Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 28 ... 58 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:47
@wheli Als je zeker gaat starten per 1 jan, dan net zo goed nu al inschrijven en kopen op de zaak. Je kan niet eerst een auto prive aankopen en daarna alsnog in de zaak brengen.

MIA zit niet op 2e hands auto's. Die koop je vanwege bijtelling, BTW "voordeel" en onderhoudskosten op de zaak. Als onderhoudskosten laag zijn (begrijp ik van electrische auto's), kun je kijken of je niet beter uit bent met 19ct/km vergoeding.

Verder staat er in het topic voor zelfstandigen inderdaad veel info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:42
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04-07 19:44
@jongetje Dank voor de tip, ik ga hem daar posten. @BiLLY_daKid Als je je nu al inschrijft bij de kvk dan mis je volgens mij je startersaftrek. En ik hoor dus wel mensen (lees: internet) dat je bij het starten van een zaak wel je auto mag overzetten. Maar ik zal het in het andere draadje vragen :)

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-07 12:42
Binnenkort mag ik weer nieuwe lease auto uitzoeken. Nu was ik op site van raet even een berekening aan het doen. En las daar dat de eigen bijdrage aftrekbaar is.

Nooit geweten, hoe vul ik dit nu in bij de belastingdienst? Misschien dat iemand mij pb kan sturen met uitleg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:37
G.Scholtens schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 13:48:
Binnenkort mag ik weer nieuwe lease auto uitzoeken. Nu was ik op site van raet even een berekening aan het doen. En las daar dat de eigen bijdrage aftrekbaar is.

Nooit geweten, hoe vul ik dit nu in bij de belastingdienst? Misschien dat iemand mij pb kan sturen met uitleg
Niet. Gaat gewoon via de salarisstrook. Moet de WG het wel opgeven als eigen bijdrage voor privé gebruik. Dan gaat het gewoon goed.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
Inspired schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 14:40:
[...]

Niet. Gaat gewoon via de salarisstrook. Moet de WG het wel opgeven als eigen bijdrage voor privé gebruik. Dan gaat het gewoon goed.
Jammer, denk kan nog leuk bedrag terug krijgen. Staat inderdaad op loonstrook als eigen bijdrage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
G.Scholtens schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 15:10:
[...]

Jammer, denk kan nog leuk bedrag terug krijgen. Staat inderdaad op loonstrook als eigen bijdrage
Maar dan gaat het toch al van je bruto bijtelling af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
Inspired schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 15:12:
[...]

Maar dan gaat het toch al van je bruto bijtelling af?
Ik heb eigenlijk geen idee 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:35
Of je wg een auto koopt of least maakt voor jou als wn niet uit in de behandeling van bijtelling.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
VidaR-9 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 17:14:
[...]

Of je wg een auto koopt of least maakt voor jou als wn niet uit in de behandeling van bijtelling.
Ging mij puur om de eigen bijdrage. Stond zo expliciet vermeld op site van raet als aftrekbaar. Maar hier zelf dus nooit iets mee gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
G.Scholtens schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 17:17:
[...]

Ging mij puur om de eigen bijdrage. Stond zo expliciet vermeld op site van raet als aftrekbaar. Maar hier zelf dus nooit iets mee gedaan
Mijn reactie was niet op jou vraag..

Dat moet je even bij je wg navragen of ze dat doen, is t makkelijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Afgelopen weekend tijdens het inparkeren iets te enthousiast een bult meegepakt. Hoorde wel een klap, maar vermoedde dat dit de onderkant van mijn voorbumper was. Die heeft al wel vaker ergens overheen geschraapt, maar allemaal aan de onderkant en uit het zicht. Vanmiddag heb ik toch nog even goed gekeken, maar het is toch wel een serieuzere schade. Ik vermoed zelf dat dit wel onder t kopje valt om melding van te maken en te laten repareren, wat denken jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWxJIfgSX3deH5Q-OTYlMVq2-MU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hzB6ftDDWSQGIsrWMCyCx8cd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RbCWBLSg7di4dOJWz8k01WGsYDY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7E0tQFtZk10CGMC8zFDeyC1B.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door VidaR-9 op 23-08-2020 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:29

The Wizard

Moderator Mobile
Als er niks afgebroken is en je ergert je er niet aan, dan alleen een melding zonder reparatie. Dat zou ik dan voor kiezen.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
The Wizard schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 08:04:
Als er niks afgebroken is en je ergert je er niet aan, dan alleen een melding zonder reparatie. Dat zou ik dan voor kiezen.
Wat zou daar het voordeel van zijn? Behalve dat het geen tijd kost om naar herstel te gaan ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
VidaR-9 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 08:43:
[...]

Wat zou daar het voordeel van zijn? Behalve dat het geen tijd kost om naar herstel te gaan ed.
Dat zou voor mij de belangrijkste reden zijn 😋. Ik heb de auto vol met spullen voor mijn werk, teringwerk om alles over te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Ah duidelijk. Dat is voor mij niet het geval. En als het dan toch moet gebeuren, dan liever maar gelijk, dan heb ik er zelf nog plezier van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

The Wizard schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 08:04:
Je kan het bij de leasemaatschappij vragen maar in principe bepalen zij of dit gerepareerd moet worden of niet. Wel moet je altijd melding maken van zulke schade.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Tsurany schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 09:11:
[...]

Je kan het bij de leasemaatschappij vragen maar in principe bepalen zij of dit gerepareerd moet worden of niet. Wel moet je altijd melding maken van zulke schade.
Verschilt per maatschappij, ik heb de keuze. Zolang het alleen cosmetisch is doen ze zulke zaken liever in 1x keer na het inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:51

JB

Cédric roelt!

Hoe zijn de ervaringen mbt nieuwe auto ophalen en oude achterlaten? Gaat men hier naar de dealer of naar een inleverpunt om de oude leaseauto in te leveren ivm risico's en gezeik achteraf?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-07 08:02

Crazy D

I think we should take a look.

JB schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:42:
Hoe zijn de ervaringen mbt nieuwe auto ophalen en oude achterlaten? Gaat men hier naar de dealer of naar een inleverpunt om de oude leaseauto in te leveren ivm risico's en gezeik achteraf?
Wisselend. Nieuwe auto geleverd, oude mee terug genomen. Nieuwe bij een dealer opgehaald, de oude daar achter gelaten. Oude auto bij een dealer achter gelaten, geen nieuwe. Oude thuis opgehaald, geen nieuwe. Er wordt altijd (als het goed is :P) een rapportje gemaakt met schades, en maak zelf wat foto's (sowieso handig).

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-07 12:26
Thuis op laten halen of achterlaten bij het ophalen van de nieuwe.
Sowieso even foto’s rondom gemaakt, voor het geval dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-07 15:45
Bij de dealer achtergelaten, mannetje van de LM heeft ruim 30 minuten de auto onderzocht op schades. Ieder krasje werd zorgvuldig gedocumenteerd.

Andere LM, inleveren bij dealer. Rondje om de auto. Handtekening en klaar.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

kw_nl schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 08:13:
[...]

Bij de dealer achtergelaten, mannetje van de LM heeft ruim 30 minuten de auto onderzocht op schades. Ieder krasje werd zorgvuldig gedocumenteerd.
En vervolgens een eigen risico aan de broek?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:32
Smobbo schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 07:47:
[...]

Thuis op laten halen of achterlaten bij het ophalen van de nieuwe.
Sowieso even foto’s rondom gemaakt, voor het geval dat.
Als ik de voorwaarden lees van bijv. Leaseplan ben je zelf verantwoordelijk t/m dat ze de auto op hun eigen terrein hebben staan als je het niet bij hun afleverpunt inlevert maar laat ophalen bij bijv. de dealer. Als hun chauffeur/chauffeuse dus schade rijdt dan kan dat je in theorie dus voor eigen risico zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door jongetje op 22-09-2020 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

jongetje schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 08:33:
[...]

