Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 30 ... 57 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Eens met @Woy . Risico ligt bij werkgever in deze, omdat werknemer niet een verklaring geen privégebruik heeft overlegd. Kan dus nooit nageheven worden van werknemer. Zie o.a. art. 20 lid 2 AWR (naheffingsaanslag wordt opgelegd aan inhoudingsplichtige), juncto art. 13bis LB (privégebruik ter beschikking gestelde auto). Zolang werknemer niet akkoord gaat met het verhaal door de werkgever, is er niets aan de hand. Ze hebben zelf verzuimd om artikel 13bis juist toe te passen.

Indien en voor zover fiscus van mening is dat er sprake is geweest van privégebruik, is dat een aangelegenheid tussen inhoudingsplichtige (werkgever) en fiscus. Indien een correctieverplichting wordt opgelegd, zal dit gebruteerd moeten worden (eindheffingsloon) in jaar van corrigeren.

Niets ondertekenen als werkgever het voor je neus schuift en ook niet akkoord gaan met een looncorrectie, dus. Naheffingstermijn voor de fiscus is overigens slechts vijf jaar (art. 20 lid 3 AWR), dus ook daar rammelt het verhaal.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-06 14:53
Ik vind het verschil in professionaliteit tussen een werkgever met salarisadministratie (=professionals) en een willekeurige werknemer (=particulier) zwaar wegen. De werkgever had bekend moeten zijn met de fiscale eisen en de werknemer over de eisen en consequenties moeten inlichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:13

Bommes

Capo del formaggio

Ik rijd een auto van mijn werkgever (geen lease maar eigendom bedrijf maar dat doet niet terzake).
2019 en 2020 heb ik deze in de bijtelling gehad en reden we hier ook privé mee.

Eind 2020 heb ik een verklaring geen privégebruik aangevraagd, getekend en ingeleverd bij HRM.
Dit is ook bevestigd en zal voor 2021 een aanpassing van mijn netto salaris opleveren.

Nu krijg ik van wagenpark beheer ineens de mededeling dat de auto van logo stickers en van een track en tracé voorzien dient te worden.
Ze verbieden daarmee ook de vrije 500km per jaar die je volgens de belastingdienst wel privé mag rijden.

De volgende verklaring krijg ik daarbij:
Wij vallen onder horizontaal toezicht van de belastingdienst en er moet doormiddel van steekproeven de lijsten controleren om te borgen dat er niet privé gereden wordt met de voertuigen waarover geen bijtelling/eigen bijdrage wordt betaald.

Hierover is niet gesproken toen ik in dienst kwam bij deze werkgever.
Voorop gesteld: ik heb niet veel te verbergen.
Maar ik vind een track en tracé systeem een inbreuk op mijn privacy.
De regelingen in Nederland staan 500km privé gebruik toe, ik vind niet mijn werkgever inzichtelijk zou moeten hebben waar, wanneer en wat ik met die kilometers uitvoer.
Laat staan dat hij me deze kilometers kan verbieden.

Daarboven op de bestikkering op een auto waarbij ik een rijdend reclame bord ben.
Ik heb er totaal geen behoefte aan in dat een dergelijke reclamezuil bij mijn woning moet parkeren.
Wederom los daarvan.. :P
Hier is op voorhand niet over gesproken en ik vind dit samen best wel een belangrijk onderwerp in mijn arbeidsvoorwaarde.

Dus...:
Kan ik mijn werkgever verbieden een track en trace en stikkers te plaatsen?
Ik ben als bestuurder volgens de belastingdienst verantwoordelijk voor een sluitende kilometer registratie.
Niet mijn werkgever.
Antwoord op die stikkers weet ik wel al, dat heb ik gewoon maar te accepteren ben ik bang voor.
Echter blijft die 500 km privé gebruik over, kan een werkgever dat verbieden?

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:34
Die 500km privé is een belastingtechnische regel (ga je daar boven, dan kan er geen sprake zijn van louter zakelijk gebruik en moet de werkgever bijtelling inhouden via de loonbelasting).

Wat je werkgever jou toestaat om wel/niet te doen, is een afspraak tussen de werkgever en jou. Kortom, ze zijn niet verplicht om je die 500km te geven. Het is overigens - ook in horizontaal toezicht - voor zover ik weet gewoon toegestaan om 500km privé te rijden.

Bedrijven in HT hebben een convenant met de BD waarin min of meer afgesproken is dat de BD geen controles zal uitvoeren omdat het bedrijf in kwestie haar belastingprocessen goed op orde heeft en zelf steekproeven doet etc. Kan me dus wel voorstellen dat één van de dingen die besproken is met de BD dat de werkgever zelf strikter (steeksproefgewijs) zal checken of er geen sprake is van privégebruik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:22
@Bommes Wat @Requiem19 al zegt.

- Die 500km mag je rijden van de belastingdienst. Beperkingen in privé kilometers mag en werkgever natuurlijk zelf opleggen. Of dit nu 0, 1000, 10.000 of onbeperkt per jaar is.
- Stickers, tja, het is een door hun betaalde auto. Al schilderen ze hem roze met van die wimpers op de koplampen.
- En die trackers is toch juist alleen maar handig. Daarmee heb je automatisch een sluitende km registratie. Aangezien je er alleen zakelijk mee rijdt weet de werkgever toch al waar je uithangt?

Al zouden al deze bovenstaande zaken ook gewoon in de lease regeling terug te lezen moeten zijn. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om hem in te leveren en een km vergoeding te nemen. Of ergens anders te gaan werken... Maar dat is wel erg rigoureus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:17

Crazy D

I think we should take a look.

Volgens mij is die grens van 500km een beetje random bedacht, en is vooral bedoelt om je in-principe-volledig-zakelijke-ritten te kunnen verdedigen als je eens omrijdt omdat er file staat maar je bent in de KM registratie dat specifiek vergeten te noemen (het is immers raar als je 4 x een bepaalde rit tijd van 50km, je de 5e x opeens 65km opgeeft). Of omdat je 5km omrijdt om even wat te eten omdat er file staat.
Niet om echt 500km prive te rijden om een keer naar opa en oma in Groningen te rijden, want dat is gewoon volledig prive gebruik en je geeft aan niet prive te willen rijden. Wil je wel prive rijden betaal je bijtelling.

Daarnaast is de auto van je werkgever, dus tja, dat mag die eisen ja. Die 500km is ongeacht de intentie van die wet, de wet om te voorkomen dat je bijtelling betaald mits sluitende km registratie. Maar dat is geen wet in de zin dat je werkgever jou moet toestaan ook prive km's te rijden ermee.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:42

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Crazy D schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:59:
Volgens mij is die grens van 500km een beetje random bedacht, en is vooral bedoelt om je in-principe-volledig-zakelijke-ritten te kunnen verdedigen als je eens omrijdt omdat er file staat maar je bent in de KM registratie dat specifiek vergeten te noemen (het is immers raar als je 4 x een bepaalde rit tijd van 50km, je de 5e x opeens 65km opgeeft). Of omdat je 5km omrijdt om even wat te eten omdat er file staat.
Er staat mij ook bij dat deze regel destijds verzonnen is om te voorkomen dat nu net die ene niet goed geregistreerde rit ervoor zorgt dat je alsnog volledig bijtelling zou moeten betalen bij controle. Die 500 KM was bedoelt om onduidelijkheden in je agenda "weg te kunnen poetsen". Tegenwoordig staat er letterlijk bij de belanstingdienst dat je 500 KM prive mag gaan rijden (en dat mag dan gewoon).

Dan bestaat wel de kans dat als je bv 499 km privé rijdt, én je krijgt een discussie over een zakelijke rit van 2 KM dat je dan misschien de sjaak bent.

En qua bestikkering en track&trace moet je even kijken wat er in het leasereglement opgenomen staat. Daar zullen dit soort regelingen vast wel in verwerkt staan. Als je niet privé rijdt, wordt de leaseauto 100% een zakelijk instrument. Ik geef je dan ook weinig kans.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Voor zo ver ik weet mag track en trace in bepaalde gevallen, zolang je deze in ieder geval tijdens privégebruik kan uitschakelen en de werkgever kan aantonen wat het belang is. Enkel “bijhouden kilometerregistratie” is dacht ik niet voldoende, dat kan ook zonder zo’n privacy-schendende techniek. Je ziet het vaak bij auto’s met veel verschillende berijders (poolauto’s, busjes). Als je een auto 4 jaar lang zelf rijdt zou ik er serieus bezwaar tegen maken.

Stickers mag de werkgever ook gewoon eisen. Jij betaalt de auto immers niet zelf en een leaseauto is net als een laptop primair een “werkinstrument”. Moet wel in het leasereglement staan en het staat je vrij om de auto enkel zakelijk te gebruiken door een kilometerregistratie bij te houden. Voordeel is dan ook dat je hem te allen tijde in moet kunnen leveren zonder kosten (logische aanname). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:27

JB

Cédric roelt!

BigSmurf schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:32:
Voordeel is dan ook dat je hem te allen tijde in moet kunnen leveren zonder kosten (logische aanname). :)
Dit vind ik ook een leuke want je hebt 'm naar eigen wens? uitgezocht en hebt er eerst ook bijtelling over betaald.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:13

Bommes

Capo del formaggio

Ik heb min of meer een antwoord van de betreffende afdeling :)

De lease regeling zoals die er nu is, is niet eenduidig en/of sluitend.
Track en trace + bestikkering geld voor dienstauto's en bussen, niet voor lease auto's.

De regeling beschrijft het volgende:
Een medewerker (met contract groter dan 0,4 fte) die er voor kiest om geen gebruik te maken van een lease auto krijgt een persoonsgebonden dienstauto ter beschikking gesteld.

Ik heb echter wel een leaseauto.
maar ik met ingang van 1-1-2021 niet privé met die leaseauto en dat was niet "bedoeld met deze regeling" volgens mijn werkgever.
En iets wat ze ook nog niet mee hebben gemaakt.
De regeling zal dus in de toekomst aangepast worden.
Mij is nu toegezegd dat ik deze leaseauto in de huidige vorm mag blijven doorrijden.

Overigens heb ik deze auto ook niet zelf uitgezocht.
Toen ik er kwam werken waren er geen auto's meer beschikbaar.
Er is toen een nieuwe Yaris besteld, geen keuze in kleur, uitvoering e.d.
Wanneer ik geen contract verlenging zou krijgen of bij wel verlenging een "eigen keuze auto" zou gaan leasen kon deze Yaris bestikkerd worden en als pool auto ingezet worden.
Ik heb echter nooit een "eigen lease" auto uitgezocht, ik vond het wel goed met deze auto.

[ Voor 21% gewijzigd door Bommes op 06-01-2021 11:35 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-06 21:35
Ik heb een vraagje ik heb de leaseprijsen gekregen. Ik moet boven de 600 euro zelf bijbetalen.

Kia proceed gt plusline 36150 lease: 615
Kia ceed sw executiveline 35940 lease: 599
Kia ceed sw gt plusline 36200 lease: 628

Verscil nieuwprijs:
Proceed en sw gt 50 euro
Proceed en sw exec 210
Sw exec en gt plusline 260

Verschil per maand en 48 mnd
13 en 624
16 en 768
29 en 1392

Waarom moet ik zo gigantisch veel betalen voor een verschil in nieuwprijs die veel minder is.

Opties zijn bij alle 3 de autos hetzelfde alleen de naam is anders en de proceed is een ander model

[ Voor 9% gewijzigd door sgouman op 12-01-2021 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Moeilijk te zeggen.
Inclusief of exclusief brandstof?
Verschillende gewichtsklasse dus ander tarief wegenbelasting?
Verschil in BPM, dus de bedrijfsinvestering (netto cataloguswaarde plus BPM) verschilt?
En dan de belangrijkste, ingeschatte restwaarde?

