Op dezelfde manier moet je de auto kunnen inleveren. Geen gedoe met afkoop van leasecontracten, overnameverplichting etc. Hun bedrijfsmiddel, hun zorg. Ook eigen risico's bij schade zouden niet van toepassing mogen zijn als jij als een goed huisvader met de auto omgaat.

Verder moet je zorgen dat je je verklaring geen privegebruik op orde maakt. Anders moet je werkgever bijtellen en meer loonbelasting inhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:26
@t_captain Eigen risico mag helemaal niet gerekend worden tijdens zakelijk gebruik van de auto. Hooguit in het geval van zeer grove nalatigheid.

Ik raad eenieder trouwens aan om de site van de VZR eens te bezoeken, daar staat veel info over leaseregelingen en waar je op moet letten.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Mij ging het niet alleen over eigen risico (bij schade). Maar ook over de wijdverbreide inleverboetes als je uit dienst gaat vóór einde leasecontract.

Als je een auto niet privé rijdt, zijn die bepalingen gewoon ongepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
Ligt eraan ... Als je binnen budget blijft eens, maar als je zelf meer luxe wil een een eigen bijdrage doet ondanks dat je hem alleen zakelijk rijdt vind ik het terecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 22:02
Ik zit zo eens te rekenen en voor een EV van 50k is bij relatief weinig kilometers de bijtelling van 2022 al snel hoger dan de werkelijke kosten van operational lease (maandbedrag + btw privé + elektra) en daarmee al geen voordeel meer t.o.v. 22% (als ZZP'er).

Ben benieuwd of aanscherping van de klimaatdoelen nog wat met de bijtelling gaan doen, elektrificatie van zakelijk wagenpark is aardig aan het stokken zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Dat is een juiste conclusie @Hertog_Martin. Vooral omdat je zegt "relatief weinig kilometers" overigens.

De zakelijke veelrijders zijn (vanwege de kosten van elektra tegenover brandstof met dito tarieven) nog wel goedkoper uit met een EV, maar niet per se vanwege de bijtelling. Simpelweg vanwege de lagere operationele kosten.

Er zit wel een hogere MIA (milieu-investeringsaftrek) aan te komen in 2022, waardoor de operationele kosten van een BEV nog wat gedrukt worden. Maar het privévoordeel is wel nagenoeg weg voor de wat grotere BEV's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
JanHenk schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:27:

Er zit wel een hogere MIA (milieu-investeringsaftrek) aan te komen in 2022, waardoor de operationele kosten van een BEV nog wat gedrukt worden. Maar het privévoordeel is wel nagenoeg weg voor de wat grotere BEV's.
Klopt, de MIA gaat terug naar 27% waar het een tijd 13,5% was. Ik denk echter dat de leasemaatschappijen dit maar voor een klein deel gaan doorrekenen helaas.

Ik twijfel om te proberen een 2021 auto in 2022 aan te schaffen (cash of financial lease), voor zowel hogere MIA als 12% bijtelling, maar weet niet of dit kansrijk is. En de onzekerheden over afschrijving en reparatiekosten buiten garantie schrikken ook wat af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 14:43
Weet iemand of het mogelijk is andere velgen aan te schaffen via de LM?
Dit jaar nieuwe octavia in ontvangst genomen met 17inch velgen.

18inch of groter waren er destijds nog niet, inmiddels dus wel.
Wat ik eventueel zou willen is de 17inch gaan gebruiken als winter set en voor de zomer dan 18inch of groter.

Wie heeft hier ervaringen mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@G.Scholtens Gewoon even via je wagenpark beheerder regelen. Gaat het leasebedrag namelijk wel mee omhoog (de velgen worden namelijk in de leaseperiode helemaal afgeschreven). Daarbij met 18inch wielen gaat het nog iets extra's omhoog vanwege duurdere nieuwe banden elke X km die in de leaseprijs zitten.

[ Voor 26% gewijzigd door jongetje op 17-11-2021 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:38
G.Scholtens schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:19:
Weet iemand of het mogelijk is andere velgen aan te schaffen via de LM?
Dit jaar nieuwe octavia in ontvangst genomen met 17inch velgen.

18inch of groter waren er destijds nog niet, inmiddels dus wel.
Wat ik eventueel zou willen is de 17inch gaan gebruiken als winter set en voor de zomer dan 18inch of groter.

Wie heeft hier ervaringen mee
Je kunt dan ook overwegen om de 18inch set zelf te betalen en bij de bandenwissel de meerprijs voor 18 inch banden tov de 17 inch zelf te betalen en dan na afloop van je contract de velgen los te verkopen.
Neem je ze op in je leasebedrag dan houd je er niets aan over..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 14:43
Eddos schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:46:
[...]

Je kunt dan ook overwegen om de 18inch set zelf te betalen en bij de bandenwissel de meerprijs voor 18 inch banden tov de 17 inch zelf te betalen en dan na afloop van je contract de velgen los te verkopen.
Neem je ze op in je leasebedrag dan houd je er niets aan over..
Bedankt voor de reactie, zal eens horen we ze op kantoor zeggen en wat het met eventueel extra gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onedayflyer682
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 19:06
Ik heb recent ook een nieuwe leaseauto besteld en met de dealer afgestemd dat zij de grotere velgen installeren (ze verkopen de standaard velgen en vervolgens monteren ze de gewenste). Hiermee is het een accessoire geworden, wordt wel meegenomen in leasebedrag (kost extra ook ivm winterbanden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Ik twijfel even of een eigen topic wellicht beter is, maar voorlopig plaats ik het hier. Om een heel topic in MO-tags te plaatsen is ook weer zo wat.

Members only:

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-09 06:05
@D_Jeff wat een rare constructie. Waarom niet gewoon een mobiliteitsvergoeding (bruto) en daar de zakelijke km's a 19 cent per km periodiek mee verrekenen?
Dus bijvoorbeeld als basis 750 euro bruto per maand vergoeding. Als je zakelijk / woon werk 1000 km per maand rijdt, mag je werkgever dat als 190 euro netto uitbetalen. Dan blijft 560 bruto vergoeding over.

