| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Of het prijstechnisch zo gunstig is, durf ik niet te zeggen. Maar dat zie je natuurlijk snel genoeg zodra je de offerte hebt.sentja schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 08:09:
Nog een andere vraag. Ik weet niet of deze hier helemaal thuishoort, maar heeft iemand ooit zijn leaseauto aan het einde van het contract overgekocht? De leasemaatschappij zelf zegt dat het gunstig is, maar ik heb zo mijn twijfels. Over 1,5 maand kan ik een offerte opvragen.
Een voordeel is wel dat je nu de geschiedenis van de auto kent. Je weet hoe er mee gereden is en hoe vaak (en welke) problemen hij heeft gehad. En waarschijnlijk heeft hij de opties /uitvoering die je graag wil.
[ Voor 4% gewijzigd door ydderf op 15-10-2020 08:23 ]
Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat
Indrdaad, dat is hoe midlance werkt. (gerealiseerde omzet * 70%) - salaris en bijkomende loonskosten - laptop, leaseauto en de rest => bonus.Mx. Alba schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:28:
[...]
O wacht ik denk dat ik zie hoe de constructie zit...
[...]
Wat wel mag, en wat ze dus kennelijk doen, is het al aan de voorkant meenemen om de hoogte van je bonus te bepalen. Dus ze zeggen dan, dit telt allemaal mee, waaronder die €200 brandstofoverschot, en je bonus komt uit op €1800. Op je salarisstrookje staat alleen die bonus van €1800. Er is dan dus niets ingehouden. En het kan daardoor ook niet verrekend worden met de bijtelling.
Er is in deze berekening geen looninhouding van een eigen bijdrage, dus er valt ook niets van je bijtelling af te trekken. De autokosten zijn al verrekend met je belastbaar inkomen en dat is hetzelfde of beter.
Woy schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 08:18:
Dat is ook niet nodig, want het is al bruto ingehouden. Nogmaals verrekenen met de bijtelling zou dubbelop zijn.
Ah ja, het gaat van de bruto bonus af, dus uiteindelijk het zelfde als wanneer het van de bijtelling wordt afgetrokken.t_captain schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 08:53:
Indrdaad, dat is hoe midlance werkt. (gerealiseerde omzet * 70%) - salaris en bijkomende loonskosten - laptop, leaseauto en de rest => bonus.
Er is in deze berekening geen looninhouding van een eigen bijdrage, dus er valt ook niets van je bijtelling af te trekken. De autokosten zijn al verrekend met je belastbaar inkomen en dat is hetzelfde of beter.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Ik heb uit nieuwsgierigheid de overname prijs opgevraagd van mijn Octavia Combi DSG 1.6 diesel uit 2016 (met 62.000km op de teller). Kost ruim 12 duizend euro en dan krijg je 6 maanden garantie.sentja schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 08:09:
Nog een andere vraag. Ik weet niet of deze hier helemaal thuishoort, maar heeft iemand ooit zijn leaseauto aan het einde van het contract overgekocht? De leasemaatschappij zelf zegt dat het gunstig is, maar ik heb zo mijn twijfels. Over 1,5 maand kan ik een offerte opvragen.
Some gunstiger zelfs.Mx. Alba schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:30:
[...]
[...]
Ah ja, het gaat van de bruto bonus af, dus uiteindelijk het zelfde als wanneer het van de bijtelling wordt afgetrokken.
Bijtelling kan niet onder 0 (als de eigen bijdrage de bijtelling overstijgt, denk aan een dure EV). Aftrekken van belastbaar inkomen heeft deze beperking niet.
- Zelf een occasion kopen en hier een eenmalige bijdrrage voor vragen?
- Zelf een occasion kopen en salarisverhoging voor onderhoud en aanschaf?
- Private lease met een maandelijkse bijdrage, dit heeft natuurlijk invloed op mijn kredietwaardigheid en zal een limiet hebben aan jaarlijkse km?
Voor alle drie de opties geldt dat je werkgever die niet onbelast mag doen. Is voor de belastingdienst gewoon extra loon (dat is ook de reden dat je bijtelling betaald).
Elk leasecontract heeft een vooraf afgesproken kilometrage. Als je meer rijdt dan betaal je natuurlijk een km prijs per extra km. Dit is alleen handig als je ongeveer weet hoeveel km je per maand/jaar gaat rijden. Als je werkgever je opeens naar de andere kant van het land stuurt voor een opdracht dan zijn die kosten wel voor jou.
Maar waarom niet weer een nieuwe lease-auto van de werkgever? Is voor hem natuurlijk wel makkelijker om jou een bedrag per maand te geven zonder gedoe met de auto. Als jouw contract wordt opgezegd blijf jij met de private lease auto zitten.
[ Voor 14% gewijzigd door jongetje op 15-10-2020 12:52 ]
Het is afhankelijk van je aantal prive en zakelijke kilometers. En daarnaast natuurlijk je eigen behoefte op het gebied van luxe en ontzorging.
Als je veel prive rijdt zou ik graag een zakelijke leaseauto hebben.
Rij je veel zakelijk, dan zou ik gaan voor een kilometervergoeding. Wel zou ik dan een vergoeding van circa 30 cent per kilometer vragen.
Ik heb zojuist een calculatie opgevraagd bij de leasemaatschappij, maar ben wel benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.
[ Voor 40% gewijzigd door alionfire op 15-10-2020 16:36 ]
Security & Privacy Geek • PSN: alionfiree •
Ja, gewoon zo ongeveer rest van de maanden x maandbedragalionfire schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:35:
Heeft iemand ervaring met het voortijdig laten beëindigen van een contract? Ik heb een contract dat nog twee jaar loopt en ben benieuwd of iemand een schatting heeft obv eigen ervaring.
Ik heb zojuist een calculatie opgevraagd bij de leasemaatschappij, maar ben wel benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.
Exact expert nodig?
Hopelijk is dat met zakelijke leaseauto's minder, gezien ze hopelijk de auto snel door kunnen leasen. Dure grap helaasCrazy D schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 08:15:
[...]
Ja, gewoon zo ongeveer rest van de maanden x maandbedragIets minder, omdat je uiteindelijk minder km's rijdt maar dat scheelt geen maanden (in mijn geval was het geloof ik iets a la restant termijn was 24 maanden en ik moet 21 maanden of zo afkopen). En ik denk dat die 3 maanden gewoon de minder-km's waren.
Ben je zelf ondernemer/ZZP-er en heb je zelf de auto geleased, of via je werkgever? In het laatste geval kunnen weinig mensen hier er iets over zeggen, maar in dat geval had je ook niet zelf de calculatie op moeten vragen lijkt me.alionfire schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:35:
Heeft iemand ervaring met het voortijdig laten beëindigen van een contract? Ik heb een contract dat nog twee jaar loopt en ben benieuwd of iemand een schatting heeft obv eigen ervaring.
Bij mijn vorige werkgever was het per resterend jaar (naar boven afgerond) één maandtermijn aan leaseprijs. Dus als je nog 2,5 jaar over had, werden er 3 maand termijnen in rekening gebracht. Bij mijn huidige werkgever is het simpelweg het bedrag dat de leasemaatschappij noemt
Was zakelijk. En zelfs nog 14% model (die op de laatste dag dat er 14% was, geleverd is...) maar helaas.alionfire schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:06:
Hopelijk is dat met zakelijke leaseauto's minder, gezien ze hopelijk de auto snel door kunnen leasen. Dure grap helaas
Exact expert nodig?
https://www.leasetrader.nl/leaseauto-overnemen/
(ook een handige plek voor als je niet 4 jaar aan een auto vast wilt zitten)
[ Voor 18% gewijzigd door jongetje op 16-10-2020 14:05 ]
Anoniem: 378531
Ik heb iets vergelijkbaars meegemaakt met ook circa 2 jaar resterend. Er zat een staffel onder en uiteindelijk zijn er 4 termijnen verrekend.alionfire schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:35:
Nu maar eens kijken naar een Polo oid waar het gezin in past
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
@t_captain Maar uit nieuwsgierigheid, wat zou wel (ongeveer) marktconform zijn?
