Klopt het dat het altijd voordeliger is om bepaalde opties (die goed via de dealer kunnen, zoals velgen) als "dealer accessoires" in plaats van fabrieksopties te doen? Ik zag dat in de configurator een setje velgen van 1471, 33 euro bij de leaseprijs optelt (fabrieksoptie). Doe ik em los als dealer accessoires, telt ie er ook 33 euro bij op, maar is de fiscale waarde 1471 lager en scheelt dat in de bijtelling. Of zie ik iets over het hoofd?
Ja. Dat klopt. Accessoires tellen niet mee in de cataloguswaarde dus voel je niet in de bijtelling idd.tanh92 schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 17:12:
Klopt het dat het altijd voordeliger is om bepaalde opties (die goed via de dealer kunnen, zoals velgen) als "dealer accessoires" in plaats van fabrieksopties te doen? Ik zag dat in de configurator een setje velgen van 1471, 33 euro bij de leaseprijs optelt (fabrieksoptie). Doe ik em los als dealer accessoires, telt ie er ook 33 euro bij op, maar is de fiscale waarde 1471 lager en scheelt dat in de bijtelling. Of zie ik iets over het hoofd?
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Dat is de hele reden waarom trekhaken (en soms ook tinten met folie) als accessoire wordt gedaan en niet als optie.
Even als klankbord: klopt het dat je met een vast mobiliteitsbudget in principe goedkoper uit bent met PL dan met zakelijke lease?
Alle werknemers hier krijgen een mobiliteitsbudget van iets meer dan €700. Je kunt dit inzetten zoals je zelf wilt (zakelijk lease, private lease, treinabo, 19ct/km). Vast betekent hier dat alles wat je niet opsoupeert je dat deel gewoon bruto bovenop je loon gestort krijgt. Stel ik doe zakelijk lease. Dat kost +/- €550/m wat van het budget afgaat. Blijft over €150, wat bovenop mijn loon komt.
Ander voorbeeld: je woont in de buurt en/of je komt met de fiets dan krijg je gewoon 19ct/km netto en dus €700 extra bruto.
Hopelijk is de "schets" van de regeling een beetje duidelijk zo.
Stel ik zou een Polo willen:
- Via zakelijke lease kost deze €550 inclusief alles (ook benzine) + €200 netto bijtelling. Geen 19ct/km. €150 over voor extra brutoloon.
Netto "kost" me dit dus €200 (bijtelling) - €90 (60% van 150, overschot mobiliteitsbudget) = €110/m om de auto te rijden
- Via private lease kost deze €350 (netto) exclusief brandstof + €200 netto brandstof. Wel 19ct/km. Vanwege het aantal kilometers krijg ik €550 netto op basis van 19ct/km en 150 bruto.
Netto "kost" me dit €350 (auto) + €200 (brandstof) - €550 (nettovergoeding) - €90 = -/- €90
Een verschil in het voordeel van PL van €200 in de maand netto, ofwel precies de bijtelling (omdat PL + brandstof = leasbedrag zakelijk).
Kan iemand een gat schieten in deze berekening?
Alle werknemers hier krijgen een mobiliteitsbudget van iets meer dan €700. Je kunt dit inzetten zoals je zelf wilt (zakelijk lease, private lease, treinabo, 19ct/km). Vast betekent hier dat alles wat je niet opsoupeert je dat deel gewoon bruto bovenop je loon gestort krijgt. Stel ik doe zakelijk lease. Dat kost +/- €550/m wat van het budget afgaat. Blijft over €150, wat bovenop mijn loon komt.
Ander voorbeeld: je woont in de buurt en/of je komt met de fiets dan krijg je gewoon 19ct/km netto en dus €700 extra bruto.
Hopelijk is de "schets" van de regeling een beetje duidelijk zo.
Stel ik zou een Polo willen:
- Via zakelijke lease kost deze €550 inclusief alles (ook benzine) + €200 netto bijtelling. Geen 19ct/km. €150 over voor extra brutoloon.
Netto "kost" me dit dus €200 (bijtelling) - €90 (60% van 150, overschot mobiliteitsbudget) = €110/m om de auto te rijden
- Via private lease kost deze €350 (netto) exclusief brandstof + €200 netto brandstof. Wel 19ct/km. Vanwege het aantal kilometers krijg ik €550 netto op basis van 19ct/km en 150 bruto.
Netto "kost" me dit €350 (auto) + €200 (brandstof) - €550 (nettovergoeding) - €90 = -/- €90
Een verschil in het voordeel van PL van €200 in de maand netto, ofwel precies de bijtelling (omdat PL + brandstof = leasbedrag zakelijk).
Kan iemand een gat schieten in deze berekening?
[ Voor 5% gewijzigd door HarmoniousVibe op 17-04-2021 20:03 ]
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
@HarmoniousVibe Heb je dan ook de kosten meegerekend voor je privé km's? Dat zit in bij de zakelijke lease auto en moet je ook kms voor inkopen op je private lease plus brandstof.
En het is redelijk eenvoudig berekenen met een vaste werklocatie, maar als je naar verschillende klanten moet wordt het al onzekerder wat voordeliger is omdat je private lease vooraf goed afgesloten moet worden en je anders hoge km prijs krijgt voor extra km's. Kun je dan niet beter zelf een auto aanschaffen? Zeker 2e hands maakt het nog gunstiger.
En het is redelijk eenvoudig berekenen met een vaste werklocatie, maar als je naar verschillende klanten moet wordt het al onzekerder wat voordeliger is omdat je private lease vooraf goed afgesloten moet worden en je anders hoge km prijs krijgt voor extra km's. Kun je dan niet beter zelf een auto aanschaffen? Zeker 2e hands maakt het nog gunstiger.
@HarmoniousVibe Ik begrijp je private lease berekening niet helemaal en dan specifiek de brandstofkosten component. Als je 550 euro reiskostenvergoeding krijgt op basis van 0,19 per kilometer dan rijd je dus ongeveer 2900 kilometer. Uitgaande van 1:16 en een literprijs van 1,75 zit je dan op 317 euro aan brandstof. Dat brengt de berekening al van -90 naar +27.
Maar je houdt in deze berekening totaal geen rekening met privé kilometers bij PL. Bij zakelijke lease inclusief brandstof kosten die je niets extra. Terwijl bij PL je zelf de brandstof betaald. Bij 500 km per maand privé kost je dat al zo'n 55 euro extra bij PL waarmee het verschil bijna weg is. Rijdt je meer privé dan wordt PL dus duurder.
Zou je daadwerkelijk helemaal niet privé rijden zoals in jou PL berekening dan betaal je bij zakelijke lease ook geen bijtelling en is dat dus sowieso goedkoper.
Maar je houdt in deze berekening totaal geen rekening met privé kilometers bij PL. Bij zakelijke lease inclusief brandstof kosten die je niets extra. Terwijl bij PL je zelf de brandstof betaald. Bij 500 km per maand privé kost je dat al zo'n 55 euro extra bij PL waarmee het verschil bijna weg is. Rijdt je meer privé dan wordt PL dus duurder.
Zou je daadwerkelijk helemaal niet privé rijden zoals in jou PL berekening dan betaal je bij zakelijke lease ook geen bijtelling en is dat dus sowieso goedkoper.
Goed punt, even denken.
Die nettovergoeding is op basis van 5 dagen woon-werkverkeer. Echter maak ik er meestal maar 3, soms 4. Schijnbaar mag dit en dat is inderdaad wel een belangrijk aspect. Als dit er vanaf gaat dan wordt de berekening inderdaad anders. Dat scenario zal ik ook doorrekenen. Bedankt voor de oplettendheid, @ik222.
@jongetje, die €200/m was een schatting van de brandstofkosten inclusief alles, dus zowel zakelijk als privé. Ik maak niet heel veel privékilometers, maar sowieso wel meer dan 500 per jaar. Die bijtelling is helaas onoverkomelijk vrees ik.
2e hands is natuurlijk altijd gunstiger, financieel gezien, tenzij je goed pech hebt natuurlijk. Maar ik vond het verschil klein genoeg om daar wel een nieuwe auto voor te willen kunnen rijden.
Die nettovergoeding is op basis van 5 dagen woon-werkverkeer. Echter maak ik er meestal maar 3, soms 4. Schijnbaar mag dit en dat is inderdaad wel een belangrijk aspect. Als dit er vanaf gaat dan wordt de berekening inderdaad anders. Dat scenario zal ik ook doorrekenen. Bedankt voor de oplettendheid, @ik222.
@jongetje, die €200/m was een schatting van de brandstofkosten inclusief alles, dus zowel zakelijk als privé. Ik maak niet heel veel privékilometers, maar sowieso wel meer dan 500 per jaar. Die bijtelling is helaas onoverkomelijk vrees ik.
2e hands is natuurlijk altijd gunstiger, financieel gezien, tenzij je goed pech hebt natuurlijk. Maar ik vond het verschil klein genoeg om daar wel een nieuwe auto voor te willen kunnen rijden.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Ik zou nooit voor een lease auto gaan. Ik heb 1 maand bij een werkgever gewerkt. (in de proeftijd nog weggegaan om bij een ander werkgever te werken) ik kreeg een leaseauto met tankpas. Salaris was 2800 bruto, met de bijtelling van de auto kwam ik op een verkapt brutosalaris van 3700. Uiteindelijk netto 1900.
Ik reed ook privé, maar nog steeds te gek voor woorden. Doe mij maar mobiliteitsvergoeding van paar honderd euro’s.
Ik reed ook privé, maar nog steeds te gek voor woorden. Doe mij maar mobiliteitsvergoeding van paar honderd euro’s.
Goed verhaal met goede onderliggende berekening..Ab78 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:58:
Ik zou nooit voor een lease auto gaan. Ik heb 1 maand bij een werkgever gewerkt. (in de proeftijd nog weggegaan om bij een ander werkgever te werken) ik kreeg een leaseauto met tankpas. Salaris was 2800 bruto, met de bijtelling van de auto kwam ik op een verkapt brutosalaris van 3700. Uiteindelijk netto 1900.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
Haha, ik zal kijken of ik het lookstrook nog heb. Ben blij dat ik daar weg benVidaR-9 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:17:
[...]
Goed verhaal met goede onderliggende berekening..
Bruto bijtelling van €900 op een salaris van €2800 lijkt mij nogal aan de hoge kant. Even snel berekend en op de site van Autoweek gekeken. Je komt dan op een auto met een nieuwprijs van rond de €40.000 uit.Ab78 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 22:53:
[...]
