De keuze aan EV's tussen 30 en 45k is de afgelopen jaren enorm toegenomen, en de range van die modellen is bruikbaar geworden. Denk aan VW ID3 Kia Niro, de huidige generatie Nissan Leaf met veel grotere accu dan voorheen.
Ah, natuurlijk, we zitten in de loonbelasting-sfeer. Mijn fout. Klopt inderdaad, iedere werkgever is verantwoordelijk voor zijn eigen inhoudingsplicht. Daarmee kun je inderdaad wél bij werkgeverswissel ook wisselen tussen wel/geen privégebruik.Yordi- schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 21:50:
[...]
Dank voor je reactie, maar ik denk niet dat dat klopt, dat over die werkgeverwissel. Vond eerder vanmiddag dit: https://www.belastingdien...vragen-wijzigen-intrekken
Onder verklaring aanvragen staat:
Dan moet je echter er wel op letten dat de 500 km op jaarbasis tijdsevenredig wordt aangepast. Voorbeeld: per oktober van enig jaar wissel je van werkgever en van privégebruik naar géén privégebruik. Dan mag je over die 3 resterende maanden maximaal 125km privé rijden.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Mijn e-niro is besteld wat opvalt is dat de fiscale waarde ongeveer 8k hoger is dan de cataloguswaarde.
Bij mijn huidige Arona is die als.ik het met goed herinner gelijk.
Vraag: waaruit bestaat het siginificante verschil tussen de cataloguswaarde en fiscale waarde?
Vraag: waaruit bestaat het siginificante verschil tussen de cataloguswaarde en fiscale waarde?
[ Voor 8% gewijzigd door eL_Jay op 04-08-2021 12:11 ]
8k is wel veel. Verschil kan komen door kosten rijklaar maken en bij de dealer gemonteerde opties of accessoires. Maar 8k is wel veel bij de e-niro.eL_Jay schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:10:
Mijn e-niro is besteld wat opvalt is dat de fiscale waarde ongeveer 8k hoger is dan de cataloguswaarde.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Dit gaat de andere kant op.Inspired schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:53:
[...]
8k is wel veel. Verschil kan komen door kosten rijklaar maken en bij de dealer gemonteerde opties of accessoires. Maar 8k is wel veel bij de e-niro.
Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
Vaak is de catalogus waarde de prijs van het basismodel. Als je er dan automaat, stoelen, veel opties, velgen etc op doet dan komt dat er bovenop. Daarom gaan trekhaken en velgen vaak achteraf zodat dat niet meetelt
Nee toch? Fiscale waarde is hoger. Dat kan komen door de zaken die ik noem.
Zou die 33k dan de prijs zijn voor de kleine accu basis model? Ik heb de 64kwh accu nog wat standaardopties (edition) en nog wat maatwerk opties als een verlaagde vloer en 220v omvormer (5k aan opties/3k voor accu TOV meest basale model)?Inspired schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:53:
[...]
8k is wel veel. Verschil kan komen door kosten rijklaar maken en bij de dealer gemonteerde opties of accessoires. Maar 8k is wel veel bij de e-niro.
33k lijkt me niet te kloppen? Is dat niet ex BTW? Accu en standaardopties zitten in de cataloguswaarde.eL_Jay schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 13:20:
[...]
Zou die 33k dan de prijs zijn voor de kleine accu basis model? Ik heb de 64kwh accu nog wat standaardopties (edition) en nog wat maatwerk opties als een verlaagde vloer en 220v omvormer (5k aan opties/3k voor accu TOV meest basale model)?
Waar zie je dat staan trouwens? Offerte van LM ofzo? Die zitten er wel vaker naast.
[ Voor 8% gewijzigd door Inspired op 04-08-2021 13:28 ]
Er is geen verschil tussen de cataloguswaarde en de fiscale waarde. Die zijn namelijk per definitie aan elkaar gelijk.eL_Jay schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:10:
Dat staat overigens verder los van wat je voor de auto moet betalen, meestal is de prijs van de auto nog een stukje hoger dan de cataloguswaarde, door accessoires (montage achteraf) en zaken als rijklaarmaakkosten. Eventuele kortingen gaan er nog weer af, maar ook dat staat los van de fiscale (dus catalogus)waarde.
Ik weet niet welke cataloguswaarde jij nu pakt, maar zoals hierboven al genoemd, kijk je nu niet naar de koopprijs ex. btw?
Achteraf gemonteerde opties tellen niet mee voor de fiscale waarde. Dat is ook de reden, dat je bij veel leasemaatschappijen je auto achteraf van leren bekleding kan laten voorzien. Dan telt die €2000,- euro niet mee voor je bijtelling.Inspired schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 13:08:
[...]
Nee toch? Fiscale waarde is hoger. Dat kan komen door de zaken die ik noem.
bronDe fiscale waarde van de auto
Dit is de netto catalogusprijs die berekend is door de fabrikant en de fabrieksopties die zijn aangebracht voordat de auto op kenteken is gesteld, inclusief btw en bpm.
We bedoelen hetzelfde denk ik. De BD kijk iig naar de cataloguswaarde. Opties achteraf tellen niet mee. Net zoals afleverkosten. Dat gaf ik ook aan.Wild Chocolate schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 14:15:
[...]
Achteraf gemonteerde opties tellen niet mee voor de fiscale waarde. Dat is ook de reden, dat je bij veel leasemaatschappijen je auto achteraf van leren bekleding kan laten voorzien. Dan telt die €2000,- euro niet mee voor je bijtelling.
[...]
bron
Nee, de belastingdienst kijkt naar de fiscale waarde! De term doet dat ook al een beetje vermoeden...Inspired schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 14:44:
[...]
We bedoelen hetzelfde denk ik. De BD kijk iig naar de cataloguswaarde. Opties achteraf tellen niet mee. Net zoals afleverkosten. Dat gaf ik ook aan.
Het is belangrijk om in dit soort discussies wel de juiste termen op de juiste manier te gebruiken.
Ik geloof best dat je hetzelfde bedoelt als ik, maar je schreef iets anders en dat wekt verwarring.
De BD heeft het voor de bijtelling over de waarde van een auto. En dat is de cataloguswaarde.Wild Chocolate schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 14:50:
[...]
Nee, de belastingdienst kijkt naar de fiscale waarde! De term doet dat ook al een beetje vermoeden...
Het is belangrijk om in dit soort discussies wel de juiste termen op de juiste manier te gebruiken.
Ik geloof best dat je hetzelfde bedoelt als ik, maar je schreef iets anders en dat wekt verwarring.
https://www.belastingdien...ng-privegebruik-auto-2021
Leuk dat je een leasetoko quote maar zou zelf bij de bron blijven als je de termen heel strikt wilt houden.
Die cataloguswaarde zie je bv ook bij de RDW terug.
"Fiscale waarde betekent letterlijk waarde voor de Belastingdienst. In het geval van een leaseauto is dit dus de waarde van de auto waar je belasting over moet betalen. De cataloguswaarde van de auto geldt hierbij altijd als uitgangspunt. Dit is de officiële nieuwprijs op de datum dat het kenteken is afgegeven." bronInspired schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:07:
[...]
De BD heeft het voor de bijtelling over de waarde van een auto. En dat is de cataloguswaarde.
https://www.belastingdien...ng-privegebruik-auto-2021
Leuk dat je een leasetoko quote maar zou zelf bij de bron blijven als je de termen heel strikt wilt houden.
Die cataloguswaarde zie je bv ook bij de RDW terug.
De fiscale waarde is dus gebaseerd op de catalogusprijs als ik het goed begrijp en die kun je meestal al op de prijslijst zien en aanhouden als referentie.
Meestal worden zaken als een afleverpakket niet meegenomen. Zo heb ik altijd de fiscale waarde aangehouden en dit klopt precies. Maar het is wel verwarrend.
Staat op bestelling bij leaseplanInspired schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 13:26:
[...]
33k lijkt me niet te kloppen? Is dat niet ex BTW? Accu en standaardopties zitten in de cataloguswaarde.
Waar zie je dat staan trouwens? Offerte van LM ofzo? Die zitten er wel vaker naast.
Wellicht zitten die er inderdaad langs en is het idd de prijs excl BPM/BTW enzo.
Even een casus in de groep gooien.
Ik rij een Volvo XC40 van 60k operational lease 60 maanden 25k km per jaar. Destijds de auto met volle bewustzijn gekozen. Ik zat veel op de weg, mijn vrouw en ik vonden het een mooie en veilige auto en hadden beide het geld hier voor over.
Nu gezien corona al bijna 2 jaar een gegeven is, staat de auto meer op de oprit dan dat er gebruik van wordt gemaakt. En ja dan vind ik die 650+ euro netto bijtelling per maand wel wat heftig. (een gedeelte daarvan is een bruto bijdrage van 175 eu)
Dus heb ik bij de leasemij de volgende 3 scenario's opgevraagd:
1. afkopen, kost 6600 eu. Auto daarnaast overnemen is 34k maakt samen 41k
2. herberekenen van het leasecontract, dit is tientjes werk. De auto gaat naar 15k km per jaar en de exploitatiekosten (lease+brandstof) worden gezamenlijk 165 eu per maand goedkoper
3. auto omzetten naar private lease deze kost mij 1020 per maand voor restant looptijd (24 maanden) en werkgever vragen bereid te zijn een mobiliteitsbudget aan te laten bieden t.w.v. het bedrag wat de auto normaal zakelijk lease zou zijn geweest en de km vergoeding op basis van 0.19 per km te doen.