Doe er 100€ bij en dan kun je wel wat vinden in het c-segment.
Afhankelijk van de prijsafspraken tussen de LM en je WG is een site van directlease vaak wel representatief. Daar zie je ook het brandstof voorschot staan, in jouw geval is een hybride misschien wel handig
Anders ga je richting een fabia combi als je een ruime b segment station wilt.
(Of je werkgever vragen om het leasebudget bij te stellen naar 2020 normen).
[ Voor 17% gewijzigd door jongetje op 17-10-2020 09:10 ]
Of een *kuch* Dacia...Smobbo schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 08:29:
@CrazyOne met zo’n budget zit je toch vast aan de B-segment stations.
Doe er 100€ bij en dan kun je wel wat vinden in het c-segment.
Afhankelijk van de prijsafspraken tussen de LM en je WG is een site van directlease vaak wel representatief. Daar zie je ook het brandstof voorschot staan, in jouw geval is een hybride misschien wel handig
Je doet toch geen kont met 650 euro incl brandstof?

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+
Update:alionfire schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:35:
Leasemaatschappij geeft aan dat ik het contract, met 23 maanden resterend, af kan kopen voor 3K.
Nu maar even kijken of het verstandig is om dat bedrag te betalen zodat ik dit jaar nog een EV kan bestellen en geen hogere bijtelling meer betaal.
Polo, 3 wielen.Meneer aard schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:41:
[...]
Of een *kuch* Dacia...
Je doet toch geen kont met 650 euro incl brandstof?
Welwillend van ze. Maar zou er niet te lang over denken, met nog 2 maanden en een week in dit jaar....alionfire schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:25:
[...]
Update:
Leasemaatschappij geeft aan dat ik het contract, met 23 maanden resterend, af kan kopen voor 3K.
Nu maar even kijken of het verstandig is om dat bedrag te betalen zodat ik dit jaar nog een EV kan bestellen en geen hogere bijtelling meer betaal.
Exact expert nodig?
Haha zeker, maar gelukkig is de Model 3 snel leverbaar, dat scheelt.Crazy D schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 07:44:
[...]
Welwillend van ze. Maar zou er niet te lang over denken, met nog 2 maanden en een week in dit jaar....
Let op dat je dit bedrag nog kunt (laten) verekenen met de bijtelling die je dit jaar al gehad hebt.alionfire schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:25:
[...]
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Had je een private lease die afloopt of een lease via de werkgever?peligro2k schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:24:
Het leasecontract van mijn auto loopt af binnenkort (Fiat 500 uit 2015, met bestickering). Mijn werkgever heeft gevraagd of ik interesse heb in een alternatief zoals een bijdrage voor private lease, hier zou ik dan ook een tankpas bij krijgen. Wat zou een gunstig alternatief zijn voor de zakelijke lease auto?Mocht di
- Zelf een occasion kopen en hier een eenmalige bijdrrage voor vragen?
- Zelf een occasion kopen en salarisverhoging voor onderhoud en aanschaf?
- Private lease met een maandelijkse bijdrage, dit heeft natuurlijk invloed op mijn kredietwaardigheid en zal een limiet hebben aan jaarlijkse km?
Want waarom zou jij het risico van je werkgever willen overnemen? Ik bedoel, als je een bijdrage voor private lease kiest, draag jij het risico voor de meer- of minder kilometers. Ook bij schades ben jij verantwoordelijk voor de afwikkeling. Dus ik zou alleen een private lease overwegen, als je meer gecompenseerd krijgt, dan het maandbedrag (zodat je een buffertje voor meerkilometers en/of schades opbouwt).
En optie 2 (als dit de 3 enigste opties zijn) zou de beste zijn imho. Waarom? Een salarisverhoging blijft doorwerken! Iedere stijging (CAO of wegens goed functioneren) is vaak een x% procent erbij. En 5% van 3.500 euro is meer dan 5% op 3.000 euro salaris. Ook werkt het door voor je pensioen, eventuele de WW als je daar ooit in terecht komt, etc.
Een eenmalige bijdrage is leuk, maar schiet je uiteindelijk weinig mee op. Liever structureel iets meer.
Bedankt, dat wist ik niet!Question Mark schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 08:38:
[...]
Let op dat je dit bedrag nog kunt (laten) verekenen met de bijtelling die je dit jaar al gehad hebt.
Yup, neem het wel even goed mee in de afhandeling. Er zijn wat haken en ogen aan verbonden, eea moet dan wel goed omschreven worden. Zie onder andere:
Wanneer is afkoopsom leaseauto aftrekbaar?
[ Voor 6% gewijzigd door Question Mark op 21-10-2020 09:24 ]
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Nog een haak (of een oog)... De wet stelt dat de werkgever het mag aftrekken van de bijtelling. Dat zijn ze dus niet verplicht. Maar het kost hun niets en het scheelt jou belasting dus een goed werkgever zou dat wel doen, maar ja, dat zijn ze helaas niet allemaal.
[ Voor 59% gewijzigd door Mx. Alba op 21-10-2020 10:05 ]
Dat vraag ik mij af. Bijtelling is iets tussen werknemer en belastingdienst. De werkgever is alleen maar uitvoerder en heeft vrij weinig te bepalen.Mx. Alba schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:04:
De wet stelt dat de werkgever het mag aftrekken van de bijtelling.
Maar aftrek bijtelling moet door de werkgever worden afgetrokken. Als de werknemer het zelf achteraf af zou trekken dan kan de belastingdienst niet controleren of de bijtelling daardoor niet negatief wordt, want dat zit verwerkt in de salarisadministratie en komt niet bij de belastingdienst terecht. Bij je aangifte (vanuit je jaaropgave) heb je geen kopje "bijtelling", alleen een "totaal bruto jaarloon", waarin de bijtelling (en eventuele aftrek op de bijtelling) al is meegerekend. En doordat er bij de belastingaangifte geen kopje "bijtelling" is, is er ook geen kopje "aftrek bijtelling" dus kan je het ook niet zelf aftrekken. Behalve als je het zou doen onder overige aftrekposten maar dat is valsheid in geschrifte want het is geen overige aftrekpost.Question Mark schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:27:
Dat vraag ik mij af. Bijtelling is iets tussen werknemer en belastingdienst. De werkgever is alleen maar uitvoerder en heeft vrij weinig te bepalen.
Oftewel, ja, in principe heb je gelijk... Maar de praktijk is weerbarstiger.
[ Voor 3% gewijzigd door Mx. Alba op 21-10-2020 10:33 ]
Als het als bijdrage privégebruik auto aangemerkt wordt hoort de werkgever het inderdaad van de bijtelling af te trekken. Het is echter niet verplicht voor de werkgever om het op die manier aan te merken. Maar buiten dat zie ik geen reden voor een werkgever om dat niet te doen, het is een beetje gratis geld (terug van de kosten die je berekent)Question Mark schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:27:
[...]