Haha, ik zal kijken of ik het lookstrook nog heb. Ben blij dat ik daar weg ben
Da's op zijn minst een vrij dikke VW Golf, maar dan moet je al moeite doen. Je leased daar ook zoiets als een Volkswagen Passat 1.5 TSI 150pk Business voor:
https://www.autoweek.nl/a...at-15-tsi-150pk-business/
Even de berekening van https://www.berekenhet.nl...-van-de-zaak.html#calctop
:fill(white):strip_exif()/f/image/UAoXoyedgRIuNc286zk8djuK.png?f=user_large)
Kortom, je onderbouwing is nogal mager, of je hebt je inderdaad laten flessen en bent in een auto gaan rijden die absoluut geen enkele logische relatie met je inkomen heeft.
EDIT: Los van dat is de berekening over wat voordeliger is, eigen auto of lease, iets gecompliceerder dan jij het nu voor stelt.
Ik heb de berekening voor mezelf ooit gemaakt en voor mij komt inderdaad een eigen auto financieel voordeliger uit. Maar, die berekening is wél gebaseerd op een relatief oude en niet heel dure, 2e hands auto (10 jaar oud, aanschafprijs €8000,-, diesel, 1:29 op de lange afstand, etc.), iets meer dan €600 aan mobiliteit per maand én een bruto/netto regeling waarbij iedere gereden kilometer bruto van die €600nogwat af ging en netto werd uitbetaald.
In die specifieke situatie hield ik, inclusief afschrijving, onderhoud, privé kilometers, etc, een ruwe €150 - €200 per maand over. (Ik twijfel nu even of ik daar de bijtelling in had meegenomen of niet, volgens mij wel. Daar ben ik wel uitgegaan van een auto die voor mij past. Ofwel, categorie VW Polo. Groter hoeft van mij niet. Onze eigen auto is een Skoda Fabia Combi, redelijk vergelijkbaar dus met een VW Polo qua formaat.)
Wat voor mij het belangrijkste is, is het feit dat je met een eigen auto niet vast zit aan een leasecontract in welke vorm dan ook. Nadeel is wel dat áls om wat voor reden dan ook je eigen auto kapot gaat en vervangen moet worden, je van je eigen spaargeld een nieuwe auto mag gaan aanschaffen.
EDIT2: Voor het idee, qua functie en salaris had ik recht op een veel duurdere leaseauto. Grofweg dikke Golf / modale Passat als ik zo even snel op een willekeurige zakelijke lease-site kijk. Zeg maar ongeveer de auto die jij gereden moet hebben, maar dan met een salaris dat wat meer in lijn is met zo'n auto.
https://www.athlon.com/nl...&vehicletype=personenauto
[ Voor 48% gewijzigd door unezra op 21-04-2021 07:49 ]
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Het is allemaal zo persoonlijk en afhankelijk van zoveel factoren dat het lastig is wat te zeggen over wat handig is. Ik rij nu voor 550 netto een auto. (150 bijtelling en 400 die ik krijg als ik de auto laat staan) Ik rij eigenlijk alleen prive en woon/werk. Zou misschien best voordeliger in een oudje kunnen rijden. Maar gemak en luxe is me ook wat waard. Ook als ik straks weer 22% betaal zal ik snel weer een auto nemen. Ik zie het ook niet puur als kostenpost.
Dat is sowieso waar.Inspired schreef op woensdag 21 april 2021 @ 08:07:
Het is allemaal zo persoonlijk en afhankelijk van zoveel factoren dat het lastig is wat te zeggen over wat handig is. Ik rij nu voor 550 netto een auto. (150 bijtelling en 400 die ik krijg als ik de auto laat staan) Ik rij eigenlijk alleen prive en woon/werk. Zou misschien best voordeliger in een oudje kunnen rijden. Maar gemak en luxe is me ook wat waard. Ook als ik straks weer 22% betaal zal ik snel weer een auto nemen. Ik zie het ook niet puur als kostenpost.
Wat financieel de meest voordelige optie is, is tot op zekere hoogte uit te rekenen. (Niet 100% omdat er wat variabelen in zitten zoals onderhoud, privé kiometers, restwaarde, etc, die lang niet altijd volledig tevoren te voorspelen zijn.)
Tegelijkertijd, leaseauto levert je in de regel wel een nieuwe (of relatief nieuwe) auto op, tegen een vast bedrag per maand. Als je nieuw rijden belangrijk vind en/of volledig voorspelbare kosten wil hebben (of bijvoorbeeld heel veel zakelijke kilometers rijd), kan ik me voorstellen dat je sneller kiest voor een leaseauto dan iemand die enigzins variabele kosten geen probleem vind, niet geeft om nieuw en zakelijk misschien 20.000 of 30.000 kilometer per jaar rijd.
Het is denk ik alleen wel belangrijk de keuze volledig en bewust te maken en een beetje bij de realiteit te blijven. Bij een salaris van €2800 een Passat rijden kan, maar dat is wel 2-3 klasses boven wat gebruikelijk is voor dat salaris. Een Polo of Up zou een logischer keuze zijn. Menig werkgever zal bij een auto in de categorie Passat, bij dat salaris een eigen bijdrage vragen.
Mijn punt is vooral dat de berekening veel complexer is dan de bruto/netto berekening op een loonstrookje, zoals @Ab78 lijkt te doen voorkomen.
Je vergeet dat zakelijk de brandstof zo’n 20% goedkoper is (btw). Bij je geschatte 200 euro is dat toch weer 40 euro.HarmoniousVibe schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 20:35:
Goed punt, even denken.
Daar heb ik toch niks aan? Die brandstof zit al bij het leasebedrag inbegrepen.Z___Z schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:17:
[...]
Je vergeet dat zakelijk de brandstof zo’n 20% goedkoper is (btw). Bij je geschatte 200 euro is dat toch weer 40 euro.
Nee, maar als je ervan uit gaat dat zakelijk de brandstofkosten 200 euro zijn en het contact km is wat je daadwerkelijk verwacht te rijden, moet je voor je privé 240 euro brandstof rekenen. Anders reken je jezelf 40 euro rijker.HarmoniousVibe schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:01:
[...]
Daar heb ik toch niks aan? Die brandstof zit al bij het leasebedrag inbegrepen.
Ik snap niet goed waarom je dit erbij haalt. Ik heb brandstofkosten alleen bij de kosten voor PL genoemd. Dat bedrag is gewoon gemiddeld €200/m gemiddeld per maand. Dus betaald van mijn nettosalaris, inclusief alle belastingen accijnzen en toeslagen enzo. Gewoon wat er gemiddeld per maand aftik aan de pomp. Net als wanneer ik een privéauto zou hebben.Z___Z schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:03:
[...]
Nee, maar als je ervan uit gaat dat zakelijk de brandstofkosten 200 euro zijn en het contact km is wat je daadwerkelijk verwacht te rijden, moet je voor je privé 240 euro brandstof rekenen. Anders reken je jezelf 40 euro rijker.
De brandstofkosten met zakelijke lease zitten in het bedrag inbegrepen dus de precies opbouw en hoeveelheid belasting die doen er niet zoveel toe. Mijns inziens is het zakelijke leasebedrag inclusief brandstof prima te vergelijken met de private leasebedrag + de gemiddelde netto brandstofkosten.
Omdat in je berekening je private lease inclusief btw net zoveel kost als je zakelijke lease ex. btw. Dus of de voorwaarden van het zakelijke lease contract zijn veel beter (bijvoorbeeld hoger aantal KM, winterbanden, vervangend vervoer etc), of er is wat mis in je vergelijking, of zakelijke lease is duurder dan private lease voor dezelfde voorwaarden.HarmoniousVibe schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:49:
[...]
Ik snap niet goed waarom je dit erbij haalt. Ik heb brandstofkosten alleen bij de kosten voor PL genoemd. Dat bedrag is gewoon gemiddeld €200/m gemiddeld per maand. Dus betaald van mijn nettosalaris, inclusief alle belastingen accijnzen en toeslagen enzo. Gewoon wat er gemiddeld per maand aftik aan de pomp. Net als wanneer ik een privéauto zou hebben.
De brandstofkosten met zakelijke lease zitten in het bedrag inbegrepen dus de precies opbouw en hoeveelheid belasting die doen er niet zoveel toe. Mijns inziens is het zakelijke leasebedrag inclusief brandstof prima te vergelijken met de private leasebedrag + de gemiddelde netto brandstofkosten.
Tsja, het interesseert mij toch niet wat precies de samenstelling is van het zakelijke leasebedrag? Want daar kun je toch niks aan doen. Ik krijg voor zakelijk lease een all-in prijs en daar moet ik het mee doen.Z___Z schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:59:
[...]
Omdat in je berekening je private lease inclusief btw net zoveel kost als je zakelijke lease ex. btw. Dus of de voorwaarden van het zakelijke lease contract zijn veel beter (bijvoorbeeld hoger aantal KM, winterbanden, vervangend vervoer etc), of er is wat mis in je vergelijking, of zakelijke lease is duurder dan private lease voor dezelfde voorwaarden.
Voor PL kun je nog een beetje rondshoppen maar uiteindelijk komt ook daar een prijs uit voor alles behalve de brandstof uit. Tel daarbij je geraamde brandstofkosten bij op en je hebt een eerlijk vergelijk.
Je doet net alsof alle lease-aanbieders consistent moeten zijn in hun prijzen waardoor dezelfde auto met dezelfde voorwaarden dezelfde leaseprijs krijgen bij verschillende aanbieders. Maar dat is natuurlijk helemaal niet zo. Daar zitten heel veel marktoverwegingen in en tussen die de uiteindelijke prijs kunnen beïnvloeden.
Ik noem er maar een paar hè. Zomaar random:
Voor PL kun je vergelijken en rondshoppen. De concurrentie is volgens mij best stevig.
Bij zakelijk is de daadwerkelijke leaseprijs met een traditionele constructie net wat minder relevant omdat de wg de leaseprijs betaalt en jij alleen de bijtelling. Daardoor is er minder incentive om heel scherp in het tarief te gaan zitten.
PL is vaak minder flexibel wat betreft het afconfigureren.
Bij zakelijk krijg je vaak wat kwantumkorting via je werkgever maar je hebt wel een lock-in.
Bij zakelijk heb je geen BKR.
Bij zakelijk zit je met bijtelling.
Bij zakelijk mag je als je weggaat wellicht je contract laten overnemen. Heel veel factoren allemaal.
[ Voor 22% gewijzigd door HarmoniousVibe op 21-04-2021 11:22 ]
Precies. Ik neig zelf om een auto met een calatoguswaarde van 50 a 75% van het bruto jaarinkomen als passend te zien.unezra schreef op woensdag 21 april 2021 @ 07:28:
[...]