Feit is, de auto nog 24 maanden rijden in de huidige constructie betekent 15.5k aan netto bijtelling betalen.
De auto omzetten naar private lease zou betekenen een mobiliteits budget van zo'n 750 eu, dan moet ik zelf 270 eu financieren en de brandstof privé
Andere optie zou kunnen zijn, mijn verlies nemen. 6600 eu dokken en opzoek gaan naar een 4 of 8% auto. En op die manier de 'geleden verliezen' te compenseren.
Jullie gedachten?
Ik rij een Volvo XC40 van 60k operational lease 60 maanden 25k km per jaar. Destijds de auto met volle bewustzijn gekozen. Ik zat veel op de weg, mijn vrouw en ik vonden het een mooie en veilige auto en hadden beide het geld hier voor over.
Nu gezien corona al bijna 2 jaar een gegeven is, staat de auto meer op de oprit dan dat er gebruik van wordt gemaakt. En ja dan vind ik die 650+ euro netto bijtelling per maand wel wat heftig. (een gedeelte daarvan is een bruto bijdrage van 175 eu)
2. herberekenen van het leasecontract, dit is tientjes werk. De auto gaat naar 15k km per jaar en de exploitatiekosten (lease+brandstof) worden gezamenlijk 165 eu per maand goedkoper
3. auto omzetten naar private lease deze kost mij 1020 per maand voor restant looptijd (24 maanden) en werkgever vragen bereid te zijn een mobiliteitsbudget aan te laten bieden t.w.v. het bedrag wat de auto normaal zakelijk lease zou zijn geweest en de km vergoeding op basis van 0.19 per km te doen.
Feit is, de auto nog 24 maanden rijden in de huidige constructie betekent 15.5k aan netto bijtelling betalen.
De auto omzetten naar private lease zou betekenen een mobiliteits budget van zo'n 750 eu, dan moet ik zelf 270 eu financieren en de brandstof privé
Andere optie zou kunnen zijn, mijn verlies nemen. 6600 eu dokken en opzoek gaan naar een 4 of 8% auto. En op die manier de 'geleden verliezen' te compenseren.
Jullie gedachten?
Eind van het jaar een verklaring "geen privé gebruik" invullen, een kilometerregistratie gaan bijhouden en niet meer (dan 500 km) privé rijden ermee?loewie1984 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:12:
Jullie gedachten?
@loewie1984 kan je die 6.600 euro niet bruto afrekenen? Dat scheelt iig de helft.
Ik weet niet goed of deze vraag beter hier, of in het andere grote lease-topic hoort, maar soit.
Heeft iemand ervaring met het verschil in leaseprijs wanneer je de configurator gebruikt, t.o.v. het insturen van een offerte en daarbij de zelf gekozen dealer later leveren? Zit daar een flink verschil in?
Heeft iemand ervaring met het verschil in leaseprijs wanneer je de configurator gebruikt, t.o.v. het insturen van een offerte en daarbij de zelf gekozen dealer later leveren? Zit daar een flink verschil in?
The best is yet to come
@Dean Martin je krijgt altijd een offerte en bij kiezen van een voorkeurs dealer komt daar een extra bedrag bovenop. Vaak zijn de configurators wel accuraat en scheelt het niet veel.
Voor een voorkeur dealer kwam er 25 euro bij (per maand!). Dus kost over 4 jaar in mijn geval 1200euro. Dat hebben er dus niet gedaan.
Voor een voorkeur dealer kwam er 25 euro bij (per maand!). Dus kost over 4 jaar in mijn geval 1200euro. Dat hebben er dus niet gedaan.
Vraagje voor de fiscalisten onder ons.
Om bijtelling te drukken kan ik bij werkgever onkosten voor de auto zoals tank / tolkosten in buitenland indienen en middels de bruto / netto truc deels terugkrijgen.
Nu heb ik voor mijn EV om in buitenland te kunnen laden ook een zogenaamde Granny (thuislader) gekocht. Kan ik deze ook onder dezelfde regeling deels terugkrijgen? Ik gebruik het immers om te 'tanken' in het buitenland.
Om bijtelling te drukken kan ik bij werkgever onkosten voor de auto zoals tank / tolkosten in buitenland indienen en middels de bruto / netto truc deels terugkrijgen.
Nu heb ik voor mijn EV om in buitenland te kunnen laden ook een zogenaamde Granny (thuislader) gekocht. Kan ik deze ook onder dezelfde regeling deels terugkrijgen? Ik gebruik het immers om te 'tanken' in het buitenland.
@RandomNick Het is in ieder geval een toebehoren aan de auto.
Je zou het ook kunnen declareren dat ze de lader gewoon vergoeden en in de (auto)kosten boeken.
Inhouden als bijdrage privégebruik is wel wat vreemd in dit verband, dat moet eigenlijk van tevoren duidelijk omschreven zijn .. Ik ben van mening dat het wel zou kunnen, maar ik zou in eerste instantie proberen het gewoon volledig vergoed te krijgen (zonder inhouding, dus).
Je zou het ook kunnen declareren dat ze de lader gewoon vergoeden en in de (auto)kosten boeken.
Inhouden als bijdrage privégebruik is wel wat vreemd in dit verband, dat moet eigenlijk van tevoren duidelijk omschreven zijn .. Ik ben van mening dat het wel zou kunnen, maar ik zou in eerste instantie proberen het gewoon volledig vergoed te krijgen (zonder inhouding, dus).
Zulke zaken zijn accessoires en kun je bijtellingsvrij mee leasen (net zoals winterbanden, velgen (achteraf), trekhaak(achteraf), ramen tinten en dus ook laadkabels.RandomNick schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 17:52:
Dat je het gebruikt om te laden/tanken staat er los van.
[ Voor 11% gewijzigd door jongetje op 12-08-2021 18:24 ]
Misschien is het wel een veel gestelde vraag maar de situatie zal ik schetsen:
Ik ben werknemer bij een werkgeven in vast dienstverband sinds begin dit jaar, omdat er een collega onlangs is vertrokken is zijn auto van de zaak (welk die persoon in de bijtelling had) omgezet naar een 'centrale' auto van het bedrijf. Er zijn twee van dit soort personenauto's welk altijd op de bedrijfslocatie staan en niet mee naar huis gaan.
Nu zou ik graag de auto van de vertrokken persoon willen rijden in de bijtelling. De verwachting is dat er pas in mei 2022 een vervanger komt omdat het contract dan afloopt. Is het voor mij mogelijk dat ik per september deze auto in gebruik neem zonder dat ik bijtelling met terugwerkende kracht moet betalen over de afgelopen maanden of moet ik hiervoor wachten tot 1 januari en dan bijtelling gaan rijden?
Ik ben werknemer bij een werkgeven in vast dienstverband sinds begin dit jaar, omdat er een collega onlangs is vertrokken is zijn auto van de zaak (welk die persoon in de bijtelling had) omgezet naar een 'centrale' auto van het bedrijf. Er zijn twee van dit soort personenauto's welk altijd op de bedrijfslocatie staan en niet mee naar huis gaan.
Nu zou ik graag de auto van de vertrokken persoon willen rijden in de bijtelling. De verwachting is dat er pas in mei 2022 een vervanger komt omdat het contract dan afloopt. Is het voor mij mogelijk dat ik per september deze auto in gebruik neem zonder dat ik bijtelling met terugwerkende kracht moet betalen over de afgelopen maanden of moet ik hiervoor wachten tot 1 januari en dan bijtelling gaan rijden?
@Camo Bijtelling is niet auto maar persoon gebonden.
Als jij nu (Of morgen) een leaseauto privé gaat rijden, en dit jaar geen lease auto hebt gehad, dan betaal je bijtelling vanaf de dag dat je hem een auto als lease auto rijdt.
*Als je al wel een lease auto hebt of hebt gehad dit jaar en je gaat nu wel privé rijden dan betaal je met terugwerkende kracht bijtelling tot 1 januari.
Als jij nu (Of morgen) een leaseauto privé gaat rijden, en dit jaar geen lease auto hebt gehad, dan betaal je bijtelling vanaf de dag dat je hem een auto als lease auto rijdt.
*Als je al wel een lease auto hebt of hebt gehad dit jaar en je gaat nu wel privé rijden dan betaal je met terugwerkende kracht bijtelling tot 1 januari.
[ Voor 3% gewijzigd door jongetje op 12-08-2021 19:10 ]
Ik denk, dat wat @Anoniem: 445266 bedoelt is, dat hij tot nu toe deze of de andere auto alleen in de hoedanigheid van pool-auto gebruikt heeft. Het was dus niet "zijn" auto, maar hij heeft er wel zakelijk in gereden.jongetje schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 19:09:
@Camo Bijtelling is niet auto maar persoon gebonden.
Lijkt me inderdaad een interessante kwestie om vooraf uit te zoeken of de belastingdienst dan ook vindt dat het pas vanaf september "zijn" auto wordt.
Gaat denk ik niet om of het zijn auto is, maar hoogstens of hij de poolauto privé heeft gebruikt.
Immers wanneer je een ‘eige’ lease auto alleen zakelijk rijd betaal je ook geen bijtelling.
Immers wanneer je een ‘eige’ lease auto alleen zakelijk rijd betaal je ook geen bijtelling.