Dan is het ook makkelijk uit te rekenen wat het per maand scheelt.

Vergoeden van tankbonnen is fiscaal sowieso een probleem volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:35
Bulldock schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 16:05:
@D_Jeff wat een rare constructie. Waarom niet gewoon een mobiliteitsvergoeding (bruto) en daar de zakelijke km's a 19 cent per km periodiek mee verrekenen?
Dus bijvoorbeeld als basis 750 euro bruto per maand vergoeding. Als je zakelijk / woon werk 1000 km per maand rijdt, mag je werkgever dat als 190 euro netto uitbetalen. Dan blijft 560 bruto vergoeding over.

Dan is het ook makkelijk uit te rekenen wat het per maand scheelt.

Vergoeden van tankbonnen is fiscaal sowieso een probleem volgens mij.
Met een mobiliteitsvergoeding krijgt hij geen hogere hypotheek. En met brutoloon kun je niet verrekenen.

Tankbonnetjes vergoeden kan inderdaad zomaar niet, natuurlijk kan die wel voor zakelijke kilometers belastingvrij 19ct/km krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-09 06:05
@perspectivebass klopt, in dit geval zou een mobiliteitsvergoeding van ongeveer 325 per maand genoeg moeten zijn. Dan kan het salaris met 425 omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

perspectivebass schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 16:57:
[...]
Met een mobiliteitsvergoeding krijgt hij geen hogere hypotheek. En met brutoloon kun je niet verrekenen.
Het kan wel een hogere max hypotheek opleveren, alleen niet alle banken gaan daarin mee.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Casus:

- Contract tot april 2024
- Wisseling van werkgever per 30 november
- Collega heeft per email bevestigd mijn auto te willen overnemen (= geen boete voor mij)
- Collega geeft week voor overname opeens aan: ik vind mijn eigen boete (EUR 1,000) te hoog en wil deze delen met jou
- Ik ga niet akkoord, want andere collega's hadden ook interesse in overname van mijn auto
- Andere collega's blijken echter inmiddels voorzien te zijn
- Ik geef aan dan toch de boete te willen delen met collega.
- Collega zegt 'ik heb nu andere optie, vervelend, maar ik wil je nog best helpen. Als je mijn volledige boete overneemt wil ik je auto nog overnemen. En ohja, we ruilen de auto om aan de andere kant van het land omdat dit mij beter uitkomt'.

Ik heb per email bevestiging / toezegging dat collega mijn auto wil overnemen. Kan ik hier juridisch iets mee, of heb ik gewoon 'pech'?

Edit: lease maatschappij rekent nu mijn boete uit. Vermoedelijk meer dan 5k.

[ Voor 4% gewijzigd door Requiem19 op 25-11-2021 10:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:33

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat wil je zelf? Wil je een juridische strijd aangaan met een oud-collega? Afhankelijk hoe de overeenkomst op papier staat heb je een kans, vraag is of je het moet willen.

Eigenlijk vind ik het voorstel om de (bruto) boete van 1000 euro van de collega te delen eigenlijk wel een hele eerlijke optie. Da's netto 250 euro de man... Dan was je voor een schijntje van je auto afgeweest, en waren zowel jij en je collega blij.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Requiem19 Voor zover mijn juridische kennis omtrent het verbintenissenrecht reikt: voor totstandkoming van een overeenkomst is aanbod en aanvaarding nodig. Je collega heeft een, schriftelijk, aanbod gedaan. Dit aanbod heb je afgewezen (vorm is niet relevant in deze). Daarmee is het aanbod vervallen, art. 6:221 BW. Hier kun je dus niets meer mee.

Heeft verder niets met leaseauto's en regelingen te maken overigens.

Overname door nieuwe werkgever is geen optie? Of betalen van de boete? Je hebt wel vrij kort dag inmiddels, dus het lijkt erop dat ook dat geen opties meer zijn...

Ik zou gauw ingaan op het aanbod van de betreffende collega... :). Sterker nog, ik zou hem nu voor € 1.500 ook brengen. Kwestie van "gegokt en verloren" ?

[ Voor 0% gewijzigd door JanHenk op 25-11-2021 13:21 . Reden: Casus verkeerd begrepen ]

• Requiem19
  • Nu online
Question Mark schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:32:
Wat wil je zelf? Wil je een juridische strijd aangaan met een oud-collega? Afhankelijk hoe de overeenkomst op papier staat heb je een kans, vraag is of je het moet willen.

Eigenlijk vind ik het voorstel om de (bruto) boete van 1000 euro van de collega te delen eigenlijk wel een hele eerlijke optie. Da's netto 250 euro de man... Dan was je voor een schijntje van je auto afgeweest, en waren zowel jij en je collega blij.
Boete is niet aftrekbaar (want aan LM en niet ivm privégebruik).

Ik had de boete ook best willen delen als vanaf moment 1 dat haar voorwaarde was. Maar door dit week voor overname opeens te melden voelde ik mij voor het blok gezet.

Moeilijk om het zakelijke en emotionele nu te scheiden :-).

• Inspired
JanHenk schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:33:
@Requiem19 Voor zover mijn juridische kennis omtrent het verbintenissenrecht reikt: voor totstandkoming van een overeenkomst is aanbod en aanvaarding nodig. Je collega heeft een, schriftelijk, aanbod gedaan. Dit aanbod heb je afgewezen (vorm is niet relevant in deze). Daarmee is het aanbod vervallen, art. 6:221 BW. Hier kun je dus niets meer mee.

Heeft verder niets met leaseauto's en regelingen te maken overigens.

Overname door nieuwe werkgever is geen optie? Of betalen van de boete? Je hebt wel vrij kort dag inmiddels, dus het lijkt erop dat ook dat geen opties meer zijn...