Bruto bijtelling van €900 op een salaris van €2800 lijkt mij nogal aan de hoge kant. Even snel berekend en op de site van Autoweek gekeken. Je komt dan op een auto met een nieuwprijs van rond de €40.000 uit.
Even snel gerekend, maar idd, dat lijkt een redelijk uitgangspunt te zijn.t_captain schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:32:
[...]
Precies. Ik neig zelf om een auto met een calatoguswaarde van 50 a 75% van het bruto jaarinkomen als passend te zien.
Ofwel, @Ab78 reed waarschijnlijk in een auto rond die grofweg 2x zo duur was als logisch zou zijn bij zijn salaris.
Dan snap ik dat de bijtelling een beetje tegen valt.
Ja inderdaad, waarbij je als je naar een EV kijkt aan de bovenkant van die range kunt zitten vanwege de lagere bijtelling. Dat moet ook wel omdat die dingen in fiscale waarde gewoon een stukje duurder zijn dan een ICE.t_captain schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:32:
[...]
Precies. Ik neig zelf om een auto met een calatoguswaarde van 50 a 75% van het bruto jaarinkomen als passend te zien.
Goede nuance.
EV's hebben een iets andere verhouding tussen nieuwprijs en operationele kosten. Zo zijn de energiekosten en afschrijving lager. Banden zijn weer duurder, verzekeringen ook. Al met al zou een EV van pakweg 115 a 120% van de nieuwprijs qua totale kosten vergelijkbaar moeten zijn met een benzine auto van 100%.
EV's hebben een iets andere verhouding tussen nieuwprijs en operationele kosten. Zo zijn de energiekosten en afschrijving lager. Banden zijn weer duurder, verzekeringen ook. Al met al zou een EV van pakweg 115 a 120% van de nieuwprijs qua totale kosten vergelijkbaar moeten zijn met een benzine auto van 100%.
Ik ben nu een klein jaar de eigenaar van een Kia e-Niro en deze bevalt goed. 'Helaas' gebruik ik hem sinds de Corona crisis eigenlijk heel weinig meer, werk vooral thuis en de verwachting is nu dat dit grotendeels zo zal blijven.
Ik ben nu op zoek naar mogelijkheden om het contract eerder stop te zetten, helaas is hierbij mijn werkgever niet heel scheutig met het geven van informatie. Heeft iemand hier daar toevallig ervaring mee? Ik lease hem bij Alphabet, deze heb ik ook al gebeld maar die verwijzen mij door naar de werkgever.
Ik ben nu op zoek naar mogelijkheden om het contract eerder stop te zetten, helaas is hierbij mijn werkgever niet heel scheutig met het geven van informatie. Heeft iemand hier daar toevallig ervaring mee? Ik lease hem bij Alphabet, deze heb ik ook al gebeld maar die verwijzen mij door naar de werkgever.
Reken op een afkoopsom van 35% van de resterende termijnen. Kan het hooguit meevallen. Hoewel in mijn geval het tegenvalt aangezien de afkoopsom meer is dan die 35%... Maar alles hangt af van het contract dat je werkgever heeft met de lease, misschien staat daar wel in dat afkoop 5% is.fietslampje schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:27:
Ik ben nu een klein jaar de eigenaar van een Kia e-Niro en deze bevalt goed. 'Helaas' gebruik ik hem sinds de Corona crisis eigenlijk heel weinig meer, werk vooral thuis en de verwachting is nu dat dit grotendeels zo zal blijven.
Exact expert nodig?
Oke, maar zijn er bijvoorbeeld ook mogelijkheden om hem door iemand van (buiten) het bedrijf over te laten nemen? Of is dat niet zo eenvoudig?Crazy D schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:00:
[...]
Reken op een afkoopsom van 35% van de resterende termijnen. Kan het hooguit meevallen. Hoewel in mijn geval het tegenvalt aangezien de afkoopsom meer is dan die 35%... Maar alles hangt af van het contract dat je werkgever heeft met de lease, misschien staat daar wel in dat afkoop 5% is.
Is de werkgever eigenaar?fietslampje schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:27:
Je kunt dan toch de auto uit de bijtelling halen per 1 januari en er vanaf dan alleen nog zakelijke kms mee rijden?
AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB
Op sites als Leasetrader kan dan dat maar goed dan moeten nog steeds je werkgever en leasemaatschappij eerst mee willen werken.fietslampje schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:35:
[...]
Oke, maar zijn er bijvoorbeeld ook mogelijkheden om hem door iemand van (buiten) het bedrijf over te laten nemen? Of is dat niet zo eenvoudig?
Exact expert nodig?
Banden zijn vooral duurder bij auto's als Tesla die idioot veel koppel en vermogen op de banden afsturen. Bij de normale EV's die nu op de markt komen gaat dat veel minder spelen. Die hebben een veel normaler koppel.t_captain schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:15:
Goede nuance.
De een hecht geen waarde aan een auto, de andere wel. De ander is niet verplicht om voor 180euro per maand een parkeerplaats te huren in zijn appartement. Heb je geen kinderen, of vriendin (t_captain schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:32:
[...]
Over banden gesproken. Even persoonlijke frustratie.
Mijn leaser stond van de week bij de dealer met 2,5mm en 2,7mm op de achterbandjes. Maar dealer mocht niet vervangen want mag pas onder de 2mm. Dus kan ik volgende week weer langs de bandenboer voor nieuwe bandjes..
Mijn leaser stond van de week bij de dealer met 2,5mm en 2,7mm op de achterbandjes. Maar dealer mocht niet vervangen want mag pas onder de 2mm. Dus kan ik volgende week weer langs de bandenboer voor nieuwe bandjes..
Dat is dan alleen voor de lagere salarissen. Als je modaal verdient kom je uit bij een Fiesta/Polo/Corsa/etc.t_captain schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:32:
[...]
Maar voor de wat hogere salarissen lijkt met 50...75% niet realistisch. Dan zou een system architect in een aangeklede E-klasse of 5-serie rond kunnen rijden. 30..40% van het jaarinkomen is dan realistischer.
Ik had recht op iets van €900 per maand leasebudget (maar omdat ik realtief dicht bij kantoor woonde en aanvankelijk minder dan 20.000 km per jaar zou rijden, is dat beperkt tot 70%).K-aroq schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 09:37:
[...]
Dat is dan alleen voor de lagere salarissen. Als je modaal verdient kom je uit bij een Fiesta/Polo/Corsa/etc.
Maar voor de wat hogere salarissen lijkt met 50...75% niet realistisch. Dan zou een system architect in een aangeklede E-klasse of 5-serie rond kunnen rijden. 30..40% van het jaarinkomen is dan realistischer.
In mijn vorige reactie had ik het grofweg uitgerekend en lijkt die 50-75% ook bij mijn salaris (Rond de 1.7x modaal) volgens mij redelijk in lijn te zijn.
Een E-klasse of 5-serie is toch ook passend voor iemand die 80-120k per jaar verdient? Lijkt me wel realistisch 50-75% ook bij hogere salarissen.K-aroq schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 09:37:
[...]
Dat is dan alleen voor de lagere salarissen. Als je modaal verdient kom je uit bij een Fiesta/Polo/Corsa/etc.
Ik schrok mij rot toen ik de rekening naar de LM zag voor mijn ID.3. Nieuw set voor en achter (winterbanden) gewoon 1.200 euro. Dat is wel wat anders dan de hybride die ik hiervoor had met 80 euro de band.K-aroq schreef op woensdag 21 april 2021 @ 19:49:
[...]
Banden zijn vooral duurder bij auto's als Tesla die idioot veel koppel en vermogen op de banden afsturen. Bij de normale EV's die nu op de markt komen gaat dat veel minder spelen. Die hebben een veel normaler koppel.
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Ik denk dat deze norm voor wat men als “passende” auto ervaart toch wel aardig klopt.K-aroq schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 09:37:
[...]
Ik rij een BMW 5 met een nieuwprijs van ongeveer 60% van mijn inkomen. Krijg eigenlijk nooit scheve blikken. Je herkent het meteen als mensen vinden dat je te duur rijdt. Je merkt dat ze belangstelling hebben hoe je aan die auto bent gekomen, of je komt bekend te staan bij je auto (meneer Maserati van de woningstichting), of je krijgt een grappige bijnaam zoals “Peter Porsche” ofzo.
Als ik een M5, 8-serie of Porsche zou rijden twv een jaarwinst nieuwprijs, dan zou dat waarschijnlijk wel dat effect hebben.
Dan zou je pas rond de 150k (uitgaande van 40%) aan salaris een kale E-klasse/5-serie als passend zien? Dat lijkt me dan ook niet direct heel erg realistischK-aroq schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 09:37:
[...]
Het zal voornamelijk zitten in het vlak van boven de norm uitsteken en daardoor val je meer op en heeft men sneller een mening erover.t_captain schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 11:58:
[...]
Ik denk dat deze norm voor wat men als “passende” auto ervaart toch wel aardig klopt.
[ Voor 26% gewijzigd door Napo op 01-05-2021 12:24 ]
Ik had als eerste auto een BMW1 en kreeg daarmee al opmerkingen van klanten/vage kennissen. Vond ik eigenlijk best bijzonder want zelf kijk ik er eigenlijk niet naar. De 1 was de enige met RWD in het budget.t_captain schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 11:58:
[...]
Ik denk dat deze norm voor wat men als “passende” auto ervaart toch wel aardig klopt.
Ik rij een BMW 5 met een nieuwprijs van ongeveer 60% van mijn inkomen. Krijg eigenlijk nooit scheve blikken. Je herkent het meteen als mensen vinden dat je te duur rijdt. Je merkt dat ze belangstelling hebben hoe je aan die auto bent gekomen, of je komt bekend te staan bij je auto (meneer Maserati van de woningstichting), of je krijgt een grappige bijnaam zoals “Peter Porsche” ofzo.
Als ik een M5, 8-serie of Porsche zou rijden twv een jaarwinst nieuwprijs, dan zou dat waarschijnlijk wel dat effect hebben.
Voor de volgende neig ik naar een BMW3 met high exec en wat pakketten. Past ook prima in budget maar dat zal datzelfde effect wel weer geven want ik ben nog een paar jaar verwijdert van de dertig.
Zou ook wel graag een Alfa leasen voordat dat merk helemaal klaar is maar die zijn in de lease echt 200-300 duurder voor dezelfde cataloguswaarde.