[ Voor 33% gewijzigd door perspectivebass op 12-08-2021 22:45 ]
Totdat je gedurende het jaar over de 500 km privégebruik heen gaat, dan betaal je over het hele jaar bijtelling. Je kan niet gedurende het jaar switchen van niet privé rijden naar wel privé rijden, behoudens een paar uitzonderingsgevallen.perspectivebass schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 22:44:
Gaat denk ik niet om of het zijn auto is, maar hoogstens of hij de poolauto privé heeft gebruikt.
Dus als die poolauto al meegeteld wordt, kost het hem een bak geld.
Als jij een lease auto zakelijk rijdt en dus geen bijtelling betaald en op 31 december 501km ermee privé hebt gereden dan moet je met terugwerkende kracht over het hele jaar bijtelling betalen.perspectivebass schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 22:44:
Als hij de auto af en toe leent (vanaf de zaak en daar ook weer terugbrengen, dezelfde dag) dan heeft hij geen verklaring ingevuld en dus geen lease auto toegewezen gekregen. Dan geldt dus gewoon bijtelling vanaf moment van toekennen van deze eerst lease auto.
Als hij die auto niet zakelijk heeft gereden geldt dit niet natuurlijk. Dan betaalt hij gewoon enkel bijtelling vanaf het moment dat het “zijn” auto is.Wild Chocolate schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 23:01:
[...]
Totdat je gedurende het jaar over de 500 km privégebruik heen gaat, dan betaal je over het hele jaar bijtelling. Je kan niet gedurende het jaar switchen van niet privé rijden naar wel privé rijden, behoudens een paar uitzonderingsgevallen.
Dus als die poolauto al meegeteld wordt, kost het hem een bak geld.
@Camo Vrij eenvoudige casus. Bepalend is de zinsnede " een auto welke je mede voor mogelijk privégebruik ter beschikking staat".
Zoals ik het lees, is dit niet het geval tot heden. Auto's die voor wisselend zakelijk gebruik ter beschikking staan én altijd op de zaak "overnachten " staan geen enkele medewerker, ook jou niet, in privé ter beschikking.
Krijg je met ingang van september een auto ter beschikking (mede voor privégebruik) dan betaal je vanaf dát moment de bijtelling via de loonheffingen en zeker niet met TWK (immers over die voorperiode had je geen auto ter beschikking).
Zoals ik het lees, is dit niet het geval tot heden. Auto's die voor wisselend zakelijk gebruik ter beschikking staan én altijd op de zaak "overnachten " staan geen enkele medewerker, ook jou niet, in privé ter beschikking.
Krijg je met ingang van september een auto ter beschikking (mede voor privégebruik) dan betaal je vanaf dát moment de bijtelling via de loonheffingen en zeker niet met TWK (immers over die voorperiode had je geen auto ter beschikking).
Bedankt voor alle reacties heren, het enige wat direct in mij opkomt is dat ik voor de poolauto’s bij de start van mijn job een verklaring heb moeten tekenen dat privé kilometers niet toegestaan zijn met de poolauto.JanHenk schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 23:19:
@Camo Vrij eenvoudige casus. Bepalend is de zinsnede " een auto welke je mede voor mogelijk privégebruik ter beschikking staat".
Verder heb ik er de afgelopen maanden natuurlijk relatief veel in gereden (alles zakelijk) maar dit staat er dan los van. Ik ga zo ook eerst een proforma loonstrook opvragen met de betreffende bijtelling.
De crux zit hem echt in het "overnachten", als jij op de fiets naar werk gaat (of met eigen auto) en dan een bus of auto pakt voor zakelijke ritten; dan staat die auto jou nooit privé ter beschikking.Camo schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 08:55:
[...]
Bedankt voor alle reacties heren, het enige wat direct in mij opkomt is dat ik voor de poolauto’s bij de start van mijn job een verklaring heb moeten tekenen dat privé kilometers niet toegestaan zijn met de poolauto.
Verder heb ik er de afgelopen maanden natuurlijk relatief veel in gereden (alles zakelijk) maar dit staat er dan los van. Ik ga zo ook eerst een proforma loonstrook opvragen met de betreffende bijtelling.
Neem je hem mee naar huis, doe je er woon-werk mee, etc. dan wordt het verhaal toch wat anders..
Ik maakte uit je verhaal op dat de eerstgenoemde situatie van toepassing is; in dat geval gewoon bijtellen vanaf moment dat je de auto ook echt mee naar huis mag nemen (en privé gebruiken).
Wederom bedankt voor de waardevolle aanvulling! 🙂JanHenk schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:17:
[...]
De crux zit hem echt in het "overnachten", als jij op de fiets naar werk gaat (of met eigen auto) en dan een bus of auto pakt voor zakelijke ritten; dan staat die auto jou nooit privé ter beschikking.
Neem je hem mee naar huis, doe je er woon-werk mee, etc. dan wordt het verhaal toch wat anders..
Ik maakte uit je verhaal op dat de eerstgenoemde situatie van toepassing is; in dat geval gewoon bijtellen vanaf moment dat je de auto ook echt mee naar huis mag nemen (en privé gebruiken).
Wat een collega met een poolauto doet maakt voor mij niks uit over het geval “overnachting” als ik zelf dagelijks met de fiets van en naar kantoor ga en de auto dus altijd daar laat staan, correct?
Correct.Camo schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:43:
[...]
Wederom bedankt voor de waardevolle aanvulling! 🙂
Wat een collega met een poolauto doet maakt voor mij niks uit over het geval “overnachting” als ik zelf dagelijks met de fiets van en naar kantoor ga en de auto dus altijd daar laat staan, correct?
Heeft er iemand ervaring met een verplichte overname bij uitdiensttreding?
Hoe gaan jullie om met dit risico?
Betreft een contract voor een 4% Model 3, dus ik verwacht deze worst-case altijd wel kwijt te kunnen maar ben benieuwd hoe jullie hier mee omgaan
Hoe gaan jullie om met dit risico?
Betreft een contract voor een 4% Model 3, dus ik verwacht deze worst-case altijd wel kwijt te kunnen maar ben benieuwd hoe jullie hier mee omgaan
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
@revolution-nl ik heb altijd geweigerd een contract te tekenen waar boete voor eerder weggaan of verplichting tot overname auto in stond. Als ze mij graag willen, halen ze het er maar uit.
Daar heb ik alleen mijzelf mee doordat ik de 4% dan verlies.badboyqxy schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 16:47:
@revolution-nl ik heb altijd geweigerd een contract te tekenen waar boete voor eerder weggaan of verplichting tot overname auto in stond. Als ze mij graag willen, halen ze het er maar uit.
[ Voor 12% gewijzigd door revolution-nl op 27-08-2021 16:54 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Maar je hebt de clausule nu, en je wilt weg? Of wil je ergens naar toe waar ze dit erin hebben?revolution-nl schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 16:53:
[...]
Daar heb ik alleen mijzelf mee doordat ik de 4% dan verlies.
De auto gaat mee naar een nieuwe werkgever waar de clausule in zit. Nu verwacht ik geen rariteiten en is mijn inschatting dat bij een worst case scenario een 4% auto altijd wel door iemand (in/extern) overgenomen kan worden, ik ben even benieuwd naar inzichten /ervaringen van anderen.Inspired schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 17:15:
[...]
Maar je hebt de clausule nu, en je wilt weg? Of wil je ergens naar toe waar ze dit erin hebben?
[ Voor 27% gewijzigd door revolution-nl op 27-08-2021 17:22 ]
Ik vermoed dat je die wel kwijt raakt inderdaad, beetje afhankelijk van hoeveel auto’s ze hebben natuurlijk.
En anders neem je hem wéér mee naar volgende wg toch.
En anders neem je hem wéér mee naar volgende wg toch.
@revolution-nl Het risico dat je uiteindelijk de boete verschuldigd bent, lijkt me inderdaad niet erg groot. Dat kun je nemen.
Ik heb zelf destijds ook een contract gehad met zowel een eigen bijdrage voor de auto (met boete voor de resterende termijnen), als studiekostenregeling die terug betaald moest worden bij uitdiensttreding.. Daar heb ik nog wel wat voor moeten lullen, toen ik graag bij dat bedrijf weg wilde en ik in een ander bedrijf wilde participeren. Achteraf bezien, had ik nooit met die boete akkoord moeten gaan. Uiteindelijk deels verrekend met wat overuren en het andere deel is niet in rekening gebracht.
Werkgevers houden hun werknemers graag in zo'n soort gouden kooi, maar die wijsheid kwam bij mij ook met de jaren.
Proberen om het boetebeding te schrappen bij de onderhandeling voor de arbeidsvoorwaarden, kan altijd.. Laat ze, met in gedachten én als argument dat je een 4%-auto mee neemt, zelf dat (kleine) risico maar dragen.
Ik heb zelf destijds ook een contract gehad met zowel een eigen bijdrage voor de auto (met boete voor de resterende termijnen), als studiekostenregeling die terug betaald moest worden bij uitdiensttreding.. Daar heb ik nog wel wat voor moeten lullen, toen ik graag bij dat bedrijf weg wilde en ik in een ander bedrijf wilde participeren. Achteraf bezien, had ik nooit met die boete akkoord moeten gaan. Uiteindelijk deels verrekend met wat overuren en het andere deel is niet in rekening gebracht.
Werkgevers houden hun werknemers graag in zo'n soort gouden kooi, maar die wijsheid kwam bij mij ook met de jaren.