Een leaseprijs is altijd gecalculeerd op basis van de TCO. Vergelijkingen met consumentenprijzen voor de aanschaf gaan dus mank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:15
Wat bedoel je met Verschil nieuwprijs?
Zijn dat al bestaande auto's? neem aan dat de cijfers de lease kosten voorstellen?

En je verschil per maand.. Staan wat cijfertjes.. Ik kan er alleen niet veel soeps van maken sorry.

Daarnaast, ja de lease maatschapij bepaalt het bedrag.
Een bepaalt type zal sneller verkocht worden en mogelijk tegen een hogere rest waarde.
Dat mede bepaald dus je lease prijs.

Zo kan een 30.000 kosten renault duurder in de lease zijn dan bijvoorbeeld een volkswagen van 40.000 euro.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
To_Tall schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:54:
Wat bedoel je met Verschil nieuwprijs?
Zijn dat al bestaande auto's? neem aan dat de cijfers de lease kosten voorstellen?

En je verschil per maand.. Staan wat cijfertjes.. Ik kan er alleen niet veel soeps van maken sorry.

Daarnaast, ja de lease maatschapij bepaalt het bedrag.
Een bepaalt type zal sneller verkocht worden en mogelijk tegen een hogere rest waarde.
Dat mede bepaald dus je lease prijs.

Zo kan een 30.000 kosten renault duurder in de lease zijn dan bijvoorbeeld een volkswagen van 40.000 euro.
Bedoel met de cijfers dat de ceed sw gt plus en ceed sw exec kwa nieuwprijs 260 euro verschillen.

Boven de 600 moet ik bijbetalen dus dat is in dit gebal 29 euro 48(looptijd leasetermijn) wat neerkomt dat ik 1392 betaal voor een auto met precies dezelfde opties hooguit een iets ander uiterlijk maar die eigenlijk maar 260 meer zou moeten kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:49
Misschien net wat zwaarder, wat extra brandstfkosten geeft, extra MRB omdat deze net in een andere categorie valt, of simpelweg dat de waardedaling van de laatste variant groter is waardoor de leasemaatschappij de afschrijving hoger in het leasebedrag stopt en je daarmee meer betaald.
Dus inderdaad als mijn voorgangers ook zeggen; niet kijken naar de nieuwprijzen, want die kloppen niet voor leaseauto's (die worden uitgeperst tot maximale korting bij dealers etc) en zijn niet volledig relevant voor TCO.
Afschrijving, verzekering, onderhoud, mrb etc wel, en dat kun jij niet zien hoe zij dat berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:03
Zijn er mensen bekend met leasemaatschappij https://www.activlease.nl/? Zoja, wat zijn de ervaringen?

[ Voor 17% gewijzigd door Juancho op 14-01-2021 12:56 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

sgouman schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 23:25:
[...]

Bedoel met de cijfers dat de ceed sw gt plus en ceed sw exec kwa nieuwprijs 260 euro verschillen.

Boven de 600 moet ik bijbetalen dus dat is in dit gebal 29 euro 48(looptijd leasetermijn) wat neerkomt dat ik 1392 betaal voor een auto met precies dezelfde opties hooguit een iets ander uiterlijk maar die eigenlijk maar 260 meer zou moeten kosten
Kun je niets van zeggen, zal zoals eerder aangegeven, komen door restwaarde, icm bpm, icm geschat verbruik enz. Hetzelfde dat een Ford Mondeo "niet past" in een 950 euro budget maar een Volvo V60 weer wel. Restwaarde speelt hier bijvoorbeeld een grote rol.

Nu denk ik dat als jouw wagenparkbeheerder even mee wil doen qua onderhandelen (ook goed voor bedrijf) dit wellicht wel onder de 600 te krijgen is? Weet niet hoeveel auto's jullie doen enz maar vraag eens of ze het spel mee willen spelen?

[ Voor 14% gewijzigd door JB op 14-01-2021 15:01 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sgouman
JB schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:59:
[...]

Kun je niets van zeggen, zal zoals eerder aangegeven, komen door restwaarde, icm bpm, icm geschat verbruik enz. Hetzelfde dat een Ford Mondeo "niet past" in een 950 euro budget maar een Volvo V60 weer wel. Restwaarde speelt hier bijvoorbeeld een grote rol.

Nu denk ik dat als jouw wagenparkbeheerder even mee wil doen qua onderhandelen (ook goed voor bedrijf) dit wellicht wel onder de 600 te krijgen is? Weet niet hoeveel auto's jullie doen enz maar vraag eens of ze het spel mee willen spelen?
Ik ga het proberen. Wij hebben geloof ik 40 auto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

sgouman schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:21:
[...]

Ik ga het proberen. Wij hebben geloof ik 40 auto's
Succes! Wij doen zaken met 2 LMs, dus dat helpt :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
JB schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:16:
[...]

Succes! Wij doen zaken met 2 LMs, dus dat helpt :)
Helaas wij niet. Alleen met Athlon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Wat zou voor jullie het omslagpunt zijn qua meerprijs om voor een lease auto te gaan?

Stel je voor, je berekent alles voor een prive aankoop
- aankoop / afschrijving / restwaarde
- verzekering
- wegenbelasting
- onderhoud (+ vervangend vervoer)
- brandstof
- en wat ik vergeten ben
Kosten per maand: 700

je krijgt 400e reiskosten netto
Dan kost het 300e per maand voor auto X.

Stel je voor dat de leaseauto 400euro per maand aan bijtelling kost. Zouden jullie dat doen?

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@TerrorSource Is het te verwachten kilometrage voor de baas variabel, of zit je altijd op dezelfde plaats?

Ik zou dus vooral kijken naar kilometrage en wat de verschillende scenario's daarin doen voor het "omslagpunt" tussenbeide opties. Bijtelling is vast, eigen auto is variabel per kilometer meer en/of minder. Daarbij ook rekening houdend met de kilometervergoeding..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Nu online
JanHenk schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 16:26:
@TerrorSource Is het te verwachten kilometrage voor de baas variabel, of zit je altijd op dezelfde plaats?

Ik zou dus vooral kijken naar kilometrage en wat de verschillende scenario's daarin doen voor het "omslagpunt" tussenbeide opties. Bijtelling is vast, eigen auto is variabel per kilometer meer en/of minder. Daarbij ook rekening houdend met de kilometervergoeding..
variabel, naar kantoor (vaste plek) maar soms ook naar klanten.

800e bruto reiskosten - 0,19 per gereden km = netto
Als je een maand niet rijdt, nu met corona, heb ik rond de 400e netto
0 km = 0 netto + 800 bruto = 400 netto
1000km = 190 netto + 610 bruto = 495 netto
2000km = 380 netto + 420 bruto = 590 netto
etc

Dus ik heb altijd minimaal 400e netto per maand, vandaar dat ik daar mee reken in dit voorbeeld.
Heb een heel uitgebreide excel sheet gemaakt waarin ik heel veel bereken.

Gaat mij er op wat men het "omslagpunt" ziet en wat men bereid is om "meer" te betalen om minder geldstromen en risico te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Dat is wel erg situatieafhankelijk... Bijvoorbeeld; moet je specifiek een contract afsluiten voor langere termijn, met boete bij opzeggen dienstverband? Zijn het exact dezelfde auto's, of moet je ergens concessies doen bij de ene of de andere optie?

Mijn ervaring is dat je flexibeler bent met een eigen auto en als je een wat oudere koopt kun vaak ook een dikker model qua opties en motorische uitvoering nemen, etc. Maar net waar je waarde aan hecht.

Ik vond het gemak van leasen in de tijd dat ik werknemer was wel wat waard (ook omdat ik erg veel kilometers maakte), maar nu ik aan de andere kant van de tafel zit en alle kosten dus sowieso zelf moet dragen, koop ik mijn auto's liever omdat het simpelweg goedkoper is dan leasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Nu online
JanHenk schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 17:17:
Dat is wel erg situatieafhankelijk... Bijvoorbeeld; moet je specifiek een contract afsluiten voor langere termijn, met boete bij opzeggen dienstverband? Zijn het exact dezelfde auto's, of moet je ergens concessies doen bij de ene of de andere optie?

Mijn ervaring is dat je flexibeler bent met een eigen auto en als je een wat oudere koopt kun vaak ook een dikker model qua opties en motorische uitvoering nemen, etc. Maar net waar je waarde aan hecht.

Ik vond het gemak van leasen in de tijd dat ik werknemer was wel wat waard (ook omdat ik erg veel kilometers maakte), maar nu ik aan de andere kant van de tafel zit en alle kosten dus sowieso zelf moet dragen, koop ik mijn auto's liever omdat het simpelweg goedkoper is dan leasen.
als ik dezelfde gloednieuwe auto zelf koop is het 70euro per maand netto goedkoper dan wanneer ik lease (komt door eigen bijdrage prive-gebruik).
Berekend op:
Lease = 4 jaar
Zelf kopen = 6 jaar
KM = 25k per jaar
Cataloguswaarde = 52k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:49
TerrorSource schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 17:35:
[...]

als ik dezelfde gloednieuwe auto zelf koop is het 70euro per maand netto goedkoper dan wanneer ik lease (komt door eigen bijdrage prive-gebruik).
Berekend op:
Lease = 4 jaar
Zelf kopen = 6 jaar
KM = 25k per jaar
Cataloguswaarde = 52k
Bij vee maatschappijen kun je ook 5 jaar leasen. Dat maakt de lease prijs lager. Door 6 vs 4 jaar is vergelijking niet hee eerlijk naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

perspectivebass schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 19:33:
[...]

Bij vee maatschappijen kun je ook 5 jaar leasen. Dat maakt de lease prijs lager. Door 6 vs 4 jaar is vergelijking niet hee eerlijk naar mijn idee.
Hoe vertaald zich de 52K aanschaf hier? Want er moet ook een auto gekocht worden?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Nu online
JB schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:47:
[...]

Hoe vertaald zich de 52K aanschaf hier? Want er moet ook een auto gekocht worden?
Eigen geld, zonder lening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Hoe kan dit dan goedkoper zijn? Je verdampt een investering die al vanaf het moment dat je wegrijdt bij de dealer enorm afschrijft? De bijtelling over 52K kost me een halve auto uitgaande van 22% 4 jaar terwijl jij 52K moet uitgeven en nog onderhoud, wegenbelasting en brandstof moet aftikken.

[ Voor 21% gewijzigd door JB op 16-01-2021 19:06 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-06 07:48
JB schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 18:50:
[...]

Hoe kan dit dan goedkoper zijn? Je verdampt een investering die al vanaf het moment dat je wegrijdt bij de dealer enorm afschrijft? De bijtelling over 52K kost me een halve auto uitgaande van 22% 4 jaar terwijl jij 52K moet uitgeven en nog onderhoud, wegenbelasting en brandstof moet aftikken.
Ik dacht ik leg even uit waarom het goedkoper is om te kopen maar dat is nog niet zo voor de hand liggend na een grove rekensom.

Met de 52k heb je ook weer opportunity cost. Het beste lijkt me dan om iets van 2 jaar oud je kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@retoohs Je vergelijking gaat op meerdere plekken mank...
Je vergelijkt het leasebedrag (voor een duur van 4 jaar) met de lasten van een koop (verspreid over 2 jaar). Niet heel gek, dat je dan op een lager bedrag uitkomt. Je kan de lasten immers over twee jaar meer uitsmeren, waardoor je automatisch een lager bedrag krijgt.

Daarnaast vergelijk je een nieuwe auto (lease) met een koop van twee jaar oud (eentje waar de kop vanaf is).