Ik zou gauw ingaan op het aanbod van de betreffende collega... :). Sterker nog, ik zou hem nu voor € 1.500 ook brengen. Kwestie van "gegokt en verloren" ?
Je zou een leaseovereenkomst best onder een "het aangaan van speciale overeenkomsten" kunnen scharen. Dan is een e-mail niet voldoende. Ook is het maar de vraag hoe de e-mail opgesteld is en wat er precies overeengekomen is.

• JanHenk
  • Niet online
Inspired schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:39:
[...]

Je zou een leaseovereenkomst best onder een "het aangaan van speciale overeenkomsten" kunnen scharen. Dan is een e-mail niet voldoende. Ook is het maar de vraag hoe de e-mail opgesteld is en wat er precies overeengekomen is.
Bovenstaande is niet zo relevant m.i.. Het aanbod is verworpen. Er is geen overeenkomst tot stand gekomen.

En met het verwerpen is het aanbod vervallen. Ook al is het aanbod schriftelijk gedaan.

@Requiem19
Ik begrijp heel goed dat je je voor het blok gezet voelt. Je collega probeert een slaatje te slaan uit het zwaard dat je boven het hoofd hangt. Dat is zuur, maar wel de realiteit op dit moment.

Heb je nog wat ijzers in het vuur? Bijvoorbeeld een fiscaal interessante auto, waar er niet veel van 'in de pool' komen? Met andere woorden, heeft je collega ook iets te verliezen wanneer je zou besluiten de boete te nemen?

• Inspired
JanHenk schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:50:
[...]

Bovenstaande is niet zo relevant m.i.. Het aanbod is verworpen. Er is geen overeenkomst tot stand gekomen.

En met het verwerpen is het aanbod vervallen. Ook al is het aanbod schriftelijk gedaan.

@Requiem19
Ik begrijp heel goed dat je je voor het blok gezet voelt. Je collega probeert een slaatje te slaan uit het zwaard dat je boven het hoofd hangt. Dat is zuur, maar wel de realiteit op dit moment.

Heb je nog wat ijzers in het vuur? Bijvoorbeeld een fiscaal interessante auto, waar er niet veel van 'in de pool' komen? Met andere woorden, heeft je collega ook iets te verliezen wanneer je zou besluiten de boete te nemen?
Het is in die zin relevant dat een e-mail dus nooit voldoende is om zo'n overeenkomst aan te gaan.

• Requiem19
  • Nu online
JanHenk schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:50:
[...]

@Requiem19

Het aanbod is initieel wel bevestigd he. Deze week kwam er echter een niet eerder besproken aanvullende voorwaarde.

Ik heb een 4% EV, dus wel interessant om over te nemen. Ik neig er sterk naar om hoe dan ook niet met de betreffende collega in zee te gaan, dus ik ga eerst nog proberen de auto aan iemand anders te slijten.

• JanHenk
  • Niet online
Requiem19 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:55:
[...]

Het aanbod is initieel wel bevestigd he. Deze week kwam er echter een niet eerder besproken aanvullende voorwaarde.
Excuus, ik heb het verkeerd gelezen.. Ook aan @Inspired :)

Ik had begrepen dat de 'aanvullende voorwaarde' gesteld was bij het initiële voorstel. Heb je jouw aanvaarding van het 'eerste' aanbod schriftelijk?

Ik geef je dan wel goede kans dat je haar eraan kunt houden, maar het korte tijdsbestek waar de beslissing in moet worden genomen blijft wel lastig.

Wordt die boete rechtstreeks aan jou in rekening gebracht, of wordt deze aan je werkgever gefactureerd? Ik zou de casus aan je leidinggevende voorleggen / afdeling HR c.q. wagenparkbeheer.
Ik heb een 4% EV, dus wel interessant om over te nemen. Ik neig er sterk naar om hoe dan ook niet met de betreffende collega in zee te gaan, dus ik ga eerst nog proberen de auto aan iemand anders te slijten.
Dat is, op deze korte termijn, altijd de beste optie...

• Requiem19
  • Nu online
JanHenk schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:30:
[...]

Excuus, ik heb het verkeerd gelezen.. Ook aan @Inspired :)

Ik had begrepen dat de 'aanvullende voorwaarde' gesteld was bij het initiële voorstel. Heb je jouw aanvaarding van het 'eerste' aanbod schriftelijk?

Ik geef je dan wel goede kans dat je haar eraan kunt houden, maar het korte tijdsbestek waar de beslissing in moet worden genomen blijft wel lastig.

Wordt die boete rechtstreeks aan jou in rekening gebracht, of wordt deze aan je werkgever gefactureerd? Ik zou de casus aan je leidinggevende voorleggen / afdeling HR c.q. wagenparkbeheer.

[...]

Dat is, op deze korte termijn, altijd de beste optie...
De bevestiging van een ongeclausuleerde overname heb ik per sms en email.

De aanvullende voorwaarde kwam 1.5 week later, nog maar een week voor het einde contract.

Ik heb idd geen zin om het juridisch te spelen, maar het voelt voor mij wel fijn in de discussie om te weten waar ik (juridisch) sta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 14:26
Even een vraagje met betrekking tot een boete bij het vroegtijdig beëindigen van een leasecontract. Ik rij momenteel een Tesla model 3 sinds 2019. Het leasecontract is gesloten t/m 2024. Ik heb besloten om voor mezelf te gaan beginnen en de werkgever wil dat ik de leaseauto meeneem. Dit zou ik ook graag willen echter zegt de leasemaatschappij dat ze dat niet willen aangezien het risico voor ze te groot is om dit door te zetten naar een startende ondernemer. Er zou dan een boete in rekening gebracht worden. Echter heb ik mijn papieren doorgekeken die in 2019 getekend zijn maar er staat nergens iets over een boete bij beëindigen van het leasecontract. Op basis van wat wordt dan die boete bepaald? Voor de volledigheid het gaat hier om een kleine leasemaatschappij die eigendom is van een plaatselijke dealer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@Sunri5e het gaat erom wat er op papier staat. Als er nergens staat dat je de auto mee moet nemen/boete moet betalen dan mag je hem gewoon achter laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@Sunri5e wellicht staat de leasemaatschappij open voor de volgende oplossing (zelf ook gebruikt als startende ondernemer met een leasemaatschappij die risico's zag):

Het overeenkomen van een borg die je betaald aan de LM zodat ze in ieder geval een aantal maanden gedekt zijn voor een eventuele betalingsachterstand.