Dat vraag ik mij af. Bijtelling is iets tussen werknemer en belastingdienst. De werkgever is alleen maar uitvoerder en heeft vrij weinig te bepalen.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Het enige wat het de werkgever kost is wat administratietijd. Dus zoals al gezegd... Een goede werkgever doet dat gewoon.Woy schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:36:
[...]
Als het als bijdrage privégebruik auto aangemerkt wordt hoort de werkgever het inderdaad van de bijtelling af te trekken. Het is echter niet verplicht voor de werkgever om het op die manier aan te merken. Maar buiten dat zie ik geen reden voor een werkgever om dat niet te doen, het is een beetje gratis geld (terug van de kosten die je berekent)
Sterker nog, dat is hij verplicht...Mx. Alba schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:37:
[...]
Het enige wat het de werkgever kost is wat administratietijd. Dus zoals al gezegd... Een goede werkgever doet dat gewoon.
Mits de randvoorwaarden ingevuld zijn (met name het privé gebruik is goed omschreven), dan moet de werkgever de afkoopsom gewoon verrekenen...Artikel 7:611 van het Burgerlijk Wetboek stelt: De werkgever en de werknemer zijn verplicht zich als een goed werkgever en een goed werknemer te gedragen.
Yup... Maar ja... Je ziet ook heel vaak werkgevers die gewoon eigen risico wegens schade aan een leaseauto doorbelasten aan de werknemer, of zelfs inhouden op hun salaris, wat linea recta in strijd met de wet is... Goed werkgeverschap? Dacht het niet...Question Mark schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:40:
[...]
Sterker nog, dat is hij verplicht...
[...]
Mits de randvoorwaarden ingevuld zijn (met name het privé gebruik is goed omschreven), dan moet de werkgever de afkoopsom gewoon verrekenen...
Het welbekende verschil tussen recht hebben en recht krijgen in een situatie waarin er een machtsverschil bestaat...
Dat lijkt me niet.Question Mark schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:27:
[...]
De werkgever is degene die het prive mogen gebruiken van de leaseauto moet opgeven als loon.
De regels voor bijtelling (voor een werknemer) staan dan ook in de Wet op de loonbelasting (waar je als werkgever meet te maken hebt), en niet in de Wet op de inkomstenbelasting (waar jij als werknemer mee te maken hebt).
[ Voor 3% gewijzigd door dj1981 op 21-10-2020 14:24 ]
En in artikel vier staat het volgende:dj1981 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:07:
[...]
De regels voor bijtelling (voor een werknemer) staan dan ook in de Wet op de loonbelasting (waar je als werkgever meet te maken hebt), en niet in de Wet op de inkomstenbelasting (waar jij als werknemer mee te maken hebt).
Hier staat letterlijk dat privekosten met de bijtelling verekend worden. Dat heeft een werkgever dan ook simpelweg uit te voeren. Dat is waar ik op doelde...De onttrekking wordt in aanmerking genomen voorzover zij uitgaat boven de bedragen die de belastingplichtige ter zake van de kosten en lasten van de auto voor eigen rekening heeft genomen.
Dan zijn we het eensHier staat letterlijk dat privekosten met de bijtelling verekend worden. Dat heeft een werkgever dan ook simpelweg uit te voeren. Dat is waar ik op doelde...
Overigens zou ik in dit specifieke geval (leasecontract afkopen zonder dat je uit dienst gaat) wel eerst even goed advies inwinnen. Ik kan me bijna niet voorstellen dat er hier sprake is van iets dat je vooraf met je werkgever hebt afgesproken (zoals bij een bepaling over wie de afkoopsom betaalt bij veranderen van baan).
21.3.7 Bijtelling privégebruik auto en eigen bijdrage werknemer
Een eventuele eigen bijdrage van de werknemer voor het privégebruik die u inhoudt op zijn nettoloon, trekt
u af van de bijtelling. Voorwaarden zijn dat de bijdrage bestemd is voor het privégebruik en u dat vooraf met
uw werknemer hebt afgesproken.
Voorbeelden van afspraken die u met uw werknemer kunt maken voor eigen bijdragen zijn: parkeerkosten
die de werknemer maakt, kosten voor accessoires die geen eigendom van de werknemer zijn of worden, een
vast bedrag per gereden privékilometer en een eigen bijdrage bij schade. Hiervoor geldt als voorwaarde dat
de schade niet het gevolg mag zijn van onrechtmatig of onzorgvuldig handelen van uw werknemer.
Mijn eigen bijdrage hiervoor is € 300 totaal.
Is hier nog belastingvoordeel op te halen of is dit voor mij netto geld ?
Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9
Dat kan denk ik als in je arbeidsvoorwaarden staat dat jij dit moest betalen.
Maar het kan in ieder geval niet als jij rechtstreeks aan de leasemaatschappij hebt betaald.
Dank voor de tip

[ Voor 44% gewijzigd door 964C2 op 21-10-2020 16:32 ]
Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9
Dus werkgever betaalt aan LM, houdt in op loon als eigen bijdrage in relatie tot privégebruik en trekt 300 af van de bijtelling. Kost je netto de helft.
Ik heb 4,5 jaar geprofiteerd van een hybride bijtelling, nu wordt het tijd om naar 22% (of deels 12%, maar ik vind nog geen elektrische auto die ik zou willen rijden, wel plug-in hybride) te gaan. Ik heb een redelijk ruim budget, maar ik schrik nogal van de netto kosten eigenlijk (bij een mooie 50K auto bijvoorbeeld 500-550 euro bijtelling). Dat is nogal wat per maand hè...
Maar dan denk ik ook weer, hier in de buurt rijdt bijna iedereen een auto van een dergelijke waarde. Of wel meer. Zou ik de enige zijn die er zo moeilijk over doet?
Lease een Dacia Logan. Lekker ruim en goedkoopYordi- schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 22:47:
Ik weet dat het zeer persoonsafhankelijk is, maar wat vinden jullie de max qua bijtelling? Misschien niet helemaal voor dit topic, maar ik kom er niet uit.
Ik heb 4,5 jaar geprofiteerd van een hybride bijtelling, nu wordt het tijd om naar 22% (of deels 12%, maar ik vind nog geen elektrische auto die ik zou willen rijden, wel plug-in hybride) te gaan. Ik heb een redelijk ruim budget, maar ik schrik nogal van de netto kosten eigenlijk (bij een mooie 50K auto bijvoorbeeld 500-550 euro bijtelling). Dat is nogal wat per maand hè...
Maar dan denk ik ook weer, hier in de buurt rijdt bijna iedereen een auto van een dergelijke waarde. Of wel meer. Zou ik de enige zijn die er zo moeilijk over doet?
Het is idd erg persoonlijk. Ga rekenen. Een eigen auto (al zou je 'm vergelijken met een 2e hands) die een beetje gelijkwaardig is, zal niet heel veel goedkoper zijn alleen dan zie je het niet op je loonstrook maar aan je afschrijvingen...
Ligt ook aan wat voor werk je doet. Als ik nog in loondienst zou zijn, weet ik op dit moment niet of ik voor lease zou gaan (afhankelijk van de regeling qua mobiliteit natuurlijk, bij mijn laatste werkgever was het of 19 cent per km, of lease...) aangezien door Corona duidelijk is dat thuiswerken prima kan, dus niet meer 5 dagen per week op kantoor of bij klanten. Dus veel minder km's en daardoor minder kosten aan een prive auto (30000 of < 15000 scheelt nogal wat aan je slijtage). Als de werkgever wel een redelijke vergoeding geeft waarmee je zakelijke km's wel goed kunt bekostigen zou ik dat persoonlijk op dit moment wel gaan overwegen.