Laat voorop staan dat het vergelijken tussen lease en koop gewoon erg lastig is vast te stellen.
Voordeel van lease is, dat als je onverwacht een keer pech hebt (lekke band, botsing, etc.) je de auto zo naar de garage kan brengen en hooguit een eigen risico in rekening krijgt (meestal is de eerste schade "gratis"). Bij een eigen auto, kan het zomaar zijn dat je ineens een reparatie van een paar honderd (of erger) voor de kiezen krijgt.
Nadeel van lease is, dat je na vier jaar geen auto meer hebt. Wel heb je in die vier jaar bijna de halve auto betaald (let op: alleen de aanschaf, niet het onderhoud, mrb, brandstof, etc.). Bij een eigen auto, kan je na die vier jaar nog "gewoon" doorrijden.
Nadeel van kopen is natuurlijk dat het je eigen eigendom is en je (eenmalig) de aanschafkosten kwijt bent. Als je de aanschaf op de beurs zou inleggen, zou je nog wat rendement kunnen behalen, waardoor lease dus weer voordeliger is (want je houdt meer geld liquide die je kan investeren).

Daarnaast geen idee hoe baanzeker het werk is. Maar wat als je over 3 jaar een andere baan vindt? Heeft dat invloed op het vervoer? Wat als je naar een klant gaat die veel verder weg zit. Bij een koopauto ben je dan wellicht het bokkie, aangezien je wel meer kosten gaat krijgen (meer brandstof, meer afschrijving, versneld onderhoud, etc.). Bij een lease blijft je bedrag hetzelfde, ongeacht de kilometers die je maakt.

Ook geen idee of je de auto pakt als je met vakantie gaat. Wij gaan bijv. ieder jaar met de auto naar Italië. Met een lease heb je hier bijna geen extra kosten aan (afhankelijk of je in het buitenland mag tanken of niet). Bij een eigen auto, tikt dat op de 25k km die je rijdt wellicht ook nog wel aan.

Een optie kan ook zijn om wel voor de lease te gaan (luxe wagen), maar niet privé mee te rijden. Dan betaal je geen bijtelling. Wellicht dat je dan een tweede (kleinere / minder luxe) wagen er naast kan rijden voor privé gebruik. Wel de luxe van de lease (nieuwe auto), maar minder de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
BastaRhymez schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 08:42:
@retoohs Je vergelijking gaat op meerdere plekken mank...
Je vergelijkt het leasebedrag (voor een duur van 4 jaar) met de lasten van een koop (verspreid over 2 jaar).
Ik snap deze zin niet helemaal.

Ik was bezig met een vergelijking (4 jaar lease vs zelf nieuwe aanschaf 4 jaar rijden) en die is inderdaad niet zo makkelijk.
Nadeel van lease is, dat je na vier jaar geen auto meer hebt. Wel heb je in die vier jaar bijna de halve auto betaald (let op: alleen de aanschaf, niet het onderhoud, mrb, brandstof, etc.). Bij een eigen auto, kan je na die vier jaar nog "gewoon" doorrijden.
Om het financiele plaatje te vergelijken moet je er van uit gaan dat je de auto na 4 jaar verkoopt. Je hebt dan ook een halve auto betaald.
Of je hem daarna door wil kunnen rijden is meer een praktische overweging. Wat het leasen in mijn mening voordeliger maakt is het feit dat je een nieuwe prive auto moet financeren. Een auto lening over 4 jaar kost een aardige zak duiten. Als je het aankoopbedrag cash hebt dan is het ook niet gratis want je hebt opportunity cost (het geld had kunnen renderen als investering).

Wat het prive rijden wel echt goedkoper maakt is de keuze voor een 2e hands auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@retoohs excuus, ik dacht dat jij onderstaande poste... Maar dat was @TerrorSource
TerrorSource schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 17:35:
[...]

Berekend op:
Lease = 4 jaar
Zelf kopen = 6 jaar
KM = 25k per jaar
Cataloguswaarde = 52k
daar werd namelijk de zelf kopen variant met 6 jaar vergelijken versus 4 jaar lease
ben vandaag niet zo scherp :o :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baromaro
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 04-05-2022
Members only: Leaseauto
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Members only:

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
Ik zit met dezelfde overweging.
Members only:

Het is een kwestie van alle kosten en inkomsten in kaart te brengen van beide scenario's (lease vs prive) en deze te vergelijken.

Bij lease zul je geen inkomsten hebben (dit budget gaat naar de lease maatschappij), je kosten zijn de bijtelling.

Bij prive kan je meer inkomsten hebben dan maandelijkse kosten (benzine, belasting, verzekering, onderhoud etc.) Dus stel bij prive hou je 100 euro over, bij lease zou je 300 bijtelling betalen. Als je bij prive op dezelfde kosten uit wilt komen als lease dan heb je nog 400 budget om een auto te financieren. 400 * 48 maanden = €19.200 (inc rente). Als je het helemaal gelijk wilt trekken kan je de restwaarde ook nog in acht nemen.

Je zult zien dat een prive auto een stukje ouder moet zijn om het te kunnen bekostigen. Dit is de prijs die je betaald voor flexibiliteit.
Als je de restwaarde nog meerekend kan je prima dezelfde auto van 2 jaar geleden rijden. Je hebt wel een stuk meer gedoe met aankoop, onderhoud, schade, financiering en later weer verkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:26
Het is afhankelijk van hoeveel je rijdt, waarin je rijdt en je precieze regeling, maar we gaan uit van een leaseauto van €30.000, 20.000 km zakelijk en 10.000 Prive. Daarnaast krijg je 650 bruto per maand en 0,19 per km (die niet afgaan van je 650)

Vergoeding is 20.000*0,19 = 3800
Mobiliteitsbudget = 325 netto * 12 = 3900
Bijtelling is 6600, das netto 3300.

Je hebt dus een budget van 11000 per jaar voor 30.000 km. Dat is 0,36 per km. Daar kan je zeker een auto voor rijden.

Bijvoorbeeld een 2 jaar oude auto die je koopt voor 20.000 (nieuwprijs 30.000).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Bij deze bedragen zou ik prive gaan rijden, tenzij je een EV rijdt van de baas met lage bijtelling.

Naast de financiele vergelijking een paar aandachtspunten:

* Je hebt meer vrijheid in wat je rijdt. Je kunt een bescheiden auto nieuw rijden of een wat dikkere auto tweedehands. Ook auto's die niet in een leaseregelement passen worden mogelijk. Tweezits, cabrio etc. In de zomer liever op de motor?

* Een leaseauto heeft een contractduur en soms een forse boete bij voortijdig inleveren. Dat is een binding aan je werkgever. In het algemeen: hoe meer je onafhankelijk en ongebonden bent, hoe beter je positie in onderhandelingen over bijvoorbeeld loonsverhgingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Toch een bijzonder systeem die bijtelling. Ik kon met mijn leasebudget prima een zuinigere auto leasen omdat bij mij het brandstof component inclusief is. Alleen omdat de fiscale waarde van deze hybride auto veel hoger is, betaal ik meer bijtelling. En is een minder zuinige/ milieu vriendelijke auto dus voordeliger voor mijn portemonnee.

Het hele idee zou toch moeten zijn om juist auto's met minder uitstoot te promoten? Daarbij vind ik het hele bijtelling systeem al vreemd. Ik lever al een flink stuk salaris in om te kunnen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
jongetje schreef op zondag 31 januari 2021 @ 08:45:
Toch een bijzonder systeem die bijtelling. Ik kon met mijn leasebudget prima een zuinigere auto leasen omdat bij mij het brandstof component inclusief is. Alleen omdat de fiscale waarde van deze hybride auto veel hoger is, betaal ik meer bijtelling. En is een minder zuinige/ milieu vriendelijke auto dus voordeliger voor mijn portemonnee.

Het hele idee zou toch moeten zijn om juist auto's met minder uitstoot te promoten? Daarbij vind ik het hele bijtelling systeem al vreemd. Ik lever al een flink stuk salaris in om te kunnen rijden.
Tja, we kunnen als samenleving niet eeuwig de leaserijders blijven helpen. Nu is het tijd dat de werkgevers dat gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:06
t_captain schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:51:
Bij deze bedragen zou ik prive gaan rijden, tenzij je een EV rijdt van de baas met lage bijtelling.

* Je hebt meer vrijheid in wat je rijdt. Je kunt een bescheiden auto nieuw rijden of een wat dikkere auto tweedehands. Ook auto's die niet in een leaseregelement passen worden mogelijk. Tweezits, cabrio etc. In de zomer liever op de motor?

* Een leaseauto heeft een contractduur en soms een forse boete bij voortijdig inleveren. Dat is een binding aan je werkgever. In het algemeen: hoe meer je onafhankelijk en ongebonden bent, hoe beter je positie in onderhandelingen over bijvoorbeeld loonsverhgingen.
Er zijn wel meer aandachtspunten. Ook in het voordeel van lease.

* Geen eigen vermogen hoeven aanspreken om een auto te kopen.

* Geen gedoe. Onderhoud/schade/winterbanden/verzekering alles neemt men uit handen.

* Elke 4/5 jaar gewoon een nieuwe auto naar je keuze.

* Bij veel bedrijven is er geen verplichting tot meenemen, al dan niet bij een "standaard" auto.

Dit alles is mij al sowieso een paar cent extra waard per km. Met 36 cent per kilometer ga je nou niet meteen rijk worden van het verschil tussen lease en zelf wat kopen. Met nog het risico dat je meer kosten maakt bij je eigen auto. Je neemt heel veel extra risico voor max een paar honderd per jaar. (Bij een redelijk vergelijkbare auto die ook nog eens ouder is.)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
Sovieto schreef op zondag 31 januari 2021 @ 08:58:
[...]

Tja, we kunnen als samenleving niet eeuwig de leaserijders blijven helpen. Nu is het tijd dat de werkgevers dat gaan doen.
? Denk dat de business case nog steeds positief is voor de overheid/samenleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
jongetje schreef op zondag 31 januari 2021 @ 08:45:

Normaalgesproken is je leasebudget bovenop je salaris, dus waarom lever jij salaris in? Of bedoel je dat je nu geen vergoeding krijgt voor reiskosten?

Bijtelling is heel logisch - als je de auto privégebruikt heb je er een privévoordeel van. Als je Dat niet zou belasten, zouden werkgevers minder salaris betalen en ipv daarvan dat geld voor een auto gebruiken die je dan onbelast kunt rijden. Zo ontwijk je dan loonbelasting. Immers: al hetgeen je uit hoofde van je dienstbetrekking krijgt is loon (Algemene Wet Rijksbelastingen).

Hybride auto’s waren vroeger lager belast in de bijtelling, totdat bleek dat ze eigenlijk helemaal niet zo milieuvriendelijk waren. Elektrische auto’s zijn wel een stuk lager belast, maar dat wordt per jaar ook afgebouwd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
Sovieto schreef op zondag 31 januari 2021 @ 08:58:
[...]

Wat bedoel je? Mijn werkgever betaald rond de 1000euro bruto per maand voor mijn auto. Ik betaal bijna 400euro netto per maand om privé te rijden aan de belasting. Wat bedoel je nu met leaserijders helpen?

Als ik geen lease zou rijden zou ik bijna 400 netto aan extra loon krijgen en geen bijtelling hoeven betalen. Ik heb het echt niet slecht, maar die auto is verre van gratis zoals zoveel mensen denken die geen leasewagen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@Requiem19 afbouw van de verlaagde bijtelling bij hybride stond gewoon vast en heeft niks met praktijk verbruik te maken. Net zoals dat BEV binnen een paar jaar weer op 22% zit ook al stoten ze “niks” uit.

Hybride heeft bijvoorbeeld ook nog steeds BPM voordelen.

[ Voor 12% gewijzigd door Inspired op 31-01-2021 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
jongetje schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:13:
[...]

Wat bedoel je? Mijn werkgever betaald rond de 1000euro bruto per maand voor mijn auto. Ik betaal bijna 400euro netto per maand om privé te rijden aan de belasting. Wat bedoel je nu met leaserijders helpen?