Als ik de voorwaarden lees van bijv. Leaseplan ben je zelf verantwoordelijk t/m dat ze de auto op hun eigen terrein hebben staan als je het niet bij hun afleverpunt inlevert maar laat ophalen bij bijv. de dealer. Als hun chauffeur/chauffeuse dus schade rijdt dan kan dat je in theorie dus voor eigen risico zijn.
Ja daar zit voor mij ook de crux. Zelfde LM... Is me allemaal te veel in het voordeel van deze club, zoals zo veel. Ontzorgen doen ze alleen voor zichzelf als het om een leaseauto gaat...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 07-07 12:26
jongetje schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 08:33:
[...]

Uiteraard teken ik een formulier dat ik hem daar inlever zonder schade. 2x meegemaakt dat ze de auto van uit kantoor ‘bekijken’ en afvinken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-07 15:45
JB schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 08:29:
[...]

En vervolgens een eigen risico aan de broek?
Hij vond 4 schades. Na bemiddeling van HR bleven er twee over.

Begon die over krasjes op m’n velgen. Die waren een centimeter te lang. Vroeg die of ik weleens tegen een stoepje aan parkeerde... serieus... auto was 5 jaar oud. Wat denk jezelf...

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:01
Vanuit Gluten Parody in "Keuze leaseauto - Deel 5"
Gluten Parody schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 19:28:
offtopic:
Zouden leaseboeren nu enorm binnenlopen door al die zakelijke kilometers die niet worden gemaakt ivm thuiswerk? Vaak mag je de km/jaar maar eenmalig aanpassen tijdens het contract, enof alleen omhoog.
Ik weet dat in het leasecontract bij mijn werkgever met de leasemaatschappij staat dat hij geld per niet gereden kilometer terug krijgt als de periode van het contract verstreken is. Weet zo niet meer hoeveel het is, maar ik denk dat dat wel meevalt dat ze enorm binnenlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Tankiej schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 06:51:
Vanuit Gluten Parody in "Keuze leaseauto - Deel 5"

[...]

Ik weet dat in het leasecontract bij mijn werkgever met de leasemaatschappij staat dat hij geld per niet gereden kilometer terug krijgt als de periode van het contract verstreken is. Weet zo niet meer hoeveel het is, maar ik denk dat dat wel meevalt dat ze enorm binnenlopen.
Ben ik met je eens. In een leasecontract staat een passage over meer/minder kilometers.
Ik denk dat juist de werkgevers degenen zijn die (veel) minder kosten maken, ook de flinke reductie in brandstofkosten in ogenschouw nemende.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
JB schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 08:37:
[...]

Ja daar zit voor mij ook de crux. Zelfde LM... Is me allemaal te veel in het voordeel van deze club, zoals zo veel. Ontzorgen doen ze alleen voor zichzelf als het om een leaseauto gaat...
Ik had een occasion van LP.
Die was niet zonder schade toen ik hem kreeg, dus direct foto’s gemaakt.

Bij inleveren wilden zij niet het laatste onderhoud uitvoeren, waardoor ik genoodzaakt was hen bij de dealer achter te laten. Ik heb LP uitgelegd dat ik daardoor onmogelijk verantwoordelijk kan zijn voor vervolgschade. Dat snapten ze wel, ze wilden toch even afwachten.

2 maanden later krijg ik opeens door van HR dat er twee schades gevonden zijn. Dus ik klim maar direct de telefoon in. Blijken het schades te zijn die vanaf de eerste dag al aanwezig waren.

Na de foto’s doorgestuurd te hebben, zijn beide facturen kwijtgescholden.

Uiteindelijk gaan ze er wel goed mee om bij mij. Alle velgen waren vrij fors beschadigd, toch was er maar één reden voor een eigen risico geval.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

BlakHawk schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:00:
[...]

Ik had een occasion van LP.
Die was niet zonder schade toen ik hem kreeg, dus direct foto’s gemaakt.

Bij inleveren wilden zij niet het laatste onderhoud uitvoeren, waardoor ik genoodzaakt was hen bij de dealer achter te laten. Ik heb LP uitgelegd dat ik daardoor onmogelijk verantwoordelijk kan zijn voor vervolgschade. Dat snapten ze wel, ze wilden toch even afwachten.

2 maanden later krijg ik opeens door van HR dat er twee schades gevonden zijn. Dus ik klim maar direct de telefoon in. Blijken het schades te zijn die vanaf de eerste dag al aanwezig waren.

Na de foto’s doorgestuurd te hebben, zijn beide facturen kwijtgescholden.

Uiteindelijk gaan ze er wel goed mee om bij mij. Alle velgen waren vrij fors beschadigd, toch was er maar één reden voor een eigen risico geval.
Het is IMHO een verschrikkelijke club en ze proberen het gewoon. Inleveren op de meest onhandige plekken midden in het land of eigen risico 8)7 En zo is het eigenlijk bij alles in mijn beleving bij LP. Ze lossen "alles" uiteindelijk op maar de tijd en frustraties (escaleren via wagenparkbeheer), voor mij (hopelijk) nooit meer! Afgelopen week laatste onderhoudsbeurt normaliter maar ook hier weer een telefoontje vanuit de dealer "we hebben geen goedkeuring meneer..." |:( Bandenwissel bespaar ik mezelf, zeker nu in de coronatijd.

[ Voor 4% gewijzigd door JB op 06-10-2020 08:27 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
De enige irritatie die ik heb bij Leaseplan is dat mijn nieuwe auto bij een dealer in Amsterdam besteld is (en ik woon in Den Haag). Ik moet dus een uur rijden om deze op te halen, vind ik echt irritant. Zeker omdat Leaseplan hier voor mijn gevoel echt een paar euro mee bespaard in aanschaf. Kan me niet voorstellen dat 1 van de dealers in een straal die dichterbij zijn zoveel duurder zijn (en een voorkeursdealer kost 25euro leasetarief per maand! dat is 1200euro op mijn totale leasecontract, slaat echt nergens op). Onderhoud ga ik er iig al niet doen dus dat is geen voordeel voor de leverende dealer.

[ Voor 12% gewijzigd door jongetje op 06-10-2020 08:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
jongetje schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:36:
De enige irritatie die ik heb bij Leaseplan is dat mijn nieuwe auto bij een dealer in Amsterdam besteld is (en ik woon in Den Haag). Ik moet dus een uur rijden om deze op te halen, vind ik echt irritant. Zeker omdat Leaseplan hier voor mijn gevoel echt een paar euro mee bespaard in aanschaf. Kan me niet voorstellen dat 1 van de dealers in een straal die dichterbij zijn zoveel duurder zijn (en een voorkeursdealer kost 25euro leasetarief per maand! dat is 1200euro op mijn totale leasecontract, slaat echt nergens op). Onderhoud ga ik er iig al niet doen dus dat is geen voordeel voor de leverende dealer.
Moet je niet bij LP klagen maar bij je WG. Die kiest ervoor om een paar EUR te besparen door de dealerkeuze bij LP te laten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ach, ze proberen het altijd...
Heb inmiddels drie auto's gehad en twee keer opmerkingen gehad.

De eerste keer kreeg ik een pool auto, waar al 120k km mee was gereden. Natuurlijk een krasje hier, krasje daar. Stond ook netjes vermeld op het overname formulier toen ik 'm kreeg. Bij inleveren was het ineens schade die ik zou hebben veroorzaakt. Toen vroeg ik of ze in het systeem ook het overname formulier hadden staan en die hadden ze even uitgeprint. Alle schades kwamen 1 op 1 overeen. Opmerking van het inname punt was dat zij alleen de "beschouwing" op de auto doen, ongeacht eerdere schades.
Uiteindelijk niks meer van gehoord.