Exact expert nodig?
Km vergoeding werkgever is 19 ct/km. Een 5 jaar oude peugeot 308 sw diesel heb je tegenwoordig voor ongeveer 6500 (een goede met +- 150k km en onderhoudshistorie, zeg maar de auto die nu iedereen weg doet). Kom ik bij 25k zakelijke kilometers die ik kan declaren en 15k prive uit op het volgende plaatje:
brandstof : 40.000 / 20 (+- 1 op 20) 2000 liter a 1,30 de liter (ruim gerekend, is nu 1,10 de liter) = 2600 euro pj
afschrijving: 5 jaar (is een diesel, dus niks meer waard aan het eind) = 1300 pj
onderhoud: even gemiddeld genomen denk ik aan 100 euro pm = 1200 pj
wegenbelasting: afhankelijk van waar je woont, maar ongeveer = 1250 pj
onverwachte tegenslagen = 650 p/j.
Komt uit op 7000 per jaar aan kosten, en heb je alles redelijk gecovered zo lijkt het.
De besparing is voor een (bijtelling nieuwe station a 29.000 euro = 261 p/m) = 3132
vergoeding kilometers @ 19 cent voor 25k zakelijk = 4750
Totaal krijg je ongeveer 7000 euro aan kosten, oftewel 583 euro per maand, aan bespaarde kosten en km vergoeding werkgever ontvang je 7882 euro oftewel 656 euro per maand. Dan is het de vraag of die +- 70 euro pm het risico van niet genoeg k/m ivm met corona oid, overwachte grote dingen, en eigen administratie en geregel het waard is.
Overigens is mijn WG nog van de oude stempel en moeten we zowiezo nog op kantoor komen, dus ik zit op een gegarandeerde 1000km per maand.
€0,-Yordi- schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 22:47:
Ik weet dat het zeer persoonsafhankelijk is, maar wat vinden jullie de max qua bijtelling? Misschien niet helemaal voor dit topic, maar ik kom er niet uit.
Voor mij pakte de rekensom dusdanig uit dat ik besloot mijn privé auto te blijven rijden. Onder aan de streep goedkoper dan lease rijden. Maar denk dat als ik toch lease zou moeten rijden, ik €150 wel mooi vind.
Volgens mij rij je dan grofweg formaatje Polo Variant, wat overeen komt met mijn privé auto, een Skoda Fabia Combi. Ik hoef niet groter, luxer, duurder en mooier.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Ik mag binnenkort mijn 1e leaseauto uitzoeken. Nu zit ik zelf te denken aan een a klasse business solution met rijassitentiepakket en business solution plus pakket.
Dan kom ik bij 48 maanden en 35.000km per jaar op een prijs van 665,43 euro per maand. Nu is mijn leasebudget 600 en mag ik zelf 50 euro bijbetalen dus kom ik op 650. nu is de auto die ik gekozen heb 665. Een verschil van 15 euro dus. Zijn leasemaatschappijen meestal meegaand om die 15 euro korting te geven of is dit het? Leasemaatschappij waar het over gaat is Athlon.
Dan nog een andere vraag. Ik wil graag de bijtelling berekenen. Echter staat er consumentenprijs 36995 euro en fiscale waarde 41333 euro. Hoort dit niet andersom te zijn? En van welk bedrag moet ik uit gaan voor de bijtelling?
[ Voor 16% gewijzigd door sgouman op 24-10-2020 12:00 ]
Bijtelling kun je berekenen via bijv: https://www.berekenhet.nl...ing-auto-van-de-zaak.html
De bijtelling gaat over de fiscale waarde van de auto (dus de totale prijs zonder afleverkosten en accessoires). De consumentenprijs is in dit geval vaak de kale prijs zonder opties. De prijs die jij ziet is de consumentenprijs plus de gekozen opties (zoals velgen, lak,business soluton pakket en rijassistentie pakket).
Ik heb ooit eens met pijn en moeite 8 euro korting gekregen. En dat heb ik eigenlijjk alleen maar gekregen omdat de accountmanager telefonisch een verkeerd bedrag had doorgegeven aan mij. Ik had daar mijn definitieve aanvraag op gebaseerd, en die was dus net 8 euro te duur voor wat ik zou mogen.sgouman schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 11:54:
Zijn leasemaatschappijen meestal meegaand om die 15 euro korting te geven of is dit het?
Dat waren wel andere tijden. Tegenwoordig hebben ivm Corona veel bedrijven een leasestop. Het kan best zijn dat er nu iets meer onderhandelingsruimte is dan een jaar geleden.
Ik zou er eens een belletje aan wagen..
Nee via de openbare site berekend. Maar ik weet wel dat de werkgever alleen zaken doet met Athlon. Maar er zit dan waarschijnlijk wel ruimte in.jongetje schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:29:
@sgouman Heb je dit via een openbare calculator berekend of via de wagenpark beheerder door gekregen? Het is namelijk aan hem (of haar) om te onderhandelen met de leasemaatschappij(en). In mijn geval worden er bij meerdere leasemaatschappijen offertes opgevraagd.
Bijtelling kun je berekenen via bijv: https://www.berekenhet.nl...ing-auto-van-de-zaak.html
De bijtelling gaat over de fiscale waarde van de auto (dus de totale prijs zonder afleverkosten en accessoires). De consumentenprijs is in dit geval vaak de kale prijs zonder opties. De prijs die jij ziet is de consumentenprijs plus de gekozen opties (zoals velgen, lak,business soluton pakket en rijassistentie pakket).
Betekent dat dat we nu 2 maanden wél bijtelling betalen terwijl we die auto niet privé (willen) rijden en dit geld ook achteraf niet terug krijgen vanaf het moment dat de verklaring is ingediend bij de Belastingdienst? Het gaat toch om €750 bruto en dat voelt erg onrechtvaardig.
Mits er vanaf het moment dat de auto ter beschikking van de werknemer heeft gestaan een deugdelijke kilometeradministratie is, kan werkgever de bijtelling "gewoon" achterwege laten.
In verband met de bewijslast dient werkgever deze kilometeradministratie in het dossier moeten hebben. Dus als je die kan overhandigen staat niets in de weg voor het corrigeren van cq achterwege laten van de bijtelling privégebruik.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Vriend heeft inderdaad meteen aangegeven bij werkgever privé geen gebruik te willen maken van de auto, en de rittenregistratie is er ook (niet aangeleverd bij werkgever). Eigen bijdrage die zou gelden bij privégebruik is overigens niet ingehouden, enkel bijtelling bij het brutoloon opgeteld. We hebben de vraag ook bij HR neergelegd, even afwachten wat zij zeggen. Maar fijn dat jullie aangeven dat de bijtelling in dit geval niet terecht zou zijn
Werkgever kán (naar de fiscus toe) zwaaien met een verklaring geen privégebruik van werknemer, maar eigenlijk wordt hiermee enkel de bewijslast (en de aansprakelijkheid bij niet nakomen..) verlegd naar de werknemer. Zegt in principe niets over wel/geen bijtelling.
Heb als opties gekregen:BastaRhymez schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 08:53:
[...]
Had je een private lease die afloopt of een lease via de werkgever?
Want waarom zou jij het risico van je werkgever willen overnemen? Ik bedoel, als je een bijdrage voor private lease kiest, draag jij het risico voor de meer- of minder kilometers. Ook bij schades ben jij verantwoordelijk voor de afwikkeling. Dus ik zou alleen een private lease overwegen, als je meer gecompenseerd krijgt, dan het maandbedrag (zodat je een buffertje voor meerkilometers en/of schades opbouwt).