Proberen om het boetebeding te schrappen bij de onderhandeling voor de arbeidsvoorwaarden, kan altijd.. Laat ze, met in gedachten én als argument dat je een 4%-auto mee neemt, zelf dat (kleine) risico maar dragen.
Het is hier al meerdere malen gegaan over een boete bij het vervroegd inleveren van een leaseauto, danwel door prive omstandigheden, danwel doordat het dienstverband eindigt.
Nu heb ik op internet verschillende casussen gevonden waarbij een boete bij beëindiging van het dienstverband excl btw dient te worden berekend aan de werknemer. De werkgever kan deze btw immers aftrekken en dit zijn dus geen kosten.
Ik heb mijn auto vrijwillig ingeleverd, omdat ik graag overstap maakte naar EV. Nu is mijn werkgever van mening dat dit een andere casus is waarbij ik de boete incl btw dien te betalen. Want zij kunnen deze btw niet aftrekken.
Zelf zie ik het verschil voor de aftrekbaarheid van de btw niet zo, maar misschien mis ik iets? Voor mij is dit gewoon exact dezelfde casus: werkgever heeft een auto over en besluit deze auto terug te geven aan de leasemij ipv in te zetten.
Nu heb ik op internet verschillende casussen gevonden waarbij een boete bij beëindiging van het dienstverband excl btw dient te worden berekend aan de werknemer. De werkgever kan deze btw immers aftrekken en dit zijn dus geen kosten.
Ik heb mijn auto vrijwillig ingeleverd, omdat ik graag overstap maakte naar EV. Nu is mijn werkgever van mening dat dit een andere casus is waarbij ik de boete incl btw dien te betalen. Want zij kunnen deze btw niet aftrekken.
Zelf zie ik het verschil voor de aftrekbaarheid van de btw niet zo, maar misschien mis ik iets? Voor mij is dit gewoon exact dezelfde casus: werkgever heeft een auto over en besluit deze auto terug te geven aan de leasemij ipv in te zetten.
Voor wat betreft het terugvorderen van de BTW maakt dit nul verschil.VidaR-9 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 19:00:
Het is hier al meerdere malen gegaan over een boete bij het vervroegd inleveren van een leaseauto, danwel door prive omstandigheden, danwel doordat het dienstverband eindigt.
Denk dat je je werkgever gewoon een beetje over de zeik geholpen hebt door ineens een auto terug te geven omdat je een ander brandstoftype wilt gedurende de looptijd. Dit is iets wat je werkgever gewoon serieus veel geld kost. In dat geval zou ik ook zoveel mogelijk aan de werknemer doorbelasten, maar dat is emotie en heeft niets met fiscale regelgeving te maken.
Enigszins late reactie, maar toch..
Het gaat erom wat je met ze hebt afgesproken. Vooraf dus...! Het al dan niet in rekening brengen van een eigen bijdrage en het verpakken van een afkoopsom van een leasecontract is een privaatrechtelijke overeenkomst tussen jou en je werkgever.
Dus kortom, wat heb je met ze afgesproken voordat je de auto hebt ingeleverd? Of er is nooit gesproken over bedragen?
Niet? Verricht je werkgever enkel vrijgestelde diensten? (Kredietbemiddeling, assurantiën, medisch, dat soort werkzaamheden?)VidaR-9 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 19:00:
Op zichzelf is niet eens relevant of je werkgever wel of niet de btw kan aftrekken. Als dat niet zo is, kunnen ze dat ook niet op de reguliere leasetermijnen. (Daarentegen hebben ze ook geen Btw-bijtelling voor jouw privégebruik, dus het werkt twee kanten op). Ik kan me wel voorstellen dat ze nu geconfronteerd worden met een hogere kostenpost dan vooraf gedacht.Zelf zie ik het verschil voor de aftrekbaarheid van de btw niet zo, maar misschien mis ik iets? Voor mij is dit gewoon exact dezelfde casus: werkgever heeft een auto over en besluit deze auto terug te geven aan de leasemij ipv in te zetten.
Het gaat erom wat je met ze hebt afgesproken. Vooraf dus...! Het al dan niet in rekening brengen van een eigen bijdrage en het verpakken van een afkoopsom van een leasecontract is een privaatrechtelijke overeenkomst tussen jou en je werkgever.
Dus kortom, wat heb je met ze afgesproken voordat je de auto hebt ingeleverd? Of er is nooit gesproken over bedragen?
Nee we leveren zeker niet alleen vrijgestelde diensten. En reguliere leasekosten worden ook gewoon afgetrokken.
Het bedrag is overigens niet concreet besproken, wel mondeling waar ik het altijd heb gehad over het ex btw bedrag. Het gezeur begon toen iemand (goed bedoeld) meende dit te moeten navragen bij de Tax afdeling. En die zijn dus van mening dat dit een andere situatie is dan wanneer een auto wordt ingeleverd bij einde dienstverband (voor de btw). Schiet mij maar lek.
Het bedrag is overigens niet concreet besproken, wel mondeling waar ik het altijd heb gehad over het ex btw bedrag. Het gezeur begon toen iemand (goed bedoeld) meende dit te moeten navragen bij de Tax afdeling. En die zijn dus van mening dat dit een andere situatie is dan wanneer een auto wordt ingeleverd bij einde dienstverband (voor de btw). Schiet mij maar lek.
[ Voor 28% gewijzigd door VidaR-9 op 09-09-2021 12:38 ]
Er lopen volgens mij een aantal dingen door elkaar mbt de casus van @VidaR-9 ...
Ten eerste is die boete er een die de leasemaatschappij aan de werkgever oplegt voor het terugnemen van die auto. De vraag is dan of de werkgever die boete, doe voortvloeit uit het contract tussen de werkgever en de leasemaatschappij en waarin de werknemer geen partij is, op de werknemer kan en mag verhalen.
Dat mag namelijk alleen als de werknemer daarvoor heeft getekend. Dus staat er in je berijdersovereenkomst voor de ingeleverde auto dat je bij het inleveren van de auto een eventuele boete die de werkgever dan van de leasemaatschappij krijgt opgelegd aan de werkgever verschuldigd bent, en zo ja, onder welke voorwaarden?
Ook blijkt uit jurisprudentie dat de werkgever in zo'n geval alleen daadwerkelijke financiële schade mag verhalen, dus ook al heb je zo'n clausule, als de ingeleverde auto ingezet kan worden voor een andere collega waardoor de werkgever geen boete verschuldigd is aan de leasemaatschappij en de auto niet een tijd stilstaat, dan kan en mag de werkgever niets op de werknemer verhalen.
Ten eerste is die boete er een die de leasemaatschappij aan de werkgever oplegt voor het terugnemen van die auto. De vraag is dan of de werkgever die boete, doe voortvloeit uit het contract tussen de werkgever en de leasemaatschappij en waarin de werknemer geen partij is, op de werknemer kan en mag verhalen.
Dat mag namelijk alleen als de werknemer daarvoor heeft getekend. Dus staat er in je berijdersovereenkomst voor de ingeleverde auto dat je bij het inleveren van de auto een eventuele boete die de werkgever dan van de leasemaatschappij krijgt opgelegd aan de werkgever verschuldigd bent, en zo ja, onder welke voorwaarden?
Ook blijkt uit jurisprudentie dat de werkgever in zo'n geval alleen daadwerkelijke financiële schade mag verhalen, dus ook al heb je zo'n clausule, als de ingeleverde auto ingezet kan worden voor een andere collega waardoor de werkgever geen boete verschuldigd is aan de leasemaatschappij en de auto niet een tijd stilstaat, dan kan en mag de werkgever niets op de werknemer verhalen.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Niet alleen, maar wel deels? Dan mag in bepaalde verhouding de voorbelasting afgetrokken worden maar niet het volledige bedrag.VidaR-9 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 12:37:
Nee we leveren zeker niet alleen vrijgestelde diensten. En reguliere leasekosten worden ook gewoon afgetrokken.
Dat is niet zo.Het bedrag is overigens niet concreet besproken, wel mondeling waar ik het altijd heb gehad over het ex btw bedrag. Het gezeur begon toen iemand (goed bedoeld) meende dit te moeten navragen bij de Tax afdeling. En die zijn dus van mening dat dit een andere situatie is dan wanneer een auto wordt ingeleverd bij einde dienstverband (voor de btw). Schiet mij maar lek.
De afkoopsom voor het inleveren van een auto wordt (ervan uitgaande dat het een full operational lease contract is) gewoon met BTW gefactureerd. Die kan ook gewoon (in dezelfde verhouding, als er zowel vrijgestelde als belaste btw-prestaties worden geleverd) als voorbelasting worden afgetrokken.
Dan kun je wel een "Tax"-afdeling hebben, maar als dit het antwoord is, dan vraag ik me af wat daar de toegevoegde waarde van is.
Dus als toevoeging op @Mx. Alba (prima uiteenzetting), de werkelijke afkoopsom is niet meer dan het bedrag ex. btw, of eventueel de niet-aftrekbare voorbelasting erbij opgeteld.
Ik begrijp de discussie daarover dus ook niet helemaal.
Precies. De baas geniet gewoon BTW aftrek over de eindfactuur zoals over elke factuur van de leasemaatschappij.
Omdat de auto uiteindelijk deels prive wordt gebruikt, is er sprake van een BTW-correctie privegebruik. Maar die is per cataloguswaarde en per jaar, niet pro rato de afgetrokken BTW. Er is dus geen reden om BTW door te belasten naar de werknemer.