Vind het sowieso moeilijk om nu te kiezen, voorheen reed ik 50k+ per jaar en was zakelijk eigenlijk altijd wel de way to go. Nu met kantoor dicht rij ik 1-2K per jaar en doe ik alles in m’n dorp.
Ik ben wel iemand die de boodschappen lokaal met de auto doet dus er moet er sowieso 1 zijn. Alleen jammer dat de bijtelling zo alles of niks is, vooral omdat mijn privé kilometers altijd zo weinig zijn maar net teveel voor 500km. Ik denk altijd maar daar waar een ander 300 netto aan nicotine uitgeeft geef ik dat maar extra uit aan de auto.
We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman
Weinig kilometers, dan is een mobiliteitsbudget gunstig. En anders kan een bescheiden EV zoals een ID3 of Leaf aantrekkelijke value hebben.
Ja ik heb zitten rekenen met berekenhet / RAET. Verschil tussen de BMW3 die ik in gedachten had en geen (zakelijke) auto en 0km zakelijk rijden is 980 netto. Als het dan 30k zakelijk rijden wordt zal het met 19 cent netto wat oplopen richting ~1200 netto.t_captain schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 13:36:
Weinig kilometers, dan is een mobiliteitsbudget gunstig. En anders kan een bescheiden EV zoals een ID3 of Leaf aantrekkelijke value hebben.
Interessantste nu is natuurlijk een Tesla3 nemen maar ik mag van mijn gemeente niet opladen op de parkeerplekken voor mijn huis omdat er een stoep tussen ligt. Ook niet met mat/goot etc. Of ik moet daar lak aan hebben en toch een paal laten plaatsen en s’avonds laden.
We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman
Maar 1.200 euro netto en dan 30k km rijden, kan je dan iets leukers rijden?BombaAriba schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 14:00:
[...]
Ja ik heb zitten rekenen met berekenhet / RAET. Verschil tussen de BMW3 die ik in gedachten had en geen (zakelijke) auto en 0km zakelijk rijden is 980 netto. Als het dan 30k zakelijk rijden wordt zal het met 19 cent netto wat oplopen richting ~1200 netto.
Interessantste nu is natuurlijk een Tesla3 nemen maar ik mag van mijn gemeente niet opladen op de parkeerplekken voor mijn huis omdat er een stoep tussen ligt. Ook niet met mat/goot etc. Of ik moet daar lak aan hebben en toch een paal laten plaatsen en s’avonds laden.
Als ik niet lease scheelt me dat ook iets van 1.200 netto, maar ik rij 35.000 per jaar en dat gaat dan toch ook wel hard qua kosten met een beetje auto. Terwijl ik nu een aangeklede 330i kan leasen zonder zorgen.
@BombaAriba Een kabel over de stoep en door je brievenbus moet je niet willen. Ik stoor me enorm aan dat soort figuren. Zelf het bijtellingsvoordeel pakken en de lasten afwentelen op een ander, in dit geval de gebruikers van de stoep.
Rij wat leuks van de centen, wees blij dat je baas het grotendeels betaald en geniet daarvan!
Rij wat leuks van de centen, wees blij dat je baas het grotendeels betaald en geniet daarvan!
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Je kan het natuurlijk ook de andere kant op redeneren. Waarom investeert de overheid niet meer in lokale infrastructuur zodat dit gedrag niet meer nodig is. Dit gedrag is natuurlijk een gevolg van iets. Een elektrische auto zou natuurlijk ook voor de gemiddelde man/vrouw haalbaar moeten zijn. In Noorwegen heeft bijvoorbeeld iedere openbare parkeerplek een laadpunt, dan heb je dit gedrag niet meer.JanHenk schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 15:52:
@BombaAriba Een kabel over de stoep en door je brievenbus moet je niet willen. Ik stoor me enorm aan dat soort figuren. Zelf het bijtellingsvoordeel pakken en de lasten afwentelen op een ander, in dit geval de gebruikers van de stoep.
Maar ik denk met wat sommetjes dat je toch wel snel echt oud moet gaan rijden en geluk moet hebben om gelijke kosten te hebben als met zakelijke lease + bijtelling. Heb ook een keer een onderzoeksrapport gezien waarbij volgens mij het totale voordeel van zakelijk lease pas teniet gedaan zou worden bij een bijtelling van ~35%. Natuurlijk zie ik liever het Duitse model van 12% ;-)
Dat valt heel erg mee.BombaAriba schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 18:45:
[...]
Je kan het natuurlijk ook de andere kant op redeneren. Waarom investeert de overheid niet meer in lokale infrastructuur zodat dit gedrag niet meer nodig is. Dit gedrag is natuurlijk een gevolg van iets. Een elektrische auto zou natuurlijk ook voor de gemiddelde man/vrouw haalbaar moeten zijn. In Noorwegen heeft bijvoorbeeld iedere openbare parkeerplek een laadpunt, dan heb je dit gedrag niet meer.
Maar ik denk met wat sommetjes dat je toch wel snel echt oud moet gaan rijden en geluk moet hebben om gelijke kosten te hebben als met zakelijke lease + bijtelling. Heb ook een keer een onderzoeksrapport gezien waarbij volgens mij het totale voordeel van zakelijk lease pas teniet gedaan zou worden bij een bijtelling van ~35%. Natuurlijk zie ik liever het Duitse model van 12% ;-)
Een auto van een jaar of 8 oud is voor de meeste mensen niet écht oud en zo'n ding is misschien halverwege zijn leven. In dat specifieke geval (Skoda Fabia Combi, ecodiesel), hield ik van mijn €600nogwat, netto (!) €150 per maand over. Inclusief afschrijving, onderhoud, de hele mikmak en vrij conservatief ingestoken. (Afschrijving over 5 jaar bijvoorbeeld.)
Kan me prima voorstellen dat om quitte te spelen, je ook weg komt met een auto van 5 jaar oud. Wat absoluut courant is.
Goedemiddag, ik krijg waarschijnlijk later dit jaar een mobiliteitsbudget van ca. €775 per maand. Ik weet niet zeker of ik het helemaal goed begrijp qua financiën. Stel dat ik hier een auto van lease met een cataloguswaarde van €40k en mijn marginale belastingdruk is 49,50%. Is het dan zo dat deze auto mij netto €40k x 22% x 49,50% / 12 = €363 per maand kost? Ik rijd vrij weinig momenteel, veel thuiswerk. Alternatief is dat ik het mobiliteitsbudget laat uitkeren, dan houd ik daar dus €775 * (1 - 49,5%) = €391 netto van over op maandbasis? Daar zou ik eventueel privé wat van kunnen leasen, maar als ik zakelijk lease krijg ik er ook een tankpas bij. Voor €775 kan je natuurlijk veel meer auto lease dan van €391, maar klopt mijn redenering hierboven?
Privé leasen heeft gevolgen voor de maximale hypotheek die je kan krijgen, geldt dat ook voor zakelijk leasen? Neem aan van wel omdat men naar het netto inkomen kijkt na aftrek van de bijtelling.
Als ik weinig blijf rijden is het voordeligst voor mij waarschijnlijk het budget laten uitkeren en mijn huidige auto met een dagwaarde van ~ €8k blijven rijden. Dank voor de reacties alvast!
Privé leasen heeft gevolgen voor de maximale hypotheek die je kan krijgen, geldt dat ook voor zakelijk leasen? Neem aan van wel omdat men naar het netto inkomen kijkt na aftrek van de bijtelling.
Als ik weinig blijf rijden is het voordeligst voor mij waarschijnlijk het budget laten uitkeren en mijn huidige auto met een dagwaarde van ~ €8k blijven rijden. Dank voor de reacties alvast!
Je kan privé 363+391 uitgeven om op hetzelfde niveau te komen als zakelijk dus dan heb je al weer veel meer keus.TheDeuce schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 12:25:
Goedemiddag, ik krijg waarschijnlijk later dit jaar een mobiliteitsbudget van ca. €775 per maand. Ik weet niet zeker of ik het helemaal goed begrijp qua financiën. Stel dat ik hier een auto van lease met een cataloguswaarde van €40k en mijn marginale belastingdruk is 49,50%. Is het dan zo dat deze auto mij netto €40k x 22% x 49,50% / 12 = €363 per maand kost? Ik rijd vrij weinig momenteel, veel thuiswerk. Alternatief is dat ik het mobiliteitsbudget laat uitkeren, dan houd ik daar dus €775 - (1 - 49,5%) = €391 netto van over op maandbasis? Daar zou ik eventueel privé wat van kunnen leasen, maar als ik zakelijk lease krijg ik er ook een tankpas bij. Voor €775 kan je natuurlijk veel meer auto lease dan van €391, maar klopt mijn redenering hierboven?
Als ik jou was, zou ik gewoon je oude auto doorrijden tot je weer naar kantoor/klant kan gaan en dan pas deze rekensom uitvoeren.
Het lijkt er op van niet:TheDeuce schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 12:25:
Goedemiddag, ik krijg waarschijnlijk later dit jaar een mobiliteitsbudget van ca. €775 per maand. Ik weet niet zeker of ik het helemaal goed begrijp qua financiën. Stel dat ik hier een auto van lease met een cataloguswaarde van €40k en mijn marginale belastingdruk is 49,50%. Is het dan zo dat deze auto mij netto €40k x 22% x 49,50% / 12 = €363 per maand kost? Ik rijd vrij weinig momenteel, veel thuiswerk. Alternatief is dat ik het mobiliteitsbudget laat uitkeren, dan houd ik daar dus €775 - (1 - 49,5%) = €391 netto van over op maandbasis? Daar zou ik eventueel privé wat van kunnen leasen, maar als ik zakelijk lease krijg ik er ook een tankpas bij. Voor €775 kan je natuurlijk veel meer auto lease dan van €391, maar klopt mijn redenering hierboven?
https://debesteleasedeal.nl/zakelijke-lease-auto-hypotheek/
Hangt een beetje van het omslagpunt en je kilometers per jaar af. Ook of je huidige auto gefinancierd is, of uit spaargeld betaald en wat de afschrijving is.Als ik weinig blijf rijden is het voordeligst voor mij waarschijnlijk het budget laten uitkeren en mijn huidige auto met een dagwaarde van ~ €8k blijven rijden. Dank voor de reacties alvast!
Wil je weten wat het voordeligste is: Mik alles in een Excel en reken het uit.
Tegelijkertijd, als je nu al een auto hebt die je bevalt, waarom lease? Stel over 6 maanden vind je werkger het wel welletjes en je staat op straat, of je besluit zélf over te stappen, zit je met wat pech vast aan een leasecontract of afkoop. Dat risico moet je willen lopen. (Plus dat je direct verlies lijd op je huidige auto, terwijl als je die op rijd, je 'm netjes kunt afschrijven.)