En optie 2 (als dit de 3 enigste opties zijn) zou de beste zijn imho. Waarom? Een salarisverhoging blijft doorwerken! Iedere stijging (CAO of wegens goed functioneren) is vaak een x% procent erbij. En 5% van 3.500 euro is meer dan 5% op 3.000 euro salaris. Ook werkt het door voor je pensioen, eventuele de WW als je daar ooit in terecht komt, etc.
Een eenmalige bijdrage is leuk, maar schiet je uiteindelijk weinig mee op. Liever structureel iets meer.
- 300 bruto erbij
Of
- Peugeot 108 5drs met Carplay/Navi, bijtelling 270 euro per maand.
Heb maar voor de tweede optie gekozen, maar wellicht was extra salaris beter geweest. Ontloopt elkaar volgens mij niet zo heel veel. Twijfel wel enorm..
Iemand hier toevallig een mening over?peligro2k schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:17:
[...]
Heb als opties gekregen:
- 300 bruto erbij
Of
- Peugeot 108 5drs met Carplay/Navi, bijtelling 270 euro per maand.
Heb maar voor de tweede optie gekozen, maar wellicht was extra salaris beter geweest. Ontloopt elkaar volgens mij niet zo heel veel. Twijfel wel enorm..
Vervalt er evt. verder reiskostenvergoeding? Als je je contract opgezegt, neemt je baas de leaseauto dan zonder problemen terug? En hoeveel km rijdt je zakelijk/privé?
Die vragen maken dat je een financiële overweging kunt maken. (het gemak/nieuwe auto buiten beschouweing latende) Als je erg veel privé rijdt, bijna niet zakelijk, en je verliest weinig reiskostenvergoeding, kan het erg interessant zijn, en vice versa.
Het kost me ongeveer netto 270 euro als ik het bedrag tussen bijtelling betalen en extra salaris bereken. Ik weet helaas niet hoeveel km’s ik prive rij, niet veel. Ik denk 8k prive, 10k zakelijk. Ik zou bij een eigen auto 19ct/km vergoeding krijgen.ErgoStijn schreef op maandag 2 november 2020 @ 06:55:
[...]
Vervalt er evt. verder reiskostenvergoeding? Als je je contract opgezegt, neemt je baas de leaseauto dan zonder problemen terug? En hoeveel km rijdt je zakelijk/privé?
Die vragen maken dat je een financiële overweging kunt maken. (het gemak/nieuwe auto buiten beschouweing latende) Als je erg veel privé rijdt, bijna niet zakelijk, en je verliest weinig reiskostenvergoeding, kan het erg interessant zijn, en vice versa.
Verder is er niks op papier gezet over de auto bij eventueel afscheid, het is een klein bedrijf dus ik denk dat de auto dan doorschuift naar een collega.
[ Voor 12% gewijzigd door peligro2k op 02-11-2020 07:48 ]
Als de bruto bijtelling € 270, - is kost je dat zo'n € 108,-. Van € 300,- hou je zo'n € 180,- over. Daarnaast loop je 10k * 0.19 mis = ongeveer € 158,-. Dus totaal kosten van de lease auto zijn € 446,- netto per maand. Daarentegen hoef je geen auto voor 18k km meer te hebben, dat is ongeveer € 0.29 per KM. Voor een 108 vind ik dat vrij prijzig, dus een eigen auto zal denk ik voordeliger zijn, zeker als je tweedehands iets betaalbaars kunt rijden.peligro2k schreef op maandag 2 november 2020 @ 07:45:
[...]
Het kost me ongeveer netto 270 euro als ik het bedrag tussen bijtelling betalen en extra salaris bereken. Ik weet helaas niet hoeveel km’s ik prive rij, niet veel. Ik denk 8k prive, 10k zakelijk. Ik zou bij een eigen auto 19ct/km vergoeding krijgen.
Dat zou ik wel van te voren even goed afstemmen, niet dat er opeens vlak voor aflevering nog een berijdersovereenkomst komt, en je daar een conflict over krijgt.Verder is er niks op papier gezet over de auto bij eventueel afscheid, het is een klein bedrijf dus ik denk dat de auto dan doorschuift naar een collega.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
[ Voor 4% gewijzigd door jongetje op 02-11-2020 08:20 ]
Het gaat niet om een kleine € 300,-, maar om bijna € 450,- die je netto minder krijgt. In mijn post streep ik dat ook weg tegen het niet hoeven hebben van een eigen auto. En eigenlijk nog meer, want die € 300,- extra loon telt waarschijnlijk ook mee met vakantiegeld, pensioen, 13e maand/bonus, en mogelijk zelfs bij toekomstige salarisverhogingen ( aangezien die vaak met percentages gaan ).jongetje schreef op maandag 2 november 2020 @ 08:19:
@Woy Voor die kleine 300euro kan hij wel zorgeloos met een tankpas ook privé rondrijden. Leuk dat je een km vergoeding uitrekent als inkomsten, maar daar moet je wel zelf een auto van rijden (afschrijving, onderhoud, verzekering, wegenbelasting en benzine).
Voor 18k KM's totaal komt het kostenplaatje dan uit op zo'n 30 cent. Voor een klasse 108 vind ik dat vrij prijzig, ja daar staat inderdaad wel tegenover dat je geen risico meer loopt. Het is ieder geval goed mogelijk om voor onder de 30 cent een zelfde klasse auto te rijden, en dan ben je dus voordeliger uit om een auto privé te rijden. Het is natuurlijk een persoonlijke afweging die je moet maken.
Persoonlijk zou ik in dit geval voor een eigen auto kiezen.
Dat verschilt nogal per werkgever. Het is meestal geen onderdeel van je salaris maar een aparte bruto vergoeding en staat ook zo op je loonstrook. Je krijgt er dan geen pensioen over en het telt ook niet mee voor je hypotheek als dit het geval is.Woy schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:32:
Het gaat niet om een kleine € 300,-, maar om bijna € 450,- die je netto minder krijgt. In mijn post streep ik dat ook weg tegen het niet hoeven hebben van een eigen auto. En eigenlijk nog meer, want die € 300,- extra loon telt waarschijnlijk ook mee met vakantiegeld, pensioen, 13e maand/bonus, en mogelijk zelfs bij toekomstige salarisverhogingen ( aangezien die vaak met percentages gaan ).
De reden hiervan is eigenlijk exact wat je beschrijft; het zou nogal raar zijn als een werknemer sneller in loon zou stijgen (of meer pensioen op zou bouwen) puur en aleen omdat 'ie een eigen auto heeft.
De berekening is veel complexer dan dat je doet voorkomen. Voor 19 cent per kilometer kun je geen relatief nieuwe auto onderhouden. Afschrijving, verzekering, wegenbelasting, onderhoud e.d. tellen allemaal mee. Uitgaande van een verbruik van 1 op 16 (wat erg zuinig is) gaat bij een benzineauto al zo'n 10 cent per kilometer op aan brandstof. En da's natuurlijk alleen je zakelijke kilometers.Voor 18k KM's totaal komt het kostenplaatje dan uit op zo'n 30 cent. Voor een klasse 108 vind ik dat vrij prijzig, ja daar staat inderdaad wel tegenover dat je geen risico meer loopt. Het is ieder geval goed mogelijk om voor onder de 30 cent een zelfde klasse auto te rijden, en dan ben je dus voordeliger uit om een auto privé te rijden. Het is natuurlijk een persoonlijke afweging die je moet maken.