Als ik geen lease zou rijden zou ik bijna 400 netto aan extra loon krijgen en geen bijtelling hoeven betalen. Ik heb het echt niet slecht, maar die auto is verre van gratis zoals zoveel mensen denken die geen leasewagen hebben.
Van die 1000 euro bruto zou je dan wel al je ritjes voor je werk moeten betalen, of je OV kosten, inclusief benzine etc.

Als je die kosten zelf zou moeten betalen, hoeveel houd je dan over? En als je dan ook nog eens zelf privé gaat rijden, hoeveel houd je dan over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
[...]

Leaserijders hebben veel kunnen profiteren van fiscale voordelen. Particuliere autobezitters kunnen veel moeilijker.

In dit geval ook. Blijkbaar rijdt je veel kilometers, en toch vind je werkgever het niet nodig om jou te helpen om een zuinige/schonere auto te rijden. In plaats verwacht jij (en misschien je werkgever) dat de overheid dat dan maar promoot.

Daarom zei ik dat de overheid dat al lang gedaan heeft en dat het nu tijd is voor de werkgevers om dat over te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Inspired schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:22:
@Requiem19 afbouw van de verlaagde bijtelling bij hybride stond gewoon vast en heeft niks met praktijk verbruik te maken. Net zoals dat BEV binnen een paar jaar weer op 22% zit ook al stoten ze “niks” uit.

Hybride heeft bijvoorbeeld ook nog steeds BPM voordelen.
Dat zat anders in mijn hoofd maar zou ook best kunnen: eerst de massa in beweging krijgen en dan consolideren.

Heb het even geprobeerd te zoeken, maar kan niet zo snel overheidsbesluiten hieromtrent vinden. Wel zijn er genoeg artikelen te vinden waaruit blijkt dat de opgegeven gebruiksgegevens van Hybrids echt compleet niet kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Requiem19 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:53:
[...]

Dat zat anders in mijn hoofd maar zou ook best kunnen: eerst de massa in beweging krijgen en dan consolideren.

Heb het even geprobeerd te zoeken, maar kan niet zo snel overheidsbesluiten hieromtrent vinden. Wel zijn er genoeg artikelen te vinden waaruit blijkt dat de opgegeven gebruiksgegevens van Hybrids echt compleet niet kloppen.
Oh. Zeker. Dat de doorsnee leaserijder wellicht meer uitstoot dan een zuinige standaard ICE is zeker zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
Requiem19 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:51:
[...]

Van die 1000 euro bruto zou je dan wel al je ritjes voor je werk moeten betalen, of je OV kosten, inclusief benzine etc.

Als je die kosten zelf zou moeten betalen, hoeveel houd je dan over? En als je dan ook nog eens zelf privé gaat rijden, hoeveel houd je dan over?
Mijn opdracht kon ik afgelopen 2 jaar op de fiets doen... dus die zakelijke kosten waren minimaal. De auto heeft totaal rond de 60k km gereden in 4 jaar.

Van die 1000euro aan reiskosten + bijna 700euro bruto aan bijtelling kom ik op een enorm bedrag per maand. Er zijn mensen die dat nog niet eens verdienen en hier krijgt de overheid ook gewoon een fors aandeel van.

Punt is dat het echt geen cadeautje is een leaseauto, je betaald er best een goede prijs voor. Natuurlijk zijn er ook voordelen maar wel met een groot kostenplaatje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
Sovieto schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:51:
[...]

Leaserijders hebben veel kunnen profiteren van fiscale voordelen. Particuliere autobezitters kunnen veel moeilijker.

In dit geval ook. Blijkbaar rijdt je veel kilometers, en toch vind je werkgever het niet nodig om jou te helpen om een zuinige/schonere auto te rijden. In plaats verwacht jij (en misschien je werkgever) dat de overheid dat dan maar promoot.

Daarom zei ik dat de overheid dat al lang gedaan heeft en dat het nu tijd is voor de werkgevers om dat over te nemen.
Jij begrijpt mijn punt niet. Mijn werkgever promoot juist een schonere auto door het brandstof component mee te nemen in het leasebedrag. Maar de bijtelling gaat over de cataloguswaarde en die is hoger bij een hybride tov een conventionele motor. Als de overheid wil dat we schoon mogelijk rijden zouden ze leaserijders moeten stimuleren om een schonere motor/auto te kiezen. Maar ook bijv. het openbaar vervoer aantrekkelijker te maken. Voorbeeld:
Ik ga alleen naar Amsterdam centraal:
Kosten 15euro voor tram en trein, dan wil ik einde vd dag ook weer terug en ben ik 30euro kwijt.
Een dag parkeren, tussen 10 en 30 euro.
Ik ga met mijn gezin een dagje naar Amsterdam:
60 euro voor mij en mijn vrouw, en rond 10euro voor beide kinderen. Ben ik 70euro kwijt.
Parkeren blijft gelijk in kosten en kost voor een dag, tussen 10 en 30 euro.

In beide gevallen is het dus flexibeler en sneller om met de auto te gaan waar ik al bijtelling voor betaal.

Als de overheid me nu mijn privé ov kosten laat aftrekken van de bruto bijtelling, dan komen we ergens. Dan word het reizen met het ov pas echt gestimuleerd voor leaserijders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
jongetje schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:47:
[...]

Mijn opdracht kon ik afgelopen 2 jaar op de fiets doen... dus die zakelijke kosten waren minimaal. De auto heeft totaal rond de 60k km gereden in 4 jaar.

Van die 1000euro aan reiskosten + bijna 700euro bruto aan bijtelling kom ik op een enorm bedrag per maand. Er zijn mensen die dat nog niet eens verdienen en hier krijgt de overheid ook gewoon een fors aandeel van.

Punt is dat het echt geen cadeautje is een leaseauto, je betaald er best een goede prijs voor. Natuurlijk zijn er ook voordelen maar wel met een groot kostenplaatje.
Ah, dus die 1000 euro bruto was eigenlijk gewoon salaris in jouw geval, aangezien je de auto bijna alleen maar privé gebruikt hebt?

Dus daar hadden ze eigenlijk in jouw situatie loonheffing over moeten inhouden. Dan had jij vervolgens met dat netto bedrag zelf een auto privé moeten leasen. Waar je 21% btw over betaalt (je baas kan de btw over de leasekosten terugvragen en betaalt per saldo alleen de btw-correctie voor privégebruik (2,7% cataloguswaarde). Daarnaast had jij zelf je benzine moeten betalen, waar ook weer 21% btw in zit. Je baas kan die ook weer terugvragen...

Per saldo ben je onder de streep doorgaans iets beter uit met een zakelijke lease qua belastingen. Maar ik vind het een gekke verwachting dat dit onbelast zou moeten kunnen. Het idee is om privégebruik van zakelijk geleasde auto's niet téveel voordeel te geven tov iemand die niet in de gelegenheid is om zakelijk te leasen en dat werkt zo prima uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
Inspired schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:05:
[...]

Oh. Zeker. Dat de doorsnee leaserijder wellicht meer uitstoot dan een zuinige standaard ICE is zeker zo.
Kun je dit onderbouwen? Of zitten we in de onderbuikgevoelenswereld 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Requiem19 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 14:12:
[...]

Ah, dus die 1000 euro bruto was eigenlijk gewoon salaris in jouw geval, aangezien je de auto bijna alleen maar privé gebruikt hebt?
Nee want ik lease voor 4 jaar en wist niet van te voren dat ik op de fiets naar mijn opdracht kon. Toen had ik die auto al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterpost123
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 03-06-2024
Sinds ik thuis werk staat de lease auto eigenlijk stil, maar betaal ik wel bijtelling. Tijdje geleden contact opgenomen met werk met de vraag wat mogelijk is om te besparen.

Werk kwam met het idee de auto door een collega die door zijn functie meer rijdt, maar geen lease auto heeft hem over te laten nemen, en dan heb ik er geen kosten meer aan.

Vervolgens kwam ik met de vraag om vergoeding, anders kan ik hem ook gewoon uit de bijtelling halen en laten staan. Ze komen nu zelf met een vergoeding van 100 euro per maand, dit omdat mijn reisafstand veranderd is van 100km per dag, naar 12km per dag en de auto dus eigenlijk overbodig is. Dit zou anders bij het eindigen lease contract ter sprake komen in 2023.

Vindt het zelf erg tegen vallen, met de gedachte dat ik straks toch 2-3 dagen weer op kantoor wil zitten wanneer het weer kan. Ik ontvang dan wel km vergoeding, maar dat is nog geen 60 euro per maand.
Waarschijnlijk pak ik dan ook gewoon de fiets, maar ik krijg het idee dat ik hier enorm op achteruit ga. Lease budget was rond de 500 euro.

Wat is jullie mening hier over? En wat zou een reeële vergoeding zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@pieterpost123 Je werkgever ziet nu duidelijk kansen om op de kosten te besparen. De auto doorschuiven naar iemand die er anders ook een had moeten hebben en vervolgens een secundaire arbeidsvoorwaarde voor jou omzetten in een veel lagere kilometervergoeding.

Ten minste, als ik het zo beluister heb je de auto niet of nauwelijks nodig voor de uitoefening van je functie en is ie dus vooral een secundaire voorwaarde, waarbij je de leasekosten ook in had kunnen ruilen voor brutoloon (niet helemaal, maar wel om en nabij). Het is nu weer een onderhandeling geworden, waarbij je werkgever je alvast een eerste voorstel heeft gedaan. Ze rekenen enorm naar zichzelf toe op deze wijze.

Ik zou dan inzetten op uitkering van het leasebudget in brutoloon, PLUS een kilometervergoeding voor gemaakte kilometers.

Misschien is dat wat te grof en niet helemaal een win-win, maar het is een tegenvoorstel en waarschijnlijk kom je ergens in het midden uit..

PS: Je kan hem niet "uit de bijtelling" halen na 1 januari, tenzij je vanaf 1 januari (dus nu met terugwerkende kracht) kan aantonen dat je niet privé hebt gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
JanHenk schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:56:
PS: Je kan hem niet "uit de bijtelling" halen na 1 januari, tenzij je vanaf 1 januari (dus nu met terugwerkende kracht) kan aantonen dat je niet privé hebt gereden.
Volgens mij bedoelt hij ermee dat hij geen bijtelling meer wil betalen door de auto weg te doen. Dat kan natuurlijk wel. En anders idd wat jij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterpost123
Bedankt! Ik zou dan inderdaad dit jaar bijtelling moeten betalen, maar op langer termijn geen afscheid doen van een toch vrij waardevolle secundaire arbeidsvoorwaarde.

~430 bijtelling bruto tegenover ~500 aan leasebudget per maand.

Ik vraag me af hoe het normaliter gaat, wanneer werkgever de lease auto wil intrekken op moment van einde lease contract. Als je als werknemer daar niet akkoord mee gaat verplicht je dan de werkgever een nieuw contract af te sluiten?
Stel de reden van het uitgeven van de lease auto vervalt, heeft dat gevolgen? Voor mij was het die dagelijkse 100km. Destijds zou dit voor zowel werkgever als werknemer voordeliger zijn, maar die situatie is verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:51
pieterpost123 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 15:08:
Bedankt! Ik zou dan inderdaad dit jaar bijtelling moeten betalen, maar op langer termijn geen afscheid doen van een toch vrij waardevolle secundaire arbeidsvoorwaarde.

~430 bijtelling bruto tegenover ~500 aan leasebudget per maand.