De tweede keer (wederom een poolauto; andere werkgever) zat er al een flinke schade onder de voorbumper. Lak was er volledig afgereden op de stoep / drempels.
Een keer een remmende auto voor mij over het hoofd gezien we reden richting een kruising en zag dat het voor mijn voorganger al vrij was, maar keek voor mijzelf nog een extra keer... tja. boem was stoppen... Meneer voor mij, wist even niet of hij naar links of rechts moest, dus besloot te stoppen i.p.v. door te rijden (ondanks dat de kruising vrij was).. Gevolg: nieuwe voorbumper nodig.
Bij inleveren geconstateerd dat er schade onder aan de voorbumper zat (kennelijk heb ik ook wel eens een drempeltje te hard gepakt ;) ). Wederom gevraagd naar het overname formulier en daar zat de schade dus ook al op >:). Verder dus ook niks meer van gehoord :*)

Laatste lease auto bij een dealer achter gelaten toen ik de nieuwe bolide ging ophalen.
Dealer heeft geen rondje langs de auto gelopen, maar vroeg mij of er schade aanwezig was. Aangegeven dat dit er niet was en hij zette zo het kruisje bij "geen schade aanwezig". Formulier door beide afgetekend en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Inspired schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:39:
[...]

Moet je niet bij LP klagen maar bij je WG. Die kiest ervoor om een paar EUR te besparen door de dealerkeuze bij LP te laten. :)
Ik begrijp wel dat mijn werkgever geen 1200euro betaald om mij een rit van een uur uit te sparen. Vind het gewoon geen service van een Leasemaatschappij om een reëel eenmalig bedrag te rekenen voor uit te leveren bij een dealer naar keuze. Dat scheelt echt niet meer dan 100 of max 200euro in offerte prijs, zoveel marge zit er niet op om alleen te mogen uitleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

BastaRhymez schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:42:

Laatste lease auto bij een dealer achter gelaten toen ik de nieuwe bolide ging ophalen.
Dealer heeft geen rondje langs de auto gelopen, maar vroeg mij of er schade aanwezig was. Aangegeven dat dit er niet was en hij zette zo het kruisje bij "geen schade aanwezig". Formulier door beide afgetekend en klaar.
Zo'n formulier heeft LP niet... Rara... ;)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

jongetje schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:42:
[...]

Ik begrijp wel dat mijn werkgever geen 1200euro betaald om mij een rit van een uur uit te sparen. Vind het gewoon geen service van een Leasemaatschappij om een reëel eenmalig bedrag te rekenen voor uit te leveren bij een dealer naar keuze. Dat scheelt echt niet meer dan 100 of max 200euro in offerte prijs, zoveel marge zit er niet op om alleen te mogen uitleveren.
Eenmalig bedrag? Vrije dealer keuze is vaak per maand gewoon een stuk duurder. Slaat inderdaad nergens op maar ik wil die dealerkeuze wel en dat betekent dus iets meer ruimte houden in het budget. Gun het die dealer gewoon en ook als er in het begin zaken zijn, is dat veel prettiger want je kent elkaar en hetgeen er besteld is.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
JB schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:45:
[...]

Zo'n formulier heeft LP niet... Rara... ;)
Het was inderdaad geen formulier van LP zelf, maar van de dealer.
Overigens was de auto wel degelijk van LP...

Nu, ruim een jaar later, nooit wat over gehoord dat het niet goed was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

BastaRhymez schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:53:
[...]

Het was inderdaad geen formulier van LP zelf, maar van de dealer.
Overigens was de auto wel degelijk van LP...

Nu, ruim een jaar later, nooit wat over gehoord dat het niet goed was
Aah das wel nice! Dan vraag ik daar gewoon naar :) Was dit bij de nieuwe dealer alsin ander merk auto of bij de dealer van de auto die je achter liet?

[ Voor 12% gewijzigd door JB op 06-10-2020 09:01 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

RomeoJ schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 07:37:
[...]

Ben ik met je eens. In een leasecontract staat een passage over meer/minder kilometers.
Ik denk dat juist de werkgevers degenen zijn die (veel) minder kosten maken, ook de flinke reductie in brandstofkosten in ogenschouw nemende.
Kun je dat dan ook weer plotten op einde contract vs afkoop contract? Want dat zou wel eea schelen in een eventuele boete als de nieuwe auto eerder geleverd wordt?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
JB schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:47:
[...]

Eenmalig bedrag? Vrije dealer keuze is vaak per maand gewoon een stuk duurder. Slaat inderdaad nergens op maar ik wil die dealerkeuze wel en dat betekent dus iets meer ruimte houden in het budget. Gun het die dealer gewoon en ook als er in het begin zaken zijn, is dat veel prettiger want je kent elkaar en hetgeen er besteld is.
Dan zijn we het eens :)
Mijn budget was al overschreden dus die 25euro daar nog bovenop ging echt niet. Ik zie het maar als mooie rit om de auto te ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@jongetje Kon je de auto niet bij je thuis of op werk laten afleveren?

[ Voor 6% gewijzigd door JanHenk op 06-10-2020 10:52 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Laatst online: 20:42
jongetje schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:36:
De enige irritatie die ik heb bij Leaseplan is dat mijn nieuwe auto bij een dealer in Amsterdam besteld is (en ik woon in Den Haag). Ik moet dus een uur rijden om deze op te halen, vind ik echt irritant.
Is er geen hiker beschikbaar die de auto bij jou kan afleveren? Dat kost vast minder dan 1200 euro.

[ Voor 0% gewijzigd door Gluten Parody op 06-10-2020 11:12 . Reden: spuit 11 :O ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
JanHenk schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:51:
@jongetje Kon je de auto niet bij je thuis of op werk laten afleveren?
Jawel dat kan. Dan komt er iemand hem thuisbezorgen en krijg je de sleutels en gaat weer weg.
Zelf vind ik het erg leuk om de auto af te halen, kletspraatje met de dealer en even door de belangrijkste knoppen van de auto en samen een rondje eromheen te lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:17
Onze LM is overgenomen door ALD. Zat even de inlevercriteria te bekijken. Wat een mierenneukerij. Als auto 5 jaar oud is zoveel krasjes niet groter dan een creditcard bla bla bla.

Inleveren in de middle of nowhere of laten ophalen door ons. Maarrrrrr als die chauffeur schade veroorzaakt ben ik de klos. Dit kan wettelijk toch helemaal niet? Zij leveren die dienst, dan zijn zij toch ook verantwoordelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoardCrusher
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-07 14:29
Bij Arval moet ik mijn auto 1 of 2 dagen voor het inleveren laten schouwen bij een schadeherstelbedrijf. Zij maken een digitaal rapport (met foto's) en dat wordt opgestuurd aan de LM (en ik in de CC). De LM bepaalt vervolgens wat eigen risico is op basis van redelijk duidelijke richtlijnen. Nooit issues gehad hiermee, Arval lijkt de moeilijkste niet.

Ik vind het zelf leuk om nieuwe auto bij de dealer op te halen, daar kan ik de oude ook achterlaten want je hebt die schouwing al gehad. Overigens biedt Arval ook de optie om de auto thuis te laten afleveren, maar dat wil ik zelf niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Akemi schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:15:
Onze LM is overgenomen door ALD. Zat even de inlevercriteria te bekijken. Wat een mierenneukerij. Als auto 5 jaar oud is zoveel krasjes niet groter dan een creditcard bla bla bla.

Inleveren in de middle of nowhere of laten ophalen door ons. Maarrrrrr als die chauffeur schade veroorzaakt ben ik de klos. Dit kan wettelijk toch helemaal niet? Zij leveren die dienst, dan zijn zij toch ook verantwoordelijk?
Lijkt me bijzonder. Ze laten die auto maar keuren door degene die hem komt ophalen. Zo heb ik het met de afgelopen 2 auto's gehad. Hij wordt op kantoor opgehaald, we lopen er een rondje omheen, hij noteerde enkele krassen, ik zette een handtekening en we waren klaar. Dan hebben we iig zwart op wit wat de toestand van het voertuig was op tijdstip inleveren. Discussie over of de schade wel of niet binnen de marges valt, kun je nog achteraf voeren (daar gaat de ophaler natuurlijk niet over)
Mijn LM is ook overgenomen door ALD, maar handelen nog steeds op dezelfde wijze.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

En daarbij mag schade niet zomaar doorbelast worden aan berijder. Hoe toon je aan (mocht je de auto ook privé rijden) wanneer de schade is ontstaan...