Is het niet mogelijk om dit na te vragen bij je HR afdeling? Zij kunnen een berekening voor je maken, alhoewel 40K met 775 per maand niet realistisch is incl. tanken. Soms kun je de kosten ook in het leaseportaal zien & berekenen. De leasetarieven kunnen enorm afwijken op basis van meerdere onderdelen, zoals verbruik en onderhoud.TheDeuce schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 12:25:
Dank voor de reacties, zal het eens navragen bij HR. Volgens mij is het €775 excl. tanken.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
THxZ0NE schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:45:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 13% gewijzigd door unezra op 10-05-2021 11:08 . Reden: Grafieken omgewisseld, dit is logischer. :) ]
De berekening die je doet klopt (waarbij je overigens ook wel wat meer risicodragend wordt afhankelijk van de verzekering die je hebt en indien je auto je bijvoorbeeld een keer in de steek laat). Leaseauto's hebben zeker een plek maar zoals je ook ziet is de berekening in vergelijking met een tweedehands auto niet altijd even positief.THxZ0NE schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:45:
***members only***
En dan moet je nagaan dat de het belastingtarief dat je betaald over inkomen effectief maximaal niet 48% is maar 55,5%
Het blijft natuurlijk wel zo dat je een tweedehands auto (privé) gaat vergelijken met een hagelnieuwe auto (lease) in die berekening. Wil je privé ook een nieuwe auto rijden dan valt de berekening heel anders uit natuurlijk.
Maar goed als een fatsoenlijke tweedehands auto voor jou voldoet dan is het inderdaad vaak voordeliger.
Maar goed als een fatsoenlijke tweedehands auto voor jou voldoet dan is het inderdaad vaak voordeliger.
Ja klopt wel, maar in mijn berekening ga ik uit van een 2e handse station van 22k, die is bv uit 2019 of 2020 met circa 30k op de teller. Eigenlijk is dit net zo nieuw als mijn keuze uit een auto-pool. Een nieuwe bestellen is inderdaad hagelnieuw, maar verwaarloosbaar met een duurdere 2e hands keuze.ik222 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:08:
Het blijft natuurlijk wel zo dat je een tweedehands auto (privé) gaat vergelijken met een hagelnieuwe auto (lease) in die berekening. Wil je privé ook een nieuwe auto rijden dan valt de berekening heel anders uit natuurlijk.
De belastingschijf is een goede, even naar kijken. Ik heb inderdaad ook nog niet gekeken naar de no claim/schadevrije jaren aangezien ik altijd een lease-auto heb gereden. Dit zal dan vermoedelijk tegenvallen.Napo schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:00:
[...]
De berekening die je doet klopt (waarbij je overigens ook wel wat meer risicodragend wordt afhankelijk van de verzekering die je hebt en indien je auto je bijvoorbeeld een keer in de steek laat). Leaseauto's hebben zeker een plek maar zoals je ook ziet is de berekening in vergelijking met een tweedehands auto niet altijd even positief.
En dan moet je nagaan dat de het belastingtarief dat je betaald over inkomen effectief maximaal niet 48% is maar 55,5%
Zijn wel leasemaatschappijen waarbij je een verklaring kan krijgen van je schadevrije jaren, zou dat eens navragen of dit mogelijk is!THxZ0NE schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:16:
[...]
De belastingschijf is een goede, even naar kijken. Ik heb inderdaad ook nog niet gekeken naar de no claim/schadevrije jaren aangezien ik altijd een lease-auto heb gereden. Dit zal dan vermoedelijk tegenvallen.
Ik neem trouwens aan dat je in je berekening de brandstofkosten ook hebt meegenomen? Lees daar niks van terug in je berekening namelijk.
In dat scenario denk ik dat je te optimistisch bent. Je kentgetallen komen redelijk overeen met die van mij, op de nieuwprijs van je auto na.THxZ0NE schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:14:
[...]
Ja klopt wel, maar in mijn berekening ga ik uit van een 2e handse station van 22k, die is bv uit 2019 of 2020 met circa 30k op de teller. Eigenlijk is dit net zo nieuw als mijn keuze uit een auto-pool. Een nieuwe bestellen is inderdaad hagelnieuw, maar verwaarloosbaar met een duurdere 2e hands keuze.
Mogelijk ook dat het brandstofverbruik fors anders is dan het brandstofverbruik dat wij hebben met onze auto en dat heeft flink invloed op je berekening.
Nu realiseer ik me dat ik het relatief pessimistisch heb berekend om mezelf niet rijk te rekenen. In de praktijk was het voordeel nog wat groter. (Laatste onderhoudsbeurt was €400 inclusief APK, bandenwissel, nieuwe accu, etc. Vooralsnog lijken we op rond de €500 per jaar uit te komen.) Tegelijkertijd, het is een andere klasse auto.
Ook niet onbelangrijk: Mocht je er voor moeten lenen, heb je met een eigen auto risico's en extra kosten die mogelijk een leaseauto niet of minder zijn. (Tegelijkertijd, met lease zit je vrijwel altijd vast aan afkoopregelingen mocht je eerder weg gaan. Achteraf ben ik heel blij dat ik "nee" heb gezegd tegen lease, want as we speak niet meer in dienst, puur vanwege de contracten én het feit dat ik dan nu een nieuwe auto had moeten kopen. Het is bij een nieuwe werkgever voor mij ook juist daarom een harde eis. Geen leaseauto, wel een gunstige mobilitetisregeling.)
Ik zal mijn Excel eens wat negatiever maken met een hoge brandstofprijs, verzekering en belastingschaal. Maar ik denk dat het verschil nog steeds behoorlijk zal zijn. En inderdaad de vrijheid zonder lease-auto is zeker wat waard!unezra schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:29:
[...]
In dat scenario denk ik dat je te optimistisch bent. Je kentgetallen komen redelijk overeen met die van mij, op de nieuwprijs van je auto na.![]()
Mogelijk ook dat het brandstofverbruik fors anders is dan het brandstofverbruik dat wij hebben met onze auto en dat heeft flink invloed op je berekening.
Nu realiseer ik me dat ik het relatief pessimistisch heb berekend om mezelf niet rijk te rekenen. In de praktijk was het voordeel nog wat groter. (Laatste onderhoudsbeurt was €400 inclusief APK, bandenwissel, nieuwe accu, etc. Vooralsnog lijken we op rond de €500 per jaar uit te komen.) Tegelijkertijd, het is een andere klasse auto.
Ook niet onbelangrijk: Mocht je er voor moeten lenen, heb je met een eigen auto risico's en extra kosten die mogelijk een leaseauto niet of minder zijn. (Tegelijkertijd, met lease zit je vrijwel altijd vast aan afkoopregelingen mocht je eerder weg gaan. Achteraf ben ik heel blij dat ik "nee" heb gezegd tegen lease, want as we speak niet meer in dienst, puur vanwege de contracten én het feit dat ik dan nu een nieuwe auto had moeten kopen. Het is bij een nieuwe werkgever voor mij ook juist daarom een harde eis. Geen leaseauto, wel een gunstige mobilitetisregeling.)
Ik zou ook de afschrijving flink pessismistischer maken. Zelf ben ik toen uitgegaan van €8000 naar €0 in 5 jaar. Ofwel, €1600 per jaar. Als je nu een auto van 2019, 2020 koopt, zit je volgens mij (voor wat ik van nieuwe auto's weet), met zeker de eerste jaren een behoorlijk hogere afschrijving.THxZ0NE schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:52:
[...]
Ik zal mijn Excel eens wat negatiever maken met een hoge brandstofprijs, verzekering en belastingschaal. Maar ik denk dat het verschil nog steeds behoorlijk zal zijn. En inderdaad de vrijheid zonder lease-auto is zeker wat waard!
Stel dat je afschrijving per jaar de eerste 5 jaar 2x zo hoog is, scheelt dat dik €133 per maand ten opzichte van mijn berekening en dan heb je al de helft van je winst ten opzichte van lease opgesoupeerd.
Zelf zou ik juist kijken naar oudere auto's. Die hoeven zeker niet minder zuinig te zijn, de afschrijving is lager, aanschafprijs is lager, etc. Als je graag nieuw wilt rijden, of bijna-nieuw, is lease (auto van de zaak) in mijn beleving puur financieel juist vaak een betere optie. Zit je wel met je contracten.
Tegelijkertijd, wat lever je werkelijk in als je een wat oudere auto rijd? (Zeg 5-10 jaar oud.)
Is je dat de hogere kosten waard?
Mogelijk is private lease een interessant alternatief, nieuw rijden met voorspelbare kosten, als je een goede actiedeal weet te scoren kan het erg interessant zijn ten opzichten van koop.unezra schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:24:
[...]
Ik zou ook de afschrijving flink pessismistischer maken. Zelf ben ik toen uitgegaan van €8000 naar €0 in 5 jaar. Ofwel, €1600 per jaar. Als je nu een auto van 2019, 2020 koopt, zit je volgens mij (voor wat ik van nieuwe auto's weet), met zeker de eerste jaren een behoorlijk hogere afschrijving.
Stel dat je afschrijving per jaar de eerste 5 jaar 2x zo hoog is, scheelt dat dik €133 per maand ten opzichte van mijn berekening en dan heb je al de helft van je winst ten opzichte van lease opgesoupeerd.
Zelf zou ik juist kijken naar oudere auto's. Die hoeven zeker niet minder zuinig te zijn, de afschrijving is lager, aanschafprijs is lager, etc. Als je graag nieuw wilt rijden, of bijna-nieuw, is lease (auto van de zaak) in mijn beleving puur financieel juist vaak een betere optie. Zit je wel met je contracten.
Tegelijkertijd, wat lever je werkelijk in als je een wat oudere auto rijd? (Zeg 5-10 jaar oud.)
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik zou mezelf niet arm maar ook niet rijk rekenen. Dat maakt het vergelijk ook behoorlijk onzuiver... Blijf reëel, ook al heb je geen glazen bol.
Wel is het handig om de risico's in kaart te brengen en dan vooral, waar ligt het omslagpunt? Stel dat je reëel gezien een afschrijving van 10 duizend per 4 jaar verwacht in je berekeningen. Wat zou de afschrijving "kunnen worden" voordat het alternatief (leasen van de baas) interessanter is (qua puur kosten gezien, dan)?
Hetzelfde geldt voor een goede inschatting qua zakelijke en privé kilometers en ook daar zou ik een soort risicoanalyse op toepassen.