Ik heb toen een half jaar aan leasebedrag als borg betaald. Dit heb ik al snel teruggekregen na het aanleveren van jaarcijfers na mijn eerste volle jaar als zzp'er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Inspired schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:05:
@Sunri5e het gaat erom wat er op papier staat. Als er nergens staat dat je de auto mee moet nemen/boete moet betalen dan mag je hem gewoon achter laten.
Er staat in mijn arbeidscontract dat ik hem mee moet nemen:

Members only: title

Echter in het contract/getekende offerte met de LM (die ik ook in bezit heb) staat helemaal niets over een boete bij het vroegtijdig stoppen van het contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Sunri5e Allereerst een vrij bijzondere "leaseregeling", dit is wat broddelwerk van de werkgever zelf, in ieder geval probeert ie zichzelf te vrijwaren van alle financiële aansprakelijkheid. Vanuit die optiek begrijp ik ook dat ie zegt dat jij de auto over moet nemen.

De eerste vraag is, waar is de boete bij inleveren op gebaseerd en klopt de hoogte?
De tweede vraag is dan pas, voor wiens rekening komen deze kosten?

Afijn, je hebt dat leasecontract tussen de leasemaatschappij en werkgever blijkbaar ook in bezit. Staat er wel iets in over voortijdige beëindiging?

Misschien wel de belangrijkste vraag....

Wat wil je zelf eigenlijk?

Als je je auto wilt houden, is een forse borg storten zoals eerder genoemd niet een optie voor jouw leasemaatschappij? Desnoods van alle resterende termijnen.... (Al zit daar zelf ook weer een risico in, faillissement van de leasemij..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
JanHenk schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:56:
@Sunri5e Allereerst een vrij bijzondere "leaseregeling", dit is wat broddelwerk van de werkgever zelf, in ieder geval probeert ie zichzelf te vrijwaren van alle financiële aansprakelijkheid. Vanuit die optiek begrijp ik ook dat ie zegt dat jij de auto over moet nemen.

De eerste vraag is, waar is de boete bij inleveren op gebaseerd en klopt de hoogte?
De tweede vraag is dan pas, voor wiens rekening komen deze kosten?

Afijn, je hebt dat leasecontract tussen de leasemaatschappij en werkgever blijkbaar ook in bezit. Staat er wel iets in over voortijdige beëindiging?

Misschien wel de belangrijkste vraag....

Wat wil je zelf eigenlijk?

Als je je auto wilt houden, is een forse borg storten zoals eerder genoemd niet een optie voor jouw leasemaatschappij? Desnoods van alle resterende termijnen.... (Al zit daar zelf ook weer een risico in, faillissement van de leasemij..)
Inmiddels contact gehad met de eigenaar van de LM. Ik ben er even heen gereden en bij hem op kantoor gezeten.

Hij geeft aan een contract te hebben met mijn werkgever dus dat hij uiteindelijk de beslissing moet maken wat er gebeurd. Er staat niets over een boete bij contractbreuk vermeld op de getekende offerte. In mijn leaseovereenkomst met de werkgever dat ik op moet draaien voor alle kosten.

Een borgsom heb ik zojuist besproken met de LM. Die vindt dat geen optie. Die geeft alleen aan dat ze de facturatie maandelijks wel aan mij kunnen richten maar dat de borgstelling bij de contractant (dus mijn huidige werkgever) blijft.

Wat wil ik zelf? Ik weet dat het een dure uit is (€900 euro per maand). Echter heeft de auto ook weer het grote voordeel dat de bijtelling laag is (4 procent). Het liefst zou ik hem blijven rijden.

Wat vind je trouwens bijzonder aan deze "leaseregeling"? Daar ben ik wel erg benieuwd naar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik zou met een dergelijke leaseregeling nooit akkoord zijn gegaan. Je krijgt toch ook geen boete omdat de laptop of mobiele telefoon die je inlevert nog niet afgeschreven is? Er staat notabene in de openingsregel dat je hem krijgt vanwege je functie. Een leaseauto is gewoon een stuk gereedschap om je werk fatsoenlijk mee te kunnen doen die je ook privé mag gebruiken tot een X hoeveelheid kilometers per jaar. Eigen bijdragen daar gelaten, maar als jij gewoon binnen het gestelde budget blijft, dan is het van de zotte dat je de rekening gepresenteerd krijgt voor de resterende termijn. Ik vind het een asociale werknemer-"lock-in" van je werkgever en je werkgever verdient een nekschot voor het alleen al durven opstellen van zo'n overeenkomst. Tot zo ver opinie.

Ik zie - zonder belemmering van enige juridische kennis - twee (misschien drie) opties:
- Aangeven dat je hem mee wil nemen en daarmee voldoet aan het leasereglement, maar dat de leasemaatschappij deze optie niet mogelijk maakt? Dat lijkt mij niet jouw probleem, dan had de werkgever dat maar vooraf moeten toetsen bij de leasemaatschappij. Laat je werkgever maar regelen met de leasemaatschappij dat het mogelijk wordt gemaakt, zij hebben immers het initiële contract afgesloten en jij bent bereid je werkgever te vrijwaarden van alle kosten zoals gesteld in je leaseovereenkomst.
- Iemand zoeken die de leaseauto wil overnemen. Het is een 4% auto, die moet je toch zo kwijt kunnen raken. Zie bijvoorbeeld https://www.autoleasecontract.nl/. Zelf geen ervaringen mee, maar zo'n constructie moet te regelen zijn.
- Uitzoeken of dit reglement überhaupt wel stand houdt juridisch gezien. Toevallig vanmorgen nog dit artikel gelezen in het FD waarin werknemers andersom vaak in het ongelijk worden gesteld als ze proberen aan te kaarten dat de leaseauto een arbeidsvoorwaarde was. Ik zou alleen al uit principe wat tijd en energie in deze optie willen steken, maar dat moet je zelf natuurlijk weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Sunri5e schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:08:
[...]