Wat een eigen auto je kost, weet je eigenlijk niet exact. Je kunt een grove schatting maken, maar wat je elk jaar aan onderhoud kwijt gaat zijn, is echt een schatting. Maar om die afweging op kostten te maken, is het handig om bovenstaande allemaal in een spreadsheetje te zetten.
[ Voor 3% gewijzigd door Hydra op 02-11-2020 10:14 ]
https://niels.nu
Volgens mij valt het wel mee. @Woy berekent het omslagpunt waarbij de auto van de zaak voordeliger zou zijn, uitgaande van de ons bekende feiten en omstandigheden (loonvoorwaarden, kilometrage).Hydra schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:11:
De berekening is veel complexer dan dat je doet voorkomen.
"Denk" je te kunnen rijden voor minder dan 30 cent per kilometer, dan is de eigen auto voordeliger. En vice versa.
Voor de berekening wat een eigen auto je zou kosten moet je ook een goed vergelijk maken (wat zou ik dan willen rijden, hoe oud of nieuw, onderhoud, etc. etc.).
Blijft lastig, want er kunnen ook persoonlijke voorkeuren meespelen. Stel dat je een gezin hebt en je wenst een klasse groter dan de aangeboden Peugeot 108. Dan kun je beter een eigen auto rijden die een klasse groter is. Ook al kom je dan wellicht uit op > 30 ct/km, je hebt wel een auto waar je privé ook nog "iets aan hebt".
Ook kan meespelen wat de verwachting is qua kilometrage (stijgend of dalend) en de verhouding zakelijk/privé. Dit kan het omslagpunt nog wat beïnvloeden.
Op basis van puur financiële afwegingen is die 30 ct/km echter wel juist berekend en niet zo complex..
Het is natuurlijk inderdaad nogal afhankelijk van de werkgever en de exacte regeling. Als het echt een mobiliteitsbudget is heb je inderdaad gelijk. Maar zoals @peligro2k het benoemt klinkt het alsof het echt ene keuze is tussen de lease-auto of extra salaris erbij ( aangezien het een klein bedrijf is die verder geen lease-regelement heeft e.d. )Hydra schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:11:
[...]
Dat verschilt nogal per werkgever. Het is meestal geen onderdeel van je salaris maar een aparte bruto vergoeding en staat ook zo op je loonstrook. Je krijgt er dan geen pensioen over en het telt ook niet mee voor je hypotheek als dit het geval is.
De reden hiervan is eigenlijk exact wat je beschrijft; het zou nogal raar zijn als een werknemer sneller in loon zou stijgen (of meer pensioen op zou bouwen) puur en aleen omdat 'ie een eigen auto heeft.
Wat een auto exact kost is inderdaad niet zo eenvoudig. Maar bij de ANWB kun je wel een berekening maken. Voor een tweedhands auto van dat formaat kun je zeker voor onder de € 0,25 km rijden. Als je een nieuwe 108 koopt zul je ook ongeveer richting de 0,30 gaan.De berekening is veel complexer dan dat je doet voorkomen. Voor 19 cent per kilometer kun je geen relatief nieuwe auto onderhouden. Afschrijving, verzekering, wegenbelasting, onderhoud e.d. tellen allemaal mee. Uitgaande van een verbruik van 1 op 16 (wat erg zuinig is) gaat bij een benzineauto al zo'n 10 cent per kilometer op aan brandstof. En da's natuurlijk alleen je zakelijke kilometers.
Het is dus ook vooral een persoonlijke keus, kies je voor gemak en mag dat een beetje geld kosten, is het zeker niet gek om voor de lease-auto te kiezen. Puur financieel zou ik er niet voor kiezen.
Edit: scheelt me inderdaad netto 286 euro.
[ Voor 6% gewijzigd door peligro2k op 02-11-2020 12:06 ]
Het geld moet altijd ergens vandaan komen natuurlijk, en die arme mensen van de leasemaatschappij moeten ook erg goed verdienen brood op de plank brengen. Dus linksom of rechtsom betaal jij het, of je werkgeverpeligro2k schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:58:
Ik krijg zo een berekening aan de hand van mijn loonstrook. Dan zie ik precies wat het verschil is. Als ik jullie punten door lees ben ik wel aanzienlijk goedkoper uit als ik zelf een occasion aanschaf. Vind de calculator van de ANWB altijd erg overdreven qua kosten, maar misschien zie ik het te positief in.
Edit: scheelt me inderdaad netto 286 euro.
Aangezien de afschrijving in de eerste jaren het hoogst is, is een 2e hands eigen auto vrijwel altijd goedkoper dan een nieuwe leaseauto, mits je de leasekosten bruto bij je salaris kunt krijgen. Dat laatste doet niet iedere werkgever.
Ik rij zelf ook met veel plezier in een 15 jaar oude Volvo, dus ik hoop niet dat ik de indruk geef dat ik je richting lease wil duwen
Kan hoor, maar ik acht de kans groter dat 'ie gewoon niet weet hoe dat op de salarisstrook komt. Vaak weten managers dat zelf niet eens. Nota bene weetn de HR mensen vaak nieteens dat eigen risico bij schade onder werktijd bijvoorbeeld niet mag.Woy schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:31:
Het is natuurlijk inderdaad nogal afhankelijk van de werkgever en de exacte regeling. Als het echt een mobiliteitsbudget is heb je inderdaad gelijk. Maar zoals @peligro2k het benoemt klinkt het alsof het echt ene keuze is tussen de lease-auto of extra salaris erbij ( aangezien het een klein bedrijf is die verder geen lease-regelement heeft e.d. )
Niet dat ik het niet met je eens bent, maar bovenstaande vergelijking is natuurlijk niet helemaal eerlijk ook. Je zet hier een nieuwe lease auto af tegen een veel goedkopere 2e hands. Als dat de vergelijking is, gaat een (nieuwe) leaseauto natuurlijk nooit in de buurt komen.Wat een auto exact kost is inderdaad niet zo eenvoudig. Maar bij de ANWB kun je wel een berekening maken. Voor een tweedhands auto van dat formaat kun je zeker voor onder de € 0,25 km rijden. Als je een nieuwe 108 koopt zul je ook ongeveer richting de 0,30 gaan.
Het is dus ook vooral een persoonlijke keus, kies je voor gemak en mag dat een beetje geld kosten, is het zeker niet gek om voor de lease-auto te kiezen. Puur financieel zou ik er niet voor kiezen.
Het is sowieso goed om die berekening in een spreadsheet te doen (dus idd ook de ANWB kosten), maar dan is het alleen een eerlijke vergelijking als je ook een 'nieuwe' auto daar zelf tegenover zet. Als je met alle plezier gewoon een 2e hands auto hebt, dan zou ik sowieso lease niet overwegen. Da's dan eigenlijk altijd duurder. Rij zelf in een 15 jaar oude youngtimer, maar daar moet je maar net zin in hebben. Ben er blij mee, maar er is in 2 jaar tijd wel voor 2k aan verspijkerd.
Mijn punt is vooral dat een dergelijk omslagpunt berekenen eigenlijk alleen nuttig is, als je voor beide situaties dezelfde auto aanhoudt. Leaseauto's zijn (over het algemeen) nieuw. Als je bij een bedrijf de keuze hebt tussen lease en het leasebedrag bruto erbij, en dan zelf een veel goedkopere 2e hands, dan heb je volgens mij geen spreadsheet nodig om te kunnen beredeneren dat die 2e hands auto op de lange termijn veel goedkoper gaat zijn.JanHenk schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:31:
Volgens mij valt het wel mee. @Woy berekent het omslagpunt waarbij de auto van de zaak voordeliger zou zijn, uitgaande van de ons bekende feiten en omstandigheden (loonvoorwaarden, kilometrage).