Omdat de auto uiteindelijk deels prive wordt gebruikt, is er sprake van een BTW-correctie privegebruik. Maar die is per cataloguswaarde en per jaar, niet pro rato de afgetrokken BTW. Er is dus geen reden om BTW door te belasten naar de werknemer.
@JanHenk nee ook niet deels
Ik denk dat de casus door de betreffende afdeling veel te complex wordt gemaakt. Dat gevoel had ik al, maar na bovenstaande reacties helemaal.
Dank iig. Ik zal laten weten hoe het afloopt.
Ik denk dat de casus door de betreffende afdeling veel te complex wordt gemaakt. Dat gevoel had ik al, maar na bovenstaande reacties helemaal.
Dank iig. Ik zal laten weten hoe het afloopt.
Aangezien ik van werkgever ga wisselen en daarbij weer een auto van de zaak krijg meld ik me na een paar jaar afwezigheid weer in de topic.
Het leasebudget zou 850 euro zijn, ik ga ervan uit dat dat excl. brandstof is. Volgens mij zorgt dat voor een vrij ruime keuze.
Ik ga ervan uit dat ik eerst een pool auto krijg toegewezen maar ga me hier vast oriënteren.
Het leasebudget zou 850 euro zijn, ik ga ervan uit dat dat excl. brandstof is. Volgens mij zorgt dat voor een vrij ruime keuze.
Ik ga ervan uit dat ik eerst een pool auto krijg toegewezen maar ga me hier vast oriënteren.
De auto uit de bijtelling halen en enkel zakelijk mee gaan rijden, en er een auto van ~3000 tot 5000 euro naast kopen voor de privé kilometers aangezien je die toch weinig maakt?loewie1984 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:12:
Jullie gedachten?
[ Voor 8% gewijzigd door endless op 11-09-2021 17:29 ]
Ik zou wel duidelijkheid vragen. Anders wordt de D-klasse auto een polo. Hangt natuurlijk ook af van de looptijd en km's per jaar voor je contract, wel/geen winterbanden etc..endless schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 17:27:
Aangezien ik van werkgever ga wisselen en daarbij weer een auto van de zaak krijg meld ik me na een paar jaar afwezigheid weer in de topic.
Ja dat staat uiteraard op de planning m maar het veranderd mijn beslissing van werkgeverwissel niet dus maakt weinig uit. Als het incl. brandstof zou zijn zou ik voor de car allowance gaan die ze als alternatief aanbieden, ik heb een prima privé auto. Thanks voor de tip though!jongetje schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 19:19:
[...]
Ik zou wel duidelijkheid vragen. Anders wordt de D-klasse auto een polo. Hangt natuurlijk ook af van de looptijd en km's per jaar voor je contract, wel/geen winterbanden etc..
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik stuur onze consultants aan. Bij ons is dat vastgesteld op 30k. Maar overschrijding mag. Geen controle op prive kilometers.CheesePizza schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 16:18:
***members only***
The best is yet to come
Er zijn ook genoeg bedrijven met normbedragen. Ik rij 5k zakelijk en 15k prive per jaar maar mijn budget is obv 35k/48m. Wat ik wil zeggen; het is echt afhankelijk van het bedrijf. Dus een budget van 1000 per maand zegt niet zoveel. Welke looptijd/kilometrage en in/ex brandstof etc.CheesePizza schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 16:18:
***members only***
Inspired schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 16:24:
[...]
Er zijn ook genoeg bedrijven met normbedragen. Ik rij 5k zakelijk en 15k prive per jaar maar mijn budget is obv 35k/48m. Wat ik wil zeggen; het is echt afhankelijk van het bedrijf. Dus een budget van 1000 per maand zegt niet zoveel. Welke looptijd/kilometrage en in/ex brandstof etc.
Members only:
Inloggen
Ja, dat zou ik dan even navragen. Moet iemand vast iets over kunnen roepen.
Eens. Het is zo bedrijfsafhankelijk; bij ons is het bijv. 40.000km per jaar en looptijd 36 maanden.Inspired schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 16:38:
[...]
Ja, dat zou ik dan even navragen. Moet iemand vast iets over kunnen roepen.
Precies.Inspired schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 16:24:
[...]
Er zijn ook genoeg bedrijven met normbedragen. Ik rij 5k zakelijk en 15k prive per jaar maar mijn budget is obv 35k/48m. Wat ik wil zeggen; het is echt afhankelijk van het bedrijf. Dus een budget van 1000 per maand zegt niet zoveel. Welke looptijd/kilometrage en in/ex brandstof etc.
Wat rij jij trouwens weinig, niet dat ik het je misgun, maar dat je daar een auto voor krijgt zeg! Ik haal de 30 a 35k zakelijk met gemak en daar bovenop zo’n 20k privé.
M’n contract staat op 45 of 50k 36 mnd meen ik, €1200 ex brandstof.
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Klopt.AllSeeyinEye schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 15:32:
[...]
Precies.
Wat rij jij trouwens weinig, niet dat ik het je misgun, maar dat je daar een auto voor krijgt zeg! Ik haal de 30 a 35k zakelijk met gemak en daar bovenop zo’n 20k privé.
M’n contract staat op 45 of 50k 36 mnd meen ik, €1200 ex brandstof.
Als je altijd op die vaste locatie op 10km afstand zit is uitbetalen financieel aantrekkelijk. Zeker als je lekker de fiets pakt.Inspired schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 16:29:
[...]
Klopt.Het is alleen woon/werk van ~10km enkele rit. Zal voor een dag of 2/3 zijn na Corona. De rest thuis. Als deze 4% afloopt maar eens kijken of uitbetalen slimmer is.
Mja. Twee auto’s is ook wel prettig. Met name tegenwoordig met de kids die overal en nergens naar toe moeten. Nog twee jaar om over na te denken.jongetje schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 17:49:
[...]
Als je altijd op die vaste locatie op 10km afstand zit is uitbetalen financieel aantrekkelijk. Zeker als je lekker de fiets pakt.
@Inspired Misschien hier het totaal verkeerde topic. Maar wij hebben 1 (lease)auto en ik verbaas me als ik zie waarvoor veel mensen de auto pakken. Maar als ik zie waarvoor mensen de auto denken nodig te hebben. De kinderen naar school en sport brengen doen wij op de fiets. Als mijn opdracht of klant binnen een uur fietsen is blijft de auto gewoon thuis. Maar is misschien ook iets vanuit mijn kleine beetje milieu overtuiging en drukte met auto's rondom de sport en school.
Nieuws van Prinsjesdag over de bijtelling 2022 en verder:
2022: 16% bijtelling over de eerste €35.000 (was: €40.000), daarboven 22%
2023 - 2024: 16% bijtelling over de eerste €30.000 (was: €40.000), daarboven 22%
2025: 17% bijtelling over de eerste €30.000 (was: €40.000), daarboven 22%
2022: 16% bijtelling over de eerste €35.000 (was: €40.000), daarboven 22%
2023 - 2024: 16% bijtelling over de eerste €30.000 (was: €40.000), daarboven 22%
2025: 17% bijtelling over de eerste €30.000 (was: €40.000), daarboven 22%
Worden we toch met zijn alleen weer gestimuleerd om vooral benzine/diesel te gaan blijven rijden!
Een beetje EV van <30k met een goede range? Succes
Je bijtelling zal straks gelijk of wel niet meer zijn om in een EV te rijden aan die van een benzine.
Een beetje EV van <30k met een goede range? Succes
Je bijtelling zal straks gelijk of wel niet meer zijn om in een EV te rijden aan die van een benzine.
In verband met een nieuwe baan ben ik aan het uitzoeken wat een goede manier is om een EV te gaan rijden. De EV is een wens vanuit de nieuwe werkgever (en mijzelf) en daarvoor wordt een mobiliteitsbudget geboden.
De regeling zal een combinatie zijn van een vast bruto bedrag per maand met een bedrag van 10 cent per km. Een leaseauto via het bedrijf is geen optie, private lease natuurlijk wel.
Er zijn een aantal factoren waar ik probeer rekening mee te houden:
Als iemand het leuk vind om eens kritisch te kijken naar mijn berekeningen en aannames:
Daarnaast is mij door de werkgever gevraagd (in verband met de hogere kosten voor een EV) een voorstel te doen voor het mobiliteitsbudget. Indicatie is 500-700 euro bruto plus 10 cent per km netto. Met een maandbedrag van 700 euro lijk ik met private lease best uit te komen, de EV6 is net iets lastiger. Is het reel om hoger te vragen? Ik ben namelijk niet uitgegaan van een eigen bijdrage uit salaris, zoals bij bijtelling in het geval van zakelijke lease wel meespeelt. Dat kan zomaar 200-300 netto euro per maand zijn.
De regeling zal een combinatie zijn van een vast bruto bedrag per maand met een bedrag van 10 cent per km. Een leaseauto via het bedrijf is geen optie, private lease natuurlijk wel.