Daarnaast kan een "mismatch" nog een rol spelen tussen beide opties. Bijvoorbeeld dat je een kale C-segment station van de baas krijgt, maar meer behoefte hebt aan leuk uitgevoerde B-segment hatchback en dat geen optie is van de baas...
Als je het dan hebt over "eigen rijden" kun je inderdaad ook kijken naar private lease. Let wel, dan zijn de kosten weliswaar wel voorspelbaar, maar hou je nog het risico van meer/minder kilometers.
Wel is het handig om de risico's in kaart te brengen en dan vooral, waar ligt het omslagpunt? Stel dat je reëel gezien een afschrijving van 10 duizend per 4 jaar verwacht in je berekeningen. Wat zou de afschrijving "kunnen worden" voordat het alternatief (leasen van de baas) interessanter is (qua puur kosten gezien, dan)?
Hetzelfde geldt voor een goede inschatting qua zakelijke en privé kilometers en ook daar zou ik een soort risicoanalyse op toepassen.
Daarnaast kan een "mismatch" nog een rol spelen tussen beide opties. Bijvoorbeeld dat je een kale C-segment station van de baas krijgt, maar meer behoefte hebt aan leuk uitgevoerde B-segment hatchback en dat geen optie is van de baas...
Als je het dan hebt over "eigen rijden" kun je inderdaad ook kijken naar private lease. Let wel, dan zijn de kosten weliswaar wel voorspelbaar, maar hou je nog het risico van meer/minder kilometers.
Plus, bij private lease, is het de leasemaatschappij die er (flink) geld aan verdiend.
Het is misschien voordeliger dan financieren met consumptief krediet, maar over een periode van een paar jaar, is het de leasemaatschappij die er rijker van word. Zelf aanschaffen met spaargeld is dan misschien iets minder voorspelbaar (tegelijkertijd, er zit garantie op auto's en je hoeft pas na 4 jaar voor het eerst naar de APK), maar redelijke kans dat het alsnog goedkoper is dan private lease.
Het is misschien voordeliger dan financieren met consumptief krediet, maar over een periode van een paar jaar, is het de leasemaatschappij die er rijker van word. Zelf aanschaffen met spaargeld is dan misschien iets minder voorspelbaar (tegelijkertijd, er zit garantie op auto's en je hoeft pas na 4 jaar voor het eerst naar de APK), maar redelijke kans dat het alsnog goedkoper is dan private lease.
Ik ben wel van het kaliber "een auto oprijden" maargoed, als je nu een mooie/nieuwere wagen hebt dan blijf je aangestoken met dat virus. Een alternatief is bv een Toyota Auris, betrouwbaar, groot genoeg en ook voor bv 12k te krijgen. Maar eens rondkijken, wellicht is dat veel interessanter maar ook wat saaier. Keuzes keuzes.. Soms is het ook niet altijd leuk een keuze met alleen je portefeuille te maken.unezra schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:24:
[...]
Ik zou ook de afschrijving flink pessismistischer maken. Zelf ben ik toen uitgegaan van €8000 naar €0 in 5 jaar. Ofwel, €1600 per jaar. Als je nu een auto van 2019, 2020 koopt, zit je volgens mij (voor wat ik van nieuwe auto's weet), met zeker de eerste jaren een behoorlijk hogere afschrijving.
Stukje comfort en zorgeloos rijden kun je niet afkopen. Betrouwbaarheid dat er in 4 jaar niets ernstig met je auto zal gebeuren kun je eveneens niet afkopen. (preventief) Onderhoud en een betrouwbare auto garage is dan ook aan te raden met een auto prive kopen. Het is en blijft plussen en minnen tegen elkaar wegstrepen 
Ik rij nu 15k zakelijk en rond de 10k prive, maar ik verwacht na corona (+ betere functie) dat dit wel meer zal worden. Ik weet niet wat het met corona wordt, maar als ik dadelijk 3 dagen op kantoor/klanten ben ga ik zeker voor een lease auto. 2 tot 3 uur in de auto op een dag wil je toch een beetje comfort, daarbij zie ik nog wel gebeuren dat ik wel is 4 of 5 dagen naar kantoor ga. Dit geldt hetzelfde als je elke dag 45 min zou moeten fietsen naar je werk, dan zou je ook eerder een elektirsche fiets pakken voor wat meer comfort.
Ik rij nu 15k zakelijk en rond de 10k prive, maar ik verwacht na corona (+ betere functie) dat dit wel meer zal worden. Ik weet niet wat het met corona wordt, maar als ik dadelijk 3 dagen op kantoor/klanten ben ga ik zeker voor een lease auto. 2 tot 3 uur in de auto op een dag wil je toch een beetje comfort, daarbij zie ik nog wel gebeuren dat ik wel is 4 of 5 dagen naar kantoor ga. Dit geldt hetzelfde als je elke dag 45 min zou moeten fietsen naar je werk, dan zou je ook eerder een elektirsche fiets pakken voor wat meer comfort.
Comfort is vrij subjectief.SlqmLqck schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:55:
Stukje comfort en zorgeloos rijden kun je niet afkopen. Betrouwbaarheid dat er in 4 jaar niets ernstig met je auto zal gebeuren kun je eveneens niet afkopen. (preventief) Onderhoud en een betrouwbare auto garage is dan ook aan te raden met een auto prive kopen. Het is en blijft plussen en minnen tegen elkaar wegstrepen
Ik snap dat een Matiz misschien niet het summum van comfort is, maar heel eerlijk, ik reed zelf om de week 2 uur enkele reis in onze Fabia en qua comfort had ik weinig meer te wensen.
Sure, Android Auto was leuk geweest en adaptive cruise control is een gemis. Maar verder?
Punt is, je argumenten zijn vóór een wat luxere auto, waar je comfortabel in van A naar B kunt. Niet vóór een leaseauto. Bij een comfortabele privé auto kun je ook een leenauto meekrijgen die niet veel anders zal zijn dan de leenauto bij je leasebak.
Wat een acceptabel comfortniveau is, is redelijk persoonlijk maar in mijn beleving zijn mensen met leaseauto's daarin wel regelmatig erg verwend en willen ze wel eens keuzes maken die ze privé, als ze het zelf zouden moeten betalen, toch niet hadden gemaakt. Dan is dat comfort opeens toch niet zo belangrijk.
Stukje betrouwbaarheid vh onderhoud spreekt wel vóór een leaseauto. Onderhoud valt voor jou dit jaar wellicht lager uit maar kan volgend jaar zomaar 1000 euro zijn als er iets groters kapot is. Dat is dan ook het risico. daarbij kan je bij lease je evt extra km's kosteloos rijden, stel je gaat toch keer verder met autos op vakantie. Bij prive komt dit nog bovenop je berekeningunezra schreef op maandag 10 mei 2021 @ 15:36:
[...]
Comfort is vrij subjectief.
Ik snap dat een Matiz misschien niet het summum van comfort is, maar heel eerlijk, ik reed zelf om de week 2 uur enkele reis in onze Fabia en qua comfort had ik weinig meer te wensen.
Sure, Android Auto was leuk geweest en adaptive cruise control is een gemis. Maar verder?
Punt is, je argumenten zijn vóór een wat luxere auto, waar je comfortabel in van A naar B kunt. Niet vóór een leaseauto. Bij een comfortabele privé auto kun je ook een leenauto meekrijgen die niet veel anders zal zijn dan de leenauto bij je leasebak.
Wat een acceptabel comfortniveau is, is redelijk persoonlijk maar in mijn beleving zijn mensen met leaseauto's daarin wel regelmatig erg verwend en willen ze wel eens keuzes maken die ze privé, als ze het zelf zouden moeten betalen, toch niet hadden gemaakt. Dan is dat comfort opeens toch niet zo belangrijk.
Jouw berekening klopt overigens als een bus en snap dat je dan liever een fabia prive rijdt
Moet op een auto met Texas kentekenplaat, die niet op Nederlands grondgebied rijdt maar wel door een Nederlandse BV wordt betaald, bijtelling worden betaald door de berijder van de auto?
Voor zover ik begrijp moet over een auto met Texas kentekenplaat wel bijtelling worden betaald als de rechtspersoon die de auto betaalt in Nederland gevestigd is mits de auto op Nederlandse wegen rijdt. Deze auto rijdt niet op Nederlandse wegen (ook niet op Caribisch Nederland). Hoe zit het dan precies?
Voor zover ik begrijp moet over een auto met Texas kentekenplaat wel bijtelling worden betaald als de rechtspersoon die de auto betaalt in Nederland gevestigd is mits de auto op Nederlandse wegen rijdt. Deze auto rijdt niet op Nederlandse wegen (ook niet op Caribisch Nederland). Hoe zit het dan precies?
@Trommelrem
Is de betreffende medewerker Nederlands belastingplichtige voor het arbeidsinkomen? Arbeid verricht in het buitenland en ook woonachtig in het buitenland? Klinkt namelijk alsof er geen sprake is van arbeid in NL.
Zo niet, geen sprake van bijtelling privégebruik, immers geen heffingsrecht van NL (arbeidsinkomen inkomstenbelasting én loonheffingen).
Is de betreffende medewerker Nederlands belastingplichtige voor het arbeidsinkomen? Arbeid verricht in het buitenland en ook woonachtig in het buitenland? Klinkt namelijk alsof er geen sprake is van arbeid in NL.
Zo niet, geen sprake van bijtelling privégebruik, immers geen heffingsrecht van NL (arbeidsinkomen inkomstenbelasting én loonheffingen).
@Trommelrem @JanHenk Volgens mij is het vooral van belang of er in Nederland inkomstenbelasting betaald wordt. Voor bepalen waar de belasting betaald wordt geldt meestal de 2/3-regel: land waarin je woont, land waarin je werkt, nationaliteit. Als twee van die drie in Nederland zijn, betaal je in Nederland inkomstenbelasting. Ik neem aan dat een auto met Texaans kenteken in Texas (of in ieder geval in de VS) rondrijdt. Ik neem daarbij dus ook aan dat de persoon in kwestie in de VS woont en werkt, dus dat zijn al 2/3 buiten Nederland, ergo, in Nederland niet belastingplichtig ondanks eventuele Nederlandse nationaliteit. En als je in Nederland geen inkomstenbelasting betaalt, wordt er dus ook geen bijtelling op die inkomstenbelasting toegepast.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
@Mx. Alba De casus is niet evident. Er zijn een boel nuanceverschillen die tot een andere uitkomst kunnen leiden. Daarnaast is het belastingverdrag NL-VS ook zeker relevant.