[ Voor 4% gewijzigd door JB op 06-10-2020 11:30 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

JB schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:29:
En daarbij mag schade niet zomaar doorbelast worden aan berijder. Hoe toon je aan (mocht je de auto ook privé rijden) wanneer de schade is ontstaan...
Klopt, maar dat is meer een spel tussen werkgever en medewerker.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-07 14:46

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Dat klopt inderdaad. Kijk, de leasemaatschappij is vrij om alles wat ze willen te verhalen op de werkgever want die is hun contractant, niet de werknemer die de auto onder hun kont heeft.

Wat de werkgever vervolgens daarvan mag doorbelasten aan de werknemer is aan strenge wettelijke voorwaarden onderworpen. In de wet staat heel duidelijk beschreven wat een werkgever wel mag doorbelasten, zoals verkeersboetes en moedwillig veroorzaakte schade (of door aan moedwil grenzende roekeloosheid). Ten minste, dat is voor zover het gaat om zakelijk gebruik van de leaseauto, waarbij opgemerkt moet worden dat de auto thuis parkeren ook onder zakelijk gebruik valt, want als je de leaseauto helemaal niet privé gebruikt moet je 'm toch ook thuis parkeren.

De bewijslast ligt bij de werkgever om aan te tonen dat de schade ofwel is ontstaan tijdens privé-gebruik van de auto, ofwel door opzet of aan opzet grenzende roekeloosheid. Ik wens ze veel succes.

Maar ja, tot zover het recht dat je hebt als berijder van een leaseauto. Nu dat recht nog zien te krijgen...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Mx. Alba schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:45:
Maar ja, tot zover het recht dat je hebt als berijder van een leaseauto. Nu dat recht nog zien te krijgen...
Bij het inleveren na het eind van het dienstverband is je onderhandelingspositie natuurlijk wat minder goed, maar zeker op het moment dat ik nog in dienst zou zijn ben ik best bereid om dat hard te spelen, en is het vaak snel opgelost, want het gaat voor de werkgever uiteindelijk om relatief kleine bedragen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:17
Jeroenneman schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:28:
[...]

Lijkt me bijzonder. Ze laten die auto maar keuren door degene die hem komt ophalen. Zo heb ik het met de afgelopen 2 auto's gehad. Hij wordt op kantoor opgehaald, we lopen er een rondje omheen, hij noteerde enkele krassen, ik zette een handtekening en we waren klaar. Dan hebben we iig zwart op wit wat de toestand van het voertuig was op tijdstip inleveren. Discussie over of de schade wel of niet binnen de marges valt, kun je nog achteraf voeren (daar gaat de ophaler natuurlijk niet over)
Mijn LM is ook overgenomen door ALD, maar handelen nog steeds op dezelfde wijze.
Zo ging het bij mij ook altijd. Ik zie het wel in december. Dan loopt mijn contract af. Eens kijken of mijn werkgever te porren valt voor electrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Ik heb dus een paar weken geleden een leaseauto ingeleverd. Ik heb 'm zelf geparkeerd op de parkeerplaats van een van onze kantoren, foto's rondom gemaakt en detailfoto's van de kleine schades die er waren en dat naar de wagenparkbeheerder gemaild, sleutels achtergelaten bij de receptie, en that's it. Diezelfde middag is de auto opgehaald door de leasemaatschappij. Verder nooit meer iets gehoord.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:11

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

BoardCrusher schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:22:
Bij Arval moet ik mijn auto 1 of 2 dagen voor het inleveren laten schouwen bij een schadeherstelbedrijf. Zij maken een digitaal rapport (met foto's) en dat wordt opgestuurd aan de LM (en ik in de CC). De LM bepaalt vervolgens wat eigen risico is op basis van redelijk duidelijke richtlijnen. Nooit issues gehad hiermee, Arval lijkt de moeilijkste niet.

Ik vind het zelf leuk om nieuwe auto bij de dealer op te halen, daar kan ik de oude ook achterlaten want je hebt die schouwing al gehad. Overigens biedt Arval ook de optie om de auto thuis te laten afleveren, maar dat wil ik zelf niet.
Mijn ervaringen bij Arval zijn helaas minder goed. Procedures bij inleveren zijn bij inlevering niet gevolgd .
Achteraf kreeg ik 7 minieme schades voor mijn kiezen. Uiteraard aangevochten via wagenparkbeheerder. Inmiddels opgelost en er bleven nog 2 kleine schades overeind en dus creditnota vanuit LM

Dus let altijd goed op 7(8)7

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Woy schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:52:
[...]

Bij het inleveren na het eind van het dienstverband is je onderhandelingspositie natuurlijk wat minder goed, maar zeker op het moment dat ik nog in dienst zou zijn ben ik best bereid om dat hard te spelen, en is het vaak snel opgelost, want het gaat voor de werkgever uiteindelijk om relatief kleine bedragen.
Precies, zo sta ik er ook in. Vind de werkgever het nodig om die paar honderd euro door te berekenen, ben ik ook best bereid om een paar dagen minder productief te zijn.

Het is ook zo dat als je wagenparkbeheerder niet goed terug pusht naar de LM, dat de LM dit soort geintjes meer probeert bij de bereider te leggen. Als ze weten dat klant X toch altijd wel betaald voor de schade. Ik denk dat grote bedrijven die honderden auto's afnemen van een LM veel minder last hebben van inleverschades die doorbelast worden dan kleine werkgevers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sentja
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-01 14:25
Hoi allemaal,

Ik heb 2 vragen.

Mijn werkgever belast mij (helaas) de brandstof door die extra is getankt. Dit begrijp ik want ik werk in een midlance constructie, maar dit terzijde. Mijn contract is gebaseerd op 30.000km per jaar met een brandstofvoorschot van €180,- per maand. Nu heb ik eens ff zitten rekenen maar als ik 2500 km per maand (30k/12) rij met een gemiddeld verbruik van 1 op 14 (ik rij in een Mercedes CLA, dus ja niet de zuinigste auto), kom ik met de brandstofprijs van nu uit op ruim €270 euro per maand.
Hoe kan het dan in vredesnaam dat de leasemaatschappij het brandstofvoorschot op €180 heeft gezet? Dit is dan toch veel te laag? Dit is voor een verbruik van 1 op 22.

De tweede vraag die ik heb is belasten ze de extra kosten bruto door of netto?

Alvast bedankt voor al jullie wijze inzichten! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
sentja schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:07:
Hoi allemaal,

Ik heb 2 vragen.

Mijn werkgever belast mij (helaas) de brandstof door die extra is getankt. Dit begrijp ik want ik werk in een midlance constructie, maar dit terzijde. Mijn contract is gebaseerd op 30.000km per jaar met een brandstofvoorschot van €180,- per maand. Nu heb ik eens ff zitten rekenen maar als ik 2500 km per maand (30k/12) rij met een gemiddeld verbruik van 1 op 14 (ik rij in een Mercedes CLA, dus ja niet de zuinigste auto), kom ik met de brandstofprijs van nu uit op ruim €270 euro per maand.
Hoe kan het dan in vredesnaam dat de leasemaatschappij het brandstofvoorschot op €180 heeft gezet? Dit is dan toch veel te laag? Dit is voor een verbruik van 1 op 22.

De tweede vraag die ik heb is belasten ze de extra kosten bruto door of netto?

Alvast bedankt voor al jullie wijze inzichten! _/-\o_
Wat er aan brandstof voorschot wordt afgesproken is iets tussen je werkgever en de leasemaatschappij. Blijkbaar is hier de fabrieksopgave gekozen, ze hadden natuurlijk ook een toeslag kunnen meenemen als je dat wilt voor een realistischer beeld. Ik begrijp dat je werkgever hiervoor heeft gekozen want zo krijgen ze een deel van de kosten via jou weer terug. Wel een beetje sneaky, maar lijkt me beter om zulke zaken vooraf te regelen. Zeker met dingen als mid-lance e.d. (dat is ook de reden dat ik loondienst heb, dan is dat gewoon voor mijn werkgever en heb ik geen gedoe).