Er zijn een aantal factoren waar ik probeer rekening mee te houden:
- Occasion markt EVs is nog jong, sommige oudere modellen missen opties (bijvoorbeeld niet standaard type lader)
- Jonge EV occasions zijn duur vanwege het lage bijtelling tarief waar deze nog in vallen
- Nieuwe EVs zijn duur vanwege de accu pakketten (zomaar 8-10K boven een benzine variant)
- Subsidie op nieuwe EVs is volgend jaar weer mogelijk (3700 euro)
- Subsidie op nieuwe EVs in Duitsland is tot wel 9000 euro (import interessant, min 6 maanden + 6000 km)
Als iemand het leuk vind om eens kritisch te kijken naar mijn berekeningen en aannames:
Members only:
Inloggen
Daarnaast is mij door de werkgever gevraagd (in verband met de hogere kosten voor een EV) een voorstel te doen voor het mobiliteitsbudget. Indicatie is 500-700 euro bruto plus 10 cent per km netto. Met een maandbedrag van 700 euro lijk ik met private lease best uit te komen, de EV6 is net iets lastiger. Is het reel om hoger te vragen? Ik ben namelijk niet uitgegaan van een eigen bijdrage uit salaris, zoals bij bijtelling in het geval van zakelijke lease wel meespeelt. Dat kan zomaar 200-300 netto euro per maand zijn.
Vergeet niet dat wanneer jij prive gaat leasen JIJ ook met de gevolgen zit wanneer je bijvoorbeeld ontslagen zou worden/contract niet verlengd/ziek uit dienst gaat, etc.SgtCaffran schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 23:48:
In verband met een nieuwe baan ben ik aan het uitzoeken wat een goede manier is om een EV te gaan rijden. De EV is een wens vanuit de nieuwe werkgever (en mijzelf) en daarvoor wordt een mobiliteitsbudget geboden.
Er zijn een aantal factoren waar ik probeer rekening mee te houden:Op dit moment kijk ik naar bijvoorbeeld een e-Niro als koop optie of private lease. Daarnaast spreekt de EV6 mij erg aan maar deze is een stuk duurder en valt net ongunstig in de Nederlandse subsidie (alleen het basis model met kleinere accu). Ik heb in de volgende excel sheet e.e.a. proberen te schatten qua kosten en kom daar tot de (naar mijn mening verrassende) conclusie dat private lease goedkoper is dan zelf de auto aanschaffen.
- Occasion markt EVs is nog jong, sommige oudere modellen missen opties (bijvoorbeeld niet standaard type lader)
- Jonge EV occasions zijn duur vanwege het lage bijtelling tarief waar deze nog in vallen
- Nieuwe EVs zijn duur vanwege de accu pakketten (zomaar 8-10K boven een benzine variant)
- Subsidie op nieuwe EVs is volgend jaar weer mogelijk (3700 euro)
- Subsidie op nieuwe EVs in Duitsland is tot wel 9000 euro (import interessant, min 6 maanden + 6000 km)
***members only***
Waarom is leasen geen optie?
The best is yet to come
Zou in ieder geval 19 cent netto vragen, desnoods in mindering op het bruto bedrag.SgtCaffran schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 23:48:
. Indicatie is 500-700 euro bruto plus 10 cent per km netto.
Ik ga vanaf eind oktober een andere functie bij mijn huidige werkgever vervullen en heb vanaf dan de beschikking over een leaseauto.
Ik heb net de voorwaarden gelezen en die lijken me in eerste instantie niet heel royaal; 40dkm per jaar, 48 maanden, €100 eigen bijdrage voor max 4dkm privé kilometers per jaar, leasebedrag €725 per maand ex btw inclusief brandstof.
Indien ik op jaarbasis meer dan 40dkm rij dan wordt geacht dat dit door privégebruik komt en dien ik de meerkosten zelf te betalen. Ik heb geen idee hoeveel kilometers ik per jaar voor mijn werk zal rijden en of er gekeken wordt of ik meer dan 4dkm per jaar privé rij. Klopt mijn aanname dat deze regeling niet heel erg royaal is?
Ik heb net de voorwaarden gelezen en die lijken me in eerste instantie niet heel royaal; 40dkm per jaar, 48 maanden, €100 eigen bijdrage voor max 4dkm privé kilometers per jaar, leasebedrag €725 per maand ex btw inclusief brandstof.
Indien ik op jaarbasis meer dan 40dkm rij dan wordt geacht dat dit door privégebruik komt en dien ik de meerkosten zelf te betalen. Ik heb geen idee hoeveel kilometers ik per jaar voor mijn werk zal rijden en of er gekeken wordt of ik meer dan 4dkm per jaar privé rij. Klopt mijn aanname dat deze regeling niet heel erg royaal is?
Ja dat klopt. 4K km privé is echt niets. En daar dan ook nog 100 extra voor betalen.slagroomsoes schreef op donderdag 23 september 2021 @ 21:39:
Ik ga vanaf eind oktober een andere functie bij mijn huidige werkgever vervullen en heb vanaf dan de beschikking over een leaseauto.
En alles boven 40K km is sowieso privé?
Fijne werkgever..
Zeker niet royaal. Zal ook net een instap Polo-tje zijn. Als dat al haalbaar is. Je gaat dan snel 1 EUR per km betalen voor prive kms. Zou hem lekker alleen zakelijk gaan rijden.slagroomsoes schreef op donderdag 23 september 2021 @ 21:39:
Plus 12 maanden bijtelling betalen voor die 4k km is niet handig. Dan zou ik zelf iets kopen voor privé.
Wat een k-u-t regeling. Dus als jij vanuit Groningen elke week naar Maastricht wordt gestuurd voor je werk ben je de lul terwijl je misschien prive 3 x in de week naar de supermarkt 5km verderop rijdtslagroomsoes schreef op donderdag 23 september 2021 @ 21:39:

Als je er wel serieus op in wilt gaan: ik zou dan in ieder geval kijken hoeveel je echt prive rijdt (familie bezoek, vakanties, etc). Woon-werk verkeer weet ik ff niet zeker of dat als prive of zakelijk wordt gerekend, maar ook dat los inschatten. En dan de verwachting met ritten naar klanten. En op basis daarvan een reactie maken. 4K km's prive is echt weinig, met een keertje met de auto op vakantie naar Zuid Frankrijk en je prive km's zijn al bijna op. En er van uit gaan dat alles boven 40K km's sowieso prive is, is uhmmm

Exact expert nodig?
Mijn eerste idee ook; de regeling is wat mager.Crazy D schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:03:
[...]
Wat een k-u-t regeling. Dus als jij vanuit Groningen elke week naar Maastricht wordt gestuurd voor je werk ben je de lul terwijl je misschien prive 3 x in de week naar de supermarkt 5km verderop rijdt![]()
Als je er wel serieus op in wilt gaan: ik zou dan in ieder geval kijken hoeveel je echt prive rijdt (familie bezoek, vakanties, etc). Woon-werk verkeer weet ik ff niet zeker of dat als prive of zakelijk wordt gerekend, maar ook dat los inschatten. En dan de verwachting met ritten naar klanten. En op basis daarvan een reactie maken. 4K km's prive is echt weinig, met een keertje met de auto op vakantie naar Zuid Frankrijk en je prive km's zijn al bijna op. En er van uit gaan dat alles boven 40K km's sowieso prive is, is uhmmm
Van de andere kant weten we (nog) niet wat voor functie uitgevoerd gaat worden. Als daarbij de reis-bewegingen al duidelijk inzichtelijk zijn, waardoor de werkgever een redelijk duidelijk beeld heeft van het aantal zakelijke kilometers, is het niet zo gek om aan te nemen dat >40.000 privé is.
Dit is het beste advies.Inspired schreef op donderdag 23 september 2021 @ 22:26:
[...]
Zeker niet royaal. Zal ook net een instap Polo-tje zijn. Als dat al haalbaar is. Je gaat dan snel 1 EUR per km betalen voor prive kms. Zou hem lekker alleen zakelijk gaan rijden.
Mee naar klanten op en neer, voor huis neerzetten en klaar. Een zakelijke auto zonder bijtelling is best prima. Bijtelling is niet gratis en met zo'n regeling al helemaal niet. Mooi een kilometerregistratie bijhouden, dan hou je ook het meeste over van je loon.
Je betaalt dus 100 euro per maand eigen bijdrage en bijtelling. Gezien het budget denk ik dat je moet denken aan een Polo 1.0 TSI van 25k. De netto kosten van die auto voor jou prive bedragen dan zo'n 260 tot 280 euro per maand.slagroomsoes schreef op donderdag 23 september 2021 @ 21:39:
Daarvoor mag je een lousy 4000 km/jaar rijden. Dat is waat het meteen niet meer interessant is. De meeste leaseregelingen staan tussen de 10.000 en 13.000 km/jaar prive toe, of fair use.
Ik zou deze auto dus niet aanvaarden, of uitsluitend zakelijk rijden. Het voordeel van die keuze is dat je meteen de stelling van de werkgever ">40 Mm/jaar is prive" onderuit haalt. Het privegebruik volgt immers uit een rittenadministratie en bedraagt nooit meer dan 500 km/jaar. Wel even aangeven dat je met die regel niet akkoord gaat omdat je de auto niet prive zult gebruiken.
Thanks voor de reacties. Ik hoef voor mijn werk niet naar de andere kant van het land, dat scheelt alweer iets qua zakelijke kilometers. Ik heb een aantal collega's gesproken die onder dezelfde leaseregeling vallen en niemand heeft ooit iets bij hoeven te betalen indien ze meer dan 40dkm per jaar reden.
Zelf rij ik ongeveer 15-20dkm per jaar privé, een beetje afhankelijk van de vakanties. Ik ga tzt kijken wat er te leasen is en hou er rekening mee dat ik wellicht de auto alleen zakelijk ga rijden. Anderzijds; als er niet zo gelet wordt op privé kilometers dan is een leuk aangeklede Zuid-Koreaanse auto misschien nog haalbaar.