Ik vraag me af hoe het normaliter gaat, wanneer werkgever de lease auto wil intrekken op moment van einde lease contract. Als je als werknemer daar niet akkoord mee gaat verplicht je dan de werkgever een nieuw contract af te sluiten?
Stel de reden van het uitgeven van de lease auto vervalt, heeft dat gevolgen? Voor mij was het die dagelijkse 100km. Destijds zou dit voor zowel werkgever als werknemer voordeliger zijn, maar die situatie is verandert.
Dit ligt er helemaal aan hoe dit in je arbeidsovereenkomst als secundaire arbeidvoorwaarden beschreven staat, dit zul je na moeten kijken. Staat hier dat je recht hebt op een Leaseauto uit categorie X, of dat je een Leasebudget hebt van € xx,x euro of gaat het om een mobiliteitsbudget? Is er een standaard optie in het contract om leaseauto/budget om te zetten naar bruto salaris of niet? Of is de leaseauto niet als secundaire arbeidsvoorwaarde opgenomen maar enkel als bedrijfsmiddel in een personeelshandboek o.i.d.

Alleen dan weet je wat je kunt "eisen" of moet "vragen". In de regel is het niet zo dat leasebudget == bruto loon stijging vanwege de werkgeverslasten die ook meesteigen. In dat geval zou bij inleveren leaseauto met een budget van € 500,- een bruto vergoeding van €400,- bij het salaris redelijk zijn waarbij zakelijke kilometers met eigen auto ook worden vergoed.

Dat je straks nog reiskostenvergoeding krijgt vind ik an sich al netjes want bij veel bedrijven krijg je die pas vanaf 10 km enkele reis voor woon-werk verkeer.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:59

PeaceNlove

Deugleuter

pieterpost123 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 15:08:
Meestal staan de afspraken over lease e.d. vastgelegd in het personeelshandboek. Hiernaar zal verwezen worden vanuit je contract. De werkgever kan eenzijdig het personeelshandboek aanpassen, maar moet hierbij indien er sprake is van een OR wel deze OR raadplegen zo uit mijn hoofd.
Overigens staat er bij mij een kilometerclausule bij de lease (20k zakelijke kilometers), dus mijn werkgever zou als ik voor altijd thuis zou blijven werken na afloop van het huidige contract geen nieuwe auto hoeven verstrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K-aroq
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 01-05-2021
[...]

Met helpen wordt denk ik gedoeld op de tijdelijke lagere bijtelling voor schonere auto's. Die wordt langzaam afgebouwd, nu hybride en EV steeds meer mainstream worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterpost123
Net wat stukken opgezocht en er staat vrij weinig, management kiest wie een lease auto krijgt, en dat het gaat om een cat B auto. Geen km clausule of vergoeding genoemd, ook geen reden voor innemen o.i.d.

Ik ga in ieder geval een tegenvoorstel doen, merk aan de reacties dat 100 euro wel een beetje weinig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Nu online
pieterpost123 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 18:24:
Net wat stukken opgezocht en er staat vrij weinig, management kiest wie een lease auto krijgt, en dat het gaat om een cat B auto. Geen km clausule of vergoeding genoemd, ook geen reden voor innemen o.i.d.

Ik ga in ieder geval een tegenvoorstel doen, merk aan de reacties dat 100 euro wel een beetje weinig is.
ik heb een leasebudget van 800. wordt nu gebruikt voor een Audi A3.
Als ik de auto inlever krijg ik 800 bruto minus 19c netto per gereden km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

ST10©DE

Dus.............

TerrorSource schreef op maandag 1 februari 2021 @ 18:46:
[...]

ik heb een leasebudget van 800. wordt nu gebruikt voor een Audi A3.
Als ik de auto inlever krijg ik 800 bruto minus 19c netto per gereden km.
Dus voor elke gereden km krijg je 19 ct minder ? :?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Nu online
ST10©DE schreef op maandag 1 februari 2021 @ 20:18:
[...]

Dus voor elke gereden km krijg je 19 ct minder ? :?
Ja en nee
800 bruto - 19c netto
oftewel:
1000km = 610e bruto + 190e netto = 495e totaal ongeveer
2000km = 420e bruto + 380e netto = 590e totaal ongeveer
etc
etc

• baromaro
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 04-05-2022
retoohs schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:05:
[...]

Ik zit met dezelfde overweging.

***members only***

Het is een kwestie van alle kosten en inkomsten in kaart te brengen van beide scenario's (lease vs prive) en deze te vergelijken.

Bij lease zul je geen inkomsten hebben (dit budget gaat naar de lease maatschappij), je kosten zijn de bijtelling.

Bij prive kan je meer inkomsten hebben dan maandelijkse kosten (benzine, belasting, verzekering, onderhoud etc.) Dus stel bij prive hou je 100 euro over, bij lease zou je 300 bijtelling betalen. Als je bij prive op dezelfde kosten uit wilt komen als lease dan heb je nog 400 budget om een auto te financieren. 400 * 48 maanden = €19.200 (inc rente). Als je het helemaal gelijk wilt trekken kan je de restwaarde ook nog in acht nemen.

Je zult zien dat een prive auto een stukje ouder moet zijn om het te kunnen bekostigen. Dit is de prijs die je betaald voor flexibiliteit.
Als je de restwaarde nog meerekend kan je prima dezelfde auto van 2 jaar geleden rijden. Je hebt wel een stuk meer gedoe met aankoop, onderhoud, schade, financiering en later weer verkoop.
Sovieto schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:45:
Het is afhankelijk van hoeveel je rijdt, waarin je rijdt en je precieze regeling, maar we gaan uit van een leaseauto van €30.000, 20.000 km zakelijk en 10.000 Prive. Daarnaast krijg je 650 bruto per maand en 0,19 per km (die niet afgaan van je 650)

Vergoeding is 20.000*0,19 = 3800
Mobiliteitsbudget = 325 netto * 12 = 3900
Bijtelling is 6600, das netto 3300.

Je hebt dus een budget van 11000 per jaar voor 30.000 km. Dat is 0,36 per km. Daar kan je zeker een auto voor rijden.

Bijvoorbeeld een 2 jaar oude auto die je koopt voor 20.000 (nieuwprijs 30.000).
t_captain schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:51:

Nog bedankt voor jullie reacties inmiddels wat meer overtuigd geraakt om zelf een auto aan te schaffen ipv lease. Na wat berekeningen kom ik uit op een netto budget 500 euro, zonder km vergoeding gerekend. Puur omdat ik niet weet hoeveel ik ga rijden. Bij een schatting zit ik op 15.000 - 20.000 km per jaar (zakleijk + prive, hoge schatting). Momenteel rij ik 0 zakelijke km's en prive ook 130km per week ongeveer...Toevallig vandaag een optie om een Toyota Auris (2010 automaat) over te nemen voor 6500 met 71k op de teller. In eerste instantie een goede optie maar ik twijfel of ik de uitstraling van de auto niet te "oud" vind.

• t_captain
Volgens mij zijn het prima auto’s met weinig onkosten. 6500 is >20% nieuwprijs en dat vind ik wel fors voor 11 jaar oud. (2e hands auto’s lopen als een raket, dus een handelaar gaat ook niet superveel zakken).

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

baromaro schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:02:

Nog bedankt voor jullie reacties inmiddels wat meer overtuigd geraakt om zelf een auto aan te schaffen ipv lease. Na wat berekeningen kom ik uit op een netto budget 500 euro, zonder km vergoeding gerekend. Puur omdat ik niet weet hoeveel ik ga rijden. Bij een schatting zit ik op 15.000 - 20.000 km per jaar (zakleijk + prive, hoge schatting). Momenteel rij ik 0 zakelijke km's en prive ook 130km per week ongeveer...Toevallig vandaag een optie om een Toyota Auris (2010 automaat) over te nemen voor 6500 met 71k op de teller. In eerste instantie een goede optie maar ik twijfel of ik de uitstraling van de auto niet te "oud" vind.
Goede keus. Mijn leasecontract liep afgelopen december af en ik had bijna 'vanzelfsprekend' een nieuwe besteld. Met wat tegenzin want met 22% bijtelling wordt een fijne klasse auto erg prijzig, dus zou al een compromis zijn TOV wat ik graag wilde rijden.

Ook zaken in het lease beleid zoals VAG en BMW/Mini merkenrestrictie, verplicht bij Shell tanken (erg irritant als je die niet op je vaste routes hebt) en alleen binnenland irriteerden me mateloos. Na ff rekenen was ik er zo uit dat ik me niet meer ging vastleggen in een contract van 5jaar.

Ik ben nu onder de streep wel meer kwijt dan de eerdere 14% leaseauto, maar stap weer met plezier in de echt eigen gekozen auto in. Dat is me veel meer waard :) .
Kortom, lease is alleen nog interessant bij een goedkope/lage klasse auto of EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:02

WhySoSerious

Be the change.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Waarom denk je dat je die voorloopauto niet privé zou mogen rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:02

WhySoSerious

Be the change.

JPS schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:22:
Waarom denk je dat je die voorloopauto niet privé zou mogen rijden?
Ik was even in de war met een poolauto vermoed ik.

Vanuit het bedrijf redenerend kunnen ze natuurlijk ook even de proefperiode afwachten, daar kan ik inkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-05 16:02

avotar

P0werd by Black Coffee

Het lijkt me dat je die gewoon prive mag rijden. Zie niet in waarom niet.
Daarbij, je kan altijd de tijdelijke auto weigeren als hij te duur is naar je zin.

Mijn ervaring is dat dat over het algemeen wat gemor oplevert, maar uiteindelijk gewoon kan.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:48
Of je de tijdelijke auto mag weigeren hangt denk ik af van het reglement. Bij ons staat bijv. dat dat niet mag, maar dat het bedrijf eventuele meerkosten op zich neemt. Dat is voor hun/ons ook goedkoper dat die auto op de parkeerplaats laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Na 6 jaar dezelfde lease auto gereden te hebben mocht ik laatste 2 weken van december uiteindelijk een nieuwe kiezen. En net zoals 6 jaar geleden moest het weer een voorraad model worden ivm bijtelling (14% diesel toen, nu 8% ivm elektrisch).
Dit hangt samen met overstap van athlon naar leaseplan want er moest vanuit global harmonisatie komen van wagenpark en contracten voor de betreffende landen. Dit duurt al meer dan 2 (!) jaar wat er voor zorgde dat bijtelling van m’n Seat Leon van 14% naar 22% ging, gelukkig wel met compensatie door werkgever zodat het onder de streep gunstiger is dan nieuwe benzine / diesel. In oude contract mocht elektrisch leasen niet en op tot op heden is nieuw contract nog niet goedgekeurd door OR. Waarom is er nog geen instemming gegeven? “Omdat er nog vergelijkingen worden gedaan met andere leasemaatschappijen”. Dit betekent dat oude regeling van 2015 nog van toepassing met bedragen van 920 zonder indexatie. Nieuwe regeling heeft nog niemand gezien maar er is wel mid december akkoord gegeven op elektrisch rijden zodat er nog 8% auto’s besteld mochten worden.
Uiteraard tegen de 2015 bedragen (920 inc brandstof) terwijl dit naar 1150 zou stijgen bij leaseplan contract. Hiermee viel de gewenste uitvoering van de auto naar keuze buiten budget (of was niet meer op voorraad) maar met nieuw bedrag zou dit geen probleem zijn. Communicatie van HR en OR is er niet anders dan een lijst met merken en modellen waar je uit kan kiezen als je niet elektrisch rijdt. Maar daar staan weer niet-bestaande uitvoeringen op (bijv. Handbak terwijl er alleen automaat te krijgen is via leaseplan NL). Erg onduidelijk en vervelend omdat ik nu geen idee heb waar ik voor akkoord heb gegeven qua veranderingen t.a.v. Eigen risico bij schade. Maar gezien verschil in bijtelling heb ik het maar voor lief genomen maar het is erg amateuristisch, net zoals 6 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-06 13:52
Je kan met hr in gesprek treden dat je de auto neemt op basis van huidige leaseplan en wanneer de nieuwe regels door or goedgekeurd zijn en deze voor jouw gunstiger uitvallen dat deze ook voor jou van toepassing zijn.

