Ik lees al een tijdje mee in dit topic (ook topic keuze leaseauto overigens) maar ik ben over 1 ding nog niet helemaal uit. Een concreet voorbeeld kan ik op het forum maar ook op het internet niet vinden. Ik ben benieuwd of iemand mij een cijfermatig voorbeeld wil geven van het volgende. Inclusief de voor- en nadelen voor mij als werknemer.
Exclusief
Auto te leasen voor €550 budget exclusief brandstof, 48 maanden en op basis van 30.000 per jaar.
Dit is mij volledig duidelijk en ik denk voor iedereen wel. Je kunt een auto leasen voor een bepaald bedrag en je weet waar je aan toe bent. Als werknemer weet je wat de auto maandelijks als lease kost en voor de brandstof heb je een tankpas. Niks moeilijks aan en bij de calculators online is dit ook makkelijk te bekijken/vergelijken.
Inclusief
De regeling inclusief brandstof is mij totaal niet duidelijk. Dit is €650 budget inclusief brandstof, 48 maanden op basis van 20.000 per jaar. Hoe werkt dit precies?
Stel een Audi A3 is maandelijks €630 per maand (incl. brandstof) en je rijdt daarmee in 48 maanden 100.000 kilometer weg. Zit je dan over je kilometers of is dat een soort keuzemogelijkheid voor de auto? Bij wie vallen de lasten voor deze overschrijding?
Wat als je een M1 (wederom fictief voorbeeld) voor € 650 least en je rijdt daarmee in 48 maanden 70.000 kilometer weg. Dan zit je er dus onder?! Wat zijn voor mij als werknemer nu de voor- en nadelen met een budget inclusief brandstof?
Ik snap namelijk niet hoe dit precies werkt en waarom met een inclusief budget wordt gewerkt. Is dit gelijker/eerlijker in te schatten ten opzichte van de rest van het personeel? Nu haal ik die 30.000 per jaar niet (zit op 25.000), maar met 20.000 inclusief brandstof weet ik dus niet hoe ik moet rekenen. Als iemand een cijfervoorbeeld heeft, graag.
Of is die €650/20K alleen voor de keuze van je auto? Dus iedereen gelijk, maar als ik een zuinige auto kies dan kan ik 'meer auto' dan Jantje die voor een 400pk bak gaat die totaal niet zuinig is. Jantje kan in dat geval ' minder auto' kiezen. Dan maakt het in de praktijk uiteindelijk niks uit dat zowel Jantje als ik 35.000 kilometer p/j rijden?
[
Voor 8% gewijzigd door
Trezzahn op 09-10-2020 22:42
]