Wat betreft bruto of netto, geen idee. Je hebt toch een arbeidsovereenkomst waar dit instaat lijkt me.

[ Voor 10% gewijzigd door jongetje op 08-10-2020 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobBouman
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:03
jongetje schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:32:
[...]

Wat er aan brandstof voorschot wordt afgesproken is iets tussen je werkgever en de leasemaatschappij. Blijkbaar is hier de fabrieksopgave gekozen, ze hadden natuurlijk ook een toeslag kunnen meenemen als je dat wilt voor een realistischer beeld. Ik begrijp dat je werkgever hiervoor heeft gekozen want zo krijgen ze een deel van de kosten via jou weer terug. Wel een beetje sneaky, maar lijkt me beter om zulke zaken vooraf te regelen. Zeker met dingen als mid-lance e.d. (dat is ook de reden dat ik loondienst heb, dan is dat gewoon voor mijn werkgever en heb ik geen gedoe).

Wat betreft bruto of netto, geen idee. Je hebt toch een arbeidsovereenkomst waar dit instaat lijkt me.
Je kunt via www.werkelijkverbruik.nl checken wat het gemiddelde werkelijke praktijkverbruik van een specifieke auto is. Kun je daar in het vervolg wat naartoe hinten.

Voor wat betreft bruto of netto, volgens mij belasten ze het netto door (althans, ze houden het in van jouw netto salaris). Wat je zou kunnen checken bij jullie accountant/controller is of dat bedrag ook in mindering wordt gebracht op de bruto bijtelling per maand. Als je een relaxte accountant of controller hebt - die jouw salarisstrook opbouwt - kun je het zo laten inregelen dat je dat als voordeeltje hebt. In feite is het namelijk een bedrag wat jij als 'eigen bijdrage' inlegt om die auto te rijden. Mocht je privé rijden en bijtelling betalen natuurlijk.

Leaseadviseur - Elektrische voertuigenfanaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Omdat ze een inschatting maken over wat een gemiddelde rijder doet, en dan op basis van fabrieksopgave plus meestal nog wat marge. Dat jij er vervolgens boven zit: zie jij verder niks van, betaalt je werkgever :)

Extra kosten belasten ze doro aan je werkgever. Als die ze ook doorbelast gaat dat van je brutosalaris af, maar dat is aan je werkgever.

En verder had je vraag eigenlijk beter in Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 gepast, maar dat terzijde ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:57
Ik lees al een tijdje mee in dit topic (ook topic keuze leaseauto overigens) maar ik ben over 1 ding nog niet helemaal uit. Een concreet voorbeeld kan ik op het forum maar ook op het internet niet vinden. Ik ben benieuwd of iemand mij een cijfermatig voorbeeld wil geven van het volgende. Inclusief de voor- en nadelen voor mij als werknemer.

Exclusief
Auto te leasen voor €550 budget exclusief brandstof, 48 maanden en op basis van 30.000 per jaar.
Dit is mij volledig duidelijk en ik denk voor iedereen wel. Je kunt een auto leasen voor een bepaald bedrag en je weet waar je aan toe bent. Als werknemer weet je wat de auto maandelijks als lease kost en voor de brandstof heb je een tankpas. Niks moeilijks aan en bij de calculators online is dit ook makkelijk te bekijken/vergelijken.

Inclusief
De regeling inclusief brandstof is mij totaal niet duidelijk. Dit is €650 budget inclusief brandstof, 48 maanden op basis van 20.000 per jaar. Hoe werkt dit precies?

Stel een Audi A3 is maandelijks €630 per maand (incl. brandstof) en je rijdt daarmee in 48 maanden 100.000 kilometer weg. Zit je dan over je kilometers of is dat een soort keuzemogelijkheid voor de auto? Bij wie vallen de lasten voor deze overschrijding?

Wat als je een M1 (wederom fictief voorbeeld) voor € 650 least en je rijdt daarmee in 48 maanden 70.000 kilometer weg. Dan zit je er dus onder?! Wat zijn voor mij als werknemer nu de voor- en nadelen met een budget inclusief brandstof?

Ik snap namelijk niet hoe dit precies werkt en waarom met een inclusief budget wordt gewerkt. Is dit gelijker/eerlijker in te schatten ten opzichte van de rest van het personeel? Nu haal ik die 30.000 per jaar niet (zit op 25.000), maar met 20.000 inclusief brandstof weet ik dus niet hoe ik moet rekenen. Als iemand een cijfervoorbeeld heeft, graag.

Of is die €650/20K alleen voor de keuze van je auto? Dus iedereen gelijk, maar als ik een zuinige auto kies dan kan ik 'meer auto' dan Jantje die voor een 400pk bak gaat die totaal niet zuinig is. Jantje kan in dat geval ' minder auto' kiezen. Dan maakt het in de praktijk uiteindelijk niks uit dat zowel Jantje als ik 35.000 kilometer p/j rijden?

[ Voor 8% gewijzigd door Trezzahn op 09-10-2020 22:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Laatst online: 23:22

Pinobigbird

doesn't share food!

@Trezzahn De leaseconstructie "inclusief brandstof" bevat een brandstofvoorschot in het leasebedrag, en geeft een reëler beeld van de totale maandelijkse kosten. De werkgever zal altijd alle daadwerkelijk gemaakte brandstofkosten moeten betalen, en is in principe dus variabel per maand.

In ieder leasecontract, zowel met als zonder brandstofvoorschot, heeft een regeling voor meer- of minderkilometers aan het einde van de looptijd. Bij minderkilometers krijgt de werkgever een klein bedrag per minder gereden kilometer terug, bij meerkilometers moet de werkgever per meer gereden kilometer bijbetalen. Het kilometertarief voor minderkilometers is lager dan het kilometertarief voor de meerkilometers. Het is dus het beste om de kilometers van tevoren zo goed mogelijk in te schatten, en dan het liever iets te hoog dan te laag.

De kosten die de werkgever extra maakt, of de vergoeding die de werkgever terugkrijgt, kan de werkgever geheel of gedeeltelijk bij de werknemer beleggen, mits dit in het contract tussen werkgever en werknemer zo vermeld staat.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-07 19:35
Prima uitgelegd hierboven.

Meestal blijven de meer- en minderkosten bij de werkgever liggen. Sommige werkgevers rekenen een deel van deze marginale kosten door, denk aan CapGemini die de literprijs van brandstof en het aantal privékilometers als basis gebruikt voor een verrekening.

Meer of minder zakelijke kilometers is natuurlijk altijd een werkgeversrisico. Dat is het voordeel van een leaseauto boven een mobiliteitsbudget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broabander
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-07 16:50
Dus simpel rekenvoorbeeld voor Trezzahn (alles fictief)

Benzine €1.50/liter
20.000km per jaar
Auto 1 fabrieksopgave 1:20 (bijv Audi A3)
Auto 2 fabrieksopgave 1:10 (bijv BMW 340i)

Dan maandelijks 1.667 km;
83.5 liter benzine met Audi
167 liter benzine met BMW

Voorschot brandstof Audi: €125
Voorschot brandstof BMW: €250

Als je uitgaat van een leasebudget van €650, heb je dus €525 om te besteden aan je Audi en €400 aan je BMW.

Met andere woorden, hoe zuiniger je auto, hoe méér auto je relatief krijgt voor je geld (of: minder bovenop je leasebudget bijbetalen als eigen bijdrage voor je auto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
Pinobigbird schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 23:02:
@Trezzahn De leaseconstructie "inclusief brandstof" bevat een brandstofvoorschot in het leasebedrag, en geeft een reëler beeld van de totale maandelijkse kosten. De werkgever zal altijd alle daadwerkelijk gemaakte brandstofkosten moeten betalen, en is in principe dus variabel per maand.

In ieder leasecontract, zowel met als zonder brandstofvoorschot, heeft een regeling voor meer- of minderkilometers aan het einde van de looptijd. Bij minderkilometers krijgt de werkgever een klein bedrag per minder gereden kilometer terug, bij meerkilometers moet de werkgever per meer gereden kilometer bijbetalen. Het kilometertarief voor minderkilometers is lager dan het kilometertarief voor de meerkilometers. Het is dus het beste om de kilometers van tevoren zo goed mogelijk in te schatten, en dan het liever iets te hoog dan te laag.