• zokiz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-06 23:33
Help kan niet beslissen!

Ik wil voor een electrische auto gaan dit jaar. Geen haast nog. We zijn met z’n vieren. 2 jonge kinderen (geen kinderwagens ofzo).

Keus bestaat uit:

1. Skoda enyaq. Meest verstandigste keus (morgen bezichtiging trouwens.) veel ruimte, mooi aanbod qua leaseprijs. Range is groot 500+ km wltp.

2. Mercedes EQA (stiekem leuker dan de skoda, zeker luxer en met de mbux schem!) Ben alleen bang dat ie niet te klein is? Kofferbak is maar 340 liter. Wel een mooie anabieding. Range is iets minder dan de enyaq maar op zich prima...400+ wltp.

3. Of....Wachten op audi q4 etron? Ben alleen bang dat de leaseprijs hoger ligt dan bovenste 2. Maar jeeeezz wat een mooie auto.

Qua prijs is de EQA rond 100 per maand in de lease goedkoper dan de skoda.

Verder gekeken naar de Mustang mach E (duurder dan bovenste in lease). ID4, niet slecht. ook iets duurder. Niet zo spannend.
Tesla M3 vind vrouw niet zo.

[ Voor 3% gewijzigd door zokiz op 18-02-2021 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drvinnie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-04 11:58
zokiz schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:38:
Help kan niet beslissen!

Ik wil voor een electrische auto gaan dit jaar. Geen haast nog. We zijn met z’n vieren. 2 jonge kinderen (geen kinderwagens ofzo).

Keus bestaat uit:

1. Skoda enyaq. Meest verstandigste keus (morgen bezichtiging trouwens.) veel ruimte, mooi aanbod qua leaseprijs. Range is groot 500+ km wltp.

2. Mercedes EQA (stiekem leuker dan de skoda, zeker luxer en met de mbux schem!) Ben alleen bang dat ie niet te klein is? Kofferbak is maar 340 liter. Wel een mooie anabieding. Range is iets minder dan de enyaq maar op zich prima...400+ wltp.

3. Of....Wachten op audi q4 etron? Ben alleen bang dat de leaseprijs hoger ligt dan bovenste 2. Maar jeeeezz wat een mooie auto.

Qua prijs is de EQA rond 100 per maand in de lease goedkoper dan de skoda.

Verder gekeken naar de Mustang mach E (duurder dan bovenste in lease). ID4, niet slecht. ook iets duurder. Niet zo spannend.
Tesla M3 vind vrouw niet zo.
Tjee, ik vind die EQA ook zo verschrikkelijk mooi :9~ Maar 340 liter is mij met 1 kind al veel te klein. Het ketst in mijn hoofd steeds af op kamperen. Ik wil gewoon de vakantie er mee kunnen doen.

De Skoda lijkt inderdaad verstanding, maar de betrouwbaarheid van VW (die IDs :'( ) en bizarre touch bediening staat me tegen. Bovendien: heb je al eens de configurator gestart? Ik kwam ver boven de prijs van de Mercedes uit.

Persoonlijk denk ik dat 2021 nog niet het jaar vd elektrische gezinsauto is - maar er komen zeker mooie autos aan.

Tesla ben ik met je vrouw eens :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-05 11:13
Ik ben een half jaar geleden in dienst gekomen (jaarcontract, en erna vast zoals het er nu uitziet).
Toen kreeg ik een poolauto toegewezen omdat er een leaseauto in mijn contract staat.

Is het normaal dat als je momenteel een pool auto rijdt, en je krijgt na een jaar het vaste contract,
dat ik de poolauto moet houden, of een andere poolauto uit mag zoeken maar niet mijn eigen auto mag bestellen?
Reden vanuit het bedrijf is dat de autos uit de pool eerst op moeten voordat iemand een auto mag bestellen.

Als ik kijk naar deze auto, dan loopt het contract tot 2023.
Hij was van iemand die uit dienst ging..

Wil dolgraag een andere auto uitkiezen omdat ik deze niet prive wil rijden (te duur).
Op deze manier kan ik nooit prive gaan rijden.
Tenminste, het kan wel maar het is te duur voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

C6DL schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:11:

Is het normaal dat als je momenteel een pool auto rijdt, en je krijgt na een jaar het vaste contract,
dat ik de poolauto moet houden, of een andere poolauto uit mag zoeken maar niet mijn eigen auto mag bestellen?
Reden vanuit het bedrijf is dat de autos uit de pool eerst op moeten voordat iemand een auto mag bestellen.
Zeker niet ongebruikelijk, de poolauto's moeten immers ook worden benut. Maar alles hangt af van bedrijfsbeleid en situatie. Misschien kan deze auto door naar een nieuwe medewerker en mag jij bestellen. Bespreek het met je manager zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Ik ben een half jaar geleden in dienst gekomen (jaarcontract, en erna vast zoals het er nu uitziet).
Toen kreeg ik een poolauto toegewezen omdat er een leaseauto in mijn contract staat.

Als ik kijk naar deze auto, dan loopt het contract tot 2023.
Hij was van iemand die uit dienst ging..

Wil dolgraag een andere auto uitkiezen omdat ik deze niet prive wil rijden (te duur).
Vragen is weten he. Logisch dat bedrijven pool auto's eerst uitdelen maar het gebeurt ook dat dat een doorschuif auto wordt waarin nieuwelingen eerst even rijden. Je kunt ook informeren naar de mogelijkheden van stukje compensatie, als de auto voor jou qua bijtelling (wellicht ook eigen bijdrage?) te duur wordt.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Bij de meeste werkgevers zijn poolauto's voor nieuwe medewerkers die nog op termijncontract of in proeftijd zitten, danwel mensen die zich geen 4 jaar willen binden.

Als ze een vrije keuze auto hebben beloofd en in de pool zit niet het soort auto dat je zou willen kiezen, dan ben je imho wel benadeeld. Je leaseregelement moet uitsluitsel bieden of je recht van klagen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K-aroq
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 01-05-2021

Je krijgt een auto in eerste instantie om je werk te kunnen doen. En als er nog auto's op de parkeerplaats staan waarvoor het bedrijf al kosten maakt, is het logisch dat ze niet nog meer kosten gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogier95
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 14-04-2021
Hoi allemaal,

ik ga binnenkort beginnen aan een nieuwe baan, en hiervoor lijkt het erop dat ik de keuze krijg:

optie a: Een leasebudget van ~900 euro,
optie b: Een mobiliteitsvergoeding van ~900 bruto. Zakelijke kilometers worden van dat bedrag afgetrokken en tegen 19 ct per kilomete Netto uitgekeerd: Als ik bijvoorbeeld 2500 km zakelijk rij in een maand krijg ik netto 2500*0.19 = 475 euro + de resterende 425 bruto. Dit zou omgerekend netto uitkomen op een totaal van ongeveer 670 euro per maand.

Nu sta ik voor de grote vraag wat financieel verstandig is voor mij:
1. Ga ik voor een wat goedkopere lease-auto waarmee ik mijn lease budget mogelijk niet helemaal op krijg en bijtelling bespaar (voorbeeld: peugeot 208, netto bijtelling ~180 euro), een duurdere elektrische is natuurlijk ook mogelijk, maar levert mogelijk niet zoveel op (e-208 is vergelijkbaar met de 208 in bijtelling lijkt het)
2. Ga ik proberen zelf goedkoper te rijden, met bv een leuke occasion: effectief zou ik dan onder de 670 (netto vergoeding) +180 (bespaarde bijtelling) = 850 euro netto aan autokosten moeten blijven om "winst" te maken. Ik weet niet hoe haalbaar dit is op basis van 2500-3000 kilometer per maand. Ook ben ik nog jong, en wordt dit mijn eerste auto: de verzekering zal snel duur worden. Daarnaast lijkt het me wel fijn om iets te rijden dat niet enorm oud, saai of oncomfortabel is (bv liever geen 8 jaar oude 108).

Natuurlijk is er ook nog de optie om mijn leasebudget wel helemaal op te maken en een extra leuke auto te rijden. Dit is echter financieel natuurlijk altijd onverstandig, want bijtelling.

Een extra afweging die ik mee moet nemen is het feit dat er een grote kans is dat ik in de komende jaren zal gaan verhuizen naar een stad dichter bij mijn werk. Hierdoor zal ik een stuk minder kilometers gaan rijden. Bij optie 2 heeft dit 2 effecten waarvan ik vermoed dat ze elkaar ongeveer zullen wegstrepen: aan de ene kant wordt mijn netto uitgekeerde deel van de vergoeding kleiner, aan de andere kant heb ik minder afschrijving en benzinekosten. Klopt dit ongeveer?

Zijn er mensen die een vergelijkbare afweging hebben gemaakt in het verleden? Hoe is dit uitgepakt?

Veel dank alvast!

kleine edit: ik zeg nu wel heel leuk dat ik een 208 kan leasen en daarbij budget zou overhouden, maar eigenlijk heb ik hier geen idee van. Dit beeld is puur gebaseerd op ik die wat getalletjes invul op bijvoorbeeld athlon. Misschien kan ik wel minder krijgen dan ik denk ;)

[ Voor 5% gewijzigd door rogier95 op 26-03-2021 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:39

spartacusNLD

This is Sparta!!

rogier95 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 15:15:
Hoi allemaal,

ik ga binnenkort beginnen aan een nieuwe baan, en hiervoor lijkt het erop dat ik de keuze krijg:

optie a: Een leasebudget van ~900 euro,
optie b: Een mobiliteitsvergoeding van ~900 bruto. Zakelijke kilometers worden van dat bedrag afgetrokken en tegen 19 ct per kilomete Netto uitgekeerd: Als ik bijvoorbeeld 2500 km zakelijk rij in een maand krijg ik netto 2500*0.19 = 475 euro + de resterende 425 bruto. Dit zou omgerekend netto uitkomen op een totaal van ongeveer 670 euro per maand.

Nu sta ik voor de grote vraag wat financieel verstandig is voor mij:
1. Ga ik voor een wat goedkopere lease-auto waarmee ik mijn lease budget mogelijk niet helemaal op krijg en bijtelling bespaar (voorbeeld: peugeot 208, netto bijtelling ~180 euro), een duurdere elektrische is natuurlijk ook mogelijk, maar levert mogelijk niet zoveel op (e-208 is vergelijkbaar met de 208 in bijtelling lijkt het)
2. Ga ik proberen zelf goedkoper te rijden, met bv een leuke occasion: effectief zou ik dan onder de 670 (netto vergoeding) +180 (bespaarde bijtelling) = 850 euro netto aan autokosten moeten blijven om "winst" te maken. Ik weet niet hoe haalbaar dit is op basis van 2500-3000 kilometer per maand. Ook ben ik nog jong, en wordt dit mijn eerste auto: de verzekering zal snel duur worden. Daarnaast lijkt het me wel fijn om iets te rijden dat niet enorm oud, saai of oncomfortabel is (bv liever geen 8 jaar oude 108).

Natuurlijk is er ook nog de optie om mijn leasebudget wel helemaal op te maken en een extra leuke auto te rijden. Dit is echter financieel natuurlijk altijd onverstandig, want bijtelling.

Een extra afweging die ik mee moet nemen is het feit dat er een grote kans is dat ik in de komende jaren zal gaan verhuizen naar een stad dichter bij mijn werk. Hierdoor zal ik een stuk minder kilometers gaan rijden. Bij optie 2 heeft dit 2 effecten waarvan ik vermoed dat ze elkaar ongeveer zullen wegstrepen: aan de ene kant wordt mijn netto uitgekeerde deel van de vergoeding kleiner, aan de andere kant heb ik minder afschrijving en benzinekosten. Klopt dit ongeveer?

Zijn er mensen die een vergelijkbare afweging hebben gemaakt in het verleden? Hoe is dit uitgepakt?