De verhouding verschuift daarentegen weer enorm als je werkgever (om een of andere reden) niet dat bedrag bruto wil geven, of je aan de andere kant ook een youngtimer kan leasen bijvoorbeeld. Komt uiteindelijk neer op gewoon een spreadsheetje maken met de kosten van de verschillende scenario's
Ik begrijp je punt wel hoor. Overigens zei @Woy ook dat ie een kilometerprijs van 30 cent voor een 108 best royaal vond, maar dat is meer een gevoel dan wetenschap en daar vergeleek hij weldegelijk twee dezelfde auto's met elkaar.Hydra schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:27:
[...]
Mijn punt is vooral dat een dergelijk omslagpunt berekenen eigenlijk alleen nuttig is, als je voor beide situaties dezelfde auto aanhoudt. Leaseauto's zijn (over het algemeen) nieuw. Als je bij een bedrijf de keuze hebt tussen lease en het leasebedrag bruto erbij, en dan zelf een veel goedkopere 2e hands, dan heb je volgens mij geen spreadsheet nodig om te kunnen beredeneren dat die 2e hands auto op de lange termijn veel goedkoper gaat zijn.
De verhouding verschuift daarentegen weer enorm als je werkgever (om een of andere reden) niet dat bedrag bruto wil geven, of je aan de andere kant ook een youngtimer kan leasen bijvoorbeeld. Komt uiteindelijk neer op gewoon een spreadsheetje maken met de kosten van de verschillende scenario'sOok even meerijden hoeveel schades je rijdt per jaar onder werktijd en daarbuiten
Maar ik zou het persoonlijk van twee kanten benaderen:
- Wat als ik een exact gelijke auto privé ga rijden? Is dat dan duurder of goedkoper?
- Wat als ik nu privé juist een andere auto kies die ik graag wil o.b.v. andere eisen en wensen, wat kost me dat/levert me dat op?
Een kilometerprijs tussen twee alternatieven is m.i. zeer zinvolle informatie. Ter ondersteuning van zowel de eerste vraag, maar ook om de tweede vraag te beantwoorden. Je weegt alternatieven af, waarbij een kilometerprijs simpelweg de beste maatstaf is.
We weten wat werkgever in dit geval wenst te verstrekken; een Peugeot 108 of een bruto vergoeding. Tevens hebben we een kilometrage als gegeven. Dat is info die ons beschikbaar is en zinvol om alternatieven te vergelijken. Mijn punt was dat dat juist niet complex is. Als je aan deze uitgangspunten gaat tornen kun je wel ophouden te rekenen. Hypotheses als "wat als de werkgever je minder wil vergoeden" zijn zinloos, want dat is gewoonweg niet het geval. Is een glijdende schaal, want je hebt dan ineens ontelbaar veel scenario's waar je niet uit gaan komen.
Helemaal mee eens hoor; dat stukje sloeg ook niet op deze specifieke situatie. Ik reageerde op een aantal aannames en dat liep een beetje door de algemene dingen heen.JanHenk schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:17:
Hypotheses als "wat als de werkgever je minder wil vergoeden" zijn zinloos, want dat is gewoonweg niet het geval. Is een glijdende schaal, want je hebt dan ineens ontelbaar veel scenario's waar je niet uit gaan komen.
[ Voor 6% gewijzigd door hallom op 06-11-2020 15:34 ]
Ik betaal een eigen bijdrage o.a. door wat dure opties (Harman Kardon etc.). Ik wil best langer in de auto rijden (hele fijne Giulia), maar dan wel tegen lagere kosten.
Heeft op zich weinig met corona te maken. Er zijn meestal gewoon van te voren afspraken gemaakt over meer/minder km's en de prijs die daar aan vast hangt. Van ook de mogelijkheid om het contract te verlengen. Je eigen bijdrage is weer iets tussen jou en je werkgever. Dus ik zou de vraag gewoon eens daar neerleggen en vragen om een berekeningcoinman63 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:18:
Heeft iemand van jullie al nagedacht (of wellicht meer informatie) over hoe leasemaatschappijen en werkgevers omgaan met heel veel minderkilometers door Corona?. Mijn leasecontract loopt volgend jaar juli af. 48 maanden 160.000 km. Ik zit pas op 105k km en kom dus op pakweg 130.000 km uit (maximaal).
Ik betaal een eigen bijdrage o.a. door wat dure opties (Harman Kardon etc.). Ik wil best langer in de auto rijden (hele fijne Giulia), maar dan wel tegen lagere kosten.
Je lease is 900 euro per maand waard en OV van je nieuwe werkgever (indien onbeperkt) circa 450. Effectief zou je dus iets minder dan 450 bruto extra moeten krijgen om gelijk uit te komen. Uiteraard is het verhaal netto wel weer anders dankzij bijtelling en mogelijk aanschaf privé auto.perspectivebass schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 20:06:
***members only***
We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman
Wegens nog dit jaar elektrisch rijden lever ik mijn huidige leaseauto vervroegd in. Ik ga dus niet uit dienst.
Boete is circa 1.500
Fiscale waarde van auto is circa 28.000 tegen 21% bijtelling kom ik uit op 5.880. Marginale druk geschat op 0,42% > 2470 netto aan bijtelling betaald dit jaar (lever eind december in, prima halen we iets er af > afronden naar 2.000).
Mijn bijtelling zou dit jaar dan 500 moeten zijn (2.000-1.500). Of te wel de boete die ik moet betalen aan mijn werkgever, komt geheel tenlaste van ingehouden loonheffing.
Zie ik iets over het hoofd?
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Dat klopt niet, de inleverboete wordt ten laste gerekend tegen het bruto bijtellingsbedrag (Mits je werkgever het natuurlijk op de juiste manier administreert ). Effectief betaal je de boete dus bruto ipv netto. Van de 1500 kost het dus ongeveer ~ € 1.500,- * 0.58 = € 870,-Freakie1NL schreef op donderdag 12 november 2020 @ 12:57:
Klopt mijn rekensom?
Wegens nog dit jaar elektrisch rijden lever ik mijn huidige leaseauto vervroegd in. Ik ga dus niet uit dienst.
Boete is circa 1.500
Fiscale waarde van auto is circa 28.000 tegen 21% bijtelling kom ik uit op 5.880. Marginale druk geschat op 0,42% > 2470 netto aan bijtelling betaald dit jaar (lever eind december in, prima halen we iets er af > afronden naar 2.000).
Mijn bijtelling zou dit jaar dan 500 moeten zijn (2.000-1.500). Of te wel de boete die ik moet betalen aan mijn werkgever, komt geheel tenlaste van ingehouden loonheffing.
Zie ik iets over het hoofd?
In plaats van € 5880 * 0,42 ~= 2470 betaal je dus (5880-1500)*0.42 ~= 1840. Dus ~€ 630,- minder netto bijtelling, maar dan moet je de boete nog betalen dus € 1500 - 630 = 870 netto kosten
[ Voor 12% gewijzigd door Woy op 12-11-2020 13:27 ]
Ik weet niet exact hoe je het gaat regelen, maar ik zou wel even dubbel checken of het nog wel lukt om dit jaar überhaupt nog de auto op kenteken te krijgen. In het verleden is het vaak zo geweest dat lease-maatschappijen vanaf november al geen auto's meer op kenteken zetten wegens de hogere restwaarde als ze pas januari het volgende jaar op kenteken gezet worden.Freakie1NL schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:28:
Ah thx dat ziet er inderdaad logischer uit. Met verschil van 150 euro per maand in bijtelling vind ik een dergelijke afkoop wel waard.