De kosten die de werkgever extra maakt, of de vergoeding die de werkgever terugkrijgt, kan de werkgever geheel of gedeeltelijk bij de werknemer beleggen, mits dit in het contract tussen werkgever en werknemer zo vermeld staat.
Ik begrijp dat het brandstofcomponent een voorschot betreft en dat meer/minder kilometers nagerekend worden. Maar dan klopt toch mijn veronderstelling dat wanneer 2 personen in dezelfde regeling worden opgenomen, ik 30K rijd en Jantje 19K, Jantje “een dikkere auto” kan rijden? Of is de regeling dan meer een selectietool voor de te kiezen auto, en niet voor de feitelijke kilometers?
Broabander schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 12:39:
Dus simpel rekenvoorbeeld voor Trezzahn (alles fictief)

Benzine €1.50/liter
20.000km per jaar
Auto 1 fabrieksopgave 1:20 (bijv Audi A3)
Auto 2 fabrieksopgave 1:10 (bijv BMW 340i)

Dan maandelijks 1.667 km;
83.5 liter benzine met Audi
167 liter benzine met BMW

Voorschot brandstof Audi: €125
Voorschot brandstof BMW: €250

Als je uitgaat van een leasebudget van €650, heb je dus €525 om te besteden aan je Audi en €400 aan je BMW.

Met andere woorden, hoe zuiniger je auto, hoe méér auto je relatief krijgt voor je geld (of: minder bovenop je leasebudget bijbetalen als eigen bijdrage voor je auto).
Bedankt voor dit cijfermatige voorbeeld. Dus als ik 30k wegrijd dan heb je dus eigenlijk als werknemer een voordeel als je een zuinigere auto’s neemt en meer rijd? De werkgever krijgt dan een verrekening voor de meer kilometers terwijl je als werknemer meer hebt kunnen rijden?!

Ik snap je toelichting dat je meer auto hebt voor het geld wanneer je zuiniger rijdt. Maar zit nog een beetje met het feit dat de ene meer kilometers rijdt dan de ander als die in dezelfde regeling zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Laatst online: 23:22

Pinobigbird

doesn't share food!

Trezzahn schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 22:36:
[...]

Ik begrijp dat het brandstofcomponent een voorschot betreft en dat meer/minder kilometers nagerekend worden. Maar dan klopt toch mijn veronderstelling dat wanneer 2 personen in dezelfde regeling worden opgenomen, ik 30K rijd en Jantje 19K, Jantje “een dikkere auto” kan rijden? Of is de regeling dan meer een selectietool voor de te kiezen auto, en niet voor de feitelijke kilometers?

[...]
Dat klopt helemaal, maar dat ligt natuurlijk aan de regeling van de werkgever. Mijn werkgever geeft ook op basis van functie een vast leasebedrag inclusief brandstof voor 48 maanden. Wat je dan krijgt is dat iemand die heel dicht bij kantoor woont en dus nauwelijks woon-werkkilometers maakt een C-segment (bijv. Ford Focus) rijdt, en dat iemand die 50 km van kantoor woont maar een B-segment (bijv. Ford Fiesta) kan rijden. Beetje krom dus dat als je veel rijdt dat je dat in een kleinere auto moet doen dan iemand die weinig rijdt, omdat ze hetzelfde leasebedrag te besteden hebben.

Er zijn ook regelingen die uitgaan van bijv. 30k km/j 48 maanden voor iedereen voor het uitzoeken van de auto, en dan bij het afsluiten van het leasecontract de individuele kilometers opgeven. Dan heeft iemand die meer rijdt dus een hoger leasebedrag, maar wel relatief dezelfde bestedingsruimte voor een auto. Helaas doen veel werkgevers het niet zo.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Pinobigbird schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 22:52:
[...]

Dat klopt helemaal, maar dat ligt natuurlijk aan de regeling van de werkgever. Mijn werkgever geeft ook op basis van functie een vast leasebedrag inclusief brandstof voor 48 maanden. Wat je dan krijgt is dat iemand die heel dicht bij kantoor woont en dus nauwelijks woon-werkkilometers maakt een C-segment (bijv. Ford Focus) rijdt, en dat iemand die 50 km van kantoor woont maar een B-segment (bijv. Ford Fiesta) kan rijden. Beetje krom dus dat als je veel rijdt dat je dat in een kleinere auto moet doen dan iemand die weinig rijdt, omdat ze hetzelfde leasebedrag te besteden hebben.

Er zijn ook regelingen die uitgaan van bijv. 30k km/j 48 maanden voor iedereen voor het uitzoeken van de auto, en dan bij het afsluiten van het leasecontract de individuele kilometers opgeven. Dan heeft iemand die meer rijdt dus een hoger leasebedrag, maar wel relatief dezelfde bestedingsruimte voor een auto. Helaas doen veel werkgevers het niet zo.
Denk eerder dat jouw werkgever de uitzondering is op de regel. Vrijwel iedere werkgever bepaald voor alle werknemers hetzelfde aantal km om een auto uit te kiezen en sluit daadwerkelijke km af met de LM. Precies om de reden die jij noemt. Gelijke functies gelijke auto’s ipv dichterbij is dikkere auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Dat denk ik ook. In alle regelingen die ik ken, wordt er gerekend met een vast aantal kilometers voor bepaling van de prijs van de auto.

In de inkoop kan het anders liggen: sommige auto’s worden verhoogd en andere verlaagd vanwege verschillen in de werkelijke kilometers. Maar ik heb nog nooit gehoord dat die prijsverschillen worden doorberekend (behalve overschrijdingen van privekilometers dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
Bedankt voor de reacties. Als je meer rijdt dan die 20k per jaar moet je er dus voor zorgen dat je OF een hoger budget krijgt zodat je op basis van 30k een auto kiest OF dat je kiest op basis van 20k, en dat de “rekening/lasten” op jou als werknemer niet verhaald gaan worden.
Het tweede geval (20k kiezen en 30k rijden) heeft dan de voorkeur waarschijnlijk.

Neemt niet weg dat het krom is dat de woon-werkafstand eigenlijk bepalend is voor je auto ten opzichte van een collega die dichterbij/verder weg woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Trezzahn schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 12:29:
Bedankt voor de reacties. Als je meer rijdt dan die 20k per jaar moet je er dus voor zorgen dat je OF een hoger budget krijgt zodat je op basis van 30k een auto kiest OF dat je kiest op basis van 20k, en dat de “rekening/lasten” op jou als werknemer niet verhaald gaan worden.
Het tweede geval (20k kiezen en 30k rijden) heeft dan de voorkeur waarschijnlijk.

Neemt niet weg dat het krom is dat de woon-werkafstand eigenlijk bepalend is voor je auto ten opzichte van een collega die dichterbij/verder weg woont.
Een oud-werkgever hield gereden zakelijke km's t.o.v. prive als maatstaf om te bepalen of je niet teveel prive km's maakte. Totdat hij een consultant wekenlang in Verweggistan neerzette waardoor die prive dat jaar meer kon rijden (en reed...) dan dat de auto voor geleast was omdat hij zoveel zakelijk had gereden. Toen bedacht hij ook dat dat nogal krom is... Maar afstand woon-werk laten bepalen wat je kunt leasen die heb ik nog niet gehoord (dat impliceert trouwens dat het een kantoorbaan is en de auto een vervanging voor meer salaris is, i.p.v. dat er een bepaalde noodzaak is omdat je veel op pad bent).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Trezzahn schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 12:29:

Ik zie het vooral bij de kleinere ondernemingen wel eens terugkomen. Dan probeer ik uit te leggen hoe het zit, maar als ze strak blijven sturen op de autokosten voor het bedrijf zelf (eigen oogpunt), kom je er gewoon niet uit.

Voorbeeld:
Men neme twee werknemers in dezelfde functie met hetzelfde salaris en arbeidsvoorwaarden. Eén woont verder weg dan de ander óf bedient klanten verderop en rijdt als gevolg daarvan dus ook meer zakelijke kilometers.