Hij geeft aan een contract te hebben met mijn werkgever dus dat hij uiteindelijk de beslissing moet maken
wat er gebeurd.
Dat klopt juridisch gezien ook natuurlijk, jij bent slechts de berijder op basis van je arbeidsovereenkomst. Je werkgever is de contractant. Maar op basis van je leaseregeling, is duidelijk wat je werkgever wil... Geen auto meer op naam als jij vertrekt.
Er staat niets over een boete bij contractbreuk vermeld op de getekende offerte. In mijn leaseovereenkomst met de werkgever dat ik op moet draaien voor alle kosten.
Daar gaat het nu een beetje 'mis'. Want gezien de hoogte van de boete niet bekend is en niemand weet waar ie op is gebaseerd, is dit een "blanco cheque" aan je werkgever. Je moet opdraaien voor alle kosten. Daarnaast wenst de leasemaatschappij blijkbaar ook helemaal niet mee te werken aan een wijziging van contractant. Dat maakt het extra lastig en het voldoen van de blanco cheque een schijnbaar voldongen feit.
Een borgsom heb ik zojuist besproken met de LM. Die vindt dat geen optie. Die geeft alleen aan dat ze de facturatie maandelijks wel aan mij kunnen richten maar dat de borgstelling bij de contractant (dus mijn huidige werkgever) blijft.
Dat is ook een aparte constructie, maar niet onmogelijk. Ik denk alleen niet dat je huidige werkgever daar op zit te wachten... Maar misschien sta je wel op goede voet met hem?
Wat wil ik zelf? Ik weet dat het een dure uit is (€900 euro per maand). Echter heeft de auto ook weer het grote voordeel dat de bijtelling laag is (4 procent). Het liefst zou ik hem blijven rijden.
Oké. Even een slag in de lucht, kun je de auto niet in z'n geheel overnemen, voor de marktwaarde + de verschuldigde boete? Dat vereist wel wat financiële middelen... Maar dan ben je wel van alle partijen af en heb je een fiscaal gunstige auto.
Wat vind je trouwens bijzonder aan deze "leaseregeling"? Daar ben ik wel erg benieuwd naar :P
Nou, op zich niet zoveel. Behalve dat het nu is ingekleed als een soort bijdrage aan een leaseauto die nauwelijks als bedrijfsmiddel wordt beschouwd. Werkgever draagt € 750 p/mnd bij (op basis van contractperiode X en kilometrage Y) en verder wil ie geen enkele aansprakelijkheid. De meeste leaseregelingen zijn iets meer ingekleed als 'bedrijfsmiddel'.. Ik ken de historie niet, maar het zou kunnen dat je een deel van je normale bruto salaris hebt ingeruild voor een fiscaal gunstige auto zoals deze? Dan kan ik me voorstellen dat zo'n regeling het gevolg is.

[ Voor 0% gewijzigd door JanHenk op 29-11-2021 16:35 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Weet niet of dit het juiste topic hiervoor is, maar ik vroeg mij even het volgende af.

Ik ben ZZP'er en twijfel tussen Operational Lease, Financial Lease en direct kopen.
Zover ik begrijp zijn financieringskosten fiscaal aftrekbaar, dus bijvoorbeeld de rente op een financial lease constructie.

Als ik echter kies voor direct kopen, dus het volledige bedrag in 1 keer uit eigen vermogen, dan zijn mijn financieringskosten eigenlijk mijn misgelopen rendement, maar het lijkt mij sterk dat ik dat kan opgeven als financieringskosten.

Het is door misgelopen rendement en lage liquiditeit al niet per se beter om direct te kopen, één en ander afhangend van wat je rendement zou zijn tov het rentepercentage van een lening/financial lease, maar als je de 'kosten' van direct betalen niet hard kan maken en dus aftrekken, dan is financial lease duidelijk in het voordeel.

Alleen dan nog de vraag of er een financial lease aanbieder is waar je met 2 boekjaren terecht kan, Findio bijvoorbeeld is minstens 3 geloof ik. Operational lease kom ik wel door kredietcheck heen, maar is niet per se aantrekkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Hertog_Martin Was het maar waar, dat je een fictieve aftrekpost kon opvoeren voor de inbreng van het eigen vermogen.

Helaas, de inkomstenbelasting ziet niet alleen toe op arbeid, maar ook op het (rendement op) kapitaal. Dat wil zeggen, extern kapitaal is voor jou aftrekbaar, maar opbrengsten uit eigen kapitaal (c.q. de niet uitgegeven rente) is gewoon belast.

De rente van financial lease hangt erf af van de situatie (je cijfers, de investering, inbreng eigen middelen) maar 6% is zeker niet ongewoon en ook 8% komt gewoon nog voor.

Of dat "al gauw voordelig" is, hangt van de alternatieve besteding van het kapitaal af. Voor de meeste mensen is 8% gewoon een keurig rendement, dus als je je dat kunt besparen is een 'zeker rendement' van 8% ook niet verkeerd, toch? Maar nogmaals, het is erg afhankelijk van de kapitaalbehoefte in je onderneming én het verwachte rendement erop.

Verder weet ik niets van aanbieders van financial lease...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:51
Heb een vraag m.b.t. fiscale waarde en cataloguswaarde.
Zit namelijk een verschil tussen de configurator van BMW en de configurator van LeasePlan.