Veel dank alvast!
Ik zit op dit moment met precies de zelfde overweging. Werkgevers sluiten contracten af voor 30k km > per jaar die jij moet betalen met je leasebudget. Terwijl je het komende jaar waarschijnlijk nooit aan dat aantal kilometers gaat komen. Geld weggooien en bijtelling betalen voor iets wat je niet gebruikt.

Daarnaast kan je winst maken op je kilometer vergoeding. Je kan 0.19 per zakelijke kilometer declareren terwijl met de huidige benzine prijzen een kilometer ongeveer 9 cent kost. Ze betalen dus via de kilometer vergoeding alsnog een deel van je private lease prijs. En dan zonder dat je met bijtelling te maken hebt.

Berekening die ik gemaakt hebt is dat de ''sweetspot'' zit op 2.5 dag gemiddeld per week naar kantoor gaan en de rest thuiswerken. Dan houd je het meeste over bruto (en dat is dus inc leaseprijs, bezine etc).

conclusie was voor mij dat bruto salaris + leasebudget laten uitbetalen en zelf gaan private leasen bruto meer oplevert dan de zelfde auto te leasen via de zaak.

Ik heb het allemaal in een Excel gezet en uitgerekend. Stuur me een DM als je interesse hebt in mijn methode.

[ Voor 3% gewijzigd door spartacusNLD op 26-03-2021 15:24 ]

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
* Als je het niet erg vind om tweedehands te rijden, is een mobiliteitsvergoeding vaak gunstiger dan leasen.

* Je mist wel een stukje ontzorging als je zelf voor je auto moet zorgen.

* Nadeel van een mobiliteitsbudget is dat jij prive het risico gaat dragen van waar je baas je naartoe laat rijden. Als je naast de deur werkt, ben je spekkoper met een brotu vergoeding van 900 euro en daarnaast geen bijtelling. Hoe meer je rijdt, hom minder leuk het wordt. Elke extra kilometer levert je pakweg 10 cent netto op (verschil tussen 19 netto en 19 bruto). Dat is te weinig. En vanaf 57.000 zakelijke km per jaar ben je helemaal de sjaak want dan is het budget op en rijd je voor eigen rekening.

* Een betaalbare electrische auto (Niro, Leaf, ID3) kan interessant zijn, reken er eens 1 uit.

* Voordeel van een mobiliteitsbudget is dat je 1 van de gouden kooien weet te ontlopen. Je bent iets minder afhankelijk van je baas en dat kan in toekomstige onderhandelingen voordelig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

t_captain schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 15:25:
* Als je het niet erg vind om tweedehands te rijden, is een mobiliteitsvergoeding vaak gunstiger dan leasen.

* Nadeel van een mobiliteitsbudget is dat jij prive het risico gaat dragen van waar je baas je naartoe laat rijden. Als je naast de deur werkt, ben je spekkoper met een brotu vergoeding van 900 euro en daarnaast geen bijtelling. Hoe meer je rijdt, hom minder leuk het wordt. Elke extra kilometer levert je pakweg 10 cent netto op (verschil tussen 19 netto en 19 bruto). Dat is te weinig. En vanaf 57.000 zakelijke km per jaar ben je helemaal de sjaak want dan is het budget op en rijd je voor eigen rekening.

* Een betaalbare electrische auto (Niro, Leaf, ID3) kan interessant zijn, reken er eens 1 uit.

* Voordeel van een mobiliteitsbudget is dat je 1 van de gouden kooien weet te ontlopen. Je bent iets minder afhankelijk van je baas en dat kan in toekomstige onderhandelingen voordelig zijn.
- Occassion lease (of koop) maakt het nog interessanter. Ik ben uitgegaan van nieuw private lease.

- Ontzorging heb je idd last van als je een auto koopt. Private lease lost dat op.

- Eens, maar ik heb rekening gehouden met het aantal kilometers wat je ongeveer rijd met 1.5 uur reistijd rondom mijn woonplaats. Pas in de situatie dat je 5 dagen in de week dat aantal kilometers gaat rijden kwam je ongeveer bruto op het zelfde bedrag uit als leasen via de baas (bijtelling betalen)

- lage bijtelling via de baas is idd wel weer interessant. Met 8% bijtelling kan leasen via de baas weer voordeliger zijn.

- Ook een van mijn overwegingen. De vaak het gevoel gehad van ''ik blijf nog maar even, want die boete is toch zonde''

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogier95
t_captain schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 15:25:

Dit zijn hele goeie punten waar ik veelal nog niet over nagedacht had, bedankt! Die 10 ct zou inderdaad vermoedelijk net de brandstop betalen, maar daar houdt het dan ook wel op, dus de extra afschrijving komt dan "voor eigen rekening".

Wat betreft de gouden kooi: over het algemeen zit je nergens aan vast wat betreft een lease contract, qua wisselen van werkgever? Of zit je vaak opgescheept met extra kosten als je eerder dan de contractduur vertrekt? Ik heb de leasevoorwaarden nog niet gezien, dus deze informatie kan ik op dit moment nog niet in mijn specifieke geval opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

rogier95 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 15:33:
[...]

Dit zijn hele goeie punten waar ik veelal nog niet over nagedacht had, bedankt! Die 10 ct zou inderdaad vermoedelijk net de brandstop betalen, maar daar houdt het dan ook wel op, dus de extra afschrijving komt dan "voor eigen rekening".
Is dat zo? Zover ik het begrijp krijg je die 0.19 cent per kilometer gewoon bruto/netto uitbetaald. Je betaald voor elke kilometer 9 cent voor de brandstof en de overige 10 cent per kilometer gebruik je voor het dempen van je private lease kosten.

https://www.rijksoverheid...n-werkgever-kan-ontvangen
rogier95 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 15:33:
[...]
Wat betreft de gouden kooi: over het algemeen zit je nergens aan vast wat betreft een lease contract, qua wisselen van werkgever? Of zit je vaak opgescheept met extra kosten als je eerder dan de contractduur vertrekt? Ik heb de leasevoorwaarden nog niet gezien, dus deze informatie kan ik op dit moment nog niet in mijn specifieke geval opzoeken.
Starters krijgen vaan een lease contract tussen de 2 en 4 jaar. Niet starters vaak 4 of 5 jaar. Als je zelf weg gaat bij je werkgever, en je leasecontract loopt nog moet je 99% van de tijd een boete betalen. Bij mijn werkgever was dat 25 euro per maand + eigen bijdrage per maand wat je eventueel boven je leasebudget uitgeeft aan een auto.

[ Voor 51% gewijzigd door spartacusNLD op 26-03-2021 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogier95
spartacusNLD schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 15:34:
[...]

Is dat zo? Zover ik het begrijp krijg je die 0.19 cent per kilometer gewoon bruto/netto uitbetaald. Je betaald voor elke kilometer 9 cent voor de brandstof en de overige 10 cent per kilometer gebruik je voor het dempen van je private lease kosten.

https://www.rijksoverheid...n-werkgever-kan-ontvangen
Klopt, maar waar @t_captain volgens mij op doelde is hoe de kosten veranderen wanneer ik meer of minder zakelijke kilometers ga rijden. Als ik niks zakelijk rij ontvang ik de volledige 900 euro bruto, laten we zeggen zo'n 420 netto. Als ik zakelijk ga rijden veranderd daarvan 19 ct per kilometer in netto ipv bruto. Dat komt neer op een netto verbetering van 10 ct per kilometer vergeleken met wat ik had gekregen als ik niks had gereden.

en goed om te weten over die boete, dat is zeker iets om even uit te zoeken bij mijn werkgever.

[ Voor 4% gewijzigd door rogier95 op 26-03-2021 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-06 17:29
spartacusNLD schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 15:34:
[...]
Starters krijgen vaan een lease contract tussen de 2 en 4 jaar. Niet starters vaak 4 of 5 jaar. Als je zelf weg gaat bij je werkgever, en je leasecontract loopt nog moet je 99% van de tijd een boete betalen. Bij mijn werkgever was dat 25 euro per maand + eigen bijdrage per maand wat je eventueel boven je leasebudget uitgeeft aan een auto.
Nu is die boete wel fiscaal aftrekbaar van je bijtelling als je werkgever het op de juiste manier in de boeken zet. Als je dus je auto vroegtijdig gaat inleveren, doe dat even op het juiste moment van het jaar zodat je deze regeling maximaal kan benutten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

rogier95 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 15:40:
[...]

Klopt, maar waar @t_captain volgens mij op doelde is hoe de kosten veranderen wanneer ik meer of minder zakelijke kilometers ga rijden. Als ik niks zakelijk rij ontvang ik de volledige 900 euro bruto, laten we zeggen zo'n 420 netto. Als ik zakelijk ga rijden veranderd daarvan 19 ct per kilometer in netto ipv bruto. Dat komt neer op een netto verbetering van 10 ct per kilometer vergeleken met wat ik had gekregen als ik niks had gereden.

en goed om te weten over die boete, dat is zeker iets om even uit te zoeken bij mijn werkgever.
Klopt, maar als je minder gaat rijden kan je bijv. bij justlease je kilometer bundel per kwartaal ook naar beneden bijstellen, en ga je dus minder betalen per maand. Of je pakt gewoon het laagste kilometer bundel en legt per maand een bedrag bij wat je extra hebt gereden tegenover je bundel (obv 6 of 9 cent extra) per kilometer. Ja, je bent wat extra met administratie bezig. Maar met een rittenregistratie app is 90% van het werk al gedaan.

Die mogelijkheid heb je met zakelijk leasen niet, dan betaal je elke maand voor een contract wat je in de toekomst (tijdens en na corona) never nooit meer gaat 100% gaat benutten kwa kilometers.

In mijn specifieke scenario is de uitkomst als volgt (dagen zijn gemiddeld aantal kantoordagen per week):
0 dagen kantoor levert bruto op: 245
1 dag kantoor levert bruto op: 247
2.5 dagen kantoor levert bruto op: 167
5 dagen kantoor levert bruto op: 75

[ Voor 6% gewijzigd door spartacusNLD op 26-03-2021 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogier95
spartacusNLD schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 15:46:
[...]

Klopt, maar als je minder gaat rijden kan je bijv. bij justlease je kilometer bundel per kwartaal ook naar beneden bijstellen, en ga je dus minder betalen per maand. Of je pakt gewoon het laagste kilometer bundel en legt per maand een bedrag bij wat je extra hebt gereden tegenover je bundel (obv 6 of 9 cent extra) per kilometer. Ja, je bent wat extra met administratie bezig. Maar met een rittenregistratie app is 90% van het werk al gedaan.

Die mogelijkheid heb je met zakelijk leasen niet, dan betaal je elke maand voor een contract wat je in de toekomst (tijdens en na corona) never nooit meer gaat gebruiken.

In mijn specifieke scenario is de uitkomst als volgt (dagen zijn gemiddeld aantal kantoordagen per week):
0 dagen kantoor levert bruto op: 245
1 dag kantoor levert bruto op: 247
2.5 dagen kantoor levert bruto op: 167
5 dagen kantoor levert bruto op: 75
Mag ik vragen wat voor auto, leasebudget en afstand tot kantoor je hier ongeveer mee rekent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

rogier95 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 15:49:
[...]

Mag ik vragen wat voor auto, leasebudget en afstand tot kantoor je hier ongeveer mee rekent?
Peugot 208 GT pack (~27.5k), 800 euro en 100 kilometer enkele reis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
spartacusNLD schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 15:30:
[...]

- Ontzorging heb je idd last van als je een auto koopt. Private lease lost dat op.
Niet helemaal. Private lease lost wel onzekerheid in onderhoudskosten op, maar geeft weer nieuwe onzekerheden, vooral rond kleine schades.