Het is logisch dat het bedrijf voor de werknemer die meer zakelijke kilometers maakt, ook meer autokosten heeft, toch?

Het is ook logisch dat twee werknemers in dezelfde functie ook een gelijkwaardige auto kunnen rijden voor hun privé-kilometers, toch? De ene in een VW Golf, de ander in een VW Golf.

Daarom zie je in de regel dat een leasebudget wordt vastgesteld op basis van een vaste norm (fictief dus, op basis van een standaard aantal maanden en standaard kilometrage). Op basis van deze norm kan iedere werknemer een auto naar wens rijden. Voor het bedrijf kan echter dezelfde auto wel eens dubbel zo duur uitvallen als de ene werknemer gewoon meer kilometers maakt.

Budget inclusief brandstofvoorschot is een stimulans voor de werknemer om een auto uit te zoeken die zuiniger met brandstof is, om het vergelijk eerlijker te maken. Maar ook hier; de bedrijfskosten zijn gewoon de werkelijke lease- en brandstofkosten.

Bovenstaande nog even daargelaten de privékilometers en hoe daarmee wordt omgegaan. Zijn heel veel verschillende varianten voor. Uitgangspunt is dat ook al deze kosten voor de werkgever zijn (aftrekbaar van de winst) en dat de werknemer hiervoor de belasting (bijtelling privégebruik) betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Het is vaak krom. Wel eens ergens gezeten waar je in het buitenland voor prive kms niet mocht tanken met de tankkaart. Een collega die elk weekend 400 kms maakte om op bezoek te gaan aan de andere kant van het land kreeg dat wel vergoed. Blijft allemaal lastig en vol uitzonderingen zitten. Normbedrag op 35k bv incl brandstof werkt op zich wel goed volgens mij. Heb je ook meteen wat extra budget voor een EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Inspired schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:27:
Het is vaak krom. Wel eens ergens gezeten waar je in het buitenland voor prive kms niet mocht tanken met de tankkaart. Een collega die elk weekend 400 kms maakte om op bezoek te gaan aan de andere kant van het land kreeg dat wel vergoed. Blijft allemaal lastig en vol uitzonderingen zitten. Normbedrag op 35k bv incl brandstof werkt op zich wel goed volgens mij. Heb je ook meteen wat extra budget voor een EV.
Tanken in het buitenland met een tankkaart kan in de regel alleen met een DKV kaart. Andere optie is zelf voorschieten en declareren (of een bankpas van de zaak). Dan heb je nog de buitenlandse BTW die al dan niet teruggevraagd gaat worden. Beide keren is tanken in het buitenland wel significant kostbaarder (al dan niet enkel administratief).

Ik heb wel eens een werkgever gehad met een MTC/DKV kaart, mocht ik overal in Europa tanken. Ook wel eens alleen een binnenlandse pas gehad en dan mocht ik buitenlandse bonnetjes declareren. Ik kreeg ze niet vergoed, maar als eigen bijdrage privégebruik verrekend met de bruto bijtelling. Maar ik had wel gewoon beide keren een gelijkwaardig leasebudget en reed dus in praktisch dezelfde auto.

Privégebruik blijft lastig en per werkgever verschillend en is vooral afhankelijk van bedrijfsgrootte en -cultuur, etc. Uitgangspunt blijft echter altijd overeind: kosten aan een auto van de zaak, zijn ook voor rekening van de zaak (en ook fiscaal aftrekbaar, ib of vpb). Hier kán van worden afgeweken als er anders af wordt gesproken. Hierbij valt te denken aan een maximum aantal privékilometers, overschrijding brandstofnorm, hoe om te gaan met tanken in het buitenland, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Inspired schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:27:
Brandstofkosten buitenland mag werkgever wel van je bijtelling inhouden :) Maar dat soort dingen zijn altijd lastig. Als je op 5km van DE woont kun je aardig wat geld besparen op jaarbasis door daar te tanken (helemaal als je er toch al heen gaat voor je boodschappen) zou dan dus ook in voordeel zijn van de werkgever om een tankpas te regelen dat je daar ook kunt tanken...

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Of je neemt een elektrische auto, daar krijg je vzviw standaard een laadpas bij die in het buitenland ook werkt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:24
Mx. Alba schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:03:
Of je neemt een elektrische auto, daar krijg je vzviw standaard een laadpas bij die in het buitenland ook werkt. :)
Dat viel mij ook op bij de Travelcard die ik kreeg. Toch betaal ik die zelf en lever ik de bonnetjes in voor de verrekening met de bijtelling. Bij mijn werkgever staat immers nog steeds in het reglement dat kosten in het buitenland voor de werknemer zelf zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Mx. Alba schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:03:
Nog wel ja. Maar de laaspasboeren zullen hier ook wel in voorzien binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Inspired schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:34:
Nog wel ja. Maar de laaspasboeren zullen hier ook wel in voorzien binnenkort.
Dan nog is het de vraag hoe de werkgever daarmee omgaat... Ik ging bijvoorbeeld (pre-corona) voor het werk ook geregeld naar Antwerpen en het Ruhrgebied (Düsseldorf, Essen, Mülheim, Duisburg). Met een dieselronker hoefde ik daarvoor niet in het buitenland te tanken; nu met een elektrische auto is het dan wel handig om in het buitenland te kunnen laden. Ik vermoed dus dat in ieder geval laden in België en Duitsland bij ons wel in het pakket blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Mx. Alba schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:27:
[...]

Dan nog is het de vraag hoe de werkgever daarmee omgaat... Ik ging bijvoorbeeld (pre-corona) voor het werk ook geregeld naar Antwerpen en het Ruhrgebied (Düsseldorf, Essen, Mülheim, Duisburg). Met een dieselroenker hoefde ik daarvoor niet in het buitenland te tanken; nu met een elektrische auto is het dan wel handig om in het buitenland te kunnen laden. Ik vermoed dus dat in ieder geval laden in België en Duitsland bij ons wel in het pakket blijft.
Ja. En zijn de kosten ook niet echt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:24
Dat zal per werkgever inderdaad verschillen. Het gros zal (vermoed ik) nationaal georienteerd zijn. In jouw situatie is het voor je werk ook relevanter, dus die zal er dan sneller inblijven. Als je dan naar Düsseldorf rijd kun je mooi dat nieuwe laadplein bij Hilden eens proberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Eddos schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:01:
Dat zal per werkgever inderdaad verschillen. Het gros zal (vermoed ik) nationaal georienteerd zijn. In jouw situatie is het voor je werk ook relevanter, dus die zal er dan sneller inblijven. Als je dan naar Düsseldorf rijd kun je mooi dat nieuwe laadplein bij Hilden eens proberen ;)
Nu met corona zijn dat soort tripjes geschrapt... En gaat er dus iemand uit Duitsland daarheen, die daarvoor verder moet reizen, maar je moet toch wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sentja
t_captain schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 09:40:
Meer of minder zakelijke kilometers is natuurlijk altijd een werkgeversrisico. Dat is het voordeel van een leaseauto boven een mobiliteitsbudget.
Dit is dus absoluut niet zo. Dat ligt aan de werkgever. De mijne belast ze gewoon door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
sentja schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:41:
[...]

Dit is dus absoluut niet zo. Dat ligt aan de werkgever. De mijne belast ze gewoon door.
Dus als jij zakelijk meer KM's maakt mag je die privé gaan betalen? Dat zou ik wel een aparte regeling vinden.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
dus je baas geeft je een opdracht ver van huis en aansluitend een rekening? Gelukkig is dat niet gangbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sentja
Woy schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:42:
[...]