Werkgever heeft geregeld dat er garantie is gegeven dat het 100% nog dit jaar lukt. Anders ging het feestje niet door en bestel ik pas na afloop huidig contract.Woy schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:30:
[...]
Ik weet niet exact hoe je het gaat regelen, maar ik zou wel even dubbel checken of het nog wel lukt om dit jaar überhaupt nog de auto op kenteken te krijgen. In het verleden is het vaak zo geweest dat lease-maatschappijen vanaf november al geen auto's meer op kenteken zetten wegens de hogere restwaarde als ze pas januari het volgende jaar op kenteken gezet worden.
Bovendien door LM al akkoord geven op levering dit jaar. Zat dus alleen bij dealer, maar daarmee heeft werkgever goede afspraken. Die heeft uiteindelijk garantie afgegeven nog dit jaar te kunnen leveren.
[ Voor 13% gewijzigd door Freakie1NL op 12-11-2020 13:33 ]
Ik heb zelf kvk opgegeven, en moest laten zien dat ik een opdracht had dmv een kopie contract.hallom schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 15:33:
Sommige lease aanbieders geven een financial lease zonder dat je je jaarcijfers en startkapitaal hoeft op te geven. Hoe werkt dat dan precies? Moet je alleen een KVK nummer laten zien, en dan kan je gewoon een financial lease afsluiten?
Ik heb dan wel aangegeven dat ik niet het volledige auto wil financieren maar d’r helft :-). Ik betaal dus ruim de helft aan.
Risico is daarmee ook gelijk een stuk kleiner voor de financierder.
Het hele wereldje draaid om centjes verdienen. Als ze een contract met je kunnen afsluiten doen ze dat graag. Zakelijk is dat voor heb veel makkelijker dan particulier. Ze hebben daar meer zorg aan vanwege wettelijke bepalingen.
Bij zakelijke contracten is het een risico bepaling, hoe groot is het risico.
Ik had de papieren ingeleverd, ik was nog niet thuis (15 min rijden) of ik had al een akkoord.
[ Voor 24% gewijzigd door To_Tall op 12-11-2020 20:22 ]
A Soldiers manual and a pair of boots.
Weet iemand of de prijzen op de site van Athlon een beetje kloppen.
Ik vraag dit omdat ik binnenkort mijn 1e leaseauto mag uitzoeken maar zie nogal een verschil in prijzen. Beetje aangeklede a klasse is bij athlon 661 met 48 maanden en 35000 km per jaar. Bij leaseplan en mercedes financial services gaat dit richting de 750.
Is zonder meer informatie niet te zeggen. Het is erg afhankelijk van de afspraken en raamcontracten die er zijn. Er kan sprake zijn van aanvullende afspraken die niet in de "standaard" calculator zit, die de prijs kan beinvloeden.sgouman schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 13:42:
Weet iemand of de prijzen op de site van Athlon een beetje kloppen.
Mijn schoonzus gebruikt al 10 jaar een auto van de zaak voor haar werk. Ze gebruikt deze auto alleen voor het werk. Ze heeft privé een auto voor alle privé kilometers. Ze heeft geen overeenkomst getekend voor deze auto. Op haar loonstrook is al 10 jaar niets gemeld.
De auto word gebruikt voor werk waarbij er word gepost 24/7 en men de auto niet moet kunnen herkennen/traceren. Ja ze doet leuk en spannend werk. Ze krijgt ook elke 3 a 6 maanden een andere ivm het voorkomen van herkenning.
Nu komt de werkgever (HR) opeens dat ze over de 10 jaar dat ze de auto gebruikt belasting moet betalen. Er is nooit gesproken over een ritten administratie. Er is eigenlijk niets van een overeenkomst. Er is 10 jaar geleden mondeling wat afgesproken en het was geregeld. Eigenlijk komt het er op neer dat ze even 30.000 moet betalen.
Kan dit of heeft de werkgever hier gewoon een fout gemaakt en is die verantwoordelijk?
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Uitzondering zijn (pool)auto's die je op je werk ophaalt en daar weer inlevert. Zoals taxi chauffeurs, politie agenten etc.
Kleine aanvulling is dat de auto word door 2 personen gebruikt die dezelfde functie hebben. Dus hij word gedeeld. Soms staat de auto op de zaak. Maar omdat dit werk 24/7 is word de auto ook mee na huis genomen om direct na de klus te gaan.
In de basis is het de verantwoordelijkheid van de werkgever om de administratie te voeren. Als daar geen afspraken over gemaakt zijn is dat dus zijn probleem
[ Voor 17% gewijzigd door Woy op 03-12-2020 22:35 ]
Er had ieder jaar een verklaring geen privegebruik in de loonadministratue moeten zitten. Daarnaast een sluitende kilometeradministratie. Bij gebrek daaraan moet er worden bijgeteld.
Tot zover heeft de werkgever gelijk.
Ik heb toch wat bedenkingen:
1. 10 jaar terug, kun je wel zo lang terugvorderen?
2. wordt er rekening gehouden met het gedeelde gebruik? de bijtelling is altijd pro rato het aantal dagen per jaar dat je bescjikking had over de auto.
3. is de verdeling tussen de werknemers wel bekend? je schoonzus zou kunnen verklaren dat ze de auto slechts 2 dagen per jaar had. kan de werkgever of de belastingdienst dat weerleggen?
4. de werkgever is een professional op het gebied van loonbelastingen, de werknemer niet. hier is de werkgever erstig nalatig geweest. Ze hadden de werknemer moeten wijzen op de fiscale consequenties van een auto van de zaak en de manieren om daarmee om te gaan.
Ik zou direct naar een advocaat stappen en een ingebrekestelling naar de werkgever lanceren.
Mijn schoonzus en collega zien het ook als een pool auto. Dus dat word de inzet.
Direct een advocaat op af sturen lijkt nog wat vroeg en laten we hopen dat het niet zo ver hoeft te komen.
Zijn overigens zat overheidsdiensten die hier steken laten liggen. Mijn zus werkte voorheen ook voor overheid en had piket dienst. Daarvoor MOEST een auto mee. Maar daar is ook nooit gesproken over bijtelling of beperkingen in gebruik of wat dan ook.
IMHO ligt de verantwoordelijkheid daar wel voor bij de werkgever, als je afgesproken hebt dat er niet prive gereden mag worden, en hij daarbij geen verplichting aan KM registratie heeft doorgeschoven.t_captain schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:15:
Er had ieder jaar een verklaring geen privegebruik in de loonadministratue moeten zitten. Daarnaast een sluitende kilometeradministratie. Bij gebrek daaraan moet er worden bijgeteld.
https://www.salarisnet.nl...de-zaken-praktijk-1016038
In eerste instantie ligt de bewijslast dat de auto voor niet meer dan 500 km privé is gebruikt bij de werkgever. U doet een uitzondering op het loonbegrip dus ligt bij u de bewijslast. U moet dan aan de hand van een rittenregistratie aantonen dat de auto niet voor privé is gebruikt. U kunt de bewijslast verschuiven naar de werknemer door deze een ‘verklaring geen privégebruik’ te laten aanvragen.
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1