Rijdt er iemand met een winkelwagente tegen het portier aan van je eigen (tweedehands) auto, dan kun je het erbij laten zitten. Met private lease ben je verplicht om die kras te laten herstellen en gaat het ten koste van je eigen risico.

Verder moet je rekening houden met de effecten op een eventuele hypotheek. Mobiliteitsvergoeding telt niet als inkomen, private lease wel als uitgaven. Het effect is dus zwaar nadelig. FWIW.
- Ook een van mijn overwegingen. De vaak het gevoel gehad van ''ik blijf nog maar even, want die boete is toch zonde''
Nog belangrijker is dat je baas je "bij de ballen" heeft.

Ik heb in het verleden gewerkt bij een IT dienstverlener. Daar waren een aantal zaken van toepassing die de eindafrekening bij uitdiensttreding flink omlaag trokken

* niet superveel vakantiedagen
* geen 13 maand
* vakantiegeld niet een jaar achteraf uitbetaald maar "halverwege" (dus de helft achteraf en de helft vooruit)
* leaseauto met stevige inleverboetes

Gevolg van zo'n pakket is dat uit dienst gaan geen loonstrook van +5000 euro oplevert maar een van -2000 ofzo. Dat maakt mensen afhankelijk en verzwakt hun positie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

t_captain schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 15:51:
[...]
Verder moet je rekening houden met de effecten op een eventuele hypotheek. Mobiliteitsvergoeding telt niet als inkomen, private lease wel als uitgaven. Het effect is dus zwaar nadelig. FWIW.
Ja, die heb ik scherp. Zeker iets om over na te denken. Al ben ik ook niet iemand die van mening is dat het slim is om 100% te gaan gebruiken van wat je voor hypotheek kan krijgen. Al is daar tegenwoordig bijna niet meer aan te ontkomen. Geluk dat ik en mijn vriendin in 2018 iets gekocht hebben wat kwa hypotheek ver onder ons maximum was en dat we nu met een flinke overwaarde zitten. Daarbij geld ook dat we de komende 2 jaar nog niet weg hoeven. Kids komen er toch (nog) niet. :+

Wat ik me ook nog af vroeg. Bouw je over die mobiliteitsvergoeding bij uitbetalen 8% vakantiegeld op?
t_captain schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 15:51:
[...]
Niet helemaal. Private lease lost wel onzekerheid in onderhoudskosten op, maar geeft weer nieuwe onzekerheden, vooral rond kleine schades.

Rijdt er iemand met een winkelwagente tegen het portier aan van je eigen (tweedehands) auto, dan kun je het erbij laten zitten. Met private lease ben je verplicht om die kras te laten herstellen en gaat het ten koste van je eigen risico.
Buffer aanhouden van 3 * je eigen risico loost dat (voor mijn gevoel althans) op. Dat risico durf ik daarmee te nemen. In de afgelopen 5 jaar geen schades gereden. *knocks on wood*

[ Voor 49% gewijzigd door spartacusNLD op 26-03-2021 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
rogier95 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 15:40:
[...]

Klopt, maar waar @t_captain volgens mij op doelde is hoe de kosten veranderen wanneer ik meer of minder zakelijke kilometers ga rijden.
Precies. Hoeveel een mobiele werknemer moet rijden, dat is eigenlijk een risico van de onderneming. Maar de financiele gevolgen komen n het geval van een mobiliteitsbudget bij de werknemer te liggen.

Per saldo neem je dus een stukje risico over. Dat moet je niet doen tegen verwachtingswaarde, maar tegen bijvoorbeeld 85% zekerheid dat je er goed uit komt.
Als ik niks zakelijk rij ontvang ik de volledige 900 euro bruto, laten we zeggen zo'n 420 netto. Als ik zakelijk ga rijden veranderd daarvan 19 ct per kilometer in netto ipv bruto. Dat komt neer op een netto verbetering van 10 ct per kilometer vergeleken met wat ik had gekregen als ik niks had gereden.
Inderdaad. Laat me even rekenen met een private lease 208. Extra kilometers op voorcalculatie (door je vast te leggen op een bepaald aantal km per jaar) kosten bij Athlon 6 cent per stuk. (25 euro per maand extra voor 5000 km extra). Op nacalculatie zie ik het bedrag niet zo snel staan, maar dat zal wel 8 cent zijn ofzo.

Plus natuurlijk de benzine. Snelwegkilometers met een verbruik van 1:17 kosten je zo'n 10 cent per stuk. Totaal 18 cent. Waarvan er 10 jouw kant op komen doordat een groter deel van het budget netto kan worden uitgekeerd, maar de overige 8 niet worden vergoed.

* Geen zakelijke kilometers: 420 euro netto na aftrek van jouw autokosten
* 25.000 zakelijke kilometers: 250 euro
* 50.000 zakelijke kilometers: 90 euro
* 58.000 zakelijke kilometers: -
Daarboven wordt het nog erger want dan is de pot leeg en betaal je alles zelf.
Al ben ik ook niet iemand die van mening is dat het slim is om 100% te gaan gebruiken van wat je voor hypotheek kan krijgen.
Dat is tegenwoordig niet zo makkelijk. Een gemiddelde woning kost 335000 euro. Zonder studieschuld en zonder private lease heb je al 5000 euro bruto nodig om dat te financieren.

Stel dat je een private lease hebt lopen van 310 euro per maand en 48 maanden. Dan gaat er zomaar 45k van je maximale hypotheek af. (berekening: 65% van looptijd * maandbedrag invoeren als krediet).

[ Voor 12% gewijzigd door t_captain op 26-03-2021 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

t_captain schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 16:03:
Daarom moet je dus ook een private lease partij zoeken waarbij je je kilometer bundel naar beneden kan bijstellen als je minder verwacht te gaan rijden.

Of je zet je kilometer bundel op het minimum en berekend zelf aan het einde van elke maand wat je meer hebt gereden dan de bundel en zet je dat opzij. (aantal km * 0,08 cent). Kom je aan het einde van elk jaar niet voor verrassingen te staan en houd je per saldo alsnog meer over. Ik heb dit een paar avonden lang proberen te ontkrachten omdat ik me niet voor kon stellen dat het zo in elkaar zit.

Ik heb bij 2 consultancy bedrijven gewerkt in de afgelopen 5 jaar en heb gemiddeld zo'n 32K kilometer gereden (corona tijden niet meegerekend). Gewoon goed afspreken met je werkgever en klant dat je ook soms thuiswerkt.

En heb jij daarnaast echt de verwachting dat we na corona dat aantal kilometers weer met zen alle gaan rijden? Hebben we dan niks geleerd :9

[ Voor 24% gewijzigd door spartacusNLD op 26-03-2021 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
spartacusNLD schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 16:06:
[...]

Daarom moet je dus ook een private lease partij zoeken waarbij je je kilometer bundel naar beneden kan bijstellen als je minder verwacht te gaan rijden.

Of je zet je kilometer bundel op het minimum en berekend zelf aan het einde van elke maand wat je meer hebt gereden dan de bundel en zet je dat opzij. (aantal km * 0,08 cent). Kom je aan het einde van elk jaar niet voor verrassingen te staan en houd je per saldo alsnog meer over. Ik heb dit een paar avonden lang proberen te ontkrachten omdat ik me niet voor kon stellen dat het zo in elkaar zit.
Daarmee voorkom je wellicht betalingsproblemen, maar het risico verdwijnt niet. De rekening van de leasemaatschappij en brandstof moeten nog steeds betaald worden, en de extra netto uitbetaling vanuit het mobiliteitsbudget is daarvoor niet toereikend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogier95
t_captain schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 16:03:
[...]

Precies. Hoeveel een mobiele werknemer moet rijden, dat is eigenlijk een risico van de onderneming. Maar de financiele gevolgen komen n het geval van een mobiliteitsbudget bij de werknemer te liggen.

Per saldo neem je dus een stukje risico over. Dat moet je niet doen tegen verwachtingswaarde, maar tegen bijvoorbeeld 85% zekerheid dat je er goed uit komt.

[...]

Inderdaad. Laat me even rekenen met een private lease 208. Extra kilometers op voorcalculatie (door je vast te leggen op een bepaald aantal km per jaar) kosten bij Athlon 6 cent per stuk. (25 euro per maand extra voor 5000 km extra). Op nacalculatie zie ik het bedrag niet zo snel staan, maar dat zal wel 8 cent zijn ofzo.

Plus natuurlijk de benzine. Snelwegkilometers met een verbruik van 1:17 kosten je zo'n 10 cent per stuk. Totaal 18 cent. Waarvan er 10 jouw kant op komen doordat een groter deel van het budget netto kan worden uitgekeerd, maar de overige 8 niet worden vergoed.

[...]

Dat is tegenwoordig niet zo makkelijk. Een gemiddelde woning kost 335000 euro. Zonder studieschuld en zonder private lease heb je al 5000 euro bruto nodig om dat te financieren.

Stel dat je een private lease hebt lopen van 310 euro per maand en 48 maanden. Dan gaat er zomaar 45k van je maximale hypotheek af. (berekening: 65% van looptijd * maandbedrag invoeren als krediet).
Nu is die 420 euro netto bij 0 zakelijke kilometers nog niet het hele plaatje: ik bespaar natuurlijk ook nog zo'n 180 euro netto aan bijtelling. Dus op 0 kilometers beginnen we met 600 - ~350 euro = 250 euro netto winst.
Dit is overigens puur als ik prive nauwelijks rijd, want dan komen er nog eens extra kosten voor mezelf bij.
Daarna bouwt het inderdaad af zoals jij zegt tot een break-even van 37500 km/jaar.

Hypotheek is ook nog een leuke inderdaad. Mijn brutoloon gaat hier inderdaad zeker een limiterende factor in worden, mocht ik dit in de komende jaren willen. Een occasion kopen en rijden is waarschijnlijk dus een betere optie. Dit is wel iets lastiger uit te rekenen vind ik, omdat ik afschrijving en onderhoud moeilijk in kan schatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobBouman
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-05 09:21
rogier95 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 17:37:
[...]
Hypotheek is ook nog een leuke inderdaad. Mijn brutoloon gaat hier inderdaad zeker een limiterende factor in worden, mocht ik dit in de komende jaren willen. Een occasion kopen en rijden is waarschijnlijk dus een betere optie. Dit is wel iets lastiger uit te rekenen vind ik, omdat ik afschrijving en onderhoud moeilijk in kan schatten.
Afschrijving is niet enorm lastig. Als je kijkt wat jouw aanschafwaarde is van de auto en je checkt gaspedaal.nl op eenzelfde voertuig met een andere leeftijd, kun je zien wat je ongeveer afschrijft in diezelfde periode.

Simpel gezegd: als ik een auto koop uit 2017 met 100.000 km op de teller voor € 10.000,- incl. BTW/BPM, en ik weet dat ik zo'n 25.000 km jaarlijks rijd, dan weet je dat je met een jaar of 4 ongeveer wel gaat inruilen/verder gaat. De auto is dan 8 jaar oud en heeft 200.000 km op de klok.

Dan zoek je op gaspedaal een identieke auto (noem eens een peugeot 308 sw, los van uitvoering) met als bouwjaar 8 jaar geleden (dus 2013) en vanaf 180.000 km. Dan zie je wat men er nu voor vraagt, houd je daar een marge van zo'n 750,- tussen (wat jij krijgt van een partij is niet wat zij er weer voor vragen) en dan kun je dat omrekenen.

Qua onderhoud op een reguliere benzineauto kun je boven de ton wel 2,5 a 3 cent per kilometer rekenen. Jaarbasis dus 25.000 * 0,03 = € 750,- wat je opzij zet, los van banden. Gewoon allseasons, die 2 dagen dat het hier ijzelt hoef je niet per se winterbanden voor te doen #thuiswerker

Leaseadviseur - Elektrische voertuigenfanaat

Pagina: 1 ... 30 ... 57 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1