BMW Configurator: € 51.059,60 (cataloguswaarde)
LeasePlan Configurator: € 50.461,72 (fiscale waarde)

Vanwaar het verschil en wat is nu de bepalende factor voor de berekening bijtelling?

[ Voor 3% gewijzigd door Rivanov op 08-12-2021 12:05 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@Rivanov Dat verschil zit in:
- afleverkosten / rijklaarmaakkosten
- Accessoires (zaken die na de fabriek worden toegevoegd zoals bijv. een trekhaak, andere velgen, mattenset etc.)

Die tellen namelijk niet mee voor de fiscale waarde en dus de bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
jongetje schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:32:
@Rivanov Dat verschil zit in:
- afleverkosten / rijklaarmaakkosten
- Accessoires (zaken die na de fabriek worden toegevoegd zoals bijv. een trekhaak, andere velgen, mattenset etc.)

Die tellen namelijk niet mee voor de fiscale waarde en dus de bijtelling.
Oke, dus ik dien de fiscale waarde die LeasePlan aangeeft mee te nemen in de berekening? :)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@Rivanov Ja, de fiscale waarde is de waarde voor je bijtelling. Of je er 30 fietsendragers bij besteld als accessoires maakt niet uit of dat ze 5 duizend euro korting bedingen op de auto maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Kan een dealer nog invloed hebben op de fiscale waarde m.b.t. kortingen etc?
Heb namelijk vrije dealerkeuze en ben goed bevriend met directeur van een BMW vestiging die mogelijk wel het één en ander kan regelen. Maar heeft dat nog gunstig effect op de fiscale waarde en daarbij behorend leasetarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Rivanov schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:55:
Heb namelijk vrije dealerkeuze en ben goed bevriend met directeur van een BMW vestiging die mogelijk wel het één en ander kan regelen. Maar heeft dat nog gunstig effect op de fiscale waarde en daarbij behorend leasetarief?
Dan moet je het zoeken in accessoires. Dus kies de goedkoopste velgen en laat hem achteraf zorgen voor een mooie set zomer en wintervelgen bijvoorbeeld. Of een elektrisch wegklapbare trekhaak. Kan je toch zo een paar duizend euro schelen in het gunstigste geval. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
BigSmurf schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:00:
[...]
Dan moet je het zoeken in accessoires. Dus kies de goedkoopste velgen en laat hem achteraf zorgen voor een mooie set zomer en wintervelgen bijvoorbeeld. Of een elektrisch wegklapbare trekhaak. Kan je toch zo een paar duizend euro schelen in het gunstigste geval. :)
Ja klopt, maar de accessoires achteraf worden nog wel doorbelast in het maandelijkse leasetarief voor m'n werkgever toch? Want heb eerder onder een vorige leaseauto wel eens een trekhaak laten monteren, achteraf, en dat werd toen gewoon verrekend in het leasetarief.
Ik betaal er echter geen bijtelling over.. maar het telt wel door in het leasetarief.

Heb nu namelijk een configuratie samengesteld waarbij ik op paar centen na, het volledige leasetarief heb gebruikt. Echter, ik heb hier niet de 19" velgen in kunnen stoppen want dan overschreed ik het tarief. Heb dus de upgrade van 17" naar 18" gedaan.. dat paste wel.

Mocht ik nu kiezen om de auto met 17" te laten komen en achteraf de 19" door de dealer laten plaatsen.. dan wordt dat alsnog bij het leasetarief gerekend en overschrijdt dit het alsnog. Of begrijp ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Korting heeft wel invloed op het leasetarief, al zal er meestal al met een forse inkoopkorting worden gerekend.

De fiscale waarde kun je alleen beinvloeden door een speciale uitvoering. Vaak heb je van modellen die iets langer op de markt zijn "lease specials" met een flinke set aan opties voor een scherpe prijs. Omdat het een aparte uitvoering betreft, is de cataloguswaarde anders dan van basis + opties. Dit gaat echter via de importeur en niet via de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Ik krijg opeens het volgende bericht van de leasemaatschappij doorgestuurd:
Beste relatie,

Onze verzekeraar verhoogt in 2022 de premie van autoverzekeringen. Daardoor ontkomen we er niet aan om de verzekeringspremie in uw leasecontract per 1 januari 2022 te verhogen. Volgens de algemene bepalingen kan o.a. de verzekeringspremie van het individuele leasecontracten gedurende de looptijd worden aangepast. Het is daarom toegestaan deze wijziging door te voeren in uw leasecontract. Dankzij actief Schadebeheer blijft dit beperkt tot een maximale stijging van 6,31% van uw maandelijkse leasetarief.

Ontwikkelingen die invloed hebben op de schadelast bij verzekeraars, en daarmee op de premies, leggen we hieronder graag uit.

· Het aantal (letsel)schades en het gemiddelde schadebedrag bij letselschades wordt groter. Met name de hoge kosten bij letselschade zorgen voor een hogere WA schadelast.

· Veel nieuwe auto’s zijn voorzien van rij-assistenten. De kans om met zo’n auto een aanrijding te veroorzaken wordt kleiner. De reparatiekosten als een auto met rij-assistenten door een derde wordt aangereden zijn hoger doordat sensoren moeten worden vervangen en afgesteld.

· De gemiddelde kosten voor herstel zijn gestegen door het duurder worden van onderdelen, een stijging van het arbeidsloon en de toenemende complexiteit van schades door de technologie in voertuigen.