Zelf rij ik ongeveer 15-20dkm per jaar privé, een beetje afhankelijk van de vakanties. Ik ga tzt kijken wat er te leasen is en hou er rekening mee dat ik wellicht de auto alleen zakelijk ga rijden. Anderzijds; als er niet zo gelet wordt op privé kilometers dan is een leuk aangeklede Zuid-Koreaanse auto misschien nog haalbaar.
De allereenvoudigste Kia Niro electrisch zou misschien net kunnen, mits de BTW-correctie privegebruik niet wordt doorberekend in de leaseprijs die aan de werknemer wordt aangeboden.
Directlease heeft hem op 632 excl energie staan. Als je niet de volle 40k kilometers rijdt en thuis oplaadt dan moet het passen.
Directlease heeft hem op 632 excl energie staan. Als je niet de volle 40k kilometers rijdt en thuis oplaadt dan moet het passen.
Ja dat ken ik. "Het staat in de regels om excessen aan te kunnen pakken". Oftewel, zolang het tussen jouw en de werkgever leuk gaat is er niets aan de hand. Maar als je over 2 jaar met ruzie weg wil gaan en je hebt toevallig wat meer gereden in die periode en je aanstaande ex-werkgever wil lullig doen, ben je de sigaar. Het enige positieve aan deze bewoording is dat je niet als "fair use" afhankelijk bent van hoeveel je collega's rijden. Als er nog nooit iemand heeft moeten betalen kunnen ze het ook anders formuleren.slagroomsoes schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:12:
Thanks voor de reacties. Ik hoef voor mijn werk niet naar de andere kant van het land, dat scheelt alweer iets qua zakelijke kilometers. Ik heb een aantal collega's gesproken die onder dezelfde leaseregeling vallen en niemand heeft ooit iets bij hoeven te betalen indien ze meer dan 40dkm per jaar reden.
Exact expert nodig?
Members only:
Inloggen
@BluRay zal erom gaan wat er op papier staat. Staat er specifiek dat de boete alleen betaald moet worden als er niemand voor de auto is? Of staat dit voorbehoud er niet?
@Inspired Het is niet echt van belang wat er in die clausule staat. Al staat erin dat je je eerstgeboren kind moet opofferen als je vertrekt, dat is ongeldig als het niet strookt met de wet. En dat zou hier dus het geval kunnen zijn.
@BluRay Er is inderdaad jurisprudentie waaruit blijkt dat de werkgever alleen daadwerkelijk gemaakte kosten mag doorbelasten, dus geen forfaitaire boete. Dat houdt in dat als de auto na een maand weer in gebruik is genomen door iemand anders, ze je slechts 1 maand in rekening kunnen brengen. Ook hangt een en ander af van hoe je daar de toko bent verlaten, maar aangezien je zegt dat je van werkgever bent geswitcht neem ik aan dat het niet het einde van je arbeidscontract was en dat het jouw eigen keuze was om ontslag te nemen; in dat geval staan ze dus in hun recht om deze kosten op je te verhalen als die mogelijkheid was opgenomen in je contract. Maar dus wel met de daadwerkelijk gemaakte kosten als duidelijke limiet.
@BluRay Er is inderdaad jurisprudentie waaruit blijkt dat de werkgever alleen daadwerkelijk gemaakte kosten mag doorbelasten, dus geen forfaitaire boete. Dat houdt in dat als de auto na een maand weer in gebruik is genomen door iemand anders, ze je slechts 1 maand in rekening kunnen brengen. Ook hangt een en ander af van hoe je daar de toko bent verlaten, maar aangezien je zegt dat je van werkgever bent geswitcht neem ik aan dat het niet het einde van je arbeidscontract was en dat het jouw eigen keuze was om ontslag te nemen; in dat geval staan ze dus in hun recht om deze kosten op je te verhalen als die mogelijkheid was opgenomen in je contract. Maar dus wel met de daadwerkelijk gemaakte kosten als duidelijke limiet.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Zonder te weten wat er op papier staat is het allemaal gokken. Wellicht een niet standaard auto (gekozen) en halen ze zo de boven budget kosten zo terug omdat de andere berijder die niet gaat betalen. Dus ja, wel degelijk van belang wat er op papier staat.Mx. Alba schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:10:
@Inspired Het is niet echt van belang wat er in die clausule staat. Al staat erin dat je je eerstgeboren kind moet opofferen als je vertrekt, dat is ongeldig als het niet strookt met de wet. En dat zou hier dus het geval kunnen zijn.
Dan zou hij wellicht wel die overschreiding moeten betalen maar niet de basiskosten. Maar idd, er missen gegevens om echt te weten hoe de vlag erbij hangt. Wel lijkt het me in ieder geval heel sterk als de werkgever het volledige bedrag zou mogen innen.Inspired schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:19:
[...]
Zonder te weten wat er op papier staat is het allemaal gokken. Wellicht een niet standaard auto (gekozen) en halen ze zo de boven budget kosten zo terug omdat de andere berijder die niet gaat betalen. Dus ja, wel degelijk van belang wat er op papier staat.
Members only:
Inloggen
Members only:
Inloggen
Je gaat wel wat kort door de bocht. Ik vind de overeenkomst redelijk specifiek. Dus je tweede punt gaat volgens mij niet op.Mx. Alba schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 14:41:
***members only***
Is het ook 100% zeker dat WG de auto weer ingezet heeft? Of is deze al terug naar de LM en hebben zij hem ingezet?
Jij kan het wel specifiek vinden, maar een rechter niet. Ook daar is jurisprudentie over namelijk. Als er geen specifiek bedrag in staat is het niet specifiek genoeg. En nee, een formule zoals daar genoemd is dus geen specifiek bedrag.Inspired schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 14:57:
[...]
Je gaat wel wat kort door de bocht. Ik vind de overeenkomst redelijk specifiek. Dus je tweede punt gaat volgens mij niet op.
[ Voor 7% gewijzigd door Mx. Alba op 24-09-2021 15:24 ]
Heb je een bron? Dit is namelijk vziw niet waar. Er zijn voldoende uitspraken dat iemand geld moest betalen terwijl het bedrag echt niet vast stond op het moment van tekenen van de overeenkomst. Dit is mi ook niet mogelijk. Afkoopsom kan 100 EUR zijn en 10k EUR.Mx. Alba schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:23:
[...]
Jij kan het wel specifiek vinden, maar een rechter niet. Ook daar is jurisprudentie over namelijk. Als er geen specifiek bedrag in staat is het niet specifiek genoeg.
Ze bv; https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:GHARL:2016:1139
Wel minder geworden, maar nog steeds betalen. Dit bedrag stond niet in de overeenkomst.
“10. Beëindiging dienstverband
Bij beëindiging van het dienstverband tijdens de looptijd van het leasecontract is de werknemer verplicht tot:
a. overname van de auto zoals opgegeven door de leasemaatschappij, of
b. afkoop van het leasecontract of
c. overname van het leasecontract door de nieuwe werkgever, tegen de dan door de leasemaatschappij te bepalen voorwaarden...
[ Voor 34% gewijzigd door Inspired op 24-09-2021 15:28 ]
Volgens mij begrijp ik waar het mis gaat.Inspired schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:25:
[...]
Heb je een bron? Dit is namelijk vziw niet waar. Er zijn voldoende uitspraken dat iemand geld moest betalen terwijl het bedrag echt niet vast stond op het moment van tekenen van de overeenkomst. Dit is mi ook niet mogelijk. Afkoopsom van 100 EUR zijn en 10k EUR.
Ik zeg niet dat de werkgever dat bedrag niet op de werknemer mag verhalen. Ik zeg alleen dat de werkgever dat bedrag niet op het loon mag inhouden zonder specifieke toestemming daartoe van de werknemer. Geeft de werknemer die toestemming niet, dan mag de werkgever het dus niet inhouden, maar moet de werknemer het nog steeds wel betalen.
Het is dus overduidelijk dat in dit soort situaties het gewoon het makkelijkst is als de werknemer gewoon toestemming geeft om het in te houden. Maar het initiatief daartoe ligt dus bij de werknemer, niet bij de werkgever.
Ik heb even gezocht en dit gevonden:
https://www.personeelsnet...verrekening-met-het-loon/
Zeer verhelderend. Wat ik zei blijkt wel bijna altijd op te gaan... behalve bij de laatste loonbetaling bij uitdiensttreding (oftewel de eindafrekening). Daarbij mag de werkgever allerlei andere zaken ook verrekenen, waaronder dus ook zo'n afkoopsom voor een leaseauto.
Dus wat ik zei klopt op zich wel, maar is in deze casus niet van toepassing.
https://www.personeelsnet...verrekening-met-het-loon/
Zeer verhelderend. Wat ik zei blijkt wel bijna altijd op te gaan... behalve bij de laatste loonbetaling bij uitdiensttreding (oftewel de eindafrekening). Daarbij mag de werkgever allerlei andere zaken ook verrekenen, waaronder dus ook zo'n afkoopsom voor een leaseauto.
Dus wat ik zei klopt op zich wel, maar is in deze casus niet van toepassing.
Iemand ervaringen om een buitenlandse auto te leasen (in mijn geval een Duitse) bij een Nederlandse werkgever met een Duits moeder bedrijf?
Mijn werkgever staat hier in principe voor open, als ik zelf erachter aan ga wat nodig is en wettelijk is.
Iemand tips?
Mijn werkgever staat hier in principe voor open, als ik zelf erachter aan ga wat nodig is en wettelijk is.