Het gaat eigenlijk wat te ver om er helemaal over uit te weiden. Tenzij @Trommelrem alle feiten en omstandigheden hier presenteert, is er eigenlijk geen goede conclusie mogelijk. Enkele vragen die mij te binnen schieten:
Vraag 1: Is de BV gevestigd in NL? (Art. 4 AWR, begrip "centrale leiding")
Vraag 2: Zo niet, is er dan sprake van een vaste inrichting?
Vraag 3: Is de werknemer woonachtig in het buitenland of is deze met enige regelmaat in NL? (Woonplaats, wederom art. 4 AWR)
Vraag 4: Is er sprake van een formele dienstbetrekking, of gaat het om de arbeidsverhouding van de DGA met zijn BV?
Vraag 5: Indien formele dienstbetrekking: wáár en voor wie wordt de arbeid verricht? In de VS lijkt aannemelijk, maar wordt deze verricht voor de vaste inrichting en/of vestigingsplaats in NL? (Zie handboek loonheffingen hoofdstuk 19 en verdrag NL-VS). Als arbeid volledig wordt verricht in de VS en niet voor een vaste inrichting in NL, is er geen heffingsrecht in NL over het arbeidsinkomen (zowel niet in de loonheffingen als in de inkomstenbelasting).
Wellicht verstandig om de feiten en omstandigheden te laten toetsen door een deskundige, want als je er dieper induikt is het niet zó eenvoudig als het lijkt.
Het gaat eigenlijk wat te ver om er helemaal over uit te weiden. Tenzij @Trommelrem alle feiten en omstandigheden hier presenteert, is er eigenlijk geen goede conclusie mogelijk. Enkele vragen die mij te binnen schieten:
Vraag 3: Is de werknemer woonachtig in het buitenland of is deze met enige regelmaat in NL? (Woonplaats, wederom art. 4 AWR)
Vraag 4: Is er sprake van een formele dienstbetrekking, of gaat het om de arbeidsverhouding van de DGA met zijn BV?
Vraag 5: Indien formele dienstbetrekking: wáár en voor wie wordt de arbeid verricht? In de VS lijkt aannemelijk, maar wordt deze verricht voor de vaste inrichting en/of vestigingsplaats in NL? (Zie handboek loonheffingen hoofdstuk 19 en verdrag NL-VS). Als arbeid volledig wordt verricht in de VS en niet voor een vaste inrichting in NL, is er geen heffingsrecht in NL over het arbeidsinkomen (zowel niet in de loonheffingen als in de inkomstenbelasting).
Wellicht verstandig om de feiten en omstandigheden te laten toetsen door een deskundige, want als je er dieper induikt is het niet zó eenvoudig als het lijkt.
Diegene wordt betaald vanuit een Nederlandse BV, maar ik weet niet welke loonheffingen er worden ingehouden en in welk land dat gebeurt.
Vraag 1: Is de BV gevestigd in NL? (Art. 4 AWR, begrip "centrale leiding")JanHenk schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:06:
@Mx. Alba De casus is niet evident. Er zijn een boel nuanceverschillen die tot een andere uitkomst kunnen leiden. Daarnaast is het belastingverdrag NL-VS ook zeker relevant.
Ja
Nee, nu met corona is dat niet mogelijk. Dat zou na corona wel het geval zijn.
Dienstbetrekking.
Beiden. Dat maakt het denk ik helaas complex?
Hoe dan ook, ik ga de vraag uitbesteden aan een expert. Ik weet zelf ook alle omstandigheden niet. En Google is niet mijn friend in deze, omdat ik zelf de details ook niet echt ken. Wel grappig trouwens dat de bijtelling binnen Nederland niet altijd 8% of 22% is. Er zijn plaatsen in Nederland waar de bijelling 15% is (Caribisch Nederland). Ik laat jullie de uitkomst natuurlijk weten, thanks
offtopic:
Caribisch Nederland: Ik vraag me af waar dat vandaan komt.
22% bijtelling minus 7% korting omdat de waarde van een auto minder groot is als je maar 30 kilometer aan verharde weg hebt?
Caribisch Nederland: Ik vraag me af waar dat vandaan komt.
22% bijtelling minus 7% korting omdat de waarde van een auto minder groot is als je maar 30 kilometer aan verharde weg hebt?
Ik heb in een ver verleden ook eens vastgezeten aan een wurg-contract met een lease-auto. Ik ging uit dienst en kreeg een rekening van 20.000 euro gepresenteerd. Ging om een auto van iets minder dan een jaar oud.unezra schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:29:
[...]
Uiteindelijk goed afgelopen, maar sindsdien geen lease-auto meer, maar een eigen auto met een goede mobiliteitsvergoeding. Je moet het wel treffen met de auto die je koopt. Ik heb een paar keer pech gehad en dan kost het je geld. Uiteindelijk heb ik nu een auto waar ik geld aan overhoud en met het thuiswerken van tegenwoordig zijn mijn brandstofkosten 0,00 euro
Nog een voordeel van een eigen auto: je kunt ieder merk/model/uitvoering kiezen die er zijn. De lease tarieven worden steeds hoger. Voor mijn leasebudget kan ik niet eens meer een auto leasen waar ik in pas (ik ben 1,97 mtr). En de milieu-eisen voor die lease-auto's worden ook steeds strenger.
Spammen mag je ergens anders doen.
[ Voor 83% gewijzigd door Ardana op 04-06-2021 17:17 ]
Helaas wel bomvol fouten en ontbrekende basale informatie.
Fiscale informatie van een autowebsite is per definitie discutabel.
[ Voor 24% gewijzigd door Ardana op 04-06-2021 17:18 ]
Als jullie de keuze hadden tussen een looptijd van 48 of 60 maanden voor een elektrische leaseauto, welke is dan de voordeligste keuze? Ik neig naar 60 maanden in verband met de duur van de bijtelling, maar bij 48 maanden kan ik in 2025 nog tegen 17% nog een EV tegen de lage bijtelling leasen. Echter is de bijtelling een politieke keuze en kan dit nog veranderen tussen nu en 2025.
En 17% voor een EV is helemaal niet gunstig want een EV is duurder dan een brandstof auto. Dus dan kan je in 2025 beter weer benzine gaan rijden op 22% waarschijnlijk.Stockbaard schreef op maandag 26 juli 2021 @ 08:58:
Als jullie de keuze hadden tussen een looptijd van 48 of 60 maanden voor een elektrische leaseauto, welke is dan de voordeligste keuze? Ik neig naar 60 maanden in verband met de duur van de bijtelling, maar bij 48 maanden kan ik in 2025 nog tegen 17% nog een EV tegen de lage bijtelling leasen. Echter is de bijtelling een politieke keuze en kan dit nog veranderen tussen nu en 2025.
Owner of DBIT Consultancy
Enkel voor de bijtelling zou ik voor 60 maanden gaan. Persoonlijk voor 48 maanden omdat ik dan wel weer toe ben aan iets nieuws. En er waarschijnlijk meer EV te koop is als opvolger en wellicht ook relatief goedkoper tov ICE.Stockbaard schreef op maandag 26 juli 2021 @ 08:58:
Ik heb voor 60 maanden gekozen, met als belangrijkste reden inderdaad dat ik dan een jaar langer van de gunstige bijtelling kan genieten. Nu anticiperen op de regeling na die tijd is gewoon erg lastig dus dat zie ik dan maar weer.
Dan zijn we toch al weer een aantal jaar verder. Ik zie de kosten van EV’s rap dalen de komende jaren, omdat batterijen steeds goedkoper en massaler geproduceerd worden.DennusB schreef op maandag 26 juli 2021 @ 09:00:
[...]
En 17% voor een EV is helemaal niet gunstig want een EV is duurder dan een brandstof auto. Dus dan kan je in 2025 beter weer benzine gaan rijden op 22% waarschijnlijk.
Ook zal je zien dat diverse Nederlandse steden tegen die tijd zero-emission zones hebben ingesteld en je daar dus niet eens met je benzine auto mag komen.
En benzine auto’s zullen naar verwachting ook duurder worden in de lease, want de vraag naar 2e hands lease auto’s zal afnemen doordat deze auto’s steeds meer beperkt zullen worden (door bijvoorbeeld milieuzones) en doordat de vraag afneemt zal de leasemij meer moeten afschrijven op de auto en dat door belasten in de leaseprijs.
Ik zou voor 48 maanden kiezen, tenzij je een duurdere auto mag kiezen als je voor 60 maanden gaat (dus als de norm calculatie ook naar 60 maanden gaat). Je kan na 48 maanden waarschijnlijk wel verlengen naar 60 maanden, maar bij 60 maanden kan je waarschijnlijk niet verkorten naar 48 maanden na 4 jaar.Stockbaard schreef op maandag 26 juli 2021 @ 08:58:
Je kan toch na 48 maanden verlengen met 12 maanden tegen dezelfde bijtellingsregels indien je dan geen andere auto wil? Geloof dat het gaat om het jaar waarop je auto op kenteken is gezet maar dat het dan niet meer uitmaakt of je 48 of 60 maanden met die auto rijdt.
P6 MY22
Bijtelling staat voor 60 maanden vast inderdaad, is niet afhankelijk van leasecontract oid. 60 maanden gaan in, op moment van eerste toelating (zie RDW).
Momenteel ben ik een poging aan het wagen mijn huidige leaseauto af te kopen en een EV tegen 8% terug te leasen.
Deze boete is alleen bruto aftrekbaar als dit is aangemerkt als een privé bijdrage (zelfde als de lease overschrijding). In de leaseregeling of mijn contract is dit echter niet opgenomen. Heeft iemand ervaring hoe dit praktisch is in te vullen? Zouden werkgever en ik dit ook nu nog overeen kunnen komen?
Deze boete is alleen bruto aftrekbaar als dit is aangemerkt als een privé bijdrage (zelfde als de lease overschrijding). In de leaseregeling of mijn contract is dit echter niet opgenomen. Heeft iemand ervaring hoe dit praktisch is in te vullen? Zouden werkgever en ik dit ook nu nog overeen kunnen komen?
Dat is volledig aan je werkgever. Of het al dan niet in je contract staat maakt weinig uit; of je werkgever het als zodanig in de administratie wil verwerken is de sleutelvraag.VidaR-9 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 18:41:
Momenteel ben ik een poging aan het wagen mijn huidige leaseauto af te kopen en een EV tegen 8% terug te leasen.