· Het aantal casco schades was in 2021 lager doordat het een periode minder druk is geweest op de weg. De daling van de kosten als gevolg daarvan was onvoldoende om de stijging van kosten te compenseren.
Moet ik dit zomaar accepteren??? Ik heb dit in de afgelopen jaren volgens mij nog nooit meegemaakt. Je spreekt toch van tevoren een bepaald maandbedrag af voor de lease? Dit is een mail van de verzekeraar die deze mail naar de LM heeft gestuurd. De LM stuurt deze vervolgens door naar mij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Sunri5e schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:57:
[...]
Moet ik dit zomaar accepteren??? Ik heb dit in de afgelopen jaren volgens mij nog nooit meegemaakt. Je spreekt toch van tevoren een bepaald maandbedrag af voor de lease? Dit is een mail van de verzekeraar die deze mail naar de LM heeft gestuurd. De LM stuurt deze vervolgens door naar mij..
Tijd om je contract te checken.
Weet wel dat dit een aantal jaar geleden ook gedaan is toen de mrb ineens veranderde voor bepaalde auto’s.
Die werd toen ook doorbelast naar de gebruiker.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Sunri5e Heb je wat meer achtergrondinformatie?

Ben jij slechts de berijder, of ook de contractant (lessee)? Financial lease, of operational lease? Wat zijn de voorwaarden van het leasecontract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
JanHenk schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:16:
@Sunri5e Heb je wat meer achtergrondinformatie?

Ben jij slechts de berijder, of ook de contractant (lessee)? Financial lease, of operational lease? Wat zijn de voorwaarden van het leasecontract?
Ik ben beide. Het gaat om operational lease. Daarnaast heb ik tijdens het tekenen geen voorwaarden gezien of getekend. Ook op de getekende offerte staat geen verwijzing naar voorwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Sunri5e Het is toch wel afhankelijk van de voorwaarden of bepaalde “componenten” binnen een leasebedrag aangepast kunnen worden. Grappig genoeg kan haast iedere component binnen het leasebedrag vaak wel gewijzigd worden, het is ook een beetje het verdienmodel…

Maar het doorberekenen van een wijziging in de verzekeringscomponent is bij mijn weten niet heel gebruikelijk. Anders vraag je de voorwaarden op basis waarvan ze het besluit nemen, even op?..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
@JanHenk dan moet ik dus voorwaarden op gaan vragen die ik nooit getekend en gezien heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Sunri5e schreef op maandag 27 december 2021 @ 23:32:
@JanHenk dan moet ik dus voorwaarden op gaan vragen die ik nooit getekend en gezien heb?
Dan is het toch simpel, risico voor je werkgever.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
True schreef op maandag 27 december 2021 @ 23:40:
[...]

Dan is het toch simpel, risico voor je werkgever.
Ik ben zelf mijn werkgever 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:03

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Sunri5e schreef op maandag 27 december 2021 @ 23:32:
Dus je hebt een contract getekend zonder voorwaarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
We Are Borg schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 07:55:
[...]

Dus je hebt een contract getekend zonder voorwaarden?
Juist. Echter verwijzen ze wel naar voorwaarden maar deze hebben ze mij nooit toegestuurd. Daarnaast staan ze ook niet op hun site en ik heb er nooit een handtekening onder gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Sunri5e schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 08:21:
[...]

Juist. Echter verwijzen ze wel naar voorwaarden maar deze hebben ze mij nooit toegestuurd. Daarnaast staan ze ook niet op hun site en ik heb er nooit een handtekening onder gezet.
Naar mijn mening kunnen prijswijzigingen van een product dat afgenomen wordt alleen als er sprake is van algemene (of specifieke) voorwaarden die dit mogelijk maken.

Deze moeten gepubliceerd zijn, naar verwezen in de overeenkomst, etc. In ieder geval moet er een spoor zijn dat jij als lessee op de hoogte gebracht bent.

Als die er niet is, heb je wellicht een goede zaak.

Neemt niet weg dat bij grote leasemaatschappijen dit wel in de voorwaarden staat en gebruikelijk is, je hebt waarschijnlijk een overeenkomst bij een kleine maatschappij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
JanHenk schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:16:
[...]

Naar mijn mening kunnen prijswijzigingen van een product dat afgenomen wordt alleen als er sprake is van algemene (of specifieke) voorwaarden die dit mogelijk maken.

Deze moeten gepubliceerd zijn, naar verwezen in de overeenkomst, etc. In ieder geval moet er een spoor zijn dat jij als lessee op de hoogte gebracht bent.

Als die er niet is, heb je wellicht een goede zaak.

Neemt niet weg dat bij grote leasemaatschappijen dit wel in de voorwaarden staat en gebruikelijk is, je hebt waarschijnlijk een overeenkomst bij een kleine maatschappij?
Ik heb idd een overeenkomst bij een hele kleine maatschappij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Nu online

mb1

[...]

De verzekeringspremie lijkt mij gemiddeld genomen een procent of 5 tot 7 uit te maken van je leasebedrag.
Met de verhoging van 6,31% van je leasebedrag betekend dit dus een verdubbeling van de verzekeringspremie!!
Dat geloof je toch zelf niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:25

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

@Sunri5e

" Dankzij actief Schadebeheer blijft dit beperkt tot een maximale stijging van 6,31% van uw maandelijkse leasetarief."

Ik vind dit een enorme stijging want gaat over gehele leasetarief. Dus al snel € 35-50 per maand .

Bijna alle LM hebben verzekeringsrisico buiten WA in eigen beheer. Verhoging is echt exorbitant :(

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
mb1 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:22:
[...]

De verzekeringspremie lijkt mij gemiddeld genomen een procent of 5 tot 7 uit te maken van je leasebedrag.
Met de verhoging van 6,31% van je leasebedrag betekend dit dus een verdubbeling van de verzekeringspremie!!
Dat geloof je toch zelf niet!
Scherp! Ik las idd 6,31 procent verhoging van het verzekeringstarief. Dit is idd bizar. Helemaal als je kijkt naar wat voor een auto ik rij (Tesla Model 3).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jongetje
Sunri5e schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 08:21:
[...]