Iemand tips?
[ Voor 77% gewijzigd door Dean Martin op 27-09-2021 16:21 ]
The best is yet to come
Hier ook een vraag over mijn leaseauto bij beëindigen van mijn arbeidsovereenkomst.
Bij indiensttreding heb ik een auto gekregen (geen vrije keuze, zelfs een andere auto dan waarover ik eerder bericht heb ontvangen, maar geen probleem). Omdat ik 80% werk betaal ik een eigen bijdrage voor prive gebruik. Nu staat in mijn leasecontract dat als de arbeidsovereenkomst eindigt op initiatief van de werknemer voor het aflopen van de leasetermijn, de werknemer gehouden is de eigen bijdrage voor privegebruik over de resterende leasetermijn aan de werkgever te betalen.
Ik ken een dergelijke bepaling wel bij keuze voor een duurdere auto, maar zal deze bijdrage nu in rekening worden gebracht? Waarom zou ik deze wel in rekening gebracht krijgen en iemand die fulltime werkt niet? Daar zijn voor de werkgever toch geen hogere kosten aan verbonden, zodra ik de auto inlever?
Uiteraard kan ik mijn eindafrekening afwachten, maar ik was benieuwd of dit gebruikelijk is.
Bij indiensttreding heb ik een auto gekregen (geen vrije keuze, zelfs een andere auto dan waarover ik eerder bericht heb ontvangen, maar geen probleem). Omdat ik 80% werk betaal ik een eigen bijdrage voor prive gebruik. Nu staat in mijn leasecontract dat als de arbeidsovereenkomst eindigt op initiatief van de werknemer voor het aflopen van de leasetermijn, de werknemer gehouden is de eigen bijdrage voor privegebruik over de resterende leasetermijn aan de werkgever te betalen.
Ik ken een dergelijke bepaling wel bij keuze voor een duurdere auto, maar zal deze bijdrage nu in rekening worden gebracht? Waarom zou ik deze wel in rekening gebracht krijgen en iemand die fulltime werkt niet? Daar zijn voor de werkgever toch geen hogere kosten aan verbonden, zodra ik de auto inlever?
Uiteraard kan ik mijn eindafrekening afwachten, maar ik was benieuwd of dit gebruikelijk is.
Als je een Nederlandse werkgever hebt, in Nederland belasting betaald en in Nederland werkt. Waarom zou je dan een Duitse auto kunnen rijden? Allereerst zit je dan met je verzekering en verder:Dean Martin schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:45:
Iemand ervaringen om een buitenlandse auto te leasen (in mijn geval een Duitse) bij een Nederlandse werkgever met een Duits moeder bedrijf?
Als u in Nederland met een auto rijdt, moet u voor die auto bpm en motorrijtuigenbelasting betalen. Het maakt niet uit of de auto een Nederlands of een buitenlands kenteken heeft.
https://www.belastingdien..._met_buitenlands_kenteken.
[ Voor 5% gewijzigd door jongetje op 27-09-2021 17:08 ]
Waarschijnlijk met de bedoeling om geen BPM en/of Nederlandse MRB te betalen? De tarieven in Duitsland zijn inderdaad aardig wat vriendelijker...Dean Martin schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:45:
Iemand tips?
Je (Nederlandse) werkgever heeft alleen te maken met de leasemaatschappij, dus die maakt het niet uit. Die krijgt gewoon de (huur)nota's. Echter, de (Nederlandse) leasemaatschappij gaat geen auto's laten rijden op een buitenlands kenteken, die horen namelijk gewoon in Nederland geregistreerd te zijn.
Het zou alleen kunnen als het Duitse bedrijf de auto leaset bij een Duitse leasemaatschappij, maar jij dient ook in dienst te zijn van de Duitse werkgever. Je kunt dan vrijstelling krijgen van BPM en MRB als werknemer. Daarvoor moet je echter de auto hoofdzakelijk (> 70% of meer) gebruiken in het buitenland. Maar, met een Nederlandse werkgever (en inhoudingsplichtige) gaat dit dus ook niet op.
Kortom, het maakt niet uit, je blijft gebonden aan de Nederlandse leaseauto's, kentekens en belastingen..
Ze berekenen dit leasebudget op basis van een fulltime functie? 40 uur per week? Dan klopt het wel. Het komt inderdaad vaker voor. Bij sommige bedrijven vervalt de eigen bijdrage als de auto wordt toegewezen of als je een auto van een collega overneemt. De kosten staan in je lease overeenkomst.eno_W schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:04:
Hier ook een vraag over mijn leaseauto bij beëindigen van mijn arbeidsovereenkomst.
Er zijn ook genoeg mensen die maandelijks 100 tot 200 euro extra betalen voor een iets luxere auto. Zij moeten dit bedrag meestal ook over de resterende leasetermijn betalen bij het beëindigen van het contract.
Het eerste punt wat je maakt zou wel een beetje vreemd zijn, maar ook ik ga het zien in de komende maand: vrijdag begin ik met een nieuwe baan, zonder mijn lease-auto mee te nemen. Ik zit in dezelfde situatie, 1 dag minder werken en daarom een eigen bijdrage (ik vond dat altijd wel een beetje sneu, want voor je laptop, toch ook een verplicht bedrijfsmiddel, betaal je ook geen bijdrage omdat je die op vrijdag privé gebruikt....) Alhoewel ik er niet eens over ben begonnen, want toen ik de wagenpark beheerder belde over inleveren van de auto gaf hij al meteen aan dat hij wel iemand blij kon maken met mijn Megane (prima auto, behalve dat ik elke 10k kilometer bij de garage stond met een gebrek, ik ben blij dat ik er vanaf ben)TumTum schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:28:
[...]
Ze berekenen dit leasebudget op basis van een fulltime functie? 40 uur per week? Dan klopt het wel. Het komt inderdaad vaker voor. Bij sommige bedrijven vervalt de eigen bijdrage als de auto wordt toegewezen of als je een auto van een collega overneemt. De kosten staan in je lease overeenkomst.
Er zijn ook genoeg mensen die maandelijks 100 tot 200 euro extra betalen voor een iets luxere auto. Zij moeten dit bedrag meestal ook over de resterende leasetermijn betalen bij het beëindigen van het contract.
In het tweede geval weet ik dat mijn werkgever je dat wel ' gewoon' doorbelast, daarom zou ik dat nooit doen, je betaald je kado dan wel uit hele eigen zak. Een paar jaar geleden is dat bij ons op de zaak ingevoerd, want werknemers wilden dit. Ik heb toen al gelijk gezegd dit is een ordinaire bezuiniging, let op binnenkort is een c-klasse niet meer te leasen zonder bijdrage. En wat schetst onze verbazing, als je nu dezelfde Megane als mij wilt leasen in dezelfde leaseklasse, mag je bij fulltime 50 pop aftikken... op 1000 lease-auto's is dat toch mooi 50k in de maand, 6ton per jaar wat ze weg bezuinigd hebben met een ' kado '.
Mijn eerste voorbeeld gaat over een auto die wordt overgenomen door iemand anders of juist wordt toegewezen. Stel je voor dat je tot maximaal 550 euro per maand een auto mag bestellen. Een collega gaat weg en levert zijn auto van 590 euro per maand in met een budget van 550 euro per maand + 40 euro per maand eigen bijdrage. Dan moet hij zijn eigen bijdrage afbetalen voor de resterende periode. Jij kan de auto dan overnemen zonder eigen bijdrage. Vaak worden dit soort auto's ook toegewezen.Sammy_tukker schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 12:15:
[...]
Het eerste punt wat je maakt zou wel een beetje vreemd zijn, maar ook ik ga het zien in de komende maand: vrijdag begin ik met een nieuwe baan, zonder mijn lease-auto mee te nemen. Ik zit in dezelfde situatie, 1 dag minder werken en daarom een eigen bijdrage (ik vond dat altijd wel een beetje sneu, want voor je laptop, toch ook een verplicht bedrijfsmiddel, betaal je ook geen bijdrage omdat je die op vrijdag privé gebruikt....) Alhoewel ik er niet eens over ben begonnen, want toen ik de wagenpark beheerder belde over inleveren van de auto gaf hij al meteen aan dat hij wel iemand blij kon maken met mijn Megane (prima auto, behalve dat ik elke 10k kilometer bij de garage stond met een gebrek, ik ben blij dat ik er vanaf ben)
In het tweede geval weet ik dat mijn werkgever je dat wel ' gewoon' doorbelast, daarom zou ik dat nooit doen, je betaald je kado dan wel uit hele eigen zak. Een paar jaar geleden is dat bij ons op de zaak ingevoerd, want werknemers wilden dit. Ik heb toen al gelijk gezegd dit is een ordinaire bezuiniging, let op binnenkort is een c-klasse niet meer te leasen zonder bijdrage. En wat schetst onze verbazing, als je nu dezelfde Megane als mij wilt leasen in dezelfde leaseklasse, mag je bij fulltime 50 pop aftikken... op 1000 lease-auto's is dat toch mooi 50k in de maand, 6ton per jaar wat ze weg bezuinigd hebben met een ' kado '.
Het kan natuurlijk ook een nieuwe toegewezen auto zijn. Dan teken je een contract en ga je akkoord met een eigen bijdrage voor privegebruik 'als' je parttime gaat werken. Dit is meestal een percentage op basis van de werkdagen en/of uren per week. Vreemd is het niet.
Let op:
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1