@Stockbaard mijn BEV loopt nu op een contract voor 48 maanden want dat is bij ons de standaard maar er is goede kans dat ik die tegen het einde van de looptijd een jaar kan en zal verlengen. Maar dat zie ik dan wel. Als je voor 48 maanden kiest kan je de beslissing 4 jaar uitstellen dus zelfs als je denkt dat 60 maanden interessanter is het wellicht toch beter om voor 48 maanden te gaan en dan over 42 maanden eens kijken hoe de vlag er dan bij hangt en beslissen of je al dan niet gaat verlengen.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Volgens mij mag dit alleen als je bij de WG vertrekt toch? Er moet idd ook iets in de leaseovereenkomst staan over de boete.VidaR-9 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 18:41:
@Mx. Alba nee dat is een beetje kort door de bocht. Hoe de wg het verwerkt op de loonstrook kan ik zelf bepalen vanuit mijn rol, maar er moet wel degelijk meer aan ten grondslag liggen.
Er moet een schriftelijke overeenkomst liggen tussen werkgever en werknemer waarin de (door werkgever betaalde) bedragen worden aangemerkt als zijnde dat deze ten laste komen van de werknemer en specifiek zijn bedoeld als eigen bijdrage voor het privégebruik.VidaR-9 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 08:20:
@Mx. Alba nee dat is een beetje kort door de bocht. Hoe de wg het verwerkt op de loonstrook kan ik zelf bepalen vanuit mijn rol, maar er moet wel degelijk meer aan ten grondslag liggen.
Zie o.a. het handboek loonheffingen 2021, paragraaf 23.3.7..
Het is raadzaam om dat nu alsnog overeen te komen en/of de leaseregeling in z'n algemeen aan te vullen met dit soort bepalingen. Meest gebruikelijke is een leaseregeling voor alle werknemers, m.i. moet die dan aangepast worden.
Afkoop van een auto en aftrek van de afkoopboete als eigen bijdrage privégebruik is het meest handig aan het einde van het kalenderjaar, immers kan de bijtelling wél negatief zijn in een tijdvak (maand, of 4-weken), maar níet op jaarbasis. Zou je aan het begin van het jaar een boete betalen, dan is er waarschijnlijk (te) weinig bijtelling verschuldigd over het gehele jaar en daarmee niet de hele boete aftrekbaar.
Ik ken de inhoud en omvang van de leaseregeling en het bedrijf niet. Misschien is het zo gepiept (kleine ondernemingen), maar misschien moet een aanpassing ook wel langs de OR...
Langs de OR gaan met zoiets zou niet meer dan een formaliteit moeten zijn. Het is iets wat de onderneming geen geld kost en werknemers geld bespaart dus ik kan me geen OR voorstellen die daar niet mee instemt.JanHenk schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 08:52:
Ik ken de inhoud en omvang van de leaseregeling en het bedrijf niet. Misschien is het zo gepiept (kleine ondernemingen), maar misschien moet een aanpassing ook wel langs de OR...
robinh in "Het grote Mercedes-Benz-topic - Deel 2"
:fill(white):strip_exif()/f/image/IX3uulNyztOdp3dMJiR1wece.png?f=user_large)
Ik ga volgende week pas bestellen.. hoop dat ik nog dit jaar een auto kan verwachten anders wordt het wel zuur met de bijtelling...
:fill(white):strip_exif()/f/image/IX3uulNyztOdp3dMJiR1wece.png?f=user_large)
Ik ga volgende week pas bestellen.. hoop dat ik nog dit jaar een auto kan verwachten anders wordt het wel zuur met de bijtelling...
[ Voor 4% gewijzigd door HollovVpo1nt op 29-07-2021 11:35 ]
Thanks. Dit is wat ik al beetje begrepen had.JanHenk schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 08:52:
[...]
Er moet een schriftelijke overeenkomst liggen tussen werkgever en werknemer waarin de (door werkgever betaalde) bedragen worden aangemerkt als zijnde dat deze ten laste komen van de werknemer en specifiek zijn bedoeld als eigen bijdrage voor het privégebruik.
Zie o.a. het handboek loonheffingen 2021, paragraaf 23.3.7..
Het is raadzaam om dat nu alsnog overeen te komen en/of de leaseregeling in z'n algemeen aan te vullen met dit soort bepalingen. Meest gebruikelijke is een leaseregeling voor alle werknemers, m.i. moet die dan aangepast worden.
Afkoop van een auto en aftrek van de afkoopboete als eigen bijdrage privégebruik is het meest handig aan het einde van het kalenderjaar, immers kan de bijtelling wél negatief zijn in een tijdvak (maand, of 4-weken), maar níet op jaarbasis. Zou je aan het begin van het jaar een boete betalen, dan is er waarschijnlijk (te) weinig bijtelling verschuldigd over het gehele jaar en daarmee niet de hele boete aftrekbaar.
Tot een paar jaar terug hadden we een specifieke overeenkomst tussen wg en wn per leasecontract alleen zijn ze hier zonder duidelijke reden mee gestopt.
Ik denk dat het het makkelijkste voor iedereen is om de policy te updaten. We zijn een klein bedrijf, geen OR en maar 15 auto’s oid. De HR Manager na zijn vakantie maar eens aan zijn jasje trekken.
Is er iemand die ervaringen heeft met zakelijk leasen bij MHC Mobility?
P6 MY22
Heeft iemand wel eens met het wijzigen van de bijtelling voor privegebruik van de zakelijke leaseauto te maken gehad? Ik denk dat ik het antwoord al weet, maar toch.
Ik overweeg een auto enkel zakelijk te rijden (met rittenregistratie), maar vraag me af wat de voorwaarden zijn als je dat wilt wijzigen. Stel je rijdt een kalenderjaar alleen zakelijk. In december besluit je dat je toch op kerstvakantie wilt en rijdt over de 500 km privé. Betaal je dan toch voor het gehele jaar bijtelling? Oftewel een naheffing van 12 x de bijtelling die je maandelijks had moeten betalen?
En andersom, van privé naar toch zakelijk? Of kan dat dan slechts eens per jaar in januari omdat je dan vaak al over de 500km gereden hebt en sowieso geen rittenregistratie hebt van de eerdere maanden?
Ik overweeg een auto enkel zakelijk te rijden (met rittenregistratie), maar vraag me af wat de voorwaarden zijn als je dat wilt wijzigen. Stel je rijdt een kalenderjaar alleen zakelijk. In december besluit je dat je toch op kerstvakantie wilt en rijdt over de 500 km privé. Betaal je dan toch voor het gehele jaar bijtelling? Oftewel een naheffing van 12 x de bijtelling die je maandelijks had moeten betalen?
En andersom, van privé naar toch zakelijk? Of kan dat dan slechts eens per jaar in januari omdat je dan vaak al over de 500km gereden hebt en sowieso geen rittenregistratie hebt van de eerdere maanden?
Je hebt je eigen vragen helemaal juist beantwoord. Praktisch gezien kan wisselen tussen wel/geen privégebruik eigenlijk enkel per kalenderjaar.
Kan zoals gezegd alleen per kalenderjaar. Andere mogelijkheid is als je van werkgever wisselt.
Ik heb vorige week een rondje dealers gedaan om ook levertijden in ach te nemen bij keuze nieuwe EV, en vrijwel iedereen zegt dat het er echt om zal spannen of je bestelling dit jaar wordt geleverd als je komende week nog besteld. Heb het als eens eerder gezegd, maar gezien de levertijden en chiptekorten zou onze overheid sieren om de bijtellingsregeling met een kwartaal te verlengen.
Dat kun je m.i. vergeten. De afgelopen jaren zijn de regels al meermaals jaar-op-jaar veranderd en nóóit was er enige "coulance".HollovVpo1nt schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 18:28:
Ik heb vorige week een rondje dealers gedaan om ook levertijden in ach te nemen bij keuze nieuwe EV, en vrijwel iedereen zegt dat het er echt om zal spannen of je bestelling dit jaar wordt geleverd als je komende week nog besteld. Heb het als eens eerder gezegd, maar gezien de levertijden en chiptekorten zou onze overheid sieren om de bijtellingsregeling met een kwartaal te verlengen.
Van werkgever wisselen 'werkt' ook niet, je blijft zitten met de maximaal 500km per kalenderjaar (ongeacht werkgever). Heb je die grens in januari van enig jaar al overschreden (cq niet bijgehouden), dan moet je, zolang je een auto ter beschikking staat, bijtelling privégebruik betalen.jongetje schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 18:21:
Kan zoals gezegd alleen per kalenderjaar. Andere mogelijkheid is als je van werkgever wisselt.
Dank voor je reactie, maar ik denk niet dat dat klopt, dat over die werkgeverwissel. Vond eerder vanmiddag dit: https://www.belastingdien...vragen-wijzigen-intrekkenJanHenk schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 18:42:
[...]
Dat kun je m.i. vergeten. De afgelopen jaren zijn de regels al meermaals jaar-op-jaar veranderd en nóóit was er enige "coulance".
[...]
Van werkgever wisselen 'werkt' ook niet, je blijft zitten met de maximaal 500km per kalenderjaar (ongeacht werkgever). Heb je die grens in januari van enig jaar al overschreden (cq niet bijgehouden), dan moet je, zolang je een auto ter beschikking staat, bijtelling privégebruik betalen.
Onder verklaring aanvragen staat:
En inderdaad, die bijtellingsregels voor volgend jaar gaan ze echt niet aanpassen door de chiptekorten, dat is namelijk schuld van de automarkt zelf...Let op!
Wisselt u van werkgever, dan tellen de privékilometers die u bij de vorige werkgever hebt gereden met de auto van de zaak niet mee bij het vaststellen van de grens van 500 kilometer bij uw nieuwe werkgever.
Dat hoor ik nu al jaren, maar ik merk er weinig van.PeaceNlove schreef op maandag 26 juli 2021 @ 09:22:
[...]
Dan zijn we toch al weer een aantal jaar verder. Ik zie de kosten van EV’s rap dalen de komende jaren, omdat batterijen steeds goedkoper en massaler geproduceerd worden.
Ook zal je zien dat diverse Nederlandse steden tegen die tijd zero-emission zones hebben ingesteld en je daar dus niet eens met je benzine auto mag komen.
En benzine auto’s zullen naar verwachting ook duurder worden in de lease, want de vraag naar 2e hands lease auto’s zal afnemen doordat deze auto’s steeds meer beperkt zullen worden (door bijvoorbeeld milieuzones) en doordat de vraag afneemt zal de leasemij meer moeten afschrijven op de auto en dat door belasten in de leaseprijs.
De Model 3 die ik nu rijd is nog steeds €60k+ en we zijn bijna 2 jaar verder sinds dat ik hem kreeg.
Als dat zo blijft zal ik toch eens verder kijken, geen Tesla meer voor deze prijzen.
Wie weet, we mogen nog 3 jaar 😀
Let op:
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1