Als er in het contract wordt verwezen naar de algemene voorwaarden dan is het natuurlijk aan jou om deze actief op te vragen als deze nog niet in je bezit zijn. Je bent een zakelijke klant en dan kun je je niet achter consumentenrecht verschuilen waarbij iedereen gewoon maar de checkbox aanvinkt en op de OK knop drukt om verder te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate

[...]

Even los van wat er in de voorwaarden staat, en de zeer grote verhoging:
Begin dit jaar waren er berichten, dat er door Corona minder schades (want minder km's en minder druk op de wegen) geclaimd waren. De verzekeraars gingen toen niet omlaag, omdat ze anders later weer omhoog zouden moeten, en liever reserve opbouwden...

Ik kan me slecht voorstellen, dat er dit jaar ineens meer schades gereden zijn dan vóór Corona...

Ik zou dus zeker contact opnemen over de hoge (absolute) verhoging van de verzekeringspremie, in combinatie met geen enkele aanwijzing dat er dit jaar meer schades gereden zouden zijn.

iRacing Profiel

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Dat 1 en andere regelen is al door de inkoper van de leasemaatschappij gedaan. Ik denk niet dat een individu daar nog wat extra's uit kan halen. Ik weet van de Mercedes dealer bij ons in de stad dat ze alleen maar een Leaseplan leveren als de klant onderhoud mag laten doen bij hun. Als je naar een algemene garage moet valt er voor hun helemaal niks meer te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Nu online
wuzzy schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:42:
Misschien een interessante vraag die bij mij opkwam na een nieuwsbericht van een tijd geleden waarin een rechter had aangemerkt dat als je vanuit je bed naar je thuiskantoor loopt, het onder werkverkeer valt...

Stel ik slaap bij mijn vriendin (LAT relatie) en rijd 's ochtends daar weg naar mijn eigen huis om daar vervolgens thuis te werken. Zou dat kunnen vallen onder zakelijke km'ers of zouden jullie dat zien als privé?
Dit soort vragen mogen in het vervolg in dit topic.

Fiscaal gezien is de rit *jouw huisadres* <> *werkgever locatie* een zakelijke rit. Omdat je omrijdt via je vriendin (tijd maakt niet zoveel uit), zijn de extra km's aangemerkt als Privé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
wuzzy schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:42:
Misschien een interessante vraag die bij mij opkwam na een nieuwsbericht van een tijd geleden waarin een rechter had aangemerkt dat als je vanuit je bed naar je thuiskantoor loopt, het onder werkverkeer valt...

Stel ik slaap bij mijn vriendin (LAT relatie) en rijd 's ochtends daar weg naar mijn eigen huis om daar vervolgens thuis te werken. Zou dat kunnen vallen onder zakelijke km'ers of zouden jullie dat zien als privé?
Ik denk het niet IANATA (Tax Advisor).
Vergelijkbare situatie: Stel, je gaat een weekendje naar Düsseldorf. Op vrijdag rijd je uit je werk naar je hotel in Düsseldorf, op maandag rijd je vanuit je hotel in Düsseldorf naar je werk. Maakt dat de rit Werk --> Düsseldorf --> werk dan een zakelijke rit?

@D_Jeff Hij rijdt niet om, hij gaat van zijn vriendin naar zijn "werk", wat hij op dit moment thuis doet, vanwege thuiswerk...

[ Voor 7% gewijzigd door Wild Chocolate op 22-01-2022 13:26 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Nu online
@Wild Chocolate Zo merkt de belastingdienst de rit aan, omdat er een gedeelte prive in zit.
Denk aan het ritje werk -> school van de kids -> thuis.

De meters / km's extra gelden dan als prive in een rit die verder zakelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
D_Jeff schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 13:55:
@Wild Chocolate Zo merkt de belastingdienst de rit aan, omdat er een gedeelte prive in zit.
Denk aan het ritje werk -> school van de kids -> thuis.

De meters / km's extra gelden dan als prive in een rit die verder zakelijk is.
Zijn woon-werk verkeer is momenteel 0 km, omdat hij thuiswerkt!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Nu online
@Wild Chocolate Goed punt. Ik heb daar nog geen voorbeelden van kunnen vinden hoe dat aangemerkt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-09 17:32
D_Jeff schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 14:25:
@Wild Chocolate Goed punt. Ik heb daar nog geen voorbeelden van kunnen vinden hoe dat aangemerkt wordt.
Precies mijn punt :) Ik begrijp dat als je onderweg van werk naar huis langs van alles gaat rijden dat het dan niet echt meer een zakelijke rit is. Ik denk dat er nog het een en ander aangevuld moet worden wanneer (deels) thuis werken in beeld komt. Als ik vanaf mijn vriendin naar kantoor zou rijden, dan zou ik dat in dit geval zeker als zakelijk opgeven. Al is dat dan ook wel korter dan vanaf mijn eigen woonadres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Tegenwoordig is thuiswerken toch ook al soort van kantoor? Tenminste als je bij een bedrijf/klant werkt die dat eist of stimuleert of de keuze vrij laat. Als je dan vanuit een ander adres naar huis (lees waar dus je kantoor is) rijdt zou ik dat toch wel als zakelijk zien. Het is gewoon een heel grijs gebied denk ik en volgens mij moet je werkgever daar ook niet zo moeilijk over doen. Bij mijn vorige werkgever had ik nog zo'n kastje in de auto voor thuis/zakelijk. In dit voorbeeld zou ik het dus zeker op zakelijk zetten. Zelfs met een tussenstop bij bijv. de supermarkt die redelijk op de route ligt.

Nu werk ik bij een werkgever die eigenlijk geen kantoor heeft. Dus je werkt bij je klanten of anders thuis. Thuis is dus echt je eigen (prive) kantoor. Dus hoe dat belastingtechnisch zit weet ik niet, maar voor mij is thuis dus ook kantoor. En zo benader ik het ook. Al heb ik nu gelukkig dat kastje niet meer.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Pagina: 1 ... 33 ... 58 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1