Dus als jij zakelijk meer KM's maakt mag je die privé gaan betalen? Dat zou ik wel een aparte regeling vinden.
Tsja, mijn werkgever vereist geen kilometer registratie van mij. Dus welke van mijn km's zakelijk of privé zijn is niet te zien. Alles boven het voorschot is voor mijzelf. Althans, dit wordt ingehouden op mijn midlance bonus. Dat is misschien net even wat anders als "normaal dienstverband"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
sentja schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:46:
Tsja, mijn werkgever vereist geen kilometer registratie van mij. Dus welke van mijn km's zakelijk of privé zijn is niet te zien. Alles boven het voorschot is voor mijzelf. Althans, dit wordt ingehouden op mijn midlance bonus. Dat is misschien net even wat anders als "normaal dienstverband"
Dat is wel een heel erg vreemde regeling hoor... Wordt het ten minste wel van je bijtelling af gehaald als bijdrage privé-gebruik? Anders wordt het wel heel erg vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sentja
Mx. Alba schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:51:
[...]

Dat is wel een heel erg vreemde regeling hoor... Wordt het ten minste wel van je bijtelling af gehaald als bijdrage privé-gebruik? Anders wordt het wel heel erg vreemd.
Nee ook niet. Volgens mij wordt elk kwartaal het brandstofexces gefactureerd en alle "kosten" die ik maak worden in mindering gebracht op mijn inkomen.

Ik ga dit wel eens ff goed uitzoeken!

[ Voor 4% gewijzigd door sentja op 12-10-2020 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
sentja schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:56:
Nee ook niet. Volgens mij wordt elk kwartaal het brandstofexces gefactureerd en alle "kosten" die ik maak worden in mindering gebracht op mijn inkomen.

Ik ga dit wel eens ff goed uitzoeken!
Dat mag niet eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sentja
Dit staat in mijn contract: De werknemer verklaart zich akkoord met een inhouding inzake kosten die uit hoofde van de gebruikersovereenkomst in eerste instantie door de werkgever betaald zijn, doch die kunnen
worden verhaald op de werknemer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
sentja schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:58:
Dit staat in mijn contract: De werknemer verklaart zich akkoord met een inhouding inzake kosten die uit hoofde van de
gebruikersovereenkomst in eerste instantie door de werkgever betaald zijn, doch die kunnen
worden verhaald op de werknemer.
Dan moet je werkgever maar eens in de wet gaan kijken wat wel en niet verhaald kan worden op de werknemer.

Dingen als verkeersboetes: ja.

Dit soort kosten... Nope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Zo'n geintje had mijn vorige werkgever ook. Een personal profit and loss card. Super. Staat ook het bosje bloemen op dat je krijgt als je 5 jaar in dienst bent :P Maar je moest jezelf dus terug verdienen voordat je bonus kreeg, dat was waar het op neer kwam.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sentja
Mx. Alba schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:59:
[...]

Dan moet je werkgever maar eens in de wet gaan kijken wat wel en niet verhaald kan worden op de werknemer.

Dingen als verkeersboetes: ja.

Dit soort kosten... Nope.
Dank voor deze informatie, ik ga er zeker wat mee doen. Het gaat namelijk om een enorm bedrag (ruim 2000 euro bruto tot op heden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sentja
Crazy D schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:59:
Zo'n geintje had mijn vorige werkgever ook. Een personal profit and loss card. Super. Staat ook het bosje bloemen op dat je krijgt als je 5 jaar in dienst bent :P Maar je moest jezelf dus terug verdienen voordat je bonus kreeg, dat was waar het op neer kwam.
Dat is exact hoe het bij mijn werkgever ook gaat. Bonus komt pas bij een break even point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
sentja schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:46:
[...]

Het mag ieder geval niet zomaar uit je normale loon komen. Maar bij een midlance constructie is het meestal zo dat je het vooral moet hebben van je bonus, die afhankelijk is van je inzet. En daar kunnen ze dit soort kosten inderdaad wel mee verrekenen.

Dat is voor mij ook een reden om niet voor een midlance constructie te kiezen, je hebt niet de volledige baten van zelfstandig zijn en ook de inkomensonzekerheid is meestal hoger dan in "echte" loondienst. Natuurlijk zou daar wel een iets hoger dan gemiddelde beloning tegenover moeten staan als je gewoon volledig ingezet bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sentja
Woy schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:06:
[...]

Het mag ieder geval niet zomaar uit je normale loon komen. Maar bij een midlance constructie is het meestal zo dat je het vooral moet hebben van je bonus, die afhankelijk is van je inzet. En daar kunnen ze dit soort kosten inderdaad wel mee verrekenen.

Dat is voor mij ook een reden om niet voor een midlance constructie te kiezen, je hebt niet de volledige baten van zelfstandig zijn en ook de inkomensonzekerheid is meestal hoger dan in "echte" loondienst. Natuurlijk zou daar wel een iets hoger dan gemiddelde beloning tegenover moeten staan als je gewoon volledig ingezet bent.
Staat absoluut een hogere beloning tegenover financieel dan vast dienstverband. Maar het lijkt me wel dat het in mindering moet worden gebracht op de bruto bijtelling ihkv bijdrage prive gebruik zoals @Mx. Alba hierboven zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Ah ja ik ging uit van dienstverband... Geen idee hoe dat precies werkt met midlance... Klinkt als nog weer een manier waarop werkgevers onder hun verantwoordelijkheden uit kunnen komen (zoals extra kosten voor een leasebak)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sentja
Mx. Alba schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:10:
Ah ja ik ging uit van dienstverband... Geen idee hoe dat precies werkt met midlance... Klinkt als nog weer een manier waarop werkgevers onder hun verantwoordelijkheden uit kunnen komen (zoals extra kosten voor een leasebak)...
Het is ook dienstverband hoor, ik heb gewoon een vast contract met vast salariscomponent. Alleen is er ook nog een variabel salariscomponent in de vorm van een bonus, hier worden alle excessen zoals brandstofoverschot etc vanaf gehaald. Maar het lijkt me dan alsnog dat het van de bruto bijtelling moet worden afgehaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
sentja schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:12:
Het is ook dienstverband hoor, ik heb gewoon een vast contract met vast salariscomponent. Alleen is er ook nog een variabel salariscomponent in de vorm van een bonus, hier worden alle excessen zoals brandstofoverschot etc vanaf gehaald. Maar het lijkt me dan alsnog dat het van de bruto bijtelling moet worden afgehaald.
O wacht ik denk dat ik zie hoe de constructie zit...

Kijk, bonus is ook loon, dus daar mag ook zomaar niet iets op ingehouden worden. Dus stel dat ze zeggen je bonus is €2000 en daar houden we €200 brandstofoverschot op in, dat mag niet - tenzij je specifiek toestemming geeft om dat bedrag in te houden (die clausule in je contract is daarvoor onvoldoende). Op je salarisstrookje zouden dan die bonus van €2000 en de inhouding van €200 apart vermeld worden. En dan kan het verrekend worden met je bijtelling.

Wat wel mag, en wat ze dus kennelijk doen, is het al aan de voorkant meenemen om de hoogte van je bonus te bepalen. Dus ze zeggen dan, dit telt allemaal mee, waaronder die €200 brandstofoverschot, en je bonus komt uit op €1800. Op je salarisstrookje staat alleen die bonus van €1800. Er is dan dus niets ingehouden. En het kan daardoor ook niet verrekend worden met de bijtelling. :/

[ Voor 9% gewijzigd door Mx. Alba op 12-10-2020 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sentja
Dat klinkt logisch idd @Mx. Alba, maar vind ik niet heel netjes. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sentja
Nog een andere vraag. Ik weet niet of deze hier helemaal thuishoort, maar heeft iemand ooit zijn leaseauto aan het einde van het contract overgekocht? De leasemaatschappij zelf zegt dat het gunstig is, maar ik heb zo mijn twijfels. Over 1,5 maand kan ik een offerte opvragen.

[ Voor 3% gewijzigd door sentja op 15-10-2020 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Mx. Alba schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:28:
[...]
Op je salarisstrookje staat alleen die bonus van €1800. Er is dan dus niets ingehouden. En het kan daardoor ook niet verrekend worden met de bijtelling. :/
Dat is ook niet nodig, want het is al bruto ingehouden. Nogmaals verrekenen met de bijtelling zou dubbelop zijn.

Pagina: 1 ... 28 ... 58 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1